• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-01 16:06
JeroenE schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:23:
[...]
Je hoeft niet meer naar de toeren te "luisteren" om te bedenken of je wil schakelen. Hoe helpt nep-motorgeluid bij het rijden?
Ik vind het een lekker geluid, het geeft terugkoppeling hoe hard je accelereert etc. Dingen die voor mij meer plezier geven.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:52
Wat het motor geluid betreft, ik ging van een Renault Twingo naar een Nissan Leaf, in het begin had ik wel even een klein beetje moeite om de juiste snelheid aan te houden op de snelweg, dus ik begrijp het wel een beetje, met de Twingo hoorde ik het wel ongeveer aan het geluid. Maar goed, toen ik de cruise control door had was het probleem ook weer zo opgelost :+

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:00
wuzzy schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:29:
[...]

Ik vind het een lekker geluid, het geeft terugkoppeling hoe hard je accelereert etc. Dingen die voor mij meer plezier geven.
En G-krachten zorgen er niet voor dat je een terugkoppeling hebt hoe snel je accelereert?
IMO een drogreden.

Van nep-geluid wordt je echt niet gelukkig. Want ze overdrijven daar enorm mee, zodat je het zelf belachelijk begint te vinden.
Als je nu in een ferrari rijdt, ok. Dan snap ik waarom je zoiets zou missen. Maar voor zoiets als een VW Golf of Ford focus als dagelijks gebruiker.. 8)7

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

wuzzy schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:20:
Misschien een beetje een stomme vraag maar welke elektrische auto's hebben een nep motorgeluid binnen in de auto? Ik weet dat de Mazda MX-30 dit in ieder geval heeft maar er zullen er vast meer dit hebben. Begrijp dat de meeste mensen dit maar niks vinden maar mij lijkt het wel wat. Geeft wat meer betrokkenheid bij het rijden.
Je kunt het ook achteraf in laten bouwen, kwam een keer een filmpje van een Kia e-Niro tegen waarin iemand een dikke V8 geluidsmodule had laten installeren (ook buiten goed hoorbaar). Wel een dure grap volgens mij (2000 euro).
Filmpje gevonden: https://www.kiaclub.nl/to...indComment&comment=212281

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-06-2021 18:02 ]

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Voorlopig weegt de 4% bijtelling te zwaar om de Tesla weg te doen. Maar na 2 jaar Tesla, voel ik weinig tot geen verbintenis meer met het bedrijf Tesla, waar ik vroeger laaiend enthousiast was.

Ook knap van een bedrijf, om een super tevreden koper om te buigen naar iemand die niet snel meer voor Tesla zou kiezen :+ :+ :+
Had je hem ook gehouden als je een koper geweest was? Zou je als koper hetzelfde erover gedacht hebben?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Dat hoef je niet te horen als je het kan voelen. Een beetje EV doet 0-100 in 8 seconde (zoals mijn eGolf) en dat voel je wel hoor. Mijn Model 3 LR was flink sneller, maar de ervaring is zeker vergelijkbaar.

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
fisherman schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:57:
[...]

Had je hem ook gehouden als je een koper geweest was? Zou je als koper hetzelfde erover gedacht hebben?
Zeker niet, als ik zie wat ze tweedehands opleveren en wat een Etron nieuw kost.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

bottom line schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:52:
[...]
Als je nu in een ferrari rijdt, ok. Dan snap ik waarom je zoiets zou missen. Maar voor zoiets als een VW Golf of Ford focus als dagelijks gebruiker.. 8)7
Jij hebt het Golfje van mijn buurjongen nooit gehoord zeker :)
Houden zo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:37
bottom line schreef op maandag 21 juni 2021 @ 06:42:
[...]

Dan moet je er nog (minstens) €100 bijdoen, want de restwaarden van elektrische wagens, zijn veel beter dan je Avensis.
Ik schat dat ik op mijn oude Avensis in de aankomende 5 jaren ong 4000 afschrijf, ca. 50% van de huidige waarde.
Wanneer ik een EV zou kopen is de restwaarde onzeker maar zal ik zeker meer dan 4k afschrijven in 5 jaar. Financieel gezien is een EV alleen interessant bij voldoende kms.
Ik zou de aankomende jaren verwachten dat de ontwikkeling van EVs een grote sprong neemt, met name op gebied van accus en opladen. De grote vraag is wie er over 5 jaar nog zit te wachten op een 2de hands EV die ‘slechts’ 400 km bereik heeft en 45 min moet ‘snel’laden tot 80%.
Vergelijk het maar met huidige ICE wagens zonder airco of stuurbekrachtiging, die zijn, naar verluid, aan de straatstenen niet te slijten.

• fisherman
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:17:
[...]

Zeker niet, als ik zie wat ze tweedehands opleveren en wat een Etron nieuw kost.
Ik ken wel wat mensen die prive een tesla gekocht hebben. Die zijn er erg over te spreken, maar wellicht verzwijgen ze de probleempjes ermee wel.
Mijn ervaring is dat mensen zich wat minder kritisch uitlaten over hun bezit (soort verlengstuk van hunzelf) dan dingen die ze in bruikleen hebben. Ik betrap mezelf daar ook weleens op bij bijvoorbeeld laptops of telefoons die ik gebruik van mijn werkgever. Die zijn niet van mij, dus is het minder erg als die niet voldoen. Ik heb dan in ieder geval geen miskoop gedaan.
Mijn laatste lease auto was bijna 20 jaar geleden, dat waren nog zwaardere turbo diesels met weinig electronica. Kon weinig mis mee zijn, maar anders had ik dat wel direct tegen anderen verteld. Daarna alleen nog maar prive auto's gehad, waar ook wel een en ander op aan te merken was, maar meestal vertel ik dat soort dingen pas wanneer ik de auto verkocht heb.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-01 18:49
renedr schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Veel kwaliteits dingetjes, het hele gevoel met de auto doet inmiddels meer aan als een Dacia, dan een premium auto van 60k.

Veel gekraak in de auto, achterbank kraakt als een gek als er iemand op zit en je over drempels rijdt, dashboard kraakt af en toe, laatst een keer na het wassen, natte plekken bij de passagier, vocht achterlichten wordt niet gerepareerd, stoelbediening knopjes vallen er iedere keer af bij gebruik. Je kan het wel weer vast klikken, maar het is niet echt bevordelijk voor het kwaliteitsgevoel, achterklep rammelt, deuren rammelen bij dichtgooien. Kleurverschil bumper en rest van de auto, op het dak komt er rubber tussen de ramen los.
Wel, al die problemen die je daar aanhaalt, hebben wij bij onze Dacia anders niet (op een lossende raamrubber aan de bestuurdersdeur na). Het is een vrij simpele auto, maar zit wel degelijk in elkaar en ik zou hem zo opnieuw kopen als ze hem ook elektrisch hadden :p
Na 8 jaar en 187.000km nog geen enkel defect gehad. Natuurlijk wel altijd tijdig onderhouden en wat verbruiksartikelen vervangen, maar dat is het dan ook.

Nu we ook een Leaf hebben, is de Dacia gedegradeerd tot 2e auto die maar af en toe gebruikt wordt.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-01 11:49
Er is inmiddels een elektrische Dacia, de Spring, maar daar ontbreekt wel het een en ander aan qua voorzieningen:

https://www.dacia.nl/modellen/spring.html

Keep rolling sixes!

• renedr
fisherman schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:13:
[...]

Ik ken wel wat mensen die prive een tesla gekocht hebben. Die zijn er erg over te spreken, maar wellicht verzwijgen ze de probleempjes ermee wel.
Mijn ervaring is dat mensen zich wat minder kritisch uitlaten over hun bezit (soort verlengstuk van hunzelf) dan dingen die ze in bruikleen hebben. Ik betrap mezelf daar ook weleens op bij bijvoorbeeld laptops of telefoons die ik gebruik van mijn werkgever. Die zijn niet van mij, dus is het minder erg als die niet voldoen. Ik heb dan in ieder geval geen miskoop gedaan.
Mijn laatste lease auto was bijna 20 jaar geleden, dat waren nog zwaardere turbo diesels met weinig electronica. Kon weinig mis mee zijn, maar anders had ik dat wel direct tegen anderen verteld. Daarna alleen nog maar prive auto's gehad, waar ook wel een en ander op aan te merken was, maar meestal vertel ik dat soort dingen pas wanneer ik de auto verkocht heb.
Klopt, dat zie je ook terug als mensen geen keuze hebben, Ziggo is zo’n leuk voorbeeld.
Mensen die volledig tevreden zijn met Ziggo bestaan m.i. niet 😉

Maar omdat ze geen alternatief hebben zijn ze er positief over.

Grappig is wel dat 9 van de 10 vrienden die laaiend enthousiast waren over Ziggo, toch overstappen op glasvezel wannee het beschikbaar kwam.

• renedr
GORby schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:01:
[...]

Wel, al die problemen die je daar aanhaalt, hebben wij bij onze Dacia anders niet (op een lossende raamrubber aan de bestuurdersdeur na). Het is een vrij simpele auto, maar zit wel degelijk in elkaar en ik zou hem zo opnieuw kopen als ze hem ook elektrisch hadden :p
Na 8 jaar en 187.000km nog geen enkel defect gehad. Natuurlijk wel altijd tijdig onderhouden en wat verbruiksartikelen vervangen, maar dat is het dan ook.

Nu we ook een Leaf hebben, is de Dacia gedegradeerd tot 2e auto die maar af en toe gebruikt wordt.
Het was geen sneer naar Dacia, maar ik mis het premium gevoel in de Tesla. Door het missen van kwaliteitsbeleving (deuren en achterklep bijvoorbeeld), heb ik eerder het Spartaanse gevoel van een Dacia, dan het premium gevoel uit de Etron bij voorbeeld.

Hij brengt je van A naar B, en dat gaat best rap ook, maar daar is het wel mee gezegd. Het is heel lastig uit te leggen.

Maar he, ik heb nog ruim 3 jaar 4% bijtelling, dus ik vind het wel prima. Als hij tegen die tijd maar niet helemaal uit elkaar is gevallen van ellende 😅

• lreulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-10-2025
Zijn er toevallig nog meerdere mensen met een particuliere pre-order voor een Tesla Model Y RWD Long Range?

Iemand enig idee of deze uit de Berlijn gigafactory gaan komen?
Iemand ervaring met deze bestelling omzetten naar een ander model?

• Deveon
  • Niet online
lreulen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:03:
Zijn er toevallig nog meerdere mensen met een particuliere pre-order voor een Tesla Model Y RWD Long Range?

Bij Tesla weet je het nooit, maar de LR (dualmotor) is momenteel fors aan de prijs en het zal mij niet verbazen als deze rond voor de prijs van LR RWD verkocht gaat worden. De kans dat je een LR RWD gaat krijgen lijkt mij nihil.
lreulen schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:03:

De RWD is er niet meer toch? Die ga je sowieso niet krijgen lijkt me. Ik zou persoonlijk gewoon contact opnemen met Tesla. Al weten ze in NL vaak ook niks. :) Hij staat nu op leveren eind 2021. Maar kan zo maar richting 2022 gaan als ze wachten op Berlijn, of eerder als er capaciteit over is in China. Of US? Alles is afhankelijk van de productiecapaciteit en waar ze de meeste marge kunnen maken. Als er in de US en China genoeg demand is komt hier niks naar toe.

Ik zou persoonlijk lekker gaan shoppen bij andere merken. Helemaal voor 65k voor een Y.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• GORby
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 00:53:
Er is inmiddels een elektrische Dacia, de Spring, maar daar ontbreekt wel het een en ander aan qua voorzieningen:
Ja, da's dan ook een BEV voor een bodemprijs. Zoals bij de meeste Dacia's ontbreekt er wel vanalles wat er op de andere (duurdere) merken wel zit, maar wat er wel op zit is meestal wel kwalitatief best goed (betrouwbaarheid, niet afwerking en materiaalkeuze). Jammer genoeg scoren ze ook meestal minder op de crashtests.

Als basis BEV voor stadsverkeer, lijkt de Spring me niet slecht en verwacht ik dat het zeker in landen met hoge subsidies een verkoopssucces kan worden, omdat ze daar vergelijkbaar geprijsd zijn met de goedkoopste ICEV.
Maar wil je dan ook dat er geluiden ingebouwd worden waardoor het lijkt alsof je schakelt terwijl dat niet zo is? De meeste EVs hebben helemaal geen verschillende versnellingen en hoef je dus niet te schakelen. Van 0 naar 500 toeren is dan een heel ander geluid dan van 5500 naar 6000 vanwege het grotere aantal toeren. Dat kan je alleen oplossen door net te doen alsof het hetzelfde geluid is van een verbrandingsmotor in de eerste versnelling of de vierde versnelling, denk ik? Ik zal vast de verkeerde versnelling hebben gekozen trouwens ;)

Ik zou het zelf trouwens gelijk uitzetten. Ik luister liever naar de radio of voer een gesprek met andere mensen in de auto dan dat ik de hele tijd naar een motorgeluid zit te luisteren.

Er staat me trouwens ook bij dat ik wel een bij Top Gear iets heb gezien van een auto waarin je dan zelf kon kiezen welk geluid je (binnen) hoorde. Bij wijze van spreken een F1 of een V8. Dat was trouwens in een (dure) auto met verbrandingsmotor die ze zo goed hadden geïsoleerd dat je binnen weinig van de motor hoorde. Dat is al wel heel lang geleden, dus wellicht herinner ik het me verkeerd.

• fisherman
GORby schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Ja, da's dan ook een BEV voor een bodemprijs. Zoals bij de meeste Dacia's ontbreekt er wel vanalles wat er op de andere (duurdere) merken wel zit, maar wat er wel op zit is meestal wel kwalitatief best goed (betrouwbaarheid, niet afwerking en materiaalkeuze). Jammer genoeg scoren ze ook meestal minder op de crashtests.

Als basis BEV voor stadsverkeer, lijkt de Spring me niet slecht en verwacht ik dat het zeker in landen met hoge subsidies een verkoopssucces kan worden, omdat ze daar vergelijkbaar geprijsd zijn met de goedkoopste ICEV.
Veel goedkope auto's scoren ook vaak minder goed, omdat bepaalde veiligheidssystemen ontbreken. Wanneer een auto niet automatisch kan remmen gaan er al punten af.
Dat geldt ook voor andere veiligheidssystemen die duurdere auto's wel hebben.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 06:45:
[...]

Het was geen sneer naar Dacia, maar ik mis het premium gevoel in de Tesla. Door het missen van kwaliteitsbeleving (deuren en achterklep bijvoorbeeld), heb ik eerder het Spartaanse gevoel van een Dacia, dan het premium gevoel uit de Etron bij voorbeeld.

Hij brengt je van A naar B, en dat gaat best rap ook, maar daar is het wel mee gezegd. Het is heel lastig uit te leggen.

Maar he, ik heb nog ruim 3 jaar 4% bijtelling, dus ik vind het wel prima. Als hij tegen die tijd maar niet helemaal uit elkaar is gevallen van ellende 😅
Volgens mij ben je ook behoorlijk aan het overdrijven (of je beleving/verwachting ligt mijllenver uit elkaar).
Geen kwaliteitsbeleving bij de deuren of de achterklep? Jongens, waar hebben we het over? Het is een deur. Hij gaat open en dicht. Het is een achterklep. Die doe je open, en weer dicht. 8)7

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• wuzzy
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Maar wil je dan ook dat er geluiden ingebouwd worden waardoor het lijkt alsof je schakelt terwijl dat niet zo is? De meeste EVs hebben helemaal geen verschillende versnellingen en hoef je dus niet te schakelen. Van 0 naar 500 toeren is dan een heel ander geluid dan van 5500 naar 6000 vanwege het grotere aantal toeren. Dat kan je alleen oplossen door net te doen alsof het hetzelfde geluid is van een verbrandingsmotor in de eerste versnelling of de vierde versnelling, denk ik? Ik zal vast de verkeerde versnelling hebben gekozen trouwens ;)

Ik zou het zelf trouwens gelijk uitzetten. Ik luister liever naar de radio of voer een gesprek met andere mensen in de auto dan dat ik de hele tijd naar een motorgeluid zit te luisteren.

Er staat me trouwens ook bij dat ik wel een bij Top Gear iets heb gezien van een auto waarin je dan zelf kon kiezen welk geluid je (binnen) hoorde. Bij wijze van spreken een F1 of een V8. Dat was trouwens in een (dure) auto met verbrandingsmotor die ze zo goed hadden geïsoleerd dat je binnen weinig van de motor hoorde. Dat is al wel heel lang geleden, dus wellicht herinner ik het me verkeerd.
Ik weet niet precies hoe de exacte implementatie zal zijn. Heb het ook nog nooit in persoon meegemaakt, ik ben wat aan het oriënteren voor een leaseauto en kwam het tegen in een recensie van de Mazda MX-30. Ik vond het wel een geinige toevoeging en was benieuwd of dit in meer auto's zit. Grote kans dat ik het in de meeste gevallen ook uit zo zetten, maar wel een leuke feature om eens te proberen. Bij de Mazda kan je het overigens niet uit zetten, wat misschien de reden is dat dit in elke recensie expliciet vernoemd wordt en niet bij andere EV's.

• Deveon
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Volgens mij ben je ook behoorlijk aan het overdrijven (of je beleving/verwachting ligt mijllenver uit elkaar).
Geen kwaliteitsbeleving bij de deuren of de achterklep? Jongens, waar hebben we het over? Het is een deur. Hij gaat open en dicht. Het is een achterklep. Die doe je open, en weer dicht. 8)7
Voor 50k mag je wel meer verwachten toch? Op mijn Model 3 had ik hiervoor extra rubbers opgeplakt, kost maar een paar tientjes uit China.

• GORby
fisherman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:31:
[...]

Veel goedkope auto's scoren ook vaak minder goed, omdat bepaalde veiligheidssystemen ontbreken. Wanneer een auto niet automatisch kan remmen gaan er al punten af.
Dat geldt ook voor andere veiligheidssystemen die duurdere auto's wel hebben.
Inderdaad, maar bepaalde veiligheidssystemen zouden ze van mij toch mogen verplichten. Daarbij denk ik dan vooral aan veiligheidssystemen die ten goede komen aan andere weggebruikers. Een noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie is bijvoorbeeld ook voor een stadsauto een systeem dat aardig wat ongevallen kan voorkomen of de gevolgen minder ernstig kan maken. Dat er minder airbags aanwezig zijn voor de inzittenden, dat lijkt me dan een keuze waar vooral de bestuurder en inzittenden zelf de gevolgen van dragen.

Vaak zij je bij BEV net dat die aardig wat veiligheidssystemen standaard hebben, net omdat het toch al auto's in het duurdere segment zijn, maar dat vind ik bij de Spring toch een gemis, al wil ik hem wel eens gaan testen :P
wuzzy schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:38:
Bij de Mazda kan je het overigens niet uit zetten, wat misschien de reden is dat dit in elke recensie expliciet vernoemd wordt en niet bij andere EV's.
Bij de Mustang Mach-E schijnt het ook te zitten, maar kan je het wel uitzetten. Maar het is dan niet per se een motorgeluid. Overigens staat in dat artikel ook dat dit nij de goedkope brandstofmodellen ook is, juist om na te doen dat je er een grote motor in hebt zitten :X

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Het is een ervaring, dat is voor iedereen sowieso anders.

Maar ik heb het niet ervaren zelf, heb er geen. Echter begreep ik dat de productiekwaliteit van de Model 3 met de tijd wel flink verbeterd is. De eerste modellen zaten veel haken en ogen aan en ze schijnen van horen/zeggen nu een stuk beter in elkaar te steken.

• Jeroenneman

Jeroenneman

Deveon schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:41:
[...]

Voor 50k mag je wel meer verwachten toch? Op mijn Model 3 had ik hiervoor extra rubbers opgeplakt, kost maar een paar tientjes uit China.
Extra rubbertje voor wat? Wat verbetert er precies aan de kwaliteit? Of gaat het echt om het geluidje wat je wenst te horen als je de deur dichtdoet?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• wuzzy
JeroenE schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:43:
[...]
Overigens staat in dat artikel ook dat dit nij de goedkope brandstofmodellen ook is, juist om na te doen dat je er een grote motor in hebt zitten :X
De Ford Puma heeft volgens mij ook zoiets. Engine Sound Enhancer staat in de opties. Gek genoeg krijg je die alleen juist bij de sterkere motor van de twee.

• renedr
[...]

En als ik ze dichtgooi, trilt het na, het voelt aan als “my little Sony” plastic fantastic, waar een wagen als een Etron aanvoelt als een doffe degelijke “plof”. Een soort B&W beleving.

Het klinkt en voelt goedkoop aan, iets wat niet past bij een wagen van €60k.

Ondanks dat een Dacia een prima wagen is, kiezen mensen toch vaak een wat hogere kwaliteitsbeleving, dat gevoel heb ik absoluut niet in mijn Tesla en dat vind ik jammer.

En jij vindt het overdrijven, ik word redelijk vaak met mijn neus op de feiten gedrukt, omdat de buurman een Etron heeft 🤣

Alles trilt na bij de Tesla lijkt wel 😜

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Extra rubbertje voor wat? Wat verbetert er precies aan de kwaliteit? Of gaat het echt om het geluidje wat je wenst te horen als je de deur dichtdoet?
Het is een beleving en een gevoel.
Ik word zelf ook niet bepaald warm van Tesla’s in het algemeen. Er zijn niet voor niets geluid experts in dienst bij de Duitse boeren om bijvoorbeeld het geluid te finetunen van het dicht slaan van een deur of klep.
Als je een deur van een A8 of 7 serie dicht doet dan voel en hoor je dat dat degelijk is, alsof je (overdreven) een kluis deur dicht doet.
De Tesla deuren neigen meer naar een Trabant. (Overdreven natuurlijk)

Zelfde van zaken oplossen op andere gebieden. Ipv degelijke isolatie en materialen toe te passen kiest Tesla voor actieve Noice Canceling. Dat zijn nu net de verschillen waar men op doelt.

Die zijn prima als dan het prijsverschil er ook naar is, maar dat is in NL in ieder geval niet zo. Die Model 3 is ook gewoon minimaal 50k. En die Model S met NC ook vanaf 80k.

Wat de een belangrijk vind hoeft voor de ander helemaal niet belangrijk te zijn.
Ik heb in meerdere 3’s gereden en S’en en eenmaal een paar dagen een X en werd daar (voor dat geld) gewoon niet vrolijk genoeg van om tot aanschaf over te gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 23-06-2021 12:15 ]

• renedr
GeeMoney schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:09:
[...]

Het is een beleving en een gevoel.
Ik word zelf ook niet bepaald warm van Tesla’s in het algemeen. Er zijn niet voor niets geluid experts in dienst bij de Duitse boeren om bijvoorbeeld het geluid te finetunen van het dicht slaan van een deur of klep.
Als je een deur van een A8 of 7 serie dicht doet dan voel en hoor je dat dat degelijk is, alsof je (overdreven) een kluis deur dicht doet.
De Tesla deuren neigen meer naar een Trabant. (Overdreven natuurlijk)

Zelfde van zaken oplossen op andere gebieden. Ipv degelijke isolatie en materialen toe te passen kiest Tesla voor actieve Noice Canceling. Dat zijn nu net de verschillen waar men op doelt.

Die zijn prima als dan het prijsverschil er ook naar is, maar dat is in NL in ieder geval niet zo. Die Model 3 is ook gewoon minimaal 50k. En die Model S met NC ook vanaf 80k.
En dat merk je niet alleen terug in het dichtdoen van deuren, ook in het rijden.

Mijn brandstof auto was serieus stiller dan mijn Model 3 op 130km/h.

Men zegt wel eens dat je voor de rust een EV kiest, dan kun je de Model 3 echt overslaan!

Moet je als Model 3 rijder eens in een Etron gaan rijden. Dan ervaar je pas echt stilte tijdens het rijden.

Toch weegt de 4% bijtelling en het SuC netwerk nog te zwaar mee om naar vervanging te kijken. En het rijdt wel echt prima qua drivetrain.

Kan tesla nou niet gewoon de accu’s en motoren aan andere merken gaan verkopen?

• Deveon
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Geluid bij het sluiten, geluid tijdens het rijden en minder stof in de deurpost. Zaken die bij premium merken standaard zijn en duizenden euro’s voor betaald.

Overigens is de geluidsbeleving na de refresh van de Model 3 en Model S vele mate beter, ook zonder de actieve noise canceling (nog niet actief).

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 11:59
renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:14:
[...]

En dat merk je niet alleen terug in het dichtdoen van deuren, ook in het rijden.

Men zegt wel eens dat je voor de rust een EV kiest, dan kun je de Model 3 echt overslaan!

Moet je als Model 3 rijder eens in een Etron gaan rijden. Dan ervaar je pas echt stilte tijdens het rijden.

Toch weegt de 4% bijtelling en het SuC netwerk nog te zwaar mee om naar vervanging te kijken. En het rijdt wel echt prima qua drivetrain.

Ja, mijn nummerplaat op de achterklep trilt na als je hem dicht gooit en inderdaad de achterklep als geheel klinkt goedkoop als je hem dicht gooit.

Maar verder herken ik eigenlijk weinig van wat jij ervaart. Vermoedelijk is mijn Model 3 uit sept 2020 wat nieuwer dan de jouwe en misschien maakt dat verschil. Gekraak en goedkoop klinkende deuren merk ik niet. Ook de windruis vind ik erg meevallen, vooral na alle klaagzang die ik overal las.

Natuurlijk is een E-tron stiller, maar om een Model 3 te vergelijken met een Dacia gaat wel wat ver (of Dacia moet flink aan de weg hebben getimmerd ;)). Een fabrikant maakt keuzes waar het geld aan uit gegeven wordt. In het geval van Tesla gaat veel naar het Supercharger netwerk, de drivetrain en de software. Bij Audi hebben ze een heel team om deur sluit geluiden te engineeren. Voorlopig zal je nog even moeten kiezen tussen beide.

Zelf vind ik het rijgedrag en de autopilot het belangrijkste aan mijn Model 3. Ook de opbergruimte in de middenconsole is erg fijn, voor het eerst heb ik een dashboard zonder clutter. Momenteel zou ik nog steeds voor een Model 3 kiezen, maar dat zou met de komst van de Ioniq 5 en de Kia EV6 wel eens kunnen veranderen.

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Geluid wat de cabine doordringt, daar heb je zeker een punt. Ik vond het gewoon bijzonder dat er dan over de deuren en achterklep gesproken werd. Dat is echt "least of my worries". Hoe een deur klinkt als ie dicht gaat, of over hoe de achterklep dicht gaat.

Dan liever meer geluidsisolatie bij de wielkappen, want rolgeluid lijkt de grootste factor te zijn. Als ik van slecht asfalt naar soepel asfalt rij, dan valt me opeens op dat de auto echt wel stil kan zijn, maar heel erg gevoelig is voor de onderlaag.

*Overigens heeft Bjorn de rubbertjes rondom de deuren/glazen bovenkant al getest, conclusie: verwaarloosbaar/meetfout marge.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

Ik kan me hier 100% bij aansluiten. Ik heb collega's en vrienden met een Model 3, van een collega met de Model 3 (2019) heb ik die eens een weekendje meegehad en ik had toen een Lexus IS 300h, die was inderdaad heel veel stiller op de snelweg.

Toen ik nog niet zo lang de huidige Lexus UX 250h had, heb ik ook eens met een vriend geruild die een late 2020 Model 3 heeft en ook daar geldt dat het niet eens in de buurt komt van de rust/isolatie die je in een Lexus UX/IS/ES ervaart. En anderen geven aan dat Audi het ook beter voor elkaar heeft, wat ik gelijk geloof kijkend naar een e-Tron. Audi heeft net als Lexus gewoon veel meer ervaring op dit gebied en ze lopen dan misschien achter (Audi) of zelfs vrijwel niet-bestaand (Lexus) als het aankomt op introduceren van EV modellen, maar als we even de aandrijving vergeten, weten de premium automerken toch nog steeds veel betere auto's als geheel neer te zetten. Dat is overigens niks tegen Tesla, want wat zij voor de EV adoptie hebben betekent is zeer belangrijk geweest en nog steeds en ze zijn op hun eigen manier onderscheidend, het is goed om dat soort onderscheiding te zien. Maar je kan puur op feiten gebaseerd gewoon niet zeggen dat een Tesla kwalitatief net zo goed is afgewerkt als een Audi, Lexus of BMW bijvoorbeeld.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Geluid wat de cabine doordringt, daar heb je zeker een punt. Ik vond het gewoon bijzonder dat er dan over de deuren en achterklep gesproken werd. Dat is echt "least of my worries". Hoe een deur klinkt als ie dicht gaat, of over hoe de achterklep dicht gaat.

Dan liever meer geluidsisolatie bij de wielkappen, want rolgeluid lijkt de grootste factor te zijn. Als ik van slecht asfalt naar soepel asfalt rij, dan valt me opeens op dat de auto echt wel stil kan zijn, maar heel erg gevoelig is voor de onderlaag.

*Overigens heeft Bjorn de rubbertjes rondom de deuren/glazen bovenkant al getest, conclusie: verwaarloosbaar/meetfout marge.
Dat is toch de hele crux? Tesla zit niet op het niveau van geluidsisolatie en afwerking waar veel bestaande merken wel op zitten. Want hoewel je het "deur dichtgooi geluid" misschien niet belangrijk vindt, is dat niet alleen maar gedaan om een mooi geluid te krijgen die voor de beleving van de berijder prettig is. Integendeel, al die extra rubbertjes (even oneerbiedig gezegd) en isolatie over de gehele auto heen zorgen voor het niveau van isolatie wat je bij zeg een BMW, Audi of Lexus al jaren gewend bent. Dat is een van de onderdelen waardoor je die auto's premium mag noemen. Een Dacia heeft dat niet, een Toyota ook veel minder en een Tesla ook veel minder. Dat zit hem in deuren, kofferbak, ramen, onderstel, wielkasten, motorkap, motorruim en ga zo maar door.

Is dat per definitie slecht? Nee, maar wat jij aangeeft dat een auto op een bepaald wegdek stil kan zijn en op een ander wegdek ineens (veel) meer geluid doorlaat, dan bevestig je dus gewoon dat het een gebrek aan isolatie is. Want een erg goed geïsoleerde auto zal je daar niet veel verschil bij merken, maar ik merk met onze Aygo ook grote verschillen tussen alle wegdeksoorten, terwijl ik in onze UX natuurlijk wel verschil merk, maar zeer minimaal, het is dan met name het bandengeluid zelf wat enigszins verschilt. Maar veel minder in mijn ervaring dan bij een Model 3.

• renedr
Pierz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:40:
[...]

Ja, mijn nummerplaat op de achterklep trilt na als je hem dicht gooit en inderdaad de achterklep als geheel klinkt goedkoop als je hem dicht gooit.

Maar verder herken ik eigenlijk weinig van wat jij ervaart. Vermoedelijk is mijn Model 3 uit sept 2020 wat nieuwer dan de jouwe en misschien maakt dat verschil. Gekraak en goedkoop klinkende deuren merk ik niet. Ook de windruis vind ik erg meevallen, vooral na alle klaagzang die ik overal las.

Natuurlijk is een E-tron stiller, maar om een Model 3 te vergelijken met een Dacia gaat wel wat ver (of Dacia moet flink aan de weg hebben getimmerd ;)). Een fabrikant maakt keuzes waar het geld aan uit gegeven wordt. In het geval van Tesla gaat veel naar het Supercharger netwerk, de drivetrain en de software. Bij Audi hebben ze een heel team om deur sluit geluiden te engineeren. Voorlopig zal je nog even moeten kiezen tussen beide.

Zelf vind ik het rijgedrag en de autopilot het belangrijkste aan mijn Model 3. Ook de opbergruimte in de middenconsole is erg fijn, voor het eerst heb ik een dashboard zonder clutter. Momenteel zou ik nog steeds voor een Model 3 kiezen, maar dat zou met de komst van de Ioniq 5 en de Kia EV6 wel eens kunnen veranderen.
Hey is niet alleen de nummerplaat, de binnenkant zit ook speling in. Dat grote plastic vlak.

Laatst aangegeven tijdens service, die heeft de klemmen vervangen, maar speling blijft.

Hij kan er verder niets beters van maken en daarmee is de kous dan af.

Ieder ander merk gaat kijken hoe ze het toch kunnen fixen. Tesla zegt: het lukt niet en gaat verder waar hij mee bezig was.

Ik vind het als klant maar een vreemde gewaarwording. Het is toch niet mijn probleem dat het vervangen van klemmetjes niet de oplossing was? Al moet je de hele achterklep vervangen…
Nee Tesla zegt dat dat het niet waard is. Dan leef je maar met die speling.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Misschien kunnen we de deur geluiden achter ons laten met volgend artikel
https://www.ad.nl/auto/he...autodeur-is-nep~ab0472c5/

• Deveon
  • Niet online
renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:44:
[...]
Ik vind het als klant maar een vreemde gewaarwording. Het is toch niet mijn probleem dat het vervangen van klemmetjes niet de oplossing was? Al moet je de hele achterklep vervangen…
Een achterklep die rammelt is nog steeds functioneel. Ik denk dat de gemiddelde dealer of universele garage je daar best wilt helpen als je er maar voor betaald. Bij de premium merken zit het mogelijk in de service maar bij de reguliere merken verwacht ik ook zeer beperkte (gratis) service. Die service betaal je dan ook dik voor met opties zoals een audio systeem van €10k (Audi A8 B&O) vergelijkbaar met wat bij de Model 3 LR standaard is.

Tesla’s DNA is efficiency (zowel aandrijving als productie) en de focus daarin ligt niet op premium afwerking. Enkel het infotainment is van hoog niveau gezien dat zeer eenvoudig schaalt en ze daar de juiste mensen voor hebben.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Hey is niet alleen de nummerplaat, de binnenkant zit ook speling in. Dat grote plastic vlak.

Laatst aangegeven tijdens service, die heeft de klemmen vervangen, maar speling blijft.

Hij kan er verder niets beters van maken en daarmee is de kous dan af.

Ieder ander merk gaat kijken hoe ze het toch kunnen fixen. Tesla zegt: het lukt niet en gaat verder waar hij mee bezig was.

Het echte probleem is eigenlijk de melding “Binnen Tesla specificaties” als men een rammel niet kan oplossen. Of dat je 3x voor hetzelfde probleem terug moet…

Mijn topcover van dashboard rammelt/trilt en vibreert alweer. Moet ik weer voor terug.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• MooDyBLueS
  • Niet online
Stef87 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:33:
[...]

Het echte probleem is eigenlijk de melding “Binnen Tesla specificaties” als men een rammel niet kan oplossen. Of dat je 3x voor hetzelfde probleem terug moet…

Mijn topcover van dashboard rammelt/trilt en vibreert alweer. Moet ik weer voor terug.
Met alle respect (en ieder zo z'n keuze) maar dat zijn dé redenen waarom je mij voorlopig niet in een Tesla krijgt. Ik pak dan veel liever een Kia e-Niro/e-Soul, Hyundai Ioniq of Ford Mach-E. Misschien (met name de Koreanen) niet de spannendste auto's om te zien of mee te rijden, maar het klopt wel allemaal en alles maar dan ook alles is oerdegelijk. Dat is voor mij eis nr. 1 bij het kopen van een auto. Rammeltjes, kraakjes en dergelijke zijn punten waar ik me het snelst aan erger en om daar 3x voor terug te moeten en dan maar weer af te wachten wanneer het volgende kleine euvel of geluidje de kop op steekt, is voor mij gewoon geen optie.

Een of twee keer per jaar voor een beurt is wat mij betreft het maximum, uitzonderingen daargelaten want er kan natuurlijk aan elke auto iets stuk.

Dat gezegd hebbende, Tesla heeft het hele EV stuk natuurlijk wel dik op orde en heeft er toch voor gezorgd dat ik eind vorig jaar een wat oudere Model S heb proefgereden om evt. privé aan te schaffen.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[...]

Tsjah dat er zoveel tesla’s rijden is alleen maar omdat ze zo gunstig in de bijtelling waren. Niet omdat het zulke fantastische auto’s zijn.

Nu met 12% rijden er maar weinig met een nieuw kenteken, moet je nagaan als dat in 2022 naar 16% gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Slasher op 23-06-2021 21:04 ]

Elect a clown, expect a circus.

Slasher schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:04:
[...]

Tsjah dat er zoveel tesla’s rijden is alleen maar omdat ze zo gunstig in de bijtelling waren. Niet omdat het zulke fantastische auto’s zijn.

Nu met 12% rijden er maar weinig met een nieuw kenteken, moet je nagaan als dat in 2022 naar 16% gaat.
Dat is natuurlijk niet alleen Tesla. Dat is voor elk merk van toepassing. Je ziet het elk jaar minder worden. Bij 16% zullen er nog minder in een BEV stappen. In de 4% tijd ging elke BEV de deur uit. Tesla had het voordeel dat ze grote aantallen konden leveren.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
@Deveon Ja Audi heeft nog wel eens een dingetje wat ook niet mag gezien leeftijd en prijzen.
Beter is de vergelijking met Lexus, in de zin van aandrijflijn is betrouwbaar, en interieur blijft ook goed. Dan zie je dat Tesla wel minder is.

Tesla heeft het werk gedaan wat Toyota eerst deed met de elektrificering.
En wat dat betreft, had je bij Toyota / Lexus gewoon een betrouwbare auto zonder gedoe met je carrosserie of interieur.

Wat dat betreft vind ik het altijd jammer dat de Lexus GS450h niet zo bekend is. De Prius is bekend zat om zijn voorwerk, maar de GS450h maakte wat mij betreft een duidelijk nieuw tijdperk aan. Als je hard wil gaat dat het best met elektrohulp erbij en nu is ook iedere supersportwagen al een hybride.
Maar goed de GS450h was natuurlijk te ingetogen en te weinig vermarkt waarschijnlijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-01 12:04
Deveon schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Een achterklep die rammelt is nog steeds functioneel. Ik denk dat de gemiddelde dealer of universele garage je daar best wilt helpen als je er maar voor betaald. Bij de premium merken zit het mogelijk in de service maar bij de reguliere merken verwacht ik ook zeer beperkte (gratis) service. Die service betaal je dan ook dik voor met opties zoals een audio systeem van €10k (Audi A8 B&O) vergelijkbaar met wat bij de Model 3 LR standaard is.

Tesla’s DNA is efficiency (zowel aandrijving als productie) en de focus daarin ligt niet op premium afwerking. Enkel het infotainment is van hoog niveau gezien dat zeer eenvoudig schaalt en ze daar de juiste mensen voor hebben.
Waar begint het premium segment in dat geval voor jou? Ik vond 65k toch al een flink bedrag, waar ik toch iets van kwaliteit voor had verwacht.

• renedr
Slasher schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:04:
[...]

Denk ook dat ik tegen 16% eerder een PHEV met leuke actieradius zou kiezen.

Mercedes schijnt daadwerkelijk 70km elektrisch te halen met de nieuwe CLA 250e.

Denk dat er de komende jaren veel meer leuke PHEV’s bijkomen.

• renedr
JohanB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:31:
[...]

Waar begint het premium segment in dat geval voor jou? Ik vond 65k toch al een flink bedrag, waar ik toch iets van kwaliteit voor had verwacht.
Al mijn vorige auto’s waren rond de 35k op een iets duurdere Volvo na, rende de meeste andere dealers voor je.

Ieder probleempje bleven ze onderzoeken en proberen tot het opgelost was.

Bij Volvo werd er bij koop en service net een stapje harder gelopen dan bij andere merken.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

renedr schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:39:
[...]

Denk ook dat ik tegen 16% eerder een PHEV met leuke actieradius zou kiezen.

Mercedes schijnt daadwerkelijk 70km elektrisch te halen met de nieuwe CLA 250e.

Denk dat er de komende jaren veel meer leuke PHEV’s bijkomen.
PHEV zijn toch ook 22%?

Elect a clown, expect a circus.

Ja. Maar het verschil is dan een stuk kleiner en een PHEV heeft voor veel mensen bepaalde voordelen.

Verwijderd

Voor het milieu en dodelijk ziektes onder de bevolking wat meer nadelen

• Deveon
  • Niet online
[...]

Dat is inclusief FSD neem ik aan, daar zit weinig meerwaarde aan maar voor 58k is met bereik en snellaadmogelijkheden ongekend. Als waarde hecht aan de traditionele premium beleving dan is er tegenwoordig gelukkig genoeg keus, die zijn alleen beperkter in bereik en snelladen.

Maar om je vraag te beantwoorden is premium iets persoonlijks waar jij meer voor wilt betalen dan de alternatieven. Voor jou is dat afwerking en voor mij de rijervaring en bediening. Van het infotainment van Tesla heb ik nog geen gelijke gevonden. Daarnaast zijn het de kleine dingetjes als een snelle app, achteruitverwarming en spiegelverwarming bij het voorverwarmen via de app en bijv. Entry Mode.

• Jeroenneman

Jeroenneman

MooDyBLueS schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 20:59:
[...]

Met alle respect (en ieder zo z'n keuze) maar dat zijn dé redenen waarom je mij voorlopig niet in een Tesla krijgt. Ik pak dan veel liever een Kia e-Niro/e-Soul, Hyundai Ioniq of Ford Mach-E. Misschien (met name de Koreanen) niet de spannendste auto's om te zien of mee te rijden, maar het klopt wel allemaal en alles maar dan ook alles is oerdegelijk. Dat is voor mij eis nr. 1 bij het kopen van een auto. Rammeltjes, kraakjes en dergelijke zijn punten waar ik me het snelst aan erger en om daar 3x voor terug te moeten en dan maar weer af te wachten wanneer het volgende kleine euvel of geluidje de kop op steekt, is voor mij gewoon geen optie.

Een of twee keer per jaar voor een beurt is wat mij betreft het maximum, uitzonderingen daargelaten want er kan natuurlijk aan elke auto iets stuk.

Dat gezegd hebbende, Tesla heeft het hele EV stuk natuurlijk wel dik op orde en heeft er toch voor gezorgd dat ik eind vorig jaar een wat oudere Model S heb proefgereden om evt. privé aan te schaffen.
Je kunt niet tegen rammeltjes of kraakjes, en dan een Mach-e? Pijnlijk luid tijdens het laden.

• JohanB
Deveon schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:01:
[...]

Dat is inclusief FSD neem ik aan, daar zit weinig meerwaarde aan maar voor 58k is met bereik en snellaadmogelijkheden ongekend. Als waarde hecht aan de traditionele premium beleving dan is er tegenwoordig gelukkig genoeg keus, die zijn alleen beperkter in bereik en snelladen.

Maar om je vraag te beantwoorden is premium iets persoonlijks waar jij meer voor wilt betalen dan de alternatieven. Voor jou is dat afwerking en voor mij de rijervaring en bediening. Van het infotainment van Tesla heb ik nog geen gelijke gevonden. Daarnaast zijn het de kleine dingetjes als een snelle app, achteruitverwarming en spiegelverwarming bij het voorverwarmen via de app en bijv. Entry Mode.
Met FSD is 74k, 66k is alleen met een niet wit kleurtje. (M3P)

Zeker is premium iets persoonlijks, afwerking maakt mij niet zo heel veel uit trouwens. Bij mij is het vooral service en rij ervaring wat iets premium maakt.
Aangezien er vaak iets kapot is (ik bijv. 10+ keer bij een SC in een jaar en 1x een hele maand kapot) of bijv. de software updates vaak bugs hebben met gevaar tot gevolg, zijn die twee eisen bij mij erg slecht bevallen. Hetzelfde met een basis functie voor rij ervaring als Cruise control (TACC): dat lijkt de laatste maanden beter, maar was het eerste jaar ook onbruikbaar, dus ee zit zeker verbetering in!

Bereik is waar ik de auto toen op heb uitgekozen, dat is inderdaad door de concurrentie nauwelijks te evenaren. Alhoewel het soms erg tegenviel vs. beloofde range.

Voor die prijs had ik dus inderdaad meer premium verwacht. Andere automerken die ik heb gereden (vaak veel goedkoper) heb ik nooit iets hoeven laten repareren in 10 jaar. En die hadden werkende functies als een (adaptive)cruise control.

Achteraf was ik denk ik liever voor de e-tron gegaan, want bleek de range toch niet echt nodig te hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door JohanB op 24-06-2021 07:47 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:00:
Voor het milieu en dodelijk ziektes onder de bevolking wat meer nadelen
Jij hebt zelf toch nog steeds geen EV of zelfs PHEV??.. :)

Als de EV niet betaalbaar gaat zijn door (mijn mening: domme) beslissing van de overheid, dan gaat men de PHEV rijden.... Is w.m.b. niet de schuld van de burger die een auto nodig heeft. EV's zijn in aanschaf gewoon prijzig. (zeker Tesla: Model Y is goedkoper om te produceren dan een 3, maar toch is de Y stukken duurder... Waar blijft die goedkope EV dan...?????? Niet bij Tesla..)

Overheid moet de bijtelling gewoon lager houden en de particulier-subsidiepot verhogen. >:)

[ Voor 52% gewijzigd door Stef87 op 24-06-2021 01:17 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Deveon
  • Niet online
JohanB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:15:
[...]

Met FSD is 74k, 66k is alleen met een niet wit kleurtje.

Zeker is premium iets persoonlijks, afwerking maakt mij niet zo heel veel uit trouwens. Bij mij is het vooral service en rij ervaring wat iets premium maakt.
Aangezien er vaak iets kapot is (ik bijv. 10+ keer bij een SC in een jaar en 1x een hele maand kapot) of bijv. de software updates vaak bugs hebben met gevaar tot gevolg, zijn die twee eisen bij mij erg slecht bevallen. Hetzelfde met een basis functie voor rij ervaring als Cruise control (TACC): dat lijkt de laatste maanden beter, maar was het eerste jaar ook onbruikbaar, dus ee zit zeker verbetering in!
Oh je bedoelt de Model Y? Die heb ik hier ook op het oog maar bewust nog niet besteld vanwege de verhalen die vaak rond gaan over kwaliteit en service. Toen ik in 2019 in mijn Model 3 reed werkte Autopilot fenomenaal en heb verder geen slechte ervaring met kwaliteit of service gehad.

• JohanB
Deveon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 07:45:
[...]

Oh je bedoelt de Model Y? Die heb ik hier ook op het oog maar bewust nog niet besteld vanwege de verhalen die vaak rond gaan over kwaliteit en service. Toen ik in 2019 in mijn Model 3 reed werkte Autopilot fenomenaal en heb verder geen slechte ervaring met kwaliteit of service gehad.
Model 3 P (zoals in m’n signature)

Dan heb je misschien geluk gehad met een goede regio, type wegen of kaarten die toen up to date waren. Internet staat vol met bijv. Phantom braking. Hier bijv. Gaat Bjorn er even doorheen; meer dan 7x op een trip van 500km. Waarvan sommige tot complete stilstand voor niks: YouTube: Tesla phantom braking

every 10-20 kms you have phantom braking going on” - (min 2:05)

Dat is ook mijn ervaring. Vind ik ook fenomenaal, maar niet de juiste kant op ;)

[ Voor 14% gewijzigd door JohanB op 24-06-2021 08:29 ]

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19

tomtom901

Moderator General Chat
JohanB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Dan heb je misschien geluk gehad met een goede regio, type wegen of kaarten die toen up to date waren. Internet staat vol met bijv. Phantom braking. Hier bijv. Gaat Bjorn er even doorheen; meer dan 7x op een trip van 500km. Waarvan sommige tot complete stilstand voor niks:
Hier ook nog niks van phantom breaking gezien met M3P.

• Deveon
  • Niet online
JohanB schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Model 3 P (zoals in m’n signature)
"66k is alleen met een niet wit kleurtje.", De performance variant van de Model 3 is ver van de instapper. Je verwacht bij Audi toch ook niet dat de RS6 een hogere norm van kwaliteit ten opzichte van instapper A6 ondanks dat de prijs 3x over de kop gaat? Meestal hebben de performance varianten juist minder betrouwbaarheid omdat de onderdelen veel meer te verdragen krijgen.

Of dat specifiek voor die van jou geld weet ik uiteraard niet want ik zal zeker niet ontkennen dat Tesla meer maandagmorgen modellen heeft dan de traditionele fabrikanten. Hopelijk weten ze daar met hun rear, front en battery casting in Berlijn een eind aan te maken.
Stef87 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 01:12:
[...]

Overheid moet de bijtelling gewoon lager houden en de particulier-subsidiepot verhogen. >:)
Volgens mij kan het gemeenschap geld beter ingezet worden door het openbare laden aantrekkelijker te maken (incl met smartgrid/"slim laden"). Daarmee volgt de adoptie vanzelf en het is met name de gene die daarvan afhankelijk is waarmee elektrische rijden nog niet ideaal is. Die palen worden ook niet zo makkelijk geëxporteerd en kunnen we daarna nog jaren van genieten. De aanschafprijzen dalen vanzelf zodra er meer geproduceerd wordt onder druk van de Europese wetgeving voor lage co2 uitstoot.

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Laat ik dit zo duidelijk mogelijk zeggen: hoge prijs =/= premium.

Een Lexus CT of BMW 1-Series beginnen ook onder de 30k, maar zijn toch écht premium auto's. Een beetje Toyota RAV4 of Citroën C5 Aircross moet je al snel 40-45k voor neerleggen en zijn verre van premium, evenals een 60k vanafprijs voor een Highlander.

Premium is een mate van afwerking, kwaliteit, isolatie, gebruikte materialen en tot op zekere hoogte ook de gebruikte snufjes zoals een elektrisch te openen achterklep. Zit ook op niet-premium auto's, maar bij een premium auto hoort dat erbij.

Tesla is gewoon nooit premium, klaar. Het zijn extreem goede EV's, maar premium? No way. Merken als BMW, Lexus en Audi zijn premium merken, Mazda zit er een beetje tussenin, en Tesla zit gewoon op het niveau van een Toyota, Kia of Volkswagen met daar bovenop de vele kleine (en soms grotere) kwaliteitsklachten die hier recentelijk ook nog voorbij zijn gekomen.

En begrijp me goed: ik zit hier niet Tesla te bashen, ik zei namelijk al dat ze extreem goede EV's bouwen en het SuC netwerk is subliem, maar ik bash de mensen die het lef hebben om Tesla een premium stempel op te plakken, ogenschijnlijk alleen omdat de gemiddelde Tesla 50-80k kost. Je betaalt niet voor premium in dit geval, je betaalt voor het feit dat het een EV is met grote accu en veel technologische snufjes aan boord heeft waaronder soms Autopilot waarvan de competitie nog steeds probeert mee te komen. Een Kia e-Niro met 64 kWh in vergelijkbare uitrusting zit ook al op 45k nieuw, scheelt maar 5k met een Model 3, maar ik heb nog nooit iemand een e-Niro premium horen noemen. Mensen snappen dat blijkbaar van een Kia wel, maar van een Tesla niet. Of willen ze het niet horen?

• Jeroenneman

Jeroenneman

MooDyBLueS schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:17:
[...]

Premium is een mate van afwerking, kwaliteit, isolatie, gebruikte materialen en tot op zekere hoogte ook de gebruikte snufjes zoals een elektrisch te openen achterklep. Zit ook op niet-premium auto's, maar bij een premium auto hoort dat erbij.
Aha, dan valt een groot deel van de Audi's en BMW's alweer af volgens je eigen criteria, want vrijwel altijd mag je bijbetalen voor basic functionaliteit die een Tesla wél heeft vanaf het instapniveau.

Q4-etron: standaard geen achteruitrijcamera, geen adaptive cruise control, geen panoramadak.
Audi A4: geen interieurvoorverwarming, geen keyless entry, analoge tellertjes, standaard 8 luidsprekers, geen verkeersborden herkenning, geen achteruitrijcamera.
Over de BMW begin ik niet eens, want die staan standaard op 16" lichtmetaal ;w

Héél "premium" hoor, die Duitse bakken. ;)

Gelukkig hebben we gatekeepers als @MooDyBLueS die in autoland bepalen wat wel en niet premium is.

• Maasluip
  • Laatst online: 19-01 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

en Tesla zit gewoon op het niveau van een Toyota,
Oh, dat zou ik geweldig vinden. Een auto die goed rijdt, waar geen problemen mee zijn en die gewoon nooit stuk gaat.

Geen enkel probleem met het niet-premiumgevoel van mijn Prius hoor. Ik accepteer dat verschillende mensen verschillende eisen hebben, maar een BMW 1-serie ophemelen en een Toyota affakkelen daar ga ik niet in mee (goed, nooit een 1-serie gereden, wel eens een 3-serie).

Signatures zijn voor boomers.

• GeeMoney
  • Nu online
Er is gewoon voor een ieder wat wils in deze tijd en dat moeten we toejuichen denk ik.
Wat de een belangrijk vind is voor de ander totaal niet van belang. Daarom zijn er ook gelukkig meerdere merken en modellen op de markt :).

• Deveon
  • Niet online
[...]
Een Lexus CT of BMW 1-Series beginnen ook onder de 30k, maar zijn toch écht premium auto's. Een beetje Toyota RAV4 of Citroën C5 Aircross moet je al snel 40-45k voor neerleggen en zijn verre van premium, evenals een 60k vanafprijs voor een Highlander.
Dat zijn compleet andere auto's waar hier in NL met name BPM nog een gigantische impact heeft. Ik zou liever een instap C5 rijden dan een instap 1 serie hoor. Lexus doet het wat dat betreft met basisuitrusting een stuk beter.
Een Kia e-Niro met 64 kWh in vergelijkbare uitrusting zit ook al op 45k nieuw, scheelt maar 5k met een Model 3, maar ik heb nog nooit iemand een e-Niro premium horen noemen. Mensen snappen dat blijkbaar van een Kia wel, maar van een Tesla niet. Of willen ze het niet horen?
Maar de Niro koop je met een brandstof motor ook voor 30k nieuw, de meerprijs daarop komt met name door een andere aandrijflijn plus wat opties om de marges in orde te krijgen. Daarnaast zou ik wel durven te zeggen dat de Ioniq 5 erg dicht tegen "premium" aan begint te liggen, maar dan wel zoals Lexus dat doet en niet de Duitsers met een zeer kale basis uitrusting en extreem dure opties.
[...]

Tesla is gewoon nooit premium, klaar. Het zijn extreem goede EV's, maar premium? No way. Merken als BMW, Lexus en Audi zijn premium merken, Mazda zit er een beetje tussenin, en Tesla zit gewoon op het niveau van een Toyota, Kia of Volkswagen met daar bovenop de vele kleine (en soms grotere) kwaliteitsklachten die hier recentelijk ook nog voorbij zijn gekomen.

En begrijp me goed: ik zit hier niet Tesla te bashen, ik zei namelijk al dat ze extreem goede EV's bouwen en het SuC netwerk is subliem, maar ik bash de mensen die het lef hebben om Tesla een premium stempel op te plakken, ogenschijnlijk alleen omdat de gemiddelde Tesla 50-80k kost. Je betaalt niet voor premium in dit geval, je betaalt voor het feit dat het een EV is met grote accu en veel technologische snufjes aan boord heeft waaronder soms Autopilot waarvan de competitie nog steeds probeert mee te komen. Een Kia e-Niro met 64 kWh in vergelijkbare uitrusting zit ook al op 45k nieuw, scheelt maar 5k met een Model 3, maar ik heb nog nooit iemand een e-Niro premium horen noemen. Mensen snappen dat blijkbaar van een Kia wel, maar van een Tesla niet. Of willen ze het niet horen?
Veel van je betoog is subjectief. Ik heb hiervoor een Audi A4 van ~55k gereden. Een "premium" auto/merk zoals sommige dit noemen. Had tot 30 km/h een rare tik door mild hybride system voor bij de aandrijving. Niet op te lossen. B&O upgrade van EUR 1400,- was redelijk slecht met na enkele maanden krakende speakers en deuren. Niet op te lossen. Standaard audio in de Model 3 LR is beter. Ook omdat deze wel een echte sub heeft en de Audi A4 (toen) niet. Bouwkwaliteit verder beter dan de Tesla. Isolatie beter. Service beter. Qua vermogen, rijbeleving is de Tesla m.i. meer premium. Qua uitrusting is de Tesla (standaard) veel meer premium. Bij Audi moet je voor elke kleine optie flink betalen. Bij een BEV zijn de SuCs meer premium dan de Ionity's. App/infotainment vind ik ook meer premium dan VAG BEVs.

Dus, het hangt van de context af wat premium is en niet. En ook persoonlijke voorkeur.

Verder staat in menig onderzoek de "premium" BMW/Audi vaker stil dan menig "niet premium" Aziaat.

https://www.autovisie.nl/...t-betrouwbare-automerken/

Moraal van het verhaal; Premium is gewoon marketing en zegt verder niet zoveel imho.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
[...]

Je hebt eigenlijk geen echt premium merken meer. Bij BMW zitten er modellen tussen die een stuk minder premium zijn dan je zou verwachten (zowel opties als de betrouwbaarheid). En bij b.v. een Kia maakt het heel veel uit welk model auto je hebt. Een Optima is b.v. echt wel premium en zeker vergelijkbaar met verschillende BMW's. En zo geldt dat voor verschillende merken. En er zijn echt wel merken die bewust goedkoop en minder premium zijn, maar vaak hebben die alsnog modellen die je zeker wel premium kunt noemen.

[removed]

• fisherman
GORby schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Inderdaad, maar bepaalde veiligheidssystemen zouden ze van mij toch mogen verplichten. Daarbij denk ik dan vooral aan veiligheidssystemen die ten goede komen aan andere weggebruikers. Een noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie is bijvoorbeeld ook voor een stadsauto een systeem dat aardig wat ongevallen kan voorkomen of de gevolgen minder ernstig kan maken. Dat er minder airbags aanwezig zijn voor de inzittenden, dat lijkt me dan een keuze waar vooral de bestuurder en inzittenden zelf de gevolgen van dragen.

Vaak zij je bij BEV net dat die aardig wat veiligheidssystemen standaard hebben, net omdat het toch al auto's in het duurdere segment zijn, maar dat vind ik bij de Spring toch een gemis, al wil ik hem wel eens gaan testen :P
Die systemen worden binnenkort ook verplicht. Dat zal natuurlijk ook wel weer invloed gaan hebben op de prijs van de EV's aan de onderkant van de markt zoals bijvoorbeeld die Dacia.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 13:51
Premium is veel keus aan te dure opties die je hebberig maken. Daar stop het wel. Kwaliteit is iets heel anders.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Toen ik na baanwissel mijn lease audi moest inleveren en zelf voor de auto moest gaan betalen werd het een Skoda. Denk dat 80% hetzelfde was qua materialen als het niet meer is. Motorisch al helemaal. Wordt alleen bv bij de Audi 250pk 'aangezet' en bij de Skoda 180pk.

Als je nu de ID4 tegen de Enyaq afzet kun je je afvragen welke auto nu luxer is. Terwijl het model natuurlijk altijd was: Skoda (goedkoop), VW (middenmotor), Audi (luxe). (er liggen ook Audi veerarmen onder de Enyaq. Dus heb ik nu een premium geveerde EV?)

• Deveon
  • Niet online
In hoeverre de Enyaq, ID.4 en Q4 E-tron onderdelen uitwisselen weet ik niet maar Sandy Munro was niet echt te spreken over (de ophanging van) de ID.4. Volgens mij waren de reviews van de Q4 positiever over de wegligging en zou daar zo maar eens een ander onderdeel van de plank gepakt zijn. De verschillen komen lang niet altijd enkel uit specificatie.

YouTube: 2021 Volkswagen ID.4: E3 - Hoist Review, Front and Rear Suspension

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 24-06-2021 12:34 ]

• renedr
Zeker, maar doorgaans geen €60k…

Ik vind het prima om wat bijtelling te betalen, maar bij 22% leg ik de lat toch persoonlijk rond de €45k. Liefst meer richting de €40k trouwens.

Waarbij geldt:
Lagere bijtelling > meer opties

• jeroenkb
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:31:
In hoeverre de Enyaq, ID.4 en Q4 E-tron onderdelen uitwisselen weet ik niet maar Sandy Munro was niet echt te spreken over (de ophanging van) de ID.4. Volgens mij waren de reviews van de Q4 positiever over de wegligging en zou daar zo maar eens een ander onderdeel van de plank gepakt zijn. De verschillen komen lang niet altijd enkel uit specificatie.

YouTube: 2021 Volkswagen ID.4: E3 - Hoist Review, Front and Rear Suspension
Zou zeker kunnen.

Alhoewel ik, vooral met nu alle EV's op de markt, wel eens een "blinde" test zou willen zien, waarbij de reviewer niet weet wat hij rijdt. Zou me niets verbazen dat er ook een hoog psychologisch effect is.
Al die VAG EV's staan op hetzelfde platform. Geloof er niets van dat ze dan alsnog verschillende onderdelen op dat basisplatform gaan schroeven. Helemaal niet kosten efficiënt. lach me rot als dat inderdaad zo bijkt te zien. Staan al die specialist / reviewers met hun mond vol tanden over de rijverschillen ;-)

Hetzelfde met al die opmerkingen over betere materialen in de duurdere auto's. Misschien dat een hoop kopers specialisten zijn, maar ik zag echt geen verschil tussen leer uit mijn Audi en leer uit mijn Skoda. Ook hoop andere materialen. Maar ja....Als je 20k meer betaalt voor een paar ringen voorop dan moet dan wel intern gerechtvaardigd worden...

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-01 22:20
Sonicfreak schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:11:
[...]

Als iemand die ook al 3 jaar in een Ioniq Premium 28 kWh rijd, kan ik dit alleen maar beamen. _/-\o_
Nou, de kogel is door de kerk. Zojuist handtekening gezet onder de aankoop van een witte Premium Ioniq uit 2018, met 95k op de teller. Proefrit was erg aangenaam, en samen met 4 nieuwe banden was de koop snel gesloten. Erg benieuwd hoe dit gaat bevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr33q9QXUK-KmTV7qEMrebReUbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14GtAON4AYmt8DSU0WxdBsxt.jpg?f=fotoalbum_large

• redwing
t0mmiiiii schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 19:47:
[Video: title]
Niet relevant qua aankoopprijs, maar wel interessant hoe ver de techniek gevorderd is! Wel opvallend dat Rimac aangeeft dat alle onderdelen van de auto specifiek voor dat type is gemaakt. Lijkt mij onnodig (duur).

De kwaliteit van elektrische auto's gaat wel erg vooruit: van een Peugeot E-2008 die superstil is, tot een Taycan en een Mini Cooper SE waar rijplezier bovenaan staat. En ook meer elektrische bussen en dergelijk. Erg inspirerend (en prettig qua leefomgeving)! Teslabjorn geeft in zijn 1000 km tests ook aan dat het verschil tussen ICE-auto,'s en de snelste EV's verwaarloosbaar is geworden.
Ook al ben ik het er mee eens dat de EVs hard vooruit gaan, er steeds meer keuze is en er voor de meeste mensen wel een EV is die aansluit op hun wensen ben ik het met die conclusie van Teslabjorn (nog) niet eens. Ik ken nog geen enkele EV die 1000km kan rijden met onderweg maar 5 minuten te laden. Iets wat met een fatsoenlijke benzine-auto/PHEV wel kan (laat staan dat als je er op zoekt je er ook wel kunt vinden die zonder stoppen die 1000km afleggen). En daarnaast vind ik ook dat je wel vergelijkbare auto's moet pakken. Als je de snelste EV pakt (100k) en dan gaat vergelijken met een middelmatige ICE (27.5k) kom je al snel positief uit :+ Is er ook een overzicht van die 1000km runs met daarin de vergelijking van de laadtijden?

Als je de laadsessies kunt plannen tijdens je normale stops doen is dat natuurlijk een ander verhaal maar als ik snel 1000km wil rijden wil ik helemaal geen extra stops hebben en al helemaal niet verplicht op bepaalde plekken/momenten ;)

En let wel, dit gaat over de huidige status, je ziet dat gat wel degelijk snel kleiner worden, zeker doordat de EVs waar we het hier over hebben hooguit 1 a 2 keer een half uur tot een uur moeten laden op deze afstand. En dat gecombineerd met steeds meer snelladers langs de weg.

[removed]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ANWB (d.w.z. Leaseplan) heeft een mooie aanbieding: de Opel Corsa-e voor 359 p/mnd (60 maanden, 10.000 km per jaar):

https://www.anwb.nl/auto/...to-en-contract?car=corsae

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:38:
[...]

Ook al ben ik het er mee eens dat de EVs hard vooruit gaan, er steeds meer keuze is en er voor de meeste mensen wel een EV is die aansluit op hun wensen ben ik het met die conclusie van Teslabjorn (nog) niet eens. Ik ken nog geen enkele EV die 1000km kan rijden met onderweg maar 5 minuten te laden. Iets wat met een fatsoenlijke benzine-auto/PHEV wel kan (laat staan dat als je er op zoekt je er ook wel kunt vinden die zonder stoppen die 1000km afleggen). En daarnaast vind ik ook dat je wel vergelijkbare auto's moet pakken. Als je de snelste EV pakt (100k) en dan gaat vergelijken met een middelmatige ICE (27.5k) kom je al snel positief uit :+ Is er ook een overzicht van die 1000km runs met daarin de vergelijking van de laadtijden?

Als je de laadsessies kunt plannen tijdens je normale stops doen is dat natuurlijk een ander verhaal maar als ik snel 1000km wil rijden wil ik helemaal geen extra stops hebben en al helemaal niet verplicht op bepaalde plekken/momenten ;)

En let wel, dit gaat over de huidige status, je ziet dat gat wel degelijk snel kleiner worden, zeker doordat de EVs waar we het hier over hebben hooguit 1 a 2 keer een half uur tot een uur moeten laden op deze afstand. En dat gecombineerd met steeds meer snelladers langs de weg.
Als EVs op letterlijk op bijna elk punt al beter zijn, dan is de 1000km toch compleet irreeel om te vragen als wens.

Het is ook gevaarlijk om zo lang te rijden.

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:09:
[...]

Als EVs op letterlijk op bijna elk punt al beter zijn, dan is de 1000km toch compleet irreeel om te vragen als wens.

Het is ook gevaarlijk om zo lang te rijden.
Zijn ze dat dan? Misschien voor jouw criteria, maar voorlopig zijn er toch nog heel veel mensen die dat niet vinden.

Daarnaast kopen heel veel mensen hun auto gericht op de vakantie. En dan is die 1000km dus wel degelijk van belang. En bovenal ging mijn opmerking juist specifiek over die 1000km challenge en dan lijkt me die 1000km toch best wel relevant :P

[removed]

• Marko72
  • Registratie: September 2018
  • Nu online
[...]

Ik denk dat je volledig gelijk hebt. Als je zo snel mogelijk 1000km wil rijden dan moet je geen EV nemen. Datzelfde geldt ook als je er graag een grote sleurhut achter hangt.

Mijn eigen ervaring met mijn Kona EV (die alweer achterloopt qua laadspecs) is dat er inmiddels prima te karren is in blokken van rond de 250 km met een 30min laden ertussen. Maar dan moet je inderdaad wel plannen op de juiste laders en hopen dat ze het doen en er plek is. Met name dat laatste maak ik me deze zomer wel wat zorgen over, op een recente trip waren de Ionity's behoorlijk druk.

Kleine edit: de eerste 450km kan je natuurlijk al rijden op de volle accu voor je moet gaan laden en kortere stukken moet doen.

Dus voor heel veel mensen is een EV echt nog geen goed idee. Sterker nog: wat mij betreft liever niet totdat met name in BE/FR de laadinfra wat beter op orde is. Ondertussen geniet ik van mijn EV, want fijner rijden doet er niets en in NL en DE is (snel)laden inmiddels een totaal non-issue.

• JohanB
Marko72 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Ik denk dat je volledig gelijk hebt. Als je zo snel mogelijk 1000km wil rijden dan moet je geen EV nemen. Datzelfde geldt ook als je er graag een grote sleurhut achter hangt.

Mijn eigen ervaring met mijn Kona EV (die alweer achterloopt qua laadspecs) is dat er inmiddels prima te karren is in blokken van rond de 250 km met een 30min laden ertussen. Maar dan moet je inderdaad wel plannen op de juiste laders en hopen dat ze het doen en er plek is. Met name dat laatste maak ik me deze zomer wel wat zorgen over, op een recente trip waren de Ionity's behoorlijk druk.

Kleine edit: de eerste 450km kan je natuurlijk al rijden op de volle accu voor je moet gaan laden en kortere stukken moet doen.

Dus voor heel veel mensen is een EV echt nog geen goed idee. Sterker nog: wat mij betreft liever niet totdat met name in BE/FR de laadinfra wat beter op orde is. Ondertussen geniet ik van mijn EV, want fijner rijden doet er niets en in NL en DE is (snel)laden inmiddels een totaal non-issue.
Of gewoon even met iemand met een ICE ruilen voor de vakantie. Dat zie ik iedereen om mij heen doen momenteel. Denk dat er maar 1 of 2 met de EV op vakantie gaan, daar moet je toch nog wat voor nadenken en plannen.

“Voor heel veel mensen is een EV echt nog geen goed idee” lijkt me wat overdreven als het überhaupt alleen al over een vakantie tripje gaat. Ik denk dat het voor vrijwel iedereen (en vooral de wereld) een goed idee is, als ze er maar wat rekening mee houden en daar voldoende over informeren.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 26-06-2021 17:55 ]

• Isheara
redwing schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:12:
Zijn ze dat dan? Misschien voor jouw criteria, maar voorlopig zijn er toch nog heel veel mensen die dat niet vinden.

Daarnaast kopen heel veel mensen hun auto gericht op de vakantie. En dan is die 1000km dus wel degelijk van belang. En bovenal ging mijn opmerking juist specifiek over die 1000km challenge en dan lijkt me die 1000km toch best wel relevant :P
Dus jij rijdt een auto die alleen maar gericht is op je vakantie? Wow. Ik (en met mij velen) rijd een auto om op een aantal dagen per week van A naar B te rijden, soms ook nog wel eens naar C. Daar heb ik geen 1000 km rijbereik per lading voor nodig. De eventuele vakanties (mocht je die eventueel met de auto doen) zijn niet bedoeld om zo snel mogelijk als Max Verstappen naar zuid Frankrijk te karren: het is immers vakantie en de reis er naar toe is imho al vakantie, dus relax.

Bijkomend voordeel: ik (en met mij velen) ga nooit met de auto op vakantie want ik pak gewoon het vliegtuig :)

Keep rolling sixes!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 17:53
Vandaag een 2020 Kona opgehaald, wel leuk vergelijken met onze Soul van precies dezelfde maand (januari).
Even snel op basis van vandaag ca. 450km.
+ net wat sneller snelladen (vlot naar 77-78kW)
+ iets lager verbruik en daarmee iets meer range
+ de bagageruimte lijkt iets groter
+ adaptieve cc lijkt net iets vloeiender/minder abrupt, kan een instelling zijn
- beenruimte achter iets minder dan de Soul
- infotainment scherm minder/kleiner/ouder systeem dan Soul (hieraan zie je dat de Kona veel eerder op de markt kwam) -> latere 2020 modellen hebben een vergelijkbare met de Soul
- voor zover ik snel heb gekeken geen connected mogelijkheden/app

En verder, maar dit is land-afhankelijk (Franse executive-versie t.o.v. premium in NL):
- geen stoelkoeling, geen stoelverwarming achter, geen stuurverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G4rgQQ4N/IMG-1542.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Luiaard op 23-08-2021 23:01 ]

Import van EVs

• Maasluip
  • Laatst online: 19-01 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Isheara schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Dus jij rijdt een auto die alleen maar gericht is op je vakantie?
Er zijn hele volksstammen die een auto kiezen omdat hij goed een caravan kan trekken. En die caravan trekken ze 3x per jaar: 2x 5 km naar de caravanstalling en 1x op vakantie.
Dus waarom is het opeens vreemd als mensen hier vinden dat ze geen concessies willen doen?

Signatures zijn voor boomers.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:09
Naast betere laadvoorzieningen in het buitenland zou het ook helpen als fabrikanten van de auto's en laadstations meer gaan samenwerken zodat je bijv via je navigatie systeem eigenlijk volledig ontzorgt wordt. De techniek is er volgens mij deels wel, het moet alleen goed op elkaar afgestemd worden.

Als ik naar mijn xc40 P8 kijk met Android automotive en dus Google Maps als navigatie... Dan werkt dat echter nog heel matig en bezorgt je eerder stress. Qua navigatie zelf absoluut top, maar het helpen plannen op je rit qua laden... 🤔

Ik weet niet hoe dat bij andere merken is? Ik. Begreep dat de nieuwe Mercedes modellen daarin alweer wat verder zijn?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:09:
Het stukje Venn-diagram waar ICEs heersen wordt steeds kleiner. Een paar jaar geleden ging het nog over laadtijden en ‘1000 kilometer rijden naar vakantieoord’.

Inmiddels is dat al verkleind naar ‘1000 kilometer snel rijden’, want ‘gewoon’ 1000 kilometer op vakantie is al geen probleem meer.

Maar ongetwijfeld zal een EV nog jarenlang geen optie zijn voor die caravantrekker die met gevulde benzine- en lpg-tank gewend is om 1000 kilometer te rijden zonder stops :)

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 26-06-2021 22:25 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:01:
[...]

Er zijn hele volksstammen die een auto kiezen omdat hij goed een caravan kan trekken. En die caravan trekken ze 3x per jaar: 2x 5 km naar de caravanstalling en 1x op vakantie.
Dus waarom is het opeens vreemd als mensen hier vinden dat ze geen concessies willen doen?
Precies, het gaat erom wat jij wilt. Ik heb tot op heden ook altijd gekeken naar een auto waar tenminste een leuke dakkoffer op kan of een trekhaak, maar dat is bij EV's veel minder het geval. Zeker bij het voor particulieren betaalbare segment (ID.3, e-Soul, e-2008, etc). Dus overweeg ik ook een auto totaal niet voor de vakantie te kiezen en dan maken zaken als kofferbak ook ineens nauwelijks uit.

• JohanB
Isheara schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Dus jij rijdt een auto die alleen maar gericht is op je vakantie? Wow. Ik (en met mij velen) rijd een auto om op een aantal dagen per week van A naar B te rijden, soms ook nog wel eens naar C. Daar heb ik geen 1000 km rijbereik per lading voor nodig. De eventuele vakanties (mocht je die eventueel met de auto doen) zijn niet bedoeld om zo snel mogelijk als Max Verstappen naar zuid Frankrijk te karren: het is immers vakantie en de reis er naar toe is imho al vakantie, dus relax.

Bijkomend voordeel: ik (en met mij velen) ga nooit met de auto op vakantie want ik pak gewoon het vliegtuig :)
Ik ken tegelijkertijd denk ik niemand die de auto kiest voor paar keer per week A-B (“werk”?). Maar juist voor zaken als “kunnen reizen met gezin”, “hoe voor de voetbal”, “geeft het status”, “kan er een sleurhut achter”. Anders had iedereen wel in een smart of een twingo gezeten. Denk dat er ontzettend weinig mensen het puur als A-B gebruik zien. Ben nu wel heel benieuwd wat je rijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door JohanB op 27-06-2021 00:00 ]

• Isheara
Juancho schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:08:

Als ik naar mijn xc40 P8 kijk met Android automotive en dus Google Maps als navigatie...
Ik moet vreselijk om je lachen hoe je echt in elke post even moet vermelden dat je een xc40 P8 hebt (vergeet vooral die laatste toevoeging niet hè :) )

Gelukkig heb je het ook nog in je signature staan…we zouden het immers kunnen vergeten 8)

Keep rolling sixes!

• Isheara
[b]Jovanbff schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:59:[/

Ik ken tegelijkertijd denk ik niemand die de auto kiest voor paar keer per week A-B (“werk”?). Maar juist voor zaken als “kunnen reizen met gezin”, “hoe voor de voetbal”, “geeft het status”, “kan er een sleurhut achter”. Anders had iedereen wel in een smart of een twingo gezeten. Denk dat er ontzettend weinig mensen het puur als A-B gebruik zien. Ben nu wel heel benieuwd wat je rijdt.
Mijn vrouw rijdt een e2008 en ik sta op het punt mijn Audi A4 in te ruilen voor een Q4.
Zoals gezegd, op vakantie rijd ik met een taxi naar Schiphol en weer terug.

Voor A naar B (werk) en overige zakelijke kilometers hoef ik geen 1000km (meer) achter elkaar te rijden. Als je dagelijks/wekelijks dat soort afstanden rijdt zou ik een andere baan zoeken of gaan verhuizen.

Laden doe ik gewoon thuis en ik kan ook op kantoor laden, of bij klanten.

De tijd dat ik zakelijk 50-60k per jaar reed liggen gelukkig ver achter me.

Keep rolling sixes!

• JohanB
Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:07:
[...]

Mijn vrouw rijdt een e2008 en ik sta op het punt mijn Audi A4 in te ruilen voor een Q4.
Zoals gezegd, op vakantie rijd ik met een taxi naar Schiphol en weer terug.

Voor A naar B (werk) en overige zakelijke kilometers hoef ik geen 1000km (meer) achter elkaar te rijden. Als je dagelijks/wekelijks dat soort afstanden rijdt zou ik een andere baan zoeken of gaan verhuizen.

Laden doe ik gewoon thuis en ik kan ook op kantoor laden, of bij klanten.

De tijd dat ik zakelijk 50-60k per jaar reed liggen gelukkig ver achter me.
Een A4 nodig om slechts van A naar B te komen. Veel ruimte en verbruik elke keer in je eentje.

• Juancho
Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:00:
[...]

Ik moet vreselijk om je lachen hoe je echt in elke post even moet vermelden dat je een xc40 P8 hebt (vergeet vooral die laatste toevoeging niet hè :) )

Gelukkig heb je het ook nog in je signature staan…we zouden het immers kunnen vergeten 8)
Als je maar niet denkt dat ik het doe om stoer over te komen ofzo... Tis meer omdat elke auto weer zijn eigen systeem heeft. En het komt een beetje uit de P8/P2 topic waar we juist bewust aangeven om welke auto het gaat.... Goed bedoeld dus.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

JohanB schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:59:
[...]

Ik fiets vaak naar mijn werk en gebruik mijn BEV om regelmatig naar Zwitserland te rijden. Ben dan maar een dik half uurtje langer onderweg.

• jeroenkb
  • Niet online
Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:00:
[...]

Dat is wel het grootste nadeel van alle EV subsidiemaatregelen voor lease. Het maakt bepaalde merken / modellen bereikbaar voor een groep leaserijders die in de ICE wereld daar alleen maar van konden dromen.. >:)
[...]

Vraag me nog altijd af waar die fascinatie met die 1000km vandaan komt. Waarom geen 836km bijvoorbeeld? En als je 1000km gereden hebt, hoe slim is het dan om 5 minuten te tanken en weer achter dat stuur te kruipen? Dat is toch echt vragen om problemen lijkt mij? Vrachtwagenchauffeurs mogen ook geen 15u aan 1 stuk doorrijden, en met zeer goede redenen, waarom zou je dat als particulier dan wel willen doen?

Vele ICE wagens halen trouwens ook geen 1000km. Verre van. De meeste benzinewagens blijven steken op een kilometer of 600 en dan ben je alweer 5 a 6 uur aan het rijden. Dan kan het geen kwaad om eens even 20 minuten uit te stappen, de beentjes te strekken, een pisstop te maken, iets te eten, ... . En ja, je hebt vandaag iets minder keuze met waar je dat kunt doen, maar een betere routeplanner geeft je vandaag al vele mogelijkheden en kan jij zeggen: ik wil deze exacte stop in mijn planning opnemen want dat restaurant ernaast is zeer goed.

Ik rij zelf met een 28kWh Ioniq en heb er ook al een ritten van 750km enkel mee gedaan. Zonder problemen. Ja, dan ben je wat langer onderweg, maar tegelijkertijd zie je ook nog eens leuke plaatsen. Wat ik geleerd heb sinds ik een EV heb is dat zo snel mogelijk ergens willen zijn echt niet altijd de beste optie is. Je tijd nemen en wat rustiger rijden geeft je ook meer gemoedsrust. Ik rij rustiger sinds ik een EV heb, niet altijd meer in die linkse rijstrook mij druk maken op het verkeer dat niet uit de weg gaat. Ik stop wat vaker onderweg en ik kom ontspannen aan op mijn bestemming.
[...]

Ik mag hopen dat ze toch echt meer in overweging nemen dan alleen die ene vakantie waarbij ze trouwens 4x trekken per jaar tenzij want de caravan moet ook nog van vakantie terug mee naar huis natuurlijk ;)
Juancho schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:08:
Naast betere laadvoorzieningen in het buitenland zou het ook helpen als fabrikanten van de auto's en laadstations meer gaan samenwerken zodat je bijv via je navigatie systeem eigenlijk volledig ontzorgt wordt. De techniek is er volgens mij deels wel, het moet alleen goed op elkaar afgestemd worden.

Als ik naar mijn xc40 P8 kijk met Android automotive en dus Google Maps als navigatie... Dan werkt dat echter nog heel matig en bezorgt je eerder stress. Qua navigatie zelf absoluut top, maar het helpen plannen op je rit qua laden... 🤔

Ik weet niet hoe dat bij andere merken is? Ik. Begreep dat de nieuwe Mercedes modellen daarin alweer wat verder zijn?
Beter de Polestar 2 gekocht, had je ABRP gehad wat nog altijd 1 van de beste navigatieapps is voor EVs.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Juancho
Blokker_1999 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:52:
Beter de Polestar 2 gekocht, had je ABRP gehad wat nog altijd 1 van de beste navigatieapps is voor EVs.
Grappig dat je dit zegt 😁. Waarom?

1. Polestar is exact hetzelfde wbt Volvo. Beide hebben als eerste hetzelfde Android Automotive besturingssysteem. Enig verschil is dat Volvo om onduidelijke redenen de ABRP app nog niet toestaat in de playstore.
2. Juist de Automotive app van ABRP schijnt volgens de gebruikers dramatisch te zijn. Niet te vergelijken met de app op je smartphone. Maargoed, tis een eerste versie dus dat komt vast goed. En ook Volvo zal deze hopelijk nog wel uitruilen.
3. Puur qua navigatie is er niks beters dan Maps. Dat werkt op de P2 en P8 geweldig. Alleen het helpen en ontzorgen wbt laden zit er nog lang niet goed ingebakken. Als ze bij Google dat aanpakken voor Automotive... Heb je in 1 klap een top navigatie + laad ondersteuning. Precies wat ik dus bedoel 😉

• Isheara
JohanB schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:10:
Een A4 nodig om slechts van A naar B te komen. Veel ruimte en verbruik elke keer in je eentje.
Je vroeg wat ik reed, de A4 is zakelijk, wellicht veel ruimte en verbruik voor in mijn eentje, maar wel essentieel voor mijn werk. En jij hebt geen clou wat van A naar B inhoudt.
Maar juist voor zaken als “kunnen reizen met gezin”, “hoe voor de voetbal”, “geeft het status”, “kan er een sleurhut achter”.
@JohanB nee jouw redenen zijn wel valide O-) 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Isheara op 27-06-2021 11:36 ]

Keep rolling sixes!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
Ik hoop dat we er snel in slagen alle externaliteiten van autogebruik te beprijzen (voor een brandstofauto dus zeg €200/T Co2 die uitgestoten wordt). In die situatie mag iedereen wat mij betreft de overweging maken die hij wil. Nu is het handhaven van iets wat we gewend zijn ten koste van onze aardbol.

Dat hele met een caravan op vakantie gaan is ook maar in enkele generaties ontstaan dus daar kunnen we ook prima weer mee stoppen. Als dat nou het enige is dat transitie naar elektrisch vervoer in de weg staat....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MooDyBLueS
  • Niet online
assje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Ik hoop dat we er snel in slagen alle externaliteiten van autogebruik door te berekenen aan de gebruiker (voor een brandstofauto dus zeg €200/T Co2 die uitgestoten wordt). In die situatie mag iedereen wat mij betreft de overweging maken die hij wil. Nu is het handhaven van iets wat we gewend zijn ten koste van onze aardbol.
100% mee eens.
Dat hele met een caravan op vakantie gaan is ook maar in enkele generaties ontstaan dus daar kunnen we ook prima weer mee stoppen. Als dat nou het enige is dat transitie naar elektrisch vervoer in de weg staat....
100% mee oneens. :) Auto+caravan is nog altijd een factor zoveel beter qua uitstoot/vervuiling dan het vliegtuig. Zelfs als je in je eentje in de auto stapt is het al een stuk beter dan het vliegtuig pakken, zelfs benzine/diesel, als je met z'n tweeën of het hele gezin of een vriendengroep de auto (+caravan) pakt, dan wordt dat nog eens een paar klappen beter.

• Deveon
  • Niet online
Met 75 kWh batterij en 150 kW snelladen durf ik de reis naar het zuiden wel aan met de caravan hoor! Grootste struikelblok voor mij is dat de Superchargers bijna nooit geschikt zijn om te laden met een aanhanger. Daarnaast denk ik dat het bij Fastned of Ionity ook niet gewaardeerd wordt om meerdere stalls in gebruik te nemen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
MooDyBLueS schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:44:
Auto+caravan is nog altijd een factor zoveel beter qua uitstoot/vervuiling dan het vliegtuig.
Waarom is het vliegtuig het enige alternatief van een caravan + zware trekauto die daar het hele jaar voor aangehouden wordt? Vliegverkeer heeft nog een veel langere weg te gaan qua beprijzing van externaliteiten dus dat zie ik sowieso niet als alternatief.

Mogelijk wel alternatieven:
  • Huur/ruil trekvoertuig voor vakantie
  • Huurcamper
  • Huurcaravan met extender en/of accu
  • Huur caravan op locatie
  • Meer road-trip achtig met reis over meerdere dagen
Net zoals er nu een hele markt is rond caravans en stallingen zal dit uiteraard ook moeten groeien. Wat mij betreft vormen toekomstige vakanties om elektrisch vervoer I.p.v. andersom.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 27-06-2021 11:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Deveon
  • Niet online
@assje Vergeet de autotrein niet. Opstappen bij Eindhoven en vol geladen in Lyon er weer af. De milieu impact daarvan is ook wat kleiner als allemaal grote accu’s in caravans die maar 2x per jaar benut worden. Tenzij de caravanstalling zijn dak vol met PV gooit en ook de caravans gaat inzetten om het net te stabiliseren (VCaravan2G).

Verwijderd

MooDyBLueS schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:44:
[...]

100% mee eens.

[...]

100% mee oneens. :) Auto+caravan is nog altijd een factor zoveel beter qua uitstoot/vervuiling dan het vliegtuig. Zelfs als je in je eentje in de auto stapt is het al een stuk beter dan het vliegtuig pakken, zelfs benzine/diesel, als je met z'n tweeën of het hele gezin of een vriendengroep de auto (+caravan) pakt, dan wordt dat nog eens een paar klappen beter.
Ik denk dat je dit niet zo stellig kan stellen, want hier zit natuurlijk een hele grote berekening achter.
Pagina: 1 ... 202 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic