Bij Tesla geen gebrek aan geruchtenMar.tin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:00:
[...]
Er gaan al tijden geruchten dat Tesla zijn AC/DC converters ook voor teruglevering geschikt gaat maken. Ik zie het als een behoorlijk goede mogelijkheid dat ze dat ook gaan doen.
Inderdaad, want internationale leveringen buiten Amerika en Canada zijn volgens mij nog niet eens gepland.CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:58:
[...]
Dat gaat in NL echt een exclusieve auto worden. Net zo duur als een Model X, maar het feestje met de lage bijtelling en alle ondernemerbonussen als de KIA en de MIA zijn nu ook wel voorbij.
Amper meer te betalen voor de "gewone man" dus. Echt mooie wagen zeg!
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Het Duitse Auto Motor und Sport is niet echt te spreken over de bouwkwaliteit van de ID.3. https://www.groen7.nl/dui...t-het-toch-te-verknoeien/
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Lijkt me gaaf om zo vrij goedkoop met een EV over nieuwe circuit te rijden, maar ik vrees beetje dat je langzaam moet rijden en overal pionnetjes.Sonicfreak schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:46:
Iemand dit EV evenement al voorbij zien komen?
https://evexperience.nl/
Als een magazine kW en kWh al niet goed krijgt vraag ik me al af hoe nuttig de EV review verder isPeterZ(on) schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:46:
Het Duitse Auto Motor und Sport is niet echt te spreken over de bouwkwaliteit van de ID.3. https://www.groen7.nl/dui...t-het-toch-te-verknoeien/
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
De meeste LMs staan niet toe dat je met hun leasebak op een circuit rijdt. Dat kan vervelend uitpakken in geval van schade als je met een geleasede EV daarheen komt. Nevermind, gaat niet om je eigen EV, maar om een proefrit.Hertog_Martin schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:20:
[...]
Lijkt me gaaf om zo vrij goedkoop met een EV over nieuwe circuit te rijden, maar ik vrees beetje dat je langzaam moet rijden en overal pionnetjes.
Maar wel gaaf evenement en mooie kans om wat proefritjes te maken
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-09-2020 17:24 ]
In AMS gebruiken ze wel de juiste eenheden, https://www.auto-motor-un...-verarbeitung-elektronik/India Sierra schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:21:
[...]
Als een magazine kW en kWh al niet goed krijgt vraag ik me al af hoe nuttig de EV review verder is
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tja, er staat:CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:24:
[...]
De meeste LMs staan niet toe dat je met hun leasebak op een circuit rijdt. Dat kan vervelend uitpakken in geval van schade als je met een geleasede EV daarheen komt.
Dus niet met je eigen lease auto. Maar 'op het net verbouwde circuit' klinkt leuk maar kan ook over parcours met pionnetjes zijn.Proefritten
Neem plaats achter het stuur op het net verbouwde circuit
De meeste verzekeraars bieden dan niet eens dekking, dus terecht dat een LM dat niet fijn vindt.CyBeRSPiN schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:24:
[...]
De meeste LMs staan niet toe dat je met hun leasebak op een circuit rijdt. Dat kan vervelend uitpakken in geval van schade als je met een geleasede EV daarheen komt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
In Noorwegen hebben ze de Eniaq blijkbaar al in de showroom staan. Bjørn heeft net een video online gezet:
Ziet er uit als een goed ontworpen wagen. Veel ruimte ook als je 2 meter bent en achterin zit.
Ik ben wel benieuwd hoe die HUD er tijdens het rijden uit ziet. En grappig die grille, dat zal wel een love or hate dingetje worden. Ik vind het wel wat hebben.
Ziet er uit als een goed ontworpen wagen. Veel ruimte ook als je 2 meter bent en achterin zit.
Ik ben wel benieuwd hoe die HUD er tijdens het rijden uit ziet. En grappig die grille, dat zal wel een love or hate dingetje worden. Ik vind het wel wat hebben.
[verwijderd]
[ Voor 109% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Mooie auto, goed alternatief voor de ID3 qua prijs.
Vind alleen de achterkant lomp en fantasieloos...de grille is idd kwestie van smaak...
Vind alleen de achterkant lomp en fantasieloos...de grille is idd kwestie van smaak...
Keep rolling sixes!
Ze hebben daar een artikel van de plank getrokken welke gemaakt is op basis van een pre productiemodel.PeterZ(on) schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:46:
Korreltje zout komt eerst.
Dat moet dan wel een heel oud artikel van de plank zijn, want de productiemodellen staan al bijna een jaar weg te roesten in een weiland in de buurt van Zwickau.AMARONE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:43:
[...]
Ze hebben daar een artikel van de plank getrokken welke gemaakt is op basis van een pre productiemodel.
Zijn er andere EV’s buiten de Leaf die het ook kunnen dan?MooDyBLueS schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:54:
[...]
Vehicle to grid noem ik ook niet bepaald een technologisch hoogstandje meer, de Nissan Leaf had dat al in bepaalde delen van de wereld. Ik zou me schamen als je dat in het persbericht van een $100k+ kostende auto als USP moet gaan melden.
Ik vind hem gaaf!Pierz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:58:
In Noorwegen hebben ze de Eniaq blijkbaar al in de showroom staan. Bjørn heeft net een video online gezet:
[YouTube: Skoda Enyaq short review]
Onzin, de meeste auto's zijn pas dit jaar gemaakt. Maar ja, productiemodel of preproductie model testen maakt heel veel uit.PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:48:
[...]
Dat moet dan wel een heel oud artikel van de plank zijn, want de productiemodellen staan al bijna een jaar weg te roesten in een weiland in de buurt van Zwickau.
Hoewel ik ook twijfels heb vraag ik me af waarop je baseert dat dit over een pre productiemodel gaat en dus een oud artikel?AMARONE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:43:
[...]
Ze hebben daar een artikel van de plank getrokken welke gemaakt is op basis van een pre productiemodel.
Dat doet er toch niet toe? De Leaf is een extreem betaalbare EV en die had sinds de eerste generatie deze mogelijkheid al, 10 jaar geleden. Dat betekent dat het een relatief eenvoudige en betaalbare technologie is die iedereen had kunnen inbouwen als ze dat zouden willen. Dat Lucid vervolgens van de daken schreeuwt dat hun auto die de prijs heeft van ca. 4 Leafs dit ook kan is lachwekkend. Prima als die auto dat heeft natuurlijk, maar het is net alsof je vandaag de dag als fabrikant hardop roept dat je telefoon 4G heeft.BlakHawk schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:50:
[...]
Zijn er andere EV’s buiten de Leaf die het ook kunnen dan?
Ben ik deels met je eens. Ik ben (toen het nog kon) naar de Salon in Brussel geweest met een vriend en daar ook geruime tijd de ID.3's op de stand bekeken en in gezeten en alles gecheckt wat er te checken viel.AMARONE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 23:43:
[...]
Nu kan je op twee punten beoordelen: de gekozen materialen en de onderlinge afwerking daarvan zoals kieren en naden en stiksels. Dat laatste is iets wat bij een pre productiemodel inderdaad nog weleens iets aan schort, maar er is mij door meerdere medewerkers van Volkswagen (zowel NL als BE medewerkers waren aanwezig) op de beursvloer verteld dat de gekozen materialen 1:1 zijn zoals die in het productiemodel komen.
En dat heeft mij doen afknappen, want de ID.3 is plastic fantastic. Eerlijk waar: grotendeels zijn de gekozen materialen niet beter dan in een Up zit. Heel erg veel harde plastics, knoppen die ook niet met zacht rubber afgewerkt zijn, knoppen op het stuur die een geheel vormen en daarmee als een goedkoop touchpaneel werken zonder enige feedback (niet eens haptic). Bij de Polo hebben ze betere keuzes gemaakt op dit gebied.
Dat het anders kan bewijst Skoda (op het oog), want daar zitten voor slechts € 2.000 meer wel veel betere materialen in. En dat is precies het pijnpunt: als de ID.3 € 30.000 had gekost en de topversie zo'n € 35.000, dan was het prima geweest, maar het probleem is dat hij in een gebied opereert vanaf € 38.000 waar je genoeg concurrentie hebt.
Om af te sluiten: op bepaalde gebieden is de ID.3 slechter samengesteld dan de MG ZS EV, niet overal, want bij MG is de middenconsole bijvoorbeeld niet al te hoge kwaliteit en dat is bij de ID.3 dan weer iets beter, maar het stuur en de deurpanelen en de rest van het dashboard heeft MG toch echt kwalitatief beter voor elkaar. En die is dus een flink stuk goedkoper, weliswaar kleiner accupakket ook, maar van Volkswagen mag je meer verwachten.
Mijn persoonlijke advies voor iedereen die een ID.3 overweegt: wacht lekker op de Skoda mits je het budget met 2k kan oprekken.
[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-09-2020 11:02 ]
Vraag ik me ook af.MarcelGo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:44:
[...]
Hoewel ik ook twijfels heb vraag ik me af waarop je baseert dat dit over een pre productiemodel gaat en dus een oud artikel?
Ik kan enkel op de foto's afleiden dat het 24,5°C is, dus dan lijkt mij het raar dat ze dit in de winter hebben getest (en überhaupt een jaar hebben gewacht met het uitbrengen van dit artikel).
Oorspronkelijk artikel
Lijkt mij gewoon een fastlane model voor auto reviewers. Eentje zoals je hem ook zou kunnen kopen.
Dat doet er juist toe, als de Leaf de enige auto was, en je wilt die functionaliteit hebben, maar je wilt geen Leaf, dan kan de Lucid toch aan je wensen voldoen?MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:59:
[...]
Dat doet er toch niet toe? De Leaf is een extreem betaalbare EV en die had sinds de eerste generatie deze mogelijkheid al, 10 jaar geleden. Dat betekent dat het een relatief eenvoudige en betaalbare technologie is die iedereen had kunnen inbouwen als ze dat zouden willen. Dat Lucid vervolgens van de daken schreeuwt dat hun auto die de prijs heeft van ca. 4 Leafs dit ook kan is lachwekkend. Prima als die auto dat heeft natuurlijk, maar het is net alsof je vandaag de dag als fabrikant hardop roept dat je telefoon 4G heeft.
[...]
Het is hetzelfde als hardop roepen dat je telefoon 4G ondersteunt terwijl geen enkele andere fabrikant het doet, op eentje na die het 10 jaar geleden al deed. Is toch net zo relevant?
Ik denk overigens dat je het probleem ook best kunt omdraaien. Is het niet zo dat het een verplichting is om V2G te ondersteunen als je een CHAdeMO stekker gebruikt? Dat kan goed een reden zijn geweest dat CHAdeMO nooit een ding is geworden, te duur om te implementeren voor een feature die nog niemand gebruikt.
[ Voor 13% gewijzigd door --MeAngry-- op 11-09-2020 12:02 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Ik zou zeggen wacht jij lekker op de Skoda. Hele discussie over dat het allemaal zo kut gesteld is met die ID3 vindt ik zo zwaar overtrokken. Zo wat een beetje plastic op de portieren, alsof iedereen een dikke rolce royce gewend is. ID3 is een prima rijdende auto, met een prima bereik voor dagelijks gebruik. Ik kies 100 uit 100 keer de ID3 over de MG maar goed dat is mijn keuze/mening en zo verwacht ik dat iedereen hierin zijn keuze mag maken.MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:59:
[...]
knoppen op het stuur die een geheel vormen en daarmee als een goedkoop touchpaneel werken zonder enige feedback (niet eens haptic)
Mijn persoonlijke advies voor iedereen die een ID.3 overweegt: wacht lekker op de Skoda mits je het budget met 2k kan oprekken.
De knoppen op het stuur geven wel feedback (haptic) dus als je ergens op afgeeft, zorg dan wel voor de juiste info.
[ Voor 15% gewijzigd door Mistymo op 11-09-2020 12:31 ]
Nou nou, beetje relativering kan geen kwaad. Ik benoemde ook dat het juist de combinatie met de prijs is en wat andere bieden, zelfs binnen het concern, voor een vergelijkbare prijs.Mistymo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:26:
[...]
Ik zou zeggen wacht jij lekker op de Skoda. Hele discussie over dat het allemaal zo kut gesteld is met die ID3 vindt ik zo zwaar overtrokken. Zo wat een beetje plastic op de portieren, alsof iedereen een dikke rolce royce gewend is. ID3 is een prima rijdende auto, met een prima bereik voor dagelijks gebruik. Ik kies 100 uit 100 keer de ID3 over de MG maar goed dat is mijn keuze/mening en zo verwacht ik dat iedereen hierin zijn keuze mag maken.
Zelfs auto's als de Renault ZOE en Peugeot e-208 gebruiken zachte, luxere en daardoor fijner aanvoelende materialen op veel plekken waar Volkswagen in de iD.3 harde plastics gebruikt. Het is dus absoluut niet zo dat de iD.3 slecht is, maar in die prijsklasse mag je simpelweg meer verwachten. En vrijwel iedere fabrikant doet dat ook, dat zijn net als Volkswagen gewoon doodnormale fabrikanten, niet eens de luxere concerngenoten zoals een Lexus tov Toyota of Audi tov VW/Skoda/Seat.
Ik ben het verder helemaal met je eens wat je over de iD.3 zegt hoor, we hadden het alleen over afwerkingen en gekozen materialen.
Behalve elke regel code in elk stuk software, die auto is verre van af en verre van productierijp. Maar als je een godsvermogen wil betalen om betatester te zijn, prima tochMistymo schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:26:
[...]
Ik zou zeggen wacht jij lekker op de Skoda. Hele discussie over dat het allemaal zo kut gesteld is met die ID3 vindt ik zo zwaar overtrokken. Zo wat een beetje plastic op de portieren, alsof iedereen een dikke rolce royce gewend is. ID3 is een prima rijdende auto, met een prima bereik voor dagelijks gebruik. Ik kies 100 uit 100 keer de ID3 over de MG maar goed dat is mijn keuze/mening en zo verwacht ik dat iedereen hierin zijn keuze mag maken.
De knoppen op het stuur geven wel feedback (haptic) dus als je ergens op afgeeft, zorg dan wel voor de juiste info.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Dat ben je bij een ander bekend merk de gehele looptijdDigitalExorcist schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:43:
[...]
Behalve elke regel code in elk stuk software, die auto is verre van af en verre van productierijp. Maar als je een godsvermogen wil betalen om betatester te zijn, prima toch
Die software wordt of is inmiddels echt wel opgelost. De deadline zit ze wellicht even tegen maar mensen willen nu ook gewoon graag rijden. Ze hebben er dus voor gekozen volgens mij om een aantal zaken later vrij te geven maar ondertussen werken alle belangrijke features gewoon.
[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2020 12:49 ]
[verwijderd]
[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Huh bij je E-Tron valt dat wel mee toch?!GeeMoney schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:47:
[...]
Dat ben je bij een ander bekend merk de gehele looptijd.
Die software wordt of is inmiddels echt wel opgelost. De deadline zit ze wellicht even tegen maar mensen willen nu ook gewoon graag rijden. Ze hebben er dus voor gekozen volgens mij om een aantal zaken later vrij te geven maar ondertussen werken alle belangrijke features gewoon.
Nee bij Tesla is het erger, na updates worden bepaalde dingen juist slechter! Vervolgens maanden wachten op een fix
Maar ja ik klaag niet, OTA heeft voor en nadelen.
Tuurlijk doet dat er wel toe, de vergelijking met 4G gaat volledig mank. Iedere andere telefoon heeft 4G te bieden.MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:59:
[...]
Dat doet er toch niet toe? De Leaf is een extreem betaalbare EV en die had sinds de eerste generatie deze mogelijkheid al, 10 jaar geleden. Dat betekent dat het een relatief eenvoudige en betaalbare technologie is die iedereen had kunnen inbouwen als ze dat zouden willen. Dat Lucid vervolgens van de daken schreeuwt dat hun auto die de prijs heeft van ca. 4 Leafs dit ook kan is lachwekkend. Prima als die auto dat heeft natuurlijk, maar het is net alsof je vandaag de dag als fabrikant hardop roept dat je telefoon 4G heeft.
[...]
Ben ik deels met je eens. Ik ben (toen het nog kon) naar de Salon in Brussel geweest met een vriend en daar ook geruime tijd de ID.3's op de stand bekeken en in gezeten en alles gecheckt wat er te checken viel.
Nu kan je op twee punten beoordelen: de gekozen materialen en de onderlinge afwerking daarvan zoals kieren en naden en stiksels. Dat laatste is iets wat bij een pre productiemodel inderdaad nog weleens iets aan schort, maar er is mij door meerdere medewerkers van Volkswagen (zowel NL als BE medewerkers waren aanwezig) op de beursvloer verteld dat de gekozen materialen 1:1 zijn zoals die in het productiemodel komen.
En dat heeft mij doen afknappen, want de ID.3 is plastic fantastic. Eerlijk waar: grotendeels zijn de gekozen materialen niet beter dan in een Up zit. Heel erg veel harde plastics, knoppen die ook niet met zacht rubber afgewerkt zijn, knoppen op het stuur die een geheel vormen en daarmee als een goedkoop touchpaneel werken zonder enige feedback (niet eens haptic). Bij de Polo hebben ze betere keuzes gemaakt op dit gebied.
Dat het anders kan bewijst Skoda (op het oog), want daar zitten voor slechts € 2.000 meer wel veel betere materialen in. En dat is precies het pijnpunt: als de ID.3 € 30.000 had gekost en de topversie zo'n € 35.000, dan was het prima geweest, maar het probleem is dat hij in een gebied opereert vanaf € 38.000 waar je genoeg concurrentie hebt.
Om af te sluiten: op bepaalde gebieden is de ID.3 slechter samengesteld dan de MG ZS EV, niet overal, want bij MG is de middenconsole bijvoorbeeld niet al te hoge kwaliteit en dat is bij de ID.3 dan weer iets beter, maar het stuur en de deurpanelen en de rest van het dashboard heeft MG toch echt kwalitatief beter voor elkaar. En die is dus een flink stuk goedkoper, weliswaar kleiner accupakket ook, maar van Volkswagen mag je meer verwachten.
Iedereen roept dat V2G de toekomst is voor de transitie naar duurzaamheid, maar niemand behalve Nissan past het toe...
Ik hoef overigens geen Leaf
Dan had ik gewoon nog ICE gereden nu
Trouwens is er al meer bekend over de HUD in de Enyaq? Die unit ziet er echt immens groot uit!
Wat zou die allemaal weergeven?
Ik heb één keer een auto gereden met echte HUD (projecteert op de weg) en dan weet je: dat is de toekomst!
Helaas heeft de Model 3 het niet.
Agree to disagree, denk ik dan maar.BlakHawk schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:56:
[...]
Tuurlijk doet dat er wel toe, de vergelijking met 4G gaat volledig mank. Iedere andere telefoon heeft 4G te bieden.
Iedereen roept dat V2G de toekomst is voor de transitie naar duurzaamheid, maar niemand behalve Nissan past het toe...
Ik hoef overigens geen Leaf![]()
Dan had ik gewoon nog ICE gereden nu
Trouwens is er al meer bekend over de HUD in de Enyaq? Die unit ziet er echt immens groot uit!
Wat zou die allemaal weergeven?
Ik heb één keer een auto gereden met echte HUD (projecteert op de weg) en dan weet je: dat is de toekomst!
Helaas heeft de Model 3 het niet.
Over de HUD in de Enyaq: in Bjorn Nyland's video wordt er o.a. wat over geroepen, als ik het goed onthouden heb wordt er eigenlijk op weergegeven wat je in elke HUD verwacht, dus snelheid, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent maar ook de navigatie aanwijzigingen in HUD vorm. Maar dan in een heel brede variant. Klinkt heel cool en eigenlijk ook bijzonder slim. Ben benieuwd of je daarvoor de topversie moet hebben of dat ze dit allemaal krijgen.
VAG kennende niet, maar ja, liever als optie mogelijk dan helemaal niet aanbieden.MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:02:
[...]
Agree to disagree, denk ik dan maar.![]()
Over de HUD in de Enyaq: in Bjorn Nyland's video wordt er o.a. wat over geroepen, als ik het goed onthouden heb wordt er eigenlijk op weergegeven wat je in elke HUD verwacht, dus snelheid, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent maar ook de navigatie aanwijzigingen in HUD vorm. Maar dan in een heel brede variant. Klinkt heel cool en eigenlijk ook bijzonder slim. Ben benieuwd of je daarvoor de topversie moet hebben of dat ze dit allemaal krijgen.
De HUD zit er standaard niet op, is een optie a €1590,-. Dan krijg je een 13 inch display erbij, maar die is al standaard op de 60 iv en 80 iv modellen.MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:02:
[...]
Agree to disagree, denk ik dan maar.![]()
En aangezien de 60 iV als eerste komt: krijg je dan standaard alleen het 13 inch display of ook de HUD? Want als je wel het 13 inch display krijgt en niet de HUD dan is € 1.590 wel erg duur naar mijn mening.vinom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:46:
[...]
De HUD zit er standaard niet op, is een optie a €1590,-. Dan krijg je een 13 inch display erbij, maar die is al standaard op de 60 iv en 80 iv modellen.
De 60 iv en 80 iv komen volgens mij allebei tegelijk uit, vanaf begin oktober. Alleen de 50 iv komt later en heeft geen 13 inch display standaard. De 60 iv en 80 iv hebben beiden standaard de 13 inch display, maar niet standaard de HUD. Zoals het er nu naar uitziet betaal je dus €1590,- voor alleen de HUD.MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:14:
[...]
En aangezien de 60 iV als eerste komt: krijg je dan standaard alleen het 13 inch display of ook de HUD? Want als je wel het 13 inch display krijgt en niet de HUD dan is € 1.590 wel erg duur naar mijn mening.
Kijk maar eens bij onze Duitse vrienden, daar kun je hem configureren inclusief prijs:
https://cc.skoda-auto.com/deu/de-DE/
Voor de rest eens met je, nogal krom om voor dat bedrag de HUD optie er bij te klikken.
Geef alleen aan dat het erg persoonlijk is. Ik stoor mij er namelijk absoluut niet aan en vindt juist features als augmented Reality in de HUD (in januari na de update), massagestoelen, Achterwielaandrijving, 3fase laden en 100KW snelladen belangrijker.MooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:35:
[...]
Ik ben het verder helemaal met je eens wat je over de iD.3 zegt hoor, we hadden het alleen over afwerkingen en gekozen materialen.
Is inderdaad prima. Maar dat gold ook voor de eerste tesla rijders, de eerste P2 rijders enz enz enz.DigitalExorcist schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:43:
[...]
Behalve elke regel code in elk stuk software, die auto is verre van af en verre van productierijp. Maar als je een godsvermogen wil betalen om betatester te zijn, prima toch
Plastic fantastic op de juiste plaatsen kan denk ik ook wel een voordeel zijn. Mijn Astra H heeft bijna alles plastic. Eerst vond ik dat mwah, maar het ziet er na 8 jaar rijden nog net zo uit als toen ik hem (2ehands) kocht. Wat ik wel jammer vindt is glossy plastic. Dat zou echt verboden moeten worden (en dan toch voor een Model 3 kiezenMooDyBLueS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 12:35:
[...]
Nou nou, beetje relativering kan geen kwaad. Ik benoemde ook dat het juist de combinatie met de prijs is en wat andere bieden, zelfs binnen het concern, voor een vergelijkbare prijs.
Zelfs auto's als de Renault ZOE en Peugeot e-208 gebruiken zachte, luxere en daardoor fijner aanvoelende materialen op veel plekken waar Volkswagen in de iD.3 harde plastics gebruikt. Het is dus absoluut niet zo dat de iD.3 slecht is, maar in die prijsklasse mag je simpelweg meer verwachten. En vrijwel iedere fabrikant doet dat ook, dat zijn net als Volkswagen gewoon doodnormale fabrikanten, niet eens de luxere concerngenoten zoals een Lexus tov Toyota of Audi tov VW/Skoda/Seat.
Wow heel configurator staat al onlinevinom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:27:
[...]
De 60 iv en 80 iv komen volgens mij allebei tegelijk uit, vanaf begin oktober. Alleen de 50 iv komt later en heeft geen 13 inch display standaard. De 60 iv en 80 iv hebben beiden standaard de 13 inch display, maar niet standaard de HUD. Zoals het er nu naar uitziet betaal je dus €1590,- voor alleen de HUD.
Kijk maar eens bij onze Duitse vrienden, daar kun je hem configureren inclusief prijs:
Voor de rest eens met je, nogal krom om voor dat bedrag de HUD optie er bij te klikken.
Ja sorry, minimaal de 60 iV bedoel ik te zeggen. Thanks voor de link!vinom schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 14:27:
[...]
De 60 iv en 80 iv komen volgens mij allebei tegelijk uit, vanaf begin oktober. Alleen de 50 iv komt later en heeft geen 13 inch display standaard. De 60 iv en 80 iv hebben beiden standaard de 13 inch display, maar niet standaard de HUD. Zoals het er nu naar uitziet betaal je dus €1590,- voor alleen de HUD.
Ik ben net terug van een proefrit met de e-Soul en dat is prima bevallen maar het windgeruis op de snelweg viel wel op en twijfel of ik me daar aan ga storen na verloop van tijd, reviews hadden het hier ook al over. Buiten dat: enorm fijne auto! Superfijn entertainment systeem, superfijne hulpmiddelen zoals lane following en traffic jam assist, goed Harman Kardon geluid (met een wel heel aanwezige bass, die gelukkig in de EQ omlaag kan) en overall gewoon fijne auto.
De 64 kWh ExecutiveLine in blauw zou op € 44.900 uitkomen, € 2.000 inruilbonus en € 4.000 subsidie in 48 maanden uitbetaald. Klinkt goed.
Maar... nu zit ik de Skoda Enyaq in elkaar te klikken en als ik puur de 60 iV aanklik komt die al op € 39.470, dat is nagenoeg de Nederlandse prijs van € 39.990, dus als we ervan uit mogen gaan dat de rest ook min of meer overeen zal komen, dan vind ik de volgende uitvoering wel een erg fijne:
- Quartz-Grau Metallic +620
- 19" Regulus velgen +120
- Lodge interieur +600
- Convenience Basic +830
- Klimatisierung Basic +460
- Family Plus +520
- Sitzkomfort Basic +500
- Fahrassistenz Plus +1050
- Parken Basic +580
- Transport +300
TOTAAL € 44.430
Dat vind ik een prima prijs voor wat je krijgt. HUD vind ik te duur en navigatie heb ik gelaten voor wat het is om onder de 45k te blijven vanwege subsidie privé aanschaf. Helaas kwam ik erachter dat de warmtepomp ook een optie is voor €1150 maar liefst, dat is het enige wat ik persoonlijk echt zou missen en daarvoor andere zaken zou moeten schrappen. Desondanks: ik denk dat dit een hardloper gaat worden!
Nee het is even zoeken, maar staat er wel in. Mogelijk alleen bij de 60 iV en hoger? Ook bij de Kia e-Soul is het alleen op het grotere accupakket/sterkere elektromotor mogelijk.gerre1 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:01:
[...]
Wow heel configurator staat al onlineTrekhaak optie mis ik blijkbaar nog? (in de configuratie)
Schwenkbare Anhängerzugvorrichtung, inklusive Gespannstabilisierung
890 €
Het staat onder de Sonderausstattung -> Einzeloptionen.
[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-09-2020 19:41 ]
Van buiten vind ik de ID3 echt geweldig in het echt... maar van binnen valt die me beetje tegen van VW.
Voor de rest wat een mooi gezicht zoveel EV’s bij elkaar en dat ICE terrein gaat verliezen
PS.
Zou daarom de liter prijzen van diesel zo naar beneden kelderen (overschot??)
Voor de rest wat een mooi gezicht zoveel EV’s bij elkaar en dat ICE terrein gaat verliezen
PS.
Olieprijzen zijn ondertussen al enorm gekelderd. Staan momenteel op minder als de helft van wat ze vorig jaar waard waren. Het succes van EV rijden zal daar sowieso al een impact op hebben gehad.fevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 06:39:
Van buiten vind ik de ID3 echt geweldig in het echt... maar van binnen valt die me beetje tegen van VW.
Voor de rest wat een mooi gezicht zoveel EV’s bij elkaar en dat ICE terrein gaat verliezen![]()
PS.
Maar om op je vraag te antwoorden, nee diesel en naft zullen duurder en duurder worden (ontmoediging)
[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 12-09-2020 06:54 ]
Dat komt meestal toch door overschot?bottom line schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 06:52:
[...]
Olieprijzen zijn ondertussen al enorm gekelderd. Staan momenteel op minder als de helft van wat ze vorig jaar waard waren. Het succes van EV rijden zal daar sowieso al een impact op hebben gehad.
Maar om op je vraag te antwoorden, nee diesel en naft zullen duurder en duurder worden (ontmoediging)
Ja dat denken we elke keer, maar echt duurder word het niet ...
Verwijderd
Vooral vlieg en vracht verkeer hebben een grote invloed gehad. De grootste klapper komt de komende 5 jaarfevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:14:
[...]
Dat komt meestal toch door overschot?
Over de ID.3, ik ben niet echt een fan maar ik waardeer wel echt dat de grootste fabrikant van Europa nu echt begint in te zien dat dit de enige toekomst is. En daarom vond ik de foto zo sterk.
Exact. En bij raffinage van olie naar benzine, diesel, etc. is er altijd een bepaalde bandbreedte. Je kunt wel sturen hoeveel % diesel, hoeveel % nafta, benzine, etc. er uit het proces komt, maar wel binnen een bepaalde marge. En dan kan je blijven zitten met veel diesel, of kerosine, en dat drukt de prijzen. In Frankrijk was dat in de jaren 70 tot 90 soms een probleem, omdat iedereen daar op diesel reed. (wat weer het gevolg van een tegemoetkoming in het beleid van de Franse regering was aan oliemaatschappijen naar aanleiding van de uitrol van alle kerncentrales wat een nogal grote impact had voor Total etc.)Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:51:
[...]
Vooral vlieg en vracht verkeer hebben een grote invloed gehad. De grootste klapper komt de komende 5 jaar
Ik heb zelf mijn eerste EV net gekocht maar helaas kunnen mijn werknemers (2 bestelwagens) nog niet over op EV.
Wij zijn nog “verplicht” op dieselbusjes te rijden.
Alternatief zou zijn e-vito of nieuwe vivaro’s, maar de range en trekvermogen is echt een issue voor ons.
Wat betreft de kosten is het wel fijn voor mij nu dat brandstof kosten aardig naar beneden gaat zo.
Alternatief zou zijn e-vito of nieuwe vivaro’s, maar de range en trekvermogen is echt een issue voor ons.
Wat betreft de kosten is het wel fijn voor mij nu dat brandstof kosten aardig naar beneden gaat zo.
De prijs aan de pomp word meer bepaald door den haag als door de oliemagnaten.fevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:14:
[...]
Dat komt meestal toch door overschot?
Ik wil wel een kanttekening plaatsen bij het interieur van de id3. Ja alles is van harde plastics gemaakt. Maar harde plastics zeggen niets over de look and feel... Op het oog ziet het er gewoon goed uit (en beter dan als op de foto's) en ook als je het aanraakt zonder te drukken voelt het kwalitatief een stuk beter dan wat iedereen hier bedoelt met harde plastics.
Ik had die zorgen ook bij de eerste foto's dat het er wel goedkoop uitzag allemaal. Je moet er gewoon even inzitten en dan je oordeel vellen, ik werd echt positief door verrast.
Ik had die zorgen ook bij de eerste foto's dat het er wel goedkoop uitzag allemaal. Je moet er gewoon even inzitten en dan je oordeel vellen, ik werd echt positief door verrast.
Tesla was de wekker, de volkswagen groep gaat het echt naar de massa brengen. En ik ben blij dat ze voor full ev kiezen want wat de PSA groep op de weg brengt benut de voordelen van ev rijden gewoon niet genoeg. En volkswagen gaat snel nu het op de rit is, id3, Skoda, id4.. Het volgt elkaar snel nu.Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 07:51:
[...]
Vooral vlieg en vracht verkeer hebben een grote invloed gehad. De grootste klapper komt de komende 5 jaar
Over de ID.3, ik ben niet echt een fan maar ik waardeer wel echt dat de grootste fabrikant van Europa nu echt begint in te zien dat dit de enige toekomst is. En daarom vond ik de foto zo sterk.
Fijn dat er steeds meer keuze komt, maar met het doel voor 1,5 miljoen EVs (globaal) in 2023 lijkt het met name compliance aan de strenger wordende (Europese) wetgeving te zijn.AMARONE schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 09:27:
[...]
Tesla was de wekker, de volkswagen groep gaat het echt naar de massa brengen. En ik ben blij dat ze voor full ev kiezen want wat de PSA groep op de weg brengt benut de voordelen van ev rijden gewoon niet genoeg. En volkswagen gaat snel nu het op de rit is, id3, Skoda, id4.. Het volgt elkaar snel nu.
Gezien de vele onderdelen die ze moeten inkopen verwacht ik niet dat ze voor die tijd de productie kunnen opschalen.
Overigens is Volkswagen (naast Tesla) wel de enige die daadwerkelijk een doel zet voor productie. De rest spreekt liever over hoeveel modellen ze gaan aanbieden.
Nu beginnen ze toch te overdrijven met die 2-tone hypeVerwijderd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 02:27:
[Afbeelding]
De toekomst begint nu echt te beginnen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik snap het niet: jij gaat EV rijden, maar je werknemers (!) mogen dat niet? Als ik je verhaal lees, dan ben jij de werkgever en bepaal jij de regels. Of het zijn niet je werknemers, maar je ondergeschikten...fevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:17:
Ik heb zelf mijn eerste EV net gekocht maar helaas kunnen mijn werknemers (2 bestelwagens) nog niet over op EV.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik begrijp: de werknemers kunnen nog niet en dit bij gebrek aan een EV-busje dat qua range en laad (trek) voldoet maar nog steeds niet op de markt is.daemonix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:22:
[...]
Ik snap het niet: jij gaat EV rijden, maar je werknemers (!) mogen dat niet? Als ik je verhaal lees, dan ben jij de werkgever en bepaal jij de regels. Of het zijn niet je werknemers, maar je ondergeschikten...
De Mercedes EQV zit er wel aan te komen, dat is een nieuwe generatie en niet op basis van de Vito. Daar heb ik dan hogere verwachtingen van. Nu weet ik niet hoeveel kilometer de (service?) monteurs doen, maar dan kan ik mij voorstellen dat ~200km niet genoeg is. En met een aanhanger zeker niet.fevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 08:17:
Wellicht dat 200+ km bereik werkbaar is, en dat ze op de terugweg, of een tussenstop met laden een stuk administratie kunnen doen (~20-30 minuten), al dan niet combineren met een pauze. Maar dat is koffiedik kijken zonder exact te weten wat er gebeurt.
Peugeot heeft de e-Boxer, maar dat is al een slag groter dan de Vito, deze heeft met ~70kWh circa 250km actieradius (vergeet de 340km WLTP).
nee dan snap je het inderdaad echt nietdaemonix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 13:22:
[...]
Ik snap het niet: jij gaat EV rijden, maar je werknemers (!) mogen dat niet? Als ik je verhaal lees, dan ben jij de werkgever en bepaal jij de regels. Of het zijn niet je werknemers, maar je ondergeschikten...
En trekvermogen aangezien we regelmatig een zware kar erachter moeten?databeestje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:32:
[...]
De Mercedes EQV zit er wel aan te komen, dat is een nieuwe generatie en niet op basis van de Vito. Daar heb ik dan hogere verwachtingen van. Nu weet ik niet hoeveel kilometer de (service?) monteurs doen, maar dan kan ik mij voorstellen dat ~200km niet genoeg is. En met een aanhanger zeker niet.
Wellicht dat 200+ km bereik werkbaar is, en dat ze op de terugweg, of een tussenstop met laden een stuk administratie kunnen doen (~20-30 minuten), al dan niet combineren met een pauze. Maar dat is koffiedik kijken zonder exact te weten wat er gebeurt.
Peugeot heeft de e-Boxer, maar dat is al een slag groter dan de Vito, deze heeft met ~70kWh circa 250km actieradius (vergeet de 340km WLTP).
We werken door heel het land dus range rond 300 zou wel moeten lukken.
Dan zit ik alleen nog met de aanhangers.
Het was even zoeken, maar de Peugeot e-Expert heeft 75kWh en een trekgewicht tot 1000kg. met een verbruik van 25kWh/100km is dat ~280km ofzo. Met een aanhanger kom je dan snel op 180km of iets dergelijks. Iets met aerodynamicafevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:36:
[...]
En trekvermogen aangezien we regelmatig een zware kar erachter moeten?
We werken door heel het land dus range rond 300 zou wel moeten lukken.
Dan zit ik alleen nog met de aanhangers.
Overigens is dit PSA groep, dus Opel/Citroen/Peugeot zou hetzelfde moeten zijn.
De eVito heeft bij aanhangwagen een - staan. Das nie handig nie. Eentje bij de RDW gekeken en het is echt 0 of niet geregistreerd. Jammer.
Ik denk dat ik pas over aantal jaar echt over kan gaan naar EV.databeestje schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:53:
[...]
Het was even zoeken, maar de Peugeot e-Expert heeft 75kWh en een trekgewicht tot 1000kg. met een verbruik van 25kWh/100km is dat ~280km ofzo. Met een aanhanger kom je dan snel op 180km of iets dergelijks. Iets met aerodynamica
Overigens is dit PSA groep, dus Opel/Citroen/Peugeot zou hetzelfde moeten zijn.
De eVito heeft bij aanhangwagen een - staan. Das nie handig nie. Eentje bij de RDW gekeken en het is echt 0 of niet geregistreerd. Jammer.
Komt niet heel slecht uit aangezien de busjes net 2 jaar oud zijn.
Bedankt voor de research
Er zit gewoon niets anders op dan je werknemers een Model X of een E-tron toe te schuivenfevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:58:
[...]
Ik denk dat ik pas over aantal jaar echt over kan gaan naar EV.
Bedankt voor de research
1800kg voor de E-tron en 2100kg voor de Model X uit mijn hoofd
Dan kun je beter even opschrijven wat het bereik en trek gewicht moeten zijn in plaats van in vaagheden te grossieren.fevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:34:
[...]
nee dan snap je het inderdaad echt niet
Laten we wel zijn maat, reguliere auto's zijn nog niet eens zo praktisch als ICE.. Bestelwagens en bussen lopen daar nog ver achter. Ik denk dat het een jaar of 10 duurt voordat je zorgeloos aan de ICE bestelwagens kunt beginnen.fevo-1190 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 15:58:
[...]
Ik denk dat ik pas over aantal jaar echt over kan gaan naar EV.
Bedankt voor de research
Geldt idem voor politiewagens. Laat staan vrachtwagens.
Daemonix, werknemers hebben niets te willen. Werkgever bepaalt. Einde verhaal.daemonix schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:23:
[...]
Dan kun je beter even opschrijven wat het bereik en trek gewicht moeten zijn in plaats van in vaagheden te grossieren.
Als dat even kon ..GeeMoney schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:16:
[...]
Er zit gewoon niets anders op dan je werknemers een Model X of een E-tron toe te schuiven.
1800kg voor de E-tron en 2100kg voor de Model X uit mijn hoofd
10 jaar is lang hoor.. In 2010 begon Apple pas echt de concurrentie aan te gaan met het toetsenbord van Blackberry met de iPhone 4.naii11 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:28:
[...]
Laten we wel zijn maat, reguliere auto's zijn nog niet eens zo praktisch als ICE.. Bestelwagens en bussen lopen daar nog ver achter. Ik denk dat het een jaar of 10 duurt voordat je zorgeloos aan de ICE bestelwagens kunt beginnen.
Geldt idem voor politiewagens. Laat staan vrachtwagens.
Het kan heel snel, de overgang van paarden naar auto’s was in New York ook binnen 10 jaar gepiept.
Haha. Nee en nog eens nee. Als je een simpele touchscreen telefoon vergelijkt met batterij-technologie sla je de plank mis.Deveon schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:22:
[...]
10 jaar is lang hoor.. In 2010 begon Apple pas echt de concurrentie aan te gaan met het toetsenbord van Blackberry met de iPhone 4.
Het kan heel snel, de overgang van paarden naar auto’s was in New York ook binnen 10 jaar gepiept.
Problematisch is met name het gewicht. Leuk, een bestelbus die 1000kg aan batterijen moet meesleuren. Daarna actieradius. Daarna laadsnelheid.
Alle drie zeer belangrijk voor ondernemers. Dus 10 jaar zal het zeker wel duren. En de bestelwagenmarkt is nou eenmaal veel kleiner dan die voor passagiersvoertuigen. Laatstgenoemde zal dan ook sneller ontwikkelen.
Idealiter maken we binnen 20 jaar de dag mee dat de batterij van een EV niet groter is dan de accu van een ICE-auto, simpel te vervangen, met een range van 800-1000 km, en volladen bij de snellader binnen ongeveer 2-5 minuten.
Vraag maar eens aan een elektrotechnisch ingenieur hoe lang dat ongeveer zal duren.
@naii11 volgens een aantal komt er op battery day een revolutie op accu gebied aan
.
Ik hoop het maar geloof er ook nog niet in. Ten eerste omdat een accu introduceren die opeens 2x zoveel energie kan opslaan in een mogelijk kleiner formaat alle huidige EV’s gelijk tot halve dinosaurussen zal bombarderen. En zo werkt de markt vaak niet
. Het is natuurlijk vele malen interessanter om geleidelijk de weg naar betere accu’s in te zetten om ons voorlopig jarenlang weer uit te kunnen knijpen
.
Ze zullen wellicht 15-20% lichter in gewicht en formaat introduceren met dezelfde capaciteit. Maar wie weet verrast Musk.
Ik hoop het maar geloof er ook nog niet in. Ten eerste omdat een accu introduceren die opeens 2x zoveel energie kan opslaan in een mogelijk kleiner formaat alle huidige EV’s gelijk tot halve dinosaurussen zal bombarderen. En zo werkt de markt vaak niet
Ze zullen wellicht 15-20% lichter in gewicht en formaat introduceren met dezelfde capaciteit. Maar wie weet verrast Musk.
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 12-09-2020 17:37 ]
De hoeveelheid energie die een accu op kan slaan is geen goede maatstaaf.GeeMoney schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:36:
@naii11 volgens een aantal komt er op battery day een revolutie op accu gebied aan.
Ik hoop het maar geloof er ook nog niet in. Ten eerste omdat een accu introduceren die opeens 2x zoveel energie kan opslaan in een mogelijk kleiner formaat alle huidige EV’s gelijk tot halve dinosaurussen zal bombarderen. En zo werkt de markt vaak niet. Het is natuurlijk vele malen interessanter om geleidelijk de weg naar betere accu’s in te zetten om ons voorlopig jarenlang weer uit te kunnen knijpen
.
Tesla heeft nu al een accu die 2x zoveel energie kan opslaan dan de model 3 SR+. Die zit in de model S/X Long range.
Veel belangrijker zijn de kosten per kWh. Het gewicht en volume per kWh. De levensduur. Het maximale (laad)vermogen. Het gebruik van zeldzame grondstoffen.
Als ze op al deze punten een verbetering van 15-20% ofzo kunnen aankondigen dan is dat een enorme stap.
Toch zag je met paard en wagen in New York hetzelfde gebeuren. De meeste auto’s en busjes worden naar 4-5 jaar vervangen.naii11 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:31:
[...]
Haha. Nee en nog eens nee. Als je een simpele touchscreen telefoon vergelijkt met batterij-technologie sla je de plank mis.
De ene ondernemer is de ander niet. Je gaat mij niet vertellen dat al die installateurs aan het maximale gewicht komen. Tuurlijk zullen er uitzonderingen blijven, maar dat geld net zo goed voor particulieren. Daarnaast geeft een forse accu hun ook de voordelen om tijdens het rijden hun apparatuur op te laden en op locatie hebben ze altijd stroom.Problematisch is met name het gewicht. Leuk, een bestelbus die 1000kg aan batterijen moet meesleuren. Daarna actieradius. Daarna laadsnelheid.
Alle drie zeer belangrijk voor ondernemers. Dus 10 jaar zal het zeker wel duren. En de bestelwagenmarkt is nou eenmaal veel kleiner dan die voor passagiersvoertuigen. Laatstgenoemde zal dan ook sneller ontwikkelen.
Die mensen hebben ook gewoon recht op hun pauzes. In 15 min naar 80% is prima en haalbaar met huidige technieken. Fleetowners zullen gaan rekenen en uiteindelijk wordt het voordeliger om de werknemer een kwartier te laten snelladen en de administratie bijwerken of zijn bus te fatsoeneren dan om op brandstof te blijven rijden. Zeker de bussen die overnacht op kantoor is een gigantische kostenbesparing mogelijk.Idealiter maken we binnen 20 jaar de dag mee dat de batterij van een EV niet groter is dan de accu van een ICE-auto, simpel te vervangen, met een range van 800-1000 km, en volladen bij de snellader binnen ongeveer 2-5 minuten.
Vraag maar eens aan een elektrotechnisch ingenieur hoe lang dat ongeveer zal duren.
Natuurlijk zijn er meerdere factoren belangrijk. De accu in de S en X is niet hetzelfde formaat als de 3 maar ook daadwerkelijk groter naar mijn weten.RocketKoen schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:03:
[...]
De hoeveelheid energie die een accu op kan slaan is geen goede maatstaaf.
Tesla heeft nu al een accu die 2x zoveel energie kan opslaan dan de model 3 SR+. Die zit in de model S/X Long range.
Veel belangrijker zijn de kosten per kWh. Het gewicht en volume per kWh. De levensduur. Het maximale (laad)vermogen. Het gebruik van zeldzame grondstoffen.
Als ze op al deze punten een verbetering van 15-20% ofzo kunnen aankondigen dan is dat een enorme stap.
Hoe meer energie ze op kunnen slaan hoe verder we ermee kunnen komen en degradatie ook minder een rol zal spelen door wat bruto capaciteit te reserveren tov de huidige generatie bijvoorbeeld. Als ze dus meer energie kunnen bevatten voor een kleiner formaat los je deels dus ook de andere problemen op die je noemt door extra capaciteit daarvoor te reserveren.
Ik verwacht overigens geen giant leap, de accu industrie is er al zeker 30 jaar mee bezig met heel veel geld en de vooruitgang is jaarlijks “minimaal”.
Betere grondstoffen is altijd goed natuurlijk al is dat percentage in de nieuwste generaties al minimaal (maar nog wel aanwezig inderdaad).
Gezien ik contacten heb binnen een groot scala aan 'ondernemers' en 'bedrijven': accugrootte en laadsnelheid is voor ondernemers zelden een probleem, gezien bijna niemand echt significante afstanden rijdt (sanity check: kijk eens hoeveel kilometers het gemiddelde witte busje op autoscout heeft gereden en vergelijk dit met de gemiddelde Tesla). Uiteraard zijn er uitzonderingsgevallen, maar als je echt in detail met iemand praat die oprecht geinteresseerd is, dan is hun vraag om overdreven range vaak gebaseerd op de foute gedachte dat laden te lang duurt om in een dag te passen, en dan moet de auto om een of andere reden 2x zo ver rijden als hun worst-case ooit is geweest in de laatste 5 jaar. Kwestie van duidelijk uitleggen en een auto met 300km+ range meegeven om te testen. Dan zijn ze in no-time om.
De echte reden dat ondernemend nederland nog wel een tijdje vastzit aan rookauto's: een combinatie van grote segmenten van de markt die nog niet worden bediend en de kosten van overschakeling als je al veel hebt geinvesteerd in specialistische apparatuur. Speciale apparatuur of installaties achterop een voertuig of de eeuwige missende trekgewichten voor iets nuttigs. Heb je een bedrijf dat kranen of autoambulances of rioolonstopinrichtingen moet meezeulen? Sucks to be you, je zit nog minstens 5 jaar vast aan Diesel!
De echte reden dat ondernemend nederland nog wel een tijdje vastzit aan rookauto's: een combinatie van grote segmenten van de markt die nog niet worden bediend en de kosten van overschakeling als je al veel hebt geinvesteerd in specialistische apparatuur. Speciale apparatuur of installaties achterop een voertuig of de eeuwige missende trekgewichten voor iets nuttigs. Heb je een bedrijf dat kranen of autoambulances of rioolonstopinrichtingen moet meezeulen? Sucks to be you, je zit nog minstens 5 jaar vast aan Diesel!
Hij is de werkgever en komt met vaagheden. @mux geeft een prima verhaal waar ik de argumenten van poster niet in terug zie.naii11 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 16:28:
[...]
Daemonix, werknemers hebben niets te willen. Werkgever bepaalt. Einde verhaal.
Elektrische busjes worden nog een hele aantrekkelijke markt.
Amazon/rivian heeft er iig een in ontwikkeling. En ik verwacht dat tesla stiekem ook wat op de tekentafel heeft liggen.
Amazon/rivian heeft er iig een in ontwikkeling. En ik verwacht dat tesla stiekem ook wat op de tekentafel heeft liggen.
Verwijderd
Geely heeft al een geweldig busje, super luxe uitgevoerd (maar nog niet in NL). Ben nu op mobiel maar als mensen geïnteresseerd zijn kan ik wel wat opzoeken.RocketKoen schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:34:
Elektrische busjes worden nog een hele aantrekkelijke markt.
En voor mensen zeggen dat mensen niet op zijn naar luxe. De RAM trucks in Amerika zijn super luxe uitgevoerd en elke hovenier/aannemer koopt ze, puur omdat we als mensen nou gewoon een sucker zijn voor luxe, als de prijs goed is.
Voor aannemers en monteurs is hun truck of busje ook hun kantoor. En het visitekaartje van het bedrijf.Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:56:
[...]
Geely heeft al een geweldig busje, super luxe uitgevoerd (maar nog niet in NL). Ben nu op mobiel maar als mensen geïnteresseerd zijn kan ik wel wat opzoeken.
En voor mensen zeggen dat mensen niet op zijn naar luxe. De RAM trucks in Amerika zijn super luxe uitgevoerd en elke hovenier/aannemer koopt ze, puur omdat we als mensen nou gewoon een sucker zijn voor luxe, als de prijs goed is.
Björn heeft een video over de Lucid Air gepost:
Ik vind het wel een verademing na al die negatieve reacties gelezen te hebben op sociale media.
Alle Tesla fans trekken daar alles in twijfel mbt Lucid. Zou het een te innovatief product zijn voor ze?
De getallen zijn toch wel impressive, al denk ik niet dat het verbruik echt haalbaar zou zijn, maar ik laat mij graag verrassen.
Ik vind het wel een verademing na al die negatieve reacties gelezen te hebben op sociale media.
Alle Tesla fans trekken daar alles in twijfel mbt Lucid. Zou het een te innovatief product zijn voor ze?
De getallen zijn toch wel impressive, al denk ik niet dat het verbruik echt haalbaar zou zijn, maar ik laat mij graag verrassen.
Verwijderd
"Alle Tesla fans", waarom gelijk weer zo negatief? Ik heb nog geen 1 iemand in de Tesla community negatief over de Lucid Air horen spreken, in tegendeel, iedereen die ik spreek vindt het een hartstikke toffe auto op basis van de specs.BlakHawk schreef op zondag 13 september 2020 @ 07:31:
Björn heeft een video over de Lucid Air gepost:
[YouTube: Let's talk about Lucid Air]
Lees dan wel de hele zin!Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 07:58:
[...]
"Alle Tesla fans", waarom gelijk weer zo negatief? Ik heb nog geen 1 iemand in de Tesla community negatief over de Lucid Air horen spreken, in tegendeel, iedereen die ik spreek vindt het een hartstikke toffe auto op basis van de specs.
Op sociale media! Die dragrace tegen de Model S komt op mijn Facebook regelmatig voorbij en als je alle Amerikanen daar negatief ziet reageren, kijk eens op Twitter bij hetzelfde filmpje.
Alleen maar reacties als:
2012 vs 2020
Lucid gaat geen auto uitbrengen, alleen maar aankondigingen
Chauffeur Tesla lag te slapen
Etc.
Etc.
Tja Facebook.. je weet dat het algoritme ervoor zorgt dat je veel met gelijkgestemden in contact komt he?
Nu ben ik zeker een fan van het bedrijf, maar ook van de Lucid Air (focus op efficiency, geen grootspraak, duidelijk een andere markt aanspreken). Via de kanelen die ik volg lijkt die mening redelijk gedeeld. Alleen Electrec vond ik wat skepticisch.
Als ik 100k te besteden had zou ik hem zeker overwegen en waarschijnlijk daarna een Model S kopen (als die interieur refresh eindelijk komt).
Nu ben ik zeker een fan van het bedrijf, maar ook van de Lucid Air (focus op efficiency, geen grootspraak, duidelijk een andere markt aanspreken). Via de kanelen die ik volg lijkt die mening redelijk gedeeld. Alleen Electrec vond ik wat skepticisch.
Als ik 100k te besteden had zou ik hem zeker overwegen en waarschijnlijk daarna een Model S kopen (als die interieur refresh eindelijk komt).
Hier een trotste eigenaar van een Fiat 500e uit 2016.
Heeft iemand ervaring met een OBD single die werkt? Ik las op forums over "een gele kabel"?
Heeft iemand ervaring met een OBD single die werkt? Ik las op forums over "een gele kabel"?
@Chielos Jazeker, Ik heb de KONNWEI ELM327 V1.5 OBD2 Scanner KW902. Deze werkt met de AlfaOBD app. Deze werkt slechts 10 minuten of zo, daarna gaat ie in demo modus, maar ik heb er foutcodes mee kunnen wissen. Je hebt op die fora ook gelezen dat je op de 500e de obd poort niet voor de lol moet gebruiken? Het risico op bricken is aanwezig op de 500e.
Bij mij gaat de lol van de 500e er wel een beetje af: ik heb een hardnekkige storing op een abs sensor achter. 2 sensorkabels uit de VS en een wiellager later is de storing er nog steeds.
Bij mij gaat de lol van de 500e er wel een beetje af: ik heb een hardnekkige storing op een abs sensor achter. 2 sensorkabels uit de VS en een wiellager later is de storing er nog steeds.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
@guido66 weet ik.
Ik wil eigenlijk proberen om de landcode te veranderen, zodat de radio werkt met stapjes van 0.1 ipv 0.2 96.8 kan je dus niet instellen.
Maar misschien vraag ik het aan de dealer.
Ik zou aan de andere kant de fiat willen uitlezen qua accustatus en dat een beetje bijhouden de komende jaren.
Ik wil eigenlijk proberen om de landcode te veranderen, zodat de radio werkt met stapjes van 0.1 ipv 0.2 96.8 kan je dus niet instellen.
Maar misschien vraag ik het aan de dealer.
Ik zou aan de andere kant de fiat willen uitlezen qua accustatus en dat een beetje bijhouden de komende jaren.
@Chielos de mijne is van 2015, dus heb ik een andere radio. Heb je ergens gevonden dat dit zou moeten kunnen?
Ken je het Duitse 500e forum? https://www.goingelectric.de/forum/viewforum.php?f=122
Ken je het Duitse 500e forum? https://www.goingelectric.de/forum/viewforum.php?f=122
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
@guido66 daar zit ik gisteren een beetje op te googelen ja. Daar was een gozer die het voor elkaar had gekregen.
Ik zag zelfs dat iemand een hele app had gemaakt als vervanging van de app van fiat. Vroeg daar best veel geld voor.
Ik zag zelfs dat iemand een hele app had gemaakt als vervanging van de app van fiat. Vroeg daar best veel geld voor.
Ja beetje jammer dat je geen reset kunt doen op dat algoritme. Krijg ook continu kansloze huur zonnepanelen aanbiedingen.Deveon schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:08:
Tja Facebook.. je weet dat het algoritme ervoor zorgt dat je veel met gelijkgestemden in contact komt he?![]()
Maar goed het zijn mensen als dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PFZJwlon4VtNQ6N0vZv5RgN7.jpg?f=user_large)
Als een andere auto tegen een Tesla raced is Tesla het beste, want het snelst.
Komt er een snellere langs is het opeens een non-argument.
Tja, dan kun je het als Lucid nooit goed doen!
Ik weet dat de meningen hier iets anders liggen gelukkig.
Het was ook absoluut geen commentaar naar mede-(Tesla)Tweakers toe
Ik denk wel dat hij erg duur wordt en te duur voor mij sowieso.
Maar ze zijn ook voornemens de motor en accu te gaan verkopen.
Klopt, die app werkt met een module op de obd poort. Een beetje prijzig voor op ons boodschappenautootje.
Is dat dezelfde persoon die beide uitspraken heeft gedaan of is er misschien verdeeldheid onder de Tesla fans?BlakHawk schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:30:
[...]
Maar goed het zijn mensen als dit:
[Afbeelding]
Als een andere auto tegen een Tesla raced is Tesla het beste, want het snelst.
Komt er een snellere langs is het opeens een non-argument.
Overigens is “beste” auto altijd persoonlijk, dus als iemand zegt dat iets de beste auto is dan plak ik daar in mijn hoofd direct achter “voor jou”.
Ik kan de Facebook link via telefoon niet delen via telefoon, maar het is overwegend negatief richting Lucid.Deveon schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:36:
[...]
Is dat dezelfde persoon die beide uitspraken heeft gedaan of is er misschien verdeeldheid onder de Tesla fans?
Overigens is “beste” auto altijd persoonlijk, dus als iemand zegt dat iets de beste auto is dan plak ik daar in mijn hoofd direct achter “voor jou”.
Ove Kroger aka Doc Tesla is groot fan van de Lucid en heeft er al eentje gereserveerd want hij is super enthousiast en overtuigd van de kwaliteit. Ook voor mij gaat de Lucid verder dan waar Tesla stopt maar is voor mij te groot en te duur om er eentje te kopen.BlakHawk schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:08:
[...]
Ik kan de Facebook link via telefoon niet delen via telefoon, maar het is overwegend negatief richting Lucid.
Hoe ziet de ABS ring er uit? Als daar een stukje vanaf is dan zou dit het kunnen verklaren.guido66 schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:41:
@Chielos Jazeker, Ik heb de KONNWEI ELM327 V1.5 OBD2 Scanner KW902. Deze werkt met de AlfaOBD app. Deze werkt slechts 10 minuten of zo, daarna gaat ie in demo modus, maar ik heb er foutcodes mee kunnen wissen. Je hebt op die fora ook gelezen dat je op de 500e de obd poort niet voor de lol moet gebruiken? Het risico op bricken is aanwezig op de 500e.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
@Stef87 De 500 werkt niet met getande ABS ringen maar met een magneetje wat opgenomen is in de rubber afdichting van het lager. Mijn garage heeft er na elke poging een scanner aan gehangen en rechtsachter weigert een mooi sinusvormig signaal te geven. De andere 3 zijn perfect. Men denkt dat de afstand tussen sensor en lager net iets te groot is.
Ik heb op Amerikaans fora ook iets gelezen over een update die de software wat minder gevoelig maakt, dus dat zou ook nog kunnen helpen. Helaas geen specialist binnen het rijbereik van de 500e te vinden hier,die deze update kan verzorgen.
Ik heb op Amerikaans fora ook iets gelezen over een update die de software wat minder gevoelig maakt, dus dat zou ook nog kunnen helpen. Helaas geen specialist binnen het rijbereik van de 500e te vinden hier,die deze update kan verzorgen.
[ Voor 25% gewijzigd door guido66 op 13-09-2020 12:56 ]
Er is dus wel een goede diagnose gesteld, dan ben je al op de helft! (ik ben zelf ook technisch specialist personenauto’s geweest, vandaar dat ik het vroeg)guido66 schreef op zondag 13 september 2020 @ 12:54:
@Stef87 De 500 werkt niet met getande ABS ringen maar met een magneetje wat opgenomen is in de rubber afdichting van het lager. Mijn garage heeft er na elke poging een scanner aan gehangen en rechtsachter weigert een mooi sinusvormig signaal te geven. De andere 3 zijn perfect. Men denkt dat de afstand tussen sensor en lager net iets te groot is.
Maar als de garage er een scoop(beeld) aan hangt en je ziet geen sinus binnenkomen dan is dat 100% je oorzaak (en werkt heel het ABS/ESP systeem niet). Helaas is het ook een apk/afkeur punt.
Is het gedeeltelijk (desnoods half uit elkaar) wel mogelijk een abs-signaal op te wekken? Dan weet je zeker een waarom het niet werkt.
(Iets anders: misschien is de tolerantie bij vervangende onderdelen soms niet goed, of ooK DOA) Mocht je het nog oplossen hoor ik graag hoe het is gelukt. (Een goede universele garage kan je gegarandeerd het best helpen! Dealers weten maar weinig monteurs hoe alles echt werkt)
**edit**
Ik lees nu “binnen rijbereik” pas goed. Er is dus iemand die het wel kan?... Zeker de moeite waard om dan een oplegger te huren of (gek genoeg) halfverwege een hotelovernachting plannen oid.
*edit 2* werkt je snelheidsmeter wel? Deze gebruikt soms/vaak ook een abs sensor.
[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 13-09-2020 16:43 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Als consument zou je toch in 2021 pas elektrisch moeten gaan??
1. Explosie aan modellen VAG en andere fabrikanten dus Hyundai en Kia moeten ook omlaag met de prijzen?!
2. Als de pot niet alweer leeg is, €4000 overheidssubsidie.
Hopelijk de E-niro My20/21 Executive dan onder de 45k
1. Explosie aan modellen VAG en andere fabrikanten dus Hyundai en Kia moeten ook omlaag met de prijzen?!
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Voorlopig zie ik weinig concurrentie van de VAG modellen voor Hyundai/Kia. De laatste 2 merken staan echt op een hoger plan dan de Barbie auto's van VAG.bengek schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:53:
VAG zal zich eerst in de praktijk moeten bewijzen met auto's en vooral software in die auto's die af is en doet wat het moet doen. Dat is nog niet zo ver.
Vrees van niet. Om dezelfde uitrusting te krijgen bij VAG mag je flink bijtikken via de optielijst.bengek schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:53:
VAG belooft al jaren te exploderen. Tegen die tijd is KIA waarschijnlijk al weer bezig met een nieuw model....
Hyundai is zelfs al een nieuw merk aan het opstarten met zo op het oog schitterende auto's: Ioniq.joepie de p schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:03:
[...]
Vrees van niet. Om dezelfde uitrusting te krijgen bij VAG mag je flink bijtikken via de optielijst.
VAG belooft al jaren te exploderen. Tegen die tijd is KIA waarschijnlijk al weer bezig met een nieuw model....
Zat gisteren wat te kijken naar een video van een YT'ber die verslag deed van de ontvangst van zijn ID.3. Dat ik de witte kleur niet mooi vond is persoonlijk maar de plooien in de zitting zag er armoedig uit. En ook amper in gezeten, kun je nagaan hoe dat er na intensief gebruik uitziet. Ook op de naden en aansluiting van het plaatwerk viel het nodige aan te merken. Maakte op mij geen kwalitatieve indruk.daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:00:
[...]
Voorlopig zie ik weinig concurrentie van de VAG modellen voor Hyundai/Kia. De laatste 2 merken staan echt op een hoger plan dan de Barbie auto's van VAG.
VAG zal zich eerst in de praktijk moeten bewijzen met auto's en vooral software in die auto's die af is en doet wat het moet doen. Dat is nog niet zo ver.
Heb je een bron voor die 50kWh voor de Tesla?Mar.tin schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:59:
[...]
Ik vermoed dat Tesla wél wat moet gaan doen met zijn prijzen. 50k rekenen voor 50kWh is niet meer van deze tijd. De LR versie zal wel voordeliger gaan worden denk ik.
Even iets algemeen over dit forum.
Ik ben me aan het oriënteren op een EV. Ik vind het onderuithalen van diverse modellen/merken meestal buiten proporties.
Heb nog geen keuze gemaakt probeer het a.u.b. zakelijk te houden.
Ik ben me aan het oriënteren op een EV. Ik vind het onderuithalen van diverse modellen/merken meestal buiten proporties.
Heb nog geen keuze gemaakt probeer het a.u.b. zakelijk te houden.
Wat dacht je van https://ev-database.nl/au...del-3-Standard-Range-Plusniki_lauda schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:07:
[...]
Heb je een bron voor die 50kWh voor de Tesla?
Hou er rekening mee dat Tesla er eigenlijk van uit gaat dat je niet dag-in dag-uit tot 100% laadt, maar tot 90%. Bij andere merken is dat minder een probleem omdat de accu in het echt groter is dan de gespecificeerde capaciteit.
Verwijderd
Ja, waarschijnlijk wel.Mar.tin schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:59:
[...]
Ik vermoed dat Tesla wél wat moet gaan doen met zijn prijzen. 50k rekenen voor 50kWh is niet meer van deze tijd. De LR versie zal wel voordeliger gaan worden denk ik.
Ze gaan nu ook de Teslas uit de fabriek van China halen tot de fabriek in EU staat.
Ik vermoed in ieder geval wel 20% eraf, (15% importbelasting plus ongeveer 5% shipping en handling)
Plus dat de EU waarschijnlijk ook nog de btw gaat afschaffen voor nieuwe elektrische auto's.... oh boy er komen leuke tijden aan :)!
En deze dan?daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:29:
[...]
Wat dacht je van https://ev-database.nl/au...del-3-Standard-Range-Plus
Hou er rekening mee dat Tesla er eigenlijk van uit gaat dat je niet dag-in dag-uit tot 100% laadt, maar tot 90%. Bij andere merken is dat minder een probleem omdat de accu in het echt groter is dan de gespecificeerde capaciteit.
https://www.autoweek.nl/a...tandard-range-plus/#specs
Je kunt dus blijkbaar niet alles geloven!
Ik denk dat den haag daar wel een stokje voor zal steken. Een auto zonder btw? OnmogelijkVerwijderd schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:47:
[...]
Ja, waarschijnlijk wel.
Ze gaan nu ook de Teslas uit de fabriek van China halen tot de fabriek in EU staat.
Ik vermoed in ieder geval wel 20% eraf, (15% importbelasting plus ongeveer 5% shipping en handling)
Plus dat de EU waarschijnlijk ook nog de btw gaat afschaffen voor nieuwe elektrische auto's.... oh boy er komen leuke tijden aan :)!
Ik zie bij die site niet dat de specs over een SR+ gaan, en daarbij is de LR (en P) inderdaad voorzien van een 75 kWh accu. Vautje van autoweek dus. Tot nu toe blijkt EV-database behoorlijk betrouwbaar.niki_lauda schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:55:
[...]
En deze dan?
https://www.autoweek.nl/a...tandard-range-plus/#specs
Je kunt dus blijkbaar niet alles geloven!
https://ev-database.nl/au...l-3-Long-Range-Dual-Motor
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
:strip_exif()/f/image/FV0Fk29HaQovQNnjWMPNzdkE.jpg?f=fotoalbum_large)