@geekeep @ninjazx9r98 ik bedoelde dat je die uit moet zetten, dat scheelde bij mij behoorlijk in laad kW's in de zomer (of het was toeval). Dus even checken. Maar was inderdaad niet duidelijk verwoord
@FitTiv zal toeval zijn. Die functie doet niks bij temperaturen boven -10.
Om met maximale snelheid te laden moeten de cellen van de batterij minimaal 25 graden zijn, dat kan je met een OBD dongle monitoren.
Om met maximale snelheid te laden moeten de cellen van de batterij minimaal 25 graden zijn, dat kan je met een OBD dongle monitoren.
Ik hink een beetje op twee of drie apps...geekeep schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:16:
Welke manier van navigeren gebruiken jullie tegenwoordig in de e-Niro op lange ritten in het buitenland?
We gaan binnenkort met de MY20 richting het zuiden van Duitsland en zullen 2-3 laadstops moeten maken. Ik weet dat nog niet lang geleden het navi-systeem in de Kia een update heeft gehad met mogelijkheid om makkelijker laders te vinden op de route.
Ben er wel achter dat er redelijk wat variatie zit in de voorgestelde laadmomenten/punten via onderstaande methodes:
- KIA app
- ABRP
- ingebouwde navi
De KIA app en ingebouwde navi zijn allebei rete-optimistisch over de laadtijden en aankomsttijd. Hoewel zelfs zonder laadtijden de reistijd een hoge gemiddelde snelheid zou betekenen. Onbegrijpelijk eigenlijk dat KIA niet gewoon de laadcurve van de e-Niro in hun berekeningen stopt.[Afbeelding]
App route 1 App route 2 ABRP Navi aankomst 22:53u aankomst 22:47u aankomst 01:18u aankomst 22:51u reistijd 05:54u + 0:29u reistijd 05:48u + 0:27u reistijd 06:17u + 1:39u reistijd 5:50u + ??? 618km 632km 647km 635km
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand welke snelheid aanhoudt KIA bij hun routeplanner?
Mijn voorkeur gaat uit naar de ingebouwde navi omdat deze rekening houdt met het actuele verbruik. Wel zo handig, aangezien we met een fietsendrager gaan rijden. Doet het gebruik van de ingebouwde navi nog iets met het voorverwarmen van de accu?
Wil uiteindelijk het liefst zo min mogelijk "gedoe", dus zal niet snel omrijden om een paar cent goedkoper laden. Wel jammer dat KIA geen Tesla laders meeneemt en het gemis van de filter op aanwezigheid van een toilet zoals in ABRP.
Maar goed, bijna 2 uur verschil in reistijd tussen KIA's app/navi en ABRP is nogal wat. Ligt de waarheid ergens in het midden?
Welke app gebruiken jullie om in het buitenland te navigeren/laden?
Bij voorkeur pak ik de ingebouwde navigatie om verschillende redenen:
- Ingebwoud, dus meest geintegreerd in de bediening van je auto, inclusief de eenvoudige aanwijzingen recht voor je neus
- Wat mij betreft het handigste met onderweg opzoeken van volgend laadpunt. Nee, dat doe ik niet vooraf voor de hele reis, maar als ik tijdens het rijden de behoefte begin te krijgen om een (laad-) stop te maken, vind ik dat in de Kia navigatie makkelijker dan andere apps.
Heel soms pak ik ook GOogle Maps, maar dat is meer op locatie omdat het zoeken daar wat fijner werkt, wat mij betreft.
Ik navigeer altijd met de app van Kia, dat werkt prima. Ik filter op bepaalde laadpalen en bepaal als ik ergens vertrek waar ik pauze ga houden/laden.
Als ik ergens op vakantie een kleiner rondje wil rijden gebruik ik wel eens google maps omdat daar die kleinere routes makkelijker zijn in te geven.
Als ik ergens op vakantie een kleiner rondje wil rijden gebruik ik wel eens google maps omdat daar die kleinere routes makkelijker zijn in te geven.
Hier hetzelfde, prima tevreden met kia navigatie i.c.m. laadpalen etc., voordeel is ook de aanwijzingen op het display achter het stuur van de navigatie (heb je niet bij gebruik android auto).janne_nl schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:50:
Ik navigeer altijd met de app van Kia, dat werkt prima. Ik filter op bepaalde laadpalen en bepaal als ik ergens vertrek waar ik pauze ga houden/laden.
Nadeel is wel dat bij vakantiehuisjes in de middle of nowhere je er niet komt, terwijl overschakelen naar android auto (maps) je tot de voordeur brengt. Al 2 keer meegemaakt (Zweden en Noorwegen)
Afgelopen 2 weken met de Niro op vakantie geweest, blijft een heerlijke auto om in te rijden. Dit was voor me sinds 4,5 jaar wel de eerste keer dat die zo ver buiten Nederland kwam, dus ook regelmatig gebruik gemaakt van de snellader.
Op de heenweg was het ca 30 graden buiten, waardoor de accu koeling ook actief bezig gaat om de accu binnen de temperatuur grenzen te houden. Naast de melding Spanningsregelaar koelvloeistofniveau laag (al meerdere keren voor bij de garage geweest) viel me op dat het DC laden de 3e keer bleef hangen bij ca 50kW met SOC 20%. Dan zou hij normaal ca 70kW moeten doen. De accu was 49 graden, wat me ook best warm lijkt. Onze grote AI vriend meende te weten dat bij die temperaturen het BMS de maximale laadstroom beperkt.
Heeft iemand dat eerder gezien? In het energiemenu zag je tijdens het rijden 'gewoon' dat de accuverzorging 1,3-1,4 kW vermogen trok. De accutemperatuur daalde tijdens het rijden ook, met ca 5 graden per uur. Verbaasde me eigenlijk dat de auto al bij 30 graden buitentemperatuur niet meer in staat is het maximale laadvermogen vast te houden en het accupakket zo warm wordt.
Over 1,5 maand moet de auto weer naar de garage, dan maar weer melding maken van de koelwaterniveau melding. Niveau is goed, inmiddels al meerdere keren ontlucht en ook driewegklep vervangen. Nu krijg ik enkel nog de melding bij hogere accutemperaturen, dus waarschijnlijk als de koeling actief is.
Op de heenweg was het ca 30 graden buiten, waardoor de accu koeling ook actief bezig gaat om de accu binnen de temperatuur grenzen te houden. Naast de melding Spanningsregelaar koelvloeistofniveau laag (al meerdere keren voor bij de garage geweest) viel me op dat het DC laden de 3e keer bleef hangen bij ca 50kW met SOC 20%. Dan zou hij normaal ca 70kW moeten doen. De accu was 49 graden, wat me ook best warm lijkt. Onze grote AI vriend meende te weten dat bij die temperaturen het BMS de maximale laadstroom beperkt.
Heeft iemand dat eerder gezien? In het energiemenu zag je tijdens het rijden 'gewoon' dat de accuverzorging 1,3-1,4 kW vermogen trok. De accutemperatuur daalde tijdens het rijden ook, met ca 5 graden per uur. Verbaasde me eigenlijk dat de auto al bij 30 graden buitentemperatuur niet meer in staat is het maximale laadvermogen vast te houden en het accupakket zo warm wordt.
Over 1,5 maand moet de auto weer naar de garage, dan maar weer melding maken van de koelwaterniveau melding. Niveau is goed, inmiddels al meerdere keren ontlucht en ook driewegklep vervangen. Nu krijg ik enkel nog de melding bij hogere accutemperaturen, dus waarschijnlijk als de koeling actief is.
Ik heb de laatste dagen met na het starten van de auto en soort borrelend geluid ergens vanuit het dashboard. Na een korte tijd (meerdere seconden?) stopt dit.
Ik weet dat de airco een zwak punt kan zijn bij de e-Niro.
Herkennen mensen dit geluid en wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn?
Helaas is de auto net 5.000 km uit de garantie maar is altijd netjes op tijd dealer onderhouden dus wil toch kijken of er een coulance mogelijkheid is.
Iemand ervaring of tips?
Ik zie nu ook dat het reservoir van de accu koelvloeistof onder het minimum staat!
Helaas is de auto net 5.000 km uit de garantie maar is altijd netjes op tijd dealer onderhouden dus wil toch kijken of er een coulance mogelijkheid is.
Iemand ervaring of tips?
Ik zie nu ook dat het reservoir van de accu koelvloeistof onder het minimum staat!
[ Voor 8% gewijzigd door bnwgraaf op 30-08-2026 11:15 ]
Jammer dat ze niet gewoon net als Toyota 10j of 200.000 km garantie geven. Ik geloof dat Toyota op hun BEV zelfs 10j en 1.000.000 garantie geven.bnwgraaf schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:52:
Ik heb de laatste dagen met na het starten van de auto en soort borrelend geluid ergens vanuit het dashboard. Na een korte tijd (meerdere seconden?) stopt dit.
Iemand ervaring of tips?
Zelf heb ik verschillende Toyota's gehad en gevoelsmatig is de Kia e-Niro kwalitatief toch net een slag minder.
Ik lees toch best regelmatig verhalen van mensen die hun motor en bak hebben moeten laten vervangen, bij mijzelf als de EPCU (ook iets van €4.000 geloof ik, maar gelukkig garantie). Heb zelf ook veel meer last van kraakjes en rammeltjes.
Nu voelde de EV6 uit 2025 die ik als leenauto had alweer kwalitatief een stuk hoogwaardiger dan de e-Niro.
*Uche* Toyota D4d 177 was heel betrouwbaaronnaj schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:30:
[...]
Jammer dat ze niet gewoon net als Toyota 10j of 200.000 km garantie geven. Ik geloof dat Toyota op hun BEV zelfs 10j en 1.000.000 garantie geven.
Zelf heb ik verschillende Toyota's gehad en gevoelsmatig is de Kia e-Niro kwalitatief toch net een slag minder.
Ik lees toch best regelmatig verhalen van mensen die hun motor en bak hebben moeten laten vervangen, bij mijzelf als de EPCU (ook iets van €4.000 geloof ik, maar gelukkig garantie). Heb zelf ook veel meer last van kraakjes en rammeltjes.
Nu voelde de EV6 uit 2025 die ik als leenauto had alweer kwalitatief een stuk hoogwaardiger dan de e-Niro.
Maar geloof wel dat ze toen daarvoor de garantie hebben opgeschroefd.
Verder vind ik het lastig vergelijken Heb het zelf altijd jammer gevonden dat er achterin de kofferbak zo vaal plastic gebruikt is. En je had nou bij Kia toch ook onder voorwaarden tot 10 jaar garantie?
Klopt de 2.2 d-cat 177 pk was een hele fijne motor, maar had veel last van vervuiling waardoor deze stuk ging. Zo hadden ook de eerste vvti motoren last van olieverbruik, dus Toyota heeft ook echt wel zijn problemen gehad, dat zeker!gjcvro schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 12:20:
[...]
*Uche* Toyota D4d 177 was heel betrouwbaar![]()
Maar geloof wel dat ze toen daarvoor de garantie hebben opgeschroefd.
Verder vind ik het lastig vergelijken Heb het zelf altijd jammer gevonden dat er achterin de kofferbak zo vaal plastic gebruikt is. En je had nou bij Kia toch ook onder voorwaarden tot 10 jaar garantie?
Kia heeft inderdaad ook tot 10j garantie maar dan tot 150k km. Dat is toch een behoorlijk verschil met 200k km of 1000k km ;-)
Al met al voelde Toyota toch net wat degelijker. Maar we zijn echt enorm blij met onze Niro hoor. We hopen alleen dat als de garantie voorbij is, we niet ineens voor enorme kosten komen te staan
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.