Waarom?
Het stelt mij niet zozeer teleur, ik ben wat anders tegen alle uber-positieve reacties op "het internet" aan gaan kijken.
Het is voor mij prima te gebruiken en ook in de winter. De Vakantieritten zijn mij super bevallen op het laden op locatie na. Dat is geen probleem van Tesla, maar dat had ik met iedere EV gehad.
Wel vind ik dat het sluipverbruik erg hoog is. Iedere keer ene procentje dat zijn er een heleboel na een paar dagen

Smobbo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:41:
[...]
Was zeker niet minachtend bedoeld!
Volgens mij kunnen de gebruikelijke jongens (Kona, E-Niro, etron, model 3, ID3(?)) allemaal sneller, vandaar mij verbazing.
Natuurlijk laad een auto het laatste stuk zeker niet meer zo snel, maar in het geval van @
_eLMo_ gaat het om 100km extra kunnen rijden, dan lijkt het me logisch dat je met een SOC van 10-20% bij een laadpaal aan komt. Dan laad je dus wel snel

.
Lange vakantie ritten zijn natuurlijk anders, dan sta je wel een half uur of iets meer bij een laadpunt, want dan wil je na het laden weer een lange rit maken. In Nederland zijn er denk ik weinig situaties waarin je op een rit 2x langs een snellader moet, zo groot is NL niet

.
Klopt, ik had het ook uitsluitend over vakantieritten, verder gebruik ik snelladers niet zo vaak

Inspired schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:46:
Welke auto heeft dat dan? Een Model 3 LR pakt op een V3 gemiddeld ~145kW op 10%-80%. Op 175kW zo'n 125kW gemiddeld op 10%-80%. Tuurlijk zegt en maximale snelheid niet alles, maar je doet nu voorkomen dat Tesla 1 minuut op 250kW zit en de rest op 75kW. Dat is onzin.
Nee een typische (vakantie) laadbeurt gaat dan van 40-45 minuten naar 30-35 minuten. Vooral boven de 80% gaat het hard omlaag. En toch heb ik vaak genoeg toch even tot 90 of zelfs 95% geladen op vakantieritten. Ik zie veel meer voordeel in V3 door geen stall pairs meer te gebruiken, want dan ga je langere tijd van 70kW (paired), naar +115kW (unpaired). Dat is wel langere tijd.
Ik kwam de laatste keer in Nederland met 6% in Gouda aan en dan begin je op 137kW en nog geen minuut na starten laadsessie, komt er iemand op "mijn" pair staan. Resultaat: Direct nog maar 73kW. En dat voor langere tijd! Weet je direct hoe die mensen hierboven met 70kW maximaal zich voelen. Dan kunnen we met onze Tesla net doen alsof 70kW heel langzaam is en het erg vreemd vinden zo'n lage snelheid. Maar op drukke V2 laders heb je dat ook heel vaak!
Juist!
Tesla is nu bezig met V3 superchargers, als het effect daarvan is dat de prijzen omhoog gaan, zou dat het mij niet waard zijn. Ik gebruik het twee keer per jaar en nu een hele vakantie op V2 superchargers gedaan. Dat gaat echt prima!
Vooraf zegt iedereen: sneller! sneller! sneller!
Totdat het duurder wordt, dan rijden we wel even 50km om om toch nog even een tank in Luxemburg vol te gooien

Tot nu toe valt het mij mee!
Eerste keer met overnachtingen gedaan dit jaar (ivm EV).
Oostenrijk 4PK met ontbijt: €100
Duitsland 6PK met ontbijt en Tesla Destination charger: €129
En dat was juli en augustus.
GeeMoney schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:29:
Snelladen is deels bepalend voor de grote acceptatie van EV's als je het mij vraagt.
Het is nodig om de EV markt flink te laten groeien want er is zeker onvoldoende infra om iedereen thuis te laten laden.
En ondanks (goed plannen en thuis laden) dat ik er tot nog toe maar 4x gebruik van heb gemaakt was ik in al die 4x wel blij dat ik zo weer op weg naar huis kon (E-tron, 150kW) ipv een uur staan te wachten, laat staan als je op vakantie gaat inderdaad.
Snelladen is zeker niet overrated, het is nodig om grote adoptie te krijgen. Het word het nieuwe tanken.
Ik denk dat het vooral bepalend gaat worden in wachttijden. Hoe hoger de laadsnelheid, hoe meer auto's je in een uur verder kunt helpen. Dus ondanks dat het voor mij persoonlijk voor het laden niet noodzakelijk is, kun je wel een stuk meer mensen laten laden.
Toch zie ik liever hogere hoeveelheid snelladers, dan snellere snelladers. Maar dat is persoonlijk.
daemonix schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:52:
[...]
Probeer eens een Model S, en dan het liefst een wat oudere. Kijk maar wat er uit komt bij de Model 3 over een paar jaar.
Er zijn al gevallen bekend van Model S 60 die 2 uur nodig heeft om zijn accu op niveau te krijgen. Aan de snellader! Dat is een bedroevend lage snelheid. Het bereik van rond de 200 km wordt daarmee wel heel erg droevig. De Model 3 is te kort op de markt om de ontwikkeling te zien, Tesla heeft de 60, 75 en 80 inmiddels dramatisch verlaagd in laadsnelheid, en het is wachten op wanneer dat voor de overige modellen gebeurt.
Voor zover ik weet kan alleen de Model 3 en de VAG modellen langdurig op hoog vermogen snelladen, met verschillende redenen. De andere auto's hebben maar een beperkt bereik op hoog vermogen.
Maar ik herhaal mijn standpunt: snelladen is overrated.
Gezien mijn bovengemiddelde degradatie van de accu in de Model 3, verwacht ik ook dat Tesla mijn laadsnelheden eerder gaat verlagen dan mij lief zou zijn.
De grote bulk Model 3 rijders heeft er nu nog geen last van, maar over een jaar, of twee... We zullen zien...
Ik laad tegenwoordig steeds vaker naar 100% als het mij beter uitkomt, mocht ik ooit tegen issues met laadsnelheden of actieradius aanlopen, krijgt de leasemij hem terug.
Na meerdere keren gevraagd te hebebn om onderzoek waarom mijn verbruik/sluipverbruik zo hoog liggen, werkt Tesla totaal niet mee en ben ik er een stuk makkelijker naar gaan kijken. Ik gebruik de auto en hij is verkocht met een accu die je tot 100% kan en mag laden, dus doe ik dat regelmatig als we weggaan. Liever met 20% weer thuis komen dan met 10%.
Vroeger kwam ik nooit boven de 90%, maar die tijden zijn voorbij. Ook op vakanties bij verschillende superchargers tot 95% gegaan.
Ik vind het allemaal wel best met ze