• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:51
gertvdijk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:29:
Wat ik nu tweemaal heb gehad tijdens deze koude dagen is dat de accu minder efficiënt lijkt te laden bij korte sessies (AC, thuis, 11kW) in SoC-percentage t.o.v. stroomverbruik via de paal. Vannacht 30 minuten (twee goedkoopste kwartiertjes) geladen met 11kW, lader meldt 5.22kWh session, maar er is slechts 4 procentpunt SoC bij gekomen (48 -> 52) waar ik toch wel 7 of minstens 6 had verwacht. 🤔
Ik zou zowiezo weinig waarde hechten aan welke data dan ook als het gaat om maar 4% SOC. Er zit in die kWh geladen een foutenmarge en in die 4% ook. Het is maar net naar welke kant die afrondingen vallen. Bovendien heb je ook nog kans dat er wat opstartverliezen zijn, die zijn normaliter erg klein, maar als je maar zo weinig laadt kan dat nog wel eens veel invloed hebben.

Ik laad vrijwel altijd meer dan 40 kWh en de laadverliezen die ik zie aan de paal over de afgelopen vier jaar varieren nauwelijks met de temperatuur. De variaties op de individuele laadbeurten zijn veel groter dan de variaties over de maanden. En ik zie geen enkel patroon waaruit zou blijken dat koudere maanden hogere verliezen opleveren.
de niet-lineaire SoC-schaal van Kia, en mogelijk iets van batterijverwarming (winter modus).
Ik hou elke dag de SOC en de GOM bij en die is zonder uitzondering lineair tot misschien de laatste 10%. Dan wijkt hij soms wat af. Maar nogmaals, over een verschil in SOC van 4% kun je erg weinig zeggen.

Wintermodus is alleen actief bij temperaturen onder de -10 graden en (als ik me niet vergis) alleen bij lagere SOC-waardes. De afgelopen dagen heeft die dus niets gedaan. Mocht je daar meer van willen weten er is een video op Youtube van iemand die dit heeft uitgezocht.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-01 11:45
Heeft de e-niro accuverwarming?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
assje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 07:19:
Ik heb 3 weken geleden een Niro uit 2019 met 115kkm gekocht voor €34k. Inderdaad een absurd lage afschrijving voor de 1e eigenaar meet goedkoper aanbod is er simpelweg (nog) niet.

In ieder geval kreeg ik ook een inruil van €20k op mijn Ioniq 28kWh. Daar heb ik in 3,5 jaar ook maar 10% afschrijving op gehad.
Al een tijdje keek ik zijdelings naar een Enyaq als vervanging voor mijn Niro, voornamelijk sneller laden voor de wintersport en natuurlijk ruimer.

Vorige week had ik een goede optie gezien en inruilvoorstel ontvangen; ondanks prima aanbod vond ik het verschil te groot dus had ik nee gezegd. Toen kwam echter de marktplaatsactie van €1.000 die me toch over de streep trok. Volgende week zaterdag Enyaq ophalen :)

Mijn Niro is een 64kWh Executive line uit 2019, 1-fase model en met 166kkm op de klok. Inruil krijg ik €12.250, geen gek voorstel als ik naar huidig aanbod op Marktplaats kijk.

De Niro 3,3 jaar gehad en €21.750 afgeschreven 8)7 Op de Niro 2x zoveel afgeschreven dan op de 15 auto-jaren ervoor bij elkaar :X

Uiteraard bijzondere omstandigheden bij aankoop met hoge inruil op de vorige auto en ook de Enyaq is lager in aanschaf door de marktomstandigheden; het is dus niet helemaal een binaire kostenpost. Desalniettemin had ik deze periode achteraf misschien beter af geweest door gewoon een lease auto te nemen.

Overzicht met historie, actuals van de Niro en inschatting van de Enyaq ter vermaak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZJFahzis2KTz7DvlBRfWlTw7ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMD9fez9Z5eQZ6gGM4Y4E7tT.jpg?f=fotoalbum_large

Verder een heel fijne auto gehad aan de Niro.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 13-01-2026 15:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:43
Dat ligt eraan wat je eronder verstaat. Je hebt sowieso geen conditionering zoals je hebt in de moderne EVs waarbij hij bij elke temperatuur het kan verwarmen voor optimale DC-laadsnelheden. *

Wat de e-Niro optioneel wel heeft is een batterijverwarmer voor het accupakket die het kan verwarmen als het extreem koud is. Volgens mij resulteert het hebben van "batterijverwarming" op de speclijst in het hebben van "wintermodus" in de settings van de auto. Als je die ziet op je grote scherm in de settings dan heb je het.

Zie de prijslijsten voor welke bouwjaren/varianten de importeur dit heeft aangevinkt. De meeste uitvoeringen hebben dat. Twee voorbeelden uit het archief:

MY19/MY20 zoals bestelbaar in in januari 2020:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ46Yf2lZWQxEUxpBA3Hi-C0sw0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/IkH0rwBBE3TxKdnoVq1Unq7K.png?f=fotoalbum_small

MY21:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHVz35EM3NRs5uSD6R1_Y0oddkI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/E9ccGg6iuH8bjsAu0osp5qhP.png?f=fotoalbum_small

andere prijslijsten: https://www.kia.com/nl/over-kia/prijslijsten-archief/

* Wat ik nog eens graag wil onderzoeken is of we de e-Niro kunnen foppen en de batterijverwarmer alsnog aan kunnen zetten als poor man's preconditionering voor snelladen. Eerder gepost: gertvdijk in "Het grote Kia e-Niro topic"

[ Voor 7% gewijzigd door gertvdijk op 13-01-2026 17:22 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16-01 11:45
assje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Al een tijdje keek ik zijdelings naar een Enyaq als vervanging voor mijn Niro, voornamelijk sneller laden voor de wintersport en natuurlijk ruimer.

Vorige week had ik een goede optie gezien en inruilvoorstel ontvangen; ondanks prima aanbod vond ik het verschil te groot dus had ik nee gezegd. Toen kwam echter de marktplaatsactie van €1.000 die me toch over de streep trok. Volgende week zaterdag Enyaq ophalen :)

Mijn Niro is een 64kWh Executive line uit 2019, 1-fase model en met 166kkm op de klok. Inruil krijg ik €12.250, geen gek voorstel als ik naar huidig aanbod op Marktplaats kijk.

De Niro 3,3 jaar gehad en €21.750 afgeschreven 8)7 Op de Niro 2x zoveel afgeschreven dan op de 15 auto-jaren ervoor bij elkaar :X

Uiteraard bijzondere omstandigheden bij aankoop met hoge inruil op de vorige auto en ook de Enyaq is lager in aanschaf door de marktomstandigheden; het is dus niet helemaal een binaire kostenpost. Desalniettemin had ik deze periode achteraf misschien beter af geweest door gewoon een lease auto te nemen.

Overzicht met historie, actuals van de Niro en inschatting van de Enyaq ter vermaak:
[Afbeelding]

Heb je de EV5 ook in overweging genomen?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:18
DaanTriple7 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:15:
Heb je de EV5 ook in overweging genomen?
Tegen de tijd dat die ook >50% afgeschreven is zal ik die best overwegen :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:10
assje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:17:
[...]

[Afbeelding]

Nja, hier was de afschrijving ook groter dan we afgelopen jaren aan private lease hebben betaald, dus snap wel dat de leaseprijzen omhoog zijn geschoten.

• overcoat
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-01 22:51
Wij gaan morgen een proefrit maken in een e-Niro die bij een autobedrijf staat. (DynamicPlusLine uit 2022 met 28 000 op de teller)
Dit autobedrijf is geen Kia-dealer.
Eigenlijk heb ik niet zoveel ervaring met auto's kopen...

Kan ik ook gebruik maken van KIW service als de 2e hands auto niet bij de dealer gekocht wordt?
Hoe kom ik er achter of de auto ieder jaar of 15 000 km een onderhoudsbeurt gehad heeft? Ik las eerder ergens dat dat niet bij de KIA-dealer hoeft te zijn. Misschien denk ik te negatief over autoverkopers, maar in mijn beleving wil de verkoper verkopen en kijkt íe anders aan tegen de jaarlijkse onderhoudsbeurt, als in, praat 'ie een eventueel afwijken van het onderhoudsschema "recht". Hij moet tenslotte van z'n auto af.

En dan nog een domme vraag, kan je bij een autoverkoper ook afdingen?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

overcoat schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:40:
Wij gaan morgen een proefrit maken in een e-Niro die bij een autobedrijf staat. (DynamicPlusLine uit 2022 met 28 000 op de teller)
Dit autobedrijf is geen Kia-dealer.
Eigenlijk heb ik niet zoveel ervaring met auto's kopen...

Kan ik ook gebruik maken van KIW service als de 2e hands auto niet bij de dealer gekocht wordt?
Hoe kom ik er achter of de auto ieder jaar of 15 000 km een onderhoudsbeurt gehad heeft? Ik las eerder ergens dat dat niet bij de KIA-dealer hoeft te zijn. Misschien denk ik te negatief over autoverkopers, maar in mijn beleving wil de verkoper verkopen en kijkt íe anders aan tegen de jaarlijkse onderhoudsbeurt, als in, praat 'ie een eventueel afwijken van het onderhoudsschema "recht". Hij moet tenslotte van z'n auto af.

Kiw / Kia services kun je bijkopen bij een Kia dealer, ook als je de auto elders hebt gekocht. Bij je eerste beurt bij een Kia dealer krijg je t erbij.

De onlineservices/remote, werken ook gewoon zolang de 7jaar garantie er nog op zit. Die kun je zelf activeren (soms met wat hulp van de Kia Connect helpdesk).

Handelen/afdingen en/of inruil prijs onderhandelen zijn inderdaad goed te doen. Beetje afhankelijk hoe graag ze er af willen. Meestal is er wel 5% te halen, soms zelfs 10%. Als je al bij een van de goedkoopste verkopers bent, kunnen ze overigens wel hardnekkig zijn.

Zelf al meerdere keren goed kunnen handelen met meer dan €1000 meer op een inruil auto (20% hoger dan anderen) en qua aankoop ook al flinke voordelen gehaald, behalve lagere prijs bijv ook een “grote beurt “ erbij in een afleverpakket. Afleverpakket €350, grote beurt bij die km-stand conform merk zou €1200 zijn (o.a. nieuwe olie in automaat bij benzine auto). Dat laatste is bij electrisch natuurlijk niet aan de orde en beurten zijn dan überhaupt goedkoper.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 15-01-2026 21:07 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43
Heb recent wat meer info kunnen lospeuteren over de nieuwe 10 jaar garantie regeling.
De 7 jaar is standaard en mits volgens onderhoudsinterval onderhouden (kan ook bij een externe garage die zich aan het juiste onderhoudsschema houdt) krijg je dingen onder garantie gerepareerd.
Daarna wordt blijkbaar per jaar (8, 9, 10) stricter gekeken of je wel bij Kia zelf voldoende en op tijd onderhoud hebt laten uitvoeren. En alleen dan kan je t/m 10 jaar garantie krijgen (tot 150.000km). Het is dus een soort loyaliteitsbonus voor het bij dealers onderhoud laten doen.
Misschien dat het niet klopt.. ik ga het meemaken komend jaar want komende maand is mn Kia alweer 7 jaar oud.
Wat vliegt de tijd :X

@overcoat zeker even checken of het onderhoudsboekje aanwezig is en er elke 15.000km of elk jaar een beurt is gedaan. Is dat niet aanwezig of te vaak geskipped dan moet je er rekening mee houden dat garantie lastig wordt. Laat de verkoper dan maar bewijzen dat Kia de garantie nog op zich neemt.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-01-2026 22:47 ]

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:21
CyBeRSPiN schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:44:
Heb recent wat meer info kunnen lospeuteren over de nieuwe 10 jaar garantie regeling.
De 7 jaar is standaard en mits volgens onderhoudsinterval onderhouden (kan ook bij een externe garage die zich aan het juiste onderhoudsschema houdt) krijg je dingen onder garantie gerepareerd.
Daarna wordt blijkbaar per jaar (8, 9, 10) stricter gekeken of je wel bij Kia zelf voldoende en op tijd onderhoud hebt laten uitvoeren. En alleen dan kan je t/m 10 jaar garantie krijgen (tot 150.000km). Het is dus een soort loyaliteitsbonus voor het bij dealers onderhoud laten doen.
Misschien dat het niet klopt.. ik ga het meemaken komend jaar want komende maand is mn Kia alweer 7 jaar oud.
Wat vliegt de tijd :X

@overcoat zeker even checken of het onderhoudsboekje aanwezig is en er elke 15.000km of elk jaar een beurt is gedaan. Is dat niet aanwezig of te vaak geskipped dan moet je er rekening mee houden dat garantie lastig wordt. Laat de verkoper dan maar bewijzen dat Kia de garantie nog op zich neemt.
Is er iemand waar in de app de garantie vervaldatum al is opgeschoven? Ik neen ergens gelezen te hebben dat de verlenging ook per jaar wordt bekeken.
Zelf heb ik er weinig aan want de 150.000 km komt spoedig in zicht en mijn laatste onderhoudsbeurt binnen dit schema staat voor volgende maand ingepland...

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-01 10:18
overcoat schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:40:
Let ook even op eventuele afleverkosten: bij Hedin in Purmerend gaven ze eigenlijk al uit zichzelf aan dat het bedrag voor afleveren is gebaseerd op een brandstofauto. Dus bij ons ging de helft eraf. Scheede toch weer zo'n 400 euro...
Succes!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:53
Vraagje: is bij jullie afremmen en optrekken echt helemaal stil of is er altijd een licht geluidje hoorbaar? (Niet VESS uiteraard)

[ Voor 9% gewijzigd door FitTiv op 16-01-2026 08:42 ]

• CyBeRSPiN
FitTiv schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:42:
Vraagje: is bij jullie afremmen en optrekken echt helemaal stil of is er altijd een licht geluidje hoorbaar? (Niet VESS uiteraard)
Nee ik hoor soms mechanisch geluid van de reductiebak. Maar niet zo extreem als sommigen met het “ratelprobleem” hebben ervaren dat onder garantie wordt opgelost.

• FitTiv
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:47:
[...]

Nee ik hoor soms mechanisch geluid van de reductiebak. Maar niet zo extreem als sommigen met het “ratelprobleem” hebben ervaren dat onder garantie wordt opgelost.
Ik hoor dus heel zachtjes dat geluid (radio uit). Maar echt zachtjes. Maandag even naar de dealer voor de zekerheid. Auto staat inmiddels op 144k dus bijna uit garantie

• CyBeRSPiN
FitTiv schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Ik hoor dus heel zachtjes dat geluid (radio uit). Maar echt zachtjes. Maandag even naar de dealer voor de zekerheid. Auto staat inmiddels op 144k dus bijna uit garantie
Ik heb dat vorig jaar gedaan en ze hebben gekeken, ook lagers van de wielen gecheckt maar er was niks aan de hand. Een beetje geluid hoort erbij denk ik. Ik was ook bang om dat ratelprobleem te hebben voordat ie uit garantie zou gaan, maar dan hoef je blijkbaar niet te vragen om wat voor geluid het gaat, dan hoor je echt wel dat het goed mis is.

• evertmulder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:01
evertmulder schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:34:
[...]

24-12-2025 Bericht aan Kia
Hallo Chayenne,
De laatste keer dat wij contact hebben gehad was 8 december.
Wij zijn nu 16 dagen verder en zou graag van je vernemen wat de stand van zaken is want hedenmorgen was alles bevroren en waren de spiegels en de achterruit helaas niet ontdooid en dat was niet plezierig en ik spreek namens vel mensen gezien het FB forum.
Zou je mij willen informeren wanneer wij een update kunnen verwachten?
Ik zie je reactie tegemoet.
In ieder geval prettige feestdagen en hopelijk een nieuwe app nog dit jaar.
Evert Mulder

24-12-2025 Bericht van Kia
Beste Evert,
Hartelijk dank voor het wachten.
Graag willen wij je laten weten dat jouw vraag helaas nog in behandeling is. Zodra hier antwoord op is, zullen wij dit aan je terugkoppelen. Excuses voor het ongemak.
Vertrouwende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en ik wens je nog hele fijne feestdagen toe!
Met vriendelijke groet,
Christy

Hallo Christy,
Bedankt voor je snelle reactie.
Jammer dat er nog geen vorderingen te melden zijn.
Je zou mij en de andere Kia rijders op het forum van dienst zijn om ons mee te nemen wanneer wij een verbeterde app tegemoet kunnen zien.
Jij zit w.s. op een afdeling die hier niet direct invloed op uit kan oefenen maar laat de betreffende afdeling die de app moet verbeteren aangeven wanneer wij als Kia rijders een update van de app kunnen verwachten.
Ik zet in ieder geval een reminder in mijn outlook voor over 14 dagen.
Prettige feestdagen.
Evert Mulder

14-01-2026 Bericht aan Kia
Hallo Christy,
Wij zijn inmiddels al weer 3 weken verder en tot op heden heb ik nog geen aanpassing van de app mogen ervaren en met mij vele gebruikers, althans op het forum waar hier melding van wordt gemaakt.
De afgelopen weken hebben wij, vanwege de vorst en de sneeuw, mogen ervaren wat het betekent dat de achterruit- en spiegelverwarming niet werkt.
Zou je mij mee willen nemen waar het probleem nu werkelijk ligt want wij horen, zien en merken niets van de stand van zaken.
Ik zou het op prijs stellen om te vernemen waar het werkelijke knelpunt ligt zodat ik ook de andere forumleden kan informeren.

14-01-2026 Reactie van Kia
Beste Evert,
Hartelijk dank voor je reactie.
Momenteel wordt het probleem onderzocht door onze technische afdeling. Helaas betreft dit een andere afdeling en hebben wij zelf ook geen informatie omtrent de ontwikkelingen. Het onderzoek is momenteel gaande en zodra wij meer weten zullen we dit ook direct met je communiceren.
Onze excuses voor het lange wachten.
Ik vertrouw erop je hiermee voor nu voldoende te hebben geïnformeerd.
Kelly

14-01-2026 Bercht aan Kia
Hallo Kelly,
Ik begrijp vanzelfsprekend dat jullie een andere afdeling zijn maar het wachten duurt al veel te lang zonder dat wij enig perspectief op een oplossing hebben.
Dat jullie geen informatie hebben begrijp ik ook maar is het mogelijk naar een hoger echalon te escaleren.
Zij moeten in staat zijn om de informatie over de te verwachten tijdsduur wel op te halen bij de betreffende afdeling zodat ik, maar ook de vele andere gebruikers, geinformeerd worden.
Ik kwalificeer dit als toegewijde klantgerichtheid en daar mag binnen het management toch sprake van zijn gezien het lange wachten.
Ik hoor graag van jou zodat ik ook de andere forumleden kan informeren.

16-01-2026 Reactie van Kia
Beste Evert,
We hebben een update gevraagd bij ons technisch support team, zodra we antwoord hebben zullen we dit ook direct met je communiceren.
Joyce

16-01-2026 Bericht aan Kia
Hallo Joyce,
Bijzonder bedankt voor je snelle reactie.
Ik waardeer het bijzonder dat je nu een update hebt gevraagd bij het technisch support team.
Dat geeft naar mij en met name ook de andere forumleden inzicht in de voortgang en de verwachting omtrent de oplosong.
Ik zal dit ook melden op het forum.
Ik zet je bericht als reminder in outlook over 3 weken.
Hopelijk kun je ons al eerder informeren.

Wordt vervolgd
evertmulder in "Het grote Kia e-Niro topic"

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:20
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Interesting.....

[ Voor 23% gewijzigd door berrieberrie op 16-01-2026 11:05 ]

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.

• carton
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-01 14:27
Hallo
Sinds december vorig jaar ben ik in het bezit van een 2021 Kia eniro.
Ik heb een vraagje over de mogelijkheid de stoelhoogte intestellen.
Het betreft de handmatige verstelling
In de handleiding staat de zelfde test als bij de elektrische bediening.
Gezocht in dit forum maar niets kunnen vinden
Dank jullie wel :*) :*)

• evertmulder
Hallo Chayenne,
Wij zijn nu 16 dagen verder en zou graag van je vernemen wat de stand van zaken is want hedenmorgen was alles bevroren en waren de spiegels en de achterruit helaas niet ontdooid en dat was niet plezierig en ik spreek namens vel mensen gezien het FB forum.
Evert Mulder

Beste Evert,
Graag willen wij je laten weten dat jouw vraag helaas nog in behandeling is. Zodra hier antwoord op is, zullen wij dit aan je terugkoppelen. Excuses voor het ongemak.
Vertrouwende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en ik wens je nog hele fijne feestdagen toe!
Met vriendelijke groet,
Christy

Hallo Christy,
Je zou mij en de andere Kia rijders op het forum van dienst zijn om ons mee te nemen wanneer wij een verbeterde app tegemoet kunnen zien.
Jij zit w.s. op een afdeling die hier niet direct invloed op uit kan oefenen maar laat de betreffende afdeling die de app moet verbeteren aangeven wanneer wij als Kia rijders een update van de app kunnen verwachten.
Prettige feestdagen.
Evert Mulder

Wordt vervolgd

14-01-2026 Bericht naar Kia
Hallo Christy,
Wij zijn inmiddels al weer 3 weken verder en tot op heden heb ik nog geen aanpassing van de app mogen ervaren en met mij vele gebruikers, althans op het forum waar hier melding van wordt gemaakt.
De afgelopen weken hebben wij, vanwege de vorst en de sneeuw, mogen ervaren wat het betekent dat de achterruit- en spiegelverwarming niet werkt.
Zou je mij mee willen nemen waar het probleem nu werkelijk ligt want wij horen, zien en merken niets van de stand van zaken.
Ik zou het op prijs stellen om te vernemen waar het werkelijke knelpunt ligt zodat ik ook de andere forumleden kan informeren.

Momenteel wordt het probleem onderzocht door onze technische afdeling. Helaas betreft dit een andere afdeling en hebben wij zelf ook geen informatie omtrent de ontwikkelingen. Het onderzoek is momenteel gaande en zodra wij meer weten zullen we dit ook direct met je communiceren.
Met vriendelijke groet,
Kelly

Hallo Kelly,
Ik begrijp vanzelfsprekend dat jullie een andere afdeling zijn maar het wachten duurt al veel te lang zonder dat wij enig perspectief op een oplossing hebben.
Dat jullie geen informatie hebben begrijp ik ook maar is het mogelijk naar een hoger echalon te escaleren.
Zij moeten in staat zijn om de informatie over de te verwachten tijdsduur wel op te halen bij de betreffende afdeling zodat ik, maar ook de vele andere gebruikers, geinformeerd worden.
Ik kwalificeer dit als toegewijde klantgerichtheid en daar mag binnen het management toch sprake van zijn gezien het lange wachten.

16-01-2026
Reactie van Kia
We hebben een update gevraagd bij ons technisch support team, zodra we antwoord hebben zullen we dit ook direct met je communiceren.
Joyce

Hallo Joyce,
Ik waardeer het bijzonder dat je nu een update hebt gevraagd bij het technisch support team.
Dat geeft naar mij en met name ook de andere forumleden inzicht in de voortgang en de verwachting omtrent de oplosong.

Wordt vervolgd

• bnwgraaf
berrieberrie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:03:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Interesting.....
Ik had het gisteren ook gelezen en met mijn Alfen Eve lader zou ik daarvan gebruik moeten kunnen maken!
Moet in principe wel via een soort broker, waar ook wat geld blijft hangen, maar als ik daardoor tussen de 5 en 10 cent korting op de kWh prijs krijg is dat toch best interessant!

• bnwgraaf
evertmulder schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:16:
Hallo Chayenne,
Evert Mulder
Ik vind het toch wel bijzonder, want naar aanleiding van de reactie van LG, heb ik meer de indruk dat dit geen bug of technisch probleem is, de functionaliteit is gewoon niet in de nieuwe APP ingebouwd. Dus het is eerder een kwestie van de optie (weer) toevoegen. Er hoeft geen technisch probleem opgelost te worden.....
Beste Evert,
Met vriendelijke groet,
Christy

Hallo Christy,
Prettige feestdagen.
Evert Mulder

Wordt vervolgd

Hallo Christy,

Met vriendelijke groet,
Kelly

Hallo Kelly,

16-01-2026
Reactie van Kia
Joyce

Hallo Joyce,

Wordt vervolgd

• gertvdijk
carton schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:10:
Hallo
Sinds december vorig jaar ben ik in het bezit van een 2021 Kia eniro.
Ik heb een vraagje over de mogelijkheid de stoelhoogte intestellen.
Het betreft de handmatige verstelling
Gezocht in dit forum maar niets kunnen vinden
Dank jullie wel :*) :*)
Ik heb ook een 2021 e-Niro zonder elektrische stoelverstelling. Maar wat is je vraag precies over het in/-verstellen van de stoel? En gaat het om de bestuurdersstoel of?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• carton
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16-01 14:27
gertvdijk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:27:
[...]

Ik heb ook een 2021 e-Niro zonder elektrische stoelverstelling. Maar wat is je vraag precies over het in/-verstellen van de stoel? En gaat het om de bestuurdersstoel of?
Het gaat inderdaad om de bestuurdersstoel. Is het mogelijk die in hoogte te vertellen.

• evertmulder
carton schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Het gaat inderdaad om de bestuurdersstoel. Is het mogelijk die in hoogte te vertellen.
Ja er zit een handel links van de stoel waarmee je omhoog (handel up) en omlaag (handel down) in kunt stellen

• gertvdijk
carton schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:10:
carton schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:14:
In de handleiding staan de instructies voor handmatig en elektrisch na elkaar in die volgorde genoemd. Hieronder de relevante pagina's; met een rood kruis door wat een illustratie is voor de volgende pagina. Wellicht was dat laatste verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WJmAs4lCy_yE5SBk_mxui5bag8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/LSnrHd4bfOQhqhJjgdikF9JE.png?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLaCYREMXzPIz226KKLPqwu0nno=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/uwDkyOm7tspdwQPe1fOpliW3.png?f=fotoalbum_small

In de praktijk merk ik (1.86m) is voor mij de laagste positie net oke en vind ik het verstelbereik maar beperkt. Je moet niet heel lang zijn voor de e-Niro denk ik.

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-01 15:16
gertvdijk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:32:
[...]

In de praktijk merk ik (1.86m) is voor mij de laagste positie net oke en vind ik het verstelbereik maar beperkt. Je moet niet heel lang zijn voor de e-Niro denk ik.
1.97 en geen probleem hier

• evertmulder
MDB1106 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:39:
[...]

1.97 en geen probleem hier
ik 1.90 en ook geen probleem. Kan de hoogte prima instellen

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-01 20:48
Ik schat dat de stand van de rugleuning ook meespeelt

• Digitair
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 22:33
FitTiv schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:42:
Mij viel afgelopen week op bij mijn auto dat wanneer ik heel zachtjes rem er een schurend geluid te horen is. Dit is niet altijd het geval.

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:51
Digitair schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Mij viel afgelopen week op bij mijn auto dat wanneer ik heel zachtjes rem er een schurend geluid te horen is. Dit is niet altijd het geval.
Dat schurende geluid zijn je remschijven die, omdat de auto voornamelijk afremt op de motor, te weinig gebruikt worden om de roest eraf te slijten.
Wat @FitTiv waarschijnlijk bedoeld is het licht zoemende geluid dat je kunt horen als je optrekt of afremt. Dat is de motor en/of de reductiebak. Als dat geluid wat "rauwer" wordt kan het een indicatie zijn dat de motor of de reductiebak niet helemaal jofel meer is. Het is een bekend probleem bij de e-Niro en ze worden onder garantie vervangen als dat nodig is (is bij mij gebeurd)

• FitTiv
Mja mijn paranoide geest denkt dan gelijk dat het alleen maar slechter kan worden, terwijl het wellicht meevalt. Ik ga maandag even langs, kijken wat de dealer zegt

• FitTiv
Nou langs dealer geweest.

De bovenstaande error was....van de 12V batterij :X :X
Overige puntenlijst:
12V hebben ze doorgemeten maar niks mee gedaan, error zit ook nog steeds in de app zag ik net.
Ze hebben het WoF geluid zachtjes gehoord maar geen reden tot paniek volgens hun, krakende vering ingespoten, gasveren achterklep vervangen onder garantie en een afspraak maken om een plaatje te monteren tussen homokineet en fusee want deze knakt bij rem->acc, ook garantiewerk.

Beetje jammer -ahem- dat ik wel 150 piek aan diagnosekosten mocht aftikken alhoewel het meeste toch echt onder garantie viel (als het onder garantie valt hoef je die niet te betalen). Taaie dag gehad dus heb ze niet over de balie getrokken, is ook niet mijn standaard dealer (gelukkig) want werd beetje met de nek aangekeken.

Op mijn verzoek of er nog iets mogelijk was met WoF om vast te leggen tgv Kia NL en aankomend (145kkm) einde garantie was het antwoord een harde nee. Meerdere manieren geprobeerd, maar was beetje klaar met deze club. Volgende keer naar mijn vertrouwde dealer, die is een stuk meer meedenkend...

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
Ik moet binnenkort twee nieuwe voorbanden gaan regelen, wil ze dan online kopen en ergens bij een montagepartner eronder laten zetten.
De E-niro is echter mijn eerste auto met sensoren voor de bandenspanning (TPMS).
'Moet' daar nog iets mee gebeuren wanneer de banden vervangen worden?

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:37
ASW1 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:05:
Ik moet binnenkort twee nieuwe vorbanden gaan regelen, wil ze dan online kopen en ergens bij een montagepartner eronder laten zetten.
De E-niro is echter mijn eerste auto met sensoren voor de bandenspanning (TPMS).
'Moet' daar nog iets mee gebeuren wanneer de banden vervangen worden?
De TPMS-sensoren kunnen hergebruikt worden. Laat je geen ventielen aansmeren door de webwinkel, want dat is weggegooid geld!
Pagina: 1 ... 360 361 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.