Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Smobbo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:42:
[...]

In een kwartier 17,5kWh laden is toch heel langzaam?
Als ik met een lage SoC aan kom bij een supercharger laad ik met een snelheid van ergens tussen de 140-175kWh.
Dan heb je dus in 6-8 minuten je extra range.

Overigens kan je dan ook kijken naar je verbruik verminderen. 17,5/100km is (afhankelijk van het model uiteraard) niet heel zuinig. Ik verbruik bijvoorbeeld 12 (zomer) tot 18 (winter).

Ik heb gemist welke auto je hebt, dus misschien zijn je waardes wel volkomen logisch, maar vandaar mijn verbazing ;)
Je zet het wel heel minachtend neer. 70kW is voor een aantal EV’s de maximale laadsnelheid.
Overigens is 70-73kW ook het maximale als er bij een V2 lader iemand op je stall pair komt staan. Vooral als hij leeg aankomt, wordt de snelheid direct gedeeld.

Ik ben “net” terug van midden Italie en heb dus heel wat superchargers gezien, maar alles was maximaal 120 of 150kW. Snelheden zakken vaak snel terug naar rond de 100kW. Bij 75% soc is je snelheid teruggevallen naar 70kW. Dat gaat heel geleidelijk, iedere procent neemt de laadsnelheid ook een iets af.

Als je echt enkel even 100km moet bijladen, kan het snel gaan met 250kW, maar zoals iedereen het gaat gebruiken: van 10 naar 90% laden tijdens vakantieritten is het geen wereld van verschil. De grootste winst zit hem in geen stall pairing meer. Maar puur op snelheid, verwacht ik geen 40-45 minuten meer nodig te hebben, maar 30-35 minuten. Net het verschil dat ik niet nog 5 minuten moet wachten bij de SuC na een toilet bezoek, koffie en een broodje. Gelukkig was het deze “Corona”vakantie rustig en nergens last gehad van stall pairs, maar als ik collega’s moet geloven was dat in februari met wintersport wel anders.

Jouw verbruik van 12 is ook niet echt standaard. Met Italiaanse temperaturen kwam ik niet onder de 14-15 uit en nu in Nederland (nog steeds zomer) kom ik rond de 16-17 uit. In de winter gaat dat naar 20-22. En ik rijd echt niet gek. Maar wel een Long Range...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
BlakHawk schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:05:
[...]

Met Italiaanse temperaturen kwam ik niet onder de 14-15 uit en nu in Nederland (nog steeds zomer) kom ik rond de 16-17 uit. In de winter gaat dat naar 20-22. En ik rijd echt niet gek. Maar wel een Long Range...
Mocht ik een Tesla hebben zou dit mij heel erg teleurstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PhilipCl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:40:
[...]

Want? Dat is zo'n beetje bij elke EV het geval. In de winter gaat het verbruik van je EQC ook omhoog.

(EQC in de zomer 434 en winter 307. Dus 18.4 vs 26.)

Verlies van range bij de X is (procentueel) overigens lager dan de EQC. En dat terwijl de EQC een uitgekiend systeem werkt met warmtepompen en elektrische warmteboosters zou hebben. Dat valt dan wat tegen.

[ Voor 45% gewijzigd door Inspired op 31-08-2020 08:58 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:33
BlakHawk schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:05:
[...]

Je zet het wel heel minachtend neer. 70kW is voor een aantal EV’s de maximale laadsnelheid.
Overigens is 70-73kW ook het maximale als er bij een V2 lader iemand op je stall pair komt staan. Vooral als hij leeg aankomt, wordt de snelheid direct gedeeld.

Ik ben “net” terug van midden Italie en heb dus heel wat superchargers gezien, maar alles was maximaal 120 of 150kW. Snelheden zakken vaak snel terug naar rond de 100kW. Bij 75% soc is je snelheid teruggevallen naar 70kW. Dat gaat heel geleidelijk, iedere procent neemt de laadsnelheid ook een iets af.

Als je echt enkel even 100km moet bijladen, kan het snel gaan met 250kW, maar zoals iedereen het gaat gebruiken: van 10 naar 90% laden tijdens vakantieritten is het geen wereld van verschil. De grootste winst zit hem in geen stall pairing meer. Maar puur op snelheid, verwacht ik geen 40-45 minuten meer nodig te hebben, maar 30-35 minuten. Net het verschil dat ik niet nog 5 minuten moet wachten bij de SuC na een toilet bezoek, koffie en een broodje. Gelukkig was het deze “Corona”vakantie rustig en nergens last gehad van stall pairs, maar als ik collega’s moet geloven was dat in februari met wintersport wel anders.

Jouw verbruik van 12 is ook niet echt standaard. Met Italiaanse temperaturen kwam ik niet onder de 14-15 uit en nu in Nederland (nog steeds zomer) kom ik rond de 16-17 uit. In de winter gaat dat naar 20-22. En ik rijd echt niet gek. Maar wel een Long Range...
Was zeker niet minachtend bedoeld!
Volgens mij kunnen de gebruikelijke jongens (Kona, E-Niro, etron, model 3, ID3(?)) allemaal sneller, vandaar mij verbazing.
Natuurlijk laad een auto het laatste stuk zeker niet meer zo snel, maar in het geval van @_eLMo_ gaat het om 100km extra kunnen rijden, dan lijkt het me logisch dat je met een SOC van 10-20% bij een laadpaal aan komt. Dan laad je dus wel snel :) .

Lange vakantie ritten zijn natuurlijk anders, dan sta je wel een half uur of iets meer bij een laadpunt, want dan wil je na het laden weer een lange rit maken. In Nederland zijn er denk ik weinig situaties waarin je op een rit 2x langs een snellader moet, zo groot is NL niet :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Smobbo Zowel een Kona als een Niro gaan op piek niet harder dan rond de 70 kW.

Ik merk wel dat de meesten hier de piek snelheid verwarren met de gemiddelde laadsnelheid. Leuk als je 250 kW kunt laden, maar als dat maar een paar minuten duurt en het gemiddelde komt onder de 100 kW uit, dan is dat niet heel erg boeiend.

Had ik al geschreven dat snelladers eigenlijk alleen voor vakantie ritten interessant zijn bij een fatsoenlijke batterij grootte? :+

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 31-08-2020 08:45 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:44:
@Smobbo Zowel een Kona als een Niro gaan op piek niet harder dan rond de 70 kW.

Ik merk wel dat de meesten hier de piek snelheid verwarren met de gemiddelde laadsnelheid. Leuk als je 250 kW kunt laden, maar als dat maar een paar minuten duurt en het gemiddelde komt onder de 100 kW uit, dan is dat niet heel erg boeiend.
Welke auto heeft dat dan? Een Model 3 LR pakt op een V3 gemiddeld ~145kW op 10%-80%. Op 175kW zo'n 125kW gemiddeld op 10%-80%. Tuurlijk zegt en maximale snelheid niet alles, maar je doet nu voorkomen dat Tesla 1 minuut op 250kW zit en de rest op 75kW. Dat is onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:46:
[...]

Welke auto heeft dat dan? Een Model 3 LR pakt op een V3 gemiddeld ~145kW op 10%-80%. Op 175kW zo'n 125kW gemiddeld op 10%-80%. Tuurlijk zegt en maximale snelheid niet alles, maar je doet nu voorkomen dat Tesla 1 minuut op 250kW zit en de rest op 75kW. Dat is onzin.
Probeer eens een Model S, en dan het liefst een wat oudere. Kijk maar wat er uit komt bij de Model 3 over een paar jaar.

Er zijn al gevallen bekend van Model S 60 die 2 uur nodig heeft om zijn accu op niveau te krijgen. Aan de snellader! Dat is een bedroevend lage snelheid. Het bereik van rond de 200 km wordt daarmee wel heel erg droevig. De Model 3 is te kort op de markt om de ontwikkeling te zien, Tesla heeft de 60, 75 en 80 inmiddels dramatisch verlaagd in laadsnelheid, en het is wachten op wanneer dat voor de overige modellen gebeurt.

Voor zover ik weet kan alleen de Model 3 en de VAG modellen langdurig op hoog vermogen snelladen, met verschillende redenen. De andere auto's hebben maar een beperkt bereik op hoog vermogen.

Maar ik herhaal mijn standpunt: snelladen is overrated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:52:
[...]

Probeer eens een Model S, en dan het liefst een wat oudere. Kijk maar wat er uit komt bij de Model 3 over een paar jaar.

Er zijn al gevallen bekend van Model S 60 die 2 uur nodig heeft om zijn accu op niveau te krijgen. Aan de snellader! Dat is een bedroevend lage snelheid. Het bereik van rond de 200 km wordt daarmee wel heel erg droevig. De Model 3 is te kort op de markt om de ontwikkeling te zien, Tesla heeft de 60, 75 en 80 inmiddels dramatisch verlaagd in laadsnelheid, en het is wachten op wanneer dat voor de overige modellen gebeurt.

Voor zover ik weet kan alleen de Model 3 en de VAG modellen langdurig op hoog vermogen snelladen, met verschillende redenen. De andere auto's hebben maar een beperkt bereik op hoog vermogen.

Maar die kan helemaal geen 250kW halen. Ik vind snelladen zeker niet overrated. Is ook de toekomst in mijn ogen voor EVs. En op een vakantie rit van 1200km+ heb ik liever een auto die 125kW gemiddeld pakt dan 65kW. Dat is verschil tussen 30 minuten en door of echt een uur moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Maar die kan helemaal geen 250kW halen. Ik vind snelladen zeker niet overrated. Is ook de toekomst in mijn ogen voor EVs. En op een vakantie rit van 1200km+ heb ik liever een auto die 125kW gemiddeld pakt dan 65kW. Dat is verschil tussen 30 minuten en door of echt een uur moeten wachten.
Die zat in het begin dik boven de 100 kW. Daarmee is hij verkocht. Nu dus op 30 kW in piek of daaromtrent.

Maar rijd jij iedere dag meer dan 400 km? Ik haal in de winter zeker 370 km, maar ben niet van plan om dat te gaan rijden en al helemaal niet iedere dag. Vanuit mijn woonplaats is dat heel Nederland door en weer terug.

En als ik voor mijn werk moet rijden dan zal ik die 370 km zeker niet vol maken. Een werkdag heeft 8 uur. Niet 8 uur plus 4 uur reistijd.

Ik gaf ook aan dat voor vakanties snelladers onmisbaar zullen zijn.

Trouwens: je kunt toch prima werken bij een snellader?

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 31-08-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 23:22
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Tuurlijk, maar als je een auto aanschaft en je moet €20k extra betalen voor dat verschil is het je dan nog waard? Mij niet, dus heb ik een S75D gekocht en geen S100D. Nu laad ik gemiddeld met 60 kW en sta ik inderdaad 10 minuten langer aan de SuC. Maar dat is slechts 4 dagen per jaar in totaal zo'n 4 uur extra wachten per jaar. Bewuste keus dus.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Die zat in het begin dik boven de 100 kW. Daarmee is hij verkocht. Nu dus op 30 kW in piek of daaromtrent.

Maar rijd jij iedere dag meer dan 400 km? Ik haal in de winter zeker 370 km, maar ben niet van plan om dat te gaan rijden en al helemaal niet iedere dag. Vanuit mijn woonplaats is dat heel Nederland door en weer terug.

En als ik voor mijn werk moet rijden dan zal ik die 370 km zeker niet vol maken. Een werkdag heeft 8 uur. Niet 8 uur plus 4 uur reistijd.
Nee, ik rij doorgaans maar 20km op een dag. :+ Ook in de "normale" tijd. Maar elk jaar ook wel 8-10 reisdagen met meer dan 400km ja. Dus dan vind ik het wel erg prettig. Tuurlijk kun je het ook redden met 70kW max. Ook wel met 35kW max. Maar doorgaans vindt iemand het prettiger als het sneller gaat. Elke EV maker zet ook in op ultrafast snelladen. Dus er is schijnbaar toch behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Nee, ik rij doorgaans maar 20km op een dag. :+ Ook in de "normale" tijd. Maar elk jaar ook wel 8-10 reisdagen met meer dan 400km ja. Dus dan vind ik het wel erg prettig. Tuurlijk kun je het ook redden met 70kW max. Ook wel met 35kW max. Maar doorgaans vindt iemand het prettiger als het sneller gaat. Elke EV maker zet ook in op ultrafast snelladen. Dus er is schijnbaar toch behoefte.
Dat noemen ze 'vraag creëren'. De behoefte volgt het aanbod. Met je 20 km per dag heb je geen behoefte zoals je zelf al constateert. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Crazy D

I think we should take a look.

Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Natuurlijk is die behoefte er "want met mijn diesel krijg ik 1000km range in 5 minuten" 8)7 Alleen zullen de meesten zelden of nooit die functionaliteit gebruiken, want korte ritjes, op vakantie stop je als je verstandig bent sowieso wel elke 2 tot 3 uur. Uiteraard zijn er use cases waarbij mensen vaak snelladers nodig hebben, maar voor het overgrote deel is dat een uitzondering, die enkel in vakanties en misschien nog een hele enkele rit door het jaar heen van toepassing is. (en de Tesla snelladers zijn dan niet echt representatief want als ik daar gratis of voor een paar euro per maand kan laden, zou ik dat ook doen, want goedkoper dan thuis...).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy D schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

Natuurlijk is die behoefte er "want met mijn diesel krijg ik 1000km range in 5 minuten" 8)7 Alleen zullen de meesten zelden of nooit die functionaliteit gebruiken, want korte ritjes, op vakantie stop je als je verstandig bent sowieso wel elke 2 tot 3 uur. Uiteraard zijn er use cases waarbij mensen vaak snelladers nodig hebben, maar voor het overgrote deel is dat een uitzondering, die enkel in vakanties en misschien nog een hele enkele rit door het jaar heen van toepassing is. (en de Tesla snelladers zijn dan niet echt representatief want als ik daar gratis of voor een paar euro per maand kan laden, zou ik dat ook doen, want goedkoper dan thuis...).
Veel Nederlands gaan volgens mij met de auto op vakantie. Dus zo'n uitzondering is het niet. En stoppen om de 2/3 uur doe ik ook. Dat heeft niet zoveel met de laadsnelheid te maken. Komt bij dat als er meer EVs zijn je op drukke dagen auto's nog wel een keer bij een paal weg wilt hebben. De capaciteit is een stuk hoger bij 140kW gemiddeld dan 70kW. Maar goed. Ik ben er blij mee. Nee, het is geen absolute noodzaak. Maar dat is mijn auto in totaliteit niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blokker_1999 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:00:
CHAdeMO zijn DC laders en zitten meestal samen met CCS laders. Niet alleen vormen die laders een grotere investering dan een AC lader, ze worden ook en stuk meer gebruikt waardoor herstellen interessanter is. De enige defecten die ervoor kunnen zorgen dat zo een paal versneld verdwijnt is als de beschading aan het CHAdeMO gedeelte zit (contactor die slechts is, connector of kabel beschadigd, ...).
Bij een AC snellader kan er natuurlijk net zo veel (of minder?) stuk gaan dan bij Chademo aansluiting. Eigenlijk het enige wat stuk kan is de communicatie met de EV, de schakelaar om stroom er op te zetten en de stekker. Er zit niet eens een lader in een AC snellader.

Maar ik denk dat het voornamelijk komt door wat @mux al schreef. Een Chademo lader wordt veel vaker gebruikt dan een AC snellader. Ik zie regelmatig mensen bij Chademo (en tegenwoordig CCS natuurlijk) laden, maar ik heb de afgelopen jaren maar een handjevol keer een AC snellader gebruikt zien worden (dan tel ik alle mensen die hun Tesla op AC aansluiten niet mee). Natuurlijk is dat n=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:25

Crazy D

I think we should take a look.

Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Veel Nederlands gaan volgens mij met de auto op vakantie. Dus zo'n uitzondering is het niet. En stoppen om de 2/3 uur doe ik ook. Dat heeft niet zoveel met de laadsnelheid te maken. Komt bij dat als er meer EVs zijn je op drukke dagen auto's nog wel een keer bij een paal weg wilt hebben. De capaciteit is een stuk hoger bij 140kW gemiddeld dan 70kW. Maar goed. Ik ben er blij mee. Nee, het is geen absolute noodzaak. Maar dat is mijn auto in totaliteit niet. :)
Ja maar hoe vaak ga je op vakantie? Ik (helaas nog) niet elke maand in ieder geval, en ik schat zo in dat de gemiddelde Nederlanders ook niet 5 keer per jaar 1200 km naar het zuiden rijdt. Punt is inderdaad wel dat als er meer EV's bijkomen, wachten bij een laadpaal een groter probleem gaat worden. En zeker voor mensen met een gezinnetje is onderweg ergens overnachten wel meteen flink duurder dan wanneer je met z'n 2'en bent.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 23:22
Crazy D schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:21:
[...]

[...]
En zeker voor mensen met een gezinnetje is onderweg ergens overnachten wel meteen flink duurder dan wanneer je met z'n 2'en bent.
OT: de goedkoopste kamers hebben 3 bedden. Het wordt pas echt flink duurder als je 2 kinderen hebt en je jongste niet meer in een babybedje past.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Want? Dat is zo'n beetje bij elke EV het geval. In de winter gaat het verbruik van je EQC ook omhoog.

(EQC in de zomer 434 en winter 307. Dus 18.4 vs 26.)

Verlies van range bij de X is (procentueel) overigens lager dan de EQC. En dat terwijl de EQC een uitgekiend systeem werkt met warmtepompen en elektrische warmteboosters zou hebben. Dat valt dan wat tegen.
Waar haal jij die cijfers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:30
Snelladen is deels bepalend voor de grote acceptatie van EV's als je het mij vraagt.
Het is nodig om de EV markt flink te laten groeien want er is zeker onvoldoende infra om iedereen thuis te laten laden.
En ondanks (goed plannen en thuis laden) dat ik er tot nog toe maar 4x gebruik van heb gemaakt was ik in al die 4x wel blij dat ik zo weer op weg naar huis kon (E-tron, 150kW) ipv een uur staan te wachten, laat staan als je op vakantie gaat inderdaad.
Snelladen is zeker niet overrated, het is nodig om grote adoptie te krijgen. Het word het nieuwe tanken.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Na deze zomer naar Spanje te zijn gereden met drie kinderen op de achterbank was het toch wel erg prettig dat we niet hoeven te stoppen vanwege de auto. Uiteindelijk hebben we ook om de 2-3 uur gestopt, maar eigenlijk alleen op aangeven van kinderen (of als ze duidelijk even de benen moesten streken).

Voordeel van een brandstofmotor is dat je niet naar een specifieke locatie hoeft om te laden en feitelijke bij elke stop wel de tank weer vol kan gooien (zodat het geen beperking blijft). Had een EV het snelste geladen tussen 50 en 100% ipv tussen 0 en 50% was het anders geweest. Dezelfde reis heb ik ook gepland voor een 75 kWh S of 3 en de reistijd is prima te doen, alleen de extra afhankelijkheid van waar de snelladers staan kijk ik nog tegenop. Vaak omdat je ook van de tolweg af moet om te laden.

Wat mij betreft ga je voor vakantie pas echt een grote adoptie zien wanneer bijna alle tankstations langs de snelweg minimaal 4 snelladers (100 kW) heeft staan. Zodat je wanneer je wilt stoppen er gelijk gebruik kan van maken of liefst vanaf de weg zelfs kan zien of er nog vrije laders zijn.

Uiteraard voor de gemiddelde bestuurder, zelf red ik het wel en zou het zelfs met die drie kinderen op de achterbank wel aandurven. Enige lastige is wie overtuigd mijn vrouw :+ Weekendje Disneyland met de Model 3 was trouwens wel prima te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@PhilipCl er zitten linkjes in mijn post. :)

@Deveon ga jij hier nu serieus een ICE lopen promoten? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Smobbo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Volgens mij kunnen de gebruikelijke jongens (Kona, E-Niro, etron, model 3, ID3(?)) allemaal sneller, vandaar mij verbazing.
Natuurlijk laad een auto het laatste stuk zeker niet meer zo snel, maar in het geval van @_eLMo_ gaat het om 100km extra kunnen rijden, dan lijkt het me logisch dat je met een SOC van 10-20% bij een laadpaal aan komt. Dan laad je dus wel snel :) .

Lange vakantie ritten zijn natuurlijk anders, dan sta je wel een half uur of iets meer bij een laadpunt, want dan wil je na het laden weer een lange rit maken. In Nederland zijn er denk ik weinig situaties waarin je op een rit 2x langs een snellader moet, zo groot is NL niet :+ .
Mijn Kia e-Niro (zie ondertekening) laad maximaal 75kW, maar over een range van 25% praat je over gemiddeld 70kW eerder, en dan alleen tussen de 20% - 40%. Vanaf 50% ongeveer zakt hij terug naar 58kW

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:40:
Tuurlijk niet, maar ik kan wel de beperkingen toelichten van zeer specifieke scenario’s. Volgend jaar komt er zeker een BEV in ons huishouden. Het dagelijks laden van de PHEV begint vervelend te worden omdat bijna geen enkele rit twee keer red op de accu. Gezien overproductie van PV voelt het laden weer als verplichting en volledig elektrisch rijdt die gewoon veel lekkerder dan op benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:40:
@PhilipCl er zitten linkjes in mijn post. :)

@Inspired

Het enige dat ik voorlopig kan zeggen is dat ik zal moeten afwachten tot het winter is en dan laat ik je het weten. Maar ... tijdens de uitgebreide testrit 2 dagen en 800 km gereden, in tweede helft December en een buitentemperatuur van 7 graden haalde ik iets minder dan 21 kWh/100 km ... in de video bij de link spreken ze over beginnen aan 3 graden en onderweg -6 graden ... en wel een heel belangrijke kanttekening, er werd geen gebruik gemaakt van het voorverwarmen van de batterij, iets wat ik wel zou doen, ik heb namelijk de mogelijkheid. Maw, ik geloof best dat het verbruik hoger ligt, maar ik geloof niet dat het verschil zo groot is. Time will tell.

Ik vind het ook steeds opmerkelijk dat de vele testen resultaten geven die sterk afwijken van de realiteit. Zoals wel meerdere Tesla rijders bevestigen, waaronder @BlakHawk eerder hier deed.

En ter info: ik heb eveneens een testrit met een Model S gedaan in dezelfde periode als toen ik de EQC teste, en het verbruik van de Model S was nauwelijks lager, 0,5 kWh/100 km minder. En ja het bereik is meer en dat is omwille van de grotere batterij, maar niet omwille van een efficiënter verbruik.

Maar het zal aan mij liggen zekers. Nu in elk geval verkies ik de kwaliteit, comfort en service boven verbruik en bijhorende range. Zo maakt ieder zijn eigen keuze. Zoals ik al eerder zei, Tesla is goed, maar de andere EV's in dezelfde prijsklasse zijn even goed, elk op zijn manier. Het is maar waar men beland aan hecht! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:12:
[...]
Tuurlijk niet, maar ik kan wel de beperkingen toelichten van zeer specifieke scenario’s. Volgend jaar komt er zeker een BEV in ons huishouden. Het dagelijks laden van de PHEV begint vervelend te worden omdat bijna geen enkele rit twee keer red op de accu. Gezien overproductie van PV voelt het laden weer als verplichting en volledig elektrisch rijdt die gewoon veel lekkerder dan op benzine.
Wat dat betreft valt het me wel op hoeveel verschil er tussen de verschillende PHEVs zit tussen op batterij en benzine rijden. Ik heb zelf een Ford Fusion (Mondeo), en bij die moet je echt goed opletten wil je merken wanneer die omschakelt. Nu is dat weliswaar geen plug-in, maar het werkt natuurlijk precies hetzelfde. Maar ik heb er ook gereden waarbij het, zoals jij ook zegt, veel fijner is als ie puur op zijn elektromotor rijdt.

Dus jammer dat er toch nog veel fabrikanten zijn die de hybride versies niet fatsoenlijk uitwerken. Het zou voor veel meer mensen een goede optie kunnen zijn. En ook voor het milieu is het al een stuk beter. De mijne rijdt b.v. 1 op 20 op benzine, vergeleken met de benzineversie die amper 1 op 12 rijdt en daarbij heb ik ook nog eens veel meer vermogen.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Smobbo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:42:
[...]

In een kwartier 17,5kWh laden is toch heel langzaam?
Als ik met een lage SoC aan kom bij een supercharger laad ik met een snelheid van ergens tussen de 140-175kWh.
Dan heb je dus in 6-8 minuten je extra range.

Overigens kan je dan ook kijken naar je verbruik verminderen. 17,5/100km is (afhankelijk van het model uiteraard) niet heel zuinig. Ik verbruik bijvoorbeeld 12 (zomer) tot 18 (winter).

Ik heb gemist welke auto je hebt, dus misschien zijn je waardes wel volkomen logisch, maar vandaar mijn verbazing ;)
We moeten eens af van de focus op laadsnelheden op basis van KW, het gaat gaat immers om de laadnsnelheid in km/uur en daar staat de Ioniq 28kWh nog steeds prima zijn mannetje tussen alle nieuwe EV's die op de markt komen _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dan wens ik je veel sterkte met je EQC aankomende winter :D

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:57
Ander nieuws:

Cleantechnica besteedt aandacht aan batterij vervanging en opwaardering van Nissan Leafs. Er is duidelijk een industrie in wording, de locaties worden weergegeven op een wereldwijde kaart. Voor @mux ook handig om de concurrentiepositie te bewaken d:)b

Hopelijk vindt dit navolging voor de e-Niro (over een jaar of 6).

Artikeltje van Cleantechnica
Overzicht met Leaf upgraders

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PhilipCl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

@Inspired

Het enige dat ik voorlopig kan zeggen is dat ik zal moeten afwachten tot het winter is en dan laat ik je het weten. Maar ... tijdens de uitgebreide testrit 2 dagen en 800 km gereden, in tweede helft December en een buitentemperatuur van 7 graden haalde ik iets minder dan 21 kWh/100 km ... in de video bij de link spreken ze over beginnen aan 3 graden en onderweg -6 graden ... en wel een heel belangrijke kanttekening, er werd geen gebruik gemaakt van het voorverwarmen van de batterij, iets wat ik wel zou doen, ik heb namelijk de mogelijkheid. Maw, ik geloof best dat het verbruik hoger ligt, maar ik geloof niet dat het verschil zo groot is. Time will tell.

Ik vind het ook steeds opmerkelijk dat de vele testen resultaten geven die sterk afwijken van de realiteit. Zoals wel meerdere Tesla rijders bevestigen, waaronder @BlakHawk eerder hier deed.

En ter info: ik heb eveneens een testrit met een Model S gedaan in dezelfde periode als toen ik de EQC teste, en het verbruik van de Model S was nauwelijks lager, 0,5 kWh/100 km minder. En ja het bereik is meer en dat is omwille van de grotere batterij, maar niet omwille van een efficiënter verbruik.

Maar het zal aan mij liggen zekers. Nu in elk geval verkies ik de kwaliteit, comfort en service boven verbruik en bijhorende range. Zo maakt ieder zijn eigen keuze. Zoals ik al eerder zei, Tesla is goed, maar de andere EV's in dezelfde prijsklasse zijn even goed, elk op zijn manier. Het is maar waar men beland aan hecht! ;w
Rustig maar. Iederen mag zijn eigen keuze maken. Dat is helemaal prima. EQC is een super auto. Heb er 350km mee gereden op een dag. Super. Niks mis mee. Je komt alleen met een opmerking dat dit alleen (minder bereik) bij een Tesla zou spelen. Dat is onzin zoals je ziet. En testen wijken bij iedereen/elke auto af. Als je rustig met 90-100km/h gaat rijden of 120-130km/h maakt al zo 40-50% verschil in verbruik.
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Tuurlijk, is ook zo. Was ook niet lullig bedoelt van me. :) Op een lange vakantierit heeft mijn voorkeur ook nog een ICE of PHEV. Volgend jaar is het idee om in twee dagen naar onder in Spanje te rijden. Ik kan mijn auto dan wisselen voor een ICE van een collega. Kans is groot dat ik dat doe.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 31-08-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@PhilipCl https://ev-database.nl/auto/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC geeft een reëel bereik van 315 km gecombineerd in de winter en 270 km op de snelweg in de winter. Dat laatste zal in Nederland wel meevallen (max. 100 km/h hoewel veel Belgen dat niet blijken te weten ;)) maar in Belgie en 's avonds in Nederland gaat het niet meevallen. In Nederland mag je op een aantal doorgaande wegen 130 km/h rijden, en dat is fnuikend voor je bereik.

ev-database heeft echt wel heel betrouwbare info.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 23:38
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:36:
[...]

Na deze zomer naar Spanje te zijn gereden met drie kinderen op de achterbank was het toch wel erg prettig dat we niet hoeven te stoppen vanwege de auto.
Om me als 'buitenstaander' ook maar eens in dit gesprek te mengen (ik kom nooit in dit topic maar heb wel een e-Golf sinds januari):
Misschien moeten we langzaamaan af van het idee dat we met drie kinderen helemaal naar Spanje rijden. Natuurlijk, het is lekker weer daar, maar dit gekke jaar heeft laten zien dat we ons ook aardig kunnen vermaken in eigen land, of in ieder geval dichterbij huis. Het is nogal een exodus hè, elk jaar, al die Nederlands op weg naar het zuiden...
O ja, en een compromis; je kunt er ook 3 dagen over doen. Dat kost extra geld, maar dat kost vakantie sowieso natuurlijk en wat mij betreft begint de vakantie zodra we de deur achter ons dichttrekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Je komt alleen met een opmerking dat dit alleen (minder bereik) bij een Tesla zou spelen. Dat is onzin zoals je ziet. En testen wijken bij iedereen/elke auto af. Als je rustig met 90-100km/h gaat rijden of 120-130km/h maakt al zo 40-50% verschil in verbruik.
@Inspired
Bij mijn weten heb ik dat niet beweerd, mocht het toch zo zou zijn dan heb ik dat niet zo bedoeld. Uiteraard hebben buitentemperatuur, weeromstandigheden, rijgedrag enzovoort invloed op het verbruik. Ik heb het nooit anders geweten met een ICE, waarom zou dit anders zijn voor een EV, elke EV trouwens!

Ik heb wel de indruk dat als het over Tesla gaat dat de verbruikscijfers nogal rooskleurig worden voorgesteld en er vaak appelen met peren worden vergeleken. Kan al wel eens tot teleurstellingen leiden zou ik denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:54

uFx

Hkuit schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Om me als 'buitenstaander' ook maar eens in dit gesprek te mengen (ik kom nooit in dit topic maar heb wel een e-Golf sinds januari):
Misschien moeten we langzaamaan af van het idee dat we met drie kinderen helemaal naar Spanje rijden. Natuurlijk, het is lekker weer daar, maar dit gekke jaar heeft laten zien dat we ons ook aardig kunnen vermaken in eigen land, of in ieder geval dichterbij huis. Het is nogal een exodus hè, elk jaar, al die Nederlands op weg naar het zuiden...
O ja, en een compromis; je kunt er ook 3 dagen over doen. Dat kost extra geld, maar dat kost vakantie sowieso natuurlijk en wat mij betreft begint de vakantie zodra we de deur achter ons dichttrekken!
Ik vind dat ook wel een goed punt. Ik heb tot nu toe met m'n Ioniq (28 kwh) een aantal vakanties erop zitten van enkele reis ~ 800 km en 2 kinderen. Maar dat plannen we dan gewoon in 2 dagen met een hotelovernachting (en dat hoeft niet eens zo duur te zijn, 50-80 euro per nacht voor 4 personen). Met deze insteek ga je ook veel meer plezier beleven van de reis. We doen diverse tussenstops (bezienswaardigheden, dierentuin, pretpark) en de focus ligt veel minder op lang en ver autorijden. De kinderen vinden het prettig en de vakantie begint zodra je vertrekt vanuit huis.

Een auto kopen of leasen op basis van je vakantiekilometers lijkt me dan ook niet zo verstandig. En is het dan echt zo erg om eens anders te gaan denken en kijken wat de alternatieven zijn? Het is niet direct een stap terug maar juist een leuk alternatief.

kleine voetnoot: Frankrijk is nu een drama om met je EV op vakantie te gaan. Hopelijk wordt dat snel weer beter!

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revolution-nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:29:
We moeten eens af van de focus op laadsnelheden op basis van KW, het gaat gaat immers om de laadnsnelheid in km/uur en daar staat de Ioniq 28kWh nog steeds prima zijn mannetje tussen alle nieuwe EV's die op de markt komen _/-\o_
Ik vind dat helemaal geen handige eenheid. Van een kW weet je precies wat er bedoeld wordt, maar met km/u laden helemaal niet. Dat is ook afhankelijk van je verbruik en die kan voor mij heel anders zijn dan de buurman ook al zouden we dezelfde EV hebben.

Misschien ben ik te veel een tweaker, maar ik heb liever duidelijke informatie die (indien nodig) makkelijk omgerekend kan worden dan "fuzzy" informatie waarvan totaal onduidelijk is hoe het precies is opgebouwd.

Bovendien zorgt kW er ook voor dat je als laadpaal maar 1 waarde hoeft op te geven en niet eerst helemaal moet uitvragen welk merk, welk model, welke accu, welke lader, welk verbruik, welk soort banden (en wat je nog meer kan verzinnen) om aan te geven of je nu met 40 km/u of met 50 km/u aan het laden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]
Tuurlijk, is ook zo. Was ook niet lullig bedoelt van me. :) Op een lange vakantierit heeft mijn voorkeur ook nog een ICE of PHEV. Volgend jaar is het idee om in twee dagen naar onder in Spanje te rijden. Ik kan mijn auto dan wisselen voor een ICE van een collega. Kans is groot dat ik dat doe.
Watje :+
[...]
Vorig jaar zijn we in Nederland gebleven maar dat werkt (klimaat is onvoorspelbaar) voor ons niet en dus dit jaar, ondanks de maatregels, op naar Spanje. Drie dagen overwegen wij ongeacht de energiebron opslag. Dit jaar hadden we op de heen en terugreis al een overnachting waarbij we ook de avond vrij hadden om de regio te verkennen en is erg goed bevallen. Overigens heb ik in Spanje genoeg Tesla's gezien, dus met een fatsoenlijk laadnetwerk is het geen enkel probleem. Het is echter wel een extra afhankelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipCl
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:05:
@PhilipCl https://ev-database.nl/auto/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC geeft een reëel bereik van 315 km gecombineerd in de winter en 270 km op de snelweg in de winter. Dat laatste zal in Nederland wel meevallen (max. 100 km/h hoewel veel Belgen dat niet blijken te weten ;)) maar in Belgie en 's avonds in Nederland gaat het niet meevallen. In Nederland mag je op een aantal doorgaande wegen 130 km/h rijden, en dat is fnuikend voor je bereik.

ev-database heeft echt wel heel betrouwbare info.
@daemonix Heb je ook gelezen wat eronder staat "Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route.

En wat betreft de 100/130 km regel op de autosnelwegen, dat wordt netjes getoond in de head-up display, ik kan er niet naast kijken en wordt er permanent aan herinnerd, de twee snelheden worden getoond. Met onder de 100km staat dan tijdelijke beperking. De actie radius van 370 km is een realistische waarde en die haal ik zonder moeite te doen. En laat dat nu voldoende zijn om aan mijn dagelijks gebruik behoefte te voldoen, en ja, ik moet regelmatig naar Nederland en doe dan 500 km op één dag. Wel, als ik nu met een Model S of X rij, of met een EQC; ik zal in beide gevallen één keer aan de snellader moeten. Maakt dus weinig verschil uit, en vermits ik een mens ben, moet ik ook wel is eten en doe ik dat dan tijdens mijn lunch. Dus, tijdverlies is ook niet aan de orde.

En het rijbereik sluit dus perfect aan bij mijn manier van lange afstanden rijden. Ik pas al jaren het volgende toe: maximum 2,5 à 3 uur aan één stuk rijden en dan stoppen voor een pauze. En een pauze neemt al snel een kwartier in beslag en als we met het gezin om stap zijn dan wordt dat al snel een half uur ... dan zijn we namelijk op vakantie (no stress), we doen alles op het gemakske; de vakantie begint als ik de voordeur in het slot hoor vallen. De weg naar de bestemming is dus ook vakantie. Zo zal ik een traject van van 1.500 km niet op één dag doen, dan las ik een overnachting in, liefst ergens in een idyllisch dorpje onderweg. Zo heb ik al heel wat juweeltjes ontdekt. Als er bergen op de weg liggen zal ik eerder de bergpas nemen dan de tunnel eronderdoor. Reizen is genieten!

Maw, ik heb zo geen last van een rijbereik-obsessie. Comfort vind ik duizend keer belangrijker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Wat voor compromis?
Met de SR+ ga ik hetzelfde op vakantie als met een ICE. De extra reistijd over de afstand is verwaarloosbaar :*). De kids zijn alleen maar blij met de extra stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
[b]fevo-1190 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:40:
Gaat over nieuwe auto’s (voorraad als ze er nog zijn).
Houd er wel rekening mee, dat autos die al op kenteken staan voor de SEPP premie geen nieuwe auto's zijn en dus max €2000 subsidie hebben.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
JeroenE schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:33:
[...]
Ik vind dat helemaal geen handige eenheid. Van een kW weet je precies wat er bedoeld wordt, maar met km/u laden helemaal niet. Dat is ook afhankelijk van je verbruik en die kan voor mij heel anders zijn dan de buurman ook al zouden we dezelfde EV hebben.

Misschien ben ik te veel een tweaker, maar ik heb liever duidelijke informatie die (indien nodig) makkelijk omgerekend kan worden dan "fuzzy" informatie waarvan totaal onduidelijk is hoe het precies is opgebouwd.

Bovendien zorgt kW er ook voor dat je als laadpaal maar 1 waarde hoeft op te geven en niet eerst helemaal moet uitvragen welk merk, welk model, welke accu, welke lader, welk verbruik, welk soort banden (en wat je nog meer kan verzinnen) om aan te geven of je nu met 40 km/u of met 50 km/u aan het laden bent.
Inderdaad, ik vind het aanduiden van laadsnelheid in km/uur waardeloos, welke idioot heeft dat ooit bedacht? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenE schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:33:
[...]

:?
Juist met een KW weet je niets over de laadsnelheid en de impact die dat heeft op een (lange) trip. 150kW laden met een verbruik van 270wh/km is trager dan 150wh/km bij 100kW snelladen. Iets wat een gemiddelde consument niet doorziet, die kijkt alleen naar de maximale laadsnelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 31-08-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
fevo-1190 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:40:
Gaat over nieuwe auto’s (voorraad als ze er nog zijn).
Loniq vind ik prima, maar mijn vriendin wil geen lage instap meer.
En bij de plaatselijke dealer stond toevallig een Loniq occasion en dat was een no go helaas.

Ook nog misschien om te weten is dat we jaarlijks met de auto richting Italië gaan.
Ik weet niet precies wat al jullie eisen zijn, maar voldoet de Opel Ampera-e niet?
Inderdaad zoals gezegd dan met 2000 euro subsidie omdat ze op kenteken staan.
De auto is wat hoger, dus ja hogere instap maar ook ietsje meer verbruik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Waarom?
Het stelt mij niet zozeer teleur, ik ben wat anders tegen alle uber-positieve reacties op "het internet" aan gaan kijken.

Het is voor mij prima te gebruiken en ook in de winter. De Vakantieritten zijn mij super bevallen op het laden op locatie na. Dat is geen probleem van Tesla, maar dat had ik met iedere EV gehad.

Wel vind ik dat het sluipverbruik erg hoog is. Iedere keer ene procentje dat zijn er een heleboel na een paar dagen ;)
Smobbo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Klopt, ik had het ook uitsluitend over vakantieritten, verder gebruik ik snelladers niet zo vaak :+
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:46:
Nee een typische (vakantie) laadbeurt gaat dan van 40-45 minuten naar 30-35 minuten. Vooral boven de 80% gaat het hard omlaag. En toch heb ik vaak genoeg toch even tot 90 of zelfs 95% geladen op vakantieritten. Ik zie veel meer voordeel in V3 door geen stall pairs meer te gebruiken, want dan ga je langere tijd van 70kW (paired), naar +115kW (unpaired). Dat is wel langere tijd.

Ik kwam de laatste keer in Nederland met 6% in Gouda aan en dan begin je op 137kW en nog geen minuut na starten laadsessie, komt er iemand op "mijn" pair staan. Resultaat: Direct nog maar 73kW. En dat voor langere tijd! Weet je direct hoe die mensen hierboven met 70kW maximaal zich voelen. Dan kunnen we met onze Tesla net doen alsof 70kW heel langzaam is en het erg vreemd vinden zo'n lage snelheid. Maar op drukke V2 laders heb je dat ook heel vaak!
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:07:
[...]

Dat noemen ze 'vraag creëren'. De behoefte volgt het aanbod. Met je 20 km per dag heb je geen behoefte zoals je zelf al constateert. ;)
Juist!
Tesla is nu bezig met V3 superchargers, als het effect daarvan is dat de prijzen omhoog gaan, zou dat het mij niet waard zijn. Ik gebruik het twee keer per jaar en nu een hele vakantie op V2 superchargers gedaan. Dat gaat echt prima!

Vooraf zegt iedereen: sneller! sneller! sneller!
Totdat het duurder wordt, dan rijden we wel even 50km om om toch nog even een tank in Luxemburg vol te gooien :+
RichieB schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:25:
[...]

OT: de goedkoopste kamers hebben 3 bedden. Het wordt pas echt flink duurder als je 2 kinderen hebt en je jongste niet meer in een babybedje past.
Tot nu toe valt het mij mee!
Eerste keer met overnachtingen gedaan dit jaar (ivm EV).
Oostenrijk 4PK met ontbijt: €100
Duitsland 6PK met ontbijt en Tesla Destination charger: €129

En dat was juli en augustus.
GeeMoney schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:29:
Snelladen is deels bepalend voor de grote acceptatie van EV's als je het mij vraagt.
Het is nodig om de EV markt flink te laten groeien want er is zeker onvoldoende infra om iedereen thuis te laten laden.
En ondanks (goed plannen en thuis laden) dat ik er tot nog toe maar 4x gebruik van heb gemaakt was ik in al die 4x wel blij dat ik zo weer op weg naar huis kon (E-tron, 150kW) ipv een uur staan te wachten, laat staan als je op vakantie gaat inderdaad.
Snelladen is zeker niet overrated, het is nodig om grote adoptie te krijgen. Het word het nieuwe tanken.
Ik denk dat het vooral bepalend gaat worden in wachttijden. Hoe hoger de laadsnelheid, hoe meer auto's je in een uur verder kunt helpen. Dus ondanks dat het voor mij persoonlijk voor het laden niet noodzakelijk is, kun je wel een stuk meer mensen laten laden.

Toch zie ik liever hogere hoeveelheid snelladers, dan snellere snelladers. Maar dat is persoonlijk.
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:52:
[...]

Gezien mijn bovengemiddelde degradatie van de accu in de Model 3, verwacht ik ook dat Tesla mijn laadsnelheden eerder gaat verlagen dan mij lief zou zijn.

De grote bulk Model 3 rijders heeft er nu nog geen last van, maar over een jaar, of twee... We zullen zien...

Ik laad tegenwoordig steeds vaker naar 100% als het mij beter uitkomt, mocht ik ooit tegen issues met laadsnelheden of actieradius aanlopen, krijgt de leasemij hem terug.

Na meerdere keren gevraagd te hebebn om onderzoek waarom mijn verbruik/sluipverbruik zo hoog liggen, werkt Tesla totaal niet mee en ben ik er een stuk makkelijker naar gaan kijken. Ik gebruik de auto en hij is verkocht met een accu die je tot 100% kan en mag laden, dus doe ik dat regelmatig als we weggaan. Liever met 20% weer thuis komen dan met 10%.

Vroeger kwam ik nooit boven de 90%, maar die tijden zijn voorbij. Ook op vakanties bij verschillende superchargers tot 95% gegaan.

Ik vind het allemaal wel best met ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlakHawk schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:57:

[...]

Nee een typische (vakantie) laadbeurt gaat dan van 40-45 minuten naar 30-35 minuten. Vooral boven de 80% gaat het hard omlaag. En toch heb ik vaak genoeg toch even tot 90 of zelfs 95% geladen op vakantieritten. Ik zie veel meer voordeel in V3 door geen stall pairs meer te gebruiken, want dan ga je langere tijd van 70kW (paired), naar +115kW (unpaired). Dat is wel langere tijd.
Daarom moet je op een vakantierit ook niet boven de ~70% gaan laden. Naar 90% is gewoon niet slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
PhilipCl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Inderdaad, ik vind het aanduiden van laadsnelheid in km/uur waardeloos, welke idioot heeft dat ooit bedacht? 8)7
Je wil toch uiteindelijk weten hoe lang je stilstaat aan de snellader? Met alleen KW kom je er niet.

Hetzelfde geldt voor accu pakket groottes.
Een Model 3 met 75kwh komt veel verder dan een Model S met 75kwh. Laat staan een SUV.

Het voorbeeld van de Ioniq is treffend, want de Ioniq is ook nog eens erg efficient.
Daarom doet hij het erg goed.
Afhankelijk van de omstandigheden zou het kunnen dat je net zo snel of sneller op een vakantiebestemming aan komt dan met een auto die 2 keer de capaciteit heeft. (Al hoeft de laatste bij dagelijks gebruik natuurlijk minder onderweg te laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Daarom moet je op een vakantierit ook niet boven de ~70% gaan laden. Naar 90% is gewoon niet slim.
Waarom niet?
Ik wil daarna graag weer 2,5 uur minimaal kunnen rijden en het liefst 3 uur. Precies weer stoppen als iedereen naar de wc moet.

Daarnaast gaat de acceleratie hard omlaag onder de 70% soc. Juist van 100% naar 70% heb je nog redelijk vol vermogen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
revolution-nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:53:
Juist met een KW weet je niets over de laadsnelheid en de impact die dat heeft op een (lange) trip. 150kW laden met een verbruik van 270wh/km is trager dan 150wh/km bij 100kW snelladen. Iets wat een gemiddelde consument niet doorziet, die kijkt alleen naar de maximale laadsnelheid.
Nee, laden met 150 kW is altijd sneller dan laden met 100 kW. Wat jij bedoelt is dat je bij het ene verbruik er minder ver mee kan rijden dan met een ander verbruik. Dat is zeker zo, maar dat laatste is een gevolg van de EV (en de omstandigheden) en niet van de lader.

In jouw voorbeeld zou de eerste lader bij wijze van spreken met 1000 km/u en de tweede met 666 km/u worden aangeduid. Maar dat is dan alleen voor degene die met 150 Wh/km rijdt. Voor degene die met 270Wh/km rijdt zou dat 555 km/u respectievelijk en 370 km/u moeten zijn.

In beide gevallen is de eerste lader het snelst en de tweede het langzaamste.

Het voordeel van de kW is dat je het voor jezelf kan uitrekenen. Als ik sta bij een laadpaal waar 6000 km/h op staat heb ik daar geen fluit aan als ik niet die EV hebt die met 750 kW kan laden en een verbruik van 125Wh/km heeft waar dat getal dan (bijvoorbeeld) op gebaseerd is. Bij zo'n lader is mijn auto echt niet in minder dan 3 minuten vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlakHawk schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Waarom niet?
Ik wil daarna graag weer 2,5 uur minimaal kunnen rijden en het liefst 3 uur. Precies weer stoppen als iedereen naar de wc moet.

Daarnaast gaat de acceleratie hard omlaag onder de 70% soc. Juist van 100% naar 70% heb je nog redelijk vol vermogen beschikbaar.
Nou ja, het mag wel natuurlijk. :) Maar als je efficient qua tijd wilt rijden kun je beter vaker stoppen dan tot 90% gaan laden.

Oh, en 50/60% heb je het echt over tienden dat het langzamer is. 1/2/3 tienden is het wel. En op een lange rit wil je ook een beetje efficient rijden denk ik. Niet elke keer 0 - 100 in 4,7s willen doen na de tolpoortjes. 8)

Op v3 met LR;

10-70 >> ~ 16 minuten en 30 seconden
70-90 >> ~ 15 minuten

Dus 3x zoveel laden in 1,5 minuut langer. De winst op v3 pak je ook met name in 10-70. Niet meer in 70+. Daar zit de winst niet meer.

[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 31-08-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Wil jij je passagiers graag misselijk hebben? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Je wil toch uiteindelijk weten hoe lang je stilstaat aan de snellader? Met alleen KW kom je er niet.

Hetzelfde geldt voor accu pakket groottes.
Een Model 3 met 75kwh komt veel verder dan een Model S met 75kwh. Laat staan een SUV.

Het voorbeeld van de Ioniq is treffend, want de Ioniq is ook nog eens erg efficient.
Daarom doet hij het erg goed.
Afhankelijk van de omstandigheden zou het kunnen dat je net zo snel of sneller op een vakantiebestemming aan komt dan met een auto die 2 keer de capaciteit heeft. (Al hoeft de laatste bij dagelijks gebruik natuurlijk minder onderweg te laden)
Grapje zeker? Mijn Kona (64 kWh, toch een SUV'je) komt echt wel net zo ver als een Model 3 LR. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
JeroenE schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:08:
[...]
Nee, laden met 150 kW is altijd sneller dan laden met 100 kW. Wat jij bedoelt is dat je bij het ene verbruik er minder ver mee kan rijden dan met een ander verbruik. Dat is zeker zo, maar dat laatste is een gevolg van de EV (en de omstandigheden) en niet van de lader.

In jouw voorbeeld zou de eerste lader bij wijze van spreken met 1000 km/u en de tweede met 666 km/u worden aangeduid. Maar dat is dan alleen voor degene die met 150 Wh/km rijdt. Voor degene die met 270Wh/km rijdt zou dat 555 km/u respectievelijk en 370 km/u moeten zijn.

In beide gevallen is de eerste lader het snelst en de tweede het langzaamste.

Het voordeel van de kW is dat je het voor jezelf kan uitrekenen. Als ik sta bij een laadpaal waar 6000 km/h op staat heb ik daar geen fluit aan als ik niet die EV hebt die met 750 kW kan laden en een verbruik van 125Wh/km heeft waar dat getal dan (bijvoorbeeld) op gebaseerd is. Bij zo'n lader is mijn auto echt niet in minder dan 3 minuten vol.
Verschillende mensen, verschillende meningen...

Ik vind het juist heel handig om te zien met hoeveel km range hij laad per uur. Dan hoef ik niets om te rekenen, aangezien ik vrijwel rond de norm rij.
De auto geeft overigens logischerwijs de actuele laadsnelheid aan. Je komt dus nooit bij een paal waarop staat 'ik laad zo snel', maar je ziet een schermpje waarop staat hoe snel hij op dat moment laad.
Als er dus staat dat hij op dat moment met 1200km/u laad en ik maar 100km range nodig heb dan kan ik na 5 minuten verder :+ . Als er staat dat hij met 120kW aan het laden is dan moet ik uitvogelen hoeveel ik verbruik, dat omrekenen naar afstand en die waarde gebruiken om die 120kW te vertalen naar hoe ver ik kan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Ik weet dat er bij 20% nog 16 kWh in de batterij zit en ik weet dat er bij 90% 72 kWh in zal zitten, dus van 20% tot 90% zal ik 56 kWh moeten laden; ik weet dat de maximaal laadsnelheid 110 kW is, maar dat is onderhevig aan een curve, maar uit ervaring weet ik dat bij een 175 kW lader ongeveer een half nodig heb om dit 56 kWh te kunnen laden, en die hoeveelheid energie is goed voor +/- 300 km in de zomer en 250 km in de winter. Maar iemand anders met dezelfde wagen en een sportief rijgedrag gaat maar misschien 250 km in zomer en 200 km kunnen rijden met diezelfde hoeveelheid energie. Maar in winter of zomer, die 56 kWh laden blijft 30 minuten. Dus in mijn logica, de hoeveel energie wordt uitgedrukt in kWh en de tijd die nodig is om die aan de batterij toe te voegen, met kilometers kun je die tijd niet uitdrukken.

Maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Als je lekker van je pauze aan het genieten ben dan kan dat zeker lonen als je met die 20% weer een snellader verder kan komen. ABRP geeft voor ons met 75 kWh S of 3 soms aan dat je maar 150 km rijdt tussen stops. Soms is iets langer laden en verder door kunnen rijden erg prettig. Benzine tank ik onderweg naar vakantie ook onder de 60% als we toch willen stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:45
De aanduiding van km per uur bij het laden is alleen relevant bij je beslissing welke EV je moet nemen, want met een EV die sneller laadt dan een andere wil niet zeggen dat je dan ook sneller op je bestemming bent want dan speelt het verbruik ook mee.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-10 20:39
Deveon schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

Als je lekker van je pauze aan het genieten ben dan kan dat zeker lonen als je met die 20% weer een snellader verder kan komen. ABRP geeft voor ons met 75 kWh S of 3 soms aan dat je maar 150 km rijdt tussen stops. Soms is iets langer laden en verder door kunnen rijden erg prettig. Benzine tank ik onderweg naar vakantie ook onder de 60% als we toch willen stoppen.
Of als je denkt; ik drink nog een bakje koffie, want hier smaakt hij (tenminste) goed. Dat gedoe over wat wel/niet slim is, zo afhankelijk van de samenstelling van het gezelschap en de wijze van reizen die je fijn vind.
Ga ik met de mannen op wintersport dan knallen we van SuC naar SuC, snelle plaspauze en weer verder.
Ga ik met het gezin sta ik gerust tot 100% te laden, want er moet nog een luier verwisseld of de broodjes zijn nog niet op. Dezelfde auto, dezelfde route, heel andere reis :)

[ Voor 0% gewijzigd door Eddos op 31-08-2020 12:44 . Reden: spelvaut ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-10 07:59
PeterZ(on) schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:39:
De aanduiding van km per uur bij het laden is alleen relevant bij je beslissing welke EV je moet nemen, want met een EV die sneller laadt dan een andere wil niet zeggen dat je dan ook sneller op je bestemming bent want dan speelt het verbruik ook mee.
Exact dit is toch de reden dat je het juist wel in km/u (of liever zelfs nog kilometers per minuut) wil zien?

Alleen wil je dit in je auto zien, en niet op de laadpaal. De laadpaal moet gewoon zeggen hoeveel kW er in een bepaalde tijd uit kan komen. Ik heb tenminste ook bij een benzine pomp nog nooit onder de liter- en prijsteller ook een kilometerteller gezien...

De laadsnelheid in kilometer per uur is gewoon in het dagelijks gebruik handig om ongeveer te weten. Maar dat is vrij makkelijk als je eenmaal weet hoeveel kilometer je ongeveer in die omstandigheden met een kWh kan rijden. Dus als je weet dat je 1 op 6. (160Wh/km) rijdt, dan is het 50kW->5km/minuut, 100 kW->10km/minuut.

De focus op laadsnelheid is logisch, omdat het makkelijker is de boel zo te maken dat je 2x zo snel kan laden (en dus 2 keer zoveel bereik per minuut erin krijgt) dan om 2x zo zuinig te rijden.
Langzaam laden en een extreem zuinige auto, zou voor alles (accu's, milieu) en iedereen (kosten) beter zijn, maar dat is gewoon een heel stuk moeilijker.

[ Voor 14% gewijzigd door Prullenbak84 op 31-08-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Smobbo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:29:
[...]

Ik vind het juist heel handig om te zien met hoeveel km range hij laad per uur. Dan hoef ik niets om te rekenen, aangezien ik vrijwel rond de norm rij.
De auto geeft overigens logischerwijs de actuele laadsnelheid aan. Je komt dus nooit bij een paal waarop staat 'ik laad zo snel', maar je ziet een schermpje waarop staat hoe snel hij op dat moment laad.
Als er dus staat dat hij op dat moment met 1200km/u laad en ik maar 100km range nodig heb dan kan ik na 5 minuten verder :+ . Als er staat dat hij met 120kW aan het laden is dan moet ik uitvogelen hoeveel ik verbruik, dat omrekenen naar afstand en die waarde gebruiken om die 120kW te vertalen naar hoe ver ik kan...
Ja, maar de discussie gaat over aangeven hoe snel je in km/u kunt laden bij een paal. Dat kan alleen je auto relatief betrouwbaar voorspellen. Dus wat wil je dan op zo'n paal zetten?
Jij weet dat je volgens de norm rijdt omdat je auto dat voor je berekend heeft, zelfde punt.

Dus ik zie ipv 150kW niet snel 666km/u op een paal staan straks. Dat zou hoogst misleidend zijn, want elke uitbater gaat daar ook weer andere normsnelheden voor rekenen.

Dat je auto het tijdens het laden super nauwkeurig laat zien, des te beter. Dat zouden ze inderdaad in meer auto's mogen doen. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:14:
[...]

Wil jij je passagiers graag misselijk hebben? ;)
Nee hoor, maar af en toe wil ik wel een keer meedoen met een sprintje.
Zo kwam er in Duitsland een RS6 langs en die moest ik helaas toch laten gaan, omdat ik maar op 15% soc zat.

Vanaf 50% merk ik overduidelijk verschil, zeker geen "tienden"...
Toch vond ik de lange rit van 1600km naar Italie prima gaan in de Model 3, het was vooral op locatie waar ik soms wat moeite had. En vooral daardoor zou ik volgende keer ook een autoruil overwegen.
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:16:
Grapje zeker? Mijn Kona (64 kWh, toch een SUV'je) komt echt wel net zo ver als een Model 3 LR. ;)
Zin in een testje? :+
Ik denk dat jij verder komt dan mijn LR.
[...]

Die aantallen zijn volstrekt belachelijk en onhaalbaar!
Eddos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Of als je denkt; ik drink nog een bakje koffie, want hier smaakt hij (tenminste) goed. Dat gedoe over wat wel/niet slim is, zo afhankelijk van de samenstelling van het gezelschap en de wijze van reizen die je fijn vind.
Ga ik met de mannen op wintersport dan knallen we van SuC naar SuC, snelle plaspauze en weer verder.
Ga ik met het gezin sta ik gerust tot 100% te laden, want er moet nog een luier verwisseld of de broodjes zijn nog niet op. Dezelfde auto, dezelfde route, heel andere reis :)
Dus dat!
Of je staat bij Brennero, daar is laden nog gratis en dan lekker naar 100%, nodig of niet, ik blijf ene Nederlander! >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:45
Prullenbak84 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Alleen wil je dit in je auto zien, en niet op de laadpaal.
Precies, zinloos om dat op de lader te vermelden want dat is voor iedere EV en rijder weer anders.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat is jullie ervaring met de verschillende routeplanners met up to date info over laadpalen en de verschillen daartussen?

Ik zit even te kijken naar een route. In chargemap wordt de snellaadpaal bij de Mac Donalds in Hardenberg wel aangegeven.

https://chargemap.com/map

Maar bij de https://abetterrouteplanner.com/? staat deze als niet niet functioneel.

Zo vallen mij wel meer verschillen op en lijkt chargemap wat meer up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
--MeAngry-- schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Ja, maar de discussie gaat over aangeven hoe snel je in km/u kunt laden bij een paal. Dat kan alleen je auto relatief betrouwbaar voorspellen. Dus wat wil je dan op zo'n paal zetten?
Jij weet dat je volgens de norm rijdt omdat je auto dat voor je berekend heeft, zelfde punt.

Dus ik zie ipv 150kW niet snel 666km/u op een paal staan straks. Dat zou hoogst misleidend zijn, want elke uitbater gaat daar ook weer andere normsnelheden voor rekenen.

Dat je auto het tijdens het laden super nauwkeurig laat zien, des te beter. Dat zouden ze inderdaad in meer auto's mogen doen. :)
Ah, oke. Ik begreep dat het ging over het scherm op de paal, vandaar dat ik daar naar verwijs.
Een vaste waarde op een paal slaat idd nergens op als dat in km/u is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
[...]

Waarom niet?

De VVN adviseert al jaren 2 uur rijden. Mag van mij ook in de noodwet. Verplicht stoppen na 2 uur rijden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat jouw auto dat tegen jou verteld als hij aan het laden is vind ik prima; die weet immers zijn eigen verbuik etc.

Maar ik vind dat bij de specificaties van een laadpaal (en ook de auto) gewoon moet staan wat er daadwerkelijk mogelijk is. Wat dat betreft is alleen kW al een beetje onhandig omdat het eigenlijk gaat om de hoeveelheid A en V die geleverd of geladen kunnen worden. Mijn auto kan met maximaal 70kW laden, maar er is geen laadpaal in Nederland waar dat mee kan. Zelfs bij een 50kW laadpaal haalt hij die snelheid niet omdat er dan tegen het maximum A van de laadpaal wordt gelopen en dan komt hij op ongeveer 44kW als maximum aan.

De laadsnelheid an sich is op zich natuurlijk ook geen vaststaand getal, maar een curve. Maar goed, daar kan ik nog wel enigszins mee leven. In de meeste gevallen zal je (in ieder geval bij een snellader) toch wel in het bereik zitten waar je het maximum kan halen.
maar je ziet een schermpje waarop staat hoe snel hij op dat moment laad.
Als dat in je auto staat dan is dat natuurlijk wel handig, maar de laadpaal zelf kan dat niet weergeven. Die zegt bijvoorbeeld 150kW. Die kan niet weten of dat in jouw auto 1200 km/u is of 800 km/u.
Als er dus staat dat hij op dat moment met 1200km/u laad en ik maar 100km range nodig heb dan kan ik na 5 minuten verder :+
Dat is waar, dus is het handig als je auto dat kan laten zien. Dei van mij doet dat trouwens niet (sterker nog, die laat alleen maar zien hoe lang het nog duurt voor de accu helemaal vol zit). In die gevallen dat ik maar een 'paar' kilometer nodig heb dan kijk ik gewoon een paar keer totdat de beschikbare rijafstand genoeg omhoog is gegaan.

Maar goed, wat dat betreft is rekenen met tijd toch al "lastig". Als de getallen mooi zijn dan kan het goed uitkomen, maar als je bijvoorbeeld 715 km/u aan het laden bent en je wil 43 km bij laden krijg je toch ingewikkeldere sommetjes (als ik het goed heb 3 minuten en 36 seconden). Dan zou het nog handiger zijn als je dat gewoon aan je auto kan laten weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
PhilipCl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:32:
[...]

Ik weet dat er bij 20% nog 16 kWh in de batterij zit en ik weet dat er bij 90% 72 kWh in zal zitten, dus van 20% tot 90% zal ik 56 kWh moeten laden; ik weet dat de maximaal laadsnelheid 110 kW is, maar dat is onderhevig aan een curve, maar uit ervaring weet ik dat bij een 175 kW lader ongeveer een half nodig heb om dit 56 kWh te kunnen laden, en die hoeveelheid energie is goed voor +/- 300 km in de zomer en 250 km in de winter. Maar iemand anders met dezelfde wagen en een sportief rijgedrag gaat maar misschien 250 km in zomer en 200 km kunnen rijden met diezelfde hoeveelheid energie. Maar in winter of zomer, die 56 kWh laden blijft 30 minuten. Dus in mijn logica, de hoeveel energie wordt uitgedrukt in kWh en de tijd die nodig is om die aan de batterij toe te voegen, met kilometers kun je die tijd niet uitdrukken.

Maak ik een denkfout?
Maar wat heb je in hemelsnaam aan 56 kWh?

Of, wat heb je aan 10 liter benzine? In een Aygo of in een Hummer?

Je hebt toch een auto gekocht om van A naar B te komen? En doe je met een bepaalde auto, en een bepaalde rijstijl.

Het aantal KW lijkt makkelijker te vergelijken, want niet afhankelijk van allerlei omstandigheden. Maar dat maakt het nog geen eerlijke vergelijking. Want 70 KW in een Ioniq inpompen staat waarschijnlijk gelijk aan (of is zelfs sneller dan) 120KW in een Etron.

Je ontkomt er niet aan om ook naar andere zaken te kijken dan alleen KW laadsnelheid.

Hetzelfde is het geval, vooral in het buitenland, als je alleen de afstand weet ergens naar toe. Dat is ook weinig informatie zonder tijdscomponent.
Het is 100km die kant op. Over een snelweg? Over een onverharde bergweg?
(ik ben wel eens letterlijk honderden kilometers omgereden omdat dat sneller was)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
kdeboois schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:09:
[...]

De VVN adviseert al jaren 2 uur rijden. Mag van mij ook in de noodwet. Verplicht stoppen na 2 uur rijden.
Gaat wat off-topic, maar wij wisselen van rijder na 2,5-3 uur. Denk dat dit zeker veiliger is dan iedere 2 uur stoppen met dezelfde berijder...

Mening, niet berust op feiten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
JeroenE schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:10:
[...]
Dat jouw auto dat tegen jou verteld als hij aan het laden is vind ik prima; die weet immers zijn eigen verbuik etc.
Tesla houdt voor die getallen geen rekening met je verbruik.
Daarom zei ik al, met snelladen zie ik absurde, onhaalbare getallen staan ;)

Doe mij maar laadsnelheid in kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:54:
[...]

Ik weet niet precies wat al jullie eisen zijn, maar voldoet de Opel Ampera-e niet?
Inderdaad zoals gezegd dan met 2000 euro subsidie omdat ze op kenteken staan.
De auto is wat hoger, dus ja hogere instap maar ook ietsje meer verbruik.
Zal is even kijken... eisen zijn gewoon 200+ range en genoeg ruimte voor 2 opgroeiende kinderen(2/3 jaar).

Zoe is net te klein.
E-soul kan ik pas van het weekend bezichtigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BlakHawk schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:15:
Tesla houdt voor die getallen geen rekening met je verbruik.
Daarom zei ik al, met snelladen zie ik absurde, onhaalbare getallen staan ;)
Nouja, dat is dan onhandig van de Tesla maar eigenlijk wel precies wat ik bedoel. Als zulke getallen met bepaalde (al dan niet rooskleurige) berekeningen worden getoond is het allen maar lastiger. Want dan moet je eerst gaan uitrekenen hoeveel kW het dan is (ervan uitgaand dat je de getallen daar voor weet) en vervolgens moet je het dan met je eigen verbruik gaan uitrekenen.

Ik reken in zulk soort gevallen altijd heel conservatief (want ook lekker makkelijk). Dus gewoon iets als: iedere kWh is 5 km rijden, ik wil nog 50 dus ik moet 10 kWh laden, met 40kW laden is dat dus een kwartier. Of als ik minder zin heb om te wachten (en het is mooi weer etc) iets als iedere kWh is 6 km, ik wil nog 50 dus ruim 8 kWh en dat is dan 12 minuten wachten.

@fevo-1190 Wat vind je bij een Zoe te klein? De bagageruimte, de plek op de achterbank, of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Volgens mij wordt er ook veel te moeilijk over gedacht. Je weet zelf ongeveer hoe ver je kunt rijden als je accu helemaal vol is. Je krijgt tijdens het laden altijd een indicatie van hoe lang het duurt voordat hij 80, 90 of 100% vol is. 1 + 1 = ?
Als ik je daar kwijt geraakt ben zou ik overwegen of je wel achter het stuur moet zitten, want dan betwijfel ik of je wel ooit op je bestemming aan komt. :+

[ Voor 33% gewijzigd door --MeAngry-- op 31-08-2020 13:43 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Maar wat heb je in hemelsnaam aan 56 kWh?

Of, wat heb je aan 10 liter benzine? In een Aygo of in een Hummer?

Je hebt toch een auto gekocht om van A naar B te komen? En doe je met een bepaalde auto, en een bepaalde rijstijl.

Het aantal KW lijkt makkelijker te vergelijken, want niet afhankelijk van allerlei omstandigheden. Maar dat maakt het nog geen eerlijke vergelijking. Want 70 KW in een Ioniq inpompen staat waarschijnlijk gelijk aan (of is zelfs sneller dan) 120KW in een Etron.

Je ontkomt er niet aan om ook naar andere zaken te kijken dan alleen KW laadsnelheid.
Hetzelfde is het geval, vooral in het buitenland, als je alleen de afstand weet ergens naar toe. Dat is ook weinig informatie zonder tijdscomponent.
Het is 100km die kant op. Over een snelweg? Over een onverharde bergweg?
(ik ben wel eens letterlijk honderden kilometers omgereden omdat dat sneller was)
De tijd die ik moet voorzien om te laden is het enige wat mij boeit. En die kWh geeft mij een inzicht wat het mij gaat kosten, ook niet onbelangrijk!

[ Voor 10% gewijzigd door PhilipCl op 31-08-2020 13:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
!null schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Dit, inderdaad.

Als je bij de snellader staat (want daar hebben we t nu toch uiteindelijk even over) doe je dat om twee redenen:

1. Je hebt meer stroom nodig om je eindbestemming te halen
2. Je bent met een lange trip naar vakantie ofzo nodig en wilt gewoon weer minimaal twee uur kunnen rijden.

In geval 1 moet je laden tot je de benodigde kilometers hebt. Dus je gaat aan de snelste laadpaal staan totdat ie vol genoeg is. Stel: je hebt 100 kilometer nodig en je weet dat dat 40% van je accu kost. Dan laadt je dus totdat ie zo vol is. km/u of kW zijn dan alleen noodzakelijk om te weten "hoe lang zal ik hier dan ongeveer staan", maar verder verandert het je situatie "tot hoe ver moet ik laden" niet.

Geval 2 is vrijwel hetzelfde, alleen moet je dan laden tot het percentage dat je weer 2 a 2,5 uur kan. Als dat 80% is, dan is dat zo. En als dat dan 40kWh is, dan weet je dat ook. En dan kun je een schatting maken hoe lang dat ongeveer gaat duren.

Maar ik zie geen situatie waarbij je denkt: "Ik ga nu een kwartier laden en ik wil weten hoeveel kilometers ik erbij krijg".
Hoogstens een "ik sta hier nu toch een kwartiertje, ik laad m gewoon even bij", maar dan zie je achteraf wel wat het je opgeleverd heeft, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
PhilipCl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

De tijd die ik moet voorzien om te laden is het enige wat mij boeit.
O,. mij boeit het meer of ik mijn eindbestemming haal. Maar ieder zijn meug natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Mar.tin schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:46:
De afgelopen 3? pagina's discussie kan ik samenvatten als:

Zoveel mensen, zoveel wensen :P
Dat is zoals heel vaak, ook nu weer helemaal waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

WhySoSerious

Be the change.

Is toch niet zo moeilijk allemaal? Bij redelijk weer rij ik 1:10. Accu is 28 kWh, veiligheidshalve reken ik met 25 kWh, dus 1% is 0,25 kWh, oftewel 2,5 km. Benodigde afstand / 2,5 is aantal procent wat er bij moet. En de auto geeft zelf ook de reikwijdte aan gebaseerd op actuele verbruik.

Hoe dan ook, auto is altijd tot ~80% geladen in 20 min, dus uiteindelijk in het geneuzel in de marge. En met een baby ga je snel over die 20 min heen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WhySoSerious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:55:
En met een baby ga je snel over die 20 min heen :+
Met een telefoon en dataverbinding ook O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
--MeAngry-- schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:42:
Volgens mij wordt er ook veel te moeilijk over gedacht. Je weet zelf ongeveer hoe ver je kunt rijden als je accu helemaal vol is. Je krijgt tijdens het laden altijd een indicatie van hoe lang het duurt voordat hij 80, 90 of 100% vol is. 1 + 1 = ?
Ik heb er eigenlijk nooit op gelet.
Altijd op Tesla navigatie gereden en iedere keer zo veel geladen dat ik volgens navigatie met 20-25% bij de volgende SuC aankwam.

Door harder rijden in Duitsland kwam ik vervolgens met 7%-18% aan.
WhySoSerious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:55:
Is toch niet zo moeilijk allemaal? Bij redelijk weer rij ik 1:10. Accu is 28 kWh, veiligheidshalve reken ik met 25 kWh, dus 1% is 0,25 kWh, oftewel 2,5 km. Benodigde afstand / 2,5 is aantal procent wat er bij moet. En de auto geeft zelf ook de reikwijdte aan gebaseerd op actuele verbruik.

Hoe dan ook, auto is altijd tot ~80% geladen in 20 min, dus uiteindelijk in het geneuzel in de marge. En met een baby ga je snel over die 20 min heen :+
Met vrouw en twee kinderen ook hoor :+

Ik vroeger in de ICE: Okee, we gaan voor de verandering een keer snel plassen! kwartier maximaal!
Ik terug in de auto: Hmmmm, toch weer een half uur gekost he?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 123% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Prullenbak84 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

O,. mij boeit het meer of ik mijn eindbestemming haal. Maar ieder zijn meug natuurlijk ;)
Als ik een bestemming ingeef dat buiten het bereik van het huidige SoC ligt dan stelt de auto wel zelf voor waar te laden, de bestemming zal ik in elk geval wel halen, daar maak ik mij nu echt geen zorgen over. Dat zal jouw EV ook wel voor je doen neem ik aan.

Misschien moet ik eraan toevoegen dat ik zakelijk rij en ik dit dus wil meenemen in mijn planning ... en daarom dat de tijd van belang is.

[ Voor 12% gewijzigd door PhilipCl op 31-08-2020 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Mar.tin schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:48:
In andere ongerelateerde grappigheden,

Over +- 1,5 maand gaat de 10.000e (door mij geladen) kWh in mijn Leafje na krap 1,5 jaar bezit. :+

Edit: Op basis van historie over 48 dagen. :9
Dat ga ik makkelijk overtreffen met de E-tron :+ :).
Ik denk nu +- 78006500kWh geladen in 9 maanden >:) Mijn laadpas statistiek doet het nu even niet bij TNM maar in ieder geval een schone 5800kWh thuis geladen.
Deze ga ik wel onthouden voor het ver plassen aangezien ik die op efficiency niet win :9

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 31-08-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
Iemand dit EV evenement al voorbij zien komen?

https://evexperience.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

QuasaR

One ring to rule them all

fevo-1190 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Zal is even kijken... eisen zijn gewoon 200+ range en genoeg ruimte voor 2 opgroeiende kinderen(2/3 jaar).

Zoe is net te klein.
E-soul kan ik pas van het weekend bezichtigen.
e-208
e-2008
e-corsa ?

Zijn dat misschien opties ?
Ik heb zelf de e-2008 besteld (3 kinderen, 7,3 en 1 1/2).

Daddy of 3 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

GeeMoney schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Dat ga ik makkelijk overtreffen met de E-tron :+ :).
Ik denk nu +- 7800kWh geladen in 9 maanden >:) Mijn laadpas statistiek doet het nu even niet bij TNM maar in ieder geval een schone 5800kWh thuis geladen.
Deze ga ik wel onthouden voor het ver plassen aangezien ik die op efficiency niet win :9
En DiE zIjN aLlEmAaL mEt DuItSE bRuInKoOl OpGeWeKt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
WhySoSerious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

En DiE zIjN aLlEmAaL mEt DuItSE bRuInKoOl OpGeWeKt
Ben jij besodemieterd ;) Die 5800kWh komt door 20 panelen op het dak hier 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
GeeMoney schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Die groeien ook niet aan een boom. Die zijn met Chinese kolen gemaakt !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
JeroenE schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:29:
[...]
Nouja, dat is dan onhandig van de Tesla maar eigenlijk wel precies wat ik bedoel. Als zulke getallen met bepaalde (al dan niet rooskleurige) berekeningen worden getoond is het allen maar lastiger. Want dan moet je eerst gaan uitrekenen hoeveel kW het dan is (ervan uitgaand dat je de getallen daar voor weet) en vervolgens moet je het dan met je eigen verbruik gaan uitrekenen.

Ik reken in zulk soort gevallen altijd heel conservatief (want ook lekker makkelijk). Dus gewoon iets als: iedere kWh is 5 km rijden, ik wil nog 50 dus ik moet 10 kWh laden, met 40kW laden is dat dus een kwartier. Of als ik minder zin heb om te wachten (en het is mooi weer etc) iets als iedere kWh is 6 km, ik wil nog 50 dus ruim 8 kWh en dat is dan 12 minuten wachten.

@fevo-1190 Wat vind je bij een Zoe te klein? De bagageruimte, de plek op de achterbank, of?
Achterbank is sowieso veel te klein. Kofferbak nog niet gezien.
QuasaR schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

e-208
e-2008
e-corsa ?

Zijn dat misschien opties ?
Ik heb zelf de e-2008 besteld (3 kinderen, 7,3 en 1 1/2).
E-208 ga ik even vanuit zonder gezien te hebben de grote van een Zoe en omdat ik vaak met 3/4 volwassenen op pad ben moet de achterbank riant zijn.
Rij nu een clio gt estate van 2014 en de plek op de achterbank is echt belabberd.
E-2008 vind ik te duur momenteel(boven gewenste budget) .
E-corsa zonder gezien te hebben schat ik te klein. Maar als jullie ervaring hebben en andere mening hoor ik het graag.
Ampera-e wat iemand voorstelde is wel een serieuze kandidaat en die gaat bij de lijst.
-nissan leaf
-e-soul
-mg zs ( ga toch proefrit maken) is erg gunstig geprijsd.
-opel ampera -e (wat ik lees de grootste range)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Maar die energie had ook via het net naar de industrie kunnen gaan, dus bruinkoolstroom. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
fevo-1190 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

Achterbank is sowieso veel te klein. Kofferbak nog niet gezien.

[...]

E-208 ga ik even vanuit zonder gezien te hebben de grote van een Zoe en omdat ik vaak met 3/4 volwassenen op pad ben moet de achterbank riant zijn.
Rij nu een clio gt estate van 2014 en de plek op de achterbank is echt belabberd.
E-2008 vind ik te duur momenteel(boven gewenste budget) .
E-corsa zonder gezien te hebben schat ik te klein. Maar als jullie ervaring hebben en andere mening hoor ik het graag.
Ampera-e wat iemand voorstelde is wel een serieuze kandidaat en die gaat bij de lijst.
-nissan leaf
-e-soul
-mg zs ( ga toch proefrit maken) is erg gunstig geprijsd.
-opel ampera -e (wat ik lees de grootste range)
De Ioniq is ook comfortabel op de achterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pierz schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

De Kia e-Soul zal wel de grootste van het stel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

[...]

Mits de mensen niet langer dan ~1.80 zijn. Beenruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-10 18:53
De eerste ID3’s komen beschikbaar voor een proefrit, ik ben benieuwd wat daar uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
[...]

Loniq komt er niet ivm te lage instap voor mijn vriendin(iets met een rug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
fevo-1190 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:54:
[...]

Loniq komt er niet ivm te lage instap voor mijn vriendin(iets met een rug)
e-Soul of Kia eNiro dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Auto’s uit mijn lijst momenteel.
-mg
-leaf
-e soul
-ampera e (wel iets boven budget)

E-niro is niet leverbaar dit jaar meer en die valt net boven mijn budget. Wel hele mooie en ruime wagen.

Tot nu toe word ik meest enthousiast van de MG en dan vooral om de maandelijkse lease bedrag.

En met normaal rijden moet 220km haalbaar zag ik net in een filmpje van de anwb test.

[ Voor 11% gewijzigd door fevo-1190 op 31-08-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
PhilipCl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

Als ik een bestemming ingeef dat buiten het bereik van het huidige SoC ligt dan stelt de auto wel zelf voor waar te laden, de bestemming zal ik in elk geval wel halen, daar maak ik mij nu echt geen zorgen over.
Je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik ben ook niet bank dat ik mijn bestemming niet haal, maar het denkpatroon is andersom: Ik wil weten hoeveel accu ik nodig heb, en daarvanuit volgt hoeveel, en dus hoe lang ik moet laden. Het gaat, denk ik, zelden andersom gebeuren: "o ik heb zin om eens een half uur te gaan laden, eens kijken hoeveel kilometers ik dan krijg".
Dat zal jouw EV ook wel voor je doen neem ik aan.
Nope. EV zonder navigatie besteld. Ik heb nog nooit een navigatie gezien die dingen beter doet en beter up to date is dan google of apple maps, dus ik ga daar ook geen geld aan uitgeven. Lang leve Carplay ;)
Misschien moet ik eraan toevoegen dat ik zakelijk rij en ik dit dus wil meenemen in mijn planning ... en daarom dat de tijd van belang is.
Natuurlijk is tijd wel van belang. Dat is altijd zo, als je oneindig de tijd had, kwam je er ook met een snelheid van 0km/h :+ Waar dit verhaal alleen om ging, is of het zinvol was om laadsnelheid in km/h uit te drukken, of dat het meer "een gegeven dat voortvloeit uit een eenvoudig rekensommetje" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Het idee is leuk, maar helemaal eens met @Mar.tin. Al moet het bijna wel kleinschalig zijn, gezien de nog steeds geldende coronaregels (al houdt toch geen hond zich daar meer aan, maar goed)

Daarnaast is de "voorlopige deelnemerlijst" qua automerken nog wel een beetje karig. En waarom voert Toyota die lijst aan? 8)7

En hoe is dit mogelijk, bij een net voor miljoenen verbouwd circuit??? "Er zijn geen laadfaciliteiten op Parking A aanwezig." |:(

[ Voor 26% gewijzigd door Prullenbak84 op 31-08-2020 17:32 ]

Pagina: 1 ... 132 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic