redwing schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:04:
[...]
Tja, maar nu ben je de top van EV aan het vergelijken met een gemiddelde ICE. En dan pak je voor de LR ook nog de optimale range, in de praktijk komt die meestal rond de 380-400 uit. Ik zou dan ook eerder voor 350-400km gaan voor een EV met die lading. En dan heb je snelladers nog niet meegenomen. Ik zou die 50% dan ook eerder vervangen door 10-20%.
Voor de meeste mensen is dat nog niet voldoende om een stuk duurdere auto te kopen. Al zie je natuurlijk wel dat de prijzen van EVs steeds meer richting die van ICEs gaan. Dus de komende jaren zul je de verschuiving richting EV blijven zien. Afhankelijk van de subsidies zal dat sneller of langzamer gaan, maar ook van de range van de auto's en beschikbaarheid openbare palen. Want daar zal nog wel veel moeten veranderen.
Tja, ik wilde eigenlijk niet op @
DS7 reageren omdat het wellicht off-topic is (geen zin en onzin van elektrisch rijden). Maar ik heb vorig jaar een post gemaakt over mijn verbruik in het eerste jaar dat ik mijn M3 SR+ had. Ik rijd nu goedkoper dan de BMW318D Station die ik hiervoor had, maar duurder dan de Dacia Logan MCV op LPG die ik weer daarvoor had. Dat komt voornamelijk doordat ik 3 Dacia's had kunnen kopen voor de prijs van de Tesla
Korte samenvatting:
kWh verbruikt (gefactureerd) = 2270
Gemiddelde prijs per kWh = EUR 0,19
KM per kWh (inclusief laadverliezen / preconditioning etc.) = 5.51 KM / kWh
Kosten per KM ex afschrijving = EUR 0,11 (incl. verzekering + reservering onderhoud)
Kosten per KM incl. afschrijving = EUR 0,50
Ik heb geen eigen laadpaal dus ben erg content met de gemiddelde prijs per kWh. Dat kan verklaard worden door 220 kWh die ik gratis heb kunnen laden bij de SuC. Corrigeer ik daarvoor dan kom ik uit op EUR 0,21 per kWh. Dat lukt doordat ik op mijn werk kan laden tegen EUR 0,17 per kWh en bij mij in de straat bij Vattenfall voor EUR0,21. Aangezien ik thuis meer betaal per kWh heb ik geen laadpaal laten aanleggen
Hele post:
MrBasta in "Het grote Tesla Model 3 topic"