• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
GeeMoney schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Laat ik het anders zeggen: Je kan (bij wijze van) ook 10 jaar dezelfde lease nemen, verwacht jij dat de staat die regeling dan gaat verdelen over 10 jaar? De maximale termijn is 48 maanden, iets wat goed te behappen en duidelijk is en eindig is met een bekende datum voor alle partijen.
Als jij me een leasebedrijf kan aanwijzen met looptijden van 10 jaar heb je een punt. Gangbaar is 4 jaar, een optie is 5 jaar.

Dan ben ik oprecht benieuwd naar "die optie". En tuurlijk, waarschijnlijk zullen ze ook wel zeggen dat je 4 jaar lang die subsidie uitgekeerd krijgt en het laatste jaar pech hebt. Feit blijft dat het er niet staat, en degene die de subsidie bedacht heeft het óók niet weet en aangeeft dat er meer dezelfde vragen over zijn, dus ik ben ook niet de énige die daarover navraagt.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
BasvanS schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:45:
De subsidieontvanger is verplicht:
(...) c.te beschikken over de overeenkomst tot lease, tot vier jaar na de datum van de eerste
inschrijving...
Nog een keer beter lezen doet me vermoeden dat dit dus helemaal niet gaat over de duur van de leaseovereenkomst. Het gaat over het bewaren van je belangrijke papieren.

Je moet beschikken over de leaseovereenkomst.
Dat 'beschikken over', dat moet minstens vier jaar duren.

Kortom: je mag het contract (ongeacht de duur, zolang de auto maar minstens vier jaar op je naam staat) dus in de 49e maand bij het oud papier gooien. :)

Zou ik niet doen, als het nog een jaar geldt, maar dat moet ieder voor zich weten.

Punctuality is the politeness of kings

• DigitalExorcist
Zojuist teruggebeld door de RVO:

Het gaat inderdaad om die 4 jaar, lease je voor 5 jaar, dan krijg je nog steeds 4 jaar lang 1/48e per maand van die 4 mille uitgekeerd. Laatste jaar dus gewoon 'pech'.

Maar goed, het is een subsidie en er is dit jaar genoeg voor 2500 auto's, als we als (potentiele) EV-rijders ons best gaan doen met z'n allen is dat subsidiepotje tóch al leeg en krijg je niks meer ;)

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:52:
[...]

Als jij me een leasebedrijf kan aanwijzen met looptijden van 10 jaar heb je een punt. Gangbaar is 4 jaar, een optie is 5 jaar.

Dan ben ik oprecht benieuwd naar "die optie". En tuurlijk, waarschijnlijk zullen ze ook wel zeggen dat je 4 jaar lang die subsidie uitgekeerd krijgt en het laatste jaar pech hebt. Feit blijft dat het er niet staat, en degene die de subsidie bedacht heeft het óók niet weet en aangeeft dat er meer dezelfde vragen over zijn, dus ik ben ook niet de énige die daarover navraagt.
Kijk maar eens goed naar de private leaseovereenkomsten: de prijzen staan vast voor 60 maanden, en wil je korter dan betaal je meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• DigitalExorcist
daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Kijk maar eens goed naar de private leaseovereenkomsten: de prijzen staan vast voor 60 maanden, en wil je korter dan betaal je meer.
Dat sowieso. 60 maanden en 10.000 km per jaar. Maar goed, ik wil een luxere versie van de Zoe (Intens) met 20 tot 25.000 per jaar en 60 maanden + midden-armsteun. Dan kom ik bij de ANWB best goed weg, qua kosten. 548 per maand en dan die korting nog van die subsidie. Nice.

• daemonix
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:53:
Al heel veel weken aan het lezen in allerhande topics van allerhande merken. Ik ben dus 1 van die mensen die op het punt staat om Q4 2020 of Q1 2021 de overstap wil maken naar elektrisch rijden. Voor alle duidelijkheid: ik ben woonachtig in België. Het subsidieverhaal in NL is dus helaas niet op mij van toepassing.

Het is vooral de E-niro die wat op het netvlies gebrand stond, maar ik kijk met grote ogen naar wat MG voor elkaar krijgt (veel auto voor lage prijs, doch met een aantal fundamentele tekortkomingen). Op hetzelfde moment krijg ik op allerhande websites reclame voor andere EV's. Zo kreeg ik de E-Kona beschikbaar (EV 136, automaat, twist-uitvoering) aan 31.438 euro. Een opvallende korting van zo'n 7500 euro.
Die heet gewoon Kona hoor, de e ervoor is bij het zusterconcern, Kia.

Acties hou je altijd..
Ik ben zelf nogal gehecht aan het SUV (of SUV-small) segment als 1e gezinswagen. Maar een rijbereik is gezien de korte afstand naar mijn werk ondergeschikt. 200km is ruim voldoende. Maar best in een ideaal 'prijs/kwaliteit'-jasje. Als dat dan nog aantrekkelijk oogt is dat helemaal mooi meegenomen.

Situatie is de volgende: ik kan (voorlopig nog) gratis laden bij mijn werkgever. Bovendien heb ik zonnepanelen laten plaatsen met zo'n 1000KwH overschot op jaarbasis. Hier in België geniet ik nog van 15 jaar terugdraaiende teller. Ik krijg dus geen prijs voor wat ik terug op het net zet. Ik kan dus - idealiter - 1000KwH per jaar meer verbruiken met de installatie die ik heb.

Ik kamp dus met de volgende vragen waar kenners als jullie ongetwijfeld antwoord op weten.

1) Slaagt MG erin om snel een nieuwe versie uit te brengen met bvb. Xenon lampen, die constant 'online' is met bijhorende app? If so, loont dat de moeite om te wachten lijkt me?
Het lijkt me eerder te gaan om led lampen, xenon lampen in een EV is geen goed idee. :) En nee, niemand behalve MG kan daar antwoord op geven.
2) De prijsdaling van Hyundai E-Kona, ligt dat in de lijn van de verwachtingen van de andere merken zoals KIA?
Acties hou je altijd, zeker als er anderen acties hebben.
3) Alle merken hebben pro's en con's. Maar wat zijn absolute dealbreakers waar ik rekening mee moet houden als 'nieuwe'? Ik hecht zelf nogal veel belang aan bvb. temperatuur op voorhand instellen, ruiten ontdooien,...

4) Ik kijk enthousiast uit naar wat Skoda gaat doen met de Vision IV. Iemand die daar zicht op heeft? Look vind ik alvast enorm mooi, maar prijs zal ook wel navenant zijn?
VAG moet eerst nog laten zien dat ze kunnen leveren, die hebben op dit moment andere dingen aan hun hoofd. ;)
Ik kijk alvast uit naar jullie inzichten en wil jullie alvast bedanken voor de uren leesplezier die ik hier al heb gehad.
:)

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:19:
[...]

Dat sowieso. 60 maanden en 10.000 km per jaar. Maar goed, ik wil een luxere versie van de Zoe (Intens) met 20 tot 25.000 per jaar en 60 maanden + midden-armsteun. Dan kom ik bij de ANWB best goed weg, qua kosten. 548 per maand en dan die korting nog van die subsidie. Nice.
Dan kun je beter eens kijken bij de Kia Soul, die is nog veel aantrekkelijker. Groter bereik, meer accu, betere drivetrain.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
Ik kwam net deze tegen, ziet er wel veelbelovend uit:

http://www.msn.com/en-gb/...es/ar-BB15fdP1?ocid=ientp

• DigitalExorcist
daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:23:
[...]

Dan kun je beter eens kijken bij de Kia Soul, die is nog veel aantrekkelijker. Groter bereik, meer accu, betere drivetrain.
Te duur, te vierkant, en geen Renault, en kan niet snelladen via AC :( bereik is niet zo spannend, de ruimte binnenin zou een argument kunnen zijn.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59
Dat "geen Renault" is een pluspunt :9 .
Kia Soul is ook een geinige wagen inderdaad.
Is de MG niets? (of was die al afgeschoten?) Nu met die subsidie heel erg interessant.

[ Voor 71% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2020 15:41 ]

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-01 12:46
DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:36:
[...]

Te duur, te vierkant, en geen Renault, en kan niet snelladen via AC :( bereik is niet zo spannend, de ruimte binnenin zou een argument kunnen zijn.
2020 soul kan 11 kw ac laden als optie

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• DigitalExorcist
GeeMoney schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:38:
Dat "geen Renault" is een pluspunt :9 .
Kia Soul is ook een geinige wagen inderdaad.
Meh. We rijden thuis al 20 jaar Renault als 't niet langer is.. als er nou een Clio full electric was of een Megane... maar helaas. De Clio heeft alleen een hybride.

• DigitalExorcist
Coasterfreak schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:41:
[...]

2020 soul kan 11 kw ac laden als optie
Hmm daar kon ik nog niet zoveel over vinden. Op https://www.kia.com/nl/modellen/e-soul/faq/ staat bij 2. vraag 2 "De e-Soul kan via een AC-laadpaal met maximaal 7,2kW (1-fase 32A) geladen worden middels een Type-2-stekker. Daarnaast kan de e-Soul met tot maximaal 80kW geladen worden bij een DC-lader (snellader) door middel van een CCS Combo-stekker." ...

Dat 11KW laden zou een minpuntje minder zijn ;) maar die range is het probleem op zich niet, de ruimte van de Zoe binnenin ga ik dit weekend met kinderen erbij testen (vrouwlief en ik hebben samen al een proefrit gemaakt),

Het prijsverschil vind ik wel een dingetje plus dat ik die Kia nogal een vierkant massief geheel vind.

• daemonix
  • Niet online
* daemonix grinnikt. De Kia Soul is een stuk goedkoper dan de Renault. Daarom is hij zo interessant. Bij 15 kkm kwam hij bij ANWB op iets van 500 euro per maand.

En waarom zou je op AC willen snelladen als dat op DC veel beter kan?

Mijn smaak is hij overigens ook niet, maar dat is de Kona en de Zoe ook niet. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 09-06-2020 16:17 ]

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-01 17:11
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:53:
Al heel veel weken aan het lezen in allerhande topics van allerhande merken. Ik ben dus 1 van die mensen die op het punt staat om Q4 2020 of Q1 2021 de overstap wil maken naar elektrisch rijden. Voor alle duidelijkheid: ik ben woonachtig in België. Het subsidieverhaal in NL is dus helaas niet op mij van toepassing.

Het is vooral de E-niro die wat op het netvlies gebrand stond, maar ik kijk met grote ogen naar wat MG voor elkaar krijgt (veel auto voor lage prijs, doch met een aantal fundamentele tekortkomingen). Op hetzelfde moment krijg ik op allerhande websites reclame voor andere EV's. Zo kreeg ik de E-Kona beschikbaar (EV 136, automaat, twist-uitvoering) aan 31.438 euro. Een opvallende korting van zo'n 7500 euro.

Ik ben zelf nogal gehecht aan het SUV (of SUV-small) segment als 1e gezinswagen. Maar een rijbereik is gezien de korte afstand naar mijn werk ondergeschikt. 200km is ruim voldoende. Maar best in een ideaal 'prijs/kwaliteit'-jasje. Als dat dan nog aantrekkelijk oogt is dat helemaal mooi meegenomen.

Situatie is de volgende: ik kan (voorlopig nog) gratis laden bij mijn werkgever. Bovendien heb ik zonnepanelen laten plaatsen met zo'n 1000KwH overschot op jaarbasis. Hier in België geniet ik nog van 15 jaar terugdraaiende teller. Ik krijg dus geen prijs voor wat ik terug op het net zet. Ik kan dus - idealiter - 1000KwH per jaar meer verbruiken met de installatie die ik heb.

Ik kamp dus met de volgende vragen waar kenners als jullie ongetwijfeld antwoord op weten.

1) Slaagt MG erin om snel een nieuwe versie uit te brengen met bvb. Xenon lampen, die constant 'online' is met bijhorende app? If so, loont dat de moeite om te wachten lijkt me?

2) De prijsdaling van Hyundai E-Kona, ligt dat in de lijn van de verwachtingen van de andere merken zoals KIA?

3) Alle merken hebben pro's en con's. Maar wat zijn absolute dealbreakers waar ik rekening mee moet houden als 'nieuwe'? Ik hecht zelf nogal veel belang aan bvb. temperatuur op voorhand instellen, ruiten ontdooien,...

4) Ik kijk enthousiast uit naar wat Skoda gaat doen met de Vision IV. Iemand die daar zicht op heeft? Look vind ik alvast enorm mooi, maar prijs zal ook wel navenant zijn?

Ik kijk alvast uit naar jullie inzichten en wil jullie alvast bedanken voor de uren leesplezier die ik hier al heb gehad.
De Skoda ENYAQ staat ook op míjn lijstje, naast de Nissan Ariya wleke beide zo'n beetje na elkaar uit gaan komen.
Ik kies voor AWD benadering omdat er zoveel koppel beschikbaar is, en het mij op natte wegen (of sneeuw etc) niet prettig lijkt dat de elektronica dit naar minimaal grip/slip terug blijft schroeven.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• daemonix
  • Niet online
@Hansieo Gezien de ingezette strategie van Peugeot/Nissan acht ik de kans dat die Ariya naar Europa komt erg klein.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:05:
Zojuist teruggebeld door de RVO:

Het gaat inderdaad om die 4 jaar, lease je voor 5 jaar, dan krijg je nog steeds 4 jaar lang 1/48e per maand van die 4 mille uitgekeerd. Laatste jaar dus gewoon 'pech'.

Maar goed, het is een subsidie en er is dit jaar genoeg voor 2500 auto's, als we als (potentiele) EV-rijders ons best gaan doen met z'n allen is dat subsidiepotje tóch al leeg en krijg je niks meer ;)
Ik snap eerlijk gezegd je opmerking "laatste jaar dus gewoon 'pech'", want daarmee suggereer je nadeel te hebben aan een 5-jarige lease en minder subsidie te krijgen. Maar de subsidie is €4k voor een nieuwe auto, €2k voor een gebruikte, die je minimaal 4 jaar in bezit moet houden.
Hoe je die financiert (private lease, lening, contant, noem maar op) en met welke looptijd is in feite niet relevant. Om te voorkopen dat er te veel rompslomp ontstaat als je de auto tussentijds verkoopt, krijg je over 48 maanden een maandelijks bedrag zolang de RDW-inschrijving niet veranderd.

In mijn ogen haal je 2 dingen bij elkaar die niet direct een relatie in deze hebben.

Ow, en dat de RVO het niet weet, vind ik niet heel verwonderlijk om eerlijk te zijn. Ik heb bijna dagelijks met dat callcenter te maken en meestal weet ik het beter dan de persoon die ik aan de lijn krijg.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DigitalExorcist
daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:17:
* daemonix grinnikt. De Kia Soul is een stuk goedkoper dan de Renault. Daarom is hij zo interessant. Bij 15 kkm kwam hij bij ANWB op iets van 500 euro per maand.

En waarom zou je op AC willen snelladen als dat op DC veel beter kan?

Mijn smaak is hij overigens ook niet, maar dat is de Kona en de Zoe ook niet. ;)
Omdat ik thuis wel AC heb maar geen DC ;)

Ik zit bij de ANWB zo op 560 per maand, voor de Zoe op 518... dat scheelt flink

[ Voor 7% gewijzigd door DigitalExorcist op 09-06-2020 17:49 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:46
DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Hmm daar kon ik nog niet zoveel over vinden. Op https://www.kia.com/nl/modellen/e-soul/faq/ staat bij 2. vraag 2 "De e-Soul kan via een AC-laadpaal met maximaal 7,2kW (1-fase 32A) geladen worden middels een Type-2-stekker. Daarnaast kan de e-Soul met tot maximaal 80kW geladen worden bij een DC-lader (snellader) door middel van een CCS Combo-stekker." ...

Dat 11KW laden zou een minpuntje minder zijn ;) maar die range is het probleem op zich niet, de ruimte van de Zoe binnenin ga ik dit weekend met kinderen erbij testen (vrouwlief en ik hebben samen al een proefrit gemaakt),

Het prijsverschil vind ik wel een dingetje plus dat ik die Kia nogal een vierkant massief geheel vind.
Op de Duitse Kia site kun je de 3 fasen lader gewoon aanvinken als optie voor €500,- dus gaat ie hier ook echt wel komen.

Ik vind de Soul helemaal prachtig, op het dashboard na, dat is veel te ouderwets van opzet, maar alles zit er op. Als het wat meer leek op mijn Prius 4 dan stond ik morgen bij de dealer.

Dat niet iedereen de Soul mooi vind is juist een pluspunt voor mij, dan weet je zeker dat niet heel de straat er binnenkort vol mee staat.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Heb je een 3x63A aansluiting, anders heb je helemaal niks aan snel AC kunnen laden?
11kW is 3x16A, wat het maximale is op je huisinstallatie met standaard 3x25A aansluiting.
De Soul met 11kW opladen resulteert in een laadtijd van een uur of 6 van helemaal leeg naar helemaal vol. Het lijkt mij dat je wel 6 uur per nacht slaapt, dus is het geen punt om geen sneller AC laden te hebben.
De Soul is waarschijnlijk een stuk ruimer dan de Zoe. Voor mij zou het een no-brainer zijn om voor de Soul te gaan.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• daemonix
  • Niet online
Precies mijn gedachte, je hebt niets aan die grote AC laadcapaciteit.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
Vandaag een proefrit gemaakt in de e-Soul, dat viel niet tegen, en vol met elke denkbare optie, de stoelkoeling is echt waanzinnig. De app was ook mooi, maar je kunt niet instellen te laden tot 80%, nou is dat met de lange garantie misschien niet nodig maar wel vreemd.

Het prijsverschil met de subsidie is best groot met de Kona die ik van buiten er wat leuker uit vind zien, maar toen ik daarmee reed vond ik hem erg onrustig en dat doet de e-Soul dus beter.

• Coasterfreak
MarcelGo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:08:
Vandaag een proefrit gemaakt in de e-Soul, dat viel niet tegen, en vol met elke denkbare optie, de stoelkoeling is echt waanzinnig. De app was ook mooi, maar je kunt niet instellen te laden tot 80%, nou is dat met de lange garantie misschien niet nodig maar wel vreemd.
meestal stel je dat in de auto zelf in, toch? is zo wel mogelijk op de 2020 ioniq.

• MarcelGo
Coasterfreak schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:27:
[...]

meestal stel je dat in de auto zelf in, toch? is zo wel mogelijk op de 2020 ioniq.
Dat zou ook prima zijn, de verkoper wees hier niet op na mijn vraag maar dat ligt misschien aan mij. Kan een Kia rijder dit bevestigen?

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Ik zit bij de ANWB zo op 560 per maand, voor de Zoe op 518... dat scheelt flink
Kijk jij bij een andere ANWB dan ik? Basisprijs voor de Soul is 449 euro bij de door jou opgegeven 10kkm/jaar. Je kunt niet veel extra's aangeven.

Niet vergeten:

Zoe: 108 pk
Soul: 204 pk

Iets ander soort motor, iets ander soort accu. ;) Maar vooral: heel ander bereik: :P

Overigens: waarom wijzig je je eigen spelregels onderweg? Eerst meld je 10 kkm/jaar, daarna ga je vergelijken met 25 kkm/jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 09-06-2020 19:42 ]

• Coasterfreak
MarcelGo schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Dat zou ook prima zijn, de verkoper wees hier niet op na mijn vraag maar dat ligt misschien aan mij. Kan een Kia rijder dit bevestigen?
ben geen kia rijder maar hier je antwoord :+

https://www.handleidi.ng/kia/soul-ev-2020/handleiding?p=17

"Setting Battery Charge Level"

The target battery charge level can be selected when charged with AC charger or DC charger.
The charging level can be changed by 10%.
If the target battery charge level is lower than the high voltage battery charge level, the battery will not be charged.

• MarcelGo
Da's fijn, werkt met de Golf hetzelfde :)

• DigitalExorcist
SpongeRob schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:40:
[...]

Heb je een 3x63A aansluiting, anders heb je helemaal niks aan snel AC kunnen laden?
11kW is 3x16A, wat het maximale is op je huisinstallatie met standaard 3x25A aansluiting.
De Soul met 11kW opladen resulteert in een laadtijd van een uur of 6 van helemaal leeg naar helemaal vol. Het lijkt mij dat je wel 6 uur per nacht slaapt, dus is het geen punt om geen sneller AC laden te hebben.
De Soul is waarschijnlijk een stuk ruimer dan de Zoe. Voor mij zou het een no-brainer zijn om voor de Soul te gaan.
11kW zou prima zijn. Dat wil ik voor de Zoe ook. Nee ik heb nog geen 32A maar dat gaat er wel komen. Renault geeft je 1500 euro voor een paaltje aan huis, ik denk daar wel een eind mee te komen.. wil toch ook wel overwegen om elektrisch te gaan koken ipv gas dus dat is dan ook mooi meegenomen.

• DigitalExorcist
daemonix schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Kijk jij bij een andere ANWB dan ik? Basisprijs voor de Soul is 449 euro bij de door jou opgegeven 10kkm/jaar. Je kunt niet veel extra's aangeven.

Niet vergeten:

Zoe: 108 pk
Soul: 204 pk

Iets ander soort motor, iets ander soort accu. ;) Maar vooral: heel ander bereik: :P

Overigens: waarom wijzig je je eigen spelregels onderweg? Eerst meld je 10 kkm/jaar, daarna ga je vergelijken met 25 kkm/jaar.
Nee, we hadden het over de vanaf-prijs. Die is berekend op 10k per jaar en 60 maanden.

Ik rij pakweg 22.500 privé dus heb dan 25k per jaar nodig. Die prijs is 500-nogwat.

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 23:02
Komt de MG ZS EV met de nieuwe "van Mossel subsidie / MG-premie" van 4K en de 4K overheidssubsidie in de private lease nu op 377 - 83 = 294 euro per maand (meest eenvoudige uitvoering)?
Zie https://www.autoweek.nl/a...-een-heel-stuk-goedkoper/

Ik heb het idee dat de configurator op https://mgmotor.eu/nl-NL/configurator de overheidssubsidie niet meeneemt.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:32:
[...]

11kW zou prima zijn. Dat wil ik voor de Zoe ook. Nee ik heb nog geen 32A maar dat gaat er wel komen. Renault geeft je 1500 euro voor een paaltje aan huis, ik denk daar wel een eind mee te komen.. wil toch ook wel overwegen om elektrisch te gaan koken ipv gas dus dat is dan ook mooi meegenomen.
Is er een specifieke reden dat je per se je auto thuis zo snel wilt laden?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:31
Leader98 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:35:
Komt de MG ZS EV met de nieuwe "van Mossel subsidie / MG-premie" van 4K en de 4K overheidssubsidie in de private lease nu op 377 - 83 = 294 euro per maand (meest eenvoudige uitvoering)?

Ik heb het idee dat de configurator op https://mgmotor.eu/nl-NL/configurator de overheidssubsidie niet meeneemt.
klopt, wel deze maand meenemen (ik heb hetzelfde gezien bij de contant betaal prijs in de configurator)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:57
Leader98 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:35:

Gemiddeld over de 60 maanden is het dan eigenlijk:
€377-(€4.000/60)= €310,34

Effectief is de subsidie dan dus €66,66/maand over de looptijd.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 10-06-2020 07:28 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• DigitalExorcist
Pierz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:26:
[...]

Is er een specifieke reden dat je per se je auto thuis zo snel wilt laden?
Ja, omdat m’n vrouw en ik ‘m beiden nogal eens nodig hebben ‘s avonds en ‘s ochtends en ik niet wil gaan nadenken of ie dan wel weer vol zal zijn.

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:27:
[...]

Ja, omdat m’n vrouw en ik ‘m beiden nogal eens nodig hebben ‘s avonds en ‘s ochtends en ik niet wil gaan nadenken of ie dan wel weer vol zal zijn.
Nog steeds range anxiety dus. Rij je hem iedere dag leeg?

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:27:
[...]

De batterij hoeft niet vol te zijn om te kunnen gaan rijden. ;)
Met een Soul kun je nog gewoon 200 km rijden met 50% SOC.
Ik heb het idee dat je nog niet in de juiste EV mindset zit en nog veel te angstig met het bereikverhaal in je hoofd zit.
Zoals ik zei heb je een Soul met z'n 64kWh batterij met 11kW zo weer vol en het is sowieso voor een lithium accu op de lange duur toch het beste om deze zoveel mogelijk tussen 20% en 80% SOC te houden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• DigitalExorcist
daemonix schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:28:
[...]

Nog steeds range anxiety dus. Rij je hem iedere dag leeg?
Niet 'leeg' perse nee. Maar als het alternatief 7,2KW is duurt het úren langer voordat ie opgeladen is. En dat zie ik niet zo zitten. Het komt voor dat een van ons om 23.00 uur 's avonds terug komt en de volgende om 5.30 uur weer in de auto moet zitten (en als ik dat ben en vroeg weg moet, ben ik gelijk 250 km aan het rijden, om naar kantoor te komen). Dan moet ie dus op z'n max zitten in die tijd. Ik ga dan nog niet een laadstop van 3 kwartier inplannen 's ochtends vroeg ;)

Tuurlijk zijn dat uitzonderingen maar het komt vaker voor dan 4x per jaar. En voor mijn usecase wil ik dat die auto gewoon zo snel mogelijk op 100% zit. Bovendien zijn het de kosten ook niet om gelijk naar een 3-faseinstallatie te gaan. Ook omdat we nadenken over elektrisch koken waarbij je dan tóch al over zal moeten, kun je net zo goed alles in 1x goed doen.

• DigitalExorcist
SpongeRob schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:32:
[...]

De batterij hoeft niet vol te zijn om te kunnen gaan rijden. ;)
Met een Soul kun je nog gewoon 200 km rijden met 50% SOC.
Ik heb het idee dat je nog niet in de juiste EV mindset zit en nog veel te angstig met het bereikverhaal in je hoofd zit.
Zoals ik zei heb je een Soul met z'n 64kWh batterij met 11kW zo weer vol en het is sowieso voor een lithium accu op de lange duur toch het beste om deze zoveel mogelijk tussen 20% en 80% SOC te houden.
Als m'n vrouw écht een keer moet rijden voor haar werk is het 250 km (Groningen->Utrecht en terug). Als ik de volgende dag ermee naar kantoor 'moet', is het voor mij 250 km enkele rit (!). Nu komt dat weinig voor, maar het is een reëele mogelijkheid.

Als ik een smartphone koop en die kan snelladen, ga ik mezelf toch ook niet pesten door een 5-watt ladertje van de Action eraan te hangen. Ik betaal straks 35.000 euro voor die Renault Zoe, zou ik dan 500 euro besparen door géén 11 KW paaltje te laten plaatsen?

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-01 23:02
assje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:21:
[...]

Mmm, als dat inderdaad nog afgaat van de €377 die de configurator aangeeft dan lijkt me het een aantrekkelijke deal!
Ik rij nu Outlander PHEV (prive) en zou graag volledig EV gaan rijden waarbij genoeg hoofdruimte op de achterbank ivm lange kinderen wel een vereiste is.
Privatelease lijkt me ook wel wat, vast maandbedrag en geen risico meer.

• DigitalExorcist
assje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:21:
[...]

De subsidie SEPP2020 (aanschaf electrische auto particulieren) wordt over 48 maanden uitbetaald. Niet over 60. Gisteren nog een hele discussie over gehad hier en uiteindelijk ben ik gebeld door de RVO (Rijksdienst Ondernemend Nederland) die de subsidieregeling bedacht heeft. Je krijgt bij een looptijd van 4 jaar of langer!! 1/48e per maand uitbetaald. Het 5e jaar, dus maand 48 t/m 60, krijg je dan niks meer.

De korting wordt dan iets van 83,3 euro per maand of zo. 48 x 83,3 = 3998,40 euro aan subsidie.

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:54:
De subsidie SEPP2020 (aanschaf electrische auto particulieren) wordt over 48 maanden uitbetaald. Niet over 60.
Ja, dat is dus precies wat iedereen gisteren al tegen je zei ;)
De korting wordt dan iets van 83,3 euro per maand of zo. 48 x 83,3 = 3998,40 euro aan subsidie.
Je krijgt gewoon 4000 euro hoor. Iedere maand 83,33 en waarschijnlijk eens in de zoveel tijd 83,34 zodat je die 16 cent aan het eind niet te kort komt (48 * 83,33 = 3998,84). Of misschien krijg je die 16 cent wel in 1 keer bij de laatste termijn. Dat soort systematieken gebruikt de overheid al lang omdat ze weten dat er mensen zijn die anders na 4 jaar komen klagen over 16 cent.

• Pierz
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:38:
[...]

Als m'n vrouw écht een keer moet rijden voor haar werk is het 250 km (Groningen->Utrecht en terug). Als ik de volgende dag ermee naar kantoor 'moet', is het voor mij 250 km enkele rit (!). Nu komt dat weinig voor, maar het is een reëele mogelijkheid.

Als ik een smartphone koop en die kan snelladen, ga ik mezelf toch ook niet pesten door een 5-watt ladertje van de Action eraan te hangen. Ik betaal straks 35.000 euro voor die Renault Zoe, zou ik dan 500 euro besparen door géén 11 KW paaltje te laten plaatsen?
Het gaat er niet om of je 500 bespaart, maar of je de juiste auto kiest.

Ik zou me vooral afvragen of die Zoe de 250 km in winterse omstandigheden uberhaupt haalt (EV-database actieradius 310 km) en of je niet liever een sneller ladende Soul (EV-database actieradius 360 km) hebt op het moment dat je het inderdaad niet haalt.

Op 11 kw is de Soul in jouw fictieve 6,5 uur laadtijd weer helemaal vol als je hem tot 0% hebt leegereden (wat je in de praktijk niet doet).

Als je een Zoe wilt kopen omdat het een geinig autootje vindt is dat een prima reden natuurlijk, maar objectief gezien zou het in de situatie die je omschrijft niet mijn keus zijn.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Als ik zo zie hoeveel interesse er ineens is voor een elektrische auto, dan zou het mij niet verbazen als er straks héél veel mensen teleurgesteld gaan zijn omdat ze zich "rijk" rekenden met een subsidie die ze niet gaan krijgen.

Het budget is immers maar toereikend voor 2500 nieuwe auto's, en dat is mijns inziens echt een lachertje. Volgens mij is dat budget in no time op, misschien zelfs al direct op 1 juli (vanwege de terugwerkende kracht tot aankopen vanaf 4 juni).

Catch a smile out there!

• Coasterfreak
Glenfiddich schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:18:
Als ik zo zie hoeveel interesse er ineens is voor een elektrische auto, dan zou het mij niet verbazen als er straks héél veel mensen teleurgesteld gaan zijn omdat ze zich "rijk" rekenden met een subsidie die ze niet gaan krijgen.

Het budget is immers maar toereikend voor 2500 nieuwe auto's, en dat is mijns inziens echt een lachertje. Volgens mij is dat budget in no time op, misschien zelfs al direct op 1 juli (vanwege de terugwerkende kracht tot aankopen vanaf 4 juni).
wekker zetten op 01-01-2021 en het dan proberen :D

• Glenfiddich
Coasterfreak schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Maar kan je hem dan nog steeds krijgen voor een auto die medio 2020 is gekocht?

Catch a smile out there!

• Coasterfreak
Glenfiddich schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Maar kan je hem dan nog steeds krijgen voor een auto die medio 2020 is gekocht?
medio 2020, nee. laatste maanden van 2020, ja.

Artikel 1.9 Aanvraag subsidieverlening

1. De aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst.

dus als de subsidie dit jaar versneld op is koop vanaf november een ev om 100% gebruik ervan te kunnen maken op 01-01-2021

• Glenfiddich
Coasterfreak schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:37:
[...]

medio 2020, nee. laatste maanden van 2020, ja.

Artikel 1.9 Aanvraag subsidieverlening

1. De aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst.

dus als de subsidie dit jaar versneld op is koop vanaf november een ev om 100% gebruik ervan te kunnen maken op 01-01-2021
Maar ook dan heb je geen zekerheid, want als men in de laatste maanden van 2020 massaal EV's gaat kopen/leasen kan ook in 2021 het budget op 1 januari al op zijn. Dan wordt het een compleet oneerlijke loterij wie er op 01-01-2020 om 0:00:01 uur online was om een aanvraag in te dienen.

Dat totale gebrek aan zekerheid of je die subsidie nu daadwerkelijk gaat krijgen vind ik wel bezwaarlijk. Typisch Nederland weer.

Catch a smile out there!

• Coasterfreak
Glenfiddich schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:42:
[...]

Maar ook dan heb je geen zekerheid, want als men in de laatste maanden van 2020 massaal EV's gaat kopen/leasen kan ook in 2021 het budget op 1 januari al op zijn. Dan wordt het een compleet oneerlijke loterij wie er op 01-01-2020 om 0:00:01 uur online was om een aanvraag in te dienen.

Dat totale gebrek aan zekerheid of je die subsidie nu daadwerkelijk gaat krijgen vind ik wel bezwaarlijk. Typisch Nederland weer.
ook daar heeft nederland b.v. een antwoord op.
[Nederland B.V.]
Alleen met subsidie kan ik deze elektrische personenauto kopen of leasen. Hoe verkrijg ik zekerheid?

Zorg dat u in de overeenkomst een ontbindende voorwaarde laat opnemen, dat u van koop of lease kunt afzien als u geen subsidie wordt verleend. Na indienen van uw aanvraag, ontvangt u binnen 4 weken een bericht van RVO. Daarin staat of u recht heeft op de subsidie en welk bedrag u krijgt toegekend (subsidieverlening). Let op: een toekenning van subsidie betekent niet automatisch dat u het subsidiebedrag ook ontvangt. Na levering en registratie van het voertuig in het kentekenregister, zal nogmaals worden getoetst of u aan de voorwaarden voldoet. Als dit zo is ontvangt u het subsidiebedrag.

• Glenfiddich
Coasterfreak schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:44:
[...]

ook daar heeft nederland b.v. een antwoord op.

[...]
Ja maar kom op, dat is toch totaal onwerkbaar. En ook maar zeer de vraag of het stellen van die voorwaarden überhaupt wordt gepikt door de verkopers. Die hebben ook weinig zin in een grote bulk annuleringen, lijkt me.

In 2020 zijn er gemiddeld zo'n 2300 EV's verkocht per maand (bron: RAI). En dat is dus vóór de invoering van die subsidie.

Dus zelfs als de subsidie maar 10% extra klanten over streep trekt, kan je veronderstellen dat op 1 juli (omdat je de verkopen vanaf 4 juni met terugwerkende kracht meeneemt), het budget op de dag dat het uitkomt al op is. Dan is het dus op 1 juli al een loterij wie er op tijd online waren om de aanvraag in te dienen. Daar heb ik echt geen zin in.

Catch a smile out there!

• Coasterfreak
Glenfiddich schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Ja maar kom op, dat is toch totaal onwerkbaar. En ook maar zeer de vraag of het stellen van die voorwaarden überhaupt wordt gepikt door de verkopers. Die hebben ook weinig zin in een grote bulk annuleringen, lijkt me.

In 2020 zijn er gemiddeld zo'n 2300 EV's verkocht per maand (bron: RAI). En dat is dus vóór de invoering van die subsidie.

Dus zelfs als de subsidie maar 10% extra klanten over streep trekt, kan je veronderstellen dat op 1 juli (omdat je de verkopen vanaf 4 juni met terugwerkende kracht meeneemt), het budget op de dag dat het uitkomt al op is. Dan is het dus op 1 juli al een loterij wie er op tijd online waren om de aanvraag in te dienen. Daar heb ik echt geen zin in.
ik geloof best dat 90% van de verkochte ev's zakelijk zijn en amper prive

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
Coasterfreak schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Toevallig is de nacht van 31 december op 1 januari typisch zo'n moment dat je wel tot na 0:00u wakker blijft.

"Nee schat, wacht even met die champagne, ik moet eerst even de subsidie aanvragen!" ')

Punctuality is the politeness of kings

• DigitalExorcist
Pierz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Ik zou me vooral afvragen of die Zoe de 250 km in winterse omstandigheden uberhaupt haalt (EV-database actieradius 310 km) en of je niet liever een sneller ladende Soul (EV-database actieradius 360 km) hebt op het moment dat je het inderdaad niet haalt.

Op 11 kw is de Soul in jouw fictieve 6,5 uur laadtijd weer helemaal vol als je hem tot 0% hebt leegereden (wat je in de praktijk niet doet).

Als je een Zoe wilt kopen omdat het een geinig autootje vindt is dat een prima reden natuurlijk, maar objectief gezien zou het in de situatie die je omschrijft niet mijn keus zijn.
Nou, ja, die Kia vind ik toch wel écht lelijk, tot diep in de Multipla-categorie. Dat en het is Renault or nothing ... het zitcomfort en de gehele ervaring is gewoon top. Leasebedrag scheelt toch wel, de range op de Zoe is goed zat (dat kleine verschilletje in de winter is niet zo spannend imho), In de winter rijden we vaker korte stukjes dus is die range niet belangrijk genoeg meer; en hoeveel winters hebben we de afgelopen pakweg 5 jaar nou gehad... het was een extra lange herfst of een extra vroege lente over het algemeen.

6,5 uur laadtijd is inderdaad wel zo'n beetje de max. Veel langer moet het niet duren anders kan ik de nacht niet overbruggen. En ik heb een auto voor het gemák, niet omdat ik mezelf allerlei beperkingen wil opleggen.

• Glenfiddich
Coasterfreak schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:56:
[...]

ik geloof best dat 90% van de verkochte ev's zakelijk zijn en amper prive
Dat is natuurlijk ook weer zo. En de meeste particulieren die de afgelopen maanden een EV zijn gaan overwegen, die wachten natuurlijk op die subsidie die al een tijdje in de lucht hangt.

Maar toch blijf ik het een onprettige gedachte vinden om zo'n grote aankoop te doen cq. verplichting aan te gaan zonder zekerheid op die subsidie.

Catch a smile out there!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het maximale budget is voor mij de doorslag geweest om de aankoop uit te stellen. Het ging om een gebruikte auto voor vrouwlief die amper rijdt. Zonder subsidie simpelweg niet interessant genoeg en ik wacht wel even af wat de subsidie met de restwaarde gaat doen, zeker de Duitse subsidie (9k) gaat denk ik ook effect hebben op de Nederlandse tweedehandsmarkt.

Overigens vraag ik mij wel af hoe ze private lease auto’s gaan boeken uit het budget. De kans bestaat dat uitbetaling uit het budget van het betreffende jaar komen.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Nou, ja, die Kia vind ik toch wel écht lelijk, tot diep in de Multipla-categorie. Dat en het is Renault or nothing ... het zitcomfort en de gehele ervaring is gewoon top. Leasebedrag scheelt toch wel, de range op de Zoe is goed zat (dat kleine verschilletje in de winter is niet zo spannend imho), In de winter rijden we vaker korte stukjes dus is die range niet belangrijk genoeg meer; en hoeveel winters hebben we de afgelopen pakweg 5 jaar nou gehad... het was een extra lange herfst of een extra vroege lente over het algemeen.

6,5 uur laadtijd is inderdaad wel zo'n beetje de max. Veel langer moet het niet duren anders kan ik de nacht niet overbruggen. En ik heb een auto voor het gemák, niet omdat ik mezelf allerlei beperkingen wil opleggen.
Kleine disclaimer dat in EV termen winter eigenlijk betekend alles beneden de 15 graden Celsius :9.
Daaronder neemt je range al aardig af en beneden de 8 graden gaat het echt hard. Die dagen zijn er in NL dus stiekem best wel veel. Niet om je af te schrikken hoor, ev-database heeft gemiddelde praktijk ervaringen erop staan en die zijn redelijk goed haalbaar (itt de WLTP/NEDC normen :) )
Als je je verwachtingen daarop baseert dan zit het dus wel snor.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:57
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:54:
De subsidie SEPP2020 (aanschaf electrische auto particulieren) wordt over 48 maanden uitbetaald. Niet over 60. Gisteren nog een hele discussie over gehad hier en uiteindelijk ben ik gebeld door de RVO (Rijksdienst Ondernemend Nederland) die de subsidieregeling bedacht heeft. Je krijgt bij een looptijd van 4 jaar of langer!! 1/48e per maand uitbetaald. Het 5e jaar, dus maand 48 t/m 60, krijg je dan niks meer.

Pff zeg je bent er wel goed in om eenvoudige dingen moeilijk te maken :P

Je krijgt €4.000 subsidie in 48 maanden (dat komt uit op €83,33/maand, andersom terug gaan rekenen is onzin). Sluit je nu een private lease contract van 60 maanden af dan heb je nog altijd €4.000 korting, dat komt effectief over de looptijd dus op €4.000/60=€66,67/maand

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MarcelGo
Pierz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Volgens mij kan de e-Soul maximaal 7,2 kw laden op 32A, en anders 3,6 kw op een 16A aansluiting, of heb jij een bron voor je 11kw?

• Pierz
[...]

Het hoeft geen Soul te zijn natuurlijk, dat is meer een voorbeeld omdat die hier eerder genoemd werd :)
MarcelGo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Volgens mij kan de e-Soul maximaal 7,2 kw laden op 32A, en anders 3,6 kw op een 16A aansluiting, of heb jij een bron voor je 11kw?
-edit- Ik weet al waar de fout zat. Door deze tabel ging ik uit van 3 fase laden, maar ik zie net dat er dezelfde waarden staan vermeld als voor 1 fase laden.

[ Voor 8% gewijzigd door Pierz op 10-06-2020 12:36 ]

Pierz schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:31:
-edit- Ik weet al waar de fout zat. Door deze tabel ging ik uit van 3 fase laden, maar ik zie net dat er dezelfde waarden staan vermeld als voor 1 fase laden.
Het is wel een optie, alleen (nog?) niet in Nederland te verkrijgen. Zie bijvoorbeeld deze tabel waar ze de optie apart vermelden.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
[...]

Ik weet niet wat je komt zoeken met je posts
Ge spreekt jezelf tegen want: het moet een wagen zijn voor t gemak zonder beperkingen én het MOET een ZOE zijn voor een afstand van minstens 280km

Awel van mij krijg je gelijk, want dat is uw vraag.

Ik wens je succes met je ZOE
Voor lange afstands ritten
Voor uw dame met haar 280km in de winter
Met uw bilknijpen voor elke rit waar je geen 50km reserve km hebt op de SOC

Een e-Niro (64kWh, 7kW2 lader) rijder die frequent 2 dagen naeen 250km/dag doet, sporadisch 400km, normaliter 120km.
50% verbruik vorige zomer voor 250km +/-5u laden
64% verbruik voor die 250km tijdens vorige zachte winter.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:28
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xTDBvFx5/20200515-132610133-i-OS.jpg

Onze nieuwe, moet er nog wel een week of 7 op wachten.

Overigens, de koper van de onze probeert nog subsidie mee te pakken door het via een autobedrijf te doen... beetje suf als je het mij vraagt, maar goed als ik mijn geld heb zoekt hij het verder maar uit.

Ik zag bij Van Mossel ook demo Souls, echt idioot dat ze daar praktisch de nieuwprijs voor vragen voor een half jaar oud, weliswaar met 1200km, maar alsnog 2000 minder subsidie omdat ze al niet meer nieuw zijn... als je hem al krijgt natuurlijk, dit potje zal wel rap leeg zijn.

Import van EVs

• DigitalExorcist
bruneelm schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Ik weet niet wat je komt zoeken met je posts
Ge spreekt jezelf tegen want: het moet een wagen zijn voor t gemak zonder beperkingen én het MOET een ZOE zijn voor een afstand van minstens 280km

Awel van mij krijg je gelijk, want dat is uw vraag.

Ik wens je succes met je ZOE
Voor lange afstands ritten
Voor uw dame met haar 280km in de winter
Met uw bilknijpen voor elke rit waar je geen 50km reserve km hebt op de SOC

Een e-Niro (64kWh, 7kW2 lader) rijder die frequent 2 dagen naeen 250km/dag doet, sporadisch 400km, normaliter 120km.
50% verbruik vorige zomer voor 250km +/-5u laden
64% verbruik voor die 250km tijdens vorige zachte winter.
Lange afstandsritten met die Zoe gaan uitstekend lukken hoor, bedankt. Tot -praktisch- 350km per etappe geen enkel probleem. ongeveer zelfde range als de e-Niro als ik het zo lees dus, dus geen enkel punt om daar op een dag 1000km mee te rijden.

Alleen ben je met de Niro 12 uur aan het laden op slechts 7,2KW en met de Zoe iets minder dan de helft van de tijd, dus dat maakt de keuze alleen maar beter :)

• DigitalExorcist
GeeMoney schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:43:
[...]

Kleine disclaimer dat in EV termen winter eigenlijk betekend alles beneden de 15 graden Celsius :9.
Daaronder neemt je range al aardig af en beneden de 8 graden gaat het echt hard. Die dagen zijn er in NL dus stiekem best wel veel. Niet om je af te schrikken hoor, ev-database heeft gemiddelde praktijk ervaringen erop staan en die zijn redelijk goed haalbaar (itt de WLTP/NEDC normen :) )
Als je je verwachtingen daarop baseert dan zit het dus wel snor.
Ik schrik niet af hoor, al zou die range halveren dan nog is het meer dan prima voor 95% van het dagelijks gebruik. Alleen het incidentele gebruik wordt dan wat spannender.

• DigitalExorcist
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:52:
[...]

Lange afstandsritten met die Zoe gaan uitstekend lukken hoor, bedankt. Tot -praktisch- 350km per etappe geen enkel probleem. ongeveer zelfde range als de e-Niro als ik het zo lees dus, dus geen enkel punt om daar op een dag 1000km mee te rijden. En met 340 ltr bagageruimte tov. 310 bij de Kia kan ik met de Zoe misschien wél genoeg meenemen op vakantie.

Alleen ben je met de Niro 12 uur aan het laden op slechts 7,2KW en met de Zoe iets minder dan de helft van de tijd, dus dat maakt de keuze alleen maar beter :)

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 23:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

@DigitalExorcist ik denk dat jij in de valkuil trapt waar ik destijds ook in stapte.. Dat je de laadtijden van 0% leeg naar 100% vol als leidend neemt in je keuze, terwijl dat echt alleen relevant is als je dag in dag uit je EV precies leeg weet te rijden tot op je stoep en dat de volgende dag weer gaat doen. Dan zit je dus dagelijks 350km in de auto?
En vergeet je nu dat je met een EV met lange afstandritten beter met DC snelladers werkt ipv trage AC laadpalen, of lees ik het verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-06-2020 14:31 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:10
Ik probeer het te volgen, maar 12 uur tegen 7,2 kW is ruim 86 kWh....

Als je met 5% aankomt met een Soul of e-Niro en met 90% zou willen vertrekken dan heb je met 7,2 kW aan 8 uurtjes genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door joepie de p op 10-06-2020 14:36 ]

• joepie de p
.

[ Voor 122% gewijzigd door joepie de p op 10-06-2020 14:36 . Reden: Dikke vingers op kleine telefoon ]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:33:
Niet als je 10-15% laadverlies meerekent.

• Luiaard
Och hij wil graag een Zoe, laat hem. Niks mis mee hoor. Mensen gebruiken nu eenmaal allerlei argumenten (niet altijd de juiste) om zichzelf te overtuigen dat hun keuze de goede is. Hij heeft een duidelijke voorkeur voor Renault, dat is eigenlijk de bottom line.

Niet teveel Souls op straat, is leuker voor degene die hem hebben ;) Gelukkig polariseert het design voldoende om dat zo te houden.

Import van EVs

• DigitalExorcist
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:29:
@DigitalExorcist ik denk dat jij in de valkuil trapt waar ik destijds ook in stapte.. Dat je de laadtijden van 0% leeg naar 100% vol als leidend neemt in je keuze, terwijl dat echt alleen relevant is als je dag in dag uit je EV precies leeg weet te rijden tot op je stoep en dat de volgende dag weer gaat doen. Dan zit je dus dagelijks 350km in de auto?
En vergeet je nu dat je met een EV met lange afstandritten beter met DC snelladers werkt ipv trage AC laadpalen, of lees ik het verkeerd?
Ik trap in geen enkele valkuil, ik zeg alleen dat ik zo snel mogelijk thuis wil opladen en vol wil zijn. Als ik dan 11 uur moet wachten op die e-Soul of 5 uur op een Zoe, dan doe ik het laatste.

Ja, als ie leeg is. Als ie al op 60% zit gaat het nóg sneller, wat uiteraard nóg beter is.

En DC laadt die Zoe ook snel zat. Maar dat heb ik thuis niet. Onderweg maakt het geen verschil verder. Zeker niet als je me op kantoor oplaadt en daar gewoon de hele dag kan laten staan.

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:33:

Als je met 5% aankomt met een Soul of e-Niro en met 90% zou willen vertrekken dan heb je met 7,2 kW aan 8 uurtjes genoeg.
Laat het pakweg 11 uur zijn (laatste 20% gaan sowieso langzamer, toch?). Daar heb ik gewoon de tijd niet voor. 8 uur ook nauwelijks, ik kan m’n tijd wel beter besteden dan daarop te wachten..

Bovendien, en wat veel belangrijker is: ik lease straks een Zoe met 50KW, als ik na die 5 jaar een nieuwe EV wil die pakweg 80 of 100 heeft of wat tegen die tijd gangbaar is, kom ik écht niet meer weg met een simpele 7,2KW lader. En ik investeer liever in iets toekomstbestendig dan dat ik nu “krap aan genoeg” aankoop. Dus dan gewoon een 11KW paaltje thuis en een auto die dat kan handelen; en dat kan die eSoul (nog) niet.

[ Voor 30% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 14:44 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mis ik iets bij de e-Soul? Volgens EV-database kan de base e-Soul laden met 220km/h, en de Zoë met 230km/h. Dat is toch nauwelijks verschillend?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Coasterfreak
Jeroenneman schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:42:
Mis ik iets bij de e-Soul? Volgens EV-database kan de base e-Soul laden met 220km/h, en de Zoë met 230km/h. Dat is toch nauwelijks verschillend?
kijk je naar de nieuwe of oude soul?

https://ev-database.org/car/1154/Kia-e-Soul-64-kWh

340 km/h

• India Sierra
  • Laatst online: 15-01 12:04

India Sierra

Learn by failure

CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Niet als je 10-15% laadverlies meerekent.
8 uur a 7,2kW met 10% laadverlies is 52kWh
8 uur a 7,2kW met 15% laadverlies is 49kWh

8 uur a 11kW met 10% laadverlies is 79,2kWh
8 uur a 11kW met 15% laadverlies is 74,8kWh

Zoe heeft 54,7kWh pack dus 10-90% is 43,76kWh. Makkelijk te doen met 7,2kW. 0-100% ook.

E-soul heeft 67.1kWh pack dus 10-90% is 53,68kWh. Net niet te halen met 7,2kW lader. 0-100% haal je niet binnen 8 uur.

Maar dan blijft de vraag, als je dusdanig snel moet laden omdat de auto blijkbaar permanent rijdt en een occasional snellader geen optie is, is EV dan wel een usecase (of wordt er overschat in afstanden en tijden).

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• DigitalExorcist
DC inderdaad wel, maar AC max 7,2KW.... dus je mist niks, maar voor thuisgebruik is DC irrelevant

• Luiaard
Dat is allemaal snelladen. Zoe inderdaad 22kW 110km/u AC laden tegen Soul 7,2kW 35km/u.

Vergeet niet jaarlijks een paar honderd euro extra capaciteitstarief als je thuis je aansluiting laat verzwaren naar meer dan 3x25A.
Voor de meeste mensen voldoet 11kW ook, sterker nog, 7,2kW of minder ook, hangt van je gebruiksprofiel af.

Ik heb zelf mijn laadpunt ingesteld op 20A op 1 fase, geen overbelasting van mijn enkelfase aansluiting en snel genoeg.

[ Voor 26% gewijzigd door Luiaard op 10-06-2020 14:49 ]

Import van EVs

• DigitalExorcist
De eSoul laadt 35 km/h en de Zoe 110 km/h ... (via AC dus).

Ook zoiets: volgens EV-Database kost die eSoul 10.000 euro meer. Die fractie range méér is me geen 10.000 euro waard. Nu private lease ik maar dan nóg.

@Luiaard Ja 11KW is voor mij ook zat. 22 wordt qua vastrecht veel te duur.

[ Voor 7% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 14:55 ]

• joepie de p
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Laat het pakweg 11 uur zijn (laatste 20% gaan sowieso langzamer, toch?). Daar heb ik gewoon de tijd niet voor. 8 uur ook nauwelijks, ik kan m’n tijd wel beter besteden dan daarop te wachten..
Maar je zit toch 's nachts niet in de auto :Z ?
Je hebt je keuze weloverwogen gemaakt. Ik ga je niet proberen te overtuigen. Als je hier komt vragen hoe anderen er tegenaan kijken dan krijg je natuurlijk andere situaties teruggekoppeld.

Ik heb toevallig gisteren de e-Niro voor het eerst flink doorgeladen, van 7% naar 100% (59,5 kWh). Dat is uitzonderlijk want ik zit over het algemeen zelden boven de 50% SoC.

Ik moet gebruik maken van een publieke paal. Die levert 4,3 kWh. Het laatste stukkie zal idd langzamer gaan want ik heb 67,65 kWh in rekening gekregen er 20 uur over gedaan. @CyBeRSPiN verlies is dus inderdaad ca 13%.

Ik heb in het eerste jaar 42k km gereden, met elke dag variërende afstanden. Zelden aan de snellader want ik kan vaak nabij de bestemming inpluggen op AC. Ook allemaal 1 fase, maar na 4 of 6 of 8 uurtjes tikt dat best aan.

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Maar je zit toch 's nachts niet in de auto :Z ?
Je hebt je keuze weloverwogen gemaakt. Ik ga je niet proberen te overtuigen. Als je hier komt vragen hoe anderen er tegenaan kijken dan krijg je natuurlijk andere situaties teruggekoppeld.
Als m’n vrouw om 23.00 uur thuis komt en ik worst case om 5.30 weg moet.... en ja dat kan gebeuren. Dan wordt het wel errug krap ;)

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Als m’n vrouw om 23.00 uur thuis komt en ik worst case om 5.30 weg moet.... en ja dat kan gebeuren. Dan wordt het wel errug krap ;)
En je vrouw komt altijd met 0% lading thuis?

• DigitalExorcist
India Sierra schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:01:
[...]

En je vrouw komt altijd met 0% lading thuis?
Als ze de maximale afstand voor het werk moet rijden, misschien wel ja. Maar in de praktijk zal het vaker 5% zijn als de WLTP -20% is.

Als ik ermee naar kantoor moet rijden is het 250km enkele reis, daar laden, en 250km terug. Voor m’n vrouw is het worst case zo’n 220 km retour.

[ Voor 30% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 15:08 ]

• Luiaard
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Ook zoiets: volgens EV-Database kost die eSoul 10.000 euro meer. Die fractie range méér is me geen 10.000 euro waard. Nu private lease ik maar dan nóg.

Tsja dat geld zit niet alleen maar in de range. Het is naar mijn mening echt wel meer auto. Wij zijn met vijf, en de been/hoofdruimte is echt wel heel lekker in de Soul (nu nog de oude). En kijk wat er standaard op zit en hoe hij rijdt. De nieuwe is zelfs nog iets gegroeid.
Ik las al dat je iets schreef over de laadruimte. In de oude heb ik genoeg voor grote boodschappen. In de nieuwe kun je de laadvloer nog laten zakken. De bananabox test van TB zegt ook genoeg voor als je echt veel mee moet nemen, dan heeft dat vierkantige echt zijn voordelen.
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Als ze de maximale afstand voor het werk moet rijden, misschien wel ja. Maar in de praktijk zal het vaker 5% zijn als de WLTP -20% is.

Als ik ermee naar kantoor moet rijden is het 250km enkele reis, daar laden, en 250km terug. Voor m’n vrouw is het worst case zo’n 220 km retour.
Niemand komt met 0% aan. Het is al best knap om met 5-10% aan te komen, dan heb je strak gepland.

[ Voor 20% gewijzigd door Luiaard op 10-06-2020 15:10 ]

Import van EVs

• guido66
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Met max 11kW is er na oktober geen verschil meer, als je dan voor de 3 fasen lader in de Soul kiest: beiden zitten dan op ongeveer 54 km/h

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik spreek je graag na een paar weken EV rijden nog eens @DigitalExorcist, ik zat dus precies zo in die modus van "ik MOET thuis ZSM kunnen laden". Inmiddels in de praktijk boeit het me echt niet of ie om 3u 's ochtends of om 8u 's ochtends vol is. Of zelf als ie om 8u 's ochtends nog "maar" 80% is, dan nog rijd ik die dag in 99% van de gevallen geen 250+km.
Dus eens met @India Sierra: als je echt zo krap zit dat je zeer regelmatig de volle 100% van je accu capaciteit nodig hebt, dan is een EV nu nog niet de juiste keuze.. Dan ga je je ergeren aan onderweg moeten laden overal en nergens ipv onbezorgd je auto's avonds inpluggen en de volgende dag vooral niet druk zijn met de SoC van je EV ;)

• DigitalExorcist
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:14:
Ik spreek je graag na een paar weken EV rijden nog eens @DigitalExorcist, ik zat dus precies zo in die modus van "ik MOET thuis ZSM kunnen laden". Inmiddels in de praktijk boeit het me echt niet of ie om 3u 's ochtends of om 8u 's ochtends vol is. Of zelf als ie om 8u 's ochtends nog "maar" 80% is, dan nog rijd ik die dag in 99% van de gevallen geen 250+km.
Dus eens met @India Sierra: als je echt zo krap zit dat je zeer regelmatig de volle 100% van je accu capaciteit nodig hebt, dan is een EV nu nog niet de juiste keuze.. Dan ga je je ergeren aan onderweg moeten laden overal en nergens ipv onbezorgd je auto's avonds inpluggen en de volgende dag vooral niet druk zijn met de SoC van je EV ;)
Nee, doe het over 5 jaar zou ik zeggen. Dan is mn Zoe bijna uit de lease en kijk ik uit naar de volgende, met ongetwijfeld een veel groter accupakket, die met 11KW nog steeds een klap sneller oplaad met een 11KW installatie waardoor ik dan misschien wel 11 uur zoet ben. En waar je dan met een 7,2KW paaltje bijna 20 uur nodig hebt......

• kdeboois
  • Laatst online: 15-01 16:57
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Nee, doe het over 5 jaar zou ik zeggen. Dan is mn Zoe bijna uit de lease en kijk ik uit naar de volgende, met ongetwijfeld een veel groter accupakket, die met 11KW nog steeds een klap sneller oplaad met een 11KW installatie waardoor ik dan misschien wel 11 uur zoet ben. En waar je dan met een 7,2KW paaltje bijna 20 uur nodig hebt......
130 kWh batterij. Wat denk je te gaan rijden dan ? Ik denk dat 50-100 kWh wel even de sweetspot blijft.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• joepie de p
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Nu is het accupakket van je Zoe toereikend voor alle wost case scenario's met korte laadtijd en lange afstanden. Je volgende auto heeft een groter accupakket, die moet dan nog sneller vol want..... de dagelijkse afstanden worden dan nog groter?

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:22
Ik kom zoals zovelen uit een diesel waarmee ik 1000+ op een tank kon rijden.
Nu een e-niro.

Het valt mij zo op, dat ik gemakkelijk met een bijna lege accu op pad ga.
Zelfs als ik weet dat ik retour niet ga halen.
Vaak is dan 10 minuten aan de snellader al voldoende om thuis te geraken.

Had ik vroeger nooit gedaan.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• DigitalExorcist
joepie de p schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:31:
[...]

Nu is het accupakket van je Zoe toereikend voor alle wost case scenario's met korte laadtijd en lange afstanden. Je volgende auto heeft een groter accupakket, die moet dan nog sneller vol want..... de dagelijkse afstanden worden dan nog groter?
Als dat de standaard wordt, tsja. Ik heb nu een 40 liter tank in m’n dieselauto zitten terwijl ik bij dagelijks gebruik amper 4 liter gebruik.

Punt is dat het zinloos is om dan voor kleinere accu’s te kiezen. Met elke auto moet ik er wel op vooruit gaan, niet achteruit.

[ Voor 11% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 15:45 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:13
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:57:
[...]

maar hoeveel KM moet je rijden dan?

Mijn LEAF 2.0 laad ik met 7.3 KW helemaal vol in 6 uur. Dan heb ik een laadverlies van pak en beet 4 KWh en zit er 37.4 KWh in de accu. Dan kan ik vrijwel alle weersomstandigheden ruim 150 KM rijden (enkele rit). Waarna er altijd weer een paar uur stilstand volgt.

Wat is je woon werk afstand? Je weet dat je accu niet helemaal vol hoeft te zijn om te weg te kunnen rijden he? Je mag ook stoppen op 80% laden... EN geloof het of niet.. je kunt ook al bij 40% beginnen met laden.

Een laad sessie is in de praktijk nooit meer dan 40-50% van de capaciteit die beschikbaar is. Dan laad je dus in de ZOE vaak niet meer dan 25 KWh.. Of dat nou in 3 of 4 uur gaat.. who cares!

Om nog even in te gaan op je voorbeeld?

1. Komt je vrouw dan thuis met 0%? Dat betekend dat ze enkele rit 150-250 KM rijd of niet kan laden op bestemming. Als ze minder rijd: Waarom was de auto dan vol geladen toen ze weg ging..?

2. Ook al komt je vrouw terug met 0%, moet jij wel weer 150-250 KM enkele rit rijden? of kun je ook op de bestemming van 75-100 km ver weg niet laden de hele dag.

Als 1 EN 2 waar zijn, wil jij geen EV, ook geen ZOE...

Edit: Ik lees dat jullie met 1 auto ruim 120km en 250km enkele rit naar kantoor moeten. Dan is een ZOE gewoon niet geschikt. Jij gaat echt vaak aan de snellader staan in de winter met wind tegen..

[ Voor 24% gewijzigd door BasvanS op 10-06-2020 15:50 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Dat is inderdaad wel fors. Zelfs met een benzine auto zou je dan bijna elke maand (15k km) op service moeten voor een beurt 8)7

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:37:
[...]

Punt is dat het zinloos is om dan voor kleinere accu’s te kiezen. Met elke auto moet ik er wel op vooruit gaan, niet achteruit.
Ik denk dat als je er echt op vooruit wil gaan je beter een werkplek dichterbij huis kunt zoeken (250km enkele reis.. :X ) ipv een auto die nog meer range biedt. Ik vind 50km soms al ver puur om ergens op een kantoor te zitten ;) Wat een vrije tijd gaat dat je opleveren dan :)
Maar goed, het wordt offtopic zo, ik houd er over op.

• DigitalExorcist
@BasvanS Ja, gelukkig niet dagelijks hoor, ik rij het om de week een dag.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:13
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:56:
@BasvanS Ja, gelukkig niet dagelijks hoor, ik rij het om de week een dag.
Het opmerkelijk is dat je tot op zekere hoogte een beetje een doemdenker bent. Wat nou als alles tegen zit?

Het vreemde is alleen dat je het scenario waarbij je niet thuis kunt laden of met 50% lading moet vertrekken volledig negeert.. dan sta je dus met de ZOE dik 1.5 uur te wachten bij de snellader voor je er weer genoeg in hebt zitten.

Met een Leaf, Citigo, eUP, E-Soul? 45 minuten..
Met een Ioniq? 30 minten..
Met een M3? 15 minuten..

• DigitalExorcist
BasvanS schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:03:
[...]

Het opmerkelijk is dat je tot op zekere hoogte een beetje een doemdenker bent. Wat nou als alles tegen zit?

Het vreemde is alleen dat je het scenario waarbij je niet thuis kunt laden of met 50% lading moet vertrekken volledig negeert.. dan sta je dus met de ZOE dik 1.5 uur te wachten bij de snellader voor je er weer genoeg in hebt zitten.

Met een Leaf, Citigo, eUP, E-Soul? 45 minuten..
Met een Ioniq? 30 minten..
Met een M3? 15 minuten..
Als ik thuis niet kan laden ligt de stroom er 8 uur af, dan hoef ik überhaupt niet te rijden.

• DigitalExorcist
CyBeRSPiN schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:50:
[...]

Ik denk dat als je er echt op vooruit wil gaan je beter een werkplek dichterbij huis kunt zoeken (250km enkele reis.. :X ) ipv een auto die nog meer range biedt. Ik vind 50km soms al ver puur om ergens op een kantoor te zitten ;) Wat een vrije tijd gaat dat je opleveren dan :)
Maar goed, het wordt offtopic zo, ik houd er over op.
Hahahahaha nou ik weet zéker dat ik daarop achteruit ga! Ander werk zoeken vanwege een auto.... wauw... als ik ooit in die luxepositie verkeer...

Nee, m’n werk is me veel te leuk. En zoals gezegd, ik rij die afstand 1x per 2 weken op 1 dag.

• joepie de p
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Als ik thuis niet kan laden ligt de stroom er 8 uur af, dan hoef ik überhaupt niet te rijden.
Je kunt natuurlijk altijd een generatortje achter de hand houden _O-

• Luiaard
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Hahahahaha nou ik weet zéker dat ik daarop achteruit ga! Ander werk zoeken vanwege een auto.... wauw... als ik ooit in die luxepositie verkeer...

Nee, m’n werk is me veel te leuk. En zoals gezegd, ik rij die afstand 1x per 2 weken op 1 dag.
Ander huis dan dichterbij werk ;) wel een stuk prijziger dan een auto...

Import van EVs

• DigitalExorcist
Wordt hoog tijd dat er eens een Tweakers forum vóór elektrisch rijden komt.... manmanman wat een ontmoedigingsbeleid en negativiteit hier... ik had het wel wat progressiever ingeschat allemaal 🤣🤣

Verhuizen omwille van je werk, een generator klaarzetten, de lelijkst denkbare auto suggereren, er is geen usecase voor langere ritten maar je koopt een auto van 40.000 om 5km boodschappen eitjes mee te maken kennelijk....

Nou, na mij de zondvloed, ik ga toch een EV bestellen over een week of wat.

[ Voor 8% gewijzigd door DigitalExorcist op 10-06-2020 16:27 ]

• daemonix
  • Niet online
DigitalExorcist schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:26:
Wordt hoog tijd dat er eens een Tweakers forum vóór elektrisch rijden komt.... manmanman wat een ontmoedigingsbeleid en negativiteit hier... ik had het wel wat progressiever ingeschat allemaal 🤣🤣

Verhuizen omwille van je werk, een generator klaarzetten, de lelijkst denkbare auto suggereren, er is geen usecase voor langere ritten maar je koopt een auto van 40.000 om 5km boodschappen eitjes mee te maken kennelijk....

Nou, na mij de zondvloed, ik ga toch een EV bestellen over een week of wat.
Als je eerlijk bent dan heb jij de keuze uit iedere EV als het maar een Renault Zoe is.... En niets anders. Prima, maar je argumentatie voor die auto deugt van geen kanten. Dat heeft niets met negativiteit te maken maar met objectief naar jouw subjectieve criteria kijken.

Geeft niet dat je voor een Zoe wilt kiezen, maar voor jouw criteria is dat niet de handigste oplossing noch de goedkoopste. Bedenk wel dat de Zoe niet de meest geschikte, comfortabele lange afstandsauto is.

Ook onderschat je de gevolgen van wind, temperatuur en regen. Zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.

Pagina: 1 ... 105 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic