Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

@MooDyBLueS we kunnen wel vaststellen dat het aan je voorbereiding niet gelegen heeft.
Combi van CCS + Frankrijk + pech dan maar.
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:43:
[...]

Ik vind dit ook nog best wel een uitdaging. Het vinden van een Hotel met goede laadvoorziening. Het liefst zou ik in Frankrijk overnachten iets verder van de tolweg af in een iets beter Hotel met 11kW laadpaal. Zo makkelijk zijn die niet te vinden. Tenminste, niet voor mij. Diverse Hotels op booking.com geven aan dat ze een laadvoorziening hebben maar dit blijkt dan een publieke paal te zijn op loopafstand. Daarvan is maar de vraag of hij werkt. Of ze hebben in een snellader binnen rijafstand. Ook niet iets wat ik zoek. Dan heb je er nog een paar die ergens een verlengsnoer hebben liggen waarbij je moet hopen dat de granny werkt. Ook niet echt efficient om weer naar 100% te laden in een nacht. Dus, tot nu toe pak ik dan toch maar een Hotel bij een SuC locatie.
Dit los ik meestal op door vooraf de omgeving van het hotel dat ik wil gaan boeken te checken in apps als Chargemap en Shell Recharge. Of andersom, in een gebied waar relatief veel laadpalen staan zoals een centrum van een dorp een hotelkamer te boeken.

Het is wat meer gedoe maar je bent wel min of meer verzekerd van een lading overnight.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@Kaaschef bereik in winter valt tegen. Doorzoek dit topic maar even (en het is natuurlijk voor zn prijs geen ruime auto)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kaaschef schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:56:
Waarom lees ik in dit topic zo weinig over de Peugeot e-208 ? ik zie hem nu wat vaker rijden en ziet er prima uit , met 50 kWh zal hij ook nog een heel net practisch bereik hebben van ca 250km en een (start) prijs van net geen 30K euro.
Zie ik iets over het hoofd hier?
Ik denk dat het misschien komt omdat de crossover broer, de e-2008, wel wat populairder is. Daarnaast is de e-208 een auto die wedijvert met auto's als de Zoe, Mini, MX-30 en deels misschien de Leaf. Wat compactere auto's en/of met wat kleiner bereik dan veel mensen als 1e auto wensen.

Wat ik toch ook vooral merk om me heen, ook bij onszelf, is dat veel mensen toch eerst die dure ICE/hybride gezinsauto als eerste de deur uit willen hebben. Dat zal deels weer komen omdat er redelijk wat mensen tegenwoordig kunnen leasen in de klasse van een Model 3, e-Niro, Enyaq, etc.

Ik denk zelf dat de e-208 een prima auto is, ik was er in het verleden nog wat kritisch op, met name omdat opgegeven laadcurves en verbruik flink afweken van de werkelijkheid/beloftes. Dat geldt overigens voor vrijwel alle Stellantis modellen (Peugeot, Citroën, Opel), maar de laatste tijd schijnen er updates te zijn geweest die de auto als EV sterk hebben verbeterd. De Citroën e-C4 is meen ik zelfs gelijk met die updates geleverd en was toen die net uitkwam t.o.v. een e-2008 flink energiezuiniger en laadde ook langer op hogere snelheid, bij snelladen wel te verstaan.

Nu is het volgens mij inderdaad zo dat die opgegeven ±250 km echt prima haalbaar is en zijn er dus de nodige softwareperikelen uitgehaald.

Als je hem echter afzet tegen de Zoe, dan is het afhankelijk van wat je zoekt toch wel een auto die ietwat aan de prijs is. De Zoe is duurder, nieuw, maar niet veel en is langer op de markt en biedt alles wat de e-208 biedt en nog meer, waaronder een werkelijk bereik van 310 km en standaard 3-fase 22 kW AC laden en is ook flink ruimer. Als je dus naar (P)L kijkt dan kan puur vanuit kosten een e-208 beter zijn, die heeft ook een betere snellaad voorziening. Als tweedehands ook een optie is, dan zou ik op dit moment geen e-208 of Corsa nemen om eerlijk te zijn, die zijn nog iets te duur, tenzij je gaat importeren. Voor minder geld heb je namelijk een volgeladen Zoe ZE50 Intens met nog steeds weinig km's. Enige dealbreaker bij de Zoe zou het beperkte snelladen van 48 kW kunnen zijn. Dat compenseert hij dus wel met bloedsnel normaal laden, maar daar moet je wel de laadpunten voor vinden of eigen laadpaal voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-09 21:32
Is het een idee om een lijstje met hotels met goede laadpalen op te stellen? Info op booking.com is niet echt geweldig.

Mijn eerste bijdrage voor hotel in de buurt van Parijs: Hotel Escapade Senlis: 4 laadpalen en een vast tarief van 14 euro voor een laadsessie. Je kunt met 7 kW laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

@MooDyBLueS

Nieuws gaat soms zo snel:
nieuws: Tesla maakt tien Nederlandse Supercharger-locaties beschikbaar voor n... Het supercharger netwerk komt opeens dichterbij voor andere auto's.
Ben daar wel positief over, ben een beetje bang voor de parkeer kunsten van andere EV's aangezien de kabels bij de superchargers kort zijn en net lang genoeg om een tesla te kunnen chargen.

Aangezien je de laadplekken bij andere auto's echt op elke plek lijkt tegen te komen kan dat bijzondere taferelen geven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ja er zullen langere kabels nodig zijn, dat wordt aanbeveling #1 uit deze pilot. En het zal -helaas- nog wel weerstand geven. Als tesla rijders ineeens niet-tesla's zien laden wordt dit niet altijd, eh, laten we zeggen 'positief' opgevat. Spreek uit praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Harvest2002 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:36:
Is het een idee om een lijstje met hotels met goede laadpalen op te stellen? Info op booking.com is niet echt geweldig.

Mijn eerste bijdrage voor hotel in de buurt van Parijs: Hotel Escapade Senlis: 4 laadpalen en een vast tarief van 14 euro voor een laadsessie. Je kunt met 7 kW laden.
Sommige laadpaal map apps hebben hier ook filters voor om diensten erbij te zoeken zoals hotels.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@Smuggler bij een Ioniq zit de aansluiting op dezelfde plek als bij Tesla's :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hachy schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:49:
Ja er zullen langere kabels nodig zijn, dat wordt aanbeveling #1 uit deze pilot. En het zal -helaas- nog wel weerstand geven. Als tesla rijders ineeens niet-tesla's zien laden wordt dit niet altijd, eh, laten we zeggen 'positief' opgevat. Spreek uit praktijkervaring.
Ik denk hooguit dat ze het bij allemaal vrij kunnen geven want zoveel buitenstanders komen er niet of beschikbaarheid (locaties, tijden, aantal stals) beperken voor de buitenstaanders omdat er teveel vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-09 09:46
mister_S schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:27:
Qua infotainmainment zijn ze beiden OK, een stuk achter bijvoorbeeld Audi vind ik. Wel is de nieuwe Ipace met Pivi Pro erg goed gelukt, maar mijn budget is 50K-55K max, dus een gebruikte Ipace.
Is een Audi Q4 of ETron geen optie? Gebruikt zou je kunnen overwegen om uit Duitsland te houden mits 6 maanden oud en 6000km gereden. Kost je plm €1000 om te importeren.

Genoeg aanbod van jonge occasions rond de €50-€55k ennje rijdt dan wel een Audi.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

MooDyBLueS schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:27:
[...]

Ik hoef gelukkig zo goed als geen moeite te doen om een nuttiger antwoord te formuleren dan mijn voorganger. |:(

Qua import ligt het eraan of je het zelf wilt doen of uit wilt besteden. Voor EV's hoef je geen BPM af te dragen dus dat scheelt al een stap, verder komt het uit mijn hoofd met name neer op de importpapieren, de RDW keuring aanvragen, het kenteken en de vervoerskosten of een Kurzzeitkenzeichen (kenteken voor aantal dagen, in principe alleen bedoeld voor import/export).

Dan kan je op een site als Mobile.de naar auto's zoeken en uiteraard zelf contact leggen met de verkoper. Let wel op de eis dat auto's minstens 6 maanden oud zijn én 6.000 km op de teller moeten hebben staan, anders moet de dikke overheidspremie terugbetaald worden en dan ben je al je voordeel kwijt tov NL.

Andere optie is alles uitbesteden, behalve zelf op internet af te struinen naar je gewenste auto en dan kom je bijv. bij www.dasimport.nl uit. Hun aanbod is een verzameling van andere aanbieders, maar je mag ook zelf iets aandragen, ik heb weleens contact met ze gehad. Van particulieren importeren doen ze geloof ik niet.
Jij was ook in de markt voor een Zoe toch? Ik heb nog even geïnformeerd bij Dasimport en het is dus ook mogelijk om een Zoe via hun te laten te importeren en pas per januari te laten factureren zodat je gelijk aanspraak maakt op de subsidie. Moet je natuurlijk wel voldoen aan de wettelijke eisen, vanuit Duitsland is dat bijvoorbeeld dat 'ie minimaal 6 maanden op naam moet hebben gestaan.

Desalniettemin, denk dat het alsnog zeker de moeite waard is. Vind de occasion markt in NL maar karig namelijk, helemaal op het gebied van Zoe's.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
London schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:54:
Jij was ook in de markt voor een Zoe toch? Ik heb nog even geïnformeerd bij Dasimport en het is dus ook mogelijk om een Zoe via hun te laten te importeren en pas per januari te laten factureren zodat je gelijk aanspraak maakt op de subsidie. Moet je natuurlijk wel voldoen aan de wettelijke eisen, vanuit Duitsland is dat bijvoorbeeld dat 'ie minimaal 6 maanden op naam moet hebben gestaan.
Het is minimaal 6 maanden EN 6000km gereden anders moet de subsidie in Duitsland worden terugbetaald.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Kaaschef schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:56:
Waarom lees ik in dit topic zo weinig over de Peugeot e-208 ? ik zie hem nu wat vaker rijden en ziet er prima uit , met 50 kWh zal hij ook nog een heel net practisch bereik hebben van ca 250km en een (start) prijs van net geen 30K euro.
Zie ik iets over het hoofd hier?
Volgens mij heb ik hier inderdaad nog niemand gezien die er een heeft. Wel een aantal met zijn half-Duitse neefje, de Corsa, waaronder ikzelf. Ik heb voor de corsa gekozen omdat ik die qua ontwerp wat beter gelukt vind. Puur smaak. Als je een uitbundiger interieur leuk vindt en de buitenkant mooier, dan is de 208 ook prima. Daarnaast is de corsa een tikkie goedkoper.

Een verklaring kan zijn dat je al gauw de reacties leest zoals je ook op jouw vraag krijgt. De actieradius (275 is goed te halen), laadsneheid en verbruik zijn gewoon prima in mijn ervaring, dus ik weet niet waar die verhalen vandaan komen. Ik vrees toch een beetje vooroordelen.

Best vreemd eigenlijk. Iedereen schreeuwt om niet-suv’s met een normaal formaat voor redelijke prijzen, en de auto’s die daaraan voldoen, worden ten onrechte afgekraakt en niet gekocht. En de crossover-achtige varianten, e-2008, Opel mokka wel. Schiet mij maar lek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 12:28
Isheara schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:47:
[...]

Is een Audi Q4 of ETron geen optie? Gebruikt zou je kunnen overwegen om uit Duitsland te houden mits 6 maanden oud en 6000km gereden. Kost je plm €1000 om te importeren.

Genoeg aanbod van jonge occasions rond de €50-€55k ennje rijdt dan wel een Audi.
Ik kan de kwaliteit en de infotainment van Audi waarderen, maar ik vind het erg saaie auto's. Ik vind de E-tron ook rijden als een typische lompe SUV. Wel erg comfortabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:29
Deveon schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:13:
In plaats van 10k per jaar uit te geven aan mijn VW Passat ben ik nu 4k per jaar kwijt aan de VW eGolf en van de zomer heerlijk in een Volvo V90 gereden voor 3k. Ik heb geen enkele reden om z'n dure auto het hele jaar voor de deur te hebben staan, behalve laten zien hoe goed het wel niet gaat. Echter heb ik liever geld dan dat ik laat zien dat ik het heb.
Wij staan op zich ook zo in de wedstrijd (2 EV's met een goede 200km range). Het "nadeel" is alleen dat de meerprijs van een verre vakantie erg zichtbaar wordt.

Als het er op aankomt en er een meerprijs van €3k is voor autohuur boeken we toch maar gewoon wat in NL :-p

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Opzich wel weer mooi dat het zo zichtbaar wordt. Dan kun je dus echt efficient en bewust bezig zijn met vervoer. Overigens worden campers steeds populairder. Die elektrisch krijgen is wat lastig, hoewel niet onmogelijk, maar zorgt er in ieder geval voor dat je met een simpelere EV uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 09:59
Hachy schreef op maandag 1 november 2021 @ 17:49:
Als er bv. E-tron's dwars geparkeerd 3 laadplekken blokkeren om bij het laadpoortje te kunnen komen met de korte kabel dan zal ik dat zeker niet positief opvatten nee.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
EvaluationCopy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:45:
[...]

Als er bv. E-tron's dwars geparkeerd 3 laadplekken blokkeren om bij het laadpoortje te kunnen komen met de korte kabel dan zal ik dat zeker niet positief opvatten nee.
Volgens mij heeft @Hachy het over de keer dat non-tesla's wegens een bug (of test?) ook even bij superchargers terecht zouden kunnen. Hij daar natuurlijk heen, en de Tesla-eigenaren waren er toen al als de kippen bij om hem "vriendelijk" mede te delen dat ie niet welkom was.

Dus ik snap zijn zorgen wel wat dat betreft.

Ik vraag me dan ook af: Heeft tesla ook een mail gestuurd naar haar eigen klanten? Met iets van "Vanaf nu zult u ook andere merken tegenkomen bij de superchargers, als er iets mis gaat meldt dit ons dan" Dat zal wel schelen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:36:
[...]

Volgens mij heb ik hier inderdaad nog niemand gezien die er een heeft. Wel een aantal met zijn half-Duitse neefje, de Corsa, waaronder ikzelf. Ik heb voor de corsa gekozen omdat ik die qua ontwerp wat beter gelukt vind. Puur smaak. Als je een uitbundiger interieur leuk vindt en de buitenkant mooier, dan is de 208 ook prima. Daarnaast is de corsa een tikkie goedkoper.

Een verklaring kan zijn dat je al gauw de reacties leest zoals je ook op jouw vraag krijgt. De actieradius (275 is goed te halen), laadsneheid en verbruik zijn gewoon prima in mijn ervaring, dus ik weet niet waar die verhalen vandaan komen. Ik vrees toch een beetje vooroordelen.

Best vreemd eigenlijk. Iedereen schreeuwt om niet-suv’s met een normaal formaat voor redelijke prijzen, en de auto’s die daaraan voldoen, worden ten onrechte afgekraakt en niet gekocht. En de crossover-achtige varianten, e-2008, Opel mokka wel. Schiet mij maar lek ;)
idd, niet iedereen zit te wachten op een futuristisch model zoals de Kia EV6 .
Prijzen staan nog niet in verhouding tot de ICE modellen , dat is wel een punt, al snel 10K meer voor een E- variant van een 208./ Corsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
EvaluationCopy schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:45:
[...]

Noem je nu bewust de audi rijders? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Prullenbak84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:49:

Ik vraag me dan ook af: Heeft tesla ook een mail gestuurd naar haar eigen klanten? Met iets van "Vanaf nu zult u ook andere merken tegenkomen bij de superchargers, als er iets mis gaat meldt dit ons dan" Dat zal wel schelen misschien.
Nope. Excuseer, via de app heeft Tesla het inderdaad medegedeeld. (had heel die inbox nog nooit gebruikt)

[ Voor 12% gewijzigd door EvaluationCopy op 02-11-2021 09:38 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Kaaschef schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:52:
[...]

Noem je nu bewust de audi rijders? >:)
Nee hoor, maar bij die auto weet ik toevallig precies waar de laadpoort zit. Ik zou Audi rijders nooit willen beschuldigen van asociaal gedrag. (mijn eigen kleine marktonderzoek heeft aangetoond dat het ontbreken van knipperlichten evenvaak voorkomt bij BMW, Audi en Mercedes :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 10:26
Prullenbak84 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:49:
[...]

Volgens mij heeft @Hachy het over de keer dat non-tesla's wegens een bug (of test?) ook even bij superchargers terecht zouden kunnen. Hij daar natuurlijk heen, en de Tesla-eigenaren waren er toen al als de kippen bij om hem "vriendelijk" mede te delen dat ie niet welkom was.

Dus ik snap zijn zorgen wel wat dat betreft.

Ja, daar hebben 'wij' Tesla-rijders in de app bericht over gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2g8QjDLrR_kSVP0j1aj9BkAnqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjQTfrwi5mxEAxJWMi8pIvfK.jpg?f=fotoalbum_large
Nog geen (directe)mogelijkheid gekregen om overlast te melden. En wat mij betreft is iedereen welkom hoor, als we allemaal wat rekening met elkaar houden kan dat prima.
En als het niet anders kan blokkeert iemand misschien eens een extra stall.

[ Voor 5% gewijzigd door Eddos op 02-11-2021 09:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Prullenbak84 schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:36:
Mijn vrouw rijdt in een e2008, de range is voor haar dagdagelijks gebruik prima (max 50km per dag), we laden op eigen oprit en als we met de auto langere ritten maken dan laden we óf op locatie óf pakken we een snellader en een kop koffie.

Ja, de accu is bruto maar 50kW maar de range is 200+km (verbruik 16-17kWh/100km gemiddeld) maar hij weegt ook "maar" 1650kilo.

Zakelijk zou het ook prima zijn: voor mij is laden mogelijk op kantoor/bij klanten en anders een korte koffiestop.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-08 12:56
aschja schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ik rij ook minder dan voorheen. half/half snelweg/stad. Maar 1:20 is wel het gemiddelde. Op het snelweg was ik een zuinigsheidswonder. >:) Dat is toch wel het grappige van de Toyota hybrides. Je zou denken dat ze in de stad veel zuiniger zijn.

[Afbeelding]
oeh haha nee dat ga ik niet redden :o
Ik heb echt wel eens periodes gehad dat ik extreem zuinig probeerde te rijden maar kreeg dat echt niet voor elkaar om het gemiddelde naar 1:25 te brengen. Korte afstanden is echt funest voor het gemiddelde blijkt wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Eddos schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:10:
[...]

Ja, daar hebben 'wij' Tesla-rijders in de app bericht over gekregen:
[Afbeelding]
Nog geen (directe)mogelijkheid gekregen om overlast te melden. En wat mij betreft is iedereen welkom hoor, als we allemaal wat rekening met elkaar houden kan dat prima.
En als het niet anders kan blokkeert iemand misschien eens een extra stall.
Ik kom iig binnenkort naar Sassenheim met m'n 1e generatie Nissan Leaf :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:20
!null schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:11:
Opzich wel weer mooi dat het zo zichtbaar wordt. Dan kun je dus echt efficient en bewust bezig zijn met vervoer. Overigens worden campers steeds populairder. Die elektrisch krijgen is wat lastig, hoewel niet onmogelijk, maar zorgt er in ieder geval voor dat je met een simpelere EV uit kan.
Mmmm, een diesel camper als alternatief vervoer? Zou mijn keuze niet zijn. Ik had een moderne camper en heb die verkocht om mijn CO2 voetafdruk fors te verminderen. Ik doe nu vakanties in Europa met mijn EV. Scheelt 6 ton CO2 per jaar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Laatst online: 19:01
mux schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:56:
[...]

Ik kom iig binnenkort naar Sassenheim met m'n 1e generatie Nissan Leaf :)
Tesla heeft wel vaker een converter gemaakt dus je kansen zijn op termijn niet helemaal nul.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
jdbiggelaa schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:02:
[...]

Mmmm, een diesel camper als alternatief vervoer? Zou mijn keuze niet zijn. Ik had een moderne camper en heb die verkocht om mijn CO2 voetafdruk fors te verminderen. Ik doe nu vakanties in Europa met mijn EV. Scheelt 6 ton CO2 per jaar….
Ja dat is waarschijnlijk beter. Zeker als dat een efficiente en lage EV is.
Mijn punt is meer, neem een Hyundai Ioniq (niet die Ioniq 5). Daar zou 80% van Nederland genoeg aan hebben, ware het niet dat men nog op vakantie wil.
Als je dat tegenover een Audi E-tron zou zetten, zodat je wel lekker op vakantie kan, dan denk ik dat het beter is om de Ioniq in Nederland te rijden en op vakantie te gaan met je al bestaande camper busje.

Het is dus allemaal niet zo zwart wit.

Jij hebt eeen Enyaq toch? Prima wagen, maar je had ook een Ioniq kunnen nemen. Dan had je CO2 uitstoot in productie en gebruik behoorlijk verlaagt. Maar de Enyaq werkt wel prettiger op vakantie.
Alternatief is met de trein op vakantie.
Met andere woorden waar leg je de grens?

Overigens kun je een diesel ook nog op HVO 100 tanken. Lukt niet overal maar het is wel een mooie oplossing. Beter dan een nieuwe camper met 200kWh pakket, die je dan hooguit een maand gebruikt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

kdeboois schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:26:
[...]

Tesla heeft wel vaker een converter gemaakt dus je kansen zijn op termijn niet helemaal nul.
Ik heb CCS op m'n Leaf gebouwd :) en ik ben machtig benieuwd om te zien hoeveel stroom een supercharger stall nou echt kan leveren.

Reden daarachter is ook dat ik bij een supercharger kan gaan testen op hogere stroomsterktes dan bij Fastned/Ionity/etc., die allemaal beperkt zijn tot ~400-420A. Ik ben de komende maanden namelijk auto's aan het bouwen die theoretisch een stuk sneller zouden kunnen laden, en superchargers zijn dan misschien dé plek om te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
!null schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:30:
[...]

Ja dat is waarschijnlijk beter. Zeker als dat een efficiente en lage EV is.
Mijn punt is meer, neem een Hyundai Ioniq (niet die Ioniq 5). Daar zou 80% van Nederland genoeg aan hebben, ware het niet dat men nog op vakantie wil.
Als je dat tegenover een Audi E-tron zou zetten, zodat je wel lekker op vakantie kan, dan denk ik dat het beter is om de Ioniq in Nederland te rijden en op vakantie te gaan met je al bestaande camper busje.

Het is dus allemaal niet zo zwart wit.

Jij hebt eeen Enyaq toch? Prima wagen, maar je had ook een Ioniq kunnen nemen. Dan had je CO2 uitstoot in productie en gebruik behoorlijk verlaagt. Maar de Enyaq werkt wel prettiger op vakantie.
Alternatief is met de trein op vakantie.
Met andere woorden waar leg je de grens?

Overigens kun je een diesel ook nog op HVO 100 tanken. Lukt niet overal maar het is wel een mooie oplossing. Beter dan een nieuwe camper met 200kWh pakket, die je dan hooguit een maand gebruikt.
Ja, klopt, Enyaq. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik graag rechtop zit. Ik ben 70 en dan is zo’n Ioniq niet comfortabel meer ;)
De Enyaq is een heel comfortabele reisauto. Overigens waren we in augustus in Parijs, met de trein. Prima vervoer, maar niet voor alle locaties en doelen. Wel goed om steeds bewust te kiezen. Het klimaat redden begint immers bij ons eigen gedrag…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@jdbiggelaa Ja zeker. Maar wij zijn het liefst met camper op pad, en sta dan het liefst ergens in een bos of bij een meertje te wildkamperen ofzo.
Ik zou dat graag elektrisch doen overigens, maar dat duurt nog even.
mux schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:35:
[...]

Ik heb CCS op m'n Leaf gebouwd :)
Is dat met die dure controller waar je het heel lang terug over had, of hebben je/jullie zelf wat gebouwd?
Chademo was een stuk simpeler wat dat betreft, maar is helaas ten dode opgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
mux schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:35:
[...]

Ik heb CCS op m'n Leaf gebouwd :) en ik ben machtig benieuwd om te zien hoeveel stroom een supercharger stall nou echt kan leveren.

Reden daarachter is ook dat ik bij een supercharger kan gaan testen op hogere stroomsterktes dan bij Fastned/Ionity/etc., die allemaal beperkt zijn tot ~400-420A. Ik ben de komende maanden namelijk auto's aan het bouwen die theoretisch een stuk sneller zouden kunnen laden, en superchargers zijn dan misschien dé plek om te gaan testen.
Je zal voor de kenners van EV's wel een aparte verschijning zijn als je daar bij een SuC gaat laden :) . Al denk ik dat veel EV rijders zich niet eens zullen realiseren dat een Nissan Leaf daar normaal gesproken niet kan laden vanwege de chademo aansluiting.

Verder ben ik ook erg geinteresseerd in de voortgang van je CCS upgrade. Ik begrijp dat je druk bent, maar als je een keertje tijd hebt voor een update hier, in het Nissan Leaf topic, of op je eigen site, graag! Kan niet wachten, ik speel nog steeds met de gedachte om in het voorjaar een roadtrip te maken naar Zuid Portugal, al blijft het voorlopig wel bij dromen, maar met de CCS upgrade zou de droom wellicht wat dichterbij komen, zeker als Tesla tegen die tijd ook in Frankrijk de superchargers open zou zetten.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[quote]!null schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:44:
@jdbiggelaa Ja zeker. Maar wij zijn het liefst met camper op pad, en sta dan het liefst ergens in een bos of bij een meertje te wildkamperen ofzo.

[...]
Wordt aan gewerkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5MrogsJ_LkVLPdgJq_k9fgNd64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbXEEIuAOm1TdQSCw68JOgZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
assje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:15:
€90-€145/dag laagseizoen-hoogseizoen:
https://leavv.com/

Echt al best wel een optie in mijn optiek.

[Afbeelding]
Tenzij je maanden per jaar op vakantie bent; beter gewoon huren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
jdbiggelaa schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:01:
[quote]!null schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:44:

[...]
Wordt aan gewerkt :)

[Afbeelding]
Of wat te denken aan een uitschuifbare caravan, beauer.fr

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
jdbiggelaa schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:02:
Wij gaan komend seizoen weer op wintersport, ik leen maar de diesel-VW transporter van mijn ouders. In de zomer wil ik nog wel wat schipperen maar met mijn 28kWh Ioniq op wintersport met twee kleine kinderen is echt geen optie.

We gaan die transporter wel vullen met 4 volwassen en 3 kinderen dus dan heb ik er ook wel vrede mee. Wintersport blijft toch per definitie een niet-duurzaam soort vakantie vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@assje Vergeet niet dat het rendement van een diesel in de wintersport ook stijgt omdat je toch die verwarming nodig hebt :+

Maar daarom zei ik het, waar leg je de grens?

Ik ben zelf wel van de vakanties en roadtrips, en niks daarvan is duurzaam, tenzij je trein of fiets pakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
!null schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:09:
Ik ben zelf wel van de vakanties en roadtrips, en niks daarvan is duurzaam, tenzij je trein of fiets pakt.
Zelfs van trein en fiets kan je nog wel iets zeggen. Natuurlijk als jij een trein pakt rijdt die trein toch dus kan je de marginale belasting als 0 zien. Dat is alleen een beetje flauw want dan zou je hetzelfde kunnen zeggen voor een vliegreis die je een dag voor vertrek boekt.

Als je voor een trein kijkt naar de totale belasting inclusief infrastructuur en gebaseerd op gemiddelde bezetting dan doe je het met een goed gevulde EV in sommige gevallen misschien wel net zo goed.

Zelfs voor fietsen kan je een Co2 uitstoot berekenen op basis van caloriebehoefte en gemiddeld voedingspatroon (op basis daarvan kan de uitstoot van een elektrische fiets lager zijn dan van een reguliere fiets).

Maar goed, we dwalen af :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23:21

Arfman

Drome!

offtopic:
x-post van het Kia forum.

Zojuist geprobeerd bij de Tesla supercharger in Hengelo, bij Van der Valk. Ik moest er in de buurt zijn en ik dacht gelijk maar even testen, zijn vast mensen die het interessant vinden :)

De meeste stalls (11 van de 12) waren leeg. Ik reed naar de achterste stall maar de kabel was te kort om de laadpoort te bereiken (vergis je niet, die kabels aan Tesla chargers zijn kort!). Misschien had ik door beter/anders te parkeren het net kunnen redden, maar omdat bijna alles leeg was tussen 2 stalls geparkeerd waarna de kabel makkelijk bij de laadpoort kon komen.

Kabel aangesloten, Tesla app geopend (daar had ik al betaalgegevens in toegevoegd, in mijn geval CC) en de stall gekozen. In minder dan 10 seconden begon toen het laden, volgens de auto met 40kW. Accu was 41% SOC en koud (3 kilometer gereden voordat ik bij de SuC aankwam) dus wellicht kan het nog harder.

2 minuutjes laten laden, bleef op 40kW. Toen gestopt omdat ik weinig tijd had en ook weinig zin om voor €0,57/kW te laden, op de stopknop gedrukt in de app en binnen 2 seconden hoorde ik het al klikken en kon ik de kabel terughangen en mijn weg vervolgen.

Succesvolle test dus, maar de lengte van de kabels kan problemen opleveren, zelfs als de laadpoort dus voor op de auto zit zoals bij de e-Niro. Auto's waarvan de poort op een nog ongunstigere plek zit gaan echt problemen krijgen/veroorzaken bij een Tesla SuC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0u1tIHGBlQqIjgsvhpF97Z8dqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/942HIxwkHm9LrYIkHvxr4ZAw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0Vm_hsabmX4-awHF8Cd5QRQNa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ACCBvrfQZJal51vzqLbhHHF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HZftrje6lnIBl7Q3_rZXG0TLIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92lblJ6qLUz6syauXlmw6SjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqTQYe_zMq-kAGMjorthmSO1YLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Wfe6ZMTSWckkuphyLBfTYNP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_t0jWUfAKtRVoOSLDV6ufa0Hl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLks7fn7HtyYPExClDb3oV3d.jpg?f=fotoalbum_large

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:18
De laadpoort van mijn P8 zit links achter. Gaat dat een beetje lukken? Je moet dan natuurlijk wel net geluk hebben dat er aan de juiste kant een laadpaal vrij is want als je aan de verkeerde kant staat en de kabel via de achterkant van de auto naar de poort moet trekken...dat gaat niet lukken zie ik nu al op je foto. Te korte kabel.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Juancho schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:50:
De laadpoort van mijn P8 zit links achter. Gaat dat een beetje lukken? Je moet dan natuurlijk wel net geluk hebben dat er aan de juiste kant een laadpaal vrij is want als je aan de verkeerde kant staat en de kabel via de achterkant van de auto naar de poort moet trekken...dat gaat niet lukken zie ik nu al op je foto. Te korte kabel.
Achteruit inparkeren en dan zou het moeten lukken gok ik.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Juancho schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:50:
Dat is dezelfe plek als waar de tesla's hem hebben zitten. Dus dan laad je ook nog eens bij de juiste paal.

Dus de laadplek achter de bestuurder.

Dus niet zoals @Arfman de verkeerde paal moest? Pakken voor zijn laadplek. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 02-11-2021 15:57 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Als ik weer in de buurt ben en wat meer tijd heb ga ik het nogmaals proberen :) Of misschien gaat iemand anders met een e-Niro het ook nog eens doen, ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:24:
offtopic:

Zojuist geprobeerd bij de Tesla supercharger in Hengelo, bij Van der Valk. Ik moest er in de buurt zijn en ik dacht gelijk maar even testen, zijn vast mensen die het interessant vinden :)

De meeste stalls (11 van de 12) waren leeg. Ik reed naar de achterste stall maar de kabel was te kort om de laadpoort te bereiken (vergis je niet, die kabels aan Tesla chargers zijn kort!). Misschien had ik door beter/anders te parkeren het net kunnen redden, maar omdat bijna alles leeg was tussen 2 stalls geparkeerd waarna de kabel makkelijk bij de laadpoort kon komen.

Kabel aangesloten, Tesla app geopend (daar had ik al betaalgegevens in toegevoegd, in mijn geval CC) en de stall gekozen. In minder dan 10 seconden begon toen het laden, volgens de auto met 40kW. Accu was 41% SOC en koud (3 kilometer gereden voordat ik bij de SuC aankwam) dus wellicht kan het nog harder.

2 minuutjes laten laden, bleef op 40kW. Toen gestopt omdat ik weinig tijd had en ook weinig zin om voor €0,57/kW te laden, op de stopknop gedrukt in de app en binnen 2 seconden hoorde ik het al klikken en kon ik de kabel terughangen en mijn weg vervolgen.

Succesvolle test dus, maar de lengte van de kabels kan problemen opleveren, zelfs als de laadpoort dus voor op de auto zit zoals bij de e-Niro. Auto's waarvan de poort op een nog ongunstigere plek zit gaan echt problemen krijgen/veroorzaken bij een Tesla SuC.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik je foto zie is er genoeg lengte over, waarom was de kabel bij de 1e stall die je probeerde te kort? Ionity kabels zijn ook niet echt lang, ik zie weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:47
FFW schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:52:
Hoi nou ik heb eigenlijk nog geen idee. Ik begrijp van de adviezen hier dat electrisch laden iets heel anders is dan brandstof tanken en de praktijk zal het leren of ik thuis een snellader nodig heb :)

Wat echt een gat in de markt zou zijn is een plugin hybride met 100km of meer bereik. Maar die bestaan niet en zijn ook niet in ontwikkeling. (behalve de polestar1 die 150.000 euro kost)
ze bestaan wel, moet je even kijken naar de modellen van mercedes of bmw. die van mercedes kunnen 100km wltp oid en nog snelladen ook... zit een dikke accu in (26kwh voor de c/e klasse, de gl nogwat hebben 30kwh+++)

maar zitten wel aan de prijs.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Coasterfreak schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:19:
[...]

ze bestaan wel, moet je even kijken naar de modellen van mercedes of bmw. die van mercedes kunnen 100km wltp oid en nog snelladen ook... zit een dikke accu in (26kwh voor de c/e klasse, de gl nogwat hebben 30kwh+++)

Ik vraag me wel af wat er met de E10 benzine gebeurt als je die lange tijd in je auto laat zitten, als je de auto buiten de vakantie alleen gebruikt voor woon/werk/boodschappen binnen de 100 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:49:
[...]

Ik vraag me wel af wat er met de E10 benzine gebeurt als je die lange tijd in je auto laat zitten, als je de auto buiten de vakantie alleen gebruikt voor woon/werk/boodschappen binnen de 100 km.
e10 is maar 3 maanden houdbaar, dus wat wordt nog wel een dingetje... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47
Als je van te voren al weet dat je benzine lang in de tank blijft zitten (meerdere maanden) moet sowieso geen E10 tanken. De meerprijs van E5 weegt niet op tegen de potentiële ellende die E10 kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Athome schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:15:
Als je van te voren al weet dat je benzine lang in de tank blijft zitten (meerdere maanden) moet sowieso geen E10 tanken. De meerprijs van E5 weegt niet op tegen de potentiële ellende die E10 kan veroorzaken.
De gemiddelde autorijder weet niet dat E10 veel korter houdbaar is. Sowieso is dat hele E10 een farce. Ipv olie stoken kappen we regenwoud voor ethanol. Ik denk dat olie stoken dan beter voor het milieu is. Beter gaan we zo snel mogelijk van ICE af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:56:
[...]

Als ik je foto zie is er genoeg lengte over, waarom was de kabel bij de 1e stall die je probeerde te kort? Ionity kabels zijn ook niet echt lang, ik zie weinig verschil.
Ik denk dat Ionity 2x zo lang is. En die lader staat ook nog eens handiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5g2u-0bdbPeuSC859FCR47KlxV8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DpqdV94csUqh9VRAj5l8sxof.jpg?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door Inspired op 02-11-2021 18:29 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat Ionity 2x zo lang is. En die lader staat ook nog eens handiger.

[Afbeelding]
Startpunt van de kabel is ook 2x zo hoog, dus netto misschien maar 1,5x extra bereik. Ligt ook aan welke ionity locatie je bent. Weet niet meer waar, maar ergens kom ik er maar net bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:38:
[...]

Startpunt van de kabel is ook 2x zo hoog, dus netto misschien maar 1,5x extra bereik. Ligt ook aan welke ionity locatie je bent. Weet niet meer waar, maar ergens kom ik er maar net bij.
Je hebt veel meer bereik. De kabel hangt in het midden van het vak. Zie ook hierboven. Dat ga je bij Tesla nooit halen met de "juiste" lader. De kabel bij de Ionity kan ook nog eens van links naar rechts zwenken. Het maakt daar niet uit waar je poort zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySXC2nL_ebMV5kiruZ0vZKqrzE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3lJPVldtzxMesvgvW5FvNguA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het serieus een uitdaging is met de e-Niro. Ook al heeft hij de poort aan de voorkant. Hij zit meer links en de kabel zit rechts in de stall vast zoals je ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 02-11-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:21
offtopic:

De meeste stalls (11 van de 12) waren leeg. Ik reed naar de achterste stall maar de kabel was te kort om de laadpoort te bereiken (vergis je niet, die kabels aan Tesla chargers zijn kort!). Misschien had ik door beter/anders te parkeren het net kunnen redden, maar omdat bijna alles leeg was tussen 2 stalls geparkeerd waarna de kabel makkelijk bij de laadpoort kon
Zelfs een fietsendrager achterop de Tesla kan al een probleem zijn, kabels zijn echt kort. Bij deze lukt het wel maar kom ze ook tegen waar de charger dwars staat met een paaltje met bordje midden achter de auto dat deze plek alleen voor EV’s is. Daar moet ik de fietsendrager dan echt tegenaan zetten om de kabel nog te laten passen. 10 of 20cm extra zou al veel problemen oplossen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Coasterfreak schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:19:
[...]

De accu’s van PHEV hebben vaak een enorm kobalt gehalte, weinig duurzaam aan. Uiteraard ook gezien onderhoud van dubbele aandrijflijn, verliezen in het combineren ervan en enorme onnodige gewicht.

Daarnaast betwijfel ik zeer of een 26-30 kWh accu überhaupt fatsoenlijk snel te laden is en waarom je dat zou willen als er brandstoftank in zit. Zelfs binnen de prijsklasse is er genoeg keus in EVs die 200+ KW kunnen laden en hoef je niet armoedig dagelijks te laden om een paar centen te besparen.

Na drie PHEVs ben ik blij nu lekker volledig elektrisch te rijden. Het rijdt gewoon fijner terwijl de aanschafprijs de helft is van de plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:40:
[...]

Je hebt veel meer bereik. De kabel hangt in het midden van het vak. Zie ook hierboven. Dat ga je bij Tesla nooit halen met de "juiste" lader. De kabel bij de Ionity kan ook nog eens van links naar rechts zwenken. Het maakt daar niet uit waar je poort zit.

[Afbeelding]

Ik denk dat het serieus een uitdaging is met de e-Niro. Ook al heeft hij de poort aan de voorkant. Hij zit meer links en de kabel zit rechts in de stall vast zoals je ziet.
Hoort de lader bij het vak links of rechts? Bij de e-niro zit de lader linksvoor. Dus als de lader bij het vak rechts hoort, haal je het makkelijk. Als het links is, tja, dan inderdaad niet. Zal wel wat boze tesla rijders opleveren als al die vreemde merk rijders dubbel moeten parkeren om überhaupt aan te kunnen sluiten.
Laad aansluiting hoort IMHO ook zover mogelijk op de hoek van een auto te zitten. Maar goed auto ontwerpers zijn hier vrij in en kiezen vaak voor de plek waar normaal de tankklep zit. Bij de e-trom zit hij echt te ver naar achter, maar bij een Taycan bijvoorbeeld ook, terwijl dat een EV only platform is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Deveon schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:50:
[...]

De accu’s van PHEV hebben vaak een enorm kobalt gehalte, weinig duurzaam aan. Uiteraard ook gezien onderhoud van dubbele aandrijflijn, verliezen in het combineren ervan en enorme onnodige gewicht.

Daarnaast betwijfel ik zeer of een 26-30 kWh accu überhaupt fatsoenlijk snel te laden is en waarom je dat zou willen als er brandstoftank in zit. Zelfs binnen de prijsklasse is er genoeg keus in EVs die 200+ KW kunnen laden en hoef je niet armoedig dagelijks te laden om een paar centen te besparen.

Na drie PHEVs ben ik blij nu lekker volledig elektrisch te rijden. Het rijdt gewoon fijner terwijl de aanschafprijs de helft is van de plugins.
de mercedes phevs kunnen tot wel 55kw oid laden

https://www.electrive.net...hev-nachgeruestet-werden/

de A/B/CLA klasses kunnen uitgerust worden met 24kw dc ccs (zelfs als optie nadat je de auto hebt ontvangen), 18kwh accu, 60-70km bereik.

de GLE kan 55kw laden, 32kwh accu:

Afbeeldingslocatie: https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360010067917/image__4_.png

https://ecomento.de/2021/...er-reichweite-bestellbar/

de nieuwste C klasse PHEV komt met een 29kwh accu en kan laden tot 55kw, dat is sneller laden dan mn zoe, en een phev die anderhalf keer meer accu heeft als mn smart uit 2014.

zie het al voor je, een snelladende phev:
Afbeeldingslocatie: https://ecomento.de/wp-content/uploads/2021/10/Mercedes-C-300-e-2021-5-1024x588.jpg

leuk he?

[ Voor 4% gewijzigd door Coasterfreak op 02-11-2021 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
55 KW noem ik inmiddels geen snelladen meer. Voor onze eGolf is het nog acceptabel maar die laad in km/u bijna het dubbele van z’n GLE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 21:30

Sebazzz

3dp

Inderdaad is km/h de enige criterium wat telt. Een zuinige auto die traag (in kW) laadt kan meer km/h laden dan een onzuinige auto die snel (in kW) laadt. :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Om nog niet te spreken van het beperkte nut van snelladen bij zo'n auto. Ja, je reduceert je emissies, maar als je een serieuze rit gaat maken moet je vele malen snelladen, en met het hoge verbruik én de doorgaans hoge prijzen bij snelladers ben je ontzettend duur uit. Voor bijna iedereen is het dan niet veel meer dan een gimmick.

Uitgezonderd wanneer je gratis kunt laden bij een supermarkt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat, en het gemak waarmee de gemiddelde mens gewoon door gaat rijden.
Als jij 200km ergens naar toe moet, waarvan je de helft elektrisch kan doen, gaan de meeste mensen gewoon lekker doorrijden. Zou ik zelf waarschijnlijk ook doen.

Het gaat heel vaak over gemak en tijd. Dus het is inderdaad een beetje een gimmick, dat snelladen.
Een 100km range op een PHEV daarentegen is hartstikke mooi, en veel bruikbaarder dan de vroegere 35km o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf hoop ik dat er in de komende jaren nog een manier komt om je auto met PV te laden zonder conversie naar AC. In dat geval kan z'n optie wel interessant worden om een paar procent te winnen in de laadefficiency. Je ziet hiervoor bijvoorbeeld al de eerste stap bij Tesla die hun solar enkel nog combineert met een Powerwall (met geïntegreerde omvormer). Als de auto dan als verlengstuk van de Powerwall (bidirectioneel) gekoppeld zou kunnen worden ben ik helemaal happy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
Deveon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:33:
Zelf hoop ik dat er in de komende jaren nog een manier komt om je auto met PV te laden zonder conversie naar AC. In dat geval kan z'n optie wel interessant worden om een paar procent te winnen in de laadefficiency. Je ziet hiervoor bijvoorbeeld al de eerste stap bij Tesla die hun solar enkel nog combineert met een Powerwall (met geïntegreerde omvormer). Als de auto dan als verlengstuk van de Powerwall (bidirectioneel) gekoppeld zou kunnen worden ben ik helemaal happy.
Het heeft de nodige nadelen.

Vooral omdat je dan een gelijkstroom pad door je huis moet hebben van je zonnepanelen naar je auto accu.
Zonnepanelen kunnen bijv op 600V zitten en je auto accu is een 400V apparaat wat een 1000A kan leveren, dat wil je sowieso niet in huis hebben. En dan moet er nog steeds een regelaar bij om van die 200 tot 600V PV de 400V laadspanning te maken.
Efficienter is het wel, maar kosten technisch en qua veiligheid is het niet fantastisch.

En als die powerwall ook al hoog voltage accu heeft, dan is dat al aardig efficient.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Coasterfreak schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:57:
[...]

de mercedes phevs kunnen tot wel 55kw oid laden

https://www.electrive.net...hev-nachgeruestet-werden/

de A/B/CLA klasses kunnen uitgerust worden met 24kw dc ccs (zelfs als optie nadat je de auto hebt ontvangen), 18kwh accu, 60-70km bereik.

de GLE kan 55kw laden, 32kwh accu:

[Afbeelding]

https://ecomento.de/2021/...er-reichweite-bestellbar/

de nieuwste C klasse PHEV komt met een 29kwh accu en kan laden tot 55kw, dat is sneller laden dan mn zoe, en een phev die anderhalf keer meer accu heeft als mn smart uit 2014.

zie het al voor je, een snelladende phev:
[Afbeelding]

leuk he?
Eigenlijk worst of both worlds.

Met een 30+ kWh accupack dan nog zo'n belabberde elektrische range halen. Dat krijg je als je op twee poten hinkt.

Hadden ze dat accupack beter in een EV kunnen stoppen. En rij je op brandstof, dan sleur je zware accu's mee als je ze niet gebruikt.

Ter vergelijk:
- Relatief lage en slanke C-klasse PHEV: 111km met 28,6kWh aan accu: 3,88 km/kWh.
- Relatief lompe Kona: 305km met 39kWh: 7,8 km/kWh.

Ga je dus toch vooral stekkeren, dan kost zo'n PHEV je gewoon 2x zoveel per km aan stroom. ;w

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroenneman op 03-11-2021 11:11 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:46:
[...]

Met een 30+ kWh accupack dan nog zo'n belabberde elektrische range halen. Dat krijg je als je op twee poten hinkt.

Hadden ze dat accupack beter in een EV kunnen stoppen. En rij je op brandstof, dan sleur je zware accu's mee als je ze niet gebruikt.
Precies, dit is helemaal niks. Ga je ook niet veel zien lijkt me. Wegenbelasting is hoog en in EV mode is het niks, en in ICE mode ook niet. Op lange stukken is een gewone ICE een stuk zuiniger.

De overheid moet veel meer sturen op hogere verkoop van BEVs imho. Nieuwe ICE auto's en dit soort PHEVs veel zwaarder gaan belasten. Veel leasers om me heen stappen alweer over nu naar ICE. Ik stem doorgaans op een niet super progressieve partij maar met dit onderwerp moeten we veel meer "gas" geven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Inspired schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:04:
[...]

Precies, dit is helemaal niks. Ga je ook niet veel zien lijkt me. Wegenbelasting is hoog en in EV mode is het niks, en in ICE mode ook niet. Op lange stukken is een gewone ICE een stuk zuiniger.

De overheid moet veel meer sturen op hogere verkoop van BEVs imho. Nieuwe ICE auto's en dit soort PHEVs veel zwaarder gaan belasten. Veel leasers om me heen stappen alweer over nu naar ICE. Ik stem doorgaans op een niet super progressieve partij maar met dit onderwerp moeten we veel meer "gas" geven. :)
Tja, het grote probleem bij veel van dit soort auto's is dat ze amper gebruik maken van de extra mogelijkheden om zuiniger te rijden als de accu leeg is. Wat ik hier al eerder heb gezegd heb ik een HEV (dus niet plug-in) met een accu van 1kWh. Mijn auto heeft dezelfde 2 liter motor die in de niet-hybrid zit. De niet-hybrid rijdt 1 op 11, de mijne rijdt 1 op 20. En dat is dus puur door regeneratie, maar ook de motor altijd optimaal laten draaien door tijdens het rijden al dan niet op te laden afhankelijk van je snelheid. Dit betekent dat ik ook op de snelweg 35-50% van de tijd elektrisch rijd.

Met hybrid is dus echt wel veel te winnen, alleen moeten de auto's dan wel goed ontworpen worden. En dus niet, zoals nu vaak gebeurt, een elektromotor+accu toevoegen en niet nadenken hoe je optimaal kunt rijden als de accu leeg is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Klopt, voor de zakelijke rijders is het met de bijtelling interessanter straks om weer benzine te rijden dan electrisch.

[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 03-11-2021 11:12 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

[...]

Ja da's waar.

In tegenstelling tot de Outlander is 100km vol-elektrisch misschien nog wel de moeite waard om te blijven stekkeren. Goed voor de gedragsverandering (sociale acceptatie) en het kan ook voor een boost zorgen van de laad infrastructuur waar (twijfelende) BEV rijders ook weer voordeel bij hebben.

Misschien hebben die PHEV's op die manier dan toch een bepaalde relevantie in de transitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Hachy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:23:
[...]

Ja da's waar.

In tegenstelling tot de Outlander is 100km vol-elektrisch misschien nog wel de moeite waard om te blijven stekkeren. Goed voor de gedragsverandering (sociale acceptatie) en het kan ook voor een boost zorgen van de laad infrastructuur waar (twijfelende) BEV rijders ook weer voordeel bij hebben.

Misschien hebben die PHEV's op die manier dan toch een bepaalde relevantie in de transitie.
Het is vooral een oplossing voor mensen die vaak héél ver moeten rijden. Ik vraag me af hoeveel van die rijders we in Nederland hebben. Wellicht internationaal georiënteerde banen, maar bij werk binnen NL zijn de meeste EV's meer dan toereikend.

Ik hoop dat ze inderdaad als opstapje fungeren naar full-EV. En niet als blijvende twijfelstap.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 15:17

Kju

Sebazzz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:11:
Klopt, voor de zakelijke rijders is het met de bijtelling interessanter straks om weer benzine te rijden dan electrisch.
Ik weet niet of werkgevers dat met de huidige benzineprijs gaan toestaan. Ik rij nu een E-tron met vorige maand gemiddeld 8 cent per km aan electriciteit.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kju schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:10:
[...]

Ik weet niet of werkgevers dat met de huidige benzineprijs gaan toestaan. Ik rij nu een E-tron met vorige maand gemiddeld 8 cent per km aan electriciteit.
Bepaalde WGs zullen wel wat sturen. Bij ons is het eigenlijk nog voordeliger om een ICE te leasen. Tenminste, qua budget. We hebben een budget ex brandstof en verder geen extra budget bij BEV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-08 20:36

fewips

Huurautospecialist

Ik ben het even gaan testen met wat Duitse jongens gisteren, V3 SuC Tilburg, met een ID.3 77kWh.
Ging soepeltjes en ter plekke een e-tron overtuigd om niet te gaan AC-laden maar lid te worden bij Tesla.
Al met al, pijnlijk soepele ervaring ;-)
Lidmaatschap leek met SEPA niet mogelijk, pas met CC..

Hele laadsessie staat online:
offtopic:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Z___Z schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:56:
[...]

Omdat de stall aan de rechterkant van je auto hoort te staan, de laadpoort va1n een e-Niro linksvoor zit en de Tesla kabels heel, heel, heel erg kort zijn. Ik heb mijn foto's nog eens teruggekeken en ik denk niet dat ik door beter te parkeren dit op had kunnen lossen, tenzij het de laatste stall zou zijn en ik een stall + gewone parkeerplek bezet ga houden en dwars ga parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:34:
[...]

Omdat de stall aan de rechterkant van je auto hoort te staan, de laadpoort va1n een e-Niro linksvoor zit en de Tesla kabels heel, heel, heel erg kort zijn. Ik heb mijn foto's nog eens teruggekeken en ik denk niet dat ik door beter te parkeren dit op had kunnen lossen, tenzij het de laatste stall zou zijn en ik een stall + gewone parkeerplek bezet ga houden en dwars ga parkeren.
Ik las het net inderdaad in het iX3 topic. Voor een niet Tesla rijder is het niet obvious dat je in een verkeerde vak staat :). Zal dus alleen een probleem zijn als het druk is bij de supercharger locatie. Zou ze gewoon op deze manier gebruiken. Als er maar genoeg Tesla rijders gaan klagen bij Tesla, wordt het of weer uit gezet, of Tesla gaat de kabels langer maken. Volgens de site van Tesla moeten vreemde merk rijders meer betalen, zodat Tesla dit soort problemen kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
[...]

Ter vergelijk:
- Relatief lage en slanke C-klasse PHEV: 111km met 28,6kWh aan accu: 3,88 km/kWh.
- Relatief lompe Kona: 305km met 39kWh: 7,8 km/kWh.

Ga je dus toch vooral stekkeren, dan kost zo'n PHEV je gewoon 2x zoveel per km aan stroom. ;w
phevs vind ik ook niks, maar ze hebben wel voor de nodige laadpalen gezorgd in de beginfase.

verder zijn phevs in nederland interessant puur en alleen om de bpm naar beneden te drukken, soms zijn de phev modellen goedkoper dan de puur ice modellen want minder uitstoot op papier dus minder bpm dus goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jeroenneman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:00:
[...]

Het is vooral een oplossing voor mensen die vaak héél ver moeten rijden. Ik vraag me af hoeveel van die rijders we in Nederland hebben. Wellicht internationaal georiënteerde banen, maar bij werk binnen NL zijn de meeste EV's meer dan toereikend.

Ik hoop dat ze inderdaad als opstapje fungeren naar full-EV. En niet als blijvende twijfelstap.
Of natuurlijk geen eigen laadpaal hebben en toch onregelmatig weg moeten.

En uiteindelijk gaat het echt wel naar EV. Alleen dan moet er nog wel veel veranderen aan de laadinfra. Ik ken iets teveel mensen die naar een ICE of hybrid zijn terug gegaan omdat ze te vaak tijd kwijt waren met een paal zoeken.
Kju schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:10:
[...]

Mijn HEV zit nu op 9 cent/km. Je krijgt hooguit dat de WG wat meer gaat kijken naar de zuinigere auto's, maar de prijzen zijn echt nog niet zo hoog dat een WG er last van krijgt.

Zoals ik hierboven al zeg, ik zie iets teveel collega's die na hun model3 weer snel terug gaan naar ICE/hybrid.

Maar uiteindelijk is een (P)HEV gewoon een goede tussenstap om mensen aan een EV te laten wennen zonder dat ze gelijk met de nadelen te maken hebben. Als de infra steeds beter wordt gaan we vanzelf meer en meer over naar EV.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Coasterfreak schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:44:
[...]

phevs vind ik ook niks, maar ze hebben wel voor de nodige laadpalen gezorgd in de beginfase.

verder zijn phevs in nederland interessant puur en alleen om de bpm naar beneden te drukken, soms zijn de phev modellen goedkoper dan de puur ice modellen want minder uitstoot op papier dus minder bpm dus goedkoper...
mwah, denk dat je nu teveel generaliseert. Ik vind het, voor nu, een prima compromis. PHEV's zijn een stuk betaalbaarder dan EV's (Zeker tweedehands) en hebben als voordeel dat alle korte ritten volledig electrisch zijn (en dus schoon en goedkoop). Daarnaast kan je wel langere stukken rijden zonder laden, en rijdt het, voor een ICE, nog betrekkelijk zuinig.

En het helpt wel, op zijn minst een beetje, met electrificatie, in de zin dat er meer laadpalen bijkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Coasterfreak Op zich is dat mooi in het geval van PHEV versus ICE, want dan kopen mensen toch de PHEV en gaan ze meer elektrisch rijden. Dusbhet resultaat is er wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

fewips schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:21:
Ik ben het even gaan testen met wat Duitse jongens gisteren, V3 SuC Tilburg, met een ID.3 77kWh.
Ging soepeltjes en ter plekke een e-tron overtuigd om niet te gaan AC-laden maar lid te worden bij Tesla.
Al met al, pijnlijk soepele ervaring ;-)
Lidmaatschap leek met SEPA niet mogelijk, pas met CC..

Hele laadsessie staat online:
[YouTube: Instagram live: #SuperchargingtheID3]

[...]
Leuk om te zien dat andere EV-rijders er ook enthousiast van worden. En inderdaad, Superchargers zijn vaak "laadpleinen" ipv de zielige 2 of 3 laders die je ziet bij een Fastned of Shell. Wordt tijd dat we net zoals in Noorwegen hele tankstations gaan ombouwen naar HPC locaties. Met minimaal 8 100kW+ laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
redwing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:25:
[...]
Ik ken iets teveel mensen die naar een ICE of hybrid zijn terug gegaan omdat ze te vaak tijd kwijt waren met een paal zoeken.
Tuurlijk.

Ik ken nog niet eens veel mensen die uberhaupt naar EV zijn overgestapt, laat staan nu alweer terug naar ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 20-09 22:50
Prullenbak84 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:09:
[...]

Tuurlijk.

Ik ken nog niet eens veel mensen die uberhaupt naar EV zijn overgestapt, laat staan nu alweer terug naar ICE.
Savage. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Prullenbak84 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:09:
[...]
Tuurlijk.

Ik zit bij een groot bedrijf waar ook redelijk wat EVs (vooral model 3s) rondrijden. Daarvan zijn er nu verschillende die voor een ICE, maar vooral hybrid kiezen terwijl ze ook een nieuwe EV mogen kiezen. En als reden wordt vooral opgegeven dat het laden teveel tijd kost/lastig is. Dat is dus puur een constatering en of je dat gelooft of niet moet je natuurlijk helemaal zelf weten :) Wat ik hierbij wel raar vind is dat we op het werk ruim voldoende opladers hebben. Als ze op kantoor zitten kunnen ze dus altijd laden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sebazzz schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:26:
Inderdaad is km/h de enige criterium wat telt. Een zuinige auto die traag (in kW) laadt kan meer km/h laden dan een onzuinige auto die snel (in kW) laadt. :)
Precies, er is een YouTube video die de e-tron met ik dacht een Ioniq 28 kWh vergeleek, weet niet meer welk kanaal het van kwam, maar daaruit kwam naar voren dat: ja, de e-tron kon vaak iets eerder weg bij de snellader, maar meer dan een paar minuten was het niet. Komt omdat die bijna 60% meer verbruikte dan de Ioniq, dus het voordeel van snelladen en een grotere accu verdwijnen dan deels als sneeuw voor de zon.

Vandaar ook dat de Tesla Model 3 zo'n beest van een EV is: zeer snel snelladen, maar ondertussen bijna net zo zuinig als de classic Ioniq. En ook onze Kia e-Soul (net als de e-Niro) zit met 17 kWh/100 km aan de onderkant van de verbruikscijfers en daarom lijkt 77 kW snelladen (wat bij ±60% naar 59 kW zakt en bij ±70% naar 50 kW) op papier niet heel goed, maar valt het in de praktijk best mee.

Ons gemiddelde verbruik vorige week van en naar Noord-Frankrijk was 18 kWh/100 km, in 10-15 graden. En hier zit zelfs een extreem regenachtige en relatief koude ochtend naar huis bij, toen de auto steevast rond de 20 kWh/100 km aangaf. Als het lekker weer is (zeg 18-22 graden) en je nog niet de airco aan hoeft te zetten enzo, zit ie zonder problemen op 15-16 kWh/100 km. De winter moet ik nog uitvinden.

Dat gezegd hebbende: weet iemand of Kia's een instelling hebben waarbij ik hem straks als het gaat vriezen aan onze eigen laadpaal kan hangen, zonder dat hij op gaat laden elke keer, zodat we het voorverwarmen 's ochtends vanaf de laadpaal kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
borft schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:53:
[...]

mwah, denk dat je nu teveel generaliseert. Ik vind het, voor nu, een prima compromis. PHEV's zijn een stuk betaalbaarder dan EV's (Zeker tweedehands) en hebben als voordeel dat alle korte ritten volledig electrisch zijn (en dus schoon en goedkoop). Daarnaast kan je wel langere stukken rijden zonder laden, en rijdt het, voor een ICE, nog betrekkelijk zuinig.

En het helpt wel, op zijn minst een beetje, met electrificatie, in de zin dat er meer laadpalen bijkomen :)
naja afhankelijk van je mindset is het of beste van twee werelden of slechtste van twee werelden.

beste van twee werelden als in je kan lekker elektrisch rijden voor de korte ritten naar plaats x/y/z en wanneer je een keer 10000km moet rijden lekker op fossiel

slechtste van twee werelden met een belabberde bereik, vaak stekkeren en onnodig meesjouwen van twee aandrijflijnen dus ten koste van je verbruik in zowel kwh als liters fossiel

ik begrijp ook wel dat mensen voor phevs gaan, maar sommige van de phevs tegenwoordig hebben bijna net zo veel bereik als de eerste gen leaf/zoe/imiev/smart/i3/e-golf/e-up dus zo erg is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Laatst online: 20-09 22:50
redwing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:25:
[...]

Ik zit bij een groot bedrijf waar ook redelijk wat EVs (vooral model 3s) rondrijden. Daarvan zijn er nu verschillende die voor een ICE, maar vooral hybrid kiezen terwijl ze ook een nieuwe EV mogen kiezen. En als reden wordt vooral opgegeven dat het laden teveel tijd kost/lastig is. Dat is dus puur een constatering en of je dat gelooft of niet moet je natuurlijk helemaal zelf weten :) Wat ik hierbij wel raar vind is dat we op het werk ruim voldoende opladers hebben. Als ze op kantoor zitten kunnen ze dus altijd laden.
Als werkgever zou je waar mogelijk gewoon EVs moeten gaan verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Wat ik hierbij wel raar vind is dat we op het werk ruim voldoende opladers hebben. Als ze op kantoor zitten kunnen ze dus altijd laden.
Klinkt als het type mens wat zegt "ik wil geen EV want dan kan ik niet als een malloot in 1 ruk 12 uur achter elkaar doorknallen naar Oostenrijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
aschja schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:05:
[...]
Als werkgever zou je waar mogelijk gewoon EVs moeten gaan verplichten.
Tja, de meeste werkgevers zijn helaas niet zo idealistisch en kijken vooral naar de winst/kosten.
Arfman schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:06:
[...]
Klinkt als het type mens wat zegt "ik wil geen EV want dan kan ik niet als een malloot in 1 ruk 12 uur achter elkaar doorknallen naar Oostenrijk".
Tja, dat kan natuurlijk een goede reden zijn. Veel auto's zijn uiteindelijk gebaseerd op wat er voor de vakantie nodig is.
Maar dan nog melden de meesten juist dat het om het dagelijkse laden gaat. En dan is het natuurlijk raar als je op het werk altijd kunt laden. Want je zou toch zeggen dat de range van een M3 toch voldoende is voor normaal gebruik als je hem op zijn minst om de paar dagen op kunt laden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

redwing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:41:
[...]

Tja, de meeste werkgevers zijn helaas niet zo idealistisch en kijken vooral naar de winst/kosten.

[...]

Tja, dat kan natuurlijk een goede reden zijn. Veel auto's zijn uiteindelijk gebaseerd op wat er voor de vakantie nodig is.
Maar dan nog melden de meesten juist dat het om het dagelijkse laden gaat. En dan is het natuurlijk raar als je op het werk altijd kunt laden. Want je zou toch zeggen dat de range van een M3 toch voldoende is voor normaal gebruik als je hem op zijn minst om de paar dagen op kunt laden.
Of zijn het mensen die niet thuis op eigen terrein kunnen laden en afhankelijk zijn van een drukbezette publieke laadpunten? Ik zou daar persoonlijk ook niet heel gelukkig van worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
revolution-nl schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:44:
[...]
Of zijn met mensen die niet thuis op eigen terrein kunnen laden en afhankelijk zijn van een drukbezette publieke laadpunten?

Ik zou daar persoonlijk ook niet heel gelukkig van worden.
Die details weet ik zo niet, maar ik verwacht dat ze die inderdaad niet zullen hebben. Maar dan nog is het natuurlijk raar als je op het werk voldoende oplaadmogelijkheden hebt en je de auto vooral voor zakelijk verkeer hebt. Naar mijn idee kom je dan toch al snel op de vakantie uit waar het probleem zich voor doet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

redwing schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:53:
[...]

Die details weet ik zo niet, maar ik verwacht dat ze die inderdaad niet zullen hebben. Maar dan nog is het natuurlijk raar als je op het werk voldoende oplaadmogelijkheden hebt en je de auto vooral voor zakelijk verkeer hebt. Naar mijn idee kom je dan toch al snel op de vakantie uit waar het probleem zich voor doet.
Mijn ervaring is dat er met een Tesla met vakantie eigenlijk geen probleem is (tenzij caravan), niet /nauwelijks in reistijd en niet in laadmogelijkheden.

Ik heb twee weken zonder laadmogelijkheid op eigen terrein gezeten en dat vond ik sommige dagen waar ik veel op de weg zat wel bijzonder irritant. Constant bezig met range en (snel)laden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Tja, ik roep dit al jaren. Een paar jaar geleden leasete je nog een Tesla Model S met 0% en later 4% bijtelling. Toen de Model 3 en e-Niro uitkwamen was dat 4% tot € 50.000 en daarboven 22%. Kwam je met een basis Model 3 of volledig aangeklede e-Niro perfect mee uit.

Nu de bijtellingen elk jaar omhoog gaan en de plafonds omlaag, wordt het financieel steeds minder aantrekkelijk. Zo goedkoop is een lease-auto sowieso niet tegen (bijna) vol tarief, buiten dan de bijtellingstrekkers zoals ook in het verleden de hybrides en later plug-in hybrides voor 14/7%.

Ga maar na... Tesla Model 3 van 50k anno 2022 is 16% over de eerste 35.000 en de rest is 22%. Zit je op € 363 netto in de maand.

In 2019 was diezelfde auto € 82 netto per maand. Idem met de Kia e-Niro. Als je dat afzette tegen een BMW 3-serie diesel/benzine die ook al snel 45-50k kostte, dan zat je daarvoor op € 451/mnd netto. Zelfs een Kia Niro hybrid van 35k was al € 316 en dus was de keuze voor een EV puur vanuit de portemonnee al zeer snel gemaakt.

En als je dan weet dat je voor een EV in catalogusprijs nog altijd (flink) meer betaalt dan een ICE/hybride, dan is het logisch dat leaserijdend Nederland afhaakt. Kijk maar naar 2022:
- Kia Niro hybrid ExecutiveLine = 35k @22% = 314/mnd netto
- Kia e-Niro ExecutiveLine = 45k (35k @16%, 10k @22%) = 318/mnd netto

Die 10k hogere prijs heb je nog net het voordeel mee in 2022 dat dat deels lager bijgeteld wordt, maar het is dus al gelijk aan elkaar. En natuurlijk zal elke EV liefhebber gelijk roepen: voor hetzelfde geld kies je toch de EV? Nou, niet voor de bijtellingsridders die het ooit puur voor de lage kosten hebben gedaan en nu massaal weer over gaan naar het "gemak" van een ICE/hybrid. Want ja, heel eerlijk: als er 0 financieel voordeel te halen valt, dan snap ik dat genoeg mensen de auto v/d zaak weer inruilen voor iets waarbij je kan tanken, want de baas betaalt toch wel (naast de bijtelling).

Privé is natuurlijk een ander verhaal en is een EV inmiddels in TCO veel goedkoper. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat de overheid nooit lease had mogen subsidiëren, of in ieder geval niet zo sterk als dat het gedaan heeft. Ik ben er dan ook een groot voorstander van om, EV of ICE, de auto v/d zaak zo snel mogelijk af te schaffen in z'n huidige vorm. Dat is me toch een zooitje en gewoon niet gezond voor de economie ook. Kijk maar de massale export van Prius-en, Auris-en en Jetta Hybrids toen de 14% bijtelling voorbij was. Wat had Nederland eraan? Geen zak, ze gingen allemaal oostwaarts. Laat ze de huidige waardeloze privé subsidie van een schamele 2000-3350 maar eens opkrikken en zo mensen die hun eigen geld erin stoppen maar eens wat meer aanmoedigen/belonen. Dat zijn tenminste (door de bocht genomen) mensen die niet na 4-5 jaar een auto vaarwel zeggen en doodleuk in een ICE terugstappen omdat het voor hun portemonnee nu eenmaal niks uitmaakt of zelfs beter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
@MooDyBLueS dankzij die auto’s van de zaak waar jij je zo tegen afzet hebben wij in NL een behoorlijke doorstroming en aanbod tweedehands. Zonder de lease regeling zou er veel minder aanbod zijn en dus ook hogere prijzen want minder afzet etc.
Het is niet zo zwart-wit als je denkt :).

Auto’s met 0% bijtelling slaan natuurlijk de andere kant op en dat is wel erg gek geweest.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 03-11-2021 21:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

@MooDyBLueS Ik denk dat je daarin nog wel één ding mist: ook werknemers met een leasewagen betalen - indirect - voor hun brandstof. Dit is vanuit de werkgever gezien - in ieder geval deels - kosten arbeid, en dus zijn er meer dan genoeg werkgevers die bij de keuze voor een EV ook een brandstofcompensatie geven - hetzij in de vorm van een 'EV-bonus', hetzij in de vorm van een andere kilometervergoeding, etc.. Want die lagere TCO geldt gewoon nog steeds voor de werkgever, en voor iemand die 30k per jaar rijdt scheelt dat makkelijk 2-300 euro per maand aan brandstof.

Plus: je kunt inmiddels veel goedkopere elektrische leasewagens krijgen. Die Model 3's die in 2018 op kenteken werden gezet kostten gemiddeld nog bijna 60000 euro - Model S in 2015 zat boven de 90k. Inmiddels zitten hele EV-wagenparken rond de 35k per auto, voor praktisch dezelfde functionaliteit.

Dit alles omdat ik zelf ook werkgever ben en dit soort dingen in de gaten probeer te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:22:
@MooDyBLueS dankzij die auto’s van de zaak waar jij je zo tegen afzet hebben wij in NL een behoorlijke doorstroming en aanbod tweedehands. Zonder de lease regeling zou er veel minder aanbod zijn en dus ook hogere prijzen want minder afzet etc.
Het is niet zo zwart-wit als je denkt :).

Auto’s met 0% bijtelling slaan natuurlijk de andere kant op en dat is wel erg gek geweest.
Klopt, het is niet zo zwart-wit. Maar als ik het te zwart stel, stel jij het te wit. ;)

Ik kaartte namelijke al aan dat de oude bijtelingstrekkers massaal geëxporteerd werden. Ik ben jarenlang Toyota/Lexus rijder geweest, sinds 2006 met de 2e generatie Prius, wat mijn eerste zelfgekochte auto was. Daarvoor heb ik nog een Polo Slowmotion en Golf TDI gehad als lease-auto, maar sindsdien nooit meer geleaset, ook als het wel kon. De Toyota importeur in Raamsdonksveer heb ik in die periode uitgebreid mee staan praten en die wist te vertellen dat verreweg het grootste deel van de ex-lease auto's van de 2e, 3e generatie Prius en ook de Auris naar het buitenland verdwenen. Zie ook dit artikel. En ik weet natuurlijk niet of het klopt, maar ik heb cijfers gehoord van 70% wat geëxporteerd werd.

En ook al klopt het artikel wel: als er 45% van de gesubsidieerde auto's (want daar hebben we het over) na hun leasetermijn van 4-5 jaar het land uitgaan, dan heb je daar als Nederland dus alleen maar kosten aan gehad. Kosten die je weer op een andere manier moet terugverdienen, nou dat doe je dan wel grotendeels of geheel met het deel wat wel in NL achterblijft, maar er is dus veel teveel gesubsidieerd, waar enkel de eerste leaserijder voor zijn eigen portemonnee van geprofiteerd heeft en daarna het buitenland van mag profiteren omdat ze aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn.

En ik moet toegeven: ik heb het zelf meegemaakt en van geprofiteerd. In 2016 kocht ik een 3,5 jaar oude Lexus CT 200h in prachtige luxe uitvoering, die ietwat vroeg uit de lease kwam (geen idee waarom) maar nieuw 37k was en ik kon hem kopen voor 13k, stond voor 14k te koop. Dat is gewoon 24k eraf in 3,5 jaar tijd! En de auto had 90.000 km gelopen, zag er puntgaaf uit en alles zat erop en eraan. Dat was voor mij een mooi moment om mijn slag te slaan, want ondanks dat de auto nieuw zo'n 5-10k duurder was dan eenzelfde Prius, was hij tweedehands praktisch even duur. Voor mij een voordeel, maar voor de economie als geheel niet. Die auto's waren met 14% te heftig gesubsidieerd. En dat krijg je nu ook weer met de eerste en tweede generatie EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
mux schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:29:
@MooDyBLueS Ik denk dat je daarin nog wel één ding mist: ook werknemers met een leasewagen betalen - indirect - voor hun brandstof. Dit is vanuit de werkgever gezien - in ieder geval deels - kosten arbeid, en dus zijn er meer dan genoeg werkgevers die bij de keuze voor een EV ook een brandstofcompensatie geven - hetzij in de vorm van een 'EV-bonus', hetzij in de vorm van een andere kilometervergoeding, etc.. Want die lagere TCO geldt gewoon nog steeds voor de werkgever, en voor iemand die 30k per jaar rijdt scheelt dat makkelijk 2-300 euro per maand aan brandstof.
Je hebt feitelijk helemaal gelijk, maar dat wordt niet overal doorgevoerd. Ik ben zelf geen werkgever, maar zit wel in ons mobiliteitsteam, al heeft de werkgever en de OR het eindoordeel. Ja, de EV's worden minder zwaar belast met een "brandstoftoeslag", maar veel scheelt het niet, ook omdat er realistisch gekeken is naar hoeveel mensen er binnen de organisatie een eigen parkeerplek met oplaadpunt kunnen nemen en hoeveel dus afhankelijk zijn van publiek en snelladen. Daar is een mix in gevonden en ik vind die te hoog. Maar wat jij dan ook ongetwijfeld weet, is dat wat ik al aangaf met als voorbeeld de Kia e-Niro weer, omdat die zowel als hybride als EV beschikbaar is: als je kijkt naar leasebudget, dan zit je met een e-Niro sowieso al hoger in je budget dan met een Niro Hybrid vanwege de catalogusprijs. Het brandstofbudget/laadbudget compenseert dat deels, maar niet volledig. De hogere cataloguswaarde is nog altijd de leidende factor in deze, zowel voor leasebudget als bijtelling.
Plus: je kunt inmiddels veel goedkopere elektrische leasewagens krijgen. Die Model 3's die in 2018 op kenteken werden gezet kostten gemiddeld nog bijna 60000 euro - Model S in 2015 zat boven de 90k. Inmiddels zitten hele EV-wagenparken rond de 35k per auto, voor praktisch dezelfde functionaliteit.

Dit alles omdat ik zelf ook werkgever ben en dit soort dingen in de gaten probeer te houden.
Dat is geen eerlijke vergelijking. Ik kon in 2015 geen Model S leasen en nu nog steeds niet. Maar iemand die dat wel kon, kon ook al pakweg een BMW 5-serie leasen. Zo iemand gaat niet eens een Renault ZOE of Kia Niro Hybrid van 35k leasen. Dus die noemer gaat niet op.

Jan modaal kon destijds gewoon nog niet EV leasen, nu wel, maar dat neemt niks weg van het feit dat veel mensen die wel een Model 3 konden leasen en dus ook zoiets als een 3-serie konden kiezen qua leasebudget, straks echt niet ineens een Renault ZOE gaan of Mini Electric gaan kiezen. Dus grote kans dat het voor velen dan toch die 3-serie weer wordt. Dat is het hele punt. En de feiten beginnen dat nu al te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Op zich is het natuurlijk met de 2e hands subsidie wel al wat beter geworden. Ik blijf het alleen jammer vinden dat ze de eisen dan niet weer iets hoger hebben gelegd (b.v. 6 maanden/6k km zoals ook bij de BPM). Dan zou het daadwerkelijk naar 2e hands EVs gaan en niet naar auto's die door de dealer even op hun naam worden gezet om een paar dagen later overgezet te worden naar de koper.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
MooDyBLueS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 21:36:
[...]

Klopt, het is niet zo zwart-wit. Maar als ik het te zwart stel, stel jij het te wit. ;)

Ik kaartte namelijke al aan dat de oude bijtelingstrekkers massaal geëxporteerd werden. Ik ben jarenlang Toyota/Lexus rijder geweest, sinds 2006 met de 2e generatie Prius, wat mijn eerste zelfgekochte auto was. Daarvoor heb ik nog een Polo Slowmotion en Golf TDI gehad als lease-auto, maar sindsdien nooit meer geleaset, ook als het wel kon. De Toyota importeur in Raamsdonksveer heb ik in die periode uitgebreid mee staan praten en die wist te vertellen dat verreweg het grootste deel van de ex-lease auto's van de 2e, 3e generatie Prius en ook de Auris naar het buitenland verdwenen. Zie ook dit artikel. En ik weet natuurlijk niet of het klopt, maar ik heb cijfers gehoord van 70% wat geëxporteerd werd.

En ook al klopt het artikel wel: als er 45% van de gesubsidieerde auto's (want daar hebben we het over) na hun leasetermijn van 4-5 jaar het land uitgaan, dan heb je daar als Nederland dus alleen maar kosten aan gehad.
Kosten?
Die auto wordt dus gekocht en daar wordt dan eventueel BTW/BPM over betaald. Vervolgens bijtelling over betaald, er wordt getankt of opgeladen (met flinke accijns en BTW) onderhoud (werk gelegenheid en dus ook weer loonbelastingen en BTW) en al gaat de helft naar export en de andere helft blijft hier, die helft had je anders niet gehad. En export levert natuurlijk ook gewoon op. En dan neem ik verzekeringen nog niet mee, wegenbelastingen en doordat dit elke 4 a 5 jaar terugkomt is dat een behoorlijke economische plus voor de staat uiteindelijk.
Zonder leasemarkt hadden we een veel beroerdere tweedehands markt en veel minder economische voordelen.

Maar goed, we gaan offtopic denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Misschien dat naar aanleiding van de klimaattop er nog wel dingen gaan veranderen rondom stimuleren van electrische auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 19:30
Ik dacht echt in 2018, toen ik mijn huidige private lease afsloot, dat dit mijn laatste ICE zou worden.

Nu ik me een aantal weken georiënteerd heb lijkt het er toch op dat ik begin volgend jaar weer een nieuwe ICE moet gaan leasen of kopen.

Wil je niet enorm inleveren op comfort, dan is een EV voor modale inkomens gewoon niet haalbaar. Ik wil best wat inleveren als dat ten goede komt aan het milieu, maar bij die opties die er nu op de markt zijn ga ik er flink op achteruit. Financieel en qua comfort/luxe.

Zou de subsidie regeling vergelijkbaar zijn met Duitsland dan was ik wel overgestapt maar nu? Het maximum bedrag voor de fiscale waarde en de subsidie zijn beide te laag.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Phusebox Wat zijn je opties?
En wat is de achteruitgang in comfort? Letterlijk de luxe of kleine range?

Pagina: 1 ... 224 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic