Deveon schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:33:
[...]
Gezien ik zelf niet in dit segment zit ben ik niet zo op de hoogte van de EQS maar wat kan die precies wat Tesla niet kan?
[...]
Volgens mij is er geen Europese S of überhaupt een X geproduceerd dit jaar en is alles vooruit geschroven naar volgend jaar.
Prijzig autootje trouwens

Poeh waar zullen we beginnen?
- vierwiel besturing
- stoelen zijn niet normaal
- een groot iPad scherm is zo 2012, nu is het een scherm van 1 meter 40
- scherm heeft haptic feedback, zoals je iPhone home button
- 3D scherm voor de bestuurder
- infotainment scherm voor de passagiers
- achter hebben de passagiers ook controle met schermen en infotainment
- losse kleine tablet voor basis bediening van stoelen en klimaat achterin.
- stoelen achter ook elektrisch verstelbaar.
- alle deuren openen en sluiten automatisch, ook met handgebaren in de lucht
- memory park assist, voor als je thuis de auto op een speciale manier manoeuvreert en op een bepaalde positie parkeert. Kan hij dat voortaan herhalen, als je het hem één keer voor doet.
- veel uitgebreide veiligheidssystemen, rood licht remmen,
- drive pilot met instelbare positie op de weg, handig in files als iedereen alvast ruimte maakt voor nooddiensten.
- als een auto achteruit rijdt en je bijna raakt, toetert de auto
- de auto herkent (in ieder geval op de snelweg) naderende hulp voertuigen met zwaailicht en sirene. Op pilot drive geeft hij meldingen dat je het stuur zelf even moet overnemen.
- manoeuvreert om stilstaande auto’s heen op een snelweg op pilot drive. Mijn autopilot zou stil gaan staan omdat de auto voor een deel op mijn baan staat.
- officieel level 3 autonoom op bepaalde wegen, waarschijnlijk eerst in Duitsland alleen in het begin.
- park assist met keuze voor vooruit of achteruit inparkeren
- 360 graden view next level, bij parkeren kun je de view vanaf een andere auto selecteren. Hoe dan?! Dus je gaat file parkeren en bekijkt vanaf de auto waar je naast parkeert op het scherm hoe jouw auto komt aanrijden.
- alle instellingen voor de bestuurder op basis van gezichtsherkenning. Dus bij jou andere settings dan je vrouw. Bij Tesla en telefoons heb ik het maar uitgezet, omdat dat iedere keer mis ging als we samen op pad gingen.
- beste cw waarde van productie auto’s
- head up display met augmented reality, is echt vet!
- digital lights, kunnen van alles projecteren op de weg in hoge resolutie.
De reviews zijn ook allemaal wel duidelijk, dit is de nieuwe standaard in het luxe EV segment. Sommigen zeggen er zelfs statements bij als “and it’s not even close”.
Het is gewoon next level, high tech luxe. Iedere reviewer refereert naar een spaceship. Dat waren kreten wat men in 2012 over Tesla zei.
Ondanks dat ik hem niet kan betalen, kan ik echt genieten van dit soort auto’s. Zo veel luxe, zo gaaf!