PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Klinkt als een goede deal. Dus je hebt een demo auto gekocht bij een buitenlandse Kia dealer? Dat komt vast wel goed dan. Je hoort regelmatig over oplichting bij verkoop van auto’s uit het buitenland. Pas geld overmaken ter plekke lijkt me veilig.Luiaard schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:57:
[...]
Wel leuk/spannend want ik heb de auto alleen van foto's gezien, maar gezien dat het bij een merkdealer de demo Soul is durf ik dat prima aan.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Edit: je doet me toch twijfelen, ga het verder uitzoeken. Er zijn wat kleine dingetjes waardoor ik toch niet helemaal zeker ben.RichieB schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:46:
[...]
Klinkt als een goede deal. Dus je hebt een demo auto gekocht bij een buitenlandse Kia dealer? Dat komt vast wel goed dan. Je hoort regelmatig over oplichting bij verkoop van auto’s uit het buitenland. Pas geld overmaken ter plekke lijkt me veilig.
[ Voor 50% gewijzigd door Luiaard op 06-06-2020 20:47 ]
Import van EVs
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]
Kelvin width Henry is nochtans een veel gebruikte unit bij EV’s.kdeboois schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:20:
Jongens let toch een op die eenheden. KwH kan echt niet.
[/s] voor alle duidelijkheid
De opvatting zal wel zijn dat als je zo veel geld voor een tweedehands EV gaat uitgeven je die extra 2k niet nodig hebt, lees ze willen Tesla niet verder financieren onder politieke druk...mister_S schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:08:
Heb ik goed begrepen dat als je een gebruikte EV koopt die nieuw meer dan 45K heeft gekost, je hier dan geen 2K subsidie voor krijgt? Wat is de logica hierachter? Het maakt toch geen bal uit als je een oude auto koopt dat die nieuw 45K+ heeft gekost?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik kan wel een paar argumenten verzinnen...dure auto's hebben al veel subsidie gehad...over het algemeen verbruiken ze aanzienlijk meer...de stimulans is zuiver gericht op betaalbare middenklassers.mister_S schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:08:
Heb ik goed begrepen dat als je een gebruikte EV koopt die nieuw meer dan 45K heeft gekost, je hier dan geen 2K subsidie voor krijgt? Wat is de logica hierachter? Het maakt toch geen bal uit als je een oude auto koopt dat die nieuw 45K+ heeft gekost?
Mocht ik mijn Golf willen inruilen zit die subsidie er voor de volgende koper er ook niet in, voelt ook oneerlijk omdat de auto inmiddels ruim onder de 45k grens verkocht wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door MarcelGo op 07-06-2020 08:46 ]
Je ziet wel dat prijs en afmeting toch heel belangrijk zijn want echt warm van de auto wordt ik totaal niet, piepjes alom, ontzettende ondirecte besturing en het voelt alsof je op een waterbed zit tijdens het rijden. Heel onrustige auto, maar je krijgt wel veel auto.
Vervolgens is het vrij stil bij Opel, de corsa-e gereden waar we toch wel heel erg blij van werden, is ook wel zo’n 5k duurder (met wat opties) maar de kwaliteit en rijgenot is dat het wel waard vinden wij.
Het gaat in ieder geval hard bij MG, wit kan je al niet meer krijgen, dus als je nog dit jaar een MG wil dan moet je volgens mij niet al te lang wachten.
Voor ons is het een tweede auto en zijn de afmetingen van de corsa daarvoor dan ook prima.
Een limiet stellen van bijvoorbeeld 20K voor tweedehands zou beter zijn.
Bij nieuwkoop is de limiet er ook toch? Ze willen met name betaalbare EVs promoten.mister_S schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:52:
Als ik een auto koop die nieuw 60K had gekost en ik hier tweedehands 20K voor betaal, waarom dan geen subsidie? Degene die een auto voor 25K koopt en die nieuw 45K heeft gekost, krijgt het wel. Lijkt me willekeur, maar er zal wel een logica achter zitten.
Een limiet stellen van bijvoorbeeld 20K voor tweedehands zou beter zijn.
@Strykeforce de Ampera e niet een optie? Zit nu ook extra korting op van Opel. 4k van Opel en 2k subsidie. Kan ook interessant zijn. Toch net wat meer range dan de Corsa.
[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 07-06-2020 12:56 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat onrustige zit hem denk ik in lane keep assist. Ik had hetzelfde idee bij de proefrit maar wist zo snel niet hoe je dat uit kon zetten. Bij mijn Ioniq heeft dat het hetzelfde effect namelijk. Je moet er van houden of niet denk ik.Strykeforce schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:47:
Je ziet wel dat prijs en afmeting toch heel belangrijk zijn want echt warm van de auto wordt ik totaal niet, piepjes alom, ontzettende ondirecte besturing en het voelt alsof je op een waterbed zit tijdens het rijden. Heel onrustige auto, maar je krijgt wel veel auto.
Ik ga van het weekend ook een proefrit maken met een Corsa-e, zijn er dingen die jou opvielen of die je misschien vergeten te checken bent (want dan check ik die nog even en laat ik je uiteraard dan nog even wetenStrykeforce schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:47:
Gisteren bij zowel de MG als Opel dealer geweest. Drukte van jewelste bij MG, auto kon maar een half uurtje mee had nog 70km range (prima natuurlijk maar de volgende had nog minder).
Vervolgens is het vrij stil bij Opel, de corsa-e gereden waar we toch wel heel erg blij van werden, is ook wel zo’n 5k duurder (met wat opties) maar de kwaliteit en rijgenot is dat het wel waard vinden wij.
Het gaat in ieder geval hard bij MG, wit kan je al niet meer krijgen, dus als je nog dit jaar een MG wil dan moet je volgens mij niet al te lang wachten.
Voor ons is het een tweede auto en zijn de afmetingen van de corsa daarvoor dan ook prima.
Ik ben zelf voornamelijk op zoek naar een comfortabele auto voor een 140km reisafstand per dag (hoofdzakelijk snelweg). Kom nu van Daihatsu Cuore uit 2008 dus er op vooruitgaan qua comfort doe ik sowieso. Comfort betekent in mijn geval dus ook: mezelf kunnen horen denken op 100km/u en een (adaptive) cruise control zouden een hele luxe zijn. Is die Corsa-e een beetje stil rond die snelheid of viel dat tegen?
Dat vermoed ik ook. Zelf heb ik hem in december proefgereden en hij rijdt echt prima. Wegligging en gasrespons was beter dan de Ioniq.DonChaot schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:55:
[...]
Dat onrustige zit hem denk ik in lane keep assist. Ik had hetzelfde idee bij de proefrit maar wist zo snel niet hoe je dat uit kon zetten. Bij mijn Ioniq heeft dat het hetzelfde effect namelijk. Je moet er van houden of niet denk ik.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de vergelijking tussen de e-208 en de Corsa-e. Heeft iemand hier beide gereden?
[ Voor 10% gewijzigd door Pierz op 07-06-2020 16:30 ]
Zou zo maar kunnen, was niet alleen op de snelweg, maar vooral het op en neer (na)deinen na elke hobbel was vervelend en het (ontbrekende) gevoel in het suur.DonChaot schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:55:
[...]
Dat onrustige zit hem denk ik in lane keep assist. Ik had hetzelfde idee bij de proefrit maar wist zo snel niet hoe je dat uit kon zetten. Bij mijn Ioniq heeft dat het hetzelfde effect namelijk. Je moet er van houden of niet denk ik.
@Inspired onze selectie zit niet op range in dit geval, de MG was al te groot voor een tweede auto vonden we maar door de hele scherpe prijs is die toch nog overwogen.
@omgwtfbbq ja prima stil, ben zelf een model S gewend en daar zat het wat mij betreft in de buurt.
@Pierz er zijn wel reviews gemaakt tussen de 2 volgens mij. Het zijn onderhuids exact dezelfde autos maar de Peugeot is simpelweg duurder. Heb zelf een 308 gereden en het kleine stuurtje was prima, die 208 is wel mooier maar de corsa meer waar voor je geld.
Helder. Denk alleen dat de Ampera kleiner is dan de MG. En relatief een betere prijs dan de Corsa nu. Maar snap dat de Corsa wat meer een tweede auto is.Strykeforce schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:31:
[...]
@Inspired onze selectie zit niet op range in dit geval, de MG was al te groot voor een tweede auto vonden we maar door de hele scherpe prijs is die toch nog overwogen.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ja de MG is idd wel groter. De Ampera-e is formaatje Corsa met een hogere instap.Inspired schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:25:
[...]
Helder. Denk alleen dat de Ampera kleiner is dan de MG. En relatief een betere prijs dan de Corsa nu. Maar snap dat de Corsa wat meer een tweede auto is.
Wat overigens ook wel toevallig was was dat de StoreManager van Tesla Tilburg nu de "ClusterVerantwoordelijke" is wat betreft MG bij Van Mossel. Wat ik van hem in ieder geval gehoord heb is dat MG serieus bezig is om voeten aan de grond te krijgen hier en dat er dus nog wel meer aan gaat komen (vandaar ook de hoge kortingen).
Ik ben wel benieuwd hoe snel die subsidie er door heen vliegt, bij MG knikten ze wel dat het waarschijnlijk hard zal gaan maar bij Opel haalden ze hun schouders op. Weet je ook waar het harder gaat haha. Ik zit in ieder geval op 1 juli 00:00 klaar
Hoe wou je dat doen? In de subsidievoorwaarden staat:Strykeforce schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:07:
Het is uiteindelijk de Corsa-e dus geworden! Levertijd is wel nog vrij lang, pas in november zou die er moeten zijn. Heb nog met wat onderhandelen er bijna 1.000 euro nog vanaf kunnen halen maar meer zat er echt niet in. Zo enorm happig om te verkopen waren ze dus nog niet, maargoed ik wil per 1 juli wel die subsidie meteen kunnen aanvragen.
Wat overigens ook wel toevallig was was dat de StoreManager van Tesla Tilburg nu de "ClusterVerantwoordelijke" is wat betreft MG bij Van Mossel. Wat ik van hem in ieder geval gehoord heb is dat MG serieus bezig is om voeten aan de grond te krijgen hier en dat er dus nog wel meer aan gaat komen (vandaar ook de hoge kortingen).
Ik ben wel benieuwd hoe snel die subsidie er door heen vliegt, bij MG knikten ze wel dat het waarschijnlijk hard zal gaan maar bij Opel haalden ze hun schouders op. Weet je ook waar het harder gaat haha. Ik zit in ieder geval op 1 juli 00:00 klaar
Artikel 2.1.3 Aanvraag tot subsidievaststelling
Bij de aanvraag tot vaststelling van de subsidie worden in elk geval de volgende gegevens verstrekt:
a.het kenteken van de personenauto die is vermeld in de koopovereenkomst, bedoeld in artikel 2.1.1, onderdeel a;
Ik neem aan dat je nog geen kenteken hebt voor november...
Waar heb je dit vandaan, als ik bij rvo.nl kijk staat er dit:Delta737 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:34:
[...]
Hoe wou je dat doen? In de subsidievoorwaarden staat:
Artikel 2.1.3 Aanvraag tot subsidievaststelling
Bij de aanvraag tot vaststelling van de subsidie worden in elk geval de volgende gegevens verstrekt:
a.het kenteken van de personenauto die is vermeld in de koopovereenkomst, bedoeld in artikel 2.1.1, onderdeel a;
Ik neem aan dat je nog geen kenteken hebt voor november...
Bron: https://www.rvo.nl/subsid...e-koop-nieuwe-elektrischeSubsidie aanvragen
U kunt de subsidie vanaf 1 juli 2020 online aanvragen via de button 'Direct regelen' op deze pagina. Voor uw aanvraag heeft u DigiD nodig. U kunt uw aanvraag tussentijds opslaan.
Houd uw inloggegevens en een digitaal afschrift van uw koopovereenkomst bij de hand.
Wanneer kunt u aanvragen?
U heeft de koopovereenkomst getekend op of na 4 juni 2020.
U doet de subsidieaanvraag binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de koopovereenkomst.
Deze gegevens heeft u nodig bij de subsidieaanvraag:
Naam, adres, e-mailadres en het burgerservicenummer
DigiD
De catalogusprijs* van de personenauto op de datum van ondertekening van de koopovereenkomst.
Merk, model (handelsbenaming) en type van de personenauto die op de koopovereenkomst staat.
Datum ondertekening koopovereenkomst. Houd voor de zekerheid uw digitale overeenkomst bij de hand.
IBAN bankrekeningnummer
Heeft uw nieuwe auto nog geen kenteken op uw naam? Of is de auto nog niet geleverd? Dan vraagt u subsidie aan in 2 stappen:
Na ondertekening van de koopovereenkomst dient u binnen 60 dagen uw subsidieaanvraag in.
U vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op uw naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.
Dus dan is het aanvragen maar nog niet laten uit betalen. Tis dan te hopen dat ze op aanvraag/aankoop datum kijken en niet op het moment van uitbetalen.
Er staat in ieder geval:
Dus wie het eerst aanvraagt wie het eerst "recht" heeft straks.RVO behandelt de aanvragen op volgorde van binnenkomst.
[ Voor 5% gewijzigd door Strykeforce op 08-06-2020 08:42 ]
Maar dit bericht van de RVO is helder
Al langer zit ik met een schuin oog naar elektrisch rijden te kijken, maar nu we toch wel van auto moeten wisselen is het een heel stuk concreter geworden. Vooral met de subsidie en het zakken van prijzen zijn bijvoorbeeld de Leaf 30 kWh's zeker haalbaar geworden. Echter begin ik 'm nu toch een beetje te knijpen ivm het niet actief kunnen koelen van het accu-pakket van de Leaf en weet ik niet in hoeverre wij ons hier een buil aan gaan vallen in de nabije toekomst.
We zoeken een auto voor 17,5k km's per jaar, waar we ons met een range van 175 tot 200 km op ons gemak mee voelen. 95% van de km's gaat mijn woon-werk worden, 55km enkele reis (waar ik op werk, tegen 35 ct per kWh, kan opladen). Voor de rest hebben we een eigen oprit, eigen zonnepanelen, dus qua variabele kosten is het plaatje zeer snel rond te maken. Ik bekijk de situatie voor de komende 3 a 4 jaar).
Nu zijn we wezen testrijden in een Leaf (prima auto met onze rijstijl, voldoet prima) maar begin ik te twijfelen ivm de technologische achterhaaldheid. Ik lees meerdere malen in dit topic dat de Ioniq de betere auto is, maar dat komt natuurlijk met een prijs. Waar ik nu mee speel is de gedachte om goedkoop ergens een Prius 3 op de kop te tikken, en daarmee een prijsdaling van Ioniq's af te wachten. Ik moet echter nog even berekenen of ik me hier niet alsnog mee in de voet schiet qua MRB vs afschrijving.
Wat zijn jullie gedachten? Zie ik iets over het hoofd, of blijft een Leaf 30 kWh alsnog de beste optie?
Hartelijk dank voor jullie inzichten
Kijk je naar 2e hands? Dan zou ik even doorsparen voor een Ioniq, dat is echt de betere auto, zeker batterij technisch. De Leaf is berucht om de degradatie van de accu, daar heb je bij de Ioniq veel minder last van.
Let wel dat je nu ook op tweedehands BEV's subsidie krijgt (2000 euro) mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Mijn Ioniq heb ik ook op kosten gekozen en de snellaadcapaciteit heeft bij mij uiteindelijk de doorslag gegeven. Na anderhalf jaar heb ik denk ik 5 keer bij een snellader gestaan. Achteraf gezien dus niet echt belangrijk in mijn scenario en hangt hij altijd thuis aan de granny...
Verder klinkt het alsof je een perfecte use case voor een electrische auto hebt met eigen oprit en zonnepanelen. Voor gebruikte Leafs en Ioniqs kan je ook even bij carnext kijken, die hebben er altijd veel staan.
Ga je op vakantie met deze auto? Heb je de Renault Zoe ZE40 overwogen?WhySoSerious schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:14:
Wat zijn jullie gedachten? Zie ik iets over het hoofd, of blijft een Leaf 30 kWh alsnog de beste optie?
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Klopt, maar uitgaande van 15 kWh per 100 km zit je op minimaal 150 km. Totdat de degradatie op gaat spelen...daemonix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:30:
Een Leaf 30 kWh gaat geen 200 km op 1 lading halen, dat doet een Leaf 40 kWh al amper (tenzij je als een slak gaat rijden).
Kijk je naar 2e hands? Dan zou ik even doorsparen voor een Ioniq, dat is echt de betere auto, zeker batterij technisch. De Leaf is berucht om de degradatie van de accu, daar heb je bij de Ioniq veel minder last van.
Let wel dat je nu ook op tweedehands BEV's subsidie krijgt (2000 euro) mits deze aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Sowieso 2ehand ja, anders zijn deze prijzen uiteraard nooit haalbaar. Subsidie ben ik van op de hoogte, thanks!
Uitgangspunten zijn veiligheid, betrouwbaarheid, kosten en dan pas uiterlijk. Vakanties zullen komende jaren "beperkt" zijn tot mooie natuurgebieden zeg max. 400 km ver, en of we dan 1, 2 of 3 keer moeten wachten om te laden nemen we voor leaf. Snelladers verwacht ik ook maar enkele keren per jaar gebruik van te hoeven maken, dus ook dat weegt wat minder zwaar.DonChaot schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:40:
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Als je enkel naar prijs per km kijkt dan zal dat de Leaf zijn. Mocht je vaak met de auto op vakantie gaan, dan is de Leaf waarschijnlijk iets minder ivm laadproblemen. Vergeet overigens niet dat er een bedrijf is dat extenders levert voor Leafs (muxsan.com, van een tweaker).
Mijn Ioniq heb ik ook op kosten gekozen en de snellaadcapaciteit heeft bij mij uiteindelijk de doorslag gegeven. Na anderhalf jaar heb ik denk ik 5 keer bij een snellader gestaan. Achteraf gezien dus niet echt belangrijk in mijn scenario en hangt hij altijd thuis aan de granny...
Verder klinkt het alsof je een perfecte use case voor een electrische auto hebt met eigen oprit en zonnepanelen. Voor gebruikte Leafs en Ioniqs kan je ook even bij carnext kijken, die hebben er altijd veel staan.
Bedankt voor de tip van carnext!
In eerste instantie alleen als 22 kWh variant, maar vaak batterijhuur. Nu is dat gewoon onderdeel van de totale kosten, maar gevoelsmatig wat minder. Ik ben iets minder op de hoogte van in welke range de 40 kWh zich bevindt, en hoe de Zoe technisch aangeschreven staat tov bijv de Ioniq.TucanoItaly schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:00:
[...]
Ga je op vakantie met deze auto? Heb je de Renault Zoe ZE40 overwogen?
Met een eigen oprit is het natuurlijk van de zotte als je voor je woonwerk op het werk moet gaan laden om thuis te kunnen komen, voor elke kWh 14 cent extra betalen. Zeker als je auto het overschot gaat opnemen aan PV productie voor de komende (3?) jaren dan rij je verdomd goedkoop als je alleen thuis kunt laden! Maar ik weet natuurlijk niet of dat van toepassing is, of je uberhaupt overschot hebt.
(Als ik het fout doe corrigeer me aub iemand)
Stel dat je ongeveer de helft laad op het werk dus 8750 km, met een vebruik van 165Wh/km en 14 cent extra betalen bij de baas kom je dan uit op zo'n 200 euro extra kosten per jaar, stel dat je thuis "gratis" kunt laden dan loopt het verschil nog meer op. Staar jezelf niet kapot op de aanschafprijs!
In de winter MOET je laden op je werk met de leaf en in de zomer moet je het of fijn vinden om met een bijna lege accu thuis te komen elke dag (als je niet op je werk laad). De degradatie zal doorzetten de komende jaren natuurlijk...
Ik heb een 40 kWh Leaf als voorloper gereden in het voorjaar op traject Utrecht-Amsterdam (A2 begrensd op 100 km/h) en ik kwam echt niet aan die waardes als het wat kouder was. Effectief kwam de 40 kWh Leaf net zo ver als de 28 kWh Leaf.
De meeste 30 kWh Leafs hebben al aardige degradatie verschijnselen en halen echt hun range niet. Ook de 40 kWh Leafs niet.
De oplossing van @mux is prachtig, maar duur. Dan kan je net zo goed door gaan voor een Ioniq.
Edit: Beetje regen en weg is het verbruik. Beetje wind en weg is het verbruik. Storm tegen en je haalt je huis niet eens.
[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 08-06-2020 10:22 ]
Overschot is er + mogelijkheid om nog uit te breiden. Inc. de 700 kWh die ik bij moet kopen zit ik op ongeveer 10,5 ct per kWh. Natuurlijk hoef ik op werk niet tot 100% bij te laden, maar zouden 3 a 4 kWh'tjes voldoende zijn. Dit is zeker een factor die ik meeneem, alles komt uiteindelijk terug in de prijs per km.Strykeforce schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:13:
@WhySoSerious
Met een eigen oprit is het natuurlijk van de zotte als je voor je woonwerk op het werk moet gaan laden om thuis te kunnen komen, voor elke kWh 14 cent extra betalen. Zeker als je auto het overschot gaat opnemen aan PV productie voor de komende (3?) jaren dan rij je verdomd goedkoop als je alleen thuis kunt laden! Maar ik weet natuurlijk niet of dat van toepassing is, of je uberhaupt overschot hebt.
Stel dat je ongeveer de helft laad op het werk dus 8750 km, met een vebruik van 165Wh/km en 14 cent extra betalen bij de baas kom je dan uit op zo'n 200 euro extra kosten per jaar, stel dat je thuis "gratis" kunt laden dan loopt het verschil nog meer op. Staar jezelf niet kapot op de aanschafprijs!
In de winter MOET je laden op je werk met de leaf en in de zomer moet je het of fijn vinden om met een bijna lege accu thuis te komen elke dag (als je niet op je werk laad). De degradatie zal doorzetten de komende jaren natuurlijk...
Voor de winter klopt dat inderdaad. En nu valt daar prima omheen te stekkeren, maar met de degradatie gaat dat natuurlijk ernstiger worden. Ik vraag me zeer erg af hoe de Leaf zich over 4 jaar houdt tov de alternatieven.daemonix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:17:
@WhySoSerious Je aanname van 150 Wh/km is veel te optimistisch voor de winter.
Ik heb een 40 kWh Leaf als voorloper gereden in het voorjaar op traject Utrecht-Amsterdam (A2 begrensd op 100 km/h) en ik kwam echt niet aan die waardes als het wat kouder was. Effectief kwam de 40 kWh Leaf net zo ver als de 28 kWh Leaf.
De meeste 30 kWh Leafs hebben al aardige degradatie verschijnselen en halen echt hun range niet. Ook de 40 kWh Leafs niet.
De oplossing van @mux is prachtig, maar duur. Dan kan je net zo goed door gaan voor een Ioniq.
[ Voor 23% gewijzigd door WhySoSerious op 08-06-2020 10:20 ]
Jij gebruikt dan nauwelijks snelladers maar de mensen die na jou de auto kopen zullen blij zijn met een CCS aansluiting. Mijn keuze zou 100% de Ioniq zijn.
Thuis "gratis" laden bestaat volgens mij niet.Strykeforce schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:13:
@WhySoSerious
Als je pv overschot hebt, zou je dat terugleveren tegen 0.xx ct (afhankelijk van je leverancier)
dát is het bedrag dat je "misloopt" als je het zélf gaat verbruiken.
Daar de overschot/teruglever tarieven láág zijn, zijn dus ook je BEV elektra kosten laag, maar niet gratis.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Daarom staat het tussen aanhalingstekensHansieo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Thuis "gratis" laden bestaat volgens mij niet.
Als je pv overschot hebt, zou je dat terugleveren tegen 0.xx ct (afhankelijk van je leverancier)
Daar de overschot/teruglever tarieven láág zijn, zijn dus ook je BEV elektra kosten laag, maar niet gratis.
Stel ik toch ook niet? Huidig overschot (600 kWh) tel ik a 10,5 ct per kWh, dat krijg ik er nu voor terug. Uitbreiding (1400 kWh, omvormer is limiterend) kost me 5 ct per kWh en de resterende 700 koop ik a 23 ct. Kom ik uit op 290 euro voor 2700 kWh, oftewel 10,77 ct per kWh.Hansieo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Thuis "gratis" laden bestaat volgens mij niet.
Edit: Sorry, ik dacht dat je op mij reageerde
[ Voor 3% gewijzigd door WhySoSerious op 08-06-2020 10:47 ]
Dan vergeet je de gelukzaligheidspremie die mij 11 cent per kWh waard zou zijn om uit eigen panelen te kunnen laden. Toch weer 'gratis' dan.WhySoSerious schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:29:
[...]
Stel ik toch ook niet? Huidig overschot (600 kWh) tel ik a 10,5 ct per kWh, dat krijg ik er nu voor terug. Uitbreiding (1400 kWh, omvormer is limiterend) kost me 5 ct per kWh en de resterende 700 koop ik a 23 ct. Kom ik uit op 290 euro voor 2700 kWh, oftewel 10,77 ct per kWh.
@daemonix Geen idee hoe ze dat doen in die cyclus.India Sierra schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:42:
[...]
Zelfs als ze met wind geen rekening houden, met gemiddeldes moet je idd toch wel redelijk in de buurt van die waardes moeten komen, ze zijn niet onrealistisch oid.
Trouwens, @Gotham waarvoor was die terugroepactie? Misschien is het er wel iets mee te maken.
@India Sierra Ik weet niet waar die terugroepactie voor was, het ging om een software update. Maar de exacte inhoud daarvan hebben ze mij niet gegeven.
Afgelopen zaterdag voor het eerst sinds de aflevering de bandenspanning gecontroleerd. Die was maar 2,7 bar terwijl 3,5 bar het advies is vanuit Michelin.
Kan de bandenspanning in 2 maanden zo hard dalen? Bijna 1 bar lager dan geadviseerd.
Grip en wegligging is door het oppompen wel flink verbeterd!
Als het evenredig overal 1 bar te laag was dan lijkt het wel of er te weinig in gedaan is, als het een enkele band is zou die een klein lekje kunnen hebben. 3.5 bar staat ook in de deur / boekje van peugeot?Gotham schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:57:
[...]
@daemonix Geen idee hoe ze dat doen in die cyclus.
@India Sierra Ik weet niet waar die terugroepactie voor was, het ging om een software update. Maar de exacte inhoud daarvan hebben ze mij niet gegeven.
Afgelopen zaterdag voor het eerst sinds de aflevering de bandenspanning gecontroleerd. Die was maar 2,7 bar terwijl 3,5 bar het advies is vanuit Michelin.
Kan de bandenspanning in 2 maanden zo hard dalen? Bijna 1 bar lager dan geadviseerd.
Merk je nu verschil qua verbruik?
Wat voor budget heb je in gedachten? Nieuw, 2de hands of private lease?WhySoSerious schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:14:
Dag mannen en vrouwen van dit informatie BEV-topic![]()
Al langer zit ik met een schuin oog naar elektrisch rijden te kijken, maar nu we toch wel van auto moeten wisselen is het een heel stuk concreter geworden. Vooral met de subsidie en het zakken van prijzen zijn bijvoorbeeld de Leaf 30 kWh's zeker haalbaar geworden. Echter begin ik 'm nu toch een beetje te knijpen ivm het niet actief kunnen koelen van het accu-pakket van de Leaf en weet ik niet in hoeverre wij ons hier een buil aan gaan vallen in de nabije toekomst.
We zoeken een auto voor 17,5k km's per jaar, waar we ons met een range van 175 tot 200 km op ons gemak mee voelen. 95% van de km's gaat mijn woon-werk worden, 55km enkele reis (waar ik op werk, tegen 35 ct per kWh, kan opladen). Voor de rest hebben we een eigen oprit, eigen zonnepanelen, dus qua variabele kosten is het plaatje zeer snel rond te maken. Ik bekijk de situatie voor de komende 3 a 4 jaar).
Nu zijn we wezen testrijden in een Leaf (prima auto met onze rijstijl, voldoet prima) maar begin ik te twijfelen ivm de technologische achterhaaldheid. Ik lees meerdere malen in dit topic dat de Ioniq de betere auto is, maar dat komt natuurlijk met een prijs. Waar ik nu mee speel is de gedachte om goedkoop ergens een Prius 3 op de kop te tikken, en daarmee een prijsdaling van Ioniq's af te wachten. Ik moet echter nog even berekenen of ik me hier niet alsnog mee in de voet schiet qua MRB vs afschrijving.
[ Voor 50% gewijzigd door India Sierra op 08-06-2020 11:20 ]
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Ja hoor die bandenspanning kan prima zo hard dalen. Zeker als de temperatuur veranderd is. En het helpt ook om er stikstof in te doen.Gotham schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:57:
[...]
@daemonix Geen idee hoe ze dat doen in die cyclus.
Eens in de 2 maanden je banden controleren is ook wat weinig. Als je het echt netjes wilt doen moet je het elke week even meten. Persoonlijk vind ik dat wel de moeite waard en heb ik zelf een compressor in de garage staan voor dit doel. De compressoren bij de pomp zijn ook lang niet allemaal even goed geijkt.
Niet per se een budget, ik reken het om naar kosten per km. 2e hands, PL heb ik bekeken maar gaat 't 'm niet worden lijkt het. Tenzij laadpaal inbegrepen, maar die ben ik nog niet echt tegen gekomen/compleet over het hoofd gezien.India Sierra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:18:
[...]
Wat voor budget heb je in gedachten? Nieuw, 2de hands of private lease?
Wat rekenen jullie qua afschrijving op een Leaf 30 kWh / Ioniq 30 kWh?
NEDC 152 Wh/km, WLTP 206 Wh/km. Let ook op het gegeven dat die waardes zijn gebaseerd op temperaturen zo rond de 20 graden Celsius en geen wind.
De realistische waarde voor de winter is 232 Wh/km....
De verhalen in Japan voor de oude Leaf (ingezet als taxi's) zijn duidelijk, als gevolg van degradatie een bereik van onder de 50 km. Niet bruikbaar dus zonder destination charging. Oud bericht, maar nog steeds actueel: https://www.greencarrepor...out-of-favor-with-drivers
Neem daarbij ook de voor Europa niet gehanteerde CHAdeMO lader als snellader en je komt in beroerd vaarwater.
De enige oplossing is dan de muxsan oplossing. Prima oplossing, maar dan kun je toch echt beter een Ioniq kopen.
Ik dacht dat tegenwoordig alle autos verplicht TMPS moeten hebben, raar dat de auto dat dan ook niet aangeeft eigenlijk.Pierz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:53:
[...]
Ja hoor die bandenspanning kan prima zo hard dalen. Zeker als de temperatuur veranderd is. En het helpt ook om er stikstof in te doen.
Eens in de 2 maanden je banden controleren is ook wat weinig. Als je het echt netjes wilt doen moet je het elke week even meten. Persoonlijk vind ik dat wel de moeite waard en heb ik zelf een compressor in de garage staan voor dit doel. De compressoren bij de pomp zijn ook lang niet allemaal even goed geijkt.
Als ze de bandenspanning af dealer te laag toepassen dan zie je hiervan niets op je TMPS (set spanning na vullen op de boordcomputer) , en 0,8 bar verlies is belachelijk veel, ik rij al 20 jaar met zomer en winterbanden, check ze regelmatig en hoef zelden of nooit meer dan 0,1 bar toe te voegen.India Sierra schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:07:
[...]
Ik dacht dat tegenwoordig alle autos verplicht TMPS moeten hebben, raar dat de auto dat dan ook niet aangeeft eigenlijk.
Dat gaat vooral op als je kijkt naar aanschafprijs/km en dat is eigenlijk niet zo relevant. Als je kijkt naar €/km qua kosten (TCO) is het maar de vraag, afschrijving is met afstand de grootste component voor een EV met het kilometrage in deze case en daar zit zeker voor de Leaf de grote onzekerheid (naar mijn mening).DonChaot schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:40:
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Als je enkel naar prijs per km kijkt dan zal dat de Leaf zijn.
@WhySoSerious
Voor deze case waar er relatief weinig gereden wordt zou ik kiezen voor een Ioniq met hoge kilometerstand. Goedkoopste die ik nu zie is €17.950,- incl. BTW met 141.280km op de klok, dat is na subsidie dus €16k.
Ik ben niet meer helemaal up-to-date met Leaf prijzen tegenwoordig maar vraag me af of een 30kWh Leaf uberhaubt veel goedkoper is. Persoonlijk koop ik zonder enige twijfel liever een Ioniq met 140kkm dan een Leaf met 40kkm voor dezelfde prijs.
Edit: Ah, 30kWh Leaf is al vanaf €12k te krijgen inmiddels, dat scheelt nog wel wat. Voor mij zou het de keuze niet veranderen..
[ Voor 6% gewijzigd door assje op 08-06-2020 12:30 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
De 28kWh IONIQ is echt een ondergewaardeerde auto die zelfs op lange afstanden prima zijn mannetje staat tegen hedendaagse EV's, dat kan je van de leaf niet zeggen.daemonix schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:59:
De enige oplossing is dan de muxsan oplossing. Prima oplossing, maar dan kun je toch echt beter een Ioniq kopen.
Bjorn heeft onlangs een race gedaan tussen de e208 en de 28kWh IONIQ. Over langere afstanden waren ze even snel. De e208 heeft een prima laadsnelheid maar is behoorlijk dorstig.
Ioniq efficiency en laadsnelheid FTW
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Toen ik m’n eerste EV, een Zoe, ging kopen was ik erg enthousiast en paar kWh op het werk laden geen probleem. Later echter steeds die laadpalen bezet terwijl ik ca 20Km bereik tekort kwam. Dat werd wel erg vervelend.WhySoSerious schreef op maandag 8 juni 2020 @ 10:17:
[...]Natuurlijk hoef ik op werk niet tot 100% bij te laden, maar zouden 3 a 4 kWh'tjes voldoende zijn. Dit is zeker een factor die ik meeneem, alles komt uiteindelijk terug in de prijs per km.
[...]
Voor de winter klopt dat inderdaad. En nu valt daar prima omheen te stekkeren, maar met de degradatie gaat dat natuurlijk ernstiger worden. Ik vraag me zeer erg af hoe de Leaf zich over 4 jaar houdt tov de alternatieven.
Aan een 22kW paal dat ook te kunnen laden vond ik wel prettig want gaat toch redelijk vlot dus als ik nog “even” moest laden voor ik naar huis kon was dat iig te doen. Met m’n Citigo is het aan de laadpaal max 7,4kW. Onlangs nog zo’n situatie dat ik toch nog wat bereik tekort kwam en dan is het al een half uur wachten op nog geen 4kWh. Dat meen ik nog wel met 2-fase want één fase aan een 11kW haal je maar een derde ofwel 3,6 dus dan was het een uur geweest. Dat kan ook het verschil maken als je ergens op bezoek bent en voldoende kan laden zodat op de weg terug laden niet nodig is.
Ik heb ruim anderhalf jaar in een 2011 24kWh Leaf gereden en heb nu een 2017 Ioniq en kan alleen maar zeggen, ga voor een Ioniq. Veel betere accu, zuiniger en heeft CCS. De Leaf is dan misschien goedkoper in de aanschaf maar dat heeft natuurlijk wel een reden.WhySoSerious schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:14:
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ik weet dat er mensen zijn die niet veel op hebben met elektrisch en automatisch en niet vroem-vroem, maar dat VAG nu ook al toerentellers in elektrische auto's monteert wist ik niet.
Signatures zijn voor boomers.
Dat is een Golf 8 denk ikMaasluip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Ik weet dat er mensen zijn die niet veel op hebben met elektrisch en automatisch en niet vroem-vroem, maar dat VAG nu ook al toerentellers in elektrische auto's monteert wist ik niet.
Ik heb gisteren een Duitse review gezien van de nieuwe Ioniq, en dat ziet er eigenlijk allemaal wel goed uit. Enkel heeft Hyundai blijkbaar gedacht dat het snelladen minder snel zou mogen gaan dan bij het voorgaande model? Heeft de reviewer dat juist?revolution-nl schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:28:
[...]
De 28kWh IONIQ is echt een ondergewaardeerde auto die zelfs op lange afstanden prima zijn mannetje staat tegen hedendaagse EV's, dat kan je van de leaf niet zeggen.
Bjorn heeft onlangs een race gedaan tussen de e208 en de 28kWh IONIQ. Over langere afstanden waren ze even snel. De e208 heeft een prima laadsnelheid maar is behoorlijk dorstig.
Ioniq efficiency en laadsnelheid FTW.
Testing, one, two ...
Video van Schwunk? De chemie van de nieuwe Ioniq accu zou anders zijn waardoor die trager laadt.hardware-lover schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:38:
[...]
Ik heb gisteren een Duitse review gezien van de nieuwe Ioniq, en dat ziet er eigenlijk allemaal wel goed uit. Enkel heeft Hyundai blijkbaar gedacht dat het snelladen minder snel zou mogen gaan dan bij het voorgaande model? Heeft de reviewer dat juist?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Volgens mij zijn er EVs met toerenteller, o.a. MG ZS ev dacht ik of een andere Chinees.Maasluip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Car Maniac.PeterZ(on) schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:44:
[...]
Video van Schwunk? De chemie van de nieuwe Ioniq accu zou anders zijn waardoor die trager laadt.
Edit: ik deel bewust de video niet omdat weinigen tegenwoordig het Duits goed kunnen verstaan.
[ Voor 17% gewijzigd door hardware-lover op 08-06-2020 14:53 ]
Testing, one, two ...
In de GTE en eGolf zit een powermeterMaasluip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Golf 7(,5)
Het ging mij om het display, die is niet van een hybride maar van een "gewone" Golf en ik gokte op de 8Deveon schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:02:
[...]
In de GTE en eGolf zit een powermeter![]()
[...]
Golf 7(,5)De 8 komt niet als elektrische, enkel mild hybride.
In de E-tron heb ik een percentage/power meter ook ipv een toerenteller.
Toerentellers bevatten zinloze informatie voor alle autos met automaat. Zowel ICE als elektrisch.PeterZ(on) schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:48:
[...]
Volgens mij zijn er EVs met toerenteller, o.a. MG ZS ev dacht ik of een andere Chinees.
Een leuk dingetje om naar te kijken, maar de bestuurder hoeft nooit iets met deze informatie te doen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Natuurlijk wel, ook 9 van de 10 automaten kan je gewoon Manueel zetten en zeker met wat heuvels/bergen is dat rete handig. Ook geeft het een indicatie van stationair lopen bijvoorbeeld.JackBol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:11:
[...]
Toerentellers bevatten zinloze informatie voor alle autos met automaat. Zowel ICE als elektrisch.
Een leuk dingetje om naar te kijken, maar de bestuurder hoeft nooit iets met deze informatie te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 08-06-2020 15:16 ]
Ook zonder automaat is een toerenteller niet noodzakelijk hoor. Volgens mij de vorige Twingo had het er geen (standaard) en toch kon ik er prima mee rijden. Wat mij het beste beviel is alles wat ik niet wekelijks nodig heb in een responsieve touchscreen.JackBol schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:11:
[...]
Toerentellers bevatten zinloze informatie voor alle autos met automaat. Zowel ICE als elektrisch.
Je schakelt niet omdat je naar de toerenteller kijkt en de wijzer erg hoog of erg laag staat.GeeMoney schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:16:
[...]
Natuurlijk wel, ook 9 van de 10 automaten kan je gewoon Manueel zetten en zeker met wat heuvels/bergen is dat rete handig. Ook geeft het een indicatie van stationair lopen bijvoorbeeld.
je schakelt omdat je de berg niet opgeraapt, te snel naar beneden rolt, je een goeie snelheid hebt gehaald om hoger te schakelen.
Dus die toerenteller hoef je niet te hebben
Ik zeg ook niet dat hij verplicht is, maar handigbottom line schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:07:
[...]
Je schakelt niet omdat je naar de toerenteller kijkt en de wijzer erg hoog of erg laag staat.
je schakelt omdat je de berg niet opgeraapt, te snel naar beneden rolt, je een goeie snelheid hebt gehaald om hoger te schakelen.
Ja klopt, de oude Ioniq kan sneller laden, hierdoor kan je sneller reizen op langere trips dan met de nieuwe Ioniq.hardware-lover schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:38:
[...]
Ik heb gisteren een Duitse review gezien van de nieuwe Ioniq, en dat ziet er eigenlijk allemaal wel goed uit. Enkel heeft Hyundai blijkbaar gedacht dat het snelladen minder snel zou mogen gaan dan bij het voorgaande model? Heeft de reviewer dat juist?
Juist de combinatie van een mooie laadsnelheid en efficiëntie maakt de oude 28kWh voor lange reizen vaak net zo goed is, of beter dan EV's die nu op de markt komen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zo leren ze het ook nooit !hardware-lover schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:51:
[...]
Car Maniac.
Edit: ik deel bewust de video niet omdat weinigen tegenwoordig het Duits goed kunnen verstaan.
Ik zou graag de link hebben
Gevonden !
[ Voor 13% gewijzigd door kdeboois op 08-06-2020 17:08 ]
kdeboois schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:07:
[...]
Zo leren ze het ook nooit !
Ik zou graag de link hebben
Gevonden !
Haha. Klokkenhuis dan 😅😂Maasluip schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Alhoewel me een random gifje met een toerenteller die maar wat doet ook wel geinig lijkt.
[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 08-06-2020 17:37 ]
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Precies het doel van regelmatig controleren toch?MarcelGo schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:18:
[...]
Als ze de bandenspanning af dealer te laag toepassen dan zie je hiervan niets op je TMPS (set spanning na vullen op de boordcomputer) , en 0,8 bar verlies is belachelijk veel, ik rij al 20 jaar met zomer en winterbanden, check ze regelmatig en hoef zelden of nooit meer dan 0,1 bar toe te voegen.
Dat jij er niets mee doet betekent niet dat anderen niks met de informatie doen. Je kan wachten tot je auto begint te protesteren, of je bent dat voor omdat je kijkt naar je toerenteller. Ik weet wel welke motor langer leeft.bottom line schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:07:
[...]
Je schakelt niet omdat je naar de toerenteller kijkt en de wijzer erg hoog of erg laag staat.
[ Voor 39% gewijzigd door Pierz op 08-06-2020 18:41 ]
Zelfs na een half jaar opslag hoef ik er vaak maar 0,1 bij te doen!
[ Voor 22% gewijzigd door MarcelGo op 08-06-2020 18:40 ]
Want je kan het niet voor zijn zonder toerenteller? Raar standpunt.Pierz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 18:34:
[...]
Precies het doel van regelmatig controleren toch?
[...]
Dat jij er niets mee doet betekent niet dat anderen niks met de informatie doen. Je kan wachten tot je auto begint te protesteren, of je bent dat voor omdat je kijkt naar je toerenteller. Ik weet wel welke motor langer leeft.
Niemand houdt zijn toerenteller in het oog zodat hij exact op 2000 (of 2500 bij benzine) kan verschakelen. En als je dat wel doet, ben je een gevaar op de baan.
Tuurlijk kan je dat zonder, maar als je de auto niet kent is het wel erg makkelijk. Het is voor een reden op bijna elke auto te vinden en niet verplicht. Wanneer je de auto kent voel je aan de reactie van het gaspedaal en/of geluid wel of je in de juiste versnelling zit. Dat is dan direct ook wat ik het fijnste aan een EV vind, die zit altijd in de juiste versnelling.bottom line schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:45:
[...]
Want je kan het niet voor zijn zonder toerenteller? Raar standpunt.
Niemand houdt zijn toerenteller in het oog zodat hij exact op 2000 (of 2500 bij benzine) kan verschakelen. En als je dat wel doet, ben je een gevaar op de baan.
Natuurlijk kan dat prima zonder, maar met vind ik het fijner. Je kan ook prima onder de snelheidslimiet rijden zonder kilometerteller.bottom line schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:45:
[...]
Want je kan het niet voor zijn zonder toerenteller? Raar standpunt.
En een gevaar op de baan als je op je tellers kijkt? Mmkay... hier stopt voor mij de discussie, doei!
Het is wel nuttig om zuiniger te rijden. Zo kan je je toerentalrange van DFCO naar stationair regime bepalen aan de hand van je boordcomputer. Dat toerental kan je dan gebruiken om exact op het juiste moment naar neutraal te gaan vanuit vertraging in versnelling om zo te vermijden dat je auto brandstof inspuit terwijl je remt. (En ook te vermijden dat je stationair zou uitrollen waar je zuiniger bent op de motorrem)bottom line schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:07:
[...]
Jij zei dat als je de motor wilt sparen, dan moet je kijken naar je toerenteller in het optrekken / vertragen. Dus dan heb je amper oog voor het verkeer. Dus ja, gevaar op de baanPierz schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:34:
[...]
En een gevaar op de baan als je op je tellers kijkt? Mmkay... hier stopt voor mij de discussie, doei!
Niet dat je het zo bedoelde natuurlijk
In other news, de CEO van VW moet opstappen en wordt vervangen door de COO.
Diess blijft wel aan als een soort supervisie van de gehele groep van VAG.
Lijkt me dat Diess niet genoeg kennis heeft over de operationele kant van het verhaal, om VW naar het EV rijden te brengen, en dat ze daarom Brandstaetter benoemen.
https://www.cnbc.com/2020...s-as-ceo-of-vw-brand.html
[ Voor 36% gewijzigd door bottom line op 09-06-2020 00:05 ]
Zullen we weer ontopic gaan en stoppen ICE?AndRo555 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:51:
[...]
Het is wel nuttig om zuiniger te rijden. Zo kan je je toerentalrange van DFCO naar stationair regime bepalen aan de hand van je boordcomputer. Dat toerental kan je dan gebruiken om exact op het juiste moment naar neutraal te gaan vanuit vertraging in versnelling om zo te vermijden dat je auto brandstof inspuit terwijl je remt. (En ook te vermijden dat je stationair zou uitrollen waar je zuiniger bent op de motorrem)
Oeioei, de eerste kop is dus al gerold binnen Volkswagen vanwege het ID.3 debacle. Ben benieuwd of deze het wel op de rit gaat krijgen. De druk lijkt me enorm. Complete parkeerplaatsen vol geproduceerde auto's, dus de hardware waarvoor de software geprogrammeerd moet worden kun je niet meer zomaar aanpassen...bottom line schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:57:
In other news, de CEO van VW moet opstappen en wordt vervangen door de COO.
Diess blijft wel aan als een soort supervisie van de gehele groep van VAG.
Lijkt me dat Diess niet genoeg kennis heeft over de operationele kant van het verhaal, om VW naar het EV rijden te brengen, en dat ze daarom Brandstaetter benoemen.
https://www.cnbc.com/2020...s-as-ceo-of-vw-brand.html
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
vanwege?Freekers schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:39:
[...]
Oeioei, de eerste kop is dus al gerold binnen Volkswagen vanwege het ID.3 debacle. Ben benieuwd of deze het wel op de rit gaat krijgen. De druk lijkt me enorm. Complete parkeerplaatsen vol geproduceerde auto's, dus de hardware waarvoor de software geprogrammeerd moet worden kun je niet meer zomaar aanpassen...
Die parkeerplaatsen was altijd al het doel, net zoals dat de levering voor juli/augustus al sinds 2019 in de planning staat. Je hoeft je echt geen zorgen te maken, die auto komt op de weg in augustus(nu al trouwens door werknemers in Duitsland veelvuldig te zien)
Citaat van Nu.nl:
'Brandstätter moet de uitrol van elektrische auto's in goede banen leiden.
Daarnaast moet de nieuwe topman toezien op de digitalisering bij Volkswagen. Op beide vlakken is het merk de afgelopen maanden veelvuldig negatief in het nieuws geweest.'
https://www.nu.nl/auto/60...mere-toekomst-leiden.html
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Kan me niet voorstellen dat parkeerplaatsen vol autos waar de software met het handje geupdated moet worden terwijl OTA in de auto zou moeten zitten de bedoeling is geweest.AMARONE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:53:
[...]
vanwege?
Die parkeerplaatsen was altijd al het doel, net zoals dat de levering voor juli/augustus al sinds 2019 in de planning staat. Je hoeft je echt geen zorgen te maken, die auto komt op de weg in augustus(nu al trouwens door werknemers in Duitsland veelvuldig te zien)
Of het uitstellen van features
Net zoals ze de grootste EV fabrikant vanaf 2018 wilden worden.
Of zoals de id3 nog geen typegoedkeuring heeft voor NL en de prijs, behalve een "vanaf" nog niet duidelijk is voor een auto die volgens jou over een paar maanden geleverd moet worden?
Zo kan ik nog wel wat dingen vinden. Ik denk dat het terecht is dat de CEO voor dit debacle moet opstappen, veel grootspraak, weinig acties en een flink aantal steekjes laten vallen imho. Hopelijk kan deze nieuwe CEO het weer op de rails krijgen en de concurrentie voor EVs verbeteren zodat wij als consumenten er voordeel van hebben
Maar goed, Opel heeft ook nog geen idee wanneer mijn Corsa-e geleverd kan worden (in feb kreeg ik een voorlopige leverdatum van 1 juli, maar ja, corona). Niet eens een queue nummer, productie status of whatever. Vaag
Die nieuwe subsidieregeling, SEPP 2020 (Subsidie Elektische Personenauto Particulieren):
Hier staat die regeling omschreven. Wat me opviel is dat er wel gerept wordt over "de auto moet minimaal 4 jaar in bezit blijven" maar er wordt niks gezegd over "60 maanden" (als in: een leaseperiode van 5 jaar).
Ik heb dit nagevraagd bij de RVO, ze zijn er zelf ook nog niet helemaal over uit hoe het werkt, hoop daar spoedig wat van te horen.
Die subsidieregeling van 10 miljoen euro voor 2020 gaat dus uit van 2500 auto's; grijp je mis dan heb je pech. Voor volgend jaar wordt potje het iets van 14 miljoen euro.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Volgens mij weet je nog niet eens wat er in elk pakket zit.. dus je kent de prijs niet, alsook niet wat je ervoor terug krijgt. En dat voor een auto die in de zomer, dus vanaf 20 juni, geleverd wordt.India Sierra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
[...]
Of zoals de id3 nog geen typegoedkeuring heeft voor NL en de prijs, behalve een "vanaf" nog niet duidelijk is voor een auto die volgens jou over een paar maanden geleverd moet worden?
Dat ze moeilijkheden hebben gehad in de software is imo logisch, alles is nieuw bij de ID. 3. Of het daadwerkelijk zo erg is als soms werd geschreven weet ik niet, bij de Golf 8 waren dezelfde berichten en uiteindelijk bleek daar niets van waar ( los van het probleem van de E-call systemen in de GolfIndia Sierra schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:02:
[...]
Kan me niet voorstellen dat parkeerplaatsen vol autos waar de software met het handje geupdated moet worden terwijl OTA in de auto zou moeten zitten de bedoeling is geweest.
Of het uitstellen van features
Net zoals ze de grootste EV fabrikant vanaf 2018 wilden worden.
Zo kan ik nog wel wat dingen vinden. Ik denk dat het terecht is dat de CEO voor dit debacle moet opstappen, veel grootspraak, weinig acties en een flink aantal steekjes laten vallen imho. Hopelijk kan deze nieuwe CEO het weer op de rails krijgen en de concurrentie voor EVs verbeteren zodat wij als consumenten er voordeel van hebben![]()
Maar goed, Opel heeft ook nog geen idee wanneer mijn Corsa-e geleverd kan worden (in feb kreeg ik een voorlopige leverdatum van 1 juli, maar ja, corona). Niet eens een queue nummer, productie status of whatever. Vaag
Een maand terug werd door Jurgen Stackmann (board member VW) dat de software in de laatste fase zit en ze goed op weg zijn. Voor levering van de auto komt de laatste update en daarna blijvend OTA blijven ze de auto optimaliseren en inderdaad, misschien volgen daarna nog extra features. Ik schrik er neit van en Tesla doet trouwens niet anders. Het blijkt ook allemaal wel mee te vallen nu aangezien in Duitsland de Id. 3s je om de oren rijden.
De grootste in 2018 is veel blabla, maar VW zal wel de eerste fabrikant zijn waar straks echt op grote schaal EV's uitgepoept worden. Na de ID. 3 volgen al snel de ID. 4, Buzz en niet te vergeten de andere merken binnen VAG. Dat moeten andere fabrikanten nog maar doen op zo'n grote schaal.
Dat Nederland vertraging oploopt qua definitieve bestelling heeft verder niets met VW te maken. In omringende landen is 17 juni gewoon de datum. Qua levering zelf heeft dit verder geen invloed, in augustus gaan wij gewoon instappen hier in Nederland. Waarom, omdat het sinds mei 2019 al bekend is dat VW 30.000 á 40.000 1st edities bouwt waardoor je auto al klaar is en het puur de handtekening zetten is nog zodat ze tegelijkertijd over heel Europa kunnen leveren volgens planning. De prijzen die nog onbekend zijn snap ik niet, maar dat is een PON dingetje.
Het valt allemaal wel mee uiteindelijk en dit gaat echt de EV markt een boost geven qua auto. 2 maanden nog
Jawel hoor, de brochure staat op de website dus je weet exact wat er in de 1st editie zit, welke kleuren je kon kiezen en welk interieur. ( deze keuzes zijn al gemaakt in januari dus VW weet exact hoeveel er van elk model naar Nederland moet komen.bottom line schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:17:
[...]
Volgens mij weet je nog niet eens wat er in elk pakket zit.. dus je kent de prijs niet, alsook niet wat je ervoor terug krijgt. En dat voor een auto die in de zomer, dus vanaf 20 juni, geleverd wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door AMARONE op 09-06-2020 13:25 ]
Een beetje concurrentie zou de EV markt goed doen. Hopelijk dat ook de andere VAG dochters dan met leuke betaalbare modellen komen. De model 3 is nu voor velen nog onbereikbaar, de e-Niro en de Kona wordt niet iedereen warm van (alhoewel ze qua kosten/range erg goed zijn), en met een ID.3 of elektrische Leon/Octavia wordt de markt een heel stuk groter (waarom is er eigenlijk nog geen enkele EV stationwagon?).AMARONE schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:21:
[...]
Dat ze moeilijkheden hebben gehad in de software is imo logisch, alles is nieuw bij de ID. 3. Of het daadwerkelijk zo erg is als soms werd geschreven weet ik niet, bij de Golf 8 waren dezelfde berichten en uiteindelijk bleek daar niets van waar ( los van het probleem van de E-call systemen in de Golf. Daarnaast kwamen de meeste berichten sindsdien allemaal vanaf dezelfde bron.
Een maand terug werd door Jurgen Stackmann (board member VW) dat de software in de laatste fase zit en ze goed op weg zijn. Voor levering van de auto komt de laatste update en daarna blijvend OTA blijven ze de auto optimaliseren en inderdaad, misschien volgen daarna nog extra features. Ik schrik er neit van en Tesla doet trouwens niet anders. Het blijkt ook allemaal wel mee te vallen nu aangezien in Duitsland de Id. 3s je om de oren rijden.
De grootste in 2018 is veel blabla, maar VW zal wel de eerste fabrikant zijn waar straks echt op grote schaal EV's uitgepoept worden. Na de ID. 3 volgen al snel de ID. 4, Buzz en niet te vergeten de andere merken binnen VAG. Dat moeten andere fabrikanten nog maar doen op zo'n grote schaal.
Dat Nederland vertraging oploopt qua definitieve bestelling heeft verder niets met VW te maken. In omringende landen is 17 juni gewoon de datum. Qua levering zelf heeft dit verder geen invloed, in augustus gaan wij gewoon instappen hier in Nederland. Waarom, omdat het sinds mei 2019 al bekend is dat VW 30.000 á 40.000 1st edities bouwt waardoor je auto al klaar is en het puur de handtekening zetten is nog zodat ze tegelijkertijd over heel Europa kunnen leveren volgens planning. De prijzen die nog onbekend zijn snap ik niet, maar dat is een PON dingetje.
Het valt allemaal wel mee uiteindelijk en dit gaat echt de EV markt een boost geven qua auto. 2 maanden nog
[...]
Jawel hoor, de brochure staat op de website dus je weet exact wat er in de 1st editie zit, welke kleuren je kon kiezen en welk interieur. ( deze keuzes zijn al gemaakt in januari dus VW weet exact hoeveel er van elk model naar Nederland moet komen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Vorm en vraag vermoed ik. Ook is het des VAG's om met de hogere(lees duurdere) modellen eerst te beginnen. Vandaar eerst de E-tron en daarna een Q4 aankondigen etc.Jeroenneman schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:27:
[...]
Een beetje concurrentie zou de EV markt goed doen. Hopelijk dat ook de andere VAG dochters dan met leuke betaalbare modellen komen. De model 3 is nu voor velen nog onbereikbaar, de e-Niro en de Kona wordt niet iedereen warm van (alhoewel ze qua kosten/range erg goed zijn), en met een ID.3 of elektrische Leon/Octavia wordt de markt een heel stuk groter (waarom is er eigenlijk nog geen enkele EV stationwagon?).
Ook is er tegenwoordig veel vraag naar een SUV. De hoge zit, gecombineerd met de ruimte vind ikzelf ook ideaal. Stations is typisch iets van West Europa dacht ik. Alle andere markten trekken meer naar SUV's of sedans toe.
@CopyCatz als het (operationele) lease is dan ontvang je de subsidie in termijnen.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2020 13:42 ]
17.2 miljoen voor nieuwe, 10 miljoen voor gebruikte.DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:47:
Die subsidieregeling van 10 miljoen euro voor 2020 gaat dus uit van 2500 auto's; grijp je mis dan heb je pech. Voor volgend jaar wordt potje het iets van 14 miljoen euro.
Van de site:Reiger072 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:50:
Je krijgt de €4.000 subsidie gewoon in 48 maanden uitbetaald (€83,33 per maand). Na die 48 maanden krijg je dus de laatste 12 maanden geen subsidie meer.
Wanneer wordt de subsidie uitbetaald?
….
* U ontvangt het volledige subsidiebedrag op uw bankrekening.
Ah ok, duidelijk!GeeMoney schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:31:
[...]
@CopyCatz als het (operationele) lease is dan ontvang je de subsidie in termijnen.
Ja, per maand, op basis van 48 maanden. Maar nu lease ik 5 jaar. Heb ik dat laatste jaar dan gewoon niks, of wordt het 67 euro per maand 60 maanden lang?CopyCatz schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:39:
[...]
17.2 miljoen voor nieuwe, 10 miljoen voor gebruikte.
[...]
Van de site:
Wanneer wordt de subsidie uitbetaald?
….
* U ontvangt het volledige subsidiebedrag op uw bankrekening.
En dát weten ze dus nog niet
Je hebt wél een punt met het bedrag trouwens, dat is 17 miljoen.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Zo gewoon is het kennelijk niet, het staat nergens zo beschreven plus dat degene die de subsidie bedacht heeft en uitvoert het dus óók niet weet, anders hadden ze me dat antwoord wel gegevenReiger072 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:50:
Je krijgt de €4.000 subsidie gewoon in 48 maanden uitbetaald (€83,33 per maand). Na die 48 maanden krijg je dus de laatste 12 maanden geen subsidie meer.
Verwijderd
Het is vooral de E-niro die wat op het netvlies gebrand stond, maar ik kijk met grote ogen naar wat MG voor elkaar krijgt (veel auto voor lage prijs, doch met een aantal fundamentele tekortkomingen). Op hetzelfde moment krijg ik op allerhande websites reclame voor andere EV's. Zo kreeg ik de E-Kona beschikbaar (EV 136, automaat, twist-uitvoering) aan 31.438 euro. Een opvallende korting van zo'n 7500 euro.
Ik ben zelf nogal gehecht aan het SUV (of SUV-small) segment als 1e gezinswagen. Maar een rijbereik is gezien de korte afstand naar mijn werk ondergeschikt. 200km is ruim voldoende. Maar best in een ideaal 'prijs/kwaliteit'-jasje. Als dat dan nog aantrekkelijk oogt is dat helemaal mooi meegenomen.
Situatie is de volgende: ik kan (voorlopig nog) gratis laden bij mijn werkgever. Bovendien heb ik zonnepanelen laten plaatsen met zo'n 1000KwH overschot op jaarbasis. Hier in België geniet ik nog van 15 jaar terugdraaiende teller. Ik krijg dus geen prijs voor wat ik terug op het net zet. Ik kan dus - idealiter - 1000KwH per jaar meer verbruiken met de installatie die ik heb.
Ik kamp dus met de volgende vragen waar kenners als jullie ongetwijfeld antwoord op weten.
1) Slaagt MG erin om snel een nieuwe versie uit te brengen met bvb. Xenon lampen, die constant 'online' is met bijhorende app? If so, loont dat de moeite om te wachten lijkt me?
2) De prijsdaling van Hyundai E-Kona, ligt dat in de lijn van de verwachtingen van de andere merken zoals KIA?
3) Alle merken hebben pro's en con's. Maar wat zijn absolute dealbreakers waar ik rekening mee moet houden als 'nieuwe'? Ik hecht zelf nogal veel belang aan bvb. temperatuur op voorhand instellen, ruiten ontdooien,...
4) Ik kijk enthousiast uit naar wat Skoda gaat doen met de Vision IV. Iemand die daar zicht op heeft? Look vind ik alvast enorm mooi, maar prijs zal ook wel navenant zijn?
Ik kijk alvast uit naar jullie inzichten en wil jullie alvast bedanken voor de uren leesplezier die ik hier al heb gehad.
Het bedrag is 4000 euro, dat is duidelijk. Maar inderdaad, de RVO geeft aan dat de auto 'minimaal 4 jaar in bezit moet zijn'. Maar er wordt met geen woord gerept over een leaseperiode van 5 jaar. Krijg je het laatste jaar dan niks, of wordt het uitgesmeerd over 5 jaar ipv. 4?DonChaot schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:51:
Wat is dan de onduidelijkheid? Of die €4000,- over vier of over vijf jaar wordt uitgesmeerd? De hoogte van het bedrag is volgens mij geen twijfel over.
Uiteindelijk maakt het weinig uit, het gaat me er meer om wat ik maandelijks daadwerkelijk netto betaal. Is dat 60 maanden lang het leasebedrag minus 67 euro, of 4 jaar het leasebedrag minus iets meer dan 80 euro en het laatste jaar niks?
Hier staat onder 2.4.4 Betalingen:
Na vaststelling wordt de subsidie betaald in maandelijkse termijnen van 1/48e deel van het subsidiebedrag.
Bedankt voor het aantonen van mijn punt, daar staat dus precies helemaal niksReiger072 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:55:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html
Hier staat onder 2.4.4 Betalingen:
[...]
Het lijkt mij vrij duidelijk anders.DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:06:
[...]
Bedankt voor het aantonen van mijn punt, daar staat dus precies helemaal niksniet wanneer je een leasecontract voor 60 maanden hebt in plaats van 48.
Maximale verdeling is 48 termijnen of jij er nu 70 of 100 van maakt in je leasecontract boeit niet.
Anders had er gestaan 1/60ste of een disclaimer "afhankelijk van leasetermijnen maar minimaal 48".
[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2020 14:08 ]
Boeit mij wel, en als jij het duidelijk vindt, prima. Maar lees dit even:GeeMoney schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:07:
[...]
Het lijkt mij vrij duidelijk anders.
Maximale verdeling is 48 termijnen of jij er nu 70 of 100 aanmaakt boeit niet.
B: "(...) de personenauto (...) gedurende vier jaar vanaf de datum van de eerste inschrijving (...) op zijn naam is gesteld".De subsidieontvanger is verplicht:
a.de personenauto, genoemd in de overeenkomst tot lease, bedoeld in artikel 2.3.1, eerste lid, op zijn naam te hebben staan;
b.er zorg voor te dragen dat de personenauto bedoeld in artikel 2.3.1, eerste lid, gedurende vier jaar vanaf de datum van de eerste inschrijving en tenaamstelling, ononderbroken op zijn naam is gesteld;
c.te beschikken over de overeenkomst tot lease tot vier jaar na de datum van de eerste inschrijving en tenaamstelling van de personenauto op zijn naam;
En nu heb ik 'm 5 (zegge VIJF) jaren op mijn naam staan. En dan?
C: " de overeenkomst tot lease tot vier jaar na de datum van de eerste inschrijving" Het stukje "tot vier jaar" suggereert dus dat je bij een looptijd van 5 jaar daar niet aan kan voldoen. Dus helemaal geen subsidie meer?
Duidelijk he?
[ Voor 10% gewijzigd door DigitalExorcist op 09-06-2020 14:10 ]
Je voldoet toch aan alle normen? Ten minste 4 jaar (dat verklaard dus ook de 48 termijnen). Wat je die maanden daarna doet is voor de regeling irrelevant. In je 5e jaar is de regeling niet meer van kracht en krijg je dus ook geen subsidie meer.DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Boeit mij wel, en als jij het duidelijk vindt, prima. Maar lees dit even:
[...]
B: "(...) de personenauto (...) gedurende vier jaar vanaf de datum van de eerste inschrijving (...) op zijn naam is gesteld".
En nu heb ik 'm 5 (zegge VIJF) jaren op mijn naam staan. En dan?
Laat ik het anders zeggen: Je kan (bij wijze van) ook 10 jaar dezelfde lease nemen, verwacht jij dat de staat die regeling dan gaat verdelen over 10 jaar? De maximale termijn is 48 maanden, iets wat goed te behappen en duidelijk is en eindig is met een bekende datum voor alle partijen.
De auto staat minimaal 48 maanden op jouw naam. Dat is voldoende om de volle regeling te krijgen. Je mag hem ook langer rijden maar krijgt niet recht op meer subsidie of een langere "vergoeding tijd" . Als je binnen die 48 maanden de auto van de hand doet dan zit je vast aan de terug betaling.
[ Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2020 14:16 ]
en dan krijg je nog steeds €83.33333333333333 per maand op je rekening gestort gedurende 48 maanden.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Ik voldoe niet aan artikel 2.3.5 sectie C, namelijk dat ik een leaseovereenkomst tot 4 jaar na inschrijving moet hebben. Want ik heb 'm 5 jaar, geen 4.GeeMoney schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:10:
[...]
Je voldoet toch aan alle normen? Ten minste 4 jaar (dat verklaard dus ook de 48 termijnen). Wat je die maanden daarna doet is voor de regeling irrelevant. In je 5e jaar is de regeling niet meer van kracht en krijg je dus ook geen subsidie meer.
Er staat tot 4 jaar na inschrijving of te wel minimaal 4 jaar.
Als je een auto koopt gaan ze het toch ook niet verdelen over het aantal jaar dat jij verwacht de auto in je bezit te hebben.
Je krijgt hem gewoon uitgekeerd over 48 maanden of een deel ervan wanneer je hem korter in bezit hebt (bij 3 jaar krijg je dus 36/48 deel van het bedrag). Bij langer in bezit is de regeling na 48 maanden afgelopen en zal je dus geen bedrag meer krijgen van de overheid omdat het gehele bedrag (€2.000 of €4.000) reeds aan jou is overgemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Reiger072 op 09-06-2020 14:22 ]
Het verschil tussen "tot" en "minimaal" is nogal groot. Bedoel je nu TOT 4 jaar na inschrijving, of MINIMAAL 4 jaar na inschrijving? Is de toegang voor deze achtbaan nu voor kinderen *tot* 8 jaar of vanaf minimaal 8 jaar?Reiger072 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:21:
Nu zoek je gewoon problemen die er niet zijn imho.
Er staat tot 4 jaar na inschrijving of te wel minimaal 4 jaar.
Als je een auto koopt gaan ze het toch ook niet verdelen over het aantal jaar dat jij verwacht de auto in je bezit te hebben.
Je krijgt hem gewoon uitgekeerd over 48 maanden of een deel ervan wanneer je hem korter in bezit hebt (bij 3 jaar krijg je dus 36/48 deel van het bedrag). Bij langer in bezit is de regeling na 48 maanden afgelopen en zal je dus geen bedrag meer krijgen van de overheid omdat het gehele bedrag (€2.000 of €4.000) reeds aan jou is overgemaakt.
En of ze nou 67 euro per 60 maanden betalen (4020 euro) of 48x 83,3 euro (3998,4 euro) maakt ook weinig uit voor de regeling, maar wel voor mij. Bovendien weten ze exact hoe lang ik een auto in bezit wil hebben, als ik 'm lease voor 60 maanden is het 60 maanden. Ontbindt ik het contract éérder, na 2 jaar bijvoorbeeld: ja, dan is het mijn pakkie-an natuurlijk.
En als het écht zo simpel was, dan hadden ze het bij de RVO óók vast wel geweten, niet? Die hebben die regeling bedacht. Toen ik vanmiddag belde moest het ook intern uitgezocht worden en werd me beloofd dat er teruggebeld zou worden, ik was niet bepaald de éérste met dezelfde vraag en het antwoord hadden ze zelf óók niet. En dat is de instantie die de subsidieregeling bedacht heeft.
Dus kom niet aan met "ja het is allemaal duidelijk" en "je zoekt problemen die er niet zijn". Want het is dus gewoon niet duidelijk, ook niet voor diegenen die het moeten gaan betalen.
[ Voor 11% gewijzigd door DigitalExorcist op 09-06-2020 14:32 ]
Ze hadden daarbij gewoon 'minimaal' moeten toevoegen. Bij de andere voorwaarden is het minder van belang, omdat er bijvoorbeeld staat dat je verplicht bent hem vier jaar op je naam te hebben staan. Als je hem vijf jaar hebt, heb je nog steeds voldaan aan die verplichting.DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:29:
Dus kom niet aan met "ja het is allemaal duidelijk" en "je zoekt problemen die er niet zijn". Want het is dus gewoon niet duidelijk, ook niet voor diegenen die het moeten gaan betalen.
De omschrijving 'een leaseovereenkomst tot vier jaar' is inderdaad niet zo handig.
Then again: als je een auto koopt, maak je ook geen overeenkomst om hem minimaal een bepaalde tijd te houden. Ze hebben teveel zinnen toegevoegd en het te lastig gemaakt. Er had gewoon moeten staan:
- De auto moet vier jaar onafgebroken op uw naam staan.
- Betreft het een leaseauto, dan moet de contractduur dus minimaal vier jaar zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door dreamscape op 09-06-2020 14:33 ]
Punctuality is the politeness of kings
Ik ben met je eens dat het er niet duidelijk staat in de regeling zelf. In de toelichting is dat echter wel zo. Daar staat onder de kop "Minimale duur tenaamstelling" dit:DigitalExorcist schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:29:
Dat is toch helemaal niet onduidelijk? Waarom ze dat bij de RVO niet begrijpen weet ik ook niet.Voor de aanschaf van een elektrische personenauto geldt daarom de voorwaarde dat deze drie jaar op naam van de subsidieontvanger moet blijven staan. Dit sluit aan bij de gemiddelde bezitsduur van een nieuwe auto. Voor de lease van een elektrische personenauto geldt een termijn van vier jaar, om aan te sluiten bij de gemiddelde duur van een leasecontract.5
Helemaal niet, @DigitalExorcist moet goed lezen, die TOT heeft alleen maar betrekking op het stukje van de leaseovereenkomst die op naam moet staan en de verplichting daar toe, niet over de totale duur van de leaseovereenkomst. Jij doet alsof het hebben van een 5 jarige overeenkomst het hebben van een overeenkomst van 4 jaar uitsluit. Dat is niet waar, je hebt beide..dreamscape schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:32:
[...]
Ze hadden daarbij gewoon 'minimaal' moeten toevoegen. Bij de andere voorwaarden is het minder van belang, omdat er bijvoorbeeld staat dat je verplicht bent hem vier jaar op je naam te hebben staan. Als je hem vijf jaar hebt, heb je nog steeds voldaan aan die verplichting.
De omschrijving 'een leaseovereenkomst tot vier jaar' is inderdaad niet zo handig.
Then again: als je een auto koopt, maak je ook geen overeenkomst om hem minimaal een bepaalde tijd te houden. Ze hebben teveel zinnen toegevoegd en het te lastig gemaakt. Er had gewoon moeten staan:
- De auto moet vier jaar onafgebroken op uw naam staan.
- Betreft het een leaseauto, dan moet de contractduur dus minimaal vier jaar zijn.
In punt C word aangegeven dat de VERPLICHTING vervalt, niet de subsidie. En met een Leasecontract van 5 jaar voldoe je dus ook aan de verplichting om na 4 jaar nog een contract te hebben.
De subsidieontvanger is verplicht:
a.de personenauto, genoemd in de overeenkomst tot lease, bedoeld in artikel 2.3.1, eerste lid, op zijn
naam te hebben staan;
b.er zorg voor te dragen dat de personenauto bedoeld in artikel 2.3.1, eerste lid, gedurende vier jaar vanaf
de datum van de eerste inschrijving en tenaamstelling, ononderbroken op zijn naam is gesteld;
c.te beschikken over de overeenkomst tot lease, tot vier jaar na de datum van de eerste
inschrijving...
[ Voor 18% gewijzigd door BasvanS op 09-06-2020 14:48 ]
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic