Is een grote powerbank voor 30 Taycan's in totaaltrippelb schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:51:
Is dat een accu ofzo? Omdat er 2,1 MWh op staat?
https://newsroom.porsche....-power-sources-22285.html
Is een grote powerbank voor 30 Taycan's in totaaltrippelb schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:51:
Is dat een accu ofzo? Omdat er 2,1 MWh op staat?
Dank je. Eigenlijk ging ik gewoon een proefrit maken, maar toen ik er wegging had ik hem onverwacht gekocht.Dieken Taffert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:40:
[...]
[...]
Lucky you, gefeliciteerd!
Ik heb mijn ouders getipt voor een nieuwe Ampera-e, die rijden 'm nu (ze twijfelden lang of ze elektrisch zouden gaan rijden). Zelf hebben we nu niet voldoende liquide middelen, verhuizing 10 maanden terug en één en ander gedaan/laten doen aan het huis. Dat wordt een tweedehandsje, ergens volgend jaar als het een beetje mee zit.
MG ZS EV zou misschien wel kunnen, maar liever iets meer actieradius en power. En ik heb nog te weinig vertrouwen in het merk "MG" (de Chinezen die de licentie hebben gekocht), waar GM al veel ervaring heeft met het bouwen van elektrische auto's. Accudegradatie van een Bolt/Ampera-e is bijzonder laag.
Die MG biedt wel absurd veel waar voor je euri, topdeal.
[...]
Accu moet wel even opwarmen toch, voor je volgas geeft? Of maakt dat ook niet zo uit? Een Tesla levert anders zijn topprestaties niet, ik weet niet of dat uit veiligheidsoverwegingen softwarematig is ingeregeld.
Maar idd, die Ampera-e is snel. 80-120 in 4.5 sec, we hebben nu een diesel met 204 pk en 500 nm die dat in 4.7 sec doet, en die is al rap met invoegen en inhalen. En dan moet je vanuit de juiste versnelling komen, anders haalt ie dat niet (ik denk in realiteit eerder rond de 6 sec gemiddeld, ik rijd niet in zijn 4 op de snelweg).
Ook doet die 7.3 sec naar de 100 geen recht aan hoe snel ie in de stad is. Tot de 50 is hij supersnel, ik denk ongeveer even rap als een i3. De 100-sprint bij EVs moet je eigenlijk opdelen in 0-50 en 50-100, als je wil vergelijken met een auto met ICE.
Wat trouwens echt volkomen idioot is, is dat een Chevrolet Volt (de hybride dus, eerste Opel Ampera) sneller naar de 50 km/u gaat dan een Tesla Model S P85...
https://gmauthority.com/b...elievable%202.2%20seconds.
[...]
![]()
![]()
EDIT: correctie van een fout: de snelle Chevy Volt is de 2e gen, die is volgens mij niet in Europa als Ampera geleverd. Met 140 pk minder systeemvermogen echter (de 1e gen had nog 150 pk), en dan tegen een 350 pk Tesla die direct alle power beschikbaar heeft, de Volt alleen het vermogen van de elektromotoren. Gewicht is 1600 kg (Volt) vs 2100 kg (Tesla).
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Kan je hier meer over vertellen? Zaterdag haal ik mijn Ampera op dus ben benieuwd![b]
Weten je ouders trouwens dat er een update is om in de winter sneller te kunnen laden? Die kan je gratis laten uitvoeren bij de dealer. Als je meer wilt weten moet je dat maar zeggen . Ik ga er binnenkort ook maar eens voor bellen.
Ik ben wel benieuw of Ionity hun prijspolitiek continueren nu zij hierdoor bij veel mensen op de zwarte lijst staan.Hachy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:09:
Ik loop morgen en overmorgen op de ICNC beurs in Berlijn rond waar diverse interessante mensen rondlopen zoals de CEO van Ionity, mensen van Tesla of andere key players uit de (EV) auto industrie.
Mochten er nog mensen zijn die een hele dringende vraag hebben voor mensen of bedrijven uit de EV sector, drop die dan hier, dan kan ik voor je proberen je vraag direct beantwoord te krijgen.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
ik ben benieuwd of ze een eerlijk antwoord geven op de vraag of de ontwikkelingen naar verwachting zijn. Als Ionity massaal wordt gemeden* dan moeten ze dat kunnen zien in hun data. Dan kunnen ze ook zien wat een goedkopere prijsstelling (€0,35 Maingau / gratis stalls in NL / Pauschall van Juicepass ) doet met de vraag.PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:24:
[...]
Ik ben wel benieuw of Ionity hun prijspolitiek continueren nu zij hierdoor bij veel mensen op de zwarte lijst staan.
Hier in NL hoef je ze nog niet eens bewust op de zwarte lijst te zetten omdat Fastned overal te vinden is voor een veel lagere prijs en dat zullen ze toch zelf ook wel zien neem ik aan. Dus ik ben wel benieuwd hoe ze daar over denken.joepie de p schreef op donderdag 17 september 2020 @ 07:54:
[...]
ik ben benieuwd of ze een eerlijk antwoord geven op de vraag of de ontwikkelingen naar verwachting zijn. Als Ionity massaal wordt gemeden* dan moeten ze dat kunnen zien in hun data. Dan kunnen ze ook zien wat een goedkopere prijsstelling (€0,35 Maingau / gratis stalls in NL / Pauschall van Juicepass ) doet met de vraag.
*Hoeveel er gemeden wordt weten wij niet maar veronderstellen wij toch? Ik doe het in ieder geval wel. Laatste ritje naar Duitsland nadrukkelijk gekozen voor Duitse Fastned en een snellader bij een particuliere witte pomp.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Valt wel mee hoor. Ik ga juist graag naar Ionity: altijd genoeg laders vrij, goede helpdesk, maximale laadsnelheid. En de prijs interesseert me niet ivm laadpas van de zaak en slechts incidenteel snelladen. Al rekenen ze 1 euro/kWh.PeterZ(on) schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:24:
[...]
Ik ben wel benieuw of Ionity hun prijspolitiek continueren nu zij hierdoor bij veel mensen op de zwarte lijst staan.
[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 17-09-2020 09:05 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Het lijkt me dat je dat indirect toch zelf betaald.CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 september 2020 @ 08:55:
[...]
Valt wel mee hoor. Ik ga juist graag naar Ionity: altijd genoeg laders vrij, goede helpdesk, maximale laadsnelheid. En de prijs interesseert me niet ivm laadpas van de zaak en slechts incidenteel snelladen. Al rekenen ze 1 euro/kWh.
In vind het prima hoor als ze hun eigen clubje willen bedienen maar waarom moet dat dan met subsidie van de EU, betaal het dan lekker zelf.Standeman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:04:
Imo is Ionity alleen geinteresseerd om klanten van hun eigen fabrieken te bedienen. Het verkopen van abo's bij de verkoop van een auto of het gratis weggeven van stroom als USP (zoals Tesla doet/deed). Anderen mogen er ook wel gebruik van maken, maar dan betaal je de hoofdprijs. Hun businessmodel zit gewoon anders in elkaar.
Waarschijnlijk hadden ze een goede / realistische business-case om veel palen neer te gaan zetten in de EU. Misschien is de prijs geen onderdeel geweest. Of ze hebben de beste lobbyisten, dat kan ook nogPeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:21:
[...]
In vind het prima hoor als ze hun eigen clubje willen bedienen maar waarom moet dat dan met subsidie van de EU, betaal het dan lekker zelf.
[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 17-09-2020 09:34 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
En dit snap ik ook wel. Wil je berijders van je auto's voor een gereduceerd tarief laten laden? Dan moet je mee doen. Het hele snelladen is nu nog geen vetpot. Dat een paar merken er flink geld in moeten stoppen en dat dan iedereen maar gebruik er van kan maken is ook wel hypocriet. Het zijn enorme investeringen met nu nog een lage bezettingsgraad.Standeman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:04:
Imo is Ionity alleen geinteresseerd om klanten van hun eigen fabrieken te bedienen. Het verkopen van abo's bij de verkoop van een auto of het gratis weggeven van stroom als USP (zoals Tesla doet/deed). Anderen mogen er ook wel gebruik van maken, maar dan betaal je de hoofdprijs. Hun businessmodel zit gewoon anders in elkaar.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De bakker Roland Schurer in Duitsland ziet er anders wel brood in met zijn in aanbouw zijnde Ladepark in Hilden. Benieuwd hoe dat gaat lopen en wat de prijzen daar zijn. Hij weet iig waar hij aan begint want voor zijn bakkerij heeft hij ook al een paar jaar de nodige snelladers staan.Inspired schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:37:
[...]
En dit snap ik ook wel. Wil je berijders van je auto's voor een gereduceerd tarief laten laden? Dan moet je mee doen. Het hele snelladen is nu nog geen vetpot. Dat een paar merken er flink geld in moeten stoppen en dat dan iedereen maar gebruik er van kan maken is ook wel hypocriet. Het zijn enorme investeringen met nu nog een lage bezettingsgraad.
Daarbij zal men niet veel business verloren zijn sinds de verhogen.
Komen daar geen Fastned palen dan? Of gaat hij zelf ultrafast palen plaatsen?PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:43:
[...]
De bakker Roland Schurer in Duitsland ziet er anders wel brood in met zijn in aanbouw zijnde Ladepark in Hilden. Benieuwd hoe dat gaat lopen en wat de prijzen daar zijn. Hij weet iig waar hij aan begint want voor zijn bakkerij heeft hij ook al een paar jaar de nodige snelladers staan.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Daar komen Fastned en Tesla SuC's en ook eigen laders die gedeeltelijk ook snel zijn dacht ik.Inspired schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:49:
[...]
Komen daar geen Fastned palen dan? Of gaat hij zelf ultrafast palen plaatsen?
Tesla heeft (nou ja, Elon in een earnings call) al eens gezegd dat ze open staan om andere autos toe te laten op hun supercharger netwerk, het lag alleen aan de fabrikanten om dat te implementeren / samen te werken.Hachy schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:09:
Ik loop morgen en overmorgen op de ICNC beurs in Berlijn rond waar diverse interessante mensen rondlopen zoals de CEO van Ionity, mensen van Tesla of andere key players uit de (EV) auto industrie.
Mochten er nog mensen zijn die een hele dringende vraag hebben voor mensen of bedrijven uit de EV sector, drop die dan hier, dan kan ik voor je proberen je vraag direct beantwoord te krijgen.
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Omdat dit hét USP van Tesla ondermijnt, zou ik zeggen.India Sierra schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:43:
[...]
Tesla heeft (nou ja, Elon in een earnings call) al eens gezegd dat ze open staan om andere autos toe te laten op hun supercharger netwerk, het lag alleen aan de fabrikanten om dat te implementeren / samen te werken.
Maar waarom doet Tesla het niet op persoonsbasis openstellen? CCS is inmiddels de standaard voor een hoop autos, velen kunnen zich gewoon identificeren via de plug zoals je bij Fastned in kan stellen dus... Waarom kan ik geen Tesla account aanmaken, auto koppelen en laden bij een Supercharger?
Tesla wil(de toentertijd) eerst een grote zak met geld van die fabrikant om verder uit te breiden, maar de fabrikanten moesten zich dan wel volledig aan de Tesla standaard aanpassen. Dit was nog pre-CCS stekker in Europa.India Sierra schreef op donderdag 17 september 2020 @ 10:43:
[...]
Tesla heeft (nou ja, Elon in een earnings call) al eens gezegd dat ze open staan om andere autos toe te laten op hun supercharger netwerk, het lag alleen aan de fabrikanten om dat te implementeren / samen te werken.
Maar waarom doet Tesla het niet op persoonsbasis openstellen? CCS is inmiddels de standaard voor een hoop autos, velen kunnen zich gewoon identificeren via de plug zoals je bij Fastned in kan stellen dus... Waarom kan ik geen Tesla account aanmaken, auto koppelen en laden bij een Supercharger?
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 17-09-2020 11:13 ]
Liever duur dan niet te koop. Volgens mij was het streven van Ionity altijd niet duurder dan benzine en zo lang dat gehandhaafd wordt (geen idee) is het subsidie waardig. Snelladen is tenslotte een noodzaak en niet bedoelt voor dagelijks gebruik.PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:21:
[...]
In vind het prima hoor als ze hun eigen clubje willen bedienen maar waarom moet dat dan met subsidie van de EU, betaal het dan lekker zelf.
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De missie van Tesla is om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen, openstellen van de Superchargers zodat EVs makkelijker verder komen lijkt me daar bij te passenjuanpabloo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:01:
[...]
Omdat dit hét USP van Tesla ondermijnt, zou ik zeggen.
Grote zak met geld heb ik nergens gelezen maar zou best kunnen. Maar goed, het is al best een tijd geleden. Gedoe met adapters voor de plug is er niet meer dus dat scheelt al inderdaad. Een manier om te weten of het kan, vragenDeveon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:13:
[...]
Tesla wil(de toentertijd) eerst een grote zak met geld van die fabrikant om verder uit te breiden, maar de fabrikanten moesten zich dan wel volledig aan de Tesla standaard aanpassen. Dit was nog pre-CCS stekker in Europa.
Of het aanbod nog geld betwijfel ik. Tesla heeft al aangegeven dat ze meer geld hebben dan ze efficiënt kunnen uitgeven, al hebben ze na die uitspraak weer meer opgehaald. Zeker voor een partij als Polestar zou het zeer interessant zijn omdat ze ook niet bij Ionity zitten.
Eens, maar dan zou het mooi zijn als Tesla en de andere fabrikanten snel tot overeenstemming voor openstelling komen. En daar heb ik nog niks over voorbij zien komen...India Sierra schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:11:
[...]
De missie van Tesla is om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen, openstellen van de Superchargers zodat EVs makkelijker verder komen lijkt me daar bij te passen
Precies waarom het tof zou zijn als @Hachy dit kan vragen. Als Tesla bijv 10 euro per maand zou vragen + X kosten per kWh zou ik het waarschijnlijk direct nemen als de kosten per kWh enigzins betaalbaar zijnjuanpabloo schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:20:
[...]
Eens, maar dan zou het mooi zijn als Tesla en de andere fabrikanten snel tot overeenstemming voor openstelling komen. En daar heb ik nog niks over voorbij zien komen...
Of inderdaad op individuele basis.
Een beetje snelle rekensom leert dat ze dat niet halen. Ik ging bij de fastned laden en betaalde 59 cent per kWh (met mijn maingau pas. Beetje vreemd. Ik zie de laadsessie ook alleen in de fasned app en niet bij maingau, maar dit terzijde).Deveon schreef op donderdag 17 september 2020 @ 11:20:
[...]
Liever duur dan niet te koop. Volgens mij was het streven van Ionity altijd niet duurder dan benzine en zo lang dat gehandhaafd wordt (geen idee) is het subsidie waardig.
Vorige week donderdag reed er een ID 3 op de A27 bij gorinchem richting Breda.!null schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:11:
Ik zag vandaag een vrachtwagen met 4 zwarte ID.3s, voor het eerst dat ik ze in het echt zie.
Hij reed rond Amsterdam van west naar oost, dat snap ik alleen niet helemaal. (hij was ook niet halfleeg)
Ben benieuwd hoeveel we ze op de wegen gaan zien komende tijd.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
https://www.autoweek.nl/a...zorgen-ook-voor-veel-co2/POLESTAR WIL OPENHEID: 'EV'S ZORGEN OOK VOOR VEEL CO2'
Polestar 2
JOAS VAN WINGERDEN
17 september 2020 om 13:20
Polestar vindt het naar eigen zeggen belangrijk dat er meer inzichtelijk wordt gemaakt wat de 'voetafdruk' van elektrische auto's is. Volgens het merk wordt er soms te makkelijk gedacht over de impact van elektrisch rijden. Het illustreert aan de hand van een rekenvoorbeeld dat haar eigen Polestar 2 echt niet zo één twee drie beter is dan een auto met verbrandingsmotor.
Elektrisch aangedreven auto's worden gezien als een enorm belangrijke stap richting minder uitstoot. Vooral de koolstofdioxide-uitstoot kan met EV's drastisch worden verlaagd, zo is het idee. Polestar is van mening dat er soms te gemakkelijk vanuit wordt gegaan dat je met een EV in no-time bijna geen 'voetafdruk' meer hebt. Volgens de Zweden is het belangrijk dat autofabrikanten open en eerlijk zijn over de uitstoot die aan EV-productie hangt. De Zweden willen dat meer inzichtelijk gaan maken. Hoewel Polestar daarmee wel direct een beetje het braafste jongetje van de klas lijkt te willen zijn, geeft het zelf alvast het goede voorbeeld door uit te leggen hoe lang het volgens hen duurt voordat je met een Polestar 2 minder impact op het milieu hebt dan met een Volvo XC40.
Om te beginnen stoot men naar eigen zeggen al 1,7 keer zoveel CO2 uit bij het winnen van grondstoffen voor een Polestar 2 als Volvo voor een XC40. Dat zit 'm uiteraard vooral in de accu's. De Polestar begint met een voetafdruk van 26 ton CO2 aan zijn levenscyclus en heeft daarmee bij de productie direct meer uitstoot veroorzaakt dan de XC40. Vanaf dan wordt het natuurlijk interessant, want als het goed is gaat de Polestar 2 hierna minder CO2 'uitstoten', omdat-ie op elektriciteit rijdt. Dan komt de Polestar uiteindelijk dus beter uit de bus dan de XC40.
Polestar schetst drie scenario's die van invloed zijn op de termijn waarop dat werkelijk het geval is. Dat hangt namelijk af van de stroommix. Volgens Polestar moet een Polestar 2 op de wereldwijd gemiddelde stroommix maar liefst 112.000 km afleggen om over zijn hele levenscyclus een mindere CO2-afdruk te hebben dan de XC40 met eenzelfde afgelegde afstand. Het wordt gunstiger voor de EV als de gemiddelde Europese stroommix erbij wordt gepakt; dan zou het na 78.000 km al zover zijn. Wie puur en alleen windenergie gebruikt om de accu's vol te krijgen, is vanaf 50.000 km volgens Polestar beter bezig in de Polestar 2 dan in de XC40.
Uiteraard geldt bij dit alles wel dat het een beetje een gevalletje 'wij van Polestar adviseren Polestar' is. In ieder geval is het interessant om eens te horen hoe het over de lange termijn met de uitstoot van koolstofdioxide in elkaar steekt.
Heb je niet toevallig een mapje met pasjes ervoor gehouden ipv alleen de pas. Heb ik ook eens gehad en pakte de lader de daar achterliggende pas.Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:42:
[...]
Een beetje snelle rekensom leert dat ze dat niet halen. Ik ging bij de fastned laden en betaalde 59 cent per kWh (met mijn maingau pas. Beetje vreemd. Ik zie de laadsessie ook alleen in de fasned app en niet bij maingau, maar dit terzijde).
Nee, wel had ik mijn maingau pas als betaalmiddel toegevoegd in de fastned app. Wellicht dat dat het was. Die maar meteen verwijderd.PeterZ(on) schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:04:
[...]
Heb je niet toevallig een mapje met pasjes ervoor gehouden ipv alleen de pas. Heb ik ook eens gehad en pakte de lader de daar achterliggende pas.
Volgens mij betaal je dan de Fastned prijs, hoewel er laatst wel iemand zei dat het wel kan voor de Maingau prijs.Prullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:28:
[...]
Nee, wel had ik mijn maingau pas als betaalmiddel toegevoegd in de fastned app. Wellicht dat dat het was. Die maar meteen verwijderd.
Mag allemaal ook niet te goedkoop worden eehPrullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:42:
[...]
Een beetje snelle rekensom leert dat ze dat niet halen. Ik ging bij de fastned laden en betaalde 59 cent per kWh (met mijn maingau pas. Beetje vreemd. Ik zie de laadsessie ook alleen in de fasned app en niet bij maingau, maar dit terzijde).
Dit is ongeveer 59/6 is pak-em-beet 10 cent per kilometer. Met een benzineprijs van 1,67 en genoeg auto's die 1:16,7 rijden, is dat even duur.
Bij de ionity vragen ze nu..79 cent per kWh, geloof ik? Dat is dus een aardig tikkie duurder. Met een auto die 1:15 rijd (benzine) moet de benzineprijs boven de 1,97 komen, voordat de EV die bij ionity laadt goedkoper is.
Ik reed net op de A15 achter een ID3 met gewoon NL kentekenplaat, hij nam de afrit naar mijn woonplaats.Motorfret schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:43:
Vorige week donderdag reed er een ID 3 op de A27 bij gorinchem richting Breda.
Wel eentje van de fabriek denk ik, gezien het duitse WOB (Wolfsburg) kenteken.
[ Voor 11% gewijzigd door assje op 17-09-2020 18:22 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik denk alleen dat de gemiddelde EV rijder 90% thuis of op kantoor laadt met goedkope stroom.fevo-1190 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:50:
[...]
Mag allemaal ook niet te goedkoop worden eeh![]()
Hoe meer EV hoe meer ze zullen gaan uitbuiten van de automobilist.
Jammer want ev rijder moet blijven beloont worden ipv dat het zometeen duurder dan brandstof rijden word.
Zeker als over aantal jaar mrb er weer bijkomt (zware bakken de ev’s) en dan nog eens de laadstations kwa prijzen de pan uit schieten
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb van de week een proefritje gemaakt in een ID.3 en die had ook gewoon een NL kenteken, kan dus ook van de dealer zijn.assje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:22:
[...]
Ik reed net op de A15 achter een ID3 met gewoon NL kentekenplaat, hij nam de afrit naar mijn woonplaats.
Zat iemand achter het stuur een broodje te eten dus ga er toch vanuit dat die al van hemzelf was
Ik denk dat jij verkeerd denkt.revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:44:
[...]
Ik denk alleen dat de gemiddelde EV rijder 90% thuis of op kantoor laadt met goedkope stroom.
Als je dan die 10% wat duurdere stroom moet laden dan zie ik het probleem niet zo.
Ok, kan je ook leggen waarom? In mijn kring en bij mijzelf is dat namelijk wel het gebruikspatroon.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zo kan je t ook opvatten, maar dat was helemaal mijn punt niet.fevo-1190 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:50:
[...]
Mag allemaal ook niet te goedkoop worden eeh![]()
Hoe meer EV hoe meer ze zullen gaan uitbuiten van de automobilist.
Jammer want ev rijder moet blijven beloont worden ipv dat het zometeen duurder dan brandstof rijden word.
Zeker als over aantal jaar mrb er weer bijkomt (zware bakken de ev’s) en dan nog eens de laadstations kwa prijzen de pan uit schieten
Ik heb in ieder geval m’n hart even geluchtPrullenbak84 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:25:
[...]
Zo kan je t ook opvatten, maar dat was helemaal mijn punt niet.
Het ging er alleen maar even over dat er gesteld werd dat ionity “net onder de prijs van benzine” zou zitten maar dat ze daar dus zwaar overheen gaan al.
Ik ook , Maar er zijn genoeg vertegenwoordigers die dat niet doen en wel onderweg laden.revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:44:
[...]
Ik denk alleen dat de gemiddelde EV rijder 90% thuis of op kantoor laadt met goedkope stroom.
Als je dan die 10% wat duurdere stroom moet laden dan zie ik het probleem niet zo.
Zelfs die vertegenwoordigers zullen de eerste 300 km per dag goedkoop AC hebben geladen. Veel meer dan die 300 km per dag zal een vertegenwoordiger ook niet rijden. Dan blijft er namelijk geen tijd meer over om te vertegenwoordigen.fevo-1190 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:57:
[...]
Ik ook , Maar er zijn genoeg vertegenwoordigers die dat niet doen en wel onderweg laden.
Ik ken er zo al aantal om mij heen.
Na goed, 90% op basis van 'jouw kring' van collega's is natuurlijk onvoldoende.revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:54:
[...]
Ok, kan je ook leggen waarom? In mijn kring en bij mijzelf is dat namelijk wel het gebruikspatroon.
:strip_exif()/f/image/4OEGVvi3f4diZjqhLhglG1Q2.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/cKfCnVRKNeLB5sDce7LFwXul.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/0rktM4K77CoSibjLwIqitDtl.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 17-09-2020 20:57 ]
Openbaar laden bij je huis is natuurlijk ook gewoon thuis, net als op kantoor vaak ook openbaar is.naii11 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:47:
[...]
Na goed, 90% op basis van 'jouw kring' van collega's is natuurlijk onvoldoende.
Ik denk ook wel dat velen het zo doen, maar het is verstandiger om niet zomaar met percentages te strooien.
Toevallig laden mijn vader en ik en een goede vriend van me enkel openbaar:)
Zoals het een ware tweaker betaamtGeeMoney schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:53:
@bottom line daar gaat hij: Omdat het kan.
Vandaag de E-tron 55 helemaal leeg gereden om te kijken hoeveel ik er nu in krijg (eigenlijk door mijn MID meter heen gaat, laadverliezen zullen we even moeten schatten) met de thuislader op 3-fasen.
[Afbeelding]
Grappig om te zien (en vooral merken) dat vanaf 15km range resterend het vermogen drastisch afneemt.
Te herkennen aan de oranje balk in de teller, deze was van 25km resterend tot 15km resterend nog op 75% van het rondje.
Hier is hij al op 50%
[Afbeelding]
En hier nog maar 25%
[Afbeelding]
Gas geven doet dan echt helemaal niets meer en hij kruipt naar de 80km/h
Morgen laat ik weten hoeveel sap erin gedruppeld is!
PS. let niet op het verbruik natuurlijk, ik heb waar mogelijk (en tot geldende limieten) plankgas gereden, loslaten, plankgas, loslaten. Panodak open, airco vol aan.
Ik kwam op dit idee nadat ik met 15km resterende range thuiskwam, ik dacht: dit is het moment.
Ik zit vlakbij een N-weg welke ik na een grote ronde door de buurt heen en weer ben blijven rijden om de laatste 7km eruit te “trappen”Pierz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:25:
[...]
Zoals het een ware tweaker betaamt![]()
Keken je buren ook vreemd op toen je steeds hetzelfde rondje reedt? Of heb je bet eleganter opgelost?
HeldGeeMoney schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:53:
@bottom line daar gaat hij: Omdat het kan.
Vandaag de E-tron 55 helemaal leeg gereden om te kijken hoeveel ik er nu in krijg (eigenlijk door mijn MID meter heen gaat, laadverliezen zullen we even moeten schatten) met de thuislader op 3-fasen.
[Afbeelding]
Grappig om te zien (en vooral merken) dat vanaf 15km range resterend het vermogen drastisch afneemt.
Te herkennen aan de oranje balk in de teller, deze was van 25km resterend tot 15km resterend nog op 75% van het rondje.
Hier is hij al op 50%
[Afbeelding]
En hier nog maar 25%
[Afbeelding]
Gas geven doet dan echt helemaal niets meer en hij kruipt naar de 80km/h
Morgen laat ik weten hoeveel sap erin gedruppeld is!
PS. let niet op het verbruik natuurlijk, ik heb waar mogelijk (en tot geldende limieten) plankgas gereden, loslaten, plankgas, loslaten. Panodak open, airco vol aan.
Ik kwam op dit idee nadat ik met 15km resterende range thuiskwam, ik dacht: dit is het moment.
Neen. Thuis laden veronderstelt dat je een eigen laadpaal hebt, in je garage of oprit etc.Z___Z schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:55:
[...]
Openbaar laden bij je huis is natuurlijk ook gewoon thuis, net als op kantoor vaak ook openbaar is.
Ben nog steeds benieuwd hoe/of ze in de toekomst het laden bij de baas gaan belasten. En als ze dat gaan doen, mag de fiets dan nog wel? En de telefoon?naii11 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:00:
[...]
Neen. Thuis laden veronderstelt dat je een eigen laadpaal hebt, in je garage of oprit etc.
'Op kantoor' laden veronderstelt een bedrijfspand met laadpalen van de werkgever.
Anders zou ik, als ik in het Corendon hotel zou werken, ook 'op kantoor' laden bij de supercharger daar.
Ik heb er gisteren toen ik naar huis reed van werk ook een gezien op de N207 tussen de A4 en Hillegom, afslag Getsewoud ging ie er af. Lijkt me een eigen auto.assje schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:22:
[...]
Ik reed net op de A15 achter een ID3 met gewoon NL kentekenplaat, hij nam de afrit naar mijn woonplaats.
Zat iemand achter het stuur een broodje te eten dus ga er toch vanuit dat die al van hemzelf was
De bedoeling is om deze zoals een quad te keuren, net zoals de Renault Twizy.. Alleen vraag ik mij af of het onder de 500kg kan blijven (of 450? weet de exacte eis niet)Pierz schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:38:
Kom ik bij Sandy Munro toch zomaar ineens dit juweeltje tegen:
[YouTube: Three Wheeled EV - Introducing the Nobe Car]
Wat een prachtig idee voor een stadswagen. Ik ben benieuwd hoeveel sterren hij gaat halen bij de Euro NCAP
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Eigen bijdrage:PBasvanS schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:17:
[...]
Ben nog steeds benieuwd hoe/of ze in de toekomst het laden bij de baas gaan belasten. En als ze dat gaan doen, mag de fiets dan nog wel? En de telefoon?
[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2020 09:32 ]
Aha, in dat geval krijgt het de 'matroosoft stamp of approval'Mar.tin schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:10:
@matroosoft
De cameraknop werkt <10km/h om de camera voor aan te zetten indien die erop zit. (Zat er 360 graden camera op?) bij nogmaals drukken krijg je zicht op je wiel rechtsvoor
Verder zijn we het wel eens volgens mij 😋
Ben benieuwd wat je laadverliezen zijn. Zag onlangs een onderzoekje naar laadverliezen en schrok nogal van hoe inefficiënt sommige auto's zijn. Eerste generatie Leaf doet zo'n 70-74% op AC, eerste generatie Zoe ergens tussen de 49-63%. Ongekend hoeveel stroom er dan weggegooid wordt..GeeMoney schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 09:18:
The verdict!
GeeMoney in "Elektrische auto's - deel 5"
91,2kWh is er door de meter gegaan richting de lader en auto!
Dit gaf 100% en 343km als range en het is vannacht 8 graden geweest. Vanochtend bij het instappen 11 graden.
Die range is overigens zeker haalbaar met normaal rijgedrag. Ik vermoed ook dat hij daarom iets lager is dan wat ik normaal krijg maar ik heb natuurlijk de laatste 15km als een dolle gereden.
Laden gestart om 20:45 uur en klaar om 06:03 uur vanochtend.
Je hebt ze die van Groningen naar Limburg gaan en op de terugweg nog even via Zeeland. Maar die hebben over het algemeen nu een tankpas van de baas en gooien hem vol langs de snelweg. Die wordt straks ingeruild voor een laadpas van de baas en als er langs de snelweg geladen moet worden is het belangrijker dat ie ff een bakkie koffie en een rupsband naar binnnen kan werken onder het snelladen, de cent meer of minder per kWh maakt dan geen bal uit.Z___Z schreef op donderdag 17 september 2020 @ 20:08:
[...]
Zelfs die vertegenwoordigers zullen de eerste 300 km per dag goedkoop AC hebben geladen. Veel meer dan die 300 km per dag zal een vertegenwoordiger ook niet rijden. Dan blijft er namelijk geen tijd meer over om te vertegenwoordigen.
Had je een beetje de indruk dat het druk was qua proefritjes? Mijn vriendin heeft dit jaar nog een lease Golf maar volgend jaar hopen we die om te ruilen voor een ID.3.Rev! schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:49:
[...]
Ik heb van de week een proefritje gemaakt in een ID.3 en die had ook gewoon een NL kenteken, kan dus ook van de dealer zijn.
Dat is nog een aardig leuk verdienmodel, een beetje kantoor/bedrijf zit al in een grootverbruik staffel dus die betalen niet zoveel per kWh. Werknemers en bezoekers hebben gewoon hun eigen pas en de vergoeding kan helemaal automagisch geregeld worden.BasvanS schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:17:
[...]
Ben nog steeds benieuwd hoe/of ze in de toekomst het laden bij de baas gaan belasten. En als ze dat gaan doen, mag de fiets dan nog wel? En de telefoon?
Publieke laadpalen betalen ook gereduceerd belasting op stroom. Dus de kostprijs van stroom is iets van 10 cent/kWh bij een publieke paal. Daar moet wel vastrecht bij op, maar als een paal regelmatig door een BEV wordt gebruikt is hij best snel terug verdient met een tarief van 35 cent (incl btw). Als de paal alleen door PHEV wordt gebruikt dan niet. Daar is het tarief van 35 cent op gebaseerd. IMHO mogen de tarieven dus wel omlaag nu het aantal PHEV's aan het dalen is en het aantal BEV's exponentieel aan het stijgen is.Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:34:
[...]
Je hebt ze die van Groningen naar Limburg gaan en op de terugweg nog even via Zeeland. Maar die hebben over het algemeen nu een tankpas van de baas en gooien hem vol langs de snelweg. Die wordt straks ingeruild voor een laadpas van de baas en als er langs de snelweg geladen moet worden is het belangrijker dat ie ff een bakkie koffie en een rupsband naar binnnen kan werken onder het snelladen, de cent meer of minder per kWh maakt dan geen bal uit.
[...]
Had je een beetje de indruk dat het druk was qua proefritjes? Mijn vriendin heeft dit jaar nog een lease Golf maar volgend jaar hopen we die om te ruilen voor een ID.3.
[...]
Dat is nog een aardig leuk verdienmodel, een beetje kantoor/bedrijf zit al in een grootverbruik staffel dus die betalen niet zoveel per kWh. Werknemers en bezoekers hebben gewoon hun eigen pas en de vergoeding kan helemaal automagisch geregeld worden.
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Ook op de laadpalen bij het kantoor moet je gewoon bliepen met je pasje(van de leasemaatschappij) en betaal je per kWh.BasvanS schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:07:
[quote]Mar.tin schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:03:
[...]
Ik zou zelf (inderdaad) vinden dat openbare laadpalen (uit publieke aanbestedingen) een bedrag moeten rekenen dat in lijn ligt met een regulier stroomtarief. 50% hoger dan wat ik zelf uit het stopcontact haal vind ik dan eigenlijk niet acceptabel. Stroom is stroom*.
*Stroom op plekken waar er mogelijk een beperking is in het aanbod, zoals snelladers mag natuurlijk duurder zijn. Immers is er véél infra voor nodig, dure palen, enzovoort (plus onstaan ze mééstal niet uit een publieke aanbesteding maar vanuit een bedrijf)
[/quote]
Ik reageer eigenlijk meer op @Erasmo en @Z___Z
En toch is dit niet precies wat ik me af vraag.
Het lijkt voor iedereen duidelijk te te zijn dat 'de baas' geen pomp station op eigen terrein mag hebben om gratis brandstof uit te delen. In ieder geval niet zonder daar belasting over te betalen. Op het moment mag dit voor de EV wel. Ook met de elektrische fiets is dit geen probleem en nog een stapje kleiner, met de de telefoon ook niet.
Waar leg je straks de grens? Wat mag wel wel laden op de zaak en wat niet? Waar betaald de baas belasting over en waar niet?
Jij misschien, maar zeker niet iedereen, ik laad gratis op het werk. Alle fietsen ook, alle mobiele telefoons ook?Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:13:
[...]
Ook op de laadpalen bij het kantoor moet je gewoon bliepen met je pasje(van de leasemaatschappij) en betaal je per kWh.
[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Volgens mij mag een werkgever ook geen gratis stroom aan zijn werknemers voorzien hoor. Voor een e-bike is er nog iets voor te zeggen omdat de winst minimaal is en iedereen er beter van wordt als er meer gefietst wordt, maar je gaat mij niet vertellen dat de Belastingdienst akkoord is dat je gratis stroom aan medewerkers geeft. Dat zou namelijk betekenen dat ik als ZZPer thuis ook mijn privé auto van stroom mag voorzien.BasvanS schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:07:
[...]
En toch is dit niet precies wat ik me af vraag.
Het lijkt voor iedereen duidelijk te te zijn dat 'de baas' geen pomp station op eigen terrein mag hebben om gratis brandstof uit te delen. In ieder geval niet zonder daar belasting over te betalen. Op het moment mag dit voor de EV wel. Ook met de elektrische fiets is dit geen probleem en nog een stapje kleiner, met de de telefoon ook niet.
Waar leg je straks de grens? Wat mag wel wel laden op de zaak en wat niet? Waar betaald de baas belasting over en waar niet?
Als de laadpaal en laadpas dezelfde eigenaar heeft lijkt het mij dat hier administratieve last bespaard kan worden door de pas op een nultarief te zetten. Uiteindelijk wil je als werkgever ook stimuleren om op kantoor te laden. Goedkoper gaat het niet worden (5-6ct/kWh).Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:13:
[...]
Ook op de laadpalen bij het kantoor moet je gewoon bliepen met je pasje(van de leasemaatschappij) en betaal je per kWh.
[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 18-09-2020 11:18 ]
Als ik mijn auto vol laad op de zaak, kost mijn baas dat 5 cent * 30 KWh, de Leaf is nooit helemaal leeg natuurlijk. Dat doe ik 1 x per week ongeveer. Dan hebben we het over EUR 1.50. Thuis kost mij al EUR 7.50 en bij de snellader EUR 22.50.Deveon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:15:
[...]
Volgens mij mag een werkgever ook geen gratis stroom aan zijn werknemers voorzien hoor. Voor een e-bike is er nog iets voor te zeggen omdat de winst minimaal is en iedereen er beter van wordt als er meer gefietst wordt, maar je gaat mij niet vertellen dat de Belastingdienst akkoord is dat je gratis stroom aan medewerkers geeft. Dat zou namelijk betekenen dat ik als ZZPer thuis ook mijn privé auto van stroom mag voorzien.
Uiteindelijk geld wel dat wat niet weet wat niet deert. Die EV die dagelijks via een regulier stopcontact laad zal geen argwaan wekken, maar laadpalen waar geen backoffice achter zit gaan lijkt mij zeker een naheffing veroorzaken (muv afgesloten terrein voor enkel bedrijfsauto's).
Bij mijn huidige klant zie je dat ze een vergelijkbaar tarief vragen als thuis op de openbare palen. De organisatie kennend lijkt mij fiscaal het minimum wat toegestaan is.
Het gaat bij de fiscus niet om wat de werkgever kost, maar de waarde in privé. In principe zou de werkgever dus van die 7,50 per lading uit moeten gaan en daar eventueel nog een korting op geven om duurzaam te stimuleren. Bij een elektrische fiets wordt de vergoeding zo minimaal dat het zinloos wordt.BasvanS schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:23:
[...]
Als ik mijn auto vol laad op de zaak, kost mijn baas dat 5 cent * 30 KWh, de Leaf is nooit helemaal leeg natuurlijk. Dat doe ik 1 x per week ongeveer. Dan hebben we het over EUR 1.50. Thuis kost mij al EUR 7.50 en bij de snellader EUR 22.50.
Ben benieuwd hoe ze dit gaan regelen, gaan ze fietsen uitsluiten? Mobiele telefoons en laptops ook? Het is allemaal hetzelfde product wat we gratis afnemen. Stroom.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 18-09-2020 11:30 ]
In deze context ging het om het verschil tussen (duur) DC laden en (betaalbaar) AC laden thuis op de werkplek. Daarvoor maakt het niet uit of de laadpaal van jezelf is of van een publieke aanbieder.naii11 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 23:00:
[...]
Neen. Thuis laden veronderstelt dat je een eigen laadpaal hebt, in je garage of oprit etc.
'Op kantoor' laden veronderstelt een bedrijfspand met laadpalen van de werkgever.
Tuurlijk, hang jij je Tesla maar de hele werkdag aan de SuC. Dat is precies wat hier bedoel werd. Slimmerik.Anders zou ik, als ik in het Corendon hotel zou werken, ook 'op kantoor' laden bij de supercharger daar.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Thuisladen betekent tegen voordelig (regulier stroomtarief) privé laden. Of zelfs 'gratis' als je zonnepanelen hebt. Thuisladen betekent niet: als je maar in je eigen huis zit, en het 'ergens' aan het laden bent. Zelfde geldt voor kantoor.RichieB schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 11:53:
[...]
In deze context ging het om het verschil tussen (duur) DC laden en (betaalbaar) AC laden thuis op de werkplek. Daarvoor maakt het niet uit of de laadpaal van jezelf is of van een publieke aanbieder.
[...]
Tuurlijk, hang jij je Tesla maar de hele werkdag aan de SuC. Dat is precies wat hier bedoel werd. Slimmerik.
Rotterdam
Met 7p weet je dat het hooguit voor korte ritjes geschikt zal zijn en voor personen niet langer dan 1.50m ?GS88 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:39:
Ik weet niet of ik hier een apart topic voor moet openen..
Binnenkort mag ik een elektrische lease-wagen kiezen. Echter wil ik graag een 7-persoons wagen.
Na een beetje struinen op het internet kwam ik de volgende 3 wagens tegen:
* Nissan e-NV200 evalia (maar 200km bereik)
* Tesla model Y (7-zits pas vanaf ? 2021 verkrijgbaar)
* Tesla model X (stevig aan de prijs)
Zijn er nog meer wagens verkrijgbaar welke elektrisch zijn én 7-persoons?
Ik weet dat er enkele nieuwe betreders zijn op de markt hier in NL (zoals MG), zijn er wellicht nog meer die wel een 7p in het assortiment hebben?
Alvast dank!
[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2020 15:56 ]
Mercedes EQV misschien? Is er ook pas vanaf 2021 afaik.. Wel een volwaardige 7-zitter, samen met de Evalia. De andere twee zijn zoals @GeeMoney zegt alleen geschikt voor de wat kortere ritten. Model X zal nog wel gaan maar Model Y waarschijnlijk alleen fatsoenlijk voor kleine kinderen. Als je er altijd een paar kleine kinderen bij zitten natuurlijk wel prima auto's om te overwegen.GS88 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:39:
Binnenkort mag ik een elektrische lease-wagen kiezen. Echter wil ik graag een 7-persoons wagen.
Ik weet dat er enkele nieuwe betreders zijn op de markt hier in NL (zoals MG), zijn er wellicht nog meer die wel een 7p in het assortiment hebben?
Alvast dank!
Rotterdam
https://insideevs.com/new...fe-vauxhall-vivaro-elife/GS88 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:00:
@GeeMoney Die NV leek mij ook al voor de hand liggend, het bereik is echter wel erg kort (<200km).. op een dag zal ik vaak tussen R'dam, A'dam en andere plekken reizen.. dan lijkt me toch een minimum van 400km wat comfortabeler.
@matroosoft Als het voor kleine kinderen is is dat niet zo erg voor de komende 4 a 5 jaar (ze zijn 4 en 6 nu).
Die EQV ziet er ook mooi uit (een eVito?), alleen ook best aan de prijs met > €70.000,-
Zijn er, zover je weet, 7-persoons e-wagens met een prijs van rond de 50 - 55.000,- én een bereik van ~ 400km?
[ Voor 15% gewijzigd door Smuggler op 18-09-2020 17:18 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
In het artikel:Smuggler schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:14:
[...]
https://insideevs.com/new...fe-vauxhall-vivaro-elife/
https://www.autoweek.nl/a...pel-zafira-e-life-bekend/
Maar ook hier geen 400km bereik.
Wel trekhaak en 9 personen.
"The new Opel Zafira-e Life is now available for order in Germany and most recently in the UK. The battery-powered passenger van will go on sale in early 2021 for prices starting at 53,800 euros"
Autoweek praat over 52,150 euro.
@GS88 wellicht komt die optie dan enigzins in de buurt, wel boven je budget/minder bereik dan je wilt.Begin volgend jaar volgen de versies met het grotere 75 kWh-pakket die een rijbereik van 330 kilometer hebben.
Ik vermoed het ook, ik rij Mercedes en heb een Me Charge kaart, en daarmee laad ik aan 0,29 €/kWh; maar die kaart is niet beperkt tot Ionity alleen, ze biedt toegang tot heel wat laadpalen, helaas niet bij fastned.Standeman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:04:
Dat van die 7 zits in een model Y wil ik nog zien, zullen waarschijnlijk jump seats worden die in tegenovergestelde rijrichting staan. Wil je dat echt? En wat met de bagage, mocht die er nog bij moeten.GS88 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:39:
Alvast dank!
Volgens mij is de verwachting eerder Q2 dan Q1 van 2021 hoor. Daarnaast is het nog maar de vraag of de 7 zitter dan gelijk komt.matroosoft schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:46:
[...]
In het artikel:
[...]
@GS88 wellicht komt die optie dan enigzins in de buurt, wel boven je budget/minder bereik dan je wilt.
Anders, als je nog even wilt wachten en een beetje inschikken voor de kids geen probleem is, is de Model Y wellicht je beste compromis. Er gaan geruchten dat eerste productie in Europa over 4 maanden van start zou kunnen gaan.
Geruchten komen doordat tijdlijn van Gigafactory Sjanghai naast die van Berlin wordt gelegd. In Sjanghai startte productie ca. 4 maanden na installatie paint shop. Paint shop wordt nu geïnstalleerd in Giga Berlin. Daarmee is het natuurlijk nog geen feit dat productie in Q1 start, ik geef het maar mee als overweging.Deveon schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:04:
[...]
Volgens mij is de verwachting eerder Q2 dan Q1 van 2021 hoor. Daarnaast is het nog maar de vraag of de 7 zitter dan gelijk komt.
Mooi voor grote gezinnen, maar wel jammer dat ze dezelfde aandrijflijn als de corsa e gebruikt hebben.Smuggler schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:14:
[...]
https://insideevs.com/new...fe-vauxhall-vivaro-elife/
https://www.autoweek.nl/a...pel-zafira-e-life-bekend/
Maar ook hier geen 400km bereik.
Wel trekhaak en 9 personen.
"The new Opel Zafira-e Life is now available for order in Germany and most recently in the UK. The battery-powered passenger van will go on sale in early 2021 for prices starting at 53,800 euros"
Autoweek praat over 52,150 euro.
Import van EVs
Daar heb ik me ook altijd over verbaasd inderdaad. Het lijkt me dat die auto’s niet de NCAP score gehaald hebben met inzittenden op de achterste zitrij.Luiaard schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:00:
Ik zou echt geen zogenaamde 7-zitter gebruiken met van die opklapstoeltjes achter de achteras. Besef je dat die kinderen precies in de achterste kreukelzone zitten. Inderdaad dan maar beter wachten op een auto met volwaardige zetels.
Dat zijn nochtans dezelfde wagens als diegene die bomvol gereedschap met een 100pk diesel overal langs knallen. Die elektrische drijflijn lijkt mij prima geschikt. Het is niet overdreven snel, maar daar zit het publiek van dergelijke wagens ook niet echt op te wachten.fisherman schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:32:
[...]
Mooi voor grote gezinnen, maar wel jammer dat ze dezelfde aandrijflijn als de corsa e gebruikt hebben.
Dit gevaarte heeft toch wel een wat krachtigere aandrijflijn nodig om een beetje mee te kunnen komen in het verkeer lijkt mij.
Ik zou onze producten willen aanprijzen (e-NV200 met extender), maar echt 400km ga je er niet uit persen (beste wat we kunnen doen is ~75kWh -> 350km in de winter), maar het grootste nadeel IMO is dat het niet echt een heel comfortabele wagen is voor zoveel mensen. Bladveren achter, praktisch geen demping, dus met minder belasting huppelt hij over de weg (and not in a good way).GS88 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 17:00:
@GeeMoney Die NV leek mij ook al voor de hand liggend, het bereik is echter wel erg kort (<200km).. op een dag zal ik vaak tussen R'dam, A'dam en andere plekken reizen.. dan lijkt me toch een minimum van 400km wat comfortabeler.
@matroosoft Als het voor kleine kinderen is is dat niet zo erg voor de komende 4 a 5 jaar (ze zijn 4 en 6 nu).
Die EQV ziet er ook mooi uit (een eVito?), alleen ook best aan de prijs met > €70.000,-
Zijn er, zover je weet, 7-persoons e-wagens met een prijs van rond de 50 - 55.000,- én een bereik van ~ 400km?
[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 19-09-2020 11:07 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Tegen wie heb je het?Prullenbak84 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 11:07:
Lees je eerst in (volgens mij?) dit topic dat EV's te snel zijn en dat dat koppel en vermogen wel wat minder mag, en nu is diezelfde aandrijflijn ineens weer te licht voor een familie-mpv.
Wat is het nou?!?
Betaald je baas ook een deel van de installatie kosten? onderhoud? dan is het redelijk.vinom schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:07:
Even een situatie schets: stel, ik ga een electrische lease auto rijden van het werk, zowel zakelijk als privé. Ik kan thuis laden en krijgt dit teruggestort op mijn rekening a 22 cent per kW. Maar, ik heb zonnepanelen en kan dus deels 'gratis laden' van de zon. Werkgever zegt, omdat jij deels van je zonnepanelen kan laden willen wij weten wat je voor de auto van het net gebruikt en wat van je zonnepanelen, zodat we niet 22 cent voor elke kW te hoeven vergoeden. In mijn beleving klinkt dit wat raar, want wat in de auto gaat, gaat niet terug het net op en loop ik dus 11 cent terugleververgoeding mis die anders wel kreeg. Als ik een brandstof auto zou rijden zo ook alle benzine vergoed worden.
Zijn er andere electrische rijders die al met dit bijltje hebben gehakt? Wat is hier 'normaal' in?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De baas betaald de laadpaal plus installatiekosten en onderhoud van de auto.Hansieo schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:11:
[...]
Betaald je baas ook een deel van de installatie kosten? onderhoud? dan is het redelijk.
Als hij je zonnepanelen niet heeft betaald dan kan hij toch gewoon het tarief van de netbeheerder betalen?vinom schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:20:
[...]
De baas betaald de laadpaal plus installatiekosten en onderhoud van de auto.
Dit is wel in de vorm van een overeenkomst.
Na vier jaar is het bedrag kwijtgescholden. Als ik eerder het bedrijf verlaat betaal ik nog een resterend deel van de laadpaal en installatie.
Vreemde redenering van die werkgever, dat jij zonnepanelen hebt gaat hem niets aan dat is privé, hij moet gewoon de normale prijs betalen die jij moet betalen zonder zonnepanelen. Tenzij hij jouw zonnepanelen betaald.vinom schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:07:
Even een situatie schets: stel, ik ga een electrische lease auto rijden van het werk, zowel zakelijk als privé. Ik kan thuis laden en krijgt dit teruggestort op mijn rekening a 22 cent per kW. Maar, ik heb zonnepanelen en kan dus deels 'gratis laden' van de zon. Werkgever zegt, omdat jij deels van je zonnepanelen kan laden willen wij weten wat je voor de auto van het net gebruikt en wat van je zonnepanelen, zodat we niet 22 cent voor elke kW te hoeven vergoeden. In mijn beleving klinkt dit wat raar, want wat in de auto gaat, gaat niet terug het net op en loop ik dus 11 cent terugleververgoeding mis die anders wel kreeg. Als ik een brandstof auto zou rijden zo ook alle benzine vergoed worden.
Zijn er andere electrische rijders die al met dit bijltje hebben gehakt? Wat is hier 'normaal' in?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq