• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 13:51
Ga toch lekker fietsen jongens. Nu snel weer over op EV’s.

Zwaar onder de indruk van de prestaties van de Model S Plaid, ik vraag me alleen af of we die hier op de weg gaan zien en of er mainstream automerken zijn die hier echt een antwoord op gaan geven. Volledig onzinnig voor de transitie imho, maar oh zo vet.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
Deveon schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:01:
De milieu impact daarvan is ook wat kleiner als allemaal grote accu’s in caravans die maar 2x per jaar benut worden. Tenzij de caravanstalling zijn dak vol met PV gooit en ook de caravans gaat inzetten om het net te stabiliseren (VCaravan2G).
Nee dat kan niet uit, ik ging voor deze situatie dan ook wel uit van een Huurcaravan die een veel hogere bezettingsgraad zou moeten hebben. Desalniettemin je 2e suggestie een leuke inderdaad.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
kdeboois schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:20:
Goed punt, akkoord :9

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

assje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Dat hele met een caravan op vakantie gaan is ook maar in enkele generaties ontstaan dus daar kunnen we ook prima weer mee stoppen.
Dat zijn argumenten die je op heel veel zaken kunt toepassen. Vliegen, autorijden. Natuurlijk is het beter voor het milieu dat we met zijn allen gewoon thuis blijven (zelfs als je een EV hebt). Maar volgens mij werkt de psyche van de mens zo niet.

Signatures zijn voor boomers.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Isheara schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Dus jij rijdt een auto die alleen maar gericht is op je vakantie? Wow. Ik (en met mij velen) rijd een auto om op een aantal dagen per week van A naar B te rijden, soms ook nog wel eens naar C. Daar heb ik geen 1000 km rijbereik per lading voor nodig. De eventuele vakanties (mocht je die eventueel met de auto doen) zijn niet bedoeld om zo snel mogelijk als Max Verstappen naar zuid Frankrijk te karren: het is immers vakantie en de reis er naar toe is imho al vakantie, dus relax.

Bijkomend voordeel: ik (en met mij velen) ga nooit met de auto op vakantie want ik pak gewoon het vliegtuig :)
Tja, feit is gewoon dat er nog steeds heel veel mensen zijn die vanwege de vakantie een grote(re) auto hebben. Want de caravan moet er b.v. toch echt achter kunnen. Vaak betekent dat toch een auto die een maatje groter is speciaal voor de vakantie. En als je kijkt naar wat de meest voorkomende problemen zijn waarom mensen geen EV kopen is dat aanschafprijs en range. Waarbij de range toch echt zo goed als altijd gebaseerd is op de afstanden die er in de vakantie worden gereden.

Of dat logisch is, is daarbij niet echt van belang, mensen kopen al jaren hun auto op deze manier. Dat is echt niet iets dat nu opeens zou veranderen.

[removed]

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:44
In Spanje (althans bij Renault iig) hebben ze dit handig opgelost:
Als je een EV koopt, krijg je het recht voor de komende 2 jaar om elk jaar 15 dagen een gratis benzineauto te gebruiken voor als je het nodig hebt -> lees vakantie _/-\o_

Birdibird heeft met zijn 22kWh Zoe gewoon al 2,5 x op en neer tussen NL en Spanje gereden. Is iets meer dan 1000 km...

[ Voor 20% gewijzigd door birdibird op 27-06-2021 12:52 ]

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

kdeboois schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:20:

Zwaar onder de indruk van de prestaties van de Model S Plaid, ik vraag me alleen af of we die hier op de weg gaan zien en of er mainstream automerken zijn die hier echt een antwoord op gaan geven. Volledig onzinnig voor de transitie imho, maar oh zo vet.
De enige smet op de Plaid is het feit dat Tesla het nooit gewoon goed genoeg vindt om een sedan te boeien die in minder dan 2.5 seconden naar de honderd schiet. Nee, dan moet erbij vermeldt worden dat het in minder dan twee seconden kan.

En dan krijg je dus op elk kanaal te horen "ja, hij is héél snel, maar niet zo snel als ze beloofd hadden". Terwijl: who gives a fuck? Die wagen schiet in minder dan 2.5 seconden naar de 100, blijft daarna veel langer doorlopen dan de "oude" model S, en het interieur heeft een flinke upgrade gekregen.

Ook de laadsnelheid lijkt weer een flinke boost te hebben gekregen. Ben erg benieuwd hoe deze er vanaf komt in de 1000km challenge van Bjorn. Zou slechts een keer laden nodig moeten hebben?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Blokker_1999 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:52:
[...]
Vraag me nog altijd af waar die fascinatie met die 1000km vandaan komt. Waarom geen 836km bijvoorbeeld? En als je 1000km gereden hebt, hoe slim is het dan om 5 minuten te tanken en weer achter dat stuur te kruipen? Dat is toch echt vragen om problemen lijkt mij? Vrachtwagenchauffeurs mogen ook geen 15u aan 1 stuk doorrijden, en met zeer goede redenen, waarom zou je dat als particulier dan wel willen doen?
Het gaat er vooral om dat je zelf kunt bepalen waar je stopt. Als ik op vakantie ga, tank ik snel en stop ik buiten de snelweg in een leuke omgeving. Die vrijheid ben je met een EV nu nog kwijt.

En die 1000km is puur omdat daar de test over gaat. Het is puur een afstand die ik verwacht gekozen is als mooi rond getal wat aardig overeen komt met een afstand die max. wordt gereden.
Vele ICE wagens halen trouwens ook geen 1000km. Verre van. De meeste benzinewagens blijven steken op een kilometer of 600 en dan ben je alweer 5 a 6 uur aan het rijden. Dan kan het geen kwaad om eens even 20 minuten uit te stappen, de beentjes te strekken, een pisstop te maken, iets te eten, ... . En ja, je hebt vandaag iets minder keuze met waar je dat kunt doen, maar een betere routeplanner geeft je vandaag al vele mogelijkheden en kan jij zeggen: ik wil deze exacte stop in mijn planning opnemen want dat restaurant ernaast is zeer goed.
Maar die keuze heeft een ICE ook, alleen dan kan ie elk restaurant kiezen zelfs degene zonder snellader. Het gaat dus vooral om keuzevrijheid.
Ik rij zelf met een 28kWh Ioniq en heb er ook al een ritten van 750km enkel mee gedaan. Zonder problemen. Ja, dan ben je wat langer onderweg, maar tegelijkertijd zie je ook nog eens leuke plaatsen. Wat ik geleerd heb sinds ik een EV heb is dat zo snel mogelijk ergens willen zijn echt niet altijd de beste optie is. Je tijd nemen en wat rustiger rijden geeft je ook meer gemoedsrust. Ik rij rustiger sinds ik een EV heb, niet altijd meer in die linkse rijstrook mij druk maken op het verkeer dat niet uit de weg gaat. Ik stop wat vaker onderweg en ik kom ontspannen aan op mijn bestemming.
Tja, das meer een eigen instelling. Ik rijd altijd relaxed en de ene keer wat harder als de andere keer. Maar zelfs als ik hard rijd wil dat nog niet zeggen dat ik me druk maak om een inhalende vrachtwagen. Aan de andere kant kom ik ook genoeg EVs tegen die zich daar nog wel druk om maken.

Die eigen instelling vind ik dus niets met EV te maken hebben.

Maar we dwalen nogal af van mijn commentaar. Want daarin gaf ik al aan dat een EV in heel veel gevallen een heel goede keuze is. Maar wat range betreft en ergens snel willen komen lopen ze gewoon nog achter. Maar als je dit vergelijkt met 5 jaar geleden zie je hoe snel die range en laadsnelheid omhoog gaat. Dit 'probleem' zal dus snel nog veel minder worden en zelfs verdwijnen.

[removed]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
assje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:21:
[...]

Nee dat kan niet uit, ik ging voor deze situatie dan ook wel uit van een Huurcaravan die een veel hogere bezettingsgraad zou moeten hebben. Desalniettemin je 2e suggestie een leuke inderdaad.
Het hele idee van je eigen huisje mee sleuren is dat het van jou is. Als dat geen voorwaarde is dan huur je toch gewoon een huisje ter plaatse met veel meer luxe en ruimte? Je ziet in Spanje bijvoorbeeld ook de trend om je eigen caravan daar te stallen zodat die niet mee hoeft (dat kan ook prima met een EV).

Persoonlijk denk ik dat er wel een markt is om op zwarte zaterdag slapend naar Zuid Frankrijk te rijden, niet alleen met een caravan. Al heb ik geen flauw idee wat een trein kost..

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-01 15:33
Wie heeft er al ervaring om met iets anders als een Tesla op vakantie te gaan? Ik kijk nu vooral naar de enyaq of de XC40 P8. Zijn er genoeg laadpunten buiten de superchargers om, dichtbij of langs de snelwegen? Ik ben niet het type van zwarte zaterdagen, eerder maandagen of dinsdagen om te vertrekken.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-01 11:49
DarkShadow schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:45:
Wie heeft er al ervaring om met iets anders als een Tesla op vakantie te gaan? Ik kijk nu vooral naar de enyaq of de XC40 P8. Zijn er genoeg laadpunten buiten de superchargers om, dichtbij of langs de snelwegen? Ik ben niet het type van zwarte zaterdagen, eerder maandagen of dinsdagen om te vertrekken.
Er is een apart topic over openbare laadpalen, misschien moet je je daar inlezen en/of vragen stellen. Dit topic gaat over EV’s.
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Keep rolling sixes!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja gaat echt prima. Met een e-Niro roadtrip door Noorwegen gemaakt, echt fantastisch.
Enige wat je moet doen is met het zoeken naar accomodaties dat er een lader op loopafstand is of dat er een snellader op max 30min rijden is, dat is op steeds meer plekken in Europa het geval.
De snelladers van o.a. Ionity staan vaak direct aan de snelweg, bijvoorbeeld bij een grote parking met restaurants in de buurt.
De tijd van echt pionieren is wel voorbij, enkel even voorbereiden waar je wil gaan laden en dus bij je eindbestemming.

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-06-2021 13:58 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 11:59
MooDyBLueS schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:44:
[...]

100% mee eens.

[...]

100% mee oneens. :) Auto+caravan is nog altijd een factor zoveel beter qua uitstoot/vervuiling dan het vliegtuig. Zelfs als je in je eentje in de auto stapt is het al een stuk beter dan het vliegtuig pakken, zelfs benzine/diesel, als je met z'n tweeën of het hele gezin of een vriendengroep de auto (+caravan) pakt, dan wordt dat nog eens een paar klappen beter.
Het alternatief van een caravan is natuurlijk geen vliegtuig. Dat is ter plaatse iets van een tent, huisje of caravan huren.
Ben al zonder problemen in het oosten van Duitsland geweest alsook naar Zurich met een 28kWh Ioniq. Superchargers ga je meestal naast de snelweg vinden, enkele kilometers omrijden maar ook niet onoverkomelijk. Meer en meer snelwegparkings hebben wel een CCS lader. Al is het natuurlijk zeer afhankelijk van welke richting je uitrijdt. Heb al regelmatig gehoord dat naar het zuiden rijden iets meer een uitdaging kan zijn dan naar het oosten.

En als je vaak dezelfde richting uittrekt kan je altijd eens met verschillende wagens kijken wat er vandaag kan in ABRP.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-01 12:04
Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Je vroeg wat ik reed, de A4 is zakelijk, wellicht veel ruimte en verbruik voor in mijn eentje, maar wel essentieel voor mijn werk. En jij hebt geen clou wat van A naar B inhoudt.

[...]

@JohanB nee jouw redenen zijn wel valide O-) 8)7
Exact, omdat je heel stellig aangaf dat heel veel mensen incl. jij hun auto alleen kiezen om vaak per week van A naar B gaan, niet voor zaken daarbuiten (zoals vakantie, dat kreeg een “wow” als belachelijk). Maar goed te zien dat je hem dus ook om andere redenen hebt gekozen, zoals velen met je

*disclaimer, het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je de vertegenwoordiger van de Audi A4 bent. Dan is het inderdaad essentieel. In alle andere gevallen zijn er meer redenen in het spel geweest. Om welke reden dan ook (bijv. Sommige vakantie) zijn er nog twijfelaars voor EVs helaas

Ik zeg overigens nergens dat ik vind dat de genoemde redenen valide zijn. Ik geef alleen aan dat er mensen met die redenen een auto kiezen. Een reden anders dan enkel A-B. Bijv. Kan mijn gezin er comfortabel in (ergo: kun je er mee op vakantie)

[ Voor 31% gewijzigd door JohanB op 27-06-2021 20:51 ]

• Isheara
Exact, omdat je heel stellig aangaf dat heel veel mensen incl. jij hun auto alleen kiezen om vaak per week van A naar B gaan, niet voor zaken daarbuiten (zoals vakantie, dat kreeg een “wow” als belachelijk).
Reizen van A naar B gebeurt iets vaker dan die ene of twee keer per jaar dat je op vakantie gaat.

Laat de persoonlijke aanvallen maar achterwege, daar wordt niemand beter van.

Op vakantie rijd ik een benzine slurpende SUV _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door deepbass909 op 27-06-2021 22:00 ]

Keep rolling sixes!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-01 14:37
birdibird schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:39:
In Spanje (althans bij Renault iig) hebben ze dit handig opgelost:
Als je een EV koopt, krijg je het recht voor de komende 2 jaar om elk jaar 15 dagen een gratis benzineauto te gebruiken voor als je het nodig hebt -> lees vakantie _/-\o_

Birdibird heeft met zijn 22kWh Zoe gewoon al 2,5 x op en neer tussen NL en Spanje gereden. Is iets meer dan 1000 km...
Niet alleen in Spanje. In NL is/was dit ook zo bij verschillende merken. Intussen minder, waarschijnlijk omdat EV's hier intussen vrij goed ingeburgerd zijn en mensen intussen weten wat ze er wel en niet mee kunnen.

Overigens is het huren van een auto voor de vakantie ook geen gek idee (zelf ook wel gedaan), en kunnen EV's inderdaad ook prima op en neer naar veel plekken in Europa (zelf ook naar Zweden op en neer gereden).

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• marcop23
  • Laatst online: 21:15
Deveon schreef op zondag 27 juni 2021 @ 12:01:
@assje Vergeet de autotrein niet. Opstappen bij Eindhoven en vol geladen in Lyon er weer af. De milieu impact daarvan is ook wat kleiner als allemaal grote accu’s in caravans die maar 2x per jaar benut worden. Tenzij de caravanstalling zijn dak vol met PV gooit en ook de caravans gaat inzetten om het net te stabiliseren (VCaravan2G).
Dan moet die wel rijden :+ De autoslaaptrein vanaf Den Bosch rijdt volgens mij al niet meer vanaf 2015.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Veneficus schreef op maandag 28 juni 2021 @ 09:22:
[...]

Niet alleen in Spanje. In NL is/was dit ook zo bij verschillende merken. Intussen minder, waarschijnlijk omdat EV's hier intussen vrij goed ingeburgerd zijn en mensen intussen weten wat ze er wel en niet mee kunnen.

Overigens is het huren van een auto voor de vakantie ook geen gek idee (zelf ook wel gedaan), en kunnen EV's inderdaad ook prima op en neer naar veel plekken in Europa (zelf ook naar Zweden op en neer gereden).
BMW doet/deed dit ook met de i3.

Verder: als je gaat kijken naar de kosten van een EV, kom je particulier vaak zoveel goedkoper uit t.o.v. een brandstofauto, dat je makkelijk 2-3 weken per jaar een mooie station/SUV kan huren en nog steeds geld over houdt.

Als leaserijder wordt dat verschil steeds kleiner en is het natuurlijk afhankelijk van je bijtelling. Maar even wisselen met een collega is dan vaak ook een mogelijkheid.

Dus ieder kan natuurlijk voor zichzelf bepalen of er met de EV op vakantie gegaan moet worden, want met zoiets als een Tesla of e-Niro sowieso geen probleem moet vormen, maar meer een uitdaging zal vormen met een Zoe of Corsa-e bijvoorbeeld, deels qua range, deels qua beschikbare ruimte, deels qua beperkte mogelijkheden op gebied van trekhaak/dakkoffer.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
Persoonlijk vind ik dat wisselen/huren van een ICE voor de vakantie maar een raar overgangsverschijnsel. Prima als dat iemand over de streep kan trekken om een BEV te gaan rijden, maar uiteindelijk willen we het aantal ICE kms naar 0 zien dalen. Er ik moet er niet aan denken om juist in de vakanties weer in een zo'n ouderwetse ICE te moeten rijden. Die lange ritten zijn juist de momenten dat ik intens geniet van mijn BEV.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

RichieB schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:20:
Persoonlijk vind ik dat wisselen/huren van een ICE voor de vakantie maar een raar overgangsverschijnsel. Prima als dat iemand over de streep kan trekken om een BEV te gaan rijden, maar uiteindelijk willen we het aantal ICE kms naar 0 zien dalen. Er ik moet er niet aan denken om juist in de vakanties weer in een zo'n ouderwetse ICE te moeten rijden. Die lange ritten zijn juist de momenten dat ik intens geniet van mijn BEV.
Als ze daardoor 99% van de kilometers in een BEV zitten is het prima toch? Zal even voor de transitie zijn. En volgens mij komt dit nu al een stuk minder vaak voor dan 2/3 jaar geleden. Tenminste, dat idee heb ik. Vaak kost het ook (teveel) budget voor de meeste leaserijders.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• MooDyBLueS
  • Niet online
RichieB schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:20:
Snap je punt, maar mijn punt is juist andersom: je moet je niet laten weerhouden om bijv. een Zoe of Corsa-e of zelfs e-2008 te gaan rijden, die niks mogen trekken, amper tot geen daklast mogen hebben en het ook niet van hun bereik en/of snelladen moeten hebben.

Sommige mensen kiezen nu daarom toch nog voor een benzine/hybride/phev en dat hoeft dus niet. Je kan 49 weken in een BEV rijden en 3 weken een ICE huren. In mijn optiek is dat toch beter dan het hele jaar in een ICE rijden? Want dat is voor de meeste mensen het vergelijk.

Iemand die een Tesla (zelfs Model 3), e-Niro of ID.4 kan betalen, zal daar inderdaad niet over hoeven na te denken en is het een no-brainer om BEV te rijden, ook op vakantie. Maar juist net die klasses eronder zijn toch wel voor veel mensen twijfelgevalletjes of je ermee op vakantie kan. Als het dus niet qua ruimte is, dan wel omdat er niet eens een dakkoffer op mag of een trekhaak met trekhaakkoffer desnoods.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk een eigen keuze, begrijp me niet verkeerd. Maar mensen die wel naar BEV kijken en uiteindelijk vanwege vakantie er toch vanaf zien, weten niet altijd welke mogelijkheden ze hebben of hoewel ze wel niet besparen met hun BEV in maandelijkse lasten of bijtelling.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 28-06-2021 11:47 ]

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:38
bokkie72 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:10:
[...]

Ik schat dat ik op mijn oude Avensis in de aankomende 5 jaren ong 4000 afschrijf, ca. 50% van de huidige waarde.
Wanneer ik een EV zou kopen is de restwaarde onzeker maar zal ik zeker meer dan 4k afschrijven in 5 jaar. Financieel gezien is een EV alleen interessant bij voldoende kms.
Ik zou de aankomende jaren verwachten dat de ontwikkeling van EVs een grote sprong neemt, met name op gebied van accus en opladen. De grote vraag is wie er over 5 jaar nog zit te wachten op een 2de hands EV die ‘slechts’ 400 km bereik heeft en 45 min moet ‘snel’laden tot 80%.
Vergelijk het maar met huidige ICE wagens zonder airco of stuurbekrachtiging, die zijn, naar verluid, aan de straatstenen niet te slijten.
Intussen het een goed doorgerekend: de Avensis afzwaaien is financieel de juiste keuze. Daarom afgelopen zaterdag normaals bij de Kia e-Niro gaan kijken en een korte proefrit gemaakt. Ondanks wat concessies (uiterlijk, bagageruimte en waardeloze zit achterin) zou die wagen op dit moment de beste keuze zijn.

Nu de vraag: private lease of aanschaf? Vwb de kosten per maand ontlopen de opties elkaar niet zoveel, rekening houdend met 5 jaar periode, 15kkm en 12% afschrijving per jaar.
Private lease geeft zekerheid, aanschaf geeft meer flexibiliteit.

Warmtepomp is een optie bij de e-Niro, is dit aan te raden?
Zijn er nog opties die een must-have zijn voor de elektrische rijder?
Tips voor een laadpaal/wallbox?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:57
bokkie72 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:16:
[...]
Warmtepomp is een optie bij de e-Niro, is dit aan te raden?
Zijn er nog opties die een must-have zijn voor de elektrische rijder?
Tips voor een laadpaal/wallbox?
Wellicht hier vragen.
Het grote Kia e-Niro topic

Er is ook een topic mbt laadpalen.
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 28-06-2021 19:29 ]

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49
bokkie72 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:16:
[...]
Nu de vraag: private lease of aanschaf? Vwb de kosten per maand ontlopen de opties elkaar niet zoveel, rekening houdend met 5 jaar periode, 15kkm en 12% afschrijving per jaar.
Private lease geeft zekerheid, aanschaf geeft meer flexibiliteit.
Jonge tweedehands misschien? Het grootste waardeverlies is er dan al vanaf. De 64kWh in de duurste uitvoering vind je voor ongeveer 12k onder de catalogusprijs (1 jaar oud, 11k km).

• Card Nox
GORby schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:12:
[...]

Jonge tweedehands misschien? Het grootste waardeverlies is er dan al vanaf. De 64kWh in de duurste uitvoering vind je voor ongeveer 12k onder de catalogusprijs (1 jaar oud, 11k km).
Excl BTW bedoel je dan?

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sinds wanneer is dat een ding trouwens?
Autotrack heeft dan nog de optie: toon prijzen incl btw maar marktplaats laat de boel lekker de boel.

Overigens na wat avondjes slapen is een koopaccu versie ZOE ZE50 bijna net zo duur als een kona of 2013/2014 tesla s. Het prijsverschil met een huuraccu zoe haal je er binnen 3/4 jaar alweer uit.

Dus ik spaar nog maar even door voor een kona/niro. Als ik dan toch een smak met geld uitgeef dan liever een combi van grootste accu/bereik/laadruimte. Daarin zijn de kona/niro wel de EV knallers.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 00:31:
[...]

Sinds wanneer is dat een ding trouwens?
Autotrack heeft dan nog de optie: toon prijzen incl btw maar marktplaats laat de boel lekker de boel.

Overigens na wat avondjes slapen is een koopaccu versie ZOE ZE50 bijna net zo duur als een kona of 2013/2014 tesla s. Het prijsverschil met een huuraccu zoe haal je er binnen 3/4 jaar alweer uit.

Dus ik spaar nog maar even door voor een kona/niro. Als ik dan toch een smak met geld uitgeef dan liever een combi van grootste accu/bereik/laadruimte. Daarin zijn de kona/niro wel de EV knallers.
Sinds jaar en dag sinds EV's te koop staan. Het is werkelijk een drama. Tip: ga er NOOIT vanuit dat de prijs incl. btw is, maar zoek hem op in de tekst. Vaak als je naar een specifiek model op zoek bent en er is er 1 ineens een paar duizend goedkoper dan de rest, dan weet je al dat dat excl. btw is.

Kortom: zoek in de tekst of titel van de advertentie of er specifiek "incl. btw" genoemd wordt, zo niet: check het altijd. Zo ben ik naar een e-Soul ExecutiveLine aan het kijken en staan er langzamerhand wat voor 36-38k incl. btw te koop, maar sommigen zijn dus wel excl. btw ondanks die prijzen en komen op 43-45k incl. btw uit, dat zijn dan vaak wel de late 2020 3-fase uitvoeringen. De 36-38k versies staan dan dus voor 30-32k excl. btw te koop.

Koopaccu Zoe R135 bijna net zo duur als een Kona? Dan bedoel je misschien de 39 kWh Kona in wat kalere uitvoering of niet? Ik zie toch inmiddels redelijk wat R135 ZOE's voor 24-26k te koop komen, incl. btw en koopaccu. Daar haal je nog steeds geen Model S voor (of met giga km-standen) en is natuurlijk een wereld van verschil.

ZOE vs. Kona snap ik nog wel, vergeet niet dat de ZOE in Intens of Edition One uitvoering zeer compleet is, maar de Kona als 39 kWh vaak juist wat kaler te koop staat. De Premium/Limited uitvoering is dan ook alleen als 64 kWh leverbaar. De 39 kWh blijft bij Fashion steken en mist dan o.a. verwarmde en geventileerde voorstoelen, parkeersensoren voor, aantal safety/rij ondersteuning features (rijbaanasssistent oa), elektrisch verstelbare stoelen, draadloze telefoonlader. De ZOE heeft overigens sowieso nooit parkeersensoren voor.

Edit: De ZOE R135 heeft vanaf de Intens uitvoering wél parkeersensoren voor.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-06-2021 10:04 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vraagje aan iedereen die een Kia heeft of heeft overwogen: ik ben zeer tevreden met de auto (e-Soul, nu totaal 2 proefritten gehad) en de opties die het biedt voor de prijs als ExecutiveLine, maar ik zit inmiddels bij de 5e dealer en moet er continu zelf achteraan blijven zitten. Afspraken komen ze niet na, met betrekking tot uitzoeken qua opties (er stond een ExecLine zonder stoelventilatie) en ook de inruil, terwijl ik ook aangeef de auto privé aan te willen schaffen.

Heb nu eentje iets buiten Amsterdam die ik donderdag al gebeld had, ze vroegen mij wat zaken op de mail te zetten, daar zouden ze vrijdag/zaterdag op terugkomen, niet gebeurd. Ik gisteren gebeld: we komen er vandaag op terug. Niks gehoord. Ik zojuist maar gemaild en gezegd: ik wil vandaag een antwoord, anders hebben ze mijn vertrouwen verloren en ga ik verder kijken.

Maar dit is dus inmiddels de 5e waarbij dit gebeurt. Van Amsterdam tot Noordoostpolder tot aan Rotterdam. Ik krijg het (onterechte?) idee dat ze 0 interesse hebben in de verkoop van een e-Soul aan een particulier en ze misschien alleen maar PL/ZL willen. Bij 2 dealers ben ik ook langsgeweest in eerste instantie.

Ik overweeg daarom om over mijn 'geloof' heen te stappen en morgen maar eens de Volkswagen dealer te gaan en te kijken of ik daar als particuliere koper wel serieus genomen wordt, ook al is een ID.3 First Plus misschien een iets mindere auto qua opties.

Herkennen mensen dit?

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:49:
[...]

Sinds jaar en dag sinds EV's te koop staan. Het is werkelijk een drama. Tip: ga er NOOIT vanuit dat de prijs incl. btw is, maar zoek hem op in de tekst. Vaak als je naar een specifiek model op zoek bent en er is er 1 ineens een paar duizend goedkoper dan de rest, dan weet je al dat dat excl. btw is.

Koopaccu Zoe R135 bijna net zo duur als een Kona? Dan bedoel je misschien de 39 kWh Kona in wat kalere uitvoering of niet? Ik zie toch inmiddels redelijk wat R135 ZOE's voor 24-26k te koop komen, incl. btw en koopaccu. Daar haal je nog steeds geen Model S voor (of met giga km-standen) en is natuurlijk een wereld van verschil.

ZOE vs. Kona snap ik nog wel, vergeet niet dat de ZOE in Intens of Edition One uitvoering zeer compleet is, maar de Kona als 39 kWh vaak juist wat kaler te koop staat. De Premium/Limited uitvoering is dan ook alleen als 64 kWh leverbaar.
Goed punt qua incl/ex btw.

Nee, de 64 versie. De Zoe idd voor rond de 25k/27k maar de Kona en Niro zie ik al rond de 30k. Verschil van 3 tot 5k waarin je toch meer auto voor je geld krijgt. Zeker bij de Niro.

Voor hetzelfde geld heb je 2013/2014 tesla's die als taxi gebruikt zijn en wss befrijfsmatig in 6 jaar zijn afgeschreven met km stand rond de 200.000.

Rationeel gezien spreekt een kona/niro meer voor zich (plus ben al Nissan / Honda gewend dus weet dat Japans/Koreaans betrouwbaar is) maar gevoelsmatig blijft Tesla toch degene met het meeste wow factor. Plus rationeel gezien hun eigen SuC netwerk is een grote pre. Aftersales en de hoogte van onderhoud spreekt dan weer tegen ;)

Dus tja: gevalletje als je 25 tot 30k kunt uitgeven en je ziet je mogelijkheden blijft de keuze lastig als de keuze reuze is. Blijf sowieso iemand die liever een jonge ocassion koopt uit de lease waar de kop al af is dan zelf de duurste km uit de garage te dragen. En dan maakt het mij persoonlijk niet uit of ik een 2019 of 2014 model koop, ik kijk gewoon wat er voor handen is qua EV.

• GORby
Het is in België niet gebruikelijk om auto's te adverteren met de prijs zonder BTW, en al zeker niet zonder dat ergens bij te vermelden.
https://www.autoscout24.b...tPage&searchId=-505586071

https://www.kia-usedcars....turer=26#result-tools-top

• MooDyBLueS
  • Niet online
Joosie200 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:15:
[...]

Goed punt qua incl/ex btw.

Nee, de 64 versie. De Zoe idd voor rond de 25k/27k maar de Kona en Niro zie ik al rond de 30k. Verschil van 3 tot 5k waarin je toch meer auto voor je geld krijgt. Zeker bij de Niro.

Voor hetzelfde geld heb je 2013/2014 tesla's die als taxi gebruikt zijn en wss befrijfsmatig in 6 jaar zijn afgeschreven met km stand rond de 200.000.

Rationeel gezien spreekt een kona/niro meer voor zich (plus ben al Nissan / Honda gewend dus weet dat Japans/Koreaans betrouwbaar is) maar gevoelsmatig blijft Tesla toch degene met het meeste wow factor. Plus rationeel gezien hun eigen SuC netwerk is een grote pre. Aftersales en de hoogte van onderhoud spreekt dan weer tegen ;)

Dus tja: gevalletje als je 25 tot 30k kunt uitgeven en je ziet je mogelijkheden blijft de keuze lastig als de keuze reuze is. Blijf sowieso iemand die liever een jonge ocassion koopt uit de lease waar de kop al af is dan zelf de duurste km uit de garage te dragen. En dan maakt het mij persoonlijk niet uit of ik een 2019 of 2014 model koop, ik kijk gewoon wat er voor handen is qua EV.
De Kona 64 kWh rond de 30k zijn voor zover ik kan vinden wel allemaal excl. btw. Ik zie er eentje met 70.000 km te koop staan voor exact 30k incl. btw, dat dan weer wel.

Bij de Niro (64 kWh) weet ik het zeker dat die niet voor 30k incl. btw te koop staan, die heb ik namelijk ook lange tijd overwogen. Een ExecutiveLine onder de 40k vinden is nog steeds een uitdaging, DynamicLines iets meer, maar ook zeker geen 30k incl. btw.

Mijn punt daarbij is: de ZOE R135 vind je met koopaccu wel ruim onder de 30k incl. btw, dus de prijsverschillen zijn er wel, vrij flink. Persoonlijk vind ik de ZOE (alleen de nieuwe) een beter afgewerkte auto qua materiaalgebruik dan de Kona, maar de Kia's zijn weer beter dan de ZOE. Vind ik dan. ;)

Nog kort over de Model S: is inderdaad zeer interessant qua prijs, maar 2 dingen wil ik je meegeven: 1. ga zelf een proefrit maken en neem ook je partner mee, want het is een loei van een auto, op een haar na 5 meter. Wij vonden dat veel te groot en waren ook niet onder de indruk van de afwerking van een 2015 uitvoering, veel kraakjes en piepjes ook. 2. De Model S is dan wel een EV, maar voor een EV niet goedkoop in de lasten. Banden zijn groot en dus duur, het werkelijke verbruik van de oudere modellen ligt gemiddeld toch wel op zo'n 20 kWh/100km, vergeleken met de Kona met zo'n 16 kWh/100km of een Model 3/Ioniq die zelfs onder de 14 kWh/100km kunnen blijven is dat een flink verschil. Ook zijn onderdelen en onderhoud (wanneer dat nodig is, zelden natuurlijk) veel duurder, zeker als je dat bij Tesla zelf zou willen laten doen.

Hoeft natuurlijk allemaal geen probleem te zijn, maar het schrok ons wel af vergeleken met de gemiddelde EV (Kona, e-Niro, Model 3).

• MooDyBLueS
  • Niet online
GORby schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Het is in België niet gebruikelijk om auto's te adverteren met de prijs zonder BTW, en al zeker niet zonder dat ergens bij te vermelden.
https://www.autoscout24.b...tPage&searchId=-505586071

https://www.kia-usedcars....turer=26#result-tools-top
In NL nemen ze daar helaas. een loopje mee. Hoe vaak ik al niet een dealer aan de lijn had en ik vroeg waarom ze niet specifiek erbij zetten of het incl/excl btw is, vaak werd ik bijna afgesnauwd met een "het zijn bijna alleen maar zakelijke rijders die hier op afkomen". Alsnog... zet er dan tenminste excl. btw bij, toch?

Sommige websites geven wel de excl/incl. btw mogelijkheid aan, maar als een dealer/garage de auto al verkeerd invoert, zit je soms alsnog naar een incl. btw prijs te kijken die eigenlijk excl. btw is en omdat die website automatisch die 21% btw eraf haalt dan, wordt het nog verwarrender.

Beste vind ik nog wel Mobile.de, daar wordt alles met beide prijzen benoemt, maar is dus wel Duitsland met name. Geen oplossing voor ons Belgen/Nederlanders dus. :P

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-06-2021 09:47 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:44
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:43:
[...]

Bij de Niro (64 kWh) weet ik het zeker dat die niet voor 30k incl. btw te koop staan, die heb ik namelijk ook lange tijd overwogen. Een ExecutiveLine onder de 40k vinden is nog steeds een uitdaging, DynamicLines iets meer, maar ook zeker geen 30k incl. btw.
Volgens mij is deze al een keertje hier gepost toen dit ook werd gezegd:
https://www.autoscout24.n...3-6b9a300f89d7?cldtidx=11

Bleeker auto, dus grote kans op import, en niet duidelijk of de auto 'er al is', maar er zijn alleen maar positieve ervaringen met hen ook op dit forum.
Voor de rest staan er veel Niro's in Duitsland voor rond de 30k met bouwjaar 2020 en weinig km's.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:49:
[...]
De ZOE heeft overigens sowieso nooit parkeersensoren voor.
Dit klopt niet helemaal, de ZOE Intens R135 heeft wél parkeersensoren voor (heb er zelf één voor de deur staan ;-) ).

• MooDyBLueS
  • Niet online
tarlitz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Dit klopt niet helemaal, de ZOE Intens R135 heeft wél parkeersensoren voor (heb er zelf één voor de deur staan ;-) ).
Oeps, dat heb ik dan verkeerd gelezen. Ik zie het zojuist ook in de prijslijst staan, inderdaad vanaf de Intens.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kodess schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:50:
[...]

Volgens mij is deze al een keertje hier gepost toen dit ook werd gezegd:
https://www.autoscout24.n...3-6b9a300f89d7?cldtidx=11

Bleeker auto, dus grote kans op import, en niet duidelijk of de auto 'er al is', maar er zijn alleen maar positieve ervaringen met hen ook op dit forum.
Voor de rest staan er veel Niro's in Duitsland voor rond de 30k met bouwjaar 2020 en weinig km's.
Dat klopt, maar dan heb je het dus wel over 1 verkoper (Bleeker) en die import uitvoeringen missen vaak (veel) opties die we in NL als standaard verwachten, zeker in de genoemde ExecutiveLine uitvoering. Soms missen ze warmtepomp, stoelventilatie, lederen bekleding, dat soort dingen. En dat zie je op Mobile.de ook. De ExecLine is hier echt full options, de Spirit aldaar (Dld) is dat nog niet en kan je nog verder aankleden. Hoeft niet erg te zijn, maar als je zoals ik naar een ExecLine zoekt, dan wordt het ook in Dld zoeken naar een speld in een hooiberg, is het de vraag waar je helemaal naartoe moet en sowieso zit niet iedereen op import te wachten.

Wat ik ermee wil zeggen is: die voorbeelden zijn zeker niet gemiddeld te noemen, sterker nog: dat zijn uitzonderingen. Prima als je daar op wilt wachten cq. die moeite wilt doen, maar ik kijk ook liever naar een NL auto met garantie en zekerheid over de uitvoering.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 29-06-2021 10:12 ]

• Pierz
[...]

Nog kort over de Model S: is inderdaad zeer interessant qua prijs, maar 2 dingen wil ik je meegeven: 1. ga zelf een proefrit maken en neem ook je partner mee, want het is een loei van een auto, op een haar na 5 meter. Wij vonden dat veel te groot en waren ook niet onder de indruk van de afwerking van een 2015 uitvoering, veel kraakjes en piepjes ook. 2. De Model S is dan wel een EV, maar voor een EV niet goedkoop in de lasten. Banden zijn groot en dus duur, het werkelijke verbruik van de oudere modellen ligt gemiddeld toch wel op zo'n 20 kWh/100km, vergeleken met de Kona met zo'n 16 kWh/100km of een Model 3/Ioniq die zelfs onder de 14 kWh/100km kunnen blijven is dat een flink verschil. Ook zijn onderdelen en onderhoud (wanneer dat nodig is, zelden natuurlijk) veel duurder, zeker als je dat bij Tesla zelf zou willen laten doen.
Deze verbruiken kloppen verhoudingsgewijs wel, maar houdt er rekening mee dat dit op de snelweg bij 100 km/u is in de zomer.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
De Model S wordt erbij gesleept omdat die al afgeschreven is en daardoor ook mee kan in vergelijking.
Maar uiteindelijk is het een beetje als een oude S klasse vergelijken met een Yaris als maar 5000 euro kan uitgeven.
Nou scheelt een Model S natuurlijk wel, hij verspilt niet zoveel als een oude S klasse. En ik ken mensen die altijd luxe Europese auto's reden en nu op 1200 euro kosten zitten in 5 jaar Model S rijden, die lachen zich rot, want de overige auto's waren veel duurder, per jaar al.

Wij hebben er ook naar gekeken, maar het is toch een erg grote auto.
Wel duidelijk van ander niveau, want je merkt meteen dat hij ook echt stiller is dan Model 3 en mijn eigen Ampera-e, daar merk je aan dat het een ander niveau is. Dit ging om een recent facelift model van denk 2 of 3 jaar oud.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29
!null schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:58:
De Model S wordt erbij gesleept omdat die al afgeschreven is en daardoor ook mee kan in vergelijking.
Maar uiteindelijk is het een beetje als een oude S klasse vergelijken met een Yaris als maar 5000 euro kan uitgeven.
Nou scheelt een Model S natuurlijk wel, hij verspilt niet zoveel als een oude S klasse. En ik ken mensen die altijd luxe Europese auto's reden en nu op 1200 euro kosten zitten in 5 jaar Model S rijden, die lachen zich rot, want de overige auto's waren veel duurder, per jaar al.

Wel duidelijk van ander niveau, want je merkt meteen dat hij ook echt stiller is dan Model 3 en mijn eigen Ampera-e, daar merk je aan dat het een ander niveau is. Dit ging om een recent facelift model van denk 2 of 3 jaar oud.
Een S heeft luchtvering. Dat is sowieso veel comfortabeler dan een model 3 of een Ampera E.
Mijn buurman had een tijd een S, 3 jaar geleden. Stond er vaker niet dan wel. Niet echt probleemloos. Was er een van 2018.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

!null schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:58:

Mwah, afgeschreven: nog steeds moeten een beetje recente modellen wel rond de 30-40K doen. En dat zijn dan de pre-facelift modellen, met een actieradius die al lager ligt dan veel moderne modellen van andere merken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Een eerstegeneratie Model S is een oude BMW. Als je er met die insteek aan begint, kan het alleen maar meevallen.

IMO is de prijs alleen veel te hoog t.o.v. een (jong gebruikte) Model 3. Als EV is de M3 10x bruikbaarder (en toekomstbestendiger), en als auto is de model 3 nog nèt smal en kort genoeg om enigszins normaal bruikbaar te zijn in Europese steden, terwijl de Model S vaak echt te groot is.

• Isheara
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:45:
Beste vind ik nog wel Mobile.de, daar wordt alles met beide prijzen benoemt, maar is dus wel Duitsland met name. Geen oplossing voor ons Belgen/Nederlanders dus. :P
Ehhh, waarom is dat geen oplossing dan? Je kunt toch prima een EV in Duitsland kopen? Geen BPM, en er zijn hier een aantal mensen op het forum die het proces voor import hebben beschreven. Voor nog geen €1000 extra staat je keurig geïmporteerde en gekeurde auto voor de deur op NL of BE kenteken :)

Er zijn een paar regeltjes waar je je aan moet houden (tenminste 6 maanden oud en een bepaald aantal minimale km’s) maar daarna is het een fluitje.

[ Voor 11% gewijzigd door Isheara op 29-06-2021 18:25 ]

Keep rolling sixes!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 17:53
MooDyBLueS schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:05:
Vraagje aan iedereen die een Kia heeft of heeft overwogen: ik ben zeer tevreden met de auto (e-Soul, nu totaal 2 proefritten gehad) en de opties die het biedt voor de prijs als ExecutiveLine, maar ik zit inmiddels bij de 5e dealer en moet er continu zelf achteraan blijven zitten. Afspraken komen ze niet na, met betrekking tot uitzoeken qua opties (er stond een ExecLine zonder stoelventilatie) en ook de inruil, terwijl ik ook aangeef de auto privé aan te willen schaffen.

Heb nu eentje iets buiten Amsterdam die ik donderdag al gebeld had, ze vroegen mij wat zaken op de mail te zetten, daar zouden ze vrijdag/zaterdag op terugkomen, niet gebeurd. Ik gisteren gebeld: we komen er vandaag op terug. Niks gehoord. Ik zojuist maar gemaild en gezegd: ik wil vandaag een antwoord, anders hebben ze mijn vertrouwen verloren en ga ik verder kijken.

Maar dit is dus inmiddels de 5e waarbij dit gebeurt. Van Amsterdam tot Noordoostpolder tot aan Rotterdam. Ik krijg het (onterechte?) idee dat ze 0 interesse hebben in de verkoop van een e-Soul aan een particulier en ze misschien alleen maar PL/ZL willen. Bij 2 dealers ben ik ook langsgeweest in eerste instantie.

Ik overweeg daarom om over mijn 'geloof' heen te stappen en morgen maar eens de Volkswagen dealer te gaan en te kijken of ik daar als particuliere koper wel serieus genomen wordt, ook al is een ID.3 First Plus misschien een iets mindere auto qua opties.

Herkennen mensen dit?
Wil je bij al deze dealers nog steeds je Lexus inruilen? Want ik kan me goed voorstellen dat er weinig dealers zijn die een deal willen maken waarbij de inruil zo'n groot gedeelte van de prijs uitmaakt. Of ze zullen aanzienlijk minder voor die auto willen geven dan de koerslijst aangeeft. Mijn Soul staat inmiddels op MP ;)

Import van EVs

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-01 21:17
[...]

De Kona 64 kWh rond de 30k zijn voor zover ik kan vinden wel allemaal excl. btw. Ik zie er eentje met 70.000 km te koop staan voor exact 30k incl. btw, dat dan weer wel.

Mijn punt daarbij is: de ZOE R135 vind je met koopaccu wel ruim onder de 30k incl. btw, dus de prijsverschillen zijn er wel, vrij flink. Persoonlijk vind ik de ZOE (alleen de nieuwe) een beter afgewerkte auto qua materiaalgebruik dan de Kona, maar de Kia's zijn weer beter dan de ZOE. Vind ik dan. ;)

Hoeft natuurlijk allemaal geen probleem te zijn, maar het schrok ons wel af vergeleken met de gemiddelde EV (Kona, e-Niro, Model 3).
Op marktplaats staan twee niro’s, executiveline voor onder de 30k incl btw. En dan kan er nog 2k subsidie af!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 11:09

greatgonzo

schit-te-rend!

EV rijders de caravan al uit de stalling gehaald?

https://www.autoblog.nl/n...tische-actieradius-905248

Valt me nog mee, om de 200 km gemiddeld aan de laadpaal (50% meer verbruik)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Luiaard schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Wil je bij al deze dealers nog steeds je Lexus inruilen? Want ik kan me goed voorstellen dat er weinig dealers zijn die een deal willen maken waarbij de inruil zo'n groot gedeelte van de prijs uitmaakt. Of ze zullen aanzienlijk minder voor die auto willen geven dan de koerslijst aangeeft. Mijn Soul staat inmiddels op MP ;)
Klopt wat je zegt ja, met inruil van de Lexus. Ik ben inmiddels met 2 dealers en 1 occasion center verder (niet dealer gebonden). Opvallend is inderdaad dat degene die de e-Soul wat goedkoper aanbiedt (4k minder) ook 3k minder als inruil geeft, waardoor het uiteindelijk maar 1k scheelt onderling. Bizar. Terwijl het occasion center ook tegen de onderkant van de NL prijzen zit en weer dezelfde inruil geeft als de duurdere Kia dealer.

Lijkt er toch op dat de Kia dealers of minder happig zijn of gewoon meer marge willen pakken.

Vraagje voor jou: ik heb de Kia dealer ook eerlijk gezegd dat ik er een bij een occasion center op het oog heb, wat een import is. Jij hebt geloof ik zelf geïmporteerd toch? Heb jij problemen gehad met garantieregistratie en/of de UVO Connect app? De Kia dealer gaf aan dat garantie geen zekerheid is bij import (het occasion center adverteert wel met de 7 jaar Kia garantie en zegt dat het Europees geregeld is) en dat de UVO Connect app ook niet bij alle imports zou werken? Het klinkt mij als een vreemd verhaal in de oren om eerlijk te zijn, al kan ik niks over garantie beoordelen natuurlijk.

• MooDyBLueS
  • Niet online
greatgonzo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:43:

Ik heb de video gisterenavond zitten kijken en het viel mij ook enorm mee. Ze gaven zelf ook aan dat die ~30 kWh/100 km grotendeels door 100 km/u rijden komt. Ik kan me niet voorstellen dat als je met caravan op pad gaat, je haast hebt en per se overal 100 wilt rijden, met 80-90 km/u zou het dus nog iets lager uit moeten pakken.

Grootste nadeel wat ze benoemen (maar ik ben geen caravan man) is de plek waar je moet (snel)laden: dat blijkt lang niet altijd geschikt om gewoon vooruit in te rijden en met caravan en al te blijven staan. Dus eerst je caravan parkeren en loskoppelen en dan snelladen is dan vaak nodig.

• Luiaard
MooDyBLueS schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:51:
[...]

Klopt wat je zegt ja, met inruil van de Lexus. Ik ben inmiddels met 2 dealers en 1 occasion center verder (niet dealer gebonden). Opvallend is inderdaad dat degene die de e-Soul wat goedkoper aanbiedt (4k minder) ook 3k minder als inruil geeft, waardoor het uiteindelijk maar 1k scheelt onderling. Bizar. Terwijl het occasion center ook tegen de onderkant van de NL prijzen zit en weer dezelfde inruil geeft als de duurdere Kia dealer.

Lijkt er toch op dat de Kia dealers of minder happig zijn of gewoon meer marge willen pakken.

Vraagje voor jou: ik heb de Kia dealer ook eerlijk gezegd dat ik er een bij een occasion center op het oog heb, wat een import is. Jij hebt geloof ik zelf geïmporteerd toch? Heb jij problemen gehad met garantieregistratie en/of de UVO Connect app? De Kia dealer gaf aan dat garantie geen zekerheid is bij import (het occasion center adverteert wel met de 7 jaar Kia garantie en zegt dat het Europees geregeld is) en dat de UVO Connect app ook niet bij alle imports zou werken? Het klinkt mij als een vreemd verhaal in de oren om eerlijk te zijn, al kan ik niks over garantie beoordelen natuurlijk.
Lagere prijs verkoop betekent ook lagere inruil, die mensen moeten er toch linksom of rechtsom op verdienen en een mooi pand en personeel is niet gratis. Garantie zolang aan de voorwaarden wordt voldaan (garantiesticker in boekje aanwezig, beurten op tijd/volgens schema en bij officiële Kia garages gedocumenteerd) moet binnen Europa geen probleem zijn. De UVO Connect ligt er denk ik heel erg aan in hoeverre die overal op dezelfde manier tot de standaard uitrusting behoort. Dit werkt bij mijn Soul gewoon vlekkeloos, maar de Kona die ik nu net binnen heb daar zit dan weer geen Hyundai Bluelink op terwijl die het volgens dat modeljaar wel zou moeten hebben... je moet dit kunnen zien doordat bij het interieurlicht voor ook knoppen voor SOS zitten, dan heeft de auto wel die functionaliteit.
Ik weet niet of er Souls zijn met kleinere infotainment schermen in lagere trims, ik ken ze zelf niet, maar dan zou je ook even op moeten passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 30-06-2021 14:55 ]

Import van EVs

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Zoals ik al dacht maar toch even opgezocht, met de caravan door de EU
https://www.kampeermagazi...hanger-caravan-in-europa/

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

Peetman

Tjah....

greatgonzo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:43:

Nog geen EV rijder (eind september wel als het goed is). We hebben zelf een vouwwagen, dus qua luchtweerstand zal dat wel meevallen voor het extra verbruik.
Wil wel als test eens de caravan van m'n ouders er achter hangen, maar bedenk me door dit filmpje dat ik dan niet zelf mag rijden met alleen rijbewijs B :-(.

• Luiaard
Wij hebben ook een vouwwagen, neem daar nu in de zomer de auto van mijn ouders nog voor mee, maar wie weet in de toekomst met passende auto (EV6 zoals jij besteld hebt volgens mij @Peetman ) wel gewoon elektrisch. Alhoewel snelladen met dat ding erachter dan weer een probleem is.

Import van EVs

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

Peetman

Tjah....

Luiaard schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:37:
Wij hebben ook een vouwwagen, neem daar nu in de zomer de auto van mijn ouders nog voor mee, maar wie weet in de toekomst met passende auto (EV6 zoals jij besteld hebt volgens mij @Peetman ) wel gewoon elektrisch. Alhoewel snelladen met dat ding erachter dan weer een probleem is.
Wordt inderdaad een EV6, vraag me af hoe lastig het is qua snelladen.

Kan me van vroeger nog wel herinneren dat we bij menig tankstation (bij supermarkten met name) in Frankrijk de caravan moesten afkoppelen omdat de bocht niet te halen was of de caravan te hoog.

Maar denk dat ik liever de vouwwagen een paar keer afkoppel onderweg dan dat ik de hele reis in een geleende ICE auto moet doen :*)

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 01:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Peetman sommige Ionity locaties hebben een speciale plek voor auto's met aanhanger. Het vak is dan veel langer en de paal staat dan halverwege opzij ipv vooraan. Je zult wel goed moeten manoeuvreren om de laadpoort dichtbij genoeg te krijgen.
Het merendeel van de snelladers die ik ken voorziet echter niet in een caravan aan het eind omdat je dan de weg of meerdere laadplekken blokkeert.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:30
fastned en shell recharge gaan volgens mij wel goed (afh van de hoogte van je caravan)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Hari-Bo
  • Laatst online: 00:51
Sinds deze week heb ik een EQA 250 Business Solution. Qua range haal ik 400km dus dikke prima :)
Ik lease deze incl brandstofkosten, voor laden heb ik een laadpas.

Wat alleen voor mij onduidelijk is als ik thuis ga opladen via 220 of een laadpaal aan huis. Hoe zit het qua kosten declareren richting de werkgever? Want op de belasting site kan ik daar weinig over vinden, behalve de bekende 19cent per kilometer met fossiele brandstof.
Ik zie dat er al een dedicated topic is voor laden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYSr4RCq4PhrJP_AH-iqPIlFrkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oIDNFtm3KEVJEzNxQlGMWQW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 01-07-2021 09:58 ]

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:19
Na de Zoe Q210 4 jaar met plezier gereden te hebben nu een R90 gekocht bij Bleeker.
Kwam bij Bleeker uit vanwege de eerlijke advertenties (incl. BTW).
De Q210 doorverkocht aan mijn ouders. Is nog steeds een goede auto. Bereik is niet veel minder geworden met nu ruim 100.000 op de teller. Weinig onderhouds kosten aan gehad.

De R90 geeft ons iets meer ruimte voor langere afstanden. Helaas geen snelladen en geen CSS.
Maar voor 99% van de ritten een zeer geschikte auto.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• MooDyBLueS
  • Niet online
De kogel is door de kerk. Na slechts 8 maanden in een Lexus UX 250h gereden te hebben, waar helemaal niks mis mee was en sterker nog een zeer fijne auto was, bleef het EV gevoel kriebelen. Maar bovenal was het, met 3500 km in die periode én de uitspraak van mijn werkgever dat minstens 50% thuiswerken de norm zal blijven, niet meer te verantwoorden om deze voor de deur te laten staan.

We zijn voor een Kia e-Soul 64 kWh ExecutiveLine met SUV-pack gegaan (1-fase, dat wel), in het zwart. Exact zoals deze (echte foto plaats ik wel nadat we hem opgehaald hebben):
Afbeeldingslocatie: https://www.autozentren-pa.de/fileadmin/user_upload/kia-e-soul-cherryblack.jpg

Bijbetaling was icm inruil zo laag dat we met publiek laden al na 1,5 jaar deze investering er weer uit hebben. En niet alleen de (veel) lagere maandelijkste lasten zijn leuk, maar het is ook nog eens een erg leuke EV naar onze mening.

Technisch identiek aan de e-Niro en Kona 64 kWh, maar dan met een eigenwijs uiterlijk, waar wij wel van houden. Ondanks dat de auto 20 cm korter is dan de Lexus UX, hebben de kinderen achterin flink meer beenruimte en de kofferbak is vrijwel gelijk, 320L voor de UX en 315L voor de e-Soul, waarbij de e-Soul nog een dubbele bodem heeft wat zo'n 120L extra oplevert. En ook ga ik nog een frunk bestellen om de laadkabels in op te kunnen bergen.

• Card Nox
@MooDyBLueS, als je die dubbele bodem eruit gaat halen kun je ook die bak in de frunk doen, in ieder geval bij de eNiro en Kona wel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Card Nox schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:48:
@MooDyBLueS, als je die dubbele bodem eruit gaat halen kun je ook die bak in de frunk doen, in ieder geval bij de eNiro en Kona wel.
Bij de e-Soul is het daadwerkelijk een verstelbare bodem, die kan 20cm lager ingesteld worden. Je hebt dan wel een hoge tildrempel maar dan ga je van 315L naar zo'n 435L tot aan de hoedenplank. Daar zit inderdaad nog een schuimrubberen bak in met steeksleutels, uitsparing voor laadkabels en dergelijke. Die willen we echter wel laten zitten, want zal ook geluidsdempend werken en ik wil er ook geen losse spullen in hebben liggen, zelfs een kabel kan dan tegen het plaatwerk aan gaan tikken/schuiven.

Die kleine investering van €175 is het meer dan waard voor de frunk.

Standaard:
Afbeeldingslocatie: https://www.netcarshow.com/Kia-e-Soul-2020-1280-4b.jpg

Laadbodem geopend:
Afbeeldingslocatie: https://preview.netcarshow.com/Kia-e-Soul-2020-1280-50.jpg

Hier zie je wat ik bedoel, waarbij je als je goed kijkt de dubbele bodem naar beneden kan plaatsen. Dan zakt het 20cm tot tegen het (in dit geval) blauwe plaatwerk aan. Zo is het ook ontworpen, je schuift hem daadwerkelijk in een opening daarvoor, zowel in lage als hoge positie.

Het gekke is dus dat de regelgeving bepaalt dat de hoge positie de standaard positie is en dat tot aan de hoedenplank gemeten is slechts 315L, een Fiesta doet het zelfs beter. Dus dat schrok ons wel af, tot we dit te horen kregen. Ik heb zelf het volume opgemeten wat je erbij krijgt door de verkregen hoogte, diepte en breedte te vermenigvuldigen en naar liters om te rekenen. Misschien zit ik er een paar litertjes naast, maar ±120L is het wel. En dan hebben we het nog niet eens over de extreem praktische Volvo V70 achtige ruimte boven de hoedenplank doordat het zo'n kubus is.

Daarnaast kan de e-Soul (net als de Kona en e-Niro) een trekhaak voor fietsendrager of een speciale (o.a. Thule) trekhaakkoffer. 75 kg mag erop, de Thule trekhaakkoffer kan je kantelen zodat je achterklep nog gewoon open kan bij een parkeerplaats/tankstation en dit vergt nauwelijks iets van je bereik t.o.v. een dakkoffer (wat overigens ook gewoon kan). Al met al een van de meest veelzijdige EV's van dit moment.

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
mgroen81 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:43:
Na de Zoe Q210 4 jaar met plezier gereden te hebben nu een R90 gekocht bij Bleeker.
Kwam bij Bleeker uit vanwege de eerlijke advertenties (incl. BTW).
De Q210 doorverkocht aan mijn ouders. Is nog steeds een goede auto. Bereik is niet veel minder geworden met nu ruim 100.000 op de teller. Weinig onderhouds kosten aan gehad.

De R90 geeft ons iets meer ruimte voor langere afstanden. Helaas geen snelladen en geen CSS.
Maar voor 99% van de ritten een zeer geschikte auto.
Geheel offtopic maar ik vind die typebenamingen altijd zo verwarrend. Van wanneer is die R90 dan? Dat is het vorige model zeg maar? Wij hebben nu de R135 volgens mij (de 135-pk versie van het model 2020)

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
DigitalExorcist schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Geheel offtopic maar ik vind die typebenamingen altijd zo verwarrend. Van wanneer is die R90 dan? Dat is het vorige model zeg maar? Wij hebben nu de R135 volgens mij (de 135-pk versie van het model 2020)
Net voor die versie die je nu hebt.

R= 22kW AC laden
Q= 43 kW AC laden

Alleen de nieuwe Zoe heeft CCS

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Pierz
MooDyBLueS schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:48:
[...]

Bij de e-Soul is het daadwerkelijk een verstelbare bodem, die kan 20cm lager ingesteld worden. Je hebt dan wel een hoge tildrempel maar dan ga je van 315L naar zo'n 435L tot aan de hoedenplank. Daar zit inderdaad nog een schuimrubberen bak in met steeksleutels, uitsparing voor laadkabels en dergelijke. Die willen we echter wel laten zitten, want zal ook geluidsdempend werken en ik wil er ook geen losse spullen in hebben liggen, zelfs een kabel kan dan tegen het plaatwerk aan gaan tikken/schuiven.

Die kleine investering van €175 is het meer dan waard voor de frunk.

Standaard:
[Afbeelding]

Laadbodem geopend:
[Afbeelding]

Hier zie je wat ik bedoel, waarbij je als je goed kijkt de dubbele bodem naar beneden kan plaatsen. Dan zakt het 20cm tot tegen het (in dit geval) blauwe plaatwerk aan. Zo is het ook ontworpen, je schuift hem daadwerkelijk in een opening daarvoor, zowel in lage als hoge positie.

Het gekke is dus dat de regelgeving bepaalt dat de hoge positie de standaard positie is en dat tot aan de hoedenplank gemeten is slechts 315L, een Fiesta doet het zelfs beter. Dus dat schrok ons wel af, tot we dit te horen kregen. Ik heb zelf het volume opgemeten wat je erbij krijgt door de verkregen hoogte, diepte en breedte te vermenigvuldigen en naar liters om te rekenen. Misschien zit ik er een paar litertjes naast, maar ±120L is het wel. En dan hebben we het nog niet eens over de extreem praktische Volvo V70 achtige ruimte boven de hoedenplank doordat het zo'n kubus is.

Daarnaast kan de e-Soul (net als de Kona en e-Niro) een trekhaak voor fietsendrager of een speciale (o.a. Thule) trekhaakkoffer. 75 kg mag erop, de Thule trekhaakkoffer kan je kantelen zodat je achterklep nog gewoon open kan bij een parkeerplaats/tankstation en dit vergt nauwelijks iets van je bereik t.o.v. een dakkoffer (wat overigens ook gewoon kan). Al met al een van de meest veelzijdige EV's van dit moment.
Ik vind het zelf een veel mooiere auto dan de Niro en Kona. Je ziet ze te weinig (vind ik), mooi dat er weer een extra op de weg is!

• wortelsoft
  • Laatst online: 19-01 10:55
Pierz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Ik vind het zelf een veel mooiere auto dan de Niro en Kona. Je ziet ze te weinig (vind ik), mooi dat er weer een extra op de weg is!
De voorkant en zijkant vind ik leuk bij de achterkant heb ik het gevoel dat het budget voor de ontwerper op was en dat ze maar wat gedaan hebben.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Pierz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Wij ook ja. ;)

De Kona is van buiten niet verkeerd, de voorkant heeft wel wat weg van de e-Soul met z'n smalle koplampen, maar is verder wat meer standaard vormgegeven. We hebben kort ook nog een Kona facelift 3-fase in Premium Sky uitvoering overwogen die vanaf zo'n 37-38k te koop staan, maar die dingen waren belachelijk duur nieuw (49k) en dus geen subsidie. Minder veelzijdige kofferbak, krap achterin, minder mooi (subjectief) en het materiaalgebruik binnenin is meer van een auto van 20k van 50k. Niet dat de Soul een 45k waardige auto is qua materialen binnenin, maar wel echt een klap beter dan de Kona.
wortelsoft schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 11:21:
[...]

De voorkant en zijkant vind ik leuk bij de achterkant heb ik het gevoel dat het budget voor de ontwerper op was en dat ze maar wat gedaan hebben.
Haha, ja de achterkant stoor ik me niet aan, maar ik snap helemaal wat je bedoelt. Het is niet het mooiste design. Persoonlijk vind ik met name het element waar het Kia logo op staat nog het minst mooi in het geheel. Als dat helemaal glas was geweest ook, dan had het de auto wat mij betreft helemaal af gemaakt. Dan zou het meer het idee hebben wat een Aygo of ID3 ook hebben.

Gelukkig hebben wij een zwarte en is dat onderdeel daardoor in ieder geval niet opvallend.

Het is wel leuk bedacht dat die achterlichten ogenschijnlijk helemaal doorlopen, maar het is jammer dat het optisch bedrog is en het puur zijkant en bovenkant zijn die oplichten:
Afbeeldingslocatie: https://blogmedia.dealerfire.com/wp-content/uploads/sites/361/2019/07/LED-tail-lights-in-2020-Kia-Soul_o.jpg
Dit is geen e-Soul trouwens, maar de lichten zijn identiek.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:30
Sono Sion belooft een grotere batterij (54kW in plaats van 35). Bovendien zou deze vrij zijn van kobalt
YouTube: Big News bei Sono Motors zum Sion - Solar Elektroauto Probefahrt

• Pierz
Megat schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:22:
Sono Sion belooft een grotere batterij (54kW in plaats van 35). Bovendien zou deze vrij zijn van kobalt
Klopt, een LFP batterij van 54 kWh voor dezelfde prijs. Gelukkig maar, want deze capaciteitsverhoging is belangrijk om de Sion nog concurrerend te laten zijn als hij uit komt.

Overigens gaat ook de laadsnelheid omhoog naar 70 kW, wat ook beter aansluit bij de huidige maatstaven.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Megat schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:22:
Het blijft allemaal veelbelovend, maar het duurt wel lang. Ben nog altijd heel benieuwd wat ervan terecht gaat komen.

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-01 07:31
Goedemiddag,

Ik ben van plan om binnen een half jaar een 2e auto te kopen voor de vrouw en het liefst word dat een EV.
Nu is mijn oog gevallen op de leaf of de ZOE. alleen bij de ZOE zit een abbo. Ik vroeg mij af of er mensen zijn met deze wagen en wat hun ervaring zijn.

qua prijs heb ik max een 10K te besteden en wil een range hebben van plus 150 op papier in de praktijk een 120km. Hierdoor vallen een hoop wagens af. behalve een ZOE met 40kw of een leaf met 30KW accu.

• GORby
Prullenbak84 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:35:
[...]
Het blijft allemaal veelbelovend, maar het duurt wel lang. Ben nog altijd heel benieuwd wat ervan terecht gaat komen.
Inderdaad, maar wanneer (als?) die er effectief komt, dan is het waarschijnlijk nog altijd de goedkoopste elektrische wagen met een redeljk bereik die een beetje gewicht mag trekken. Vouwwagen erachter en je kan gaan kamperen, elektriciteit kan je van de auto krijgen.

• GORby
redslow schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:47:
Goedemiddag,

Ik ben van plan om binnen een half jaar een 2e auto te kopen voor de vrouw en het liefst word dat een EV.
Nu is mijn oog gevallen op de leaf of de ZOE. alleen bij de ZOE zit een abbo. Ik vroeg mij af of er mensen zijn met deze wagen en wat hun ervaring zijn.

qua prijs heb ik max een 10K te besteden en wil een range hebben van plus 150 op papier in de praktijk een 120km. Hierdoor vallen een hoop wagens af. behalve een ZOE met 40kw of een leaf met 30KW accu.
Bij de Zoe ga je voor die prijs inderdaad met een batterijhuur zitten, wat de prijs toch wel doet oplopen over de tijd dat je de auto wil houden. Een Leaf 30kWh zal inderdaad rond die prijs te vinden zijn. Als je in Duitsland kijkt, kan je hier en daar misschien nog een model vinden dat interessant is. Een Twingo ZE voldoet bijvoorbeeld ongeveer aan je verwachtingen qua range, maar niet in de winter op de snelweg.
De Dacia Spring is in DE ook al te vinden voor ongeveer 12.000

• redslow
GORby schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:00:
[...]

Bij de Zoe ga je voor die prijs inderdaad met een batterijhuur zitten, wat de prijs toch wel doet oplopen over de tijd dat je de auto wil houden. Een Leaf 30kWh zal inderdaad rond die prijs te vinden zijn. Als je in Duitsland kijkt, kan je hier en daar misschien nog een model vinden dat interessant is. Een Twingo ZE voldoet bijvoorbeeld ongeveer aan je verwachtingen qua range, maar niet in de winter op de snelweg.
De Dacia Spring is in DE ook al te vinden voor ongeveer 12.000
Thanks voor het meedenken. Ik heb inderdaad ook gekeken naar bijvoorbeeld een smart forfour, is ook rond die prijs te krijgen. Echter hebben wij ook een kleintje en een redelijk grote lab. Dus vandaar dat de ruimte van de zoe/leaf wat meer aanspreekt. Toch wat meer opties om in het weekend de EV te pakken dan de ICE. (scheelt toch in kosten)

Ik zal eens kijken in Duitsland.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:44
redslow schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:26:
[...]

Thanks voor het meedenken. Ik heb inderdaad ook gekeken naar bijvoorbeeld een smart forfour, is ook rond die prijs te krijgen. Echter hebben wij ook een kleintje en een redelijk grote lab. Dus vandaar dat de ruimte van de zoe/leaf wat meer aanspreekt. Toch wat meer opties om in het weekend de EV te pakken dan de ICE. (scheelt toch in kosten)

Reken je met de subsidie?
Heb er een gevonden in NL voor 10.950.
30kWh Leaf voor 10.950 - 2000 subsidie is 8950.
Lijkt me een prima prijs

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• redslow
Kodess schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Reken je met de subsidie?
Heb er een gevonden in NL voor 10.950.
30kWh Leaf voor 10.950 - 2000 subsidie is 8950.
Lijkt me een prima prijs
Ik reken zonder subsidie, want regelmatig staat er bij met aftrek van subsidies, echter wel zonder BTW. Het is soms best creatief van hoe of wat. En zonder subsidie ook van het is leuk die 2K maar je moet wel eerst die 2K investeren. Ik heb daarin gewoon een hard maximum qua budget.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 17:23
redslow schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 16:26:
[...]

een smart forfour is heel krap, en komt in de praktijk maar 100km oid ver.

kijk graag naar zoe (accuhuur voor lief nemen voor hogere range)/leafs (ervan uitgaande dat accucapaciteit goed is versleten)

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Megat
GORby schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:48:
[...]

waarschijnlijk nog altijd de goedkoopste elektrische wagen met een redeljk bereik die een beetje gewicht mag trekken. Vouwwagen erachter en je kan gaan kamperen, elektriciteit kan je van de auto krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door Megat op 09-07-2021 17:52 ]

• Megat
GORby schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:48:
[...]

. Vouwwagen erachter en je kan gaan kamperen, elektriciteit kan je van de auto krijgen.
Ook hier is enige terughoudendheid geboden. In de laatste video YouTube: Community-Update: Batterie, Q&A und mehr | Sono Motors wordt bij de ‘schwierige Themen’ rond 11.30 gezegd dat het trekgewicht en kogeldruk ter discussie staan vanwege de toegenomen wagenlengte en de totale massa. Dit vanwege de grotere massa en afmetingen van de grotere batterij.
Zolang de auto niet in productie is, lijkt alles nog te kunnen wijzigen.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

We zijn aan het kijken voor een gezinsauto (als enige auto, buiten een oldtimer voor de plezierritjes). Maar mede met dank aan de calculator uit de topicstart is mijn vermoeden opnieuw bevestigd: Privé een EV aanschaffen is voorlopig nog niet echt "rendabel". Althans, niet voor ons.

Als het een gezinsauto moet zijn denk ik aan formaat Niro, Focus, of, als het aan mijn vriendin ligt, een Qashqai. Waar je ook eens een bureau of kast mee kan gaan halen bij de IKEA ofzo.
We rijden 10-15.000km/jaar, en dan is de aanschaf van de EV zodanig prijzig dat hij ook nu met de hoge brandstofprijzen slecht terug verdiend. Na 4 jaar zijn de TCO vrijwel gelijk. En dan doe je in feite al consessies qua formaat, reisafstand en dergelijke.
In plaats van een cx-3 zouden we dan kunnen kijken naar een mx-30, ware het niet dat die achterdeuren echt waardeloos zijn. Kleine raampjes achter, gekke instap. Als ze die wagen wat anders ontworpen hadden had het een topper kunnen zijn. Nu is het een 2+2 zitter.

En dat terwijl ik best EV zou willen rijden, dan blijft er tenslotte meer benzine over voor mijn oldtimer :+ En het overschot van onze zonnepanelen komt mooi van pas. Ook de onzekerheid vanuit de politiek helpt niet mee.
Het kan zomaar zijn dat ze de overgang willen forceren door het belasten van ICE of het subsidiëren van EV. Aan de andere kant verwacht ik ook nog wel een toeslag op electriciteit als we massaal aan de EV gaan en het net dat niet goed aankan. De misgelopen belastingen op brandstof moeten toch ergens weer gecompenseerd worden. Evenals als de kosten voor verzwaren van het net. Een PHEV schiet ik persoonlijk al af, en volgens mij niet onterecht: Meer gewicht (en dus MRB) meer onderdelen, en de range van een echte EV kan voor ons prima volstaan. Daar is geen brandstof voor nodig. Want bijna alles aan familie en werk en winkel ligt voor ons binnen een straal van 30km.

• Isheara
Misschien is een e2008 (of de Opel eMokka) iets voor jullie. Deze heeft een ruimere kofferbak dan een eNiro Kona (vooral met neergeklapte achterbank). Wij rijden er zelf eentje als tweede auto.

Weliswaar beperktere range (plm 250-300km) maar wat je aangeeft qua reisbereik prima. Enige Nadeel is (misschien) dat er geen trekhaak onder kan…

Een beetje demo e2008 koop je rond de 35k :)

Bv deze https://www.autoscout24.n...tPage&searchId=1561813968

Edit: eNiro vervangen door Kona. Excuses

[ Voor 25% gewijzigd door Isheara op 10-07-2021 13:04 ]

Keep rolling sixes!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat is wel een mooie wagen ja :) weliswaar duurder dan wat we voor ogen hebben, maar het is interessant om in de berekening mee te nemen. Was nooit zo'n Renault fan, maar het design van de 208 en 2008 zint mij ook meer dan de Kona/Niro. En de ruimte is zeker een plus.

• Isheara
Dit is de GT versie (full option), dit is ook de versie die wij nieuw kochten voor €45k. Er zijn ook minder aangeklede en dus goedkopere versies.

Overigens krijg je ook nog €2k euro subsidie op een occasion EV.

Anders in Duitsland kijken (minimaal half jaar oud en 6.000km of meer, dan is de terugbetaling Duitse subsidie regeling niet meer van toepassing).

Import kost je ongeveer €1000 https://ofof.nl/elektrisc...uto-importeren-buitenland

[ Voor 7% gewijzigd door Isheara op 09-07-2021 23:19 ]

Keep rolling sixes!

• Card Nox
Isheara schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:10:
Misschien is een e2008 (of de Opel eMokka) iets voor jullie. Deze heeft een ruimere kofferbak dan een eNiro (vooral met neergeklapte achterbank)
Oja?
e2008: 405 l, 1.467 l met neergeklapte achterbank
e-Niro: 451 l, 1.405 l met neergeklapte achterbank

Of zit ik er naast?

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 10-07-2021 07:59 ]

• GORby
De Nissan Leaf is dan misschien een interessant model. Het grootste nadeel daarvan is het gebrek aan actief temperatuurbeheer van de batterij, maar wanneer je zelden moet snelladen (aangezien je bijna altijd minder ver rijdt dan de autonomie), ga je daar normaal geen last van hebben.

voor onder de 25k vind je een jonge Leaf met heel weinig km (demo) in de hoogste uitvoering. Wij hebben er ook zo eentje omdat ik dat één van de fijnere EVs vond en ook voor ons het snelladen zelden of nooit nodig is. Deze is ook aardig compleet uitgerust met veiligheids- en comfortuitrusting.

• Isheara
Excuses ik bedoelde de Kona.

YouTube: Peugeot e-2008 vs. Hyundai Kona - AutoWeek Dubbeltest - English subt...

Kijk even vanaf 5:00 daar wordt het uitgelegd. Het enige “probleem” is dat de e2008 minder actieradius heeft, maar bij 10-15k km per jaar is dat (ook bij ons) geen probleem.

[ Voor 196% gewijzigd door Isheara op 10-07-2021 13:03 ]

Keep rolling sixes!

• Isheara
GORby schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:33:
De Nissan Leaf is dan misschien een interessant model. Het grootste nadeel daarvan is het gebrek aan actief temperatuurbeheer van de batterij, maar wanneer je zelden moet snelladen (aangezien je bijna altijd minder ver rijdt dan de autonomie), ga je daar normaal geen last van hebben.

voor onder de 25k vind je een jonge Leaf met heel weinig km (demo) in de hoogste uitvoering. Wij hebben er ook zo eentje omdat ik dat één van de fijnere EVs vond en ook voor ons het snelladen zelden of nooit nodig is. Deze is ook aardig compleet uitgerust met veiligheids- en comfortuitrusting.
Met de Leaf zou ik wel voorzichtig zijn (zeker met de wat oudere versies, dus lees je goed in) …dan zou ik eerder kiezen voor een Zoe. In Duitsland vrij goedkoop op te halen zoals enkele forum leden gedaan hebben.
Kijk even naar de posts van @mux als het gaat over de Leaf

Keep rolling sixes!

• Stef87
Een Leaf zou ik nooit aan beginnen.. Waarom?

1. Zo’n beetje het enige model die forse degradatie heeft op de batterij.
2. RapidGate (je kan niet achter elkaar snel blijven snelladen, ook frituur je de batterij als het dan tóch moet). Dit komt door de afwezigheid van batterijkoeling.
3. Je hebt de verkeerde snellaad stekker.. De EU standaard is CCS.
4. Afschrijving van de Leaf zal ook hoger zijn (denk ik) mede door de “slechte” batterij.
5. Vaak (of altijd?) kan je ook niet eens op 3-fasen opladen aan de normale laadpaal. Opladen op 1-fase is erg langzaam.

Maakt bovenstaand je niet uit..?? Dan pas de Leaf overwegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Stef87 op 10-07-2021 14:33 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• GORby
Stef87 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:32:

2. RapidGate (je kan niet achter elkaar snel blijven snelladen, ook frituur je de batterij als het dan tóch moet). Dit komt door de afwezigheid van batterijkoeling.
3. Je hebt de verkeerde snellaad stekker.. De EU standaard is CCS.
4. Afschrijving van de Leaf zal ook hoger zijn (denk ik) mede door de “slechte” batterij.
5. Vaak (of altijd?) kan je ook niet eens op 3-fasen opladen aan de normale laadpaal. Opladen op 1-fase is erg langzaam.

Maakt bovenstaand je niet uit..?? Dan pas de Leaf overwegen.
1. De degradatie op Leafs die in een gematigd klimaat zitten, valt best wel mee op voorwaarde dat ze niet te vaak heet lopen. Als je regelmatig meer dan 250km op een dag rijdt, zou ik er persoonlijk ook niet aan beginnen. Met 25k km op een jaar, heb ik nog maar 1 keer aan de snellader gemoeten, dus nog nooit 2x op 1 dag.
2. Rapidgate is zeker een probleem, maar enkel wanneer je meerdere keren op 1 dag moet snelladen. De Leaf is niet geschikt om op een hoog tempo rijden te combineren met meer dan 2 keer snelladen op een dag. Vandaar ook onder voorbehoud dat je er zelden langere afstanden mee rijdt dan zijn bereik. 200km heen, aan de 6kW lader tot 's avonds en dan weer terug is geen enkel probleem.
3. Da's inderdaad iets wat binnen een aantal jaar mogelijk de situatie wat moeilijker maakt als je wil snelladen. Dat was voor mij persoonlijk dan ook de grootste bedenking bij de aankoop. Het aantal Chademo laders gaat waarschijnlijk niet meer toenemen, en gaat eerder afnemen. Tegen dat dat een probleem wordt, vermoed ik echter dat we minstens 5 a 10 jaar verder zijn. Voor mij persoonlijk zijn de huidige laders voldoende en beter dan dat zal het vermoedelijk niet worden.
4. Zo goed als zeker waar, maar da's ook een voordeel bij aankoop tweedehands.
5. Altijd beperkt tot 1 fase laden, dus 3,3 kW aan een 11 kW paal, 6,6 kW aan een 22 kW paal. Afhankelijk van je gebruik, kan dat inderdaad een redelijk groot nadeel zijn. Meestal gebruik je echter een snellader wanneer het snel moet gaan en zijn de andere laders eerder voor langere laadbeurten.

Omdat ik de indruk krijg dat de vraagsteller zelden meer dan 100km op een dag rijdt, kan het toch een auto zijn om in de lijst op te nemen, maar het is dan zeker nuttig om op de hoogte te zijn van de voor- en nadelen. De uitrusting van de Leaf is zeer compleet. Alle veiligheidsuitrusting zit standaard op alle versies, en da's toch wel iets waar je bij sommige andere merken aardig voor moet bijbetalen.

Het gebrek aan actieve temperatuurcontrole van de hoogspanningsaccu is inderdaad het grootste nadeel, wat vooral een factor is als je vaak wil snelladen omdat de batterij dan te heet wordt. Als je hem gewoon thuis aan de stekker kan hangen, blijft die echter lekker koel (wat minder wanneer het 35 graden is buiten, maar da's pakweg een paar weken op een jaar) en kan het nog best een prima auto zijn. Bij rustig rijgedrag loopt de temperatuur zelden op tot meer dan 5 graden boven de omgevingstemperatuur. Wanneer je constant hard optrekt en hard regeneratief remt, kan dat wat hoger oplopen.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik ga begin september naar Bulgarije en huur daar een VW ID.3 58 kWh. Ik rij van Sofia Airport naar Plovdiv en weer terug. Waar in Plovdiv kan ik laden? Ik heb op Chargemap gekeken, maar alleen Sofia is in kaart gebracht.

[Edit: na !null z'n tip heb ik opnieuw op Chargemap gekeken en nu werkt het. Gewoon de kaart bewegen is onvoldoende, je moet zoeken.]

[ Voor 23% gewijzigd door TucanoItaly op 13-07-2021 08:58 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• !null
Afgelopen week mijn offgrid installatie met BMW i3 accu's (~12kWh) in bedrijf gegaan, samen met 5400Wp zonnepanelen. Overtollige energie heb ik gebruikt om de Ampera-e al mee op te laden. Wordt ik erg blij van oOo
Installatie zal vermoedelijk niet offgrid blijven om overtollige energie ook aan het net te kunnen leveren, en het is maar de vraag of ik het zo rond Januari wel red.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

!null schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:16:
Afgelopen week mijn offgrid installatie met BMW i3 accu's (~12kWh) in bedrijf gegaan, samen met 5400Wp zonnepanelen. Overtollige energie heb ik gebruikt om de Ampera-e al mee op te laden. Wordt ik erg blij van oOo
Installatie zal vermoedelijk niet offgrid blijven om overtollige energie ook aan het net te kunnen leveren, en het is maar de vraag of ik het zo rond Januari wel red.
Volgens mij een perfecte oplossing om accu's een 2e leven te geven.

• !null
niki_lauda schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Volgens mij een perfecte oplossing om accu's een 2e leven te geven.
Zeker, en het is dus niet eens een kostbaar recycling proces maar gewoon hergebruik.

@TucanoItaly Google maps geeft een aantal laadopties in Plovdiv. Via menu, net als tankstations optie maar dan dus laadplekken kiezen.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@!null Super, een aantal lijkt gratis te zijn als je betaalt voor het parkeren. Dank!

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:38
!null schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:47:
[...]

Zeker, en het is dus niet eens een kostbaar recycling proces maar gewoon hergebruik.
Al zou je 50% degradatie hebben, dan heb je nog steeds een kneiter van een thuisbatterij. Hoe moeilijk is het om de batterij aan te sturen, DC naar AC te krijgen en om te richten naar 230V? Of kan ik dat lezen in een ander draadje?

• birdibird
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWQ7TxUlIWAjhc8ZonyX_2nA2Eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxIAXfXWHulq4hePEfPka16i.jpg?f=fotoalbum_large
Daar zijn ze dan, de 2 zusjes: R135 en Q210.
Hoewel de R135 meer een broertje is: wat stoerder. :)

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Waar is je eigen topic hiervoor? :o

Maak er ff een in DED :Y

Wise enough to play the fool

• birdibird
/offtopic
Ik zou wat meer panelen nemen, dat is in verhouding tot de batterij erg weinig, zeker in de winter waar je maar 15% of minder opbrengst hebt.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Proficiat voor je initiatief.
Maar off grid op 12 kWh batterijen (dus 9.5 kWh bruikbaar) met 5400 Wp?
Afhankelijk van je huisverbruik (excl. laden BEV!) gaat een normaal huisverbruik al problemen krijgen tussen december en half februari. Of je zou moeten bedoelen dat je niet echt off grid bent maar voor primaire behoeften beroep doet op een ander grid (gas?).
De batterijen zijn ook niet echt de bottleneck maar de produktiecapaciteit van 5.4 kWp.

Met een gemiddeld etmaalverbruik van 6 kWh kom ik er met een batterij van 15 kWh en PV 5.6 kWp tussen half december en half februari niet. Om off grid te gaan zou ik dan een batterij van 30 kWh en een productie-eenheid van 11 KWp moeten hebben. En dan zou het op sommige aanhoudend sombere winterse dagen zonder back up voor verwarming nog spannend worden.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:17
Stef87 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:32:

:? Jouw accu? ;)

• Stef87
Die is wmb ook gaar maar op een andere manier:

Want: dat is meer een software trucje van de Model 3 2019 SR+: direct na paar keer opladen ongeveer -10 a -13% maar daar blijft het dan bij.. Een Leaf gaat regelmatig gewoon al naar 60% Capaciteit of zelfs minder.

Sinds 11-2019 zit het tussen -12 en -14.5. Trend is langzaam iets omlaag

Een gemiddelde SR+ (2019) heeft na 30.000km ook -10%. Bij mij was dit na enkele dagen al merkbaar. De rest heeft langer nodig gehad..

Het is een opeenstapeling van het volgende:

- Moeten ze gewoon niet met 409km WLTP (toen) adverteren, die gebaseerd is op 100% lading,
- die 100% lading kan vervolgens effectief niet altijd kan worden gebruikt. (Auto gaat dan klagen: stel terug in op 90 anders batterij schade)
- Vervolgens is de eerste 10% capaciteit maar heel kort daadwerkelijk bruikbaar. (Dat is Tenminste misleidend) Alle auto’s die journalisten bijv. hebben tijdens tests hebben hier geen last van, want die zijn nog nieuw.
- Ten opzichte van alle SR+ reviews en ook de WLTP komen wij dan veel, veel lager uit dan bijvoorbeeld onze Skoda Citigo, welke juist veel verder komt dan wij hadden gedacht tov de WLTP. Alles lijkt zo gedaan te zijn om maar met zo’n hoog mogelijk WLTP getal te kunnen adverteren.

Effectief mis je altijd de 10% door het laad-advies en vervolgens nog eens 10-15% bruikbare (maar mogelijk softwarematig verstopte?) capaciteit.

Die 409km WLTP is effectief eerder 325-340km WLTP wat mij betreft als je deze afzet tegen andere modellen. (De Longrange heeft hier geen of in mindere mate last van)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 41% gewijzigd door Stef87 op 13-07-2021 13:33 ]

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 13:53
GORby schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:48:
[...]
Omdat ik de indruk krijg dat de vraagsteller zelden meer dan 100km op een dag rijdt, kan het toch een auto zijn om in de lijst op te nemen, maar het is dan zeker nuttig om op de hoogte te zijn van de voor- en nadelen. De uitrusting van de Leaf is zeer compleet. Alle veiligheidsuitrusting zit standaard op alle versies, en da's toch wel iets waar je bij sommige andere merken aardig voor moet bijbetalen.
Ik volg GORby volledig. Ik heb vorig jaar een 30 kW Leaf Tekna uit 2016 gekocht. In eerste instantie had ik hem ook geschrapt wegens rapidgate maar vooral de chademo stekker. Hier in België staan er niet veel laadpalen en als ze er zijn, zijn ze redelijk recent en dus ccs. Tot ik mij bedacht dat ik niet veel kilometers maak (op een normaal jaar zo'n 6k), ik dus eigenlijk altijd thuis kan opladen en we voor lange afstanden de bedrijfswagen van mijn vrouw nemen. De batterijdegradatie is wel een punt. Pas een paar maanden nadat ik hem kocht, heb ik met leafspy de batterij uitgelezen en toen zat die aan 86.x%, vorige week eens gekeken en het is nog steeds in de 86%. Ik heb niet de moeite genomen na te kijken hoeveel het na de komma scheelt maar met correct laadgebruik, valt dat dus ook goed mee als je gewoon met de granny charger tot 85% laadt.

Bovenstaande nadelen zorgen ervoor dat ze 2dehands juist zeer goedkoop zijn (relatief ten opzichte van hun uitrusting, de 360° camera is zalig om te parkeren _/-\o_ ) omdat er veel kopers worden afgeschrikt. Het is vooral de initiële afschrijving van de eerste koper enorm is/was. Om je een idee te geven: de vorige eigenaar heeft hem voor 34k gekocht en ik heb hem 4 jaar later voor 14k (inclusief set winterbanden op velg) gekocht. Dat is een dikke 20k op 4 jaar. Mijn bedoeling is er zo lang mogelijk mee te rijden dus restwaarde is voor mij niet zo belangrijk. Ik vermoed dat binnen 10 jaar het enige van waarde misschien nog de batterij is.
Pagina: 1 ... 203 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic