Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
Deveon schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:08:
[...]

Jij vind een auto review waarin de CEO en PR team je volgt vrij testen? 8)7 Er is een reden waarom ik zo specifiek was.

[...]

Tech is discutabel om het nog zeer licht te zeggen, maar qua prijs zit er groot gat tussen wat Tesla met de Model S bied voor 100k ivm 117k voor de EQS instapper.
Ja klopt, als je ziet wat de EQS allemaal standaard al kan, heeft en doet. 🤣

De nieuwe EQS een S kwa tech gewoon het nieuwe Tesla. Dat hij iets duurder is, is dan van ondergeschikt belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Inspired schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:15:
[...]

Sowieso is de markt voor 100k+ natuurlijk klein. Dit jaar tot nu tot 570 BEVs. In die groep zie je nu ook hoofdzakelijk de oude bekende merken terug. Tesla doet daar niet meer mee.
Dat heeft denk ik ook te maken met een model dat zo ongeveer uit 2012 komt. Er zijn wat kleine wijzigingen geweest, maar verder is het allemaal niet zo spannend meer als het in 2012 was.

De heb-factor gaat er een beetje af

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Italia schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:19:
[...]

Dat heeft denk ik ook te maken met een model dat zo ongeveer uit 2012 komt. Er zijn wat kleine wijzigingen geweest, maar verder is het allemaal niet zo spannend meer als het in 2012 was.

De heb-factor gaat er een beetje af
In de begin jaren was er ook geen alternatief. Nu zoekt iemand die 100k+ stuk slaat toch iets anders denk ik. Iedereen met een X/S die ik spreek is nou ook niet bepaald happy. Dit jaar 1 X van 104k. Voor rest geen enkele Tesla te vinden tussen de 570 auto's. (Deze is wel grappig in dat segment; N-784-BX) :)

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 17-09-2021 19:24 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Italia
Inspired schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:21:
[...]

In de begin jaren was er ook geen alternatief. Nu zoekt iemand die 100k+ stuk slaat toch iets anders denk ik. Iedereen met een X/S die ik spreek is nou ook niet bepaald happy. Dit jaar 1 X van 104k. Voor rest geen enkele Tesla te vinden tussen de 570 auto's. (Deze is wel grappig in dat segment; N-784-BX) :)
Gaaf ding!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 15:56
De EQS, moeten we nog in het echt zien en meemaken, maar dat interieur......
Prachtig. Nog nooit zoiets moois gezien als interieur. Dan heb ik het niet over de witte kleur, maar het straalt aan alle kanten luxe uit. Mensen die een auto kopen voor 100k+ die willen gezien worden, zowel van buiten als van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Italia schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:17:
[...]

Ja klopt, als je ziet wat de EQS allemaal standaard al kan, heeft en doet. 🤣

De nieuwe EQS een S kwa tech gewoon het nieuwe Tesla. Dat hij iets duurder is, is dan van ondergeschikt belang.
Gezien ik zelf niet in dit segment zit ben ik niet zo op de hoogte van de EQS maar wat kan die precies wat Tesla niet kan?
[...]

Volgens mij is er geen Europese S of überhaupt een X geproduceerd dit jaar en is alles vooruit geschroven naar volgend jaar.

Prijzig autootje trouwens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
[...]

Jaja, onze nationale trots: de Stella elektrische camper op zonne energie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i-OEASykTANDolyLZ0mRQqq1pA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UcLjeoCd8jL1UbdMkY9RvR0w.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Deveon schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:33:
[...]

Gezien ik zelf niet in dit segment zit ben ik niet zo op de hoogte van de EQS maar wat kan die precies wat Tesla niet kan?
Het is het hele plaatje natuurlijk. Een S klasse is serieus andere koek dan een Model S/X. Ga er maar eens in zitten en dan weet je dat je zelfs thuis niet zo’n comfortabele zetel hebt staan want dat zijn het, zetels en geen stoelen.

Daarnaast kan hij dus projecteren op de weg, augmented reality, headup display en dan ook echt middels projectie (geen glazen plaatje).
En heb je die koplampen gezien?
Beenruimte achterin, en ook daar weer zetels. Voorstoelen in stand luxe zodat je achter een strandstoel idee kan creëren of een laptop tafel kan maken. 4 zone climate control die ook echt werkt en natuurlijk Carplay :+.
Er zijn vast nog meer zaken waarom een CEO daarin gereden wil worden en niet in een Model S/X.
De souplesse van het rijden en de vering zijn ongeëvenaard verwacht ik net als bij de vorige benzine versies. Niet voor niets dat er ook zoveel Mercedessen taxi’s zijn.

En ohja, een S klasse uitzoeken en ophalen gaat ook iets anders dan 3 muisklikken zetten.

PS. Niets mis met een Model S/X maar ik vermoed dat de S klasse door een ander type persoon gekozen wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 17-09-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ieder zijn voorkeur maar niets daarvan heb ik gemist op mijn Model 3. De eGolf viel qua stoelen wel een beetje tegen nadat ik een maandje in een V90 (T8) heb rondgereden, echter overal rijd ik liever in onze eGolf.

Ten opzichte van de EQS denk ik wel dat Lucid het echt zwaar gaat krijgen. Mercedes is erg sterk in het luxe segment. Zelf ben ik altijd meer van team BMW geweest maar die droom viel in duigen toen ik er één meekreeg als vervangend vervoer van mijn Model 3. Beetje hetzelfde als toen ik van de V90 naar mijn eGolf ging.

Voor mij blijft de Model 3 de fijnste auto die ik gereden heb en alle (bekende) nadelen die ik ervaren heb zijn verholpen in de Y. Die staat voor volgend jaar op de planning, enkel het rijgedrag wil ik nog even ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:24
[...]

Wel uitkijken met privé er in rijden, de bijtelling is onbetaalbaar. Ik vraag me af hoe je zoiets kan verzekeren, meestal gaan ze uit van de nieuwprijs.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

bottom line schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:06:
[...]

Je laat een artikel zien van pers, die de hele rit op de achterbank zit en een review daar doet van de auto.
Jup, dat zijn de reviews die mensen willen zien voor een objectieve mening.
Nu al duidelijk dat je niet gelezen hebt, want hij heeft zelf achter het stuur gezeten.

Wel handig als je de link überhaupt leest voordat je commentaar levert?

I just drove with my usual lead foot and checked out the various seat-massage modes.

Hij heeft alleen het laatste stukje achterin gezeten, om te kijken hoe het is als passagier.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Jeroenneman schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:56:
[...]

Nu al duidelijk dat je niet gelezen hebt, want hij heeft zelf achter het stuur gezeten.

Wel handig als je de link überhaupt leest voordat je commentaar levert?

I just drove with my usual lead foot and checked out the various seat-massage modes.

Hij heeft alleen het laatste stukje achterin gezeten, om te kijken hoe het is als passagier.
Denk dat jij eens beter moet lezen.
Motortrend heeft 2 filmpjes. 1tje van Johnny die achter het stuur kruipt en de CEO volgt, deze schrijft dan ook de rijervaring
En er is eentje die 500km lang als passagier op de achterbank zit, en een chauffeur heeft gekregen.

Dus nagenoeg alles is zorgvuldig uitgekozen, en kan dus niet als review beschouwd worden, maar meer als het delen van een ervaring.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Italia
Deveon schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:33:
[...]

[...]

Volgens mij is er geen Europese S of überhaupt een X geproduceerd dit jaar en is alles vooruit geschroven naar volgend jaar.

Prijzig autootje trouwens :+
Poeh waar zullen we beginnen?

- vierwiel besturing
- stoelen zijn niet normaal
- een groot iPad scherm is zo 2012, nu is het een scherm van 1 meter 40
- scherm heeft haptic feedback, zoals je iPhone home button
- 3D scherm voor de bestuurder
- infotainment scherm voor de passagiers
- achter hebben de passagiers ook controle met schermen en infotainment
- losse kleine tablet voor basis bediening van stoelen en klimaat achterin.
- stoelen achter ook elektrisch verstelbaar.
- alle deuren openen en sluiten automatisch, ook met handgebaren in de lucht
- memory park assist, voor als je thuis de auto op een speciale manier manoeuvreert en op een bepaalde positie parkeert. Kan hij dat voortaan herhalen, als je het hem één keer voor doet.
- veel uitgebreide veiligheidssystemen, rood licht remmen,
- drive pilot met instelbare positie op de weg, handig in files als iedereen alvast ruimte maakt voor nooddiensten.
- als een auto achteruit rijdt en je bijna raakt, toetert de auto
- de auto herkent (in ieder geval op de snelweg) naderende hulp voertuigen met zwaailicht en sirene. Op pilot drive geeft hij meldingen dat je het stuur zelf even moet overnemen.
- manoeuvreert om stilstaande auto’s heen op een snelweg op pilot drive. Mijn autopilot zou stil gaan staan omdat de auto voor een deel op mijn baan staat.
- officieel level 3 autonoom op bepaalde wegen, waarschijnlijk eerst in Duitsland alleen in het begin.
- park assist met keuze voor vooruit of achteruit inparkeren
- 360 graden view next level, bij parkeren kun je de view vanaf een andere auto selecteren. Hoe dan?! Dus je gaat file parkeren en bekijkt vanaf de auto waar je naast parkeert op het scherm hoe jouw auto komt aanrijden.
- alle instellingen voor de bestuurder op basis van gezichtsherkenning. Dus bij jou andere settings dan je vrouw. Bij Tesla en telefoons heb ik het maar uitgezet, omdat dat iedere keer mis ging als we samen op pad gingen.
- beste cw waarde van productie auto’s
- head up display met augmented reality, is echt vet!
- digital lights, kunnen van alles projecteren op de weg in hoge resolutie.

De reviews zijn ook allemaal wel duidelijk, dit is de nieuwe standaard in het luxe EV segment. Sommigen zeggen er zelfs statements bij als “and it’s not even close”.

Het is gewoon next level, high tech luxe. Iedere reviewer refereert naar een spaceship. Dat waren kreten wat men in 2012 over Tesla zei.

Ondanks dat ik hem niet kan betalen, kan ik echt genieten van dit soort auto’s. Zo veel luxe, zo gaaf!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:22

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
TL;DW?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Jeroenneman schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:57:
[...]

Lucid? Ik heb hoge verwachtingen van dat merk. Eigenlijk de filosofie van Tesla, maar dan zonder de eigenaardigheden. Tesla heeft echt flinke setbacks gehad omdat ze alles in eigen beheer wilden bouwen. Bijvoorbeeld autopark.

Lucid gebruikt deels eigen engineering, maar deels ook gewoon mobileye of Alexa als voice assistent. Dus de focus op waar ze goed in zijn, en niet op alles tegelijk.

Ik vind de Lucid er daarnaast ook prachtig uitzien. Ben benieuwd wanneer ze die in Europa gaan releasen.
Lucid gaat het wel maken, net als Rivian. Uit China is NIO de meestbelovende, imo. Modellen als de ES6 en ES8 lijken uitstekende premium produkten te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

bottom line schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 01:22:
[...]

Denk dat jij eens beter moet lezen.
Motortrend heeft 2 filmpjes. 1tje van Johnny die achter het stuur kruipt en de CEO volgt, deze schrijft dan ook de rijervaring
En er is eentje die 500km lang als passagier op de achterbank zit, en een chauffeur heeft gekregen.

Dus nagenoeg alles is zorgvuldig uitgekozen, en kan dus niet als review beschouwd worden, maar meer als het delen van een ervaring.
Hey, you do you. Een review is een ervaring die je deelt. Maar als de semantiek jou blij maakt, helemaal prima.

Ben wel benieuwd wanneer de reviewer dan z'n vergelijking met een Nismo GT-R heeft geschreven in het artikel. Terwijl ie de CEO volgde?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

Kju

Na 30k ben ik nu wel over uit dat ik die E-tron voorlopig nog wel zal blijven rijden. Vandaar dat ik nu al uit ga kijken naar andere velgen. Wat ik me dan afvraag is of ik dan geen betere banden kan nemen dan die Continentals die er nu op zitten, die vind ik nu niet zo heel stil, met name op wat hogere snelheden. Iemand een tip of is er een website met bruikbare info?

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Kju schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:35:
Na 30k ben ik nu wel over uit dat ik die E-tron voorlopig nog wel zal blijven rijden. Vandaar dat ik nu al uit ga kijken naar andere velgen. Wat ik me dan afvraag is of ik dan geen betere banden kan nemen dan die Continentals die er nu op zitten, die vind ik nu niet zo heel stil, met name op wat hogere snelheden. Iemand een tip of is er een website met bruikbare info?
Ik heb ze vervangen door Pirelli’s en die zijn nog stiller inderdaad. Ik zal morgen even het exacte model opzoeken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
Ik wou geen apart topic openen voor deze simpele vraag:

Welk type kabel dien ik te gebruiken voor onderstaande laadpaal?

https://www.solyd.be/nl/m...-met-kabel-121001205.html

Ik bedoel van van de zekeringkast naar de laadpaal uiteraard.
Laadpaal zou dienen voor een Hyundai en Tesla.

Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Xanthine schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:46:
Ik wou geen apart topic openen voor deze simpele vraag:

Welk type kabel dien ik te gebruiken voor onderstaande laadpaal?

https://www.solyd.be/nl/m...-met-kabel-121001205.html

Ik bedoel van van de zekeringkast naar de laadpaal uiteraard.
Laadpaal zou dienen voor een Hyundai en Tesla.

Mvg
Er is een apart topic voor laadpalen, maar het is vooral afhankelijk van de afstand.
Dan moet de kabel tussen de 4x2,5+as en 4x185+as zijn :P
(waarschijnlijk zal je met een 4x4+as wel wegkomen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:18
ybos schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:49:
[...]

Er is een apart topic voor laadpalen, maar het is vooral afhankelijk van de afstand.
Dan moet de kabel tussen de 5x2,5mm2 en 5x185mm2 zijn :P
(waarschijnlijk zal je met een 5x4 wel wegkomen)
Deze:
https://gathering.tweaker...ist_messages/1967520/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 00:44
ybos schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:49:
[...]

Dan moet de kabel tussen de 4x2,5+as en 4x185+as zijn :P
(waarschijnlijk zal je met een 4x4+as wel wegkomen)
Bedankt, met YMvK-AS Grondkabel 4x4 zal het wel goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Kju schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:35:
Pirelli P-zero PZ4 SC 265/45 R21 heb ik eronder.

Morgen heb ik een hele dag een E-tron GT tot mijn beschikking, mocht iemand nog vragen hebben of foto's ergens van willen stuur mij dan maar ee nDM of reageer hier en tag mij even :).

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

Kju

GeeMoney schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:13:
[...]

Pirelli P-zero PZ4 SC 265/45 R21 heb ik eronder.

Morgen heb ik een hele dag een E-tron GT tot mijn beschikking, mocht iemand nog vragen hebben of foto's ergens van willen stuur mij dan maar ee nDM of reageer hier en tag mij even :).
Tnx! Nu nog velgen uitzoeken..

PSN: Kjujay

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 14:44
Uit de miljoenennota
Het kabinet reserveert extra middelen voor het stimuleren van emissievrije personenauto’s en bestelauto’s en richt de stimulering meer op de verkoop in de particuliere markt. In de periode 2022 tot en met 2025 worden naar verwachting circa 77 duizend emissievrije personenauto’s meer verkocht dan verwacht in het Klimaatakkoord. Hierdoor komen de budgettaire kosten naar verwachting over deze periode in totaal 572 miljoen euro hoger uit dan ten tijde van het Klimaatakkoord was voorzien. Met ingang van 1 januari 2022 wordt daarom de cap in de bijtelling (de catalogusprijs waarover de maximale korting op de bijtelling voor emissievrije personenauto’s van toepassing is) in twee stappen verlaagd. Door het verlagen van de cap wordt de vraag in de zakelijke markt meer gestuurd naar goedkopere emissievrije automodellen uit de lagere marktsegmenten. Dit verbetert de aansluiting op de (particuliere) tweedehands markt. De budgettaire opbrengst van 330 miljoen euro wordt gebruikt om een deel van de meerkosten van de EV- ingroei (572 miljoen euro) te dekken. Tegelijkertijd is de klimaatopgave urgent en deelt het kabinet het belang van de transitie naar elektrisch rijden. Het kabinet reserveert daarom 600 miljoen euro extra om het resterend deel van de hogere kosten van de EV-stimulering te dekken (242 miljoen euro) en om de subsidiebudgetten voor de subsidieregeling emissievrije bestel­ auto’s (SEBA) en de subsidieregeling voor particuliere emissievrije perso­ nenauto’s (SEPP) te verhogen. De precieze invulling van de hoogte van de subsidiebedragen zal het kabinet in de komende periode uitwerken.
Van de NOS
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/09/21/786878/xxl.jpg

Als ik dit lees dan is mijn interpretatie dat de bijtelling voor leaseauto’s wordt verhoogd en dat de subsidieregeling voor aanschaf van een EV voor particulieren verlengd en het gereserveerde bedrag verhoogd wordt. Hoe lezen jullie dit?

[ Voor 36% gewijzigd door jschoorl2 op 21-09-2021 17:42 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

Door het verlagen van de cap wordt de vraag in de zakelijke markt meer gestuurd naar goedkopere emissievrije automodellen uit de lagere marktsegmenten
Dit is ook interessant. De gemiddelde catalogusprijs blijft hoog ( https://iserv.nl/files/elektrisch/ ) en daardoor komen er over 4 a 5 jaar relatief grote en dure auto’s op de 2e hands markt en die zijn dan nog steeds niet te betalen door Jan Modaal. Dat de regering dit ook ziet en daarom de stimulans met name richt op de goedkopere elektrische auto’s zal hopelijk op termijn een 2e hands markt geven waar voor iedereen wat te koop is.
De accu prijzen dalen de komende jaren verwacht ik ook nog, dus daarmee ontstaat naar mijn verwachting wel de ruimte voor goedkopere auto’s met voldoende range. Tesla heeft in ieder geval grote ambities op dat vlak, maar moeten dat natuurlijk nog wel even gaan waarmaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-09 10:56
Voor de mensen die een alternatief zoeken voor de ID.3 (die er imho van binnen én van buiten een stuk beter uitziet) is er nu de Cupra Born.

https://www.cupraofficial.nl/modellen/born

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Isheara schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:48:
Voor de mensen die een alternatief zoeken voor de ID.3 (die er imho van binnen én van buiten een stuk beter uitziet) is er nu de Cupra Born.

https://www.cupraofficial.nl/modellen/born
Ik heb over een paar weken een proefrit gepland staan. Ik vind hem standaard vrij rijk uitgerust. Imho is dit hoe de ID.3 had moeten zijn, maar dat is mijn mening :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Stel dat er weer subsidie beschikbaar komt in 2022 is alleen de Copper Edition One iets te duur, want net boven de €45k fiscale waarde (zeker als je in zwart of die prachtige blauwe kleur neemt), maar het model daar onder (Performance One) heeft ook een rijke uitrusting en valt incl duurste lak onder de €45k.

Dit wordt een id3 killer :) (en eNiro/Kona)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:14
En volgens mij valt de nieuwe Renault Megane Etech ook in dat segment? Die heeft ook het nieuwe AAOS systeem wat Polestar en Volvo als eerste auto's kregen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Zeker ook een potentieel goede toevoeging, al ben ik niet overtuigd van AAOS, wel van een specifiek ontwikkeld auto OS. Android Auto (en ook AA OS) blijft enorm achter qua app support, en CarPlay werkt dan echt een stuk beter dan Android Auto.

[ Voor 51% gewijzigd door Isheara op 21-09-2021 21:11 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:14
Isheara schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:06:
Zeker ook een potentieel goede toevoeging, al ben ik niet overtuigd van AAOS.
Komend jaar gaat heel belangrijk worden voor AAOS als er dus ook meerdere merken het gaan gebruiken. De Polestar en XC40 rijders (waaronder ikzelf dus ook) zijn een beetje soort van proefpersonen. Systeem werkt in de basis erg fijn en daarin zie ik absoluut wel de meerwaarde. Echter waren en zijn er nog wel veel verbeteringen die echt doorgevoerd moeten worden of gewoon functionaliteit die nu nog ontbreekt. Maar dit jaar komen er nog een paar grote updates uit die als het goed is veel van de feedback gaat oplossen.

En als de appstore dan ook nog eens actiever wordt dan zie ik zeker wel het voordeel van AAOS en kan het ook een extra puntje zijn voor nieuwe auto kopers/leasers. Neemt natuurlijk niet weg dat er ook andere top systemen zijn hoor, zoals bijv. die van Mercedes.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Isheara schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:08:
Stel dat er weer subsidie beschikbaar komt in 2022 is alleen de Copper Edition One iets te duur, want net boven de €45k fiscale waarde (zeker als je in zwart of die prachtige blauwe kleur neemt), maar het model daar onder (Performance One) heeft ook een rijke uitrusting en valt incl duurste lak onder de €45k.

Dit wordt een id3 killer :) (en eNiro/Kona)
Yep, maar voor mij zou de instapversie ook al voldoen, afhankelijk of we de kofferbak groot genoeg vinden that is. We gaan het zien of een paar weken :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
assje schreef op maandag 13 september 2021 @ 22:26:
[...]

En ik bleef nog wel zo subtiel omtrent smaak _O-

Maar misschien is het inderdaad een generatiekloof. Ik zie vooral 50+ in de I-pace.
Ik ben 40- en rij in een I-pace. 1-fase laden vind ik niet echt een probleem. Vooral voor de I-pace gekozen op basis van emotie.

Verder zijn er best wel veel goede deals te vinden van 2018 en 2019 modellen.

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

• Italia
PeaceNlove schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:26:
[...]

Dit is ook interessant. De gemiddelde catalogusprijs blijft hoog ( https://iserv.nl/files/elektrisch/ ) en daardoor komen er over 4 a 5 jaar relatief grote en dure auto’s op de 2e hands markt en die zijn dan nog steeds niet te betalen door Jan Modaal. Dat de regering dit ook ziet en daarom de stimulans met name richt op de goedkopere elektrische auto’s zal hopelijk op termijn een 2e hands markt geven waar voor iedereen wat te koop is.
De accu prijzen dalen de komende jaren verwacht ik ook nog, dus daarmee ontstaat naar mijn verwachting wel de ruimte voor goedkopere auto’s met voldoende range. Tesla heeft in ieder geval grote ambities op dat vlak, maar moeten dat natuurlijk nog wel even gaan waarmaken
Tesla blijft vooral heel duur. Schijnt dat ze in de VS al 20% marge op een Model 3 halen. Als je dan prijzen in de vs met hier vergelijkt, zijn ze minimaal 10k te duur.

Tesla maakt het keer op keer niet waar op basis van de prijs…

De model 3 zou het €30.000 model worden. We zien allemaal wat daar is gebeurd.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59

PeaceNlove

Deugleuter

@Italia klopt, maar ondertussen verkopen ze wel iedere auto die uit de fabriek komt. Dus vanuit ondernemersperpectief zouden ze wel gek zijn om de prijs te verlagen. Als er op termijn meer concurrentie komt en een groter aanbod van diverse fabrikanten zal Tesla verwacht ik ook meer op prijs moeten concurreren en zullen de prijzen weer omlaag gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Italia
PeaceNlove schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:58:
@Italia klopt, maar ondertussen verkopen ze wel iedere auto die uit de fabriek komt. Dus vanuit ondernemersperpectief zouden ze wel gek zijn om de prijs te verlagen. Als er op termijn meer concurrentie komt en een groter aanbod van diverse fabrikanten zal Tesla verwacht ik ook meer op prijs moeten concurreren en zullen de prijzen weer omlaag gaan.
Dat gevoel heb ik idd heel sterk bij mijn Model 3 LR. Hij kostte wat ze ervoor konden vragen. Niet wat hij waard is. Dan mocht er wel even 20k af 🤣

• Dieken Taffert
Italia schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:08:
[...]

Dat gevoel heb ik idd heel sterk bij mijn Model 3 LR. Hij kostte wat ze ervoor konden vragen. Niet wat hij waard is. Dan mocht er wel even 20k af 🤣
Dit is vreemd. Hij verkoopt als warme broodjes maar zou het niet waard zijn? Volgens mij, en de gehele mondiale automedia, biedt de 3 LR heel wat waar voor zijn geld. Als hij 30k zou kosten, hoe zou hij zich dan verhouden tot de concurrentie? Waar concurreert ie dan mee? Nee, dit is verre van een reële mening.

• Prullenbak84
Italia schreef op woensdag 22 september 2021 @ 06:55:
[...]

De model 3 zou het €30.000 model worden.
Volgens mij zou het 30.000 dollar worden?
We zien allemaal wat daar is gebeurd.
Ja, het werd 35000, volgens tesla's gekke berekeningen. maar 39000 dollar echte aanschafprijs vind ik nog steeds niet heeeel ver van die verwachtingen af liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-09-2021 08:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:07:
[...]

[...]

Ja, het werd 35000, volgens tesla's gekke berekeningen. maar 39000 dollar echte aanschafprijs vind ik nog steeds niet heeeel ver van die verwachtingen af liggen.
$35000 en zoals in de VS gebruikelijk zonder BTW. Ze hebben het inderdaad niet gehaald maar zo ver zitten ze er ook niet vanaf. De Model Y schijnt goedkoper te produceren te zijn dan de 2018 Model 3, alleen de productiekosten van de 2021 Model 3 zijn dan weer een raadsel. Gezien dat de bruto marge blijft stijgen bij Tesla ondanks de beperkte leveringen van de S en X lijkt het dat de prijs wel omlaag kan. Alleen zo lang ze alles verkopen zie ik dat niet snel dalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 22-09-2021 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 15:34
Italia schreef op woensdag 22 september 2021 @ 07:08:
[...]

Elk product kost wat 'ze' er voor kunnen vragen. En dat is dan ook wat het waard is. Je zou kunnen zeggen dat bij Tesla de prijzen wat vaker fluctueren, maar dat geldt bij andere fabrikanten eigenlijk ook in iets andere vorm met deals en kortingen.

En als je LR het geld niet waard is, waarom heb je dan niet iets anders gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Nou er zit wel wat lucht in de prijzen bij Tesla's Europese prijzen. Uiteraard moeten ze dat vooral vragen als het ook betaald wordt.
De US prijzen zijn echt prima, ook al hebben ze die 35K $ niet helemaal gehaald.
De Europese prijzen, een SR+ vanaf 50K Euro's is toch best veel geld. Maar dat maakt niet heel veel uit, want de vraag is er, mede gedreven door belastingvrijstellingen. En ja er zijn wel particulieren die ook Model 3s kopen.
Maar de prijs blijft hoog, ook voor 2019 modellen want bijtelling. Nog even 2 jaar wachten o.i.d. tot de bijtelling niet alles goed maar maakt op die Model 3s en ze gaan even een paar stappen naar beneden maken in waarde. Daarna zullen ze vermoedeiljk een normaal of zelfs bovengemiddeld goed afschrijvingsplaatje laten zien. Zoals volgens mij in de US ook het geval is.
Dit is voor mij een reden geweest om er niet eentje te kopen, hoewel ik best wel dure aankopen wil doen als die weinig afschrijven. Ik realiseerde me ook duidelijk het nadeel dat ik er direct een marge auto van maak, waarbij al direct duizenden euro's aan waarde het raam uit gesmeten zijn :+

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 22-09-2021 10:02 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Over het belastingplan 2022, zie met name deze schematische weergave met tekst en uitleg:

Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/onderwerpen/belastingplan/2021/infographics/210917factsheet-stimulering-evsdef.png

Wellicht ook nog interessant om te vermelden, is dat de percentages van de MIA (milieu-investeringsaftrek, die je nu ook op elektrische auto's kunt claimen), fors omhoog gaat.

Kortom; een nadeel voor de berijder, maar een voordeel voor de eigenaar. Het percentage gaat van 13,5% naar 27%. Voor elektrische auto's zit er nu een cap op een investering van € 40.000. Zo het lijkt, wordt die lijst niet aangepast. Toch het dubbele qua aftrekpost bij verplichting aangaan in 2022 dus t.o.v. 2021.

(Let in dit kader even op; voor investeringsaftrek is datum van 'bestellen' relevant, terwijl voor bijtelling de datum van eerste toelating relevant is. Je zou dus een situatie kunnen krijgen waarbij je investeringsaftrek in 2021 moet claimen, terwijl je te maken krijgt met bijtellingsregels van 2022. Dat is, als je een auto bestelt in 2021, maar die wordt geleverd in 2022. Dus; altijd een voorbehoud maken in de aankoop, dat bij levering in 2022 de koop niet doorgaat. Dan is er een voorwaarde en dus geen onvoorwaardelijke verplichting.)

Disclaimer:
E.e.a. onder voorbehoud van de algemene beschouwingen en definitieve wetgeving, uiteraard.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Italia
Dieken Taffert schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:04:
[...]

Dit is vreemd. Hij verkoopt als warme broodjes maar zou het niet waard zijn? Volgens mij, en de gehele mondiale automedia, biedt de 3 LR heel wat waar voor zijn geld. Als hij 30k zou kosten, hoe zou hij zich dan verhouden tot de concurrentie? Waar concurreert ie dan mee? Nee, dit is verre van een reële mening.
Mijn LR zat onder aan de streep op €63k…
Ik zou €40-€50k reëler vinden.

Door de lagere bijtelling is het allemaal prima, nu de bijtelling stijgt: nooit van mijn leven.

Kwalitatief is het best teleurstellend aan het worden. Na 15 service afspraken begin ik het wel een beetje zat te worden om eerlijk te zijn.

Het beeld wat ik vroeger van Tesla had (ik wilde hem maar wat graag hebben), is volledig verwoest. Van mij hoeft het inmiddels niet zo nodig meer, maar ja, zit er nog even aan vast.

• Italia
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:07:
[...]

[...]

€25.500 zou het worden en het werd €33.000 om het in euro’s te houden.

Ik gok zomaar dat als Berlijn straks open is niet dergelijke bedragen in de prijslijsten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Italia
Pierz schreef op woensdag 22 september 2021 @ 09:38:
[...]

Elk product kost wat 'ze' er voor kunnen vragen. En dat is dan ook wat het waard is. Je zou kunnen zeggen dat bij Tesla de prijzen wat vaker fluctueren, maar dat geldt bij andere fabrikanten eigenlijk ook in iets andere vorm met deals en kortingen.

En als je LR het geld niet waard is, waarom heb je dan niet iets anders gekocht?
Bijtelling en wist ik veel wat ik mij uiteindelijk op de hals haalde.

Ik had werkelijk verwacht dat de 3 gewoon een goed product zou zijn, na jarenlange ervaring met de S en x.

Maar goed ik moet niet al te negatief doen. Het rijdt prima. Maar van de week weer mobiele service gehad, het blijft droevig wat ze allemaal “normaal” vinden.

Maar weer een nieuwe afspraak ingepland vanwege gekraak bij het optrekken en afremmen. Niet tijdens het sturen, dus ik denk niet de draagarmen.

Weer het zoveelste wat niet in één keer opgelost kan worden.

Maar gekraak in het dashboard is ook nooit opgelost. Even als een tik in het raam.

“We hebben alles uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd, verder kunnen wij er niets aan doen” is waar je het mee moet doen blijkbaar.

• Prullenbak84
Italia schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:50:
[...]

€25.500 zou het worden en het werd €33.000 om het in euro’s te houden.

Ik gok zomaar dat als Berlijn straks open is niet dergelijke bedragen in de prijslijsten komen.
Ik had het over wat tesla/musk beloofde en wat ze er uiteindelijk van waargemaakt hebben. Tesla/musk beloofde een model 3 van 30000 dollar. Dat is in de verste verte niet hetzelfde als een €25500 kostende model 3 voor de Nederlanders. Als je denkt dat dat ooit gezegd is door Tesla, heb je toch vooral jezelf voor de gek zitten houden.

Ze verkopen hem nu uiteindelijk voor $ 39k (en in Nederland vanaf € 49k, maar nogmaals: er is nooit een € 30k beloofd).

De prijzen zullen heus wel zakken, ook door de fabriek in Berlijn wellicht, maar vooral door concurrentie en afnemende vraag. Of ze moeten toch uiteindelijk ooit eens die langverwachte model 2 uit de mouw schudden. Maar dat zal wel niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Prullenbak84 op 22-09-2021 11:11 ]

• Italia
Prullenbak84 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:06:
[...]

Ik had het over wat tesla/musk beloofde en wat ze er uiteindelijk van waargemaakt hebben. Tesla/musk beloofde een model 3 van 30000 dollar. Dat is in de verste verte niet hetzelfde als een €25500 kostende model 3 voor de Nederlanders. Als je denkt dat dat ooit gezegd is door Tesla, heb je toch vooral jezelf voor de gek zitten houden.

Ze verkopen hem nu uiteindelijk voor $ 39k (en in Nederland vanaf € 49k, maar nogmaals: er is nooit een € 30k beloofd).

De prijzen zullen heus wel zakken, ook door de fabriek in Berlijn wellicht, maar vooral door concurrentie en afnemende vraag. Of ze moeten toch uiteindelijk ooit eens die langverwachte model 2 uit de mouw schudden. Maar dat zal wel niet.
Een Model 2 lijkt mij echt te klein worden, dat bedoel ik, Tesla rijden is geen doel op zich. Kan ook gewoon weer naar een A4 of 3 serie kijken hierna. Of een Enyaq als het écht elektrisch moet.

Dat hele “wouw” gevoel is er wel helemaal vanaf.

Supercharger netwerk is ideaal tijdens vakanties en verder rijdt het leuk. Maar daar is -voor mij- alles wel mee gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Italia op 22-09-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Italia schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:55:
[...]

Bijtelling en wist ik veel wat ik mij uiteindelijk op de hals haalde.

Ik had werkelijk verwacht dat de 3 gewoon een goed product zou zijn, na jarenlange ervaring met de S en x.

Maar goed ik moet niet al te negatief doen. Het rijdt prima. Maar van de week weer mobiele service gehad, het blijft droevig wat ze allemaal “normaal” vinden.

Maar weer een nieuwe afspraak ingepland vanwege gekraak bij het optrekken en afremmen. Niet tijdens het sturen, dus ik denk niet de draagarmen.

Weer het zoveelste wat niet in één keer opgelost kan worden.

Maar gekraak in het dashboard is ook nooit opgelost. Even als een tik in het raam.

“We hebben alles uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd, verder kunnen wij er niets aan doen” is waar je het mee moet doen blijkbaar.
Als je zoveel problemen hebt (tig afspraken al?!), dan lever je hem toch weer in/geef je de leasemaatschappij te kennen dat dit een probleembak is. Dan is het gewoon een non-conform product. (En daarmee ook niet geheel representatief voor het model).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Italia schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:48:
[...]

Mijn LR zat onder aan de streep op €63k…
Ik zou €40-€50k reëler vinden.

Door de lagere bijtelling is het allemaal prima, nu de bijtelling stijgt: nooit van mijn leven.

Kwalitatief is het best teleurstellend aan het worden. Na 15 service afspraken begin ik het wel een beetje zat te worden om eerlijk te zijn.

Het beeld wat ik vroeger van Tesla had (ik wilde hem maar wat graag hebben), is volledig verwoest. Van mij hoeft het inmiddels niet zo nodig meer, maar ja, zit er nog even aan vast.
Oh, je least hem? Dan is het niet jouw Model 3 en kostte hij jou geen 63k he? Dan snap ik nog minder wat het probleem is, financieel door de bijtelling een droom-leasedeal.

40 tot 50k, welke concurrent biedt voor dat geld een vergelijkbare auto dan, qya totaalpakket? Ik zie ze niet iig.

Dat je baalt van de problemen en betrouwbaarheid, die snap ik wel goed. Maar ja, ik heb een Ampera-e die nu voor de 2e keer op 90% is gezet en ik liefst niet onder ca. 25% capaciteit zou moeten rijden. En vraag iemand met een ID3 maar eens of hij of zij altijd zorgelois heeft gereden. EV rijden is nog steeds een beetje pionieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:54:
[...]

Oh, je least hem? Dan is het niet jouw Model 3 en kostte hij jou geen 63k he? Dan snap ik nog minder wat het probleem is, financieel door de bijtelling een droom-leasedeal.
Waar lees je dat?

Bijtelling =/= per definitie gelijk aan leasen.

Ik heb ook bijtelling. Maar ik heb m'n auto netjes gekocht en volledig betaald bij aflevering, geen lease... Lease is een vorm van financiering en kan in bepaalde vormen zowel geen eigendom of wel eigendom en een lening inhouden. Het zegt werkelijk helemaal niets over de fiscale bijtelling voor het privégebruik van de berijder.

Het is best logisch om eigenschappen van producten te vergelijken op basis van de prijs (waarbij een fiscaal voordeel ook mee kan wegen, als eigenaar en berijder dezelfde zijn), maar dan zou ik niet per se aanschafprijs pakken maar de TCO.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03

Arfman

Drome!

EV rijden is nog steeds een beetje pionieren.
Ik ben benieuwd of ik dat ook ga ondervinden. Eind volgende maand komt hier een Kia e-Niro te staan en wat ik overal lees en zie is dat het eigenlijk een prima auto is met prima range. Voelt niet echt als pionieren behalve dan misschien naar Frankrijk op vakantie gaan, maar dat ligt dan meer aan het gebrekkige laadnetwerk daar.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:39
@JanHenk Interessant! Betekent dit voordeel voor de EV eigenaar ook dat EV private lease in 2022 misschien iets goedkoper kan? Dat zou voor mijn geval wel gunstig kunnen zijn (mobiliteitsbudget + private lease) aangezien de hogere bijtelling dan niet meespeelt.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:40
Waarom vergelijken jullie de Lucid eigenlijk met de EQS, die auto is waarschijnlijk zo maar 50% duurder.. (80K vs 120k).

Dat is niet niks..

• JanHenk
  • Niet online
SgtCaffran schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:43:
@JanHenk Interessant! Betekent dit voordeel voor de EV eigenaar ook dat EV private lease in 2022 misschien iets goedkoper kan? Dat zou voor mijn geval wel gunstig kunnen zijn (mobiliteitsbudget + private lease) aangezien de hogere bijtelling dan niet meespeelt.
Gezien de leasemaatschappij ook MIA kan claimen op de nieuwe elektrische voertuigen, kan een mogelijk gevolg van de verhoogde aftrek een lagere TCO voor de leasemaatschappij betekenen en dus ook lagere (private) leasetarieven.

Kortom, voor nieuwe contracten per 2022, zou dat best kunnen. Maar er zijn wel wat meer factoren van belang bij de prijsbepaling, natuurlijk.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Arfman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:32:
[...]

Ik ben benieuwd of ik dat ook ga ondervinden. Eind volgende maand komt hier een Kia e-Niro te staan en wat ik overal lees en zie is dat het eigenlijk een prima auto is met prima range. Voelt niet echt als pionieren behalve dan misschien naar Frankrijk op vakantie gaan, maar dat ligt dan meer aan het gebrekkige laadnetwerk daar.
Ligt ook erg aan de buurt. Sinds kort hebben twee buren een Enyaq aangeschaft, en het zorgeloos publiek laden is sinds die tijd wel een stuk minder geworden.

Nu hebben we vijf EV's in de wijk op nog steeds twee laadpunten. Contact met de gemeente houdt helaas op bij "we zien dat de paal niet genoeg wordt gebruikt om bij te plaatsen".

• Dieken Taffert
Arfman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:32:
[...]

Voor de nauw verwante Kona Electric is er ook wat gedoe geweest met de accu. Kinderziektes van de technologie, waarschijnlijk. Een e-Niro is overigens een uitstekende auto hoor, in NL gaat laden prima maar elders nog wel eens gedoe. Verder is ook in NL de laadsnelheid bij de snelladers nog wel eens een verrassing (als in: verrassend laag). Dan is er niemand die het snapt, als je gaat bellen.

En met vouwwagen, caravan of aanhanger is het ook pionieren. Niet bij elke snellader past de hele combinatie, dan eerst afkoppelen, dan laden, dan weer aankoppelen. Als het druk is, zoek maar uit waar je de caravan zo lang laat etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
BasvanS schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:55:
Waarom vergelijken jullie de Lucid eigenlijk met de EQS, die auto is waarschijnlijk zo maar 50% duurder.. (80K vs 120k).

Dat is niet niks..
Wasrom zou je de basisversie van de EQS kiezen? Er zijn ook duurdere he, dan is het een zeer logisch vergelijk.

• Dieken Taffert
JanHenk schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:17:
[...]

Waar lees je dat?

Bijtelling =/= per definitie gelijk aan leasen.

Ik heb ook bijtelling. Maar ik heb m'n auto netjes gekocht en volledig betaald bij aflevering, geen lease... Lease is een vorm van financiering en kan in bepaalde vormen zowel geen eigendom of wel eigendom en een lening inhouden. Het zegt werkelijk helemaal niets over de fiscale bijtelling voor het privégebruik van de berijder.
Ok, goede correctie. Ik associeer bijtelling altijd met leasen, maar kopen op de zaak en privé gebruiken kan ook. Eerste komt veel vaker voor denk ik.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:17

Standeman

Prutser 1e klasse

Jeroenneman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:06:
[...]

Ligt ook erg aan de buurt. Sinds kort hebben twee buren een Enyaq aangeschaft, en het zorgeloos publiek laden is sinds die tijd wel een stuk minder geworden.

Nu hebben we vijf EV's in de wijk op nog steeds twee laadpunten. Contact met de gemeente houdt helaas op bij "we zien dat de paal niet genoeg wordt gebruikt om bij te plaatsen".
Dan is het tijd om een wethouder aan te gaan schijven. In de gemeente waar ik woon schieten de publieke palen als paddenstoelen uit de grond en dat terwijl ik altijd wel een plekje kan vinden om de hoek of achter de flat. Binnen een straal van 500m zijn er minimaal 14 laadpunten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53
40 tot 50k, welke concurrent biedt voor dat geld een vergelijkbare auto dan, qya totaalpakket? Ik zie ze niet iig.
Voor €45-€55k de EV6/Ioniq5, of het vergelijkbaar (of beter) is hangt er vanaf aan welke zaken je waarde hecht. Hecht je om welke onvoorstelbare reden dan ook waarde aan de acceleratie en ga je vergelijken met de EV6 GT dan ga je ook richting de €65k.

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 22-09-2021 13:31 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Standeman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:16:
[...]

Dan is het tijd om een wethouder aan te gaan schijven. In de gemeente waar ik woon schieten de publieke palen als paddenstoelen uit de grond en dat terwijl ik altijd wel een plekje kan vinden om de hoek of achter de flat. Binnen een straal van 500m zijn er minimaal 14 laadpunten.
Been there, done that. Kreeg een bericht terug van de medewerker bedrijfsvoering dat het niet nodig was een extra paal te plaatsen. Op het dashboard was te zien dat de paal vaak genoeg vrij was.

Op de vraag of ze dan ook de uren meerekenen dat de meeste auto's in gebruik zijn (9-17) kreeg ik al geen antwoord meer.

Ofwel: computer says no.

• Isheara
Volgens mij gaat het in dit topic over Electrische Auto's en heeft publiek laden een eigen topic: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

[ Voor 14% gewijzigd door Isheara op 22-09-2021 13:37 ]

Keep rolling sixes!

• Dieken Taffert
assje schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:28:
[...]

Voor €45-€55k de EV6/Ioniq5, of het vergelijkbaar (of beter) is hangt er vanaf aan welke zaken je waarde hecht. Hecht je om welke onvoorstelbare reden dan ook waarde aan de acceleratie en ga je vergelijken met de EV6 GT dan ga je ook richting de €65k.
Voor 45k heb je de basisversie met 58 kWh accu en 170 pk. Actieradius, prestaties, 4WD... lijkt me objectief beschouwd niet bepaald gelijkwaardig.

• Deveon
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:55:

Dat is niet niks..
Eerst maar zien of en wanneer Lucid gaat leveren, zeker het model van $80k (in Europa). Als je volgende jaar wilt rijden heb je dan met de EQS meer zekerheid en waarschijnlijk een lagere instapprijs.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03

Arfman

Drome!

Jeroenneman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:06:

Ah ja, dat is wel irritant inderdaad. Ik beschik over een eigen oprit met eigen laadpaal, anders was ik er denk ik niet eens aan begonnen.
Dieken Taffert schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:08:
Voor de nauw verwante Kona Electric is er ook wat gedoe geweest met de accu. Kinderziektes van de technologie, waarschijnlijk.
Klopt, alleen heeft de Kona een ander merk accu (LG Chem) dan de e-Niro (SK Innovation). Tot nog toe geen problemen met die accu's.
Een e-Niro is overigens een uitstekende auto hoor, in NL gaat laden prima maar elders nog wel eens gedoe. Verder is ook in NL de laadsnelheid bij de snelladers nog wel eens een verrassing (als in: verrassend laag). Dan is er niemand die het snapt, als je gaat bellen.
Ook gehoord inderdaad. Ik verwacht maar zeer sporadisch te hoeven laden aan een snellader, alleen op vakantie of een tripje naar de Efteling ofzo. We zullen zien, in het ergste geval duurt de terugreis dan iets langer.
En met vouwwagen, caravan of aanhanger is het ook pionieren. Niet bij elke snellader past de hele combinatie, dan eerst afkoppelen, dan laden, dan weer aankoppelen. Als het druk is, zoek maar uit waar je de caravan zo lang laat etc.
Mja wat ik lees is het met een caravan vrijwel niet te doen om ver te reizen, tenzij je echt om de haverklap wilt laden. Ik heb gelukkig niet zo'n onding dus daar heb ik geen last van :P Maar ook hier geldt weer dat ik er met een caravan waarschijnlijk niet eens aan was begonnen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Italia
[...]

Dat je baalt van de problemen en betrouwbaarheid, die snap ik wel goed. Maar ja, ik heb een Ampera-e die nu voor de 2e keer op 90% is gezet en ik liefst niet onder ca. 25% capaciteit zou moeten rijden. En vraag iemand met een ID3 maar eens of hij of zij altijd zorgelois heeft gereden. EV rijden is nog steeds een beetje pionieren.
Ik betaal er toch iedere maand bijna €1000 voor ex brandstof?
Kan er toch echt niet zo makkelijk onder vandaag.

Het beste voor alle partijen is een goed accupakket erin en issues oplossen. Dan had ik hier nooit zo negatief gepost.

• DaCoTa
  • Laatst online: 23-09 15:44
Jeroenneman schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:33:
[...]
Been there, done that. Kreeg een bericht terug van de medewerker bedrijfsvoering dat het niet nodig was een extra paal te plaatsen. Op het dashboard was te zien dat de paal vaak genoeg vrij was.

Op de vraag of ze dan ook de uren meerekenen dat de meeste auto's in gebruik zijn (9-17) kreeg ik al geen antwoord meer.

Ofwel: computer says no.
Even een schemaatje met de buren maken, zorgen dat er 24/7 een auto aan de paal staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
JanHenk schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:25:

(Let in dit kader even op; voor investeringsaftrek is datum van 'bestellen' relevant, terwijl voor bijtelling de datum van eerste toelating relevant is. Je zou dus een situatie kunnen krijgen waarbij je investeringsaftrek in 2021 moet claimen, terwijl je te maken krijgt met bijtellingsregels van 2022. Dat is, als je een auto bestelt in 2021, maar die wordt geleverd in 2022. Dus; altijd een voorbehoud maken in de aankoop, dat bij levering in 2022 de koop niet doorgaat. Dan is er een voorwaarde en dus geen onvoorwaardelijke verplichting.)
Andersom is interessant:
Je koopt begin 2022 een auto die in 2021 op kenteken is gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Yoade75 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:04:
[...]

Andersom is interessant:
Je koopt begin 2022 een auto die in 2021 op kenteken is gezet.
Dat is zo.

Let dan wel even op dat MIA alleen geldt voor niet eerder gebruikte bedrijfsmiddelen. Voor auto's komt dat specifiek neer op auto's met;
< 6.000 km OF;
< half jaar na eerste ingebruikneming.

(Zie deze goedkeuring van de staatssecretaris onder 2.3.)

• BasvanS
Dieken Taffert schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:09:
[...]

Wasrom zou je de basisversie van de EQS kiezen? Er zijn ook duurdere he, dan is het een zeer logisch vergelijk.
Huh.

De EQS is vanaf 120k en de Lucid is vanaf 80k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:59
BasvanS schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:49:
[...]

Huh.

maak me wakker wanneer lucid de eerste exemplaren kan leveren in europa.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Dieken Taffert
BasvanS schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:49:
[...]

Huh.

Andersom idd. Lucid levert overigens eerst de dure versies, instapmodellen pas later.

Punt was: dan vergelijk je toch andere versies dan de instapmodellen. Van beide auto's zal er een model komen van ca 120k. Ik zou niet weten waarom je die niet kan vergelijken.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

JanHenk schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:25:
Over het belastingplan 2022, zie met name deze schematische weergave met tekst en uitleg:

[Afbeelding]

Disclaimer:
E.e.a. onder voorbehoud van de algemene beschouwingen en definitieve wetgeving, uiteraard.
https://www.ad.nl/auto/ka...-naar-3350-euro~a6f2e441/
Wat ik nog niet helder heb is of de bovengrens voor €3.350 aankoopsubsidie ook die 35.000 cataloguswaarde is.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• BasvanS
Weet iemand waar je kan zien hoeveel EV's van welke type er de afgelopen weken/maanden op kenteken gezet zijn. ben benieuwd of die acties van de Hyundai en MX-30 in de PL goed zichtbaar zijn in de 'verkopen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
BasvanS schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:29:
Weet iemand waar je kan zien hoeveel EV's van welke type er de afgelopen weken/maanden op kenteken gezet zijn. ben benieuwd of die acties van de Hyundai en MX-30 in de PL goed zichtbaar zijn in de 'verkopen'.
https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
Tesla is weer lekker bezig. Wellicht te laat in het jaar begonnen om bovenaan te eindigen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• JanHenk
  • Niet online
bombadil schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:01:
[...]
https://www.ad.nl/auto/ka...-naar-3350-euro~a6f2e441/
Wat ik nog niet helder heb is of de bovengrens voor €3.350 aankoopsubsidie ook die 35.000 cataloguswaarde is.
https://www.rijksoverheid...ding-tussenevaluatie-sepp

Volgens deze kamerbrief van de staatssecretaris wordt alleen de hoogte van de subsidie verlaagd, de cap blijft gelijkt (volgens mij is die € 45.000 fiscale waarde).

Het budget is met 28 miljoen verhoogd in 2022 t.o.v. 2021. In combinatie met een lager subsidiebedrag is de bedoeling dat er meer mensen gebruik van (kunnen) maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RichieB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:51:
Tesla is weer lekker bezig. Wellicht te laat in het jaar begonnen om bovenaan te eindigen?
Ja, die zullen niet veel verder komen dan de 4de of 5de plek.

@BasvanS https://iserv.nl/files/elektrisch/#modelditjaar

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 23-09-2021 11:23 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Isheara
En het aantal kenteken registraties van de Model3 is volledig onderuit gegaan sinds december. Of zijn ze gewoon slecht leverbaar?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-09 07:49
Isheara schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:58:
En het aantal kenteken registraties van de Model3 is volledig onderuit gegaan sinds december. Of zijn ze gewoon slecht leverbaar?
Na de nieuwe bijtelling is die prijs denk ik steeds lastiger voor wat je er voor krijgt, nu is het wel zo dat die registraties in golven komen, met de typische Q3 die er nog aan moet komen. Je ziet nu trouwens dat ze eindelijk door de ID3 voorraad heen lijken te raken, aangezien ze in Augustus weer begonnen te registereren.

Je ziet dat de goedkopere autos de grote getallen zien (ook e-tron is bijv. nergens meer te bekennen), mogelijk is het gros toch wat meer bijtelling gedreven dan milieu gedreven ;)

[ Voor 13% gewijzigd door JohanB op 23-09-2021 12:46 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
JohanB schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:42:
[...]

Na de nieuwe bijtelling is die prijs denk ik steeds lastiger voor wat je er voor krijgt, nu is het wel zo dat die registraties in golven komen, met de typische Q3 die er nog aan moet komen. Je ziet nu trouwens dat ze eindelijk door de ID3 voorraad heen lijken te raken, aangezien ze in Augustus weer begonnen te registereren.

Je ziet dat de goedkopere autos de grote getallen zien (ook e-tron is bijv. nergens meer te bekennen), mogelijk is het gros toch wat meer bijtelling gedreven dan milieu gedreven ;)
Er zijn steeds minder mensen (in aantal) door veel hogere bijtelling..

Beetje stom om ook na 5j lage bijtelling weer een groei te gaan zien in ICE auto’s, daar lijkt het wel naar toe te gaan. (Want er zijn nog steeds weinig goede goedkopere EV’s)

Zo’n beetje elk klimaatdoel, stikstofdoel etc worden allemaal niet gehaald, maar toch zijn ze de subsidie al aan het afknijpen zonder dat er een beter alternatief beschikbaar is… :X

Vind het vooral erg jammer…! Kunnen de lage bijtelling EV’s daardoor straks weer worden geëxporteerd en dan gaan dezelfde mensen weer klagen dat de subsidie is weggegooid :P

Wie weet heb ik het fout en kunnen wij over 3 jaar weer iets vergelijkbaars rijden (met onze Model 3) in de vorm van een wat kleinere auto. :Y

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat er ook invloed gaat zijn vanuit leasemarkt omdat er simpelweg minder geleased gaat worden, na corona.
En dat is helemaal niet zo'n ramp, want iedere 4 jaar een nieuwe auto terwijl er niks mis mee is hoeft ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
!null schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:28:
En dat is helemaal niet zo'n ramp, want iedere 4 jaar een nieuwe auto terwijl er niks mis mee is hoeft ook weer niet.
Dat zouden ze veel beter kunnen sturen door de bijtelling af te laten lopen met de leeftijd van de auto. Dus bij wijze van spreken 22% als je hem nieuw hebt, na 3 jaar wordt het dan 19%, na 4 jaar 18% etc, tot bijvoorbeeld een minimum van 10%.

Misschien moet er dan nog wat aan de percentages of aantal jaren geknutseld worden, maar ik zou verwachten dat mensen dan langer met een auto gaan rijden omdat het dan voor de bijtelling goedkoper wordt. Zeker voor EVs die relatief weinig onderhoud nodig hebben, wat bovendien niet stukken duurder wordt al naar gelang de auto meer km heeft gereden, kan dat ook voor de autokosten van het bedrijf zelf voordeliger zijn.

Mijn auto van de zaak wordt qua bijtelling alleen maar duurder ieder jaar. Dat is ook niet echt een stimulans om er lang mee te blijven rijden.

• !null
@JeroenE Ja alleen krijg je dan wel een beetje de verschijnselen als bij youngtimer regeling. We willen nog steeds wel vooruit naar EVs, dat is het lastige.

!null schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:59:
@JeroenE Ja alleen krijg je dan wel een beetje de verschijnselen als bij youngtimer regeling. We willen nog steeds wel vooruit naar EVs, dat is het lastige.
Ik weet daar eerlijk gezegd weinig van af, behalve dat mijn werkgever geen youngtimers meer wil nadat een collega die dit wel had gedaan heel veel onderhoudskosten bleef houden.

Mis ik iets belangrijks qua verschijnselen van deze regeling? Anders dan natuurlijk dat men in oudere en meer vervuilende ICE auto's blijft rijden? Dat is met een EV natuurlijk niet echt van toepassing. De mijne rijdt net zo schoon als 1tje die je nu geleverd krijgt.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
JeroenE schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:34:
[...]
Ik weet daar eerlijk gezegd weinig van af, behalve dat mijn werkgever geen youngtimers meer wil nadat een collega die dit wel had gedaan heel veel onderhoudskosten bleef houden.

Mis ik iets belangrijks qua verschijnselen van deze regeling? Anders dan natuurlijk dat men in oudere en meer vervuilende ICE auto's blijft rijden? Dat is met een EV natuurlijk niet echt van toepassing. De mijne rijdt net zo schoon als 1tje die je nu geleverd krijgt.
Ook nieuwe EVs worden zuiniger, beter, veiliger etc. Daarnaast vervangt elke EV die nu door de leasemaatschappijen worden verkocht natuurlijk een ICE. Oftewel dat is een cyclus die op zich wel goed is om het wagenpark te vernieuwen, mits de auto's in Nederland blijven. En vooral dat laatste gaat nog wel eens fout.

[removed]

• Deveon
  • Niet online
!null schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:59:
Dan bouwen we de bijtelling toch alleen af voor de auto’s zonder uitstoot? Misschien blijven al die eerste generatie Leaf’s en Zoë’s dan ook nog langer op de weg. Daarmee zijn de lokale garages ook enorm geholpen wanneer straks het onderhoud van het ICE wagenpark wegebt.

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:56
Deveon schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:39:
[...]

Dan bouwen we de bijtelling toch alleen af voor de auto’s zonder uitstoot? Misschien blijven al die eerste generatie Leaf’s en Zoë’s dan ook nog langer op de weg. Daarmee zijn de lokale garages ook enorm geholpen wanneer straks het onderhoud van het ICE wagenpark wegebt.
En duurt het weer langer voor de 2e hands EV markt om op gang te komen. ;)
redwing schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:37:
Ook nieuwe EVs worden zuiniger, beter, veiliger etc.
Die van mij was al redelijk zuinig, ook al is het een baksteen op 4 wielen. Hij zal nooit de wedstrijd winnen natuurlijk, maar hij is zuiniger dan genoeg andere EVs die je nu nieuw kan kopen.

Bovendien, als dat het doel is dan moet je ook daar op afrekenen en niet op leeftijd. Dan moet je de bijtelling dus afhankelijk maken van het verbruik.
Daarnaast vervangt elke EV die nu door de leasemaatschappijen worden verkocht natuurlijk een ICE.
Een reden te meer om de bijtelling voor EVs dus te verlagen ook al worden ze ouder.Dan blijven de mensen die in een EV rijden dat ook doen ipv een nieuwe auto te nemen.

De tendens is hier overigens de andere kant op, de bijtelling voor EVs wordt de komende jaren steeds hoger terwijl die van ICE hetzelfde blijft. Over een paar jaar zijn ze weer gelijk aan de ICE bijtelling. Dus het is blijkbaar helemaal geen doel van de overheid om meer EVs op de straat te krijgen dmv de bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 16:06
JeroenE schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:09:
[...]
Die van mij was al redelijk zuinig, ook al is het een baksteen op 4 wielen. Hij zal nooit de wedstrijd winnen natuurlijk, maar hij is zuiniger dan genoeg andere EVs die je nu nieuw kan kopen.

Bovendien, als dat het doel is dan moet je ook daar op afrekenen en niet op leeftijd. Dan moet je de bijtelling dus afhankelijk maken van het verbruik.

[...]
Een reden te meer om de bijtelling voor EVs dus te verlagen ook al worden ze ouder.Dan blijven de mensen die in een EV rijden dat ook doen ipv een nieuwe auto te nemen.

De tendens is hier overigens de andere kant op, de bijtelling voor EVs wordt de komende jaren steeds hoger terwijl die van ICE hetzelfde blijft. Over een paar jaar zijn ze weer gelijk aan de ICE bijtelling. Dus het is blijkbaar helemaal geen doel van de overheid om meer EVs op de straat te krijgen dmv de bijtelling.
Anderzijds gaat wel de bpm omhoog, dat zal ook terug komen in de lease prijs.

Men probeert simpelweg een balans te slaan met niet iedereen in 1 big bang over op EVs er is in het verleden al genoeg over gestimuleerd. Net zoals met de subsidie moet je er snel bij zijn en hetzelfde met zakelijke lease.

Het gaat natuurlijk ook over de inkomsten van de staat, hoe meer mensen naar een EV hoe minder belasting, en de subsidie op “dikke teslas” is ook iets waar men geen stemmen op wint. De bedoeling is dat ICE steeds duurder wordt en EV op het prijsniveau van nu ICE komt.

Het is niet alleen de bijtelling, het is de wegenbelasting, de bpm, de europese uitstoot targets, de brandstof prijzen.

Neemt niet weg dat ik zelf denk dat het ook te snel wordt afgebouwd. Zakelijk = meer kilometers = meer uitstoot reductie. Al die private lease contractjes met 10k km per jaar tja dat kan je dan maar beter op “mee doen met de vergroening” gooien dan echte impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Ik heb niet de illusie dat nieuwe EVs zuiniger worden. Een elektromotor is al zo verdomd efficient. En we zijn alleen maar SUVs aam het bouwen lijkt het wel.

Edit: Ik denk zelfs dat we naar een periode gaan waarin hier de nadelen van ondervonden gaan worden, zo van, waarom een nieuwe kopen?
Vooral als het snellaad plafond een beetje bereikt is.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 23-09-2021 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
redwing schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:37:
[...]

Ook nieuwe EVs worden zuiniger, beter, veiliger etc. Daarnaast vervangt elke EV die nu door de leasemaatschappijen worden verkocht natuurlijk een ICE. Oftewel dat is een cyclus die op zich wel goed is om het wagenpark te vernieuwen, mits de auto's in Nederland blijven. En vooral dat laatste gaat nog wel eens fout.
Precies, niet wel eens, maar volgens TNO verdwijnt meer dan 50% van de NL lease EV’s naar het buitenland (vooral Noorwegen). Zonde, temeer omdat Nederlanders massaal oude bestewagens met een diesel motor uit Duitsland halen. Smerig, maar lekker goedkoop..

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20

Dit blijft gigantisch komisch. Het is gewoon echt jammer dat je zo'n groot ego moet hebben. Gelukkig heeft Volkswagen nu een fatsoenlijke leider. Gelukkig... ook voor onze economie. Want ook wij krijgen deels inkomsten door VW.
Dit zie ik echt vaak in bedrijven, bij ons bedrijf ook. Beetje het "Ikea" effect. Alles wat "ik" maak is beter. Concurrentie onderschatten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 15:56
JeroenE schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:20:
[...]
Dat zouden ze veel beter kunnen sturen door de bijtelling af te laten lopen met de leeftijd van de auto. Dus bij wijze van spreken 22% als je hem nieuw hebt, na 3 jaar wordt het dan 19%, na 4 jaar 18% etc, tot bijvoorbeeld een minimum van 10%.

Misschien moet er dan nog wat aan de percentages of aantal jaren geknutseld worden, maar ik zou verwachten dat mensen dan langer met een auto gaan rijden omdat het dan voor de bijtelling goedkoper wordt. Zeker voor EVs die relatief weinig onderhoud nodig hebben, wat bovendien niet stukken duurder wordt al naar gelang de auto meer km heeft gereden, kan dat ook voor de autokosten van het bedrijf zelf voordeliger zijn.

Mijn auto van de zaak wordt qua bijtelling alleen maar duurder ieder jaar. Dat is ook niet echt een stimulans om er lang mee te blijven rijden.
Goed idee, maar dan heb je wel hetzelfde effect als bij de Etrons van 2018 en 2019.
Die worden voor 65-80k verkocht. Terwijl nieuwprijs 80-85k zijn.
Dus ja lagere bijtelling, maar hogere verkoopprijs.

------------
Ben nu trouwens al 1,5 week trotse eigenaar van een iPace EV320s in Caesium Blue.
Ben er erg blij mee, met zo een auto mag je ook wel een beetje opvallen....en dat doet het zeker qua kleur.

Gezien de prijzen komt er echt geen enkele premium merk in de buurt.
kx22 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:21:
Goed idee, maar dan heb je wel hetzelfde effect als bij de Etrons van 2018 en 2019.
Die worden voor 65-80k verkocht. Terwijl nieuwprijs 80-85k zijn.
Dus ja lagere bijtelling, maar hogere verkoopprijs.
Ja. maar dat heb je met alle auto's iedere keer dat het bijtelling percentage zelf wordt verhoogd. Ik denk niet dat dit verder echt een probleem is, anders dan voor mensen die zulke auto's goedkoper tweedehands willen kopen. Ik neem even aan dat de gemiddelde Nederlander daar niet op zit te wachten.

• !null
JeroenE schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 06:50:
[...]
Ja. maar dat heb je met alle auto's iedere keer dat het bijtelling percentage zelf wordt verhoogd. Ik denk niet dat dit verder echt een probleem is, anders dan voor mensen die zulke auto's goedkoper tweedehands willen kopen. Ik neem even aan dat de gemiddelde Nederlander daar niet op zit te wachten.
Mja ik wilde wel een 2e hands Model 3.met de kop eraf, maar de kop was er helemaal niet af :+
Etron vind ik ook wel leuk, misschien dat ik er nog wel eens op overstap, maar dan zeker als het opgeblazen bijtelling verhaal eraf is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb hem eindelijk in het wild gezien: de Honda e

Het is een ontzettend kek karretje. Ik zeg karretje want het leek echt heel klein van binnen. Aan de buitenkant merk je dat niet meteen op, omdat het design echt de boventoon voert. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Je koopt deze niet voor de specs want die zijn ronduit abominabel. Dit is niet om kilometers mee te vreten, maar om mee gezien te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T076FKEQ8hjeOBgPFyLsuriWo2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITpUQBikN03Sr6rzMukibKuX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cpdmgHkDUNltR8K2TAgPsSzyzBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8doytDT2JlmmlRDZlmXOasJS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 25-09-2021 09:27 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Pagina: 1 ... 217 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic