Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 121 Laatste
Acties:
  • 849.533 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

water_escape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:35:
[...]

Ik zou verwachten dat Power Import het actuele verbruik in huis laat zien. Echt laat deze altijd een veel hogere waarde zijn dan wat P1 doorgeeft. Nu geeft hij 0.7kw aan terwijl verbruik 0.3 is in P1.

Ook als er een groot verbruiker aan staat, zie ik waardes in de min gaan.

Soms zie ik in de zappi app zelf de pijltjes van groen (midden) naar Rood (net) lopen. Voelt raar.

Dus ja, so far alles op gevoel, want nog geen auto.
Het klinkt alsof je CT-klemmen niet goed zijn aangesloten. Tenzij je opwek-overschot hebt loopt er nooit wat van het midden naar het net.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Het klinkt alsof je CT-klemmen niet goed zijn aangesloten. Tenzij je opwek-overschot hebt loopt er nooit wat van het midden naar het net.
Ik heb overschot, maar niet als het donker is :).
Zonnepanelen CT staat pijl naar beneden , Net CT staat pijl naar boven.

Hierbij een screenshot van huidige HA reading, wellicht zie jij iets: (woning verbruikt momenteel <300 volgens p1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQGhxfO41pPHpleV9zVF16IXEJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Qqysu0saQnQW9e3lB0WhGUf.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Ik heb overschot, maar niet als het donker is :).
Zonnepanelen CT staat pijl naar beneden , Net CT staat pijl naar beneden.

Hierbij een screenshot van huidige HA reading, wellicht zie jij iets: (woning verbruikt momenteel <300 volgens p1)
[Afbeelding]
Eerst een paar vragen:
1. CT1, CT2, CT3 zitten om de 3 fasen van je omvormer? Via een Harvi? Staan in de Harvi als "Generation only"?
2. CT4, CT5, CT6 zitten om de drie fasen in je meterkast voor de groepen? Deze klemmen zijn met bedraad verbonden met de Zappi? Staan in de Zappi als "Grid"?

Sowieso is het al vreemd dat CT2 een positief vermogen geeft en CT1 en CT3 een negatief vermogen. Weet niet of ze positief of negatief moeten zijn maar als ze om de omvormer zitten in ieder geval allemaal OF positief OF negatief.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 03-02-2022 08:51 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Eerst een paar vragen:
1. CT1, CT2, CT3 zitten om de 3 fasen van je omvormer? Via een Harvi? Staan in de Harvi als "Generation only"?
2. CT4, CT5, CT6 zitten om de drie fasen in je meterkast voor de groepen? Deze klemmen zijn met bedraad verbonden met de Zappi? Staan in de Zappi als "Grid"?

Sowieso is het al vreemd dat CT2 een positief vermogen geeft en CT1 en CT3 een negatief vermogen. Weet niet of ze positief of negatief moeten zijn maar als ze om de omvormer zitten in ieder geval allemaal OF positief OF negatief.
1,2 en 3 zijn idd van de PV en gaan naar de Harvi.
4, 5 en 6, gaan idd naar de Zappi.

Ikzelf weet niet wat L1, L2 of L3 is. Dus dat is lastig nakijken.
Ik kom er ook net achter dat ik niet in de Zappi naar advanced kan gaan om de instellingen te bekijken. Daar zit een code op. En dit is niet 0000 ...

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:35:
[...]

1,2 en 3 zijn idd van de PV en gaan naar de Harvi.
4, 5 en 6, gaan idd naar de Zappi.

Ikzelf weet niet wat L1, L2 of L3 is. Dus dat is lastig nakijken.
Ik kom er ook net achter dat ik niet in de Zappi naar advanced kan gaan om de instellingen te bekijken. Daar zit een code op. En dit is niet 0000 ...
Oeps. Dan heb je eerst wat andere problemen op te lossen. De MyEnergi helpdesk is gelukkig goed bereikbaar en kundig.
Ik zou sowieso checken of CT2 andersom als CT1 en CT3 zit (@Hippe Lip Help! Ik kom hier taalkundig niet uit), zo niet dan checken of de plus/min verkeerd zit voor de CT2 in de Harvi.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 03-02-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 21:35
Ik ben in het proces voor een nieuwe lease auto en mik momenteel op een Skoda Enyaq iV80. Hiervoor wil ik zelf een laadpaal voor thuis aanschaffen. Ik moet aan mijn werkgever kunnen doorgeven hoeveel ik "tank" omdat ik dit dan vergoed krijg.

Momenteel heb ik een 1-fase groepenkast met onlangs nieuwe zonnepanelen (geen idee of dit relevant is).
Idealiter wil ik over een paar jaar de auto pas op laten laden wanneer de zonnepanelen terug gaan leveren aan het net (wanneer saldering niet meer van toepassing is). Dit zou ik dan met Home Assistant kunnen regelen.
Zijn er al laadpalen die dit kunnen en wat zijn verder een beetje de zaken waar ik op moet letten voor een laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@crimby Vraag eerst eens goed na bij je werkgever wat mag of wat precies nodig is. Het makkelijkste is wanneer je een apart kWh-meter voor je laadpaal kan hangen en met behulp van een foto eens in de zoveel tijd een declaratie kan indienen voor de geladen kWh's. Als dat mogelijk is dan kan je iedere willekeurige laadpaal gebruiken; je moet er dan wel 1 uitkiezen die kan doen wat jij wil.

Maar er zijn ook genoeg werkgevers of leasemaatschappijen waarbij je gebruik moet maken van een laadpas en soms zelfs van een bepaald merk (en/of model) laadpaal. Dat maakt de keuze gelijk anders.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 03-02-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 11:57
Ik heb intussen ook wat offertes gekregen voor een laadpaal aan huis. Allemaal via lokale installatiebedrijven (Hoppenbrouwers, e.d.) Privé aanschaf, dus geen verrekeningen of andere poespas (abonnementen, pasjes etc.) nodig, wel een loadbalancer. 11kW, 3 fasen zijn reeds aanwezig, afstand van meterkast tot garage is zo'n 36m, graven in de tuin doe ik zelf.

Offertes incl. btw
Offerte 1: €2250 euro, Ratio Solar Box Socket (load balancer incl.)
Offerte 2: €3402 euro :o , Alfen wallbox met abonnement en alles erop en eraan.. |:(
Offerte 3: nog op aan het wachten..

Het kan aan mij liggen hoor, maar een Wallbox wordt toch gewoon aangesloten door een elektricien á 40-50 euro per uur aan arbeidsloon? Als ik offerte 1 qua materiaal op zoek (en niet de goedkoopste pak, vaak bij de fabrikant zelf) dan kom ik op €1039 euro incl. BTW. Dat zou betekenen dat er of hele hoge uurlonen worden gehanteerd of forse marges op de materialen.. Er blijft immers nog dik €1200 over. Is dit normaal??

[ Voor 5% gewijzigd door Darker op 03-02-2022 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:34
@Darker ik dacht dat een ratio met LB ca. 800-1000 euro kost? dus de rest is installatiewerk.
Als je de geul in de tuin zelf graaft wil je vast ook de kabel wel leggen (5x4mm2 nemen denk ik + de bekabeling voor de loadbalancing info vanaf je P1).
Dat is dan nog eur 50-100 voor deze kabel en eur 50 voor beugeltjes voor in de garage op de muur, etc).
Dan blijft over:
laadpunt ophangen
stroomkabel aansluiten
LB aansluiten
in meterkast 3f aardlekautomaat of gewone automaat plaatsen
wellicht nog een DC 6mA aardlek nodig??? (indien niet inde laadpaal)
Kortom: bij mij was de monteur weer na ca 2 uur weg......

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darker
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-09 11:57
BarryH schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:24:
@Darker ik dacht dat een ratio met LB ca. 800-1000 euro kost? dus de rest is installatiewerk.
Als je de geul in de tuin zelf graaft wil je vast ook de kabel wel leggen (5x4mm2 nemen denk ik + de bekabeling voor de loadbalancing info vanaf je P1).
Dat is dan nog eur 50-100 voor deze kabel en eur 50 voor beugeltjes voor in de garage op de muur, etc).
Dan blijft over:
laadpunt ophangen
stroomkabel aansluiten
LB aansluiten
in meterkast 3f aardlekautomaat of gewone automaat plaatsen
wellicht nog een DC 6mA aardlek nodig??? (indien niet inde laadpaal)
Kortom: bij mij was de monteur weer na ca 2 uur weg......
Dit is de opgegeven materiaallijst vanuit de installateur, met mijn opgezochte prijzen:
Ratio Solar Box Socket 760
Aardlekautomaat Clinc 4-polig 16A 100

HAGER Miniverdeler 8-voudig 12
YMVKas 4x2,5mm 100
BELD CAT5E UTP PVC grijs 33
SCHNABL Drukzadel EC19 14
PIPE 3/4 creme 20
-----------------------------------------------------
1039 euro incl. btw
858 euro excl. btw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Darker schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:27:
[...]

Dit is de opgegeven materiaallijst vanuit de installateur, met mij opgezochte prijzen:
Ratio Solar Box Socket 760
Aardlekautomaat Clinc 4-polig 16A 100

HAGER Miniverdeler 8-voudig 12
YMVKas 4x2,5mm 100
BELD CAT5E UTP PVC grijs 33
SCHNABL Drukzadel EC19 14
PIPE 3/4 creme 20
-----------------------------------------------------
1039 euro incl. btw
858 euro excl. btw
Ik zou sowieso een 6mm2 kabel leggen en 2x UTP. Dan ben je klaar voor 22kW laden en heb je een bedrade netwerkverbinding en een bedrade verbinding voor CT-klemmen of P1 slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:01
crimby schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:49:
Ik ben in het proces voor een nieuwe lease auto en mik momenteel op een Skoda Enyaq iV80. Hiervoor wil ik zelf een laadpaal voor thuis aanschaffen. Ik moet aan mijn werkgever kunnen doorgeven hoeveel ik "tank" omdat ik dit dan vergoed krijg.

Momenteel heb ik een 1-fase groepenkast met onlangs nieuwe zonnepanelen (geen idee of dit relevant is).
Idealiter wil ik over een paar jaar de auto pas op laten laden wanneer de zonnepanelen terug gaan leveren aan het net (wanneer saldering niet meer van toepassing is). Dit zou ik dan met Home Assistant kunnen regelen.
Zijn er al laadpalen die dit kunnen en wat zijn verder een beetje de zaken waar ik op moet letten voor een laadpaal?
De vraag over laden met zonnepanelen is in dit draadje al meerdere keren uitgebreid besproken.
Vooralsnog is Zappi de enige die optimaal met Zonnepanelen kan samenwerken door al vanaf 1,4kW overschot te ondersteunen.
Nadeel is dat je verrekening met werkgever handmatig moet doen en daar evt een aparte MID meter voor moet instellen (maar je hebt dan ook geen abonnementskosten voor een backoffice die de verrekening regelt).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 03-02-2022 12:24 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:11
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:22:
[...]

De vraag over laden met zonnepanelen is in dit draadje al meerdere keren uitgebreid besproken.
Vooralsnog is Zappi de enige die optimaal met Zonnepanelen kan samenwerken door al vanaf 1,4kW overschot te ondersteunen.
Nadeel is dat je verrekening met werkgever handmatig moet doen en daar evt een aparte MID meter voor moet instellen (maar je hebt dan ook geen abonnementskosten voor een backoffice die de verrekening regelt).
Volgens mij is het met een Alfen ook prima te doen met HA en modbus. Dan heb je ook nog eens de optie tot backend. Via Duitsland amper duurder dan een Zappi en geen gedoe (vind ik dan) met CT klemmen. Als ik nu een paal zou moeten kiezen zou de Alfen toch wel hoog op de lijst staan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Volgens mij is het met een Alfen ook prima te doen met HA en modbus. Dan heb je ook nog eens de optie tot backend. Via Duitsland amper duurder dan een Zappi en geen gedoe (vind ik dan) met CT klemmen. Als ik nu een paal zou moeten kiezen zou de Alfen toch wel hoog op de lijst staan.
Helemaal eens over het "gedoe" met CT-klemmen. De CT-klemmen zijn geen probleem als je het snapt en de installateur installeert het correct. Echter gezien het aantal vragen/problemen in dit topic en op het MyEnergi forum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Kan je dan ook al met 1,4kW overschot zonnestroom laden?
Volgens mij zit daar het belangrijkste verschil dat je bij andere palen 3x1,4kW nodig hebt.
en er maar weinig huizen zijn met zoveel overschot op een gemiddelde hollandse dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:58:
[...]

Volgens mij zit daar het belangrijkste verschil dat je bij andere palen 3x1,4kW nodig hebt.
en er maar weinig huizen zijn met zoveel overschot op een gemiddelde hollandse dag.
Laat maar, ging niet over de Zappi.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 03-02-2022 14:07 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Is er inmiddels al iemand die een laadpaal in 2022 heeft gekocht en een aanvraag heeft gedaan voor de MIA regeling? Ik heb de RVO gebeld om te vragen welke laadpalen in aanmerking komen maar daar geven ze geen antwoord op. Simpelweg: doe maar een aanvraag en dan kijken we er naar.

Met de nieuwe MIA regeling (G3720) moet een laadpaal om in aanmerking te komen voor de subsidie voldoen aan Open Charge Point Protocol (OCPP) versie 1.6 met CS-certificaat of hoger.

Ik heb de voorkeur voor een Pulsar Plus 11KW waar ik hier (https://www.google.com/ur...Vaw1u1qpJpPMyAp8299BbapUG) kan zien dat deze OCPP heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:58:
[...]

@eltron Ja, de Alfen kan je ook laten wisselen tussen 1 en 3 fase tijdens het laden via modbus.

Het nadeel vind ik alleen dat als je dit wilt doen je dus ook zelf de active loadbalancing moet gaan regelen via Home Assistant, je moet namelijk kiezen tussen ofwel automatisch loadbalancing op basis van informatie uit de P1 poort ofwel het helemaal zelf aansturen via modbus.

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 03-02-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
daemonix schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Ja, want de Zappi gaat dan op 1 fase laden!
Dat zeg ik, maar hij geeft aan dat een Alfen dat ook kan en dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar ik zie al dat @ik222 bevestigt dat Alfen dit wel kan en dus op die manier net als Zappi op 1F kan omschakelen als er 1,4kW overschot is op de zonnestroom.

[ Voor 23% gewijzigd door eltron op 03-02-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ik222 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:06:
[...]

@eltron Ja, de Alfen kan je ook laten wisselen tussen 1 en 3 fase tijdens het laden via modbus.

Het nadeel vind ik alleen dat als je dit wilt doen je dus ook zelf de active loadbalancing moet gaan regelen via Home Assistant, je moet namelijk kiezen tussen ofwel automatisch loadbalancing op basis van informatie uit de P1 poort ofwel het helemaal zelf aansturen via modbus.
Op zich is dat niet een mega issue toch? Nu is het volgens mij voor 99% van de gebruikers sowieso nog geen issue tot salderen eraf is. Maar als je dit toch via HA gaat doen dan kun je de LB ook wel zelf regelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Markprinsen schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:05:
Is er inmiddels al iemand die een laadpaal in 2022 heeft gekocht en een aanvraag heeft gedaan voor de MIA regeling? Ik heb de RVO gebeld om te vragen welke laadpalen in aanmerking komen maar daar geven ze geen antwoord op. Simpelweg: doe maar een aanvraag en dan kijken we er naar.

Met de nieuwe MIA regeling (G3720) moet een laadpaal om in aanmerking te komen voor de subsidie voldoen aan Open Charge Point Protocol (OCPP) versie 1.6 met CS-certificaat of hoger.

Ik heb de voorkeur voor een Pulsar Plus 11KW waar ik hier (https://www.google.com/ur...Vaw1u1qpJpPMyAp8299BbapUG) kan zien dat deze OCPP heeft.
jeetje hoe kom je daar achter? Zappi gister geplaatst.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
water_escape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:38:
[...]

jeetje hoe kom je daar achter? Zappi gister geplaatst.
Oplaadpunt voor elektrische voer- of vaartuigen
a. bestemd voor: het elektrisch laden en al dan niet ontladen van accu’s van uitsluitend eigen bestelauto's, personenauto's, motorfietsen, brom- of snorfietsen of vaartuigen waarbij het oplaadpunt is opgesteld op het eigen bedrijfsterrein,
MIA is niet voor particulieren
https://www.rvo.nl/subsid...ektrische-voer-vaartuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:04
Iemand enig idee of het kwaad kan dat je een EV aan je laadpaal laat staan zonder dat je de auto voor wat langere tijd, zeg maximaal 24 tot 48 uur, niet gebruikt?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

A3-D schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:35:
Iemand enig idee of het kwaad kan dat je een EV aan je laadpaal laat staan zonder dat je de auto voor wat langere tijd, zeg maximaal 24 tot 48 uur, niet gebruikt?
Geen probleem. Er is basale communicatie tussen laadpaal en EV. Als de EV zegt "ik ben klaar met laden" dan stop de laadpaal. Dan is het eigenlijk alsof hij er niet aan hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 03-02-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 12:30
A3-D schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:35:
Het effect is een beetje wisselend.

Als de Kona klaar is, dan stopt de laadpaal inderdaad. Als de auto wil preconditionen of toch naar een hogere SoC laden, dan start de auto gewoon weer een nieuwe sessie.

Als ik de SmartEVSE op Solar heb staan en er is geen zonnestroom te gebruiken, dan blijft de auto wakker tot de laadpaal weer vermogen vrij geeft.

Preconditioning werkt dan dus ook niet want de EVSE geeft geen vermogen vrij.

Al met al is die Solar functie dus niet handig.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Op zich is dat niet een mega issue toch? Nu is het volgens mij voor 99% van de gebruikers sowieso nog geen issue tot salderen eraf is. Maar als je dit toch via HA gaat doen dan kun je de LB ook wel zelf regelen toch?
Nee klopt dat is het ook niet, dat is technisch niet veel meer dan een klein stukje extra logica wat actief is tijdens de “zo snel mogelijk laden” stand.

Maar ergens vind ik het wel handig dat de paal loadbalancing nu zelfstandig doet. Ik wil namelijk nog wel eens aan het sleutelen zijn aan mijn HA installatie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Voor veel gebruikers is salderen er nu al af op zonnige dagen, de zonnepanelen worden uitgeschakeld omdat het net overbelast raakt. De netbeheerders dringen daarom nu aan op versnelde afschaffing van saldering, maar als je panelen uitstaan op een zonnige dag, dan is dat nu al realiteit:
https://nos.nl/artikel/24...ige-regeling-zonnepanelen

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 03-02-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

maarten_NL schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:14:
[...]

Het effect is een beetje wisselend.

Als de Kona klaar is, dan stopt de laadpaal inderdaad. Als de auto wil preconditionen of toch naar een hogere SoC laden, dan start de auto gewoon weer een nieuwe sessie.

Als ik de SmartEVSE op Solar heb staan en er is geen zonnestroom te gebruiken, dan blijft de auto wakker tot de laadpaal weer vermogen vrij geeft.

Preconditioning werkt dan dus ook niet want de EVSE geeft geen vermogen vrij.

Al met al is die Solar functie dus niet handig.
De Zappi kun je ook op ECO zetten en dan blijft hij met minimaal 1,4kW doorladen. Dan heb je dat probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:06:
[...]

Voor veel gebruikers is salderen er nu al af op zonnige dagen, de zonnepanelen worden uitgeschakeld omdat het net overbelast raakt. De netbeheerders dringen daarom nu aan op versnelde afschaffing van saldering, maar als je panelen uitstaan op een zonnige dag, dan is dat nu al realiteit:
Offtopic: Hoe werkt eigenlijk? Hoe kan de netbeheerder mijn omvormer uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:14:
[...]
Offtopic: Hoe werkt eigenlijk? Hoe kan de netbeheerder mijn omvormer uitschakelen?
Als ik het goed begrijp is het feitelijk een beveiligingsmechanisme in de zonnestroominstallatie, met name de omvormer, om bij bepaalde condities/spanningsverschillen, af te schakelen om erger te voorkomen.
Ik vond hier nog een bericht waarin dat wordt toegelicht en tips worden gegeven om dit risico te beperken https://solarmagazine.nl/...zonnepanelen-te-voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:11:
[...]

De Zappi kun je ook op ECO zetten en dan blijft hij met minimaal 1,4kW doorladen. Dan heb je dat probleem niet?
Dat kan met de SmartEVSE ook, maar op 1.4kWh doorladen is ook niet echt iets. Bij preconditionen zie ik een verbruik van 3-4kW, ik heb het vermoeden (nooit getest) dat de Kona moeilijk gaat doen dat niet beschikbaar is.

Ik heb een Node-RED flow waarbij ik door het sturen van de target SoC van de auto het laadproces op basis van de beschikbaarheid van zonnestroom of gewenste range, start en stop.

Bijkomend voordeel is dat de auto ook gewoon op de geplande vertrektijd op paalstroom kan preconditionen, wat de totale efficiëntie ook weer ten goede komt.

[ Voor 9% gewijzigd door maarten_NL op 03-02-2022 19:42 ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Een omvormer schakelt simpelweg af als de netspanning te hoog wordt. Een hoog aanbod van energie in het net die nergens heen kan zorgt voor een oplopende netspanning. Omgekeerd zorgt een grote vraag van stroom juist voor een dalende netspanning.

Vandaar ook de tip om een dikke kabel tussen meterkast en de omvormer te gebruiken, vooral als de afstand wat groter is. Bij een 2,5 mm2 kabel over wat grotere afstanden met een flinke PV installatie eraan kan namelijk dat er nog eens voor zorgen dat de spanning bij je omvormer tijdens volle productie weer een paar volt hoger is dan in de meterkast. Als de spanning in het net al oploopt kan dat het verschil maken tussen aanblijven en afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:06:
[...]

Nu zit ik niet zo in de zonnepanelen dus vast een domme vraag; gaat die 1,4kW laden op dat moment wat oplossen dan? Dan gaan je eigen panelen weer aan? Als de hele straat PV heeft en daarmee het net overbelast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:48:
[...]

Nu zit ik niet zo in de zonnepanelen dus vast een domme vraag; gaat die 1,4kW laden op dat moment wat oplossen dan? Dan gaan je eigen panelen weer aan? Als de hele straat PV heeft en daarmee het net overbelast?
Vind dat juist een heel goede vraag. Maar waarom 1,4kW? Ik neem aan dat deze overbelasting op zonnige dagen is. Dus als mijn omvormer is uitgeschakeld wegens overbelasting kan ik dan wel al mijn opwekoverschot in de auto stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Vind dat juist een heel goede vraag. Maar waarom 1,4kW? Ik neem aan dat deze overbelasting op zonnige dagen is. Dus als mijn omvormer is uitgeschakeld wegens overbelasting kan ik dan wel al mijn opwekoverschot in de auto stoppen?
Als je omvormer uit gaat heb je geen opwek meer. Het is even de vraag of eigen verbruik daar dan wat aan veranderd. Zelfs als je met 11kW gaat laden kan er nog steeds teveel opwek op het stuk net zitten waar je aan hangt en zal dat niks veranderen. Tenminste, als het zo werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:48:
[...]

1,4kW is natuurlijk niet veel maar als veel mensen op zonnige dagen overdag de auto zouden opladen kan dat inderdaad zeker helpen om de overbelasting in het net op te heffen. Net zoals het helpt om de auto in de winter juist niet in de late middag / avond op te laden om zo een overbelasting aan de vraag kant te voorkomen.

Maar echt opladen puur op zonnestroom overschot is best lastig, eigenlijk moet je dan gewoon standaard je auto aansluiten als je thuis bent wat in mijn geval ook niet handig is omdat ik in de garage niet kan laden, enkel op de oprit. En zelfs dan lukt het in de wintermaanden gewoon alsnog niet omdat de zonnenpanelen dan simpelweg te weinig opleveren.

Wij hebben hier thuis bijvoorbeeld bijna 12.000 Wp aan panelen liggen (levert ruim 12.500 kWh op jaarbasis op) maar dan nog is het aantal dagen in het jaar dat ik genoeg overschot heb om de auto in één dag van bijvoorbeeld 20% naar 90% op te laden heel beperkt, dat kost namelijk bijna 55kWh of bij langzamer laden nog wat meer vanwege afnemende efficiëntie. In de wintermaanden is een totaal opwek van 15kWh zelfs al een hele goede dag en met de warmtepomp heb ik daar dan niet eens genoeg aan om het huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Als je omvormer uit gaat heb je geen opwek meer. Het is even de vraag of eigen verbruik daar dan wat aan veranderd. Zelfs als je met 11kW gaat laden kan er nog steeds teveel opwek op het stuk net zitten waar je aan hangt en zal dat niks veranderen. Tenminste, als het zo werkt.
Als je zelf grote verbruikers aanzet zoals je auto laat opladen met 11kW daalt in principe de spanning in je eigen meterkast het sterkste dus ja dat kan soms zeker werken om je omvormer weer te laten opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Als het uitschakelen hier ooit gaat gebeuren heeft het dus zin om op een zonnige dag eens te meten op welke fase de spanning gemiddeld het laagste is. Dan zet ik daar mijn omvormer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
ik222 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:35:
[...]

Als je zelf grote verbruikers aanzet zoals je auto laat opladen met 11kW daalt in principe de spanning in je eigen meterkast het sterkste dus ja dat kan soms zeker werken om je omvormer weer te laten opstarten.
En als we dat nu allemaal doen met EVs, thuisaccus, warmtepompen met buffervaten etc etc, dan heeft het in de probleem gebieden wel nut.

Een Hyundai kan je via een speciale app aanmelden zodat het laden met data van Tennet gestuurd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
maarten_NL schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:35:
[...]

En als we dat nu allemaal doen met EVs, thuisaccus, warmtepompen met buffervaten etc etc, dan heeft het in de probleem gebieden wel nut.

Een Hyundai kan je via een speciale app aanmelden zodat het laden met data van Tennet gestuurd kan worden.
Klopt, ik denk zelf dat een leuke subsidie op thuisaccu's van laten we zeggen 20 kWh heel erg effectief kunnen zijn. Ik heb op basis van mijn eigen productie in 2021 eens gesimuleerd wat dit voor verschil zou maken (laadverliezen heb ik hierin nog niet meegenomen):

Zonder Thuisaccu (huidige situatie)
Teruglevering: 5970.437 kWh
Van Leverancier: 8252.779 kWh

Thuisaccu van 10kWh
Teruglevering: 3750.461 kWh
Van Leverancier: 6032.803 kWh

Thuisaccu van 20kWh
Teruglevering: 3098.942 kWh
Van Leverancier: 5381.284 kWh

Thuisaccu van 30kWh
Teruglevering: 2814.996 kWh
Van Leverancier: 5097.338 kWh

Thuisaccu van 40kWh
Teruglevering: 2640.381 kWh
Van Leverancier: 4922.723 kWh

Thuisaccu van 50kWh
Teruglevering: 2525.644 kWh
Van Leverancier: 4807.986 kWh

Nu moet ik opmerken in 2021 ik pas vanaf halverwege het jaar een EV + uitbreiding van de zonnepanelen (van 7500Wp naar 11.700Wp) had, dus over een heel jaar zullen de cijfers nog wat anders uitpakken.

Maar wat dus interessant is om te zien is dat vooral het verschil tussen geen thuisaccu en een kleine thuisaccu van 10kWh heel groot is, grotere accu's maken het plaatje nog wel iets beter maar in verhouding niet zo veel meer. Ik denk dus dat een vaste thuisaccu van laten we zeggen 20 of 25kWh (om wat marge te hebben bij degradatie) veel praktischer is en meer impact heeft dan met V2G thuis je EV altijd aangekoppeld hebben staan. Vooral ook omdat het effect van thuisaccu's consistent is maar het aan en afkoppelen van EV's typisch tijdsgebonden en afhankelijk is van gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik denk dat je daar ook echt een ander probleem aan het oplossen bent dan dat bedoeld is met V2G. Het hoofddoel van ISO 15118-4 is altijd geweest dat het mogelijk is voor netbeheerders om jouw auto te gebruiken - of hij nou thuis of elders aan een laadpaal staat - om het net te stabiliseren. De voordelen voor de netbeheerder zijn veel groter dan voor een individu.

Als je thuis je huis zoveel mogelijk bruto nul op de meter wil hebben, is een thuisaccu inderdaad een veel betere oplossing dan een v2g-laadpaal. Niet in het minst omdat momenteel zo'n laadpaal nog flink duurder is dan een simpelere optie, en die kosten ga je nooit terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-10 07:35
maarten_NL schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:35:
[...]

:? Wat bedoel je precies? Ik heb een Hyundai Ionic (model 2017). Hoe zou je dit moeten aanmelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:11
oltk schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:31:
[...]

:? Wat bedoel je precies? Ik heb een Hyundai Ionic (model 2017). Hoe zou je dit moeten aanmelden?
Het gaat alleen om de ioniq5 bij die app. Die kijkt dan wanner het het gunstigst is om te laden voor het net.

Het is van het bedrijf Jedlix, die doen het ook voor tesla.

App voor Hyundai heet Hyundai SmartCharging.

[ Voor 13% gewijzigd door Kodess op 04-02-2022 13:05 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:34
het kan ook met een easee lader.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
Heeft er iemand een idee of een schakelaar als deze: https://www.elektrototaal...sleutelschakelaar-4169131 eenvoudig in een TWC Gen 3 geinstalleerd kan worden? Ik zie op online foto's dat er wel wat plaats is, maar kan nergens iets vinden van iemand die het al geprobeerd heeft.
Reden dat ik dit wil doen is dat de lader in de kelder van een appartementsgebouw met 90 appartement komt, en we zowel de Tesla als de Energica willen kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Knikmops schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:55:
Heeft er iemand een idee of een schakelaar als deze: https://www.elektrototaal...sleutelschakelaar-4169131 eenvoudig in een TWC Gen 3 geinstalleerd kan worden? Ik zie op online foto's dat er wel wat plaats is, maar kan nergens iets vinden van iemand die het al geprobeerd heeft.
Reden dat ik dit wil doen is dat de lader in de kelder van een appartementsgebouw met 90 appartement komt, en we zowel de Tesla als de Energica willen kunnen laden.
Geen ervaring. Maar zou wel moeten kunnen lijkt me. Een werkschakelaar ervoor is wellicht ook een optie?

https://beneluxsolar.nl/w...laar-4p-25a-voor-3-fasen/

Klein hangslotje erdoor en klaar. Is allemaal niet hufterproof maar voorkomt wel dat normale mensen gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
Inspired schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Geen ervaring. Maar zou wel moeten kunnen lijkt me. Een werkschakelaar ervoor is wellicht ook een optie?

https://beneluxsolar.nl/w...laar-4p-25a-voor-3-fasen/

Klein hangslotje erdoor en klaar. Is allemaal niet hufterproof maar voorkomt wel dat normale mensen gaan laden.
Zeker een optie maar niet in te bouwen in de lader zelf, dat zou het mooiste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:58
Knikmops schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Zeker een optie maar niet in te bouwen in de lader zelf, dat zou het mooiste zijn.
Dat kan met die sleutel optie ook niet volgens mij O-)
Hier hoort namelijk nog een ander deel bij, wat je vaker op een dinrail ziet, zoals hier te zien https://www.elektramat.nl...10-bvp-sleutelschakelaar/.

[ Voor 23% gewijzigd door adjego op 04-02-2022 14:59 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
oltk schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:31:
[...]

https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/smartcharging.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Knikmops schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:55:
Als je daar een Wifi netwerk hebt zou je ook een Shelly in kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-10 21:54
ik222 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Klopt, ik denk zelf dat een leuke subsidie op thuisaccu's van laten we zeggen 20 kWh heel erg effectief kunnen zijn. Ik heb op basis van mijn eigen productie in 2021 eens gesimuleerd wat dit voor verschil zou maken (laadverliezen heb ik hierin nog niet meegenomen):

Thuisaccu van 10kWh

Thuisaccu van 20kWh

Thuisaccu van 30kWh

Thuisaccu van 40kWh

Thuisaccu van 50kWh

Nu moet ik opmerken in 2021 ik pas vanaf halverwege het jaar een EV + uitbreiding van de zonnepanelen (van 7500Wp naar 11.700Wp) had, dus over een heel jaar zullen de cijfers nog wat anders uitpakken.

Maar wat dus interessant is om te zien is dat vooral het verschil tussen geen thuisaccu en een kleine thuisaccu van 10kWh heel groot is, grotere accu's maken het plaatje nog wel iets beter maar in verhouding niet zo veel meer. Ik denk dus dat een vaste thuisaccu van laten we zeggen 20 of 25kWh (om wat marge te hebben bij degradatie) veel praktischer is en meer impact heeft dan met V2G thuis je EV altijd aangekoppeld hebben staan. Vooral ook omdat het effect van thuisaccu's consistent is maar het aan en afkoppelen van EV's typisch tijdsgebonden en afhankelijk is van gedrag.
Interessant. In feite verschuif je ca. 2000 kWh van inkopen van stroom naar (uitgesteld) verbruiken van opbrengst van je zonnepanelen. Als er geen saldering meer is scheelt je dat 300-500€ (afhankelijk van je contract) per jaar. Ik weet niet wat de thuis batterijen nu kosten, maar zonder subsidie zal de terugverdientijd meer dan 10 jaar zijn. En jij hebt natuurlijk een heel forse installatie. Ik weet niet hoe je het hebt gemodelleerd, maar verwacht dat als de installatie bijvoorbeeld maar 5000 Wp is, dat de verschuiving ook naar verhouding lager uitvalt, dus in de range van 1000 kWh.
Subsidie is dus zeker vereist.
Ontwikkeling om goed in de gaten te houden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-10 07:35
Ah. Dank. Jammer, Bluelink ;(
Nou ja, ik sla het op in een bookmark voor de volgende auto / generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Thuisaccu van 10kWh

Thuisaccu van 20kWh

Thuisaccu van 30kWh

Thuisaccu van 40kWh

Thuisaccu van 50kWh

Interessante simulatie. Ik ben zelf ook met zoiets bezig maar dan 11kW laden overdag een dag in het weekend versus puur op zonne-energie laden twee dagen in het weekend (plus nog in dal-uren wat er eventueel nog bijgeladen moet worden).
Ik ga daarbij uit van mijn situatie dat ik per week 40kWh moet laden.
Als ik dat even projecteer op jouw simulatie moet ik dan dus 2x per week een 20kWh accu vol laden op zonnestroom-overschot en ook twee keer per week met de accu de EV laden. Lukt dat ook in de winter? Wat was jouw EV laad-aanname?
En als je deze 20kWh thuisaccu vergelijkt met in het weekend op zonnestroom laden, is het voordeel van de thuisaccu dan niet veel kleiner dan de verschuiving van 2000kWh van terugleveren naar niet afnemen?

Mijn simulatie blijkt overigens nog helemaal niet zo eenvoudig omdat je naar het overschot moet kijken, niet naar de PV opbrengst, maar vooral omdat het laden onder 1,4kW (in geval van Zappi, 3x1,4kW voor andere palen) stopt, dus moet ik een jaar aan kwartiersdata van Greenchoice inladen en alleen het overschot groter dan 1,4kW meenemen. Daarbij helpt het niet dat Greenchoice hun API heeft gewijzigd |:(

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 04-02-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:22:
[...]

Interessante simulatie. Ik ben zelf ook met zoiets bezig maar dan 11kW laden overdag een dag in het weekend versus puur op zonne-energie laden twee dagen in het weekend (plus nog in dal-uren wat er eventueel nog bijgeladen moet worden).
Ik ga daarbij uit van mijn situatie dat ik per week 40kWh moet laden.
Als ik dat even projecteer op jouw simulatie moet ik dan dus 2x per week een 20kWh accu vol laden op zonnestroom-overschot en ook twee keer per week met de accu de EV laden. Lukt dat ook in de winter? Wat was jouw EV laad-aanname?
En als je deze 20kWh thuisaccu vergelijkt met in het weekend op zonnestroom laden, is het voordeel van de thuisaccu dan niet veel kleiner dan de verschuiving van 2000kWh van terugleveren naar niet afnemen?

Mijn simulatie blijkt overigens nog helemaal niet zo eenvoudig omdat je naar het overschot moet kijken, niet naar de PV opbrengst, maar vooral omdat het laden onder 1,4kW (in geval van Zappi, 3x1,4kW voor andere palen) stopt, dus moet ik een jaar aan kwartiersdata van Greenchoice inladen en alleen het overschot groter dan 1,4kW meenemen. Daarbij helpt het niet dat Greenchoice hun API heeft gewijzigd |:(
Ik gebruik sowieso eigen minuut nauwkeurige data gemeten uit de P1 poort. Maar even voor de duidelijkheid, in deze simulatie kijk ik puur naar teruglevering van PV stroom of juist afname uit het net op elk moment en neem ik aan dat dit 1:1 een opslag in gaat tot het moment dat de opslag vol zou zitten. En andersom bij afname uit het net dat dit voor 100% uit de opslag komt totdat de opslag leeg is.

In de praktijk spelen natuurlijk veel meer factoren mee zoals laad en ontlaadt verliezen maar ook het feit dat nu nog onduidelijk is wat de maximale laad en afname capaciteit van de opslag is en hoe snel deze zich kan aanpassen aan schommelingen op bijvoorbeeld een dag met een snelle afwisseling van zon en wolken. Al die factoren gaan uiteindelijk natuurlijk nog voor een vermindering van het effect zorgen.

Maar mijn doel voor nu was ook vooral om te kijken hoeveel opslag zinvol zou kunnen zijn. Immers zoals ook te zien ligt ergens het punt dat de opslag een te groot deel van het jaar nooit meer vol komt. In een later stadium zou ik zo bijvoorbeeld ook nog kunnen gaan kijken hoeveel verschil een permanente thuisaccu maakt t.o.v. een EV met V2G die dus overdag doordeweeks vaak niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Ik gebruik sowieso eigen minuut nauwkeurige data gemeten uit de P1 poort. Maar even voor de duidelijkheid, in deze simulatie kijk ik puur naar teruglevering van PV stroom of juist afname uit het net op elk moment en neem ik aan dat dit 1:1 een opslag in gaat tot het moment dat de opslag vol zou zitten. En andersom bij afname uit het net dat dit voor 100% uit de opslag komt totdat de opslag leeg is.
Duidelijk dan is het wel een realistische simulatie voor jouw situatie. En dit dus voor een jaar dat je al een EV had? Blijft wel dat je dit dus voor een deel al kunt doen zonder accu door op zon te laden, hoewel zo'n accu wel makkelijker is. Ik kan een accu opnemen in het Zappi systeem geloof ik, misschien toch eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin.bored
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-11-2022
Hallo allen,

Ik heb hulp nodig voor de keuze van een laadpas.
Mijn situatie:
Auto: ioniq 5 58kwh
Afstand retour werk: 100
Kan thuisopladen op zonnepanelen.
Waarschijnlijk kan ik 80% van mijn ritten thuis laden.
Af en toe nodig om bij fastned te laden bij langere ritten.
Welke laadpas is het meest geschikt voor mij?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Calvin.bored schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:14:
Hallo allen,

Ik heb hulp nodig voor de keuze van een laadpas.
Mijn situatie:
Auto: ioniq 5 58kwh
Afstand retour werk: 100
Kan thuisopladen op zonnepanelen.
Waarschijnlijk kan ik 80% van mijn ritten thuis laden.
Af en toe nodig om bij fastned te laden bij langere ritten.
Welke laadpas is het meest geschikt voor mij?
Alvast bedankt
Kijk eens in dit topic ? [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Je zou eens kunnen kijken naar volgende pas https://chargemyhyundai.com/web/hyundai-nl

E-flux pas van mijn werkgever en gebruik als backup. De Hyundai en Maingau pas, maar nog niet nodig gehad.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:51
VidaR-9 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:55:
Ik ben vandaag eindelijk gebeld voor mijn thuispaal. Gaat via Eneco, maar had volgens mij een of ander bedrijf aan de lijn dat voor hun werkt.

Ik vond het wel opvallend dat ze een graver hadden ingepland, aangezien ik had aangegeven dat er niet gegraven hoeft te worden. De paal komt aan de buitenmuur en aan de andere kan van de muur zit mijn trapkast. Ik had verwacht (en voorgesteld) dat ze via meterkast/kruipruimte naar mijn trapkast zouden gaan en vanuit daar naar buiten.

Als ze toch moeten graven hoop ik dat ze dat wel beetje netjes regelen, want heb split met grindplaten eronder. Maar het is hun werk natuurlijk.

De dame ging het in ieder geval inplannen en informeren of die graver nou wel of niet nodig was.
Het zou aankomende week geplaatst worden, maar weer eens 2 weken uitgesteld natuurlijk :+ Dan heeft het straks dus meer dan 4 maanden geduurd sinds mijn eerste verzoek om een laadpaal bij de leasemij. Gelukkig heb ik nog nooit echt problemen gehad om in de wijk te laden.

Als het goed is wordt het nu wel zonder graafwerkzaamheden geregeld, dus direct vanuit mijn trapkast naar buiten zodat er geen kabels buitenlangs hoeven te lopen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Oeps. Dan heb je eerst wat andere problemen op te lossen. De MyEnergi helpdesk is gelukkig goed bereikbaar en kundig.
Ik zou sowieso checken of CT2 andersom als CT1 en CT3 zit (@Hippe Lip Help! Ik kom hier taalkundig niet uit), zo niet dan checken of de plus/min verkeerd zit voor de CT2 in de Harvi.
Stap voor stap :) Ik heb de code aangepast En de volgende instelling zie ik. (volgens mij allemaal goed)
Maar de cijfers zijn nog steeds raar, ik wek nu meer op dan ik verbruik en toch geeft hij aan dat hij van het net stroom haalt. Ik zie nog geen logica in de foute metingen. Savond zonder opwek staan die een klein beetje in de - en verbruik is altijd hoger dan echt is. Zet ik een zware verbruiker aan springt het ook vreemde kanten op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a61qdY77vvMHVj7B878309yRTjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBGCKIk0TS0QbWSLnr1hHQXX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGDvknTg5d4PN5g3cKfj_HkNv-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wm5xeBff7atOyyQx2Cu9hR44.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X55Lc4gIWt0RzIupi7mVUyfG1Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAdJOu2OHDh7LgfLlsBktuiG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkY3WORJbzvTOLkvXozsUclfzBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbHfNc9euvnAlyoC8C2eh8GD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecYe237BNB31CRGJZboAP8hUdPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0jIFQqzTfD6lugqPiEN6E1O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door water_escape op 05-02-2022 12:17 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:47
water_escape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Stap voor stap :) Ik heb de code aangepast En de volgende instelling zie ik. (volgens mij allemaal goed)
Maar de cijfers zijn nog steeds raar, ik wek nu meer op dan ik verbruik en toch geeft hij aan dat hij van het net stroom haalt. Ik zie nog geen logica in de foute metingen. Savond zonder opwek staan die een klein beetje in de - en verbruik is altijd hoger dan echt is. Zet ik een zware verbruiker aan springt het ook vreemde kanten op...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
CT klemmen onder je zonnepanelen lijken verkeerdom te zitten. Pijl moet altijd in de richting van de stroom wijzen.

Laatmaat, ik kijk verkeerd. :+ Zitten wel goedom

Zitten de klemmen op t net niet op de harvi aangesloten en de klemmen VD zonnepanelen op de zappi? Dat zou t verklaren

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 05-02-2022 15:39 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:50
@water_escape

Je zal metingen moeten gaan vergelijken. Je kan in je enphase vast zien wat je per fase opwerkt. Komt dit overeen met wat de zappi per CT meet (je kan doorklikken)? Lees je je meter uit? Kan je dan per fase zien wat het verbruik of opbrengst is en wat zegt de zappi daar per CT?

Komen de fasen overheen tussen de Harvi en de CT? Staat de faserotatie goed in de instellingen? Niet per ongeluk ergens verwisseld? Ofwel in de zappi, harvi of de tussenverbindingen in de UTP kabel.

Overigens is die C32 alamat niet een beetje zwaar? Of heb je je hoofdverzekering verzwaard?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:00:
@water_escape

Je zal metingen moeten gaan vergelijken. Je kan in je enphase vast zien wat je per fase opwerkt. Komt dit overeen met wat de zappi per CT meet (je kan doorklikken)? Lees je je meter uit? Kan je dan per fase zien wat het verbruik of opbrengst is en wat zegt de zappi daar per CT?

Komen de fasen overheen tussen de Harvi en de CT? Staat de faserotatie goed in de instellingen? Niet per ongeluk ergens verwisseld? Ofwel in de zappi, harvi of de tussenverbindingen in de UTP kabel.

Overigens is die C32 alamat niet een beetje zwaar? Of heb je je hoofdverzekering verzwaard?
Ik heb dezelfde alamat als @water_escape (en ook dezelfde kWh meter) :) Op deze manier kunnen we 22kW laden op een combinatie van netstroom en PV overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:37:
[...]

CT klemmen onder je zonnepanelen lijken verkeerdom te zitten. Pijl moet altijd in de richting van de stroom wijzen.

Laatmaat, ik kijk verkeerd. :+ Zitten wel goedom

Zitten de klemmen op t net niet op de harvi aangesloten en de klemmen VD zonnepanelen op de zappi? Dat zou t verklaren
In in eerder bericht laten de metingen van @water_escape zien dat CT2 anders zit dan CT1 en CT3. Misschien plus/min naar de Harvi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@DonJuape dat niet alleen, de ct grid komt niet overeen met de p1 waarden. Heb dit zelf ook een keer gehad toen de fases niet overeenkwamen met de instelling van de zappi. Heb zelf de fases gewisseld namelijk om zoveel mogelijk zonnestroom te verbruiken, en toen had ik ook gekke metingen toen de instelling nog niet aangepast waren.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:52:
@DonJuape dat niet alleen, de ct grid komt niet overeen met de p1 waarden. Heb dit zelf ook een keer gehad toen de fases niet overeenkwamen met de instelling van de zappi. Heb zelf de fases gewisseld namelijk om zoveel mogelijk zonnestroom te verbruiken, en toen had ik ook gekke metingen toen de instelling nog niet aangepast waren.
Je weet dat het ook bij 1-fase laden niet uitmaakt op welke fase(n) het overschot zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:55:
[...]

Je weet dat het ook bij 1-fase laden niet uitmaakt op welke fase(n) het overschot zit?
Voor de meting en salderen niet, maar voor mijzelf wel ;) Ik breng op L2 ruim meer op dan op de andere 2. Dus als ik op 1F laad, wil ik dat op L2 en niet op L1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Poeh wat een reacties.

De zonnepanelen CT gaan idd naar de harvi. De NET CT gaan via UTP naar de zappi.
Dus volgens mij staan de instellingen dan goed overal.

In de meterkast bij NET zie ik I , II, III op de bruine kabels staan. Zal fase 1, 2, 3 zijn.
Bij de zonnepanelen weet ik niet welke kabel fase 1, 2 ,3 zijn.

Kan ik zelf iets simpels proberen? Of wachten tot ze terug komen?

Wat ik merk:
- CT zonnepanelen harvi geven nu aan -1w, 6w, -9w . Waarom niet gewoon allemaal 0 ?
- CT Net geeft aan dat ik 800w verbruik nu. Maar in werkelijkheid is dat 300w... why dit verschil?
- P1 geeft dat wel netjes aan

Als ik veel zonne opwek heb zoals vandaag, ging ook het NET verbruik omhoog in zappi app.

Zappi denkt nu dat ik vandaag 22kw (grid import) verbruikt heb...terwijl dit 5,6kw is.
Zappi geeft opwek vandaag 22,3kw aan , is 21,8 werkelijk. Dat is nog best netjes.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:26:
[...]

Voor de meting en salderen niet, maar voor mijzelf wel ;) Ik breng op L2 ruim meer op dan op de andere 2. Dus als ik op 1F laad, wil ik dat op L2 en niet op L1.
Duidelijk. Ik zie trouwens dat je een WP hebt. Heb ik ook en ik heb de 1 fase PV, 1 fase WP en de Zappi ECO/ECO+ 1-fase op dezelfde fase. Eigenlijk om dezelfde reden. Nadeel van Zappi ECO/ECP+ op die fase is dat de LB vaker ingrijpt vanwege de 5kW WP. Ga ik nog een keer veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@water_escape dus de CT van de panelen zitten goed. Die van je grid kloppen niet. Wat is de waarde per ct klem? Je kan eens de fase rotatie aanpassen in de instellingen en kijken of de meting dan wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:47:
@water_escape dus de CT van de panelen zitten goed. Die van je grid kloppen niet. Wat is de waarde per ct klem? Je kan eens de fase rotatie aanpassen in de instellingen en kijken of de meting dan wel klopt.
Toch ben ik daar niet van overtuigd, CT2 heeft een ander teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:47:
[...]

Duidelijk. Ik zie trouwens dat je een WP hebt. Heb ik ook en ik heb de 1 fase PV, 1 fase WP en de Zappi ECO/ECO+ 1-fase op dezelfde fase. Eigenlijk om dezelfde reden. Nadeel van Zappi ECO/ECP+ op die fase is dat de LB vaker ingrijpt vanwege de 5kW WP. Ga ik nog een keer veranderen.
Ja, dat heb ik op aparte fasen. L2 is met name de Zappi. De airco zit op L1. Dus in de zomer kan ik vol op L2 3,7kW laden en L1 het huis koelen op de zon voor als het salderen afgebouwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Hoe bedoel je ander teken?

Extra info:
Als ik kookplaat aanzet, gaat fase 1 net naar 1500kw op p1, in zappi gaat CT4 ineens naar -900…

[ Voor 20% gewijzigd door water_escape op 05-02-2022 20:15 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:49:
[...]

Dat klopt juist. Immers zonnepanelen leveren stroom. Dat CT1 en CT 3 in de avond - krijgen, betekent dat de micro-omvormers stroom gebruiken. Hier nu ook op CT2 van de zonnepanelen -9W. Dat is het standby verbruik van de APS micro-omvormers.

Je CT grids geven veel te hoge waarden. Probeer de fase rotatie eens aan te passen in je instellingen @water_escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Dat klopt juist. Immers zonnepanelen leveren stroom. Dat CT1 en CT 3 in de avond - krijgen, betekent dat de micro-omvormers stroom gebruiken. Hier nu ook op CT2 van de zonnepanelen -9W. Dat is het standby verbruik van de APS micro-omvormers.

Je CT grids geven veel te hoge waarden. Probeer de fase rotatie eens aan te passen in je instellingen @water_escape
Ok, dat wist ik niet can de stand-by :).
Hoe pas ik de rotatie aan van net?

Nog wat info:

Fase 1 en ct 4 zitten dicht bij elkaar qua waarde als hij dus niet veel stroom gebruikt.

Fase 2 en ct5 2w vs 150w… vreemd dus

Fase 3 en ct6 73w vs 370w.. ook vreemd dus

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@water_escape Dat lukt nu dus niet. Want L1 lijkt te kloppen. Je kan in de zappi alleen 123, 231, of 312 instellingen. Niet 2 en 3 omdraaien.Ik zou de CT van L2 en L3 omwisselen en kijken wat je dan meet. Ofwel door de CT te wisselen ofwel in de zappi de stekkertjes om te wisselen ofwel L2 en L3 boven de alamat om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:28:
@water_escape Dat lukt nu dus niet. Want L1 lijkt te kloppen. Je kan in de zappi alleen 123, 231, of 312 instellingen. Niet 2 en 3 omdraaien.Ik zou de CT van L2 en L3 omwisselen en kijken wat je dan meet. Ofwel door de CT te wisselen ofwel in de zappi de stekkertjes om te wisselen ofwel L2 en L3 boven de alamat om te draaien.
Ik weet niet of 1 goed is. Want als ik veel verbruik op 1 dan schiet hij naar de - .

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@water_escape dan wel de fase rotatie aanpassen en kijken wat hij gaat doen. Wel na de instelling even opnieuw starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Daar had ik niet aan gedacht. Ik heb geen CT klemmen op mijn omvormer. Bovendien schakelt hij naar sleep. Maar waarom -1W, 6W en -9W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:33:
@water_escape dan wel de fase rotatie aanpassen en kijken wat hij gaat doen. Wel na de instelling even opnieuw starten.
Sorry, maar waar pas ik de rotatie aan? In zappi ergens?
En herstart ook in zappi ergens?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Daar had ik niet aan gedacht. Ik heb geen CT klemmen op mijn omvormer. Bovendien schakelt hij naar sleep. Maar waarom -1W, 6W en -9W?
Idd, en het wisselt ook een beetje van - naar +

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:00:
[...]

Sorry, maar waar pas ik de rotatie aan? In zappi ergens?
En herstart ook in zappi ergens?
In Advanced > Supply grid > Device. Reboot weet ik eigenlijk niet of dat kan en nodig is.Overigens zijn de settings een soort work-around. Ik zou ze persoonlijk liever op default 1/2/3 hebben en dan alles correct 1, 2, 3 aangesloten. Maar om te debuggen is dit misschien een goed idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b__nn4MK_2v_9UdHcfphgZON3x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYKNWmQTa7WuykT9EAWvS2I6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 05-02-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:05:
[...]

In Advanced > Supply grid > Device. Reboot weet ik eigenlijk niet of dat kan en nodig is.Overigens zijn de settings een soort work-around. Ik zou ze persoonlijk liever op default 1/2/3 hebben en dan alles correct 1, 2, 3 aangesloten. Maar om te debuggen is dit misschien een goed idee.
[Afbeelding]
Default is niet per se 1/2/3. Soms zijn de huizen in de straten afgewisseld. Dus jouw buurman kan 2/3/1 zijn en een ander 3/1/2. Nadeel is dan dus dat op 1F stand hij ook automatisch op L1 gaat laden. Ik heb nu dus 2/3/1, terwijk in de meterkast 1/2/3 binnenkomt en daar merk je functioneel niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:41:
[...]

Default is niet per se 1/2/3. Soms zijn de huizen in de straten afgewisseld. Dus jouw buurman kan 2/3/1 zijn en een ander 3/1/2. Nadeel is dan dus dat op 1F stand hij ook automatisch op L1 gaat laden. Ik heb nu dus 2/3/1, terwijk in de meterkast 1/2/3 binnenkomt en daar merk je functioneel niks van.
De phase rotatie in de Zappi is alleen maar een mapping. Hij weet niet hoe het in je huis binnenkomt en dat is ook niet van belang. Als je willekeurig in de meterkast je fases nummert 1, 2, 3 en dat zo in de Zappi aansluit op klem 1, 2, 3 dan is de de fase rotatie 1, 2, 3. Lange discussie over gevoerd op het MyEnergi forum en bevestigd door MyEnergi.
En dat hij op Zappi klem 1 gaat laden is logisch omdat dat hardwired zo door de kabel loopt.
Maar wellicht zijn we het eens en praten we gewoon langs elkaar heen :)

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 05-02-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:44:
[...]

De phase rotatie in de Zappi is alleen maar een mapping. Hij weet niet hoe het in je huis binnenkomt en dat is ook niet van belang. Als je willekeurig in de meterkast je fases nummert 1, 2, 3 en dat zo in de Zappi aansluit op klem 1, 2, 3 dan is de de fase rotatie 1, 2, 3. Lange discussie over gevoerd op het MyEnergi forum en bevestigd door MyEnergi.
Maar dat geldt niet als je een Harvi hebt. Want als de L1, L2 en L3 niet overeen komen tussen de zappi en de harvi, dan krijg je foute metingen. Zelf gezien hier omdat de L1, L2 en L3 op de panelen wel zo gaan en op de zappi dus L2, L3 en L1 zijn.

Maar dan ga je er dus wel vanuit dat tussen de CT klem en de Zappi er niet alsnog een fase verwisseld is. En dat weten we hier niet.
En dat hij op Zappi klem 1 gaat laden is logisch omdat dat hardwired zo door de kabel loopt.
Maar wellicht zijn we het eens en praten we gewoon langs elkaar heen :)
Maar dat is dus niet altijd wenselijk. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Ophidian op 05-02-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:59:
[...]

Maar dat geldt niet als je een Harvi hebt. Want als de L1, L2 en L3 niet overeen komen tussen de zappi en de harvi, dan krijg je foute metingen. Zelf gezien hier omdat de L1, L2 en L3 op de panelen wel zo gaan en op de zappi dus L2, L3 en L1 zijn.

Maar dan ga je er dus wel vanuit dat tussen de CT klem en de Zappi er niet alsnog een fase verwisseld is. En dat weten we hier niet.

[...]

Maar dat is dus niet altijd wenselijk. ;)
Lijkt me logisch dat de Zappi en de Harvi overeen moeten komen. Ik zeg alleen dat het niet zo veel uitmaakt hoe je de fasen die binnenkomen nummert als je het maar consequent zo aansluit.

Zeker niet altijd wenselijk maar als ik het ga veranderen dan wissel ik in de Zappi ZOWEL de fasen op de fase klemmen in de Zappi als de CT klemmen in de Zappi. De phase rotation kan dan gewoon op 123 blijven staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
@DonJuape Klopt, maar als ik die meterkast zo vol zie, zou het mij niets verbazen als er toch iets verwisseld is ergens.

Ik heb het wisselen overwogen, maar vond dat echt teveel werk. Terwijl het feitelijk niks uitmaakt, want aan de kleuren kan ik meteen zien wat welke fase is. Voordeel als je het zelf consequent aansluit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Nu de oven aan. Deze zit op L3. In de app zie ik nu CT6 in de - schieten.
Als het straks even droog is bovenstaande even proberen in te stellen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:24:
@DonJuape Klopt, maar als ik die meterkast zo vol zie, zou het mij niets verbazen als er toch iets verwisseld is ergens.

Ik heb het wisselen overwogen, maar vond dat echt teveel werk. Terwijl het feitelijk niks uitmaakt, want aan de kleuren kan ik meteen zien wat welke fase is. Voordeel als je het zelf consequent aansluit :+
Dat is best wel een goed punt. Als ik een andere fase de fase 1 wil laten worden van de Zappi doe ik dat toch misschien ook wel zo. Aan de kleuren van de fase draden in de Zappi kun je dan zien wat wat is. Bij de CT-klemmen in de Zappi kun je dat niet zien en dus pas je dat aan met de phase rotation setting en laat je ze lekker 1, 2, 3 aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Volgens mij is de instelling niet de oplossing helaas :(.

stond op 123 en 321 geeft hetzelfde.

Indien ik het naar 231 zet krijg ik een uitroepteken van de zon -> huisje. En geeft nog steeds 0.8 aan ipv 0.2. En bij het aanzetten van een grootverbruiker schiet hij naar - .

Blijft te veel stroom meten over CT 4,5,6 (grid)

[ Voor 11% gewijzigd door water_escape op 06-02-2022 09:53 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@water_escape Wat gebeurt er als je die harvi er even uit knikkert? Dus verbinding er uit gooien. Blijf je dan gekke metingen houden?

Enig verschil tussen P1 en CT blijft. Hier scheelt het nu 60W bijv op L3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7YayGLszWHU59vM6gZigq_lpB8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l0f2RZcW4ZdIIwaUWVKAYZEL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ik gebruik sinds ruim 2 jaar een EVbox, enkele fase, 7.4 kW, thuisaansluiting is 36A, een kleine 8 kW.
Even wat achtergrond om het “probleem” te schetsen.
De EVbox is altijd gebruikt om de Kia eNiro te laden. Probleemloos, tot een jaar geleden. Toen stopte af en toe het laden. EVBox support heeft toen aangegeven dat de box eigenlijk niet op de volle 7.4 kW langdurig kon werken. Die conclusie ik nooit zo goed begrepen zullen we maar zeggen. Zeker niet omdat deze EVbox toen al meer dan een jaar probleemloos had gewerkt.
De monteur heeft de box toen op een wat lager laadvermogen ingesteld, 6,6 kW. Hij gaf aan dat dit een vaker voorkomend verschijnsel is bij die generatie laadstations van EVbox. Mogelijk herkent iemand van jullie dit?
In de praktijk is het nooit een probleem geweest tot enkele maanden geleden.
Bij de Kia gebruik ik de laadplanning door in te stellen op daluren, en van 2300 uur tot 0700 uur is in het algemeen voldoende om de accu weer geheel (of tot 80%) te laden. Ik gebruik nooit de optie om een vertrektijd in te stellen, wil alleen buiten de spits op het elektriciteitsnetwerk laden, en recent is door de hogere variabele tarieven daluren laden veel voordeliger geworden.

Sinds een maand of 4 rijden we ipv onze ICE nu naast de eNiro ook een Audi Etron 55.
De laadplanning werkt voor de Audi anders: een vertrektijd ingeven is de enige optie, dus dat doen we sinds enkele maanden ook.
Maar opvallend is dat de auto altijd een 10% meer tijd nodig heeft dan de zelf berekende planning. Ofwel de auto start te laat met laden om op de vertrektijd klaar te zijn. En dat ligt 100% zeker niet aan ingrijpen van de load balancer door andere verbruikers. ‘s Nachts is er zo weinig andere verbruik dat de 6.6 kW zonder meer continue beschikbaar is.
Inmiddels houd ik dus rekening met die fout in de berekening en stel de vertrektijd (ca. 1 uur) eerder in.
Mogelijk gebeurt bij de Kia planning hetzelfde, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, weet ook niet zo of het op dezelfde manier met vertrektijd plannen kan werken in de eNiro.

Toch intrigeert me dit “gedrag” van de lader/Audi combinatie.
Ik ben geen elektronicus, dus jullie expertise kan helpen het te begrijpen.
Ik vermoed dat de auto van de EVbox een signaal krijgt wat het laadvermogen van deze lader is en doet zijn berekening. Ik denk ook dat de Audi software probeert zo kort mogelijk voor de vertrektijd klaar te zijn (je kunt namelijk ook climate control aanzetten, en een wat warmere batterij na het laden is voor het verbruik goed, hoewel dat laatste effect bij 6-7 kW laadsnelheid voor een 700 kg zware accu nihil is denk ik).
Maar als het laden begint, op 6.6 ipv 7.4 kW volgt als snel het signaal dat het ingestelde laaddoel bij vertrektijd niet gehaald kan worden.
Kortom als het laden begonnen is ontdekt de Audi de ca. 10% lagere snelheid en meldt dat. Idem meldt de Audi app dat de laadsnelheid van de batterij 6.1 kW is, waarbij de EVbox 6.6 kW aanlevert. Dus hier valt netjes 10% laadverlies uit af te leiden.

Dus het zou ook nog kunnen dat de EVbox wel de juiste 6.6 kW laadvermogen doorgeeft voor de start, maar dat de Audi software in de planning geen rekening houdt met de laadverliezen.

Een heel verhaal, maar misschien kunnen jullie een conclusie trekken. En eigenlijk hoop ik natuurlijk dat dit op te lossen/in te stellen is, zodat de laadplanning wel betrouwbaar is.
Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:33:
Ik gebruik sinds ruim 2 jaar een EVbox, enkele fase, 7.4 kW, thuisaansluiting is 36A, een kleine 8 kW.
Even wat achtergrond om het “probleem” te schetsen.
De EVbox is altijd gebruikt om de Kia eNiro te laden. Probleemloos, tot een jaar geleden. Toen stopte af en toe het laden. EVBox support heeft toen aangegeven dat de box eigenlijk niet op de volle 7.4 kW langdurig kon werken. Die conclusie ik nooit zo goed begrepen zullen we maar zeggen. Zeker niet omdat deze EVbox toen al meer dan een jaar probleemloos had gewerkt.
De monteur heeft de box toen op een wat lager laadvermogen ingesteld, 6,6 kW. Hij gaf aan dat dit een vaker voorkomend verschijnsel is bij die generatie laadstations van EVbox. Mogelijk herkent iemand van jullie dit?
In de praktijk is het nooit een probleem geweest tot enkele maanden geleden.
Bij de Kia gebruik ik de laadplanning door in te stellen op daluren, en van 2300 uur tot 0700 uur is in het algemeen voldoende om de accu weer geheel (of tot 80%) te laden. Ik gebruik nooit de optie om een vertrektijd in te stellen, wil alleen buiten de spits op het elektriciteitsnetwerk laden, en recent is door de hogere variabele tarieven daluren laden veel voordeliger geworden.

Sinds een maand of 4 rijden we ipv onze ICE nu naast de eNiro ook een Audi Etron 55.
De laadplanning werkt voor de Audi anders: een vertrektijd ingeven is de enige optie, dus dat doen we sinds enkele maanden ook.
Maar opvallend is dat de auto altijd een 10% meer tijd nodig heeft dan de zelf berekende planning. Ofwel de auto start te laat met laden om op de vertrektijd klaar te zijn. En dat ligt 100% zeker niet aan ingrijpen van de load balancer door andere verbruikers. ‘s Nachts is er zo weinig andere verbruik dat de 6.6 kW zonder meer continue beschikbaar is.
Inmiddels houd ik dus rekening met die fout in de berekening en stel de vertrektijd (ca. 1 uur) eerder in.
Mogelijk gebeurt bij de Kia planning hetzelfde, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, weet ook niet zo of het op dezelfde manier met vertrektijd plannen kan werken in de eNiro.

Toch intrigeert me dit “gedrag” van de lader/Audi combinatie.
Ik ben geen elektronicus, dus jullie expertise kan helpen het te begrijpen.
Ik vermoed dat de auto van de EVbox een signaal krijgt wat het laadvermogen van deze lader is en doet zijn berekening. Ik denk ook dat de Audi software probeert zo kort mogelijk voor de vertrektijd klaar te zijn (je kunt namelijk ook climate control aanzetten, en een wat warmere batterij na het laden is voor het verbruik goed, hoewel dat laatste effect bij 6-7 kW laadsnelheid voor een 700 kg zware accu nihil is denk ik).
Maar als het laden begint, op 6.6 ipv 7.4 kW volgt als snel het signaal dat het ingestelde laaddoel bij vertrektijd niet gehaald kan worden.
Kortom als het laden begonnen is ontdekt de Audi de ca. 10% lagere snelheid en meldt dat. Idem meldt de Audi app dat de laadsnelheid van de batterij 6.1 kW is, waarbij de EVbox 6.6 kW aanlevert. Dus hier valt netjes 10% laadverlies uit af te leiden.

Dus het zou ook nog kunnen dat de EVbox wel de juiste 6.6 kW laadvermogen doorgeeft voor de start, maar dat de Audi software in de planning geen rekening houdt met de laadverliezen.

Een heel verhaal, maar misschien kunnen jullie een conclusie trekken. En eigenlijk hoop ik natuurlijk dat dit op te lossen/in te stellen is, zodat de laadplanning wel betrouwbaar is.
Dank alvast.
Ik denk dat het aan de berekeningssoftware van de Audi ligt. De gevestigde autofabrikanten zijn gewoon niet zo goed in software. De auto vraagt een bepaald vermogen, dan geeft de laadpaal door wat hij kan leveren. Als de auto dan naar een nog lagere laadtrap moet dan zou dat de input moeten zijn voor de berekening. Wat ik me ook nog kan voorstellen is dat de bereking geen rekening houdt met het inzakken van het laadvermogen bij het naderen van 100% SoC. Heb je ditzelfde effect als je maar tot 90% laat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
DonJuape schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:42:
[...]

Ik denk dat het aan de berekeningssoftware van de Audi ligt. De gevestigde autofabrikanten zijn gewoon niet zo goed in software. De auto vraagt een bepaald vermogen, dan geeft de laadpaal door wat hij kan leveren. Als de auto dan naar een nog lagere laadtrap moet dan zou dat de input moeten zijn voor de berekening. Wat ik me ook nog kan voorstellen is dat de bereking geen rekening houdt met het inzakken van het laadvermogen bij het naderen van 100% SoC. Heb je ditzelfde effect als je maar tot 90% laat laden?
@DonJuape dank je, het effect is hetzelfde voor laden tot 80, 90 100%. Dus de laadsnelheid het einde van de laadcyclus en het laaddoel hebben er geen effect op. Dat leidde mij ertoe de communicatie van de EVbox over zijn laadvermogen te verdenken.
Ik kan me niet voorstellen dat de Audi software geen rekening zou houden met laadverliezen.
Ik zal eens uitproberen of de KIA laadplanning dezelfde afwijking heeft, hoewel ik bij de KIA wel met 20% laadverliezen te maken heb. Geeft wellicht inzicht in of de Audi of de EVbox de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

EVfan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:10:
[...]

@DonJuape dank je, het effect is hetzelfde voor laden tot 80, 90 100%. Dus de laadsnelheid aan heinde van de laadcyclus en het laaddoel hebben er geen effect op. Dat leidde mij ertoe de communicatie van de EVbox over zijn laadvermogen te verdenken.
Ik kan me niet voorstellen dat de Audi software geen rekening zou houden met laadverliezen.
Ik zal eens uitproberen of de KIA laadplanning dezelfde afwijking heeft, hoewel ik bij de KIA wel met 20% laadverliezen te maken heb. Geeft wellicht inzicht in of de Audi of de EVbox de oorzaak is.
Ik kon me ook niet voorstellen dat VAG de ID.3 met beta software op de markt zou zetten....echter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Bij het aanleggen van de laadpaal wil ik ook een WCD buiten maken. Moet ik hiervoor een aparte stroomkabel laten leggen of kan die met dezelfde kabel?

Ik heb geen verstand van elektra, dus misschien een hele domme vraag maar zorgt wel voor een goede voorbereiding :)

De loze leiding heb ik al gelegd, de meterkast moet nog aangepast worden (groep o.i.d.?).
Morgen (maandag) komen ze het laadpunt installeren, de installateur komt dinsdag de meterkast aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Novadecasa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:14:
Bij het aanleggen van de laadpaal wil ik ook een WDC buiten maken. Moet ik hiervoor een aparte stroomkabel laten leggen of kan die met dezelfde kabel?

Ik heb geen verstand van elektra, dus misschien een hele domme vraag maar zorgt wel voor een goede voorbereiding :)

De loze leiding heb ik al gelegd, de meterkast moet nog aangepast worden (groep o.i.d.?).
Morgen (maandag) komen ze het laadpunt installeren, de installateur komt dinsdag de meterkast aanpassen.
Ik neem aan dat je WCD bedoelt?
Dat zou op dezelfde leiding kunnen, afhankelijk van de vraag of je daar wel of niet gelijktijdig veel stroom wilt afnemen. Als je dat wilt zou ik zeker aparte leiding doen, op aparte groep, en in het eerste geval kan het wel, maar betekent dit ook dat je met een lasdoos moet gaan werken die dan mogelijk een zwak punt wordt als je hoge stroom (32A?) naar je laadpaal wilt. Dus dat vraagt dan wel wat aandacht voor de kwaliteit van die verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
eltron schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Dat zou op dezelfde leiding kunnen, afhankelijk van de vraag of je daar wel of niet gelijktijdig veel stroom wilt afnemen. Als je dat wilt zou ik zeker aparte leiding doen, op aparte groep, en in het eerste geval kan het wel, maar betekent dit ook dat je met een lasdoos moet gaan werken die dan mogelijk een zwak punt wordt als je hoge stroom (32A?) naar je laadpaal wilt. Dus dat vraagt dan wel wat aandacht voor de kwaliteit van die verbinding.
WCD uiteraard. Autocorrect...

Wat voor kabel moet daar dan heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
eltron schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Als je laadpaal op 32a afgezekerd is kan het niet, wcd is max geschikt voor 16a en moet daar ook op afgezekerd worden.

Officieel moet je laadpaal op een aparte groep en mag het dus niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Novadecasa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:52:
[...]

WCD uiteraard. Autocorrect...

Wat voor kabel moet daar dan heen?
3x2,5 of 2x2,5-as als hij door de grond moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ophidian schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:59:
@water_escape Wat gebeurt er als je die harvi er even uit knikkert? Dus verbinding er uit gooien. Blijf je dan gekke metingen houden?

Enig verschil tussen P1 en CT blijft. Hier scheelt het nu 60W bijv op L3
[Afbeelding]
Die heb ik er nu uit gegooid , maar dat veranderd niks.

Even test gedaan met grootverbruiker en dan gaat hij weer in de min.

Water-Escape

Pagina: 1 ... 119 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen