Acties:
  • 0 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:11:
Dat gezegd hebbende: weet iemand of Kia's een instelling hebben waarbij ik hem straks als het gaat vriezen aan onze eigen laadpaal kan hangen, zonder dat hij op gaat laden elke keer, zodat we het voorverwarmen 's ochtends vanaf de laadpaal kunnen doen?
Ik weet niet of het in de jouw nog precies hetzelfde werkt als in mijn middeleeuwse model. Wat je kan doen is het opwarmen instellen op een bepaalde tijd. Die zet je dan natuurlijk op 's ochtends ergens. De auto begint dan een half uur van te voren met opwarmen, mits aangesloten op een laadpaal.

Onafhankelijk daarvan kan je ook instellen dat het laden moet beginnen op een bepaalde tijd. Dat werkt dan alleen indien je de auto aansluit voor die ingestelde tijd. Dus als je dat bijvoorbeeld instelt op 15:00 en je sluit je auto pas aan om 17:30 dan begint het laden pas de volgende dag om 15:00. Op die manier zal de auto dus niet gaan laden, maar wel de volgende ochtend verwarmen.

Als je toch een keer wil laden dan zit er links naast het stuur een knopje om de tijdschema's uit te zetten zodat het laden direct begint. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij staat het voorverwarmen dan ook uit. Dus dan heb je 's ochtends wel een koude auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Jeroen zeg je nu dus dat de auto kan voorverwarmen zonder dat hij daadwerkelijk laadt? Dat heb ik dus nog nooit geprobeerd, klinkt interessant! Heb hier ook een MY19. Begreep eerder dat geprogrammeerd voorverwarmen niet altijd werkte. Dit klinkt juist als het beste van twee werelden, want ik wil zeker niet altijd laden omdat de accu nog vol genoeg zit, maar 's ochtends niet hoeven krabben en gelijk warm te zijn is natuurlijk heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
!null schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:50:
@Phusebox Wat zijn je opties?
En wat is de achteruitgang in comfort? Letterlijk de luxe of kleine range?
Ik rij nu een BMW 118i, full options. Dus zaken als adaptive cruise control, lederen bekleding, collision warning, led verlichting zijn allemaal dingen die ik gewend ben en zeker weer wil hebben in een volgende auto.

De opties waar ik naar gekeken heb en onderzocht zijn:

- VW iD3/4 en aanverwanten: vallen af vanwege software problemen, tegenvallend bereik en goedkope afwerking (en als je een hogere uitrustingsniveau neemt zijn ze ook gewoon duur)
- Hyundai Ioniq 5: Beviel ons totaal niet, kwam veel te groot en lomp over. Voelde verder erg afstandelijk als je er in zit. Geen fijn rijgedrag en design spreekt ons ook niet aan van de buitenkant.
- KIA EV6: Auto beviel prima qua rijden en uitstraling, maar beetje bang voor de doorontwikkeling van de software aangezien de hele Hyundai groep vanaf volgend jaar nieuwe en facelift modellen gaat uitrusten met het Nvidia Drive systeem. Verder is de EV6 ook behoorlijk aan de prijs en dan krijg je nog een hoop knetterplastic.
- Renault MeganE EV: Was een potentiële kanshebber op basis van specs en uiterlijk, maar vrees dat deze in Nederland ook rond de 50+ K gaat kosten (als je snelladen wil want dat wordt blijkbaar een optie in het top trim level :F ) Grootste issue met die auto is de compleet onergonomische kofferruimte met een laaddrempel van 20+ cm zo te zien en als de bank plat is ook nog eens een bult daar van 15-20 cm. Compleet onbruikbaar dus.

Achteruitgang qua range snap ik, maar voor meer geld dan ik nu betaal (zelfs na de besparing op verbruikskosten) verwacht ik op zijn minst hetzelfde comfort als in mijn 4 jaar oude auto.
Een verdere eis is een trekhaak voor minimaal een fietsendrager en incidenteel een kleine aanhangwagen als je eens iets moet vervoeren (maar dat laatste is geen must).

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
The__Virus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:02:
Jeroen zeg je nu dus dat de auto kan voorverwarmen zonder dat hij daadwerkelijk laadt? Dat heb ik dus nog nooit geprobeerd, klinkt interessant! Heb hier ook een MY19. Begreep eerder dat geprogrammeerd voorverwarmen niet altijd werkte. Dit klinkt juist als het beste van twee werelden, want ik wil zeker niet altijd laden omdat de accu nog vol genoeg zit, maar 's ochtends niet hoeven krabben en gelijk warm te zijn is natuurlijk heerlijk.
Ik heb nog niet gehad dat voorverwarmen niet werkte... (MY2019), er zijn 2 zaken waar je op moet letten:
- hij moet aangesloten zijn op een laadpaal (en de laadpaal moet geactiveerd zijn).
- uitgesteld laden moet aan staan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 21:21
Maar voor de zekerheid: uitgesteld laden tijdstip hoeft dus niet te matchen met je wegrijtijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
The__Virus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:25:
Maar voor de zekerheid: uitgesteld laden tijdstip hoeft dus niet te matchen met je wegrijtijd?
Zeker niet! :) Dat is juist de grap. Ik laad alleen 's nachts (tussen 21.00 en 06.00 in de daluren) maar wil vaak overdag pas gaan rijden. Werkt prima, ook als ik niet geladen heb 's nachts en hem overdag pas aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

daemonix schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:51:
[...]

Zeker niet! :) Dat is juist de grap. Ik laad alleen 's nachts (tussen 21.00 en 06.00 in de daluren) maar wil vaak overdag pas gaan rijden. Werkt prima, ook als ik niet geladen heb 's nachts en hem overdag pas aansluit.
De daluren beginnen pas om 23:00. En tegenwoordig is het verschil tussen normaal en dal nog maar een cent of 2 per kW. Dus op een volle lading hebben we het over €1 ~ €1,20.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:30:
[...]

Kosten?
Die auto wordt dus gekocht en daar wordt dan eventueel BTW/BPM over betaald. Vervolgens bijtelling over betaald, er wordt getankt of opgeladen (met flinke accijns en BTW) onderhoud (werk gelegenheid en dus ook weer loonbelastingen en BTW) en al gaat de helft naar export en de andere helft blijft hier, die helft had je anders niet gehad. En export levert natuurlijk ook gewoon op. En dan neem ik verzekeringen nog niet mee, wegenbelastingen en doordat dit elke 4 a 5 jaar terugkomt is dat een behoorlijke economische plus voor de staat uiteindelijk.
Zonder leasemarkt hadden we een veel beroerdere tweedehands markt en veel minder economische voordelen.

Maar goed, we gaan offtopic denk ik :).
Wat je zegt klopt natuurlijk, maar het gaat er om dat bovenstaande bedragen hoger geweest zouden zijn met minder subsidie / hoger bijtellingspercentage (onder de aanname dat leaserijders sowieso een auto zouden leasen)

En die lagere opbrengst zijn ook gewoon kosten. En daar had dan een groter 2e hands EV wagenpark tegenover moeten staan. Alleen dan wel in NL en niet in het buitenland ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:10:
[...]

De daluren beginnen pas om 23:00. En tegenwoordig is het verschil tussen normaal en dal nog maar een cent of 2 per kW. Dus op een volle lading hebben we het over €1 ~ €1,20.
De daluren beginnen hier om 21:00 uur (Noord-Brabant). Het verschilt per regio. Iedere cent is er 1, zeker als je iedere dag laadt. Easy money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

daemonix schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:21:
[...]

De daluren beginnen hier om 21:00 uur (Noord-Brabant). Het verschilt per regio. Iedere cent is er 1, zeker als je iedere dag laadt. Easy money.
Check! Dat wist ik niet!
Excuses.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:10:
[...]

Ik rij nu een BMW 118i, full options. Dus zaken als adaptive cruise control, lederen bekleding, collision warning, led verlichting zijn allemaal dingen die ik gewend ben en zeker weer wil hebben in een volgende auto.

De opties waar ik naar gekeken heb en onderzocht zijn:

- VW iD3/4 en aanverwanten: vallen af vanwege software problemen, tegenvallend bereik en goedkope afwerking (en als je een hogere uitrustingsniveau neemt zijn ze ook gewoon duur)
- Hyundai Ioniq 5: Beviel ons totaal niet, kwam veel te groot en lomp over. Voelde verder erg afstandelijk als je er in zit. Geen fijn rijgedrag en design spreekt ons ook niet aan van de buitenkant.
- KIA EV6: Auto beviel prima qua rijden en uitstraling, maar beetje bang voor de doorontwikkeling van de software aangezien de hele Hyundai groep vanaf volgend jaar nieuwe en facelift modellen gaat uitrusten met het Nvidia Drive systeem. Verder is de EV6 ook behoorlijk aan de prijs en dan krijg je nog een hoop knetterplastic.
- Renault MeganE EV: Was een potentiële kanshebber op basis van specs en uiterlijk, maar vrees dat deze in Nederland ook rond de 50+ K gaat kosten (als je snelladen wil want dat wordt blijkbaar een optie in het top trim level :F ) Grootste issue met die auto is de compleet onergonomische kofferruimte met een laaddrempel van 20+ cm zo te zien en als de bank plat is ook nog eens een bult daar van 15-20 cm. Compleet onbruikbaar dus.

Achteruitgang qua range snap ik, maar voor meer geld dan ik nu betaal (zelfs na de besparing op verbruikskosten) verwacht ik op zijn minst hetzelfde comfort als in mijn 4 jaar oude auto.
Een verdere eis is een trekhaak voor minimaal een fietsendrager en incidenteel een kleine aanhangwagen als je eens iets moet vervoeren (maar dat laatste is geen must).
Dan is een EV voorlopig niet te doen voor je. De 1-serie is een kleine, luxe auto. Omdat EV nog redelijk nieuw is (en kostbaar) zijn er óf dure, grote luxe auto's, óf goedkope (maar dus minder luxe en minder goed afgewerkte) kleinere auto's.

Een elektrische auto in 1-serie formaat is er gewoon nog niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Phusebox schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:48:
Ik dacht echt in 2018, toen ik mijn huidige private lease afsloot, dat dit mijn laatste ICE zou worden.

Nu ik me een aantal weken georiënteerd heb lijkt het er toch op dat ik begin volgend jaar weer een nieuwe ICE moet gaan leasen of kopen.

Wil je niet enorm inleveren op comfort, dan is een EV voor modale inkomens gewoon niet haalbaar. Ik wil best wat inleveren als dat ten goede komt aan het milieu, maar bij die opties die er nu op de markt zijn ga ik er flink op achteruit. Financieel en qua comfort/luxe.

Zou de subsidie regeling vergelijkbaar zijn met Duitsland dan was ik wel overgestapt maar nu? Het maximum bedrag voor de fiscale waarde en de subsidie zijn beide te laag.
Ev's zijn meestal buitengewoon comfortabel, vergeleken met een ice uit dezelfde klasse. Tenzij jij comfort anders definieert als ik, dus verklaar je nader?

Financieel hebben we de discussie hier al zo vaak gevoerd, en dat verzandt altijd in een welles-nietes-spelletje. Maar het hangt heel erg af van het aantal kilometers wat je rijdt, waar je laadt, etc. In sommige gevallen kan een ev goedkoper uitpakken over de gehele looptijd. Natuurlijk, als je particulier koopt, moet je wel die initiele investering kunnen doen. Dat moet je allemaal zelf bepalen en rekenen, maar dat is wel aan te raden om eerlijk en netjes voor jezelf te doen dan. Wie weet wordt je verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:49
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:47:
[...]

Ev's zijn meestal buitengewoon comfortabel, vergeleken met een ice uit dezelfde klasse. Tenzij jij comfort anders definieert als ik, dus verklaar je nader?
Prijsklasse, auto-klasse of kijkend naar de TCO ? Want als je in dezelfde prijsklasse gaat zitten kun je een hele dikke ICE kopen. Kijk je naar dezelfde autoklasse, dan is de ICE-top aardig vergelijkbaar (meeste merken dan, Tesla staat nog steeds onderaan). En als je naar TCO kijkt is de EV weer duidelijk beter.
Financieel hebben we de discussie hier al zo vaak gevoerd, en dat verzandt altijd in een welles-nietes-spelletje. Maar het hangt heel erg af van het aantal kilometers wat je rijdt, waar je laadt, etc. In sommige gevallen kan een ev goedkoper uitpakken over de gehele looptijd. Natuurlijk, als je particulier koopt, moet je wel die initiele investering kunnen doen. Dat moet je allemaal zelf bepalen en rekenen, maar dat is wel aan te raden om eerlijk en netjes voor jezelf te doen dan. Wie weet wordt je verrast.
Die initiële investering is waar het vooral om gaat. Als je alle kosten naast elkaar zit wordt een EV alleen duurder als je amper rijdt (en dan gaat het al snel over <5k) of altijd bij snelladers staat. Zodra je het meeste thuis of bij een openbare paal laad zijn de kosten lager. Wel moet je er rekening mee houden dat als je geen eigen paal hebt er wel beschikbare palen in de buurt moeten staan.

Naar mijn idee gaat de discussie EV of ICE wat kosten betreft er vooral over of je de initiële kosten wilt/kunt dragen. Wat praktisch nut betreft is het een ander verhaal en dan moet je heel erg gaan kijken naar je eigen situatie en vooral hoe makkelijk je kunt laden en hoe vaak je onderweg zult moeten laden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Jeroenneman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:40:
[...]

Dan is een EV voorlopig niet te doen voor je. De 1-serie is een kleine, luxe auto. Omdat EV nog redelijk nieuw is (en kostbaar) zijn er óf dure, grote luxe auto's, óf goedkope (maar dus minder luxe en minder goed afgewerkte) kleinere auto's.

Een elektrische auto in 1-serie formaat is er gewoon nog niet.
Ik wil ook een iets grotere auto, maar het is inderdaad 80k ofzo voor vergelijkbare afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
redwing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:21:
[...]

Prijsklasse, auto-klasse of kijkend naar de TCO ? Want als je in dezelfde prijsklasse gaat zitten kun je een hele dikke ICE kopen. Kijk je naar dezelfde autoklasse, dan is de ICE-top aardig vergelijkbaar (meeste merken dan, Tesla staat nog steeds onderaan). En als je naar TCO kijkt is de EV weer duidelijk beter.

[...]

Die initiële investering is waar het vooral om gaat. Als je alle kosten naast elkaar zit wordt een EV alleen duurder als je amper rijdt (en dan gaat het al snel over <5k) of altijd bij snelladers staat. Zodra je het meeste thuis of bij een openbare paal laad zijn de kosten lager. Wel moet je er rekening mee houden dat als je geen eigen paal hebt er wel beschikbare palen in de buurt moeten staan.

Naar mijn idee gaat de discussie EV of ICE wat kosten betreft er vooral over of je de initiële kosten wilt/kunt dragen. Wat praktisch nut betreft is het een ander verhaal en dan moet je heel erg gaan kijken naar je eigen situatie en vooral hoe makkelijk je kunt laden en hoe vaak je onderweg zult moeten laden.
Ik heb complete Excel sheets gemaakt, maar met 20.000 km per jaar, een eigen oprit en 5200 Wp aan zonnepanelen kom ik er nog nauwelijks aan uit met een EV. En dat is met het grote risico dat EV's enorm snel in waarde dalen door de snelle ontwikkelingen.
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:47:
[...]

De EV6 bijvoorbeeld, mid trim kost 54k. Een ICE van 54k is toch heel wat luxer en minder knetterplastic.

[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 04-11-2021 10:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb complete Excel sheets gemaakt, maar met 20.000 km per jaar, een eigen oprit en 5200 Wp aan zonnepanelen kom ik er nog nauwelijks aan uit met een EV. En dat is met het grote risico dat EV's enorm snel in waarde dalen door de snelle ontwikkelingen.

[...]

De EV6 bijvoorbeeld, mid trim kost 54k. Een ICE van 54k is toch heel wat luxer en minder knetterplastic.
Dan blijf je toch lekker ICE rijden? Kiezen of delen in dit geval. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
aschja schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:52:
[...]

Dan blijf je toch lekker ICE rijden? Kiezen of delen in dit geval. Succes.
Ik wilde alleen aangeven dat het voor de gemiddelde consument gewoon totaal nog niet haalbaar is zonder op heel veel vlakken in te leveren. Althans dat is mijn conclusie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:56:
[...]

Ik wilde alleen aangeven dat het voor de gemiddelde consument gewoon totaal nog niet haalbaar is zonder op heel veel vlakken in te leveren. Althans dat is mijn conclusie.
Ik vind het een beetje ver gaan dat je even zo maar voor de 'gemiddelde' consument gaat praten.

Ik vind mezelf ook een gemiddelde consument en bij mij komt het wel uit. Nu sinds 6 maanden over op een Enyaq (privé aankoop). Al meer dan 1100 euro aan benzine bespaard. Tel daarbij de subsidie en een flink gedeelte van de (extra) afschrijving is al weer goed gemaakt.

en ik heb geen oprit over overcapaciteit op de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Als je tot de 80K kunt shoppen, dan is de i4 misschien een overweging? Met High Executive pack nog net onder de 70K.
(Al denk ik dat je het afwerkingsniveau van een 1-serie iets overschat, ik denk dat een Enyaq al op hetzelfde niveau zit met bepaalde interieurkeuzes).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
[...]

Dat is de jouwe inderdaad. Alleen de consument met ook eens een andere mindset gaan krijgen. Het moet allemaal maar beter, luxer etc etc maar dan wel voor hetzelfde geld aub. Je zou ook gewoon eens kunnen overwegen dat goed ook goed genoeg is. Of €200 meer betalen.

Je bent ook appels met peren aan het vergelijken. Een 118i full options vergelijken met een Kia EV6. Als je een 118i gaat vergelijken met een ID3 kan ik er nog wel in. Maar een EV6 is groter dan je Bimmer. Tot nu nok toe gevuld met de laatste techniek op EV techniek. Ja, dan zullen er ergens wat concessies gedaan moeten worden.

Voor die keuze stonden wij namelijk ook. Wij rijden een Auris Hybrid. Prima zuinige auto. Kosten in de maand zo'n 350euro. Ja, onze nieuwe private lease EV wordt duurder. Met hoeveel. Ik gok zo'n 100euro per maand. Dat is mij het milieu wel waard.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Als je jezelf "de gemiddelde consument" vindt, misschien wel.

Zoals hierboven gezegd: Prima conclusie voor jezelf, maar praat niet voor anderen.

Sorry, maar we kennen het riedeltje wel. Het is voor "Jan Modaal" niet te betalen, het is slechter, minder comfortabel, etc etc.

Ok doei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Heel eerlijk gezegd vraag ik me dan af wat voor kosten je bij de ICE en EV hebt gezet? Alleen aan brandstofkosten ben je dan al zo'n 2k per jaar extra kwijt met je ICE. Pak dan nog 1k aan motorrijtuigenbelasting en je hebt al 3k per jaar dat je terugverdient. Dus dan heb je het verschil van 15k al in 5 jaar terug. Daarnaast is het onderhoud van je EV ook goedkoper, maar is de afschrijving wel weer onbekend.

Ik heb hier nl. ook wel eens naar gekeken en de enige reden dat mijn huidige hybrid goedkoper is, is omdat ik die uit Amerika heb meegenomen (zonder BPM) en deze zo'n 1:20 rijdt. En dan nog zit het break-even met een EV die ik hier zou kopen rond de 6 a 7 jaar. Zou ik diezelfde hybrid hier kopen zou ik 15k extra kosten hebben gehad en zat dat break-even er al binnen een paar jaar.
[...]
Mee eens, vandaar ook dat ik al zei dat je heel duidelijk moet aangeven over welke kosten je het hebt. Een EV is in aanschaf simpelweg duurder voor dezelfde luxe. Het daadwerkelijk ermee rijden is echter een stuk goedkoper. ICE en EV zijn gewoon lastig te vergelijken :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

En dan maak je weer de standaard denkfout om niet naar de TCO te kijken... Een duurdere EV is op termijn (veel) goedkoper dan een goedkopere ICE, alleen al door het verschil in terugkerende kosten, mits je genoeg kilometers maakt.

Het absolute genot om nooit meer bij een tankstation te moeten staan in weer en wind en vooral: stank vergeet je ook even voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:21:
[...]

Die initiële investering is waar het vooral om gaat.
Als je niet verder kijkt dan je neus lang is wel, ja.
Als je alle kosten naast elkaar zit wordt een EV alleen duurder als je amper rijdt (en dan gaat het al snel over <5k) of altijd bij snelladers staat. Zodra je het meeste thuis of bij een openbare paal laad zijn de kosten lager. Wel moet je er rekening mee houden dat als je geen eigen paal hebt er wel beschikbare palen in de buurt moeten staan.

Gaan we weer. Dat is toch precies wat ik zeg? Dat verschilt allemaal per situatie en voor de ene komt het wel uit en voor de ander niet. Is geen woord chinees bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84

[...]

Hebben we t nou over "comfort" of over "luxe"? Daarom vroeg ik over wat je bedoelde met "comfort".

En: reken eens met de TCO ipv alleen aanschafprijs. Die EV6 is namelijk waarschijnlijk in zijn gehele looptijd goedkoper dan die ICE, ook al kosten ze allebei initieel 54k. Anders gezegd: Vergelijk de EV6 met een vergelijkbare ICE (die dus in aanschaf 10k goedkoper zal zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:04:
[...]

Als je niet verder kijkt dan je neus lang is wel, ja.
Vandaar ook dat het handig is om te lezen wat er daarna staat :+ Zoals ik aangeef is die initiële investering het enige wat een EV 'duur' maakt, als je wat verder kijkt is wat kosten betreft de EV zo goed als altijd goedkoper.
[...]
Gaan we weer. Dat is toch precies wat ik zeg? Dat verschilt allemaal per situatie en voor de ene komt het wel uit en voor de ander niet. Is geen woord chinees bij.
Ja, ik was dan ook alleen aan het zeggen dat je duidelijk moet maken over welke kosten je het hebt omdat initiële en TCO kosten nogal door elkaar gebruikt wordenn(zo ook in jullie discussie). Als je naar de initiële kosten kijkt zul je een luxere ICE kunnen kopen. Kijk je naar het geheel wordt dat een heel ander verhaal. Dus voor de duidelijkheid, ik was het dit keer met je eens :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Sorry ik wilde niemand beledigen of aanvallen, puur vanuit mezelf gekeken. Ik heb rekening gehouden met alle kosten, duurder onderhoud, de afschrijving, inflatie, verbruik etc etc.

Zodra er kleinere auto's komen op een EV platform wordt het misschien interessant voor ons dan.

[ Voor 21% gewijzigd door Phusebox op 04-11-2021 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:10:
[...]

Vandaar ook dat het handig is om te lezen wat er daarna staat :+ Zoals ik aangeef is die initiële investering het enige wat een EV 'duur' maakt, als je wat verder kijkt is wat kosten betreft de EV zo goed als altijd goedkoper.

[...]

Ja, ik was dan ook alleen aan het zeggen dat je duidelijk moet maken over welke kosten je het hebt omdat initiële en TCO kosten nogal door elkaar gebruikt wordenn(zo ook in jullie discussie). Als je naar de initiële kosten kijkt zul je een luxere ICE kunnen kopen. Kijk je naar het geheel wordt dat een heel ander verhaal. Dus voor de duidelijkheid, ik was het dit keer met je eens :P
Ah :) (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:46:
[...]

Ik wil ook een iets grotere auto ...
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:10:

Zodra er kleinere auto's komen op een EV platform wordt het misschien interessant voor ons dan.
Ok. Nu volg ik er helemaal niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:10:
Sorry ik wilde niemand beledigen of aanvallen, puur vanuit mezelf gekeken. Ik heb rekening gehouden met alle kosten, duurder onderhoud, de afschrijving, inflatie, verbruik etc etc.

Als je een wat kleinere en luxe auto zoekt wordt het inderdaad lastig omdat die klasse er als EV niet echt is. En als je naar een hogere klasse EV gaat, zal de vergelijking logischerwijze niet zo snel positief zijn. Nog een paar jaartjes en dan verwacht ik dat dat segment er ook wel gaat komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:13:
[...]
[...]
Ok. Nu volg ik er helemaal niks meer van.
Een EV die even groot is als een 1 serie is al snel groter van binnen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
[...]

En dat is met het grote risico dat EV's enorm snel in waarde dalen door de snelle ontwikkelingen.
Dit is ook echt het grootste fabeltje dat er bestaat, en is daadwerkelijk op niets gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:14:
[...]

Als je een wat kleinere en luxe auto zoekt wordt het inderdaad lastig omdat die klasse er als EV niet echt is. En als je naar een hogere klasse EV gaat, zal de vergelijking logischerwijze niet zo snel positief zijn. Nog een paar jaartjes en dan verwacht ik dat dat segment er ook wel gaat komen.
Dit. In het compactere segment richten ze zich op kostenbesparing, en kom je bij dingen als de zoe, of corsa of basismodel ID3 uit. Of ze richten zich op "hip" en "luxe" en dan heb je t over mini, honda-e, mazda mx-30.
in de ID3-hoek doen ze dan met de cupra born iets van "luxe" maar dat is meer "sportief luxe", omdat dat gewoon goedkoper/makkelijker te doen is: Hippe velgen, spoilertje, bumpertje, kek stickertje en doorrr...

Ik heb t gevoel dat @Phusebox voor zijn idee van "luxe" meer bij merken als bmw en mercedes moet zijn. En die doen niet (meer) aan compacte auto's...maar hij wilde een iets grotere auto. En met 80k in de knip kun je daar gewoon gaan winkelen hoor. Dus wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:18:
[...]

Een EV die even groot is als een 1 serie is al snel groter van binnen :D
wat een luxe he? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
bottom line schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:18:
[...]

Dit is ook echt het grootste fabeltje dat er bestaat, en is daadwerkelijk op niets gebaseerd.
Nou ja, het kán zich zo gaan ontwikkelen natuurlijk. Maar het is koffiedik kijken.

Net als dat het zomaar zo kan zijn dat je je ice uit 2021 straks na 2025 niet meer verkocht krijgt omdat niemand meer op ICEs zit te wachten, en iedereen veel liever een EV uit 2021 koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:19:
[...]

Dit. In het compactere segment richten ze zich op kostenbesparing, en kom je bij dingen als de zoe, of corsa of basismodel ID3 uit. Of ze richten zich op "hip" en "luxe" en dan heb je t over mini, honda-e, mazda mx-30.
in de ID3-hoek doen ze dan met de cupra born iets van "luxe" maar dat is meer "sportief luxe", omdat dat gewoon goedkoper/makkelijker te doen is: Hippe velgen, spoilertje, bumpertje, kek stickertje en doorrr...

Ik heb t gevoel dat @Phusebox voor zijn idee van "luxe" meer bij merken als bmw en mercedes moet zijn. En die doen niet (meer) aan compacte auto's...maar hij wilde een iets grotere auto. En met 80k in de knip kun je daar gewoon gaan winkelen hoor. Dus wie het weet mag het zeggen.
Haha nee ik wil echt geen 80k uitgeven. 50k is eigenlijk de richting waarin ik dacht, en dat is zo'n beetje de limiet. Dus in EV land is dat voor mijn gevoel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:23:
[...]

Haha nee ik wil echt geen 80k uitgeven. 50k is eigenlijk de richting waarin ik dacht, en dat is zo'n beetje de limiet. Dus in EV land is dat voor mijn gevoel lastig.
Even gauw gezocht op ev-database

Mercedes EQA
Audi Q4 etron
Polestar 2
Volvo XC40
Skoda Enyaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 10:27
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:22:
[...]

Nou ja, het kán zich zo gaan ontwikkelen natuurlijk. Maar het is koffiedik kijken.

Net als dat het zomaar zo kan zijn dat je je ice uit 2021 straks na 2025 niet meer verkocht krijgt omdat niemand meer op ICEs zit te wachten, en iedereen veel liever een EV uit 2021 koopt.
Het KAN. Maar die kans is 0,01 %.
Terwijl de kans, dat de afschijving van ICE's veel sneller naar beneden gaat, zoals men gewoon is, 99% zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:23:
[...]

Dat is alles behalve lastig. Maar je wil "krampachtig" vasthouden aan je 118i "luxe". Je kunt je afvragen of dat nodig is. Je zit gewoon ruim in de keuze rond die prijs. Je maakt mij niet wijs dat een Audi Q4 etron of een Polestar 2 niet de gewenste afwerking heeft.

Maar waarom niet gewoon een PHEV om mee te beginnen dan. Dan heb je genoeg keus in je Bimmer segment en je kan je zonnepanelen benutten. En gezien je kilometrage kan je volgens mij 80-90% elektrisch rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door aschja op 04-11-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
bottom line schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:30:
[...]

Het KAN. Maar die kans is 0,01 %.
Terwijl de kans, dat de afschijving van ICE's veel sneller naar beneden gaat, zoals men gewoon is, 99% zal zijn.
Ik durf er geen percentages aan te hangen. Het kan denk ik alle kanten op gaan. Daarom heb ik zelf in mijn keuze de afschrijving aan allebei de kanten niet positief of negatief meegewogen. Is één groot vraagteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:31
[...]

Ik zie niet in hoe dat kan kloppen ? Voor een enorm vet uitgeruste Ioniq van 2018 met pak hem beet 40.000 op de teller betaal ik ongeveer 22000 euro. met de subsidie er af kom ik toch echt uit op prijzen die vergelijkbaar zijn met ICE uit dezelfde catergorie en kilometers/bouwjaar.

Laden met een paar zonnepanelen op het dak of tegen gereduceerd tarief bij mijn werkgever, minder onderhoud, geen wegenbelasting.....

Dan kan het volgens mij makkelijk uit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:01:
[...]
(Al denk ik dat je het afwerkingsniveau van een 1-serie iets overschat, ik denk dat een Enyaq al op hetzelfde niveau zit met bepaalde interieurkeuzes).
Eens. Ik had voorheen een 3-serie (F31) en heb nu een Enyaq.

BMW heeft in de kleinere modellen vrij treurige interieurs hoor, in ieder geval zijn Audi en Mercedes echt beter. Ik durf ook wel de stellen dat mijn Enyaq (ik begrijp nog steeds niet dat er een Skoda logo op staat) een hoogwaardiger interieur heeft dan mijn voormalige 3-serie. Mijn persoonlijke mening overigens.

BMW moet het vooral hebben van z'n aandrijflijnen. Maar ook die USP moet je missen met de huidige 1-serie. Afijn, ik zie geen reden meer om BMW te verkiezen boven de Skoda.

@Phusebox Kijk eens naar de Enyaq. Of als die iets te groot is t.o.v. je huidige 1-serie naar een EQA? Volgens mij ga je niets missen aan "afwerking". Heb je er al eens in gereden?

Voor wat betreft de afschrijving van een elektrische auto; denken jullie echt dat dat zo'n vaart zal lopen? Ik niet namelijk. De praktische inzetbaarheid van de nieuwere EV's is met 3-fase AC-laden en een fatsoenlijke snellaadcurve bijzonder hoog. Het is het stadium van pionieren, zoals met de eerste generatie Leafs e.d. compleet ontgroeid. Neem daarbij het gebrek aan grondstoffen, dure energie (dus stijgende nieuwprijs, gebrekkig aanbod) en de verwachtte technische levensduur van een elektrische auto en volgens mij gaat de afschrijving van de huidige modellen helemaal niet zo hoog zijn als men denkt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@JanHenk Ook met mijn enkelfase ladende MY2019 Kona kan ik nog gewoon mee hoor. Praktische inzetbaarheid is bijzonder hoog.

[ Voor 21% gewijzigd door daemonix op 04-11-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
JanHenk schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:15:
[...]

Eens. Ik had voorheen een 3-serie (F31) en heb nu een Enyaq.

BMW heeft in de kleinere modellen vrij treurige interieurs hoor, in ieder geval zijn Audi en Mercedes echt beter. Ik durf ook wel de stellen dat mijn Enyaq (ik begrijp nog steeds niet dat er een Skoda logo op staat) een hoogwaardiger interieur heeft dan mijn voormalige 3-serie. Mijn persoonlijke mening overigens.

BMW moet het vooral hebben van z'n aandrijflijnen. Maar ook die USP moet je missen met de huidige 1-serie. Afijn, ik zie geen reden meer om BMW te verkiezen boven de Skoda.

@Phusebox Kijk eens naar de Enyaq. Of als die iets te groot is t.o.v. je huidige 1-serie naar een EQA? Volgens mij ga je niets missen aan "afwerking". Heb je er al eens in gereden?

Voor wat betreft de afschrijving van een elektrische auto; denken jullie echt dat dat zo'n vaart zal lopen? Ik niet namelijk. De praktische inzetbaarheid van de nieuwere EV's is met 3-fase AC-laden en een fatsoenlijke snellaadcurve bijzonder hoog. Het is het stadium van pionieren, zoals met de eerste generatie Leafs e.d. compleet ontgroeid. Neem daarbij het gebrek aan grondstoffen, dure energie (dus stijgende nieuwprijs, gebrekkig aanbod) en de verwachtte technische levensduur van een elektrische auto en volgens mij gaat de afschrijving van de huidige modellen helemaal niet zo hoog zijn als men denkt.
De Enyaq gaat al snel richting de 60k met wat simpele opties erbij... Budget is om en nabij de 50k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:31:
[...]

De Enyaq gaat al snel richting de 60k met wat simpele opties erbij... Budget is om en nabij de 50k
Die auto begint bij 42K. 18K aan simpele opties?

Koop een Tesla model 3. Dan hoef je niet te kiezen. Of is dat ook te min voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
aschja schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:54:
[...]

Die auto begint bij 42K. 18K aan simpele opties?

Koop een Tesla model 3. Dan hoef je niet te kiezen. Of is dat ook te min voor je?
Klopt begint bij 42K maar dan heb je wel een heel basic model met de kleine accu.

En Tesla begin ik liever niet aan, dan ga ik me ergeren aan de slechte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:57:
[...]

Klopt begint bij 42K maar dan heb je wel een heel basic model met de kleine accu.

En Tesla begin ik liever niet aan, dan ga ik me ergeren aan de slechte kwaliteit.
Want? Ervaring mee? Die Chinese model3 zit anders verdomd goed in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:31:
[...]

O, ik meende te lezen dat je naar private lease keek? Dan is de aanschaf niet zo relevant namelijk, maar vooral de daadwerkelijke maandlasten. :)

Een 60 sportline heb je voor ~ € 800 per maand. Dan heb je veel auto voor je geld, naar mijn mening.

Een goed aangeklede 1-serie (je huidige dus) gaat die kant toch ook al gauw uit. En dan rij je met (duurdere) benzine t.o.v. elektra..

Maar als je er geen goed gevoel bij hebt, of het is je toch te duur, dan zeker niet doen. Ik probeer je niet te overtuigen. Maar het komt wel op mij over, alsof je er nog niet écht naar hebt gekeken..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:30

TheVMaster

Moderator WOS
nevermind, had het niet goed berekend :-(

[ Voor 101% gewijzigd door TheVMaster op 04-11-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The__Virus schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:02:
Begreep eerder dat geprogrammeerd voorverwarmen niet altijd werkte.
Bij mij werkt dat altijd, maar eens in de zoveel tijd is dat wel gereset naar 15 graden. Alsnog beter dan 3 natuurlijk, maar toch wel jammer als je 20 had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
TheVMaster schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:15:
[...]

Maar het gaat er toch om wat je onderaan de streep voor je auto moet betalen? De bijtelling voor EV's is nog steeds 'iets lager' dan voor de benzineslurpers

Zelf ben ik voor de 'iets duurdere' i4 gegaan, maar goed. Ik vond het persoonlijk niet zo'n issue om 'iets meer' te moeten gaan betalen. >:)
Ja leuk zakelijk leasen... kon ik het maar. Gaat dus om particulier kopen, private lease heb ik al weggestreept (@JanHenk) want dat is duurder vanaf 5 jaar met dezelfde auto rijden, en vanaf jaar 6 gaat het verschil heel hard.

[ Voor 20% gewijzigd door Phusebox op 04-11-2021 14:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Phusebox schreef op Thursday 4 November 2021 @ 14:19:
[...]

Ja leuk zakelijk leasen... kon ik het maar. Gaat dus om particulier kopen, private lease heb ik al weggestreept want dat is duurder vanaf 5 jaar met dezelfde auto rijden, en vanaf jaar 6 gaat het verschil heel hard.
Oei, waarom zou je prive een nieuwe auto kopen? :? Volgens mij schrijf je enorm af de eerste paar jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 04-11-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
TheVMaster schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:20:
[...]

Oei, waarom zou je prive een nieuwe auto kopen? :? Volgens mij schrijf je enorm af de eerste paar jaar.

Overigens klopt die berekening van mij niet :-( dus gooi het ff weg ajb
Private lease is nog duurder zoals gezegd. En tweedehands EV's zijn ook niet echt goedkoop, bovendien was er tot voor kort niet veel keus buiten Tesla als je een EV wil hebben die beetje acceptabele range heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
aschja schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:07:
[...]

Want? Ervaring mee? Die Chinese model3 zit anders verdomd goed in elkaar.
Toch beetje bang voor, geen garage om naar toe te gaan, alles via touchscreen, dure reparaties als er iets aan is.

Ik heb een tweetal mensen in mijn vriendenkring die via werk een Model S hebben gereed en die zeggen "eens maar nooit meer".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Kwestie van hem langer houden dan alleen "de eerste paar jaar" :)

En tja, waarom zou je prive een nieuwe auto kopen? Omdat ik dat wil. Ieder zijn eigen gekte. Bij een tweedehandsje van een jaar of 4 betaal je - met een beetje pech - de eerste paar jaar jezelf blauw aan onderhoud. Ik had dat een paar keer gedaan en daarna ben ik nieuw gaan kopen. De meerprijs per jaar is het me waard om "nieuw" te rijden in een auto die naar mijn zin is, met alle garantie en dergelijke dat daarbij komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 04-11-2021 14:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:21:
[...]

Private lease is nog duurder zoals gezegd. En tweedehands EV's zijn ook niet echt goedkoop, bovendien was er tot voor kort niet veel keus buiten Tesla als je een EV wil hebben die beetje acceptabele range heeft.
Als je toch van tevoren al wist dat ieder argument of suggestie niet goed genoeg was, wat doe je hier dan?

Ga alstjeblieft een nieuwe bmw 1-serie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:27:
[...]

Als je toch van tevoren al wist dat ieder argument of suggestie niet goed genoeg was, wat doe je hier dan?

:)

Onze buurman is uitermate gelukkig met zijn 1, een andere buurman heeft nog nooit een auto met zoveel problemen gehad (en heeft hem weggedaan). Dus kwaliteit? Die wisselt ook bij BMW sterk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
daemonix schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:29:
[...]

:)

Onze buurman is uitermate gelukkig met zijn 1, een andere buurman heeft nog nooit een auto met zoveel problemen gehad (en heeft hem weggedaan). Dus kwaliteit? Die wisselt ook bij BMW sterk. ;)
Het gaat hier dan ook om het nog steeds niet gedefinieerde "comfort" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:27:
[...]

Ik stond op het punt om hetzelfde te typen. Je vraagt eerder bevestiging voor een nieuwe 1-serie dan een EV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
aschja schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:30:
[...]

Ik stond op het punt om hetzelfde te typen. Je vraagt eerder bevestiging voor een nieuwe 1-serie dan een EV.
Ja, sorry hoor, vergeef me mijn botheid, maar we dragen echt allerlei dingen aan, en stellen geinteresseerde vragen, maar het enige wat er terugkomt is "alles is er minder aan". Nou prima, maar als je je vooroordelen bevestigd wilde zien, ben je hier geowon niet op t goede adres :P

@Phusebox Ik geef je nogmaals hierbij het rijtje van auto's rond de 50k die toch wel "luxe" en "comfortabel" zouden moeten zijn. Doe er je voordeel mee. Of niet, kan mij niet schelen :)

Mercedes EQA
Audi Q4 etron
Polestar 2
Volvo XC40
Skoda Enyaq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
aschja schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:30:
[...]

Nee hoor, ik ga absoluut geen BMW meer kopen of leasen. Op zich was de auto prima, maar ook hier heb ik wel wat minpunten ervaren.

Dus ja, ik ben super kritisch, maar als ik zoveel geld uitgeef vind ik dat zelf ook niet meer dan normaal.

Juist vanwege milieu en het optimaal benutten van mijn zonnepanelen ben ik gaan kijken naar EV, zelfs in 2018 al maar toen was het helemaal niet haalbaar voor mij.

Ik moet dus accepteren dat het nergens perfect is en vooralsnog lijkt de EV6 dan het beste compromis. De Tesla Model 3, ook al is het sterk verbeterd, durf ik toch niet aan. Voelt nog gek een auto kopen via internet die je niet even bij de dealer kunt bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ach, ik heb in het verleden meerdere (nieuw geleaste) 320's (full options) gehad, toch zou ik die niet meer terug willen ruilen voor mijn 'onconfortabele' full options Kona Premium. Die trekt al die bakken er gewoon uit.

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 04-11-2021 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:34:
[...]
De Tesla Model 3, ook al is het sterk verbeterd, durf ik toch niet aan. Voelt nog gek een auto kopen via internet die je niet even bij de dealer kunt bekijken.
Het voordeel van het hoge fanboy-gehalte van sommige tesla-rijders, is dat je alleen maar naar een supercharge-plein hoeft te gaan en dan wat vragen stellen. Grote kans dat de persoon (die daar toch staat te wachten) je alles wil vertellen en laten zien.

of

https://www.tesla.com/nl_nl/drive

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:01
Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:21:
[...]

Wat vind je een acceptable range? Voor 270 pm (dankzij de 2e hands subsidie) lease ik nu een Renault Zoe waar ik in de winter 200km mee kan rijden en in de zomer 250km. (wellicht nog wel meer als ik m'n rechtervoet een beetje bedwing). Tot nu toe is dat meer dan genoeg voor ons dagelijks gebruik, en lijkt me dat je daar je auto op uit zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
[...]
De Tesla Model 3, ook al is het sterk verbeterd, durf ik toch niet aan. Voelt nog gek een auto kopen via internet die je niet even bij de dealer kunt bekijken.
Je kan hem gewoon bekijken en zelfs proefrijden: https://www.tesla.com/nl_nl/drive
Ik zou zeggen probeer het uit. Persoonlijk vind ik het een zeer goede auto.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Overigens klopt die berekening van mij niet :-( dus gooi het ff weg ajb
Ik vind het prijsverschil tussen jong 2de hands (± 2 jaar oud) en nieuw de laatste tijd steeds kleiner worden overigens, waarbij je dus gevoelsmatig sneller voor nieuw wilt kiezen (ik iig wel :+ ), zeker met FEV auto's

Daarnaast heb ik zelf specifieke eisen, waaraan alleen een Model X voldoet. De 2de hands markt voor Model X-en is erg klein, zeker als je specifiek Raven en nieuwer wilt (dus eind /begin 2019, ivm inklapbare 2de rij en MCU upgrade) en een 5 zitter. Als ik zo op gaspedaal kijk, zit je dan al richting de 90 tot 95k te kijken en dan ga ik liever voor nieuw (wat ik ook gedaan heb; leverindicatie mid/eind 2022 voor een Model X LR (welke nu geen LR meer heet maar gewoon 'Model X') :') )
[...]

Ik moet dus accepteren dat het nergens perfect is en vooralsnog lijkt de EV6 dan het beste compromis. De Tesla Model 3, ook al is het sterk verbeterd, durf ik toch niet aan. Voelt nog gek een auto kopen via internet die je niet even bij de dealer kunt bekijken.
Dat is, zoals hierboven al aangegeven, niet helemaal waar. Nu heb ik de mazzel dat ik in Purmerend woon en dat er een SC praktisch om de hoek zit, maar je kan de auto dus prima 'voelen' voordat je koopt. Je kan daar ook gewoon met een salespersoon praten en die kan je door het koopproces leiden (hoewel dat echt een paar klikken is en meer niet)

Tevens kan je de auto weigeren tot op de dag van levering, zonder kosten. Behalve dan de reserverings fee van 100 euro. Ze raken die auto toch wel kwijt en jij kan voor 100 euro af van je 'buyers remorse'

[ Voor 59% gewijzigd door Notna op 04-11-2021 14:49 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FranDaMan
daemonix schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:35:
Ach, ik heb in het verleden meerdere (nieuw geleaste) 320's (full options) gehad, toch zou ik die niet meer terug willen ruilen voor mijn 'onconfortabele' full options Kona Premium. Die trekt al die bakken er gewoon uit.
Wat ben ik blij dat we geen switchen vanaf een Mitsubishi Colt uit 2005. Maakt geen reet uit wat ik koop, het is altijd beter ! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

FranDaMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:50:
[...]

Wat ben ik blij dat we geen switchen vanaf een Mitsubishi Colt uit 2005. Maakt geen reet uit wat ik koop, het is altijd beter ! :P
Haha, that's the spirit. Als je toch weinig te verliezen hebt kan het alleen maar beter worden :-)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Hachy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:54:
[...]

Haha, that's the spirit. Als je toch weinig te verliezen hebt kan het alleen maar beter worden :-)
Nog steeds doe ik gewoon mijn research hoor. En een beperkt budget maakt het ook wel makkelijker. Dan heb je in ieder geval minder last van keuzestress.

Alleen al die mensen die je even door de mangel halen omdat je een EV wilt gaan kopen. Dat snap ik nog niet helemaal. Zodra je meldt dat je als particulier een EV overweegt moet je je opeens gaan verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
FranDaMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:58:
[...]

Nog steeds doe ik gewoon mijn research hoor. En een beperkt budget maakt het ook wel makkelijker. Dan heb je in ieder geval minder last van keuzestress.

Alleen al die mensen die je even door de mangel halen omdat je een EV wilt gaan kopen. Dat snap ik nog niet helemaal. Zodra je meldt dat je als particulier een EV overweegt moet je je opeens gaan verdedigen.
haha ja hoe haal je het ook in je hoofd! Als particulier een auto kopen! Dat is helemaal niet voor jou weggelegd. Dat is veel te duur voor iedereen, en dat komt omdat ik mensen ken die net een fiets kunnen betalen.

Geintje natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranDaMan
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:12:
[...]

haha ja hoe haal je het ook in je hoofd! Als particulier een auto kopen! Dat is helemaal niet voor jou weggelegd. Dat is veel te duur voor iedereen, en dat komt omdat ik mensen ken die net een fiets kunnen betalen.

Het is meer dat je nergens kunt komen met een range van 200km. En dat laden is ook een crime. En natuurlijk moet iedereen staks om 18:00 aan de stekker dus dat kan helemaal niet. En ik heb geen oprit, dus dan kun je geen laadpaal of box plaatsen en EV's zijn veeeeeeel duurder dan ICE.....

Wordt er soms heel moe van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Prullenbak84 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:12:
[...]

Ach, dat is al van alle tijden. Zodra je een auto koopt die wat duurder is of lijkt dan normaal krijg je daar opmerkingen over. Dat is nooit anders geweest. Ik moet ook steevast uitleggen dat mijn auto toch echt geen leasebak is, gevolgd door allerlei opmerkingen over hoe 'duur' dat wel niet moet zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006

Sebazzz

3dp

Sommigen, inclusief mijn vrouw, heeft range-axiety axiety (ja, angst dat je angst gaat krijgen). Ik heb straks een Ampera-E, maar ik kan wel vertellen dat als we met de kinderen weg gaan dat ik eerder bij wegrestaurant om even de benen te strekken dan dat de batterijmeter op rood gaat. :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Sebazzz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:30:
Sommigen, inclusief mijn vrouw, heeft range-axiety axiety (ja, angst dat je angst gaat krijgen). Ik heb straks een Ampera-E, maar ik kan wel vertellen dat als we met de kinderen weg gaan dat ik eerder bij wegrestaurant om even de benen te strekken dan dat de batterijmeter op rood gaat. :+
* Notna meldt zich

Mijn vrouw heeft dat ook; een benzine tank mag niet onder de 50% komen, anders wil ze niet rijden OF direct naar een tankstation rijden :F

Ik heb haar nu al vast vermeld dat ik van plan ben de accu niet meer dan 80% op te laden voor dagelijks gebruik, dus dat ze er maar aan gaat wennen in de toekomst :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

FranDaMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:14:
[...]

Het is meer dat je nergens kunt komen met een range van 200km. En dat laden is ook een crime. En natuurlijk moet iedereen staks om 18:00 aan de stekker dus dat kan helemaal niet. En ik heb geen oprit, dus dan kun je geen laadpaal of box plaatsen en EV's zijn veeeeeeel duurder dan ICE.....

Meer dan 6000 km heen en terug in en naar Italië heb ik tussen stops max 240km gereden. Langer dan twee uur rijden zonder te stoppen doe ik liever niet. In mijn woon-werksituatie heb ik ook geen 200 km range nodig. Mijn sociale leven ligt ook binnen een straal van 100 km. Ik doe nog zelfs minimaal een keer per maand trips van 500+ km en dat gaat ook prima. Ik vraag me af of de gemiddelde particulier dan nog meer rijd..

Omdat ik het me afvroeg even opgezocht: CBS
Dus met een range van 200 km zal de gemiddelde nederlander gemiddeld 1 keer per week moeten laden. Wauw.

[ Voor 14% gewijzigd door Kju op 04-11-2021 16:10 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
[...]

Nee hoor, ik ga absoluut geen BMW meer kopen of leasen. Op zich was de auto prima, maar ook hier heb ik wel wat minpunten ervaren.

Dus ja, ik ben super kritisch, maar als ik zoveel geld uitgeef vind ik dat zelf ook niet meer dan normaal.

Juist vanwege milieu en het optimaal benutten van mijn zonnepanelen ben ik gaan kijken naar EV, zelfs in 2018 al maar toen was het helemaal niet haalbaar voor mij.

Je kan gewoon een afspraak maken bijv in Tilburg. Je kan zelfs proefrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Notna schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:59:
[...]

* Notna meldt zich

Mijn vrouw heeft dat ook; een benzine tank mag niet onder de 50% komen, anders wil ze niet rijden OF direct naar een tankstation rijden :F

Ik heb haar nu al vast vermeld dat ik van plan ben de accu niet meer dan 80% op te laden voor dagelijks gebruik, dus dat ze er maar aan gaat wennen in de toekomst :P :+
Mijn vrouw heeft ook range-anxiety, maar dan als de meter onder de 2% komt. Dan is ze bang dat ze het tankstation niet haalt en mag ik dus gaan tanken.... :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:42
[...]

Not sure if trolling, maar je kan Tesla's gewoon bekijken bij de service centers en een proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
aschja schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:01:
[...]

Je kan gewoon een afspraak maken bijv in Tilburg. Je kan zelfs proefrijden.
Misschien maar eens doen dan.
Resten alleen nog de verhalen over dure reparaties als een keer iets stuk is... Aangezien het mijn eigendom zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Pierz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:14:
[...]

Not sure if trolling, maar je kan Tesla's gewoon bekijken bij de service centers en een proefrit maken.
Dichtsbijzijnde is een uur hier vandaan. Wist overigens eerst echt niet dat het kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
FranDaMan schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:14:
[...]

Daarmee kan je bijna door heel Nederland komen, afhankelijk van waar je woont. Op bestemming laad je dan een uurtje of 2 bij en je kan weer terug. Gaat al een jaar helemaal prima.
Op vakantie (camping in ons geval) gooi je hem met de granny stekker vol, duurt een dag maar dan is hij weer vol. Ruim op tijd voor de terugreis :P

Ben het wel met je eens dat er veel te weinig openbare laadpalen zijn. Ik had ook niet zo snel de overstap gemaakt als ik geen eigen plek had, daarvoor zijn er hier te weinig palen en al teveel elektrische auto's.
Wat dat betreft zouden ze wel wat meer haast mogen maken met de laadvoorzieningen, ipv zo afwachtend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:17
[...]
De Model 3 kun je bij vrijwel elke Tesla dealer (Service center of store genoemd) bekijken én proefrijden. Wel is het handig om vooraf even te bellen voor het maken van een afspraak.
Ze zitten in:
  • Eindhoven
  • Tilburg
  • Roterdam
  • Den Haag
  • Amsterdam
  • Purmerend
  • Zwolle
  • Groningen
  • Arnhem
https://www.tesla.com/nl_...8&filters=store%2Cservice

Edit: ik zie net dat hier al op gereageerd is. Ach ja, beter 2/3x dan geen enkele keer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Franciesco op 04-11-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

@Phusebox Ik heb ook gekocht maar ik heb de auto op de balans gezet. Eventuele financiële tegenvallers zijn dan aftrekbaar. Ik heb de auto best impulsief gekocht maar wel net genoeg research gedaan om te overwegen of ik hoge kosten zelf wil dragen of dat ik toch liever ga leasen. Prijsverschil lease t.o.v. koop over 60 maanden was wel doorslaggevend. Als de auto betrouwbaar blijkt te zijn is koop aanmerkelijk goedkoper. Als ik niet zakelijk had kunnen rijden zou ik waarschijnlijk private lease hebben gekozen, ook al is het een stuk duurder.

[ Voor 12% gewijzigd door Kju op 04-11-2021 16:19 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006

Sebazzz

3dp

Notna schreef op donderdag 4 november 2021 @ 15:59:
[...]

* Notna meldt zich

Ja, maar de mijne heeft dat niet omdat je een auto in 5 minuten voltankt.

Maarja, met onze huidige benzineauto zie ik niet eens hoe ver ik kan komen. Ik heb alleen maar een analoge wijzer tussen "F" en "E".

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het scheelt bij mijn SO dat een elektrische auto veel nauwkeuriger aangeeft dan het wijzertje dat blijkbaar ook links van de E kan staan.
Met de Zoe heb ik haar vrij snel al gedemonstreerd hoe je met de rechtervoet kan zorgen dat je altijd je bestemming kan bereiken en de Kona laden we op zodra hij het bereik van de Zoe heeft :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phusebox
Nou ik had een proefrit ingepland voor de Model 3, mijn vrouw even een uitgebreide video laten zien en morgen kan ik de proefrit weer annuleren.

Haar reactie "een lelijke auto, met een kaal interieur waar een iPad op is geplakt, nee dat gaan we echt niet kopen".

En jullie maar denken dat ik moeilijk ben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@Phusebox Wat is het budget? Want een model 3 is al vrij prijzig. Ik heb hem zelf als particulier laten staan omdat de afschrijving hard kan zijn (want het wordt marge auto en Berlijn gaat produceren, maarja nu wordt alles eerst duurder)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Banden vraag: Wat gebruiken jullie voor banden onder jullie EVs?
Mijn Ampera-e kwam standaard met Michelin Primacy 3, waar nu nr 4 van bestaat. De banden maat is 215/50 R17.
Nou bestaan er inmiddels wat echte EV banden, die naast wat andere dingen ook wat stiller kunnen zijn, door die padding aan de binnenkant van de band.
Echter lijken deze varianten niet in mijn maat te komen. Dus iemand nog tips? Merken/type banden waar ik naar zou kunnen kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 04-11-2021 19:41 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
!null schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:37:
@Phusebox Wat is het budget? Want een model 3 is al vrij prijzig. Ik heb hem zelf als particulier laten staan omdat de afschrijving hard kan zijn (want het wordt marge auto en Berlijn gaat produceren, maarja nu wordt alles eerst duurder)
Rond de 50k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Phusebox schreef op Thursday 4 November 2021 @ 19:29:
Nou ik had een proefrit ingepland voor de Model 3, mijn vrouw even een uitgebreide video laten zien en morgen kan ik de proefrit weer annuleren.

Haar reactie "een lelijke auto, met een kaal interieur waar een iPad op is geplakt, nee dat gaan we echt niet kopen".

Nee, ik snap je vrouw wel. Ik zou privé nooit en te never een Model 3 kopen, al was hij maar 20.000 euro. Wat een oerlelijke, plastic-fantastic auto is dat. De Model Y gaat nog wel (de S en X ook wel), maar die is veel duurder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chevsticks
Ik vind juist het minimalistische van de Tesla een verademing. De laatste jaren komen er steeds meer knoppen, hendels en dingen bij op het stuur en de middenconsole. Hij viel uiteindelijk buiten het budget, anders had ik het wel geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
chevsticks schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:05:
Ik vind juist het minimalistische van de Tesla een verademing. De laatste jaren komen er steeds meer knoppen, hendels en dingen bij op het stuur en de middenconsole. Hij viel uiteindelijk buiten het budget, anders had ik het wel geweten.
Ja en nee. Ik vond de Ioniq 5 al te minimalistisch toen ik er in zat. Had niet het gevoel in een auto te zitten maar meer gereden te worden in een koets.

Ik hou er wel van om zelf nog te kunnen geniet van het autorijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:29:

Ach, met jouw geluk (en geschiedenis met elektrische apperatuur) ontplofte die Model 3 zodra je er verkeerd naar keek dus wat dat betreft :+

Overigens vind ik de 'kaal interieur' reden wat vreemd. Moet een interieur dan lekker druk zijn en afleiden of...?
Klinkt alsof het een hele lange zoektocht gaat worden. Gelukkig lijkt het erop dat de FEV bal halverwege volgend jaar goed gaat rollen (mbt nieuwe modellen) dus wellicht is de tijd er nog nirt naar voor jullie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
TheVMaster schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:44:
[...]

Nee, ik snap je vrouw wel. Ik zou privé nooit en te never een Model 3 kopen, al was hij maar 20.000 euro. Wat een oerlelijke, plastic-fantastic auto is dat. De Model Y gaat nog wel (de S en X ook wel), maar die is veel duurder.
Plastic fantastic? Ik vraag me af of je wel eens in een Model 3 hebt gezeten dan. Goed, dat je het niet mooi vindt dat kan natuurlijk, en de afwerking is bij sommige auto's ook echt wel wat beter (al hebben ze daar flinke stappen in gemaakt), maar plastic fantastic is beslist niet correct.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Notna schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:10:
[...]

Ach, met jouw geluk (en geschiedenis met elektrische apperatuur) ontplofte die Model 3 zodra je er verkeerd naar keek dus wat dat betreft :+

Overigens vind ik de 'kaal interieur' reden wat vreemd. Moet een interieur dan lekker druk zijn en afleiden of...?
Klinkt alsof het een hele lange zoektocht gaat worden. Gelukkig lijkt het erop dat de FEV bal halverwege volgend jaar goed gaat rollen (mbt nieuwe modellen) dus wellicht is de tijd er nog nirt naar voor jullie :)
Op de een of andere manier voelt zo'n leeg interieur heel afstandelijk en klinisch. Dat hadden we ook in de Ioniq 5. Vonden het beide geen fijne auto.

En ja volgend jaar... Dat denk ik al een paar jaar ;)
Wat komt er volgend jaar uit dan? Heb nog niet veel interessants gezien dat concreet dan ook te koop gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Marc O. schreef op Thursday 4 November 2021 @ 20:13:
[...]

Plastic fantastic? Ik vraag me af of je wel eens in een Model 3 hebt gezeten dan. Goed, dat je het niet mooi vindt dat kan natuurlijk, en de afwerking is bij sommige auto's ook echt wel wat beter (al hebben ze daar flinke stappen in gemaakt), maar plastic fantastic is beslist niet correct.
Eh…ik roep dat soort zaken niet als ik er niet zelf in gezeten heb. Er stond er een tijd geleden een op Schiphol Plaza en toen heb ik er uitvoerig ingezeten. Heb zelden zo’n slecht afgewerkte auto (en idioot dashboard) gezien. Gelukkig doet Tesla het bij de Model Y stukken beter.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:14:
[...]

Op de een of andere manier voelt zo'n leeg interieur heel afstandelijk en klinisch. Dat hadden we ook in de Ioniq 5. Vonden het beide geen fijne auto.

Wat komt er volgend jaar uit dan? Heb nog niet veel interessants gezien dat concreet dan ook te koop gaat zijn.
Kwestie van gewenning denk ik. Maar niet iedereen heeft dezelfde smaak.

Als ik nu weer in een andere auto stap dan verbaas ik me over hoeveel knopjes er nodig zijn, en hoeveel frutsels er overal zitten. Helemaal als je in een oudere auto stapt waar je ook nog eens handmatig de lichten aan moet doen, of van die verschrikkelijke dingen die beginnen te piepen met een hels kabaal als je de lichten aanlaat als je de auto uitzet.

Maar goed: volgens mij zijn je vriendin en jij allebei niet de makkelijkste (understatement), dus ik zou ver weg blijven van de EV's voorlopig. Er hoeft maar één laadpaal een keer kapot te zijn onderweg, en we hebben een ramp van jewelste.

Gewoon lekker bij BMW een vertrouwde PHEV scoren oid.
TheVMaster schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:18:
[...]

Eh…ik roep dat soort zaken niet als ik er niet zelf in gezeten heb. Er stond er een tijd geleden een op Schiphol Plaza en toen heb ik er uitvoerig ingezeten. Heb zelden zo’n slecht afgewerkte auto (en idioot dashboard) gezien. Gelukkig doet Tesla het bij de Model Y stukken beter.
Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/44488534.jpg

Het dashboard van een Y en 3 is 99,99% hetzelfde. Overigens nog iedere dag blij met dit heerlijk opgeruimde uitzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpO2XUd6_B4yEwpvC4_lsw5seWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fTSgTuC4kXx6phbjPyrUxBO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jeroenneman op 04-11-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Phusebox schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:14:
[...]

Afaik komt Audi met nog een Q(50 of 60 dacht ik) auto op de proppen, Volvo is ook aanstalten aan het maken met hun modellen over te laten stappen naar FEV etc.

Dat gezegd hebbende, met de huidige supply chain issues etc. Denk ik dat het pas goed op stoom komt halverwege 2023 (als in; autos die ook van de band rollen op dat moment)

Maar wie weet; er kunnen zoveel dingen nog veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
TheVMaster schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:18:
[...]

Wat is er aan het dashboard van de Y dan zoveel beter?

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Ik heb de Y nog niet zelf van binnen gezien, maar als ik Google er op na sla zie ik zo snel de verschillen niet tussen de 3 en Y. :?
Pagina: 1 ... 225 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic