Ja. Een versie die ik vorig jaar rond deze tijd kocht is met zelfde parameters nu hoger geprijsd. Sterker, ik heb er ondertussen nu 20.000km opzitten en de vraagprijs is hoger dan waarvoor ik hem gekocht heb als ik op gaspedaal de top30 van goedkoopste pak tegen zelfde bouwjaar en zelfde kilometerstand.
Ondanks dat niemand een glazen bol heeft, denken jullie dat dit een tijdelijke opleving is?
Pieken en dalen. Elke maatregel van overheid (bijv de nu aangekondigde inruilsubsidie) en elke brandstofprijs stijging (oorlogje hier en daar) of daling zorgt voor veranderende vraag en aanbod. Een extra belasting op electriciteit kan het zomaar weer andersom doen. Vorig jaar was de waan van de dag dat de wegenbelasting omhoog ging op e-auto's. Dus vele twijfelaars gingen toch naar benzine.
Nu precies andersom. Mijn overbuurman, die toch verstokte petrolhead is (4 liter benzine motor in zijn gezinsbak), zijn huis afgelopen jaar wel verbouwd heeft maar nul verduurzaamd (want onzin) qua gasverbruik/cv, nog een oude meterkast (met terugdraaimeter en 1 fase) heeft in zijn verbouwde huis. Die heeft dus toch nu net een electrische auto gekocht en moet dus nu voor een EV charger alsnog zijn meterkast laten aanpassen. En dit is puur ingegeven door de sentiment in de media, waar bijv Algemeen Dagblad/Stentor/andere lokale variant en Telegraaf heel hard aan mee doen. Diezelfde media schreeuwden eind 2024 bijv dat de subsidies op Warmtepompen en isolatie omlaag gingen in 2025. Het tegendeel was waar (subsidies gingen omhoog, sommigen zelfs x3 voor bijv triple glas), maar sentiment was voldoende om een daling in verduurzaming te zien. Diezelfde aanvragen voor warmtepompen lopen nu weer als een zonnetje.
Autodealers zijn er als de kippen bij om te verkopen tegen hogere prijzen als er meer vraag is. Gaat ze puur om omloopsnelheid (hoelang staat die auto op hun terrein in voorraad). Is ie binnen 1 week weg met meerdere geïnteresseerden, dan was ie te goedkoop.
Is een 1 fase e-Niro nog interessant tegenwoordig of kan je echt beter voor 3 fasen gaan?
Is persoonlijk of je er zelf last van hebt, of bij verkoop.
Het zijn veelal de oudere versies <2020. Moet je straatladen dan gaat t traag. Moet je thuisladen, dan kun je er rekening mee houden in je meterkast en PV systeem. Een 22kW paal + PV op de juiste fase zou je 7,4kW laden kunnen opleveren bij 3fase meterkast. 1 fase meterkast kan ook voordelig zijn.
1 fase zal minder populair zijn nu, en waarschijnlijk nog minder populair in de toekomst. Dus je betaald nu minder, maar je afschrijving gaat ook net zo snel of sneller.
Ook zou ik goed kritisch kijken dat je niet de kleine batterij versie krijgt, maar gewoon de 64kWh versie. Ik zie opeens al die halve batterijen ook voorbij komen op gaspedaal bij deze hogere vraag (die stonden voorheen vaak lang te koop en dus wel op voorraad, maar vaak achteraan in de voorraad tot soms zelfs dat advertentie werd stopgezet).