• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:24
Mfpower schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:35:
[...]

Tof filmpje! Mooie vergelijking. Irriteerde me alleen aan het feit dat ze snelladen met 50kWh zeiden. Dat moet natuurlijk kW zijn.
Als je dan toch klaagt over lettertjes: ik erger me aan 'Irriteerde me'. Dat kan niet wederkerend. Daarvoor hebben we 'ergeren' bedacht. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24

matroosoft

Lone Christian

Alle 2200 tot nu toe geleverde Polestar 2's worden teruggeroepen:

https://insideevs.com/new...tar-2-delivered-recalled/
Polestar 2 cars are stopping in mysterious circumstances. Drivers either get an error message or nothing at all, and their cars stop working. Nothing is able to reboot them, and the vehicles have to be towed for repair. Some are waiting for more than a month. The Swedish publication Dager Industri discovered the reason and that the company will recall all 2,200 units of the Polestar 2 delivered so far.

According to the publication, the cars are presenting software errors that can make them shut down even while driving. Three of the affected Swedish drivers would have experienced the glitch in these circumstances, fortunately with no accidents or injuries reported so far.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

matroosoft schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:04:
Alle 2200 tot nu toe geleverde Polestar 2's worden teruggeroepen:

https://insideevs.com/new...tar-2-delivered-recalled/

[...]
Hadden doe Polestars niet Google aan boord?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Tesla is een softwarebedrijf dat nog niet zo goed auto's kan bouwen... En kennelijk is Geely dus een autobedrijf dat nog niet zo goed software kan bouwen!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Mx. Alba schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:31:
Tesla is een softwarebedrijf dat nog niet zo goed auto's kan bouwen... En kennelijk is Geely dus een autobedrijf dat nog niet zo goed software kan bouwen!
Ach, ook Volkswagen had er last van, maar die kwamen er tenminste nog achter vóórdat de ID.3's aan klanten geleverd werden.

En Kia/Hyundai begonnen in 2019 met 1-fase en app-loze auto's te leveren om een half jaar later al de bestellijsten voor de gelijk geprijsde 3-fase uitvoering mét app te openen. Verdient ook niet bepaald de schoonheidsprijs voor mensen die verwachten een auto te kopen/leasen die een x aantal jaar "actueel" zou moeten blijven.

Iedereen heeft altijd wel iets, gaat er met name om hoe je er als bedrijf mee omgaat. Ze worden in ieder geval al teruggeroepen, dat geeft al aan dat ze het probleem erkennen en eraan gaan werken. Dat doen ze al sneller dan sommige andere fabrikanten in het verleden fouten hebben erkend (als ze al erkend werden).

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
Jammer dat ze bij ANWB mg zo naar beneden halen kwa kwaliteit.
Terwijl het er echt prima uitziet etc.. heb ev’s gezien (moderne) die er van binnen minder uitzien.

Gelukkig kaarten ze nog wel de botsproef aan.

Verder leuk filmpje

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01 18:16
https://www.autoblog.nl/n...e-rijtest-en-video-179450

EV moeten hun kwaliteiten goed gebruiken dan gaat iedereen over de streep.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 14:22
@MooDyBLueS Het grote verschil is natuurlijk dat Kia & Hyundai nooit de hemel beloofd hebben. WYSIWYG

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
niki_lauda schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:12:
[...]

Hadden doe Polestars niet Google aan boord?
Voor de infotainment. Ik neem aan dat de auto zelf daar niet op draait.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:49
Hachy schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 22:00:
In Westende, België, moet de plaatselijke zandveegploeg niets van Elektrisch vervoer hebben. De hele parkeerplaats bij het strand is schoongeveegd behalve de twee laadplekken.

[Afbeelding]

Meer info: https://www.linkedin.com/...6717812477024907264-WUcx/
Dat is de Cybertruck only parking 8)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

FJP84 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Nee zeker niet. De helft (enkel reis) met 9 van 10 keer overnachting en een publiek laadpunt op 5 min loopafstand. Ook daarin moet ik dus realistisch zijn en beseffen dat het gewoon even wennen wordt aan een andere manier van rijden.
Ik doe regelmatig lange afstanden in een Leaf uit 2013, en snelladen onderweg is geen enkel probleem. 9 v/d 10 keer moet je zelf wat vloeistof lossen of ben je zelf ook toe aan een bakje koffie en 10 minuten rust zodat je weer fris op de weg bent, en anders kun je je tijd nuttig inzetten. Het is niet zo dat je 10 minuten een benzineslang moet vasthouden :P Kabel plaatsen, mailtje tikken en doorrr!

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Een vaak gevraagde feature bij Tesla is de bird's-eye view. Die staat nu officieel op de todo list voor een van de komende updates:

https://mobile.twitter.co...tatus/1312253928667410432

"coming with FSD" interpreteer ik in deze context als dat je het krijgt als je FSD gekocht hebt. Vector-space betekent waarschijnlijk een 3D-render i.p.v. live view.

[ Voor 8% gewijzigd door matroosoft op 03-10-2020 14:20 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Vandaag eindelijk gevonden hoe ik de irritante waarschuwing uit kon zetten dat je harder gaat dan 90km/u. Dan kreeg je zo'n klein pingetje.
Ik heb het idee dat de vorige eigenaar daar altijd mee heeft gereden, 80.000km lang. Dat zou passen bij de verder erg nette auto.

En gisteren voor het eerst op een andere manier geladen dan de granny charger. Weet ik ook eens dat dat Shell pasje werkt :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:59
Erasmo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Ik doe regelmatig lange afstanden in een Leaf uit 2013, en snelladen onderweg is geen enkel probleem. 9 v/d 10 keer moet je zelf wat vloeistof lossen of ben je zelf ook toe aan een bakje koffie en 10 minuten rust zodat je weer fris op de weg bent, en anders kun je je tijd nuttig inzetten. Het is niet zo dat je 10 minuten een benzineslang moet vasthouden :P Kabel plaatsen, mailtje tikken en doorrr!
Goed om te horen. Ik was me weer gek aan het staren op uitzonderingsituaties op A Better Route Planner (ABRP). Dit voor in het enkele geval dat ik niet in de buurt publiek kan laden en om te bekijken hoe lang ik (met twee jonge koters) extra onderweg zou zijn, of hoe lang ik publiek op locatie moet laden als dat wel mogelijk is. Ik vind het wel zo netjes om het laadpunt wanneer mogelijk weer vrij te geven.

Een klein rekensommetje waarbij ik in ABRP gebruik met een Enyaq iv60 (62kWh - warmtepomp - 390KM WLPT) met bij vertrek 90% Soc (351km) en max snelheid van 110km, geen extra gewicht of specifieke weersomstandigheden.

Enkele reis 153km en bij aankomst 36% (140km) over in 1u 36min. Als ik dan de retour ga berekenen met start 36%, dan laat ABRP me "omrijden" en 13min laden bij een snellaadstation. Totale reistijd 2u 8min. Dat vind ik dat toch wel behoorlijk langer.

Volgens ABRP zou ik met 65% SoC zonder laden de route terug kunnen rijden. Op locatie een 22kW punt. Waarbij ik als ik het goed begrijp minstens 30% bij moet laden. Globaal gennomen (62kWh*30%)/22Kw = 0,8 uur. Dan zou ik theoretisch een uurtje aan de laadpaal moeten, wat je doorgaans ook wat langer doet. Goed te doen.

Vraag: Rijden jullie vaak wat om voor een snellaadpunt, of maak ik me druk om niks en kan ik het beste obv de navigatie naar een laadpunt op de route navigeren mocht het nodig zijn? Ik zie dan voornamelijk 50kWh punten waardoor het laden al gauw richting de 30minuten gaan. Op een reguliere reistijd van 1u 38min vind ik dat ook best wat.

Conclusie is dus dat ik mijn mindset moet aanpassen. Laden op locatie ipv onderweg. Aan die mindset moet ik denk ik nog even wennen denk ik :Y

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:28
@FJP84 Het belangrijkste om je te realiseren is dat je bij een snellader alleen gaat laden wat je nog nodig hebt. Dus kom je 50km tekort dan laad je ca. 10kWh (in10-15minuten)

En als je van te voren weet dat je zon rit gaat maken vertrek je natuurlijk met 100% Soc :)

Daarnaast: in ABRP zal dit nog een alpha model zijn met een conservatief ingeschat verbruik. Dus zou zomaar 10% verder kunnen komen in de praktijk

[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 03-10-2020 17:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

ABRP gaat in principe ook de snelste route voor je uitzoeken, rekening houdend met de snelheid waarmee geladen kan worden. Een 150kW lader heeft de voorkeur op een 50kW lader daar je bij die laatste zelden de 50kW zult halen.

Maar let op dit moment op met de Eniyaq. Daar is nog maar weinig real world data van beschikbaar en ABRP kan hier dus de plank mis slaan. Zelfs met mijn Ioniq blijft ABRP standaard conservatiever rekenen dan mijn werkelijk verbruik. Al hoeft dat ook geen probleem te zijn. Ik zie het sneller als een gerust stelling.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

FJP84 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

...

Volgens ABRP zou ik met 65% SoC zonder laden de route terug kunnen rijden. Op locatie een 22kW punt. Waarbij ik als ik het goed begrijp minstens 30% bij moet laden. Globaal gennomen (62kWh*30%)/22Kw = 0,8 uur. Dan zou ik theoretisch een uurtje aan de laadpaal moeten, wat je doorgaans ook wat langer doet. Goed te doen.

...
De Skoda kan met max 11kW op AC laden, niet met 22kW AC. Verder rekent ABRP met 210Wh/km bij 110km/h zie ik. Dat is niet een hele gekke waarde denk ik gezien de omvang en vorm van de auto. 10% zuiniger zie ik even niet gebeuren. Je kunt natuurlijk wel zelf het verbruik wat drukken door max 100 te rijden mocht dit nodig/handig zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Inspired op 04-10-2020 08:51 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 08:04:
Zelfs met mijn Ioniq blijft ABRP standaard conservatiever rekenen dan mijn werkelijk verbruik. Al hoeft dat ook geen probleem te zijn. Ik zie het sneller als een gerust stelling.
Dat is maar deels waar, want onnodig laden is ook niet fijn, maar het alternatief (te optimistisch) is natuurlijk vele malen erger.

Bij mij zei ABRP bij een retour Heerlen dat ik toch echt > 20 min. moest laden op de terugweg. Ik heb het echter zonder laden gehaald (ca. 20 km over) met weliswaar rustig/constant rijden, maar gewoon Vmax en airco vol aan (het wss ruim boven 25°, dus luchtweerstand was laag). Ik kon het rustig 'riskeren', want op de weg terug had ik op 30 km van huis nog even kunnen burst-laden.

Bij mij lag de lader op de route (en mijn auto kan toch niet heel snel snelladen), maar stel stel hij laat je wat omrijden, want dan snellere lader(s), waardoor je vervolgens wel moet laden (zal dan een paar minuten zijn). Nogmaals: beter zo dan 'zonder optie' leeg staan, maar toch vervelend als je onnodig (vaak) naar een laadpunt wordt gestuurd. Met name op dergelijke retour-ritten, waar je de pauze niet nodig hebt.

• BarryH
@Jake Daarom kan je ABRP zelf ook het verbruik aanpassen en (maar dat is wellicht in de premium versie) als je live data gebruikt dat wordt je verbruik gemonitord en dat wordt in de planning gebruikt.
Overigens hoef je maar een keer onverwacht een flinke bui te krijgen of harde wind en je hebt de veiligheidsmarge nodig

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:22:
@Jake Daarom kan je ABRP zelf ook het verbruik aanpassen en (maar dat is wellicht in de premium versie) als je live data gebruikt dat wordt je verbruik gemonitord en dat wordt in de planning gebruikt.
Dank voor de tip, ik had gewoon type toegevoegd.

Maar zoals ik het nu begrijp heb je voor de meeste auto's een stukje hardware nodig om te communiceren. Of mis ik iets?

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:12
Jake schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

Dank voor de tip, ik had gewoon type toegevoegd.

Maar zoals ik het nu begrijp heb je voor de meeste auto's een stukje hardware nodig om te communiceren. Of mis ik iets?
Het is mogelijk om de data van een odb2 dongle via een app (torque) in ABRP te krijgen. Zelf heb ik een koppeling via mijn Raspberri Pi die de data van MijnKia app uitleest en naar ABRP upload.
BarryH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:22:
Overigens hoef je maar een keer onverwacht een flinke bui te krijgen of harde wind en je hebt de veiligheidsmarge nodig
Oh ja, dat heb ik vorige week nog gemerkt. Sowieso probeer ik altijd iets meer te laden dan wat ABRP aangeeft en zo ook op de terugweg vanuit Zurich. Ik vertrek na mijn derde stop, op weg naar nummer 4. Bij vertrek zit er een verschil van 50km tussen afstand en bereik naar de volgende lader. Onderweg kom ik in zware regenval terecht, veel mist en halverwege is het verschil gedaald naar 20km terwijl het verbruik omhoog was geschoten naar 21kWh/100km (ter referentie, de volledige rit had een gemiddelde van 14,1kWh/100km). Tegen dat ik me uiteindelijk achter een vrachtwagen plaatste om wat trager te rijden en de slipstream te gebruiken was het verschil gedaald naar 8km maar op dat moment zie je gelukkig wel het verbruik afnemen waardoor je weet dat je er toch gaat komen. Uiteindelijk met 12km overschot aangekomen (na eerst op de verkeerde plaats de snelweg te zijn afgereden, bleek het tankstation niet de juiste plaats te zijn, maar een rustplaats enkele km verderop).

Wat dat wel gedaan heeft is dat ik daarna het ABRP plan verder ben gevolgd. Ik was van plan om bij die lader te laden tot 94% waarna ik de volgende lader zou kunnen overslaan om dan met een berekende 8% aan te komen 2 laders verder. Maar na die regenbui zij ik tegen mezelf: die paar minuten die ik verlies met de extra stop kunnen er nu ook wel bij, geen zin om anderhalfuur te gaan slipstreamen als het zo opnieuw begint te regenen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• mazzoop80
  • Laatst online: 21:39
wortelsoft schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:06:
[...]

Het is mogelijk om de data van een odb2 dongle via een app (torque) in ABRP te krijgen. Zelf heb ik een koppeling via mijn Raspberri Pi die de data van MijnKia app uitleest en naar ABRP upload.
Abrp kan wel een API uitlezen. Alleen weet ik niet of dat bij Kia ook kan.

• wortelsoft
mazzoop80 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Abrp kan wel een API uitlezen. Alleen weet ik niet of dat bij Kia ook kan.
Rechtstreeks niet, maar een python script gemaakt door een mede Tweaker kan dat wel. Dat script draait op mijn Pi en haalt dat op bij mijnkia en stuurd het door naar de api van abrp.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Wij willen met ons gezin na de herfstvakantie nog een weekje met de Tesla M3 LR op pad in NL, maar ik kan op vrijwel geen enkele site van vakantieparken vinden of ze laad plekken hebben.

Iemand hier ervaring mee? Hoe pakken jullie dit aan?
PdeBie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:34:
Wij willen met ons gezin na de herfstvakantie nog een weekje met de Tesla M3 LR op pad in NL, maar ik kan op vrijwel geen enkele site van vakantieparken vinden of ze laad plekken hebben.

Ik kijk doorgaans op de newmotion site of er palen staan/in de buurt zijn. Mocht je bij je huisje kunnen parkeren zou je met de granny kunnen laden. En anders gewoon net voor aankomst ff langs de SuC?

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ga je vanaf die locatie nog heel veel km’s rondrijden dan? Met een LR kun je toch wel heen en weer op een enkele lading? En anders een middagje een dorpje/stadje bezoeken waar je dan tussendoor even wat bijlaadt?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
@Inspired ik heb geen ervaring met de granny charger (openbare laadpaal voor de deur), maar kan ik die overal gewoon inprikken? Klappen er dan geen stoppen? :p

(Tevens ook wel benieuwd hoe blij vakantieparken daarmee zijn als je de auto een hele nacht stroom laat trekken)

[ Voor 26% gewijzigd door PdeBie op 04-10-2020 14:02 ]

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:30
Ik was een paar weken terug op Center Parcs huttenheugte op zoek naar een paal, bij binnenkomst vroeg ik of ze zo'n paal hadden. Ze dachten van wel, dus heb wel even gekeken op de centrale parkeerplek, ik vond wel een paal waar je geen pasje voor nodig had, maar er stonden pionnetjes voor. Ook lagen er 'sporen van een Nissan Leaf' op de grond. Als in, een granny charger zoals ik hem zo goed herken :) Nou was de nood niet al te hoog en heb ik er verder niet meer naar gevraagd. Gewoon later in Coevorden tijdens het uit eten hem daar aan een paal gehangen voor dat kleine beetje comfort energie om later zonder billen knijpen weer thuis te komen.

Vorig jaar waren we in Zeeland bij port Zelande, daar hadden ze ook al geen paal. Vorig jaar waren we tevens in Duitsland helemaal in het noordelijkste deel, Nordseekuste . Daar hadden ze wel ruime hoeveelheden palen. Nou is dat maar n=1, maar misschien dat de Duiters daar wat verder in zijn?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

PdeBie schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:01:
@Inspired ik heb geen ervaring met de granny charger (openbare laadpaal voor de deur), maar kan ik die overal gewoon inprikken? Klappen er dan geen stoppen? :p

(Tevens ook wel benieuwd hoe blij vakantieparken daarmee zijn als je de auto een hele nacht stroom laat trekken)
Kan op zich prima. Gewoon op 8A zetten voor de veiligheid. Helemaal als je een verlengsnoer nodig hebt. Als de Granny rechtstreeks in een (buiten) WCD kan dan kun je wel tot 13A gaan. Je kunt het navragen of gewoon inprikken. Ik doe het laatste. :) Laden gaat niet snel op 8A maar op zich zit je na een paar nachten wel weer vol.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 04-10-2020 14:22 ]

• mazzoop80

Gewoon vragen/mailen?

Granny zet ik niet hoger als 10A bij een park. 13A zou wellicht ook kunnen.

Wat ikzelf doe is altijd even navragen op lokatie. Bij voorkeur technisch persoon maar tegenwoordig weet elke receptie wel antwoord op je vraag

• BarryH
@wortelsoft Heb je / jullie je al gemeld bij ABRP op het forum. Ze willen dat script vast in de ABRP app/ webservice inbouwen.

• Deveon
  • Niet online

Het hof van Saksen heeft ze wel en bij Center Parcs verschilt het. Op vakantie in Spanje zag ik overigens genoeg met een verlengsnoer uit het huisje hun Tesla laden. Ik zou dat wel altijd even navragen.

• wortelsoft
Landal Burgh-Haamstede heeft naast een behoorlijke hoeveelheid gewone palen een 50kW snellader.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Deveon schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Het hof van Saksen heeft ze wel en bij Center Parcs verschilt het. Op vakantie in Spanje zag ik overigens genoeg met een verlengsnoer uit het huisje hun Tesla laden. Ik zou dat wel altijd even navragen.
Tja dat navragen doe ik eigenlijk nooit.
Ik zet hem op 5A om pieken te voorkomen.

Bij een nachtje ergens blijven vraag ik het wel, maar langer dan een nachtje betaal je genoeg voor het verblijf.

Of je dan een elektrisch kacheltje meeneemt, 1,5 uur onder de douche staat, of een auto oplaadt... Daar maak ik geen onderscheid in. Ook nog nooit opmerkingen erover gekregen eigenlijk.

Youtube: DashcamNL

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-01 16:29

Wij verhuren ook een huisje hier in Drenthe en hebben zelfs een 3 fase lader, maar we kunnen dat via de verhuursite nergens aangeven.

Ik zal eens vragen of ze dat willen toevoegen.
We hebben wel eens een Tesla logé hier gehad maar die hoefde niet te laden.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

Verschillend.

1. Tesla site zelf eerst bekijken (destination charging)

2. TheNewMotion of plugsurfing app bekijken (eventueel Chargemap, daar kan je handmatig palen toevoegen als gebruiker, staan dus ook de “onzichtbare” semi-publieke palen op)

3. Speciaal filter “oplaadpunt elektrische voertuigen” op booking.com

4. Receptie bellen en navragen (evt emailen)

5. Met verlengsnoer laden bij het huisje zelf.

Als zelf dat allemaal niet lukt, kan je laden bij een eventueel dagje weg, wat toch al gepland stond oid.

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 04-10-2020 16:56 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mazzoop80
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:33:
[...]

Tja dat navragen doe ik eigenlijk nooit.

Bij een nachtje ergens blijven vraag ik het wel, maar langer dan een nachtje betaal je genoeg voor het verblijf.

Of je dan een elektrisch kacheltje meeneemt, 1,5 uur onder de douche staat, of een auto oplaadt... Daar maak ik geen onderscheid in. Ook nog nooit opmerkingen erover gekregen eigenlijk.
Bij mij is het een gewoonte het opladen te melden. Even 50 of 100kWh bijladen loopt toch op..., jij kan vinden dat het bij de service hoort, omdat je langer verblijft. maar die is nooit opgemaakt met de hogere stroom kosten.

Zelf betaal ik aan receptie of 10 of 20 euro. Of stop in een goed doel spaarpot op de bali
Ach. Je hebt het over EURs. Anderen zitten de hele dag in de sauna bij het huisje, of hebben 24/7 de airco aan. Als ze me vragen te betalen prima. Maar ik ga het ook niet actief doen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
mazzoop80 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Bij mij is het een gewoonte het opladen te melden. Even 50 of 100kWh bijladen loopt toch op..., jij kan vinden dat het bij de service hoort, omdat je langer verblijft. maar die is nooit opgemaakt met de hogere stroom kosten.

Zelf betaal ik aan receptie of 10 of 20 euro. Of stop in een goed doel spaarpot op de bali
Die parken zijn grootverbruikers, betalen rond de 6 cent per kWH. Zolang jij daar lekker een keer met de familie een ijsje koopt of gaat eten komen ze echt niets tekort hoor.

Ik recent ook gewoon met de granny gedaan. Gaat prima, wel ff checken of je auto bij het huisje mag staan, in sommige parken een centrale parkeerplaats.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met de 22 kWh Zoe hebben we het altijd vantevoren aangegeven, was nooit een probleem. De drogergroep van de huisjes was hier meestal geschikt voor. Die auto was na een nacht ook weer vol.

Met de 64 kWh Kona hebben we de behoefte niet; die is bij uitjes sneller op te laden en 60 kWh vind ik zelf niet onder fair use vallen. Dit is eigenlijk een afweging die je niet voor het park mag maken, vind ik.

Op campings valt het onder fair use of ze hangen er een kWh meter tussen met een afgesproken prijs (Oostenrijk €0,30 b.v.).
Zeker in het begin (2015 voor mij) vond het camping/parkmanagement het nog wel geinig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BlakHawk
Inspired schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:13:
Ach. Je hebt het over EURs. Anderen zitten de hele dag in de sauna bij het huisje, of hebben 24/7 de airco aan. Als ze me vragen te betalen prima. Maar ik ga het ook niet actief doen.
Precies dat!

Vroeger met de PHEV ging er maximaal 9kWh in. Dan heb je het voor grootverbruikers als die parken over €0,54 per volle lading.

Bij de Tesla gaat er iets meer in en heb je het over €4,20 per volledige lading van 70kWh.

Nou is het ook niet zo alsof ik heel de week overal en nergens heenrijd.

Ik geloof het wel, als ze vragen om het niet te doen, doe ik het niet, maar ik ga het ook niet actief melden nee.
Proton_ schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:38:
Met de 22 kWh Zoe hebben we het altijd vantevoren aangegeven, was nooit een probleem. De drogergroep van de huisjes was hier meestal geschikt voor. Die auto was na een nacht ook weer vol.

Met de 64 kWh Kona hebben we de behoefte niet; die is bij uitjes sneller op te laden en 60 kWh vind ik zelf niet onder fair use vallen. Dit is eigenlijk een afweging die je niet voor het park mag maken, vind ik.

Op campings valt het onder fair use of ze hangen er een kWh meter tussen met een afgesproken prijs (Oostenrijk €0,30 b.v.).
Zeker in het begin (2015 voor mij) vond het camping/parkmanagement het nog wel geinig.
Waar staat iets over fair use dan?
Ik heb uiteindelijk in een hotel net een heerlijke regendouche wel eens bijna een uur onder de douche gestaan. Moet ik dat ook melden?

Het is letterlijk een paar euro. Ze betalen geen 20 cent per kWh zoals jij thuis he.

30 cent per kWh is voor mij reden een dergelijke afzetter te mijden. Moet hij helemaal zelf weten, maar ik laat je links liggen. Klein zakelijk verbruik in Oostenrijk betaalt 14 cent per kWh.

Mag een hele avond gourmetten met je eigen gourmetstel dan nog wel?

Of zoals hierboven aangegeven mensen die de hele dag in een sauna gaan zitten?

Als dit soort parken hier problemen mee zouden hebben, zouden ze stroom en gas exclusief doen. Dat soort parken bestaan ook.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:16

uFx

Ik ben afgelopen zomer bij een Duits Centerparcs boos aangesproken dat ik de auto aan het opladen was via het stopcontact aan de buitenzijde van het huisje. Dat mocht niet vanwege brandgevaar. Jaar eerder was dat geen probleem dus dacht dat het dit jaar ook weer mocht.

Vervelende was dat ze geen alternatief hadden en ik dus niet kon laden op het park. En dat terwijl ze dit wel actief promoten op hun website. Ik ben nog steeds in conclaaf met ze hoe ze dit gaan compenseren maar ze komen niet verder dan een tegoedbon van 2 tientjes :'(

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• Deveon
  • Niet online
Penny wise, pound foolish met je EV van 40 á 50k op een tientje laden tijdens de vakantie kijken.

Voor mij is het ook geen financiële kwestie maar meer een aansprakelijkheid kwestie. In de handleiding van de Granny staat duidelijk geen verlengsnoer en dan sluit je het ook nog eens aan op een onbekende elektrische installatie zonder toestemming van de eigenaar. Zeker bij vakantiehuisjes wordt er nog wel eens bespaard op onderdelen die je niet kan zien.

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:01
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:56:

Waar staat iets over fair use dan?
Ik heb uiteindelijk in een hotel net een heerlijke regendouche wel eens bijna een uur onder de douche gestaan. Moet ik dat ook melden?

Het is letterlijk een paar euro. Ze betalen geen 20 cent per kWh zoals jij thuis he.

30 cent per kWh is voor mij reden een dergelijke afzetter te mijden. Moet hij helemaal zelf weten, maar ik laat je links liggen. Klein zakelijk verbruik in Oostenrijk betaalt 14 cent per kWh.

Mag een hele avond gourmetten met je eigen gourmetstel dan nog wel?

Of zoals hierboven aangegeven mensen die de hele dag in een sauna gaan zitten?

Als dit soort parken hier problemen mee zouden hebben, zouden ze stroom en gas exclusief doen. Dat soort parken bestaan ook.
Kanonne wat pauper.
Die verrekening op basis van fair use komt zo vanzelf.
Die parken stammen uit de jaren 70 ofzo en zijn nooit ontworpen op de gelijktijdigheid van 30 EV's die een half etmaal lang 10A trekken. En een vergelijking met de sauna slaat natuurlijk nergens op. Dat is een dienst die ze jou aanbieden.

• BlakHawk
joepie de p schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Kanonne wat pauper.
Die verrekening op basis van fair use komt zo vanzelf.
Die parken stammen uit de jaren 70 ofzo en zijn nooit ontworpen op de gelijktijdigheid van 30 EV's die een half etmaal lang 10A trekken. En een vergelijking met de sauna slaat natuurlijk nergens op. Dat is een dienst die ze jou aanbieden.
Misschien moet je dan eerst even lezen, voordat je iemand voor pauper uit gaat maken.
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:33:
Op deze manier is het een stuk minder vermogen dan de föhn die mijn vrouw altijd meeneemt. Of moet ze dat ook van te voren even melden?

Die föhn doet namelijk wél 10A...

Die infrarood sauna draait anders ook op stroom.

Maar joh, meld jij het vooral, dan doe ik het niet :+

Wij zijn trouwens niet zo van die oude vervallen parken.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Had afgelopen weekend iets 'leuks', waarbij ik mij afvroeg of mensen niet (onterecht) boos op mij zouden worden.

Moest even naar de Ikea, maar blijkbaar dachten veel anderen dat ook. :+ Uiteindelijk een plek gevonden, was echter alleen voor het laden bedoeld. Prima, dan hang ik de stekker er wel aan (was sowieso wel nodig). Ingeparkeerd, maar toen bleek dat de auto naast mij, die niet op een laadplaats stond, het laadpunt al in gebruik had. Ook goed, dan laad ik maar niet. :P

Bij terugkomst was die auto weg (stond weer een ICE), en stond ik er geparkeerd zonder stekkertje en met een vrije wallbox. :+

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-01 17:54
S_Chief schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:14:
Had afgelopen weekend iets 'leuks', waarbij ik mij afvroeg of mensen niet (onterecht) boos op mij zouden worden.

Moest even naar de Ikea, maar blijkbaar dachten veel anderen dat ook. :+ Uiteindelijk een plek gevonden, was echter alleen voor het laden bedoeld. Prima, dan hang ik de stekker er wel aan (was sowieso wel nodig). Ingeparkeerd, maar toen bleek dat de auto naast mij, die niet op een laadplaats stond, het laadpunt al in gebruik had. Ook goed, dan laad ik maar niet. :P

Bij terugkomst was die auto weg (stond weer een ICE), en stond ik er geparkeerd zonder stekkertje en met een vrije wallbox. :+
never mind

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
z0rk0l schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

wat wil je nou horen? Is gewoon aso imo
En juist dat verwacht ik van sommige mensen die langsrijden en dat dan zien..

Er is maar één wallbox beschikbaar, en die was dus al bezet door een auto die niet op de laadplaats stond. In feite hebben we dus van plek gewisseld.

• joepie de p
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:06:
Misschien moet je dan eerst even lezen, voordat je iemand voor pauper uit gaat maken.
Nou, beeldvormend was al echt
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:56:
Ik heb uiteindelijk in een hotel net een heerlijke regendouche wel eens bijna een uur onder de douche gestaan.
En
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 17:56:Vroeger met de PHEV ging er maximaal 9kWh in. Dan heb je het voor grootverbruikers als die parken over €0,54 per volle lading.

Bij de Tesla gaat er iets meer in en heb je het over €4,20 per volledige lading van 70kWh.
€4,20 aan stroom pikken is op hetzelfde niveau als de reservepleerollen meenemen (inkoop maar 10 cent per stuk) of een handdoekje in het koffertje laten verdwijnen (ook iets van €4,20).

• BlakHawk
joepie de p schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:19:
[...]

Nou, beeldvormend was al echt

[...]

En

[...]

€4,20 aan stroom pikken is op hetzelfde niveau als de reservepleerollen meenemen (inkoop maar 10 cent per stuk) of een handdoekje in het koffertje laten verdwijnen (ook iets van €4,20).
Toevallig was dat een sterren restaurant met aangesloten hotel, waar de douche echt geweldig was.

Ik denk dat het idee bij die douche was dat mensen er extra van genieten en lekker lang bleven staan.

Ik pik niets, ik heb iets nodig, zonder dat er een laadpaal aanwezig is op het park of de nabije omgeving.

Net als dat ik mijn tandenborstel oplaad, mijn telefoon oplaad, of mijn powerbank oplaad, is dat net zo min pikken.

Ik probeer minimaal met 50% aan te komen altijd en dan gaat het enkel om wat ik daar nodig heb om dagelijks te rijden.

In Nederland valt de noodzaak wel mee, maar vooral Duitsland vond ik echt nog een issue met laden. We zitten vaak lekker afgelegen en rustig.

Blijkbaar vindt jij het asociaal en ik niet, prima toch? Ik ga het echt niet opeens anders doen.
S_Chief schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:18:
[...]

En juist dat verwacht ik van sommige mensen die langsrijden en dat dan zien..

Er is maar één wallbox beschikbaar, en die was dus al bezet door een auto die niet op de laadplaats stond. In feite hebben we dus van plek gewisseld.
Dat is het lastige, je maakt een logische keuze, alleen daarna denken mensen dat je aso bent. Het zij zo toch?

Beetje hetzelfde als twee parkeerplekken in beslag nemen. Vaak is er één die begint, waardoor je mee moet doen.
Op het moment dat die gene wegrijdt, lijkt het net of jij de boosdoener bent.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Mooi concept van een camper op basis van een Tesla Semi:

https://www.autoevolution...-home-concept-149571.html

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:06:
[...]

[...]

Op deze manier is het een stuk minder vermogen dan de föhn die mijn vrouw altijd meeneemt. Of moet ze dat ook van te voren even melden?

Die föhn doet namelijk wél 10A...

Die infrarood sauna draait anders ook op stroom.

Maar joh, meld jij het vooral, dan doe ik het niet :+

Wij zijn trouwens niet zo van die oude vervallen parken.
Nu weet ik niet hoeveel haar je vrouw heeft, maar die heeft geen 12 uur lang haar föhn aan staan toch? Daarnaast is dat redelijk voorspelbaar gedrag en zal het stopcontact in de badkamer in vakantiewoningen altijd wel fatsoenlijk zijn. Het besparen waar je het niet ziet geld net zo hard voor gloednieuwe huisjes, misschien nog wel mee.

Bij de klant laad ik trouwens ook mijn telefoon en laptop, maar ik ga op één van de vrije stopcontacten in de garage echt niet mijn plugin op laden. Het vermogen en de impact zijn enorm verschillend.

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:21

_V_

BarryH schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:14:
@wortelsoft Heb je / jullie je al gemeld bij ABRP op het forum. Ze willen dat script vast in de ABRP app/ webservice inbouwen.
Denk dat ie hier is gemeld.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:10

Ik vraag het vantevoren altijd even. Bij één park waar wij ‘regelmatig’ (2/3x per jaar met wisselende groepen) komen hebben ze recent een paal laten plaatsen, omdat steeds meer mensen het vroegen. In zo’n geval laad ik daar en verplaats ik bij vol.
Was het mijn huisje/park, dan zou ik dat ook fijn vinden, dus zo ga ik er maar mee om.. :)

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:16

uFx

Deveon schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 18:31:
Penny wise, pound foolish met je EV van 40 á 50k op een tientje laden tijdens de vakantie kijken.

Voor mij is het ook geen financiële kwestie maar meer een aansprakelijkheid kwestie. In de handleiding van de Granny staat duidelijk geen verlengsnoer en dan sluit je het ook nog eens aan op een onbekende elektrische installatie zonder toestemming van de eigenaar. Zeker bij vakantiehuisjes wordt er nog wel eens bespaard op onderdelen die je niet kan zien.
Ik weet niet of deze reactie ook van toepassing was voor mij. Maar wij hebben deze zomer bewust nagevraagd of we nog konden laden op het park en dat werd bevestigd via telefoon en dus ook via de informatie op de website. De eerstvolgende laadmogelijkheid (snellader) is 25 minuten van het park af en dat is bijzonder onpraktisch (vooral met een Ioniq 28 kWh). Sterker nog, als we hadden geweten dat laden geen optie was hadden we dit park niet eens uitgekozen. Het is dus absoluut geen kostenkwestie.

Ik vind dat als je aangeeft dat je een laadmogelijkheid hebt dat die er dan ook moet zijn. Is die kapot? Prima, kan gebeuren. Maar nu was dus duidelijk dat laden helemaal niet meer kon in vergelijking met voorgaande jaren.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• BlakHawk
Deveon schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:08:
[...]

Nu weet ik niet hoeveel haar je vrouw heeft, maar die heeft geen 12 uur lang haar föhn aan staan toch? Daarnaast is dat redelijk voorspelbaar gedrag en zal het stopcontact in de badkamer in vakantiewoningen altijd wel fatsoenlijk zijn. Het besparen waar je het niet ziet geld net zo hard voor gloednieuwe huisjes, misschien nog wel mee.

Bij de klant laad ik trouwens ook mijn telefoon en laptop, maar ik ga op één van de vrije stopcontacten in de garage echt niet mijn plugin op laden. Het vermogen en de impact zijn enorm verschillend.
Hij had het over piekvermogen.
Ik geef aan dat ik op 5A laad. Dan zit ik net boven de 1000W.

Mijn vrouw zit met haar föhn boven de 2300W als ik dat label moet geloven.

Dus het piekvermogen van een föhn die ik meeneem zit boven het piekvermogen van mijn auto.

Wat ik persoonlijk altijd deed was vanaf het slapen de auto aansluiten en enkel de nacht laden. Dat was voor de phev ruim voldoende.

Met de tesla nog niet heel vaak weggeweest, maar ik zou de kookmomenten en ochtend momenten het laden tijdelijk stoppen.

Maar we hebben blijkbaar een verschil van inzicht diefstal vs gebruik.

Toch apart dat men dan wel altijd met twee maten meet. Op het moment dat je bij IONITY gratis kunt laden is dat allemaal prima, maar bij een huisje waar je vaak veel geld voor betaalt, waar alles inclusief is, mag dat opeens niet.

Wat ik dan wel grappig vind, denk je dan echt dat ik mijn laadgedrag aanpas, omdat een persoon op een internetforum zegt dat ik een pauper ben?! Nee natuurlijk niet! Ik blijf het gewoon doen d:)b
Eddos schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Ik vraag het vantevoren altijd even. Bij één park waar wij ‘regelmatig’ (2/3x per jaar met wisselende groepen) komen hebben ze recent een paal laten plaatsen, omdat steeds meer mensen het vroegen. In zo’n geval laad ik daar en verplaats ik bij vol.
Was het mijn huisje/park, dan zou ik dat ook fijn vinden, dus zo ga ik er maar mee om.. :)
Oh als er een paal op het park zou staan, zou ik hem natuurlijk ook gebruiken.

• FJP84
Ik zie in verschillende posts gerefereerd worden naar de granny cable. Ik neem aan dat dit de kabel/omvormer is om via het normale stopcontact 230V te laden. Bij de Enyaq staat deze op de optielijst en mijn inziens behoorlijk aan de prijs.

Ik zie universele alternatieven voor bijna de helft van het geld. Deze zou ik ook kunnen aanschaffen of huren wanneer ik het echt nodig acht. Nu vraag ik me af:

1. Zijn dergelijke universele kabels geschikt of ben ik gebonden aan dat wat op de optielijst staat.
2. Adviseren jullie een dergelijke kabel er direct bij te nemen of niet?

Ik ben er ook nog niet uit of het de iv80 of iv60 gaat worden. Range blijft een toch een twijfel. Volgens EV database scheelt de geschatte realistische range ±95km (405km vs 310km). Even kijken nog of het een meerprijs of minder uitgebreide opties waard is. De iv60 is met het kleinere bv accupakket natuurlijk wel een stukje lichter.

Ik kijk trouwens als alternatief ook nog met een schuin oog naar de VW iD4 en ben benieuwd wat die qua prijs en lease gaat doen. De Enyaq spreekt mij nu nog het wel verreweg het meeste aan. De perfecte gezinsauto qua ruimte.

Binnenkort heb ik in ieder geval alvast een proefrit in de VW iD3 om het MEB platform te ervaren. Eens kijken of het de nog geringe twijfel om daadwerkelijk van een ICE naar een BEV over te stappen wegneemt.

• joepie de p
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Nee

Toch apart dat men dan wel altijd met twee maten meet. Op het moment dat je bij IONITY gratis kunt laden is dat allemaal prima, maar bij een huisje waar je vaak veel geld voor betaalt, waar alles inclusief is, mag dat opeens niet.
Er is toch echt een verschil. Ionity biedt jou namelijk zelf en bewust de dienst gratis aan. Als jij ongevraagd en onuitgenodigd (dus stiekum) ergens stroom wil lurken dan bepaal jij dat het kennelijk een dienst is die in de prijs zit inbegrepen.*knip*

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 05-10-2020 10:58 ]

• BarryH
@FJP84 een granny charger is universeel. Ik zou alleen wel kopen bij een goede webshop in NL om zeker te weten dat het echt CE is.
Het gaat om veel A voor meerdere uren, dus alibaba zou ik mijden

[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 05-10-2020 08:20 . Reden: typo ]

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:10
FJP84 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:54:
Ik zie in verschillende posts gerefereerd worden naar de granny cable. Ik neem aan dat dit de kabel/omvormer is om via het normale stopcontact 230V te laden. Bij de Enyaq staat deze op de optielijst en mijn inziens behoorlijk aan de prijs.

Ik zie universele alternatieven voor bijna de helft van het geld. Deze zou ik ook kunnen aanschaffen of huren wanneer ik het echt nodig acht. Nu vraag ik me af:

1. Zijn dergelijke universele kabels geschikt of ben ik gebonden aan dat wat op de optielijst staat.

Ik ben er ook nog niet uit of het de iv80 of iv60 gaat worden. Range blijft een toch een twijfel. Volgens EV database scheelt de geschatte realistische range ±95km (405km vs 310km). Even kijken nog of het een meerprijs of minder uitgebreide opties waard is. De iv60 is met het kleinere bv accupakket natuurlijk wel een stukje lichter.

Ik kijk trouwens als alternatief ook nog met een schuin oog naar de VW iD4 en ben benieuwd wat die qua prijs en lease gaat doen. De Enyaq spreekt mij nu nog het wel verreweg het meeste aan. De perfecte gezinsauto qua ruimte.

Binnenkort heb ik in ieder geval alvast een proefrit in de VW iD3 om het MEB platform te ervaren. Eens kijken of het de nog geringe twijfel om daadwerkelijk van een ICE naar een BEV over te stappen wegneemt.
Er staan op Marktplaats ook veel tweedehands laders die prima kunnen werken. Als je hem verwacht incidenteel te gebruiken zou ik dat gewoon doen. Ben je van plan om alleen via de granny te laden dan zou ik de originele of een andere nieuwe halen.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025

Gelijk een hele mooie kopen die flexibel is en ook instelbaar.

Zoiets is een mooie! Als ik er nog een nodig had zou ik zoiets kopen. (6, 10-16A laden, met sensoren)

https://www.laadkabeldisc...r-type-2-naar-schuko.html

Link is puur voor type (prijzen zijn overal anders)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• BlakHawk
joepie de p schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

Nee

[...]

Er is toch echt een verschil. Ionity biedt jou namelijk zelf en bewust de dienst gratis aan. Als jij ongevraagd en onuitgenodigd (dus stiekum) ergens stroom wil lurken dan bepaal jij dat het kennelijk een dienst is die in de prijs zit inbegrepen. *knip*
IONITY kon het op dat moment nog niet in rekening brengen, afsluiten ging ook niet. De actie dat je voor een paar euro kon laden daarna was snel ingevoerd. Iedereen snapte dat gratis laden een “foutje” was, net als de V3 superchargers die wegens een foutje openstonden voor anderen EV’s. Met uitzondering van een aantal V3 supercharger palen in Duitsland waar het bewust openstaat.

Met je laatste zin zet je weer lekker een sentiment 👍

Blijkbaar heb je dat nodig om je punt te maken.

Maar het is prima, we komen er niet uit. Blijkbaar verschillen we van inzicht. Jij doet het niet en ik wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 05-10-2020 10:59 ]

• BlakHawk
Stef87 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 01:28:
[...]

Gelijk een hele mooie kopen die flexibel is en ook instelbaar.

Zoiets is een mooie! Als ik er nog een nodig had zou ik zoiets kopen. (6, 10-16A laden, met sensoren)

https://www.laadkabeldisc...r-type-2-naar-schuko.html

Link is puur voor type (prijzen zijn overal anders)
Het mooie van die is een auto herstart functie.

“De lader heeft ook een auto-herstart functie voor het geval het laden onderbroken wordt om wat voor reden dan ook.”

Die heb ik afgelopen zomer met de tesla lader wel gemist zeg!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:29
Elektrische auto's worden inmiddels meer gemeengoed maar we moeten niet vergeten dat nog altijd het merendeel van de mensen geen idee heeft hoeveel kWh er in een auto gaat noch hoeveel dat dan kost.

Wij als "pioniers" hadden (hebben?) dan dus de verantwoordelijkheid acceptatie te bevorderen. Als je voor een paar tientjes een B&B boekt dan is even je model X voldruppelen echt wel significant. Uiteraard is dit een uiterste maar wat mij betreft is het niet meer dan normaal om het op zijn minst even te vragen, ook bij een groot park/hotel (is gewoon fatsoen). Dat het bij normaal gebruik maar om euro's gaat kan wel kloppen maar een flesje wijn kopen als bedankje kost ook maar een paar euro.

Als je dit vergelijkt met het opladen van je laptop en doet alsof er geen verschil is dan heb je wel gewoon boter op je hoofd wat mij betreft. Dat het lastig is dit zwart-wit te maken klopt natuurlijk wel, exact dezelfde discussie die de belastingdienst ooit zal gaan willen voeren met werknemers die achter zakelijke aansluiting hun auto opladen.

Om nog een iets relevantere vergelijking te maken: sommige hotels bieden als service om een lunchbox mee te krijgen (vaak tegen betaling), sommige hotels vinden het prima als je bij het ontbijt hier iets voor meeneemt. Zonder het te vragen bij het ontbijt een tas vullen met etenswaren, is dat onderdeel van de service (kost maar enkele euro's of nog niet eens) of is het wellicht hondsasociaal?

Net als met vriendelijkheid kost het niets om het even te vragen/overleggen. Als het antwoord "nee" is en je doet het toch is het stelen, is het antwoord "geen probleem" dan prima, is het antwoord "ja tegen betaling" dan heb je een keuze.

[ Voor 30% gewijzigd door assje op 05-10-2020 07:21 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

En het heeft wel zin om een idee van orde-grootte te hebben bij dit verbruik:

In Nederland is in groothandelsvolume stroom heel goedkoop - 6-8 ct/kWh afhankelijk van de provider. Paar euro's zelfs voor de grootste batterijen, dat kan niemand echt boeien.

In Duitsland, zeker in buitengebieden, is dit niet zo. Als het dak niet vol zonnepanelen ligt, betalen ze ~29-36ct/kWh. Even je auto volgooien kost dan 15+ euro. Zelfde geldt voor delen van Denemarken en België. Er zijn daarom hotels (bijv. in de Vulkaaneifel) die TWCs hebben hangen en een maximum aantal kWh per nacht aanbieden. En in veel gevallen is het goedkoper en sneller om naar de dichtstbijzijnde Lidl of Aldi te gaan en daar te laden.

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:14:
[...]

Ik geef aan dat ik op 5A laad. Dan zit ik net boven de 1000W.

Mijn vrouw zit met haar föhn boven de 2300W als ik dat label moet geloven.

Dus het piekvermogen van een föhn die ik meeneem zit boven het piekvermogen van mijn auto.

Wat ik persoonlijk altijd deed was vanaf het slapen de auto aansluiten en enkel de nacht laden. Dat was voor de phev ruim voldoende.

Met de tesla nog niet heel vaak weggeweest, maar ik zou de kookmomenten en ochtend momenten het laden tijdelijk stoppen.

Wat ik dan wel grappig vind, denk je dan echt dat ik mijn laadgedrag aanpas, omdat een persoon op een internetforum zegt dat ik een pauper ben?! Nee natuurlijk niet! Ik blijf het gewoon doen d:)b

[...]

Oh als er een paal op het park zou staan, zou ik hem natuurlijk ook gebruiken.
Als je niet op mij reageert hoef je mij ook niet te quoten of je ziet het verschil niet tussen 10 minuten 10A en 12 uur lang 6A, wat nog erger maakt. Ik zal wel gewoon wachten tot er in het nieuws komt dat er vakantiewoning afgebrand is. Nu zeg ik niet dat het bij jou gaat gebeuren want met 6A beperk je het aanzienlijk, maar ik blijf het onverstandig vinden om zoveel te vragen van een onbekende technische installatie zonder toestemming van de eigenaar. Dat heeft niets te maken met diefstal of pauper maar fatsoen. Alsof het zoveel moeite is om te vragen..

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Is de hele discussie niet op te lossen met deze vraag bij het aanmelden:

"Sorry, is er hier op het park een laadpaal, of kan k mijn auto met een normale stekker bij het huisje opladen?"

Mogelijk vervolg: "Nee dat mag niet" "Ok dan is dit de laatste keer dat ik hier was"
Of: "Tuurlijk" met eventueel "maar dan vragen we u wel om een bijdrage voor de stroom"

"Stiekem" gaan lopen doen...tja, ik wil het woord niet meteen weer oprakelen, maar "pauper" was redelijk spot-on, zeg maar.

• mazzoop80
Prullenbak84 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:40:
Is de hele discussie niet op te lossen met deze vraag bij het aanmelden:

"Sorry, is er hier op het park een laadpaal, of kan k mijn auto met een normale stekker bij het huisje opladen?"

Mogelijk vervolg: "Nee dat mag niet" "Ok dan is dit de laatste keer dat ik hier was"
Of: "Tuurlijk" met eventueel "maar dan vragen we u wel om een bijdrage voor de stroom"

"Stiekem" gaan lopen doen...tja, ik wil het woord niet meteen weer oprakelen, maar "pauper" was redelijk spot-on, zeg maar.
Juist! Sluit me hier bij 100% bij aan.

• joepie de p
Ik was verleden september een weekend in een B&B in de Vogezen. Had vantevoren gevraagd of ik met de Granny mocht laden. Dat kon maar men zou daarvoor iets rekenen. Prima.

Aldaar aangekomen blijken de lieve mensjes geen idee te hebben van wat een EV is of doet. Ik was de eerste met de vraag. Ik heb de gastheer helemaal meegenomen, hem de granny laten zien en met hem berekend dat het om ca 50 kWh zou gaan. Waar ik superblij mee was want dit deel van N-O Frankrijk is dunbezaaid met laders.

Ook over de prijs hadden ze geen geen flauw idee. Ze wilden 5 euro rekenen. Ik heb geen weet van hun stroomprijzen, dus maar uitgelegd als ik thuis laad ik het dubbele kwijt zou zijn. Dus 10 euro gegeven. En die mensen hebben voor toekomstige gevallen een (ik denk redelijke) referentie.

Moraalridder? Misschien.
Fatsoenlijk? Dat zeker.

• kdeboois
@joepie de p Beetje pauper is het wel om ze geen enkele marge te geven :+

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
kdeboois schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:27:
@joepie de p Beetje pauper is het wel om ze geen enkele marge te geven :+
:+
Laten we met deze grappige opmerking de discussie sluiten.
Let's agree to disagree en doorrrrrrr... :)

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-01 23:09
Subsidie regeling gaat weer veranderen

De subsidieregeling voor elektrische auto's wordt binnenkort gewijzigd. Het is dan voor particulieren niet meer mogelijk om nu al een beroep te doen op de subsidiepot van volgend jaar, is maandag te lezen in een Kamerbrief.

Particulieren die een volledig elektrische auto wilden aanschaffen of privé leasen konden een subsidie van 4.000 euro krijgen. Zij kwamen daar sinds 4 juni voor in aanmerking. Al binnen acht dagen was de subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe auto helemaal leeg. Aanvragen die daarna binnenkwamen, werden doorgeschoven naar 2021.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat schrijft nu dat ze het niet wenselijk vindt dat een deel van het budget voor het aankomende jaar al op is. Als dat zo doorgaat is er in 2025, het laatste jaar van de subsidieregeling, geen geld meer over voor mensen die dan een elektrische auto willen kopen.

Daarom wordt het beleid zo spoedig mogelijk gewijzigd. Particulieren die dit jaar al een aanvraag hebben gedaan die doorgeschoven is naar volgend jaar, blijven gewoon op de lijst staan. Ook particulieren die nog geen aanvraag hebben gedaan, maar dat doen voordat de regeling is gewijzigd, komen op die lijst terecht.

Naar verwachting duurt het nog enkele weken om de wijziging door te voeren. Overigens is er nog wel subsidie beschikbaar voor het kopen van een tweedehands elektrische auto.

nu.nl

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:47
jschoorl2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:15:
Subsidie regeling gaat weer veranderen

De subsidieregeling voor elektrische auto's wordt binnenkort gewijzigd. Het is dan voor particulieren niet meer mogelijk om nu al een beroep te doen op de subsidiepot van volgend jaar, is maandag te lezen in een Kamerbrief.

Particulieren die een volledig elektrische auto wilden aanschaffen of privé leasen konden een subsidie van 4.000 euro krijgen. Zij kwamen daar sinds 4 juni voor in aanmerking. Al binnen acht dagen was de subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe auto helemaal leeg. Aanvragen die daarna binnenkwamen, werden doorgeschoven naar 2021.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat schrijft nu dat ze het niet wenselijk vindt dat een deel van het budget voor het aankomende jaar al op is. Als dat zo doorgaat is er in 2025, het laatste jaar van de subsidieregeling, geen geld meer over voor mensen die dan een elektrische auto willen kopen.

Daarom wordt het beleid zo spoedig mogelijk gewijzigd. Particulieren die dit jaar al een aanvraag hebben gedaan die doorgeschoven is naar volgend jaar, blijven gewoon op de lijst staan. Ook particulieren die nog geen aanvraag hebben gedaan, maar dat doen voordat de regeling is gewijzigd, komen op die lijst terecht.

Naar verwachting duurt het nog enkele weken om de wijziging door te voeren. Overigens is er nog wel subsidie beschikbaar voor het kopen van een tweedehands elektrische auto.

nu.nl
tja.... NL.... :X

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-01 11:58
Ik lees op dat nu.nl artikel voornamelijk zure comments op het elitair zijn van het rijden met een EV.
Er is nog wel behoorlijk wat onbegrip, onwetendheid en ongenoegen te overwinnen in de EV lobby

Keep rolling sixes!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:00
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:49 ]

Ik zie universele alternatieven voor bijna de helft van het geld.
Maar die kunnen waarschijnlijk niet met 11kW laden en dat kan de "granny" charger van Skoda wel. Eigenlijk is dat gewoon een mobiele laadpaal.

Helaas staat er weinig info in de brochure (en mijn google kon ook weinig vinden) hoe dat ding precies werkt en welke verloopkabels je er allemaal bij krijgt. Voor dat geld is het in ieder geval helemaal geen enorm dure variant (al is er vast wel ergens 1 goedkoper te vinden).

Het zou me niet verbazen dat het voor veel mensen gewoon een permanente vervanger van een "echte" laadpaal zou kunnen zijn.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-01 11:58
Hangt echt van je use case af: rijd je elke dag meer dan 300km dan zou ik de 80 nemen....heb je geen eigen laadpaal dan kan meer range ook doorslaggevend argument zijn om juist wel voor de 80 te kiezen.

Sowieso zou ik in elk geval de onboard charger in laadsnelheid upgraden, wat een van de opties is.
Succes met je overwegingen.

Keep rolling sixes!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
Gelukkig heb ik gister mijn aanvraag verstuurd _/-\o_
JeroenE schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:56:
[...]
Maar die kunnen waarschijnlijk niet met 11kW laden en dat kan de "granny" charger van Skoda wel. Eigenlijk is dat gewoon een mobiele laadpaal.

Helaas staat er weinig info in de brochure (en mijn google kon ook weinig vinden) hoe dat ding precies werkt en welke verloopkabels je er allemaal bij krijgt. Voor dat geld is het in ieder geval helemaal geen enorm dure variant (al is er vast wel ergens 1 goedkoper te vinden).

Het zou me niet verbazen dat het voor veel mensen gewoon een permanente vervanger van een "echte" laadpaal zou kunnen zijn.
Zo te zien met aparte pig tails. Voor 11kW zul je met rode CEE moeten laden, blauwe CEE zal tot 1x16 kunnen en gewoon schuko tot 1x10 denk ik. Beetje zoals Tesla het voorheen deed bij de UMC v1. In de folder staat de lader met rode CEE op de afbeelding.

Inspired schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:56:
Voor 11kW zul je met rode CEE moeten laden, blauwe CEE zal tot 1x16 kunnen en gewoon schuko tot 1x10 denk ik.
Dat vermoed ik ook, maar het staat nergens. Ook niet of de charger slim genoeg is om zelf te weten welk stekker er aan zit, of je makkelijk de maximum stroom kan aanpassen en al dat soort zaken wat ik veel interessanter vind dan 4 verschillende kleuren interieur waar pagina's aan gewijd zijn 8)

• FJP84
Isheara schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:31:
[...]

Hangt echt van je use case af: rijd je elke dag meer dan 300km dan zou ik de 80 nemen....heb je geen eigen laadpaal dan kan meer range ook doorslaggevend argument zijn om juist wel voor de 80 te kiezen.

Sowieso zou ik in elk geval de onboard charger in laadsnelheid upgraden, wat een van de opties is.
Succes met je overwegingen.
Ik rijd nu relatief weinig. 1 a 2 dagen naar de klant of leverancier (wanneer dat in de huidige tijd mogelijk is) en dan is het max 170-180km op een dag. 1 a 2x per 2 maanden een langere rit. Ik woon verder binnen een straal 10km van kantoor met laadmogelijkheid.

Vanwege tussenwoning niet echt de mogelijkheid thuis te laden, maar ik heb ook nog 4 publieke laadpunten op ± 3 min loopafstand en 6 laadpunten als ik dat uitbreid naar ±6 min.

De snellaadupgrade en warmtepomp zijn twee opties die ik bij beide wil aanvinken.

Punt is dat de iv60 met wat geluk (met alle opties die ik wil) binnen mijn budget kan vallen zonder wezenlijke eigen bijdrage. Bij de iv80 zou ik omwille van de kosten toch consessies moeten doen.

Ik zat laatst opeens te bedenken of ik spijt zou krijgen als ik op elektrisch over zou gaan voor de komende 5 jaar. Maar ik iedere keer heeft de gevoel dat ik achteraf heel erg veel harder ga balen als ik toch een ICE neem de overhand. En als ik over op een BEV wil dan is daar nu wel het moment voor.
JeroenE schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:59:
[...]
Dat vermoed ik ook, maar het staat nergens. Ook niet of de charger slim genoeg is om zelf te weten welk stekker er aan zit, of je makkelijk de maximum stroom kan aanpassen en al dat soort zaken wat ik veel interessanter vind dan 4 verschillende kleuren interieur waar pagina's aan gewijd zijn 8)
Hier staat wel iets; https://www.skoda-storybo.../ENYAQ_iV_EN_Charging.pdf

Aparte kabels. Schuko en twee type CEE lijkt me dan. Maar goed, voor 700 heb je ook een laadpaal.

Inspired schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:22:
Aparte kabels. Schuko en twee type CEE lijkt me dan. Maar goed, voor 700 heb je ook een laadpaal.
Merci, maar ook niet echt veel nuttigs staat daar. 400 V CEE zijn de rode stekkers (die er in diverse uitvoeringen zijn). Je hebt ook blauwe CEE stekkers. Zitten die er dan ook bij? Nouja, we gaan er vast achter komen als mensen dier 1 hebben over posten.

Dat hij net zo duur is als een laadpaal (of eigenlijk goedkoper) was juist mijn punt. Je kan dan relatief simpel thuis een goede laadoplossing hebben die je dan ook mee kan nemen (als je op vakantie of een lang ritje gaat) en je denkt hem te kunnen gebruiken.

Nouja, misschien ook niet als je bang bent dat iemand anders hem uit je voortuin meeneemt, wat dat is dan natuurlijk ook relatief simpeler.

• RonaldPr
JeroenE schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:58:
[...]
Merci, maar ook niet echt veel nuttigs staat daar. 400 V CEE zijn de rode stekkers (die er in diverse uitvoeringen zijn). Je hebt ook blauwe CEE stekkers. Zitten die er dan ook bij? Nouja, we gaan er vast achter komen als mensen dier 1 hebben over posten.

Dat hij net zo duur is als een laadpaal (of eigenlijk goedkoper) was juist mijn punt. Je kan dan relatief simpel thuis een goede laadoplossing hebben die je dan ook mee kan nemen (als je op vakantie of een lang ritje gaat) en je denkt hem te kunnen gebruiken.

Nouja, misschien ook niet als je bang bent dat iemand anders hem uit je voortuin meeneemt, wat dat is dan natuurlijk ook relatief simpeler.
Ik heb een mobiele lader van Ratio. Deze werkt op 3 fasen met een rode 16 ampere CEE krachtstroom stekker hij kost nu 620,- incl. btw.

Inderdaad handig om onderweg te kunnen laden bij een krachtstroom aansluiting.
En ik heb hier een buiten- en binnenaansluiting zodat ik de auto buiten en binnen kan laden.

Ik begrijp niet dat mensen zich een
laadpaal laten aansmeren van dik 2000,- een mobiele lader is veel handiger
RonaldPr schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

Ik heb een mobiele lader van Ratio.
Deze werkt op 3 fasen met een rode krachtstroom stekker hij kost nu 620,- incl. btw.

En ik heb hier een buiten- en binnenaansluiting zodat ik de auto buiten en binnen kan laden.

Appels met peren vergelijken. Een vergelijkbare simpele laadpaal heb je ook voor EUR 500,-. Als je meer uitgeeft aan een laadpaal krijg je meer features zoals LB en backend met verrekening.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Een laadpaal kan vaak meegeleast worden waardoor het voor mensen die een elektrische auto leasen vaak gunstiger is om een dure laadpaal te nemen dan een goedkopere oplossing.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• kdeboois
[...]

Deze werkt op 3 fasen met een rode krachtstroom stekker hij kost nu 620,- incl. btw.

Volledig off-topic, maar goed.... Ik had even geen krachtstroom stekker in de tuin. De aansluiting van de laadpaal en het ombouwen van de meterkast zit vaak in die dik 2000,- Euro.

Hier kan je reageren op mijn bericht: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 06-10-2020 11:30 ]

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Dat kastje heeft geen DC lekstroombeveiliging zover ik zie, dus beetje tricky ding is het wel wel.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Mx. Alba schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Een laadpaal kan vaak meegeleast worden waardoor het voor mensen die een elektrische auto leasen vaak gunstiger is om een dure laadpaal te nemen dan een goedkopere oplossing.
Dan moet je wel een laadpaal mogen plaatsen als je parkeert op een openbare parkeerplaats.

Met mijn EV via PL kon ik geen laadpaal mee-leasen, en dan zou het nog niet kunnen omdat ik gewoon aan de straat parkeer.

Mee eens. Dat haal je er nooit uit en maakt een EV in mijn ogen er niet rendabeler op als je als particulier least of koopt.

[ Voor 25% gewijzigd door Slasher op 06-10-2020 11:41 ]

Elect a clown, expect a circus.

• RonaldPr
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Dat kastje heeft geen DC lekstroombeveiliging zover ik zie, dus beetje tricky ding is het wel wel.
Dat wist ik niet, ik moet natuurlijk geen gevaarlijke apparatuur aan gaan bevelen.

Is een aardlekschakelaar niet afdoende?

Sorry voor de off topic
Ja, maar van die "rode stekker" heb je dus al verschillende varianten. 16A, 32A, wel of geen nul etc. Waarschijnlijk zullen de meeste wel 16A met nul zijn (5 pinnen dus). Het is dus ook de vraag welke er bij de Skoda allemaal bijzitten, er wordt doorgeschemerd dat er meerdere stekkers komen die je kan gebruiken, maar duidelijk is het allemaal niet.
Ik begrijp niet dat mensen zich een laadpaal laten aansmeren van dik 2000,- een mobiele lader is veel handiger
Als je van je werkgever moet verrekenen met een laadpas dan heb je niets aan een mobiele lader.

Er zitten natuurlijk ook kosten aan het aanleggen van een kabel voor een CEE-stopcontact. De meeste woonhuizen in Nederland hebben die niet.
RonaldPr schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:47:
Is een aardlekschakelaar niet afdoende?
Het probleem is dat er een DC lekstroom kan zijn en die ontregelt een normale aardlekschakelaar zodanig dat die niet meer werkt. Je hebt dan een speciale aardlekschakelaar nodig of een andere manier om dit probleem te detecteren. In diverse laadpalen zit een DC-lekstroomdetectie ingebouwd.

Maar volgens mij gelden deze regels alleen voor een laadpaal die vast is aangelegd. Dit is dus niet nodig voor een "normale" CEE wcd. Die zal dus ook geen enkele elektricien hebben aangelegd bij zulke wcd's. Als het dan niet in je lader zit is dat niet heel veilig. Je kan daar weer hele discussies over hebben natuurlijk, want waarom zou dit wel moeten voor vaste laadpalen en niet voor mobiele?

Ik weet niet hoe het bij de Ratio zit (en ook niet van de Skoda) met die DC-lekstroomdetectie.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
[...]

Een mobiele lader voor normaal stopcontact zat bij mijn auto (bij de meesten geloof ik?) En een mobiele lader met zo'n CEE stekker is ook niet goedkoop. Daarnaast moet je dan alsnog zo'n speciaal stopcontact maken. Alles bij elkaar ben je dan denk ik net zo duur als met een normaal laadpunt. Die mobiele lader kan je wel meenemen, maar waar zie je ooit zo'n CEE stopcontact?

• RonaldPr
JeroenE schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:47:
[...]
Ja, maar van die "rode stekker" heb je dus al verschillende varianten. 16A, 32A, wel of geen nul etc. Waarschijnlijk zullen de meeste wel 16A met nul zijn (5 pinnen dus). Het is dus ook de vraag welke er bij de Skoda allemaal bijzitten, er wordt doorgeschemerd dat er meerdere stekkers komen die je kan gebruiken, maar duidelijk is het allemaal niet.

[...]
Als je van je werkgever moet verrekenen met een laadpas dan heb je niets aan een mobiele lader.

Er zitten natuurlijk ook kosten aan het aanleggen van een kabel voor een CEE-stopcontact. De meeste woonhuizen in Nederland hebben die niet.
Klopt in mijn geval was dit het handigste.

Een laadpaal moet ook aangesloten en dat is ook niet gratis, ik denk dezelfde kosten als een krachtstroom CEE aansluiting.

Misschien dat er simpeler methoden zijn om de stroom met de werkgever te verrekenen?
Uitgaande van een gemiddeld verbruik en voor de zaak gereden kilometers i.p.v. dure apparatuur met dure contracten.
RonaldPr schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:55:
Misschien dat er simpeler methoden zijn om de stroom met de werkgever te verrekenen?
Tuurlijk, maar dat ligt aan je werkgever. Ik maak een foto van de kWh meter en gebruik die om te declarere, bijvoorbeeld.

Een gemiddeld gebruik "verzinnen" en de km-stand gebruiken is natuurlijk veel lastiger. Dan heb je gelijk problemen als je onderweg aan het laden bent of je moet iedere rit en laadsessie apart gaan bijhouden om daar mee dan later uit te kunnen rekenen welk gebruik al met een laadpas is betaald en welk gebruik thuis is geladen.

Maar er zijn genoeg werkgevers die 'gewoon' een factuur willen. Dan ben je wel verplicht een laadpaal met backend abonnement te nemen zodat die factuur gemaakt kan worden en jij de laadkosten vergoed krijgt.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Ik heb een mobiele lader van Ratio. Deze werkt op 3 fasen met een rode 16 ampere CEE krachtstroom stekker hij kost nu 620,- incl. btw.

De meeste zullen thuis geen krachtstroom aansluiting hebben bij hun parkeerplaats. De aanleg hiervan is gelijk identiek aan de aanleg van een laadpaal. De Tesla Wall Connector is ook maar €530 (in de VS ook met een sterker te krijgen trouwens) en mijn Wallbox Pulsar was ook maar €600.

Daarnaast doen de meeste mobiele laders slechts 13A en vorig jaar waren er al genoeg klachten dat 1 fase laden onacceptabel was.

@JeroenE Het moet een MiD gecertificeerd meter zijn. Nu staan die ook op AliExpress, maar toch moet het gecertificeerd zijn. Zo maar schatten mag dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 06-10-2020 12:31 ]

• RonaldPr
Deveon schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

De meeste zullen thuis geen krachtstroom aansluiting hebben bij hun parkeerplaats. De aanleg hiervan is gelijk identiek aan de aanleg van een laadpaal. De Tesla Wall Connector is ook maar €530 (in de VS ook met een sterker te krijgen trouwens) en mijn Wallbox Pulsar was ook maar €600.

Daarnaast doen de meeste mobiele laders slechts 13A en vorig jaar waren er al genoeg klachten dat 1 fase laden onacceptabel was.

@JeroenE Het moet een MiD gecertificeerd meter zijn. Nu staan die ook op AliExpress, maar toch moet het gecertificeerd zijn. Zo maar schatten mag dus niet.
Ik bedoel dat laadpalen bij autodealers erg duur zijn, ik was laatst bij Kia en daar kost een paal 2200,- bij Volkswagen volgens mij ook.

Wij Tweakers weten natuurlijk de goedkopere wegen maar de mevrouw die ik sprak bij de Kia dealer wilde die dure paal bij haar auto aanschaffen en had geen idee van alternatieven.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Prullenbak84 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:54:
[...]

Een mobiele lader voor normaal stopcontact zat bij mijn auto (bij de meesten geloof ik?) En een mobiele lader met zo'n CEE stekker is ook niet goedkoop. Daarnaast moet je dan alsnog zo'n speciaal stopcontact maken. Alles bij elkaar ben je dan denk ik net zo duur als met een normaal laadpunt. Die mobiele lader kan je wel meenemen, maar waar zie je ooit zo'n CEE stopcontact?
Ik gebruik een mobiele lader, stel ik in op 13A en dan ga je met 3kw/u over 220v.

Prima voor mijn doeleinden, het hoeft allemaal niet zo snel als je 's nachts laad.

Elect a clown, expect a circus.

Pagina: 1 ... 150 ... 382 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic