• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
teacher schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:43:
[...]

Waar is je eigen topic hiervoor? :o

Maak er ff een in DED :Y
Ik zal er binnenkort eens over uitwijden in dat daarvoor geschikte topic wat er al is (ben naam even kwijt).
Kort gezegd heb ik een 48v systeem gemaakt van BMW i3 modules en Victron apparatuur, en alles communiceert met elkaar (middels CAN bus).
joepie de p schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:07:
[...]

Al zou je 50% degradatie hebben, dan heb je nog steeds een kneiter van een thuisbatterij. Hoe moeilijk is het om de batterij aan te sturen, DC naar AC te krijgen en om te richten naar 230V? Of kan ik dat lezen in een ander draadje?
Heb dit nog niet allemaal uitgeschreven. Hoog voltage systemen (dus complete accu's as is gebruiken) gaat nog wel een ding worden, maar is het nog niet. Het is veel praktischer (en veiliger) om rond de 48v te gaan zitten. En bestaande 48v apparatuur gebruiken voor DC naar AC, en DC zonnepanelen laden.
Het belangrijkste is echter het babysitten van de accu's middels een BMS, dat de veiligheid moet waarborgen en het accu pakket ook kan afsluiten van verbruikers en laders.
IvoB2 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Proficiat voor je initiatief.
Maar off grid op 12 kWh batterijen (dus 9.5 kWh bruikbaar) met 5400 Wp?
Afhankelijk van je huisverbruik (excl. laden BEV!) gaat een normaal huisverbruik al problemen krijgen tussen december en half februari. Of je zou moeten bedoelen dat je niet echt off grid bent maar voor primaire behoeften beroep doet op een ander grid (gas?).
De batterijen zijn ook niet echt de bottleneck maar de produktiecapaciteit van 5.4 kWp.
Laat ik vooral zeggen dat het een leerschool is, financieel is het ook nog niet erg zinnig.

Huidige opstelling zal ik het niet 100% mee redden, en dat is wat ook al zei. Maar ik ga het even aankijken voor ik er meer geld tegen aan ga gooien. En dit is nog enigzins te overzien, de 12kWh heb ik in een kist gemaakt die ook nog eens los te koppelen is en weg te trekken. Zou ik 60 of 100kWh gaan doen, dan wordt het al fors.
9.5kWh bruikbaar is een beetje negatief denk ik, maar wel in de zomer omdat ik niet hele zomers op 100% lading wil zitten.

Je kan het met meer accu's of met meer zonnepanelen oplossen. Volgens mij zou ik een heel eind komen met een veel grotere accu (denk 100kWh) maarja, die laatste paar %, die laatste maand ook redden, dan stijgen de kosten enorm.
Middels zonnepanelen is echter waarschijnlijk praktischer/goedkoper.
Ik heb nu wel mijn zuidelijk dak vol gelegd met die 5400Wp. Dat heb ik ook gedaan met goede 360Wp panelen.
Ik heb echter nog een 8 graden dak op het noorden. Hierop zou ik dan nog wel eens een 10 a 20 graden oost-west opstelling kunnen maken met goedkope zonnepanelen die je het liefst voor ergens tussen de 50 a 70 per stuk koopt.
Met een gemiddeld etmaalverbruik van 6 kWh kom ik er met een batterij van 15 kWh en PV 5.6 kWp tussen half december en half februari niet. Om off grid te gaan zou ik dan een batterij van 30 kWh en een productie-eenheid van 11 KWp moeten hebben. En dan zou het op sommige aanhoudend sombere winterse dagen zonder back up voor verwarming nog spannend worden.
Wij wonen erg klein en de verwarmingsvraag is laag, vooral als ik dit oplos middels warmtepomp (verwarmingsvraag is nog niet af voor hoofdruimte, huis is ook nog niet af)
Er draait nu zelfs nog een elektrische boiler, al is dat op dit moment totaal geen probleem (in de winter natuurlijk anders)

Elektrische auto laden houdt helaas ook alweer snel op in de slechtere helft van het jaar.
Vandaag heb ik de auto bijvoorbeeld mooi aardig leeggereden, dat was een aardige rit op zonne-energie want de Ampera-e komt best ver. Maar morgen moet mijn vriendin ermee weg, dus laden we hem alweer een beetje bij vanaf het net. Dat ze met wat zekerheid heen en weer red. Vervolgens zal hij van het weekend weer lekker volladen, en hebben we volgende week weer 400km om op te maken.
Dat is mooi, maar geeft aan dat het nu al zo kan uitkomen dat het net even niet 100% lukt.
Dus ja, hoeveel geld heb je over voor dat laatste stukje?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Het is geen kwestie van kostprijs maar in de eerste plaatse een prakisch/technisch probleem.
Ben al jaren bezig met off grid dus heb er wel enige cijfers over en ervaring mee.
Hier is al jaren alles 100% elektrisch, incl. SWW en CV (maar wel met een non elektric back up in de winter).
Uiteraard is moemnteel meer produktie (als je er de plaats voor hebt) vele malen goedkoper dan meer opslagcapaciteit.
Maar off topic, zal er dus niet verder op doorbomen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 13-07-2021 21:42 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

let op, dit is het algemene topic over elektrische auto's;)

Wise enough to play the fool

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 17:53
Ik stond gisteren naast een ID3 (first) aan de FastNed. Hij had hem ingeplugd in het 350kW station en ik ook (overkill, ik weet het, maar verder stond er alleen een Ioniq aan de 150kW) Na iets meer dan 10 minuten had ik weer genoeg om mijn rit verder te kunnen maken en keek ik op het display. Ik was verbaasd: waar ik vanaf het begin strak 75kW had kunnen laden met de nieuwe e-Soul bleef die ID3 steken op iets rond de 40kW. Nu net maar even in de EV-database gekeken, maar dat moet dan wel de kleinste accu geweest zijn. Volgens mij ook met trommelremmen achter? Geen waarde-oordeel, maar ik had in mijn hoofd dat de ID3 veel sneller kon laden, dit geldt blijkbaar alleen voor de grotere accu's. Weer iets geleerd.
77kWh accu - 126kW DC
58kWh accu - 100kW DC
45kWh accu - 50kW DC

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 15-07-2021 08:21 ]

Import van EVs

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Luiaard schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:16:
Ik stond gisteren naast een ID3 (first) aan de FastNed. Hij had hem ingeplugd in het 350kW station en ik ook (overkill, ik weet het, maar verder stond er alleen een Ioniq aan de 150kW) Na iets meer dan 10 minuten had ik weer genoeg om mijn rit verder te kunnen maken en keek ik op het display. Ik was verbaasd: waar ik vanaf het begin strak 75kW had kunnen laden met de nieuwe e-Soul bleef die ID3 steken op iets rond de 40kW. Nu net maar even in de EV-database gekeken, maar dat moet dan wel de kleinste accu geweest zijn. Volgens mij ook met trommelremmen achter? Geen waarde-oordeel, maar ik had in mijn hoofd dat de ID3 veel sneller kon laden, dit geldt blijkbaar alleen voor de grotere accu's. Weer iets geleerd.
77kWh accu - 126kW DC
58kWh accu - 100kW DC
45kWh accu - 50kW DC
Wat was op het moment van laden de laadtoestand van de ID3
zie https://support.fastned.n...n-met-een-Volkswagen-ID-3
https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Soul

• Luiaard
SoC was ook in de onderste helft, net als ik. Nee, ik had het begrepen als hij meer tegen het einde van zijn laadsessie zat, maar blijkbaar klopt het wel met de kleinste accu.

Import van EVs

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-01-2024
77kWh accu - 126kW DC
58kWh accu - 100kW DC
45kWh accu - 50kW DC
Oef 50KW is wel pijnlijk zeg voor zo een nieuwe auto. Voor in NL prima, maar zou het niet gebruiken om op vakantie te gaan.

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

77kWh accu - 126kW DC
58kWh accu - 100kW DC
45kWh accu - 50kW DC
Tja, datzelfde zou je kunnen zeggen van de e-Soul met 64kWh. Die max 77kW is ook niet super snel toch? Doet over 10-80% ook bijna 45 minuten. Net zolang als de ID.3 met 45kWh op 50kW. :)

De ID.3 met 45kWh zal ook niet meteen bedoelt zijn voor mensen die er 1200km mee af willen leggen op één dag.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:53
Wat wil je zeggen Inspired? Ik zie toch echt bijna een dubbel vermogen. Percentages zijn niet van belang, km/minuut is een interessantere eenheid: hoeveel km kan gemiddeld ik weer afleggen na x minuten laden.

Wel eens dat beide niet erg snel zijn. Mijn e-Niro doet hetzelfde. De laadsnelheid vind ik te beperkt om lange afstanden af te leggen naar het buitenland met meerdere tussenstops. De nieuwe generatie EVs doen dat al veel beter.

[ Voor 35% gewijzigd door The__Virus op 15-07-2021 09:45 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:22
Inspired schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:42:
Tja, datzelfde zou je kunnen zeggen van de e-Soul met 64kWh. Die max 77kW is ook niet super snel toch? Doet over 10-80% ook bijna 45 minuten. Net zolang als de ID.3 met 45kWh op 50kW. :)
Misschien ga ik te makkelijk voorbij aan je smiley maar dat lijkt me een redelijk onzinnige vergelijking. De ID3 heeft dan 27kWh geladen en de Soul 38,4kWh (ruim 40% meer).
The__Virus schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:44:
Wat wil je zeggen Inspired? Ik zie toch echt bijna een dubbel vermogen. Percentages zijn niet van belang, km/minuut is een interessantere eenheid: hoeveel km kan gemiddeld ik weer afleggen na x minuten laden.
Daarbij aangevuld dat langere laadtijd (grotere accu) meer flexibiliteit geeft. Mijn Ioniq 28kWh kan belachelijk snel laden maar resultaat is dat we een gemiddelde stop (met kinderen altijd >30min) nooit volledig efficient kunnen benutten om te laden. Ik gebruik een snellader maar een paar keer per jaar voor vakanties maar heb al meerdere keren juist bewust gekozen voor een 50kW lader of zelfs een AC lader (stop van >30min maar paar kWh is genoeg).

[ Voor 44% gewijzigd door assje op 15-07-2021 09:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

The__Virus schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:44:

Wel eens dat beide niet erg snel zijn. Mijn e-Niro doet hetzelfde. De laadsnelheid vind ik te beperkt om lange afstanden af te leggen naar het buitenland met meerdere tussenstops. De nieuwe generatie EVs doen dat al veel beter.
Ik doel inderdaad meer op het feit dat die 77kW voor een 64kWh accu ook niet snel is. Een Model 3 kan met een 50kWh accu tot 170kW laden. Zo is er altijd baas boven baas.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:38

uFx

yakmak schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:29:
[...]

Oef 50KW is wel pijnlijk zeg voor zo een nieuwe auto. Voor in NL prima, maar zou het niet gebruiken om op vakantie te gaan.
Maar niet iedereen kiest een auto voor de uitzonderingssituaties. Zo ga ik al jaren op vakantie naar midden Frankrijk / Zuid Duitsland met m'n Ioniq (eerst 28 kWh, nu 38 kWh) en dat gaat prima. Ik ga niet een duurdere auto kiezen voor die ene keer dat ik sneller moet kunnen laden. Juist lekker rustig aan doen, wat bezienswaardigheden onderweg bekijken en een extra overnachting doet wonderen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 20:17
Ik wist niet dat er ID.3 first editions waren met een andere accugrootte dan 58kWh. Staat in iedere geval niet in ev-database... (Ook archief gecheckt)

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:13
Thomqa schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:24:
Ik wist niet dat er ID.3 first editions waren met een andere accugrootte dan 58kWh. Staat in iedere geval niet in ev-database... (Ook archief gecheckt)
Zijn er ook niet, 1st is alleen uitgeleverd met 58 kWh

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 20:17
Suicyder schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Zijn er ook niet, 1st is alleen uitgeleverd met 58 kWh
Dan zou @Luiaard het mis hebben wat betreft de first edition.

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-01 22:52
Welke opties zien jullie als belangrijk bij een elektrische auto?

Ben aan het kijken naar bijv. een Ioniq 5. Warmtepomp lijkt me wel essentieel, de grootste batterij (70 kWh) ook. Een HUD lijkt me leuk om te hebben, maar wel flink aan de prijs. Zijn er nog quality-of-life features die stiekem toch heel fijn zijn?

En doorgaans is het slimmer om de kleinste wielen met standaardvelgen te kiezen, of niet?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Thomqa schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:24:
Maar naast de 1st is er ook de de Pure met 45 kWh en de Pro met 77 kWh. Ik zie zo snel geen melding dat die versies niet beschikbaar zijn. Die staan ook in de ev-database.

[ Voor 34% gewijzigd door Maasluip op 15-07-2021 10:41 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Suicyder
@Grotbewoner
Dat is natuurlijk enorm persoonlijk.

Zelf vond ik belangrijk:
Degelijk accupakket (range)
3 fase laden (11 of 22 kW had geen voorkeur)
Verwarmbare stoelen/stuur (liefst ook driver only feature) voor de koudere dagen waar het zonder kachel kan
App control (uitlezen maar ook AC/heater bediening)
Batterijverwarming/koeling
LED verlichting (geen eis, maar voorkeur)

Verder zaken welke niet perse EV specifiek van toevoeging zijn als Adaptive CC, climate control etc

edit:
Let wel, ik ontvang mijn eerste EV 01/09/2021 :+
Kia E-Niro DynamicPlusLine 64 kWh

ow en ik was 1 feature vergeten, 1 pedal driving was ook een groot voorkeur voor.

@Maasluip
Ze bestaan, maar niet als 1st edition. Dat specifieke model is alleen als 58 kWh uitgeleverd.

De 1st wordt ook niet meer gemaakt sinds afgelopen jaar als het goed is. Wellicht nog overtallige in de verkoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 15-07-2021 10:52 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:37
Grotbewoner schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:34:

Ben aan het kijken naar bijv. een Ioniq 5. Warmtepomp lijkt me wel essentieel, de grootste batterij (70KW) ook. Een HUD lijkt me leuk om te hebben, maar wel flink aan de prijs. Zijn er nog quality-of-life features die stiekem toch heel fijn zijn?

En doorgaans is het slimmer om de kleinste wielen met standaardvelgen te kiezen, of niet?
Voor het beste advies kan je denk ik beter nog wat aanvullende informatie geven. Bijv over je rijgedrag, wat je belangrijk vindt in een auto (snelheid/comfort/luxe/tech of juist iets anders...)...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53
de grootste batterij (70KW) ook. ...
Belangrijkste optie is een batterij met veel kilowatthuur. De hoeveelheid kelvinwatt doet er niet toe. ;)

Sorry. Eenhedenpolitie. In allerlei generieke topics is het allemaal niet zo superbelangrijk, maar in een topic over elektrische auto's is het voor iedereen wel fijn als we technische informatie een beetje correct houden.

Punctuality is the politeness of kings

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:59

Ben aan het kijken naar bijv. een Ioniq 5. Warmtepomp lijkt me wel essentieel, de grootste batterij (70KW) ook. Een HUD lijkt me leuk om te hebben, maar wel flink aan de prijs. Zijn er nog quality-of-life features die stiekem toch heel fijn zijn?

De batterij grootte (kWh, niet KW) is maar net wat je zelf dagelijks nodig hebt, maar een grotere kan fijn zijn als je publiek moet laden. Op lange afstanden waarbij je tussentijds moet laden is vooral de laadsnelheid (kW) belangrijk. De warmtepomp ga je vooral in de winter merken, rijd je dan kleine stukken dan is het misschien minder van belang (maar als je publiek laadt weer een extra pluspunt omdat je minder vaak hoeft in te pluggen). En ga niet uit van WLTP waarden, maar kijk even op EV-database wat voor jou een realistische range is.

Hud? Leuk als je hem bij de auto krijgt, maar volledig overbodig naar mijn idee. Ik zou er geen cent aan uit geven.

Must-have features zouden voor mij zijn: Lane keeping, auto bedienen via een goede app (makkelijk voorverwarm en laad schema's instellen e.d.), goede geluidsinstallatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Pierz op 15-07-2021 11:16 ]

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07-2025

Range...
We hebben sinds een paar weken een 2e hands Nissan Leaf, 30kwh, en die rijdt zo'n 160km op een volle accu. Ik merk dat op de randen van de range (60+km) we toch nog voor de vloeibare-dino-auto kiezen. Tot nu toe zijn dat ritten waarbij we bij iemand op bezoek gaan, dus geen laadmogelijkheid is.

Kwa rijplezier is dit de beste auto die ik tot nu toe gereden heb. Stil, vlot, gemakkelijk. Wat het NOG fijner zou maken is adaptive CC. De HUD en WP die jij noemt staan voor mij onder de adaptive CC. Misschien wil ik na adaptive CC nog lane assist, en dan pas de WP, en dan pas een HUD. Eigenlijk wil ik helemaal geen HUD... ik wil zo min mogelijk informatie zien en gewoon naar buiten koekeloeren naar de koetjes in de wei.

• Luiaard
Thomqa schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Dan zou @Luiaard het mis hebben wat betreft de first edition.
Ik zag toch echt een badge daarvan aan de zijkant van de auto meen ik. Ik vond het echt tegenvallen, het display zat aan mijn kant en dan zag je zo de cijfers naast elkaar. Die ID3 deed 41kW gemiddeld en ik 75kW met vergelijkbare SoC.

Import van EVs

• Luiaard
Ik wilde ook nog even melden dat er een nieuwe versie van de UVO-app uit is voor Kia, en die is echt heel goed, uitgebreid en mooi geworden. Als je dan ook de UVO-update hebt gehad op de auto, dan heb je heel veel mogelijkheden zoals bv. Valet-modus, auto uitlenen etc.
Ik heb gisteren een e-Soul opgehaald die de nieuwe UVO al had voor mijn schoonouders en de mijne krijgt hem straks bij de eerste beurt.

Import van EVs

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-01 13:48
boxlessness schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Range...
We hebben sinds een paar weken een 2e hands Nissan Leaf, 30kwh, en die rijdt zo'n 160km op een volle accu. Ik merk dat op de randen van de range (60+km) we toch nog voor de vloeibare-dino-auto kiezen. Tot nu toe zijn dat ritten waarbij we bij iemand op bezoek gaan, dus geen laadmogelijkheid is.
Mijn tip als Nissan Leaf 40kWh rijder: leer je auto beter kennen. Niet lullig bedoeld echt als oprechte tip: ik heb gemerkt dat de GoM in mijn geval bij volheid erg optimistisch is, maar als hij bijna leeg is, juist pessimistisch is. Ik probeer een beetje de 'onderkant' van de range te leren kennen. Laatst met 85 km over op de GoM en iets van 23% uit mijn hoofd een retour ritje van ruim 60 km gewoon gereden. Kwam zelfs nog thuis met 5% over. Ik heb wel een extender en Leafspy pro. Mijn idee is dat als je de auto beter leert kennen, hoe hij zich gedraagt onderin de capaciteit, dat je dus mogelijk vaker met vertrouwen de Leaf zult pakken.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• boxlessness
  • Laatst online: 26-07-2025
budi schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Mijn tip als Nissan Leaf 40kWh rijder: leer je auto beter kennen. Niet lullig bedoeld echt als oprechte tip: ik heb gemerkt dat de GoM in mijn geval bij volheid erg optimistisch is, maar als hij bijna leeg is, juist pessimistisch is. Ik probeer een beetje de 'onderkant' van de range te leren kennen. Laatst met 85 km over op de GoM en iets van 23% uit mijn hoofd een retour ritje van ruim 60 km gewoon gereden. Kwam zelfs nog thuis met 5% over. Ik heb wel een extender en Leafspy pro. Mijn idee is dat als je de auto beter leert kennen, hoe hij zich gedraagt onderin de capaciteit, dat je dus mogelijk vaker met vertrouwen de Leaf zult pakken.
No worries, niet lullig opgevat. :P Ik ben helemaal pro-tips.
We zijn de auto inderdaad nog aan het leren kennen, en we nemen de guess-o-meter nog iets te serieus denk ik. Ook merk ik dat er veel variatie is bij verschillende rijstijlen. Eerder deze week wist ik er 20% extra range uit te halen door meer regeneratief te rijden in de stad, en op de snelweg iets minder vlot te willen.
Leaf-spy ga ik ook nog uitproberen. Geeft denk ik een beter beeld dan de GoM.

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Ben aan het kijken naar bijv. een Ioniq 5. Warmtepomp lijkt me wel essentieel, de grootste batterij (70 kWh) ook. Een HUD lijkt me leuk om te hebben, maar wel flink aan de prijs. Zijn er nog quality-of-life features die stiekem toch heel fijn zijn?
- single pedal driving zonder paddles aan het stuur
- ACC voor stop & go traffic met lane keeping assist
- 360 graden camera!
- geventileerde zetels
- rear cross traffic alert
- dode hoek waarschuwing

Veel van die dingen zitten waarschijnlijk standaard op de Ioniq 5, afhankelijk van het uitrustingsniveau

• Luiaard
GORby schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:37:
[...]

- single pedal driving zonder paddles aan het stuur
- ACC voor stop & go traffic met lane keeping assist
- 360 graden camera!
- geventileerde zetels
- rear cross traffic alert
- dode hoek waarschuwing

Veel van die dingen zitten waarschijnlijk standaard op de Ioniq 5, afhankelijk van het uitrustingsniveau
Ik zat naar de Kia EV6 te kijken, maar dat soort opties zit toch relatief hoog in de uitvoering. Ik overweeg hem over ongeveer een jaar te kopen als de kop eraf is, maar hij tikt wel aardig aan als je opties gaat aanvinken. Als je eerlijk bent zou je met de basisversie en kleinere accu alles kunnen in en om NL, maar als je meer opties wilt zit je zo op de GT-line. Dat nu overal de warmtepomp ook een optie is, is ook maar om de laagste prijs net onder de subsidiegrens te krijgen en vrij vervelend.

Import van EVs

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:53
Als je de 360 graden camera kunt missen, kun je met het Plus model van de EV6 al toe. Ook nog behoorlijke prijs, maar die heeft verder alle luxe die ik zou wensen.

• Luiaard
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/XYXp44Q6/EV6.jpg

Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar ik weet nog niet hoe fijn die andere GT-line opties zijn zoals Matrix-LED en allerlei andere actieve veiligheid. Als ik mazzel heb dan kan ik volgend jaar die GT-line als demo kopen, maar ik zie wel.

Je kan er wat hebberig van worden van zo'n lijst :+

[ Voor 14% gewijzigd door Luiaard op 15-07-2021 17:53 ]

Import van EVs

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-01 18:37

mb1

Ik zit een beetje rond te kijken naar een 2e stadsauto en deze zou iedealieter elektrisch zijn.
Budget liefst netto na aftrek subsidie maximaal rond de 10.000.
Nu zie ik voor dat budget de eerste e-upjes en ook de e500
Ik weet dat dat beide autootjes zijn met een actieradius van zo'n 100 km nu vind ik de e500 de mooiere auto en de dames hier in huis ook, maar zie ik wat over het hoofd, waarom is de e500 relatief goedkoop.
In de benzine uitvoering liggen de prijzen van de tweede genoemde merken verder uit elkaar.
Ik ben dit topic een beetje door aan het lezen en zie dat de e500 Californië import modellen zijn waar je wellicht met reparatie tegen onderdelen problemen aan loopt.
Zie ik verder nog iets over het hoofd?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
mb1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:53:
Ik zit een beetje rond te kijken naar een 2e stadsauto en deze zou iedealieter elektrisch zijn.
Budget liefst netto na aftrek subsidie maximaal rond de 10.000.
Nu zie ik voor dat budget de eerste e-upjes en ook de e500
Ik weet dat dat beide autootjes zijn met een actieradius van zo'n 100 km nu vind ik de e500 de mooiere auto en de dames hier in huis ook, maar zie ik wat over het hoofd, waarom is de e500 relatief goedkoop.
In de benzine uitvoering liggen de prijzen van de tweede genoemde merken verder uit elkaar.
Ik ben dit topic een beetje door aan het lezen en zie dat de e500 Californië import modellen zijn waar je wellicht met reparatie tegen onderdelen problemen aan loopt.
Zie ik verder nog iets over het hoofd?
De oude 500e kan niet snelladen. Dus 3.7kW is max snelheid. (Wel een vlot/snel karretje)

Garantie is een lastige(batterij, aandrijflijn). Fiat dealer kan ze wel servicen (maar: ook lastiger want geen ervaring mee of speciale trainingen)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-01 18:37

mb1

Dat langzaamladen is bekend maar voor ons beoogde gebruik geen probleem.

• assje
dreamscape schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:07:
Belangrijkste optie is een batterij met veel kilowatthuur. De hoeveelheid kelvinwatt doet er niet toe. ;)
Ik wil juist geen huur, ik heb liever een koopaccu!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53
assje schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:31:
[...]

Ik wil juist geen huur, ik heb liever een koopaccu!
Damn, you got me there. Mensen terecht wijzen en dan zelf typfouten maken.... :X

Punctuality is the politeness of kings

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:39

WhySoSerious

Be the change.

In het kader van de huidige natte omstandigheden, hoe gaat een EV om met onder water staan?

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:57
WhySoSerious schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:52:
In het kader van de huidige natte omstandigheden, hoe gaat een EV om met onder water staan?
Wel goed YouTube: Tesla Model X Drives Through Water

Serieus: no idea.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 17:23
Misschien dat sommigen van jullie mij nog kennen van de reis die ik moest maken met een elektrische smart fortwo, 660km met een 3,7kw boordlader en 17kwh accu

Dat smaakt natuurlijk naar meer, dus kwam de volgende vraag naar boven:

Met een Renault Zoe R135 ZE50 van Amsterdam naar Turkije, is dat mogelijk? Kort antwoord: ja.

Lang antwoord:
Na maandenlang voorbereiden met behulp van de Laadpassenthread een goeie collectie aan laadpassen verzameld

En alle mogelijke routes uitgestippeld op google maps om altijd laadmogelijkheden te hebben op onze route:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/myYXzSI.png

Op vrijdag 9 juli 2021 vertrokken rond 18:30u met als eerste doel een hotel dichtbij de Hongaarse/Servische grens, 1550~ km verderop.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xeABulw.jpg

Stop 1:
21:05u, Ionity Ohligser Heide West, Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P1sC7PJ.jpg
38 minuten, 26,92 kwh, €8,08.

Stop 2:
23:31u, Ionity Bad Camberg West, Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hDfGOPf.jpg
43 minuten, 29,5 kwh, €8,85.
Zaterdag 10 juli 2021:

Stop 3:
02:12u, Ionity Haidt Süd, Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/97Uy7vY.jpg
43 minuten, 30,68kwh, €9,2.

Stop 4:
04:36u, Ionity Neumarkt, Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iKbpsT7.jpg
45 minuten, 28,42kwh, €8,52.

Stop 5:
07:15u, Ionity Donautal West, Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eYQBeEU.jpg
62 minuten, 36,15kwh, €10,82

Stop 6:
11:21, Ionity Steinhäusl, Oostenrijk:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XffuAY3.jpg
52 minuten, 36,07kwh, €10,77

Stop 7:
14:52u, Ionity Babolna, Hongarije:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b4aoLab.jpg
54 minuten, 35,55kwh, €0 (Gratis!!!)

Stop 8:
18:16u, Family Hotel Balastya, Hongarije:
Stats:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rSfcV3G.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6w5loLH.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9Keg5xJ.jpg
Met AC in totaal 59,95kwh geladen voor 5995 HUF, omgerekend €16,69.

Zondag 11 juli 2021:
Na een goede nachtrust konden we weer vertrekken met een volle accu en koude, pre conditioneerde auto. Alleen moest er een keuze gemaakt worden tussen de route Hongarije  Servië  Bulgarije  Turkije OF Hongarije  Roemenië  Bulgarijë  Turkije. Niet omdat er kwesties zijn met de laadinfrastructuur (prima in Servië en Roemenië) maar dat de grenzen tussen Hongarije/Servië en Servië/Bulgarije propvol waren (4 uur wachttijd om Servië in te rijden en 12 uur wachttijd om Servië uit te rijden). De keuze was dan vrij makkelijk om via Roemenië te gaan. Hier kan je gelukkig simpel laden met je Newmotion/Plugsurfing pasje bij Renovatio e-charge.ro.
I
k had van tevoren geanticipeerd op een reis door Servië, maar wachten in de zon voor een halve dag lijkt mij kansloos, dus liever via Roemenië.

Stop 9 (Vanaf hier +1 uur tijdverschil):
10:06u, Penny Arad, Roemenië. Dit was meer een stop om te kijken of onze Newmotion pas wel werkte op het Roemeense e-charge network, wat wel het geval was.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z7fwm1h.jpg
10,5 minuten, 6,3kwh, €5~

Stop 10:
12:08u, Penny Caransebes, Roemenië:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9LZbcaP.jpg
34 minuten, 24,65kwh, €11~

Stop 11:
14:45u, Shopping Center Severin, Roemenië:
Hier aangekomen, was er net een Tesla Model S gekomen die op CCS wou laden. Lekker is dat, dus dan naar de andere snellaadstation ernaast, van Enel X. Die was helaas kapot dus teruggegaan naar waar de Tesla stond om op 22kw AC te laden, beter als niets zeggen we dan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4xLo5tj.jpg

De 22kw paal ernaast gaf maar 18kw, dus maar de kabel in de triple charger gestopt die wel de volle 22kw gaf.
Na 1 uur ging teslameneer weg en kon ik verder laden op CCS voor de resterende 40% oid.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Yf3oFtA.jpg

60 minuten, 22kwh, €7~ + 40 minuten, 14 kwh, €7

Stop 12:
20:10u, Shell Montana, Bulgarije:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F3Lwi7E.jpg
50 minuten, 31,72kwh, €8~
Ik heb speciaal voor het laden in Bulgarije een Eldrive RFID pas aangevraagd, maar die werkte niet. De Newmotion kaart hoort ook de werken in Bulgarije, werkte ook niet. Gelukkig werkt de Eldrive app wel keurig.

Stop 13:
23:42u, OMV Vinogradets, Bulgarije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/htPRZ32.jpg
27 minuten, 19,25kwh, €5~

Maandag 12 juli 2021

Stop 14:
0:37, Shell Trakyia Zuid, Bulgarije.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/85pAw5Y.jpg
32 minuten, 21,07kwh, €5,5.

Stop 15:
4:15, RYS Hotel in Edirne, Turkije.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tSU0Awn.jpg

Na een hele korte nachtrust zijn wij weer verder gegaan richting Istanbul, maar omdat we best wel leeg kwamen en laden via Schuko zeer langzaam is zijn we naar een winkelcentrum naast het hotel gegaan om daar de auto weer vol te laden.

Stop 16:
12:00u, Erasta Winkelcentrum Edirne, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XfxiLgF.jpg
85 minuten, 34kwh, €6.

Stop 17:
16:55u, Kanyon Winkelcentrum Istanbul, Turkije.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/262GmWx.jpg

CCS was bezet door een Porsche Taycan, dus ik maar stekkeren via AC voor zover het kan. Laden via AC was een beetje problematisch, viel een paar keer uit voor een reden. Maar 39 minuten kunnen laden voor 13kwh. Daarna 40 minuten niets en daarna gelukkig weer CCS kunnen pakken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/joimpBU.jpg
80 minuten, 13kwh AC, €1,6.
40 minuten, 24,3kwh DC, €5.
Daarna gearriveerd bij een hotel zonder laadmogelijkheden om wat rond te lopen in Istanbul voor een dagje.
-----
Woensdag 14 juli 2021, na Istanbul een beetje verkend te hebben zijn we vroeg opgestaan om niet in de file te staan op weg naar ons eindbestemming Ordu, zo’n 1000km verwijderd van Istanbul.

Stop 18:
8:49u, Shell Sapanca, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nfqnBzy.jpg
45 minuten, 28,9kwh, €6.

Stop 19:
10:47u, Highway Outlet Center Bolu, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQGDA9h.jpg
65 minuten, 39,11kwh, €10

Stop 20:
13:57u, Armada Winkelcentrum Ankara, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6dPEKSG.jpg
61 minuten, 37,1kwh, €8.

Stop 21:
17:20u, Ruststation Ulusoy Sungurlu, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zoSIiTN.jpg
33 minuten, 21,09kwh, €5

Stop 22:
18:55u, BP Tankstation Meroto Corum, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8yU7ZkM.jpg
53 minuten, 24,6kwh, €7
Dit was de allerlaatste snellaadstation op onze route naar Ordu, wat vanaf dit punt nog 320km verwijderd was. Hierom werd de auto dus nagenoeg volgeladen om de allerlaatste etappe te kunnen doen. We reden op deze route dan zeer ECO achter vrachtwagens om te kunnen arriveren.

Stop 23:
20:44u, Tankstation in Merzifon, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cgTdLO5.jpg
Hele korte plaspauze met een korte laadstop om toch zeker te zijn.
8 minuten, 2,27kwh, €0.33
Donderdag 15 juli 2021:
Bestemming Ordu, Turkije
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NhX3mxA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1SkI1EH.jpg

De tripmeter heeft zichzelf gereset in Bulgarije (is een feature van de Zoe!), maar aan de odometer kun je zien dat dit van 18906km naar 22704km is gegaan. Een goede 3800km volledig elektrisch. En nu laad het rustig op de 220v schuko, 13 ampere, 3kw:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y6z3I0j.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/opGBBP0.jpg

Of bij de plaatselijke Renault dealer met 22kw AC laadpunten die volledig gratis zijn!!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zfMV3aA.jpg

STATS:
3800km gereden
660kwh gebruikt
€170 aan stroomkosten
Ongeveer 4.5 eurocent per kilometer.

Conclusies:
Je kan MAKKELIJK ver reizen met een Renault Zoe (of elk ander EV met CCS-aansluiting).
Ionity was LEEG tijdens de heenreis.
Bij de grenzen wordt er nauwelijks wat gecontroleerd qua corona, je ID laten zien en gaan.
Vignettes het beste online kopen, scheelt je wachten in zeer lange rijen tijdens hoogseizoen.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-01 16:14

Blonde Tux

<advertisement>

Nice, thanks voor het uitgebreide verslag! Leuk om te zien.

Belangrijkste vraag: Zou je een soort gelijke trip nu ook maken als je geen maandenlange voorbereiding had gedaan? Dus plannen welke laadpalen je moest pakken

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:52
@Coasterfreak het is maar wat je onder makkelijk verstaat :).
Ik vind 24 keer keer stoppen om te laden op nog geen 4000km behoorlijk irritant veel.
Ik zou dan makkelijk vervangen voor mogelijk in dit geval ;).

Wel mooie post en leuke trip!
Coasterfreak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:59:
Stop 11:
[..]
De 22kw paal ernaast gaf maar 18kw, dus maar de kabel in de triple charger gestopt die wel de volle 22kw gaf.
Na 1 uur ging teslameneer weg en kon ik verder laden op CCS voor de resterende 40% oid.

60 minuten, 22kwh, €7~ + 40 minuten, 14 kwh, €7
Hm, 40 minuten 14 kWh is ook een laadsnelheid van 22 kW. Dan had je net zo goed aan de AC kunnen blijven hangen, toch? Of misschien klopt er een aantal niet? Op 40 kW zou je 21 minuten bezig zijn of 40 minuten op 40 kW zou 26 kWh zijn. Of begrijp ik niet goed hoe snel een Zoe kan laden?

Mooi verslag verder! Fijne vakantie!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kijk aan zulke posts heb je wat als aspirant EV koper. Zeer informatief @Coasterfreak al vind ik 17u laadtijd voor 3800km qua afstand best een hoop.

Ik overwoog ook de ZE50 voor de range per volle accu + prijs. Maar als ik a better route planner check voor een gebruikelijke rit eigen woonplaats naar de bourgogne Frankrijk of in een trip richting Milaan merk ik flinke verschillen afhankelijk van het type auto.

Feitelijke rijtijd blijft gelijk, ik heb zelf woonplaats - Milaan in 12u30 gedaan in mijn ice mild hybrid. Met de Zoe ZE50 zou dat 12u rijden kunnen en 4u laadtijd kosten. Een ioniq 28 kWh moet vaker laden maar laad sneller zodat je met 2u laadtijd af kan. Idem voor een Peugeot e 208 / Tesla S of Kona/E-Niro 64.

En natuurlijk hoe vaak doe je nou zo'n enorme lange trip? 2x per jaar max pre corona. In de zomer en met kerst. Maar juist met vakantie coast ik liever in 12u en zo min mogelijk laden naar mijn eindbestemming.

• Gluten Parody
  • Laatst online: 18-01 14:24
Joosie200 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:10:
En natuurlijk hoe vaak doe je nou zo'n enorme lange trip? 2x per jaar max pre corona. In de zomer en met kerst. Maar juist met vakantie coast ik liever in 12u en zo min mogelijk laden naar mijn eindbestemming.
Compromis: databundeltje kopen en 2 uurtjes op tweakers hangen :+

Toffe reis hoor, @Coasterfreak. Gingen de zachte stoelen je niet tegenstaan bij zoveel kilometers per dag?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Joosie200
  • Niet online
Gluten Parody schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Compromis: databundeltje kopen en 2 uurtjes op tweakers hangen :+

Toffe reis hoor, @Coasterfreak. Gingen de zachte stoelen je niet tegenstaan bij zoveel kilometers per dag?
Ja of een tussenstop doen halverwege. Zwitserland zag er fantastisch uit vorige keer.

Lijkt me nog weleens tof om in een EV een trip richting Schotland, Noorwegen te doen. Waarbij je in Noorwegen je wss minder druk hoeft te maken over oplaadpunten dan in de high lands.

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:52
Erg leuk verslag!
Nog ergens een blog bijgehouden?
Lijkt mij leuk om te lezen.

@Coasterfreak Met welke pas heb je die goedkope Ionity prijzen gerealiseerd?

[ Voor 35% gewijzigd door driel24 op 16-07-2021 19:40 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:50
Afgelopen tijd in een XC40 en Enyaq een testrit gemaakt. Komende week staat de Polestar op de planning, heb best wel hoge verwachtingen dus ben benieuwd!

• Coasterfreak
Ik zal proberen jullie vraagjes te beantwoorden :)

Het zijn inderdaad een heleboel laad stops, maar ik ga heel eerlijk zijn, we konden amper langer dan twee/drie uur in een keer rijden wegens de noodzakelijke plaspauzes en gewoon pauzes in het algemeen. Als je in staat bent om 5 uur lang in een keer door te rijden dan ben ik jaloers, want dat lukt mij en anderen in de auto echt niet. Dus vandaar maximale etappes van 200km want dat is de maximale range van onze blaas :9~

Het lijken dus veel laadstops voor een auto met een realistische bereik van 300km, maar we kwamen dus altijd tussen de 15-30% aan en gingen weg rond de 66-80, soms hoger, mede dankzij de vele plaspauzes.

De auto laad niet al te snel via ccs, dus veel tijd gaat verloren aan “wachten”, maar zo voelde het niet. Het waren royale pauzes en in landen zoals Roemenië en Turkije zijn de laadstops bij supermarkten en winkelcentra, daar verdoe je je tijd best wel gemakkelijk.

Snel road trippen met de zoe is niet mogelijk, maar het is wel uiterst rustgevend. Vooral de nieuwe generatie zoe is echt een kilometervreter en rijd heerlijk. De stoelen zijn best wel ergonomisch en de safety assists doen ook hun best.

Het is inderdaad een extreme hoeveelheid voorbereiding, maar dat maakte het juist leuk voor mij. Sommigen zouden dan gelijk afhaken maar eerlijk, in de landen waar ionity bestaat is het gewoon van ionity naar ionity, en in de overige landen kijken waar je überhaupt kan laden en zo een route uitstippelen…

De zoe laad redelijk snel naar 100% op ccs, denk 26kw, terwijl piek bij 52% op 46kw is. Er waren dus momenten dat ik dus liever gewoon op AC kon hangen voor de laatste 25% maar had toch liever dc gekozen sinds het toch een klein beetje zou schelen @JeroenE

Ja, er zijn andere auto’s die sneller laden, moet je ook vaker stoppen om optimaal te laden enz enz, maar de grote accu is nou eenmaal de betere keuze IMO hoef je minder vaak te laden in dagelijks gebruik. Ja, een classic 28kwh Ioniq is weer veel sneller, maar ben je weer vaker bezig met laden. Elke laadstops is een risico, wat als het niet werkt? Met de zoe heb je dan als back up 22kw, wat 50% van de dc laadsnelheid is.

Hoe dan ook, ja, het kan vele malen sneller, maar voor risicovollere stukken in onbekende landen wil ik liever meer range dan kortere etappes wat natuurlijk sneller is. Het voelde ook meer als een vakantiereis dan een race naar een bestemming. Totaal andere mindset, maar het is prima te doen. Velen zullen het niet prima vinden om 4 dagen te besteden om 3800km te reizen, maar je ruilt in feite je tijd om voor geld. Hoeveel zou 3800km kosten in fossiele brandstoffen? Zeker niet €160 :+

• Stef87
Coasterfreak schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:45:
Ik zal proberen jullie vraagjes te beantwoorden :)

Het zijn inderdaad een heleboel laad stops, maar ik ga heel eerlijk zijn, we konden amper langer dan twee/drie uur in een keer rijden wegens de noodzakelijke plaspauzes en gewoon pauzes in het algemeen. Als je in staat bent om 5 uur lang in een keer door te rijden dan ben ik jaloers, want dat lukt mij en anderen in de auto echt niet. Dus vandaar maximale etappes van 200km want dat is de maximale range van onze blaas :9~

Het lijken dus veel laadstops voor een auto met een realistische bereik van 300km, maar we kwamen dus altijd tussen de 15-30% aan en gingen weg rond de 66-80, soms hoger, mede dankzij de vele plaspauzes.

De auto laad niet al te snel via ccs, dus veel tijd gaat verloren aan “wachten”, maar zo voelde het niet. Het waren royale pauzes en in landen zoals Roemenië en Turkije zijn de laadstops bij supermarkten en winkelcentra, daar verdoe je je tijd best wel gemakkelijk.

Snel road trippen met de zoe is niet mogelijk, maar het is wel uiterst rustgevend. Vooral de nieuwe generatie zoe is echt een kilometervreter en rijd heerlijk. De stoelen zijn best wel ergonomisch en de safety assists doen ook hun best.

Het is inderdaad een extreme hoeveelheid voorbereiding, maar dat maakte het juist leuk voor mij. Sommigen zouden dan gelijk afhaken maar eerlijk, in de landen waar ionity bestaat is het gewoon van ionity naar ionity, en in de overige landen kijken waar je überhaupt kan laden en zo een route uitstippelen…

De zoe laad redelijk snel naar 100% op ccs, denk 26kw, terwijl piek bij 52% op 46kw is. Er waren dus momenten dat ik dus liever gewoon op AC kon hangen voor de laatste 25% maar had toch liever dc gekozen sinds het toch een klein beetje zou schelen @JeroenE

Ja, er zijn andere auto’s die sneller laden, moet je ook vaker stoppen om optimaal te laden enz enz, maar de grote accu is nou eenmaal de betere keuze IMO hoef je minder vaak te laden in dagelijks gebruik. Ja, een classic 28kwh Ioniq is weer veel sneller, maar ben je weer vaker bezig met laden. Elke laadstops is een risico, wat als het niet werkt? Met de zoe heb je dan als back up 22kw, wat 50% van de dc laadsnelheid is.

Hoe dan ook, ja, het kan vele malen sneller, maar voor risicovollere stukken in onbekende landen wil ik liever meer range dan kortere etappes wat natuurlijk sneller is. Het voelde ook meer als een vakantiereis dan een race naar een bestemming. Totaal andere mindset, maar het is prima te doen. Velen zullen het niet prima vinden om 4 dagen te besteden om 3800km te reizen, maar je ruilt in feite je tijd om voor geld. Hoeveel zou 3800km kosten in fossiele brandstoffen? Zeker niet €160 :+
Leuk..!!

Wij willen graag ook weer met de auto weg over week of 4-5.

Met de Zoe kan je idd ook prima trips maken! Leuk man. Zelf hiervoor ook een Zoe (q210 @41 kWh) gehad.

Record is misschien wel 930km met 3 laadstops bij 40gr celcius+ buiten. Oostenrijk-Eindhoven in ~12.5u op slechts één dag.

https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html

Misschien kan je ook dit leuke verhaal delen op de og van @Hachy ? (Zoals mijn verhaal van tijd terug)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-01 22:44
@Coasterfreak Mooi verhaal! Maar 200km en je blaas trekt het niet verder? In het verleden reed ik in 1 ruk naar Krakau a 1300+km met een Mercedes Diesel met 90ltr tank en dat was nooit een probleem. :D

Inmiddels rijdt ik al twee weken met de EQA en red ik 400km met een volle accu. Ondanks dat ik een liefhebber blijf van fossiele brandstof (stukje emotie als je het contact omzet) valt het me enorm mee. Het rijdt enorm ontspannen en de navigatie geeft aan waar je in de buurt eventueel kan opladen.

Uiteraard compenseer ik in het weekend (als het mooi weer is) door te touren met een Mercedes uit 1983 :P

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• niki_lauda

niki_lauda

Voor degene die toch nog heimwee hebben naar een benzineauto.
https://autofans.be/nieuw...-naar-elektrische-mustang
8)7

• Juancho
Ik heb liever dat ze een geurtje maken die exact hetzelfde ruikt als hoe een nieuwe auto bij aflevering ruikt. Vind het zo jammer als die geur verdwenen is 😁

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Joosie200
  • Niet online
Kun je een echte petrolhead zijn. Wat petrol nevelen rondom je hoofd :+

YouTube: Tesla Model 3 LR 82 kWh 1000 km challenge

Ondertussen komt de LR model 3 qua tijd in de buurt van een Kia ceed phev. Mooie resultaten.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18-01 11:30
Slomy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:28:
Afgelopen tijd in een XC40 en Enyaq een testrit gemaakt. Komende week staat de Polestar op de planning, heb best wel hoge verwachtingen dus ben benieuwd!
Wat vond je van de auto's?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:50
Waterblok schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:32:
[...]

Wat vond je van de auto's?
Beide ontzettend mooie auto's waarbij de XC40 voor mij wel een beetje voorlag op het vlak van rijervaring en zeker ook de luxe (maar wel sobere) afwerking van het interieur. Daarnaast dan wel een fan van simpele dingen als het Android auto systeem & navigatie mogelijk in het display bij het stuur. Ook enigszins logisch gezien het prijskaartje van de XC40 vs de Enyaq. Echter wel zeer positief verrast door wat Skoda neer heeft gezet: een ontzettend praktische & mooie auto.

Vanuit lease perspectief zou de auto wel dit jaar nog op nummerplaat moeten komen. Bij de Volvo zou dat nog moeten lukken, bij de Enyaq gaven ze al heel eerlijk aan: het gaat lastig worden + is zeker afhankelijk van de eventuele opties die je zou willen.

Deze week nog in de Polestar testrijden en dan maar een keuze maken.

• Coasterfreak
Stef87 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:26:
[...]

Leuk..!!

Wij willen graag ook weer met de auto weg over week of 4-5.

Met de Zoe kan je idd ook prima trips maken! Leuk man. Zelf hiervoor ook een Zoe (q210 @41 kWh) gehad.

Record is misschien wel 930km met 3 laadstops bij 40gr celcius+ buiten. Oostenrijk-Eindhoven in ~12.5u op slechts één dag.

https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html

Misschien kan je ook dit leuke verhaal delen op de og van @Hachy ? (Zoals mijn verhaal van tijd terug)
De reis blogs van hachy waren zeker inspiratie hiervoor, maar ik had tijdens het reizen amper tijd om zo’n blogje bij te houden. Wellicht achteraf een uitgebreidere blogpost voor de terugreis? Idk, zie wel :P

De reis richting Oostenrijk was redelijk dramatisch door de vele files (in de nacht zelfs) door de wegwerkzaamheden en een bij passau. TomTom / google maps / Waze / etc gebruiken en we werden netjes omgeleid en stonden amper in de file gelukkig.

Veel plezier op je road trip over 4-5 weken!

• Gluten Parody
Misschien een uitkomst voor deze mevrouw… :?

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 22:51

Hachy

Laadpas Nerd

Goed verhaal @Coasterfreak, dank voor de uitgebreide post, wat een avontuur man.

Ik ben toevallig vandaag ook aan de reis naar Napels begonnen voor de roadtrip Zuid-Italië de komende weken. Met de 44kWh Zoe vandaag met slechts 2 laadstops van Apeldoorn naar de Oostenrijkse grens gereden. De routeplanners gaven allemaal 5-10 stops aan, was een soort hypermile test om te zien of het ook met weinig stops kon. Eerste stop tot 94% geladen en 2e stop tot 96%. Duurde wel lang dat eco rijden en volladen maar wel lekker zuinig, 13 kWh/100km. Heb exact 100kWh gebruikt voor 764km. Vooral de laatste etappe was wel even billenknijpen, kwam met 0% aan bij de snellader.

Het aparte is dat ondanks de lange laadstops en files ik net zo snel op bestemming was dan de routeplanners zoals ABRP met 5-10 laadsessies uit hadden gerekend. (12:00) wat me dus erg meeviel.

Uiteraard alles weer te volgen op blog en polarsteps voor de liefhebber!

[ Voor 11% gewijzigd door Hachy op 17-07-2021 23:13 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Gluten Parody
Hachy schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:11:
Met de 44kWh Zoe vandaag met slechts 2 laadstops van Apeldoorn naar de Oostenrijkse grens gereden.
:) Welke Vmax haalt jouw ZOE op de eco-stand?

• Stef87
Gluten Parody schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 23:35:
[...]

:) Welke Vmax haalt jouw ZOE op de eco-stand?
60mph ofwel 96/97 km/h op teller wat in ECO stand eerder ~93 km/h gps is ongeveer.

Maar met de Zoe kan je in ECO stand ook door zware “punt” in stroompedaal doordrukken en harder rijden met eco modus aan.

• Gluten Parody
Hmmm zal eens proberen met mijn r135… die lijkt in eco iets harder te gaan.

• Coasterfreak
Gluten Parody schreef op zondag 18 juli 2021 @ 01:43:
Hmmm zal eens proberen met mijn r135… die lijkt in eco iets harder te gaan.
de oude zoe gaat 93kmh op eco, die nieuwe zoe op 104kmh op eco

• Gluten Parody
Meest eco verbruik haalde ik toch echt met 88 km/u, achter een vrachtauto aan waar mijn woonplaats op stond ;)

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 15:57
Toch opvallend hoe anders autofabrikanten dit aanpakken. In de Nissan Leaf is er geen verschil in topsnelheid met de ecostand, bij de BMW i3 meen ik wel (90kmpu?) en sommige auto’s hebben zelfs helemaal geen ecostand (Tesla’s met 1 motor?).

Zelfde geldt voor het recupereren. Er lijken bijvoorbeeld heel weinig auto’s te zijn die kunnen zeilen bij gas los (E-golf, Ioniq electric). Weten jullie er meer? Ook in dit forum zijn er mensen die erbij zweren, meen ik.

• Card Nox
t0mmiiiii schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:00:
Er lijken bijvoorbeeld heel weinig auto’s te zijn die kunnen zeilen bij gas los (E-golf, Ioniq electric). Weten jullie er meer?
Eniro (eigen ervaring) denk de Kona ook.

Gebruik het zelf niet. Heb regeneratie in de zwaarste stand en rem met het stroomoedaal.

[ Voor 20% gewijzigd door Card Nox op 18-07-2021 20:18 ]

• assje
Zelfde geldt voor het recupereren. Er lijken bijvoorbeeld heel weinig auto’s te zijn die kunnen zeilen bij gas los (E-golf, Ioniq electric). Weten jullie er meer? Ook in dit forum zijn er mensen die erbij zweren, meen ik.
Citigo/Mii/Up ook maar in 0-stand is het niet echt 0, bijna niet merkbaar maar wel iets regeneratie. Hetzelfde geldt voor de eNiro en volgens mij de eGolf ook.

Bij Ioniq (in ieder geval de 28kWh) is 0 echt 0.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:13

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:18:
[...]

Citigo/Mii/Up ook maar in 0-stand is het niet echt 0, bijna niet merkbaar maar wel iets regeneratie. Hetzelfde geldt voor de eNiro en volgens mij de eGolf ook.

Bij Ioniq (in ieder geval de 28kWh) is 0 echt 0.
Onze eGolf kan je echt vrij laten rijden, gebruik het enorm veel. Uitrollen in stand D (met Recuperatie 0) en als ik moet remmen tikken naar B (Max Regen). Zou niet anders willen en is super voor het verbruik. (netto 14,59 kWh/100km over inmiddels 16.966 km, dus inclusief laadverlies)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• GeeMoney
  • Laatst online: 16:52
@assje ook de E-trons hebben dit.
Met flippers aan het stuur is de regen zelfs in te stellen en op stand 0 is het ook echt 0 en kan je dus enorm lang “coasten”.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Bij Mercedes heb je volgens mij ook de keuze om dat zelf in te stellen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• assje
Tomba schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:43:
Onze eGolf kan je echt vrij laten rijden, gebruik het enorm veel.
GeeMoney schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:45:
Met flippers aan het stuur is de regen zelfs in te stellen en op stand 0 is het ook echt 0 en kan je dus enorm lang “coasten”.
Heb je dit nagemeten met een OBD dongel?

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 18-07-2021 22:08 ]

• pmiddeld
  • Laatst online: 16:33
@Hachy waarom rijd je over Oostenrijk als je naar Napels moet? Via Zwitserland is korter.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• niki_lauda

niki_lauda

pmiddeld schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:57:
@Hachy waarom rijd je over Oostenrijk als je naar Napels moet? Via Zwitserland is korter.
https://www.viamichelin.c...&shouldUseNewEngine=false

Zo heb ik hem ook al eens gereden. Overnachten in Zuid-Tirol.

[ Voor 3% gewijzigd door niki_lauda op 18-07-2021 23:03 ]

• pmiddeld
  • Laatst online: 16:33
niki_lauda schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:01:
[...]

https://www.viamichelin.c...&shouldUseNewEngine=false

Zo heb ik hem ook al eens gereden. Overnachten in Zuid-Tirol.
Gangbare route is via Basel-Luzern-Lugano-Milaan. Dat is nog korter en normaal gesproken sneller. Maar misschien wil hij de Gotthardtunnel vermijden, vanwege vakantieverkeer.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

• PeterZ(on)
  • Nu online
pmiddeld schreef op zondag 18 juli 2021 @ 22:57:
Hij wilde toch tolvrij rijden deze keer, dus dat zal de reden wel zijn denk ik.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 22:51

Hachy

Laadpas Nerd

Bingo @PeterZ(on) en @pmiddeld het is inderdaad de makkelijkste route zonder tol. Tot nu toe wel goed gelukt, nog altijd langs alle tolpoortjes heen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Gluten Parody
Hari-Bo schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:47:
200km en je blaas trekt het niet verder? In het verleden reed ik in 1 ruk naar Krakau a 1300+km met een Mercedes Diesel met 90ltr tank en dat was nooit een probleem. :D

• Tomba

Tomba

assje schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:56:
[...]

[...]

Heb je dit nagemeten met een OBD dongel?
Nee, maar je voelt het direct en op display zie je op zo'n moment alleen het eventuele accu verbruik (0.2-0.8 kWh/100km)

• assje
Tomba schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:27:
Nee, maar je voelt het direct en op display zie je op zo'n moment alleen het eventuele accu verbruik (0.2-0.8 kWh/100km)
Maar dat is wat ik zeg, bij onze Citigo kwam ik er ook pas achter met een meting. Ik weet ook niet wat de logica is. Wat ik me zou kunnen voorstellen dat er is gekozen voor een minimale regeneratie om gebruik van systemen op dat moment direct te voeden om conversieverlies door de accu/omvormer te voorkomen.

Behalve dat hebben de meeste EV's mijn inziens wel een optie tot coasten. Grootste uitzondering is Tesla omdat die nu eenmaal geen blended braking heeft. Mijn oude Leaf had alleen D/B dus geen optie tot coasten, nieuwe Leaf weet ik niet. Renault Zoe weet ik ook niet.

Bijna alle andere EVs bij mijn weten wel optie tot (bijna) 0 regeneratie (coasten).

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 19-07-2021 07:59 ]

• Tomba

Tomba

assje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Maar dat is wat ik zeg, bij onze Citigo kwam ik er ook pas achter met een meting. Ik weet ook niet wat de logica is. Wat ik me zou kunnen voorstellen dat er is gekozen voor een minimale regeneratie om gebruik van systemen op dat moment direct te voeden om conversieverlies door de accu/omvormer te voorkomen.

Behalve dat hebben de meeste EV's mijn inziens wel een optie tot coasten. Grootste uitzondering is Tesla omdat die nu eenmaal geen blended braking heeft. Mijn oude Leaf had alleen D/B dus geen optie tot coasten, nieuwe Leaf weet ik niet. Renault Zoe weet ik ook niet.

Bijna alle andere EVs bij mijn weten wel optie tot (bijna) 0 regeneratie (coasten).
Als je OBD zegt heb je het ook niet gemeten maar ga je er vanuit dat wat via OBD voorbij komt klopt ;)
Afgaande op wat ik in de auto voel is er geen regeneratie of in ieder geval zo weinig dat het de 0 benaderd. Coasten is echt coasten dus. Vind het systeem zoals VW het heeft ook echt goud. Met 1 tikje van 0 (D) naar Full Regen (B). Heb ook een proefrit gedaan in een eNiro en dat geflipper vond ik vermoeiend. (nog los van de 'lane assist' die me continu corrigeerde waardoor ik echt het gevoel had niet echt te kunnen sturen)

• Card Nox
Tomba schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:08:
[...]Heb ook een proefrit gedaan in een eNiro en dat geflipper vond ik vermoeiend.
Kunt ook de linker flipper inhouden dan krijg je maximale regen tot stilstand.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

assje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 07:55:
Renault Zoe weet ik ook niet.

De Renault Zoe ZE40 heeft een vaste regeneratie instelling, een ruwe schatting zou zijn dat je op 100-150 meter van 50 km/u tot stilstand komt. De ZE50 heeft de gebruikelijke schakelpook van P - N - D/B met een zeer lichte regeneratie in de D modus, en een zware regeneratie in de B modus.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:46
Ford heeft een 'geweldig' idee om EV's op te laden door ze te laten slepen door bijvoorbeeld een vrachtwagen en dan door middel van het regenereren van de elektromotor de accu op te laden. 8)7

https://www.ad.nl/auto/le...gs-de-laadpaal~af682d3d4/

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Sonicfreak schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:58:
Ford heeft een 'geweldig' idee om EV's op te laden door ze te laten slepen door bijvoorbeeld een vrachtwagen en dan door middel van het regenereren van de elektromotor de accu op te laden. 8)7

Genius. Kan die dieseltruck met een treintje regenererende EV's erachter nog wat meer brandstof verbruiken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Deden ze in de serie Long way up ook met de prototype Rivians.
Hier in Nederland zie ik het niet gebeuren gelukkig.

• PeterZ(on)
  • Nu online
PeaceNlove schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Deden ze in de serie Long way up ook met de prototype Rivians.
Hier in Nederland zie ik het niet gebeuren gelukkig.
Je mag de auto ook niet slepen meen ik wel eens in het instructieboekje te hebben gelezen.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:18
Toch opvallend hoe anders autofabrikanten dit aanpakken. In de Nissan Leaf is er geen verschil in topsnelheid met de ecostand, bij de BMW i3 meen ik wel (90kmpu?) en sommige auto’s hebben zelfs helemaal geen ecostand (Tesla’s met 1 motor?).

Op mijn polestar heb ik ook standaard regeneratie uit staan. Gewoon coasten totdat er geremd moet worden en bij het remmen wordt er sowieso geregenereerd. (alleen als er erg hard geremd moet worden komen de remschijven in actie). Gezien er bij regeneratie ook altijd verlies optreed is coasten waar dat kan gecombineerd met regeneratie bij het remmen volgens mij de meest zuinige manier van rijden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:51
Jeroenneman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Genius. Kan die dieseltruck met een treintje regenererende EV's erachter nog wat meer brandstof verbruiken.
Zoals ook in dat artikel staat lijkt dit vooral bedoeld voor Amerika waar ze met grote campers met een auto erachter rijden. Dan is het natuurlijk erg makkelijk als die auto altijd volgeladen is als je ergens aan komt.

[removed]

• Suicyder
redwing schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Zoals ook in dat artikel staat lijkt dit vooral bedoeld voor Amerika waar ze met grote campers met een auto erachter rijden. Dan is het natuurlijk erg makkelijk als die auto altijd volgeladen is als je ergens aan komt.
Welke mensen gaan dan extra regels op moeten nemen in hun "Do not do"-lijst? Want USA en rechtszaken omdat iets niet vermeld is in een handleiding is een nogal bizar is. De ene auto kan wel, de andere weer niet, zelfs per model. Wat is mogelijk..... ugh...

Sowieso vind ik het iets bijzonders, meer gaan stoken met diesel campers/trucks om EV's op te laden. Het zal best werken, maar voor het milieu kunnen ze dan net zo goed geen EV hebben.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:00
(jarig!)
redwing schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Niemand neemt een wagen mee achterop een camper.
Is een oplossing zoeken voor een probleem dat niemand heeft. En Ford moet sowieso eens nakijken of hun kennis over laden van batterijen wel in orde is (airco's die in overdrive moeten werken)

Dan nog is het sowieso efficienter om ofwel:
- auto op een trailer te zetten terwijl je hem thuis hebt opgeladen
- op bestemming te laden

• redwing
Suicyder schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Welke mensen gaan dan extra regels op moeten nemen in hun "Do not do"-lijst? Want USA en rechtszaken omdat iets niet vermeld is in een handleiding is een nogal bizar is. De ene auto kan wel, de andere weer niet, zelfs per model. Wat is mogelijk..... ugh...
Dit gaat puur over een patent, als dit echt gebruikt gaat worden zal er wel een lijstje komen met specifiek welke auto's wel kunnen.
Sowieso vind ik het iets bijzonders, meer gaan stoken met diesel campers/trucks om EV's op te laden. Het zal best werken, maar voor het milieu kunnen ze dan net zo goed geen EV hebben.
Bijna iedereen gaat vooral voor praktisch gemak en niet voor het meest milieuvriendelijk. En aangezien mensen geen extra auto kopen om achter de camper te hangen is dat ook vaak de dagelijkse auto. En als de dagelijkse auto een EV is, is dat natuurlijk altijd goed.

[removed]

• Juancho
bottom line schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Is een oplossing zoeken voor een probleem dat niemand heeft. En Ford moet sowieso eens nakijken of hun kennis over laden van batterijen wel in orde is (airco's die in overdrive moeten werken)

- op bestemming te laden
Grappig, wij reden onlangs naar Zeeland en kwamen 2 campers tegen met daarachter een klein autootje :) Volgens mij geen elektrische auto maar toch ;) . We zeiden nog, goh eigenlijk best handig omdat je dan niet met die grote camper steeds op pad moet!

Los van het feit overigens dat ik dit ook zie als een of andere hersenspinsel. Dat gaat echt niet van de grond komen. Ik zie dan meer in iets van laden terwijl je rijdt dmv het wegdek. Geen idee hoe dat dan moet, maar dat lijkt me echt ideaal :). Of dat bijv. de tegenwind die nu tegen je werkt, wordt omgezet in energie. Dan draai je het om: hoe meer tegenwind, hoe meer energie je terugwint:)

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 19-07-2021 10:32 ]

• redwing
[...]
Ben jij ooit in Amerika geweest? Daar rijden overal campers/bussen rond met een auto aan de trekstang erachter of met zijn voorwielen opgetild. Dat is echt niets aparts.
En Ford zijn kennis van laden heeft hier totaal niets mee te maken.
Hij hangt er standaard al achter, waarom zou je dan nog een trailer meenemen?
- op bestemming te laden
En wat is er praktischer/makkelijker? Met dit systeem kun je op vakantie, je camper ergens neer zetten en met de auto een rondrit maken. Daarna hang je hem weer achter de camper en op de volgende locatie is ie weer helemaal vol zonder dat je ook maar iets extra's hebt hoeven doen.

Daarnaast vergeet je dat we het over Amerika hebben, als je daar je camper op een mooie plek neerzet is de kans zeer klein dat er electriciteit in de buurt te vinden is :+

[removed]

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:18
Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:29:
[...]

Grappig, wij reden onlangs naar Zeeland en kwamen 2 campers tegen met daarachter een klein autootje :) Volgens mij geen elektrische auto maar toch ;) . We zeiden nog, goh eigenlijk best handig omdat je dan niet met die grote camper steeds op pad moet!

Los van het feit overigens dat ik dit ook zie als een of andere hersenspinsel. Dat gaat echt niet van de grond komen. Ik zie dan meer in iets van laden terwijl je rijdt dmv het wegdek. Geen idee hoe dat dan moet, maar dat lijkt me echt ideaal :). Of dat bijv. de tegenwind die nu tegen je werkt, wordt omgezet in energie. Dan draai je het om: hoe meer tegenwind, hoe meer energie je terugwint:)
Echte amerikanen nemen hun auto zo mee met de camper Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCuwJOouZ8USp7fnSyxs-ASpLbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aL1FC8QgqT1WWExNSxYMbQWC.jpg?f=fotoalbum_large

• PeterZ(on)
  • Nu online
[...]

Toch wel hoor.

• bottom line
(jarig!)
redwing schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:34:
[...]

Ben jij ooit in Amerika geweest? Daar rijden overal campers/bussen rond met een auto aan de trekstang erachter of met zijn voorwielen opgetild. Dat is echt niets aparts.
En Ford zijn kennis van laden heeft hier totaal niets mee te maken.
Dat ben ik.

Als dat al continu wordt gebruikt daar, waarom dient Ford dan een patent aanvraag in? Dus als je een Tesla meesleept opdezelfde manier, kan je aangeklaagd worden omdat je niet betaalt aan Ford? Terwijl dit blijkbaar wel al jaren wordt gedaan.

Denk het dus niet ;)

• bottom line
(jarig!)
Op een trailer. Dat is logisch
Maar niemand neemt zijn auto mee op een manier dat Ford het voorstelt.

• redwing
bottom line schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:40:
[...]
Dat ben ik.

Als dat al continu wordt gebruikt daar, waarom dient Ford dan een patent aanvraag in? Dus als je een Tesla meesleept opdezelfde manier, kan je aangeklaagd worden omdat je niet betaalt aan Ford? Terwijl dit blijkbaar wel al jaren wordt gedaan.

Denk het dus niet ;)
Ehm, jij zegt dat niemand een auto mee achterop een camper, terwijl dat juist heel veel gebeurt daar. Maar opladen achter de camper wordt nu nog niet gedaan.

[removed]

• redwing
bottom line schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Ok, dus dit gebeurt nooit:
Afbeeldingslocatie: https://verenigdestaten.info/wp-content/uploads/Camper-met-Auto-er-achter-jumpstory-download20200914-155137-700x395.jpg

Ik vraag me echt af waar je in Amerika bent geweest en hoe goed je om je heen hebt gekeken :+

[removed]

• PeterZ(on)
  • Nu online
bottom line schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Dat heb je hier ook hoor, http://www.roadmastereuro...ls-auto-achter-camper-mee

• Maasluip
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, Ford heeft youtube zitten kijken? Tijden geleden al eens een russisch filmpje gezien van een tesla die 80 reed en toch 60 kW aan het laden was. Camera pant van dashboard naar voorruit, worden ze gesleept door een vrachtwagen.

Kan het filmpje nu even niet meer vinden, alles wat ik zoek met tesla en tow wordt gezien als dat een Tesla iets trekt, niet dat iets een Tesla trekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 19-07-2021 10:57 ]

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 204 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic