@Taycann je hebt gelijk. Het had veel erger voor ze kunnen zijn. Verder doordenken hierover riep bij mij wel het beeld op van de beroemde Ford Pinto casus. De kosten van mogelijke rechtzaken wogen op tegen de kosten van vervangen van de ondeugdeljjke benzinetank. De kosten van repareren van niet leveringsrijpe EVs weegt makkelijk op tegen de hoogte van de CO2 boetes
Helaas voor Volkswagen zeker! Ze zetten zich als een van de weinige traditionele autobouwers volledig in op EVs schalen. De CEO (van de groep) ziet EVs als zwemmen of verdrinken terwijl de CEO van Nissan zich zorgen maakt om winstgevendheid van EVs en Toyota helemaal laat bij het feestje is. Deze boete zal grotendeels ten koste gaan van het op schalen van de EV binnen het concern.Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:21:
[...]
Helaas voor Volkswagen? Ben je vergeten dat door de toedoen van Volkswagen duizenden mensen zijn overleden aan slechtere luchtkwaliteit? Wikipedia: Volkswagen emissions scandal
Dit is helaas voor onze luchtkwaliteit en klimaat verandering en laat alleen maar zien wat kapitalisme veroorzaakt.
@jeroenkb Heb je toevallig ook nog de bron van dit bericht? Via Google kom ik alleen maar op oud nieuws uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 22-01-2021 08:55 ]
Misschien vergis ik me in jouw naam, zou kunnen. In dat geval mijn excuses. Maar er zijn hier een paar mensen die geen mogelijkheid ongemoeid laten om weer te gaan zeuren over de range van de tesla en hoe slecht het allemaal wel niet is.redwing schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:55:
[...]
Waar haal je dat nu weer vandaan? Ik zet er zelfs bij dat ik het niet als een probleem zie? Maar je moet wel eerlijk zijn en bij de feiten blijven. En dan ontkom je er niet aan dat Tesla een drain heeft die andere fabrikanten niet hebben.
Bijna 100 gram per kilometer...als je het vlug zegt, is het niet zoveel. Maar ik vind een kilo vergif voor iedere 10km toch best wel flink de moeite.jeroenkb schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:10:
Helaas voor Volkswagen heeft de grote eindejaars EV push toch net niet helemaal geholpen. En alleen heel veel onaffe autos op de markt opgeleverd met software problemen.
[Afbeelding]
Daarin doen EVs het maar marginaal beter hoor. CO2 is net als water cruciaal voor leven op aarde echter hebben wij het in de afgelopen decennia de balans verstoord en zijn nog niet eens op het punt gekomen dat het daalt. Echter alle beetje helpen en de overstap naar EV vereist maar een kleine verandering in het dagelijks leven terwijl geen auto ondenkbaar is. Tevens zijn de ontwikkelingen op gebied van accu's en aandrijflijnen ook gunstig voor de volgende stap naar autonoom rijden en stroomnet stabilisatie.Prullenbak84 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:00:
[...]
Misschien vergis ik me in jouw naam, zou kunnen. In dat geval mijn excuses. Maar er zijn hier een paar mensen die geen mogelijkheid ongemoeid laten om weer te gaan zeuren over de range van de tesla en hoe slecht het allemaal wel niet is.
[...]
Bijna 100 gram per kilometer...als je het vlug zegt, is het niet zoveel. Maar ik vind een kilo vergif voor iedere 10km toch best wel flink de moeite.
Wil je echt duurzaam bezig zijn dan reis je met de trein en de elektrische fiets. De mens is als krachtbron namelijk ook niet erg efficient hoewel de Matrix dat graag anders doet beloven
Ik denk dat de link van @jeroenkb gebaseerd is op dit bericht: https://twitter.com/auto_schmidt/status/1352205080469057537Deveon schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:35:
[...]
Helaas voor Volkswagen zeker! Ze zetten zich als een van de weinige traditionele autobouwers volledig in op EVs schalen. De CEO (van de groep) ziet EVs als zwemmen of verdrinken terwijl de CEO van Nissan zich zorgen maakt om winstgevendheid van EVs en Toyota helemaal laat bij het feestje is. Deze boete zal grotendeels ten koste gaan van het opschalen van de EV binnen het concern.
@jeroenkb Heb je toevallig ook nog de bron van dit bericht? Via Google kom ik alleen maar op oud nieuws uit.
Je ziet dat autofabrikanten zich in allerlei bochten moeten wringen om de Europese emissie-doelstellingen te proberen te halen: auto's registreren die nog niet verkocht zijn, kongsi's met opkomende BEV-producenten uit China, BEV's pushen die nog niet uitontwikkeld zijn etc. Ik ben benieuwd hoe de definitieve emissie-cijfers over 2020 uiteindelijk gaan uitpakken.
En hoewel de EU-doelstellingen en -boetes dus tot rare effecten leiden, werken ze in grote lijnen wel in het naar beneden brengen van de (gemiddelde) emissies van nieuwe auto's.
Opel Ampera-e (2020)
@Deveon de Volkskrant van deze ochtend.
@Deveon: helaas is de trein een instrument dat je brengt van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijd die je niet schikt. Daar komt nog bij dat de trein wordt afgeraden voor mensen met een verhoogd corona risico. Nu is reizen met de trein al helemaal voorbehouden aan de belangrijke groepenn. Dus nee, de trein is zeker geen optie, ook geen groene optie.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Met een omzet van 500+ miljard en winst van 10+ miljard per jaar is die 140 miljoen natuurlijk wel te overzien. Juist door de flinke aantallen hebben ze het weten te beperken. De boete bij andere merken zullen veel hoger zijn.jeroenkb schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:10:
Helaas voor Volkswagen heeft de grote eindejaars EV push toch net niet helemaal geholpen. En alleen heel veel onaffe autos op de markt opgeleverd met software problemen.
[Afbeelding]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Klopt, alleen als die ECHT vol is ...dan is het prima.daemonix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:38:
@Deveon: helaas is de trein een instrument dat je brengt van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijd die je niet schikt. Daar komt nog bij dat de trein wordt afgeraden voor mensen met een verhoogd corona risico. Nu is reizen met de trein al helemaal voorbehouden aan de belangrijke groepenn. Dus nee, de trein is zeker geen optie, ook geen groene optie.
Maar met 10 mensen er in en dan een slordige 100Ton verzetten... ehhh 10 ton/persoon

en dat vrij-leeg rijden is vaker dan men denkt, vooral buiten spits tijden
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Nou ja, ik klaag hier wel eens, maar dan vooral als er dingen te rooskleurig worden voorgesteld, Maar datzelfde zal ik ook doen als iemand zegt dat een Leaf nooit problemen heeft gehad met zijn accuPrullenbak84 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 09:00:
[...]
Misschien vergis ik me in jouw naam, zou kunnen. In dat geval mijn excuses. Maar er zijn hier een paar mensen die geen mogelijkheid ongemoeid laten om weer te gaan zeuren over de range van de tesla en hoe slecht het allemaal wel niet is.
[removed]
wat toyota betreft. Die hoeft geen enkele moeite te doen om aan de huidige emissienormen te voldoen met hun hybrids zoals de yaris, corolla en prius. In plaats daarvan zijn ze op de achtergrond bezig om naar electrisch te gaan maar dan in 1x goed. Wat dus betekend dat ze binnen een paar jaar met solid state accus komen in hun autos en tot die tijd op hybrids vertrouwenDeveon schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:35:
[...]
Helaas voor Volkswagen zeker! Ze zetten zich als een van de weinige traditionele autobouwers volledig in op EVs schalen. De CEO (van de groep) ziet EVs als zwemmen of verdrinken terwijl de CEO van Nissan zich zorgen maakt om winstgevendheid van EVs en Toyota helemaal laat bij het feestje is. Deze boete zal grotendeels ten koste gaan van het op schalen van de EV binnen het concern.
Andere merken moeten idd haasten om op dit moment nog aan de normen te voldoen. Op korte termijn een EV rushen betekend concessies op meerdere vlakken die je liever niet wil doen. Dus waarom zou je als toyota zijnde niet rustig de tijd nemen om iets goeds neer te zetten ipv resources versplillen aan haast producten?
alleen omdat toyota makkelijk aan de huidige emissienormen voldoet betekent niet dat ze het ook goed doen. verkooppraatjes als "elektrisch rijden zonder stekkeren" of "zelfopladende technologie" is ook allemaal bullshit.PainkillA schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:01:
[...]
wat toyota betreft. Die hoeft geen enkele moeite te doen om aan de huidige emissienormen te voldoen met hun hybrids zoals de yaris, corolla en prius. In plaats daarvan zijn ze op de achtergrond bezig om naar electrisch te gaan maar dan in 1x goed. Wat dus betekend dat ze binnen een paar jaar met solid state accus komen in hun autos en tot die tijd op hybrids vertrouwen
Andere merken moeten idd haasten om op dit moment nog aan de normen te voldoen. Op korte termijn een EV rushen betekend concessies op meerdere vlakken die je liever niet wil doen. Dus waarom zou je als toyota zijnde niet rustig de tijd nemen om iets goeds neer te zetten ipv resources versplillen aan haast producten?
EN, toyota zet al hun geld in op waterstof, BEV willen ze helemaal niet maken, ze willen mirai's verkopen.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Zelfs een trein die voor 1/4e gevuld is, is zuiniger dan auto's. Amsterdam - Den Bosch kost bijvoorbeeld 271 kWh met 6 rijtuigen voor ~460 personen over zo'n 54 km.Hansieo schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:52:
[...]
Klopt, alleen als die ECHT vol is ...dan is het prima.
Maar met 10 mensen er in en dan een slordige 100Ton verzetten... ehhh 10 ton/persoon![]()
en dat vrij-leeg rijden is vaker dan men denkt, vooral buiten spits tijden
Zelf als je nu rekent met 1/4e capaciteit, dus 115 mensen, zit je verbruik op 43.6 Wh/km per persoon. De gemiddelde bezetting van een auto is iets van 1.3, dus daarnaar gecorrigeerd kan je het vergelijken met 56.7 Wh/km per auto-bezetting.
Dat gaat een elektrische auto nooit halen.
En ja, dat is ondanks dat zo'n trein per zitplaats bij 1/4e bezetting bijna 3 ton per persoon meesleept. Die dingen hebben gewoon veel minder rol- en luchtweerstand.
Ik heb het nog even opgezocht: In 2013 was de gemiddelde bezetting van een NS-trein 30%, dus dan is je verbruik 47 Wh/km auto-equivalent.
[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 22-01-2021 11:25 ]
Solid state is wat mij betreft een belofte die zich nog lang niet bewezen heeft dat het betaalbaar en/of schaalbaar is. Leuk die experimenten in het lab maar lithium accu's zijn al tientallen jaren in auto's terug te vinden en wat Tesla op battery day aangekondigd heeft wordt niet door de nieuwe spelers overtroffen. Als je het mij vraagt is wachten op Solid State een zeer risicovolle strategie.PainkillA schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:01:
[...]
wat toyota betreft. Die hoeft geen enkele moeite te doen om aan de huidige emissienormen te voldoen met hun hybrids zoals de yaris, corolla en prius. In plaats daarvan zijn ze op de achtergrond bezig om naar electrisch te gaan maar dan in 1x goed. Wat dus betekend dat ze binnen een paar jaar met solid state accus komen in hun autos en tot die tijd op hybrids vertrouwen
daemonix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:38:
offtopic:
Precies mijn punt. Elektrische auto's zijn veel praktischer en zie al hoeveel weerstand dat op werkt, maar in een utopische wereld is de trein en elektrische fiets voor "last mile" efficiënter. In mijn glazen bol zie ik dat de autonome auto op een elektrisch platform ervoor gaat zorgen dat consumenten de auto de deur uit doen en daarna vaker de trein zullen overwegen voor langere trajecten (denk 2030-2040).
Precies mijn punt. Elektrische auto's zijn veel praktischer en zie al hoeveel weerstand dat op werkt, maar in een utopische wereld is de trein en elektrische fiets voor "last mile" efficiënter. In mijn glazen bol zie ik dat de autonome auto op een elektrisch platform ervoor gaat zorgen dat consumenten de auto de deur uit doen en daarna vaker de trein zullen overwegen voor langere trajecten (denk 2030-2040).
Klinkt mooi, maarmarcop23 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Zelfs een trein die voor 1/4e gevuld is, is zuiniger dan auto's. Amsterdam - Den Bosch kost bijvoorbeeld 271 kWh met 6 rijtuigen voor ~460 personen over zo'n 54 km.
Zelf als je nu rekent met 1/4e capaciteit, dus 115 mensen, zit je verbruik op 43.6 Wh/km per persoon. De gemiddelde bezetting van een auto is iets van 1.3, dus daarnaar gecorrigeerd kan je het vergelijken met 56.7 Wh/km per auto-bezetting.
En ja, dat is ondanks dat zo'n trein per zitplaats bij 1/4e bezetting bijna 3 ton per persoon meesleept. Die dingen hebben gewoon veel minder rol- en luchtweerstand.
Ik heb het nog even opgezocht: In 2013 was de gemiddelde bezetting van een NS-trein 30%, dus dan is je verbruik 47 Wh/km auto-equivalent.
- een auto rijdt nooit helemaal voor niks, treinen wel.
- De mensen moeten ook voor en na de treinreis nog hun reis vervolgen. Zou fijn zijn als dat lopend of fietsend is, maar ook vaak een taxi of erger: een grotendeels lege bus (en breek me de bek niet open over bussen, het meest stompzinnige OV dat er is).
- Wat is er allemaal wel niet in het werk gesteld om die trein te laten rijden of zelfs bestaan: stations waar dag en nacht het licht brandt, zelfs al is er in geen kilomters een trein of mens te bekennen, om maar 1 ding te noemen.
Leuk dat de trein op zich zuinig is, maar ik ben het in deze dus juist wel weer met @daemonix eens: Het is niet praktisch.
Laat wel weer mooi zien hoe tandeloos die boetes vaak zijn.Inspired schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:41:
[...]
Met een omzet van 500+ miljard en winst van 10+ miljard per jaar is die 140 miljoen natuurlijk wel te overzien. Juist door de flinke aantallen hebben ze het weten te beperken. De boete bij andere merken zullen veel hoger zijn.
We moeten voor bedrijven af van vaste bedragen, en gewoon naar een x% van de omzet. (Net zoals ze bijvoorbeeld in Scandinavië qua boetes doen. Iemand die veel verdient, krijgt een hogere boete, want je moet wel dezelfde mate van "pijn" voelen).
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Ik vergelijk de gemiddelde bezetting van treinen met de gemiddelde bezetting van auto'sPrullenbak84 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:54:
[...]
Klinkt mooi, maar
- een auto rijdt nooit helemaal voor niks, treinen wel.
Het aandeel mensen dat een taxi neemt voor de last-mile, is bijzonder klein. En als een klein deel met de equivalent van een auto aan uitstoot wordt gereisd, is dat toch beter dan de volledige reis?- De mensen moeten ook voor en na de treinreis nog hun reis vervolgen. Zou fijn zijn als dat lopend of fietsend is, maar ook vaak een taxi of erger: een grotendeels lege bus (en breek me de bek niet open over bussen, het meest stompzinnige OV dat er is).
En de NS zet bijvoorbeeld ook volop in in het mogelijk maken van de fiets als last-mile bestemming, met grotere stallingen en OV-fietsen.
Tsja, er branden soms lampen op stations als er niemand is. Maar al die kilometers spoor tussen de stations zijn onverlicht. Bij wegverkeer heb je juist dat 's nachts overal licht langs elke km weg brandt. Zuidelijk van Almere is bijna elke snelweg verlicht. Ik denk niet dat de trein het hierop aflegt.- Wat is er allemaal wel niet in het werk gesteld om die trein te laten rijden of zelfs bestaan: stations waar dag en nacht het licht brandt, zelfs al is er in geen kilomters een trein of mens te bekennen, om maar 1 ding te noemen.
Heb je wel eens in die trein gezeten? Over het algemeen met een stuk meer dan 6 rijtuigen, zelfs met het 6 minuten interval. En gemiddeld 30%? Leuk rekenen, maar dat komt alleen doordat de trein tussen 7:30 en 9:00 en 16:00 en 18:00 afgeladen vol zit. Veel meer dan er eigenlijk capaciteit is. Je vergelijkt appels met peren. Ik was altijd blij dat ik er in Utrecht uit kon... en het overvolle boemeltje in moest, dan weer minder blij.marcop23 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Zelfs een trein die voor 1/4e gevuld is, is zuiniger dan auto's. Amsterdam - Den Bosch kost bijvoorbeeld 271 kWh met 6 rijtuigen voor ~460 personen over zo'n 54 km.
En de tijd dat snelwegen 's nachts verlicht waren ligt al een heel tijd achter ons. 22:00 of 23:00 gaat de meeste verlichting uit.
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 22-01-2021 12:07 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Die is vanwege veiligheid op meerdere grote wegen weer aangezet inmiddels.daemonix schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:05:
[...]
En de tijd dat snelwegen 's nachts verlicht waren ligt al een heel tijd achter ons. 22:00 of 23:00 gaat de meeste verlichting uit.
Sommige wegen hebben nu wel dat er tussen de lichten in meer uitgeschakelde staan in de nacht maar dat is ook niet overal mogelijk.
En de trein is natuurlijk niet alleen voor de werkende mens maar ook voor gezinnen die geen auto hebben en weleens naar een andere grote stad zouden willen bijvoorbeeld.
Conclusie is in ieder geval dat er aan alle kanten aan de CO2 getrokken wordt en dat is beter voor ons allemaal
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2021 12:13 ]
lol, let op:marcop23 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:14:
[...]
met de auto ga je (meestal) deur tot deur....
trein? naar station (bus genomen?) trein > en dan weer stukje bus?
tel die 2 bus/tram/metro bij de trein op... en vergelijk dán met auto.
en dan nog, stop 2 mensen in de auto en je hebt...
edit: zie net dat iemand anders dit ook al aankaarte

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Wat dramatisch weer, ik denk dat 90% gewoon met de ID.3 rijdt, ook de ID.4 zie je steeds meer op de weg nu. Ik rij er zelf al in sinds september trouwens en ik heb bijna geen problemen.Jeroenneman schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:24:
[...]
Op de markt, of op parkeerterreinen die nu vol auto's staan bij dealers?
Volkswagen heeft trouwens extra auto's naar Nederland gehaald omdat de verkoop als een malle ging hier. Ja de software is buggy maar als het goed is komt er binnenkort een definitieve update die alles verhelpt. Als dat het enige is kunnen ze verder gewoon volgas met modellen op de markt gooien.
Geen enkele andere fabrikant schaalt zo snel op.
Ik moest even lachen.AMARONE schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:02:
[...]
Wat dramatisch weer, ik denk dat 90% gewoon met de ID.3 rijdt, ook de ID.4 zie je steeds meer op de weg nu. Ik rij er zelf al in sinds september trouwens en ik heb bijna geen problemen.
Volkswagen heeft trouwens extra auto's naar Nederland gehaald omdat de verkoop als een malle ging hier. Ja de software is buggy maar als het goed is komt er binnenkort een definitieve update die alles verhelpt. Als dat het enige is kunnen ze verder gewoon volgas met modellen op de markt gooien.
Geen enkele andere fabrikant schaalt zo snel op.
Ben ook wel benieuwd hoe dat opschalen in de komende jaren zal gaan. Want het grote probleem blijft de levering van accu's.
Tesla zou binnen nu en 18 maanden volgens mij naar 1,5 miljoen auto's productie kunnen gaan. Ik ben heel benieuwd waar VAG over 18 maanden staat. Ik hoop dat ze dan in aantallen Tesla voorbij zijn, maar ik moet dat allemaal nog maar eens zien.
Inmiddels toch al een paar tests gevonden die mijn eigen Kona EV/e-Niro verhaal min of meer bevestigen.!null schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 21:27:
Inmiddels heb ik dus wel een EV, zonder warmtepomp, maar vind ik het mede om bovenstaande redenen, niet zo'n ramp dat er geen warmtepomp in zit. Terwijl ik voor mijn vorige en huidige huis juist helemaal aan de warmtepomp ben. In een EV is er natuurlijk ook voordeel, maar is het veel beperkter en komt dat dus soms minder uit door het ontvochtigen.
Een WP in een EV is niet altijd een voordeel.
YouTube: Verbrauch Hyundai Kona Trend vs Style | Lohnt sich die Wärmepumpe?
YouTube: VW ID.3 Winterprobleme im Check: Wärmepumpen-Fail, Verbrauch, Schnel...
Het enige wat het probleem kan zijn/worden voor VAG is dat de accu's niet (snel) genoeg aangeleverd worden.DS7 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:06:
[...]
Ik moest even lachen.![]()
Ben ook wel benieuwd hoe dat opschalen in de komende jaren zal gaan. Want het grote probleem blijft de levering van accu's.
Tesla zou binnen nu en 18 maanden volgens mij naar 1,5 miljoen auto's productie kunnen gaan. Ik ben heel benieuwd waar VAG over 18 maanden staat. Ik hoop dat ze dan in aantallen Tesla voorbij zijn, maar ik moet dat allemaal nog maar eens zien.
Zij hebben een ongekende schaalbaarheid en snelheid van fabriceren van modellen door de uitwisseling van de platformen over de meerdere merken (en dus fabrieken) en de know-how om snel hele montagelijnen om te bouwen hiervoor.
Ze zijn er natuurlijk pas eigenlijk echt 4 jaar mee bezig. Als je dan bedenkt dat ze dus nu een Up/Citigo, ID.3 , ID.4 , E-tron en Taycan al volledige productielijnen voor hebben en kunnen leveren waar dit jaar nog de Enyaq en Q4 aan toegevoegd gaan worden dan ben ik benieuwd wat de komende 2-3 jaar gaat gebeuren. Natuurlijk delen ze een hoop technieken en platformen met elkaar maar dat is ook juist de kracht. In "slechts" een goede 4 jaar 6 modellen op de markt zetten is bijzonder rap.
De eerste Roadster stamt uit 2008 en Model S uit 2012. Nu een kleine 13 jaar later zitten ze op 5 modellen (als je de eerste roadster meerekent). Dat is overigens zeker geen rant, ik wil alleen maar zeggen hoe bijzonder moeilijk dat is en dat dat ook verschrikkelijk veel geld kost. (En ook 2 modellen delen veel met elkaar)
Het aantal modellen bij alle concurrenten is gelukkig rap aan het stijgen, laten we hopen dat dit uiteindelijk ook zorgt voor lagere prijzen want ook dat is nodig voor een nog snellere adaptatie naast laadpaal problematiek natuurlijk.
[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 22-01-2021 16:41 . Reden: Models en Roadster jaartallen toegevoegd. ]
Roadster is 2008, Model S is 2012 (mid-eind 2013 voor Nederland)
De Model S is uit 2012.GeeMoney schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:10:
[...]
Het enige wat het probleem kan zijn/worden voor VAG is dat de accu's niet (snel) genoeg aangeleverd worden.
Zij hebben een ongekende schaalbaarheid en snelheid van fabriceren van modellen door de uitwisseling van de platformen over de meerdere merken (en dus fabrieken) en de know-how om snel hele montagelijnen om te bouwen hiervoor.
Ze zijn er natuurlijk pas eigenlijk echt 4 jaar mee bezig. Als je dan bedenkt dat ze dus nu een Up/Citigo, ID.3 , ID.4 , E-tron en Taycan al volledige productielijnen voor hebben en kunnen leveren waar dit jaar nog de Enyaq en Q4 aan toegevoegd gaan worden dan ben ik benieuwd wat de komende 2-3 jaar gaat gebeuren. Natuurlijk delen ze een hoop technieken en platformen met elkaar maar dat is ook juist de kracht. In "slechts" een goede 4 jaar 6 modellen op de markt zetten is bijzonder rap.
De eerste Model S stamt uit 2008 volgens mij? Nu een kleine 13 jaar later zitten ze op 5 modellen (als je de eerste roadster meerekent). Dat is overigens zeker geen rant, ik wil alleen maar zeggen hoe bijzonder moeilijk dat is en dat dat ook verschrikkelijk veel geld kost. (En ook 2 modellen delen veel met elkaar)
Het aantal modellen bij alle concurrenten is gelukkig rap aan het stijgen, laten we hopen dat dit uiteindelijk ook zorgt voor lagere prijzen want ook dat is nodig voor een nog snellere adaptatie naast laadpaal problematiek natuurlijk.
Schaalbaarheid in accu's produceren is natuurlijk geen detail.
En laten we wel zijn: het leveren van een goed product is bij VAG ook nog een probleem, want ik hoor veel klachten over de nieuwe ID...
De tijd zal het leren, maar vooralsnog heeft Tesla een forse voorsprong.
Klopt, maar gemiddelde bezetting is een beetje moelijk om mee te rekenen, en je gaat er dus ook de fout mee in.marcop23 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:04:
[...]
Ik vergelijk de gemiddelde bezetting van treinen met de gemiddelde bezetting van auto's
Daarnaast is ie niet altijd superrelevant.
Als ik op een motorfiets ga zitten is de bezetting altijd 100%.
Als ik in mijn eentje een auto ga zitten is de bezetting 20%.
Wat kan ik beter doen?
Lampen was maar een voorbeeld. Maar je hebt gelijk dat dat op veel (niet alle) plekken ook langs wegen aan de hand is. Mijn hele post was meer om aan te geven dat dit vergelijk heel moelijk is, zeker als je alle bij-effecten enzo mee wil rekenen.[...]
Het aandeel mensen dat een taxi neemt voor de last-mile, is bijzonder klein. En als een klein deel met de equivalent van een auto aan uitstoot wordt gereisd, is dat toch beter dan de volledige reis?
En de NS zet bijvoorbeeld ook volop in in het mogelijk maken van de fiets als last-mile bestemming, met grotere stallingen en OV-fietsen.
[...]
Tsja, er branden soms lampen op stations als er niemand is. Maar al die kilometers spoor tussen de stations zijn onverlicht. Bij wegverkeer heb je juist dat 's nachts overal licht langs elke km weg brandt. Zuidelijk van Almere is bijna elke snelweg verlicht. Ik denk niet dat de trein het hierop aflegt.
(Net als dat mensen bij co2 uitstoot van benzine-auto's ook altijd vergeet mee te rekenen dat die benzine ook door schip en vrachtwagen op diesel naar de pomp gebracht is. zonder die discussie op te willen starten, uiteraard. )
de NS was jaaaren geleden al heel trots met dat ze "de grootste groene energie-verbruiker van europa" waren of zoiets. Toen dacht ik al : je zou trots moeten zijn als je de kleinste energie-verbruiker was. Maar het zal wel aan mij liggen
En jawel, de terugroepactiebrief is binnen voor de Opel Ampera-E, dus de terugroepactie in NL is ook begonnen.
De terugroepactie gaat de boel limiteren op max 90% lading. Dat wist ik al en maakt ons ook niet uit, want daar limiteerde we hem altijd al op (om de accu langer mee te laten gaan). Het rijbereik is groot zat.
De terugroepactie gaat de boel limiteren op max 90% lading. Dat wist ik al en maakt ons ook niet uit, want daar limiteerde we hem altijd al op (om de accu langer mee te laten gaan). Het rijbereik is groot zat.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Krijg je daar ook compensatie voor ?!null schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:45:
En jawel, de terugroepactiebrief is binnen voor de Opel Ampera-E, dus de terugroepactie in NL is ook begonnen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Geen idee. Ik hoop het. Graag 10% van mijn de aanschafprijs
Ik verwacht niet dat er allemaal nieuwe accupacks in gaan, dat zal veel te duur zijn, dus ik verwacht dat het hierbij blijft.
Maar ik hoor het wel even aan. Voorlopig verandert het voor ons weinig dus ga hier niet actief tijd aan besteden.
Maar ik wil wel de terugroepactie, want een auto die in brand kan vliegen, hoe klein de kans ook, als het gebeurt en je hebt de terugroepactie niet gedaan heb je een slecht verhaal.
Dat is een tijdelijk cap tot er een definitieve fix is toch ? Risico op brand is volgens mij alleen als je hem langere tijd op 100% weg zet. Als het mijn auto was had ik de tijdelijke fix geskipped. Heb je in iedergeval de mogelijk om vlak voor vertrek tot 100% te laden als je een keer ver weg moet.!null schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:45:
Ik vraag mij overig af de problemen veroorzaakt worden door cellen die ook gebruikt worden in de Kona en de Kuga.
Ik hoorde dat er mogelijk ook een terugroepactie aan zit te komen voor onze Citigo-E, ook accu gerelateerd.
Wanneer je permanent 10% van je accu kwijt bent dan zou ik daar zeer zeker niet zonder meer mee akkoord gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2021 20:18 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De eerste auto van een start-up, welke gebaseerd is op een bestaande model met een oplage van 2500 stuks mag je naar mijn inziens niet echt meerekenen, ze hadden destijds niet eens een fatsoenlijke productie faciliteit.GeeMoney schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:10:
[...]
Het enige wat het probleem kan zijn/worden voor VAG is dat de accu's niet (snel) genoeg aangeleverd worden.
De eerste Roadster stamt uit 2008 en Model S uit 2012. Nu een kleine 13 jaar later zitten ze op 5 modellen (als je de eerste roadster meerekent). Dat is overigens zeker geen rant, ik wil alleen maar zeggen hoe bijzonder moeilijk dat is en dat dat ook verschrikkelijk veel geld kost. (En ook 2 modellen delen veel met elkaar)
Met de introductie van de Model S en het online komen van Gigafactory Fremont waren ze in staat aantallen te draaien, vanaf dat moment waren ze een volwaardig auto producent.
In 2011 zijn ze test gaan draaien, in 2012 ging de productie daadwerkelijk van start. Nog geen 10 jaar later hebben ze de grootste market cap in de markt. Dat is andere koek dan een paar EV modelletjes van traditionele fabrikanten waar ze vaak amper marge op maken.
In Europa gaat Tesla het de komende jaren moeilijk krijgen door het gebrek aan een betaalbare middensegment hatchback en toenemende concurrentie. Over 3 jaar zal Tesla met een kleiner model komen, de Y zal goedkoper aangeboden gaan worden en er zal nieuwe accu techniek beschikbaar komen waardoor ze weer een gat kunnen slaan op de concurrentie.
Ik moet wel zeggen dat ik onder de indruk ben van de meters die VAG momenteel aan het maken is. Mercedes valt erg tegen maar gaat het wel redden, BMW is reddeloos verloren en wordt de Nokia van de automotive.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Die terugroepactie staat al geregistreerd bij de RDW. Ik heb ernaar geïnformeerd voor het ophalen van mijn Seat Mii, en de fix zou voor aflevering gedaan zijn. Heb dus geen kans gehad om verschil te zien.Ik hoorde dat er mogelijk ook een terugroepactie aan zit te komen voor onze Citigo-E, ook accu gerelateerd.
Wanneer je permanent 10% van je accu kwijt bent dan zou ik daar zeer zeker niet zonder meer mee akkoord gaan.
Bereik is zo'n 180~200km (veel vies weer, rij (nog) niet erg eco, verwarming).
Bedankt, ik zal eens informeren wat de terugroepactie inhoud, als we capaciteit moeten inleveren dan sla ik over, we laden de Citigo-E toch nooit boven de 90%Thomqa schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:45:
[...]
Die terugroepactie staat al geregistreerd bij de RDW. Ik heb ernaar geïnformeerd voor het ophalen van mijn Seat Mii, en de fix zou voor aflevering gedaan zijn. Heb dus geen kans gehad om verschil te zien.
Bereik is zo'n 180~200km (veel vies weer, rij (nog) niet erg eco, verwarming).
Is de Ampera E makkelijk met software tot 90% te laden? Binnenkort een wat ouder persoon even helpen met zon Ampera.revolution-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:18:
[...]
Dat is een tijdelijk cap tot er een definitieve fix is toch ? Risico op brand is volgens mij alleen als je hem langere tijd op 100% weg zet. Als het mijn auto was had ik de tijdelijke fix geskipped. Heb je in iedergeval de mogelijk om vlak voor vertrek tot 100% te laden als je een keer ver weg moet.
Ik vraag mij overig af de problemen veroorzaakt worden door cellen die ook gebruikt worden in de Kona en de Kuga.
Ik hoorde dat er mogelijk ook een terugroepactie aan zit te komen voor onze Citigo-E, ook accu gerelateerd.
Ja de Skoda heeft een terugroepactie idd. Mijn vriendin is daarvoor gebeld niet zo lang geleden, Moeten nog steeds afspraak maken dan krijgen we een nieuwe batterij lijkt het. (Nog steeds geen afspraak gepland)
Citigo gaat altijd naar 100% hoor :-) zodra die onder de 50-30% komt dan pluggen aan de LIDL paal.
[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 22-01-2021 21:21 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
@revolution-nl
Volgens mij heeft het allemaal wel een relatie tot het Hyundai verhaal of is het in ieder geval hetzelfde euvel
Je hebt wel een punt. In de US (chevy bolt) wordt het als tijdelijke fix gebracht. Maar ze gaan denk ik geen packs vervangen dus verwacht ik permanent te worden.
Misschien toch npg.maar even wachten.
Volgens mij heeft het allemaal wel een relatie tot het Hyundai verhaal of is het in ieder geval hetzelfde euvel
Je hebt wel een punt. In de US (chevy bolt) wordt het als tijdelijke fix gebracht. Maar ze gaan denk ik geen packs vervangen dus verwacht ik permanent te worden.
Ja bij de vroege versies heet het Afdaalreserve (88%), bij de latere kan je gewoon het percentage kiezen.Stef87 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:11:
[...]
Is de Ampera E makkelijk met software tot 90% te laden? Binnenkort een wat ouder persoon even helpen met zon Ampera.
Ja de Skoda heeft een terugroepactie idd. Mijn vriendin is daarvoor gebeld niet zo lang geleden, Moeten nog steeds afspraak maken dan krijgen we een nieuwe batterij lijkt het. (Nog steeds geen afspraak gepland)
Citigo gaat altijd naar 100% hoor :-) zodra die onder de 50-30% komt dan pluggen aan de LIDL paal.
[ Voor 20% gewijzigd door !null op 22-01-2021 21:29 ]
Ahh kijk. Zal eens kijken of dat “zo te vinden” is. Ben niet bekend met de ampera e software.!null schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:27:
@revolution-nl
[...]
Ja bij de vroege versies heet het Afdaalreserve (88%), bij de latere kan je gewoon het percentage kiezen.
(Iets met telefoon verbind niet meer probleem ga ik proberen op te lossen tijdens koffiebezoek
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
@Stef87 Dit is in ieder geval via dashboard ij te stellen, heel simpel.
Ik denk dat hier de spreekwoordelijke spijker op de kop geslagen wordt. Tesla heeft vrijwel eigenhandig de ev op de kaart gezet, maar het door Musk zelf opgestelde plan ("eerst een speeltje voor de rijksten, dan een auto voor de iets minder rijken en dan een EV voor iedereen") lijkt helaas te stranden bij stap 2. Sterker nog: de auto's die nu in de pijplijn zitten, de nieuwe roadster en de cybertruck, zijn toch weer een stap terug. De eerste zelfs letterlijk.revolution-nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:42:
[...]
In Europa gaat Tesla het de komende jaren moeilijk krijgen door het gebrek aan een betaalbare middensegment hatchback en toenemende concurrentie.
Terwijl, als Tesla een C-segment Hatchback vanaf 30-35000 euro zou verkopen, dan konden VAG, PSA en de Koreanen wel inpakken, gok ik zo. Op dit moment zijn zij het juist die die derde stap aan het zetten zijn. Op zich is dat ook prima (en je zou zelfs kunnen zeggen: missie van Tesla geslaagd) maar het is ook wel jammer.
Die strategie is niet zomaar. Beginnen met een goedkoop model kan gewoonweg niet, omdat de techniek daarvoor nog te duur was.Prullenbak84 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:32:
[...]
Ik denk dat hier de spreekwoordelijke spijker op de kop geslagen wordt. Tesla heeft vrijwel eigenhandig de ev op de kaart gezet, maar het door Musk zelf opgestelde plan ("eerst een speeltje voor de rijksten, dan een auto voor de iets minder rijken en dan een EV voor iedereen") lijkt helaas te stranden bij stap 2. Sterker nog: de auto's die nu in de pijplijn zitten, de nieuwe roadster en de cybertruck, zijn toch weer een stap terug. De eerste zelfs letterlijk.
Terwijl, als Tesla een C-segment Hatchback vanaf 30-35000 euro zou verkopen, dan konden VAG, PSA en de Koreanen wel inpakken, gok ik zo. Op dit moment zijn zij het juist die die derde stap aan het zetten zijn. Op zich is dat ook prima (en je zou zelfs kunnen zeggen: missie van Tesla geslaagd) maar het is ook wel jammer.
En het zou mij niet verbazen als de kleine Tesla in 2022 al op de markt is. Maar dan voldoet hij aan de verwachtingen die je van een Tesla mag hebben.
Niet goedkoop door een belabberde reikwijdte zoals dat hok van Mazda.
De $25k Tesla is al lang in de pen. Één voor Europa en nóg één voor China. Als je naar de Model Y tijdlijn kijkt kan het nieuw model elk moment aangekondigd worden en binnen een jaar van de band af rollen. In feite is het namelijk gewoon een mini (Berlijnse) Model Y en kunnen ze ontzettend veel techniek hergebruiken.Prullenbak84 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:32:
[...]
Doordat er lokale design afdelingen op zitten en Tesla geld zat heeft is er geen enkel resource conflict tussen de Cybertruck, Semi of Roadster en de nieuwe hatchbacks.
[ Voor 10% gewijzigd door Deveon op 23-01-2021 12:38 ]
Er is ook helemaal niks mis met de strategie. Alleen jammer dat ie lijkt te blijven steken.DS7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:07:
[...]
Die strategie is niet zomaar. Beginnen met een goedkoop model kan gewoonweg niet, omdat de techniek daarvoor nog te duur was.
Mij wel. Hoe lang zijn de model y (voor europa), en de cybertruck en roadster al onderweg?En het zou mij niet verbazen als de kleine Tesla in 2022 al op de markt is.
Teslas rollen helaas nou niet bepaald binnen een jaar na aankondiging van de band.Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:36:
[...]
De $25k Tesla is al lang in de pen. Één voor Europa en nóg één voor China. Als je naar de Model Y tijdlijn kijkt kan het nieuw model elk moment aangekondigd worden en binnen een jaar van de band af rollen.
Ik hoop het. Maar het lijkt er vooralsnog niet op.In feite is het namelijk gewoon een mini (Berlijnse) Model Y en kunnen ze ontzettend veel techniek hergebruiken.
Doordat er lokale design afdelingen op zitten en Tesla geld zat heeft is er geen enkel resource conflict tussen de Cybertruck, Semi of Roadster en de nieuwe hatchbacks.
Even voor de superduidelijkheid trouwens: Dit is niet om te zeiken op tesla. Ik zou het juist tof vinden als ze in de hele markt die ze zelf zo'n beetje opengebroken hebben een drijvende kracht zouden blijven. Het wordt alleen wel spannend.
[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-01-2021 12:45 ]
“Tesla unveiled it in March 2019, started production at its Fremont plant in January 2020 and started deliveries on March 13, 2020.”.Prullenbak84 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:43:
[...]
Teslas rollen helaas nou niet bepaald binnen een jaar na aankondiging van de band.
[...]
Yup en waarom denk je dat ze de aantallen Y op een hoop met de Model 3 hebben gegooid vanaf dat moment? Precies, zodat ze niet hoeven te vertellen hoeveel er zijn verkocht afgelopen jaar. En ook dit jaar niet als ze in Europa gaan rollen. Als ze er zo trots op waren was een split in 3/Y veel interessanter. Maargoed, ik ben benieuwd wanneer ze in Berlijn van de band rollen! Laat maar komen!Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:54:
[...]
“Tesla unveiled it in March 2019, started production at its Fremont plant in January 2020 and started deliveries on March 13, 2020.”.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Model Y wacht op de fabriek de de CT is wat naar achteren geschoven omdat die nou eenmaal zo’n grote accu nodig heeft dat ze de productie van de nieuwe cellen eerst goed willen hebben lopen.Prullenbak84 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:43:
Mij wel. Hoe lang zijn de model y (voor europa), en de cybertruck en roadster al onderweg?
[...]
Teslas rollen helaas nou niet bepaald binnen een jaar na aankondiging van de band.
[...]
Ik hoop het. Maar het lijkt er vooralsnog niet op.
Even voor de superduidelijkheid trouwens: Dit is niet om te zeiken op tesla. Ik zou het juist tof vinden als ze in de hele markt die ze zelf zo'n beetje opengebroken hebben een drijvende kracht zouden blijven. Het wordt alleen wel spannend.
Musk kan veel in 18 maanden. Het is meer de vraag of hij het wil of niet dan of hij het kan of niet.
En spannend zal het altijd blijven.
Ze verkopen momenteel alles wat ze kunnen produceren.fewips schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:56:
[...]
Yup en waarom denk je dat ze de aantallen Y op een hoop met de Model 3 hebben gegooid vanaf dat moment? Precies, zodat ze niet hoeven te vertellen hoeveel er zijn verkocht afgelopen jaar. En ook dit jaar niet als ze in Europa gaan rollen. Als ze er zo trots op waren was een split in 3/Y veel interessanter. Maargoed, ik ben benieuwd wanneer ze in Berlijn van de band rollen! Laat maar komen!
Ken jij een andere mainstream autoproducent die dat kon zeggen in 2020?
Erm waarom zouden ze die details bekend maken? De aandeelhouders hebben daar duidelijk geen behoefte aan. De fabriek in Berlijn schiet in ieder geval wel aardig op. Ik ben benieuwd of ze het record van Shanghai gaan verbreken.fewips schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:56:
[...]
Yup en waarom denk je dat ze de aantallen Y op een hoop met de Model 3 hebben gegooid vanaf dat moment? Precies, zodat ze niet hoeven te vertellen hoeveel er zijn verkocht afgelopen jaar. En ook dit jaar niet als ze in Europa gaan rollen. Als ze er zo trots op waren was een split in 3/Y veel interessanter. Maargoed, ik ben benieuwd wanneer ze in Berlijn van de band rollen! Laat maar komen!
Construction began in December 2018 with the installation of secure fencing and site offices. The General Assembly Building was nearly complete by August 2019, and manufacturing line equipment was being installed for both batteries and automobiles. The plant began initial production of Tesla Model 3 cars in October 2019
Tsjah maar de Mazda is ook meer ontworpen met de gedachte ''Oh fuck we moeten een EV in ons assortiment hebben, wat hebben we nog op de plank liggen?''.DS7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:07:
[...]
Die strategie is niet zomaar. Beginnen met een goedkoop model kan gewoonweg niet, omdat de techniek daarvoor nog te duur was.
En het zou mij niet verbazen als de kleine Tesla in 2022 al op de markt is. Maar dan voldoet hij aan de verwachtingen die je van een Tesla mag hebben.
Niet goedkoop door een belabberde reikwijdte zoals dat hok van Mazda.
Aardig wel, maar nog niet eens half zo indrukwekkend als de Tera Texas.Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:03:
[...]
Erm waarom zouden ze die details bekend maken? De aandeelhouders hebben daar duidelijk geen behoefte aan. De fabriek in Berlijn schiet in ieder geval wel aardig op. Ik ben benieuwd of ze het record van Shanghai gaan verbreken.
[...]
De enige reden dat het lang wachten is op modellen zoals de Y, Cybertruck en roadster is omdat Tesla nog maar sinds vorig jaar een 2de fabriek heeft, en beide worden voor 100% benut worden, terwijl andere fabrikanten nog veel meer mogelijkheden hebben.
en de kleine accu goedpraten door te zeggen dat je gemiddeld gezien niet zo veel hoeft te rijden (klopt) en dat een kleinere accu ook voor minder uitstoot zorgt in de product (klopt ook)Erasmo schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:36:
[...]
Tsjah maar de Mazda is ook meer ontworpen met de gedachte ''Oh fuck we moeten een EV in ons assortiment hebben, wat hebben we nog op de plank liggen?''.
Gelukkig hoor je van andere merken wel exact hoeveel EV's ze hebben verkocht, en dan ook nog opgesplitst natuurlijk.fewips schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:56:
[...]
Ook sneller verslijten/degraderen natuurlijk niet vergeten.Coasterfreak schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:40:
[...]
en de kleine accu goedpraten door te zeggen dat je gemiddeld gezien niet zo veel hoeft te rijden (klopt) en dat een kleinere accu ook voor minder uitstoot zorgt in de product (klopt ook)
kun je nog minder ver rijden en dat is ook milieuvriendelijker!bottom line schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:44:
[...]
Ook sneller verslijten/degraderen natuurlijk niet vergeten.
Jij hebt daar ervaring mee met je smart denk ikCoasterfreak schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:45:
[...]
kun je nog minder ver rijden en dat is ook milieuvriendelijker!
Hoever kan jij rijden/wat is het gemiddeld verbruik? Heeft smart ook een CCS snellaadmogelijkheid?
Volgens mij het merk waar ik het minst van af weet.
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 23-01-2021 13:47 ]
m'n smart kan 3.7kw ac laden, 0-100% in precies 5 uur. 22 kw ac laden kunnen smarts van deze generatie indien ze voor de BRUSA lader kozen als optie (kostte €5000 oid), dat heeft mijn smart niet. gelukkig ook, want de BRUSA laders gaan vaak stuk en dan is het voorbij met je auto.bottom line schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:47:
[...]
Jij hebt daar ervaring mee met je smart denk ik
Hoever kan jij rijden/wat is het gemiddeld verbruik? Heeft smart ook een CCS snellaadmogelijkheid?
Volgens mij het merk waar ik het minst van af weet.
110kmh op de snelwegen met ac/verwarming/winterbanden etc alles aan kom ik 60-70km ver, verbruik van rond de 22kwh/100km denk ik. als je het rustig aan doet op de rechterbaan achter een vrachtwagen kun je wel 80~100km+ ver komen met een verbruik richting de 15~17kwh/100km, maar dat is vaak niet nodig. dit is allemaal voor in de winter, in de zomer rond de 20km meer bereik.
123k km op de teller, 92% soh, 17kwh accucapaciteit over van de originele 17.6kwh. natuurlijk ook zeer onderhoudsarm zoals bijna elke ev.
Er zullen vast goede redenen zien, maar dat doet niks af aan wat ik opmerk toch? Feit is dat de model Y nu bijna 2 jaar geleden is onthuld en nog niet in europa aangekomen is. Van de cybertruck is een jaar na onthulling nog geen zicht op leveringen, en de nieuwe roadster zit nu al een jaar of 3 in de pijplijn?DS7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:00:
[...]
Model Y wacht op de fabriek de de CT is wat naar achteren geschoven omdat die nou eenmaal zo’n grote accu nodig heeft dat ze de productie van de nieuwe cellen eerst goed willen hebben lopen.
Het duurt bij andere merken ook lang he, het is ook logisch, maar zelfs als ze nú een kleiner/goedkoper model aankondigden, zie ik hem niet voor eind 2022 op de wegen rijden. En dat is toch wel rijkelijk laat, vrees ik.
Goed, dan wil ie het misschien niet. Maar dat betekent dan wel dat ie in een bepaald segment misschien achter het net gaat vissen.Musk kan veel in 18 maanden. Het is meer de vraag of hij het wil of niet dan of hij het kan of niet.
zekerEn spannend zal het altijd blijven.
[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-01-2021 14:27 ]
Maar denk je dat Tesla voor 30K een auto in de markt kan zetten met een range van 400+ km? Als ze dat doen laten ze heel wat schieten op bouwkwaliteit (wat ze nu al lijken te doen gezien de hoeveel klachten op internet).Coasterfreak schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:40:
[...]
en de kleine accu goedpraten door te zeggen dat je gemiddeld gezien niet zo veel hoeft te rijden (klopt) en dat een kleinere accu ook voor minder uitstoot zorgt in de product (klopt ook)
Exact expert nodig?
Een mini Berlijnse Y is natuurlijk gewoon een Model 3. Die delen al heel veel met elkaar. Een model nog kleiner verwacht ik nu niet direct heel veel van eerlijk gezegd, het is voornamelijk de prijs die mensen drijft en die is gewoon nog steeds te hoog. (Niet alleen bij Tesla natuurlijk).Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:36:
[...]
De $25k Tesla is al lang in de pen. Één voor Europa en nóg één voor China. Als je naar de Model Y tijdlijn kijkt kan het nieuw model elk moment aangekondigd worden en binnen een jaar van de band af rollen. In feite is het namelijk gewoon een mini (Berlijnse) Model Y en kunnen ze ontzettend veel techniek hergebruiken.
En het resource conflict is er natuurlijk wel degelijk, wellicht niet in de vorm van onderdelen maar voornamelijk in plek op een montageband.
Als eind 2022 die kleine Tesla komt zal het een verkoophit zijn. Kijk maar eens naar de alternatieven in dat segment. Ik kan alleen de Peugeot noemen als zijnde geslaagd kwa uitstraling.Prullenbak84 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Er zullen vast goede redenen zien, maar dat doet niks af aan wat ik opmerk toch? Feit is dat de model Y nu bijna 2 jaar geleden is onthuld en nog niet in europa aangekomen is. Van de cybertruck is een jaar na onthulling nog geen zicht op leveringen, en de nieuwe roadster zit nu al een jaar of 3 in de pijplijn?
Het duurt bij andere merken ook lang he, het is ook logisch, maar zelfs als ze nú een kleiner/goedkoper model aankondigden, zie ik hem niet voor eind 2022 op de wegen rijden. En dat is toch wel rijkelijk laat, vrees ik.
[...]
Goed, dan wil ie het misschien niet. Maar dat betekent dan wel dat ie in een bepaald segment misschien achter het net gaat vissen.
[...]
zeker
Bouwkwaliteit is prima.Crazy D schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:36:
[...]
Maar denk je dat Tesla voor 30K een auto in de markt kan zetten met een range van 400+ km? Als ze dat doen laten ze heel wat schieten op bouwkwaliteit (wat ze nu al lijken te doen gezien de hoeveel klachten op internet).
En 350-400 wltp: zeker.
De Berlijnse Y krijgt een volledig nieuw platform op basis van de “batteryday” accu. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel onderdelen die nog deelt met de Amerikaanse 3 en Y. Het grote (functionele) verschil van een “mini Y” als hatchback ipv de Model 3 is natuurlijk de kofferbak opening.GeeMoney schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:46:
[...]
Een mini Berlijnse Y is natuurlijk gewoon een Model 3. Die delen al heel veel met elkaar. Een model nog kleiner verwacht ik nu niet direct heel veel van eerlijk gezegd, het is voornamelijk de prijs die mensen drijft en die is gewoon nog steeds te hoog. (Niet alleen bij Tesla natuurlijk).
En het resource conflict is er natuurlijk wel degelijk, wellicht niet in de vorm van onderdelen maar voornamelijk in plek op een montageband.
Die batteryday accu was toch nog vrij onzeker? Ik vond die presentatie eigenlijk 1 grote grap. Geen prototypes, geen cijfers, alleen maar ideëen en verwachtingen en een aanlooptijd van nog zeker 18 maanden. Zal mij benieuwen of die Y uit Berlijn daadwerkelijk het vernieuwde platform zal krijgen. Zou het chassis ook niet om de accu heen komen?Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:57:
[...]
De Berlijnse Y krijgt een volledig nieuw platform op basis van de “batteryday” accu. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel onderdelen die nog deelt met de Amerikaanse 3 en Y. Het grote (functionele) verschil van een “mini Y” als hatchback ipv de Model 3 is natuurlijk de kofferbak opening.
Dat soort zaken op een nieuwe plant gaan introduceren is ook tricky natuurlijk en als het tegenzit komt er daardoor mogelijk vertraging al gun ik het ze van harte maar de prijs stelling is lastig denk ik.
Ze worden tov de concurrentie in Europa te duur in mijn ogen. Het grote voordeel was dat er geen alternatieven waren en destijds scherp geprijsd. Dat is nu wel anders.
Batteryday was meer voor werving en selectie en niet echt voor de aandeelhouders (idem voor Autonomy day toen). Op de dag zelf heeft een select gezelschap trouwens de nieuwe productiefaciliteit van de betreffende cellen bezocht. Sindsdien draait de accu productie op volle toeren om voorraad op te bouwen voor Berlijn.GeeMoney schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:18:
[...]
Die batteryday accu was toch nog vrij onzeker? Ik vond die presentatie eigenlijk 1 grote grap. Geen prototypes, geen cijfers, alleen maar ideëen en verwachtingen en een aanlooptijd van nog zeker 18 maanden. Zal mij benieuwen of die Y uit Berlijn daadwerkelijk het vernieuwde platform zal krijgen. Zou het chassis ook niet om de accu heen komen?
Dat soort zaken op een nieuwe plant gaan introduceren is ook tricky natuurlijk en als het tegenzit komt er daardoor mogelijk vertraging al gun ik het ze van harte maar de prijs stelling is lastig denk ik.
Ze worden tov de concurrentie in Europa te duur in mijn ogen. Het grote voordeel was dat er geen alternatieven waren en destijds scherp geprijsd. Dat is nu wel anders.
Elon Musk heeft in het verleden grove fouten gemaakt door deadlines te missen dus nu worden doelen veel verder in de toekomst gezet. De aandeelhouders drijven de prijs toch wel op, daar hoeft Tesla zelf niet meer aan bij te dragen.
Het is al genoemd dat de Model Y in Berlijn die nieuwe cellen krijgt en de productielijn van de S en X heeft ook enkele weken stilgelegen waardoor de geruchten ontstaan dat die binnenkort vernieuwd worden met deze nieuwe cellen. Als dat het geval is dan zal de accu productie in Berlijn geen probleem meer zijn.
Electrek heeft een stukje waarin je kan zien hoe ver ze zijnGeeMoney schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:18:
[...]
Die batteryday accu was toch nog vrij onzeker? Ik vond die presentatie eigenlijk 1 grote grap. Geen prototypes, geen cijfers, alleen maar ideëen en verwachtingen en een aanlooptijd van nog zeker 18 maanden. Zal mij benieuwen of die Y uit Berlijn daadwerkelijk het vernieuwde platform zal krijgen. Zou het chassis ook niet om de accu heen komen?
https://electrek.co/2021/...ttery-pack-first-picture/
Qua prijs kun je op een enorme daling rekenen. Niet alleen omdat deze bouw methode een stuk goedkoper is, maar ook omdat je bij lokale productie geen transport en import kosten meer hebt. Dat alleen al scheelt €10.000 op een auto.
@RocketKoen De importheffing op de auto vervalt niet volledig maar wordt vervangen door een iets gunstiger importheffing op auto-onderdelen.
Alleen als je alle auto onderdelen importeert.Deveon schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:39:
@RocketKoen De importheffing op de auto vervalt niet volledig maar wordt vervangen door een iets gunstiger importheffing op auto-onderdelen.
Berlijn wordt niet zoals Tilburg, een fabriek die de auto alleen terug in elkaar schroeft. Een groot deel gaat ter plaatse gemaakt worden. En grondstoffen gaan ze zoveel mogelijk lokaal inkopen.
Zo zijn ze afgelopen week begonnen met het bouwen van de batterijfabriek in Berlijn. Al zullen de eerste auto's nog batterijen uit de VS krijgen.
Komen er tot die tijd niet talloze, zelfs niet aangekondigde modellen van alle fabrikanten?DS7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:47:
[...]
Als eind 2022 die kleine Tesla komt zal het een verkoophit zijn. Kijk maar eens naar de alternatieven in dat segment. Ik kan alleen de Peugeot noemen als zijnde geslaagd kwa uitstraling.
Ik zou anno nu oppassen met toekomstvoorspellingen, gezien alles in supersneltreinvaart verandert.
Zoals gezegd, van de betaalbare modellen heeft alleen de e208 een sportieve uitstraling, de meesten hebben zelfs een hoog geitenwollensokken gehalte. Dat zie ik in anderhalf jaar tijd niet veranderen. De infrastructuur is bij Tesla top, ik zie het bij de rest niet snel genoeg veranderen. Tesla heeft de schaalbaarheid van accu’s onder controle. Enz.Taycann schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:48:
[...]
Komen er tot die tijd niet talloze, zelfs niet aangekondigde modellen van alle fabrikanten?
Ik zou anno nu oppassen met toekomstvoorspellingen, gezien alles in supersneltreinvaart verandert.
Maar het blijft spannend.
Volgens mij is allang bekend dat maar een klein deel (zeker in het begin) niet geïmporteerd hoeft te worden. Het zal wat gaan schelen maar echt geen 10k en het volgende probleem dient zich dan aan, de prijs stelling van de Model 3 tov de Y. Die enorme prijsdaling is wel nodig (op allebei de modellen) willen ze grote cijfers blijven of gaan verkopen in de EU gezien de schaalbaarheid van de concurrenten die nu op stoom komen.RocketKoen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Electrek heeft een stukje waarin je kan zien hoe ver ze zijn
https://electrek.co/2021/...ttery-pack-first-picture/
Qua prijs kun je op een enorme daling rekenen. Niet alleen omdat deze bouw methode een stuk goedkoper is, maar ook omdat je bij lokale productie geen transport en import kosten meer hebt. Dat alleen al scheelt €10.000 op een auto.
En ik moet nog maar zien of heel veel lokaal ingekocht gaat worden. Het belangrijkste is het bedrag onder aan de streep en het kon nog weleens lonen om toch spul te importeren.
De prijs van de lokaal gebouwde model Y in China is 30% lager dan de import versie. En daar zitten nog niet eens zelf geproduceerde batterijen in.GeeMoney schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:00:
[...]
Volgens mij is allang bekend dat maar een klein deel (zeker in het begin) niet geïmporteerd hoeft te worden. Het zal wat gaan schelen maar echt geen 10k en het volgende probleem dient zich dan aan, de prijs stelling van de Model 3 tov de Y. Die enorme prijsdaling is wel nodig (op allebei de modellen) willen ze grote cijfers blijven of gaan verkopen in de EU gezien de schaalbaarheid van de concurrenten die nu op stoom komen.
En ik moet nog maar zien of heel veel lokaal ingekocht gaat worden. Het belangrijkste is het bedrag onder aan de streep en het kon nog weleens lonen om toch spul te importeren.
Realistisch gezien verwacht ik dat de lokale EU auto's dezelfde prijs krijgen als de Amerikaanse in de VS. Maar dan met een € ipv een $ vanwege BTW.
Nu ben ik niet heel wantrouwig van nature maar de Chinese overheid en subsidies etc. zou ik niet snel op bouwen.RocketKoen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:16:
[...]
De prijs van de lokaal gebouwde model Y in China is 30% lager dan de import versie. En daar zitten nog niet eens zelf geproduceerde batterijen in.
Realistisch gezien verwacht ik dat de lokale EU auto's dezelfde prijs krijgen als de Amerikaanse in de VS. Maar dan met een € ipv een $ vanwege BTW.
En de Chinese versies hebben andere afwerkingen en materialen dan de EU eisen en wensen vermoed ik.
Het is allemaal koffiedik kijken natuurlijk maar dat ze zullen moeten zakken in prijs lijkt mij evident. Of dat ook gaat lukken en gebeuren is afwachten.
Momenteel gaat de Model 3 toch voor 34k in dollars ofzo? Dat zou volgens jouw betekenen dat er nu bijna 18k importkosten op die wagen zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 23-01-2021 18:33 ]
38.000 ex belasting.GeeMoney schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:31:
[...]
Nu ben ik niet heel wantrouwig van nature maar de Chinese overheid en subsidies etc. zou ik niet snel op bouwen.
En de Chinese versies hebben andere afwerkingen en materialen dan de EU eisen en wensen vermoed ik.
Het is allemaal koffiedik kijken natuurlijk maar dat ze zullen moeten zakken in prijs lijkt mij evident. Of dat ook gaat lukken en gebeuren is afwachten.
Momenteel gaat de Model 3 toch voor 34k in dollars ofzo? Dat zou volgens jouw betekenen dat er nu bijna 18k importkosten op die wagen zitten.
Dat zou in Nederland € 38.000 zijn met BTW. Scheelt dus € 9.000 met nu..
Maar ik verwacht dat de prijs niet zo laag gaat worden. Meer net onder de 45k. Zeg 3k minder.
Kan iemand mij uitleggen hoe dynamic load balance nu werkt?
Stel ik heb een 3x25A hoofdaansluiting met een laadpaal van 11kw. Deze is verbonden met mijn slimme meter. Deze leest het verbruik van mijn totale capaciteit.
Ik dacht altijd dat als er teveel over een fase wordt gebruikt deze dan tijdelijk (door contactor, in de laadpaal) wordt onderbroken..
Nu hoorde ik dat er via de kabel vanaf de laadpaal naar de auto deze info wordt gestuurd.
Weet iemand hoe dit werkt?
Stel ik heb een 3x25A hoofdaansluiting met een laadpaal van 11kw. Deze is verbonden met mijn slimme meter. Deze leest het verbruik van mijn totale capaciteit.
Ik dacht altijd dat als er teveel over een fase wordt gebruikt deze dan tijdelijk (door contactor, in de laadpaal) wordt onderbroken..
Nu hoorde ik dat er via de kabel vanaf de laadpaal naar de auto deze info wordt gestuurd.
Dat ontken ik toch ook niet? Sterker nog: ik zeg dat min of meer. Des te jammerder dat ie er op zijn vroegst eind 2022 pas is (als dat dus al gehaald wordt)DS7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:47:
[...]
Als eind 2022 die kleine Tesla komt zal het een verkoophit zijn.
Nou ja dat is jouw mening. Ik vind zijn half-Duitse broertje ook wel geslaagd persoonlijkKijk maar eens naar de alternatieven in dat segment. Ik kan alleen de Peugeot noemen als zijnde geslaagd kwa uitstraling.

Maar eh. Die alternatieven zijn dus wel sowieso minimaal 2 jaar eerder.
Dit hoort in het thuis laden topic: Het grote "thuis laden van je EV" topic.niels89 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:53:
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
In China zijn alle import auto’s veel duurder dan hetzelfde model lokaal gebouwd. 10 jaar geleden toen ik er was, wou iedereen import die het kon betalen, zelfs als je hetzelfde model veel goedkoper lokaal gebouwd kon kopen. Nu is in 10 jaar veel veranderd, dus wellicht is die cultuur inmiddels omgeslagen. Sowieso evolueert de cultuur daar veel sneller dan her.RocketKoen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:16:
[...]
De prijs van de lokaal gebouwde model Y in China is 30% lager dan de import versie. En daar zitten nog niet eens zelf geproduceerde batterijen in.
@niels89 het laden van de auto wordt “gedimd” of stopgezet als de ingestelde grens wordt bereikt op de aansluiting. Vermogen op alle fasen wordt afgeknepen van het laden ook al is er maar 1 fase overbelast. De auto wordt door de laadpaal gevraagd om minder vermogen te gebruiken.
Maar hoort inderdaad in het andere topic.
Maar hoort inderdaad in het andere topic.
[ Voor 59% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-01-2021 20:21 ]
De Model Y is/wordt enkel geëxporteerd naar Canada en niet naar China. Wie weet krijgen wij in Europa ook een prijs reductie wanneer de Y daadwerkelijk van de band loopt al zal ik daar niet op rekenen.RocketKoen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:16:
[...]
Persoonlijk betwijfel ik of ze in Berlijn de Model 3 gaan bouwen. Met een Y rond de prijs van de 3 en nog een hatchback daaronder is denk ik nog weinig interesse in de 3. Geen Model 3 uit Berlijn maakt de productielijn veel efficiënter en het is met name de “Model 2” waar ze een enorme markt mee kunnen aanboren.
De auto wordt niet alleen op de 3 fasen aangesloten, maar je hebt ook nog de CP en PP signalen. Via de CP wordt door de laadpaal aan de oplader in de auto doorgegeven hoeveel stroom beschikbaar is. De oplader bepaalt of dat genoeg is om te laden. Overigens gaat dit op alle fases gelijk, er is geen mogelijkheid om het beschikbare amperage per fase door te geven.Als de paal ineens een fase af zou sluiten, zou de auto in storing gaan.niels89 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:53:
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Hier weten ze dat.niels89 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:53:
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Je kan niet even 1 fase onderbreken. Om 3 fase te laden, moet dat op alle 3 tegelijk.niels89 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:53:
De dynamic load stuurt naar je auto met hoeveel ampere of kW hij mag laden zonder jouw verbinding te overbelasten.
Daarbij pakt hij jouw maximum (25A) en trekt daar de huidige stroom op de zwaarst belaste fase vanaf.
Er staat er hier een in het dorp, flitsend kleurtje... maar toch... nee. Doet het niet voor mij, maar inderdaad, is persoonlijk.Prullenbak84 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:57:
[...]
Dat ontken ik toch ook niet? Sterker nog: ik zeg dat min of meer. Des te jammerder dat ie er op zijn vroegst eind 2022 pas is (als dat dus al gehaald wordt)
[...]
Nou ja dat is jouw mening. Ik vind zijn half-Duitse broertje ook wel geslaagd persoonlijk![]()
Maar eh. Die alternatieven zijn dus wel sowieso minimaal 2 jaar eerder.
Die alternatieven zijn er 2 jaar eerder, maar ik durf te wedden dat de Tesla echt op alle fronten een stuk beter zal zijn.
Het probleem van Tesla is nu vooral dat ze eerst die fabriek in Berlijn in bedrijf moeten hebben. Pas als die op stoom is kunnen ze verder.
Berlijn gaat in eerst instantie de LR en Performance maken.DS7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:47:
[...]
38.000 ex belasting.
Dat zou in Nederland € 38.000 zijn met BTW. Scheelt dus € 9.000 met nu..
Maar ik verwacht dat de prijs niet zo laag gaat worden. Meer net onder de 45k. Zeg 3k minder.
Die kosten nu $50k en $60k (ex BTW). En als je ze nu bestelt betaal je €64k en €70k in Nederland.
Zo ging dat in China ook. De Y was al een tijdje op de site te bestellen. Maar nu de productie daadwerkelijk is gestart hebben ze de prijs 30% omlaag gegooid (wat voor een overbelaste bestelpagina zorgde).
Ik verwacht dus uiteindelijk €50k en €60k uit Berlijn. De SR+ kost in de VS $42k, dus die kan goed op €42k komen.
Daarmee zijn ze goedkoper dan een geïmporteerde model 3. Dus die koopt inderdaad niemand. Ik verwacht wel dat de 3 ook in Berlijn gemaakt zal worden. Vooral zodat deze ook hier weer net iets goedkoper wordt dan de Y.
De P is 64k (was iets van 66k tot voor kort).RocketKoen schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:56:
[...]
Berlijn gaat in eerst instantie de LR en Performance maken.
Die kosten nu $50k en $60k (ex BTW). En als je ze nu bestelt betaal je €64k en €70k in Nederland.
Zo ging dat in China ook. De Y was al een tijdje op de site te bestellen. Maar nu de productie daadwerkelijk is gestart hebben ze de prijs 30% omlaag gegooid (wat voor een overbelaste bestelpagina zorgde).
Ik verwacht dus uiteindelijk €50k en €60k uit Berlijn. De SR+ kost in de VS $42k, dus die kan goed op €42k komen.
Daarmee zijn ze goedkoper dan een geïmporteerde model 3. Dus die koopt inderdaad niemand. Ik verwacht wel dat de 3 ook in Berlijn gemaakt zal worden. Vooral zodat deze ook hier weer net iets goedkoper wordt dan de Y.
Die P zal wel teruggaan naar 60k, de LR dan 55k en de SR net onder de 45k.
Denk ik.
Dat is natuurlijk persoonlijk. Als dat namelijk daadwerkelijk feitelijk altijd het geval was dan werden er geen andere merken verkochtDS7 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:56:
[...]
Die alternatieven zijn er 2 jaar eerder, maar ik durf te wedden dat de Tesla echt op alle fronten een stuk beter zal zijn.
Als ze de eenheden niet eens correct kunnen noemen, hoe serieus kun je het dan nog nemen?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
@noordpool vertel, wat vind je er interessant aan?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat op celniveau verwarmen was ik nog niet eerder tegengekomen als trucje om snelladen te boosten.
Ben benieuwd maar skeptics..noordpool schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:28:
Toch weer interessante ontwikkelingen in PV:
https://www.theengineer.c...-ev-battery-breakthrough/
Wang says a 40kW/h battery can generate 300kW of power, enough to take an EV from 0-60mph in around three seconds. However, a 40kW/h Nissan Leaf has a range of just 230km, so it is not clear if more than one battery would be required to enable the aforementioned 400km range.
Da's echt precies wat Tesla, Audi en Porsche doen om hun laadsnelheden en high performance mode mogelijk te maken. Of wat RC-enthousiastelingen al 15+ jaar doen om harder te gaan met hun modelvliegtuigen en/of modelwagens.CyBeRSPiN schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:48:
Dat op celniveau verwarmen was ik nog niet eerder tegengekomen als trucje om snelladen te boosten.
Let op ik zei op celniveau, niet het pack als geheel. Dat artikel beschrijft een mechanisme met verwarmingselement in elke individuele cel. Dat veel EVs de accu voorverwarmen was me wel bekend, maar die doen dat toch niet op individuele celbasis? Kost dan veel meer tijd en energie om naast de lithium ook de behuizingen van de cellen eerst ook mee te verwarmen? Misschien interpreteer ik het artikel dan verkeerd?mux schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:23:
[...]
Da's echt precies wat Tesla, Audi en Porsche doen om hun laadsnelheden en high performance mode mogelijk te maken. Of wat RC-enthousiastelingen al 15+ jaar doen om harder te gaan met hun modelvliegtuigen en/of modelwagens.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-01-2021 11:17 ]
Dat je toch telkens weer artikelen ziet opduiken over ontwikkelingen op het gebied van oplaadbare accu's.Proton_ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:45:
@noordpool vertel, wat vind je er interessant aan?
Het is alleen (zo) jammer dat veel van deze innovaties/ontwikkelingen niet uitmonden in een commercieel product, blijven hangen in lab fases, er toch teveel mitsen en maten zijn of dat blijkt dat het gras groener lijkt dan dat het daadwerkelijk is.
OK, ik begrijp waarom dit als innovatie wordt gezien - interne celverwarming in plaats van extern. Maar dat heeft niks te maken met de voordelen die ze noemen. Sneller kunnen laden bij hoge temperatuur kun je net zo goed met externe verwarming. Dat gaat niet langzamer ofzo, je kunt net zoveel verwarmingsvermogen extern in een cel duwen als intern en je zult alles ongeveer even snel verwarmd krijgen. De thermische weerstand van het omhulsel is vrij insignificant ten opzichte van de thermische weerstand van je actieve materiaal in de cel.CyBeRSPiN schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:14:
[...]
Let op ik zei op celniveau, niet het pack als geheel. Dat artikel beschrijft een mechanisme met verwarmingselement in elke individuele cel. Dat veel EVs de accu voorverwarmen was me wel bekend, maar die doen dat toch niet op individuele celbasis? Kost dan veel meer tijd en energie om naast de lithium ook de behuizingen van de cellen eerst ook mee te verwarmen? Misschien interpreteer ik het artikel dan verkeerd?
Daarnaast zit er een groot voordeel aan extern thermisch management: je kunt alle cellen op dezelfde temperatuur krijgen én je kunt actief koelen. Het is één ding om je pack op 60 graden te krijgen, maar om dan echt rap te laden moet je vervolgens 10+ kW aan warmte kwijt kunnen naar de omgeving. Het is dus niet alsof je hiermee een duur of ingewikkeld systeem vervangt in de auto. Die externe verwarming/koeling is nog steeds even hard nodig.
@mux ja mee eens, de koeling wordt inderdaad meteen net zo belangrijk als het laden eenmaal op gang komt.
Hier een misschien iets duidelijker simpelere/duidelijkere uitleg:
https://www.groen7.nl/pen...ity-werkt-aan-wonderaccu/
https://www.groen7.nl/pen...ity-werkt-aan-wonderaccu/
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Moet de vaart er een beetje in houden met EV's en steentje bijdragen aan vergroening van het wagenpark
dus net getekend voor de net iets nieuwere eSoul met 3-fasen laden en (een klein beetje) trekgewicht. Voordeel als je er een beetje in handelt. Tegen juni gaat de mijne er dan uit (incl. mogelijkheid tot €2k subsidie) of eerder in overleg. Ik zeg het maar even hier mocht iemand in de markt zijn voor eentje uit januari 2020.
Import van EVs
@mux En alle cellen op dezelfde temperatuur krijgen is toch ook vaak juist het doel van de temperatuurbeheersing? Zodat je deterministisch gedrag krijgt voor laden en ontladen.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic