Een stopcontact lader is niet gelijk aan type 2 1 fase lader hè...matroosoft schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:18:
[...]
Ik heb nu een simpele 1-fase laadpaal voor de Leaf, maar zoals gezegd zijn de Q-Zoe's erg inefficient op die lage laadsnelheden. Anders zou ik inderdaad die 1-fase laadpaal blijven gebruiken.
[...]
We wonen buiten bebouwde kom, dus geen andere laadpalen dicht in de buurt. Nu met onze buren afgesproken (waar wij ook appartement van huren) dat wij hun laadpaal mogen gebruiken. Zij plaatsen binnenkort 22kW laadpaal met pasjessysteem.
Nee, maar zo veel scheelt het ook weer niet. Ik heb een 13A stopcontactlader, dat scheelt dus nog geen 20% in laadsnelheid met een 16A (1 fase) lader. Het maakt pas echt goed verschil als je naar 1x32A of 3x16A gaat.BlakHawk schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:07:
Een stopcontact lader is niet gelijk aan type 2 1 fase lader hè...
Ik heb afgelopen jaren vrijwel uitsluitend op de stopcontactlader geladen, dat zou ik met een Zoe dus niet gedaan hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door assje op 04-09-2020 09:06 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik merk met afgelopen vakantie dat de Tesla 220v lader heel erg wisselt. Van 50% tot 88% efficientie.assje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:00:
[...]
Nee, maar zo veel scheelt het ook weer niet. Ik heb een 13A stopcontactlader, dat scheelt dus nog geen 20% in laadsnelheid met een 16A (1 fase) lader. Het maakt pas echt goed verschil als je naar 1x32A of 3x16A gaat.
Ik heb afgelopen jaren vrijwel uitsluitend op de stopcontactlader geladen, dat zou ik met een Zoe dus niet gedaan hebben.
Hele andere getallen dan mijn 1 fase laadpaal...
Waar herleid je die efficiëntie uit? We noemen een laadpaal een laadpaal maar bij AC laden bevindt de lader zich in de auto. De "laadpaal/lader" is niet veel meer dan een veredeld relais en wat communicatie.BlakHawk schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:09:
Ik merk met afgelopen vakantie dat de Tesla 220v lader heel erg wisselt. Van 50% tot 88% efficientie.
Hele andere getallen dan mijn 1 fase laadpaal...
Zo'n verschil lijkt me dus niet reel.
Bij de Zoe wordt de inefficiënt veroorzaakt door de lader in de auto die niet goed uitgelegd is op lage laadstromen.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 04-09-2020 09:17 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daar had ik nog niet naar gekeken, kan zeker een optie zijn. In NL zijn er ook as we speak 2 van een particulier voor 37k te krijgen, eentje staat al een half jaar te koop dus die wil misschien nog wel iets van de prijs afhalen om meer richting de Duitse prijzen te komen.assje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:07:
[...]
Ik kijk altijd binnen een straal van 400km (incl. buitenland) en deze staat er al best een tijdje op:
https://www.autoscout24.c...?utm_source=android-share
Mileage: 20,000 km
First registration: 02/2019
Final price: € 32,500.-
Heb alleen nog niet kunnen vinden welke inhoud de "e-spirit" precies heeft. Aangezien ik op het moment nog niet heel serieus aanschaf overweeg pakketten nog niet goed uitgezocht. Weet bijvoorbeeld niet of er van de Niro ook een variant zonder warmtepomp is.
Qua prijs in ieder geval interessant en mooi in de buurt van Venlo (RDW kantoor). Aangezien het een particulier is kan je proberen hem zo ver te krijgen de auto naar Venlo te rijden (desnoods kleine aanbetaling) en daar de koop te sluiten. Je hebt dan geen gedoe met kentekenplaten/verzekering in buitenland (alleen eendagkenteken voor RDW naar huis). Zo heb ik het met mijn Ioniq ook gedaan, ik heb zijn lunch en treinticket naar huis betaald.
Zo rond de €35k zijn er meerdere opties in Duitsland.
Waar ik altijd op let als er (in NL) niet duidelijk DynamicLine of ExecutiveLine bijstaat (en heel eerlijk: sommige zeggen ExecutiveLine maar zijn het niet, met name bij de wat kleinere garages) is of de geheugenfunctie van de stoelen in de deur te zien is en of de stoelventilatie in de middenconsole erop zit. Dat zijn functioneel volgens mij de 2 grootste en makkelijkst herkenbare verschillen tussen de uitrustingsniveaus.
Overigens is naar mijn weten de witte kleur geen metallic kleur, dat is voor mij een no-go.
Laadefficiëntie bij Tesla is vooral een functie van buitentemperatuur en laadsnelheid. Als het weer ongunstig is (met name: heel koud, maar ook als de auto in de zon staat te bakken) en je bent op 1x16A aan het laden, dan kan de efficientie extreem laag uitkomen. Geldt voor alle auto's, maar Tesla heeft iets aggressiever batterijmanagement dan de meeste auto's + heel veel random ander verbruik.
Heb je hier een bron van? Ik heb dat bij mijn eigen auto nog nooit gezien. Ja, hij gaat als het koud is soms even in het begin je pack warm maken. Maar op een lange laadsessie valt dat echt wel mee. Efficientie extreem laag klinkt bij mij als 50% oid in de oren. Dat heb ik nog nooit gezien. Niet met een UMC in de brandende zon in Frankrijk, en ook niet met < 0 graden thuis aan 3x16A. Volgens mij valt het allemaal wel mee.mux schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:20:
Laadefficiëntie bij Tesla is vooral een functie van buitentemperatuur en laadsnelheid. Als het weer ongunstig is (met name: heel koud, maar ook als de auto in de zon staat te bakken) en je bent op 1x16A aan het laden, dan kan de efficientie extreem laag uitkomen. Geldt voor alle auto's, maar Tesla heeft iets aggressiever batterijmanagement dan de meeste auto's + heel veel random ander verbruik.
Bij warm weer is efficientie volgens mij gewoon altijd hoog. Je pack koelen doet hij alleen bij SuC. De AC snelheden hebben amper invloed op de temp van je accu.
De UMC sessies van @BlakHawk zijn niet helemaal representatief aangezien die op 5A gingen vanaf een brakke feed op een berg in Italie.
Hier staat wel wat leuke info in; https://teslamotorsclub.c...arging-efficiency.122072/
Op 2kW (10A) zie je dat efficiency zo rond de 82% zit. Rond de 8 a 9kW is het optimaal op net geen 90%.
3x13A is bij deze Model S (& laadpaal) meest optimaal.
[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 04-09-2020 09:46 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Over laadpalen gesproken: ik ben aan het kijken naar een NewMotion en tweaker als ik ben spreekt de NewMotion Advanced mij wel aan, meeste features en inzicht en ook beveiligd tegen opladen door vreemden door de RFID scan die je moet doen.
Ik zie dat bij laadpaal direct (.nl) er ook een optie gegeven wordt voor load balancing (keuze 1 of 3 fase), hoe belangrijk is dat?
En ook als ik besluit nu een 1 fase EV te kopen voor de komende 5 jaar (minstens), is het dan nu al de moeite waard om in 3-fase te investeren? Want dat kost zowel met sommige opties op de laadpaal als ook de aanvraag bij de energieleverancier toch nog wel wat extra.
Ter info: de woning heeft nu 1x35A, prima voor 1 fase laden dus. Liander rekent €347 voor het veranderen in 3x25A.
Edit: excuses, ik zag wat dingen over laden/laadpalen voorbijkomen. Ik zoek het andere topic op. Thanks @kdeboois en @Inspired
Ik zie dat bij laadpaal direct (.nl) er ook een optie gegeven wordt voor load balancing (keuze 1 of 3 fase), hoe belangrijk is dat?
En ook als ik besluit nu een 1 fase EV te kopen voor de komende 5 jaar (minstens), is het dan nu al de moeite waard om in 3-fase te investeren? Want dat kost zowel met sommige opties op de laadpaal als ook de aanvraag bij de energieleverancier toch nog wel wat extra.
Ter info: de woning heeft nu 1x35A, prima voor 1 fase laden dus. Liander rekent €347 voor het veranderen in 3x25A.
Edit: excuses, ik zag wat dingen over laden/laadpalen voorbijkomen. Ik zoek het andere topic op. Thanks @kdeboois en @Inspired
[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 04-09-2020 10:17 ]
@MooDyBLueS Daar is een ander topic voor.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Hoeveel verbruik heb je in huis? Hoeveel ga je rijden? Wanneer ga/wil je opladen? Als je niet veel rijdt kun je gewoon met 25A laden gedurende de nacht. Voor LB heb je weer een extra abonnement nodig bij NM. Werkt goed, heb dezelfde paal op 3F met LB, maar zou er zelf niet voor kiezen.MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:11:
Over laadpalen gesproken: ik ben aan het kijken naar een NewMotion en tweaker als ik ben spreekt de NewMotion Advanced mij wel aan, meeste features en inzicht en ook beveiligd tegen opladen door vreemden door de RFID scan die je moet doen.
Ah, verkeerde topic idd. Excuus.
3x16A is al heel snel, het gaat echt alleen om snelheden van 1x10A en minder - stopcontactsnelheden. Dan zie je de efficientie omlaag gaan.Inspired schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:32:
[...]
Heb je hier een bron van? Ik heb dat bij mijn eigen auto nog nooit gezien. Ja, hij gaat als het koud is soms even in het begin je pack warm maken. Maar op een lange laadsessie valt dat echt wel mee. Efficientie extreem laag klinkt bij mij als 50% oid in de oren. Dat heb ik nog nooit gezien. Niet met een UMC in de brandende zon in Frankrijk, en ook niet met < 0 graden thuis aan 3x16A. Volgens mij valt het allemaal wel mee.
Gaat omlaag ja, maar extreem vind ik het niet. Daarbij is dit volgens mij bij andere auto's hetzelfde. Dus dat dit bij Tesla extremer zou zijn zie ik even niet.mux schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:11:
[...]
3x16A is al heel snel, het gaat echt alleen om snelheden van 1x10A en minder - stopcontactsnelheden. Dan zie je de efficientie omlaag gaan.
En om het nog ingewikkelder te maken, in Duitsland hebben ze weer andere uitvoeringen dan in Nederland.MooDyBLueS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:19:
[...]
Daar had ik nog niet naar gekeken, kan zeker een optie zijn. In NL zijn er ook as we speak 2 van een particulier voor 37k te krijgen, eentje staat al een half jaar te koop dus die wil misschien nog wel iets van de prijs afhalen om meer richting de Duitse prijzen te komen.
Waar ik altijd op let als er (in NL) niet duidelijk DynamicLine of ExecutiveLine bijstaat (en heel eerlijk: sommige zeggen ExecutiveLine maar zijn het niet, met name bij de wat kleinere garages) is of de geheugenfunctie van de stoelen in de deur te zien is en of de stoelventilatie in de middenconsole erop zit. Dat zijn functioneel volgens mij de 2 grootste en makkelijkst herkenbare verschillen tussen de uitrustingsniveaus.
Overigens is naar mijn weten de witte kleur geen metallic kleur, dat is voor mij een no-go.
Volgens mij komt dat meer omdat er een "vaste" overhead aan verlies is en dat dat bij lagere snelheden vanzelfsprekend een grotere impact heeft op de efficiëntie. Zou niet weten waarom die overhead niet schaalt met de stroom (afgezien van eventuele koeling of verwarming maar bij <2kW lijkt me dat niet echt nodig)mux schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:11:
[...]
3x16A is al heel snel, het gaat echt alleen om snelheden van 1x10A en minder - stopcontactsnelheden. Dan zie je de efficientie omlaag gaan.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Dat komt denk ik door het volgende: Als je van de 3.4 kW laten we zeggen 2 kW (dit heb ik zomaar uit de lucht gegrepen) kwijt bent aan randzaken dan is dat een stuk minder efficient dan wanneer je 2 kW kwijt bent van 11 kW. Daarom is de kans groot dat jij er niks van merkt, maar iemand met een granny charger op een koude dag wel.Inspired schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:15:
[...]
Gaat omlaag ja, maar extreem vind ik het niet. Daarbij is dit volgens mij bij andere auto's hetzelfde. Dus dat dit bij Tesla extremer zou zijn zie ik even niet.
Het ging hier juist over de extremen waarbij verwarming en koeling een rol spelen.India Sierra schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:30:
[...]
Volgens mij komt dat meer omdat er een "vaste" overhead aan verlies is en dat dat bij lagere snelheden vanzelfsprekend een grotere impact heeft op de efficiëntie. Zou niet weten waarom die overhead niet schaalt met de stroom (afgezien van eventuele koeling of verwarming maar bij <2kW lijkt me dat niet echt nodig)
[ Voor 30% gewijzigd door Pierz op 04-09-2020 11:32 ]
Nee, want als het verwarmen 2kWh kost dan is dat voor beide gelijk. Enige verschil is dat op een lager vermogen de efficiency van de onboard laders lager is. Dat merk je wel omdat je langer aan het laden bent.Pierz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:30:
[...]
Dat komt denk ik door het volgende: Als je van de 3.4 kW laten we zeggen 2 kW (dit heb ik zomaar uit de lucht gegrepen) kwijt bent aan randzaken dan is dat een stuk minder efficient dan wanneer je 2 kW kwijt bent van 11 kW. Daarom is de kans groot dat jij er niks van merkt, maar iemand met een granny charger op een koude dag wel.
Ik laad thuis altijd met een vast gemonteerde grannylader en ik heb echt geen 50% verlies, eerder iets tussen de 10 en 20 procent.Pierz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:30:
[...]
Dat komt denk ik door het volgende: Als je van de 3.4 kW laten we zeggen 2 kW (dit heb ik zomaar uit de lucht gegrepen) kwijt bent aan randzaken dan is dat een stuk minder efficient dan wanneer je 2 kW kwijt bent van 11 kW. Daarom is de kans groot dat jij er niks van merkt, maar iemand met een granny charger op een koude dag wel.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Maar is die verwarming / koeling überhaupt wel nodig als je met <0,04C aan het laden bent? Het voelt als overkill maar ben ook geen expert op lithium gebiedPierz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:30:
Het ging hier juist over de extremen waarbij verwarming en koeling een rol spelen.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Ja behalve dat het bij de één 2x (of 10x) langer duurt. Daarnaast nog andere overhead die ook langer ingeschakeld is.Inspired schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:36:
Nee, want als het verwarmen 2kWh kost dan is dat voor beide gelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 04-09-2020 11:51 ]
Klopt, maar de efficiency is door het verwarming maar amper lager. Ook op lagere laadsnelheid. Daarbij gaat de Tesla volgens mij op 5A-10A niet eens voorverwarmen.assje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:50:
[...]
Ja behalve dat het bij de één 2x (of 10x) langer duurt.
Juist vandaag heeft TeslaBjörn een video online gezet met aankoopadvies voor tweedehands Tesla's. Hopelijk heb je er iets aan!MooDyBLueS schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:15:
Binnen nu en 2 maanden ga ik een EV aanschaffen en heb al veel onderzoek gedaan en ook proefritten de afgelopen maanden, maar toch blijf ik ietwat twijfelen. Belangrijkste om aan te geven: het gaat hier om particuliere aanschaf.
Wat we zoeken is een auto die groot genoeg is voor het gezin, waar we ook mee binnen Europa op vakantie kunnen (zodra dat weer normaal kan), dus qua range en snelladen moet het wel te overzien zijn. Het hoeft gelijk Noord Zweden of Zuid Italië te zijn, maar om het beeld wat completer te schetsen: wij gaan elke 5 jaar zo'n beetje 4x met de auto op vakantie en 1x met het vliegtuig. Bewust omdat wij de vrijheid en het gemak van je eigen auto bij je hebben en gaan en staan waar je wilt enorm fijn vinden en ook omdat we niet in het hartje van de grote steden willen zitten, dat pakken we hoogstens een dagje mee zeg maar.
Mijn beeld is dat de EV een realistisch bereik (dus niet WLTP/EPA) moet hebben van minstens 300km. Een trip 1000km betekent realistisch gezien 3x stoppen (grofweg elke 250km) en dat moet te doen zijn. Snelladen moet eigenlijk ook wel meer dan 50kW aankunnen, want we kijken hier toch al naar een minstens 50kWh accupakket en dan zou je tot 80% bijna een uur bezig zijn.
Binnen het budget van 40k koop je dan nog steeds niet heel veel. Want hoewel ik een Opel Corsa-e of Peugeot e-208 als outsider ook nog prima zou vinden, kan daar geen dakkoffer of trekhaakkoffer op. Jammer want in de dagelijkse praktijk een kleinere auto zou ik helemaal niet erg vinden en het 100 kWh snelladen gaat hem ook goed af. Maar ca. 300ltr kofferbak is gewoon te klein voor op vakantie. Een Kia e-Soul kan wel een koffer op het dak of trekhaak hebben (64 kWh uitvoering) dus die kwam al snel op de shortlist. Maar de Kia e-Niro heeft een dusdanig formaat dat er helemaal geen koffer bij hoeft en ze zijn inmiddels mondjesmaat te vinden in ons budget.
Qua nieuwe (aankomende) auto's heb ik de ID.3 overwogen maar op de Salon van Brussel destijds erin gezeten en er waren toch wel heel veel minpunten (keihard plastic overal, slechte knoppen aan het stuur, geen fijne interface voor volume en climate, geen dedicated knoppen voor ramen achter, etc.). De Skoda Enyaq ziet er interessant uit en lost een aantal van deze minpunten op, maar als ik de prijslijst van de ID.3 zie dan is het duidelijk dat de Enyaq ook flink dure pakketten (5-6k) krijgt en als het basismodel net zo karig uitgerust is, dan moet je dat er wel bijnemen. Daarmee valt het gelijk buiten budget.
Tweedehands ook gekeken naar auto's als een Kona, Ioniq, i3 en e-Golf. Maar op de eerste na komen ze allemaal niet aan de 300km. Kona 64 kWh wel maar dan kan je net zo goed de e-Niro nemen, die is amper duurder. Ook een Model 3 bekeken maar de sedan uitvoering qua achterklep hebben we nu ook en dat is de grootste fout die ik ooit gemaakt heb. Je kan er gewoon niks van formaat in kwijt en je bent vele malen minder flexibel tov een hatchback. Ook zijn ze particulier nog overpriced, zelfs modellen van een jaar oud en 50.000km op de teller worden gewoon voor nieuwprijs verkocht.
Een Model S zie ik echter wel voor 35-40k redelijk wat voorbijkomen, en de beste deals die ik voorbij heb zien komen zijn 2014/2015 (P)85 uitvoeringen met Autopilot en ca. 100k km of een wat jongere 2016 70 met minder km's. Heel eerlijk: het interieur vind ik lelijk, maar als dit de beste keuze blijkt kan ik me daar wel overheen zetten. Ik maak me echter ook wel zorgen over de service, zeker als je een (ooit flink dure) auto koopt die al een klein beetje op leeftijd komt. Wij zouden er wel minstens 5-6 jaar mee willen doen en dan kom ik gelijk bij afschrijving: qua prijs moet ik min of meer hetzelfde neertellen als voor een 1 jaar oude e-Niro. Maar ik zeg altijd "bij 10 jaar oud is het tijd voor een nieuwe auto" en dat is natuurlijk helemaal niet zo zwart/wit, maar feit is wel dat als je de restwaarde even vergeet, je bij de Model S 37-38k in 5-6 jaar tijd afschrijft en bij een e-Niro 38-40k in 9 jaar tijd. Restwaarde van een 10 jaar oude Model S zal wel wat hoger liggen, maar hoeveel dat is afwachten, zelfde van de e-Niro zelf.
Kortom: e-Niro of Model S lijken er nu uit te komen als beste keuzes. Mis ik nog iets of zijn er nog auto's op komst binnen een paar maanden waar ik beter op zou kunnen wachten? Moeten ze wel binnen de 45k vallen (en niet alleen de basisuitvoering) nieuw ivm mogelijke subsidie.
Kleine toevoeging: ik ben ook in het buitenland aan het kijken of import een optie is. Tenzij ik me ernstig vergis, hebben ze sowieso niet met bpm te maken en zou het alleen de importkosten van een paar honderd euro kosten. Dus als iemand op dit gebied een tip heeft, houd ik me die ook aanbevolen.
Geinig. Valt mij wel op dat er ondanks dat het op papier maar 3 of 4 versies zijn het barst van de verschillen die undocumented lijken?matroosoft schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:39:
[...]
Juist vandaag heeft TeslaBjörn een video online gezet met aankoopadvies voor tweedehands Tesla's. Hopelijk heb je er iets aan!
[YouTube: 2nd hand Tesla market]
Bijvoorbeeld:
Wel panoramadak is dakdragers mogelijkheden / Geen Pano dak heb je pech
Wel of geen extra soundpack, zichtbaar door achterin te kijken naar extra ruimte achter de wielkasten
Wel een MCU replacement maar afhankelijk van tijdstip wel of geen 4G.
Een P85 met een accupack van een P90 dmv batterij vervanging.
Wel of geen motoren vervangen en bij welke kilometerstand.
Frunk size kan verschillen en daardoor zie je gelijk of het een dual motor is of niet.
Lagere of strakkere suspension op sommige P85 modellen, zichtbaar van buitenaf afhankelijk van wielen ook.
Nextgen (voor)stoelen of niet, en dan dus ook easy entry of niet.
Model X achterstoelen elektrisch verstelbaar van voor 2018, dan niet opklapbaar. Daarna wel en rugleuning ook iets verstelbaar.
Insane of Insane+ modes.
Accu ouder dan 5 jaar ? Houd rekening met 60% oplaadsnelheid tov originele snelheden. Tenzij weer vervangen, vervangen bij X kilometers. Bij wat geluk krijg je grotere accu dan je model had maar wel software locked maar is degradatie dus mogelijk beter.
Het zou helpen als er gewoon uitvoeringen genoemd worden of dat je op een knop in die wagen kan drukken om te zien welke packs iemand wel of niet heeft?
Dit maakt het wel erg ondoorzichtig.
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2020 13:40 ]
Komt doordat Tesla revisies direct doorvoert i.p.v. met een facelift, zoals andere fabrikanten doen. Aan de ene kant fijn als klant dat je altijd het beste/nieuwste model hebt maar het creëert wel onduidelijkheid op de tweedehands markt.GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:31:
[...]
Geinig. Valt mij wel op dat er ondanks dat het op papier maar 3 of 4 versies zijn het barst van de verschillen die undocumented lijken?
Bijvoorbeeld:
Wel panoramadak is dakdragers mogelijkheden / Geen Pano dak heb je pech
Wel of geen extra soundpack, zichtbaar door achterin te kijken naar extra ruimte achter de wielkasten
Wel een MCU replacement maar afhankelijk van tijdstip wel of geen 4G
Een P85 met een accupack van een P90 dmv batterij vervanging
Wel of geen motoren vervangen en bij welke kilometerstand.
Frunk size kan verschillen en daardoor zie je gelijk of het een dual motor is of niet.
Lagere of strakkere suspension op sommige P85 modellen, zichtbaar van buitenaf afhankelijk van wielen ook.
Het zou helpen als er gewoon uitvoeren genoemd worden of dat je op een knop in die wagen kan drukken om te zien welke packs iemand wel of niet heeft?
We zullen wel langer moeten wachten dan beloofd op de Model Y door onze vriend. Productie start op zijn vroegst zomer 2021...
Ben benieuwd of en welke wijzigingen er doorgevoerd gaan worden in die fabriek.
Misschien als je per se een Duitse wilt hebbenGeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:58:
[...]
We zullen wel langer moeten wachten dan beloofd op de Model Y door onze vriend. Productie start op zijn vroegst zomer 2021...
Een Tesla medewerker vertelde dat de Model Y in het eerste kwartaal 2021 naar NL komt.
Misschien niet onafhankelijk maar ik zou iedereen aanraden te wachten op de Duitse versie inderdaad, zeker als je hem privé gaat kopen. Maar voordat we weer terugvallen in een bekende discussiePierz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:06:
[...]
Misschien als je per se een Duitse wilt hebben
Een Tesla medewerker vertelde dat de Model Y in het eerste kwartaal 2021 naar NL komt.
Ben benieuwd of en welke details over de verbeteringen in die specifieke fabriek naar buiten gaan komen!
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 04-09-2020 18:09 ]
Verwijderd
Ik vind, het echt nog steeds een prestatie, in anderhalf jaar 1 van de grootste gebouwen van Europa bouwen. Je kan zeggen "op zijn vroegst", maar het is nog steeds een top prestatie, als je het mij vraagt.GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:58:
[...]
Volgens mij was de tijdlijn altijd 2021, er zijn meerdere datums genoemd. Wanneer had hij het "beloofd"? (Elon beloofd nooit wat, hij is soms gewoon iets te enthousiast.)
@Prullenbak84 vandaag toch een proefrit in het geheim gemaakt in de Loniq!
Maar wat een heerlijk comfortabele reiswagen.
En wat een luxe , maar moet wel zeggen dat ik morgen pas de MG, leaf & E-soul ga meemaken.
Wat een ruimte trouwens in zo’n wagen en dan met gemiddeld le verbruik van maar 13,1/100km.. ben benieuwd wat de EV’s morgen voor waardes laten zien.
Verkoper zei dat 280/300km redelijk makkelijk te halen was.
Maar als ik 1 punt van kritiek moet hebben is het de hoofdruimte achter.
Als je langer dan +-1,80 ben dan ga je klem zitten.
Keuzes worden wel heel lastig hij is erg gunstig geprijsd en heeft nog eens een heel behoorlijk actieradius.
Ben benieuwd wie morgen de strijd gaat winnen.
En wat een luxe , maar moet wel zeggen dat ik morgen pas de MG, leaf & E-soul ga meemaken.
Wat een ruimte trouwens in zo’n wagen en dan met gemiddeld le verbruik van maar 13,1/100km.. ben benieuwd wat de EV’s morgen voor waardes laten zien.
Keuzes worden wel heel lastig hij is erg gunstig geprijsd en heeft nog eens een heel behoorlijk actieradius.
't Is wel Elon Musk time hè, het kan zo maar een jaartje later worden.GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:58:
[...]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Verwijderd
Net zoals VW al jaren zegt dat ze met een Tesla-killer komen? Of dat de Gigafactory in China prima op tijd af was.daemonix schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:22:
[...]
't Is wel Elon Musk time hè, het kan zo maar een jaartje later worden.
Het enige waar hij echt te optimistisch in was FSD. Zijn meeste andere voorspellingen zijn gewoon uitgekomen...
Ik wacht al jaren op de Tesla-killer, wanneer komt die uit?
Je vergeet dat de Model 3 jaren later is gekomen dan beloofd.
Verwijderd
"Limited production of the Model 3 began in mid-2017, with the first production vehicle rolling off the assembly line on July 7, 2017.[12][13][14] The official launch and delivery of the first 30 cars took place on July 28.[15]"daemonix schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:45:
Je vergeet dat de Model 3 jaren later is gekomen dan beloofd.
Dit was prima op tijd hoor...
Zag net de ID3 met duits kenteken hier rijden en toch best wel indrukwekkende auto hoor!
Vind hem erg geslaagd zo!
Vind hem erg geslaagd zo!
Dat is 2 jaar over tijd: Wikipedia: Tesla Model 3.Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:48:
[...]
"Limited production of the Model 3 began in mid-2017, with the first production vehicle rolling off the assembly line on July 7, 2017.[12][13][14] The official launch and delivery of the first 30 cars took place on July 28.[15]"
Dit was prima op tijd hoor...
Dus nee, niet prima op tijd.
@fevo-1190
Van buiten wel ja.
Eerste presentatie/aankondiging van de Tesla M3 was in maart 2016. Anderhalf jaar later startte de leveringen.
Ter informatie, de ID. Concept stond in Oktober 2016 op de beurs van Parijs. Het is nu september 2020, en de eerste leveringen zijn gestart.
Van buiten wel ja.
2 jaar over tijd? Waar zie jij dat staan?daemonix schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:49:
[...]
Dat is 2 jaar over tijd: Wikipedia: Tesla Model 3.
Eerste presentatie/aankondiging van de Tesla M3 was in maart 2016. Anderhalf jaar later startte de leveringen.
Ter informatie, de ID. Concept stond in Oktober 2016 op de beurs van Parijs. Het is nu september 2020, en de eerste leveringen zijn gestart.
Het doel is om Berlijn sneller op gang te krijgen dan Shanghai en op het moment liggen ze goed op schema daarvoor. Gelukkig heeft Elon Musk geleerd om dat soort beloftes niet meer in de media of naar aandeelhouder te maken.daemonix schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:22:
[...]
't Is wel Elon Musk time hè, het kan zo maar een jaartje later worden.
Verwijderd
Je quote laat zien dat ik gelijk heb loldaemonix schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:49:
[...]
Dat is 2 jaar over tijd: Wikipedia: Tesla Model 3.
Ik denk dat je de ID.4 wellicht geen Tesla-killer kan noemen maar ik denk wel dat VW het Tesla lastig gaat maken want ze claimen nu dat ze hem eerder kunnen leveren dan de Model Y.Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:44:
[...]
Net zoals VW al jaren zegt dat ze met een Tesla-killer komen? Of dat de Gigafactory in China prima op tijd af was.
Het enige waar hij echt te optimistisch in was FSD. Zijn meeste andere voorspellingen zijn gewoon uitgekomen...
In Nederland en Noorwegen zie je in de verkoopcijfers overigens een behoorlijke Tesla verzadiging.
Verwijderd
Voor de (10de) keer, dit heeft logische oorzaken:kdeboois schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:06:
[...]
Ik denk dat je de ID.4 wellicht geen Tesla-killer kan noemen maar ik denk wel dat VW het Tesla lastig gaat maken want ze claimen nu dat ze hem eerder kunnen leveren dan de Model Y.
In Nederland en Noorwegen zie je in de verkoopcijfers overigens een behoorlijke Tesla verzadiging.
1. Ze verkopen de auto's liever in USA dan in Europa, ze verkopen elke auto die ze maken, vandaar dat ze weinig boten naar Europa hebben laten komen.
2. De X en S zijn super outdated en mensen wachten op de (aangekondigde) refresh
3. De sedan vorm is niet zo super populair in Europa, dus mensen wachten op de (aangekondigde) hatchback
4. Met de bijtelling zoveel hoger dit jaar en de importtarieven, is de aankoopprijs van een Model 3 in NL hoger dan de reeele waarde.
De ID.4 zal vooral de mensen aanspreken die geen Tesla willen en toch geen ICE willen rijden. Mijn hypothese (en de meeste zijn de laatste jaren uitgekomen
Noorwegen is ook een groot Tesla land, en iedereen die er al wou / kon kopen, heeft het al gedaan.kdeboois schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:06:
[...]
Ik denk dat je de ID.4 wellicht geen Tesla-killer kan noemen maar ik denk wel dat VW het Tesla lastig gaat maken want ze claimen nu dat ze hem eerder kunnen leveren dan de Model Y.
Maar jup. Tesla doet het enorm slecht tegenwoordig in Europa.
[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 04-09-2020 20:18 ]
En dat vinden we fijn dat Tesla het nu wat zwaarder heeft of wat is jullie punt?
Ben zelf geen fan van Tesla, maar ben blij dat voornamelijk hun de EV zo in een stroomversnelling heeft laten komen
zoveel beter dan het gepruttel en herrie van de diesels/benzine motoren.
Ben zelf geen fan van Tesla, maar ben blij dat voornamelijk hun de EV zo in een stroomversnelling heeft laten komen
Verwijderd
Goede reactie.fevo-1190 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:18:
En dat vinden we fijn dat Tesla het nu wat zwaarder heeft of wat is jullie punt?
Ben zelf geen fan van Tesla, maar ben blij dat voornamelijk hun de EV zo in een stroomversnelling heeft laten komenzoveel beter dan het gepruttel en herrie van de diesels/benzine motoren.
Het is echt niet erg om niet Tesla-fan te zijn, ik ageer alleen maar wat betreft de anti-Tesla retoriek in dit topic.
Ik waardeer Volvo (Polestar) VW, Rivian Kia (Huyndai) ook heel erg.
We kunnen toch gewoon veel beter onze energie steken in het uitwisselen van informatie in plaats van het constante (Elon Musk) en Tesla bashen. Dit voegt echt helemaal niks toe. Helemaal als de meeste anti-Tesla informatie niet klopt.
Persoonlijke ervaringen zijn natuurlijk erg welkom, maar daar conclusies over trekken dat de hele service super slecht is, voegt helemaal niks toe.
Beetje flauw he.. De model 3 verkopen begonnen pas echt te lopen in Juni 2019 meen ik... met de echte piek aan het einde van het jaar... Je vegelijkt nu de verkopen van S, X en beetje 3 met een 8 maanden volop 3 een beetje S en X..bottom line schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:16:
[...]
Noorwegen is ook een groot Tesla land, en iedereen die er al wou / kon kopen, heeft het al gedaan.
Maar jup. Tesla doet het enorm slecht tegenwoordig in Europa.
[Afbeelding]
Even wat anders.. Wat is die LEAF toch een waardeloze auto qua efficiency (N=1). Op mijn rit van afgelopen Donderdag zat de GOM er al bijna 10% naast 15 KWh/100 km volgens de GOM terwijl ik met 70% accu slects 150 KM heb kunnen rijden. (Vmax 100 en Vgem 61!!!). De accu was echt HE-LE-MAAL toen ik thuis kwam.. Er ging maar liefst 42.5 KWh in vanuit de lader..
Als je dat even doorrekent naar de kosten per km: 70% van 42.5 = 30 KWh voor 150 KM = 20 KWh per 100 KM!! dat is dus EUR 4,60 per 100 KM. Daar kan ik lokaal 3,1 liter brandstof voor halen wat mijn verbruik omgerekend naar Benzine 1 op 32 maakt.. Dat vind ik wel echt knap waardeloos!
[ Voor 30% gewijzigd door BasvanS op 04-09-2020 20:32 ]
Beetje flauw?BasvanS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:27:
[...]
Beetje flauw he.. De model 3 verkopen begonnen pas echt te lopen in Juni 2020 meen ik... met de echte piek aan het einde van het jaar... Je vegelijkt nu de verkopen van S, X en beetje 3 met een 8 maanden volop 3 een beetje S en X..
Eind februari 2019 begonnen leveringen in Europa. En dit jaar was er corona, dus heeft Tesla voor minstens 4 maanden amper iets verkocht in Europa.
Dus ik vergelijk 6 maanden model 3 verkoop, en 8 maanden S en X van 2019 met 4 volle maanden model 3, X en S + 4 schrale/halve maanden in 2020.
De enige eindejaarspiek die Tesla kende was in Nederland. Ze hebben voor geheel Europa altijd evenveel schepen uitgestuurd, dus elk land moest wachten op zijn bestelling want de meerderheid ging naar Nederland vanaf augustus. Vraag dat maar eens aan Ford / Kia / VW of ze dat ook eens willen doen
Leuke registratie dag bij het RDW gisteren zo te zien.Er zijn 100+ Mini Cooper Se op kenteken gezet, tevens 36 Mazda MX 30 (dus die staat binnenkort bij de dealer) en 17 stuks Polestar 2 (bij jouw "Volvo" dealer
)
Even ter vergelijking in NL werden in Januari tot Augustus 8.000 M3 op kenteken gezet. In de maanden September tot December ruim 22.000. Die vergelijking zal voor DE wellicht minder scheef zijn, maar ik denk dat Jan + Feb 2020 al in de buurt komen van Jan-Aug 2019. Kijken of ik data kan vinden.bottom line schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:34:
[...]
Beetje flauw?
Eind februari 2019 begonnen leveringen in Europa. En dit jaar was er corona, dus heeft Tesla voor minstens 4 maanden amper iets verkocht in Europa.
Dus ik vergelijk 6 maanden model 3 verkoop, en 8 maanden S en X van 2019 met 4 volle maanden model 3, X en S + 4 schrale/halve maanden in 2020.
De enige eindejaarspiek die Tesla kende was in Nederland. Ze hebben voor geheel Europa altijd evenveel schepen uitgestuurd, dus elk land moest wachten op zijn bestelling want de meerderheid ging naar Nederland vanaf augustus. Vraag dat maar eens aan Ford / Kia / VW of ze dat ook eens willen doen
edit:
Jan-Sep 2019 verkocht Tesla slechts 6400 M3 in Duitsland.
[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 04-09-2020 20:46 ]
Tesla verkopenBasvanS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:42:
[...]
Even ter vergelijking in NL werden in Januari tot Augustus 8.000 M3 op kenteken gezet. In de maanden September tot December ruim 22.000. Die vergelijking zal voor DE wellicht minder scheef zijn, maar ik denk dat Jan + Feb 2020 al in de buurt komen van Jan-Aug 2019. Kijken of ik data kan vinden.
edit:
Jan-Sep 2019 verkocht Tesla slechts 6400 M3 in Duitsland.
Jan 2020: 367
Feb 2020: 685
Dus belange niet zoveel als jan-augustus 2019.
Maar eigenlijk geen idee waar jij met de redenatie naartoe wilt gaan. Ikzelf met mijn redenatie ook niet trouwens
Tesla sales kelderen ook in Duitsland. Er staan misschien nog een +10% maar als je ziet dan EV +100% doet. Er werden 4500 M3 verkocht, maar 7000 ZOE en 7500 EGolf in H1 2020bottom line schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:54:
[...]
Tesla verkopen
Jan 2020: 367
Feb 2020: 685
Dus belange niet zoveel als jan-augustus 2019.
Maar eigenlijk geen idee waar jij met de redenatie naartoe wilt gaan. Ikzelf met mijn redenatie ook niet trouwens
Vorig jaar was TeslA nou eenmaal de enige die massaal kon leveren onder de superaantrekkelijke fiscale leaseregeling. Dit jaar
* is die regeling al een stuk minder aantrekkelijk
* valt Tesla door de dure auto’s voor een groter deel buiten de boot
* zijn er meer leveranciers die kunnen leveren
* kunnen die ook goedkopere (kleinere) auto’s leveren
Dus logisch dat Tesla niet verkoopt wat het vorig jaar verkocht. Nu zitten we op het ‘normale’ niveau, vorig jaar was bijzonder. Net zoals Jaguar op kleinere schaal had met de i-Pace in December 2018.
De modellenreeks van Tesla is nou eenmaal niet ideaal voor Europa. Wanneer brengen ze een kleiner autootje uit?
Dus logisch dat Tesla niet verkoopt wat het vorig jaar verkocht. Nu zitten we op het ‘normale’ niveau, vorig jaar was bijzonder. Net zoals Jaguar op kleinere schaal had met de i-Pace in December 2018.
De modellenreeks van Tesla is nou eenmaal niet ideaal voor Europa. Wanneer brengen ze een kleiner autootje uit?
[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 04-09-2020 21:02 ]
Het gaat mij nog niet snel genoeg hoor. Tesla heeft als doel voor 2025 om 5 miljoen auto’s te produceren, Volkswagen 1,5 miljoen en BMW en GM laten liever weten hoeveel modellen ze willen elektrificeren maar weinig toezeggingen over aantallen.fevo-1190 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:18:
Ben zelf geen fan van Tesla, maar ben blij dat voornamelijk hun de EV zo in een stroomversnelling heeft laten komenzoveel beter dan het gepruttel en herrie van de diesels/benzine motoren.
Verwijderd
Nog geen releasedatum, maar mijn verwachting is eind 2021.eamelink schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:01:
Vorig jaar was TeslA nou eenmaal de enige die massaal kon leveren onder de superaantrekkelijke fiscale leaseregeling. Dit jaar
Als je kijkt waar we nu staan tegenover 6 jaar geleden dan is er bijna voor elke Nederlander wel een EV te koop binnen budget (occasion of zelfs nieuw).Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:02:
[...]
Het gaat mij nog niet snel genoeg hoor. Tesla heeft als doel voor 2025 om 5 miljoen auto’s te produceren, Volkswagen 1,5 miljoen en BMW en GM laten liever weten hoeveel modellen ze willen elektrificeren maar weinig toezeggingen over aantallen.
Ben wel erg benieuwd hoe het gaat lopen als de mrb eraf gaat (pas 2026??) wat de meeste dan gaan doen.
Hopelijk denken mensen niet alleen maar met hun portemonnee!
Hoe verklaar je dan dat van februari tot en met juli 2020, Tesla minder verkocht als in 2019, maar dankzij de maand augustus, ze de achterstand hebben ingehaald? Van -22% in juli 2020 (tov 2019) naar +10% tov 2019BasvanS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:00:
[...]
Tesla sales kelderen ook in Duitsland. Er staan misschien nog een +10% maar als je ziet dan EV +100% doet. Er werden 4500 M3 verkocht, maar 7000 ZOE en 7500 EGolf in H1 2020
Kelderen.
Maar ik hou erover op. Dit leid toch nergens naar. I-Pace kwam als eerste op de markt als Tesla killer, en nu verkopen ze nog amper 50 auto'tjes ervan per maand in geheel Europa.
Kijk HIER anders even. Tesla word daarnaast ook voorbijgelopen door andere EV verkopen als de egolf, ZOE etc..bottom line schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:08:
[...]
Hoe verklaar je dan dat van februari tot en met juli 2020, Tesla minder verkocht als in 2019, maar dankzij de maand augustus, ze de achterstand hebben ingehaald? Van -22% in juli 2020 (tov 2019) naar +10% tov 2019
Kelderen.
Maar ik hou erover op. Dit leid toch nergens naar. I-Pace kwam als eerste op de markt als Tesla killer, en nu verkopen ze nog amper 50 auto'tjes ervan per maand in geheel Europa.
De vraag naar Tesla was dus eigenlijk een vraag naar EV, met maar 1 aanbieder. Nu er meer leverbaar is, verliezen ze direct in absolute aantallen.
[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 04-09-2020 21:20 ]
Verwijderd
Wat begrijp je niet aan dat ze elke auto verkopen die ze maken en dat ze 2,5 maanden stil hebben gestaan met de fabriek waardoor er geen boten naar Europa kwamen.BasvanS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:17:
[...]
Kijk HIER anders even. Tesla word daarnaast ook voorbijgelopen door andere EV verkopen als de egolf, ZOE etc..
De vraag naar Tesla was dus eigenlijk een vraag naar EV, met maar 1 aanbieder. Nu er meer leverbaar is, verliezen ze direct in absolute aantallen.
Deze hele discussie slaat helemaal nergens op.
1 aanbieder? Tesla heeft de elektrische auto niet uitgevonden en er zat anders EVs te krijgen. De i3, eGolf, Zoë en Leaf zijn al jaren op de markt. Sommige al in de derde generatie.BasvanS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:17:
[...]
Verwijderd
https://www.businessinsid...rive-id3-2020-9?r=DE&IR=T
De CEO's van VW en Tesla gaan prima met elkaar om in ieder geval.
De CEO's van VW en Tesla gaan prima met elkaar om in ieder geval.
Het is echt niet erg om Tesla fan te zijn, ik ageer alleen maar wat betreft jouw totaal ongenuanceerde Tesla ideologie in dit topic (beter gezegd, op dit forum).Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:24:
Het is echt niet erg om niet Tesla-fan te zijn, ik ageer alleen maar wat betreft de anti-Tesla retoriek in dit topic.
Iedereen is gebaat bij goede genuanceerde informatie, ook potentiele Tesla rijders. Iedere kritiek afdoen als anti-Tesla sentiment is simpelweg ridicuul. Je zit hier notabene in het elektrisch rijden topic waar de gemiddelde poster op zijn minst bepaalde waardering voor Tesla heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 04-09-2020 22:27 ]
Verwijderd
Wat wil je met deze post bereiken?assje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:26:
[...]
Het is echt niet erg om Tesla fan te zijn, ik ageer alleen maar wat betreft jouw totaal ongenuanceerde Tesla ideologie in dit topic (beter gezegd, op dit forum).
Iedereen is gebaat bij goede genuanceerde informatie, ook potentiele Tesla rijders. Iedere kritiek afdoen als anti-Tesla sentiment is simpelweg ridicuul.
Ik ben altijd open voor een socratisch gesprek op feiten, maar met deze ad-hom kan ik helemaal niks.
Je klaagt veel over anti Tesla sentiment in dit topic, dat is mijn inziens niet reëel. Maar, door zelf een extreme positie in te nemen als jij zonder enige uitzondering doet creëer je zelf de situatie waar mensen daar ook minder genuanceerd tegenin gaan of advocaat van de duivel gaan spelen.Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:32:
Wat wil je met deze post bereiken?
Ze waren de enige die grote aantallen konden leveren in de +300KM range categorie... Wat natuurlijk wel netjes is!Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:37:
[...]
1 aanbieder? Tesla heeft de elektrische auto niet uitgevonden en er zat anders EVs te krijgen. De i3, eGolf, Zoë en Leaf zijn al jaren op de markt. Sommige al in de derde generatie.
Voorzover ik weet zat de productie van Tesla M3 al op 1000 auto's per dag in Juni 2019. En het zou toen einde van het jaar 500k per jaar zijn.. Dat target werd verschoven naar eind 2020.
Is dat omdat ze het niet kunnen, of omdat ze het niet kunnen verkopen?
Verwijderd
Er zijn meerdere keren de afgelopen maanden mod-breaks geweest dat de anti-Tesla retoriek moest ophouden.assje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:36:
[...]
Je klaagt veel over anti Tesla sentiment in dit topic, dat is mijn inziens niet reëel. Maar, door zelf een extreme positie in te nemen als jij zonder enige uitzondering doet creëer je zelf de situatie waar mensen daar ook minder genuanceerd tegenin gaan of advocaat van de duivel gaan spelen.
Ik ben ook echt geen "fan" van Tesla. Ik hou het puur bij de feiten en hypotheses. Ik ben ook nooit degene die er als eerste "hard" ingaat
Maar fair enough, laten we weer gewoon over auto's gaan spreken i.p.v. op de man te spelen. Daar schiet niemand wat mee op.
Die modbreaks gingen toch echt ergens anders over. Zullen we het wel bij de waarheid houden ook ?Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:41:
[...]
Er zijn meerdere keren de afgelopen maanden mod-breaks geweest dat de anti-Tesla retoriek moest ophouden.
Ik ben ook echt geen "fan" van Tesla. Ik hou het puur bij de feiten en hypotheses. Ik ben ook nooit degene die er als eerste "hard" ingaat![]()
Maar fair enough, laten we weer gewoon over auto's gaan spreken i.p.v. op de man te spelen. Daar schiet niemand wat mee op.
Verwijderd
Er komt vast wel weer een modbreak maar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61530732kdeboois schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 22:59:
[...]
Die modbreaks gingen toch echt ergens anders over. Zullen we het wel bij de waarheid houden ook ?
Waar haal jij je cijfers, op kentekenradar zie ik in 2019 jan-augustus = 7.843 stuks, in 2020 jan-augustus = 3.292 stuks, dat is -62% ... en dat in markt dat groeit! En er is mijn inziens geen enkele reden om over tesla-killers te praten. Tesla zal zeker niet verdwijnen, ze zullen wel hun dominantie verliezen en gewoon meedingen naar de gunst van de consument. Ze verkopen niets anders dan een auto met een elektrische aandrijving, met voor- en nadelen. De ene mens vindt het mooi, de andere niet. En gelukkig zijn er alternatieven, voor elk wat wils, en het aanbod groeit elke dag.bottom line schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:08:
[...]
Hoe verklaar je dan dat van februari tot en met juli 2020, Tesla minder verkocht als in 2019, maar dankzij de maand augustus, ze de achterstand hebben ingehaald? Van -22% in juli 2020 (tov 2019) naar +10% tov 2019
Kelderen.
Heb zelf nooit de intentie gehad om te bashen maar ik constateer wel een zeker vorm van stagnatie bij verkoop aantallen. De cijfers van duitsland toonde net +10% in dit topic waar EV +100% is. Als je als producent dan 100% EV bent gaat er toch iets niet lekker?Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:02:
[...]
Er komt vast wel weer een modbreak maar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61530732
GM doet niet meer mee in Europa, Opel is van PSA tegenwoordig. PSA probeert aan de weg te timmeren met EV's.Deveon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:02:
[...]
Het gaat mij nog niet snel genoeg hoor. Tesla heeft als doel voor 2025 om 5 miljoen auto’s te produceren, Volkswagen 1,5 miljoen en BMW en GM laten liever weten hoeveel modellen ze willen elektrificeren maar weinig toezeggingen over aantallen.
......
[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2020 23:40 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Vermits we het hier toch over elektrische auto's hebben, hier mijn resultaten van een tripje met mijn Mercedes EQC naar Utrecht afgelopen woensdag. Even op en af voor een lunchmeeting met een klant, had even genoeg van al dat virtueel vergaderen. Dus vanwaar ik woon tot in Utrecht is heen en terug 380 km en het komt wel goed uit om maar 100 km/u te mogen rijden in Nederland, waar de 100 niet altijd gehaald kan worden, zeker niet op de terug weg, wegens toch wat extra drukte. De vele reviews zijn vaak niet echt positief als het over range gaat, en het is geen kleine wagen en al zeker geen pluimgewicht. Wel, ik was aangenaam verrast moet ik zeggen. In deze periode van het jaar geeft de auto aan 450 km ver te kunnen. Op basis van onderstaand resultaat zal het eerder 430 km zijn. Maar zoals ik al zei, ik ben aangenaam verrast.
Heen: 19,3 kWh/100 km
Terug: 17,9 kWh/100 km
:strip_exif()/f/image/ZD0rKWWKOrw8csfdpHykDm38.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZD0rKWWKOrw8csfdpHykDm38.jpg?f=fotoalbum_large)
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Verwijderd
Geen probleem, maar zie ook mijn post hierboven waar ik de oorzaken hiervan ook beschrijf.BasvanS schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:25:
[...]
Heb zelf nooit de intentie gehad om te bashen maar ik constateer wel een zeker vorm van stagnatie bij verkoop aantallen. De cijfers van duitsland toonde net +10% in dit topic waar EV +100% is. Als je als producent dan 100% EV bent gaat er toch iets niet lekker?
Ik volg Tesla en de EV-markt op de voet sinds ik in 2014 in de Model S van Vincent Evers mocht rijden. Heb toen ook gelijk aandelen gekocht, en 100'en uren aan research gedaan over elektrische voertuigen.
Dit omdat ik de elektrificatie van auto's echt super interessant vind. Verder maakt het mij ook niet uit of Tesla wint, of VW. Ik kijk puur naar de feiten en heb verder echt geen voorkeur voor een merk.
De Ioniq 2020 is inderdaad een hele fijne reiswagen. Niet de snelste, maar goed uitgerust voor lange ritten. En een goede zit op de achterbank als je niet te lang bent.fevo-1190 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:45:
@Prullenbak84 vandaag toch een proefrit in het geheim gemaakt in de Loniq!
De MG vond ik erg lekker rijden, pittiger en speelser dan de Ioniq. Stoelen waren erg comfortabel. Leaf vond ik niet spannend, mist het echt comfortabele van de Ioniq en verder werd ik er niet echt warm van. Soul niet gereden, maar schijnt vergelijkbaar te zijn met de Niro die ik wel gereden heb. Zoals eerder gezegd werd ik daar ook niet heel warm van. Maargoed ik ben geen fan van hoge auto’s, lage auto’s a la Ioniq en Model 3 vind ik prettiger rijden. Bovendien vind ik het jammer om het milieuvriendelijke aspect van een EV deels teniet te doen door een hoge auto te kopen.
Uiteindelijk heb ik ook nog de Model 3 gereden en is de keus daar op gevallen. Echt een klasse apart naar mijn smaak. Als die buiten je budget ligt zou ik hem niet gaan rijden, daarna viel bij mij alles tegen. Bij een lager budget zou ik voor een Ioniq of een MG gaan. Let er bij de Ioniq wel op dat de 2020 versie erg langzaam snellaadt. De oude werd geroemd om z’n snelle laden, maar de nieuwe doet max maar 44 kW. De 39 kWh versie van de Soul trouwens ook.
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zullen zijn.
Ja model 3 valt buiten mijn budget , maar die vind ik kwa binnenruimte erg tegenvallen. Toevallig een collega die hem wel heeft!Pierz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 00:11:
[...]
De Ioniq 2020 is inderdaad een hele fijne reiswagen. Niet de snelste, maar goed uitgerust voor lange ritten. En een goede zit op de achterbank als je niet te lang bent.
De MG vond ik erg lekker rijden, pittiger en speelser dan de Ioniq. Stoelen waren erg comfortabel. Leaf vond ik niet spannend, mist het echt comfortabele van de Ioniq en verder werd ik er niet echt warm van. Soul niet gereden, maar schijnt vergelijkbaar te zijn met de Niro die ik wel gereden heb. Zoals eerder gezegd werd ik daar ook niet heel warm van. Maargoed ik ben geen fan van hoge auto’s, lage auto’s a la Ioniq en Model 3 vind ik prettiger rijden. Bovendien vind ik het jammer om het milieuvriendelijke aspect van een EV deels teniet te doen door een hoge auto te kopen.
Uiteindelijk heb ik ook nog de Model 3 gereden en is de keus daar op gevallen. Echt een klasse apart naar mijn smaak. Als die buiten je budget ligt zou ik hem niet gaan rijden, daarna viel bij mij alles tegen. Bij een lager budget zou ik voor een Ioniq of een MG gaan. Let er bij de Ioniq wel op dat de 2020 versie erg langzaam snellaadt. De oude werd geroemd om z’n snelle laden, maar de nieuwe doet max maar 44 kW. De 39 kWh versie van de Soul trouwens ook.
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zullen zijn.
Maar dat het een klasse apart is dat weet ik!
Wat een machines zijn dat . Daarom snap ik ook niet dat veel mensen Tesla continu bashen het zijn van die geweldig rijdende auto’s..
Hebben wat problemen maar welk merk heeft dat niet.
Ja zat net in Ioniq topic en daar melden ze het ook wel.
Met oude type Ioniq 28kwh zou ik 14uur en nog wat doen naar mijn vakantiehuis en met de 38kwh versie 16.32uur .. dat is wel als je in 1 keer doorrijdt en dat doen wij niet. Wij zullen 1 a 2 nachten met de kinderen overnachten ik een hotel.
Complimenten voor de Merc. Mijn E-tron verbruikt een pak meer.PhilipCl schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:40:
Vermits we het hier toch over elektrische auto's hebben, hier mijn resultaten van een tripje met mijn Mercedes EQC naar Utrecht afgelopen woensdag. Even op en af voor een lunchmeeting met een klant, had even genoeg van al dat virtueel vergaderen. Dus vanwaar ik woon tot in Utrecht is heen en terug 380 km en het komt wel goed uit om maar 100 km/u te mogen rijden in Nederland, waar de 100 niet altijd gehaald kan worden, zeker niet op de terug weg, wegens toch wat extra drukte. De vele reviews zijn vaak niet echt positief als het over range gaat, en het is geen kleine wagen en al zeker geen pluimgewicht. Wel, ik was aangenaam verrast moet ik zeggen. In deze periode van het jaar geeft de auto aan 450 km ver te kunnen. Op basis van onderstaand resultaat zal het eerder 430 km zijn. Maar zoals ik al zei, ik ben aangenaam verrast.
Je gemiddelde snelheid is wel dramatisch laag maar onder 19kWh/100km heb ik mijn E-tron nog nooit gehad.
Er zijn wel mensen in de Facebook groep maar die doen er ook echt hun best voor. (Kachel uit, je kent het wel)
Erg netjes voor zo’n forse wagen.
DuitslandPhilipCl schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:23:
[...]
Waar haal jij je cijfers, op kentekenradar zie ik in 2019 jan-augustus = 7.843 stuks, in 2020 jan-augustus = 3.292 stuks, dat is -62% ... en dat in markt dat groeit! En er is mijn inziens geen enkele reden om over tesla-killers te praten. Tesla zal zeker niet verdwijnen, ze zullen wel hun dominantie verliezen en gewoon meedingen naar de gunst van de consument. Ze verkopen niets anders dan een auto met een elektrische aandrijving, met voor- en nadelen. De ene mens vindt het mooi, de andere niet. En gelukkig zijn er alternatieven, voor elk wat wils, en het aanbod groeit elke dag.
Waarom is een afwijkende mening nou weer perse bashen? Er kunnen toch ook verschillend mensen met verschillende voorkeuren zijn?fevo-1190 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 05:22:
Wat een machines zijn dat . Daarom snap ik ook niet dat veel mensen Tesla continu bashen het zijn van die geweldig rijdende auto’s..
Voor mij is het ontbreken van een zero-regen/blended braking bijvoorbeeld al een behoorlijke deal breaker voor Tesla. Om 0-100 tijden geef ik dan weer precies niets, zelfs onze Citigo EV is meer dan vlot genoeg in het dagelijks verkeer.
Dat heeft niets met bashen te maken maar met persoonlijke voorkeur. Ik misgun Tesla/Elon helemaal niets, prachtig wat zij (hebben) weten te bereiken en waar ze voor staan.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 05-09-2020 07:51 ]
Nette waarden @PhilipCl al is de gemiddelde snelheid wel zeer laag. Heb je extra rustig aan gedaan? Of echt zo druk? Drie uur over 190km is niet best en daardoor is je verbruik natuurlijk ook een stuk lager.
Wel mooi te zien dat de verschillende modellen nu toch echt gaan komen. Prijzen vallen me ook niet tegen, en ook geen onaardig model. Met het huidige prijsniveau gaat de Y het toch lastig krijgen hier denk ik. Maar tijd zal het leren.
Vind de voorkant niet zo mooi, maar achterkant en zijkant vind ik er goed uit zien. 1200 kg trek gewicht is ook fijn.
Zijn de rollen Skoda/Volkswagen nu omgedraaid met de ID.4 en de Enyaq? Sorry, maar na het interieur van de Enyaq te hebben gezien, kan ik hier niet warm van worden.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Mini-reisverslagje
Vanuit duurzaamheidsoogpunt hebben we besloten in principe niet meer met het vliegtuig op vakantie te willen gaan. Dat wil zeggen dat we bestemmingen moeten gaan bedenken die we met onze Hyundai Ioniq 28kWh weten te bereiken met gezin met twee jonge kinderen (1&3).
Zelf zou ik geen moeite hebben met pionieren maar met twee jonge kinderen werkt het allemaal net wat minder makkelijk en hebben we geen zin in gezeur/stress onderweg. Om een eerste slechte ervaring te voorkomen is het eerste reisdoel niet al te ambitieus gekozen; we hebben een leuk huisje in de buurt van Dinant in de Belgische Ardennen.
Inclusief tussenstop bij mijn schoonouders een route van 238km, met wat moeite in principe mogelijk zonder te laden maar we nemen geen risico's en bovendien is de bedoeling juist een oefensessie voor de toekomst te hebben. Zodoende voor het eerst gebruik gemaakt van ABRP.
Om geen risico's te nemen de minimale SOC bij aankomst lader op 20% gezet, het refferentieverbruik op 130Wh/km gezet bij 110km/u. Gevoelsmatig is dat hoog maar normaal rijd ik nooit exclusief snelweg dus maar zo gelaten.
Op basis hiervan stelde ABRP een laadstop voor bij de Lidl in Machelen. Aangezien het er om ging gevoel te krijgen bij het maken van langere reizen had ik de app ook bij mijn vrouw geinstalleerd. Het bekijken van uitwijkmogelijkheden werkt echt wel super via ABRP, beschikbaarheid gecontroleerd in Chargemap maar de betrouwbaarheid daarvan moet ik nog gevoel voor krijgen (nu niet zo belangrijk door volop uitwijkmogelijkheden).
Ook zeer positief hoe eenvoudig het is om onderweg de SOC aan te passen in ABRP en zo de planning aan te passen, de noodzaak voor een koppeling met de auto ontgaat me eigenlijk een beetje als het alleen voor 2 vakantieritten per jaar is. De begeleiding van ABRP had ik wel enorme moeite mee, daar moet ik misschien nog naar de instellingen kijken. Na 2x twijfelen wat er nou precies bedoeld werd heb ik de route maar overgenomen in Google Maps en heb ik die begeleiding gebruikt.
Op basis van de planning zouden we met 25% lading aankomen bij het laadpunt. Het eerste deel van het traject reed ik nog 100-110km/u zoals ik normaal doe (als ik "haast" heb), mijn SOC bleef continue hoger dan gepland dus uiteindelijk ben ik maar gewoon 110-130km/u met het verkeer mee gaan rijden (ook soort onderdeel van het experiment).
Uiteindelijk kwamen we bij de lader aan met nog zo'n 45% SOC. Er stond een Tesla AC te laden maar de CCS was vrij, geen authorizatie nodig; stekker er in en klaar. Even de Lidl in wat te eten/drinken (nog goedkoper dan een tankstation ook), een luier verschoond en even de benen gestrekt. Dat duurde dus eigenlijk al te lang want de lading was afgebroken op 93% SOC (i.p.v. de geplande 72%)
Vanuit daar de laatste 90km naar ons huisje afgelegd, in totaal een route van 238km afgelegd met een resulterend verbruik van 121Wh/km (i.p.v. geplande 130Wh/km).
Bij het huisje is een parkeerplek/garage , opladen van de auto overlegd met de verhuurder en geen probleem; betaling niet nodig. We zijn hier nu een week en hebben 1x wat bijgeladen bij een Lidl in de buurt dus nog geen gebruik gemaakt van laden bij het huisje maar prettig gevoel dat het kan.
Vooralsnog een prima ervaring en een goed teken voor een zomervakantie mogelijk wat verder weg volgend jaar. We hebben ook een wintersport gepland staan (950km), hier moet ik nog even over nadenken maar denk ik dat we toch even een weekje de auto ruilen met iemand in onze omgeving.
Vanuit duurzaamheidsoogpunt hebben we besloten in principe niet meer met het vliegtuig op vakantie te willen gaan. Dat wil zeggen dat we bestemmingen moeten gaan bedenken die we met onze Hyundai Ioniq 28kWh weten te bereiken met gezin met twee jonge kinderen (1&3).
Zelf zou ik geen moeite hebben met pionieren maar met twee jonge kinderen werkt het allemaal net wat minder makkelijk en hebben we geen zin in gezeur/stress onderweg. Om een eerste slechte ervaring te voorkomen is het eerste reisdoel niet al te ambitieus gekozen; we hebben een leuk huisje in de buurt van Dinant in de Belgische Ardennen.
Inclusief tussenstop bij mijn schoonouders een route van 238km, met wat moeite in principe mogelijk zonder te laden maar we nemen geen risico's en bovendien is de bedoeling juist een oefensessie voor de toekomst te hebben. Zodoende voor het eerst gebruik gemaakt van ABRP.
Om geen risico's te nemen de minimale SOC bij aankomst lader op 20% gezet, het refferentieverbruik op 130Wh/km gezet bij 110km/u. Gevoelsmatig is dat hoog maar normaal rijd ik nooit exclusief snelweg dus maar zo gelaten.
Op basis hiervan stelde ABRP een laadstop voor bij de Lidl in Machelen. Aangezien het er om ging gevoel te krijgen bij het maken van langere reizen had ik de app ook bij mijn vrouw geinstalleerd. Het bekijken van uitwijkmogelijkheden werkt echt wel super via ABRP, beschikbaarheid gecontroleerd in Chargemap maar de betrouwbaarheid daarvan moet ik nog gevoel voor krijgen (nu niet zo belangrijk door volop uitwijkmogelijkheden).
Ook zeer positief hoe eenvoudig het is om onderweg de SOC aan te passen in ABRP en zo de planning aan te passen, de noodzaak voor een koppeling met de auto ontgaat me eigenlijk een beetje als het alleen voor 2 vakantieritten per jaar is. De begeleiding van ABRP had ik wel enorme moeite mee, daar moet ik misschien nog naar de instellingen kijken. Na 2x twijfelen wat er nou precies bedoeld werd heb ik de route maar overgenomen in Google Maps en heb ik die begeleiding gebruikt.
Op basis van de planning zouden we met 25% lading aankomen bij het laadpunt. Het eerste deel van het traject reed ik nog 100-110km/u zoals ik normaal doe (als ik "haast" heb), mijn SOC bleef continue hoger dan gepland dus uiteindelijk ben ik maar gewoon 110-130km/u met het verkeer mee gaan rijden (ook soort onderdeel van het experiment).
Uiteindelijk kwamen we bij de lader aan met nog zo'n 45% SOC. Er stond een Tesla AC te laden maar de CCS was vrij, geen authorizatie nodig; stekker er in en klaar. Even de Lidl in wat te eten/drinken (nog goedkoper dan een tankstation ook), een luier verschoond en even de benen gestrekt. Dat duurde dus eigenlijk al te lang want de lading was afgebroken op 93% SOC (i.p.v. de geplande 72%)
Vanuit daar de laatste 90km naar ons huisje afgelegd, in totaal een route van 238km afgelegd met een resulterend verbruik van 121Wh/km (i.p.v. geplande 130Wh/km).
Bij het huisje is een parkeerplek/garage , opladen van de auto overlegd met de verhuurder en geen probleem; betaling niet nodig. We zijn hier nu een week en hebben 1x wat bijgeladen bij een Lidl in de buurt dus nog geen gebruik gemaakt van laden bij het huisje maar prettig gevoel dat het kan.
Vooralsnog een prima ervaring en een goed teken voor een zomervakantie mogelijk wat verder weg volgend jaar. We hebben ook een wintersport gepland staan (950km), hier moet ik nog even over nadenken maar denk ik dat we toch even een weekje de auto ruilen met iemand in onze omgeving.
Aanvullend is de ervaring van rijden in de bergen met de Ioniq echt subliem. Zoals hier wel vaker benadrukt ben ik een fervent liefhebber van coasten. Met de Hyundai Ioniq heb je de mogelijkheid te wisselen tussen regeneratiestanden middels flippers aan het stuur en de minimale stand is echt "0" ofwel coasten/"zeilen". Alternatief kan je ook gewoon het rempedaal gebruiken welke middels blended braking ook gewoon regenereert.
Bij benadering is het dus bijvoorbeeld als volgt:
Stand 0 = 0%
Stand 1 = 20%
Stand 2 = 40%
Stand 3 = 60%
Rempedaal (erbij) is 0-100% (vanuit stand 0) of 60-100% (vanuit stand 3).
In normaal Nederlands verkeer gebruik ik de flippers maar beperkt maar in de bergen zijn deze mogelijkheden echt fantastisch. Een heerlijk gevoel om lekker door de bergen te zeilen zonder je bezig hoeven te houden met een stand van het gaspedaal en enkel door af en toe stand te wisselen middels de flippers exact alleen even te regenereren wanneer dat nodig is.
Ik hoop echt van harte dat "one-pedal driving" niet de (enige) standaard wordt en dat er in de toekomst aanbod blijft dat deze mogelijkheden biedt, het maakt mijn rijervaring/beleving zoveel prettiger/eenvoudiger.
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 05-09-2020 09:53 ]
Die - 22 procent zal wel kloppen. Ik schreef al eerder dat Tesla ruim 7 miljoen euro heeft opgehaald via de NOW regeling. Dus minimaal 20 procent omzetverlies. En voor hun uiteraard een heel gunstig seizoenspatroon en kennelijk wordt de omzet daadwerkelijk aan Nederland toegerekend.bottom line schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:08:
[...]
Kelderen.
Je hebt kennelijk al die verhalen gemist dat de "rijken" via massale bijdrages van de overheid (alle burgers) gratis een dure bak kochten....fevo-1190 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 05:22:
[...]
Ja model 3 valt buiten mijn budget , maar die vind ik kwa binnenruimte erg tegenvallen. Toevallig een collega die hem wel heeft!
Hebben wat problemen maar welk merk heeft dat niet.
En Elon Musk lijkt op Trump, allemaal uitspraken die tegen de haren instrijken van veel mensen, makkelijk te maken vanuit zijn positie, waarin geld geen rol speelt.
Leuk topic is dit geworden de afgelopen dagen
Al die EV rijders zijn gesubsidieerde zakkenvullers. Belasting geld een beetje opmaken met hun EVs. Bah.
Ik heb gewoon het verkeer gevolgd! In Nederland gaat het dezer dagen wat langzamer.GeeMoney schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 07:42:
[...]
Complimenten voor de Merc. Mijn E-tron verbruikt een pak meer.
Je gemiddelde snelheid is wel dramatisch laag maar onder 19kWh/100km heb ik mijn E-tron nog nooit gehad.
Er zijn wel mensen in de Facebook groep maar die doen er ook echt hun best voor. (Kachel uit, je kent het wel)
Erg netjes voor zo’n forse wagen.
Het was druk, en heb me gehouden aan de toegelaten snelheden waar mogelijk. Nu, ik rij altijd over Eindhoven, heb al te vaak problemen in Brussel en Antwerpen en Gorinchem gehad. En de route die ik neem heeft minder auto snelwegen, maar heel wat minder kans op files. En de gemiddelde snelheid is van deur tot deur. Vroeger, ten tijde van mijn ICE spendeerde ik daar geen aandacht aan, wel hield ik rekening met minstens 2 en half uur tot Utrecht en drie uur tot Amsterdam ... telkens gerekend tot geparkeerd op bestemming. Want sommigen rekenen tot aan rand van de stad om dan een half uur of meer te verliezen om uiteindelijk op bestemming te geraken. Uit ervaring weet ik dat binnen de drie uur geparkeerd te staan in bijvoorbeeld P1 parking in Amsterdam een groot succes is! En het verbruik is uiteindelijk toch over de gehele rit zou ik denken.Inspired schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 07:59:
Nette waarden @PhilipCl al is de gemiddelde snelheid wel zeer laag. Heb je extra rustig aan gedaan? Of echt zo druk? Drie uur over 190km is niet best en daardoor is je verbruik natuurlijk ook een stuk lager.
Blijkbaar voel je erg aangesproken.. het is niet op de persoon doe ik namelijk nooit, maar als je even pakweg van nu tot 10 pagina’s teruglees dan snap je wat ik bedoel.assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 07:48:
[...]
Waarom is een afwijkende mening nou weer perse bashen? Er kunnen toch ook verschillend mensen met verschillende voorkeuren zijn?
Voor mij is het ontbreken van een zero-regen/blended braking bijvoorbeeld al een behoorlijke deal breaker voor Tesla. Om 0-100 tijden geef ik dan weer precies niets, zelfs onze Citigo EV is meer dan vlot genoeg in het dagelijks verkeer.
Dat heeft niets met bashen te maken maar met persoonlijke voorkeur. Ik misgun Tesla/Elon helemaal niets, prachtig wat zij (hebben) weten te bereiken en waar ze voor staan.
en jij maak je er blijkbaar heel druk om.jerh schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:24:
[...]
Die - 22 procent zal wel kloppen. Ik schreef al eerder dat Tesla ruim 7 miljoen euro heeft opgehaald via de NOW regeling. Dus minimaal 20 procent omzetverlies. En voor hun uiteraard een heel gunstig seizoenspatroon en kennelijk wordt de omzet daadwerkelijk aan Nederland toegerekend.
[...]
Je hebt kennelijk al die verhalen gemist dat de "rijken" via massale bijdrages van de overheid (alle burgers) gratis een dure bak kochten....
En Elon Musk lijkt op Trump, allemaal uitspraken die tegen de haren instrijken van veel mensen, makkelijk te maken vanuit zijn positie, waarin geld geen rol speelt.
Zonder tesla stonden we er nog lang niet zo goed voor op het gebied van EV.
Voor de rest ga ik niet meer op in. Gaat al genoeg over dit onderwerp.
Ps.
Net proefrit afgerond in de nissan leaf 40kwh en die kon me niet echt bekoren.
Mooie wagen, maar vergeleken met de nieuwe Ioniq al echt gedateerd van binnen.
Moet wel zeggen dat de ruimte aan boord riant was.
Nissan is ook stuk sneller/feller als de Hyundai.
Dus nissan val af . We gaan zometeen richting Breda om de MG te testen.
En vanmiddag nog de E-soul en dan een keuze maken.
Vind het echt heel erg lastig!
[ Voor 10% gewijzigd door fevo-1190 op 05-09-2020 11:33 ]
Dat is echt een persoonlijke voorkeur. Ik gruwel bij het idee dat ik moet gaan nadenken over regeneratie en wanneer ik dat moet toepassen of niet. En dat ik dan met flippers dat moet gaan aanpassen tijdens het rijden. Geef mij maar gewoon een instelling in het menu low/medium/high dan kies ik welke ik prettig vind (high). Daarna kan ik het gewoon vergeten en gewoon rijden met one-pedal-driving. Ja, ik heb een Tesla.assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:32:
[...]
Ik hoop echt van harte dat "one-pedal driving" niet de (enige) standaard wordt en dat er in de toekomst aanbod blijft dat deze mogelijkheden biedt, het maakt mijn rijervaring/beleving zoveel prettiger/eenvoudiger.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Lijkt mij ook niet heel veel fijn met flippers. Maar goed, heb nu ook een Tesla dus heb ook geen flippers. Ik vind one pedal echt super, prima zelf met de voet regelen wat je wil. Kan me niet voorstellen dat het met flippers nog beter is maar dat zou kunnen natuurlijk. Wellicht dat iemand wat kan roepen die beide gereden heeft voor wat langere tijd.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 05-09-2020 11:36 ]
Een kritische noot is ongewenst, zoveel is duidelijk.assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 07:48:
[...]
Waarom is een afwijkende mening nou weer perse bashen? Er kunnen toch ook verschillend mensen met verschillende voorkeuren zijn?
En wat die paddles betreft en blended braking betreft kan ik je helemaal volgen, mijn auto heeft dat ook. Aangevuld met een automatische functie wat vooral nuttig is om autosnelweg, kiest auto zelf om te coasten of te regenereren op motor, in cruise control gaat die ook nog eens rekening houden met zaken als afremmen in bochten, snelheid verlagen bij het naderen van rotondes, enzovoort.
Dat Tesla dat niet heeft verrast me wel, ben jij daar zeker van?
Bij Kia heb je flippers maar ook een “auto” stand. Dat betekent dat ie harder regenereert als je op een voorligger inloopt. Dat vind ik zelf de fijnste stand. Uitrollen wanneer het kan, regenereren als het moet. Met de linkerflipper kun je dan nog extra regenereren als je bijv bij een verkeerslicht moet stilstaan er er geen voorligger is om automatisch naar toe te remmen. Maar dat is meer voor de fun (of ter voorkoming van slijtage van je remlicht
), want bij rustig op het rempedaal trappen regenereert ie ook.
Belangrijkste is dat je de keuze hebt om het naar smaak in te stellen en dat het makkelijk is om tijdens het rijden je voorkeur aan te passen.
Belangrijkste is dat je de keuze hebt om het naar smaak in te stellen en dat het makkelijk is om tijdens het rijden je voorkeur aan te passen.
[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-09-2020 11:45 ]
Ik kan je garanderen dat de flippers handig zijn, wil jij de regeneratie aanpassen moet je naar je scherm, wij dus niet. De flippers dienen alleen om het niveau van regeneratie aan te passen of te kiezen voor coasting of de auto het zelf laten beslissen. Voor de rest is dit hetzelfde als wat jij omschrijft, met de voet regelen, lost men het pedaal helemaal remt de auto het meest af, hoeveel dat dan is, is afhankelijk van de ingestelde setting, in mijn geval 20, 50 of 80%, snel te veranderen door de flippers. Met de sterkste setting is het gebruik van de rem zo goed als overbodig. Maar blijkbaar kan de Tesla niet coasten, wat mij verrast natuurlijk. Blijkbaar regenereert die ook niet tijdens het indrukken van het rempedaal, verrast mij ook. Tenzij het mij verkeerd uitgelegd werd.Inspired schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:35:
Lijkt mij ook niet heel veel fijn met flippers. Maar goed, heb nu ook een Tesla dus heb ook geen flippers. Ik vind one pedal echt super, prima zelf met de voet regelen wat je wil. Kan me niet voorstellen dat het met flippers nog beter is maar dat zou kunnen natuurlijk. Wellicht dat iemand wat kan roepen die beide gereden heeft voor wat langere tijd.
Duits is beter dan Amerikaans, dat weet iedereen. Maar er zijn hier wel een paar relevante verschillen. Allereerst zal de model Y al enige tijd in de VS worden geproduceerd, waardoor 'verbeteringen' in het productieproces waarschijnlijk zijn. In Duitsland zal de productie dan pas starten. Hoewel het personeel Duits is, is het management gewoon Amerikaans.GeeMoney schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:08:
[...]
Misschien niet onafhankelijk maar ik zou iedereen aanraden te wachten op de Duitse versie inderdaad, zeker als je hem privé gaat kopen. Maar voordat we weer terugvallen in een bekende discussie.
Ben benieuwd of en welke details over de verbeteringen in die specifieke fabriek naar buiten gaan komen!
Daarnaast wordt een nieuw productieproces ingevoerd, gehyped door Musk zelf. Het chassis wordt niet meer in elkaar geschroefd, maar wordt als één geheel uit de machine geperst. Wie weet of daarbij kinderziekten de kop opsteken.
Als je kijkt naar de verkoopcijfers in Europa, zeker als we deze discussie over een half jaartje zullen hebben, zijn er een aantal Tesla-killers. Reeds zijn de X en S 'gekilled', hoewel door Tesla zelf. Nu is de Model 3 aan de beurt. Ik gun het Tesla ook wel, ik rijd er zelf een, maar niemand kan serieus verwachten dat Tesla de verkooplijsten zal aanvoeren in Europa op elektrisch gebied.Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:44:
[...]
Net zoals VW al jaren zegt dat ze met een Tesla-killer komen? Of dat de Gigafactory in China prima op tijd af was.
Bij zowel de Hyundai Kona als de Kia eNiro kun je ook remmen met de flippers. Ideaal. En inderdaad is de auto regeneratie stand van deze auto's ook ideaal. Tenslotte remmen de auto's met regeneratie, ook als je het rempedaal intrapt. Je voelt niet dat de mechanische remmen er bij komen, of, in het geval van 100% lading van de accu, zie je alleen op het scherm de waarschuwing dat er geregenereerd wordt, je voelt niet dat je alleen mechanisch remt. Dat hebben Hyundai/Kia prima voor elkaar. Ik heb nog geen andere EV gereden waar de zaakjes zo goed voor elkaar waren.PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:48:
[...]
Ik kan je garanderen dat de flippers handig zijn, wil jij de regeneratie aanpassen moet je naar je scherm, wij dus niet. De flippers dienen alleen om het niveau van regeneratie aan te passen of te kiezen voor coasting of de auto het zelf laten beslissen. Voor de rest is dit hetzelfde als wat jij omschrijft, met de voet regelen, lost men het pedaal helemaal remt de auto het meest af, hoeveel dat dan is, is afhankelijk van de ingestelde setting, in mijn geval 20, 50 of 80%, snel te veranderen door de flippers. Met de sterkste setting is het gebruik van de rem zo goed als overbodig. Maar blijkbaar kan de Tesla niet coasten, wat mij verrast natuurlijk. Blijkbaar regenereert die ook niet tijdens het indrukken van het rempedaal, verrast mij ook. Tenzij het mij verkeerd uitgelegd werd.
De ID3 en ID4 zullen beide giga Tesla killers worden. Wat te denken van de Enyaq? 39.900 vanafprijs voor een redelijk uitgeruste Europese wagen. Wat doet de Model Y?kdeboois schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:06:
[...]
Een Tesla killer qua verkoopaantallen bedoel ik. Ik denk dat zodra de ID3 in groten getale beschikbaar is, deze wel eens 300.000 per jaar in Europa kan verkopen, zo niet meer.
Tesla heeft inderdaad 2 standen, regeneren of niet.PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:48:
[...]
Ik kan je garanderen dat de flippers handig zijn, wil jij de regeneratie aanpassen moet je naar je scherm, wij dus niet. De flippers dienen alleen om het niveau van regeneratie aan te passen of te kiezen voor coasting of de auto het zelf laten beslissen. Voor de rest is dit hetzelfde als wat jij omschrijft, met de voet regelen, lost men het pedaal helemaal remt de auto het meest af, hoeveel dat dan is, is afhankelijk van de ingestelde setting, in mijn geval 20, 50 of 80%, snel te veranderen door de flippers. Met de sterkste setting is het gebruik van de rem zo goed als overbodig. Maar blijkbaar kan de Tesla niet coasten, wat mij verrast natuurlijk. Blijkbaar regenereert die ook niet tijdens het indrukken van het rempedaal, verrast mij ook. Tenzij het mij verkeerd uitgelegd werd.
Ik heb hem altijd op regeneren staan, dan kan je volledig met 1 pedaal rijden. Ik rem misschien 1x per maand met het rem pedaal
Coasten doe je door het gaspedaal een soort van half ingedrukt te houden. Leek mij voor ik het had best een gedoe, maar blijkt iets te zijn wat je heel natuurlijk kan instellen. Hierdoor kan je heel precies afremmen waar nodig.
Uiteraard werkt TACC hier ook mee, die regeneert er dus lustig op los als je met het verkeer mee gaat
Ik denk dat er voor beide systemen wat te zeggen is, ik merk dat ik totaal in het one-pedal driving kamp zit na een jaar hiermee rond te rijden. Wie weet went flipperen ook wel weer.
@fevo-1190 als je een proefrit met de Leaf gaat maken kijk dan goed naar je zitpositie. Je kan het stuur namelijk niet naar je toe halen. Voor mij was er gewoon geen goede positie te vinden. De eNiro en de ioniq zijn beide hele fijne auto’s. ik vond de ioniq ook verrassend soepel rijden, soepeler dan de eNiro, maar de eNiro heeft wel echt een bak ruimte waar je U tegen zegt
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic