Sander-B schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 20:07:
[...]
Mag ik vragen waarom de Kona nu je voorkeur heeft?
Ik heb een Ioniq 28kwh en ben aan het kijken naar een Kona of e-Niro. De Niro ziet er qua afwerking wat beter uit en is een stuk ruimer, maar ook een stuk duurder dan de Kona. Ook schijnt de geluidsisolatie van de Niro beter te zijn, wat ik wel prettig zou vinden. In de Ioniq hoor je de banden heel erg duidelijk.
Om alle misverstanden voor te zijn, dat is een heel persoonlijk besluit (maar is een auto dat niet altijd?)
En het zat hem echt in details.
Best tevreden over de e-Niro. En ben alleen lichtjes voor de Kona EV omdat ik ze beiden grondig gedurende een jaar heb kunnen vergelijken en rijden.
1. De Kona is gewoon nog zuiniger in gebruik (meer range) dan de e-Niro.
2. Hij is iets handiger in de stad en om te parkeren.
3. We vinden het exterieur er leuker uitzien dan de e-Niro. De laatste is eerder een grijze muis (letterlijk, kleurkeuze was alle tinten grijs of alle tinten zwart), de Kona EV iets meer buitenbeen, vooral in two tone blauw/wit.
4. De Kona EV had een HUD en dit is geen optie bij de e-Niro.
Punt 3 is uiteraard subjectief.
De achterbank en koffer van de e-Niro zijn ruimer. Maar de achterbank gebruiken we bijna nooit voor passagiers en de kofferruimte van de Kona was net ruim genoeg. Die voordelen speeldendus voor ons niet zo.
De bestuurdersstoel van de e-Niro is elektrisch en heeft een dubbel geheugen. De passagiersstoel voor is manueel. Daar tegenover staat dat de beide voorstoelen van de Kona EV elektrisch zijn maar geen geheugen hebben.
Omdat mijn vrouw en ikzelf een totaal andere zitpositie hebben was de mogelijkheid tot geheugen bij de bestuurdersstoel een groot voordeel om voor de e-Niro te kiezen.
In de praktijk was (vergeleken met manueel) de elektrische verstelbaarheid zo langzaam en de geheugenfunctie dus eerder storend. Meer een nadeel dan een voordeel voor ons.
Het interieur van de e-Niro is dan weer iets beter afgewerkt dan bij de Kona EV. Het toont in de Kona Ev allemaal net wat meer goedkoop plastic. In gebruik zie je dan weer minder stof liggen op grijze plastic dan op de piano black van de e-Niro.
De e-Niro had ook achterbankverwarming, achterverwarmingsblazers en een 230 V stopcontacht achteraan (alhoewel dat laatste in NL niet beschikbaar blijkt te zijn).
Maar, zoals gezegd, nauwelijks passagiers achteraan.
Ik heb geen verschil opgemerkt in geluidsisolatie tussen de Kona EV en de e-Niro.
Geen van beiden is een echt stille auto (banden en windgeruis hoor je in beiden duidelijk).
De e-Niro heeft standaard wel betere banden dan de Kona EV (de standaard zomerbanden van de Kona Ev waren echt bagger).
De elektromotor van de Kona EV was wel stiller dan deze van de e-Niro. Maar dat kan waarschijnlijk ook verschillen van auto tot auto.
Ik woon in België. De Kona EV was hier (MY 2019) zelfs iets duurder dan de e-Niro. Maar het was een bedrijfslease. Dat was voor ons geen punt van voor- of nadeel. Ze vielen beiden in de laagste schijf van persoonlijke VAA (soort bijtelling).
Als je de kofferruimte echt nodig hebt en regelmatig passagiers vervoert op de achterbank is de e-Niro echter een no-brainer.
Wij hebben beide voertuigen zelfs verkozen voor de Nissan Leaf, Opel Ampera-e, Tesla 3, Jaguar I-pace en Audi e-Tron.