• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:04

India Sierra

Learn by failure

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:26:
Wordt hoog tijd dat er eens een Tweakers forum vóór elektrisch rijden komt.... manmanman wat een ontmoedigingsbeleid en negativiteit hier... ik had het wel wat progressiever ingeschat allemaal 🤣🤣

Verhuizen omwille van je werk, een generator klaarzetten, de lelijkst denkbare auto suggereren, er is geen usecase voor langere ritten maar je koopt een auto van 40.000 om 5km boodschappen eitjes mee te maken kennelijk....

Nou, na mij de zondvloed, ik ga toch een EV bestellen over een week of wat.
Je bent natuurlijk wel een grapjas gezien je eerst neerzet dat het vaak voorkomt dat je vrouw om 23:00 thuis komt na 220km rijden (accu dus vrij leeg) en jij om 5:30 250km moet rijden en daarna blijkt dat het misschien 1x per 2 weken zo is in een ultiem doemscenario.

Worst case heb je het dan over dat je, misschien, 1x op de heenweg moet snelladen a 10-15 minuten gezien de auto toch mooi 6,5 uur kan laden (37,44kWh op 7,2kW met 20%! laadverlies).

Ik koop natuurlijk ook mijn auto op de verhuizing die ik misschien over 3 jaar ga doen.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
daemonix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Als je eerlijk bent dan heb jij de keuze uit iedere EV als het maar een Renault Zoe is.... En niets anders. Prima, maar je argumentatie voor die auto deugt van geen kanten. Dat heeft niets met negativiteit te maken maar met objectief naar jouw subjectieve criteria kijken.

Geeft niet dat je voor een Zoe wilt kiezen, maar voor jouw criteria is dat niet de handigste oplossing noch de goedkoopste. Bedenk wel dat de Zoe niet de meest geschikte, comfortabele lange afstandsauto is.

Ook onderschat je de gevolgen van wind, temperatuur en regen. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.
Tot nu toe heb ik nog geen argumenten gehoord eigenlijk.

Het alternatief? Een vierkant gevaarte dat 10.000 euro meer kost en 40% trager kan laden met minder bagageruimte en met dezelfde range. Dat is geen serieus alternatief uiteraard, dus die laat ik buiten beschouwing.

Wind, temperatuur en regen zijn verwaarloosbaar voor 95% van de ritten; áls ik moet rijden worst case moet ik 500km op een dag doen en laad ik op op kantoor. 395 km WLTP zal toch vast wel 250km real life zijn dan.

Ándere auto’s met dergelijke afstand, prijs, (zit)comfort e.d.? Nope, die bestáán helaas nog niet, hoe graag je het ook zou willen...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• DigitalExorcist
India Sierra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:35:
[...]

Je bent natuurlijk wel een grapjas gezien je eerst neerzet dat het vaak voorkomt dat je vrouw om 23:00 thuis komt na 220km rijden (accu dus vrij leeg) en jij om 5:30 250km moet rijden en daarna blijkt dat het misschien 1x per 2 weken zo is in een ultiem doemscenario.

Worst case heb je het dan over dat je, misschien, 1x op de heenweg moet snelladen a 10-15 minuten gezien de auto toch mooi 6,5 uur kan laden (37,44kWh op 7,2kW met 20%! laadverlies).

Ik koop natuurlijk ook mijn auto op de verhuizing die ik misschien over 3 jaar ga doen.
Kun je even citeren waar ik zeg dat het vaak gebeurd? Ik zeg dat het worst case voor kán komen. En daar wil ik op voorbereid zijn.

En nee ik ga niet verhuizen over 3 jaar maar wel binnen die tijd elektrisch koken, dus heb ik die 25A installatie tóch al liggen; kan ik er net zo goed alvast wat nuttigs mee doen.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Snelweg - Winter 220 km says 'nough. En dan moet je niet te hard willen rijden anders haal je dat niet.

Wij hebben iets meer ervaring met EV's dan jij blijkbaar. ;) Misschien komt dat doordat we er allemaal eentje rijden? :+

[ Voor 72% gewijzigd door daemonix op 10-06-2020 16:41 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Kun je even citeren waar ik zeg dat het vaak gebeurd? Ik zeg dat het worst case voor kán komen. En daar wil ik op voorbereid zijn.

En nee ik ga niet verhuizen over 3 jaar maar wel binnen die tijd elektrisch koken, dus heb ik die 25A installatie tóch al liggen; kan ik er net zo goed alvast wat nuttigs mee doen.
Kook je om 23:00 dan een paar uur lang met meerdere kW? Ik zie echt het probleem niet. Met beide auto's niet.

Je gaf een paar posts geleden aan dat je vrouw voor werk 220km rijdt en om 23:00 thuis komt en jij 250km enkele reis moet en om 5:30 vertrekt, ik ging uit van 5 dagen in de week, niet 1 dag per 2 weken.

Maar goed, zelfs met een 1 fase aansluiting is het prima te doen als je het acceptabel vind dat je, in je ultieme doemscenario, 10 minuten aan een snellader moet staan. Alles 100% indekken is gewoon onmogelijk of je moet een 3x63A hoofdaansluiting gaan aanvragen. Want stel de wasmachine, droger, vaatwasser, warmtepomp (want die komt vast wel toch?), kookplaat (stoofpotje), vrieskist, koelkast ... staat aan, wat dan?

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:50
En hij is wel 10k duurder, maar in de Private Lease scheelt het een stuk minder (zeker als je bij de Zoe het uitrustingsniveau opschroeft - bij de Soul is alles standaard, dan kom je ongeveer gelijk uit).

Maar de Zoe is inderdaad jouw keuze, prima.

Ik vond de Soul best interessant Private Lease, dus even gekeken bij de dealer. Maar als primaire gezinsauto vonden wij de kofferbak te klein (rijden nu een Grand Scenic...). Zo heeft ieder zijn afwegingen.

• DigitalExorcist
Delta737 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:47:
En hij is wel 10k duurder, maar in de Private Lease scheelt het een stuk minder (zeker als je bij de Zoe het uitrustingsniveau opschroeft - bij de Soul is alles standaard, dan kom je ongeveer gelijk uit).

Maar de Zoe is inderdaad jouw keuze, prima.

Ik vond de Soul best interessant Private Lease, dus even gekeken bij de dealer. Maar als primaire gezinsauto vonden wij de kofferbak te klein (rijden nu een Grand Scenic...). Zo heeft ieder zijn afwegingen.
Precies dit. We hebben nu een Clio IV Estate ... bagageruimte is een dingetje, dus dan valt de Soul af. Moet er wel mee op vakantie kunnen.. een dakkoffer is niet zo’n probleem verder, maar wel zo veel als mogelijk in de auto zelf.

• daemonix
  • Niet online
Heb je de laadcurve van de Zoe al eens bekeken? Die is niet al te best op CCS. Tot 50% 45 kW (op zich al niet hoog) daarna stort het in tot 20 kW bij 80%.

De Kia heeft 23 l minder laadvermogen, dat ga je amper merken. Die zit wel tpt 75% boven de 50 kW laadsnelheid. Tot 40% zelfs op 75 kW.

• DigitalExorcist
India Sierra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:45:
[...]

Kook je om 23:00 dan een paar uur lang met meerdere kW? Ik zie echt het probleem niet. Met beide auto's niet.

Je gaf een paar posts geleden aan dat je vrouw voor werk 220km rijdt en om 23:00 thuis komt en jij 250km enkele reis moet en om 5:30 vertrekt, ik ging uit van 5 dagen in de week, niet 1 dag per 2 weken.

Maar goed, zelfs met een 1 fase aansluiting is het prima te doen als je het acceptabel vind dat je, in je ultieme doemscenario, 10 minuten aan een snellader moet staan. Alles 100% indekken is gewoon onmogelijk of je moet een 3x63A hoofdaansluiting gaan aanvragen. Want stel de wasmachine, droger, vaatwasser, warmtepomp (want die komt vast wel toch?), kookplaat (stoofpotje), vrieskist, koelkast ... staat aan, wat dan?
“Assumption” is the mother of all f’ckups.... ik heb nergens gezegd dat het dagelijks is, alleen dat het voor kán komen 😎

Nee die warmtepomp komt er niet. Houtskeletbouw, geen mogelijkheid voor vloerverwarming dus dan houdt het gauw op wat dat betreft.

Voor elektrisch koken heb je een 3-fase aansluiting nodig, en dat heb ik nu nog niet. Goed moment om die aan te laten leggen. Dan gewoon op normale snelheid een EV opladen ‘s nachts..

Enige dat ik wil is dat ie zo snel mogelijk vol is bij thuisgebruik. Is dat echt zo’n onredelijke eis..?

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:06
Wordt hoog tijd dat er eens een Tweakers forum vóór elektrisch rijden komt.... manmanman wat een ontmoedigingsbeleid en negativiteit hier... ik had het wel wat progressiever ingeschat allemaal 🤣🤣

Verhuizen omwille van je werk, een generator klaarzetten, de lelijkst denkbare auto suggereren, er is geen usecase voor langere ritten maar je koopt een auto van 40.000 om 5km boodschappen eitjes mee te maken kennelijk....

Nou, na mij de zondvloed, ik ga toch een EV bestellen over een week of wat.
We geven juist aan dat er wel mogelijkheden voor een EV zijn als je maar 1 x in de 2 weken zo ver hoeft te rijden. Maar de ZOE is nou eenmaal meer een boodschappen auto. En zeker geen auto om regelmatig 250 KM mee te rijden.

Als jij om wat voor reden dan ook niet kunt laden op bestemming of een keer met minder dan 50% weg moet dan sta je gewoon 1.5 uur langs de snelweg omdat je niet kunt DC laden op hoge snelheid.

Wij, als ervarings deskundige vertellen je dat je er altijd genoeg tijd is om met 7.2 KW op 1 fase je accu vol te krijgen en dat je beter kun inzitten op incidentieel snelladen dan op de kans dat je het met 7.2 KW een keer niet red 's nachts.

De kans dat jij EN met minder dan 10% thuis komt EN je binnen 6 uur weer weg moet is gewoon extreem klein. De kans dat jij op bestemming niet kunt laden OF je geen 5 uur op bestemming bent is VEEL groter. En dan sta je daar met je ZOE, te wachten langs de snelweg. dan is SNEL AC laden inneens HEEEEEL traag kan ik je vertellen!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:26
Denk dat we dit allemaal maar even moeten laten rusten....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Verhuizen omwille van je werk
offtopic:
Als jij dan begint met helder uiteenzetten van je use case. Je wekte de indruk dat je dagelijks 250km enkele reis voor je werk rijdt. Dan zeg ik: dan zou ik dichterbij werk gaan zoeken ipv een auto om daarmee dagelijks 3 uur heen, 3 uur terug mee je kostbare tijd te verdoen (in welke auto dan ook) die je ook aan leuke dingen kan besteden.
Later kwam de aap uit de mouw dat dit slechts 1x per 14 dagen is. Dan had ik die opmerking niet gemaakt natuurlijk.. }:O
Maar idd case closed.

• DigitalExorcist
daemonix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:53:
Heb je de laadcurve van de Zoe al eens bekeken? Die is niet al te best op CCS. Tot 50% 45 kW (op zich al niet hoog) daarna stort het in tot 20 kW bij 80%.

De Kia heeft 23 l minder laadvermogen, dat ga je amper merken. Die zit wel tpt 75% boven de 50 kW laadsnelheid. Tot 40% zelfs op 75 kW.
Snelladen is alleen van belang op vakanties; als we er rekening mee houden dat die 2 dagen ipv 1 dag duren om ergens te komen, so be it. Voor die paar keer per jaar dat je iets langer wacht ... (snelladen doe je sowieso nooit tot 100% heb ik me laten vertellen hier).

Hoe vaak sta je aan de snellader normaal gesproken?

• BasvanS
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Snelladen is alleen van belang op vakanties; als we er rekening mee houden dat die 2 dagen ipv 1 dag duren om ergens te komen, so be it. Voor die paar keer per jaar dat je iets langer wacht ... (snelladen doe je sowieso nooit tot 100% heb ik me laten vertellen hier).

Hoe vaak sta je aan de snellader normaal gesproken?
Te lang met de ZOE ;)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:57:
[...]

“Assumption” is the mother of all f’ckups.... ik heb nergens gezegd dat het dagelijks is, alleen dat het voor kán komen 😎

Nee die warmtepomp komt er niet. Houtskeletbouw, geen mogelijkheid voor vloerverwarming dus dan houdt het gauw op wat dat betreft.

Voor elektrisch koken heb je een 3-fase aansluiting nodig, en dat heb ik nu nog niet. Goed moment om die aan te laten leggen. Dan gewoon op normale snelheid een EV opladen ‘s nachts..

Enige dat ik wil is dat ie zo snel mogelijk vol is bij thuisgebruik. Is dat echt zo’n onredelijke eis..?
Ik heb ook gewoon inductie, 7.2kW, op 1x35A. Kan prima.

"zo snel mogelijk vol aan AC" is inderdaad een onredelijke eis in mijn ogen. 99% van de tijd staat ie vol voor je deur en heb je juist onderweg het snelladen nodig als je te weinig range hebt. En mocht for some reason je stroom er thuis uit liggen heb je alsnog diezelfde snellader om snel range bij te laden. Je moet je niet blindstaren op de gedachte dat je altijd een volle accu bij vertrek moet hebben.

• DigitalExorcist
Ik vroeg “hoe váák”, niet “hoe láng” 😜

• BasvanS
India Sierra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:03:
[...]

"zo snel mogelijk vol aan AC" is inderdaad een onredelijke eis in mijn ogen. 99% van de tijd staat ie vol voor je deur en heb je juist onderweg het snelladen nodig als je te weinig range hebt. En mocht for some reason je stroom er thuis uit liggen heb je alsnog diezelfde snellader om snel range bij te laden. Je moet je niet blindstaren op de gedachte dat je altijd een volle accu bij vertrek moet hebben.
Precies dat, zie het als een veel gemaakte beginners fout. Daar willen je hier juist op attenderen @DigitalExorcist
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:04:
[...]

Ik vroeg “hoe váák”, niet “hoe láng” 😜
Dan is het antwoord: Vaker dan dat jij snachts niet genoeg tijd hebt om je auto vol te gooien!

[ Voor 16% gewijzigd door BasvanS op 10-06-2020 17:06 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:57
India Sierra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:03:
[...]

Ik laad er ook nog mijn auto mee op. Ik blijk echt alles fout te doen :+

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• vulcan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 13:54
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:37:
Wind, temperatuur en regen zijn verwaarloosbaar voor 95% van de ritten; áls ik moet rijden worst case moet ik 500km op een dag doen en laad ik op op kantoor. 395 km WLTP zal toch vast wel 250km real life zijn dan.
WLTP Model 3 SR+ = 409km.

250km haal ik niet in de 'winter' met wind tegen en 130 km/h. Nu is die 130 km/h wel erg belangrijk, misschien haal ik het wel met de huidge 100 km/h. Nog niet kunnen proberen.

Je kan het laten, je kan het doen of je kan het laten doen

• DigitalExorcist
vulcan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:23:
[...]

WLTP Model 3 SR+ = 409km.

250km haal ik niet in de 'winter' met wind tegen en 130 km/h. Nu is die 130 km/h wel erg belangrijk, misschien haal ik het wel met de huidge 100 km/h. Nog niet kunnen proberen.
Precies, is toch allemaal 100 tegenwoordig en als je na 19h wel 130 mag kun je nog steeds 100 rijden

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-12-2025
als ik nog even mijn kleine bijdrage mag doen: vorig jaar een gebruikte zoe gekocht met 40 kWh accu. Er wordt ( werd ivm corona ) 200 km per dag mee gereden ( 100 heen, 100 terug ). Dat gaat uitstekend zonder externe laders ( hier thuis met 1 fase 16 A ). Echter, een keer per week was er een dag dat er laat ( rond 21 a 22 uur ) teruggekomen werd, en er ( iedere ochtend ) om 7 uur vertrokken moest worden. Dat ging net, op een keer na toen er even wat bij een snellader bijgeladen moest worden. De auto is gekocht omdat elektrisch gewoon het goedkoopste was.
Ik ben nu bezig om een 3 fase lader omdat het die ene dag dus niet lukt.
Als je een paal neerzet, dan zou ik zeker een 3 fase type neerzetten, gewoon omdat er dan ook in de toekomst wat marge is.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Net even gespiekt bij ABRP voor een afstand van 255km (hout-blerick - Den Helder)
Standaard instelling Zoë 50kWh rijden aan 100km/u.
Resultaat indien 100% geladen
RestSOC 13%, omgerekend naar verbruik over die 255km nog 38km.
Dat zal billenknijpen worden indien de omstandigheden anders zijn dan vandaag.
En geloof me maar met mijn rit van 60km kan het 2% accu schelen, zoals eergisteren met tegenwind.
Laat staan dat het dan een nat wegdek is, regen en 0°C
Nu ja voor die uiteindelijke situaties zijn er snelladers onderweg

• kdeboois
annespruit1980 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:55:
als ik nog even mijn kleine bijdrage mag doen: vorig jaar een gebruikte zoe gekocht met 40 kWh accu. Er wordt ( werd ivm corona ) 200 km per dag mee gereden ( 100 heen, 100 terug ). Dat gaat uitstekend zonder externe laders ( hier thuis met 1 fase 16 A ). Echter, een keer per week was er een dag dat er laat ( rond 21 a 22 uur ) teruggekomen werd, en er ( iedere ochtend ) om 7 uur vertrokken moest worden. Dat ging net, op een keer na toen er even wat bij een snellader bijgeladen moest worden. De auto is gekocht omdat elektrisch gewoon het goedkoopste was.
Ik ben nu bezig om een 3 fase lader omdat het die ene dag dus niet lukt.
Als je een paal neerzet, dan zou ik zeker een 3 fase type neerzetten, gewoon omdat er dan ook in de toekomst wat marge is.
Hoe was dat gegaan met een 7,2 kW lader ?

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:28
kdeboois schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:17:
[...]

Ik laad er ook nog mijn auto mee op. Ik blijk echt alles fout te doen :+
Och, hier all-electric op 1x35A: WP, inductiekoken, auto op 20A laden en 7770Wp PV :X

Import van EVs

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-01 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Misschien dit topic hernoemen naar Elektrische personenauto's - deel 5

Anders krijgen we hier ook nog discussie over bedrijfswagens :-)

https://www.cnbc.com/2020...ks-according-to-memo.html

• annespruit1980
kdeboois schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:06:
[...]

Hoe was dat gegaan met een 7,2 kW lader ?
Dan was de auto iedere dag vol geweest 's ochtends.
Nu was het 85 a 90 %, en dat was in de winter krap, en een keer dus te weinig ( in ieder geval te weinig om rustig door te rijden ).

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:34:
[...]

Precies, is toch allemaal 100 tegenwoordig en als je na 19h wel 130 mag kun je nog steeds 100 rijden
Ik herhaal:

Snelweg - Winter 236 Wh/km
Snelweg - Winter 220 km

• Tommy588
  • Laatst online: 17:53
Beste DigitalExorcist, ik hoop dat je straks ook je ervaringen met ons deelt als je hem een tijdje hebt. Dan kunnen we met z'n allen nog een keer hard lachen. Je onderschat echt de invloeden als temperatuur, wind regen etc. Je hebt duidelijk nog geen ervaring met een EV. Vermakelijk is het wel.

iRacing Profiel

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
YouTube: 4 Stromer im Test: Wie steigt der Verbrauch mit höherem Tempo? - Blo...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zR4rMYx9Qvy6410uqamTZdBlef4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A83hPzLqeKsddNkhlNaLVdpf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxIx4fxs70CLYGQiZ3CEdkNiAwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CGbLLbhf5WcR5AeTBP3P9qyV.png?f=fotoalbum_large
Range test van de 40kWh Zoe YouTube: Renault Zoe ZE40 winter range test
1000Km challenge met de nieuwe Zoe
YouTube: Renault Zoe ZE50 1000 km challenge

Ik zou voor 250Km wat meer bereik willen en me afvragen hoe zeker de laadmogelijkheid op bestemming is.
Met m’n Citigo is 200Km te doen bij wat lagere temperaturen maart maar zoals al genoemd erg afhankelijk van wind en blijkbaar iets zuiniger dan de test hier (velgen nog wat verschil? heb er een met wieldoppen).
Zondag 108Km enkel ca 90Km daarvan autosnelweg met 110 op de teller. 13,5 en 16,5kWh/100Km terug wind tegen.
Zou leuk zijn als die 50kWh had ofwel 300Km bereik want nu moet ik nog wel onderweg of op bestemming laden bij familie bezoek.

[ Voor 5% gewijzigd door bite op 10-06-2020 19:36 ]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:11
niki_lauda schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:34:
Misschien dit topic hernoemen naar Elektrische personenauto's - deel 5

Anders krijgen we hier ook nog discussie over bedrijfswagens :-)

https://www.cnbc.com/2020...ks-according-to-memo.html
Een EV, zoals een E-Niro, Audi E-Tron aankopen met je bedrijf is toch ook een bedrijfswagen? :P dus dat mag dan ook niet meer?

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:12
bottom line schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:26:
[...]

Een EV, zoals een E-Niro, Audi E-Tron aankopen met je bedrijf is toch ook een bedrijfswagen? :P dus dat mag dan ook niet meer?
En de e-NV200/300 met dubbele cabine?

• DigitalExorcist
Tommy588 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:55:
Beste DigitalExorcist, ik hoop dat je straks ook je ervaringen met ons deelt als je hem een tijdje hebt. Dan kunnen we met z'n allen nog een keer hard lachen. Je onderschat echt de invloeden als temperatuur, wind regen etc. Je hebt duidelijk nog geen ervaring met een EV. Vermakelijk is het wel.
We gaan het zien 😎 voor die 5% van de ritten waarbij meer dan 100km gereden wordt is vást wel een oplossing te vinden. 395 WLTP mag minstens 250 echte kilometers zijn als je gewoon 100 rijdt, harder mag tóch al niet, en dat is echt geen dagelijkse bezigheid.

Maar ik snap dat iedereen hier zó doodsbang is om een peperdure EV voor meer dan alleen het rondje om de kerk te gebruiken dat ik me graag opoffer om wat échte praktijkervaring in te brengen tegen die tijd.

Snap alleen niet dat, met zo’n ontmoedigingsbeleid, er überhaupt nog mensen in een elektrische auto zouden willen rijden. Maar ook daar zal ik dan wel wat over komen vertellen hoor. Doe ‘t graag.

[ Voor 6% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 19:35 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:33:
[...]

We gaan het zien 😎 voor die 5% van de ritten waarbij meer dan 100km gereden wordt is vást wel een oplossing te vinden. 395 WLTP mag minstens 250 echte kilometers zijn als je gewoon 100 rijdt, harder mag tóch al niet, en dat is echt geen dagelijkse bezigheid.

Maar ik snap dat iedereen hier zó doodsbang is om een peperdure EV voor meer dan alleen het rondje om de kerk te gebruiken dat ik me graag opoffer om wat échte praktijkervaring in te brengen tegen die tijd.

Snap alleen niet dat, met zo’n ontmoedigingsbeleid, er überhaupt nog mensen in een elektrische auto zouden willen rijden. Maar ook daar zal ik dan wel wat over komen vertellen hoor. Doe ‘t graag.
De meesten bedoelen het goed ;).
Leveranciers van EV’s zijn nogal optimistisch of weten eigenlijk bar weinig van de auto af.
Hier rijden mensen vaak al maanden of jaren met de modellen en tweakers hebben de neiging om vaak alles tot op de bodem uit te zoeken of analyseren.
Belangrijk om te weten is gewoon dat de verbruikscijfers van de leveranciers zeker voor in de winter te optimistisch zijn. (Zelfs onze huidige winters).
ev-database komt al beter in de buurt van realistische ranges en natuurlijk speelt je eigen rechtervoet ook een grote rol.
Daarnaast is laden van belang, kan dit op eigen terrein met een eigen lader bijvoorbeeld of ben je gebonden aan publieke palen?
Die laatste geeft wederom een risicofactor extra die je dus mee moet nemen in je beslissing.
Dan nog je dagelijkse ritten en eventuele uitwijk bekijken voor tijdens die ritten. (DC laden dus in geval van nood)

Als je dat allemaal hebt afgewogen voor jezelf en je komt tot de conclusie dat de auto die je voor ogent hebt goed past dan maak je een prima keuze en ga je veel plezier beleven. :)

Ik kan alleen maar meegeven dat je waarschijnlijk om 17:00 uur gewoon naar huis wilt en niet 40min bij een lader wilt staan. Verder kan ik thuis laden op eigen oprit van harte aanbevelen al zal dit niet voor iedereen binnen de mogelijkheden liggen.

De nabije toekomst zal zeker in het voordeel van 3-fasen liggen omdat de accu’s in ieder geval niet kleiner worden voorlopig (integendeel).
Ook geeft 3x25A huisaansluiting ook gewoon wat meer lucht voor de rest van je woning en is het vastrecht gelijk aan 1x35A. (Al is het dus niet onmogelijk om met 1-fasen uit de voeten kunnen)

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2020 19:50 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Nog heel even en de Kia Niro gaat de Tesla Model 3 dit jaar voorbij. Ook de e-Golf is tot 200 stuks genaderd.

Aantal dit jaar '2020'
Model - Aantal
Model 3 - 1871
Niro - 1830
E-golf - 1614

• DigitalExorcist
@GeeMoney ik durf het bijna niet meer te zeggen maar ik heb gewoon een eigen oprit en voor 95% is die range, zomer of winter, meer dan zát. Zelfs op vakantie naar Noorwegen is uitstekend te doen met wat ik op het oog heb.

En inderdaad: gewoon 3-fasen en een 11KW paaltje dus. Kan ik daarna ook gewoon elektrisch gaan koken. Net wat je zegt: een toekomstige auto zal ook met 11KW moeten kunnen laden en de capaciteit wordt niet kleiner, dus het is gewoon toekomstbestendig ipv korte-termijn-visie. Ik lease voor 5 jaar straks ... tegen die tijd komt er echt wel een nieuwe en in het andere geval kan ik dood, begraven en vergeten zijn tegen die tijd en hoop ik dat m’n kinderen er lol van hebben.

@bite Haha weer het filmpje van Björn... hoe vaak ik die al gekeken heb... 😊 sheeeeeet!

[ Voor 59% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 19:49 ]

• joepie de p
[...]
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 19:44:
@GeeMoney ik durf het bijna niet meer te zeggen maar ik heb gewoon een eigen oprit en voor 95% is die range, zomer of winter, meer dan zát. Zelfs op vakantie naar Noorwegen is uitstekend te doen met wat ik op het oog heb.
Euh geen ervaring... 42000 km in een jaar... Vorig jaar naar Oostenrijk, Zwitserland, de Vogezen en naar de Spaanse kust gereden, via Andorra terug. Klanten door heel het land.
:X

Ik kan helaas niet aan huis parkeren. Mét een eigen oprit zou ik genoeg hebben aan de omalader. In de 5% van de gevallen dat dit niet dekkend is, sta ik met een kopje koffie acher de laptop een kwartier lang mailtjes weg te werken bij een snellaadstation.

Voor dit gruwelijke ongemak heb ik dan wel een comfortabele reisauto met hoge instap waar 4 volwassenen prima in kunnen vertoeven en die redelijk goed presteert op verbruik. Hulde voor de volledig elektrisch verstelbare verwarmde/gekoelde stoel met stevig zitvlak en goede lendensteun. Als ik geen trek heb in koffie dan koppel ik Spotify aan het prima audiosysteem.

Edit: ons tweede autootje voor dochterlief is een Captur. Word zelf inmiddels wat onverschillig van de reeks foute foutmeldingen. Zou er liever niet meer elektronica aanhangen.

[ Voor 22% gewijzigd door joepie de p op 10-06-2020 20:16 ]

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:00:
[...]

Euh geen ervaring... 42000 km in een jaar... :X

Ik kan helaas niet aan huis parkeren. Mét een eigen oprit zou ik genoeg hebben aan de omalader. In de 5% van de gevallen dat dit niet dekkend is, sta ik met een kopje koffie acher de laptop een kwartier lang mailtjes weg te werken bij een snellaadstation.

Voor dit gruwelijke ongemak heb ik dan wel een comfortabele reisauto met hoge instap waar 4 volwassenen prima in kunnen vertoeven en die redelijk goed presteert op verbruik. Hulde voor de volledig elektrisch verstelbare verwarmde/gekoelde stoel met stevig zitvlak en goede lendensteun. Als ik geen trek heb in koffie dan koppel ik Spotify aan het prima audiosysteem.
Klinkt precies als wat ik zou (kunnen) doen dus. Top! Behalve dat een stevig zitvlak ellende voor m’n rug is en ik meer baat heb bij een zachtere stoel. Stoel verwarming / koeling zou wel grappig zijn, maar verder... die doodenkele keer dat er 4 volwassenen in de auto zitten kan dus ook méér dan uitstekend, en ik koppel Spotify uiteraard ook aan het uitstekende multimediasysteem ook wanneer ik wél trek in koffie heb.

Dat en het spaart flink wat geld per maand ook nog. En nog extra bagageruimte en snel kunnen laden via zowel AC als DC!

EDIT: en ik lease. Foutmeldingen in m’n Clio ken ik niet, bij de eerste suggestie dat er iets is staat ie gratis bij de garage. Enige Renault waar ik mindere ervaringen mee heb was een Clio uit 2003 met gastank. Waarbij de gasinstallatie gewoon ruk was..

[ Voor 8% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 20:09 ]

• daemonix
  • Niet online
Je kunt niet snel laden met DC. Zie fastned, De Zoe komt nergens boven de 45 kW, waar algemeen geaccepteerd is dat snelladen begint bij 50 kW.

[ Voor 52% gewijzigd door daemonix op 10-06-2020 20:20 ]

• joepie de p
@DigitalExorcist
Anno 2003 ongeveer was ook wel echt het dieptepunt voor Renault. Eerlijk is eerlijk, de Captur piept er lustig op los maar heeft ons nooit laten staan. En de autokosten zijn best laag.

Ik ben uitgetest. Je bent goed geïnformeerd en niet van je stuk te brengen. Dan kan/zal het niet gaan tegenvallen. Veel plezier.

• DigitalExorcist
daemonix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:13:
Je kunt niet snel laden met DC. Zie fastned,
46kW DC. Snel zat... 😊

• daemonix
  • Niet online
Dat is geen snelladen, en is maar tot 50%. Daarna is het sloom laden.

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:15:
@DigitalExorcist
Anno 2003 ongeveer was ook wel echt het dieptepunt voor Renault. Eerlijk is eerlijk, de Captur piept er lustig op los maar heeft ons nooit laten staan. En de autokosten zijn best laag.

Ik ben uitgetest. Je bent goed geïnformeerd en niet van je stuk te brengen. Dan kan/zal het niet gaan tegenvallen. Veel plezier.
Ach. M’n schoonouders kochten een Volvo XC90 als vervanging van de Espace (met 4 ltr 24v) ... dat kreng heeft meer bij de garage gestaan voor reparaties dan dat ie op de weg gereden heeft. Het kan verkeren... :) maar goed dat de Captur van nu wel blijft doorrijden ondanks de ‘piepjes’.

• DigitalExorcist
daemonix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:21:
[...]

Dat is geen snelladen, en is maar tot 50%. Daarna is het sloom laden.
Is de definitie van snelladen niet dat ie een CCS aansluiting heeft? Want anders klinkt het als je eigen definitie van ‘snelladen’. Wanneer spreek je dan wél van snelladen als CCS niet maatgevend is?

Bij mijn weten, maar corrigeer me als ik het fout heb, is een “snellader” een snellader als de kabel eraan vast zit ipv verwisselbaar is, en moet deze CCS, CHAdeMO of een Tesla Supercharger zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 20:30 ]

• Luiaard
[...]

Ik vermoed dat op dit forum meer EV-ervaring zit bij elkaar dan waar ook in Nederland, óók en juist met veel kilometers en vakanties. Neem een Hachy of Fewips. En dat zijn allemaal mensen die enthousiast zijn, veel kennis hebben en die graag willen delen. Ik ben zelf pas een jaar elektrisch aan het rijden, maar ook ik heb inmiddels al drie EV's uit het buitenland gehaald en zelf teruggereden (afstanden van 500-600km), in januari nog naar Duitsland geweest voor een verlofweekend en dat met een auto met veel minder range dan waar jij nu naar kijkt.Ik doe er al mijn ritten mee, alleen al om het simpele feit dat ik geen ICE meer heb. Alleen voor de vakanties leen ik de auto van mijn ouders of schoonouders.
Ik neem aan dat jouw woorden met een knipoog bedoeld zijn, anders zijn ze nogal aanmatigend.

Nogmaals, de nieuwe Zoe lijkt mij een mooie en goede EV, en ik wens je alle plezier ermee. Die keuze hoef je hier niet te verdedigen, maar verwacht wel dat als je met (technische) argumenten komt om je keuze te rechtvaardigen dat er genoeg tweakers zijn die dan op die argumenten ingaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 10-06-2020 20:36 ]

Import van EVs

• DigitalExorcist
Luiaard schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Ik vermoed dat op dit forum meer EV-ervaring zit bij elkaar dan waar ook in Nederland, óók en juist met veel kilometers en vakanties. Neem een Hachy of Fewips. En dat zijn allemaal mensen die enthousiast zijn, veel kennis hebben en die graag willen delen. Ik ben zelf pas een jaar elektrisch aan het rijden, maar ook ik heb inmiddels al drie EV's uit het buitenland gehaald en zelf teruggereden (afstanden van 500-600km), in januari nog naar Duitsland geweest voor een verlofweekend en dat met een auto met veel minder range dan waar jij nu naar kijkt.Ik doe er al mijn ritten mee, alleen al om het simpele feit dat ik geen ICE meer heb. Alleen voor de vakanties leen ik de auto van mijn ouders of schoonouders.
Ik neem aan dat jouw woorden met een knipoog bedoeld zijn, anders zijn ze nogal aanmatigend.

Nogmaals, de nieuwe Zoe lijkt mij een mooie en goede EV, en ik wens je alle plezier ermee. Die keuze hoef je hier niet te verdedigen, maar verwacht wel dat als je met (technische) argumenten komt om je keuze te rechtvaardigen dat er genoeg tweakers zijn die dan op die argumenten ingaan.
En juist die technische argumenten blijven achterwege. Het is allemaal van het niveau “ja maar waarom zou je snel willen opladen thuis” en “ja maar wat als je nu maar liefst 45 minuten moet wachten bij een snellader!”.

Mijn eisenpakket voor een elektrische auto is simpel:

- Niet de hoofdprijs betalen; rond de 35K vind ik meer dan zat.
- Privé te leasen
- Compact maar comfortabel voor 4 (2 volwassen.+2 kinderen)
- Keyless entry+keyless starten
- Range in de praktijk 250km echte km is een ‘eis’ (aangenomen dat je 100 rijdt, geen 130)
- Thuis zo snel mogelijk laden omdat ie zo snel mogelijk paraat moet staan

Ik heb nog geen technische (!) argumenten tégen gehoord. Volgens mij ook niet om gevraagd eigenlijk, maar goed, ongevraagd advies is nog steeds advies.

Was overigens niet echt met een knipoog bedoeld maar als het je beter laat voelen, dan mag het.. 😊

• Luiaard
Wat was het ook weer met arguing on the internet...

Import van EVs

• annespruit1980
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:43:
[...]

En juist die technische argumenten blijven achterwege. Het is allemaal van het niveau “ja maar waarom zou je snel willen opladen thuis” en “ja maar wat als je nu maar liefst 45 minuten moet wachten bij een snellader!”.

Mijn eisenpakket voor een elektrische auto is simpel:

- Privé te leasen
- Compact maar comfortabel voor 4 (2 volwassen.+2 kinderen)
- Keyless entry+keyless starten
- Range in de praktijk 250km echte km is een ‘eis’ (aangenomen dat je 100 rijdt, geen 130)
- Thuis zo snel mogelijk laden omdat ie zo snel mogelijk paraat moet staan

Ik heb nog geen technische (!) argumenten tégen gehoord. Volgens mij ook niet om gevraagd eigenlijk, maar goed, ongevraagd advies is nog steeds advies.

Was overigens niet echt met een knipoog bedoeld maar als het je beter laat voelen, dan mag het.. 😊
Uit ervaring kan ik zeggen dat een 40 kWh Zoe goed 200 km kan rijden. Dus de nieuwe 50 kWh zou een stuk verder moeten komen. Hhierbij moet ik wel toevoegen dat het deze winter niet heel koud is geweest, en ik uit ervaring weet dat het als het echt koud wordt de range toch wel aardig terug loopt ( Opel Ampera in de zomer 80 en meer km op de accu, in de winter minder dan 40 ). Maar dat zijn een paar dagen per jaar, en goed op te vangen met snelladers. Wel zou ik aanraden om als de laadpaal er nog niet is, er een te nemen die de stroom meet van het huis zelf. 3 jaar gelden had ik totaal geen problemen met 3x25 A, nu zit ik nogal vaak aan de grens.....

• DigitalExorcist
annespruit1980 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Uit ervaring kan ik zeggen dat een 40 kWh Zoe goed 200 km kan rijden. Dus de nieuwe 50 kWh zou een stuk verder moeten komen. Hhierbij moet ik wel toevoegen dat het deze winter niet heel koud is geweest, en ik uit ervaring weet dat het als het echt koud wordt de range toch wel aardig terug loopt ( Opel Ampera in de zomer 80 en meer km op de accu, in de winter minder dan 40 ). Maar dat zijn een paar dagen per jaar, en goed op te vangen met snelladers. Wel zou ik aanraden om als de laadpaal er nog niet is, er een te nemen die de stroom meet van het huis zelf. 3 jaar gelden had ik totaal geen problemen met 3x25 A, nu zit ik nogal vaak aan de grens.....
Ja, een load balancer is dat toch bedoel je? Heb me nog niet echt in een bepaalde laadpaal verdiept moet ik zeggen, maar dat lijkt me dan wel praktisch inderdaad.

• mux
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Ik denk dat ergens de formulering of interpretatie mis is gelopen, want dit was toch echt bedoeld als technisch argument. Laat ik het eens herformuleren, kijken of het dan duidelijker wordt wat men ermee probeert te zeggen. Want het advies is - ook met je eisenpakket - volledig valide!

1. AC laden >11kW is doorgaans nutteloos. Dit is iets dat direct uit de praktijkervaring komt. Het is allereerst zo dat je thuis min of meer nooit sneller kunt laden dan 11kW, of je moet €1000/jr aan extra vastrecht willen betalen voor een zwaardere huisaansluiting. Voor thuisladen is 11kW het ontegenzeggelijke risico. Maar ook onderweg heb je bijna nooit profijt van 22kW of 43kW AC laden. 43kW kun je sowieso al op je buik schrijven: de zeldzame Fastned- en Corri-Door stations waar dat nog kan zijn few and far between, en de rest is op z'n best 22kW. En 22kW-palen zijn dan ook zelden 22kW, eerder... you guessed it, 3x25A (ongeveer 17kW) load-sharing.

Hoe weten we dit alles? Nou, ik ben zo'n gozer die 22kW AC-laders in auto's bouwt en onlangs nog bijna een uur (!) in delft heeft rondgereden naar palen die zeiden 22kW te zijn maar het uiteindelijk niet waren - zodat we 22kW laden in een busje konden uittesten.

En het laatste argument, met name voor de oude Zoe, is dat je zelfs 22kW niet echt kunt gebruiken als het er is. De accu laadt namelijk maar tot ca. 50% op volle snelheid, en gaat dan al langzamer. Je zult bijna nooit je auto met 0% lading aan de laadpaal knopen, eerder met 30 of 40% (mijn mediaan laadpercentage waarop ik een laadsessie start: 60%). Dan ben je dus al ver voorbij het punt waarmee je op 43kW kunt laden en bijna op het punt dat 22kW ook niet meer op volle snelheid gaat. Dit geldt ook voor veel andere auto's met 22kW boordlader.

Nogmaals, ik krijg €5000 voor elke e-NV200/Leaf-eigenaar die een 22kW AC-lader ingebouwd wil hebben in zijn auto. Ik heb alle baat bij het ophemelen van snel AC laden, maar in werkelijkheid heb je met 11kW iets dat altijd bruikbaar is, en is het hangen op sneller AC-laden in de praktijk voor heel weinig mensen waardevol. Ja, een 22kW lader is letterlijk twee keer zo snel als een 11kW-lader - in theorie, op papier. In de praktijk is hij... misschien 10% sneller, op een hele goede dag 25%. 43kW? Dat is één dag per jaar nuttig als je altijd dezelfde route naar je vakantie rijdt en zeker weet dat er een oud, non-updated Fastned-station staat.

2) 43/50kW DC snelladen is niet meer van deze tijd. Je hebt een flink budget. Je leeft in 2020. Er is echt geen noodzaak meer in deze tijd om een non-CCS auto te kopen die niet >50kW kan DC-laden. Wederom, de cijfers zijn bedrieglijk hier: 43kW AC is flink langzamer dan 50kW DC, wat weer heel veel langzamer is dan 80kW DC, wat weer een gigantische stap is onder 175kW DC. Elk van die stappen voelt - in de praktijk - als een generationele stap. Een oude 43kW Zoe doet er 2x zo lang over om vol te laden dan een e-Soul, en die is weer 2x zo langzaam als een Ioniq 28kWh, en die is weer 2x zo langzaam als een e-tron. Je praat hier over het verschil tussen 40 minuten of 10 minuten bij een laadpaal staan als je een auto uit 2013 vergelijkt met 2020.

En dit is waar mensen zoveel over vallen, zeker first-time EV-eigenaren! Kijk, doorgewinterde Leaf-eigenaren zoals ik hebben ons allang aangepast aan een boekje lezen of onszelf vermaken bij de laadpaal, maar hoe leuk dit ook is in het huidige weer (en ik geniet er oprecht van - ondanks dat het maar zelden gebeurt, ik kan immers 350km+ op m'n accu rijden), in de winter aan het einde van een lange dag is het suboptimaal. Afhankelijk van wat voor persoonlijkheid je hebt kun je het als een dealbreaker ervaren. Juist onderweg is die snellaadsnelheid echt iets dat een groot verschil maakt, en iets wat juist WEL veel uitmaakt in de gebruikservaring van de auto.

-------------

Je eisenpakket en posts verraden dat je heel weinig ervaring hebt met elektrisch rijden, maar je wel hebt ingelezen en denkt te weten wat je wilt. Wij proberen te vertellen dat er nog wat nuances zijn waarvan je *denkt* dat ze onbelangrijk zijn, terwijl wij de ervaring hebben dat ze een hoop uitmaken. Het is heel makkelijk om te verzeilen in de cijfers, en het lijkt er ook op dat je 'technische argumenten' interpreteert als 'argumenten met cijfers'. Helaas, cijfers zijn bedrieglijk, er zit veel meer nuance achter. Dat is nuance die ik nu uitleg als 'ervaring', maar uiteraard met techniek als basis. Maar dan zitten we hier morgen nog.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Laat je niet gek maken.

Er zijn veel mensen die een Zoe een boodschappen auto vinden. Dat is voor mij moeilijk te begrijpen, misschien zijn veel mensen een luxe en grote auto gewend? Geen idee. Ik gebruik de ZE40 om ca. 150 km per dag te rijden. En ik vind het een buitengewoon lekker auto'tje, voor mij zeer geschikt daarvoor.

Ikzelf heb een hoop gezeik gehad met laadpaaltjes van o.a. Ecotap, maar dat schijnt een issue te zijn met toevallig dit exemplaar. Verdere irritaties zijn: de climate control is ontzettend sloom en niet warm genoeg. En snelladen gaat alleen goed als de accu warm is, wat pas na een vol uur rijden het geval is. Plus snelladen in Zoe termen is echt een vol uur aan de snellader.

Hoe dan ook, ik vind de Zoe een fantastisch bakkie, zeker nu hij CCS heeft. Wat voor mij belangrijk is, en ik lees tussen de regels door dat het voor jou ook een aandachtspunt is, is dat je gewoon een bepaald bereik MOET hebben. Met de ZE40 is dat voor mij in de winter, 120-130 km/u rijdende, 150 km en dan wil ik 30-40 km overhouden. Ik zou zeggen, extrapoleer dat voor de ZE50 en dan weet je wat hij doet.

Laatste ding voordat ik deze lofzang afsluit. Ik ben div. malen op vakantie geweest naar Frankrijk, richting Toulouse. Altijd heerlijk gereden, nooit gedoe. Ik kan het echt aanraden.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• bruneelm
  • Laatst online: 09-01 13:31
Met de ZE40 is dat voor mij in de winter, 120-130 km/u rijdende, 150 km en dan wil ik 30-40 km overhouden.
Net de laatste 6 woorden zijn DE belangrijkste die een niet EV rijder over het hoofd ziet.
Wat is 40km als je met een ICE 1100km op een tank kan rijden en een pomp op elke hoek hebt.
Voor een EV rijder die 310km kan rijden is dat wel 13% van zijn rijbereik met mogelijks een 11kW (3,6 1f) misschien in de buurt.
Rijbereik dat je niet, nooit gebruikt en indien wel dat het billenknijpen wordt.
1 maal ben ik thuisgeraakt met 4km op de GOM, ook gedacht van geen probleem, de laatste 15 km aan 45 gereden en de laatste 3 aan 30, gelukkig midden in de nacht zonder verkeer.

Mag ik een voorstel doen om uit de impasse te geraken?
Tik een zoe 50 op de kop (huur, proefrit, ...) en doe een proefrit (woon-werk van uw dame of u of beide), stoor u niet om te snelladen (is ook ervaring) want een EV is duur indien hij niet aan de verwachtingen voldoet.
En indien ja durf correct een berekening te maken voor de winter en de gure maanden (daar zijn apps voor)

• DigitalExorcist
@mux Dank! Kijk dat zijn onderbouwingen waar ik wat mee kan.

Je geeft aan dat laden >11kW op AC zinloos is. Eens; dat vastrecht wordt me veel te duur. 11kW moet nog lukken, sneller hoeft niet, maar minder ook niet perse en omdat ik toch al naar 3x25A wil thuis kan ik net zo goed dat laatste stukje -het laadpaaltje- daar ook op selecteren.

Voor de rest, ook geldige punten. Ik ga ze niet allemaal bij langs hoor.. feit is nu wel dat we 100 rijden op de snelweg ipv 130, vrouwlief zal het meeste rijden en die is al helemaal geobsedeerd door elektrisch rijden en Renault-liefhebber pur sang. Ikzelf ben qua techniek wel geïnteresseerd maar werk 9 van de 10 dagen thuis dus heb ik relatief het minste met die auto te maken.

De range in de praktijk voor 95% van de ritten zal rond de 75 km uitkomen wellicht. Dat moet met gemak onder alle omstandigheden wel lukken en op de meeste bestemmingen voor dagelijks gebruik zijn laadvoorzieningen heb ik al bekeken..

Het gaat puur om die 5% resterende ritten. En vakanties. Maar ook dat lijkt me geen punt. Heb voldoende blogs en verslagen gelezen om daar een goed beeld bij te hebben...

En ach. Dan doe je er 2 dagen ipv 1 over om in Noord Denemarken te komen en de boot naar Noorwegen te halen. Geen probleem, scheelt een hoop stress door niet “op de klok” te hoeven rijden.

• DigitalExorcist
bruneelm schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:02:
[...]

Net de laatste 6 woorden zijn DE belangrijkste die een niet EV rijder over het hoofd ziet.
Wat is 40km als je met een ICE 1100km op een tank kan rijden en een pomp op elke hoek hebt.
Voor een EV rijder die 310km kan rijden is dat wel 13% van zijn rijbereik met mogelijks een 11kW (3,6 1f) misschien in de buurt.
Rijbereik dat je niet, nooit gebruikt en indien wel dat het billenknijpen wordt.
1 maal ben ik thuisgeraakt met 4km op de GOM, ook gedacht van geen probleem, de laatste 15 km aan 45 gereden en de laatste 3 aan 30, gelukkig midden in de nacht zonder verkeer.

Mag ik een voorstel doen om uit de impasse te geraken?
Tik een zoe 50 op de kop (huur, proefrit, ...) en doe een proefrit (woon-werk van uw dame of u of beide), stoor u niet om te snelladen (is ook ervaring) want een EV is duur indien hij niet aan de verwachtingen voldoet.
En indien ja durf correct een berekening te maken voor de winter en de gure maanden (daar zijn apps voor)
Sterker nog: zaterdag heb ik de 2e proefrit in de Zoe gepland staan. Met kinderen erbij dit keer. Beenruimte op achterbank is gelijk aan de Clio had ik vorige keer al gemeten, moet nu dus ook prima lukken.

Uiteraard wel de luxe versie (“Intens” met 135pk) ..

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:58
@DigitalExorcist In aanvulling op de uitgebreide uitleg van @mux wil ik mijn ervaring nog een keer delen: 63 kW gemiddeld vonden we ok voor een vakantie, maar 52 kW was echt een stuk minder prettig. Natuurlijk kom je er uiteindelijk wel, maar het is ongeveer hetzelfde gevoel als dat je je oude laptop van 7 jaar geleden opstart: tof dat hij het doet, maar dat kan sneller!

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• joepie de p
Je schreef dat je vijf jaar wil leasen. Doe bij de proefrit gerust even vooruit denken, eender welke auto het om gaat. Mijn kinderen zijn tieners, die vanaf hun 14e een volwassen lengte hebben. Beenruimte en hoofdruimte waren bij ons belangrijk. Een SUV heeft door de relatief hoge koets de mogelijkheid tot een vrij rechte zit met knieën in een vrij rechte hoek. Dit geeft in verhouding meer beenruimte. (En stoelverwarming is achteraf zowat een eerste levensbehoefte gebleken).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:21
- Privé te leasen
Heeft niets met EV of niet te maken maar dit argument begrijp ik niet zo goed. Als je gaat (private) leasen is die aanschafwaarde irrelevant, sterker nog, bij een vergelijkbare leaseprijs maar hogere cataloguswaarde zou je het kunnen zien als meer waar voor je geld.

Was natuurlijk al genoeg gezegd over dit alles. Heb zelf niet zoveel met merken dus kan moeilijk relateren aan sterke voorkeur maar als dat doorslaggevend is prima natuurlijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DigitalExorcist
assje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Heeft niets met EV of niet te maken maar dit argument begrijp ik niet zo goed. Als je gaat (private) leasen is die aanschafwaarde irrelevant, sterker nog, bij een vergelijkbare leaseprijs maar hogere cataloguswaarde zou je het kunnen zien als meer waar voor je geld.

Was natuurlijk al genoeg gezegd over dit alles. Heb zelf niet zoveel met merken dus kan moeilijk relateren aan sterke voorkeur maar als dat doorslaggevend is prima natuurlijk.
Klopt. Dat is ook niet sluitend voor EV’s natuurlijk. Maar het moet een betaalbare auto zijn; €550 of zo per maand vind ik prima. Dan bespaar ik nog flink tov een ICE vanwege de kosten van benzine.

Ook moet ie uiterlijk november leverbaar zijn, dan gaat m’n huidige Clio uit de lease en moet er een vervanger zijn.

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:48:
Je schreef dat je vijf jaar wil leasen. Doe bij de proefrit gerust even vooruit denken, eender welke auto het om gaat. Mijn kinderen zijn tieners, die vanaf hun 14e een volwassen lengte hebben. Beenruimte en hoofdruimte waren bij ons belangrijk. Een SUV heeft door de relatief hoge koets de mogelijkheid tot een vrij rechte zit met knieën in een vrij rechte hoek. Dit geeft in verhouding meer beenruimte. (En stoelverwarming is achteraf zowat een eerste levensbehoefte gebleken).
Allicht, en daar hou ik uiteraard rekening mee. Een SUV heb ik nu ook niet en ook niet nodig; heck, ik ben met 4 volwassenen (pre-kindertijdperk) in een Twingo naar Noorwegen gereden en iedereen leeft nog (voor zover ik weet). Dat lukte prima en die Zoe is echt wel wat groter dan een Twingo I van weleer... :)

Die stoelverwarming vind ik nog wel een dingetje misschien. Heb dat nu ook niet en nooit gemist; ik vraag me af wat het verschil is tov gewoon je auto remote opstoken voordat je vertrekt in de winter. Via een app kun je de auto “schedulen” zodat ie warm is om 7.30 uur als je vertrekt, dat ding bekijkt dan zelf wel wanneer ie moet gaan opwarmen. Voegt het dan nog wat toe? Als je eenmaal warm bent is het prima warm te houden.... toch??

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:53
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:03:
[...]

Die stoelverwarming vind ik nog wel een dingetje misschien. Heb dat nu ook niet en nooit gemist; ik vraag me af wat het verschil is tov gewoon je auto remote opstoken voordat je vertrekt in de winter. Via een app kun je de auto “schedulen” zodat ie warm is om 7.30 uur als je vertrekt, dat ding bekijkt dan zelf wel wanneer ie moet gaan opwarmen. Voegt het dan nog wat toe? Als je eenmaal warm bent is het prima warm te houden.... toch??
Is dat echt een vraag? 8)7

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• joepie de p
[...]

Allicht, en daar hou ik uiteraard rekening mee. Een SUV heb ik nu ook niet en ook niet nodig; heck, ik ben met 4 volwassenen (pre-kindertijdperk) in een Twingo naar Noorwegen gereden en iedereen leeft nog (voor zover ik weet). Dat lukte prima en die Zoe is echt wel wat groter dan een Twingo I van weleer... :)

Ja vroegâh, toen we met zijn zessen en een hond naar Zuid-Italie reden met 100 kg aardappelen en een volwaardige kampeeruitrusting in een DAF33 !

De e-Niro heeft voor mij geen voorverwarmfunctie omdat ik afhankelijk ben van openbare palen. De programmeerbaarheid is dan wat lastiger. Ik ken het niet en mis het niet. Stoel- en stuurverwarming riep ik voorheen van dat het onzin is. Nu heb ik het en het is uiterst comfortabel. Overleef je het zonder? Zeker. Is het prettig? Zonder meer. Als je lijf warmer wordt dan is de behoefte om de ruimte te verwarmen minder groot. Mijn airco staat in de winter op 19 graden. De stoel- en stuurverwarming pakken grofweg 150W ofzo. Da's minder dan de airco zou doen om de ruimte naar een hogere temp te brengen. Ik zie het als een zinvolle doordachte gadget. Ik ken de Zoe niet dus geen idee of het een optie is. Er zijn wel talloze bedrijfjes die het in kunnen bouwen.

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:17:
[...]

Ja vroegâh, toen we met zijn zessen en een hond naar Zuid-Italie reden met 100 kg aardappelen en een volwaardige kampeeruitrusting in een DAF33 !

De e-Niro heeft voor mij geen voorverwarmfunctie omdat ik afhankelijk ben van openbare palen. De programmeerbaarheid is dan wat lastiger. Ik ken het niet en mis het niet. Stoel- en stuurverwarming riep ik voorheen van dat het onzin is. Nu heb ik het en het is uiterst comfortabel. Overleef je het zonder? Zeker. Is het prettig? Zonder meer. Als je lijf warmer wordt dan is de behoefte om de ruimte te verwarmen minder groot. Mijn airco staat in de winter op 19 graden. De stoel- en stuurverwarming pakken grofweg 150W ofzo. Da's minder dan de airco zou doen om de ruimte naar een hogere temp te brengen. Ik zie het als een zinvolle doordachte gadget. Ik ken de Zoe niet dus geen idee of het een optie is. Er zijn wel talloze bedrijfjes die het in kunnen bouwen.
M’n passagiers kregen de keus: als je gaat mauwen kun je naar Noorwegen lópen. En das best een eind lopen als je Nederland nog niet uit bent. Zelfde doe ik met de kinderen nu. Works like a charm.

Overigens:
In de meest luxe versie kan het wel, maar die is ook weer een smak duurder. Maar goed, het antwoord is dus: het is puur een extraatje als ik je zo hoor.

[ Voor 8% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 23:26 ]

• DigitalExorcist
Ja, anders zou ik ‘m niet stellen. Gaat me er meer om: is de auto warm te stoken zónder stoelverwarming. Tuurlijk is het een luxe op ICE-auto’s omdat die een verwarming hebben die voluit kan want stroomverbruik is daar niet zo spannend ... of een EV hetzelfde omgaat met de verwarming weet ik niet, vandaar de vraag.

Maar ik neem aan dat als het 5 graden vriest buiten en ik de auto programmeer om rond 7.30 uur warm te zijn, dat ie dat dan ook is. Ook zonder stoelverwarming.

• joepie de p
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:22:
[...]

In de meest luxe versie kan het wel, maar die is ook weer een smak duurder. Maar goed, het antwoord is dus: het is puur een extraatje als ik je zo hoor.
De stoel en stuurverwarming zou ik zo voor kiezen. Desnoods aftermarket inbouwen. DDevoorverwarmfunctie heb ik niet kunnen gebruiken, maar anderen hier wel. Ik kan er niets zinnigs over zeggen. De e-Niro is doorgaans snel met opwarmen.als je gaat rijden. En met warmte in de rug en kont is dat dus van minder belang.

Mijn pleidooi is erg in het voordeel van de e-Niro omdat die voor mij de meeste bang-for-buck was en het de meest verfijnde auto is die ik ooit heb gehad.

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:27:
[...]

De stoel en stuurverwarming zou ik zo voor kiezen. Desnoods aftermarket inbouwen. DDevoorverwarmfunctie heb ik niet kunnen gebruiken, maar anderen hier wel. Ik kan er niets zinnigs over zeggen. De e-Niro is doorgaans snel met opwarmen.als je gaat rijden. En met warmte in de rug en kont is dat dus van minder belang.

Mijn pleidooi is erg in het voordeel van de e-Niro omdat die voor mij de meeste bang-for-buck was en het de meest verfijnde auto is die ik ooit heb gehad.
Aftermarket inbouwen vindt de leasemaatschappij niet zo’n goed plan, vermoed ik..

• joepie de p
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Aftermarket inbouwen vindt de leasemaatschappij niet zo’n goed plan, vermoed ik..
Nee dat zal inderdaad. Voor de duidelijkheid: de stoelverwarming is niet bedoeld om de ruimte te verwarmen. Het speelt dus geen rol bij het voorverwarmen van de ruimte. De verwarming van je bovenbenen, kont en rug zorgt ervoor dat je bij lagere binnentemperatuur een comfortabel gevoel hebt. De thermostaat kan dus een graadje of meer lager dan zonder de verwarming ban bovenbenen, kont en rug. Daar heb je tijdens je hele rit voordeel van.

• PeterZ(on)
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:24:
[...]

Ja, anders zou ik ‘m niet stellen. Gaat me er meer om: is de auto warm te stoken zónder stoelverwarming. Tuurlijk is het een luxe op ICE-auto’s omdat die een verwarming hebben die voluit kan want stroomverbruik is daar niet zo spannend ... of een EV hetzelfde omgaat met de verwarming weet ik niet, vandaar de vraag.

Maar ik neem aan dat als het 5 graden vriest buiten en ik de auto programmeer om rond 7.30 uur warm te zijn, dat ie dat dan ook is. Ook zonder stoelverwarming.
Jij stelt hier vragen waar je later zelf het antwoord op geeft en als het antwoord afwijkend is van jouw idee dan ben je niet te overtuigen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

heck, ik ben met 4 volwassenen (pre-kindertijdperk) in een Twingo naar Noorwegen gereden en iedereen leeft nog (voor zover ik weet). Dat lukte prima en die Zoe is echt wel wat groter dan een Twingo I van weleer... :)
Zet je je kinderen ook uit de auto als ze gaan mauwen?

Het is natuurlijk echt iets anders als je met een vriendengroepje in een kleine auto op vakantie gaat en je ver moet rijden dan dat een kind verplicht met zijn ouders mee moet om naar de verjaardag van tante Truus te gaan.
Heb dat nu ook niet en nooit gemist;
Wat je niet kent mis je niet, natuurlijk. Ik gebruik het niet zo vaak maar af en toe wel en dan ben ik er dus wel blij mee. Mijn partner vind stoelverwarming heerlijk. Dat ehhebn we daarom ingebouwd in de andere auto.
ik vraag me af wat het verschil is tov gewoon je auto remote opstoken voordat je vertrekt in de winter.
Voorverwarmen of - koelen kost energie. Als je aan een laadpaal hangt (en je accu is al vol) dan kan je die uit de laadpaal trekken en is dat dus zeker zinnig om te doen. Als je niet aan een laadpaal zit (of je accu is nog niet vol) gaat voorverwarmen of -koelen dus gewoon ten koste van je rijbereik.

• DigitalExorcist
PeterZ(on) schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:38:
[...]

Jij stelt hier vragen waar je later zelf het antwoord op geeft en als het antwoord afwijkend is van jouw idee dan ben je niet te overtuigen.
De vraag was: in hoeverre is stoelverwarming in een EV nódig om de ruimte te kunnen verwarmen.

Het antwoord, begreep ik inmiddels van iemand die het wél wist, is dat het een luxe is en niet perse noodzakelijk.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:23
DigitalExorcist schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:33:
[...]

De vraag was: in hoeverre is stoelverwarming in een EV nódig om de ruimte te kunnen verwarmen.

Het antwoord, begreep ik inmiddels van iemand die het wél wist, is dat het een luxe is en niet perse noodzakelijk.
Het is dan misschien een luxe, maar zonder stoel of stuurverwarming zou ik nooit een EV-kopen. Het is een van je meest praktische “range extenders” bij koud weer. Zeker als je niet aan de paal hebt gestaan om te klimatiseren. Waarschijnlijk voor 95% van de ritten een luxe product, maar voor die andere 5% toch verdomd prettig.

• kdeboois
DigitalExorcist schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:33:
[...]

Noodzaak als het koud is, en er niet genoeg energie over is om de cabine te verwarmen. Maar ook dan kan je in een skibroek in de auto gaan zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door kdeboois op 11-06-2020 08:00 . Reden: typo ]

• annespruit1980
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Ja, een load balancer is dat toch bedoel je? Heb me nog niet echt in een bepaalde laadpaal verdiept moet ik zeggen, maar dat lijkt me dan wel praktisch inderdaad.
Ja. Dat load balancing is iets dat ik nu wel neem.
De paal van 16 A zat bij de Ampera, dus vandaar dat die de zoe oplaad ( is de snelle lader hier.... ).
Maar een dag in de week dus net te traag.

De verwarming in de 40kWh zoe van ons is niet super goed, en daar zou stoel verwarming wel iets aan comfort toevoegen. Hoe dat in de 50 versie is weet ik niet.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
trippelb schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 07:37:
[...]

Het is dan misschien een luxe, maar zonder stoel of stuurverwarming zou ik nooit een EV-kopen. Het is een van je meest praktische “range extenders” bij koud weer. Zeker als je niet aan de paal hebt gestaan om te klimatiseren. Waarschijnlijk voor 95% van de ritten een luxe product, maar voor die andere 5% toch verdomd prettig.
Wat mij betreft net zo luxe als de radio (in een EV). Het scheelde bij mij aanzienlijk het verbruik met de cabine op 18 graden en stoel verwarming aan als ik het koud krijg.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik heb stoelverwarming als ik een Tesla Model 3 als deelauto pak, wanneer de Zoe niet beschikbaar is. Ik vind stoelverwarming gauw plakkerig worden. In de maanden november tot maart stel ik de Zoe in dat hij is voorverwarmd als ik instap, en dat vind ik meer comfortabel dan stoelverwarming. Het is een persoonlijk ding natuurlijk.

• DigitalExorcist
TucanoItaly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Ik heb stoelverwarming als ik een Tesla Model 3 als deelauto pak, wanneer de Zoe niet beschikbaar is. Ik vind stoelverwarming gauw plakkerig worden. In de maanden november tot maart stel ik de Zoe in dat hij is voorverwarmd als ik instap, en dat vind ik meer comfortabel dan stoelverwarming. Het is een persoonlijk ding natuurlijk.
M'n schoonvader heeft ook een auto met stoelverwarming, ik heb steeds het gevoel dat ik .. eh ... "te laat was voor de WC" zullen we maar zeggen.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:48
TucanoItaly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:31:
[...]

Hij kan ook weer uit he O-)
DigitalExorcist schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:05:
[...]

M'n schoonvader heeft ook een auto met stoelverwarming, ik heb steeds het gevoel dat ik .. eh ... "te laat was voor de WC" zullen we maar zeggen.
Ja dat was voor mij ook wel wennen. Maar zonder jas voel je het ook in je rug en dan is dat gevoel minder aanwezig.

• assje
Als je het met stoelverwarming aan te warm krijgt wil het zeggen dat de cabinetemperatuur nog verder omlaag kan (totdat je knieen/voeten gaan bevriezen :P ).

Ik heb mijn verwarming vaak genoeg op 15 graden staan in de winter met stoel en stuurverwarming op de laagste stand aan (ik ben niet zo'n koukleum).

Mijn vrouw heeft doodleuk de stoelverwarming op standje 3 bij 20 graden, dat kan ik dan dus echt weer niet hebben (dan voelt het inderdaad zoals hierboven beschreven).

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 11-06-2020 12:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:31
Goedemiddag, ik ben aan het oriënteren voor een tweede auto (Tesla Model 3 wordt geleverd eind juni), hij moet klein zijn en range van rond 100 a 130km is genoeg. Ik zou het liefste een auto kopen van rond de 10k, ik zag nu overal de Fiat 500e staan, deze auto's komen wel uit 2015/2016 en komen uit de US. Zou dit een goede optie zijn of ga ik tegen issues aanlopen? We krijgen een laadpaal dus laadsnelheid is ook niet echt een probleem, alhoewel de Tesla er ook af en toe aan moet. De auto zal rond de 7000 km max per jaar gaan rijden. Maw ik wil graag af van ICE en geen 30k uitgeven, dit lijkt mij een goede optie maar als iets te goed lijkt dan heb ik het idee dat ik iets over het hoofd zie :)

• Sonicfreak
  • Laatst online: 19:46
MEasterEgg schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:38:
Goedemiddag, ik ben aan het oriënteren voor een tweede auto (Tesla Model 3 wordt geleverd eind juni), hij moet klein zijn en range van rond 100 a 130km is genoeg. Ik zou het liefste een auto kopen van rond de 10k, ik zag nu overal de Fiat 500e staan, deze auto's komen wel uit 2015/2016 en komen uit de US. Zou dit een goede optie zijn of ga ik tegen issues aanlopen? We krijgen een laadpaal dus laadsnelheid is ook niet echt een probleem, alhoewel de Tesla er ook af en toe aan moet. De auto zal rond de 7000 km max per jaar gaan rijden. Maw ik wil graag af van ICE en geen 30k uitgeven, dit lijkt mij een goede optie maar als iets te goed lijkt dan heb ik het idee dat ik iets over het hoofd zie :)
Mijn vrouw en ik hebben als 2e auto een Citroën C-Zero gekocht. Deze heeft een range van ongeveer 100 kilometer en kostte in september 2019 ook iets van rond de 10k. Onze auto had namelijk maar 39.000 km op de teller en had nog 3 jaar garantie op de accu.
De C-Zero is dezelfde auto als de Mitsubishi i-Miev en de Peugeot iOn. Sterker nog de Citroën en Peugeot zijn gewoon een rebadged i-Miev op een paar kleine wijzigingen na.
Zo heeft de automaat van de i-Miev nog een stand voor extra regeneratie die de Citroën bijvoorbeeld niet heeft. Technisch gezien heeft de Citroën die wel en als je een ander plastic afdekkapje voor de automaat koopt dan krijg je automatisch die extra standen erbij. :) Staan filmpjes van op YouTube hoe je dat moet doen.
Let wel op dat als je een elektrische auto koopt dat die dan accukoeling heeft. De i-Miev, Citroën en Peugeot hebben luchtkoeling, maar bijvoorbeeld de e-Up en een Leaf hebben alleen passieve koeling oftewel geen koeling. Zonder koeling degradeert je accu sneller.

Edit: nog een tip: de Citroën heeft type 1 aansluiting en mijn laadpaal heeft een type 2 aansluiting met vaste kabel. Ik heb toen voor 160 euro een adapter kabel gekocht van type 1 naar type 2. De oude Fiat 500e uit US heeft dacht ik ook type 1.

[ Voor 16% gewijzigd door Sonicfreak op 11-06-2020 15:56 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:26
@MEasterEgg De 500e heeft (standaard?) geen snellader. Dus op 1 dag meer dan je bereik rijden is dan heel lastig. Dit is belangrijk om je te beseffen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BasvanS
BarryH schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:00:
@MEasterEgg De 500e heeft (standaard?) geen snellader. Dus op 1 dag meer dan je bereik rijden is dan heel lastig. Dit is belangrijk om je te beseffen
Stond er niet ergens (op het forum) een verhaald van iemand die een Electrische Smart uit noord duitsland opgehaald heeft? 100-120 KM op een lading, dan weer 5-6 uur aan de laadpaal.. Reis van 36 uur.. om 600-700 KM af te leggen..

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:47
Stond er niet ergens (op het forum) een verhaald van iemand die een Electrische Smart uit noord duitsland opgehaald heeft? 100-120 KM op een lading, dan weer 5-6 uur aan de laadpaal.. Reis van 36 uur.. om 600-700 KM af te leggen..
Zuid Duitsland, omgeving Stuttgart. Ja leek wel een wereldreis! Ik was het niet maar heb het wel gelezen.

• guido66
  • Laatst online: 20:39
Sonicfreak schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 15:44:
[...]

Mijn vrouw en ik hebben als 2e auto een Citroën C-Zero gekocht. Deze heeft een range van ongeveer 100 kilometer en kostte in september 2019 ook iets van rond de 10k. Onze auto had namelijk maar 39.000 km op de teller en had nog 3 jaar garantie op de accu.
De C-Zero is dezelfde auto als de Mitsubishi i-Miev en de Peugeot iOn. Sterker nog de Citroën en Peugeot zijn gewoon een rebadged i-Miev op een paar kleine wijzigingen na.
Zo heeft de automaat van de i-Miev nog een stand voor extra regeneratie die de Citroën bijvoorbeeld niet heeft. Technisch gezien heeft de Citroën die wel en als je een ander plastic afdekkapje voor de automaat koopt dan krijg je automatisch die extra standen erbij. :) Staan filmpjes van op YouTube hoe je dat moet doen.
Let wel op dat als je een elektrische auto koopt dat die dan accukoeling heeft. De i-Miev, Citroën en Peugeot hebben luchtkoeling, maar bijvoorbeeld de e-Up en een Leaf hebben alleen passieve koeling oftewel geen koeling. Zonder koeling degradeert je accu sneller.

Edit: nog een tip: de Citroën heeft type 1 aansluiting en mijn laadpaal heeft een type 2 aansluiting met vaste kabel. Ik heb toen voor 160 euro een adapter kabel gekocht van type 1 naar type 2. De oude Fiat 500e uit US heeft dacht ik ook type 1.
De 500e heeft vloeistofkoeling voor zowel accu als motor en inderdaad een type 1 aansluiting. In Duitsland hebben wat enthousiastelingen hun 500e omgebouwd naar type 2.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:12
De MG ZS EV is in private lease erg goed geprijsd op dit moment: op basis van 60 maanden en 10k betaal je nu 310€ voor de Comfort versie (gemiddelde maandprijs over 60 maanden, gezien subsidie maar 48 maanden geldt), en 342€ voor de Luxury-versie. De auto is al prima aangekleed, met bv. parkeersensoren en allerlei veiligheidssystemen. De Luxury heeft bijkomend nog een achteruitrijcamera, stoelverwarming en panoramadak. Twee vragen:
  • MRB vanaf 2025: in het contract wordt een clausule opgenomen dat het maandtarief aangepast als de MRB aangepast wordt vanaf 2025. EV's betalen vanaf 2025 25% van het normale tarief, en vanaf 2026 100%. Maar wat wordt als het 'normale' tarief gezien? Zal dat gewoon het tarief zijn van benzinewagens van dezelfde gewichtsklasse?

In het geval van de MG ZS EV: als je afgaat op het MRB-tarief van een even zware benzine auto zou dat in 2025 21,75€ per maand zijn, en in 2026 87€ per maand. Best wel een verschil op een maandtarief van 310€ voor de Comfort-versie.
  • Stoelverwarming: de range van de MG ZS EV is niet geweldig: tussen de 200 en 250km afhankelijk van het weer. Stoelverwarming is dus handig zodat je de airco niet zo hard hoeft te zetten en dus stroom uitspaart. Maar stoelverwarming kost je wel om 32€ per maand extra, of 1920€ over de hele looptijd. Hoeveel range zou stoelverwarming ipv airco nu echt schelen?

• daemonix
  • Niet online
@MEasterEgg Het lijkt me zinvol om even naar de voorwaarden voor 2000 euro subsidie te kijken, gratis geld immers. :) https://www.milieucentraa...ubsidie-elektrische-auto/

Bereik (origineel) meer dan 120 km. Nieuwprijs tussen 12 k en 45 k.

De Fiat 500 E staat op de lijst: https://www.rvo.nl/sites/...EPP-2020-09-juni-2020.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 11-06-2020 17:12 ]

• daemonix
  • Niet online
marvel27 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:02:
De MG ZS EV is in private lease erg goed geprijsd op dit moment: op basis van 60 maanden en 10k betaal je nu 310€ voor de Comfort versie (gemiddelde maandprijs over 60 maanden, gezien subsidie maar 48 maanden geldt), en 342€ voor de Luxury-versie. De auto is al prima aangekleed, met bv. parkeersensoren en allerlei veiligheidssystemen. De Luxury heeft bijkomend nog een achteruitrijcamera, stoelverwarming en panoramadak. Twee vragen:

[list]
MRB vanaf 2025: in het contract wordt een clausule opgenomen dat het maandtarief aangepast als de MRB aangepast wordt vanaf 2025. EV's betalen vanaf 2025 25% van het normale tarief, en vanaf 2026 100%. Maar wat wordt als het 'normale' tarief gezien? Zal dat gewoon het tarief zijn van benzinewagens van dezelfde gewichtsklasse?

In het geval van de MG ZS EV: als je afgaat op het MRB-tarief van een even zware benzine auto zou dat in 2025 21,75€ per maand zijn, en in 2026 87€ per maand. Best wel een verschil op een maandtarief van 310€ voor de Comfort-versie.
We kunnen geen van allen koffiedik kijken, en onze glazen bol is ook al kapot. ;)

Het lijkt er op dat de MRB gebaseerd gaat worden op gereden kilometers, de gevreesde kilometerheffing komt dan alleen voor elektrische auto's. Het is onzinnig om de MRB voor EV's op gewicht te baseren, zover is de politiek ook al.
Stoelverwarming: de range van de MG ZS EV is niet geweldig: tussen de 200 en 250km afhankelijk van het weer. Stoelverwarming is dus handig zodat je de airco niet zo hard hoeft te zetten en dus stroom uitspaart. Maar stoelverwarming kost je wel om 32€ per maand extra, of 1920€ over de hele looptijd. Hoeveel range zou stoelverwarming ipv airco nu echt schelen?
[/list]
Hangt van het weer af. In het ergste geval (bij de Kona) gaat er een kilometer of 14 van de range af (op 450 km).

Het is echter uitermate comfortabel en ik zou het niet meer willen missen, wij hebben ook stoelventilatie in onze auto's. Ideaal als je in een warme auto stapt.

• assje
Ik heb ook de Fiat 500e overwogen als 2e auto maar uiteindelijk zijn we voor een private lease Citigo gegaan. Aanschaf van de Fiat kwam (toen) op zo'n €14k, als ik uit zou gaan van €10k afschrijving in 5 jaar dan geeft dat al ongeveer hetzelfde bedrag als ik kwijt ben voor de Citigo. Nu is het inschatten van afschrijving enorm lastig met EV's maar ik moet toch wel heel optimistisch rekenen om op een groot positief verschil te komen.

(potentiele) nadelen 500e:
  • Onderhoud/service/garantie (niet officieel geleverd in NL)
  • Type 2 aansluiting
  • Geen snellader
  • Relatief duur, hoe lang blijft de 500 nog "sexy" bij huisvrouwen? Restwaarde?
Jij geeft een prijs van €10k, ik denk dat je dan na subsidie bedoelt? (al het aanbod <€12k dat ik zie is ex BTW). De aanbieding voor de Citigo in private lease die ik had is er inmiddels niet meer. Als ik op dit moment voor de keuze stond zou ik denk ik alsnog liever een Citigo kopen (€24k-€4k=€20k) dan een Fiat 500e (€12k-€2k=€10k).

Wellicht een vreemde suggestie omdat het budget dubbel zo hoog is van gevraagd maar in mijn optiek krijg je meer dan het dubbele aan auto met veel meer zekerheid en potentieel relatief een lagere afschrijving.

Edit:
Staat bij Bleeker een demo Citigo+ met 7kkm voor €18.750, na subsidie €16.750, alsnog 67,5% boven budget maar toch...
Stoelverwarming: de range van de MG ZS EV is niet geweldig: tussen de 200 en 250km afhankelijk van het weer. Stoelverwarming is dus handig zodat je de airco niet zo hard hoeft te zetten en dus stroom uitspaart. Maar stoelverwarming kost je wel om 32€ per maand extra, of 1920€ over de hele looptijd. Hoeveel range zou stoelverwarming ipv airco nu echt schelen?
[/list]
Heeft de MG een warmtepomp voor verwarming dan?

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 11-06-2020 17:46 ]

• PeterZ(on)
Maar stoelverwarming kost je wel om 32€ per maand extra, of 1920€ over de hele looptijd. Hoeveel range zou stoelverwarming ipv airco nu echt schelen?[/li]
[/list]
Dat scheelt niets, de airco is alleen voor koeling en niet voor verwarmen. De MG heeft geen warmtepomp vzv ik heb begrepen. Verwarmen gaat dus alleen via de weerstandsverwarming en/of de stoelverwarming.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-01 12:46
fiat 500e, prima auto, 130km ish bereik, 7.4 kw 1 fase lader dus kan binnen 3-4 uur vol indien je het wilt. wel type 1 lader dus kan een minpunt zijn.

volledige bosch aandrijflijn met samsung accu's, zeer goede aandrijflijn en accu, iets anders dan wat je gewend bent bij fiat.

máár, als er iets dus stuk gaat kun je nergens terecht sinds het nergens officieel te koop stond.
BasvanS schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:04:
[...]

ja, hoi :+

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• marvel27
assje schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:31:
[...]
Heeft de MG een warmtepomp voor verwarming dan?
Nee enkel een weerstandsverwarming. Maakt dat een verschil?

• assje
marvel27 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Nee enkel een weerstandsverwarming. Maakt dat een verschil?
Nouja, je had het zelf over de airco die minder hard hoefde te verwarmen?

En ja, dat scheelt aanzienlijk, zonder warmtepomp is de impact van verwarming een stuk groter en zou ik zeker verwarmde stoelen willen.

• bottom line
In Noorwegen hebben ze een zomertest gedaan met 29 elektrische voertuigen! Van 100% tot echt 0,0 (en bijna elke auto werd getakeld).
https://www.motor.no/arti...test-direkte-sommer-2020/
Afbeeldingslocatie: https://www.motor.no/globalassets/nyhetsbrev/rekkevidde/kart-15.jpg?width=720&height=943&quality=60&anchor=topleft&h=7386cff66fa299e8e48a892119396f1ba4e95403

De resultaten hoe dat het deze winter was (voor geïnteresseerden)

[ Voor 15% gewijzigd door bottom line op 11-06-2020 20:50 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

bottom line schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:45:
In Noorwegen hebben ze een zomertest gedaan met 29 elektrische voertuigen
Super, die link!!

LOL de Zoe komt verder dan de E-tron. Dat kan toch haast niet? Lees ik die tabel nou verkeerd?

Edit: verbruik is veel en veel hoger bij de Etron, ik snap het.

[ Voor 49% gewijzigd door TucanoItaly op 11-06-2020 20:59 ]

• bottom line
TucanoItaly schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:57:
[...]

LOL de Zoe komt verder dan de E-tron. Dat kan toch haast niet? Lees ik die tabel nou verkeerd?
Dat lees je goed ;)
Elke EV geraakte verder als zijn WLTP range. De VW Golf doet het minst beste van allemaal (ook in de winter zo het geval). In de komende dagen gaan ze met nog meer details komen over de test (snelheid / gewicht / etc.)

[ Voor 31% gewijzigd door bottom line op 11-06-2020 21:09 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Noorwegen is sowieso leuk rijden met een EV. Max snelheid ligt er heel laag en overal snelladers. Geen extreme warmte.
Met de e-Niro tijd lang met een GoM boven de 500km gereden bij 100% vol.

Maar wat is Xpeng voor een ding dan? Staat geeneens in de EV-database?

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-06-2020 21:10 ]

• bottom line
CyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:07:
Noorwegen is sowieso leuk rijden met een EV. Max snelheid ligt er heel laag en overal snelladers. Geen extreme warmte.

Maar wat is Xpeng voor een ding dan?
Copycat van Tesla (liggen ook in een rechtzaak omdat ze een ingenieur hebben aangenomen die de broncodes van autopilot heeft meegesmokkeld).
Gingen blijkbaar ook eind 2020 naar Europa komen (vermoed dat dit nog een import is)

https://en.xiaopeng.com/

• PeterZ(on)

Maar wat is Xpeng voor een ding dan? Staat geeneens in de EV-database?

• marvel27
daemonix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:08:
[...]

We kunnen geen van allen koffiedik kijken, en onze glazen bol is ook al kapot. ;)

Het lijkt er op dat de MRB gebaseerd gaat worden op gereden kilometers, de gevreesde kilometerheffing komt dan alleen voor elektrische auto's. Het is onzinnig om de MRB voor EV's op gewicht te baseren, zover is de politiek ook al.
Interessant. Heb je hier misschien een bron voor? Ben dit nog nergens tegengekomen.

• daemonix
  • Niet online
Het is hier onder andere door mij al eerder opgebracht inclusief links. Kun je vast wel zelf vinden. ;)

1e hit op google: https://www.autoblog.nl/n...it-is-wat-we-weten-126019, dat kon je toch zelf ook wel vinden?

Zoektermen "rekeningrijden ev" levert veel resultaten, zelfs van tweakers.

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 11-06-2020 23:36 ]

• daemonix
  • Niet online
Buiten Oslo is de Vmax 70 km/h. De keer dat wij er waren was het boven de 30 graden. Dat is fijn, want de hotels hebben over het algemeen geen airco, ramen kunnen maar klein stukje open als ze al open kunnen (want ze zijn bang dat je er uit stapt) en ventilatoren waren niet te krijgen. Afzien was niet het juiste woord. We hebben op een gegeven moment de cabrio maar dicht gedaan om nog wat airco te hebben. Prachtig land om in te rijden, dat wel. ;) Zou er graag nog een keer naar toe gaan met een EV.

Laat me duidelijk zijn: Noorwegen is een fantastisch mooi land met heel aardige mensen alleen waren ze niet voorbereid op hoge temperaturen, zo hoog hadden ze toen nog niet meegemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 12-06-2020 10:02 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:48
daemonix schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:33:
Het is hier onder andere door mij al eerder opgebracht inclusief links. Kun je vast wel zelf vinden. ;)

1e hit op google: https://www.autoblog.nl/n...it-is-wat-we-weten-126019, dat kon je toch zelf ook wel vinden?

Zoektermen "rekeningrijden ev" levert veel resultaten, zelfs van tweakers.
Gezellig weer die toon.
Pagina: 1 ... 106 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic