@ Opel Ampera-E discussie:
Ja de vergelijking met de Model 3 is misschien wat vreemd, maar toch ook weer niet helemaal.
De SR+ komt namelijk nauwelijks verder en is dus wel 20K duurder. Uiteraard rijdt hij beter, laad sneller en meer opties. De Long Range is helemaal feest, maar is 2x zo duur.
Uiteraard is er meer dan prijs, want Tesla zit in een hoog segment, heeft de zaken aardig voor elkaar en meer opties/luxe/snelheid.
De Opel Ampera-e zit er lager in, goedkopere materialen zoals wel eens vaker bij Amerikanen het geval is, dat soort dingen.
Maar dat is juist het mooie van de Ampera-e, de accu techniek is volgens mij dik in orde. Ja hij laadt niet snel, het is zelfs minder dan 1C zoals gezegd, maar dat betekent dat het ook lang mee gaat. En hij heeft gewoon accu koeling. Dus een goede en grote accu die veilig behandeld wordt, in een budget auto.
En nog vlot ook, al zal hij niet zo lekker een bocht willen nemen als een Model 3.
Dit alles profiteer je van door de dumpprijzen die ze nu hanteren. PSA vindt het maar irritant, en wil geen GM historie overnemen, wat ik wel begrijp. Ik zie dit niet als een nadeel, eerder een voordeel, de auto staat voor lager dan werkelijke prijs te koop.
De auto wordt verder nog gewoon gemaakt. Anders zou het voor GM wel een herhaling zijn van de EV1
Kijkend naar de alternatieven: Kona 64 kWh. Wellicht de betere auto kwalitatief, maarja, 10K duurder.
In vergellijkingstests wint de Kona altijd, want ja, de Opel was 45K destijds. Nu 29K.
Nissan Leaf: 62 kWh plus versie. Wederom bijna 10K duurder dan de Opel. En de techniek is gewoon slechter.
Jeej, hij kan 100KW halen, maar de keren dat je dat nodig hebt gaat hij dat echt niet doen want is je accu warm en is hij aan het cappen. (rapidgate)
(wel leuk de maakbaarheid van de Nissan Leafs, door de aftermarkt wereld die nu ontstaat, zoals ook door Muxsan, dan kun je er altijd nog wat aan verbeteren en lang door met je auto)
De Model 3 is leuk, en zeker in Long Range een heerlijke wagen. Met supercharger netwerk fantastisch.
Toch ga ik er helemaal vanuit dat de Europese prijzen nog altijd te hoog zijn en naar beneden moeten en zullen gaan. Ten eerste vanwege concurrentie, en ten tweede vanwege productie in Duitsland straks.
Dan nog het dilemma dat ik een dure auto naar particulier / marge auto trek.
Al met al zou het me echt niks verbazen als je die nu voor 60K koopt, hij over 3 jaar gewoon 30K waard is.
En dan zou ik me dus echt teveel laten lijden door het feit dat ik gewoon lekker Tesla wil rijden en niet meer de werkelijke kosten in ogenschouw neemt.
Koop ik hem over 2 of 3 jaar wel, prima.
Al met al, lijkt mij de Opel Ampera-e een beetje een budget EV, maar dan met goede techniek en grote accu, welke voor onder de marktprijs verkocht wordt.
En soms komt hij uit 2018 voorbij met wat kilometers erop voor 23K, dat is volgens mij makkelijkste weg naar een EV met groot rijbereik.
Maar goed, kogel is nog niet door de kerk, als ik een goede deal kan vinden op een Tesla stap ik misschien alsnog in. Of als ik besluit dat 40 kwh niveau genoeg is (geen vakanties ermee) dan is een Leaf denk ik toch het meest praktische en goedkoopste. Ondanks dat ik hem echt minder vind vanwege gebrek aan accukoeling.
Tot nu toe heeft een club voor mij 2 Tesla's van ~50K kunnen vinden die marge auto's zijn. Eentje is een Model 3 uit 2018 (?- dat is dus een hele vroege Europese 3) en andere Model S (75) uit 2017
Uit buitenland is dat dan, op afstand kopen, ben er niet kapot van. Dan heb je straks een geimporteerde marge-auto, een feest met inruilen

Ja ik vind het ook vreemd. Zal wel niet kloppen of hij is los geimporteerd uit VS? Het is een long range RWD ook nog eens.
Maarja, de Model 3 waren in den beginnen ook niet helemaal foutloos, dus ja, om dat dan op basis van wat foto's te kopen lijkt me niet handig.
[
Voor 7% gewijzigd door
!null op 15-08-2020 22:47
]