Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:
  • 848.293 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
water_escape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:20:
[...]

Die heb ik er nu uit gegooid , maar dat veranderd niks.

Even test gedaan met grootverbruiker en dan gaat hij weer in de min.
Heb je de kleuren dan wel goed omzitten van de CT? Niet per ongeluk gewisseld bij overgang naar UTP kabel of in de zappi?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 09:45
Ophidian schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Heb je de kleuren dan wel goed omzitten van de CT? Niet per ongeluk gewisseld bij overgang naar UTP kabel of in de zappi?
Ik iig niet :) haha.
Installateur heeft het neergezet.

Dus ik kijk bij de ct welke kleuren utp hij heeft en of deze in de zappi ook nog goed om zitten en op de juiste fase zitten?

In de meterkast zitten de + en 1 van de CT per fase naar de utp, hetzelfde als dat ze aangelsoten zitten in de Zappi...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVsK9TVWUbjnUTCnQ2aT2eHDgNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdQomxopX5ODyKr4vxK0g6XD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door water_escape op 06-02-2022 16:26 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:03
Makrolon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:44:
[...]

Ja, de evhub was altijd zoals jij hem nu hebt. Ze hebben nu een ander model met DC lekstroom beveiliging.

Maar jij hebt de oude nu in je bezit. Deze heeft geen DC lekstroom beveiliging.

Via de dipswitches kan je hem wel instellen op vermogen. Alles naar beneden is 32a, 1e omhoog is 10, 2e omhoog is 16, 3e is 20, 4e is 25.
Inmiddels een antwoord gekregen. De dipswitches. Maar dat wist ik al ;)
Of het nu een oud model is weet ik nog steeds niet. De klantenservice is een drama. Nogmaals vragen.

Dit bestandje heb ik gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipWW1AI4fnzbt0hQc5ZwB6Z4bnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fnrp8gCVlsWrJ4j6PhuAFXgf.png?f=user_large

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@water_escape

Op welke software versie zit je? Ik zou toch bedrading gaan volgen. Ik zie dat je ook een kWh meter hebt, kloppen de fase aansluitingen en niet ergens een wisseling?

Ik heb zelf eerder gehad dat de CT niet overeen kwam met de fase en dat gaf ook hele rare metingen. Toen de CT omgewisseld in de zappi en was over.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:44:
@water_escape

Op welke software versie zit je? Ik zou toch bedrading gaan volgen. Ik zie dat je ook een kWh meter hebt, kloppen de fase aansluitingen en niet ergens een wisseling?

Ik heb zelf eerder gehad dat de CT niet overeen kwam met de fase en dat gaf ook hele rare metingen. Toen de CT omgewisseld in de zappi en was over.
Ik weet alleen (denk ik) de fases bij de bron. Daar staat met stift 1 , 2, 3 op. Verder weet ik niet of dit ergens gewisseld is.

Software is: V3.103 productie 13.12.2021

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

water_escape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Ik weet alleen (denk ik) de fases bij de bron. Daar staat met stift 1 , 2, 3 op. Verder weet ik niet of dit ergens gewisseld is.

We zitten op 3.147 (21-10-2021) dus ik zou hem sowieso even updaten.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
water_escape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:53:
[...]

Dan zou ik de software sowieso even updaten. Daarna de fasen vervolgen. De kleuren op de zappi zie je, dus dat maakt het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
water_escape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Ik iig niet :) haha.
Installateur heeft het neergezet.

Dus ik kijk bij de ct welke kleuren utp hij heeft en of deze in de zappi ook nog goed om zitten en op de juiste fase zitten?

In de meterkast zitten de + en 1 van de CT per fase naar de utp, hetzelfde als dat ze aangelsoten zitten in de Zappi...

[Afbeelding]
Je moet controleren of de + en - op dezelfde zijn aangesloten. Weet zo even niet meer hoe de CT klem draden zelf de + en - zichtbaar maken (rood en zwart misschien?). Maar alles wijst er op dat ze verkeerd om zitten (het omdraaien van de CT heeft zelfde effect als + en - omdraaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
thehog schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Je moet controleren of de + en - op dezelfde zijn aangesloten. Weet zo even niet meer hoe de CT klem draden zelf de + en - zichtbaar maken (rood en zwart misschien?). Maar alles wijst er op dat ze verkeerd om zitten (het omdraaien van de CT heeft zelfde effect als + en - omdraaien).
Dit heb ik nagekeken idd. Die zitten allemaal goed.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:57:
[...]

ga ik dat even proberen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
water_escape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Dit heb ik nagekeken idd. Die zitten allemaal goed.
Gewoon eens omdraaien? Dat je negatief krijgt als je een verbruiker aanzet is overduidelijk dat het verkeerd om zit. Gezien de foto eerder van je meterkast kan ik nog niet uitsluiten of het werkelijk goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Makrolon schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:17:
[...]

3x2,5 of 2x2,5-as als hij door de grond moet.
Bedankt.
Inmiddels aangeschaft en in huis. Gaat door een loze buis vanaf de meterkast naar de parkeerplaats buiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:52
Markprinsen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:05:
Is er inmiddels al iemand die een laadpaal in 2022 heeft gekocht en een aanvraag heeft gedaan voor de MIA regeling? Ik heb de RVO gebeld om te vragen welke laadpalen in aanmerking komen maar daar geven ze geen antwoord op. Simpelweg: doe maar een aanvraag en dan kijken we er naar.

Met de nieuwe MIA regeling (G3720) moet een laadpaal om in aanmerking te komen voor de subsidie voldoen aan Open Charge Point Protocol (OCPP) versie 1.6 met CS-certificaat of hoger.

Ik heb de voorkeur voor een Pulsar Plus 11KW waar ik hier (https://www.google.com/ur...Vaw1u1qpJpPMyAp8299BbapUG) kan zien dat deze OCPP heeft.
Ik zit hier ook naar te kijken en kom tot de conclusie dat MIA op alleen een laadpunt niet gaat lukken. Minimaal investeringsbedrag is 2500,- excl. btw: daar kom je simpelweg niet aan, tenzij je iets exotisch kiest of een dubbel laadpunt. Jammer, aangezien de MIA met 45% in 2022 erg aantrekkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Deewop schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Ik zit hier ook naar te kijken en kom tot de conclusie dat MIA op alleen een laadpunt niet gaat lukken. Minimaal investeringsbedrag is 2500,- excl. btw: daar kom je simpelweg niet aan, tenzij je iets exotisch kiest of een dubbel laadpunt. Jammer, aangezien de MIA met 45% in 2022 erg aantrekkelijk is.
Je mag ook de installatie kosten meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:52
Markprinsen schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:41:
[...]

Je mag ook de installatie kosten meetellen.
True, maar neem bijvoorbeeld de Pulsar Plus 11kW waar je eerder naar keek: pas bij zo'n 2350,- aan installatiekosten kom je in aanmerking voor MIA. Maar goed, het is afhankelijk van je situatie - met name hoeveel meters er gegraven moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Deewop schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:20:
[...]

True, maar neem bijvoorbeeld de Pulsar Plus 11kW waar je eerder naar keek: pas bij zo'n 2350,- aan installatiekosten kom je in aanmerking voor MIA. Maar goed, het is afhankelijk van je situatie - met name hoeveel meters er gegraven moeten worden.
Ik kan wel een offerte maken waarmee je in aanmerking komt voor de Mia hoor 😁

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
2350? De pulsar plus 3fase 11kw incl load balancing kost mij ruim 900 ex. BTW. Dan moet de installatie 1600 euro kosten. Ik laat gelijk wat dingen aanpassen in mijn meterkast die toch al aan de beurt waren incl. een extra 3fase aardlek etc. dus daar kom ik wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:57:
[...]

3.162 staat er nu op.
Morgen maar eens kabels volgens en installateur bellen om ze te wisselen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EVfan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:10:
Ik kan me niet voorstellen dat de Audi software geen rekening zou houden met laadverliezen.
Ik denk eerder dat de software er geen rekening mee houdt dat niet op volle snelheid geladen kan worden. In jouw geval is het natuurlijk wel duidelijk dat de snelheid nooit groter zal worden. Maar het kan ook best zijn dat de snelheid nu lager is omdat je (bijvoorbeeld) aan het koken bent of de warmtepomp aanstaat etc.

Het is natuurlijk veel simpeler om er van uit te gaan dat je altijd op volle snelheid kan laden dan proberen te voorspellen hoe snel het laden zou kunnen gaan op het moment dat je start.

Op zich was het wel mooier geweest als je in je auto zou kunnen aangeven wat het maximum is zodat daar mee gerekend kan worden.
Gerardus1956 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:43:
Inmiddels een antwoord gekregen. De dipswitches. Maar dat wist ik al ;)
Of het nu een oud model is weet ik nog steeds niet. De klantenservice is een drama. Nogmaals vragen.
Ik weet natuurlijk niet wat bij hun een oud en nieuw model is, maar ik denk dat de "2050" op de printplaat staan voor het produceren in 2020 week 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:08:
[...]
Ik denk eerder dat de software er geen rekening mee houdt dat niet op volle snelheid geladen kan worden. In jouw geval is het natuurlijk wel duidelijk dat de snelheid nooit groter zal worden. Maar het kan ook best zijn dat de snelheid nu lager is omdat je (bijvoorbeeld) aan het koken bent of de warmtepomp aanstaat etc.
@EVfan had al aangegeven dat er geen andere verbruikers zijn.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@DonJuape Het feit dat je om (ik noem maar wat) 18:45 met 6,6 kW kan laden betekent niet dat je om (ik noem maar wat) 03:30 ook met maximaal 6,6 kW kan laden.

Misschien kan het om 03:30 wel sneller. Misschien kan het om 03:30 wel langzamer.

Wij snappen natuurlijk prima dat er geen andere verbruikers zijn en dat het maximum op 6,6 kW staat ingesteld en dat dit altijd te gebruiken is. Maar hoe zou de auto dat moeten weten? Dan moet er dus iets in de software van de auto zitten dat je kan instellen dat op deze locatie altijd met 6,6 kW geladen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Blote aders in de meterkast.. ben ik de enige die hier jeuk van krijgt?
Heb je dit zelf gedaan of is dit door een prof opgeleverd?

[ Voor 9% gewijzigd door prothello op 07-02-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:51:
@DonJuape Het feit dat je om (ik noem maar wat) 18:45 met 6,6 kW kan laden betekent niet dat je om (ik noem maar wat) 03:30 ook met maximaal 6,6 kW kan laden.

Misschien kan het om 03:30 wel sneller. Misschien kan het om 03:30 wel langzamer.

Wij snappen natuurlijk prima dat er geen andere verbruikers zijn en dat het maximum op 6,6 kW staat ingesteld en dat dit altijd te gebruiken is. Maar hoe zou de auto dat moeten weten? Dan moet er dus iets in de software van de auto zitten dat je kan instellen dat op deze locatie altijd met 6,6 kW geladen kan worden.
Ik snap wel dat je dat bedoelt maar @EVfan geeft aan dat dat vermogen de hele nacht beschikbaar is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@DonJuape Als de auto rekent dat hij met 7,2kW kan laden en dus in (ik noem maar wat) 6 uur klaar is met laden dan zal het laden te laat starten als er maar maximaal 6,6kW beschikbaar is.

Als je even zonder laadverlies rekent heb op het moment van vertrek dan niet 6 * 7,2 = 43,2 kWh maar slechts 6 * 6,6 = 39,2 kWh geladen. De auto komt dan ruim 8% "te kort" op de ingestelde vertrektijd.

Daar komt dus het verschil vandaan waardoor @EVfan nu de vertrektijd een uur eerder instelt zodat de auto wel klaar is op het echte moment van vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:22:
@DonJuape Als de auto rekent dat hij met 7,2kW kan laden en dus in (ik noem maar wat) 6 uur klaar is met laden dan zal het laden te laat starten als er maar maximaal 6,6kW beschikbaar is.

Als je even zonder laadverlies rekent heb op het moment van vertrek dan niet 6 * 7,2 = 43,2 kWh maar slechts 6 * 6,6 = 39,2 kWh geladen. De auto komt dan ruim 8% "te kort" op de ingestelde vertrektijd.

Daar komt dus het verschil vandaan waardoor @EVfan nu de vertrektijd een uur eerder instelt zodat de auto wel klaar is op het echte moment van vertrek.
@EVfan wil graag weten hoe het zit en wat jij nu zegt heeft hij al voorgesteld. Conclusie is dus dat we het niet weten.
@EVfan Misschien op een Audi eTron forum posten en vragen of ze dit herkennen?

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 07-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Ik heb een EVHub laadpaal 22 kW besteld. Op de website staat daarover de volgende tekst.
Deze laadpaal heeft een laadvermogen van 7.4kW (1-fase) of 22kW (3-fase) en is standaard uitgerust met DC detectie. Hierdoor hoeft er geen extra aardlekschakelaar type B aangeschaft te worden voor €143,99.
Makrolon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Jij hebt een oud model gekregen. Dus met in te stellen vermogen maar zonder DC lekstroom beveiliging.
Ik heb opnieuw bij de website gevraagd om bevestiging of de DC lekstroom beveiliging er op zit.

Nu is mijn vraag: is dit nu echt nodig dat dit er op zit. Kan het ook zonder. Wat doet dat ding.

Ik kan natuurlijk zo'n DC detectie los bij bestellen, maar ik heb daarvoor geen ruimte in de meterkast. Dus dat zou met een apart kastje moeten. Daar is wel ruimte voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Gerardus1956 Wil je graag risico's nemen op overlijden als gevolg van elektrocutie? Ga vooral je gang met het weglaten van de DC detectie/type B ALS. (Daar heb je je reden) Let dan ook op aansprakelijkheid in geval een ander dan jijzelf wordt geëlektrocuteerd. Er is een reden voor de verplichting.

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 07-02-2022 12:46 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
prothello schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:09:
[...]
Blote aders in de meterkast.. ben ik de enige die hier jeuk van krijgt?
Heb je dit zelf gedaan of is dit door een prof opgeleverd?
Niks zelf gedaan in de meterkast. Maar ik zie idd wat je bedoeld... zou ook gewoon een mooi schoentje overheen kunnen en dan erin..

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
daemonix schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:45:
@Gerardus1956 Wil je graag risico's nemen op overlijden als gevolg van elektrocutie? Ga vooral je gang met het weglaten van de DC detectie/type B ALS. (Daar heb je je reden) Let dan ook op aansprakelijkheid in geval een ander dan jijzelf wordt geëlektrocuteerd. Er is een reden voor de verplichting.
Dank je. Dat wilde ik horen. Dat ga ik ook doen als het niet ingebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bij mij zit er een ingebouwd in de Zappi hoor maar kun je voor mijn begrip even een voorbeeld geven in welke situatie er elektrocutie-gevaar is zonder Type B ALS.

Er zijn namelijk heel veel mensen met een (tweedehands) TWC Gen1 of Gen2 en die hebben er geen ingebouwd en meestal ook niet in de meterkast.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 07-02-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@DonJuape

Ik heb de Zappi installateur gebeld, die moeten maar kabels komen los maken.
Ik heb de Harvi nog steeds eruit. Ik zie stroomverbruik oplopen, bij meer opwekking. Toch wel vreemd.
En stroomverbruik omlaag gaan bij grote verbruikers.

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:32
Gerardus1956 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:38:

Ik heb opnieuw bij de website gevraagd om bevestiging of de DC lekstroom beveiliging er op zit.

Nu is mijn vraag: is dit nu echt nodig dat dit er op zit. Kan het ook zonder. Wat doet dat ding.

Ik kan natuurlijk zo'n DC detectie los bij bestellen, maar ik heb daarvoor geen ruimte in de meterkast. Dus dat zou met een apart kastje moeten. Daar is wel ruimte voor.
Even ter verklaring. Deze DC-lekbeveiliging is belangrijk omdat als er een DC lek is dit de 'Normale' Type A aardlek verzadigd, en daarmee volledig buiten werking stelt. Dus dan kan het zijn dat er op je apparaten een DC component kan staan die de handigste weg door jou vind. Of dat er een lekspanning of sluiting van de AC spanning door jou lijf de handigste weg naar aarde vind.

Bedenk bij beveiligingen niet dat deze er zijn om het duurder te maken. Maar door ongevallen (lees ook dodelijke) en bijna ongevallen men wijzer is geworden om die situatie te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
cruysen schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Even ter verklaring. Deze DC-lekbeveiliging is belangrijk omdat als er een DC lek is dit de 'Normale' Type A aardlek verzadigd, en daarmee volledig buiten werking stelt. Dus dan kan het zijn dat er op je apparaten een DC component kan staan die de handigste weg door jou vind. Of dat er een lekspanning of sluiting van de AC spanning door jou lijf de handigste weg naar aarde vind.

Bedenk bij beveiligingen niet dat deze er zijn om het duurder te maken. Maar door ongevallen (lees ook dodelijke) en bijna ongevallen men wijzer is geworden om die situatie te voorkomen.
@DonJuape Dit dus. Alles dat dan toevallig op dezelfde aardlek zit is dan niet meer beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:25:
[...]

@DonJuape Dit dus. Alles dat dan toevallig op dezelfde aardlek zit is dan niet meer beveiligd.
Duidelijk maar hoe kan zo'n DC lekstroom ontstaan? Alleen tijdens het laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:26:
[...]

Duidelijk maar hoe kan zo'n DC lekstroom ontstaan? Alleen tijdens het laden?
Je accu is DC tussen de 350 en 800 V. Lijkt me reden genoeg. ;) Het gaat natuurlijk om fout situaties, en waarschijnlijk zelfs om dubbele fout situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Waar staat de verplichting overigens (in NEN1010)? Heb me suf gegoogled en de elektrashops zijn er wat vaag over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@DonJuape Volgens deze powerpoint op bladzijde 113 (een na laatste bladzijde) is dat 722.531.3.101

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
water_escape schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:13:
@DonJuape

Ik heb de Zappi installateur gebeld, die moeten maar kabels komen los maken.
Ik heb de Harvi nog steeds eruit. Ik zie stroomverbruik oplopen, bij meer opwekking. Toch wel vreemd.
En stroomverbruik omlaag gaan bij grote verbruikers.
Dan moeten je CT's gewoon verkeerd om aangesloten zitten. Ik zou de kabeltjes in de stekkers eens omdraaien en kijken wat er gebeurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
hoe kom ik er achter of mijn newmotion lolo2 een DC beveiliging heeft? nu is deze gewoon afgetakt op een groep. straks krijgt ie een aparte groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
DonJuape schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:27:
[...]

@EVfan wil graag weten hoe het zit en wat jij nu zegt heeft hij al voorgesteld. Conclusie is dus dat we het niet weten.
@EVfan Misschien op een Audi eTron forum posten en vragen of ze dit herkennen?
@DonJuape @JeroenE
Dank voor jullie reflecties.
Ik kan in mijn energie monitor vaststellen dat de 6.6 kW die de lader gebruikt (en levert) absoluut de gehele laadperiode beschikbaar is. De andere verbruikers in het huis hebben dan namelijk nog ruim 1 kW, en vanaf de starttijd rond 23-24 uur zijn er geen gebruikers meer die het vermogen dat naar de de EVbox gaat zullen beperken (via de load balancer).
Dus die optie is 100% uitgesloten.
Blijft over: of de Audi denkt dat de EVbox 7.4 kW kan leveren en berekent na de start van het laden dat er maar 6.6 kW geleverd wordt en meldt dan dat het laaddoel op vertrektijd niet gehaald wordt.
Of de Audi weet dat er 6.6 kW kan worden geleverd, maar vergeet de 10% laadverliezen in te calculeren. Dat laatste zou wel vreemd zijn, want op de display in de auto wordt keurig aangegeven dat er met 6.1 kW geladen wordt (als de EVbox 6.6 kW levert).
De denk ik simpelste manier om na te gaan of het 1 of 2 is, is door de eNiro ook de laden met een geprogrammeerde vertrektijd (ipv daluren zoals ik nu steeds doe), en vaststellen of de eNiro wel op tijd klaar is, sterker nog, mocht het liggen aan het niet incalculeren van laadverliezen dan zal dat direct opvallen, omdat de eNiro van mij schittert met hoge laadverliezen (20-22%). De komende week ga ik dat experiment doen, kom ik hier op terug.
Ik zal het ook op het eTron forum plaatsen en zien of anderen dit herkennen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:42:
[...]

@DonJuape @JeroenE
Dank voor jullie reflecties.
Ik kan in mijn energie monitor vaststellen dat de 6.6 kW die de lader gebruikt (en levert) absoluut de gehele laadperiode beschikbaar is. De andere verbruikers in het huis hebben dan namelijk nog ruim 1 kW, en vanaf de starttijd rond 23-24 uur zijn er geen gebruikers meer die het vermogen dat naar de de EVbox gaat zullen beperken (via de load balancer).
Dus die optie is 100% uitgesloten.
Blijft over: of de Audi denkt dat de EVbox 7.4 kW kan leveren en berekent na de start van het laden dat er maar 6.6 kW geleverd wordt en meldt dan dat het laaddoel op vertrektijd niet gehaald wordt.
Of de Audi weet dat er 6.6 kW kan worden geleverd, maar vergeet de 10% laadverliezen in te calculeren. Dat laatste zou wel vreemd zijn, want op de display in de auto wordt keurig aangegeven dat er met 6.1 kW geladen wordt (als de EVbox 6.6 kW levert).
De denk ik simpelste manier om na te gaan of het 1 of 2 is, is door de eNiro ook de laden met een geprogrammeerde vertrektijd (ipv daluren zoals ik nu steeds doe), en vaststellen of de eNiro wel op tijd klaar is, sterker nog, mocht het liggen aan het niet incalculeren van laadverliezen dan zal dat direct opvallen, omdat de eNiro van mij schittert met hoge laadverliezen (20-22%). De komende week ga ik dat experiment doen, kom ik hier op terug.
Ik zal het ook op het eTron forum plaatsen en zien of anderen dit herkennen.
Ik ben benieuwd. Misschien gebeurt er met de eNiro wel weer wat anders want die blinken ook niet echt uit met hun app...

He dat is trouwens interessant. Je zegt dat je met 6,6kW laadt en de Audi zegt 6,1kW? Volgens mij geeft mijn eNiro gewoon het vermogen aan dat aangeboden wordt (en dat lijkt me eigenlijk ook logisch op de een of andere manier). De verliezen uiten zich er in dat er minder kWh wordt bijgeladen dan dat er door de paal worden ingestopt. Of gebruikt de Audi op dat moment 500W voor andere dingen? Batterijverwarming misschien? Wordt het vermogen op het display hoger als de batterij opgewarmd is?

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 07-02-2022 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
DonJuape schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Ik ben benieuwd. Misschien gebeurt er met de eNiro wel weer wat anders want die blinken ook niet echt uit met hun app...

He dat is trouwens interessant. Je zegt dat je met 6,6kW laadt en de Audi zegt 6,1kW? Volgens mij geeft mijn eNiro gewoon het vermogen aan dat aangeboden wordt (en dat lijkt me eigenlijk ook logisch op de een of andere manier). De verliezen uiten zich er in dat er minder kWh wordt bijgeladen dan dat er door de paal worden ingestopt. Of gebruikt de Audi op dat moment 500W voor andere dingen? Batterijverwarming misschien? Wordt het vermogen op het display hoger als de batterij opgewarmd is?
@DonJuape
De Audi geeft in de app en op de zogenaamde virtual cockpit de echte laadsnelheid van de auto aan (dus wat er echt in de batterij gaat op enig moment). Laad ik ‘s nachts, dus zonder andere storende gebruikers, dan staat het vermogen van de thuislader stabiel op de 6.6 kW en de app geeft stabiel 6.1 kW aan. Ik heb altijd aangenomen dat dit het laadverlies is.
De Audi gebruikt namelijk geen vermogen om de batterij te verwarmen bij de laag vermogen AC lader, alleen bij DC laders gebeurt dit. Met name om de geweldige laadsnelheid van 150 kW te halen. De auto heeft ook een beetje last van wat hier cold-gate genoemd wordt, maar begint altijd wel met ca. 100 kW, om na korte tijd al rond de 140-150 kW te zitten. Ik heb eigenlijk nooit goed gekeken hoe de snelheid op de display van de DC lader verschilt van die op de Audi app of de virtual cockpit. Ga ik volgende gelegenheid doen, maar ik laad maar 1 maal, max, per maand aan een DC lader.
Wordt vervolgd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op maandag 7 februari 2022 @ 18:10:
[...]

Dan moeten je CT's gewoon verkeerd om aangesloten zitten. Ik zou de kabeltjes in de stekkers eens omdraaien en kijken wat er gebeurd...
In de zappi dan ook omwisselen? (rood/zwart bedoel je toch?)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Vandaag is de Alfen Evo Single geplaatst en aangesloten.

Helaas kan ik de laadpaal nog niet gebruiken, ik moet nog max 48uur wachten totdat deze gebruikt kan worden vertelde de monteur. Geen idee wat er nou precies moet gebeuren, dat bleef onduidelijk en ik heb het idee dat de monteur het zelf ook niet wist.

Nog wat opvallends vandaag, na het aansluiten in de meterkast was de monteur verrast dat de laadpaal nu bij de PV panelen op zat. Hij had het niet gezien...daar maak ik mij wat zorgen over.

Nu is de vraag, hoe ga ik nu een andere laadpas toevoegen (die van m'n vrouw, voor haar EV, Facturatie naar andere werkgever).
Ik heb geen app of o.i.d. gekregen.

Het probleem is dat ik morgen toch graag de EV van mijn vrouw zou willen laden, omdat de vakantierit gepland staat morgennacht... :|

P.s. dat lelijke logo van LeasePlan op het scherm mag ook wel verdwijnen van mij :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:01
Novadecasa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:50:
Vandaag is de Alfen Evo Single geplaatst en aangesloten.

Helaas kan ik de laadpaal nog niet gebruiken, ik moet nog max 48uur wachten totdat deze gebruikt kan worden vertelde de monteur. Geen idee wat er nou precies moet gebeuren, dat bleef onduidelijk en ik heb het idee dat de monteur het zelf ook niet wist.

Nog wat opvallends vandaag, na het aansluiten in de meterkast was de monteur verrast dat de laadpaal nu bij de PV panelen op zat. Hij had het niet gezien...daar maak ik mij wat zorgen over.

Nu is de vraag, hoe ga ik nu een andere laadpas toevoegen (die van m'n vrouw, voor haar EV, Facturatie naar andere werkgever).
Ik heb geen app of o.i.d. gekregen.

Het probleem is dat ik morgen toch graag de EV van mijn vrouw zou willen laden, omdat de vakantierit gepland staat morgennacht... :|

P.s. dat lelijke logo van LeasePlan op het scherm mag ook wel verdwijnen van mij :+
Als de paal is ingesteld als semi publiek met backend dan kan iedereen, dus ook je vrouw, daar laden met een geschikte laadpas. Daar hoef je normaal niets extra voor te doen. de laadsessies worden afgerekend via de laadpasprovider en jij krijgt een kreditnota voor de geleverde stroom.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
eltron schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:01:
[...]

Als de paal is ingesteld als semi publiek met backend dan kan iedereen, dus ook je vrouw, daar laden met een geschikte laadpas. Daar hoef je normaal niets extra voor te doen. de laadsessies worden afgerekend via de laadpasprovider en jij krijgt een kreditnota voor de geleverde stroom.
Dat klinkt heel duidelijk, weet je toevallig hoe ik dit kan checken of dit zo is ingesteld?
Beide laadpassen worden momenteel al wel herkent als pas die is toegestaan, ondanks dat ik nog niet kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:18
Novadecasa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Dat klinkt heel duidelijk, weet je toevallig hoe ik dit kan checken of dit zo is ingesteld?
Beide laadpassen worden momenteel al wel herkent als pas die is toegestaan, ondanks dat ik nog niet kan laden.
Heb je geen toegang tot een portal oid? Je kunt neem ik aan toch ook ergens tarieven instellen? Dat kan ik tenminste bij mijn NM paal wel. Lijkt me redelijk standaard bij een paal met backend.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Inspired schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Heb je geen toegang tot een portal oid? Je kunt neem ik aan toch ook ergens tarieven instellen? Dat kan ik tenminste bij mijn NM paal wel. Lijkt me redelijk standaard bij een paal met backend.
Dat had ik ook verwacht. Maar heb niks geen info, de monteur had ook geen idee.
Ik wil toch een tarief etc in kunnen stellen en laadpassen toegang kunnen geven om het te kunnen beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Novadecasa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:34:
[...]
Dat had ik ook verwacht. Maar heb niks geen info, de monteur had ook geen idee.
Ik wil toch een tarief etc in kunnen stellen en laadpassen toegang kunnen geven om het te kunnen beheren.
als ik het goed begrijp is de paal sim lock vrij en zijn dit soort zaken dus afhankelijk van de backend provider die je neem ik aan hebt gekozen. Maar wellicht is dat gewoon de leasemaatschappij(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
water_escape schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Ja idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
eltron schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:44:
[...]

als ik het goed begrijp is de paal sim lock vrij en zijn dit soort zaken dus afhankelijk van de backend provider die je neem ik aan hebt gekozen. Maar wellicht is dat gewoon de leasemaatschappij(?)
Wat bedoel je precies met simlock vrij? Want er zit weldegelijk een simkaart in.
Verder valt er niets te kiezen, is vanuit de LM geregeld inderdaad.

Ik weet nog niet hoe dit gaat als ik straks de laadpaal overneem ivm vertrek bij de huidige werkgever en dus LM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Novadecasa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:00:
[...]
Wat bedoel je precies met simlock vrij? Want er zit weldegelijk een simkaart in.
Verder valt er niets te kiezen, is vanuit de LM geregeld inderdaad.

Ik weet nog niet hoe dit gaat als ik straks de laadpaal overneem ivm vertrek bij de huidige werkgever en dus LM.
Sim lock vrij is zelfde als bij je telefoon. De hardware accepteert elke simkaart en de sim die er nu in zit is als het goed is dus van jouw backend provider/leasemij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
De privé laadpaal herkent niet de auto die er aan hangt, dat heb ik toch goed begrepen?

In mijn (toekomstige) situatie (EV is besteld, jippieeee! ) zou ik graag willen dat alleen wij zelf gebruik kunnen maken van ons (toekomstige) laadpunt in de voortuin, grenzend aan de openbare weg waar we vrijwel altijd zelf kunnen parkeren. Maar omdat er een hekje tussen zit en een beetje afstand, lijkt het me gemakkelijker als ik niet elke keer een pas/druppel er tegenaan zou moeten houden. Dus gewoon inpluggen, klaar. En als overdag iemand anders denkt "Hé, hier kan ik laden" ..dat de paal dan geen sjoege geeft (en ook geen stroom).

Zou eigenlijk een soort geofencing methode willen, bestaat zoiets? Of zijn er palen die wel de auto herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentvW
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-01-2024
Novadecasa schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:50:

j :+
Beiden delen dezelfde aardlekautomaat/zekeringen?

Zoiets hoopte ik dat zou kunnen, maar voorlopig wil men bij mij een aparte aftakking maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Jorii schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:50:
Zou eigenlijk een soort geofencing methode willen, bestaat zoiets? Of zijn er palen die wel de auto herkennen?
Een standaard AC laadpaal kan geen auto's herkennen. Dat soort gegevens wordt niet uitgewisseld. Je kan zelfs iets bouwen met domotica die de laadpaal zelf (of bijvoorbeeld de Control Pilot) aan of uit schakelt al naar gelang van de aanwezigheid van bijvoorbeeld een telefoon.

Hou er ook rekening mee dat veel gemeentes niet blij zijn met laadkabels over openbare plekken zoals een stoep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:48

Peetman

Tjah....

Sinds begin dit jaar gebruik ik Jedlix i.c.m. de Easee Home. Van het weekend hebben we overdag geladen. Nu ziet de grafiek van het laadvermogen er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goCFjpNf1wtvwb3obvL3RiPBpdk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xIx9DGaoDosX1K58VbdoJ20i.jpg?f=fotoalbum_medium

Zoals je ziet vindt er (naast loadbalancing van de Easee zelf) zo'n 20 keer een pauze van het laden plaats (waaronder een keer of 5 in enkele minuten). Ik vraag me daarom wel af wat het effect van veelvuldig pauzeren van het laden voor effect op de accu heeft. Ik kan een hoop vinden over slim laden en degradatie, maar dat gaat allemaal ook over V2G / terugleveren.
We willen best een steentje bijdragen aan het balanceren van het net, maar als we voor 1 ct. per geladen kWh de accu veel meer belasten dan vraag ik me af of dat er wel tegenop weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
water_escape schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Waar je maar wil. Heb ik je ook al gevraagd maar had er geen reactie op :)

Het maakt niet uit waar je hem omdraait. De klem zelf, bij de utp overgang of in de zappi.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

VincentvW schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:28:
Zoiets hoopte ik dat zou kunnen, maar voorlopig wil men bij mij een aparte aftakking maken .
Zo hoort het officieel ook. Laadpaal moet achter een eigen groep met aparte aardlek.
https://www.ew-installati...sluit-je-een-laadpaal-aan

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
VincentvW schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:28:
[...]

Beiden delen dezelfde aardlekautomaat/zekeringen?

Sorry ik heb niet voldoende kennis van elektra om daar een goed antwoord op te kunnen geven. Daarom maar een foto :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goMwzjm7C62QyrAogaZcn6qZsOE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/skua15kL8BrpGisMWp8SETsO.gif?f=fotoalbum_large

D1= Kookplaat
D2= PV panelen
D3= Warmtepomp
LP= Laadpaal (nieuw toegevoegd door monteur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:48
Novadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Sorry ik heb niet voldoende kennis van elektra om daar een goed antwoord op te kunnen geven. Daarom maar een foto :)
[Afbeelding]

D1= Kookplaat
D2= PV panelen
D3= Warmtepomp
Hij wordt voor de aardlek van D afgetakt en de Laadpaal is een aardlekautomaat C20. Dus ik zie hier niet echt een probleem.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 11:52
Ik ben opzoek naar een (betaalbare) laadpaal voor een vakantiewoning.
Bedoeling is dat huurders met een EV makkelijk hun wagen kunnen opladen en dat de kosten bij afrekening van huur makkelijk kunnen worden verrekkend. De laadsessies moeten dus remote kunnen worden uitgelezen via app/webinterface. Er is (bedraad) internet beschikbaar.
  • Vergrendelen vanop afstand wanneer woning niet verhuurd is
  • Laadsessies vanop afstand uitlezen
  • Eventueel RFID lezer voor authorisatie, rfid batch zou dan in de woning aanwezig zijn
  • Loadbalancing
  • compatibel met 3x230V net [BE]
  • geen abonnementskosten
Ik heb zelf enkel ervaring met Mennekes amtron laadpalen, de wallbox leek me een betaalbaar alternatief, zijn er nog andere aanraders voor deze specifieke toepassing? _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door iwhnm89 op 08-02-2022 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
iwhnm89 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:39:
Ik ben opzoek naar een (betaalbare) laadpaal voor een vakantiewoning.
Bedoeling is dat huurders met een EV makkelijk hun wagen kunnen opladen en dat de kosten bij afrekening van huur makkelijk kunnen worden verrekkend. De laadsessies moeten dus remote kunnen worden uitgelezen via app/webinterface. Er is (bedraad) internet beschikbaar.
  • Vergrendelen vanop afstand wanneer woning niet verhuurd is
  • Laadsessies vanop afstand uitlezen
  • Eventueel RFID lezer voor authorisatie, rfid batch zou dan in de woning aanwezig zijn
  • Loadbalancing
  • compatibel met 3x230V net [BE]
  • geen abonnementskosten
Ik heb zelf enkel ervaring met Mennekes amtron laadpalen, de wallbox leek me een betaalbaar alternatief, zijn er nog andere aanraders voor deze specifieke toepassing? _/-\o_
Ik zou juist in deze situatie een paal met backend nemen, en dan uiteraard een backend waarin je zelf een laadtarief kan instellen. Dan heb je er totaal geen omkijken meer naar, huurders laden gewoon met hun laadpas en jij krijgt netjes elke maand een creditfactuur van de verbruikte energie tegen het door jou gewenste tarief. In dat tarief kun je de kosten voor het backend abonnement gewoon verwerken (net als de kosten voor aanleg en eventueel onderhoud aan de laadvoorziening) waardoor het je netto niets hoeft te kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 08-02-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 11:52
ik222 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Ik zou juist in deze situatie een paal met backend nemen, en dan uiteraard een backend waarin je zelf een laadtarief kan instellen. Dan heb je er totaal geen omkijken meer naar, huurders laden gewoon met hun laadpas en jij krijgt netjes elke maand een creditfactuur van de verbruikte energie tegen het door jou gewenste tarief. In dat tarief kun je de kosten voor het backend abonnement gewoon verwerken (net als de kosten voor aanleg en eventueel onderhoud aan de laadvoorziening) waardoor het je netto niets hoeft te kosten.
Ik vermoed dat het gebruik van de laadpaal de eerstkomende maanden nogal laag zal zijn, is zo'n systeem met backend dan wel interessant? Kan je een bepaalde aanbieder aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
Zojuist een mail ontvangen waar ik blijkbaar nog op moest wachten.
Een mail van Allego. Leaseplan kan daar niets in betekenen, contact leggen met Allego was de oplossing.

Allego zorgt ervoor dat het laadpunt actief ingesteld wordt.
Op de display van het laadpunt was de wijziging van 22kwh naar 13.8 kWh te zien, vanaf dat moment was deze gereed voor gebruik.

In de mail is tevens een link meegestuurd naar een Allego/Leaseplan omgeving. Daarin zijn de gegevens van de laadpaal te zien, laadsessies te volgen en laadpassen toe te voegen.

Nu nog 2 zaken uit te zoeken:
- De laadpas van mijn vrouw toevoegen? Onder welke categorie, gast of zakelijk? Aangezien dit wel via haar werkgever is, maar niet dezelfde werkgever als die van mij. De laadpaal komt via mijn werkgever. Helaas geeft de FAQ daar ook geen antwoord op.
- Het Leaseplan logo kan ik nog niet aanpassen in deze portal, hoe krijg ik dat lelijke logo weg :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@iwhnm89 Volgens mij is zo'n abonnement iets van 5 euro per maand (maar ik heb er zelf geen). Zelfs al is het een tientje per maand, ga je dan allerlei gedoe op je hals halen? Een pasje wat bij de woning hoort kan kwijtraken, je moet zelf steeds facturen sturen etc.

@Novadecasa Staat de laadpaal niet zodanig ingesteld dat er met iedere pas geladen kan worden? Dan krijgt de werkgever van je partner de rekening voor het laden en jullie de vergoeding voor de gebruikte kWh's. Je kan dat natuurlijk vrij simpel even uitproberen, lijkt mij.

Volgens mij moet je een installateursaccount hebben om de logo's en dergelijke aan te passen. Heb je die wel (of kan je die krijgen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
iwhnm89 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:56:
[...]

Ik vermoed dat het gebruik van de laadpaal de eerstkomende maanden nogal laag zal zijn, is zo'n systeem met backend dan wel interessant? Kan je een bepaalde aanbieder aanraden?
De abonnementskosten zijn echt een paar euro per maand, dus dat is al heel snel terugverdiend zelfs met maar een paar laadsessies per maand. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar https://www.e-flux.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Novadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:08:
Zojuist een mail ontvangen waar ik blijkbaar nog op moest wachten.
Een mail van Allego. Leaseplan kan daar niets in betekenen, contact leggen met Allego was de oplossing.

Allego zorgt ervoor dat het laadpunt actief ingesteld wordt.
Op de display van het laadpunt was de wijziging van 22kwh naar 13.8 kWh te zien, vanaf dat moment was deze gereed voor gebruik.

In de mail is tevens een link meegestuurd naar een Allego/Leaseplan omgeving. Daarin zijn de gegevens van de laadpaal te zien, laadsessies te volgen en laadpassen toe te voegen.

Nu nog 2 zaken uit te zoeken:
- De laadpas van mijn vrouw toevoegen? Onder welke categorie, gast of zakelijk? Aangezien dit wel via haar werkgever is, maar niet dezelfde werkgever als die van mij. De laadpaal komt via mijn werkgever. Helaas geeft de FAQ daar ook geen antwoord op.
- Het Leaseplan logo kan ik nog niet aanpassen in deze portal, hoe krijg ik dat lelijke logo weg :+
Dan moet je de paal verbinden op je netwerk en met de service-tool van Alfen het logo aanpassen, account hiervoor kun je gratis aanvragen bij Alfen.

Ik vond het Eneco-reclamebord ook niets ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOs39kv5lnbfUh3tk_NLsbD16I8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJILPyHLOoFTTCdRRCuwJhIC.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:33:
[...]

Dan moet je de paal verbinden op je netwerk en met de service-tool van Alfen het logo aanpassen, account hiervoor kun je gratis aanvragen bij Alfen.

[Afbeelding]
Heb jij ook dat als je aan een Fastned hebt gehangen de Alfen/Polestar nog maar de helft levert qua laad snelheid?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

backupdevice schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Heb jij ook dat als je aan een Fastned hebt gehangen de Alfen/Polestar nog maar de helft levert qua laad snelheid?
Ik heb tot nu toe 2 keer bij Fastned geladen en heb daarna niets gemerkt aan mijn eigen laadpaal, die trekt altijd 10.8kWh uit de muur.

Moet eerlijk zeggen dat ik 98% AC laad, thuis danwel op de zaak en hier *afkloppen* nooit problemen mee ervaar.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Ik heb tot nu toe 2 keer bij Fastned geladen en heb daarna niets gemerkt aan mijn eigen laadpaal, die trekt altijd 10.8kWh uit de muur.

Moet eerlijk zeggen dat ik 98% AC laad, thuis danwel op de zaak en hier *afkloppen* nooit problemen mee ervaar.
Ja hier ook geen probleem met volle snelheid, tenzij ik eerst een fast charge heb gedaan. Wazig. Denk ook niet dat het aan de laadpaal ligt ...

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

backupdevice schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Ja hier ook geen probleem met volle snelheid, tenzij ik eerst een fast charge heb gedaan. Wazig. Denk ook niet dat het aan de laadpaal ligt ...
Ik zal er eens op letten de volgende keer dat ik bij een Fastned ben geweest.

Ff een n00b vraag; ik heb een dubbeltarief thuis, nu betaal ik van 0 tot 10.000kWh op jaarbasis een bepaald tarief en vanaf 10.001kWh een ander (hoger) tarief per kWh.

Telt dit pér hoog-/laagtarief of worden beide meters bij elkaar opgeteld om tot die 10.000kWh te komen?

Met het laden van de auto (niet al te zuinige Polestar 2 :+ ) gaat het nml. erg hard die kant op. :P

[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-02-2022 13:48 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:33:
[...]

[Afbeelding]
Door jouw post werd ik ook getrieerd om dit aan te passen ;)
Is de MyEve app van Alfen?
Eens in verdiepen binnenkort!

Dat reclamebord is inderdaad niets, zeker als het avonds brandt als een reclame zuil op je oprit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Novadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Dat reclamebord is inderdaad niets, zeker als het avonds brandt als een reclame zuil op je oprit :+
Nee, de applicatie heet ACE Service Installer, zie https://alfen.com/nl/downloads

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MisteRMeesteR Dat gaat normaal gesproken over het totaal en dat komt (neem ik aan) omdat boven de 10k kWh de belastingen en opslagen veranderen. Vroeger werden de heffingen iets van 4 cent minder als je er boven kwam, maar tegenwoordig wordt het juist 2 cent duurder.

Zonnepanelen aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Laatst online: 12-09 11:20
Novadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Het kan inderdaad ook met de MyEve app op de mobiel.
Al vind ik de ACE service installer wat makkelijker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
Wij willen graag de knoop doorhakken qua laadpaal keuze en we zijn er tot 2 gekomen;

- Ratio Smart Box Socket
- Wallbox Copper Socket

Onderaan de streept scheelt het incl. installatie en alles toch een 400 euro (Wallbox is duurder). Is dit het wat jullie betreft waard? 400 euro voor een app en mogelijkheden tot instellen? Want dat is grosso modo het grootste verschil tussen de 2 als ik mij goed heb verdiept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Darker: Wat wil je instellen dan? Ik zou voor de Ratio gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:22:
@MisteRMeesteR Dat gaat normaal gesproken over het totaal en dat komt (neem ik aan) omdat boven de 10k kWh de belastingen en opslagen veranderen. Vroeger werden de heffingen iets van 4 cent minder als je er boven kwam, maar tegenwoordig wordt het juist 2 cent duurder.
Klopt v.w.b. de energiebelasting, dat is de situatie in 2022. Nog onbekend is hoe dat gaat in 2023 (en verder).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Helaas. Dan gaat alles in de - draaien ipv in de +. maar nog steeds met de enorme afwijking.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
water_escape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Helaas. Dan gaat alles in de - draaien ipv in de +. maar nog steeds met de enorme afwijking.
?

Heb je geen teruglevering van je panelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-08 14:46
daemonix schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:21:
@Darker: Wat wil je instellen dan? Ik zou voor de Ratio gaan.
De Wallbox heeft er een app bij zitten waarbij je het e.e.a. kan doen met plannen, instellen van wel of geen directe zonnepanelen input, bijhouden van opladen etc. Dat heeft de ratio dan weer niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:13:
[...]

?

Heb je geen teruglevering van je panelen dan?
Nee , de harvi heb ik nog steeds losgekoppeld. En wat er in de - stond was niet wat terug geleverd werd :) dat was niet zo veel namelijk.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsive
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-04 08:29

xsive

ii

Mijn excuses als dit reeds besproken is, maar de zoekfunctie heeft me geen goede resultaten opgeleverd:

Als ik naar 3x25A wil gaan incl load-balancing, ben ik dan verplicht de "slimme" meter van de netbeheerder te laten installeren?

Het is voor mij nogal vreemd dat ik mijn huidige digitale "domme" 1-fase meter wel kan laten vervangen voor een iets slimmere 1-fase meter met load-balancing (zonder dat deze op afstand is uit te lezen door de netbeheerder), maar als ik 3 fasen wil, dan zou ik ineens perse de slimme meter van de netbeheerder moeten accepteren?

Polestar 2 MY22 LRDM Magnesium SW2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
water_escape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:32:
[...]

Nee , de harvi heb ik nog steeds losgekoppeld. En wat er in de - stond was niet wat terug geleverd werd :) dat was niet zo veel namelijk.
Ok, dan raak ik bijna uit suggesties :+ Kan je eens een foto plaatsen van je kast. Ook van de koppelingen van de CT naar UTP, want die zitten daar rechts. Geen kroonsteentjes hoop ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

xsive schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:01:
Mijn excuses als dit reeds besproken is, maar de zoekfunctie heeft me geen goede resultaten opgeleverd:

Als ik naar 3x25A wil gaan incl load-balancing, ben ik dan verplicht de "slimme" meter van de netbeheerder te laten installeren?

Het is voor mij nogal vreemd dat ik mijn huidige digitale "domme" 1-fase meter wel kan laten vervangen voor een iets slimmere 1-fase meter met load-balancing (zonder dat deze op afstand is uit te lezen door de netbeheerder), maar als ik 3 fasen wil, dan zou ik ineens perse de slimme meter van de netbeheerder moeten accepteren?
Hoe het zit met het accepteren van slimme meters weet ik niet maar m.b.t. LB zijn er laadpalen die niet met de P1 uitgang van je slimme meter werken maar met CT-klemmen (o.a. Zappi) of een (speciale) kWh meter die je met de laadpaal verbindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentvW
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-01-2024
Novadecasa schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:27:
[...]
D1= Kookplaat
D2= PV panelen
D3= Warmtepomp
Dank voor het antwoord, helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Ok, dan raak ik bijna uit suggesties :+ Kan je eens een foto plaatsen van je kast. Ook van de koppelingen van de CT naar UTP, want die zitten daar rechts. Geen kroonsteentjes hoop ik?
Ik ook maar gezien het laatste effect (nog meer in de min) denk ik dat de CT klemmen niet om de bijbehorende fase(n) zitten maar dat de plus/min wel goed zit.
In de Zappi zijn de fase klemmen vlnr genummerd en de CT klemmen vrnl, heb je gecheckt of dat goed zit @water_escape ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
xsive schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:01:

Volgens mij is er apart topic voor dit soort dingen;
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Maar slimme meter is volgens mij mogelijk zonder dat je toestemming geeft om die ook uit te lezen.
Wellicht lost dit jouw probleem op(?)

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 08-02-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:50:
[...]

Ik ook maar gezien het laatste effect (nog meer in de min) denk ik dat de CT klemmen niet om de bijbehorende fase(n) zitten maar dat de plus/min wel goed zit.
In de Zappi zijn de fase klemmen vlnr genummerd en de CT klemmen vrnl, heb je gecheckt of dat goed zit @water_escape ?
Ik volg je niet helemaal nu. Maar ik heb gekeken welke kleur in de meterkast op de ct zit en welke kleur bij welke ct in de zappi staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVsK9TVWUbjnUTCnQ2aT2eHDgNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdQomxopX5ODyKr4vxK0g6XD.jpg?f=fotoalbum_large

maar @Ophidian foto's kan ik maken. Maar ik kan de kabels niet volgen.

Zappi zitten de 5 kabels mooi met kleuren.
Die zijn terug te volgend naar de kwh meter, maar daarna worden alle kabels zwart

->kwh meter -> zekeringgroep laadpaal -> koppelrail onderin kast -> koppelrail onderin andere kast -> bron met CT klem eromheen. Ik weet dus niet of ergens een fase 1 naar fase 3 loopt onderweg ergens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qerOolv2gLOXdu_LCuMKVRKWCAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9c6Rpf2oKJQAEEBqboFUYo77.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_A99Cp7aW_-AxD1Nmk6_KHX1FI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJPMjIePgdUHEtFYWAFZDGOw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv8PKKuIQ_q5YhNRUYmTJ7GICNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mujWAtjzwqArAehELAvL7CUe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GL3XUe8q9z2G3NNjw_zvA3g3OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7ORkZFoq6W0FU4DzSl7axIE.jpg?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 01:22
Ben niet tevreden over mijn Wallbox pulsar plus. Wil m laten omwisselen. Welk advies kunnen jullie geven als alternatief? Wensen: makkelijk in gebruik, loadbalancing, vermogen 22 kw, opwek mede door zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
@water_escape Het is lastig om de overgang van CT naar UTP te zien. Maar alle effen kleuren zijn op rood, de gestreepte op zwart? De Wago klem van je oranje kabeltje zit niet helemaal vastgeklikt overigens.

Ik ben een beetje uit opties. Wat je kan proberen is de Zappi in 1F modus zetten en dan per CT klem kijken wat hij meet. Kan je hem wat meer vrijleggen van de andere draden erachter? Heeft hij last van de draden erachter misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Ik volg je niet helemaal nu. Maar ik heb gekeken welke kleur in de meterkast op de ct zit en welke kleur bij welke ct in de zappi staat:
[Afbeelding]

maar @Ophidian foto's kan ik maken. Maar ik kan de kabels niet volgen.

Zappi zitten de 5 kabels mooi met kleuren.
Die zijn terug te volgend naar de kwh meter, maar daarna worden alle kabels zwart

->kwh meter -> zekeringgroep laadpaal -> koppelrail onderin kast -> koppelrail onderin andere kast -> bron met CT klem eromheen. Ik weet dus niet of ergens een fase 1 naar fase 3 loopt onderweg ergens?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een leuke thuis-isolatiepuzzel voor me. Voor zover ik het kan zien zitten de CT-klemmen corresponderend met de fasen aangesloten in de Zappi. Kun je voor de zekerheid nog een iets duidelijkere foto van de CT naar Wago klemmen sturen. Ik kan de UTP aders niet helemaal goed volgen tot in de Wago klemmen.

Zitten de CT-klemmen eigenlijk wel voor het afsplitsen in groepen direct na de hoofdschakelaar? Of zijn ze om de laadpaal draden gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

henkna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:55:
Ben niet tevreden over mijn Wallbox pulsar plus. Wil m laten omwisselen. Welk advies kunnen jullie geven als alternatief? Wensen: makkelijk in gebruik, loadbalancing, vermogen 22 kw, opwek mede door zonnepanelen.
Zeker kunnen we dat maar ik ken de Pulsar niet. Waarover ben je niet tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@Ophidian @DonJuape
zo iets beter? (let op dat de wako andersom zit dan de zappi nu (zappi foto is ouder, vanmiddag test gedaan met omdraaien, dus het zit wel goed :))
Ze zitten idd voor het afsplitsen na de hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o58OAHePJEb5yDSNMyfsMm0_qMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH283iYXPbG5rsZLWfZnsYCP.jpg?f=fotoalbum_large

Zappi zeg nu dat ik dik 800w verbruik. terwijl dit 260 is.

ct4: 293
ct5: 175
ct6: 372

maar het is
L1: 210
L2: 0
L3:85

[ Voor 11% gewijzigd door water_escape op 08-02-2022 20:16 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 05:59:
[...]
Een standaard AC laadpaal kan geen auto's herkennen. Dat soort gegevens wordt niet uitgewisseld. Je kan zelfs iets bouwen met domotica die de laadpaal zelf (of bijvoorbeeld de Control Pilot) aan of uit schakelt al naar gelang van de aanwezigheid van bijvoorbeeld een telefoon.
Ik snap dat het te bouwen is, maar ik hoopte op een paal die dat gewoon zelf al kan. Zou toch ideaal zijn, ook met bijvoorbeeld meerdere auto's laden?
Hou er ook rekening mee dat veel gemeentes niet blij zijn met laadkabels over openbare plekken zoals een stoep.
Geen zorgen, geen stoep. Auto staat langs de heg (in mijn voortuin) waar ik de paal in ga plaatsen. Is niet heel zichtbaar en er loopt geen kabel over de grond of zo. Maar ik wil gewoon voorkomen dat er vreemden gaan staan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 01:22
DonJuape schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Zeker kunnen we dat maar ik ken de Pulsar niet. Waarover ben je niet tevreden?
Pfff, lang verhaal. Kort samengevat: led verlichting geeft niet de juiste status aan, connectie met app is bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:57
Hoi allen, vanwege een naderende elektrische auto (Audi Etron) ga ik een laadpaal aanschaffen. Ik kijk nu naar de EVBox Elvi. Hoe zijn jullie ervaringen met deze paal? En kan deze paal kiezen voor zonne-energie? (Ik heb zonnepanelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@water_escape Kan je de CT iets meer vrijleggen? Dus iets meer afstand van de draden eromheen? Want CT4 lijkt nog niet zo gek qua meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:27:
@water_escape Kan je de CT iets meer vrijleggen? Dus iets meer afstand van de draden eromheen? Want CT4 lijkt nog niet zo gek qua meting.
Lukt helaas niet. Zit vol daar volgens mij.
Net even kookplaat aan, dan schiet CT4 ver in de -

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBFg8MWZcMjQnCzFRe3aZl59vTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPnBjbeuq0xQwYHW8LKzPI4G.jpg?f=fotoalbum_large

@Ophidian ik heb ze iets vrijer getrokken zojuist zodat ze een beetje uit de kast hangen. Maar nog steeds vreemde waardes.

L2 verbruikt niks, zappi geeft aan van wel. Grootverbruiker aan op L1 of L3 en dan schiet die in de - . Ik begrijp wel iets, maar dit niet meer. Behalve dat ergens de L123 kabels zijn verwisseld onderweg.

[ Voor 18% gewijzigd door water_escape op 09-02-2022 10:46 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

henkna schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:19:
[...]

Pfff, lang verhaal. Kort samengevat: led verlichting geeft niet de juiste status aan, connectie met app is bagger.
Zelf heb ik een Zappi en daar ben ik tevreden mee maar nu zou ik een Easee met Equalizer overwegen. Makkelijk aan te sluiten.
Nadeel van Easee t.o.v. Zappi is dat de Easee op zonne overschot kan laden vanaf 3x1,4kW en de Zappi vanaf 1x1,4kW.

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen