Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:30
Ok, ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat je dat (meestal) niet kan instellen...

En wat met de hoogte van de laadstroom?? als je aan een 150KW hangt, je auto wél 150 aankan, en je wilt maar 75KW laden om je batterij een beetje te sparen??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Tot 100% laden is vooral slecht als je hem Na het volladen niet meteen gebruikt. Fabrikanten maken de afweging tussen range en degradatie. De auto weet niet wanneer je weg gaat, dus de auto kan dit niet beter dan jezelf. Als je bijvoorbeeld je auto tot 100% hebt geladen en daarna door Corona 8 weken niet meer gereden hebt, is dit echt wel slecht voor de cellen. Maar onder normale omstandigheden waarbij je dagelijks gebruik maakt van de auto zal dit beperkt zijn, omdat je auto niet zo lang op 100% SOC zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-10 22:40
--MeAngry-- schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Klopt allemaal, maar het verschil is dus dat EV fabrikanten zelf (bijna) allemaal dus al een marge inbouwen, waar dit bij smartphones pas een recente ontwikkeling is. Daar is het natuurlijk ook wel meer geaccepteerd om na een jaar weer een nieuw model te nemen.

Mijn opmerking over gebruiksobject ging meer om het feit dat je niet primair bezig bent met nadenken over hoe je er zo lang mogelijk mee doet, maar dat je er, neem ik aan, vooral met plezier mee rijd naar je bestemmingen. :)

Dat het gebruik en omgang tussen een smartphone en auto nogal verschillend kan zijn lijkt me logisch, maar bij sommige mensen zie ik daar ook niet zoveel verschil in. :')
Nee, ik als particulier kan een EV net wel/net niet betalen als premium boven de prijs van een ICE auto. Het sommetje komt positief uit als ik 10 jaar er mee kan rijden, dus zonder teveel accu degradatie. Dus ik rijd liever tussen 20-80% en houd dat 10 jaar vol, dan dat ik meer gemak en comfort heb en altijd 100% laad. Na 10 jaar heb ik de meerprijs van een nieuwe EV dan terugverdiend. In mijn keuze van accugroote weeg ik dat mee.

Verder hebben de fabrikanten een grotere accu ingebouwd dan de netto accu capaciteit waarmee ze schermen. De degradatie kan dus ongemerkt al beginnen op dag 1 van je gebruik. Pas als de "overcapaciteit" weg gedegradeerd is, ga je merken dat je accucapaciteit in je EV scherm terug loopt.

Kortom: de eerste tijd kan je prima tot 100% laden, zonder al teveel gevolgen. Je hebt namelijk een accu van bijvoorbeeld 110% in de auto liggen en daarvan kan je 10% nooit laden.

Degradeert deze fictieve 10% overcapaciteit, dan laad je wel echt tot 100%. Vanaf dat moment kan je er ook voor kiezen om weer tot 80 of 90% te gaan opladen als je niet meer nodig hebt. Dan heb je weer dezelfde situatie als toen je de auto net reed.

Wie het bovenstaande niet weet, zal stellig beweren: ik rijd nu al 3 jaar EV en heb nog totaal geen degradatie. Klopt op je scherm, maar chemisch heeft je accupack al lichte schade die echter goed wordt gemaakt door de overcapaciteit van je accu.

Na 6 tot ruim 8 jaar zal je de degradatie gaan merken als een accupack geklimatiseerd is. De fabrikant maakt een inschatting daarvan en zal een accu garantie geven op jaren en/of kilometers die binnen de niet zelf te gebruiken overcapaciteit passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Zijn er al mensen met Torque ODB2 ervaring en EV?? ik zou graag willen weten wat de max toerentallen zijn van de motoren :9~

Wellicht kan je dan ook het Vampier gebruik zien??

[ Voor 17% gewijzigd door Hansieo op 18-08-2020 12:11 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 15:52

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Wordt die overcapaciteit dan ook afgebouwd, of verschuift die gewoon mee? Ik zou het laatste namelijk veel logischer vinden. Want de lading wordt ook evenredig over de cellen verdeeld. Het is niet zo dat X cellen gewoon altijd leeg blijven natuurlijk. (Want dat is net zo slecht.) Dus alle cellen worden evenredig tot 90-95% van hun capaciteit geladen wat dan lijkt op 100% op het dashboard.

Maar stel dat je cellen 3% gedegradeerd zijn, wordt er dan niet gewoon maar tot 87-92% geladen, waarbij die 3% degradatie gewoon zichtbaar is? Dat de auto dit nog als 100% aangeeft kan ik me ook nog wel voorstellen, dat doen ze bij veel smartphones ook gewoon namelijk, alleen merk je gewoon dat die 100% minder ver of lang haalt.

Dat bepaalt wel redelijk hoe belangrijk tot 100% laden vermijden is op de langere termijn.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hansieo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:11:
Zijn er al mensen met Torque ODB2 ervaring en EV?? ik zou graag willen weten wat de max toerentallen zijn van de motoren :9~

Wellicht kan je dan ook het Vampier gebruik zien??
Bij een Tesla kun je dit weergeven middels Scan my Tesla. Het zal even de vraag zijn wat allemaal uit de Polestar te halen is. Zit daar wel meteen een OBD poort in? Als dat niet het geval is heb je ook iets van een verloop nodig. Kan even duren voordat dit allemaal op de markt is/uitgezocht is.
Hansieo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:03:
Ok, ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat je dat (meestal) niet kan instellen...

En wat met de hoogte van de laadstroom?? als je aan een 150KW hangt, je auto wél 150 aankan, en je wilt maar 75KW laden om je batterij een beetje te sparen??
Gewenste SoC (ook op DC) doorgaans wel in te stellen bij een EV. Gewenste vermogen op DC voor zover ik weet niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Inspired op 18-08-2020 12:54 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Wat is het max RPM van jouw Tesla motoren? (en/of bij welke snelheden?)

Mmmm, als de Tesla geen max KW kan instellen, kan waarschijnlijk geen enkele ándere EV het.. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Hansieo op 18-08-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hansieo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:56:
Wat is het max RPM van jouw Tesla motoren? (en/of bij welke snelheden?)
Nooit naar gekeken. :)

Maar tot 18k volgens dit artikel; https://chargedevs.com/fe...-engineer-full-interview/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
wow, 18.000 belast?? wil je dat eens checken de volgende keer? 50KM/h 3.300 RPM of zo?

Als idd 18.000 netto normaal is... dan is dat een wielkoppel maatje GI_GAN_TISCH!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
[verwijderd]

[ Voor 108% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hansieo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:01:
wow, 18.000 belast?? wil je dat eens checken de volgende keer? 50KM/h 3.300 RPM of zo?

Als idd 18.000 netto normaal is... dan is dat een wielkoppel maatje GI_GAN_TISCH!!
Hier is per snelheid wel wat te vinden bij de Model 3 met 1 motor;

https://i0.wp.com/www.mou...OC-Dyno-Results.jpg?ssl=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Mijn grooootste dank _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:58
--MeAngry-- schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:44:
Dat doe je met je telefoon toch ook niet?
Om hier nog even op terug te komen; ik doe dat dus wel degelijk. Mijn vorige telefoon was binnen een jaar de accu tot 70% gedegradeerd en praktisch onbruikbaar.

Mijn nieuwe telefoon laad ik niet meer 's nachts op zoals ik deed maar verdeeld over de dag in de auto, op het werk, op de bank etc. Ik gebruik hem dus vrijwel uitsluitend tussen 20-80% en heb een appje die gaat trillen als hij de 80% bereikt heeft.

In theorie zou ik verwachten dat mijn telefoon nu zeker 3x zo lang mee gaat. Voorheen was iedere dag >1 "wear cycle" en nu zit ik gemiddeld misschien rond de 0,2 (dan zou hij wel 5x langer mee moeten gaan).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ktk4AhOAbDYjo5UjgposzYjY64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUj1M4SPBtTAzsB2P2SYuwNB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er het volste vertrouwen in dat fabrikanten de accu's beveiligen om te zorgen dat de levensduur minimaal die van de garantietermijn is. Maar, fabrikanten hebben weinig incentive om te zorgen dat hun auto's 15 jaar en/of 1kkm meegaan.

Een elektrische auto heeft een forse mileuimpact bij productie welke hij meermaals terugverdient als hij lang gereden wordt. Voor mij als principiële EV rijder is de levensduur dus essentieel.

Verder is degradatie belangrijker dan iedereen denkt, 10% degradatie kost je 20% praktische bruikbaarheid, zeker bij auto's die toch al geen grote accu hebben (lagere range terwijl reserves gelijk blijven, lagere laadsnelheid, minder regeneratie).
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:56:
Ik gebruik mijn telefoon overigens ook zo (zonder na te denken). Haal hem 's ochtends van de stroom. Als ie halverwege de dag leeg is, gaat ie aan de lader. En 's avonds sowieso ook. Ongeacht hoe vol of leeg ie is. Wat voor slimme accumanagement er dan achter de schermen allemaal gebeurt, is niet mijn zorg. Die zorg heb ik namelijk afgekocht bij Apple.
Die de voorkeur hebben dat je uiterlijk iedere 2 jaar een nieuwe telefoon koopt :>

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 18-08-2020 13:38 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:04
Ik zit net te kijken naar een gebruikte e-niro.
De prijzen zijn extreem hoog, er staat er zelf 1 uit maart 2019 voor 4000,- boven de nieuwprijs en het is nog een importauto ook.

Sommige dealers willen zeker lekker profiteren van de bijtellingsregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Op Marktplaats staat zelfs een rode Model 3 SR+ met 25k op de teller voor 59k, catalogusprijs 49k en nee geen FSD. Idem voor de S en X uit 2018. Het is waard wat een gek ervoor geeft.

Eerder kwam ik er een LR tegen die voor de catalogusprijs te koop stond, maar wel met 60(!)k op de teller. Aanhakend op de batterij degradatie heeft die waarschijnlijk behoorlijk wat te leiden gehad bij de Supercharger. Met 9 maanden gratis superchargeren was het voor de vorige eigenaar wel spot goedkoop rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Om hier nog even op terug te komen; ik doe dat dus wel degelijk. Mijn vorige telefoon was binnen een jaar de accu tot 70% gedegradeerd en praktisch onbruikbaar.

Mijn nieuwe telefoon laad ik niet meer 's nachts op zoals ik deed maar verdeeld over de dag in de auto, op het werk, op de bank etc. Ik gebruik hem dus vrijwel uitsluitend tussen 20-80% en heb een appje die gaat trillen als hij de 80% bereikt heeft.

In theorie zou ik verwachten dat mijn telefoon nu zeker 3x zo lang mee gaat. Voorheen was iedere dag >1 "wear cycle" en nu zit ik gemiddeld misschien rond de 0,2 (dan zou hij wel 5x langer mee moeten gaan).
[Afbeelding]

Ik heb er het volste vertrouwen in dat fabrikanten de accu's beveiligen om te zorgen dat de levensduur minimaal die van de garantietermijn is. Maar, fabrikanten hebben weinig incentive om te zorgen dat hun auto's 15 jaar en/of 1kkm meegaan.

Een elektrische auto heeft een forse mileuimpact bij productie welke hij meermaals terugverdiend als hij lang gereden wordt. Voor mij als principiële EV rijder is de levensduur dus essentieel.

Verder is degradatie belangrijker dan iedereen denkt, 10% degradatie kost je 20% praktische bruikbaarheid, zeker bij auto's die toch al geen grote accu hebben (lagere range terwijl reserves gelijk blijven, lagere laadsnelheid, minder regeneratie).

[...]

Die de voorkeur hebben dat je uiterlijk iedere 2 jaar een nieuwe telefoon koopt :>
totally agree... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
--MeAngry-- schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:54:
Dat de use-case leidend is lijkt me logisch, en als je er zelf blij van wordt om je auto nooit vol te laden en zo het idee te hebben dat je accu er beter vanaf komt, prima. Ik denk dat je er niemand mee tot last bent, maar ik ben toch wel benieuwd naar het netto effect op langere termijn. Of die 2% minder accudegradatie na 7 jaar daadwerkelijk een hogere tweedehandsprijs gaat opleveren.
Nu is het namelijk nog zo dat hier bijna geen aandacht aan wordt gegeven op de tweedehandsmarkt, dus ja...
Wat het qua 2e hands waarde gaat doen blijft inderdaad afwachten, op dit moment is het lastig inzichtelijk te krijgen wat er echt gebeurt zelfs voor enthousiastelingen, de gemiddelde koper heeft geen idee en kijkt er niet naar. In mijn optiek zou er een gestandaardiseerde metric voor batterijstatus moeten komen en zal dit in de toekomst wel een rol gaan spelen, net zoals nu bij aanschaf wordt gekeken of een distributieriem al vervangen is.

Of het effect significant is, ik vermoed dat dit afhankelijk van de omstandigheden wel zo zal zijn. Kijken we bijvoorbeeld naar dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://www.batteryuniversity.com/_img/content/DST-cycles-web2.jpg
  • Case 1: 75–65% SoC offers longest cycle life but delivers only 90,000 energy units (EU). Utilizes 10% of battery.
  • Case 2: 75–25% SoC has 3,000 cycles (to 90% capacity) and delivers 150,000 EU. Utilizes 50% of battery. (EV battery, new.)
  • Case 3: 85–25% SoC has 2,000 cycles. Delivers 120,000 EU. Uses 60% of battery.
  • Case 4: 100–25% SoC; long runtime with 75% use of battery. Has short life. (Mobile phone, drone, etc.)
Uit dit informatieve artikel:
https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

Allemaal labaratoriumomstandigheden en 1001 variabelen die een rol kunnen spelen, o.a. hoe het BMS e.e.a. al regelt. Desalniettemin is het niet ondenkbaar dat er een factor 2 verschil zit tussen goed en slecht omgaan met de accu in mijn optiek.

Voor een Ioniq zoals ik heb met een relatief kleine 28kWh accu zou dat bijvoorbeeld het verschil kunnen maken tussen een technische levensduur van 250kkm of 500kkm. Dan heb je het misschien over een Taxi met 100% snelladen versus mijn usecase, logischerwijs zal het verschil tussen dagelijks 40-80% of 60-100% laden veel kleiner zijn.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met onze private lease Citigo ook iets minder strikt correct laad trouwens :+ (tot zover een betere wereld die bij jezelf begint :X )

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 18-08-2020 13:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
RonaldPr schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:16:
Ik zit net te kijken naar een gebruikte e-niro.
De prijzen zijn extreem hoog, er staat er zelf 1 uit maart 2019 voor 4000,- boven de nieuwprijs en het is nog een importauto ook.

Sommige dealers willen zeker lekker profiteren van de bijtellingsregels.
Klopt, zeker als het nog een 4% bijtelling model is. Wil je hem particulier kopen?

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-10 11:40

hahaha true true. helemaal off topic gaat dit, maar ook bij dat verhaal zitten weer tig kantekeningen. Want ze willen tegelijkertijd ook dat ik na die 2 (in mijn geval trouwens 3 a 4) jaar wel tevreden genoeg bent met je oude, dat ook die nieuwe weer een Apple wordt ;) Als de accu na 1,5 jaar op is, dan denken de meeste mensen daar nog wel 3 keer over na.
Die incentive is er dus volgen mij wel: Iedere fabrikant wil in het hoofd van de consument "dat merk met die goede accu's, die zo lekker lang mee gaan" zijn. Het gaat mij niks verbazen als er over een jaar of 10 merken zijn die te boek staan als "Die moet je kopen, dan hoef je niet zo na te denken over wanneer je laadt", en "Ja mooie auto's, maar super-irritant dat je zelf je batterij moet gaan managen", etc etc.

[ Voor 38% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-08-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:31:
Op Marktplaats staat zelfs een rode Model 3 SR+ met 25k op de teller voor 59k, catalogusprijs 49k en nee geen FSD. Idem voor de S en X uit 2018. Het is waard wat een gek ervoor geeft.

Eerder kwam ik er een LR tegen die voor de catalogusprijs te koop stond, maar wel met 60(!)k op de teller. Aanhakend op de batterij degradatie heeft die waarschijnlijk behoorlijk wat te leiden gehad bij de Supercharger. Met 9 maanden gratis superchargeren was het voor de vorige eigenaar wel spot goedkoop rijden.
Het is inderdaad wat de gek ervoor geeft, maar je moet wel heel dom zijn om die auto’s te kopen. Geen MIA en KIA 2 jaar afschrijving bijbetalen verdien je nooit terug met lagere bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:53:
hahaha true true. helemaal off topic gaat dit, maar ook bij dat verhaal zitten weer tig kantekeningen. Want ze willen tegelijkertijd ook dat ik na die 2 (in mijn geval trouwens 3 a 4) jaar wel tevreden genoeg bent met je oude, dat ook die nieuwe weer een Apple wordt ;) Als de accu na 1,5 jaar op is, dan denken de meeste mensen daar nog wel 3 keer over na.
Om die reden vind ik het systeem van Tesla eigenlijk wel mooi; de klant de mogelijkheid geven e.e.a. tot de limieten te benutten maar het eenvoudig maken dit niet te doen. Wel lijkt het erop dat dit nu nog met zijden handschoenen gaat, waarschijnlijk om nieuwe EV adepten niet af te schrikken.

Zou toch super zijn als je auto je terugkoppeling geeft wat de impact van je laadgedrag is en wat de huidige status van je accu is. Helaas doen fabrikanten hier graag zo geheimzinnig mogelijk over. Deels wel te begrijpen omdat zelfs nieuwe accu's niet identiek zijn en niemand het leuk zal vinden een maandagochtend model getroffen te hebben (zelfs als hij voldoet).

Op dit moment hebben fabrikanten eigenlijk een incentive om de accu zo hard mogelijk te misbruiken om zo een zo groot mogelijke range op te kunnen geven.
Het gaat mij niks verbazen als er over een jaar of 10 merken zijn die te boek staan als "Die moet je kopen, dan hoef je niet zo na te denken over wanneer je laadt", en "Ja mooie auto's, maar super-irritant dat je zelf je batterij moet gaan managen", etc etc.
Dat gaat ongetwijfeld komen maar vereist wel meer duidelijkheid/definitie m.b.t. batterijstatus/levensduur. De mensen die mijn vorige twee Leaf's kochten hebben beide niet gekeken naar accudegradatie noch hadden ze er enig benul van. Op 1001 detail gelet maar over deze gigantische olifant in de ruimte (zeker voor een Leaf) geen woord.

Nu bestaat dit begrip alleen in Tweakers domein :+ zal in de toekomst wel mainstream worden.

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 18-08-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:57:
[...]
Om die reden vind ik het systeem van Tesla eigenlijk wel mooi; de klant de mogelijkheid geven e.e.a. tot de limieten te benutten maar het eenvoudig maken dit niet te doen. Wel lijkt het erop dat dit nu nog met zijden handschoenen gaat, waarschijnlijk om nieuwe EV adepten niet af te schrikken.
De waarschuwingen zijn in een Tesla vrij duidelijk. De laatste 10% van de accu zijn op het scherm aangeduid als "Trip". Als je 2x achter elkaar tot 100% laadt krijg je een pop-up met de melding dat als je dit blijft doen dit nadelig effect heeft op de levensduur van de accu.
Zou toch super zijn als je auto je terugkoppeling geeft wat de impact van je laadgedrag is en wat de huidige status van je accu is. Helaas doen fabrikanten hier graag zo geheimzinnig mogelijk over.
Ik zou liever wat meer betalen voor een merk dat hier open en transparant in is dan een auto kopen waarbij alles achter een vaag BMS zit en je geen idee hebt hoe de accu er eigenlijk aan toe is.
[...]
Die incentive is er dus volgen mij wel: Iedere fabrikant wil in het hoofd van de consument "dat merk met die goede accu's, die zo lekker lang mee gaan" zijn. Het gaat mij niks verbazen als er over een jaar of 10 merken zijn die te boek staan als "Die moet je kopen, dan hoef je niet zo na te denken over wanneer je laadt", en "Ja mooie auto's, maar super-irritant dat je zelf je batterij moet gaan managen", etc etc.
Ik heb dat nu al: in de Peugeot e208 kan je kennelijk niet instellen dat je maar tot 80% of 90% wil laden. Deze ga ik dus nooit overwegen als 2e auto voor de boodschappen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
Luiaard schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Klopt, zeker als het nog een 4% bijtelling model is. Wil je hem particulier kopen?
Nee, zakelijk maar niet ten koste van alles.
Ik heb nu een E-Golf maar een Niro lonkt wel.

Dan is zelf importeren zeker lonend, ik neem aan dat de prijzen in Duitsland wel redelijk zijn?

Ik heb de dealer gevraagd waarom de vraagprijs hoger is dan de nieuwprijs en dat komt inderdaad door de bijtelling.

Vreemd dat een auto van 31 december 2019 duizenden Euro’s duurder is dan 1 van 1 januari 2020, leg dat maar eens aan een Duitser uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:39

Hoezo is het wielkoppel dan gigantisch :?
Bij een verbrandindingsmotor is vermogen (pk) koppel x toerental.

Ik zie dus:
1: jouw koppeling ( :+ ) tussen wielkoppel en toerental niet;
2: bij een elektromotor is volgens mij het koppel redelijk toerental onafhankelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

[...]

[...]
N=1 hier natuurlijk he ;) Ik ga al jaren op dezelfde manier met de batterij van m'n telefoon om. Het zijn altijd iPhones geweest, maar ik heb ook Android telefoons vanwege m'n werk, dus wel enig referentiekader.
Het enige dat ik kan zeggen is dat het ene toestel het andere niet is. Of het nou specifiek aan de batterij ligt, of iets anders in het toestel. Ik heb er gehad die na een jaar nog maar ~85% capaciteit over hadden, en m'n huidige 11 Pro heeft nog ~98% over na 10 maanden. Tja, zeg het maar. :)
[...]

[...]
Helemaal mee eens verder. Voor Jan-met-de-pet blijft het echter een toekomstverhaal.
Wellicht gaat het allemaal wel meer een rol spelen als er wat meer EV-ervaring is onder de bevolking.
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Wat het qua 2e hands waarde gaat doen blijft inderdaad afwachten, op dit moment is het lastig inzichtelijk te krijgen wat er echt gebeurt zelfs voor enthousiastelingen, de gemiddelde koper heeft geen idee en kijkt er niet naar. In mijn optiek zou er een gestandaardiseerde metric voor batterijstatus moeten komen en zal dit in de toekomst wel een rol gaan spelen, net zoals nu bij aanschaf wordt gekeken of een distributieriem al vervangen is.

Of het effect significant is, ik vermoed dat dit afhankelijk van de omstandigheden wel zo zal zijn. Kijken we bijvoorbeeld naar dit plaatje:
[Afbeelding]

[...]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met onze private lease Citigo ook iets minder strikt correct laad trouwens :+ (tot zover een betere wereld die bij jezelf begint :X )
Haha, ja misschien zou ik er ook wel anders in staan als ik hem gekocht zou hebben. Maar gezien mijn eerdere ervaringen met smartphones, om maar een voorbeeld te noemen, zal ik niet snel meer tot koop overgaan.
Ik wil niet dat een batterij die toevallig op maandagmorgen geproduceerd is mijn probleem wordt. Ik vind dat al rete-irritant bij dure mechanische problemen met een ICE waar de garage er zelf op een gegeven moment genoeg van heeft. En dan kun je wel zeggen dat je daar geen auto meer koopt, maar je zit wel met de gebakken peren.
Ik denk ook dat die instelling van mijn kant er deels voor zorgt dat ik er dus niet zoveel op ga letten, want als je een slechte batterij hebt kun je er zo goed mee omgaan als je wilt, maar het blijft toch slecht. Of je hebt een hele goede batterij, en dan win je marginaal wat terug. (Waarbij wat marginaal dus betekent de discussie is eigenlijk.)

Ik vind dit soort onderzoeken overigens reuze interessant, en hoe meer er echt bewijs wordt geleverd dat het zoveel helpt, zal het mij er ook toe doen bewegen om hier meer rekening mee te houden. De vraag blijft echter of je hiermee moet aankomen bij mensen die de transitie in eerste instantie vooral vervelend vinden, en of het effect dan onder de streep dus wel positief gaat zijn.

Ik ben in ieder geval blij dat EV-fabrikanten hier wat beter over nagedacht lijken te hebben dan een gemiddelde smartphone-fabrikant, en dat is maar goed ook. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
assje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Zou toch super zijn als je auto je terugkoppeling geeft wat de impact van je laadgedrag is en wat de huidige status van je accu is. Helaas doen fabrikanten hier graag zo geheimzinnig mogelijk over. Deels wel te begrijpen omdat zelfs nieuwe accu's niet identiek zijn en niemand het leuk zal vinden een maandagochtend model getroffen te hebben (zelfs als hij voldoet).
Het is lastig. Een auto is toch ook een beetje een symbool van vrijheid en zorgeloosheid voor veel mensen. Je moet daar in kunnen stappen en dan moet je ergens heen kunnen. Veel mensen (inclusief ik zei de gek) willen zich niet druk maken over dit soort dingen. Ik denk dat daar een taak ligt voor de autofabrikanten om dan te zorgen dat de accu van de sukkel-die-hem-telkens-helemaal-vol-laadt op een slimme manier geladen wordt. Zij moeten dat denkwerk van mij afnemen, en als de accu dan goed blijft, beloon ik dat door de volgende keer weer iets bij hun te kopen.

Dit grijpt een beetje terug naar het regenereer-gesprek van een tijdje terug. Veel mensen zijn geen gekke tweakers die dit allemaal willen snappen. Die willen gewoon een knopje (of zelfs dat nog niet) en er vanuit kunnen gaan dat die auto weet wat goed is.

Natuurlijk komt er met het kopen van een EV allerlei nieuws kijken, en dat vind ik (vinden wij) ook leuk en interessant, daarom zitten we hier allemaal :) En iedereen heeft zijn eigen gekte. De een vind zo zuinig mogelijk rijden helemaal mooi, de ander houdt zijn accu zo tip-top-mogelijk, en weer een ander doet weer iets heel anders. Zo gaat dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mar.tin schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

Ik moet hier even op reageren want het dikgedrukte baart mij zorgen in je snap :).

[...]
Het gros van dit verhaal was me wel duidelijk gelukkig, die lege cellen opmerking was ook niet heel serieus bedoeld. ;) Ik neem echter aan dat een BMS wel invloed kan uitoefenen om het voltage van specifieke cellen meer in lijn met de rest te trekken als er afwijking in ontstaat. Of is het letterlijk hopen op een zo evenredig mogelijke kwaliteit van de cellen en hopen dat ze dus ook evenredig degraderen?

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10 16:21
Wat dat betreft heeft de E-golf dat prima geregeld.

Je kan gewoon laadprofielen aanmaken met een vertrektijd en een maximale laadgrens. Ik heb nu gewoon 2 laadprofielen ingesteld waarop hij standaard tot minimaal 70% oplaad, en op ma-do uiterlijk 17.20 tot 90% is opgeladen (werk tot 17.30) en op vrijdag tot 100% oplaad.

Dan is het gewoon kwestie van inpluggen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-10 14:35
RichieB schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:43:

Ik heb dat nu al: in de Peugeot e208 kan je kennelijk niet instellen dat je maar tot 80% of 90% wil laden. Deze ga ik dus nooit overwegen als 2e auto voor de boodschappen.
Ik heb alvast een request gedaan om het toe te voegen in een toekomstige update. Het is ook "maar" software dus als ze maar hard genoeg willen, kunnen ze dit even goed implementeren als VW hierboven :)

Hieronder hun vriendelijke dankjewel van Peugeot O-)

Wij willen u bedanken voor uw feedback en zullen dit doorgeven naar de desbetreffende afdelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt me een redelijk normale snelheid ja. De elektromotor in de Prius doet 13.500 toeren bij 180 km/h.
Ik weet niet waarom je vindt dat het wielkoppel gigantisch moet zijn, elektromotoren zijn in de onderste regionen koppelbegrensd. Dus meer dan dat gigantische koppel gaat de elektromotor niet geven.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
ybos schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:06:
[...]

Hoezo is het wielkoppel dan gigantisch :?
Bij een verbrandindingsmotor is vermogen (pk) koppel x toerental.

Ik zie dus:
1: jouw koppeling ( :+ ) tussen wielkoppel en toerental niet;
2: bij een elektromotor is volgens mij het koppel redelijk toerental onafhankelijk
Ik geef je even 2 voorbeelden met een STERKE Tdi (200pk 400Nm) 1e versnelling van 7!

vs de Polestar 2 bij 20 KMh en dan bij 100Kmh 7e versnelling:

(LET OP.. dit zijn benaderingen om een indruk te krijgen daar ik niet alle exacte cijfertjes heb..)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJXySElLILrUorbm55CpCobHU0s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9vQlbJitHPvMdXkdE84HsaiS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KXUEZCLCj2zDFX6WewmXG7sQuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o4D6x92yOUvwaAFiybxjmnCu.jpg?f=user_large

(kijken of dit invoegen lukt.. edit: laatste stuje vergeten, te hoog toerental=onmogelijk, foute printscreen)

[ Voor 30% gewijzigd door Hansieo op 18-08-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is deze concept al langsgekomen: eBussy
  • 3,6 meter korte EV
  • vierwielaandrijving (15 kW sterke elektromotoren per wiel)
  • 10 verschillende varianten, waaronder (off-road) camper
  • leeg weegt deze slechts 450 tot 600 kilo (exclusief batterijen)
  • zonnepanelen op dak
  • 10 kWh to 30 kWh batterijen
  • topsnelheid 90 km/uur :o
  • reikwijdte 600 km (inclusief opbrengst zonnepanelen) |:(
  • al reserveerbaar (zonder ergens aan vast te zitten)
  • vanafprijs €19.600
  • off-road camper €30.800
Zal dit concept ooit op de markt komen? Net zoals de Sono Motors Sion van concept naar op de weg een hoofdpijn dossier? Maar een leuk concept in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2020/07/6e84383a77f8358b0956e2ddfd09eb7e35fc0c4e-800x600.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2020/07/37636230c2856809173586a16596b22bf0019769-800x600.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.businessinsider.nl/wp-content/uploads/2020/07/b31563e70925fb8837c7e4325ab0e2c3198b9897-800x600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hansieo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:25:
[...]

Ik geef je even 2 voorbeelden met een STERKE Tdi (200pk 400Nm) 1e versnelling van 7!

vs de Polestar 2 bij 20 KMh en dan bij 100Kmh 7e versnelling:

(LET OP.. dit zijn benaderingen om een indruk te krijgen daar ik niet alle exacte cijfertjes heb..)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

(kijken of dit invoegen lukt.. edit: laatste stuje vergeten, te hoog toerental=onmogelijk, foute printscreen)
I stand corrected. Ik dacht dat je met wielkoppel het "gewone" koppel gebruikte. Het wielkoppel is een term die ik nog niet kende en zo te zien afhankelijk van het koppel x eindreductie (overbrenging) richting het wiel. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
ybos schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:40:
[...]

I stand corrected. Ik dacht dat je met wielkoppel het "gewone" koppel gebruikte. Het wielkoppel is een term die ik nog niet kende en zo te zien afhankelijk van het koppel x eindreductie (overbrenging) richting het wiel. Weer wat geleerd :)
om precies te zijn... het koppel op de wiel AS.. en ja, bij een ICE zakt dat snel in elkaar, accelereer maar eens in 5e van 50 naar 100... en je ziet waarom. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:39:
Is deze concept al langsgekomen: eBussy
  • 3,6 meter korte EV
  • vierwielaandrijving (15 kW sterke elektromotoren per wiel)
  • 10 verschillende varianten, waaronder (off-road) camper
  • leeg weegt deze slechts 450 tot 600 kilo (exclusief batterijen)
  • zonnepanelen op dak
  • 10 kWh to 30 kWh batterijen
  • topsnelheid 90 km/uur :o
  • reikwijdte 600 km (inclusief opbrengst zonnepanelen) |:(
  • al reserveerbaar (zonder ergens aan vast te zitten)
  • vanafprijs €19.600
  • off-road camper €30.800
Zal dit concept ooit op de markt komen? Net zoals de Sono Motors Sion van concept naar op de weg een hoofdpijn dossier? Maar een leuk concept in ieder geval.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat VW hier zeker voor gaat liggen aangezien hij wel erg veel op de transporter (T3???) lijkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

assje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Ik heb bij onze Citigo een laadprofiel waarbij een minimale laadtoestand op 80% staat ingesteld. Hierdoor wordt de auto nooit verder geladen tenzij je een laadschema ingesteld hebt staan, werkt perfect.

Verder snap ik werkelijk niet waarom je bij zoveel EV's de laadgrens niet kan instellen, denk aan de LEAF de de e-208 en de ZS-EV. Het is een kleine softwarematige aanpassing die de degradatie door de tijd enorm kan beperken. Wat dat betreft is de implementatie van Tesla ideaal!

Mijn ouders laden de LEAF nodeloos naar 100% omdat het anders teveel gedoe is, dit terwijl ze de range 9 v.d 10 keer niet nodig hebben, doodzonde.

Mijn iPhone laadt ik overigens zoveel mogelijk tot 80% een SoC van 100% probeer ik te vermijden.
SoH is na twee jaar nog 90% :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35
ybos schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Ik denk dat VW hier zeker voor gaat liggen aangezien hij wel erg veel op de transporter (T3???) lijkt...
Hij lijkt wat mij betreft meer op de UAZ Bukhanka https://topgear.nl/autoni...euw-te-koop-in-nederland/

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Deveon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:31:

59k voor een SR+...??

Wow... Dan maar onze sr+ een afzetten tegen een LR-RWD of een P. (Nieuw of oud, iemand al eens gedaan in 2020?)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
revolution-nl schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:04:
[...]

Ik heb bij onze Citigo een laadprofiel waarbij een minimale laadtoestand op 80% staat ingesteld. Hierdoor wordt de auto nooit verder geladen tenzij je een laadschema ingesteld hebt staan, werkt perfect.

Verder snap ik werkelijk niet waarom je bij zoveel EV's de laadgrens niet kan instellen, denk aan de LEAF de de e-208 en de ZS-EV. Het is een kleine softwarematige aanpassing die de degradatie door de tijd enorm kan beperken. Wat dat betreft is de implementatie van Tesla ideaal!

Mijn ouders laden de LEAF nodeloos naar 100% omdat het anders teveel gedoe is, dit terwijl ze de range 9 v.d 10 keer niet nodig hebben, doodzonde.

Mijn iPhone laadt ik overigens zoveel mogelijk tot 80% een SoC van 100% probeer ik te vermijden.
SoH is na twee jaar nog 90% :)
Het is niet per definitie altijd slecht om naar 100% te laden. Dit is vaak slechts 100% op het display (maar niet in werkelijkheid)

Waarom niet?

1. Zat auto’s hebben een forse buffer welke gereserveerd is voor degradatie.
2. Chemische samenstelling van batterij is net zo belangrijk.
3. Batterij en (actief/passief) temperatuur managing is vaak nog veel belangrijker.
4. De volle 100% op display is niet altijd écht 100% (in voltage per cel)

Uiteindelijk gaat het om de bruikbare capaciteit gedurende de levensduur van de auto.

Nog een voorbeeld:

Onze Renault Zoe had bij de 1e batterij (22kWh bruikbaar) slechts 3% verloren na ongeveer 70.000km
Bij de tweede upgrade batterij (rond de 40kWh) was er nog 99.x % beschikbaar na 60 a 65.000km. Standaard ging de Zoe elke dag naar 100%

Het blijft lastig om alles 1 op 1 te vergelijken. Tesla doet alles anders en geeft je als een “van de weinige” de optie om tot (meestal bijna) 100% te laden. Maar ook is algemeen bekend dat de meeste Tesla batterijen (Model S) heel snel 5% en vervolgens heel vlot al 10% Capaciteit missen.

Het ene merk adverteert met die paar extra procenten die je al snel verliest (soms na een maand tot ...X-Y-Z)
Het andere bedrijf houd al rekening met het verliezen van die 10% en wilt gemopper, gezeur of slechte klantbeleving voorkomen.

In de praktijk zal ik bijvoorbeeld onze Model 3 SR+ bijna altijd maar tot 90% opladen, want dit is aanbevolen.

Doe daar nog even een ruime 13% vanaf door capaciteitsverlies en je heb snel een stuk minder bruikbare actieradius dan gedacht, zelfs voor iemand die al jaren alles omtrent Tesla aan het bijhouden is, het soms zeker vind tegenvallen wat de Model 3 SR+ kan t.o.v. Onze Renault Zoe:

De bruikbare capaciteit is hetzelfde als ik Tesla tot 90% heb opgeladen. In de winter kwam ik dus met de Zoe (z.e. 40kWh batterij) verder op een lading door de warmtepomp.

De ene batterij is de andere niet. Het is vnl geluk hebben in de praktijk.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
ybos schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:57:
[...]

Of op de VW ID BUZZ.

https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id-buzz

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:33
revolution-nl schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:04:
[...]

Verder snap ik werkelijk niet waarom je bij zoveel EV's de laadgrens niet kan instellen, denk aan de LEAF ...
Dat snap ik niet helemaal. Ik heb ook een Leaf en daar kun je heel makkelijk 2 laadprofielen in zetten. Die kun je toewijzen aan een start en eindtijd en aan een dag. Ik heb dus een laadprofiel voor 80% laden gemaakt. Die heb ik aan iedere dag toegewezen van 0:00 tot 23:59 en nu laad mijn Leaf iedere dag tot 80% op. Niet zo moeilijk hoor. En als ik tot 100% wil laden, druk ik een keer op het knopje met de batterij (links naast het stuur) en dan laad de auto tot 100%. Werkt toch heel makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 124% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

haaibaa2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Dat snap ik niet helemaal. Ik heb ook een Leaf en daar kun je heel makkelijk 2 laadprofielen in zetten. Die kun je toewijzen aan een start en eindtijd en aan een dag. Ik heb dus een laadprofiel voor 80% laden gemaakt. Die heb ik aan iedere dag toegewezen van 0:00 tot 23:59 en nu laad mijn Leaf iedere dag tot 80% op. Niet zo moeilijk hoor. En als ik tot 100% wil laden, druk ik een keer op het knopje met de batterij (links naast het stuur) en dan laad de auto tot 100%. Werkt toch heel makkelijk?
Ik heb inhoudelijk nooit naar de app gekeken. Die laadlimiet kan je via de app wel instellen?
Stef87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:42:
[...]

Het is niet per definitie altijd slecht om naar 100% te laden. Dit is vaak slechts 100% op het display (maar niet in werkelijkheid)

Waarom niet?

1. Zat auto’s hebben een forse buffer welke gereserveerd is voor degradatie.
2. Chemische samenstelling van batterij is net zo belangrijk.
3. Batterij en (actief/passief) temperatuur managing is vaak nog veel belangrijker.
4. De volle 100% op display is niet altijd écht 100% (in voltage per cel)

Uiteindelijk gaat het om de bruikbare capaciteit gedurende de levensduur van de auto.

Nog een voorbeeld:

Onze Renault Zoe had bij de 1e batterij (22kWh bruikbaar) slechts 3% verloren na ongeveer 70.000km
Bij de tweede upgrade batterij (rond de 40kWh) was er nog 99.x % beschikbaar na 60 a 65.000km. Standaard ging de Zoe elke dag naar 100%

Het blijft lastig om alles 1 op 1 te vergelijken. Tesla doet alles anders en geeft je als een “van de weinige” de optie om tot (meestal bijna) 100% te laden. Maar ook is algemeen bekend dat de meeste Tesla batterijen (Model S) heel snel 5% en vervolgens heel vlot al 10% Capaciteit missen.

Het ene merk adverteert met die paar extra procenten die je al snel verliest (soms na een maand tot ...X-Y-Z)
Het andere bedrijf houd al rekening met het verliezen van die 10% en wilt gemopper, gezeur of slechte klantbeleving voorkomen.

In de praktijk zal ik bijvoorbeeld onze Model 3 SR+ bijna altijd maar tot 90% opladen, want dit is aanbevolen.

Doe daar nog even een ruime 13% vanaf door capaciteitsverlies en je heb snel een stuk minder bruikbare actieradius dan gedacht, zelfs voor iemand die al jaren alles omtrent Tesla aan het bijhouden is, het soms zeker vind tegenvallen wat de Model 3 SR+ kan t.o.v. Onze Renault Zoe:

De bruikbare capaciteit is hetzelfde als ik Tesla tot 90% heb opgeladen. In de winter kwam ik dus met de Zoe (z.e. 40kWh batterij) verder op een lading door de warmtepomp.

De ene batterij is de andere niet. Het is vnl geluk hebben in de praktijk.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, ja er zijn ook tal van andere elementen die een rol spelen bij degradatie.
Feit is dat een lithium cel minder degradeert als deze door de tijd het dichtst bij 50% blijft.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xk4u6Bw.jpg

Ik heb het idee dat de degradatie bij de SR+ voornamelijk komt door de stevige performance in combinatie met een relatief klein pack. Als je een stevige rijder bent dat is heeft dat aspect velen malen meer impact op degradatie dan de SoC door de tijd.

Daarnaast heeft Tesla geen topbuffer, waardoor degradatie mogelijk direct zichtbaar is terwijl bij andere ev's de buffer word opgegeten :?

Na een vakantie van met 1200km stevige snelweg kilometers zit ik met 349km rated range ook in de sub 350 categorie..

Het is overigens wel een heerlijke reis auto 600km in 6:30 afgelegd, het gezin met ICE waarmee we op hetzelfde moment vertrokken kwam maar 20 minuten eerder aan.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 19-08-2020 09:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:33
Mar.tin schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:55:
[...]

Zonder het terug te zoeken, heb jij een eerste generatie Leaf? Want dat is voor zover ik weet de enige die het wél kan :)

Mijn 2018 model kan het in elk geval niet. Dat wil zeggen, ik kan wel een laadprofiel instellen (opladen van tijd A tot tijd B) maar daarbij kan ik geen percentage opgeven.

Edit: Toch even teruggezocht, je rijdt dus een 1e generatie (2011) Leaf + extender :). Dan heb je inderdaad die optie tot 80%, die hebben ze er in elke vervolg-generatie Leaf grondig uitgesloopt helaas. Ik was al vol blijdschap naar mijn waggel gerend om te kijken of je gelijk had, om nu diep teleurgesteld terug aan mijn bureau te zitten. :-( :| :/

:> :>
Oeps, sorry. Ik had niet onthouden dat ze dat verwijderd hadden... Nou komt het weer een beetje terug. Dat had iets met EPA range te maken of zo toch? Als ze die optie hadden mochten ze minder kilometers opgeven, dus hadden ze het eruit gehaald. Echt jammer want wat ze hadden werkte best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
haaibaa2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:18:
Oeps, sorry. Ik had niet onthouden dat ze dat verwijderd hadden... Nou komt het weer een beetje terug. Dat had iets met EPA range te maken of zo toch? Als ze die optie hadden mochten ze minder kilometers opgeven, dus hadden ze het eruit gehaald. Echt jammer want wat ze hadden werkte best goed.
Deze suggestie deed ik onlangs ook als verklaring waarom sommige merken de optie niet bieden maar ik kon daar toen geen referentie voor vinden. Als die er wel is zou ik dat graag weten :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:48

Blonde Tux

<advertisement>

O+ O+
Helemaal verliefd geworden op m'n reizen door Oekraine en Rusland op die dingen.
Die zal vast bij zn levens dagen niet elektrisch geproduceerd worden; mss dat er een leuk (lees betaalbaar) conversiekitje komt

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:20:
Deze suggestie deed ik onlangs ook als verklaring waarom sommige merken de optie niet bieden maar ik kon daar toen geen referentie voor vinden. Als die er wel is zou ik dat graag weten :>
https://insideevs.com/new...-2012-epa-ratings-system/

Ik neem aan dat ze daarom later hebben besloten die 80% optie weg te halen zodat ze met een hogere range mochten adverteren.

Rond dezelfde tijd heeft Tesla ook de twee opties "Standard" en "Range" voor het opladen weggehaald. Alleen is er in de Tesla's een scherm gekomen waar je zelf in kan stellen welk percentage je wil en in de Leaf kan dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
revolution-nl schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Ik heb inhoudelijk nooit naar de app gekeken. Die laadlimiet kan je via de app wel instellen?

[...]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, ja er zijn ook tal van andere elementen die een rol spelen bij degradatie.
Feit is dat een lithium cel minder degradeert als deze door de tijd het dichtst bij 50% blijft.

[Afbeelding]

Ik heb het idee dat de degradatie bij de SR+ voornamelijk komt door de stevige performance in combinatie met een relatief klein pack. Als je een stevige rijder bent dat is heeft dat aspect velen malen meer impact op degradatie dan de SoC door de tijd.

Daarnaast heeft Tesla geen topbuffer, waardoor degradatie mogelijk direct zichtbaar is terwijl bij andere ev's de buffer word opgegeten :?

Na een vakantie van met 1200km stevige snelweg kilometers zit ik met 349km rated range ook in de sub 350 categorie..

Het is overigens wel een heerlijke reis auto 600km in 6:30 afgelegd, het gezin met ICE waarmee we op hetzelfde moment vertrokken kwam maar 20 minuten eerder aan.
Welkom in de “sub 350km club >:)

Bij de oude onderzoeken (gebaseerd op oude lithium cellen) klopt het helemaal, het SoC % e.d.

Punt is dat de Model 3 een geheime samenstelling heeft welke weer prima met 176/250kW kan opladen e.d. Dit zal in mindere mate ook van toepassing zijn bij andere EV’s

Ook is het voltage al heel snel/meestal rond “slechts” net boven de 4V.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3jMSIcvKJfJwjgoZhJNqhO0ia4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H3kn8z8GSpjbGhstLAUqBs76.jpg?f=user_large

Elon musk zelf heeft al eens gezegd dat het verschil met dagelijks tot 90% Laden verwaarloosbaar is tov lager percentage.
Als je de samenstelling en het koelsysteem aan zou passen op een “zo goed mogelijke manier” dat 90% lading geen noemenswaardig effect heeft zou slim zijn, Tesla zal hier vast rekening mee hebben gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Stef87 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:26:
Elon musk zelf heeft al eens gezegd dat het verschil met dagelijks tot 90% Laden verwaarloosbaar is tov lager percentage.
Dat Elon dat zegt zegt mij dan weer niet zoveel. Technische waarheid en commercie liggen niet noodzakelijk op één lijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
Maingau gooit de prijzen weer eens omhoog.
Dit keer met 34% naar 47 cent voor particulieren en zakelijke klanten betalen 55 cent.

Scheisse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonaldPr schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:
Dit keer met 34% naar 47 cent voor particulieren en zakelijke klanten betalen 55 cent.

Scheisse.
Die zagen de meeste mensen natuurlijk aankomen. Zeker met de laadkosten bij Ionity was het een populaire laadpas geworden, maar met prijzen die daar volgens mij niet houdbaar waren. En als je dan iemand hebt zoals Bjorn die ook nog eens specifiek daarvoor reclame gaat maken ...

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
assje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

Dat Elon dat zegt zegt mij dan weer niet zoveel. Technische waarheid en commercie liggen niet noodzakelijk op één lijn.
Nee dat klopt. Maar als het gaat tussen een levensduur 70% capaciteit over na 500.000km Bij 90% laden of (ik noem maar wat) 70procent over na 550.000km tot 80% laden, dan is het effect (in mijn ogen) verwaarloosbaar.

Grootste effect wmb is gewoon “geluk” hebben bij je batterij, in ieder geval bij Tesla. De meeste mensen zijn heel snel 4-6% kwijt, klein deel direct al bijna 10% en een nog kleiner deel al meer dan 10% in een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

assje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

Musk is 1 van de beste technici die er is, overigens zei hij dat na aanleiding van een conversatie met een batterij expert... zoek maar op ;)

Er gaat een fabel dat hij alleen maar marketing skills heeft, maar hij is gigantisch betrokken bij het technische aspect. Net zoals bij Spacex...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Mar.tin schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:26:
[...]

Ik lees dat meer, en zie het zelf ook bij onze long range dat de rated range minder is (Onze zakelijke LR nog 432 van de 499km toe hij nieuw was, nu 50.000km en misschien 20 snellaadsessies altijd op max. 80% geladen). Ik heb echter nog weinig tot geen bewijs gezien dat het afnemen van de rated range 1:1 is met de degradatie.

TeslaFi baseert zich voor zover ik weet ook slechts op rated range.
Als eerst:

Tesla heeft niet lang geleden een speciale pagina opgericht waar range (ook rated) wordt uitgelegd.

Pagina in het Engels geschreven is het origineel, daarom een link naar een andere pagina.

Onderstaand kopie van het meest belangrijke stuk:

Frequently Asked Questions

Why is my displayed estimated range decreasing faster than miles driven?

The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.

After charging is completed, why is the estimated range less than expected?

It is normal for range to decrease slightly over the first few months but then begin to level off. Over time, you may see a gradual, but natural, decrease in range at full charge depending on factors such as Supercharging regularly or the mileage and age of the battery. Your Tesla will inform you if a hardware issue is causing excessive battery or range degradation.

——-

Range op je display is een afgeleide van verbruik volgens de EPA testcyclus, een “vast” verbruik dus, In de SR+ is dit rond de 141Wh/km per km, zoals de lijn die te zien is in de EnergyApp in de model 3.

De bruikbare capaciteit gedeeld door die Wh/km zegt daarom iets over daadwerkelijke bruikbare capaciteit.

Zelf gebruik ik al een langere tijd Teslafi maar als je weet hoe dit werkt, kom je er achter dat het bijna nét zo accuraat als de OBD-hardware zoals ScanMyTesla.

Omgerekend gaat het tussen Teslafi en een OBD-dongle set alleen maar om afrondingsverschillen. (Teslafi ziet trouwens gewoon het verschil tussen actuele % lading en verborgen procenten door temperatuur )

Als je een tijdje wat lagere rated range hebt zegt dat ook niet veel, de BMS past zich constant aan aan de nieuwe berekeningen. Zodra je weken of maanden achter elkaar (gemiddeld) lager uit zou komen kan je pas spreken over een vrijwel zekere vorm van capaciteitsverlies én/óf degradatie.

Maar het staat voorop: Rated range zegt zeker wel iets over degradatie, zoals Tesla zelf ook indirect in hun statement zegt.

**Edit**

432 van de 499 is ook -13.42%, als dit je “gemiddelde” is dat ook veel meer dan de meesten mensen hier. Je bent dan vziw de enige hier die bij mijn -13.8% in de buurt komt, al heb ik een SR+ >:)

Hang er een ScanMyTesla dongle aan en die zal ook rond de -13% aangeven (nominal full pack vs current capacity)

Al maakt dit voor jou misschien niet zo uit (lease, of LR mag wat meer missen?)

Beste SR+ komt nu met 402km bij 100% scheelt nog maar 32 met de LR (al is die 402 ook bijna altijd snel weg)

[ Voor 8% gewijzigd door Stef87 op 19-08-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:27:
Musk is 1 van de beste technici die er is, overigens zei hij dat na aanleiding van een conversatie met een batterij expert... zoek maar op ;)

Er gaat een fabel dat hij alleen maar marketing skills heeft, maar hij is gigantisch betrokken bij het technische aspect. Net zoals bij Spacex...
"1 van de beste" klinkt vooral als fanboypraat maar hoe dan ook; het wil hoogstens zeggen dat hij weet wat hij niet of onvolledig vertelt. Alleen een engineer zonder commerciële vaardigheden zou altijd de volledige waarheid spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

RonaldPr schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:41:

Scheisse.
Blokker_1999 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Die zagen de meeste mensen natuurlijk aankomen. Zeker met de laadkosten bij Ionity was het een populaire laadpas geworden, maar met prijzen die daar volgens mij niet houdbaar waren. En als je dan iemand hebt zoals Bjorn die ook nog eens specifiek daarvoor reclame gaat maken ...
Bij Ionity betaal je zelfs voortaan ruim €0,73 per kWh. :o
Het leuke begint er wel vanaf te gaan op deze manier. :+
AC: 37.04 ct/kWh*
DC: 46.79 ct/kWh*
IONITY charging points: 73.11 ct/kWh*
*Including 16% VAT

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
assje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:06:
[...]

"1 van de beste" klinkt vooral als fanboypraat maar hoe dan ook; het wil hoogstens zeggen dat hij weet wat hij niet of onvolledig vertelt. Alleen een engineer zonder commerciële vaardigheden zou altijd de volledige waarheid spreken.
Daarmee is die ook een aantal keer de mist in gegaan.. #420.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-10 14:00
Deveon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:42:
[...]

Daarmee is die ook een aantal keer de mist in gegaan.. #420.
De mist in gegaan...
Het aandeel van Tesla staat op $1800.

Wel frappant dat Ionity dit zomaar mag doen, terwijl 25% wat ze hebben geïnvesteerd, gesubsidieerd is door de EU.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

bottom line schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 05:44:
[...]

De mist in gegaan...
Oef, wat een pijn doet het toch om dit soort dingen te lezen. Nee, aandelenprestaties staan volledig los van de capaciteiten van de top van een bedrijf, zeker nu. De reden voor het snel stijgen van aandelen Tesla is een combinatie van het huidige investeringsklimaat (langdurig lage rentes en dividend op obligaties betekent dat er bijna niks anders is om in te investeren, dus als je geld over hebt gaat het automagisch in huizen of aandelen - zelfde soort bubbel als de bloembollenbubbel in eind jaren 1700) en de aanstaande 1:5 aandelensplit van Tesla waar iedereen nog even snel op wil meeliften.

• Deveon
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 05:44:
[...]

De mist in gegaan...
Wat heeft dat te maken met de “taking Tesla private” rechtzaak met de SEC? Of het feit dat Tesla bijna failliet ging door de ambitie om de Model 3 met enkel robots te bouwen? Of nog erger het “pedoguy” gezeur?

Dat zijn echt flinke missers geweest van Elon Musk de (overspannen) engineer zonder commerciële visie.

Daarnaast is de waardering van het aandeel juist omdat analisten er achter komen dat Tesla meer is dan een autobouwer en daar hun prijsindicaties op aanpassen. Niet zo zeer omdat Tesla de meeste of allerbeste auto maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 20-08-2020 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
mux schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:07:
[...]

Oef, wat een pijn doet het toch om dit soort dingen te lezen. Nee, aandelenprestaties staan volledig los van de capaciteiten van de top van een bedrijf, zeker nu. De reden voor het snel stijgen van aandelen Tesla is een combinatie van het huidige investeringsklimaat (langdurig lage rentes en dividend op obligaties betekent dat er bijna niks anders is om in te investeren, dus als je geld over hebt gaat het automagisch in huizen of aandelen - zelfde soort bubbel als de bloembollenbubbel in eind jaren 1700) en de aanstaande 1:5 aandelensplit van Tesla waar iedereen nog even snel op wil meeliften.
Deveon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:35:
[...]

Wat heeft dat te maken met de “taking Tesla private” rechtzaak met de SEC? Of het feit dat Tesla bijna failliet ging door de ambitie om de Model 3 met enkel robots te bouwen? Of nog erger het “pedoguy” gezeur?

Dat zijn echt flinke missers geweest van Elon Musk de (overspannen) engineer zonder commerciële visie.

Daarnaast is de waardering van het aandeel juist omdat analisten er achter komen dat Tesla meer is dan een autobouwer en daar hun prijsindicaties op aanpassen. Niet zo zeer omdat Tesla de meeste of allerbeste auto maakt.
8)7

Waarom zien we dan niet hetzelfde als bij VW, Audi, Mercedes, als de huidige boom niets te maken heeft met de capaciteiten van het bedrijf? Dan kunnen ze even goed trouwens aandelen kopen van de lokale groetenboer als het huidige investeringsklimaat er enkel voor zorgt dat je belegd op de beurs.
En die aandelensplit is er ook maar net gekomen toen het aandeel al op 1500 stond dus ik snap niet waarom je dit als reden opgeeft. Alsof een aandelensplit ervoor zorgt dat het aandeel met $1000 stijgt... De rush naar $2000 zal wel daardoor komen ja (trouwens, aandelensplit van 5 = 4/20 ;) )

Een aandeel zoals Tesla toont PERFECT aan wat je met een toekomst gericht management zou bereiken. Iedereen wilt in een onderneming beleggen waar je de komende jaren zeker van bent dat ze proberen om marktleider te worden.
En als Elon Musk zo geen commerciële visie had, dan had hij inderdaad geen robots genomen en alles door mensen laten maken. Want dan kent niets van cijfers en zal dus niet beseffen dat de enige weg naar grote marges zal zijn wanneer je de auto's laat bouwen door robots in plaats van stakende mensen, waar trouwens niemand graag bandwerk zou willen doen. Dan zou hij gewoon zijn product willen zien, ook al wordt er maar 1 auto per dag gemaakt.
Geen commerciële visie :') die kerel heeft al 7 ondernemingen mee gestart / groot gebracht, staat nu op plaats 3 in de rijkste mensen op aarde en dan zeggen jullie dat hij geen commerciële visie heeft.
Wat een grap.

Old car, die dachten dat er geen geld te verdienen was met het produceren van EV's. Wie heeft er dan geen commerciële visie?

Dat het aandeel te hoog staat is trouwens een complete waarheid. En ook dat Elon dingen kan zeggen die hij beter niet doet.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 20-08-2020 09:36 ]

• Deveon
  • Niet online
Je hebt geen commerciële visie nodig om een idee succesvol op de markt te brengen. De Cybertruck is ook ontworpen met de gedachte dat ze er een paar van zouden verkopen, dat noem ik geen commerciële visie. Mark Zuckerberg had trouwens ook een commerciële visie. Gewoon een goed idee uitbrengen op de markt brengen en later kijken hoe je er geld aan kan verdienen heeft hem geen windeieren gelegd.

Dat Tesla nu winst weet te maken betekent trouwens zeker niet dat traditionele fabrikanten er winst uit weten te halen. Tesla is koning efficiency, niet alleen de auto maar het is het ruggengraat van het bedrijf. Dit zie je met name terug komen in snelheid waarmee fabrieken gebouwd worden (ook Berlijn gaat hard) en ja ook in het robotisering van de productielijn, al heeft Elon Musk toegegeven dat het bij de Model 3 was doorgeslagen en nu het ontwerp van de Y (en waarschijnlijk 3) aangepast is om sommige processen efficiënter met de hand te doen.

Daarnaast zit "big auto" nog steeds met het probleem dat ze voor een brandstofmotor het duurste onderdeel (en het ontwerp) zelf maken en daar hun marge in zit. Bij een EV is het duurste onderdeel de accu en dat doen ze allemaal niet zelf. De meeste EVs op de markt zijn net als een desktop van Dell ontworpen rond onderdelen van derde. Terwijl Tesla marge pakt op de batterij, motoren, assistentiesystemen en infotainment software. Emissiecredit zie ik niet als winst, daar profiteren de andere fabrikanten net zo goed van (intern).

PS: Een elektrische auto is commercieel gezien een drama. Geen afhankelijkheid van een tankstation en minimale onderhoud. Een afhankelijkheid van je klanten aan de fabrikant is een veel beter businessmodel.

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 20-08-2020 09:57 ]

• bottom line
Tesla durft risico's te nemen.
Dat noem ik dan wel weer commerciële visie hebben. Die Cybertruck was een groot risico, maar ze gaan het doen, en dat gaat een geweldig succes worden (jammer genoeg niet voor onze Europeanen momenteel).

Hetgeen wat Mux aan het doen is, is ook enorm riskant en kost hem handenvol geld. Voor een erg kleine markt. Want wie zou er nu verwachten dat er eigenaars zijn die hun Nissan zou willen uitbreiden, in notabene nog een periode dat er (relatief gezien) nog maar amper EV's rondrijden in Europa?
Heeft hij dan ook geen commerciële visie?

Risico's moet je durven nemen, en getuigd van 10x meer commerciële visie dan gewoon aanmodderen en voor een baas blijven werken die wel risico's durft te maken.

Marc Zuckerberg eerste doel was echt geen geld verdienen, dat was meisjes scoren. Het is gegroeid naar de markt waar er veel geld mee te verdienen was.

[ Voor 9% gewijzigd door bottom line op 20-08-2020 10:06 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Ik denk dat ik toch maar een giga blogserie over bedrijfsethiek moet gaan beginnen, want het is heel moeilijk om in relatief korte forumposts uit te leggen wat er 'mis' is met Musk en andere miljardairs en hun bedrijven.

Heel in het kort, en dan stop ik hierover omdat anders een modje ongetwijfeld deze hele discussie gaat verwijderen: al je al rijk bent kun je bijna niks verkeerd doen, de manier waarop Musk bedrijven opzet is extreem gericht op het amerikaanse groeimodel van bedrijven (vs. zgn 'bootstrapping') dat risico's socialiseert en winsten privatiseert, arbeid binnen zijn bedrijven is vrijwel zonder uitzondering vrij uitbuitend en er is een grote emphasis binnen de bedrijfsvoering op het oppompen van publiek kapitaal (imago, aandelenwaarde, enz.) ten koste van sustainable business practices. Bijna alles wat Musk doet staat haaks op hoe je een happy, langdurig succesvol bedrijf maakt. De enige reden dat veel tweakers/hippies/ik/enz. positief staan ten opzichte van Tesla/SpaceX/etc. is omdat ze toevallig deze bedrijven in een sector opzetten die in de goede richting wijst voor de toekomst, maar vergis je niet - dit is exact hetzelfde soort bedrijfsvoering, ethiek en marketing waarvoor andere bedrijven continu worden afgeslacht in the court of public opinion.

En qua aandelenwaarde: het is niet moeilijk, als je in effecten en aandelen geinteresseerd bent, om van een afstandje te zien dat de waarde van Tesla-aandelen wordt gebaseerd op volatiele fundamentals - groeipotentiaal, investeringskrapte, de aanstaande split, enz.. Nu alles nog omhoog gaat vindt iedereen het prachtig en kun je niet positief genoeg zijn, maar wacht maar tot het aandeel crasht. Dan is er opeens niks meer goed aan het bedrijf, precies zoals we hebben gezien met een aantal notable situaties in het recente verleden zoals WeWork, PG&E, BP, enz.

We accepteren dit alles grootendeels omdat er ofwel geen begrip is voor dit soort problemen, ofwel omdat we het begrijpen maar zien als intrinsiek onderdeel van bedrijven. Natuurlijk krijgen werknemers te weinig betaald, natuurlijk moet je overpromisen en underdeliveren, natuurlijk hebben aandelenhouders een dikke vinger in de pap, natuurlijk bouw je een bedrijf op uit een risicovolle kapitaalaanwas, natuurlijk krijgt de CEO miljoenen betaald. Hoe doe je het anders? Zijn er überhaupt alternatieven, want iedereen doet het! Maar dat maakt het nog niet correct of goed als je er echt serieus over gaat nadenken.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Helemaal mee eens. Het enige grote verschil is dat Musk echt vernieuwende zaken brengt. Makkelijk internet bankieren. Elektrisch rijden op de kaart zetten, commerciele goedkopere luchtvaart.
Verder is het gewoon een zoveelste Zalando of dergelijke toko.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-10 22:40
Nu de VW ID.3 aanstaande is en met de 2e hands subsidie regelingen, zie ik steeds meer e-Golfs en Hyundai Ionic EV's 2e hands (meestal als ex lease) in de aanbieding verschijnen.

Ik kan mij tot op heden bedwingen, omdat ik -denk te weten- dat voor mijn woon-werk de winterrange (rijd 150 kilometer per dag) vermoedelijk niet voldoende zal zijn als ik ook de kachel aan wil hebben en het buiten hard mag vriezen.

Dat @mux upgrades biedt voor de Nissan Leaf is mij bekend. Ook zag ik ooit een reclame van een firma in Duitsland die accu's bijplaatst bij e-Golfs. Dan zijn het opeens wel VW ID.3 vervangers.

Zijn er in Nederland ook al initiatieven die met de e-Golf of de Hyundai Ionic aan de slag gaan voor het bijplaatsen van accu's?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ucsdcom schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:00:

Zijn er in Nederland ook al initiatieven die met de e-Golf of de Hyundai Ionic aan de slag gaan voor het bijplaatsen van accu's?
Een extender accu in de Ioniq 28kWh en je hebt een EV die nieuwe EV's zoals de e-208 eenvoudig verslaat op efficiency, laadsnelheid en range en tevens beter is dan de Ioniq 38kWh _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik denk alleen dat de ruimte in de ioniq beperkt is voor een extender pack

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 20-08-2020 11:08 ]

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 09:06
ucsdcom schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:00:
Nu de VW ID.3 aanstaande is en met de 2e hands subsidie regelingen, zie ik steeds meer e-Golfs en Hyundai Ionic EV's 2e hands (meestal als ex lease) in de aanbieding verschijnen.

Ik kan mij tot op heden bedwingen, omdat ik -denk te weten- dat voor mijn woon-werk de winterrange (rijd 150 kilometer per dag) vermoedelijk niet voldoende zal zijn als ik ook de kachel aan wil hebben en het buiten hard mag vriezen.

Dat @mux upgrades biedt voor de Nissan Leaf is mij bekend. Ook zag ik ooit een reclame van een firma in Duitsland die accu's bijplaatst bij e-Golfs. Dan zijn het opeens wel VW ID.3 vervangers.

Alsof het de afgelopen 4 jaar hard gevroren heeft ;)

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bottom line schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:04:
Tesla durft risico's te nemen.
Dat noem ik dan wel weer commerciële visie hebben. Die Cybertruck was een groot risico, maar ze gaan het doen, en dat gaat een geweldig succes worden (jammer genoeg niet voor onze Europeanen momenteel).
Wat is er jammer aan het feit dat de CyberTruck voorlopig niet naar Europa komt? Het mag een leuk speeltje zijn, maar als deze niet komt dan zal dat in de eerste plaats zijn omdat deze totaal niet voldoet aan de veiligheidseisen in Europa. En dat moeten we echt niet spijtig vinden.

Voor een merk dat aan de ene kant voorvechter is van veilige wagens en waarvan vele fans staan te roepen hoe veilig die autos wel niet zijn ben ik zeer verbaasd dat ze met een wagen afkomen met zo een structuur. Stel je maar even voor dat je daarmee een voetganger opschept of dat iemand met zo een voertuig op jouw wagen inrijdt. Een zware auto waarvan de schil er om heen niet mee geeft... mij niet gezien.

• Isheara
Als de grote traditionele autobouwers zich serieus gaan toeleggen op de EV markt en het aandeel EV vs ICE laten toenemen'in hun portfolio, zal dit waarschijnlijk een aantal dingen betekenen:

1. de impact en voorsprong van Tesla zal afnemen bij het toenemen van de focus op EVs van de traditionele automerken
2. de prijzen van EV's zullen omlaag gaan, door het toenemen van concurrentie (los van het feit dat accu's waarschijnlijk kleiner, efficienter en goedkoper(?) gaan worden)
3. Tesla zal grote moeite gaan hebben om snellere cycli van modellen en technologische vooruitgang te gaan/blijven financieren.
4. de rol van Musk staat nog steeds ter discussie

Het worden nog spannende tijden, en ik sluit het zeker niet uit dat (de autodivisie van) Tesla wordt ingelijfd bij een van de fabrikanten of misschien wel door een ander technologiebedrijf (Apple??).

Keep rolling sixes!

• Prullenbak84
revolution-nl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Een extender accu in de Ioniq 28kWh en je hebt een EV die nieuwe EV's zoals de e-208 eenvoudig verslaat op efficiency, laadsnelheid en range en tevens beter is dan de Ioniq 38kWh _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hoe verbetert een grotere accu de efficiency en laadsnelheid? Volgens mij laadt een ioniq, hoeveel accu's je er ook bij weet te stoppen, langzamer dan een e-208. Zowel bij de AC (7 vs 11 kW) als bij de DC (44 vs 100 kW) paal.

• Deveon
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:42:
[...]
Wat is er jammer aan het feit dat de CyberTruck voorlopig niet naar Europa komt? Het mag een leuk speeltje zijn, maar als deze niet komt dan zal dat in de eerste plaats zijn omdat deze totaal niet voldoet aan de veiligheidseisen in Europa. En dat moeten we echt niet spijtig vinden.
Zo lang de ontwerpers daar hun mond niet over openen is het puur speculatie. Elon Musk heeft wel mee waargemaakt wat “specialisten” als onmogelijk zagen. Nu zeg ik niet dat voetgangersveiligheid geborgd is, ik ben vooral nieuwsgierig hoe ze dat gaan oplossen. Kreukelzone en reguliere stalen platen geven meestal ook niet echt mee met voetgangers. Mijn vermoeden is dat ze (net als Volvo) de klap dmv actieve veiligheidssystemen willen verkleinen.

Vooralsnog is enkel bekend dat die waarschijnlijk niet naar Europa komt vanwege het formaat. Het is totaal niet praktisch als je de auto nergens kan parkeren of binnensteden moet mijden.

• bottom line
Blokker_1999 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Voor een merk dat aan de ene kant voorvechter is van veilige wagens en waarvan vele fans staan te roepen hoe veilig die autos wel niet zijn ben ik zeer verbaasd dat ze met een wagen afkomen met zo een structuur. Stel je maar even voor dat je daarmee een voetganger opschept of dat iemand met zo een voertuig op jouw wagen inrijdt. Een zware auto waarvan de schil er om heen niet mee geeft... mij niet gezien.
Wat vind jij dan veiliger aan een Hummer, waardoor die wel in Europa mag rondrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

bottom line schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Wat vind jij dan veiliger aan een Hummer, waardoor die wel in Europa mag rondrijden?
kreukelzones. Vergeet niet dat de Hummer niet de wagen is zoals deze verkocht wordt aan het Amerikaanse leger, maar gewoon een pickup truck is met eenzelfde naam. Net zoals o.a. de Ford pickup trucks die ook in Europa rondrijden. Alsnog niet direct de veiligste wagens die er op de markt zijn, maar ze voldoen wel aan onze regelgeving om hier verkocht te mogen worden.

De meest voor de hand liggende reden dat de Cybertruck niet naar Europa komt is net door diezelfde regelgeving. De interesse van de fans bestaat hier namelijk evenzeer. Maar als je kijkt naar de demo die gegeven werd, hoe er bijvoorbeeld met een hamer op de deur geslagen werd. Doe dat eens met een Hummer, en laat me weten wat het kost om te laten herstellen.

Ik verwacht persoonlijk, en ja, dat is een mening naar mijn gevoel, dat Tesla in de VS zwaar gaat inzetten op zijn Advanced Auto Pilot voor het waarborgen van de veiligheid van die wagen om zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen. Maar die functionaliteit is in Europa veel beperkter door ... regelgeving.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35
Deveon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:05:
[...]

Vooralsnog is enkel bekend dat die waarschijnlijk niet naar Europa komt vanwege het formaat. Het is totaal niet praktisch als je de auto nergens kan parkeren of binnensteden moet mijden.
Voor Europa staat er een maatje kleiner in de planning volgens EM.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Prullenbak84 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Hoe verbetert een grotere accu de efficiency en laadsnelheid? Volgens mij laadt een ioniq, hoeveel accu's je er ook bij weet te stoppen, langzamer dan een e-208. Zowel bij de AC (7 vs 11 kW) als bij de DC (44 vs 100 kW) paal.
Dat verbetert inderdaad niet, ik bedoel meer dat het totaal pakket van een IONIQ met extender dan gelijk of zelfs beter is dan een nieuwe EV zoals de e-208.

De laadsnelheid in km/h (dat is wat er toe doet) is van de IONIQ gelijk aan de e-208. De e-208 is nogal dorstig :F

De IONIQ 28kwh laadt overigens met 70kW DC @ 420 km/u en heeft een verbruik van 147wh/km
De e-208 45kWh laadt met 100kW DC @ 420km/u en heeft een verbruik van 164wh/km

Hogere rijsnelheden of luchtweerstand (door bijv. kou) werken in het voordeel van de IONIQ door de aanzienlijke lagere CW waarde.

• Deveon
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:16:
[...]

Voor Europa staat er een maatje kleiner in de planning volgens EM.
Klopt en die uitspraak is gedaan nadat de vele zorgen over voetgangersveiligheid is geuit, dat zal EM vast niet ontgaan zijn.

Vanaf 2:18 is trouwens van de (erg ontopic) Aiways U5 crashtest te zien hoe ze voetgangersveiligheid testen. Nu scored deze niet al te beste, maar slaagt wel.

Ter vergelijking de veiligste geteste auto van EuroNCAP:

Oh en bij Volvo testen het niet op de motorkap, maar op de voorruit. Misschien kan Tesla simpelweg de voorruit verder door trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
revolution-nl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Dat verbetert inderdaad niet, ik bedoel meer dat het totaal pakket van een IONIQ met extender dan gelijk of zelfs beter is dan een nieuwe EV zoals de e-208.
Beetje spraakverwarring, kan gebeuren.
De laadsnelheid in km/h (dat is wat er toe doet) is van de IONIQ gelijk aan de e-208. De e-208 is nogal dorstig :F

De IONIQ 28kwh laadt overigens met 70kW DC @ 420 km/u en heeft een verbruik van 147wh/km
Ik ging uit van wat ik op ev-database zie, en daar zag ik de waarden die ik melde. Maar dat is een andere ioniq zie ik nu. Ok, mijn fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
*De veiligste geteste auto voor de bestuurder, volgens euroNCAP.
En daar stopt het dan ook.

• Isheara
Blokker_1999 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:15:
Ik verwacht persoonlijk, en ja, dat is een mening naar mijn gevoel, dat Tesla in de VS zwaar gaat inzetten op zijn Advanced Auto Pilot voor het waarborgen van de veiligheid van die wagen om zoveel mogelijk ongelukken te voorkomen. Maar die functionaliteit is in Europa veel beperkter door ... regelgeving.
In de US (buiten de grote steden) is er nagenoeg geen laadinfra, en zolang de prijs van de brandstof (en ICE modellen) zo laag blijft denk ik dat (buiten Californie als "milieu-vriendelijke/bewuste" staat) de EV weinig tot geen kans van slagen heeft.

De practische fuinctionaliteit voor langere afstanden met een EV in de US is verwaarloosbaar klein.

[ Voor 6% gewijzigd door Isheara op 20-08-2020 12:56 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 16:48
Betreft battery day event speculaties. Ik sprak zojuist met iemand die binnenkort naar de Fremont lokatie van Tesla gaat om de nieuwe productielijn voor batterijen te helpen fijntunen ter voorbereiding van de event. Hij vertelde dat hij had gehoord dat er een batterij gepresenteerd gaat worden met een energie-inhoud van 2 tot 2,5 maal de huidige. Dit zou wel een grote sprong zijn, en ik kan het haast niet geloven. Meer details kon hij niet geven.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-10 10:05
Isheara schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

In de US (buiten de grote steden) is er nagenoeg geen laadinfra, en zolang de prijs van de brandstof (en ICE modellen) zo laag blijft denk ik dat (buiten Californie als "milieu-vriendelijke/bewuste" staat) de EV weinig tot geen kans van slagen heeft.

De practische fuinctionaliteit voor langere afstanden met een EV in de US is verwaarloosbaar klein.
Volgens mij klopt dat niet helemaal meer. Electrify America is best dekkend aanwezig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjtqVALEetTx-0FTlG8ZHijwPoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APXvzkj9jKqbPpzKBueeX7fY.png?f=fotoalbum_large

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07

WhySoSerious

Be the change.

revolution-nl schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

Hogere rijsnelheden of luchtweerstand (door bijv. kou) werken in het voordeel van de IONIQ door de aanzienlijke lagere CW waarde.
In hoeverre is die 164wh/km als negatief te bestempelen? Ik vind de waarden (voor beide auto's!) van de Real Range erg negatief. Ioniq zomerverbruik op snelweg zit op ~100wh/km ipv de gestelde 156wh/km. Hoe is dit voor de e-208?

Met dit verbruik kan de Ioniq 28 dus in feite 650 km/h laden (volgens Fastned).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WhySoSerious schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

In hoeverre is die 164wh/km als negatief te bestempelen? Ik vind de waarden (voor beide auto's!) van de Real Range erg negatief. Ioniq zomerverbruik op snelweg zit op ~100wh/km ipv de gestelde 156wh/km. Hoe is dit voor de e-208?

Met dit verbruik kan de Ioniq 28 dus in feite 650 km/h laden (volgens Fastned).
Geen idee, volgens mij ging het om het vergelijk tussen de twee en de stelling dat een IONIQ met extender pack gelijkwaardig of beter kan zijn dan EVs die nu nieuw op de markt komen.

Goede vraag wel, zoek het uit, ik ben wel benieuwd naar het vergelijk. Volgens mij heeft Bjorn wel wat google SHIEEEEEETSSS waar je informatie uit kan halen.

Ik vond het verbruik van de e-208 in de rangetest echt enorm bij hogere snelheden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
@WhySoSerious
Dat is wel persoonlijk. ik zit sinds aanschaf op de norm en sinds de 100km/u daar ca. 20% onder. Maar zeker niet op 100Wh/km

En reken ook met de winter (Regen/temperatuur geven meer luchtweerstand en rolweerstand)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
kdeboois schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Volgens mij klopt dat niet helemaal meer. Electrify America is best dekkend aanwezig.
[Afbeelding]
Als je ver genoeg uitzoomt lijkt het heel wat, ik denk dat in sommige van de gaten tussen die palen de oppervlakte van Nederland geheel in past.

Puur om van de oostkust naar de westkust te komen zal het wel kunnen werken, om zomaar probleemloos overal te komen lijkt me nog wel een uitdaging.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 20-08-2020 14:38 ]

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20
assje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Als je ver genoeg uitzoomt lijkt het heel wat, ik denk dat in sommige van de gaten tussen die palen de oppervlakte van Nederland geheel in past.

Puur om van de oostkust naar de westkust te komen zal het wel kunnen werken, om zomaar probleemloos overal te komen lijkt me nog wel een uitdaging.
Kwestie van google maps openen en je weet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
assje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Een snelle scan van de kaart levert op dat er in bv Utrecht alleen al meer palen staan dan in de hele US 8)7 |:(

Plus je MOET nagenoeg bij elke stop laden.
Als ik in de US ben rijd ik nauwelijks interstates, en met max 1 laadpaal in de steden waar ik verblijf wordt het best in de rij staan denk ik. :)

Maar het begin is er...toch huur ik de volgende keer in de US gewoon weer een full size SUV ICE

Keep rolling sixes!

• assje
Bitaktus19 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:39:
[...]

Kwestie van google maps openen en je weet genoeg.
Ik krijg op google maps anders niet datzelfde overzicht als op die afbeelding. Maar ik ben benieuwd of je gelijk hebt voor dat gat bij Mississipi.

Laten we het maar niet over het Noorden hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuaJmlZbuqFi2Pm2DArwbucLSPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDHEJr3ko3OPqqKAZMCXoqSY.jpg?f=fotoalbum_large

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20
Volgens Plugshare valt het een beetje mee hoor.

• assje
Bitaktus19 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:47:
Volgens Plugshare valt het een beetje mee hoor.
Uiteraard, het ging hier maar over één aanbieder, er zijn er vast meer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• assje
assje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:47:
Maar ik ben benieuwd of je gelijk hebt voor dat gat bij Mississipi.
Even een beetje werkontwijkend gedrag; past er minimaal 5x in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3gYIwij1gr3POTi-UyqJGXrg1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oR3mNWAZst0I5rh57lUtUezP.jpg?f=fotoalbum_large

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17
Hoe erg is dat precies? Dat gat is volgens mij vooral natuur en weinig bewoonde wereld. Als je op ABRP navigeert van Mobile, Alabama naar Dallas, Texas doe je daar met een Model S100D 11:16 uur over. Pak je een eTron zit je op 13:30 uur. Je komt er wel, maar moet soms omrijden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Isheara
RichieB schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:16:
Hoe erg is dat precies? Dat gat is volgens mij vooral natuur en weinig bewoonde wereld.
Je bent er kennelijk nooit geweest, maar niet iedereen woont in een stad...de discussie ging (mij) primair om het feit dat de US nou niet echt dekkend voorzien is van grote aantallen laadpalen.

Sterker nog...op al mijn roadtrips in de US van de afgelopen jaren valt het mij op dat je vrijwel geen Teslas ziet rijden in de steden, en zeker niet erbuiten...Dat is in NL wel anders :)

Aan de andere kant verbaas ik me er ook over waarom in de US zo weinig huizen zijn voorzien van zonnepanelen, terwijl daar juist (met name in het zuidwesten) de zon bijna elke dag vol brandend aan de hemel staat, zonder dat er een wolkje te bekennen is.

Keep rolling sixes!

• Deveon
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:33:
[...]

Je bent er kennelijk nooit geweest, maar niet iedereen woont in een stad...de discussie ging (mij) primair om het feit dat de US nou niet echt dekkend voorzien is van grote aantallen laadpalen.

Sterker nog...op al mijn roadtrips in de US van de afgelopen jaren valt het mij op dat je vrijwel geen Teslas ziet rijden in de steden, en zeker niet erbuiten...Dat is in NL wel anders :)
Idem in Nederland, enkel Nederland is één stedelijk gebied. Ga je voorbij Apeldoorn en Zwolle dan nemen het aantal elektrische (en nieuwe) auto’s rap af hoor.
Aan de andere kant verbaas ik me er ook over waarom in de US zo weinig huizen zijn voorzien van zonnepanelen, terwijl daar juist (met name in het zuidwesten) de zon bijna elke dag vol brandend aan de hemel staat, zonder dat er een wolkje te bekennen is.
Hoewel ze veel uren per dag kunnen draaien en gelijk de airco van stroom kunnen voorzien missen ze alleen efficiency door de warmte. Mijn panelen wekken in mei ook meer op dan de juli, zelfs april was dit jaar meer dan juli.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:19

databeestje

Von PrutsHausen

Er is een race gaande deze maand, tussen de Kia Niro en de MG ZS EV :)
Pagina: 1 ... 128 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic