Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59
Harvest2002 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:59:
[...]

Om een auto van ondernemingsvermogen naar privévermogen over te kunnen hevelen moet er sprake zijn van een bijzondere omstandigheid. Die bijzondere omstandigheid zul jij moeten aantonen en bewijzen als de fiscus dat betwist. In principe moet je de auto tot je privévermogen rekenen als je er minder dan 10% zakelijk mee rijdt. Maar ook daar zijn weer uitzonderingen op. Let goed op dat de bewijslast bij jou ligt als de fiscus het betwist. Je zult dan waarschijnlijk een sluitende kilometeradministratie moeten kunnen overleggen waaruit blijkt dat je inderdaad niet meer dan 10% zakelijke kilometers hebt gereden. Het is twijfelachtig of je in die bewijslast slaagt, omdat je 'slechts' maximaal 10% zakelijke kilometers opvoert.
Ben overigens zeer benieuwd hoe hiermee omgegaan wordt gezien thuiswerken als gevolg van Corona.
Mijn 14% loopt eind dit jaar af en ik rij nu niks meer zakelijk..
(en misschien ga ik sowieso 1 januari over naar BV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-10 20:09
Harvest2002 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:59:
[...]

Om een auto van ondernemingsvermogen naar privévermogen over te kunnen hevelen moet er sprake zijn van een bijzondere omstandigheid. Die bijzondere omstandigheid zul jij moeten aantonen en bewijzen als de fiscus dat betwist. In principe moet je de auto tot je privévermogen rekenen als je er minder dan 10% zakelijk mee rijdt. Maar ook daar zijn weer uitzonderingen op. Let goed op dat de bewijslast bij jou ligt als de fiscus het betwist. Je zult dan waarschijnlijk een sluitende kilometeradministratie moeten kunnen overleggen waaruit blijkt dat je inderdaad niet meer dan 10% zakelijke kilometers hebt gereden. Het is twijfelachtig of je in die bewijslast slaagt, omdat je 'slechts' maximaal 10% zakelijke kilometers opvoert.
Als de auto overgaat naar privé en je gebruikt hem ook privé dan kan de fiscus toch geen bezwaar hebben? Want ik reken niets meer toe aan het bedrijf. Ik betaal privé de volle BTW en betaal alle autokosten zonder enige vorm van fiscale aftrek te genieten. Volgens mij zit de angel meer bij een situatie dat je (bijvoorbeeld) 50% nog zakelijke kilometers maakt en die als zakelijke km declareert (a 0,19 ct onbelast vergoed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Auto van de (eigen) onderneming Is een beter topic voor de belastingontwijkingtrucjes met een auto van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-10 20:09
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:38:
Auto van de (eigen) onderneming Is een beter topic voor de belastingontwijkingtrucjes met een auto van de zaak.
Je hebt gelijk. Wéér die valkuil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-10 09:34

Mfpower

In dubio

fevo-1190 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

Achterbank is sowieso veel te klein. Kofferbak nog niet gezien.

[...]

E-208 ga ik even vanuit zonder gezien te hebben de grote van een Zoe en omdat ik vaak met 3/4 volwassenen op pad ben moet de achterbank riant zijn.
Rij nu een clio gt estate van 2014 en de plek op de achterbank is echt belabberd.
E-2008 vind ik te duur momenteel(boven gewenste budget) .
E-corsa zonder gezien te hebben schat ik te klein. Maar als jullie ervaring hebben en andere mening hoor ik het graag.
Ampera-e wat iemand voorstelde is wel een serieuze kandidaat en die gaat bij de lijst.
-nissan leaf
-e-soul
-mg zs ( ga toch proefrit maken) is erg gunstig geprijsd.
-opel ampera -e (wat ik lees de grootste range)
Ik zit in dezelfde situatie met dezelfde vragen en daarom voor een leaf gekozen. Ruim genoeg met 3 kids en nog behoorlijk kofferruimte. En gunstig geprijsd (private lease + subsidie). Nadeel alleen is chademo wat niet de standaard meer is.
Ik hoop dat na de lease periode de e-Niro in betaalbare regionen is aangekomen. Die lijkt werkelijk qua specs alles te zijn wat ik zoek (niet bekeken/gereden trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 19:26

Crazy D

I think we should take a look.

Harvest2002 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:51:
Ik vrees dat het niet zo simpel is. Zelfde auto, zelfde kenteken en dan de zakelijke kilometers declareren?
Je mag ook 19 cent rekenen als je gaat wandelen naar je klant. Punt is dus niet de km's declareren maar het feit dat je m overschrijft naar prive (al dan niet via een tussenpersoon).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het freelance ICT-ers discussie topic

Daar is meer te vinden over dit onderwerp en zit ook meer kennis, al is de discussie al redelijk beslecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:52
Wat een tendentieus taalgebruik. We praten gewoon over de fiscale regels van de zakelijke auto voor ondernemers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10 19:46

Standeman

Prutser 1e klasse

Harvest2002 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 23:20:
[...]

Wat een tendentieus taalgebruik. We praten gewoon over de fiscale regels van de zakelijke auto voor ondernemers.
Wat dus an sich niks met EV's the maken heeft en hier offtopic is.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Mfpower schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:57:
[...]

Ik zit in dezelfde situatie met dezelfde vragen en daarom voor een leaf gekozen. Ruim genoeg met 3 kids en nog behoorlijk kofferruimte. En gunstig geprijsd (private lease + subsidie). Nadeel alleen is chademo wat niet de standaard meer is.
Ik hoop dat na de lease periode de e-Niro in betaalbare regionen is aangekomen. Die lijkt werkelijk qua specs alles te zijn wat ik zoek (niet bekeken/gereden trouwens).
Leaf heb ik as zaterdag om 10:00 een proefrit mee.
Enige waar ik mee zit is dat in de winter op de snelweg maar +-155km ermee kan gereden worden(evdatabase).

E-niro is de levering van dit jaar al op en daarmee komt die in de lease rond 600€
En dat terwijl de MG rond 400€ zit en de rest er net boven.
Opel Ampera e moet ik nog een offerte van krijgen.
Maar die is kwa range momenteel toch wel een grote kanshebber.
En ze worden niet meer nieuw gemaakt waardoor de voorraad nu erg voordelig weg moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-10 20:46
Poeh die nieuwe Enyaq ziet er goed uit en lijkt goed geprijsd.
40k voor de 390WLTP versie. Daarmee is hij de komende 4 jaar in de lease even duur als een golf. Opties gaan dan voor 22% (want boven de 40k vanaf volgend jaar), gelijk met opties op een ICE.

Met dit soort prijzen kan ik me eigenlijk niet meer voorstellen dat ik nog een ICE ga leasen na mijn huidige EV (y) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-10 16:19

--MeAngry--

aka Qonstrukt

fevo-1190 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 05:09:
[...]

Enige waar ik mee zit is dat in de winter op de snelweg maar +-155km ermee kan gereden worden(evdatabase).

E-niro is de levering van dit jaar al op en daarmee komt die in de lease rond 600€
En ze worden niet meer nieuw gemaakt waardoor de voorraad nu erg voordelig weg moet.
De Leaf is echt een mooie auto qua ruimte, zeker met kinderen. De kofferbak is vrij diep. En 155km is wel erg pessimistisch, zeker met de huidige snelheden. Als je ~100km/u rijdt is 180-200km nog wel te halen bij slecht weer, is mijn ervaring.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 19:43
[...]

Ga met die Ampera beslist even rijden en kijk of je lekker zit op de stoelen. De stoelen zijn vrij smal en vlak. Ik vond ze niet lekker zitten en omdat ik 30k kilometer per jaar rij is de Ampera afgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Post je ervaring van de proefrit hier! Dat heb ik ook gedaan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61326020

Ik heb een proefrit in februari gedaan toen het net een paar graden boven nul was en ben toen naar mijn schoonmoeder gegaan. Retour 200km. 130 gereden en makkelijk gehaald. Nu met 100km /u moet dat ook wel lukken.

Ik heb de leaf toen niet genomen vanwege het feit dat ik een andere vakantie auto wil, maar nu met de subsidie kan het huren van een vakantieauto makkelijk uit, en binnen Nederland zal de range vrijwel altijd genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Smobbo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:08:
40k voor de 390WLTP versie. Daarmee is hij de komende 4 jaar in de lease even duur als een golf. Opties gaan dan voor 22% (want boven de 40k vanaf volgend jaar), gelijk met opties op een ICE.

Met dit soort prijzen kan ik me eigenlijk niet meer voorstellen dat ik nog een ICE ga leasen na mijn huidige EV (y) !
Ja de komende jaren komt er veel aan 👍
Ben benieuwd.

We overwegen zelfs de Corsa thuis eruit te doen voor een private lease Smart ForFour EV.

Nadeel is vooral de actieradius in de winter van 65km snelweg :+
Daarnaast geen snelladen.

Dus een enkele langere rit kan een uitdaging worden. Maar als stadsautootje...

Als 100km als realistisch bereik overblijft: waarom niet?

Gezinsuitjes doen we toch allemaal met de Tesla. Puur voor de vrouw.

Vaste kosten stijgen met lease wel natuurlijk, Corsa kost €50 Vaste kosten per maand, €30 benzine per maand en Max €500 onderhoud per jaar. Maar met bouwjaar 2006 begint hij wat oud te worden.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smobbo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:08:

De "50" versie is vanaf 40k toch? Die heeft 340 WLTP. Ik verwacht in de praktijk flink minder gezien de vorm/gewicht. In de praktijk is het met 250km wel over denk ik. Ook ziet hij er op de foto inderdaad mooi uit, al zal de 40k versie een stuk minder aantrekkelijk zijn. Vind het veel geld voor de specs die je krijgt. En sinds ik een koekblikje heb is ruimte ook wel wat overrated. :+

@BlakHawk tja, wij hebben ook wel eens gekeken maar nu rijdt mijn vrouw bijna helemaal niet meer. Het is financieel gewoon niet aantrekkelijk. Zou overigens dan zelf eerder voor een Zoe gaan. Dan heb je echt 2x zoveel auto voor maar iets meer.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 02-09-2020 08:52 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10 10:43
Had iemand de prijslijst voor de Enyaq (in Duitsland) al gepost?

https://www.skoda-media.d...6?fz=105&skoda=ENYAQ%20iV

(derde tabblad in de groene balk)

[ Voor 12% gewijzigd door Bitaktus19 op 02-09-2020 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bitaktus19 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:53:
Had iemand de prijslijst voor de Enyaq (in Duitsland) al gepost?

https://www.skoda-media.d...6?fz=105&skoda=ENYAQ%20iV

(derde tabblad in de groene balk)
Blijft wel optieparadijs bij VAG. Nee, dank je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:42:
[...]

De "50" versie is vanaf 40k toch? Die heeft 340 WLTP. Ik verwacht in de praktijk flink minder gezien de vorm/gewicht. In de praktijk is het met 250km wel over denk ik. Ook ziet hij er op de foto inderdaad mooi uit, al zal de 40k versie een stuk minder aantrekkelijk zijn. Vind het veel geld voor de specs die je krijgt. En sinds ik een koekblikje heb is ruimte ook wel wat overrated. :+

@BlakHawk tja, wij hebben ook wel eens gekeken maar nu rijdt mijn vrouw bijna helemaal niet meer. Het is financieel gewoon niet aantrekkelijk. Zou overigens dan zelf eerder voor een Zoe gaan. Dan heb je echt 2x zoveel auto voor maar iets meer.
Dat is het punt een beetje, afgelopen jaar 3500km gereden.

Maar ja met twee kinderen die soms in weer en wind naar voetbal, vriendjes of vriendinnetjes gaan. Daarnaast naar haar werk in dezelfde stad...

Het gaat niet om de kilometers, maar wel het gemak van droog aankomen of überhaupt een keertje naar de stad heen en weer kunnen.

Zoe is echt een stuk duurder. Heb nu een aanbieding van €199 per maand voor de Smart 24 maanden en 0-10.000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:55:
[...]

Zo lang er gewoon goede “uitvoeringen” te bestellen zijn, heb ik daar geen probleem mee.

Liever iets wat te bestellen is, dan helemaal niet verkrijgbaar toch?
Automatische kofferbak op de Model 3, of Apple CarPlay...

Kijk ik zit ook niet te wachten om een hele optie lijst uit te pluizen, maar simpel uitvoeringen kiezen. Vaak staat netjes aangegeven wat er een uitvoering “hoger” allemaal bij komt.

Net zoals Tesla met de SR - SR+ - LR - LRP
Alleen heb je daarnaast geen optie lijsten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 11:12

QuasaR

One ring to rule them all

[...]

Kijk bij de Opel Ampera E ook goed naar de kofferbak ruimte, deze schijnt heel erg klein te zijn (kinderwagen zou al niet passen).

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 23-10 20:46
Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:42:
[...]

Autoweek had het over een NL prijs van 39.990 voor de 60 versie. Dat zal de intro prijs zijn, geen idee welke opties e.d.
Vooral hoopgevend richting de komende jaren qua prijsontwikkeling (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:55:
[...]

Volgens mij heeft Skoda er juist voor gekozen om nu verschillende basis-modellen neer te zetten. Meer á la Tesla. Juist omdat ze merken dat je makkelijker 4 modellen produceert, dan tig modellen, met tig variaties.

Ik vind alleen de basisversie wel een beetje teleurstellend. Een 0-100 van meer dan 11 seconden in een EV? Waar is dat instant koppel gebleven dan? :?

Pfoeh, ik zie net dat je als Duitser maar 42K kwijt bent voor de 80 versie, die komt gewoon 510km ver (onder optimale omstandigheden). Dat is behoorlijk scherp neergezet. Ram daar nog wat opties op, en ze zijn voor de prijs van een E-niro klaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenneman op 02-09-2020 09:16 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:11:
[...]

Volgens mij heeft Skoda er juist voor gekozen om nu verschillende basis-modellen neer te zetten. Meer á la Tesla. Juist omdat ze merken dat je makkelijker 4 modellen produceert, dan tig modellen, met tig variaties.

Ik vind alleen de basisversie wel een beetje teleurstellend. Een 0-100 van meer dan 11 seconden in een EV? Waar is dat instant koppel gebleven dan? :?
Ja, je moet het echt voor de ruimte doen. Qua techniek zijn de instappers e-Golfs qua specs. Ik zie in de prijslijst dat je al moet betalen voor navigatie, parkeersensoren en stoelverwarming bijvoorbeeld. Maar misschien komen er nog voordeligere bundels. Al vind ik dat de bovenstaande zaken gewoon standaard moeten zijn tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Die basis versie gaat het nu niet om he, die prijs van €39,990 gaat over deze:
"De Enyaq 60 iV die als eerste een vraagprijs krijgt, beschikt over een 132 kW (180 pk) sterke elektromotor en groter accupakket van 62 kWh. Deze versie sprint in 8,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 en bereikt een topsnelheid van 160 km/h."

Zelf ben ik erg benieuwd naar de Enyaq 80 iV met 82kWh an accu's...

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 02-09-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:16:
[...]

Die basis versie gaat het nu niet om he, die prijs van €39,990 gaat over deze:
"De Enyaq 60 iV die als eerste een vraagprijs krijgt, beschikt over een 132 kW (180 pk) sterke elektromotor en groter accupakket van 62 kWh. Deze versie sprint in 8,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 en bereikt een topsnelheid van 160 km/h."
Dat is al beter inderdaad. Maar als je in Duitsland dan de 80-versie haalt voor 2K meer, dan voel je je in Nederland toch een beetje genept.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:18:
[...]

Dat is al beter inderdaad. Maar als je in Duitsland dan de 80-versie haalt voor 2K meer, dan voel je je in Nederland toch een beetje genept.
We worden al heel lang genept met autoprijzen in Nederland, met brandstof nog veel erger dan met de EV... Ik kan me daar heel druk over gaan maken, maar veranderen doet het toch niet.

We moeten in Nederland toch alle "linkse hobbies" ergens van betalen en dan komen we weer terug op de grootste melkkoe: De auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik zie de meerwaarde van een VAGmobiel niet ten opzichte van Kia/Hyundai. De markt blijkbaar ook niet gezien de verkoopcijfers van onder andere de eNiro. :+

https://www.ad.nl/auto/ve...k-van-nederland~a6009061/

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:23:
Ik zie de meerwaarde van een VAGmobiel niet ten opzichte van Kia/Hyundai. De markt blijkbaar ook niet gezien de verkoopcijfers van onder andere de eNiro. :+

Nogal moeilijk om een auto te kopen die nog niet bestaat hé :F

Deze auto biedt zeker meerwaarde t.o.v. een Kia e-Niro, al was het maar omdat er nu weer wat keuze bijkomt.
Ik had de M3 en de Niro op het lijstje staan, maar de Enyaq komt daar nu zeker bij.

De e-Niro biedt veel voor weinig, en heeft bijna geen opties meer die je hoeft aan te vinken. En meer Range dan de SR+
De M3 biedt het Supercharger netwerk, de looks zijn (imho) beter dan de e-Niro, en je krijgt gegarandeert updates.
Deze Enyaq lijkt nu een best of both worlds: nette vanafprijs, leuk uiterlijk, fatsoenlijk interieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Geheimpje: de Niro heeft meer range dan een Model 3 LR. Dat zie ik de VAGmobielen nog niet doen. Wanneer zou VAG ook al weer eventjes een EV op de markt zetten? 2018? En dat in aantallen die Tesla wel even zwaar zou overtreffen. Dus roepen dat ze nog niet op de markt zijn is, ehhh, niet zo handig.

En de voorspelde range van Enyaq is lager dan die van de Kia. None of both worlds dus.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 02-09-2020 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:23:

Dit is jyuist een goede zaak, daarmee komt de elektrificering in een stroomversnelling. Vergis je niet. Partijen als VAG kunnen door hun gigantische omzetten en vermogen best snel schakelen als ze zouden willen.

Kelderende verkopen zijn een goede stimulans tot veranderen gebleken.

Time will tell, maar ondanks dat ik echt geen fan ben van de VAG merken, denk ik dat ze een hele belangrijke speler zullen worden.
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:28:
Nogal moeilijk om een auto te kopen die nog niet bestaat hé :F

Deze auto biedt zeker meerwaarde t.o.v. een Kia e-Niro, al was het maar omdat er nu weer wat keuze bijkomt.
Ik had de M3 en de Niro op het lijstje staan, maar de Enyaq komt daar nu zeker bij.

De e-Niro biedt veel voor weinig, en heeft bijna geen opties meer die je hoeft aan te vinken. En meer Range dan de SR+
De M3 biedt het Supercharger netwerk, de looks zijn (imho) beter dan de e-Niro, en je krijgt gegarandeert updates.
Deze Enyaq lijkt nu een best of both worlds: nette vanafprijs, leuk uiterlijk, fatsoenlijk interieur.
Oh collega komt in zijn e-niro zelfs verder dan mijn Long Range. Vooral nu met Corona, dat ding zuipt energie bij stilstand. Als je tussen iedere rit 1% kwijtraakt en je rijdt op een dag naar voetbal heen en weer, naar de supermarkt en haalt in de avond nog even wat eten, ben ik zo 4-5% kwijt tijdens het stilstaan...

Kan de Tesla op lange ritten nog zo efficient zijn (ook daar heb ik weinig van gemerkt), op basis van dagelijks gebruik valt het allemaal wel mee, of tegen...
daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:31:
Geheimpje: de Niro heeft meer range dan een Model 3 LR. Dat zie ik de VAGmobielen nog niet doen. Wanneer zou VAG ook al weer eventjes een EV op de markt zetten? 2018? En dat in aantallen die Tesla wel even zwaar zou overtreffen. Dus roepen dat ze nog niet op de markt zijn is, ehhh, niet zo handig.

En de voorspelde range van Enyaq is lager dan die van de Kia. None of both worlds dus.
Laten we vooral vooruit kijken ;)
Gezien het Polestar topic, lijkt het daar nu ook snel te gaan.

Vergis je niet hoeveel geld een partij als VAG kan inzetten om iets te veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:31:

Dus je wil minder concurrentie? Alleen Kia mag nog maar auto's maken?

Ben ook wel benieuwd hoe je nu al weet dat de e-Niro verder komt dan de Enyaq. Volgens Ev-database komt de e-Niro ergens tussen de 60 en de 80 versie in qua bereik.

Of is het gewoon een wens van je dat een VAG altijd moet falen? Dat lijkt me zelfsabotage, want één dominante speler op de markt is voor niemand goed. Dus misschien zou je keuze juist moeten aanmoedigen, zodat Kia ook weer wat scherper op de prijs gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-10 10:43
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:39:
[...]

Dus je wil minder concurrentie? Alleen Kia mag nog maar auto's maken?

Ben ook wel benieuwd hoe je nu al weet dat de e-Niro verder komt dan de Enyaq. Volgens Ev-database komt de e-Niro ergens tussen de 60 en de 80 versie in qua bereik.

Of is het gewoon een wens van je dat een VAG altijd moet falen? Dat lijkt me zelfsabotage, want één dominante speler op de markt is voor niemand goed. Dus misschien zou je keuze juist moeten aanmoedigen, zodat Kia ook weer wat scherper op de prijs gaat zitten.
Volgens mij is er iemand simpelweg erg fan van de e-niro. :)

De Enyaq is een mooie auto om te zien. Mooier dan verwacht. Ben benieuwd naar de praktijktesten en vergelijkingen. Ik snap de terughoudendheid wel van mensen t.a.v. de VAG e-auto's. Ze hadden een hele grote mond..
Toch denk ik dat ze goed gaan verkopen. Het blijft tenslotte een VAG-auto, wat je daar ook van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het lijkt erop dat Tesla serieus bezig is door een betaalbare hatchback te ontwikkelen. Geen nieuw model, maar een aanpassing van de 3 met de kennis van de productie van de Y die in Berlijn geproduceerd gaat worden. Potentieel al in 2021, maar dan moeten ze het wel snel officieel maken (one more thing op batteryday?).

https://www.autocar.co.uk...ack-rival-volkswagen-id-3

Voor ons huishouden zou een Model 3 SR met hatch (en warmtepomp) echt perfect zijn. Ik ben wel benieuwd waar ze het onderscheid met de sedan gaan maken. Enkel FWD om achterin ruimte mogelijk te maken of de sedan enkel als LR en de hatchback als SR lijken mij redelijk voor de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:46:
Het lijkt erop dat Tesla serieus bezig is door een betaalbare hatchback te ontwikkelen. Geen nieuw model, maar een aanpassing van de 3 met de kennis van de productie van de Y die in Berlijn geproduceerd gaat worden. Potentieel al in 2021, maar dan moeten ze het wel snel officieel maken (one more thing op batteryday?).

https://www.autocar.co.uk...ack-rival-volkswagen-id-3

Voor ons huishouden zou een Model 3 SR met hatch (en warmtepomp) echt perfect zijn. Ik ben wel benieuwd waar ze het onderscheid met de sedan gaan maken. Enkel FWD om achterin ruimte mogelijk te maken of de sedan enkel als LR en de hatchback als SR lijken mij redelijk voor de hand liggen.
Nu nog een station en je hebt een best seller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
--MeAngry-- schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:12:
[...]

De Leaf is echt een mooie auto qua ruimte, zeker met kinderen. De kofferbak is vrij diep. En 155km is wel erg pessimistisch, zeker met de huidige snelheden. Als je ~100km/u rijdt is 180-200km nog wel te halen bij slecht weer, is mijn ervaring.
Ik ga het gewoon proberen en misschien kan ik alsnog voor de leaf e+ gaan mits ze wat aan de prijs kunnen doen.
Ik zou er wel mee op vakantie willen ermee.
wortelsoft schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:25:
[...]

Ga met die Ampera beslist even rijden en kijk of je lekker zit op de stoelen. De stoelen zijn vrij smal en vlak. Ik vond ze niet lekker zitten en omdat ik 30k kilometer per jaar rij is de Ampera afgevallen.
Ja ben echt benieuwd hoor heb zelf een normaal postuur a 1,80m.
Hopelijk hoor ik daar vandaag meer over.
Mfpower schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:30:
[...]

Post je ervaring van de proefrit hier! Dat heb ik ook gedaan: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61326020

Ik heb een proefrit in februari gedaan toen het net een paar graden boven nul was en ben toen naar mijn schoonmoeder gegaan. Retour 200km. 130 gereden en makkelijk gehaald. Nu met 100km /u moet dat ook wel lukken.

Ik heb de leaf toen niet genomen vanwege het feit dat ik een andere vakantie auto wil, maar nu met de subsidie kan het huren van een vakantieauto makkelijk uit, en binnen Nederland zal de range vrijwel altijd genoeg zijn.
Subsidie is er toch niet meer en alles word richting 2021 geschoven (dus ga er vanuit meteen op).

Ik zal mijn bevindingen posten.
De projecten die ik weleens heb zijn 90/100km enkele reis en dat kan soms weleens aantal maanden duren.
Vandaar de range best belangrijk is.
Al kan ik vaak op het project ook wel aantal uur laden met een oma stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bitaktus19 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:46:
[...]

Volgens mij is er iemand simpelweg erg fan van de e-niro. :)

De Enyaq is een mooie auto om te zien. Mooier dan verwacht. Ben benieuwd naar de praktijktesten en vergelijkingen. Ik snap de terughoudendheid wel van mensen t.a.v. de VAG e-auto's. Ze hadden een hele grote mond..
Toch denk ik dat ze goed gaan verkopen. Het blijft tenslotte een VAG-auto, wat je daar ook van vindt.
Nee hoor, ben geen fan van de e-Niro. Maar die is wel al jaren te koop en heeft zijn staat van dienst bewezen (en rijdt verder dan EV-database denkt).

Maar de VAG auto's mooi? Kwestie van (wan)smaak. Ik zie echt niet in waarom ik ze mooi zou vinden, eerder uitgesproken lelijk. De Skoda is iets (maar dan ook echt maar iets) beter dan de ID.3. De ID.3 vind ik echt een auto voor Barbie en Ken met die kekke mode kleurtjes.

Vind ik de andere EV's mooi? Kia? Nee, maar te pruimen. Kona? Nee, zeker niet, maar die is wel heel praktisch. Model 3? Nee, de verhoudingen kloppen niet. Model X? Nee vreselijke bak, verhoudingen kloppen niet. Model S? Gaat. E-tron? Nee, veel te lomp. Porsche? Nog niet in het echt gezien. Ioniq? Die springt er uit, niet lelijk. I3? Vreselijk. EQC? Nog niet in het wild gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:55:
[...]

Nee hoor, ben geen fan van de e-Niro. Maar die is wel al jaren te koop en heeft zijn staat van dienst bewezen (en rijdt verder dan EV-database denkt).

Maar de VAG auto's mooi? Kwestie van (wan)smaak. Ik zie echt niet in waarom ik ze mooi zou vinden, eerder uitgesproken lelijk. De Skoda is iets (maar dan ook echt maar iets) beter dan de ID.3. De ID.3 vind ik echt een auto voor Barbie en Ken met die kekke mode kleurtjes.

Vind ik de andere EV's mooi? Kia? Nee, maar te pruimen. Kona? Nee, zeker niet, maar die is wel heel praktisch. Model 3? Nee, de verhoudingen kloppen niet. Model X? Nee vreselijke bak, verhoudingen kloppen niet. Model S? Gaat. E-tron? Nee, veel te lomp. Porsche? Nog niet in het echt gezien. Ioniq? Die springt er uit, niet lelijk. I3? Vreselijk. EQC? Nog niet in het wild gezien.
Toch wel lastig, als je echt alles lelijk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@fevo-1190 Wat me bij de Leaf opviel (misschien exemplarisch) was dat de DAB+ radio eigenlijk gewoon niet goed was. Dacht eerst dat het een probleem van de zender was, maar zowel de Kona als de Ioniq laten zien dat het wel erg goed kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:53:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/5b/c2/54/5bc254b14b895d2262d40dc9936252a7.jpg

Zou ideaal zijn, als ze in Amerika eens doorhadden dat hatchbacks en stations veel praktischer zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenneman op 02-09-2020 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 19:55
wortelsoft schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:25:
[...]

Die ervaring heb ik ook. De auto voelde minder stabiel dan andere auto's. Daardoor vond ik het wat onzeker rijden. Veel last van zijwind. Verder zag ik telkens nogal makkelijk fietsers etc. over het hoofd op rotondes door de grote A-stijl.

Verder staat de werkelijke praktijkrange ter discussie. Ze zijn door de Reclamecode commissie al terug gefloten over hun reclames over Amsterdam-Maastricht kunnen rijden.

Daarnaast gaan de online diensten dit najaar uit. General Motors, (GM) het voormalige moederbedrijf van Opel is dan volledig weg uit Europa en problemen moet je via PSA (Peugeot, Opel, Citroen) bij GM opgelost gaan krijgen.

Als je online wereldwijd zoekt naar de Ampera-e, zoek dan op de Chevrolet Bolt.

[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 02-09-2020 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

fevo-1190 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:54:
[...]

Ik ga het gewoon proberen en misschien kan ik alsnog voor de leaf e+ gaan mits ze wat aan de prijs kunnen doen.
Ik zou er wel mee op vakantie willen ermee.

[...]

Ja ben echt benieuwd hoor heb zelf een normaal postuur a 1,80m.
Hopelijk hoor ik daar vandaag meer over.

[...]

Subsidie is er toch niet meer en alles word richting 2021 geschoven (dus ga er vanuit meteen op).

Ik zal mijn bevindingen posten.
De projecten die ik weleens heb zijn 90/100km enkele reis en dat kan soms weleens aantal maanden duren.
Vandaar de range best belangrijk is.
Al kan ik vaak op het project ook wel aantal uur laden met een oma stekker.
Ik heb me meermalen door het RVO laten overtuigen dat ik vooraan sta in de rij voor 2021, dus dan ga ik er maar vanuit. En als niet, dan kan het nog uit t.o.v. mijn huidige auto alleen dan speel ik quitte ipv goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:56:
[...]

Toch wel lastig, als je echt alles lelijk vindt.
Waarom zouden alle auto's mooi zijn? Kwestie van gewenning tenslotte. De meesten zijn ook gewend aan het 'mooie' geluid van een plofmotor. Ik niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:53:
[...]

Op de weg zie ik meer hatchbacks of crossovers dan stations hoor ;) Met de Y als ruime crossover en een Model 3 als compacte hatchback kunnen ze denk ik een groot deel van de Europese markt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-10 14:54
daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:59:
[...]

Waarom zouden alle auto's mooi zijn? Kwestie van gewenning tenslotte. De meesten zijn ook gewend aan het 'mooie' geluid van een plofmotor. Ik niet. ;)
Niet alle auto's zijn mooi, maar als ik jou zo lees vind je echt álles lelijk.
Ik zie m echt helemaal anders:

Kia? Ziet er prima uit, niet heel bijzonder. Kona? Ja praktisch en modern ogende auto. Model 3? Heel anders, maar gewoon een mooie auto. Zeker in een kek kleurtje met grote wielen. Model X? Nee vreselijke bak. Deuren zijn wel vet. Model S? Gaat. Te groot naar mijn zin. Mij een beetje teveel een Mondeo. Porsche? Schandalig mooie auto. Helemaal in het echt. Ioniq? Een beetje teveel "EV van 5 jaar terug", maar niet lelijk. i3? Leuke auto, en veel leuker dan alles wat VW ooit gemakat heeft, op de kevers na. EQC? Beetje opgeblazen design, maar verre van lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:55:
[...]

Een road trip naar Italie helpt met het spotten van andere EV's:
Taycan nooit in het echt gezien, tot de vakantierit. Erg mooi in het echt, wel iets kleiner dan ik verwacht had.
EQC nooit eerder in het echt gezien, tot de vakantierit. Erg groot, ik vind hem zeker geslaagd!

E-tron gereden en dat rijdt echt super lekker. Heel comfortabel, ook het uiterlijk vind ik echt één van de mooiste EV's die je kunt kopen nu. Maar helaas boven mijn budget.

Verder vind ik deze Skoda Enyak erg geslaagd!
De Kia vind ik qua product echt wel mooi, ze hebben een hele goede EV neergezet, maar het uiterlijk is wat verjaard naar mijn mening.
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:57:

[Afbeelding]

Zou ideaal zijn, als ze in Amerika eens doorhadden dat hatchbacks en stations veel praktischer zijn.
Kijk, hij wordt er nog mooier op ook! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:57:
@fevo-1190 Wat me bij de Leaf opviel (misschien exemplarisch) was dat de DAB+ radio eigenlijk gewoon niet goed was. Dacht eerst dat het een probleem van de zender was, maar zowel de Kona als de Ioniq laten zien dat het wel erg goed kan werken.
Mijn lijstje is 4 auto’s momenteel
-leaf
- e soul
-ampera e
- mg zs

200 is gewoon een grens die die moet halen.
En ben rustige rijder , maar ga niet achter een vrachtwagen kleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:42
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:57:
[...]

[Afbeelding]

Als je een Expedition of Suburban oid hebt, is een station of hatchback zinloos. De SUVs die ze daar hebben zijn al veel ruimer dan onze hatchbacks/stations. En zo goed als iedereen heeft wel zo'n soort auto staan. Al die 'kleine' auto's zijn vaak 2e of 3e auto's. Voor daar is een hatchbak of station dus niet echt praktischer. Wat EVs betreft zie ik dat dan ook niet snel veranderen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:00:
[...]

Op de weg zie ik meer hatchbacks of crossovers dan stations hoor ;) Met de Y als ruime crossover en een Model 3 als compacte hatchback kunnen ze denk ik een groot deel van de Europese markt bedienen.
Niet met de Y prijzen ben ik bang.
Tesla wordt de komende jaren voor de zakelijke rijder fors duurder, ik verwacht een steeds lager marktaandeel voor Tesla.

Tot ze de prijzen omlaag gooien, naar mijn mening meer in overeenstemming met de auto die je krijgt.
En ja, de Polestar2 vind ik ook te duur voor wat je krijgt.

E-Niro zou meer rinchting de 40k moeten en de Model 3 LR meer rinchting de 50k.
Dat is mijn mening. En ik denk ook zeker wel dat we dergelijke verlagingen gaan zien. Misschien niet direct volgend jaar, maar binnen 4 jaar wel.

Verder was de station erg hip in Nederland, maar zoals alles wat je te vaak ziet, dan weten we het wel en willen we iets nieuws. De cross-over is nu hip, hoge zit. Maar ruimte is vaak de beperking van een cross-over met beduidend minder ruimte dan een station.

Ik weet dat steeds meer mensen de station links laten liggen. Ik ook, maar een station blijft veel praktischer dan mijn Model 3 sedan. Ik had geen keuze voor een station EV :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49
fevo-1190 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:08:
[...]

-leaf
- e soul
-ampera e
- mg zs

Collega heeft nu een Ampera-E en die heb ik even gebeld. Hij heeft de afgelopen 3 weken ruim 340km gereden op een lading en dan heeft hij nog zo'n 12-15% over. Het is natuurlijk relatief mild weer maar 350km is dus nu prima haalbaar. Hij heeft nog geen langere historie want hij heeft hem net 3 weken.
Dit is ook zijn eerste EV dus wellicht zakt het verbruik ook nog als hij gewend is aan regeneratief remmen en anticiperen en wat normaler optrekken :+ .

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 02-09-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het weer is niet relatief mild, het weer is erg mild. Als hij nu maar 340 km haalt (met 15% marge) dan ga je dat met harde wind en/of lage temperatuur niet halen. Zeker niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:15:
[...]
ik verwacht een steeds lager marktaandeel voor Tesla.
Dat roept men nu ook al sinds de eerste model S een wiel op Nederlandse bodem zette. Dat die grijsgedraaide plaat nog niet kapot is, mag een wonder heten.

(Overigens, als iedereen ooit in een EV rijdt, is de missie van Tesla geslaagd. Ongeacht hoeveel daarvan een Tesla zijn.)

[ Voor 16% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-09-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@BlakHawk Zo lang de vraag het aanbod overstijgt zal de prijs niet zo hard dalen. Het wordt tijd dat de marktwerking beter gaat werken en dan zaken de prijzen vanzelf (ook dankzij kostenbesparing door schaalvergroting).

Het voordeel van een crossover heeft wat meer hoogte wat met volwassen (of kinderen van 1.80, Nederlanders hé) achterin wel erg prettig is. Daarnaast is de auto iets korter met dezelfde ruimte en dus makkelijker te menuvaren. Die accu kan direct ook mooi verstopt worden in de dubbele bodem, want zeker in de Model 3 zit die bijzonder in de weg op de achterbank.

Nu heb ik ook een Passat station maar de kofferbak is praktisch altijd leeg, ook met de achterbank vol met kinderen. De enige keer dat ik hem vol had was op vakantie en toen zat er ook nog een dakkoffer op het dak. Al zal ik dat met een EV niet aanraden en dan is box op de trekhaak beter voor het bereik. Die kan je direct ook gebruiken om al je troep met een schone auto naar de werf te brengen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:49
daemonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:20:
Het weer is niet relatief mild, het weer is erg mild. Als hij nu maar 340 km haalt (met 15% marge) dan ga je dat met harde wind en/of lage temperatuur niet halen. Zeker niet.
Dat scheelt, hij (fevo-1190) heeft maar 200 nodig volgens zijn lijstje. Die ga je dus echt wel makkelijk halen met de Ampera-E. Daarnaast, het is die collega zijn eerste EV en eerste lading. Ik kan mij voorstellen dat optrekken nu nog vooral fun is en de auto leren kennen. Volgens de GOM kon hij 400km rijden maar hij heeft hem vandaag aan de lader gezet.
De afgelopen 3 weken stond er toch wel redelijk wat wind af en toe. Temperatuur schommelt in de ochtenden al rond de 10-12 graden. Uiteraard zal hij nog aardig wat range verliezen in de winter maar met een normale rijstijl zou ik gokken op ongeveer 300km netto. Ik laat het je deze december weten :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:05:
[...]

Niet alle auto's zijn mooi, maar als ik jou zo lees vind je echt álles lelijk.
Vrijwel alle auto's zijn ook behoorlijk lelijk. Als ik met mijn ogen naar een random auto kijk zijn ze sowieso allemaal min of meer hetzelfde, plus ze maken praktisch allemaal dezelfde (in mijn ogen) gigantische ontwerpfouten. Er zitten overal redenen achter, maar mooi is niet een woord dat ik zou gebruiken bij auto's. Eerder 'functioneel' of 'noodzakelijk'.

Een random greep uit ontwerp-nono's die elke auto zo'n beetje doet:
- Overal transversale panel gaps (maakt je aerodynamica helemaal stuk)
- Zichtbare wielen, zelfs achter waar dat gewoon niet nodig is - nog afgezien van het aerodynamische aspect is het gewoon lelijk om naar te kijken en in slecht weer is elke auto vreselijk ranzig rondom de wielbogen
- Antennes op het dak
- 'esthetische' wheel flares die niks doen of compleet verkeerdom zitten (bijv. de Ford Focus wheel arches, die dit in het extreme hebben getrokken)
- Lange neuzen
- Wielbasis die niet strookt met de lengte van de auto
- Ongelijke wielen/banden voor/achter

Enzovoorts enzovoorts. Zodra je erop gaat letten ben je met een kritisch oog niet snel tevreden met het ontwerp van de meeste auto's. En het is duideiljk dat de enige reden is dat auto-ontwerp wordt geaccepteerd: gewenning. Dit is hoe auto's eruit zien, dus dit is hoe auto's ontworpen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-10 10:54
BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:16:
[...]

Zelf ben ik erg benieuwd naar de Enyaq 80 iV met 82kWh an accu's...
Hier zijn wat (indicatieve) prijzen uit Noorwegen

ENYAQ iV 50: From NOK 348,520 -> €33.462,97
ENYAQ iV 60: From NOK 408,520 -> €39.223,84
ENYAQ iV 80: From NOK 449,520 -> €43.155,14
ENYAQ iV 80X: From NOK 478,520 -> €45.939,22

De prijs van de iV 60 komt redelijk overeen met die van NL (€39.990,-), dus goede indicatie voor de andere versies.

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53917

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:42
Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:21:
[...]

Dat roept men nu ook al sinds de eerste model S een wiel op Nederlandse bodem zette. Dat die grijsgedraaide plaat nog niet kapot is, mag een wonder heten.

(Overigens, als iedereen ooit in een EV rijdt, is de missie van Tesla geslaagd. Ongeacht hoeveel daarvan een Tesla zijn.)
Gezien de regels en de verkoop-aantallen, hebben de grote andere merken nog maar amper de moeite genomen om ook over te stappen naar EV. Ze hebben wel van alles geroepen, maar o.a. corona, maar ook de markt zelf, zorgt ervoor dat de overstap nog te weinig oplevert. Wat dat betreft is het inderdaad al zo dat Tesla al duidelijk geslaagd is. Zij zijn de enige reden dat de druk er goed op blijft liggen. De andere merken waren anders in deze tijd allang weer gestopt met het investeren in EVs.

En laten we wel wezen, ook de EV-subsidies in NL zijn er alleen doordat Tesla al aangetoond heeft dat EVs rendabel en mogelijk zijn.

Dus wat marktaandeel betreft zie ik Tesla wel langzaam gaan afzakken (is ook logisch), maar ik zie het merk wel als merk dat lang zal blijven bestaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-10 19:46

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Ik vermoed dat de aandeelhouders het niet eens zijn met die missie ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
mux schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:30:
[...]

Vrijwel alle auto's zijn ook behoorlijk lelijk. Als ik met mijn ogen naar een random auto kijk zijn ze sowieso allemaal min of meer hetzelfde, plus ze maken praktisch allemaal dezelfde (in mijn ogen) gigantische ontwerpfouten. Er zitten overal redenen achter, maar mooi is niet een woord dat ik zou gebruiken bij auto's. Eerder 'functioneel' of 'noodzakelijk'.
Dit is heel erg subjectief allemaal. Een liefhebber van treinen vind treinen oprecht mooi. Een liefhebber van fietsen heeft daar weer een mening over. Ik durf mezelf wel tot op zekere hoogte een auto-liefhebber te noemen en vind sommige auto's dus oprecht mooi. Die écht hele mooie auto's, denk aan een 911, taycan of die nieuwe ferrari roma :9~ (waar ik dan de "echte" liefhebber weer mee kan beledigen door te zeggen dat het de eerste mooie ferrari is ;) ), die kan ik niet betalen.

Dus ga je kijken naar auto's die mooi zijn voor wat ze zijn. In die zin is er in bijna iedere klasse of categorie wel een "mooie" auto te vinden, denk ik. Ik vind mijn nieuwe Opel Corsa dus gewoon een mooie auto. Anders had ik hem niet gekocht. En in dat opzicht vind ik een Tesla model 3 en een hyundai Kona, maar ook een opel astra (5-deurs) of een Seat leon ofzo, ook mooie auto's.
Dat is meer een gevolg van hoe het gemaakt is. Zou je uit 1 stuk aluminium een auto kunnen slijpen? vast wel. Maar dan heb je wel een heeeeel groot blok aluminium nodig en wordt de auto onbetaalbaar. Daar komt bij dat ik me er helemaal niet aan stoor.
- Zichtbare wielen, zelfs achter waar dat gewoon niet nodig is - nog afgezien van het aerodynamische aspect is het gewoon lelijk om naar te kijken en in slecht weer is elke auto vreselijk ranzig rondom de wielbogen
De vraag is wel of het er esthetisch mooier van wordt als je de wielen niet meer ziet. Kijk bijvoorbeeld hoe lelijk dat bij de lightyear one uitpakt. Of google eens op lamborghini hurracan en dan lamborghini hurracan aero.
- Antennes op het dak
Dit is bij veel nieuwe auto's een klein dingetje geworden. Kan ik me écht niet aan storen.
- 'esthetische' wheel flares die niks doen of compleet verkeerdom zitten (bijv. de Ford Focus wheel arches, die dit in het extreme hebben getrokken)
Een dikke auto mag er een beetje dik uit zien :)
- Lange neuzen
Hier kan ik je wel gelijk in geven. Dit is - zeker bij ev's - helemaal niet meer zo nodig. Maar in dat opzicht doet een auto als de id3 een stapje in de goede richting, toch?
Dit heeft te maken met die lange neuzen, toch?
Dat zie ik bijna nooit. Soms wel, inderdaad maar dan heeft het ook wel wat.
Enzovoorts enzovoorts. Zodra je erop gaat letten ben je met een kritisch oog niet snel tevreden met het ontwerp van de meeste auto's. En het is duideiljk dat de enige reden is dat auto-ontwerp wordt geaccepteerd: gewenning. Dit is hoe auto's eruit zien, dus dit is hoe auto's ontworpen worden.
Ja, een hoop auto's zijn "lelijk", of op zijn minst "niet bijzonder mooi". Maar dat is iets anders dan "alles is lelijk" :) Het lijkt er trouwens op alsof jij zegt "er zijn estetische dingen gedaan om ze mooi te maken, die niet praktisch zijn voor aerodynamica, en dus vind ik het lelijk". Je wilt dus juist praktische, noodzakelijke, minimalistische kogelvormige gebakjes laten rondrijden, en gaat dat dan "mooi" noemen? Mag, maar is niet mijn visie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-09-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Standeman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:46:
[...]

Ik vermoed dat de aandeelhouders het niet eens zijn met die missie ;)
Want? Ten eerste is het handig als je als aandeelhouder weet wat de missie van het bedrijf is waar je aandeelhouder van wordt, ten tweede is een klein percentage van alle auto's nog steeds een hele boel auto's, en ten derde is tesla meer dan alleen een autofabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:47:
[...]

Dit is heel erg subjectief allemaal.
heeeeeee

Dat is de crux natuurlijk ook. Het is allemaal subjectief, want er is geen objectief beste of mooiste auto. Ik heb er best vrede mee dat sommige mensen durven te beweren dat er mooie auto's zijn, maar ik... houd het bij de kwalificatie 'lelijk', of als je écht wilt dat ik genuanceerd ben, 'functioneel'. Da's mijn mening en voor zover ik kan zien best een uitzonderlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
GeeMoney schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:16:
[...]

Collega heeft nu een Ampera-E en die heb ik even gebeld. Hij heeft de afgelopen 3 weken ruim 340km gereden op een lading en dan heeft hij nog zo'n 12-15% over. Het is natuurlijk relatief mild weer maar 350km is dus nu prima haalbaar. Hij heeft nog geen langere historie want hij heeft hem net 3 weken.
Dit is ook zijn eerste EV dus wellicht zakt het verbruik ook nog als hij gewend is aan regeneratief remmen en anticiperen en wat normaler optrekken :+ .
Dat is perfect en zeg ik barre omstandigheden 300km.
Dan is EV toch op zn best lijkt me?

Ik ga het als goed is van het weekend allemaal mee maken.
Wacht enkel nog op reactie van MG en opel.
Zaterdag om 15:00 heb ik proefrit met de E-soul 40kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
mux schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:55:
[...]

heeeeeee

Dat is de crux natuurlijk ook. Het is allemaal subjectief, want er is geen objectief beste of mooiste auto. Ik heb er best vrede mee dat sommige mensen durven te beweren dat er mooie auto's zijn, maar ik... houd het bij de kwalificatie 'lelijk', of als je écht wilt dat ik genuanceerd ben, 'functioneel'. Da's mijn mening en voor zover ik kan zien best een uitzonderlijke mening.
Ja, dus het lijkt er ernstig op dat je eigenlijk uberhaupt niet echt een liefhebber bent. Auto's zijn een noodzakelijk kwaad en je vind dus dat ze uberhaupt "functioneel" zijn. En in dat opzicht zijn ze niet "functioneel genoeg" ontworpen?

Dan volg ik je mening helemaal en in dat opzicht ben ik het ook met je eens. Alleen ben ik wel nog een liefhebber (je weet wel, zo 1 die gisteren een mooi plekje gezocht heeft om zijn oude auto nog eens goed op de foto te zetten voor ik 'm volgende week inruil, en die vorig jaar nog naar frankfurt heen en weer reed om de IAA te bezoeken) en vind ik dat het oog ook wel wat te willen heeft :)

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-09-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

- Antennes op het dak
- Lange neuzen

Toch maar een Lightyear One dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

heeeeeee

Nee hoor, je bent zeker niet de enige met die uitzonderlijke mening zoals uit jouw en mijn verhaal blijkt. ;) Wij zijn het wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn Soul EV doet er volgens de specs meer dan 11 seconden over om op 100 km/u te komen. Dat zal ook best kloppen. Maar als je er een keertje zin in hebt dan rij je bijna iedereen bij een stoplicht er uit. Bij veel andere EV's lukt dat natuurlijk niet, maar de meeste mensen die proberen te duwen kunnen wel hard rijden, maar niet optrekken en/of schakelen.
Welke naden bedoel je daar mee? Mijn zoekmachine-Fu geeft nutteloze plaatjes of hele droge PDF's vol met berekeningen waar ik ook niet wijzer uit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

-leaf
- e soul
-ampera e
- mg zs

Je loopt echt precies het afwegingsschema door wat ik ook heb gedaan. Behalve de MG ook op deze shortlist uitgekomen. Precies om die reden had ik de proefrit van 200km gemaakt. De Leaf heeft het bij mij gehaald omdat het de ruimste auto is en qua prijs het voordeligste. Ook vond ik 'm het minst lelijk (MG niet meegenomen). Mijn optimale auto ligt wel een segmentje hoger en ik hoop dat dat over enkele jaren bereikbaar is voor mijn beperkte budget. Ik betaal nu voor de Leaf inclusief subsidie 350 euro per maand voor 15.000 km per jaar voor vier jaar. De opzegvergoeding is na 2 jaar slechts 1200 euro, dat vind ik goed te overzien. Over 2 jaar zijn er nog subsidies dus als er dan een voor ons betere auto is dan zoek ik weer een nieuwe aanbieding (maar dan op naam van mijn vrouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 11:25
Ik vind de meeste auto’s weinig gedurft, dus nogal doorsnee/saai. Een e-Niro bijvoorbeeld. Een goede auto, maar echt mooi kan ik die niet vinden. En de crossover-trend blijft ook te lang doorgaan, wat niet altijd tot even geslaagde varianten leidt. De meeste mensen kiezen dan ook nog eens voor vrij saaie kleuren. Een auto moet het vooral doen en wat comfort hebben, en het uiterlijk kan dan ook nog wel leuk zijn, maar is het vaak voor mij niet van de meeste auto’s. Als ik vooral maar niet in dezelfde auto hoef te rijden als de halve rest van de wereld.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDelamontagne
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-10 10:54
BDelamontagne schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:31:
[...]

De prijs van de iV 60 komt redelijk overeen met die van NL (€39.990,-), dus goede indicatie voor de andere versies.

Prijzen uit de UK:

ENYAQ iV 60: From GBP 33.450 -> €37.628,08
ENYAQ iV 80: From GBP 38.950 -> €43.815,05
ENYAQ iV 80 Founders Edition: From GBP 49.995 -> €56.239,63

https://www.skoda.co.uk/discover/electric-enyaq-iv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Mfpower schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:30:
[...]

Je loopt echt precies het afwegingsschema door wat ik ook heb gedaan. Behalve de MG ook op deze shortlist uitgekomen. Precies om die reden had ik de proefrit van 200km gemaakt. De Leaf heeft het bij mij gehaald omdat het de ruimste auto is en qua prijs het voordeligste. Ook vond ik 'm het minst lelijk (MG niet meegenomen). Mijn optimale auto ligt wel een segmentje hoger en ik hoop dat dat over enkele jaren bereikbaar is voor mijn beperkte budget. Ik betaal nu voor de Leaf inclusief subsidie 350 euro per maand voor 15.000 km per jaar voor vier jaar. De opzegvergoeding is na 2 jaar slechts 1200 euro, dat vind ik goed te overzien. Over 2 jaar zijn er nog subsidies dus als er dan een voor ons betere auto is dan zoek ik weer een nieuwe aanbieding (maar dan op naam van mijn vrouw).
Mijn budget zakelijk is max 520(vind ik eigenlijk al te hoog) hier komt nog bijtelling bij, maar die zijn gunstig ivm 8%.

Ik wil geen auto meer kopen of eigendom zijn ivm onverwachtse kosten en restwaarde gezeur.
Kan ook wel
Private lease doen, maar dan heb ik als bedrijf helemaal geen kosten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Luiaard schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:32:
Ik vind de meeste auto’s weinig gedurft, dus nogal doorsnee/saai.
Dit is natuurlijk onontkoombaar. De meeste auto's lijken op de meeste auto's, die cirkel gaat nooit doorbroken worden.
Een e-Niro bijvoorbeeld. Een goede auto, maar echt mooi kan ik die niet vinden.
Eens. Maar lelijk is ie daardoor ook niet. Heel erg doorsnee, en stoot niemand voor t hoofd. En juist daarom verkoopt ie zo goed.
En de crossover-trend blijft ook te lang doorgaan, wat niet altijd tot even geslaagde varianten leidt.
Maar soms ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
BDelamontagne schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:31:
[...]

Dat vind ik behoorlijk goed nieuws!
Mooie ruime EV en met 82kWh behoorlijk bruikbaar!
[...]

Nou ja de verkopen van de S en X zijn ook behoorlijk opgedroogd...
Dat was vorig jaar ook in de USA zelf al een dingetje:
https://www.forbes.com/si...ng-squeezed/#7aa2fbf92ab8

Het punt is gewoon dat 60k voor een auto nog steeds veel is.

Ook de Niro en nu Skoda voor 40k+ blijft een hoop geld voor een auto.

Op een gegeven moment drogen de verkopen op vanwege de prijzen.
Tesla als merk kan dan alleen maar nieuwe markten (andere landen) aanboren om te groeien.
Leuk voor Tesla als bedrijf, maar als samenleving hebben we daar natuurlijk geen zak aan! We moeten hier in NL zorgen dat het aandeel fors blijft groeien, zodat de autofabrikanten volledig overstappen en de concurrentie toeneemt.

Natuurlijk is Rome ook niet gebouwd in één dag, maar ik had gehoopt dat het allemaal wat sneller zou gaan.
Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:25:
@BlakHawk Zo lang de vraag het aanbod overstijgt zal de prijs niet zo hard dalen. Het wordt tijd dat de marktwerking beter gaat werken en dan zaken de prijzen vanzelf (ook dankzij kostenbesparing door schaalvergroting).
Zeker!
Maar het duurt allemaal vrij lang.

Je ziet nu wel met de nieuwe Skoda, dat bedrijven als VAG hier echt een bijdrage aan leveren.

Als de prijzen een beetje kloppen: 82kWh voor €43-€44k.
Zet daar eeen zeer mooie EV als een Niro tegenover: 64kWh voor €44-€45k

Een Model Y met een vanafprijs van rond de €60k, valt (voor mij in ieder geval) buiten de boot.
Eigenlijk ook voor al mijn collega's die nu een Model 3 rijden.
Dat betekent, dat als het blijft zoals het nu is, ook de verkopen van die modellen opdrogen. Natuurlijk wel minder hard dan met de X en de S, maar toch droogt het langzaam maar zeker op.

Ze zullen dit jaar en volgend jaar nog wel wat afzetten denk ik, maar getallen zoals we in 2019 zagen, gaat het niet meer worden met huidige prijzen voor Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:52:
[...]
Een Model Y met een vanafprijs van rond de €60k, valt (voor mij in ieder geval) buiten de boot.
Eigenlijk ook voor al mijn collega's die nu een Model 3 rijden.
Dat betekent, dat als het blijft zoals het nu is, ook de verkopen van die modellen opdrogen.

Ze zullen dit jaar en volgend jaar nog wel wat afzetten denk ik, maar getallen zoals we in 2019 zagen, gaat het niet meer worden met huidige prijzen voor Tesla.
Helemaal mee eens, persoonlijk verwacht ik dat als Berlijn op stoom is dat de prijzen nog wel gaan zaken. Maar bij gebrek aan scherp geprijsde concurrentie hoeven ze dat nu nog niet te doen. Straks komen er 500.000 Tesla’s uit Berlijn en die moeten wel verkocht worden.

Als ik iets geleerd heb van mijn Model 3 is dat het heel leuk is om één van de eerste te zijn, maar financieel veel aantrekker om 6-12 maanden te wachten (AP standaard, trekhaak, kinderziektes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
@fevo-1190 Miscshien is de suggestie al voorbij gekomen, maar waarom staat de ioniq niet op je lijstje? Lijkt me goed te vergelijken met de leaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:03:
@fevo-1190 Miscshien is de suggestie al voorbij gekomen, maar waarom staat de ioniq niet op je lijstje? Lijkt me goed te vergelijken met de leaf.
Te lage instap ivm rug vriendin helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom is de Y eigenlijk zo duur hier? Hij komt sowieso uit Berlijn toch? Zou je verwachten dat de prijs lager zou zijn aangezien er geen invoerrechten betaald hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:11:
Waarom is de Y eigenlijk zo duur hier? Hij komt sowieso uit Berlijn toch? Zou je verwachten dat de prijs lager zou zijn aangezien er geen invoerrechten betaald hoeven te worden.
50k in de VS, 21% BTW erop en het is 60k. Daarnaast zit er op auto-onderdelen ook invoerrechten, enkel minder. En veel belangrijker; geen betaalbare concurrentie op dat formaat en range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 11:25
Mfpower schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:30:
[...]
Ik betaal nu voor de Leaf inclusief subsidie 350 euro per maand voor 15.000 km per jaar voor vier jaar. De opzegvergoeding is na 2 jaar slechts 1200 euro, dat vind ik goed te overzien. Over 2 jaar zijn er nog subsidies dus als er dan een voor ons betere auto is dan zoek ik weer een nieuwe aanbieding (maar dan op naam van mijn vrouw).
Het zou kunnen als je na twee jaar stopt dat je dan een deel van de subsidie terug moet betalen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:15:
[...]

50k in de VS, 21% BTW erop en het is 60k. Daarnaast zit er op auto-onderdelen ook invoerrechten, enkel minder. En veel belangrijker; geen betaalbare concurrentie op dat formaat en range.
Ah, ja. Werd weer op het verkeerde been gezet door de savings op de Tesla.com site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik vind die ENYAQ wel geslaagd qua praktische zaken.
(wel lelijk, maargoed ik vind bijna alle auto's lelijk, dus whatever).

de 80, met goede stoelen, zou voldoen aan mijn use-case en het is een stuk praktischer qua boodschappen / bagage / meuk dan de Tesla.

Eigenlijk zou ik het liefst een station regelen, maar kan niet alles hebben.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:22
BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:52:
[...]

Als de prijzen een beetje kloppen: 82kWh voor €43-€44k.
Dan heb je het over €536 per kWh en dan krijg je de auto erbij, dat gaat toch niet gebeuren denk ik. Of zijn de kWh prijzen zo snel gedaald.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
PeterZ(on) schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:20:
[...]

Dan heb je het over €536 per kWh en dan krijg je de auto erbij, dat gaat toch niet gebeuren denk ik. Of zijn de kWh prijzen zo snel gedaald.
Gaat niet gebeuren?
Lees eens terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
qadn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:20:

de 80, met goede stoelen, zou voldoen aan mijn use-case en het is een stuk praktischer qua boodschappen / bagage / meuk dan de Tesla.

Ik lever mijn 2019 model 3 er zeker niet voor in, maar die kofferbak lijkt mij wel wat!
Voor vakanties prefereer ik zeker het gemak van Tesla nog.

Maar ik acht de kans groot dat er na de Tesla iets als de Enyaq komt.

Ik vind het ook best wel mooi eruit zien. Die verlichte grille, vind ik wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
qadn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:20:

Behalve dat je het hele jaar een veel hoger verbruik hebt als je lucht vervoerd. Ik had voorheen ook een station met dakkoffer "nodig" voor de vakanties. Met de Model 3, of andere auto met die afmetingen, is het meer dan prima te doen.

Over de Enyaq; als de ENYAQ iV 80X voor ~ 50k met de belangrijkste opties te krijgen is dan gaat dat wel een klapper worden. Als ze hem ook echt willen verkopen. Zelfs met 10k eraf gaat de Model 3 het dan lastig krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 02-09-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
[verwijderd]

[ Voor 86% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:26:
[...]

Behalve dat je het hele jaar een veel hoger verbruik hebt als je lucht vervoerd. Ik had voorheen ook een station met dakkoffer "nodig" voor de vakanties. Met de Model 3, of andere auto met die afmetingen, is het meer dan prima te doen.
Ook voor het dagelijks gemak.
Hiervoor had ik een redelijk forse station (308 sw) en dat was gewoon veel handiger.
Niet alleen voor de vakanties, maar ook voor de boodschappen etc.

Overigens gaat het qua bagage in de M3 prima, alles paste erin.
Maar het is totaal niet handig. Ik wil gewoon minder dagelijks gedoe.

(overigens is het hoogst irritant dat het ding soms wel de achterklep van het slot haalt als ik aanloop en soms niet. AARG)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

-leaf
- e soul
-ampera e
- mg zs

Waarom voeg je de ID.3 ook niet toe? Is Volgens mij net zo duur als een Ampera-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

qadn schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:35:
[...]

Ook voor het dagelijks gemak.
Hiervoor had ik een redelijk forse station (308 sw) en dat was gewoon veel handiger.
Niet alleen voor de vakanties, maar ook voor de boodschappen etc.

Overigens gaat het qua bagage in de M3 prima, alles paste erin.
Maar het is totaal niet handig. Ik wil gewoon minder dagelijks gedoe.

(overigens is het hoogst irritant dat het ding soms wel de achterklep van het slot haalt als ik aanloop en soms niet. AARG)
Jammer dat er alleen SUV Evs over blijven als je ruimte zoekt. Een stationwagen lijkt me beter voor het verbruik, beter voor de verkeersveiligheid vanwege het zicht wat een SUV wegneemt voor de achterligger, en beter voor het klimaat, door de lagere uitstoot omdat je minder frontaal oppervlak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die verlichte "gril" is wel mooi, maar als je die niet neemt krijg je echt een foeilelijke zwarte plastic plaat daar. Dan vind ik de meegespoten oplossing van Kia/Hyundai toch echt veel mooier. Nog beter is natuurlijk de ID.3 en Model 3, waar geen nepgril op zit.

Kwa praktische handigheid, ik zie niet waarom een station handiger is dan een sedan voor het inladen van boodschappen. Voor vakantie en de Ikea wel. Mijn vorige sedan had een grotere kofferbak dan m'n huidige SUV. Een sedan is IMHO gewoon een veel mooiere koets. Jammer dat we hier in west Europa zo gek zijn (waren) op stations. Dat mensen vrijwillen in een bestelbus willen rijden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12

uFx

Daarnaast kun je tegenwoordig ook gewoon je boodschappen thuis laten bezorgen. De laatste keer dat ik mijn auto nodig had voor de dagelijkse boodschappen is wel heel lang geleden ;)

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Rev! schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:36:
[...]

Waarom voeg je de ID.3 ook niet toe? Is Volgens mij net zo duur als een Ampera-E.
Id3 begin bij circa 540.. en dat loopt dan gauw op zoals je weet bij VW.

Voor de rest wel echt een mooie wagen hoor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:43:
omdat je minder frontaal oppervlak hebt.
@mux help eens, wat wint het aërodynamisch; een SUV of een station?

Ondanks dat het tegen het gevoel in gaat is een aërodynamische achterkant wellicht belangrijker dan de voorkant (vorm van een regendruppel).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De aerodynamica van auto's is hoe dan ook om te huilen, er is niks aerodynamisch aan. Het verschil in Cd tussen de beste en slechtste auto's is zo klein dat je eigenlijk alleen de A (frontaaloppervlak) als variabele kunt nemen.

Station is dus beter dan SUV.

Doorslaggevender is uiteraard dat een station mooier is dan een SUV, en dus automatisch objectief beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
assje schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:05:
[...]

@mux help eens, wat wint het aërodynamisch; een SUV of een station?

Ondanks dat het tegen het gevoel in gaat is een aërodynamische achterkant wellicht belangrijker dan de voorkant (vorm van een regendruppel).
Zo eenvoudig is dat nog niet. Ik kan mij ergens herinneren dat ze met caravans heel veel gewonnen hebben in luchtweerstand door de scherpe hoeken te vervangen voor rondingen van 25-30 cm. Een goed voorbeeld hiervan is het merk BIOD. Verder speelt frontale oppervlakte net z'n grote rol als de CW waarde.

Aanvullend verbruikt mijn Passat station toch echt flinke meer kWh per kilometer dan een Model Y, al kan de versnellingsbak daar ook een rol in spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 20:32
mux schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:25:
De aerodynamica van auto's is hoe dan ook om te huilen, er is niks aerodynamisch aan. Het verschil in Cd tussen de beste en slechtste auto's is zo klein dat je eigenlijk alleen de A (frontaaloppervlak) als variabele kunt nemen.

Station is dus beter dan SUV.

Doorslaggevender is uiteraard dat een station mooier is dan een SUV, en dus automatisch objectief beter.
Dit verhaaltje vertelt wel leuk hoe veel het uitmaakt als je een beter kontje hebt op je auto, beetje zoals je ook met de velomobiel ziet (een banaan ligfiets). Ik heb zelf ook zo'n banaan ligfiets en het verbaast me soms nog steeds hoe hard je er mee tegen de wind in rijdt. Ben echt geen getalenteerde sporter, maar door de polder met 40 km/u tegen de wind in gaan.... vroeger moest je best hard werken om op je rechtop fiets de 20 te halen in die condities.

Maar hier dus het verhaal over hoe ze een staartpunt achter een Audi A2 hebben gezet en wat het uitmaakt. Ik zou het best leuk vinden zoiets te hebben achter mijn Nissan Leaf. Mux lievvv aankijken of hij een trekhaak erop wil maken en dan velomobiel vragen of ze een staartpunt willen maken. :)

https://www.cathelijne.nl/aerotail/

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 09:16
[...]

heeeeeee

Dan ben ik puur uit interesse benieuwd wat volgens jou echt mooie auto's zijn? Of meest functioneel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
fyr0 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:33:
[...]

Dan ben ik puur uit interesse benieuwd wat volgens jou echt mooie auto's zijn? Of meest functioneel ;)
Ik gok op de zonneauto van de TU Delft. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

fyr0 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:33:
[...]

Er bestaan maar twee mooie auto's in de wereld: de Aptera 2e en Lightyear One.

Ik denk dat het voor zich spreekt dat beide fabrikanten niet... bepaald de beste commerciële vooruitzichten hebben.
Pagina: 1 ... 134 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic