Yep, dit is stiekem de hoofdfunctie van thermisch management. Ja, verwarmen en koelen is nuttig en gewenst, maar alles op dezelfde temperatuur is het belangrijkste voor de gezondheid van het pack.!null schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:04:
@mux En alle cellen op dezelfde temperatuur krijgen is toch ook vaak juist het doel van de temperatuurbeheersing? Zodat je deterministisch gedrag krijgt voor laden en ontladen.
Had dit nog niet zo meegekregen; https://seekingalpha.com/...s-sales-fell-10-in-europe
Toch eigenlijk wel verontrustend voor Tesla. De Europa EV taart is flink groter (+123%) maar het stuk voor Tesla kleiner (-10%).
Toch eigenlijk wel verontrustend voor Tesla. De Europa EV taart is flink groter (+123%) maar het stuk voor Tesla kleiner (-10%).
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat heeft alles met Nederland te maken. Haal je de Nederlandse verkopen eruit, dan groeide Tesla in Europa met ruim 12%.Inspired schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:02:
Had dit nog niet zo meegekregen; https://seekingalpha.com/...s-sales-fell-10-in-europe
Tesla heeft vanwege de bijtellingsregeling in 2019 extreem veel auto's naar Nederland gehaald. En vanwege de bijtellingsregels hebben velen de aankoop naar voren geschoven. Dat heeft dus geleid tot een enorme piek in de verkopen in Nederland (Tesla was zelfs in verkopen het derde merk in Nederland dat jaar).
Dat is toen ook ten koste gegaan van leveringen elders.
Allemaal dus logisch verklaarbaar.
Ze hebben in meerdere landen flink minder aantallen verkocht tov 2019, niet alleen in NL.DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:32:
[...]
Dat heeft alles met Nederland te maken. Haal je de Nederlandse verkopen eruit, dan groeide Tesla in Europa met ruim 12%.
Tesla heeft vanwege de bijtellingsregeling in 2019 extreem veel auto's naar Nederland gehaald. En vanwege de bijtellingsregels hebben velen de aankoop naar voren geschoven. Dat heeft dus geleid tot een enorme piek in de verkopen in Nederland (Tesla was zelfs in verkopen het derde merk in Nederland dat jaar).
Dat is toen ook ten koste gegaan van leveringen elders.
Allemaal dus logisch verklaarbaar.
Ze hebben wel eindelijk de refreshes aangekondigd van de S en X maar die prijzen zijn fors, ook de late Y introductie helpt niet mee aan de groei in NL in ieder geval.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 28-01-2021 10:41 ]
Dat neemt niet weg dat als je de verkopen van Tesla in Nederland uit de cijfers haalt er 12% groei is. Er zijn natuurlijk meer landen waar de markt voor Tesla's enigszins verzadigd was geraakt. Maar daar staan dan kennelijk ook landen tegenover met een flink hogere groei dan die 12%.GeeMoney schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:40:
[...]
Ze hebben in meerdere landen flink minder aantallen verkocht tov 2019, niet alleen in NL.
Ze hebben wel eindelijk de refreshes aangekondigd van de S en X maar die prijzen zijn fors, ook de late Y introductie helpt niet mee aan de groei in NL in ieder geval.
Daarnaast is de Y om de hoek, waardoor mensen daarop gaan wachten. De nieuwe S en X komt eraan. En dat de markt als geheel is geëxplodeerd komt met name vanwege het veel grotere aanbod. Op de VW ID reeks hebben veel mensen al vanaf 2019 zitten wachten. En zelfs die staan voor een groot deel nog bij de dealers, omdat ze alleen op papier al zijn verkocht...
geen verrassing toch? zou beter zijn als ze met een betaalbare versie zouden komen, wat nog lang op zich gaat laten wachtenInspired schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:02:
smart fortwo electric drive 17.6kWh
12% groei is nog steeds relatief weinig op een markt die 123% groeit. Ben verder geen marketing/sales persoon maar volgens mij doe je het dan niet optimaal. Tesla kan gewoon blijkbaar (nog) niet profiteren in Europa. Er zijn overal wel voordelen waar ze van hadden kunnen profiteren. Zoals de aanhoudende lage bijteliing in NL (zie andere verkoopcijfers) en bonus in Duitsland.DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:45:
[...]
Dat neemt niet weg dat als je de verkopen van Tesla in Nederland uit de cijfers haalt er 12% groei is. Er zijn natuurlijk meer landen waar de markt voor Tesla's enigszins verzadigd was geraakt. Maar daar staan dan kennelijk ook landen tegenover met een flink hogere groei dan die 12%.
Daarnaast is de Y om de hoek, waardoor mensen daarop gaan wachten. De nieuwe S en X komt eraan. En dat de markt als geheel is geëxplodeerd komt met name vanwege het veel grotere aanbod. Op de VW ID reeks hebben veel mensen al vanaf 2019 zitten wachten. En zelfs die staan voor een groot deel nog bij de dealers, omdat ze alleen op papier al zijn verkocht...
Ze hebben momenteel een productiecapaciteit van 500.000 in China en 600.000 in de VS. Ik snap wel dat hun marktaandeel hier afneemt aangezien ze buiten alle subsidies geschreven worden terwijl er op de lokale markt voldoende vraag is. De S/X refresh leveren ze in februari al in de VS maar wij moeten nog tot september wachten.Inspired schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:02:
Met 1.1m capaciteit is er voldoende over toch? En hoezo buiten alle subsidies? Als er 30k bestellingen in NL waren geweest in 2020 had Tesla die graag hier aan de kade gezet. Het is natuurlijk geen besluit van Tesla om hier minder te verkopen.Deveon schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:00:
[...]
Ze hebben momenteel een productiecapaciteit van 500.000 in China en 600.000 in de VS. Ik snap wel dat hun marktaandeel hier afneemt aangezien ze buiten alle subsidies geschreven worden terwijl er op de lokale markt voldoende vraag is. De S/X refresh leveren ze in februari al in de VS maar wij moeten nog tot september wachten.
Ik twijfel om zelf een topic te starten...iets zoals:
"waarom je als particulier GEEN elektrische auto moet kopen\leasen".
Ik heb zelf in ieder geval spijt...niks is makkelijk...alles aan EV is lastig en moeilijk. En het komt zelfs duurder uit voor mij dan benzine
Ik heb zelf in ieder geval spijt...niks is makkelijk...alles aan EV is lastig en moeilijk. En het komt zelfs duurder uit voor mij dan benzine

Ik zou het doen.ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:04:
? vertel eens wat de onzin van elektrisch rijden isThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:04:
Snap het punt niet dat je wilt maken.Inspired schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:03:
[...]
Met 1.1m capaciteit is er voldoende over toch? En hoezo buiten alle subsidies? Als er 30k bestellingen in NL waren geweest in 2020 had Tesla die graag hier aan de kade gezet. Het is natuurlijk geen besluit van Tesla om hier minder te verkopen.
Tesla heeft een probleem als ze niet elke auto kunnen verkopen die ze maken. Dat is totaal niet het geval.
Marktaandeel maakt echt niets uit, het zijn de aantallen die het doen. Dat Tesla niet het marktaandeel kan behouden, op elk continent, elk jaar is duidelijk.
Apple heeft ook maar een marktaandeel van 11% in de wereld, maar is wel degene die de toon bepaalt die elke fabrikant volgt.
Het is geen onzin. alleen niet handig\goedkoper dan verwacht..ik ga zo een topic startenCoasterfreak schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:06:
[...]
? vertel eens wat de onzin van elektrisch rijden is
dan vraag ik me af of je niet voldoende onderzoek hebt gedaan voordat je prive een ev had gekocht, of dat je situatie is veranderd waardoor het onrendabel is geworden maar ok. welke ev als ik vragen mag>?ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:11:
[...]
Het is geen onzin. alleen niet handig\goedkoper dan verwacht..ik ga zo een topic starten
Aan de hand van de tijdlijn in dit topic kan ik het wel ongeveer raden:ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:11:
Het is geen onzin. alleen niet handig\goedkoper dan verwacht..ik ga zo een topic starten
Gekozen voor een e-Golf met als voornaamste reden omdat hij zo goedkoop in de aanbieding was. "dikke bak" voor weinig zonder goed te verdiepen in de details; de e-Golf is sowieso redelijk inferieur en bovendien gedateerd qua techniek (vandaar de prijs).
Dan hartstikke blij en tevreden totdat de winter komt; dan valt de range toch opeens wel heel erg tegen. Zeker aangezien uiteraard is gekozen voor de versie zonder warmtepomp (want prijs).
Ik ben nog niet zozeer overtuigd dat het probleem hier bij de elektrische auto zit maar ik laat me graag verrassen door je topic
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@assje zo ken ik er nog wel meer: te snel meegegaan in de hype / lage bijtelling FOMO. Algemene enthousiasme over EVs in het algemeen hier en elders toepassen op alle EVs, te snel concluderen dat iedere nieuwe EV dus voldoet.
Collega was voor een Leaf gegaan, die baalde best wel dat ie vooraf niet wist van 'rapid gate' en de EV dus minder goed voor de vakantie kon inzetten vergeleken met andere moderne EVs.
Anders dan bij een ICE moet je je bij een EV toch echt wel meer verdiepen in alle ins en outs die voor jou persoonlijk van belang zijn, anders ga je mogelijk spijt krijgen.
Collega was voor een Leaf gegaan, die baalde best wel dat ie vooraf niet wist van 'rapid gate' en de EV dus minder goed voor de vakantie kon inzetten vergeleken met andere moderne EVs.
Anders dan bij een ICE moet je je bij een EV toch echt wel meer verdiepen in alle ins en outs die voor jou persoonlijk van belang zijn, anders ga je mogelijk spijt krijgen.
Ja dat is het dus!!! het probleem ligt aan mij...een consumentassje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:28:
[...]
Aan de hand van de tijdlijn in dit topic kan ik het wel ongeveer raden:
Gekozen voor een e-Golf met als voornaamste reden omdat hij zo goedkoop in de aanbieding was. "dikke bak" voor weinig zonder goed te verdiepen in de details; de e-Golf is sowieso redelijk inferieur en bovendien gedateerd (vandaar de prijs).
Dan hartstikke blij en tevreden totdat de winter komt; dan valt de range toch opeens wel heel erg tegen. Zeker aangezien uiteraard is gekozen voor de versie zonder warmtepomp (want prijs).
Ik ben nog niet zozeer overtuigd dat het probleem hier bij de elektrische auto zit maar ik laat me graag verrassen door je topic
Dit bedoel ik absoluut niet flauw.
Ik wil gewoon mensen waarschuwen voor de problemen die ik ervaar als consument. Voor de rest hoop ik in de toekomst ook weer in een EV te kunnen rijden.
Want online zie je alleen hoe geweldig en goedkoop een EV rijd. Of van die auto-race freaks die pro benzine autos zijn en EV's afkraken.
Ik ben pro EV maar wel iemand die vele problemen heeft ervaren. En ligt dat aan de auto? nee...maar ligt aan mij maar ook aan de verkoper...aan internet....etc.
denk niet dat je een geheel nieuwe thread hoeft te maken, je kunt je klachten over je ev ook hier kwijt
Het ligt aan gebrek aan due diligence aan jouw kant. Wel de positieve vinkjes bekijken maar vergeten dat er ook negatieve zijn.
Dezelfde argument kun je ook loslaten op ICE hoor, maar daar hoor je vaak niet van dat mensen toch niet tevreden zijn.
Dezelfde argument kun je ook loslaten op ICE hoor, maar daar hoor je vaak niet van dat mensen toch niet tevreden zijn.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Die markt groeit vooral omdat er veel meer aanbieders zijn gekomen op die markt en dan ook nog vooral in het goedkopere segment.Inspired schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:58:
[...]
12% groei is nog steeds relatief weinig op een markt die 123% groeit. Ben verder geen marketing/sales persoon maar volgens mij doe je het dan niet optimaal. Tesla kan gewoon blijkbaar (nog) niet profiteren in Europa. Er zijn overal wel voordelen waar ze van hadden kunnen profiteren. Zoals de aanhoudende lage bijteliing in NL (zie andere verkoopcijfers) en bonus in Duitsland.
Dus je redeneert wat mij betreft te kort door de bocht.
Ik ben bang dat de post dan binnen no time verdwijnt in pagina X en mensen dan over wat anders praten.Coasterfreak schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:41:
denk niet dat je een geheel nieuwe thread hoeft te maken, je kunt je klachten over je ev ook hier kwijt
Wat niet erg is. Maar ik wil mijn verhaal aan zoveel mogelijk mensen kwijt.
En dit op een non-negatieve manier naar EV of de auto die ik rijd.
De twee fabrieken samen hebben dat als theoretische maximale capaciteit, de feitelijke capaciteit is echter nog altijd niet op dat niveau. Ongeveer 500.000 in 2020. Zoveel hebben ze er gebouwd en verkocht (op een afrondingsverschil na).Deveon schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:00:
[...]
Ze hebben momenteel een productiecapaciteit van 500.000 in China en 600.000 in de VS. Ik snap wel dat hun marktaandeel hier afneemt aangezien ze buiten alle subsidies geschreven worden terwijl er op de lokale markt voldoende vraag is. De S/X refresh leveren ze in februari al in de VS maar wij moeten nog tot september wachten.
Toch wordt in dit soort topics hier te vaak in oplossingen gedacht ipv toe te geven dat voor die use case en budget er nog geen geschikte EV op de markt is.daemonix schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:42:
Het ligt aan gebrek aan due diligence aan jouw kant. Wel de positieve vinkjes bekijken maar vergeten dat er ook negatieve zijn.
Hangt gewoon af van de persoon. Als je als particulier veel rijdt en je wil b.v. voor niet al teveel geld een snelle sedan, dan kun je eigenlijk niet op de M3P heen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:47:
[...]
Toch wordt in dit soort topics hier te vaak in oplossingen gedacht ipv toe te geven dat voor die use case en budget er nog geen geschikte EV op de markt is.
Maar voor heel veel particulieren is een BEV niet de beste keuze.
Ik denk dat we dan over de definitie van "niet teveel geld" (63 duizend euro *kuch*) van mening verschillenDS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:49:
[...]
Hangt gewoon af van de persoon. Als je als particulier veel rijdt en je wil b.v. voor niet al teveel geld een snelle sedan, dan kun je eigenlijk niet op de M3P heen.
Maar voor heel veel particulieren is een BEV niet de beste keuze.
We hebben het over een auto met het prestatiepotentieel waarbij je bij andere merken vaker meer dan een ton voor betaalt, zeker inclusief accessoires.CyBeRSPiN schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Ik denk dat we dan over de definitie van "niet teveel geld" (63 duizend euro *kuch*) van mening verschillen
Bovendien kijk ik liever naar cost of ownership.
Blijft een definitiekwestie, voor mij is een Ioniq ook een snelle sedan en die kost bijna de helft (ook in TCO vermoedelijk).DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:07:
[...]
We hebben het over een auto met het prestatiepotentieel waarbij je bij andere merken vaker meer dan een ton voor betaalt, zeker inclusief accessoires.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
rotf...Wie wind zaait zal storm oogsten...ThaddeusX schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:11:
[...]

(ik heb mijn broer ook geadviseerd om GEEN BEV te kopen...
maar dat is STERK persoonlijk afhankelijk.)
Geen 2 situaties zijn hetzelfde, en wellicht bij jij met de verkeerde uitgangspunten begonnen??
Ik kijk uit naar je draadje

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Getuige de run op 14%-bijtelling en MRB-vrije 3-cilinder diesels een aantal jaren terug, is dat prestatiepotentieel voor het gros van de autokopers nauwelijks interessant. Zolang het maar fatsoenlijk mee komt in het dagelijks verkeer en het eventuele gezin + hond er in past is het wel goed.DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:07:
[...]
We hebben het over een auto met het prestatiepotentieel waarbij je bij andere merken vaker meer dan een ton voor betaalt, zeker inclusief accessoires.
[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 28-01-2021 13:16 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Daarom dat iedereen een SUV wilt rijden.Ivow85 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Getuige de run op 14%-bijtelling en MRB-vrije 3-cilinder diesels een aantal jaren terug, is dat prestatiepotentieel voor het gros van de autokopers nauwelijks interessant. Zolang het maar fatsoenlijk mee komt in het dagelijks verkeer en het eventuele gezin + hond er in past is het wel goed.
Een gewone sedan / stationwagen / hatchback is ook fatsoenlijk, goedkoper en er past een gezin alsook hond in.
Waarom rijd niemand met een dacia maar wilt iedereen met een dikke bmw / audi / volvo rijden?
Een auto is de manier om je prestaties in het dagelijks leven te kunnen etaleren.
[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 28-01-2021 13:21 ]
Ja, al die SUV's met voor het overgrote deel FWD en een standaard motorisering zijn er vanwege de geweldige prestaties? Die SUV's presteren stuk voor stuk minder goed dan de veel goedkopere hatchback- of stationwagen broertjes waarmee ze hun technische basis delen. Met doorgaans veel beroerder weggedrag.bottom line schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:20:
[...]
Daarom dat iedereen een SUV wilt rijden.
Een gewone sedan / stationwagen / hatchback is ook fatsoenlijk, goedkoper en er past een gezin alsook hond in.
Waarom rijd niemand met een dacia maar wilt iedereen met een dikke bmw / audi / volvo rijden?
Een auto is de manier om je prestaties in het dagelijks leven te kunnen etaleren.
Juist de SUV is naast de 14% bijtelling hype een goed voorbeeld dat het bij het gros van de auto-kopers niet om de prestaties van de auto gaat.
Wél is de auto voor velen nog een statussymbool. Wat dus in jouw woorden gebruikt wordt om de 'prestaties' uit het leven te etaleren. Maar dat zijn een heel ander soort prestaties.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Verwijderd
Vandaag de BMW iX3 besteld (BE) , verwachtte levertermijn is Juli.
Lang wachten, maar dan heb ik de tijd om de garage te voorzien van een laadpaal e.a.
Lang wachten, maar dan heb ik de tijd om de garage te voorzien van een laadpaal e.a.
Die gaat in 9,9 seconden naar de 100 lees ik. Dat is allesbehalve snel en volstrekt onvergelijkbaar met de 3,3 seconden van de M3P.assje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:42:
[...]
Blijft een definitiekwestie, voor mij is een Ioniq ook een snelle sedan en die kost bijna de helft (ook in TCO vermoedelijk).
Je hebt het nu over totaal onvergelijkbare auto's. Er zijn ook mensen die een nieuwe auto willen, maar daar slechts weinig geld aan uit willen of kunnen geven. Beggers can't be choosers.Ivow85 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:06:
[...]
Getuige de run op 14%-bijtelling en MRB-vrije 3-cilinder diesels een aantal jaren terug, is dat prestatiepotentieel voor het gros van de autokopers nauwelijks interessant. Zolang het maar fatsoenlijk mee komt in het dagelijks verkeer en het eventuele gezin + hond er in past is het wel goed.
Met deze redenering kun je ook zeggen dat vrijwel niemand een Rolls Royce wil, want daar verkopen ze er ook maar een handvol van.
Voor veruit de meeste mensen zal een M3P dan ook de minst interessante optie zijn. Een SR+ bij normaal gebruik en een LR bij veelvuldig gebruik zijn veel logischere keuzes. 3,3 of 4,4 of 5,6 is allemaal meer dan rap te noemen.DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:51:
[...]
Die gaat in 9,9 seconden naar de 100 lees ik. Dat is allesbehalve snel en volstrekt onvergelijkbaar met de 3,3 seconden van de M3P.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Het was een voorbeeld van een elektrische auto die voor een bepaalde groep juist prijstechnisch heel interessant is. Vergelijk het maar eens met een M3, C AMG of RS4. Als het je puur gaat om snelheidspotentieel in een sedan van die grootte, dan is de M3P gewoon een koopje.Jeroenneman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:56:
[...]
Voor veruit de meeste mensen zal een M3P dan ook de minst interessante optie zijn. Een SR+ bij normaal gebruik en een LR bij veelvuldig gebruik zijn veel logischere keuzes. 3,3 of 4,4 of 5,6 is allemaal meer dan rap te noemen.
Overigens raad ik eenieder aan om altijd de LR te nemen als het financieel kan, aangezien de SR+ toch vrij beperkt is als 1e auto, maar dat terzijde.
Mensen die snelheidspotentieel zoeken in een auto zoeken dan vaak ook de "rijderservaring", zoals het lastig op gang komen van een verbrandingsmotor, het feit dat die maar een beperkt vermogensbereik heeft dus dat je regelmatig een onderbreking in de acceleratie hebt en het lawaai dat bij het maken van dat vermogen hoort.DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:04:
[...]
Het was een voorbeeld van een elektrische auto die voor een bepaalde groep juist prijstechnisch heel interessant is. Vergelijk het maar eens met een M3, C AMG of RS4. Als het je puur gaat om snelheidspotentieel in een sedan van die grootte, dan is de M3P gewoon een koopje.
Een elektrische auto is dan "te clean".
Signatures zijn voor boomers.
Sommigen wel, sommigen niet. Net zo goed als dat je ook mensen hebt die 2 keer per jaar echt een langere rit maken en op basis daarvan menen dat een BEV compleet ongeschikt is voor hen.Maasluip schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Mensen die snelheidspotentieel zoeken in een auto zoeken dan vaak ook de "rijderservaring", zoals het lastig op gang komen van een verbrandingsmotor, het feit dat die maar een beperkt vermogensbereik heeft dus dat je regelmatig een onderbreking in de acceleratie hebt en het lawaai dat bij het maken van dat vermogen hoort.
Een elektrische auto is dan "te clean".
Wanneer ik rond me kijk, rijden er inderdaad aardig wat SUV's en dikke BMW/audi/mercedes (meestal met 1 of 2 personen erin) rond in verhouding tot compactere en/of zuiniger wagens. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt en veel mensen zichzelf graag laten zien in een "ferme bak". Dat wil niet zeggen dat ik die SUV's geen mooie auto's vind, maar het paste op moment van aankoop niet bij mijn noden (goedkoop, betrouwbaar, voldoende comfort en ruimte).Ivow85 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:29:
[...]
Die SUV's presteren stuk voor stuk minder goed dan de veel goedkopere hatchback- of stationwagen broertjes waarmee ze hun technische basis delen.
...
Wél is de auto voor velen nog een statussymbool. Wat dus in jouw woorden gebruikt wordt om de 'prestaties' uit het leven te etaleren. Maar dat zijn een heel ander soort prestaties.
Wij houden het gewoon bij een elektrische hatchback en een diesel Dacia people carrier (die vooral stil staat tegenwoordig) en de status, daar denken we maar even niet aan.
3,3 seconden is toch nergens goed voor. Ik vind dit zo'n slecht argument om een auto te kopen. De petrolheads en patsers die nu in AMG of RS rijden zullen niet snel naar elektrisch overstappen gok ik, deel van de beleving nl. geluid is weg.DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:51:
[...]
Die gaat in 9,9 seconden naar de 100 lees ik. Dat is allesbehalve snel en volstrekt onvergelijkbaar met de 3,3 seconden van de M3P.
Ik denk eigenlijk ook dat er relatief veel snelle auto's in de kreukels belanden en daar zullen ook Tesla's onder vallen.Het vergt wel andere rijvaardigheid en inschattingsvermogen als je auto enorm veel sneller wordt.
Auto's zijn al gevaarlijke dingen en het steeds sneller maken zal daar ondanks veiligheidssystemen niet beter op worden. Ik geef de voorkeur aan veilig mijn bestemming te bereiken boven belachelijk snel. Om nog maar te zwijgen over je verantwoordelijkheid jegens andere verkeersdeelnemers.
[ Voor 23% gewijzigd door Luiaard op 28-01-2021 16:53 ]
Import van EVs
Dat zeg ik; definitiekwestie. Ik accelereer met mijn Ioniq zo'n beetje altijd op dezelfde snelheid; volledig vermogen binnen ECO setting/balkjes. Geen idee hoeveel dat precies is van maximaal vermogen maar gevoelsmatig misschien zo'n 70%. Met deze acceleratie ben ik in 90% van de gevallen sneller weg dan al het verkeer om me heen (verkeerslichten/invoegen etc).DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:51:
Met andere woorden; in normaal verkeer accelereert er nauwelijks iemand <10s naar de 100km/u, laat staan <5s. Dat 0,0001% van de mensen het leuk vind om met een hoop kabaal sprintjes te trekken bij verkeerslichten lijkt me nou niet zo'n goede definitie van wat "snel" is.
Verder wel eens dat 3,3s volstrekt onvergelijkbaar is, op de openbare weg is het echter ook volstrekt zinloos.
@DS7
Het range nadeel van de SR+ is in de praktijk best beperkt. Boven de 250km moet je een keer snelladen. Dat kost vaak niet meer dan 10 minuten.
Als je de meerkosten van een LR dan vergelijkt met het aantal keer dat je dan vaker moet snelladen, dan zijn dat heel goed betaalde kopjes koffie
Mijn ioniq 28kWh heeft een nog kleinere range, maar ik kan misschien per maand 30-60 minuten besparen over de afgelopen 3,5 jaar (bij 35k km / jr). Zelfs bij een rit naar oostenrijk scheelt het maar 2,5 uur tussen een M3 LR en mijn Ioniq.
Het range nadeel van de SR+ is in de praktijk best beperkt. Boven de 250km moet je een keer snelladen. Dat kost vaak niet meer dan 10 minuten.
Als je de meerkosten van een LR dan vergelijkt met het aantal keer dat je dan vaker moet snelladen, dan zijn dat heel goed betaalde kopjes koffie
Mijn ioniq 28kWh heeft een nog kleinere range, maar ik kan misschien per maand 30-60 minuten besparen over de afgelopen 3,5 jaar (bij 35k km / jr). Zelfs bij een rit naar oostenrijk scheelt het maar 2,5 uur tussen een M3 LR en mijn Ioniq.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
Het is zo'n interessante discussie. Het is ook volstrekt idioot.
Vroeger legde mensen tientallen duizenden euro's voor een paar extra seconden acceleratie. Dit was HET selling-punt. En nu, doet het er opeens niet meer toe?
Als VW 3,3 seconden zou aanbieden zou iedereen het aanbidden, maar omdat het Tesla is moet iedereen weer haten.
Vroeger legde mensen tientallen duizenden euro's voor een paar extra seconden acceleratie. Dit was HET selling-punt. En nu, doet het er opeens niet meer toe?
Als VW 3,3 seconden zou aanbieden zou iedereen het aanbidden, maar omdat het Tesla is moet iedereen weer haten.
Ach wel nee, het is volstrekt zinloos en zelfs ronduit gevaarlijk (wegrijden met maximum versnelling bij een verkeerslicht levert gevaarlijke situaties op met mensen die door rood van de andere kant komen. De ontruimingstijd wordt niet meer gehaald.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:07:
Het is leuk voor een keer, maar volkomen bezopen gedrag.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Vind je dit zelf ook niet super overdreven?assje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:28:
[...]
Aan de hand van de tijdlijn in dit topic kan ik het wel ongeveer raden:
Gekozen voor een e-Golf met als voornaamste reden omdat hij zo goedkoop in de aanbieding was. "dikke bak" voor weinig zonder goed te verdiepen in de details; de e-Golf is sowieso redelijk inferieur en bovendien gedateerd qua techniek (vandaar de prijs).
Ik heb zelf een e-golf zonder warmtepomp. Ik kan er in deze winter gewoon 170 km ver mee rijden, soms 200 en soms 140 als je met 130 over de snelweg gaat. Maar goed, dat is in een gewone auto ook nogal begrotelijk. Het is verder een normaal ogende auto die heerlijk rijdt. Alle mensen die meerijden vinden het een comfortabele auto die over de weg glijdt. Niks minder dan een Leaf, eerder andersom. En dat voor een prijs die zeer concurrerend was.
Er zijn daarnaast verschillende tests geweest (onder andere Autoweek) waaruit de e-golf helemaal niet als inferieur komt. Het zal best zijn dat een Kona van 200 euro per maand duurder een groter bereik heeft, maar de meeste Nederlanders hebben dat zelden of nooit nodig.
Kortom. Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht en onaardig.
En verder ben ik heel benieuwd naar Taddeus' bezwaren, want ik roep juist tegen iedereen dat het een ideale auto is. Ik kan het iedereen die niet meer dan 20.000 km per jaar rijdt, aanbevelen om een e-golf te rijden.
Het was sowieso natuurlijk niet persoonlijk bedoeld. Verder wil ik wel een kleine rectificatie/tegemoetkoming doen; de eGolf was vooral inferieur voor de prijs waarvoor hij aangeboden werd. Met een prijs rond de 40k duurder dan bijvoorbeeld een Ioniq, kleinere range door hoger verbruik en (veel) lagere snellaadsnelheid.DDDikkiedik schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:32:
Kortom. Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht en onaardig.
Voor de private lease aanbieding van(af) 299/maand is het natuurlijk een fantastische auto, ik heb hem zelf ook nog overwogen zelfs (als 2e auto maar is uiteindelijk de Citigo geworden).
Aha.
Dan zijn we het natuurlijk eens. Als je voor een gelijk bedrag een veel mooiere auto kunt krijgen, dan is dat ook mooi.
Maar anderzijds is het dan de vraag of de levensduur van zo'n auto gelijk is. Volkswagen staat op dat gebied goed bekend. Nog van niemand gehoord van een betekenisvolle accudegradatie. Dat is ook wat waard, natuurlijk.
Kortom, je reactie zag op de initiele prijs, maar Taddeus heeft het over een aanbiedingsprijs. En ik blijf erbij dat ik in een compleet jaar waarin ik heb gekeken, niet zo'n goede aanbieding heb zien langskomen.
Dan zijn we het natuurlijk eens. Als je voor een gelijk bedrag een veel mooiere auto kunt krijgen, dan is dat ook mooi.
Maar anderzijds is het dan de vraag of de levensduur van zo'n auto gelijk is. Volkswagen staat op dat gebied goed bekend. Nog van niemand gehoord van een betekenisvolle accudegradatie. Dat is ook wat waard, natuurlijk.
Kortom, je reactie zag op de initiele prijs, maar Taddeus heeft het over een aanbiedingsprijs. En ik blijf erbij dat ik in een compleet jaar waarin ik heb gekeken, niet zo'n goede aanbieding heb zien langskomen.
Ach welnee. De groep waarvoor een super vlotte acceleratie en hoge topsnelheid belangrijk is, is behoorlijk beperkt. De meeste mensen die financieel de keuze hebben en zich goed voelen bij bijvoorbeeld VW, kiezen liever voor een Golf met fatsoenlijke uitrusting en doorsnee motorisering, dan voor een veel snellere Polo Gti.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:07:
Voor de niche die bereid is veel geld neer te leggen voor een snelle auto, is het acceleratievermogen misschien een selling point. Maar ook binnen die groep die wat extra's over heeft voor een snelle auto, spelen nog veel meer factoren een rol dan alleen de snelheid. Want anders hadden auto's als de Golf GTi, Kadett GSi, 205/309GTi nooit naast elkaar kunnen bestaan met elk een eigen marktaandeel.
Idem voor de huidege M-series van BWM, RS-en van Audi etc.
De overige rij-eigenschappen, merkbeleving, imago van merk/model etc spelen óók bij de liefhebbers van snelle auto's nog altijd een belangrijke rol in de uiteindelijke keuze.
Degene die een auto kopen puur voor de sprintsnelheid is heel beperkt. Die acceleratie is dan ook vooral leuk voor de marketing, maar in de praktijk zullen er niet veel mensen daarvoor een auto kopen.Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:07:
Dat heeft dus helemaal niets met Tesla te maken. Ook als VW of Audi of welk ander merk dan ook een auto maakt die in 2 s aan de 100 zit is dat voor even leuk nieuws, maar zullen er maar weinig daarom overstappen naar zo'n auto. In de praktijk heb je er nl. totaal niets aan, als je in 10s aan de 100 zit ben je alsnog 99 van de 100 keer de snelste.
[removed]
Net zoals tijd op de Nordschleife, zal ook voor de gemiddelde autorijder in de praktijk weinig uitmaken terwijl het een na het andere merk over elkaar heen buitelt om hier weer een nieuwe standaard te zetten. Leuk voor autobladen, Top Gear en posters op jongenskamers. Een specificatierace waarin we de omloopsnelheid van telefoons als maatgevend nemen. Het interesseert me niet of Tesla of een ander merk met dit soort specificaties komt, het is voor normaal verkeer nonsens. Waarom moet bij jou alles over Tesla gaan, @Verwijderd ? Allemaal marketing en het sexy maken van EV t.o.v. ICE. Tot op zeker hoogte dient dat een doel, maar er zijn ook gewoon praktische bezwaren aan een te snelle auto. Leuk voor de heb, maar niet meer dan een bijkomstigheid en voor de meeste mensen toch ook niet het USP waarop ze overstag gaan (hoop ik). Er is een reden dat er een verschil is in motorrijbewijzen en dit soort tijden benaderd of overtreft dat van snelle motoren met het belangrijke verschil dat je flink wat meer massa in beweging brengt. Ik zou dan ook niet graag jonge bestuurders in auto's met zo'n acceleratie zien.
Import van EVs
Als je auto’s al gevaarlijke dingen vindt, dan is dat inderdaad niet aan jou besteed.Luiaard schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:42:
[...]
3,3 seconden is toch nergens goed voor. Ik vind dit zo'n slecht argument om een auto te kopen. De petrolheads en patsers die nu in AMG of RS rijden zullen niet snel naar elektrisch overstappen gok ik, deel van de beleving nl. geluid is weg.
Ik denk eigenlijk ook dat er relatief veel snelle auto's in de kreukels belanden en daar zullen ook Tesla's onder vallen.Het vergt wel andere rijvaardigheid en inschattingsvermogen als je auto enorm veel sneller wordt.
Auto's zijn al gevaarlijke dingen en het steeds sneller maken zal daar ondanks veiligheidssystemen niet beter op worden. Ik geef de voorkeur aan veilig mijn bestemming te bereiken boven belachelijk snel. Om nog maar te zwijgen over je verantwoordelijkheid jegens andere verkeersdeelnemers.
Iedereen vindt weer iets anders leuk.
Als je een beetje kijkt naar prestatiecijfers van auto’s die nu verkocht worden, dan is 9,9 niets bijzonders. En al helemaal niet voor een BEV.assje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:51:
[...]
Dat zeg ik; definitiekwestie. Ik accelereer met mijn Ioniq zo'n beetje altijd op dezelfde snelheid; volledig vermogen binnen ECO setting/balkjes. Geen idee hoeveel dat precies is van maximaal vermogen maar gevoelsmatig misschien zo'n 70%. Met deze acceleratie ben ik in 90% van de gevallen sneller weg dan al het verkeer om me heen (verkeerslichten/invoegen etc).
Met andere woorden; in normaal verkeer accelereert er nauwelijks iemand <10s naar de 100km/u, laat staan <5s. Dat 0,0001% van de mensen het leuk vind om met een hoop kabaal sprintjes te trekken bij verkeerslichten lijkt me nou niet zo'n goede definitie van wat "snel" is.
Verder wel eens dat 3,3s volstrekt onvergelijkbaar is, op de openbare weg is het echter ook volstrekt zinloos.
Kortom: het is geen snelle auto.
Dat je met een sneller auto geen petjesgedrag hoeft te vertonen is weer een ander verhaal.
Ik vind dat persoonlijk best veel.BarryH schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:06:
@DS7
Maar goed, dat is dan waarschijnlijk ook waarom ik met een schuin oog naar de Plaid + kijk. >840 wltp...
tja, in vergelijking met de plaid is de m3p natuurlijk een koopje.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
https://www.swov.nl/feite...t/verkeersdoden-nederlandDS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:46:
[...]
Als je auto’s al gevaarlijke dingen vindt, dan is dat inderdaad niet aan jou besteed.
Import van EVs
Fietsen en lopen vind je ook levensgevaarlijk?
Huizen ook (de meeste ongevallen zijn in en om het huis)?
Kia heeft wat nieuwe info op de site gezet over het aankomend model gebaseerd op het nieuwe E-GMP platform van Hyundai groep: https://www.kia.com/nl/modellen/nieuwe-kia-ev/ontdekken/
Ziet er best veelbelovend uit. Wat meer bereik (dan de e-Niro), veel sneller laden. En voor de liefhebbers hier van 0-100 in 3.5 sec in het topmodel. Zal wel een dure auto worden
Ik vind overigens het 'concept' waar hij op gebaseerd is niet echt mooi. Gelukkig zien productieauto's er bijna nooit uit als de concepts (en Kia kennende maken ze ook iets meer wat voor de doorsnee autorijder geschikt is).
Ziet er best veelbelovend uit. Wat meer bereik (dan de e-Niro), veel sneller laden. En voor de liefhebbers hier van 0-100 in 3.5 sec in het topmodel. Zal wel een dure auto worden
Ik vind overigens het 'concept' waar hij op gebaseerd is niet echt mooi. Gelukkig zien productieauto's er bijna nooit uit als de concepts (en Kia kennende maken ze ook iets meer wat voor de doorsnee autorijder geschikt is).
Inderdaad.DS7 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:46:
[...]
Als je auto’s al gevaarlijke dingen vindt, dan is dat inderdaad niet aan jou besteed.
Maar niet iedereen beoefent zijn hobby uit op de openbare weg waarbij de andere deelnemers niet ongewild willen meegesleurd worden in het leuke tijdverdrijf van een ander.
Als je de auto zowel gebruikt op de openbare weg en hem alleen uitpuurt op een circuit met allemaal deelnemers met bewust dezelfde hobby is er inderdaad niets aan de hand.
De meeste dodelijke ongevallen of ongevallen met zwarez verwondingen gebeuren niet in een woning.
Fietsers zijn meestal ook niet de daders van die ongevallen. Meestal zijn ze het ongewild slachtoffer van iemand die zijn leuk tijdverdrijf beoefent op een plaats die niet ingericht is als leuk tijdverdrijf. .
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2021 12:00 ]
Kwestie van tijd denk ik. Het lijkt mij machtig mooi maar je kunt je afvragen of elke nono met een rijbewijs een auto moet kunnen besturen die sneller op de 100 is dan de RB van Max. In de toekomst zal het allemaal gereguleerd zijn en snelheid etc afgedwongen worden. Tot die tijd kunnen we nog even genieten.
Ik zeg nergens dat je maar moet gaan straatracen. Sterker nog, ik heb meestal een verbruik van ongeveer 165 wh/km met de M3P als deze weer aan de lader gaat en ik heb hem pas een maand, dus dat is nog rekening houdende met het weer. Dus ik rij juist vooral heel beheerst in het verkeer.IvoB2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:57:
[...]
Inderdaad.
Maar niet iedereen beoefent zijn hobby uit op de openbare weg waarbij de andere deelnemers niet ongewild willen meegesleurd worden in het leuke tijdverdrijf van een ander.
Als je de auto zowel gebruikt op de openbare weg en hem alleen uitpuurt op een circuit met allemaal deelnemers met bewust dezelfde hobby is er inderdaad niets aan de hand.
De meeste dodelijke ongevallen of ongevallen met zwarez verwondingen gebeuren niet in een woning.
Fietsers zijn meestal ook niet de daders van die ongevallen. Meestal zijn ze het ongewild slachtoffer van iemand die zijn leuk tijdverdrijf beoefent op een plaats die niet ingericht is als leuk tijdverdrijf. .
Het aantal doden in en om de woning is factor 6 hoger dan in het verkeer:
https://www.letselschadea...-huis-dan-in-het-verkeer/
Bijna niemand die dat weet, maar wel een feit. Mensen maken zich vaak druk over zaken die de aandacht trekken, niet per se over zaken die echt belangrijk zijn.
Er hoeft niets gereguleerd te worden. Straks stap je in een auto en rijdt deze zelf.Inspired schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:07:
Kwestie van tijd denk ik. Het lijkt mij machtig mooi maar je kunt je afvragen of elke nono met een rijbewijs een auto moet kunnen besturen die sneller op de 100 is dan de RB van Max. In de toekomst zal het allemaal gereguleerd zijn en snelheid etc afgedwongen worden. Tot die tijd kunnen we nog even genieten.
Er is ook geen donder aan in het drukke verkeer van nu om snel te rijden. Voor zover het al kan.
Dan moet je wel heel jong zijn als je denkt dat je dat in de Benelux op de openbare weg zelf nog gaat meemaken.DS7 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:20:
Straks stap je in een auto en rijdt deze zelf.
En als het zover is zal het in elk geval niet onder de 5 seconden zijn in een auto in privébezit.
Inderdaad. Waarom dan meer geld uitgeven voor die paar seconden meer? Je kan ze doorgaans toch niet benutten.Er is ook geen donder aan in het drukke verkeer van nu om snel te rijden. Voor zover het al kan.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2021 13:43 ]
Acceleratie van een M3P is natuurlijk weinig te gebruiken. Iets daarboven lukt het al een stuk beter om er plezier van te hebben. Maar dan nog, dan moet je het wel over N wegen hebben ofzo, in bebouwde kom is dit allemaal zeer onveilig. Snelweg rijdt je toch constant.
Ik heb zelf gisteren nog een sprintje gedaan met de Ampera-e tegen een Model 3. Uiteraard verloren, maar het scheelde weinig. Wat betekent dat het een SR+ zal zijn geweest. Was mijn inziens veilig op een lege 3 baans N weg waar je 100 mag.
Een M3P maakt er natuurlijk gehakt van. En de SR+ was altijd 50K en de M3P op een gegeven moment 63K.
Dan vond ik de SR+ eigenlijk wel relatief duur, en heb ik hem niet gekocht. Nu is hij alweer gezakt, en dat moet ook wel, prijs was te hoog. Ik vind de prijs van de long range of performance dan beter te verantwoorden.
Ik heb zelf gisteren nog een sprintje gedaan met de Ampera-e tegen een Model 3. Uiteraard verloren, maar het scheelde weinig. Wat betekent dat het een SR+ zal zijn geweest. Was mijn inziens veilig op een lege 3 baans N weg waar je 100 mag.
Een M3P maakt er natuurlijk gehakt van. En de SR+ was altijd 50K en de M3P op een gegeven moment 63K.
Dan vond ik de SR+ eigenlijk wel relatief duur, en heb ik hem niet gekocht. Nu is hij alweer gezakt, en dat moet ook wel, prijs was te hoog. Ik vind de prijs van de long range of performance dan beter te verantwoorden.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Mee eens..!!null schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:25:
Acceleratie van een M3P is natuurlijk weinig te gebruiken. Iets daarboven lukt het al een stuk beter om er plezier van te hebben. Maar dan nog, dan moet je het wel over N wegen hebben ofzo, in bebouwde kom is dit allemaal zeer onveilig. Snelweg rijdt je toch constant.
08-2019 was de SR+ nog 47.xxx€ en sinds de maand ervoor wit de nieuwe standaard kleur. De SR+ is voor velen al een duurdere auto dan die ze normaal hadden gekocht (“de Tesla strech”). Kijk je naar TCO is de SR+ gewoon stiekem ook heel goed.
Excl. BTW kwam ik eind 2019 dan nog net onder de 40.000€ uit. Nog steeds blij dat ik nog enigszins rationeel heb gekozen voor de SR+ Zelfs met een al behoorlijk gedegradeerde batterij kan ik nog overal prima komen en snel laden. (Enige nadeel door degradatie moet ik soms tot ongunstige soc laden)
Portugal staat op de lijst a 2800km in 2 dagen, de Noordkaap ook. Helaas heeft Corona het eea verpest..
@!null Is er al enige info over de -10% op de software? Vriendin van mijn vriendin moet hem ook laten begrenzen en ze zeggen “is voor even” maar niet meer.
Onze eigen Skoda Citigo zal volgende week in een uur een “regelaar” krijgen ofzo, terugroepactie? Bijzonder is dat er bij de RDW staat dat de batterij niet veilig is, dus hoop niet op een verkapte software nerf
/f/image/5ZvaYpAvnVynbwaFdSRaStXs.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Stef87 op 29-01-2021 20:46 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Vandaag op de terugweg naar huis verbaasde de EQV mij: 22 kWh / 100 km. Best netjes voor een snelwegrit
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
@Stef87 Nee ik weet ook niet meer dan dat.
Ik denk dat het neter is om Chevy Bolt in de gaten te houden, dat is de bron en die recall kwam natuurlijk ook eerder op gang. Hier een stuk later.
Wat betreft de Chevy Bolt, daar lijken nu, geheel in typische GM stijl (EV1?), buybacks te gebeuren.
Wellicht ook weer staat afhankelijk. Vanwege dezelfde reden dat dat hier nooit zal gebeuren, wij hebben veel slechtere consumentenrechten en geen rechtszaam cultuur zoals daar.
Dus ja, dat is een interessante ontwikkeling.
Ik vrees echter dat we hier aan het kortere eind trekken en dat het 90% blijft, dat andere opties te duur zijn voor Opel.
Aan de andere kant, als GM nog steeds zijn product blijft dienen door Opel heen, dan is er nog van alles mogelijk.
Ik weet dat er in NL tenminste een elektromotor en in ander geval een accu van twee Ampera-e's zijn vervangen (vanwege defecten, niet recall), dat is dus Opel die nog steeds met GM samenwerkt om dit soort dingen af te handelen. Ondanks dat Opel niet meer van GM is.
Ik denk dat het neter is om Chevy Bolt in de gaten te houden, dat is de bron en die recall kwam natuurlijk ook eerder op gang. Hier een stuk later.
Wat betreft de Chevy Bolt, daar lijken nu, geheel in typische GM stijl (EV1?), buybacks te gebeuren.
Wellicht ook weer staat afhankelijk. Vanwege dezelfde reden dat dat hier nooit zal gebeuren, wij hebben veel slechtere consumentenrechten en geen rechtszaam cultuur zoals daar.
Ik vrees echter dat we hier aan het kortere eind trekken en dat het 90% blijft, dat andere opties te duur zijn voor Opel.
Aan de andere kant, als GM nog steeds zijn product blijft dienen door Opel heen, dan is er nog van alles mogelijk.
Ik weet dat er in NL tenminste een elektromotor en in ander geval een accu van twee Ampera-e's zijn vervangen (vanwege defecten, niet recall), dat is dus Opel die nog steeds met GM samenwerkt om dit soort dingen af te handelen. Ondanks dat Opel niet meer van GM is.
[ Voor 14% gewijzigd door !null op 29-01-2021 21:55 ]
AI ontwikkelt zich erg snel. Het zal best nog 20 jaar duren, maar dan leef ik zeer waarschijnlijk nog wel.IvoB2 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:35:
[...]
Dan moet je wel heel jong zijn als je denkt dat je dat in de Benelux op de openbare weg zelf nog gaat meemaken.
En als het zover is zal het in elk geval niet onder de 5 seconden zijn in een auto in privébezit.
[...]
Inderdaad. Waarom dan meer geld uitgeven voor die paar seconden meer? Je kan ze doorgaans toch niet benutten.
En die paar seconden minder: gewoon voor die momenten dat het wel kan. Sowieso is de P meer dan alleen die acceleratie. Veel meer zelfs op dit moment.
Het is niet verplicht die update uit te voeren. Dat is natuurlijk ook te overwegen.!null schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:48:
@Stef87 Nee ik weet ook niet meer dan dat.
Niet verplicht...? Je hebt toch (tenminste effectief) geen keuze als het ook bij RDW bekend is?fisherman schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:04:
[...]
Het is niet verplicht die update uit te voeren. Dat is natuurlijk ook te overwegen.
De Ampera-E waar ik het over had staat normaal altijd in de garage boven de slaapkamer..
De terugroepactie is ivm mogelijk veroorzaken van brand. Er was ook Expliciet gezegd dat je hem niet meer binnen moet stallen via haar dealer dus de auto staat ook nu niet meer in de garage.
Als ik een Ampera had zou ik het liefst willen dat ze hem vervangen voor een batterij die het probleem niet heeft en verder net zo goed is als de oude.
Het unieke van de Ampera wad juist dat die nét een veel grotere batterij had dan de concurrentie in dezelfde prijsklasse. Raak je toch je voordeel “kwijt”
Legacy auto doet het wmb wel beter dan Tesla de garantie afhandelen e.d. gemiddelde jaar oude Model
3 SR+ In de vloot is meer dan 10% capaciteit kwijt en daar had je geen keuze. Misschien degradatie of een slimme truc met andere redenen.
[ Voor 20% gewijzigd door Stef87 op 30-01-2021 15:04 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik neem aan dat je het hebt over een Ampera E en niet over een Ampera.Stef87 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:02:
[...]
Niet verplicht...? Je hebt toch (tenminste effectief) geen keuze als het ook bij RDW bekend is?
De Ampera waar ik het over had staat normaal altijd in de garage boven de slaapkamer..
De terugroepactie is ivm mogelijk veroorzaken van brand. Er was ook Expliciet gezegd dat je hem niet meer binnen moet stallen via haar dealer dus de auto staat ook nu niet meer in de garage.
Als ik een Ampera had zou ik het liefst willen dat ze hem vervangen voor een batterij die het probleem niet heeft en verder net zo goed is als de oude.
Het unieke van de Ampera wad juist dat die nét een veel grotere batterij had dan de concurrentie in dezelfde prijsklasse. Raak je toch je voordeel “kwijt”
Legacy auto doet het wmb wel beter dan Tesla de garantie afhandelen e.d. gemiddelde jaar oude Model
3 SR+ In de vloot is meer dan 10% capaciteit kwijt en daar had je geen keuze. Misschien degradatie of een slimme truc met andere redenen.
Zolang je niet oplaadt boven de 90% zijn er geen problemen. Het probleem is ook maar sporadisch opgetreden, terwijl de meesten tot die tijd gewoon 100 procent geladen werden. Ik laad sowieso mijn auto doorgaans niet verder op dan 75%. Sporadisch laad ik tot 90% op. Bereik is groot genoeg zonder die 100%. Er zijn nog andere aanpassingen die ze doen met die update. Die gebruik ik niet, maar er zijn mensen die dat wel doen. De Ampera E laadt op basis van gps locatie. Het laadschema kan je daarvan af laten hangen. Ook dat komt te vervallen bij die update.
Wat je omschrijft bij Tesla is volgens mij hetzelfde probleem wat de Ampera E nu kent, alleen kan bij Tesla de BMS met een OTA update bijgewerkt worden. Het terugschroeven van de capaciteit is daar dus zonder tussenkomst van een garagebezoek doorgevoerd.
Stel, je laat de terugroepactie niet uitvoeren en laadt nooit boven de 90%. Mocht je auto dan toch nog om een of andere reden in brand vliegen, dan heb je de verzekering wel een reden gegeven om niet uit te keren.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ja dit is ook wat mij doet twijfelen.guido66 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:47:
Stel, je laat de terugroepactie niet uitvoeren en laadt nooit boven de 90%. Mocht je auto dan toch nog om een of andere reden in brand vliegen, dan heb je de verzekering wel een reden gegeven om niet uit te keren.
Hoewel hij niet binnen staat bij ons en ook zelden elders binnen staat.
En er wordt ook gerapporteerd dat het geen 10% daling is maar eerder 6% o.i.d., omdat normaliter de auto ook een paar kWh reserve houdt. Ik weet echter niet of dat waar is.
Op vakantie boeit de paar procent eigenlijk ook weinig want snelladen doe je toch niet tot 100%
[ Voor 7% gewijzigd door !null op 30-01-2021 17:30 ]
Jazeker de E, leek mij wel duidelijkfisherman schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:32:
[...]
Ik neem aan dat je het hebt over een Ampera E en niet over een Ampera.
Zolang je niet oplaadt boven de 90% zijn er geen problemen. Het probleem is ook maar sporadisch opgetreden, terwijl de meesten tot die tijd gewoon 100 procent geladen werden. Ik laad sowieso mijn auto doorgaans niet verder op dan 75%. Sporadisch laad ik tot 90% op. Bereik is groot genoeg zonder die 100%. Er zijn nog andere aanpassingen die ze doen met die update. Die gebruik ik niet, maar er zijn mensen die dat wel doen. De Ampera E laadt op basis van gps locatie. Het laadschema kan je daarvan af laten hangen. Ook dat komt te vervallen bij die update.
Wat je omschrijft bij Tesla is volgens mij hetzelfde probleem wat de Ampera E nu kent, alleen kan bij Tesla de BMS met een OTA update bijgewerkt worden. Het terugschroeven van de capaciteit is daar dus zonder tussenkomst van een garagebezoek doorgevoerd.
Als jij weet dat er een fout in zit die brand kan veroorzaken, maar dat zo laat zitten, wat dan?
Je hebt dan ook betaald voor de volle batterij. Ik zou dus eigenlijk alleen een vervangende batterij een goede oplossing vinden.guido66 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:47:
@Stef87 Mwah, ik zou ook tevreden zijn met een compensatie hoor, mijn gebruik zal er niet anders van worden.
Nieuw battery pack zou nog beter zijn ben ik met je eens, helemaal leuk omdat de onze al 90K gelopen heeft, maar ik heb mijn twijfels of dat hier gaat gebeuren. Consumentenrechten zijn slechter hier.
Nieuw battery pack zou nog beter zijn ben ik met je eens, helemaal leuk omdat de onze al 90K gelopen heeft, maar ik heb mijn twijfels of dat hier gaat gebeuren. Consumentenrechten zijn slechter hier.
Kan je het allicht zelf voorstellen bij de dealer toch?!null schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:45:
@Stef87 Mwah, ik zou ook tevreden zijn met een compensatie hoor, mijn gebruik zal er niet anders van worden.
Ik heb zelf ooit een 22kWh batterij kunnen ruilen voor een 41kWh batterij met 41kWh netto voor 1750€. (Renault Zoe).
Bij de Skoda zal ik ook eens navragen hoe het zit met de batterij terugroep actie. Als ik op kentenen zoek valt onze Citigo EV daar niet onder, zoek ik op model:bouwjaar dan wel.
Als ik ook problemen had met de geïmporteerde Renault Zoe, werd het ALTIJD netjes opgelost. Nooit gedacht dat ik mijn oude dealer zou “missen”
(Oude batterij was niet stuk maar kon soms storen bij het laden op AC43 kW, doordat de snelladers na een upgrade zaten aangesloten op een middenspanningsnet ipv een lagere spanning. Ik had dus een probleem)
[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 30-01-2021 19:55 ]
Het zou kunnen liggen aan het modeljaar. Mijn auto is van 2020, een MY19. Ik heb filmpjes gezien op internet dat als je de laadbalk tot 100% schuift, dat deze dan vanzelf een stapje terug springt. Per stapje is dat 95%.!null schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:29:
[...]
Ja dit is ook wat mij doet twijfelen.
Hoewel hij niet binnen staat bij ons en ook zelden elders binnen staat.
En er wordt ook gerapporteerd dat het geen 10% daling is maar eerder 6% o.i.d., omdat normaliter de auto ook een paar kWh reserve houdt. Ik weet echter niet of dat waar is.
Op vakantie boeit de paar procent eigenlijk ook weinig want snelladen doe je toch niet tot 100%
Bij eerdere versies heb je die mogelijkheid niet. Daar kan het weleens anders zijn en eerder in de buurt komen van 10%.
Dat zou kunnen, ik ben er nog niet helemaal uit of ik het laat doen. De kans dat het gebeurt is natuurlijk wel heel minimaal. Zeker als je zoals ik doorgaans tot 75% laad en in uiterste gevallen tot 90%. Nog nooit meer hoeven laden dan dat.guido66 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:47:
Compensatie zou inderdaad ook wel mooi zijn. Ik hoef ook geen nieuwe accu. Ik heb de auto sinds juni en hij heeft nu 10k gelopen, dus die accu is nog te goed om te vervangen. Alleen voor een MY20 Bolt accu zou ik hem wellicht nog wel willen ruilen. Die is nog wat groter zelfs.!null schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:45:
Dat is wel een nette deal geweest. Ik wil ook best per kWh extra 100 euro bij willen betalen als ze mijn accu omruilen voor een MY20 van de Bolt.Stef87 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:51:
[...]
Kan je het allicht zelf voorstellen bij de dealer toch?
Ik heb zelf ooit een 22kWh batterij kunnen ruilen voor een 41kWh batterij met 41kWh netto voor 1750€. (Renault Zoe).
Bij de Skoda zal ik ook eens navragen hoe het zit met de batterij terugroep actie. Als ik op kentenen zoek valt onze Citigo EV daar niet onder, zoek ik op model:bouwjaar dan wel.
Als ik ook problemen had met de geïmporteerde Renault Zoe, werd het ALTIJD netjes opgelost. Nooit gedacht dat ik mijn oude dealer zou “missen”![]()
(Oude batterij was niet stuk maar kon soms storen bij het laden op AC43 kW, doordat de snelladers na een upgrade zaten aangesloten op een middenspanningsnet ipv een lagere spanning. Ik had dus een probleem)
43kW AC laden is dacht ik alleen echt normaal in Frankrijk toch?
@Stef87 Ik heb nog helemaal geen relatie met een Opel dealer. Dus zou een mooie binnenkomer zijn haha. Hij moet nog voor onderhoud.
@fisherman weet jij toevallig het onderhoudsinterval van de Ampera-E?
Ik denk niet dat ze de 66kWh accu's erin zullen hangen. Het zou echter wel mooi zijn, en misschien ook best kunnen omdat de nieuwe Bolt niet mega anders is.
Leuk projectje voor als we de auto naar 300K hebben gereden ofzo.
Ik denk niet dat ze de 66kWh accu's erin zullen hangen. Het zou echter wel mooi zijn, en misschien ook best kunnen omdat de nieuwe Bolt niet mega anders is.
De MY20 accu kan je er zonder enig probleem onder hangen hoor. De Bolt is verder namelijk niet gewijzigd.!null schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:32:
@Stef87 Ik heb nog helemaal geen relatie met een Opel dealer. Dus zou een mooie binnenkomer zijn haha. Hij moet nog voor onderhoud.
Service interval is om de 30K kilometers, of na een jaar. Wat het eerste komt. Maar goed, ik rijd nog geen 20K per jaar, dus een jaar zal wel eerder komen. Officieel is dat overigens februari. Toen is de auto op kenteken gezet door de dealer als voorraad auto. In juni pas verkocht. Ik laat hem pas in juni servicen denk ik. Volgens mij heb ik dan wel van februari tot en met juni geen pechhulp, maar ja je mag toch bijna nergens naartoe.
Ja ik dacht al 30K, dus vanaf laatste beurt niet lang meer. Valt te combineren met recall.
Ik bedoelde inderdaad nieuwe Bolt fysiek gelijk, met als Leafs. De vraag is hoe strikt hij is met vervangen batterij, qua can bus e.d.
Zou dat vanuit merk komen is dat natuurlijk niet relevant.
Ik bedoelde inderdaad nieuwe Bolt fysiek gelijk, met als Leafs. De vraag is hoe strikt hij is met vervangen batterij, qua can bus e.d.
Er zijn dealers die geen service uitvoeren, zonder de update uit te voeren. Des te meer reden om zo lang mogelijk te wachten en te hopen dat er alsnog een definitieve oplossing komt.!null schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:41:
Ja ik dacht al 30K, dus vanaf laatste beurt niet lang meer. Valt te combineren met recall.
Bij vrijwel tot elke snellader kon ik laden met 43kW op AC deze hebben een vaste kabel. Was ook een periode dat ik erg aan het balen was dat AC43 ging worden uitgefaseerd bij Fastned waar ik vaste klant wasfisherman schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:01:
[...]
Dat is wel een nette deal geweest. Ik wil ook best per kWh extra 100 euro bij willen betalen als ze mijn accu omruilen voor een MY20 van de Bolt.
43kW AC laden is dacht ik alleen echt normaal in Frankrijk toch?
Na overleg met de topman van Renault NL heb ik gedeeltelijk op hun initiatief de batterij van het nieuwe model er onder geschroefd gekregen. Vervolgens nog heel veel km mee gereden (slechts 1% degradatie)
Ook de 22kW palen zijn soms handig (in Duitsland komen die veel voor in de stad). Heb heel Europa doorgereden met dat ding vanaf begin 2016 tot 2019.
Dit is misschien een leuk stukje dat ik had geschreven:
https://goedkoperrijden.b...ntie-naar-oostenrijk.html
Impressie op 2500+ meter hoogte:

Als je weet hoe het werkt, kan je zelfs met een Renault Zoe prima 930km op een dag rijden (met 3 laadstops en ongeveer 12h aan tijd).
Met de RWD Model 3 is sturen in de bergen naturnog 3x zo leuk! Gierende banden (voor) de bocht om waar dat veilig kan.. Heerlijk: Slovenie, Italië, Zwitserland, zuid Duitsland.., Ben op veel plekken al geweest.
[ Voor 25% gewijzigd door Stef87 op 31-01-2021 01:14 ]
Die mogen hem dan ook niet binnen zetten denk ik? Lastige situatie.fisherman schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:59:
[...]
Er zijn dealers die geen service uitvoeren, zonder de update uit te voeren. Des te meer reden om zo lang mogelijk te wachten en te hopen dat er alsnog een definitieve oplossing komt.
Zal voor jullie duimen op de (blijkbaar) grotere my2020 batterij :-)
Mijn E-2008 gaat helaas ook weer terug.Coasterfreak schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:06:
[...]
? vertel eens wat de onzin van elektrisch rijden is
De actie radius is voor mij het probleem, een ritje naar Emmen (75 km enkele reis) en weer terug red ik met ongeveer 20 km over. Dit is met een constante snelheid van ongeveer 100 en met verwarming op 19,5
Wat me ook erg tegenvalt is dat ik niet goed in kaart heb hoever ik nou daadwerkelijk kan, Als voorbeeld zijnde:
accu is volgens boordcomputer half vol, verwachte bereik is maar 100km en in de app is het percentage 60%
Wat moet ik nou geloven?
Moet wel zeggen dat ik het een zeer fijne auto vind, maar de rompslomp erom heen ben ik ook zat.
Vanaf volgende week rijd ik weer benzine.
Dat bereik is ook wat https://ev-database.nl/auto/1206/Peugeot-e-2008-SUV aangeeft, dus wat valt er dan tegen?hendrilankamp schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:43:
[...]
Mijn E-2008 gaat helaas ook weer terug.
De actie radius is voor mij het probleem, een ritje naar Emmen (75 km enkele reis) en weer terug red ik met ongeveer 20 km over. Dit is met een constante snelheid van ongeveer 100 en met verwarming op 19,5
Wat me ook erg tegenvalt is dat ik niet goed in kaart heb hoever ik nou daadwerkelijk kan, Als voorbeeld zijnde:
accu is volgens boordcomputer half vol, verwachte bereik is maar 100km en in de app is het percentage 60%
Wat moet ik nou geloven?![]()
Moet wel zeggen dat ik het een zeer fijne auto vind, maar de rompslomp erom heen ben ik ook zat.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Dan ben ik heel benieuwd naar wat je had verwacht, wat zijn je laadmogelijkheden thuis / op het werk?hendrilankamp schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:43:
[...]
Mijn E-2008 gaat helaas ook weer terug.
Wat moet ik nou geloven?![]()
Wat bedoel je met rompslomp?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Niet iedereen kijkt op die site voordat ze een keuze maken voor een auto en dealers zijn over het algemeen ook niet echt eerlijk mbt informatie verschaffen over de daadwerkelijke range van een EV (vooral in de winter). Ik kan dus heel goed begrijpen dat een range van 175km in de winter op de snelweg tegenvalt, vooral wanneer men adverteert met een WLTP van 320km.PeterZ(on) schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:00:
[...]
Dat bereik is ook wat https://ev-database.nl/auto/1206/Peugeot-e-2008-SUV aangeeft, dus wat valt er dan tegen?
Jij en ik weten dat 320km WLTP geen 320km bereik is onder echte omstandigheden, de gemiddelde consument weet dit echter niet.
Veel mensen kopen tegenwoordig ook nog eens een auto voor de looks ipv de specificaties.
Neem bv de DS3 EV. Kost hetzelfde als een Kona of Niro, alleen krijg je daarvoor ruim 100km minder range en ook nog eens een zooi minder vermogen. Toch verkopen die dingen waarbij je mij niet wijs kan maken dat de gemiddelde dealer heel eerlijk zal zijn over de daadwerkelijke range.
(Nou moet ik wel zeggen dat ik de DS3 er heel vet uit vind zien, technisch gezien is het echter een inferieure auto vergeleken met EVs van concurrenten in dezelfde prijsklasse).
Er is nog heel wat te winnen met efficient design.
Mijn Ioniq is al vrij zuinig, maar b.v. de lightyear one schaaft daar nog 30-50% weer vanaf.
(ik heb grote bewondering voor de lightyear, ben alleen te zuinig om even 150k af te tikken). Hopelijk gaan andere fabrikanten hun technieken en ontwerpgedachten overnemen.
Mijn Ioniq is al vrij zuinig, maar b.v. de lightyear one schaaft daar nog 30-50% weer vanaf.
(ik heb grote bewondering voor de lightyear, ben alleen te zuinig om even 150k af te tikken). Hopelijk gaan andere fabrikanten hun technieken en ontwerpgedachten overnemen.
[ Voor 37% gewijzigd door BarryH op 31-01-2021 12:06 ]
De Volvo xc40 P8 en Polestar 2 schijnen er binnenkort 50km extra range bij te krijgen. Puur omdat ze van de 70km backup (dus na 0km) er 50 terug geven. Ben er blij mee hoor maar ergens toch ook wat vaag. Range is super belangrijk voor elektrische auto's en om nou 70km te reserveren op een al niet te beste range...
Maargoed, blijkbaar hebben ze wel geluisterd naar de kritieken. En misschien dat het met nog wat extra tweaks meer dan 50km extra kan worden terwijl het laden ook sneller zou kunnen gaan.
Ben benieuwd! Morgen krijg ik mijn P8! Spannend!
Hoelang duurt het trouwens voor je batterij op bijv 80% zit met een simpele stopcontact aansluiting? Dus die hele trage..? Door het thuiswerken kan ik maar zo hebben dat de auto 24 of 48 uur stil staat (even los van misschien een keertje een heel kort ritje voor boodschappen etc...). Dus als wij de tijd hebben.. Hoeveel KM kan je in de accu gooien met zo'n kabeltje in een volle dag? Iemand al eens getest?
Maargoed, blijkbaar hebben ze wel geluisterd naar de kritieken. En misschien dat het met nog wat extra tweaks meer dan 50km extra kan worden terwijl het laden ook sneller zou kunnen gaan.
Hoelang duurt het trouwens voor je batterij op bijv 80% zit met een simpele stopcontact aansluiting? Dus die hele trage..? Door het thuiswerken kan ik maar zo hebben dat de auto 24 of 48 uur stil staat (even los van misschien een keertje een heel kort ritje voor boodschappen etc...). Dus als wij de tijd hebben.. Hoeveel KM kan je in de accu gooien met zo'n kabeltje in een volle dag? Iemand al eens getest?
[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 31-01-2021 11:39 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Vaak is dat 10/13A op 1 fase, dus reken op ~2 kW. En dus 2 kWh per uur.Juancho schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:35:
De Volvo xc40 P8 en Polestar 2 schijnen er binnenkort 50km extra range bij te krijgen. Puur omdat ze van de 70km backup (dus na 0km) er 50 terug geven. Ben er blij mee hoor maar ergens toch ook wat vaag. Range is super belangrijk voor elektrische auto's en om nou 70km te reserveren op een al niet te beste range...
Nu de wetgeving i.v.m. de opbrengst van zonnepanelen in België verandert en men gestuurd wordt naar verbruik wanneer de zonnepanelen het meest opbrengst genereren is het uit met 's avonds op te laden en 's morgens met een volle (80%) batterij te vertrekken aangezien dit elektrisch opladen aangerekend wordt. Dus nu overdag thuis opladen wanneer de zon schijnt. Om op piekopbrengsten (bij zonneschijn natuurlijk) van de zonnepanelen op te laden dus best tussen 12 en 16 uur. Gewoonlijk laad ik op tussen 20 en 80% en dat duurt ongeveer 7 uur.
Mijn vraag is nu: om maximaal van mijn zonnepanelen te genieten laad ik beter tweemaal 3,5 uur op 's middags i.p.v. één keer. Maar is dit niet schadelijker voor de batterij van de wagen omdat deze nu tweemaal meer opgeladen worden. Ik heb begrepen dat het aantal laadcycli voor het optimaal behoud van de levensduur van de batterij beperkt is (ik vindt deze gegevens voor mijn EQC nergens). Aangezien ik gepensioneerd ben kan ik wel overdag opladen, dus dat is geen probleem.
Mijn vraag is nu: om maximaal van mijn zonnepanelen te genieten laad ik beter tweemaal 3,5 uur op 's middags i.p.v. één keer. Maar is dit niet schadelijker voor de batterij van de wagen omdat deze nu tweemaal meer opgeladen worden. Ik heb begrepen dat het aantal laadcycli voor het optimaal behoud van de levensduur van de batterij beperkt is (ik vindt deze gegevens voor mijn EQC nergens). Aangezien ik gepensioneerd ben kan ik wel overdag opladen, dus dat is geen probleem.
Ik heb jarenlang met niets anders dan dat geladen. 2-2,5kWh (effectief de auto in na laadverlies), hoeveel km/u dat is hangt af van de efficiëntie van de auto.Juancho schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:35:
Hoeveel KM kan je in de accu gooien met zo'n kabeltje in een volle dag? Iemand al eens getest?
[ Voor 5% gewijzigd door assje op 31-01-2021 12:35 ]
Het is juist andersom. Hoe meer kleine beetjes laden hoe beter voor de accu. Een laadcyclus is simpelweg 0-100% en telt als 1 cyclus. 2x 50% laden zou bijvoorbeeld als 0,7 cyclus kunnen tellen.ccasper schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:33:
Maar is dit niet schadelijker voor de batterij van de wagen omdat deze nu tweemaal meer opgeladen worden. Ik heb begrepen dat het aantal laadcycli voor het optimaal behoud van de levensduur van de batterij beperkt is
Mijn telefoon laad ik om die reden bijvoorbeeld bijna nooit meer tot 100%:
:strip_exif()/f/image/zDpHmE18nzXd0uidV0go0eYX.jpg?f=fotoalbum_large)
Iedere nacht tot 100% laden zou 1 cyclus per dag zijn. In plaats daarvan laad ik gedurende de dag kleine beetjes op en kom ik op een veel lagere slijtage.
De accu van een EV is veel beter bescherm dan een telefoon om levensduur te garanderen. Het concept werkt echter hetzelfde.
[ Voor 54% gewijzigd door assje op 31-01-2021 12:44 ]
@ccasper een laadcycli is bijna altijd 1 cycli als alle cellen “geweest zijn”. Door een slim BMS zal hij dat zoveel mogelijk verspreiden. 2x op een dag 30% laden is dus niet persé 2 cycli.
Ten minste, zo werken alle intelligente li-ion accu packs met een BMS ervoor. Ik heb er geen bewijs op papier van maar kan mij niet voorstellen dat dit bij autos niet het geval zal zijn omdat het daar nog belangrijker is dan op een laptop of telefoon.
Ten minste, zo werken alle intelligente li-ion accu packs met een BMS ervoor. Ik heb er geen bewijs op papier van maar kan mij niet voorstellen dat dit bij autos niet het geval zal zijn omdat het daar nog belangrijker is dan op een laptop of telefoon.
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 31-01-2021 12:47 ]
Misschien stomme vraag hoor (ik ben nieuw in elektrisch rijden 😉) maar is er een beetje schatting qua % als je de auto 24 uur aan zo'n stopcontact kabeltje hebt hangen? Bijv starten bij 20% en dan 24 uur laden....assje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:33:
[...]
Ik heb jarenlang met niets anders dan dat geladen. 2-2,5kWh (effectief de auto in na laadverlies), hoeveel km/u dat is hangt af van de efficiëntie van de auto.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mijn auto is in 16 uur van helemaal leeg helemaal vol. Maar die heeft geen heel grote accu, namelijk 36 kWh.
Je P8 granny lader is 2,3 kW (10A) dus 2,3 kWh voor elk uur laden, minus een beetje verlies.Juancho schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Misschien stomme vraag hoor (ik ben nieuw in elektrisch rijden 😉) maar is er een beetje schatting qua % als je de auto 24 uur aan zo'n stopcontact kabeltje hebt hangen? Bijv starten bij 20% en dan 24 uur laden....
24x 2,3 = 54 kWh = zo’n 70% van je accu
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 31-01-2021 13:36 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic