Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 13:32
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 08:15:
[...]

Is dat omdat je denkt dat je dan automatisch saldeert en anders niet? Dat is niet zo. Als je teruglevert op bijvoorbeeld L2 en tegelijkertijd laadt op L1 dan zal de slimme meter dat intern salderen zodat je niet voor je eigen stroom betaalt. Ook al lever je technisch gezien wel terug en consumeer je de stroom vanuit het net op de andere fase.

Dan nog een ander aspect: als je een loadbalancing module hebt, is er een kans dat de auto juist geknepen wordt als er veel zonnestroom loopt. De module van NewMotion, die met stroomklemmen de belasting per fase meet als je geen recente slimme meter hebt, houdt namelijk geen rekening met de richting van de stroom.. dus bij 10A terugleveren en een ingestelde max belasting van 20A laadt de auto maar met 10A. Precies niet wat je wil. Misschien dat NewMotion hier de enige is die daarmee de plank mis slaat.
Alleen als je dan met 10a gaat laden, ziet de module geen gebruik meer en zal ie alsnog naar 16a gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10:56
Ff een cross post uit het E-Niro topic, omdat het ook relevant is voor Kona MY20 en M3 rijders:

Voor degenen met een lader die rekening houdt met PV overschot: MY20 komt niet lekker uit deep sleep. Dat is een probleem als het laden stopt door een wolk, de nacht, of een tijdelijk hoger eigen verbruik in huis. Zodra er weer overschot is gaat de MY20 niet meer laden. Ik heb hierover contact gehad met Marc van Zappi.
Probleem speelt ook bij de Kona en de M3.
Het is aan Kia om een update uit te brengen en zich netjes aan het protocol te houden. Op mijn vraag of hij een update van Kia verwacht:
Ja zeker, ze hadden dit probleem totaal niet met de 2019 modellen, dus moet je echt hierover gaan klagen bij Kia. Dan komt er wellicht een oplossing. Ook publieke laadpalen moeten kunnen stoppen met laden als het net overbelast raakt, en daarna weer opnieuw kunnen starten met laden. Dit speelt dus niet alleen bij Zappi laders die zonnestroom kunnen laden. Ons advies is om dan op Eco te gaan laden, dan wordt er in elk geval zoveel mogelijk zonnestroom geladen met het enige verschil dat er niet meer wordt gestopt als er wolken komen, maar dan gaat de Zappi gewoon door op 1,4kW. Zolang we kunnen salderen is het natuurlijk ook geen financiele pijn, maar in de UK zijn ze woest vanwege dit probleem, want dan kost het hun gewoon geld !!
En van de fabrikant over de M3:
We've spent hours testing and refining the signals that the zappi sends to the car but we follow the standard (IEC61851-1) and the Model 3 does not. Ironically the Model S and X both work fine...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GSamson
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 05-06 13:42
De eerste week van juni wordt mijn 330e geleverd. Ik was eerst van plan om een laadstation te installeren, maar:
(1) ik vind het relatief duur (t.o.v. meegeleverde granny charger)
en (2) er is niet genoeg plaats voor extra modules in huidige meterkast om dat laadstation op aan te sluiten

Ik zie dus niet echt het nut in om veel kosten te maken, gezien het ook maar een kleine batterij is (en we binnen 2 jaar verhuizen naar nieuwbouw).

Maar waar ik moeilijk een antwoord op vind is mijn volgende vraag: is traag laden (op 10A) slecht voor de batterij?
Ik lees wel dat snelladen een negatieve impact kan hebben, maar ik vind geen referenties terug rond het 'granny chargen'. Ik ga ervan uit dat dit weinig tot geen negatieve gevolgen zal hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 12:46
@GSamson nee hoor. granny charger kan je prima gebruiken voor dagelijks laden

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 05-06 17:19
Erasmo schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:40:
Wellicht handig om bij de zappi te vermelden dat die op dit moment een van de beter palen is als je zonnepanelen hebt.
Grappig, ik ben via jouw post op de Zappi v2 uitgekomen. Wordt volgende week geïnstalleerd :)

Heeft iemand hier de Zappi v2 al thuis en via de HUB op internet verbonden? Ik ben benieuwd wat de huidige firmware versie is. Ik laat deze "dom" installeren, maar heb wel met de leverancier afgesproken dat de laatste firmware erop gezet wordt. Gevonden wat de laatste firmware is.

[Voor 9% gewijzigd door Narc op 25-05-2020 19:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marcva schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:18:
Ff een cross post uit het E-Niro topic, omdat het ook relevant is voor Kona MY20 en M3 rijders:

Voor degenen met een lader die rekening houdt met PV overschot: MY20 komt niet lekker uit deep sleep. Dat is een probleem als het laden stopt door een wolk, de nacht, of een tijdelijk hoger eigen verbruik in huis. Zodra er weer overschot is gaat de MY20 niet meer laden. Ik heb hierover contact gehad met Marc van Zappi.
Probleem speelt ook bij de Kona en de M3.
Het is aan Kia om een update uit te brengen en zich netjes aan het protocol te houden. Op mijn vraag of hij een update van Kia verwacht:

[...]

En van de fabrikant over de M3:

[...]
Ik hoop met je mee maar ben niet zo zeker dat Hyundai/Kia het verhelpt. Kans is aanwezig dat dit bewust gedaan is ivm. De drain van de 12v batterij.

Dat het bij de MY19 geen issue is komt waarschijnlijk door de wisseling van 1 naar 3 fase boordlader, wat een totaal ander product is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:50
Kan iemand mij uitleggen hoe de combinatie van zonnepanelen met een EV als lease auto werkt? Ik krijg de Alfen Eve Single Pro-Line als laadpaal. Bij mijn werkgever is onlangs elektrisch rijden geïntroduceerd en de administratieve afhandeling qua kosten/verbruik lijkt direct via de Leasemaatschappij te lopen (meerkosten voor brandstof bovenop de kale leaseprijs)
- als het goed is logt de Alfen de hoeveelheid stroom die ik verbruik per oplaadsessie
- deze kan ik met een pasje/sleutelhanger gebruiken
- de kosten voor het opladen worden vergoed door mijn werkgever/leasemaatschappij via een declaratie
- de gemaakte kosten voor opladen betaal ik direct aan mijn energieleverancier
- de kosten kan ik salderen met mijn zonnepanelen (als ik overdag oplaad)

Klopt bovenstaande?

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het kan zijn dat Alfen jou direct betaalt. Voor de rest zie ik geen fouten in je verhaal.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
daemonix schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:39:
Het kan zijn dat Alfen jou direct betaalt. Voor de rest zie ik geen fouten in je verhaal.
Thx. Betekent dus wel dat je feitelijk nog geld kunt verdienen met het opladen van je EV via zonnepanelen omdat je de energiekosten kunt declareren die je zelf niet hoeft te betalen. Interessant :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:17

Bart ®

Moderator Spielerij

I make the fucking Wooshnoise!

XeNeRgY schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:51:
[...]

Thx. Betekent dus wel dat je feitelijk nog geld kunt verdienen met het opladen van je EV via zonnepanelen omdat je de energiekosten kunt declareren die je zelf niet hoeft te betalen. Interessant :)
Niet helemaal natuurlijk, want anders had je geld gekregen voor die kwh's door de saldering. Het is pas interessant als je meer opwekt dan je verbruikt, en dat overschot gebruikt om je auto op te laden. Alhoewel dan je pv-installatie weer minder rendabel is.

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
Bart ® schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:57:
[...]

Niet helemaal natuurlijk, want anders had je geld gekregen voor die kwh's door de saldering. Het is pas interessant als je meer opwekt dan je verbruikt, en dat overschot gebruikt om je auto op te laden. Alhoewel dan je pv-installatie weer minder rendabel is.
Dat laatste zal het geval gaan zijn. Bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
GoldenSample schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Ik hoop met je mee maar ben niet zo zeker dat Hyundai/Kia het verhelpt. Kans is aanwezig dat dit bewust gedaan is ivm. De drain van de 12v batterij.
[...]
Dat het bij de MY19 geen issue is komt waarschijnlijk door de wisseling van 1 naar 3 fase boordlader, wat een totaal ander product is.
Dat klopt, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je je aan de standaarden houdt :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcva
Bart ® schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:57:
[...]
[...] Alhoewel dan je pv-installatie weer minder rendabel is.
Dat is maar ten dele waar. Ja, je krijgt minder cash voor je overschot. Maar als ik mocht kiezen: 11 cent voor mijn kWh, of 6 km rijden....
Dat is ook rendement :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Marcva schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:18:
[...]

Dat is maar ten dele waar. Ja, je krijgt minder cash voor je overschot. Maar als ik mocht kiezen: 11 cent voor mijn kWh, of 6 km rijden....
Dat is ook rendement :*)
Ik bedoel meer dat als je een overschot hebt, je PV-installatie financieel minder rendabel is. Idealiter wil je exact even veel produceren als je verbruikt. Maar goed, we gaan offtopic.

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07:40
Een EV-box homeline, zou je die ook zonder abonnement kunnen gebruiken (of moet het dan de autostart versie zijn) en heeft deze wel of niet DC aardlek ingebouwd? Ik zoek nog een laadpunt dat ik bij mijn ouders kan neerhangen en deze zijn wel te vinden op marktplaats.

[Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 26-05-2020 11:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Luiaard schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:29:
Een EV-box homeline, zou je die ook zonder abonnement kunnen gebruiken (of moet het dan de autostart versie zijn) en heeft deze wel of niet DC aardlek ingebouwd? Ik zoek nog een laadpunt dat ik bij mijn ouders kan neerhangen en deze zijn wel te vinden op marktplaats.
Backoffice is verplicht voor de normale Homeline en er zit geen DC aardlek in de homeline ingebouwd. De Homeline Autostart heeft geen backoffice, er zit ook geen kWh-meter en geen simkaarthouder in, hij kan dus niet eens communiceren en verrekenen.

I have the cape.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Je zoekt dan idd een homeline autostart.

Andere gebruikte opties: lolo2, icu, of een ls24 kastje

Type b aardlek moet je dan idd zelf toevoegen.

[Voor 20% gewijzigd door teacher op 26-05-2020 11:58]

Wise enough to play the fool

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06:10

Erasmo

Laadpaaljager

Narc schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:06:
[...]

Grappig, ik ben via jouw post op de Zappi v2 uitgekomen. Wordt volgende week geïnstalleerd :)

Heeft iemand hier de Zappi v2 al thuis en via de HUB op internet verbonden? Ik ben benieuwd wat de huidige firmware versie is. Ik laat deze "dom" installeren, maar heb wel met de leverancier afgesproken dat de laatste firmware erop gezet wordt. Gevonden wat de laatste firmware is.
Leuk, hopelijk bevalt ie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Thomqa
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 13:48
Binnenkort hoop ik mijn Seat Mii Electric in ontvangst te nemen. Op de zaak zijn voldoende laadpalen beschikbaar, en ik maak me dus geen zorgen om de week door te komen.

Echter, het gemak van een laadpaal thuis valt natuurlijk niet te ontkennen. Ik woon in een huurappartement met een gedeelde parkeerplaats. Als gevolg heb ik dus op de eerste plaats te maken met een huurbaas, en op de tweede plaats met de VVE.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dergelijke verzoeken bij huurbazen/VVE? In dit topic heb ik het niet kunnen vinden, excuus als ik het gemist heb. Online heb ik al deze brochure kunnen vinden. Hoewel ik niet in de provincies van die brochure woon, geeft hij wel veel inzicht in het proces. Het leek me goed om dit mee te sturen met een aanvraag.

Daarnaast wilde ik ook wat concrete suggesties meesturen; op de zaak staat Essent, dus daar neem ik sowieso al een abonnement op. Deze lijkt op het eerste gezicht ook prima geschikt voor een parkeerplaats van een flat. Die van EV box lijkt ook geschikt. Helaas is het moeilijk om prijsinzicht te krijgen omdat ze allemaal via offertes gaan. Waar moet ik op letten voor een laadpaal voor een algemene parkeerplaats?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Huurbazen doen waarschijnlijk niet zo aan laadpalen. Er is wel wat info voor VVE's: https://www.evrijders.nl/...ten-over-laden-en-de-vve/

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 09:26
Er is nogal verschil van mening over de brandveiligheid van laadpalen in ondergrondse parkeergarages. Om die reden geven sommige VvE’s geen toestemming.

Zie onderstaand bericht.

https://www.brandweer.nl/...o-in-de-parkeergarage.pdf

• Thomqa
Harvest2002 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:06:
Er is nogal verschil van mening over de brandveiligheid van laadpalen in ondergrondse parkeergarages. Om die reden geven sommige VvE’s geen toestemming.

Zie onderstaand bericht.

https://www.brandweer.nl/...o-in-de-parkeergarage.pdf
Dank, gelukkig betreft het een relatief normale parkeerplaats in de buitenlucht.

• daemonix
  • Niet online
En in de link die ik gaf staan ook links over brandveiligheid, die zijn goed om de sensatiezucht bij VVE's de kop in te drukken (niet onveiliger dan een benzine auto etc).

• Thomqa
daemonix schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:42:
En in de link die ik gaf staan ook links over brandveiligheid, die zijn goed om de sensatiezucht bij VVE's de kop in te drukken (niet onveiliger dan een benzine auto etc).
Bedankt! Ik ga het even doornemen. Ik hoop toch niet dat ik in een dergelijke discussie verzeild raak :/

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:43
teacher schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:57:
Je zoekt dan idd een homeline autostart.

Andere gebruikte opties: lolo2, icu, of een ls24 kastje

Type b aardlek moet je dan idd zelf toevoegen.
Hoe zit dat eig met granny laders, zit daar standaard een elektronische DC aardlek oid :?
Iemand enig idee :? Dat ding prik je ook overal maar zo in, maar zit geen fysieke aardlek in. Of is het pas vanaf een bepaald vermogen verplicht?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

ybos schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:06:
[...]

Hoe zit dat eig met granny laders, zit daar standaard een elektronische DC aardlek oid :?
Iemand enig idee :? Dat ding prik je ook overal maar zo in, maar zit geen fysieke aardlek in. Of is het pas vanaf een bepaald vermogen verplicht?
Omdat DC lekstromen eigenlijk (proof me wrong) alleen bij 3-fase kunnen spelen en een granny altijd 1 fase is.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 12:55

Proton_

Team Welles

De angst voor DC lekstromen komt doordat de lader niet galvanisch gescheiden is van de (DC) accu.
Net als PV-omvormers (99% van de moderne is trafoloos) bijvoorbeeld.
Bij een fout kan de DC accu dus min of meer direct aan het net aangesloten zijn, wat een DC lekstroom op kan leveren.
PV-omvormers moeten een eigen beveiliging hebben, maar voor auto's is die eruit gelobbyd (of omdat elke auto wereldwijd in kan pluggen moet de beveiliging dubbel uitgevoerd worden? Geen idee).

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:28
CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Omdat DC lekstromen eigenlijk (proof me wrong) alleen bij 3-fase kunnen spelen en een granny altijd 1 fase is.
Wat heeft een DC lekstroom met 1 of 3 fase te maken?

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jim423 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 22:44:
[...]

Wat heeft een DC lekstroom met 1 of 3 fase te maken?
Niets. Maar dacht ergens gelezen te hebben dat alleen EVs met een onboard 3 fase lader risico hebben om een DC lekstroom te veroorzaken tussen de fasen.
Maar ja, als je rekening moet houden met een EV waarvan de DC stroom van de accu aan de AC ingang kan komen te staan dan kun je maar beter een DC lekstroombeveiliging hebben natuurlijk..

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13:24
In het verleden was er volgens de NEN 1010 alleen bij 3 fase een DC lekstroombeveiliging nodig. Nu ook bij 1 fase. Wellicht dat daar de verwarring zit. Hoe het bij Granny’s zit weet ik ook niet. Denk niet dat die allemaal een beveiliging hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvest2002
Sinds wanneer is ook bij 1 fase laadpalen een type B aardlekschakelaar verplicht? Ik heb een 1 fase auto maar geen type B schakelaar. Zou wel handig zijn om te weten of ik nu een risico loop of niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

Harvest2002 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 06:31:
Sinds wanneer is ook bij 1 fase laadpalen een type B aardlekschakelaar verplicht? Ik heb een 1 fase auto maar geen type B schakelaar. Zou wel handig zijn om te weten of ik nu een risico loop of niet.
Het is in ieder geval verplicht sinds oktober 2015. Mogelijk daarvoor al, maar ik heb geen oudere versie van de NEN 1010.

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Bart ® schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 07:43:
[...]

Het is in ieder geval verplicht sinds oktober 2015. Mogelijk daarvoor al, maar ik heb geen oudere versie van de NEN 1010.
In de 2015 versie is het aangepast inderdaad. Deze is echter pas echt van kracht per 1/1/2017 toch? Dus in principe zou het kunnen zijn dat een 1 fase paal die in 2016 geinstalleerd is geen DC lekstroombeveiliging heeft maar dus wel volgens de toen geldende voorschriften geinstalleerd is.

Wat nu echt het risico is weet ik niet. En waarom in het verleden alleen bij 3 fase? Risico is er bij 1 fase ook toch?

@Harvest2002 het risico is verder niet toegenomen door de nieuwe regels natuurlijk. Maar je zou eventueel zelf een type B ervoor kunnen zetten.

[Voor 10% gewijzigd door Inspired op 29-05-2020 07:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:43
Hmmm ik heb wat leuks aangestipt :P
Aangezien een granny overal in te steken is, binnenkort alles verplicht achter dat type aardlek :? :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

https://www.laadkabeldisc...meter.html#product-tabs-m
Die granny charger heeft gewoon dc lekstroombeveiliging ingebouwd. Zal ongetwijfeld niet het enige model zijn. En ongetwijfeld zullen er ook een hoop modellen zijn die dat niet hebben. Kortom: kijk of je eigen granny veilig is.

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: januari 2016
Ik heb echt geen verstand van stroom, aansluitingen ed. Ik heb -reeds geïnstalleerd voor een plug-in welke ik in 2016/17 reed- een NewMotion Home Advance laadpaal. Deze is voor zover ik weet aangesloten als één fase omdat de auto niet meer nodig had/aan kon (accu van 7,4kwh dacht ik). Wat ik begrijp is dat ik hierdoor op 3,7kwh laadde.

Ik wil deze laadpaal ook gebruiken voor de P8, die sneller kan laden en meer nodig heeft. De meterkast is voorzien van slimme lader en een Liander 3 x 25 Ampère aansluiting. Wellicht heeft iemand hier tips/antwoorden voor mij;

-Kan het zijn dat de lader zoals hij nu is aangesloten toch op 11kwh de Volvo gaat laden als die er is?
-Als hij inderdaad op 1-fase (3,7kwh Max?) is aangesloten, is het dan kostbaar/mogelijk dit om te bouwen naar 3-fase waardoor hij Max 11kwh haalt?
-En enig idee of loadbalancing kan worden toegepast?

Hopelijk kan iemand hierin helpen, ik heb inderdaad geen zin meer vastrecht te betalen, maar volgens mij is dat niet nodig met de huidige aansluiting toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
JohnDoe77 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:49:
Ik heb echt geen verstand van stroom, aansluitingen ed. Ik heb -reeds geïnstalleerd voor een plug-in welke ik in 2016/17 reed- een NewMotion Home Advance laadpaal. Deze is voor zover ik weet aangesloten als één fase omdat de auto niet meer nodig had/aan kon (accu van 7,4kwh dacht ik). Wat ik begrijp is dat ik hierdoor op 3,7kwh laadde.

Ik wil deze laadpaal ook gebruiken voor de P8, die sneller kan laden en meer nodig heeft. De meterkast is voorzien van slimme lader en een Liander 3 x 25 Ampère aansluiting. Wellicht heeft iemand hier tips/antwoorden voor mij;

-Kan het zijn dat de lader zoals hij nu is aangesloten toch op 11kwh de Volvo gaat laden als die er is?
-Als hij inderdaad op 1-fase (3,7kwh Max?) is aangesloten, is het dan kostbaar/mogelijk dit om te bouwen naar 3-fase waardoor hij Max 11kwh haalt?
-En enig idee of loadbalancing kan worden toegepast?

Hopelijk kan iemand hierin helpen, ik heb inderdaad geen zin meer vastrecht te betalen, maar volgens mij is dat niet nodig met de huidige aansluiting toch?
Kun je er niet achterkomen wat precies geinstalleerd is? Offerte van destijds?

Welke paal is het precies, heb je een 1 of 3 fase groep in de meterkast? Kijk op de grondkabel welke specs die heeft. Daar zou ik mee beginnen.

Veel vragen kunnen wij niet beantwoorden zonder meer info.

Verzwaren van je aansluiting hoeft niet als je nu 3x25 hebt.

Grote kans dat het een 3,7kW lolo paal is. Die kan niet meer leveren dan 3,7kW. Dus; weet je echt zeker dat het een NewMotion Home Advance laadpaal is? Die bestond in 2016/2017 ook niet volgens mij. Tenminste, niet onder die naam.

Er staat wel op de zijkant van de paal wat info als het goed is. Kleine sticker. En anders wat foto's posten van je meterkast en de groep voor de laadpaal. Ook info van de grondkabel kan helpen om te weten hoeveel aders je hebt en of hij eventueel makkelijk aan te passen is. Maar het lijkt me sterk dat als je een 3 fase aanslutiing hebt, en een paal die dit ondersteund, dat men destijds alleen 1 fase aangesloten heeft.

TNM bellen is ook nog een optie. Dus kunnen ook wel wat nakijken. Of iemand laten testen met een auto die wel 11kW aan kan.

Dus; genoeg opties. Maar je zult zelf nog wat onderzoek moeten doen of meer info moeten geven. :)

[Voor 21% gewijzigd door Inspired op 29-05-2020 11:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Bart ® schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:30:
https://www.laadkabeldisc...meter.html#product-tabs-m
Die granny charger heeft gewoon dc lekstroombeveiliging ingebouwd. Zal ongetwijfeld niet het enige model zijn. En ongetwijfeld zullen er ook een hoop modellen zijn die dat niet hebben. Kortom: kijk of je eigen granny veilig is.
Is dat niet onderdeel van eoa keurmerk (KEMA/DEKRA) voor alle apparaten met een 230V stekker? Lijkt me dan sterk dat er officiële granny’s zijn die dit dan niet hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bart ® schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 10:30:
Die granny charger heeft gewoon dc lekstroombeveiliging ingebouwd.
Er zijn natuurlijk nog wel veel meer apparaten die een accu (hoe klein dan ook) opladen of op kunnen laden. Bijvoorbeeld je laptop, telefoon, accuboor, willekeurige USB adapter en noem maar op. Hebben die dan ook allemaal DC-lekstroombeveiliging ingebouwd?

Voor zover ik weet is de DC-lekstroombeveiliging alleen nodig bij vaste installaties (dus een 'echte' laadpaal of zonnepanelen) en niet bij mobiele apparaten.

Ik heb geen idee waarom dat bij mobiele apparaten niet nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvest2002
@Bart ® @Inspired

Dank voor de reactie. Mijn laadpaal is in januari 2019 geïnstalleerd. Dan had er dus al een type B ALS aangelegd moeten zijn. Ik zal eens contact opnemen met de elektricien.

Maakt het nog uit of je -zoals ik- een aparte 1 fase 40A aansluiting hebt waar alleen de laadpaal op aangesloten is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Harvest2002 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:14:
@Bart ® @Inspired

Dank voor de reactie. Mijn laadpaal is in januari 2019 geïnstalleerd. Dan had er dus al een type B ALS aangelegd moeten zijn. Ik zal eens contact opnemen met de elektricien.

Maakt het nog uit of je -zoals ik- een aparte 1 fase 40A aansluiting hebt waar alleen de laadpaal op aangesloten is?
Nee, dat maakt niet uit. Welke paal heb je? Er zit geen DC lekstroom beveiliging in de paal zelf?

Je hebt de NewMotion Home Advanced? Daar zit al DC lekstroom beveiliging in.

[Voor 6% gewijzigd door Inspired op 29-05-2020 14:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvest2002
Ja die paal heb ik. Dus daar zit al DC lekstroom beveiliging in. Weer wat geleerd.

Zeer bedankt voor de info.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Harvest2002 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:01:
Ja die paal heb ik. Dus daar zit al DC lekstroom beveiliging in. Weer wat geleerd.

Zeer bedankt voor de info.
Ja, bij de Home Advanced 2.1 zit die erin; https://assets.ctfassets....___HA2.1_-_NL___BE_NL.pdf

Volgens mij is elke Home Advanced meteen versie 2.1. Voor versie 2.1 was de naam lolo3. Bij mij staat er in de portal ook alleen "Home Advanced".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-06 20:43
Ik krijg over enkele maanden een huis met zonnepanelen en ik ga een KIA Niro PHEV kopen.
Is het mogelijk, om behalve deze te laden, ook te gebruiken als tijdelijke(zonnestroom)opslag en deze soms te gebruiken als zonnepanelen niets leveren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
doggy1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:38:
Ik krijg over enkele maanden een huis met zonnepanelen en ik ga een KIA Niro PHEV kopen.
Is het mogelijk, om behalve deze te laden, ook te gebruiken als tijdelijke(zonnestroom)opslag en deze soms te gebruiken als zonnepanelen niets leveren?
Denk dat het voor die 7kWh niet echt interessant is als het al kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
doggy1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:38:
Nee, er zijn maar weinig auto's die dat kunnen en nog minder laadpalen waarbij dat mogelijk is. Zie verder Over V2G; laden en ontladen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnDoe77
Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Kun je er niet achterkomen wat precies geinstalleerd is? Offerte van destijds?

Welke paal is het precies, heb je een 1 of 3 fase groep in de meterkast? Kijk op de grondkabel welke specs die heeft. Daar zou ik mee beginnen.

Veel vragen kunnen wij niet beantwoorden zonder meer info.

Verzwaren van je aansluiting hoeft niet als je nu 3x25 hebt.

Grote kans dat het een 3,7kW lolo paal is. Die kan niet meer leveren dan 3,7kW. Dus; weet je echt zeker dat het een NewMotion Home Advance laadpaal is? Die bestond in 2016/2017 ook niet volgens mij. Tenminste, niet onder die naam.

Er staat wel op de zijkant van de paal wat info als het goed is. Kleine sticker. En anders wat foto's posten van je meterkast en de groep voor de laadpaal. Ook info van de grondkabel kan helpen om te weten hoeveel aders je hebt en of hij eventueel makkelijk aan te passen is. Maar het lijkt me sterk dat als je een 3 fase aanslutiing hebt, en een paal die dit ondersteund, dat men destijds alleen 1 fase aangesloten heeft.

TNM bellen is ook nog een optie. Dus kunnen ook wel wat nakijken. Of iemand laten testen met een auto die wel 11kW aan kan.

Dus; genoeg opties. Maar je zult zelf nog wat onderzoek moeten doen of meer info moeten geven. :)
Bedankt voor je reactie. Even contact gezocht met TNM; de paal is inderdaad niet geschikt voor drie fase laden.

Dus een nieuwe paal of laden op 3,7kwh... maar dat is met een Volvo XC40P8 misschien een te grote beperking? Zijn hier ervaringen mee?

En iemand een goede tip voor welke merken in het beste zou kunnen bekijken als ik toch zelf iets zou willen aanschaffen? De auto wordt geleased dus de paal moet de laadsessies kunnen doorsturen en daarnaast hebben wij zonnepanelen.... alle hulp welkom!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JohnDoe77 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:43:
Dus een nieuwe paal of laden op 3,7kwh... maar dat is met een Volvo XC40P8 misschien een te grote beperking? Zijn hier ervaringen mee?
Dan zal je eerst meer moeten vertellen. Voornamelijk hoe ver je gaat rijden (of beter: hoeveel kWh je wil laden) en hoe lang je daar de tijd voor hebt.

Als je 40 kWh in 8 uur wil laden gaat dat niet met 3,7kW maar als je 20 kWh wil laden in 14 uur gaat het prima met 3,7kW.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
JohnDoe77 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:43:
[...]

Bedankt voor je reactie. Even contact gezocht met TNM; de paal is inderdaad niet geschikt voor drie fase laden.

En iemand een goede tip voor welke merken in het beste zou kunnen bekijken als ik toch zelf iets zou willen aanschaffen? De auto wordt geleased dus de paal moet de laadsessies kunnen doorsturen en daarnaast hebben wij zonnepanelen.... alle hulp welkom!
Hoeveel ga je rijden is de vraag. Kun je op je werk laden? Ik zou persoonlijk prima uit de voeten kunnen met 3,7kW. Maar rij max 20k per jaar. En dan ook nog eens 5k alleen op vakantie waar ik toch moet snelladen.

Je kunt ook gewoon eerst beginnen met de huidige paal en dan kijken hoe het gaat.

Als je tien uur kunt laden per dag laad je 150-200km met de XC40. Als je enkele rit 100 pakt en op kantoor kan laden is het ook geen issue. Moet je vaak 300km per dag rijden en meerdere dagen achter elkaar dat is het wat lastiger.

[Voor 11% gewijzigd door Inspired op 29-05-2020 15:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:28:
[...]

Ja, bij de Home Advanced 2.1 zit die erin; https://assets.ctfassets....___HA2.1_-_NL___BE_NL.pdf

Volgens mij is elke Home Advanced meteen versie 2.1. Voor versie 2.1 was de naam lolo3. Bij mij staat er in de portal ook alleen "Home Advanced".
Nope. Ik heb dan de 2.0 versie van de Home Advanced (gemonteerd Februari 2019). Bij mij is later nog door een monteur een Type B aardlek geplaatst toen ik nav dit topic vragen ging stellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Nope. Ik heb dan de 2.0 versie van de Home Advanced (gemonteerd Februari 2019). Bij mij is later nog door een monteur een Type B aardlek geplaatst toen ik nav dit topic vragen ging stellen.
mm dan zal ik ook eens bij mij kijken op de paal. Geen idee of ik de 2.1 heb eigenlijk. Weet wel dat ik geen B aardlek heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-06 20:43
JeroenE schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:43:
[...]
Nee, er zijn maar weinig auto's die dat kunnen en nog minder laadpalen waarbij dat mogelijk is. Zie verder Over V2G; laden en ontladen
Jammer maar helaas.
Bedankt nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
doggy1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Jammer maar helaas.
Bedankt nog.
Je hebt het over 70 cent per volledige charge. Alleen de bidirectionele lader ga je nooit terugverdienen denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:49:
[...]

mm dan zal ik ook eens bij mij kijken op de paal. Geen idee of ik de 2.1 heb eigenlijk. Weet wel dat ik geen B aardlek heb.
Weet niet waar je het aan kan zien. Heb een foto met de kap er af, daar zie je onderin alleen het relais links en de kWh meter rechts zitten. Geen idee hoe die DC lekstroom module er in de 2.1 versie uit ziet en waar die zou moeten zitten, maar als je de aders volgt zou het simpel te concluderen moeten zijn.
Ah staat hier op pagina 10: https://assets.ctfassets....lation_Manual_DIGITAL.pdf

[Voor 20% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-05-2020 16:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:56:
[...]

Weet niet waar je het aan kan zien. Heb een foto met de kap er af, daar zie je onderin alleen het relais links en de kWh meter rechts zitten. Geen idee hoe die DC lekstroom module er in de 2.1 versie uit ziet en waar die zou moeten zitten, maar als je de aders volgt zou het simpel te concluderen moeten zijn.
Onderop zit een sticker bij me. Ik heb wel de 2.1. Op de sticker staat ook serienummer etc. Niet die aan de zijkant maar echt onderop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Onderop zit een sticker bij me. Ik heb wel de 2.1. Op de sticker staat ook serienummer etc. Niet die aan de zijkant maar echt onderop.
Ook even gecheckt, bij mij dus niet, productiedatum 12-2018. Geen 2.0 oid, gewoon Model: Home Advanced.
Wees blij, scheelt weer gedoe.

Vind het wel slecht dat ze niet alle klanten na zijn gegaan met de pre-2.1 versie. Mogelijk zitten er dan een hoop zonder een DC lekstroombeveiliging. In elk geval die door dezelfde ZZPer is aangelegd, die was zich van geen kwaad bewust.

[Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-05-2020 16:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnDoe77
Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Hoeveel ga je rijden is de vraag. Kun je op je werk laden? Ik zou persoonlijk prima uit de voeten kunnen met 3,7kW. Maar rij max 20k per jaar. En dan ook nog eens 5k alleen op vakantie waar ik toch moet snelladen.

Je kunt ook gewoon eerst beginnen met de huidige paal en dan kijken hoe het gaat.

Als je tien uur kunt laden per dag laad je 150-200km met de XC40. Als je enkele rit 100 pakt en op kantoor kan laden is het ook geen issue. Moet je vaak 300km per dag rijden en meerdere dagen achter elkaar dat is het wat lastiger.
Ik rijd 35.000 km per jaar. De rit woon-werk is 40km enkele reis en op werk kan ik laden. Thuis dus ook op 3,7kwh, dus lijkt het voor nu een beetje overdreven om de kosten te gaan maken om mijn oude paal te vervangen naar 3 fase om op 11kwh te kunnen laden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
JohnDoe77 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Ik rijd 35.000 km per jaar. De rit woon-werk is 40km enkele reis en op werk kan ik laden. Thuis dus ook op 3,7kwh, dus lijkt het voor nu een beetje overdreven om de kosten te gaan maken om mijn oude paal te vervangen naar 3 fase om op 11kwh te kunnen laden...
Ja, idd. Je weet zeker dat je op 3 fasen thuis zit? Anders zou je nog met 1x32a kunnen laden.

Ik zou het eerst lekker zo laten en kijken hoe het in de praktijk gaat. Laden op het werk is ook niet eens nodig. 100km kun je makkelijk in 8 uur bijladen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Vraagje aan de kenners hier:

Heeft het zin om bij een plugin hybride een elektrische laadpaal aan te schaffen?

Het lijkt er op dat auto die we overwegen aan te schaffen maar met 1 fase kan worden geladen en dan net zo goed met 220v aangesloten kan worden? 20-22kw batterij.

https://www.bmw.nl/nl/mod...ische-gegevens.html#tab-6

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
JohnDoe77 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Stel, je kan niet laden op het werk. Dan rij je 80 km per dag. Laten we het verbruik even ruim pakken:
20kWh per 100km.

Dan is een ritje heen en weer dus goed voor 16kWh. Delen door 3.7 is 4,5 uur. Nog een beetje extra tijd erbij voor laadverliezen enzo: met een uurtje of 5 ben je dan weer vol. Lijkt me prima kunnen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnDoe77
Inspired schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:08:
[...]

Ja, idd. Je weet zeker dat je op 3 fasen thuis zit? Anders zou je nog met 1x32a kunnen laden.

Ik zou het eerst lekker zo laten en kijken hoe het in de praktijk gaat. Laden op het werk is ook niet eens nodig. 100km kun je makkelijk in 8 uur bijladen.
The New Motion heeft bevestigd dat hij 1 fase, 3,7kwh is aangesloten. Kun je daarin nog iets “simpels” aanpassen zonder nieuwe paal of problematische stroomvoorziening van de rest van het huis?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:29

mvdam

EV-Gekkie

Workaholic schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:09:
Vraagje aan de kenners hier:

Heeft het zin om bij een plugin hybride een elektrische laadpaal aan te schaffen?

Het lijkt er op dat auto die we overwegen aan te schaffen maar met 1 fase kan worden geladen en dan net zo goed met 220v aangesloten kan worden? 20-22kw batterij.

https://www.bmw.nl/nl/mod...ische-gegevens.html#tab-6
Als je werkgever je geladen kWh's vergoed heeft het zin en brengt het gemak, je werkgever kan en mag dan ook je paal vergoeden.

Als je een vaste nette manier wil hebben van eventueel een vaste kabel, heeft het zin, maar of dat €1000+ waard is kun je alleen zelf verzinnen.

Met 20kWh kun je toch gauw 50-100km rijden afhankelijk van je rijgedrag en verbruik.

Edit: Ik zie dat BMW 71-78km opgeven, zat in de buurt dus :9

[Voor 3% gewijzigd door mvdam op 29-05-2020 16:36]

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
JohnDoe77 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:23:
[...]

The New Motion heeft bevestigd dat hij 1 fase, 3,7kwh is aangesloten. Kun je daarin nog iets “simpels” aanpassen zonder nieuwe paal of problematische stroomvoorziening van de rest van het huis?
Je zou hem ietsje hoger kunnen laten zetten, maar ik weet niet in welke stappen dat kan.
Dat betekent wel andere zekering (en bedrading?) en heeft misschien gevolgen voor de rest van de apparaten (en de hoofdzekering) die op die fase staan. Voluit naar 32A kan sowieso niet.

Persoonlijk zeg ik: gebruik de bestaande laadpaal en kom je tekort kan je altijd nog upgraden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
mvdam schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:28:
[...]

Als je werkgever je geladen kWh's vergoed heeft het zin en brengt het gemak, je werkgever kan en mag dan ook je paal vergoeden.

Als je een vaste nette manier wil hebben van eventueel een vaste kabel, heeft het zin, maar of dat €1000+ waard is kun je alleen zelf verzinnen.

Met 20kWh kun je toch gauw 50-100km rijden afhankelijk van je rijgedrag en verbruik.

Edit: Ik zie dat BMW 71-78km opgeven, zat in de buurt dus :9
Thanks - maar is het sneller versus 220v uit het stopcontact? nee toch?

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Workaholic schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:21:
[...]

Thanks - maar is het sneller versus 220v uit het stopcontact? nee toch?
Granny komt tot 2.3kW bij de BMW. Laadpaal tot 3.7kW aangezien de auto niet sneller kan laden.

[Voor 16% gewijzigd door Inspired op 29-05-2020 17:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvest2002
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:48:
[...]

Ja ik heb ook de 2.0. Toch maar even met elektricien contact opnemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gribo
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 29-05 21:56
Ik heb zoals hogerop is aangeraden een minimale ladingsgraad van 20 procent en een maximale ladingsgraad van 80 procent ingesteld. Dit om de batterij zoveel mogelijk te beschermen.

Wat ik me nog afvraag is of het belangrijk is om de oplaadtijd precies te programmeren. Ik bedoel stel dat het opladen van ladingsgraad x naar 80 procent ca. 5 uur duurt. Is het dan erg om een oplaadtijd van 6, 7 of 8 uur te programmeren? Of maakt het niet uit. Zal de auto het laden zelf stoppen als hij de 80 procent ladingsgraad bereikt heeft, dus in het gegeven voorbeeld na 5 uur?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvest2002
Wat is een betrouwbaar merk voor type B ALS? Ik zie o.a. Sep, Gacia, Chint die redelijk betaalbaar zijn.

• JohnDoe77
teacher schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Stel, je kan niet laden op het werk. Dan rij je 80 km per dag. Laten we het verbruik even ruim pakken:
20kWh per 100km.

Dan is een ritje heen en weer dus goed voor 16kWh. Delen door 3.7 is 4,5 uur. Nog een beetje extra tijd erbij voor laadverliezen enzo: met een uurtje of 5 ben je dan weer vol. Lijkt me prima kunnen...
Eens! Ik ga ook wel eens naar relaties elders in het land, maar de Volvo kan in 40min van 20 naar 80% geladen worden aan een snellader. Als ik echt heel veel zou rijden en daarna de auto direct weer nodig zou hebben, is dat ook altijd nog een oplossing.

Bedankt voor je reactie! En anderen natuurlijk ook ;)

• JohnDoe77
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:47:
[...]

Ik snap de drang nu minder.
Maar in mijn geval gaat het om een 1-fase EV die max 32A kan laden terwijl ik een 3x25A aansluiting heb.
Ik dacht vooraf dat met 16A (3,7kW) laden wel erg traag zou zijn en ik dan in de praktijk in de knoop zou kunnen komen.
Hij staat nu echter op 20A "load balanced", en nog nooit een issue gehad dat ik de volgende dag tekort had. 16A had achteraf dus ook gekund. Vooraf wilde ik perse 25A in laten stellen, dat werd me toen door de monteur afgeraden. Heb smeltzekering als hoofdzekering, dus dat heb ik maar zo gelaten dan om even aan te zien of 20A voldoende was ;) Inmiddels 1,5 jaar verder.
Interessant! Ik heb ongeveer hetzelfde, een oudere NM Lolo3 die 1 fase kan laden en een meterkast die 3x25A is. Hij laad dus nu met 3,7kwh bij mij. Hoeveel sneller heb jij hem gekregen en wat moest je daarvoor doen?

• JohnDoe77
daemonix schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:16:
Tsja, dat verschilt per geval natuurlijk. Binnenkort ga ik verder van mijn werk af wonen, en dan moet de auto wel tot 100% geladen worden in 1 nacht (om reserve voor noodgevallen te hebben). Dan is 16 A voor mij niet genoeg, nu volstaat het ruim. Ik moet nog zien of ik dan destination charging kan doen, en dan volstaat die 16 A wel weer.
Hoe groot is de accu in jouw auto en hoeveel km rijd je ongeveer per jaar? Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die op 3,7kwh hun volledig elektrische auto laden...

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

JohnDoe77 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:11:
[...]

Interessant! Ik heb ongeveer hetzelfde, een oudere NM Lolo3 die 1 fase kan laden en een meterkast die 3x25A is. Hij laad dus nu met 3,7kwh bij mij. Hoeveel sneller heb jij hem gekregen en wat moest je daarvoor doen?
Ongeveer hetzelfde is niet genoeg ;)
Ik heb dus de 3x32A 22kW versie (weet niet of een lolo3 per definitie 22kW doet of dat er ook een 11kW variant is), waardoor ik op 1 fase max 32A zou kunnen laden. Hij is nu op 1 fase aangesloten en ingesteld op max 20A, 4,4kW. Niet heel veel sneller dan jouw 3,7kW dus.
Ik heb er niks voor gedaan want is het direct zo aangesloten. Er zit ook een 25A zekering in de meterkast op mijn verzoek. De (vaste) laadkabel moet dan ook geschikt zijn voor 32A.
Het instellen op 20A moet NewMotion op afstand doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohnDoe77
gribo schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:37:
PS Het is mijn eigen auto dus behandel ik hem als "the precious".
Ik denk dat een VW E-Up echt een “haar” is :)

• JohnDoe77
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Ongeveer hetzelfde is niet genoeg ;)
Ik heb dus de 3x32A 22kW versie (weet niet of een lolo3 per definitie 22kW doet of dat er ook een 11kW variant is), waardoor ik op 1 fase max 32A zou kunnen laden. Hij is nu op 1 fase aangesloten en ingesteld op max 20A, 4,4kW. Niet heel veel sneller dan jouw 3,7kW dus.
Ik heb er niks voor gedaan want is het direct zo aangesloten. Er zit ook een 25A zekering in de meterkast op mijn verzoek. De (vaste) laadkabel moet dan ook geschikt zijn voor 32A.
Het instellen op 20A moet NewMotion op afstand doen.
Haha, oke! Ik heb weinig verstand van de stroom zaken. Maar ik zou dus op de zekering moeten kijken wat daar op staat? Van 3,7 naar 4,4 is toch 20% sneller :)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:28
@CyBeRSPiN Waarom niet 25A (of 23A als je nog wat speling wilt houden) laten instellen? Als je toch al een 25A automaat ervoor hebt zitten. Je hebt loadbalancing of een vrije fase neem ik aan.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Inspired
@JohnDoe77 weet je nu al een keer welke paal je nou precies hebt? Een lolo3 is volgens mij minimaal 11kW. Zit er geen sticker onderop de NM paal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jim423 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:19:
@CyBeRSPiN Waarom niet 25A (of 23A als je nog wat speling wilt houden) laten instellen? Als je toch al een 25A automaat ervoor hebt zitten. Je hebt loadbalancing of een vrije fase neem ik aan.
Dat was het plan, maar de monteur raadde het af. En intussen heb ik na 1,5 jaar nooit die extra amperes gemist. Maar ja heb een 64kWh accu en rijd normaliter hooguit 200km op een dag.

• JohnDoe77
Inspired schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:39:
@JohnDoe77 weet je nu al een keer welke paal je nou precies hebt? Een lolo3 is volgens mij minimaal 11kW. Zit er geen sticker onderop de NM paal?
Deze;

• Inspired
@JohnDoe77 ah. Ok. En je weet ook zeker dat je op 3 fasen zit thuis?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@JohnDoe77 Wat voor huisaansluiting heb je, kom ik niet zo snel tegen? Bij 3x25 kun je niet meer dan 25 A (duh) en dan heb je het overige gebruik nog in huis, dus je winst gaat niet al te groot zijn in dat geval. Bij een 35 A aansluiting kan die hoger worden afgezekerd maar heb je nog steeds rekening te houden met de overige gebruikers (doet je paal dan wel maar dan laad je dus niet meer op 32 A).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnDoe77
Inspired schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:38:
@JohnDoe77 ah. Ok. En je weet ook zeker dat je op 3 fasen zit thuis?
Ja, drie X 25A. Staat ook duidelijk op de nota van de energiemaatschappij...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnDoe77
daemonix schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:47:
@JohnDoe77 Wat voor huisaansluiting heb je, kom ik niet zo snel tegen? Bij 3x25 kun je niet meer dan 25 A (duh) en dan heb je het overige gebruik nog in huis, dus je winst gaat niet al te groot zijn in dat geval. Bij een 35 A aansluiting kan die hoger worden afgezekerd maar heb je nog steeds rekening te houden met de overige gebruikers (doet je paal dan wel maar dan laad je dus niet meer op 32 A).
Jammer, maar inderdaad heb ik 3x25A...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 05-06 17:06
JohnDoe77 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:47:
[...]

Toen ik dat voor mijn huis aan het uitzoeken was heb ik gelezen ergens op de site van liander dat dit niet altijd opgaat.. Omdat 1x25, 1x30, 1x35, 1x40 en 3x25 allemaal hetzelfde prijskaartje hebben willen energieleveranciers nog wel eens 3x25 op de factuur zetten terwijl het eigenlijk iets anders is. Het invullen van het meter nummer op de site van Liander (of wie bij jouw de partij is) zou wel uitsluitsel moeten geven. Maar dat terzijde :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

JohnDoe77 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:47:
[...]

Dat is niet altijd de waarheid. Kijk op je meter of die 3-fase is. Of nog beter, kijk hoeveel hoofdzekeringen je onder de meter hebt zitten (kunnen ook in een dichte kast zitten, dan heb je pech).

I have the cape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
Hoi samen,

Ik heb onlangs een laadpaal overgenomen via marktplaats(ev box met kaarlezer met vaste kabel), die ik uiteindelijk toch niet kon gebruiken bij mijn schoonvader en daarop doorverkocht heb. Nu kan de nieuwe koper de ev box niet gebruiken. Ev-box zelf zegt dat een activatienummer nodig is, maar dit is niet te vinden.

Heeft iemand dit ooit eerder gehad, en hoe deze ev-box nu aan te melden is of het nummer te achterhalen is?

De vorige eigenaar heeft ‘m bij het huis cadeau gekregen, en geen factuur ervan.

Plan (ter info)
Morgen bellen met ev-box of zij adhc adresgegevens eea kunnen uitzoeken, maar dit zal wss niet mogen adhv privacy.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er staat een nummer op de rechterzijkant (van voren af gezien) van de EVBox. Daar kan EVBox mee uit de voeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 08:19
daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:24:
Er staat een nummer op de rechterzijkant (van voren af gezien) van de EVBox. Daar kan EVBox mee uit de voeten.
Dank voor je snelle reactie! Is dit een sticker of erin gestanst dat je weet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Even nagekeken voor je, het is een sticker met onder andere het benodigde registratienummer opgebouwd als EVB-Pxxxxxxx (waar x een aantal cijfers is).

• Anme
  • Laatst online: 04-06 20:49
Vraagje van een beginnende EV rijder: ik heb een laadpaal op de oprit, overgehouden van mijn elektrische leasewagen van de zaak. Nu ander werk, dus wagen in moeten leveren. Ga nu privé elektrisch rijden en de laadpaal zou "om niet" in mijn bezit komen.

Nu moet ik van Eneco de hosting (nu bij de leasemaatschappij) a 8,40 per maand overnemen. Kan ik hier vanaf, dwz zou het niet moeten kunnen dat mijn laadpaal een "domme laadpaal" wordt? Eneco gaat € 0.23 factureren en vervolgens € 0.23 terugbetalen. Het is uiteraard mijn eigen stroom.

Het betreft een EV Box

• daemonix
  • Niet online
Dat kun je het beste navragen bij EVBox en Eneco, het kan zijn dat het contract afgesloten is voor een aantal jaar, en dan zit je er aan vast.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Voor de duidelijkheid om niet wil zeggen dat je hem "krijgt" van de leasemaatschappij.

Jij bent voor eneco (nog) geen contractpartij, dus ik zou zeer kritische vragen stellen aan eneco.

Waarvoor betaal je? Heb je per se het dure, zakelijke abonnement nodig? Kan het ook zonder kosten?
Kunnen ze er een "autostart" van maken zonder abonnement?

Bel ook eens met ev box zelf, want ik weet niet of de oude ev boxen zonder backoffice kunnen werken :Y
Zo nee, vraag of ev box zelf dan de boel kan beheren. Hun kosten voor een gewone paal thuis zijn een stukje minder: https://help.evbox.com/s/...onnementen?language=nl_NL
Ook ev box zou ik vragen naar de autostart functie.

[Voor 73% gewijzigd door teacher op 04-06-2020 12:49]

• JeroenE
  • Niet online
@Anme Dat ligt er ook aan wat je met de leasemaatschappij hebt afgesproken. Hebben zij iets gezegd over het overnemen van het maandabonnement van die laadpaal? Zo niet dan mag de leasemaatschappij dat abonnement zelf opzeggen.

• daemonix
  • Niet online
Het kan zelfs zijn dat de verplichting tot overname opgelegd is door de werkgever. Check dat ook.

Bij ons werkt dat wel zo, na 4 jaar is de paal van mij.

[Voor 23% gewijzigd door daemonix op 04-06-2020 12:37]

• Anme
  • Laatst online: 04-06 20:49
Dank voor jullie snelle reacties: de laadpaal is precies 1 jaar oud, heb maar 3 maanden in de zakelijke elektrische auto gereden.
Van Eneco mobility heb ik een specificatie gekregen, dus ik weet precies wat onder de hosting valt: ik kan het allemaal missen: ik hoef bv niet te weten hoeveel kW ik wanneer laad met welke auto en ik vind het heel nobel dat ze alle stroom omzetten in groene stroom, maar mijn eigen zonnepanelen zijn al groen genoeg. (Heb speciaal voor de auto enorme overproductie op mijn dak gelegd.) Dat heen en weer incasso en excasso van 23 ct per kW lijkt me nutteloos.

Contact met de leasemaatschappij is er geweest vanuit Eneco mobility: zij gaan ermee akkoord dat ik de hosting overneem. Op dat moment wist ik nog niet wat de kosten waren, had me daar nog niet in verdiept.
In mijn contract stond dat de paal van mij wordt. Dus ik dacht heel naïef, mijn stroom, mijn paal.....

Ik ga in ieder geval contact opnemen met EV Box, dank voor de tip! Die zijn inderdaad goedkoper!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 22:53

Spockz

Live and Let Live

Ik kan voor een mooie prijs een Lolo 3 overnemen. Nu lees ik in deze instructies dat er een MCB en een RCB nodig is. Ik ga het zelf niet aansluiten maar wil wel alvast de juiste spullen in huis halen. Volgens mij is de MCB de normale groepen automaat en de RCB de aardlekschakelaar. Klopt dat? Ook staat er dat je contact moet opnemen met TNM voordat je de load balancing gebruikt, hebben jullie dat ook gedaan? Heeft iemand anders misschien nog andere instructies?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
5d3 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
@Spockz Die afkortingen zeggen me niks maar je hebt ze wel nodig ja. Bij die versie ook nog een duurdere type B aardlek. Voor DLB heb je een recente slimme meter nodig of een aparte module. Daarnaast altijd een abonnement.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 22:53

Spockz

Live and Let Live

@Inspired Volgens mij is dit dan toch de goede aardlekautomaat: https://www.warmteservice...-C20A-30mA-6kA/p/E0003046. Valt mee met de prijs. Of heeft deze geen DC-lekstroom beveiliging of iets?
Voor DLB heb je een recente slimme meter nodig of een aparte module. Daarnaast altijd een abonnement.
Dat ik een slimme meter met P1 poort nodig heb snap ik. Moet ik dan nog een apart abonnement bij TNM hebben en is dat de reden waarom de installatiehandleiding zegt dat ik contact op moet nemen of werkt het gewoon met het standaard abonnement?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
5d3 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Spockz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:53:
@Inspired Volgens mij is dit dan toch de goede aardlekautomaat: https://www.warmteservice...-C20A-30mA-6kA/p/E0003046. Valt mee met de prijs. Of heeft deze geen DC-lekstroom beveiliging of iets?

[...]

Dat ik een slimme meter met P1 poort nodig heb snap ik. Moet ik dan nog een apart abonnement bij TNM hebben en is dat de reden waarom de installatiehandleiding zegt dat ik contact op moet nemen of werkt het gewoon met het standaard abonnement?
Dat is geen type B aardlek. Zoiets bv; https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma

En je hebt bij TNM idd voor DLB een extra abonnement nodig. Basic is iets van 3 ex per maand en DLB is 4 ex per maand extra.

Een oude slimme meter met DSMR 1/2 gaat niet werken. Dacht dat minimaal DSMR 4 nodig is. Oudere meters spugen maar eens per 10 seconden wat uit. Je kunt even zoeken op het merk/type meter welk protocol hij ondersteund.

En ga je met 1 of 3 fase laden? En welke auto krijg je?

[Voor 7% gewijzigd door Inspired op 05-06-2020 23:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:01:
[...]

Dat is geen type B aardlek. Zoiets bv; https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma

En je hebt bij TNM idd voor DLB een extra abonnement nodig. Basic is iets van 3 ex per maand en DLB is 4 ex per maand extra.

Een oude slimme meter met DSMR 1/2 gaat niet werken. Dacht dat minimaal DSMR 4 nodig is. Oudere meters spugen maar eens per 10 seconden wat uit. Je kunt even zoeken op het merk/type meter welk protocol hij ondersteund.

En ga je met 1 of 3 fase laden? En welke auto krijg je?
DSMR 4 is eens per 10 s. Je hebt DSMR 5 nodig.

• cHo91
  • Registratie: september 2013
Hallo allemaal,

Ik mag over twee maanden een Polestar 2 in ontvangst nemen als auto van de zaak, en ik ben me ondertussen flink aan het inlezen wat ik daar allemaal voor moet regelen. Ik post voornamelijk om even alles een rijtje te zetten en of ik het goed begrepen heb/iets mis.

Als eerst mijn thuissituatie:

-Nieuwbouwhuis, 3x25A aansluiting.
-Geen eigen parkeerplaats, maar ik zet mijn auto altijd op de openbare parkeerplaats achter mijn huis. 90% van de tijd kan ik daar mijn auto neerzetten op circa 5 meter van de poort van mijn achtertuin, waar ook al mijn schuur met stroom aanwezig is. Er zijn circa 4 verschillende parkeerplaatsen die allemaal binnen redelijke afstand van de schuur te bereiken zijn.
-Grootverbruikers qua stroom: Wasmachine/droger, vaatwasmachine, Inductiekookplaat. Deze staan nooit allemaal op hetzelfde moment aan.

Huidig plan is om een wallbox te laten plaatsen achter mijn tuindeur (op mijn schuurwand), zodat ik de laadkabel onder de poort over de straat kan laten lopen naar de auto. Dit voornamelijk zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan met een kabel welke op ooghoogte over straat gespannen wordt.

Kantoor is op 10km afstand van huis en gaat dus geen probleem zijn m.b.t. woon-werk verkeer. Echter, voor mijn functie is het vrij vaak nodig dat ik elders in het land op locatie bij klanten aanwezig ben.

Gemiddelde afstand tot deze klanten is 100km, en in sommige uitzonderlijke situaties moet ik de landsgrens over naar België.

Een klantbezoek is soms één keer in de week, soms meerdere keren in dezelfde week. De kilometers die ik in een week maak willen dus nog wel eens verschillen. Mede hierom wil ik er op voorbereid zijn om in een nacht van bijna leeg naar bijna vol te kunnen laden. Mede door deze sterk variabele kilometers die ik in een week maak heb ik de keuze gemaakt voor een EV met een (relatief) groot bereik.

De conclusies die ik tot nu toe heb getrokken:

-Een Polestar ondersteunt maximaal 11 kWh op 3 fase om op te laden. Er hoeft niets aan mijn aansluiting in de meterkast te gebeuren om dit mogelijk te maken.
-Een Zappi V2 ziet er vooralsnog uit als een hele aantrekkelijke optie voor mijn doeleinden. De standaard features dekken allemaal mijn wensen, voornamelijk programmeerbare timers voor wanneer te laden, ECO standen in samenwerking met zonnepanelen, en de mogelijkheid tot load balancing. Ook het feit dat een abonnement niet vereist wordt is wel een grote plus, handmatig declareren op basis van het uitlezen van het display één keer in de zoveel tijd is een kleine moeite.

De vragen die ik nu nog heb:
-Vaste kabel vs Socket: Welke van de twee zou voor mijn situatie het beste uitkomen? Zo te zien wordt een Zappi V2 met een 6,5m kabel uitgerust indien een vaste kabel gekozen wordt, wat wel een beetje krapjes gaat worden (gok ik). Zijn er mogelijkheden om dit te verlengen op een later moment? Of kan ik voor de zekerheid beter voor een Socket gaan met een 8m losse kabel? Zijn er nog andere voordelen/nadelen afgezien van de hogere prijs voor een Socket laadpunt?
-Met hoeveel installatiewerk moet ik rekening houden? Ik ga er van uit dat er nog een extra stroomkabel (en eventueel nog een netwerk kabel) getrokken moet worden vanuit de meterkast naar de schuur naast de installatiekosten van de wallbox zelf. Ik doe dit liever niet zelf, ik heb geen ervaring met werken met elektra en gezien de hoge spanning vind ik het belangrijk dat het kundig gebeurt. Ik hou rekening met een kostenplaatje van circa 1500-1750 euro. Is dit realistisch?

Zijn er nog andere punten/dingen waar ik rekening mee moet houden die ik tot nu toe niet genoemd heb? Enig verder advies wordt zeer op prijs gesteld!
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True