• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
joepie de p schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:03:
[...]

Vrees van niet. Om dezelfde uitrusting te krijgen bij VAG mag je flink bijtikken via de optielijst.

VAG belooft al jaren te exploderen. Tegen die tijd is KIA waarschijnlijk al weer bezig met een nieuw model....
Als je VAG (de groep dus) in Europa denkt te kunnen vergelijken met KIA, zul je je iets meer moeten verdiepen in de materie.

• naii11
PeterZ(on) schreef op maandag 14 september 2020 @ 13:16:
[...]

Zat gisteren wat te kijken naar een video van een YT'ber die verslag deed van de ontvangst van zijn ID.3. Dat ik de witte kleur niet mooi vond is persoonlijk maar de plooien in de zitting zag er armoedig uit. En ook amper in gezeten, kun je nagaan hoe dat er na intensief gebruik uitziet. Ook op de naden en aansluiting van het plaatwerk viel het nodige aan te merken. Maakte op mij geen kwalitatieve indruk.
Even in het echt gaan kijken. Youtube is geen waarneming.

• naii11
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:47:
[...]

Ja, waarschijnlijk wel.

Ze gaan nu ook de Teslas uit de fabriek van China halen tot de fabriek in EU staat.

Ik vermoed in ieder geval wel 20% eraf, (15% importbelasting plus ongeveer 5% shipping en handling)

Plus dat de EU waarschijnlijk ook nog de btw gaat afschaffen voor nieuwe elektrische auto's.... oh boy er komen leuke tijden aan :)!
Maat, de EU bepaalt geen BTW tarieven voor de lidstaten. Zij kunnen geen BTW heffen in de lidstaten, noch de BTW afschaffen.

Echter las ik vandaag dat moedertje Europa zich heeft voorgenomen de 'klimaatdoelstellingen' voor 2030 aan te scherpen. Dat kan/zal betekenen dat Nederland waarschijnlijk wat meer subsidies/voordelen zal invoeren voor o.a. elektrisch rijden. Zou mooi zijn als de bijtelling tot ver in de 20er jaren op 8% blijft:) Hebben we toch nog een voordeeltje in dit zwaar belaste land.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:33
naii11 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:24:
Als je VAG (de groep dus) in Europa denkt te kunnen vergelijken met KIA, zul je je iets meer moeten verdiepen in de materie.
?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• naii11
Niki, lekker uitgebreid elke wagen bestuderen, proefrijden, de reviews lezen. En ik zou van elke auto een aantal reviews lezen. In het digitale tijdperk zijn veel van de recensenten ook daadwerkelijk betaald. Niet enkel door bedrijf A om Wij van WC Eend te spelen, maar ook door bedrijf A om het spul van bedrijf B af te zeiken.

Zeker wat betreft kwaliteitsbeleving zul je op je eigen zintuigen moeten varen, en op de adviezen/aanbevelingen van vrienden/familie. Enkel zaken als opgegeven actieradius/netto actieradius kun je helaas niet zelf uitgebreid testen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
naii11 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:27:
[...]

Maat, de EU bepaalt geen BTW tarieven voor de lidstaten. Zij kunnen geen BTW heffen in de lidstaten, noch de BTW afschaffen.

Echter las ik vandaag dat moedertje Europa zich heeft voorgenomen de 'klimaatdoelstellingen' voor 2030 aan te scherpen. Dat kan/zal betekenen dat Nederland waarschijnlijk wat meer subsidies/voordelen zal invoeren voor o.a. elektrisch rijden. Zou mooi zijn als de bijtelling tot ver in de 20er jaren op 8% blijft:) Hebben we toch nog een voordeeltje in dit zwaar belaste land.
Wat doet je vermoeden dat er voordelen voor EVs worden ingevoerd? Het kunnen net zo goed nadelen voor ICE zijn, en eigenlijk is dat waarschijnlijker aangezien al is aangekondigd dat de voordelen (lage wegenbelasting etc) worden afgebouwd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• naii11
daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:30:
[...]

Wat doet je vermoeden dat er voordelen voor EVs worden ingevoerd? Het kunnen net zo goed nadelen voor ICE zijn, en eigenlijk is dat waarschijnlijker aangezien al is aangekondigd dat de voordelen (lage wegenbelasting etc) worden afgebouwd.
Jawel, edoch de nadelen voor ICE in Nederland zijn al torenhoog. Ik kan me niet een duurder land voor ICE auto's voorstellen, behalve misschien die tokkies in Noor-Arabie (Noorwegen), maar daar is iedereen steenrijk.

De aankondiging van de Rijksoverheid over elektrisch rijden de komende 5-6 jaren (niet vastgepind) was van zomer 2019. Inmiddels heeft de EU (gisteren of vandaag) besloten een 10-15% scherpere reductie in CO2 voor 2030 te realiseren. Daarbij zullen, los van woningen, elektriciteitsproductie, zuinigheid van allerlei apparaten, lucht- en scheepvaart ook de automobielen aan nieuw beleid onderhevig zijn. Vermoed ik.

[ Voor 3% gewijzigd door naii11 op 14-09-2020 22:33 ]

• naii11
De Volkswagen Group is veruit de grootste autofabrikant van de EU (en ter wereld), met een marktaandeel van zo'n 25%. Daarnaast is het veruit de meest winstgevende autofabrikant ter wereld geweest, vanaf 2010 tot heden. Los van de afpersing uit Amerika (diesel 'schandaal'), heeft VAG meer geld en productiecapaciteit dan wie dan ook om zéér snel (als het moet) om te schakelen.

Daarnaast staat het merk VW, en andere telgen van de Groep, in Europa op een heel ander niveau dan KIA.

Anders gezegd, als de ID3 in 2017 was uitgebracht, zouden er niet veel e-Niros e.d. rondrijden.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:48

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:30:
[...]

Ik installeerde in 2011 zonnepanelen met de belofte van de overheid dat saldering nog maar 3 a 4 jaar zou kunnen.
Iedereen zei je kunt je geld beter op de bank zetten dat brengt meer geld op.
Planning is volgens mij nu 2023 maar.................

Ligt helemaal aan de signatuur van een nieuw kabinet.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09
naii11 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:25:
[...]

Even in het echt gaan kijken. Youtube is geen waarneming.
VAG producten hebben niet echt meer mijn aandacht, of ze zijn duurder dan aangekondigd of niet leverbaar. Zo meldde NextMove vanavond nog dat de Enyak nu al nagenoeg niet meer bestelbaar is.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• naii11
PeterZ(on) schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:37:
[...]

VAG producten hebben niet echt meer mijn aandacht, of ze zijn duurder dan aangekondigd of niet leverbaar. Zo meldde NextMove vanavond nog dat de Enyak nu al nagenoeg niet meer bestelbaar is.
Dat is helaas een beetje zo, en inderdaad, ze zijn laat op de boot gestapt. Maar gemist? Zeker niet.

Als je ziet hoe, grosso modo, slechts een klein aantal van de auto's op de weg elektrisch is, en ook een klein aantal van de nieuwverkochte auto's, hebben VAG en de overige Europeanen voldoende tijd om de boel recht te zetten. Het duurt/duurde even, maar ik zie geen reden dat de Europeanen hun marktaandeel niet kunnen behouden.

Zoals een ander al zei, zal Tesla, nu de hype en de alleenheerschappij voorbij zijn, flink aan de bak moeten. Én qua prijs, en qua kwaliteit en qua service. Dat je 3 uur aan de lijn hangt om een of andere beunhaas van Tesla aan de lijn te krijgen, allemaal omwille van 4% bijtelling (heb ik zelf ook meegemaakt) is niet meer acceptabel.

• daemonix
  • Niet online
naii11 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:35:
[...]

De Volkswagen Group is veruit de grootste autofabrikant van de EU (en ter wereld), met een marktaandeel van zo'n 25%. Daarnaast is het veruit de meest winstgevende autofabrikant ter wereld geweest, vanaf 2010 tot heden. Los van de afpersing uit Amerika (diesel 'schandaal'), heeft VAG meer geld en productiecapaciteit dan wie dan ook om zéér snel (als het moet) om te schakelen.
Dat snel schakelen laten ze prima zien. Wanneer zou de ID.3 ook al weer uitkomen? En in welke hoeveelheden?
Daarnaast staat het merk VW, en andere telgen van de Groep, in Europa op een heel ander niveau dan KIA.
O? Je hebt VAG nogal (te) hoog zitten.
Anders gezegd, als de ID3 in 2017 was uitgebracht, zouden er niet veel e-Niros e.d. rondrijden.
Zie mijn vorige vragen. Waarom hebben ze het niet gedaan dan?

En Amerikaanse afpersing? Je bedoelt dat de boetes zijn in Europa veel te laag zijn geweest. Ze hebben de zaak nogal ernstig geflest. Zo kan ik ook winst maken. Er zit niet voor niets iemand in de gevangenis hiervoor. Volkswagen is door de rechter uitgemaakt voor 'criminele organisatie'. Vergeet de belastingontduiking niet. Leuk dat je het goed probeert te praten...

https://automotive-online...schuldigd-van-bendefraude

• naii11
daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:50:
[...]

Dat snel schakelen laten ze prima zien. Wanneer zou de ID.3 ook al weer uitkomen? En in welke hoeveelheden?

[...]

O? Je hebt VAG nogal (te) hoog zitten.

[...]

Sorry maar als je denkt dat VAG, op welk vlak dan ook, niet hoger dan KIA/Hyundai zit, heb je onvoldoende kennis van de auto-industrie.

De ID3 en snel schakelen is vergeleken met bijvoorbeeld FCA. Waar zijn hun elektrische auto's? Niet eens in ontwikkeling, althans niet eens binnen afzienbare tijd een eindproduct in zicht. BMW? Mercedes? Leuk de EQC. Wat te denken van de Amerikaanse merken, behalve Tesla?

VW heeft dus wel degelijk snel gehandeld en heeft nu meerdere massaproducten op komst, waarvan de eerste al worden afgeleverd. Daarnaast ook de high end met de Taycan, die hét belangrijkste USP van Tesla heeft weggenomen, de snelheid en acceleratie. Ook de E-tron mag er zijn.

Dit is nog maar het begin. Wanneer de ID modellen over alle merken worden verspreid, zul je in de verste verte geen Tesla meer zien in Europa. Kia/Hyundai blijven natuurlijk wel, maar zij waren er al. Denk maar niet dat de e-niro en de kona van hyundai/kia de grootste of één van de grootste in Europa maken.

Zie mijn vorige vragen. Waarom hebben ze het niet gedaan dan?

En Amerikaanse afpersing? Je bedoelt dat de boetes zijn in Europa veel te laag zijn geweest. Ze hebben de zaak nogal ernstig geflest. Zo kan ik ook winst maken. Er zit niet voor niets iemand in de gevangenis hiervoor. Volkswagen is door de rechter uitgemaakt voor 'criminele organisatie'. Leuk dat je het goed probeert te praten...

Nagenoeg elke autofabrikant heeft gesjoemeld met uitstoot. Die waardeloze Amerikaanse auto's zijn zuiniger en milieuvriendelijker dan de Europese auto's? Kom op. Ga een boek lezen.

https://automotive-online...schuldigd-van-bendefraude

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:48

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

daemonix schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:50:

En Amerikaanse afpersing? Je bedoelt dat de boetes zijn in Europa veel te laag zijn geweest. Ze hebben de zaak nogal ernstig geflest. Zo kan ik ook winst maken. Er zit niet voor niets iemand in de gevangenis hiervoor. Volkswagen is door de rechter uitgemaakt voor 'criminele organisatie'. Vergeet de belastingontduiking niet. Leuk dat je het goed probeert te praten...
https://www.independent.c...ad-taken-vw-10516209.html

"Last year, the South Korean carmakers Hyundai and Kia agreed to pay the equivalent of $350m in fines, forfeited credits and certification testing to settle US claims that they overstated fuel economy on the window stickers that buyers see in showrooms."

Ja ze hebben minder moeten betalen. Wat dat betreft zijn zover ik kan beoordelen zijn ze allemaal hetzelfde.

• PeterZ(on)
naii11 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:41:
[...]

Dat is helaas een beetje zo, en inderdaad, ze zijn laat op de boot gestapt. Maar gemist? Zeker niet.

Als je ziet hoe, grosso modo, slechts een klein aantal van de auto's op de weg elektrisch is, en ook een klein aantal van de nieuwverkochte auto's, hebben VAG en de overige Europeanen voldoende tijd om de boel recht te zetten. Het duurt/duurde even, maar ik zie geen reden dat de Europeanen hun marktaandeel niet kunnen behouden.

Zoals een ander al zei, zal Tesla, nu de hype en de alleenheerschappij voorbij zijn, flink aan de bak moeten. Én qua prijs, en qua kwaliteit en qua service. Dat je 3 uur aan de lijn hangt om een of andere beunhaas van Tesla aan de lijn te krijgen, allemaal omwille van 4% bijtelling (heb ik zelf ook meegemaakt) is niet meer acceptabel.
Of ze de boot niet hebben gemist is nog maar de vraag, voorlopig zijn het meer beloftes en aankondigingen dan dat ze daadwerkelijk laten zien.De drieling is (voorlopig?) niet meer leverbaar. Nieuwe modellen zijn nog niet leverbaar maar nu al nagenoeg niet meer bestelbaar en dat bij die lage aantallen. Ik moet het nog zien.

De alleenheerschappij van Tesla is inderdaad eindig maar dat was ook nooit Elon's bedoeling en de service en afhandeling zal ook echt wel marktconform worden. Als Tesla straks een kleine speler wordt is het ook goed want dat betekent m.i. dat anderen groot zijn geworden in EV's.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Verwijderd

Even een aanvulling want er is was onduidelijkheid merk ik:

"De Europese Unie werkt aan een groen herstelpakket voor de Europese economie, waarin EV’s vrijgesteld worden van belasting op toegevoegde waarde (in Nederland de btw). Een afzonderlijke Europese investering van 60 tot 80 miljard euro moet de verkoop van elektrische voertuigen stimuleren en investeringen in oplaadnetwerken verdubbelen. Dat meldt persbureau Bloomberg.

"
https://fleet-mobility.nl...oor-vrijstelling-btw-ev-s

>:)

Ik ga denk ik maar een Nederlandse nieuwssite voor EV's oprichten, kunnen jullie allemaal daar op de hoogte blijven. :P

• naii11
PeterZ(on) schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:04:
[...]

Of ze de boot niet hebben gemist is nog maar de vraag, voorlopig zijn het meer beloftes en aankondigingen dan dat ze daadwerkelijk laten zien.De drieling is (voorlopig?) niet meer leverbaar. Nieuwe modellen zijn nog niet leverbaar maar nu al nagenoeg niet meer bestelbaar en dat bij die lage aantallen. Ik moet het nog zien.

De alleenheerschappij van Tesla is inderdaad eindig maar dat was ook nooit Elon's bedoeling en de service en afhandeling zal ook echt wel marktconform worden. Als Tesla straks een kleine speler wordt is het ook goed want dat betekent m.i. dat anderen groot zijn geworden in EV's.
De drieling was als tijdelijk bedoeld, om EV doelstellingen te halen. Zo ook de e-Golf. En wist jij dat zij per e-UP € 5.000,- verlies draaiden? Dan zou ik het ook zsm de nek omdraaien.

Ik snap je gedachtegang niet. Waarom zou VW gebakken lucht zijn? In hemelsnaam, ze hebben reeds 2 fabrieken in Europa (Zwickau en Emden) omgebouwd tot EV fabrieken. Dat heeft miljarden gekost. Ook in China en de VS zijn ze fabrieken aan het ombouwen. Is dat schone schijn? Deze investeringen maken ze niet voor niets, en het rendement zullen ze eruit halen. Dat kan enkel door massaal EV's te verkopen, er meer te produceren, de prijs van batterijen omlaag te krijgen en dan weer marge pakken op kwaliteit (met name interieur). Nu kan dat simpelweg niet, omdat een ID3 des Volkwasgens vóór 2014 (qua interieur) 70.000 zou kosten.

Dat van niet bestelbaar, of moeilijk bestelbaar van de nieuwe modellen is juist een teken dat het goed gaat. Enerzijds omdat er veel vraag is, en anderzijds omdat de capaciteit nog niet 100% is, toegegeven. Maar dit is toch alleen maar goed? Massa-EV's voor de massa?

• naii11
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:13:

"De Europese Unie werkt aan een groen herstelpakket voor de Europese economie, waarin EV’s vrijgesteld worden van belasting op toegevoegde waarde (in Nederland de btw). Een afzonderlijke Europese investering van 60 tot 80 miljard euro moet de verkoop van elektrische voertuigen stimuleren en investeringen in oplaadnetwerken verdubbelen. Dat meldt persbureau Bloomberg.

"

Ik ga denk ik maar een Nederlandse nieuwssite voor EV's oprichten, kunnen jullie allemaal daar op de hoogte blijven. :P
Ah ik lees het, elke lidstaat zou vrijwillig de BTW naar 0 moeten brengen voor EV's. Helder. Echter is het daar te vroeg voor. Als je dat nu zou doen, zouden er wachtrijen van 2-3 jaar ontstaan en zou je de auto's toch niet kunnen afleveren. Simpelweg onvoldoende capaciteit. En eerlijk is eerlijk, zelfs bij de goedkoopste EV, is het de hoge(re) middenklasse die je steunt. Wat doen de mensen met een brutojaarinkomen van 40.000 per gezin? Er zou ook iets moeten komen voor mensen die enkel in tweedehands auto's kunnen rijden. Inruilpremies met flinke kortingen voor PHEV? Of alle hybrides etc.

Maar hoe dan ook, ik vermoed dat EV rijden nog een tijdje voordelig zal blijven, dat de afbouw opd e korting van de bijtelling zal worden uitgesteld en dat er ook voor de particulier langduriger voordelen zullen zijn. Denk aan die 4000 subsidie. Dat zou voor 50.000 auto's per jaar moeten gelden bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door naii11 op 14-09-2020 23:19 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-01 12:13
[verwijderd]

[ Voor 160% gewijzigd door Mar.tin op 29-07-2022 11:15 ]

Verwijderd

naii11 schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:16:
[...]

Ah ik lees het, elke lidstaat zou vrijwillig de BTW naar 0 moeten brengen voor EV's. Helder. Echter is het daar te vroeg voor. Als je dat nu zou doen, zouden er wachtrijen van 2-3 jaar ontstaan en zou je de auto's toch niet kunnen afleveren. Simpelweg onvoldoende capaciteit. En eerlijk is eerlijk, zelfs bij de goedkoopste EV, is het de hoge(re) middenklasse die je steunt. Wat doen de mensen met een brutojaarinkomen van 40.000 per gezin? Er zou ook iets moeten komen voor mensen die enkel in tweedehands auto's kunnen rijden. Inruilpremies met flinke kortingen voor PHEV? Of alle hybrides etc.

Maar hoe dan ook, ik vermoed dat EV rijden nog een tijdje voordelig zal blijven, dat de afbouw opd e korting van de bijtelling zal worden uitgesteld en dat er ook voor de particulier langduriger voordelen zullen zijn. Denk aan die 4000 subsidie. Dat zou voor 50.000 auto's per jaar moeten gelden bijvoorbeeld.
In Noorwegen zie je het aantal ICE verkopen gigantisch afnemen.

Als dit door zou gaan, zal je zien dat VW, BMW, Daimler echt zal beginnen met EV en ICE af zal stoten. Want hoewel VW goed bezig, is het maar een klein percentage van de auto verkopen in totaal.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:50
@Verwijderd @naii11
Dat bericht is van eind mei....kortom een oud gerucht wat niet is uitgekomen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• naii11
BarryH schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:56:
@Verwijderd @naii11
https://www.euractiv.com/...ase-for-55-emissions-cut/

Dit is toch echt nieuw. Ik hoop dat dit gebaseerd is op haalbare doelstellingen en met behoud/groei van werkgelegenheid. *snip* Dat hoeft niet op deze manier.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2020 10:04 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
niki_lauda schreef op maandag 14 september 2020 @ 21:07:
[...]

Heb je een bron voor die 50kWh voor de Tesla?
Ik heb zelf zo’n Model 3 SR+ mét een dongle zodat ik het ook zelfs hardwarematig kan uitlezen. Onderstaand is screenshot van onboard trip meter.

Onderstaand is van 100% naar 10% (dus 90% is 40kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qoS0v8duFyn-Oi_ba0kaLvaKMZ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BNtMaeJIEwF05T7uopv6rATR.jpg?f=user_large

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Verwijderd

BarryH schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:56:
@Verwijderd @naii11
Europa werkt helaas niet zo snel ;)

Het is een plan met een redelijke kans van slagen. Het lijkt me ook een goede impuls voor de economie van Europa.

Ik acht de kans best wel groot dat het er door komt.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-01 10:00
naii11 schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:56:
Sorry maar als je denkt dat VAG, op welk vlak dan ook, niet hoger dan KIA/Hyundai zit, heb je onvoldoende kennis van de auto-industrie.
Wat is jouw belang bij VAG? Een neutrale autoliefhebber zou dit niet zeggen.

Heb je ooit gehoord van Genesis? Het luxe merk van Hyundai Motor Company, dat qua betrouwbaarheid op het niveau van Lexus zit. Helemaal aan de top dus. Dat is VAG nooit gelukt. Bovendien heb je een vergelijkbare Genesis voor een fractie van de prijs van een Audi. In Europa niet nee, daar worden ze suf belast door een Europese (Duitse) autoriteit die de Duitse/Europese auto-industrie extreem voortrekt. En ze worden door de Europese automedia veel zwaarder bekritiseerd dan door meer neutrale automedia als die in de VS, waar Genesis snel marktaandeel verwerft. Gekochte reviews en tests.

In het zeer hoge segment is Hyundai/Kia niet actief, daar heeft VAG merken als Bentley, Bugatti en Lamborghini. Als je dat bedoelt: ok, dat zijn knappe produkten. En Porsche is ook een geniaal goed bedrijf.

Maar een Hyundai of Kia zit in zijn segment gewoon op het niveau van Volkswagen. Meer waar voor je geld meestal, iets mindere afwerking qua dashboard (maar beter dan de ID3). Elektrisch lopen ze ver voor op het trage VAG. De ID3 moet de EV Kona/Niro nog maar eens pakken, en het nieuwe platform is onderweg.
De ID3 en snel schakelen is vergeleken met bijvoorbeeld FCA. Waar zijn hun elektrische auto's? Niet eens in ontwikkeling, althans niet eens binnen afzienbare tijd een eindproduct in zicht.
Aantoonbare onzin. FCA heeft zijn elektroknaller voor de massa gelanceerd, in de vorm van de nieuwe 500e. Electric-only.
BMW? Mercedes? Leuk de EQC. Wat te denken van de Amerikaanse merken, behalve Tesla?
Ooit gehoord van de Chevrolet Volt/Bolt? In Europa bekend als de Opel Ampera-e. Lang geleden al gelanceerd (2016?), de ID3 moet nog maar zien dat ie meer te bieden heeft voor die prijs.

BMW verkoopt nog altijd de i3, een auto die qua innovatie op een hoge niveau staat dan de ID3. Groundbreaking, de ID3 probeert slechts leuk mee te doen en zet geen nieuwe maatstaf.

Het klopt gewoon niet wat je zegt, je mist heel veel en doet je dan wel voor als kenner die anderen wel even komt vertellen hoe het echt zit... ik denk dat we hier vooral met een VAG fanboy te maken hebben.
VW heeft dus wel degelijk snel gehandeld en heeft nu meerdere massaproducten op komst, waarvan de eerste al worden afgeleverd. Daarnaast ook de high end met de Taycan, die hét belangrijkste USP van Tesla heeft weggenomen, de snelheid en acceleratie. Ook de E-tron mag er zijn.
Weggenomen? Hoezo weggenomen? Een Taycan die 2x zo duur is als de snelste Model S, accelereert 0.1 seconde sneller naar de 100. Wat een prestatie! Zet een e-Tron eens naast een Model X Performance, dat zit qua prijs veel dichter bij elkaar.
Dit is nog maar het begin. Wanneer de ID modellen over alle merken worden verspreid, zul je in de verste verte geen Tesla meer zien in Europa. Kia/Hyundai blijven natuurlijk wel, maar zij waren er al. Denk maar niet dat de e-niro en de kona van hyundai/kia de grootste of één van de grootste in Europa maken.
Fanboy talk.
Nagenoeg elke autofabrikant heeft gesjoemeld met uitstoot. Die waardeloze Amerikaanse auto's zijn zuiniger en milieuvriendelijker dan de Europese auto's? Kom op. Ga een boek lezen.
Er hebben er meer gesjoemeld, maar vooralsnog niemand zo ernstig als VAG. "Iedereen doet het" is fanboy talk. Hoe erg doen ze het? Dat is ook relevant. Iemand die af en toe een leugentie om bestwil vertelt, is nog niet zo moreel gecorrumpeerd als Trump.

Welkom op Tweakers, waar het gaat om de inhoud. Hier vallen fanboys sneller door de mand dan een basketbal in de handen van Michael Jordan.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2020 @ 23:13:

"

Wat je dit jaar ziet is dat het naar beneden brengen van de CO2 uitstoot van het totale verkochte wagenpark erg goed werkt. Laat ze dat maar verder naar beneden brengen en de fabrikanten zelf laten uitvogelen hoe ze dat moeten realiseren. Met lokale subsidie concurreer je enkel met de landen onderling terwijl de fabrikanten toch niet aan de vraag kunnen voldoen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 19:35
Heren kalm aan joh.

Wees blij dat VW nu veel inzet op elektrische auto's, des te meer elektrische auto's we straks op de weg gaan zien. De ID.3 is daarbij een leuk model om te zien, prima ruimte en lijkt een goede range te hebben. Absoluut niet baanbrekend, maar dat is de laatste paar decennia niet meer het geval geweest bij VW.

VW is in verleden flink arrogant overgenomen, zeker richting Tesla, maar zelf zien ze nu ook wel in dat het allemaal nog niet zo makkelijk is. Ze hebben geld zat voor ontwikkeling, maar het zou mij ook niet verbazen als ze nog (te)veel vastgeroest zitten in traditionele ICE ontwikkeling methodieken. Dat is iets wat Tesla niet heeft, die zijn vanaf scratch begonnen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• daemonix
  • Niet online
niki_lauda schreef op maandag 14 september 2020 @ 22:59:
[...]

https://www.independent.c...ad-taken-vw-10516209.html

"Last year, the South Korean carmakers Hyundai and Kia agreed to pay the equivalent of $350m in fines, forfeited credits and certification testing to settle US claims that they overstated fuel economy on the window stickers that buyers see in showrooms."

Ja ze hebben minder moeten betalen. Wat dat betreft zijn zover ik kan beoordelen zijn ze allemaal hetzelfde.
‘Overstated fuel economy’ is van een heel andere categorie dan ernstig jokken over de (giftige) uitstoot. En dat anderen een boete krijgen is geen excuus om zelf de zaak zo te bedriegen, zo erg dat de rechter woorden in de mond neemt van een criminele bende.

Overigens heeft Daimler Benz gister ook 1.5 miljard dollar boete aan de broek gekregen wegens liegen over uitstoot.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:43

timovd

Voorsprong door techniek

https://insideevs.com/new...tery-replacing-companies/
Artikel waarin @mux genoemd wordt voor het vervangen van de batterij.
It has 82,000 miles and I have lost 6 bars
Met 132Megameter op de teller en nu al zo'n enorme degradatie!?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Dieken Taffert
daemonix schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:32:
[...]

‘Overstated fuel economy’ is van een heel andere categorie dan ernstig jokken over de (giftige) uitstoot. En dat anderen een boete krijgen is geen excuus om zelf de zaak zo te bedriegen, zo erg dat de rechter woorden in de mond neemt van een criminele bende.

Overigens heeft Daimler Benz gister ook 1.5 miljard dollar boete aan de broek gekregen wegens liegen over uitstoot.
Jep, die boetes in de VS zullen zeer doen. En terecht. Het is bovendien marktvervalsing, want produkten met "lage" uitstoot zullen veel lager geprijsd zijn in diverse landen (NL is een vrij extreem voorbeeld). De Fransen hebben enorm hun best gedaan om de wantoestanden onder het tapijt te vegen, daar is de overheid dan ook deels eigenaar :+
En Zuid-Europa = corruptie.

Daarnaast zijn er ook grote boetes aan Daimler en VAG opgelegd in Duitsland, maar die vloeien ongetwijfeld weer heel vlotjes terug naar de economisch cruciale auto-industrie.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 17:20

India Sierra

Learn by failure

Nog over de laadverliezen met de shuko oplader waar het een tijdje geleden over ging.

Ik heb de corsa-e nu aan de shuko oplader hangen. Die gaat met 8A ofwel 1840W.

De auto zit nu op 68% en zegt nog 9h20m te moeten laden. Dat komt neer op 1714W laadvermogen. Ofwel 93%. Niet slecht. Weet niet hoe het zal zijn als het extreem koud (of nog warmer dan nu) is buiten ivm accu koeling / verwarming. Maar toch. Auto staat ook vol in de zon dus het is niet zo dat ie lekker koel in de schaduw staat.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• daemonix
  • Niet online
Off-topic

@Dieken Taffert VAG heeft uiteindelijk Bentley gekocht en doet dus wel mee in de top. ;) Andermans veren...

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 15-09-2020 11:27 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-01 12:13
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

• daemonix
  • Niet online
Ter informatie: de kona laadt tot 5 minuten voor het eind op 16 A (het ingestelde maximum van mijn EVBox) en gaat dus in 5 minuten naar nul. Niets afbouwen. ;) Net als de Ioniq trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 15-09-2020 11:37 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Mar.tin schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:32:
[...]

Let wel op dat die berekening een beetje grof is waarschijnlijk. Die 9:20 is een schatting, die 68% is een "ongeveer" (omdat hij netto weergeeft ipv bruto) en misschien doet hij het laatste half uur wel iets langzamer laden om te balanceren.

Bij mijn Leaf bijvoorbeeld doet hij het laatste uurtje met +- 300-400W laden om te balanceren. Nu doet de Leaf dat iets overdrijven, maar ik sluit niet uit dat anderen ook zo iets doen.
Hm ja oke, maar zelfs dan is het beter dan de lage efficiëntie die eerder geschetst werd. Dat balanceren zal hij sowieso ook aan een 11kW paal doen lijkt me.

• naii11
Dieken Taffert schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:00:
[...]

Wat is jouw belang bij VAG? Een neutrale autoliefhebber zou dit niet zeggen.

Heb je ooit gehoord van Genesis? Het luxe merk van Hyundai Motor Company, dat qua betrouwbaarheid op het niveau van Lexus zit. Helemaal aan de top dus. Dat is VAG nooit gelukt. Bovendien heb je een vergelijkbare Genesis voor een fractie van de prijs van een Audi. In Europa niet nee, daar worden ze suf belast door een Europese (Duitse) autoriteit die de Duitse/Europese auto-industrie extreem voortrekt. En ze worden door de Europese automedia veel zwaarder bekritiseerd dan door meer neutrale automedia als die in de VS, waar Genesis snel marktaandeel verwerft. Gekochte reviews en tests.

In het zeer hoge segment is Hyundai/Kia niet actief, daar heeft VAG merken als Bentley, Bugatti en Lamborghini. Als je dat bedoelt: ok, dat zijn knappe produkten. En Porsche is ook een geniaal goed bedrijf.

Maar een Hyundai of Kia zit in zijn segment gewoon op het niveau van Volkswagen. Meer waar voor je geld meestal, iets mindere afwerking qua dashboard (maar beter dan de ID3). Elektrisch lopen ze ver voor op het trage VAG. De ID3 moet de EV Kona/Niro nog maar eens pakken, en het nieuwe platform is onderweg.

[...]

Aantoonbare onzin. FCA heeft zijn elektroknaller voor de massa gelanceerd, in de vorm van de nieuwe 500e. Electric-only.

[...]

Ooit gehoord van de Chevrolet Volt/Bolt? In Europa bekend als de Opel Ampera-e. Lang geleden al gelanceerd (2016?), de ID3 moet nog maar zien dat ie meer te bieden heeft voor die prijs.

BMW verkoopt nog altijd de i3, een auto die qua innovatie op een hoge niveau staat dan de ID3. Groundbreaking, de ID3 probeert slechts leuk mee te doen en zet geen nieuwe maatstaf.

Het klopt gewoon niet wat je zegt, je mist heel veel en doet je dan wel voor als kenner die anderen wel even komt vertellen hoe het echt zit... ik denk dat we hier vooral met een VAG fanboy te maken hebben.

[...]

Weggenomen? Hoezo weggenomen? Een Taycan die 2x zo duur is als de snelste Model S, accelereert 0.1 seconde sneller naar de 100. Wat een prestatie! Zet een e-Tron eens naast een Model X Performance, dat zit qua prijs veel dichter bij elkaar.

[...]

Fanboy talk.

[...]

Er hebben er meer gesjoemeld, maar vooralsnog niemand zo ernstig als VAG. "Iedereen doet het" is fanboy talk. Hoe erg doen ze het? Dat is ook relevant. Iemand die af en toe een leugentie om bestwil vertelt, is nog niet zo moreel gecorrumpeerd als Trump.

Welkom op Tweakers, waar het gaat om de inhoud. Hier vallen fanboys sneller door de mand dan een basketbal in de handen van Michael Jordan.
Oh man, mijn belang bij VAG? Gedraag je eens, ik ben een auto-industrie expert zou je kunnen zeggen, aangezien ik al ruim 15 jaar (voor de lol en interesse, dat wel) de auto-industrie op de voet volg.

De Genesis verkoopt enkele duizenden stuks per jaar wereldwijd. Heb jij er ooit één gezien in Europa? Daartegenover heeft VAG Audi en Porsche. Die automerken bij elkaar zijn meer winstgevend op jaarbasis dat de meeste grote autofabrikanten, die een veelvoud aan voertuigen produceren. Dát betekent nummer 1 zijn.

Ojee, Genesis wordt 'suf-belast' door het Vierde Rijk, Vijfde Rijk en Zesde rijk. Oja? Op basis van wat dan? Op basis van uitstoot? Op basis van afkomst? Vertel het eens. Immers, auto's in de EU worden enkel op voornoemde punten belast. Of heb je het over importheffingen? De EU heeft met de Republiek Korea (Zuid-Korea voor de onwetenden) een vrijhandelsakkoord. Reeds in 2009 gesloten en in 2015 door iedereen geratificeerd en dus in werking getreden. Weswege er helemaal geen importtarieven meer op auto's zijn en reeds bestaande heffingen worden afgebouwd tot 0. Jong, er zijn andere redenen waarom Europeanen geen 90k neertellen voor een Hyundai. Probeer het nog eens. Hint, zelfs VW kon de Phaeton niet verkopen, en dat was, volgens alle neutrale experts, een hoogstandje van Duitse ingenieurskunst..

Idd, Bentley, Lambo en Bugatti staan boven een ieder, maar met name Audi en Porsche maken meer winst voor VAG dan bedrijven als Ford in totaal op jaarbasis maken. En in het segment van Audi is Hyundai zeer zeker niet actief, tenzij jij 'actief' vindt een paar duizend voertuigen op jaarbasis verkopen. Dan zijn 'Cadillac' of 'Lincoln' ook 'actief'. Zoals je weet, zijn enkel de Duitse Drie, en in mindere mate Lexus in dat segment 'actief'. Acura en Infiniti kunnen ook de stekker eruit trekken.

Hyundai en Kia zitten helemaal niet boven VW in het massasegment. Dat is simpelweg kolder. Niet alleen verkoopt het merk VW veel meer auto's, ook verkoopt het veel meer auto's in het hogere marge segment, denk aan de Passat, Tiguan, Golf. Die verkopen stuk voor stuk meer dan hun tegenhangers van Hyundai, en halen daarmee veel hogere marges binnen. Ook qua prijsstelling zitten ze hoger. Hogere prijs én meer afzet, en jij hebt het over 'lager' gepositioneerd?

Wow, FCA heeft een koekblik e-auto gelanceerd? Hoeveel zullen ze er daarvan verkopen? 2-3000 per maand wereldwijd? Cmon. Een bijna 20 jaar oude auto met een batterijtje erin, met beperkte oplage willen vergelijken met wat VAG aan elektrificatie doet? Gedraag je.

De i3 is helemaal niet baanbrekend. Het is wel qua gewichtsbesparing baanbrekend, eerlijk toegegeven. Het weegt niet meer dan een ICE wagen, hoewel het fietsbanden heeft en er niet uit ziet en ook niet praktisch is. Baanbrekend is onzin, zeker omdat het als range-extender MET ICE motor op de markt kwam, en dat noodgedwongen naar vol EV moest ombouwen. Niet voor niets is de prijs van de i3 ook met 10k verlaagd. De i3 met de ID3 vergelijken, man, uit welke grot komen sommige mensen?

Taycan is geen barrel waar de deuren van af vallen, die in de carwash tot zwembad wordt omgetoverd, met ruitenwissers die op een Suzuki Alto zouden misstaan en die lekker snel in een rechte lijk kan rijden. Hij kan nóg sneller in een rechte lijn, is van hoogwaardige Duitse kwaliteit, en heeft meer caché en wordt door meer mensen geambieerd dan de Schiphol Taxi. Je snapt dat Porsche ook zijn naam en merk hoog te houden heeft?

Ja, VAG is erger want... geen reden. Leuk man, jij ben rechter van beroep zeker? Goed gemotiveerd.

• naii11
daemonix schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:27:
Off-topic

@Dieken Taffert VAG heeft uiteindelijk Bentley gekocht en doet dus wel mee in de top. ;) Andermans veren...
Toen VAG Bentley kocht maakte Bentley oude krakkemikkige auto's met een bouwkwaliteit van een Citroen. VAG heeft van Bentley weer daadwerkelijk hoogwaardige luxeauto's gemaakt.

Schandalig hoe hier op VAG gehaat wordt.

• naii11
daemonix schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 10:32:
[...]

Liegen over VERBRUIK zal niet hebben betekend dat hun auto's NOG zuiniger waren, maar MINDER zuinig. Minder zuinig in een ICE auto betekent meer 'uitstoot van giftige stoffen'.

Overdrijvingen en smilieoverschot verwijderd

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2020 10:09 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
naii11 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:50:
[...]

De i3 met de ID3 vergelijken, man, uit welke grot komen sommige mensen?
Groot gelijk. Vergelijking mag je echt niet maken, omdat VW niets anders heeft gedaan dan de i3 te kopiëren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmq66NwBF-IHVaym5NkeA6wbtiE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6dNBxWNb4KOZLMT8ldE7Wawu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmjDtF__U-4yYf5dHjkEf_wcDNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nCgBH05yrm75ybhCuNdYAOR.jpg?f=fotoalbum_large

BMW i3 was voor zijn tijd echt leuk en vernieuwend.
VW doet echt amper moeite en teert nu gewoon op nieuwe technologische vooruitgang die in de afgelopen 7 jaar zijn bereikt, waar hun toeleveranciers mee kunnen werken.
BMW moet nu gewoon een andere verkoopstrategie benaderen voor de huidige i3.

• naii11
bottom line schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:01:
[...]

Groot gelijk. Vergelijking mag je echt niet maken, omdat VW niets anders heeft gedaan dan de i3 te kopiëren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

BMW i3 was voor zijn tijd echt leuk en vernieuwend.
VW doet echt amper moeite en teert nu gewoon op nieuwe technologische vooruitgang die in de afgelopen 7 jaar zijn bereikt, waar hun toeleveranciers mee kunnen werken.
BMW moet nu gewoon een andere verkoopstrategie benaderen voor de huidige i3.
Hoe 'teert' VW ergens op? Krijgen ze gratis technologie van BMW waarmee de ID3 542 km actieradius krijgt?

En een scherm in het midden is kopiëren? Dan heeft Tesla het van de i3 gekopieerd? Hmm. En het normale navigatiescherm dat gebruikelijk was sinds 2010 in normale ICE auto's? Ook allemaal van elkaar gekopieerd?

De elektrische auto bestaat al ruim 100 jaar. Als je het recenter wil nemen, was de GM EV1 er in de jaren '90. Niemand 'kopieert' van elkaar. Een scherm met touchfuncties is ook geen kopie. Als dat zo is, dan is elke auto met 4 wielen een kopie, of elke auto met een panoramadak.

Niet te ver gaan jongens.

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
Man man wat een topic is dit aan het worden :r

Zullen we niet gewoon blij moeten zijn dat alle merken op een uitzondering na mee gaat doen met de EV hype?
Waarom merken onderuit halen?

Volg dit topic op de voet, maar word er echt niet leuker op zo helaas.
Liever dat jullie meer moeite steken in vinden van nieuwtjes d:)b

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Het belangrijkste in mijn ogen is nagaan wat je wil en wat je er voor over hebt en daar een mooie balans tussen vinden. Merk is het laatste waar ik me druk om zou maken. Looks, feels en specs en dat is bij iedereen anders :) De perfecte auto bestaat voor mij sowieso niet, het kan altijd beter of anders :+

Sowieso is het fantastisch dat er flinke concurrentie aan het komen is, alleen maar beter voor de consument.

Ik ga graag naar de lidl trouwens, goede prijs/kwaliteit

[ Voor 12% gewijzigd door India Sierra op 15-09-2020 13:23 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:50
Wellicht is deze discussie het bewijs dat een EV normaal begint te worden. Iedereen is over de range-koudwatervrees heen en nu wordt het de normale, deels emotionele, auto discussie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

BarryH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:23:
Wellicht is deze discussie het bewijs dat een EV normaal begint te worden. Iedereen is over de range-koudwatervrees heen en nu wordt het de normale, deels emotionele, auto discussie
Ik denk dat EVs voorlopig nog voor mensen zoals ons tweakers of enthousiastelingen zijn en niet voor de "normale consument". Tenminste, als je geen flatrate abbo hebt + het plannen van laders onderweg waar de ene lader de andere niet ik kan ik me voorstellen dat iemand als mijn moeder daar niet vrolijk van zou worden :+

Maar eerlijk is eerlijk, het wordt elke keer beter :)

[ Voor 4% gewijzigd door India Sierra op 15-09-2020 13:30 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
naii11 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:09:
[...]

Hoe 'teert' VW ergens op? Krijgen ze gratis technologie van BMW waarmee de ID3 542 km actieradius krijgt?

En een scherm in het midden is kopiëren? Dan heeft Tesla het van de i3 gekopieerd? Hmm. En het normale navigatiescherm dat gebruikelijk was sinds 2010 in normale ICE auto's? Ook allemaal van elkaar gekopieerd?

De elektrische auto bestaat al ruim 100 jaar. Als je het recenter wil nemen, was de GM EV1 er in de jaren '90. Niemand 'kopieert' van elkaar. Een scherm met touchfuncties is ook geen kopie. Als dat zo is, dan is elke auto met 4 wielen een kopie, of elke auto met een panoramadak.

Niet te ver gaan jongens.
Ik vroeg me ook al af of het nu een grap was of niet :? Alleen al die 2 plaatjes, het stuur zit nog net aan dezelfde kant maar daar houden alle overeenkomsten wel mee op....
En een Tesla kon je een aantal jaren nog baanbrekend noemen. Maar aan zowel een id3 als een i3 zit bar weinig innovatiefs.

Daarnaast komt, wat kwaliteit betreft, zeker een Kia wel degelijk in de buurt van VAG auto's mits je wel in hetzelfde segment kijkt. Nu is dat niet helemaal eerlijk vergelijken, omdat je bij een Kia meestal wat meer krijgt voor wat minder geld en tegen iets minder kwaliteit. Dat is duidelijk een bewuste keuze, dus weinig om over te discussieren.

Maar waarom zijn we hier de merken zo aan het vergelijken (bashen? 8)7 ). Kijk gewoon eens naar de auto's, kijk wat de voor- en nadelen zijn en bedenk wat voor jezelf de beste optie is.

[removed]

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01 15:37
Wat een drama over merkenliefhebberij.. bah, het lijkt wel voetbal. 7(8)7

De autokoper spreekt zich uit:
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/2020/

En dan zie je dat zowel Kia als VW het hartstikke goed doet.

MODELLENOVERZICHT
POSITIE MERK 2020 2019

1 Kia Niro 7.434 3,38% 5.787 1,95%
2 Volkswagen Polo 6.912 3,14% 9.330 3,15%
3 Ford Focus 5.302 2,41% 7.954 2,68%

MERK 2020 2019

1 Volkswagen 24.038 10,91% 34.819 11,74%
2 Kia 18.630 8,46% 17.491 5,90%
3 Peugeot 15.892 7,22% 21.090 7,11%

• bengek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-01 11:49
Als je die cijfers kijkt zie je VW een daling tov 2019 wel een daling van 30% bijna, terwijl Kia als 1 van de weinige wel stijgt. Overige merken laten mede door Corona ook een sterke daling zien. Denk dat Toyota snel wat moet doen anders gaan ze flink achterlopen.

Terugkomend op de Skoda vs Niro (VAG vs Koreanen), idd met de opties en al kom je al gauw 5-10k bovenop de lage startprijs, dus dan kom je ook op de prijs van de Koreanen.... Op de Enyaq zit warmtepomp zit niet eens standaard, dat kost al €1150 extra, parkeersensoren voor/achter, stoelverwarming (niet eens stoelventilatie) en al die lane assist dingen en foefjes ook nog toe te voegen enz. enz.

Dan lijkt 2021 nog te vroeg voor de normale consument om iets betaalbare luxe variant te krijgen?!
E-Niro executive onder 45k met 4k overheidssubsidie en dan voor mij rond de 1k besparing p/j met MRB en verbruik tov benzineauto nu. Ongeveer 37k mot nog net te doen zijn dan voor mij...

• PeterZ(on)
bengek schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:44:
Denk dat Toyota snel wat moet doen anders gaan ze flink achterlopen.
Benieuwd hoe Toyota de verkoopadvertenties van hun zelfladende auto's gaat vormgeven naar auto's waar je dat als bestuurder moet doen. Is toch een behoorlijk stap terug lijkt mij.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:44
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 15:55:
[...]

Benieuwd hoe Toyota de verkoopadvertenties van hun zelfladende auto's gaat vormgeven naar auto's waar je dat als bestuurder moet doen. Is toch een behoorlijk stap terug lijkt mij.
Daarom duurt het bij Toyota zo lang, ze zijn bezig om een ev te ontwikkelen die zichzelf oplaadt.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben ook weer terug van onze vakantie uit Italië. De terugweg hebben we in één dag gedaan.

Conclusie: met een ICE doe je het amper sneller en kom je vermoeider aan. Als gezin waren we overigens zeer content met de manier van rijden, erg comfortabel met de geforceerde laadpauzes!

Wat statistieken:
Afstand 1213km,
Rijtijd 11h 6m;
Verbruik: 203wh /km
Laadtijd 2h 28 min
Aantal laadstops: 8
Gemiddelde laadtijd per stop 18 minuten
DC geladen: 189kWh
Gemiddelde laadsnelheid 82kW
Vertrek 6:40 - aankomst 20:40

Totaal
Afstand 3266km
Gemiddeld verbruik 162wh/km.

De terugweg heb ik bewust wat vaker gestopt omdat ik geen concessies wou doen aan de maximum snelheid én zoveel mogelijk op de +100kW wave wilde laden. In de middag en de avond hebben we wel een langere laadstop gemaakt om ook voor de inwendige mens te zorgen ;)

Helaas niet verder gekomen dan een gemiddelde snelheid van 125 per stretch, veel wegwerkzaamheden en druk, hierdoor ook een hoog verbruik door "jojo driving". Ik zou het traject nog wel een keer willen doen alleen dan in de nacht.

Verschil tussen de zuinigste en onzuinigste avg 120kmh stretch (grappig om te zien wat de impact is van een contante rijstijl vs jojo rijstijl op het verbruik)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3ohR9sX.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/4J7Ye4S.jpg

Ik ben er overigens van overtuigd dat voorlopig niet één fabrikant de Tesla ervaring kan bieden op dit soort trips naar Zuid Europa.

Zorgeloos instappen zoals bij een ICE, altijd een snellaad mogelijkheid hebben, altijd een optimale laadsnelheid hebben (geen rapidgate of coldgate_, op de autobahn met een paar +300pk fossielen spelen en dat met een reistijd die amper hoger is dan een ICE. Dat gaat voorlopig echt nog niet lukken met een Polestar, e-Tron of ID3 of whatever.. De tarieven van het SuC netwerk zijn natuurlijk ook een lachertje in vergelijking tot de concurrentie.

Op vakantie veel leuke gesprekken gehad waarbij mensen oprecht verbaast waren over de reis ervaringen ihk van laden / reistijd en de kosten. Daarnaast nog veel toeristen op beeld vastgelegd die toch even kwamen kijken toen ze gewenkt werden door sentry _O-

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 16:14 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PeterZ(on)
RonaldPr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:02:
[...]

Daarom duurt het bij Toyota zo lang, ze zijn bezig om een ev te ontwikkelen die zichzelf oplaadt.
Ik zie het al voor mij. Komt een potentiële koper in de showroom en zegt, ik wil nu ook elektrisch gaan rijden en ik heb ooit een Toyota reclame gezien van zelfladende auto's en die wil ik hebben. Niet die van de concurrentie waarbij je dat als bestuurder zelf moet regelen. :)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-01 19:35
revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:04:
Ik ben er overigens van overtuigd dat voorlopig niet één fabrikant de Tesla ervaring kan bieden op dit soort trips naar Zuid Europa.

Zorgeloos instappen zoals bij een ICE, altijd een snellaad mogelijkheid hebben, altijd een optimale laadsnelheid hebben (geen rapidgate of coldgate_, op de autobahn met een paar +300pk fossielen spelen en dat met een reistijd die amper hoger is dan een ICE. Dat gaat voorlopig echt nog niet lukken met een Polestar, e-Tron of ID3 of whatever.. De tarieven van het SuC netwerk zijn natuurlijk ook een lachertje in vergelijking tot de concurrentie.

Op vakantie veel leuke gesprekken gehad waarbij mensen oprecht verbaast waren over de reis ervaringen ihk van laden / reistijd en de kosten. Daarnaast nog veel toeristen op beeld vastgelegd die toch even kwamen kijken toen ze gewenkt werden door sentry _O-
Hier ben ik het zeker me eens, het Supercharger netwerk is echt geweldig:
- op veel locaties in (West) Europa)
- Veel stalls
- Goede snelheid
- Goedkoop

Net een klein weekje terug uit Italie, op heenweg een mix van Gratis Lidl/Kaufland en Eins pasje laadpalen, op terugweg vanuit Munchen alleen naast 2x Kaufland (en een Lidl 11kw) alleen maar Superchargers geladen. Wij deden er naar verhouding langer over dan jij, maar bij ons was het vrij druk en bij een Lidl was de DC paal bezet waardoor we kortstondig 11kw moesten laden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

BarryH schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:23:
Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat de sfeer beter is in het topic dan een jaar geleden hoor.

Dit komt mede omdat we nu nagenoeg bijna allemaal inzien dat we echt iets moeten doen om de luchtkwaliteit op een beter niveau te krijgen en climate change tegen te gaan. En precies een jaar geleden kwamen ook de boten aan in NL wat zorgde voor gigantische chaos bij Tesla en er was toen ook best wel wat nijd naar het merk.

Nu is het al een stuk beter en we hebben ook geen waterstoff-shills meer in het topic.

Ik weet zeker dat 90% in dit topic wilt dat we allemaal zo snel mogelijk elektrisch gaan rijden en het merk maakt niet zoveel uit. Elk merk heeft zijn voordelen en nadelen.

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:05:
[...]

Ik zie het al voor mij. Komt een potentiële koper in de showroom en zegt, ik wil nu ook elektrisch gaan rijden en ik heb ooit een Toyota reclame gezien van zelfladende auto's en die wil ik hebben. Niet die van de concurrentie waarbij je dat als bestuurder zelf moet regelen. :)
En dan krijg je de nieuwste Toyota trap auto mee? :P

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:40

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:43:
[...]

Dit komt mede omdat we nu nagenoeg bijna allemaal inzien dat we echt iets moeten doen om de luchtkwaliteit op een beter niveau te krijgen en climate change beter te gaan.
Ik weet niet of je wel eens "onder de mensen" komt of wel eens op social media vertoeft? :+
Ik help het je hopen hoor, maar de desinformatie is strong. Met "klimaatverandering is van alle tijden".
Daarbij is een EV zeker niet HET middel om klimaatverandering tegen te gaan. Eerder minder consumeren en juist minder reizen in het algemeen. Maar alle beetjes helpen om van fossiel af te gaan, zeker.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-09-2020 18:04 ]

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:03:
[...]

Ik weet niet of je wel eens "onder de mensen" komt of wel eens op social media vertoeft? :+
Ik help het je hopen hoor, maar de desinformatie is strong. Met "klimaatverandering is van alle tijden".
Daarbij is een EV zeker niet HET middel om klimaatverandering tegen te gaan. Eerder minder consumeren en juist minder reizen in het algemeen. Maar alle beetjes helpen om van fossiel af te gaan, zeker.
Ik bedoelde in dit topic.

Dat het buiten dit topic verschrikkelijk is, klopt absoluut. _O-

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:43:
[...]
Dit komt mede omdat we nu nagenoeg bijna allemaal inzien dat we echt iets moeten doen om de luchtkwaliteit op een beter niveau te krijgen en climate change beter te gaan.
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:03:
[...]

Milieu (kwaliteit van de leefomgeving) en climate change zijn twee verschillende zaken die te pas en te onpas op een hoop worden gegooid.

Ik ben voor een schoon milieu en voorruitgang door technische innovaties (waarom zou je immers aan oude technieken blijven hangen), we maken er met elkaar namelijk echt een zooitje van op deze aardbol en dat moet beter :)

Ik ben echter tegen de klimaatgekte:

A. Persoonlijk geloof ik niet dat we de veranderingen ongedaan kunnen maken met de kanttekening wat het aandeel van de mens uberhaubt is. Daarnaast is het maar de vraag wat je als samenleving bereidt bent te investeren in geld en vrijheden voor iets waarvan de uitkomsten onzeker zijn, één ding is echter wel zeker, bepaalde politieke agenda's zullen er bij gebaat zijn.

B. Climate change is te politiek geworden waardoor er sowieso geen zuivere discussie meer mogelijk is.

Met andere woorden voor het milieu en de technische innovatie draag ik (meer dan graag) mijn steentje bij. De klimaatkermis laat ik aan mijn voorbij gaan :)

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 20:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• assje
Ik ben tegen de consumptiegekte. Maar, deze discussie hoort hier niet thuis dus benoem het dan aub ook niet want dan moet ik wel reageren.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

assje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:09:
[...]

Ik ben tegen de consumptiegekte.
Dan zijn wij het daar over eens :*)
Maar, deze discussie hoort hier niet thuis dus benoem het dan aub ook niet want dan moet ik wel reageren.
Als iemand milieu en klimaat door elkaar haalt dan geldt datzelfde voor mij en voel ik mij ook genoodzaakt te reageren.

Maar goed.. het escaleert weer volledig :D

Back on topic :*)

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 15-09-2020 20:15 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er is schijnbaar een document gelekt van VW(?) over de vergelijking tussen Tesla Model Y en VW ID.4.

https://www.reddit.com/r/...peres_the_id4_with_tesla/
Met commentaar van Electrek.

Nu was mijn indruk dat je in de model Y (en 3) achter tamelijk diep zit. Dat is niet handig als je iemand mee wilt nemen die niet goed ter been is. Op filmpjes van de ID.4 lijkt dat beter te zijn. Maar nu ik dit plaatje zie, zie ik geen verschil in de diepte van de zitting of in de positie van achterpassagiers. Hmm... ik weet niet wat ik daar van moet denken.

Verwijderd

revolution-nl schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:13:
[...]

Dan zijn wij het daar over eens :*)

[...]

Als iemand milieu en klimaat door elkaar haalt dan geldt datzelfde voor mij en voel ik mij ook genoodzaakt te reageren.

Maar goed.. het escaleert weer volledig :D

Back on topic :*)
Voor mij is het precies hetzelfde, maar het belangrijkste is dat we hier in het topic allemaal staan voor de elektrificatie van het wagenpark in Nederland.

En met de kennis die we hier uitwisselen kunnen we onze vrienden en kennissen ook overtuigen en dat is het allerbelangrijkste :9

Verwijderd

mrmrmr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:31:
Er is schijnbaar een document gelekt van VW(?) over de vergelijking tussen Tesla Model Y en VW ID.4.

https://www.reddit.com/r/...peres_the_id4_with_tesla/
Met commentaar van Electrek.

Nu was mijn indruk dat je in de model Y (en 3) achter tamelijk diep zit. Dat is niet handig als je iemand mee wilt nemen die niet goed ter been is. Op filmpjes van de ID.4 lijkt dat beter te zijn. Maar nu ik dit plaatje zie, zie ik geen verschil in de diepte van de zitting of in de positie van achterpassagiers. Hmm... ik weet niet wat ik daar van moet denken.
8 seconden naar 0-100, sorry voor mij valt die dan al af. >:)

• assje
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:34:
Zoals terecht gesteld in de vergelijking: niet relevant voor de markt.

Ik vraag me serieus af waarvoor je dit interessant zou kunnen vinden behalve een leuk praatje aan de bar. Ofwel, dit lijkt me heel persoonlijk (en in mijn optiek irrationeel). Iedereen met een Tesla doet dit ook een keer of drie op een oprit als er iemand meerijdt om daarna even te gniffelen, daarna is het spannende er ook wel vanaf.

Wat mij betreft classificeert alles wat <10s de 100 haalt als snel. Ik heb mijn Ioniq noch Citigo ooit als te traag ervaren en dat is zelfs in ECO stand.

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 15-09-2020 20:56 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26
[...]

Als dat je belangrijkste argument is neem ik aan dat je die Y canceld en als de wiedeweerga een Taycan besteld :9 :9

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 15-09-2020 20:56 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:56:
[...]

Als dat je belangrijkste argument is neem ik aan dat je die Y canceld en als de wiedeweerga een Taycan besteld :9 :9
Ik kwam er laatst één tegen, ik moet zeggen dat ik hem IRL een stuk imposanter vindt dan op de foto _/-\o_ :9~

Verwijderd

assje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:54:
[...]

Ik vraag me serieus af waarvoor je dit interessant zou kunnen vinden behalve een leuk praatje aan de bar. Ofwel, dit lijkt me heel persoonlijk (en in mijn optiek irrationeel). Iedereen met een Tesla doet dit ook een keer of drie op een oprit als er iemand meerijdt om daarna even te gniffelen, daarna is het spannende er ook wel vanaf.

Wat mij betreft classificeert alles wat <10s de 100 haalt als snel. Ik heb mijn Ioniq noch Citigo ooit als te traag ervaren en dat is zelfs in ECO stand.
Total persoonlijk, absoluut. Ik zal niemand die het niet belangrijk vindt aanvallen of wat dan ook. Maar voor mij is het echt een hele belangrijk punt. (ook omdat ik met mijn EV wil gaan tracken)

@GeeMoney De Taycan blijft een hele mooie auto, maar dan wacht ik liever even op de Roadster voor die prijs. :P

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:26
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:11:
[...]

@GeeMoney De Taycan blijft een hele mooie auto, maar dan wacht ik liever even op de Roadster voor die prijs. :P
Beter duur dan niet te koop >:) :9

Verwijderd

GeeMoney schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:07:
[...]

Beter duur dan niet te koop >:) :9
Moet toch nog even sparen. >:)

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

assje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 20:54:
[...]

Tja, dat is iets wat Tesla wel goed doorhad: je moet elektrisch rijden leuk maken, als je wil dat mensen overstappen. Een van de leuke dingen is snel optrekken. Als VAG dan aankomt met auto's die ook niet bijzonder snel zijn, dan gaat toch één van de kleine dingetjes die een EV zo leuk maken verloren.

Dadelijk zitten we weer met trage bakken, terwijl een EV juist het makkelijk mogelijk zou moeten maken om auto's te maken die een beetje rap met het verkeer meekunnen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
[...]

Kijk het rijdt heerlijk hoor, maar als er overal politie meerijdt ben ik iedere rit wel een keer mijn rijbewijs kwijt.

Heel veilig zijn dit soort acceleratie tijden niet.

En zeg nu niet dat jij nooit boven de 100 uitkomt in de bebouwde kom na een stoplicht. Iedere Teslarijder kent het...

Van mij zou er best een limiet op optrekken mogen komen.

In chill mode doet hij er ook ongeveer 8 seconden over en dat is echt niet gelijk traag.

*snip* goed verhaal, maar dat is veel meer geschikt voor de relevante topics in AWM. Het gaat hier te ver offtopic. :)

[ Voor 75% gewijzigd door Señor Sjon op 16-09-2020 09:57 ]

Youtube: DashcamNL

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BlakHawk schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:44:
Kijk het rijdt heerlijk hoor, maar als er overal politie meerijdt ben ik iedere rit wel een keer mijn rijbewijs kwijt.

En zeg nu niet dat jij nooit boven de 100 uitkomt in de bebouwde kom na een stoplicht. Iedere Teslarijder kent het...

Eens, en ik vind 7,5s voor een suv zoals de ID.4 meer dan voldoende.

Iets totaal anders: wat ik niet begrijp, en zeker op zo'n forum als tweakers, dat men niet wil weten dat al dat te hard rijden in zo'n rijdende smartphone* wordt vastgelegd. Het is een kwestie van connectie met een politieserver en je ontvangt volautomatisch verkeersboetes en niet lang daarna rijdt de auto automatisch naar het politiebureau voor inbeslagname.

* hoe lang ging die ook al weer mee?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:00
mrmrmr schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:19:
[...]

Iets totaal anders: wat ik niet begrijp, en zeker op zo'n forum als tweakers, dat men niet wil weten dat al dat te hard rijden in zo'n rijdende smartphone* wordt vastgelegd. Het is een kwestie van connectie met een politieserver en je ontvangt volautomatisch verkeersboetes en niet lang daarna rijdt de auto automatisch naar het politiebureau voor inbeslagname.
[...]
Gelukkig begrijpt men op een forum als tweakers dat er een Wet bescherming persoonsgegevens is waarvan de naleving wordt bewaakt door de Autoriteit Persoonsgegevens en dat de politie noch de automakers doelbinding hebben om met deze gegevens te doen wat jij suggereert.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Verwijderd

[...]

In chill mode doet hij er ook ongeveer 8 seconden over en dat is echt niet gelijk traag.

[...]
Ik haat te hard rijden en ik rij echt nooit te hard. Al helemaal niet in de bebouwde kom. Waarom zou ik iemands anders leven op het spel zetten? NL is veel te liberaal tegen hardrijders.

Vind ik het leuk om bij een stoplicht buiten de bebouwde kom even leuk het gaspedaal in te drukken? Ja, absoluut. Maar ik rij al 12 jaar schadevrij en met defensief en nooit te hard rijden hou ik het ook makkelijk zo.

• Deveon
  • Niet online
Jeroenneman schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:14:
[...]
Dadelijk zitten we weer met trage bakken, terwijl een EV juist het makkelijk mogelijk zou moeten maken om auto's te maken die een beetje rap met het verkeer meekunnen.
8 seconde naar de 100 is echt niet traag. Mijn Passat (1600kg) kan in EV mode makkelijk meekomen. Onder de 100 rijd ik veel liever elektrische dan hybride.

Tuurlijk is het een contrast met de Model 3 die ik vorig jaar had maar meestal kan je het vermogen toch niet kwijt. Zelfs bij een stoplicht sprintje zat ik binnen no-time achter het verkeer wat vanaf een andere richting kwam.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
[...]

Dit vind ik dus echt triest, je hebt altijd nog zelf controle over je voet en het moment waarop je “gas” terugneemt. Ik trek ook regelmatig snel op bij het stoplicht maar zorg dat ik niet boven de max snelheid kom. En ja daar zit je dan snel op. Als je niet op die manier kan doseren doe het dan lekker niet of ga naar het circuit.

• BlakHawk
koifim schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:27:
[...]

Dit vind ik dus echt triest, je hebt altijd nog zelf controle over je voet en het moment waarop je “gas” terugneemt. Ik trek ook regelmatig snel op bij het stoplicht maar zorg dat ik niet boven de max snelheid kom. En ja daar zit je dan snel op. Als je niet op die manier kan doseren doe het dan lekker niet of ga naar het circuit.
Dan behoor jij tot de 1-5% die dit nog nooit heeft gedaan. Wat goed van jou!

Realiteit is hier anders. Verder maakt iedereen met een snelle auto dat bedoeld of onbedoeld wel mee.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:58:
[...]

Dan behoor jij tot de 1-5% die dit nog nooit heeft gedaan. Wat goed van jou!

Realiteit is hier anders. Verder maakt iedereen met een snelle auto dat bedoeld of onbedoeld wel mee.
Af en toe wat sneller weg bij het verkeerslicht kan, maar over de 100 in de bebouwde kom? dan ben je echt niet goed snik in mijn beleving. Zoals je zelf al aangeeft is alles onder de tien seconden op 100 meer dan snel genoeg, maar je kunt prima in de bebouwde kom bij 50-60 weer inhouden en normaal verder rijden, ik tenminste wel. Ik vind vooral de rust in een EV fijn. Leuk die enkele keer dat ik even vlot ergens voorbij kan indien nodig, maar niet elk verkeerslicht is een uitnodiging om je als een aso te gedragen. Dat zou voor mij niet anders zijn als ik een Tesla had.

Import van EVs

• BlakHawk
Luiaard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:29:
[...]

Af en toe wat sneller weg bij het verkeerslicht kan, maar over de 100 in de bebouwde kom? dan ben je echt niet goed snik in mijn beleving. Zoals je zelf al aangeeft is alles onder de tien seconden op 100 meer dan snel genoeg, maar je kunt prima in de bebouwde kom bij 50-60 weer inhouden en normaal verder rijden, ik tenminste wel. Ik vind vooral de rust in een EV fijn. Leuk die enkele keer dat ik even vlot ergens voorbij kan indien nodig, maar niet elk verkeerslicht is een uitnodiging om je als een aso te gedragen. Dat zou voor mij niet anders zijn als ik een Tesla had.
Niet alles binnen de bebouwde kom is 50 he, daarnaast bestaan er ook wegen zonder fietsers en voetgangers en zonder tegenliggers.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:04

WhySoSerious

Be the change.

BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:31:
[...]

Niet alles binnen de bebouwde kom is 50 he, daarnaast bestaan er ook wegen zonder fietsers en voetgangers en zonder tegenliggers.
Hoe meer ik je zie posten, hoe meer ik me afvraag hoe jouw gedachtengang gaat. Werkelijk 8)7

• BlakHawk
WhySoSerious schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:40:
[...]

Hoe meer ik je zie posten, hoe meer ik me afvraag hoe jouw gedachtengang gaat. Werkelijk 8)7
Wat bedoel je?

• Deveon
  • Niet online
Luiaard schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:29:
[...]
maar niet elk verkeerslicht is een uitnodiging om je als een aso te gedragen. Dat zou voor mij niet anders zijn als ik een Tesla had.
Elk stoplicht is een promotie voor EVs! :+ Ik mis de acceleratie van de Model 3 wel hoor. Het gevoel van nooit het pedaal tot de grond in te trappen is heerlijk. Zeker met het gezoem van de elektromotoren terwijl je in je stoel gedrukt wordt :) Een van mijn redenen om volgend jaar een Model Y Performance te overwegen.

• BlakHawk
Deveon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:44:
[...]

Elk stoplicht is een promotie voor EVs! :+ Ik mis de acceleratie van de Model 3 wel hoor. Het gevoel van nooit het pedaal tot de grond in te trappen is heerlijk. Zeker met het gezoem van de elektromotoren terwijl je in je stoel gedrukt wordt :) Een van mijn redenen om volgend jaar een Model Y Performance te overwegen.
En nu eerlijk... Jij kwam nooit boven de 50 te hard uit met een dergelijke auto?
Of ik ben wereldvreemd, of te rest liegt :+

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:56
Ik denk eerlijk gezegd toch dat er weinig mensen elke autorit hun rijbewijs kwijt kunnen raken, dus in dat opzicht ben je wel een beetje wereldvreemd ja. Ik mag toch aannemen dat je wel een beetje rekening kunt houden met je medeweggebruikers en voetgangers (die je niet altijd op tijd ziet).

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:48:
[...]

En nu eerlijk... Jij kwam nooit boven de 50 te hard uit met een dergelijke auto?
Of ik ben wereldvreemd, of te rest liegt :+
Afhankelijk van de omgeving, maar meestal is 50 km/u vmax er voor een reden en daar houd ik mij dan ook wel aan. Echter heb ik op een 80 weg wel eens een oranje verkeerslicht gehaald en na een blik op middenscherm stond er opeens 160 O-)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 15:23
Modbreak:Alles leuk en wel, maar kunnen we het hier over EV's hebben en niet een fanboyflamewar starten tussen verschillende merken/continenten? Dit is een snellopend topic waar blijkbaar de vonk snel overslaat. Bedenk je tien tellen of je reply echt wat toevoegt in plaats van los te gaan. 1) val andere merken niet aan en 2) vat kritiek op je huismerk niet op als persoonlijke aanval die vol emotie verdedigd moet worden. Het is opvallend hoe emotioneel in de verschillende EV-topics gereageerd wordt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BlakHawk
PatrickH89 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:51:
Ik denk eerlijk gezegd toch dat er weinig mensen elke autorit hun rijbewijs kwijt kunnen raken, dus in dat opzicht ben je wel een beetje wereldvreemd ja. Ik mag toch aannemen dat je wel een beetje rekening kunt houden met je medeweggebruikers en voetgangers (die je niet altijd op tijd ziet).
Ik zal er verder niet al te veel woorden aan vuil maken...
Je hebt binnen de bebouwde kom, zoals in de binnenstad en met voetganger en fietsers.

Je hebt ook binnen de bebouwde kom, tweebaans, geen tegenliggers, geen fietsers en geen voetgangers. Je weet wel, van die 50 wegen, wat eigenlijk 80 wegen horen te zijn.

Verder houdt ik er maar over op.

Terug naar de EV.
Van mij mag er best een maximale acceleratie afgedwongen worden. Want zeg nu zelf, wat draagt 2,7 seconden naar de 100 nu werkelijk toe?

Maar toch is het het grootste selling point van een EV lijkt wel... Tegenstrijdig dus.

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:21:
[...]
Terug naar de EV.
Van mij mag er best een maximale acceleratie afgedwongen worden. Want zeg nu zelf, wat draagt 2,7 seconden naar de 100 nu werkelijk toe?

Maar toch is het het grootste selling point van een EV lijkt wel... Tegenstrijdig dus.
Dat valt toch best mee, enkel Tesla profileert zich daarmee maar de andere merken lijken die bizarre acceleratie niet nodig te hebben om te verkopen. Daarnaast denk ik dat het aantal performance modellen van Tesla ook minder worden nu de meerprijs daarvan niet meer gesubsidieerd wordt.

Zelfs al beperk je de acceleratie dan zou je dit ook voor ICE moeten toepassen anders zullen de rijders die hier waarde aan hechten simpel uitwijken. Juist die snelheidsmaniakken wil je EVs omdat juist die juist ook heel rustig gereden waar een performance ICE zenuwachtig rijdt en veel meer vraagt om te trappen. Daarnaast is het hard rijden in een EV in ieder geval geen langdurige optie.

• Dieken Taffert
BlakHawk schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:21:
[...]

Ik zal er verder niet al te veel woorden aan vuil maken...
Je hebt binnen de bebouwde kom, zoals in de binnenstad en met voetganger en fietsers.

Je hebt ook binnen de bebouwde kom, tweebaans, geen tegenliggers, geen fietsers en geen voetgangers. Je weet wel, van die 50 wegen, wat eigenlijk 80 wegen horen te zijn.

Verder houdt ik er maar over op.

Terug naar de EV.

Grootste "selling"point (want ze worden vrijwel niet verkocht hier, het is vooral lease) is voor de meesten de lage bijtelling.

Maar je hebt volledig gelijk dat het er niet veiliger op wordt als men algemeen in fluisterstille EVs rijdt met hypercar acceleratie... eerlijksheidshalve, is het voor mij ook een belangrijk selling point (geen USP echter). Een vriend van me heeft een Tesla S 90D, ik heb er wel eens in gereden en zit dan met een grijns van oor tot oor bij elke acceleratie. Goed, dat is geen 2.7 maar 4.2 sec naar de 100 (ook invoegstroken vind ik leuk, van 50 naar de pakweg 110 km/u), maar alsnog heerlijk. Ik ben autoliefhebber en geniet daarvan; daarnaast ook van de stilte, de directe reactie op het indrukken van het gaspedaal. Dat er geen viezigheid de lucht in gaat vind ik ook prettig, want ik ben ook natuurliefhebber. Met de komst van de EV kan ik beide hobbies eindelijk een beetje geloofwaardig combineren 8)

Wij zijn ook aan de spaar voor een EV btw. Tesla is zeker niet haalbaar, ik zal het met meer modale bolides moeten doen. Ik zou een 2e hands Ampera-e al hartstikke leuk vinden. Als ik het geld zou hebben, zou het een Model 3 Performance worden.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Die snelle acceleratie is niet iets waar hard voor gewerkt wordt, maar meer een bijkomend voordeel. Het is een gevolg van een efficiente auto met een elektromotor, waarbij je altijd al het koppel beschikbaar hebt. Natuurlijk is wat de teslas en porches doen belachelijk snel (De Corsa kan 8,1 seconden volgens het boekje. Ik kan zeggen dat dat eigenlijk al meer dan snel genoeg is, en ook eigenlijk al mooi), maar ook wel gaaf dat het kan, toch? En het helpt ook wel voor het imago van de EV. Mensen weten dat het geen saaie golfkarretjes voor geitewollensokken zijn, maar gewoon serieuze (snelle) auto's. Soms zelfs sportauto's.

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 16-09-2020 12:28 ]

• fevo-1190
Pas een proefrit gemaakt in de eSoul en die vond ik al belachelijk snel(dacht iets van 7+ naar 100).
Allemaal leuk maar zou ik nooit een auto voor nemen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik heb EV puur gekozen voor milieu en natuurlijk portemonnee vandaar m’n keuze voor de geweldige aanbieding van de MG.
Die doet iets van 8sec om van 0 naar 100 te gaan.

Mijn alfa 147gta van destijds ging maar iets sneller naar de 100 (1sec ongeveer).

• Dieken Taffert
fevo-1190 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:12:
Pas een proefrit gemaakt in de eSoul en die vond ik al belachelijk snel(dacht iets van 7+ naar 100).
Allemaal leuk maar zou ik nooit een auto voor nemen, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik heb EV puur gekozen voor milieu en natuurlijk portemonnee vandaar m’n keuze voor de geweldige aanbieding van de MG.
Die doet iets van 8sec om van 0 naar 100 te gaan.

Mijn alfa 147gta van destijds ging maar iets sneller naar de 100 (1sec ongeveer).
MG ZS EV doet 0-100 km/u in 8.5 sec (fabrieksopgave 8.2 sec); Alfa 147 GTA in 6.5 sec (fabrieksopgave 6.2 sec). Zit 2 seconden tussen, waarbij de MG altijd even snel is, terwijl je bij de GTA alles goed moet doen tijdens het schakelen om de 6.5 sec te halen. Maar voor dagelijks gebruik is ook die MG idd een lekker vlotte auto. En auto's met ICE laat je bij het stoplicht in de stad makkelijk achter, omdat een EV excelleert van 0-50 km/u.

Er zijn filmpjes die laten zien dat een BMW i3 (170 pk) een BMW M3 (450 pk) tot 60 km/u achter zich houdt >:)
YouTube: BMW i3 v BMW M3 drag race | Video News | Business Car Manager
THE UK launch of the BMW i3 – call it the German take on the electric car – saw groups of journalists driving out to ex-F1 circuit Brands Hatch in a fleet of brand new i3s.

When we got there, we were unleashed on the track. In an unexpected twist, BMW lined up professional instructors in a pair of V8-powered M3s, the idea being that we’d drag-race them from a standing start to 60mph, the classic Sweeney traffic-light test. In the clip here, we opened up the windows of the i3 and filmed out of the driver window.

Apart from the wonderful theatre of the M3 V8, which howls gloriously, you can see that the i3 stays ahead initially because its wall of immediately available torque, delivered with no gear changes and crossed with low kerb weight, makes it a true super-car baiter in the 0-40mph stakes.

The M3, initially bogged down by its higher weight and inertia, settles into its stride and eventually takes the i3, but only in the 50-60mph segment.

The day before, on a sopping wet track, the i3 gripped better and beat the M3 all the way to the chequered flag. One of my colleagues disbelieved the result and asked to drive the M3 for himself, having accused BMW of under-driving the M3.

He lost!
Absurd maar waar 8)

Puur uit nieuwsgierigheid: als je snelheid niet belangrijk vindt, waarom reed je dan een 147 GTA?

[ Voor 31% gewijzigd door Dieken Taffert op 16-09-2020 13:28 ]

• fevo-1190
Dieken Taffert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:26:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid: als je snelheid niet belangrijk vindt, waarom reed je dan een 147 GTA?
Nou ten eerste was ik wel wat jonger en had geen kinderen.
Ten tweede vind ik persoonlijk een EV niet die “feeling” hebben als een v6 motor met dat mooie gebrul.
Dat daagt veel meer uit dan zo’n heerlijke stille elektra motor.

147GTA vond en vind ik nog steeds 1 van de mooiste hatchbacks ooit gemaakt en dat was destijds ook een reden tot aanschaf.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-01 15:23
[...]

MG ZS EV doet 0-100 km/u in 8.5 sec (fabrieksopgave 8.2 sec); Alfa 147 GTA in 6.5 sec (fabrieksopgave 6.2 sec). Zit 2 seconden tussen, waarbij de MG altijd even snel is, terwijl je bij de GTA alles goed moet doen tijdens het schakelen om de 6.5 sec te halen. Maar voor dagelijks gebruik is ook die MG idd een lekker vlotte auto. En auto's met ICE laat je bij het stoplicht in de stad makkelijk achter, omdat een EV excelleert van 0-50 km/u.

Er zijn filmpjes die laten zien dat een BMW i3 (170 pk) een BMW M3 (450 pk) tot 60 km/u achter zich houdt >:)

Absurd maar waar 8)

Open de motorkap eens zou ik zeggen... <3 Of je leg je oor aan de andere kant van de auto. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:00
Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:31:
[...]

Open de motorkap eens zou ik zeggen... <3 Of je leg je oor aan de andere kant van de auto. ;)
Heb ik net gedaan.. was leeg en ik hoorde niets. Beter kan het niet. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• PatrickH89
[...]

[...]

Absurd maar waar 8)

Bjorn heeft de MG zelfs getest met een 7,5sec van 0-100, sneller dan fabrieksopgave dus. Het is in ieder geval snel zat.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:42
Dieken Taffert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:59:
[...]

Wij zijn ook aan de spaar voor een EV btw. Tesla is zeker niet haalbaar, ik zal het met meer modale bolides moeten doen. Ik zou een 2e hands Ampera-e al hartstikke leuk vinden. Als ik het geld zou hebben, zou het een Model 3 Performance worden.
Er zijn wel meer mensen die een EV uit idealistische overweging kopen. De Ampera E is trouwens sterk in prijs verlaagd en heel aantrekkelijk voor particulieren die een nieuwe auto overwegen. Ik heb 3 maanden geleden particulier een nieuwe gekocht. Een EV voor de prijs van een ICE. Voor een nieuwe moet je denk ik wel haast maken, want op is op.
Prullenbak84 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:26:
Die snelle acceleratie is niet iets waar hard voor gewerkt wordt, maar meer een bijkomend voordeel. Het is een gevolg van een efficiente auto met een elektromotor, waarbij je altijd al het koppel beschikbaar hebt. Natuurlijk is wat de teslas en porches doen belachelijk snel (De Corsa kan 8,1 seconden volgens het boekje. Ik kan zeggen dat dat eigenlijk al meer dan snel genoeg is, en ook eigenlijk al mooi), maar ook wel gaaf dat het kan, toch? En het helpt ook wel voor het imago van de EV. Mensen weten dat het geen saaie golfkarretjes voor geitewollensokken zijn, maar gewoon serieuze (snelle) auto's. Soms zelfs sportauto's.
Het leukste is ook dat veel mensen het niet eens verwachten. De Ampera E is niet de snelste EV die er is, maar doet er volgens het boekje 7,3 seconden over. Daar moet je toch best een snelle ICE tegenover zetten.
Daarnaast vraag je op die manier ook het uiterste van een ICE als je op die manier optrekt. Een EV zal er doorgaaans weinig onder te lijden hebben. Alleen je banden vinden het niet zo prettig.

• Dieken Taffert
fevo-1190 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:30:
[...]

Nou ten eerste was ik wel wat jonger en had geen kinderen.
Ten tweede vind ik persoonlijk een EV niet die “feeling” hebben als een v6 motor met dat mooie gebrul.
Dat daagt veel meer uit dan zo’n heerlijke stille elektra motor.

147GTA vond en vind ik nog steeds 1 van de mooiste hatchbacks ooit gemaakt en dat was destijds ook een reden tot aanschaf.
Señor Sjon schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:31:
[...]

De Busso V6 is een juweel van een blok idd, maar ook echt een toerenmotor, en toeren maken is met zo'n auto lastig zonder dat daar snelheid om het hoekje komt kijken.

Of je moet rijden als mevrouw Taffert in mijn auto... (2005 Subaru Forester)
Dieken: "Eh, wat meer toeren maken he, dit is jouw diesel niet".
Mevrouw Taffert: "oh, ok." *drukt het gaspedaal heeeeel lichtjes in en gaat in ongeveer 40 sec tergend langzaam naar de 6000 toeren*

Ik vind die 147 GTA uiteraard een erg gaaf ding, had het qua onderhoudskosten alleen nooit aangedurfd.
PatrickH89 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:48:
[...]

Bjorn heeft de MG zelfs getest met een 7,5sec van 0-100, sneller dan fabrieksopgave dus. Het is in ieder geval snel zat.
Je bedoelt Bjorn Nyland van InsideEVs? Hij heeft 'm ook een keer getest met 8.5 sec meen ik, latere versies hadden een software update gehad waardoor ze sneller waren.
fisherman schreef op woensdag 16 september 2020 @ 15:28:
[...]

Er zijn wel meer mensen die een EV uit idealistische overweging kopen. De Ampera E is trouwens sterk in prijs verlaagd en heel aantrekkelijk voor particulieren die een nieuwe auto overwegen. Ik heb 3 maanden geleden particulier een nieuwe gekocht. Een EV voor de prijs van een ICE. Voor een nieuwe moet je denk ik wel haast maken, want op is op.
Lucky you, gefeliciteerd!

Ik heb mijn ouders getipt voor een nieuwe Ampera-e, die rijden 'm nu (ze twijfelden lang of ze elektrisch zouden gaan rijden). Zelf hebben we nu niet voldoende liquide middelen, verhuizing 10 maanden terug en één en ander gedaan/laten doen aan het huis. Dat wordt een tweedehandsje, ergens volgend jaar als het een beetje mee zit.

MG ZS EV zou misschien wel kunnen, maar liever iets meer actieradius en power. En ik heb nog te weinig vertrouwen in het merk "MG" (de Chinezen die de licentie hebben gekocht), waar GM al veel ervaring heeft met het bouwen van elektrische auto's. Accudegradatie van een Bolt/Ampera-e is bijzonder laag.

Die MG biedt wel absurd veel waar voor je euri, topdeal.
Het leukste is ook dat veel mensen het niet eens verwachten. De Ampera E is niet de snelste EV die er is, maar doet er volgens het boekje 7,3 seconden over. Daar moet je toch best een snelle ICE tegenover zetten.
Daarnaast vraag je op die manier ook het uiterste van een ICE als je op die manier optrekt. Een EV zal er doorgaaans weinig onder te lijden hebben. Alleen je banden vinden het niet zo prettig.
Accu moet wel even opwarmen toch, voor je volgas geeft? Of maakt dat ook niet zo uit? Een Tesla levert anders zijn topprestaties niet, ik weet niet of dat uit veiligheidsoverwegingen softwarematig is ingeregeld.

Maar idd, die Ampera-e is snel. 80-120 in 4.5 sec, we hebben nu een diesel met 204 pk en 500 nm die dat in 4.7 sec doet, en die is al rap met invoegen en inhalen. En dan moet je vanuit de juiste versnelling komen, anders haalt ie dat niet (ik denk in realiteit eerder rond de 6 sec gemiddeld, ik rijd niet in zijn 4 op de snelweg).

Ook doet die 7.3 sec naar de 100 geen recht aan hoe snel ie in de stad is. Tot de 50 is hij supersnel, ik denk ongeveer even rap als een i3. De 100-sprint bij EVs moet je eigenlijk opdelen in 0-50 en 50-100, als je wil vergelijken met een auto met ICE.

Wat trouwens echt volkomen idioot is, is dat een Chevrolet Volt (de hybride dus, eerste Opel Ampera) sneller naar de 50 km/u gaat dan een Tesla Model S P85...
https://gmauthority.com/b...elievable%202.2%20seconds.
Despite being down on power, you actually edge the Tesla to 30 mph. It’s true. The instantaneous acceleration afford by the Volt’s electric battery pack, in tandem with its 1.5L range extender, hurls it to the mark in a faintly believable 2.2 seconds. Meanwhile, the larger, faster and more expensive P 85 hits the benchmark a tenth of second later (2.3 seconds).
8)7 :? :o

EDIT: correctie van een fout: de snelle Chevy Volt is de 2e gen, die is volgens mij niet in Europa als Ampera geleverd. Met 140 pk minder systeemvermogen echter (de 1e gen had nog 150 pk), en dan tegen een 350 pk Tesla die direct alle power beschikbaar heeft, de Volt alleen het vermogen van de elektromotoren. Gewicht is 1600 kg (Volt) vs 2100 kg (Tesla).

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 16-09-2020 17:06 ]

• PatrickH89
Dieken Taffert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:40:
[...]

[...]

De Busso V6 is een juweel van een blok idd, maar ook echt een toerenmotor, en toeren maken is met zo'n auto lastig zonder dat daar snelheid om het hoekje komt kijken.

Of je moet rijden als mevrouw Taffert in mijn auto... (2005 Subaru Forester)
Dieken: "Eh, wat meer toeren maken he, dit is jouw diesel niet".
Mevrouw Taffert: "oh, ok." *drukt het gaspedaal heeeeel lichtjes in en gaat in ongeveer 40 sec tergend langzaam naar de 6000 toeren*

Ik vind die 147 GTA uiteraard een erg gaaf ding, had het qua onderhoudskosten alleen nooit aangedurfd.

[...]

Je bedoelt Bjorn Nyland van InsideEVs? Hij heeft 'm ook een keer getest met 8.5 sec meen ik, latere versies hadden een software update gehad waardoor ze sneller waren.

[...]

Lucky you, gefeliciteerd!

Ik heb mijn ouders getipt voor een nieuwe Ampera-e, die rijden 'm nu (ze twijfelden lang of ze elektrisch zouden gaan rijden). Zelf hebben we nu niet voldoende liquide middelen, verhuizing 10 maanden terug en één en ander gedaan/laten doen aan het huis. Dat wordt een tweedehandsje, ergens volgend jaar als het een beetje mee zit.

MG ZS EV zou misschien wel kunnen, maar liever iets meer actieradius en power. En ik heb nog te weinig vertrouwen in het merk "MG" (de Chinezen die de licentie hebben gekocht), waar GM al veel ervaring heeft met het bouwen van elektrische auto's. Accudegradatie van een Bolt/Ampera-e is bijzonder laag.

Die MG biedt wel absurd veel waar voor je euri, topdeal.

[...]

Accu moet wel even opwarmen toch, voor je volgas geeft? Of maakt dat ook niet zo uit? Een Tesla levert anders zijn topprestaties niet, ik weet niet of dat uit veiligheidsoverwegingen softwarematig is ingeregeld.

Maar idd, die Ampera-e is snel. 80-120 in 4.5 sec, we hebben nu een diesel met 204 pk en 500 nm die dat in 4.7 sec doet, en die is al rap met invoegen en inhalen. En dan moet je vanuit de juiste versnelling komen, anders haalt ie dat niet (ik denk in realiteit eerder rond de 6 sec gemiddeld, ik rijd niet in zijn 4 op de snelweg).

Ook doet die 7.3 sec naar de 100 geen recht aan hoe snel ie in de stad is. Tot de 50 is hij supersnel, ik denk ongeveer even rap als een i3. De 100-sprint bij EVs moet je eigenlijk opdelen in 0-50 en 50-100, als je wil vergelijken met een auto met ICE.

Wat trouwens echt volkomen idioot is, is dat een Chevrolet Volt (de hybride dus, eerste Opel Ampera) sneller naar de 50 km/u gaat dan een Tesla Model S P85...
https://gmauthority.com/b...elievable%202.2%20seconds.

[...]

8)7 :? :o
De MG is nu op veel plekken getest met <8sec, maar dat zou prima door de update kunnen komen. Inmiddels hebben de meeste ZS EVs die wel binnen lijkt me overigens.

Tja, bij een sprintje van 0-50 is het belangrijkste dat je een gigantisch zware auto gewoon slechter van zijn plek krijgt dan een redelijk zware auto. Koppel is bij beide direct beschikbaar.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 11:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-lIDkBZ7nlo-TYYOuztEY9Ryp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Cb8TpgburQiKJeUHCqEiko4.jpg?f=fotoalbum_large

Wel goed gevonden, en een erg mooi zicht op een 12 tal Taycans

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:00
Is dat een accu ofzo? Omdat er 2,1 MWh op staat?
Pagina: 1 ... 141 ... 383 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic