"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik zal er eens op letten de volgende keer dat ik bij een Fastned ben geweest.backupdevice schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:40:
[...]
Ja hier ook geen probleem met volle snelheid, tenzij ik eerst een fast charge heb gedaan. Wazig. Denk ook niet dat het aan de laadpaal ligt ...
Ff een n00b vraag; ik heb een dubbeltarief thuis, nu betaal ik van 0 tot 10.000kWh op jaarbasis een bepaald tarief en vanaf 10.001kWh een ander (hoger) tarief per kWh.
Telt dit pér hoog-/laagtarief of worden beide meters bij elkaar opgeteld om tot die 10.000kWh te komen?
Met het laden van de auto (niet al te zuinige Polestar 2
[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-02-2022 13:48 ]
www.google.nl
Door jouw post werd ik ook getrieerd om dit aan te passenMisteRMeesteR schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:33:
[...]
Dan moet je de paal verbinden op je netwerk en met de service-tool van Alfen het logo aanpassen, account hiervoor kun je gratis aanvragen bij Alfen.
Ik vond het Eneco-reclamebord ook niets
[Afbeelding]
Is de MyEve app van Alfen?
Eens in verdiepen binnenkort!
Dat reclamebord is inderdaad niets, zeker als het avonds brandt als een reclame zuil op je oprit
Nee, de applicatie heet ACE Service Installer, zie https://alfen.com/nl/downloadsNovadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Door jouw post werd ik ook getrieerd om dit aan te passen
Dat reclamebord is inderdaad niets, zeker als het avonds brandt als een reclame zuil op je oprit
www.google.nl
Zonnepanelen aanleggen?
Het kan inderdaad ook met de MyEve app op de mobiel.Novadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:16:
[...]
Door jouw post werd ik ook getrieerd om dit aan te passen
Al vind ik de ACE service installer wat makkelijker werken.
- Ratio Smart Box Socket
- Wallbox Copper Socket
Onderaan de streept scheelt het incl. installatie en alles toch een 400 euro (Wallbox is duurder). Is dit het wat jullie betreft waard? 400 euro voor een app en mogelijkheden tot instellen? Want dat is grosso modo het grootste verschil tussen de 2 als ik mij goed heb verdiept
Klopt v.w.b. de energiebelasting, dat is de situatie in 2022. Nog onbekend is hoe dat gaat in 2023 (en verder).JeroenE schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:22:
@MisteRMeesteR Dat gaat normaal gesproken over het totaal en dat komt (neem ik aan) omdat boven de 10k kWh de belastingen en opslagen veranderen. Vroeger werden de heffingen iets van 4 cent minder als je er boven kwam, maar tegenwoordig wordt het juist 2 cent duurder.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Helaas. Dan gaat alles in de - draaien ipv in de +. maar nog steeds met de enorme afwijking.
Water-Escape
?water_escape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:41:
[...]
Helaas. Dan gaat alles in de - draaien ipv in de +. maar nog steeds met de enorme afwijking.
Heb je geen teruglevering van je panelen dan?
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
De Wallbox heeft er een app bij zitten waarbij je het e.e.a. kan doen met plannen, instellen van wel of geen directe zonnepanelen input, bijhouden van opladen etc. Dat heeft de ratio dan weer niet..daemonix schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:21:
@Darker: Wat wil je instellen dan? Ik zou voor de Ratio gaan.
Nee , de harvi heb ik nog steeds losgekoppeld. En wat er in de - stond was niet wat terug geleverd werdOphidian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:13:
[...]
?
Heb je geen teruglevering van je panelen dan?
Water-Escape
Als ik naar 3x25A wil gaan incl load-balancing, ben ik dan verplicht de "slimme" meter van de netbeheerder te laten installeren?
Het is voor mij nogal vreemd dat ik mijn huidige digitale "domme" 1-fase meter wel kan laten vervangen voor een iets slimmere 1-fase meter met load-balancing (zonder dat deze op afstand is uit te lezen door de netbeheerder), maar als ik 3 fasen wil, dan zou ik ineens perse de slimme meter van de netbeheerder moeten accepteren?
Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11
Ok, dan raak ik bijna uit suggestieswater_escape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:32:
[...]
Nee , de harvi heb ik nog steeds losgekoppeld. En wat er in de - stond was niet wat terug geleverd werddat was niet zo veel namelijk.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Hoe het zit met het accepteren van slimme meters weet ik niet maar m.b.t. LB zijn er laadpalen die niet met de P1 uitgang van je slimme meter werken maar met CT-klemmen (o.a. Zappi) of een (speciale) kWh meter die je met de laadpaal verbindt.xsive schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:01:
Mijn excuses als dit reeds besproken is, maar de zoekfunctie heeft me geen goede resultaten opgeleverd:
Als ik naar 3x25A wil gaan incl load-balancing, ben ik dan verplicht de "slimme" meter van de netbeheerder te laten installeren?
Het is voor mij nogal vreemd dat ik mijn huidige digitale "domme" 1-fase meter wel kan laten vervangen voor een iets slimmere 1-fase meter met load-balancing (zonder dat deze op afstand is uit te lezen door de netbeheerder), maar als ik 3 fasen wil, dan zou ik ineens perse de slimme meter van de netbeheerder moeten accepteren?
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Dank voor het antwoord, helemaal duidelijkNovadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:27:
[...]
D1= Kookplaat
D2= PV panelen
D3= Warmtepomp
LP= Laadpaal (nieuw toegevoegd door monteur)
Ik ook maar gezien het laatste effect (nog meer in de min) denk ik dat de CT klemmen niet om de bijbehorende fase(n) zitten maar dat de plus/min wel goed zit.Ophidian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:03:
[...]
Ok, dan raak ik bijna uit suggestiesKan je eens een foto plaatsen van je kast. Ook van de koppelingen van de CT naar UTP, want die zitten daar rechts. Geen kroonsteentjes hoop ik?
In de Zappi zijn de fase klemmen vlnr genummerd en de CT klemmen vrnl, heb je gecheckt of dat goed zit @water_escape ?
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Volgens mij is er apart topic voor dit soort dingen;xsive schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:01:
Mijn excuses als dit reeds besproken is, maar de zoekfunctie heeft me geen goede resultaten opgeleverd:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Maar slimme meter is volgens mij mogelijk zonder dat je toestemming geeft om die ook uit te lezen.
Wellicht lost dit jouw probleem op(?)
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 08-02-2022 18:59 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik volg je niet helemaal nu. Maar ik heb gekeken welke kleur in de meterkast op de ct zit en welke kleur bij welke ct in de zappi staat:DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:50:
[...]
Ik ook maar gezien het laatste effect (nog meer in de min) denk ik dat de CT klemmen niet om de bijbehorende fase(n) zitten maar dat de plus/min wel goed zit.
In de Zappi zijn de fase klemmen vlnr genummerd en de CT klemmen vrnl, heb je gecheckt of dat goed zit @water_escape ?
:strip_exif()/f/image/AdQomxopX5ODyKr4vxK0g6XD.jpg?f=fotoalbum_large)
maar @Ophidian foto's kan ik maken. Maar ik kan de kabels niet volgen.
Zappi zitten de 5 kabels mooi met kleuren.
Die zijn terug te volgend naar de kwh meter, maar daarna worden alle kabels zwart
->kwh meter -> zekeringgroep laadpaal -> koppelrail onderin kast -> koppelrail onderin andere kast -> bron met CT klem eromheen. Ik weet dus niet of ergens een fase 1 naar fase 3 loopt onderweg ergens?
:strip_exif()/f/image/9c6Rpf2oKJQAEEBqboFUYo77.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jJPMjIePgdUHEtFYWAFZDGOw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mujWAtjzwqArAehELAvL7CUe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o7ORkZFoq6W0FU4DzSl7axIE.jpg?f=fotoalbum_large)
Water-Escape
Ik ben een beetje uit opties. Wat je kan proberen is de Zappi in 1F modus zetten en dan per CT klem kijken wat hij meet. Kan je hem wat meer vrijleggen van de andere draden erachter? Heeft hij last van de draden erachter misschien?
Een leuke thuis-isolatiepuzzel voor me. Voor zover ik het kan zien zitten de CT-klemmen corresponderend met de fasen aangesloten in de Zappi. Kun je voor de zekerheid nog een iets duidelijkere foto van de CT naar Wago klemmen sturen. Ik kan de UTP aders niet helemaal goed volgen tot in de Wago klemmen.water_escape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:51:toon volledige bericht
[...]
Ik volg je niet helemaal nu. Maar ik heb gekeken welke kleur in de meterkast op de ct zit en welke kleur bij welke ct in de zappi staat:
[Afbeelding]
maar @Ophidian foto's kan ik maken. Maar ik kan de kabels niet volgen.
Zappi zitten de 5 kabels mooi met kleuren.
Die zijn terug te volgend naar de kwh meter, maar daarna worden alle kabels zwart
->kwh meter -> zekeringgroep laadpaal -> koppelrail onderin kast -> koppelrail onderin andere kast -> bron met CT klem eromheen. Ik weet dus niet of ergens een fase 1 naar fase 3 loopt onderweg ergens?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zitten de CT-klemmen eigenlijk wel voor het afsplitsen in groepen direct na de hoofdschakelaar? Of zijn ze om de laadpaal draden gezet?
Zeker kunnen we dat maar ik ken de Pulsar niet. Waarover ben je niet tevreden?henkna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:55:
Ben niet tevreden over mijn Wallbox pulsar plus. Wil m laten omwisselen. Welk advies kunnen jullie geven als alternatief? Wensen: makkelijk in gebruik, loadbalancing, vermogen 22 kw, opwek mede door zonnepanelen.
zo iets beter? (let op dat de wako andersom zit dan de zappi nu (zappi foto is ouder, vanmiddag test gedaan met omdraaien, dus het zit wel goed
Ze zitten idd voor het afsplitsen na de hoofdschakelaar.
:strip_exif()/f/image/BH283iYXPbG5rsZLWfZnsYCP.jpg?f=fotoalbum_large)
Zappi zeg nu dat ik dik 800w verbruik. terwijl dit 260 is.
ct4: 293
ct5: 175
ct6: 372
maar het is
L1: 210
L2: 0
L3:85
[ Voor 11% gewijzigd door water_escape op 08-02-2022 20:16 ]
Water-Escape
Ik snap dat het te bouwen is, maar ik hoopte op een paal die dat gewoon zelf al kan. Zou toch ideaal zijn, ook met bijvoorbeeld meerdere auto's laden?JeroenE schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 05:59:
[...]
Een standaard AC laadpaal kan geen auto's herkennen. Dat soort gegevens wordt niet uitgewisseld. Je kan zelfs iets bouwen met domotica die de laadpaal zelf (of bijvoorbeeld de Control Pilot) aan of uit schakelt al naar gelang van de aanwezigheid van bijvoorbeeld een telefoon.
Geen zorgen, geen stoep. Auto staat langs de heg (in mijn voortuin) waar ik de paal in ga plaatsen. Is niet heel zichtbaar en er loopt geen kabel over de grond of zo. Maar ik wil gewoon voorkomen dat er vreemden gaan staan laden.Hou er ook rekening mee dat veel gemeentes niet blij zijn met laadkabels over openbare plekken zoals een stoep.
Pfff, lang verhaal. Kort samengevat: led verlichting geeft niet de juiste status aan, connectie met app is bagger.DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:06:
[...]
Zeker kunnen we dat maar ik ken de Pulsar niet. Waarover ben je niet tevreden?
Lukt helaas niet. Zit vol daar volgens mij.Ophidian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:27:
@water_escape Kan je de CT iets meer vrijleggen? Dus iets meer afstand van de draden eromheen? Want CT4 lijkt nog niet zo gek qua meting.
Net even kookplaat aan, dan schiet CT4 ver in de -
:strip_exif()/f/image/EPnBjbeuq0xQwYHW8LKzPI4G.jpg?f=fotoalbum_large)
@Ophidian ik heb ze iets vrijer getrokken zojuist zodat ze een beetje uit de kast hangen. Maar nog steeds vreemde waardes.
L2 verbruikt niks, zappi geeft aan van wel. Grootverbruiker aan op L1 of L3 en dan schiet die in de - . Ik begrijp wel iets, maar dit niet meer. Behalve dat ergens de L123 kabels zijn verwisseld onderweg.
[ Voor 18% gewijzigd door water_escape op 09-02-2022 10:46 ]
Water-Escape
Zelf heb ik een Zappi en daar ben ik tevreden mee maar nu zou ik een Easee met Equalizer overwegen. Makkelijk aan te sluiten.henkna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:19:
[...]
Pfff, lang verhaal. Kort samengevat: led verlichting geeft niet de juiste status aan, connectie met app is bagger.
Nadeel van Easee t.o.v. Zappi is dat de Easee op zonne overschot kan laden vanaf 3x1,4kW en de Zappi vanaf 1x1,4kW.
Waarom zou je voor de Easee kiezen?DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:47:
[...]
Zelf heb ik een Zappi en daar ben ik tevreden mee maar nu zou ik een Easee met Equalizer overwegen. Makkelijk aan te sluiten.
Nadeel van Easee t.o.v. Zappi is dat de Easee op zonne overschot kan laden vanaf 3x1,4kW en de Zappi vanaf 1x1,4kW.
Ziet er mooi uit en de Equalizer is eenvoudig te koppelen met de Easee en zelf aan te sluiten op de P1 poort van je slimme meter voor de LB.
Mijn Zappi is in één keer goed aangesloten door de installateur maar dat gebeurt gezien de vragen hier op het forum niet altijd. Grote kans op fout aansluiten als je niet weer wat je doet en dan wordt het een gepuzzel.
Als je je huidige box omruilt kun je de Easee denk ik makkelijk zelf aansluiten. De Zappi misschien niet zelf.
Zappi is toch ook vrij eenvoudig; heb ik in elk geval zelf aan de muur geschroefd, was voor mijn gevoel niet ingewikkelder dan een wat groot uitgevallen stopcontact aansluiten en de hub en harvi koppelen.DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:39:
[...]
Ziet er mooi uit en de Equalizer is eenvoudig te koppelen met de Easee en zelf aan te sluiten op de P1 poort van je slimme meter voor de LB.
Mijn Zappi is in één keer goed aangesloten door de installateur maar dat gebeurt gezien de vragen hier op het forum niet altijd. Grote kans op fout aansluiten als je niet weer wat je doet en dan wordt het een gepuzzel.
Als je je huidige box omruilt kun je de Easee denk ik makkelijk zelf aansluiten. De Zappi misschien niet zelf.
Gebruiksaanwijzing is duidelijk en leverancier reageert snel op eventuele vragen.
En als de bedrading er al ligt van oude paal dan is het helemaal makkelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 08-02-2022 23:05 ]
Inmiddels misschien wel maar dat aansluiten van die CT-klemmen rond de fasen en daar ruimte voor vinden in de meterkast had ik een paar maanden geleden niet aangedurft.eltron schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:04:
[...]
Zappi is toch ook vrij eenvoudig; heb ik in elk geval zelf aan de muur geschroefd, was voor mijn gevoel niet ingewikkelder dan een wat groot uitgevallen stopcontact aansluiten en de hub en harvi koppelen.
Gebruiksaanwijzing is duidelijk en leverancier reageert snel op eventuele vragen.
En als de bedrading er al ligt van oude paal dan is het helemaal makkelijk.
Als je van 1 naar 3 fasen gaat krijg je een nieuwe kWh-meter en die is tegenwoordig dus altijd slim. Zoals eerder opgemerkt kan je het op afstand uitlezen wel uit laten zetten, net zoals je met een nieuwe 1 fase meter kan.xsive schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:01:
Daar hebben ze destijds dus het laadpasjes systeem voor bedacht. Het laden zelf is expres niet te ingewikkeld gemaakt omdat men destijds in de auto's geen ingewikkelde schakelingen wilde hebben.Jorii schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:18:
Ik snap dat het te bouwen is, maar ik hoopte op een paal die dat gewoon zelf al kan. Zou toch ideaal zijn, ook met bijvoorbeeld meerdere auto's laden?
En ik denk dat dat een verstandige beslissing is/was. Als je nu al bedenkt dat het openbaar laden om onduidelijke redenen soms niet lukt. Dat soort problemen zouden veel vaker voorkomen als er ook nog met elke auto over identificatie moet worden gecommuniceerd.JeroenE schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:29:
[...]
Het laden zelf is expres niet te ingewikkeld gemaakt omdat men destijds in de auto's geen ingewikkelde schakelingen wilde hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 09-02-2022 11:04 ]
Ik weet dat er ook verschillende varianten zijn van de betaalpas. Maar ik hoor niemand ooit klagen dat een ICE zo ingewikkeld is omdat ze in Oostenrijk bij een tankstation niet kunnen betalen met een Nederlandse pinpas.
Mijn reactie sloeg alleen op het laadpaal communicatie gedeelte, niet op het pasjessysteem. Heb je quote nu iets verder verwijderd.JeroenE schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:39:
@DonJuape Ik weet niet of ik het wel echt handig vind. Die hele laadpasjes-business is ook ondoorzichtig en onduidelijk. Het is natuurlijk leuk als je een pas weet te scoren waarmee je goedkoper kan laden. Maar persoonlijk heeft dat niet mijn voorkeur. Doe het gewoon met een normale betaalpas. Dat snapt iedereen en werkt ook in heel Europa.
Ik weet dat er ook verschillende varianten zijn van de betaalpas. Maar ik hoor niemand ooit klagen dat een ICE zo ingewikkeld is omdat ze in Oostenrijk bij een tankstation niet kunnen betalen met een Nederlandse pinpas.
Offtopic: Over de pasjeschaos ben ik het helemaal met je eens. Heb je een pas waarvan je denkt dat hij het overal doet moet je alsnog een of andere vage app installen.
[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 09-02-2022 11:06 ]
Je zou eigenlijk willen dat elke laadpaal 1 uitbater heeft en je gewoon met je pinpas kan betalen. Zo werken tank stations ook. Op een tankstation is het ook niet afhankelijk van een pasje of je bezine van Shell of van BP tankt.JeroenE schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:39:
@DonJuape Ik weet niet of ik het wel echt handig vind. Die hele laadpasjes-business is ook ondoorzichtig en onduidelijk. Het is natuurlijk leuk als je een pas weet te scoren waarmee je goedkoper kan laden. Maar persoonlijk heeft dat niet mijn voorkeur. Doe het gewoon met een normale betaalpas. Dat snapt iedereen en werkt ook in heel Europa.
Als een uitbater perse zijn eigen apparatuur wil hebben, dan vervangt ie op dat moment maar de laadpaal op die plek door een eigen model.
Ik heb op dit moment nog geen EV (komt eind april), maar heb gelukkig een eigen paal op mijn oprit staan. Ik moet er denk ik ook aan geloven dat ik pasjes-jacht moet om in de uitzonderlijke gevallen ook buiten te kunnen laden. Vind het een drama zoals ik het nu lees.
Signature van nature
Als je zelf een eigen laadpaal hebt met een abonnement en ingesteld dat iedereen mag laden kan je dat dus ook hebben. Jij stelt (bijvoorbeeld) in dat men 50 cent per kWh moet betalen. Iemand komt laden en jij krijgt netjes die 50 cent (per kWh) betaalt. Maar die persoon moet zelf misschien wel 55 cent betalen, of 28 cent plus eenmalig 1 euro starttarief, 15 cent per minuut of misschien wel helemaal niets. Bij de volgende persoon is dat weer anders want die heeft weer een ander pasje gebruikt die andere prijzen doorrekent.
- Jij betaald een abo om de kaart te mogen gebruiken. (Of gratis)
- Jij betaald het bedrag aan de winkel via jou pas.
- De winkel betaald dan daarover een bepaald percentage
Bij de laadpaalpas betaald jij die extra kosten, bij de creditcard betaald de winkel dat.
Afhankelijk van de leverancier van de kaart is hoeveel hun er op verdienen.
[ Voor 29% gewijzigd door cruysen op 09-02-2022 11:48 ]
Het is even wennen, maar als je eenmaal een keus hebt gemaakt valt het best wel weer mee.Sircuri schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:29:
[...]
Ik moet er denk ik ook aan geloven dat ik pasjes-jacht moet om in de uitzonderlijke gevallen ook buiten te kunnen laden. Vind het een drama zoals ik het nu lees.
Als je het geen probleem vind om niet altijd het goedkoopste tarief te hebben, voor die paar keer per jaar publiek laden, dan heb je aan één of twee passen voldoende. Die werken dan ook op vrijwel alle palen in NL en ook grootste deel Europa.
Mocht je wel voortdurend de laagste prijs willen, dan is dat ook meer een sport die denk ik nu voor de plofauto ook al geldt. Moet ik vandaag bij Tango zijn, bij Shell Express of bij Tamoil etc. etc. voor de laagste prijs, en morgen kan dat weer andersom zijn.... soms varieert het zelfs per uur.
Je kunt echter ook gewoon de dichtsbijzijnde pomp op de route nemen en betalen wat het kost op het moment dat je daar toevallig bent.
Voor laadpassen kun je kijken op laadpastop10.nl en voor openbaar laden is een apart topic
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
[ Voor 19% gewijzigd door eltron op 09-02-2022 14:56 ]
Als alles ingesteld is heb je er geen omkijken naar eigenlijk. Je kunt plug and play laden (als je geen pincode hebt ingesteld). Je kunt toggelen op de Zappi tussen de drie modi: ECO, ECO+ en FAST en hij blijft op de mode staan die je het laatst hebt gebruikt.henkna schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:50:
Even een vraag onder de zappi gebruikers. Is een zappi eigenlijk gebruiksvriendelijk? Ik weet dat je er een hoop in kunt instellen. Maar als alles is geïnstalleerd en het werkt hoeft dit niet meer toch? Zijn er andere zaken die ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden? Ik installeer deze niet zelf.
Zelf staat hij bij mij op ECO+ en heb ik een BOOST ingesteld tussen 24:00 en 7:00 op weekdagen en de hele dag in het weekend. Tijdens die BOOST tijden schakelt hij dan automatisch naar 3-fasen FAST (11kW).
Maar je kunt ook een SMART BOOST instellen dat je voor een bepaalde tijd X kWh wilt hebben toegevoegd.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 09-02-2022 16:01 ]
Ga de informatie in dit topic eens even bestuderen welk laadpunt voor ons handig is (3-fasen, en geschikt voor de Ioniq en de Vivaro). Wat ik me nog wel afvroeg; we hebben nu nog wel eens dat als ik de auto aansluit en vervolgens de kookplaat aanzet de hoofdzekering van 1 van de fasen eruit knalt. Is dat iets wat met load balancing voorkomen kan worden? Dan zou load balancing voor ons ook aantrekkelijk zijn...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Pod Point als laadpaal zegt mij niets. Maar blijkbaar gaat er iets mis in de communicatie tussen de Pod Point en de Vivaro waardoor die auto meer stroom trekt dan de laadpaal kan verdragen en dus zekering laadpaal er uit knalt.Shapeshifter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:02:
Ik zit met een laadpaalprobleem (denk ik). We hebben een POD Point met een vaste type 1 aansluiting (ooit begonnen met een Nissan LEAF), met een verlengkabel naar een type 2 aansluiting. Deze heeft altijd prima gewerkt met onze Hyundai Ioniq. Nu hebben we sinds gisteren een Opel Vivaro-e erbij welke ik vandaag wilde opladen. Helaas springt de zekering achter het laadpunt er na een minuut ofzo uit. Ik kan volgens mij niets instellen in de auto wat het vermogen betreft, dus ik denk dat we maar gewoon een nieuw laadpunt moeten kopen (de auto is gloednieuw, dus ik ga er even vanuit dat het probleem niet bij de auto ligt). Opzich stelt dat ons wel in de gelegenheid om dan meteen naar een 3-fasenlader te gaan (ons huis heeft een 3x25A aansluiting) omdat de Vivaro een 3-fasenlader heeft (dacht ik).
Ga de informatie in dit topic eens even bestuderen welk laadpunt voor ons handig is (3-fasen, en geschikt voor de Ioniq en de Vivaro). Wat ik me nog wel afvroeg; we hebben nu nog wel eens dat als ik de auto aansluit en vervolgens de kookplaat aanzet de hoofdzekering van 1 van de fasen eruit knalt. Is dat iets wat met load balancing voorkomen kan worden? Dan zou load balancing voor ons ook aantrekkelijk zijn...
Mischien heeft dat ook te maken met het verloop dat je blijkbaar gebruikt, Mogelijk werkt het wel als je de vaste kabel zou vervangen.
Maar als je toch toe bent aan iets nieuws en 3F, dan is load balancing zeker aan te raden. Ook als je met 2 auto's maximaal wilt kunnen laden.
Loadbalancing zorgt er voor dat de laadpaal automatisch afschakelt als de combinatie van huis en paal meer vraagt dan het vermogen van je huisaansluiting. Het huis krijgt dan voorrang en de lader doet een stapje terug.
Heb hem net even open geschroefd en het lijkt alsof er 2 fasen zijn aangesloten, maar de zekering in de groepenkast is maar 16A, misschien is dat niet goed op elkaar afgestemd en is dat goed gegaan omdat de Ioniq maar 1 fase gebruikt, maar de Vivaro er 2 probeert te gebruiken en dan is het niet zo gek dat een 16A zekering klapt als je er 32A doorheen probeert te duwen...eltron schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:22:
[...]
Pod Point als laadpaal zegt mij niets. Maar blijkbaar gaat er iets mis in de communicatie tussen de Pod Point en de Vivaro waardoor die auto meer stroom trekt dan de laadpaal kan verdragen en dus zekering laadpaal er uit knalt.
Mischien heeft dat ook te maken met het verloop dat je blijkbaar gebruikt, Mogelijk werkt het wel als je de vaste kabel zou vervangen.
Maar als je toch toe bent aan iets nieuws en 3F, dan is load balancing zeker aan te raden. Ook als je met 2 auto's maximaal wilt kunnen laden.
Loadbalancing zorgt er voor dat de laadpaal automatisch afschakelt als de combinatie van huis en paal meer vraagt dan het vermogen van je huisaansluiting. Het huis krijgt dan voorrang en de lader doet een stapje terug.
Zo even proberen om gewoon 1 fase los te trekken, lasdop erop en dan nog eens proberen...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Maar als er 2 fasen zijn aangesloten dan zouden dat verschillende fasen moeten zijn die elk 16A aan moeten kunnen. Heeft de Pod Point paal dan 3F waarvan er 2 zijn aangesloten?Shapeshifter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:25:
[...]
Heb hem net even open geschroefd en het lijkt alsof er 2 fasen zijn aangesloten, maar de zekering in de groepenkast is maar 16A, misschien is dat niet goed op elkaar afgestemd en is dat goed gegaan omdat de Ioniq maar 1 fase gebruikt, maar de Vivaro er 2 probeert te gebruiken en dan is het niet zo gek dat een 16A zekering klapt als je er 32A doorheen probeert te duwen...
Zo even proberen om gewoon 1 fase los te trekken, lasdop erop en dan nog eens proberen...
De laadpaal mag niet meer doorgeven dan het max waarop die is aangesloten dus ook de instelling in de laadpaal zou dan 16A (2x?) moeten zijn en als dat netjes als max aan de auto wordt doorgegeven dan zou de zekering er niet uit moeten klappen.
Moest even vluchtig kijken net, maar als ik het goed gezien heb zit het hele punt achter een 16A zekering in de groepenkast, maar in het punt zelf zijn twee fasen op een en dezelfde aansluiting aangesloten. Het punt kan in theorie ook 7kW leveren. Misschien dus dat de elektricien dacht dat dat een goed idee was en de Ioniq hier nooit om gevraagd heeft maar de Vivaro dat wel doet. Ik ga dus proberen om een van de twee aangesloten fasen (op dezelfde terminal) los te trekken zodat er echt maar 1 fase is aangesloten op de terminal in het punt en dan kijken of de zekering in de groepenkast het wel trekt...eltron schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:30:
[...]
Maar als er 2 fasen zijn aangesloten dan zouden dat verschillende fasen moeten zijn die elk 16A aan moeten kunnen. Heeft de Pod Point paal dan 3F waarvan er 2 zijn aangesloten?
De laadpaal mag niet meer doorgeven dan het max waarop die is aangesloten dus ook de instelling in de laadpaal zou dan 16A (2x?) moeten zijn en als dat netjes als max aan de auto wordt doorgegeven dan zou de zekering er niet uit moeten klappen.
Wat bedoel je precies met die verlengkabel?Shapeshifter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:02:
Ik zit met een laadpaalprobleem (denk ik). We hebben een POD Point met een vaste type 1 aansluiting (ooit begonnen met een Nissan LEAF), met een verlengkabel naar een type 2 aansluiting.
Ja, daar is dat juist specifiek voor bedoeld.Wat ik me nog wel afvroeg; we hebben nu nog wel eens dat als ik de auto aansluit en vervolgens de kookplaat aanzet de hoofdzekering van 1 van de fasen eruit knalt. Is dat iets wat met load balancing voorkomen kan worden?
Wat bedoel je nu met "punt"? Bedoel je de laadpaal?Shapeshifter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:39:
Moest even vluchtig kijken net, maar als ik het goed gezien heb zit het hele punt achter een 16A zekering in de groepenkast, maar in het punt zelf zijn twee fasen op een en dezelfde aansluiting aangesloten. Het punt kan in theorie ook 7kW leveren.
Als die 7kW kan leveren op 1 fase dan is een 16A zekering niet genoeg. Dat moet dan een 32A zekering zijn.
Er kunnen sowieso niet zo maar 2 verschillende fasen op een 1 fase laadpaal aangesloten zijn. Op 1 aansluiting kan ook niet, als je dat doet krijg je kortsluiting.
Aanvoerdraden lostrekken zal niet helpen, want je nieuwe auto weet dat niet en zal dus net zo hard proberen om sneller te laden zolang je laadpaal zegt dat dit mag en de zekering zal dan blijven klappen.
Je moet de instelling in je laadpaal aanpassen en die op maximaal 16A zetten ipv 32A.
Misschien is het handig als je eens wat foto's maakt en post. Er zijn genoeg tweakers die dan kunnen helpen met ontdekken wat er fout is aangesloten.
Als je een 3 fasen netaansluiting hebt en een 3 fasen auto dan is het sowieso handiger om een 3 fasen laadpaal te installeren. Tenminste, als je het handig vind om de maximale laadsnelheid te bereiken.
Momenteel hebben we 2 hybride wagens.ik222 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:15:
@belrpr Loadbalancing met 2 losse laadpalen die verder geen weet van elkaar hebben is altijd lastig en zou ik niet aanraden. Dat geeft namelijk heel onsrustig regelgedrag omdat beide gelijktijdig zullen ingrijpen en elkaar dan weer beïnvloeden.
Mooiste oplossing lijkt mij een Alfen Eve Double Pro Line (die is er echter niet met vaste kabels) of anders 2 x Alfen Eve Single S-Line of Eve Single S-Line met vaste kabel en dan met Smart Charging Network licentie zodat ze samenwerken. Want ook de S-Line is er gewoon in een 3-fase uitvoering hoor.
Maar ik vraag me wel serieus af wat je aan 2 laadpalen hebt met slechts een 1 x 40A hoofdaansluiting… Zelfs met 3 x 25A moet je het al voornamelijk doen voor het gemak van beide tegelijk kunnen inprikken en dat het dan verder automatisch gaat zonder de kabel om te steken, want als je echt sneller wil kunnen laden met 2 auto’s tegelijk moet je eigenlijk al naar 3 x 35A.
En met de granny charger is deze wel vol op 3 uur. Maar we komen niet uit de zetel om deze te gaan veranderen van wagen. Vandaar 2 laders. Je plugt in als je aankomt en dat het laden dan langer duurt boeit niet echt.
Op termijn zien we een elektrische auto komen. Misschien zelf 2.
De alfen voldoet maar ik weet niet of je kan loadbalancen zonder de P1 poort van de slimme meter.
Ik lees iets over modbus tcp/ip maar vind nergens iemand die hem zo gebruikt.
Volledig akkoord voor een EV maar wij hebben momenteel beide een hybride welke slechts 50km op batterij kan doen.eltron schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:02:
[...]
Lijkt me alleen slim als je allebei dagelijks veel moet laden. En je zult dan ook (veel) zwaardere huisaansluiting nodig hebben.
Als ik jou was zou ik gewoon wat sommetjes maken op basis van gebruikelijk aantal km per dag en per week van beide auto's. Als je niet meer dan zeg 500km per week rijdt (per auto) dan volstaat met de meeste EV 1 a 2x per week laden. Dan is voldoende om af te spreken wie op welke dag laadt of wie het hardst nodig heeft.
Gezien je pas over 1 a 2 jaar de eerste EV verwacht en het probleem zich pas daarna voor zal doen, mag je er ook van uit gaan dat publiek laden nog weer veel verder is uitgebreid en je daar in geval van nood ook gebruik van kunt maken, een paar minuten langs de snellader of een paar minuten wandelen naar de AC lader.
Zet je paal wel zo neer dat beide auto's er gebruik van kunnen maken zonder dat je van plek hoeft te wisselen, maar dat is een nobrainer natuurlijk.
Maar we doen veel korte afstanden en zijn regelmatig thuis. Waardoor sneller laden handig kan zijn overdag.
Het laadpunt heeft een vaste type 1 kabel, daarop aangesloten zit een type 1 naar type 2 verlengkabel.JeroenE schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:46:
[...]
Wat bedoel je precies met die verlengkabel?
Top!Ja, daar is dat juist specifiek voor bedoeld.
Laadpunt, want het is geen paal. Het is een kastje dat aan de muur hangt, niet een kastje dat op een paal staat...Wat bedoel je nu met "punt"? Bedoel je de laadpaal?
Ik had even een foto moeten maken van hoe het aangesloten is (maar nu is het donker en ik ben niet meer thuis terwijl het licht is tot het weekend ofzo), maar er is dus een terminal in het punt waar 2 draden op aangesloten zijn waarvan ik denk dat het er misschien 1 moet zijn. Aan de andere kant, die draden komen natuurlijk ergens uit de groepenkast en moeten ergens afgezekerd zijn.Als die 7kW kan leveren op 1 fase dan is een 16A zekering niet genoeg. Dat moet dan een 32A zekering zijn.
Er kunnen sowieso niet zo maar 2 verschillende fasen op een 1 fase laadpaal aangesloten zijn. Op 1 aansluiting kan ook niet, als je dat doet krijg je kortsluiting.
Aanvoerdraden lostrekken zal niet helpen, want je nieuwe auto weet dat niet en zal dus net zo hard proberen om sneller te laden zolang je laadpaal zegt dat dit mag en de zekering zal dan blijven klappen.
Het is een dom punt, zie op de printplaat ook geen mogelijkheden met jumpers oid om het maximale vermogen te knijpen.Je moet de instelling in je laadpaal aanpassen en die op maximaal 16A zetten ipv 32A.
Yup, maar dat wordt pas het weekend denk ik.Misschien is het handig als je eens wat foto's maakt en post. Er zijn genoeg tweakers die dan kunnen helpen met ontdekken wat er fout is aangesloten.
Fair, maar 7 jaar geleden waren zowel mijn auto als mijn huis maar 1 fase. In die tijd ben ik verhuisd en ben ik twee auto's verder. Als ik nu nog geen laadpunt zou hebben was het zo klaar als een klontje geweest.Als je een 3 fasen netaansluiting hebt en een 3 fasen auto dan is het sowieso handiger om een 3 fasen laadpaal te installeren. Tenminste, als je het handig vind om de maximale laadsnelheid te bereiken.
Heb je de kabel alleen gesplit in de meterkast, of heb je ook bij je laadpaal moeten splitten en daar iets aan moeten sluiten?MisteRMeesteR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:56:
[...]
1 UTP kabel, welke ik zelf heb gesplitst in 4 aders voor een directe connectie met de P1 poort (zonder vieze splitters) en 4 aders voor 10/100mbit LAN. Ik heb zelf de LAN moeten aansluiten, de installateur wilde alleen volgens het boekje werken en hem op 4G laten staan. Najah prima, gaan we er zelf even mee aan de slag.
Uiteraard aan beide kanten, dit is in de laadpaal:srkoster schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:32:
[...]
Heb je de kabel alleen gesplit in de meterkast, of heb je ook bij je laadpaal moeten splitten en daar iets aan moeten sluiten?
/f/image/eOhArnVxU9jaOj7dgs8G8X8Z.png?f=fotoalbum_large)
www.google.nl
@belrpr Ja dat kan, de Alfen kan ook werken met een losse energiemeter via modus over tcp/ip. Zie dit document van Alfen hierover https://www.schnellladen....g-modbusTCPIP-English.pdfbelrpr schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:36:
[...]
Momenteel hebben we 2 hybride wagens.
En met de granny charger is deze wel vol op 3 uur. Maar we komen niet uit de zetel om deze te gaan veranderen van wagen. Vandaar 2 laders. Je plugt in als je aankomt en dat het laden dan langer duurt boeit niet echt.
Op termijn zien we een elektrische auto komen. Misschien zelf 2.
De alfen voldoet maar ik weet niet of je kan loadbalancen zonder de P1 poort van de slimme meter.
Ik lees iets over modbus tcp/ip maar vind nergens iemand die hem zo gebruikt.
Daar hebben ze het ook over een specifiek model meter, de Socomec Countis E27. Goedkoop is zo’n ding niet als ik snel Google maar het kan dus prima zowel met een los laadpunt als met meerdere laadpunten in een SCN en is ook niet heel lastig configureren verder.
Aha, maar dat maakt het niet eenvoudiger. De meeste mensen noemen gewoon alles een laadpaal ook al hangt het aan een muur.Shapeshifter schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:56:
Laadpunt, want het is geen paal. Het is een kastje dat aan de muur hangt, niet een kastje dat op een paal staat...
Aha, dat maakt het wel lastig. Ik kan op internet ook zo snel niet vinden dat dit mogelijk zou zijn.Het is een dom punt, zie op de printplaat ook geen mogelijkheden met jumpers oid om het maximale vermogen te knijpen.
Ja, ik snap dat het een "oud" model is wat je nu probeert te gebruiken met een nieuwere auto.Fair, maar 7 jaar geleden waren zowel mijn auto als mijn huis maar 1 fase. In die tijd ben ik verhuisd en ben ik twee auto's verder. Als ik nu nog geen laadpunt zou hebben was het zo klaar als een klontje geweest.
Wellicht kan je in je auto zelf het maximum vermogen instellen/verlagen?
Bedankt.ik222 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:48:
[...]
@belrpr Ja dat kan, de Alfen kan ook werken met een losse energiemeter via modus over tcp/ip. Zie dit document van Alfen hierover https://www.schnellladen....g-modbusTCPIP-English.pdf
Daar hebben ze het ook over een specifiek model meter, de Socomec Countis E27. Goedkoop is zo’n ding niet als ik snel Google maar het kan dus prima zowel met een los laadpunt als met meerdere laadpunten in een SCN en is ook niet heel lastig configureren verder.
JeroenE schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:46:
Misschien is het handig als je eens wat foto's maakt en post. Er zijn genoeg tweakers die dan kunnen helpen met ontdekken wat er fout is aangesloten.
:strip_exif()/f/image/cVHZ3goAKdfJDu5qWJ9DoVuG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had dit dus vanuit mijn ooghoek gezien en dacht: dat is vreemd. Maar nu ik er nog eens over nadenk, waarschijnlijk heeft de elektricien 3-fasen kabel naar het laadpunt getrokken en vervolgens maar 1 fase aangesloten (en de aders van de kabel in de groepenkast ook gebundeld net zoals in het laadpunt). Heb even niet zo'n zin om de groepenkast open te trekken, maar als die aanname klopt kan ik wel bijv. de grijze en de zwarte eruit trekken, maar ik vrees dat dat dan niets uitmaakt.
Voorzover ik weet heeft de auto geen mogelijkheid om het laden te begrenzen.
Vannacht zonder problemen de Ioniq opgeladen, dus het lijkt echt de combinatie Vivaro en POD Point te zijn. Wordt toch een nieuwe dan vrees ik...
Nee, dat zal voor de zekering niets uitmaken. Misschien ligt het aan de foto, maar het lijken ook wel hele dunne draadjes te zijn eerlijk gezegd. Misschien dat de elektricien ze daarom dubbel heeft gedaan, maar volgens mij is dat niet echt zoals het hoort. Stel dat je wel een 32A zekering had gehad en er zou 1 van die draadjes los gaan dan loopt over het overgebleven draadje wellicht zoveel stroom dat die te warm wordt.Shapeshifter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:34:
Heb even niet zo'n zin om de groepenkast open te trekken, maar als die aanname klopt kan ik wel bijv. de grijze en de zwarte eruit trekken, maar ik vrees dat dat dan niets uitmaakt.
Welke versie van de POD Point heb je op dit moment. Lijkt me dat hier nog wel een handleiding van te vinden moet zijn, en het lijkt me stug dat die niet instelbaar is mbt laadvermogen.Shapeshifter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:34:
[...]
[Afbeelding]
Ik had dit dus vanuit mijn ooghoek gezien en dacht: dat is vreemd. Maar nu ik er nog eens over nadenk, waarschijnlijk heeft de elektricien 3-fasen kabel naar het laadpunt getrokken en vervolgens maar 1 fase aangesloten (en de aders van de kabel in de groepenkast ook gebundeld net zoals in het laadpunt). Heb even niet zo'n zin om de groepenkast open te trekken, maar als die aanname klopt kan ik wel bijv. de grijze en de zwarte eruit trekken, maar ik vrees dat dat dan niets uitmaakt.
Vannacht zonder problemen de Ioniq opgeladen, dus het lijkt echt de combinatie Vivaro en POD Point te zijn. Wordt toch een nieuwe dan vrees ik...
https://pod-point.com/technical/hardware
https://pod-point.com/technical/installation
Voor de Solo Smart bijvoorbeeld:
:fill(white):strip_exif()/f/image/C6kOT8gJgeXkbevPdbX4b76e.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door adjego op 11-02-2022 11:01 ]
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Wat heb je in de ioniq ingesteld staan? maximale laadsnelheid? dat is 7kW, maar bij mij (3x25A met zekeringen) sprong de 25A automaat en de netaansluiting er niet uit toen dit per ongelijk 1,5 uur zo stond te laden.
Heb je uitlezen van je verbruik per fase?
en welke groepen zijn eruit gesprongen? 1 16A groep of 2?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Moet nog ergens rekening mee houden bij het aanleggen? Ik zie hier nogal eens utp kabels etc voorbij komen. Maar dat is bij de Pulsar volgens mij niet nodig.
Thanks.
Ik hoop dat die elektricien een hobbyist is. Anders mogen ze hem/haar hier wel op aanspreken.Shapeshifter schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 17:34:
[...]
[Afbeelding]

Dit mag dus niet. Zoals @JeroenE ook al schreef: Als er 1 draad slecht contact maakt zal alle stroom niet door die draad gaan. Het risico daarbij is dan dat die doorbrand en dat kan dan weer brand veroorzaken.
Praktisch gezien zal het risico klein zijn. Maar als je een elektricien betaald moet je er van uit gaan dat hij/zij deze volgens de regels maakt.
Ik kan zo niet zien wat de diameter van de aders zijn van de kabel. Het lijkt me zo te zien om een 5x 1,5mm². Als de stroom begrenst is met een 16A automaat, dan had dit 2,5mm² moeten zijn. Ook als het een 3x 16A zou zijn geweest.
(En 2x 1,5mm² is geen 3mm² in de stroomleer
(Edit: Meerdere draden wordt ooit wel vaker gebruikt bij hele grote vermogens. Maar zover ik weet is dat in huisinstallaties verboden.)
[ Voor 12% gewijzigd door cruysen op 11-02-2022 14:06 ]
Toch is een of twee utp kabeltjes meetrekken wel een goed idee, wellicht wil je ooit upgraden, en dan kunnen ze er maar vast liggen. Nu zijn het nauelijks extra kosten, en, als het achteraf moet, kost het een stuk meer.aschja schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:37:
Aanstaande donderdag komt onze elektriciën onze Wallbox Pulsar plus ophangen en installeren.
Moet nog ergens rekening mee houden bij het aanleggen? Ik zie hier nogal eens utp kabels etc voorbij komen. Maar dat is bij de Pulsar volgens mij niet nodig.
Thanks.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
(Edit:
Tip: Lijm de moffen vast. Dan kan er geen water in de buis komen en de buis kan niet uit elkaar getrokken worden.
Tip2: Bij gebrek aan een trekkoord: Zet op 1 zijde de stofzuiger, de andere zijde zuig je een dun touw door de buis. Die kun je dan als trekdraad gebruiken.)
[ Voor 72% gewijzigd door cruysen op 11-02-2022 14:10 ]
Dat is ook weer zo. Zijn die normale UTP kabels? Daarnaast nog wel een manier vinden om deze dan af te doppen.Peter-036 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:03:
[...]
Toch is een of twee utp kabeltjes meetrekken wel een goed idee, wellicht wil je ooit upgraden, en dan kunnen ze er maar vast liggen. Nu zijn het nauelijks extra kosten, en, als het achteraf moet, kost het een stuk meer.
Als je loadbalancing hebt is utp wel handig. Hoeft niet per se met utp (is modbus) maar ik heb hem bij mij wel met utp aangesloten.aschja schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:37:
Aanstaande donderdag komt onze elektriciën onze Wallbox Pulsar plus ophangen en installeren.
Thanks.
Oh kak. Dan moet ik nog een utp kabel regelen. Woops. Ik wist dat helemaal niet. Ik dacht dat er stroom naar toe ging. Ik snap geen hol van die dingen echt niet.Logic Lion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:21:
[...]
Als je loadbalancing hebt is utp wel handig. Hoeft niet per se met utp (is modbus) maar ik heb hem bij mij wel met utp aangesloten.
[ Voor 5% gewijzigd door aschja op 11-02-2022 16:28 ]
En een 8 aderige draad (standaard utp-5) kun je natuurlijk ook voor 4 of 6 polige pluggen gebruiken....andersom is wel een probleem ;-)
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Hier ter info nog de installatie gids van de power boost:
https://support.wallbox.c...llatiegidsen-power-boost/
En nog als extra tip. Aan de onderkant zitten twee tules: 1 voor de ingang kabel en 1 voor de uitgaande. Installateurs stoppen denk ik de utp normaal samen met de ingaande kabel in 1 tule. Er zit echter nog een rondje die je kan uitsnijden waar een kleinere tule in kan speciaal voor de utp.
Deze doorvoer heb ik gekocht:
https://www.rdae.nl/doorprikbare-doorvoer-4-7-mm.html
[ Voor 7% gewijzigd door Logic Lion op 11-02-2022 17:21 ]
Ik heb inmiddels die handleiding geraadpleegd. Maar gaat er alleen UTP naar die powerboost toe dan?Logic Lion schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:17:
@aschja uiteraard gaat er stroom heen, anders wordt het moeilijk laden. Maar de pulsar doet loadbalancing met een kWh meter en die communicatie gaat over met een kabel.
Hier ter info nog de installatie gids van de power boost:
https://support.wallbox.c...llatiegidsen-power-boost/
En nog als extra tip. Aan de onderkant zitten twee tules: 1 voor de ingang kabel en 1 voor de uitgaande. Installateurs stoppen denk ik de utp normaal samen met de ingaande kabel in 1 tule. Er zit echter nog een rondje die je kan uitsnijden waar een kleinere tule in kan speciaal voor de utp.
Deze doorvoer heb ik gekocht:
https://www.rdae.nl/doorprikbare-doorvoer-4-7-mm.html
Ik zou willen dat toch die Easee had gekocht. Zo ingewikkeld dit. Hopelijk weet de elektricien wel wat ie moet doen.
Huh, stel dat er wel een 32 ampère zekering had gezeten? Die zit er toch niet? Dan kan je wel 10mm2 of dikker gaan trekken want stel dat er een 63a zekering had gezeten...JeroenE schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:39:
[...]
Nee, dat zal voor de zekering niets uitmaken. Misschien ligt het aan de foto, maar het lijken ook wel hele dunne draadjes te zijn eerlijk gezegd. Misschien dat de elektricien ze daarom dubbel heeft gedaan, maar volgens mij is dat niet echt zoals het hoort. Stel dat je wel een 32A zekering had gehad en er zou 1 van die draadjes los gaan dan loopt over het overgebleven draadje wellicht zoveel stroom dat die te warm wordt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wat zijn jullie ervaringen met LS24?
ik zoek een laadpaal waar ik 2 auto's mee kan opladen. Idealiter met (fatsoenlijke) app voor beheer en unlocking. Kom op LS24 uit. Kom ook Alfen tegen (de Alfen Eve Double Pro Line) maar vind deze erg prijzig en kan niks vinden over de manier van unlocken.
Of de EVHub:
https://www.elektramat.nl...v-hub20180232a-401179559/
[ Voor 18% gewijzigd door Daantju op 11-02-2022 19:49 ]
Ja die power boost heeft alleen utp, of dus eigenlijk modbus, kabel hoeft niet perse utp te zijn. En hij zit uiteraard in je groepenkast dus daar heeft hij stroom genoeg.aschja schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:52:
[...]
Ik heb inmiddels die handleiding geraadpleegd. Maar gaat er alleen UTP naar die powerboost toe dan?
Ik zou willen dat toch die Easee had gekocht. Zo ingewikkeld dit. Hopelijk weet de elektricien wel wat ie moet doen.
Maar zo ingewikkeld is het toch niet?
Naar je wallbox gaat 3-fasen en utp.
Je power boost sluit je aan na je hoofdschakelaar op je fasen en je drukt er dezelfde utp in die naar je wallbox gaat.
That's it.
Op de zijkant staat SL3201. Dit is de print:adjego schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:54:
[...]
Welke versie van de POD Point heb je op dit moment. Lijkt me dat hier nog wel een handleiding van te vinden moet zijn, en het lijkt me stug dat die niet instelbaar is mbt laadvermogen.
https://pod-point.com/technical/hardware
https://pod-point.com/technical/installation
Voor de Solo Smart bijvoorbeeld:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Y6NrKMcrxTcr0UqOvHPkKmc6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat overzicht dat je daar hebt had ik ook gevonden, maar ik kan met de beste wil van de wereld geen dip switches ontdekken op mijn bord...
De Ioniq staat volgens mij gewoon op max, maar het laadpunt zit maar achter 1 16A groep, dus hij kan nooit met meer dan 3,6kW laden. Kennelijk probeert de Ioniq dat in mijn geval ook niet, maar de Vivaro-e misschien wel. Dit is de groep waar het laadpunt achter zit:BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:02:
@Shapeshifter
Wat heb je in de ioniq ingesteld staan? maximale laadsnelheid? dat is 7kW, maar bij mij (3x25A met zekeringen) sprong de 25A automaat en de netaansluiting er niet uit toen dit per ongelijk 1,5 uur zo stond te laden.
Heb je uitlezen van je verbruik per fase?
en welke groepen zijn eruit gesprongen? 1 16A groep of 2?
:strip_exif()/f/image/MnkyyAilxLJdKaUdhGltdjXk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee helaas, geen hobbyist. Mocht het laadpunt vervangen worden dan nemen we dit gelijk even mee. Ik ga even rondneuzen wat een mooi alternatief zou zijn; een OpenEVSE klinkt wel leuk, maar op dit moment lastig te krijgen lijkt het, misschien gewoon een Zappi ofzo scoren, kan ik verbruik een beetje bijhouden (de Ioniq is privé, de Vivaro-e zakelijk) en load balancing is een mooie gimmick als we gaan koken en de airco aan staatcruysen schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:56:
[...]
Ik hoop dat die elektricien een hobbyist is. Anders mogen ze hem/haar hier wel op aanspreken.![]()
![]()
Dit mag dus niet. Zoals @JeroenE ook al schreef: Als er 1 draad slecht contact maakt zal alle stroom niet door die draad gaan. Het risico daarbij is dan dat die doorbrand en dat kan dan weer brand veroorzaken.
Praktisch gezien zal het risico klein zijn. Maar als je een elektricien betaald moet je er van uit gaan dat hij/zij deze volgens de regels maakt.
Ik kan zo niet zien wat de diameter van de aders zijn van de kabel. Het lijkt me zo te zien om een 5x 1,5mm². Als de stroom begrenst is met een 16A automaat, dan had dit 2,5mm² moeten zijn. Ook als het een 3x 16A zou zijn geweest.
(En 2x 1,5mm² is geen 3mm² in de stroomleer)
(Edit: Meerdere draden wordt ooit wel vaker gebruikt bij hele grote vermogens. Maar zover ik weet is dat in huisinstallaties verboden.)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan was die zekering niet gesprongen. Maar dan had er wel 32A over een kabel gelopen die daar veel te dun voor was. Die kabel wordt veel te warm en in het ergste geval gaat de boel dan in brand. Daarom mag je dus niet twee dunne kabels gebruiken als vervanging van 1 dikke kabel.Makrolon schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 19:42:
Huh, stel dat er wel een 32 ampère zekering had gezeten?
Als je maar 1 kabel hebt en die gaat los dan heb je dat probleem niet. Natuurlijk kan je dan niet laden omdat er geen stroom meer kan lopen, maar dat lijkt mij toch een betere uitkomst dan brand.
Geen dipswitches, maar mogelijk wel jumpers. Helemaal links heb je een groepje van 4 zitten waar nu 1 witte jumper op zit. Dat wijkt natuurlijk wel af van de tabel van die dipswitches, want daar zijn het er maar 3 (en verder in de tekst hebben ze het ook over 4 en 5).Shapeshifter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:50:
Dat overzicht dat je daar hebt had ik ook gevonden, maar ik kan met de beste wil van de wereld geen dip switches ontdekken op mijn bord...
Er staat ook een tekstje bij die jumpers, maar je foto is te onscherp om dat te kunnen lezen.
Best kans dat je het daar dus wel kan instellen, maar dan blijkbaar wel met een andere codering dan uit die tabel. De weinig plaatjes die in de handleiding staan sluiten ook niet aan bij jouw foto (nog afgezien van het feit dat jij een 1 fase laadpaal hebt en de handleiding enkel over 3 fasen schrijft).
Vaak heb je voor zakelijk een laadpas die je moet gebruiken om op kosten van de baas te laden. Voor zover ik weet kan de Zappi dat niet en die kan (dus) ook niet twee auto's uit elkaar houden. Wat je nog wel kan overwegen is om deze laadpaal te blijven gebruiken voor je privé auto en een andere op te hangen voor je zakelijke auto. Dan kan je wel een aparte kWh-meter ophangen die je apart kan declareren. Mits zo'n declaratie kan bij het bedrijf waar je werkt, natuurlijk.kan ik verbruik een beetje bijhouden (de Ioniq is privé, de Vivaro-e zakelijk)
Maar hij is afgezekerd op 16 ampère. Als ik t zo zie zijn de draden 2,5 mm2. Die ene draad die de monteur extra onder de klem heeft gestoken is dus alleen extra, want 2,5mm2 afgezekerd op 16 ampère is gewoon goed.JeroenE schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:01:toon volledige bericht
[...]
Dan was die zekering niet gesprongen. Maar dan had er wel 32A over een kabel gelopen die daar veel te dun voor was. Die kabel wordt veel te warm en in het ergste geval gaat de boel dan in brand. Daarom mag je dus niet twee dunne kabels gebruiken als vervanging van 1 dikke kabel.
Als je maar 1 kabel hebt en die gaat los dan heb je dat probleem niet. Natuurlijk kan je dan niet laden omdat er geen stroom meer kan lopen, maar dat lijkt mij toch een betere uitkomst dan brand.
[...]
Geen dipswitches, maar mogelijk wel jumpers. Helemaal links heb je een groepje van 4 zitten waar nu 1 witte jumper op zit. Dat wijkt natuurlijk wel af van de tabel van die dipswitches, want daar zijn het er maar 3 (en verder in de tekst hebben ze het ook over 4 en 5).
Er staat ook een tekstje bij die jumpers, maar je foto is te onscherp om dat te kunnen lezen.
Best kans dat je het daar dus wel kan instellen, maar dan blijkbaar wel met een andere codering dan uit die tabel. De weinig plaatjes die in de handleiding staan sluiten ook niet aan bij jouw foto (nog afgezien van het feit dat jij een 1 fase laadpaal hebt en de handleiding enkel over 3 fasen schrijft).
[...]
Vaak heb je voor zakelijk een laadpas die je moet gebruiken om op kosten van de baas te laden. Voor zover ik weet kan de Zappi dat niet en die kan (dus) ook niet twee auto's uit elkaar houden. Wat je nog wel kan overwegen is om deze laadpaal te blijven gebruiken voor je privé auto en een andere op te hangen voor je zakelijke auto. Dan kan je wel een aparte kWh-meter ophangen die je apart kan declareren. Mits zo'n declaratie kan bij het bedrijf waar je werkt, natuurlijk.
Niets verkeerds en onveilig dus aan deze installatie als je het mij vraagt. Alleen de instelling van de lader moet even op 16 ampère gezet worden.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ja dat zou ik nog kunnen proberen ja, ken alleen verder niemand met een 1 fase 16A laadpunt.BarryH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:35:
@Shapeshifter Kan je bij een andere laadpaal van 1fase 16A testen of de Opel wel goed laad?
Had ze wel gezien, maar uit mijn hoofd stond daar geen boeiende beschrijving bij, zal het nog eens bekijken vandaag. En zonder handleiding voel ik er ook weinig voor om random jumpers te gaan verzetten, zal vast niets kapot gaan, maar toch...JeroenE schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:01:
Geen dipswitches, maar mogelijk wel jumpers. Helemaal links heb je een groepje van 4 zitten waar nu 1 witte jumper op zit. Dat wijkt natuurlijk wel af van de tabel van die dipswitches, want daar zijn het er maar 3 (en verder in de tekst hebben ze het ook over 4 en 5).
Oh, ik had natuurlijk erbij moeten zeggen dat het gaat om een eigen bedrijf. Ik mag dus zelf bepalen hoe ik dat doe en het is voor mij makkelijker om dat zonder pas te doen en gewoon het verbruik even op te schrijven / via een API uit een kWh meter / laadpunt te trekken. Nu ik daar nog eens over nadenk, met een "backoffice"-achtige constructie kan ik natuurlijk wel de prijs lekker hoog zetten, facturen naar mijzelf laten sturen met hogere kosten dan wat de stroom me privé kost om de winst een klein beetje te drukken. Moet de backoffice wel minder duur zijn dan het belastingvoordeel op het verschil in prijs en zo veel laden we nou ook weer niet zakelijk (een keer in de week ofzo)Vaak heb je voor zakelijk een laadpas die je moet gebruiken om op kosten van de baas te laden. Voor zover ik weet kan de Zappi dat niet en die kan (dus) ook niet twee auto's uit elkaar houden. Wat je nog wel kan overwegen is om deze laadpaal te blijven gebruiken voor je privé auto en een andere op te hangen voor je zakelijke auto. Dan kan je wel een aparte kWh-meter ophangen die je apart kan declareren. Mits zo'n declaratie kan bij het bedrijf waar je werkt, natuurlijk.
Geklapte zekering klinkt als te hoog amperage willen laden.
wellicht dat het signaal "max. 16A laden" wel bij de ioniq binnenkomt maar niet bij de opel?
Ik zou in ieder geval niet zomaar nu mn laadpunt vervangen.
Testen mag bij mij (maar 1fase 25A laadpunt) in Hilversumse Meent
Ik heb een bv en schrijf gewoon 1 x per jaar de kwh meter stand van de laadpaal op. tarief mag je zelf beredeneren.
[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 12-02-2022 11:10 ]
Publiek nog niet, maar hij hangt sinds gisterenavond aan de granny (1,8kW), 35 uur laden om hem weer vol te krijgenBarryH schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:51:
@Shapeshifter En heb je al getest op een publieke laadpaal? en met je "granny" (van je Ioniq desnoods).
Geklapte zekering klinkt als te hoog amperage willen laden.
wellicht dat het signaal "max. 16A laden" wel bij de ioniq binnenkomt maar niet bij de opel?
Ik zou in ieder geval niet zomaar nu mn laadpunt vervangen.
Testen mag bij mij (maar 1fase 25A laadpunt) in Hilversumse Meent
Ik heb een bv en schrijf gewoon 1 x per jaar de kwh meter stand van de laadpaal op. tarief mag je zelf beredeneren.

a/ als het signaal over de laadkabel niet goed zou zijn wat het Amperage aangeeft wat mag laden, dan is het gek dat dit met de ioniq geen probleem geeft.
b/ eenmalige fout???
c/ De Ioniq heeft voor granny EVSE en voor Laadpaal een aparte optie om het amperage te beperken. blijkbaar is dat dus verschillend. Wellicht werkt het voor de granny wel en de laadpaal niet bij de opel???
Dat kun je checken en/of van de muur halen en op de achterkant kijken?TheStone91 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:46:
Ik wil binnenkort mijn eerste elektrische auto aanschaffen en heb al een laadpaal aan mijn huis (van de vorige bewoners). Het is een EV Box maar ik heb geen serienummer. EV box zegt dat ze de laadpaal niet kunnen vinden zonder serienummer. Zou het serienummer te zien zijn als ik de kap er af haal? Iemand suggesties wat ik hiermee het beste kan doen?
Ja kap er even afhalen daar moet t staan,.. Kap zit met 4 inbusjes op de hoeken vast als je een homeline hebt. Is een ellende om los te krijgenTheStone91 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:46:
Ik wil binnenkort mijn eerste elektrische auto aanschaffen en heb al een laadpaal aan mijn huis (van de vorige bewoners). Het is een EV Box maar ik heb geen serienummer. EV box zegt dat ze de laadpaal niet kunnen vinden zonder serienummer. Zou het serienummer te zien zijn als ik de kap er af haal? Iemand suggesties wat ik hiermee het beste kan doen?
Thanks. Maar wat een bizar ontwerp. Ik heb de business line, die lijkt met twee inbusjes vast te zitten. Je kunt er niet bij en je kunt ze niet zien.....Makrolon schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:00:
[...]
Ja kap er even afhalen daar moet t staan,.. Kap zit met 4 inbusjes op de hoeken vast als je een homeline hebt. Is een ellende om los te krijgen
Ja die is nog een stapje erger, ik weet er helaas alles van... Op paal zijn ze nog wel te doen maar aan de wand is het echt ellende.TheStone91 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:26:
[...]
Thanks. Maar wat een bizar ontwerp. Ik heb de business line, die lijkt met twee inbusjes vast te zitten. Je kunt er niet bij en je kunt ze niet zien.....
Mocht je t nog niet weten, 2 inbusjes onder losdraaien en dan vouw je de klep omhoog er af.
Zoals gezegd vind ik het lastig in te schatten wat de diameter echt is. Maar als het niet nodig is, wat is dan het nut om dit er wel bij te stoppen? Ik bedoel: waarom niet gewoon een lasdop er op aan beide kanten? Dan is in ieder geval voor de volgende monteur veel duidelijker dat deze draden 'over' zijn.Makrolon schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 07:04:
Maar hij is afgezekerd op 16 ampère. Als ik t zo zie zijn de draden 2,5 mm2. Die ene draad die de monteur extra onder de klem heeft gestoken is dus alleen extra, want 2,5mm2 afgezekerd op 16 ampère is gewoon goed.
Ik ben vast Captain Obvious, maar kan Podpoint je niet verder helpen met instellingen of weten ze zelf ook niet meer hoe het met hun laadpalen uit 2013 werkt?Shapeshifter schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:31:
En zonder handleiding voel ik er ook weinig voor om random jumpers te gaan verzetten, zal vast niets kapot gaan, maar toch...
Dat maakt het wel makkelijkerIk mag dus zelf bepalen hoe ik dat doe
Maar als je dat met twee auto's door elkaar doet en je kan het maar met 1 verrekenen dan moet je dat wel consistent voor beide auto's doen. Dat is natuurlijk best wel werk om steeds bij te houden.gewoon het verbruik even op te schrijven / via een API uit een kWh meter / laadpunt te trekken.
Ik weet verder niet hoe het zit met de kosten in een eigen bedrijf, maar het kan ook best zijn dat het niet eens enorm veel uitmaakt als je het niet declareert als je niet zo heel erg veel rijdt. Of in ieder geval niet genoeg om dit steeds bij te moeten houden.
Wat je ook kan overwegen is om de de bestaande laadpaal te blijven gebruiken voor je oudere EV en een andere aan te schaffen voor je nieuwe EV. Dan kan je bij die tweede makkelijk een kWh-meter er tussen zetten en hoef je niet per se alle laadsessies op te schrijven. Alleen onthouden dat je de andere EV niet op die laadpaal aansluit.
Uiteindelijk is nu CT1 aan L2 gezet, CT2 aan L3 en CT3 aan L1. De PF waardes zijn dat perfect.
Wat ik vooral raar vind is dat de waarde in zappi naar 2-3-1 zetten niet hetzelfde effect had als dit fysiek doen.
Water-Escape
Dat vind ik ook raar maar blij dat het gelukt is!water_escape schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:05:
@Ophidian @DonJuape ik dacht , jullie willen misschien nog weten wat het was met al die vreemde waardes.
Uiteindelijk is nu CT1 aan L2 gezet, CT2 aan L3 en CT3 aan L1. De PF waardes zijn dat perfect.
Wat ik vooral raar vind is dat de waarde in zappi naar 2-3-1 zetten niet hetzelfde effect had als dit fysiek doen.
Ik heb een 3x25a hoofdaansluiting. De startpost adviseert om sowieso ongeacht de wensen nu alvast een dikke 3 fasekabel naar mijn laadpunt te leggen. Dik, das 4mm2? Of zeggen jullie gooi er maar een 6mm2 in? En als ik een 3 fase ymvk leg dan de twee niet gebruikte fases met een wage afdoppen? (ik las de voorgaande discussie over het bundelen van de fasedraden..) Voorlopig wil ik de granny charger gewoon gebruiken op de 16a stand. Ik wil de groep dan aansluiten ook een minder gebruikte fase in de meterkast (al zal ik hoofdzakelijks nachts laden).
Wat is het advies? Welke kabel leggen? Een alamat gebruiken in de meterkast? Welke? Of een groep op een bestaande aardlek erbij? Of de meterkast gelijk voorzien van een 3 fase alamat?
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 14-02-2022 17:15 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Wel veel vragenJapie.G schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:03:
ik heb sinds een paar dagen een kleine plug in hybride waarbij een granny lader zit die 10 of 16a kan laden. De auto kan ook niet sneller dan 16a, en dat is met de 10kwh accu ook verder niet nodig. Ik gebruik nu mijn standaard buiten stopcontact met de lader op 10a. Dit gaat allemaal prima maar dit vind ik geen duurzame oplossing. Ik wil dus graag een dedicated stopcontact maken op een eigen groep.
Ik heb een 3x25a hoofdaansluiting. De startpost adviseert om sowieso ongeacht de wensen nu alvast een dikke 3 fasekabel naar mijn laadpunt te leggen. Dik, das 4mm2? Of zeggen jullie gooi er maar een 6mm2 in? En als ik een 3 fase ymvk leg dan de twee niet gebruikte fases met een wage afdoppen? (ik las de voorgaande discussie over het bundelen van de fasedraden..) Voorlopig wil ik de granny charger gewoon gebruiken op de 16a stand. Ik wil de groep dan aansluiten ook een minder gebruikte fase in de meterkast (al zal ik hoofdzakelijks nachts laden).
Wat is het advies? Welke kabel leggen? Een alamat gebruiken in de meterkast? Welke? Of een groep op een bestaande aardlek erbij? Of de meterkast gelijk voorzien van een 3 fase alamat?
En beantwoording hangt mede af of en op welke termijn je meer laadbehoefte gaat krijgen door aanschaf BEV bijvoorbeeld. Als je daarop anticipeert dan is het i.d.d. handig om maar vast de voorbereiding voor een 3F laadpaal aan te leggen als je toch bezig bent.
Meeste 3F laadpalen zijn 11kW of 22kW, maar 22kW kunnen de meeste huisinstallaties en de meeste auto's niet aan, dus 11kW zal voorlopig wel de norm blijven. Dan gaat er dus tzt 16A per fase en is het vooral van belang wat de afstand is die je wilt overbruggen
Voor een kort stukje is 2,5mm2 al voldoende. Langere afstand > 20m zou ik voor 4mm2 gaan. 6mm2 is denk ik niet nodig tenzij je toch richting 32A per fase wilt gaan, sommigen doen dat door combinatie van zonnepanelen met vaste net. Wat mij betreft vooral relevant als je 1F auto zou hebben die dan met 32A toch op 7,4kW kan laden.
Als je wilt voorbereiden op 3F 16A zou ik gelijk de alamat er in zetten, maar later kan ook
Dank!eltron schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:17:
[...]
Wel veel vragen![]()
En beantwoording hangt mede af of en op welke termijn je meer laadbehoefte gaat krijgen door aanschaf BEV bijvoorbeeld. Als je daarop anticipeert dan is het i.d.d. handig om maar vast de voorbereiding voor een 3F laadpaal aan te leggen als je toch bezig bent.
Meeste 3F laadpalen zijn 11kW of 22kW, maar 22kW kunnen de meeste huisinstallaties en de meeste auto's niet aan, dus 11kW zal voorlopig wel de norm blijven. Dan gaat er dus tzt 16A per fase en is het vooral van belang wat de afstand is die je wilt overbruggen
Voor een kort stukje is 2,5mm2 al voldoende. Langere afstand > 20m zou ik voor 4mm2 gaan. 6mm2 is denk ik niet nodig tenzij je toch richting 32A per fase wilt gaan, sommigen doen dat door combinatie van zonnepanelen met vaste net. Wat mij betreft vooral relevant als je 1F auto zou hebben die dan met 32A toch op 7,4kW kan laden.
Als je wilt voorbereiden op 3F 16A zou ik gelijk de alamat er in zetten, maar later kan ook
Voor mijn idee, met een 3f wallbox zou ik toch ook wel gewoon mijn phev (die maar max 3,7kw kan laden) opladen? Hoe pakt zo’n wallbox dat aan? Gaat hij dan 1 fase gebruiken en daarop 3,7kw laden? Of verdeelt hij ook die 3,7kw over de 3 fasen?
Als je een 3f wallbox installeert en je sluit een auto aan die maar 1f kan laden, wordt er ook maar 1f gebruikt.Japie.G schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:04:
[...]
Dank!
Voor mijn idee, met een 3f wallbox zou ik toch ook wel gewoon mijn phev (die maar max 3,7kw kan laden) opladen? Hoe pakt zo’n wallbox dat aan? Gaat hij dan 1 fase gebruiken en daarop 3,7kw laden? Of verdeelt hij ook die 3,7kw over de 3 fasen?
De andere fases zijn fysiek niet aanwezig in de laadpoort van de auto, dus die 2 overige fases wordt niks mee gedaan.
Zie de pinnig van de meest gangbare stekker: Wikipedia: Type 2 connector
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Ok! Zo simpel is het dus echt. Ik dacht misschien zit er wel een fase load verdeler in zo’n wallbox 😉 Nou dan heeft een wallbox voor mij geen enkele meerwaarde met deze auto. De grannycharger op standje 16a, op een eigen groep is dan het simpelst en het goedkoopst. Ik zal wel een 5 aderige 4mm2 kabel trekken met het oog op de toekomst. De overige 2 fasedraden zal ik afdoppen.maarten_NL schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:13:
[...]
Als je een 3f wallbox installeert en je sluit een auto aan die maar 1f kan laden, wordt er ook maar 1f gebruikt.
De andere fases zijn fysiek niet aanwezig in de laadpoort van de auto, dus die 2 overige fases wordt niks mee gedaan.
Zie de pinnig van de meest gangbare stekker: Wikipedia: Type 2 connector
Wat raden jullie aan? Een 16a alamat gebruiken?
Thuisladen van je EV deel 2
Wise enough to play the fool
Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen
Dit topic is gesloten.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen