Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Prullenbak84 Probeer Tomtom Live maar eens. Nog een stapje beter dan Android Auto. Ja, het is een los apparaat, maar veel beter dan dat wordt het niet. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-10 14:54
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:28:
@Prullenbak84 Probeer Tomtom Live maar eens. Nog een stapje beter dan Android Auto. Ja, het is een los apparaat, maar veel beter dan dat wordt het niet. ;)
Ja, ik had moeten zeggen nog nooit een ingebouwde navigatie gezien die beter was. Losse Tomtoms zijn - mits up to date gehouden - wel vaak erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mijn Kona heeft Tomtom live ingebouwd zitten, maar dan vind ik de kaarten weer net niet goed genoeg up-to-date. Android Auto snapt bijvoorbeeld bij de A2 tunnel wel dat er verschillende rijbanen zijn, Waze niet. Dat maakt Waze redelijk onbruikbaar (want stuurt je de langste file in). Ik gebruik eigenlijk altijd Android Auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Pff, ik zie op marktplaats dat particulieren ook met prijzen ex BTW adverteren bij een gebruikte EV |:(

Kan ik zo slecht tegen.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Slasher schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:33:
Pff, ik zie op marktplaats dat particulieren ook met prijzen ex BTW adverteren bij een gebruikte EV |:(

Kan ik zo slecht tegen.
Belachelijk. Ik kan daar ook niet tegen, niet van garages, en helemaal niet van particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
@Prullenbak84 Probeer Tomtom Live maar eens. Nog een stapje beter dan Android Auto. [..] veel beter dan dat wordt het niet. ;)
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:32:
Mijn Kona heeft Tomtom live ingebouwd zitten, maar dan vind ik de kaarten weer net niet goed genoeg up-to-date.
[...]
Ik gebruik eigenlijk altijd Android Auto.
Huh??

[ Voor 16% gewijzigd door Prullenbak84 op 31-08-2020 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Belachelijk. Ik kan daar ook niet tegen, niet van garages, en helemaal niet van particulieren.
Inderdaad, dus ik de verkoper een bericht gestuurd. Zegt ie: ja anders sta ik niet bovenaan, en dat doet iedereen met zo'n auto

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De kaarten van de Kona lopen 2 jaar achter. Dat schiet niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Slasher schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:46:
[...]

Inderdaad, dus ik de verkoper een bericht gestuurd. Zegt ie: ja anders sta ik niet bovenaan, en dat doet iedereen met zo'n auto

8)7
Belastingdienst inlichten... Hij is niet BTW plichtig en pleegt feitelijk en strikt genomen BTW fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:48:
[...]

De kaarten van de Kona lopen 2 jaar achter. Dat schiet niet op.
Ah zo. Ja dat is dus de ellende met die ingebouwde dingen. Dat kan mijn iPhone echt veel beter.

Het andere verwarrende in jouw verhaal is trouwens dat je zegt: "Waze is minder goed dan android auto"...maar dat sluit elkaar natuurlijk helemaal niet uit. Je bedoelt waarschijnlijk "Waze is minder goed dan google maps"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:51:
[...]

Ah zo. Ja dat is dus de ellende met die ingebouwde dingen. Dat kan mijn iPhone echt veel beter.

Het andere verwarrende in jouw verhaal is trouwens dat je zegt: "Waze is minder goed dan android auto"...maar dat sluit elkaar natuurlijk helemaal niet uit. Je bedoelt waarschijnlijk "Waze is minder goed dan google maps"?
Niet helemaal. In de auto gebruik je Android Auto die op de achtergrond blijkbaar kaarten van Google Maps gebruikt. In Android Auto kun je ook voor Waze kiezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:53:
[...]

Niet helemaal. In de auto gebruik je Android Auto die op de achtergrond blijkbaar kaarten van Google Maps gebruikt. In Android Auto kun je ook voor Waze kiezen. ;)
Wel dus. :?
Als je in Android Auto ook voor Waze kan kiezen, dan is Waze dus niet slechter dan Android Auto.

Maar goed...whatever :)

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 31-08-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Prullenbak84 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:19:
[...]

Nope. EV zonder navigatie besteld. Ik heb nog nooit een navigatie gezien die dingen beter doet en beter up to date is dan google of apple maps, dus ik ga daar ook geen geld aan uitgeven. Lang leve Carplay ;)
Bij mijn weten houdt Carplay en de bijhorende navigate (Waze?) geen rekening met de SoC van je batterij, lijkt mij in een EV toch wel best handig dat wel te hebben. De navigatie toont mij ook de beschikbare laadpalen in de omgeving, mocht ik toch ongepland willen gaan laden, en als ik een snellader selecteer als bestemming of tussen bestemming wordt de batterij voorbereid om optimaal te kunnen laden.

Met als kers op de taart, wordt het live-status van alle laadstations getoond, of ze in service zijn en of er connectors beschikbaar zijn.

Met nog een bijkomend voordeel, de navigatie instructies worden in mij head-up geprojecteerd wat weer een bijkomend voordeel is. Want als ze allemaal bezet zijn dan kan men beter ergens anders gaan laden, erg handig natuurlijk.

En ja ik heb ook Carplay en Android Auto, maar vind het niet erg nuttig, hooguit om muziek te streamen en dan nog, dat gaat even goed via bluetooth. Want dan kan ik de muziek aansturen met stembediening. Kortom, als ik had geweten hoe beperkt het is, had ik de optie niet genomen, ik ben niet geneigd om lang leve CarPlay te roepen. Maar nu zijn we echt wel off-topic aan het gaan :X

[ Voor 9% gewijzigd door PhilipCl op 31-08-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PhilipCl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:01:
[...]

Bij mijn weten houdt Carplay en de bijhorende navigate (Waze?) geen rekening met de SoC van je batterij, lijkt mij in een EV toch wel best handig dat wel te hebben.
Klopt, al heeft Apple dat wel ingebouwd in iOS 14, maar in eerste instantie alleen nog met Ford en BMW. Hopelijk komt dat ook snel naar andere merken en dan ook naar bestaande modellen. Maar goed ik kan zelf ook wel zien hoe ver ik nog kan rijden en hoe ver ik nog moet. En dat het ene getal lager is dan het andere, moet ook nog wel lukken ;)
De navigatie toont mij ook de beschikbare laadpalen in de omgeving, mocht ik toch ongepland willen gaan laden
Dit is mooi en inderdaad nog lastig met apple of google maps of een andere navigatie-app. Maar komt er dus aan bij Apple Maps.
en als ik een snellader selecteer als bestemming of tussen bestemming wordt de batterij voorbereid om optimaal te kunnen laden.
Dit klinkt wel een klein beetje als marketingpraat van Mercedes, maar vooruit.
En als bijkomend voordeel, de navigatie instructies worden in mij head-up geprojecteerd wat weer een bijkomend voordeel is.
Dat is waar, maar hier staat tegenover dat een bestemming invoeren vaak een crime is, en de interface vaak zo uit een jaren 80 science fiction film lijkt te komen.

En alle voordelen vallen weg zodra je kaarten verouderd zijn. En dat is ongeveer, schat ik, volgende week :P
En ja ik heb ook Carplay en Android Auto, maar vind het niet erg nuttig, hooguit om muziek te streamen en dan nog, dat gaat even goed via bluetooth. Want dan kan ik de muziek aansturen met stembediening.
Via carplay heb je natuurlijk ook siri volledig tot je beschikking (en ja, dan kan je ook zeggen: hey siri zoek ev-oplaadpunten in de buurt)
Kortom, als ik had geweten hoe beperkt het is, had ik de optie niet genomen, ik ben niet geneigd om lang leve CarPlay te roepen.
Ik heb zowel Android Auto als Carplay gezien en getest, in dezelfde auto en ik vind het een verademing. Maar ook hier voor de verandering weer: Voor elk wat wils :)
Maar nu zijn we echt wel off-topic aan het gaan :X
Ah joh beetje off topic op zijn tijd, maakt het uit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 31-08-2020 18:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:13

CyBeRSPiN

sinds 2001

Slasher schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:33:

Kan ik zo slecht tegen.
Maar dit klopt toch? Je betaalt ook geen btw als je van een particulier koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-10 20:39
Ziet er heel ouderwets uit, maar ik rij ook altijd met lossen tomtom go5100. Zit een ingebouwde simkaart in die tot op de 100 meter file voorspeld.
Google map en Waze is het net niet.
Kan niet wachten tot Androi Auto tomtom gaat doorlaten.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Dit klinkt wel een klein beetje als marketingpraat van Mercedes, maar vooruit.
Toch niet, is alleen van toepassing bij snelladers en als ik aan 110 kW wil laden.
Dat is waar, maar hier staat tegenover dat een bestemming invoeren vaak een crime is, en de interface vaak zo uit een jaren 80 science fiction film lijkt te komen.
Fout, invoer is erg vergelijkbaar met werkwijze Siri of Ok Google, gewoon zeggen: "Hey mercedes navigeer naar Ikea Hasselt" (voorbeeld) ... navigatie werkt samen met een online service. Of in combinatie me what3words ///puntdak.uurtje.dansclub
En alle voordelen vallen weg zodra je kaarten verouderd zijn. En dat is ongeveer, schat ik, volgende week
Fout, kaarten worden online up to date gehouden.
Ah joh beetje off topic op zijn tijd, maakt het uit ;)
oOo

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipCl op 31-08-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

CyBeRSPiN schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:09:
[...]

Klopt, maar zoals hij adverteerde klopte het niet. De prijs zoals hij in de zoekopdracht stond, was 10.600
Maar eigenlijk wou hij er 12.820 voor hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Slasher op 31-08-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-10 23:06
Hey. Ik weet niet of het hier thuishoort of al ergens staat maar ik heb een vraag I.v.m. Plug in hybrides. :-) Ik lees vaak dat mensen een plug in hybride kiezen als bedrijfswagen omdat dit fiscaal interessant is maar zich dan de moeite niet doen om hem op te laden. Ik vind dat raar want je verliest dan toch heel wat vermogen? Als ik dat bekijk voor de nieuwe Evoque wil dat zeggen dat je 1/3de van je vermogen kwijt bent. (100 van 300pk). Dit terwijl je dan ook nog eens extra gewicht aan boord hebt door batterijen en elektromotor. Dat zou voor mij toch een stimulans zijn om hem wel op te laden, los van verbruik. :-) Of mag ik dit zo niet zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10 13:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Davy_Rx In een plugin zit een andere samenstelling van de batterij waardoor ze beter tegen leegstand kunnen en ook meer vermogen leveren vanaf “onderin”. Waarschijnlijk gewoon heel veel kobalt wat in een grotere accu veel te duur wordt.

Dat fiscale voordeel is trouwens eind volgend jaar ten eind (7% bijtelling uit 2015 en 15% bijtelling uit 2016) en dan blijft enkel het MRB halftarief tot 2025 actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:48:
@Davy_Rx In een plugin zit een andere samenstelling van de batterij waardoor ze beter tegen leegstand kunnen en ook meer vermogen leveren vanaf “onderin”. Waarschijnlijk gewoon heel veel kobalt wat in een grotere accu veel te duur wordt.

Dat fiscale voordeel is trouwens eind volgend jaar ten eind (7% bijtelling uit 2015 en 15% bijtelling uit 2016) en dan blijft enkel het MRB halftarief tot 2025 actief.
Wat bedoel je met meer vermogen leveren van onderin? :-) Dat hij een beetje oplaadt tijdens het rijden/afremmen en op die manier nadien toch wat kan ondersteunen bij het optrekken? Ik vind ook nergens testen over langere afstand zoals je dat voor elektrische wagens wel vindt. Ik vraag me af of de batterij bij een lange rit halverwege niet leeg is en je vanaf dan opnieuw grotendeels zonder elektromotor rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:29
CyBeRSPiN schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 18:09:
[...]

Natuurlijk betaal je de btw, alleen zakelijk kun je het bij deze auto niet terugvorderen.

De btw zit er nog steeds in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fevo-1190 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:19:
Achterbank is sowieso veel te klein. Kofferbak nog niet gezien.
Hm, ik ken de achterbank van een Zoe niet persoonlijk.
E-208 ga ik even vanuit zonder gezien te hebben de grote van een Zoe en omdat ik vaak met 3/4 volwassenen op pad ben moet de achterbank riant zijn.
Ik heb een Soul EV, De voorloper van wat nu e-Soul heet. Je kan op de achterbank als volwassene zitten. Maar riant wil ik het niet noemen. Er is weinig diepte voor je voeten en je zit dus altijd een beetje met je benen omhoog. Voor een keertje of niet hele lange stukken prima te doen hoor. Maar als je 2 uur op de achterbank zit dan ben je dat behoorlijk zat. Voor kinderen is het natuurlijk uitstekend.

In de kofferbak heb je niet heel veel plek, volgens mij is dat bij de Kona net iets meer. Heel veel maakt dat allemaal niet uit, de auto's lijken heel veel op elkaar en er zijn dus niet echt extreme verschillen (voor zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Davy_Rx schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:56:
[...]

Wat bedoel je met meer vermogen leveren van onderin? :-) Dat hij een beetje oplaadt tijdens het rijden/afremmen en op die manier nadien toch wat kan ondersteunen bij het optrekken? Ik vind ook nergens testen over langere afstand zoals je dat voor elektrische wagens wel vindt. Ik vraag me af of de batterij bij een lange rit halverwege niet leeg is en je vanaf dan opnieuw grotendeels zonder elektromotor rijdt...
Onder de 10% ga je merken dat het vermogen wat de batterij af kan geven minder wordt. Bij een Tesla heb je dan alleen nog 40-50km op je scherm staan en mijn plugin 4 á 5 km.

Die ondersteuning bij optrekken blijft dan redelijk in stand, maar op constante snelheid gaat de auto de batterij weer laden tot +/- 10%. Ben je continue aan het trappen dan zal de pit er uiteindelijk wel uit zijn, maar als dat je verwachte gebruik is kan je beter een reguliere hybride rijden zonder stekker.

Lange trajecten zullen veel snelweg zijn en dan rijd je gewoon op brandstof en zal de auto in volledig elektrisch de batterij leeg rijden en vervolgens weer tot 10% gaan laden. Soms even een duwtje bij acceleratie en dan op constante snelheid weer bijladen.

Grootste nadeel aan een plugin blijft voor mij dat je praktisch na elke rit moet(/wil) laden. Volledig elektrische is een stuk comfortabeler aangezien na een klein ritje je niet “verplicht” voelt om bij te laden. Tot slot is een openbare laadpaal is vaak financieel de moeite niet eens waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RonaldPr schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:08:
[...]

Natuurlijk betaal je de btw, alleen zakelijk kun je het bij deze auto niet terugvorderen.

De btw zit er nog steeds in.
Natuurlijk niet. Als ik mijn prive auto aan jou als particulier verkoop zit daar geen BTW op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:18:
[...]

Onder de 10% ga je merken dat het vermogen wat de batterij af kan geven minder wordt. Bij een Tesla heb je dan alleen nog 40-50km op je scherm staan en mijn plugin 4 á 5 km.

Die ondersteuning bij optrekken blijft dan redelijk in stand, maar op constante snelheid gaat de auto de batterij weer laden tot +/- 10%. Ben je continue aan het trappen dan zal de pit er uiteindelijk wel uit zijn, maar als dat je verwachte gebruik is kan je beter een reguliere hybride rijden zonder stekker.

Lange trajecten zullen veel snelweg zijn en dan rijd je gewoon op brandstof en zal de auto in volledig elektrisch de batterij leeg rijden en vervolgens weer tot 10% gaan laden. Soms even een duwtje bij acceleratie en dan op constante snelheid weer bijladen.

Grootste nadeel aan een plugin blijft voor mij dat je praktisch na elke rit moet(/wil) laden. Volledig elektrische is een stuk comfortabeler aangezien na een klein ritje je niet “verplicht” voelt om bij te laden. Tot slot is een openbare laadpaal is vaak financieel de moeite niet eens waard.
Bedankt voor de info. Mijn dagelijks woon-werkverkeer is 30+30km. Ik kan niet opladen op mijn werk maar 60km mag in hybride modus geen probleem zijn. Op dit moment denk ik geen probleem te hebben met dagelijks opladen. Lange afstanden doe ik maar een paar keer per jaar en daar heb ik dan de luxe tov een elektrische wagen dat het kan. Tussen mijn woon-werkverkeer en een kort ritje ‘s avonds zou ik dan hopelijk niet op ‘moeten’ laden want dat zou wel vervelend zou zijn. Dat blijft voor mij de grote vraag. Met een uitstoot lager dan 50gr/km is een hybride in België fiscaal toch nog steeds aantrekkelijk. Ik denk dan toch dat ik voor een hybride ga gaan omdat het aanbod van elektrische wagens en openbare laadpalen toch nog beperkt is. Al is het onmiddellijk aanwezige vermogen van een elektrische wagen wel heerlijk om mee te rijden. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-10 16:58
CyBeRSPiN schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:20:
[...]

Natuurlijk niet. Als ik mijn prive auto aan jou als particulier verkoop zit daar geen BTW op.
In de keten van grondstof via halffabrikaat naar consument zitten vele momenten waarop een BTW belaste factuur wordt betaald. Elke partij kan de betaalde BTW terugvragen van de fiscus, met uizondering van eentje: de consument. Die betaalt uiteindelijk de BTW (maar die hoeft dat niet te weten want hij kan er niets mee). Is eenmaal een keer BTW over een goed betaald, dan hoeft daar geen rekening mee gehouden te worden bij latere verkoop. Ook niet als de verkoopprijs hoger zou worden dan wat er in eerste instantie voor is betaald. Al verkoop je als particulier een goed 10x door, er is nooit meer sprake van BTW.

[ Voor 5% gewijzigd door joepie de p op 31-08-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
/error

[ Voor 98% gewijzigd door joepie de p op 31-08-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Davy_Rx schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Bedankt voor de info. Mijn dagelijks woon-werkverkeer is 30+30km. Ik kan niet opladen op mijn werk maar 60km mag in hybride modus geen probleem zijn. Op dit moment denk ik geen probleem te hebben met dagelijks opladen. Lange afstanden doe ik maar een paar keer per jaar en daar heb ik dan de luxe tov een elektrische wagen dat het kan. Tussen mijn woon-werkverkeer en een kort ritje ‘s avonds zou ik dan hopelijk niet op ‘moeten’ laden want dat zou wel vervelend zou zijn. Dat blijft voor mij de grote vraag. Met een uitstoot lager dan 50gr/km is een hybride in België fiscaal toch nog steeds aantrekkelijk. Ik denk dan toch dat ik voor een hybride ga gaan omdat het aanbod van elektrische wagens en openbare laadpalen toch nog beperkt is. Al is het onmiddellijk aanwezige vermogen van een elektrische wagen wel heerlijk om mee te rijden. :-)
Daar ben je eigenlijk 3 jaar te laat mee.
Nu moet je voor een hybride even goed verkeersbelasting betalen terwijl een EV nog wel die voordelen kent. Bespaar je jaarlijks al €600 mee. En het is niet dat hybride wagens zoveel goedkoper zijn dan echte EV's.

En als je geen probleem hebt op dagelijks te laden, dan kan je de ev toch ook dagelijks laden indien nodig? Dan moet je zelfs nooit langs een openbare laadpaal passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
bottom line schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:50:
[...]

Daar ben je eigenlijk 3 jaar te laat mee.
Nu moet je voor een hybride even goed verkeersbelasting betalen terwijl een EV nog wel die voordelen kent. Bespaar je jaarlijks al €600 mee. En het is niet dat hybride wagens zoveel goedkoper zijn dan echte EV's.

En als je geen probleem hebt op dagelijks te laden, dan kan je de ev toch ook dagelijks laden indien nodig? Dan moet je zelfs nooit langs een openbare laadpaal passeren.
Ik dacht dat de plug in hybrides met minder dan 50gr co2/km dezelfde fiscale voordelen genoten als de volledig elektrische wagens. Ofwel ben ik verkeerd geïnformeerd. Maar verder klopt het wel wat je zegt. Ik zou (zeker op die paar keer per jaar na) heel gemakkelijk met een puur elektrische wagen kunnen rijden. In de prijscategorie 60.000-70.000 euro heb je dan bv. Tesla model 3 en Polestar 2. Als plug in hybride heb je dan veel meer keuze en daarbij is mijn oog op de Evoque P300e gevallen. Dan heb ik voor hetzelfde geld (of toch niet veel meer) veel meer luxe en een betere afwerking. Ik wil ook al lang een SUV en dat speelt ook mee moet ik toegeven. Ik zou graag elektrisch rijden maar ik vind daar nog net niet volledig mijn smaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Davy_Rx schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Ik dacht dat de plug in hybrides met minder dan 50gr co2/km dezelfde fiscale voordelen genoten als de volledig elektrische wagens. Ofwel ben ik verkeerd geïnformeerd. Maar verder klopt het wel wat je zegt. Ik zou (zeker op die paar keer per jaar na) heel gemakkelijk met een puur elektrische wagen kunnen rijden. In de prijscategorie 60.000-70.000 euro heb je dan bv. Tesla model 3 en Polestar 2. Als plug in hybride heb je dan veel meer keuze en daarbij is mijn oog op de Evoque P300e gevallen. Dan heb ik voor hetzelfde geld (of toch niet veel meer) veel meer luxe en een betere afwerking. Ik wil ook al lang een SUV en dat speelt ook mee moet ik toegeven. Ik zou graag elektrisch rijden maar ik vind daar nog net niet volledig mijn smaak...
Ik spreek over de fiscale voordelen in België, niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Davy_Rx schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:12:
[...]

Nope.
Enkel dit jaar krijg je nog een vrijstelling van inverkeerstelling + verkeersbelasting, maar de jaren volgend moet je gewoon braaf de rekening betalen (itt EV's of hybride wagens die 3 jaar geleden zijn aangekocht, die zijn 'permanent' vrijgesteld).
Die 50gr co2 is gewoon één van de 2 voorwaardes om niet tot de nephybrides te worden geschaard (de andere is 0,5kWh per 100kg). Je weet wel, zoals die Toyota's die hun eigen opladen en waar ze nu nog steeds reclame voor maken (om mensen nog snel een te doen kopen voor 2021) :r
Als je zo'n auto hebt, dan wordt er eigenlijk volgend jaar ervan uit gegaan dat je gewoon met een ICE rijdt

Range rover Evoque ben ik wel nog nooit in dit topic tegen gekomen :P
Leuke keuze wel :9 maar als dat je ideale auto zou zijn, niet twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
bottom line schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

Nope.
Enkel dit jaar krijg je nog een vrijstelling van inverkeerstelling + verkeersbelasting, maar de jaren volgend moet je gewoon braaf de rekening betalen (itt EV's of hybride wagens die 3 jaar geleden zijn aangekocht, die zijn 'permanent' vrijgesteld).
Die 50gr co2 is gewoon één van de 2 voorwaardes om niet tot de nephybrides te worden geschaard (de andere is 0,5kWh per 100kg). Je weet wel, zoals die Toyota's die hun eigen opladen en waar ze nu nog steeds reclame voor maken (om mensen nog snel een te doen kopen voor 2021) :r
Als je zo'n auto hebt, dan wordt er eigenlijk volgend jaar ervan uit gegaan dat je gewoon met een ICE rijdt

Range rover Evoque ben ik wel nog nooit in dit topic tegen gekomen :P
Leuke keuze wel :9 maar als dat je ideale auto zou zijn, niet twijfelen.
Dat is wel een tegenvaller. :-/ De doorverkoopwaarde na 5j is nog zo’n reden tot twijfel tussen elektrisch of hybride. Wel raar dat de fiscale voordelen al wegvallen terwijl er nog steeds nieuwe modellen op de markt komen en sommige merken er zelfs pas mee beginnen. De hybride Evoque komt pas volgende maand op de markt. Ik weet dat Range Rover niet zo’n beste naam heeft qua betrouwbaarheid maar ik vind hem wel echt mooi :-)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.autokiosk.nl/wp-content/uploads/2017/09/dinsdag-19-september-2017_15h53m38s_005_-BOVAG-adverteren-zonder-BTW.jpg

ik zit serieus te overwegen om een klacht in te dienen tegen al die aanbieders op autoscout/gaspedaal die eex btw adverteren. helemaal een doodsklap voor de branche 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 31-08-2020 22:49 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:25
kmf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding]

ik zit serieus te overwegen om een klacht in te dienen tegen al die aanbieders op autoscout/gaspedaal die eex btw adverteren. helemaal een doodsklap voor de branche 8)7
Heb ik enige tijd ook al eens gedaan maar kreeg niet de indruk dat ze er ook maar iets mee gingen doen maar hoe meer mensen klagen des te beter.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
kmf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

[Afbeelding]

Als het gaat om een auto die zakelijk is gebruikt, en waarvoor nog geen BTW definitief is afgedragen, en je je als verkoper richt op B2B, dan mag je wel ex-BTW adverteren. Het bedrijf dat die auto koopt betaalt de BTW immers niet.
Het is wel misleidend (en kennelijk niet toegestaan door Bovag) om die BTW auto zonder uitleg aan consumenten aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

joepie de p schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:10:
[...]

Als het gaat om een auto die zakelijk is gebruikt, en waarvoor nog geen BTW definitief is afgedragen, en je je als verkoper richt op B2B, dan mag je wel ex-BTW adverteren. Het bedrijf dat die auto koopt betaalt de BTW immers niet.
Het is wel misleidend (en kennelijk niet toegestaan door Bovag) om die BTW auto zonder uitleg aan consumenten aan te bieden.
autotrack scout en gaspedaal zijn niet bepaald b2b.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
kmf schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:14:
[...]

autotrack scout en gaspedaal zijn niet bepaald b2b.
Hebben ze niet de mogelijkheid om te filteren op BTW auto en marge-auto? Ook bedrijven willen soms een occassion en dan is de vermelding van BTW een storende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:51
PeterZ(on) schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Heb ik enige tijd ook al eens gedaan maar kreeg niet de indruk dat ze er ook maar iets mee gingen doen maar hoe meer mensen klagen des te beter.
Als ik een recalcitrante/verveelde bui heb doe ik dit ook wel eens met tientallen achter elkaar op zowel marktplaats als autoscout. Ook nog nooit het idee gehad dat het tot iets geleid heeft maar wie weet met de kracht van herhaling.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:05
joepie de p schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:10:
[...]
Dat is niet alleen door Bovag niet toegestaan, dat is wettelijk niet toegestaan. Een aanbieding aan een partikulier moet simpelweg altijd inclusief BTW worden gegeven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
CyBeRSPiN schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:20:
[...]

De btw verdwijnt toch niet?

Als een particulier een auto koopt voor 12.100,-
dus 10.000,- ex en hij verkoopt hem de andere dag dan kost de auto geen 10.000,- maar hij probeert er nog steeds 12.100,- voor te krijgen.

De btw wordt niet benoemd maar zit er wel degelijk nog in. Alleen is het niet meer terug te vorderen door een bedrijf dus niet interessant
om van een particulier te kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
assje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:00:
[...]

Als ik een recalcitrante/verveelde bui heb doe ik dit ook wel eens met tientallen achter elkaar op zowel marktplaats als autoscout. Ook nog nooit het idee gehad dat het tot iets geleid heeft maar wie weet met de kracht van herhaling.
Het gekke is dat op de Duitse Autoscout wel alle prijzen incl btw zijn, dus waarom kan het daar wel zoals het moet en hier niet. Ligt m.i. gewoon aan de handhaving door de ACM maar die doen niets.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RonaldPr schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:25:
[...]

De btw verdwijnt toch niet?

Als een particulier een auto koopt voor 12.100,-
dus 10.000,- ex en hij verkoopt hem de andere dag dan kost de auto geen 10.000,- maar hij probeert er nog steeds 12.100,- voor te krijgen.

De btw wordt niet benoemd maar zit er wel degelijk nog in. Alleen is het niet meer terug te vorderen door een bedrijf dus niet interessant
om van een particulier te kopen.
Nu wordt het wel heel semantisch. Feit is dat die particulier kan vragen wat ie wil, maar dat ie het niet als “incl BTW” of “excl BTW” moet adverteren, de particuliere verkoper heeft he-le-maal niks met de BTW afhandeling van een tweedehandsverkoop te maken. Het enige is inderdaad dat de eerste particuliere koper ooit van die auto de BTW heeft voldaan en uiteraard deel is van de marktwaarde van een marge auto. Net als de rijklaarmaakkosten, verwijderingsbijdrage, etc etc.
Beter zou idd zijn dat Marktplaats een vinkje “btw auto” maakt, die de prijs dan optioneel ook als “ex BTW” toont als je een B2B transactie voor ogen hebt.

Maar goed, back on topic:

Nieuwe studie: elektrische auto gaat langer mee dan gedacht

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-09-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb voor een auto op autotrader.nl eens een melding gemaakt. Je kunt van een aanbieder ook zien welke auto's een bedrijf aanbiedt en dit bedrijf had twee elektrische auto's die er allebei twee keer op stonden, een keer ex. BTW, een keer incl. BTW.
En ze doen het volgens mij ook alleen maar met elektrische auto's. Maar ook op ex-leaseauto's is toch geen BTW betaald?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:43:
[...]

Nu wordt het wel heel semantisch. Feit is dat die particulier kan vragen wat ie wil, maar dat ie het niet als “incl BTW” of “excl BTW” moet adverteren, de particuliere verkoper heeft he-le-maal niks met de BTW afhandeling van een tweedehandsverkoop te maken. Het enige is inderdaad dat de eerste particuliere koper ooit van die auto de BTW heeft voldaan en uiteraard deel is van de marktwaarde van een marge auto. Net als de rijklaarmaakkosten, verwijderingsbijdrage, etc etc.
Beter zou idd zijn dat Marktplaats een vinkje “btw auto” maakt, die de prijs dan optioneel ook als “ex BTW” toont als je een B2B transactie voor ogen hebt.
Volgens mij is het zelfs verplicht om de verkoopprijs van een auto inclusief alle kosten in een advertentie te vermelden.

Misschien is er een uitzondering voor bedrijfsauto’s? Die worden altijd ex btw vermeld.

Het valt me ook op dat ev’s op Marktplaats soms in de rubriek bedrijfswagens staan, dat is ook merkwaardig, ze hebben geen grijs kenteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-10 12:51
Nieuw onderzoek: https://nos.nl/artikel/23...nger-mee-dan-gedacht.html

Maar in opdracht door de Groenen dus het eerste argument om het onderuit te halen is er al....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

niroot schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:56:
Nieuw onderzoek: https://nos.nl/artikel/23...nger-mee-dan-gedacht.html

Maar in opdracht door de Groenen dus het eerste argument om het onderuit te halen is er al....
Maar wel gedaan door de Technische Universiteit Eindhoven. Nu zit ik niet zo in het wereldje van belangenverstrengeling, maar ik kan me goed voorstellen dat die er niet is tussen de TUe en de Groenen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:46
Standeman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:50:
[...]

Maar wel gedaan door de Technische Universiteit Eindhoven. Nu zit ik niet zo in het wereldje van belangenverstrengeling, maar ik kan me goed voorstellen dat die er niet is tussen de TUe en de Groenen.
Nee, maar als er iets uitkomt wat de opdrachtgever welgezind is (ook al is het terecht), is dat voor sommigen genoeg redenen om de uitkomst te wantrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Standeman schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:50:
[...]

Ik twijvel niet aan de resultaten, de TUE is wat dat betreft erg betrouwbaar.
Ik vind het wel apart dat ze het aan onze universiteit hebben gevraagd ipv aan het Helmholz of Fraunhofer.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

qadn schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:00:
[...]

Ik twijvel niet aan de resultaten, de TUE is wat dat betreft erg betrouwbaar.
Ik vind het wel apart dat ze het aan onze universiteit hebben gevraagd ipv aan het Helmholz of Fraunhofer.
Denk ivm Auke Hoekstra die toch wel de guru is op dit gebied, maar wel een duidelijke agenda heeft.
Hij doet trouwens erg zijn best om overal van die Telegraaf/AD achtige "EV=bad, ICE=good" artikelen onderuit te halen.
Keer op keer blijkt dat er dan weer een fout is gemaakt, bijvoorbeeld dat de CO2 tijdens productie van de accu wel wordt meegenomen, maar de CO2 tijdens productie van brandstof niet.
We hebben meer Auke's nodig :)

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-09-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

assje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:00:
[...]

een klacht bij acm met mogelijk een boete zal meer effect hebben

maar verder ontopic: weet iemand welke ev tegenwoordig ook als thuisbatterij kan dienen? dus opslag van pv-overshot in ochtend om avond terug te leveren? is wel een nice to have voor na 2023

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 01-09-2020 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009

WhySoSerious

Be the change.

kmf schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:07:
[...]

maar verder ontopic: weet iemand welke ev tegenwoordig ook als thuisbatterij kan dienen? dus opslag van pv-overshot in ochtend om avond terug te leveren? is wel een nice to have voor na 2023
Renault Zoë met aangepaste hardware (o.a. VandeBron test hier mee). Sono Motors met hun Sion kan het, maar is nog niet te koop. En volgens mij kan de Leaf het ook, maar daar heb je sowieso een andere lader nodig; https://www.groen7.nl/dez...aan-het-net-in-amsterdam/

Tweakers heeft er onlangs nog een mooi artikel over geschreven; reviews: Vehicle-to-grid - De elektrische auto als stroomvoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Heb ik eind vorig jaar bij de ACM gedaan, ben daarna gebeld maar had niet de indruk dat ze er iets mee gingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-10 23:43
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-10 20:24

XanderDrake

Build the future!

weet iemand welke ev tegenwoordig ook als thuisbatterij kan dienen? dus opslag van pv-overshot in ochtend om avond terug te leveren? is wel een nice to have voor na 2023
Elke paar maanden kijk ik naar ontwikkelingen van dit onderwerp; Vehikel2Grid maar met name Vehikel2House. De ontwikkelingen gaan eigenlijk best traag.
Nissan loopt redelijk voorop, dankzij al die half versleten Nissan Leaf accu's die ze op voorraad hebben :Y) Maar dan nog zijn het met name proof-of-concept projecten, zoals de Amsterdam Arena en een nieuwe woonwijk ergens in NL. Een normale consument kan het iig nog niet kopen...

Binnen Tesla's powerwall is de stroom zelfs met de nieuwste versie helaas eenrichtingsverkeer.

Dit is wat mij betreft de killer app voor elektrisch rijden, zeker zodra saldering stopt. Ook een mooie buffer voor het netwerk om duurzame stroom pieken op te vangen, veel goedkoper dan gas-centrales op te starten. In dat geval zou de auto eigenaar een paar tientjes per jaar kunnen krijgen om mee te helpen met de stabilisatie :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
XanderDrake schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:23:
[...]

Elke paar maanden kijk ik naar ontwikkelingen van dit onderwerp; Vehikel2Grid maar met name Vehikel2House. De ontwikkelingen gaan eigenlijk best traag.
Nissan loopt redelijk voorop, dankzij al die half versleten Nissan Leaf accu's die ze op voorraad hebben :Y) Maar dan nog zijn het met name proof-of-concept projecten, zoals de Amsterdam Arena en een nieuwe woonwijk ergens in NL. Een normale consument kan het iig nog niet kopen...

Binnen Tesla's powerwall is de stroom zelfs met de nieuwste versie helaas eenrichtingsverkeer.

Dit is wat mij betreft de killer app voor elektrisch rijden, zeker zodra saldering stopt. Ook een mooie buffer voor het netwerk om duurzame stroom pieken op te vangen, veel goedkoper dan gas-centrales op te starten. In dat geval zou de auto eigenaar een paar tientjes per jaar kunnen krijgen om mee te helpen met de stabilisatie :)
Ik zie die hype eerlijk gezegd niet zo.
Het terugleveren van capaciteit uit je auto zal je immers ook weer aan moeten vullen als je op pad wilt.
Dat terugleveren aan de algemene infra zal vermoedelijk niet tegen vol tarief gaan want anders had het salderen wel gebleven, oftewel, je auto inzetten om de pieken op te vangen en later weer te vullen zal onder aan de streep in ieder geval niet rijkelijk beloond worden.
Accu/opslag van je eigen opgewekte energie en dat op gezette tijden naar je auto laten lopen of de rest van je woning is interessant maar het terughalen uit je auto zie ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, en de komende jaren nog helemaal financieel niet interessant zoals het nu staat. Extra investeringen nodig en zo snel gaat de saldering ook niet naar 0. In 2023 heb je het over ~ 1 cent dat je kunt verdienen per kWh. In 2027 ~ 5 cent per kWh en in 2030 ~ 8 cent per kWh. Een bidirectionele lader kost je nu flink meer. In 2030 pak je met 1000kWh opslaan in je auto en terugleveren aan je huis EUR 80,-. Een lader kost je nu minimaal 2k extra volgens mij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja het zal gesponsord moeten worden door de netbeheerder.
Er valt goed geld te verdienen met "backup" stroom die een netbeheerder a la minute nodig heeft om een gat op te vangen. De 129 MWh accu die Tesla in Australie heeft geplaatst heeft zich waarschijnlijk al terugverdiend: https://electrek.co/2018/...tery-australia-1-million/
Het gaat hierbij niet om enorme hoeveelheden kWhs die door de accu teruggeleverd worden, maar juist om een klein zetje om het net weer in balans te brengen als er bijv even schaduw valt over een groot zonnepark. Of om de piek op te vangen als iedereen om 18u thuiskomt en de inductiekookplaat aanzet.
Denk dat het dus niet om een kWh vergoeding maar eerder om een "standby" vergoeding zal gaan met daarbij nog een kleine vergoeding voor de daadwerkelijk teruggeleverde kWh's.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-09-2020 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Stand-by vergoeding wordt ook in Nederland al betaald om grid balancering. Ik geloof dat in overbetuwe een magazijn staat wat tijdens de piek geen stroom afneemt om grid capaciteit te compenseren. Daarvoor krijgen ze geld van de netbeheerder. Daarmee bespaart de netbeheerder aan netwerk upgrade kosten, die anders nodig zou zijn. Dus ik zie dit zeker wel als een mogelijkheid om binnen de huidige straat capaciteit iedereen op EV te krijgen, zonder significante uitbreidingen in de capaciteit.

Nieuwe Enyaq al gezien? Dit ziet er veel mooier uit dan de ID.3. Als dit de voorbode is voor de ID.4 dan ziet de toekomst van VW en EV er mooi uit :)
https://www.autoweek.nl/a...at-zich-vroegtijdig-zien/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Toch bijzonder om te zien dat VAG een 70 kWh accu nodig heeft om nog niet eens zo ver te komen als een Hyundai Kona met 64 kWh accu.

Waarom denkt VAG dat het Barbie en Ken interieur zo mooi is?

[ Voor 19% gewijzigd door daemonix op 01-09-2020 12:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:16:
Toch bijzonder om te zien dat VAG een 70 kWh accu nodig heeft om nog niet eens zo ver te komen als een Hyundai Kona met 64 kWh accu.

Kona's 64 kWh accu is ook bijna 70 kWh, aangezien VW de bruto capaciteit vermeld en Hyyundai/Kia de netto capaciteit. Daarnaast is de Enyaq een stuk groter dan een Kona, dus geen goede vergelijking. Een VW T-Roc verbruikt ook veel minder dan een VW Tiguan.

Ik vraag me wel af of VW/Skoda de 70 kWh accu onder de vloer kwijt kan, gezien de wielbasis gelijk is aan de ID.3. In de ID.3 moeten ze voor die accu de middelste zitplaats op de achterbank opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:10:
Stand-by vergoeding wordt ook in Nederland al betaald om grid balancering. Ik geloof dat in overbetuwe een magazijn staat wat tijdens de piek geen stroom afneemt om grid capaciteit te compenseren. Daarvoor krijgen ze geld van de netbeheerder. Daarmee bespaart de netbeheerder aan netwerk upgrade kosten, die anders nodig zou zijn. Dus ik zie dit zeker wel als een mogelijkheid om binnen de huidige straat capaciteit iedereen op EV te krijgen, zonder significante uitbreidingen in de capaciteit.
Beetje off-topic, maar de Arena heeft ook z’n batterij. Die doet tevens dienst om concerten nog door te laten gaan als de stroom uitvalt in onze hoofdstad :+

Ontopic zijn het trouwens auto batterijen (i3?) en er was dacht ik ook een koppeling met de laad infrastructuur voor EVs.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 01-09-2020 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online

Jij zou toch moeten weten dat vorm een belangrijke rol speelt in efficiency.
De aangekondigde Skoda is bijna 60cm langer dan een Kona, 8cm hoger en naar verluid 5-10cm breder.
Hij kan ook bijna 600liter bagage meenemen itt de 350liter in een Kona.
Het zijn dus gewoon echt 2 verschillende auto's.

En, dat is dan weer het voordeel van een VAG, het interieur kan je zelfs tot de kleur van de stiknaden helemaal personaliseren. (Wellicht niet bij de launch modellen maar daarna zeker wel)

Ook goed om te zien dat het scherm achter het stuur er nog steeds is naast een mooi groot scherm in je middenconsole.

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 01-09-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar is juist een apart topic voor: Over V2G; laden en ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk houd ik wel van minimalistische en “clean” als dat is wat je bedoeld. Skoda zet al jaren daarop in en als je het mij vraagt beter dan een knopjes festijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Alleen al vanwege de optie op een andere stoelbekleding dan ZWART verkies ik dit al boven m'n e-Niro.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:21:
[...]

Jij zou toch moeten weten dat vorm een belangrijke rol speelt in efficiency.
De aangekondigde Skoda is bijna 60cm langer dan een Kona, 8cm hoger en naar verluid 10cm breder.
Hij kan ook bijna 600liter bagage meenemen itt de 350liter in een Kona.
Het zijn dus gewoon echt 2 verschillende auto's.

En, dat is dan weer het voordeel van een VAG, het interieur kan je zelfs tot de kleur van de stiknaden helemaal personaliseren. (Wellicht niet bij de launch modellen maar daarna zeker wel)

Ook goed om te zien dat het scherm achter het stuur er nog steeds is naast een mooi groot scherm in je middenconsole.
Vergelijk hem dan met de e-Niro... maar, 10 cm breder? Dan gaat hij onder strenge restricties vallen, want dan is hij breder 2 m. Vergeet niet de buitenspiegels mee te tellen. Dan mag je dus bijvoorbeeld niet in de 3e baan/ spitsstrook komen van de A27 van Utrecht naar het zuiden, en zo op meer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-10 14:06
Wat doen de ondernemers hier na 60 maanden met hun EV als hun bijtellings voordeel vervalt?
Het is dan toch helemaal niet meer interessant om de auto te rijden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
syntesia schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:01:
Wat doen de ondernemers hier na 60 maanden met hun EV als hun bijtellings voordeel vervalt?
Volledig zakelijk rijden of excl btw te koop zetten op Marktplaats -O-

De meeste zakelijke auto’s worden meestal na 4 jaar al vervangen. Al zal dat nu minder zijn aangezien de bijtelling van nieuwe auto’s sterk stijgt. Vele zullen hun auto eerder weggedaan hebben om vorig jaar (of het jaar daarvoor) nog 4% vijf jaar mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-10 23:43
[verwijderd]

[ Voor 90% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:43
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:20:
[...]

Beetje off-topic, maar de Arena heeft ook z’n batterij. Die doet tevens dienst om concerten nog door te laten gaan als de stroom uitvalt in onze hoofdstad :+

Ontopic zijn het trouwens auto batterijen (i3?) en er was dacht ik ook een koppeling met de laad infrastructuur voor EVs.
https://www.eaton.com/nl/...-arena-success-story.html
Het is zo te zien een samenwerking met Nissan, dus Leaf-accu's. Wel interessant om te zien. Doe mij maar een kleine versie van zo'n Eaton-rekje voor thuis. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:35:
[...]

Vergelijk hem dan met de e-Niro... maar, 10 cm breder? Dan gaat hij onder strenge restricties vallen, want dan is hij breder 2 m. Vergeet niet de buitenspiegels mee te tellen. Dan mag je dus bijvoorbeeld niet in de 3e baan/ spitsstrook komen van de A27 van Utrecht naar het zuiden, en zo op meer plaatsen.
De Kona is 180cm breed net als de ID.3, dit is een maatje groter dus ik verwacht 185-190cm breed.
En dat is gewoon toegestaan. Mijn E-tron is zonder spiegels 195cm breed en met spiegels 205cm.
De Model X is zelfs nog iets breder, die is 199cm breed en met spiegels 208cm.

Personenwagens mogen zeker 220cm breed zijn en uit mijn hoofd zelfs 240255cm op verharde (snel)wegen zelfs volgens de RDW.
Dat niet op de 3e baan komen hebben we dus voorlopig geen last van :).

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 01-09-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-10 14:06
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:08:
[...]

Volledig zakelijk rijden of excl btw te koop zetten op Marktplaats -O-

De meeste zakelijke auto’s worden meestal na 4 jaar al vervangen. Al zal dat nu minder zijn aangezien de bijtelling van nieuwe auto’s sterk stijgt. Vele zullen hun auto eerder weggedaan hebben om vorig jaar (of het jaar daarvoor) nog 4% vijf jaar mee te pakken.
dat is nu wel iets wat er denk ik gaat gebeuren. En wat het dan uiteindelijk met de restwaarde doet voor een EV is dan ook maar de vraag in

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GeeMoney schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:30:
Er zijn ook stukken snelweg waar banen zijn die je niet mag berijden als je auto breder dan 2 meter is. Bijvoorbeeld op de A27 van Utrecht naar Gorinchem bij Houten. Met een E-tron die breder is moet je daar dan dus op de rechterbaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
JeroenE schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:49:
[...]
Er zijn ook stukken snelweg waar banen zijn die je niet mag berijden als je auto breder dan 2 meter is. Bijvoorbeeld op de A27 van Utrecht naar Gorinchem bij Houten. Met een E-tron die breder is moet je daar dan dus op de rechterbaan blijven.
Die stukken zijn gelukkig op 1 hand te tellen en soms zelfs tijdelijk ivm wegwerkzaamheden.
Zo'n vaart zal het dus niet lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GeeMoney Tuurlijk, maar het bestaat dus al wel. Bij Houten is het altijd zo, daar is het niet tijdelijk vanwege werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
syntesia schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:01:
Zeker wel interessant. Mijn eigen EV is altijd van een oud mannetje geweest. :o

Hij gaat naar prive. Persoonlijk hoop ik dat de restwaarde heel laag is want dan heb ik optimaal zakelijk af kunnen schrijven. Vanaf dan zal er wegenbelasting in rekening worden gebracht denk ik, maar dan nog is 5 jaar langer prive doorrijden altijd goedkoper dan zakelijk nieuw gaan rijden (omdat de bijtelling dan ook naar boven is bijgesteld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:24:
[...]

Persoonlijk houd ik wel van minimalistische en “clean” als dat is wat je bedoeld. Skoda zet al jaren daarop in en als je het mij vraagt beter dan een knopjes festijn.
Eens maar minimalistisch en clean is niet gelijk aan een plasticfantastic interieur en een (klein) scherm met enorme glimmende bezels :X

Echt enorm zonde dat VAG zoveel concessies aan het maken is op dit onderdeel.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@Mar.tin @syntesia Gelukkig worden die auto’s na 4-5 jaar betaalbaar voor Jan Modaal. Daar is nog genoeg vraag, echter nieuw kunnen ze niet betalen en ze hebben die grote accu nodig omdat ze afhankelijk zijn van openbaar laden. Een gebruikte Zoe of Leaf is nu als tweede auto ook erg scherp geprijsd, alleen wil je dan wel je eigen laadpaal hebben (hoeft niet voor de fanatiekelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
revolution-nl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:56:
[...]

Eens maar minimalistisch en clean is niet gelijk aan een plasticfantastic interieur en een (klein) scherm met enorme glimmende bezels :X

Echt enorm zonde dat VAG zoveel concessies aan het maken is op dit onderdeel.
Kijken we naar dezelfde foto? Het scherm lijkt het formaat van die ook in een Model 3 zit als je het mij vraagt.
De zwarte bezels is net als het nog minimalistischere design van Tesla smaak gevoelig inderdaad. Hoeveel plakken er wel niet de middenconsole af in een Model 3? Het is een (mode?)trend denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 01-09-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:43

Crazy D

I think we should take a look.

Mar.tin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:11:
Het zou wat dat betreft goed zijn als de bijtelling na 60 mnd niet zo hard stijgt.

Is ook wel zo duurzaam om niet elke 5 jaar een nieuwe auto te kopen. :)
offtopic:
Het zou heel mooi zijn als na 4 of 5 jaar de bijtelling niet meer over de cataloguswaarde gaat :X dat is voor mij de reden om mijn zakelijke auto toch echt te gaan verkopen tegen die tijd...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:30:
[...]

De Kona is 180cm breed net als de ID.3, dit is een maatje groter dus ik verwacht 185-190cm breed.
En dat is gewoon toegestaan. Mijn E-tron is zonder spiegels 195cm breed en met spiegels 205cm.
De Model X is zelfs nog iets breder, die is 199cm breed en met spiegels 208cm.

Personenwagens mogen zeker 220cm breed zijn en uit mijn hoofd zelfs 240255cm op verharde (snel)wegen zelfs volgens de RDW.
Daar onderschat je een en ander. Weet je dat de spiegel van een Kona 30 cm uitsteekt (net gemeten), dat dus al samen 60 cm vormt?

De auto is 1.565 breed. Tel daar 60 cm bij op en ik mag al niet in die baan komen... Jij dus zeker niet.

De buitenmaten inclusief spiegels telt. Niet de ingeklapte spiegelmaat. Je ziet dat ook als brede auto's in die 3e baan rijden, eigenlijk passen die niet en raken bijna de auto's in de tweede baan...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-10 11:25
Even mijn vreugde delen, ik kan morgen eindelijk onze e-Soul ophalen bij de garage en vrijdag is de importafspraak bij de RDW. Het heeft uiteindelijk een stuk langer geduurd omdat de dealer wachtte op de uitbetaling van de subsidie in Luxemburg, en die instantie nam daar als goede ambtenaren grondig de tijd voor, maar nu drie weken later is het dan gelukkig helemaal rond. oOo

Ik ben benieuwd of ik het zonder bijladen red als ik 100 per uur rijd, moet volgens mij kunnen 370km.

[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 01-09-2020 17:23 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:05:
[...]

Daar onderschat je een en ander. Weet je dat de spiegel van een Kona 30 cm uitsteekt (net gemeten), dat dus al samen 60 cm vormt?

De auto is 1.565 breed. Tel daar 60 cm bij op en ik mag al niet in die baan komen... Jij dus zeker niet.

De buitenmaten inclusief spiegels telt. Niet de ingeklapte spiegelmaat. Je ziet dat ook als brede auto's in die 3e baan rijden, eigenlijk passen die niet en raken bijna de auto's in de tweede baan...
Dus op dat handjevol trajecten (want daar hebben we het over) stel jij de koop of lease van een auto vast?
Die Skoda past makkelijk in het straatbeeld in NL en voldoet daarvoor gewoon aan alle regelgeving en is zeker niet te breed. Dat er 3 tot 5 stukken weg zijn waar een versmalling geld so be it. Er zijn legio bredere auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Er wordt nooit gecontroleerd op de breedte van je voertuig bij een strook van maximale breedte 2 meter. Die rijbaan is ook nog minstens 2,5 meter breed. Samen met een normale rijstrook ernaast van ruim 3 meter breed, is de kans dat je iemand raakt er alleen als je beiden richting de streep van de rijbaan aan het rijden bent. Je zal vast aansprakelijk zijn als je iemand raakt.

Alles vanaf het D-segment zit rond de 2 meter breedte van spiegel tot spiegel of breder. Maar nog steeds een onzinnige vergelijking, een Kona (B-segment SUV) en de Enyaq (D-segment SUV). Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze een elektrische aandrijflijn hebben en daarmee een lagere bijtelling. Als heb beide ICE waren zou niemand die in de categorie Kona zit te kijken een vergelijking maken met een Kodiaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:11:
[...]

Dus op dat handjevol trajecten (want daar hebben we het over) stel jij de koop of lease van een auto vast?
Die Skoda past makkelijk in het straatbeeld in NL en voldoet daarvoor gewoon aan alle regelgeving en is zeker niet te breed. Dat er 3 tot 5 stukken weg zijn waar een versmalling geld so be it. Er zijn legio bredere auto’s.
Waar schrijf ik dat ik een lease of koop beslissing daarvan laat afhangen?

De meesten kennen de beperking helemaal niet zoals de ervaring toont. Ga daar maar eens rijden. Laatst nog een bestelwagen (die al geheid breder was) met een aanhanger die nog veel breder was en zwaar over de streep kwam. De schrik reactie in de cabine die volgde toen ik ze er op wees was veelzeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-10 22:16
joepie de p schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:55:
[...]

Zeker wel interessant. Mijn eigen EV is altijd van een oud mannetje geweest. :o

Hij gaat naar prive. Persoonlijk hoop ik dat de restwaarde heel laag is want dan heb ik optimaal zakelijk af kunnen schrijven. Vanaf dan zal er wegenbelasting in rekening worden gebracht denk ik, maar dan nog is 5 jaar langer prive doorrijden altijd goedkoper dan zakelijk nieuw gaan rijden (omdat de bijtelling dan ook naar boven is bijgesteld).
Let wel even op dat je als zpp'er de auto na 5 jaar niet zomaar van ondernemingsvermogen naar privé vermogen kunt overhevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Harvest2002 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:40:
[...]

Let wel even op dat je als zpp'er de auto na 5 jaar niet zomaar van ondernemingsvermogen naar privé vermogen kunt overhevelen.
Even een handelaar opzoeken en je krijgt er zelfs nog €2000 subsidie op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:49:
[...]

Even een handelaar opzoeken en je krijgt er zelfs nog €2000 subsidie op..
Ik vrees dat het niet zo simpel is. Zelfde auto, zelfde kenteken en dan de zakelijke kilometers declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Harvest2002 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:51:
[...]

Ik vrees dat het niet zo simpel is. Zelfde auto, zelfde kenteken en dan de zakelijke kilometers declareren?
Goed punt, dan zal je waarschijnlijk de omzetbelasting zelf moeten betalen en enkel 19ct per kilometer kosten opvoeren. Daar heb je geen kenteken of kilometerstanden voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Deveon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:54:
[...]

Goed punt, dan zal je waarschijnlijk de omzetbelasting zelf moeten betalen en enkel 19ct per kilometer kosten opvoeren. Daar heb je geen kenteken of kilometerstanden voor nodig.
Ja maar bij een controle ziet de fiscus zo dat je nog steeds dezelfde auto hebt en geen ander. Wordt lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Harvest2002 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:40:
[...]

Mijn boekhouder zegt dat er een ongeschreven regel is dat je dan max 10% van de autokilometers zakelijk mag maken (lees: aan jezelf vergoeden ad 19 ct). En je moet wel een marktconform bedrag rekenen voor de 'verkoop' aan jezelf.

Ik kan waarschijnlijk uit met die max 10% zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 23:50
Android auto kan niets uit zichzelf (evenals CarPlay overigens) het is niets anders dan een doorgeefscherm van de content/apps van je telefoon.

Je uitspraak klopt dus totaal niet. Tom Tom live kan ook als schil over de ingebouwde Navi van een auto fabrikant heen gelegd worden (de kaarten van mijn Peugeot Navi zijn TomTom kaarten, ivm Tom Tom live diensten, zoals weer, verkeer en poi).
Maar dat maakt nog niet dat dit systeem beter of slechter hoeft te zijn dan een los TomTom device.

[ Voor 7% gewijzigd door Isheara op 01-09-2020 19:05 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
[b]fevo-1190 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:19:
E-208 ga ik even vanuit zonder gezien te hebben de grote van een Zoe en omdat ik vaak met 3/4 volwassenen op pad ben moet de achterbank riant zijn.
Rij nu een clio gt estate van 2014 en de plek op de achterbank is echt belabberd.
E-2008 vind ik te duur momenteel(boven gewenste budget) .
Ik heb zowel een e208 als de e2008 overwogen, en ik kan met mijn 1.86m redelijk makkelijk achter mezelf plaatsnemen (figuurlijk) in de e208. In de e2008 is dat nog iets ruimer, doordat de achterbank anders is geplaatst. Bovendien heb je in de e2008 meer breedte en is de hogere instap erg comfortabel.
Voordeel is dat de e2008 (en ook de e208) door de plaatsing van de accu’s even ruim zijn als de ICE versies, ook de kofferbak heeft dezelfde inhoud :)

Uiteindelijk voor mij (en met name voor mijn vrouw) toch gekozen voor de e2008.
Geen seconde spijt gehad...de kortere actie radius voor lief genomen, aangezien we thuis laden en normaliter weinig echt grote afstanden per dag afleggen. (Met thuislader is 200-300km per dag overigens ook niet echt een probleem).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:04:
[...]

Android auto kan niets uit zichzelf (evenals CarPlay overigens) het is niets anders dan een doorgeefscherm van de content/apps van je telefoon.

Je uitspraak klopt dus totaal niet. Tom Tom live kan ook als schil over de ingebouwde Navi van een auto fabrikant heen gelegd worden (de kaarten van mijn Peugeot Navi zijn TomTom kaarten, ivm Tom Tom live diensten, zoals weer, verkeer en poi).
Maar dat maakt nog niet dat dit systeem beter of slechter hoeft te zijn dan een los TomTom device.
Sterker nog, de app van TomTom ondersteund gewoon CarPlay (en Android Auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:04:
[...]

Waar beweer ik iets anders? Sterker nog, ik schrijf dat Maps of Waze als backend kan worden gebruikt.
Je uitspraak klopt dus totaal niet.
Onzin dus.
Tom Tom live kan ook als schil over de ingebouwde Navi van een auto fabrikant heen gelegd worden (de kaarten van mijn Peugeot Navi zijn TomTom kaarten, ivm Tom Tom live diensten, zoals weer, verkeer en poi).
Knap als je een fysiek device als schil kunt gebruiken. Ook @Deveon Ik had het over een fysieke Tomtom.
Absoluut wel. De fysieke Tomtom kun je up-to-date houden. Probeer dat eens met een vast ingebouwde navigatie. En dan liefst zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Nu heb ik er zelf nooit een gehad, maar wat kan een fysieke TomTom precies wat de app niet kan? De continue verbinding van de app lijkt mij namelijk een enorm toegevoegde waarde, net als de intergratie via CarPlay of Android Auto op je infotainment scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
joepie de p schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:49:
[...]

Mijn boekhouder zegt dat er een ongeschreven regel is dat je dan max 10% van de autokilometers zakelijk mag maken (lees: aan jezelf vergoeden ad 19 ct). En je moet wel een marktconform bedrag rekenen voor de 'verkoop' aan jezelf.

Ik kan waarschijnlijk uit met die max 10% zakelijk.
Om een auto van ondernemingsvermogen naar privévermogen over te kunnen hevelen moet er sprake zijn van een bijzondere omstandigheid. Die bijzondere omstandigheid zul jij moeten aantonen en bewijzen als de fiscus dat betwist. In principe moet je de auto tot je privévermogen rekenen als je er minder dan 10% zakelijk mee rijdt. Maar ook daar zijn weer uitzonderingen op. Let goed op dat de bewijslast bij jou ligt als de fiscus het betwist. Je zult dan waarschijnlijk een sluitende kilometeradministratie moeten kunnen overleggen waaruit blijkt dat je inderdaad niet meer dan 10% zakelijke kilometers hebt gereden. Het is twijfelachtig of je in die bewijslast slaagt, omdat je 'slechts' maximaal 10% zakelijke kilometers opvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
daemonix schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:24:
[...]

Waar beweer ik iets anders? Sterker nog, ik schrijf dat Maps of Waze als backend kan worden gebruikt.
Ehh....zie je eigen bericht:
Jij zegt:
Knap als je een fysiek device als schil kunt gebruiken. Ook @Deveon Ik had het over een fysieke Tomtom.
TomTom is niet alleen een device maar ook de backend van moderne navigatie systemen, met maps, live verkeers informatie etc.
Absoluut wel. De fysieke Tomtom kun je up-to-date houden. Probeer dat eens met een vast ingebouwde navigatie. En dan liefst zonder kosten.
Bij de meeste auto’s, zoals ook mijn auto, krijg ik ook gewoon lifetime TomTom updates...gratis.

Keep rolling sixes!

Pagina: 1 ... 133 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic