Ik denk dat je https://www.youtube.com/watch?v=M0ANR-leiB8 bedoelt.Maasluip schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:56:
[...]
Kan het filmpje nu even niet meer vinden, alles wat ik zoek met tesla en tow wordt gezien als dat een Tesla iets trekt, niet dat iets een Tesla trekt.
West Amerika.redwing schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Ok, dus dit gebeurt nooit:
[Afbeelding]
Ik vraag me echt af waar je in Amerika bent geweest en hoe goed je om je heen hebt gekeken
En de weinige campers met wagens stonden toen enkel op trailers.
Maar dan heeft Ford uberhaupt niets aan dat patent, want elke EV wordt op die manier opgeladen.
Dit is voor Ford gewoon weer een manier om er proberen voor te zorgen dat hun krachtige, grote dinoslurpers langer blijven bestaan.
Want het verbruik van de ICE trekkers zal gewoon *2 gaan, doordat de wagen erachter continu tegenwerkt. Een trailer meenemen heeft veel minder impact.
Maasluip schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:56:
[...]
Oh, Ford heeft youtube zitten kijken? Tijden geleden al eens een russisch filmpje gezien van een tesla die 80 reed en toch 60 kW aan het laden was. Camera pant van dashboard naar voorruit, worden ze gesleept door een vrachtwagen.
Kan het filmpje nu even niet meer vinden, alles wat ik zoek met tesla en tow wordt gezien als dat een Tesla iets trekt, niet dat iets een Tesla trekt.
Dit zie ik als een groot probleem eigenlijk, dan krijg je straks dus de situatie dat men een auto van 1.700+ kg aan een haak/constructie hangt, deze gaat regenereren en creëert daarmee meer trekkracht dan die 1.700+ kg, want het werkt als een rem.bottom line schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Want het verbruik van de ICE trekkers zal gewoon *2 gaan, doordat de wagen erachter continu tegenwerkt. Een trailer meenemen heeft veel minder impact.
Hoe sterk moeten die constructies wel niet zijn, hoe idioot veel kracht gaat erop komen en hoeveel verveelvoudigt het verbruik erdoor.
En vergeet niet dat je gewoon de motor / vering / banden van je EV continu gebruikt.Suicyder schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Dit zie ik als een groot probleem eigenlijk, dan krijg je straks dus de situatie dat men een auto van 1.700+ kg aan een haak/constructie hangt, deze gaat regenereren en creëert daarmee meer trekkracht dan die 1.700+ kg, want het werkt als een rem.
Hoe sterk moeten die constructies wel niet zijn, hoe idioot veel kracht gaat erop komen en hoeveel verveelvoudigt het verbruik erdoor.
Zou echt belachelijk zijn, dat je door het trekken van je EV - omdat je wilt opladen - sneller naar de garage moet voor onderhoud. Of je je banden sneller moet laten vervangen omdat er eentje plat is / het profiel is versleten doordat je banden zwaarder slepen over de weg.
Trekkracht kan je niet in kg uitdrukken... Ik kan bijvoorbeeld prima een caravan van 1500 kg in beweging krijgen op het asfalt, maar in het gras wordt een uitdaging en optillen helemaal. De ene aanhanger van 1500 kg (bijv 3/4 kuub zand) heeft hele andere krachten die werken op het voertuig dan een caravan van 1500 kg van 2.50 breed en 7 meter lang.Suicyder schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Dit zie ik als een groot probleem eigenlijk, dan krijg je straks dus de situatie dat men een auto van 1.700+ kg aan een haak/constructie hangt, deze gaat regenereren en creëert daarmee meer trekkracht dan die 1.700+ kg, want het werkt als een rem.
Wat Ford met dit patent wel zou kunnen doen is om de auto die er achter zit te laten duwen om op snelheid te komen en enkel te laden op constante snelheid of afremmen/uitrollen. Die communicatie zit namelijk zeker potentie in, ook voor caravans met kleine elektromotor en kleine accu (even een stapje omhoog vanaf de huidige mover).
Dan heb je gewoon niet goed op de snelweg om je heen gekekenbottom line schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:04:
[...]
West Amerika.
En de weinige campers met wagens stonden toen enkel op trailers.
Alleen als je de EV ook daadwerkelijk aanzet wat betekend dat er meestal iemand in moet zitten. Iets dat niet het geval is als je hem achter je camper hangt. Hoe dan ook zijn dit meestal gewoon ideëen die misschien wel of niet gebruikt gaan worden in de praktijk. Vaak is het puur bedoeld om te zorgen dat anderen het niet gaan patenteren en ze er plotseling voor moeten betalen.Maar dan heeft Ford uberhaupt niets aan dat patent, want elke EV wordt op die manier opgeladen.
Tja, daar kun je over door blijven gaan maar voorlopig worden nu al continue auto's met een trekstang achter de camper gehangen. En opladen kost weliswaar wat meer, maar als de auto b.v. alleen de motor aan heeft staan als er geladen wordt en daarna ontkoppelt verandert er weinig met nu, behalve dat het heel praktisch is om aan te komen met een opgeladen auto.Dit is voor Ford gewoon weer een manier om er proberen voor te zorgen dat hun krachtige, grote dinoslurpers langer blijven bestaan.
Daarnaast zijn ze ook al bezig met EV-campers wat betekent dat er weliswaar iets meer verlies is bij het opladen van beide voertuigen, maar je er wel maar 1 hoeft op te laden via de paal. Ipv de auto af te moeten koppelen om die apart op te laden.
Praktisch zijn er best goede dingen voor te verzinnen. Of dat ook echt gaat gebeuren blijft altijd de vraag. Maar dit heeft echt totaal niets te maken met dinoslurpers. Gewoon een mogelijk idee.
[removed]
Vandaar ook het patent, meestal zitten daar al wat ideëen in hoe je hier mee om moet gaan. Punt is heel simpel dat het niet zomaar gaat werken en dat er wat meer nodig is om dit op een veilige manier te kunnen doen.Suicyder schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:09:
[...]
[removed]
Het is een technisch werkbaar idee maar of dit in de praktijk gevraagd gaat worden betwijfel ik. Net als de uitrol van accu wisselsystemen door NIO, in theorie werkt het maar in de praktijk zie ik er niets in.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Niet gemeten maar ik zou niet weten waarom ik eraan moet twijfelen.
Je voelt helemaal geen weerstand op die 0-stand en volgens de boordcomputer is de regen dan dus ook 0.
Als ik hem laat coasten met 100 kan je letterlijk kilometers door voordat je stil staat verwacht ik.
Het is gewoon een patent aanvraag zoals er duizenden per jaar worden gedaan.
Of wij het wel of niet een kans van slagen vinden boeit niet. En weer die “dinoslurpers” erbij halen sjonge jonge, dat moet toch ook gaan vervelen ?
[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 19-07-2021 14:01 ]
Ik zie meer toekomst in bijv. panelen op het auto dak die genoeg zon kunnen omzetten naar energie zodat de accu veeeeeel langer mee gaat omdat er steeds wat bijgevuld wordt.PeterZ(on) schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:45:
Het is een technisch werkbaar idee maar of dit in de praktijk gevraagd gaat worden betwijfel ik. Net als de uitrol van accu wisselsystemen door NIO, in theorie werkt het maar in de praktijk zie ik er niets in.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Is ook precies mijn idee en zeker met een grote vrachtwagen of camper, dakvlak genoeg. Staat allemaal nog in de kinderschoenen maar gaat vast komen. De Ioniq5 heeft ook al panelen op dak, en dan nog de Sion en Lightyear.Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Ik zie meer toekomst in bijv. panelen op het auto dak die genoeg zon kunnen omzetten naar energie zodat de accu veeeeeel langer mee gaat omdat er steeds wat bijgevuld wordt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Die panelen brengen echter wel extra gewicht met zich mee wat op vrachtwagens en campers niet echt wenselijk is. Enkel bij een hyperefficiente auto zoals de Lightyear voegt het pas echt kilometers toe.
Maar aan de andere kant zouden de accu's, die nu het zwaarte punt zijn, weer minder groot hoeven te zijn toch? Het doel zou denk ik heel mooi zijn als je op een rit niet zozeer kW erbij wint, maar dat je relatief stabiel blijft. Of maar minimaal iets verliest. Als je hiermee bijv. de actieradius met 50% kan vergroten. En natuurlijk dat je ook laadt door de zon als je ergens geparkeerd staat....Deveon schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:17:
Die panelen brengen echter wel extra gewicht met zich mee wat op vrachtwagens en campers niet echt wenselijk is. Enkel bij een hyperefficiente auto zoals de Lightyear voegt het pas echt kilometers toe.
Maargoed, dit zal vast wel onder de aandacht liggen bij de merken. Zonnepalen zie je overal, dus het zou vreemd zijn als dit voor elektrische auto's niet heel interessant kan zijn voor de (hopelijk korte) toekomst.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 19-07-2021 14:22 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Die panelen wegen niks, is gewoon een folie en natuurlijk niet de panelen die je op je huis legt.Deveon schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:17:
De accuwissel systemen lossen dan tenminste nog een "probleem" op, namelijk laadtijden.PeterZ(on) schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:45:
Dit idee van Ford lost helemaal niets op. Sterker nog, je gaat op een van de minst efficiënte manieren (een dieselmotor een dynamo laten draaien) energie verspillen. Dan kun je nog beter een aanhanger met aggregaat meesleuren.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Als je met een vrachtwagen de berg af gaat produceer je alleen warmte bij het remmen en met het idee van Ford kun je dan je EV laden. Maar ja, hoe zinvol is dan zo'n investering want je rijdt niet alleen maar bergaf.Jeroenneman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:29:
[...]
De accuwissel systemen lossen dan tenminste nog een "probleem" op, namelijk laadtijden.
Dit idee van Ford lost helemaal niets op. Sterker nog, je gaat op een van de minst efficiënte manieren (een dieselmotor een dynamo laten draaien) energie verspillen. Dan kun je nog beter een aanhanger met aggregaat meesleuren.
Een accuwisselsysteem lost ook geen probleem op, ik wacht nooit op laden, anders dan dat ik sporadisch verder moet dan het bereik. Zeker voor nieuwe modellen met veel bereik hoef je niet meer onderweg te laden.
Maar om een berg af te rollen en te regenereren heb je geen vrachtwagen nodigPeterZ(on) schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:38:
[...]
Als je met een vrachtwagen de berg af gaat produceer je alleen warmte bij het remmen en met het idee van Ford kun je dan je EV laden. Maar ja, hoe zinvol is dan zo'n investering want je rijdt niet alleen maar bergaf.
Een accuwisselsysteem lost ook geen probleem op, ik wacht nooit op laden, anders dan dat ik sporadisch verder moet dan het bereik. Zeker voor nieuwe modellen met veel bereik hoef je niet meer onderweg te laden.
Nieuw idee: achtbaan kabels in de weg om lege EV's de berg op te tillen, zodat ze kunnen regenereren in de afdaling. Ongeveer even zinnig als een EV met extra weerstand achter een vrachtwagen te zetten.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik neem aan dat je dit als grap bedoelde, maar grote objecten omhoog tillen kan op deze manier worden ingezet om energieoverschotten op een duurzame manier op te slaan in een soort van fysieke batterij op basis van zwaartekracht. Simpel, maar effectief. Wordt wel degelijk naar gekeken, bjjvoorbeeld met betonblokken: YouTube: Storing energy in concrete blocksJeroenneman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:44:
[...]
Maar om een berg af te rollen en te regenereren heb je geen vrachtwagen nodig![]()
Nieuw idee: achtbaan kabels in de weg om lege EV's de berg op te tillen, zodat ze kunnen regenereren in de afdaling. Ongeveer even zinnig als een EV met extra weerstand achter een vrachtwagen te zetten.
In Zwitserland hebben ze een project lopen waarbij de dumptrucks met volle belading aan stenen naar beneden komen en leeg naar boven. Deze trucks hoeven niet aan de laadpaal maar juist aan de ontlaadpaal omdat ze energie positief zijn.Jeroenneman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:44:
[...]
Maar om een berg af te rollen en te regenereren heb je geen vrachtwagen nodig![]()
Het nadeel van opladen achter een vrachtwagen is met name dat het "dieselstroom" is, het voorbeeld wat jij noemt zou in principe ook op duurzame energie kunnen draaien, al zie ik niet echt een financieel haalbaar plan.
Het zijn natuurlijk niet enkel de panelen maar ook de optimizers en omvormers. Daarnaast heeft een auto het nadeel dat er niet zoveel panelen passen zoals op mijn dak en ook niet op de optimale orientatie. Zelfs met mijn 14 panelen kan ik op piek (per uur) ongeveer 10-15 km elektrisch rijden. De winst van extra range door zonnepanelen zal met namelijk moeten komen vanuit parkeren in de zon. Onderweg haal je in in één minuut meer uit een snellader.PeterZ(on) schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:24:
[...]
Die panelen wegen niks, is gewoon een folie en natuurlijk niet de panelen die je op je huis legt.
Dat zou heel mooi zijn, maar zo efficiënt zijn zonnepanelen op dit moment helemaal niet. Het effectieve oppervlak van een auto is veel te klein om grote hoeveelheden te kunnen laden.Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:21:
Het doel zou denk ik heel mooi zijn als je op een rit niet zozeer kW erbij wint, maar dat je relatief stabiel blijft.
Ik zeg regelmatig tegen mensen dat ik ooit heel druk bezig was met allerlei gloeilampen door led etc te wisselen om maar te besparen op energie (en eerlijk gezegd hebben we dus ook geen gloeilampen meer, nog wel ene paar verdwaalde halogeen lampen).
Maar sinds ik een EV heb is dat helemaal geen interessant punt meer. Als ik 1 dag niet naar kantoor ga dan kan ik met diezelfde hoeveelheid energie een etmaal tien 100W gloeilampen aan hebben en dan heb ik in totaal nog bespaard. Ik snap wel dat ik veel verder van huis werk dan veel Nederlanders, maar zelfs als je 20 km van je werk woon dan heb je toch nog zo'n 6 kWh per dag nodig.
Autorijden kost gewoon gigantisch veel energie, dat heb je niet met een paar paneeltjes op het dak van een auto gecompenseerd.
Dat is dan nog afgezien van het feit dat het duurzamer lijkt om PV panelen aan een elektriciteitsnet te hangen dan op auto's waarbij ze niets meer kunnen opwekken als de accu vol is of omdat de auto in een parkeergarage staat etc.
Ik heb het vandaag ook even getest in mijn eNiro. Ging met 100 van de snelweg af en had vrij snel door dat ik veeeeeeeeeeeeel te hard aan zou komen onder dus halverwege toch maar begonnen met regen, maar inderdaad niet veel snelheid verloren. Moest zelfs 2x checken of acc toch niet aanstond omdat ik zo langzaam vertraagde.GeeMoney schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:40:
[...]Niet gemeten maar ik zou niet weten waarom ik eraan moet twijfelen.
Je voelt helemaal geen weerstand op die 0-stand en volgens de boordcomputer is de regen dan dus ook 0.
Als ik hem laat coasten met 100 kan je letterlijk kilometers door voordat je stil staat verwacht ik.
Denk dat "kilometers" wat positief ingeschat is, maar een heel eind kom je wel.
Maar alsnog zul je onder / boven moeten remmen of je moet al ver voor een afrit coasten, maar dat kan ook weer hinderlijk worden voor het overige verkeerd.
Ik was in mijn benzine ook van het coasten, maar heb nu standaard de zwaarste regen aan en rem met mijn stroompedaal, nog nooit zo ontspannen gereden. En als er iemand voor me rijd acc aan laten staan, auto remt vanzelf (mits de auto voor je normaal rijd en niet als een idioot 50m voor het einde vol op de rem gaat staan).
Dat snap ik, maar om ergens te beginnen zou wel mooi zijn. Dat je bijv. gewoon een km of 100 verder kan rijden omdat je tijdens het rijden kW terug wint. Helemaal 1:1..dat is natuurlijk een droom en zou in 1 klap alle problemen oplossen, maar ik begrijp dat daar nog wel heel veel tijd over heen gaat. Maar al komt er eerst een paar % bij zodat je net een stuk verder kan rijden. Zou al geweldig zijn!JeroenE schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:27:
[...]
Dat zou heel mooi zijn, maar zo efficiënt zijn zonnepanelen op dit moment helemaal niet. Het effectieve oppervlak van een auto is veel te klein om grote hoeveelheden te kunnen laden.
Ik zeg regelmatig tegen mensen dat ik ooit heel druk bezig was met allerlei gloeilampen door led etc te wisselen om maar te besparen op energie (en eerlijk gezegd hebben we dus ook geen gloeilampen meer, nog wel ene paar verdwaalde halogeen lampen).
Maar sinds ik een EV heb is dat helemaal geen interessant punt meer. Als ik 1 dag niet naar kantoor ga dan kan ik met diezelfde hoeveelheid energie een etmaal tien 100W gloeilampen aan hebben en dan heb ik in totaal nog bespaard. Ik snap wel dat ik veel verder van huis werk dan veel Nederlanders, maar zelfs als je 20 km van je werk woon dan heb je toch nog zo'n 6 kWh per dag nodig.
Autorijden kost gewoon gigantisch veel energie, dat heb je niet met een paar paneeltjes op het dak van een auto gecompenseerd.
Dat is dan nog afgezien van het feit dat het duurzamer lijkt om PV panelen aan een elektriciteitsnet te hangen dan op auto's waarbij ze niets meer kunnen opwekken als de accu vol is of omdat de auto in een parkeergarage staat etc.
Ik had het niet alleen over personenauto's maar ook vrachtauto's. En men is er trouwens al mee bezig, zie een artikel op tweakers. nieuws: Nederlands bedrijf test binnenkort vrachtwagens met zonnepanelen op dakDeveon schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:24:
[...]
Het zijn natuurlijk niet enkel de panelen maar ook de optimizers en omvormers. Daarnaast heeft een auto het nadeel dat er niet zoveel panelen passen zoals op mijn dak en ook niet op de optimale orientatie. Zelfs met mijn 14 panelen kan ik op piek (per uur) ongeveer 10-15 km elektrisch rijden. De winst van extra range door zonnepanelen zal met namelijk moeten komen vanuit parkeren in de zon. Onderweg haal je in in één minuut meer uit een snellader.
Dat zou heel mooi zijn, maar ik zeg alleen dat dit niet gaat. Om 100 km te rijden heb je 15 kWh nodig. Dat ga je echt niet tijdens een ritje van een een paar uur op kunnen wekken.Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:30:
Dat snap ik, maar om ergens te beginnen zou wel mooi zijn. Dat je bijv. gewoon een km of 100 verder kan rijden omdat je tijdens het rijden kW terug wint.
Sono zegt dat de Sion in het gunstigste geval 245 km kan laden. Maar dat is dan wel per week. In hoog zomer. Op een grote lege vlakte zodat de auto altijd in de zon staat. Dat is dus 35 km per volledige dag.
100 km laden tijdens een ritje is dus geen "mooi begin", dat zou op dit moment minimaal een 300% verbetering van de efficiency van zonnepanelen zijn en dan heb ik nog niet het verschil tussen een dag laden en een ritje van een paar uur gerekend. Als je dat voor elkaar kan krijgen dan is de kans groot dat je volgend jaar rijker bent dan Jeff Bezos.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 19-07-2021 15:39 ]
Interessant, maar zij gaan nog steeds uit van een diesel aandrijflijn en enkele de overige elektrische zaken worden dankzij de panelen en een accu voorzien van stroom. Dat is een beetje hetzelfde als het paneeltje op de Prius van jaren terug.PeterZ(on) schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:32:
[...]
Ik had het niet alleen over personenauto's maar ook vrachtauto's. En men is er trouwens al mee bezig, zie een artikel op tweakers. nieuws: Nederlands bedrijf test binnenkort vrachtwagens met zonnepanelen op dak
Offtopictarlitz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:58:
Wordt wel degelijk naar gekeken, bjjvoorbeeld met betonblokken: YouTube: Storing energy in concrete blocks
Dit is een idee wat ontzettend tot de verbeelding spreekt maar verder gewoon heel simpel een waardeloos concept:
https://www.wattisduurzaa...toren-voor-energieopslag/
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Tja, je kan het ook van de positieve kant bekijken. De verwachting is dat de Sion in een jaar 5800 km van de zon kan bijladen (in München). Nuttig want:Deveon schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:24:
[...]
Het zijn natuurlijk niet enkel de panelen maar ook de optimizers en omvormers. Daarnaast heeft een auto het nadeel dat er niet zoveel panelen passen zoals op mijn dak en ook niet op de optimale orientatie. Zelfs met mijn 14 panelen kan ik op piek (per uur) ongeveer 10-15 km elektrisch rijden. De winst van extra range door zonnepanelen zal met namelijk moeten komen vanuit parkeren in de zon. Onderweg haal je in in één minuut meer uit een snellader.
- Minder CO2 uitstoot, ook als je overproductie van je zonnepanelen hebt, want er is nog genoeg grijze stroom die je het net uit kunt drukken.
- Je auto hangt op een werkdag waarschijnlijk niet aan je laadpaal op het moment dat je zonnepanelen het meeste opwekken.
- Minder vaak opladen, wat me een groot voordeel lijkt als je geen eigen laadpaal hebt.
Wederom zou ik willen uitgaan van het positieve: 5,5% reductie van het verbruik van een vrachtwagen!Deveon schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:40:
[...]
Interessant, maar zij gaan nog steeds uit van een diesel aandrijflijn en enkele de overige elektrische zaken worden dankzij de panelen en een accu voorzien van stroom. Dat is een beetje hetzelfde als het paneeltje op de Prius van jaren terug.
Dan zie ik een gouden toekomst voor Lightyear, die verwachten 70 km per dag bij te laden op een dag.JeroenE schreef op maandag 19 juli 2021 @ 15:38:
[...]
Dat zou heel mooi zijn, maar ik zeg alleen dat dit niet gaat. Om 100 km te rijden heb je 15 kWh nodig. Dat ga je echt niet tijdens een ritje van een een paar uur op kunnen wekken.
Sono zegt dat de Sion in het gunstigste geval 245 km kan laden. Maar dat is dan wel per week. In hoog zomer. Op een grote lege vlakte zodat de auto altijd in de zon staat. Dat is dus 35 km per volledige dag.
100 km laden tijdens een ritje is dus geen "mooi begin", dat zou op dit moment minimaal een 300% verbetering van de efficiency van zonnepanelen zijn en dan heb ik nog niet het verschil tussen een dag laden en een ritje van een paar uur gerekend. Als je dat voor elkaar kan krijgen dan is de kans groot dat je volgend jaar rijker bent dan Jeff Bezos.
Waarbij de Lightyear niet alleen een groot zonnepaneel heeft, maar hij heeft ook een stuk minder dan 15 kWh nodig om 100 km te kunnen rijden.
Maar hier zullen we wel een beeld moeten hebben wat de EROI is. Welke extra complexiteit komt er kijken bij het installeren (en werkend houden) van panelen, omvormer installatie etc.Pierz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:12:
- Minder CO2 uitstoot, ook als je overproductie van je zonnepanelen hebt, want er is nog genoeg grijze stroom die je het net uit kunt drukken.
We weten dat voor panelen op enige schaal op dak de EROI in onze regionen al binnen enkele jaren is. Maar; hier hebben we het om een kleinere, complexere opstelling die relatief maar een fractie van de zon krijgt. Of de EROI positief is zou ik eerst wel willen zien. Financieel bezien weet ik vrij zeker dat je beter panelen op je dak op het Noorden kan leggen dan extra betalen voor de panelen op de auto.
Blijft wellicht over het gemak van (iets) minder vaak hoeven laden. De auto zo veel mogelijk in de zon parkeren helpt aan de andere kant juist weer niet met verbruik van koeling en eventueel batterijdegradatie.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 19-07-2021 16:18 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Net voor het eerst een Ioniq 5 op een Nederlandse parkeerplaats gezien. Ziet er zeer fraai uit, hij steekt wel af t.o.v. andere auto’s.
Hij wordt dus al geleverd blijkbaar.
Rijdt toch al enkele weken rond? Bij mij in de wijk staat er al een paar weken één. Blijf me verbazen hoe klein hij eruit ziet als hij niet naast een andere auto staat.RonaldPr schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:18:
Net voor het eerst een Ioniq 5 op een Nederlandse parkeerplaats gezien. Ziet er zeer fraai uit, hij steekt wel af t.o.v. andere auto’s.
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 19-07-2021 16:27 ]
Uiteraard, maar de vraag is of diezelfde panelen "netto" niet veel meer opwekken wanneer ze stationair opgesteld staan met de juiste oriëntatie en niet meegesleurd hoeven worden. Voor laden tijdens parkeren bij afwezigheid van een laadpaal zie ik overigens echt wel toegevoegde waarde, maar voor tijdens het rijden is het een druppel op een gloeiende plaat. Dat is ook exact de conclusie uit het nieuwsbericht.Pierz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:12:
[...]
Tja, je kan het ook van de positieve kant bekijken. De verwachting is dat de Sion in een jaar 5800 km van de zon kan bijladen (in München). Nuttig want:
[...]
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe die er in het echt uitziet. Op video's lijkt hij mij enorm compact maar het schijnt een behoorlijke grote en brede auto te zijn. Zou misschien wel mijn keuze kunnen zijn geweest ware het niet dat ik sinds februari al een XC40 electric rijdt. Maar wel mooi om te zien hoe die ontwikkeling verder gaat!RonaldPr schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:18:
In dat kader valt me de actieradius wel erg tegen. Als ik het goed heb haalt het grootste accupakket nog niet eens de 450+km terwijl ik van een nieuwe generatie elektrische auto's toch wel de 500+ had verwacht.
Ik denk dat we het optimum qua afmeting accupakket inmiddels wel bereikt hebben, groter is niet meer nodig.Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:20:
In dat kader valt me de actieradius wel erg tegen. Als ik het goed heb haalt het grootste accupakket nog niet eens de 450+km terwijl ik van een nieuwe generatie elektrische auto's toch wel de 500+ had verwacht.
De EV6 77kWh (en Ioniq5) laadt met 980km/u, dat is 18 minuten laden om weer 294km te kunnen rijden. De laadtijd is daarmee op geen enkele manier meer een probleem, hoogstens beschikbaarheid van laders.
[ Voor 24% gewijzigd door assje op 19-07-2021 16:23 ]
Het hoeft niet gelijk groter, het kan ook efficiënter natuurlijk. Simpelweg meer actieradius met dezelfde accu qua grote. Ik verwacht daar toch nog wel wat ontwikkelingen in eigenlijk. Voor de meesten en vooral in Nederland zal een range van ongeveer 300 a 400 wel voldoen maar ga je naar het buitenland bijv. zou het toch wel zeer prettig zijn als je het dubbele zou kunnen rijden. De technisch zal toch niet stil staan lijkt me.assje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:21:
[...]
Ik denk dat we het optimum qua afmeting accupakket inmiddels wel bereikt hebben, groter is niet meer nodig.
De EV6 77kWh (en Ioniq5) laadt met 980km/u, dat is 18 minuten laden om weer 294km te kunnen rijden. De laadtijd is daarmee op geen enkele manier meer een probleem, hoogstens beschikbaarheid van laders.
Van dat snelle laden was ik me even niet bewust, dat helpt zeker mee op langere ritten mits de laadvoorzieningen daar voor aanwezig zijn. En ook dat is nog wel een behoorlijk probleem buiten NL. En met thuisladen of publiekladen heb je er verder weinig aan. En je moet ook dan alsnog een stop of wat extra maken die je normaal niet zou hoeven te maken.
Ik zou het daarom wel prettig vinden als de volgende generatie elektrische autos, zeg over een jaar of 4, toch wel een stuk verder kunnen op 1 lading.
[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 19-07-2021 16:34 ]
Dan is de Ocean Battery wellicht een beter idee https://www.groningen-sea...t/uploads/oceangrazer.pdfassje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:09:
[...]
Offtopic
Dit is een idee wat ontzettend tot de verbeelding spreekt maar verder gewoon heel simpel een waardeloos concept:
https://www.wattisduurzaa...toren-voor-energieopslag/
Bij een test die ze onlangs hebben gehouden hebben ze wel de opbrengst van de zonnepanelen gebruikt om zo'n 42 km verder te rijden (25 miles). Dus je moet wel oppassen dat je dan niet dubbel gaat rekenen. Je kan dan op een zonnige dag dus niet verder rijden, het gaat tegenvallen als de zon niet schijnt.Pierz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:12:
Waarbij de Lightyear niet alleen een groot zonnepaneel heeft, maar hij heeft ook een stuk minder dan 15 kWh nodig om 100 km te kunnen rijden.
Al was dit volgens zeggen wel op een half bewolkte dag, anders hadden ze verder kunnen rijden.
Die extra kilometers hebben ze in 9 uur geladen, dus dat is dan ongeveer 5 km per uur extra. Dat is al heel wat minder dan de 12 km per uut die ze op hun website hebben staan.
Ik vind het best een prestatie, maar als je kan snelladen met 570 km per uur (wederom volgens hun website) dan scheelt het dus 1 minuut laden per twee uur rijden.
Nouja, nog een paar jaar wachten, dan komen (hopelijk) de cijfers wel boven water die je als simpele consument kan halen..
Echte Amerikanen rijden niet in zo'n BMW (vziw niet eens in de US verkrijgbaar)..._--[]--__ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:35:
[...]
Echte amerikanen nemen hun auto zo mee met de camper [Afbeelding]
De auto's hangen gewoon aan een dissel, of (om banden te sparen) op een trailer. Overigens zijn het niet alleen auto's maar ik heb tijdens mijn 1000en miles in de US van alles voorbij zien komen: van golfkarretjes en motoren op trailers (of in pick-up trucks) tot aan speedboats en Jetski's.
Keep rolling sixes!
De efficiency van de Ioniq 5 en EV6 is naar verwachting voor hun formaat erg goed, net als hun 'voorlopers'. Juist de auto die je zelf rijdt is een toonbeeld van lage efficiency voor zijn formaat.Juancho schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:27:
[...]
Het hoeft niet gelijk groter, het kan ook efficiënter natuurlijk. Simpelweg meer actieradius met dezelfde accu qua grote. Ik verwacht daar toch nog wel wat ontwikkelingen in eigenlijk. Voor de meesten en vooral in Nederland zal een range van ongeveer 300 a 400 wel voldoen maar ga je naar het buitenland bijv. zou het toch wel zeer prettig zijn als je het dubbele zou kunnen rijden. De technisch zal toch niet stil staan lijkt me.
Van dat snelle laden was ik me even niet bewust, dat helpt zeker mee op langere ritten mits de laadvoorzieningen daar voor aanwezig zijn. En ook dat is nog wel een behoorlijk probleem buiten NL. En met thuisladen of publiekladen heb je er verder weinig aan. En je moet ook dan alsnog een stop of wat extra maken die je normaal niet zou hoeven te maken.
Ik zou het daarom wel prettig vinden als de volgende generatie elektrische autos, zeg over een jaar of 4, toch wel een stuk verder kunnen op 1 lading.
Deze nieuwe generatie vult juist perfect alle randvoorwaarden anders dan een zo groot mogelijke accu erin te stoppen om tot een optimum te komen tussen range en prijs en praktisch gebruik.
Ik heb geen zicht in de boeken van Sono natuurlijk, maar zij beweren in ongeveer elke presentatie dat de solar integratie kosten neutraal is ten opzichte van het paneel spuiten. Dus als we daar van uit gaan is er eigenlijk geen reden om te vergelijken met panelen geplaatst op daken. De EROI is inderdaad een goede, maar gezien de groene insteek het grondbeginsel van Sono is zou ik er zelf wel op durven vertrouwen dat deze positief uitvalt ten opzichten van een gespoten metalen paneel. Verf en het metaal worden ook verre van energie neutraal geproduceerd natuurlijk.assje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:16:
[...]
Maar hier zullen we wel een beeld moeten hebben wat de EROI is. Welke extra complexiteit komt er kijken bij het installeren (en werkend houden) van panelen, omvormer installatie etc.
We weten dat voor panelen op enige schaal op dak de EROI in onze regionen al binnen enkele jaren is. Maar; hier hebben we het om een kleinere, complexere opstelling die relatief maar een fractie van de zon krijgt. Of de EROI positief is zou ik eerst wel willen zien. Financieel bezien weet ik vrij zeker dat je beter panelen op je dak op het Noorden kan leggen dan extra betalen voor de panelen op de auto.
Blijft wellicht over het gemak van (iets) minder vaak hoeven laden. De auto zo veel mogelijk in de zon parkeren helpt aan de andere kant juist weer niet met verbruik van koeling en eventueel batterijdegradatie.
Waarschijnlijk wekken ze dan inderdaad meer op, maar dan zit die energie nog niet in de auto. En de solar integratie kan kosten neutraal, dus die vergelijking hoef je niet te maken (voor de Sion, van de andere modellen weet ik niet of dit op gaat).Deveon schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Uiteraard, maar de vraag is of diezelfde panelen "netto" niet veel meer opwekken wanneer ze stationair opgesteld staan met de juiste oriëntatie en niet meegesleurd hoeven worden. Voor laden tijdens parkeren bij afwezigheid van een laadpaal zie ik overigens echt wel toegevoegde waarde, maar voor tijdens het rijden is het een druppel op een gloeiende plaat. Dat is ook exact de conclusie uit het nieuwsbericht.
We gaan het zien. Ik vind dit al niet onaardig voor een eerste test (op een bewolkte dag?), en ik verwacht dat de opbrengst nog wel verbeterd zal wordenJeroenE schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:55:
[...]
Bij een test die ze onlangs hebben gehouden hebben ze wel de opbrengst van de zonnepanelen gebruikt om zo'n 42 km verder te rijden (25 miles). Dus je moet wel oppassen dat je dan niet dubbel gaat rekenen. Je kan dan op een zonnige dag dus niet verder rijden, het gaat tegenvallen als de zon niet schijnt.
Al was dit volgens zeggen wel op een half bewolkte dag, anders hadden ze verder kunnen rijden.
Die extra kilometers hebben ze in 9 uur geladen, dus dat is dan ongeveer 5 km per uur extra. Dat is al heel wat minder dan de 12 km per uut die ze op hun website hebben staan.
Ik vind het best een prestatie, maar als je kan snelladen met 570 km per uur (wederom volgens hun website) dan scheelt het dus 1 minuut laden per twee uur rijden.
Nouja, nog een paar jaar wachten, dan komen (hopelijk) de cijfers wel boven water die je als simpele consument kan halen..
Hij lijkt een beetje op de Honda-E (compliment wmb) maar is stiekem een dikke SuVassje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:19:
[...]
Rijdt toch al enkele weken rond? Bij mij in de wijk staat er al een paar weken één. Blijf me verbazen hoe klein hij eruit ziet als hij niet naast een andere auto staat.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Vorige week moest ik wat spullen halen vlakbij Zandvoort. Leuk! Meteen combineren met een dagje strand echter gezin + spullen ging hem niet worden. Dus wij met de Teslaat en de Skoda naar Zandvoort op en neer, meteen leuk vergelijk.
Traject (heen en terug) 220km waarvan zeker 170km snelweg, zelfde snelheid.
Teslaat: 13.1kWh/100km
Skoda: 10.7kWh/100km
Inefficiënt apparaat zo'n Model 3
/edit: betreft de Citigo-Ambition met 14 inch kruiwagen wielen incl. putdeksels
Teslaat: 13.1kWh/100km
Skoda: 10.7kWh/100km
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 19-07-2021 22:28 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hoe dan? 
Edit: nevermind, zat met een Enyaq in m'n hoofd, je rijdt natuurlijk een Citigo
Edit: nevermind, zat met een Enyaq in m'n hoofd, je rijdt natuurlijk een Citigo
[ Voor 81% gewijzigd door WhySoSerious op 19-07-2021 22:35 ]
Dat verbaast mij ook inderdaad. Hoe hard reden jullie op de snelweg?
Teslabjorn haalde bij de Geilo test een lager verbruik met de Model 3 LR dan met de nieuwe VW E-up. https://docs.google.com/s...2echMVJH37kwgjE/htmlview#
De Model 3 SR+ zou nog zuiniger moeten zijn.
Teslabjorn haalde bij de Geilo test een lager verbruik met de Model 3 LR dan met de nieuwe VW E-up. https://docs.google.com/s...2echMVJH37kwgjE/htmlview#
Ik was ook enorm verbaast, zeker omdat het verschil ook niet gering was.t0mmiiiii schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:38:
Dat verbaast mij ook inderdaad. Hoe hard reden jullie op de snelweg?
Het verbruik vande Model 3 was zoals verwacht maar de Skoda vond ik bizar zuinig.
We hebben de hele weg iets onder de vmax gereden.
Ik weet niet op wat voor banden de e-up in de test stond? De skoda ambition staat wel echt op smalle 14inch wielen (165/70R14) , misschien dat hier het verschil ontstaat. Ik kan niets anders bedenken.
edit: de CW waarde van de Citigo /e-Up is natuurlijk niet heel gunstig ten opzichten van een M3 waardoor er een groter nadeel is bij koud weer of hoge snelheid. De Geilo test van Bjorn was bij -2, de test de wij deden was bij ideale omstandigheden. 22c , geen wind.
[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 19-07-2021 22:46 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Bij goede omstandigheden en lage snelheden wint onze Citigo het ook van de Ioniq, hij kan soms echt verrassen. In de winter of met 100+ km/u wordt het wel vlot anders.
I.c.m. de prijs blijf ik die drieling echt een ontzettend goede EV vinden. Echt een geinig karretje en elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar.
I.c.m. de prijs blijf ik die drieling echt een ontzettend goede EV vinden. Echt een geinig karretje en elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar.
[ Voor 30% gewijzigd door assje op 19-07-2021 23:18 ]
@t0mmiiiii Sterk afhankelijk van de omstandigheden.revolution-nl schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:24:
Vorige week moest ik wat spullen halen vlakbij Zandvoort. Leuk! Meteen combineren met een dagje strand echter gezin + spullen ging hem niet worden. Dus wij met de Teslaat en de Skoda naar Zandvoort op en neer, meteen leuk vergelijk.
Teslaat: 13.1kWh/100km![]()
Skoda: 10.7kWh/100km![]()
![]()
![]()
De (nieuwe) Skoda Citigo is in de zomer ook zuiniger dan onze Model 3 SR+
Dus bij (ik schat) 15-16-17 graden of hoger: Skoda Citigo wins, easy
De model 3 heeft een vloeistof gekoelde/verwamrde batterij. Dus bij zeer koud weer heb je na en stuk rijden een warmtebuffer danwel een warme batterij (Skoda: niet)
*EDIT: Wij hebben ook een Citigo en de Model 3 SR+ op Aero's
Skoda heeft mijn vriendin in de zomer al 2x een retour Eindhoven - Amsterdam zonder opladen mee kunnen doen a 2x 127km (en daar zat 2 dagen tussen de heen/terugweg). Haar broer woont in Amsterdam
De WLTP van de Skoda is ''slechts'' 260/265km maar die kan je in de zomer met de Airco aan en 100 km/h prima halen onder redelijk tot goede omstandigheden.
[ Voor 25% gewijzigd door Stef87 op 19-07-2021 23:46 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
@!nullassje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:33:
Eerstvolgende keer dat ik mijn Ioniq weer eens tot 100% laad (gebeurt zo'n 1x per jaar) ga ik weer eens screenshotje van voltage van de cellen maken.
:strip_exif()/f/image/VIAVZLwBhW2AghKok7TQc5Bn.jpg?f=fotoalbum_large)
Met 95kkm op de klok dus geen hogere cellspanning te zien. Via OBD nog altijd 100% SOH gerapporteerd, het blijft me toch een raadsel waar de degradatie blijft bij de Ioniq.
De GOM geeft nu 330km aan, die zal niet haalbaar zijn maar met 10.8kWh/100km zit 270-300km er gewoon in met de Citigo, met deze efficiency is de laadsnelheid in kmh ook redelijk.Stef87 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:41:
[...]
@t0mmiiiii Sterk afhankelijk van de omstandigheden.
De (nieuwe) Skoda Citigo is in de zomer ook zuiniger dan onze Model 3 SR+
Dus bij (ik schat) 15-16-17 graden of hoger: Skoda Citigo wins, easy
De model 3 heeft een vloeistof gekoelde/verwamrde batterij. Dus bij zeer koud weer heb je na en stuk rijden een warmtebuffer danwel een warme batterij (Skoda: niet)
*EDIT: Wij hebben ook een Citigo en de Model 3 SR+ op Aero's
Skoda heeft mijn vriendin in de zomer al 2x een retour Eindhoven - Amsterdam zonder opladen mee kunnen doen a 2x 127km (en daar zat 2 dagen tussen de heen/terugweg). Haar broer woont in Amsterdam
De WLTP van de Skoda is ''slechts'' 260/265km maar die kan je in de zomer met de Airco aan en 100 km/h prima halen onder redelijk tot goede omstandigheden.
De 28kWh is netto capaciteit, de degradatie zal wel in de verborgen buffer plaatsvinden. 0% degradatie is namelijk onmogelijk. Dit zie ook bij de Chevy Volt en Ampera PHEV, ik begreep dat auto's uit 2013 nog steeds 100% SoH hebbenassje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:51:
[...]
@!null
[Afbeelding]
Met 95kkm op de klok dus geen hogere cellspanning te zien. Via OBD nog altijd 100% SOH gerapporteerd, het blijft me toch een raadsel waar de degradatie blijft bij de Ioniq.
Buiten dat.. ook als is het in de verborgen buffer dan is het nog steeds een mooie prestaties dat je met zo'n kleine accu en deze km stand niet minder range hebt.
Dat is met een leaf wel anders
Maar vanuit uitlezing is er ook iets te herleiden qua reserve boven/onder en daar is ook geen reductie zichtbaar (zo lijkt het).revolution-nl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:01:
De 28kWh is netto capaciteit, de degradatie zal wel in de verborgen buffer plaatsvinden.
Dat er degradatie is kunnen we zeker van zijn, hoe hij verstopt is en hoe hem te meten blijft onduidelijk.
Ja precies, dat lijkt te bevestigen dat ze niet omhoog gaan in voltage zoals ik dacht, dat zou ook vreemd zijn.assje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:51:
[...]
@!null
[Afbeelding]
Waar het dan wel blijft weet ik ook niet. Die 100% kan ook wat optimistisch zijn he. Maar hoe dan ook zal er erg weinig degradatie zijn.
Ik bedoel er zal ook energie naar balanceerweerstanden gaan, meestal in het accupack ergens, terwijl de stroom meting (hoeveel A om te tellen hoeveel Ah er nog is) aan de voorkant gebeurt. Ben benieuwd hoe systemen dat meenemen in de telling, of dat ze gewoon niet mega accuraat zijn in de SOH telling.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
https://www.autoweek.nl/a...r-open-voor-andere-merken
Dit is natuurlijk fantastisch nieuws voor iedereen met een ander merk EV. Eerst zien dan geloven, maar ik zat hier al wel een tijd op te wachten om nog geruster en eenvoudiger op vakantie te kunnen gaan.
Wellicht akkoord bereikt met overheden:
https://www.groen7.nl/is-...opend-voor-andere-merken/
Hoop dat Frankrijk ook snel akkoord bereikt
Dit is natuurlijk fantastisch nieuws voor iedereen met een ander merk EV. Eerst zien dan geloven, maar ik zat hier al wel een tijd op te wachten om nog geruster en eenvoudiger op vakantie te kunnen gaan.
Wellicht akkoord bereikt met overheden:
https://www.groen7.nl/is-...opend-voor-andere-merken/
Hoop dat Frankrijk ook snel akkoord bereikt
[ Voor 23% gewijzigd door The__Virus op 21-07-2021 13:52 ]
Hij laat lijken alsof het een geste is maar ik vermoed dat het in sommige landen afgedwongen gaat worden en hij daarom een dergelijk besluit overweegt.The__Virus schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:47:
https://www.autoweek.nl/a...r-open-voor-andere-merken
Ze raken wel een belangrijke USP kwijt al verwacht ik dat er een handvol stalls maar worden opengesteld want op wintersport is het eigenlijk nu op sommige plekken met alleen Tesla’s al niet te doen.
Dat voordeel zijn ze toch al rap aan het verliezen omdat je nu ook in andere landen steeds meer niet-tesla laadpalen ziet verschijnen. Aangezien ze ook winst zullen willen maken met hun superchargers zou ik er ook niet raar van op kijken als dit ook bedoeld is om marktaandeel te krijgen. En dat ze dus verwachten meer winst met de laadpalen te maken dan met de extra verkoop van Tesla's.GeeMoney schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:52:
[...]
Hij laat lijken alsof het een geste is maar ik vermoed dat het in sommige landen afgedwongen gaat worden en hij daarom een dergelijk besluit overweegt.
Ze raken wel een belangrijke USP kwijt al verwacht ik dat er een handvol stalls maar worden opengesteld want op wintersport is het eigenlijk nu op sommige plekken met alleen Tesla’s al niet te doen.
[removed]
Leuk! Sinds de EV hebben fabrikanten volgens mij meer moeite om te voorkomen dat er foto's worden gemaakt van testmodellen, ivm het snelladen op veelbezochte plekken.wortelsoft schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:38:
Net waarschijnlijk een nieuwe SUV van VAG in camouflage stickers op de foto gezet.
(Reed samen met de idx die er naast staat)
[Afbeelding]
De vraag is wel of ze dat erg vinden natuurlijk.
Is dit niet gewoon een nieuw model ID4? Hij lijkt qua vormen daar sterk op.wortelsoft schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:38:
Net waarschijnlijk een nieuwe SUV van VAG in camouflage stickers op de foto gezet.
[Afbeelding]
Zou kunnen dat het bijvoorbeeld een snellere uitvoering is van de ID4 met meer pk's.
Geen idee die ken ik niet zo goed staat nu te laden onder een zeiltje naast me bij de volgende Ionity. Die id3 staat ook te laden.Sonicfreak schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:46:
[...]
Is dit niet gewoon een nieuw model ID4? Hij lijkt qua vormen daar sterk op.
Zou kunnen dat het bijvoorbeeld een snellere uitvoering is van de ID4 met meer pk's.
ID4 X! ?Sonicfreak schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:46:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 21-07-2021 13:13 ]
Weet iemand toevallig wat er met de site www.groen7.nl aan de hand is want die is al weken niet geupdate?
Minder spannend denk ik… Nieuwe Seat/skoda variant misschien.
Seat EV’s zijn dan nu ook het merk “Cupra”
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]
Hi,
Is een standaard 16mm loze leiding voldoende om een 3 fase aansluiting doorheen te trekken naar de garage voor laadmogelijkheid elek auto? Of is 16mm daarvoor te krap?
Heb bij de aannemer gevraagd of19-25mm ook mogelijk is qua loze leiding, maar mochten ze stug vasthouden aan de standaard 16mm.
Dank alvast voo de reactie!
Is een standaard 16mm loze leiding voldoende om een 3 fase aansluiting doorheen te trekken naar de garage voor laadmogelijkheid elek auto? Of is 16mm daarvoor te krap?
Heb bij de aannemer gevraagd of19-25mm ook mogelijk is qua loze leiding, maar mochten ze stug vasthouden aan de standaard 16mm.
Te krap idd. Ook wil je misschien nog iets trekken voor LB. Kan hij geen mantelbuis aanleggen onder de vloer door? Kun je later zelf kabel trekken en eventueel UTP.PSP123 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:52:
Hi,
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik ben van plan om een (nieuwe?) EV uit Duitsland te importeren.
Nu zag een mooie, maar die is van juni 2021 met 15 km op de teller.
De BAFA-regeling die er (waarschijnlijk) op zit, geeft mij 2 keuzes:
- € 6.000 bij de prijs optellen;
- 6 maanden wachten plus ervoor zorgen dat er 6.000 km op de teller komt te staan.
Heeft iemand ervaring met de 2de optie?
- 6 maanden wachten plus ervoor zorgen dat er 6.000 km op de teller komt te staan.
Tja…piwakawaka schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:28:
Ik ben van plan om een (nieuwe?) EV uit Duitsland te importeren.
Kiezen tussen nieuw of 2e hands..?? Je zegt het zelf al.
Auto Bleeker in Purmerend kan je helpen bij importeren.
[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 21-07-2021 14:34 ]
Goed om te weten, maar mijn vraag is wie ervaring heeft met het x maanden wachten plus ervoor zorgen dat er 6.000 km op de teller komt te staan.Stef87 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:33:
[...]
Kiezen tussen nieuw of 2e hands..?? Je zegt het zelf al.
Auto Bleeker in Purmerend kan je helpen bij importeren.
Kun je niet gelijk een 5x4mm2 ymvk kabel laten trekken? 3 fase is best krap door een buis en voor langdurig laden op 11kW is 2,5mm2 best dun.PSP123 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:52:
Hi,
Ik heb beide laders zelfs op 6mm2 zitten om de laad verliezen helemaal te minimaliseren (en in de toekomst ook nog naar 22KW te kunnen als ik dat zou willen).
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wat bedoel je nou écht te vragen?piwakawaka schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:05:
[...]
Goed om te weten, maar mijn vraag is wie ervaring heeft met het x maanden wachten plus ervoor zorgen dat er 6.000 km op de teller komt te staan.
Er zal niet op magische wijze 6.000 km op de teller komen en behalve wanneer je iemand kent die in Duitsland woont en die hem eerst koopt en ermee gaat rijden voordat hij aan jou doorverkoopt, zal een auto met 15 km op de teller doorgaans ook als zodanig verkocht worden. Dus dan is de oplossing doodsimpel: blijf zoeken tot er een met minstens 6.000 km op de teller te koop komt. Daarnaast is 6 maanden oud ook een eis.
Als je een papieren exercitie bedoelt om te zorgen dat er "6.000 km op de teller komt te. staan" om de bijbetaling te omzeilen, dan vraag je dus om geholpen te worden met frauderen.
Kortom: wat vraag je? Want het antwoord op de ene vraag is doodeenvoudig en kan je zelf volgens mij ook bedenken, de andere vraag... tja, laat ik het er bij houden dat ik hoop dat dat niet je bedoeling was.
Misschien kan je ook wat specifieker zijn dan "een EV uit Duitsland", want die zijn er natuurlijk genoeg. Als je bijv. een VW ID3 zoekt, dan zijn die ook genoeg te vinden die wél aan de 6 maanden en 6.000 km BAFA grens voldoen. Als het een nieuw model is, wat net op de markt is (Citroën e-C4 volgens mij, als voorbeeld) dan is wachten toch echt de enige optie. Maar wat hierboven ook al genoemd wordt: daarnaast is en blijft het de keuze tussen nieuw en tweedehands. Ook in NL kan je op dit moment bij nieuw naar 4k subsidie fluiten (pas in 2022 weer), maar is de 2k subsidie voor tweedehands nog beschikbaar, dus loont het in NL ook om een op kenteken gezette auto te kopen.
[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-07-2021 18:22 ]
Itt @MooDyBLueS begrijp ik wel wat je vraag is. Ik zit in hetzelfde schuitje. Althans; mogelijk. Want keus genoeg. Er is een reden dat die autos nog niet geïmporteerd zijn; dat is precies dit.piwakawaka schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:05:
[...]
Goed om te weten, maar mijn vraag is wie ervaring heeft met het x maanden wachten plus ervoor zorgen dat er 6.000 km op de teller komt te staan.
Toch maar een weblog?
Vandaag hebben we op de dag nauwkeurig precies 1 jaar onze Zoe in gebruik! Private leased obv 25.000 km maar hebben er nu door COVID 14.500km mee gereden. Wel zonde van die kilometers maar dat moeten we dan de rest van de looptijd maar gaan inhalen…
Heerlijke auto en wil beslist niet meer terug naar ICE.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Waar was het? Lijkt spreken op de nieuwe elektrische Mégane crossover.wortelsoft schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:38:
[Afbeelding]
Zo werkt dat meestal niet bij PL..DigitalExorcist schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:44:
Vandaag hebben we op de dag nauwkeurig precies 1 jaar onze Zoe in gebruik! Private leased obv 25.000 km maar hebben er nu door COVID 14.500km mee gereden. Wel zonde van die kilometers maar dat moeten we dan de rest van de looptijd maar gaan inhalen…
Je krijgt nu de verschilkilometers vergoed voor "de helft" en mag ze in de volgende jaren voor "het dubbele bedrag" extra maken.
Wat een onzin, dat is zeker niet bij elke LM zo. Bij Leaseplan mag je gewoon 5 jaar rijden en krijg je daarvoor 5 x je jaarbudget als budget. Ook bij bijv. Privatelease.com heb ik op de manier afgerekend.mb1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:03:
[...]
Zo werkt dat meestal niet bij PL..
Je krijgt nu de verschilkilometers vergoed voor "de helft" en mag ze in de volgende jaren voor "het dubbele bedrag" extra maken.
Jammer, dat het eerste waar jij aan denkt is fraude.MooDyBLueS schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:18:
[...]
Wat bedoel je nou écht te vragen?
[...]
Als je een papieren exercitie bedoelt om te zorgen dat er "6.000 km op de teller komt te. staan" om de bijbetaling te omzeilen, dan vraag je dus om geholpen te worden met frauderen.
Kortom: wat vraag je? Want het antwoord op de ene vraag is doodeenvoudig en kan je zelf volgens mij ook bedenken, de andere vraag... tja, laat ik het er bij houden dat ik hoop dat dat niet je bedoeling was.
[...]
Laat ik duidelijk zijn: daar wil ik verre van afblijven.
Ik heb dus een paar importeurs gesproken. Zij geven aan, dat als ik op een bewuste auto wil wachten, dat ik dan een aanbetaling moet doen. Zij spreken met de dealer af dat die er voor zorgt dat de teller op minimaal 6.000 km te staan (NIET door fraude).
Mijn vraag blijft dus heel simpel: heeft iemand dit ooit gedaan en hoe is het verlopen (kortom ervaring)
Je reserveert dus alvast een auto die tussentijds wordt ingezet voor bijv verhuur / short-lease / demoauto. Klinkt als een bruikbare optie.piwakawaka schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:18:
[...]
Jammer, dat het eerste waar jij aan denkt is fraude.
Ik heb dus een paar importeurs gesproken. Zij geven aan, dat als ik op een bewuste auto wil wachten, dat ik dan een aanbetaling moet doen. Zij spreken met de dealer af dat die er voor zorgt dat de teller op minimaal 6.000 km te staan (NIET door fraude).
Mijn vraag blijft dus heel simpel: heeft iemand dit ooit gedaan en hoe is het verlopen (kortom ervaring)
Risico wat ik hierbij zie is ondertussen ontstane schade door verkeerd gebruik, lomp gebruik etc.
Erg goed op letten in de documenten vermoed ik.
Erg goed op letten in de documenten vermoed ik.
Ik begreep dat ze ongeveer wel naar een gemiddelde kijken. Het is niet 1-op-1 maar als ik volgend jaar 30x zou rijden boeit het niet zoveel. We zien wel. Vorige keer zaten we met 20k per jaar net even iets te kort … nu met COVID en 25k per jaar iets te hoog.mb1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:03:
[...]
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Mantelbuis van 75mm bieden ze helaas niet aan, grotere loze leiding wel, 25mm qua loze leiding voor 3 fase laden is voldoende?Inspired schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:55:
[...]
Te krap idd. Ook wil je misschien nog iets trekken voor LB. Kan hij geen mantelbuis aanleggen onder de vloer door? Kun je later zelf kabel trekken en eventueel UTP.
Montelimar Frankrijk en later ~200km noordelijker.Sanderp schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:52:
[...]
Waar was het? Lijkt spreken op de nieuwe elektrische Mégane crossover.
Bij Hilterman mag ik 10k per jaar en wordt aan het einde afgerekend. Dus wat ik het eerste jaar niet op maak gaat mee naar het 2de jaar.mb1 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:03:
[...]
Ik betaal een meerprijs van 9cent per km, minderprijs per km is 3cent maar geld niet voor 10k km.
Had toen berekend dat ik tot 13kkm goedkoper ben met 10k km contract + meerprijs voor 3k km ipv 15k km contract - minderprijs voor 2k km.
Renault Megane E-Tech Electricwortelsoft schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:38:
[Afbeelding]
- Franse platen
- voorbumper
- logo op voorbumper
- schouder achterportierraam
- inkeping achterportier
- voorlichten
[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 22-07-2021 10:52 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
1 Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"piwakawaka schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:18:
[...]
Jammer, dat het eerste waar jij aan denkt is fraude.
2 Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"
3 Coasterfreak in "Elektrische auto's - deel 5"
poepsimpel, iedereen kan het doen, laat je niet wijsmaken. zorg ervoor dat een auto 180 dagen oud EN 6000km op de teller heeft, daarna zonder poespas voor de vraagprijs die je zelf bepaalt naar nederland brengen, 0 bpm, zo gedaan.
edit: als ik jou was zou ik liever voor een jong occasion gaan die al "export-ready" is, dus 180+ dagen oud, 6000+km op de teller, ipv een auto te kiezen die nog niet export bereid is, een groot bedrag over te maken en nog een half jaar te wachten.
[ Voor 10% gewijzigd door Coasterfreak op 22-07-2021 13:42 ]
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Eens. Dat is de makkelijke weg.Coasterfreak schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:26:
[...]
als ik jou was zou ik liever voor een jong occasion gaan die al "export-ready" is, dus 180+ dagen oud, 6000+km op de teller, ipv een auto te kiezen die nog niet export bereid is, een groot bedrag over te maken en nog een half jaar te wachten.
Ik ga voor de moeilijke weg
Helaas heb ik de auto in de specifieke kleur plus gewenste toeters en bellen nog niet export-ready gevonden.
dan raad ik je alsnog aan om niet al te lang te wachten, sinds er geruchten zijn dat de subsidie op raakt (ja, dat kan) en je dan niet meer instant €9k kunt cashen. occasion prijzen zullen dan weer stijgen want "toch geen subsidie meer".piwakawaka schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:51:
[...]
Eens. Dat is de makkelijke weg.
Ik ga voor de moeilijke weg![]()
Helaas heb ik de auto in de specifieke kleur plus gewenste toeters en bellen nog niet export-ready gevonden.
wat voor ev zoek je precies?
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik heb je even een pm gestuurd omdat ik er nog eentje heb staan. Weet alleen niet of het je kleur is.
Verder heb ik wel wat recente ervaring met kopen van auto's die ook 6/7 maanden en 6000km moesten hebben voor de subsidie in het buitenland. Dit waren dan demo- of directiewagens (die door personeel van de dealer zelf gereden werden). Zodra die termijn voorbij was en daar de subsidie uitgekeerd werden ze uitgeschreven en kon ik ze ophalen. Je moet dan een dealer hebben die hierin mee wil denken (wat waarschijnlijk lastig is met een nieuwe, niet demo-auto want het is natuurlijk gedoe voor die dealer). In Duitsland heet zoiets een Jahreswagen en die zijn ook wel te vinden waarschijnlijk.
Mijn eigen Kia Soul komt zo als demo bij een dealer vandaan en de Soul die ik twee weken geleden voor mijn schoonouders heb opgehaald ook. Is het interessant? Voor mij wel (rechtstreeks met de dealer handelen) Maar nu is de vraag hoeveel de importeurs die jij er mogelijk tussen hebt zitten voor hun service willen hebben en wat de basisprijs is van de auto t.o.v. NL (waarschijnlijk nieuwprijs -subsidie)
[ Voor 73% gewijzigd door Luiaard op 22-07-2021 16:12 ]
Import van EVs
Ik zou dan contact opnemen met een bedrijf dat EV's verhuurt zoals Nextmove maar er zijn er meer. Daar kun je een auto ook kopen nadat je die een tijdje hebt gehuurd. Je geeft jouw wensen door en na de verhuur neem jij hem over.piwakawaka schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:51:
[...]
Eens. Dat is de makkelijke weg.
Ik ga voor de moeilijke weg![]()
Die Mazda MX-30 private lease aanbieding is best wel aantrekkelijk zeg. Als je de max 200km range kan accepteren echt een hele stoere, complete en kwalitatief goede auto voor een hele nette prijs.
Zit ook naar de Kona Electric te kijken, in vergelijkbare uitvoering toch €40 per maand meer. Tuurlijk heb je dan 2x het bereik van de Mazda maar zoveel verre ritten maak ik niet. En voordeel kleine accupakket is dat ik hem denk ik thuis aan de granny charger kan hangen. Scheelt ook weer centen
Ben er nog niet uit maar het is best aantrekkelijk om voor dit geld een hele leuke EV te rijden. Zie maar 1 echt ‘nadeel’, dat is verre vakanties. Dan krijg je wel heel veel lange laad pauzes.. woon-werkverkeer 70km retour en thuis laden is prima te doen..
Zit ook naar de Kona Electric te kijken, in vergelijkbare uitvoering toch €40 per maand meer. Tuurlijk heb je dan 2x het bereik van de Mazda maar zoveel verre ritten maak ik niet. En voordeel kleine accupakket is dat ik hem denk ik thuis aan de granny charger kan hangen. Scheelt ook weer centen
Ben er nog niet uit maar het is best aantrekkelijk om voor dit geld een hele leuke EV te rijden. Zie maar 1 echt ‘nadeel’, dat is verre vakanties. Dan krijg je wel heel veel lange laad pauzes.. woon-werkverkeer 70km retour en thuis laden is prima te doen..
Dat maakt natuurlijk geen verschil. Sterker nog, je zou zelfs kunnen zeggen dat met een grotere accu een lagere laadsnelheid juist een kleiner probleem is.Benny schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:52:
En voordeel kleine accupakket is dat ik hem denk ik thuis aan de granny charger kan hangen. Scheelt ook weer centen
Buh, dan zou ik toch zeer sterk de Kona overwegen. Mazda als EV is toch erg beperkt qua efficiency en snelladen hoor.... De Kona gooit daar juist hogere ogen. Uiteindelijk komt het neer op hoe vaak je die langere ritten verwacht te gaan maken.Benny schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:52:
Die Mazda MX-30 private lease aanbieding is best wel aantrekkelijk zeg. Als je de max 200km range kan accepteren echt een hele stoere, complete en kwalitatief goede auto voor een hele nette prijs.
Beide auto's kan je uiteraard aan de granny laden
Succes met je keuze!
Verwijderd
EensWhySoSerious schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:14:
[...]
Buh, dan zou ik toch zeer sterk de Kona overwegen. Mazda als EV is toch erg beperkt qua efficiency en snelladen hoor.... De Kona gooit daar juist hogere ogen. Uiteindelijk komt het neer op hoe vaak je die langere ritten verwacht te gaan maken.
Beide auto's kan je uiteraard aan de granny laden
Succes met je keuze!
assje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:06:
[...]
Dat maakt natuurlijk geen verschil. Sterker nog, je zou zelfs kunnen zeggen dat met een grotere accu een lagere laadsnelheid juist een kleiner probleem is.
De Kona stond ook bovenaan het lijstje tot ik vandaag die MX-30 actie zag. Ik zou best uit de voeten kunnen met die kleinere accu maar wat jullie zeggen, toch wel stuk meer comfort met de Kona. En ik ken mezelf, wil er dan altijd genoeg stroom in hebben zitten dus dan hangt ie misschien wel dag en nacht aan de lader.Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:15:
[...]
EensDie 480 euro per jaar gaat je heel veel meer comfort opleveren
Waar kan je een 64kWh Kona vinden voor 300€ (Of zonder subsidies: 339€) per maand private lease..?Benny schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:52:
64kWh Comfort voor €339 bij ANWB.Stef87 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:35:
[...]
Waar kan je een 64kWh Kona vinden voor 300€ (Of zonder subsidies: 339€) per maand private lease..?
Subsidie is pas in 2022 weer mogelijk las ik?
MX-30 Comfort met interieurpakket: €334
Kona 64kWh Fashion Design: €384
Stapje lager kom je bij:
Kona 64kWh Fashion voor €369
MX-30 Comfort: €309
We bestellen met z'n allen teveel EV's.
En daabij nog eens de chip leverproblemen... dat schiet niet op met levertijden.
Per merk een overzicht van de huidige levertermijnen:
https://www.autobild.de/a...umweltbonus-16935375.html
(klik op het pijltje naar beneden bij het betreffende merk)
En daabij nog eens de chip leverproblemen... dat schiet niet op met levertijden.
Die levertijden gelden natuurlijk voor de Duitse markt, met andere prijzen, andere importeurs, andere subsidieregeling etc. Dus niet goed te vergelijken met Nederland, hooguit een ruwe indicatie.ehtweak schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:10:
We bestellen met z'n allen teveel EV's.![]()
En daabij nog eens de chip leverproblemen... dat schiet niet op met levertijden.![]()
Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)
@Wesco Wellicht dat er verschillen zijn voor voorraadmodellen.
Maar al die EV's komen uit dezelfde fabrieken. Lijkt me sterk dat er veel onderscheid is tussen effectieve levertermijnen tussen de verschillende landen. Zeker zodra al eerder toegewezen quota vergeven zijn, en er op bestelling gefabriceerd moet gaan worden...
Maar al die EV's komen uit dezelfde fabrieken. Lijkt me sterk dat er veel onderscheid is tussen effectieve levertermijnen tussen de verschillende landen. Zeker zodra al eerder toegewezen quota vergeven zijn, en er op bestelling gefabriceerd moet gaan worden...
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
:strip_exif()/f/image/A6O3UUL9n3mUOvuZc2SjSu7r.jpg?f=fotoalbum_large)