Niet als je hem dit jaar wilt rijden helaas.
Vreemd want VW gaf juist aan dat het verschil met WP nogal groot is.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
De eerste batch First Editions krijgen in NL helaas niet de warmtepomp. Dan mag je PON bedanken denk ik. Maakt wel vaker gekke keuzes helaas.PeterZ(on) schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:54:
[...]
Vreemd want VW gaf juist aan dat het verschil met WP nogal groot is.
Vanaf 2021 kan je hem zelf samenstellen en dan is het een optie.
[ Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 12-05-2020 21:16 ]
Klopt, maar niet voor de ID.3 first edition. Wel straks als de regulier productie start. Nog langer wachten....
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Eind vorig jaar:Harvest2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:54:
Die 5.500 euro zie ik ook niet.
DE: 57.700 inc 19% btw, 48.546 exc btw
NL: 59.995 inc btw, 49.583 exc btw.
Dat is exc btw 1.036 euro voordeel.
Hoogste tarief is 49,5% en je bent IB-ondernemer: levert je 49,5% * 86% * 1.036 euro = 441 euro voordeel privé op. Dus uiteindelijk is het kopen van de auto in NL 595 euro duurder privé. Niet echt spectaculair en zeker niet 5.500 euro.
Tesla NL: 59.995 incl. 21% BTW, 49.582 ex. BTW
Tesla DE: 54.490 incl. 19% BTW, 45.790 ex. BTW
Er was nog geen Umweltbonus in de prijs verwerkt.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Onzin. In 2019 was die er al. Zie Internet Archive.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Inderdaad. Vanaf 5 november 2019: https://www.bundesregieru...elles/umweltbonus-1692646Inspired schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:54:
Onzin. In 2019 was die er al. Zie Internet Archive.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
En opties moet je lezen als Tesla, in pakketten dus. Ook vw stapt af van de opties van 100 euro maar gaat ze combineren.GeeMoney schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:03:
[...]
De eerste batch First Editions krijgen in NL helaas niet de warmtepomp. Dan mag je PON bedanken denk ik. Maakt wel vaker gekke keuzes helaas.
Vanaf 2021 kan je hem zelf samenstellen en dan is het een optie.
Die bonus is er al veel langer hoor. Wikipedia: Umweltbonus – Wikipediadaemonix schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:41:
[...]
Inderdaad. Vanaf 5 november 2019: https://www.bundesregieru...elles/umweltbonus-1692646
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Qua efficiency is het natuurlijk wel wat tegenvallend. Er zit een accu in die 1,5x zo groot is als die in een Model 3 SR+ en hij komt iets van 15% verder op basis van eerste cijfers. Het is een mooie auto hoor, maar ook nog veel unknowns. Wat is de DC laadcurve? Qua DC ziet het er naar uit dat de Tesla bijna 2x zo snel laad. Model 3 heeft meer PKs/NM, is sneller en hogere topsnelheid. Ook zie ik even niet in waarom een Mach-E meer "tech" zou zijn? In dit segment zou het bij mij tussen de Model 3 en Polestar 2 gaan.-Splash- schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:36:
[...]
..
Voordelen Mach-E zijn denk ik:
- Voor nu een nieuwe speler, dus leuk.
- Past iets meer in het auto rijden gevoel wat mensen kennen.
- Hatchback, makkelijker laden (heeft volgens mij niet meer ruimte dan de Model 3, maar voor een vakantie echt wel meer geschikt als gezinsauto waar je zeker meer en beter spullen kwijt kan)
- Maakt onderdeel uit van Ionity, dus gereduceerd laadtarief sowieso eerste jaar voor de snelladers in het buitenland. (laat ik heel bewust het SuperCharger netwerk van Tesla achterwege, maar mustang vs polestar is dit wel een dingetje)
450 km ga je alleen niet redden met de mustang. Dat is een WLTP rating die je nooit gaat halen, EV-DB geeft 360 km geschatte real range (gemiddelde over winter/zomer waarschijnlijk) voor het 70kwh model. Nog steeds een erg mooi getal overigens, maar ik wacht de cijfers nog even af tot mensen er echt in gaan rijden, kan soms nog mee of tegen vallen.
Beetje vroeg met oordelen ? Een schatting van een website en het dan al tegenvallend noemen.Inspired schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:16:
[...]
Qua efficiency is het natuurlijk wel wat tegenvallend. Er zit een accu in die 1,5x zo groot is als die in een Model 3 SR+ en hij komt iets van 15% verder op basis van eerste cijfers. Het is een mooie auto hoor, maar ook nog veel unknowns. Wat is de DC laadcurve? Qua DC ziet het er naar uit dat de Tesla bijna 2x zo snel laad. Model 3 heeft meer PKs/NM, is sneller en hogere topsnelheid. Ook zie ik even niet in waarom een Mach-E meer "tech" zou zijn? In dit segment zou het bij mij tussen de Model 3 en Polestar 2 gaan.
Auto's die de helft van de Model 3 snelheid halen (50% van de piek) zijn zeer snel met laden. Zelfs een kwart van de piek is bruikbaar.
Als kind zat ik ook altijd staatjes te maken van hoeveel een auto weegt en hoeveel Nm/PK er voor handen was, maar dat is echt niet relevant als de auto gewoon doet wat je er van verwacht voor de massa. Zelf een rondje rijden en dan oordelen mijn inziens.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
EV-DB zit altijd wel redelijk in de richting. Daarbij kun je van de WLTP ook genoeg afleiden. DC laden op 50% qua snelheid van een auto die al drie jaar uit is vind ik tegenvallend.kdeboois schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:45:
[...]
Beetje vroeg met oordelen ? Een schatting van een website en het dan al tegenvallend noemen.
Auto's die de helft van de Model 3 snelheid halen (50% van de piek) zijn zeer snel met laden. Zelfs een kwart van de piek is bruikbaar.
Als kind zat ik ook altijd staatjes te maken van hoeveel een auto weegt en hoeveel Nm/PK er voor handen was, maar dat is echt niet relevant als de auto gewoon doet wat je er van verwacht voor de massa. Zelf een rondje rijden en dan oordelen mijn inziens.
Als die WLTP op dezelfde manier als de EPA van Porsche tot stand is gekomen hoeft dat niet alles te zeggen.Inspired schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:55:
[...]
EV-DB zit altijd wel redelijk in de richting. Daarbij kun je van de WLTP ook genoeg afleiden. DC laden op 50% qua snelheid van een auto die al drie jaar uit is vind ik tegenvallend.
Verder is het oppervlak van een driehoek 50% van dat van een vierkant. Als de Ford tot 80% datzelfde laadvermogen vol houdt dan is hij bij een 'normale' lunchstop net zo snel klaar als een Model 3.
@Inspired ia die Mach-E qua formaat ook niet een stuk groter dan een Model 3? (Voornamelijk hoger wat dus efficiency kost).
En dat snelladen van de Model 3 is volgens mij ook een beetje een marketing dingetje want dat trekt hij maar bijzonder kort en alleen als die accu bloedheet is en je onder de 10% SoC zit.
Hogere topsnelheid en meer pk’s/Nm zijn ze wel heer en meester mee in de markt.
En dat snelladen van de Model 3 is volgens mij ook een beetje een marketing dingetje want dat trekt hij maar bijzonder kort en alleen als die accu bloedheet is en je onder de 10% SoC zit.
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 13-05-2020 10:17 ]
De Mach-E met 100kWh pack doet over 10-80% 45 minuten. Dat geeft Ford zelf aan. Geen schrikbarende curve dus. Een Model 3 LR 75kWh doet er op Ionity ~ 25 minuten over en op v3 iets van 22 minuten.kdeboois schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:01:
[...]
Als die WLTP op dezelfde manier als de EPA van Porsche tot stand is gekomen hoeft dat niet alles te zeggen.
Verder is het oppervlak van een driehoek 50% van dat van een vierkant. Als de Ford tot 80% datzelfde laadvermogen vol houdt dan is hij bij een 'normale' lunchstop net zo snel klaar als een Model 3.
Ik had zelf verwacht dat een auto met zo'n pack, en die drie jaar later op de markt komt, in ieder geval wel goed gebruik zou maken van een Ionity charger.
Onder de 10% juist niet. Daarbij, op een vakantierit kun je die 10-80% in 25 minuten gewoon halen met een Model 3. Dat is echt niet iets wat je alleen in de folder kunt halen. De condities moeten wel goed zijn, maar dat geld voor elke EV. De 250kW is zeker een marketing ding. Daarom ook de 10-80% tijden.GeeMoney schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:16:
@Inspired ia die Mach-E qua formaat ook niet een stuk groter dan een Model 3? (Voornamelijk hoger wat dus efficiency kost).
[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 13-05-2020 10:20 ]
Om maximaal te kunnen laden bij Ionity moet je met 800V kunnen laden (zoals de Taycan).Inspired schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:18:
[...]
Ik had zelf verwacht dat een auto met zo'n pack, en die drie jaar later op de markt komt, in ieder geval wel goed gebruik zou maken van een Ionity charger.
Lijkt erop dat Ford dat nog niet aanbiedt voor de huidige modellen. Gemiste kans wel.
Kia is er al wel mee bezig: https://zerauto.nl/kia-laadcapaciteit-800-volt/
Maar goed. Of die 20 minuten langer laden bij die paar tussenstops van je vakantierit echt zoveel uitmaken.
20 minuten is sneller dan dat je een koffie bestelt en rustig opdrinkt terwijl je je benen strekt.
Er wordt door niemand ook gezegd dat de mach-e meer tech heeft. (hij zei, veel tech)Inspired schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:16:
[...]
Qua efficiency is het natuurlijk wel wat tegenvallend. Er zit een accu in die 1,5x zo groot is als die in een Model 3 SR+ en hij komt iets van 15% verder op basis van eerste cijfers. Het is een mooie auto hoor, maar ook nog veel unknowns. Wat is de DC laadcurve? Qua DC ziet het er naar uit dat de Tesla bijna 2x zo snel laad. Model 3 heeft meer PKs/NM, is sneller en hogere topsnelheid. Ook zie ik even niet in waarom een Mach-E meer "tech" zou zijn? In dit segment zou het bij mij tussen de Model 3 en Polestar 2 gaan.
Als je tech leuk vindt dan is een Tesla degene die je moet nemen. Maar ik snap ook dat sedan en zitruimte niet meewerkt in een Model 3. Dit schijnt beter te zijn in een Mustang.
Voor de rest helemaal met je eens natuurlijk.
CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:45:
[...]
Maar goed. Of die 20 minuten langer laden bij die paar tussenstops van je vakantierit echt zoveel uitmaken.
20 minuten is sneller dan dat je een koffie bestelt en rustig opdrinkt terwijl je je benen strekt.
Signatures zijn voor boomers.
Komt er aan voor de kia's, klanten gaan kunnen kiezen tussen 400v en 800v versiesOm maximaal te kunnen laden bij Ionity moet je met 800V kunnen laden
Het is natuurlijk wel zo dat hoe korter je laadstop is, de korter je hier erover kan zeuren.Maasluip schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:09:
[...]
Gelukkig geen oeverloze discussies meer dat laden zo lang duurt als het nu geen probleem meer is of een laadstop nu 20 minuten langer duurt of niet.
Maar inderdaad. Laadstoppen worden echt teveel een ding van gemaakt. Het is überhaupt fijn om even te rusten en je benen te strekken als je 200-250 km gereden hebt. Het is vakantie!
Bij maximaal bedoelde ik eigenlijk al 175kW.CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:45:
[...]
Om maximaal te kunnen laden bij Ionity moet je met 800V kunnen laden (zoals de Taycan).
Lijkt erop dat Ford dat nog niet aanbiedt voor de huidige modellen. Gemiste kans wel.
Kia is er al wel mee bezig: https://zerauto.nl/kia-laadcapaciteit-800-volt/
Precies, dus 2 van je 4 stops zijn al langer, en met 4 stops ben je al dik 1350km ver (350km eerste stint, 250km voor de 4 volgende).Inspired schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:31:
[...]
Bij maximaal bedoelde ik eigenlijk al 175kW.Op een vakantierit maak ik 4/5/6 stops. Elke keer 20 minuten extra vind ik wel wat jammer. In mijn ervaring is 20-25 minuten prima voor de meeste stops. Benen strekken, even balletje trappen met de kids, naar toilet en verder. Wellicht dat je 1 of 2 stops wat langer maakt ivm lunch etc.
Dan gaat het dus om een besparing van liefst 40 minuten op je eerste vakantiedag.
In mijn geval snel een uur. Nogmaals, geen super groot issue oid. Ik had alleen verwacht dat een auto die drie jaar nieuwer is wel meer in de richting van de Model 3 zou zitten.CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:44:
[...]
Precies, dus 2 van je 4 stops zijn al langer, en met 4 stops ben je al dik 1350km ver (350km eerste stint, 250km voor de 4 volgende).
Dan gaat het dus om een besparing van liefst 40 minuten op je eerste vakantiedag.
Offtopic: Wat bedoel je met stint? Ik heb het je al vaker zien gebruiken, is dat Vlaams of dialect? Het staat niet in Vandale en ik ken het alleen van het voertuig met kinderen (en het ongeluk).CyBeRSPiN schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:44:
[...]
Precies, dus 2 van je 4 stops zijn al langer, en met 4 stops ben je al dik 1350km ver (350km eerste stint, 250km voor de 4 volgende).
etappes?daemonix schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Offtopic: Wat bedoel je met stint? Ik heb het je al vaker zien gebruiken, is dat Vlaams of dialect? Het staat niet in Vandale en ik ken het alleen van het voertuig met kinderen (en het ongeluk).
smart fortwo electric drive 17.6kWh
Gewoon “etappe” inderdaad.daemonix schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Offtopic: Wat bedoel je met stint? Ik heb het je al vaker zien gebruiken, is dat Vlaams of dialect? Het staat niet in Vandale en ik ken het alleen van het voertuig met kinderen (en het ongeluk).
Een stint komt uit de sportwereld.
Dank. Kende het woord niet in deze context.GeeMoney schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:12:
[...]
Gewoon “etappe” inderdaad.
Een stint komt uit de sportwereld.
Wat anderen al zeiden, maar het is gewoon een Engels woord wat erg Nederlands klinkt en dus ook wel wat is ingeburgerd.daemonix schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:
[...]
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Mijn eerste EV was een Tesla S70 uit 2015. Bij onze eerste vakantie naar Denemarken begin 2019 laadde hij met 63 kW gemiddeld en maakt we stops van 20-35 minuten. Er was 1 uitschieter naar 45 min en toen zaten we echt te wachten tot we verder konden. Over het algemeen vonden we het een positieve eerste ervaring. Het was relaxter dan eerdere vakanties met de hybride diesel en dat beviel ons prima.
Daarna kwam “charging gate” en werd de laadsnelheid beperkt door de firmware. Tijdens de zomervakantie naar Frankrijk laadde hij gemiddeld met 52 kW. Nu waren de stops 30-50 min met twee uitschieters naar 1 uur. Dit vonden we echt lang om te moeten wachten. Het overheersende gevoel tijdens deze ritten was: wanneer kunnen we weer verder? Na thuiskomst heb ik deze Tesla verkocht.
Daarna kwam “charging gate” en werd de laadsnelheid beperkt door de firmware. Tijdens de zomervakantie naar Frankrijk laadde hij gemiddeld met 52 kW. Nu waren de stops 30-50 min met twee uitschieters naar 1 uur. Dit vonden we echt lang om te moeten wachten. Het overheersende gevoel tijdens deze ritten was: wanneer kunnen we weer verder? Na thuiskomst heb ik deze Tesla verkocht.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb een vraagje over "Snellaadtijd" op EV database. Als ik het goed begrijp is dit opladen van 10% naar 80%. Is hier ook de laadcurve in opgenomen? Dus bij de model 3 kost dit 22 minuten en bij de I-Pace 44 minuten, inclusief afbouw laadsnelheid?
Er worden ook kosten voor het snelladen getoond, hoe dit werkt begrijp ik niet helemaal. Waarom kun je de model 3 voor 4 euro per 100KM laden en de I-Pace voor 13,50?
Er worden ook kosten voor het snelladen getoond, hoe dit werkt begrijp ik niet helemaal. Waarom kun je de model 3 voor 4 euro per 100KM laden en de I-Pace voor 13,50?
[verwijderd]
[ Voor 121% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]
Ik denk dat ze inderdaad die laadcurve erin hebben verwerkt, dat zou het meest logische zijn. De prijs van snelladen staat onder die curves, daar geven ze prijzen aan. Het leek me vreemd dat het verschil tussen de Model 3 LR en de I-Pace ruim 3 keer is terwijl de LR maar 90KM verder komt op een volle lading. Ik zie echter nu dat ze met 25 cent rekenen voor de Tesla (supercharger) en 59 cent voor de I-Pace (Fastned). Daarnaast staat er ook nog Vroaming, welke blijkbaar een aanbieder is waarmee je overl kunt laden voor 22 cent, al begrijp ik die niet helemaal.
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]
@Mar.tin ah dom dom
De kleinere accu van de Model 3 heb ik helemaal niet meegenomen.
Daar is nog geen uitspraak over gedaan door de dealer, tevens zit er eerst nog 14 dagen wettelijke bedenktijd op na tekenen contract. En met het tekenen wil ik wachten tot de subsidie tijden particulier EV is gemeld in de Staatscourant.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:28:
[...]
Het is echt wel een leuke wagen, snap niet dat ie in NL niet zo goed loopt. In Noorwegen ben ik er velen tegengekomen afgelopen zomer. Allerlei mooie kleurcombinaties ook (dak en gril in een felle kleur).
Wat is de levertijd?
Maar ik verwacht zelfs dat de Soul in Gravity Grey wel eens uit voorraad leverbaar zou kunnen zijn. We gaan het afwachten.
[ Voor 10% gewijzigd door horrik000 op 13-05-2020 17:40 ]
Ben ik het wel mee eens dat 20-25min prima is voor een stop. Dat is het enige nadeel waar ik tegenop zie bij mijn bestelde Mach E. Nu stoppen we echt minimaal (rij een E61 530D) omdat je makkelijk 900-1100km kan halen. Ook weleens vanuit Florence in 1 dag naar huis gereden met 2 jonge kids (zo'n 1400km). Dat soort zaken wordt toch lastig met een EV.Inspired schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:31:
[...]
Bij maximaal bedoelde ik eigenlijk al 175kW.Op een vakantierit maak ik 4/5/6 stops. Elke keer 20 minuten extra vind ik wel wat jammer. In mijn ervaring is 20-25 minuten prima voor de meeste stops. Benen strekken, even balletje trappen met de kids, naar toilet en verder. Wellicht dat je 1 of 2 stops wat langer maakt ivm lunch etc.
Al eerder aangegeven hier maar model 3 vind ik en minder mooi en met 3 jonge kids minder praktisch tov de Mach E. Dan maar iets langer pauze (alleen tijdens de vakantie)
I pace moet je ook meer met een X dan een 3 vergelijken. Dan valt het allemaal wel mee.mister_S schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:54:
Ik denk dat ze inderdaad die laadcurve erin hebben verwerkt, dat zou het meest logische zijn. De prijs van snelladen staat onder die curves, daar geven ze prijzen aan. Het leek me vreemd dat het verschil tussen de Model 3 LR en de I-Pace ruim 3 keer is terwijl de LR maar 90KM verder komt op een volle lading. Ik zie echter nu dat ze met 25 cent rekenen voor de Tesla (supercharger) en 59 cent voor de I-Pace (Fastned). Daarnaast staat er ook nog Vroaming, welke blijkbaar een aanbieder is waarmee je overl kunt laden voor 22 cent, al begrijp ik die niet helemaal.
Tot 90 km /h was de I pace zuiniger, daarboven de X. Maar het scheelde allemaal maar weinig.
Mijn vergelijking is gebaseerd op mijn aanname dat de Model Y net zo zuinig zal zijn als de Model 3
Als de waardevermindering van EV's een beetje lijkt op die van normale auto's, dan denk ik dat ik over ~3 jaar ga kiezen tussen MY, I-Pace en Mach-E.
Wat is nog 'normaal'? Je ziet dat de markt voor tweedehands diesel nu compleet is ingestort, met een paar milieuzones, extra wegenbelasting als een filter ontbreekt.mister_S schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:32:
Mijn vergelijking is gebaseerd op mijn aanname dat de Model Y net zo zuinig zal zijn als de Model 3Als de waardevermindering van EV's een beetje lijkt op die van normale auto's, dan denk ik dat ik over ~3 jaar ga kiezen tussen MY, I-Pace en Mach-E.
Ik denk dat het nog wel een flink aantal jaar zal duren voordat aankoop-/occasionwaarde van EVs in het algemeen aantrekkelijker wordt:
- Door de lage TCO (lage onderhoudskosten, maar ook mede dankzij het ontbreken van MRB) blijft de waarde van de meest courante EVs voorlopig erg hoog. Over 4,5 jaar begint de MRB pas voor EVs.
- Over 3 jaar zit er ook nog een aantal gunstige bijtellingsjaren in de occassionsmarkt waar de zakelijke klanten om zitten te leuren*.
- Een nog te publiceren occasionsubsidie voor EVs zal voor een groot deel bij de waarde van de auto worden gerekend dan dat het eraf gaat en heeft daarmee een nog verder prijsopdrijvend effect. Dat klinkt paradoxaal, maar de koper denkt met subsidie in achterhoofd, waardoor zijn netto prijs lager is, maar daardoor wel bereid is meer te betalen. Vooral een voordeel voor huidige EV-bezitters dus.
*) Auto's die ouder dan 5 jaar en onzuinig zijn [lees: I-pace] worden mogelijk onaantrekkelijker, doordat voor zakelijke kopers de bijtelling afloopt [25% van de cataloguswaarde per jaar aftikken telt flink door in de papieren] en doordat de auto simpelweg duur is in gebruik, te veel Wh per km.
[ Voor 16% gewijzigd door nannoe op 14-05-2020 10:22 ]
Dat maakt het een soort zelfversterkend effect, door lagere TCO zijn EV's interessanter waardoor ze beter hun waarde behouden. Hogere aanschaf maar relatief of misschien zelfs absoluut minder afschrijving.nannoe schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:02:
Door de lage TCO (lage onderhoudskosten, maar ook mede dankzij het ontbreken van MRB) blijft de waarde van de meest courante EVs voorlopig erg hoog.
In de inschatting van de TCO van mijn Ioniq zit 78% van de kosten in afschrijving ofwel die is allesbepalend.
[ Voor 28% gewijzigd door assje op 14-05-2020 10:12 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Weten jullie hoe fabrikanten aan het sticker vermogen van een EV komen? Het valt mij namelijk op dat de Citigo-E bij een SoC >60% bij volgas >100kW trekt van 0 tot 80 (daarboven vlakt het af). Dit terwijl slechts 61kW is opgegeven.
Voor de SR+ geldt hetzelfde, stickervermogen is 175kW terwijl scan my tesla dacht ik rond de 260kW registreert. @Stef87 heeft vast de correcte cijfers.
Hoe moet ik dit zien?
Voor de SR+ geldt hetzelfde, stickervermogen is 175kW terwijl scan my tesla dacht ik rond de 260kW registreert. @Stef87 heeft vast de correcte cijfers.
Hoe moet ik dit zien?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@nannoe ik hoop op waardevermindering van 40% binnen 3 jaar bij de luxe EV categorie. Bij normale auto's kan dit makkelijk oplopen tot 50-60%. Hier valt nog niet veel zinnigs over te zeggen uiteraard.
Nu is de Ioniq misschien niet het "Luxe EV" segment waar je het over hebt maar het is wel één van de iets eerdere representatieve EV's in mijn optiek.mister_S schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:26:
@nannoe ik hoop op waardevermindering van 40% binnen 3 jaar bij de luxe EV categorie. Bij normale auto's kan dit makkelijk oplopen tot 50-60%. Hier valt nog niet veel zinnigs over te zeggen uiteraard.
Volgens afschrijvingsaannametabel voor mijn Ioniq is er na 3 jaar ongeveer 40% afgeschreven:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9LQsuNdxqIMeLF1y3NosACUy.jpg?f=user_large)
Bij de Ioniq kwam de afschrijving ook pas lekker op gang toen er alternatieven kwamen (de 1e eigenaar van mijn Ioniq verruilde hem voor een Niro). Bij de Kona/Niro klasse verwacht ik dat hetzelfde zal gelden of zodra ze met aantallen uit de lease beginnen te komen.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Afschrijving is erg onvoorspelbaar, maar zeker niet minder dan bij ICE voertuigen.
Key factoren zijn, toenemende concurrentie waardoor de prijzen zullen dalen, accu’s die beter/groter/goedkoper worden wegvallen voordeel wegenbelasting en zo zijn er nog wel een paar.
Als je een 2 jaar oude bev koopt is het iets beter in te schatten, bij een nieuwe blijft het voorlopig erg lastig.
De verschillende prijsniveaus bij Tesla waardoor een nieuwe zomaar 20k goedkoper werd en bij de e-Golf een prijsverlaging van 6k of meer zijn maar een paar voorbeelden
Key factoren zijn, toenemende concurrentie waardoor de prijzen zullen dalen, accu’s die beter/groter/goedkoper worden wegvallen voordeel wegenbelasting en zo zijn er nog wel een paar.
Als je een 2 jaar oude bev koopt is het iets beter in te schatten, bij een nieuwe blijft het voorlopig erg lastig.
De verschillende prijsniveaus bij Tesla waardoor een nieuwe zomaar 20k goedkoper werd en bij de e-Golf een prijsverlaging van 6k of meer zijn maar een paar voorbeelden
[verwijderd]
Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft je aannames, maar dat de RDW de mist in gaat. Je kunt langdurig topsnelheid rijden (tot de accu te leeg wordt) en daar heb je aanmerkelijk meer voor nodig dan de getallen die de RDW op hun site heeft staan. Volgens mij dan.
[verwijderd]
[ Voor 137% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]
Bij Hyundai en Kia gebeurde het omgekeerde bij de 64 kWh modellen. Ook Opel maakte een gigantische val in prijs.MarcelGo schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:52:
Afschrijving is erg onvoorspelbaar, maar zeker niet minder dan bij ICE voertuigen.
@assje Dank je wel! Ik had verwacht dat de Ioniq een stuk waardevaster zou zijn omdat het best veel biedt voor een schappelijke prijs. Ik had gelezen dat EV's best waardevast waren, zie de Leaf bijvoorbeeld. Als de Ioniq zo hard gaat zal de luxe segment vallen als een rots dan. Ter vergelijking, mijn 2013 GS450H was nieuw 93K, ik had het 4 jaar jong gekocht voor 31K. Zo hard gaat het dus
[verwijderd]
Heb ik met mijn Ioniq al een keer gedaan:Mar.tin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:02:
Langdurig ≠ Continu![]()
En ik weet niet zéker of je wel méér dan 65kW nodig hebt om topsnelheid te rijden.
Moeten we een keertje proberen dan.
- 172km/u op de teller wat volgens specificatie 165km/u echte kilometers zou moeten zijn.
- Motorvermogen stond bij constante snelheid op 37kw (was graad of 10).
- 37/165 zou 224Wh/km zijn
Dat idee heb ik ook inderdaad.Mar.tin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:38:
Mijn gevoel zegt dat de voornaamste afschrijffactor bij EV's tijd is en niet gereden km's.
[ Voor 15% gewijzigd door assje op 14-05-2020 12:46 ]
Probeer het maar. Iets met luchtweerstand en kwadraat van snelheid. En langdurig en continu is synoniem als je een half uur topsnelheid rijdt hoor, niet mutueel exclusief. Integendeel, het zijn aanvullende begrippen in deze.Mar.tin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:02:
[...]
Langdurig ≠ Continu![]()
En ik weet niet zéker of je wel méér dan 65kW nodig hebt om topsnelheid te rijden.
Moeten we een keertje proberen dan.
Hopelijk met een paar weken/maanden als het allemaal weer wat rustiger is op bezoek bij een leverancier in Italië met de Tesla om te controleren of onze bestelde heftruck voldoet aan specificatie. Dan kunnen we het wel uittesten denk ik. Voor die tijd maar ff scanmytesla fiksen in de model 3
Wel leuk dat het bij mijn Leaf40 op 90kW staat volgens het RDW. #méérvermogen.
Ben wel benieuwd hoe veel de Tesla exact nodig heeft voor het handhaven van de Vmax (233 km/h voor de LR AWD volgens EV-database).
[verwijderd]
[ Voor 135% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]
De onze (2019) staat op 90 kW, met een veel te hoge WLTP van 206 Wh/km.Mar.tin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:54:
[...]
Wat voor continu max vermogen staat er voor jouw ioniq?
Bijzonder, want de veel sterkere 2019 Kona staat op 28 kW met 154 Wh/km...
Er klopt echt helemaal niets van de registratie bij RDW.
En ja, doe maar.
PS Je kunt toch het actuele vermogen gewoon van het scherm aflezen? Ik wel in beide Hyundai's.
[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 14-05-2020 13:05 ]
Bij het RDW (OVI) zie ik het niet staan maar als ik me op Finnik baseer:Mar.tin schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:54:
Wat voor continu max vermogen staat er voor jouw ioniq?
- Power 88kW
- Continous 25kW
Bij de Model 3 ook niet echt. De AWD zou 65kW hebben en RWD 100kW.daemonix schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:02:
[...]
De onze (2019) staat op 90 kW, met een veel te hoge WLTP van 206 Wh/km.
Bijzonder, want de veel sterkere 2019 Kona staat op 28 kW met 154 Wh/km...
Er klopt echt helemaal niets van de registratie bij RDW.
En ja, doe maar.
PS Je kunt toch het actuele vermogen gewoon van het scherm aflezen? Ik wel in beide Hyundai's.
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 14-05-2020 13:07 ]
Van 100-30% zit je altijd op max 225kW Vermogen op achterste motor, maar de batterij kan bij hoge SoC en behoorlijk warm bijna 280kW aan (battery kW limit). Start je “koud” met huidige temperaturen dan zit je battery meestal rond de 240-250kW.revolution-nl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:12:
Weten jullie hoe fabrikanten aan het sticker vermogen van een EV komen? Het valt mij namelijk op dat de Citigo-E bij een SoC >60% bij volgas >100kW trekt van 0 tot 80 (daarboven vlakt het af). Dit terwijl slechts 61kW is opgegeven.
Hoe moet ik dit zien?
Met andere woorden:
De SR+ kan makkelijk met software nog worden opgekrikt, maar is software locked op 225kW voor de motor achter. Alleen ik vermoed dat de LR-RWD (welke zwaarder is) eigenlijk express softwarematig iets sneller is gemaakt (de 0-100 dan, tussensprints is de sr+ sneller volgens een LR-RWD racer op youtube)
@revolution-nl
Omdat maximaal vermogen altijd schommelt en afhankelijk is van bijvoorbeeld voltage, moet je die kW waarde zien als “100% maximaal continu vermogen” en niet het piekvermogen.
Onze SR+ heeft op de RDW geloof ik daar 100kW staan.
[ Voor 9% gewijzigd door Stef87 op 14-05-2020 13:43 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat zijn continue vermogens.Inspired schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:05:
[...]
Bij de Model 3 ook niet echt. De AWD zou 65kW hebben en RWD 100kW.Een andere AWD weer 88kW. Iemand maar random wat aan het inkloppen oid.
Ja, dus?
Nou niet random dus.
Waarom verschillen zelfs dezelfde type auto's dan?
Wellicht omdat er ook een verschil is met de trekhaak keuring.Inspired schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:43:
[...]
Waarom verschillen zelfs dezelfde type auto's dan?
Mijn AWD heeft 65kW. Deze RWD (G-187-GF) 100kW, en een andere AWD (H-362-NV) 88kW. Allen zonder trekhaak. Ik vind het redelijk random.kdeboois schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:43:
[...]
Wellicht omdat er ook een verschil is met de trekhaak keuring.
Wat is je bron ?Inspired schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:48:
[...]
Mijn AWD heeft 65kW. Deze RWD (G-187-GF) 100kW, en een andere AWD (H-362-NV) 88kW. Allen zonder trekhaak. Ik vind het redelijk random.
Edit: even gekeken. Hebben een andere typegoedkeuringsnummer. Dus wellicht toch iets met de mogelijkheid om een trekhaak te gebruiken o.i.d.
H-362-NV - e4*2007/46*1293*02 - 1831 kg
G-187-GF - e4*2007/46*1293*04 - 1584 kg
Ook behoorlijk verschil in de massa's
[ Voor 32% gewijzigd door kdeboois op 14-05-2020 13:56 ]
Dat komt uit de RDW database. Trekhaak is niet van invloed op het motorvermogen, en al helemaal niet als Tesla hetzelfde motor vermogen specificeert. Dus waarom blijft staan.kdeboois schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:49:
[...]
Wat is je bron ?
Edit: even gekeken. Hebben een andere typegoedkeuringsnummer. Dus wellicht toch iets met de mogelijkheid om een trekhaak te gebruiken o.i.d.
De RDW data van de Model 3's is een grote bende. Ook de catalogusprijs klopt vaak niet. Corrigeren kan alleen via Tesla die nogal grote moeite lijkt te hebben dit recht te trekken.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Massa verschil is niet raar toch? Die extra elektro motor weegt nogal wat.kdeboois schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:49:
[...]
Wat is je bron ?
Ach, DS had de DS3 Crossback E-Tense in december ook met een gewicht van ~1100 kg opgevoerd.RichieB schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:07:
De RDW data van de Model 3's is een grote bende. Ook de catalogusprijs klopt vaak niet. Corrigeren kan alleen via Tesla die nogal grote moeite lijkt te hebben dit recht te trekken.
Nog een jaartje geduld en dan zou de volledig elektrische Lexus op de markt moeten zijn.mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:26:
[...]
Mooie auto's ook voor een erg schappelijke prijs, Hyundai Ioniq vond ik bijvoorbeeld erg goed, maar ze zitten in een ander segment dan ik wil. Ter referentie, ik rijd nu een Lexus GS450H.
Verschil in massa niet nee. Extra motor en een flink grotere accu. Zou bijna zeggen dat ze bij de RWD de motor achter pakken als vermogen en AWD voor. Waarom er dan zoveel verschil zit tussen MY19 en MY20 is dan wel weer gek. Nu is dat hele BEV gebeuren voor de RDW ook nog wat nieuw wellicht.-Splash- schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:34:
[...]
Massa verschil is niet raar toch? Die extra elektro motor weegt nogal wat.
Sorry hoor maar die miskleun wil je toch niet rijden?Erasmo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 04:13:
[...]
Nog een jaartje geduld en dan zou de volledig elektrische Lexus op de markt moeten zijn.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Als merk en knuffeldashboard belangrijk is misschien wel.wouter1971 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:49:
[...]
Sorry hoor maar die miskleun wil je toch niet rijden?
Ik rij liever een zich zelf bewezen techniek en niet de eerste EV van een merk. Dat voelt als de allereerste minidisk van vroegah (Wikipedia: Minidisc) die ik nog in een tasje om mijn nek moest dragen
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Bedoel je de UX300e? Deze lijkt helaas een miskleun te worden. Er zijn al wat reviews en deze zijn niet goed. Ze kunnen ook nog steeds niet hun infotainment systeem goed krijgen, loopt nog steeds hopeloos achter. Hoewel ik verwend ben met mijn GS450, rijdt briljant en het is comfort/snelheid in dezelfde verpakking, is het infotainment erg matig. Ik houd persoonlijk niet van één scherm voor alles, maar mijn auto hoeft ook geen cockpit te zijn.Erasmo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 04:13:
[...]
Nog een jaartje geduld en dan zou de volledig elektrische Lexus op de markt moeten zijn.
Helaas voor mij geen Lexus in de nabije toekomst. Ze maken prachtige hybride wagens, maar elektrisch loopt Toyota/Lexus helaas zwaar achter. Ik zal wel alle kleine details van Lexus missen
[ Voor 59% gewijzigd door mister_S op 15-05-2020 10:44 ]
Ik denk dat ze niet aan twee motoren gewend zijn. Wellicht nemen ze alleen de sterkste motor. Er mist dus een veld met het vermogen van de tweede motor.Inspired schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:47:
[...]
Verschil in massa niet nee. Extra motor en een flink grotere accu. Zou bijna zeggen dat ze bij de RWD de motor achter pakken als vermogen en AWD voor. Waarom er dan zoveel verschil zit tussen MY19 en MY20 is dan wel weer gek. Nu is dat hele BEV gebeuren voor de RDW ook nog wat nieuw wellicht.
En hoe verklaar je dan het geblunder rond de Ioniq en de Kona?kdeboois schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat ze niet aan twee motoren gewend zijn. Wellicht nemen ze alleen de sterkste motor. Er mist dus een veld met het vermogen van de tweede motor.
Ze hebben blijkbaar geen flauw idee.
PS de data van de RDW wordt gevuld door de importeurs. Daar zit dus blijkbaar volledig gebrek aan kennis.
Geen idee, nog niet naar gekeken. Wat is daar dan mis ?daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:43:
[...]
En hoe verklaar je dan het geblunder rond de Ioniq en de Kona?
Ze hebben blijkbaar geen flauw idee.
PS de data van de RDW wordt gevuld door de importeurs. Daar zit dus blijkbaar volledig gebrek aan kennis.
daemonix in "Elektrische auto's - deel 5"kdeboois schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:05:
[...]
Geen idee, nog niet naar gekeken. Wat is daar dan mis ?
Iemand er al aan gedacht om de RDW gewoon een vraag te stellen?
Voordat er weer gezuurd wordt waarom ik dat niet doe: mij boeit de registratie van het vermogen niet zo.
Voordat er weer gezuurd wordt waarom ik dat niet doe: mij boeit de registratie van het vermogen niet zo.
Waarom denk je dat dat nog niet is gebeurd? Waarom denk je dat ik al schrijf dat de data wordt gevuld door de importeur?joepie de p schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:25:
Omdat je er niet bijschrijft dat je dat gedaan hebt. Maar dat kan ik hebben gemist.daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:26:
[...]
Waarom denk je dat dat nog niet is gebeurd? Waarom denk je dat ik al schrijf dat de data wordt gevuld door de importeur?
Iemand al de vraag aan de importeur(s) gesteld?
Hallo, Weet iemand of er in tomtom mydriveconnect een POI lijst zit met alle snelladers? ik ben altijd in gevecht met de tomtom app. Misschien kan iemand mij een beetje op weg helpen. Ik heb wel alle laadpalen die gewoon in de dorpen staan in de tomtom zitten. En tomtom neemt de telefoon niet op, en doen moeilijk met mailen.
[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 15-05-2020 11:45 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Eigenlijk meer iets voor dit topic, maar om snel te beantwoorden: de telegraaf in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"Andre1973 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:44:
Hallo, Weet iemand of er in tomtom mydriveconnect een POI lijst zit met alle snelladers? ik ben altijd in gevecht met de tomtom app. Misschien kan iemand mij een beetje op weg helpen. Ik heb wel alle laadpalen die gewoon in de dorpen staan in de tomtom zitten. En tomtom neemt de telefoon niet op, en doen moeilijk met mailen.
Je kan in TomTom heel makkelijk POI's importeren. Zie Google. Denk (?) dat je van Open Charge Map via hun API wel een lijst kan exporteren, die je weer kan gebruiken voor TomTom import.
[ Voor 3% gewijzigd door nannoe op 15-05-2020 12:31 ]
Ik ben ingelogd, maar dan zou ik "mijn plaatsen" moeten zie ergens, maar dat vind ik niet.....nannoe schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:27:
[...]
Eigenlijk meer iets voor dit topic, maar om snel te beantwoorden: de telegraaf in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2"
Je kan in TomTom heel makkelijk POI's importeren. Zie Google. Denk (?) dat je van Open Charge Map via hun API wel een lijst kan exporteren, die je weer kan gebruiken voor TomTom import.
Dit vond ik in google:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Een POI-lijst van de community importeren
Je kunt op internet verzamelingen vinden van POI's van de community en ze met MyDrive in een webbrowser uploaden naar Mijn plaatsen. Een POI-verzameling kan bijvoorbeeld campings of restaurants bevatten voor het gebied waarin je reist en biedt een eenvoudige manier om een locatie te selecteren zonder dat je steeds naar de locatie hoeft te zoeken.
Tip: sommige TomTom-navigatiesystemen beschikken over vooraf geïnstalleerde POI-lijsten.
Je GO maakt gebruik van .OV2-bestanden voor POI-verzamelingen.
Let op: voor het importeren van OV2- en GPX-bestanden moet er ten minste 400 MB geheugenruimte op je GO beschikbaar zijn. Als je het bericht Je hebt meer ruimte nodig ziet, maak je meer ruimte vrij door ongewenste .OV2- of .GPX-bestanden te verwijderen via MyDrive, of door content op het systeem te verwijderen, zoals een kaart die je niet gebruikt.
Ga als volgt te werk om een OV2-bestand te uploaden naar je GO:
Meld je in een webbrowser aan bij je TomTom-account.
Selecteer POI-bestanden in het menu Mijn plaatsen.
Selecteer Importeer POI-bestand en blader naar je .OV2-bestand.
Tip: de plaatslijst in Mijn plaatsen heeft dezelfde naam als het .OV2-bestand. Wijzig de naam van het bestand zodat je deze eenvoudig kunt herkennen in Mijn plaatsen.
Controleer of je op je GO bent aangemeld bij MyDrive.
Je GO synchroniseert met je TomTom-account en ontvangt het nieuwe POI-bestand.
Let op: sommige .OV2-bestanden zijn groot en het kan lang duren om deze bestanden te uploaden. Zorg dat je je GO synchroniseert voordat je gaat rijden.
Selecteer Mijn plaatsen in het Hoofdmenu.
Je nieuwe POI-lijst wordt in de lijst Plaatsen weergegeven.
Selecteer je nieuwe POI-lijst.
Je nieuwe POI-lijst wordt geopend en alle POI's in de lijst worden getoond. Selecteer de kaartweergave om de POI's op de kaart te zien. |
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Interessant, zie je de performance drop niet eerder? Toen ik veelvuldig op de autobahn reed tijdens mijn vakantie had ik echt het idee dat de performance bij 70-60% SoC al een fractie minder werd. (Kan natuurlijk tussen de oortjes zitten). Mogelijk dat ik toch nog profiteerde van extra vermogen door een warm accupakket na het superchargen?Stef87 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:39:
[...]
Van 100-30% zit je altijd op max 225kW Vermogen op achterste motor, maar de batterij kan bij hoge SoC en behoorlijk warm bijna 280kW aan (battery kW limit). Start je “koud” met huidige temperaturen dan zit je battery meestal rond de 240-250kW.
Met andere woorden:
De SR+ kan makkelijk met software nog worden opgekrikt, maar is software locked op 225kW voor de motor achter. Alleen ik vermoed dat de LR-RWD (welke zwaarder is) eigenlijk express softwarematig iets sneller is gemaakt (de 0-100 dan, tussensprints is de sr+ sneller volgens een LR-RWD racer op youtube)
@revolution-nl
Omdat maximaal vermogen altijd schommelt en afhankelijk is van bijvoorbeeld voltage, moet je die kW waarde zien als “100% maximaal continu vermogen” en niet het piekvermogen.
Onze SR+ heeft op de RDW geloof ik daar 100kW staan.
De conclusie is wel dat de vermogenspecificaties van een EV niet te vergelijken en te begrijpen zijn voor een consument of autojournalist in tegenstelling tot een ICE.
De Citigo-E klinkt erg saai met zijn stickervermogen van 83pk terwijl je in de praktijk vaak genoeg >136PK op de wielen hebt, het is echt een fun-autootje.
Het piekvermogen zou bij de vermogensspecificaties ook vernoemd moeten worden, net zoals dat met het DC laden het geval is.
Wat is eigenlijk de definitie van piekvermogen. De SR+ houdt de 225kW aardig lang vol op de autobahn
[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 15-05-2020 16:49 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Volg anders gewoon even de Google Groups van de RDW OpenData en dan zie je dat elke 3 maanden de vraag over de kwaliteit terug komt en ze er niets aan gaan doen. Ze zijn daar niet erg proactief in, en ik weet niet waarom.joepie de p schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:25:
En zelfs 83pk voelt al sportief vanuit stilstand als het direct volledig beschikbaar is.revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:38:
De Citigo-E klinkt erg saai met zijn stickervermogen van 83pk terwijl je in de praktijk vaak genoeg >136PK op de wielen hebt, het is echt een fun-autootje.
Gokje: omdat vermogen niet in de wegenbelasting wordt meegenomen. Zodra dat wel gebeurt zal het ongetwijfeld veranderen. Het bepaalt nu helemaal niets.databeestje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:01:
[...]
Volg anders gewoon even de Google Groups van de RDW OpenData en dan zie je dat elke 3 maanden de vraag over de kwaliteit terug komt en ze er niets aan gaan doen. Ze zijn daar niet erg proactief in, en ik weet niet waarom.
"Ford announced today that the Mustang Mach-E electric car is charging 30% faster than they thought in new tests."
https://electrek.co/2020/...electric-car-charge-rate/
https://electrek.co/2020/...electric-car-charge-rate/
Ik refereerde aan de algemene slechte kwaliteit, iedereen die een auto importeert kan zelf maar wat invoeren, het staat vol met fouten en typefouten in de data van modelnaam en merknaam. Verkeerde gewichten, al dat soort dingen. De Ford Ford Focus is een beetje silly. Het beste voorbeeld is wel de Fiat 500E die in enige aantallen geimporteerd is.daemonix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:19:
[...]
Gokje: omdat vermogen niet in de wegenbelasting wordt meegenomen. Zodra dat wel gebeurt zal het ongetwijfeld veranderen. Het bepaalt nu helemaal niets.
De massa hebben ze wel aangepast omdat daar de wegenbelasting aan vast zit, dat ben ik met je eens.
Tesla's geheime ‘miljoen kilometer’-accu
Volgende week was er volgens mij een Investors day.
https://www.reuters.com/a...nd-the-grid-idUSKBN22Q1WC
Kan disruptiv zijn.
Kan disruptiv zijn.
Eventually, improved versions of the battery, with greater energy density and storage capacity and even lower cost, will be introduced in additional Tesla vehicles in other markets, including North America, the sources said.
[ Voor 32% gewijzigd door niki_lauda op 15-05-2020 22:52 ]
Iets nauwkeuriger: de million mile accu. Dat is zelfs 1.6 miljoen kilometer.niki_lauda schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:48:
Tesla's geheime ‘miljoen kilometer’-accu
Kan disruptiv zijn.
[...]
Ik neem cijfers van autobouwers altijd al met een korreltje zoutdaemonix schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 23:34:
[...]
Iets nauwkeuriger: de million mile accu. Dat is zelfs 1.6 miljoen kilometer.
De garantie van Lexus voor 10 jaar of 1 miljoen kilometer is ook ziets. Praktisch betekend het dat de 10 jaar altijd eerst komt. Van die, ik gok, 0,5% failure rate liggen ze niet wakker. Die 1 miljoen is 100.000 kilometer per jaar, daar komt echt niemand aan, tenzij ze geen leven hebben. Zelfs een Taxi zie ik dat eigenlijk niet doen.niki_lauda schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 08:58:
[...]
Ik neem cijfers van autobouwers altijd al met een korreltje zout![]()
Dat zou neer komen op 274km/dag met 7 dagen in de week. Of 383 km/dag met een werkweek. Yeah, na 5 jaar (en 500k km) is een Taxi afgeschreven denk ik en zal deze de markt op gaan, maar komt ie realistitsch nooit meer aan de 383km per dag.
De schiphol taxi's hadden na 5 jaar tussen de 220 en 300k km.
[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 16-05-2020 09:07 ]
Een taxi afschrijven in 5 jaar is natuurlijk gebaseerd op een brandstofmotor. Misschien moet je juist met een EV simpelweg langer doorrijden. Het verschil is onderhoud is enorm en daarom willen bedrijven meestal na 5 jaar er vanaf.
Mwoah, toen de taxi in Melbourne ons wegbracht van het vliegveld stond er ~360k km op de klok en het ding was al lang en breed "af". Is nu natuurlijk een beetje afhankelijk van de maatschappij.Deveon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 14:58:
Een taxi afschrijven in 5 jaar is natuurlijk gebaseerd op een brandstofmotor. Misschien moet je juist met een EV simpelweg langer doorrijden. Het verschil is onderhoud is enorm en daarom willen bedrijven meestal na 5 jaar er vanaf.
Dat soort taxi's tref ik in de UK ook wel eens aan en maak daar melding van. Vering? Welke vering? Schokdempers? Moeten die er onder dan? Stoelen? Passagiers mogen toch ook op volledig versleten meubilair zitten? En dan wordt er fors zakelijk voor betaald. Die kunnen dus 1x een ritje maken voor onze klant, daarna niet meer.databeestje schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 15:03:
[...]
Mwoah, toen de taxi in Melbourne ons wegbracht van het vliegveld stond er ~360k km op de klok en het ding was al lang en breed "af". Is nu natuurlijk een beetje afhankelijk van de maatschappij.
Meer dan 10 minuten zal dat niet zijn, want dan ben je al van 90% naar 10% op een 47,5 kWh accu (die er volgens ev-database in Model 3 SR+ zit).revolution-nl schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 16:38:
Wat is eigenlijk de definitie van piekvermogen. De SR+ houdt de 225kW aardig lang vol op de autobahn
[verwijderd]
[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]
Ik zie daar ook waardes van 160 kW gedurende wat langere tijd bij 220 km/h voorbij komen. Bij 260 km/h staat die op 200 kW constant. Terug rekenend en alles behalve luchtweerstand verwaarlozend (en dat kan en mag niet) kom je dan op 140 kW. Dat ligt meer in de lijn der verwachting dan die door jou genoemde 70-100 kW. Heeft hij wind mee of wind tegen, en hoe veel was dat?Mar.tin schreef op zondag 17 mei 2020 @ 17:13:
YouTube: Model 3 driving at 260 km/h with Scan My Tesla info
Als ik dit filmpje van Bjorn kijk is er voor +-230km/h ook maar iets van 70-100kW continu nodig.
Heeft hij dat op cruisecontrol gereden? Vast niet, dus dan is iedere kleine wijziging van het stroompedaal van enorme invloed op het verbruik, en dat is ook precies wat je ziet.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic