Ik zal er binnenkort eens over uitwijden in dat daarvoor geschikte topic wat er al is (ben naam even kwijt).teacher schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:43:
[...]
Waar is je eigen topic hiervoor?![]()
Maak er ff een in DED
Kort gezegd heb ik een 48v systeem gemaakt van BMW i3 modules en Victron apparatuur, en alles communiceert met elkaar (middels CAN bus).
Heb dit nog niet allemaal uitgeschreven. Hoog voltage systemen (dus complete accu's as is gebruiken) gaat nog wel een ding worden, maar is het nog niet. Het is veel praktischer (en veiliger) om rond de 48v te gaan zitten. En bestaande 48v apparatuur gebruiken voor DC naar AC, en DC zonnepanelen laden.joepie de p schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:07:
[...]
Al zou je 50% degradatie hebben, dan heb je nog steeds een kneiter van een thuisbatterij. Hoe moeilijk is het om de batterij aan te sturen, DC naar AC te krijgen en om te richten naar 230V? Of kan ik dat lezen in een ander draadje?
Het belangrijkste is echter het babysitten van de accu's middels een BMS, dat de veiligheid moet waarborgen en het accu pakket ook kan afsluiten van verbruikers en laders.
Laat ik vooral zeggen dat het een leerschool is, financieel is het ook nog niet erg zinnig.IvoB2 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:08:
[...]
Proficiat voor je initiatief.
Maar off grid op 12 kWh batterijen (dus 9.5 kWh bruikbaar) met 5400 Wp?
Afhankelijk van je huisverbruik (excl. laden BEV!) gaat een normaal huisverbruik al problemen krijgen tussen december en half februari. Of je zou moeten bedoelen dat je niet echt off grid bent maar voor primaire behoeften beroep doet op een ander grid (gas?).
De batterijen zijn ook niet echt de bottleneck maar de produktiecapaciteit van 5.4 kWp.
Huidige opstelling zal ik het niet 100% mee redden, en dat is wat ook al zei. Maar ik ga het even aankijken voor ik er meer geld tegen aan ga gooien. En dit is nog enigzins te overzien, de 12kWh heb ik in een kist gemaakt die ook nog eens los te koppelen is en weg te trekken. Zou ik 60 of 100kWh gaan doen, dan wordt het al fors.
9.5kWh bruikbaar is een beetje negatief denk ik, maar wel in de zomer omdat ik niet hele zomers op 100% lading wil zitten.
Je kan het met meer accu's of met meer zonnepanelen oplossen. Volgens mij zou ik een heel eind komen met een veel grotere accu (denk 100kWh) maarja, die laatste paar %, die laatste maand ook redden, dan stijgen de kosten enorm.
Middels zonnepanelen is echter waarschijnlijk praktischer/goedkoper.
Ik heb nu wel mijn zuidelijk dak vol gelegd met die 5400Wp. Dat heb ik ook gedaan met goede 360Wp panelen.
Ik heb echter nog een 8 graden dak op het noorden. Hierop zou ik dan nog wel eens een 10 a 20 graden oost-west opstelling kunnen maken met goedkope zonnepanelen die je het liefst voor ergens tussen de 50 a 70 per stuk koopt.
Wij wonen erg klein en de verwarmingsvraag is laag, vooral als ik dit oplos middels warmtepomp (verwarmingsvraag is nog niet af voor hoofdruimte, huis is ook nog niet af)Met een gemiddeld etmaalverbruik van 6 kWh kom ik er met een batterij van 15 kWh en PV 5.6 kWp tussen half december en half februari niet. Om off grid te gaan zou ik dan een batterij van 30 kWh en een productie-eenheid van 11 KWp moeten hebben. En dan zou het op sommige aanhoudend sombere winterse dagen zonder back up voor verwarming nog spannend worden.
Er draait nu zelfs nog een elektrische boiler, al is dat op dit moment totaal geen probleem (in de winter natuurlijk anders)
Elektrische auto laden houdt helaas ook alweer snel op in de slechtere helft van het jaar.
Vandaag heb ik de auto bijvoorbeeld mooi aardig leeggereden, dat was een aardige rit op zonne-energie want de Ampera-e komt best ver. Maar morgen moet mijn vriendin ermee weg, dus laden we hem alweer een beetje bij vanaf het net. Dat ze met wat zekerheid heen en weer red. Vervolgens zal hij van het weekend weer lekker volladen, en hebben we volgende week weer 400km om op te maken.
Dat is mooi, maar geeft aan dat het nu al zo kan uitkomen dat het net even niet 100% lukt.
Dus ja, hoeveel geld heb je over voor dat laatste stukje?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

:strip_exif()/f/image/aL1FC8QgqT1WWExNSxYMbQWC.jpg?f=fotoalbum_large)