• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:43
Dat weet nog geen mens maar ik denk dat je er in principe vanuit moet gaan dat een EV onder de streep voordeliger blijft dan een ICE.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
EV's gaan worden belast op basis van kilometers en niet op basis van gewicht. Dat zit er echt aan te komen maar durven de politici nog niet hardop te zeggen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
redwing schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Ik vind beide opties prima met mijn Hybrid. Ik parkeer dan alsnog gewoon waar het het beste uitkomt :D
Zoals ik al eerder schreef, de wetgever moet dringend de borden aanpassen, door de grote P is iedereen van mening dat het een plaats is om te parkeren, voorbehouden voor electrische voertuigen. Het zou beschouwd moeten worden als een publiek laadpunt! En die P moet dus verdwijnen! Ik stel een groen bord voor met een een grote E ... laadpunt voor Electrische voertuigen! ;w

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-01 13:10
assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:23:
Dat weet nog geen mens maar ik denk dat je er in principe vanuit moet gaan dat een EV onder de streep voordeliger blijft dan een ICE.
Vreemd dat ze hier niet al een duidelijk antwoord voor hebben, ik dacht dat ik het gewoon nergens kon vinden. Een degelijke accupakket heeft natuurlijk een behoorlijke impact op gewicht, je wordt dan simpel gezegd belast alsof je een diesel rijdt.

• daemonix
  • Niet online
mister_S schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:38:
[...]

Vreemd dat ze hier niet al een duidelijk antwoord voor hebben, ik dacht dat ik het gewoon nergens kon vinden. Een degelijke accupakket heeft natuurlijk een behoorlijke impact op gewicht, je wordt dan simpel gezegd belast alsof je een diesel rijdt.
Daarom gaat dat ook niet gebeuren. Het is nog te ver in de toekomst om daar al een antwoord op te willen hebben, maar de kilometer heffing ligt veel meer voor de hand, en is ook al gesuggereerd.

nieuws: 'Nederlands kabinet overweegt rekeningrijden voor alleen elektrische ...
https://www.evrijders.nl/...andpunten_10April2020.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 25-05-2020 21:43 ]

• mister_S
Dank je, die ga ik straks even lezen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:30
@blitzkrieg Lang doorrijden is de kunst :) Overigens zou ik bij de keuze van een ICE er ook maar vanuit gaan dat je die over 5 jaar kan weggooien. Want dan is het ICE verbod van Amsterdam in zicht, zijn er aardig wat 2e hands EVs (nl. die Leaf met die lage restwaarde) en fossiel wordt steeds duurder geprijsd.

Volgend jaar is mijn ev "terugverdiend" in de vergelijking met de vorige auto en dan ga ik lekker een paar jaar genieten van de lage variabele kosten (ook na introductie van MRB)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03

blitzkrieg

Whoop Whoop!

BarryH schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:56:
@blitzkrieg Lang doorrijden is de kunst :) Overigens zou ik bij de keuze van een ICE er ook maar vanuit gaan dat je die over 5 jaar kan weggooien. Want dan is het ICE verbod van Amsterdam in zicht, zijn er aardig wat 2e hands EVs (nl. die Leaf met die lage restwaarde) en fossiel wordt steeds duurder geprijsd.

Volgend jaar is mijn ev "terugverdiend" in de vergelijking met de vorige auto en dan ga ik lekker een paar jaar genieten van de lage variabele kosten (ook na introductie van MRB)
Dat ik met mijn auto straks Amsterdam niet meer in mag is voor mij een pluspunt. :+

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
PhilipCl schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Zoals ik al eerder schreef, de wetgever moet dringend de borden aanpassen, door de grote P is iedereen van mening dat het een plaats is om te parkeren, voorbehouden voor electrische voertuigen. Het zou beschouwd moeten worden als een publiek laadpunt! En die P moet dus verdwijnen! Ik stel een groen bord voor met een een grote E ... laadpunt voor Electrische voertuigen! ;w
Tja, de grote vraag is hoe lang je er dan mag laden en wanneer je dus je auto moet wegzetten. Als ik 's avonds thuis kom en die bak een paar uurtjes moet laden, moet ik hem dan daarna wegzetten? En wat als dat om middernacht is of nog later? Of wat als ik nachtdienst heb en 's morgens de auto op wil laden en dan ga slapen?

Probleem is dus vooral dat je niet kunt verwachten dat mensen hun auto op elke tijd weg kunnen zetten.

Nu zul je van mij trouwens geen last hebben, ik heb een hybrid met een kleine accu. Hij rijdt daardoor wel 1 op 20, maar volladen heeft weinig nut. Normaal gesproken heeft deze versie zelfs niet eens een lader.

[removed]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 21:16

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Heeft er iemand een idee hoe je de app van de Nissan E-NV200 koppelt aan de auto? heb de app op de telefoon, en alles ingevuld, dan moet je in de auto gaan zitten en dan moet je via het display in de auto een koppelingscode krijgen, maar de route er naartoe klopt niet en ik kom ook nooit bij die koppelingscode aan...

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:52
Andre1973 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:43:
Heeft er iemand een idee hoe je de app van de Nissan E-NV200 koppelt aan de auto? heb de app op de telefoon, en alles ingevuld, dan moet je in de auto gaan zitten en dan moet je via het display in de auto een koppelingscode krijgen, maar de route er naartoe klopt niet en ik kom ook nooit bij die koppelingscode aan...
Misschien kun je eens vragen bij de Nissanelectricclub.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
redwing schreef op maandag 25 mei 2020 @ 23:05:
[...]

Tja, de grote vraag is hoe lang je er dan mag laden en wanneer je dus je auto moet wegzetten. Als ik 's avonds thuis kom en die bak een paar uurtjes moet laden, moet ik hem dan daarna wegzetten?
Ja
En wat als dat om middernacht is of nog later?
Nee, tussen 23:00 - 07:00 is er nachtrust en hoeft dat niet.
Of wat als ik nachtdienst heb en 's morgens de auto op wil laden en dan ga slapen?
Wekker zetten, na je slaap je auto laden of accepteren dat je een boete tarief betaald over de paar uur dat je nog slaapt.
Probleem is dus vooral dat je niet kunt verwachten dat mensen hun auto op elke tijd weg kunnen zetten.
Dit wordt al jaren gedaan met parkeergeld in parkeerzones en blauwe parkeergebieden waar je maar x uur mag staan. Waarom zou dit dan niet kunnen? Het is een afweging voor het kiezen om te rijden met een EV. Bovendien kan je zelf je tijd kiezen dat je laadt.
Nu zul je van mij trouwens geen last hebben, ik heb een hybrid met een kleine accu. Hij rijdt daardoor wel 1 op 20, maar volladen heeft weinig nut. Normaal gesproken heeft deze versie zelfs niet eens een lader.
In Utrecht zie ik vaak de EV's zonder laadplek om de laders staan terwijl de outlander PHEVS de hele dag aan de paal hangen. :+ (wel goed dat ze laden trouwens!) Dus er is zeker wel belang bij het cyclen.

Sorry dat ik er zo zwart wit in ben, maar zelf had ik gehoopt op een soort van sociaal geheel waarbij mensen EV rijden met hetzelfde doel en ook dus van elkaar snappen dat anderen ook in staat moeten zijn om te kunnen laden. Helaas is dat (net als met wc papier) toch weer anders gebleken en zie ik hier tijden de corona crisis auto's echt dagen lang onverminderd aan een laadpaal staan. Ook is er een ritme met twee auto's die denken dat het hun vaste parkeerplaats is.

Even resumerend: Ben ik voor regels, nee.... het liefst wil ik dat dit organisch kan en mensen dit zelf doen uit sociaal belang. Maar als dit in de praktijk niet haalbaar is omdat mensen niet welwillend zijn om het tekort op te lossen dan krijg je dus regels om dit af te dwingen. Dat kan simpel gedaan worden met een boetetarief per minuut dat je er te lang staat. (en nogmaals, ik heb dit liever niet natuurlijk)

• redwing
-Splash- schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:54:
Nee, tussen 23:00 - 07:00 is er nachtrust en hoeft dat niet.
Maar ik ga altijd om 22:00 naar bed? Waarom zou ik jouw slaaptijden aan moeten houden?
[quote]
[...]
Wekker zetten, na je slaap je auto laden of accepteren dat je een boete tarief betaald over de paar uur dat je nog slaapt.
Wederom, waarom zou ik een boete moeten betalen omdat ik toevallig andere tijden dan jou werk? Naar mijn idee moet je dat gelijk trekken en dat je dus altijd een boete tarief moeten betalen na een x aantal uren. Volladen werkt nl. ook niet, ik kan in mijn bak b.v. makkelijk de airco aan laten staan waardoor hij blijft laden tot zo'n 90%. Oftewel dan komt ie nooit vol en kan ik zolang laden als ik wil.
[...]
Dit wordt al jaren gedaan met parkeergeld in parkeerzones en blauwe parkeergebieden waar je maar x uur mag staan. Waarom zou dit dan niet kunnen? Het is een afweging voor het kiezen om te rijden met een EV. Bovendien kan je zelf je tijd kiezen dat je laadt.
Tja, in dit geval is het niet alleen parkeren, maar is het ook praktisch en veelal een dienst omdat het om het laden van een auto gaat. Ik vind het dus een ander verhaal dan een parkeerplek, vooral omdat elke auto een andere tijd nodig heeft om te laden. Sommige zijn binnen een uur vol, sommige hebben een hele dag nodig.
[...]
In Utrecht zie ik vaak de EV's zonder laadplek om de laders staan terwijl de outlander PHEVS de hele dag aan de paal hangen. :+ (wel goed dat ze laden trouwens!) Dus er is zeker wel belang bij het cyclen.

Sorry dat ik er zo zwart wit in ben, maar zelf had ik gehoopt op een soort van sociaal geheel waarbij mensen EV rijden met hetzelfde doel en ook dus van elkaar snappen dat anderen ook in staat moeten zijn om te kunnen laden. Helaas is dat (net als met wc papier) toch weer anders gebleken en zie ik hier tijden de corona crisis auto's echt dagen lang onverminderd aan een laadpaal staan. Ook is er een ritme met twee auto's die denken dat het hun vaste parkeerplaats is.
Dat werkt inderdaad niet zo, daar moet je echt regels voor geven. Op zich ben ik het dan ook met je eens, alleen is het lastig om hier goede regels voor te maken. Je hebt verschillende laad-tijden, werktijden, voor sommige is het laden noodzaak (EV), voor anderemeer handig (Hybrid) etc.
Even resumerend: Ben ik voor regels, nee.... het liefst wil ik dat dit organisch kan en mensen dit zelf doen uit sociaal belang. Maar als dit in de praktijk niet haalbaar is omdat mensen niet welwillend zijn om het tekort op te lossen dan krijg je dus regels om dit af te dwingen. Dat kan simpel gedaan worden met een boetetarief per minuut dat je er te lang staat. (en nogmaals, ik heb dit liever niet natuurlijk)
Maar nogmaals, wanneer gaat dat boetetarief gelden? Na 2 uur of als je auto is volgeladen of tussen bepaalde tijden? En daarnaast wil je EV gebruik juist stimuleren en niet tegen werken. Zo simpel is dat dus niet.

[removed]

• -Splash-
redwing schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:02:
[...]

Maar ik ga altijd om 22:00 naar bed? Waarom zou ik jouw slaaptijden aan moeten houden?
[quote]

[...]

Wederom, waarom zou ik een boete moeten betalen omdat ik toevallig andere tijden dan jou werk? Naar mijn idee moet je dat gelijk trekken en dat je dus altijd een boete tarief moeten betalen na een x aantal uren. Volladen werkt nl. ook niet, ik kan in mijn bak b.v. makkelijk de airco aan laten staan waardoor hij blijft laden tot zo'n 90%. Oftewel dan komt ie nooit vol en kan ik zolang laden als ik wil.

[...]

Tja, in dit geval is het niet alleen parkeren, maar is het ook praktisch en veelal een dienst omdat het om het laden van een auto gaat. Ik vind het dus een ander verhaal dan een parkeerplek, vooral omdat elke auto een andere tijd nodig heeft om te laden. Sommige zijn binnen een uur vol, sommige hebben een hele dag nodig.

[...]

Dat werkt inderdaad niet zo, daar moet je echt regels voor geven. Op zich ben ik het dan ook met je eens, alleen is het lastig om hier goede regels voor te maken. Je hebt verschillende laad-tijden, werktijden, voor sommige is het laden noodzaak (EV), voor anderemeer handig (Hybrid) etc.

[...]

Maar nogmaals, wanneer gaat dat boetetarief gelden? Na 2 uur of als je auto is volgeladen of tussen bepaalde tijden? En daarnaast wil je EV gebruik juist stimuleren en niet tegen werken. Zo simpel is dat dus niet.
Ik noem maar een voorbeeld van een uitwerking natuurlijk. Het is ook prima om het te laten gelden na een redelijke laadtijd. Nu is elke auto niet hetzelfde en is de behoefte ook anders (PHEV tegen een Model 3 LR). Maar je zou ook prima na 4 uur kunnen zeggen.

Het hele conformeren aan is leuk, maar je moet ergens een normaal grens aanleggen. Alle uitzonderingen meenemen gaat niet werken, dan blijf je bezig. En als jij om 22:00 naar bed gaat is dat toch prima? Dan verplaats je om half 10 je auto nog even of je auto is na 23:00 uur niet vol en je kan hem laten staan. Maar nogmaals, ik sta open voor andere alternatieven, alleen het is niet reeel om te verlangen dat een auto tussen 23:00 en 07:00 verplaatst zal worden. Dat jij alternatieve werktijden hebt is heel begrijpelijk, maar ergens moet je normaalgrens liggen.

• assje
Ik heb het al vaker gezegd maar op de lange termijn geloof ik simpelweg niet in "laadplekken" i.p.v. parkeerplekken in woonwijken en bij werklocaties. In die gevallen moeten we wat mij betreft gewoon naar parkeerplekken waar je ook kunt laden (precies zoals nu het geval is). Een redelijke duur van parkeren in een woonwijk is wat mij betreft 16 uur aangezien je dan in principe gewoon uit je werk kunt parkeren en de volgende dag vertrekken. Je auto eerst al verder weg moeten parkeren bij een laadpaal en vervolgens ook nog dagelijks (in een extreem geval) een 2e keer naar je auto moeten om hem te verplaatsen (met de vraag of er dan nog plek is) is gewoon geen oplossing wat mij betreft.

Een maximum van 16 uur lijkt me dan wel prima voor een woonwijk, daarmee dwing je in ieder geval af dat de auto verplaatst wordt in het weekend of als er een papa dag is oid. Dat een PHEV die na 2 uur vol is dan 16 uur een laadpaal bezet houdt is misschien wrang maar wat mij betreft te verkiezen boven het alternatief.

Zo lang dit niet mogelijk is i.v.m. beschikbaarheid palen zijn er simpelweg te weinig palen. Uiteindelijk denk ik ook dat we naar een situatie moeten waar een EV het voordeel heeft, de laadplekken gaan dus ten kosten van ICE parkeerplekken en in principe moet ene plek vinden voor een EV wat mij betreft eenvoudiger zijn dan voor een ICE.

Op basis van deze benadering is er ook absoluut geen noodzaak voor snelle laadpalen, wellicht moet er dus een tweedeling komen tussen parkeerplekken met laadvoorziening (3,7Kw) en laadplekken (11/22kW) waar op de 2e de maximum duur veel lager is.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 26-05-2020 10:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• redwing
-Splash- schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 09:07:
[...]
Ik noem maar een voorbeeld van een uitwerking natuurlijk. Het is ook prima om het te laten gelden na een redelijke laadtijd. Nu is elke auto niet hetzelfde en is de behoefte ook anders (PHEV tegen een Model 3 LR). Maar je zou ook prima na 4 uur kunnen zeggen.

Het hele conformeren aan is leuk, maar je moet ergens een normaal grens aanleggen. Alle uitzonderingen meenemen gaat niet werken, dan blijf je bezig. En als jij om 22:00 naar bed gaat is dat toch prima? Dan verplaats je om half 10 je auto nog even of je auto is na 23:00 uur niet vol en je kan hem laten staan. Maar nogmaals, ik sta open voor andere alternatieven, alleen het is niet reeel om te verlangen dat een auto tussen 23:00 en 07:00 verplaatst zal worden. Dat jij alternatieve werktijden hebt is heel begrijpelijk, maar ergens moet je normaalgrens liggen.
Al dit soort dingen met een korte maximale laad-tijd gaan verzinnen maakt het alleen maar lastiger voor een EV terwijl je die juist wil stimuleren. Wie wil er nu zijn auto parkeren om hem een paar uur later nog te moeten verplaatsen? Daarnaast is het alsnog makkelijk te misbruiken. Zoals ik al zei kan ik met mijn hybrid, die eigenlijk niet hoeft te laden en meestal binnen een half uurtje vol zit, alsnog een EV-plek bezet houden. Aan de andere kant, waarom zou ik dat niet mogen doen?

Ik ben dan ook meer voorstander voor wat @assje aangeeft. Dus meer laadpalen en die plekken veel meer als normale parkeerplek gebruiken. Daarnaast moet de oplossing komen van snellere laad-tijden (waar we al heel hard naar toe aan het gaan zijn) en dus meer laad-palen.
En als je voldoende palen hebt kun je ook de tarieven gebruiken om EV te stimuleren. Tijdens laden betaal je de 1e uren alleen een laad-tarief, daarna ga je over naar het hogere parkeertarief.

[removed]

• daemonix
  • Niet online
Tijdens laden betaal je de 1e uren alleen een laad-tarief, daarna ga je over naar het hogere parkeertarief.
Parkeren is hier gratis, betekent dat dat we geld toe gaan krijgen op laden? :+

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
@redwing in drukke steken met beperkte parkeerplaatsen is het idioot wat mij betreft om dan EV plekken buiten het parkeerbeleid te houden. Wat mij betreft gewoon geen parkeertarief betalen wat ICE wagens dan wel hebben maar dan max 4 uur parkeren van 07:00 tot 20:00 uur en daarna vrij parkeren/laden voor EV's. Overigens is handhaving het grootste probleem denk ik. Zeker in Amsterdam worden de 50kWh plekken voornamelijk bezet door taxi's en ondanks max 1uur parkeren heb ik al meegemaakt dat er gewoon 2 a 3 auto's al klaar zijn met laden maar gewoon blijven staan.
Uiteindelijk is het het mooiste als we draadloos kunnen gaan laden op elke plek straks. Je komt aanrijden en bij detectie van een EV en akkoord begint het laden maar daar zijn we nog lang niet.
Ik ben in ieder geval blij dat ik op eigen terrein kan laden :).

• Delta737
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-01 16:40
Ik overweeg een elektrische occasion uit Duitsland aan te schaffen. Een bekende van me heeft een autobedrijf. Als hij hem uit Duitsland haalt, en ik hem na 1 juli van zijn autobedrijf koop, heb ik dan gewoon recht op de 2.000 euro subsidie? Ik kan de in conceptregeling namelijk niks vinden dat importauto´s uitgezonderd zouden zijn.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Parkeerproblemen zijn er toch alleen in de grote steden? In de meeste buitenwijken waar normaal iedereen binnen 50 meter van z'n huis kan parkeren, zijn deze laadpaalkleefproblemen toch eenvoudig op te lossen met een buurt app? Mensen zijn van nature egoistisch, maar ook sociaal. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar bij je eigen buren is het toch gewoon geven en nemen. Hoeft wat mij betreft niet direct een boete op te staan. Een limiet van 16 uur lijkt me dan ook wel een aardig compromis. Meer voor de laadpaalexploitant, aangezien die X kWh/jaar moet verkopen om de investering uberhaupt rendabel te maken. Dat kan niet als je alleen PHEVs 5 dagen/week 10 kWh verkoopt. Aan normale EVs is een laadpaal al heel snel lucratief, ook al laad er maar 1 auto.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-01 23:01
Delta737 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:19:
Ik overweeg een elektrische occasion uit Duitsland aan te schaffen. Een bekende van me heeft een autobedrijf. Als hij hem uit Duitsland haalt, en ik hem na 1 juli van zijn autobedrijf koop, heb ik dan gewoon recht op de 2.000 euro subsidie? Ik kan de in conceptregeling namelijk niks vinden dat importauto´s uitgezonderd zouden zijn.
De bedoeling is dat meer particulieren in NL elektrisch gaan rijden. Of de auto dan oorspronkelijk uit NL of een ander land komt doet dan m.i. niet zo ter zake. Maar uiteraard doe je er verstandig aan dat van tevoren wel even te checken.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 17:53
Delta737 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:19:
Als jij bij een Nederlands autobedrijf koopt, dan zou dat moeten werken. Het moet dan waarschijnlijk wel (door hem) ingevoerd zijn en op zijn bedrijfsvoorraad staan zou ik denken.

Import van EVs

• -Splash-
Z___Z schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:35:
Parkeerproblemen zijn er toch alleen in de grote steden? In de meeste buitenwijken waar normaal iedereen binnen 50 meter van z'n huis kan parkeren, zijn deze laadpaalkleefproblemen toch eenvoudig op te lossen met een buurt app? Mensen zijn van nature egoistisch, maar ook sociaal. Klinkt misschien tegenstrijdig, maar bij je eigen buren is het toch gewoon geven en nemen. Hoeft wat mij betreft niet direct een boete op te staan. Een limiet van 16 uur lijkt me dan ook wel een aardig compromis. Meer voor de laadpaalexploitant, aangezien die X kWh/jaar moet verkopen om de investering uberhaupt rendabel te maken. Dat kan niet als je alleen PHEVs 5 dagen/week 10 kWh verkoopt. Aan normale EVs is een laadpaal al heel snel lucratief, ook al laad er maar 1 auto.
Dat denk ik ook wel. Ik woonde eerst in het centrum van Utrecht... überhaupt een plek vinden om te parkeren was al 4 rondjes rijden tot je maar ergens op een stoepje je auto zet in de hoop dat je geen boete krijgt. Ja, dan is het niet tof als je nog om 20:00 nog een plekje moet vinden.

Nu woon ik aan de rand van de stad met veel meer natuur en plek om te wonen. Hier werkt dat wel weer zo om een soort app te beginnen waar mensen kunnen vragen of iemand plek zou kunnen maken mocht dat uitkomen. Maar dan ben je wel afhankelijk van de welwillendheid van mensen.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 13:51
Bestelbus van Toyota aangekondigd.

Prima specs. 75 kWh en 15 jaar of 1 miljoen km garantie als highlights

https://pers.toyota.nl/to...edrijfswagens-van-toyota/

[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 26-05-2020 16:38 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:04
-Splash- schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 15:53:
[...]

Dat denk ik ook wel. Ik woonde eerst in het centrum van Utrecht... überhaupt een plek vinden om te parkeren was al 4 rondjes rijden tot je maar ergens op een stoepje je auto zet in de hoop dat je geen boete krijgt. Ja, dan is het niet tof als je nog om 20:00 nog een plekje moet vinden.

Nu woon ik aan de rand van de stad met veel meer natuur en plek om te wonen. Hier werkt dat wel weer zo om een soort app te beginnen waar mensen kunnen vragen of iemand plek zou kunnen maken mocht dat uitkomen. Maar dan ben je wel afhankelijk van de welwillendheid van mensen.
Ik merk hier hetzelfde, ik heb hier 3 laadpalen maar meestal is er wel plek en staan de EV's gewoon op normale plekken (de druk op parkeerplekken is hoog dus ik snap dat ICE's liever zien dat ze op EV plekken staan)

Maar de meeste laden toch op kantoor op denk ik ( is mijn plan straks ook en dan hoef ik thuis op een enkele keer nooit aan de lader)

• -Splash-
AMARONE schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:51:
[...]

Ik merk hier hetzelfde, ik heb hier 3 laadpalen maar meestal is er wel plek en staan de EV's gewoon op normale plekken (de druk op parkeerplekken is hoog dus ik snap dat ICE's liever zien dat ze op EV plekken staan)

Maar de meeste laden toch op kantoor op denk ik ( is mijn plan straks ook en dan hoef ik thuis op een enkele keer nooit aan de lader)
Hier hetzelfde plan. Plus voor de deur krijg ik tenminste ota updates. ;)

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:38
kdeboois schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:37:
Bestelbus van Toyota aangekondigd.

Prima specs. 75 kWh en 15 jaar of 1 miljoen km garantie als highlights

https://pers.toyota.nl/to...edrijfswagens-van-toyota/
Grappig, het was toch Toyota die riep dat BEV niet de toekomst is en zich daarom bleef richten op PHEV?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:31

CyBeRSPiN

sinds 2001

joepie de p schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:05:
[...]

Grappig, het was toch Toyota die riep dat BEV niet de toekomst is en zich daarom bleef richten op PHEV?
Nee, FCEV (Fuel Cell aka Waterstof, let op: verboden onderwerp in dit topic ;))

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-01 20:36
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:56:
[...]

Nee, FCEV (Fuel Cell aka Waterstof, let op: verboden onderwerp in dit topic ;))
De naam van het topic klopt inderdaad niet, dat moet "Batterij Elektrische auto's" zijn. :)
joepie de p schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:05:
[...]

Daarmee dat dat dan ook een PSA voertuig is. ;)
https://www.electrive.com...e-psas-electric-van-trio/

[ Voor 39% gewijzigd door AndRo555 op 26-05-2020 20:38 ]

• GeeMoney
Vandaag een mooie lange rit gemaakt in de E-tron. Even een trampoline ophalen voor de nieuwe achtertuin.
Drie pakketten waarvan er twee 45cm breed en 1.80m lang en 1 pakket van 30 breed en 1.80m lang. Achterbankje plat en schoof er zo in 8) .

248 echte kilometers afgelegd totaal maar kostte qua range kilometers maar 204. (Vertrokken met 341km range resterend en thuisgekomen met 137km resterend).
Het weer was natuurlijk ideaal en bijna de gehele weg op de cruise gereden.

• Anme
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:41
Wij hebben een Opel Ampera-e besteld: ze zijn zo sterk in prijs gedaald (doordat ze weg zijn bij GM) dat ze momenteel een zeer goede actieradius/prijs ratio hebben. Heb hiervoor in een elektrische Ioniq van de zaak gereden. De Ampera gaan we privé rijden. We vinden het eigenlijk een voordeel dat er minder "snufjes" op de Opel zitten, vooral manlief ergert zich aan ACC bv. Verder blij met de hoge instap en de actieradius.

Wij hebben al een Eneco laadpaal op onze oprit, wel jammer dat we nu zelf de hosting daarvan moeten gaan betalen. Beetje gek is dat we eerst onze eigen stroom aan Eneco moeten betalen en daarna voor dezelfde prijs vergoed krijgen. Is dat normaal??

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 17:23
Anme schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:15:
Wij hebben een Opel Ampera-e besteld: ze zijn zo sterk in prijs gedaald (doordat ze weg zijn bij GM) dat ze momenteel een zeer goede actieradius/prijs ratio hebben. Heb hiervoor in een elektrische Ioniq van de zaak gereden. De Ampera gaan we privé rijden. We vinden het eigenlijk een voordeel dat er minder "snufjes" op de Opel zitten, vooral manlief ergert zich aan ACC bv. Verder blij met de hoge instap en de actieradius.

Wij hebben al een Eneco laadpaal op onze oprit, wel jammer dat we nu zelf de hosting daarvan moeten gaan betalen. Beetje gek is dat we eerst onze eigen stroom aan Eneco moeten betalen en daarna voor dezelfde prijs vergoed krijgen. Is dat normaal??
sinds het prive gebruikt gaat worden willen jullie niet wachten op de aankomende €4000 subsidie?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• BarryH
Anme schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:15:

Kan je de laadpaal niet omzetten naar een "domme paal", dus geen hosting of pasjes en gewoon stekker erin en laden maar?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb niet zoveel ruimte in m’n EV want dat is een Citigo dus voor vakantie wil ik een dakkoffer aanschaffen.
Nu vraag ik me af wat qua verbruik het best is. Meestal is een kleiner front oppervlak beter dus dan denk ik beter smal en lang dan kort en breed maar dat zit dan buiten het dak oppervlak. Of zal dat niet veel vershil maken?
Op goingelectric forum schreef iemand over z’n ioniq met dakkoffer die boven de voorruit steekt en het verbruik wel meeviel. https://www.goingelectric...opic.php?p=733084#p733084
Laatste voorbeeld is onnodig groot maar als voorbeeld ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJRIv6ulRa07Y0I85cmS8OW33Io=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIKsqJdBF63DlJF5WvdFu3jE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04NUIgIdy9NiYfYRHndodajQUAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6arV3CPFJNoBW9mQPWxhJw3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/165Z3omeGlLkygY1OsBra2W49eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIBz3B5CnP4chYpsVEPc31Mz.jpg?f=fotoalbum_large

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:47
op een tesla model 3 bleek een dakkoffer andersom beter te zijn voor het verbruik, ziet er niet uit maar kennelijk scheelt dat best

diskeltische lurker

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
technopeuter schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:42:
op een tesla model 3 bleek een dakkoffer andersom beter te zijn voor het verbruik, ziet er niet uit maar kennelijk scheelt dat best
Zuiniger misschien maar het lijkt mij een stuk gevaarlijker.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 14:53
Licht offtopic, maar de vieze wieldoppen aan de voorkant van die Citigo doen me vermoeden dat het ding niet heel sterk regeneratief remt... of wel?

Punctuality is the politeness of kings

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• Coasterfreak
dreamscape schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:54:
Licht offtopic, maar de vieze wieldoppen aan de voorkant van die Citigo doen me vermoeden dat het ding niet heel sterk regeneratief remt... of wel?
de foto's hierboven zijn een 3-deurs vw up, de VW e-up/citigoE/emii drieling komen standaard 5 deurs, dus kan het niet snel baseren op de foto's.

verder komen ze met een B stand met een paar levels dus kan zeker wel genoeg recupereren

• bite
  • Niet online
Nee, het zal een Up met benzinemotor zijn :D foto’s gewoon elders gevonden.
Mijn Citigo lijkt praktisch enkel regeneratief te remmen en meestal is de b stand met de helft of iets meer op de regen indicatie genoeg vertraging. Een dakkoffer zal nog meer vertragen door luchtweerstand meer welke vorm dan het minst.

[ Voor 15% gewijzigd door bite op 29-05-2020 13:04 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 14:53
bite schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:03:
Nee, het zal een Up met benzinemotor zijn :D foto’s gewoon elders gevonden.
Het is inderdaad een Up en geen Citigo, dat had ik aan het logo op de wielen al moeten zien. Het zijn dus niet je eigen foto's, maar die van een agressieve bumperklever die te vaak te hard moet remmen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 29-05-2020 13:07 ]

Punctuality is the politeness of kings

• BarryH
@bite een bagagekoffer op een trekhaak heeft nog minder impact op het verbruik (zie filmpje Bjorn Nyland op youtube)

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 11:43
nannoe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:01:
Wat opvallend dat we hier niets meer van alle astroturfing Ford E-Mach-kopers horen nu de levering officieel is uitgesteld naar 2021.

(Nieuws: nieuws: Nederlandse leveringen Ford Mustang Mach-E uitgesteld naar begin 2021... )
Zoals MarcelGo al aangaf was het inderdaad een stuk drukker ineens in het Mustang Mach E topic ;).

Maargoed dit nieuws blijft erg jammer, zat eraan te komen door de coronacrisis. Zonder was het ook al krap qua planning maar ik zou hem in principe in oktober moeten krijgen (was er vroeg bij begin december).

Heb hem nu toch ook maar geannuleerd (5/6K meer vind ik zonde) en ga morgen bij een XC60 kijken. Toch maar privé weer wat kopen als opvolger van m'n 530dA. Beiden hebben voor en nadelen maar had toch ook wel erg zin in de Mach E maargoed wie weet in de toekomst :).

• assje
bite schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:03:
Mijn Citigo lijkt praktisch enkel regeneratief te remmen en meestal is de b stand met de helft of iets meer op de regen indicatie genoeg vertraging. Een dakkoffer zal nog meer vertragen door luchtweerstand meer welke vorm dan het minst.
En ook bij de Citigo lijkt het gebruiken van het rempedaal voor regeneratie prima te werken en is 0-regeneratie in te stellen. Ik rijd bij de Citigo dus net als met mijn Ioniq altijd op 0-regeneratie en gebruik gewoon het rempedaal om te regenereren wanneer nodig. Bij de Ioniq wil ik de flippers nog wel eens gebruiken, bij de Citigo moet je naar de pook voor de B-stand, dat is teveel moeite en gebruik ik dus praktisch nooit.

Vandaag de Tesla van de baas weer verruild voor mijn Ioniq, voelde toch nog als thuiskomen :P
Mar.tin schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:00:
Of gewoon nog niet aan het iets zachter remmen met regeneratief gewend.
Ik hoef echt niet zachter te remmen om binnen grenzen van regeneratief te blijven, dan heb je het wel echt over een semi-noodstop.

Wel denk ik dat dit bij de Tesla relatief sneller speelt, je bent afhankelijk van de automatische regeneratie welke iets vertraagd opkomt, dan kom je dus sneller bij je rempedaal uit (wat dan frictierem is). Bij mijn Ioniq zelfs als regeneratie op maximaal staat is het eerste stuk extra vertraging bij gebruik rempedaal nog regeneratief. Om daar voorbij te komen heb je het wat mij betreft niet meer over normaal gebruik (m.u.z. lage snelheid).

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 29-05-2020 14:24 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
@assjeik weet niet of je ogenblikkelijk verbruik/regen waardes kan zien maar bij de eNiro is er zelfs lichte regen bij 0-regen, ligt tussen -3 & -7kW

• assje
bruneelm schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:18:
@assjeik weet niet of je ogenblikkelijk verbruik/regen waardes kan zien maar bij de eNiro is er zelfs lichte regen bij 0-regen, ligt tussen -3 & -7kW
Dat verbaast me nogal, bij de Ioniq is dit inderdaad af te lezen en 0 echt 0. Bij de Citigo voel ik geen regeneratie maar nog niet gecontroleerd met OBD of display.

Is dit dan een verschil tussen de Kona/Niro of heeft de Kona dat ook?

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• assje
Mar.tin schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:38:
Tja, wat is de definitie van een semi noodstop. Zoals ik zei zit ik vaak zat bij mensen in de auto die te weinig anticiperen en harder remmen dan de regen in mijn Leaf doet op maximale power. ;).
Hangt dan ook nog beetje van de snelheid en SOC af maar de maximale regeneratie bij de Ioniq is gewoon iets van 88kW. Het is vrijdagmiddag dus ik ga niet rekenen maar dan kan je dus zegmaar net zo snel vertragen als je maximaal kunt versnellen. Uiteraard wordt het <50km/u allemaal wat minder maar alsnog moet je het naar mijn gevoel best bont maken.

• Mar.tin
[verwijderd]

• bite
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:11:
[...]En ook bij de Citigo lijkt het gebruiken van het rempedaal voor regeneratie prima te werken en is 0-regeneratie in te stellen. Ik rijd bij de Citigo dus net als met mijn Ioniq altijd op 0-regeneratie en gebruik gewoon het rempedaal om te regenereren wanneer nodig. Bij de Ioniq wil ik de flippers nog wel eens gebruiken, bij de Citigo moet je naar de pook voor de B-stand, dat is teveel moeite en gebruik ik dus praktisch nooit.
[..]
Werkt het zelfde inderdaad. Ik ben zo’n pook wel gewend vanuit de Zoe en is meestal in drive zetten en nog een tikje met de pook voor de B stand. Ik vind het in ieder geval prettig dat er mogelijkheden zijn om het wat naar wens in te stellen.

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Spijtig voor diegene die al een poosje aan t wachten waren op hun EV
https://m.hln.be/in-de-bu...ijk-slachtoffer~a0cde15f/
Ze zullen iets meer geduld moeten hebben

• daemonix
  • Niet online
bruneelm schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:18:
Kona 2019 heeft 0 regeneratie op stand 0.

Edit: -2 kW op stand 0, maar rolt nog steeds veeeeeel verder uit dan een ICE in idle en koppeling ingetrapt.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 30-05-2020 00:20 ]

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:47
Regeneren lijkt heel mooi maar is bagger inefficiënt, wil je echt zuinig rijden kijk je nog verder vooruit en rem je alleen als het niet anders kan. Uitrollen tot de max!

diskeltische lurker

• Mar.tin
[verwijderd]

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:13:
[...]

Er lijken vooral "oude" leafs op die vrachtwagen te staan. Ik hoop dat iedereen verder toch in orde is. :)
1 dodelijk slachtoffer. Geen reden voor een smiley.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
daemonix schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:53:
[...]

1 dodelijk slachtoffer. Geen reden voor een smiley.
Artikel is gaandeweg aangepast. Eerst slechts een vermoeden, nu 2 overledenen.

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 30-05-2020 01:11 ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:47 ]

• Anme
Coasterfreak schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:16:
[...]

sinds het prive gebruikt gaat worden willen jullie niet wachten op de aankomende €4000 subsidie?
Nee, dat hebben we wel geprobeerd, maar dat kon niet: Opel geeft tot 1 juli direct dezelfde korting bovenop de prijsverlaging eerder dit jaar. Alle ampera-e's staan al op kenteken (dit model gaat eruit bij Opel, was van GM), dus worden bovendien als 2de hands (max 2000 subsidie) aangemerkt. De elektrische Corsa is voorlopig niet leverbaar.

• Anme
BarryH schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Kan je de laadpaal niet omzetten naar een "domme paal", dus geen hosting of pasjes en gewoon stekker erin en laden maar?
Die mogelijkheid heeft Eneco niet genoemd. De hosting wordt nu nog door de leasemaatschappij gedaan. Ik ga dat overnemen.

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 13:19
De subsidie is nog steeds niet definitief volgens de site van de overheid. In deze tijd weet je maar nooit wat er gaat gebeuren.

Deze maand wordt de knoop doorgehakt.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:31
RonaldPr schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:54:
De subsidie is nog steeds niet definitief volgens de site van de overheid. In deze tijd weet je maar nooit wat er gaat gebeuren.

Deze maand wordt de knoop doorgehakt.
Er gaan ook geruchten van een Europese stimulans door de BTW op BEV tijdelijk af te schaffen, zal wel erg moeilijk zijn door de individuele verschillen per lidstaat maar je weet nooit...(zal vooral uit de leasesector wel tegengas komen)

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 01-06-2020 08:41 ]

Proefballon.. Dat zie ik echt niet gebeuren. De ouderwetse ICE producenten laten dat ook echt niet gebeuren. Als de overheid hier uberhaupt over na wil denken. Eerst fiscale stimulans versneld afbouwen en nu nog meer voordeel gaan geven? Nee, zie ik (helaas) niet gebeuren. Nog even los van de nadelen voor huidige EV bezitters.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• GeeMoney
Dat zou ook betekenen dat de verwachte stimulans van 4k op een nieuwe auto ineens kan oplopen tot wel 15k. (Op een Taycan zelfs 20k)
Ik verwacht wel stimulans maar zo gek is onze overheid nu ook weer niet :).

• MarcelGo
Nou is het indirect minder interessant voor de duurdere auto's omdat juist daar een groot leaseaandeel in zit, tevens is dit wel een enorme stimulans om dat spaargeld van de particulieren van de bank te krijgen.

• Z___Z
  • Niet online
Btw vrijstelling is alleen nadelig voor de particuliere koper die gekocht heeft voor de vrijstelling begint. Tenminste vrijstelling zou dan ook moeten gelden voor occasions.
Voor lease maatschappijen is het alleen maar gunstig. Ze kunnen dan de auto’s voor de ex btw prijs aanbieden aan particulieren, wat 21% voordeel oplevert aan restwaarde, wat echt niet volledig bij de particulier terecht gaat komen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BTW vrijstelling is een waardeloos idee. Waarom dure auto’s meer stimuleren? Rond de 50k kunnen EVs al de concurrentie aan met ICE. Het gaat juist om auto’s richting de 20-30k te krijgen.

Daarnaast is BTW vrijstelling een onnodig straf voor de tweedehands markt, met name die particuliere early adopter die de meerprijs van een EV voor lief nam.

Als ze echt resultaten willen behalen moeten ze op Europees niveau laadpalen, snelladers en laadtarieven stimuleren. Dan volgt de adoptie vanzelf en die infrastructuur gaat veel langer mee.

• GeeMoney
MarcelGo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:22:
Nou is het indirect minder interessant voor de duurdere auto's omdat juist daar een groot leaseaandeel in zit, tevens is dit wel een enorme stimulans om dat spaargeld van de particulieren van de bank te krijgen.
In de duurdere auto’s (zeg 80k+) zit juist helemaal geen groot lease aandeel maar zakelijke koop. (Al dan niet middels een financiering).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anme schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Die mogelijkheid heeft Eneco niet genoemd. De hosting wordt nu nog door de leasemaatschappij gedaan. Ik ga dat overnemen.
Nee, dat noemen ze uiteraard niet ;)

De meeste "slimme" laders zijn dom ook te gebruiken. Je hebt dan niet meer automatisch verrekenen of fancy grafieken, maar van je vaste kosten ben je af.
Stel anders even je vraag in Het grote "thuis laden van je EV" topic. en laat ook even weten welke lader het exact is. (Eneco maakt geen laders, maar plakt hun sticker op een bestaande).

Wise enough to play the fool

• Coasterfreak
Anme schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:11:
[...]

Nee, dat hebben we wel geprobeerd, maar dat kon niet: Opel geeft tot 1 juli direct dezelfde korting bovenop de prijsverlaging eerder dit jaar. Alle ampera-e's staan al op kenteken (dit model gaat eruit bij Opel, was van GM), dus worden bovendien als 2de hands (max 2000 subsidie) aangemerkt. De elektrische Corsa is voorlopig niet leverbaar.
van wat ik heb begrepen is de subsidie effectief vanaf het moment dat het in de staatscourant staat. dat gaat dus ergens deze maand gebeuren. de aankoop hoeft niet perse vanaf 1 juli te zijn maar vanaf het moment dat de regels duidelijk zijn.

dan kan er wellicht dubbelop geprofiteerd worden

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:38
Iemand een idee welke laadpas bij de Efteling werkt? Shell recharge in ieder geval niet...

• Deveon
  • Niet online
sjakkie123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:20:
Iemand een idee welke laadpas bij de Efteling werkt? Shell recharge in ieder geval niet...
Mijn E Flux tag werkte vorige week nog. Werkt je pas verder wel?

• Deveon
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:37:
[...]

In de duurdere auto’s (zeg 80k+) zit juist helemaal geen groot lease aandeel maar zakelijke koop. (Al dan niet middels een financiering).
Ook in de lease heeft BTW vrijstelling een voordeel. Bij verkoop hoeft er geen BTW afgedragen te worden (minder afschrijving) en de correctie voor privé gebruik is ook lager (los van de bijtelling voor inkomstenbelasting).

• sjakkie123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:38
Deveon schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Mijn E Flux tag werkte vorige week nog. Werkt je pas verder wel?
Ja staat er in de Shell recharge app ook niet tussen

• Luiaard
MarcelGo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:40:
[...]

Er gaan ook geruchten van een Europese stimulans door de BTW op BEV tijdelijk af te schaffen, zal wel erg moeilijk zijn door de individuele verschillen per lidstaat maar je weet nooit...(zal vooral uit de leasesector wel tegengas komen)
Heb je een bron voor die geruchten?

Import van EVs

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:16
Wat mij zorgen baart over de subsidie is dat in één van de reacties https://www.internetconsu...6a-4cdb-ba60-d49d0649e63e op de consolidatie het wettelijk minimum invoeringstermijn van twee maanden wordt benoemd.

Dit zou betekenen dat de subsidie pas twee maanden na publicatie in de Staatscourant in werking mag treden... Erg vervelend als je er op aan het wachten bent, daarnaast zou dat 1 januari pas de volgende logische startdatum zijn...

Aan de andere kant, ik denk dat veel fabrikanten aardig wat vertraging hebben op het moment. Wel jammer voor de tweedehands markt.

• Z___Z
  • Niet online
Als je massale adoptie op EV wil hebben, moet je net als China een EV quota opstellen. De huidige EV revolutie komt echt niet door Tesla, maar vooral door China en hun EV quota. Als je niet genoeg EV credits hebt, mag je geen ICE meer verkopen. Dan probeer je als auto fabrikant wel EVs te ontwikkelen die je het liefst zo snel mogelijk rendabel maakt.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-01 09:59
Vorig weekend samen met een vriend een roadtour gemaakt waarbij we op 1 dag alle provincies bezocht hebben.

Hierbij heb ik een blog bijgehouden die als gastblog te lezen is op het blog van @Hachy

Gastblog: 12-Provincie tour

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:40:
Als je massale adoptie op EV wil hebben, moet je net als China een EV quota opstellen. De huidige EV revolutie komt echt niet door Tesla, maar vooral door China en hun EV quota. Als je niet genoeg EV credits hebt, mag je geen ICE meer verkopen. Dan probeer je als auto fabrikant wel EVs te ontwikkelen die je het liefst zo snel mogelijk rendabel maakt.
Volgens mij heeft de adoptie in China echt geen impact op EV verkopen in de westerse wereld. Lang gold zo lang ze de brandstofauto ergens anders konden verkopen dat het prima was. Echter hebben enkele staten in de VS ook een uitstoot quota en sinds dit jaar ook in de EU.

Vorig jaar had ik trouwens zelf ook een Tesla en dat trekt toch bekijkt. Iedereen is nieuwsgierig en wil een rondje meerijden. Dat is bij een Zoe, Leaf of (een dure) plug-in hybride toch anders. Tesla’s zijn sexy en daarnaast weet elk kind wat een Tesla is (in de gaming wereld kom je ook overal Cybertrucks tegen).

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 01-06-2020 14:12 ]

• MarcelGo
Luiaard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:14:
[...]

Heb je een bron voor die geruchten?
https://news.bloomberglaw...93-df10-ab76-6dff3d370000

Ik heb het op meer plaatsen gelezen, maar kan het zo gauw niet vinden...
Voorstel kwam al eerder hier voorbij;

Thomqa in "Elektrische auto's - deel 5"

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Luiaard
Dank, ja op welke termijn gaat dat gebeuren is dan de vraag. Van de green-deal van Timmermans zeker?
Nu koop ik echter nooit nieuw, het zal wel alleen op nieuw gaan gelden denk ik.

Ik zit zelf te twijfelen om nu naar het nieuwe model Soul over te stappen (ik heb een demomodel op het oog) we hebben die niet per se nodig, maar zou denk ik best fijn zijn voor de toekomstvastheid. Dan moet echter wel eerst onze huidige eruit, want inruil waar ik die ander wil halen is mij te laag. Ik ben benieuwd of er mensen komen met interesse, of dat iedereen die er nu voor in de markt is liever wacht op de subsidieregeling bij de dealer. De grap is natuurlijk dat de mijne sowieso al veel goedkoper is dan een vergelijkbare bij een dealer.

Import van EVs

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Volgens mij heeft de adoptie in China echt geen impact op EV verkopen in de westerse wereld. Lang gold zo lang ze de brandstofauto ergens anders konden verkopen dat het prima was. Echter hebben enkele staten in de VS ook een uitstoot quota en sinds dit jaar ook in de EU.

Vorig jaar had ik trouwens zelf ook een Tesla en dat trekt toch bekijkt. Iedereen is nieuwsgierig en wil een rondje meerijden. Dat is bij een Zoe, Leaf of (een dure) plug-in hybride toch anders. Tesla’s zijn sexy en daarnaast weet elk kind wat een Tesla is (in de gaming wereld kom je ook overal Cybertrucks tegen).
Je vergeet even dat China de grootste automarkt in de wereld is. Als daar geen vraag was naar EVs zou bijna geen enkele fabrikant een EV ontwikkelen. Als je hem toch al ontwikkelt, kan je hem net zo goed in Europa ook verkopen.

Europa en de VS hebben last van de remmende voorsprong. Omdat ICE auto’s hier zo gemeen goed zijn, is het niet aantrekkelijk om iets nieuws te ontwikkelen. Je ziet Chinese fabrikanten die nu nog matige ICE auto’s maken, massaal overstappen naar EV. Voor hun gaat er niks verloren aan oude investeren. Hetzelfde geldt voor Tesla natuurlijk.

• Z___Z
  • Niet online
Luiaard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:14:
Dank, ja op welke termijn gaat dat gebeuren is dan de vraag. Van de green-deal van Timmermans zeker?
Nu koop ik echter nooit nieuw, het zal wel alleen op nieuw gaan gelden denk ik.

Ik zit zelf te twijfelen om nu naar het nieuwe model Soul over te stappen (ik heb een demomodel op het oog) we hebben die niet per se nodig, maar zou denk ik best fijn zijn voor de toekomstvastheid. Dan moet echter wel eerst onze huidige eruit, want inruil waar ik die ander wil halen is mij te laag. Ik ben benieuwd of er mensen komen met interesse, of dat iedereen die er nu voor in de markt is liever wacht op de subsidieregeling bij de dealer. De grap is natuurlijk dat de mijne sowieso al veel goedkoper is dan een vergelijkbare bij een dealer.
Soul EV wordt al aangeboden door dealers voor 17k, dus particulier verkopen moet je denk ik goed je best doen om meer dan 15k te krijgen. Die 17k bij de dealer is waarschijnlijk ook nog onderhandelbaar. Straks als de subsidie er is, krijg je die van de dealer ook mee voor 15k, dan zal particulier verkopen al helemaal niet meer interessant zijn.

• Deveon
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:33:
[...]

Je vergeet even dat China de grootste automarkt in de wereld is. Als daar geen vraag was naar EVs zou bijna geen enkele fabrikant een EV ontwikkelen. Als je hem toch al ontwikkelt, kan je hem net zo goed in Europa ook verkopen.
Nee hoor, maar die markt wordt hoofdzakelijk door Chinese bediend. Traditionele fabrikanten lijken zich net als in Europa en de VS te beperken tot het minimale om hun brandstofautos te verkopen. Enkel Volkswagen lijkt met de ID.3 écht stappen te nemen om er geld aan te verdienen, als die ooit komt.

• Luiaard
Z___Z schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Soul EV wordt al aangeboden door dealers voor 17k, dus particulier verkopen moet je denk ik goed je best doen om meer dan 15k te krijgen. Die 17k bij de dealer is waarschijnlijk ook nog onderhandelbaar. Straks als de subsidie er is, krijg je die van de dealer ook mee voor 15k, dan zal particulier verkopen al helemaal niet meer interessant zijn.
Je doet net of ze allemaal hetzelfde zijn en kosten, er zijn meerdere uitvoeringen, bouwjaren en km-standen. Bedrag wat jij noemt vind ik een 2015 met een ton op de teller voor. Uiteraard, de boel ligt door corona ook meer op zijn gat, maar iets vergelijkbaars als wat ik heb vraagt een dealer gauw richting twintig of meer voor.
Ik heb in februari nog een zelfde Soul EV verkocht met aanzienlijk meer km's aan een dealer voor 17k.

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 01-06-2020 15:59 ]

Import van EVs

• mister_S
Waarom wordt het vervangen van een accu eigenlijk niet gesubsidieerd? Iets in de trant van: klant koopt gebruikte BEV (zeg 3+ jaar oud) en krijgt deel van kosten terug als accu a) niet meer werkt binnen X jaar of b) degradatie meer dan X% is. Dit zou toch de tweedehands markt van BEV een enorme stimulans geven als we binnen een jaar of twee heel wat BEV's op de markt krijgen? Lijkt me veel beter dan een subsidie van 2000 euro als je een gebruikte auto koopt. Of overschat ik zelf de angst van mensen voor een kapotte accu?

• Deveon
  • Niet online
Dan komen alle EVs met slechte accu naar Nederland en met goede accu worden geëxporteerd. Ik blijf erbij dat subsidie geld het beste ingezet kan worden op voordelig laden en genoeg laadpalen. Daar heb je op lange termijn altijd profijt van terwijl bijtelling tijdelijk is.

Gratis openbare palen die alleen bij goedkope stroom laden met een opt-out tegen betaling en aansluit tarief 12 uur na vol. Eventueel ook thuis laadpalen subsidiëren mits ze een soort gelijke smartgrid functie ondersteunen (stoppen met laden als stroom duur is).

Al zou het ook prettig zijn als de auto zelf kon identificeren naar de paal en hier geen pasje voor nodig is. Ik ben al een aantal keer vergeten om mijn pas aan te bieden.. |:(

• MarcelGo
Hoewel je wat mij betreft gelijk hebt met de nadruk te leggen op laadpalen en tarieven haal je daarmee waarschijnlijk minder twijfelaars over de streep dan met een aankoopkorting. Maar eerst maar eens zien of de geplande regeling per 1 juli doorgezet wordt.

• Z___Z
  • Niet online
mister_S schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:38:
Waarom wordt het vervangen van een accu eigenlijk niet gesubsidieerd? Iets in de trant van: klant koopt gebruikte BEV (zeg 3+ jaar oud) en krijgt deel van kosten terug als accu a) niet meer werkt binnen X jaar of b) degradatie meer dan X% is. Dit zou toch de tweedehands markt van BEV een enorme stimulans geven als we binnen een jaar of twee heel wat BEV's op de markt krijgen? Lijkt me veel beter dan een subsidie van 2000 euro als je een gebruikte auto koopt. Of overschat ik zelf de angst van mensen voor een kapotte accu?
Ik zie liever dat ze fabrikanten verplichten om de accu specificaties en aansturing verplicht moeten publiceren, zodat derden vervanging kunnen bouwen, net zoals dat nu verplicht is voor nagenoeg alle ICE onderdelen en het uitlezen van storingen.
Luiaard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Je doet net of ze allemaal hetzelfde zijn en kosten, er zijn meerdere uitvoeringen, bouwjaren en km-standen. Bedrag wat jij noemt vind ik een 2015 met een ton op de teller voor. Uiteraard, de boel ligt door corona ook meer op zijn gat, maar iets vergelijkbaars als wat ik heb vraagt een dealer gauw richting twintig of meer voor.
Ik heb in februari nog een zelfde Soul EV verkocht met aanzienlijk meer km's aan een dealer voor 17k.
Ik hoop dat je gelijk krijgt.

• Deveon
  • Niet online
MarcelGo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:57:
Hoewel je wat mij betreft gelijk hebt met de nadruk te leggen op laadpalen en tarieven haal je daarmee waarschijnlijk minder twijfelaars over de streep dan met een aankoopkorting. Maar eerst maar eens zien of de geplande regeling per 1 juli doorgezet wordt.
Laden is nieuw, spannend en misschien een beetje eng. Als overal laadpalen staan dan zullen deze vanzelf steeds meer gebruikt gaan worden. Zeker als de palen ook regelmatig vrij zijn want dan krijg je bij een hoge parkeerdruk vanzelf dat ze een EV wel kwijt kunnen, maar een ICE niet. Als de laadpaal gunstig geplaatst is haal ik de kabel wel even uit de kofferbak ondanks dat ik dat uurtje of twee net zo goed thuis kan doen.

Er zit wel een groot nadeel aan goedkoop laden, mensen gaan meer rijden, dus eigenlijk aansluitend een kilometerheffing (voor EVs).

• mister_S
Als je "de gewone man" aan de BEV wil brengen, moet je de angst van het onbekende wegnemen denk ik. In mijn omgeving zie ik weinig actie radius angst, ik ken ook persoonlijk zeer weinig mensen die honderden kilometers per week rijden, maar de angst voor een accu die het begeeft is wel erg groot. Hoe spoor je de consument aan om een vijf jaar oude BEV te kopen? Ik denk dat je dan echt wat moet doen met een soort garantie/subsidie voor accu's. Natuurlijk kan de motorblok van een ICE ook eruit knallen en ben je dan ook de lul, maar die kans acht ik veel kleiner dan een significante degradatie in accu capaciteit. Is een degradatie van 10-20% binnen 10 jaar echt zo erg (geen idee hoe hard dat gaat)? Vind ik persoonlijk wel als je originele range maar 400KM was.
Ik vroeg het me alleen af, want ik heb nog nooit iets over de accu's van BEV's gehoord m.b.t. stimuleren van elektrisch rijden.

• PhilipCl
Deveon schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Nee hoor, maar die markt wordt hoofdzakelijk door Chinese bediend. Traditionele fabrikanten lijken zich net als in Europa en de VS te beperken tot het minimale om hun brandstofautos te verkopen. Enkel Volkswagen lijkt met de ID.3 écht stappen te nemen om er geld aan te verdienen, als die ooit komt.
Ik denk dat je Mercedes dan toch over het hoofd ziet, met EQC en EQV nu reeds beschikbaar, EQA en EQS einde van het jaar, en EQB en EQE aangekondigd. Tegen 2025 (dacht ik) zouden ze 10 EQ modellen beschikbaar hebben! Dat lijkt mij toch wel "echte" stappen als ge het mij vraagt!

• PhilipCl
mister_S schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:54:
Als je "de gewone man" aan de BEV wil brengen, moet je de angst van het onbekende wegnemen denk ik. In mijn omgeving zie ik weinig actie radius angst, ik ken ook persoonlijk zeer weinig mensen die honderden kilometers per week rijden, maar de angst voor een accu die het begeeft is wel erg groot. Hoe spoor je de consument aan om een vijf jaar oude BEV te kopen? Ik denk dat je dan echt wat moet doen met een soort garantie/subsidie voor accu's. Natuurlijk kan de motorblok van een ICE ook eruit knallen en ben je dan ook de lul, maar die kans acht ik veel kleiner dan een significante degradatie in accu capaciteit. Is een degradatie van 10-20% binnen 10 jaar echt zo erg (geen idee hoe hard dat gaat)? Vind ik persoonlijk wel als je originele range maar 400KM was.
Ik vroeg het me alleen af, want ik heb nog nooit iets over de accu's van BEV's gehoord m.b.t. stimuleren van elektrisch rijden.
De meeste merken bieden 8 jaar garantie op hun batterij pakket, of 160.000 km (70%), wat de burger die een tweedehands wil kopen toch wat gerust moet stellen. Heel veel hangt natuurlijk af of men veel aan de snellader gehangen heeft of niet, want dat draagt bij aan een sneller degradatie. Misschien moet er een waarde toegevoegd worden aan de car-pass (of dit in Nederland bestaat weet ik niet) om de gezondheid van de batterij te vermelden.

Info: https://www.car-pass.be/nl/over-car-pass

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:05

Crazy D

I think we should take a look.

mister_S schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:54:
Als je "de gewone man" aan de BEV wil brengen, moet je de angst van het onbekende wegnemen denk ik.
Ik denk dat je de praktische bezwaren weg moet zien te nemen. Op vakantie met de caravan, elke maand toch wel een keer een ritje met een aanhanger die redelijk beladen is. Inderdaad, de uitzonderingssituaties maar dat zijn wel de situaties waarom mensen een bepaalde auto kopen (want heel eerlijk, voor het 'dagelijkse vervoer' zou iedereen prima een smart kunnen rijden. Waarom doen mensen dat niet? omdat je soms je kind, de hond, een doos, je fiets, etc willen meenemen....

Exact expert nodig?

• Z___Z
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:47:
[...]

Laden is nieuw, spannend en misschien een beetje eng. Als overal laadpalen staan dan zullen deze vanzelf steeds meer gebruikt gaan worden. Zeker als de palen ook regelmatig vrij zijn want dan krijg je bij een hoge parkeerdruk vanzelf dat ze een EV wel kwijt kunnen, maar een ICE niet. Als de laadpaal gunstig geplaatst is haal ik de kabel wel even uit de kofferbak ondanks dat ik dat uurtje of twee net zo goed thuis kan doen.

Er zit wel een groot nadeel aan goedkoop laden, mensen gaan meer rijden, dus eigenlijk aansluitend een kilometerheffing (voor EVs).
Dat laatste zal wel meevallen denk ik. Toen ik nog geen lease auto had, dacht ik ook dat ik meer km zou gaan rijden als het “gratis” zou zijn. Nu na zoveel jaar lease rijden, merk ik dat dit niet waar is. Je gaat niet voor de lol veel ritjes maken. Tijd is toch een grotere schaarste dan brandstofkosten is voor mij gebleken.

Ik hoop echt dat er niet km heffing komt voor EV alleen. Ik denk dat dit zo’n afschrikwekkend effect heeft, dat het wel heel veel goedkoper moet zijn dan ICE rijden om toch voor EV te kiezen.

• PhilipCl
Crazy D schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Ik denk dat je de praktische bezwaren weg moet zien te nemen. Op vakantie met de caravan, elke maand toch wel een keer een ritje met een aanhanger die redelijk beladen is. Inderdaad, de uitzonderingssituaties maar dat zijn wel de situaties waarom mensen een bepaalde auto kopen (want heel eerlijk, voor het 'dagelijkse vervoer' zou iedereen prima een smart kunnen rijden. Waarom doen mensen dat niet? omdat je soms je kind, de hond, een doos, je fiets, etc willen meenemen....
Ik heb een EV besteld (nog drie weekjes wachten op levering), ik heb geen caravan, maar wel een aanhangwagen waar ik meer dan één keer per maand naar het recyclage park rij, meestal behoorlijk geladen, maar dat is heen en terug 15 km ... dus geen probleem; het gebeurd ook wel eens dat ik er mee naar de Ikea mee rij, heen en terug 70 km ... dus ook geen probleem. Met een caravan op reis is een uitdaging.

Hier is een leuk artikel over een paar Noren die een vergelijkende test met EQC, e-Tron en Model X gedaan hebben ... leuk om te horen dat de EQC beter presteerde dan wat ze verwacht hadden en het verschil met Tesla eigenlijk bijzonder klein is.

Link naar het artikel: https://elbil.no/the-very...ctric-cars-with-caravans/

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipCl op 01-06-2020 19:24 ]

• Z___Z
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:54:
[...]

Er is natuurlijk wel een wereld van verschil tussen een Smart Fortwo en een Golf. Een Smart is IMHO helemaal niet geschikt om dagelijks woon-werk verkeer te doen op de snelweg. Alles boven een Golf is wel discutabel of het nodig is. Als het goed is worden SUV’s met de nieuwe BPM duurder en lage auto’s goedkoper, aangezien de WLTP realistischer is dan NEDC en vooral SUV’s met kleine turbo motoren redelijk goed scoren in NEDC.

MG geeft particulieren nu 4K korting op de ZS tot 1 juli. Daarna krijg je die 4K van de overheid. Dus je weet wel dat op de ZS naast die 4K nog marge zit. Dus na 1 juli maken ze dikke marges op de ZS, want je krijgt zeker die 4K korting niet meer.

• PhilipCl
Z___Z schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:19:
[...]

Dat laatste zal wel meevallen denk ik. Toen ik nog geen lease auto had, dacht ik ook dat ik meer km zou gaan rijden als het “gratis” zou zijn. Nu na zoveel jaar lease rijden, merk ik dat dit niet waar is. Je gaat niet voor de lol veel ritjes maken. Tijd is toch een grotere schaarste dan brandstofkosten is voor mij gebleken.

Ik hoop echt dat er niet km heffing komt voor EV alleen. Ik denk dat dit zo’n afschrikwekkend effect heeft, dat het wel heel veel goedkoper moet zijn dan ICE rijden om toch voor EV te kiezen.
Dat klopt helemaal, voor het werk moet ik vaak naar Nederland, 500 km heen en terug, doe ik met plezier ... als mijn vrouw mij vraagt om is naar Maastricht te rijden is dat dik tegen mijn goesting en probeer ik er onderuit te komen. Alhoewel privé 200 km rijden mij niets kost, zal ik het toch niet met de volle goesting doen omwille van de tijd! Ik zit namelijk beroepshalve al meer dan genoeg in de wagen!

• assje
Z___Z schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:25:
Er is natuurlijk wel een wereld van verschil tussen een Smart Fortwo en een Golf. Een Smart is IMHO helemaal niet geschikt om dagelijks woon-werk verkeer te doen op de snelweg. Alles boven een Golf is wel discutabel of het nodig is.
Een Smart is dan ook wel een extreem geval. Met onze Skoda Citigo EV zou ik prima dagelijks woon-werk kunnen doen, ik zie ook weinig objectieve redenen waarom een extreem kilometrage zoals 50kkm/jaar niet in zo'n auto zou kunnen (tenzij de afstelling/stoel bijvoorbeeld toevallig niet OK is voor je).

Een Golf is in mijn optiek ook helemaal niet perse comfortabeler, ik verkies de EV Citigo zonder twijfel boven de lichtst gemotoriseerde handgeschakelde ICE Golf.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 01-06-2020 20:34 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic