Ik denk dat ergens de formulering of interpretatie mis is gelopen, want dit was toch echt bedoeld als technisch argument. Laat ik het eens herformuleren, kijken of het dan duidelijker wordt wat men ermee probeert te zeggen. Want het advies is - ook met je eisenpakket - volledig valide!
1.
AC laden >11kW is doorgaans nutteloos. Dit is iets dat direct uit de praktijkervaring komt. Het is allereerst zo dat je thuis min of meer nooit sneller kunt laden dan 11kW, of je moet €1000/jr aan extra vastrecht willen betalen voor een zwaardere huisaansluiting. Voor thuisladen is 11kW het ontegenzeggelijke risico. Maar ook onderweg heb je bijna nooit profijt van 22kW of 43kW AC laden. 43kW kun je sowieso al op je buik schrijven: de zeldzame Fastned- en Corri-Door stations waar dat nog kan zijn few and far between, en de rest is op z'n best 22kW. En 22kW-palen zijn dan ook zelden 22kW, eerder... you guessed it, 3x25A (ongeveer 17kW) load-sharing.
Hoe weten we dit alles? Nou, ik ben zo'n gozer die 22kW AC-laders in auto's bouwt en onlangs nog bijna een uur (!) in delft heeft rondgereden naar palen die zeiden 22kW te zijn maar het uiteindelijk niet waren - zodat we 22kW laden in een busje konden uittesten.
En het laatste argument, met name voor de oude Zoe, is dat je zelfs 22kW niet echt kunt gebruiken als het er is. De accu laadt namelijk maar tot ca. 50% op volle snelheid, en gaat dan al langzamer. Je zult bijna nooit je auto met 0% lading aan de laadpaal knopen, eerder met 30 of 40% (mijn mediaan laadpercentage waarop ik een laadsessie start: 60%). Dan ben je dus al ver voorbij het punt waarmee je op 43kW kunt laden en bijna op het punt dat 22kW ook niet meer op volle snelheid gaat. Dit geldt ook voor veel andere auto's met 22kW boordlader.
Nogmaals, ik krijg €5000 voor elke e-NV200/Leaf-eigenaar die een 22kW AC-lader ingebouwd wil hebben in zijn auto. Ik heb alle baat bij het ophemelen van snel AC laden, maar in werkelijkheid heb je met 11kW iets dat altijd bruikbaar is, en is het hangen op sneller AC-laden in de praktijk voor heel weinig mensen waardevol. Ja, een 22kW lader is letterlijk twee keer zo snel als een 11kW-lader - in theorie, op papier. In de praktijk is hij... misschien 10% sneller, op een hele goede dag 25%. 43kW? Dat is één dag per jaar nuttig als je altijd dezelfde route naar je vakantie rijdt en zeker weet dat er een oud, non-updated Fastned-station staat.
2)
43/50kW DC snelladen is niet meer van deze tijd. Je hebt een flink budget. Je leeft in 2020. Er is echt geen noodzaak meer in deze tijd om een non-CCS auto te kopen die niet >50kW kan DC-laden. Wederom, de cijfers zijn bedrieglijk hier: 43kW AC is flink langzamer dan 50kW DC, wat weer heel veel langzamer is dan 80kW DC, wat weer een gigantische stap is onder 175kW DC. Elk van die stappen voelt - in de praktijk - als een generationele stap. Een oude 43kW Zoe doet er 2x zo lang over om vol te laden dan een e-Soul, en die is weer 2x zo langzaam als een Ioniq 28kWh, en die is weer 2x zo langzaam als een e-tron. Je praat hier over het verschil tussen 40 minuten of 10 minuten bij een laadpaal staan als je een auto uit 2013 vergelijkt met 2020.
En dit is waar mensen zoveel over vallen, zeker first-time EV-eigenaren! Kijk, doorgewinterde Leaf-eigenaren zoals ik hebben ons allang aangepast aan een boekje lezen of onszelf vermaken bij de laadpaal, maar hoe leuk dit ook is in het huidige weer (en ik geniet er oprecht van - ondanks dat het maar zelden gebeurt, ik kan immers 350km+ op m'n accu rijden), in de winter aan het einde van een lange dag is het suboptimaal. Afhankelijk van wat voor persoonlijkheid je hebt kun je het als een dealbreaker ervaren. Juist onderweg is die snellaadsnelheid echt iets dat een groot verschil maakt, en iets wat juist WEL veel uitmaakt in de gebruikservaring van de auto.
-------------
Je eisenpakket en posts verraden dat je heel weinig ervaring hebt met elektrisch rijden, maar je wel hebt ingelezen en denkt te weten wat je wilt. Wij proberen te vertellen dat er nog wat nuances zijn waarvan je *denkt* dat ze onbelangrijk zijn, terwijl wij de ervaring hebben dat ze een hoop uitmaken. Het is heel makkelijk om te verzeilen in de cijfers, en het lijkt er ook op dat je 'technische argumenten' interpreteert als 'argumenten met cijfers'. Helaas, cijfers zijn bedrieglijk, er zit veel meer nuance achter. Dat is nuance die ik nu uitleg als 'ervaring', maar uiteraard met techniek als basis. Maar dan zitten we hier morgen nog.