• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
https://www.autoblog.nl/n...9-000-euro-korting-156519

Zal wel (negatieve) invloed hebben op de restwaarde van EV occasions. Die zijn dus nu onverkoopbaar in Duitsland.

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Die macht hebben ze niet hoor. Wat ze proberen te voorkomen is dat nu geen auto's verkopen. Mogelijk nemen ze zelfs een beetje verlies op de koop toe om in Q2 toch nog wat auto's besteld te krijgen. Het zal zeker niet de eerste fabrikant zijn die EVs met verlies verkoopt vanwege marktaandeel of emissie eisen.

Persoonlijk vind ik de MG iets te veel gekke quirks hebben, maar daarvoor zou je even enkele uitvoerige reviews moeten doornemen. Een goed begin zijn de video's van Bjorn Nyland (formerly known as TeslaBjorn).
https://www.rijksoverheid...oor-mijn-elektrische-auto

Als het goed is, is het al gepubliceerd in de staatscourant. Dus je kan als je nu besteld al in aanmerking komen voor de subsidie.

Aanvraag subsidie via DigiD indienen

U kunt de subsidie Elektrische personenauto’s particulieren aanvragen vanaf 1 juli 2020 via de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De regeling geldt echter al voor elektrische personenauto’s die zijn gekocht nadat de regeling op 2 juni 2020 in de Staatscourant is gepubliceerd. De aanvraag indienen gaat met gebruik van uw DigiD.

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-01 16:40

• Z___Z
  • Niet online
Wel vervelend dat de e-Niro Executive line met metalic lak MY2019, 270 euro te duur is voor de occasion subsidie :(. Cataloguswaarde is € 45270 :X

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De aanschaf van een gebruikte elektrische personenauto door de aanvrager vindt plaats op basis van een koopovereenkomst, gesloten met een autobedrijf.

[..]
autobedrijf: erkend bedrijf bedrijfsvoorraad als bedoeld in artikel 1 van het Kentekenreglement;
Nee, dat is totaal niet fraude gevoelig. Handelaars zijn altijd super betrouwbaar. Jammer dat de consument die zelf zijn auto verkoop nu behoorlijk benadeeld wordt in de restwaarde.

• Delta737
Z___Z schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:36:
Wel vervelend dat de e-Niro Executive line met metalic lak MY2019, 270 euro te duur is voor de occasion subsidie :(. Cataloguswaarde is € 45270 :X
Ik kijk zelf naar BMW i3 94aH uit Duitsland. Ik heb een paar in Nederland opgezocht bij het RDW, daarbij spant het er om (sommigen rond de 40k, sommigen rond de 45k, een aantal zelfs 50k+). Als je één importeert weet je echter niet waar je op uitkomt (omdat de uitrustingsniveau´s niet 100% gelijk zijn met NL), dus dat wordt wel spannend... :S

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 17:23
€9000 subsidie lol, kun je beter wachten en een duitse ev occasion ophalen die nog steeds goedkoper zal zijn als een nederlandse ev occasion + €2000 subsidie...

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Deveon
  • Niet online
Coasterfreak schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:04:
€9000 subsidie lol, kun je beter wachten en een duitse ev occasion ophalen die nog steeds goedkoper zal zijn als een nederlandse ev occasion + €2000 subsidie...
Momenteel ben ik de markt voor een gebruikte EV, maar ik denk inderdaad dat ik even aankijk hoe de komende maanden de markt gaat reageren op zowel de Duitse als Nederlandse subsidies. Het zal mij niet verbazen als veel Duitse EVs (Zoë, e-Up. e-Gold en Leaf) nu vervangen gaan worden en hier op de markt gaan komen.

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-01 21:17
De €4000,- subsidie staat vanaf vandaag in de staatscourant, en is met terugwerkende kracht vanaf vandaag aan te melden vanaf 1 juli. Snel een MG of Zoe bestellen jongens!!

- €4000 renault subsidie geldig voor orders t/m 31-8
- €4000 MG subsidie geldig t/m 30-6.

MG vanaf €22985,- en Zoe vanaf €25590,-

https://www.rijksoverheid...ef-aanvragen-vanaf-1-juli

https://zerauto.nl/aankoopsubsidie-voor-particulieren/

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 13:51
Wellicht is het nuttig een apart topic over de aanschaf subsidie te maken.

Ik heb zelf een leaseauto dus ga het zelf niet doen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Coasterfreak
Deveon schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:11:
[...]

Momenteel ben ik de markt voor een gebruikte EV, maar ik denk inderdaad dat ik even aankijk hoe de komende maanden de markt gaat reageren op zowel de Duitse als Nederlandse subsidies. Het zal mij niet verbazen als veel Duitse EVs (Zoë, e-Up. e-Gold en Leaf) nu vervangen gaan worden en hier op de markt gaan komen.
1. De subsidieplafonds voor de periode van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2020 zijn:

a. € 10.000.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;

b. € 7.200.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;

2. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:

a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;

b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;
voor dit jaar 2500 nieuwe en 3600 gebruikte ev's. dat bedrag is binnen de kortste keren op ;w

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Zo, dat is snel gegaan ineens haha. Heb een offerte opgevraagd voor de MG, heb vorige week al een proefrit gemaakt. Toen met de verkoper al voorzichtig dit scenario besproken, hij zei dat ze er bovenop zaten om de 4000 euro actiekorting stop te zetten zodra de subsidie definitief werd. Ben benieuwd...

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:41
Hmm ik baal nu wel, heb net vorige week getekend.....Auto komt pas eind deze maand ivm opbouw fietsendrager.

• Delta737
Anme schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:40:
Hmm ik baal nu wel, heb net vorige week getekend.....Auto komt pas eind deze maand ivm opbouw fietsendrager.
Is er niet nog iets van een wettelijke bedenktijd, dat je kosteloos kunt annuleren? Kun je daarna de order direct opnieuw plaatsen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

Anme schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:40:
Hoezo baal je dan? Hier zeg je nog dat het gebruik maken van de subsidie toch niet kon? Anme in "Elektrische auto's - deel 5"

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Delta737 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Ik kijk zelf naar BMW i3 94aH uit Duitsland. Ik heb een paar in Nederland opgezocht bij het RDW, daarbij spant het er om (sommigen rond de 40k, sommigen rond de 45k, een aantal zelfs 50k+). Als je één importeert weet je echter niet waar je op uitkomt (omdat de uitrustingsniveau´s niet 100% gelijk zijn met NL), dus dat wordt wel spannend... :S
Als je de import en keuring etc door een bedrijfje laat doen is er soms wel wat vrijheid hoe je hem op papier wilt hebben. Ik geloof dat die namelijk het meest gelijkende NL uitrustingsniveau moeten kiezen dus als de uitvoeringen per land verschillen kan het zijn dat jouw i3 met duitse uitrusting net tussen twee nederlandse uitvoeringen invalt. In dat geval zou je het importbedrijfje kunnen vragen voor het laagste niveau te kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door MuisM4t op 04-06-2020 12:09 ]

• Z___Z
  • Niet online
Delta737 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:58:
[...]

Is er niet nog iets van een wettelijke bedenktijd, dat je kosteloos kunt annuleren? Kun je daarna de order direct opnieuw plaatsen.
Wettelijke bedenktijd is alleen als je een koop op afstand hebt gedaan, niet als je in de showroom je handtekening hebt gezet.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:31
import van een bev, meer dan 6 maanden oud of meer dan 6000km is zo eenvoudig, je betaald alleen keuring en kenteken kosten meer niet, echter had ik 49800 opgegeven en staat ie bij de RDW op 56000.......

• MarcelGo
Z___Z schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Wettelijke bedenktijd is alleen als je een koop op afstand hebt gedaan, niet als je in de showroom je handtekening hebt gezet.
Heb je een partner en niet beide getekend? Dan is hier misschien nog een ontsnapping mogelijk...maar de kans is groot dat de occasions ongeveer 2000 euro duurder worden de komende dagen :?

• Coasterfreak
MarcelGo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:31:
import van een bev, meer dan 6 maanden oud of meer dan 6000km is zo eenvoudig, je betaald alleen keuring en kenteken kosten meer niet, echter had ik 49800 opgegeven en staat ie bij de RDW op 56000.......
een bev occasion moet ook door een vakgarage verkocht worden wil je subsidie krijgen

• MarcelGo
Tuurlijk, en dan is de vraag waar die 2000 euro heengaan. (moet dat een Nederlandse zijn? Vast wel)

[ Voor 29% gewijzigd door MarcelGo op 04-06-2020 12:37 ]

• Coasterfreak
nergens, want de subsidiepot is zo op :+

• Z___Z
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.vanmossel.nl/mg/assets/Uploads/HeroImages/TextImages/_resampled/FillWyIxMjEyIiwiNDAwIl0/Hero-Oe-4000-subsidie.png
MG heeft de banner op hun site al aangepast. Je krijg dus 4000 korting van MG+4000 van de overheid.

• MarcelGo
Coasterfreak schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:37:
nergens, want de subsidiepot is zo op :+
Dat al voor de occasions wel meevallen, zoveel zijn er (nog) niet nw prijs onder de 45k...

• klepper6
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-01 13:38
Electrische auto al enkele maanden geleden besteld. Verwachting is levering ergens in augustus.
Zou contract aangepast mogen worden (en dus nieuwere datum) als ik bv een aanpassing doe (bv meer kilometers rijden)?

• Coasterfreak
klepper6 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:44:
Electrische auto al enkele maanden geleden besteld. Verwachting is levering ergens in augustus.
Zou contract aangepast mogen worden (en dus nieuwere datum) als ik bv een aanpassing doe (bv meer kilometers rijden)?
nee, want de subsidie is er voor mensen die nog over de streep getrokken moeten worden. je contract wijzigen gaat niet veel kunnen veranderen

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, want dat is een aanpassing op je huidige contract. Je tekent geen nieuw contract. Als het wel gebeurt is het wederom fraude.

Leasemaatschappijen zullen daar niet aan mee werken, ik begrijp uit je verhaal dat je hem least (vanwege meer kilometers in het contract)?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Z___Z
  • Niet online
Dat mag, als je LM ermee akkoord gaat. Je mag overeenkomsten namelijk altijd ontbinden als je er beiden mee eens bent. Het is wel dat er veel aanbiedingen waren begin dit jaar, die er nu niet meer zijn. Dus nieuw contract betekent meestal ook huidige marktvoorwaarden. Zal waarschijnlijk niet goedkoper worden.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Delta737 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Misschien even een andere kant opkijken (geen binding met de garage)
https://www.bmwpremiumsel...99&maxRows=20#car-results

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 17:53
De belastingdienst neemt niet altijd de juiste catalogusprijs over bij invoer. Bij de twee Kia Souls die ik heb geïmporteerd stond er een veel te hoog bedrag op. Ik heb hier bezwaar tegen aangetekend en dit is na wat heen en weer gemail uiteindelijk overgenomen. Hiertoe heb ik gegevens van autotelex, ANWB en autoweek gebruikt plus wat kentekendata van andere Souls.

Dit was dan nog wel te doen omdat in Frankrijk Ultimate gelijk is aan wat hier Executiveplusline is. Misschien is het lastiger als er van een auto hele andere uitvoeringen zijn?

Import van EVs

• NoticeNL
NoticeNL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:37:
Zo, dat is snel gegaan ineens haha. Heb een offerte opgevraagd voor de MG, heb vorige week al een proefrit gemaakt. Toen met de verkoper al voorzichtig dit scenario besproken, hij zei dat ze er bovenop zaten om de 4000 euro actiekorting stop te zetten zodra de subsidie definitief werd. Ben benieuwd...
Inmiddels inderdaad gewoon offerte met de actiekorting gekregen. Geen verrassing ook natuurlijk gezien de aangepaste actievoorwaarden. Ben wel benieuwd of het de moeite van het proberen waard is om er nog meer af te krijgen. Het is al een hele scherpe deal, plus je hebt weinig vergelijkingsmateriaal omdat er maar twee dealers in Nederland zijn (die ook nog eens onder dezelfde keten vallen) die ‘m verkopen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:25
NoticeNL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:38:
[...]

Inmiddels inderdaad gewoon offerte met de actiekorting gekregen. Geen verrassing ook natuurlijk gezien de aangepaste actievoorwaarden. Ben wel benieuwd of het de moeite van het proberen waard is om er nog meer af te krijgen. Het is al een hele scherpe deal, plus je hebt weinig vergelijkingsmateriaal omdat er maar twee dealers in Nederland zijn (die ook nog eens onder dezelfde keten vallen) die ‘m verkopen.
Snap de dealer hier niet echt.. Ze worden er zelf toch niet slechter van? Als ze geen 4k korting willen geven hebben ze een half maandje geen verkopen, en daarna een half maandje 2x zoveel.. lekker boeiend!

• NoticeNL
BasvanS schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:42:
[...]

Snap de dealer hier niet echt.. Ze worden er zelf toch niet slechter van? Als ze geen 4k korting willen geven hebben ze een half maandje geen verkopen, en daarna een half maandje 2x zoveel.. lekker boeiend!
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde dus dat ik een offerte heb gehad waar ook gewoon de actiekorting van 4000 euro vanuit de dealer is meegerekend. Bovenop de 4000 subsidie dus.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:25
NoticeNL schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde dus dat ik een offerte heb gehad waar ook gewoon de actiekorting van 4000 euro vanuit de dealer is meegerekend. Bovenop de 4000 subsidie dus.
Ja dat snap ik, maar uit eerder opmerkingen kwam naar voren dat de dealer 'er bovenop zat' alsof het erg voor hun is als een klant 2 x voordeel haalt..

• Luiaard
BasvanS schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Ja dat snap ik, maar uit eerder opmerkingen kwam naar voren dat de dealer 'er bovenop zat' alsof het erg voor hun is als een klant 2 x voordeel haalt..
Zodra de subsidie er is hoeft de dealer zijn marge niet meer weg te geven, dus lijkt me niet handig voor ze.

p.s. tweedehandsmarkt? net mijn Kia Soul verkocht :)

Import van EVs

• tomas123
Luiaard schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:14:
[...]

Zodra de subsidie er is hoeft de dealer zijn marge niet meer weg te geven, dus lijkt me niet handig voor ze.

p.s. tweedehandsmarkt? net mijn Kia Soul verkocht :)
Tuurlijk willen ze die marge maar aan de andere kant wil het merk MG ook marktaandeel en zeker naamsbekendheid voor de toekomstige elektrische modellen die ze gaan leveren dus is het slim om die korting te blijven geven.

• Luiaard
tomas123 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:31:
[...]

Tuurlijk willen ze die marge maar aan de andere kant wil het merk MG ook marktaandeel en zeker naamsbekendheid voor de toekomstige elektrische modellen die ze gaan leveren dus is het slim om die korting te blijven geven.
Ik heb nog nooit een dealer ontmoet die graag 4 mille marge weggeeft als de overheid dat ook kan betalen. Het lijkt me ook echt stug dat dit gaat gebeuren. Sprookjes bestaan niet. Sterker nog, vul maar eens de configurator in bij Van Mossel, de prijs is hoger dan een paar dagen geleden.

Import van EVs

• MarcelGo
ik heb net even gekeken, de meest luxe zit op nog geen 34k en daar gaat 8k vanaf...is wel serieus goedkoper dan menigeen

• tomas123
Luiaard schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:51:
[...]

Ik heb nog nooit een dealer ontmoet die graag 4 mille marge weggeeft als de overheid dat ook kan betalen. Het lijkt me ook echt stug dat dit gaat gebeuren. Sprookjes bestaan niet. Sterker nog, vul maar eens de configurator in bij Van Mossel, de prijs is hoger dan een paar dagen geleden.
Zij zijn tevens importeur en die hebben ook andere belangen dan een dealer. MG is vrij onbekend dus het lijkt me logisch om er veel van op de weg te krijgen.

• Deveon
  • Niet online
[...]

Auto’s verkopen tegen kostprijs kan ook rendabel zijn wanneer je daardoor bepaalde bonussen kan binnen halen. Van Mossel zal vast een extratje krijgen als ze een bepaald aantal per jaar leveren. MG moet marktaandeel winnen.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

De MG laat ik links liggen door de bugs en het ontbreken van een app (en volledige draai bulb lampjes overal, doodzonde).

Heb zojuist een offerte aangevraagd voor een occasion Hyundai Ioniq, vol in de opties. Als dat lukt dan ben ik spekkoper (incl. subsidie) voor 301 euro per maand (private lease), 36 maanden, 10.000km. Wil wat kleiner (nu BMW Cabrio) Het is de tweede auto, dus range doet er niet zo toe.

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:12
Wat voor bugs bedoel je dan?
Ik kom net bij van Mossel weg en die hebben toch een goed aanbod gedaan op mijn Ioniq. Proefrit beviel ook prima. Tot nu toe het enige wat ik echt nadelig vind en ga missen is dat je blijkbaar niet voor kan verwarmen.
Van apps kan ik niet echt wakker liggen. Ik krijg hier namelijk altijd het idee dat het enige merk die dat een beetje op orde heeft Tesla is.

• daemonix
  • Niet online
Ik denk dat je de grootte van een Ioniq wat onderschat als je denkt dat een BMW cabrio groter is. ;) Het scheelt 11 centimeter, dat klopt maar een Ioniq voelt nog steeds als een behoorlijke auto. :)

• Sealnova
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kecin schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:59:
De MG laat ik links liggen door de bugs en het ontbreken van een app (en volledige draai bulb lampjes overal, doodzonde).

Heb zojuist een offerte aangevraagd voor een occasion Hyundai Ioniq, vol in de opties. Als dat lukt dan ben ik spekkoper (incl. subsidie) voor 301 euro per maand (private lease), 36 maanden, 10.000km. Wil wat kleiner (nu BMW Cabrio) Het is de tweede auto, dus range doet er niet zo toe.
Dat is wel een mooie deal! Is dat van een lokale dealer?

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:16
Ik heb even gekeken naar de aanpassingen in de gepubliceerde regeling. Wellicht dat men hier ook interessant vindt. Er zijn geen grootte wijzigingen geweest, maar wel wat interessante reacties. Mijn persoonlijke highlights:

- Actieradius datum eerste toelating
- Omgebouwen EVs uitgesloten
- Focus nadrukkelijk op kleinere en compacte middenklasse, argumentatie voor het de maximale cateloguswaarde.

Overige toevoegingen:
Daarnaast zal de werking van de regeling ook tussentijds gemonitord worden, voor het eerst na een jaar. Daarbij zal onder meer gekeken worden naar de minimale bezitsduur (in het bijzonder voor lease) en tot hoeveel terugvorderingen dan wel stopzetten van de subsidie dit leidt. Ook wordt dan bekeken of het noodzakelijk is uit het oogpunt van voorkomen van fraude en oneigenlijk gebruik een extra voorwaarde op te nemen waarbij niet alleen een persoon eenmaal voor subsidie in aanmerking komt, maar ook de auto. Verder wordt ook de prijsontwikkeling van elektrische personenauto’s en de relatie tot de prijzen voor personenauto’s op fossiel brandstoffen gemonitord. Mocht daar aanleiding toe zijn dan kan de regeling tussentijds worden aangepast.
Reactie advies AP toegevoegd (zie privacy).

Reactie advies ATR toegevoegd (zie regeldrukeffecten). Afgeweken van het minimuminvoeringstermijn omdat "Het is van belang om de periode tussen bekendmaking en openstelling van de regeling zo kort mogelijk te maken, om verder uitstel van aankopen zo veel mogelijk te voorkomen."

Algemene reactie op de reacties:
Bijna de helft (43%) van de reacties betrof een verzoek om de regeling met terugwerkende kracht in werking te laten treden. [...] Een subsidie is in de basis bedoeld om een stimulerend effect te geven. Deze subsidie beoogt nieuwe particulieren over de streep te trekken die juist nog niet gekozen hebben voor een elektrische personenauto en wel in de markt komen om voor een nieuwe of gebruikte andere auto te gaan kiezen.
Ten aanzien van de grenzen van de cataloguswaarde (nieuw en gebruikt) zijn ook diverse reacties binnen gekomen. Sommige indieners hebben gepleit voor het compleet loslaten van deze grenzen. Anderen hebben gevraagd om het verhogen van de bovengrens naar ca € 50.000,– tot € 60.000,– omdat de meest populaire (gebruikte) elektrische personenauto’s oorspronkelijk een hogere cataloguswaarde van € 45.000,– hebben. Hierdoor zouden ten onrechte enkele wenselijke (middenklasse) elektrische auto’s afvallen. In reactie hierop wordt vermeld dat de regeling zich richt op de kleine en (compacte) middenklasse auto’s. Iedere grens die wordt gesteld brengt nieuwe randgevallen met zich mee. Besloten is de grens bij een cataloguswaarde van € 45.000,– te houden.
Meerdere indieners hebben vragen gesteld over de minimale actieradius van 120 km die als eis in de conceptregeling is opgenomen. Een aantal indieners zet vraagtekens bij het doel deze eis en roept op om deze eis volledig te laten vervallen of te verlagen. Anderen vinden de gestelde actieradius van 120 km weinig ambitieus en verzoeken deze waarde te verhogen. De minimale actieradius van 120 km is als eis behouden omdat het doel hiervan is om alleen de aanschaf of lease van elektrische personenauto’s in aanmerking te laten komen voor subsidie die een volwaardig alternatief vormen voor een volwaardige compacte middenklasse personenauto met een verbrandingsmotor, inclusief stadsauto. Met ‘volwaardig’ is bedoeld dat een auto een reële minimale afstand kan afleggen zodat in de praktijk deze auto niet na iedere rit al opgeladen hoeft te worden. In overleg met de sector (Formule E-Team) is eerder geconcludeerd dat een waarde van minimaal 120 km reëel is.
Eigen toevoeging: Mercedes had hier ook een reactie gegeven omdat hun SMARTs hierdoor buiten de subsidie vallen.
Een aantal indieners heeft verzocht om een verplichte (uniforme) batterijcheck [...]. Net als deze sectorpartijen vindt het kabinet de afspraken uit het Klimaatakkoord over een spoedige uniforme batterijcheck en -garantie heel belangrijk. Een verplichte koppeling aan deze regeling zien wij nu niet als kansrijk. [...]
Een aantal indieners heeft zorgen geuit over het aantal laadpunten in Nederland en de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk [...]. De noodzaak om voldoende laadpunten de komende jaren te realiseren en te zorgen dat het elektriciteitsnetwerk hierop voldoende voorbereid is wordt erkend. De afspraken van het Klimaatakkoord zorgen voor grote veranderingen in ons energiesysteem. De uitrol van elektrisch vervoer is slechts één van de oorzaken van de toename van het elektriciteitsverbruik. Accu’s van elektrische auto’s bieden daarnaast nieuwe mogelijkheden om vraag en aanbod te stabiliseren. In het kader van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) werken netbeheerders samen met de regionale overheden om de toekomstige energiebehoefte voor elektrisch rijden in kaart te brengen. Netbeheerders krijgen hierdoor zicht op de impact en kunnen het elektriciteitsnet op tijd aanpassen.
Daarnaast nog reactie op twijfels omtrent de milieubelasting van het stimuleren van elektrische voertuigen. "De Nederlandse overheid onderkent de zorgen die er op dit gebied spelen en wil haar ogen hiervoor ook niet sluiten." etc.

Huuraccu's:
Sommige fabrikanten bieden elektrische auto’s aan waarbij de batterij wordt verhuurd. Dit heeft echter geen invloed op de catalogusprijs. Bij elektrische personenauto’s waarbij sprake is van batterijhuur geldt de catalogusprijs als ware dat deze auto gekocht zou zijn inclusief de batterij. Dit sluit aan bij de wijze waarop de Belastingdienst de fiscale waarde van een voertuig vaststelt om de bijtelling te kunnen berekenen.

• ErgoStijn
  • Laatst online: 21:17
Zoals ik het nu zie zit er geen minimale prijs vast aan een occasion toch? Elke occasion die in de SEPP autolijst staan kan ik dus aanschaffen? Dat maakt het wel interessant.

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:41
CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:02:
[...]

Hoezo baal je dan? Hier zeg je nog dat het gebruik maken van de subsidie toch niet kon? Anme in "Elektrische auto's - deel 5"
Niet kon: de verkoper moest natuurlijk nu zijn verkoopcijfers omhoog zien te krijgen wegens slechte resultaten 2de kwartaal, dus nee wachten op 1 juli kon niet, volgens de verkoper, want per 1 juli verviel de korting, die toch maar de korting voor 2de hands (2000) was omdat de ampera's allemaal al op kenteken staan.

Anyhow, zij hebben er geen nadeel van wanneer ik alsnog de subsidie krijg, toch........ ?? €2000 is toch de moeite van het proberen waard.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
tomas123 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:11:
De €4000,- subsidie staat vanaf vandaag in de staatscourant, en is met terugwerkende kracht vanaf vandaag aan te melden vanaf 1 juli. Snel een MG of Zoe bestellen jongens!!

- €4000 renault subsidie geldig voor orders t/m 31-8
- €4000 MG subsidie geldig t/m 30-6.

MG vanaf €22985,- en Zoe vanaf €25590,-

https://www.rijksoverheid...ef-aanvragen-vanaf-1-juli

https://zerauto.nl/aankoopsubsidie-voor-particulieren/
Waar staat dat je je met terugwerkende kracht kunt aanmelden? Zie het niet in de staatscourant.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

wian schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Waar staat dat je je met terugwerkende kracht kunt aanmelden? Zie het niet in de staatscourant.
Zie eerste zin in het eerste artikel. En dit staat in de Staatscourant:
De aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst.

2. In afwijking van het eerste lid geldt voor een overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst die is ondertekend in de periode gelegen tussen de datum van publicatie en de datum van inwerkingtreding van deze regeling, dat de aanvraag kan worden ingediend binnen 60 dagen na de datum van inwerkingtreding.
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html

Dus per vandaag gaat het (met terugwerkende kracht per 1 juli a.s.) in werking, geen dag eerder.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-06-2020 21:42 ]

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:16
Ik zou het persoonlijk uitleggen als "de regeling gaat vandaag in, maar je kunt pas vanaf 1 juli de aanvraag indienen.". Maar natuurlijk is het technisch correct om te zeggen "per 1 juli gaat de regeling in met terugwerkende kracht vanaf 4 juni (vandaag)".

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Sealnova schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:35:
[...]

Dat is wel een mooie deal! Is dat van een lokale dealer?
Nee, maar ik wil hem eigenlijk ook niet teveel uitlichten totdat ik meer info heb. Ben anders bang dat ik mezelf in de vingers snijd.
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:26:
Ik denk dat je de grootte van een Ioniq wat onderschat als je denkt dat een BMW cabrio groter is. ;) Het scheelt 11 centimeter, dat klopt maar een Ioniq voelt nog steeds als een behoorlijke auto. :)
Vooral qua praktische ruimte, dak neemt nogal een stukje in in de kofferbak en de achterbank is... Tja, is er. Maar daar kan eigenlijk alleen een kind zitten... Zonder benen.
DonChaot schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:21:
Wat voor bugs bedoel je dan?
Ik kom net bij van Mossel weg en die hebben toch een goed aanbod gedaan op mijn Ioniq. Proefrit beviel ook prima. Tot nu toe het enige wat ik echt nadelig vind en ga missen is dat je blijkbaar niet voor kan verwarmen.
Van apps kan ik niet echt wakker liggen. Ik krijg hier namelijk altijd het idee dat het enige merk die dat een beetje op orde heeft Tesla is.
Zie het MG topic.
buzzbuzz68 in "Het grote MG EV Topic"

[ Voor 63% gewijzigd door Kecin op 04-06-2020 23:11 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik rijd regelmatig naar familie in Zwitserland en ben aan het kijken hoe dit te doen is met een EV.

En zo te zien is dat heel goed te doen met een EV.
Als ik de reis laat berekenen door de website abetterrouteplanner valt me vooral op geen fluit uitmaakt of je nu hard rijdt en langer moet laden of rustiger rijdt en korter moet laden. De totale reistijd blijft ongeveer hetzelfde.

Heeft iemand een optimale snelheid gevonden voor dit soort reizen?

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01 08:32
niki_lauda schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:55:
Ik rijd regelmatig naar familie in Zwitserland en ben aan het kijken hoe dit te doen is met een EV.

Als ik de reis laat berekenen door de website abetterrouteplanner valt me vooral op geen fluit uitmaakt of je nu hard rijdt en langer moet laden of rustiger rijdt en korter moet laden. De totale reistijd blijft ongeveer hetzelfde.

Zelf geen ervaring mee, maar dat zal vooral afhangen van de auto. Een Smart EV zal een andere optimale snelheid hebben dan een Taycan Turbo. Welke EV(s) heb je op het oog? Wellicht dat er wat mensen dan een gerichter antwoord kunnen geven. Of je kan eens kijken op Youtube, Teslabjorn. Die rijdt veel EVs en doet ook regelmatig 1000km challenges, met max 10% boven de geldende snelheidslimieten, wellicht kan je daar wat info uithalen?

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-01 14:44
Teslabjorn doet inderdaad lange afstand testen met bepaalde snelheid maar hij heeft ook eens uitgerekend dat bij een Model3 de optimale snelheid als ik mij goed herinner op 190km/u ligt. Maar of je dat ook zou willen...

Mijn eigen ervaring is dat je niet allemaal van te voren kunt plannen. Ik gebruik tijdens zo'n lange rit de abetterrouteplanner app in combinatie met een dongle. Ik rij vooral met een snelheid waar ik me pretttig voel en hou daarbij de app in de gaten. Daarop zie je dan of je meer of minder dan gepland verbruikt en pas ik mijn snelheid enigszins op aan (of neem gewoon een lader eerder).
Op die manier ben ik met de e-Niro volgepakt incl skibox tussen de 100 en 130 km/u naar Zwitseland op en neer gereden.

• Luiaard
niroot schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:06:
Teslabjorn doet inderdaad lange afstand testen met bepaalde snelheid maar hij heeft ook eens uitgerekend dat bij een Model3 de optimale snelheid als ik mij goed herinner op 190km/u ligt. Maar of je dat ook zou willen...

Mijn eigen ervaring is dat je niet allemaal van te voren kunt plannen. Ik gebruik tijdens zo'n lange rit de abetterrouteplanner app in combinatie met een dongle. Ik rij vooral met een snelheid waar ik me pretttig voel en hou daarbij de app in de gaten. Daarop zie je dan of je meer of minder dan gepland verbruikt en pas ik mijn snelheid enigszins op aan (of neem gewoon een lader eerder).
Op die manier ben ik met de e-Niro volgepakt incl skibox tussen de 100 en 130 km/u naar Zwitseland op en neer gereden.
Welke dongle gebruik je op de Niro en werkt deze i.c.m. een iphone?

Import van EVs

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-01 14:44
Luiaard schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:23:
[...]

Welke dongle gebruik je op de Niro en werkt deze i.c.m. een iphone?
Vgate iCar Pro BLE 4.0 Dual. Werkt in pricincipe wel met een iPhone maar niet echt lekker. Ik heb daarom een oude Android in de auto verbonden met de dongle. Deze stuurt de data via EVNotify naar abtterrouteplanner die ik dan op mijn iPhone uitlees. Voordeel is dan dat je ook tijdens de laad pauzes vanuit bv. een restaurant je laadsessie kan volgen.

• DeGroteMuis
@niroot Dat is ook weer waar, je kan plannen, maar er kan altijd wat gebeuren waardoor je plannen niet uitkomen. Half uurtje file en je zorgvuldig berekende optimale snelheid kan bij het afval. Laadpaal wachttijd idem.

Ook grappig, 190 als optimale snelheid :+ Mijn cabrio is niet bepaald traag, net over de 5 seconden op 100 en een begrensde top van 250 waar ie ook met dak open vlot naar optrekt. Maar op de ongelimiteerde stukken autobahn lukt het zelden om boven de 160-170 te blijven rijden over een langere afstand. Liever ergens tussen de 130 en 170 en een constantere snelheid dan 190 met continu vertragen en weer versnellen.

• Delta737
Kecin schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:59:

In de voorwaarden staat dat de overeenkomst minimaal 4 jaar moet zijn voor de subsidie. Zie 2.4.5 b en c

• Luiaard
DeGroteMuis schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:56:
@niroot Dat is ook weer waar, je kan plannen, maar er kan altijd wat gebeuren waardoor je plannen niet uitkomen. Half uurtje file en je zorgvuldig berekende optimale snelheid kan bij het afval. Laadpaal wachttijd idem.
Vlak ook wind niet uit bij een EV. Ik heb me begin dit jaar lelijk vergist van Friesland naar Amsterdam met sterke tegenwind, toen gingen de procenten hard omlaag en ging de planning van laadpunten in de prullenbak. Wat dat betreft is een goede marge fijn of inderdaad een dongle voor live bijhouden.

[ Voor 24% gewijzigd door Luiaard op 05-06-2020 09:10 ]

Import van EVs

• DonChaot
Op rvo wordt dit vermeld.
Wat zijn de belangrijkste verplichtingen voor u tijdens de subsidieperiode?
De gekochte elektrische personenauto staat 3 jaar ononderbroken op naam van de van de subsidieontvanger.
Bewaar al uw documenten zorgvuldig, zoals uw koopovereenkomst. U bent verplicht deze te bewaren tot 3 jaar na de datum van tenaamstelling van de elektrische personenauto. Op verzoek van RVO moet u de koopovereenkomst kunnen aanleveren.
Handhaving
De gekochte personenauto dient ononderbroken 3 jaar op naam van de subsidieontvanger te blijven staan. Periodiek controleert RVO bij de RDW of aan deze eis is voldaan. Verkoopt u de auto eerder dan de afgesproken subsidieperiode? Dan moet u dit aan RVO melden en (mogelijk) een deel van de subsidie terugbetalen.

• Luiaard
Dit geldt dan zowel bij koop als bij lease? Goed om te weten.

Import van EVs

• Delta737
Dat is bij koop. De regeling voor lease staat hier:
https://www.rvo.nl/subsid...ase-gebruikte-elektrische

Daar staat toch echt 4 jaar.

• DeGroteMuis
Luiaard schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Vlak ook wind niet uit bij een EV. Ik heb me begin dit jaar lelijk vergist van Friesland naar Amsterdam met sterke tegenwind, toen gingen de procenten hard omlaag en ging de planning van laadpunten in de prullenbak. Wat dat betreft is een goede marge fijn of inderdaad een dongle voor live bijhouden.
Tegenwind helpt inderdaad ook niet. Net als hoogteverschillen, temperatuur en zelfs nat wegdek (meer rolweerstand). Je verbruikt een stuk minder energie met een EV dan met benzine of diesel, maar dat betekent dat de impact van externe factoren verhoudingsgewijs ook groter wordt.

• Luiaard
Ik lees op RVO dat een nieuwe auto uit het buitenland ook mag.
Een nieuwe auto hoeft u niet per definitie in Nederland te kopen. Wel moet de auto voldoen aan de subsidievoorwaarden. Daarnaast geldt dat een elektrische auto nieuw is, als de volgende data gelijk zijn:

de datum in het kentekenregister;
de datum eerste toelating en;
de datum eerste afgifte Nederland en datum tenaamstelling.

Als u de nieuwe auto uit het buitenland voor het eerst laat registreren bij een keuringsstation van RDW, kan gezorgd worden dat de genoemde 3 data gelijk zijn. Daarmee is de auto nieuw voor deze subsidieregeling.
Maar zou dan een tweedehandse uit het buitenland ook mogen als deze van een dealer (in het buitenland) is gekocht?
Mijn nieuwe komt misschien net niet boven de 45k. Maar misschien ook voor anderen van belang om uit te vissen.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 05-06-2020 09:50 ]

Import van EVs

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-01 21:06
Is het nog zo dat als je een elektrische auto importeert met eerste registratie in 2019 dat je dan nog vier jaar geniet van 4% bijtelling?

De 9k subsidie lijkt mij de tweedehands prijzen te gaan drukken in Duitsland. Dus bv een tweedehands Model 3 kopen voor 35k én 4% bijtelling, of mis ik iets?

Jammer dat de M3 niet in 2018 al in Europa was, voor 4% bijtelling zonder bovengrens.

[ Voor 13% gewijzigd door Hertog_Martin op 05-06-2020 12:02 . Reden: Statement over bijtelling in 2018 verbeterd ]

• DonChaot
Delta737 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:16:
[...]

Dat is bij koop. De regeling voor lease staat hier:
https://www.rvo.nl/subsid...ase-gebruikte-elektrische

Daar staat toch echt 4 jaar.
Je hebt helemaal gelijk. Waarom zou hier een onderscheid in gemaakt worden (koop 3 jaar/lease 4 jaar)?

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mijn ervaring met vaste lange ritten is dat je niet de optimale snelheid rijdt. Maar dat je op een gegeven moment een aantal favoriete oplaadpunten hebt. Die zijn meestal vrij, je kunt er lunchen/dineren, er is een speeltuin, of er is een goede uitwijkmogelijkheid.

Bijv. als ik richting Toulouse rijdt, pak ik altijd: Total Nazareth, Shell Aire de Ressons-Ouest, enz. en weet ik, dat ik geen fatsoenlijk avondeten kan krijgen bij de Shell Aire de Bois-mande Ouest :+

Optimaal in een Renault Zoe ZE40 zou zijn: telkens kort laden van 5-65%. Praktisch is voor mij: lekker 2 uur lang rijden, en dan een tukkie doen. Duurt het maar wat langer, ik ben gewoon slaperig, wil eten, wil bewegen of weet ik veel wat. Tot 5% leegrijden is hyper efficient, maar als een lader onverwacht defect is, dan kun je natuurlijk 4 uur wachten op de wegsleepdienst.

ABRP vind ikzelf trouwens een matige tool voor bepaalde auto's. Renault ZE40 is al drie jaar lang in "alpha" qua routeplanning. En men plant 9 stops in, want tijdsefficient maar met 50% lading de Franse snelweg op gaan, dat voelt voor mij niet goed.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 05-06-2020 09:57 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Deveon
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:35:
Is het nog zo dat als je een elektrische auto importeert met eerste registratie in 2019 dat je dan nog vier jaar geniet van 4% bijtelling?

De 9k subsidie lijkt mij de tweedehands prijzen te gaan drukken in Duitsland. Dus bv een tweedehands Model 3 kopen voor 35k én 4% bijtelling, of mis ik iets?

Jammer dat de M3 niet in 2018 al in Europa was, voor 0% bijtelling.
In 2018 was de bijtelling 4%. In 2019 kwam de cap tot 50k erbij.

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-01 21:06
Deveon schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:29:
[...]

In 2018 was de bijtelling 4%. In 2019 kwam de cap tot 50k erbij.
Ach ja, stom van mij.

Maar kan je dus een auto zakelijk tweedehands importeren voor 4% bijtelling? Geen MIA meer dan, maar als zowel aanschafprijs lager is door subsidieregelingen in DE en bijtelling lager dan kan het gunstig uitpakken.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Probeer deze planner eens, die genereert een tabel met totale reistijden met verschillende rijsnelheden.
https://www.ecalc.ch/evcalc.php

Voorbeeld: Utrecht -> Bern met een e-Niro
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCGMvmawoa1ViacTq3n416avMJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pv17NZxM61asy37oU19bIrXy.png?f=fotoalbum_large
Het maakt inderdaad voor de totale reistijd weinig uit of je nu 110 of 150km/u rijdt.

Wat wil je optimaliseren? Verbruik? Aantal laadstops? Tijd dat je in de auto zit?

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-06-2020 12:04 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:52
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:03:
[...]

Het maakt inderdaad voor de totale reistijd weinig uit of je nu 110 of 150km/u rijdt.
Scheelt je wel 90kWh extra afrekenen, bijvoorbeeld bij Ionity ben je dan een 70 euro meer kwijt voor een reis die net zo lang duurt.

[ Voor 40% gewijzigd door PeterZ(on) op 05-06-2020 12:10 ]

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Coasterfreak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Scheelt je wel 90kWh extra afrekenen, bijvoorbeeld bij Ionity ben je dan een 70 euro meer kwijt voor een reis die net zo lang duurt.
70? met maingau gewoon €0.35/kwh toch?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:52
Coasterfreak schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:10:
[...]

70? met maingau gewoon €0.35/kwh toch?
Klopt, maar betaal je nog steeds meer voor de zelfde reisduur.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Probeer deze planner eens, die genereert een tabel met totale reistijden met verschillende rijsnelheden.

[Afbeelding]
Hoe krijg je die site in km/h? Moet je daarvoor een profiel aanmaken?

Signatures zijn voor boomers.

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:44
Maasluip schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Hoe krijg je die site in km/h? Moet je daarvoor een profiel aanmaken?
Onder Advanced Settings even Units of Results aanpassen naar Metric

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:38
[b]CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:03
Vanavond even op de laptop openen. Gebruiksvriendelijkheid op (mijn) mobiel kan beter.

Wat is de accessory in dit voorbeeld? En waarom neemt die af naarmate de snelheid hoger wordt :S

[ Voor 7% gewijzigd door joepie de p op 05-06-2020 12:35 ]

• kdeboois
  • Laatst online: 19-01 13:51
[...]

[Afbeelding]

Wat wil je optimaliseren? Verbruik? Aantal laadstops? Tijd dat je in de auto zit?
Ik denk dat op dit soort ritten de toiletstop leading is 😉

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Luiaard
Luiaard schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:35:
Ik lees op RVO dat een nieuwe auto uit het buitenland ook mag.

[...]
Maar zou dan een tweedehandse uit het buitenland ook mogen als deze van een dealer (in het buitenland) is gekocht?
Mijn nieuwe komt misschien net niet boven de 45k. Maar misschien ook voor anderen van belang om uit te vissen.
Net met RVO gebeld en die geven aan dat het zou moeten kunnen, d.w.z. voor een gebruikte auto op de lijst, vallend binnen de criteria en dan bij autobedrijf/dealer in buitenland gekocht. "Er staat niet dat het niet mag".

Als ik de staatscourant erbij pak valt op het verschil met nieuw, daar alleen een koopovereenkomst verplicht en bij gebruikt met de toevoeging van een autobedrijf, die weer gedefinieerd wordt als een "erkend bedrijf bedrijfsvoorraad als bedoeld in artikel 1 van het Kentekenreglement".
Dus helemaal zeker ben ik niet op basis van het gesprek van net. Kijk, volgens mij is de bedoeling fraude te voorkomen en daarom sluiten ze verkoop tussen particulieren uit. In dat licht zou het dus moeten kunnen.

Import van EVs

• Z___Z
  • Niet online
Als ik nu prive een EV had die in de subsidie categorie valt, zou ik toch even contact opnemen met de lokale Bovag garage, om daar de auto te verkopen en weer voor 100-200 euro meer terug te kopen. Is toch weer 1800-1900 euro in de pocket.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Z___Z schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:46:
Als ik nu prive een EV had die in de subsidie categorie valt, zou ik toch even contact opnemen met de lokale Bovag garage, om daar de auto te verkopen en weer voor 100-200 euro meer terug te kopen. Is toch weer 1800-1900 euro in de pocket.
Maar goed dat je prive geen EV hebt dan.. de subsidiepot is eindig en is juist bedoeld om extra EVs in omloop te krijgen...

• Z___Z
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:50:
[...]

Maar goed dat je prive geen EV hebt dan.. de subsidiepot is eindig en is juist bedoeld om extra EVs in omloop te krijgen...
Dat weet ik, en hoop dat ze bovenstaande constructie ook dichtgetimmerd hebben. Het is maar een voorbeeld om te laten zien dat fraudebestrijding niet gekoppeld hoort te zijn aan autobedrijven, tenzij autobedrijven dus boetes/sancties krijgen als ze meewerken aan dit soort constructies.

• Delta737
De regeling voorziet hierin:
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html

Zie art 2.2.1 lid 2
De personenauto, bedoeld in het eerste lid, heeft niet eerder op naam gestaan van:

a.de aanvrager;

b.een persoon die op de datum van de aanvraag het zelfde woonadres heeft als de aanvrager.

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:46:
Of je verkoopt hem aan de handelaar (hoeft geen Bovag garage te zijn hoor) en vervolgens wil hij er 1500 euro extra voor. Niet het meeste betrouwbare volk en je kan er niets tegen doen.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
joepie de p schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:33:
Wat is de accessory in dit voorbeeld? En waarom neemt die af naarmate de snelheid hoger wordt :S
Accessoires zoals radio, navigatie, wellicht airco. Als je sneller rijdt, heb je dat allemaal minder lang aan staan (aanname dat 't uit staat tijdens laden en alleen aan tijdens rijden).

• wian
  • Niet online
[...]

Ik snap je redenering maar er staat nu toch echt 4k + 4k subsidie op de website, dus het luxe model uiteindelijk voor 25k... toch nog maar eens wat reviews kijken.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 11:59
wian schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Ik snap je redenering maar er staat nu toch echt 4k + 4k subsidie op de website, dus het luxe model uiteindelijk voor 25k... toch nog maar eens wat reviews kijken.
Idd, het staat er echt. Ik ga toch ook maar eens kijken.

• Luiaard
wian schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:31:
[...]

Ja dat is leuk, maar als ze dan de prijs omhoog doen is het effect hetzelfde. Probeer by all means de configurator uit.

Import van EVs

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Komt inderdaad op 29k nu volgens de site

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

MrAngry schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:50:
Komt inderdaad op 29k nu volgens de site
Maar de 4k overheidssubsidie gaat niet van de prijs af in de configurator toch? De toggle veranderd de prijs niet. De 4k Van Mossel korting wel. Dus 29k betalen en nog 4k via overheid terug lijkt me?

Al is een Opel ook wel een leuke deal.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• wian
  • Niet online
Inderdaad 29k afrekenen daarna 4k subsidie aanvragen dus uiteindelijk 25k. De prijs is trouwens niet veranderd voor zover ik weet (iig niet sinds 4 juni).

Heb wat reviews gekeken en het MG topic gelezen en de auto komt degelijk over. Vooral geklaag over waarschuwingsgeluiden, maar in het MG topic wordt gesproken over een software update die dit moet verbeteren. Helaas nog geen reviews gevonden van de software update.

[ Voor 7% gewijzigd door wian op 06-06-2020 09:26 ]

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hier ondertussen een mooie deal op een E-Golf. Kan gelijk aansluiten na mijn leasecontract van de BMW.
De Ioniq werd niet wat (advertentie fout, was excl. btw in hun systeem ingeboekt).

Nu een relatief volle E-Golf, maandelijks opzegbaar (48 maanden / 10.000 km), met 2.000 euro subsidie (want eind 2019 op kenteken met 2.000km op de teller), haal en breng service, winterbanden, 24 uur vervanging, schadeverzekering inzittenden voor 342 euro incl. btw (en incl subsidie!)

Het was echt zeuren en pielen bij verschillende dealers, maar dat is de grootse auto voor de buck die ik kon vinden. Extra's zijn dan:
- Warmtepomp (meer range)
- Verwarmbare stoelen
- Ledpakket
- Bestuurdersassistentiepakket Plus (lane detection, cruise control, inhaal detectie, meesturen, etc)
- Led verlichting incl. high beam assist
- Discover Pro navi (incl carplay en VW app)
- Active Info Display (dus ipv toerenteller)

Lijkt me een mooie deal :). Bij opzeggen stopt de subsidie ook.
Auto wordt pas verwacht in juli, maar we kijken of subsidie eerder aangevraagd kan worden (i.v.m. het leeg gaan van de pot).
Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/awuy9iwbtgnc_800.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/eE-SJdw9UCs/maxresdefault.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Kecin op 06-06-2020 14:43 ]

• Luiaard
Ik heb gisteren getekend voor een demo Soul van een dealer uit januari dit jaar. Neptune Blue/Cherry Black met wat in Nederland Exclusive line is en SUV pack - inderdaad hij komt niet uit Nederland. Nog nooit zo'n nieuwe auto gekocht en ook nog nooit zoveel geld aan een auto uitgegeven, privé dus en uit eigen zak, al heb ik hem voor een hele mooie prijs t.o.v. catalogus en t.o.v. Nederlandse prijzen. Ik verwacht er dan ook wel de komende jaren mee vooruit te kunnen. Buiten een trekgewicht is mijn wensenlijstje helemaal vervuld. Dat is dan ook het enige waar ik eventueel nog voor te porren zou zijn, want eerlijk gezegd verwacht ik niet dat 64kWh netto ons de komende jaren tegen zal vallen en een reden zou zijn voor een upgrade. We doen het nu namelijk nog met 27kWh netto.

De auto is wel pas eind juli beschikbaar (misschien moet hij hem zes maanden hebben voor hij hem mag verkopen van Kia?) dus een week of zes zal ik zonder auto zitten omdat de huidige volgende week al opgehaald word. Niet echt een probleem met het thuiswerken (en anders ook niet want normaal nam ik de trein). Wel leuk/spannend want ik heb de auto alleen van foto's gezien, maar gezien dat het bij een merkdealer de demo Soul is durf ik dat prima aan.

Import van EVs

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:30
@JeroenE Is het nuttig om in de OP bij de praktijktest een linkje toevoegen naar de Bjorn Nyland test resultaten van 1000km ritten?

b.v.

Link naar testresultaten van veel EVs van Bjorn Nyland, met oa een vergelijking van de reistijd voor een rit van 1000km:
https://docs.google.com/s...HrBS82echMVJH37kwgjE/edit

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Overigens is deze lijst ook erg handig, staat precies op welk voertuig wel of niet recht heeft op subsidie:
https://www.rvo.nl/sites/...ktrische-Personenauto.pdf
(let op: link kan wijzigen)

Bronpagina: https://www.rvo.nl/subsid...80%99s-particulieren-sepp

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-01 14:37
[...]

[Afbeelding]

Dit is leuk theoretisch, maar in werkt alleen als je constante laadsnelheid kun bereiken. En op zo'n afstand, en helemaal op hoge snelheid, worden de accus snel zo warm dat je steeds langer bezig bent per laadsessie, tot 3x zo lang. (Uit ervaring met een Leaf 2 naar ten noorden van Kristianstad in Zweden)

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• BarryH
Veneficus schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:21:
[...]

Dit is leuk theoretisch, maar in werkt alleen als je constante laadsnelheid kun bereiken. En op zo'n afstand, en helemaal op hoge snelheid, worden de accus snel zo warm dat je steeds langer bezig bent per laadsessie, tot 3x zo lang. (Uit ervaring met een Leaf 2 naar ten noorden van Kristianstad in Zweden)
je kan in abrp ook een max. snelheid instellen en daarmee snel een indicatie krijgen

In het algemeen hangt het af van je verbruik en de snellaadsnelheid.
Een Ioniq 28kW kan het beste 140 rijden als hij bij een 100kW paal kan laden en 130 bij een 50kW paal.
Bij een lagere snellaadsnelheid of hoger verbruik is een lagere topsnelheid beter.
Daarnaast is het natuurlijk extra onzuinig op bij druk verkeer harder dan de rest te rijden (Veel optrekken/remmen).
Als het krap is naar de volgende snellader is wat langzamer rijden natuurlijk wel belangrijk :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-01 14:37
BarryH schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:30:
[...]

je kan in abrp ook een max. snelheid instellen en daarmee snel een indicatie krijgen

In het algemeen hangt het af van je verbruik en de snellaadsnelheid.
Een Ioniq 28kW kan het beste 140 rijden als hij bij een 100kW paal kan laden en 130 bij een 50kW paal.
Bij een lagere snellaadsnelheid of hoger verbruik is een lagere topsnelheid beter.
Daarnaast is het natuurlijk extra onzuinig op bij druk verkeer harder dan de rest te rijden (Veel optrekken/remmen).
Als het krap is naar de volgende snellader is wat langzamer rijden natuurlijk wel belangrijk :)
De 28 KwH Ioniq heeft nog koeling, waardoor die eigenlijk altijd snel kan laden. Helaas heeft de nieuwe versie dat volgens mij niet meer, net als de meeste andere EVs.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Coasterfreak
Veneficus schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:00:
[...]

De 28 KwH Ioniq heeft nog koeling, waardoor die eigenlijk altijd snel kan laden. Helaas heeft de nieuwe versie dat volgens mij niet meer, net als de meeste andere EVs.
ook al had de nieuwe ioniq koeling, hij laadt toch met moeite 50kw

• BarryH
En het verbruik is ook iets hoger, dus zal een lagere optimale koerssnelheid hebben.

• daemonix
  • Niet online
@Veneficus Een e-Niro is met laden niet te vergelijken met een Leaf 2 vanwege het ontbreken van accu koeling bij de Leaf 2, die is wel aanwezig bij de e-Niro. Vaker laden onderweg levert veel minder problemen op.

Pagina: 1 ... 103 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic