• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Wat opvallend dat we hier niets meer van alle astroturfing Ford E-Mach-kopers horen nu de levering officieel is uitgesteld naar 2021.

(Nieuws: nieuws: Nederlandse leveringen Ford Mustang Mach-E uitgesteld naar begin 2021... )

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:15
nannoe schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:01:
Wat opvallend dat we hier niets meer van alle astroturfing Ford E-Mach-kopers horen nu de levering officieel is uitgesteld naar 2021.

(Nieuws: nieuws: Nederlandse leveringen Ford Mustang Mach-E uitgesteld naar begin 2021... )
Misschien omdat het druk is op het eigen draadje voor de Mach E en de buitenlandse fora ;)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57

Verkeerde topic !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:22

Aapje

Opel-beun
Ik ben weer een stapje dichterbij bij 't elektrisch rijden :-) Alleen nog niks gehoord van Opel over m'n levering...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/86jbWuhF0BcagU8WpCNaMyyU.jpg

Wel nu de mogelijkheid om thuis te laden met 13,8kW... :-)

• MarcelGo
Aapje schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:21:
Ik ben weer een stapje dichterbij bij 't elektrisch rijden :-) Alleen nog niks gehoord van Opel over m'n levering...

[Afbeelding]

13,8kW, Klopt die waarde?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Aapje schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:21:

[Afbeelding]

Jammer dat er zo'n lelijke Eneco stikker op zit :o

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:00
Z___Z schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:51:
[...]

Jammer dat er zo'n lelijke Eneco stikker op zit :o
Stickers vind ik niet erg. Het gebrek aan een vaste kabel lijkt me 100x lastiger.
MarcelGo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:48:
[...]

13,8kW, Klopt die waarde?
Zou kunnen. 3x20. Al heeft @Aapje daar niet veel aan met een Opel denk ik. Die kan maar met 1 fase laden. Dus dan is het geen 13,8kW maar 4,6kW. Wellicht Corsa-e. Die kan wel 3x16 laden zie ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 22-05-2020 16:30 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• MarcelGo
Inspired schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Zou kunnen. 3x20. Al heeft @Aapje daar niet veel aan met een Opel denk ik. Die kan maar met 1 fase laden. Dus dan is het geen 13,8kW maar 4,6kW. Wellicht Corsa-e. Die kan wel 3x16 laden zie ik.
Volgens ev database laadt die met 11kW?
MarcelGo schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:34:
[...]

Volgens ev database laadt die met 11kW?
Dat klopt. Maar die paal kan tot 22kW dus misschien op 3x20 gezet. Gewoon omdat het kan. :)

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ik had zelf een 3xB16A gemonteerd in de groepenkast, maar de monteur van Eneco vond dat niet genoeg.

Die heeft er 3x25A ingezet (mijn aanvoer is 3x25A, beetje vreemd als je mij vraagt, maargoe i roll with it). Hij is via de software op 3x20A limit gezet. En er zit een loadbalancer setup bij in via de p1 poort.

Auto is inderdaad 11kW max, de 3-fase Corsa E.

[ Voor 7% gewijzigd door Aapje op 22-05-2020 19:53 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Fully Charged Live komt naar de RAI :D

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• kdeboois
Zonder Jonny is er niks meer aan.

• tupolev141
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2023

tupolev141

Vlaams rund

kdeboois schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 07:48:
Jonny wilde ook hybrids een platform geven blijkbaar maar Robert is een fundamentalist geworden. Jammer.

* Insert streetcred enhancing system specs and other toys here *

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Hybrides zijn het slechtste van beide werelden: een kleine accu waardoor je echt altijd wilt laden, maar je ‘m na 1 uur alweer moet verplaatsen omdat hij vol is. En daarnaast ook nog een verbrandingsmotor met bijbehorende hoge onderhoudskosten. Het was een slimme tussenstap van de auto-industrie toen de emissie normen het nog toestonden maar nu volkomen ridicuul geworden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• kdeboois
Ze zijn wel het opstapje naar elektrisch rijden en de reden waarom we nu een goede publieke laadinfrastructuur hebben.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Als dat het hele conflict is tussen de twee, dan is dat wat mij betreft toch prachtig? Ik heb liever dat ze het oneens zijn over iets relevants en technisch, dan dat er persoonlijke drama is oid. En er is meer dan genoeg plek op de wereld voor verschillende ideeën, zelfs als wij het hier niet eens zijn met die ideeën.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:27
Aapje schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 19:53:
Ik had zelf een 3xB16A gemonteerd in de groepenkast, maar de monteur van Eneco vond dat niet genoeg.

Die heeft er 3x25A ingezet (mijn aanvoer is 3x25A, beetje vreemd als je mij vraagt, maargoe i roll with it). Hij is via de software op 3x20A limit gezet. En er zit een loadbalancer setup bij in via de p1 poort.

Auto is inderdaad 11kW max, de 3-fase Corsa E.
Die monteur moet dan dringend terug naar school!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:27
RichieB schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:34:
Hybrides zijn het slechtste van beide werelden: een kleine accu waardoor je echt altijd wilt laden, maar je ‘m na 1 uur alweer moet verplaatsen omdat hij vol is. En daarnaast ook nog een verbrandingsmotor met bijbehorende hoge onderhoudskosten. Het was een slimme tussenstap van de auto-industrie toen de emissie normen het nog toestonden maar nu volkomen ridicuul geworden.
De uitvoering is slecht gedaan.

An sich zouden hybrides of EV's met range extender een prachtige oplossing kunnen zijn. Maar dan in een uitvoering met kleine verbrandingsmotor en grote accu. En niet puur gericht op lage emissie-cijfers om een gunstige certificering te krijgen.

Wanneer de accu van de plug-in goed is voor pakweg 100 elektrische kilometers op één lading, kunnen mensen die over een eigen laadpaal beschikken 80% elektrisch rijden.
En wanneer de brandstofmotor dan is uitgevoerd als range extender, dan kun je met een 20-30kW motorblokje de accu genoeg op peil houden tijdens een langere rit.
En maak het eens spannend met een 40kW motor voor een SUV die ook een 1500kg caravan moet kunnen trekken.

Een range extender zal op optimaal toerental draaien en behoeft geen dure transmissie, en is daarmee stukken goedkoper in onderhoud dan een brandstofmotor die gebruikt wordt voor aandrijving van de wielen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Valt de Toyota Prius ook in de categorie hybride volgens dit topic? Ik lees namelijk "altijd wilt laden" en "hoge onderhoudskosten". Ik kan me dan niet voorstellen dat dit om de Prius gaat.

• RichieB
  • Nu online
@Dre een hybride zonder stekker (de non-plugin hybride zeg maar) was een leuk project om het verbruik van een verbrandingsmotor op te krikken. Dat werkt best aardig maar heeft weinig te maken met een elektrische auto.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De Passat GTE is anders een hele fijne auto. Ik rijd de helft naar mijn werk elektrisch en net zo makkelijk (met een caravan) naar Spanje. De kofferbak heeft ook niet te leiden met de brandstoftank eronder (de accu zit onder de bank). Met de B modus op de automaat hoeft ik haast nooit te remmen. Het is jammer van de automaat, maar elektrische rijdt zoveel soepeler dan een brandstofmotor.

Het dagelijks (of zelfs twee keer per dag) laden is inderdaad soms wel irritant, maar dat is een keuze. Volledig elektrisch was helaas voor ons geen mogelijkheid.

Hiervoor heb ik ook een BMW 330e gereden, maar daar was ik beduidend minder over spreken om dat de kofferbak minimaal was en de achterbank te klein voor drie kinderen. De Model 3 was de fijnste auto die ik gehad hebt, maar moest ik bij ontslag inleveren. :+

Voor Fully Charged vind ik de focus op hybride ook niet juist. In het verleden waren er niet zoveel EVs dus snap ik het wel, maar nu zijn er zoveel te krijgen dat ze daar genoeg kwijt in zijn. Het is jammer dat ze niet een tweede kanaal hebben opgezet voor plugin hybrides.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 23-05-2020 16:17 ]

• kdeboois
Zijn afgestofte Carpervert kanaal is prima.

Veel EV content en echt passie voor auto’s.

[ Voor 54% gewijzigd door kdeboois op 23-05-2020 16:30 ]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 09:48
kdeboois schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 07:48:
Gelukkig heeft hij z’n eigen youtube kanaal. Weinig EV, maar wel erg leuk materiaal.

-edit- ah dat is bekend zie ik, had het topic nog niet helemaal uit :$

Als hij weer een nieuwe aflevering heeft ga ik er echt even voor zitten als de kids op bed zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Pierz op 23-05-2020 17:43 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik ben voor onze 2e auto aan het kijken naar een Nissal Leaf 24kW of 30kW
Zal puur als 2e auto gebruikt worden voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw, voor lange ritten hebben we een benzine (die sowieso blijft ivm. caravan)

Ik twijfel alleen over de range, enkele reis is 45km, waarvan 29km snelweg. Gaat dat lukken zonder op het werk te moeten laden?

Ik zit nu naar modellen vanaf 2015 te kijken ivm. verbeterde batterij.De 30kW zou natuurlijk meer range moeten hebben, maar de accu heeft ook hogere degradatie.
Ik heb het topic al doorzocht, maar het meeste wat ik kan vinden gaat over de nieuwe Leaf, die is voorlopig nog even buiten bereik. :+

Hier mensen met ervaring?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-12-2025
Wij hebben al een paar jaar een 24 kWh versie. 50 km heen en 50 km terug is te doen in de zomer. In de winter is dat erg krap. Dus we laden hem op het werk.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@blitzkrieg:
Of overweeg een goedkope ioniq

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

@BarryH Zit ik ook naar te kijken, verschil is ongeveer €5000 in aanschaf. Maar in range zou het inderdaad wel schelen.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ivow85 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Die monteur moet dan dringend terug naar school!
Valt aansich wel mee, er is gebruikgemaakt van 6mm draad, dus de 25A kan door de hele installatie prima heen. Maar mocht m'n gemeentezekeringen eruit klappen, stuur ik wel de rekening naar Eneco. Dat is zeker in elk geval.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
blitzkrieg schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:51:
@BarryH Zit ik ook naar te kijken, verschil is ongeveer €5000 in aanschaf. Maar in range zou het inderdaad wel schelen.
voorin de OP staat volgens mij een test met aardig wat auto's.
mn. de Leaf kent regelmatig degradatie van de accu, bij andere auto's speelt dat wat minder.
Voordeel van de Leaf is wel dat er een extender accu te koop is (muxsan), maar dat kost je ook wel wat bagageruimte.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:45
blitzkrieg schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:27:
Ik twijfel alleen over de range, enkele reis is 45km, waarvan 29km snelweg. Gaat dat lukken zonder op het werk te moeten laden?
Ja, al wel eerder in dit topic e.e.a. over gezet. Ik heb met de 2013 24kwh Tekna met warmtepomp een keer met een lage accu gestaan op mijn 42km retour (accu nog 83%).

Zelf hield ik aan dat ik met minimaal 60% wilde vertrekken in de winter voor die 42km, in de praktijk laadde ik dus dr helft van het jaar zowel op het werk als thuis.

Als laden op beide locaties mogelijk is kan je het overwegen, zo niet dan raad ik het ten zeerste af.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:03
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wel eerlijk zijn he @Mar.tin , jij staat nooit in file, je rijdt voorop. :+ ;)

Even zonder gekheid, een Leaf met muxsan pakket is heel interessant, maar voor dezelfde prijs heb je dan een Ioniq, en dan zou ik voor de Ioniq gaan.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zal puur als 2e auto gebruikt worden voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw, voor lange ritten hebben we een benzine (die sowieso blijft ivm. caravan)

Ik zit nu naar modellen vanaf 2015 te kijken ivm. verbeterde batterij.De 30kW zou natuurlijk meer range moeten hebben, maar de accu heeft ook hogere degradatie.
Ik heb het topic al doorzocht, maar het meeste wat ik kan vinden gaat over de nieuwe Leaf, die is voorlopig nog even buiten bereik. :+

Met de huidige 100 km/h max. op de snelweg geen enkel probleem, ook niet in de winter met een gezonde accu in een 30kWh Leaf. @daemonix ik ben geen rustige rijder. :)

Verwijderd

Lol, called it paar maanden ago. :+

• MarcelGo
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 08:01:
[...]

Lol, called it paar maanden ago. :+
Fijne opmerking

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01 17:53

24kWh model zou ik dan niet snel doen, ik heb hem zelf gehad alleen in de zomermaanden en dat hield al niet over. Met extender natuurlijk wel, of 30kWh model. In onze huidige auto (Kia Soul 30kWh/27 bruikbaar) is winter snelweg 120 het minimum, en nu zit ik al op 160km snelweg met het warme weer van de laatste tijd (100km/u). Is trouwens te koop ;)

Import van EVs

• RichieB
  • Nu online
Leedvermaak gaat misschien wat ver, maar ik heb ook met grote verbazing hier de naïviteit van de berijders gevolgd die kennelijk nog steeds in old auto en haar loze beloftes blijven geloven. Het was vanaf het begin al duidelijk dat de planning van Ford veel te krap was.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Weet niet hoe lang je in dit topic komt maar dit is een beetje de standaard reactie van een aantal mensen in dit topic. Zodra het een merk betreft wat later ingestapt is is er bijzonder veel leedvermaak als er iets mis gaat. Triest imho want uiteindelijk zou je juist de Fords en VAGs van deze wereld aan moeten moedigen als ze electric gaan maar daar denken dus een aantal Tweakers anders over....
‘Door een wereldwijde gezondheid ramp haalt Ford zijn geplande lever tijd niet hur hur old auto, LOL zie je wel’

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• daemonix
  • Niet online
Geen enkele fabrikant, ook Tesla niet, heeft zijn planning voor EV's gehaald. Daar was geen pandemie voor nodig, die zorgt alleen voor extra vertraging.

Het optimisme waarmee sommigen hier een bestelling door geven is gespeend van realiteitszin. Dat is waar @RichieB op doelt. Dat is geen leedvermaak, dat zijn de resultaten uit het verleden die wel degelijk een waarschuwing voor de toekomst bevatten.

Het maken van een EV is iets minder eenvoudig dan werd gedacht door Old Auto. VW heeft dat inmiddels ingezien en erkend. Nu de rest nog.

• Tomba

Tomba

daemonix schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:18:
Geen enkele fabrikant, ook Tesla niet, heeft zijn planning voor EV's gehaald. Daar was geen pandemie voor nodig, die zorgt alleen voor extra vertraging.

[...]
Precies mijn punt, ‘zelfs’ Tesla heeft last van de pandemie dus waarom dat zinloze bashen op VAG en nu weer Ford. Het is toch juist balen dat ie later komt (zowel voor het aantal elektrische auto’s als voor de leaserijders die nu nog meer een poot uitgedraaid worden door onze overheid) en niet iets om blij over te worden.
Maar goed, de tendens is duidelijk. “Tesla good, ‘old car’ bad hur hur”

• bottom line
Tomba schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:38:
[...]

Precies mijn punt, ‘zelfs’ Tesla heeft last van de pandemie dus waarom dat zinloze bashen op VAG en nu weer Ford. Het is toch juist balen dat ie later komt (zowel voor het aantal elektrische auto’s als voor de leaserijders die nu nog meer een poot uitgedraaid worden door onze overheid) en niet iets om blij over te worden.
Was er vorig jaar niet de algemene reactie hier op het forum dat het in 2020 over en uit was met Tesla, mede door de komst van modellen van Volvo, VAG en Ford?

Als old car het niet mogelijk kan maken om amper 60k auto's te maken op een tijdspanne van 7 maanden, terwijl ze al decennia lang 5 miljoen auto's per jaar maken, dan heeft dat 0,0 te maken met Covid-19, en alles met onkunde/naiviteit.
Tesla zal dit aantal al behalen in nog geen maand tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 24-05-2020 11:44 ]

• Tomba

Tomba

bottom line schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Was er vorig jaar niet de algemene reactie hier op het forum dat het in 2020 over en uit was met Tesla, mede door de komst van modellen van Volvo, VAG en Ford?
[...]
Bepaald niet nee, over tesla mag hier niets negatiefs gezegd worden namelijk ;) Sterker nog, mensen moesten hun keuze voor e-Golf, ID3, I-Pace en Mustang-e zelfs verdedigen....
bottom line schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Als old car het niet mogelijk kan maken om amper 60k auto's te maken op een tijdspanne van 7 maanden, terwijl ze al decennia lang 5 miljoen auto's per jaar maken, dan heeft dat 0,0 te maken met Covid-19, en alles met onkunde/naiviteit.
Tesla zal dit aantal al behalen in nog geen maand tijd.
Kan ‘old car’ stoppen aub, deze duidelijke met negatieve connotatie bedoelde titel voegt echt niets toe. Overigens verkocht alleen Nissan al meer dan 60.000 Leafs in 2019 dus waar die amper 60k vandaan komt? Kijk het is duidelijk; voor een aantal mensen waaronder jij is alleen Tesla goed. Tesla doet t momenteel ook uitstekend mede dankzij hun vroege start en daar moeten we allemaal heel blij mee zijn! Het is voor mij persoonlijk dan echter niet logisch om continu de auto’s van anderen te bashen en de vlag uit te hangen als het ze niet lukt om bepaalde doelen te bereiken... ik heb dit al eerder aangestipt maar het blijft een vervelend terugkerend fenomeen wat doet denken aan Apple vs Android of Intel vs AMD...

• bottom line
Tomba schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Bepaald niet nee, over tesla mag hier niets negatiefs gezegd worden namelijk ;) Sterker nog, mensen moesten hun keuze voor e-Golf, ID3, I-Pace en Mustang-e zelfs verdedigen....

[...]

Kan ‘old car’ stoppen aub, deze duidelijke met negatieve connotatie bedoelde titel voegt echt niets toe. Overigens verkocht alleen Nissan al meer dan 60.000 Leafs in 2019 dus waar die amper 60k vandaan komt? Kijk het is duidelijk; voor een aantal mensen waaronder jij is alleen Tesla goed. Tesla doet t momenteel ook uitstekend mede dankzij hun vroege start en daar moeten we allemaal heel blij mee zijn! Het is voor mij persoonlijk dan echter niet logisch om continu de auto’s van anderen te bashen en de vlag uit te hangen als het ze niet lukt om bepaalde doelen te bereiken... ik heb dit al eerder aangestipt maar het blijft een vervelend terugkerend fenomeen wat doet denken aan Apple vs Android of Intel vs AMD...
Effe wat uit nieuwsberichten gehaald:
*Het is Ford menens met de productie van elektrische wagens. Van de Ford Mustang Mach-E komen er zoveel als er accupakketten geleverd kunnen worden. Ford weet er 50.000 in te kopen bij LG Chem
*In eerste instantie worden in Zwickau per dag 50 stuks van de ID.3 geproduceerd. Dit komt overeen met een derde van het productievolume zoals dat voorafgaand aan de corona-pandemie werd gerealiseerd.

Sorry, 60k is een overschatting. Het is maximum 50k dat ze willen produceren op 1 jaar tijd.
Als Ford NU al (in begot mei 2020) beweert dat ze 2020 niet kunnen halen, terwijl ze al sinds begin dit jaar bekend maakten dat de productie van de Mach-E in de herfst van 2020 ging beginnen, dan zijn het gewoon prutsers. En zeker als ze als oorzaak nog eens Covid-19 erbij halen. En dan verdienen ze om daar commentaar op te krijgen.
Maar jij bent hier nog niet lang aan het volgen vermoed ik als je beweert dat Tesla nooit is aangepakt geweest hier. Men heeft nooit beweerd zeker dat Tesla om de haverklap failliet kon gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 24-05-2020 12:24 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Laten we de Model Y ook maar even afwachten uit Berlijn. Die moeten Q1-2021 ook in grote aantallen daar van de band rollen maar dat zal mij ook verbazen :).
Natuurlijk zijn merken positief gestemd, dat heet marketing en ook Musk is daar niet vies van. Het zou juist gek zijn als ze vanaf het begin al roepen dat geen deadline haalbaar is.

Het grote probleem zit hem overigens niet in de auto’s maar natuurlijk in de accu’s en de grondstoffen daarvoor die alle merken behalve Tesla moeten inkopen bij bijvoorbeeld LG Chem en dat is dus helaas beperkt.
Auto’s in grote aantallen bouwen hoef je de gevestigde orde echt niet uit te leggen hoor, die rollen aantallen van de band waar Musk een harde plasser van zou krijgen.

Laten we voorop stellen dat het voor iedereen beter is als die EV markt flink op gang komt en of dat nu Tesla of een VW is, who cares. Iedereen heeft zijn voorkeuren en respecteer dat gewoon.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 24-05-2020 12:25 ]

• Tomba

Tomba

bottom line schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:19:
[...]

*Het is Ford menens met de productie van elektrische wagens. Van de Ford Mustang Mach-E komen er zoveel als er accupakketten geleverd kunnen worden. Ford weet er 50.000 in te kopen bij LG Chem
*In eerste instantie worden in Zwickau per dag 50 stuks van de ID.3 geproduceerd. Dit komt overeen met een derde van het productievolume zoals dat voorafgaand aan de corona-pandemie werd gerealiseerd.

Sorry, 60k is een overschatting. Het is maximum 50k dat ze willen produceren op 1 jaar tijd.
Als Ford NU al (in begot mei 2020) beweert dat ze 2020 niet kunnen halen, terwijl ze al sinds begin dit jaar bekend maakten dat de productie van de Mach-E in de herfst van 2020 ging beginnen, dan zijn het gewoon prutsers. En zeker als ze als oorzaak nog eens Covid-19 erbij halen. En dan verdienen ze om daar commentaar op te krijgen, maar jij bent hier nog niet lang aan het volgen vermoed ik.
Thanks for proving my point ;)
En ja ik volg het hier al lang en de teneur is altijd hetzelfde. Tesla rules, everyone else drools.

Ik stop er voor nu weer mee, want zoals verwacht gaat het weer over gelijk halen dat (deze keer) Ford het niet voor elkaar heeft. Top dat dat jou blij maakt, maar ik als EV enthousiast kan daar geen begrip voor opbrengen.
GeeMoney schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Laten we voorop stellen dat het voor iedereen beter is als die EV markt flink op gang komt en of dat nu Tesla of een VW is, who cares. Iedereen heeft zijn voorkeuren en respecteer dat gewoon.
Spijker-kop, iedereen heeft bij auto’s een voorkeur!

[ Voor 11% gewijzigd door Tomba op 24-05-2020 12:30 ]

• bottom line
Tomba schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:24:
[...]

Thanks for proving my point ;)
En ja ik volg het hier al lang en de teneur is altijd hetzelfde. Tesla rules, everyone else drools. Ik stop er voor nu weer mee, want zoals verwacht gaat het weer over gelijk halen dat (deze keer) Ford het niet voor elkaar heeft. Top dat dat jou blij maakt, maar ik als EV enthousiast kan daar geen begrip voor opbrengen.
Geen enkele EV enthousiast zou blij kunnen zijn met de mentaliteit van de huidige autofabrikanten in verband met de massaproductie van hun elektrische modellen.
Als Tesla nog steeds de producent is met het hoogst aantal EV producten, dan is dat gewoon echt schraal in vergelijking met de mogelijkheden dat andere hebben.

• daemonix
  • Niet online
Tomba schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:38:
[...]

Nee dan lees je verkeerd. Hoe lang geleden beloofde Tesla dat de Model 3 binnenkort zou komen, en hoe lang heeft dat geduurd? Dat was ver voor de pandemie. Wanneer zou de Model Y komen? En is die er al (in Europa)? Wanneer zou de ID.3 komen? En is die er al?

Ja, het is balen dat auto's later komen, maar het blijkt dat geen enkele leverancier (old of nieuw) zich aan de beloftes houdt (de Chinezen uitgezonderd?)

EV's maken in grote aantallen blijkt moeilijker dan de auto industrie dacht.

Let wel: de auto als geheel is stukken minder complex dan een ICE, daarom is dit zo verbazingwekkend. Agility blijkt veel moeilijker dan gedacht, en EV's maken is grandioos onderschat door old auto.

En nee, Tesla is niet heilig, maar ze hebben nu eindelijk wel hun productie op orde. Nu de rest nog.

[ Voor 13% gewijzigd door daemonix op 24-05-2020 13:28 ]

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
bottom line schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Als Ford NU al (in begot mei 2020) beweert dat ze 2020 niet kunnen halen, terwijl ze al sinds begin dit jaar bekend maakten dat de productie van de Mach-E in de herfst van 2020 ging beginnen, dan zijn het gewoon prutsers. En zeker als ze als oorzaak nog eens Covid-19 erbij halen. En dan verdienen ze om daar commentaar op te krijgen.
Maar jij bent hier nog niet lang aan het volgen vermoed ik als je beweert dat Tesla nooit is aangepakt geweest hier. Men heeft nooit beweerd zeker dat Tesla om de haverklap failliet kon gaan.
Super dat je je werkervaring deelt in een assemblage afdeling van een automerk. De planning, ombouw van de productie omgeving voor een nieuw model, nieuwe techniek versus de paperrazi of lekkende sociale mediahonger is een huzarenstukje om de mediaplanning onder controle te houden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 16:54
Modbreak:Zullen we een ieder in zijn/haar waarde laten en beestjes bij de namen noemen? Old auto = Ford, noem het dan ook zo. Hou er ook rekening mee dat de Coronalockdowns in andere landen veel strenger zijn dan hier en wel degelijk invloed kunnen hebben op planningen, hier nodeloos op bashen maakt de sfeer er niet beter op.

Voor elektrisch rijden treedt er wel erg vaak kortsluiting op in dit topic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:40
Nu door corona gast onze reis niet door en zit ik te denken om met de auto te gaan naar Portugal of Italië.

Hopelijk tegen die tijd met de id3 maar heeft iemand hier al eens een toch met de ev richting Portugal of Italië gewaagd?
kurk_droog schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:53:
Hopelijk tegen die tijd met de id3 maar heeft iemand hier al eens een toch met de ev richting Portugal of Italië gewaagd?
Ja hoor, als je zoekt in dit topic (of de vorige delen) vind je toch nog best wat posts waarin ook de nodige valkuilen worden besproken? Zoek je iets specifieks?
AMARONE schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:53:
Nu door corona gast onze reis niet door en zit ik te denken om met de auto te gaan naar Portugal of Italië.

Zou gewoon eens op ABRP kijken.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:44

Ik denk dat laden de grootste uitdaging is, dus misschien hier eens kijken. [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door PeterZ(on) op 24-05-2020 15:19 ]

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:23

@Hachy 's zoe avonturen richting italië 2 jaar terug:
https://goedkoperrijden.b...ie-met-de-zoe-deel-1.html

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• DV837
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe lease-auto van de zaak, huidig contract loopt tot eind van het jaar. Nu overweeg ik de e-208 en corsa-e. Kan helaas niet thuis laden, maar vooralsnog 7 laadpunten (14 aansluitingen) in de wijk op gemiddeld 6 minuten lopen, wat ik acceptabel vind.

Keuze is deels vanuit mijn persoonlijke wens om elektrisch te rijden, maar het kostenaspect vind ik nog belangrijker. Als het duurder was zou ik het niet zo snel doen, afgezet tegen het ongemak van range beperkingen en niet op de oprit kunnen laden. Woon-werk is zo'n 70km enkele reis.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van forumleden die één van beide modellen al hebben of in bestelling hebben. Risico is natuurlijk de levertijd, zodat het lage bijtellingspercentage van 2020 nog geldt. En ik wil graag wel 3-fase (vanwege praktijkrange van zo'n 240km), en ik dacht te hebben gelezen dat sommige merken momenteel problemen ondervinden met het leveren van deze aansluiting op de modellen. Ik weet niet of dit ook voor de e-208 en/of corsa-e geldt?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:51

Crazy D

I think we should take a look.

DV837 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:49:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een nieuwe lease-auto van de zaak, huidig contract loopt tot eind van het jaar. Nu overweeg ik de e-208 en corsa-e. Kan helaas niet thuis laden, maar vooralsnog 7 laadpunten (14 aansluitingen) in de wijk op gemiddeld 6 minuten lopen, wat ik acceptabel vind.
Ik zou je auto eens een paar weken vlak bij de laadpaal zetten, en kijken of je het nog steeds fijn vind met windkracht 7, 10 graden en regen :X 6 minuten is in mijn ervaring een eind lopen als het slecht weer is. Ik zou in ieder geval alvast eens informeren wat de mogelijkheden zijn om dichterbij een laadpaal te krijgen. 6 minuten loopafstand zou voor mij echt een no-deal zijn, al is het EV rijden nog zo superrelaxt. (al ben ik wellicht verwent, woonde eerst letterlijk naast een laadpaal, en heb nu een eigen).

Exact expert nodig?

• DV837
Crazy D schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:55:
[...]

Ik zou je auto eens een paar weken vlak bij de laadpaal zetten, en kijken of je het nog steeds fijn vind met windkracht 7, 10 graden en regen :X 6 minuten is in mijn ervaring een eind lopen als het slecht weer is. Ik zou in ieder geval alvast eens informeren wat de mogelijkheden zijn om dichterbij een laadpaal te krijgen. 6 minuten loopafstand zou voor mij echt een no-deal zijn, al is het EV rijden nog zo superrelaxt. (al ben ik wellicht verwent, woonde eerst letterlijk naast een laadpaal, en heb nu een eigen).
De dichtstbijzijnde is wel gewoon 130m, dus als daar een plekje vrij is kan ie gewoon daar :P Meer voor het geval ik per se moet laden, dan kan het ook op die plekken (wegens parkeervergunning in de stad). Moet helaas wel vaker iets verder van de voordeur parkeren wegens drukte in de straat, dus dat ben ik gelukkig dan wel weer gewend en vind ik dus niet zo erg.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Volgens de meest recente weersverwachting wordt het de komende tijd lekker weer, dus je voorgestelde test gaat de komende tijd niet lukken. En een beetje regen en wind moet een gezonde Hollandse jongen of meid wel tegen kunnen.

• AMARONE
Bedankt, geweldig verslag om te lezen. Maar inderdaad, ik zit in het verkeerde topic.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

https://abetterrouteplann...03-4bdf-bbed-f20879abb7ba

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
GeeMoney schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:23:

Het grote probleem zit hem overigens niet in de auto’s maar natuurlijk in de accu’s en de grondstoffen daarvoor die alle merken behalve Tesla moeten inkopen bij bijvoorbeeld LG Chem en dat is dus helaas beperkt.
Auto’s in grote aantallen bouwen hoef je de gevestigde orde echt niet uit te leggen hoor, die rollen aantallen van de band waar Musk een harde plasser van zou krijgen.
Bij mijn weten moet Tesla de batterij cellen ook inkopen (onder andere bij Panasonic en CATL), op dat vlak is Tesla niet anders dan de andere EV fabrikanten, Tesla maakt wel zelf d3 battery packs, maar dat doen andere fabrikanten ook, waaronder VAG en Mercedes, ze hebben hun eigen fabrieken daarvoor voor, of de andere merken dat doen weet ik niet zeker.

• daemonix
  • Niet online
Tesla maakt zelf ook batterijen: https://www.tesla.com/gigafactory
In mid-2018, battery production at Gigafactory 1 reached an annualized rate of roughly 20 GWh, making it the highest-volume battery plant in the world. Tesla currently produces more batteries in terms of kWh than all other carmakers combined. With the Gigafactory ramping up production, Tesla’s cost of battery cells will significantly decline through economies of scale, innovative manufacturing, reduction of waste, and the simple optimization of locating most manufacturing processes under one roof. By reducing the cost of batteries, Tesla can make products available to more and more people, allowing us to make the biggest possible impact on transitioning the world to sustainable energy.
Of zie Wikipedia: Giga Nevada

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 24-05-2020 19:23 ]

• PhilipCl
Ze maken de batterij cellen niet zelf ... https://www.tesla.com/nl_...ign-agreement-gigafactory er zijn wel plannen dat ze dat willen, maar zover zijn ze dus nog niet.

En Tesla is niet de enige, https://www.daimler.com/innovation/battery-factories.html, Mercedes is daar al sinds 2012 mee bezig!

In Kamenz the battery production is running since 2012. Additionally a second battery factory is being built at this site. The series production will start in spring 2019.

• daemonix
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door daemonix op 24-05-2020 20:04 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

https://www.tesla.com/blo...ign-agreement-gigafactory
According to the agreement, Tesla will prepare, provide and manage the land, buildings and utilities. Panasonic will manufacture and supply cylindrical lithium-ion cells and invest in the associated equipment, machinery, and other manufacturing tools based on their mutual approval.
Maar of het nog lang duurt is een tweede.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:52
Misschien een stomme vraag :X

Als ik een nieuwe Mach-E in DE koop en die direct wil importeren in NL kan ik dan aanspraak maken op de 5000 subsidie(umweltbonus)?

Normale prijzen, zonder subsidies:
Mach-E (RWD + grote accu) komt in DE inc 19%btw op 46.900
Is 39.412 ex btw
Is 47.688 incl 21% NL BTW

Kost normaal gesproken in NL 58.075
Scheelt sowieso al 10k, komt dan nog wel importwerk en transport bij maar zou niet meer dan 1.000-1.500 hoeven te zijn zover ik op verschillende websites lees.

Zie wel dat de bedragen die ik eerder noemde niet helemaal correct zijn:
Mach-E NL: vanaf 49.925
Mach-E DE: vanaf 46.900
AWD NL: vanaf 57.665
AWD DE: vanaf 54.000

[ Voor 14% gewijzigd door makooy op 25-05-2020 08:58 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01 21:27
TerrorSource schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:58:
Misschien een stomme vraag :X

Als ik een nieuwe Mach-E in DE koop en die direct wil importeren in NL kan ik dan aanspraak maken op de 5000 subsidie(umweltbonus)?

Normale prijzen, zonder subsidies:
Mach-E (RWD + grote accu) komt in DE inc 19%btw op 46.900
Is 39.412 ex btw
Is 47.688 incl 21% NL BTW

Kost normaal gesproken in NL 58.075
Scheelt sowieso al 10k, komt dan nog wel importwerk en transport bij maar zou niet meer dan 1.000-1.500 hoeven te zijn zover ik op verschillende websites lees.
vast niet, je zal wel DE ingezetene moeten zijn. En voor eventuele bijtelling zal wel de NL catalogusprijs genomen worden. Maar sta wel te kijken van het prijsverschil

• makooy
jerh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:37:
[...]

vast niet, je zal wel DE ingezetene moeten zijn. En voor eventuele bijtelling zal wel de NL catalogusprijs genomen worden. Maar sta wel te kijken van het prijsverschil
Ja ik dus ook. Sinds dit weekend zijn de exacte prijzen van de Ford website gehaald maar kan mij nog herinneren dat in NL het 58.xxx was en met TP-Plus pakket iets van 60.xxx
Scheelt enorm.

Kan wel zijn dat ik naar de verkeerde prijzen in DE zit te kijken, kan nergens meer de recente prijzen vinden :?

[ Voor 10% gewijzigd door makooy op 25-05-2020 08:52 ]

TerrorSource schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:58:
Mijn Duits is niet zo goed, maar volgens mij lees ik het stukje over de KBA-Erklärung op deze site dat je hem op Duits kenteken moet zetten en minimaal 6 maanden op moet hebben staan. Iets soortgelijks (maar net anders) staat op deze site. Daar staat alleen dat je hem 6 maanden moet houden. Dat is natuurlijk niet precies hetzelfde als op Duits kenteken houden, maar het kan best zijn dat ze hetzelfde bedoelen omdat ze er van uitgaan dat het alleen door Duitsers wordt aangevraagd?

Ik heb geen idee of je een auto op Duits kenteken kan zetten als je geen Duitser bent en tevens niet in Duitsland woont; bovendien moet je daar dan wellicht ook wegenbelasting/verzekering en dat soort verplichtte dingen betalen.

Maar voor die bonus is het natuurlijk wel interessant omdat eens na te vragen bij mensen die dat wel zouden kunnen weten. Misschien gewoon een mailtje sturen om het te vragen?

• makooy
JeroenE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:52:
[...]
Mijn Duits is niet zo goed, maar volgens mij lees ik het stukje over de KBA-Erklärung op deze site dat je hem op Duits kenteken moet zetten en minimaal 6 maanden op moet hebben staan. Iets soortgelijks (maar net anders) staat op deze site. Daar staat alleen dat je hem 6 maanden moet houden. Dat is natuurlijk niet precies hetzelfde als op Duits kenteken houden, maar het kan best zijn dat ze hetzelfde bedoelen omdat ze er van uitgaan dat het alleen door Duitsers wordt aangevraagd?

Ik heb geen idee of je een auto op Duits kenteken kan zetten als je geen Duitser bent en tevens niet in Duitsland woont; bovendien moet je daar dan wellicht ook wegenbelasting/verzekering en dat soort verplichtte dingen betalen.

Maar voor die bonus is het natuurlijk wel interessant omdat eens na te vragen bij mensen die dat wel zouden kunnen weten. Misschien gewoon een mailtje sturen om het te vragen?
Diezelfde informatie had ik ook gevonden. 6 maanden moet houden lijkt mij geen probleem 8) maar verwacht inderdaad dat het alleen voor inwoners is.

Enig idee waar ik dit zou na kunnen vragen?

[ Voor 5% gewijzigd door makooy op 25-05-2020 08:56 ]

TerrorSource schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Diezelfde informatie had ik ook gevonden. 6 maanden moet houden lijkt mij geen probleem 8) maar verwacht inderdaad dat het alleen voor inwoners is.

De BAFA bellen? Maar hoe wil je dit gaan bereiken dan;
Das Fahrzeug muss im Inland auf den Antragsteller zugelassen werden und mindestens sechs Monate zugelassen bleiben.
Hij moet dus op naam gezet worden in Duitsland en minimaal 6 maand op naam blijven staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 25-05-2020 09:14 ]

TerrorSource schreef op maandag 25 mei 2020 @ 08:55:
Ik zou het bij de BAFA navragen, zij zijn immers degene die de regeling uitvoeren dus die weten vast wel wat de regels precies zijn. Zie https://www.bafa.de/DE/Service/Impressum/impressum_node.html

• daemonix
  • Niet online
Hij moet 6 maanden op naam van een in Duitsland ingeschrevene, Duits ingezetene dus en op Duits kenteken staan. Dat is wat ik er een tijdje geleden van begrepen heb, en dat is ook de meest logische uitleg.
Het zou van de zotte zijn als je een bonus zou kunnen krijgen op een auto die je weer snel exporteert, ze zijn niet helemaal gek daar. ;)

• AMARONE
[...]

Hoeveel keer komt dat nou voor? 5 minuten lopen is prima te doen, helemaal in deze luie maatschappij is et een goede wandeling. Daarnaast zou je hem ook in de avond alweer dichterbij kunnen halen na wat geladen te hebben.

Tip voor hem nog, neem al contact p met de gemeente voor een paal in de buurt extra. Hoe meer aanvragen hoe beter.

• kdeboois
AMARONE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Hoeveel keer komt dat nou voor? 5 minuten lopen is prima te doen, helemaal in deze luie maatschappij is et een goede wandeling. Daarnaast zou je hem ook in de avond alweer dichterbij kunnen halen na wat geladen te hebben.

Tip voor hem nog, neem al contact p met de gemeente voor een paal in de buurt extra. Hoe meer aanvragen hoe beter.
Ik heb het 5 jaar gedaan. Valt tegen hoor, zeker als je ook een tankpas hebt (RE-EV) en je vriendin je voor gek verklaard want je kan toch gewoon tanken.

Door de regen is de lol er echt snel af, maar met 0% bijtelling en een groen hart heb ik het volgehouden. Nu een eigen paal.

• DV837
Bedankt voor alle reacties op de looptijd naar de laadpalen. Ben er wel over uit dat dat voor mij geen breekpunt is. Goede tip om in ieder geval de aanvraag te hebben lopen bij de gemeente, ik geloof dat ze dan gaan reviewen op basis van bezetting en dan eventueel bijplaatsen.

Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met bestellen/levertijd en/of gebruik van de e-208 en corsa-e, dan houd ik me aanbevolen.

• Coasterfreak
DV837 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:27:
Bedankt voor alle reacties op de looptijd naar de laadpalen. Ben er wel over uit dat dat voor mij geen breekpunt is. Goede tip om in ieder geval de aanvraag te hebben lopen bij de gemeente, ik geloof dat ze dan gaan reviewen op basis van bezetting en dan eventueel bijplaatsen.

Als er nog mensen zijn die ervaring hebben met bestellen/levertijd en/of gebruik van de e-208 en corsa-e, dan houd ik me aanbevolen.
Gotham in "Elektrische auto's - deel 5"
Gotham in "Elektrische auto's - deel 5"

• daemonix
  • Niet online
DV837 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:27:
Een ander criterium is dat de laadpaal binnen 300 m van je huis zou moeten staan, in sommige gemeentes wordt 250 m gehanteerd. Dat zou nog kunnen helpen om hem dichterbij te krijgen.

De aanvraag kun je pas doen als je aantoonbaar een ev hebt. Voorlopig speelt het nog niet voor je. ;)

• kdeboois
Bestelling bij leasemaatschappij was in Amsterdam voldoende. Wel 9 maanden moeten wachten in 2012 en nauwelijks kunnen gebruiken want Car2go rijders en een andere PHEV waren vroeger thuis dan ik.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-01 12:04

India Sierra

Learn by failure

@Gotham Op de opel site (iets omlaag scrollen) kun je de actieradius schatten afhankelijk van je snelheid, rijstijl en temperatuur.

Met 100km/h, rustige rijstijl en 20c met airco schat hij 261km range, met 110km/h zakt dat naar 228km. Als het bij jou echt zo veel afwijkt zou je minstens kunnen vragen hoe dat te verklaren is lijkt me.

[ Voor 12% gewijzigd door India Sierra op 25-05-2020 11:29 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• daemonix
  • Niet online
India Sierra schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:29:
@Gotham Op de opel site (iets omlaag scrollen) kun je de actieradius schatten afhankelijk van je snelheid, rijstijl en temperatuur.

Met 100km/h, rustige rijstijl en 20c met airco schat hij 261km range, met 110km/h zakt dat naar 228km. Als het bij jou echt zo veel afwijkt zou je minstens kunnen vragen hoe dat te verklaren is lijkt me.
Houden ze geen rekening met wind misschien? Het is maar een model, we kunnen beter en meer vertrouwen op real life data. Het is dus afwachten totdat er meer Opels en Peugeots rondrijden.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-01 12:04

India Sierra

Learn by failure

daemonix schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:34:
[...]

Houden ze geen rekening met wind misschien? Het is maar een model, we kunnen beter en meer vertrouwen op real life data. Het is dus afwachten totdat er meer Opels en Peugeots rondrijden.
Zelfs als ze met wind geen rekening houden, met gemiddeldes moet je idd toch wel redelijk in de buurt van die waardes moeten komen, ze zijn niet onrealistisch oid.

Trouwens, @Gotham waarvoor was die terugroepactie? Misschien is het er wel iets mee te maken.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• daemonix
  • Niet online
India Sierra schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Zelfs als ze met wind geen rekening houden, met gemiddeldes moet je idd toch wel redelijk in de buurt van die waardes moeten komen, ze zijn niet onrealistisch oid.

Trouwens, @Gotham waarvoor was die terugroepactie? Misschien is het er wel iets mee te maken.
Sinds wanneer zijn verbruikscijfers van auto fabrikanten betrouwbaar?

Vergeet niet dat bij een EV de wind een veel grotere rol speelt bij het verbruik dan bij een ICE. Windkracht 4 tegen betekent 20-28 km/h bij je snelheid optellen, en dan zit je bij 100 km/h ineens aan de 120 km/h.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

@daemonix @Mar.tin @assje @BenEco @Luiaard
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie toch af van het plan om een Leaf te kopen, TCO komt ongeveer op hetzelfde als een B segment auto op benzine of diesel. Twijfels over de range, de staat van de accu na 5 jaar iedere dag leegrijden en de restwaarde over 5 jaar (wanneer er ook een groot aantal betere electrische auto's uit de lease komen) zorgen hiervoor.

• assje
blitzkrieg schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:05:
TCO komt ongeveer op hetzelfde als een B segment auto op benzine of diesel.
**Zal puur als 2e auto gebruikt worden voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw**
**enkele reis is 45km, **
Ik denk uit je verhaal op te kunnen maken dat je thuis mogelijkheid hebt om te laden, dan neem ik aan dat je vrouw die 45km niet dagelijks rijdt? Met >20kkm/jaar en thuis laden moet de TCO van een EV mijn inziens namelijk wel uit kunnen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PhilipCl
AMARONE schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:32:
[...]

En dan is die 5 minuten toch net wat ver weg om de auto te verplaatsen als die volgeladen is, want dat worden dan 10 minuten wandelen, bij goed weer geen probleem, bij slecht weer ... ik wil het nog zien gebeuren. En dan ontstaat er een andere discussie ... de laadpaal is geen parkeerplaats!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
DV837 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:49:

Keuze is deels vanuit mijn persoonlijke wens om elektrisch te rijden, maar het kostenaspect vind ik nog belangrijker. Als het duurder was zou ik het niet zo snel doen, afgezet tegen het ongemak van range beperkingen en niet op de oprit kunnen laden. Woon-werk is zo'n 70km enkele reis.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van forumleden die één van beide modellen al hebben of in bestelling hebben. Risico is natuurlijk de levertijd, zodat het lage bijtellingspercentage van 2020 nog geldt. En ik wil graag wel 3-fase (vanwege praktijkrange van zo'n 240km), en ik dacht te hebben gelezen dat sommige merken momenteel problemen ondervinden met het leveren van deze aansluiting op de modellen. Ik weet niet of dit ook voor de e-208 en/of corsa-e geldt?
Het is ook lastig redeneren, aan de ene kant... hoevaak kom je thuis in de zeikregen of vertrek je in de zeikregen. Valt best wel mee.

Aan de andere kant; 6 minuten klinkt erg weinig, maar ik moet bij klanten soms achter parkeren, dat is 3 tot 4 minuten lopen en dat gebied is echt een windtunnel. Voel toch als meer.

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben hoor, ik doe altijd extra loopjes omdat ik als IT-er graag een beetje in beweging blijft. Maar het is wel onhandig om je auto erg ver te hebben staan. Ik zat voor mijzelf te kijken, al mijn laadpalen (nu 3x2, straks 5x2) zijn in 2 minuten loopafstand waarbij de dichtstbijzijnde 120 meter is. Mijn vriendin kreunt al bij de gedachte dat de auto daar helemaal staat. :+ Ik vind het zelf wel lekker, lekker stukje lopen (van 3x niets). Het is zo persoonlijk. Ik vind het best een goed idee dat je je auto een paar weken in die omgeving parkeert om te kijken hoe erg je het vindt (meegenomen dat het huidige weer absoluut geen straf is).

En moet je ook echt elke dag daar laden? En wat als er meer EV's bijkomen en de laadplekken afnemen qua beschikbaarheid. Red je een reis dan nog wel? Zelf is het voor mij geen probleem. Ik kan laden op het werk en thuis (publieke laadpaal) en dat moet ik dan eens in de 2 a 3 dagen doen naar gelang het jaargetijde. Hoe zit dat bij jou?

Wel toffe auto's (lijkt mij) allebei!

• -Splash-
PhilipCl schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:18:
[...]

En dan is die 5 minuten toch net wat ver weg om de auto te verplaatsen als die volgeladen is, want dat worden dan 10 minuten wandelen, bij goed weer geen probleem, bij slecht weer ... ik wil het nog zien gebeuren. En dan ontstaat er een andere discussie ... de laadpaal is geen parkeerplaats!
Oei... dat is een gevaarlijke discussie. ;) Ik ben het er half mee eens (ik zou het meer als een sociaal iets zien, maar de praktijk wijst uit dat dat niet werkt) met als kanttekening dat je niet om 2 uur uit je bed hoeft om je auto te verplaatsen. Zo is hier een leaf die bijna niet verplaatst is gedurende de hele corona crisis en wel keurig aan de laadpaal staat. Dat is best... :X

• Coasterfreak
PhilipCl schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:18:
[...]

de laadpaal is geen parkeerplaats!
wat te doen in een gebied met veel parkeerdruk?

1. auto onnodig laten aan een paal zodat ICE makkelijker kunnen parkeren maar kunnen (PH)EVs niet laden, als ze willen, doordat je een paal bezet houd
2. paal vrijlaten waardoor ICE moeilijker kunnen parkeren

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:38
Coasterfreak schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:32:
[...]

1. auto onnodig laten aan een paal zodat ICE makkelijker kunnen parkeren maar kunnen (PH)EVs niet laden, als ze willen, doordat je een paal bezet houd
Ik vind beide opties prima met mijn Hybrid. Ik parkeer dan alsnog gewoon waar het het beste uitkomt :D

[removed]

• -Splash-
Coasterfreak schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Je zou een boetetarief bij vol kunnen hanteren. Dan is parkeren bij een paal een keuze en daar betaal je voor.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:15:
[...]

[...]

Ik denk uit je verhaal op te kunnen maken dat je thuis mogelijkheid hebt om te laden, dan neem ik aan dat je vrouw die 45km niet dagelijks rijdt? Met >20kkm/jaar en thuis laden moet de TCO van een EV mijn inziens namelijk wel uit kunnen.
Die 45km is dagelijks. Ik zal vanavond nog eens even rekenen, maar als ik snel de ANWB calculator invul komt hij ongeveer gelijk uit met een Clio op benzine. Nu rekenen ze daar met een €0,31/kWh, dus dat is niet reëel bij 100% thuis laden.
Maar ze rekenen wel met een restwaarde van €3500 en daar heb ik mijn twijfels bij, wie zit er over 5 jaar nog te wachten op een Leaf met uitgewoonde accu als er ook allerlei andere opties uit de lease komen. Dat is een gok.
Dus ik denk dat we eerst nog even benzine gaan rijden tot de markt voor 2e hands electrisch wat volwassener is.

• DV837
-Splash- schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Het is ook lastig redeneren, aan de ene kant... hoevaak kom je thuis in de zeikregen of vertrek je in de zeikregen. Valt best wel mee.

Aan de andere kant; 6 minuten klinkt erg weinig, maar ik moet bij klanten soms achter parkeren, dat is 3 tot 4 minuten lopen en dat gebied is echt een windtunnel. Voel toch als meer.

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben hoor, ik doe altijd extra loopjes omdat ik als IT-er graag een beetje in beweging blijft. Maar het is wel onhandig om je auto erg ver te hebben staan. Ik zat voor mijzelf te kijken, al mijn laadpalen (nu 3x2, straks 5x2) zijn in 2 minuten loopafstand waarbij de dichtstbijzijnde 120 meter is. Mijn vriendin kreunt al bij de gedachte dat de auto daar helemaal staat. :+ Ik vind het zelf wel lekker, lekker stukje lopen (van 3x niets). Het is zo persoonlijk. Ik vind het best een goed idee dat je je auto een paar weken in die omgeving parkeert om te kijken hoe erg je het vindt (meegenomen dat het huidige weer absoluut geen straf is).

En moet je ook echt elke dag daar laden? En wat als er meer EV's bijkomen en de laadplekken afnemen qua beschikbaarheid. Red je een reis dan nog wel? Zelf is het voor mij geen probleem. Ik kan laden op het werk en thuis (publieke laadpaal) en dat moet ik dan eens in de 2 a 3 dagen doen naar gelang het jaargetijde. Hoe zit dat bij jou?

Wel toffe auto's (lijkt mij) allebei!
Ja het kopen heb ik echt geen probleem mee, laten we zeggen dat wandelen mijn voornaamste vakantie-activiteit is, dus dan is het een erg klein stukje, ook met paraplu.

Ik werk in de detachering, dus voor laden op werk ben ik steeds afhankelijk van de situatie bij een nieuwe klant. Doorgaans wel max 70km enkele reis. Risico is inderdaad dat de laadpalen gaan achter lopen bij het aanbod aan EV in de toekomst. Ik monitor nu regelmatig beschikbaarheid en dan is er veel vrij. Uitweg is altijd nog FastNed natuurlijk. Ben dan bereid dat risico wel te nemen.

• -Splash-
DV837 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:11:
[...]

Ja het kopen heb ik echt geen probleem mee, laten we zeggen dat wandelen mijn voornaamste vakantie-activiteit is, dus dan is het een erg klein stukje, ook met paraplu.

Ik werk in de detachering, dus voor laden op werk ben ik steeds afhankelijk van de situatie bij een nieuwe klant. Doorgaans wel max 70km enkele reis. Risico is inderdaad dat de laadpalen gaan achter lopen bij het aanbod aan EV in de toekomst. Ik monitor nu regelmatig beschikbaarheid en dan is er veel vrij. Uitweg is altijd nog FastNed natuurlijk. Ben dan bereid dat risico wel te nemen.
Dan is dat rond toch? :)

• assje
blitzkrieg schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:59:
Die 45km is dagelijks. Ik zal vanavond nog eens even rekenen, maar als ik snel de ANWB calculator invul komt hij ongeveer gelijk uit met een Clio op benzine. Nu rekenen ze daar met een €0,31/kWh, dus dat is niet reëel bij 100% thuis laden.
Maar ze rekenen wel met een restwaarde van €3500 en daar heb ik mijn twijfels bij, wie zit er over 5 jaar nog te wachten op een Leaf met uitgewoonde accu als er ook allerlei andere opties uit de lease komen. Dat is een gok.
Ik heb mijn Leaf ook weggedaan omdat ik weinig vertrouwen had in toekomstige restwaarde, voor mijn Ioniq heb ik eerlijk gezegd juist meer vertrouwen in de restwaarde dan ik een een brandstofvariant zou hebben.Totaal €372,50 of €0,18/km bij 25kkm/jaar. Heb ik alleen geen rentederving gerekend, hangt even van je persoonlijke situatie af wat redelijk is.

Ik denk niet dat je zo snel (veel) goedkoper gaat zijn met een B segment ICE zelfs als die de helft in aanschaf kost (los dat het qua comfort totaal niet te vergelijken is).

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

assje schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Ik heb mijn Leaf ook weggedaan omdat ik weinig vertrouwen had in toekomstige restwaarde, voor mijn Ioniq heb ik eerlijk gezegd juist meer vertrouwen in de restwaarde dan ik een een brandstofvariant zou hebben.Totaal €372,50 of €0,18/km bij 25kkm/jaar. Heb ik alleen geen rentederving gerekend, hangt even van je persoonlijke situatie af wat redelijk is.

Ik denk niet dat je zo snel (veel) goedkoper gaat zijn met een B segment ICE zelfs als die de helft in aanschaf kost (los dat het qua comfort totaal niet te vergelijken is).
Uitgaand van 20k km/jaar.
  • Afschrijving: €300 (aanschaf 21000, over 5 jaar nog €3000 waard, lijkt me erg pessimistisch
  • Energie: €52,50
  • Verzekering: €53 (volledig casco)
  • Wegenbelasting €0
  • Onderhoud €30
Kom ik op €0,26/km. Rij je natuurlijk wel luxe.

Jou onderhoud lijkt me wel wat laag ingeschat.

• AMARONE
daemonix schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Een ander criterium is dat de laadpaal binnen 300 m van je huis zou moeten staan, in sommige gemeentes wordt 250 m gehanteerd. Dat zou nog kunnen helpen om hem dichterbij te krijgen.

De aanvraag kun je pas doen als je aantoonbaar een ev hebt. Voorlopig speelt het nog niet voor je. ;)
gewoon proberen, bij mij hebben ze het wel al meegenomen.

• assje
blitzkrieg schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:58:
[...]

Uitgaand van 20k km/jaar.
  • Afschrijving: €300 (aanschaf 21000, over 5 jaar nog €3000 waard, lijkt me erg pessimistisch
  • Energie: €52,50
  • Verzekering: €53 (volledig casco)
  • Wegenbelasting €0
  • Onderhoud €30
Kom ik op €0,26/km. Rij je natuurlijk wel luxe.

Jou onderhoud lijkt me wel wat laag ingeschat.
Maar in grote lijnen vergeleken met een ICE B-segment:
Wegenbelasting +€45
Onderhoud +€20
Brandstof +€100
Verzekering -€10 (?)

Je aanname voor afschrijving lijkt me inderdaad erg pessimistisch. Het zou kunnen maar het zou ook de helft kunnen zijn. De EV loopt €155 per maand voor die je extra kwijt kan zijn om quitte te spelen.

Het blijf lastig voorspellen omdat het allemaal nieuw is maar persoonlijk schat ik de kans op een waarde van €10k over 5 jaar groter dan jouw €3k. En, €21k aanschaf kan goedkoper.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36
Als je straks in 2026 de volle pond mrb moet betalen voor een EV, wordt er dan nog rekening gehouden met gewicht van accupakket (aftrek) zoals dat werd gedaan met hybrides? Als je 100% moet betalen wordt de I-Pace bijvoorbeeld 352 en de E-Tron 421.
Pagina: 1 ... 100 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic