Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:15:
[...]

Voor de (10de) keer, dit heeft logische oorzaken:

1. Ze verkopen de auto's liever in USA dan in Europa, ze verkopen elke auto die ze maken, vandaar dat ze weinig boten naar Europa hebben laten komen.
2. De X en S zijn super outdated en mensen wachten op de (aangekondigde) refresh
3. De sedan vorm is niet zo super populair in Europa, dus mensen wachten op de (aangekondigde) hatchback
4. Met de bijtelling zoveel hoger dit jaar en de importtarieven, is de aankoopprijs van een Model 3 in NL hoger dan de reeele waarde.

De ID.4 zal vooral de mensen aanspreken die geen Tesla willen en toch geen ICE willen rijden. Mijn hypothese (en de meeste zijn de laatste jaren uitgekomen :P) is dat een ID.4 Tesla alleen maar helpt. Meer mensen komen in aanraking met het superieure elektrisch rijden.
Sorry, maar probeer je nou redenen te bedenken waarom het niet erg is dat Tesla zakt, of probeer je met dit lijstje te betwisten dat Tesla zakt?

Allemaal heel oninteressant. Een Tesla-killer (qua verkoopcijfers) is een Tesla-killer. Of Europeanen nou van sedans houden of van cabrio's, er zullen gewoon minder Tesla's worden verkocht.
Bovendien zijn er vorig jaar 30.000 models 3 in Nederland verkocht puur vanwege de bijtelling. Laat ik het anders zeggen, als je meerdere betaalbare EV's had met een actieradius van 400-500km, beschikbaar in 2019, zou Tesla niet eens 10.000 auto's hebben verkocht.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kunnen we svp stoppen met “Tesla-killer”? Zo onzinnig..
De taart wordt groter met meer eters ipv dat dezelfde kleine taart bevochten moet worden voor het grootste stukje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Smobbo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:01:
[...]

Ik denk dat er voor beide systemen wat te zeggen is, ik merk dat ik totaal in het one-pedal driving kamp zit na een jaar hiermee rond te rijden. Wie weet went flipperen ook wel weer.
@Smobbo
Ik denk dat ik mij niet goed uitgedrukt heb.

Ik spreek nu hoe het in mijn EV is. Die doet precies hetzelfde als jou Tesla ... rijden met one pedal, los je beetje het acceleratie pedaal dan remt de auto dmv de motors, geen gebruik van rempedaal nodig.

De flippers dienen alleen om de hoeveelheid van regeneratie in te stellen, niet om de regeneratie uit te voeren, dat gebeurd dmv acceleratie en deceralatie.

In combinatie met autopilot (cruise control dus) is de automatische instelling de beste, dan volgt die het verkeer door of te coasten of te regeneren, dat wat jij dus voetmatig doet.

Het enige wat ontbreekt, is dat het allerlaatste beetje, volledig tot stilstand komen niet gaat, daarvoor is de rem nodig. Voor de rest, doet mijn autopilot wat de jouwe kan.

[ Voor 32% gewijzigd door PhilipCl op 05-09-2020 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:38
PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:16:
[...]

Ik denk dat ik mij niet goed uitgedrukt heb. Ik spreek nu hoe het in mijn EV is. Die doet precies hetzelfde als jou Tesla ... rijden met one pedal, los je beetje het acceleratie pedaal dan remt de auto dmv de motors, geen gebruik van rempedaal nodig.

De flippers dienen alleen om de hoeveelheid van regeneratie in te stellen, niet om de regeneratie uit te voeren, dat gebeurd dmv acceleratie en deceralatie.

In combinatie met autopilot (cruise control dus) is de automatische instelling de beste, dan volgt die het verkeer door of te coasten of te regeneren, dat wat jij dus voetmatig doet.

Het enige wat ontbreekt, is dat het allerlaatste beetje, volledig tot stilstand komen niet gaat, daarvoor is de rem nodig. Voor de rest, doet mijn autopilot wat de jouwe kan.
Ah oké. Maar dan snap ik niet helemaal waarom je de mate van regeneratie aan zou willen passen. Dan moet je er toch steeds om denken dat je bij gas los meer of minder afremt afhankelijk van de stand? Dat is bij mij altijd hetzelfde (behalve als de batterij propvol is).

Als je ergens wat meer moet remmen dan wat met de huidige regeneratie stand gebeurd dan flipper je hem naar een zwaardere stand of druk je dan alsnog je fysieke rem in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:16
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:42:
Maar dat is meer of ter voorkoming van slijtage van je remlicht
Ik heb slecht nieuws voor je. Je remlicht slijt wel bij links flipperen...

Verder is de implementatie van Kia natuurlijk het beste van alle EV’s.

Wel raad ik iedere EV rijder hier om aan het begin van iedere rit gewoon een keer flink mechanisch te remmen, voor de zeker- en veiligheid.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:48:
[...]

Maar blijkbaar kan de Tesla niet coasten, wat mij verrast natuurlijk. Blijkbaar regenereert die ook niet tijdens het indrukken van het rempedaal, verrast mij ook.
Zoals @Smobbo uitlegt is coasten heel eenvoudig door het pedaal een beetje ingedrukt te houden. De energiemeter geeft heel netjes aan hoeveel kW je verbruikt of terug wint, dus die hou je dan op 0. Het rempedaal is bij Tesla echt mechanisch remmen. Hij gaat niet meer regenereren als je remt. Maar met de regeneratie op standaard (mijn S75D heeft geen max, alleen laag/standaard) rem je zo flink af dat je het rempedaal alleen gebruikt is noodsituaties of de laatste meters voor het stoplicht als je het niet goed hebt uitgekiend met one-pedal driving.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:56
Post gewoon weggehaald.

Nutteloze tesla discussie ook eigenlijk.

[ Voor 105% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-09-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:43
Smobbo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:22:
[...]

Ah oké. Maar dan snap ik niet helemaal waarom je de mate van regeneratie aan zou willen passen. Dan moet je er toch steeds om denken dat je bij gas los meer of minder afremt afhankelijk van de stand? Dat is bij mij altijd hetzelfde (behalve als de batterij propvol is).

Als je ergens wat meer moet remmen dan wat met de huidige regeneratie stand gebeurd dan flipper je hem naar een zwaardere stand of druk je dan alsnog je fysieke rem in?
Ik heb een paar dagen een X gereden en een dag een 3. Het voordeel aan het flipper/auto systeem in mijn E-tron is dat je dus veel minder het pedaal gebruikt. Om te coasten of te regenereren of remmen. Dat kan nu grotendeels allemaal op/met de flippers en het stuur.
Als ik dus een stoplicht nader bijvoorbeeld en ik zie al dat ik niet door kan tik ik 2 keer met mijn rechterflipper en gaat hij dus vol regenereren zonder dat ik een pedaal nodig heb. Wordt het licht alsnog groen 2x links tikken en/of de ACC weer inschakelen.
Overigens is de mate van regen in het display achter het stuur duidelijk te zien en weet je dus van te voren hoe de auto reageerd.
Ik vind het zelf in ieder geval erg prettig werken.

Met het pedaal remmen in de E-tron is trouwens ook regenereren tot 80% van de remkracht, daarna mechanisch en ook dit is te zien in het display achter het stuur, je kan dus ook maximaal regenereren met het pedaal als je wilt en de flippers weer niet gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 05-09-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:39
naii11 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:04:
[...]

Sorry, maar probeer je nou redenen te bedenken waarom het niet erg is dat Tesla zakt, of probeer je met dit lijstje te betwisten dat Tesla zakt?

Allemaal heel oninteressant. Een Tesla-killer (qua verkoopcijfers) is een Tesla-killer. Of Europeanen nou van sedans houden of van cabrio's, er zullen gewoon minder Tesla's worden verkocht.
Bovendien zijn er vorig jaar 30.000 models 3 in Nederland verkocht puur vanwege de bijtelling. Laat ik het anders zeggen, als je meerdere betaalbare EV's had met een actieradius van 400-500km, beschikbaar in 2019, zou Tesla niet eens 10.000 auto's hebben verkocht.
Zakt in Europa*, dit is allemaal met oogkleppen op kijkend naar Europa/Nederland en dan roepen dat het slecht gaat met Tesla, hoeveel fanboy hij ook is/lijkt heeft hij zeker een punt wat aantallen betreft, wereldwijd gaat het simpelweg prima met de corona crisis in het achterhoofd.

Het ding is dat Europa met alle verschillende landen en regelgeving/subsidies etc simpelweg een minder interessante markt is op dit moment. Wil je flinke aantallen wereldwijd (want tja Europa is uiteindelijk toch maar klein) (I stand corrected door @daemonix, iets met verschillende getallen vergelijken 8)7) dan zal je toch meer USA of Azië "first" minded moeten zijn en laat dat nou net de landen zijn waar auto's ook een groot statussymbool zijn en men over het algemeen niet een een stadsauto'tje of stationwagon wil rondrijden, maar juist grote imposante auto's met bijbehorend prijskaartje.

Je ziet het simpelweg ook in het aantal stationswagons en stadsauto's die niet meer geproduceerd worden, dit loopt simpelweg terug. De reden waarom de service in Nederland nog (steeds) niet echt verbeterd is in de afgelopen 2 jaar is (naar mijn mening) te wijten aan het ontbreken van een lange termijn strategie/investering voor hechting aan het merk in Europa, waarom nu investeren in Europa als je in de USA of China veel meer potentiële afzet hebt en kan creëren op kortere termijn.

Het "uitstapje" naar Europa was leuk omdat het kon want ze konden leveren met interessante voordelen, nu moeten ze extra gaan investeren om het rendabel in Europa te houden dus zal het even minder zijn totdat de Gigafactory in Berlijn er is en ze goedkoper voor Europa kunnen produceren. Het zal eerder een kwestie van afwachten zijn voor de komende 1 a 2 jaar voordat Tesla in de Europese cijfers weer zal gaan groeien, als er niet ergens per ongeluk Tesla's in aanmerking voor subsidie komen :)

Ik hoop het in ieder geval wel, aangezien ik graag weer/nog een (nieuwe) Tesla heb over zo'n 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
naii11 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:04:
[...]

Zullen we even stoppen met deze topicvervuiling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
* daemonix grinnikt om de opmerking 'Europa is maar klein'. De Europese markt is bijna 2x zo groot als de Amerikaanse thuismarkt. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Verder ben ik blij dat ik een auto heb gekocht zonder die flipperij :P
GeeMoney schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:39:
[...]

Ik heb een paar dagen een X gereden en een dag een 3. Het voordeel aan het flipper/auto systeem in mijn E-tron is dat je dus veel minder het pedaal gebruikt. Om te coasten of te regenereren of remmen. Dat kan nu grotendeels allemaal op/met de flippers en het stuur.
Het is denk ik persoonlijke voorkeur, en ik heb niet in een auto met flippers gereden, maar het voordeel "dat je je rempedaal niet nodig hebt"...zie ik eigenlijk niet zo. Want in dat opzicht is het ook een voordeel dat "ik geen flippers nodig heb, maar alles lekker met mijn voet kan doen".
Als ik dus een stoplicht nader bijvoorbeeld en ik zie al dat ik niet door kan tik ik 2 keer met mijn rechterflipper en gaat hij dus vol regenereren zonder dat ik een pedaal nodig heb. Wordt het licht alsnog groen 2x links tikken en/of de ACC weer inschakelen.
Overigens is de mate van regen in het display achter het stuur duidelijk te zien en weet je dus van te voren hoe de auto reageerd.
Klinkt mij alsnog alsof je er extra rekening mee moet houden. Ja, je kan het zien, maar je moet er dus ook op letten. Maar goed:
Ik vind het zelf in ieder geval erg prettig werken.
Daar gaat het uiteindelijk om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pierz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:42:
[...]

Zullen we even stoppen met deze topicvervuiling?
Goed plan.

@Prullenbak84 Als je er niet in gereden hebt dan kun je geen objectief oordeel vormen. Ik mis de flipper activiteiten van de Kona al in de Ioniq (waar je alleen het niveau van regeneratie kunt instellen).

[ Voor 36% gewijzigd door daemonix op 05-09-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
daemonix schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:44:
[...]

Goed plan.

@Prullenbak84 Als je er niet in gereden hebt dan kun je geen objectief oordeel vormen.
Zie je mij een oordeel (proberen te) vormen dan?

Nee.

En als dat wel zo was, dan was het nog altijd geen objectief oordeel. Want dat t vooral een persoonlijk, en dus subjectief verhaal is, waren we wel redelijk uit.
Ik mis de flipper activiteiten van de Kona al in de Ioniq (waar je alleen het niveau van regeneratie kunt instellen).
Ok. En dat is dus wel superobjectief? Want jouw mening is de enige juiste?

[ Voor 21% gewijzigd door Prullenbak84 op 05-09-2020 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
Qua flippers is het ook afhankelijk van de implementatie. Full regen in een Outlander is met one pedal driving niet fijn, dus dan flipper ik als Tommy, maar in een Model 3 mis ik die flippers totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:48:
[...]

Zie je mij een oordeel (proberen te) vormen dan?

Nee.

En als dat wel zo was, dan was het nog altijd geen objectief oordeel. Want dat t vooral een persoonlijk, en dus subjectief verhaal is, waren we wel redelijk uit.

[...]

Ok. En dat is dus wel superobjectief? Want jouw mening is de enige juiste?
Ah, je vindt
Verder ben ik blij dat ik een auto heb gekocht zonder die flipperij :P

Het is denk ik persoonlijke voorkeur, en ik heb niet in een auto met flippers gereden, maar het voordeel "dat je je rempedaal niet nodig hebt"...zie ik eigenlijk niet zo. Want in dat opzicht is het ook een voordeel dat "ik geen flippers nodig heb, maar alles lekker met mijn voet kan doen".
geen oordeel?

Merkwaardig.

Is het je opgevallen dat we beide auto's bezitten, en ik daar *dus* een mening heb?

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 05-09-2020 13:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:40:
Dat Tesla dat niet heeft verrast me wel, ben jij daar zeker van?
Ja dat is hoe de implementatie van Tesla is, je zou dit kunnen zien als KISS implementatie maar het geeft wel minder flexibiliteit voor de bestuurder.
Inspired schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:35:
Lijkt mij ook niet heel veel fijn met flippers. Maar goed, heb nu ook een Tesla dus heb ook geen flippers. Ik vind one pedal echt super, prima zelf met de voet regelen wat je wil. Kan me niet voorstellen dat het met flippers nog beter is maar dat zou kunnen natuurlijk. Wellicht dat iemand wat kan roepen die beide gereden heeft voor wat langere tijd.
RichieB schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:31:
Dat is echt een persoonlijke voorkeur. Ik gruwel bij het idee dat ik moet gaan nadenken over regeneratie en wanneer ik dat moet toepassen of niet. En dat ik dan met flippers dat moet gaan aanpassen tijdens het rijden. Geef mij maar gewoon een instelling in het menu low/medium/high dan kies ik welke ik prettig vind (high). Daarna kan ik het gewoon vergeten en gewoon rijden met one-pedal-driving. Ja, ik heb een Tesla. :)
Het is inderdaad persoonlijke voorkeur en gecombineerd met omstandigheden. Als ik hier in de bergen bergafwaards rijd zijn er bijvoorbeeld wegen waar je rustig met 50km/u naar beneden kan maar tot 90km/u ook nog wel haalbaar (en bovendien legaal) is. Het maakt me dus helemaal niet uit hoe hard ik precies ga, ik laat eigenlijk de auto gewoon van bovenaan de berg naar beneden rollen op de snelheid die hij daarbij toevallig krijgt. Je zeilt dus zonder iets te hoeven doen minutenlang naar beneden, ook zonder een gaspedaal in een bepaalde stand te houden.

Om met one-pedal driving of zonder 0-regen mogelijkheid hetzelfde te bereiken moet je dus continue je gaspedaal balanceren om te coasten. Doe je dit niet ben je dus bij iedere kleine wisseling van hellingshoek aan het regeneren of accelereren (terwijl dit nergens voor nodig is). Om deze reden zie je dat Tesla rijders die hypermilen vaak de auto in neutraal zetten om hetzelfde te bereiken. Dit is niet alleen veel lastiger maar in mijn optiek ook gevaarlijk en bovendien een groter risico dat het er op uitdraait dat je de frictierem nodig gaat hebben (door het ontbreken van blended braking).

Het alternatief is natuurlijk om jezelf hier niet mee bezig te houden en die paar procent efficientieverlies voor lief te nemen. Dat is als je een Tesla rijdt waarschijnlijk sowieso de beste oplossing. Echter, als je eenmaal gewend bent aan coasten wordt het net zo vanzelfsprekend als schakelen, het gaat volledig vanzelf. Mijn inziens wordt je er ook echt een betere bestuurder van. Het minimaliseren van vertragingen is niet alleen efficient het is ook het optimum voor doorstroming. Iedere keer dat jouw remlichten aangaan leidt dat potentieel tot een file een paar kilometer achter je. Als het nodig is is het nodig maar als iedereen abrupte vertraging tot een minimum zou beperken zou dat doorstroming ten goede komen.
Leuke video: YouTube: What is phantom traffic and why is it ruining your life? - Benjamin ...

Daarnaast ga je automatisch verder in de verte kijken en daardoor beter anticiperen. Als ik bijvoorbeeld aan de telefoon zit in de auto degradeer ik ook automatisch tot een reactieve bestuurder maak ik meer gebruik van regeneratie, dat is onvermijdelijk. Ben ik echter actief bezig met autorijden dan haal ik er plezier uit dit te micromanagen. Om die reden prefereer ik een auto die daar de mogelijkheden voor biedt.

Dit is ook de reden dat ik wanneer ik actief bezig ben met autorijden ik autopilot/ACC nauwelijks gebruik; als er een idioot voor je rijdt rij je dan zelf namelijk ook als een idioot. Ik kijk uit naar een autopilot die actief verkeersstromen in kaart brengt en reageert op situaties buiten mijn zicht, vooralsnog is dit heel ver weg, alle automatische volgsystemen zijn nog niet in staat een fractie van de mogelijkheden van het menselijk brein te repliceren. Tot die tijd zou ik het meest gebaat zijn met een cruise controle met instelbare hysteris (ik wil 100 rijden maar tussen de 90-110 is ook goed dus geen regeneratie toepassen zo lang de snelheid in die range valt).

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 05-09-2020 14:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@assje Helder verhaal. Ik ben inderdaad van het gewoon instappen en rijden. Voor lange stukken ook vaak op Autopilot. Nadenken doe ik al genoeg op een werkdag. :+
Ik rijd nooit in de bergen maar ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat als je bovenaan begint met 50% SoC je onderaan kan eindigen met meer (bijv. 75% SoC). Dan wil je toch juist regenereren? In Nederland heeft uitrollen zeker nut als je de ruimte hebt/neemt. Dan kan het handig zijn om dat snel expliciet in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

@assje wat omslachtig, je weet dat je cruise control bergafwaarts de perfecte manier is om met constante snelheid af te dalen terwijl je dan automatisch regenereert? Adaptive cruise control maakt het nog mooier als je een voorligger hebt met een rijstijl die jou aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:32:
@assje wat omslachtig, je weet dat je cruise control bergafwaarts de perfecte manier is om met constante snelheid af te dalen terwijl je dan automatisch regenereert? Adaptive cruise control maakt het nog mooier als je een voorligger hebt met een rijstijl die jou aanstaat.
De eenvoudigste manier, niet de efficientste en meest rustgevende manier (voor mij). Qua adaptieve cruise control had ik net nog een kleine toevoeging gedaan, die gebruik ik dus juist zelden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:10:
[...]

Dit is ook de reden dat ik wanneer ik actief bezig ben met autorijden ik autopilot/ACC nauwelijks gebruik; als er een idioot voor je rijdt rij je dan zelf namelijk ook als een idioot.
Amen.
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:32:
Adaptive cruise control maakt het nog mooier als je een voorligger hebt met een rijstijl die jou aanstaat.
Eigenlijk nooit dus O-)

In de praktijk gebruik ik ACC vooral op de rechter baan, als ze links een polka spelende accordeon proberen te imiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RichieB schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:31:
Ik rijd nooit in de bergen maar ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat als je bovenaan begint met 50% SoC je onderaan kan eindigen met meer (bijv. 75% SoC). Dan wil je toch juist regenereren?
Uiteraard wil je dat, die hoeveelheid verandert ook niet. Het gaat om de snelheidswisselingen onderweg:
  • Cruise control: iedere hobbel in de weg is regeneratie of acceleratie
  • one-pedal: iedere beweging van het pedaal is regeneratie of acceleratie
  • Coastend: alleen bij bewuste belissing regeneratie of acceleratie
De potentiele energie van het hoogteverschil is voor alle opties gelijk, bij efficientie uitvoering van de laatste optie zal de resulterende SOC als je beneden komt dus het hoogst zijn (omdat je het minst hebt geaccelereerd tussendoor).
Pierz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:41:
In de praktijk gebruik ik ACC vooral op de rechter baan, als ze links een polka spelende accordeon proberen te imiteren.
Jij gaat lekker vandaag met je beeldspraak _O-

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 05-09-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:42:
[...]

Uiteraard wil je dat, die hoeveelheid verandert ook niet. Het gaat om de snelheidswisselingen onderweg:
De potentiele energie van het hoogteverschil is voor alle opties gelijk, bij efficientie uitvoering van de laatste optie zal de resulterende SOC als je beneden komt dus het hoogst zijn (omdat je het minst hebt geaccelereerd tussendoor).

[...]

Jij gaat lekker vandaag met je beeldspraak _O-
Ja ik zit er lekker in :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:42:
[...]
Het gaat om de snelheidswisselingen onderweg:
[...]
Oh, dus je bent continue aan het wisselen tussen coasten en regenereren? Nu snap ik dat je flippers zo belangrijk vindt. Mis je niet gewoon het schakelen van een ICE? Ik rijd zelf al 10+ jaar in een automaat en wil echt niet terug naar meer zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
RichieB schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:04:
[...]

Oh, dus je bent continue aan het wisselen tussen coasten en regenereren? Nu snap ik dat je flippers zo belangrijk vindt. Mis je niet gewoon het schakelen van een ICE? Ik rijd zelf al 10+ jaar in een automaat en wil echt niet terug naar meer zelf doen.
Nogal afhankelijk van de situatie maar dat valt ook wel weer mee. Het is vooral dat als ik in de verte een file zie ontstaan ik even een tikje geef om wat snelheid te reduceren om daarna te coaster idealiter dat ik exact bij op 0 uitkom (dat is de sport).

Hier in de bergen wissel ik af en toe van stand afhankelijk hoe steil het naar beneden gaat, loopt de snelheid teveel op tikje bij zie ik het in de verte omhoog gaan tikje er af.

Als de wisselingen continue zijn zet ik de regeneratie op 0 en doe ik het gewoon met het rempedaal, ik zit dus niet continue te flipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:27
RichieB schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:31:
@assje Helder verhaal. Ik ben inderdaad van het gewoon instappen en rijden. Voor lange stukken ook vaak op Autopilot. Nadenken doe ik al genoeg op een werkdag. :+
Ik rijd nooit in de bergen maar ik heb al op meerdere plaatsen gelezen dat als je bovenaan begint met 50% SoC je onderaan kan eindigen met meer (bijv. 75% SoC). Dan wil je toch juist regenereren? In Nederland heeft uitrollen zeker nut als je de ruimte hebt/neemt. Dan kan het handig zijn om dat snel expliciet in te stellen.
Het ligt er wel aan bij wat voor bergen. In heuvelachtig gebied is het echt zuiniger om naar beneden snelheid te winnen en dan uit te rijden naar boven, waarna je pas na enige tijd extra 'gas' geeft. (is daar trouwens een goed alternatief voor?). Regeneratie levert altijd een verlies op. Maar als je een complete bergpas neemt, is het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
DDDikkiedik schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:00:
'gas' geeft. (is daar trouwens een goed alternatief voor?).
Er werd als eens het "ga-pedaal" geopperd, dat klinkt wel grappig maar "ga" geven dan weer minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:27
Een versnellingspedaal zou wel kunnen. Maar is wel een wat omslachtig woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 22:46
assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:03:
[...]

Er werd als eens het "ga-pedaal" geopperd, dat klinkt wel grappig maar "ga" geven dan weer minder :+
Gewoon gaspedaal blijven noemen.
Het heet in een ICE toch ook geen benzine pedaal of diesel pedaal?
Het komt van het engelse gas pedal. maar daar noemen ze het ook zo bij een diesel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:36
Generator Accelerator System pedaal

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
[quote]assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:10:
[...]
Als ik hier in de bergen bergafwaards rijd zijn er bijvoorbeeld wegen waar je rustig met 50km/u naar beneden kan maar tot 90km/u ook nog wel haalbaar (en bovendien legaal) is.] Het maakt me dus helemaal niet uit hoe hard ik precies ga, ik laat eigenlijk de auto gewoon van bovenaan de berg naar beneden rollen op de snelheid die hij daarbij toevallig krijgt. Je zeilt dus zonder iets te hoeven doen minutenlang naar beneden, ook zonder een gaspedaal in een bepaalde stand te houden.
Dan ben ik toch van mening dat een EQC net wat netter oplost, ik heb er nog niet mee in de bergen gereden maar hier de theorie: ik zet de auto in automaatisch setting (D Auto) en in cruise control, stel snelheid in op wat is toegelaten en laat de auto zelf bepalen welke snelheid het best, hij zal namelijk afremmen aan de bochten, zelf beslissen om te coasten of te regeneren, waar het uiteraard eerder regenereren zal zijn; het systeem houdt namelijk ook rekening met de dalingsgraad. En houdt de opgegeven snelheid aan.

De EQC lijkt hhe precies zo slecht nog niet te doen in vergelijking met een een auto met een technologie die jaren voorop loopt, althans niet als ik jouw uitleg hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:12:
[...]

Nogal afhankelijk van de situatie maar dat valt ook wel weer mee. Het is vooral dat als ik in de verte een file zie ontstaan ik even een tikje geef om wat snelheid te reduceren om daarna te coaster idealiter dat ik exact bij op 0 uitkom (dat is de sport).
Hoe old school _O- mijn auto antcipeert daar op en mindert zelf snelheid, en bij het naderen van de staart van de file positioneert die zichzelf links of rechts van het rijvak, afhankelijk in welke rijstrook ik mij bevind, is al jaren verplicht in Duitsland en vanaf 1 oktober ook in Vlaanderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Belangrijk voor Kona rijders die een Zappi laadpaal hebben: als je switcht van 1-fase laden naar 3-fase laden kunnen fasen L1 en L2 worden kortgesloten in de auto.
https://myenergi.com/kona/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.greencarrepor...aw-id-4-before-its-reveal

Diess die zegt dat de ID.4 niet een concurrent is van de Model Y, maar van de RAV4 etc...

Altijd leuk deze samenwerking. Het gaat natuurlijk om de elektrificatie. Ik hoop dat VW nog een stapje bijzet en zich voor op de EV gaat inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:55:
Belangrijk voor Kona rijders die een Zappi laadpaal hebben: als je switcht van 1-fase laden naar 3-fase laden kunnen fasen L1 en L2 worden kortgesloten in de auto.
https://myenergi.com/kona/
Weet ook niet of het helemaal via standaard om te wisselen tussen 1 en 3 fase laden binnen dezelfde sessie. De auto gaat er blijkbaar niet vanuit. Gebruikt Kia niet dezelfde soort laders?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 18:53:
[...]

Hoe old school _O- mijn auto antcipeert daar op en mindert zelf snelheid, en bij het naderen van de staart van de file positioneert die zichzelf links of rechts van het rijvak, afhankelijk in welke rijstrook ik mij bevind, is al jaren verplicht in Duitsland en vanaf 1 oktober ook in Vlaanderen.
Dat doet je EQC pas als je 50m verwijderd bent. Assje bedoelt dat hij het 300m van tevoren al inzet. (Regenereren) iets wat ik dan dus ook al doe dmv de flippersz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
GeeMoney schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:15:
[...]

Dat doet je EQC pas als je 50m verwijderd bent. Assje bedoelt dat hij het 300m van tevoren al inzet. (Regenereren) iets wat ik dan dus ook al doe dmv de flippersz
Die doet dat eerder als de info beschikbaar is in de navigatie en afhankelijk van de snelheid. Stel dat je in Duitsland rijdt aan 150, dan zal dat heel wat vroeger zijn, zelfs voor je hetzelf kan zien.

Edit: en in combinatie met car-to-x communication kan ik of iemand aangeven dat er onverwacht probleem is en alle Mercedes rijders worden via de navigatie geïnformeerd, mijn auto is namelijk verbonden aan het grote netwerk in de cloud, dit gewoon even geheel terzijde.

https://www.mercedes-benz...d/car-to-x-communication/

[ Voor 27% gewijzigd door PhilipCl op 05-09-2020 19:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien een idee om het topic te splitsen in een "nieuws" en een "aftrekken op je eigen keuze" topic?

De laatste paar pagina's zijn weer behoorlijk vervuild met mensen die alleen maar hun eigen keuze aan het verdedigen zijn, of die menen dat hun manier van rijden de enige juist is...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:17:
[...]

Die doet dat eerder als de info beschikbaar is in de navigatie en afhankelijk van de snelheid. Stel dat je in Duitsland rijdt aan 150, dan zal dat heel wat vroeger zijn, zelfs voor je hetzelf kan zien.
Daar geloof ik weinig van. Hij doet dat als de radar van de ACC verkeer detecteerd, eerder echt niet. En die radar is beperkt in aantal meters. Bochten remmen mede af op navigatie, belijning en borden maar voor verkeer doet hij dat echt niet op basis van navi info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
GeeMoney schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:30:
[...]

Daar geloof ik weinig van. Hij doet dat als de radar van de ACC verkeer detecteerd, eerder echt niet. En die radar is beperkt in aantal meters. Bochten remmen mede af op navigatie, belijning en borden maar voor verkeer doet hij dat echt niet op basis van navi info.
@GeeMoney

Dat klopt, die gebruikt navigatie data hiervoor, niet de radar. Hier is een animatie (GLE) maar EQC heeft die optie ook. YouTube: 2020 Mercedes GLE Traffic Jam Functions

Relief in road traffic & traffic jams: the Route-Based Speed Adaption

Maximum comfort is provided by the Route-Based Speed Adaption, which takes account of upcoming route features such as bends, T-junctions, roundabouts, or tollbooths and adjusts the speed automatically. Depending on the selected driving program, the vehicle negotiates upcoming route features with the emphasis on efficiency (ECO), comfort (COMFORT), or dynamics (SPORT). Afterwards, the vehicle accelerates back up to the set speed.

With this feature, the vehicle can also recognize traffic jams or slow-moving traffic based on information by Live Traffic. “The End of Traffic Jam Function reduces the speed to approx. 100 km/h if a traffic jam is detected and the driver does not specifically decide otherwise.“, explains Verena Hesse. “A real safety benefit in risky situations. Especially when you keep in mind how many traffic jams end behind bends.” Another feature is the ability of the vehicle to move off on the motorway automatically within up to 30 seconds after coming to a standstill, and accelerating as soon as the traffic jam is over.

Bron: https://www.daimler.com/m.../easy-tech-distronic.html

[ Voor 51% gewijzigd door PhilipCl op 05-09-2020 20:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Jeroenneman schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:25:
De laatste paar pagina's zijn weer behoorlijk vervuild met mensen die alleen maar hun eigen keuze aan het verdedigen zijn, of die menen dat hun manier van rijden de enige juist is...
Jij noemt het vervuiling, voor mij is dit nou net het interessante aan dit topic, ik ben nu eenmaal geïnteresseerd in de technische/energetische/milieutechnische kant van elektrisch rijden, lijkt me niet verboden op een tech-forum.

Ik kan weer helemaal niets met "deze nieuwe auto heeft pianolak dit of uitrusting dat" waar dit topic volgens jou wellicht exclusief voor bedoeld is, ieder z'n ding toch?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Nou vandaag en gister de proefritten gemaakt en de keuze is toch gevallen voor de MG!

1. MG zs ev luxury ;erg mooie auto van binnen en ruim! En de prijs momenteel is zo absurd laag dat ik een keer extra laden maar voor lief neem. Incl trekhaak voor de fietsen!

2. Kia e-soul ; vind dit zo’n prachtige wagen de mooiste van alle 3 , maar kofferbak is echt te klein met 2 kinderen. En ik was bijna 2x zoveel kwijtper maand. Hij voelde kwalitatief het beste aan, maar dubbele is het niet waard.

3.Hyundai Ioniq; blij verrast door de Hyundai ! Zit erg goed in elkaar , maar de aflopende daklijn en toch de lage instap ivm rug vriendin hebben we besloten het niet te doen. Je zit er toch 4 jaar aan vast..

4.Nissan leaf; degelijke wagen, maar voelde van binnen al erg gedateerd aan.
Ruimte was echt dik in orde !
Gewoon een comfortabele reiswagen, maar niet om 4 jaar in te rijden meer.

Het ging echt tussen de mg en e soul , maar uiteindelijk heeft de prijs de doorslag gegeven.
Vond van de 4 de E-soul het beste , maar helaas toch te grote prijsverschil.
Kreeg overigens €1600 minder terug voor mijn huidige wagen bij de Kia.. dat was ook een minpunt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
fevo-1190 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:42:
Nou vandaag en gister de proefritten gemaakt en de keuze is toch gevallen voor de MG!
Gefeliciteerd, veel veilige kilometers gewenst. Ik heb er nog nooit in gereden maar qua prijs kan je er inderdaad moeilijk omheen.

Het is elektrisch, da's toch het belangrijkste :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
fevo-1190 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:42:

1. Mg zs ; erg mooie auto van binnen en ruim! En de prijs momenteel is zo absurd laag dat ik een keer extra laden maar voor lief neem. Incl trekhaak voor de fietsen!

2. Kia e-soul ; vind dit zo’n prachtige wagen de mooiste van alle 3 , maar kofferbak is echt te klein met 2 kinderen. En ik was bijna 2x zoveel kwijtper maand. Hij voelde kwalitatief het beste aan, maar dubbele is het niet waard.

3.Hyundai Ioniq; blij verrast door de Hyundai ! Zit erg goed in elkaar , maar de aflopende daklijn en toch de lage instap ivm rug vriendin hebben we besloten het niet te doen. Je zit er toch 4 jaar aan vast..

4.Nissan leaf; degelijke wagen, maar voelde van binnen al erg gedateerd aan.
Ruimte was echt dik in orde !
Gewoon een comfortabele reiswagen, maar niet om 4 jaar in te rijden meer.

Het ging echt tussen de mg en e soul , maar uiteindelijk heeft de prijs de doorslag gegeven.
Vond van de 4 de E-soul het beste , maar helaas toch te grote prijsverschil.
Kreeg overigens €1600 minder terug voor mijn huidige wagen bij de Kia.. dat was ook een minpunt !
Fijn dat het gelukt is!

Mijn zus en haar vriend hebben vandaag ook voor een MG zs EV luxury getekend, sterke aanbieding .!

Erg leuk, mag ze gaan helpen met eea.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
Misschien een idee om het topic te splitsen in een "nieuws" en een "aftrekken op je eigen keuze" topic?

Regeneratie en coasting is nochtans een cruciale functie in een EV, draagt bij aan efficiënt energie verbruik. Misschien volg jij een verkeerd forum, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:44:
[...]

Gefeliciteerd, veel veilige kilometers gewenst. Ik heb er nog nooit in gereden maar qua prijs kan je er inderdaad moeilijk omheen.

Het is elektrisch, da's toch het belangrijkste :)
Echt lastig hoor de E soul en Ioniq zijn echt prachtige wagens, maar mg is ruimer en de helft zo duur..
Dat die wat minder in elkaar zit als de andere nemen we dan maar voor lief.
Was wel een toffe dag zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Stef87 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:44:
[...]

Fijn dat het gelukt is!

Mijn zus en haar vriend hebben vandaag ook voor een MG zs EV luxury getekend, sterke aanbieding .!

Erg leuk, mag ze gaan helpen met eea.
Ja erg sterke aanbieding hoor.. Met trekhaak genomen(word wel later gemonteerd :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:16

Toen ik in 2018 besloot om begin 2019 een EV (of waterstofauto) aan te schaffen, heb ik geprobeerd om mij zo goed mogelijk te verdiepen in de voor- en nadelen van elektrisch rijden. Een aantal fora op Tweakers heeft me daar zeer bij geholpen en vier daarvan volg ik nog dagelijks. Sommige daarvan ontsporen soms (zoals deze de afgelopen dagen) omdat er niet zozeer informatie wordt gedeeld, maar vooral meningen.

Wat mij betreft focussen we ons vooral op het delen van informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipCl
fevo-1190 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:42:[/b]
Proficiat! Moet je lang wachten op levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
4-6weken vermoed ik. (Zus vandaag ook getekend!) bijzonder snel vind ik :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
@PhilipCl levering rond eind oktober. (Moest sowieso dit jaar) .. E-soul was ook vraagteken voor dit jaar nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipCl
Stef87 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:50:
[...]

4-6weken vermoed ik. (Zus vandaag ook getekend!) bijzonder snel vind ik :)
Dat is snel! Die MG verkoop loopt precies lekker daar in Nederland heb ik zo de indruk. Tijdje terug stond ik aan de laadpaal (Fastned) en kwam er ene laden, zag er niet verkeerd uit.

Veel plezier ermee in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
PhilipCl schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:53:
[...]

Dat is snel! Die MG verkoop loopt precies lekker daar in Nederland heb ik zo de indruk. Tijdje terug stond ik aan de laadpaal (Fastned) en kwam er ene laden, zag er niet verkeerd uit.

Veel plezier ermee in elk geval.
Ik ben blij dat particulieren nu ook eens kunnen profiteren. MG schuift het voordeel eerlijk door naar consument lijkt het.

349 maand minus -83.33€ maand ofzo aan subsidie.. Heb je voor onder de 300€ incl alles een nieuwe auto!.. beetje gemiddelde gezinswagen kost je net zoveel op benzine (of meer)

De Skoda Citigo en Sear Mii-E zijn nu zelfs na 4k subsidie nog duurder dan de actie/prijs half jaar geleden. (199€ maand 10.000km/jaar voor basis Skoda, waar vriendin in rijdr)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Stef87 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:20:
De Skoda Citigo en Sear Mii-E zijn nu zelfs na 4k subsidie nog duurder dan de actie/prijs half jaar geleden. (199€ maand 10.000km/jaar voor basis Skoda, waar vriendin in rijdr)
Daarover zag ik vandaag dit artikel:
https://www.autoweek.nl/a...koda-stopt-met-de-citigo/

Het is me nu niet duidelijk of dit alleen voor de Skoda geldt of ook voor VW/Seat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
assje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:46:
[...]

Daarover zag ik vandaag dit artikel:
https://www.autoweek.nl/a...koda-stopt-met-de-citigo/

Het is me nu niet duidelijk of dit alleen voor de Skoda geldt of ook voor VW/Seat.
Zou treurig zijn. Maar de Seat en VW zijn 95% identiek.

Met de Skoda behaald je -makkelijk- de WLTP bij 20c en 100/105km/h op snelweg. Met onze Model 3: no way... 65/70% van wltp is al een prestatie.

VAG zal wel te weinig batterijen kunnen ontvangen denk ik, of de marge is niet goed genoeg, of ze hebben al “Voldaan” aan de minimale eisen mbt uitstoot per jaar om de boetes te ontlopen...

Écht... De Citigo Skoda doet het heel goed en komt verassend ver op een lading. (Verder dan gedacht!) Bevalt zo goed dat wij er in 4 maanden al 6.000km mee hebben gereden (contract is voor 10k /j)

*edit*

Oh en de Skoda app is soms een beetje traag, maar doet bijna alles wat belangrijk is en onze Tesla app ook doet. Werkt erg goed!

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 05-09-2020 21:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

Ik ben blij dat particulieren nu ook eens kunnen profiteren. MG schuift het voordeel eerlijk door naar consument lijkt het.

349 maand minus -83.33€ maand ofzo aan subsidie.. Heb je voor onder de 300€ incl alles een nieuwe auto!.. beetje gemiddelde gezinswagen kost je net zoveel op benzine (of meer)

Wow, die MG is inderdaad een erg goede deal. Waar ik alleen tegenaan loop: ik kan het niet wijzigen van 10.000 km naar iets hogers. Als ik een kleur kies en de Luxury versie blijf ik op € 403 hangen (excl. subsidie) wat een erg goed prijs is, maar wat zou de prijs doen als je deze naar 25.000 km ophoogt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
MooDyBLueS schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:40:
[...]

Wow, die MG is inderdaad een erg goede deal. Waar ik alleen tegenaan loop: ik kan het niet wijzigen van 10.000 km naar iets hogers. Als ik een kleur kies en de Luxury versie blijf ik op € 403 hangen (excl. subsidie) wat een erg goed prijs is, maar wat zou de prijs doen als je deze naar 25.000 km ophoogt?
Dat weet ik niet, maar fyi: bij onze eigen Skoda EV was het geloof ik 0.06€ per km extra. (Dus rijden wij 12k per jaar ipv 10 kost het ons 120€ extra... niet zo boeiend dus)

Als je van tevoren al “hoger” km laat vastleggen is het altijd voordeliger dan achteraf bijbetalen iig.

Meestal valt dat wel mee als je vergelijkt met benzine varianten.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 05-09-2020 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:49:
[...]

Dat weet ik niet, maar fyi: bij onze eigen Skoda EV was het geloof ik 0.06€ per km extra. (Dus rijden wij 12k per jaar ipv 10 kost het ons 120€ extra... niet zo boeiend dus)

Als je van tevoren al “hoger” km laat vastleggen is het altijd voordeliger dan achteraf bijbetalen iig.

Meestal valt dat wel mee als je vergelijkt met benzine varianten.
Ja als ik via AutoWeek kijk dan vraagt Leaseplan voor 60mnd/10.000km € 439 en bij 25.000 km wordt dan € 520 (excl. subsidie). Zeg € 80 meer. MG (lees: Van Mossel) heeft dus zelf de scherpste deal met € 403 en als er bovenop max. € 80 komt dan kom je dus onder de streep op exact € 400 per maand uit. Voor een Luxury uitvoering met niet-witte lak.

Ik heb maar even een aanvraag bij ze ingediend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
Nio ES6
2021 (worst case 2022) ook te koop in Europa

[YouTube: The Making of the NIO ES6 in Hefei]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Wat een heerlijke wagen. Prachtig.

De Chinezen zullen de Europese fabrikanten een schop onder de kont geven en dat zal de consument ten goede komen. Erg innovatief daar!

En gefeliciteerd met de MG. Mijn vader heeft begin augustus zijn mg zs ev luxury donkerblauw in ontvangst mogen nemen. Prima auto, prachtig interieur. Beter afgewerkt dan mijn model 3. Wel een beetje lawaaierig van buiten (als hij wegrijdt, klinkt het of een ruimteschip voorbij rijdt:P). Kan niets tegen tippen, die prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
naii11 schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:25:
[...]

De Chinezen zullen de Europese fabrikanten een schop onder de kont geven en dat zal de consument ten goede komen. Erg innovatief daar!

En gefeliciteerd met de MG. Mijn vader heeft begin augustus zijn mg zs ev luxury donkerblauw in ontvangst mogen nemen. Prima auto, prachtig interieur. Beter afgewerkt dan mijn model 3. Wel een beetje lawaaierig van buiten (als hij wegrijdt, klinkt het of een ruimteschip voorbij rijdt:P). Kan niets tegen tippen, die prijs/kwaliteit verhouding.
Hij ziet er idd erg goed uit van binnen. Netto net boven de 20k voor een SuV, gloednieuw en nog luxe ook. Batterijcapaciteit is ook best OK en de snellaad snelheid ook, volgens Bjorn Nyland komt er ook een actieve batterijverwarmen update nog binnenkort aan, om net zoals Tesla bij snelladen de batterij sneller te kunnen laden.

(Zit al een element in om te verwarmen maar genruiken ze alleen tegen vorst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
daemonix schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:23:
[...]

Ah, je vindt

[...]

geen oordeel?

Merkwaardig.
“Ik zie het voordeel nog niet zo, maar ieder zijn ding” is inderdaad bij lange na geen oordeel.
Is het je opgevallen dat we beide auto's bezitten, en ik daar *dus* een mening heb?
Dat je een mening hebt was me wel opgevallen. Maar jouw mening is niet de enige juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84

Nou inderdaad. Er is niks mis met “ik ben heel blij met mijn keuze en ik heb m hier en hierom gemaakt”. Dan kunnen mensen kijken of hun situatie aansluit en een keuze malen mede gebaseerd op de ervaring van anderen. Maar “mijn situatie is heilig en xxx is per definitie niks”-houding van sommigen is echt heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
naii11 schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:25:
[...]

Vorig jaar in Frankfurt stonden ook veel (nieuwe) Chinese merken. Stuk voor stuk mooie auto’s maar een hoop “veel geblaat en weinig wol”. Dat pikken we hier gewoon niet zo. Vroeger hebben ze t ook geprobeerd met merken als landwind enzo. Zag er voor die tijd prima uit, tot je t aanraakte. Tegenwoordig is dit een stuk beter, maar of de Europeanen dit keer wel massaal toe gaan happen is nog maar te bezien.
Met de MG lijkt het tij wel een beetje gekeerd te zijn, maar goed: dat is een bekende naam (veel mensen weten misschien niet eens dat t eigenlijk Chinees is), een stuk degelijker een is toch duidelijk een Europees georiënteerd auto ook qua design.

Het heeft andere Aziatische fabrikanten zoals Kia ook een hoop tijd gekost om van “goedkope Koreaan” naar “degelijke goede auto” te gaan in het hoofd van de doorsnee consument. Het is te hopen dat een aantal Chinezen dit ook gaat lukken. Meer keuze is altijd beter. Maar ik moet het nog wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die Chinezen komen er wel aan. Anders kopen ze kennis wel in zoals met de overname van Volvo.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

Hoe zit dat dan precies met die subsidie?
Krijg je die sowieso, alleen 2021?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Inspired schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:16:
Die Chinezen komen er wel aan. Anders kopen ze kennis wel in zoals met de overname van Volvo.
O “ze” komen er zeker aan hoor. Daar twijfel ik niet aan. En de kennis en kunde hebben ze ook wel. Maar of de Europeaan die fabrikanten (dit keer) toelaten, en t ze gunnen, dat vraag ik me wel af.

We gaan t zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Prullenbak84 schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:46:
[...]

O “ze” komen er zeker aan hoor. Daar twijfel ik niet aan. En de kennis en kunde hebben ze ook wel. Maar of de Europeaan die fabrikanten (dit keer) toelaten, en t ze gunnen, dat vraag ik me wel af.

We gaan t zien.
Als ik zie wat Xpeng of BYD neerzetten, dan ben ik daar niet zo bang voor. Zo'n Xpeng G7 bijvoorbeeld.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Prullenbak84 schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:08:
[...]

Vorig jaar in Frankfurt stonden ook veel (nieuwe) Chinese merken. Stuk voor stuk mooie auto’s maar een hoop “veel geblaat en weinig wol”. Dat pikken we hier gewoon niet zo. Vroeger hebben ze t ook geprobeerd met merken als landwind enzo. Zag er voor die tijd prima uit, tot je t aanraakte. Tegenwoordig is dit een stuk beter, maar of de Europeanen dit keer wel massaal toe gaan happen is nog maar te bezien.
Met de MG lijkt het tij wel een beetje gekeerd te zijn, maar goed: dat is een bekende naam (veel mensen weten misschien niet eens dat t eigenlijk Chinees is), een stuk degelijker een is toch duidelijk een Europees georiënteerd auto ook qua design.

Het heeft andere Aziatische fabrikanten zoals Kia ook een hoop tijd gekost om van “goedkope Koreaan” naar “degelijke goede auto” te gaan in het hoofd van de doorsnee consument. Het is te hopen dat een aantal Chinezen dit ook gaat lukken. Meer keuze is altijd beter. Maar ik moet het nog wel zien.
Ik zou de huidige voertuigen niet met Landwind vergelijken. China van 2005 en China van 2020 zijn in geen enkel opzicht te vergelijken, zo snel ontwikkelen zij en zo snel hebben zij de boel ingehaald. Wie had gedacht dat China in 2020 koploper was op telecommunicatiegebied?

Ik denk dat ze ook veel rapper zullen ontwikkelen dan Kia/Hyundai destijds. Deels omdat China op het gebied van elektrisch rijden bij de top hoort (qua verkoopcijfers en aanbieders) en omdat de overheid het erg stimuleert, en deels omdat EV's 'eenvoudiger' zijn dan ICE auto's. Ik denk zelfs dat de EU barrières zal opwerpen. China loopt ook voor op AI gebied, simpelweg door de gigantische hoeveelheid gebruikers en data die zij hebben. Daardoor behoren ze ook tot de top van software en autonoom rijden.

Ik hoop dat de Europese (Duitse) fabrikanten goed kunnen concurreren en hun positie kunnen behouden. Erg belangrijk voor de welvaart in de EU.

De Amerikaanse auto-industrie zie ik geen toekomst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Jeroenneman schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:00:
[...]

Als ik zie wat Xpeng of BYD neerzetten, dan ben ik daar niet zo bang voor. Zo'n Xpeng G7 bijvoorbeeld.
ook met @naii11 eens. Mooi spul maken ze er wel tegenwoordig, of het zit er op zijn minst hard aan te komen. Maar of de gemiddelde Europeaan dit snel zal verkiezen boven een lucid air of zelfs nog veel liever gewoon iets van een bekende Europese fabrikant, dat moeten we nog maar zien, toch? Wat de boer niet kent, etc. Of dat terecht is, is een heel ander vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
naii11 schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:16:
[...]

Ik zou de huidige voertuigen niet met Landwind vergelijken. China van 2005 en China van 2020 zijn in geen enkel opzicht te vergelijken, zo snel ontwikkelen zij en zo snel hebben zij de boel ingehaald. Wie had gedacht dat China in 2020 koploper was op telecommunicatiegebied?

Ik denk dat ze ook veel rapper zullen ontwikkelen dan Kia/Hyundai destijds. Deels omdat China op het gebied van elektrisch rijden bij de top hoort (qua verkoopcijfers en aanbieders) en omdat de overheid het erg stimuleert, en deels omdat EV's 'eenvoudiger' zijn dan ICE auto's. Ik denk zelfs dat de EU barrières zal opwerpen. China loopt ook voor op AI gebied, simpelweg door de gigantische hoeveelheid gebruikers en data die zij hebben. Daardoor behoren ze ook tot de top van software en autonoom rijden.

Ik hoop dat de Europese (Duitse) fabrikanten goed kunnen concurreren en hun positie kunnen behouden. Erg belangrijk voor de welvaart in de EU.

De Amerikaanse auto-industrie zie ik geen toekomst hebben.
China wil vooral veel en goedkoop. Kwaliteit is bij de Amerikanen soms al lastig maar bij die Chinesen telt het helemaal niet. Ze zijn inferieur maar wel veel goedkoper. En bescherming op patenten, rechten en garantie gebied kennen ze natuurlijk helemaal niet. Naar mijn idee gaat die auto industrie hier helemaal niet lopen.

En Lucid is natuurlijk tot nu toe ook alleen maar lucht en weinig resultaat.

Ik weet niet wat de Tesla verkopen in China doen maar ik kan mij voorstellen dat zeker de rijkere klasse maar wat graag een Tesla zou rijden ipv hun eigen merken, ook al is de Model 3 al aangepast aan de markt daar, zal hij verwacht ik kwalitatief daar nog goed bovenuit steken. Echter ben ik dan ook weer niet verbaasd als dat inderdaad naar inzicht van de regering te hard of goed gaat en de eigen merken en markt daaronder gaat lijden, subsidies of andere regels in het leven geroep gaan worden. Ook loopt Musk een klein risico op kopie gedrag of überhaupt het stelen van kennis, wellicht is dat ook een reden waarom er een aangepaste versie daar geproduceerd wordt.

@daemonix en dat is nu net het probleem. Degelijke kwaliteit is niet goedkoper en de technieken hebben ze ook niet in huis dus krijg je goedkopere aftreksels.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 06-09-2020 10:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kwaliteit is helemaal niet inferieur uit China, het hangt er helemaal van af hoeveel je wilt betalen.

De techniek is wel degelijk in huis, en het kan echt wel goedkoper dan in Duitsland. De geroemde Duitse kwaliteit is vaak ook minder aanwezig dan je denkt. Kijk naar de klaagzangen over VW en de problemen met de TFSI motoren.

[ Voor 53% gewijzigd door daemonix op 06-09-2020 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Prullenbak84 schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:23:
[...]

ook met @naii11 eens. Mooi spul maken ze er wel tegenwoordig, of het zit er op zijn minst hard aan te komen. Maar of de gemiddelde Europeaan dit snel zal verkiezen boven een lucid air of zelfs nog veel liever gewoon iets van een bekende Europese fabrikant, dat moeten we nog maar zien, toch? Wat de boer niet kent, etc. Of dat terecht is, is een heel ander vraagstuk.
Als ik zie dat de Xpeng een WLTP bereik van 700+ km haalt, dan absoluut. Zolang het infotainment maar Android Auto ondersteunt, ipv een gare Chinese AI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
GeeMoney schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:35:
[...]

Ik weet niet wat de Tesla verkopen in China doen maar ik kan mij voorstellen dat zeker de rijkere klasse maar wat graag een Tesla zou rijden ipv hun eigen merken, ook al is de Model 3 al aangepast aan de markt daar, zal hij verwacht ik kwalitatief daar nog goed bovenuit steken.
Sinds april is de M3, telkens de meest verkochte EV in geheel China. En ook is Tesla in zijn geheel de autobouwer die de meeste EV's verkoopt in China volgens mij. Meer als BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Het lijkt me erg sterk dat Tesla meer auto's (in getallen) verkoopt dan BYD, gezien BYD in de buurt van de half miljoen leveringen zat vorig jaar. Misschien dat Tesla er wel meer aan verdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
bottom line schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:07:
[...]

Sinds april is de M3, telkens de meest verkochte EV in geheel China. En ook is Tesla in zijn geheel de autobouwer die de meeste EV's verkoopt in China volgens mij. Meer als BYD
Dat bevestigd in ieder geval mijn vermoeden.
Ook de Xpeng en een artikel (e-drivers dot com) over die “range” van 700km. Gebasseerd op een aloude NEDC meting welke volgens de chinese regering is bevestigd :+ . Omgerekend naar EPA doet hij in het beste geval 494km. (onbevestigd en met 82kWh(!) accu)

En:
Tesla’s technologie is waarschijnlijk al veel verder gevorderd. Maar de Chinese concurrentie laat geen middel onbeproefd om zich te handhaven. En Xpeng staat erom bekend dat het probeert de meest succesvolle technologieën en concepten van autofabrikanten als Tesla en Volkswagen te combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naii11
Prullenbak84 schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:23:
[...]

Naja, de Lucid is een auto van ruim een ton. Daar zal 'gemiddeld' niemand voor kiezen, zeker niet nadat de Duitse Drie elektrische topmodellen uitbrengen, zoals de EQS.

Ik zou het zo stellen: neem die Nio ES6 en zet die naast een Skoda Enyaq of ID4. Laatstgenoemde auto's zijn netjes en prima te rijden, maar de ES6 ziet eruit alsof het uit 2030 komt. Als de prijs gelijk is, of zelfs lager, dan kan ik me voorstellen dat heel veel Europeanen voor de ES6 zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
mux schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:14:
Het lijkt me erg sterk dat Tesla meer auto's (in getallen) verkoopt dan BYD, gezien BYD in de buurt van de half miljoen leveringen zat vorig jaar. Misschien dat Tesla er wel meer aan verdient.
Denk dat je in de war bent met de totale verkoop (dus inclusief bussen / ICE modellen / hybrides) en de EV verkoop.
EV verkoop van BYD in juli was iets meer als 10.000 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
GeeMoney schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:35:
[...]

China wil vooral veel en goedkoop. Kwaliteit is bij de Amerikanen soms al lastig maar bij die Chinesen telt het helemaal niet. Ze zijn inferieur maar wel veel goedkoper. En bescherming op patenten, rechten en garantie gebied kennen ze natuurlijk helemaal niet. Naar mijn idee gaat die auto industrie hier helemaal niet lopen.

En Lucid is natuurlijk tot nu toe ook alleen maar lucht en weinig resultaat.

Ik weet niet wat de Tesla verkopen in China doen maar ik kan mij voorstellen dat zeker de rijkere klasse maar wat graag een Tesla zou rijden ipv hun eigen merken, ook al is de Model 3 al aangepast aan de markt daar, zal hij verwacht ik kwalitatief daar nog goed bovenuit steken. Echter ben ik dan ook weer niet verbaasd als dat inderdaad naar inzicht van de regering te hard of goed gaat en de eigen merken en markt daaronder gaat lijden, subsidies of andere regels in het leven geroep gaan worden. Ook loopt Musk een klein risico op kopie gedrag of überhaupt het stelen van kennis, wellicht is dat ook een reden waarom er een aangepaste versie daar geproduceerd wordt.

@daemonix en dat is nu net het probleem. Degelijke kwaliteit is niet goedkoper en de technieken hebben ze ook niet in huis dus krijg je goedkopere aftreksels.
Sorry, maar dit is totale onzin. De bouwkwaliteit van Chinese auto's is vele malen hoger dan bij Tesla. Het is gewoon op Europees/Aziatisch niveau.

Wat je moet weten is dat Chinese fabrikanten al decennialang miljoenen auto's per jaar produceren onder hun joint ventures met niet-Chinese fabrikanten. De eigenaar van MG, SAIC, is de grootste autobouwer van China en heeft tig joint ventures met onder andere VW. Vandaar dat de MG een veel betere bouwkwaliteit heeft dan Tesla. Het voelt alsof je in een Tiguan zit, maar veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
naii11 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:19:
[...]

Sorry, maar dit is totale onzin. De bouwkwaliteit van Chinese auto's is vele malen hoger dan bij Tesla. Het is gewoon op Europees/Aziatisch niveau.

Wat je moet weten is dat Chinese fabrikanten al decennialang miljoenen auto's per jaar produceren onder hun joint ventures met niet-Chinese fabrikanten. De eigenaar van MG, SAIC, is de grootste autobouwer van China en heeft tig joint ventures met onder andere VW. Vandaar dat de MG een veel betere bouwkwaliteit heeft dan Tesla. Het voelt alsof je in een Tiguan zit, maar veel goedkoper.
Nu heb ik een goede 2 jaar in een Tiguan gereden (MY2018) en in de MG gezeten (niet gereden) maar ik kreeg bij lange na niet het “thuis gevoel”. Jij wel?
Dat ze groot zijn in eigen land moet niemand verbazen lijkt mij.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 06-09-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
GeeMoney schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:21:
[...]

Nu heb ik een goede 2 jaar in een Tiguan gereden (MY2018) en in de MG gezeten (niet gereden) maar ik kreeg bij lange na niet het “thuis gevoel”. Jij wel?
Thuis gevoel? Wat bedoel je daarmee?

Mijn vader heeft sinds een maand de MG. Niet een mooie auto om te zien natuurlijk, maar lekker goedkoop en het zit goed in elkaar. Daarmee bedoel ik: het interieur en het materiaalgebruik is top. Niet vergelijkbaar met mijn model 3. Ook de afwerking. Daarnaast is de bouwkwaliteit van de auto top. De kieren en naden zijn top, het gevoel en geluid van de deuren openen en sluiten is top.

Kort gezegd: de Chinezen zijn gewoon prima in bouwkwaliteit en afwerking en doen niet onder aan andere fabrikanten, in ieder geval niet als je in dezelfde prijsklasse zit. Daar zal het dus niet aan liggen.

En vergeet niet, de MG ZS is een auto die al wat jaren meegaat, waar ze gewoon een batterij in hebben geknald. En dan nog is het prima. Laat staan een NIO ES6 die moderner is en van meet af aan als EV is ontwikkeld. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

bottom line schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:18:
[...]

Denk dat je in de war bent met de totale verkoop (dus inclusief bussen / ICE modellen / hybrides) en de EV verkoop.
EV verkoop van BYD in juli was iets meer als 10.000 stuks
Ah, ja dat kan zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10 20:54
Ook de politie rijdt tegenwoordig in EV's.
Politievlogger Jan-Willem was op bezoek in Veenendaal waar ze als pilot in een e-Niro rijden.
Bevalt vrij goed. Het grootste pluspunt vindt men (n=2) dat auto stil is voor omstanders.
Tussen 1:12 tot 2:30 wordt het (heel beperkt) besproken.
Hier te zien: https://youtu.be/Vd5bjd8NNHc?t=72

[ Voor 8% gewijzigd door Moons op 06-09-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:13

Crazy D

I think we should take a look.

Moons schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:29:
Politievlogger Jan-Willem was op bezoek in Veenendaal waar ze als pilot in een e-Niro rijden.
Bevalt vrij goed. Het grootste pluspunt vindt men (n=2) dat auto stil is voor omstanders.
Hoef je als boef in ieder geval enkel maar te zorgen dat je een volle benzinetank hebt (en dan niet in Outlander PHEV rijdt want dan houdt de Niro het alsnog langer vol dan met een volle benzinetank :D) en dan rij je ze eruit :+

Vind het op zich wel mooi. En de gemiddelde politiewagen rijdt denk ik ook geen 400 km op 1 dag. Alleen bij spoedjes is het misschien lastig dat ze eerst de kabel even los moeten halen?

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Crazy D schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:59:
[...]

Hoef je als boef in ieder geval enkel maar te zorgen dat je een volle benzinetank hebt (en dan niet in Outlander PHEV rijdt want dan houdt de Niro het alsnog langer vol dan met een volle benzinetank :D) en dan rij je ze eruit :+

Vind het op zich wel mooi. En de gemiddelde politiewagen rijdt denk ik ook geen 400 km op 1 dag. Alleen bij spoedjes is het misschien lastig dat ze eerst de kabel even los moeten halen?
Zie het verschil niet met een politie Audi A4/A6 waar ze een achtervolging mee doen, die ook niet een volledige benzinetank heeft. Heb je net hetzelfde probleem als met een EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
BlakHawk schreef op zondag 6 september 2020 @ 08:46:
[...]

Hoe zit dat dan precies met die subsidie?
Krijg je die sowieso, alleen 2021?
Iets van 4000€ over 4 jaar in vorm van maandpremie. Schijnt vziw gewoon (bijna) volle 4k te krijgen ook als je nu dit jaar besteld.

(Ik heb een email achter de hand Van RVO, waarin dit zo wordt uitgelegd)

*edit* @Verwijderd

Mail RVO:

Van: Subsidieregeling Elektrische Personenwagens Particulier <SEPP@rvo.nl>
Verzonden: vrijdag 31 juli 2020 09:42
Aan: R. H. <@.nl>
Onderwerp: RE: (VRAAG) SEPP 2020 / 2021

Ja dat klopt, de pot is leeg, maar de aanvragendie in 2020 ingediend zijn, hebben recht op het subsidiebedrag van het jaar dat de aanvraag gedaan is.
Dus stel (fictief) in december 2020 wordt een aanvraag gedaan en de subsidiepot van 2021 is ook al leeg, wordt de aanvraag in 2022 afgehandeld met het subsidiebedrag dat in 2020 geldt.

Met vriendelijke groet,

M. R.

Adviseur Stimuleringsregelingen Elektrisch Vervoer
.................................................................
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Hanzelaan 310 | 8017 JK | Zwolle
Postbus 10073 | 8000 GB| Zwolle
Helpdesk
T 088-0424747
E sepp@rvo.nl
http://www.rvo.nl/SEPP
RVO: We helpen je graag vooruit

[ Voor 59% gewijzigd door Stef87 op 06-09-2020 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:13

Crazy D

I think we should take a look.

bottom line schreef op zondag 6 september 2020 @ 13:17:
[...]

Zie het verschil niet met een politie Audi A4/A6 waar ze een achtervolging mee doen, die ook niet een volledige benzinetank heeft. Heb je net hetzelfde probleem als met een EV
Hoopte dat het sarcasme wel duidelijk was, maar goed, de Audi kun je lig in een paar tellen nog bijvullen, je achtervolging een half uurtje moeten staken is toch lulliger :+ (ja ja in een achtervolging roepen ze ook wel andere eenheden en zo erbij... dat snap ik ook wel :P).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De politie in America gebruikt al heel veel Model 3s, ze zijn er unaniem hartstikke blij mee. Luxemburg gebruikt de Model S, een stuk sneller dan de meeste ICE, geen uitlaatgassen en veel goedkoper in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 21:51
Moons schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:29:
De politie rijdt al langer in elektrische auto. Voor bovengenoemde pilot reed men ook al in een Tesla Model S als pilot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipCl
Verwijderd schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:43:
De politie in America gebruikt al heel veel Model 3s, ze zijn er unaniem hartstikke blij mee. Luxemburg gebruikt de Model S, een stuk sneller dan de meeste ICE, geen uitlaatgassen en veel goedkoper in gebruik.
Definieer "veel". Ik heb wat zitten googlen, ben er nog niet veel tegen gekomen, meestal gaat het over Bargersville. Maar daarbuiten?

The Bargersville, Indiana, police department bought their first 5 Model 3 vehicles last year, but they are expected to continue updating their fleet.

In Vlaanderen rijden ze ook met Tesla's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvbL0FL356pdf72yH_bF6fTMGsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLbo5RXGMJEGHfpNiMXXoWOs.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto ging de ronde wegens het gezichtsbedrog, het lijkt alsof de dieselgenerator voor stroom zorgt. Ik vond het grappig, het zomaar waar kunnen zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door PhilipCl op 06-09-2020 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 14:35
Ik kwam deze Zoe tegen:
https://www.directleasepr...erken/renault/zoe/life-2/

Maar kan nu nergens precies vinden welke het nu precies is, de R90, 110 of 135. Op de foto afgaande lijkt de R90 af te vallen. Ziet 1 van jullie wel welke het precies is?
Zou zomaar eens kunnen dat ik binnenkort ook elektrisch rijdt. Zat nog niet helemaal in de planning, maar je hoort me niet klagen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PhilipCl schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:56:
[...]
Deze foto ging de ronde wegens het gezichtsbedrog, het lijkt alsof de dieselgenerator voor stroom zorgt. Ik vond het grappig, het zomaar waar kunnen zijn.
Een Tesla rijd verder op een liter diesel dan een dieselauto _O-

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Inmiddels hebben wij een Chevy Bolt Opel Ampera-e gekocht en we zijn er blij mij.
bijna 3 jaar oud, 80.000km op de teller, maar nog als nieuw qua exterieur en interieur. Ook het rijbereik is nog als nieuw :) Accudegradatie lijkt weinig tot geen sprake van. Na een rit van 230km met normaal praktisch gebruik geeft hij aan met die rijstijl nog 150km verder te kunnen, wat overeen komt met de bekende realistische opgave.

Lekker tegen de 400km rijbereik, 7 seconden naar de 100 etc. Het zijn eigenlijk de specificaties van de 64 kWh Kona, maar dan tegen een veel lagere prijs. En op sommige punten is het een ruimere auto.

De auto is wat hoger dan een Ioniq of Model 3, en zal daarom ook nooit zo zuinig zijn als die auto's.

Maar een dergelijk rijbereik is heerlijk in Nederland, en dan hoef je dus ook niet zo in te zitten over hoeveel je precies verbruikt.

Wij hebben de Executive versie, dus wat mooiere stoelen (en Bose audio en veiligheidsopties), maar op een lange rit merk je misschien alsnog dat het beter had gekund.

De auto is lekker snel, heeft zelfs iets te veel vermogen voor het onderstel :+ Dat wil zeggen dat hij bij plank gas wat zoekerig kan worden. En vanuit een bocht al moeite heeft om het allemaal op de weg te krijgen. Het blijft een voorwielaandrijver. Maar hij is wel redelijk strak geveerd en dus vlot, daardoor rijdt het leuk.

Verder geeft het dashboard allemaal leuke info. Hij heeft op papier 150kW, maar als de accu vol is zit je op iets hoger voltage dan nominaal, en verschijnt er gewoon 160kW op het dashboard bij plank gas.

Als ik het gegooglde nieuwsbericht mag geloven is dit de eerst verkochte Ampera-e in Nederland :D
(Maar ik weet wel vrij zeker dat er eerder persauto's al op kenteken stonden)

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 06-09-2020 22:23 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet zeker of hij al is gepost, maar nu de ID.3 zo populair is:

Leuke video!

/Woops dubbelpost

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2020 03:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
mux schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Omdat er op een afrondingsfout geen auto's zijn die op AC43 kunnen en nog een heel groot contingent chademo. Daarnaast laden AC43 auto's aanzienlijk minder bij snelladers, omdat ze snel op hun bestemming kunnen laden. Fastned heeft hier een paar keer over getweet, de bezetting van AC43 is echt 15% van chademo ofzo. Extreem weinig.

Dat, en het is al enige tijd aan het afnemen, de piek van ~100 AC43 stekkers in NL is al ver achter ons. Dat was eind 2017 oid? We zitten nu al onder de 50. Chademo zit ergens rond de 500 oid? Echt een wereld van verschil. Filter maar eens op chargemap om een idee te krijgen van orde-grootte: https://chargemap.com/map

(edit: en zie daar ook de kracht van de R-Zoes: het aantal 22kW laadpunten is weer een orde-grootte meer dan chademo, en aanzienlijk meer dan CCS)
Gisteren kwamen we aan bij Fastned De Kroon in Nieuwegein, tegelijkertijd met een Zoe. Wij zetten onze Kia Soul EV aan de Chademo lader en lopen een rondje. Komen we terug staat het echtpaar nog steeds bij de lader, niet aan het laden. Dus ik vraag of het niet lukte. Toen zeiden ze dat de stekker niet paste :+ En dat ze wel moesten laden, omdat ze anders niet thuis konden komen. En niet wisten waar wel een lader was met passende aansluiting. Uit hun reacties maakte ik op dat ze de Zoe nog niet heel lang hadden. In ieder geval niet goed voorbereid en/of voorgelicht, denk ik.

Ik heb hun uitgelegd dat de oudere Zoe nog een AC43 lader heeft en geen DC lader en dat Fastned steeds minder AC43 laders heeft. De Kroon heeft trouwens ook nieuwe laders, dus ik weet niet of daar voorheen wel mogelijkheid tot AC43 laden was, volgens mij wel.

Gelukkig kon ik ze doorverwijzen naar de Allego lader tegenover de Burger King. 200 meter verderop. Zag dat ze aan het laden waren en de Burger King binnenliepen. Zullen wel blij zijn, anders zou dit een negatieve EV ervaring zijn.

Zo heeft iedereen wel een laadervaring gehad, bijvoorbeeld dat een snellader het niet doet. In mijn geval deed een van de 2 Chademo laders het niet bij Fastned Lemsterhop. De volgende lader wel. Een Nissan Leaf die na mij kwam lukte het laden met Chademo ook niet bij die lader. Gelukkig kon deze nog verder naar het volgende laadstation, wilde niet wachten. En onderstussen stond een e-tron te wachten. Aan diezelfde lader deed CSS het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Aan de overkant bij Hajé heb je meer laders. ;)

Dit is natuurlijk wel hét probleem van de Zoe, geen CCS. Dat is toch echt de standaard aan het worden.

[ Voor 55% gewijzigd door daemonix op 07-09-2020 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Toevallig had ik de tegengestelde ervaring op zaterdag; bij Fastned de Slenk (A50 nabij Arnhem) zijn 2 van de 3 laders vervangen door de nieuwe hyperchargers. Normaal gesproken zijn die CCS only, maar één van de twee hyperchargers had ook een chademo ernaast. Geen AC43 though, dat is wel van 2 naar 1 gegaan met deze upgrade. Maar het aantal chademo is gelijk gebleven, wat best netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:34:
Toevallig had ik de tegengestelde ervaring op zaterdag; bij Fastned de Slenk (A50 nabij Arnhem) zijn 2 van de 3 laders vervangen door de nieuwe hyperchargers. Normaal gesproken zijn die CCS only, maar één van de twee hyperchargers had ook een chademo ernaast. Geen AC43 though, dat is wel van 2 naar 1 gegaan met deze upgrade. Maar het aantal chademo is gelijk gebleven, wat best netjes is.
Bij de Kroon staan ook 4 van die nieuwe laders, waarbij dus 2 ook een Chademo hebben. Dus inderdaad netjes.
Pagina: 1 ... 138 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic