Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 121 Laatste
Acties:
  • 849.546 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

sevalo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 07:18:
[...]

Aha! Goede hoop dat het snel gefixt wordt.
Ik had inderdaad gewoon de firmware geupdate. Ze hadden die wel even mogen blokkeren dan tot de fix er is..
Voor dit issue heb ik een melding gemaakt op de feedback page van Easee, zie https://feedback.easee.co...orking-for-eu-p1-versions Wellicht dat een aantal +1's gaan helpen, ik zit met hetzelfde issue :/

dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:13

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraagje aan de thuisladers.

Ik heb sinds een paar dagen een thuislader en heb er al een paar keer gebruik van gemaakt. Nu wordt al het geladen kWh's zakelijk verrekend en krijg ik 1 x per maand het de gemaakte kosten terug .

De vraag is hoe doen andere dit met het voorschot aan de energiemaatschappij. Hebben jullie het voorschot verhoogd? Indien ja met hoeveel ongeveer?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

backupdevice schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:50:

Ik heb sinds een paar dagen een thuislader en heb er al een paar keer gebruik van gemaakt. Nu wordt al het geladen kWh's zakelijk verrekend en krijg ik 1 x per maand het de gemaakte kosten terug .

De vraag is hoe doen andere dit met het voorschot aan de energiemaatschappij. Hebben jullie het voorschot verhoogd? Indien ja met hoeveel ongeveer?
Dat is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je laadt en wat je tarief is. Voorlopig heb ik mijn voorschot niet verhoogd omdat ik nog tot juli een jaarcontract heb met schappelijke tarieven en de overheid de kWh prijs met 8,1ct heeft verlaagd.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:34

Ik wel. Beetje gokken wat je denkt te verbruiken. Zeg 20kWh/100km. Dus bij 1500km per maand is het dan 300kWh. Maal je tarief en dat plussen. Of je kijkt even een maand of twee aan wat je terug krijgt en plust dat. Beetje afhankelijk ook van of je het een probleem vindt om bij te betalen aan het eind van het jaar of niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:18

Sowieso moet je tegenwoordig opletten dat je voorschot niet te hoog is!

Als de energieleverancier failliet gaat, moet je een eventueel positief saldo bij de curator zien te halen. :'(

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:13

backupdevice

No Risk , Full Push

Pim57 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Als de energieleverancier failliet gaat, moet je een eventueel positief saldo bij de curator zien te halen. :'(
Ja idd. Maar ik zit qua tarieven tot oktober goed. Heb alles aan laten passen naar een 3700kWh extra tot October. Maar eens kijken hoe dat gaat verhouden.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:35
Ik heb een vraag. Ik heb een vw id3 in bestelling en wil een laadbox kopen. Ik heb deze box op het oog: EVHub laadpaal type 2 - 7.4kW en 22kW (32A) De id3 kan 3 fasen 11 kW laden. Ik wil 1 fase 3,7 kW laden. Er zijn van EVHub ook laadboxen te koop van 3,7 kW, maar daar moet een aardlekschakelaar met B karakteresiek in de meterkast komen. Daar heb ik geen plaats voor in de meterkast. Vooral als die heel breed zijn. Als 1 module alemat zou het wel kunnen.
Mijn vraag is nu hoe mijn auto daar mee omgaat. Gaat de auto dit zelf aanpassen en laden op 3,7 kW of gaat dat niet.
Ideeën voor een ander box zijn ook welkom.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gerardus1956 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:02:
Ik heb een vraag. Ik heb een vw id3 in bestelling en wil een laadbox kopen. Ik heb deze box op het oog: EVHub laadpaal type 2 - 7.4kW en 22kW (32A) De id3 kan 3 fasen 11 kW laden. Ik wil 1 fase 3,7 kW laden. Er zijn van EVHub ook laadboxen te koop van 3,7 kW, maar daar moet een aardlekschakelaar met B karakteresiek in de meterkast komen. Daar heb ik geen plaats voor in de meterkast. Vooral als die heel breed zijn. Als 1 module alemat zou het wel kunnen.
Mijn vraag is nu hoe mijn auto daar mee omgaat. Gaat de auto dit zelf aanpassen en laden op 3,7 kW of gaat dat niet.
Je bedoelt een Type B aardlekschakelaar (=DC lekstroom beveiliging) geen B karakteristiek.
De meeste laadpalen kun je zo instellen dat ze op 1 fase moeten laden. Afhankelijk van de zekeringsautomaat of aardlekautomaat voor je laadpaal moet je dan in de laadpaal ook de stroom beperken. 16A=3,7kW, 25A=5,8kW. De auto vraagt wat hij maximaal kan laden (tenzij je de stroom beperkt in de auto) en de laadpaal beperkt dit tot wat jij hebt ingesteld of vanwege loadbalancing etc.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
DonJuape schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Je bedoelt een Type B aardlekschakelaar (=DC lekstroom beveiliging) geen B karakteristiek.
De meeste laadpalen kun je zo instellen dat ze op 1 fase moeten laden. Afhankelijk van de zekeringsautomaat of aardlekautomaat voor je laadpaal moet je dan in de laadpaal ook de stroom beperken. 16A=3,7kW, 25A=5,8kW. De auto vraagt wat hij maximaal kan laden (tenzij je de stroom beperkt in de auto) en de laadpaal beperkt dit tot wat jij hebt ingesteld of vanwege loadbalancing etc.
De type B met DC lekstroombeveiliging bedoel ik. Die is bij deze laadpaal niet nodig. Ik wil in de meterkast een 20 A zekering zetten. De laadpaal moet op 1 fase kunnen. Ik zie niet veel informatie (zal nog verder zoeken) of dat in de laadpaal is te beperken. Zo nee zorgt de auto daarvoor. En zoals jij zegt kan ik het in de auto ook instellen. Bedankt voor je bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Pim57 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Exact,

Ik zou de verrekening gewoon reserveren of op aparte spaarrekening zetten. Zodra je de nota krijgt kan je die betalen. Scheelt je det risico van een hoog voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Gerardus1956 Je moet heel specifiek weten welk model je op het oog hebt. Bij de veel fabrikanten is het zo dat het bij nieuwe modellen niet nodig is, maar bij oude wel. Natuurlijk zijn er ook nog fabrikanten waarbij je die altijd moet hebben.

Op evhub.nl kan ik wel de specificaties van een laadpaal opvragen maar er staat nergens dat hun laadpaal al over DC protectie beschikt. Mijn advies is dan ook om er niet vanuit te gaan dat het er wel op zit. Het is immers een voordeel als het er wel op zit, omdat mensen het dan niet los hoeven aan te schaffen.

Er staat wel dat je de maximale laadsnelheid in kan stellen op de laadpaal, alleen niet hoe dat dan precies moet.

Ik zou een 3 fasen laadpaal kopen, trouwens. Die kan je altijd aansluiten op maar 1 fase (je sluit dan gewoon 2 draden niet aan op je groep). Maar als je een 1 fase laadpaal hebt dan kan je die vaak niet aansluiten op 3 fasen als je dat later toch mocht willen.

Is er in je meterkast ook geen plek om een extra uitbreidingskast op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-09 16:16

Amiet01

Master_A

Zojuist een offerte ontvangen van Coolblue voor een laadpaal. Ze raden Alfen aan, maar er is één of ander abonnement aan gekoppeld nog met eigen software van Coolblue ook? Snap niet waarom ik niet gewoon de normale af-fabriek software zou moeten krijgen?

Ik wil graag icm zonnepanelen en hopelijk straks als ik mijn EV6 heb, dat ik ook V2L/V2G kan gebruiken. Wat zouden jullie hier aanraden? Coolblue zegt dat er een software update uitkomt voor de Alfen en de EVBox, maar dat dit vanuit hun is. Zouden jullie eerder een Zappi v2 aanraden? Enige tips voor andere installateurs?

Master_A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 11:01

Ik heb het voorschot wel verhoogd op basis van verwacht extra verbruik.
(maar in mijn geval speelt ook de overweging dat ik daardoor weer ietsje minder rente aan de bank hoef te betalen over mijn saldo en ietsje minder belasting in box3 ;) ).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Amiet01 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:25:
Zojuist een offerte ontvangen van Coolblue voor een laadpaal. Ze raden Alfen aan, maar er is één of ander abonnement aan gekoppeld nog met eigen software van Coolblue ook? Snap niet waarom ik niet gewoon de normale af-fabriek software zou moeten krijgen?

Ik wil graag icm zonnepanelen en hopelijk straks als ik mijn EV6 heb, dat ik ook V2L/V2G kan gebruiken. Wat zouden jullie hier aanraden? Coolblue zegt dat er een software update uitkomt voor de Alfen en de EVBox, maar dat dit vanuit hun is. Zouden jullie eerder een Zappi v2 aanraden? Enige tips voor andere installateurs?
Je krijgt waarschijnlijk op de laadpaal ook gewoon de normale Alfen software, ik vermoed dat ze een offerte gemaakt hebben inclusief hun eigen backend waar je dan inderdaad maandelijks voor betaald.

Waarschijnlijk heb je aangegeven automatisch de laadkosten te willen verrekenen met je werkgever? Daar is namelijk een backend abonnement voor nodig, dat geldt voor alle aanbieders. Zonder backend abonnement kun je niet automatisch verrekenen middels je laadpas en zul je dus handmatig zelf de stroom moeten declareren.

Als het een laadpaal is voor een privé auto speelt dat natuurlijk niet. Dan is de meest simpele laadpaal en een lokale elektricien om hem aan te sluiten voldoende. Dan heb je ook geen abbo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Amiet01 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:25:

V2G gaat niet werken met die Alfen paal afaik. Er zijn amper palen voor V2G en als die er al zijn dan financieel niet interessant. V2L heeft verder niets met een laadpaal te maken. Wellicht staat er een backend abonnement op de offerte van Coolblue? Als je verder geen automatische verrekening wilt gaan doen dan is een Zappi wellicht handiger. Ook omdat die op dit moment slim kan laden met zonnepanelen. Alfen (nog?) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:23
Gerardus1956 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:02:
De evhub 22kw heeft ook geen DC lekstroom detectie ingebouwd. Alleen de slimme evhub met loadbalancing heeft dat.

Je kan hem in vermogen instellen met dipswitches in het laadstation.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-09 16:16

Amiet01

Master_A

Inspired schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:30:
[...]

V2G gaat niet werken met die Alfen paal afaik. Er zijn amper palen voor V2G en als die er al zijn dan financieel niet interessant. V2L heeft verder niets met een laadpaal te maken. Wellicht staat er een backend abonnement op de offerte van Coolblue? Als je verder geen automatische verrekening wilt gaan doen dan is een Zappi wellicht handiger. Ook omdat die op dit moment slim kan laden met zonnepanelen. Alfen (nog?) niet.
Klopt, er zit een backend abbo op offerte. Ik snap alleen de toegevoegde waarde ervan niet. Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik eventuele zonne-energie die ik overdag heb opgewekt, in de avond gedeeltelijk kan gebruiken voor verbruiksapparatuur in de woning.

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Inderdaad, al zou het natuurlijk best kunnen dat sommige laadpalen straks met een software update alsnog V2G gaan ondersteunen. Maar daar nu al een paal op uitzoeken is inderdaad gewoon niet handig, die techniek heeft namelijk nog nauwelijks een toepassing in Nederland tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Amiet01 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Klopt, er zit een backend abbo op offerte. Ik snap alleen de toegevoegde waarde ervan niet. Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik eventuele zonne-energie die ik overdag heb opgewekt, in de avond gedeeltelijk kan gebruiken voor verbruiksapparatuur in de woning.
Dat lukt je voorlopig sowieso niet, de ID.3 doet ook nog geen V2G Sorry twee vragen door elkaar gehaald, een EV6 kan dan wel inderdaad..

Maar je wilt dus geen automatische verrekening met je werkgever? Dan is een backend abbo op de offerte inderdaad vreemd en volstrekt overbodig.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 31-01-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
JeroenE schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:40:
@Gerardus1956 Je moet heel specifiek weten welk model je op het oog hebt. Bij de veel fabrikanten is het zo dat het bij nieuwe modellen niet nodig is, maar bij oude wel. Natuurlijk zijn er ook nog fabrikanten waarbij je die altijd moet hebben.

Op evhub.nl kan ik wel de specificaties van een laadpaal opvragen maar er staat nergens dat hun laadpaal al over DC protectie beschikt. Mijn advies is dan ook om er niet vanuit te gaan dat het er wel op zit. Het is immers een voordeel als het er wel op zit, omdat mensen het dan niet los hoeven aan te schaffen.

Er staat wel dat je de maximale laadsnelheid in kan stellen op de laadpaal, alleen niet hoe dat dan precies moet.

Ik zou een 3 fasen laadpaal kopen, trouwens. Die kan je altijd aansluiten op maar 1 fase (je sluit dan gewoon 2 draden niet aan op je groep). Maar als je een 1 fase laadpaal hebt dan kan je die vaak niet aansluiten op 3 fasen als je dat later toch mocht willen.

Is er in je meterkast ook geen plek om een extra uitbreidingskast op te hangen?
Ik was van plan om het te kopen bij laadpaal24.nl Dat heeft iets te maken met elektramat.nl Daar zie ik de laadpaal die gewoon 3 fasen is en de DC protectie heeft. Mijn vraag is vooral of dat de laadpaal in te stellen is op 1 x 3.7 kW en/of dat mijn auto dat gewoon kan doen.

In de meterkast is wel plek voor een uitbreidingkast. Als het niet anders kan wil dat.

Ik wil 1 fase laden, omdat ik zonnepanelen heb en de auto staat altijd thuis. Ook geen zappie oid. Ik wil gewoon zelf installeren en zo simpel mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Ik was van plan om het te kopen bij laadpaal24.nl Dat heeft iets te maken met elektramat.nl Daar zie ik de laadpaal die gewoon 3 fasen is en de DC protectie heeft. Mijn vraag is vooral of dat de laadpaal in te stellen is op 1 x 3.7 kW en/of dat mijn auto dat gewoon kan doen.

In de meterkast is wel plek voor een uitbreidingkast. Als het niet anders kan wil dat.

Ik wil 1 fase laden, omdat ik zonnepanelen heb en de auto staat altijd thuis. Ook geen zappie oid. Ik wil gewoon zelf installeren en zo simpel mogelijk.
Op 1 fase stroom leveren met zonnepanelen en 3 fase laden kan gewoon. Dat wordt intern in de electra meter verrekend. Je hoeft dus niet persee te laden vanaf de fase met zonnepanelen.

Kwa simpele laadpaal heb ik vorige week een Heidelberg wallbox geïnstalleerd. Geen abbo, geen data, geen load balancing. Wel een laad beperking in de kast per 2A in te stellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Erwin_83 op 31-01-2022 19:16 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Makrolon schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:33:
[...]

De evhub 22kw heeft ook geen DC lekstroom detectie ingebouwd. Alleen de slimme evhub met loadbalancing heeft dat.

Op laadpaal 24.nl staat dat de DC lekstroom wel ingebouwd is. Tenminste op de 22 kW. Ik heb eigenlijk genoeg aan de 11 kW maar die heeft het niet. De speciale aardlek is erg duur en die zal dan in een aparte meterkast moeten.
Mooi dat er dipswitches inzitten. Dan is die vraag ook beantwoord.

Ik twijfel ook aan de evhub, omdat ik ergens anders staat dat de DC stroom detectie er niet in zit.
Kwestie van vragen dus bij de leverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door Gerardus1956 op 31-01-2022 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Gerardus1956 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Op laadpaal 24.nl staat dat de DC lekstroom wel ingebouwd is. Tenminste op de 22 kW. Ik heb eigenlijk genoeg aan de 11 kW maar die heeft het niet. De speciale aardlek is erg duur en die zal dan in een aparte meterkast moeten.
Mooi dat er dipswitches inzitten. Dan is die vraag ook beantwoord.

Ik twijfel ook aan de evhub, omdat ik ergens anders staat dat de DC stroom detectie er niet in zit.
Kwestie van vragen dus bij de leverancier.
Hoor net dat t een nieuw model is, zit er dus wel in. 16 of 32 ampère in te stellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Erwin_83 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:12:
[...]

Op 1 fase stroom leveren met zonnepanelen en 3 fase laden kan gewoon. Dat wordt intern in de electra meter verrekend. Je hoeft dus niet persee te laden vanaf de fase met zonnepanelen.

Kwa simpele laadpaal heb ik vorige week een Heidelberg wallbox geïnstalleerd. Geen abbo, geen data, geen load balancing. Wel een laad beperking in de kast per 2A in te stellen.
Dat verrekenen is mij bekend, maar daar gaat het mij niet om. Ik heb een 1 fase 35 A aansluiting en ik vind het niet nodig om en naar 3x 25 A te gaan. De meterkast is daar wel geschikt voor. We hebben alle tijd om die accu vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Makrolon schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:19:
[...]

Hoor net dat t een nieuw model is, zit er dus wel in. 16 of 32 ampère in te stellen.
Dan weet ik voorlopig genoeg. Bedankt allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 20:29
mph_rbi schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Voor dit issue heb ik een melding gemaakt op de feedback page van Easee, zie https://feedback.easee.co...orking-for-eu-p1-versions Wellicht dat een aantal +1's gaan helpen, ik zit met hetzelfde issue :/
Ik heb een upvote gedaan en opmerking bij gezet. Ergens goed dat het ‘identified’ is.. I guess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Amiet01 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Dit ga je de komende tijd nog niet bereiken. Het enige dat je kunt doen (met een Zappi bv) is de auto laten laden wanneer er eigen opwek over is. Dus, sturen op eigen opwek. De Alfen kan dit zelfstandig (nog) niet. Palen voor thuis die V2G ondersteunen zijn er niet, of te krijgen voor 10k+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ik222 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Inderdaad, al zou het natuurlijk best kunnen dat sommige laadpalen straks met een software update alsnog V2G gaan ondersteunen. Maar daar nu al een paal op uitzoeken is inderdaad gewoon niet handig, die techniek heeft namelijk nog nauwelijks een toepassing in Nederland tot op heden.
Lijkt mij heel sterk. Voor V2G heb je extra componenten nodig. Geen enkel paal die je nu koopt voor <1500 EUR gaat ooit zelfstandig V2G kunnen doen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Lijkt mij heel sterk. Voor V2G heb je extra componenten nodig. Geen enkel paal die je nu koopt voor <1500 EUR gaat ooit zelfstandig V2G kunnen doen volgens mij.
Waarom niet? Uiteindelijk is een laadpaal niet meer dan een AC relais, dat is niet gevoelig voor richting. Als de communicatiemodule het relais inschakelt wordt simpelweg de AC module van je EV verbonden met je huisinstallatie. Dus de laadpaal heeft enkel een software update nodig die het relais ook inschakelt als de auto stroom wil gaan leveren middel het V2G protocol.

Aan de kant van de auto is het uiteraard een wat ander verhaal, daar moet de boordlader voor V2G het proces kunnen omdraaien en DC kunnen omzetten naar AC. Maar ook daar geeft bijvoorbeeld VAG al aan dat V2G met een software update beschikbaar komt, dus blijkbaar hebben hun auto’s al geschikte hardware daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ik222 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Waarom niet? Uiteindelijk is een laadpaal niet meer dan een AC relais, dat is niet gevoelig voor richting. Als de communicatiemodule het relais inschakelt wordt simpelweg de AC module van je EV verbonden met je huisinstallatie. Dus de laadpaal heeft enkel een software update nodig die het relais ook inschakelt als de auto stroom wil gaan leveren middel het V2G protocol.

Aan de kant van de auto is het uiteraard een wat ander verhaal, daar moet de boordlader voor V2G het proces kunnen omdraaien en DC kunnen omzetten naar AC. Maar ook daar geeft bijvoorbeeld VAG al aan dat V2G met een software update beschikbaar komt, dus blijkbaar hebben hun auto’s al geschikte hardware daarvoor.
Je kunt niet zomaar at random een AC stroom op het net zetten. Er zal een vorm van afstemming moeten zijn met het net. Daar zijn zeker extra componenten voor nodig. Er is overigens ook nog helemaal geen standaard voor V2G bij Type 2. Dus een Alfen weet ook nog niet eens hoe het zou moeten werken, en welke extra componenten erin moeten. Steeds meer auto's krijgen ondersteuning voor V2G, dat klopt. Volgens mij zet VAG ook nog eens in op offboard V2G. Dan heb je sowieso een andere paal nodig want dan komt er alleen DC uit de auto. Vandaar ook dat ze een paal verkopen; https://electrek.co/2020/...tation-electric-vehicles/

De EV6 en Ioniq 5 hebben wel onboard V2G dacht ik. Dat maakt het wellicht iets makkelijker. Maar nog steeds niet zo makkelijk dat je ff met een standaard paal of granny kan terug gaan leveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als je het offboard wil doen heb je gelijk uiteraard, dan heb je extern een DC naar AC omvormer nodig wat heel wat anders is.

Maar bij onboard V2G zitten alle extra componenten in de auto en verbind de laadpaal alleen de auto met je huisinstallatie zodra dat nodig is. Afgezien van de benodigde communicatie (wat dus puur software in de EVSE is) heb je dan geen aanpassingen in de laadpaal nodig. Vergelijk het met een omvormer voor zonnepanelen, die hangt ook gewoon direct in de huisinstallatie. Neemt niet weg dat fabrikanten dan nog steeds bereid moeten zijn om oude laadpalen van een software update te voorzien, maar het kan bij deze oplossing dan wel zonder hardware aanpassingen in de paal.

[ Voor 15% gewijzigd door ik222 op 31-01-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Die omvormer voor zonnepanelen gaat toch echt uit als er iets mis is op het net. V2G zal toch ook zo'n ingebouwde bescherming moeten hebben? Kan me best indenken dat niet zomaar elke laadpaal dit met een software update mogelijk zal maken.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Sircuri schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:48:
Die omvormer voor zonnepanelen gaat toch echt uit als er iets mis is op het net. V2G zal toch ook zo'n ingebouwde bescherming moeten hebben? Kan me best indenken dat niet zomaar elke laadpaal dit met een software update mogelijk zal maken.
Of de auto stopt met stroom terugleveren natuurlijk als de netspanning wegvalt zoals een omvormer, hangt allemaal af van wat uiteindelijk de exacte implementatie wordt.

Maar goed we dwalen af, feit is in elk geval dat nu een laadpaal uitzoeken op V2G gewoon nog niet verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:26
Heeft iemand een goede oplossing voor het handvat dat bij de Zappi erg ver uitsteekt en de kabel die daardoor uiteraardnog verder van de muur afkomt vanwege de stijfheid.

Los laten hangen is geen optie vind ik, want dan krijg je vuil etc mogelijk in de connector.

Je hebt wel van die extra bevestigingspunten met een lichte hoek naar beneden, net als bij de Zappi zelf maar dat maakt niet heel veel uit heb ik het idee.

Eigenlijk zou je iets moeten hebben dat zowel naar onderen gericht is in een lichte hoek als ook opzij met 45 graden ofzo.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:04
jolandacb schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:26:
[quote]jolandacb schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Ik heb even een duidelijkere foto gemaakt van de CT klemmen, want er zit dus al wel een klem om de bruine draad, maar ik vermoed op de verkeerde plek.
Willen njullie eens kijken?
Moet die klem dan andersom op de bruine draad die onderaan uit L komt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou je er niet zolangzamerhand eens een expert bij halen?
Een beetje electricien fixt het in een uurtje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:11
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:18:
Heeft iemand een goede oplossing voor het handvat dat bij de Zappi erg ver uitsteekt en de kabel die daardoor uiteraardnog verder van de muur afkomt vanwege de stijfheid.

Los laten hangen is geen optie vind ik, want dan krijg je vuil etc mogelijk in de connector.

Je hebt wel van die extra bevestigingspunten met een lichte hoek naar beneden, net als bij de Zappi zelf maar dat maakt niet heel veel uit heb ik het idee.

Eigenlijk zou je iets moeten hebben dat zowel naar onderen gericht is in een lichte hoek als ook opzij met 45 graden ofzo.
Dus zo dicht mogelijk tegen de wand? Zoiets bijvoorbeeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsGT9-GVsSS0_MqC17-wYsyi9As=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YLsFbIyIA6xgTTM7RKPrkdcg.jpg?f=user_large
https://www.thingiverse.com/thing:1425959

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gerardus1956 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Ik zou dan ook overwegen om gewoon een gebruikte Newmotion paal op marktplaats te kopen. Die 1 fase laders kosten rond de 150-200 euro. Installatie is redelijk eenvoudig. Mocht je de stroom willen verrekenen is een abo nodig, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Kodess schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:52:
[...]

[Afbeelding]
Dat inderdaad, thanks... eens kijken wat me dat kost om te laten printen, zal wel duur grapje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:21
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:04:
[...]

Dat inderdaad, thanks... eens kijken wat me dat kost om te laten printen, zal wel duur grapje zijn.
Bij treatstock.com kan je heel snel een quote opvragen. Gebruik wel ABS hiervoor (omdat het buiten hangt). Ik kom dan op rond de 50 dollar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:04:
[...]

thehog schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:19:
[...]

Bij treatstock.com kan je heel snel een quote opvragen. Gebruik wel ABS hiervoor (omdat het buiten hangt). Ik kom dan op rond de 50 dollar.
Ik zou persoonlijk voor PETG gaan, kan beter tegen de zon. Heb ik hier een zwarte rol van liggen.
Materiaal kosten zitten onder de 20 euro. Ik zou dus als ik jou was niet via treatstock doen :9

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
[...]

[Afbeelding]
Als ik het goed heb werkt die door het handvat in de bovenste houder te steken en dan de kabel in de onderste houder te laten zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Phusebox schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Als ik het goed heb werkt die door het handvat in de bovenste houder te steken en dan de kabel in de onderste houder te laten zakken?
Ja volgens mij wel. Ik zie wel dat mensen andere onderkantjes hebben gemaakt voor specifieke kabels (bv van hyundai/kia).

Zelf heb ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_lzsZcqxHM0hDyTgrkO6nv_sNM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b5hxqAB7Ehb5BCTUJR8gWbva.jpg?f=user_large
Alleen is dat gat voor de plug dus voor de verkeerde kant (voor chinese standaarden). Dus die moet ik opnieuw 3d printen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Sethro schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Ik zou dan ook overwegen om gewoon een gebruikte Newmotion paal op marktplaats te kopen. Die 1 fase laders kosten rond de 150-200 euro. Installatie is redelijk eenvoudig. Mocht je de stroom willen verrekenen is een abo nodig, anders niet.
In principe een goed idee. Er staat ook een newmotion lolo smart op marktplaats binnen redelijke afstand. Maar dan lees ik het geen DC foutstroombeveiliging heeft. Ik heb geen idee of dat echt nodig is, maar waarom wordt dat wel geadviseerd.
Dus ga daar niet op in. Al was het alleen maar dat ik zoveel als mogelijk op de toekomst voorbereid wil zijn. Dus 3 fasen lader, 5 aderige kabel naar de laadpaal etc. Zodat ik (of de volgende bewoner) wel sneller kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:10
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY4iJHC8eGtVm6Ml-Azthsm6uuw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3Sd0a9MZ9g3FbZmtVzvinytT.png?f=user_small
https://www.thingiverse.com/thing:2823471
Deze ziet er ook wel interessant uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Ik dacht handig ik heb die insert die erbij zit nodig voor mijn haak. Maar ook al zegt de maker dat het voor type 2 is, is het vrij duidelijk een type 1 plug en past een type 2 niet.

Deze is misschien wel ook goed voor @Phusebox :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOEGSQnYZKnG6hW2lYIAL9ozNag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SIQGCx4ghAYrxhyzbkdRulRX.jpg?f=user_large
https://www.thingiverse.com/thing:2534662

[ Voor 21% gewijzigd door Kodess op 01-02-2022 13:17 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

sevalo schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Ik heb een upvote gedaan en opmerking bij gezet. Ergens goed dat het ‘identified’ is.. I guess
Ik heb sinds afgelopen Donderdag ook al een lijntje lopen bij Easee support, dus ik hou een vinger aan de pols.
In de Easee BeNeLux Facebook groep heeft iemand firmware update v103 ontvangen die het probleem voor hem fixte. Ik zie deze nog niet klaar staan bij mijn Equalizer.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mph_rbi
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

mph_rbi schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Ze zijn wel lekker rap bij Easee. Vandaag is versie 103 gepusht naar m’n equalizer die het probleem opgelost heeft. Snelle opvolging en oplossing. Aanradertje

dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-10 21:37
[...]

[Afbeelding]
Dit is wel mooi,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sevalo
mph_rbi schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Ze zijn wel lekker rap bij Easee. Vandaag is versie 103 gepusht naar m’n equalizer die het probleem opgelost heeft. Snelle opvolging en oplossing. Aanradertje
Ja, mooi. Ik wacht nog op de nieuwe versie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

@mph_rbi @sevalo Ook bij mij is V103 gepushed naar de Equalizer die de problemen oplost. Ik ben idd onder de indruk van de snelheid waarmee Easee dit gefixed heeft. Binnen 1 week een patch uitbrengen voor een firmware bug is erg netjes, daar kunnen veel leveranciers een voorbeeld aan nemen ;)

Neemt niet weg dat de initial setup erg rommelig was en nog wat bijgeschaafd mag worden, maar daar zijn ze mee bezig. Ik zag dat de loakle WiFi interface gaat verdwijnen, dan hou je nog 'maar' 3 interfaces over; de Easee App, Installer App en Easee.cloud webinterface.

Al met al ben ik nu gematigd positief over Easee. We gaan zien hoe hij zich houdt tijdens het gebruik :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Freekers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:52:
@mph_rbi @sevalo Ook bij mij is V103 gepushed naar de Equalizer die de problemen oplost. Ik ben idd onder de indruk van de snelheid waarmee Easee dit gefixed heeft. Binnen 1 week een patch uitbrengen voor een firmware bug is erg netjes, daar kunnen veel leveranciers een voorbeeld aan nemen ;)

Neemt niet weg dat de initial setup erg rommelig was en nog wat bijgeschaafd mag worden, maar daar zijn ze mee bezig. Ik zag dat de loakle WiFi interface gaat verdwijnen, dan hou je nog 'maar' 3 interfaces over; de Easee App, Installer App en Easee.cloud webinterface.

Al met al ben ik nu gematigd positief over Easee. We gaan zien hoe hij zich houdt tijdens het gebruik :)
Tja. Was gewoon een domme fout van ze toch? Vind een week nog lang voor zo’n booboo. Misschien eens met iets als testen beginnen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sevalo
Inspired schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 23:05:
[...]

Tja. Was gewoon een domme fout van ze toch? Vind een week nog lang voor zo’n booboo. Misschien eens met iets als testen beginnen. :)
Was nog beter geweest had je kunnen downgraden.. of zelfs communicatie hier rond op hun site (known issues). Zonder dit forum had ik het wellicht niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Freekers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:52:

Bedankt voor je updates. Ik krijg de equalizer vandaag binnen en ben er gerust op dat het gaat werken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
eltron schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Bij mij hangt de Zappi aan de goede kant en kabel niet in loop-/fietspad. Maar als dat wel zo zou zijn voorzie ik geen probleem mits je de kabel maar strak over de grond legt, eventueel met behulp van een hulpmiddel zoals @DonJuape of kabelmat maar zonder lukt het denk ik ook wel.
In veel gevallen zal het laden 's nachts gebeuren en valt het aantal loop- bewegingen wel mee, maar wel opletten dat het voldoende zichtbaar is. Als je juist overdag (zonnestroom) wilt laden ligt dat weer anders, maar zal de zichtbaarheid geen probleem zijn.
Het is wel de bedoeling om zoveel mogelijk op zonnestroom te laden, dus de kabel zal overdag regelmatig aangesloten zijn. De carport is overigens verlicht en bij beweging gaan er nog wat extra lampen aan. Echter, zie hieronder.
DonJuape schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:49:
[...]

Volgens mij is de Easee met Easee Equalizer ook een optie (maar die kan niet op 1 fase overschot laden).
Ik heb een Zappi en voor het probleem dat jij beschrijft heb ik een kabeldrempel. Ligt onder de Zappi tegen de muur als ik hem niet gebruik.
[Afbeelding]
Heb overlegd, dit gaat hem niet worden. Dus we gaan de lader toch op de paal hangen aan de overzijde. Als het grondwater weer uit de kruipruimte is dan gaan we de kabels leggen en gaten boren. Uiteindelijk moeten de kabels via de paal omhoog, hiervoor wil ik geen grijze PVC buis gebruiken omdat deze lelijk verkleurt. Heeft er iemand ervaring met zwarte PVC buis? En past deze bij de zwarte kleur van de Zappi V2?

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krusha03
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07 15:30
djlagendijk schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:29:
[...]

Bedankt voor de tip van Powerdale, die kende ik nog niet! Ziet er heel mooi vormgegeven uit. En ook netjes in prijs overigens. Ook mooi: de bedrading voor de ct-klemmen.
Maar ook bij deze blijft het de vraag of je vanuit je luie stoel instellingen kunt wijzigen, ik denk het niet, want het werkt met Bluetooth, waarvan ik denk dat dat nog meer hinder heeft van moderne isolatiematerialen dan WiFi.

Nadeel van Wallbox copper is dat die een socket heeft en geen vaste kabel. Maar wel een mooi ding.

Ik krijg de indruk dat eigenlijk alle palen draadloos met je telefoon verbinden. En dat dat dus gewoon lastig wordt met moderne woningen. Vraag is natuurlijk ook of je na een beginperiode van spelen en ontdekken uiteindelijk toch weinig met de remote doet als het eenmaal ingesteld staat.
Voor de powerdale nexxtender ik was verteld dat het online verbinding gaat via WiFi / ethernetkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Had de Easee uitgezocht als laadpaal icm een onkostenvergoeding voor de stroomkosten.
Nu heeft mijn werkgever aangegeven dat ze een automatische verrekening willen ic.m. de laadpas van Movemove.

Nu zie ik dat de Easee ocpp o.a. icm E-flux ondersteunt voor automatische verrekening.
Maar kan nergens vinden hoe zoiets eigenlijk werkt.

Kan ik de Easee rechtstreeks koppelen aan de Movemove laadpas?
Of moet ik iets afsluiten bij e-flux en dan thuis via de e-flux pas laden en onderweg met movemove?

Wijkt de Easee af van andere laadpalen? Kan de wallbox copper dat bijv. beter?
Kan dit soort informatie nergens echt terug vinden. Alleen dat automtische verrekening mogeljk is en meer niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Makrolon schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:33:
[...]

Ik heb de evhub22kW besteld en binnen. Dipswitches kan ik niet vinden. In de handleiding staat dat de vermogensafgifte instelbaar is tussen 10 en 32 A.
Weet iemand hoe dat dan wel moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

AndereKoekoek schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:40:
Had de Easee uitgezocht als laadpaal icm een onkostenvergoeding voor de stroomkosten.
Nu heeft mijn werkgever aangegeven dat ze een automatische verrekening willen ic.m. de laadpas van Movemove.

Nu zie ik dat de Easee ocpp o.a. icm E-flux ondersteunt voor automatische verrekening.
Maar kan nergens vinden hoe zoiets eigenlijk werkt.

Kan ik de Easee rechtstreeks koppelen aan de Movemove laadpas?
Of moet ik iets afsluiten bij e-flux en dan thuis via de e-flux pas laden en onderweg met movemove?

Wijkt de Easee af van andere laadpalen? Kan de wallbox copper dat bijv. beter?
Kan dit soort informatie nergens echt terug vinden. Alleen dat automtische verrekening mogeljk is en meer niet,
Komt de easee in eigen beheer icm e-flux of via je werkgever?

Als het in eigen beheer is dan e-flux koppelen aan je easee en opladen via je movemove pas. Zelf een tarief instellen (eventueel in overleg met je werkgever). Iedere willekeurige pas kan je aanbieden aan je easee die vervolgens dat weer registreert in e-flux. E-flux zal dat weer afhandelen met movemove. (dit is mijn beeld er bij, als je het zeker wilt weten zou ik e-flux ook nog bellen)

Als het via je werkgever rechtstreeks gaat (verwacht het niet aangezien je aangeeft dat zij willen laden via movemove pas) dan moeten zij de e-flux backend koppelen op hun account. Jij biedt dan gewoon de movemove pas aan. En zal verrekening ingeregeld moet worden voor kWh.

Andere laadpalen weet ik niet geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 00:08

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Oid schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Komt de easee in eigen beheer icm e-flux of via je werkgever?

Als het in eigen beheer is dan e-flux koppelen aan je easee en opladen via je movemove pas. Zelf een tarief instellen (eventueel in overleg met je werkgever). Iedere willekeurige pas kan je aanbieden aan je easee die vervolgens dat weer registreert in e-flux. E-flux zal dat weer afhandelen met movemove. (dit is mijn beeld er bij, als je het zeker wilt weten zou ik e-flux ook nog bellen)

Als het via je werkgever rechtstreeks gaat (verwacht het niet aangezien je aangeeft dat zij willen laden via movemove pas) dan moeten zij de e-flux backend koppelen op hun account. Jij biedt dan gewoon de movemove pas aan. En zal verrekening ingeregeld moet worden voor kWh.

Andere laadpalen weet ik niet geen ervaring mee.
Laadpaal wordt vergoed, maar wordt wel mijn eigendom.

Zo'n constructie had ik idd wel vervwacht. Easee -> E-Flux -> Movemove
Zal voor de zekerheid even bellen met E-flux voordat ik de Easee definitief bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7v2SrFD_L3gEdoC6GBh2YwXwoI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DGzMlsmUG3CWC4or6a0JEku8.png?f=user_large

in het dashboard van e-flux kan je dit instellen op je charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Ik heb de evhub22kW besteld en binnen. Dipswitches kan ik niet vinden. In de handleiding staat dat de vermogensafgifte instelbaar is tussen 10 en 32 A.
Weet iemand hoe dat dan wel moet.
Doe eens een foto van de binnenkant?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
teacher schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Doe eens een foto van de binnenkant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIBWZfBlqnoof5B3i4D259Rk0a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vz1yIjcJMvyROWzL2IXjdM8g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Is het niet handiger om dat aan Evhub zelf te vragen? Op hun site staat nauwelijks informatie, maar wel dat je gratis support hebt via mail, telefoon of whatsapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
JeroenE schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:56:
[...]
Is het niet handiger om dat aan Evhub zelf te vragen? Op hun site staat nauwelijks informatie, maar wel dat je gratis support hebt via mail, telefoon of whatsapp.
Natuurlijk heb ik ook een mail gestuurd. Telefonisch is het daar geloof ik erg druk. Maar ik ga ervan uit dat ik niet de eerste ben die dit probleem heeft. En de Tweakers het niet weten.....

Als ik iets koop verwacht ik een uitgebreide handleiding in 10 tallen talen met veel overbodige informatie. Hier is bijna niets bij. Alleen dat wat er ook op de website staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerardus1956 op 02-02-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Ik vermoed dat het mogelijk zal zijn door enkele draadjes links naar een andere plek te zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzTWV-MTmov2RGiLN7omC9rlzc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHfDS4njXcZtbawBEmzCR1EQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:03:
Ik vermoed dat het mogelijk zal zijn door enkele draadjes links naar een andere plek te zetten
Dat zou kunnen, maar ik zou dat niet zo maar gaan doen als je het niet zeker weet. In theorie kan je gewoon dingen stukmaken als je het verkeerd aansluit.

De communicatie naar de auto gaat in over het dunne oranje draadje. Je kan in ieder geval kijken waar die uitkomt.

Maar persoonlijk lijkt het mij een stuk logischer dat er een instelling in de laadpaal is die je om moet zetten. Het lijkt niet heel handig om uitgangen te maken waarop met voorgedefinieerde waardes een signaal wordt geven want dan is je controller altijd bezig diverse signalen te genereren waarvan er maar 1 wordt gebruikt.

Ik neem aan dat dit draadje bij de CP uitkomt. Dat is de "Control Pilot" en die geeft dus (onder andere) aan hoe snel de auto mag laden. Er is verder geen CP-6A, CP-10A, CP-16A (of in ieder geval niet zo gelabeld) dus ik denk niet dat je aan dat draadje moet rommelen en hem zo maar ergens anders insteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat linker evhub ding, is dat een dekseltje wat los kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:54
De linker module (EV hub) heeft een dekseltje wat eraf kan en daarachter zitten de dipswitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
JeroenE schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:35:
[...]
Dat zou kunnen, maar ik zou dat niet zo maar gaan doen als je het niet zeker weet. In theorie kan je gewoon dingen stukmaken als je het verkeerd aansluit.

De communicatie naar de auto gaat in over het dunne oranje draadje. Je kan in ieder geval kijken waar die uitkomt.

Maar persoonlijk lijkt het mij een stuk logischer dat er een instelling in de laadpaal is die je om moet zetten. Het lijkt niet heel handig om uitgangen te maken waarop met voorgedefinieerde waardes een signaal wordt geven want dan is je controller altijd bezig diverse signalen te genereren waarvan er maar 1 wordt gebruikt.

Ik neem aan dat dit draadje bij de CP uitkomt. Dat is de "Control Pilot" en die geeft dus (onder andere) aan hoe snel de auto mag laden. Er is verder geen CP-6A, CP-10A, CP-16A (of in ieder geval niet zo gelabeld) dus ik denk niet dat je aan dat draadje moet rommelen en hem zo maar ergens anders insteken.
Het oranje draadje komt via de sleutelschakelaar bij de CP. Wel logisch want het draadje naar de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Het dekseltje kan los en er zitten inderdaad 5 dipswithes onder. Foto volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Klopt, het dekseltje kan er afgeklikt worden en er zitten 5 dipswitches onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vy4h_-KRxGP3On-hmpMhBea0tq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Voz1Ybb7vFtfY1Lova1zE3L.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben weer een stukje verder. Nu de instelling van de dipswitches nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
Hier is vandaag de Zappi geplaatst met Hub en Harvi. Mooi spul!
Nu nog de auto......die wacht op chips.....

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:01

TGEN

Hmmmx_

Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:23:
Klopt, het dekseltje kan er afgeklikt worden en er zitten 5 dipswitches onder.
[Afbeelding]
Ik ben weer een stukje verder. Nu de instelling van de dipswitches nog.
Alle dip switches naar beneden zou 32A moeten zijn. Maar dat lijkt het al te zijn...

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Ik krijg net bericht terug dat met de huidige laadpalen het vermogen niet meer in te stellen is.
Moet er dus maar van uitgaan dat de auto het dan gaat regelen via het oranje kabeltje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Gerardus1956 Zo werkt het niet. De laadpaal geeft aan de auto door wat het maximum vermogen is dat de auto mag gebruiken. De laadkabel speelt ook nog een rol (die geeft ook aan voor hoeveel A die geschikt is). In jouw geval minder belangrijk, want die zit vast en zal dus wel voor 32 A geschikt zijn.

De auto bepaalt vervolgens met welk vermogen er geladen gaat worden. Dat mag niet hoger zijn dan aangegeven. Sommige laadpalen controleren dit, maar lang niet allemaal.

Als jij dus een 32A laadpaal hebt en je auto kan dat ook laden, maar je hebt maar een 25A net aansluiting kan het dus gebeuren dat je hoofdzekering springt omdat je te veel stroom verbruikt voor de netaansluiting. Als je wel een 1 fase aansluiting hebt op 40A bijvoorbeeld dan kan het wel, mits je niet te veel stroom gebruikt in de rest van je huis.

Als je een laadpaal hebt gekocht omdat je hem wil kunnen instellen op 16A en nu blijkt dat ineens onmogelijk in het nieuwe model dan zou ik hem lekker terugsturen en een laadpaal kopen waarbij dat wel kan.

Ik neem tenminste aan dat je een goede reden hebt waarom je maar met 16A zou willen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
JeroenE schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:40:
@Gerardus1956 Zo werkt het niet. De laadpaal geeft aan de auto door wat het maximum vermogen is dat de auto mag gebruiken. De laadkabel speelt ook nog een rol (die geeft ook aan voor hoeveel A die geschikt is). In jouw geval minder belangrijk, want die zit vast en zal dus wel voor 32 A geschikt zijn.

De auto bepaalt vervolgens met welk vermogen er geladen gaat worden. Dat mag niet hoger zijn dan aangegeven. Sommige laadpalen controleren dit, maar lang niet allemaal.

Als jij dus een 32A laadpaal hebt en je auto kan dat ook laden, maar je hebt maar een 25A net aansluiting kan het dus gebeuren dat je hoofdzekering springt omdat je te veel stroom verbruikt voor de netaansluiting. Als je wel een 1 fase aansluiting hebt op 40A bijvoorbeeld dan kan het wel, mits je niet te veel stroom gebruikt in de rest van je huis.

Als je een laadpaal hebt gekocht omdat je hem wil kunnen instellen op 16A en nu blijkt dat ineens onmogelijk in het nieuwe model dan zou ik hem lekker terugsturen en een laadpaal kopen waarbij dat wel kan.

Ik neem tenminste aan dat je een goede reden hebt waarom je maar met 16A zou willen laden.
Ik heb een auto gekocht (vw id3) die maar 16 A kan laden. Zoals jij het schrijft gaat het dan goed. In de meterkast komt een zekering 20A. - de laadpaal kan 32A - De auto kan max 16A
Ik heb deze gekocht om de ingebouwde DC lekstroombeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:59:
[...]

Ik heb een auto gekocht (vw id3) die maar 16 A kan laden. Zoals jij het schrijft gaat het dan goed. In de meterkast komt een zekering 20A. - de laadpaal kan 32A - De auto kan max 16A
Ik heb deze gekocht om de ingebouwde DC lekstroombeveiliging.
Weet je dat zeker? is dat niet 3x16A dan of eventueel 2x16A?

Als je maar 1F aanbiedt kan de ID3 dan niet 2F combineren tot 2x16A oftewel 32A?
Zover ik weet doet VAG dat al langer.

En als je auto echt max maar 1x16A trekt dan lijkt het idd prima te kunnen zoals jij beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
De id 3 is inderdaad 3 x 16 A. Ik wens op 1 x 16 te laden ivm meterkast en zonnepanelen.
Als auto 2 x 16 zou gaan doen springt mijn zekering er uit en zou ik alleen 's nachts kunnen laden op mijn 35 A hoofdzekering. Ik hoop dus dat de auto dat dus niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:36:
De id 3 is inderdaad 3 x 16 A. Ik wens op 1 x 16 te laden ivm meterkast en zonnepanelen.
Als auto 2 x 16 zou gaan doen springt mijn zekering er uit en zou ik alleen 's nachts kunnen laden op mijn 35 A hoofdzekering. Ik hoop dus dat de auto dat dus niet doet.
Ik denk dat je ID.3 gewoon op 1 fase 32A gaat laden. Of puur op 1 fase of door 2x16A te combineren. Meer mensen hier denken dat dus ik ben heel benieuwd. Hou ons op de hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp7zU1XFaeiaZt9sX7YvUgDuqPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gWoxSOnN1Jk5nRsaSqjAxWqh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 12:30
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 18:36:
3x16A (11kW) laden kan alleen als je een 3 fasen (3x25A, of meer) aansluiting hebt. 2 of 3 fasen laden op een 1 fase aansluiting kan niet.

Als ik zo lees kan de ID3 op 1 fase met maximaal 32A, dus 7.2kW, laden.

Ja je kan de laadpaal handmatig op 16A zetten en dus maar met 3.6kW laden.

Ik zou adviseren om een laadpaal met load balancing te kopen. Dan kan je toch maximaal laden wanneer het nodig is en zorgen dat niet onbedoeld je (35A/8kW) hoofdzekering er uit klapt.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:16:
Ik krijg net bericht terug dat met de huidige laadpalen het vermogen niet meer in te stellen is.
Moet er dus maar van uitgaan dat de auto het dan gaat regelen via het oranje kabeltje.
Jij hebt een oud model gekregen. Dus met in te stellen vermogen maar zonder DC lekstroom beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Makrolon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:09:
[...]

Jij hebt een oud model gekregen. Dus met in te stellen vermogen maar zonder DC lekstroom beveiliging.
Je spreekt voor mij in raadselen. Volgens de leverancier heb ik er een met DC lekstroombeveiliging en zonder in te stellen vermogen.
Ik zou er niet blij mee zijn als er geen DC lekstroombeveiliging op zit. Daar heb ik hem voor gekocht.
Heb jij meer informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
DonJuape schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Ik denk dat je ID.3 gewoon op 1 fase 32A gaat laden. Of puur op 1 fase of door 2x16A te combineren. Meer mensen hier denken dat dus ik ben heel benieuwd. Hou ons op de hoogte.
[Afbeelding]
Dan hoop ik dat ik de auto daar op kan begrenzen. Ben daar niet blij mee. Ik wil jullie wel op de hoogte houden, maar zal lang duren. De VW is besteld maar komt nog lang niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerardus1956 op 02-02-2022 19:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Makrolon
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:14:
[...]

Je spreekt voor mij in raadselen. Volgens de leverancier heb ik er een met DC lekstroombeveiliging en zonder in te stellen vermogen.
Ik zou er niet blij mee zijn als er geen DC lekstroombeveiliging op zit. Daar heb ik hem voor gekocht.
Heb jij meer informatie?
Ja, de evhub was altijd zoals jij hem nu hebt. Ze hebben nu een ander model met DC lekstroom beveiliging.

Maar jij hebt de oude nu in je bezit. Deze heeft geen DC lekstroom beveiliging.

Via de dipswitches kan je hem wel instellen op vermogen. Alles naar beneden is 32a, 1e omhoog is 10, 2e omhoog is 16, 3e is 20, 4e is 25.

[ Voor 10% gewijzigd door Makrolon op 02-02-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Zappi eigenaren... zit er een afwijking in wat zappi aangeeft aan huidig verbruik?
Hoe kan ik (zonder auto nog) nu al checken of alles werkt / goed aangesloten zit?

Ik heb de zappi in mijn Home Assistant zitten om uit te lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door water_escape op 02-02-2022 20:18 ]

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

Heb jij meer informatie?
Ik zou de foto met de kap open en de dipswitches eens naar de leverancier sturen en om opheldering vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:28
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Dan hoop ik dat ik de auto daar op kan begrenzen. Ben daar niet blij mee. Ik wil jullie wel op de hoogte houden, maar zal lang duren. De VW is besteld maar komt nog lang niet.
Mogelijk kunnen @Simply1337 of @FlowDesign hier iets van zeggen? (geen idee hoor ik tag maar even wat mensen met kennis)
Mijn ID.3 laadt, als ik het vinkje "Laadvermogen verlagen" (optie in de auto en in de app) AAN zet, met max 5,8 kW (kan ik zien op mijn Alfen laadpaal)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-10 12:30
DonJunior schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Mogelijk kunnen @Simply1337 of @FlowDesign hier iets van zeggen? (geen idee hoor ik tag maar even wat mensen met kennis)
Mijn ID.3 laadt, als ik het vinkje "Laadvermogen verlagen" (optie in de auto en in de app) AAN zet, met max 5,8 kW (kan ik zien op mijn Alfen laadpaal)
De juiste methode om met het gewenste laadvermogen te laden is om dat vanuit de EVSE (laadpaal) te doen. Of via de instellingen of met loadbalancing.

Mocht je auto ooit een software update of reset krijgen en de werkplaats of jij vergeet de instelling terug te zetten, dan gaat de auto vrolijk met de standaard instelling van 7.2 kW laden.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:28
@maarten_NL Absoluut mee eens hoor.. ik antwoordde dus maar op de vraag/opmerking van @Gerardus1956

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:14:
Zappi eigenaren... zit er een afwijking in wat zappi aangeeft aan huidig verbruik?
Hoe kan ik (zonder auto nog) nu al checken of alles werkt / goed aangesloten zit?

Heb hem ook in de HA zitten en alles is zoals verwacht. Wat zie je in HA en wat verwacht je en waarom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
water_escape schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:14:

Ik zou zeggen, zoek iemand in de buurt die al een EV heeft en biedt haar een paar gratis kWh aan om te helpen met testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Makrolon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:44:
[...]

Ja, de evhub was altijd zoals jij hem nu hebt. Ze hebben nu een ander model met DC lekstroom beveiliging.

Maar jij hebt de oude nu in je bezit. Deze heeft geen DC lekstroom beveiliging.

Via de dipswitches kan je hem wel instellen op vermogen. Alles naar beneden is 32a, 1e omhoog is 10, 2e omhoog is 16, 3e is 20, 4e is 25.
Hier heb ik wat aan.Dank hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
teacher schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 20:51:
[...]

Ik zou de foto met de kap open en de dipswitches eens naar de leverancier sturen en om opheldering vragen.
Dat lijkt mij sowieso verstandig. Dat ga ik morgen doen.

Dank. Veel kennis op tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
Oid schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Bedankt voor je updates. Ik krijg de equalizer vandaag binnen en ben er gerust op dat het gaat werken _/-\o_
Vandaag berichtje terug gekregen van support, ze hebben de 103 gepusht naar mijn device. Staat er inderdaad mooi op en nu zie ik in de app juiste ampèrages gerapporteerd (en geen rood lichtje meer).
Ziet er goed uit. Vrijdag even testen als de auto geleverd wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

Heb jij meer informatie?
Ongeacht of er in de laadpaal zelf die beveiliging zit, is het voorschrift dat de installateur altijd ook nog de juiste automaat met lekbeveiliging in de meterkast installeert op de aansluiting voor de laadpaal.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:18:
[...]

Je kunt de AC laadstroom in de ID.3 beperken.

Maar zoals @Makrolon al aangeeft kan het ook in de laadpaal, dat is de betere oplossing.

En zo niet dan had je 'm neem ik aan ook nog af kunnen laten zekeren op een lager amperage.

Overigens, je kunt ook een verzoek indienen via www.mijnaansluiting.nl om je huisaansluiting om te laten zetten naar 3x25A. Kost je eenmalig geld, maar niks extra per maand.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

FlowDesign schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 22:54:
[...]

Ongeacht of er in de laadpaal zelf die beveiliging zit, is het voorschrift dat de installateur altijd ook nog de juiste automaat met lekbeveiliging in de meterkast installeert op de aansluiting voor de laadpaal.
Dus als er al een 6mA DC lekstroombeveiliging in de laadpaal zit dan moet de installateur alsnog een Type B aardlekschakelaar installeren voor de laadpaal in de meterkast? Waar staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterloo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 12:37
Heeft iemand hier ervaring met de myeve app i.c.m. Eneco?

Is dit uberhaupt mogelijk om dit in te richten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 06:58:
[...]

Dus als er al een 6mA DC lekstroombeveiliging in de laadpaal zit dan moet de installateur alsnog een Type B aardlekschakelaar installeren voor de laadpaal in de meterkast? Waar staat dat?
In Nederland is IEC 62955 gewoon voldoende qua DC lek. Zo staat het ook in de NEN1010. Of RCD type B of RCD type A met DC lek volgens de eerder genoemde IEC norm. Wellicht is het in België anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:08:
[...]

Heb hem ook in de HA zitten en alles is zoals verwacht. Wat zie je in HA en wat verwacht je en waarom?
Ik zou verwachten dat Power Import het actuele verbruik in huis laat zien. Echt laat deze altijd een veel hogere waarde zijn dan wat P1 doorgeeft. Nu geeft hij 0.7kw aan terwijl verbruik 0.3 is in P1.

Ook als er een groot verbruiker aan staat, zie ik waardes in de min gaan.

Soms zie ik in de zappi app zelf de pijltjes van groen (midden) naar Rood (net) lopen. Voelt raar.

Dus ja, so far alles op gevoel, want nog geen auto.

Water-Escape

Pagina: 1 ... 118 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen