• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:09
Interessante aanbieding? In september private lease vanaf €375. De mazda mx30, geinig design, weer is wat anders dan de Mg ZS EV en vergelijkende suvs! De accucapaciteit is dan wel weer een beetje jammer..
Nominale capaciteit 35,5 kWh
https://www.haagstad.nl/mazda-mx-30

What's in the case?

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:38
vinom schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:07:
Even een situatie schets: stel, ik ga een electrische lease auto rijden van het werk, zowel zakelijk als privé. Ik kan thuis laden en krijgt dit teruggestort op mijn rekening a 22 cent per kW. Maar, ik heb zonnepanelen en kan dus deels 'gratis laden' van de zon. Werkgever zegt, omdat jij deels van je zonnepanelen kan laden willen wij weten wat je voor de auto van het net gebruikt en wat van je zonnepanelen, zodat we niet 22 cent voor elke kW te hoeven vergoeden. In mijn beleving klinkt dit wat raar, want wat in de auto gaat, gaat niet terug het net op en loop ik dus 11 cent terugleververgoeding mis die anders wel kreeg. Als ik een brandstof auto zou rijden zo ook alle benzine vergoed worden.

Zijn er andere electrische rijders die al met dit bijltje hebben gehakt? Wat is hier 'normaal' in?
Kunt je voor deze situatie niet een eigen topic openen? Deze gaat zoals er staat alleen over elektrische auto's ;) Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 19-09-2020 17:07 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zijn er andere electrische rijders die al met dit bijltje hebben gehakt? Wat is hier 'normaal' in?
Minder betalen dan jou tarief aan de energiemaatschappij is onacceptabel als je het mij vraagt. Eventueel kan je aangeven dat je altijd ‘s nachts om te voorkomen dat groepen overbelast raken en stroom dan voordelig is.

Die zonnepanelen van jou zijn van jou en je bent zeker niet verplicht om de stroom daaruit onder de marktprijs te verkopen aan je werkgever. Dat zit jou terugverdientijd (of ROI) ook in de weg.

Krijg je verder wel een laadpas? Openbaar kost zo maar 35 ct per kWh dus zal dan ook wel een dingetje worden.

• MarcelGo
Ron!n schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 16:56:
Interessante aanbieding? In september private lease vanaf €375. De mazda mx30, geinig design, weer is wat anders dan de Mg ZS EV en vergelijkende suvs! De accucapaciteit is dan wel weer een beetje jammer..
Vind ik wel een mooie auto, als het beperkte bereik geen probleem is lijkt me dit een mooie optie :) Auto ziet er prima uit en het merk is toch ook ok.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 19-09-2020 20:29 ]

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:06

Hachy

Laadpas Nerd

India Sierra schreef op donderdag 17 september 2020 @ 12:41:
[...]

Precies waarom het tof zou zijn als @Hachy dit kan vragen. Als Tesla bijv 10 euro per maand zou vragen + X kosten per kWh zou ik het waarschijnlijk direct nemen als de kosten per kWh enigzins betaalbaar zijn :9
Ik heb het Tesla gevraagd maar ze wilden het niet zeggen. Die Amerikanen zijn niet echt van het informatie delen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19
Even een situatie schets: stel, ik ga een electrische lease auto rijden van het werk, zowel zakelijk als privé. Ik kan thuis laden en krijgt dit teruggestort op mijn rekening a 22 cent per kW. Maar, ik heb zonnepanelen en kan dus deels 'gratis laden' van de zon. Werkgever zegt, omdat jij deels van je zonnepanelen kan laden willen wij weten wat je voor de auto van het net gebruikt en wat van je zonnepanelen, zodat we niet 22 cent voor elke kW te hoeven vergoeden. In mijn beleving klinkt dit wat raar, want wat in de auto gaat, gaat niet terug het net op en loop ik dus 11 cent terugleververgoeding mis die anders wel kreeg. Als ik een brandstof auto zou rijden zo ook alle benzine vergoed worden.

Daar zou ik een kort antwoord op sturen:
Kan ik de rekening van de zonnepanelen gewoon bij mijn declaratie indienen?
Alvast bedankt!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 15:49
Een Model 3 eigenaar en een ID3 eigenaar vergelijken hun auto’s:

Leuk om te zien, alleen al omdat die Engelsman rechtstreeks uit een Guy Ritchie film lijkt te komen.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-01 17:53
Sideways schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 04:27:
@fisherman : kan je wat meer vertellen over de update voor de Ampera e?
Het gaat om de DCFC update. Ik heb scans van iemand die de update uit heeft laten voeren. Mocht de dealer niet weten waar het over gaat als je erover belt, dan zou je die kunnen laten zien. Maar een goede dealer zal wel weten waar het over gaat.

• driel24
  • Laatst online: 11:42
revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:44:
[...]

Ik denk alleen dat de gemiddelde EV rijder 90% thuis of op kantoor laadt met goedkope stroom.
Als je dan die 10% wat duurdere stroom moet laden dan zie ik het probleem niet zo.
Ik laad 0% thuis. Alles publiek op AC. Geen eigen oprit zoals bijna heel de wijk. Ik denk ook niet dat 90% vande ev rijders een eigen oprit heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door driel24 op 20-09-2020 11:06 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 18:00

databeestje

Von PrutsHausen

We komen inmiddels aardig dichtbij de LNGLPG, nog heel even jongens :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
:~/iserv.nl/files/elektrisch$ more fuelsc.json
{
    "Benzine": 8038272,
    "Diesel": 1983430,
    "LPG": 158580,
    "CNG": 16890,
    "Waterstof": 232,
    "Alcohol": 0,
    "Elektriciteit": 151578,
    "LNG": 770,
    "": 0,
    "Niet geregistreerd": 0
}

Mocht eerdaags de stats niet goed bijgewerkt worden, het ding is nu een VM thuis in plaats van bare metal (proxmox) en tegelijk ook naar Ubuntu 20.04. Geheugen is nog steeds een dingetje,12GB nodig. PHP is niet de beste taal ooit en Python nog niet door de zure appel gebeten.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:58
databeestje schreef op zondag 20 september 2020 @ 07:32:
We komen inmiddels aardig dichtbij de LNG, nog heel even jongens :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
:~/iserv.nl/files/elektrisch$ more fuelsc.json
{
    "Benzine": 8038272,
    "Diesel": 1983430,
    "LPG": 158580,
    "CNG": 16890,
    "Waterstof": 232,
    "Alcohol": 0,
    "Elektriciteit": 151578,
    "LNG": 770,
    "": 0,
    "Niet geregistreerd": 0
}

Mocht eerdaags de stats niet goed bijgewerkt worden, het ding is nu een VM thuis in plaats van bare metal (proxmox) en tegelijk ook naar Ubuntu 20.04. Geheugen is nog steeds een dingetje,12GB nodig. PHP is niet de beste taal ooit en Python nog niet door de zure appel gebeten.
????

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Hij bedoelt LPG.
Er zijn bijna evenveel elektrische als lpg auto’s

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Wel een leuk karretje maar qua techniek toch wat achterhaald. Lijkt qua specs wel een e-Golf.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 18:00

databeestje

Von PrutsHausen

BarryH schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:29:
Hij bedoelt LPG.
Er zijn bijna evenveel elektrische als lpg auto’s
Dit, in het kader van bordjes langs de weg waar je kan "tanken", daarvan loopt al heel lang een discussie dat het geld kost en er niet "genoeg'' zijn.

• PeterZ(on)
databeestje schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:44:
[...]

Dit, in het kader van bordjes langs de weg waar je kan "tanken", daarvan loopt al heel lang een discussie dat het geld kost en er niet "genoeg'' zijn.
Ah ok, ik kon de link niet leggen, Ubuntu PHP, maar lijkt mij wel meer relevantie hebben in het laadpalen topic.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoW !!!!

10:45h in de 1000km challenge voor de ID3, dat beloofd veel goeds voor andere EV's op het MEB platform. De ID3 veegt hiermee direct de vloer aan met alle non Tesla EV's in dit segment.

Goed voor de EV adoptie en concurrentie in de markt _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
revolution-nl schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:11:
WoW !!!!

10:45h in de 1000km challenge voor de ID3, dat beloofd veel goeds voor andere EV's op het MEB platform. De ID3 veegt hiermee direct de vloer aan met alle non Tesla EV's in dit segment.

Knap maar eigenlijk een weinig zeggend iets toch?
Bedoel als ik veel km’s ga rijden (vakantie oa) dan wil ik echt niet zo snel mogelijk ergens heen, maar doe ik net zoals de meeste lijkt me ?? Op het gemakje.
Ik hoef “maar” 1300km te rijden, maar doe er 3 dagen en 2 nachten over O-)

ID3 is wel echt een hele mooie wagen geworden . Zag hem gister nog bij gorinchem.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:15:
[...]

Bedoel als ik veel km’s ga rijden (vakantie oa) dan wil ik echt niet zo snel mogelijk ergens heen, maar doe ik net zoals de meeste lijkt me ?? Op het gemakje.

ID3 is wel echt een hele mooie wagen geworden . Zag hem gister nog bij gorinchem.
Qua koets en interieur kan ik er niet warm van worden, maar de aandrijflijn en het platform beloofd veel goeds voor andere modellen op het MEB platform!

De 1000km test zegt veel over laadsnelheid, efficiency en het temperatuur management, en dat is de bij de ID3 heel goed voor elkaar.

Als ik op vakantie ga dan wil ik dat in een dag (max 2 dagen) kunnen doen en zo zijn er velen met mij.

Met de SR+ lukte 1250km prima in een dag, voor de markt en de EV adoptie is het goed dat dit met de goedkopere ID3 ook goed te doen is _/-\o_

Nu nog even een trekhaakje op het MEB platform :9

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2020 10:21 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GeeMoney
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:15:
[...]

De 1000km challenge zegt iets over de efficiency en laadsnelheid eigenlijk.
Dat zijn goede indicatoren welke steevast als grote nadelen gezien worden van EV's.
De referentie is dan ook een normale ICE auto in diezelfde challenge en daar komen de EV's steeds dichterbij in de buurt wat dus aan zou geven dat een volwaardige vervanging op alle vlakken in de buurt aan het komen is.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:21:
[...]

De referentie is dan ook een normale ICE auto in diezelfde challenge en daar komen de EV's steeds dichterbij in de buurt wat dus aan zou geven dat een volwaardige vervanging op alle vlakken in de buurt aan het komen is.
Met een 1000km - 10h EV is de reistijd met goede laadinfrastructuur en gezin niet veel langer dan met een ICE is mijn ervaring.

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-01 05:49
GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:21:
[...]

De 1000km challenge zegt iets over de efficiency en laadsnelheid eigenlijk.
Dat zijn goede indicatoren welke steevast als grote nadelen gezien worden van EV's.
En oude hyundai Ioniq 28kw doet naar noord ItaIië er ongeveer 12 uur over.
Het is inderdaad snel, maar wil er eigenlijk mee zeggen dat weinig mensen dat echt in die tijd gaat doen.

• GeeMoney
fevo-1190 schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:26:
[...]

En oude hyundai Ioniq 28kw doet naar noord ItaIië er ongeveer 12 uur over.
Het is inderdaad snel, maar wil er eigenlijk mee zeggen dat weinig mensen dat echt in die tijd gaat doen.
Daar gaat het ook niet echt om.
Deze contest laat dan dus zien dat de Ioniq de efficiency en laadsnelheid op orde heeft.
Als de ID.3 er dus 14 uur over zou doen, dan is 1 van die zaken niet "on par" met andere EV's en al helemaal niet tov een ICE.
En het is natuurlijk grappig en menselijk om te vergelijken.

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Inspired schreef op zondag 20 september 2020 @ 08:36:
[...]

Wel een leuk karretje maar qua techniek toch wat achterhaald. Lijkt qua specs wel een e-Golf.
Geen elektrische kleine SUV die in de buurt komt. Niet neusje van de zalm qua batterijtechnologie, maar qua prijs/kwaliteit onverslaanbaar.

Ik zeg je, de MG ZS EV heeft de bouwkwaliteit van een duurdere Duitse SUV, van binnen en van buiten. Enkel de 1990 antenne op het dak is minder, maar goed, ding kost weinig.

• Deveon
  • Niet online
Het is een mooie test om auto’s onderling te vergelijken. Echter speelt de infrastructuur een veel grotere rol in de praktijk. Wanneer je bij 35% al moet stoppen omdat je anders de volgende snellader niet haalt kan dat veel verschil in tijd veroorzaken.

Het zou mooi zijn als de WLTP ook een theoretische 1000 km challenge zou hanteren.

• BarryH
  • Nu online
Bij welke accu omvang is dit?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Deveon schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:58:
Het is een mooie test om auto’s onderling te vergelijken. Echter speelt de infrastructuur een veel grotere rol in de praktijk. Wanneer je bij 35% al moet stoppen omdat je anders de volgende snellader niet haalt kan dat veel verschil in tijd veroorzaken.
Hier sla je de spijker op zijn kop, auto's zoals de ID3 en de e-Tron zitten technisch prima in elkaar het is nu tijd voor een dekkend europees netwerk. Dit is essentieel voor de verdere adoptie.

Het wordt tijd dat IONITY in sneller tempo gaat opschalen. De infrastructuur in veel europese landen is echt een probleem.

Als EV rijder wil je gewoon met een gerust hart aan kunnen komen bij een laadstation met <10% SoC.
Ik heb het al vaker gezegd, iedere EV rijder verdient een Tesla super charger netwerk ervaring.

In welk land is het een probleem dan? Met een beetje auto/accu kun je prima bij de meeste vakantiebestemmingen komen volgens mij.

• GeeMoney
Inspired schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:08:
In welk land is het een probleem dan? Met een beetje auto/accu kun je prima bij de meeste vakantiebestemmingen komen volgens mij.
Frankrijk :+ .
Polen is aardig aan het opschalen nu ook maar zeker het Oosten is nog karig.

Maar goed, ik heb werkelijk niets met Frankrijk dus zelf geen last van :P

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 20-09-2020 11:11 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

WoW !!!!

Is er ergens een overzicht van resultaten en de omstandigheden van de andere EVs? Het is qua temperatuur nu ideaal. De Kona deed er volgens mij 11.30u over maar met temperaturen onder de 8 graden. Benieuwd hoe alles zich dan verhoudt.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Het is allang niet meer moeilijk om met een EV overal in Europa te komen, maar er zit een groot gat tussen 'kunnen' en hetzelfde soort gebruiksgemak als een brandstofauto. Mijn eeuwige voorbeeld is, na bijna 3 jaar regelmatig erheen te gaan, nog steeds de Eifel/Ardennen waar je met gemak 20-30kWh tussen snelladers kunt hebben. Een oude Leaf kan er nog steeds praktisch niet doorheen reizen, een e-golf of 2016+ Leaf met wat tactische voorbereiding en pas met relatief nieuwe auto's (40kWh+) begint het comfortabel te worden.

Da's een groot gat aan snelladers dat begint op letterlijk 30km van onze grens.

En zo zijn er een hoop gaten waar je nog steeds op moet letten als EV-rijder. Langs de grote routes is het prima geregeld, zelfs in het oostblok inmiddels.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GeeMoney schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:11:
[...]

Frankrijk :+ .
Polen is aardig aan het opschalen nu ook maar zeker het Oosten is nog karig.

Maar goed, ik heb werkelijk niets met Frankrijk dus zelf geen last van :P
Dat is een land waar Fransen wonen toch?
Perfect argument om een EV te kiezen, hoef je nooit meer naar Frankrijk :+

Aan de andere kant, als iedereen zou merken dat Italië prima aan te rijden is, culinair lekkerder is en de wijnen ook nog lekkerder zijn, dan wordt het nog erg druk in ons geliefde Italia :o

Nee joh, laat half Nederland maar in de waan dat Frankrijk DE vakantiebestemming is.

Youtube: DashcamNL

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50
CyBeRSPiN schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:22:
[...]

Is er ergens een overzicht van resultaten en de omstandigheden van de andere EVs? Het is qua temperatuur nu ideaal. De Kona deed er volgens mij 11.30u over maar met temperaturen onder de 8 graden. Benieuwd hoe alles zich dan verhoudt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_ewaCG9P_onwLDjhCLNmYn06vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXhYrTPVhulYru3rQZk1oHvL.jpg?f=fotoalbum_large

• Deveon
  • Niet online
BlakHawk schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:38:
[...]
Nee joh, laat half Nederland maar in de waan dat Frankrijk DE vakantiebestemming is.
Zelf rijd ik liever iets verder door naar Spanje, maar dan moet ik er toch doorheen. Overigens denk ik dat de meeste die naar Frankrijk gaan Italie en Spanje te ver vinden. Met een EV wordt dat gevoelsmatig nog verder, zeker met aanhanger of dakkoffer.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Deveon schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:39:
[...]
Met een EV wordt dat gevoelsmatig nog verder,
Je zegt het mooi, de grootste daadwerkelijke barrière om de overstap van ICE naar EV te maken zit voornamelijk tussen de oren.

Veel mensen in mijn omgeving weten niet wat ze horen als ik zeg dat ik in één dag uit Italië ben gekomen en maar 2,5 uur heb geladen.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-01 11:58
Ik sprak gisteren bij een Lidl laadpaal in München een Duitser die een weekje aan het testrijden was in een gehuurde M3. Zo kon hij de auto leren kennen voordat hij hem zou kopen. De verhuurder vertelde dat hij de Tesla’s eerst een tijdje als demo gebruikt en dan alsnog voor een hogere prijs dan zijn kostprijs doorzet naar Nederland.

Ik vroeg hem wat hij zou moeten betalen voor de M3 zonder verdere opties....slechts €38k (Na aftrek van de €9k subsidie _/-\o_ )....tja...wat een verschil met NL.

Keep rolling sixes!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:21
WoW !!!!

Als hij om 10:00 wegrijdt en om 21:15 aankomt dan is zijn reistijd toch 11:15 ?
Dat is een kwartier korter dan de Kona (11:30), die met gemiddeld 5,5 graden reed.

Vooropgesteld: ik heb niets tegen de ID. Hij laadt sneller dan de Kona/e-Niro, maar op basis van de vergelijkende test van Der Elektroauto Check dan denk ik dat de 2018 techniek van de Koreanen best nog wel mee kan komen. En dat het op dit vlak wel meevalt met het revolutionaire van de ID3.

Paar knipsels uit de genoemde vergelijkende test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsWPT4FX0MuFb3aygLvxE-F_m9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFqQLUEIadh3kCZd87oaQzlx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZasVYbcE9385swDMPtbXs8Be9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vba6rL73o3VMWonmayRGiSle.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xOBlYnxJAzpFInPC6RXWC_uuVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3U2Ju6VTSJ0LYPbs3OaAr9Y.jpg?f=fotoalbum_large

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

joepie de p schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:08:
[...]

Als hij om 10:00 wegrijdt en om 21:15 aankomt dan is zijn reistijd toch 11:15 ?
Dat is een kwartier korter dan de Kona (11:30), die met gemiddeld 5,5 graden reed.

Vooropgesteld: ik heb niets tegen de ID. Hij laadt sneller dan de Kona/e-Niro, maar op basis van de vergelijkende test van Der Elektroauto Check dan denk ik dat de 2018 techniek van de Koreanen best nog wel mee kan komen. En dat het op dit vlak wel meevalt met het revolutionaire van de ID3.
Er is een correctie toegepast ivm file, vandaar de afwijking. De ID3 is niet grensverleggend qua techniek echter is het totaalpakket in het segment en de pricing wel uitermate goed. Dat hebben ze goed gedaan bij VW.

De grensverleggende techniek gaan we 22 september waarschijnlijk aanhoren met battery day >:)

Bovenstaande grafieken kan ik overigens niet plaatsen, conform deze data zouden de Kona en de e-Niro sneller moeten zijn op 1000km en dat is niet het geval. Of zie ik nu iets over het hoofd :?

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2020 13:17 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:21
revolution-nl schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:14:
[...]

Bovenstaande grafieken kan ik overigens niet plaatsen, conform deze data zouden de Kona en de e-Niro sneller moeten zijn op 1000km en dat is niet het geval. Of zie ik nu iets over het hoofd :?
Kijk even naar de film in de link. Dan weet je de context. Op hoofdlijnen gaat het om een test waarbij de vijf EV's dezelfde route rijden. Een Landstrasse route (zeg maar binnendoor) en een Autobahn route. De eerste grafiek duidt de laadsnelheid (alle auto's gingen op hetzelfde moment en dus na dezelfde afgelegde afstand) laden.

De andere twee grafieken zeggen iets over de efficiëntie van de voertuigen tijdens de test. Hoever je kunt komen op een acculading, gegeven de omstandigheden in de test. Kona en e-Niro komen een stuk verder, maar laden ook minder snel als je onderweg moet laden. Bij de Landstrasse route vergelijken ze het rijbereik ook met de WLTP.

Ik denk dat voor middellange ritten (max 1 acculading) de Koreanen in het voordeel zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door joepie de p op 20-09-2020 13:45 . Reden: Aanvulling ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:50
revolution-nl schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:14:
[...]

Je ziet de temperatuur over het hoofd. Nu is het nog lekker warm, terwijl M3 SR+ en de Hyundai Kona/E-Niro getest zijn in de winter.
Dus kans groot dat de Kona/E-Niro het nu ook beter zouden doen

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 20-09-2020 13:58 ]

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-01 20:06
WoW !!!!

1000 km challenge, tsja. Als je de 1000 km net redt met 5% accucapaciteit over ben je een stuk sneller dan een concurrent die nog net ff moet laden op 980 km. Het zou dus kunnen dat het er met 1025 km anders uit ziet.

Verder is de infrastructuur in het hoogseizoen nogal ontoereikend, dus tsja, wat moet je er mee?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Ik vind de specs van de ID.3 nou niet echt grensverleggend.
Onze Ampera-e uit 2017 kan dat ook allemaal, behalve dan 100KW laden. Maar hij is wel sneller (200pk, 7 sec)

De prijs is natuurlijk mooi, want dat is 6K lager dan de Kona. En dat is wat we nodig hebben om het betaalbaar te krijgen.
Wel zou ik dan willen zeggen, koop een Ampera-e voor 31K, dat is nog eens 6K lager en krijg je vrijwel hetzelfde.

Maar goed, de Ampera-e is een voorraad auto die laag verkocht wordt. Wat zou het toch mooi zijn als het een normale marktprijs was voor dit soort EV's, net als Kona en ID.3, met dergelijke rijbereiken. Een EV mag best duurder zijn dan een ICE auto, als hij maar veel goedkoper is in gebruik. En standaard 200pk is ook wel lekker. Absoluut niet noodzakelijk, maar ik merk in onze Ampera-e daar echt wel het voordeel van. Nodig heb je het niet, maar het biedt dus wel een extra voordeel aan elektrisch rijden, waardoor mensen het ook sneller willen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• BarryH
  • Nu online
@Verwijderd die 7 seconden heb je hard nodig zodra je 1 keer moet snelladen :)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
!null schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:08:
Onze Ampera-e uit 2017 kan dat ook allemaal, behalve dan 100KW laden. Maar hij is wel sneller (200pk, 7 sec)

De prijs is natuurlijk mooi, want dat is 6K lager dan de Kona. En dat is wat we nodig hebben om het betaalbaar te krijgen.
Wel zou ik dan willen zeggen, koop een Ampera-e voor 31K, dat is nog eens 6K lager en krijg je vrijwel hetzelfde.

Maar goed, de Ampera-e is een voorraad auto die laag verkocht wordt. Wat zou het toch mooi zijn als het een normale marktprijs was voor dit soort EV's, net als Kona en ID.3, met dergelijke rijbereiken. Een EV mag best duurder zijn dan een ICE auto, als hij maar veel goedkoper is in gebruik. En standaard 200pk is ook wel lekker. Absoluut niet noodzakelijk, maar ik merk in onze Ampera-e daar echt wel het voordeel van. Nodig heb je het niet, maar het biedt dus wel een extra voordeel aan elektrisch rijden, waardoor mensen het ook sneller willen.
Het is geen voorraad auto, het is een auto die niet meer gemaakt wordt. Daarom is de prijs zo laag. PSA heeft andere belangen dan de Ampera-E. Dumping is een betere benaming.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• !null
@daemonix Ja, maar particulieren kopen die auto wel voor die prijs. En dat zegt heel wat.

Het geeft mij alleen maar aan dat we heel ver zouden zijn als we dergelijke auto's (dus ~60kWh en vergelijkbare prestaties) voor dat soort prijzen aan kunnen bieden, het zelfs aantrekkelijk genoeg is voor particulieren, en vermoedeiljk ook weinig stimulans meer nodig is met lage bijtelling.

Je hebt nu wel de Corsa voor dat geld, ik weet niet hoe goed die elektrisch verkoopt, maar de auto is wel significant kleiner van binnen. Voor ons een reden om toch voor de Ampera-e te gaan.
BarryH schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:30:
@Verwijderd die 7 seconden heb je hard nodig zodra je 1 keer moet snelladen :)
Nee door die 7 seconden moet ik alleen maar eerder naar de snellader :P

• Maasluip
  • Laatst online: 23-01 16:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dieken Taffert schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:13:
[...]

1000 km challenge, tsja. Als je de 1000 km net redt met 5% accucapaciteit over ben je een stuk sneller dan een concurrent die nog net ff moet laden op 980 km. Het zou dus kunnen dat het er met 1025 km anders uit ziet.

Verder is de infrastructuur in het hoogseizoen nogal ontoereikend, dus tsja, wat moet je er mee?
Niet op alle slakken zout leggen, dat moet je er mee. Je kunt niet ontkennen dat het in het algemeen een indicatie is over hoe snel je een lange afstand kunt afleggen. Als de verschillen tussen alle auto's nu minimaal waren dan kun je je afvragen wat het nut van de test is, maar als een nieuwe Nissan Leaf met 62 kWh 3 uur 40 minuten langer nodig heeft dan een Tesla SR+ (met kleinere accu), dan geeft dat zeker een indicatie van hoe goed de auto en de laadinfrastructuur is.

En over EV's die 1000 km halen, dan moeten we eerst maar eens zo'n auto hebben. Dan kun je je eens gaan afvragen of zo'n test wel nuttig is. Natuurlijk hebben autofabrikanten voor de 0-100 acceleratie ook wel zulke truukjes uitgehaald (2e versnelling die net de 100 haalt), maar vooralsnog is er geen EV die 1000 km haalt en het lijkt ook niet snel te komen. Dus één keer opladen zul je altijd wel moeten doen. En dan is natuurlijk een auto met 100 kWh accu in het voordeel, maar goed, daar moet je dan ook wel voor betalen.

Signatures zijn voor boomers.

• Dieken Taffert
Maasluip schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:44:
[...]

Niet op alle slakken zout leggen, dat moet je er mee. Je kunt niet ontkennen dat het in het algemeen een indicatie is over hoe snel je een lange afstand kunt afleggen. Als de verschillen tussen alle auto's nu minimaal waren dan kun je je afvragen wat het nut van de test is, maar als een nieuwe Nissan Leaf met 62 kWh 3 uur 40 minuten langer nodig heeft dan een Tesla SR+ (met kleinere accu), dan geeft dat zeker een indicatie van hoe goed de auto en de laadinfrastructuur is.

En over EV's die 1000 km halen, dan moeten we eerst maar eens zo'n auto hebben. Dan kun je je eens gaan afvragen of zo'n test wel nuttig is. Natuurlijk hebben autofabrikanten voor de 0-100 acceleratie ook wel zulke truukjes uitgehaald (2e versnelling die net de 100 haalt), maar vooralsnog is er geen EV die 1000 km haalt en het lijkt ook niet snel te komen. Dus één keer opladen zul je altijd wel moeten doen. En dan is natuurlijk een auto met 100 kWh accu in het voordeel, maar goed, daar moet je dan ook wel voor betalen.
Een EV die 520 km actieradius heeft, doet de 1000 km ongeveer net zo snel als een EV die 800 km actieradius heeft, als beiden gelijke laadsnelheid hebben aan de snellader. Beiden moeten 1x laden. Maar rijd eens 1200 km. Op die afstanden is het grotendeels geneuzel. de meeste mensen willen om de zo veel tijd toch pauzeren. Dan is het op een bepaald moment waarschijnlijk zelfs vervelend als je auto na 20 min al vol zit, terwijl jij nog je frietjes zit weg te bikken en je de auto moet gaan verplaatsen...

Ik heb het liefst zo veel mogelijk actieradius en een laadtijd van 45-60 min als ik op vakantie ga, dat is een fatsoenlijke pauze. Tenzij je de snellader mag blijven bezetten zonder boete of gedoe, terwijl je auto al lang vol zit.

Ik vind het erg kunstmatig en ZEER weinig zeggend, deze slak moet je echt met een forse korrel zout nemen. Geen complete bullshit, wel zeer rijk aan stikstof.

• Hansieo
  • Laatst online: 09:32
Dieken Taffert schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:15:
[...]

Een EV die 520 km actieradius heeft, doet de 1000 km ongeveer net zo snel als een EV die 800 km actieradius heeft, als beiden gelijke laadsnelheid hebben aan de snellader. Beiden moeten 1x laden. Maar rijd eens 1200 km. Op die afstanden is het grotendeels geneuzel. de meeste mensen willen om de zo veel tijd toch pauzeren. Dan is het op een bepaald moment waarschijnlijk zelfs vervelend als je auto na 20 min al vol zit, terwijl jij nog je frietjes zit weg te bikken en je de auto moet gaan verplaatsen...

Ik heb het liefst zo veel mogelijk actieradius en een laadtijd van 45-60 min als ik op vakantie ga, dat is een fatsoenlijke pauze. Tenzij je de snellader mag blijven bezetten zonder boete of gedoe, terwijl je auto al lang vol zit.

Ik vind het erg kunstmatig en ZEER weinig zeggend, deze slak moet je echt met een forse korrel zout nemen. Geen complete bullshit, wel zeer rijk aan stikstof.
1000 % met je eens, ik ga ook proberen om zo veel mogelijk 50kW laders te gebruiken.
Laadtijd is dan prima voor een nette pauze (lang traject) en bovendien is 0.7C laden érg prettig voor de batterij levensduur en ga je waarschijnlijk lááááááááng genieten van de maximale range (prive eigendom, géén leasebak)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:15:
[...]

Dit is natuurlijk niet waar. De auto met 1000 km actieradius hoeft namelijk maar 200 en een beetje km bij te laden om 1000 km af te leggen, terwijl je in een auto met 520 km range 500+ km moet bijlagen. Je laadstop zou theoretisch 2,5x zo lang zijn bij gelijke landsbeleid.

Maar verder met je eens dat het geneuzel in de marge is. Mijn ervaring is ook dat je tijdens een lunch/diner stop langer stil staat dan je auto aan het laden is. Maar wil je 700+ Km op een dag rijden, dan is de 2e stop niet tijdens eten. Dan is sneller laden toch wel erg prettig.

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-01 23:37
@Dieken Taffert maar dan begrijp je denk ik toch het doel van deze test niet helemaal. De auto's worden namelijk opgeladen zodat ze de 1000km kunnen halen, een auto met 800km actieradius zal dus zeker sneller de 1000km afleggen in vergelijking tot de auto met 520km actieradius.

Daarnaast heeft de rest helemaal niets met deze test te maken, dan zou de test beter vallen onder de titel "Kun je comfortabel frietjes eten binnen de laadtijd van mijn EV?".

Zelf begrijp ik ook niet wat er vervelend zou zijn aan het feit dat je auto snel vol zit? Natuurlijk hoef je niet altijd snel te laden en daar hoef je dan toch ook niet altijd voor te kiezen? Het is dan weer wel handig dat je snel kan laden wanneer het een keer écht nodig is (of dat vaak voorkomt is dan een ander gegeven). Ik ben wel een beetje in de war van de argumenten dat de EV auto's nu opeens weer té snel laden en té ver komen :?
Hansieo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:23:
[...]

1000 % met je eens, ik ga ook proberen om zo veel mogelijk 50kW laders te gebruiken.
Laadtijd is dan prima voor een nette pauze (lang traject) en bovendien is 0.7C laden érg prettig voor de batterij levensduur en ga je waarschijnlijk lááááááááng genieten van de maximale range (prive eigendom, géén leasebak)
Op een flinke rit kost je dat wel veel extra tijd. Komt nog eens bij dat die laders vaak ook verder van de snelweg af liggen. Met 50kW sta je een uur stil voor 10%-80% met een 75kWh accu. Als je een paar honderd kilometer af moet leggen op een dag kan dat wel. Maar met 1000km gaat het toch wel wat lang duren allemaal.

• MarcelGo
Hansieo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:23:
[...]

Die laders zullen snel vervangen worden door snellere exemplaren, daarnaast is deze 1000km test een aardige indicatie van mijn reistijd naar het zuiden van Europa en dan is het veelzeggend ;)

• naii11
!null schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:08:

Eerlijk, de Ampera is één bak rommel uit Detroit. Even in gereden. Alles keihard plastic, lijkt een budget auto uit begin jaren '90. Daarnaast, als je daadwerkelijk plankgas geeft, gaat de torque steer alle kanten op, je moet je best doen om de auto binnen de lijntjes te houden. En lawaaierig dat het is.

De MG ZS is 10x beter kwalitatief en qua rijbeleving. En dat voor nog 20k minder, laatstelijk 10k minder.

En ik denk dat de discussie over actieradius niet zo heel belangrijk is eerlijk gezegd, in die zin dat je maar 1 of 2 keer per jaar een autovakantie maakt. Tuurlijk zou het fijn zijn als je meer actieradius hebt, maar een dooddoener is het niet. Of je nou 10,5 uur moet rijden of 12.00 uur? Boeien?

Voldoende actieradius is meer van belang om in Nederland zelf, met inachtneming van de 20%-90% regel (kan ook een beetje anders zijn), niet elke dag hoeft te laden. 1 a 2 keer per week naar de 90% laden zou voldoende moeten zijn om 3-4000 km per maand te kunnen rijden. Het wordt erg vervelend als je bijna dagelijks aan de laadpaal moet hangen. Net of je bijna dagelijks moet tanken, omdat de tankinhoud maar 15 liter bedraagt.

[ Voor 19% gewijzigd door naii11 op 21-09-2020 11:17 ]

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
@Pluisie Probleem met vol, voordat je klaar met eten ben, is (zoals gezegd) dat het toch echt wel zo netjes is om dan je auto te verplaatsen en soms/vaak(?) ook wel zo goedkoop.

Een dergelijke test (1000-km challange) is leuk, maar niet meer dan dat. Zijn de parameters/'regels' ergens beschikbaar? Het is heel gauw appels met peren vergelijken. Stel: een bepaalde auto laadt (heel) snel als hij bijna leeg is en wat minder snel boven een bepaald percentage. Mag deze auto dan verder doorrijden dan een andere auto? Maar bij een RL-test, kan het dan ook zijn dat het volgende laadstation helemaal zo snel niet is (of: door de eerdere langere 'run', kom je later slechter uit met je percentages/laadsnelheden). Aan de andere kant: als iedereen bij zelfde laadpunten mag/moet laden, is dat wel 'eerlijk' (lees: gelijk), maar benadeel je auto's met een groter bereik (want dit kunnen dan minder lang doorladen).

Dus: hoe geoptimaliseerd is het?

Sowieso moet ik er niet aan denken om 1000 km "zo snel ie gaat", dus alleen pauze voor laden (of tanken) te rijden (maar dat kan voor anderen natuurlijk anders zijn). Maar als je een lange rit maakt (bijv. voor vakantie), heb je m.i. de volgende mogelijkheden:
  • je laadt steeds 'optimaal' en daardoor kan je relatief korte stukken en moet je vaak (relatief kort laden)
  • je laadt steeds helemaal vol, waardoor je lange stukken kan en lang(er) moet laden
  • je past het laden aan je eigen dag-ritme aan: je vertrekt bijvoorbeeld 's ochtends, rijdt een lang stuk tot aan de lunch, laadt helemaal vol, en rijdt door tot het diner. Iets wat de meeste auto's niet zullen halen, dus tussendoor doe je een 'optimale' tussenstop, zodat je wel je diner haalt. Bij meerdaagse trip probeer je natuurlijk bij het Hotel je auto vol te laden.
Probleem met die laatste is natuurlijk dat als iedereen dat doet, de laadplekken bij een restaurant natuurlijk wel erg vol zullen zijn...

Dit alles nog helemaal los van het feit, dat (volgens mij) voor de overgrote meerderheid de lange rit uitzondering is en deze in je normale week (maand) niet voorkomt. De waarde dit je hecht aan de een 1000-km challange hangt daarmee zeer sterk af van hoe vaak je die lange rit hebt (als je het maandelijks doet, dan kan het zomaar het belangrijkste criterium zijn). Maar als je > 99% van de dagen in een jaar met een bepaalde (realistische) actieradius zou toekomen, dan weegt die actieradius veel zwaarder dan een 1000-km challange, want bij < 450 km hakt wel of niet laden er natuurlijk hard(er) in.

Erg gebruiksafhankelijk dus, waarmee (het überhaupt bestaan van de) 1000-km weer erg waardevol is als onderdeel van de vergelijking(en).

• Dieken Taffert
Pluisie schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:34:
@Dieken Taffert maar dan begrijp je denk ik toch het doel van deze test niet helemaal. De auto's worden namelijk opgeladen zodat ze de 1000km kunnen halen, een auto met 800km actieradius zal dus zeker sneller de 1000km afleggen in vergelijking tot de auto met 520km actieradius.
In die test niet, maar in de praktijk meestal dus wel...

Voor die test; dan moet je de vergelijking iets anders insteken (auto met 800 km actieradius laadt iets langzamer) maar wordt die alsnog zeer zoutgevoelig.

Voor de vertaling van de testresultaten naar de praktijk moet je er rekening mee houden dat niet alle snelladers beschikbaar zijn, die niet allemaal met de optimale snelheid kunnen laden etc. Ook heeft Tesla een veel beter netwerk, dat is ook zo'n belangrijke variabele die we maar even vergeten.

De "1000 km test" klinkt voor mij als een grotendeels onzinnig concept dat door de Europese autoindustrie is verzonnen omdat ze het qua range niet redden tegen Tesla. en meer inzetten op hoog voltage architectuur waarmee je extreem snel kunt laden.

En nee, ik ben niet specifiek Tesla fan, wel fan van het echte verhaal.
Daarnaast heeft de rest helemaal niets met deze test te maken, dan zou de test beter vallen onder de titel "Kun je comfortabel frietjes eten binnen de laadtijd van mijn EV?".
Zeker wel, omdat het gaat over hoe veel die test zegt voor de praktijk, hoe veel je er nu echt aan hebt. En dan moeten er heel wat aantekeningen bij die test geplaatst worden. Actieradius blijft veruit het belangrijkst voor de meeste mensen. Qua snelladen, als ie 'm in een uur vol krijgt (de duur van een eetpauze) bij de de meeste of alle snelladers is dat goed zat in de meeste gevallen, lijkt me. Daar komt bij dat je liever langzamer laadt als je de levensduur van je accu belangrijk vindt.
Zelf begrijp ik ook niet wat er vervelend zou zijn aan het feit dat je auto snel vol zit? Natuurlijk hoef je niet altijd snel te laden en daar hoef je dan toch ook niet altijd voor te kiezen? Het is dan weer wel handig dat je snel kan laden wanneer het een keer écht nodig is (of dat vaak voorkomt is dan een ander gegeven). Ik ben wel een beetje in de war van de argumenten dat de EV auto's nu opeens weer té snel laden en té ver komen :?
Ik kan me voorstellen dat je je auto niet zo maar mag laten staan aan de snellader als ie vol zit, of wel?

En zoals Hansieo zegt, wordt de accu ook niet gezonder van razendsnel laden. Ook dat is weer zo'n cruciale aantekening...

[ Voor 3% gewijzigd door Dieken Taffert op 21-09-2020 11:35 ]

• BarryH
  • Nu online
Mijn bescheiden mening (Als iemand die nu ruim 3 jaar EV rijd en daarmee ook op wintersport gaat):

De 1000km test die Bjorn Nyland doet is uitermate nuttig. Dit in combinatie met een range test bij 120km/uur.

Daarnaast geeft abetterrouteplanner.com ook goede info, zodra een model uit de alfa/beta fase is daar.

Deze twee laten goed zien wat je in de praktijk mag verwachten, zeker qua combinatie van snellaadsnelheid en verbruik.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Jake schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:32:

Een dergelijke test (1000-km challange) is leuk, maar niet meer dan dat. Zijn de parameters/'regels' ergens beschikbaar? Het is heel gauw appels met peren vergelijken. Stel: een bepaalde auto laadt (heel) snel als hij bijna leeg is en wat minder snel boven een bepaald percentage. Mag deze auto dan verder doorrijden dan een andere auto?
Ja natuurlijk. Dit is kijken hoe snel je een afstand van 1000 km kunt volbrengen. Dat geeft een indicatie van de kwaliteit van de auto (snelladen) en het laadnetwerk.
Sowieso moet ik er niet aan denken om 1000 km "zo snel ie gaat",
Het is zeker zo dat EV-rijders andere rijders zijn dan de verstokte autobahncruiser met zijn BMW of Mercedes, maar er is dus ook een categorie mensen die zo snel mogelijk van a naar b wil komen, ook als a Nederland is en B Italië. Dat zijn dus de mensen die roepen dat EV's niet werken "want je moet uren laden onderweg". Een test zoals deze is er op gericht om dat argument tenminste te kunnen weerleggen.
Of niet, want er zijn EV's waar je dus wel uren mee moet laden.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-01 18:53
Ik moet het toch eens vragen. Ik wil de beste man zijn werk niet afkraken (maar ga het toch een beetje doen :P ), maar wat is het precies de aantrekkingskracht van de filmpjes van Bjorn Nyland? Ik vind het vaak maar slechte kwaliteit filmpjes die slecht te verstaan zijn...

Maar aan de frequentie waarmee 'ie hier als soort autoriteit wordt aangehaald te zien, mis ik iets essentieels ofzo. Kan iemand mij uitleggen wat dat is?

• Dieken Taffert
Maasluip schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:49:
[...]

Ja natuurlijk. Dit is kijken hoe snel je een afstand van 1000 km kunt volbrengen. Dat geeft een indicatie van de kwaliteit van de auto (snelladen) en het laadnetwerk.
Een indicatie wel idd. Maar het is goed denkbaar dat je 1000 km alleen kunt volbrengen op een traject waarbij precies op de juiste afstanden een snellader staat, die maximaal snel stroom je auto in gooit, waar altijd een plek vrij is. De laadsnelheid kakt in bij een bepaald % acculading, de laatste X% vermijden kan gunstig zijn voor je 1000 km tijd maar heeft praktisch gezien weinig waarde.

• Jake
  • Niet online
naii11 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:10:
Voldoende actieradius is meer van belang om in Nederland zelf, met inachtneming van de 20%-90% regel (kan ook een beetje anders zijn), niet elke dag hoeft te laden. 1 a 2 keer per week naar de 90% laden zou voldoende moeten zijn om 3-4000 km per maand te kunnen rijden. Het wordt erg vervelend als je bijna dagelijks aan de laadpaal moet hangen. Net of je bijna dagelijks moet tanken, omdat de tankinhoud maar 15 liter bedraagt.
Maar dan voldoet een MG ZS toch niet aan jouw wensen? Zeker in de winter lijkt het bereik echt ontoereikend: https://ev-database.org/car/1201/MG-ZS-EV :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDn_bP_N6BtrL0N5RhJLI6VNAOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CKQkzWuMw5hg6sNWrs63jo76.png?f=user_large

Bij 20-90% zou je dus maar 70% van die 155 km beschikbaar hebben (=108,5) of: iets optimistischer: 70% van die 190 (= 133 km). Dan moet je (zelfs bij gelijke verdeling, in het gunstige scenario) bij 4.000 km per maand exact elke dag opladen. En bij ongelijke verdeling (of het ongunstige scenario) ook bij 3.000 km per maand (want: als ie niet vol is, kan je de langere dag niet halen).
Prullenbak84 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:57:
Ik moet het toch eens vragen. Ik wil de beste man zijn werk niet afkraken (maar ga het toch een beetje doen :P ), maar wat is het precies de aantrekkingskracht van de filmpjes van Bjorn Nyland?
Dat hij al lunchend probeert twee stukken aan elkaar te praten?
ik vind het vaak maar slechte kwaliteit filmpjes die slecht te verstaan zijn...
Ah, zie bovenstaande ;)
Maar aan de frequentie waarmee 'ie hier als soort autoriteit wordt aangehaald te zien, mis ik iets essentieels ofzo. Kan iemand mij uitleggen wat dat is?
Denk vooral omdat hij heel veel films maakt, die 'relatief' onafhankelijk zijn (en ook best wel 'gebruiksgericht'). Maar zoals elke vlogger: leuk ter orrientatie toch? En voor elke vlogger zijn er (>>) 10 anderen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:13
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

• BarryH
  • Nu online
@Prullenbak84 Hij is een van de weinige (enige?) die meerdere auto's op vergelijkbare wijze test op de belangrijke punten (Range, snellaad eigenschappen, effectieve reistijd op lange ritten, bagageruimte).
Ik spoel altijd door naar de laatste paar minuten :) en kijk in de google sheets die hij publiceert.

Groot verschil met de formele range test is dat die (WLTP/EPA) teveel nadruk leggen op rijden in dorp/stad (Waardoor range vaak hoger uitkomt dan die praktijksituatie waar range belangrijk is: snelwegritten)
En snellaadtesten worden (nog niet) gedaan, zeker niet in combinatie met verbruik.
Juist uit de praktijktesten komt b.v. rapidgate naar voren bij Leaf en e-Golf
Ook Ampera-e die bij lage temperaturen langzaam snellaad (als ik het goed onthouden heb) is daar een goed voorbeeld van.

Daarom ben ik dus heel benieuwd wat de uitkomst van de ID.3 rit is geweest. Daar gaat nl uit blijken of de goede snellaad snelheid het hogere verbruik (versus b.v. eNiro en Ioniq 28kWh) compenseert.

• Prullenbak84
Mar.tin schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:03:
[...]

De beste meneer rijdt enkele duizenden kilometers in bijna elke EV die er te krijgen is.

Daarmee maakt dat (voor mij, en duidelijk véle anderen) de informatie betrouwbaarder dan die van een random autoreviewer die er 10km mee rijdt, een rondje eromheen loopt en dan zijn mening maakt.
Ok, dat snap ik. Maar ik kijk dan liever 5 verschillende reviews of meer, in plaats van een half uur naar bjorn terwijl ie met shaky cam het dashboard of een laadpaal filmt. De kwaliteit van EV-reviews gaat wel omhoog nu een aantal reviews ook wel "om" beginnen te raken.
Met een paarduizend kilometer heb je een betrouwbaardere verbruikstest, tests met hoeveel bagage er in kan met bananendozen.

Het is gewoon een beetje de "golden standard" van EV tests. Ook al ben ik verder met je eens dat ze langdradig en matig in elkaar zitten. :+
Dat maakt het voor mij echt moeilijk, maar goed.
Jake schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:03:
[...]

Ma
[...]

Hahah ja ook dat nog eens :D

• Prullenbak84
BarryH schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:05:
@Prullenbak84 Hij is een van de weinige (enige?) die meerdere auto's op vergelijkbare wijze test op de belangrijke punten (Range, snellaad eigenschappen, effectieve reistijd op lange ritten, bagageruimte).
Ik spoel altijd door naar de laatste paar minuten :) en kijk in de google sheets die hij publiceert.
Ja dat spoelen doe ik dan ook maar als ik iets van hem tegen kom wat interessant lijkt. Maar prettig vind ik het niet.

Anyway, bedankt voor de verduidelijking, mensen!

• PeterZ(on)
Ik moet het toch eens vragen. Ik wil de beste man zijn werk niet afkraken (maar ga het toch een beetje doen :P ), maar wat is het precies de aantrekkingskracht van de filmpjes van Bjorn Nyland? Ik vind het vaak maar slechte kwaliteit filmpjes die slecht te verstaan zijn...

Ik volg hem denk ik al een jaar of drie / vier en ben door hem eigenlijk wel enthousiast gemaakt voor de EV en gaan proefrijden en overtuigd dat ik er ook eentje wilde.

Vroeger waren zijn bezorg trips heel leuk om live te volgen en vooral in de winter in de sneeuw. Of dat hij met pech stond wat je dan live kon meekijken. En leuk om het land wat te leren kennen vanuit je luie stoel.

De 1000km challenges beginnen nu wel een beetje hun glans te verliezen door meer snelladers en betere EV's met grotere accu's.Vroeger keek ik ze live mee, nu vaak alleen nog maar de samenvatting.

Verder geeft hij vaak andere en soms ook betere info dan de gemiddelde journalist.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:01
Dieken Taffert schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:32:
[...]
De "1000 km test" klinkt voor mij als een grotendeels onzinnig concept dat door de Europese autoindustrie is verzonnen omdat ze het qua range niet redden tegen Tesla. en meer inzetten op hoog voltage architectuur waarmee je extreem snel kunt laden.

En nee, ik ben niet specifiek Tesla fan, wel fan van het echte verhaal.
De Europese auto-industrie hoeft hier weinig voor te verzinnen. Als je naar praktijkgetallen kijkt zie je dat Tesla bij normaal gebruik helemaal niet zo veel verder komt dan vergelijkbare auto's uit dezelfde klasse. 1000km is dan ook veel meer een afstand waar mensen naar kijken omdat dat een range is die je met een zomervakantie kunt rijden (Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Kroatie,Polen e.d.).Voornaamste reden waarom ik b.v. een Hybrid heb en geen EV is de range (auto in Amerika gekocht en ook gebruikt voor road-trips waar niet altijd laders zijn te vinden).

Dit soort testen zijn dan ook puur om een vergelijk te kunnen maken hoe snel de verschillende EVs (theoretisch) grotere afstanden kunt rijden.

Voor de praktijk speelt er echter veel meer mee. Ik heb met mijn hybrid b.v. al verschillende keren die 1000km in 9 uur gereden. Dat is inclusief maximaal 30minuten aan korte stops, waar de meeste mensen in totaal op zo'n afstand al minstens 2 uur pauze zouden nemen. Als je die langere pauze toch neemt, kun je gelijk je EV opladen, en boeit die range dus al veel minder. Rijd je zoals ik liever in 1 keer door krijg je met een EV juist extra verplichte pauzes. Voor verschillende mensen zullen de eisen dus ook heel anders zijn. En dit soort testen laten dan goed zien wat je bij de verschillende EVs kunt verwachten.

[removed]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dieken Taffert schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:59:
[...]

Een indicatie wel idd. Maar het is goed denkbaar dat je 1000 km alleen kunt volbrengen op een traject waarbij precies op de juiste afstanden een snellader staat, die maximaal snel stroom je auto in gooit, waar altijd een plek vrij is. De laadsnelheid kakt in bij een bepaald % acculading, de laatste X% vermijden kan gunstig zijn voor je 1000 km tijd maar heeft praktisch gezien weinig waarde.
Dat is toch hetzelfde als zeggen dat de WLTP geen waarde heeft "want mijn autogebruik is anders dan tijdens de test"? Op die manier kun je geen enkele test doen en moet iedere consument zelf alle auto's testen volgens zijn gebruiksprofiel. En dat is onmogelijk.

Het is ook niet de enige test die er is he? EV's worden door verschillende mensen op verschillende manieren getest. Kijken hoe lang het duurt eer je er 1000 km ver mee bent is net zo relevant als kijken hoeveel koffers er in passen. Voor de een meer relevant dan voor de ander.

• naii11
Jake schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:03:
[...]

Maar dan voldoet een MG ZS toch niet aan jouw wensen? Zeker in de winter lijkt het bereik echt ontoereikend: https://ev-database.org/car/1201/MG-ZS-EV :

[Afbeelding]

Bij 20-90% zou je dus maar 70% van die 155 km beschikbaar hebben (=108,5) of: iets optimistischer: 70% van die 190 (= 133 km). Dan moet je (zelfs bij gelijke verdeling, in het gunstige scenario) bij 4.000 km per maand exact elke dag opladen. En bij ongelijke verdeling (of het ongunstige scenario) ook bij 3.000 km per maand (want: als ie niet vol is, kan je de langere dag niet halen).
[...]

[...]

Ah, zie bovenstaande ;)

[...]

Denk vooral omdat hij heel veel films maakt, die 'relatief' onafhankelijk zijn (en ook best wel 'gebruiksgericht'). Maar zoals elke vlogger: leuk ter orrientatie toch? En voor elke vlogger zijn er (>>) 10 anderen.
Aan mijn eisen voldoet de MG inderdaad niet, weswege ik een Model 3 heb. Ik heb het meer over het algemeen, met name de vergelijking met ICE auto's.

Wordt wel een puntje met de wegenbelasting. Nadat de voordelen voor EV's in Nederland zijn afgebouwd en de bijtelling is gelijkgesteld, heb je nog met een dikke papzak te maken; 500 kilo aan batterijen meesleuren.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 23:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

redwing schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:18:
De Europese auto-industrie hoeft hier weinig voor te verzinnen. Als je naar praktijkgetallen kijkt zie je dat Tesla bij normaal gebruik helemaal niet zo veel verder komt dan vergelijkbare auto's uit dezelfde klasse. 1000km is dan ook veel meer een afstand waar mensen naar kijken omdat dat een range is die je met een zomervakantie kunt rijden (Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Kroatie,Polen e.d.).Voornaamste reden waarom ik b.v. een Hybrid heb en geen EV is de range (auto in Amerika gekocht en ook gebruikt voor road-trips waar niet altijd laders zijn te vinden).

Dit soort testen zijn dan ook puur om een vergelijk te kunnen maken hoe snel de verschillende EVs (theoretisch) grotere afstanden kunt rijden.

Voor de praktijk speelt er echter veel meer mee. Ik heb met mijn hybrid b.v. al verschillende keren die 1000km in 9 uur gereden. Dat is inclusief maximaal 30minuten aan korte stops, waar de meeste mensen in totaal op zo'n afstand al minstens 2 uur pauze zouden nemen. Als je die langere pauze toch neemt, kun je gelijk je EV opladen, en boeit die range dus al veel minder. Rijd je zoals ik liever in 1 keer door krijg je met een EV juist extra verplichte pauzes. Voor verschillende mensen zullen de eisen dus ook heel anders zijn. En dit soort testen laten dan goed zien wat je bij de verschillende EVs kunt verwachten.
Ik rij met enige regelmaat 1000km heen en 1000km terug naar Nantes en terug. Wilde het liefst een Model 3 LR maar dat was te duur, dus toen de Model 3 SR+ vergeleken met de Kona en de eNiro. Toch voor de Model 3 SR+ gegaan, ondanks dat die wat minder bereik heeft dan het Aziatische duo. In de praktijk maakt 300km of 350km niet zo heel veel uit, maar wat wel mee gaat tellen is dat de Amerikaan een stuk sneller kan laden en je een veel uitgebreider laadnetwerk tot je beschikking hebt omdat je ook toegang hebt tot de laders van Tesla.

En eigenlijk is meer dan 300km bereik ook niet nodig. Op een lange rit wil je toch om de 2 à 3 uur even pauzeren, en in die 2 à 3 uur leg je, tromgeroffel, zo'n 300km af. Het kost alleen wat meer plannen vooraf, want met een dieselauto met een bereik van 1000km heb je volledige vrijheid waar en wanneer je die pauzes inlast, met een elektrische auto met een praktijkbereik van zo'n 300km luistert het wat nauwer. Maar zou geen enkel probleem moeten zijn.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• redwing
Mx. Alba schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:41:
[...]
Ik rij met enige regelmaat 1000km heen en 1000km terug naar Nantes en terug. Wilde het liefst een Model 3 LR maar dat was te duur, dus toen de Model 3 SR+ vergeleken met de Kona en de eNiro. Toch voor de Model 3 SR+ gegaan, ondanks dat die wat minder bereik heeft dan het Aziatische duo. In de praktijk maakt 300km of 350km niet zo heel veel uit, maar wat wel mee gaat tellen is dat de Amerikaan een stuk sneller kan laden en een veel uitgebreider laadnetwerk hebt omdat je ook toegang hebt tot de laders van Tesla.
Zolang je langs de grote wegen blijft (wat je meestal doet bij langere afstanden) gaat het laden ook prima. Maar daar zeg ik ook niets over, ik zeg wel dat een EV bij je rijstijl moet passen. Ik ken b.v. ook mensen die aan een rang van 150-200 km voldoende hebben omdat die om de 2 uur minstens een uur ergens gaan pauzeren(eten/wandelen e.d.)
En eigenlijk is meer dan 300km bereik ook niet nodig. Op een lange rit wil je toch om de 2 à 3 uur even pauzeren, en in die 2 à 3 uur leg je, tromgeroffel, zo'n 300km af. Het kost alleen wat meer plannen vooraf, want met een dieselauto met een bereik van 1000km heb je volledige vrijheid waar en wanneer je die pauzes inlast, met een elektrische auto met een praktijkbereik van zo'n 300km luistert het wat nauwer. Maar zou geen enkel probleem moeten zijn.
Ik pak inderdaad ook om de 300km een pauze, maar dat is dan 2 rondjes om de auto lopen, een nieuw flesje water uit de koelbox pakken en weer doorrijden. Succes als jij in die 5 minuten je EV ver genoeg vol hebt geladen voor de volgende 300km ;)
Oftewel waar bij jou die 300km range, welke je in 30 minuten weer kunt opladen, prima werkt zou dat voor mij minstens een uur schelen op de hele reis. Ik moet er niet aan denken, ik wil niet wachten, ik wil lekker rond-cruisen 8) Precies wat ik bedoel met verschillende eisen die moeten matchen met je auto :)

En dat is precies waarom ik deze 1000-km tests zo handig vind. Je ziet dat het steeds sneller en makkelijker wordt om met een EV lange afstanden af te leggen. En je ziet vooral dat er ook steeds meer EVs zijn die daarvoor geschikt zijn. Het is nog steeds niet zo vanzelfsprekend en snel als met benzine, maar het komt er wel steeds meer in de buurt. Voor mij laat dit zien dat als ik over een paar jaar een nieuwe auto wil kopen, een EV ook voor mij een prima optie zal zijn.

[removed]

• Jake
  • Niet online
naii11 schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:26:
Aan mijn eisen voldoet de MG inderdaad niet, weswege ik een Model 3 heb. Ik heb het meer over het algemeen, met name de vergelijking met ICE auto's.
Ah ok, had ik dat verkeerd begrepen :)
(voor mij was de MG ook: leuk, maar niet geschikt, wel lekker goedkoop).
Wordt wel een puntje met de wegenbelasting. Nadat de voordelen voor EV's in Nederland zijn afgebouwd en de bijtelling is gelijkgesteld, heb je nog met een dikke papzak te maken; 500 kilo aan batterijen meesleuren.
Uiteindelijk wil de BV NL er natuurlijk wel hetzelfde aan overhouden, maar het is natuurlijk niet gezegd dat het kg-gebonden wegenbelastingstelsel blijft. Daarnaast zullen ze ook de accijns wel ergens mee willen vervangnen. Maar de stemmen voor km-heffing zijn natuurlijk al redelijk luid.

Hoe gaat dat in Noorwegen? Daar is de EV-overgang (vooral) in gang gezet door allerlei heffingen (tol) voor ICE, maar de opbrengst daarvan zal nu ook wel een stuk minder zijn? Of maken ze het gewoon nog duurder voor ICE? (of: ze kunnen daar wel beter regeren en hebben niet hun hele begroting op die inkomsten gebouwd).

• naii11
Jake schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:04:
[...]

[...]

Uiteindelijk wil de BV NL er natuurlijk wel hetzelfde aan overhouden, maar het is natuurlijk niet gezegd dat het kg-gebonden wegenbelastingstelsel blijft. Daarnaast zullen ze ook de accijns wel ergens mee willen vervangnen. Maar de stemmen voor km-heffing zijn natuurlijk al redelijk luid.

Hoe gaat dat in Noorwegen? Daar is de EV-overgang (vooral) in gang gezet door allerlei heffingen (tol) voor ICE, maar de opbrengst daarvan zal nu ook wel een stuk minder zijn? Of maken ze het gewoon nog duurder voor ICE? (of: ze kunnen daar wel beter regeren en hebben niet hun hele begroting op die inkomsten gebouwd).
Weet ik niet. Interessant om te kijken welke plannen andere landen hebben. Maar we mogen niet vergeten dat Noorwegen een kleine Europese versie van Saoedi-Arabië is (steenrijk door aardoliehandel). Dus zij hebben meer luxe wat dat betreft.

• redwing
Jake schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:04:
[...]

[...]

Noorwegen heeft het geld helemaal niet nodig die zijn zelf rijk genoeg (gas/olie-opbrengsten iets beter belegd dan Nederland ;) ). Die heffen dus vooral belastingen om te sturen en niet om de begroting kloppend te krijgen.

[removed]

• !null
naii11 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:10:
[...]

Eerlijk, de Ampera is één bak rommel uit Detroit. Even in gereden. Alles keihard plastic, lijkt een budget auto uit begin jaren '90. Daarnaast, als je daadwerkelijk plankgas geeft, gaat de torque steer alle kanten op, je moet je best doen om de auto binnen de lijntjes te houden. En lawaaierig dat het is.
Dat is grotendeels onzin. Ja hij doet aan ouderwets torque steer, dat heb ik ook al eerder hier zelf vermeld.
Perfect is hij niet, en zou hij nu nog voor de originele prijs van 45K te koop staan was het gewoon een slechte deal.

Maar rommel? Mijne is 3 jaar oud en 80.000km toen ik hem kocht, en hij is nog als nieuw. Inclusief de actieradius! Ook geen kraakjes in het interieur of dat soort dingen.
Wat betreft de MG's moeten we dat nog even aankijken. Je noemt het rommel, maar de Ampera-e doet het al beter dan de vele Nissans.
Dus ik heb juist voor deze gekozen omdat je van deze weet dat hij qua accutechniek goed in elkaar zit. Rommel is het zeker niet.

Verder heb ik ook Tesla's proefgereden, en alleen de Model S is substantieel stiller. Bij de Model 3 hoor je de achterwielen ook gewoon.

De vergelijking met de MG ZS zou relevant zijn als hij ook zover kwam. En ik weet niet of hij achterin ook zo ruim is? Ik kan met 1m90 iig achterin de Ampera-e zitten en mijn benen kwijt.
We hebben geen tijd gestoken in de MG omdat we die toch al niet gingen kopen, en dat was geen technisch argument :+
Voor ons is het een gewone auto, wat we ook wilden. We hebben nog een sportwagentje en 4x4 ernaast.

Actieradius is voor de meesten inderdaad niet zo'n probleem, zeker als er geen vakantie mee gedaan wordt. Dan voldoet een MG ZS.

Maar voor ons zou de MG nauwlijks voldoen. Dit jaar is ons autogebruik behoorlijk veranderd, door verhuizing en Corona. Nu wonen we wat verder weg, doen we de kleine afstanden juist met de fiets.
Kortom, als we de auto instappen is het een lange rit, vaak minimaal 150km totaal (heen en terug)
Van het weekend nog 200km gereden met airco aan, snelheden wisselend tussen 120 en 140km/u, en toen had ik de gehele terugweg nog vol tegenwind ook, wat te merken was in het verbruik. Dat was al billenknijpen geweest met de MG.

Nu dat ik dat ervaar ben ik heel blij dat we toch in de ~60kWh categorie hebben gekocht en niet in de ~40kWh categorie. Maar dat is voor ons he. Voor vele anderen is het verschil niet boeiend en dus het prijsverschil niet waard.

De vakanties in de buurt durf ik ook prima aan met de Ampera-e. Vrienden bij Munchen durf ik ook nog wel naar toe, ondanks dat hij niet snel laad. Dan kan ik alleen niet meer rijden zoals ik wil, dan moet ik wel 100km/u aanhouden.
Want dat doe ik nu wel, ik rij zo hard als ik wil en ik zet verwarming of airco aan, en het kan allemaal.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 21-09-2020 13:27 ]

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01 20:50
Weet iemand eigenlijk of er ook al vergelijkend materiaal is tussen een lege en een volle auto? Maakt dat significant iets uit voor de range?

De 1000km rit is er precies één die velen maken met een volgepakte auto (=vakantie). Dat is toch al gauw 300-400kg meer aan gewicht.

• naii11
!null schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:25:
[...]

Dat is grotendeels onzin. Ja hij doet aan ouderwets torque steer, dat heb ik ook al eerder hier zelf vermeld.
Perfect is hij niet, en zou hij nu nog voor de originele prijs van 45K te koop staan was het gewoon een slechte deal.

Maar rommel? Mijne is 3 jaar oud en 80.000km toen ik hem kocht, en hij is nog als nieuw. Inclusief de actieradius! Ook geen kraakjes in het interieur of dat soort dingen.
Wat betreft de MG's moeten we dat nog even aankijken. Je noemt het rommel, maar de Ampera-e doet het al beter dan de vele Nissans.
Dus ik heb juist voor deze gekozen omdat je van deze weet dat hij qua accutechniek goed in elkaar zit. Rommel is het zeker niet.

Verder heb ik ook Tesla's proefgereden, en alleen de Model S is substantieel stiller. Bij de Model 3 hoor je de achterwielen ook gewoon.

De vergelijking met de MG ZS zou relevant zijn als hij ook zover kwam. En ik weet niet of hij achterin ook zo ruim is? Ik kan met 1m90 iig achterin de Ampera-e zitten en mijn benen kwijt.
We hebben geen tijd gestoken in de MG omdat we die toch al niet gingen kopen, en dat was geen technisch argument :+
Voor ons is het een gewone auto, wat we ook wilden. We hebben nog een sportwagentje en 4x4 ernaast.

Actieradius is voor de meesten inderdaad niet zo'n probleem, zeker als er geen vakantie mee gedaan wordt. Dan voldoet een MG ZS.

Maar voor ons zou de MG nauwlijks voldoen. Dit jaar is ons autogebruik behoorlijk veranderd, door verhuizing en Corona. Nu wonen we wat verder weg, doen we de kleine afstanden juist met de fiets.
Kortom, als we de auto instappen is het een lange rit, vaak minimaal 150km totaal (heen en terug)
Van het weekend nog 200km gereden met airco aan, snelheden wisselend tussen 120 en 140km/u, en toen had ik de gehele terugweg nog vol tegenwind ook, wat te merken was in het verbruik. Dat was al billenknijpen geweest met de MG.

Nu dat ik dat ervaar ben ik heel blij dat we toch in de ~60kWh categorie hebben gekocht en niet in de ~40kWh categorie. Maar dat is voor ons he. Voor vele anderen is het verschil niet boeiend en dus het prijsverschil niet waard.

De vakanties in de buurt durf ik ook prima aan met de Ampera-e. Vrienden bij Munchen durf ik ook nog wel naar toe, ondanks dat hij niet snel laad. Dan kan ik alleen niet meer rijden zoals ik wil, dan moet ik wel 100km/u aanhouden.
Want dat doe ik nu wel, ik rij zo hard als ik wil en ik zet verwarming of airco aan, en het kan allemaal.
Ik wil niet de auto waar je kennelijk blij mee bent afzeiken.

Wat wel zo is, is inderdaad dat de aandrijving prima ontwikkeld is, en op lage(re) laadsnelheden na, prima werkt en zijn range behoudt. Pluim voor GM. In dat opzicht een prima auto.

Maar goed, voor mij persoonlijk zijn er ook een aantal andere dingen van belang, zoals interieurkwaliteit, algehele bouwkwaliteit (zeik ik bij Tesla genoeg over). De Chevrolet Bolt (even zo noemen) heeft een typisch Amerikaanse afwerking en bouwkwaliteit. Allicht om de auto betaalbaar te houden. Voor de originele prijs van 2019 (€ 49,900 voor de luxe variant) zou ik het niet doen, jij ook niet kennelijk. Maar voor de verlaagde prijs op zich prima, zeker de range. Maar eerlijk gezegd, zou ik dan voor de e-Niro zijn gegaan. Kwaliteit beduidend beter, matieriaalgebruik etc.

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

juanpabloo schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:34:
Weet iemand eigenlijk of er ook al vergelijkend materiaal is tussen een lege en een volle auto? Maakt dat significant iets uit voor de range?

De 1000km rit is er precies één die velen maken met een volgepakte auto (=vakantie). Dat is toch al gauw 300-400kg meer aan gewicht.
Lucht- en rolweerstand bepalen hoeveel energie je nodig hebt om een object te bewegen.
Gewicht is daarmee nauwelijks van invloed op verbruik bij een EV. Je zet elektrische energie om in bewegingsenergie. Een EV doet dit zeer efficiënt. Zelfde natuurkunde gaat natuurlijk op voor een ICE, maar die zet 60 tot 75% van die energie (een liter dinosap) niet om in beweging, maar in warmte. En met zulke verliezen gaat dat dan heel hard natuurlijk.

Vooral als je begrijpt dat bij afremmen die bewegingsenergie bij een EV grotendeels weer in de accu wordt opgeslagen, en bij een reguliere ICE in, jawel, warmte!

• Deveon
  • Niet online

Voor de vakantie pomp ik de banden altijd op tot wat de fabrikant aan geeft bij volle belasting. Dat verlaagd je rolweerstand ook. Daarnaast kan een EV de energie van het afremmen weer deels terugwinnen terwijl dit bij brandstof auto's verloren energie is in vorm warmte van de remmen.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 21-09-2020 13:53 ]

• MarcelGo

Vergelijk maar een een model 3 sr+ met een lr, of een mach e sr met een lr, dat zijn ongeveer de verschillen

Tussen de 6 en 8Wh/km dus...3 a 4% extra kun je op rekenen

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 21-09-2020 13:55 ]

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
MarcelGo schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:52:
[...]

Vergelijk maar een een model 3 sr+ met een lr, of een mach e sr met een lr, dat zijn ongeveer de verschillen

Tussen de 6 en 8Wh/km dus...3 a 4% extra kun je op rekenen
Grootste verschil zit tussen de 4wd ipv alleen het gewicht.

Praktijkverbruik van de Lr-rwd vs de SR+ Zou een betere vergelijking zijn.

Gewicht maar niet super veel uit op vlakke wegen met lange stukken.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• MarcelGo
Stef87 schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:17:
[...]

Grootste verschil zit tussen de 4wd ipv alleen het gewicht.

Praktijkverbruik van de Lr-rwd vs de SR+ Zou een betere vergelijking zijn.

Gewicht maar niet super veel uit op vlakke wegen met lange stukken.
Waar lees jij dat ik de AWD bedoel? Als je op ev database zoekt zie dat het WLTP verschil 121 VS 116 is.

Maar de vergissing is snel gemaakt, bij de Mach e kun je RWD sr en lr ook prima vergelijken...200 VS 194 als je naar geïnterpreteerd verbruik kijkt

In ander nieuws, zojuist een tijdsblok gereserveerd om de de Enyaq te bekijken bij de dealer ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 21-09-2020 14:36 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hij was een van de eersten die "real life" vlogs maakte over zijn autogebruik. En daarmee liet hij ook zien dat de misconcepties mbt elektrisch rijden daadwerkelijk misconcepties waren (je kan niks meenemen, je staat uuuuren te laden, het is geen serieus alternatief voor mijn $merk $type, je kan nergens laden). Daarnaast zag je hem ook meer "in" de materie komen, dus kwam er ook meer uitleg en onderbouwing.

Verder heeft hij zijn inkomsten van youtube, dus is niet afhankelijk van importeurs of autofabrikanten oid. Zijn vlog s zijn eerlijk (?), als iets niet goed of onduidelijk is zie je dat ook en ondertussen heeft hij een redelijke hoeveelheid data verzameld mbt verbruik, geluid en praktische info. Dat er soms teveel bla bla inzit neem ik voor lief.

Kan je de info ergens anders vandaan halen? Jazeker. Is Bjorn Nyland de enige? Nee. Maar best vermakelijk (vind ik dan) en hij heeft van EV rijden zijn werk gemaakt.

* teacher is een volger :)

Wise enough to play the fool

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
MarcelGo schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:30:
[...]

Waar lees jij dat ik de AWD bedoel? Als je op ev database zoekt zie dat het WLTP verschil 121 VS 116 is.

Maar de vergissing is snel gemaakt, bij de Mach e kun je RWD sr en lr ook prima vergelijken...200 VS 194 als je naar geïnterpreteerd verbruik kijkt

In ander nieuws, zojuist een tijdsblok gereserveerd om de de Enyaq te bekijken bij de dealer ;)
Er... de LR-rwd is (al een hele tijd) niet leverbaar, daar zijn er niet veel van gemaakt.

Als je dan zegt “vergelijk de LR met de SR+” klopt het niet. Uiteindelijk gaat het ook om praktijkcijfers en niet de WLTP/EPA.
Tesla heeft in het begin bijv. express de cijfers van de LR-Rwd naar beneden bijgesteld in de EPA cijfers, zodat deze op papier dezelfde range had als de AWD variant.

In werkelijkheid heb je bij de AWD constant met extra aandrijflijn verliezen te maken, een hoger onafgeveerd gewicht en extra lagers met twee assen die rond gaan en 99% van de tijd niets doen. (De AWD IS Leuk, stuk sneller, maar minder efficiënt)

Overigens kan je in de routeplanner ABRP extra gewicht toevoegen, zodat je kan zien hoeveel impact dit ongeveer heeft op de range. Ik vermoed dat dit voornamelijk bij bergop rijden een noemenswaardig verschil kan geven.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Stef87 schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:46:
[...]

Er... de LR-rwd is (al een hele tijd) niet leverbaar, daar zijn er niet veel van gemaakt.

Als je dan zegt “vergelijk de LR met de SR+” klopt het niet. Uiteindelijk gaat het ook om praktijkcijfers en niet de WLTP/EPA.
Tesla heeft in het begin bijv. express de cijfers van de LR-Rwd naar beneden bijgesteld in de EPA cijfers, zodat deze op papier dezelfde range had als de AWD variant.

In werkelijkheid heb je bij de AWD constant met extra aandrijflijn verliezen te maken, een hoger onafgeveerd gewicht en extra lagers met twee assen die rond gaan en 99% van de tijd niets doen. (De AWD IS Leuk, stuk sneller, maar minder efficiënt)

Overigens kan je in de routeplanner ABRP extra gewicht toevoegen, zodat je kan zien hoeveel impact dit ongeveer heeft op de range. Ik vermoed dat dit voornamelijk bij bergop rijden een noemenswaardig verschil kan geven.
En bergaf weer een voordeel, verminderd met de extra luchtweerstand door de hogere snelheid.

Om een eerlijk vergelijk te maken moet je daarom ook altijd een A B B A test doen (waar TeslaBjorn ook altijd op hamert).

• Hansieo
  • Laatst online: 09:32
Inspired schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:53:
[...]

Op een flinke rit kost je dat wel veel extra tijd. Komt nog eens bij dat die laders vaak ook verder van de snelweg af liggen. Met 50kW sta je een uur stil voor 10%-80% met een 75kWh accu. Als je een paar honderd kilometer af moet leggen op een dag kan dat wel. Maar met 1000km gaat het toch wel wat lang duren allemaal.
lol, in mijn "jeugd" ging ik af en toe best 1.000 / 1.200 PER RIT achterelkaar. (eerst zakelijk en dan prive ff vlug naar Parijs.. 8)7 )

Maar dat is láng geleden en de weg-bezetting is nú echt wel anders.
Nu probeer ik 500/600 km per aan te houden als max. Lekker relaxed, en nog tijd om wat leuks te doen voor het inchecken.

50kW zie ik best nog wel langs de snelweg (of vlak naast) en een uurtje "lunch" is een toppy "accesssoire".

Ik heb ook begrepen dat er hier meer zijn die er zo over denken. :9

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 10:34:
[...]

[...]
Had je een beetje de indruk dat het druk was qua proefritjes? Mijn vriendin heeft dit jaar nog een lease Golf maar volgend jaar hopen we die om te ruilen voor een ID.3.

.
Volgens mij behoorlijk druk, ik had een half uur de tijd en beide auto's waren continu bezet, en dit was op een Woensdag middag.
Vind ik ook een hele mooie auto, helaas is het bereik niet echt denderend en ik heb gelezen dat de auto een kunsmatig motor geluid over de speakers laat horen wat je niet uit kunt zetten, lijkt me zelf behoorlijk irritant :X

[ Voor 41% gewijzigd door Rev! op 21-09-2020 15:26 ]

• Dieken Taffert
Maasluip schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:20:
[...]

Dat is toch hetzelfde als zeggen dat de WLTP geen waarde heeft "want mijn autogebruik is anders dan tijdens de test"? Op die manier kun je geen enkele test doen en moet iedere consument zelf alle auto's testen volgens zijn gebruiksprofiel. En dat is onmogelijk.

Het is ook niet de enige test die er is he? EV's worden door verschillende mensen op verschillende manieren getest. Kijken hoe lang het duurt eer je er 1000 km ver mee bent is net zo relevant als kijken hoeveel koffers er in passen. Voor de een meer relevant dan voor de ander.
Hm, ik vind het meer als zeggen dat de NEDC test zeer weinig waarde heeft, ook overduidelijk zwaar gemankeerd. Inmiddels vervangen door de VEEL betere WLTP. Er is behoefte aan kritische meningen t.o.v. testmethoden, die leidt tot betere tests toch?

Dat de ene test niet goed is, wil niet zeggen dat alle tests niet goed zijn. Ik ben vóór testen van allerlei soort, alleen vind ik die 1000 km test gewoon niet goed. Maar dat is nu wel duidelijk ;)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dieken Taffert schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:49:
Hm, ik vind het meer als zeggen dat de NEDC test zeer weinig waarde heeft, ook overduidelijk zwaar gemankeerd. Inmiddels vervangen door de VEEL betere WLTP. Er is behoefte aan kritische meningen t.o.v. testmethoden, die leidt tot betere tests toch?

Dat de ene test niet goed is, wil niet zeggen dat alle tests niet goed zijn. Ik ben vóór testen van allerlei soort, alleen vind ik die 1000 km test gewoon niet goed. Maar dat is nu wel duidelijk ;)
Tja, het is sowieso niet veel anders dan bij benzine- en dieselauto's... Ook daar wijken vooral de zuinigere auto's significant af van de testresultaten. Ik bedoel, als ik de volledige tankinhoud (65 liter) van mijn huidige Volvo V40 D3 deel door het officiële gemiddelde verbruik van de auto (3,8 l / 100km) dan zou ik een actieradius van 1710km moeten hebben. In de praktijk sta ik nu na de invoering van de 100km/h telkens na zo'n 1000km weer aan de pomp. De indicator staat dan in het rood. En dan gaat er 50 liter in. Dus in de praktijk, inclusief de marge die de fabrikant kennelijk zelf in de brandstofmeter bouwt, zit er een verschil van wel 40% tussen de actieradius die ik volgens de test zou moeten hebben en de actieradius die ik in de praktijk heb. En voor de invoering van de 100km/h stond ik trouwens telkens na 800-900km weer aan de pomp, dus toen was het verschil zelfs zo'n 50%!

Maar daar kraait geen haan naar, omdat de actieradius in de praktijk nog steeds 800-1000km is.

Neem dan een Model 3 SR+... Volgens WLTP een actieradius van 409km, in de praktijk 300km, dat is een verschil van 27%. Dus veel minder verschil dan bij mijn Volvootje, maar daarover loopt iedereen wel te klagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 21-09-2020 16:03 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Deveon
  • Niet online
@Mx. Alba Een rijbereik van 1000 km is toch wat anders dan 300 km, zeker gezien jij wordt-case 10-15 minuten kwijt ben om weer vol te komen. Terwijl die 300 km laden worst-case ruim een uur kost. Start je elke ochtend met 300 km bereik dan zou dat wel mijn voorkeur hebben over elke 1000 km tanken. Zelf laad ik tot 10x per week laden om 2000 km op een tank te rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 21-09-2020 16:16 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Omdat ik bij hem gewoon het idee heb dat hij écht is.

Al die Amerikaanse youtubers krijgen voordelen in ruil voor de videos.

Misschien krijgt hij ze intussen ook wel. Maar al die “reclame” reviews kijk ik niet naar.

Om over de autobladen nog te zwijgen. Nog veel zijn negatief over de EV.

Björn is gewoon “one of us” investeert veel tijd en moeite in zijn filmpjes. Ja af en toe wat langdradig, maar als je die filmpjes van Tesla Kim kijkt met die stem waar ik kippenvel van krijg.

Nee laat Björn maar lekker doorgaan!
redwing schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:58:
[...]

Zolang je langs de grote wegen blijft (wat je meestal doet bij langere afstanden) gaat het laden ook prima. Maar daar zeg ik ook niets over, ik zeg wel dat een EV bij je rijstijl moet passen. Ik ken b.v. ook mensen die aan een rang van 150-200 km voldoende hebben omdat die om de 2 uur minstens een uur ergens gaan pauzeren(eten/wandelen e.d.)

[...]

Ik pak inderdaad ook om de 300km een pauze, maar dat is dan 2 rondjes om de auto lopen, een nieuw flesje water uit de koelbox pakken en weer doorrijden. Succes als jij in die 5 minuten je EV ver genoeg vol hebt geladen voor de volgende 300km ;)
Oftewel waar bij jou die 300km range, welke je in 30 minuten weer kunt opladen, prima werkt zou dat voor mij minstens een uur schelen op de hele reis. Ik moet er niet aan denken, ik wil niet wachten, ik wil lekker rond-cruisen 8) Precies wat ik bedoel met verschillende eisen die moeten matchen met je auto :)

En dat is precies waarom ik deze 1000-km tests zo handig vind. Je ziet dat het steeds sneller en makkelijker wordt om met een EV lange afstanden af te leggen. En je ziet vooral dat er ook steeds meer EVs zijn die daarvoor geschikt zijn. Het is nog steeds niet zo vanzelfsprekend en snel als met benzine, maar het komt er wel steeds meer in de buurt. Voor mij laat dit zien dat als ik over een paar jaar een nieuwe auto wil kopen, een EV ook voor mij een prima optie zal zijn.
Jij hebt zeker geen vrouw en geen kinderen?
Die moeten hier altijd na 2,5 uur plassen 🙄

Van de ICE weet ik nog goed. Vrouw en kinderen, dit keer wil ik écht na 10 minuten weer door.

25 minuten later reden we weg 😒

Het kost altijd meer tijd dan je verwacht. Kinderen zien altijd iets wat ze willen hebben.
Een rij bij het vrouwentoilet...
Wachten op een broodje...

Noem maar op...

Overigens kan ik met mijn Long Range eerder 250 km rijden dan 300 km op lange ritten.

Ik rijd gewoon lekker door in Duitsland, ik laad niet tot 100% en rijd niet tot 0% leeg...

Dat alles samen maakt dat je minder kilometers haalt.

@Mx. Alba ik ben heel benieuwd hoe de SR+ jou gaat bevallen op lange ritten. Hij is wel zuiniger dan de LR. Maar nog net iets minder km.

Ik heb het laden zeker niet als onprettig ervaren. Maar het kost zeker wat meer tijd.

Schone wc’s en lekkere koffie bij hotels zijn echter ook wat waard.

En vergis je niet hoeveel tijd een tankbeurt kost. Dat is echt niet altijd 5 minuten en door. Laatste keer met de Volvo: 2 auto’s voor je. Beide tanken 5 minuten, maar ook binnen in de rij. Denk dat ik 20-25 minuten later pas weer bij de auto terug was vanaf moment van aanrijden.

Het is mij heel erg meegevallen, ondanks dat het bereik tegen viel (exemplarisch naar mijn idee).
Hansieo schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:22:
[...]

lol, in mijn "jeugd" ging ik af en toe best 1.000 / 1.200 PER RIT achterelkaar. (eerst zakelijk en dan prive ff vlug naar Parijs.. 8)7 )

Maar dat is láng geleden en de weg-bezetting is nú echt wel anders.
Nu probeer ik 500/600 km per aan te houden als max. Lekker relaxed, en nog tijd om wat leuks te doen voor het inchecken.

50kW zie ik best nog wel langs de snelweg (of vlak naast) en een uurtje "lunch" is een toppy "accesssoire".

Ik heb ook begrepen dat er hier meer zijn die er zo over denken. :9
Ik deed met de ICE makkelijk 1600km opneem dag, nu met de LR nog “maar” rond de 1000 Max. En dat is echt heel prima te doen👍
Mx. Alba schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:01:
[...]

Tja, het is sowieso niet veel anders dan bij benzine- en dieselauto's... Ook daar wijken vooral de zuinigere auto's significant af van de testresultaten. Ik bedoel, als ik de volledige tankinhoud (65 liter) van mijn huidige Volvo V40 D3 deel door het officiële gemiddelde verbruik van de auto (3,8 l / 100km) dan zou ik een actieradius van 1710km moeten hebben. In de praktijk sta ik nu na de invoering van de 100km/h telkens na zo'n 1000km weer aan de pomp. De indicator staat dan in het rood. En dan gaat er 50 liter in. Dus in de praktijk, inclusief de marge die de fabrikant kennelijk zelf in de brandstofmeter bouwt, zit er een verschil van wel 40% tussen de actieradius die ik volgens de test zou moeten hebben en de actieradius die ik in de praktijk heb. En voor de invoering van de 100km/h stond ik trouwens telkens na 800-900km weer aan de pomp, dus toen was het verschil zelfs zo'n 50%!

Maar daar kraait geen haan naar, omdat de actieradius in de praktijk nog steeds 800-1000km is.

Neem dan een Model 3 SR+... Volgens WLTP een actieradius van 409km, in de praktijk 300km, dat is een verschil van 27%. Dus veel minder verschil dan bij mijn Volvootje, maar daarover loopt iedereen wel te klagen.
Houdt er wel rekening mee dat je bij Tesla niet vaak met 100% accu wegrijdt, maar 90%.

300km red je in de praktijk dan niet zo snel.

Om heel eerlijk te zijn heb ik dan toch vaak zoiets: gooi er dan 10% extra accu in en laat mensen die niet gebruiken.

Ik laad hem op vakanties of lange ritten wel tot 100% omdat het kan, maar eigenlijk is het niet nodig. Je stopt net iets eerder en op een vakantierit merk je “niets” van die extra 10%.

Op de terugweg zelfs met 50% soc teruggereden naar huis. Ook geen enkel probleem. Op al die snellaadstations sessies was er iets extra nodig.

Youtube: DashcamNL

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bjorn heeft toch diverse Tesla's bij elkaar gespaard van de referrals? https://evannex.com/blogs...angelist-who-won-4-teslas

Zo objectief is hij niet. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 21-09-2020 16:32 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• redwing
BlakHawk schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:26:
[...]

Jij hebt zeker geen vrouw en geen kinderen?
Die moeten hier altijd na 2,5 uur plassen 🙄
Jawel hoor, die zijn de voornaamste reden van die stops. Maar de kids willen tegenwoordig Netflixen, gamen en boekjes lezen achterin dus die houden niet van lange stops. De vrouw stop ik natuurlijk gewoon voor, maar die wil ook het liefste snel op de bestemming zijn.
Van de ICE weet ik nog goed. Vrouw en kinderen, dit keer wil ik écht na 10 minuten weer door.

25 minuten later reden we weg 😒

Het kost altijd meer tijd dan je verwacht. Kinderen zien altijd iets wat ze willen hebben.
Een rij bij het vrouwentoilet...
Wachten op een broodje...

Noem maar op...
Dat is een kwestie van de spullen voor onderweg bij hebben. De coolbox met eten/drinken staat binnen bereik dus we kunnen makkelijk in de auto eten en drinken. Hierdoor zijn de stops zelden langer dan 10 minuten. Wat trouwens niet wil zeggen dat we haast hebben. Als er iets leuks te doen is, of de omgeving echt mooi is, is het ook prima om ergens langer te blijven.
En vergis je niet hoeveel tijd een tankbeurt kost. Dat is echt niet altijd 5 minuten en door. Laatste keer met de Volvo: 2 auto’s voor je. Beide tanken 5 minuten, maar ook binnen in de rij. Denk dat ik 20-25 minuten later pas weer bij de auto terug was vanaf moment van aanrijden.
Per 1000km moet ik 1 keer tanken. Als het ergens druk is rijd ik dan ook simpelweg door naar het volgende station. Het moet dus raar lopen wil ik 15 minuten binnen moeten wachten.

Voordeel hiervan vind ik vooral dat als ik b.v. naar Frankrijk ga en ik 's morgens vroeg vertrek, ik 's middags al lekker op het strand kan zijn :) En dat wordt toch knap lastig als je onderweg nog een paar uur aan tussenstops hebt. Maar dit is ook puur wat je gewend bent. Ik heb vanaf dat de jongste een jaar of 3 was al regelmatig road-trips gemaakt waardoor een ritje van 250km ook voor hun echt om de hoek voelt. Als we naar Texel gaan (vanuit Eindhoven), pakken ze een boekje mee en dan hoor je ze niet meer totdat we er zijn.

[removed]

• Prullenbak84
BlakHawk schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:26:
[...]

Omdat ik bij hem gewoon het idee heb dat hij écht is.

Al die Amerikaanse youtubers krijgen voordelen in ruil voor de videos.
Ik vind zelf Fully Charged wel een leuk kanaal, maar dat zijn dan ook engelsen en geen amerikanen. En ook helemaal onafhankelijk. Insteek van dat kanaal is ook wel anders...
Misschien krijgt hij ze intussen ook wel. Maar al die “reclame” reviews kijk ik niet naar.

Om over de autobladen nog te zwijgen. Nog veel zijn negatief over de EV.
Hier is t omslagpunt bij sommigen wel bereikt of in zicht, hoor.
Björn is gewoon “one of us” investeert veel tijd en moeite in zijn filmpjes.
Alleen die moeite zie ik dan persoonlijk niet zo.
Ja af en toe wat langdradig, maar als je die filmpjes van Tesla Kim kijkt met die stem waar ik kippenvel van krijg.

Nee laat Björn maar lekker doorgaan!
Oh, tuurlijk! Je hoort mij niet zeggen van niet! Als mensen er plezier aan beleven en er wat aan hebben, helemaal prima! Ik vroeg me alleen af waarom ie als zo'n soort autoriteit gezien werd. Alleen vandaag zie ik al minstens 3 verwijzingen naar hem in dit topic. (en daar wordt ik dan wel soms een klein beetje moe van, maar goed dat geeft ook verder niks)

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:52

matroosoft

Lone Christian

daemonix schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:30:
Bjorn heeft toch diverse Tesla's bij elkaar gespaard van de referrals? https://evannex.com/blogs...angelist-who-won-4-teslas

Toch wel. Hij rijdt zelf Tesla, maar heeft in Thailand ook een MG ZS EV. Bij reviews heb ik nooit gemerkt dat hij Tesla 'voortrekt', sterker nog, hij is vaak genoeg kritisch over zaken die tegenvallen. En is vaak genoeg juist heel positief over andere EV's. Wel gebruikt hij zijn eigen Tesla vaak als referentie maar dat lijkt me onvermijdelijk. :)

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:52

matroosoft

Lone Christian

Prullenbak84 schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:49:
[...]

Ik vind zelf Fully Charged wel een leuk kanaal, maar dat zijn dan ook engelsen en geen amerikanen. En ook helemaal onafhankelijk. Insteek van dat kanaal is ook wel anders...

[...]

Hier is t omslagpunt bij sommigen wel bereikt of in zicht, hoor.

[...]

Alleen die moeite zie ik dan persoonlijk niet zo.

[...]

Oh, tuurlijk! Je hoort mij niet zeggen van niet! Als mensen er plezier aan beleven en er wat aan hebben, helemaal prima! Ik vroeg me alleen af waarom ie als zo'n soort autoriteit gezien werd. Alleen vandaag zie ik al minstens 3 verwijzingen naar hem in dit topic. (en daar wordt ik dan wel soms een klein beetje moe van, maar goed dat geeft ook verder niks)
Fully Charge krijgt nog wel eens scoops, bijv met de Porsche Taycan en de Honda E. Dan merk ik wel dat ze wat steekjes laten vallen qua objectiviteit. Wellicht wel een wat toegankelijker kanaal voor mensen zonder kennis van de EV wereld.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

daemonix schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:30:

Troll of serieus?

Referrals krijg je niet van tesla, maar van de community.....

Wise enough to play the fool

• fisherman
  • Laatst online: 23-01 17:53
naii11 schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:42:
[...]

Ik wil niet de auto waar je kennelijk blij mee bent afzeiken.

Wat wel zo is, is inderdaad dat de aandrijving prima ontwikkeld is, en op lage(re) laadsnelheden na, prima werkt en zijn range behoudt. Pluim voor GM. In dat opzicht een prima auto.

Maar goed, voor mij persoonlijk zijn er ook een aantal andere dingen van belang, zoals interieurkwaliteit, algehele bouwkwaliteit (zeik ik bij Tesla genoeg over). De Chevrolet Bolt (even zo noemen) heeft een typisch Amerikaanse afwerking en bouwkwaliteit. Allicht om de auto betaalbaar te houden. Voor de originele prijs van 2019 (€ 49,900 voor de luxe variant) zou ik het niet doen, jij ook niet kennelijk. Maar voor de verlaagde prijs op zich prima, zeker de range. Maar eerlijk gezegd, zou ik dan voor de e-Niro zijn gegaan. Kwaliteit beduidend beter, matieriaalgebruik etc.
De E Niro scheelt denk ik 10k duurder, net zoals een vergelijkbare ID3.
Daar kun je met een paar duizend bijleggen wel een leuke Rolex van kopen.
Het is toch serieus geld wat je in je zak houdt. Dus ja er zijn betere alternatieven dan de Ampera E, maar je houdt als koper ook serieus geld over waar je andere leuke dingen van kan doen.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-01 14:22
teacher schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:22:
[...]

Troll of serieus?

Referrals krijg je niet van tesla, maar van de community.....
Tesla zal toch de auto moeten afschrijven. Referral programma is niet door de community verzonnen.

Hij had er flinke inkomsten aan en er komen nog twee Roadsters aan. Denk niet dat hij Tesla te hard tegen het hoofd gaat stoten.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:22:
[...]

Tesla zal toch de auto moeten afschrijven. Referral programma is niet door de community verzonnen.

Hij had er flinke inkomsten aan en er komen nog twee Roadsters aan. Denk niet dat hij Tesla te hard tegen het hoofd gaat stoten.
Was zijn referalcode niet ingetrokken omdat hij zich niet voorbeeldig gedroeg door met zijn X te gaan offroaden? De referral inkomsten betalen meestal voor reparaties en onderhoud, maar hij spreekt zich duidelijk niet altijd positief uit over Tesla. Een ander voorbeeld zijn de klachten over de remmen die voor zijn rekening komen omdat er aftermarket velgen op zitten..

Met het huidige referral systeem kan hij volgens mij al eindeloos superchargen en is er geen enkele motivatie om meer referral aan te trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 21-09-2020 18:34 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Deveon schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:14:
@Mx. Alba Een rijbereik van 1000 km is toch wat anders dan 300 km, zeker gezien jij wordt-case 10-15 minuten kwijt ben om weer vol te komen. Terwijl die 300 km laden worst-case ruim een uur kost. Start je elke ochtend met 300 km bereik dan zou dat wel mijn voorkeur hebben over elke 1000 km tanken. Zelf laad ik tot 10x per week laden om 2000 km op een tank te rijden.
Ja maar dat is het inderdaad, het is een heel andere filosofie die niet te vergelijken is. Een elektrische auto heeft in principe als je 's morgens instapt altijd z'n volledige bereik. Dus pas wanneer je in één dag meer dan 300km zou rijden zou je ergens tussendoor moeten laden. Maar dat kan dan, in het geval van werk, vaak ook op kantoor of bij de klant. Of anders ff een kwartiertje aan een supercharger om genoeg accu te hebben om thuis te komen. Je rijdt een elektrische auto niet door tot hij leeg is en dan een uur laden... Je laadt steeds tussendoor weer wat bij op plekken en momenten dat jou dat uitkomt.

• Deveon
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:38:
[...]

Ja maar dat is het inderdaad, het is een heel andere filosofie die niet te vergelijken is. Een elektrische auto heeft in principe als je 's morgens instapt altijd z'n volledige bereik. Dus pas wanneer je in één dag meer dan 300km zou rijden zou je ergens tussendoor moeten laden.
Leuke theorie en meestal klopt het wel, helaas loopt het in de praktijk soms toch eens anders. Mijn Model 3 deed 400 km op een lading, maar toch kwam het voor dat ik op weg naar huis even langs de snellader (5 min) moest omdat vrouwlief spontaan die avond een afspraak had of op bezoek naar het ziekenhuis wilde. Meestal zorgde ik dat er wel dat er minimaal 150 km in zat, maar was die avond ervoor lui en als in ‘s ochtends had geweten dat mijn vrouw de auto nodig had dan had ik zelfs op het werk kunnen laden. En dan heb ik nog het geluk van een thuislader, de gemiddelde Nederlander parkeert openbaar en heeft helemaal geen garantie om elke ochtend met een volle accu te beginnen.

Mijn GTE en 330e laad(de) ik wel trouw dagelijks, soms meerdere keren per dag, maar moet zeggen dat het behoorlijk begint te storen. Ik mis mijn Model 3 die aan 2-3 keer stekkeren per week (pre-corona) genoeg had om praktisch het hele land door te rijden, maar ja alles liever dan tanken (economisch, ecologisch én persoonlijk motivatie).
Pagina: 1 ... 143 ... 382 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic