There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Beetje onzin: op snelwegen en autowegen is de Vmax 90 of 100 (C- of B-wegen resp.), Op sommige plaatsen is dat opgerekt tot 110. dat kon je zelf toch ook wel vinden? https://www.anwb.nl/vakan...ersregels#maximumsnelheiddaemonix schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 00:25:
[...]
Buiten Oslo is de Vmax 70 km/h. De keer dat wij er waren was het boven de 30 graden. Dat is fijn, want de hotels hebben over het algemeen geen airco, ramen kunnen maar klein stukje open als ze al open kunnen (want ze zijn bang dat je er uit stapt) en ventilatoren waren niet te krijgen. Afzien was niet het juiste woord. We hebben op een gegeven moment de cabrio maar dicht gedaan om nog wat airco te hebben. Prachtig land om in te rijden, dat wel.Zou er graag nog een keer naar toe gaan met een EV.
Verder is buiten de bebouwde kom de Vmax 80 en geen 70.
[ Voor 3% gewijzigd door DigitalExorcist op 12-06-2020 08:53 ]
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Lekkere toondaemonix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:33:
Het is hier onder andere door mij al eerder opgebracht inclusief links. Kun je vast wel zelf vinden.
1e hit op google: https://www.autoblog.nl/n...it-is-wat-we-weten-126019, dat kon je toch zelf ook wel vinden?
Zoektermen "rekeningrijden ev" levert veel resultaten, zelfs van tweakers.
Bedankt voor de link. Ik gebruik geen google, en bij het zoeken naar mrb 2025 heb ik, zoals gezegd, dit niet voorbij zien komen. Maar het is dus speculatie, zeker gezien er nog 2 verkiezingen tussen zitten. Het enige dat zeker is, is dat ev's naar 25% tarief gaan in 2025, en 100% in 2026. Blijft de vraag: 100% van wat.
Gratis parkeren is er inmiddels wel vanaf. Maar idd alle kentekens met een E (o.a. EV-xxx, EL-xxx) zijn voor EVs. En je krijgt korting op de tolwegen en op veel veerpontjes (die soms zelf ook elektrisch zijn!), ook als toerist, moet je wel eea voor regelen vooraf.DigitalExorcist schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:45:
[...]
En je mag over de busbaan, openbaar gratis parkeren, uiteraard geen belastingen (als je inwoner bent) ... echt, dat is een paradijsje daar voor EV-rijders. Ook geen wonder dat EV enorm groot is daar. Ze hebben zelfs eigen nummerborden voor EV's...
Ook mooie constructies gezien met bijvoorbeeld een snellaad-plein: 8 snelladers op loopafstand van een paar grote supermarkten en winkels. Ideaal: halfuurtje boodschappen doen en je EV is weer vol! Boetetarief als je er langer staat dan nodig.
Normale openbare Type2 laders daarentegen, die kom je echt amper tegen daar.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-06-2020 09:48 ]
Wij hebben een rondrit gemaakt tot halverwege Noorwegen en daar was alles toen 70 km/h, ook de 'snelwegen'. Als je daar bent dan zie je dat er heel weinig snelwegen zijn zoals we die in Nederland kennen. Ga er zelf eerst eens rijden voordat je algemene Nederlandse sites aanhaalt. Als je op de 'snelwegen' rond de fjorden rijdt dan snap je waarom je daar niet harder dan 70 km/h mag.DigitalExorcist schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:50:
[...]
Beetje onzin: op snelwegen en autowegen is de Vmax 90 of 100 (C- of B-wegen resp.), Op sommige plaatsen is dat opgerekt tot 110. dat kon je zelf toch ook wel vinden? https://www.anwb.nl/vakan...ersregels#maximumsnelheid
Verder is buiten de bebouwde kom de Vmax 80 en geen 70.
Zoals ik al schreef heb je alleen rond Oslo snelwegen zoals wij die kennen. In de rest van het land woont zo goed als niemand. Kijk voor de grap maar eens naar Ice road rescue, dan kun je de 'snelwegen' zien. Dat zijn de wegen buiten Oslo. Incidenteel kom je rond de grotere steden even een weg met 2 rijstroken per richting tegen, maar dat is uiterst beperkt. Ook zijn de steden buiten Oslo erg klein qua inwonertal, er is geen noodzaak voor een grotere infra.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Tja, ik weet niet, ik kom er al 20 jaar.... what do I know. En Lillehammer, Bergen en Stavanger 'klein' noemen ... ja voor Nederlandse maatstaven wellicht wel. En met "de wegen rond Oslo" bedoel je compleet zuid-Noorwegen misschien? Net als dat men "Torp" het vliegveld van Oslo noemt, terwijl het anderhalf uur daar vandaan ligt? Wikipedia: Lijst van Noorse autosnelwegen er zijn er wel meer dan alleen de wegen "rondom Oslo" ...daemonix schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:09:
[...]
Wij hebben een rondrit gemaakt tot halverwege Noorwegen en daar was alles toen 70 km/h, ook de 'snelwegen'. Als je daar bent dan zie je dat er heel weinig snelwegen zijn zoals we die in Nederland kennen. Ga er zelf eerst eens rijden voordat je algemene Nederlandse sites aanhaalt. Als je op de 'snelwegen' rond de fjorden rijdt dan snap je waarom je daar niet harder dan 70 km/h mag.
Zoals ik al schreef heb je alleen rond Oslo snelwegen zoals wij die kennen. In de rest van het land woont zo goed als niemand. Kijk voor de grap maar eens naar Ice road rescue, dan kun je de 'snelwegen' zien. Dat zijn de wegen buiten Oslo. Incidenteel kom je rond de grotere steden even een weg met 2 rijstroken per richting tegen, maar dat is uiterst beperkt. Ook zijn de steden buiten Oslo erg klein qua inwonertal, er is geen noodzaak voor een grotere infra.
Ik heb de Trollstigen ook gereden hoor. En allicht mag je daar geen 110. Sterker nog, ik heb het grootste deel van Zuid Noorwegen onderhand wel meerdere keren gezien en de snelwegen zijn inderdaad beperkt, maar als ze er zijn is de maximumsnelheid écht geen 70.
[ Voor 25% gewijzigd door DigitalExorcist op 12-06-2020 11:02 ]
Die heeft dan meteen een fatsoenlijk bereik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0hcw2P3AsBnPZfZcjAKmR4z7.png?f=user_large)
Ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
https://www.nu.nl/auto/60...ember-start-levering.html
Als ik dat goed begrijp zit er dus nog niet eens adaptive cruisecontrol in omdat het via een app-store moet?Reiger072 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:42:
Lijkt erop dat de ID.3 in september geleverd gaat worden.
Nice! Wat heb je besteld een Corsa-E?India Sierra schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:41:
Vannacht email gehad van Opel![]()
[Afbeelding]
Definitieve prijzen voor de niet 1st edition worden blijkbaar pas eind Juli bekend gemaakt. Wat een poppenkast als je 't mij vraagt.Reiger072 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:42:
Lijkt erop dat de ID.3 in september geleverd gaat worden.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Yes een Corsa-e. Heb een "niet standaard" model gepakt, elegance met panorama dak etc. Dus was benieuwd of het heel lang ging duren vanwege "lastig" model maar volgens mij valt het mee.
Ik blijf t bizar vinden dat als je een pakketje besteld van twee tientjes bij een webshop je van elke scheet een mail krijgt met een indicatie hoe lang het duurt voordat je het krijgt(Uw order ligt klaar om ingepakt te worden, uw order is ingepakt, uw order is opgehaald door PostNL), maar als je een auto besteld van 40k de beste indicatie 'ergens over 4 maanden ofzo' is. Ik zou verwachten dat je als fabrikant weet dat model X met uitvoering Y het Z minuten duurt om deze te fabriceren. Er zijn nog X aantal auto's in bestelling voordat deze aan de beurt is, dus dan is de auto klaar voor transport over Y weken en heeft klant hem na 'rijklaar maken' in week Z. Done.India Sierra schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:18:
Yes een Corsa-e. Heb een "niet standaard" model gepakt, elegance met panorama dak etc. Dus was benieuwd of het heel lang ging duren vanwege "lastig" model maar volgens mij valt het mee.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Maar als je ziet hoe vaak PostNL weer eens wat kwijt is, niet aan hun afspraak voldoet, pakketje verkeerd aflevert of aangetekende post gewoon bij de buren door de bus mietert (true story) ben ik blij dat het met auto's toch wat zorgvuldiger gaat.Freekers schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:32:
[...]
Ik blijf t bizar vinden dat als je een pakketje besteld van twee tientjes bij een webshop je van elke scheet een mail krijgt met een indicatie hoe lang het duurt voordat je het krijgt(Uw order ligt klaar om ingepakt te worden, uw order is ingepakt, uw order is opgehaald door PostNL), maar als je een auto besteld van 40k de beste indicatie 'ergens over 4 maanden ofzo' is. Ik zou verwachten dat je als fabrikant weet dat model X met uitvoering Y het Z minuten duurt om deze te fabriceren. Er zijn nog X aantal auto's in bestelling voordat deze aan de beurt is, dus dan is de auto klaar voor transport over Y weken en heeft klant hem na 'rijklaar maken' in week Z. Done.
Dit dus inderdaad, er vaag hoe het allemaal gesloten is en ze zelf geeneens lijken te weten wat ze maken.Freekers schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:32:
[...]
Ik blijf t bizar vinden dat als je een pakketje besteld van twee tientjes bij een webshop je van elke scheet een mail krijgt met een indicatie hoe lang het duurt voordat je het krijgt(Uw order ligt klaar om ingepakt te worden, uw order is ingepakt, uw order is opgehaald door PostNL), maar als je een auto besteld van 40k de beste indicatie 'ergens over 4 maanden ofzo' is. Ik zou verwachten dat je als fabrikant weet dat model X met uitvoering Y het Z minuten duurt om deze te fabriceren. Er zijn nog X aantal auto's in bestelling voordat deze aan de beurt is, dus dan is de auto klaar voor transport over Y weken en heeft klant hem na 'rijklaar maken' in week Z. Done.
Ieder zijn eigen ervaring natuurlijk maar ik heb hier zelden een issue met postnl, vaak is het de webshop die claimt dat ze het op de post hebben gedaan terwijl ze in werkelijkheid alleen een label hebben aangevraagd.DigitalExorcist schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:34:
[...]
Maar als je ziet hoe vaak PostNL weer eens wat kwijt is, niet aan hun afspraak voldoet, pakketje verkeerd aflevert of aangetekende post gewoon bij de buren door de bus mietert (true story) ben ik blij dat het met auto's toch wat zorgvuldiger gaat.
Maar goed, postnl aside, het gaat hier niet om een usb kabel van 2 euro die met allemaal tussen personen geleverd wordt. Opel heeft hier het gehele proces in handen (heb het zelfs bij de opel dealer besteld .. ), iets van updates is wel het minste wat ik verwacht. Dit is de eerste update die ik sinds februari heb gekregen ...
Wacht even, je vergelijkt een gereed product dat van een magazijn naar jouw huis komt met een complex product dat nog gefabriceerd moet worden waar duizenden onderdelen, tientallen machines en vele handelingen plus mensen voor nodig zijn met elkaar? Het lijkt me dat er vele malen meer factoren meespelen die de leverdatum beïnvloeden. Het is geen doosje dat uit een magazijn met een pakketvervoerder naar je huis komt.Freekers schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 14:32:
[...]
Import van EVs
Klopt, maar je hoort maar van bar weinig mensen dat ze flinke status updates krijgen over hun bestelde auto. Terwijl de fabriek (over het algemeen...) probleemloos de auto's produceert, rekening houdend met kleur, stofje, etc etc etc,. Ze weten precies wanneer jouw bestelnummer gemaakt wordt of waar die is in het proces. Het enige dat er aan ontbreekt is even een info-mailtje de deur uit doen. Het punt is niet dat het een paar maanden duurt, maar dat je gewoon niets hoort tot een week voordat je m kunt afhalen...Luiaard schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:05:
[...]
Wacht even, je vergelijkt een gereed product dat van een magazijn naar jouw huis komt met een complex product dat nog gefabriceerd moet worden waar duizenden onderdelen, tientallen machines en vele handelingen plus mensen voor nodig zijn met elkaar? Het lijkt me dat er vele malen meer factoren meespelen die de leverdatum beïnvloeden. Het is geen doosje dat uit een magazijn met een pakketvervoerder naar je huis komt.
Exact expert nodig?
Congratz. Wanneer had je besteld? Ik weet nog steeds niet wanneer ik Peugeot E208 krijg. Eind december besteld. Volgende week nog eens naar de garage bellen 😁India Sierra schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:41:
[Afbeelding]
Je moet bij de meeste merken nog gewoon naar een stenen gebouw om je auto te kopen. En bij zo'n zelfde gebouw moet je hem dan ophalen als hij af is.Crazy D schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:38:
[...]
Klopt, maar je hoort maar van bar weinig mensen dat ze flinke status updates krijgen over hun bestelde auto. Terwijl de fabriek (over het algemeen...) probleemloos de auto's produceert, rekening houdend met kleur, stofje, etc etc etc,. Ze weten precies wanneer jouw bestelnummer gemaakt wordt of waar die is in het proces. Het enige dat er aan ontbreekt is even een info-mailtje de deur uit doen. Het punt is niet dat het een paar maanden duurt, maar dat je gewoon niets hoort tot een week voordat je m kunt afhalen...
Wat dat betreft is het ook niet raar dat ze qua digitalisering geen bol.com of amazon zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Harvest2002 op 12-06-2020 23:02 ]
Supermarkt niet, maar in Singapore kun je ze wel “uit de muur” halen.Harvest2002 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:52:
Jongens, wat een geneuzel. Als de productie van een auto net zo simpel was als het bakken van een brood, zou je hem zo in de supermarkt kunnen kopen.
https://interestingengine...story-car-vending-machine
Ben ook erg benieuwd hoe lang het gaat duren! Ik ga vanmiddag proefrit maken in de Corsa-e. Grootste probleem gaat denk ik mijn lengte zijn (1.91) maar verder ben ik vanuit de reviews al erg onder de indruk. Heb jij ook nog naar de Peugeot e-208 gekeken? (Of anderen overwogen?) Waarom toch voor de Corsa-e gegaan?India Sierra schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:41:
[Afbeelding]
Daarna met m’n ouders nog even rondgereden, ook uitstekend, zelfde ervaring: beenruimte genoeg .. m’n vader zat voorin ook ruim.
Weer iets van de checklist af 😊 nu toch maar snel de knoop doorhakken en gaan bestellen..
Hier ook een zeer tevreden proefrit gemaakt met de Zoe, zie mijn eerdere posting. Als de ID.3 first niets wordt dan ga ik ervoor. Zeker met de Renault aanbieding + subsidie en tegemoetkoming laadpaal een zeer aantrekkelijk aanbodDigitalExorcist schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:07:
Zojuist terug van de tweede proefrit in de Zoe, met kinderen erbij dit keer. Ze hadden een zee van ruimte achterin, helemaal top dus.. ook beenruimte was geen enkel probleem terwijl we voorin ook ruim konden zitten.
Daarna met m’n ouders nog even rondgereden, ook uitstekend, zelfde ervaring: beenruimte genoeg .. m’n vader zat voorin ook ruim.
Weer iets van de checklist af 😊 nu toch maar snel de knoop doorhakken en gaan bestellen..
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Ja nou die tegemoetkoming laadpaal heb ik net even achteraan gebeld maar die lijkt vervangen te zijn door die €4000-aanbieding. (Los van de subsidie dus).mcmiles schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:36:
[...]
Hier ook een zeer tevreden proefrit gemaakt met de Zoe, zie mijn eerdere posting. Als de ID.3 first niets wordt dan ga ik ervoor. Zeker met de Renault aanbieding + subsidie en tegemoetkoming laadpaal een zeer aantrekkelijk aanbod
En die €4000 korting geldt niet voor private lease. Dat is wel ruk.
De tegemoetkoming laadpaal staat nog op de website vermeld. Afgelopen woensdag belde de verkoper me en bevestigde me dit. Anyway 2 x 4000 korting is niet verkeerd, ik ga niet voor private leaseDigitalExorcist schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:02:
[...]
Ja nou die tegemoetkoming laadpaal heb ik net even achteraan gebeld maar die lijkt vervangen te zijn door die €4000-aanbieding. (Los van de subsidie dus).
En die €4000 korting geldt niet voor private lease. Dat is wel ruk.
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Ik had februari besteld. Heb wel vrij snel email gehad met een indicatie van 1 juli, heb je die ook niet gehad?gerre1 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:32:
[...]
Congratz. Wanneer had je besteld? Ik weet nog steeds niet wanneer ik Peugeot E208 krijg. Eind december besteld. Volgende week nog eens naar de garage bellen 😁
Ja ook naar de 208 gekeken maar die is best wel wat duurder en de middenconsole zit vol knoppen, dat vind ik bij de corsa veel netter. Ik ben zelf maar 1.78 dus ik had geen issues daar mee.omgwtfbbq schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 09:24:
[...]
Ben ook erg benieuwd hoe lang het gaat duren! Ik ga vanmiddag proefrit maken in de Corsa-e. Grootste probleem gaat denk ik mijn lengte zijn (1.91) maar verder ben ik vanuit de reviews al erg onder de indruk. Heb jij ook nog naar de Peugeot e-208 gekeken? (Of anderen overwogen?) Waarom toch voor de Corsa-e gegaan?
Ook een belangrijk punt bij de 208 is het rare stuur, dat zit altijd voor je instrumenten cluster, moet je er onder of boven langs kijken om te zien hoe hard je gaat. Wie dat in hemelsnaam heeft bedacht..
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is. Ik snap gewoon niet waarom er zo weinig info is. Zoals nu, in de email staat dat hij binnenkort geproduceerd wordt / production scheduled. Waarom zeggen ze dan niet wanneer? Ze zeggen letterlijk dat hij gepland is.Harvest2002 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:52:
Jongens, wat een geneuzel. Als de productie van een auto net zo simpel was als het bakken van een brood, zou je hem zo in de supermarkt kunnen kopen.
Of waarom kan ik mijn queue nummer niet zien, waarom dat bijv mijn auto nog niet gemaakt wordt (bijv run met 1 fase lader, 3 fase run gepland voor maand X).
Dat soort dingen. Ik begrijp dat het een lastig proces is maar juist daardoor lijkt me dat alles met planningen en veel controle gebeurd.
Wat wel tof is dat ze claimen me een foto te sturen als de auto nog op de band staat, dat dan weer wel. Ben benieuwd!
Maar nooit langer als de looptijd van de lease..
renault bied naast de €4000 overheidssubsidie ook een €4000 renault subsidie tot ergens eind augustus. de renault subsidie is dus niet toepaspaar op privelease..BadEendTerror schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:04:
Bij private lease van een EV krijg je elke maand 83,33 euro subsidie en dat maximaal 48 maanden lang.
Maar nooit langer als de looptijd van de lease..
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Klopt. En die laadpaalactie is voorbij... alleen als je koopt vergoedt Renault nog €900 naast die €4000 korting. Dus totaal heb je dan €8900 voordeel: €4000 Renault-korting, €4000 overheidssubsidie, en €900 voor een laadpaal. En er was nog iets met een laadpaal met €500 tegoed maar dat kan ook wel zijn als je géén laadpaal kan plaatsen bijvCoasterfreak schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:36:
[...]
renault bied naast de €4000 overheidssubsidie ook een €4000 renault subsidie tot ergens eind augustus. de renault subsidie is dus niet toepaspaar op privelease..
Anway, ik had een andere vraag. Ik heb een EV besteld, en dan ga je steeds dieper in het konijnenhol, en dan begint het kijken naar laadpunten voor thuis. En wat ik nergens vind, en dus is dit waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch : Hoe voorkom je eigenlijk dat iemand anders zijn auto vrolijk voor jouw deur parkeert en aan jouw laadpunt hangt?
Met mijn Model 3 laadde ik wel tot 70 kWh ‘s nachts, maar waarschijnlijk bedoel je KW en in dat geval is nutsvoorzieningen meestal beperkt tot 11 kW (3x16A), maar laadpaal kan trouwens wel tot 3x32A alleen om thuis 3x35A te krijgen kost €600 per jaar extra.Prullenbak84 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:47:
Ik kwam hier om een vraag te stellen, maar heb ondertussen eens even de discussie met @DigitalExorcist doorgelezen...Zit ik er nou naast of is dat 22kWh van de Renault Zoe alleen bij een enkele openbare laadpaal? Thuis ga je toch ook met een 3 fase-aansluiting nooit boven de 11 kWh komen? Voor mij waren de laad(on)mogelijkheden genoeg redenen om niet eens een proefrit te gaan maken met de Zoe.
Mijn paal laad alleen tussen 0:00 en 8:00, genoeg beveiliging voor mijn gevoel. 9/10 hangt dan toch mijn eigen auto er aan (PHEV). Met mijn Model 3 schakelde ik tijdens de vakantie de paal uit en voor de rest nam im het voor lief.Anway, ik had een andere vraag. Ik heb een EV besteld, en dan ga je steeds dieper in het konijnenhol, en dan begint het kijken naar laadpunten voor thuis. En wat ik nergens vind, en dus is dit waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch : Hoe voorkom je eigenlijk dat iemand anders zijn auto vrolijk voor jouw deur parkeert en aan jouw laadpunt hangt?
Waarschijnlijk kost het mij geen tot amper geld als iemand aan mij paal hangt omdat ik vanwege een overschot aan de energiemaatschappij kan verkopen voor 7ct of via de laadpaal aan de zaak voor 22ct (waarvan ik de BTW ook nog terug krijg).
[ Voor 35% gewijzigd door Deveon op 13-06-2020 17:06 ]
Het is ook zinloos om met de huidige auto's sneller dan 11 kW te laden. Je auto is in veel minder dan een nacht weer vol genoeg.Prullenbak84 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:47:
Ik kwam hier om een vraag te stellen, maar heb ondertussen eens even de discussie met @DigitalExorcist doorgelezen...Zit ik er nou naast of is dat 22kWh van de Renault Zoe alleen bij een enkele openbare laadpaal? Thuis ga je toch ook met een 3 fase-aansluiting nooit boven de 11 kWh komen? Voor mij waren de laad(on)mogelijkheden genoeg redenen om niet eens een proefrit te gaan maken met de Zoe.
Simpel. Met een pasje of een code. Je kunt in laten stellen dat alleen bepaalde passen mogen laden, of je geeft zelf de code uit.Anway, ik had een andere vraag. Ik heb een EV besteld, en dan ga je steeds dieper in het konijnenhol, en dan begint het kijken naar laadpunten voor thuis. En wat ik nergens vind, en dus is dit waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch : Hoe voorkom je eigenlijk dat iemand anders zijn auto vrolijk voor jouw deur parkeert en aan jouw laadpunt hangt?
Je kunt 50KW snelladen met de Zoe (specs Renault) of 46kW (specs Fastned) op de ‘gewone’ snelladers. Je kunt 22kW snelladen via ‘reguliere’ AC laders*. Thuis kun je ook wel sneller maar dan betaal je je scheel aan vastrecht; 11kW is dan de betere oplossing.Prullenbak84 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:47:
Anway, ik had een andere vraag. Ik heb een EV besteld, en dan ga je steeds dieper in het konijnenhol, en dan begint het kijken naar laadpunten voor thuis. En wat ik nergens vind, en dus is dit waarschijnlijk een hele domme vraag, maar toch : Hoe voorkom je eigenlijk dat iemand anders zijn auto vrolijk voor jouw deur parkeert en aan jouw laadpunt hangt?
Let wel, snelladen onderweg is overrated. Als je op je bestemming kan laden ga je dat doen; snelladen onderweg is alleen in noodgevallen of desnoods op vakantie.
* Mits de laadpaal dit natuurlijk ondersteunt! Via Chargemap of ABRP (routeplanners specifiek voor EV) kun je filteren en zoeken welke dat zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door DigitalExorcist op 13-06-2020 17:14 ]
Ah, ja. Natuurlijk bedoelde ik kW en geen kWh. Maar ik had t dus wel ongeveer goed in mijn hoofd, gewoon een normaal laadpunt op een normale 3 fasen-aansluiting in een normaal huis is 11 kW.Deveon schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:59:
[...]
Met mijn Model 3 laadde ik wel tot 70 kWh ‘s nachts, maar waarschijnlijk bedoel je KW en in dat geval is nutsvoorzieningen meestal beperkt tot 11 kW (3x16A), maar laadpaal kan trouwens wel tot 3x32A alleen om thuis 3x35A te krijgen kost €600 per jaar extra.
Ja, dat is ook waar natuurlijk.Waarschijnlijk kost het mij geen tot amper geld als iemand aan mij paal hangt omdat ik vanwege een overschot aan de energiemaatschappij kan verkopen
Ja, dat dacht ik dus ook. Daarom vind ik dat 22 kW AC laden van de Zoe ook echt een "voordeel" van niks.daemonix schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:59:
[...]
Het is ook zinloos om met de huidige auto's sneller dan 11 kW te laden. Je auto is in veel minder dan een nacht weer vol genoeg.
Ah zo. Bedankt! Ik zie wel een hoop laadpunten die zeggen geen identiciatie ofzo te hebben. Maar als je dan, zoals @Deveon zegt dat je t ook op tijd ofzo kan zetten, dan kan dat ook goed werken natuurlijk. Of gewoon de groep uitzetten in je meterkast? Zou dat ook gaan?Simpel. Met een pasje of een code. Je kunt in laten stellen dat alleen bepaalde passen mogen laden, of je geeft zelf de code uit.
Ja, en dat AC 22 kW van de Zoe slaat dus vrijwel nergens op. 22 kW palen zijn er helemaal niet zo veel, en thuis is 11 kW ook meer dan prima (en als je eerlijk bent eigenlijk ook financieel/praktisch gezien het hoogst haalbare)DigitalExorcist schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:09:
Je kunt 50KW snelladen met de Zoe (specs Renault) of 46kW (specs Fastned) op de ‘gewone’ snelladers. Je kunt 22kW snelladen via ‘reguliere’ AC laders*. Thuis kun je ook wel sneller maar dan betaal je je scheel aan vastrecht; 11kW is dan de betere oplossing.
Grotendeels eens (snelladen kan ook handig zijn als je bestemming ver weg is, en er is daar geen laadpaal. Dan moet je op de heen- of terugweg toch ergens snelladen) Dit zijn uitzonderingen, maar juist op die momenten is het wel fijn als "snel" (lees DC) laden ook echt snel is. 46 kW zou voor mij echt een ergernis zijn. Na een bakkie koffie en een mcFlurry wil ik gewoon weer even door kunnen. Daarom kan je snel laden voor mij persoonlijk pas vanaf 100 kW snel noemen. Dan heb je gewoon een breder inzetbare auto, ook voor weekendjes of dagjes uit.Let wel, snelladen onderweg is overrated. Als je op je bestemming kan laden ga je dat doen; snelladen onderweg is alleen in noodgevallen of desnoods op vakantie.
Als ik in Chargemap kijk zijn er wel aardig wat. Bovendien, ik lease een auto voor 5 jaar, tegen die tijd zullen er vast wel meer zijn. Beter erop voorbereid zijn dan straks tekort komen.
Er zijn niet zo bar veel EV’s die 22kW op AC kunnen laden, ik maak graag gebruik van de mogelijkheid als ik het wél heb.
Dat kan ook, maar persoonlijk vond ik dat de moeite niet waard. Ook niet toen ik nog geen tijdslot had. Nog nooit gemerkt dat iemand mijn paal gebruikte.Prullenbak84 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:18:
[...]
Ah zo. Bedankt! Ik zie wel een hoop laadpunten die zeggen geen identiciatie ofzo te hebben. Maar als je dan, zoals @Deveon zegt dat je t ook op tijd ofzo kan zetten, dan kan dat ook goed werken natuurlijk. Of gewoon de groep uitzetten in je meterkast? Zou dat ook gaan?
[...]
Edit: Mijn auto laad op een openbare parkeerplaats, al is het hoofdzakelijk bewoners die daar parkeren en heb nog geen andere EVs zien staan. Als iemand het zou vragen is het ook geen probleem om gratis te laden, maar die nood moet wel erg uitzonderlijk zijn met twee dubbele openbare palen in de straat.
[ Voor 22% gewijzigd door Deveon op 13-06-2020 22:27 ]
Ik was wat kort door de bocht, maar de post van @Crazy D vat goed samen wat ik probeerde te verwoordenLuiaard schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:05:
Wacht even, je vergelijkt een gereed product dat van een magazijn naar jouw huis komt met een complex product dat nog gefabriceerd moet worden waar duizenden onderdelen, tientallen machines en vele handelingen plus mensen voor nodig zijn met elkaar? Het lijkt me dat er vele malen meer factoren meespelen die de leverdatum beïnvloeden. Het is geen doosje dat uit een magazijn met een pakketvervoerder naar je huis komt.
Ik voorkom dat op dezelfde manier dat ik voorkom dat iemand vrolijk mijn tuinslang gaat gebruiken, of mijn tuin meubilair of appels gaat plukken: niet. Het is nog nooit gebeurd en als er iemand met een EV met hoge nood langs rijdt is hij welkom om even bij te laden (maar zal wel nooit gebeuren met een publieke paal op 500m afstand).Prullenbak84 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 16:47:
[...]
Hoe voorkom je eigenlijk dat iemand anders zijn auto vrolijk voor jouw deur parkeert en aan jouw laadpunt hangt?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja als iemand een enkele keer wat kWh pikt, dan is dat ook eigenlijk geen ramp. En blijkbaar gebeurt dat helemaal niet. Mijn vertrouwen in de mensheid was wat te negatief, denk ik
Onze laadpalen staan op eigen grond, je mag hier nergens in de straat 'gewoon' parkeren. Ik wil voorkomen dat iemand denkt dat de parkeerplaatsen beschikbaar zijn (is al voorgekomen en levert vervelende discussies). Dus ik heb de laadpalen wel vergrendeld.Prullenbak84 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:55:
Dank allemaal voor de antwoorden!
Ja als iemand een enkele keer wat kWh pikt, dan is dat ook eigenlijk geen ramp. En blijkbaar gebeurt dat helemaal niet. Mijn vertrouwen in de mensheid was wat te negatief, denk ik
Er zijn niet zo bar veel EV's die 22kW AC kunnen laden. En de reden is omdat het niet zoveel zin heeft. En daarom zullen er ook niet zoveel palen komen.DigitalExorcist schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 18:37:
@Prullenbak84
Als ik in Chargemap kijk zijn er wel aardig wat. Bovendien, ik lease een auto voor 5 jaar, tegen die tijd zullen er vast wel meer zijn. Beter erop voorbereid zijn dan straks tekort komen.
Er zijn niet zo bar veel EV’s die 22kW op AC kunnen laden, ik maak graag gebruik van de mogelijkheid als ik het wél heb.
Het lijkt er een beetje op dat je de Zoe op alle mogelijke manieren goed probeert te praten. Het is denk ik een prima auto, en als ik een gezin had (of als Renault een wat stabieler bedrijf was op dit moment, maar dat terzijde), had ie ook aanzienlijk hoger op mijn shortlist gekomen. Het is wel een auto met bewezen techniek (Zoe bestaat al een tijd) en best wel ruim, en goede actieradius, en nu met nog eens 4000 euro extra korting ook een goede deal, maar van zijn laadmogelijkheden moet ie het gewoon écht niet hebben.
Begrijp niet zo goed waarom het zo moeilijk het is dat toe te geven
Het is natuurlijk erg afhankelijk van je eigen situatie, maar om honderden euro’s extra uit te geven en te gaan prutsen met een pasje lijkt mij niets.Prullenbak84 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:55:
Dank allemaal voor de antwoorden!
Nadeel van je laadpaal lost koppelen is dan alleen wel dat iemand binnen 5 minuten er met je laadpaal vandoor gaat. Dan kan je beter wat kWh verlies nemen. Overigens lijkt mij dat het laadprotocol prima overweg kan met wegvallende stroom. Zeker omdat lang niet alle auto’s de kabel vergrendelen tijdens het laden. Ik heb de kabel er wel eens uitgetrokken terwijl die nog aan het laden was bij een openbare paal.daemonix schreef op zondag 14 juni 2020 @ 08:29:
@Prullenbak84 Gewoon uitzetten in de groepenkast werkt prima. Doe dat echter alleen als de auto niet laadt.Dus liefst bij losgekoppelde laadkabel.
Edit:
https://www.autoscout24.n...f2-4f69-a387-c7a85ad82150
Dat moment wanneer een subsidie van 2000 euro ervoor zorgt dat de prijs 1800 euro zakt
[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 14-06-2020 12:26 ]
Kabel er uit trekken is fundamenteel verschillend van de schakelaar omhalen. Je kabel geeft aan dat hij wordt losgetrokken (eerst wordt de communicatie verbroken en daarmee automatisch alles afgeschakeld en daarna pas de dan niet meer stroomvoerende leidingen) terwijl de schakelaar op het meest ongunstige moment kan worden omgezet wat leidt tot een vlamboogje (en vernieling van de schakelaar). Als je op de nuldoorgang schakelt gebeurt er niets, als je op het maximum of minimum schakelt krijg je een vlamboog.Deveon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:15:
[...]
Nadeel van je laadpaal lost koppelen is dan alleen wel dat iemand binnen 5 minuten er met je laadpaal vandoor gaat. Dan kan je beter wat kWh verlies nemen. Overigens lijkt mij dat het laadprotocol prima overweg kan met wegvallende stroom. Zeker omdat lang niet alle auto’s de kabel vergrendelen tijdens het laden. Ik heb de kabel er wel eens uitgetrokken terwijl die nog aan het laden was bij een openbare paal.
Ik denk dat zoals een aantal anderen in dit topic soms vergeten dat het uberhaupt fijn/goed is voor alle EV rijders dat er zo veel mogelijk bij komen of dat nou misschien niet altijd de beste rationele keuze is of de technisch betere auto is.Prullenbak84 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 12:04:
[...]
Er zijn niet zo bar veel EV's die 22kW AC kunnen laden. En de reden is omdat het niet zoveel zin heeft. En daarom zullen er ook niet zoveel palen komen.
Het lijkt er een beetje op dat je de Zoe op alle mogelijke manieren goed probeert te praten. Het is denk ik een prima auto, en als ik een gezin had (of als Renault een wat stabieler bedrijf was op dit moment, maar dat terzijde), had ie ook aanzienlijk hoger op mijn shortlist gekomen. Het is wel een auto met bewezen techniek (Zoe bestaat al een tijd) en best wel ruim, en goede actieradius, en nu met nog eens 4000 euro extra korting ook een goede deal, maar van zijn laadmogelijkheden moet ie het gewoon écht niet hebben.
Begrijp niet zo goed waarom het zo moeilijk het is dat toe te geven
Ja meneer is duidelijk Renault fan en ja er zijn best wel opmerkingen te maken of de Zoe feature wise zo goed is en of zo’n USP als 22kWh nou echt nuttig is (zeker als dezelfde persoon zegt dat snelladen overrated is maar wel sneller ac laden fijn is om te hebben
Fijn dat Renault een vrij aantrekkelijke EV heeft en hij ook bij het groeiende clubje EV rijders komt! Dat is wat uiteindelijk telt en wat we nodig hebben om die domme/stomme discussies over waterstof en/of “ik koop ze pas als ik 1000km kan rijden op 1 lading” argumenten te horen.
Helemaal eens. En ik denk dat ook rationeel voor zijn situatie de Zoe helemaal zo'n slechte keuze niet is, hoorStrykeforce schreef op zondag 14 juni 2020 @ 14:02:
[...]
Ik denk dat zoals een aantal anderen in dit topic soms vergeten dat het uberhaupt fijn/goed is voor alle EV rijders dat er zo veel mogelijk bij komen of dat nou misschien niet altijd de beste rationele keuze is of de technisch betere auto is.
Ja meneer is duidelijk Renault fan en ja er zijn best wel opmerkingen te maken of de Zoe feature wise zo goed is en of zo’n USP als 22kWh nou echt nuttig is (zeker als dezelfde persoon zegt dat snelladen overrated is maar wel sneller ac laden fijn is om te hebben)
Fijn dat Renault een vrij aantrekkelijke EV heeft en hij ook bij het groeiende clubje EV rijders komt! Dat is wat uiteindelijk telt en wat we nodig hebben om die domme/stomme discussies over waterstof en/of “ik koop ze pas als ik 1000km kan rijden op 1 lading” argumenten te horen.
Maar het is voor andere nieuwe EV rijders zoals ik (binnenkort), niet handig als er gewoon verwarrende informatie staat in zo'n topic, omdat iemand het heeft over gekke dingen als dat een Zoe thuis sneller zou laden dan een andere EV enzo. Nou hou ik al een paar jaar t elektrisch rijden goed in de gaten, omdat ik al heel lang wil overstappen, maar als iemand wat verser er in komt, worden die alleen maar fout geïnformeerd.
@ iedereen die nog reageerde op mijn laad-vraag: nogmaals bedankt! Mezelf gewoon niet al te druk over maken
Nogal een statement van iemand die zelf geen ervaring heeft met EV rijden.DigitalExorcist schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 17:09:
[...]
Let wel, snelladen onderweg is overrated. Als je op je bestemming kan laden ga je dat doen; snelladen onderweg is alleen in noodgevallen of desnoods op vakantie.
Het is maar net hoe je je auto gebruikt. Niet iedereen rijdt elke ochtend naar dezelfde lokatie en om 17:00 weer terug.
En dan nóg zul je zoveel mogelijk op bestemming gaan laden. Of je moet ervan houden om anderhalf uur per keer op een koud tochtig (s)tankstation te staan. Maar ik ben daar persoonlijk niet zo’n fan van. Als je éën broodje bal hebt gehad heb je de meeste wel gehad...Pierz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:00:
[...]
Nogal een statement van iemand die zelf geen ervaring heeft met EV rijden.
Het is maar net hoe je je auto gebruikt. Niet iedereen rijdt elke ochtend naar dezelfde lokatie en om 17:00 weer terug.
En hoe doe je dat als je geregeld 500 km enkele reis naar Duitsland moet rijden? Of als de klant die je geregeld bezoekt geen laadpaal heeft? Rol je dan de granny uit?DigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:06:
[...]
En dan nóg zul je zoveel mogelijk op bestemming gaan laden. Of je moet ervan houden om anderhalf uur per keer op een koud tochtig (s)tankstation te staan. Maar ik ben daar persoonlijk niet zo’n fan van. Als je éën broodje bal hebt gehad heb je de meeste wel gehad...
Als je een fatsoenlijk DC ladende auto hebt sta je er geen anderhalf uur he, en er staan ook snelladers op andere plekken dan tankstations...
Dat is toch precies de reden dat t handig is als je auto minimaal 100kW AC laadt?...Dan duurt dat dus geen 1,5 uur.DigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:06:
[...]
En dan nóg zul je zoveel mogelijk op bestemming gaan laden. Of je moet ervan houden om anderhalf uur per keer op een koud tochtig (s)tankstation te staan. Maar ik ben daar persoonlijk niet zo’n fan van. Als je éën broodje bal hebt gehad heb je de meeste wel gehad...
Genoeg publieke laders tussendoor. En ja, als je dat geregeld doet is het misschien handig. Maar dat geldt voor een beperkt aantal usecases....Pierz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:37:
[...]
En hoe doe je dat als je geregeld 500 km enkele reis naar Duitsland moet rijden? Of als de klant die je geregeld bezoekt geen laadpaal heeft? Rol je dan de granny uit?
Als je een fatsoenlijk DC ladende auto hebt sta je er geen anderhalf uur he, en er staan ook snelladers op andere plekken dan tankstations...
Wat? Genoeg publieke laders tussendoor, waar dan? Onderweg? Hoe lang ga je dan bij de 11kW (of als je geluk hebt toevallig 22 kW) staan wachten?Genoeg publieke laders tussendoor. En ja, als je dat geregeld doet is het misschien handig. Maar dat geldt voor een beperkt aantal usecases....
Sorry, Ik heb er ook nog geen ervaring mee, maar volgens mij zie je t echt een beetje verkeerdom.
AC-laden doe je als je veel tijd hebt (op je bestemming, thuis 's nachts, etc), dus maakt de snelheid niet zoveel uit en is 11 kW heel netjes (iedere auto kan dan makkelijk van 10-100% in een nachtje)
DC-laden doe je als je weinig tijd hebt (onderweg, bij t benzinestation of wegrestaurant) en dan is hoe sneller hoe beter (en 46 kW gewoon echt best wel karig)
[ Voor 25% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-06-2020 16:52 ]
Heel veel mensen hoeven geen rekening te houden met plotselinge Duitslandtrips vanaf de Randstad.
In 5 jaar met een 22 kWh-Zoe hebben we -buiten vakanties om- misschien op 6 dagen bij een snellader gestaan?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Anderhalf uur? Ik sta max 20 minuten bij een snellader (Ioniq 28 kWh). Vaak heb ik meer tijd nodig om even te plassen en koffie te drinken. En overigens doe ik dat ook liever dan dat ik op zoek moet naar een bestemmingslader die niet helemaal in de buurt ligt van mijn bestemming. Dat kost me namelijk meer tijd/moeite en als mijn bezoek dan ook nog eens van korte duur is (< 4 uur) heb ik er niet zoveel aan.DigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:06:
[...]
Laden op bestemming is interessant voor lange bezoeken.
Ik gebruik snelladen overigens niet zo heel vaak. Maar als het nodig is dan is het wel prettig dat het met een goede snelheid gaat. Ik zou liefste ook de 150 kW aantikken bij het laden maar ik mag op zich niet klagen met de 65 kW die m'n Ioniq haalt. Een auto zonder goede snellaadmogelijkheid zou ik alleen gebruiken voor korte afstanden (stadsauto).
I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass
Ik denk dat we t er allemaal over eens zijn dat het beter is als je zorgt dat snelladen een uitzondering is (het schijnt ook niet heel goed voor je accu te zijn en t is best duur). Dus je gaat van huis met een volle accu enzo. Maar die keren dat je ver weg moet, of op of bij je bestemming is geen (vrije) laadpaal, of je moet een keer onverwachts een eindje rijden...Ik ben van plan weinig bij de fastned te gaan staan, maar in dat soort situaties, die je gewoon gaat hebben, dan zijn we het er denk ik ook allemaal over eens, dat snelladen snel mag zijnProton_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:57:
Alles is use-case afhankelijk.
Heel veel mensen hoeven geen rekening te houden met plotselinge Duitslandtrips vanaf de Randstad.
In 5 jaar met een 22 kWh-Zoe hebben we -buiten vakanties om- misschien op 6 dagen bij een snellader gestaan?
Precies dit 😊Prullenbak84 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:03:
[...]
Ik denk dat we t er allemaal over eens zijn dat het beter is als je zorgt dat snelladen een uitzondering is (het schijnt ook niet heel goed voor je accu te zijn en t is best duur). Dus je gaat van huis met een volle accu enzo. Maar die keren dat je ver weg moet, of op of bij je bestemming is geen (vrije) laadpaal, of je moet een keer onverwachts een eindje rijden...Ik ben van plan weinig bij de fastned te gaan staan, maar in dat soort situaties, die je gewoon gaat hebben, dan zijn we het er denk ik ook allemaal over eens, dat snelladen snel mag zijn
Alleen bij noodgevallen en dan zo snel mogelijk. Bestemmingsladen zodra het enigszins kan. Thuisladen by default.
M’n beoogde EV heeft een 50KW accu; met 42KW laden duurt het iets meer dan een uur voordat ie “vol” is. En ja ik weet van de vertraging na x aantal procent... en je laad bij de Fastned niet tot 100% maar precies genoeg om op je bestemming of bij de volgende (snel)lader te komen.
Je zegt "Precies dit" maar je ontkent dit juist de hele tijd
Jouw beoogde EV, de Zoe, laadt niet zo snel. die 46 kW haalt ie maar tot de 30% en daarna neemt het hard af. Volgens ev-database kun je m van 10-80% opladen in een uur.Alleen bij noodgevallen en dan zo snel mogelijk. Bestemmingsladen zodra het enigszins kan. Thuisladen by default.
M’n beoogde EV heeft een 50KW accu; met 42KW laden duurt het iets meer dan een uur voordat ie “vol” is. En ja ik weet van de vertraging na x aantal procent... en je laad bij de Fastned niet tot 100% maar precies genoeg om op je bestemming of bij de volgende (snel)lader te komen.
Dit vind ik, juist omdat je dit doet op de momenten dat je minder tijd hebt, gewoon te lang.
Het is leuk om te zeggen "ik koop mijn auto niet voor een vakantie of een weekend naar Duitsland, of een dagje naar Groningen", maar als ik 30-35 duizend euro uit geef aan een auto, is het wel fijn dat dat nog enigszins kan...
[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-06-2020 17:41 ]
Ik woon in Groningen; dat is nou juist precies waar ik ‘m voor koop! 😜Prullenbak84 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:38:
[...]
Jouw beoogde EV, de Zoe, laadt niet zo snel. die 46 kW haalt ie maar tot de 30% en daarna neemt het hard af. Volgens ev-database kun je m van 10-80% opladen in een uur.
Dit vind ik, juist omdat je dit doet op de momenten dat je minder tijd hebt, gewoon te lang.
Het is leuk om te zeggen "ik koop mijn auto niet voor een vakantie of een weekend naar Duitsland, of een dagje naar Groningen", maar als ik 30-35 duizend euro uit geef aan een auto, is het wel fijn dat dat nog enigszins kan...
En op vakantie kan prima. Ik ga vooral naar Scandinavië (specifiek Denemarken of Noorwegen) op vakantie met de auto, voor het eerst in 15 jaar vorig jaar naar Frankrijk geweest, ook dat is allemaal prima mogelijk.
En in een uur 80% opladen is toch prima? Dat is meer dan ruim zat om je volgende pauze te pakken en daar weer bij te laden. Bovendien heb je die 80% niet eens nodig: als je -zeker met kinderen- wat vaker een pauze inlast blijft het leuker in de auto en blijf je zelf ook scherper. Dan stop je om de 175 km ipv 275 even, daar is niks mis mee.. bijna 2 uur rijden en dan moet je toch wel even aan de kant imho.
Mijn collega reed elke dag van Utrecht naar Amsterdam met de e-Golf en die stond nooit bij een snellader. Die zag het nut van snelladen ook totaal niet in, hij zat namelijk toch altijd vol?
Met 45k rij je idd het dubbele van wat ik zelf momenteel doe. En het sleutelwoord is ‘variabele bestemmingen’ ... dan kan het inderdaad praktisch zijn om te laden onderweg. Of zelfs onmisbaar.KaiseRRuby schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:45:
Met mijn e-Golf stond ik met regelmaat bij de snellaadpaal. Met 45k km per jaar variabele bestemmingen red je het helaas niet met enkel thuis en op bestemming laden.
Mijn collega reed elke dag van Utrecht naar Amsterdam met de e-Golf en die stond nooit bij een snellader. Die zag het nut van snelladen ook totaal niet in, hij zat namelijk toch altijd vol?
Met 40kW DC laadsnelheid in de e-Golf, hoe lang stond/sta je bij de snellader ongeveer dan? Praktisch gezien?
[ Voor 7% gewijzigd door DigitalExorcist op 14-06-2020 20:01 ]
Zelf laad ik lekker thuis en met de Tesla had ik alleen voor het buitenland de snellader nodig, met één uitzondering toen hij ‘s nachts niet geladen had en mijn vrouw opeens spontaan ergens heen moest. Even 10 minuutjes bij Fastned en het was gedekt. Toch fijn dat ze er zijn.
Die vraag stellen heel veel mensen maar zo denk ik niet. Het is niet zoals bij een gewone auto die je altijd vol tankt. Als je weet dat je nog x km moet rijden voor je bij je bestemming bent dan laadt je x +15km. Als je tenminste kunt laden bij je bestemming natuurlijk.DigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:59:
[...]
Met 45k rij je idd het dubbele van wat ik zelf momenteel doe. En het sleutelwoord is ‘variabele bestemmingen’ ... dan kan het inderdaad praktisch zijn om te laden onderweg. Of zelfs onmisbaar.
Met 40kW DC laadsnelheid in de e-Golf, hoe lang stond/sta je bij de snellader ongeveer dan? Praktisch gezien?
Ja dat zeg ik ook maar dat wordt me niet in dank afgenomen...... vandaar de vraag hoeveel tijd je in de praktijk staat te laden 😊KaiseRRuby schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:20:
[...]
Die vraag stellen heel veel mensen maar zo denk ik niet. Het is niet zoals bij een gewone auto die je altijd vol tankt. Als je weet dat je nog x km moet rijden voor je bij je bestemming bent dan laadt je x +15km. Als je tenminste kunt laden bij je bestemming natuurlijk.
Winter/zomerDigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:22:
[...]
Ja dat zeg ik ook maar dat wordt me niet in dank afgenomen...... vandaar de vraag hoeveel tijd je in de praktijk staat te laden 😊
Ultra lage SOC/lage SOC
Koude/warme accu
Wel/niet tijdsdruk
Sanitaire stop/break nodig
Prijs per kWh
....
Hebben allemaal invloed
Anderhalf uurDigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:06:
[...]
ff maingau pasje scoren en dan valt het tarief ook best mee (weet t niet eens zeker, tussen de 30 en 35 cent).DigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:04:
[...]
Dat lijkt me inderdaad verstandig ja 😊
Ik ben al lang blij dat ik straks NIET bij een Fastned hoef te staan voor die tarieven..
Heb ik als backup in de auto liggen
Precies dit!ybos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:39:
[...]
Anderhalf uurAls ik met mijn model 3 waar dan ook in NL sta (beetje gechargeerd) ben ik na een 10-15 minuten snelladen (bij een 150kW) paal altijd thuis.
Ik heb in het afgelopen jaar maar een keer of 3-4 bij een snellader gestaan, dat was altijd omdat ik de bestemming niet zou halen (of dacht niet te halen...). Dan is 10 minuten laden met een 100kW+ lader echt lang zat.
1 keer gingen we laden omdat de auto aangaf dat we met 10km range over thuis zouden komen. Met 2 kinderen achterin durfden we de gok niet aan (nu zou ik het wel doen, maar dan ken je de auto al beter). Gestopt bij een Ionity lader (leek me mooi om eens te doen), m’n zoontje belooft dat hij 1 aflevering op Netflix mocht kijken (duurt 20 minuten). Dat was dus niet zo handig, want in 2 minuten zat er al zoveel in dat ik het altijd ging halen...
Zelfs met een trage laadsnelheid zou snelladen vrijwel altijd nog meevallen. Alleen een vakantie trip met meerdere snellaadsessies achter elkaar zou met een sloom snelladende auto irritant zijn. Dan sta je echt een uur te wachten ofzo.
Daarom zeg ik: anderhalf uur tot vol. Maar vol is nooit nodig... alleen genoeg om je volgende bestemming of tussenstop te halen met iets aan marge.ybos schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:39:
[...]
Anderhalf uurAls ik met mijn model 3 waar dan ook in NL sta (beetje gechargeerd) ben ik na een 10-15 minuten snelladen (bij een 150kW) paal altijd thuis.
Dus in de praktijk kwartiertje, 20 minuten ...
In de praktijk sta ik niet vaak langer dan 10-15 minuten te laden.DigitalExorcist schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:22:
[...]
Ja dat zeg ik ook maar dat wordt me niet in dank afgenomen...... vandaar de vraag hoeveel tijd je in de praktijk staat te laden 😊
De SoC is dan bij aanvang ongeveer in het gebied waar de e-niro dan een stukje van zijn piek mee kan pakken (76 kW). Dan laad ik ca 27 kWh om met 10% thuis te komen.
Bij Allego duurt dit 25 minuten.
Bij Sventibold duurt dit 37 minuten. De lader is de beperking hier.
Deze zomer veul geladen bij Ionity. Meestal rond de 10-15% gestart en bij 77% gestopt. Dan pak je grofweg 40 kWh voor de komende 250 km.Ik heb het nagezocht, zo'n laadbeurt duurt doorgaans tussen de 47 en 55 minuten.
My 2 cents: heel tevreden over de e-niro. Omdat de auto veel stilstaat hindert de 1 fase 3,6 kW mij in de praktijk niet. Maar de dag dat een update op het BMS komt waarbij het snelladen sneller gaat, doe ik een klein sprongetje in de lucht.
Edit: Oh, ik had een veel kortere reis in gedachten. 440km! Dan reis je naar een andere Limburg en/of vanaf een andere Rotterdam denk ik? Voor ons is die reis (Berkel en Rodenrijs->Maaseik) 173km enkele reis.
[ Voor 28% gewijzigd door mux op 15-06-2020 11:25 ]
Ik wilde eigenlijk alleen een voorbeeld uit de praktijk meegeven en dat sneller kunnen laden als je het nodig hebt (dus in mijn optiek juist niet thuismux schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:45:
(niet relevant voor de discussie maar: Je hebt dan wel echt een extreem hoog verbruik voor een e-niro - wij rijden dat stuk met de Leaf ook en zelfs met 120km/h krijgen wij hem op dat stuk niet leeg. Da's met aanzienlijk minder capaciteit (ca. 55kWh vs 60+ voor jou))
De reis is met een fietsendrager met 2/3 fietsen erop.
Verbruik is bij 110 km op de teller en tussen 18 en 26 graden nipt meer dan 17 kWh/100 km. (75 kWh voor 440 km). Vind het wel netjes eigenlijk.
In Limburg en langs de A58 zijn niet zo veel snelladers. T.h.v. Urmond heb ik nog iets van 25%. Bij Eindhoven moet je de snelweg af en het laden gaat bij lage SoC minder snel.
In de eSoul kan ik (1,92) achter mezelf zitten en heb ik voldoende hoofdruimte.
In de Niro zat ik met de knieen klem en mijn hoofd tegen het dak (en de Niro kost ook nog eens een stuk meer...).
Kortom ik zie wel wat in de eSoul!
Weet iemand of je de rijkssubsidie nog van de leaseprijs van de ANWB mag afhalen (dus iets van 60 euro per maand korting als ik het uitsmeer over 60 maanden)?
https://www.rvo.nl/sites/...EPP-2020-09-juni-2020.pdfLeader98 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
Naar aanleiding van de tip dat de eSoul in de aanbieding was (https://www.anwb.nl/auto/...uto-en-contract?car=esoul) vanmorgen even de Niro en de eSoul vergeleken bij de dealer.
In de Niro zat ik met de knieen klem en mijn hoofd tegen het dak (en de Niro kost ook nog eens een stuk meer...).
Weet iemand of je de rijkssubsidie nog van de leaseprijs van de ANWB mag afhalen (dus iets van 60 euro per maand korting als ik het uitsmeer over 60 maanden)?
hij staat hier in het lijstje dus ja
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Dat zag ik in reviews ook steeds terug. Eigenlijk zijn er vrij weinig redenen om een Niro te kiezen. Behalve dan dat ie er misschien als een "serieuzere auto" uit ziet. Maar dat is allemaal smaak en dat kan dan ook juist voor de soul pleiten, want hij ziet er wel echt tof uit, zeker van de voorkant, vind ik. De Niro is ietsje pietsje zuiniger, maar dat scheelt ook echt zo weinig...Leader98 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
Kia concurreert lekker zichzelf. Op zich slim, want anders doet een ander het
Volgens mij wel. Je krijgt dat dan maandelijks terug van Den Haag Inc. toch? Maakt hen niet uit van wie jij hem voor welk bedrag leaset.Weet iemand of je de rijkssubsidie nog van de leaseprijs van de ANWB mag afhalen (dus iets van 60 euro per maand korting als ik het uitsmeer over 60 maanden)?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Ik had die aanbieding ook gezien. De E-Soul is daar 100 euro per maand goedkoper dan de E-Niro (met 64kWh accu). Mooie auto. Dit is echt een fantastische auto volgens mij.Leader98 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
Naar aanleiding van de tip dat de eSoul in de aanbieding was (https://www.anwb.nl/auto/...uto-en-contract?car=esoul) vanmorgen even de Niro en de eSoul vergeleken bij de dealer.
MG viel af door geen app, geen climate control en te groot. Uiteindelijk in een e-Golf, Zoe, Corsa en 208 gereden ter vervanging van de Fiesta. Zoe viel al snel af, afwerking vonden wij niet fantastisch en hadden daar het gevoel het meeste te moeten inleveren. e-Golf was interessant, maar zou ik niet kopen. Zou dan een lease moeten worden gezien ik niet weet wat de rest waarde zou doen, echter alle bedrijven haken zo'n beetje af als je wat opties wil. En als er dan een voorraad auto is met de opties dan is die opeens 30% duurder dan een nieuw te bestellen e-Golf
Uiteindelijk moeten kiezen tussen de 208 GT Premiere en de e-Corsa. Keuze is op de laatste gevallen. Kreeg bij onze huis opel dealer (al 6 andere auto's gekocht) vele malen betere deal dan bij de Peugeot dealer bij dezelfde optie lijst, 2250 meer korting. Vanochtend getekend, nu kan het wachten beginnen. En op zoek naar welke 3-fase laadpaal er aan de gevel moet komen te hangen
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
De subsidie moet je persoonlijk aanvragen bij de RVO en kan geen enkele leasemaatschappij een uitspraak over doen. Je zult dus altijd de 'bruto' prijs zien zónder subsidie.Leader98 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:36:
Dat gezegd hebbende, het is zo dat de subsidie altijd over 48 maanden uitbetaald wordt, ook al lease je 60 maanden. Je krijgt dus 48 maanden lang 83,33 euro uitbetaald (even aangenomen dat je aanschaf binnen de regelgeving van de subsidie valt én het potje nog niet leeg is tegen die tijd; er is immers dit jaar maar ruimte voor 2500 nieuw verkochte EV's, qua geld). Als je 60 maanden leased heb je de laatste 12 maanden dus 'pech' en krijg je geen subsidie meer.
@Ophidian Gefeliciteerd
Zelf ben ik ook zojuist teruggebeld door de leasemaatschappij en heb ook maar aangegeven dat hij z'n ding mag gaan doen. Papierwerk is onderweg.. nu is het feest hier helemaal compleet, ik ben tegelijkertijd bezig met oversluiten van de hypotheek en dan zit je ook weer met de BKR-registratie en alles tegelijk dus het is even manoeuvreren met de tijd en wat in welke volgorde moet en kan .. en ondertussen óók nog even m'n hele energievoorziening thuis om laten bouwen naar 3-fasen én een laadpaaltje weer bij een andere toko en het liefst moet alles tegelijkertijd klaar zijn. Dolle boel! Maar wel reuze veel zin in.
[ Voor 27% gewijzigd door DigitalExorcist op 15-06-2020 15:03 ]
In de toekomst voor als het salderen afneemt zou het wel prettig zijn om direct op de zon te kunnen laden. Met 9600 Wp moet dat nog best wel lukken ook
[ Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 15-06-2020 17:51 ]
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
hier is meer info te vinden...https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1967520 een eigen topic hieroverOphidian schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:51:
@DigitalExorcist Thnx, moet mij nog even echt gaan verdiepen in die palen. Voordeel is wel dat hij vermoedelijk langs de voordeur kan, dan hoef ik alleen maar de buitenmuur door en zit ik al in de meterkast. Dat kan ik vrij simpel zelf aansluiten.
In de toekomst voor als het salderen afneemt zou het wel prettig zijn om direct op de zon te kunnen laden. Met 9600 Wp moet dat nog best wel lukken ookIk had de Zappi al wel gezien inderdaad. Heb nu vakantie maar gaan niet meer weg, dus mooi de tijd voor.
Met al die laadpassen, palen, etc gaat er een compleet nieuwe onbekende wereld voor je open.
Elect a clown, expect a circus.
Zo dat is de moeite. En ik vond ruim 4 maanden (naar verwachting) wachten op een Corsa al langSlasher schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:06:
Het heeft even geduurd maar vrijdag mag ik mijn Citigo-E op halen. In totaal 7 maanden op gewacht.
Het enige is dat we nu de vakantie anders moeten indelen en om die auto heen moeten plannen. En dat is een tikkeltje lastig omdat we tot de leverdatum autoloos zijn. Maar goed, uitdagingen zijn er om opgelost te worden.
Import van EVs
Wellicht kom ik nog eens terug met meer ervaringen / vragen, maar voor nu wilde ik even laten weten dat het EV tijdperk is begonnen
P.S. Ook de dealer (BMW Martinistad in Groningen) is zeker een aanrader. We zijn daar perfect behandeld en het ophalen was echt een feestje.
Dat zeg je goed naar verwachtingPrullenbak84 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:44:
[...]
Zo dat is de moeite. En ik vond ruim 4 maanden (naar verwachting) wachten op een Corsa al lang
De originele verwachting van mijn auto was 3 maanden, dat werd al snel 5 en door corona 7
Maar, eind goed al goed
Elect a clown, expect a circus.
Vertel eens hoe heb je een E-Soul in Luxemburg kunnen kopen? Is dat de nieuwe E-Soul met 64 kWh accu? Als ik vragen mag.... hoeveel kost de E-Soul als je het daar koopt?Luiaard schreef op maandag 15 juni 2020 @ 21:21:
Ik heb - in mijn beste Frans - achterhaald waarom onze e-Soul pas begin augustus beschikbaar is. Voor de subsidie in Luxemburg (waar ik de auto vandaan haal) moet de auto minimaal zeven maanden op kenteken staan voor hij geëxporteerd mag worden. Mij hoor je trouwens niet klagen, want die korting zit weer in mijn prijs verwerkt.
Het enige is dat we nu de vakantie anders moeten indelen en om die auto heen moeten plannen. En dat is een tikkeltje lastig omdat we tot de leverdatum autoloos zijn. Maar goed, uitdagingen zijn er om opgelost te worden.
Iedereen kan in heel Europa auto's kopen, vrij verkeer van goederen. In mijn geval zag ik een e-Soul bij een dealer als demo-auto, deze heb ik na wat heen en weer mailen gekocht. Dus zonder te gaan kijken. Ik vermoed dat de meeste mensen dat niet zo snel zouden doen, maar ik durfde het wel aan op basis van de informatie en foto's. De auto is van januari dit jaar, de 64kWh exclusive line met SUV-pack (=hier net te duur voor subsidie)haaibaa2 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:55:
[...]
Vertel eens hoe heb je een E-Soul in Luxemburg kunnen kopen? Is dat de nieuwe E-Soul met 64 kWh accu? Als ik vragen mag.... hoeveel kost de E-Soul als je het daar koopt?
De prijs ga ik niet delen, maar je kunt zelf wel begrijpen dat het de moeite loont als ik dit zo doe. Tot medio mei zat er €5000 subsidie op in Luxemburg en na die datum is dat zelfs verhoogd naar €8000. Gezien de auto van januari is valt hij in de 'oude' subsidie, die de verkoper nog mag aanvragen als de auto minimaal zeven maanden op naam blijft staan. Daarna mag hij uitgevoerd worden.
Luxemburg is een klein land, het aanbod is niet reuzegroot. Het was toevallig dat ik daar terecht kwam. In Frankrijk is veel meer aanbod en Duitsland ook. Spreek je de taal en ben je bereid enig risico te nemen+te reizen dan kun je mogelijk voordeel halen. Bij import betaal je met een EV geen BPM. In Nederland is meer vraag naar EV's en in de ons omringende landen bestaat al langer subsidie die de prijs van tweedehands exemplaren beïnvloed.
Import van EVs
Ik heb mijn Ioniq uit Duitsland gehaald, ongezien gekocht van een particulier. Wel pas bij overdracht betaald dus als er echt iets bijzonders was geweest had ik iets gekund maar in principe was de koop gesloten.Luiaard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:20:
Dus zonder te gaan kijken. Ik vermoed dat de meeste mensen dat niet zo snel zouden doen, maar ik durfde het wel aan op basis van de informatie en foto's.
Ik vertrouw op mijn intuïtie
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Bestelling in de laatste week van 2019 gedaan.
Productiemaand: Juli 2020
Aflevering: 2de week van september.
Benieuwd of ze dit effectief halen.
Dit is in sé maar 2 maanden later dan beloofd (dit komt ongeveer overeen met de sluitingstijd van de fabriek zelf)
Bestelling: Peugeot E208 Active (3fase)
Slim bedacht, Luxemburg heeft een vrij gunstige subsidie dus.Luiaard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:20:
[...]
Iedereen kan in heel Europa auto's kopen, vrij verkeer van goederen. In mijn geval zag ik een e-Soul bij een dealer als demo-auto, deze heb ik na wat heen en weer mailen gekocht. Dus zonder te gaan kijken. Ik vermoed dat de meeste mensen dat niet zo snel zouden doen, maar ik durfde het wel aan op basis van de informatie en foto's. De auto is van januari dit jaar, de 64kWh exclusive line met SUV-pack (=hier net te duur voor subsidie)
De prijs ga ik niet delen, maar je kunt zelf wel begrijpen dat het de moeite loont als ik dit zo doe. Tot medio mei zat er €5000 subsidie op in Luxemburg en na die datum is dat zelfs verhoogd naar €8000. Gezien de auto van januari is valt hij in de 'oude' subsidie, die de verkoper nog mag aanvragen als de auto minimaal zeven maanden op naam blijft staan. Daarna mag hij uitgevoerd worden.
Luxemburg is een klein land, het aanbod is niet reuzegroot. Het was toevallig dat ik daar terecht kwam. In Frankrijk is veel meer aanbod en Duitsland ook. Spreek je de taal en ben je bereid enig risico te nemen+te reizen dan kun je mogelijk voordeel halen. Bij import betaal je met een EV geen BPM. In Nederland is meer vraag naar EV's en in de ons omringende landen bestaat al langer subsidie die de prijs van tweedehands exemplaren beïnvloed.
De E-Soul zou een goede vervanging kunnen zijn voor onze familie auto. Wij hebben 2 auto's, de 2011 Leaf blijft voorlopig nog, die is heel goedkoop voor woon-werk en helemaal prima daarvoor, maar met vakantie is te ver voor dat ouwetje, de boodschappen passen niet in de kleine kofferbak en een trekhaak kan wel, maar is niet verzekerd. Wij hebben ook een Skoda Fabia, en die zou ik willen vervangen door een elektrische auto, maar tot nu toe was er geen praktisch elektrisch alternatief, dat ook een beetje betaalbaar was en die E-Soul, komt qua maandprijs in de lease bijna in de buurt.
[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Wij hebben een Leaf met range extender van Mux. Daardoor is er erg weinig ruimte over, en de ruimte die er in zit is niet egaal.Mar.tin schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:09:
[...]
Jullie doen elke week hamsteren?Want zó klein is die kofferbak niet van een Leaf toch? Ook niet mét de hobbel erin.
Wij doen 1 keer per week boodschappen. Er moeten dan 3 kratten in passen. En nu past er eigenlijk niet eens fatsoenlijk 1 krat in. De hele ruimte is ook niet egaal. Dat helpt ook niet.
Edit: Gevonden. 360 euro over alle voertuigen. (Ik neem aan over 3 maanden?)
[ Voor 8% gewijzigd door aicaramba op 16-06-2020 11:17 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 16-06-2020 11:15 ]
Import van EVs
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic