EVfan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:33:
Ik gebruik sinds ruim 2 jaar een EVbox, enkele fase, 7.4 kW, thuisaansluiting is 36A, een kleine 8 kW.
Even wat achtergrond om het “probleem” te schetsen.
De EVbox is altijd gebruikt om de Kia eNiro te laden. Probleemloos, tot een jaar geleden. Toen stopte af en toe het laden. EVBox support heeft toen aangegeven dat de box eigenlijk niet op de volle 7.4 kW langdurig kon werken. Die conclusie ik nooit zo goed begrepen zullen we maar zeggen. Zeker niet omdat deze EVbox toen al meer dan een jaar probleemloos had gewerkt.
De monteur heeft de box toen op een wat lager laadvermogen ingesteld, 6,6 kW. Hij gaf aan dat dit een vaker voorkomend verschijnsel is bij die generatie laadstations van EVbox. Mogelijk herkent iemand van jullie dit?
In de praktijk is het nooit een probleem geweest tot enkele maanden geleden.
Bij de Kia gebruik ik de laadplanning door in te stellen op daluren, en van 2300 uur tot 0700 uur is in het algemeen voldoende om de accu weer geheel (of tot 80%) te laden. Ik gebruik nooit de optie om een vertrektijd in te stellen, wil alleen buiten de spits op het elektriciteitsnetwerk laden, en recent is door de hogere variabele tarieven daluren laden veel voordeliger geworden.
Sinds een maand of 4 rijden we ipv onze ICE nu naast de eNiro ook een Audi Etron 55.
De laadplanning werkt voor de Audi anders: een vertrektijd ingeven is de enige optie, dus dat doen we sinds enkele maanden ook.
Maar opvallend is dat de auto altijd een 10% meer tijd nodig heeft dan de zelf berekende planning. Ofwel de auto start te laat met laden om op de vertrektijd klaar te zijn. En dat ligt 100% zeker niet aan ingrijpen van de load balancer door andere verbruikers. ‘s Nachts is er zo weinig andere verbruik dat de 6.6 kW zonder meer continue beschikbaar is.
Inmiddels houd ik dus rekening met die fout in de berekening en stel de vertrektijd (ca. 1 uur) eerder in.
Mogelijk gebeurt bij de Kia planning hetzelfde, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, weet ook niet zo of het op dezelfde manier met vertrektijd plannen kan werken in de eNiro.
Toch intrigeert me dit “gedrag” van de lader/Audi combinatie.
Ik ben geen elektronicus, dus jullie expertise kan helpen het te begrijpen.
Ik vermoed dat de auto van de EVbox een signaal krijgt wat het laadvermogen van deze lader is en doet zijn berekening. Ik denk ook dat de Audi software probeert zo kort mogelijk voor de vertrektijd klaar te zijn (je kunt namelijk ook climate control aanzetten, en een wat warmere batterij na het laden is voor het verbruik goed, hoewel dat laatste effect bij 6-7 kW laadsnelheid voor een 700 kg zware accu nihil is denk ik).
Maar als het laden begint, op 6.6 ipv 7.4 kW volgt als snel het signaal dat het ingestelde laaddoel bij vertrektijd niet gehaald kan worden.
Kortom als het laden begonnen is ontdekt de Audi de ca. 10% lagere snelheid en meldt dat. Idem meldt de Audi app dat de laadsnelheid van de batterij 6.1 kW is, waarbij de EVbox 6.6 kW aanlevert. Dus hier valt netjes 10% laadverlies uit af te leiden.
Dus het zou ook nog kunnen dat de EVbox wel de juiste 6.6 kW laadvermogen doorgeeft voor de start, maar dat de Audi software in de planning geen rekening houdt met de laadverliezen.
Een heel verhaal, maar misschien kunnen jullie een conclusie trekken. En eigenlijk hoop ik natuurlijk dat dit op te lossen/in te stellen is, zodat de laadplanning wel betrouwbaar is.
Dank alvast.