mux schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:30:
[...]
Vrijwel alle auto's zijn ook behoorlijk lelijk. Als ik met mijn ogen naar een random auto kijk zijn ze sowieso allemaal min of meer hetzelfde, plus ze maken praktisch allemaal dezelfde (in mijn ogen) gigantische ontwerpfouten. Er zitten overal redenen achter, maar mooi is niet een woord dat ik zou gebruiken bij auto's. Eerder 'functioneel' of 'noodzakelijk'.
Dit is heel erg subjectief allemaal. Een liefhebber van treinen vind treinen oprecht mooi. Een liefhebber van fietsen heeft daar weer een mening over. Ik durf mezelf wel tot op zekere hoogte een auto-liefhebber te noemen en vind sommige auto's dus oprecht mooi. Die écht hele mooie auto's, denk aan een 911, taycan of die nieuwe ferrari roma

(waar ik dan de "echte" liefhebber weer mee kan beledigen door te zeggen dat het de eerste mooie ferrari is

), die kan ik niet betalen.
Dus ga je kijken naar auto's die mooi zijn voor wat ze zijn. In die zin is er in bijna iedere klasse of categorie wel een "mooie" auto te vinden, denk ik. Ik vind mijn nieuwe Opel Corsa dus gewoon een mooie auto. Anders had ik hem niet gekocht. En in dat opzicht vind ik een Tesla model 3 en een hyundai Kona, maar ook een opel astra (5-deurs) of een Seat leon ofzo, ook mooie auto's.
Een random greep uit ontwerp-nono's die elke auto zo'n beetje doet:
- Overal transversale panel gaps (maakt je aerodynamica helemaal stuk)
Dat is meer een gevolg van hoe het gemaakt is. Zou je uit 1 stuk aluminium een auto kunnen slijpen? vast wel. Maar dan heb je wel een heeeeel groot blok aluminium nodig en wordt de auto onbetaalbaar. Daar komt bij dat ik me er helemaal niet aan stoor.
- Zichtbare wielen, zelfs achter waar dat gewoon niet nodig is - nog afgezien van het aerodynamische aspect is het gewoon lelijk om naar te kijken en in slecht weer is elke auto vreselijk ranzig rondom de wielbogen
De vraag is wel of het er esthetisch mooier van wordt als je de wielen niet meer ziet. Kijk bijvoorbeeld hoe lelijk dat bij de lightyear one uitpakt. Of google eens op lamborghini hurracan en dan lamborghini hurracan aero.
- Antennes op het dak
Dit is bij veel nieuwe auto's een klein dingetje geworden. Kan ik me écht niet aan storen.
- 'esthetische' wheel flares die niks doen of compleet verkeerdom zitten (bijv. de Ford Focus wheel arches, die dit in het extreme hebben getrokken)
Een dikke auto mag er een beetje dik uit zien

- Lange neuzen
Hier kan ik je wel gelijk in geven. Dit is - zeker bij ev's - helemaal niet meer zo nodig. Maar in dat opzicht doet een auto als de id3 een stapje in de goede richting, toch?
- Wielbasis die niet strookt met de lengte van de auto
Dit heeft te maken met die lange neuzen, toch?
- Ongelijke wielen/banden voor/achter
Dat zie ik bijna nooit. Soms wel, inderdaad maar dan heeft het ook wel wat.
Enzovoorts enzovoorts. Zodra je erop gaat letten ben je met een kritisch oog niet snel tevreden met het ontwerp van de meeste auto's. En het is duideiljk dat de enige reden is dat auto-ontwerp wordt geaccepteerd: gewenning. Dit is hoe auto's eruit zien, dus dit is hoe auto's ontworpen worden.
Ja, een hoop auto's zijn "lelijk", of op zijn minst "niet bijzonder mooi". Maar dat is iets anders dan "alles is lelijk"

Het lijkt er trouwens op alsof jij zegt "er zijn estetische dingen gedaan om ze mooi te maken, die niet praktisch zijn voor aerodynamica, en dus vind ik het lelijk". Je wilt dus juist praktische, noodzakelijke, minimalistische kogelvormige gebakjes laten rondrijden, en gaat dat dan "mooi" noemen? Mag, maar is niet mijn visie
[
Voor 4% gewijzigd door
Prullenbak84 op 02-09-2020 10:52
]