Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:40:
[...]

Nee hoor. Zet dit dan precies zo in het lijstje, is een bekende uitzondering. Niks moeilijks aan, gewoon vullen zo’n lijst.
Dat is het probleem. Je weet niet of de door jou bestelde auto parallel import is of niet. Er zijn legio mensen die dachten een standaard Hyundai of Kia te krijgen en dat bleek dan achteraf parallel import, oftewel op het verkeerde been gezet...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-10 19:54
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Warmtepomp is één ding maar bepaalt nog niet noodzakelijkerwijs volledig de efficiëntie. Zo maken Kia/Hyundai voor het verwarmen ook gebruik van de restwarmte op verschillende plekken, daar lijkt ook een deel van de efficiëntie vandaan te komen.

De prestatie van de Tesla S (zonder warmtepomp) in onderstaande afbeelding kan ik dan weer moeilijk plaatsen (zeker vergeleken met de model 3). Test van WC eend zo te zien :P
Hyundai and Kia’s heat pump technology made its debut six years ago on the first-generation Kia Soul EV. Since then, the industry-leading heat pump technology has been developed further for new EVs from Hyundai and Kia. It now harvests significantly more energy by recycling additional waste heat not only from power electrics (PE) modules (such as drive motors, on-board chargers, and inverters), but also from the battery pack and slow charger.

The system uses the heat generated by these components to vaporize refrigerant from liquid to gas form. High-pressure gas is discharged from the compressor and forced into a condenser to be converted back into a liquid. This process generates additional heat energy that is recovered by the heat pump and used to warm the cabin.

This captured energy improves the efficiency of the HVAC (heating, ventilation and air conditioning) system, recycling it to more efficiently heat up the cabin and minimize battery power consumption. By reducing the load on the battery, the heat pump cuts energy consumption from the HVAC system, maximizing the available electric driving range of the car.
Afbeeldingslocatie: https://electriccarsreport.com/wp-content/uploads/2020/06/Hyundai-EV-Efficiency_1.jpg?559188&559188
https://electriccarsrepor...new-heat-pump-technology/

[ Voor 88% gewijzigd door assje op 12-08-2020 08:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:41:
[...]

Dat is het probleem. Je weet niet of de door jou bestelde auto parallel import is of niet. Er zijn legio mensen die dachten een standaard Hyundai of Kia te krijgen en dat bleek dan achteraf parallel import, oftewel op het verkeerde been gezet...
Nogmaals, er is inmiddels veel kennis opgebouwd. Voor nieuwe (tweedehands) kopers kan dit belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:59
fisherman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Een warmrepomp is niet perse noodzakelijk als je accu groot genoeg is. Juist bij een kleinere accu maakt een warmtepomp een hoop verschil in bruikbaarheid in de winter. Met een accu de groot genoeg is houd je genoeg bereik over in de winter.
Als je alleen kijkt naar totaal bereik per accu is dit waar. Maar dan kijk je niet ver genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Mar.tin schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Je denkt dat ze dat niet opnieuw gaan doen bij de Plaid drivetrain? Ik denk het wel, vermoedelijk is het zelfs vereist.

Ik denk dat ze de 3 erin houden. Er is altijd wel markt voor een zuiniger auto. Met een warmtepomp erin wordt het direct de zuinigste wagen op de markt denk ik. Ik krijg onze model 3 al met redelijk gemak <100Wh/km met zuinig rijden (ook in de winter met de heater uit). Dat lukt me in mijn Leaf niet zo makkelijk. Doe dan een warmtepomp erin en het is een knaller van een wagen. Niet alles gaat altijd om groter (denk ik).
Het lijkt mij niet dat de Plaid de instapper gaat worden. Al zou het niet de eerste keer zijn dat Tesla zijn instapper lagere specificatie mee geeft dan die eigenlijk heeft (vanwege de continue verbeteringen). De Plaid wordt bij aanschaf wel erg aantrekkelijk als die in elke specificatie beter (of meer) is dan de instapper.

Klopt dat de Model 3 een goede auto is, maar in het productieproces van de Y zijn toch wel erg veel verbeteringen doorgevoerd waarvan nog niet helemaal helder is of die ook voor de 3 geld. Momenteel rolt de Y van de productielijn van de 3 in Fremont, maar in China bouwen ze hier een aparte productielijn voor en is de vraag of daarvan ook een Model 3 vanaf kan komen of dit bewust gescheiden wordt gehouden van productielijn van 3 (die in Shanghai al veel efficiënter geproduceerd wordt dan in Fremont). Hetzelfde geld voor Berlijn waar ik nog geen bevestiging gevonden dat de 3 daar geproduceerd gaat worden en op Twitter was al te lezen dat de Berlijnse Y nog een schepje bovenop de Fremont Y doet mbt productieproces.

Edit:
Tesla heeft aangekondigd dat ze in Giga Texas ook de Model 3 gaan bouwen, dus dat model gaat voorlopig niet weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 12-08-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:44
Prullenbak84 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:01:
[...]

Zoals @Maasluip hierboven al zegt, is dat iets anders. Mazda speelt een motorgeluid af aan de binnenkant van de auto.

Ik dacht alleen dat ik ergens in een review had gezien dat je het wel uit kon zetten, maar misschien herinner ik me dat verkeerd.
Dat wil je inderdaad niet in een EV, die koop je O.a. voor de stilte tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
assje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:38:
[...]

Omdat je genoeg batterij hebt is het geen enkel probleem energie te verspillen? Natuurlijk moet er een afweging gemaakt worden van kosten/resources van een warmtepomp versus een grotere batterij maar om maar over inefficiënties heen te stappen "omdat de batterij groot genoeg is" vind ik een beetje lui denken.

In verband met het gewicht van accu's, de prijs en voorlopig de schaarste zou de efficiëntere optie wat mij betreft al snel de voorkeur moeten hebben. De investering (energie, resources, geld) in een warmtepomp zijn eenmalig, de efficiëntiewinst is voor de levensduur van de auto. Gezien de verschillen in performance in winter kan ik me niet voorstellen dat dat zich niet terug betaalt over de levensduur. De grootste reden om het niet te doen zal waarschijnlijk economisch/marketing zijn i.v.m. lagere aanschafprijs en opgave van range die onvoldoende rekening houdt met lage temperaturen.
Waarom zou een warmtepomp de levensduur van de auto verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:35:
[...]

Er zou toch allicht een lijstje kunnen zijn met “standaard”, “optie”, “niet mogelijk”. Maar ik zou het ook zo niet weten @fevo-1190. Beste is om het in het merk/model specifieke topic te vragen als je iets op het oog hebt.
Feit is wel dat je een pak huiswerk hebt mbt keuze voor een EV wil je niet achteraf voor verrassingen komen te staan.
Collega had blind voor een Leaf gekozen terwijl ie zich niet had ingelezen over “RapidGate”, baalde daarna als een stekker..
Een warmtepomp (of het ontbreken ervan) heeft niets met die rapidgate van de leaf te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

fisherman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Dat wil je inderdaad niet in een EV, die koop je O.a. voor de stilte tijdens het rijden.
Ik wil dat wel in een EV, vind het prettig dat kinderen bij mij in de straat nog iets horen als ik aan kom rijden. Daarnaast hoor ik het geluid ook amper door gewenning en speel ik meestal toch wel muziek of radio op een iets te luid volume.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fisherman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

In theorie wel, maar volgens mij is het effect verwaarloosbaar klein. Je gebruikt iets minder van de batterij bij een warmtepomp waardoor de slijtage net iets minder is. Maar dat lijkt mij vooral gerommel in de marge.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
[...]

Als het gaat over range:
Minder energiegebruik = verder op een kWh = verder op een accu, hoe groot of klein die accu ook is

ALs het gaat over levensduur
Minder energieverbruik = verder op een kWh = minder laden (hoe groot of klein je accu ook is) = minder accudegradatie. (maar dit is idd gerommel in de marge)

Bottom line is: je wil gewoon zo min mogelijk stroom verbruiken, toch.

[ Voor 10% gewijzigd door Prullenbak84 op 12-08-2020 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
PeaceNlove schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Ik wil dat wel in een EV, vind het prettig dat kinderen bij mij in de straat nog iets horen als ik aan kom rijden. Daarnaast hoor ik het geluid ook amper door gewenning en speel ik meestal toch wel muziek of radio op een iets te luid volume.
Als je er, bij het rijden door een woonwijk of ergens anders, vanuit gaat dat een kind je opmerkt door geluid, dan gaat er sowieso al iets mis. Kinderen letten daar helemaal niet op (en terecht, je moet zelf opletten). Ik heb altijd geleerd dat je er pas vanuit kan gaan dat een kind je gezien heeft, als je ze recht in hun ogen hebt aangekeken.

Maar nogmaals: Jij hebt het weer over het geluid BUITEN de auto. Die Mazda heeft een kunstmatig motorgeluid BINNEN de auto, en dat wil je inderdaad hoe dan ook gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

fisherman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Een warmtepomp (of het ontbreken ervan) heeft niets met die rapidgate van de leaf te maken.
Was een voorbeeld om aan te geven dat je je huiswerk moet doen bij aanschaf van een EV. Veel meer dan bij een ICE. Elke EV (en serie / bouwjaar / land van herkomst) heeft zo zn eigenaardigheden die achteraf voor teleurstellingen kunnen zorgen. Bijvoorbeeld 1-fase of 3-fase lader bij de Kona/Niro. Een Ioniq die geprezen is om zn hoge laadsnelheid, maar het nieuwste model ineens niet meer zo snel laadt, MCU perikelen met een Tesla Model S, etc etc.
Een aankoopgids voor EVs zou geen overbodige luxe zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-08-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
Zozo even rustig teruglezen allemaal maar een hoop informatie.
Conclusie is dat elke auto (model) gewoon gecheckt moet worden of er een warmtepomp geïnstalleerd is.

En dan wil ik nog weten of welke modellen wel of niet een geconditioneerde accupakket heeft.. of staat dit er gelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
PeaceNlove schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Een dergelijk geluid zit standaard tegenwoordig op een EV. Er werd gesproken over motor geluiden in de auto. Dat is iets heel anders natuurlijk. Daar koop je een EV niet voor om in de auto zelf storende geluiden te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

Was een voorbeeld om aan te geven dat je je huiswerk moet doen bij aanschaf van een EV. Veel meer dan bij een ICE. Elke EV (en serie / bouwjaar / land van herkomst) heeft zo zn eigenaardigheden die achteraf voor teleurstellingen kunnen zorgen. Bijvoorbeeld 1-fase of 3-fase lader bij de Kona/Niro. Een Ioniq die geprezen is om zn hoge laadsnelheid, maar het nieuwste model ineens niet meer zo snel laadt, MCU perikelen met een Tesla Model S, etc etc.
Een aankoopgids voor EVs zou geen overbodige luxe zijn.
Klopt, het is inderdaad uitzoekwerk welke EV voldoet aan je eisen, zeker voor particulier.
Je wil geen proefkonijn zijn.
Maar een snelle zoekactie zou in ieder geval duidelijkheid moeten geven over de grootste problemen die spelen bij verschillende modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Blokker_1999 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

In theorie wel, maar volgens mij is het effect verwaarloosbaar klein. Je gebruikt iets minder van de batterij bij een warmtepomp waardoor de slijtage net iets minder is. Maar dat lijkt mij vooral gerommel in de marge.
Ik zal een warmtepomp niet echt gaan missen in de winter. Ik wist dat mijn auto er geen heeft, voordat ik hem kocht. Ik weet ook wat het bereik is in de winter met de verwarming aan en dat is ruimschoots voldoende qua bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

fevo-1190 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:37:
En dan wil ik nog weten of welke modellen wel of niet een geconditioneerde accupakket heeft.. of staat dit er gelijk aan?
Dat is weer een ander belangrijk aspect dat geen relatie heeft tot wel/geen warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Babelonische spraakverwarring;
De investering (energie, resources, geld) in een warmtepomp zijn eenmalig, de efficiëntiewinst is voor de levensduur van de auto.
Ik bedoel hier dus:
De investering (energie, resources, geld) in een warmtepomp is eenmalig, van de efficiëntiewinst heb je over de gehele levensduur van de auto profijt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-10 21:28
CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:52:
[...]

Dat is weer een ander belangrijk aspect dat geen relatie heeft tot wel/geen warmtepomp.
Maar wel erg belangrijk is lijkt me voor de levensduur van de accu’s.
Als ik kijk naar de eerste tesla waar de accu’s nu nog 80/90% van de accu capaciteit over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-10 22:40
Mar.tin schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Ik vind het in het kader van zuinigheid eigenlijk bijna een vereiste. Immers is de toegevoegde kost minimaal. Een warmtepomp ten opzichte van een airco is weinig méér dan 1 blokje met een paar kleppen en wat aansturing. Tientjeswerk at best. Dan kan je accu nog zo groot zijn, maar de voordelen wegen wat mij betreft altijd op tegen de nadelen (als er al noemenswaardige nadelen zijn).

Maar je hebt gelijk: noodzakelijk, nee.

[...]
Hier denken autofabrikanten anders over: een warmtepomp voegt gedurende de productie een afwijking in. Dat kan het inefficiënt maken om deze te plaatsen. Natuurlijk is het voor sommige merken ook een melkkoe voor wie weet wat het is. De meeste kopers hebben daar nog nooit van gehoord volgens mij.

Een van de firma's is Volkswagen die bij de ID.3 first niet eens rept over warmtepompen (voor Nederland zelfs verwijderd uit de Max). Bij een e-golf moest je al ca. 850,- euro bijbetalen voor een warmtepomp. Dat klanten dat ook echt doen was voor VW blijkbaar een teken dat er meer uit te halen is, want bij de ID.3 fastlane edities die na de first komen is de warmtepomp bijvoorbeeld in Duitsland bij te bestellen voor een bedrag van ruim 1200,- euro.

Wow!

Ze kunnen het er voor krijgen of ze willen klanten ontmoedigen om de warmtepomp te nemen. En als het middelmatig vriest heb je sowieso de stroom vretende warmte elementen nodig aangezien de warmte pomp dan te weinig warmte kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 128% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:10
Deveon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:17:
[...]

Ze lopen nu al zo ver achter dat een skateboard inkopen mij de beste optie lijkt. Tenslotte lijkt de MX-30 als EV niet beter de eGolf van 2018. Juist als kleine speler heeft Mazda niet het geld zelf een platform te ontwikkelen en wanneer solid state komt is dat platform ook verouderd.

Met een skateboard van Tesla springen ze precies in het gat wat Tesla laat liggen, maar ook Volkswagen heeft hun skateboard in de aanbieding.

Edit: oh bedoel je een skateboard van Toyota? Dat is een flink risico aangezien zij ook achterlopen. Als ze lokaal willen kijken is er ook nog Nissan, maar van beide ben ik niet bekend dat ze hun aandrijflijn willen verkopen aan andere.
Is inderdaad verdacht stil bij Toyota tijdens olympische spelen zouden ze hun waterstof/elektrische auto's presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik krijg net een mailtje van Renault over de nieuwe Twingo:
https://earlybirds.renault.nl/twingo

Wie weet wat de topsnelheid van dat dingetje is?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:37
TucanoItaly schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:31:

135 kmh https://ev-database.nl/auto/1270/Renault-Twingo-ZE

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
ucsdcom schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:20:
Ze kunnen het er voor krijgen of ze willen klanten ontmoedigen om de warmtepomp te nemen. En als het middelmatig vriest heb je sowieso de stroom vretende warmte elementen nodig aangezien de warmte pomp dan te weinig warmte kan leveren.
Dat hangt af van de implementatie, we hebben het in dit draadje eerder als eens over de Ioniq gehad:
assje in "Elektrische auto's - deel 5"

Komt er dus eigenlijk op neer dat zowel de warmtepomp als het resistief element gelijk en volledig gesized zijn. Ook in de winter is het dus prima mogelijk 100% op warmtepomp te verwarmen. Alleen als je de registers vol open zet (bij ruiten ontdooien) pakt hij beide en is het dus aannemelijk dat dit sneller gaat dan een auto zonder warmtepomp zou behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:22

Blonde Tux

<advertisement>

Gewoon of Berg af? :+
Lijkt met net als de Zoe rond de 140km zitten; mits niet in eco stand natuurlijk

edit: ah, antwoord is al geplaatst ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Blonde Tux op 12-08-2020 12:54 ]

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Natuurlijk met een grootzeil en een fok! }:O

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:25
22 kWh en dan nog 190 kilometer WLTP. Dan kan toch nooit? Zelfs als dit netto is (wat ik betwijfel bij Renault), dan nog is het 8,6 km op een kWh, dat doet toch geen enkele auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
haaibaa2 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:44:
22 kWh en dan nog 190 kilometer WLTP. Dan kan toch nooit? Zelfs als dit netto is (wat ik betwijfel bij Renault), dan nog is het 8,6 km op een kWh, dat doet toch geen enkele auto?
Klinkt inderdaad wel vrij zuinig. Maar het is ook een klein autootje, natuurlijk, met weinig accugewicht, dus wie weet. De nieuwe fiat 500e gaat - als de verhalen waar zijn - 320km op 42kWh doen, dat is toch ook al 7,6 km op een kWh.

Aan de andere kant, spreekt ev-database van een bereik van 130 voor de twingo. De waarheid zal wel ergens in het midden komen te liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:00
Hallo allemaal,

Als voorbereiding op de EV wil ik alvast kabels gaan inslaan. Bij de auto komt een Grannycharger dus die kan ik afvinken.

Wat zouden júllie adviseren met jullie huidige ervaring?

Ik meen een keer een setje gezien te hebben waarbij er een kabel voor de autozijde is, met daaraan een soort van universeel-plug, en dan diverse kabels erbij welke op deze universeel-plug passen. Blauw/rood/schuko/1F/3F etc.

Wat adviseren jullie?

tia

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
8,6km/kW is 116Wh/km
De Ioniq doet 123Wh/km WLTP (8,13km/kWh)

Dus nee, er zijn op dit moment geen auto's die dat voor de WLTP rating halen maar ondenkbaar lijkt het me ook niet.

Mijn record met de Ioniq is trouwens 12,5km/kWh (80Wh/km; wind mee kroeg in zicht).

Maar, ik denk dat de crux hier in zit:
* Gecombineerd verbruik, 270 km WLTP in stadscyclus

(2) Gegevens in afwachting van officiële goedkeuring. WLTP = Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. De cyclus WLTP City komt overeen met de genormaliseerde stadscyclus. De cyclus WLTP Complet is de genormaliseerde cyclus. Die bestaat uit 57 % stadsritten, 25 % voorstedelijke ritten en 18 % snelwegritten.
Herstel, dat is hem niet:
270 km actieradius in WLTP stadscyclus en 190 km in WLTP gecombineerd verbruik (2)

[ Voor 45% gewijzigd door assje op 12-08-2020 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hansieo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:59:
Hallo allemaal,

Als voorbereiding op de EV wil ik alvast kabels gaan inslaan. Bij de auto komt een Grannycharger dus die kan ik afvinken.

Ik meen een keer een setje gezien te hebben waarbij er een kabel voor de autozijde is, met daaraan een soort van universeel-plug, en dan diverse kabels erbij welke op deze universeel-plug passen. Blauw/rood/schuko/1F/3F etc.

Wat adviseren jullie?

tia
Ligt eraan wat voor auto je hebt, maar doorgaans heb je naast je granny enkel een type 2 kabel nodig. Als je kunt en gaat snelladen (DC) prik je de kabel van die snellader rechtstreeks in je auto.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49

WhySoSerious

Be the change.

Ik rij zo gewoon met 1:9,5 naar huis hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Hansieo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:59:
Hallo allemaal,

Wat adviseren jullie?

tia
Type 2 zal er ook wel bijzitten. Alleen een wat langere om bij een ge-ICE'de laadplek toch te kunnen laden is dan wel handig. Ook handig is de JuiceBooster maar met iets van 1000 euro wel prijzig, en wanneer heb je al die pluggen nu echt nodig. Verder is een schuko verlengkabel ook nooit weg.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:53:
Klinkt inderdaad wel vrij zuinig. Maar het is ook een klein autootje, natuurlijk, met weinig accugewicht, dus wie weet. De nieuwe fiat 500e gaat - als de verhalen waar zijn - 320km op 42kWh doen, dat is toch ook al 7,6 km op een kWh.
Eerst zien dan geloven, onze Citigo is minder zuinig dan de Ioniq. Het zou kunnen dat het lagere gewicht van de Twingo nog iets doet (want de helft van de batterij) maar ik vraag het me af.

Hoe dan ook zie ik niet in hoe de aanschafprijs van de Twingo rationaliseren is t.o.v. Up/Citigo/Mii (behalve leverbaarheid dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
assje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:56:
[...]

Babelonische spraakverwarring;

[...]

Ik bedoel hier dus:
De investering (energie, resources, geld) in een warmtepomp is eenmalig, van de efficiëntiewinst heb je over de gehele levensduur van de auto profijt.
Het is een apparaat dat stuk kan gaan, dus je moet ook weer een beetje geluk hebben dat het lang heel blijft. Wat er niet op zit kan ook niet stuk.
De enige reden voor mij zou zijn vanwege tekort aan actieradius in de winter, maar dat speelt bij mijn auto helemaal niet.
Stroom wordt alleen maar goedkoper in de toekomst en zolang ik kan salderen is het grotendeels gratis.
Voor de meerprijs van een warmtepomp moet deze wel heel lang heel blijven om het stroomverbruik te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:21
Van de Twizzy (~500 kg) zit de middengroep op Spritzmonitor tussen de 8 en 10 kWh per 100 km.

Maar of dat nu een auto genoemd mag worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
fisherman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:26:
Stroom wordt alleen maar goedkoper in de toekomst en zolang ik kan salderen is het grotendeels gratis.
Voor de meerprijs van een warmtepomp moet deze wel heel lang heel blijven om het stroomverbruik te compenseren.
Ik richt me voornamelijk op de energetische terugverdientijd i.v.m. milieu. Daar is dan ook nog in overweging te nemen dat een wartepomp met name bespaart in de winter als (duurzame)energie het schaarst is, extra waardevol dus.

Als het energetisch uit kan maar economisch is zou het reden zijn voor een incentive (of zelfs verplichting) om warmtepomp toe te passen.
joepie de p schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:27:
Van de Twizzy (~500 kg) zit de middengroep op Spritzmonitor tussen de 8 en 10 kWh per 100 km.

Maar of dat nu een auto genoemd mag worden....
Sowieso geeft dat op WLTP basis geen eerlijk vergelijk aangezien daar een gedeelte op 130km/u bij zit. Ik ga er vanuit dat dit wil zeggen dat WLTP normering voor een auto die dat niet haalt niet mogelijk is. Voor de Twizzy vraag ik me nog wel af of dit gemiddeld gebruik inclusief winter is (of worden ze wellicht voornamelijk in de zomer gebruikt?).

Hoe dan blijft de efficiëntie achter, als ik met mijn Ioniq 80km/u max ga rijden haal ik hetzelfde verbruik. Laat dus zien dat klein/licht niet de volledige oplossing is, er zal ook naar stroomlijn gekeken moeten worden.

[ Voor 38% gewijzigd door assje op 12-08-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
@--MeAngry-- en @PeterZ(on)

Bedankt voor jullie input.

De auto gaat een Polestar2 worden. Het grootste gedeelte gaat dat thuisladen worden met een 3F Zappi welke op één fase aangesloten gaat worden (klaar voor de toekomst...transitie)

Maar ik ga ook regelmatig naar Duitsland/Oostenrijk hotelletjes welke ik vanaf nu ga proberen te selecteren op laadmogelijkheden. Is dat meestal C-form blauw? rood?

Ik neem aan dat zij géén vaste kabel hebben (?) en ik dus ook Male/Male kabels moet hebben?? of verloop?

Dat ICE'd. bedankt voor de tip, zit zeker wat in omdat ik dat nú al regelmatig zie.. :(

Zelf dacht ik ook aan een 25mtr Schuko verleng (Neopreen 4mm2) te maken. 4mm2 omdat ik dan een nét wat lagere spanningsval heb als ik een keer op een niet-zo-hoge schuko moet inpluggen de kans van uitschakelen wil verkleinen.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49

WhySoSerious

Be the change.

assje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Ik richt me voornamelijk op de energetische terugverdientijd i.v.m. milieu. Daar is dan ook nog in overweging te nemen dat een wartepomp met name bespaart in de winter als (duurzame)energie het schaarst is, extra waardevol dus.

Als het energetisch uit kan maar economisch is zou het reden zijn voor een incentive (of zelfs verplichting) om warmtepomp toe te passen.

[...]

Sowieso geeft dat op WLTP basis geen eerlijk vergelijk aangezien daar een gedeelte op 130km/u bij zit. Ik ga er vanuit dat dit wil zeggen dat WLTP normering voor een auto die dat niet haalt niet mogelijk is.
Plus, wanneer een Wp efficiënter is dan een weerstand, heeft dit natuurlijk uiteindelijk ook een impact op de levensduur van een batterij. Immers, hoe minder kWh, hoe fitter de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Hansieo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:36:

Bedankt voor jullie input.

De auto gaat een Polestar2 worden. Het grootste gedeelte gaat dat thuisladen worden met een 3F Zappi welke op één fase aangesloten gaat worden (klaar voor de toekomst...transitie)

[...]
Hier zit sowieso een type-2 kabel bij, en daar kun je overal in Europa mee laden. (Behalve bij wat vage Franse laders misschien, maar daar zou ik met niet al te druk over maken.)

Dus alleen voor de lengte zou ik misschien een andere kabel kopen. Waarschijnlijk wordt er tussen de 5 en 7,5m bij je auto geleverd.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zelf dacht ik ook aan een 25mtr Schuko verleng (Neopreen 4mm2) te maken. 4mm2 omdat ik dan een nét wat lagere spanningsval heb als ik een keer op een niet-zo-hoge schuko moet inpluggen de kans van uitschakelen wil verkleinen.
Mijn ervaring is dat er ofwel een volwaardige Type2 laadpaal staat waar je met je eigen (meegeleverde) laadkabel terecht kan, ofwel dat er een buitenstopcontact is waar je met de granny mag laden. Die rode / blauwe schuko's ben ik nog niet zo tegengekomen.
Neem gewoon 2,5mm2 verleng, want zo'n schuko bij een hotel heeft intern ook niet meer dan dat.
Laden met meer dan 10A (hooguit 12A) kun je dan niet doen, en dan is 2,5mm2 al ruim bemeten. Heb zelf paar keer geladen met 1,5mm2, de kabel werd handwarm maar verder geen probleem.
Neem aan dat de Polestar2 ook wel met een granny geleverd wordt?

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-08-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:21
assje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:34:
[...]

Sowieso geeft dat op WLTP basis geen eerlijk vergelijk aangezien daar een gedeelte op 130km/u bij zit. Ik ga er vanuit dat dit wil zeggen dat WLTP normering voor een auto die dat niet haalt niet mogelijk is. Voor de Twizzy vraag ik me nog wel af of dit gemiddeld gebruik inclusief winter is (of worden ze wellicht voornamelijk in de zomer gebruikt?).

Hoe dan blijft de efficiëntie achter, als ik met mijn Ioniq 80km/u max ga rijden haal ik hetzelfde verbruik. Laat dus zien dat klein/licht niet de volledige oplossing is, er zal ook naar stroomlijn gekeken moeten worden.
Het is inderdaad geen zuiver vergelijk. Ik raakte door de discussie hierboven benieuwd naar het praktijkverbruik. Ik geloof zelfs dat een Twizy niet harder kan dan 80. Ik heb er een keertje mee gereden, hij heeft het comfort van een kart en de isolatie van een motorfiets. In de winter zal het best fris zijn. Weinig zal bekend zijn over efficiëntie van de motor en de mate van regenereren (of is er een Twizydraadje hier op Tweakers) _O- . De stroomlijn zal wel gunstiger zijn want bij de Twizy zit je met z'n tweeën achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Bezig met de verkoop advertentie van m'n E-Up :|

Toch wel raar om er na 6 jaar afscheid van te nemen. Nog 3 weekjes wachten tot de ID.3, dat is dan het goede nieuws hieraan... 8)7

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
looyenss schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:08:
Bezig met de verkoop advertentie van m'n E-Up :|

Toch wel raar om er na 6 jaar afscheid van te nemen. Nog 3 weekjes wachten tot de ID.3, dat is dan het goede nieuws hieraan... 8)7
Wat kan je nog krijgen voor zo’n E-up?
Heb je de advertentie al?

Volgens mij is er niet veel anders dan de nieuwe (behalve batterijpakket) toch?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
Stef87 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Wat kan je nog krijgen voor zo’n E-up?
Heb je de advertentie al?

Volgens mij is er niet veel anders dan de nieuwe (behalve batterijpakket) toch?
Ik weet niet of ik die hier zo mag neerplempen dus DM hem ff naar je

nee hij is identiek aan de nieuwe, maar minder KM dan de nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
looyenss schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Ik weet niet of ik die hier zo mag neerplempen dus DM hem ff naar je

nee hij is identiek aan de nieuwe, maar minder KM dan de nieuwe
Volgens mij is dat geen probleem hoor. Maar via DM: ziet er goed uit nog zo’n up.

Weet je toevallig hoe lang er nog garantie zit op de batterij (als dit er nog is?)

Succes met verkopen iig!

Wilde VW geen goed bod doen bij inruilen?

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 12-08-2020 20:40 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
Stef87 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:39:
[...]

Volgens mij is dat geen probleem hoor. Maar via DM: ziet er goed uit nog zo’n up.

Weet je toevallig hoe lang er nog garantie zit op de batterij (als dit er nog is?)

Succes met verkopen iig! Waarom gaat hij weg?
ID.3 besteld, die komt binnen een maandje.
Garantie op batterij is 8 jaar, in oktober wordt ie 6. hij is nog 95% SoH (hij is van de week door de garage doorgelicht)

Nou dan de ad hier ook open en bloot https://www.autowereld.nl...507/details.html#occasion

[ Voor 5% gewijzigd door looyenss op 12-08-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar ik ga ook regelmatig naar Duitsland/Oostenrijk hotelletjes welke ik vanaf nu ga proberen te selecteren op laadmogelijkheden. Is dat meestal C-form blauw? rood?
als hotels een _auto_ laadpunt hebben hangt er een laadpunt met een type 2 socket. Daar plug jij je bijgeleverde(?) kabel in. Soms is het een e-bike laadpunt, dat valt dan even tegen.

Wat inderdaad handig is, is een wat langere laadkabel. En als je echt de negorij* ingaat is een verlengkabel voor je stekker lader handig, denk aan vakantiehuisje oid.

*komt uit het maleis/indisch, dus niets discriminerends, behalve als je zelf in een klein gehucht woont... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

teacher schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:56:
[...]

als hotels een _auto_ laadpunt hebben hangt er een laadpunt met een type 2 socket. Daar plug jij je bijgeleverde(?) kabel in. Soms is het een e-bike laadpunt, dat valt dan even tegen.
Ja, dat Booking.com filter "laadpunt EV" is toch niet altijd wat het lijkt. In Luxemburg hotel gehad waar het neerkwam op een stopcontact in een kelder op 15m afstand van reguliere parkeerplekken dichtbij de ingang die niet gereserveerd kunnen worden (en dus altijd bezet waren als je zou willen laden). Kon alleen tijdens werkdagen gebruikt worden en ze brachten 20 euro/dag in rekening, ongeacht verbruik. Dus maar bedankt en elders geladen..
Was wel ideaal geweest als we daar elke nacht aan een type2 paal hadden kunnen laden.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-08-2020 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
@CyBeRSPiN @teacher

Bedankt voor de input.

Er zit inderdaad een Granny bij de Polestar, en zoals je aangaf is een verlengsnoer van toch wel snel 15mtr handig. Ik ben het met je eens dat 2.5mm2 op 15 mtr prima is, maar met 25 mtr ga ik liever naar de 4mm2.
Het prijsverschil is marginaal, en de spanningsval bij 10A blijft dan zo'n beetje hetzelfde als de 2.5mm2 op 15 mtr.
Ik besef dat ik toch wel op/onder de 10A blijf, maar als de huis-spanning-afgifte al wat laag is (zou zo maar kunnen..) dan heb ik nét wat extra ruimte tegen uitschakelen van de auto.

Type 2 verleng: ja goed idee, staat op lijstje.
Andere verloopstekkers voor Schuko? bv Engeland heeft andere sockets. Is zo'n verloop veilig?

Booking.com: je kan idd het EV filter aanzetten, maar ik heb gemerkt dat het EV filter vaak niet blijft staan. En je moet dus vaak weer aanzetten als je wat heen/weer zoekt.

Ik denk dat het een kwestie van ervaring opdoen is met deze sites totdat ze snappen dat je er best wel veel klanten mee kunt trekken.

Een hotel dat 20,= per DAG wil rekenen, boek ik gewoon niet, of zeg deze AF zodra ik er optijd achter kom. Er komen langzaam meer andere hotels/appartementen bij met laadmogelijkheden.

* ook gezien dat wat een hotel laadmogelijkheid noemt.... een paar straten verderop is... lol..

[ Voor 28% gewijzigd door Hansieo op 13-08-2020 07:17 ]

• Deveon
  • Niet online
Persoonlijk heb ik niet z’n probleem met €20 voor een volle accu terwijl ik slaap. Zeker op doorreis kan dat zo 30-60 minuten reistijd schelen en voor langer verblijf heb je het waarschijnlijk maar een enkele keer nodig. Al is het in het laatste geval maar de vraag of er concurrentie is.

Voor het hotel moet je hun businessmodel er achter ook in overweging nemen. Net als de laadpaal betaal je voor de kamer ook een flatfee. Het is niet alsof wanneer je maar 4 uurtjes slaapt ze de kamer twee keer op een dag kunnen verhuren. Om terug te komen op het stoomverbruik kan je ook geen kamer huren mét airco en een korting krijgen wanneer je die niet wilt gebruiken.

Mocht je afhankelijk zijn van de laadpaal dan zou ik wel direct contact opnemen met het hotel en niet van booking sites uit gaan zodat je niet voor verassingen komt te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 13-08-2020 07:50 ]

• Hansieo
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:49:

Mocht je afhankelijk zijn van de laadpaal dan zou ik wel direct contact opnemen met het hotel en niet van booking sites uit gaan zodat je niet voor verassingen komt te staan.
yep, dat is precies wat ik voortaan ga doen... zodra de Polestar bij mij staat O-)

Bij een Hotel op doorreis zul je toch snel 60-70kWh (kunnen) laden. Dat is dan 29 tot 33 cent per kWh. Ik vind dat wel meevallen. In menig land betaal je op straat meer. Ook betaal je aan de snellader met een Polestar 2 doorgaans meer. Het is echt heerlijk als je op doorreis bent om gewoon je auto bij het Hotel te parkeren en te kunnen laden. Ik wil dan een bepakte auto ook niet ergens verder op in een straat neerzetten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 07:49:
Persoonlijk heb ik niet z’n probleem met €20 voor een volle accu terwijl ik slaap. Zeker op doorreis kan dat zo 30-60 minuten reistijd schelen en voor langer verblijf heb je het waarschijnlijk maar een enkele keer nodig. Al is het in het laatste geval maar de vraag of er concurrentie is.

Voor het hotel moet je hun businessmodel er achter ook in overweging nemen. Net als de laadpaal betaal je voor de kamer ook een flatfee. Het is niet alsof wanneer je maar 4 uurtjes slaapt ze de kamer twee keer op een dag kunnen verhuren. Om terug te komen op het stoomverbruik kan je ook geen kamer huren mét airco en een korting krijgen wanneer je die niet wilt gebruiken.

Het is een prima verdienmodel, maar dan moet je wel gegarandeerd een lader beschikbaar hebben en moet die lader ook enigszins redelijk vermogen kunnen leveren. Gemak is zeker iets waard, maar dan moet het ook wel echt gemakkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 09:06
Motorfret schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:24:
Heel blabla verhaal zoals een autoverkoper dat kan.
Zou zijn voor de rijervaring + het tegengaan van bijvoorbeeld wagenziekte (je hebt dan een gevoel wat de auto aan het doen is)
Ik heb nog gevraagd of het een optie werd in de settings van de auto (lijkt me meest voor de hand liggend) of het er eruit te programmeren was.
Maar nee dus (voor zover een verkoper dit überhaupt al weet natuurlijk)
Zekeringetje eruit trekken? :P

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

mux schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Het is een prima verdienmodel, maar dan moet je wel gegarandeerd een lader beschikbaar hebben en moet die lader ook enigszins redelijk vermogen kunnen leveren. Gemak is zeker iets waard, maar dan moet het ook wel echt gemakkelijk zijn.
Dat was hier zeker niet het geval, en zag op Chargemap opmerkingen van 4 jaar oud dat ze "binnenkort" echte laadpalen zouden plaatsen. Als ik op doorreis was geweest had ik er wel 20 euro voor over gehad, maar ben nu gewoon elders overdag gaan laden tijdens de dagtripjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Wat denken jullie van de Opel Ampera-e qua afschrijving? Ze komen soms betaalbaar voorbij met redelijk wat kilometers erop, en dan hebben ze ten opzichte van de nieuwprijs van destijds 45K. Nu is de nieuwprijs 35K. Soms koop je ze voor 23 of 25K (incl btw of marge auto) met wat kilometers erop.
Ze zijn echt fors goedkoper dan de rest van auto's met 60(+) kWh accu's.

Ik ben benieuwd hoe hard die verder afschrijft. Dat in vergelijking tot een Model 3 of oudere Model S. Die doen het wel goed relatief, maar zijn duurdere auto's, dus ik verwacht dat die (in absolute euro's :+ ) wel harder afschrijven ten opzichte van de Opel Ampera-e.

Als dat vergelijkbaar is, dan is de Model 3 weer wat aantrekkelijker. Dan is de meerprijs eigenlijk niet zo erg.
Ik weet dat de Model 3 veel meer biedt (met oog op vakanties), maar het is dus ook een afschrijvingswedstrijdje.

Moet erbij zeggen dat wij prive gaan rijden, en de auto dan een marge auto maken. Dat is ook niet erg handig, vooral niet bij een duurdere Tesla.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 13-08-2020 09:35 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• daemonix
  • Niet online
De USP van Tesla is natuurlijk het SuC netwerk. Let wel op dat de oudere S (en dan vooral de 80) bijzonder lage snelheid haalt bij snelladen, althans vergeleken met de nieuwere modellen van ze. Dan wordt die ineens minder aantrekkelijk.

Verder is het koffiedik kijken voor wat betreft afschrijving. Ik zou geen model kopen waarvan inmiddels al een tijdje bekend is dat die niet meer wordt gemaakt tenzij je die helemaal op gaat rijden. PSA heeft een andere strategie ten aanzien van EV's dan de Opel Ampera-e voor staat/stond.

• !null
@daemonix Dat klopt, door de overnames is dat sowieso wat onduidelijk en heeft de auto geen vervolg meer.
Maar hij werkt goed, en is serieus goedkoper dan een Leaf of Kona met vergelijkbare accu capaciteit.
Bij de prijzen van 60+ kWh Leafs of Kona's ga ik liever door voor een Model 3 omdat je dan veel makkelijker op vakantie gaat.

Hij komt zelfs bijna net zover als een Model 3, hij laadt alleen veel langzamer en geen Supercharger netwerk uiteraard.

Ik zou liever een Model 3 rijden, maarja, de Ampera-e kost de helft en voldoet natuurlijk ook in de meeste ritten.

Echter als ze allebei net zo hard afschrijven, is de aanschafprijs niet zo belangrijk meer.

Ik ben alleen bang dat het niet handig is om een auto in marge / particulier domein te trekken, en dan komt straks ook nog de Duitse fabriek online, waardoor Model 3 toch goedkoper zal zijn. Zit ik over een jaar mogelijk op nieuwprijs van een Duitse Model 3 als hij uitkomt?

Oude Model S is denk ik minst zinnig, maar die vind ik wel het leukst van allemaal :+

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 13-08-2020 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het hangt natuurlijk van het type Model 3 af, maar een Ampera-e komt minder ver dan een Model 3. Hij komt ook minder ver dan mijn Kona. In vergelijkings testen (toen de Kona uit kwam) werd ook gemeld dat hij minder comfortabel is dan de nieuwere modellen EV's.

Ik denk dat het een prima keuze is, als je je bewust bent van de beperkingen en dat ben je. ;)

• Deveon
  • Niet online
Bij de aankoop van een privé auto zou ik de catalogusprijs volledig negeren (zolang die binnen de 45k van de subsidie blijft!). Autobedrijven zijn niet gek en er is een reden dat die zoveel is afgeschreven. De enige vraag is hoe lang je hem verwacht te gebruiken en hoeveel die binnen die tijd afschrijft.

In het geval van Tesla heb je minimale degradatie, OTA updates en ook enkele hardwarematige upgrades (CCS en MCU voor de S), maar bij de Ampera-e zit het risico met name in of er straks nog iemand is die er verstand van heeft omdat het een uitlopend model is en het merk aan een ander concern verkocht is.

Uiteraard heeft de Ampera-e ook veel concurrentie van de MG waardoor de oorspronkelijke prijs niet meer te verantwoorden is.

• wortelsoft
  • Laatst online: 18:55
!null schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:29:
Wat denken jullie van de Opel Ampera-e qua afschrijving? Ze komen soms betaalbaar voorbij met redelijk wat kilometers erop, en dan hebben ze ten opzichte van de nieuwprijs van destijds 45K. Nu is de nieuwprijs 35K. Soms koop je ze voor 23 of 25K (incl btw of marge auto) met wat kilometers erop.

Ik ben benieuwd hoe hard die verder afschrijft. Dat in vergelijking tot een Model 3 of oudere Model S. Die doen het wel goed relatief, maar zijn duurdere auto's, dus ik verwacht dat die (in absolute euro's :+ ) wel harder afschrijven ten opzichte van de Opel Ampera-e.

Als dat vergelijkbaar is, dan is de Model 3 weer wat aantrekkelijker. Dan is de meerprijs eigenlijk niet zo erg.
Ik weet dat de Model 3 veel meer biedt (met oog op vakanties), maar het is dus ook een afschrijvingswedstrijdje.

Moet erbij zeggen dat wij prive gaan rijden, en de auto dan een marge auto maken. Dat is ook niet erg handig, vooral niet bij een duurdere Tesla.
Ik zag ze pas nieuw in reclame voor 28xxx voorbij komen...

Edit: was reclame op nu.nl of zo, ik heb verder niet geklikt voor details want ik heb al een E Niro, misschien moet ik toch de cookies weer eens wissen, de reclame mensen denken nog steeds dat ik op zoek ben naar een auto.

[ Voor 8% gewijzigd door wortelsoft op 13-08-2020 11:17 ]

• Prullenbak84

Ik vind het vergelijk tussen een ampera-e en een model 3 een beetje een vreemde. Behalve dat het allebei EV's zijn, zijn het totaal andere auto's. Dit is een beetje als het vergelijken tussen een Opel Meriva of Crossland, en een BMW 3 ofzo. Totaal niet te vergelijken.

Als je "een EV" wil, en verder niet zoveel eisen, dan zal een tesla sowieso al gauw een (te) duur grappie worden. Als je eigenlijk "een tesla" wil, dan is de ampera-e geen optie.

En er zit nog zoveel tussen deze twee uitersten! Ik zou eerst eens op een rijtje zetten wat je wil. Ok, het zal een EV worden, wijs besluit, maar wat zijn verder de eisen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:53

De afschrijving van ev’s is in Nederland helaas sterk afhankelijk van de bijtelling. Dus wanneer er nog een lage bijtelling op zit schrijven ze minimaal af.

Kijk maar naar een E-Niro die is gebruikt bijna net zo duur als de nieuwprijs.

Dan rest er natuurlijk nog om de prijzen met het buitenland te vergelijken waar wel normaal wordt afgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
wortelsoft schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Ik zag ze pas nieuw in reclame voor 28xxx voorbij komen...

Edit: was reclame op nu.nl of zo, ik heb verder niet geklikt voor details want ik heb al een E Niro, misschien moet ik toch de cookies weer eens wissen, de reclame mensen denken nog steeds dat ik op zoek ben naar een auto.
28k zal met subsidie zijn. De prijs is vanaf 30.100 euro ongeveer. Alle ampera e staan op kenteken. Hoewel het nieuwe auto's zijn kom je in aanmerking voor de subsidie van 2e hands auto's.
Het is voor particuleren een hele voordelige auto met eem grote actieradius. De Ampera e wordt dan ook veel door particuleren gekocht sinds begin dit jaar.

• fisherman
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:12:
Bij de aankoop van een privé auto zou ik de catalogusprijs volledig negeren (zolang die binnen de 45k van de subsidie blijft!). Autobedrijven zijn niet gek en er is een reden dat die zoveel is afgeschreven. De enige vraag is hoe lang je hem verwacht te gebruiken en hoeveel die binnen die tijd afschrijft.

In het geval van Tesla heb je minimale degradatie, OTA updates en ook enkele hardwarematige upgrades (CCS en MCU voor de S), maar bij de Ampera-e zit het risico met name in of er straks nog iemand is die er verstand van heeft omdat het een uitlopend model is en het merk aan een ander concern verkocht is.

Uiteraard heeft de Ampera-e ook veel concurrentie van de MG waardoor de oorspronkelijke prijs niet meer te verantwoorden is.
Een Ampera e heeft minder degradatie dan Tesla meen ik. Dat zal vooral komen, doordat een Tesla ook anders gebruikt wordt, waardoor er vaker snel geladen wordt.
Ik heb juist o.a. voor de Ampera E gekozen vanwege de uitstekende systemen om de accu te conditioneren.

• fisherman
Wat denken jullie van de Opel Ampera-e qua afschrijving?
De Ampera E is dus vooral nieuw goedkoper geworden, wat natuurlijk ook de 2e hands waarde heeft beïnvloed.
Sowieso schijft een nieuwe auto gewoon flink af. Dat is niet erg, daar houdt je rekening mee. Ik verwacht dat als ik een nieuwe Grand land X met benzine motor voor hetzelfde geld gekocht had, dat ik daar over een jaar of 5 gewoon helemaal niets meer voor terug zou krijgen. Bij een elektrische auto, welke je ook kiest, zit er natuurlijk ook een risico in dat deze volledig achterhaald is, als bijvoorbeeld een EV niet de juiste oplossing blijkt, of door goedkopere accuvarianten opeens EV’s heel goedkoop zouden worden. Maar bij een EV is er in ieder geval nog een kans dat deze enige restwaarde behoudt.
Daarnaast rijdt het gewoon heel erg fijn en zijn de gebruikskosten ook nog eens heel laag.

• Hansieo
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:53:

De USP van Tesla is natuurlijk het SuC netwerk.

Let wel op dat de oudere S (en dan vooral de 80) bijzonder lage snelheid haalt bij snelladen, althans vergeleken met de nieuwere modellen van ze. Dan wordt die ineens minder aantrekkelijk.
Dit telde bij mij óók mee om voor Polestar te kiezen ipv Tesla Y:

https://insideevs.com/new...its-supercharging-europe/

Note: voor mij is dat supersnel laden geen probleem (daar ik liefst ónder 1C laden wil blijven ivm degradatie) maar puur om de arrogantie niet te reageren op toch wel een belangrijk USP.

[ Voor 15% gewijzigd door Hansieo op 13-08-2020 12:42 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:57

Ik lees: "EDC automatische versnellingsbak met zes versnellingen"

Zes versnellingen?

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-10 18:21
Arnout schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Ik lees: "EDC automatische versnellingsbak met zes versnellingen"

Zes versnellingen?
Hm, dat lijkt me een foutje. De enige EV met versnellingen (nml. 2) tot nog toe is de Taycan, voor zover ik weet.

• PeterZ(on)
Hansieo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Note: voor mij is dat supersnel laden geen probleem (daar ik liefst ónder 1C laden wil blijven ivm degradatie) maar puur om de arrogantie niet te reageren op toch wel een belangrijk USP.
Het is natuurlijk geen zekerheid dat de Polestar ook niet zoiets heeft geprogrammeerd in zijn BMS en dat die na een bepaald aantal keren snelleaden gaat knijpen. Tesla heeft dan nog wel het voordeel van de SuC. Overigens wel een mooie auto, succes en veel plezier. :)

[...]

Dan moet je sowieso niet gaan snelladen dus. Daarbij is het inderdaad maar de vraag of alle merken dit niet gaan doen. En als ze het niet doen zal het extra slijtage opleveren aan de accu. Het is maar wat je liever hebt.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Volgens mij zijn er geen gevallen bekend van het beperken van supercharging op de Model 3 met hetzelfde accupakket, zelfs de totalloss modellen worden niet geweigerd wat bij de S en X wel het geval is of was.
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Volgens mij zijn er geen gevallen bekend van het beperken van supercharging op de Model 3 met hetzelfde accupakket, zelfs de totalloss modellen worden niet geweigerd wat bij de S en X wel het geval is of was.
Inderdaad. Daarnaast is snelladen ook afhankelijk van diverse factoren. Ik zie ook gewoon meldingen van rijders die met een Model 3 LR nog steeds 250kW halen op een v3. Dus de auto is in ieder geval het probleem niet. Wellicht dat ze issues hebben met de v2 hardware op 150kW. Geen idee. Stabiel 120kW is overigens voor mij ook snel zat. Zoveel extra tijd ben je nou ook weer niet kwijt.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:28
fisherman schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:08:
[...]
Een Ampera e heeft minder degradatie dan Tesla meen ik.
[...]
Dat heb ik nog nooit ergens gelezen. Zou wel knap zijn, Tesla staat bekend om het goede accukoelsysteem. Wellicht dat de Ampera E dat nu ook heeft maar of ze minder degradatie hebben dan een Tesla vraag ik me af.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• fisherman
RichieB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Dat heb ik nog nooit ergens gelezen. Zou wel knap zijn, Tesla staat bekend om het goede accukoelsysteem. Wellicht dat de Ampera E dat nu ook heeft maar of ze minder degradatie hebben dan een Tesla vraag ik me af.
De Ampera E heeft inderdaad een zelfde soort systeem als de premium modellen S en X van Tesla.

Hieronder een link om modellen te vergelijken. Als vergelijking voor de Ampera E heb ik uiteraard de Chevrolet Bolt gebruikt. Het is een noord Amerikaans vergelijkingsmodel en daar wordt de Ampera E niet geleverd, maar wel de Chevrolet Bolt.
https://storage.googleapi...ry-degradation/index.html

Met name de model 3 duikt omlaag qua degradatie, geen idee of dat door gaat zetten, dat moet de komende jaren blijken. De X uit 2016 doet het ook slechter dan die van 2017. Wellicht heeft die dus een ander soort accu of andere software.
Behoorlijk wat fabrikanten brengen het er heel goed vanaf, maar sowieso hangt natuurlijk een groot gedeelte ook af hoe je met de accu omgaat.
Dat is aan de grafiek niet af te lezen en wellicht ga ik er onterecht vanuit dat een Tesla doorgaans wat vaker aan een snelladen gekoppeld wordt.

• PeterZ(on)
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Daar heeft men het toch wel over YouTube: Tesla Model 3 with reduced supercharger speed

• Deveon
  • Niet online
Ik had er niet van gehoord, maar het is gerucht over een enkel exemplaar die niet alleen 20.000 kWh DC geladen heeft, maar op basis daarvan ook met een gemiddelde van 212 kWh per km. Nu heb ik de video niet helemaal gekeken (Bjorn is een beetje lang dradig), maar volgens mij zijn dat alle specificaties van het gerucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dieken Taffert schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:54:
Hm, dat lijkt me een foutje. De enige EV met versnellingen (nml. 2) tot nog toe is de Taycan, voor zover ik weet.
Wij hebben een EV met 5 versnellingen, maar dat is wel een omgebouwde ICE. Tellen die ook mee? O-)

Dat is trouwens geen handwerk van ons zelf, die kon je ooit gewoon nieuw zo kopen, maar de fabrikant bestaat ondertussen niet meer. In Nederland werden ze verkocht door Truckland.

• PeterZ(on)
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Ik had er niet van gehoord, maar het is gerucht over een enkel exemplaar die niet alleen 20.000 kWh DC geladen heeft, maar op basis daarvan ook met een gemiddelde van 212 kWh per km. Nu heb ik de video niet helemaal gekeken (Bjorn is een beetje lang dradig), maar volgens mij zijn dat alle specificaties van het gerucht.
Ik heb hem nu ook niet helemaal bekeken, maar Bjorn is toch meestal wel goed geïnformeerd zeker voor wat Tesla betreft. Maar ik herinner mij dat Alex van Elektrisiert het er ook over had en hij maakt ook veel km's net als Dirk Henningsen en ze letten er allemaal op om als het ff kan AC te laden, is toch niet voor niets.

Is m.i. toch iets om rekening mee te houden als je fan bent van snelladen en daar dan van af te zien als het niet noodzakelijk is.

• !null
@Deveon @Prullenbak84

Ja het is een beetje vreemde vergelijking, de Ampera-e en de Model 3.
Maar ik zie de markt als volgt (nieuw en 2e hands gooi ik op 1 hoop)

- 40 kWh auto's (~20K 2e hands)
- 60 kWh auto's (doorgaans 30+K maar soms ook vrolijk 45K)
- Tesla 75kWh etc.

40 kWh is meestal al goed genoeg, 60 kWh is toch wel erg fijn.
Maar ik ga echt geen 45K ofzo voor een 60 kWh neerleggen als je ook een Model 3 long range kan kopen die wel zorgeloos snellaad met supercharger netwerk.
De Opel Ampera is leuk omdat hij qua prijs meer bij de 40 kWh accu's in de buurt zit maar 60 kWh heeft, en ook gewoon een gekoeld accu pakket heeft. Zal vast iets degraderen, maar lijkt weinig te zijn. En ik vind hem er eigenlijk best leuk uit zien.

Van oudsher neig ik echter meer naar Tesla, vind ik leuker, en ik er van hou hoe goed ze rijden.
Wat me echter tegen houdt:

- dat ik in komende 2 jaar wellicht weinig van vakantie mogelijkheid gebruik ga maken, omdat we ook andere auto's voor vakantie hebben
- dat ik hem in het particuliere domein trek (marge auto) en hij dan gewoon lekker normaal gaat afschrijven. Het voorbeeld wat ik heb is al 8 of 10K afgeschreven. Is een marge auto, waar de andere Model 3s totaal niet zijn afschrijven vanwege bijtelling verhaal.
- dat de Duitse fabriek ook gaat zorgen voor goedkopere Tesla's
- Tijdelijk was het een volume model in de lease, en die komen straks allemaal tegelijk op de markt terwijl nieuwprijs gedaald is etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
!null schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:45:
- dat ik hem in het particuliere domein trek (marge auto) en hij dan gewoon lekker normaal gaat afschrijven. Het voorbeeld wat ik heb is al 8 of 10K afgeschreven. Is een marge auto, waar de andere Model 3s totaal niet zijn afschrijven vanwege bijtelling verhaal.
Dit zijn ook de overwegingen die ik maak, mijn Ioniq die ik heb geïmporteerd heb ik effectief ook gedegradeerd tot marge-auto. Op dit moment is de particuliere markt nog ontzettend klein en is restwaarde daardoor problematisch. Ik vermoed wel een soort "psychologische grens" zo rond de €10-€15k waar particulieren een veel grotere rol gaan spelen en het "marge" verhaal dus minder relevant gaat worden.

Dat is voor mij de reden om nu mijn Ioniq nog een tijdje te willen blijven rijden en pas een Niro te overwegen als die minder interessant worden in de lease/zakelijk eigendom (doordat er een opvolger is bijvoorbeeld).

Particulier BTW auto's kopen en vervolgens (na kort eigendom) weer verkopen kan met een beetje pech behoorlijke kapitaalvernietiging zijn.

• Hansieo
Inspired schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Dan moet je sowieso niet gaan snelladen dus. Daarbij is het inderdaad maar de vraag of alle merken dit niet gaan doen. En als ze het niet doen zal het extra slijtage opleveren aan de accu. Het is maar wat je liever hebt.
Ik gebruik al jaren deze cellen en heb een speciale lader die de Ri laat zien, ook gedurende het laadproces.

1C hou ik als vuistregel ( is daarmee niet echt snelladen...), maar je mag er iets bovenopdoen mits niet standaadr.
Dit komt voor de Polestar2 neer op ca 75KW laden en uitloop naar 100 MITS ECHT HAAST in mijn geval.

Met > 2C kom je bij het slopen/pesten terecht... maar ik kan mij voorstellen dat bv leaserijders zich daar niet druk om maken, en dat zit dan bij de prijs in.

Hansieo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Ik gebruik al jaren deze cellen en heb een speciale lader die de Ri laat zien, ook gedurende het laadproces.

1C hou ik als vuistregel ( is daarmee niet echt snelladen...), maar je mag er iets bovenopdoen mits niet standaadr.
Dit komt voor de Polestar2 neer op ca 75KW laden en uitloop naar 100 MITS ECHT HAAST in mijn geval.

Met > 2C kom je bij het slopen/pesten terecht... maar ik kan mij voorstellen dat bv leaserijders zich daar niet druk om maken, en dat zit dan bij de prijs in.
Dat zeg ik. Dan moet je met een Polestar 2 niet gaan snelladen. Die doet tot 150kW dacht ik? Je kunt zelf de snelheid niet beinvloeden. Tenzij je steeds 50kW palen pakt. Maar goed, op vakantie wil je dat niet. Ook moet je eigenlijk de auto altijd in een chill mode zetten als dat kan, of rustig rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 13-08-2020 16:30 ]

• Hansieo
RichieB schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:37:
[...]

Dit is héél goed mogelijk als je de "snel"lading onder de 1C blijft houden. Je pack zal je er érg dankbaar voor terugdienen :9

Is de ampera idd 58KWh?? en snelladen 46KW ??? (bij aanvang laden..) dan is dit maar 0.8C en dat is uitstekend!! :9

• Hansieo
Inspired schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

Inderdaad. Daarnaast is snelladen ook afhankelijk van diverse factoren. Ik zie ook gewoon meldingen van rijders die met een Model 3 LR nog steeds 250kW halen op een v3. Dus de auto is in ieder geval het probleem niet. Wellicht dat ze issues hebben met de v2 hardware op 150kW. Geen idee. Stabiel 120kW is overigens voor mij ook snel zat. Zoveel extra tijd ben je nou ook weer niet kwijt.
Ik denk bijna wel zeker dat de auto níet het probleem is...

Hansieo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Ik denk bijna wel zeker dat de auto níet het probleem is...
Nee, technisch kan het natuurlijk wel. Ik bedoel meer dat als jij met een P2 bij Ionity gaat staan je accu gewoon 150kW te verwerken krijgt. Je kunt niet zeggen ik wil max 75kW. Dan moet je een 50kW paal pakken maar op vakantie wil je dat niet lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Hansieo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:22:
[...]

Vanwaar deze terughoudendheid? Ik snap dat dagelijks snelladen geen goed idee is (genoeg voorbeelden bekend), maar minder dan 5% van je stroom uit een snellader halen op de maximale snelheid die je auto aan kan levert volgens mij echt geen aanzienlijk versnelde degradatie op.

• Hansieo
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Vanwaar deze terughoudendheid? Ik snap dat dagelijks snelladen geen goed idee is (genoeg voorbeelden bekend), maar minder dan 5% van je stroom uit een snellader halen op de maximale snelheid die je auto aan kan levert volgens mij echt geen aanzienlijk versnelde degradatie op.
Precies zoals je al aangeeft _/-\o_ als je maar een paar % écht snellaad valt het mee (NIET boven 2C), dus alleen vooral als ik snel moét.

Anders gewoon 50KW laden en een extra KOEKIE bij het drankje :9~ heb je de tijd zo ingelopen..

• fisherman
Hansieo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Dit is héél goed mogelijk als je de "snel"lading onder de 1C blijft houden. Je pack zal je er érg dankbaar voor terugdienen :9

Is de ampera idd 58KWh?? en snelladen 46KW ??? (bij aanvang laden..) dan is dit maar 0.8C en dat is uitstekend!! :9
De Ampera E heeft een netto capaciteit van 58Kwh. Bruto ligt deze ongeveer op 62.2Kwh volgens ev database.
De Ampera E laadt bij een snellere paal dan 50kw tot ongeveer 55 procent 55kw.
Bij een 50kw paal haal je onder de 55 procent maar 45kw ongeveer.
Maar goed, met een snelheid van 55kw icm met een netto accu capaciteit van 58kwh zit ik blijkbaar nog aan de veilige kant begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik zag gisteren een trailer vol met Volkswagen ID3 rijden op de A1 richting het Westen, nu vroeg ik mij af, zijn dat de eerste ID3 die worden afgeleverd in Nederland of zijn het demo auto's voor dealers?

Want op deze site nog geen ID3 staan die op kenteken zijn gezet.
http://iserv.nl/files/elektrisch/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:31
Bobbje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:57:
Ik zag gisteren een trailer vol met Volkswagen ID3 rijden op de A1 richting het Westen, nu vroeg ik mij af, zijn dat de eerste ID3 die worden afgeleverd in Nederland of zijn het demo auto's voor dealers?

Want op deze site nog geen ID3 staan die op kenteken zijn gezet.
http://iserv.nl/files/elektrisch/
VW doet niet aan demo modellen.
Ze willen klanten voor het voldongen feit stellen, hier is je bestelling, trek je plan er maar mee want annulatie kan niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:02:
Het hangt natuurlijk van het type Model 3 af, maar een Ampera-e komt minder ver dan een Model 3. Hij komt ook minder ver dan mijn Kona. In vergelijkings testen (toen de Kona uit kwam) werd ook gemeld dat hij minder comfortabel is dan de nieuwere modellen EV's.

Ik denk dat het een prima keuze is, als je je bewust bent van de beperkingen en dat ben je. ;)
Zuiniger ja maar een Ampera-e komt echt wel verder dan een Model 3, de Model 3 die verder komen zijn bijna 2 keer zo duur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7rAwB4WnThZGEWsULlE2FmEEME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1q5mLhBrAY3vxxBGcBR1aw1.jpg?f=fotoalbum_large

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Daarom schreef ik al eerder: met welke Model 3 vergelijk je? Er zijn meerdere Models 3, waarvan de 3 LR en de 3P echt wel veel verder komen. Alleen de SR3+ zal minder ver komen, maar in de praktijk, met de begrenzing op 100 km/h kon dat wel eens tegenvallen vanwege de veel betere aerodynamica van de Tesla. Daarnaast is een Tesla een heel veel modernere auto met heel veel meer functionaliteit. (OTA updates bijvoorbeeld, nog los van updates in het algemeen).

Appels met peren vergelijken, verschillende doelgroepen volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door daemonix op 14-08-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
MarcelGo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:00:
[...]

Zuiniger ja maar een Ampera-e komt echt wel verder dan een Model 3, de Model 3 die verder komen zijn bijna 2 keer zo duur?
Stelling 1: Ampera-e komt verder dan een model 3.
Antwoord: Fout. Er zijn model 3s die verder komen, zoals je zelf zegt in stelling 2

Stelling 2: De model 3 die verder komt is bijna 2 keer zo duur
Antwoord: Klopt, maar dat neemt natuurlijk helemaal niet weg dat ie verder komt.

Nogmaals: appels en peren.
Pagina: 1 ... 126 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic