• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-10 14:00
databeestje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:54:
Er is een race gaande deze maand, tussen de Kia Niro en de MG ZS EV :)
M3 zal er wel over gaan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Qua prijs zeker :9.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:41
RichieB schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:16:
Hoe erg is dat precies? Dat gat is volgens mij vooral natuur en weinig bewoonde wereld.
Relatief klopt dat wel maar alsnog zou het 1e gehucht uit die driehoek dat ik opzocht in NL al in de top 10 grootste steden staan.

Maar, zoals gezegd is er meer dan dit plaatje, als je Tesla laders bekijkt is het al een stuk meer dan dit. Maar, zo vanzelfsprekend als hier is het allemaal niet (net als we in Europa ook in Spanje hebben).

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 20-08-2020 18:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Verwijderd

Maakt verder ook niet heel veel uit, de verkoopcijfers zijn pas echt belangrijk als de Berlijn fabriek open is!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

Maakt verder ook niet heel veel uit, de verkoopcijfers zijn pas echt belangrijk als de Berlijn fabriek open is!
Begin Q1-2021 toch? Dan mogen ze wel opschieten als ik de laatste berichten lees..
Of zijn die bomen inmiddels al ergens anders neergezet :).

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 20-08-2020 19:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
GeeMoney schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:06:
[...]

Begin Q1-2021 toch? Dan mogen ze wel opschieten als ik de laatste berichten lees..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:27:
[...]

Musk is 1 van de beste technici die er is, overigens zei hij dat na aanleiding van een conversatie met een batterij expert... zoek maar op ;)

Er gaat een fabel dat hij alleen maar marketing skills heeft, maar hij is gigantisch betrokken bij het technische aspect. Net zoals bij Spacex...
Is hij een van de beste technici of is hij goed in het goed verwoorden van de kern van de zaak? Je kunt niet overal expert in zijn, tenzij je Trump heet :)
bottom line schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

[...]

8)7

Waarom zien we dan niet hetzelfde als bij VW, Audi, Mercedes, als de huidige boom niets te maken heeft met de capaciteiten van het bedrijf? Dan kunnen ze even goed trouwens aandelen kopen van de lokale groetenboer als het huidige investeringsklimaat er enkel voor zorgt dat je belegd op de beurs.
En die aandelensplit is er ook maar net gekomen toen het aandeel al op 1500 stond dus ik snap niet waarom je dit als reden opgeeft. Alsof een aandelensplit ervoor zorgt dat het aandeel met $1000 stijgt... De rush naar $2000 zal wel daardoor komen ja (trouwens, aandelensplit van 5 = 4/20 ;) )

Een aandeel zoals Tesla toont PERFECT aan wat je met een toekomst gericht management zou bereiken. Iedereen wilt in een onderneming beleggen waar je de komende jaren zeker van bent dat ze proberen om marktleider te worden.
En als Elon Musk zo geen commerciële visie had, dan had hij inderdaad geen robots genomen en alles door mensen laten maken. Want dan kent niets van cijfers en zal dus niet beseffen dat de enige weg naar grote marges zal zijn wanneer je de auto's laat bouwen door robots in plaats van stakende mensen, waar trouwens niemand graag bandwerk zou willen doen. Dan zou hij gewoon zijn product willen zien, ook al wordt er maar 1 auto per dag gemaakt.
Geen commerciële visie :') die kerel heeft al 7 ondernemingen mee gestart / groot gebracht, staat nu op plaats 3 in de rijkste mensen op aarde en dan zeggen jullie dat hij geen commerciële visie heeft.
Wat een grap.

Old car, die dachten dat er geen geld te verdienen was met het produceren van EV's. Wie heeft er dan geen commerciële visie?

Dat het aandeel te hoog staat is trouwens een complete waarheid. En ook dat Elon dingen kan zeggen die hij beter niet doet.
In ieder geval is er bij Tesla wel gevoel voor timing, ik vond die extra aandelen op circa 700 usd al een slimme zet, maar hij had het beter nog iets later kunnen doen. De beurskoers is natuurlijk wel heel opvallend, tot zeg eind 2019 relatief stabiel met een redelijke groei. Daarna verzesvoudigd het afgerond terwijl de situatie in de wereld economisch nou niet echt geweldig is.

Overigens ben ik het met jou stelling niet eens qua management: ik denk dat Musk vooral gezien moet worden als iemand met een drive voor innovatie en zeer grote gedrevenheid met het juiste netwerk. Maar wel vooral voor de pioneersfase, daarna zal er wel iemand anders komen die het gaat stabiliseren en uitbouwen.

Er is uiteraard een (reeele) kans dat Tesla de nieuwe marktleider wordt, zeker als de rest zich het kaas van het brood laat eten. En daar loopt de beurskoers ver op vooruit.

Blijft interessante materie.

Verwijderd

GeeMoney schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 19:06:
[...]

Zelfs 3x de bomen die zijn weggehaald in het homogene bos dat er stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 10:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RichieB schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:16:
Hoe erg is dat precies? Dat gat is volgens mij vooral natuur en weinig bewoonde wereld. Als je op ABRP navigeert van Mobile, Alabama naar Dallas, Texas doe je daar met een Model S100D 11:16 uur over. Pak je een eTron zit je op 13:30 uur. Je komt er wel, maar moet soms omrijden.
Ja, maar dat is wel langs de rand van dat open terrein, en zelfs daar liggen nog een aantal Tesla superchargers.
Doe voor de gein eens een route van Jackson, Mississippi naar Shreveport, Louisiana met een Ioniq. Ik krijg een route via Baton Rouge, Houston, Dallas, Texarkana. 1514 km terwijl het 350 km rechtstreeks is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tsjah het blijft een ontwikkelingsland op gebied van infrastructuur.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:49:
Tsjah het blijft een ontwikkelingsland op gebied van infrastructuur.
Helaas niet alleen op gebied van infrastructuur hoor. Alle publieke voorzieningen zijn zwaar ondermaats en enkel private zaken zijn efficiënt geregeld. Dat is het resultaat als niemand belasting wilt betalen. Overigens is de VS niet zo zeer de uitzondering hierin, maar eerder zijn wij de uitzondering (met nog een handje vol landen) met hoogwaardige publieke voorzieningen.

De laadinfrastructuur blijft een kip-ei verhaal en je ziet dat fiscale voordelen een enorm boost hebben gegeven aan het elektrisch rijden, terwijl andere (ook Europese) landen ver achterlopen. De winst van het rijden van een EV in bergen is enorm, maar als de afstanden langer worden heb je die snelladers wel nodig. De stimulans van PHEV in het verleden heeft gezorgd voor vele openbare laadpalen en processen voor aanvraag en aanleg waardoor meer de overstap naar volledig elektrisch hebben kunnen maken en die dragen nu de aanleg van de snellaad infrastructuur zodat straks bulk zonder stimulans over kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deveon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:25:
Alle publieke voorzieningen zijn zwaar ondermaats
Een aantal jaren geleden had ik een afspraak bij een overheidsorganisatie in de USA. Dat was tussen 10:00 en 10:30. Vond ik nogal lang, maar goed wie weet gaat het daar niet zo snel. Bleek ik gewoon in een wachtkamer terecht te komen waar je op volgorde van nummertje trekken werd geholpen. Dat duurde trouwens bijna een uur, dus heel handig vond ik het allemaal niet.

Later hoorde ik dat dit (voor Amerikaanse begrippen) juist uitermate efficiënt was georganiseerd omdat maar een beperkt aantal mensen een afspraak kan maken. Bij andere organisaties moet je gewoon komen en dan hopen dat het rustig is of heel erg lang wachten.

In Nederland ben al enkele decennia gewend dat wanneer je een afspraak maakt op het gemeentehuis om 10:00 dat je dan ook echt om 10:00 wordt geholpen. Ok, ok, soms wordt het 10:02, maar ook wel eens 9:58 als je zelf vroeg genoeg bent en iemand anders te laat is.

En ja, de gemeente heeft ook nog steeds inloop-uren waar je op de bonnefooi langs kan gaan, maar een afspraak maken is gewoon veel handiger.

Om het nog enigszins on topic te houden: zal ik weer eens een nieuw deel aanmaken? Dat is tegenwoordig niet echt meer nodig, maar ik kreeg al verzoeken van mensen. Ik denk er dan ook aan om de lijst met Tweakers maar te laten vervallen. Er is vrijwel geen animo meer (zeker niet gezien het aantal mensen wat een EV heeft tegenwoordig) en ik vraag me af of het nog echt wat toevoegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

We zitten alweer boven de 500 topic pagina's, wellicht tijd voor een nieuw deeltje ja.

En wmb kan het lijstje wel vervallen ja, elektrische auto's zijn gemeengoed tegenwoordig, niet alleen meer een select lijstje aan gekkies die er een heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:51:
Om het nog enigszins on topic te houden: zal ik weer eens een nieuw deel aanmaken? Dat is tegenwoordig niet echt meer nodig, maar ik kreeg al verzoeken van mensen.
Als het niet meer nodig is waarom zou je het dan doen? Ik vind het altijd juist enorm lastig als je eens iets terug wil zoeken.

Verder ook eens dat de lijst met bezitters kan vervallen. Wat ik daar graag voor terug zou zien zou een lijst met links naar alle vorige delen zijn (dat scheelt dan weer als je iets terug wil zoeken).

Ik draag ook mijn steentje bij:
Elektrische auto's - Deel 1
Elektrische auto's - Deel 2
Elektrische auto's - Deel 3
Elektrische auto's - deel 4
Elektrische auto's - deel 5

Al was er ook een optie om ze te koppelen onder subforum tegenwoordig dacht ik? Dat is hier dan nog niet gebeurd? (of snap ik het niet?)

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 21-08-2020 10:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:18
Isheara schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:33:
[...]
Je bent er kennelijk nooit geweest, maar niet iedereen woont in een stad...de discussie ging (mij) primair om het feit dat de US nou niet echt dekkend voorzien is van grote aantallen laadpalen.

Sterker nog...op al mijn roadtrips in de US van de afgelopen jaren valt het mij op dat je vrijwel geen Teslas ziet rijden in de steden, en zeker niet erbuiten...Dat is in NL wel anders :)
Aan de westkust kwam ik anders al heel wat Tesla's tegen (Portland, Seattle, LA). En langs de kust staan er ook overal laadpalen. Het binnenland kan lastiger zijn, maar ook met een benzine-auto heb je nog genoeg plekken waar je met nog 150mijl op de teller toch al eens rond moet gaan kijken. Ik reed daar meestal rond in een Explorer(250 mijl range), maar bij 1 van de roadtrips hebben we bewust de Fusion (hybrid met ruim 600 mijl range) gepakt zodat we niet zo op hoefden te letten. Ik kan me voorstellen dat je zo'n stuk met een EV al helemaal niet wilt rijden.
Aan de andere kant verbaas ik me er ook over waarom in de US zo weinig huizen zijn voorzien van zonnepanelen, terwijl daar juist (met name in het zuidwesten) de zon bijna elke dag vol brandend aan de hemel staat, zonder dat er een wolkje te bekennen is.
Elektra is daar nog steeds goedkoop waardoor de terugverdientijd al snel langer is dan in Nederland. Daarnaast zijn de meeste mensen daar nog niet zo milieubewust. Gezien de natuur daar is dat ook niet zo heel gek. Als alles om je heen groen is en je nog steeds in een bos kunt verdwalen, zijn milieuzaken al snel een ver van mijn bed show.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

[ot] Die koppeling naar vorige delen staat naast de titel. (Een pijltje naar links en een cirkeltje).
[ot] :$ iets geleerd vandaag, na al die jaren op GoT B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@assje wat @Mar.tin al schreef, alleen moet je dan wel "bladeren". Je kan niet gelijk naar deel 2 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:59
JeroenE schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:30:
@assje wat @Mar.tin al schreef, alleen moet je dan wel "bladeren". Je kan niet gelijk naar deel 2 bijvoorbeeld.
Op het cirkeltje zelf klikken.

(zei ik, alsof ik dit allemaal al wist. Maar nee hoor, ook net pas geleerd)

[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aha, ik kende het pijltje wel maar dat cirkeltje weer niet. Nouja, het cirkeltje wel maar ik wist niet dat het ook wat deed. Ik word oud :X :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

vanwege gezondheidsredenen zijn we nu voorzichtig aan het onderzoeken voor een tweede auto naast onze Prius wagon. dit zal waarschijnlijk een elektrische worden. dus nu weer volop in de molen der beslisingen.
we hebben eigen oprit en garage met 3-fase en zonnepanelen thuis. dus...)

tweedehands vs private lease. (20k kunnen we zo betalen, maar of dat zo fijn is om zo;'n hap uit de beleggingsrekening te nemen...)
range vs praktisch gebruik. (idee is om ook de prius wagon op gegeven moment in te ruilen voor een grote ev)
formaat vs techniek. (snelladen ride assist, parkeercamera's. als ev ook als thuisaccu kan dienen is het fijn)

momenteel zijn de fiat 500e, renault zoe en mitsu imiev mogelijke kandidaten.de fiat is wel leukste, alleen jammer van het snelladen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:50:
momenteel zijn de fiat 500e, renault zoe en mitsu imiev mogelijke kandidaten.de fiat is wel leukste, alleen jammer van het snelladen.
Hoe ver je denkt te rijden en of je op bestemming kan laden (wellicht niet nuttig als je er maar kort bent) maakt natuurlijk behoorlijk uit wat je kan kopen. Ik denk dat voor tweedehands bij zulke auto's 20k wel behoorlijk veel is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

@kmf: vertel eens meer over waar je de auto veel voor zult willen gebruiken, en of je zeker weet dat er twee auto's binnen het huishouden blijven. De auto's die je opnoemt zijn allemaal véél goedkoper (tweedehands en zelfs nieuw) dan je budget, dus je zou een klasse hoger kunnen gaan kijken. Leaf40, Ioniq 28kWh, etc.

Met een Fiat 500e zul je jezelf echt hard beperken tot de halve actieradius - die al niet veel overhoudt. Dat moet je echt alleen kopen als je gebruikspatroon dat toelaat. Een Zoe of zelfs i-Miev is dan al een stuk praktischer, maar met je budget kun je ook een auto kopen die praktisch als primaire auto te gebruiken is. Dan denk ik specifiek aan een Ioniq 28kWh als-nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou dan toch voor een Leaf occasion gaan, voor 15k heb je een hele leuke en dan krijg je ook nog eens 2k korting van vadertje staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
De Zoë is dan denk ik de best keus. Deze zijn vaak ook redelijk compleet uitgevoerd met een bijvoorbeeld een achteruitrijcamera. De iMiev is wel echt duidelijk een ander ervaring/segment en de Fiat 500e is allemaal grijze import met alle nadelen van dien. Eventueel kan je ook nog kijken naar eGolf of i3 die gebruikt vaak scherp geprijsd zijn en daar heel veel auto voor terug krijgt.

Voor de Zoë krijg je wel te maken met een koop of huur accu, afhankelijk van het aantal kilometers kan huren best interessant zijn gezien de betere garantie en pechhulp (ook bij lege accu) is inbegrepen. Met een koopaccu zijn ze een stuk duurder en toen ik ging rekenen kwam huren toch een stuk voordeliger uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Erasmo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:13:
Ik zou dan toch voor een Leaf occasion gaan, voor 15k heb je een hele leuke en dan krijg je ook nog eens 2k korting van vadertje staat.
Ik breek graag een lans voor de Soul EV, kan inclusief subsidie ook voor die prijs en dan heb je een auto die m.i. beter is dan de Leaf op allerlei vlakken (ik heb beide gehad). Deze heeft een bruikbare range van 120-150km (winter-zomer) wat je alvast met de Leaf 24kWh niet red.

Nog even wat anders, ik denk er vrij serieus over na om het importeren van EV's iets serieuzer aan te pakken, ik overweeg nu een RDW erkenning aan te vragen zodat mensen ook subsidie kunnen krijgen als ze bij mij kopen, denken jullie dat daar animo voor is? Niet dat ik direct een hele hal vol auto's zal zetten, het blijft voorlopig nog even bij één tot twee tegelijk (op bestelling of op voorraad), maar dan dus helemaal officieel (tot nu toe was het meer een hobby).

[ Voor 30% gewijzigd door Luiaard op 21-08-2020 12:29 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom overweeg je wel een iMiev maar geen (1e gen) Leaf? Voor 20k vind je ook wel een 30 kWh variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:00
Voor 20k kocht ik dan toch liever een Ioniq. Sneller laden, geen rapidgate, CCS, zuiniger ....

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja. Het lijstje ziet er heel erg uit als boodschappenwagentje (en een Leaf en een Ioniq zijn toch echt wel meer dan dat) maar ik zou het zonde vinden om 20k stuk te slaan op een elektrisch boodschappenwagentje met beperkte range en beperkte laadmogelijkheden.
Dan of voor minder dan 10k een Zoe kopen (en voor dat geld vind je ook wel een of twee wat brakkere Leafs) of voor 20k gaan en die boodschappenwagentjes vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Inderdaad, de tijden en prijzen zijn weer veranderd, je hebt nu veel meer auto (en bereik) voor hetzelfde geld. Dat vertaalt zich ook in comfort, passieve en actieve veiligheid en dergelijke.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 21:23
vanwege gezondheidsredenen zijn we nu voorzichtig aan het onderzoeken voor een tweede auto naast onze Prius wagon. dit zal waarschijnlijk een elektrische worden. dus nu weer volop in de molen der beslisingen.
we hebben eigen oprit en garage met 3-fase en zonnepanelen thuis. dus...)

tweedehands vs private lease. (20k kunnen we zo betalen, maar of dat zo fijn is om zo;'n hap uit de beleggingsrekening te nemen...)
range vs praktisch gebruik. (idee is om ook de prius wagon op gegeven moment in te ruilen voor een grote ev)
formaat vs techniek. (snelladen ride assist, parkeercamera's. als ev ook als thuisaccu kan dienen is het fijn)

Je geeft volgens mij niet aan wat je rittenprofiel is. Als je met een accu van 220-280km uit de voeten kan, kun je de MG ZS EV overwegen. De witte 'comfort'-versie is nu te private leasen aan 349€ per maand op basis van 10.000 kilometers en een contract van 60 maanden. De witte 'luxury' versie beschikt over een achteruitrijcamera die zoals je aangeeft een pré zou zijn, en is te leasen voor 369€.

Ik lease de auto zelf ook, en ik kan je vertellen dat de auto erg ruim is, veilig (5-sterren NCAP), goed uitgerust met alle veiligheidssnufjes, etc. Ik ben ook best onder de indruk van de MG Pilot (auto houdt je zelf tussen de lijnen) en de adaptive cruise control. Afhankelijk van je gezondheidsklachten is de hogere instap ook een mogelijk voordeel.

Nadeel is de relatief beperkte range en dat de auto niet héél efficient is ten opzichte van bv. een Ioniq. Je ziet online en in reviews verhalen over enorm vervelende waarschuwingsgeluiden, maar die zijn allemaal verholpen sinds een recente update.

Je kan ook nog aanspraak maken op de EV-subsidie, wat zou betekenen dat je over 5 jaar gemiddeld 283€ en 303€ per maand betaalt. (Subsidie is 4000€ over 4 jaar, dus 83€ per maand. Berekend over 5 jaar is dus een bedrag van 66€ per maand)

Wat mij betreft voor die prijs een no-brainer, zeker gezien aangeeft uiteindelijk een grotere EV te willen, en je op deze manier die smak geld in je zak houdt.

[ Voor 8% gewijzigd door marvel27 op 21-08-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

marvel27 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Je kan ook nog aanspraak maken op de EV-subsidie, wat zou betekenen dat je over 5 jaar gemiddeld 283€ en 303€ per maand betaalt. (Subsidie is 4000€ over 4 jaar, dus 83€ per maand. Berekend over 5 jaar is dus een bedrag van 66€ per maand)
De subsidiepot voor nieuwe EV's is al lang leeg, als je nu subsidie aanvraagt dan sta je in de rij voor 2021. En omdat de subsidiepot na 9 dagen al leeg was denk ik dat de overheid een veel grotere subsidiepot voor 2021 moet maken wil je nu nog kans maken om in 2021 in aanmerking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Mar.tin schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:00:
[...]
:X Ik begrijp dat het voor een EV een budgetwagen is, maar hoe is in deze tijd een achteruitrijdcamera niet standaard..

Ik dacht dat dat alleen bij de VAG groep nog een optie was :>
Geen idee hoe het bij andere EV's staat. Bij de MG ZS EV zijn achteruitrijpiepjes standaard bij de Comfort-uitvoering. Een achteruitcamera is aanwezig bij de Luxury.

Desondanks, ik krijg de indruk dat je denkt het een beetje een Dacia-achtige EV is, maar dat is zeker niet het geval. De Comfort is standaard al best rijk uitgerust, en de Luxury doet daar nog een schepje bovenop, met bv geweldig panoramadak.
Maasluip schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:05:
[...]
De subsidiepot voor nieuwe EV's is al lang leeg, als je nu subsidie aanvraagt dan sta je in de rij voor 2021. En omdat de subsidiepot na 9 dagen al leeg was denk ik dat de overheid een veel grotere subsidiepot voor 2021 moet maken wil je nu nog kans maken om in 2021 in aanmerking te komen.
De subsidiepot voor nieuwe EV's is niet leeg: de subsidiepot voor nieuwe EV's in 2020 is leeg :) In 2021 komt er een nieuwe pot, en hoe de RVO omgaat met aanvragen die nog in 2020 gedaan worden is onduidelijk. Ze geven aan dat die aanvragen worden doorgeschoven naar 2021, maar het is onduidelijk of de aanvragers van 2020 voorrang krijgen, of dat iedereen in de grote pot verdwijnt op 1 januari en er geloot wordt. Het zou goed zijn als de RVO dat zou uitklaren.

Maar eerlijk gezegd: zelfs zonder de EV-subsidie is de MG ZS EV erg aantrekkelijk geprijsd.

[ Voor 61% gewijzigd door marvel27 op 21-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mux schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:59:
@kmf: vertel eens meer over waar je de auto veel voor zult willen gebruiken, en of je zeker weet dat er twee auto's binnen het huishouden blijven. De auto's die je opnoemt zijn allemaal véél goedkoper (tweedehands en zelfs nieuw) dan je budget, dus je zou een klasse hoger kunnen gaan kijken. Leaf40, Ioniq 28kWh, etc.

Met een Fiat 500e zul je jezelf echt hard beperken tot de halve actieradius - die al niet veel overhoudt. Dat moet je echt alleen kopen als je gebruikspatroon dat toelaat. Een Zoe of zelfs i-Miev is dan al een stuk praktischer, maar met je budget kun je ook een auto kopen die praktisch als primaire auto te gebruiken is. Dan denk ik specifiek aan een Ioniq 28kWh als-nieuw.
het wordt vooral een tweede wagen voor kinderen naar sportclubs, boodschappen doen. en 1-2x per jaar als 2e auto voor stedentrip.
mijn woonwerkverkeer is 40km enkel. dus kan het ook daarvoor ingezet worden.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
marvel27 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:36:

Wat mij betreft voor die prijs een no-brainer, zeker gezien aangeeft uiteindelijk een grotere EV te willen, en je op deze manier die smak geld in je zak houdt.
Je wordt alleen geen eigenaar van de auto, veelal is er nog een overname prijs aan het eind van de looptijd van de overeenkomst.
Als je 20k hebt zou ik eerder kijken voor een aanvullende lening, en de auto zelf kopen.
Het maandbedrag/looptijd zal wat dat betreft niet veel wijzigen tov Private Lease ...

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 21-08-2020 15:35 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Waarom is het belangrijk dat je eigenaar van de auto wordt? Het gaat om wat je betaalt onderaan de streep, en wie de risico's draagt.

De prijsstelling van de MG ZS EV is onklopbaar wat dat betreft. De MG was in mijn geval (10.000km per jaar, 0 schadevrije jaren, inclusief subsidie) ongeveer even duur per maand als een Prius 3 van 10 jaar oud en 200k kilometer op de teller. Maar dan rij je in een nieuwe, rijk-uitgeruste EV zonder risico op grote herstelposten of een veel hogere afschrijving dan verwacht doordat bv. EV's met een kleinere accu niet meer interessant zijn, of de batterij blijkt na jaren veel sterker te degraderen dan verwacht, etc.

Wat bedoel je met de overnameprijs aan het eind van het contract? Je kan informeren wat het kost om de auto over te nemen, maar dat ben je zeker niet verplicht.

[ Voor 26% gewijzigd door marvel27 op 21-08-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Eigendom is achterhaald. En zeker met een produkt dat volop in ontwikkeling is zou ik niet graag 'investeren' (het is geen investering, maar goed) in iets waarvan je niet weet wat de restwaarde of onderhoudskosten na een aantal jaar zijn. Om die reden heb ik mijn Ioniq ook geleased. De tendens is om steeds grotere accu's / range toe te passen, dus een Ioniq met relatief kleine range wordt steeds minder interessant als gebruikte auto. Ik las eerder deze week dat de restwaarde van gebruikte Ioniq EV's behoorlijk is gedaald, wat mijn vermoeden alleen maar bevestigt.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc O. op 21-08-2020 15:52 ]

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Als je 60 maanden a €350 betaalt in je Private Lease, of 60 maanden €350 voor een lening is het verschil het fysieke eigendom. Het geld wat je kwijt bent is uiteindelijk hetzelfde.

Bij een lening is de auto van jou vanaf het moment van aanschaf, bij een Private lease ben je geen eigenaar.
Bij een Lening of eigen investering is aan het eind van de betaal termijn is de auto volledig afbetaald en van jou.
Bij een Private Lease lever je de auto in en heb je niks.

Waarom zou je dat dan willen?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Je vergeet alleen de bijkomende (onzekere) kosten voor onderhoud, verzekering, schades etc. Plus, de restwaarde na verloop van tijd is een grote onbekende. Prima als je die onzekerheden kunt en wilt handlen, maar als je dat niet kunt/wilt dan is er niks mis met private lease.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Isheara schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:03:
Als je 60 maanden a €350 betaalt in je Private Lease, of 60 maanden €350 voor een lening is het verschil het fysieke eigendom. Het geld wat je kwijt bent is uiteindelijk hetzelfde.
Je rekent veel te simplistisch, je moet kijken naar TCO, snel voorbeeldje voor eigendom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fI_7Lx8M9RwkLvhsKTWJXxR4nfc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Nl2TYPEYgNIcNbNcVBmFLYW.jpg?f=user_large

Met een jaarlijkse afschrijving van 10% (restwaarde van 59% na 5 jaar) kom ik ongeveer op het leasetarief uit. Persoonlijk vind ik dat extreem optimistisch en lease ik dan liever. Eigendom kan iets goedkoper als je zonder rentederving rekent (spaargeld) maar ook duurder als je er voor moet lenen (jouw suggestie). Verzekering red je alleen voor dit bedrag met forse schadevrije jaren (bij lease geen bezwaar).

Nee, tenzij je van plan bent de auto significant langer dan 5 jaar te blijven rijden kan ik nauwelijks redenen verzinnen om hem te willen kopen in huidige aanbieding. Mocht de aanschaf €31k - €4k subsidie zijn kom je op €328/maand (leasevergelijking excl. energie).

Zelf reken ik bij mijn auto in eigendom met 15% afschrijving en dat is op een occasion. Als ik dit doe bij de MG kom je voor eigendom al op €445 uit (leasevergelijking excl. energie)
Bij een lening is de auto van jou vanaf het moment van aanschaf, bij een Private lease ben je geen eigenaar.
Bij een Lening of eigen investering is aan het eind van de betaal termijn is de auto volledig afbetaald en van jou.

Bij een auto in eigendom ben je na verkoop ook geen eigenaar meer; dat is de situatie die je moet vergelijken. Grootste voordeel van eigendom is dat je flexibiliteit hebt m.b.t. "looptijd".

Verder heb je in geval van eigendom de keuze om voor een gebruikte auto te gaan, dat maakt potentieel veel verschil in afschrijving. Zo rijd ik mijn Ioniq in eigendom ongeveer voor de helft van het geld van wat hij in de lease gekost zou hebben.

Voor een nieuwe auto is lease vrij vaak voordeliger dan kopen, zeker als er (deels) gefinancieert moet worden. Met elektrische auto's is dit extra zinvol aangezien de "capital cost" relatief veel groter is dan bij brandstofauto's (voor particulieren vaak een bezwaar).

[ Voor 41% gewijzigd door assje op 21-08-2020 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Marc O.
Ik heb met mezelf afgesproken hem 5 jaar te rijden (30-35k p jr). Dan was met niet al te veel onderhoud (5jr fabrieksgarantie) en restwaarde nul, kopen niet duurder.
dus na 5 jaar gratis auto :)

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 21-08-2020 16:10 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Het is eerder gepost (door @assje zelfs geloof ik, hij heeft de beste spreadsheets, suck it @Mar.tin), maar eigendom is vooral interessant als je een auto tweedehands koopt. In het begin van eigendom van de auto schrijft hij snel af, dus dan is leasen goedkoper (gezien je daarmee in feite je afschrijving en andere kosten gelijkmatig verspreidt over het contract). Als het grootste deel van de afschrijving al is geweest, kun je beter kopen.

Dan nog kan het zijn dat liquide middelen je meer waard zijn dan alleen de nominale waarde van het geld. Dan heeft het zin om iets 'duurder' op de lange termijn uit te zijn, maar wel altijd de beschikking te hebben over je spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27

De witte comfort-editie kost inclusief subsidie 27.000€. Even rondshoppen op pricewise leert me dat de goedkoopste lening voor dat bedrag op basis van 60 maanden 3,8% rente kost, voor een maandbedrag van 494€. Zoals gezegd komen daar nog heel wat andere kosten bovenop, zoals verzekering, onderhoud, en een onzekere afschrijving.

Overigens geeft de vraagsteller aan dat het geld van de beleggersrekening wordt gehaald. Ervan uitgaande dat hij simpelweg in een standaard indexfonds belegt, brengt dat geld 7% (gemiddeld historisch rendement) of 1400€ per jaar op. Over 5 jaar is dat 7000€. In corona-tijd is dat rendement natuurlijk erg onzeker (hoewel de beurzen het voorlopig best goed doen), maar ik zou het lekker op de rekening laten staan ;-) in het beste geval brengt het nog wat op, en in elk geval kun je het als buffertje inzetten als we in economisch zwaar weer komen.

[ Voor 22% gewijzigd door marvel27 op 21-08-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
marvel27 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:17:
De witte comfort-editie kost inclusief subsidie 27.000€. Even rondshoppen op pricewise leert me dat de goedkoopste lening voor dat bedrag op basis van 60 maanden 3,8% rente kost, voor een maandbedrag van 494€. Zoals gezegd komen daar nog heel wat andere kosten bovenop, zoals verzekering, onderhoud, en een onzekere afschrijving.
Met dien verstande dat die €494 niet je kosten zijn maar je impact op cashflow. Voor de kosten zou je alleen de rentecomponent moeten bezien en niet de afloscomponent.

Mijn sheetje rekent voor de rentederving met de gemiddelde waarde over de looptijd (die is dus niet lineair en wijkt iets af van een calculatie lening) en komt met 3,8% dan op €59/maand kosten (op €30k).

Oeps foutje dikke vingers(hersteld)

[ Voor 16% gewijzigd door assje op 21-08-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Klopt helemaal. Ik wou aantonen dat het maandbedrag van de lening die Isheara schetste niet realistisch was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@kmf
Rond de 10k komt ook de Eup in beeld. Die kan (meestal volgens mij) wel CCS snelladen, dus kan je ook een keer wat verder weg zonder meer uit te geven dan de 500e

Richting 20k is ook de ioniq een goede optie, goed bereik (~200km zomer, ~150 winter; bij snelweg rijden 100km/u), niet te zwaar (1400kg), weinig merkbare degradatie. Is vooral interessant als je die combineert met een wat ruimere ICE die je dan zo min mogelijk gebruikt. Wij hebben naast de Ioniq een oude Kangoo, die rijdt maar 4k km p jr. Juist veel km met je EV is financieel interessant (en comfortabel)

[ Voor 10% gewijzigd door BarryH op 21-08-2020 16:54 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10 20:38
als je geduld hebt kun je de ev's die gedumpt worden in duitsland kopen met €10k korting de komende maandjes.

en als je mensen via via kent nog €2k subsidie daarboven op.

ik zou wachten

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Coasterfreak schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:26:
als je geduld hebt kun je de ev's die gedumpt worden in duitsland kopen met €10k korting de komende maandjes.

en als je mensen via via kent nog €2k subsidie daarboven op.

ik zou wachten
Waarom worden ze gedumpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-10 20:38
kmf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Waarom worden ze gedumpt?
naja, gedumpt, bijna elke ev heeft aanmerking op €9k subsidie, en nog btw korting van dit jaar kom je vaak uit op rond de €10k korting. zullen zat occasions te koop zijn nadat ze de subsidie hebben geclaimd wanneer een auto 6 maanden op iemands naam is.

of je koopt een wat oudere occasion, denk renault zoe met 41kwh huuraccu voor €10k of minder OF een renault zoe met 52kwh huuraccu voor rond de 14-5k ofzo.

dealers hier kunnen grof geld maken door duitse ev's voor dumpprijzen op te kopen sinds hun restwaarde theoretisch 0 kan zijn. waarom zou iemand een zoe uit 2014 kopen voor €6-7-8k als je een gloednieuwe zoe kunt kopen voor €13k (in duitsland dan)...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
assje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:08:
Je rekent veel te simplistisch, je moet kijken naar TCO, snel voorbeeldje voor eigendom:

Met een jaarlijkse afschrijving van 10% (restwaarde van 59% na 5 jaar) kom ik ongeveer op het leasetarief uit. Persoonlijk vind ik dat extreem optimistisch en lease ik dan liever. Eigendom kan iets goedkoper als je zonder rentederving rekent (spaargeld) maar ook duurder als je er voor moet lenen (jouw suggestie). Verzekering red je alleen voor dit bedrag met forse schadevrije jaren (bij lease geen bezwaar).

Nee, tenzij je van plan bent de auto significant langer dan 5 jaar te blijven rijden kan ik nauwelijks redenen verzinnen om hem te willen kopen in huidige aanbieding. Mocht de aanschaf €31k - €4k subsidie zijn kom je op €328/maand (leasevergelijking excl. energie).

Zelf reken ik bij mijn auto in eigendom met 15% afschrijving en dat is op een occasion. Als ik dit doe bij de MG kom je voor eigendom al op €445 uit (leasevergelijking excl. energie)

Bij een auto in eigendom ben je na verkoop ook geen eigenaar meer; dat is de situatie die je moet vergelijken. Grootste voordeel van eigendom is dat je flexibiliteit hebt m.b.t. "looptijd".

Verder heb je in geval van eigendom de keuze om voor een gebruikte auto te gaan, dat maakt potentieel veel verschil in afschrijving. Zo rijd ik mijn Ioniq in eigendom ongeveer voor de helft van het geld van wat hij in de lease gekost zou hebben.

Voor een nieuwe auto is lease vrij vaak voordeliger dan kopen, zeker als er (deels) gefinancieert moet worden. Met elektrische auto's is dit extra zinvol aangezien de "capital cost" relatief veel groter is dan bij brandstofauto's (voor particulieren vaak een bezwaar).
Een aantal dingen vallen me op in je berekening.
Je neemt elektriciteit mee in de koopprijs berekening, terwijl je die in private lease ook gewoon moet betalen. Die valt dus weg.

Als je meer dan 10k per jaar aan km maakt gaat het tarief van de lease prijs ook omhoog, dus gaat de vergelijking alsnog mank.
Verzekering heb je bij koop wel als bijkomende kosten, bij schades heb je evenals bij private lease ook eigen risico, dus die kan je niet meerekenen.
Verschil is kosten van onderhoud, dat blijft een kostenpost die je niet hebt bij private lease. De toekomst zal uitwijzen wat dat gaat bedragen.

Nogmaals, 60 x €350 bij eigendom of 60 x €350 bij private lease levert in beide gevallen dezelfde totaalprijs op.
Nb In Mijn voorbeeld met het maandbedrag van de €350 bij lening zitten de financieringskosten al inbegrepen.

Ik ga er van uit dat ik langer dan 60 maanden met mijn auto doe, of daarna misschien inruil/verkoop en alles wat ik er dan voor krijg maakt het verschil met private lease alleen maar groter.

Mijn vorige auto heb ik na 3,5 jaar zakelijke lease privé tegen handelaars dagwaarde over kunnen nemen en er vervolgens nog 11 jaar in gereden tot een totale km stand van 325.000.
Er komen nu teveel kosten bij en wegenbelasting ging omhoog dus daarom nu een andere gekocht, en dat is een EV geworden :) ik hoop daar ook weer een behoorlijk aantal jaren van te mogen genieten.

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 21-08-2020 19:23 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Coasterfreak schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

naja, gedumpt, bijna elke ev heeft aanmerking op €9k subsidie, en nog btw korting van dit jaar kom je vaak uit op rond de €10k korting. zullen zat occasions te koop zijn nadat ze de subsidie hebben geclaimd wanneer een auto 6 maanden op iemands naam is.
Het lijkt mij dat tegenover die subsidie ook staat de auto in het land blijft toch?

@assje Zit je met de aanschaf niet aardig hoog? In het verleden boden ze 4k korting, zou die niet nog steeds uit te onderhandelen zijn? Vaak gaan dit soort berekening mis op de cataloguswaarde in plaats van de aanschafwaarde, onderschat de marge van de dealer niet. Ik heb leasemaatschappijen tot 12-13% eraf zien onderhandelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 21-08-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Deveon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Het lijkt mij dat tegenover die subsidie ook staat de auto in het land blijft toch?
dat heeft nederland niet echt geholpen met alle hybrides die massaal geexporteerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
[...]
[...]
Doe jij daar nu de aanname dat de politiek belastingregels met logische beperkingen omkleedt? Tsk, tsk. |:(

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:34:
[...]

dat heeft nederland niet echt geholpen met alle hybrides die massaal geexporteerd zijn.
Na 4-5 jaar, ja.. Echter volgens mij zitten de Duitsers nog niet zo lang aan de subsidiekraan.

Het massale export was voornamelijk omdat ze in het buitenland een tweede subsidie leven konden leiden en in Nederland de vraag naar zulke grote auto’s niet zo hoog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
@assje Zit je met de aanschaf niet aardig hoog? In het verleden boden ze 4k korting, zou die niet nog steeds uit te onderhandelen zijn?
Wellicht, maar met €27k rekenen verandert nog niet eens zoveel. Blijft staan dat 10% afschrijving wat mij betreft optimistisch is.

Het is ook nog wel een gok als particulier voor een merk dat zichzelf nog niet bewezen heeft, in deze verhoudingen zou ik het risico graag bij de LM laten.

@Isheara
Wat betreft kosten elektra, beter kijken; er staat zfs specifiek een regel die heet "maandbedrag excl brandstof tbv leasevergelijk".

Wat betreft verzekering en andere punten; dat is natuurlijk gewoon rekenen naar de uitkomst die je wilt zien; lekker doen wat je wil maar nou niet zo bruikbaar als generiek advies op een forum.

Als ik flauw had willen doen had ik voor de verzekering ook uit kunnen gaan van een 18 jarige zonder schadevrije jaren, dan is dat €211/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
assje schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:17:
@Isheara
Wat betreft kosten elektra, beter kijken; er staat zfs specifiek een regel die heet "maandbedrag excl brandstof tbv leasevergelijk".

Wat betreft verzekering en andere punten; dat is natuurlijk gewoon rekenen naar de uitkomst die je wilt zien; lekker doen wat je wil maar nou niet zo bruikbaar als generiek advies op een forum.

Als ik flauw had willen doen had ik voor de verzekering ook uit kunnen gaan van een 18 jarige zonder schadevrije jaren, dan is dat €211/maand.
Ik begrijp je opmerking “maandbedrag excl. brandstof kosten tbv lease vergelijking” niet: ook een private lease is zonder energie/brandstof, dus waarom neem je dit überhaupt mee in je berekening? Het is geen zakelijke lease...8)7

Je energie vergelijking staat ook in het overzicht toch bij de kostprijs per jaar (€440)? En niet alleen als km prijs.

Overigens, Het gaat toch om een persoonlijke situatie....: op basis van welke BKR toetsing krijgt een 18 jarige een private lease toestemming van pak em beet €35k, dus ik begrijp niet waarom je dit er bij haalt.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Isheara schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:37:
Ik begrijp je opmerking “maandbedrag excl. brandstof kosten tbv lease vergelijking” niet: ook een private lease is zonder energie/brandstof, dus waarom neem je dit überhaupt mee in je berekening? Het is geen zakelijke lease...8)7
Simpel, dat zijn alle vaste kosten dus zonder energie/brandstof. Ofwel, hetgeen waar je naar moet kijken om correct te vergelijken met kosten lease. Reden dat elektra erin staat is dat het een TCO sheetje is, de vergelijking met lease is enkel een toevoeging/onderdeel.

Maar laten we dit verder laten voor wat het is, heeft niet zoveel met elektrische auto's te maken.
Isheara schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:37:
Overigens, Het gaat toch om een persoonlijke situatie....: op basis van welke BKR toetsing krijgt een 18 jarige een private lease toestemming van pak em beet €35k, dus ik begrijp niet waarom je dit er bij haalt.
Als die 18 jarige maar voldoende inkomen heeft:p.

Maar, alle geheid op een stokje; het is inderdaad persoonlijk. Voor ons zou de 2e auto starten zonder schadevrije jaren, stel over de looptijd geen schade dus rekenen met 3 schadevrije jaren gemiddeld:€80/maand (voor een volwassene).

[ Voor 31% gewijzigd door assje op 21-08-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Op roydata (via Seps.nl) kun je als particulier je schadevrije jaren opvragen.
Ik bouwde ivm lease auto (dacht ik) ook geen schadevrije jaren op, maar bleek er ook toch nog 13 te hebben.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wie heeft er de Zoe ZE 50?

Deze heeft een pookje rechts van het stuur voor de media. Vroeger zat daar een pauze knop op, die is nu weg. Of althans zo lijkt het. Is er een alternatieve pauze die ik niet ontdekt heb?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Een update wat betreft de "trekhaak rechtzaak"

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:29
@Yoade75 Heftig. Dus toen een kennis van mij met software zijn Volvo van meer PK's voorzag moest ie m wel laten keuren (wijziging voertuig) en kreeg ie niet te horen : hoeft niet de auto was toch al gekeurd en op de weg. Maar bij een andere trekhaak dan Hyundai wenst is het ineens geen wijziging.
Wat een zooitje. Maar zoals je zegt, wil de rechter tegen die die club in gaan.
Maar win je dan gaat de RDW 100% in hoger beroep. En dan maar hopen dat ze dezelfde advocaat sturen.
En ambtenaren zijn slechte verliezers, mogelijk staat er al een regelwijziging in de startblokken.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
nessio schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:05:
@Yoade75
En ambtenaren zijn slechte verliezers, mogelijk staat er al een regelwijziging in de startblokken.
Lees een vorige post van mij maar eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
bottom line schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

[...]

8)7

Een aandeel zoals Tesla toont PERFECT aan wat je met een toekomst gericht management zou bereiken. Iedereen wilt in een onderneming beleggen waar je de komende jaren zeker van bent dat ze proberen om marktleider te worden.

Geen commerciële visie :') die kerel heeft al 7 ondernemingen mee gestart / groot gebracht, staat nu op plaats 3 in de rijkste mensen op aarde en dan zeggen jullie dat hij geen commerciële visie heeft.
Wat een grap.

Dat het aandeel te hoog staat is trouwens een complete waarheid. En ook dat Elon dingen kan zeggen die hij beter niet doet.
In ieder geval ligt de omzet in Nederland minimaal 20 procent lager, ze hebben de NOW (1) regeling gebruikt en daarbij circa 7 miljoen gekregen. Kennelijk is dat niet tot de pers doorgedrongen, want dan zou er ala booking.com wel meer commotie geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• da_Mastah
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:46:
Wie heeft er de Zoe ZE 50?

Deze heeft een pookje rechts van het stuur voor de media. Vroeger zat daar een pauze knop op, die is nu weg. Of althans zo lijkt het. Is er een alternatieve pauze die ik niet ontdekt heb?
Beide knopjes tegelijk indrukken is mute/pauze :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
Ik kwam zojuist onderstaande video tegen over batterijdegradatie, mooi verteld en vooral gevisualiseerd. Een mooie samenvatting voor mensen met interesse in techniek maar zonder expertise in die richting (denk ik).

YouTube: The Truth About Tesla Battery Degradation – and Other EVs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-10 23:10

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Yoade75 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:51:

***members only***

Wordt vervolgd.
@Yoade75 Je hebt mooi werk geleverd. Hulde!

En mocht het afgewezen worden, ga dan in hoger beroep en start crowdfunding hier en op de e-Niro-fora van Tweakers en Kia. Er zijn er ongetwijfeld een aantal die je willen ondersteunen, want dit kan echt niet zo!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-10 22:56
Hoi,

Ik zag laatst ergens een laadpaal in de voortuin van een tussenwoning staan. Aangezien ik zelf ook een tussenwoning heb vraag ik me nu af wat hier nu exact de mogelijkheden van zijn en of meer mensen dit hebben. Want de laadkabel over het trottoir laten lopen lijkt niet perse handig. Als iemand struikelt ben je wel de sjaak volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

@FJP84 zie Het grote "thuis laden van je EV" topic. (zoeken op stoep).
TL;DR: het hangt van je gemeente af wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 09:06

Omdat je bij Private Lease ook je verzekering hebt, geen werk van het naderhand verkopen, geen gedoe met onverwachte kosten buiten garantieperiode, alle onderhoud en beurten worden betaald... ideaal!

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Daar is hij dan:
YouTube: Tesla Model S Cheetah Stance vs Porsche Taycan Turbo S: DRAG RACE!

Doe ermee wat je wilt :) .
Kleine tip van de sluier, niet iedereen hier zal blij zijn met de uitkomst :p .

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 24-08-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-10 10:05
GeeMoney schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:43:
Daar is hij dan:

Ze hadden die Duitse troep ook tegen de Plaid moeten laten racen. Oh wacht... wanneer ging Tesla die ook alweer uitbrengen ?

Edit:
Nog een paar weken en dan is het zover.

Flauw dat ze daar niet op gewacht hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 24-08-2020 11:53 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
kdeboois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Ze hadden die Duitse troep ook tegen de Plaid moeten laten racen. Oh wacht... wanneer ging Tesla die ook alweer uitbrengen ?

Edit:
[Twitter]
Wellicht komt die nog. Tesla heeft ook deze wagen niet aangeleverd ondanks dat ze dat wel gevraagd hebben.
Een privé persoon heeft de Model S in de video nu ter beschikking gesteld.
En hij is er nog niet toch? Dus dit is de huidige stand van zaken. (voor wie dat belangrijk vindt)

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 24-08-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar is hij dan:

Nice. Vind een tiende op de 1/4 mile nog wel meevallen. Plus, 1 vs 2 ton zo'n beetje. Wellicht toch de tweede versnelling die het verschil maakt. Je ziet dat Tesla op 0 - 200 sneller is. Vanaf hogere snelheden is de Porsche sneller.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:11:
[...]

Nice. Vind een tiende op de 1/4 mile nog wel meevallen. Plus, 1 vs 2 ton zo'n beetje. Wellicht toch de tweede versnelling die het verschil maakt. Je ziet dat Tesla op 0 - 200 sneller is. Vanaf hogere snelheden is de Porsche sneller.
Inderdaad, ik vermoed ook de tweede versnelling. Zie het stukje met de rolling start vanaf 70mph.
Ze doen vaker grappige dragraces, leuk Channel om af en toe eens te neuzen en nu kwam ik deze tegen.

[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 24-08-2020 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is hij dan:

Dit was al bekend hoor, het prijsverschil mag er dan ook zijn. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
Wat zijn wij mensen toch bijzondere wezens, de wereld staat in brand en elektrische mobiliteit is mogelijk een (klein) stukje van de puzzel. Laten we ons druk maken om marginale verschillen in situaties die compleet irrelevant zijn voor het beoogde gebruik.

#fun at parties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Al was die Porche veel langzamer geweest, zou het nog mijn keuze zijn. Zoveel mooier. Maar goed, dat is smaak natuurlijk.
Als ik ruim een ton stuk kon slaan op een auto, dan wist ik het wel :)
assje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:35:
Wat zijn wij mensen toch bijzondere wezens, de wereld staat in brand en elektrische mobiliteit is mogelijk een (klein) stukje van de puzzel. Laten we ons druk maken om marginale verschillen in situaties die compleet irrelevant zijn voor het beoogde gebruik.

#fun at parties
Ja het is super-onzinnig. Helemaal waar. Maar het zou natuurlijk kunnen dat dit soort filmpjes wel helpen om mensen enthousiast te krijgen voor Elektrische auto's. En ach, we moeten het ook gewoon een beetje leuk hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Edit:
[Twitter]
Nog even wachten op batteryday. Ik ben heel benieuwd wat voor specs daar uit gaan komen.

De bevestiging van Plaid voor de X had ik trouwens gemist. Daar gaat mijn vermoeden dat ze de X de nek om willen draaien vanwege problemen met de deuren en lastig produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Daar is hij dan:

En toch via hetzelfde kanaal: de Taycan Turbo S legt het toch nog af tegen de Porsche ICE (Turbo S) op alle vlakken.... er is dus nog wat werk aan de winkel.

YouTube: New Porsche 911 Turbo S vs Taycan Turbo S: DRAG RACE!

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Prullenbak84 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:38:
Al was die Porche veel langzamer geweest, zou het nog mijn keuze zijn. Zoveel mooier. Maar goed, dat is smaak natuurlijk.
Als ik ruim een ton stuk kon slaan op een auto, dan wist ik het wel :)
2 ton ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik zou met een taycan 4s ook al méér dan tevreden zijn hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Prullenbak84 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:28:
[...]

Ik zou met een taycan 4s ook al méér dan tevreden zijn hoor :)
Dan ben jij de enige :P de gemiddelde verkoopprijs van de Porsche Taycan is €188k @databeestje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
bottom line schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:30:
[...]

Dan ben jij de enige :P de gemiddelde verkoopprijs van de Porsche Taycan is €188k @databeestje
Ik twijfel of ik de enige ben die blij zou zijn met zo’n auto ;) Is toch op zichzelf al een pracht-auto.

En die prijs komt ook omdat de taycans die nu uitgeleverd zijn alleen nog de turbo en turbo s zijn, en aan liefhebbers.en die 4s is er nog niet zo lang. En als je eenmaal in die markt winkelt, ga je inderdaad niet voor de “instapper” natuurlijk :p zeker niet als je een van de eersten bent.

Maar wat ik oorspronkelijk bedoelde te zeggen: als had ik ruim een ton en ik mocht kiezen tussen een model s of een minder snelle 4s, dan nog wist ik t wel en ging mijn geld naar de Duitsers.

[ Voor 13% gewijzigd door Prullenbak84 op 24-08-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:51
Ik zou die ton steken in mijn huis. Al met al vertoef je daar veel meer uren in dan in de auto ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
joepie de p schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:35:
Ik zou die ton steken in mijn huis. Al met al vertoef je daar veel meer uren in dan in de auto ;)
Als ik een ton over had om stuk te slaan op een auto, zei ik toch?

Een man kan dromen op zijn tijd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 18-10 17:04
Yoade75 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:51:

***members only***

Wordt vervolgd.
Ik heb ook lopen stoeien met de RDW om een aftermarket trekhaak gekeurd te krijgen op mijn Tesla Model 3, maar ze willen niet. Eerst was het mogelijk, toen weer niet, andere documenten aangeleverd, weer wel mogelijk, uiteindelijk toch niet. Meerdere redenen gehoord, ze kunnen de veiligheid van de test niet garanderen wat een raar argument is IMO. Of het kan alleen met een verklaring van de fabrikant, wat ook een dood spoor is.

Maargoed, ik heb het opgegeven. Heb nu een dure fietsendragerbevestiging. Ben wel benieuwd waar je het naartoe kan brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 24-08-2020 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10 17:19

databeestje

Von PrutsHausen

Deveon schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:49:
[...]

Nog even wachten op batteryday. Ik ben heel benieuwd wat voor specs daar uit gaan komen.

De bevestiging van Plaid voor de X had ik trouwens gemist. Daar gaat mijn vermoeden dat ze de X de nek om willen draaien vanwege problemen met de deuren en lastig produceren.
De X is een geweldige cash-koe, meer in Amerika dan hier. Zonder een wokkel van een SUV besta je daar niet. Dus de kan dat die stopt is zeer klein, de uitzonderlijke deuren zijn daar een verkoop argument, even los van betrouwbaarheid.

@bottom line
De prijzen van de Porsche zijn typisch Porsche, maar volkomen naar verwachting. Op dit moment 142k voor een 4S

We hebben tot nog toe van alle EQ Smart 1 stuks verkocht, nou is lachen eigenlijk ongepast, maar hahahhaaha.

Hee, wat kek, de nieuwe eVito Tourer is beschikbaar a 57k voor een busje met 100kWh accu en 204 pk. Snelladen met 110kW en AC laden met 11kW. Niet slecht, een knappe werkbus/taxi! Deze zal als warme broodje gaan denk ik. In ieder geval beter dan de Renault Master ZE van 60k met brakke accu zonder snelladen. Of de oude eVito zonder snelladen met 100km range :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:53

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, ik word er echt niet warm of koud van... met die prijzen verwacht ik in (bijna) 2021 toch wel echt betere specificaties.

Ben ook wel benieuwd naar de real range van deze i-Pace.

Begrijp me niet verkeerd, ik gun het Jaguar echt wel, maar ze moeten toch echt wel iets beter hun best doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik lees nagenoeg dezelfde auto (zelfde accu, etc.) voor 15k minder.
Dat is toch echt wel een forse beweging.

De I-pace was al nooit een auto die je op specs kocht, dus ach.
Specs zijn goed genoeg, en als je heel graag een jaguar wilt kan het nu makkelijker.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

databeestje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:55:
[...]
Hee, wat kek, de nieuwe eVito Tourer is beschikbaar a 57k voor een busje met 100kWh accu en 204 pk. Snelladen met 110kW en AC laden met 11kW. Niet slecht, een knappe werkbus/taxi! Deze zal als warme broodje gaan denk ik. In ieder geval beter dan de Renault Master ZE van 60k met brakke accu zonder snelladen. Of de oude eVito zonder snelladen met 100km range :D
Dit najaar komt al de trio-EV-werkbus van Toyota, Peugeot, Citroën: Proace EV, Expert EV en Jumpy EV.

75 kWh, vanafprijs van 47k (incl. btw), de grootste variant voor 56k. Ook 11 kW op AC, dat zal het belangrijkste voor een werkbus zijn, 100 kW piek DC vermogen.
De fabrikant [Jaguar - nannoe.] meldt dat het het gezamenlijke vermogen van de twee elektromotoren [in de I-Pace EV320] opnieuw heeft gekalibreerd om uit te komen op 235kW of 320pk.
Hmm, dezelfde motoren, maar een 'software' begrenzing. Dat betekent dat er binnenkort wel een slimme jongen komt die het motormanagement een beetje peper kan geven, waardoor het éénzelfde auto als een I-Pace EV400 is...

Grootste wijziging is dat de jongens van Jaguar eindelijk doorhebben dat een grote, onzuinige auto als de I-Pace óók baat heeft bij 3-Fase 11 kW. We gaan de I-Pace dus waarschijnlijk minder vaak zien bij Fastned?

[ Voor 30% gewijzigd door nannoe op 25-08-2020 11:25 . Reden: toevoeging over Jaguar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hij was vorig jaar ook te koop voor 70k als business edition, dus is de prijsverlaging maar 5k, voor minder auto. Hij komt met 65k wel meer in de buurt van de Polestar 2 en Mach-E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
nannoe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Dit najaar komt al de trio-EV-werkbus van Toyota, Peugeot, Citroën: Proace EV, Expert EV en Jumpy EV.

75 kWh, vanafprijs van 47k (incl. btw), de grootste variant voor 56k. Ook 11 kW op AC, dat zal het belangrijkste voor een werkbus zijn, 100 kW piek DC vermogen.
De meeste busjes rijden niet zover, dus snelladen lijkt me niet echt een grote plus. Accu's gaan wel ten koste van laadvermogen, maar EV busjes lijken mij uitermate geschikt als pakketbezorgers. Die staan toch 50% van de tijd stationair diesel te ronken in woonwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Z___Z schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

De meeste busjes rijden niet zover, dus snelladen lijkt me niet echt een grote plus. Accu's gaan wel ten koste van laadvermogen, maar EV busjes lijken mij uitermate geschikt als pakketbezorgers. Die staan toch 50% van de tijd stationair diesel te ronken in woonwijken.
Deel eens én oneens met je eerste punt. Een deel van de doelgroep rijdt weinig, onderhoudsdiensten, etc. maar je verkijkt je op hoeveel bezorgers rijden. Die komen op een werkdag soms aan 400 tot wel 700 kilometer. Maar deze bus is minder interessant voor bezorgers.

Je tweede punt: busjes als de Vito en Proace/Expert zijn voor de grote pakketbezorgers als DHL, DPD en PostNL minder interessant, omdat de chauffeur niet kan staan in de bus, met vele arbo-klachten als gevolg als je al je chauffeurs daarmee afbeult.

[ Voor 15% gewijzigd door nannoe op 25-08-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:55
databeestje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:55:
Klinkt goed maar ik schrik een beetje van de range:
"Met een 110 kW accupakket die binnen een uur voor 80% opgeladen is heeft deze nieuwe eVito een actieradius van maar liefst 320 kilometer."

110kW(h neem ik aan) accupakket en dan maar 320km kunnen rijden :?
Pagina: 1 ... 129 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic