daemonix schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:07:
Aan de overkant bij Hajé heb je meer laders. ;)

Dit is natuurlijk wel hét probleem van de Zoe, geen CCS. Dat is toch echt de standaard aan het worden.
Lemsterhop is het Fastned station voor Aalscholver (dus geen Hajé aan de overkant) en tegenover Aalscholver inderdaad Hajé (Lepelaar).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:41:
[...]

Lemsterhop is het Fastned station voor Aalscholver (dus geen Hajé aan de overkant) en tegenover Aalscholver inderdaad Hajé (Lepelaar).
* daemonix grinnikt. Er is ook een Hajé bij Nieuwegein hoor.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04

Standeman

Prutser 1e klasse

ZuinigeRijder schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:37:
[...]

Gisteren kwamen we aan bij Fastned De Kroon in Nieuwegein, tegelijkertijd met een Zoe. Wij zetten onze Kia Soul EV aan de Chademo lader en lopen een rondje. Komen we terug staat het echtpaar nog steeds bij de lader, niet aan het laden. Dus ik vraag of het niet lukte. Toen zeiden ze dat de stekker niet paste :+ En dat ze wel moesten laden, omdat ze anders niet thuis konden komen. En niet wisten waar wel een AC43 lader was. Uit hun reacties maakte ik op dat ze de Zoe nog niet heel lang hadden. In ieder geval niet goed voorbereid en/of voorgelicht, denk ik.

Ik heb hun uitgelegd dat de oudere Zoe nog een AC43 lader heeft en geen DC lader en dat Fastned steeds minder AC43 laders heeft. De Kroon heeft trouwens ook nieuwe laders, dus ik weet niet of daar voorheen wel mogelijkheid tot AC43 laden was, volgen mij wel.

Gelukkig kon ik ze doorverwijzen naar de Allego lader tegenover de Burger King. 200 meter verderop. Zag dat ze aan het laden waren en de Burger King binnenliepen. Zullen wel blij zijn, anders zou dit een negatieve EV ervaring zijn.

Zo heeft iedereen wel een laadervaring gehad, bijvoorbeeld dat een snellader het niet doet. In mijn geval deed een van de 2 Chademo laders het niet bij Fastned Lemsterhop. De volgende lader wel. Een Nissan Leaf die naar mij kwam lukte het laden met Chademo ook niet bij die lader. Gelukkig kon deze nog verder naar het volgende laadstation, wilde niet wachten. En onderstussen stond een e-tron te wachten. Aan diezelfde lader deed CSS het wel.
Ik had een soortgelijke ervaring op Bijleveld. Een man stond met een nieuwe VW Up te klooien met een type-2 stekker en het laden wilde maar niet lukken. Uiteindelijk maar gevraagd of ik kon helpen en de onderste dop eruit getrokken zodat de CCS stekker er in paste :+

Wel leuk om een newbie te helpen :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:54
@ZuinigeRijder Ik had vorig jaar een vergelijkbare ervaring en heb toen de helpdesk gebeld.
Blijkbaar komen er met regelmaat software updates voor de laadpalen. Dan zetten ze op 1 paal per station de update en kijken dan even aan wat de response is.
Ik kon toen een paar maanden maar op 1 lader terecht (laad error op de andere bij Ioniqs), pas toen er weer een nieuwere versie was kon ik weer op elke paal laden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

BarryH schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:05:
@ZuinigeRijder Ik had vorig jaar een vergelijkbare ervaring en heb toen de helpdesk gebeld.
Blijkbaar komen er met regelmaat software updates voor de laadpalen. Dan zetten ze op 1 paal per station de update en kijken dan even aan wat de response is.
Ik kon toen een paar maanden maar op 1 lader terecht (laad error op de andere bij Ioniqs), pas toen er weer een nieuwere versie was kon ik weer op elke paal laden.
Het verbaast me toch hoe de laadproviders dan totaal niet nadenken over de klantervaring. Gekloot met verschillende laadpassen, laadpalen die worden geupdated, EV's die met een bepaalde update wel of niet mogen laden. Gelukkig zijn er al landen die wel actie ondernemen, en het gewoon verplichten dat je moet kunnen pinnen:
https://www.gov.uk/govern...ffer-card-payment-by-2020

Nu nog landen die providers verplichten om een bepaalde uptime te halen qua laadpalen. Voelt nu een beetje alsof ze beta-software uitvoeren op die palen, met iedereen die laad errors meldt op specifieke voertuigen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Standeman schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:03:
[...]

Ik had een soortgelijke ervaring op Bijleveld. Een man stond met een nieuwe VW Up te klooien met een type-2 stekker en het laden wilde maar niet lukken. Uiteindelijk maar gevraagd of ik kon helpen en de onderste dop eruit getrokken zodat de CCS stekker er in paste :+

Ai ai..zeker een leuk verhaal, maar ook een teken van een falende VW-dealer. Dat moet je mensen toch gewoon even vertellen?

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
chevsticks schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:02:
Ik kwam deze Zoe tegen:
https://www.directleasepr...erken/renault/zoe/life-2/

Maar kan nu nergens precies vinden welke het nu precies is, de R90, 110 of 135. Op de foto afgaande lijkt de R90 af te vallen. Ziet 1 van jullie wel welke het precies is?
Zou zomaar eens kunnen dat ik binnenkort ook elektrisch rijdt. Zat nog niet helemaal in de planning, maar je hoort me niet klagen :)
Blijkt om een R90 uit 2019 te gaan.
zijn er nog dingen om rekening mee te houden?
Qua normaal gebruik zou de range van 215 km genoeg moeten zijn. We gaan een paar keer per jaar naar m'n ouders (140km enkele reis), dus dan moeten we laden op locatie om terug te komen. Zou te doen moeten zijn.

Snelladen doet deze Zoe niet aan dacht ik toch?

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

[...]

Nou ik stond zaterdag zelf ook een beetje "voor paal" bij een allego paal.

Ik maak hier nooit gebruik van maar dacht wou het eens proberen via de smoov app.

Dat lukte voor geen meter hij wou gewoon niet starten. Ik volgde de instructies bij de paal maar dat bleek alleen voor een pasje te zijn, niet voor de app.

Vriendelijke allego helpdesk medewerker vertelde precies hoe het in de app moest, nog een leuk gesprekje mee gehad ook :)

Elect a clown, expect a circus.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:30
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:00:
[...]

Er wordt daar (heel) veel met Leaf taxi's geladen dus de ChaDeMo bezettingsgraad zal fors zijn denk ik :)
Nooit opgevallen. :)

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Wel een leuke video, met alle discussies hier...

• India Sierra
  • Laatst online: 22-01 17:20

India Sierra

Learn by failure

Over geklooi met laden gesproken, ik ging van het weekend voor het eerst snelladen bij Fastned Gelredome.

Laden wilde de eerste keer niet starten, toen kwam er een audi bij staan die aan mij vroeg of je nog een adapter nodig had voor de kabel want hij had immers maar 1 kabel gekregen van audi (volgens mij letterlijk net zijn auto opgehaald). Hij wist niet dat snelladers de goede kabel er aan hadden hangen :+ Maar hij had wel een maingau pas dus zover was hij wel.

Echter bij hem wilde het laden ook niet beginnen (andere paal) en is daarna maar weer vertrokken. Bij mij werkte de derde paal uit eindelijk wel. Geen idee wat er nou fout was, heb nog Fastned gebeld en die zei ja de paal staat online dus kan verder niks zien. Vaag maar gelukkig nog kunnen laden.

Koeling van de auto ging niet aan wonderbaarlijk. Geen idee hoe snel hij laadde verder, kon alleen zien "laden met 500km/uur". Hoe veel kW weet ik niet :+

Wat me ook opviel, de tripmeter klopt niet in de Corsa. Hij haalt laadsessies af van het gemiddelde verbruik van de tripmeter dus waar ik eerst 17kWh/100km had voor het laden was dat 8kWh/100km na het laden. :P

[ Voor 10% gewijzigd door India Sierra op 07-09-2020 15:03 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-01 16:14

Blonde Tux

<advertisement>

chevsticks schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:43:
[...]

zijn er nog dingen om rekening mee te houden?
Qua normaal gebruik zou de range van 215 km genoeg moeten zijn. We gaan een paar keer per jaar naar m'n ouders (140km enkele reis), dus dan moeten we laden op locatie om terug te komen. Zou te doen moeten zijn.

Rij zelf een R90.
Je kan iets ruimer zitten zelfs; 300km is wat de mijne gemiddeld aangeeft mbt bereik (80% snelweg). Ligt natuurlijk wel aan je eigen rijgedrag. Maar ondanks mijn zware voet, haal ik toch 300km aan bereik.

Snelladen zit er niet in bij deze helaas, maar eerlijk gezegd mis je dat niet in dag dagelijks gebruik.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-01 11:43
Blonde Tux schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:04:
[...]

Rij zelf een R90.
Je kan iets ruimer zitten zelfs; 300km is wat de mijne gemiddeld aangeeft mbt bereik (80% snelweg). Ligt natuurlijk wel aan je eigen rijgedrag. Maar ondanks mijn zware voet, haal ik toch 300km aan bereik.

Snelladen zit er niet in bij deze helaas, maar eerlijk gezegd mis je dat niet in dag dagelijks gebruik.
Top, 300km is nog een prima range. Meer dan ik verwacht had en zeker meer dan nodig voor het dagelijks gebruik.

Nu het laadpaaltopic maar eens in duiken :)

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
[...]

Top en zo hoort het. Vele zullen blijven kijken hoe iemand blijft klooien. Top gedaan d:)b

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

fevo-1190 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:01:
[...]

Top en zo hoort het. Vele zullen blijven kijken hoe iemand blijft klooien. Top gedaan d:)b
Hey is net zoals hier op Tweakers of met kinderen. Je laat het ze zelf uitzoeken en als het echt niet lukt help je een handje. :+

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 14:58

_V_

chevsticks schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:43:
[...]
Houdt inderdaad op bij 22kW AC. Vlot als de paal het ondersteund, maar is zeker geen 50kW (of meer) snelladen met CCS of Chademo.

Verwijderd

De dealers van GM geloven nog niet helemaal in de EV https://gmauthority.com/b...motors-electric-vehicles/

Edit: Oops, was op mobiel verkeerde link lol

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2020 03:17 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Verwijderd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 02:56:
De dealers van GM geloven nog niet helemaal in de EV https://gmauthority.com/b...motors-electric-vehicles/

Het is ook maar net hoe je het wilt lezen natuurlijk.
Dealers hebben geweigerd een papier te ondertekenen waarop een investeringscommittent vast zit van 100-200k tbv elektrische verkopen.
Dit terwijl de meeste dealers in die staten dat dus niet kunnen staven met de elektrische verkopen bij ze (en zij dus verwachten die 100 tot 200k niet snel terug te verdienen).

Bedenk ook even dat het er daar wel anders aan toe gaat dan in de Nederlandse markt en dealerships.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 08-09-2020 07:33 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 02:56:

Is het nu wel de juiste link? Ik lees namelijk zeer valide argumenten waarom ze (in deze tijd) niet even een een forse investering willen doen om een nieuw model te verkopen. Overigens staat ook nergens wat de investering betreft. Gaat het om een snellader of moet de showroom in een nieuwe stijl ingericht worden?
Deveon schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:06:
[...]

Is het nu wel de juiste link? Ik lees namelijk zeer valide argumenten waarom ze (in deze tijd) niet even een een forse investering willen doen om een nieuw model te verkopen. Overigens staat ook nergens wat de investering betreft. Gaat het om een snellader of moet de showroom in een nieuwe stijl ingericht worden?
Ik verwacht dat er investeringen nodig zijn o.a. in training van het personeel maar ook in de aankoop van de nodige gereedschappen en beschermingsmiddellen om aan die EVs te kunnen en mogen werken. De dealers reageren vooral tegen het feit dat zij een aparte overeenkomst moeten tekenen waarin ze toezeggen op die investering daar ze dit in het verleden nooit hebben moet doen. Ga je niet akkoord, dan krijg je de nieuwe EVs niet in je showroom.

Aan de andere kant toont het ook wel aan dat GM blijkbaar nu echt kiest voor EVs en wenst dat de verkopers die deze wagens willen verkopen er ook de nodige kennis en kunde voor hebben. Zowel voor verkoop als voor onderhoud. Het geeft bij mij een gevoel van een mes dat aan twee kanten snijdt. Zowel de dealers als GM hebben een punt, al vind ik wel dat de dealers ook moeten inzien dat een EV geen ICE is en dus wel degelijk een andere aanpak vereist.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Deveon
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:13:
[...]

Ik verwacht dat er investeringen nodig zijn o.a. in training van het personeel maar ook in de aankoop van de nodige gereedschappen en beschermingsmiddellen om aan die EVs te kunnen en mogen werken. De dealers reageren vooral tegen het feit dat zij een aparte overeenkomst moeten tekenen waarin ze toezeggen op die investering daar ze dit in het verleden nooit hebben moet doen. Ga je niet akkoord, dan krijg je de nieuwe EVs niet in je showroom.
Even los van de verkopers zouden die kosten toch niet af moeten wijken van bijvoorbeeld de bestaande hybride modellen en wanneer die geïntroduceerd werden? Dit klinkt meer als GM die bij haar dealer wat geld probeert op te halen en snap de weerstand van de dealers wel op deze afwijkende aanpak. Zij zullen met elke EV verkoop ook enorm verliezen op onderhoud. Een kennis die daar woonde was op zoek naar een gebruikte auto en het concept van onderhoudhistorie was daar (Californië) praktisch onbekend. Als het stuk is laten ze het repareren en niet preventief. Volgens mij kennen ze daar ook niet als een APK.
Aan de andere kant toont het ook wel aan dat GM blijkbaar nu echt kiest voor EVs en wenst dat de verkopers die deze wagens willen verkopen er ook de nodige kennis en kunde voor hebben. Zowel voor verkoop als voor onderhoud. Het geeft bij mij een gevoel van een mes dat aan twee kanten snijdt. Zowel de dealers als GM hebben een punt, al vind ik wel dat de dealers ook moeten inzien dat een EV geen ICE is en dus wel degelijk een andere aanpak vereist.
Persoonlijk vind ik pas dat GM dat aantoont wanneer ze hun mond optrekken over productieaantallen en stoppen met vertellen hoeveel modellen er komen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:31
De vraag is natuurlijk wat er allemaal in staat.

Wat GM tot nu toe 2x heeft gedaan is een prima EV maken voor zijn tijd, en vervolgens nul inspiratie tonen of marketing doen om dat ding te verkopen. Zoals ook de Bolt / Ampera-e. Vervolgens een zootje voorraad modellen met verlies verkopen. Ook in Amerika, waar het Opel / Peugeot verhaal niet speelt.

Een ander verhaal is natuurlijk dat dealers uberhaupt niet erg op EVs zitten te wachten, omdat het hun verdienmodel ondermijnt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 14:22
Bij GM denken ze in ieder geval van te voren na over wat er nodig is om de boel goed op te zetten. :+

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:32:
Bij GM denken ze in ieder geval van te voren na over wat er nodig is om de boel goed op te zetten. :+
Ze zijn er ook pas 30 jaar mee bezig :+

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:13:
De vraag is natuurlijk wat er allemaal in staat.

Wat GM tot nu toe 2x heeft gedaan is een prima EV maken voor zijn tijd, en vervolgens nul inspiratie tonen of marketing doen om dat ding te verkopen. Zoals ook de Bolt / Ampera-e. Vervolgens een zootje voorraad modellen met verlies verkopen. Ook in Amerika, waar het Opel / Peugeot verhaal niet speelt.

Een ander verhaal is natuurlijk dat dealers uberhaupt niet erg op EVs zitten te wachten, omdat het hun verdienmodel ondermijnt.
Dat laatste is deels waar, maar ze compenseren dat wel in de prijzen hoor. Hoewel ik het niet zo snel terug kan vinden, las ik een tijdje terug ergens dat de marges op EV's flink groter zijn dan brandstofauto's, wat natuurlijk slim en logisch is.

Daarnaast: ook al is de gemiddelde EV beurt € 150, ze verdienen daar nog goed aan want veel doen ze niet. Het gaat met name controles van bewegende onderdelen, ze checken je banden, de remmen en dergelijke, maar alles op het oog en alleen eens in de zoveel tijd wordt de remvloeistof vervangen. Verder vullen ze je ruitensproeivloeistof bij en that's about it.

Je hoort mij niet klagen hoor, want hoewel sommige je een 15.000 km interval willen verkopen is het echt niet nodig om vaker dan eens per jaar bij de dealer te staan. Tenzij je absurd veel rijdt, zeg meer dan 50.000 km.

En dan kom ik nu nog van een Lexus IS 300h hybride die elke 15.000 km een beurt nodig heeft, kleine € 300 grote tussen de € 500 en 700 en omdat ze zo rete betrouwbaar zijn, kwam daar nooit iets bij, nou ja... banden natuurlijk. Met mijn 25.000 km per jaar is dat dus gemiddeld € 750 per jaar, daar zit dan wel ontzettend goede red carpet treatment service bij, altijd gratis leenauto en dat zijn geen Aygo's maar gewoon van alles, wegenwacht in heel Europa en gratis wanneer je wilt zelf even langs rijden om een vloeistof bij te vullen of kapot lampje (kenteken meestal, want niet LED) te vervangen. Dat zit natuurlijk ook bij de prijs in.

Anyway, ik zal binnenkort mijn handtekening zetten onder een MY19 e-Niro (tweedehands, marge) of MY21 e-Soul. Dat is al zeker, maar voor hetzelfde geld (letterlijk) is het nu de keuze uit een 1,5 jaar oude e-Niro met 15-30.000 km op de teller, zonder UVO app en 1-fase laden of een splinternieuwe e-Niro, zelf kleur lak kiezen, 3-fase laden en met UVO app. Vrouw en ik neigen allebei naar de e-Soul, maar twijfelen alleen vanwege het gezin nog over de kofferbak, dat gaan we vrijdag met de proefrit even ervaren.

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:42:
[...]

Ze zijn er ook pas 30 jaar mee bezig :+
GM: De orginele meestribbelaar. Toch een heerlijke auto nog steeds, mijn 2012 Opel Ampera, en een opstap naar 100% elektrisch. Jammer dat de Ampera-e niet paste (fysiek).

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:01
!null schreef op zondag 6 september 2020 @ 22:20:
Inmiddels hebben wij een Chevy Bolt Opel Ampera-e gekocht en we zijn er blij mij.
[...]
Ik heb de advertentie er even bijgezocht, dat ziet er netjes uit! :) Was de goedkoopste occasion Ampera-e op dit moment. Heb je nog wat van de vraagprijs af kunnen krijgen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:28

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Een vergelijkende video Tesla 3/Niro/ID.3/Kona/Aiways
YouTube: Der Elektroauto Check: VW ID.3 gegen Tesla Model 3, Aiways U5, Kia e...

Wel gruwelijk goede prijzen in Duitsland :?

[ Voor 7% gewijzigd door niki_lauda op 08-09-2020 19:34 ]

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
In België kan je nu ook een mooie korting krijgen.

https://www.samensterker....aankoop-elektrische-autos

• !null
RichieB schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:10:
[...]

Ik heb de advertentie er even bijgezocht, dat ziet er netjes uit! :) Was de goedkoopste occasion Ampera-e op dit moment. Heb je nog wat van de vraagprijs af kunnen krijgen?
Ja soort van. Ik had gezien dat ze hem eerder in een aanbieding hadden. De prijs van jou link was 26700 ongeveer incl btw, waarvoor ik hem ook had gezien. Dan zou ik liever een nieuwe halen voor 31000 (maar dat zijn geen Executive versies!)
De aambieding prijs was 24900 incl btw. Ze konden opnieuw wel voor deze aanbieding prijs aan mij aanbieden. Maar lager niet. Ze lieten me zien dat ze hem zelfs iets biven de 25000 hadden ingekocht, dus feitelijk met verlies hebben verkocht. Daarom ging er ook niks meer vanaf. Afleverpakketteb waren ook onzin en niet meegerekend. Zit nog 5 jaar fabrieksgarantie op.

SEPP subsidie eraf en ik heb dus voor 23K een auto die nog als nieuw was met een rijbereik waar je normaal veel meer voor moet neerleggen (35K ofzo, en dan heb je een Nissan met slechtere techniek imho)

Vooral als we er echt lang mee gaan doen zal het een goede keus/deal zijn geweest. Als we snel weer verkopen kan het zijn dat afschrijving toch wat hoog blijkt.

Verwijderd

niki_lauda schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:31:
YouTube: Der Elektroauto Check: VW ID.3 gegen Tesla Model 3, Aiways U5, Kia e...

Ja....de melkkoe die de auto is verschrikkelijk in NL :|

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:08
Ik schrik wel van de prijsverschillen tussen DE, VS en NL als het om de wat hogere klasse EV's gaat. Als je op internet ziet wat mensen betalen voor een I-Pace, E-Tron of Model 3 in de VS met korting, is er wel een enorm verschil. Waar ligt dat aan eigenlijk? Is het simpelweg dat mensen hier dure EV's leasen en dus niemand wat geeft om prijzen?

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-01 21:44
21% BTW + het feit dat er in de US prijzen nog geen sales tax zit en andere zaken. Reken best ook niet met de recent gezakte dollarkoers aan 1.2 USD/EUR, maar pakweg ~1.1USD/EUR om wat realistischer uit te komen.

Daarnaast zijn er onderhuids vaak nog verschillen die het totale product wel wat doen verschillen met de Europese varianten. Laser koplampen moet je niet op hopen in de USA.

Ik weet zelfs niet of de brake-by-wire op een e-tron ook in Noord Amerika wordt geleverd.

[ Voor 83% gewijzigd door AndRo555 op 08-09-2020 20:55 ]

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:38
mister_S schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:46:
Ik schrik wel van de prijsverschillen tussen DE, VS en NL als het om de wat hogere klasse EV's gaat. Als je op internet ziet wat mensen betalen voor een I-Pace, E-Tron of Model 3 in de VS met korting, is er wel een enorm verschil. Waar ligt dat aan eigenlijk? Is het simpelweg dat mensen hier dure EV's leasen en dus niemand wat geeft om prijzen?
Misschien zijn het prijzen zonder btw in Amerika en in de andere landen na subsidies?

In Nederland zijn elektrische auto’s onbelast maar de importeurs verdienen wellicht meer.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:08
Ik had het over prijs inc. VAT, korting en eventuele rebate van de staat. Op forums over de genoemde wagens kom je prijzen tegen waar ik van achterover sla. Een gloednieuwe I-Pace HSE, fully loaded, voor 65K bijvoorbeeld, zoiets is hier niet mogelijk. Ik heb het over voorraad modellen, maar zelfs daarvoor betaal je hier 100K+.
Leek me vreemd want ik neem aan dat producent ook daar winst moet maken.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
naii11 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:17:
[...]

Naja, de Lucid is een auto van ruim een ton. Daar zal 'gemiddeld' niemand voor kiezen, zeker niet nadat de Duitse Drie elektrische topmodellen uitbrengen, zoals de EQS.
Prijs is bekend van de Lucid Air.
De goedkoopste variant zal uiteindelijk $100.000 kosten (+btw nog).
De duurste versie (Lucid Air Dream Edition) zal een startprijs hebben van $161.000 (+btw).

Nope :+ niets voor mij.
Dan moet hij dus concurreren met de Porsche Taycan

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:01
!null schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:13:
[...]

SEPP subsidie eraf en ik heb dus voor 23K een auto die nog als nieuw was met een rijbereik waar je normaal veel meer voor moet neerleggen (35K ofzo, en dan heb je een Nissan met slechtere techniek imho)
De Business Executive versie staat nu bij Opel nieuw voor €33k als je daar de subsidie afhaalt komt je op €31k (want al op kenteken). €8k = 26% verschil voor een 3 jaar oude auto had ik zelf een lastige keus gevonden.
Vooral als we er echt lang mee gaan doen zal het een goede keus/deal zijn geweest. Als we snel weer verkopen kan het zijn dat afschrijving toch wat hoog blijkt.
Als je er echt lang mee gaat doen is die €8k mooi meegenomen.. 3 jaar extra rijden op de eind van de levensduur is nooit €8k waard.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Jeroenneman

Jeroenneman

niki_lauda schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:31:

Toch vind ik het jammer om te zien dat er weer wordt geëxtrapoleerd in de bereik test. Ze rijden 100 km, en nemen dat als verbruik, en rekenen zo het gehele bereik uit. Is dit nu echt betrouwbaar? Komt een e-Niro echt 600km ver? En zo ja, waarom verkoopt Kia dat ding dan in godsnaam met een rated range van 450km?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Jeroenneman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:21:
[...]

Toch vind ik het jammer om te zien dat er weer wordt geëxtrapoleerd in de bereik test. Ze rijden 100 km, en nemen dat als verbruik, en rekenen zo het gehele bereik uit. Is dit nu echt betrouwbaar? Komt een e-Niro echt 600km ver? En zo ja, waarom verkoopt Kia dat ding dan in godsnaam met een rated range van 450km?
Zou best kunnen hoor, 450km is WLTP dus mix van stad en snelweg. Als je echt puur binnen de bebouwde kom rijdt lijkt me 600km best haalbaar in extremis. Met 60km/u gemiddeld bij 23 graden heb ik de GoM al eens op 520km gehad bij 100% vol.
Maar no way dat je met gewoon normaal stadsverkeer die 600km haalt. Dan moet je er wel echt een sport van maken om zuinig te rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-09-2020 22:48 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:59
Verwijderd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:36:
[...]

Ja....de melkkoe die de auto is verschrikkelijk in NL :|
En nu er minder gereden wordt, dus veel minder opbrengsten voor de staat, zal er iets nieuws bedacht moeten worden. Spits- en tolheffingen..... Het blijft een makkelijk object qua belasting inkomsten.

• !null
RichieB schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:16:
[...]

De Business Executive versie staat nu bij Opel nieuw voor €33k als je daar de subsidie afhaalt komt je op €31k (want al op kenteken). €8k = 26% verschil voor een 3 jaar oude auto had ik zelf een lastige keus gevonden.

[...]

Als je er echt lang mee gaat doen is die €8k mooi meegenomen.. 3 jaar extra rijden op de eind van de levensduur is nooit €8k waard.
Precies. Dat is dan ook de insteek en onze gedachtengang.

We keken ook naar Tesla's, en die doen het dan relatief goed qua afschrijving, maar dat is dan nog altijd relatief. In absolute zin gewoon een stuk meer afschrijving. En initiele inleg is denk ik 50K (nieuwe model 3 of fatsoenlijke Model S die niet uit de garnatie loopt).

We hebben hiervoor ook een nog kleinere auto gehad waar we ook erg lang mee deden, omdat we meestal toch met iets anders op vakantie gingen. Ik verwacht hier ook wel lang mee te doen en dat na een jaar of 5 voordeel hebt aan 8K minder inleg aan het begin. Verkopen we hem na 2 jaar al, dan pakt het negatief uit.

Er zijn heus wel betere auto's maar de techniek zit goed in elkaar, en een bijkomend nadeel van elektrische auto's is dat ze zo goed rijden dat er ook weinig reden is om over te stappen, waar dat bij brandstofauto's wel het geval is.
Tuurlijk snelladen, solid state accu's en weet ik het wat, er komt echt nog wel wat aan. Ook zit er in een Model 3 een geavanceerdere motor bijvoorbeeld.
Maar daar ga je bijzonder weinig van merken aangezien hij al genoeg vermogen heeft en soepel rijdt. Dan zo zuinigheid nog een ding kunnen zijn, maar ik geloof niet dat dat snel een issue wordt.
Dus dan ga je er tegenaan kijken alsof het een koelkast is, waarom zou je een nieuwe(re) kopen tenzij dat echt veel geld bespaart. En dat kan niet snel uit.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:17

Hachy

Laadpas Nerd

Hey, vandaag is het World EV Day lees ik net. Leuk.

https://www.worldevday.org/

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:06
Gefeliciteerd allemaal!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Hachy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:44:

haha op de dag dat ik mijn ev mag ophalen. Supernietszeggend, superleuk ;)

En blijkbaar is het ook "European Battery Recycling Day". Bijna nog nietszeggender :P

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:32
Bij ons thuis zit de stemming er al goed in:

Hiep hiep... EV! *O*

Lang zal mijn EV leven, in de gloria :9B

• Pierz
En ik krijg net het kenteken van onze Model 3 door :9B

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Dat een EV in de winter minder ver komt moge duidelijk zijn.

"vroeger" kwam dat o.a. doordat de batterij niet op ideale-temperatuur was/ gehouden kon worden.

Maar nu?? met al die speciale batterij koelingen/verwarmingen? speelt dat nú nog?(en zo ja hoe erg?)

Heb ik niet gelezen dat rest/afval warmte gebruikt nu teruggekoppelt is naar het circuit?

"vroeger" raakte je zomaar 20% batterij capaciteit kwijt door niet-ideale batterij temperatuur.
Hoeveel is dat nu? iemand die iets meer weet?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Jeroenneman

Jeroenneman

Hansieo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:47:

"vroeger" kwam dat o.a. doordat de batterij niet op ideale-temperatuur was/ gehouden kon worden.

Maar nu?? met al die speciale batterij koelingen/verwarmingen? speelt dat nú nog?(en zo ja hoe erg?)

Heb ik niet gelezen dat rest/afval warmte gebruikt nu teruggekoppelt is naar het circuit?

"vroeger" raakte je zomaar 20% batterij capaciteit kwijt door niet-ideale batterij temperatuur.
Zal vooral spelen bij auto's zonder warmtepomp. Bizar dat er nog veel EV's zonder geleverd worden. Bij de nieuwe Skoda is het ook een optie die aangevinkt dient te worden.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:11

WhySoSerious

Be the change.

Hansieo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:47:

Luchtweerstand is hoger bij lagere temperaturen dan bij hogere. Daarbij bandendruk iets lager (door lagere temperatuur) en daarmee iets meer weerstand.

• Deveon
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 9 september 2020 @ 14:49:
[...]

Zal vooral spelen bij auto's zonder warmtepomp. Bizar dat er nog veel EV's zonder geleverd worden. Bij de nieuwe Skoda is het ook een optie die aangevinkt dient te worden.
Ook een warmtepomp verbruikt energie. Het verschil wordt wel kleiner, maar het is vergelijkbaar met het verbruik van de airco in de zomer. Wat in de zomer het verschil maskeert is zodat warmte lucht minder weerstand veroorzaakt. Daarin merk ik zeker verschil in het verbruik (met airco uit).

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
@Jeroenneman Bij de P2 staat deze niet als optie... kan ook niet zien of die er std. inzit..

@WhySoSerious Ja, en er zijn meer zaken, maar wát betreft de batterij?? valt deze nog terug van bv

76KWh naar ~20% ofwel ca 60KWh puur omdat de temperatuur niet te behouden is?

@Deveon Ja, het verbruik zal door diverse zaken tóenemen.. maar de batterij capaciteit??

[ Voor 14% gewijzigd door Hansieo op 09-09-2020 15:07 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Zomer / winter scheelt bij mij wel zo'n ~20 procent met mijn Ioniq. Van ongeveer 220km in de zomer, naar 180 in de winter volgens mijn GOM. Ik weet eigenlijk niet wat een lage temperatuur doet met een accu wanneer de auto stilstaat, want dan wordt die natuurlijk niet verwarmt door de warmtepomp.

• guido66
  • Laatst online: 16:28
Hansieo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:06:
@Jeroenneman Bij de P2 staat deze niet als optie... kan ook niet zien of die er std. inzit..

@WhySoSerious Ja, en er zijn meer zaken, maar wát betreft de batterij?? valt deze nog terug van bv

76KWh naar ~20% ofwel ca 60KWh puur omdat de temperatuur niet te behouden is?

@Deveon Ja, het verbruik zal door diverse zaken tóenemen.. maar de batterij capaciteit??
Nee, de P2 heeft voor het eerste modeljaar geen warmtepomp, deze komt later pas beschikbaar.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-10-2025
https://www.autoweek.nl/a...n-c4-en-elektrische-e-c4/

"De meeste ogen zijn op dit moment wellicht gericht op de volledig elektrische ë-C4. Deze 100 kW (136 pk) sterke elektrische Fransman krijgt standaard een 50 kWh-batterij, waarmee de ë-C4 350 km kan afleggen (WLTP). Als Feel beginnen de prijzen in ons land bij €38.190. Voor de Feel Edition en Shine vraagt Citroën achtereenvolgens €39.590 en €40.740."

Mooi ding, niet te duur. *O*

Maar: "De levering start in januari volgend jaar." -O-

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-01 16:14

Blonde Tux

<advertisement>

Lijkt een beetje op een CHR. Zeker van achter.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

sebastiaan3 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:40:

"De meeste ogen zijn op dit moment wellicht gericht op de volledig elektrische ë-C4. Deze 100 kW (136 pk) sterke elektrische Fransman krijgt standaard een 50 kWh-batterij, waarmee de ë-C4 350 km kan afleggen (WLTP). Als Feel beginnen de prijzen in ons land bij €38.190. Voor de Feel Edition en Shine vraagt Citroën achtereenvolgens €39.590 en €40.740."

Tja, is een kloon met een andere opbouw dan Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e, Mokka-e en DS3 Crossback E-Tense. Maar techniek is hetzelfde.
De auto staat op het e-CMP-platform van PSA. PSA maakt goed gebruik van haar nieuw ontwikkelde platform. Zo staan ook de Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e, Mokka-e en DS3 Crossback E-Tense op dit platform. Door het platform te delen met meerdere merken spreid je de kosten. De auto kan dit jaar nog op de weg worden verwacht. Leveringen zullen plaatsvinden in de tweede helft van 2020.
Dus tweede helft van 2020 halen ze niet.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:13
sebastiaan3 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 15:40:

aparte auto, wat mij überhaupt zou weerhouden van het kopen van een PSA auto is de verschrikkelijke software. Een groter scherm heeft ook geen nut want ze schalen de software niet mee, je hebt dan de navigatie in het midden met 2 grote balken ernaast... het ziet er echt niet uit.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:25
AMARONE schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:58:
[...]
aparte auto, wat mij überhaupt zou weerhouden van het kopen van een PSA auto is de verschrikkelijke software. Een groter scherm heeft ook geen nut want ze schalen de software niet mee, je hebt dan de navigatie in het midden met 2 grote balken ernaast... het ziet er echt niet uit.
Tja als het scherm maar groot genoeg is merk je die “zwarte balken” ook niet (op het scherm boven de midden console). In mijn geval 10” dus goed overzichtelijk en Navi kun je gewoon weergeven op het 12,3” display achter het stuur.
De Peugeot e208/e2008 biedt achter het stuur iig een fatsoenlijk display tov de eCorsa (die wel zwarte balken heeft en een klein vierkant scherm). Bovendien ziet de 3D functie van Peugeots iCockpit er echt geweldig uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_VWsyh-jffPF3IuxaCrHOg67iM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYre5CxhTCWbLvPYVPkp8wdd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIlbUC-FyBrmY0d2w2L2eutKLa8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOzahNud2Nf9t5XuGjo9hNWI.jpg?f=user_large

Keep rolling sixes!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:21
Hachy schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:44:

Haha, toevallig vandaag mijn kentekencard binnen gekregen, platen laten maken en de eerste ritjes gemaakt.

Import van EVs

• flashmaker1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-10-2025
Overweeg sterk een audi e tron 55 maar lees toch een aantal schrikwekkende reliability verhalen, waarbij het duidelijk naar boven lijkt te komen dat dit de eerste EV is voor audi.

Omdat natuurlijk vooral de negatieve ervaringen online worden geplaatst wil ik graag weten van e-tron owners of zij al issues hebben meegemaakt?

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
flashmaker1 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:05:
Overweeg sterk een audi e tron 55 maar lees toch een aantal schrikwekkende reliability verhalen, waarbij het duidelijk naar boven lijkt te komen dat dit de eerste EV is voor audi.

Omdat natuurlijk vooral de negatieve ervaringen online worden geplaatst wil ik graag weten van e-tron owners of zij al issues hebben meegemaakt?
Valt volgens mij wel mee allemaal hoor. @GeeMoney heeft er eentje.

Kennis van ons werkt bij Audi, valt allemaal wel mee lijkt het.

Het kan in ieder geval niet slechter zijn als de Model 3, hier al 9-10 service afspraken gehad en hebben de auto nog geen jaar.

*edit: heeft ons niet langs weg laten staan oid, dat weer niet gelukkig*

[ Voor 5% gewijzigd door Stef87 op 09-09-2020 22:30 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• AMARONE
Isheara schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:00:
[...]

Tja als het scherm maar groot genoeg is merk je die “zwarte balken” ook niet (op het scherm boven de midden console). In mijn geval 10” dus goed overzichtelijk en Navi kun je gewoon weergeven op het 12,3” display achter het stuur.
De Peugeot e208/e2008 biedt achter het stuur iig een fatsoenlijk display tov de eCorsa (die wel zwarte balken heeft en een klein vierkant scherm). Bovendien ziet de 3D functie van Peugeots iCockpit er echt geweldig uit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die eerste foto van dat scherm bedoel ik dus. De navigatie is exact hetzelfde als in mijn c3(die een kleiner scherm heeft). Dus geen schalingof iets. Je hebt de navigatie met menu knop eronder, die stopt abrupt en daarna wisten ze niet wat te plaatsen dus dan maar constant de temperatuur in beeld. Verschrikkelijk.

• bottom line

@GeeMoney
Redelijk tevreden is hij wel denk. En hij heeft ondertussen wel wat meer verschillende EV's gereden, dus kan beter aangeven waar het schort, welk auto beter is.

Stef heeft je ook al opgeroepen :P

Wat zou je andere keuze zijn? Sowieso een EV uiteindelijk?

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:25
AMARONE schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:58:
[...]

Die eerste foto van dat scherm bedoel ik dus. De navigatie is exact hetzelfde als in mijn c3(die een kleiner scherm heeft). Dus geen schalingof iets. Je hebt de navigatie met menu knop eronder, die stopt abrupt en daarna wisten ze niet wat te plaatsen dus dan maar constant de temperatuur in beeld. Verschrikkelijk.
Wat bedoel je met schaling.... ik heb geen idee wat je bedoelt.

Keep rolling sixes!

• GeeMoney
@flashmaker1 ik heb een E-tron 55 inderdaad.
Er zijn een aantal bekende issues vanuit een FB groep.
* Achterlicht defect (ledbalk gaat knipperen voor een deel). Er is een bepaalde batch van de leverancier die dit probleem geeft, uiteraard wordt dit onder garantie vervangen.
* virtual mirrors (zeker de eerste versies) met bepaald weer geen zicht of slecht te bedienen. Ook hier is een nieuwe versie voor en deze wordt ook gewoon vervangen.
* sommigen klagen over de app al doet deze het bij mij altijd zonder problemen, zeker na een laatste update een maand geleden nemen deze klachten ook in de FB groep nu af.
* Functions On Demand is nog niet gelanceerd, dit zou opties achteraf kopen mogelijk moeten maken al is dat afhankelijk van je model wat je dan nog kan activeren. Dynamische knipperlichten is in ieder geval in de toekomst mogelijk te activeren
* Er was in het begin tussen de 50 en 70km/h wat schokjes merkbaar, dit is met een software update opgelost.

Verder is het natuurlijk gewoon een Audi dus als je er een wilt met bepaalde opties (B&O audio bijvoorbeeld) dan zal ik je aanraden die zo te kopen, achteraf iets (origineels) laten inbouwen of upgraden is bijna onmogelijk (nog)..

Ik heb een versie met gewone spiegels en eigenlijk alles erop wat ik wilde dus FoD heb ik niet nodig en van bovenstaande bekende problemen heb ik nog geen last gehad :).
Verbruik moet natuurlijk niet je grootste overweging zijn, de auto is groot en zwaar en niet de zuinigste EV. Ik zit nu op ruim 22k kilometers en 9 maanden gemiddeld op 26,8kWh/100km. (Op 100% geeft dit momenteel op de GoM 340km en dat is erg realistisch lees: zeker haalbaar)

De auto is heerlijk stil en comfortabel (adaptieve luchtvering) maar kan ook zeker sportief sturen als je wilt. Ik rijd gezien de FB groep eigenlijk precies gemiddeld. Er zijn een paar sportievelingen met range en verbruik (zitten rond de 20kWh/100km gemiddeld!) en je hebt natuurlijk ook mensen die voor werk regelmatig aanhangers trekken en rond de 30-32kWh/100km schommelen :).

Bij mij was de keuze een Model X of een E-tron en ik heb ze beide ook gereden, de X meerdere dagen van een vriend. Ik heb eigenlijk als enige de EQC nog nooit gereden maar uiterlijk spreekt mij niet aan maar dat is persoonlijk en hij is iets kleiner.

Als je echt geen haast hebt zou je de (eventueel Duitse)Model Y nog af kunnen wachten als nog een concurrent naast de E-tron, EQC en Ipace. Al verwacht ik dat hij qua prijs en ruimte er overal net buiten zal vallen. (op snelheid en mogelijk range na dan, daar blijft Tesla momenteel heer en meester). De Y is kleiner dan een E-tron en meer het formaat van de EQC inderdaad. Prijs zal dus erg belangrijk worden voor de Y om in NL goed door te breken denk ik, concurrentie is steviger aan het worden.

De Model X is duidelijk nog een maatje groter dan de E-tron maar ik vond hem te groot en de Falcon deuren zijn onhandig maar wel leuk.
Mocht je voor de Ipace kijken zorg dan wel dat je de nieuwe versie neemt met 3-fasen en de nieuwe boordcomputer. Dat zijn volgens een vriend van mij met de eerste versie echt de grootste pijnpunten aan die auto en dat hebben ze dus opgelost.

Omdat het kan :P :
etron-3

[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 10-09-2020 08:06 ]

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020

@flashmaker1

Een e-Tron is mooi, maar heb je ook een Mercedes EQC overwogen, er een test-rit mee gedaan? Ik wel, eerst met Tesla, dan i-Pace, dan e-Tron, en als laatste EQC ... wel dat was de juiste volgorde, van middelmatig tot geweldig. En het verbruik is de grootse aangename verrassing, met mijn rijstijl zit ik gemiddeld tussen 19 en 21 kWh, de GOM geeft momenteel 453 km aan. Vorige week van Utrecht naar huis, 190 km, 17,9 kWh, maar in Nederland en drukte gemiddelde maar 70 km/uur, wat niet abnormaal is bij drukte.

[ Voor 16% gewijzigd door PhilipCl op 10-09-2020 07:24 ]

• jwdgk
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-11-2023
Beste mensen,

Ik sta op het punt om voor het eerst een auto te leasen.
Qua budget heb ik de keuze uit een Nissan Leaf e+ TEKNA 62KW of een VW ID.3 1st plus.
De netto maandlasten zijn bij de ID.3 een euro of 4 hoger. dan bij de TEKNA.

Welke auto heeft hierbij volgens jullie de voorkeur en waarom?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@jwdgk ik zou zelf voor een EV met CCS aansluiting gaan als je er ook mee op vakantie wilt. Chademo is toch net even minder beschikbaar. Ook weet ik niet of “rapid gate” nog steeds een ding is bij de Leaf?
Verder kijken welke het fijnste rijdt en qua ruimte het beste past. Ik geloof dat het stuur in een Leaf niet in hoogte verstelbaar is wat voor lange mensen irritant is.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-09-2020 08:14 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

jwdgk schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:04:
Beste mensen,

Qua budget heb ik de keuze uit een Nissan Leaf e+ TEKNA 62KW of een VW ID.3 1st plus.

Tja, dat hangt natuurlijk af van wat jij belangrijk vindt. Hoewel de ID.3 een soort bezuinigingsproject is van Volkswagen (en dat is te merken aan het interieur), vind ik de styling, zowel binnen als buiten een stuk beter dan de Leaf. Dat heet: ik zou de Leaf met geld toe nog niet willen ;) . Maar dat is natuurlijk puur smaakgebonden. Als jij juist een auto kiest op de technische aspecten, dan heeft de Leaf misschien weer een paar voordelen.

• kdeboois
Zoals de ontbrekende CCS aansluiting? :+

• daemonix
  • Niet online
Of de rapidgate? :+

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:11

WhySoSerious

Be the change.

Lucid Air is gisteren voorgesteld. CW-waarde van 0,21 _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Lucid-Air-2021-1-970x610.jpg

https://www.autoblog.nl/n...-lucid-air-is-hier-174822

• Deveon
  • Niet online
Beste mensen,

Volgens mij is er al genoeg informatie te vinden in dit topic over beide auto's. Het gaat er niet om welke auto beter is, maar welke beter is voor jou. Jij moet er tenslotte straks een paar jaar mee doen.

Mijn voorkeur zou uit gaan naar de ID.3 vanwege de aandrijflijn (achterwiel aangedreven), in hoogte verstelbaar stuur. CCS en de OTA updates. Doordat de ID.3 heel veel deelt met zijn broers en zussen verwacht ik dat daar nog wel extra functionaliteit bij komt in het infotainment, waar dat bij de Leaf volgens mij niet het geval is.

Verder vind ik de ID.3 mooier dan de Leaf en rij je simpelweg een nieuwer model. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in de Leaf gereden heb en niet in de ID.3.

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:42

Vergelijkingstest diverse EV's, waaronder Kona, Niro, ID3, Aiways, Model 3.

(Duitstalig!)

• GeeMoney
Gezien zijn rijhoogte snap ik wel dat ze hem niet in de stad op video hebben vastgelegd :+ . Kneiters laag, daar ga je in NL aardig wat mee over de weg schuren bij drempels. Verklaard deels ook zijn efficiency natuurlijk.
De kofferbak is ook echt belachelijk klein voor zo'n grote dure wagen, gecompenseerd door ruimte op de achterbank gezien de foto's maar dan nog. Even naar de golf club moet het achterbankje plat gok ik :9 .

Ook even de real-range testen maar afwachten, ze hebben vaker wat geroepen en het zijn ook nog eens EPA waardes natuurlijk.

• bottom line
GeeMoney schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:45:
[...]

Gezien zijn rijhoogte snap ik wel dat ze hem niet in de stad op video hebben vastgelegd :+ . Kneiters laag, daar ga je in NL aardig wat mee over de weg schuren bij drempels. Verklaard deels ook zijn efficiency natuurlijk.
De kofferbak is ook echt belachelijk klein voor zo'n grote dure wagen, gecompenseerd door ruimte op de achterbank verwacht ik maandan nog. Even naar de golf club moet het achterbankje plat gok ik :9 .

Ook even de real-range testen maar afwachten, ze hebben vaker wat geroepen en het zijn ook nog eens EPA waardes natuurlijk.
Je ziet wel duidelijk dat de geldschieters een belangrijke eis hadden: Ze willen dat hun chauffeur hun wel in stijl kan vervoeren (ze krijgen hun geld van Saudiërs). En ik denk niet dat er in het Midden-Oosten verkeersdrempels kennen.
Interieur ziet er echt sick uit.
Maar de instapper krijgt een prijskaartje van +€100.000 :+

• GeeMoney
bottom line schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:51:
[...]

Je ziet wel duidelijk dat de geldschieters een belangrijke eis hadden: Ze willen dat hun chauffeur hun wel in stijl kan vervoeren (ze krijgen hun geld van Saudiërs). En ik denk niet dat er in het Midden-Oosten verkeersdrempels kennen.
Interieur ziet er echt sick uit.
Maar de instapper krijgt een prijskaartje van +€100.000 :+
Zijn concurrent zal de nieuwe S klasse zijn verwacht ik, ook qua luxe en materialen.
Dan is die 100k zo gek niet waarschijnlijk. Het interieur lijkt inderdaad prachtig op de renders. Ook de schermen en de ruimte overal is dikke prima maar dat mag dan ook wel :) .
Eerst nog maar eens zien of ze überhaupt kunnen en gaan leveren. Het verbaast mij namelijk dat de binnenkant puur uit renders bestaat in deze fase van aankondiging zou je toch gewoon al real-life beelden verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 10-09-2020 08:54 ]

• AMARONE
Beste mensen,

id.3, ik zie eigenlijk niets bij de Nissan wat beter zou zijn. Daarnaast is de id3 moderner.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
AMARONE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 09:10:
[...]
id.3, ik zie eigenlijk niets bij de Nissan wat beter zou zijn. Daarnaast is de id3 moderner.
Mist de ID.3 1st niet een warmtepomp?

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Die heeft teminste een uitstraling! _/-\o_

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Beste mensen,

Het zal voornamelijk persoonlijke voorkeur zijn, met een voordeel voor de ID.3 m.b.t. het nieuwer zijn plus net wat meer range(is wel de vraag hoe zich dat in de praktijk uit) en ota plus ccs.

Daarnaast is de Tekna het topmodel met opties en uitrustingsniveau. Weet zo niet zo niet waar de ID.3 1st plus staat in de line-up(aangezien Volkswagen van oudsher graag tig verschillende modellen en opties er op na hield).

Heb je al proefgereden? De stoelen van de Leaf zijn voldoende maar niet perfect, en het stuur is niet te verstellen(behalve in hoogte.)

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mooi, deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1u3dR__HumHY7LJ0mcM3z-crHOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjdhBQhr36qeG8A111eL3MHx.jpg?f=fotoalbum_large

Quote: "It all started with a forum post featuring a photo of a Model Y's frunk plastics removed. The original poster of the thread had reportedly spent more than ten hours disassembling their Model Y to correct poor panel fitment when they came across a large chunk of metal secured with green tape and a small strap."

Bron:
https://www.thedrive.com/...ome-depot-grade-fake-wood

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 10-09-2020 10:02 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• MooDyBLueS
  • Niet online
Beste mensen,

Dat is het budget waar ik ook naar kijk. Nissan zou ik vandaag de dag niet meer doen. Op zich een hele fijne en ruime auto, maar er zijn een aantal punten die vandaag de dag gewoon niet meer in een EV thuishoren:
- accupakket is niet gekoeld (e+ heeft alleen een fan die wat lucht over het accupakket blaast)
- multimediasysteem is achterhaald en biedt weliswaar Apple CarPlay/Android Auto maar het scherm lijkt uit 2010 te komen
- degradatie van de accu is vrij hoog, al maakt dat in de lease misschien minder uit, door gebrek aan actieve accu conditioning
- op vakantie kan een uitdaging worden vanwege het ontbreken van accuconditionering en daardoor fluctueert het laden veel en kan het nog steeds gebeuren dat je na een aantal keer snelladen niet meer kan snelladen (accu is dan te warm geworden)
- ChadeMo is niet meer van deze tijd, steeds meer snelladers krijgen alleen maar CCS omdat de Nissan praktisch gezien de enige ChadeMo auto nog is

De Nissan Leaf doet ook veel goed: efficient, ruim, rijdt prima, maar voor een EV zijn het echt essentiële zaken die niet goed op orde zijn. Als het dus echt tussen die twee alleen gaat, dan is de ID.3 1st Plus een veel betere keuze.

Als alternatieven in ongeveer dezelfde prijsklasse wil ik je nog de Kia e-Niro, Kia e-Soul en Hyundai Kona aanraden. Een soort drieling, zelfde aandrijflijn en accupakket (64 kWh, e-Soul en Kona zijn ook met 39 kWh verkrijgbaar evt maar hebben dan een minder krachtige motor), heel erg efficiënt, gaan bij stadsverkeer/N-wegen zelfs dik over de WLTP heen in de zomer en in de winter halen ze 400 km ook nog wel.

Grootste nadeel van deze drieling is dat het laden mede vanwege het grote accupakket stiekem wel wat sneller had gemogen, al is dat misschien ook vanwege degradatie gedaan. Ze kunnen tot zo'n 77 kW snelladen, daarmee sta je als de accu nog 10% bevat toch een kleine drie kwartier te laden voordat je 80% bereikt hebt. Een eerder gedeelde video liet echter zien dat bereik + laadtijd opgeteld, de afstand per uur die je netto kan afleggen bij de Koreanen flink hoger ligt dan bij de ID.3, alleen de Tesla Model 3 is op dat gebied sneller.

En de Hyundai Ioniq zou een goede keuze zijn als je sowieso niet met de auto op vakantie wil. Die heeft een 39 kWh accupakket, is dus flink kleiner dan de 64 kWh, laadt ook maximaal 50 kW, maar is als enige auto efficiënter dan een Model 3 vanwege de gestroomlijnde koets. En verder als Premium helemaal volgeladen met opties, maar dat geldt ook voor de top uitvoeringen van de Kia's (ExecutiveLine) en de Kona (Premium ook).

• Pierz
TucanoItaly schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:01:
Mooi, deze:

[Afbeelding]

Quote: "It all started with a forum post featuring a photo of a Model Y's frunk plastics removed. The original poster of the thread had reportedly spent more than ten hours disassembling their Model Y to correct poor panel fitment when they came across a large chunk of metal secured with green tape and a small strap."

Bron:
Hmm daar hoef je niet blij van te worden. Dat hout zal waarschijnlijk niet vochtbestendig zijn.
Beste mensen,

Mocht ik tussen die 2 moeten kiezen, dan de ID3. De Leaf is teveel verouderd en heeft in mijn ogen als belangrijkste issue het ontbreken van CCS. Snelladen gaat in de toekomst steeds lastiger worden doordat er steeds minder ChaDeMo stekkers zullen zijn. Ik zou eigenlijk geen enkel voordeel kunnen bedenken waarvoor je een Leaf zou verkiezen boven een ID3.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

TucanoItaly schreef op donderdag 10 september 2020 @ 10:01:
Mooi, deze:

[Afbeelding]

Bron:
Lol.. "Made in the USA".
Ik denk dat dit in de nieuwe fabriek in Berlijn toch echt niet gaat gebeuren. Nu begrijp ik wel wat ze bedoelen met dat die Duitse fabriek Tesla Model Y 2.0 gaat produceren, qua QA zal dat echt op een ander niveau gaan komen.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dat gaat in NL echt een exclusieve auto worden. Net zo duur als een Model X, maar het feestje met de lage bijtelling en alle ondernemerbonussen als de KIA en de MIA zijn nu ook wel voorbij.
Amper meer te betalen voor de "gewone man" dus. Echt mooie wagen zeg!

• bottom line
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:58:
[...]

Dat gaat in NL echt een exclusieve auto worden. Net zo duur als een Model X, maar het feestje met de lage bijtelling en alle ondernemerbonussen als de KIA en de MIA zijn nu ook wel voorbij.
Amper meer te betalen voor de "gewone man" dus. Echt mooie wagen zeg!
Net zo duur als een Model X?
Model X is echt wel een heel stuk goedkoper hoor als deze auto.
Dit is echt gewoon concurrent voor de Porsche Taycan. Waar de Porsche staat voor sportief, en deze auto rust/luxe/chauffeur uitstraalt.

[ Voor 7% gewijzigd door bottom line op 10-09-2020 12:11 ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

bottom line schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:10:
[...]

Net zo duur als een Model X?
Model X is echt wel een heel stuk goedkoper hoor als deze auto.
Dit is echt gewoon concurrent voor de Porsche Taycan. Waar de Porsche staat voor sportief, en deze auto rust/luxe/chauffeur uitstraalt.
Pardon, had de oude prijzen van de Model X nog in mn hoofd die boven de 130k kon oplopen.
De P100D kostte iets van 158.000 euro toch?

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-09-2020 12:16 ]

• bottom line
CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 september 2020 @ 12:15:
[...]

Pardon, had de oude prijzen van de Model X nog in mn hoofd die boven de 130k kon oplopen.
De P100D kostte iets van 158.000 euro toch?
Toen wel denk. Maar die €158k was toen wel voor de fulloption knaller met dikke velgen/FSD/kleurtje.
Nu is het €106.000 voor de 'kale' P versie.

[ Voor 12% gewijzigd door bottom line op 10-09-2020 12:55 ]

• !null
Helaas lijkt de Cw-waarde ook meteen het enige innovatieve te zijn.
Misschien dat de aandrijflijn nog weer efficienter blijkt, maar vooralsnog lijkt het verder weinig vernieuwend.

Het is gewoon meer van hetzelfde. En als ze een 113kWh accu erin zetten, ja dan komt hij wel verder, en ja dan kun je ook wel snelladen. Maar het snelladen is langzamer dan een Model 3 als je het omzet naar kW per kWh. Met andere woorden, de batterijtjes in de Lucid Air krijgen met snelladen minder te verduren dan in een Model 3.

• bottom line
!null schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:25:
[...]

Helaas lijkt de Cw-waarde ook meteen het enige innovatieve te zijn.
Misschien dat de aandrijflijn nog weer efficienter blijkt, maar vooralsnog lijkt het verder weinig vernieuwend.

Het is gewoon meer van hetzelfde. En als ze een 113kWh accu erin zetten, ja dan komt hij wel verder, en ja dan kun je ook wel snelladen. Maar het snelladen is langzamer dan een Model 3 als je het omzet naar kW per kWh. Met andere woorden, de batterijtjes in de Lucid Air krijgen met snelladen minder te verduren dan in een Model 3.
900v batterijtechnologie toch! (Vraag me wel niet wat dit betekend/het voordeel hiervan is).
En ook mogelijkheid tot vehicle-to-grid :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:53:
[...]

900v batterijtechnologie toch! (Vraag me wel niet wat dit betekend/het voordeel hiervan is).
Vehicle to grid noem ik ook niet bepaald een technologisch hoogstandje meer, de Nissan Leaf had dat al in bepaalde delen van de wereld. Ik zou me schamen als je dat in het persbericht van een $100k+ kostende auto als USP moet gaan melden.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

• !null
Vehicle to grid is soms ook niks meer dan je DC poort open zetten voor gebruik de andere kant op.
Maar voornamelijk de in gebouwde AC/DC converter die ook de andere kant op kan. Dat is mooi. Niet echt innovatie, meer een bedrijfskeuze, waar Tesla nooit voor lijkt te kiezen bijvoorbeeld.
Ik zou het graag gemeengoed zien worden nu op CCS en alle auto's die dat ondersteunen.
bottom line schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:53:
[...]

Het uit zich niet in een hogere laadsnelheid in ieder geval.
Het zal in de toekomst wel praktischer zijn als men op 500KW wil laden o.i.d. Want dan worden de kabels wel wat dik.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

• kdeboois
Mar.tin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:00:
[...]

Er gaan al tijden geruchten dat Tesla zijn AC/DC converters ook voor teruglevering geschikt gaat maken. Ik zie het als een behoorlijk goede mogelijkheid dat ze dat ook gaan doen.
Die zijn redelijk kort daarna ontkracht.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

D'r zit in ieder geval in de S/X geen mogelijkheid om er een inverter van te maken. Best case kunnen ze de auto's DC laten terugleveren. Dit is een directe consequentie van hun 'kameleon'-achtige 1/3-fasenlader. Het is meer dan alleen een softwarebeperking.

Met de model 3 drivetrain ben ik een stuk slechter bekend, geen idee of die dat wel kan.
Pagina: 1 ... 139 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic