Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
WLTP gecombineerd gebruik, dat is toch niet zo vreemd? Het is een baksteen met een motor erop (niet zo aerodynamisch).ybos schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
Klinkt goed maar ik schrik een beetje van de range:
"Met een 110 kW accupakket die binnen een uur voor 80% opgeladen is heeft deze nieuwe eVito een actieradius van maar liefst 320 kilometer."
110kW(h neem ik aan) accupakket en dan maar 320km kunnen rijden
Je kan verwachten dat het ding in stadsverkeer (soweiso de natuurlijke plek van het busje) veel verder komt.
(en 300+ km is uberhaupt plenty voor een dag pakketjes bezorgen oid).
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
[ Voor 97% gewijzigd door MarcelGo op 25-08-2020 10:44 ]
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ze hebben hun site kennelijk al geüpdatet, https://www.mercedes-benz.nl/vans/nl/vito/e-vito-tourer Maar ze houden rekening met een HELE hoge WLTP:ybos schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
"Met een 110 kW accupakket die binnen een uur voor 80% opgeladen is heeft deze nieuwe eVito een actieradius van maar liefst 320 kilometer."
"Stroomverbruik in de gecombineerde testcyclus 27,8 kWh/100 km [..] Met een actieradius van maar liefst 360 km is dit model ook geschikt voor ritten tot buiten de stad. De accucapaciteit bedraagt 100 kWh en kan bij een snellaadstation in ca. 45 minuten van 10 tot 80% worden opgeladen."
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Maar even de olifant in de ruimte: 56.000 euro voor een auto met 100 kWh accu? Waarom kunnen ze dat niet in een E-klasse duwen dan?
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 124% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
Ik heb geen idee van hoe die type-aanduidingen werken bij Mercedes, maar was die vision EQ van vorig jaar niet een soort van elektrische E-klasse?Mar.tin schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:01:
Dus een E-klasse vanaf €57.000 (vermoedelijk in de BTW), tel je dan €28.000 (in de BTW) bij op. En dan heb je een EV-E-Klasse
![]()
Nee hoor, meest natuurlijke omgeving is op de linkerbaan met +- 20cm afstand van de achterbumper van de voorganger met 145 op de teller al dan niet i.c.m. grootlicht.qadn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:15:
[...]
...
Je kan verwachten dat het ding in stadsverkeer (soweiso de natuurlijke plek van het busje) veel verder komt.
....
Dus wat dat aangaat zou het een verademing zijn als die busjes geëlektrificeerd worden.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Ja dan hebben ze een excuus om op elkaar te bumperkleven. Lekker in de slipstream met z'n allenBlonde Tux schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:22:
[...]
Dus wat dat aangaat zou het een verademing zijn als die busjes geëlektrificeerd worden.
Nee da's voorbehouden aan Musk&CoPrullenbak84 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:32:
[...]
Ja dan hebben ze een excuus om op elkaar te bumperkleven. Lekker in de slipstream met z'n allen
60 busjes na elkaar zoals zijn starlink
Alleen is t wachten op de busjes
Ooit in een Vito gezeten en dan voornamelijk helemaal achterin?Maasluip schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:58:
Maar even de olifant in de ruimte: 56.000 euro voor een auto met 100 kWh accu? Waarom kunnen ze dat niet in een E-klasse duwen dan?
Daar zit natuurlijk die kostenbesparing
Ze hebben 1 kleine cabine te vullen met materialen en 2 stoelen met hooguit nog een bank als het een dubbele cabine betreft.
Een E-klasse is natuurlijk wel even iets anders. Geluid/isolatie/materiaal gebruik, ruimtelijke beleving, stoelen, akoestiek en premium beleving zijn daar natuurlijk 180 graden anders. (en dat kost geld)
Daarnaast zal die accu in de Vito mogelijk een deel van de laadruimte innemen (verhoogde vloer maybe?) en dat is bij een E-klasse natuurlijk ook anders.
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 26-08-2020 10:26 ]
Zou blauw soms de standaardkleur zijn?tomas123 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:55:
De e-208'jes druppelen ook langzaam het land binnen, vandaag gespot op de a2 bij Eindhoven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zeker. In het echt vind ik m iets mooier dan op de foto’s ook wel. Het interieur is nog altijd mijn smaak niet, maar goed.Inspired schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 20:03:
Zeer geslaagde auto die Peugeot.
Al met al geniet de corsa (gelukkig) nog altijd mijn voorkeur maar zo is er voor elk wat wils
Wat denk je dat een Vito aan diesel slurpt?ybos schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
Mijn zwager rijdt een Vito diesel en alleen als hij lange stukken snelweg op cc rijdt (waar diesel in zijn element is) haalt hij scores van 1:10.
Stadsverkeer zit daar een stuk onder!
Haha, daar lijkt het wel op al dacht ik dat de standaard kleur geel was (misschien alleen op de ICE varianten), die zie je dan weer verdacht weinig.Prullenbak84 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:28:
[...]
Zou blauw soms de standaardkleur zijn?
Ik vind die Corsa alleen leuk in het oranje. In de andere kleuren is hij wel okee, maar komt toch echt wat minder goed uit de verf.Prullenbak84 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:29:
Al met al geniet de corsa (gelukkig) nog altijd mijn voorkeur maar zo is er voor elk wat wils
Terwijl de Peugeot een leuke auto blijft in heel veel kleuren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Standaardkleur is inderdaad geel (Althans in België toch), wij hebben er sinds 2 weken zo eentjetomas123 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 06:44:
[...]
Haha, daar lijkt het wel op al dacht ik dat de standaard kleur geel was (misschien alleen op de ICE varianten), die zie je dan weer verdacht weinig.
Je ziet ze inderdaad niet zo vaak.
Hopelijk zijn dit ook de versies met 3 fase (van een Peugeot dealer begreep ik dat ze al even bezig zijn met het uitleveren van de e208, echter alleen met 1 fase lader...)tomas123 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 19:55:
De e-208'jes druppelen ook langzaam het land binnen, vandaag gespot op de a2 bij Eindhoven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik kan alvast bevestigen dat wij eentje hebben met 3fase. Er was wat fuss over leveringsdatum maar eigelijk had dit geen enkel verschil.Magic6399 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
Hopelijk zijn dit ook de versies met 3 fase (van een Peugeot dealer begreep ik dat ze al even bezig zijn met het uitleveren van de e208, echter alleen met 1 fase lader...)
Haha o ja je hebt gelijk. Bijzonder wel dat er op jouw foto (volgens mij? ) geen één gele te zien is.tomas123 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 06:44:
[...]
Haha, daar lijkt het wel op al dacht ik dat de standaard kleur geel was (misschien alleen op de ICE varianten), die zie je dan weer verdacht weinig.
Allemaal heel smaakgevoelig, maar tijdens het configureren een paar maanden geleden, kwam ik erachter dat ie in het zwart toch ook wel gaaf is. Wel een heel andere auto (minder "leuk" inderdaad), maar toch.!null schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:42:
[...]
Ik vind die Corsa alleen leuk in het oranje. In de andere kleuren is hij wel okee, maar komt toch echt wat minder goed uit de verf.
Terwijl de Peugeot een leuke auto blijft in heel veel kleuren.
Ik heb trouwens het idee dat die ook meer in het rood/zwart besteld wordt dan in het oranje. Wellicht is dat geel of oranje toch te flitsend voor veel nuchtere Nederlanders
Na de onfortuinlijke aanrijding met onze Zoe 3 weken geleden is deze gisteren eindelijk gerepareerd en kon vrouwlief 'm weer ophalen. 3 weken lang een leenauto gehad, vooras was verbogen, verkeerde velg geleverd en div. platen e.d. laten repareren of vervangen... man we hebben die leenauto langer gehad dan de Zoe zelf!
En dat omdat iemand zo handig was niet over z'n schouder te kijken bij het uitvoegen en er gewoon tegenaan te schuiven..... dus niet eens onze eigen schuld. Maar goed -- de Zoe is weer terug!
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Rechts aan het inhalen geweest op de uitvoegstrook?DigitalExorcist schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:45:
Zo, ik mag óók weer meepraten hier
Na de onfortuinlijke aanrijding met onze Zoe 3 weken geleden is deze gisteren eindelijk gerepareerd en kon vrouwlief 'm weer ophalen. 3 weken lang een leenauto gehad, vooras was verbogen, verkeerde velg geleverd en div. platen e.d. laten repareren of vervangen... man we hebben die leenauto langer gehad dan de Zoe zelf!
En dat omdat iemand zo handig was niet over z'n schouder te kijken bij het uitvoegen en er gewoon tegenaan te schuiven..... dus niet eens onze eigen schuld. Maar goed -- de Zoe is weer terug!
Ze zijn al even bezig inderdaad, echter juli en augustus zijn tot nu toe wel de grootste aantallen die op kenteken gezet worden.Magic6399 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:57:
[...]
Hopelijk zijn dit ook de versies met 3 fase (van een Peugeot dealer begreep ik dat ze al even bezig zijn met het uitleveren van de e208, echter alleen met 1 fase lader...)
Nee, vrouwlief stond rechts klaar om uit te voegen en gast links keek niet over z'n schouder ... dooie hoek.. en schoof de Zoe (met z'n 1600 kg) even een stuk ongepland opzij.Z___Z schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:56:
[...]
Rechts aan het inhalen geweest op de uitvoegstrook?
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Volgt nog! En qua buitenkant leek het wel mee te vallen, maar de vooras die verboog en verborgen schade was flink.Mar.tin schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:50:
[...]
Ik heb even teruggelezen maar je hebt het niet gemeld?![]()
Fotootje?
De Cora is mooi, maar het dashboard is afschuwelijk in vergelijking met de Peugeot.Prullenbak84 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:29:
[...]
Zeker. In het echt vind ik m iets mooier dan op de foto’s ook wel. Het interieur is nog altijd mijn smaak niet, maar goed.
Ze zijn opgehouden met vormgeven bij het dashboard/klokkenwinkel lijkt het wel.
:strip_exif()/f/image/iNCItypfJLz9RpUZB2xlvQ9J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qhe8P7mU3CV49VTrHuUYjzrz.jpg?f=fotoalbum_large)
En de Corsa. Vooral achter het stuur vind ik het toch echt een stuk minder geslaagd( het hoekige scherm met de stukken plastic aan weerszijden maken het wel echt minder geslaagd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ItriwS1gEWr1RZm0M2ReswQK.jpg?f=user_large)
Keep rolling sixes!
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]
In NL is geel ook de standaardkleur voor de e208, alle andere kleuren hebben meerprijs. Geel is er alleen voor de 208, oranje alleen voor de 2008.gerre1 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:56:
[...]
Standaardkleur is inderdaad geel (Althans in België toch), wij hebben er sinds 2 weken zo eentje![]()
Je ziet ze inderdaad niet zo vaak.
De standaard kleur voor de e2008 is oranje (metallic), de overige kleuren hebben meerprijs, waarbij de witte, blauwe en rode de speciale metaal kleuren zijn. De zwarte kleur is geen metallic, maar heeft wel een meerprijs.
Keep rolling sixes!
Hier juist voor de Corsa gegaan. De koplampen van de Corsa zijn veel mooier
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Zou kunnen, maar de Peugeot is wat rijker uitgerust/uit te rusten...Geloof ik...Mar.tin schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:27:
[...]
Zonder nazoeken, puur op geheugen is de Corsa ook iets voordeliger toch?
Ik heb een e2008 (Inderdaad ook in blauw, met zwart dak) en die is er bij Opel nu pas als de e Mokka..
Overigens, Heel lang getwijfeld tussen de rode en de blauwe, maar de blauwe kon uiteindelijk sneller geleverd worden...(scheelde een maand of 4-6).
Keep rolling sixes!
Nee hoor, optie lijst is behoorlijk gelijk.Isheara schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:36:
[...]
Zou kunnen, maar de Peugeot is wat rijker uitgerust/uit te rusten...Geloof ik...
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ik had al tijdje in een 308 gereden en in de praktijk rijdt het voor mij echt fijn. Mijn vrouw moest ook wennen maar die heeft vrij snel last van haar polsen (carpaal gehad) en dan is een klein stuur wel wat handiger.
Tja, die knopjes...ik vind het apart, maar de 3D cockpit is super (twee schermen over elkaar gelegd), vooral met Navi in het scherm, plus het is zelf in te delen qua lay-out.
Mijn vrouw wilde perse een suv, en de mokka komt helaas pas in 2021.
Je hebt ook een top keus gemaakt! Het rijdt super....net een kart.
Het enige wat voor mij lastig was is dat de GT première geen 3 fasen lader heeft. De gewone GT die dit wel heeft zou boven de subsidie grens uitkomen, dus een no go.
Doordat ik een eigen laadpaal hebt maakt het mij uiteindelijk qua laadtijd vrij weinig uit in dagelijks gebruik. Voor langere ritten pak ik snelladers.
[ Voor 21% gewijzigd door Isheara op 27-08-2020 21:52 ]
Keep rolling sixes!
Wat ik wel echt jammer vind van beide, heb je het 10" scherm en dan is Carplay niet full screen
Klopt, dat zie je ook op mijn foto van het scherm (met waze via CarPlay)...de balken voor de airco instellingen blijven ernaast op het scherm staanOphidian schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:59:
Wat ik wel echt jammer vind van beide, heb je het 10" scherm en dan is Carplay niet full screenHeb nog wel hoop dat ze dat gaan verbeteren.
Keep rolling sixes!
Het scherm achter het stuur is inderdaad een nadeel, daar kan ik je niet anders dan gelijk in geven.Isheara schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:24:
[...]
De Cora is mooi, maar het dashboard is afschuwelijk in vergelijking met de Peugeot.
Ze zijn opgehouden met vormgeven bij het dashboard/klokkenwinkel lijkt het wel.[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de Corsa. Vooral achter het stuur vind ik het toch echt een stuk minder geslaagd( het hoekige scherm met de stukken plastic aan weerszijden maken het wel echt minder geslaagd.
[Afbeelding]
De rest is ook weer smaak. Waar ze bij Opel misschien wat (té, volgens sommigen) behoudend zijn geweest, hebben ze bij Peugeot 5 dashboards ontworpen en ze ook allemaal tegelijk in de auto willen zetten
Nee gekkigheid natuurlijk. Het is wel mooi en creatief maar ik vind het persoonlijk gewoon net wat té. Nog persoonlijker: Ik ben sowieso al niet zo’n fan van zo’n los infotainment-schermpje op het dashboard gekwakt. Ik vind het veel mooier als ie er in zit zoals bij de corsa.
Maar uiteindelijk heb je aan allebei denk ik een buitengewoon prima auto (want t is onderhuids gewoon t zelfde). Het is maar goed dat we niet allemaal hetzelfde mooi vinden
Inderdaad. Als je ze allebei zo vol uitgerust mogelijk maakt heb je praktisch dezelfde uitrusting, alleen ben je bij Peugeot dan gemakkelijk 8000 euro meer kwijt. edit: dit schijnt niet (meer?) waar te zijn. Niks gezegd!Ophidian schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:37:
[...]
Nee hoor, optie lijst is behoorlijk gelijk.
Krijg je wel een 3D scherm (met extra handvaten, ofzo? * ) erbij
*geintje natuurlijk
[ Voor 7% gewijzigd door Prullenbak84 op 28-08-2020 08:56 ]
Nou nee, ze zijn gelijkwaardig geprijsd full option...Prullenbak84 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:04:
[...]
Inderdaad. Als je ze allebei zo vol uitgerust mogelijk maakt heb je praktisch dezelfde uitrusting, alleen ben je bij Peugeot dan gemakkelijk 8000 euro meer kwijt.
Keep rolling sixes!
Ik weet niet meer precies hoe het zat dan, maar ik had destijds een gs-line en een gt samengesteld en dat scheelde nogal wat. Kan ook nog tijdens mijn benzine-twijfel-fase geweest zijnIsheara schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 01:20:
[...]
Nou nee, ze zijn gelijkwaardig geprijsd full option...
Nu wordt er wel eens gelachen om de Zoe, maar dat blijkt dus verreweg de meest verkochte EV in Europa...Renault sold 9280 Zoes in July, followed by the Hyundai Kona (4405), the Volkswagen e-Golf (4094) and Kia’s e-Niro (?).Tesla sales cratered by 76 percent to just 1050 sales in the month.
Total EV registrations in Europe jumped from 23,400 sales in July 2019 to 53,200 in 2020, with the models on offer climbing quickly from 28 models in 2019 to 38 this year.
Total EV registrations in Europe were up 131 percent year on year, to 230,700, in July.
Wellicht dat @databeestje hier de cijfers van Juli in NL kan presenteren ?joepie de p schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:35:
Europese verkopen in July 2020 volgens Forbes
[...]
Nu wordt er wel eens gelachen om de Zoe, maar dat blijkt dus verreweg de meest verkochte EV in Europa...
Wel apart op te zien dat de Zoë (als dat klopt) de meeste verkochte EV is.
Vanwege zijn beperkte ruimte en 1f 3f laden (en accu huur toch ?) zal het voornamelijk de 2e auto zijn verwacht ik.
Met accu huur scheelt het voor een consument natuurlijk wel dat het benodigde kapitaal een stuk lager kan zijn dan voor elke andere EV.
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 28-08-2020 15:45 ]
Hoewel ik mezelf nooit zie rijden in een Zoe, zou ik er zeker niet mee lachen. Het is een goede en betaalbare EV. Zeker met de huidige generatie die nu ook CCS heeft.joepie de p schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
Nu wordt er wel eens gelachen om de Zoe, maar dat blijkt dus verreweg de meest verkochte EV in Europa...
No keyboard detected. Press F1 to continue.
zoe 1f laden? wat.GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:41:
[...]
Wellicht dat @databeestje hier de cijfers van Juli in NL kan presenteren ?
Wel apart op te zien dat de Zoë (alsdan klopt) de meeste verkochte EV is. Vanwege zijn beperkte ruimte en 1f laden (en accu huur toch ?) zal het voornamelijk de 2e auto zijn verwacht ik.
Met accu huur scheelt het voor een consument natuurlijk wel dat het benodigde kapitaal een stuk lager kan zijn dan voor elke andere EV.
zoe kan 22kw 3 fasen laden sinds dag 1 en heeft een redelijk diepe kofferbak voor zijn formaat
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Excuses, aangepast. Hij doet geen DC laden zeker? Er was iets met ladenCoasterfreak schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:44:
[...]
zoe 1f laden? wat.
zoe kan 22kw 3 fasen laden sinds dag 1 en heeft een redelijk diepe kofferbak voor zijn formaat
Voor zijn formaat wellicht aardig maar je gaat er natuurlijk niet mee kamperen met een gezin van 4 in Zuid Italië?
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 28-08-2020 15:47 ]
Daarom is de Opel ook iets goedkoper denk ik. Die klokkenwinkel in de Corsa ziet er niet uit, gewoon een TFT schermpje vierkant erin geplakt.Isheara schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:24:
[...]
De Cora is mooi, maar het dashboard is afschuwelijk in vergelijking met de Peugeot.
Ze zijn opgehouden met vormgeven bij het dashboard/klokkenwinkel lijkt het wel.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Eigenlijk zou je naar de spreiding over alle lidstaten moeten kijken. Maar die data zal lastig te vinden zijn? Vermoed zelf dat Frankrijk zelf en evt Spanje goede afzetmarkten zijn voor de Zoe.GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:41:
[...]
Wellicht dat @databeestje hier de cijfers van Juli in NL kan presenteren ?
Wel apart op te zien dat de Zoë (als dat klopt) de meeste verkochte EV is.
Ook DC laden (CCS) doet ie. Voor verkochte aantallen zie https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:46:
[...]
Excuses, aangepast. Hij doet geen DC laden zeker? Er was iets met laden.
Voor zijn formaat wellicht aardig maar je gaat er natuurlijk niet mee kamperen met een gezin van 4 in Zuid Italië?
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Haha die MG ZS.....PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:52:
[...]
Voor verkochte aantallen zie https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/
Stijgt met stip in de Nederlandse lijsten!
De klapppperrrrrr van de weeek.
Prima toch? Is toch een uitstekende auto voor de prijs? Zoe wordt hier dus helemaal niet het meest verkocht, het is stuivertje wisselen tussen de Kia en de Tesla. En er schijnt weer een grote lading Tesla's aan te komen...joepie de p schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:58:
[...]
Haha die MG ZS.....
De model 3 wordt weer gepushed door Tesla voor lage(re) bijtelling via de mail. Zo laag is die bijtelling niet.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Mij vielen de 184 Porsche Taycans op in drie maanden, die gaat ook lekker voor een auto van minimaal 100Kjoepie de p schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:58:
[...]
Haha die MG ZS.....
Toch zal tesla wel even slikken.daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
Prima toch? Is toch een uitstekende auto voor de prijs? Zoe wordt hier dus helemaal niet het meest verkocht, het is stuivertje wisselen tussen de Kia en de Tesla. En er schijnt weer een grote lading Tesla's aan te komen...
De model 3 wordt weer gepushed door Tesla voor lage(re) bijtelling via de mail. Zo laag is die bijtelling niet.
Vorig jaar: 30.130
Dit jaar tot nu toe: 3.126 (net meer dan 10% vorig jaar terwijl het jaar toch al redelijk gevorderd is)
(Model 3's)
Ik verwacht niet dat het einde jaar net zo'n gekkenhuis zal worden als vorig jaar. Benieuwd waar men op uitkomt dit jaar.
Zeker prima. Goed als de gevestigde orde even wordt opgeschud. Die orde raakte wat verwaand in mijn beleving.daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
Prima toch? Is toch een uitstekende auto voor de prijs?
Edit: Als je kijkt naar alle registraties in augustus (dus ook ICE) dan staat de Niro bovenaan. Met daarnaast nog een Picanto en de Kona in de top 10. Plus dus de MG ZS.
Met KIA en Hyundai konden we ook zo lachen, 20 jaar geleden.....
[ Voor 29% gewijzigd door joepie de p op 28-08-2020 16:12 ]
Er zijn geen boten aangekomen volgens mij, dus er viel niet zo veel uit te leveren. Ik vermoed dat er wel weer een spurt gaat komen, maar inderdaad niet meer zo'n gekkenhuis als vorig jaar.ybos schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:05:
[...]
Toch zal tesla wel even slikken.
Dit jaar tot nu toe: 3.126 (net meer dan 10% vorig jaar terwijl het jaar toch al redelijk gevorderd is)
(Model 3's)
Ik verwacht niet dat het einde jaar net zo'n gekkenhuis zal worden als vorig jaar. Benieuwd waar men op uitkomt dit jaar.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Niet in vergelijking met andere EV's, maar met een bijtelling van rond de 130 euro is zo'n SR+ opeens concurrent voor een Clio of Polo.... Dat is toch lekker rijden dan voor een (relatief) prikkie.daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:02:
[...]
Prima toch? Is toch een uitstekende auto voor de prijs? Zoe wordt hier dus helemaal niet het meest verkocht, het is stuivertje wisselen tussen de Kia en de Tesla. En er schijnt weer een grote lading Tesla's aan te komen...
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Er zijn net weer twee aangekomen in Zeebrugge en nog één onderweg. (http://bit.ly/TeslaCarriers)daemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:10:
[...]
Er zijn geen boten aangekomen volgens mij, dus er viel niet zo veel uit te leveren. Ik vermoed dat er wel weer een spurt gaat komen, maar inderdaad niet meer zo'n gekkenhuis als vorig jaar.
Dus aantal Model 3s zal wel nog wel wat toenemen in NL.
[ Voor 97% gewijzigd door Inspired op 28-08-2020 16:15 ]
Aan de langzame kant DC laden. Dat is eigenlijk alles.
Voor dit jaar overigens nog steeds belastingtechnisch veel auto voor relatief weinig geld. Volgend jaar zal dat omslaan denk ik.
Zeker, dat zeg ik ook 2019 aantallen gaan ze niet halen. Veel snel leverbaar kan ook zomaar net binnen zijn of nog op een schip staan. Maar het is niet meer zo dat voor elke Model 3 wel vijf kopers zijn idd.GeeMoney schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:18:
@Inspired dat klopt maar ze hebben er toch ook genoeg op “direct leverbaar” op de site. Dat was afgelopen december met de bijtelling rush natuurlijk wel anders. De boten die nu aankomen zullen dus ook deels richting voorraad verdwijnen denk ik en op de site ook komen.
Voor dit jaar overigens nog steeds belastingtechnisch veel auto voor relatief weinig geld. Volgend jaar zal dat omslaan denk ik.
Voor volgend jaar (12% tot 40k) komt de Model Y voor mij qua kosten ook vergelijkbaar uit privé of zakelijk, maar ik wacht nog even geduldig tot Berlijn op stoom komt.
Inderdaad. Wellicht zijn er groenige bedrijven die alleen EV als lease willen. De directeur rijdt dan een passende audi etron of Taycan.Marko72 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:04:
[...]
Mij vielen de 184 Porsche Taycans op in drie maanden, die gaat ook lekker voor een auto van minimaal 100K
Hoe bedoel je dat? Een Tesla mag je toch sowieso terug doen? Al is het de vraag wat een LM doet met je contract, maar goed. Verschil tussen LR en SR is er niet echt toch?Deveon schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:28:
Vorig jaar was annuleren van LR eind van het jaar ook geen optie. De SR die ook in bestelling stond kon wel kosteloos geannuleerd worden. Blijkbaar zijn wij Nederlander vooral van maximaliseren van het voordeel en geen cent meer.
Voor volgend jaar (12% tot 40k) komt de Model Y voor mij qua kosten ook vergelijkbaar uit privé of zakelijk, maar ik wacht nog even geduldig tot Berlijn op stoom komt.
Dat geld alleen voor je eerste Tesla, niet als je er al 5 afgenomen hebtInspired schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:31:
[...]
Hoe bedoel je dat? Een Tesla mag je toch sowieso terug doen? Al is het de vraag wat een LM doet met je contract, maar goed. Verschil tussen LR en SR is er niet echt toch?
Volgens Forbes is de vraag in het achterland ook niet groot...Inspired schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:23:
[...]
Zeker, dat zeg ik ook 2019 aantallen gaan ze niet halen. Veel snel leverbaar kan ook zomaar net binnen zijn of nog op een schip staan. Maar het is niet meer zo dat voor elke Model 3 wel vijf kopers zijn idd.
* krabbelt achter het oor bij de gedachte aan een megafabriek nabij Berlijn* .
Hmm, ik mis de Polestar P2 in dat overzicht. Daarvan rijden er ondertussen ook al een paar rond in Nederland.PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:52:
[...]
Voor verkochte aantallen zie https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
zal ook wel (mede) hierdoor komen? Ook in NL goede subsidie, en met de facelift weer helemaal up to datejoepie de p schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

https://zerauto.nl/renaul...-dankzij-flinke-subsidie/
Keep rolling sixes!
Precies.Prullenbak84 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:14:
[...]
Aan de langzame kant DC laden. Dat is eigenlijk alles.
En dat enigszins langzame snelladen van de Zoe (50 kW) weegt wat mij betreft ruimschoots op tegen het snelle langzaamladen (22 kW aan elk parkeerplaatspaaltje of thuis). Dat doen de meeste gebruikers minstens 10x vaker dan snelladen!
Ik rijd zelf een oudere Zoe (38 kW AC snelladen), en zelfs van die beperkte laadsnelheid heb ik totaal geen last. Maar ik ben eerder pionier dan zeur, dat kan er ook mee te maken hebben
Verwijderd
Lol.ybos schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:05:
[...]
Toch zal tesla wel even slikken.
(Model 3's)
Ze verkopen elke auto in de USA. Ze maken meer marge op de auto's in de USA dan hier in Nederland. Waarom zouden ze ook nu hun best doen voor Nederland? Over paar maanden is de Duitse fabriek al open.
Tel daarbij de fors gestegen leaseprijzen en de hogere bijtelling.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:58:
[...]
Lol.
Ze verkopen elke auto in de USA. Ze maken meer marge op de auto's in de USA dan hier in Nederland. Waarom zouden ze ook nu hun best doen voor Nederland? Over paar maanden is de Duitse fabriek al open.
Ik ken echt veel mensen die wel het budget voor een Tesla hebben, maar bewust bij de Duitse merken blijven hangen.
Kijk ik heb geen budget voor een dikke Duitser, dus dan is een Tesla een mooi alternatief voor een Focus of Mondeo. Maar als ik beseft had voor een 5 serie of A6, reed ik absoluut geen Model 3 😉
Heel veel mensen leasen met hun Tesla boven budget. Door lage bijtelling kun je makkelijk een eigen bijdrage bijleggen, weer aftrekken van de (22%) bijtelling en je betaalt niet zo veel.
Zo doe ik het ook. Leg 200€ bij per maand en dat wordt eerst van de bijtelling afgetrokken.
Maat van mij heeft iets hogere budgetten en heeft na een proefrit in een S en een Etron voor de Etron gekozen.
Tesla gaat het door de eigen starre houding met garantie zaken nog erg zwaar krijgen in Europa. Mijn leasemij gesproken over mijn stoelbediening en ondanks dat Tesla de eerste keer met een schroevendraaier heeft “gerepareerd” onder garantie, omdat het verkeerde onderdeel was meegegeven. Is deze keer een factuur gestuurd voor de stoelbediening.
Tja als je zo omgaat met leasemaatschappijen heeft dat snel zijn uitwerking in de leaseprijzen!
Kanttekening is wel dat het enkel voor zakelijke lease gold in Duitsland. Niet voor privé.Isheara schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:45:
[...]
zal ook wel (mede) hierdoor komen? Ook in NL goede subsidie, en met de facelift weer helemaal up to datemooie auto hoor
![]()
https://zerauto.nl/renaul...-dankzij-flinke-subsidie/
Ik zou een Zoë ideaal vinden als tweede auto, maar niet als gezinsauto van de baas.
Zodra de prijzen zakken, zal de vraag weer toenemen.joepie de p schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:32:
[...]
Volgens Forbes is de vraag in het achterland ook niet groot...
* krabbelt achter het oor bij de gedachte aan een megafabriek nabij Berlijn* .
Niet te vergelijken.Jeroenneman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:13:
[...]
Niet in vergelijking met andere EV's, maar met een bijtelling van rond de 130 euro is zo'n SR+ opeens concurrent voor een Clio of Polo.... Dat is toch lekker rijden dan voor een (relatief) prikkie.
Leaseprijs van de Model 3 is tegenwoordig al tegen de €800 bij normale kilometerages en looptijden.
Clio heb je voor de helft...
Mensen die normaal een Clio of polo kunnen leasen hebben geen budget voor een Model 3
[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 28-08-2020 19:13 ]
Verwijderd
BlakHawk schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
Tesla gaat het door de eigen starre houding met garantie zaken nog erg zwaar krijgen in Europa.

Tech bedrijven staan bekend om hun slechte garantie. De enige autofabrikanten die het moeilijk gaan krijgen is legacy. De meesten zullen failliet gaan de komende jaren.
Oke, kleine aanvulling: Tesla NL zal even moeten slikken. (bedoelde ik in mijn eerdere reactie alleen NL vergeten).Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:58:
[...]
Lol.
Vorig jaar was natuurlijk gekkenhuis, ben benieuwd welk aantal auto's de importeur gepland had voor dit jaar.
Wereldwijd gaat het inderdaad prima. Aandeel gaat door het dak.
Er zullen er best een paar failliet gaan, maar een heel aantal kan nog makkelijk mee door aanpassingen in strategie.Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:23:
[...]
![]()
Tech bedrijven staan bekend om hun slechte garantie. De enige autofabrikanten die het moeilijk gaan krijgen is legacy. De meesten zullen failliet gaan de komende jaren.
Vooral de fabrikanten die het al moeilijk hadden (Fiat, Chrysler, Jeep) zullen het moeilijk krijgen.
Ik weet dat je die-hard Tesla dan bent, maar een zeer groot deel van de verkochte auto’s zijn kleine auto’s van rond de €10k. Het is niet zo dat die mensen opeens een Model 3 kunnen/willen kopen.
Voor collega’s van mij (heel
Ons bedrijf heeft hetzelfde budget) valt de Model 3 al buiten budget, waar het vorig jaar nog wel kon.
Dus tja, ook al willen collega’s het, het kan niet meer. Mede door de verhoogde leaseprijzen!
Een Tesla kan je beter ook niet leasen of enkel financial via Tesla’s partner. Dan heb je een gegarandeerde restwaarde en een operationele leasemaatschappij kan op Tesla geen korting krijgen op aanschaf of onderhoud, hooguit banden als je dat niet bij Tesla laat doen. Bij alle andere merken kleden ze de dealers vaak uit en dat is waar ze hun geld verdienen. Bij een Tesla moet dat allemaal door de klant betaald worden.BlakHawk schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
Tja als je zo omgaat met leasemaatschappijen heeft dat snel zijn uitwerking in de leaseprijzen!
Verwijderd
Hier ben ik het allemaal mee eens en dat riep ik al in maart 2019 voor alle boten aankwamen (zoek maar terug in het Tesla topicybos schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:25:
[...]
Oke, kleine aanvulling: Tesla NL zal even moeten slikken. (bedoelde ik in mijn eerdere reactie alleen NL vergeten).
Vorig jaar was natuurlijk gekkenhuis, ben benieuwd welk aantal auto's de importeur gepland had voor dit jaar.
Wereldwijd gaat het inderdaad prima. Aandeel gaat door het dak.
Tesla komt ook nog met een kleine hatchback, die goedkoper zal zijn. Nu hopen dat de overheid de auto iets minder als melkkoe gaat zien... Dat hoop ik voor elke autofabrikant!
ps: ik ben geen Tesla-"fan". Er is genoeg op Tesla aan te merken, maar wat ik wel ben, is fan van nieuwe technologie en goede auto's!
Dat is wel bijzonder ja... Zolang je die bediening niet zelf hebt afgeknaagd (of de hond) zou dit gewoon garantie moeten zijn..BlakHawk schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:57:
[...]
Tesla gaat het door de eigen starre houding met garantie zaken nog erg zwaar krijgen in Europa. Mijn leasemij gesproken over mijn stoelbediening en ondanks dat Tesla de eerste keer met een schroevendraaier heeft “gerepareerd” onder garantie, omdat het verkeerde onderdeel was meegegeven. Is deze keer een factuur gestuurd voor de stoelbediening.
Zijn de knopjes er af gevallen? Of verbogen? Werkt de bediening niet?...
Ik vind zelf alles geweldig aan het merk, de visie, het design, superieure EV-hardware en software.
Maar de garantie en voorwaarden... al het “moeilijk doen” en vinger eerst naar de klant wijzen... Hebber al meerdere malen flink van lopen balen.
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
De eerste keer was die hele knop verbogen.Stef87 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:47:
[...]
Dat is wel bijzonder ja... Zolang je die bediening niet zelf hebt afgeknaagd (of de hond) zou dit gewoon garantie moeten zijn..
Zijn de knopjes er af gevallen? Of verbogen? Werkt de bediening niet?...
Ik vind zelf alles geweldig aan het merk, de visie, het design, superieure EV-hardware en software.
Maar de garantie en voorwaarden... al het “moeilijk doen” en vinger eerst naar de klant wijzen... Hebber al meerdere malen flink van lopen balen.
Dat was nog in de eerste week, of een collega heeft dat gedaan, of het was zo bij aflevering.
Toen kwam mobile service en hadden ze de verkeerde bediening meegekregen, dus vervangen kon niet. Toen heeft hij met een schroevendraaier zaken recht gebogen.
Dit keer was hij helemaal afgebroken.
Ik heb bij de afspraak erbij gezet dat de eerste keer met een schroevendraaier rechtgebogen is en dat ik vind dat dit nu onder garantie vervangen dient te worden, met verwijzing naar de eerdere afspraak.
Daarnaast vind ik de materiaal keuze bijzonder voor dit onderdeel. Ik vind het best fragiel. Er zit nu een nieuwe op, maar toch zit het nu al iets schuin. Als ik het vergelijk met eerdere stoelbedieningen is dit toch wel erg slechte kwaliteit. Ik vroeg nog of het vaak voor kwam, maar hij zei niet super vaak, maar ik heb ze met enige regelmaat. Laten we hopen dat het nu goed blijft gaan. Het zijn allemaal kleine dingetjes.
Verder vind ik het allemaal wel best. Met de leaseprijzen van 2019 was het nog met te doen allemaal (met wat onderhandelen), maar met huidige leaseprijzen is de Model 3 nu al onhaalbaar voor mij (en dus iedere andere collega binnen ons bedrijf). We hebben er nu een aantal rondrijden, maar met huidige prijzen, komt daar niets meer bij.
Iedereen vergelijkt altijd dat je voor de bijtelling van een polo een tesla kunt rijden, maar dan moet je wel het lease budget van een Tesla hebben!
Vestzak broekzak verhaal natuurlijk, lever €100 bruto salaris in, krijg €125 lease bedrag ervoor terug (pensioen e.d loop je ook mis, dus iets meer) en klaar.BlakHawk schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:04:
Iedereen vergelijkt altijd dat je voor de bijtelling van een polo een tesla kunt rijden, maar dan moet je wel het lease budget van een Tesla hebben!
Kost de werkgever geen cent extra.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Leg mij dan nog eens uit hoe je voor de kosten van een Polo een Tesla kunt rijden, als je ook nog eens salaris inlevert?_eLMo_ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:31:
[...]
Vestzak broekzak verhaal natuurlijk, lever €100 bruto salaris in, krijg €125 lease bedrag ervoor terug (pensioen e.d loop je ook mis, dus iets meer) en klaar.
Ik ken genoeg vrienden/kennissen die bewust het leasebedrag niet maximaal inzetten. Die willen gewoon een leuke bak voor lage bijtelling. Dus dan kom je snel uit bij een netjes aangeklede Polo oid. Of een redelijk kale Golf/Octavia.BlakHawk schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:12:
[...]
Niet te vergelijken.
Leaseprijs van de Model 3 is tegenwoordig al tegen de €800 bij normale kilometerages en looptijden.
Clio heb je voor de helft...
Mensen die normaal een Clio of polo kunnen leasen hebben geen budget voor een Model 3
Maar nu kunnen ze ook uit een e-Niro, M3 of Kona kiezen. Veel meer auto, voor hetzelfde geld voor de medewerkers (niet voor het bedrijf qua leasebedrag, maar dat heb ik ook nergens beweert).
Sorry, je post niet goed gelezen. Voor het geld van een Polo kun je natuurlijk geen Model 3 rijden, maar dat is ook een compleet ander segment. Mogelijk dat een Zoë lukt voor dat budget.BlakHawk schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:01:
[...]
Leg mij dan nog eens uit hoe je voor de kosten van een Polo een Tesla kunt rijden, als je ook nog eens salaris inlevert?
Een Golf comfortline met 150pk was bij ons privè uiteindelijk even duur als een Model 3 Long Range met de bijtelling van vorig jaar. Nu meer richting SR+ denk ik.
Zelf voor een e-Niro gegaan though, scheelde €€200/maand in leasebudget en 80€ op bijtelling ofzo.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Helemaal mee eens, ik heb het zelf ook gedaan._eLMo_ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:12:
[...]
Sorry, je post niet goed gelezen. Voor het geld van een Polo kun je natuurlijk geen Model 3 rijden, maar dat is ook een compleet ander segment. Mogelijk dat een Zoë lukt voor dat budget.
Een Golf comfortline met 150pk was bij ons privè uiteindelijk even duur als een Model 3 Long Range met de bijtelling van vorig jaar. Nu meer richting SR+ denk ik.
Zelf voor een e-Niro gegaan though, scheelde €€200/maand in leasebudget en 80€ op bijtelling ofzo.
Eigen bijdrage toegepast, waardoor ik nu de Model 3 LR rijd.
Maar niet tegen dezelfde kosten als een Clio of Polo. En dat lees ik vaak terug...
Persoonlijk zou ik een Zoe niet overwegen, omdat ik ook met de auto op vakantie wil.
Ik denk dat weinig werkgevers daarin meegaan..... veel gedoe, kans op gezeik. En als werknemer in onzekere tijden lijkt het me ook geen handige actie._eLMo_ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 07:31:
[...]
Vestzak broekzak verhaal natuurlijk, lever €100 bruto salaris in, krijg €125 lease bedrag ervoor terug (pensioen e.d loop je ook mis, dus iets meer) en klaar.
En de kans dat leasebudgetten naar beneden gaan binnen bedrijven is ook wel aanwezig. Meer thuiswerken, minder km's rijden, aanpassing budget.
Dus omdat anderen tech bedrijven slechte garantie geven maakt het bij Tesla niks uit?Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:23:
[...]
![]()
Welk jaar ben je geweest?
Legacy wat?
*knip*
Maak liever een TR aub. Elkaar verwijten maken / op de man maakt de sfeer er niet beter op
[ Voor 26% gewijzigd door tweakduke op 30-08-2020 11:20 ]
Import van EVs
Beetje late reactie hierop, maar i.v.m. mogelijke aanschaf van een Zoe Q210 moest ik hier aan terugdenken. Een snel filter in de Shell Recharge app leert mij dat er in NL nog best veel 43kW laders zijn? O.a. van Fastned/Allego/Vandebron/Shell recharge.mux schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Ik denk dat ergens de formulering of interpretatie mis is gelopen, want dit was toch echt bedoeld als technisch argument. Laat ik het eens herformuleren, kijken of het dan duidelijker wordt wat men ermee probeert te zeggen. Want het advies is - ook met je eisenpakket - volledig valide!
1. AC laden >11kW is doorgaans nutteloos. Dit is iets dat direct uit de praktijkervaring komt. Het is allereerst zo dat je thuis min of meer nooit sneller kunt laden dan 11kW, of je moet €1000/jr aan extra vastrecht willen betalen voor een zwaardere huisaansluiting. Voor thuisladen is 11kW het ontegenzeggelijke risico. Maar ook onderweg heb je bijna nooit profijt van 22kW of 43kW AC laden. 43kW kun je sowieso al op je buik schrijven: de zeldzame Fastned- en Corri-Door stations waar dat nog kan zijn few and far between, en de rest is op z'n best 22kW. En 22kW-palen zijn dan ook zelden 22kW, eerder... you guessed it, 3x25A (ongeveer 17kW) load-sharing.
Hoe weten we dit alles? Nou, ik ben zo'n gozer die 22kW AC-laders in auto's bouwt en onlangs nog bijna een uur (!) in delft heeft rondgereden naar palen die zeiden 22kW te zijn maar het uiteindelijk niet waren - zodat we 22kW laden in een busje konden uittesten.
En het laatste argument, met name voor de oude Zoe, is dat je zelfs 22kW niet echt kunt gebruiken als het er is. De accu laadt namelijk maar tot ca. 50% op volle snelheid, en gaat dan al langzamer. Je zult bijna nooit je auto met 0% lading aan de laadpaal knopen, eerder met 30 of 40% (mijn mediaan laadpercentage waarop ik een laadsessie start: 60%). Dan ben je dus al ver voorbij het punt waarmee je op 43kW kunt laden en bijna op het punt dat 22kW ook niet meer op volle snelheid gaat. Dit geldt ook voor veel andere auto's met 22kW boordlader.
Nogmaals, ik krijg €5000 voor elke e-NV200/Leaf-eigenaar die een 22kW AC-lader ingebouwd wil hebben in zijn auto. Ik heb alle baat bij het ophemelen van snel AC laden, maar in werkelijkheid heb je met 11kW iets dat altijd bruikbaar is, en is het hangen op sneller AC-laden in de praktijk voor heel weinig mensen waardevol. Ja, een 22kW lader is letterlijk twee keer zo snel als een 11kW-lader - in theorie, op papier. In de praktijk is hij... misschien 10% sneller, op een hele goede dag 25%. 43kW? Dat is één dag per jaar nuttig als je altijd dezelfde route naar je vakantie rijdt en zeker weet dat er een oud, non-updated Fastned-station staat.
2) 43/50kW DC snelladen is niet meer van deze tijd. Je hebt een flink budget. Je leeft in 2020. Er is echt geen noodzaak meer in deze tijd om een non-CCS auto te kopen die niet >50kW kan DC-laden. Wederom, de cijfers zijn bedrieglijk hier: 43kW AC is flink langzamer dan 50kW DC, wat weer heel veel langzamer is dan 80kW DC, wat weer een gigantische stap is onder 175kW DC. Elk van die stappen voelt - in de praktijk - als een generationele stap. Een oude 43kW Zoe doet er 2x zo lang over om vol te laden dan een e-Soul, en die is weer 2x zo langzaam als een Ioniq 28kWh, en die is weer 2x zo langzaam als een e-tron. Je praat hier over het verschil tussen 40 minuten of 10 minuten bij een laadpaal staan als je een auto uit 2013 vergelijkt met 2020.
En dit is waar mensen zoveel over vallen, zeker first-time EV-eigenaren! Kijk, doorgewinterde Leaf-eigenaren zoals ik hebben ons allang aangepast aan een boekje lezen of onszelf vermaken bij de laadpaal, maar hoe leuk dit ook is in het huidige weer (en ik geniet er oprecht van - ondanks dat het maar zelden gebeurt, ik kan immers 350km+ op m'n accu rijden), in de winter aan het einde van een lange dag is het suboptimaal. Afhankelijk van wat voor persoonlijkheid je hebt kun je het als een dealbreaker ervaren. Juist onderweg is die snellaadsnelheid echt iets dat een groot verschil maakt, en iets wat juist WEL veel uitmaakt in de gebruikservaring van de auto.
-------------
Je eisenpakket en posts verraden dat je heel weinig ervaring hebt met elektrisch rijden, maar je wel hebt ingelezen en denkt te weten wat je wilt. Wij proberen te vertellen dat er nog wat nuances zijn waarvan je *denkt* dat ze onbelangrijk zijn, terwijl wij de ervaring hebben dat ze een hoop uitmaken. Het is heel makkelijk om te verzeilen in de cijfers, en het lijkt er ook op dat je 'technische argumenten' interpreteert als 'argumenten met cijfers'. Helaas, cijfers zijn bedrieglijk, er zit veel meer nuance achter. Dat is nuance die ik nu uitleg als 'ervaring', maar uiteraard met techniek als basis. Maar dan zitten we hier morgen nog.
Vergeleken met het aanbod Chademo (waar ik nu van afhankelijk ben met m'n Leaf) lijkt het enigszins vergelijkbaar qua aantal, misschien iets minder maar niet veel.
Belangrijkste is wel dat de leaseprijs op risico van de werkgever is.jerh schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:30:
[...]
Ik denk dat weinig werkgevers daarin meegaan..... veel gedoe, kans op gezeik. En als werknemer in onzekere tijden lijkt het me ook geen handige actie.
En de kans dat leasebudgetten naar beneden gaan binnen bedrijven is ook wel aanwezig. Meer thuiswerken, minder km's rijden, aanpassing budget.
Alleen als de werknemer zelf weg wil kun je het op hem verhalen, maar zelfs dan gaat de rechter daar niet in mee.
Dus het risico is idd dan voor de werkgever.
(dit gaat allerlei reacties opleveren dus houd je vast)matroosoft schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:30:
Beetje late reactie hierop, maar i.v.m. mogelijke aanschaf van een Zoe Q210 moest ik hier aan terugdenken. Een snel filter in de Shell Recharge app leert mij dat er in NL nog best veel 43kW laders zijn? O.a. van Fastned/Allego/Vandebron/Shell recharge.
Vergeleken met het aanbod Chademo (waar ik nu van afhankelijk ben met m'n Leaf) lijkt het enigszins vergelijkbaar qua aantal, misschien iets minder maar niet veel.
Het argument is eigenlijk het omgekeerde van laadinfrastructuur voor andere elektrische auto's. We zijn het niet meer gewend in Nederland om dit te zeggen, maar een veelgehoord refrein van EV-enthousiastelingen richting newbies was altijd dat het nu misschien nog niet superbest gesteld is met laadinfrastructuur, maar dit wordt gegarandeerd beter. En het werd beter: Nederland nu is doorweekt met laadpalen, snel en langzaam, goedkoop en duur, alles wat je wil.
Maar dit geldt niet voor de Zoe. Het verhaal is precies omgekeerd: zelfs als de dekking nu nog afdoende is voor jou: houd er rekening mee dat 43kW laadpalen zullen komen te vervallen. Dit is geen nieuw of controversieel fenomeen, dit is al ~2 jaar gaande. Er komt niks nieuw bij en oude palen raken langzaam defect en worden niet vervangen door 43kW AC compatible palen. De afbouw is al begonnen, en dit wordt steeds erger door de jaren heen. En zelfs als jij de geduld zelve bent en met plezier op 22kW 'snellaadt' onderweg naar een 'verre' bestemming (en met 23kWh is dat niet heel ver) - de persoon die jouw auto later koopt is niet zo gevoelig voor die argumenten.
Da's alles. Betekent niet dat de Zoe geen goede auto is, je moet gewoon de beperkingen weten en hem binnen dat kader gebruiken.
(hetzelfde gaat gebeuren met chademo, maar pas over een paar jaar)
Oké, maar waarom verwacht je dat de afname van AC43 sneller gaat dan Chademo? Omdat er meer EV's met Chademo zijn?mux schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:09:
[...]
(dit gaat allerlei reacties opleveren dus houd je vast)
Het argument is eigenlijk het omgekeerde van laadinfrastructuur voor andere elektrische auto's. We zijn het niet meer gewend in Nederland om dit te zeggen, maar een veelgehoord refrein van EV-enthousiastelingen richting newbies was altijd dat het nu misschien nog niet superbest gesteld is met laadinfrastructuur, maar dit wordt gegarandeerd beter. En het werd beter: Nederland nu is doorweekt met laadpalen, snel en langzaam, goedkoop en duur, alles wat je wil.
Maar dit geldt niet voor de Zoe. Het verhaal is precies omgekeerd: zelfs als de dekking nu nog afdoende is voor jou: houd er rekening mee dat 43kW laadpalen zullen komen te vervallen. Dit is geen nieuw of controversieel fenomeen, dit is al ~2 jaar gaande. Er komt niks nieuw bij en oude palen raken langzaam defect en worden niet vervangen door 43kW AC compatible palen. De afbouw is al begonnen, en dit wordt steeds erger door de jaren heen. En zelfs als jij de geduld zelve bent en met plezier op 22kW 'snellaadt' onderweg naar een 'verre' bestemming (en met 23kWh is dat niet heel ver) - de persoon die jouw auto later koopt is niet zo gevoelig voor die argumenten.
Da's alles. Betekent niet dat de Zoe geen goede auto is, je moet gewoon de beperkingen weten en hem binnen dat kader gebruiken.
(hetzelfde gaat gebeuren met chademo, maar pas over een paar jaar)
hoeveel heeft hij ervoor betaald? Huidige elektrische auto's van (PSA) Opel wordt je ook niet echt vrolijk van kwa bereik . Waren ze bij GM toch wel beter inLuiaard schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:18:
Gisteren een stuk mee mogen rijden in de Ampera-e van een collega. Hij had hem in juni gekocht n.a.v. de prijsverlaging, korting en subsidie. Ik moet zeggen een volwassen auto, reed lekker en volgens mij voor de huidige prijs echt wel interessant. Hij was heel enthousiast en had door de prijsverlaging toch eerder in kunnen stappen in elektrisch dan verwacht met de range die hij nodig had.
Misschien ben ik een glas half vol man, maar bijna 300km met ~50kWh is toch prima? Snelladen a 100kW is ook beter dan de Ampera-E?!Amdwarrior schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:11:
[...]
hoeveel heeft hij ervoor betaald? Huidige elektrische auto's van (PSA) Opel wordt je ook niet echt vrolijk van kwa bereik . Waren ze bij GM toch wel beter in
Of bedoel je dan de oude Berlingo ot Teepee met MiEV techniek?
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic