[verwijderd]
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Ja met de Aptera 2e ben het eens wbt de commerciele inzichten. Maar de Lightyear One, denk ik dat het best een markt kan vinden (mijn vader is er zo een, die vond de i3 ook mooi)mux schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:43:
[...]
Er bestaan maar twee mooie auto's in de wereld: de Aptera 2e en Lightyear One.
Ik denk dat het voor zich spreekt dat beide fabrikanten niet... bepaald de beste commerciële vooruitzichten hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 02-09-2020 14:02 ]
Ik heb even gekeken naar het marktaandeel over de jaren en sinds 2013 hangt dat voor Tesla tussen de 35 en 45%. Dit jaar is het weer aan het dalen, maar het is nog altijd meer dan 2018.redwing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:42:
[...]
Dus wat marktaandeel betreft zie ik Tesla wel langzaam gaan afzakken (is ook logisch), maar ik zie het merk wel als merk dat lang zal blijven bestaan.
Signatures zijn voor boomers.
Ik vind het echt net een SAAB van de zijkant (met name de vormgeving van de ramen).Mar.tin schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:31:
Zag gister voor het éérst een Polestar 2 in het wild. Niet te missen. Uniek ding om te zien.
[ Voor 22% gewijzigd door Isheara op 02-09-2020 14:12 ]
Keep rolling sixes!
Hahaha, heb ze even opgezocht, maar ik vind het persoolijk helemaal niets...mux schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:43:
[...]
Ik denk dat het voor zich spreekt dat beide fabrikanten niet... bepaald de beste commerciële vooruitzichten hebben.
PHEV is niet met een full EV te vergelijken...Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:27:
[...]
Zo eenvoudig is dat nog niet. Ik kan mij ergens herinneren dat ze met caravans heel veel gewonnen hebben in luchtweerstand door de scherpe hoeken te vervangen voor rondingen van 25-30 cm. Een goed voorbeeld hiervan is het merk BIOD. Verder speelt frontale oppervlakte net z'n grote rol als de CW waarde.
Aanvullend verbruikt mijn Passat station toch echt flinke meer kWh per kilometer dan een Model Y, al kan de versnellingsbak daar ook een rol in spelen.
Juist ja. Smaken verschillen. Maar het is vooral duidelijk dat jij "mooi" anders lijkt te bedoelen dan ik. Iets kan in theorie of qua concept of idee allemaal heeel mooi zijn, maar niet om aan te gluren zijn. En dat is bij deze auto's het gevalmux schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:43:
[...]
Ja, maar heel eerlijk bekeken heeft Tesla op de EV-markt waar ze in zitten nog steeds maar weinig concurrentie. Als je naar het totaal aantal verkochte auto's kijkt was dat in 2018 nog geen 2% en in 2019 7%. Voor dit jaar zitten ze rond de cijfers van 2018.Maasluip schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:06:
[...]
Ik heb even gekeken naar het marktaandeel over de jaren en sinds 2013 hangt dat voor Tesla tussen de 35 en 45%. Dit jaar is het weer aan het dalen, maar het is nog altijd meer dan 2018.
De nummer 2, Hyundai blijft steken op 10% en Nissan die voordat Tesla opkwam natuurlijk een groot marktaandeel had (37%) is nu naar 8% gedaald.
Inderdaad gaat dat vooral over de implementaties tot nu toe. Zoals ik hier al vaker heb gezegd, mijn huidige Fusion hybrid rijdt 1:20, terwijl precies dezelfde met alleen een benzinemotor net de 1:13 haalt. Beiden hebben dezelfde benzinemotor en hetzelfde chassis, alleen de hybride is wat zwaarder. Verbruik zit dus heel erg in de implementatie en niet zozeer in de techniek zelf.BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:20:
[...]
PHEV is niet met een full EV te vergelijken...
Vooral niet de implementaties tot nu toe...
De A250e ben ik erg benieuwd naar, aangezien die met een relatief groot accupakket slechts 200kg meer weegt.
[removed]
Het is, als je heel eerlijk kijkt, nog geen één fabrikant gelukt om echt in de buurt te komen van Tesla. (Misschien Porsche, maar dat zal -terecht- nooit een auto voor iedereen worden.) En de model S komt uit 2012. Als de anderen "over een paar jaar" hun best gaan doen, lopen ze dus 10 jaar achter. Ik wens ze alle succes, ze zullen het nodig hebben. Het is algemeen bekend dat het plan van Tesla om op termijn met een voor écht iedereen betaalbare auto wil komen. Na de Cybertruck (even een zijstapje om aan de die-hard petrolhead amerikanen te laten zien dat je echt geen benzine meer nodig hebt) moeten ze toch weer iets, en een kleinere model3/modely-achtige voor 25000 euro kunnen ze - als al die gigafactories eenmaal draaien - uit de mauw schudden.redwing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:31:
[...]
Maar als je over een paar jaar krijgt dat de gevestigde automerken er echt moeite voor gaan doen, krijg je ook pas echte concurrentie.
Er is een verschil tussen "marktaandeel" en "een aandeel". Het marktaandeel van Tesla kan prima achteruit gaan, maar dat wil niet zeggen dat een aandeel in waarde daalt. In tegendeel: als de hele EV markt groeit, en dat zal het hopelijk wel doen, dan zal dat goed zijn voor Tesla.Wanneer dat precies komt is natuurlijk altijd de vraag, maar dan kun je dus ook pas zeggen wat het aandeel Tesla gaat doen. Dat verhaal een grijsgedraaide plaat noemen vind ik toch wat te ver gaan.
Het aandeel van Tesla op het geheel van EVs kan ten slotte, zelfs als Tesla het perfect doet, alleen maar omlaag gaan. Of je moet er van uit gaan dat alle andere merken heel snel failliet gaan natuurlijk......
The overarching mission wasn’t to build the biggest car company in the world. It was to solve a bunch of long-standing EV shortcomings and build such an insanely great car that it could change everyone’s perception of what an EV could be and force the world’s big car companies to have to develop their own line of great EVs. Their end goal, and the company’s official mission, was “to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.” In other words, EVs are gonna happen, but we’re gonna make them happen a lot sooner. Sooner, in this case, is important, because it means carbon emissions decrease earlier and the long term effects of them are much less damaging.
[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Is dat zo?Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:48:
Het is, als je heel eerlijk kijkt, nog geen één fabrikant gelukt om echt in de buurt te komen van Tesla. (Misschien Porsche, maar dat zal -terecht- nooit een auto voor iedereen worden.)
Dat is echt flauw, de huidige Model S Raven, of straks Plaid is abouluut geen product uit 2012!En de model S komt uit 2012. Als de anderen "over een paar jaar" hun best gaan doen, lopen ze dus 10 jaar achter.
Zodra die er komt hebben ze weer een product in handen wat een gigantische afzet gaat genieten.Ik wens ze alle succes, ze zullen het nodig hebben. Het is algemeen bekend dat het plan van Tesla om op termijn met een voor écht iedereen betaalbare auto wil komen. Na de Cybertruck (even een zijstapje om aan de die-hard petrolhead amerikanen te laten zien dat je echt geen benzine meer nodig hebt) moeten ze toch weer iets, en een kleinere model3/modely-achtige voor 25000 euro kunnen ze - als al die gigafactories eenmaal draaien - uit de mauw schudden.
Ik zeg niet dat de producten perfect zijn. Ik zeg dat ze het maken van een EV beter onder de knie hebben dan anderen. Dat het jou tegen valt, kan. Maar weet jij een fabrikant die dat beter doet?BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:57:
[...]
Is dat zo?
Ik rijd een Model 3 LR en om heel eerlijk te zijn had ik er veel meer van verwacht. Ja hij is snel... Maar goed, dat heb je na een aantal stoplichtsprintjes ook wel gezien. Het blijft wel leuk, maar dat weten we nu wel...
Verder valt het rijbereik en de drain bij stilstand mij persoonlijk wat tegen. Die zogenaamde voorsprong die ze hebben in product ervaar ik persoonlijk anders.
En de volkswagen golf is ook één van de best doorontwikkelde benzine-auto's die er zijn, omdat VW 30 jaar ervaring heeft met dat ding te bouwen. Dus dit onderschrijft eigenlijk precies wat ik zeg.Dat is echt flauw, de huidige Model S Raven, of straks Plaid is abouluut geen product uit 2012!
Zo lust ik er nog wel een paar. De Volkswagen Golf is een auto uit 1980
Ze zouden wel dom zijn al komt dat er nietZodra die er komt hebben ze weer een product in handen wat een gigantische afzet gaat genieten.
En nogmaals: Dat is ook helemaal hun doel niet en nooit geweest.Tesla als merk blijft gewoon, misschien worden/blijven ze wel even de grootste, maar zoals VAG nu is, dat geloof ik niet zo. Maar goed, wie weet zit ik er naast...
Zoals ik al zei is er ook nog niet één fabrikant die echt vol op een EV ingezet heeft. En degene die wel iig iets serieus op de markt hebben gezet zijn ook relatief al succesvol (Niro, Leaf e.d.)Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:48:
[...]
Het is, als je heel eerlijk kijkt, nog geen één fabrikant gelukt om echt in de buurt te komen van Tesla. (Misschien Porsche, maar dat zal -terecht- nooit een auto voor iedereen worden.) En de model S komt uit 2012. Als de anderen "over een paar jaar" hun best gaan doen, lopen ze dus 10 jaar achter.
Maar dat is dan weer iets dat Tesla al heel wat jaren roept. De model 3 zou dat al moeten zijn en die is nog aardig prijzig voor een betaalbare auto voor iedereenIk wens ze alle succes, ze zullen het nodig hebben. Het is algemeen bekend dat het plan van Tesla om op termijn met een voor écht iedereen betaalbare auto wil komen.
Cybertruck is niet zozeer om te bewijzen dat je geen benzine nodig hebt alswel dat dat de grootste markt is in Amerika. Daar wil je dus een goede basis hebben voordat andere merken dat doen. En dat uit de mouw schudden van een kleinere auto voor 25k? Dat moet ik nog zien, dat is nu net het punt waar Tesla tot nu toe juist heel veel problemen mee heeft gehad.Na de Cybertruck (even een zijstapje om aan de die-hard petrolhead amerikanen te laten zien dat je echt geen benzine meer nodig hebt) moeten ze toch weer iets, en een kleinere model3/modely-achtige voor 25000 euro kunnen ze - als al die gigafactories eenmaal draaien - uit de mauw schudden.
Tuurlijk, ik heb het nu alleen over marktaandeel. Het aandeel kan alle kanten op en staat nu ook al veel hoger dan logisch zou zijn. Oorspronkelijk was het totaal aan aandelen overeenkomstig de reële waarde van een bedrijf. Nu is het speculatie of andere mensen aandelen gaan kopen of verkopen. Maar dat is een andere discussie[...]
Er is een verschil tussen "marktaandeel" en "een aandeel". Het marktaandeel van Tesla kan prima achteruit gaan, maar dat wil niet zeggen dat een aandeel in waarde daalt. In tegendeel: als de hele EV markt groeit, en dat zal het hopelijk wel doen, dan zal dat goed zijn voor Tesla.
Hierin had ik je in mijn originele post al gelijk gegeven. Hoe dan ook is de missie van Tesla nu al geslaagd.Maar zoals ik al eerder zei: De missie van tesla is niet om de grootste autofabrikant te worden of wat dan ook.
Het is misschien in deze hoek van het internet een algemeen bekend (en ietwat verouderd) artikel, maar lees dit maar eens: https://waitbutwhy.com/20...ill-change-your-life.html
[...]
[removed]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Er zijn inmiddels wel concurrenten die voor het oog gelijke waren bieden of simpelweg inspringen op gaten die Tesla laat vallen (die zijn er genoeg). Echter onderaan de streep verdiend Tesla geld aan zijn auto's, ook zonder emissie credits. Naar mijn weten doet geen enkele fabrikant dát na en daarom is Tesla momenteel de meeste waardevolle "autofabrikant". Zelfs de CEO van Nissan heeft aangeven zich zorgen te maken over winstgevendheid wanneer de helft van hun auto's straks volledig elektrisch zijn.BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:57:
[...]
Is dat zo?
Ik rijd een Model 3 LR en om heel eerlijk te zijn had ik er veel meer van verwacht. Ja hij is snel... Maar goed, dat heb je na een aantal stoplichtsprintjes ook wel gezien. Het blijft wel leuk, maar dat weten we nu wel...
Verder valt het rijbereik en de drain bij stilstand mij persoonlijk wat tegen. Die zogenaamde voorsprong die ze hebben in product ervaar ik persoonlijk anders.
[...]
Kijk wat Tesla heel slim doet is het supercharger netwerk. Dat doet geen ander ze na.Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:07:
Ik zeg niet dat de producten perfect zijn. Ik zeg dat ze het maken van een EV beter onder de knie hebben dan anderen. Dat het jou tegen valt, kan. Maar weet jij een fabrikant die dat beter doet?
Ja, Hyundai/KIAPrullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:07:
[...]
Ik zeg niet dat de producten perfect zijn. Ik zeg dat ze het maken van een EV beter onder de knie hebben dan anderen. Dat het jou tegen valt, kan. Maar weet jij een fabrikant die dat beter doet?
Eens. En daar plukken wij de vruchten van. En dit was ook de bedoeling van Tesla. En wij plukken hier de vruchten van (ik ook met mijn Corsa-E straks)redwing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:09:
[...]
Zoals ik al zei is er ook nog niet één fabrikant die echt vol op een EV ingezet heeft. En degene die wel iig iets serieus op de markt hebben gezet zijn ook relatief al succesvol (Niro, Leaf e.d.)
Ook waar. Al merk je ook wel dat dat "bouwkwaliteit"-verhaal een beetje achterhaald lijkt te worden. Volgens mij hebben ze dat lek de laatste tijd aardig boven. Maar ik kan daar naast zitten.[...]
Maar dat is dan weer iets dat Tesla al heel wat jaren roept. De model 3 zou dat al moeten zijn en die is nog aardig prijzig voor een betaalbare auto voor iedereen
En laten we wel wezen, Tesla mag dan 10 jaar voorliggen op het maken van een EV. De andere fabrikanten liggen wel wat meer jaren voor op het bouwen van een auto. Veel mensen met een model 3 zijn b.v. nog steeds ontevreden over de bouwkwaliteit. En dat wordt wel beter, maar goed is het niet. Zoals ik hier al vaker heb gezegd, met de EV -techniek ligt Tesla voor, maar met het bouwen van een auto liggen de andere fabrikanten toch nog een stuk voor.
Ik denk dat ze dat gemakkelijk zouden kunnen. Alleen is daar nu nog geen noodzaak voor. Ze verdienen nu goed geld (in tegenstelling tot wat de nee-roepers beweren, maakt Tesla gewoon winst nu), en investeren dat in de gigafactories. Ik denk dat er een model 1 of model 2 of A of weet ik veel, gewoon achter de coulissen staat te wachten. Maar misschien is de wens de vader van de gedachte[...]
Cybertruck is niet zozeer om te bewijzen dat je geen benzine nodig hebt alswel dat dat de grootste markt is in Amerika. Daar wil je dus een goede basis hebben voordat andere merken dat doen. En dat uit de mouw schudden van een kleinere auto voor 25k? Dat moet ik nog zien, dat is nu net het punt waar Tesla tot nu toe juist heel veel problemen mee heeft gehad.
Dan hadden wij het over hetzelfde, maar ik ageerde oorspronkelijk tegen het "straks is Tesla helemaal niks meer, gefaald, aandeel niks meer waard, bla bla"-riedeltje.Tuurlijk, ik heb het nu alleen over marktaandeel. Het aandeel kan alle kanten op en staat nu ook al veel hoger dan logisch zou zijn. Oorspronkelijk was het totaal aan aandelen overeenkomstig de reële waarde van een bedrijf. Nu is het speculatie of andere mensen aandelen gaan kopen of verkopen. Maar dat is een andere discussie
[...]
Hierin had ik je in mijn originele post al gelijk gegeven. Hoe dan ook is de missie van Tesla nu al geslaagd.
Je zit ernaast. Ik sprak deze week toevallig een buurman met een Model 3 SR+ en die is al 15 keer terug geweest naar Tesla, voor losse bodemplaat, vocht in achterlichten waardoor kortsluiting ontstond, het was net de kerstboomPrullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:17:
[...]
Ook waar. Al merk je ook wel dat dat "bouwkwaliteit"-verhaal een beetje achterhaald lijkt te worden. Volgens mij hebben ze dat lek de laatste tijd aardig boven. Maar ik kan daar naast zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door Sonicfreak op 02-09-2020 15:23 ]
en ook @Sonicfreak Natuurlijk loopt niet iedereen letterlijk 10 jaar achter. Jemig ik probeer hier alles zo genuanceerd mogelijk te zeggen en nog wordt je op een paar woorden gepaktBlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:15:
[...]
Kijk wat Tesla heel slim doet is het supercharger netwerk. Dat doet geen ander ze na.
Maar puur naar het pruduct EV kijkend, vind ik die voorsprong wel meevallen. Ja ze lopen iets voor. Maar statements als "Ze lopen 10 jaar voor", geloof ik niets van.
Nogmaals een collega met een Niro, komt verder dan ik in een LR.
Als hij zijn auto met een soc wegzet, is die soc nog hetzelfde als toen hij stopte. Bij Tesla verliest je accu iedere stop weer minimaal een %.
Ik kan terugvallen op mijn persoonlijke voorbeelden, maar daar heeft niemand wat aan.
Ik ontken niet dat het een goede, of misschien wel de beste EV is voor veel mensen.
Ik ontken dat anderen 10 jaar achter lopen.
Ah en die buurman is natuurlijk representatief voor alle model 3'sSonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:21:
[...]
Je zit ernaast. Ik sprak deze week toevallig een buurman met een Model 3 SR+ en die is al 15 keer terug geweest naar Tesla, voor lossen bodemplaat, vocht in achterlichten waardoor kortsluiting ontstond, het was net de kerstboom, rubbers die niet goed sluiten, enzovoorts.
Nou ik heb er anders nog steeds last van...Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:17:
Ook waar. Al merk je ook wel dat dat "bouwkwaliteit"-verhaal een beetje achterhaald lijkt te worden. Volgens mij hebben ze dat lek de laatste tijd aardig boven. Maar ik kan daar naast zitten.
Je hoort dit zinnetje erg vaak als het over Tesla gaat en ik ervaar dit echt anders!Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:22:
en ook @Sonicfreak Natuurlijk loopt niet iedereen letterlijk 10 jaar achter. Jemig ik probeer hier alles zo genuanceerd mogelijk te zeggen en nog wordt je op een paar woorden gepakthaha
Maar er zijn natuurlijk (inderdaad voornamelijk aziatische) fabrikanten die ook de afgelopen jaren al goed meedoen. Kijk ook bijvoorbeeld hoe lang de e-soul er al was. En ook de fransen doen al lang hun best met de Zoe, de c-zero (wat een gek gebakje) etc.
De C-Zero is de auto die mijn vrouw heeft en ze krijgt vaak complimenten over hoe een grappig autootje het is.Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:22:
[...]
en ook @Sonicfreak Natuurlijk loopt niet iedereen letterlijk 10 jaar achter. Jemig ik probeer hier alles zo genuanceerd mogelijk te zeggen en nog wordt je op een paar woorden gepakthaha
Maar er zijn natuurlijk (inderdaad voornamelijk aziatische) fabrikanten die ook de afgelopen jaren al goed meedoen. Kijk ook bijvoorbeeld hoe lang de e-soul er al was. En ook de fransen doen al lang hun best met de Zoe, de c-zero (wat een gek gebakje) etc.
Mijn collega met een Model 3 heeft ook al wat problemen gehad, ook met rubbers en kieren tussen de achterportieren waardoor het op de snelweg behoorlijk lawaaierig werd. En laatst is de laadklep afgebroken.Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:23:
[...]
Ah en die buurman is natuurlijk representatief voor alle model 3's
[ Voor 15% gewijzigd door Sonicfreak op 02-09-2020 15:32 ]
Ok zullen we dan nu even alle verhalen posten van mensen die al duizenden kilometers probleemloos rond rijden?Sonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:29:
[...]
Mijn collega met een Model 3 heeft ook al wat problemen gehad, ook met rubbers en kieren tussen de achterportieren waardoor het op de snelweg behoorlijk lawaaierig werd. En laatst is de laadklep afgebroken.
[ Voor 17% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-09-2020 15:32 ]
Ik wil wel een lijst opsommen neersommen met VAG ellende die ik heb moet doorstaan met diverse TSI/TDI/DSG ellende alleen ben ik dan wel eventjes bezigPrullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:31:
[...]
Ok zullen we dan nu even alle verhalen posten van mensen die al duizenden kilometers probleemloos rond rijden?
Of van iedereen die een kapotte Golf hadden?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nou, ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar je leest nog regelmatig over afwerking problemen met Model 3. Laatst nog een filmpje op internet waarbij de bumper er af viel nadat de bestuurder door een klein beetje water reed.Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:31:
[...]
Ok zullen we dan nu even alle verhalen posten van mensen die al duizenden kilometers probleemloos rond rijden?
Of van iedereen die een kapotte Golf hadden?
Ik ontken nergens dat er problemen zijn, ik zeg alleen dat de problemen de laatste tijd over het algemeen aanzienlijk minder lijken te zijn, als je de algemene tendens bekijkt, dan de verhalen die gaan.
Als je ziet hoeveel problemen er zijn met "rapidgate /coldgate het updaten van software via OTA, trekgewicht en het faciliteren in een dekkend Europees laadnetwerk zodat je fatsoenlijk /zorgeloos naar Zuid Europa op vakantie kan" is legacy auto er nog lang niet.Sonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:36:
[...]
Nou, ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar je leest nog regelmatig over afwerking problemen met Model 3. Laatst nog een filmpje op internet waarbij de bumper er af viel nadat de bestuurder door een klein beetje water reed.
https://electrek.co/2020/...losing-rear-bumper-viral/
En als je ziet hoeveel afwerking problemen de Model Y heeft dan is Tesla er wat dat betreft nog lang niet.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je kan met nog heel veel losse voorbeelden komen, maar dat bewijst alleen maar dat je niet leest wat ik zei.Sonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:36:
[...]
Nou, ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar je leest nog regelmatig over afwerking problemen met Model 3. Laatst nog een filmpje op internet waarbij de bumper er af viel nadat de bestuurder door een klein beetje water reed.
https://electrek.co/2020/...losing-rear-bumper-viral/
En als je ziet hoeveel afwerking problemen de Model Y heeft dan is Tesla er wat dat betreft nog lang niet.
Yes, graag. Dank u.revolution-nl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:40:
[...]
Als je ziet hoeveel problemen er zijn met "rapidgate /coldgate het updaten van software via OTA en het faciliteren in een dekkend Europees laadnetwerk zodat je zorgeloos naar Zuid Europa op vakantie kan" is legacy auto er nog lang niet.
Kunnen we AUB weer ontopic gaan!?
Ik ben geen fan van dat soort auto's, maar dit soort dingen zullen de mond wel snoeren van de ploeg die roept "ja ik wil er gewoon europa mee door kunnen klappen en dat kan met een EV dus nooit."BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:34:
Presentatie van de nieuwe S klasse.
[YouTube: Extended Version: Mercedes-Benz Presents the World Premiere of the New S-Class]
Veelal algemeen, maar een paar weggevertjes:
- Level 4 autonoom rijden
- Elektrische variant met 700km rijbereik (aankondiging volgt later)
Precies mijn punt dat Tesla nog een lange weg te gaan heeft qua afwerking, maar goed het zal vast in de toekomst wel goed komen als Gigafactory Berlijn draait.joepie de p schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:44:
Als je zo je model Y aflevert dan weet je toch bijna zeker dat een final quality check aan het eind van de productielijn is gemist of op zijn minst niet gedaan heeft waar het voor bedoeld is......
https://youtu.be/D0EgvaKrfIs
Ach.... ik rij al 5 jaar een golf GTE, en als ik de horror verhalen vanaf dag 1 had moet geloven had hij permanent in de garage gestaan met kapotte accu's, DSG bakken en weet ik wat nog meer voor spookverhalen. Realiteit, buiten regulier onderhoud 0 gebrekenSonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:29:
[...]
Mijn collega met een Model 3 heeft ook al wat problemen gehad, ook met rubbers en kieren tussen de achterportieren waardoor het op de snelweg behoorlijk lawaaierig werd. En laatst is de laadklep afgebroken.
Natuurlijk is die buurman en mijn collega niet representatief, maar je leest op internet wel vaker over problemen met de afwerking van de Model 3.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Tesla's hele mooie auto's en de missie van Tesla, maar je moet toegeven dat voor een auto van 50 a 60.000 euro dit toch niet mag?revolution-nl schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:40:
[...]
Als je ziet hoeveel problemen er zijn met "rapidgate /coldgate het updaten van software via OTA, trekgewicht en het faciliteren in een dekkend Europees laadnetwerk zodat je fatsoenlijk /zorgeloos naar Zuid Europa op vakantie kan" is legacy auto er nog lang niet.
Kunnen we AUB weer ontopic gaan!?
Nogmaals, mijn model 3 is na één jaar en 30.000km (op een achterlicht na) probleemloos gebleken en daarnaast functioneel ook nog eens vele malen beter geworden door OTA. Ik heb nu een betere auto dan vorig jaar.Sonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:52:
[...]
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Tesla's hele mooie auto's en de missie van Tesla, maar je moet toegeven dat voor een auto van 50 a 60.000 euro dit toch niet mag?
[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 02-09-2020 15:59 ]
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Wil je het telefoonnummer van mijn baas? Die rijd een jaguar XF.... Zou je ook perfectie verwachten?Sonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:52:
[...]
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Tesla's hele mooie auto's en de missie van Tesla, maar je moet toegeven dat voor een auto van 50 a 60.000 euro dit toch niet mag?
Haha, nee hoor dat is niet nodigstylezzz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:56:
[...]
Wil je het telefoonnummer van mijn baas? Die rijd een jaguar XF.... Zou je ook perfectie verwachten?
Nou, laat de mensen die ontelbare problemen met opel of psa-producten hebben gehad maar aantreden...India Sierra schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:55:
Ik heb sinds kort mijn corsa-e en weet verder niks af van afwerking en dat soort ongein.
Wat gebeurt er dan? Je haalt de beloofde actieradius bij lange na niet? Of wat is er aan de hand?Enige wat me echt opvalt is dat sommige fabrikanten (en dan met name Tesla en Kia/Hyundai) extreem veel efficiënter zijn met de energie. Of dat nou aerodynamica of aandrijflijn is (of combi) weet ik niet, maar opvallend is het wel.
Ik heb wel reviews gezien die daar wel aandacht aan besteedden. En wat ik mag geloven is dat ie tot de 80% wel bijna 100kW aan zou houden. Maar ik ben ook benieuwd.Maar dingen waar veel reviewers 0 aandacht aan besteden zijn bijv laadcurves. Leuk dat ie 100kW piek kan laden maar als dat maar heel ff duurt en daarna inkakt heb je er alsnog niet veel aan (moet het zelf nog testen).
Nee maar verder lopen de traditionale autofabrikanten helemaaaaaal niet achter op tesla ofzo. Ben je malMijn grootste ergernis bij de corsa-e is echter de software. Mijn hemel wat een drama. De app pairen is al een dagtaak waarna je, indien het is gelukt, 20 minuten moet gaan rijden om alles te unlocken qua airco / laden bedienen op afstand. En dat werkt extreem slecht. De airco mag alleen aan als de auto >50% charge heeft. Aan de lader of niet boeit niet, >50%. Bovendien moet het eerste commando een timeout krijgen a 3 minuten voordat je het daadwerkelijke commando kan sturen. Kansloos. Refreshen van de hoeveelheid accu werkt eigenlijk nooit op afstand.
Infotainment is al helemaal vaag. Je kan geen SoC zien, tenzij je een lader insteekt (hoeft niet eens aan de stroom), je ziet alleen GoM en een balk die 8 vakken heeft... Status info is verder ook niet nuttig, linkerhelft van het scherm kun je letterlijk niks mee doen. Geen handige grafiek qua verbruik over laatste KMs.. ugh. Je kan ook niet instellen tot hoe ver de auto mag laden, altijd 100% of je moet zelf gaan timen met je vertrektijd en dan uitrekenen hoe veel van te voren de auto mag beginnen met laden.
Het werkt verder wel allemaal maar de software mag echt wel uitgebreider (en die app is sowieso een hopeloos geval).
Ik hoop dat het in een toekomstige update beter wordt maar heb er verder een hard hoofd in.
/rant
Ah gelukkig, komt de post toch nog goed.Verder super blij met de auto, gewoon de software kan stukken beter. Rijden is een verademing en hij ziet er super tof uit al is dat dus objectief.
Daar ben ik me bewust van, de subsidie stopt dan ook meteen (wordt per maand betaald)Luiaard schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:18:
[...]
Het zou kunnen als je na twee jaar stopt dat je dan een deel van de subsidie terug moet betalen.
De conclusie naar aanleiding van de test van Bjorn Nyland, de e-208 en e-Corsa hebben een matige infotainment, zijn relatief dorstig , maar daar staat wel een hele mooie laadcurve tegenover.Prullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:05:
Ik krijg volgende week mijn corsa. Bedankt mr buzzkill![]()
![]()
[...]
Nou, laat de mensen die ontelbare problemen met opel of psa-producten hebben gehad maar aantreden...![]()
[...]
Wat gebeurt er dan? Je haalt de beloofde actieradius bij lange na niet? Of wat is er aan de hand?
[...]
Ik heb wel reviews gezien die daar wel aandacht aan besteedden. En wat ik mag geloven is dat ie tot de 80% wel bijna 100kW aan zou houden. Maar ik ben ook benieuwd.
[...]
Nee maar verder lopen de traditionale autofabrikanten helemaaaaaal niet achter op tesla ofzo. Ben je mal![]()
[...]
Ah gelukkig, komt de post toch nog goed.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 02-09-2020 16:11 ]
Ha wilde geen buzzkill zijnPrullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:05:
Ik krijg volgende week mijn corsa. Bedankt mr buzzkill![]()
![]()
[...]
Nou, laat de mensen die ontelbare problemen met opel of psa-producten hebben gehad maar aantreden...![]()
[...]
Wat gebeurt er dan? Je haalt de beloofde actieradius bij lange na niet? Of wat is er aan de hand?
[...]
Ik heb wel reviews gezien die daar wel aandacht aan besteedden. En wat ik mag geloven is dat ie tot de 80% wel bijna 100kW aan zou houden. Maar ik ben ook benieuwd.
[...]
Nee maar verder lopen de traditionale autofabrikanten helemaaaaaal niet achter op tesla ofzo. Ben je mal![]()
[...]
Ah gelukkig, komt de post toch nog goed.
geintje natuurlijk
Ja dat is inderdaad bijzonder. maar goed 300km op 50kW is toch nog een respectabele 166wh/km? Vind ik nog steeds niet superslecht.De beloofte actieradius haal ik zeer zeker wel, afgelopen weekend 100km gereden (waarvan 95km 100km/h) en exact 33% accu verbruikt. Dus dat zit wel snor. Maar ik doelde er op dat andere fabrikanten als Tesla en Hyundai minder Wh/km gebruiken. Dat de corsa-e in verhouding dus meer "thirsty" is. Maar met de opgegeven range is absoluut niks mis!
Ik ben ook benieuwd. Ik ben toch in het dagelijks gebruik niet heel veel van plan te gaan snelladen, maar als t nodig is, moet t wel goed snel gaan natuurlijk.Tot 80% 100kW heb ik nog nergens gezien maar wel idd relatief snel. Doelde voornamelijk op reviews van sites als autoweek. Maar een respectabele youtuber doet dat veel beter inderdaad.
Als developer weet je vast ook wel dat dingen soms minder makkelijk zijn dan je als buitenstaander zou denkenSoftware is wel het hekelpunt inderdaad, kan zijn dat ik als developer daar ook wat te makkelijk of los over denk. Waarom mag ik X niet, hoe moeilijk kan het zijn
Dit is dan weer wel een gekke he. DIt is juist een extra ingeprogrammeerde beperking. Betekent dit dat je in de zomer dus maar de helft van je kilometers comfortabel door mag brengen?letterlijk voorbeeld, het is MIJN auto, waarom mag IK niet bepalen bij hoeveel % ik de airco remote aanzet?, oke als de accu letterlijk bijna leeg is sure. Maar 40%? (meer dan 100km range dus!)...
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Wat is er precies niet efficiënt aan de auto?India Sierra schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:55:
Ik heb sinds kort mijn corsa-e en weet verder niks af van afwerking en dat soort ongein.
Enige wat me echt opvalt is dat sommige fabrikanten (en dan met name Tesla en Kia/Hyundai) extreem veel efficiënter zijn met de energie. Of dat nou aerodynamica of aandrijflijn is (of combi) weet ik niet, maar opvallend is het wel.
Maar dingen waar veel reviewers 0 aandacht aan besteden zijn bijv laadcurves. Leuk dat ie 100kW piek kan laden maar als dat maar heel ff duurt en daarna inkakt heb je er alsnog niet veel aan (moet het zelf nog testen).
Mijn grootste ergernis bij de corsa-e is echter de software. Mijn hemel wat een drama. De app pairen is al een dagtaak waarna je, indien het is gelukt, 20 minuten moet gaan rijden om alles te unlocken qua airco / laden bedienen op afstand. En dat werkt extreem slecht. De airco mag alleen aan als de auto >50% charge heeft. Aan de lader of niet boeit niet, >50%. Bovendien moet het eerste commando een timeout krijgen a 3 minuten voordat je het daadwerkelijke commando kan sturen. Kansloos. Refreshen van de hoeveelheid accu werkt eigenlijk nooit op afstand.
Infotainment is al helemaal vaag. Je kan geen SoC zien, tenzij je een lader insteekt (hoeft niet eens aan de stroom), je ziet alleen GoM en een balk die 8 vakken heeft... Status info is verder ook niet nuttig, linkerhelft van het scherm kun je letterlijk niks mee doen. Geen handige grafiek qua verbruik over laatste KMs.. ugh. Je kan ook niet instellen tot hoe ver de auto mag laden, altijd 100% of je moet zelf gaan timen met je vertrektijd en dan uitrekenen hoe veel van te voren de auto mag beginnen met laden.
Het werkt verder wel allemaal maar de software mag echt wel uitgebreider (en die app is sowieso een hopeloos geval).
Ik hoop dat het in een toekomstige update beter wordt maar heb er verder een hard hoofd in.
/rant
Verder super blij met de auto, gewoon de software kan stukken beter. Rijden is een verademing en hij ziet er super tof uit al is dat dus objectief.
Ooo ja nu lees ik het. Gelukkig maarMar.tin schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:23:
[...]
Extern starten van de airco he, niet als je aan het rijden bentDat zou pas écht erg zijn.
166Wh/km is idd niet slecht, zo heb ik er nog niet naar gekeken. Was meer de WLTP aan het vergelijken, dat is te doen ipv van elke auto een range test opzoeken in hetzelfde weer op hetzelfde stuk wegPrullenbak84 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:20:
Ja dat is inderdaad bijzonder. maar goed 300km op 50kW is toch nog een respectabele 166wh/km? Vind ik nog steeds niet superslecht.
Snelladen zal voor mij ook maar incidenteel zijn maar zoals je zegt, ALS dan wil ik ook dat het snel gaat (hence dat ik een harde eis had van 100kW snelladen, 50kW zoals bij andere autos in dit segment te zien is is me gewoon te langzaam)Ik ben ook benieuwd. Ik ben toch in het dagelijks gebruik niet heel veel van plan te gaan snelladen, maar als t nodig is, moet t wel goed snel gaan natuurlijk.
En ja, het is altijd makkelijk denken. Een grafiek met gemiddeld verbruik per KM zal niet zomaar te maken zijn. Maar SoC naast de range indicatie neerzetten lijkt me geen rocket science verder gezien het accupercentage af te lezen is via de app moet het al ergens staan. Net als het laadvermogen, dat staat in km/uur. Terwijl hij toch echt wel moet weten hoeveel kW vermogen hij dan aan het laden is om dat uit te rekenen...Als developer weet je vast ook wel dat dingen soms minder makkelijk zijn dan je als buitenstaander zou denken
Nee, zodra je rijdt kun je de airco zo hard zetten als je wil. Ik had het over het op afstand aanzetten van de airco (preconditioning of hoe je het ook wil noemen) zonder dat je in de auto zit / deze op slot is. Het is al beter dan bij andere fabrikanten (VW) waar de auto aan de laadpaal MOET hangen om dit te doen, bij de corsa kan het altijd als de accu maar >50% is.Dit is dan weer wel een gekke he. DIt is juist een extra ingeprogrammeerde beperking. Betekent dit dat je in de zomer dus maar de helft van je kilometers comfortabel door mag brengen?
Niet efficiënt heb ik misschien niet goed verwoord maar ik bedoelde dus dat andere fabrikanten efficiënter zijn. Zie bijv de test van teslabjorn vs een ioniq met maar 28kWh pack. 1000km hadden ze even snel afgelegd puur omdat de ioniq sneller doet laden + efficiënter is tijdens het rijden. N=1 natuurlijk maar de WLTP cijfers liegen er niet om verder.BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:27:
[...]
Wat is er precies niet efficiënt aan de auto?
[ Voor 11% gewijzigd door India Sierra op 02-09-2020 16:34 ]
Haha, ergens heb je gelijk hoor. Een auto hoort niet te lekken uiteraard..... Maar geloof mij, eigenlijk moet je bij geen enkele fabrikant de eerste batches van een nieuw model hebben. Kinderziektes links en rechts.... Zal bij tesla niet anders zijn, en dan hebben hun nog het probleem een doelgroep aan te spreken die alles meteen op internet kwakt. Ik denk niet dat de CEO met een lekkende S klasse überhaupt de moeite zal nemen om een filmpje ervan te makenSonicfreak schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:00:
[...]
Haha, nee hoor dat is niet nodigIk heb verder ook niet gezegd dat ik perfectie verwacht
, alleen dat ik beter verwacht, maar nu houd ik erover op.
Tesla heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik nu een Hyundai Ioniq EV kan rijden dus Tesla doet heus ook wel veel goed. Zonder Tesla waren de traditionele autofabrikanten nog niet serieus werk van EV's gaan maken.
100% eens. Was ook helemaal mijn afweging.India Sierra schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:31:
[...]
166Wh/km is idd niet slecht, zo heb ik er nog niet naar gekeken. Was meer de WLTP aan het vergelijken, dat is te doen ipv van elke auto een range test opzoeken in hetzelfde weer op hetzelfde stuk weg![]()
[...]
Snelladen zal voor mij ook maar incidenteel zijn maar zoals je zegt, ALS dan wil ik ook dat het snel gaat (hence dat ik een harde eis had van 100kW snelladen, 50kW zoals bij andere autos in dit segment te zien is is me gewoon te langzaam)
Oh dat is ook wel weer bijzonder. Zijn toch de dingen die je bij een proefrit ook niet mee krijgt he. Nou goed ik ga het meemaken[...]
En ja, het is altijd makkelijk denken. Een grafiek met gemiddeld verbruik per KM zal niet zomaar te maken zijn. Maar SoC naast de range indicatie neerzetten lijkt me geen rocket science verder gezien het accupercentage af te lezen is via de app moet het al ergens staan. Net als het laadvermogen, dat staat in km/uur. Terwijl hij toch echt wel moet weten hoeveel kW vermogen hij dan aan het laden is om dat uit te rekenen...
Achteraf begreep ik het. haha.[...]
Nee, zodra je rijdt kun je de airco zo hard zetten als je wil. Ik had het over het op afstand aanzetten van de airco (preconditioning of hoe je het ook wil noemen) zonder dat je in de auto zit / deze op slot is. Het is al beter dan bij andere fabrikanten (VW) waar de auto aan de laadpaal MOET hangen om dit te doen, bij de corsa kan het altijd als de accu maar >50% is.
[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 02-09-2020 16:36 ]
WLTP zegt echt helemaal niets.India Sierra schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:31:
[...]
166Wh/km is idd niet slecht, zo heb ik er nog niet naar gekeken. Was meer de WLTP aan het vergelijken, dat is te doen ipv van elke auto een range test opzoeken in hetzelfde weer op hetzelfde stuk weg![]()
[...]
Snelladen zal voor mij ook maar incidenteel zijn maar zoals je zegt, ALS dan wil ik ook dat het snel gaat (hence dat ik een harde eis had van 100kW snelladen, 50kW zoals bij andere autos in dit segment te zien is is me gewoon te langzaam)
[...]
En ja, het is altijd makkelijk denken. Een grafiek met gemiddeld verbruik per KM zal niet zomaar te maken zijn. Maar SoC naast de range indicatie neerzetten lijkt me geen rocket science verder gezien het accupercentage af te lezen is via de app moet het al ergens staan. Net als het laadvermogen, dat staat in km/uur. Terwijl hij toch echt wel moet weten hoeveel kW vermogen hij dan aan het laden is om dat uit te rekenen...
[...]
Nee, zodra je rijdt kun je de airco zo hard zetten als je wil. Ik had het over het op afstand aanzetten van de airco (preconditioning of hoe je het ook wil noemen) zonder dat je in de auto zit / deze op slot is. Het is al beter dan bij andere fabrikanten (VW) waar de auto aan de laadpaal MOET hangen om dit te doen, bij de corsa kan het altijd als de accu maar >50% is.
[...]
Niet efficiënt heb ik misschien niet goed verwoord maar ik bedoelde dus dat andere fabrikanten efficiënter zijn. Zie bijv de test van teslabjorn vs een ioniq met maar 28kWh pack. 1000km hadden ze even snel afgelegd puur omdat de ioniq sneller doet laden + efficiënter is tijdens het rijden. N=1 natuurlijk maar de WLTP cijfers liegen er niet om verder.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
N=1 is in dit geval wel erg toepasselijk, het web staat vol met resultaten van >500km met een LRBlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:37:
[...]
WLTP zegt echt helemaal niets.
WLTP doet mijn long range 560km.
Het hoogste wat ik ooit gehaald heb is 350km
Als je moeite doet zou het kunnen wellicht. Maar 14,5 rijden over 500 km is best een opgave. Helemaal met een LR op 19 inch. En dan moet je het al in één ruk doen.MarcelGo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:42:
[...]
N=1 is in dit geval wel erg toepasselijk, het web staat vol met resultaten van >500km met een LR
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
WLTP is verder alleen handig om te vergelijken. Het is een gestandaardiseerde test waardoor de waarde die daar uit komt, hoe onredelijk ook in de praktijk, iets zegt over de algehele efficiëntie van die auto tov anderen. Dat zaken als verwarming hier niet in meegenomen zijn is een ding natuurlijk, maar toch. Het is een simpele vorm van vergelijken iig.BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:37:
[...]
WLTP zegt echt helemaal niets.
WLTP doet mijn long range 560km.
Het hoogste wat ik ooit gehaald heb is 350km
Verwijderd
Engineers van andere automerken zeggen dat ze 10 jaar voorlopen....niet pietje hier op het forum.BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:15:
[...]
Kijk wat Tesla heel slim doet is het supercharger netwerk. Dat doet geen ander ze na.
Maar puur naar het pruduct EV kijkend, vind ik die voorsprong wel meevallen. Ja ze lopen iets voor. Maar statements als "Ze lopen 10 jaar voor", geloof ik niets van.
Nogmaals een collega met een Niro, komt verder dan ik in een LR.
Als hij zijn auto met een soc wegzet, is die soc nog hetzelfde als toen hij stopte. Bij Tesla verliest je accu iedere stop weer minimaal een %.
Ik kan terugvallen op mijn persoonlijke voorbeelden, maar daar heeft niemand wat aan.
Ik ontken niet dat het een goede, of misschien wel de beste EV is voor veel mensen.
Ik ontken dat anderen 10 jaar achter lopen.
[ Voor 18% gewijzigd door Stef87 op 02-09-2020 17:14 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ligt ook heel erg aan je rechtervoet.Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:48:
[...]
Als je moeite doet zou het kunnen wellicht. Maar 14,5 rijden over 500 km is best een opgave. Helemaal met een LR op 19 inch. En dan moet je het al in één ruk doen.
Misschien zit daar het verschil in. Met 18” zonder de caps haalde ik makkelijk 400 km met 130 km/u, 300 met 150 en 500 met 100 km/u (geschat, want toen was de vMax hoger). Overigens is dat wel met 100% geladen, want lekker belangrijk anders..Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:48:
[...]
Als je moeite doet zou het kunnen wellicht. Maar 14,5 rijden over 500 km is best een opgave. Helemaal met een LR op 19 inch. En dan moet je het al in één ruk doen.
:strip_exif()/f/image/mnoWr5eFEI8sPmv3qCT9GJu8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door MarcelGo op 02-09-2020 17:28 ]
Ik denk dat je het te positief in je gedachten hebt. Op vakantie van 100 naar 8% met toen aero en 105 oid gemiddeld. Prima temp en voorverwarmd. Net 390 km. Met 130 gemiddeld lukt dat echt niet.Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:19:
[...]
Misschien zit daar het verschil in. Met 18” zonder de caps haalde ik makkelijk 400 km met 130 km/u, 300 met 150 en 500 met 100 km/u (geschat, want toen was de vMax hoger). Overigens is dat wel met 100% geladen, want lekker belangrijk anders..
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Z’n makkelijk vuistregel vergeet je niet hoor.Inspired schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:31:
[...]
Ik denk dat je het te positief in je gedachten hebt. Op vakantie van 100 naar 8% met toen aero en 105 oid gemiddeld. Prima temp en voorverwarmd. Net 390 km. Met 130 gemiddeld lukt dat echt niet.
Dat is natuurlijk de underdog positie kiezen. Gezien ze 6 jaar te laat gestart zijn zou ik dat ook als strategie hanterenVerwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:06:
[...]
Engineers van andere automerken zeggen dat ze 10 jaar voorlopen....niet pietje hier op het forum.
[ Voor 41% gewijzigd door GeeMoney op 02-09-2020 21:09 ]
Verwijderd
Dat is niet helemaal waar, Sandy Munro heeft 42 filmpjes gemaakt van een Model Y tear down. Er is echt op technologie een gigantische voorsprong. YouTube: MunroLive Welcome and IntroGeeMoney schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:18:
[...]
Dat is natuurlijk de underdog positie kiezen. Gezien ze 6 jaar te laat gestart zijn zou ik dat ook als strategie hanteren.
De vorm van de auto is van grote invloed op de hoge efficiency. Op de Taycan na kiezen zeker de Duitsers voor traditioneel uitziende wagens, dat kost efficiency. Ik houd daar wel van maar dates een kwestie van smaak.
Iedereen heeft het altijd maar over "de aandrijflijn" maar geen hond weet wat daar nu echt het resultaat van is. Daar is het ook nog veel te vroeg voor.
Het autonoom rijden laat zich tot nu toe ook nog niet zien tov de gevestigde orde. Er is naar mijn idee geen functie die een VAG of Aziaat niet kan wat een Tesla wel doet. Oké, 3 meter naar voren rijden wellicht uit een parkeerplaats.
Dat ze van grote invloed zijn op de markt is duidelijk.
Tesla zou helemaal de voorsprong pakken als ze met een accu komen die opeens 2x de capaciteit heeft van de huidige gangbare accu's tegen hetzelfde gewicht en afmetingen of kleiner. Dat gaan ze ook niet zomaar aankondigen verwacht ik als ze het al hebben want dat maakt alle huidige wagens in 1 klap de helft minder waard.
Er zit ook marge op de wagens bij de andere merken maar ook een groot deel in onderhoud. Dat zal dus langzaam moeten verschuiven, dat houd echter wel de prijzen hoger op de modellen.Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:32:
[...]
Dat is niet helemaal waar, Sandy Munro heeft 42 filmpjes gemaakt van een Model Y tear down. Er is echt op technologie een gigantische voorsprong. YouTube: MunroLive Welcome and Intro
Nu zal ik niet ontkennen dat de quality control soms een probleem is tot nu toe, maar dat is wel redelijk makkelijk te fixen.
Ik ben het ook niet eens dat de autofabrikanten makkelijk kunnen omschakelen. Je ziet het software-debacle van de ID.3. De pensioenen en de manager-lagen houden sommige autofabrikanten echt tegen. Ze maken nog steeds meer winst op hun ICE. En als je dit soort dingen ziet; https://www.topgear.com/c...profit-evs-going-be-tough
Ik zie het gewoon somber in voor veel autofabrikanten. Vergeet ook niet dat de meeste winst van autofabrikanten op onderhoud is, terwijl Tesla 1 van de weinige fabrikanten is die winst maakt op de verkoop.
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 02-09-2020 18:51 ]
Dit soort Posts werken bij mij echt frustrerend.Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:19:
[...]
Misschien zit daar het verschil in. Met 18” zonder de caps haalde ik makkelijk 400 km met 130 km/u, 300 met 150 en 500 met 100 km/u (geschat, want toen was de vMax hoger). Overigens is dat wel met 100% geladen, want lekker belangrijk anders..
Verwijderd
Helemaal mee eens hoor Geemoney. Concurrentie is goed,GeeMoney schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:44:
[...]
Er zit ook marge op de wagens bij de andere merken maar ook een groot deel in onderhoud. Dat zal dus langzaam moeten verschuiven, dat houd echter wel de prijzen hoger op de modellen.
Iets waar dus ook Tesla last van heeft, daar zit dus geen voordeel.
Het grootste voordeel hebben ze op de accu productie.
En of de mening van Sandy onafhankelijk is mag je zelf bepalen.
En als die Quality Control zo makkelijk te fixen is, waarom doen ze dat dan al 10 jaar niet? Dat is namelijk het pijnpunt wat door veel rijders ook wel wordt beaamd.
De zakken zijn diep van de meeste andere merken en laten we eerlijk zijn, concurrentie is alleen maar goed voor ons als consument dus het is te hopen dat er veel blijven.
Schaalvoordeel is waar de andere merken duidelijk op gaan inlopen. VAG bijvoorbeeld ontwikkeld 1 MEB platform en daar rollen 6 verschillende modellen van bij 3 verschillende merken die heel veel consumenten zou kunnen aanspreken.
Er is wat mij betreft helemaal geen winnaar nodig, gewoon veel goede deelnemers. Dan zijn wij straks de winnaars.
Erm, sorry?BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:57:
[...]
Dit soort Posts werken bij mij echt frustrerend.
Volstrekt onhaalbaar bij mij. Zelfs 400km moet ik echt heel erg mijn best voor doen.
Als je bij een traditionele dealer aan komt met dat het verbruik te hoog is zal je ook geen onderzoek krijgen hoor. Heb je de banden al op 3.1 bar (koud) zitten?Het is Tesla zelf die mijn getallen van 300km volstrekt normaal noemt en geen onderzoek wil doen verder...
Niet helemaal waar natuurlijk, hier een tegenvoorbeeld: Thas in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:10:
[...]
Als je bij een traditionele dealer aan komt met dat het verbruik te hoog is zal je ook geen onderzoek krijgen hoor.
3.3 bar...Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:10:
[...]
Erm, sorry?
[...]
Als je bij een traditionele dealer aan komt met dat het verbruik te hoog is zal je ook geen onderzoek krijgen hoor. Heb je de banden al op 3.1 bar (koud) zitten?
:strip_exif()/f/image/iCUyHnLoYoPkMmKEhB17yGPI.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit kun je bij Tesla echt op je buik schrijven, zo lang de 70% niet is behaald, krijg je absoluut geen nieuwe (gereviseerde).CyBeRSPiN schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:27:
[...]
Niet helemaal waar natuurlijk, hier een tegenvoorbeeld: Thas in "Het grote Hyundai Kona Electric topic"
Zo ‘gewoon’ is dat niet. De totale dominantie van de mobiele markt door Apple komt niet alleen door die drie eigenschappen, maar ook doordat Apple de volledige controle heeft over het ecosysteem. Niemand kan een app aan een iPhone gebruiker verkopen zonder dat Apple ertussen zit. En een telefoon is praktisch waardeloos zonder het app-ecosysteem.Deveon schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:46:
Tesla gaat op de automarkt gewoon hetzelfde doen als Apple op de mobiele markt. Een krachtig merk, trouwe fans en een verticaal geïntegreerd ecosysteem.
Zeker, maar hier wordt ook steeds duidelijker dat wetgevers hebben zitten slapen. Het zou me niks verbazen als over een aantal jaren de machtspositie van Apple over toegang tot iOS gebruikers wordt ingeperkt (door bijvoorbeeld een mobiel OS als een nutsdienst aan te merken). En het zou me ook niks verbazen als de wetgevers bij autofabrikanten beter opletten en zo’n monopolie bij voorbaat al voorkomt.Toen Apple op de markt kwam vielen er een paar om en sommige paste zich aan. Echter na 13 jaar sinds de introductie van de iPhone stoppen ze nog steeds 60-70% van de winst uit de globale mobiele telefoonmarkt in hun zak. Tuurlijk zijn er gelijkwaardige en misschien betere alternatieven, maar marktwaarde van Apple spreekt voor zich.
[ Voor 38% gewijzigd door Deveon op 02-09-2020 20:22 ]
Okee maar zo lang Tesla hele basale accu/phantomdrain issues niet wil onderzoeken. Zit je als klant met de gebakken peren en is er weinig van die voorsprong te merken.eamelink schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:59:
Tien jaar voorsprong moet in de juiste context gelezen worden. Meestal is de context daarbij dat de EVs die andere fabrikanten anno 2020 uitbrengen, kwalitatief vergelijkbaar of een stukje minder goed zijn dan eerste Model S in 2012.
Dat betekent niet dat ze er nu nog tien jaar over doen om een auto te bouwen die net zo goed is als de 2020 Model Y. Dat kan een stuk sneller zijn, of langzamer.
Het betekent ook niet dat ze over tien jaar Tesla ingehaald hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door BlakHawk op 02-09-2020 20:24 ]
Je hebt niet Sentry oid aanstaan ofzo? Ik kan bijna niet geloven dat een e-Niro consistent een LR eruit ranged. Dat beeld matcht niet echt met reviews of praktijktesten van andere outlets. Daarnaast heeft de Tesla én een groter accu pakket, én een betere stroomlijn. Misschien heb je gewoon een zwaardere rechtervoet dan je collega?BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:17:
[...]
Okee maar zo lang Tesla hele basale accu/phantomdrain issues niet wil onderzoeken. Zit je als klant met de gebakken peren en is er weinig van die voorsprong te merken.
Een e-Niro komt veel verder op een accu lading dan ik met mijn Model 3.
Dat is toch het grootste wat telt?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Nope geen sentry...Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:22:
[...]
Je hebt niet Sentry oid aanstaan ofzo? Ik kan bijna niet geloven dat een e-Niro consistent een LR eruit ranged. Dat beeld matcht niet echt met reviews of praktijktesten van andere outlets. Daarnaast heeft de Tesla én een groter accu pakket, én een betere stroomlijn. Misschien heb je gewoon een zwaardere rechtervoet dan je collega?
[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 02-09-2020 20:27 ]
Maar dat blijft een N=1.BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:26:
[...]
Nope geen sentry...
Je ziet het screenshot van mijn post een pagina terug? Trek je conclusie...
Met dagelijks verkeer haal ik zo’n 200-250km uit mijn LR op een effectieve lading (tot 90% en bij 10% weer laden).
Dat kan heel goed exemplarisch zijn, maar zo lang Tesla het niet op wil pakken en letterlijk zegt dat het volstrekt normaal is, moet je er als toekomstige koper rekening mee houden.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Kun je niet eens ruilen voor een week met iemand?BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:26:
[...]
Nope geen sentry...
Je ziet het screenshot van mijn post een pagina terug? Trek je conclusie...
Met dagelijks verkeer haal ik zo’n 200-250km uit mijn LR op een effectieve lading (tot 90% en bij 10% weer laden).
Dat kan heel goed exemplarisch zijn, maar zo lang Tesla het niet op wil pakken en letterlijk zegt dat het volstrekt normaal is, moet je er als toekomstige koper rekening mee houden.
N=2 als je @Stef87 meerekent.Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:32:
[...]
Maar dat blijft een N=1.
Op spirit monitor zie ik ongeveer 16kWh/100km van 18 kWh/100km voor respectievelijk Niro en M3. Dat maakt de M3 wel iets minder zuinig, maar dat is een miniem verschil, wat niet opweegt tegen de grotere accu.
Als jij maar 300km haalt op een LR, dan zou ik blijven zeuren.
Daar heeft @Thas groot geluk. Zou Tesla ook moeten doen...BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:49:
[...]
En dit kun je bij Tesla echt op je buik schrijven, zo lang de 70% niet is behaald, krijg je absoluut geen nieuwe (gereviseerde).
Kijk naar @Stef87 zijn case.
Zoals Kia het daar oppakt, zo hoort het! 👍
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QpnvXo6oUPyZY125hlhinSOY.jpg?f=user_large)
/f/image/zQxKOiE6YryODIc4pBWSufCg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Stef87 op 02-09-2020 21:36 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Die 16kWh/100km zegt niet 1 op 1 hoeveel km je op een lading haalt.Jeroenneman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:32:
[...]
Maar dat blijft een N=1.
Op spirit monitor zie ik ongeveer 16kWh/100km van 18 kWh/100km voor respectievelijk Niro en M3. Dat maakt de M3 wel iets minder zuinig, maar dat is een miniem verschil, wat niet opweegt tegen de grotere accu.
Als jij maar 300km haalt op een LR, dan zou ik blijven zeuren.
[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 02-09-2020 21:23 ]
Hahaha ik noem het altijd wieldoppen. Die heb ik niet.Stef87 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:21:
[...]
Die 16kWh/100km zegt niet 1 op 1 hoeveel km je op een lading haalt.
Deel je de volle lading door enkele kleine ritten werkt dat (bij Tesla dan) sterk in je nadeel door het hogere verbruik tussen de ritten door en bij begin van elke rit.
Dat heeft voor maar ook nadelen.
Naast bovenstaand: @BlakHawk heeft geen Aero velgen, dat maakt ook snel al 5-10% uit op je verbruik.
Ach... Ik vind ze wel mooi. Zonder doppen een prima velg ook!BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:32:
[...]
Hahaha ik noem het altijd wieldoppen. Die heb ik niet.
Gewoon 19” échte velgen. Zou eigenlijk standaard moeten zijn op een auto van €60K 😉
Ja joh, zijn toch ook prima velgen.Stef87 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:34:
[...]
Ach... Ik vind ze wel mooi. Zonder doppen een prima velg ook!
Punt is dat de geadverteerde range gebaseerd is op de 18inch Aero wielen.
Ja gelijk heb je.BlakHawk schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:37:
[...]
Ja joh, zijn toch ook prima velgen.
Mijn budget was op en ik heb de keuze bij mijn werkgever neergelegd. Die heeft de meerprijs voor de velgen op zich genomen 😬
[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 02-09-2020 21:46 ]
Leuk en helder verhaal, alleen apart dat de conclusie niet overeen komt met het hele verhaalStef87 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:13:
Deze heldere uitleg vond ik wel erg gaaf van het Youtube kanaal Engineering Explained.
Porsche Taycan EV vs. Tesla Model S LR+ en hoe het grote verschil in EPA Range (201 vs 402miles) is te verklaren.
Conclusie op het eind is best verassend.
YouTube: Tesla's Secrets To Dominating EV Range - Double Porsche?!
[removed]
Op het eind pakte hij de Model S performance, welke door andere wielen minder gunstig uit zou komen en een (eerlijkere of betere?) vergelijking te maken?redwing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:44:
[...]
Leuk en helder verhaal, alleen apart dat de conclusie niet overeen komt met het hele verhaalJe hoort eerst 15 minuten dat de Tesla inderdaad beter is en aan het eind dat er eigenlijk amper verschil is op het stuk waar het werkelijk om draait....
maar verder wel een heel helder en duidelijk verhaal waar alle nummertjes precies vandaan komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 02-09-2020 22:08 ]
Import van EVs
Interessant die dubbele piek, dat zou betekenen dat er goede en slechte batterijen zijn. Wellicht zijn die met meer degradatie van een eerdere batch?Stef87 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:45:
[Afbeelding]
Bovenstaand is gebaseerd op een 100% lading. Niet eens 90%
Gefeliciteerd! Persoonlijk vind ik deze Soul een van de mooiste EV’s, samen met een Model 3.Luiaard schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De buit is binnen. Zonder tussendoor laden gered vanuit Luxemburg 373km. Airco uit, het was lekker weer, 100-110 gereden. Bij aankomst nog 67km over. Daar kan ik wel mee uit de voeten (meer dan genoeg). Alleen even wennen dat hij nu ruim 14 uur aangaf voor het laden thuis op 20A. Ook dat is niet echt een probleem eigenlijk.
[ Voor 33% gewijzigd door Pierz op 02-09-2020 22:15 ]
Best groen toch?kdeboois schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:03:
[...]
Die groeien ook niet aan een boom. Die zijn met Chinese kolen gemaakt !
Met welke definitie van lifetime?Isheara schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:00:
Bij de meeste auto’s, zoals ook mijn auto, krijg ik ook gewoon lifetime TomTom updates...gratis.
Wikipedia:
The previous app, which had promised "free lifetime updates", is not available for purchase on Play Store anymore and its maps are not updated since October 2015. TomTom claims their definition of lifetime map updates is "the period of time that TomTom continues to support the app with updates".
@Stef87 heeft het hele verhaal al in het model 3 topic verteld, maar wanneer je dacht dat service niet slechter kan.Pierz schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:11:
[...]
Interessant die dubbele piek, dat zou betekenen dat er goede en slechte batterijen zijn. Wellicht zijn die met meer degradatie van een eerdere batch?
Die van jou ligt er trouwens enorm ver buiten. Ben je al je best aan het doen om de degradatie te versnellen?
[...]
Gefeliciteerd! Persoonlijk vind ik deze Soul een van de mooiste EV’s, samen met een Model 3.
https://www.consumentenbo...eem/lifetime-kaartupdates
[ Voor 22% gewijzigd door Isheara op 02-09-2020 22:29 ]
Keep rolling sixes!
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Fair enough. Maar vraag me toch af wat nu het daadwerkelijke voordeel van de R-Zoe ten opzichte van de Q-Zoe is. Volgens Renault zit er verschil in qua range maar heb hier na lang zoeken nog geen bewijs voor kunnen vinden. Wel twee mensen die juist verder kwamen met een Q-Zoe.mux schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
Omdat er op een afrondingsfout geen auto's zijn die op AC43 kunnen en nog een heel groot contingent chademo. Daarnaast laden AC43 auto's aanzienlijk minder bij snelladers, omdat ze snel op hun bestemming kunnen laden. Fastned heeft hier een paar keer over getweet, de bezetting van AC43 is echt 15% van chademo ofzo. Extreem weinig.
Dat, en het is al enige tijd aan het afnemen, de piek van ~100 AC43 stekkers in NL is al ver achter ons. Dat was eind 2017 oid? We zitten nu al onder de 50. Chademo zit ergens rond de 500 oid? Echt een wereld van verschil. Filter maar eens op chargemap om een idee te krijgen van orde-grootte: https://chargemap.com/map
(edit: en zie daar ook de kracht van de R-Zoes: het aantal 22kW laadpunten is weer een orde-grootte meer dan chademo, en aanzienlijk meer dan CCS)
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq