Daar is toch wel iets op te verzinnen? Gewoon vragen of je dealer (of een andere garagehouder die je kent) hem wil ¨verkopen¨ (op papier), eventueel tegen kleine vergoeding. Daar hebben zowel jij als de koper profijt van.Luiaard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:14:
Dank, ja op welke termijn gaat dat gebeuren is dan de vraag. Van de green-deal van Timmermans zeker?
Nu koop ik echter nooit nieuw, het zal wel alleen op nieuw gaan gelden denk ik.
Ik zit zelf te twijfelen om nu naar het nieuwe model Soul over te stappen (ik heb een demomodel op het oog) we hebben die niet per se nodig, maar zou denk ik best fijn zijn voor de toekomstvastheid. Dan moet echter wel eerst onze huidige eruit, want inruil waar ik die ander wil halen is mij te laag. Ik ben benieuwd of er mensen komen met interesse, of dat iedereen die er nu voor in de markt is liever wacht op de subsidieregeling bij de dealer. De grap is natuurlijk dat de mijne sowieso al veel goedkoper is dan een vergelijkbare bij een dealer.
Precies, maar wat als de auto sneller én goedkoper is dan de (elektrische) fiets? Wat betreft de km heffing zie ik daar wel ruimte in, zeker als het laden daarmee gesubsidieerd gaat worden en onderaan de streep nog steeds voordelig is dan een brandstofauto. Uiteraard moeten de batterij prijzen eerst nog wel iets verder dalen.Z___Z schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:19:
[...]
Dat laatste zal wel meevallen denk ik. Toen ik nog geen lease auto had, dacht ik ook dat ik meer km zou gaan rijden als het “gratis” zou zijn. Nu na zoveel jaar lease rijden, merk ik dat dit niet waar is. Je gaat niet voor de lol veel ritjes maken. Tijd is toch een grotere schaarste dan brandstofkosten is voor mij gebleken.
Ik hoop echt dat er niet km heffing komt voor EV alleen. Ik denk dat dit zo’n afschrikwekkend effect heeft, dat het wel heel veel goedkoper moet zijn dan ICE rijden om toch voor EV te kiezen.
2025...? Daarnaast is het aantal modellen irrelevant, het gaat om hoeveel ze er kunnen produceren. Ter vergelijking Tesla heeft net 1.000.000 auto’s geproduceerd (totaal) en Mercedes verkocht in alleen 2018 al 2.3 miljoen auto’s. Zo lang nog geen 10% daarvan elektrisch is vind ik dat geen “echte stappen”. Ze maken nog steeds EVs om brandstofauto’s te slijten en niet om er echt geld aan te verdienen (zoals bij Renault, Nissan en Tesla wel het geval is).PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:38:
[...]
Ik denk dat je Mercedes dan toch over het hoofd ziet, met EQC en EQV nu reeds beschikbaar, EQA en EQS einde van het jaar, en EQB en EQE aangekondigd. Tegen 2025 (dacht ik) zouden ze 10 EQ modellen beschikbaar hebben! Dat lijkt mij toch wel "echte" stappen als ge het mij vraagt!
Daar heeft Tesla dan ook 17 jaar over gedaan!Deveon schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:11:
[...]
2025...? Daarnaast is het aantal modellen irrelevant, het gaat om hoeveel ze er kunnen produceren. Ter vergelijking Tesla heeft net 1.000.000 auto’s geproduceerd (totaal) en Mercedes verkocht in alleen 2018 al 2.3 miljoen auto’s. Zo lang nog geen 10% daarvan elektrisch is vind ik dat geen “echte stappen”. Ze maken nog steeds EVs om brandstofauto’s te slijten en niet om er echt geld aan te verdienen (zoals bij Renault, Nissan en Tesla wel het geval is).
Maar die hebben nog nooit een ICE geproduceerd.PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:47:
[...]
Daar heeft Tesla dan ook 17 jaar over gedaan!
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik weet niet hoe jij steeds bij 17 jaar komt maar de eerste auto van Tesla is de Roadster van 2011.PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:47:
[...]
Daar heeft Tesla dan ook 17 jaar over gedaan!
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Bedrijf is opgericht in 2003.PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:57:
[...]
Ik weet niet hoe jij steeds bij 17 jaar komt maar de eerste auto van Tesla is de Roadster van 2011.
Die Roadster is niet in 1 dag bedacht en gemaakt natuurlijk al zijn veel onderdelen geleend en geknutseld aan de eerste exemplaren maar toch.
Al met al nog een knappe prestatie hoor, maar zodra grondstoffen en accu’s op grotere schaal bij concurrenten beschikbaar komen dan pas zal de EV markt een sprong kunnen maken.
Dat gaat Tesla alleen ook niet lukken.
Hij had het niet over de eerste maar de miljoenste die geproduceerd is sinds oprichting.PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:57:
[...]
Ik weet niet hoe jij steeds bij 17 jaar komt maar de eerste auto van Tesla is de Roadster van 2011.
Dus mercedes is eigelijk al 94 jaar bezig om 100.000 eletrische auto's te makenGeeMoney schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:01:
[...]
Bedrijf is opgericht in 2003.
Die Roadster is niet in 1 dag bedacht en gemaakt natuurlijk al zijn veel onderdelen geleend en geknutseld aan de eerste exemplaren maar toch.
Dat is dan toch 9 jaar en geen 17 jaar, je telt bij andere merken toch niet de ontwikkelingstijd mee.CyBeRSPiN schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:02:
[...]
Hij had het niet over de eerste maar de miljoenste die geproduceerd is sinds oprichting.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tesla is opgericht in 2003 en als jij nu zegt dat hun eerste auto in 2011 op de markt kwam hebben ze daar dus 8 jaar voor nodig gehad om die te ontwikkelen.PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:57:
[...]
Ze zijn natuurlijk lichtelijk gedwongen door Tesla, de eerste elektrische auto is niet bedacht door Musk hoor, hij heeft echter het concept wel opnieuw tot leven gewekt en dusdanig verbeterd dat het ook op grotere schaal bruikbaar is geworden. Die disruptie deed de andere merken natuurlijk ook plannen maken.bottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:04:
[...]
Dus mercedes is eigelijk al 94 jaar bezig om 100.000 eletrische auto's te maken
En dat doen de andere merken met een behoorlijk grotere slagkracht ware het niet dat de grondstoffen/accu’s niet meewerken
De grote merken zijn nu 4 jaar echt bezig met EV en hebben allemaal tot 2025 zeker 5-7 modellen op de roadmap, dit in tegenstelling tot Tesla welke nu op 3/4 staat.
Nogmaals het is knap maar alleen Tesla zelf gaat de wereld niet veranderen voorlopig, daar gaan ook de andere merken een rol in spelen qua aantallen.
Jij komt beweren dat er geen echte stappen gemaakt worden, zonder ontwikkeling heb je zowaar gelijk!PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:05:
[...]
Dat is dan toch 9 jaar en geen 17 jaar, je telt bij andere merken toch niet de ontwikkelingstijd mee.
Tesla is mede groot kunnen worden doordat het EV's produceerde voor Mercedes.GeeMoney schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:10:
[...]
Ze zijn natuurlijk lichtelijk gedwongen door Tesla, de eerste elektrische auto is niet bedacht door Musk hoor, hij heeft echter het concept wel opnieuw tot leven gewekt en dusdanig verbeterd dat het ook op grotere schaal bruikbaar is geworden. Die disruptie deed de andere merken natuurlijk ook plannen maken.
En dat doen de andere merken met een behoorlijk grotere slagkracht ware het niet dat de grondstoffen/accu’s niet meewerken.
De grote merken zijn nu 4 jaar echt bezig met EV en hebben allemaal tot 2025 zeker 5-7 modellen op de roadmap, dit in tegenstelling tot Tesla welke nu op 3/4 staat.
Nogmaals het is knap maar alleen Tesla zelf gaat de wereld niet veranderen voorlopig, daar gaan ook de andere merken een rol in spelen qua aantallen.
Lijkt me oneerlijk dat je Tesla nu over een tijdspanne van 17 jaar neemt, terwijl je bij andere merken nu opeens maar begint te tellen vanaf hun eerste officiele EV sinds Tesla begon met de Model S.
Het ging hier over echte stappen nemen! En ik beweer dat Mercedes wel degelijk echte stappen aan het nemen is!bottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:12:
[...]
Tesla is mede groot kunnen worden doordat het EV's produceerde voor Mercedes.
Lijkt me oneerlijk dat je Tesla nu over een tijdspanne van 17 jaar neemt, terwijl je bij andere merken nu opeens maar begint te tellen vanaf hun eerste officiele EV sinds Tesla begon met de Model S.
Haha echte stappen.PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:15:
[...]
Het ging hier over echte stappen nemen! En ik beweer dat Mercedes wel degelijk echte stappen aan het nemen is!
Mercedes gaat dit jaar nog het minst/laagst aantal elektrische modellen produceren dan elk ander concuurrent.
Mercedes heeft een EQC die niet verkoopt, https://www.groen7.nl/mer...iet-het-gedroomde-succes/ en een EQV waar de gewone automobilist niet op zit te wachten.PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:15:
[...]
Het ging hier over echte stappen nemen! En ik beweer dat Mercedes wel degelijk echte stappen aan het nemen is!
We hebben het over vol elektrische modellen toch? De Roadster loopt voor zover mij bekend niet op benzine. Dus vanaf dat model hebben zij de kennis en kunde in huis om voort te boorduren.bottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:12:
[...]
We zijn toch eens dat er weinig overeenkomsten zijn tussen benzine auto’s en vol elektrische auto’s op wellicht 4 wielen en een carrosserie met een stuur na dan
En ik reken niet met 17 jaar, ik verduidelijk alleen waar een andere tweaker op doelde
De aantallen die wij met zijn allen zoeken en nodig zijn voor een flinke omslag die kunnen (voorlopig) niet alleen bij Tesla vandaan komen. Dat gaat namelijk om miljoenen auto’s per jaar en niet 1 miljoen op 6 jaar.
Het is toch juist ook leuk om verschillende modellen, merken en eigenschappen te krijgen? Zo is er voor ieder wat wils en haalt dat ook (als het goed is) het beste naar boven bij ieder merk.
Net zoals de jarenlange race in cilinder inhoud of pk’s of sprint tijden of weggedrag en gebied op veiligheid. (Ontstaan van auto gordels, vangrails, airbags)
[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 01-06-2020 22:26 ]
Ze zijn gedwongen door EU en de monster boetes ... Tesla heeft daar bijzonder mee te maken. De 100.000 auto's die ze verkocht hebben in 2019 in Europa gaat echt geen wereld van verschil maken, er werden 15 miljoen nieuwe wagens verkocht in EU.GeeMoney schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:10:
[...]
Ze zijn natuurlijk lichtelijk gedwongen door Tesla ...
Tesla is zeker niet slecht, maar zoveel invloed hebben ze nu ook weer niet, alhoewel sommigen dat wel denken.
niet de smart vergetenPeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:18:
[...]
Mercedes heeft een EQC die niet verkoopt, https://www.groen7.nl/mer...iet-het-gedroomde-succes/ en een EQV waar de gewone automobilist niet op zit te wachten.
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Interessant, dat heb ik nog niet eerder gehoord! Heb je daar meer info over?bottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:12:
[...]
Ik denk dat de regelgeving Tesla heeft gevolgd, ze zijn strenger geworden omdat Tesla liet zien wat er mogelijk was. Natuurlijk blijft het gissenPhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:22:
[...]
Ze zijn gedwongen door EU en de monster boetes ... Tesla heeft daar bijzonder mee te maken. De 100.000 auto's die ze verkocht hebben in 2019 in Europa gaat echt geen wereld van verschil maken, er werden 15 miljoen nieuwe wagens verkocht in EU.
Tesla is zeker niet slecht, maar zoveel invloed hebben ze nu ook weer niet, alhoewel sommigen dat wel denken.
Thomqa schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:23:
[...]
Interessant, dat heb ik nog niet eerder gehoord! Heb je daar meer info over?
Daimler
Al in 2007 begon Tesla samen te werken met het Duitse Daimler aan de ontwikkeling van een elektrische variant van de Smart ForTwo. Er werd ook een elektrische Mercedes-Benz A-Klasse ontwikkeld waarvan 500 exemplaren werden gebouwd voor testdoeleinden in Europa.
In mei 2009 nam Daimler een belang van ruim 9% in Tesla voor $ 50 miljoen, hiervan werd in juli 2009 reeds 40% verkocht. Door kapitaalverhogingen bij de beursintroductie van Tesla verwaterde het belang verder tot 4%. In oktober 2014 verkocht Daimler de resterende 4% voor $ 780 miljoen.[35]
Dat hebben ze verkocht aan de Chinezen. En btw, als je daar een noodstop mee maakt dan doet ie het niet meer, battery error.
nutteloos
[ Voor 98% gewijzigd door bottom line op 01-06-2020 22:26 ]
de smart fortwo electric drive en de mercedes benz b250e zijn mede mogelijk gemaakt door tesla.Thomqa schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:23:
[...]
Interessant, dat heb ik nog niet eerder gehoord! Heb je daar meer info over?
in 2007 heeft daimler fors geïnvesteerd in tesla waardoor ze de roadster konden maken.
een 3e generatie smart fortwo opgehaald in mexico en een tesla roadster aandrijflijn erin geplaatst. een paar wheelies ermee gedaan met mensen van daimler en ze waren snel overtuigd
bron?PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:24:
[...]
En btw, als je daar een noodstop mee maakt dan doet ie het niet meer, battery error.
We zullen wel zien wat de verkoop van de EQC op termijn gaat doen, de e-Tron was ook niet onmiddellijk uit de startblokken. En in dat artikel staat weer een fout, de EQC kan op 2-fasen laden. En ja het ware beter geweest dat 3-fase mogelijk zou zijn.PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:18:
[...]
Mercedes heeft een EQC die niet verkoopt, https://www.groen7.nl/mer...iet-het-gedroomde-succes/ en een EQV waar de gewone automobilist niet op zit te wachten.
Er wordt nogal negatief over gedaan en toch vond ik het de betere EV in zijn prijsklasse, dus in vergelijking met e-tron, i-pace en tesla.
Waarschijnlijk heb ik geen smaak en/of geen kennis van zaken!
PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:29:
[...]
na ja, smart eq komt met renault aandrijving en de zoe doet soms ook dom, zeker niet fijn.
Volgens mij was Tesla Bjorn er behoorlijk positief over maar kennelijk doen ze toch iets fout. Soms nemen mensen klakkeloos over wat de media roept en valt het mee als ze zich zelf een oordeel vormen.PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:29:
[...]
We zullen wel zien wat de verkoop van de EQC op termijn gaat doen, de e-Tron was ook niet onmiddellijk uit de startblokken. En in dat artikel staat weer een fout, de EQC kan op 2-fasen laden. En ja het ware beter geweest dat 3-fase mogelijk zou zijn.
Er wordt nogal negatief over gedaan en toch vond ik het de betere EV in zijn prijsklasse, dus in vergelijking met e-tron, i-pace en tesla.
Maar het rijdt als de beste en de stilste! S-class noise levels YouTube: Mercedes EQC noise test
Genieten ga je sowieso wel doenPhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:34:
[...]
Maar het rijdt als de beste en de stilste! S-class noise levels YouTube: Mercedes EQC noise test
Er zullen zeker enkele sterke punten zijn die je hebben overgehaald om voor de EQC te kiezen.
Is niet dat ik ze niet zie, dat anderen het niet opmerken.
Als ik een wagen kies dan laat ik de wagens voor zichzelf spreken door er uitgebreid met te gaan testrijden. En de EQC was op de meeste punten verbluffend goed! En uiteraard zijn er ook minpunten, welke auto heeft dat niet!bottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:36:
[...]
Genieten ga je sowieso wel doen
Er zullen zeker enkele sterke punten zijn die je hebben overgehaald om voor de EQC te kiezen.
Is niet dat ik ze niet zie, dat anderen het niet opmerken.
Effe ter info: ik ben geen Mercedes fan, heb meer een voorkeur voor BMW. Het zal de eerste Mercedes zijn waar ik mee ga rijden, ben benieuwd!
Zo werd er altijd geroepen dat het 1-fase laden een groot nadeel is, vooral aan de publieke laadpalen die vaak 11 kW zijn, en dus zou een EQC maar aan 3,5 kW kunnen laden. En ik geloofde dat ook, tot ik op een review botste die andere info gaf, en er op 2- fase geladen kan worden en dus toch aan 7,4 kW ... bij navraag bij Mercedes werd dat bevestigd. Nochtans, zowat alle auto journalisten blijven dat roepen.
En voor de rest, ik zou niet weten wat de nadelen zijn. Misschien kan jij ze is opsommen, want ik zie ze niet.
Hier is nog een ander artikel, over het slepen van een caravan, waar de reviewers moeten toegeven dat de EQC eigenlijk beter presteert dan ze hadden verwacht en niet veel moet onderdoen voor een Model X. Bron: https://elbil.no/the-very...ctric-cars-with-caravans/
[ Voor 5% gewijzigd door PhilipCl op 01-06-2020 22:58 ]
Zo is dat! Zelfs in de range test doet EQC het goed, uiteraard niet in vergelijking met Model 3; maar hopelijk mag ik toch zeggen dat die twee met elkaar vergelijken wat idioot is.PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:33:
[...]
Volgens mij was Tesla Bjorn er behoorlijk positief over maar kennelijk doen ze toch iets fout. Soms nemen mensen klakkeloos over wat de media roept en valt het mee als ze zich zelf een oordeel vormen.
De EQC kan de 400 km halen.
Bron: YouTube: Mercedes EQC range test
Heb het vooral in het algemeen gehad met de oude autofabrikanten waar niets mogelijk is, zonder er dik voor bij te betalen aan de (arrogante) garagehouders die er ook hun % mee willen verdienen.PhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:49:
[...]
En voor de rest, ik zou niet weten wat de nadelen zijn. Misschien kan jij ze is opsommen, want ik zie ze niet.
Elk jaar onderhoud, auto's die hopeloos achterlopen, pomphouders, corrupte oliebusiness (ik werk oa. in de oliesector).
We leven al 10 jaar met smartphones, maar hun auto's zijn in grote opzicht nog steeds hetzelfde als 20 jaar geleden.
Zodra er een automerk is die echt ook dedicated overgaat naar EV (en dat is VAG en Mercedes absoluut nog niet), dan ga ik wel eens extra kijken.
Maar hej. Kijk niet naar mij he.
Ik ben ook gewoon iemand die over 3 jaar de Cybertruck rijd. Daar zijn misschien nog meer commentaren over als de EQC
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 01-06-2020 22:59 ]
Is dat ding niet wat groot voor onze steden / parkings ... en ik ga er geen oordeel over vellen, ik heb het nog niet in het echt gezien. En uiteraard kan ik er pas wat over roepen als ik er is mee gereden heb.bottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:57:
[...]
Heb het vooral in het algemeen gehad met de oude autofabrikanten waar niets mogelijk is, zonder er dik voor bij te betalen aan de (arrogante) garagehouders die er ook hun % mee willen verdienen.
Elk jaar onderhoud, auto's die hopeloos achterlopen, pomphouders, corrupte oliebusiness (ik werk oa. in de oliesector).
We leven al 10 jaar met smartphones, maar hun auto's zijn in grote opzicht nog steeds hetzelfde als 20 jaar geleden.
Zodra er een automerk is die echt ook dedicated overgaat naar EV (en dat is VAG en Mercedes absoluut nog niet), dan ga ik wel eens extra kijken.
Ik ben ook gewoon iemand die over 3 jaar de Cybertruck rijd. Daar zijn misschien nog meer commentaren over als de EQC
En bij Tesla moet ge toch ook dik betalen voor het FSD en de premium connectivity, of is 6.400 euro voor FSD zakgeld voor jou?
[ Voor 5% gewijzigd door PhilipCl op 01-06-2020 23:05 ]
De uitdaging om dat ding legaal op de weg te krijgen in NL/BE kon nog weleens groter zijn dan de accu productie bij de grote automerkenbottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:57:
[...]
Woon op den buiten. Provincie AntwerpenPhilipCl schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:02:
[...]
Is dat ding niet wat groot voor onze steden / parkings ... en ik ga er geen oordeel over vellen, ik heb het nog niet in het echt gezien. En uiteraard kan ik er pas wat over roepen als ik er is mee gereden heb.
En in't Stad parkeer ik mij nooit in een parking, dus zie niet echt het probleem (buiten dat hij dubbel zo groot zal zijn misschien als eender welke auto ik ooit ga bezitten
Premium connectivity abonnement kent elk automerk.
En jij kiest misschien voor dynamische laser voor-en achterlichten twv €3000 en massagestoelen en weet ik wat nog.
Ik koop in plaats daarvan FSD. Ik koop de auto he, dan stijgt daarmee ook de herverkoopwaarde (want de volgende eigenaar die dat zou willen moet het niet zelf kopen)

Nee dan koop ik toch liever FSD
@GeeMoney Lamborghini Hurucan mag ook op de weg. Dus als je het hebt over de 'hoekjes', dan zie ik het goedkomen.
Vermoed wel dat ik voor een vrachtwagen rijbewijs moet gaan
[ Voor 35% gewijzigd door bottom line op 01-06-2020 23:19 ]
Even reactie op dik bij betalen, dat doet Tesla toch ook ... 6.400 euro voor het FSD!bottom line schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:05:
[...]
Woon op den buiten. Provincie Antwerpen
En in't Stad parkeer ik mij nooit in een parking, dus zie niet echt het probleem (buiten dat hij dubbel zo groot zal zijn misschien als eender welke auto ik ooit ga bezitten)
@bottom line niet zozeer de hoeken (al verwacht ik dat ook daar wel iets aan gedaan moet worden)
Ik begreep zelfs dat hij voor Amerikaanse begrippen nog 5% moet krimpen op alle vlakken. Ik heb daar in 3 staten gereden en die wegen en parkeerplekken zijn giga breed en groot. Als hij zelfs daarvoor nog moet krimpen dan zie ik hem hier niet snel verschijnen. Ook het gewicht is een dingetje inderdaad icm rijbewijzen
.
Waarom zou je zo’n auto gaan rijden? (Tenzij je bouwvakker bent of wekelijks een dood paard moet verslepen
)
Dan zou ik eerder kiezen voor wellicht een opvolger van de X ofzo. Die is al niet altijd even praktisch, laat staan die Cybertuck.
Schiet me nu te binnen, gezien de wegen daar is zo’n Cybertruck niet eens een slecht idee

* GeeMoney rent nu weg
geintje natuurlijk
Ik begreep zelfs dat hij voor Amerikaanse begrippen nog 5% moet krimpen op alle vlakken. Ik heb daar in 3 staten gereden en die wegen en parkeerplekken zijn giga breed en groot. Als hij zelfs daarvoor nog moet krimpen dan zie ik hem hier niet snel verschijnen. Ook het gewicht is een dingetje inderdaad icm rijbewijzen
Waarom zou je zo’n auto gaan rijden? (Tenzij je bouwvakker bent of wekelijks een dood paard moet verslepen
Dan zou ik eerder kiezen voor wellicht een opvolger van de X ofzo. Die is al niet altijd even praktisch, laat staan die Cybertuck.
Schiet me nu te binnen, gezien de wegen daar is zo’n Cybertruck niet eens een slecht idee
* GeeMoney rent nu weg
geintje natuurlijk
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 01-06-2020 23:29 ]
Ben ook nog bezig met schrijnwerk.GeeMoney schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:23:
@bottom line niet zozeer de hoeken (al verwacht ik dat ook daar wel iets aan gedaan moet worden)
Waarom zou je zo’n auto gaan rijden? (Tenzij je bouwvakker bent of wekelijks een dood paard moet verslepen)
Volgens deze website zouden er al 3.450 stuks verkocht zijn (cijfer tem januari 2020) https://carsalesbase.com/europe-mercedes-benz-eqc/PeterZ(on) schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:18:
[...]
En waarom verschijnen er zo geen artikels over Model S en X, ondanks de lage aantallen van de EQC zijn het er nog altijd meer dan Model S en X samen (in Nederland)! Wat eigenlijk wil zeggen dat een pas geïntroduceerd model het eigenlijk beter dan de gevestigde waarde. Ja toch?
Waarom haal je er voor Mercedes Europese cijfers bij en voor Tesla alleen de Nederlandse? Appels met peren aan het vergelijken?PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:53:
[...]
Volgens deze website zouden er al 3.450 stuks verkocht zijn (cijfer tem januari 2020) https://carsalesbase.com/europe-mercedes-benz-eqc/
En waarom verschijnen er zo geen artikels over Model S en X, ondanks de lage aantallen van de EQC zijn het er nog altijd meer dan Model S en X samen (in Nederland)! Wat eigenlijk wil zeggen dat een pas geïntroduceerd model het eigenlijk beter dan de gevestigde waarde. Ja toch?
Geen idee, feit is dat in het genoemde artikel de EQC volgens MB niet echt een geslaagd model is.PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:53:
[...]
Volgens deze website zouden er al 3.450 stuks verkocht zijn (cijfer tem januari 2020) https://carsalesbase.com/europe-mercedes-benz-eqc/
Dat was een voorbeeld! Omdat ik nog geen recente cijfers heb kunnen vinden, maar in de twee landen, Noorwegen en Nederland, waar EV's populairder zijn doet Tesla met hun Model S en X het minder goed dan de Europese premium merken, zoals Audi en Mercedes. Is gewoon een trend dat ik zie!daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:58:
[...]
Waarom haal je er voor Mercedes Europese cijfers bij en voor Tesla alleen de Nederlandse? Appels met peren aan het vergelijken?
En mijn punt is, waarom hoor je daar zo weinig over ... ??? Het lijkt erop dat er een ongeschreven wet bestaat dat iets minder positief nieuws over Tesla schrijven ongepast is! Die indruk heb ik toch wel!
Trouwens, ik vraag mij af of Model 3 het even goed zal doen in 2020 in Nederland. Dat zullen we moeten afwachten tot december 2020 neem ik aan.
In welk artikel?PeterZ(on) schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:13:
[...]
Geen idee, feit is dat in het genoemde artikel de EQC volgens MB niet echt een geslaagd model is.
Onder welke steen slaap jij? Tesla krijgt het sinds haar bestaan er continue van langs in pers. Elke strohalm wordt aangeklampt om aan te tonen dat ze nooit winstgevend gaan zijn, hun aantal nooit zullen halen, dit jaar toch echt failliet zullen zijn, etc.PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:18:
[...]
En mijn punt is, waarom hoor je daar zo weinig over ... ??? Het lijkt erop dat er een ongeschreven wet bestaat dat iets minder positief nieuws over Tesla schrijven ongepast is! Die indruk heb ik toch wel!
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Als ik puur naar de Nederlandse cijfers kijk, aantal EV's op kenteken in 2020 (YTD) (is de kentekenradar betrouwbaar?) dan stel ik volgende cijfers vast:daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:58:
[...]
Waarom haal je er voor Mercedes Europese cijfers bij en voor Tesla alleen de Nederlandse? Appels met peren aan het vergelijken?
EQC = 189
E-Tron = 165
Model S = 63
Model X = 63
Onder voorbehoud dat de bron betrouwbaar is. En doet de Mercedes het dan slecht ... ?
Ja, ongeveer net zo slecht als de rest in dit segment. Nu zeg jij natuurlijk "De EQC verkoopt 50% meer dan de S en X samen!!!!11!!!!" maar op deze totaalcijfers is dat helemaal niet significant. Het zijn zeer schamele verkopen, voor alle merken. Daarbij zou je wel gek zijn om in het begin van het jaar een BEV te kopen. Dat doe je ivm de fiscale maatregelen aan het eind van het jaar (2019 dus).
[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 02-06-2020 08:36 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
De enige reden volgens mij waarom een Smart niet geschikt is, is dat je stoel te weinig ondersteuning geeft voor serieuze woon-werk ritten... Punt is dat mensen nooit een auto kopen/leasen voor 90% van de tijd, maar ze kiezen auto's voor de uitzonderingen. Daarom zie je grote auto's met enkel de bestuurder: in het weekend op zaterdag moet af en toe de voetbalclub van zoonlief mee. Of je moet met 3 vrienden kunnen gaan skiën zonder dat je een dakkoffer nodig hebt. Of je wilt 1 x per maand fietsen aan de andere kant van het land zonder fietsendrager te monteren (om het even bij mijzelf te houdenZ___Z schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:25:
Er is natuurlijk wel een wereld van verschil tussen een Smart Fortwo en een Golf. Een Smart is IMHO helemaal niet geschikt om dagelijks woon-werk verkeer te doen op de snelweg.
De enige manier om iedereen in een klein gebakje rond te laten rijden is wanneer voor die uitzonderingen er ruim voldoende mogelijkheden zijn. En ja natuurlijk kun je een auto huren, maar dan moet je plannen van te voren. Als je een grotere auto hebt staan, kun je er gewoon instappen en klaar.
Exact expert nodig?
En dan is het nog de vraag hoe groot de noodzaak is, wij hebben nu een Ioniq en een Citigo maar de Ioniq is degene die 20% minder energie verbruikt...Crazy D schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:36:
De enige manier om iedereen in een klein gebakje rond te laten rijden is wanneer voor die uitzonderingen er ruim voldoende mogelijkheden zijn.
Een belachelijk grote model X verbruik dan bijna 2x zoveel maar je maakt pas echt stappen als je gaat fietsen, dat verbruikt 10x minder. Zeker bij grote inefficiente auto's is er al heel veel winst te behalen met een lagere snelheid.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dan moet men ook niet roepen dat de EQC een flop is, dan is het gehele segment een flop. Snap je? Dus, begin 2021 kan die analyse gemaakt worden, niet nu!RichieB schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:35:
[...]
Ja, ongeveer net zo slecht als de rest in dit segment. Nu zeg jij natuurlijk "De EQC verkoopt 50% meer dan de S en X samen!!!!11!!!!" maar op deze totaalcijfers is dat helemaal niet significant. Het zijn zeer schamele verkopen, voor alle merken. Daarbij zou je wel gek zijn om in het begin van het jaar een BEV te kopen. Dat doe je ivm de fiscale maatregelen aan het eind van het jaar (2019 dus).
En trouwens, in 2019 werden er in Nederland 526 stuks van Model S en 463 stuks van Model X verkocht. Ook geen overweldigende cijfers. En serieuze daling tov 2018! Dat segment werd in 2019 vooral gedomineerd door Audi!
[ Voor 13% gewijzigd door PhilipCl op 02-06-2020 08:51 ]
Je wilt niet snappen dat de marktomstandigheden per 2019 wijzigden in Nederland? Iedereen die een S of X wilde heeft die eind december 2018 geleverd gekregen. Daarna kwam de hogere bijtelling. En de 3.
België is niet Nederland met verkopen.
De timing maakt het voor de EQC gewoon heel lastig. S/X zou ik geen flop willen noemen. Samen goed voor een dikke 20k verkopen in NL. Audi e-Tron ook al 5k. De EQC blijft dan wel achter. In NL gaan ze dat ook niet meer inlopen. De auto is te duur en voor NL te laat voor hoge verkoopcijfers. In Duitsland zie ik ze sowieso niet snel massaal overstappen in dit segment naar BEV.PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:45:
[...]
Dan moet men ook niet roepen dat de EQC een flop is, dan is het gehele segment een flop. Snap je? Dus, begin 2021 kan die analyse gemaakt worden, niet nu!
En trouwens, in 2019 werden er in Nederland 526 stuks van Model S en 463 stuks van Model X verkocht. Ook geen overweldigende cijfers. En serieuze daling tov 2018! Dat segment werd vooral gedomineerd door Audi!
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik denk dat jij niet wil snappen dat Audi een beter aanbod is voor een vergelijkbare prijs dan dan Model S en X ... er werden 3.000 e-trons op kenteken geplaatst in december 2019 versus goeie 2.000 MS en MX in december 2018.daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:55:
Je wilt niet snappen dat de marktomstandigheden per 2019 wijzigden in Nederland? Iedereen die een S of X wilde heeft die eind december 2018 geleverd gekregen. Daarna kwam de hogere bijtelling. En de 3.
En wat MS en MX betreft klopt je redenering niet, per kwartaal telkens derde maand:
Model S - Q2 '18 = 648 / Q3 '18 = 1. 056/ Q4 '18 = 1.546
Model X - Q2 '18 = 482 / Q3 '18 = 609 / Q4 '18 = 660
Vergelijkbare prijs? Een E-Tron is een stuk voordeliger toch? In NL gaat het met de bijtelling hard. In Belgie minder snel. Zie daar hoe het met de EQC gaat;PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:07:
[...]
Ik denk dat jij niet wil snappen dat Audi een beter aanbod is voor een vergelijkbare prijs dan dan Model S en X ... er werden 3.000 e-trons op kenteken geplaatst in december 2019 versus goeie 2.000 MS en MX in december 2018.
En wat MS en MX betreft klopt je redenering niet, per kwartaal telkens derde maand:
Model S - Q2 '18 = 648 / Q3 '18 = 1. 056/ Q4 '18 = 1.546
Model X - Q2 '18 = 482 / Q3 '18 = 609 / Q4 '18 = 660
https://autofans.be/nieuw...-autos-kocht-de-belg-2019
Doen de S/X het nog steeds beter.
Ik heb het over de impact van de komst van Europese merken op de verkoop van Tesla haar topmodellen ... tot voor eind 2018 waren er geen alternatieven en dat verklaart het succes! Nu die er wel zijn, zien de cijfers er heel minder rooskleurig uit. Wie weet gebeurd hetzelfde met het segment waar Model 3 en Model Y in actief is. Zou zomaar kunnen, maar dat is speculatief natuurlijk!Inspired schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:57:
[...]
De timing maakt het voor de EQC gewoon heel lastig. S/X zou ik geen flop willen noemen. Samen goed voor een dikke 20k verkopen in NL. Audi e-Tron ook al 5k. De EQC blijft dan wel achter. In NL gaan ze dat ook niet meer inlopen. De auto is te duur en voor NL te laat voor hoge verkoopcijfers. In Duitsland zie ik ze sowieso niet snel massaal overstappen in dit segment naar BEV.
Hoe kan de EQC achter lopen, ik heb pas in December 2019 een testrit kunnen doen ... toen waren de demowagens pas beschikbaar, we zijn nu 5 maand verder! Je doet alsof de EQC al jaren op de markt is! Nee dus!
Nee, en dat is dus deels het probleem voor de EQC. Tuurlijk pakken de Europse merken marktaandeel. Dat betwist niemand. In NL is het nu gewoon niet meer aantrekkelijk om een BEV van 100k te nemen als leaseauto. Daarvoor kun je ook in een ICE van 70k zitten.PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:15:
[...]
Ik heb het over de impact van de komst van Europese merken op de verkoop van Tesla haar topmodellen ... tot voor eind 2018 waren er geen alternatieven en dat verklaart het succes! Nu die er wel zijn, zien de cijfers er heel minder rooskleurig uit. Wie weet gebeurd hetzelfde met het segment waar Model 3 en Model Y in actief is. Zou zomaar kunnen, maar dat is speculatief natuurlijk!
Hoe kan de EQC achter lopen, ik heb pas in December 2019 een testrit kunnen doen ... toen waren de demowagens pas beschikbaar, we zijn nu 5 maand verder! Je doet alsof de EQC al jaren op de markt is! Nee dus!
Mocht de EQC beschikbaar zijn geweest in 2019 had ik je gelijk kunnen geven, ik heb moeten wachten tot midden December 2019 voor een testrit. Uiteindelijk in februari besteld en eind juni levering! En vermits ik niet uniek ben zal dit voor velen zo zijn. Dus hier opnieuw, pas tegen het eind van dit jaar kan er iets zinnig over verteld worden!Inspired schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:08:
[...]
Vergelijkbare prijs? Een E-Tron is een stuk voordeliger toch? In NL gaat het met de bijtelling hard. In Belgie minder snel. Zie daar hoe het met de EQC gaat;
https://autofans.be/nieuw...-autos-kocht-de-belg-2019
Doen de S/X het nog steeds beter.
Een e-Tron voordeliger ? De vanaf prijs misschien, maar beetje aangekleed gaat die toch snel over de 90K. Tenzij men de e-Tron 50 neemt, begint aan 70K.Inspired schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:08:
[...]
Vergelijkbare prijs? Een E-Tron is een stuk voordeliger toch?
Oke.... ik zag gisteren de e-Soul in het echt. En ik vond hem niet eens lelijk, ik vond hem best ok eigenlijk. Was ook groter dan ik had bedacht (in mijn bekrompen geest blijkbaar
).
Als ik nu een auto zou moeten kiezen, dan zou dat zeker een van de mogelijkheden zijn, zeker gezien de private lease prijs.-Splash- schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:32:
Oke.... ik zag gisteren de e-Soul in het echt. En ik vond hem niet eens lelijk, ik vond hem best ok eigenlijk. Was ook groter dan ik had bedacht (in mijn bekrompen geest blijkbaar).
Gemiddelde prijs van een E-Tron in NL is ~75k. Van een X zit je op 122k. Dus ja, een gemiddelde E-Tron is "goedkoper".PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:26:
[...]
Een e-Tron voordeliger ? De vanaf prijs misschien, maar beetje aangekleed gaat die toch snel over de 90K. Tenzij men de e-Tron 50 neemt, begint aan 70K.
De vanaf prijs van een Model X is 88.990 euro (+ 980 euro voor de bestemmings- en documentatiekosten). Althans in België is dat zo, klik op link https://www.tesla.com/nl_be/modelx/design#batteryInspired schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:54:
[...]
Gemiddelde prijs van een E-Tron in NL is ~75k. Van een X zit je op 122k. Dus ja, een gemiddelde E-Tron is "goedkoper".
[ Voor 7% gewijzigd door PhilipCl op 02-06-2020 10:41 ]
Ja? Dus? Ik heb obv RDW info de gemiddelde prijzen gepakt. Van een E-Tron is de vanaf prijs inmiddels ook 63k.PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:39:
[...]
De vanaf prijs van een Model X is 88.990 euro! Althans in België is dat zo, klik op link https://www.tesla.com/nl_be/modelx/design#battery
Je gaat nu toch niet de Model X 100 kWh Long Range vergelijken met de e-Tron 50, daar is de e-Tron 55 toch wel de gepaste vergelijking zou ik denken, 88 versus 78K.Inspired schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:42:
[...]
Ja? Dus? Ik heb obv RDW info de gemiddelde prijzen gepakt. Van een E-Tron is de vanaf prijs inmiddels ook 63k.
Model X 100 kWh Long Range: https://www.autowereld.co...ge-310kw-awd-aut--4246971
Model e-Tron 55 - met 95 kWh batterij: https://www.autowereld.co...uattro-300kw-aut--4256633
De Audi is iets goedkoper, dat klopt, maar het verschil is niet zo groot als wat jij claimt!
[ Voor 6% gewijzigd door PhilipCl op 02-06-2020 10:50 ]
Is het niet zo onderhand tijd voor een separaat topic voor Tesla vs x?
Man man man...
Man man man...
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Kleine update over de eerste paar maanden met de Zoe. Vanwege corona veel minder gereden dan normaal, maar wat een heerlijke wagen.
- Van het weekend met gezin van 5 ritje Utrecht - Limburg (en twee dagen later terug) gedaan. Natuurlijk is het niet zeer ruim, maar al met al viel het me niks tegen. Komt waarschijnlijk omdat ie door de zware accu lekker stevig op de weg zit. Ook voor iedereen een weekendtas ging in de kofferbak.
- De range met een 52 kWh accu is zoals verwacht prima in orde en op de camping in de nacht bijgeladen met een granny charger. Ging prima! Voor lange ritten zet ik hem 100% vol, maar in dagelijks gebruik probeer ik de accu tussen 20-80% te houden. Meer na het lezen van de tips op dit forum, dan dat ik een accu specialist ben.
- Verbruik ging afgelopen zondagavond toen we 120-130 mochten - zoals hier al ruimschoots bekend - als een malle omhoog. Dat was wel even een eye opener. Maar nog steeds ging de 200 km overbruggen zonder problemen.
- Het rijden is (na nog nooit zelfs een automaat te hebben gereden) een heerlijke ervaring. Zo soepel, zo gemakkelijk snelheid maken, genieten! Ook de bediening en aankleding/comfort is voor mij prima, maar ik kwam van een redelijke kale Octavia, dus ik kan daar niet goed vergelijkend over oordelen.
Eigenlijk, nu ik het zo op een rij zet, is het enige mogelijke risico dat ie te klein blijkt. Maar dan wel op specifieke use cases (vakantie met name). Dat risico is echter weloverwogen genomen en daar gaan we wel een mouw aan passen. Op kleinere ritten gaat het sowieso prima met vijf. Mijn andere "angst" was het comfort op langere woon-werk ritten, maar dat is voor ons geen enkel probleem blijkt nu.
- Van het weekend met gezin van 5 ritje Utrecht - Limburg (en twee dagen later terug) gedaan. Natuurlijk is het niet zeer ruim, maar al met al viel het me niks tegen. Komt waarschijnlijk omdat ie door de zware accu lekker stevig op de weg zit. Ook voor iedereen een weekendtas ging in de kofferbak.
- De range met een 52 kWh accu is zoals verwacht prima in orde en op de camping in de nacht bijgeladen met een granny charger. Ging prima! Voor lange ritten zet ik hem 100% vol, maar in dagelijks gebruik probeer ik de accu tussen 20-80% te houden. Meer na het lezen van de tips op dit forum, dan dat ik een accu specialist ben.
- Verbruik ging afgelopen zondagavond toen we 120-130 mochten - zoals hier al ruimschoots bekend - als een malle omhoog. Dat was wel even een eye opener. Maar nog steeds ging de 200 km overbruggen zonder problemen.
- Het rijden is (na nog nooit zelfs een automaat te hebben gereden) een heerlijke ervaring. Zo soepel, zo gemakkelijk snelheid maken, genieten! Ook de bediening en aankleding/comfort is voor mij prima, maar ik kwam van een redelijke kale Octavia, dus ik kan daar niet goed vergelijkend over oordelen.
Eigenlijk, nu ik het zo op een rij zet, is het enige mogelijke risico dat ie te klein blijkt. Maar dan wel op specifieke use cases (vakantie met name). Dat risico is echter weloverwogen genomen en daar gaan we wel een mouw aan passen. Op kleinere ritten gaat het sowieso prima met vijf. Mijn andere "angst" was het comfort op langere woon-werk ritten, maar dat is voor ons geen enkel probleem blijkt nu.
Mooi man! En die dingen zijn toch vrij waardevast, dus als ie te klein wordt achterin met drie groeiers dan wissel je hem toch in voor wat groters over een jaar of 2-3. Er komt sowieso immer meer keus.Magpie schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:58:
Kleine update ... geen enkel probleem.
* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *
Op aanschafprijs misschien niet, maar neem je mee hoeveel kilometers je uit de batterij kan halen en doordat de X een segment groter is passen er nog eens 2 mensen extra in. Daarintegen als je luxe en rust wilt dan zijn de Etron en EQC veel betere auto’s. Het aanbod is nu gewoon te beperkt om global met elkaar te vergelijken en als je persoonlijke wensen mee gaat nemen dan is de discussie bijna onmogelijk.PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:49:
[...]
Je gaat nu toch niet de Model X 100 kWh Long Range vergelijken met de e-Tron 50, daar is de e-Tron 55 toch wel de gepaste vergelijking zou ik denken, 88 versus 78K.
Model X 100 kWh Long Range: https://www.autowereld.co...ge-310kw-awd-aut--4246971
Model e-Tron 55 - met 95 kWh batterij: https://www.autowereld.co...uattro-300kw-aut--4256633
De Audi is iets goedkoper, dat klopt, maar het verschil is niet zo groot als wat jij claimt!
Persoonlijk verwacht ik trouwens dat Tesla de X (en de 3) niet lang in het modelgamma gaan houden als de Y in volle productie is. Het zou mij niet verbazen als de Y bijna hetzelfde zo niet minder kost om te produceren dan de 3 en daarnaast is de X toch een erg complexe auto met problemen die ze maar niet lijken te kunnen verhelpen (mbt falconwing doors). Enige tijd geleden is voor de Model S de plaid drivetrain besproken, maar geen enkel woord over de X die op hetzelfde platform staat. Ik denk dan ook dat de Y een beter alternatief gaat worden op de EQC en Etron, al is het een stuk minder exclusief.
PS: Een end-of-life aankondig van de X kan nog wel eens een flinke piek in sales veroorzaken, het is toch een vrij uniek apparaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 02-06-2020 12:20 ]
Of een Tesla nu beter of slechter is doet helemaal niet ter zake.Voor elk wat wils zou ik denken! Ik stel alleen maar vast dat van zodra er alternatieven beschikbaar zijn er minder Tesla's verkocht worden, in het betreffende segment voor alle duidelijkheid. Dat is een trend dat je niet kan ontkennen. Daar ging mijn opmerking dan ook over. Maar blijkbaar mag dit niet gezegd worden heb ik de indruk!Deveon schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:18:
[...]
Op aanschafprijs misschien niet, maar neem je mee hoeveel kilometers je uit de batterij kan halen en doordat de X een segment groter is passen er nog eens 2 mensen extra in. Daarintegen als je luxe en rust wilt dan zijn de Etron en EQC veel betere auto’s. Het aanbod is nu gewoon te beperkt om global met elkaar te vergelijken en als je persoonlijke wensen mee gaat nemen dan is de discussie bijna onmogelijk.
Dat mag best geschreven worden, maar was niet relevant in de huidige Nederlandse context. Iedereen die een S of een X zakelijk wilde aanschaffen heeft dat voor 1 januari 2019 gedaan om belasting technische redenen. De markt daarvoor is dus in Nederland nu ingestort. Tevens hebben de mensen die de S of X eigenlijk net te duur vonden nu een Model 3 aangeschaft. Daarvan zijn er heeeeeel veeeeeel verkocht.
We snappen best dat er mensen zijn die geen Tesla willen aanschaffen en dat die nu een alternatief hebben. Maar jij gaat uit van de verkeerde premisse. Zie boven. Belastingtechnische redenen, die spelen niet of nauwelijks op dezelfde schaal in België.
We snappen best dat er mensen zijn die geen Tesla willen aanschaffen en dat die nu een alternatief hebben. Maar jij gaat uit van de verkeerde premisse. Zie boven. Belastingtechnische redenen, die spelen niet of nauwelijks op dezelfde schaal in België.
[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 02-06-2020 13:12 ]
Je mag alles zeggen, maar de terugloop in verkopen heeft eerder een fiscale oorzaak of interne concurrentie binnen het merk. Dat de S en X verouderd raken helpt daar ook niet bij en er zijn ook al jaren relatief betrouwbare geruchten zijn over een interieur refresh.PhilipCl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:57:
[...]
Of een Tesla nu beter of slechter is doet helemaal niet ter zake.Voor elk wat wils zou ik denken! Ik stel alleen maar vast dat van zodra er alternatieven beschikbaar zijn er minder Tesla's verkocht worden, in het betreffende segment voor alle duidelijkheid. Dat is een trend dat je niet kan ontkennen. Daar ging mijn opmerking dan ook over. Maar blijkbaar mag dit niet gezegd worden heb ik de indruk!
Dat handje vol verkopen van de concurrentie is gewoon onderdeel van de adoptie van elektrische rijden. De markt groeit gigantisch. Voor wie geen Tesla wilde is er nu een alternatief van Audi en Mercedes met hogere kwaliteit en afwerking. Goed toch? Maar dat betekent niet dat je opeens appels met peren moet vergelijken. Een Seat Ibiza en een BMW 1 serie kan je ook niet met elkaar vergelijken als ze dezelfde aanschafwaarde hebben. Twee totaal verschillende auto’s.
Ik zou zeggen kijk eens naar de cijfers in Duitsland, https://www.goingelectric.de/zulassungszahlen/
Na 5 jaar met een Zoe Q210 gereden te hebben, nu een half jaar met een Kona.
Waarin was de Zoe beter?
* De kofferbak is veel praktischer
* De driefasenlader zorgt dat de dagelijkse behoefte er altijd in een uurtje bijgeladen is. Hierdoor was load balancing niet nodig (nieuwe Kona heeft dit wel).
* Preconditioning knop op de sleutel. Superpraktisch, die mis ik.
* Versnellingspook. Ik kan niet wennen aan de knopjes van de Kona. Als je ze te snel indrukt doen ze niets, maar je moet kijken op het display om te weten wat je auto gaat doen. Bij de pook voel je gewoon dat de auto gaat doen wat je wil.
* WYSIWYG neus. Goed voor de voetgangersveiligheid / spelende kinderen. De ramen van de Kona zijn kleiner en de neus is enorm (zeker als je ziet wat er niet in zit).
* De snelheidsbegrenzer doet wat je wil. Je moet je best doen om harder te gaan dan ingesteld.
* De voetgangerszoem werd door de buren als prettiger ervaren.
Wat kan Renault van Hyundai leren?
* Er mag een dakkoffer op! Moet ook wel, want de tent die wel in de Zoe paste, gaat niet overdwars in de Kona. Nou nog een trekhaak en dan houd ik deze auto langer dan vier jaar.
* In delen neerklapbare achterbank wordt ook gewaardeerd. Helaas is de rugleuning niet deels verwijderbaar (in de Zoe is de leuning zonder gereedschap geheel te verwijderen).
* Hij laadt de laadsnelheid zien. Altijd fijn als sanity check.
* Sowieso is 70+ kW CCS plug&charge een veel prettiger ervaring dan 38 kW hit-or-miss snelladen, al gebruiken we dat maar weinig.
* Je hoort hem niet laden (cq de wifi in de buurt blijft het doen).
* De vering blijft vooralsnog geruisloos
Waarin was de Zoe beter?
* De kofferbak is veel praktischer
* De driefasenlader zorgt dat de dagelijkse behoefte er altijd in een uurtje bijgeladen is. Hierdoor was load balancing niet nodig (nieuwe Kona heeft dit wel).
* Preconditioning knop op de sleutel. Superpraktisch, die mis ik.
* Versnellingspook. Ik kan niet wennen aan de knopjes van de Kona. Als je ze te snel indrukt doen ze niets, maar je moet kijken op het display om te weten wat je auto gaat doen. Bij de pook voel je gewoon dat de auto gaat doen wat je wil.
* WYSIWYG neus. Goed voor de voetgangersveiligheid / spelende kinderen. De ramen van de Kona zijn kleiner en de neus is enorm (zeker als je ziet wat er niet in zit).
* De snelheidsbegrenzer doet wat je wil. Je moet je best doen om harder te gaan dan ingesteld.
* De voetgangerszoem werd door de buren als prettiger ervaren.
Wat kan Renault van Hyundai leren?
* Er mag een dakkoffer op! Moet ook wel, want de tent die wel in de Zoe paste, gaat niet overdwars in de Kona. Nou nog een trekhaak en dan houd ik deze auto langer dan vier jaar.
* In delen neerklapbare achterbank wordt ook gewaardeerd. Helaas is de rugleuning niet deels verwijderbaar (in de Zoe is de leuning zonder gereedschap geheel te verwijderen).
* Hij laadt de laadsnelheid zien. Altijd fijn als sanity check.
* Sowieso is 70+ kW CCS plug&charge een veel prettiger ervaring dan 38 kW hit-or-miss snelladen, al gebruiken we dat maar weinig.
* Je hoort hem niet laden (cq de wifi in de buurt blijft het doen).
* De vering blijft vooralsnog geruisloos
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik snap enkele van je punten niet:
- De Kona is tegenwoordig 3 fase.
- De snelheidsbegrenzer in de Kona doet ook precies dat. Je kunt niet harder dan de ingestelde snelheid.
Ervaringsdingen, verschillende beleving:
- Ik heb geen enkele moeite met de neus, kwestie van de (elektrisch verstelbare) stoel goed instellen.
- Ik vind de drukknoppen praktischer dan een 'versnellingspook', die heb je namelijk maar 1x nodig en niet meer tijdens het rijden, je moet altijd het rempedaal intrappen, en dan werkt het feilloos. Geen in-de-weg-zittend pookje.
Ik vermoed dat de ACC en aanverwante artikelen in de Kona beter en vollediger werken dan in de Zoe, kun je dat bevestigen?
- De snelheidsbegrenzer in de Kona doet ook precies dat. Je kunt niet harder dan de ingestelde snelheid.
Ervaringsdingen, verschillende beleving:
- Ik heb geen enkele moeite met de neus, kwestie van de (elektrisch verstelbare) stoel goed instellen.
- Ik vind de drukknoppen praktischer dan een 'versnellingspook', die heb je namelijk maar 1x nodig en niet meer tijdens het rijden, je moet altijd het rempedaal intrappen, en dan werkt het feilloos. Geen in-de-weg-zittend pookje.
Ik vermoed dat de ACC en aanverwante artikelen in de Kona beter en vollediger werken dan in de Zoe, kun je dat bevestigen?
[ Voor 64% gewijzigd door daemonix op 02-06-2020 15:16 ]
Ho, stop, vertel, hoe? (kan ook in een PM) Inmiddels op youtube enkele filmpjes gezien.Proton_ schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:01:
Na 5 jaar met een Zoe Q210 gereden te hebben, nu een half jaar met een Kona.
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door nannoe op 02-06-2020 15:59 ]
Misschien bedoelt ie 22Kwh laden ipv 11?daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:12:
Dat was/is voor mij de reden om afgelopen weekend met de eSoul te rijden. Beviel op zich goed. Power zat, testverbruik 16.2kWh/100km ook prima.daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:46:
[...]
Als ik nu een auto zou moeten kiezen, dan zou dat zeker een van de mogelijkheden zijn, zeker gezien de private lease prijs.
Niet superstil helaas, andere banden zouden waarschijnlijk helpen. Ruimte achterin is prima, bij 1.85 kan je comfortabel achter jezelf zitten; alleen de vloer is wat hoog op de achterbank. Achterbak is geen ruimtewonder, maar goed bruikbaar.
Als de subsidie er is en de aanbieding nog steeds geldt dan gaat dat hem worden voor ons waarschijnlijk.
Mijn enige twijfelpunt is het opladen op een 11kW publieke paal. Is het mogelijk om daar (op 1 fase) meer dan 3.7kW uit te trekken (bv als je de paal voor jezelf hebt)? Daar kan ik niets over vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door ejdvandenberg op 02-06-2020 16:28 ]
Nee dat lukt niet met één fase. In Amsterdam zijn de 11 kW palen allemaal overnight 22 kW Flexpower geworden, dus niet iedere paal is beperkt tot 11 kW al laten veel apps ze zo wel zien.ejdvandenberg schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:26:
[...]
Mijn enige twijfelpunt is het opladen op een 11kW publike paal. Is het mogelijk om daar (op 1 fase) meer dan 3.7kW uit te trekken? Die informatie kan ik niet vinden.
[ Voor 34% gewijzigd door kdeboois op 02-06-2020 16:34 ]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Waaattt? Wanneer is elke Amsterdamse paal 22kW geworden?kdeboois schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:29:
[...]
Nee dat lukt niet met één fase. In Amsterdam zijn de 11 kW palen allemaal overnight 22 kW Flexpower geworden, dus niet iedere paal is beperkt tot 11 kW al laten veel apps ze zo wel zien.
Nu we het toch over Amsterdam hebben, kwam deze tegen op IJburg vanochtend.
:strip_exif()/f/image/FYpyl0Rq2GxnUp9QGgE1EX7o.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je dus binnenkort in Amsterdam/Den Haag/Rotterdam zijn en tóch wel benieuwd zijn geworden naar die I-Pace, kun je unlocken via de Sixt Share app en gáán! Met 27ct/min is de Jaguar nu goedkoper dan een felyx deelscooter.
Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®
Alle Flexpower palen.fewips schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:49:
[...]
Waaattt? Wanneer is elke Amsterdamse paal 22kW geworden?
https://www.amsterdam.nl/...risch/kaart-oplaadpunten/
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Dit is vooral gewenning. Ik heb in mijn auto een draaiknopje hiervoor. Aan het begin was dat even wennen, maar als je het gewend bent is het inderdaad alleen maar fijner/praktischer.daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:12:
....
....
[removed]
Klopt. De mijne niet, zoals gezegd (6 maanden oud). Gezien de discussie over hoe waardevol dat is: ik mis het.daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:12:
Als dat zo was, had ik het niet opgemerkt.- De snelheidsbegrenzer in de Kona doet ook precies dat. Je kunt niet harder dan de ingestelde snelheid.
Ik kan zonder iets te merken 5 km/h harder, heuvelaf 10 km/h. Dat verwacht ik niet.
Nee, mijn Zoe had geen ACC.[...]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor de tip, ik ga het uitzoeken.teacher schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:52:
[...]
Nee, dat noemen ze uiteraard niet
De meeste "slimme" laders zijn dom ook te gebruiken. Je hebt dan niet meer automatisch verrekenen of fancy grafieken, maar van je vaste kosten ben je af.
Stel anders even je vraag in Het grote "thuis laden van je EV" topic. en laat ook even weten welke lader het exact is. (Eneco maakt geen laders, maar plakt hun sticker op een bestaande).
Ivm die verkoopscijfers; 't is maar welk land je bekijkt. In Noorwegen zie je een heel andere situatie:
Verkoopscijfers Noorwegen
Zal wel met een hoop factoren te maken hebben, maar toch opvallend.
Verkoopscijfers Noorwegen
Zal wel met een hoop factoren te maken hebben, maar toch opvallend.
[ Voor 31% gewijzigd door Wilibrord op 03-06-2020 17:26 ]
.
[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 03-06-2020 18:03 ]
Redelijk algemene vraag over de aanschaf van een elektrische auto:
Dealers springen nu handig in op de (waarschijnlijk) aankomende subsidie op aanschaf van (nieuwe) elektrische auto's door alvast 4000 euro in mindering te brengen op de nieuwprijs, mits je aanschaft voor 1 juli. Wat is dan wijsheid:
1. Nu al overgaan tot aanschaf, wat de dealers natuurlijk graag willen (en waar ik dus persoonlijk alleen al om die reden minder fan van ben) en waardoor je geen gedoe hebt met subsidie missen, mocht je je auto binnen drie jaar weer willen inruilen/verkopen
2. Wachten tot na 1 juli en puur voor de subsidie gaan
3. Hopen op een dubbele jackpot in de zin van én 4000 euro dealerkorting én 4000 euro subsidie (een optie waarvan ik vermoed dat 'ie door de dealers actie-technisch potdicht getimmerd is)
Ben benieuwd naar jullie gedachten
Dealers springen nu handig in op de (waarschijnlijk) aankomende subsidie op aanschaf van (nieuwe) elektrische auto's door alvast 4000 euro in mindering te brengen op de nieuwprijs, mits je aanschaft voor 1 juli. Wat is dan wijsheid:
1. Nu al overgaan tot aanschaf, wat de dealers natuurlijk graag willen (en waar ik dus persoonlijk alleen al om die reden minder fan van ben) en waardoor je geen gedoe hebt met subsidie missen, mocht je je auto binnen drie jaar weer willen inruilen/verkopen
3. Hopen op een dubbele jackpot in de zin van én 4000 euro dealerkorting én 4000 euro subsidie (een optie waarvan ik vermoed dat 'ie door de dealers actie-technisch potdicht getimmerd is)
Als dealerbedrijven niet direct bij publicatie in de staatscourant de korting stoppen: wachten tot publicatie in de staatscourant, dan tekenen. Dan heb je de dealerkorting én de subsidie, zo lang de ingangsdatum niet verschuift en de uiteindelijk gepubliceerde versie niet afwijkt op dat stuk. In de versie van het voorstel dat er lag voor consultatie , stond dat je de auto na publicatie van de regeling in de staatscourant aangeschaft moest hebben om recht te hebben op subsisdie.
Kun je geen aankoopcontract tekenen d.d. 1 juli 2020? Of is dat dan niet rechtsgeldig? Hoe controleert de overheid eigenlijk op welk moment de koop is ingezet?
Natuurlijk kan dat, dat noemen ze fraude. Antedateren valt in de categorie fraude.CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:37:
Kun je geen aankoopcontract tekenen d.d. 1 juli 2020? Of is dat dan niet rechtsgeldig? Hoe controleert de overheid eigenlijk op welk moment de koop is ingezet?
Mja helaas is het dus zo dat dit de clausule (op de website) is bij bijvoorbeeld een MG ZS EV:
*Genoemde Gegarandeerde Subsidie wordt betaald door Van Mossel MG. Actie geldt bij een getekende koopovereenkomst van 06-04-2020 t/m 30-06-2020 met een uiterste registratiedatum van 30-06-2020. Actie is van toepassing op particuliere transacties.
Leuk die “:)” steeds, maar zoek eens op wat antedateren betekent en lees mn post nog eens.daemonix schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:42:
[...]
Natuurlijk kan dat, dat noemen ze fraude. Antedateren valt in de categorie fraude.
Postdateren is net zo goed fraude. Er is geen verschil met antedateren.CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:11:
[...]
Leuk die “:)” steeds, maar zoek eens op wat antedateren betekent en lees mn post nog eens.
Je vult iets in met een onjuiste datum met het oogmerk daar geldelijk gewin uit te slaan. Je verklaart bij de subsidie aanvraag alles naar waarheid te hebben ingevuld en dat is niet het geval. Dat noemen ze echt fraude.
[ Voor 27% gewijzigd door daemonix op 04-06-2020 08:39 ]
Met 8k korting op de 32k catalogusprijs zou ik de MG ZS ook meteen kopen. Maar feit is dat MG er met 28k ook (genoeg) winst op maakt, dus om die reden zou ik hem niet kopen zonder korting na 1 juli. Korting zit ook verwerkt in inruilwaarde, dus misschien is er na 1 juli ook nog wel wat te regelen.NoticeNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:28:
Redelijk algemene vraag over de aanschaf van een elektrische auto:
De EV die er niet kwam van Dyson: https://www.dyson.co.uk/n...8d23ebab2ea8e6862e351f943
Vol met marketing praat.
Vol met marketing praat.
Jammer dat het ze niet gelukt is. Ik hoop trouwens dat Sony door de positieve reacties toch doorzet, zou zonde zijn als ze dit niet op de weg brengen:daemonix schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:58:
De EV die er niet kwam van Dyson: https://www.dyson.co.uk/n...8d23ebab2ea8e6862e351f943
Vol met marketing praat.
Die macht hebben ze niet hoor. Wat ze proberen te voorkomen is dat nu geen auto's verkopen. Mogelijk nemen ze zelfs een beetje verlies op de koop toe om in Q2 toch nog wat auto's besteld te krijgen. Het zal zeker niet de eerste fabrikant zijn die EVs met verlies verkoopt vanwege marktaandeel of emissie eisen.NoticeNL schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:28:
Persoonlijk vind ik de MG iets te veel gekke quirks hebben, maar daarvoor zou je even enkele uitvoerige reviews moeten doornemen. Een goed begin zijn de video's van Bjorn Nyland (formerly known as TeslaBjorn).
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic