Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 00:34
assje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:14:
[...]

En zelfs 83pk voelt al sportief vanuit stilstand als het direct volledig beschikbaar is.
Dat is het niet. Alleen het koppel is direct beschikbaar. Voor de 83 PK (heb het zelf liever over kW bij EV) moet je wachten tot de motor op toeren komt.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
kdeboois schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:49:
[...]

Dat is het niet. Alleen het koppel is direct beschikbaar. Voor de 83 PK (heb het zelf liever over kW bij EV) moet je wachten tot de motor op toeren komt.
Dat zegt @assje ook niet, alleen dat het zo voelt.

PK mag eigenlijk helemaal niet meer, want geen SI eenheid. kW moet ook bij ICE, niet alleen bij EV's.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:29
Deveon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:58:
Een taxi afschrijven in 5 jaar is natuurlijk gebaseerd op een brandstofmotor. Misschien moet je juist met een EV simpelweg langer doorrijden. Het verschil is onderhoud is enorm en daarom willen bedrijven meestal na 5 jaar er vanaf.
Ik zou denken dat het interieur en de ophanging de eerste twee zijn die wel echt versleten raken. Met de motor en versnellingsbak is vaak niet echt iets mis mee na 5 jaar, heat cycles doen die amper.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kdeboois
daemonix schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Dat zegt @assje ook niet, alleen dat het zo voelt.

PK mag eigenlijk helemaal niet meer, want geen SI eenheid. kW moet ook bij ICE, niet alleen bij EV's.
Je voelt ze ook niet, dat is de acceleratie, een direct afgeleide van dat koppel.

Bij ICE lijkt het me beter op PK te blijven gebruiken om het klassieke karakter te benadrukken 😁

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mcmiles schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:26:
Al met een tevreden gevoel overgehouden aan de Zoe. Ik heb een optie op de ID.3 lopen en beslissing zal lastig zijn. Vooral om de ID geen warmtepomp heeft.
Wat is de levertijd van beiden?

Renault Zoe Q90

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:33
TucanoItaly schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:31:
[...]

Wat is de levertijd van beiden?
Nieuw besteld ongeveer 3 maanden

iMac 3.2 GHz, 27 inch, MacOS Catalina, iPhone 11 Pro, iPad Pro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 03-06 17:48

Blonde Tux

Advertentieboer

Ben mij momenteel aan het oriënteren op een Zoe, maar loop toch tegen een aantal vragen aan waar ik eigenlijk niet eenduidig achter kan komen.

Voor Woon-Werk verkeer, rijd ik dagelijks zo'n 100 km (Utrecht - Wageningen) met af en toe een klein uitstapje Almere. Nu woon ik in een appartement, maar heb 3 palen waar ik eventueel gebruik van kan maken in de wijk staan (bezetting is doorgaans 60/75%) daarnaast heeft mijn werkgever een ruime mogelijkheid tot elektrisch laden. Momenteel doe ik het via het OV, maar gezien het feit mijn werkgever maar een marginaal deel van mijn reiskosten vergoed (ongeacht OV en eigen vervoer) begin ik toch na te denken over een eigen wagen.

Mijn huidige voorkeur gaat uit om een ZOE uit 2015/2016 te kopen, en als ik zo reken met de duurste variant aan batterijhuur. (moet wel zeggen dat een batterij huren me op een of andere manier tegen staat: €1.500,- op jaarbasis om gebruik te maken van een batterij voelt me op een of andere manier aan als koppelverkoop)

Is het nog steeds interessant om een elektrisch te gaan rijden, als ik alleen maar afhankelijk ben van openbare oplaadpunten?

Daarnaast verdwaal ik nogal in de type aanduidingen van de ZOE zoals, R240, Q210, R90. Had begrepen dat de ene versie wel Quick-charging ondersteund naar de andere niet.

хочет знать все?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Blonde Tux schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:34:
Ben mij momenteel aan het oriënteren op een Zoe, maar loop toch tegen een aantal vragen aan waar ik eigenlijk niet eenduidig achter kan komen.

Voor Woon-Werk verkeer, rijd ik dagelijks zo'n 100 km (Utrecht - Wageningen) met af en toe een klein uitstapje Almere. Nu woon ik in een appartement, maar heb 3 palen waar ik eventueel gebruik van kan maken in de wijk staan (bezetting is doorgaans 60/75%) daarnaast heeft mijn werkgever een ruime mogelijkheid tot elektrisch laden. Momenteel doe ik het via het OV, maar gezien het feit mijn werkgever maar een marginaal deel van mijn reiskosten vergoed (ongeacht OV en eigen vervoer) begin ik toch na te denken over een eigen wagen.

Mijn huidige voorkeur gaat uit om een ZOE uit 2015/2016 te kopen, en als ik zo reken met de duurste variant aan batterijhuur. (moet wel zeggen dat een batterij huren me op een of andere manier tegen staat: €1.500,- op jaarbasis om gebruik te maken van een batterij voelt me op een of andere manier aan als koppelverkoop)

Is het nog steeds interessant om een elektrisch te gaan rijden, als ik alleen maar afhankelijk ben van openbare oplaadpunten?

Daarnaast verdwaal ik nogal in de type aanduidingen van de ZOE zoals, R240, Q210, R90. Had begrepen dat de ene versie wel Quick-charging ondersteund naar de andere niet.
Als je nu geen auto hebt en privé geen auto nodig hebt, zal auto rijden altijd duurder zijn dan met het OV.

Als je op werk gratis kan laden zal het misschien goedkoper zijn dan een brandstof auto. Ook moet je kijken wat het laad tarief is in je straat. Als het 35 cent/kWh is, kan je beter een Clio nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:52

mvdam

EV-Gekkie

Een EV is momenteel altijd een "investering" die zich terug zal "moeten" verdienen indien je het over geld hebt.
De som of het goedkoper is of niet kun je alleen maar zelf maken, en het milieuaspect kan je daarvoor / daarna meewegen. Alsmede de comfortabeler rit enzovoort.

Je hebt het met 100km per dag over.. ~30.000km per jaar?

Dan heb je het dus bij €1500 aan accuhuur over €0,05 / km aan accuhuur, best fors als je daar ook nog stroom, onderhoud en afschrijving bij op telt.
Bij stroom denk je aan een verbruik ergens tussen de 150 / 200 Wh/km aan de muur als het meezit. Dus bij €0,35/kWh heb je het over €0,05 / €0,07 per km aan stroom.

Maakt samen al €0,12 / km aan stroom / huur exclusief onderhoud/afschrijving/verzekering.

Zal afhangen van wat je nu rijdt of dat goedkoper is of niet. Je rijdt nu niks dus het is altijd duurder.
Voor 128 euro in de maand heb je in 46 maanden ook bijvoorbeeld een Muxsan extender terugverdiend en kun je wellicht gluren naar een Leaf. :>

Of kijken naar een Ioniq. / Zoe met koopaccu.

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mcmiles schreef op maandag 18 mei 2020 @ 09:29:
[...]

Nieuw besteld ongeveer 3 maanden
Ik zou Renault wel geloven, de Zoe ZE50 is een upgrade van de ZE40 waar Renault mee heeft bewezen dat ze die kunnen produceren. Wat is jouw indruk van die datum voor de ID.3? Of met andere woorden, de dealer gaf je die datum neem ik aan? Hoe ging dat? Werd dat ingekleed met mitsen en maren, of een harde datum, en/of is dat op papier gezet?

Renault Zoe Q90

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gotham
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 28-05 10:31
Update van de e208 na bijna 3.000 km

Het verbruik op de snelweg valt me nog steeds tegen, vooral in de avond bij +/- 120 km/u zit ik constant op 24 a 25 kW per 100 km. Wil je het maximale vermogen gebruiken, dan ligt het verbruik nog hoger.

Actieradius is nooit meer dan 250 km geweest.(Bij rustig rijden)

De 1 fase lader begint steeds meer een beperking te worden, zeker voor een relatief lange rit met een kort bezoek ben ik soms genoodzaakt tussentijds toch nog een snellader te zoeken om thuis te komen.

De app werkt ondanks updates nog niet goed. De ene keer ben ik wel in staat om op afstand de accustatus te zien en de airco aan te zetten, maar het grootste deel van de tijd werkt dit helaas niet.

Bij de auto is geen 220V kabel meegeleverd, heeft iemand een idee waar een dergelijke kabel voordelig te kopen is? Prijs via de dealer is 400 euro excl. BTW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:58
@Gotham elke “thuis”lader met type 2 werkt wel. Zoiets bijvoorbeeld; https://www.laadkabelwink...er-type-2-naar-schuko-10a

In China nog wel goedkoper maar zou daar zelf niet aan beginnen.

Verder is het verbruik wel wat hoog ja. Ook met de huidige temperaturen? Zal niet veel beter worden ben ik bang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Gotham oef dat is wel echt heel fors voor zo’n auto. Zelfde verbruik als een IPace of Model X..
Wat zou dat kunnen zijn dan, veel luchtweerstand of zwaar inefficiënte aandrijflijn? Neem aan dat je ook geen kachel aanhebt met dit weer..

Volgens de EV database zou je rond de 16kWh/100km moeten zitten gemiddeld, daar zit je dan wel ver vanaf.
https://ev-database.nl/auto/1168/Peugeot-e-208

[Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 18-05-2020 20:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcmiles
TucanoItaly schreef op maandag 18 mei 2020 @ 18:37:
[...]

Ik zou Renault wel geloven, de Zoe ZE50 is een upgrade van de ZE40 waar Renault mee heeft bewezen dat ze die kunnen produceren. Wat is jouw indruk van die datum voor de ID.3? Of met andere woorden, de dealer gaf je die datum neem ik aan? Hoe ging dat? Werd dat ingekleed met mitsen en maren, of een harde datum, en/of is dat op papier gezet?
De datum (vanaf) 17-6 is door VW gecommuniceerd en niet door de dealer. Geen harde datum, je krijgt een na genoemde datum een uitnodiging van de dealer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcmiles
mcmiles schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:35:
[...]

De datum (vanaf) 17-6 is door VW gecommuniceerd en niet door de dealer. Geen harde datum, je krijgt na genoemde datum een uitnodiging van de dealer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gotham
CyBeRSPiN schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:31:
@Gotham oef dat is wel echt heel fors voor zo’n auto. Zelfde verbruik als een IPace of Model X..
Wat zou dat kunnen zijn dan, veel luchtweerstand of zwaar inefficiënte aandrijflijn? Neem aan dat je ook geen kachel aanhebt met dit weer..

Volgens de EV database zou je rond de 16kWh/100km moeten zitten gemiddeld, daar zit je dan wel ver vanaf.
https://ev-database.nl/auto/1168/Peugeot-e-208
Ik ben wel benieuwd naar die 16 kWh/100km, want dat red ik alleen als ik onder de 100km/u blijf rijden. Rond de 105 gaat mijn verbruik snel richting de 20 kWh/100km.

Mijn climate control staat vrijwel altijd op 20 graden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 17:06

als er een Q motor aanwezig is, kan het 43 kw ac "snel" laden
R motor, 22 kw laden, wat nog steeds ok is

elke dag 100km rijden met een Q210 zoe is knap lastig denk ik zo, wel ietsjes meer mogelijk met een R240 sinds het iets meer accu heeft en een efficientere reno motor ipv the continental Q motors

accuhuur is een ding ja, maar bij grote afstanden toch ietsjes goedkoper dan je standaard ICE auto

en als er iets breekt aan je zoe (motor, inverter, iets met elektronica, wat realistisch vaak kan gebeuren bij oude zoe's) is je auto zo goed als afgeschreven sinds het €5000 kost om zoiets te repareren.. helpt de accuhuur je niet eens in zulke situaties

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:47
Z___Z schreef op maandag 18 mei 2020 @ 15:40:
[...]

Als je nu geen auto hebt en privé geen auto nodig hebt, zal auto rijden altijd duurder zijn dan met het OV.
Corona-vrij reizen is ook wat waard natuurlijk ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:13
@Gotham dat zijn verbruiken die ik inderdaad met mijn E-tron doe :+. (Op 21” niet efficiente velgen)
Je remt wel regeneratief en kijk goed voor je uit? (Als stoplicht al rood is en verkeer van links mag rijden dan dus zo zwaar mogelijk regen inzetten om tot stilstand te komen en als je weet dat hij groen gaat worden dan dus juist uit laten rollen etc.)
Boven de 110km/h is redelijk funest voor je verbruik bij de meeste EV’s, wat doet hij met 105km/h op een lange rit?

Edit: zie nu je reactie eronder.
Heeft je airco geen eco stand? Al zal dat geen 20% moeten uitmaken verwacht ik.
Wat voor velgen en banden heb je?

[Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 18-05-2020 22:32]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16:38
Maingau heeft net bekend gemaakt dat ze ook roaming met Enel X in Italië hebben. Dat is toch weer 10 ct /kWh minder aan de snelladers daar. Was toch alles 40 ct/kWh in Italië? *O*

Hyundai Ioniq Comfort 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

Gotham schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:23:
Update van de e208 na bijna 3.000 km

Het verbruik op de snelweg valt me nog steeds tegen, vooral in de avond bij +/- 120 km/u zit ik constant op 24 a 25 kW per 100 km. Wil je het maximale vermogen gebruiken, dan ligt het verbruik nog hoger.

Actieradius is nooit meer dan 250 km geweest.(Bij rustig rijden)

De 1 fase lader begint steeds meer een beperking te worden, zeker voor een relatief lange rit met een kort bezoek ben ik soms genoodzaakt tussentijds toch nog een snellader te zoeken om thuis te komen.

De app werkt ondanks updates nog niet goed. De ene keer ben ik wel in staat om op afstand de accustatus te zien en de airco aan te zetten, maar het grootste deel van de tijd werkt dit helaas niet.

Bij de auto is geen 220V kabel meegeleverd, heeft iemand een idee waar een dergelijke kabel voordelig te kopen is? Prijs via de dealer is 400 euro excl. BTW.
Er is vast met een iets lichtere rechtervoet en een vooruitziend oog wel wat te winnen, en er zit vast nog wel wat capaciteit onderin de kan. Méér dan 250km moet echt wel lukken op bijna 50kWh netto.

Ik doe met "zuinig rijden" >400km op 52-53kWh.

Langdurig hard (100+)km/u rijden is echt funest voor je verbruik. Ik heb vóór m'n extender mijn Leaf40 wel eens bijna-helemaal-leeg gereden op 120 km snelweg.

Veel optrekken en afremmen (op de snelweg) is ook onzuinig. Ook al regenereer je hier en daar wat. Je stookt toch een boel energie weg in het opwarmen van je accu.

Rustig, constant, anticiperend is de sleutel :)

En voor een laadkabel:

https://www.laadkabelwink...-thuisladers/type-2-lader

of eens op marktplaats kijken of er niet een EVSE te koop is voor een paar tientjes van iemand die er eentje van een outlander auto met een type2 stekker over heeft :).

[Voor 6% gewijzigd door mvdam op 18-05-2020 23:17]

Privé: Leaf 2018 Béta MUXSAN 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:43
is outlander wel de goede stekker?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

BarryH schreef op maandag 18 mei 2020 @ 23:17:
is outlander wel de goede stekker?
Er staat toch auto met type2 stekker joh :9 :9 :9 :9 :9

Thnx, de outlander heeft inderdaad een type1 :>

Overigens kun je altijd als je een beetje handig bent zelf een type2 stekker aan zo'n kabel knijpen :+ Maar zou niet mijn allereerste keus zijn.

[Voor 22% gewijzigd door mvdam op 18-05-2020 23:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 05-06 22:33

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gotham schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:51:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar die 16 kWh/100km, want dat red ik alleen als ik onder de 100km/u blijf rijden. Rond de 105 gaat mijn verbruik snel richting de 20 kWh/100km.

Mijn climate control staat vrijwel altijd op 20 graden.
De WLTP test ook bijna niet op 120 km/h. Dus als je constant 120 rijdt en als een auto een wat mindere stroomlijn heeft en dus relatief onzuinig is op hogere snelheden, dan krijg je dat effect denk ik wel.
Van de 30 minuten dat de test duurt wordt zo'n 5 minuten harder dan 80 gereden.

Ik zie veel toegevoegde waarde in het terugkeren van de oude verbruiksindicaties: bij 90 km/h en bij 120 km/h. Als toevoeging op de WLTP.

Eigenlijk zou hier een crowdsource database voor gemaakt moeten worden. Als alle elektrische rijders eens gaan testen wat het verbruik bij 90, 100, 110, 120 en 130 is (bij een beetje schappelijke temperaturen), dan heb je denk ik veel meer informatie dan wat de WLTP geeft.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
Maasluip schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:42:
[...]

De WLTP test ook bijna niet op 120 km/h. Dus als je constant 120 rijdt en als een auto een wat mindere stroomlijn heeft dus relatief onzuinig is op hogere snelheden, dan krijg je dat effect denk ik wel.
Van de 30 minuten dat de test duurt wordt zo'n 5 minuten harder dan 80 gereden.

Ik zie veel toegevoegde waarde in het terugkeren van de oude verbruiksindicaties: bij 90 km/h en bij 120 km/h. Als toevoeging op de WLTP.

Eigenlijk zou hier een crowdsource database voor gemaakt moeten worden. Als alle elektrische rijders eens gaan testen wat het verbruik bij 90, 100, 110, 120 en 130 is (bij een beetje schappelijke temperaturen), dan heb je denk ik veel meer informatie dan wat de WLTP geeft.
Vandaar ook de ev-database die regelmatig aangehaald wordt hier.
Die geeft in ieder geval een betere indicatie dan alle cijfers van de leveranciers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
GeeMoney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:43:
[...]

Vandaar ook de ev-database die regelmatig aangehaald wordt hier.
Die geeft in ieder geval een betere indicatie dan alle cijfers van de leveranciers.
Ja, probleem is natuurlijk wel dat dit bij nieuwe modellen ook het betere gokwerk is. Je kunt richting het eind van het jaar alweer genoeg posts verwachten inzake range. Polestar 2/XC40/Mach-E/ID.3/etc komen allemaal op de weg. Veel bestuurders gaan toch rekenen met de WLTP met iets eraf. In de praktijk rij je van 90 > 10, en richting winter gaat er nog weer een hap van je range af aangezien de meeste ook geen warmtepomp hebben. Met name nieuwe EV rijders zijn hier niet altijd van op de hoogte. Die verwachten met een WLTP van 450km iets van 400km te halen. Enige "geluk" in NL is nu dat je overdag maar max 100km/h mag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 04-06 08:18

AnthonyR

New ZOE R135 Edition One '19

Inspired schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:55:
[...]

Ja, probleem is natuurlijk wel dat dit bij nieuwe modellen ook het betere gokwerk is. Je kunt richting het eind van het jaar alweer genoeg posts verwachten inzake range. Polestar 2/XC40/Mach-E/ID.3/etc komen allemaal op de weg. Veel bestuurders gaan toch rekenen met de WLTP met iets eraf. In de praktijk rij je van 90 > 10, en richting winter gaat er nog weer een hap van je range af aangezien de meeste ook geen warmtepomp hebben. Met name nieuwe EV rijders zijn hier niet altijd van op de hoogte. Die verwachten met een WLTP van 450km iets van 400km te halen. Enige "geluk" in NL is nu dat je overdag maar max 100km/h mag.
Dit zorgt er wel voor dat de vrouw des huizes hier nu 333 km haalt met een WLTP actieradius van 357km. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gotham
@GeeMoney @mvdam Op de snelweg rijd ik meestal 105 ipv 100 km/u overdag (als ik dit aanpas naar 95 km/u maakt dit denk ik al een groot verschil), in de avond 120 ipv 130 km/u, want met 130 gaat het wel extreem hard omlaag.

Ik ben juist een anticiperende rijder, dit deed ik met brandstof auto's altijd al (daarmee kon ik juist altijd erg zuinig rijden). Uit laten rollen tot het stoplicht op de motor zonder terug te schakelen, niet overmatig remmen, op tijd schakelen naar een hogere versnelling, constante snelheid aanhouden.

Ook rijd ik 99% van mijn tijd in de "normale" stand en niet in de "sport" stand.

Ik heb ook gemerkt dat ik op de snelweg zuiniger rijd zonder cruise control dan met, omdat ik dan op aflopende stukken ook iets gaan regenereren of kan besparen. Terwijl de cruise control niet doet.

In de stad en op wegen met max 80 km/u merk ik dat de auto veel minder verbruikt, maar helaas zijn dit voor mij vaak maar klein deel van mijn ritten. Het grootste deel reis ik via de snelweg. De meeste van mijn ritten zijn minimaal 60 km enkele reis, maar vaak al snel 100 km. Als je dan met maar 210 km actieradius (9 van de 10 keer) begint volgens de indicator is dat toch minder fijn :P

PS. Ik heb de 16" lichtmetalen velgen "ELBORN" die standaard zijn op de e208 Allure, dus niet de 17" velgen van de GT. De banden zijn Michelin Primacy 4.

Bedankt voor de tips!

[Voor 5% gewijzigd door Gotham op 19-05-2020 09:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
@Gotham denk dat je zelf al de meeste zaken gedaan hebt om range te maximaliseren. Je gaat dan weg met 90%? Snelheid en in de winter verwarmen zijn toch wel flink verbruikers. Paar minuten eerder weg en 95km/h rijden is wellicht een optie. Al snap ik dat dit niet meteen iets is waar je zin in hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
Gotham schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:09:
@GeeMoney @mvdam Op de snelweg rijd ik meestal 105 ipv 100 km/u overdag (als ik dit aanpas naar 95 km/u maakt dit denk ik al een groot verschil), in de avond 120 ipv 130 km/u, want met 130 gaat het wel extreem hard omlaag.

Ik ben juist een anticiperende rijder, dit deed ik met brandstof auto's altijd al (daarmee kon ik juist altijd erg zuinig rijden). Uit laten rollen tot het stoplicht op de motor zonder terug te schakelen, niet overmatig remmen, op tijd schakelen naar een hogere versnelling, constante snelheid aanhouden.

Ook rijd ik 99% van mijn tijd in de "normale" stand en niet in de "sport" stand.

Ik heb ook gemerkt dat ik op de snelweg zuiniger rijd zonder cruise control dan met, omdat ik dan op aflopende stukken ook iets gaan regenereren of kan besparen. Terwijl de cruise control niet doet.

In de stad en op wegen met max 80 km/u merk ik dat de auto veel minder verbruikt, maar helaas zijn dit voor mij vaak maar klein deel van mijn ritten. Het grootste deel reis ik via de snelweg. De meeste van mijn ritten zijn minimaal 60 km enkele reis, maar vaak al snel 100 km. Als je dan met maar 210 km actieradius (9 van de 10 keer) begint volgens de indicator is dat toch minder fijn :P

PS. Ik heb de 16" lichtmetalen velgen "ELBORN" die standaard zijn op de e208 Allure, dus niet de 17" velgen van de GT. De banden zijn Michelin Primacy 4.

Bedankt voor de tips!
1/ heel goed dat je uitrolt, icm met niet te hard remmen (zodat je regeneratie gebruikt) is dat optimaal. Kijk even in de handleiding of de auto regenereert bij zachtjes remmen (dat verschilt per merk)
2/ wat is het verbruikslabel van de banden (ik kreeg eerst winterbanden met label E mee, terwijl er genoeg C-B zijn), scheelt ook weer paar procent
3/ bandenspanning voldoende hoog, mee experimenteren, veel mensen paar tienden meer dan voorgeschreven
4/ auto voorverwarmen (dus klimaat helemaal goed zodra je wegrijdt), scheelt vooral veel als het heel koud of warm is

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gotham
BarryH schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:00:
[...]

1/ heel goed dat je uitrolt, icm met niet te hard remmen (zodat je regeneratie gebruikt) is dat optimaal. Kijk even in de handleiding of de auto regenereert bij zachtjes remmen (dat verschilt per merk)
2/ wat is het verbruikslabel van de banden (ik kreeg eerst winterbanden met label E mee, terwijl er genoeg C-B zijn), scheelt ook weer paar procent
3/ bandenspanning voldoende hoog, mee experimenteren, veel mensen paar tienden meer dan voorgeschreven
4/ auto voorverwarmen (dus klimaat helemaal goed zodra je wegrijdt), scheelt vooral veel als het heel koud of warm is
1. De auto regenereert ook bij harder remmen, hij regelt zelf de regeneratie / gebruik van de schijfremmen bij afremmen. Ik merk zelf geen overgang tussen regenereren en de schijfremmen. In de stad maak ik ook gebruik van de B stand voor extra regeneratie.
2. Het verbruikslabel van de banden is B. Dus dat lijkt me prima.
3. De bandenspanning zal ik eens nalopen, ik vind het wel vrij brede branden. Maar dat is ook wel nodig met 1500 kg :P
4. Voorverwarmen zou ik graag vaker doen, maar doordat de app niet goed werkt is dit bijna niet te doen. Dan zou ik vooraf naar de auto moeten lopen, hem eerst een paar minuten laten voorverwarmen terwijl ik wacht en dan van de lader afhalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Gotham schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:30:
[...]

4. Voorverwarmen zou ik graag vaker doen, maar doordat de app niet goed werkt is dit bijna niet te doen. Dan zou ik vooraf naar de auto moeten lopen, hem eerst een paar minuten laten voorverwarmen terwijl ik wacht en dan van de lader afhalen.
Kun je geen schema voor voorverwarmen/koelen instellen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryH
@Gotham
over breedte van de banden:
mijn V70 classic was 1540 kg en 195mm breedte in de zomer en 185mm in de winter was het advies
de Ioniq is 1420kg en heeft 205mm banden
dus....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 06-06 11:49
Gotham schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:30:
[...]

1. De auto regenereert ook bij harder remmen, hij regelt zelf de regeneratie / gebruik van de schijfremmen bij afremmen. Ik merk zelf geen overgang tussen regenereren en de schijfremmen. In de stad maak ik ook gebruik van de B stand voor extra regeneratie.
Is er een reden waarom je enkel in de stad in B stand rijdt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kdeboois
gerre1 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:58:
[...]

Waarschijnlijk omdat het dichtstbij One-Pedal driving komt en je in de stad wel start stop verkeer hebt en op de snelweg niet 😉

Acties:
  • +6Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:30
[...]
Als het gaat om zo zuinig mogelijk rijden ben je waarschijnlijk het beste af met het gebruiken van een stand met de minste regeneratie (omdat je dan het minst "onbedoeld/onnodig" zal regenereren). Uitzondering hierop is Tesla omdat het rempedaal niet gekoppeld is aan regeneratie (i.t.t. zover mij bekend zo'n beetje alle andere EV's).

Mijn baas heeft een Tesla model S maar zit al maanden in het buitenland i.v.m. Corona. Ik heb die dus maar eens een weekje meegenomen om vierkante banden te voorkomen :P

Misschien had ik mijn verwachtingen te hoog maar het viel mij eigenlijk allemaal nogal tegen. Wellicht moet ik nog meer wennen, instellingen aanpassen en nog een software update doen (hij staat al een paar maanden stil). Ik had hoge verwachtingen van de autopilot maar eigenlijk vind ik tot nu toe de meerwaarde t.o.v. mijn Ioniq beperkt of zelfs niet bestaand. De lane assist (op actieve setting) slingert alsnog wel beetje maar na baanwisseling moet hij ook opnieuw geactiveerd worden?

Geluidswkaliteit audio is prima maar niet perfect, stoelen vond ik ook nog maar zozo. Het grote scherm vind ik helemaal niks, zeker de bak met licht in de avond niet; ik heb een hekel aan licht in de cabine als het donker is en schakel zelfs kleine schermpjes vaak al uit 's avonds.

Maar waar ik helemaal nog niet aan kan wennen is het ontbreken van een zero-regen functie. Ik vind het echt enorm storend om continue het gaspedaal op het benodigde niveau te houden. Vervolgens blijft hij bij vertragen tot stilstand toch nog rollen (creep staat uit) en moet ik dus toch mijn voet naar het rempdeaal bewegen. In de praktijik moet ik de rem dus net zo vaak gebruiken als bij de Ioniq maar moet ik nu wel continue mijn voet op het gas houden terwijl bij de Ioniq ik op voorvallen kan reageren door eerst mijn voet van het gas te halen (en alleen zo nodig een tikje geven tegen de paddle om te regenereren).

Wat wel echt fantastisch is is de wegligging, hoe de S door de bocht zeilt is echt een wereld van verschil met de Ioniq. Het verbruik viel me ook nog mee, 144Wh/km gemiddeld bij vergelijkbaar gedrag als ik normaal met de Ioniq zou doen (geen verwarming, 100km/u, weinig/geen rem, weinig regen).

Alles bij elkaar i.c.m. de achterlijke grote afmetingen geef ik denk ik voor dagelijks gebruik toch echt de voorkeur aan de Ioniq (ik zal wel een barbaar zijn).

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
One-pedal is leuk om een keer uit te proberen maar geef mij maar lekker uitrollen, hoef je niet bij na te denken en alleen remmen, of beter gezegd regenereren, als je wil stoppen of als het te hard gaat. Het enige wat ik aan de Ioniq mis is de optie om tot een bepaald percentage te kunnen laden en een app.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:23
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:30:
One-pedal is leuk om een keer uit te proberen maar geef maar lekker uitrollen, hoef je niet bij na te denken en alleen remmen, of beter gezegd regenereren, als je wil stoppen of als het te hard gaat. Het enige wat ik aan de Ioniq mis is de optie om tot een bepaald percentage te kunnen laden en een app.
Dat is per persoon verschillend, zelf merk ik niet eens meer dat ik met maar 1 pedaal rij (Leaf). De enige momenten waarop ik er nog even aan moet denken is wanneer ik vanaf ACC maximaal regen wil pakken tot een rotonde of kruispunt ipv de auto voor je te volgen of op cancel te drukken. Dan moet je dus het pedaal indrukken op de juiste stand, op cancel drukken en dan hopen dat je goed zit ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
@assje Dat is wel geniaal aan de E-tron (en vast ook andere EV's) maar de regen is met flippers aan het stuur op elk moment te regelen. Ik flipper nu nog meer dan met mijn DSG bakken hiervoor :+ .

De autopilot hoefde bij mijn laatste ritten met een Model X niet opnieuw geactiveerd te worden na het baan wisselen tenzij hij een obstructie zag of het niet lukte van baan te wisselen, dan wel.

Overigens viel het mij ook een beetje tegen de FSD tot nu toe ten opzichte van mijn E-tron.
Kans dat dit natuurlijk verbeterd of uitgebreid wordt op de Tesla in de nabije toekomst is wel groter dan bij mijn Audi omdat die qua ontwikkelingen daarin meestal conservatief zijn tenzij ze dat gaan veranderen.
Ik kan inmiddels ook van baan wisselen, bochten volgen, afritten nemen etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@PeterZ(on) Ik weet niet of ik one pedal driving leuk vind (nooit echt mee gereden), maar wat ik wel enorm irritant vind is creep. In mijn Soul is dat helaas niet uit te zetten. Dus je moet bij een verkeerslicht altijd het rempedaal ingedrukt houden of de handrem er op zetten. Dat laatste duurt een paar seconden en is dus enorm irritant als dit nog bezig is terwijl het verkeerslicht op groen springt. Als je wil gaan rijden terwijl dit nog bezig is wordt de Soul namelijk boos :|

In de Soul kan je wel kiezen tussen verschillende standen, dat is wel fijn. Al vergeet ik nog wel eens dat hij in de B staat (en dus sneller afremt) O-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mvdam

mvdam

EV-Gekkie

assje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Als het gaat om zo zuinig mogelijk rijden ben je waarschijnlijk het beste af met het gebruiken van een stand met de minste regeneratie (omdat je dan het minst "onbedoeld/onnodig" zal regenereren). Uitzondering hierop is Tesla omdat het rempedaal niet gekoppeld is aan regeneratie (i.t.t. zover mij bekend zo'n beetje alle andere EV's).

Mijn baas heeft een Tesla model S maar zit al maanden in het buitenland i.v.m. Corona. Ik heb die dus maar eens een weekje meegenomen om vierkante banden te voorkomen :P

Misschien had ik mijn verwachtingen te hoog maar het viel mij eigenlijk allemaal nogal tegen. Wellicht moet ik nog meer wennen, instellingen aanpassen en nog een software update doen (hij staat al een paar maanden stil). Ik had hoge verwachtingen van de autopilot maar eigenlijk vind ik tot nu toe de meerwaarde t.o.v. mijn Ioniq beperkt of zelfs niet bestaand. De lane assist (op actieve setting) slingert alsnog wel beetje maar na baanwisseling moet hij ook opnieuw geactiveerd worden?

Geluidswkaliteit audio is prima maar niet perfect, stoelen vond ik ook nog maar zozo. Het grote scherm vind ik helemaal niks, zeker de bak met licht in de avond niet; ik heb een hekel aan licht in de cabine als het donker is en schakel zelfs kleine schermpjes vaak al uit 's avonds.

Maar waar ik helemaal nog niet aan kan wennen is het ontbreken van een zero-regen functie. Ik vind het echt enorm storend om continue het gaspedaal op het benodigde niveau te houden. Vervolgens blijft hij bij vertragen tot stilstand toch nog rollen (creep staat uit) en moet ik dus toch mijn voet naar het rempdeaal bewegen. In de praktijik moet ik de rem dus net zo vaak gebruiken als bij de Ioniq maar moet ik nu wel continue mijn voet op het gas houden terwijl bij de Ioniq ik op voorvallen kan reageren door eerst mijn voet van het gas te halen (en alleen zo nodig een tikje geven tegen de paddle om te regenereren).

Wat wel echt fantastisch is is de wegligging, hoe de S door de bocht zeilt is echt een wereld van verschil met de Ioniq. Het verbruik viel me ook nog mee, 144Wh/km gemiddeld bij vergelijkbaar gedrag als ik normaal met de Ioniq zou doen (geen verwarming, 100km/u, weinig/geen rem, weinig regen).

Alles bij elkaar i.c.m. de achterlijke grote afmetingen geef ik denk ik voor dagelijks gebruik toch echt de voorkeur aan de Ioniq (ik zal wel een barbaar zijn).
De S is ook wel écht heel groot. Samen met de nogal forse verzekeringslast (en aanwezige kans dat ik reparaties niet kan/wil betalen) was het een van de grotere redenen om er een jaar geleden niet eentje tweedehands te kopen. Uiteindelijk is het gewoon een "luxe" wagen die duidelijk voor een ander segment berijder bedoeld is dan ik ben. :)

En de (oudere)S mist hier en daar wat kleine dingetjes die de 3 wel heeft, zoals dus bijvoorbeeld het stoppen bij loslaten pedaal en niet uitrollen.
Juist het one-pedal driving vind ik heerlijk in de Leaf, hoewel het daar 100% softwarematig bediend is. En bij een hele volle accu gaat hij vlekkeloos met de schijfremmen remmen voor een consistent gevoel. Heel comfortabel omdat je altijd dezelfde ervaring hebt, en met een beetje scherm-kijken kun je voorkomen dat je de schijfremmen gebruikt.

En helemaal sinds mn extender kan ik door een software-tweakje iets eerder m'n regen aanspreken. (na een km of 20 volle regen)

Wat ik erg lekker vind aan Tesla's in het algemeen is dat de feeling van het acceleratiepedaal. Zolang er ruimte in het pedaal zit, is er ruimte om harder te accelereren. Dat is echt heel goed gedaan vind ik. Bij mijn Leaf houdt de echte oomph na de helft van het pedaal wel op. :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeterZ(on)
JeroenE schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:44:
@PeterZ(on) Ik weet niet of ik one pedal driving leuk vind (nooit echt mee gereden), maar wat ik wel enorm irritant vind is creep. In mijn Soul is dat helaas niet uit te zetten. Dus je moet bij een verkeerslicht altijd het rempedaal ingedrukt houden of de handrem er op zetten. Dat laatste duurt een paar seconden en is dus enorm irritant als dit nog bezig is terwijl het verkeerslicht op groen springt. Als je wil gaan rijden terwijl dit nog bezig is wordt de Soul namelijk boos :|

In de Soul kan je wel kiezen tussen verschillende standen, dat is wel fijn. Al vergeet ik nog wel eens dat hij in de B staat (en dus sneller afremt) O-)
Dat is dan idd irritant bij de Soul, bij de Ioniq weet ik niet of je creep kunt uitzetten, wil ik ook niet, maar je kan wel de automatische rem inschakelen. Dus remmen tot stilstand en dan blijft die staan tot je weer stroom geeft. Echt ideaal. Alleen jammer dat je dat, en de "geen regen" stand permanent kunt inschakelen.

@BasvanS Heb video's gezien van iemand die getest heeft wat zuiniger is, uitrollen of regen, en ondanks dat hij zelf zag dat uitrollen zuiniger was ging hij er geen gebruik van maken. Dus ja, erg persoonlijk.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
GeeMoney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:42:
@assje Dat is wel geniaal aan de E-tron (en vast ook andere EV's) maar de regen is met flippers aan het stuur op elk moment te regelen. Ik flipper nu nog meer dan met mijn DSG bakken hiervoor :+ .
..
Werkt dat echt zo prettig dan? Kan me er niet zoveel bij voorstellen. Dat je steeds het niveau zit aan te passen. Ik kan prima met het stroompedaal spelen in de 3. Mis absoluut geen flipper oid. Maar goed, heb het ook niet dus misschien is het inderdaad geniaal. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:04
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:04:
Dat is dan idd irritant bij de Soul, bij de Ioniq weet ik niet of je creep kunt uitzetten
Ja, dat kan; helaas niet structureel in de instellingen maar wel per rit (dit doe ik dan ook altijd voor ik wegrij - vind dat doorrollen ook maar irritant).

Ik ga helaas volgende week na bijna 3 jaar afscheid nemen van mijn Ioniq... -O- Ik verander per 1 juni van baan, en bij de nieuwe baan zit geen leaseauto meer. Vind ik op zich prima (ik krijg er een flinke smak geld per maand voor in de plaats natuurlijk), maar het wordt wel erg wennen. En ook na 3 jaar en 50.000 kilometer (en gemiddeld verbruik van 13.5 kWh/100km) ben ik nog steeds groot fan van de Ioniq!

Dus ik ga nu maar hopen dat over een paar jaar toch langzaamaan een leuk tweedehands aanbod gaat ontstaan, want terug gaan naar een plofauto voelt echt als een stap terug in de tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• assje
Inspired schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:06:
[...]

Werkt dat echt zo prettig dan? Kan me er niet zoveel bij voorstellen. Dat je steeds het niveau zit aan te passen. Ik kan prima met het stroompedaal spelen in de 3. Mis absoluut geen flipper oid. Maar goed, heb het ook niet dus misschien is het inderdaad geniaal. :)
Het zal grotendeels een kwestie van gewenning zijn. Maar, vanuit mijn perspectief zit je met one-pedal juist continue het "niveau aan te passen". Ik denk dat ik 80% van mijn vertraging namelijk zonder regeneratie doe gewoon op (lucht)weerstand.

Bij alle veranderende omstandigheden haal ik gewoon mijn voet van het gas en ga ik rollen; verkeerslicht in de verte op rood, vertragend verkeer in de verte op de snelweg etc. In al die situaties moet je bij one-pedal driving al die tijd het gaspedaal in de gewenste stand houden (en om het energetisch ideaal te doen precies genoeg om net niet te regenereren).

Dat laatste houdt niet iedereen zich mee bezig, als je gewoon zo min mogelijk wil nadenken/doen zal one-pedal driving waarschijnlijk fantastisch zijn. Waar je dan echter net niets aan hebt is zoals ik het bij de model S ervaarde het geen echte one-pedal is, dan heb je dus wel de nadelen van (verplicht) automatisch regenereren maar niet het voordeel van one-pedal.
juupke schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:17:
Ik verander per 1 juni van baan, en bij de nieuwe baan zit geen leaseauto meer.
Ga je ook minder rijden en/of kan je niet thuis laden? Anders lijkt een occasion Ioniq in eigendom me financieel alsnog een zeer valide mogelijkheid?

[Voor 29% gewijzigd door assje op 19-05-2020 12:26]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gotham
daemonix schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:35:
[...]

Kun je geen schema voor voorverwarmen/koelen instellen?
Ja, maar alleen per dag en op een specifiek tijdstip. Maar omdat deze niet vaststaan bij mij is dit lastig te gebruiken. Bij voorkeur zou ik dit via de app doen 5 a 10 minuten voordat ik de deur uitga i.p.v. een tijdsschema in moeten stellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
juupke schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:17:
[...]

Ja, dat kan; helaas niet structureel in de instellingen maar wel per rit (dit doe ik dan ook altijd voor ik wegrij - vind dat doorrollen ook maar irritant).

Ik ga helaas volgende week na bijna 3 jaar afscheid nemen van mijn Ioniq... -O- Ik verander per 1 juni van baan, en bij de nieuwe baan zit geen leaseauto meer. Vind ik op zich prima (ik krijg er een flinke smak geld per maand voor in de plaats natuurlijk), maar het wordt wel erg wennen. En ook na 3 jaar en 50.000 kilometer (en gemiddeld verbruik van 13.5 kWh/100km) ben ik nog steeds groot fan van de Ioniq!

Dus ik ga nu maar hopen dat over een paar jaar toch langzaamaan een leuk tweedehands aanbod gaat ontstaan, want terug gaan naar een plofauto voelt echt als een stap terug in de tijd.
Met die flinke smak geld in de maand kun je nu toch zeker al wel een gebruikte Ioniq kopen, desnoods leen je het aankoopbedrag of evt een lease optie..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
[...]

Wellicht ook een kwestie van wennen inderdaad maar ik vind het wel erg handig.
Als ik bijvoorbeeld zie dat ik een bocht inga en daarna moet invoegen en dat het daar druk is dan tik ik 1 keer op de flipper om een lichte regen te doen de gehele bocht lang om daarna goed uit te komen en in te voegen.
Het is gevoel wat je moet kweken en soms zit ik er ook weleens naast natuurlijk en moet dan alsnog naar mijn rempedaal grijpen of juist gas bijgeven maar dat is de sport :9 .

Er zijn 3 standen, geen weerstand en dus rollen, een beetje regen en zware regen. (uiteraard onthoud hij de laatst gebruikte stand tenzij je de auto op automatisch regen zet. Dan onthoud hij het niet en regelt hij het op eigen inzicht maar zoals het een goede IT-er betaamt weet ik het beter natuurlijk :+ )

[Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 19-05-2020 12:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gotham
[...]

Ik heb dit in het begin op de snelweg ook gedaan, maar de auto remt dan zoveel af dat het op de snelweg heel irritant en onrustig rijdt. Als je ook maar een beetje het pedaal loslaat begint hij al af te remmen. Vandaar in de stad omdat het ideaal is voor start/stop verkeer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juupke
assje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:20:
[...]
Ga je ook minder rijden en/of kan je niet thuis laden? Anders lijkt een occasion Ioniq in eigendom me financieel alsnog een zeer valide mogelijkheid?
Ik ga zeker minder rijden, mijn nieuwe werkgever vergoedt autokilometers alleen als er geen goede OV-verbinding mogelijk is, en die is er bij mij wel. En daarnaast kan ik inderdaad thuis niet laden.
PeterZ(on) schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:26:
[...]Met die flinke smak geld in de maand kun je nu toch zeker al wel een gebruikte Ioniq kopen, desnoods leen je het aankoopbedrag of evt een lease optie..
Financieel zou ik dat inderdaad wel voor elkaar kunnen krijgen, maar ik wil het niet; voor mij was de Ioniq in de leaseconstructie ideaal, want voordelig en ik kon lekker een beetje pionieren met elektrisch rijden. Maar ik kan niet thuis laden, wat betekent dat laden sowieso echt veel duurder zou worden (bij de laadpas van de LM heb ik dubbel belastingvoordeel want de prijs die ik betaal is ex BTW en ik betaal er daarnaast geen inkomstenbelasting over).
Daarnaast wil ik, als ik een auto zelf aanschaf, toch een grotere actieradius. Bij de Ioniq heb ik er destijds heel bewust voor gekozen om maar +-200km bereik te hebben, en ik heb daar ook nooit spijt van gehad. Maar dat was wel gebaseerd op het feit dat ik de auto max 4 jaar zou rijden. Voor de langere termijn wil ik echt meer bereik.

Maar dank voor het meedenken! :>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:30:
[...]

Wellicht ook een kwestie van wennen inderdaad maar ik vind het wel erg handig.
Als ik bijvoorbeeld zie dat ik een bocht inga en daarna moet invoegen en dat het daar druk is dan tik ik 1 keer op de flipper om een lichte regen te doen de gehele bocht lang om daarna goed uit te komen en in te voegen.
Het is gevoel wat je moet kweken en soms zit ik er ook weleens naast natuurlijk en moet dan alsnog naar mijn rempedaal grijpen of juist gas bijgeven maar is de sport :9 .

Er zijn 3 standen, geen weerstand en dus rollen, een beetje regen en zware regen. (uiteraard onthoud hij de laatst gebruikte stand tenzij je de auto op automatisch regen zet. Dan onthoud hij het niet en regelt hij het op eigen inzicht maar zoals het een goede IT-er betaamt weet ik het beter natuurlijk :+ )
Dat doet de Kona dan zelfs nog beter met 4 niveaus flipperen.

En eens dat Tesla autopilot en FSD helemaal niet zo veel beter is dan wat Hyundai nu biedt. Het enige wat FSD meer kan is (langzaam!) baan wisselen als je de richtingaanwijzer gebruikt en zelf de afslag nemen.

@juupke Kijk maar eens bij private lease ANWB naar de Kia Soul. 64 kWh batterij voor 500 euro/maand private lease 15kkm. Misschien is dat toch een alternatief voor je. 400+ km in de zomer, 350+ km in de winter.

[Voor 8% gewijzigd door daemonix op 19-05-2020 12:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@juupke wel een beetje vreemd dat je de afgelopen 3 jaar wel toe kon met de actieradius, maar de komende 3 jaar het niet meer toereikend is. Openbaar laden is prive wel duurder, maar per km nog steeds goedkoper dan benzine. Voor mij is een nieuwe EV prive wel iets duurder dan zakelijk, maar geen significant groot verschil. Als ik 8% moest betalen ipv 4% zou het verschil er vrijwel niet meer zijn. Ik kan wel thuis laden, dat dan weer wel.

EV occasions zijn in Nederland overpriced IMHO, door de grote vraag naar 4% auto's door ZZP'ers en MKB'ers. Als je een goede deal wil maken zal je helaas moeten importeren. Met de 2k overheidssubsidie zal de Nederlandse EV occasion nog duurder worden. Dan willen zowel de kleine ondernemer en de particulier een jong gebruikte EV.

Ik denk dat je het beste een nieuwe EV kan private leasen op dit moment met 4k aankoopsubsidie verdisconteerd over de lease termijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:00
[...]

Je bent geen barbaar hoor, de Ioniq is gewoon een fantastische EV :*)
Afgelopen weekend een lange rit gemaakt met de Ioniq en ik moest even laden bij Fastned omdat ik het qua range niet ging redden terug naar huis. Het noodzakelijke met het aangename gecombineerd dus tijdens het laden wat te eten gehaald en het laden was eerder klaar dan wij (vrouw en ik) met eten. Ik stond bij Fastned wel aan de 350 kW lader 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:44
[...]

Ook bij Tesla is uit laten rollen veel efficienter dan regenereren.

Groot gedeelte bij Tesla is dat iedereen roept dat het zo geweldig is en daardoor gaan mensen het geloven ;)
Geluidswkaliteit audio is prima maar niet perfect,
Ik heb een 3 en moet zeggen dat ik het geluid juist wel erg mooi vind. Één van de punten waarbij het wel beter is dan ik ooit heb gehad.
stoelen vond ik ook nog maar zozo.
Stoelen in de 3 zijn nog wat minder en vind ik inderdaad ook tegenvallen. Zitten prima met een C segemnter vergeleken, maar niet met een premium autobouwer. Maar die in de S zitten wel weer beter dan die in de 3.
Het grote scherm vind ik helemaal niks, zeker de bak met licht in de avond niet; ik heb een hekel aan licht in de cabine als het donker is en schakel zelfs kleine schermpjes vaak al uit 's avonds.
Zit gewoon een nachtstand op, moet zeggen dat in mijn 3 dat absoluut niet stoort.
Dat vond ik in de E-tron idd soms wel lekker, soms wil je zo lang mogelijk uitrijden, omdat het efficienter is dan regen en dat kan idd niet makkelijk in de Tesla.
Ik mis het niet echt, maar ik vond de Etron wel lekker rijden daardoor, alleen moet je dan weer met de flippers extra regen verhogen als je wel wil stoppen.
De S vond ik echt een dwijl in verhouding tot de 3, veel te log. Wel veel mooier afgewerkt en zit lekkerder.
Maar 144wh/km!? Dat haal ik met mijn 3 echt niet, 100km/h zit zo tussen de 150-180 afhenkelijk van de wind.
Nee hoor, is toch veel praktischer in garages enzo. Logische keuze.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• assje
BlakHawk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 14:33:
Ook bij Tesla is uit laten rollen veel efficienter dan regenereren.
Dat wel maar bij de Ioniq kan ik er voor kiezen regeneratie op 0 te zetten en dan wanneer nodig te regenereren met het rempedaal (of flippers). Die vlieger gaat bij Tesla niet op aangezien de enige manier om te regenereren door de regeneratiestand is, bij Tesla wil je dus juist geen gebruik maken van de "low" setting aangezien dat vrijwel zeker tot meer gebruik van het rempedaal en dus de frictierem leidt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• juupke
Z___Z schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:10:
@juupke wel een beetje vreemd dat je de afgelopen 3 jaar wel toe kon met de actieradius, maar de komende 3 jaar het niet meer toereikend is.
Ooit gehoord van een veranderend gebruiksprofiel? Hier is niks raars aan hoor... de Ioniq koos ik toen het grootste deel van mijn ritten woon-werkverkeer waren, die keuze was dus voornamelijk daarop gebaseerd. Daarvoor volstaat hij perfect, en ik accepteerde de 'tekortkoming' van het beperkte bereik omdat de auto voor 95% van mijn ritten voldeed. Nu verandert de situatie dusdanig dat woon-werk sowieso niet meer met de auto zal zijn, en als ik dan privé een auto ga aanschaffen (wat dus helemaal nog niet vaststaat want echt nodig heb ik hem niet meer op dagelijkse basis) dan moet hij juist vooral bruikbaar zijn voor familiebezoek (naar mijn ouders is bijna 200km enkele reis) en vakanties, want dat zullen nu vooral de autoritten gaan worden. En daarvoor vind ik het bereik gewoon te klein. Ik ben ooit voor een weekendje naar Parijs gereden met de Ioniq, en dat was een leuk experiment maar ik zou het niet nog een keer doen. Goed, dat lag deels aan het bereik van de auto maar ook zeer zeker aan de laadinfrastructuur in het buitenland, maar feit blijft dat het verre van ideaal was.
daemonix schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:54:
[...]
Kijk maar eens bij private lease ANWB naar de Kia Soul. 64 kWh batterij voor 500 euro/maand private lease 15kkm. Misschien is dat toch een alternatief voor je. 400+ km in de zomer, 350+ km in de winter.
Als ik dagelijks een auto nodig had, zou dat wellicht een optie zijn. Maar dat is niet het geval. Zoals ik het nu zie denk ik dat ik wellicht ergens later in het jaar een tweedehandsje ga kopen samen met een vriendin, die we dan samen als deelauto houden. Voldoet meer dan genoeg voor mijn nieuwe gebruiksprofiel. En dan dus hopelijk over een aantal jaar een aantrekkelijke EV tweedehands. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:47
[...]

Ik vind het in Outlander niet fijn. Eigenlijk wil je max regen of 0 regen en dan moet je daartussen steeds als een malle flipperen. Toen ik in de Model 3 reed vond ik het een verademing dat de gasrespons dusdanig was dat ik geen behoefte meer had aan flipperen.

Dat had ook te maken met de autopilot die echt veel fijner werkt dan de ACC van de Outlander, waardoor ik op de snelweg het gaspedaal eigenlijk niet hoefde aan te raken. De Outlander rijdt ik vrij snel zonder ACC als het een beetje drukker wordt, omdat hij dan te laat gas los laat en te snel weer optrekt.

Helaas wegens corona hebben we de Model 3 nog niet...

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 10:37

Crazy D

I think we should take a look.

Pierz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:50:
[...]

Ik vind het in Outlander niet fijn. Eigenlijk wil je max regen of 0 regen en dan moet je daartussen steeds als een malle flipperen. Toen ik in de Model 3 reed vond ik het een verademing dat de gasrespons dusdanig was dat ik geen behoefte meer had aan flipperen.

Dat had ook te maken met de autopilot die echt veel fijner werkt dan de ACC van de Outlander, waardoor ik op de snelweg het gaspedaal eigenlijk niet hoefde aan te raken. De Outlander rijdt ik vrij snel zonder ACC als het een beetje drukker wordt, omdat hij dan te laat gas los laat en te snel weer optrekt.

Helaas wegens corona hebben we de Model 3 nog niet...
Ik wil nooit max regen, en ook nooit 0 regen. In de Outlander speelde ik veel met de flippers, waar ik vroeger met handgeschakeld soms een versnelling terug schakelde om wat sterker op de motor te remmen, of de rem lichtjes aan raakte, doe ik dat in de Outlander heel veel met de flippers. In de Kona staat dat ding op uh standje 1 geloof ik en raak ik m zelden tot nooit aan, vind het precies fijn rijden: gas los betekend iets afremmen, de max regen vind ik alsof je een halve noodstop maakt zo totaal oncomfortabel.

Proefrit in de Leaf met one-pedal driving vond ik mwah. Wellicht deels gewenning uiteraard, maar ik vind het niet fijn om met 1 pedaal zowel te versnellen als 'te spelen' met hoe hard je afremt. Maar misschien als je er 3 weken in rijdt dat je je niet kunt voorstellen dat je dat ooit anders deed dat kan natuurlijk prima...

Exact expert nodig? itwize.nl

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Zowel in de Model 3 als in mijn huidige Passat GTE wil ik juist maximale regen wanneer ik het gas los laat. Als ik minder wil afremmen dan houd ik het pedaal iets ingedrukt (one-pedal-driving). Met beide kon ik 95% rijden zonder de remmen aan te roepen, al weet ik niet altijd wat ACC doet (beide auto's). In de Passat is het wel makkelijk om te wisselen tussen B-mode (brake, max regeneratie zonder remlichten) en D-mode (coasten). Bij het verlaten van de snelweg kan de D mode soms wel praktisch zijn om later de regeneratie in te schakelen.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

Acties:
  • +3Henk 'm!

• assje
Deveon schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:19:
Bij het verlaten van de snelweg kan de D mode soms wel praktisch zijn om later de regeneratie in te schakelen.
Niet alleen dan, coasten is bij mij de default in 1001 situaties:
  • In de verte iemand die in een te krap gaatje duikt wat vrijwel zeker tot een remgolf gaat leiden
  • Iets vertragen voor een bocht
  • Verkeerslicht in de verte dat op rood springt
  • Vrachtwagen in de verte die gaat inhalen
  • Rotonde in de verte (als er niemand achter me rijdt)
In een groot deel van de situaties red ik het dan zelfs zonder regeneratie te gebruiken (of maar een heel klein beetje op de laatste paar meter).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PeterZ(on)
Toen ik de Ioniq net had heb ik door de vele lovende berichten over die flippers waarmee je de regen kan regelen ook gebruikt, maar daar ben ik gauw mee gestopt. Bijzonder onhandig om bijvoorbeeld de flippers in een bocht te gebruiken.

Het gebruik van het rempedaal doet exact hetzelfde en zit altijd wel op dezelfde plek. In het begin had ik iets van, al die voorstanders gebruiken die flippers/regen toch niet voor niets, maar toen ik eenmaal alleen de uitrol optie ging gebruiken zag ik ook het verbruik structureel dalen, dat was voor mij het bewijs dat het (bij mij dan) werkt. De laatste 30 jaar of zo heb ik een automaat gereden dus veranderde er voor mij ook niet zoveel.

• daemonix
  • Niet online
Ik vind de flippers van de Kona dan ook veel handiger, want die kun je daadwerkelijk gebruiken om af te remmen in de plaats van het rempedaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 01:01

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind de auto-regen stand in de Kona/e-Niro erg fijn. Je kunt het standaard niveau van regeneneren instellen (0-3), maar in de auto-stand gaat ie meer regenereren als een voorligger langzamer rijdt. Best of both worlds: niet te extreme remactie bij gas los, tenzij er een voorligger is waar je op af rijdt, en dan is er geen enkele situatie dat je niet zou willen remmen om een botsing te voorkomen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kdeboois
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:30:
Ik vind de auto-regen stand in de Kona/e-Niro erg fijn. Je kunt het standaard niveau van regeneneren instellen (0-3), maar in de auto-stand gaat ie meer regenereren als een voorligger langzamer rijdt. Best of both worlds: niet te extreme remactie bij gas los, tenzij er een voorligger is waar je op af rijdt, en dan is er geen enkele situatie dat je niet zou willen remmen om een botsing te voorkomen ;)
En dat allemaal heel slim op de camera en radar, en uit te schakelen als je dat niet wil. Top auto.

En ! ja ja, tot stilstand komen met de flipper zonder de mechanische rem.

[Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 20-05-2020 12:42]

• bruneelm
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23:21
daemonix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:24:
Ik vind de flippers van de Kona dan ook veel handiger, want die kun je daadwerkelijk gebruiken om af te remmen in de plaats van het rempedaal.
Even inpikken op de discussie.
Vooraleer een EV aan te schaffen heb ik een app geïnstalleerd die lijn rijgedrag extrapolleerde naar een op dat ogenblik zijnde EV (Zoe, Tesla, BMW, ...)
Met grafieken verbruik acceleratie noem maar op. Wat me opviel in die app is dat er ook 2 lijnen bij waren die verliezen voorstelden, je moet elektrische en mechanische verliezen overbruggen vooraleer de wagen gaat billen maar je hebt hetzelfde vooraleer er regen is.
Eenmaal de eNiro er was heb ik ook zitten 'spelen' met veel instellingen. Full regen en wat men noemt one pedal drive bekeken vanuit energie is continue verbruik afgewisseld met regen voor zover je je voet al echt in dezelfde stand kan houden, zo niet is het erger.
Er zijn in de eNiro diverse standen, echter ik rij nu waar het kan ACC, quasi altijd en quasi op elke weg.
Dat zet je uit wanneer je een rond punt nadert, de eerste bent aan een driekleur of links of rechts afdraait. Verrassend genoeg grijpt de wagen veel vlugger in dan ik zelf zou doen als de voorganger zijn rijgedrag wijzigt. Smalle banen met fietsers uitgezonderd want daar werk de ACC te bruusk.
Eenmaal uit staat, als ik het vergeet regen op 1, anders zet ik die op 0 (uitbollen maar) maar met de auto aan.
Geen geflipper als ik moet vertragen dat doet hij sneller, beter dan ikzelf.
En ja een paar maand rond gereden om net die laatste paar meter met die linker flipper tot stilstand te komen.
Tot op een moment je wakker schiet bij een crisissituatie die gelukkig genoeg net goed is afgelopen. Gezien ik al die tijd het rempedaal niet gebruikte greep ik als eerste naar de flipper in plaats van meteen keihard de rem te gebruiken, wat alsnog in tweede instantie net lukte.
Dus ACC uitzetten gebeurt nu met een tikje op de rem, rotondes, driekleur, links of rechts is nu ver op voorhand uitbollen geworden of zachtjes het rempedaal gebruiken (regen) of net op t eind toch nog even de mechanische rem gebruiken en het roest er even afslijpen.
Maar zoals gezegd Kona/eNiro heeft voor elk wel de juiste gepaste instelling, alleen mogen we de reactietijd en de juiste handeling van een (nood)rem niet afleren in onze flipperkast

• AndRo555
Maasluip schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:42:
[...]

WLTP heeft dat al in de vorm van de High en Extra High cyclus. En die komen erg goed overeen met de scenario’s die jij schetst. Die worden echter zo ver ik weet juist niet gedaan met EV’s.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AndRo555 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:16:
[...]

WLTP heeft dat al in de vorm van de High en Extra High cyclus. En die komen erg goed overeen met de scenario’s die jij schetst. Die worden echter zo ver ik weet juist niet gedaan met EV’s.
:o Als dat zo is dan zou ik dat crimineel vinden.
Op Wikipedia staat Class 3 – high-power vehicles with PWr > 34

Dat kan natuurlijk wel effecten hebben met hoe het vermogen wordt bepaald. Een Tesla Model S bijvoorbeeld staat met 69 kW en 2075 kg op het kenteken. Pwr is dan 33,25 en zou inderdaad Class 2 zijn (geen snelheden boven 90 kmh).
Maar een Peugeot e-208 heeft 57 kW en 1430 kg, dat is een PWr van 39,86.

Open Source landkaart

• AndRo555
Ik denk niet dat het direct te maken heeft met de vermogens. Misschien wordt het zelfs wel getest. Alleen is het nergens te vinden, waar je voor quasi alle ICE voertuigen mooi het verbruik ziet in de 4 verschillende scenarios.

• Z___Z
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 12:30:
Ik ben dan weer blij dat je dit uit kan zetten. Ik word misselijk van auto-regen, omdat je vertraging niet altijd hetzelfde is bij je handeling. Het is nog erger dan naast iemand in de auto zitten.

• Inspired
AndRo555 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:16:
[...]

Als ik dit moet geloven wel. Zit bij PEH gewoon high en extra high in. Snelheid blijft echter relatief laag.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AndRo555 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:39:
Ik denk niet dat het direct te maken heeft met de vermogens. Misschien wordt het zelfs wel getest. Alleen is het nergens te vinden, waar je voor quasi alle ICE voertuigen mooi het verbruik ziet in de 4 verschillende scenarios.
Heb je een linkje waar je die testresultaten kan vinden?

Open Source landkaart

• AndRo555
Maasluip schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:23:
[...]

Heb je een linkje waar je die testresultaten kan vinden?
Voor ICE vind je die gewoon tussen de specs op de site van de fabrikant, of door te zoeken op [model] + [motor] + wltp high/extra high/medium/low
Inspired schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Als ik dit moet geloven wel. Zit bij PEH gewoon high en extra high in. Snelheid blijft echter relatief laag.
Alleen vind ik daar dus nergens gedetailleerde cijfers van op het internet. :-( btw, snelheid lijkt mij aan de hand van jouw link wel dezelfde (met dus 131km/u piek).

[Voor 41% gewijzigd door AndRo555 op 20-05-2020 15:31]

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 16:12
Geen belasting op EV ???

Zou dit helpen??

https://insideevs.com/new...exemption-european-union/

2x9 DMH320M6A-120BB (=5.750Wp) op ZW 230° met dakoek 47° op SAJ R5-5K-S2 omvormer (top 5.500VA) (NO-Groningen, beetje schaduw aan einde van de dag))

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
Dat gaat zeker helpen al zie ik het niet gebeuren.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Nadeel is dat je duurdere auto’s dan ook meer stimuleert. Ik weet niet of dat wenselijk is. Volgens mij moeten ze de oplossing meer zoeken in betaalbaar openbaar laden, zowel onderweg als in de woonwijk en voor elke aanvraag een paal neerzetten.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

Acties:
  • +5Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Laat me raden, op mysterieuze wijze stijgt de prijs van de EV's daarna met 19% in Nederland.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• PeterZ(on)
daemonix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:06:
[...]

Laat me raden, op mysterieuze wijze stijgt de prijs van de EV's daarna met 19% in Nederland.
Wat een mazzel, houden we er toch nog 2% aan over.

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 06-06 14:12
Als prijzen daardoor stijgen, pakt dat slecht uit voor de zakelijke rijder die dan geen btw kan aftrekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reiger072
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 05-06 16:32
PeterZ(on) schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Geen BTW zou betekenen ruim 17% korting dus eigenlijk betaal je dan bijna 2% meer...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:11:
[...]

Dan vergeet je de stijging als gevolg van de subsidie mee te rekenen. De nieuwe EV's worden dan magisch 4000 euro duurder om vooral de dealers en de fabrikanten te spekken.

Ben ik cynisch over dit soort maatregelen? Welnee, dat lijkt maar zo. Helaas zijn de ervaringen uit het verleden wel degelijk een indicatie voor wat de toekomst brengt.

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:26:
[...]

Dan vergeet je de stijging als gevolg van de subsidie mee te rekenen. De nieuwe EV's worden dan magisch 4000 euro duurder om vooral de dealers en de fabrikanten te spekken.

Ben ik cynisch over dit soort maatregelen? Welnee, dat lijkt maar zo. Helaas zijn de ervaringen uit het verleden wel degelijk een indicatie voor wat de toekomst brengt.
Volgens mij zijn er in EU voldoende aankoopsubsidies en auto's (EVs) zijn daardoor niet duurder geworden volgens mij. De Model 3 bv is niet duurder gemaakt in Duitsland. Had altijd wel het goed van bijvoorrbeeld de oude V60 plugin zwaar overpriced was. Maar goed, in die tijd kon je eigenlijk vragen wat je wilde in NL voor zo'n auto. (0% bijtelling :9 )

• PeterZ(on)
Reiger072 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:16:
[...]

Geen BTW zou betekenen ruim 17% korting dus eigenlijk betaal je dan bijna 2% meer...
In NL betalen we 21%btw, dus met een stijging van de koopprijs met 19% hou je 2% over als de btw vervalt.

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:34:
[...]

In NL betalen we 21%btw, dus met een stijging van de koopprijs met 19% hou je 2% over als de btw vervalt.
Klopt. Ik leef nog in de illusie dat we 19% BTW betaalden. My bad, dat is al een tijdje verleden tijd.

• PeterZ(on)
daemonix schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 17:48:
[...]

Klopt. Ik leef nog in de illusie dat we 19% BTW betaalden. My bad, dat is al een tijdje verleden tijd.
Ja das war einmal. Maar ik deel je mening wel, er zijn altijd fabrikanten/verkopers die dat consumenten voordeel afromen.

• Thomqa
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 01:32
Het volledige voorstel is trouwens hier (onofficieel) te vinden:

https://www.euractiv.com/...Deal-Recovery-Package.pdf

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mooi berichtje over de Mazda MX 30:

https://www.groen7.nl/pro...x-30-is-van-start-gegaan/

Wat puntjes uit het artikeltje:
- Capaciteit 35 kWh
- WLTP rijbereik 200 km
- Opladen 1 fase dus max. 6,6 kW
- Snelladen max. 50 kW
- Levering vanaf september 2020
- Prijs vanaf 33.990

Ik vind de prijs acceptabel, maar ik vind het bereik voor de afstanden die ik rijd, een dealbreaker. Wel leuk design.

Renault Zoe Q90

• kdeboois
Die auto is 100% voor de thuismarkt gemaakt. Afwachten tot ze voor de Duitse markt iets gaan maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er is geen reden om auto's met een accu van die grootte te voorzien van 3 fase laden. Je krijgt hem in 1 nacht op 16 A makkelijk vol (10 uur laden moet voldoende zijn).

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 10:37

Crazy D

I think we should take a look.

Harvest2002 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:17:
Als prijzen daardoor stijgen, pakt dat slecht uit voor de zakelijke rijder die dan geen btw kan aftrekken.
Voor iedereen want het idee is dat de auto daardoor goedkoper wordt. Wat waarschijnlijk niet zal gebeuren, of niet het volledige bedrag. Als zakelijke rijder betaal ik ook liever 37K zonder BTW dan 45K met BTW hoor. Maar de gemiddelde autohandelaar kennende zal het dan opeens 41.500 kosten of zo...

Exact expert nodig? itwize.nl

• BlakHawk
Ze leren het ook nooit!
Dit verdwijnt opnieuw in de zakken van de importeur.

Zijn we de bpm vrijstellingen alweer vergeten?

Ondanks de bpm vrijstelling, was een 1.2tdi Fabia met 14% bijtelling duurder dan een 1.6tdi met 25% bijtelling.
Hoe dan?!

De auto-industrie heeft wel laten zien dat ze enkel met regels en boetes veranderen.

• BlakHawk
daemonix schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:21:
Er is geen reden om auto's met een accu van die grootte te voorzien van 3 fase laden. Je krijgt hem in 1 nacht op 16 A makkelijk vol (10 uur laden moet voldoende zijn).
Ik vind het fijn dat ik de mogelijkheid voor 3 fasen in de LR Model 3 heb hoor, maar ik heb bewust voor een 1 fase paal gekozen.

Veel goedkoper en ik heb meer echt niet nodig.

Ik heb wel alvast 3 fasen kabel laten leggen, omdat er een kabel in de grond moest, maar bewust geen 3 fase paal genomen. Zou dan veel duurder worden allemaal, dan moest ik heel de aansluiting laten aanpassen.

Leuk als het kan, maar als het niet nodig is...
Tot nu toe nog geen moment spijt gehad.

• PhilipCl
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 06-06 12:23
BlakHawk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:51:
[...]

Ik vind het fijn dat ik de mogelijkheid voor 3 fasen in de LR Model 3 heb hoor, maar ik heb bewust voor een 1 fase paal gekozen.

Veel goedkoper en ik heb meer echt niet nodig.

Ik heb wel alvast 3 fasen kabel laten leggen, omdat er een kabel in de grond moest, maar bewust geen 3 fase paal genomen. Zou dan veel duurder worden allemaal, dan moest ik heel de aansluiting laten aanpassen.

Leuk als het kan, maar als het niet nodig is...
Tot nu toe nog geen moment spijt gehad.
En op zich maakt het ook niet zoveel uit, op drie fasen kan je toch niet sneller dan 11 kW laden met een M3. Of het nu 6 of 10 uur laadtijd is, laden doet men meestal toch 's nachts! Als de batterij 's ochtends maar geladen is, dat is wat telt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• budi
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:08

budi

Digital Pizza Crew

daemonix schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:21:
In het geval van thuisladen ben ik het helemaal met je eens, maar mijn inziens wordt het verhaal anders als je wat verderop op bijvoorbeeld familie bezoek moet. Situatie die ik had net na aanschaf van mijn Nissan Leaf 2018 40Kwh: vanuit Almere moesten we naar familie bezoek in Hoogerheide. Daar aangekomen in de wintertijd, was de accu natuurlijk bijna leeg. Dus daar aan de openbare laadpaal gehangen. Echter die zijn daar allemaal maar 11 Kw. Dus het laden ging met slechts 3.6Kw op 1 fase. Na toch redelijk lang sociaal geweest te zijn :+ was helaas de accu toch maar 60% vol toen we terug wilden. Dus dan moet je toch onderweg nog langs de snellader. Niet het einde van de wereld natuurlijk :) maar was prettig geweest als je vol had kunnen vertrekken. Dat had met een 11kw 3fase lader vrij zeker wel gekund.

Maar kort samengevat zou ik zeggen over 3fase laden, ook met kleinere accu's: "Destination charging".

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• GeeMoney
@BlakHawk welke 1-fase paal is goedkoper dan een TWC? Of heb je gewoon een buitenstopcontact gecreëerd?
De TWC is niet bepaald duur en kan ook ingesteld worden op 1-fase laden?

@daemonix het is vooral handig voor inderdaad buiten de deur laden. De meerkosten vallen volgens mij wel mee of geef in ieder de optie tot.
Ook om publieke palen niet onnodig lang te bezetten is 3-fase bevorderlijk. Je zit dus met een goede 3,5 uur vol en dan kan de volgende eraan. Niet iedereen kan thuis laden...

[Voor 49% gewijzigd door GeeMoney op 21-05-2020 10:09]

• kdeboois
1-fase vs 3-fase voor de 20-igste keer.

Volgende onderwerp graag.

• Z___Z
  • Niet online
BlakHawk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:42:
[...]

Ze leren het ook nooit!
Dit verdwijnt opnieuw in de zakken van de importeur.

Zijn we de bpm vrijstellingen alweer vergeten?

Ondanks de bpm vrijstelling, was een 1.2tdi Fabia met 14% bijtelling duurder dan een 1.6tdi met 25% bijtelling.
Hoe dan?!

De auto-industrie heeft wel laten zien dat ze enkel met regels en boetes veranderen.
Niet helemaal hetzelfde natuurlijk. EVs zijn duur en daarom voornamelijk zakelijk gekocht. Btw vrijstelling maakt dit niet goedkoper voor de zakelijke rijder. Dus de fabrikanten kunnen niet zoals bij de bijtelling het leeuwendeel van de belastingkorting in hun zak steken.

• BlakHawk
GeeMoney schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:02:
@BlakHawk welke 1-fase paal is goedkoper dan een TWC? Of heb je gewoon een buitenstopcontact gecreëerd?
De TWC is niet bepaald duur en kan ook ingesteld worden op 1-fase laden?

@daemonix het is vooral handig voor inderdaad buiten de deur laden. De meerkosten vallen volgens mij wel mee of geef in ieder de optie tot.
Ook om publieke palen niet onnodig lang te bezetten is 3-fase bevorderlijk. Je zit dus met een goede 3,5 uur vol en dan kan de volgende eraan. Niet iedereen kan thuis laden...
Twc is de Tesla wall charger?
Die kan niet op een laadpas laden toch?

Dat is bij mij randvoorwaarde, omdat de baas niet meebetaalt. Ik wil een kostenneutrale oplossing, waarmee ik een potje kan aanleggen voor de vervanging van deze paal. Mag wederom tweedehands 1 fase paal zijn!

Doordat iedereen overstapt op 3 fasen, kon ik een lolo smart overnemen voor €160.

Daarna waren de installatiekosten maar €200, omdat ik nog een 16A groep over had.

Bij 3 fasen moest ik de hele aansluiting aanpassen. Een nieuwe paal kopen ipv tweedehands.

Dat haal ik er in 4 jaar tijd nooit van zijn leven uit, aangezien ik de kosten zelf moet ophoesten een belangrijk punt.

Ik heb uitgerekend dat ik met 5000 kWh per jaar laden ongeveer €400 per jaar terugverdien op het laden. Ik betaal 22 cent per kWh en ontvang via de laadpas 30 cent per kWh voor het laden.

Nu met Corona gaat dat niet op, want die 5000kWh ga ik bij lange na niet redden!
Z___Z schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:43:
[...]

Niet helemaal hetzelfde natuurlijk. EVs zijn duur en daarom voornamelijk zakelijk gekocht. Btw vrijstelling maakt dit niet goedkoper voor de zakelijke rijder. Dus de fabrikanten kunnen niet zoals bij de bijtelling het leeuwendeel van de belastingkorting in hun zak steken.
Jij hebt nogal wat vertrouwen in de auto-industrie.

Ik denk dat je meer bereikt met verplichtingen dan kortingen.

Een toekomstig verbod op verkoop van ICE heeft veel meer effect op de lange termijn. Vooral als je dat als complete EU instelt.

Markt is groot genoeg om op die wijze verandering af te dwingen.

[Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 21-05-2020 12:02]

• PhilipCl
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 06-06 12:23
BlakHawk schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 12:00:
[...]

Dat is bij mij randvoorwaarde, omdat de baas niet meebetaalt. Ik wil een kostenneutrale oplossing, waarmee ik een potje kan aanleggen voor de vervanging van deze paal. Mag wederom tweedehands 1 fase paal zijn!
Wel raar, ik heb dat gewoon laten mee opnemen in de leasing, kan dat niet in Nederland?

• daemonix
  • Niet online
PhilipCl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Wel raar, ik heb dat gewoon laten mee opnemen in de leasing, kan dat niet in Nederland?
Jawel, maar zijn baas vond dat niet nodig.

• BlakHawk
PhilipCl schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 13:28:
[...]

Tuurlijk, dan gaat het van mijn budget af...
Liever trekhaak en 19”, dan een laadpaal uit leasebudget 😉

Nu is het veel goedkoper.

Win-win noemen we dat hier in Nederland

Pagina: 1 ... 99 ... 104 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houdt het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True