Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
PiB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Ik snap je helemaal! Er kwam afgelopen week een V60 T5 voorbij op werk. Ik heb even getwijfeld de Model 3 LR aan een collega te slijten en voor de V60 te gaan. Maar toch weerhoudt de 4% bijtelling mij ervan. Al twijfel ik nog steeds, zolang hij beschikbaar is.
Wat doet je twijfelen dan? Gaat het dan om interieur kwaliteit, dat soort dingen?
Want vanuit sportief oogpunt (het is immers een T5) is een langzamere auto die vermoedelijk slechter op de weg ligt dan een Model 3.
Uiteraard wel een ruimere auto, in ieder geval in het geval van bagageruimte.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 20:27
PiB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Officieel is het toch verboden op deze wijze te adverteren?
Is er geen waakhond ergens?
ACM? Ik heb daar een melding gedaan.
Carfanatic schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:07:
Het zoeken naar een gebruikte EV op een site als Gaspedaal of Autotrrack is wel bagger zeg. Ex-BTW prijzen en dan ook nog figuren die de 2k ook al van de prijs aftrekken. Maakt het vergelijken niet echt makkelijk. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

!null schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:21:
Wat doet je twijfelen dan? Gaat het dan om interieur kwaliteit, dat soort dingen?
Want vanuit sportief oogpunt (het is immers een T5) is een langzamere auto die vermoedelijk slechter op de weg ligt dan een Model 3.
Uiteraard wel een ruimere auto, in ieder geval in het geval van bagageruimte.
De hele beleving...
De Tesla voelt de laatste tijd ook echt trager aan. De Model 3 begint een beetje te vervelen op één of andere manier. Ja hij is sneller, maar verder is de hele look en feel niet heel bevredigend meer.

Ik wil eigenlijk eens een goede meting gaan doen met 0-100 tijden, want ik was gisteren maar een klein beetje sneller dan een Audi A1 met dubbele uitlaat, waar je zou verwachten dat ik er voorbij zou moeten zoeven.

Het lijkt alsof hij inhoudt. Verder heb ik weinig vertrouwen in Tesla Service, alles wat je aanmeldt is toch "normaal". Ik kijk ertegen op om weer een afspraak in te plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

PiB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Officieel is het toch verboden op deze wijze te adverteren?
Is er geen waakhond ergens?
In 2018 was dat al een issue: https://www.acm.nl/nl/pub...idelijker-na-optreden-acm
De ACM zal de advertentieprijzen van tweedehands auto’s blijven monitoren. Consumenten kunnen signalen over onduidelijke prijzen bij de ACM melden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@PiB

Wat wel meespeelt is dat specs minder zijn als je accu behoorlijk leeg is, en eventueel nog koud.

Leeg = lager voltage
Nog koud = mogelijk minder ampere (maar dat hoeft niet van toepassing te zijn als accu meer kan leveren dan motoren vragen)
En vermogen = voltage x ampere

Onze Ampera-E geeft het actueel vermogen exact aan in dashboard. Op papier heeft hij 150kW. Is hij vol geladen, dan zet ik volgens het dashboard zelfs 160kW op de weg.
Laatst keek ik wat hij deed met een bijna compleet lege accu, waarbij voltage natuurlijk nog verder zakt onder flinke belasting, en toen was het nog maar 130kW.
Vriend van me in een Ioniq merkte hetzelfde.

Verder zijn er weinig redenen waarom hij minder snel zou zijn. Nou ja he, misschien weer iets meegekregen middels over-the-air updates. Maar ze hebben de Model 3 juist altijd meer vermogen gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB

PiB

Nou de ACM heeft volgens mij geen zin in extra werk :X

Als je tot deze conclusie komt:
Nadat de ACM in april de regels in een brief heeft toegelicht, hebben de bedrijven zaken aangepast. Bij de nacontrole heeft de ACM vastgesteld dat:

Prijzen over het algemeen inclusief onvermijdbare kosten worden vermeld
Bij losse kostenposten in de meeste gevallen wordt gemeld dat deze optioneel zijn
De informatie over garantie sterk is verbeterd.
!null schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:38:
@PiB

Wat wel meespeelt is dat specs minder zijn als je accu behoorlijk leeg is, en eventueel nog koud.

Leeg = lager voltage
Nog koud = mogelijk minder ampere (maar dat hoeft niet van toepassing te zijn als accu meer kan leveren dan motoren vragen)
En vermogen = voltage x ampere

Onze Ampera-E geeft het actueel vermogen exact aan in dashboard. Op papier heeft hij 150kW. Is hij vol geladen, dan zet ik volgens het dashboard zelfs 160kW op de weg.
Laatst keek ik wat hij deed met een bijna compleet lege accu, waarbij voltage natuurlijk nog verder zakt onder flinke belasting, en toen was het nog maar 130kW.
Vriend van me in een Ioniq merkte hetzelfde.

Verder zijn er weinig redenen waarom hij minder snel zou zijn. Nou ja he, misschien weer iets meegekregen middels over-the-air updates. Maar ze hebben de Model 3 juist altijd meer vermogen gegeven.
Accu kan wel koud zijn geweest, maar wel 60-70% accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:13
PiB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:27:
[...]

De hele beleving...
De Tesla voelt de laatste tijd ook echt trager aan. De Model 3 begint een beetje te vervelen op één of andere manier. Ja hij is sneller, maar verder is de hele look en feel niet heel bevredigend meer.

Ik wil eigenlijk eens een goede meting gaan doen met 0-100 tijden, want ik was gisteren maar een klein beetje sneller dan een Audi A1 met dubbele uitlaat, waar je zou verwachten dat ik er voorbij zou moeten zoeven.

Het lijkt alsof hij inhoudt. Verder heb ik weinig vertrouwen in Tesla Service, alles wat je aanmeldt is toch "normaal". Ik kijk ertegen op om weer een afspraak in te plannen.
Sry, maar deze punten snap ik niet.

Wil je nu:
a) 4x per maand het snelste weg zijn bij een sprintje (4x 6 sec per maand)

of wil je
b) 30,43 dagen - 24 sec per maand lekker naar je zin in een auto zitten??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PiB

PiB

Hansieo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Sry, maar deze punten snap ik niet.

Wil je nu:
a) 4x per maand het snelste weg zijn bij een sprintje (4x 6 sec per maand)

of wil je
b) 30,43 dagen - 24 sec per maand lekker naar je zin in een auto zitten??
Ik snap je stelling B niet.
Daarnaast weegt de 4% bijtelling uiteraard ook mee en geeft dat (op dit moment) nog de doorslag.

Ik herkende de tweestrijd van @ZorbaR, alleen hij is een stapje verder en heeft de beslissing genomen de Tesla de deur uit te doen. Ik niet... Nog niet....

Ben toch bang dat ik achteraf weer spijt krijg.

[ Voor 17% gewijzigd door PiB op 13-01-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 09:06

timovd

Voorsprong door techniek

@PiB, tja.. er worden nog steeds dit soort streken uitgehaald.
Ik betaalde ook €495,- als afleverkosten voor een EV van nog geen 3 jaar oud. De APK hoefde nog niet gedaan te worden. Onderhoud was slechts het vervangen van een interieurfilter.
De prijs bij advertentie was ex BTW (wat ik al wist aangezien iedereen dit spelletje speelt). De zoektocht naar een tweedehands EV blijft zo lastig, omdat je voor verrassingen komt te staan en de ACM negeert dit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is allemaal zo subjectief. Van A naar B kom je wel, en in het geval van deze auto's, allebei snel. Ook vakantie geen probleem.

Ook snelheidsbeleving is zeer subjectief. Al is een auto nog zo snel, als er een andere auto sneller accelereert of ongeveer gelijk op gaat, dan is gevoel van acceleratie ineens een stuk minder.
Ook andersom trouwens, vanmorgen heb ik er nog een Golf Gti uitgereden en dat hielp wel voor de beleving :+

Ik zou ze eens lekker naast elkaar zetten, of vooral gewoon even meten, dat laatste is natuurlijk veiliger.
Maar als je ernaast staat bij het stoplicht, gaat de Volvo dat echt nooit winnen. En de Volvo is nog een voorwielaandrijver ook, wat in alle gevallen minder zal presteren dan de Model 3 LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
PiB schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Ik snap je stelling B niet.
Daarnaast weegt de 4% bijtelling uiteraard ook mee en geeft dat (op dit moment) nog de doorslag.

Ik herkende de tweestrijd van @ZorbaR, alleen hij is een stapje verder en heeft de beslissing genomen de Tesla de deur uit te doen. Ik niet... Nog niet....

Ben toch bang dat ik achteraf weer spijt krijg.
b)
er zitten 30.43 dagen (gemiddelde) in een maand.
Daarvan rij je x-dagen y-uren per keer. (hieveel uren per maand rij je??)
Weegt dat op tegen die 24Sec per maand "plezier" dat je nét een seconde sneller bent met optrekken?

Trek die 24 sec eens af van ál die minuten (secondes 8)7 ) per maand,
dat je wél lekker naar je zin in een auto had kunnen zitten/rijden.

En dan weet je waar je voor moet gaan, bij je volgende keuze. O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
assje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:07:
[...]

Als je 130 ipv 100 rijdt is je snelheid 30% hoger wat wil zeggen dat de luchtweerstand 69% hoger is. De volgende vraag is hoe groot het aandeel van de luchtweerstand is in het totale verbruik, dat is uiteraard afhankelijk van allerlei factoren maar hoe hoger de snelheid hoe groter het aandeel uiteraard.

Voor 130 ipv 100 denk ik dat een 40% hoger verbruik een meer reële aanname is dan 20%.
Ja, snap ik, maar als je 130 rijdt kan je niet constant 130 rijden, dus gemiddeld zal je misschien 120 rijden ipv 95 als je 100 probeert te rijden. Mijn ervaring is dat die 20% wel ongeveer klopt.

Maar goed het is niet aan ons om te bepalen hoe snel iemand wel of niet wil rijden. Ik denk wel dat je als fabrikant bepaalde verwachtingen moet scheppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Hansieo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:03:
Weegt dat op tegen die 24Sec per maand "plezier" dat je nét een seconde sneller bent met optrekken?
En dan moet je ook nog vooraan staan want als er een rits auto's voor je staat, schiet het alsnog niet op :P

Persoonlijk vind ik 0-100 echt de aller-allerlaatste reden om voor een auto te kiezen. Rijdt lekker, bijtelling, juiste opties, dat soort zaken zijn 1000 x meer belangrijk. Tuurlijk is het funny om 'snel' weg te zijn. Maar ja, in m'n Auris met 0-100 in 11 sec was ik ook minstens de helft van de tijd als 1e weg. Simpelweg door gewoon gas te geven als het groen is, en niet dan pas te denken over wat je moet doen als het groen is.

En daarbij rij je meer tijd 'op snelheid' dan dat je bezig bent met optrekken...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Delerium schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:09:
[...]

En toch klopt de rekensom niet. Indien de accu van zeg 38 kWh voldoende is voor de afstand bij 100 km/u maar ontoereikend voor 130 km/u door die 20% meer energie moet je wel een duurdere auto kopen a 5000 euro.

Ikzelf zou structureel 100 gaan rijden als me dat de eerste 5000 euro al scheelt.
Dit gaat alleen op als er voor hetzelfde model keuze bestaat in accu grootte. Voor een ID.3 of e-Niro bestaat die keuze inmiddels, maar dit is inderdaad wel een goed punt.
Ik denk dat 80% van de Nederlanders ook prima weg komen met de kleinste accu in de ID.3/e-Niro. Zeker als je daarmee 5k kan besparen is dat mooi meegenomen.

Als je al een 64 kWh accu hebt, gaat die besparing niet meer op en kan je IMHO dus net zo goed gebruik maken van die extra accu capaciteit door sneller te rijden 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:21
@Z___Z Totdat je je energierekening probeert omlaag te krijgen. Even minder "gas" geven tikt veel harder aan dan continu overal het licht uitdoen....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Crazy D schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:32:
[...]

En dan moet je ook nog vooraan staan want als er een rits auto's voor je staat, schiet het alsnog niet op :P

Persoonlijk vind ik 0-100 echt de aller-allerlaatste reden om voor een auto te kiezen. Rijdt lekker, bijtelling, juiste opties, dat soort zaken zijn 1000 x meer belangrijk. Tuurlijk is het funny om 'snel' weg te zijn. Maar ja, in m'n Auris met 0-100 in 11 sec was ik ook minstens de helft van de tijd als 1e weg. Simpelweg door gewoon gas te geven als het groen is, en niet dan pas te denken over wat je moet doen als het groen is.

En daarbij rij je meer tijd 'op snelheid' dan dat je bezig bent met optrekken...
Vanaf een bepaalde waarde is de 0-100 tijd niet meer belangrijk. In de tijd dat een normale auto nog 12-15 seconde over deze sprint deed, was een auto die het in 10 seconde deed echt nog een groot voordeel.
Nu met EV's gaat het om 9 seconde voor langzame EV's tot 6 seconde of nog sneller voor de snelle EV's. Dan gaat het inderdaad voor veel mensen geen belangrijke waarde meer zijn om er een keuze op te laten afvallen. Het is dan meer voor de leuk. Een Model 3 die 0-100 in 5 seconde doet, kan je op niet zoveel plekken doen. Ik geloof dat de relaxed mode het in 7 seconde doet? Dat is nog steeds snel zat natuurlijk en veel beter voor het behoud van je banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:39:
@Z___Z Totdat je je energierekening probeert omlaag te krijgen. Even minder "gas" geven tikt veel harder aan dan continu overal het licht uitdoen....
Ja voor het milieu enzo, en een beter milieu begint bij jezelf. Een echt beter milieu begint bij de overheid. De praktijk leert (helaas) dat mensen niet echt denken over het milieu als het geen impact heeft op de portomonee. De kosten van elektriciteit is dermate laag op de TCO van auto rijden, dat sneller of langzamer rijden een druppel op de gloeiende plaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

Als ik even bij de Model 3 kijk, dan zie ik dat ongeveer 2/3 de prijs exclusief BTW hanteert.

AutoScout24 handhaaft daar wel op, maar alleen bij particuliere aanbieders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:32
Z___Z schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:43:
De kosten van elektriciteit is dermate laag op de TCO van auto rijden, dat sneller of langzamer rijden een druppel op de gloeiende plaat is.
Voor mij toch zo'n 10% van de TCO, veel minder dan bij ICE maar toch ook geen druppel op een gloeiende plaat. Daarnaast zou je kunnen zeggen dat een 20% lager gemiddeld verbruik ook een 20% langere levensduur van de accu geeft (bij gelijk gebruik). Uiteraard zullen leaserijders daar weinig boodschap aan hebben en is het de vraag wat je hier van terug gaat zien zolang er geen standaard is voor het goed meten/weergeven van accudegradatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar die 20% is erg rooskleurig, ook bij gelijk gebruik. Want het is natuurlijk veel bepalender of de accu niet hele tijden op 100% staat (ook nog afhankelijk van welke reserve fabrikant in heeft gebouwd) en vooral ook de grootte van de accu. Als je een grote accu hebt waarvan je gemiddeld maar een kwart gebruikt, dan gaat dat geen 20% minder degradatie op leveren aan het einde van de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
assje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Voor mij toch zo'n 10% van de TCO, veel minder dan bij ICE maar toch ook geen druppel op een gloeiende plaat. Daarnaast zou je kunnen zeggen dat een 20% lager gemiddeld verbruik ook een 20% langere levensduur van de accu geeft (bij gelijk gebruik). Uiteraard zullen leaserijders daar weinig boodschap aan hebben en is het de vraag wat je hier van terug gaat zien zolang er geen standaard is voor het goed meten/weergeven van accudegradatie.
Ja 10-20% is wat ik ook in m'n hoofd heb voor energieverbruik. 20% daarvan is dus 2-4% van de TCO. Dat lijkt me redelijk verwaarloosbaar op de totale kosten. Het is in de praktijk ook alleen 20-40% extra verbruik over de stukken weg waar je 130 mag. Dus het zal me verbazen als het op de hele maand meer dan 10% extra verbruik oplevert.
Accudegradatie is meer afhankelijk hoe vaak je richting 100% laad en/of onder de 10% ontlaad, dan het aantal laad cycli, voor zover ik weet.

[ Voor 9% gewijzigd door Z___Z op 13-01-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Z___Z Nee, die is afhankelijk van het aantal totaal doorgemaakte laadcycli, waarbij 5x(80-60) net zo zwaar telt als 1x 100%.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:08:
@Z___Z Nee, die is afhankelijk van het aantal totaal doorgemaakte laadcycli, waarbij 5x(80-60) net zo zwaar telt als 1x 100%.
Niet helemaal, de chemische samenstelling is minder stabiel bij 100% SoC en bij 0% SoC. Door die instabiliteit ontstaat schade aan de accu. Laden/ontladen rond 50% SoC is chemisch minder belastend en veroorzaakt daarmee minder degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Z___Z schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Niet helemaal, de chemische samenstelling is minder stabiel bij 100% SoC en bij 0% SoC. Door die instabiliteit ontstaat schade aan de accu. Laden/ontladen rond 50% SoC is chemisch minder belastend en veroorzaakt daarmee minder degradatie.
Vraag het @mux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:52
Ik denk dat in de meeste gevallen tijd een belangrijkere oorzaak is voor degradatie dan laadcycli. Kijk maar naar een oude Leaf met weinig kilometers op de teller.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
PeterZ(on) schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:27:
Ik denk dat in de meeste gevallen tijd een belangrijkere oorzaak is voor degradatie dan laadcycli. Kijk maar naar een oude Leaf met weinig kilometers op de teller.
Tijd op 0 of 100%, en/of tijd op hogere temperatuur (laten we zeggen 40 tot 60 graden).
Tijd op zichzelf niet.

De leafs kunnen de temperatuur niet naar beneden brengen. Er was een Japans showroom model Leaf, had bijna niks gelopen, maar jaren aan de lader op 100% gestaan in een warm klimaat. Was meer dan de helft kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:39
Ik heb besloten om toch de stap naar elektrisch te maken en te kiezen voor een XC40 P8. Ik heb 2 mooi aangeklede nieuwe P8's gevonden die nog in de 8% vallen dus dat is een kans die ik niet kan laten liggen.

Leaseprijs moet alleen nog wel liefst €75,-- omlaag dus we hebben de offerte bij diverse leasemaatschappijen neergelegd. Nu hopen op een scherpe aanbieding en dan deze week rondmaken! Spannend!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:52
!null schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Tijd op 0 of 100%, en/of tijd op hogere temperatuur (laten we zeggen 40 tot 60 graden).
Tijd op zichzelf niet.

De leafs kunnen de temperatuur niet naar beneden brengen. Er was een Japans showroom model Leaf, had bijna niks gelopen, maar jaren aan de lader op 100% gestaan in een warm klimaat. Was meer dan de helft kwijt.
Ik heb het natuurlijk wel over normaal gebruik, en ik heb het ook niet van mijzelf maar zag het in video's over de werking van accu's.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:57
Z___Z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:07:
[...]

De tijd winst van EV rijden is dan ook niet op vakantie gaan, maar de overige 48 weken van het jaar, waar je nooit naar een tankstation hoeft te gaan. Dit is vooral als je veel rijdt een enorm voordeel. Bij 20k/jaar of minder is het om het even. Bij mij kwam tanken in ieder geval nooit uit. Op weg naar werk betekent later op werk, op weg maar huis kon sowieso niet, want dan zou ik te laat zijn bij de BSO. en dat terwijl het tankstation waar ik tankte precies op m’n woon-werk route ligt.

Citroën komt ook met een c-segment EV YouTube: Citroën C4e (BETER DAN DE ID3?) | ANWB Auto test
Mooi dat er weer meer aanbod bij komt. Niet eens veel duurder dan een e-208, dus zal wel populair worden. Het wordt druk in het grootste segment van Europa qua EV aanbod.
Ik heb hem gisteren voor het eerst in het echt gezien, een aparte verschijning. Ik denk dat ik hem sneller zat ben maar het ziet er behoorlijk uit. Dit is verder natuurlijk in niets een geduchte concurrent voor een ID3.

Qua formaat niet en qua techniek ook niet. En dan wil ik nog even de software van de centrale HUD benoemen, die is onderhand van het stenen tijdperk en onbegrijpelijk dat PSA dit blijft leveren. Het schaalt ook helemaal niet mee met de grotere schermen dus je hebt een groot scherm met veel nutteloze ruimte rondom de navigatie bijvoorbeeld. Het ziet er gewoon niet uit.

Qua comfort hebben ze het wel altijd wel op orde, heerlijke stoelen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Het is extreem gecompliceerd :P Er is geen één antwoord, dat is chemie-afhankelijk (en BMS-afhankelijk)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 12:01

greatgonzo

schit-te-rend!

AMARONE schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Ik heb hem gisteren voor het eerst in het echt gezien, een aparte verschijning. Ik denk dat ik hem sneller zat ben maar het ziet er behoorlijk uit. Dit is verder natuurlijk in niets een geduchte concurrent voor een ID3.

Qua formaat niet en qua techniek ook niet. En dan wil ik nog even de software van de centrale HUD benoemen, die is onderhand van het stenen tijdperk en onbegrijpelijk dat PSA dit blijft leveren. Het schaalt ook helemaal niet mee met de grotere schermen dus je hebt een groot scherm met veel nutteloze ruimte rondom de navigatie bijvoorbeeld. Het ziet er gewoon niet uit.

Qua comfort hebben ze het wel altijd wel op orde, heerlijke stoelen _/-\o_
vond die C4E ook mooi idd.. maar ik ben toch bang dat de gemiddelde consument geen <250km auto gaat selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:27
greatgonzo schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:44:
[...]

vond die C4E ook mooi idd.. maar ik ben toch bang dat de gemiddelde consument geen <250km auto gaat selecteren.
gelukkig is het dat ook niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:39:
[...]

gelukkig is het dat ook niet. ;)
Volgens ev-database wel. ;) en nee, dat is voor mij wel een selectie criterium.

Praktische Actieradius
tussen 175 - 375 km

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 13-01-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54

sjirafje

No inspirational quotes here

JeroenE schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:34:
[...]
Ik denk niet dat het moeilijk is, maar dan moet iedereen het ook wel goed invoeren en het platform reageren als het verkeerd gaat. Er zijn (waren?) ook sites waarbij alle (dus ook de niet-plugins) hybrides ook onder de brandstof "elektrisch" te vinden waren :|

Ik heb wel eens mailtjes gestuurd, maar daar krijg je niet eens antwoord op. Het grote probleem is natuurlijk dat jij helemaal niet de klant bent van die sites. Degenen die de advertenties plaatsen zijn de klant.
Wie betaald, bepaald.
Ik heb de eerste 10 advertenties gemeld dat er een fout in zat, daarna ben ik er mee opgehouden. Ik denk ook niet dat er echt iets mee gedaan wordt.
Heb je al enig idee in welke richting je aan het zoeken bent?
Ik kan niet thuis laden en niet op het werk laden en ben dus afhankelijk van snelladen. En dat kan ook nog eens alleen op de heenweg, dus ik heb best een behoorlijke range nodig om het aantal laadsessies per week enigszins beperkt te houden.

Ik blijf erg gecharmeerd van de i3, maar die past met een voldoende grote accu helaas niet in mijn budget. In eerdere reacties (ca. 1 jaar geleden) werd me de ioniq, de soul en de zoe aangeraden. Maar het lijkt er helaas op dat de prijzen eerder gestegen zijn dan gedaald in een jaar tijd :'( Was natuurlijk wel te verwachten dat die subsidie effectief gewoon bij de handelaar terecht komt.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
daemonix schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:43:
[...]

Volgens ev-database wel. ;) en nee, dat is voor mij wel een selectie criterium.

Praktische Actieradius
tussen 175 - 375 km
Voor mij ook wel, maar wel pas als er echte getallen zijn. ze schatten dit nu (waarschijnlijk op basis van de 2008 ofzo?) maar ze schatten het denk ik wel wat te laag.

Goed, ik ben het verder ook niet met je stelling eens dat mensen geen "<250km auto" kopen. 250 km in de praktijk is in Nederland vaak prima voor heel veel mensen. Je kan daarmee alle dagjes uit (weten we nog wat dat is?) in Nederland doen, en ook woon-werk verkeer ruimschoots. Dus tja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
sjirafje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:46:
[...]
Wie betaald, bepaald.
Ik heb de eerste 10 advertenties gemeld dat er een fout in zat, daarna ben ik er mee opgehouden. Ik denk ook niet dat er echt iets mee gedaan wordt.

[...]

Ik kan niet thuis laden en niet op het werk laden en ben dus afhankelijk van snelladen. En dat kan ook nog eens alleen op de heenweg, dus ik heb best een behoorlijke range nodig om het aantal laadsessies per week enigszins beperkt te houden.
Met "niet thuis laden en niet op het werk laden" bedoel je ook "niet in de buurt van..."?? Want dan zou ik wellicht nog maar eens even achter mijn oren krabben als ik jou was. Als je van te voren al weet dat je afhankelijk gaat zijn van snelladen, dan wordt het EV-rijden niet zo'n feest als het voor velen van ons is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:49:
[...]

Voor mij ook wel, maar wel pas als er echte getallen zijn. ze schatten dit nu (waarschijnlijk op basis van de 2008 ofzo?) maar ze schatten het denk ik wel wat te laag.

Goed, ik ben het verder ook niet met je stelling eens dat mensen geen "<250km auto" kopen. 250 km in de praktijk is in Nederland vaak prima voor heel veel mensen. Je kan daarmee alle dagjes uit (weten we nog wat dat is?) in Nederland doen, en ook woon-werk verkeer ruimschoots. Dus tja.
Dat is niet mijn stelling... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Prullenbak84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:55:
[...]

Met "niet thuis laden en niet op het werk laden" bedoel je ook "niet in de buurt van..."?? Want dan zou ik wellicht nog maar eens even achter mijn oren krabben als ik jou was. Als je van te voren al weet dat je afhankelijk gaat zijn van snelladen, dan wordt het EV-rijden niet zo'n feest als het voor velen van ons is.
Ik ben me er van bewust dat het een bijzonder ongunstige situatie is. Ik kan er helaas niets aan veranderen. Tegelijkertijd heb ik het idee dat het ook weer geen echt uitzonderlijke situatie. Immers het merendeel van de huishoudens heeft geen eigen oprit, en 1 laadpaal delen met de hele straat gaat op termijn wel een probleem worden. Dus ik zie dit toch wel echt als een probleem voor de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Maar dat is een discussie die hier niet huis hoort.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
sjirafje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Ik ben me er van bewust dat het een bijzonder ongunstige situatie is. Ik kan er helaas niets aan veranderen. Tegelijkertijd heb ik het idee dat het ook weer geen echt uitzonderlijke situatie. Immers het merendeel van de huishoudens heeft geen eigen oprit, en 1 laadpaal delen met de hele straat gaat op termijn wel een probleem worden. Dus ik zie dit toch wel echt als een probleem voor de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Maar dat is een discussie die hier niet huis hoort.
Is wel deels een gesprek wat hier thuis hoort, denk ik.
het is een feit dat veel mensen geen oprit heeft. Maar het is ook een feit dat er met de opkomst van de ev, ook een opkomst van veel meer laadpalen zal moeten gaan plaatsvinden. En och: misschien zijn ze binnenkort wel ineens bij jou in de straat, of je kan het natuurlijk ook vaak zelf aanvragen bij de gemeente.

Maar je hebt dus blijkbaar geen keus, het moet een EV worden. Of je hebt gewoon zelf besloten, in dat geval: respect ;)

Ik zou dan wel goed opletten op de snellaadmogelijkheden van de auto die je koopt. De i3 zou ik dus misschien maar even laten staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
sjirafje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:15:
[...]

Ik denk wel dat je in de minderheid bent, van de mensen die zowel thuis als op het werk geen AC lader kan aanvragen (op openbaar gebied). Ik zou als ik jou was nog heel goed nadenken voordat je een EV gaat kopen, als je echt van plan bent alleen te snelladen. Dat wachten bij Fastned ben je heel snel beu is mijn verwachting.
Het is heel wat anders dat je een keer niet terecht kan bij de laadpaal in je straat, of dat je helemaal geen laadpaal op loopafstand van je huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-09 15:46
heeft iemand enig idee of een accuhuur contract internationaal overgezet kan worden? ik ben van plan een zoe met accuhuur uit duitsland te brengen alleen weet de verkoper niet of de accuhuur naar nederland "getransferd" kan worden.

er worden toch zat zoe's uit frankrijk geimporteerd dus dat hoort toch geen punt te zijn..?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Coasterfreak schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:28:
heeft iemand enig idee of een accuhuur contract internationaal overgezet kan worden? ik ben van plan een zoe met accuhuur uit duitsland te brengen alleen weet de verkoper niet of de accuhuur naar nederland "getransferd" kan worden.

er worden toch zat zoe's uit frankrijk geimporteerd dus dat hoort toch geen punt te zijn..?
Hmm...en als het niet kan, dan heb je een gratis accu? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Prullenbak84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:29:
[...]

Hmm...en als het niet kan, dan heb je een gratis accu? :P
dan moet de accu uit de huur gekocht worden (dure grap, €10k, net zo duur als de auto zelf bijna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Prullenbak84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Is wel deels een gesprek wat hier thuis hoort, denk ik.
het is een feit dat veel mensen geen oprit heeft. Maar het is ook een feit dat er met de opkomst van de ev, ook een opkomst van veel meer laadpalen zal moeten gaan plaatsvinden. En och: misschien zijn ze binnenkort wel ineens bij jou in de straat, of je kan het natuurlijk ook vaak zelf aanvragen bij de gemeente.

Maar je hebt dus blijkbaar geen keus, het moet een EV worden. Of je hebt gewoon zelf besloten, in dat geval: respect ;)

Ik zou dan wel goed opletten op de snellaadmogelijkheden van de auto die je koopt. De i3 zou ik dus misschien maar even laten staan :)
Ik vind rijden in een EV gewoon erg aangenaam. Ik heb geen haast om over te stappen naar EV, maar wil graag overstappen zodra het bij mijn budget en situatie past.

Ik zie alleen wel gebeuren dat we in de toekomst "gedwongen" worden over te stappen door het ongunstig maken van ICE's. Dat moment wil ik wel graag voor zijn. Maar ik verwacht niet dat dit de komende 3-5 jaar al zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Prullenbak84 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:49:

Dat ben ik helemaal met je eens.. Maar ben bang dat Jan Modaal er anders over denkt.. Maar die discussie hadden we een paar pagina's terug ook al. Die willen toch het liefst in één ruk naar Zuid Frankrijk. Ook al is die zomervakantie misschien maar 5-10% van je jaartotaal.

Mensen wachten ben ik bang op een 400 km model voor de prijs van een 250 km model. Daar zit nu nog schat ik zo'n €10.000 tussen.

Wij stonden voor dezelfde keuze hoor.. Een MG was prima geweest voor 50 km woon/werk van mij en werkdagen van max 180 voor mijn vrouw..

Maar we maken ook één keer in de maand een ritje naar de schoonouders in Zuid Limburg.. Dan wil ik niet in de winter moeten bijladen in Düsseldorf.

En het rijcomfort, snufjes en vooral het gemak van de extra kilometers bracht ons toch naar de Kia soul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44
sjirafje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:30:
[...]

Ik vind rijden in een EV gewoon erg aangenaam. Ik heb geen haast om over te stappen naar EV, maar wil graag overstappen zodra het bij mijn budget en situatie past.

Ik zie alleen wel gebeuren dat we in de toekomst "gedwongen" worden over te stappen door het ongunstig maken van ICE's. Dat moment wil ik wel graag voor zijn. Maar ik verwacht niet dat dit de komende 3-5 jaar al zal zijn.
Dat ongunstig maken van ICE's hebben ze al gedaan door de BPM te koppelen aan uitstoot, wat weer gevolgen heeft voor de cataloguswaarde en dus de bijtelling voor zakelijke rijders.

Toen ik eind vorig jaar een nieuwe leaseauto uit mocht kiezen stond ik ook voor een groot dilemma angezien mijn gezin uit 6 personen bestaat (4 kinderen) en ik dus eigenlijk naar een 7 zitter moest. Goedkope 7 zitters zijn er eigenlijk niet meer (laat staan EVs) en voor bv een Kodiaq of 5008 zou ik al snel 22% bijtelling moeten betalen over 45k (plus nog wat eigen bijdrage).
Aangezien 90% van de ritten die wij tegenwoordig maken eigenlijk niet met het hele gezin zijn (denk dan mijn woon/werk verkeer, kinderen naar school en sportclubs brengen, boodschappen) heb ik de keuze gemaakt voor een E-Niro, ook omdat ik wel wat luxe wil onderweg en een kinderwagen ook makkelijk past (daarom was een B segmenter voor mij geen optie, teveel gedoe met kinderwagen inladen).

Het verschil in netto kosten zouden in mijn geval al rond de 400 euro zijn (en als ik dan 400 euro per maand over 5 jaar neem dan kom ik op een bedrag uit waarmee ik een prima 7 zitter voor het gezin aan kan schaffen om de huidige Zafira die wij nog hebben voor de dagjes weg te vervangen (helaas wel een ICE ivm een gebrek aan betaalbare schone 7 zitters).

De groei van het aantal laadpalen bij mij in de wijk heeft de keuze ook makkelijker gemaakt, van 1 naar 4 palen binnen 400 meter en nummer 5 is ook in de planning en wordt binnenkort geplaatst (en handhaving voert een heel streng beleid tegen ICE's op een EV plek, 1x bellen en ze komen meteen en slepen ook direct indien nodig, afgelopen dagen heb ik er in ieder geval al 3 weg laten slepen omdat ze een paal aan het blokkeren waren. Misschien lullig gezien de hoge kosten voor hun alleen vind ik het nog lulliger als ik naar een andere paal uit moet wijken omdat iemand geen zin heeft om 30 meter verder te lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjirafje schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:30:
Ik denk dat je nog lang moet wachten. De meeste gemeentes leggen geen (extra) laadpaal aan als je zelf geen EV hebt. Je kan die dus niet echt van te voren aanvragen. Meerdere keren per week snelladen (om dan helemaal vol te komen) is helemaal niet zo grappig. Een keertje als je een lange rit hebt of even 5 minuutjes om thuis te komen is wat anders dan 4 keer in de week 50 minuten wachten tot je weer vol bent.

Je moet er ook rekening mee houden dat de goedkopere tweedehands auto's niet zo enorm snel laden als nieuwe auto's.

Zoals je het nu voorstelt zou je wellicht zelfs duurder uit zijn omdat je al je kWh's bij een dure snellader gaat halen.

Dan moet je wel heel erg graag een EV willen rijden om al die nadelen op de koop toe te nemen.

Wellicht een beter idee om eerst eens te kijken of je op werk of thuis niet iets kan regelen? Desnoods verhuizen :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 19:54
IvoB2 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Ook redelijk relatief en fragmentarisch.
Je test dan de auto onder de weersomstandigheden van dat week-end.

Buiten de Tesla 3 (die we een week mochten testen) heb ik alle weerhouden kandidaten (op basis van de technische gegevens en gelezen reviews) minstens een volledige dag getest.

Na de proefritten bleven de e-Niro en de Kona EV over.
Op basis daarvan werd het uiteindelijk de e-Niro.

Maar na een jaar (vier seizoenen) rijden met de Kona EV en de e-Niro zou ik na dat jaar eigenlijk de Kona EV tot persoonlijke winnaar uitroepen.
Had ik me moeten beperken tot een test van een dag of twee had ik het dus nooit geweten dat, voor mij, de Kona EV ietsje beter was dan de e-Niro.

Een week-end testen is uiteraard altijd beter dan beslissen op basis van een brochure en horen zeggen. :)
Mag ik vragen waarom de Kona nu je voorkeur heeft?

Ik heb een Ioniq 28kwh en ben aan het kijken naar een Kona of e-Niro. De Niro ziet er qua afwerking wat beter uit en is een stuk ruimer, maar ook een stuk duurder dan de Kona. Ook schijnt de geluidsisolatie van de Niro beter te zijn, wat ik wel prettig zou vinden. In de Ioniq hoor je de banden heel erg duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Sander-B schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:07:
[...]

Mag ik vragen waarom de Kona nu je voorkeur heeft?

Ik heb een Ioniq 28kwh en ben aan het kijken naar een Kona of e-Niro. De Niro ziet er qua afwerking wat beter uit en is een stuk ruimer, maar ook een stuk duurder dan de Kona. Ook schijnt de geluidsisolatie van de Niro beter te zijn, wat ik wel prettig zou vinden. In de Ioniq hoor je de banden heel erg duidelijk.
Om alle misverstanden voor te zijn, dat is een heel persoonlijk besluit (maar is een auto dat niet altijd?)
En het zat hem echt in details.
Best tevreden over de e-Niro. En ben alleen lichtjes voor de Kona EV omdat ik ze beiden grondig gedurende een jaar heb kunnen vergelijken en rijden.

1. De Kona is gewoon nog zuiniger in gebruik (meer range) dan de e-Niro.
2. Hij is iets handiger in de stad en om te parkeren.
3. We vinden het exterieur er leuker uitzien dan de e-Niro. De laatste is eerder een grijze muis (letterlijk, kleurkeuze was alle tinten grijs of alle tinten zwart), de Kona EV iets meer buitenbeen, vooral in two tone blauw/wit.
4. De Kona EV had een HUD en dit is geen optie bij de e-Niro.

Punt 3 is uiteraard subjectief.

De achterbank en koffer van de e-Niro zijn ruimer. Maar de achterbank gebruiken we bijna nooit voor passagiers en de kofferruimte van de Kona was net ruim genoeg. Die voordelen speeldendus voor ons niet zo.
De bestuurdersstoel van de e-Niro is elektrisch en heeft een dubbel geheugen. De passagiersstoel voor is manueel. Daar tegenover staat dat de beide voorstoelen van de Kona EV elektrisch zijn maar geen geheugen hebben.
Omdat mijn vrouw en ikzelf een totaal andere zitpositie hebben was de mogelijkheid tot geheugen bij de bestuurdersstoel een groot voordeel om voor de e-Niro te kiezen.
In de praktijk was (vergeleken met manueel) de elektrische verstelbaarheid zo langzaam en de geheugenfunctie dus eerder storend. Meer een nadeel dan een voordeel voor ons.
Het interieur van de e-Niro is dan weer iets beter afgewerkt dan bij de Kona EV. Het toont in de Kona Ev allemaal net wat meer goedkoop plastic. In gebruik zie je dan weer minder stof liggen op grijze plastic dan op de piano black van de e-Niro.
De e-Niro had ook achterbankverwarming, achterverwarmingsblazers en een 230 V stopcontacht achteraan (alhoewel dat laatste in NL niet beschikbaar blijkt te zijn).
Maar, zoals gezegd, nauwelijks passagiers achteraan.

Ik heb geen verschil opgemerkt in geluidsisolatie tussen de Kona EV en de e-Niro.
Geen van beiden is een echt stille auto (banden en windgeruis hoor je in beiden duidelijk).
De e-Niro heeft standaard wel betere banden dan de Kona EV (de standaard zomerbanden van de Kona Ev waren echt bagger).
De elektromotor van de Kona EV was wel stiller dan deze van de e-Niro. Maar dat kan waarschijnlijk ook verschillen van auto tot auto.

Ik woon in België. De Kona EV was hier (MY 2019) zelfs iets duurder dan de e-Niro. Maar het was een bedrijfslease. Dat was voor ons geen punt van voor- of nadeel. Ze vielen beiden in de laagste schijf van persoonlijke VAA (soort bijtelling).

Als je de kofferruimte echt nodig hebt en regelmatig passagiers vervoert op de achterbank is de e-Niro echter een no-brainer.
Wij hebben beide voertuigen zelfs verkozen voor de Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Tesla 3, Jaguar I-pace en Audi e-Tron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 13-09 19:54
IvoB2 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Om alle misverstanden voor te zijn, dat is een heel persoonlijk besluit (maar is een auto dat niet altijd?)
En het zat hem echt in details.
Best tevreden over de e-Niro. En ben alleen lichtjes voor de Kona EV omdat ik ze beiden grondig gedurende een jaar heb kunnen vergelijken en rijden.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik heb de ruimte niet direct nodig, maar wanneer je incidenteel grote spullen te vervoeren hebt is het wel erg handig. Een grote auto is inderdaad minder wendbaar en minder makkelijk te parkeren.

De Kona ziet er naar mijn mening ook leuker uit dan de Niro. Als de geluidsisolatie geen verschil maakt dan staat de Kona nu bij mij ook bovenaan het lijstje. Het prijsverschil bij een occasion is aanzienlijk hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

JeroenE schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:06:
[...]
Ik denk dat je nog lang moet wachten. De meeste gemeentes leggen geen (extra) laadpaal aan als je zelf geen EV hebt. Je kan die dus niet echt van te voren aanvragen. Meerdere keren per week snelladen (om dan helemaal vol te komen) is helemaal niet zo grappig. Een keertje als je een lange rit hebt of even 5 minuutjes om thuis te komen is wat anders dan 4 keer in de week 50 minuten wachten tot je weer vol bent.

Je moet er ook rekening mee houden dat de goedkopere tweedehands auto's niet zo enorm snel laden als nieuwe auto's.

Zoals je het nu voorstelt zou je wellicht zelfs duurder uit zijn omdat je al je kWh's bij een dure snellader gaat halen.

Dan moet je wel heel erg graag een EV willen rijden om al die nadelen op de koop toe te nemen.

Wellicht een beter idee om eerst eens te kijken of je op werk of thuis niet iets kan regelen? Desnoods verhuizen :P :+
Bij mijn gemeente duurt het minimaal een half jaar voor er een paal geplaatst wordt als die zou worden toegekend. Aanvragen kan inderdaad pas als de auto op je naam staat.

Verhuizen staat hoog op mijn wensenlijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 20:10

_V_

Coasterfreak schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:28:

Misschien contact opnemen met Nederlandse en/of Duitse instantie die de accuhuur int?
https://www.renaultfinance.nl/elektrisch-rijden
https://www.renault-bank.de/kundenservice/batteriemiettarife

De Duitse instantie is zover gegaan dat er zelfs iets op hun site staat over exporteren van een auto met een van hun accu's. Maar niet zover dat ze er een how-to neerzetten.
https://www.renault-bank....t#fahrzeugverkauf-ausland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Iemand de chinese Suda besteld? Misschien ff een anker erbij kopen ;)

AD.nl: Duitse ANWB: 'Deze elektrische auto had nooit goedgekeurd mogen worden'.
https://www.ad.nl/auto/du...rd-mogen-worden~a5038b65/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Sander-B schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:35:

De Kona ziet er naar mijn mening ook leuker uit dan de Niro. Als de geluidsisolatie geen verschil maakt dan staat de Kona nu bij mij ook bovenaan het lijstje. Het prijsverschil bij een occasion is aanzienlijk hier in NL.
Ik vind de Kona EV (weer subjectief) 2021 er zelfs nog leuler uitzien. Eindelijk van dat nep ICE rooster af. _/-\o_
Maar bij een tweedehands speelt dat natuurlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
greatgonzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:05:

Prima voor als je thuis een 40 kWh accu nodig hebt, de prijs is echter wel bijna 20 kEuro (die kortingen/subsidies krijg je in NL niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
daemonix schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:25:
[...]

Prima voor als je thuis een 40 kWh accu nodig hebt, de prijs is echter wel bijna 20 kEuro (die kortingen/subsidies krijg je in NL niet).
20k in duitsland, 10k subsidie eraf, occasion kopen voor 11-12k, hier brengen door een bevriende garage, nog eens 2k subsidie eraf, ????, profijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

daemonix schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:25:
[...]

prima? Hij heeft niet eens een airbag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
greatgonzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:06:
[...]
prima? Hij heeft niet eens een airbag!
Het punt was hier dan ook dat een 40kWh thuisbatterij goedkoop is (die hoeven toch niet te rijden).

Ik geloof dat 10-15kWh je al met wat bijbehorend spul 10k kost :P

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Ja.. Ik las te snel.. Hij is idd goed als thuisaccu en scheurijzer op een gesloten circuit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

greatgonzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:43:
Ja.. Ik las te snel.. Hij is idd goed als thuisaccu en scheurijzer op een gesloten circuit :)
Nee een scheurijzer is het ook niet. De rij eigenschappen zijn ook erg beroerd volgens ADAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

sjirafje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Nee een scheurijzer is het ook niet. De rij eigenschappen zijn ook erg beroerd volgens ADAC.
botsautootje dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt de stukken tekst over de beroerde prestaties om inzittenden te beschermen bij botsingen ook overgeslagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Laatst online: 21-07 11:59
Twijfel tussen de MG ZS EV en Opel Mokka-e. Ook of het private lease moet worden of gewoon kopen. Iemand nog tips toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
earthknake schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:09:
Twijfel tussen de MG ZS EV en Opel Mokka-e. Ook of het private lease moet worden of gewoon kopen. Iemand nog tips toevallig?
Mokka E is veel duurder (normaal dan). Kan sneller laden lijkt het en komt verder op een lading. Maar zelf nog geen Mokka E tests bekeken, vooralsnog is die op papier “beter”

De MG kost normaal minder, is constant voor ik meen rond de 24ke geweest +\- zonder met(?)subsidie.

Wij kopen normaal maar soms is private lease goedkoper. Is sterk afhankelijk van de deal.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Stef87 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Mokka E is veel duurder (normaal dan). Kan sneller laden lijkt het en komt verder op een lading. Maar zelf nog geen Mokka E tests bekeken, vooralsnog is die op papier “beter”

De MG kost normaal minder, is constant voor ik meen rond de 24k geweest +\- zonder subsidie.

Wij kopen normaal maar soms is private lease goedkoper. Is sterk afhankelijk van de deal.
De MG ZS EV is verkrijgbaar vanaf net geen €31k ex. subsidie, dus ik heb geen idee hoe je bij die €24k zonder subsidie komt?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Het probleem van de MG ZS is dat hij inclusief subsidie vaak voor 24k te koop was. Dus elke euro die je boven die w4k uitgeeft aan de ZS is meteen afgeschreven. Voor 31k lijkt me dit helemaal geen goede deal. Als particulier zou ik op dit moment sowieso geen EV kopen, omdat je meteen 4K achter staat op de mensen die wel de subsidie hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Laatst online: 21-07 11:59
Stef87 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:24:
[...]

De MG kost normaal minder, is constant voor ik meen rond de 24k geweest +\- zonder subsidie.

Las juist ergens dat private lease met een EV duurder is vaak omdat een EV veel minder onderhoud nodig heeft?

Vind de Mokka er beter uit zien. Alleen is idd een stuk duurder. Met alle extra opties kom ik op 43k. MG kom ik met alle opties op ongeveer 34k. Bij private lease gaat het om tientjes werk verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DS7
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-09 23:17

DS7

greatgonzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:05:

De grap is dat er nog heel veel auto’s in Nederland rondrijden waar je exact hetzelfde over kan zeggen. Die zijn dan wel 30 jaar oud, maar destijds vonden we het veilig genoeg. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Z___Z schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:59:
omdat je meteen 4K achter staat op de mensen die wel de subsidie hebben gekregen.
Je hebt deels gelijk en gelukkig niet helemaal.

Ik was ook woest dat de subsidiepot direct leeg was en zelfs van het komende jaar medio juli. Ik ben in de markt voor een EV en die 4000 euro werkt substantieel. Ik heb vooral interesse in de KIA/Hyundai oplossingen en ben al lang die prijzen aan het volgen (particulier) want ik koop een auto voor dik 10 jaar. Dus, de Kona/eNiro gaan voor 45k, met subsidie dus 4k eraf... en toen was de pot leeg.

en toen verlaagde de fabrikanten de prijzen met 4k. Dus ik weet nu wel waar de subsidie is heengegaan en dat is iig niet de consument. Ik zou nu zonder tandenknarsen zo'n auto kunnen kopen zonder subsidie.

Tweedehands is dan nog aantrekkelijker :P
* Delerium zag eNiro's voor 35k (met 35k op teller) en dan nog eens 2k eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DS7 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:41:
[...]

De grap is dat er nog heel veel auto’s in Nederland rondrijden waar je exact hetzelfde over kan zeggen. Die zijn dan wel 30 jaar oud, maar destijds vonden we het veilig genoeg. ;)
Met het verschil dat de kennis en kunde er destijds ook gewoon niet was natuurlijk en ook geen alternatieven die de veiligheid wel hadden. Dat is het grote verschil met dit Chinese gedrocht welke bewust (voor prijs gok ik) deze keuzes heeft gemaakt.
En de mensen die nu bewust een old timer rijden doen dat vaak als hobby of liefhebberij en knallen niet 20k kilometers per jaar over de A7 in de nacht met 130.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2021 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
Delerium schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Je hebt deels gelijk en gelukkig niet helemaal.

Ik was ook woest dat de subsidiepot direct leeg was en zelfs van het komende jaar medio juli. Ik ben in de markt voor een EV en die 4000 euro werkt substantieel. Ik heb vooral interesse in de KIA/Hyundai oplossingen en ben al lang die prijzen aan het volgen (particulier) want ik koop een auto voor dik 10 jaar. Dus, de Kona/eNiro gaan voor 45k, met subsidie dus 4k eraf... en toen was de pot leeg.

en toen verlaagde de fabrikanten de prijzen met 4k. Dus ik weet nu wel waar de subsidie is heengegaan en dat is iig niet de consument. Ik zou nu zonder tandenknarsen zo'n auto kunnen kopen zonder subsidie.

Tweedehands is dan nog aantrekkelijker :P
* Delerium zag eNiro's voor 35k (met 35k op teller) en dan nog eens 2k eraf.
Klopt soms ook ja.

Onze Citigo was er vanaf 199€ maand (pre subsidie tijd)

Na de subsidie tijd zat je op 280-340€. /maand. Duurder zelfs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:11:
[...]

Klopt soms ook ja.

Onze Citigo was er vanaf 199€ maand (pre subsidie tijd)

Na de subsidie tijd zat je op 280-340€. /maand. Duurder zelfs
Die private lease actie van Volkswagen was veel te scherp. Zelfs voor de subsidie ging de prijs al omhoog naar 250-300. Ik ga nu een contract overnemen van die aanbieding en krijg daar nu ook subsidie voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
Deveon schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:32:
[...]

Die private lease actie van Volkswagen was veel te scherp. Zelfs voor de subsidie ging de prijs al omhoog naar 250-300. Ik ga nu een contract overnemen van die aanbieding en krijg daar nu ook subsidie voor.
Het personeel kon hem zelfs voor 179€ maand krijgen. Zelfs dan maakte ze daar nog winst op (De Skoda Citigo)

De Seat Mii electric had dan weer een -4000€ op de catalogusprijs. Dat was weer de beste deal als je liever de auto had gekocht.

Sinds de subsidie zijn deze voordelen grotendeels -meestal- inderdaad in de zak van de autobedrijven verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:18
Ik weet niet of het off topic is of niet. Maar er is op dit moment heel wat commotie omtrent het afschaffen van de terugdraaiende teller in combinatie met zonnepanelen in België. Bij gevolg zitten de meeste gezinnen met een overproductie in de zomer, vaak dan nog op de momenten dat ze niet thuis zijn, en moet er elektriciteit aangekocht worden in de winter. Dit maakt het thuis laden van een EV ineens ook veel minder interessant. Hoe werkt dit in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:21
Natuurlijk is dit off topic. Er zijn ook topics over zonnepanelen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
guido66 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:23:
Natuurlijk is dit off topic. Er zijn ook topics over zonnepanelen.
Het gaat ook over thuis laden. Maar als iedereen dit vind wend ik met wel tot een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Davy_Rx schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Het gaat ook over thuis laden. Maar als iedereen dit vind wend ik met wel tot een ander topic.
Voor thuis laden is eveneens een ander topic: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Voor zonnepanelen in NL zoek je op “salderen” of “salderingsregeling”.
Ik heb geen PV, maar thuis laden heeft veel meer voordelen dan enkel met eigen zonnestroom kunnen laden (o.a. dichterbij, goedkoper en altijd beschikbaar).

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-01-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002

Metro2002

Memento mori

GeeMoney schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Met het verschil dat de kennis en kunde er destijds ook gewoon niet was natuurlijk en ook geen alternatieven die de veiligheid wel hadden. Dat is het grote verschil met dit Chinese gedrocht welke bewust (voor prijs gok ik) deze keuzes heeft gemaakt.
En de mensen die nu bewust een old timer rijden doen dat vaak als hobby of liefhebberij en knallen niet 20k kilometers per jaar over de A7 in de nacht met 130.
Tja, er stappen ook mensen bewust op een fiets of motorfiets zonder airbags, kreukelzones en veiligheidssystemen. ;)

Als mensen graag goedkoop een auto willen kopen die al die zaken niet heeft, waarom zou dat niet mogen?
Dat er geen airbag in zit is dan wel weer behoorlijk sloeber maar verder?

Al die veiligheidseisen (en belastingen) hebben de prijzen van auto's wel enorm opgedreven tot op het punt dat we in Nederland nu bijna het oudste wagenpark van Europa hebben omdat bijna niemand meer nieuwe auto's kan betalen, tevens is het het A-segment bijna compleet verdwenen is.

https://www.ad.nl/auto/di...van-heel-europa~a62a7ee6/

Hierdoor hebben heel veel auto's in ons wagenpark ook al die moderne veiligheidsssystemen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
CyBeRSPiN schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Voor thuis laden is eveneens een ander topic: Het grote "thuis laden van je EV" topic.
Voor zonnepanelen in NL zoek je op “salderen” of “salderingsregeling”.
Ik heb geen PV, maar thuis laden heeft veel meer voordelen dan enkel met eigen zonnestroom kunnen laden (o.a. dichterbij, goedkoper en altijd beschikbaar).
Ik dacht dat ik gepost had in het topic thuis laden. Blijkbaar nog niet goed wakker... Sorry!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Metro2002 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Tja, er stappen ook mensen bewust op een fiets of motorfiets zonder airbags, kreukelzones en veiligheidssystemen. ;)

Als mensen graag goedkoop een auto willen kopen die al die zaken niet heeft, waarom zou dat niet mogen?

Al die veiligheidseisen (en belastingen) hebben de prijzen van auto's wel enorm opgedreven tot op het punt dat we in Nederland nu bijna het oudste wagenpark van Europa hebben omdat bijna niemand meer nieuwe auto's kan betalen, tevens is het het A-segment bijna compleet verdwenen is.

Hierdoor hebben heel veel auto's in ons wagenpark ook al die moderne veiligheidsssystemen niet.
Omdat er een algehele tendens is om de verkeersveiligheid te vergroten. Bij oudere wagens wordt er niet naar gekeken, immers om alle veiligheidseisen in te laten bouwen gaat te veel in de papieren lopen en doet esthetisch afbreuk. Daarnaast zijn het marginale aantallen die actief in het verkeer deelnemen.

Als overheid heb je nog wel invloed op nieuwe wagens, zoals dit Chinese gedrocht. Als regulerende instanties moet je dan ook de verantwoordelijkheid nemen en deze rijdende broodtrommel niet toe laten, zelf als mensen het zelf willen, is er nog een kwestie van andere verkeersdeelnemers waar men rekening mee dient te houden.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Prijsverschil zal eerder komen door de heffingen die de overheid op gooit. Daarom is het ook intressant om een hele jonge 2e hands vanuit DE te importeren... alle opties voor dezelfde prijs als nieuw hier een karigere uitvoering. Natuurlijk zijn prijzen ook hoger door veiligheidsmaatregelen maar diezelfde maatregelen zitten er ook in het buitenland op... en daar zijn de prijzen wel lager.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44
[...]
Gemiddelde leeftijd van auto's in Nederland: 10,6 jaar.
ABS is sinds 2004 verplicht.
ESP is sinds 2011 verplicht (en tig auto's welke heb gehad welke veel ouder waren hadden al ESP aan boord).
Traction control had ik op mijn mondeo uit 95 ook al zitten, gordelspanners waren in 2001 al redelijk standaard bij veel modellen.

Dit is gewoon een hele gevaarlijk auto. Als ik in een auto van 20 jaar oud stap dan verwacht ik dat bepaalde zaken kunnen ontbreken, bij een nieuwe auto verwacht je niet dat een groot deel van de standaard zaken mbt veiligheid niet aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Zijn er nog andere Engels of Nederlands talige EV sites die de bereik laten zien van een EV auto?

EV-Database vind ik niet zo handig omdat ze bijv oude/huidige EV's er niet echt meer in hebben staan.

Wat voor mij belangrijk is, is snelweg+winter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ThaddeusX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:42:
Zijn er nog andere Engels of Nederlands talige EV sites die de bereik laten zien van een EV auto?

EV-Database vind ik niet zo handig omdat ze bijv oude/huidige EV's er niet echt meer in hebben staan.

EV-Database heeft die informatie wel, maar geen idee hoe je die op de site zelf moet benaderen. Meestal Google ik gewoon naar het model met "ev-database" erbij en dan komen de oudere modellen tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Ik kan bijv. ID3 Life niet vinden.

De ID3's van nu. En niet van komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ThaddeusX Ik snap je vraag niet zo goed.
in EV-database staan de nu leverbare EVs en de geplande introducties
In de links in bovenstaande post staan de "gebruikte" EVs (het meer "verborgen" deel van ev-database en een paar andere bronnen)

de ID3 life is technisch de ID3 pure en die staat er gewoon tussen

Kortom: wat zoek je?

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 18-01-2021 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
BarryH schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:11:
@ThaddeusX Ik snap je vraag niet zo goed.
in EV-database staan de nu leverbare EVs en de geplande introducties
In de links in bovenstaande post staan de "gebruikte" EVs (het meer "verborgen" deel van ev-database en een paar andere bronnen)

de ID3 life is technisch de ID3 pure en die staat er gewoon tussen

Kortom: wat zoek je?
Lekker verwarrend :P

Op de site van Volkswagen staat Life versie voor 38 duizend euro.
Maar dat is dus de Pure versie die dus op EV database staat? Voor 30 duizend?

Ik wou de goedkoopste ID3 die in 2020 of 2021 uitkomt vergelijken met de e-Golf namelijk.
Ik wil weten of er een groot verschil tussen zit qua range (snelweg+winter).

En natuurlijk qua prijs.

Ik ben nogal anti-EV geworden sinds ik er zelf in rijd. Ik hoopte dat het qua range + prijs wel goedzit met de komst van ID.3. Wel natuurliijk met de goedkoopste! Want voor 40 plus kan ik net zo goed een Tesla nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
ThaddeusX schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:29:
[...]

Lekker verwarrend :P

Op de site van Volkswagen staat Life versie voor 38 duizend euro.
Maar dat is dus de Pure versie die dus op EV database staat? Voor 30 duizend?

Ik wou de goedkoopste ID3 die in 2020 of 2021 uitkomt vergelijken met de e-Golf namelijk.
Ik wil weten of er een groot verschil tussen zit qua range (snelweg+winter).

En natuurlijk qua prijs.

Ik ben nogal anti-EV geworden sinds ik er zelf in rijd. Ik hoopte dat het qua range + prijs wel goedzit met de komst van ID.3. Wel natuurliijk met de goedkoopste! Want voor 40 plus kan ik net zo goed een Tesla nemen.
gaat niet zo zeer om de trims maar gewoon wat voor accupakket er in de goedkoopste id3 is.

dus, om jouw vraag te beantwoorden moet je de volgende 2 linkjes bekijken:

https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf

vs

https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Pure

dus, ietsjes meer range voor zogenaamd minder geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ThaddeusX je kan het checken met de wltp opgave en de accu grootte. De pure heeft de kleinste range van de 3 verschillende ranges die worden weergegeven.

Overigens is het modelnamen feest meer een VW probleem dan een EV-database probleem.

Als een life 38k kost heeft die hopelijk de middelste accu van 58 kWh.

En ja, een eGolf is niet de beste EV. ik heb minder uitgegeven en ben een stuk sneller in Oostenrijk in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
Coasterfreak schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:33:
[...]

gaat niet zo zeer om de trims maar gewoon wat voor accupakket er in de goedkoopste id3 is.

dus, om jouw vraag te beantwoorden moet je de volgende 2 linkjes bekijken:

https://ev-database.org/car/1087/Volkswagen-e-Golf

vs

https://ev-database.org/car/1127/Volkswagen-ID3-Pure

Danku!! Dat ziet er beter uit.

Het is wel zogenaamd meer geld want het kost 38 duizend bij ons in NL.

De 4k subsudie geld tel ik niet mee want dat kon je ook gebruiken voor de e-Golf :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 14:08

Helemaal onderaan de pagina staat een link naar "archive".

Dan kom je hier uit:
https://ev-database.org/c...-electric-vehicle-archive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 08:44

En het Nederlandse archief: https://ev-database.nl/ve...-elektrische-auto-archief

(ook bereikbaar via de 'Archief' link helemaal onderaan de pagina op de actuele EV-database site).

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Omdat dat voor die voetganger of fietser waar je door gebrek aan goede remmen en hulpsystemen niet voor kan stoppen of kan ontwijken toch best onhandig is.

Als je de filmpjes van het ADAC bekijkt kun je zien dat de auto ook extreem in onbalans is. Een veilige auto "voor de gemiddelde rijder" gaat netjes ondersturen als de natuurkundige grenzen zijn bereikt, dat deed zelfs mijn Golf uit 1990. Dit ding gaat ongecontroleerd dansen.

En áls je je dan om de boom vouwt (zonder ABS wat al jaren verplicht is voor normale productie, zonder gordelspanners (door Mercedes geïntroduceerd in 1971)) laat de brandweer je levend in je auto verbranden, want de hoogspanning kan niet worden uitgeschakeld.

[ Voor 38% gewijzigd door pagani op 18-01-2021 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
[...]

Maar die zijn vooral een gevaar voor zichzelf en minder voor andere weggebruikers. In het geval van motorrijders alleen al omdat ze niet appen tijdens het rijden.
Omdat je niet alleen een gevaar bent voor jezelf, maar ook voor anderen.

Ach wat sneu dat die mensen geen nieuwe EV kunnen betalen. Gelukkig is er een enorm assortiment aan occasions dat voor minder geld wèl aan deze veiligheidseisen voldoet. Ter info: ik heb mijn vorige auto verkocht voor €600 en die had ABS, ESP en airbags.

Dat oude wagenpark is natuurlijk wel een dingetje als het om vergroening gaat. Ik heb wat dat betreft ook het liefst iedereen in een EV. Maar niet als men vervolgens dit soort doodskisten gaat aanschaffen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

De reden voor ons oude wagenpark is bovendien niet prijs - gecorrigeerd voor koopkracht zitten we iets onder het gemiddelde. Daarnaast rijden we relatief weinig doordat we goede alternatieven hebben voor autorijden.

Ook zijn veiligheidseisen bij lange na niet de belangrijkste reden voor price creep, de voornaamste reden daarvoor is een krimpende nieuwmarkt voor auto's. Doordat er weinig groei zit in ontwikkelde economieën, is de enige manier om als autofabrikant te groeien het verhogen van prijs. Exact dezelfde reden dat telefoons zo duur zijn geworden. Voor die hogere prijs wordt ook meer/kwalitatief beter product geleverd, maar dat is een bijzaak vanuit macro-economisch oogpunt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Coasterfreak schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:33:
[...]
Ietsjes? Ik zie een "real range" van 190 km versus 280 km. Dat is toch best aanzienlijk verschil voor velen.

Voor ons overigens niet want hier komt binnenkort een eGolf op de stoep. We moeten alleen nog even een oplossing zoeken voor met drie kinderen naar Spanje én trekhaak met Hemelvaart :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
Deveon schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:36:
[...]

Ietsjes? Ik zie een "real range" van 190 km versus 280 km. Dat is toch best aanzienlijk verschil voor velen.

Voor ons overigens niet want hier komt binnenkort een eGolf op de stoep. We moeten alleen nog even een oplossing zoeken voor met drie kinderen naar Spanje én trekhaak met Hemelvaart :+
ja klopt daar zit inderdaad nog wel wat verschil in. de egolf naar spanje rijden kan lastig zijn sinds de egolf net zoals de leaf kan rapidgaten waardoor je amper kan "snel"laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Coasterfreak schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:14:
[...]

ja klopt daar zit inderdaad nog wel wat verschil in. de egolf naar spanje rijden kan lastig zijn sinds de egolf net zoals de leaf kan rapidgaten waardoor je amper kan "snel"laden..
Je vakantie begint met een e-Golf dus op het moment dat je vertrekt en niet als je aankomt in Spanje pas. Extra lange pauzes onderweg. 😁

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:25
kdeboois schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:06:
[...]

Je vakantie begint met een e-Golf dus op het moment dat je vertrekt en niet als je aankomt in Spanje pas. Extra lange pauzes onderweg. 😁
Ik ben ermee naar zuid Frankrijk gereden, 2 redelijk lange dagen rijden, wel ontspannen hoor maar zal blij zijn als de volgende een accu heeft van 68kWh bruikbaar😉

Edit vanwege de eenheden politie :)

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 19-01-2021 13:32 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Pagina: 1 ... 171 ... 369 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic