Binnen nu en 2 maanden ga ik een EV aanschaffen en heb al veel onderzoek gedaan en ook proefritten de afgelopen maanden, maar toch blijf ik ietwat twijfelen. Belangrijkste om aan te geven: het gaat hier om particuliere aanschaf.
Wat we zoeken is een auto die groot genoeg is voor het gezin, waar we ook mee binnen Europa op vakantie kunnen (zodra dat weer normaal kan), dus qua range en snelladen moet het wel te overzien zijn. Het hoeft gelijk Noord Zweden of Zuid Italië te zijn, maar om het beeld wat completer te schetsen: wij gaan elke 5 jaar zo'n beetje 4x met de auto op vakantie en 1x met het vliegtuig. Bewust omdat wij de vrijheid en het gemak van je eigen auto bij je hebben en gaan en staan waar je wilt enorm fijn vinden en ook omdat we niet in het hartje van de grote steden willen zitten, dat pakken we hoogstens een dagje mee zeg maar.
Mijn beeld is dat de EV een realistisch bereik (dus niet WLTP/EPA) moet hebben van minstens 300km. Een trip 1000km betekent realistisch gezien 3x stoppen (grofweg elke 250km) en dat moet te doen zijn. Snelladen moet eigenlijk ook wel meer dan 50kW aankunnen, want we kijken hier toch al naar een minstens 50kWh accupakket en dan zou je tot 80% bijna een uur bezig zijn.
Binnen het budget van 40k koop je dan nog steeds niet heel veel. Want hoewel ik een Opel Corsa-e of Peugeot e-208 als outsider ook nog prima zou vinden, kan daar geen dakkoffer of trekhaakkoffer op. Jammer want in de dagelijkse praktijk een kleinere auto zou ik helemaal niet erg vinden en het 100 kWh snelladen gaat hem ook goed af. Maar ca. 300ltr kofferbak is gewoon te klein voor op vakantie. Een Kia e-Soul kan wel een koffer op het dak of trekhaak hebben (64 kWh uitvoering) dus die kwam al snel op de shortlist. Maar de Kia e-Niro heeft een dusdanig formaat dat er helemaal geen koffer bij hoeft en ze zijn inmiddels mondjesmaat te vinden in ons budget.
Qua nieuwe (aankomende) auto's heb ik de ID.3 overwogen maar op de Salon van Brussel destijds erin gezeten en er waren toch wel heel veel minpunten (keihard plastic overal, slechte knoppen aan het stuur, geen fijne interface voor volume en climate, geen dedicated knoppen voor ramen achter, etc.). De Skoda Enyaq ziet er interessant uit en lost een aantal van deze minpunten op, maar als ik de prijslijst van de ID.3 zie dan is het duidelijk dat de Enyaq ook flink dure pakketten (5-6k) krijgt en als het basismodel net zo karig uitgerust is, dan moet je dat er wel bijnemen. Daarmee valt het gelijk buiten budget.
Tweedehands ook gekeken naar auto's als een Kona, Ioniq, i3 en e-Golf. Maar op de eerste na komen ze allemaal niet aan de 300km. Kona 64 kWh wel maar dan kan je net zo goed de e-Niro nemen, die is amper duurder. Ook een Model 3 bekeken maar de sedan uitvoering qua achterklep hebben we nu ook en dat is de grootste fout die ik ooit gemaakt heb. Je kan er gewoon niks van formaat in kwijt en je bent vele malen minder flexibel tov een hatchback. Ook zijn ze particulier nog overpriced, zelfs modellen van een jaar oud en 50.000km op de teller worden gewoon voor nieuwprijs verkocht.
Een Model S zie ik echter wel voor 35-40k redelijk wat voorbijkomen, en de beste deals die ik voorbij heb zien komen zijn 2014/2015 (P)85 uitvoeringen met Autopilot en ca. 100k km of een wat jongere 2016 70 met minder km's. Heel eerlijk: het interieur vind ik lelijk, maar als dit de beste keuze blijkt kan ik me daar wel overheen zetten. Ik maak me echter ook wel zorgen over de service, zeker als je een (ooit flink dure) auto koopt die al een klein beetje op leeftijd komt. Wij zouden er wel minstens 5-6 jaar mee willen doen en dan kom ik gelijk bij afschrijving: qua prijs moet ik min of meer hetzelfde neertellen als voor een 1 jaar oude e-Niro. Maar ik zeg altijd "bij 10 jaar oud is het tijd voor een nieuwe auto" en dat is natuurlijk helemaal niet zo zwart/wit, maar feit is wel dat als je de restwaarde even vergeet, je bij de Model S 37-38k in 5-6 jaar tijd afschrijft en bij een e-Niro 38-40k in 9 jaar tijd. Restwaarde van een 10 jaar oude Model S zal wel wat hoger liggen, maar hoeveel dat is afwachten, zelfde van de e-Niro zelf.
Kortom: e-Niro of Model S lijken er nu uit te komen als beste keuzes. Mis ik nog iets of zijn er nog auto's op komst binnen een paar maanden waar ik beter op zou kunnen wachten? Moeten ze wel binnen de 45k vallen (en niet alleen de basisuitvoering) nieuw ivm mogelijke subsidie.
Kleine toevoeging: ik ben ook in het buitenland aan het kijken of import een optie is. Tenzij ik me ernstig vergis, hebben ze sowieso niet met bpm te maken en zou het alleen de importkosten van een paar honderd euro kosten. Dus als iemand op dit gebied een tip heeft, houd ik me die ook aanbevolen.
[
Voor 3% gewijzigd door
MooDyBLueS op 03-09-2020 16:20
]