• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-01 18:45
Een dure auto koop je natuurlijk vooral op smaak en emotie, rationeel slaat het vaak nergens op. Puur op logica en op papier is de model Y de enige keus, maar past niet bij mij. I-Pace is helaas de enige crossover die me nu trekt, maar 1-fase laden en middelmatige entertainment systeem baren me wel zorgen.

Bedankt voor alle commentaren en hopelijk over een jaar of 2-3 is er een mooie crossover EV die precies bij me past :)

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:40
mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:15:
Een dure auto koop je natuurlijk vooral op smaak en emotie, rationeel slaat het vaak nergens op. Puur op logica en op papier is de model Y de enige keus, maar past niet bij mij. I-Pace is helaas de enige crossover die me nu trekt, maar 1-fase laden en middelmatige entertainment systeem baren me wel zorgen.
Staat mij bij dat de I-Pace ook met een 3-fase gaat komen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• mister_S
In de toekomst komt er inderdaad een 3-fase versie, maar tot die tweedehands beschikbaar komt zijn we weer tien jaar verder denk ik.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Bedankt voor alle commentaren en hopelijk over een jaar of 2-3 is er een mooie crossover EV die precies bij me past :)
Je kunt prima bij abetterrouteplanner.com kijken om te zien hoe vaak je moet laden en hoe lang de reis gaat duren. Perfecte site (en app) voor dit soort doeleinden, dan kun je alvast zien hoe je favoriete auto zich houdt op korte en vooral op lange reizen.

@kdeboois Mijn antwoord was helemaal niet op jou gericht, maar was generiek, en behoorlijk van belang voor iedereen die nu een EV wil aanschaffen met de range van een ICE in het achterhoofd. Het grote voordeel van een EV, zeker met eigen oprit, is juist dat je hem iedere avond aan de lader kunt hangen in tijd dat de auto toch niets doet. Je hoeft juist niet specifiek naar een tankstation om te tanken, ook al zou dat maar 5 minuten kosten (ongemerkt is dat vaak (veel) meer dan die genoemde 5 minuten omdat je om moet rijden of even naar België moet daarvoor).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Uit nieuwsgierigheid, is de de Kona/Niro niet wat voor je?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mister_S
Erasmo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:03:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, is de de Kona/Niro niet wat voor je?
Mooie auto's ook voor een erg schappelijke prijs, Hyundai Ioniq vond ik bijvoorbeeld erg goed, maar ze zitten in een ander segment dan ik wil. Ter referentie, ik rijd nu een Lexus GS450H.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:26:
[...]

Mooie auto's ook voor een erg schappelijke prijs, Hyundai Ioniq vond ik bijvoorbeeld erg goed, maar ze zitten in een ander segment dan ik wil. Ter referentie, ik rijd nu een Lexus GS450H.
Dan gaat een Ioniq je teveel tegen staan, maar ik denk dan dat een Kona of een Niro dan ook wat tegen zal vallen.
Zelf ben ik van een Lexus IS250 naar een Ioniq gegaan en dat is echt wel één of twee tandjes lager wat betreft comfort, luxe en algeheel gevoel.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

horrik000 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:50:
Ondanks dat de Soul en de e-Niro en Kona Electric eenzelfde aandrijflijn hebben en ook qua uitrustingsniveau en prijs niet al teveel van elkaar verschillen is het verschil in lease prijs aanzienlijk.
Is het niet een verschil in uitrustingsniveau of grootte van de accu?

Bijvoorbeeld bij Leaseplan is de Kona 573 euro, de e-Niro 578 euro en de e-Soul 560 euro. Daar is de e-Soul dus wel het goedkoopste. Dan heb ik voor de Kona wel de 64kWh gekozen met ongeveer dezelfde fabrieksprijs, daar is ook een goedkopere versie van van met maar 39 kWh en bovendien hebben ze die in diverse uitrustingsniveaus terwijl ze van de e-Soul alleen de duurste hebben.

Maar als je dat min of meer op hetzelfde zet is de prijs dus ook min of meer gelijk. Dat ene tientje dat de e-Soul goedkoper is dan de Kona zou ik geen groot verschil noemen.

• daemonix
  • Niet online
Bij directlease zit de Soul tussen de Niro (laagste) en Kona in.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Road-runner83 op 11-05-2020 00:07 ]

• Road-runner83
  • Nu online

Mustang Mach E al gezien? :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Je maakt 2 keer een stedentrip per jaar waarbij je boven de normale range komt. Is het dan logica om daarop je auto af te stemmen terwijl 99% van de tijd zo'n beetje elke andere auto voldoet? :)

De meeste mensen die een auto kopen denken dat ze dat logisch doen maar uiteindelijk redeneren ze zo goed als altijd naar de auto toe die ze mooi vinden. Kijk maar naar de caravantrekkers, veelal een keuze om een grotere auto te kopen. Terwijl rationeel gezien je veel goedkoper uit bent om voor die paar weken een grotere auto te huren en een kleinere auto te kopen :)

En dan heb je met een EV nog eens dat je ook de vakanties zonder problemen haalt, maar dat je wel wat lange onderweg bent. Nu is het natuurlijk totaal geen probleem om juist wel vanwege die vakantie een grotere of in dit geval een EV met een betere snellader te kopen, maar logisch is het vaak niet ;)

Maar zoals gezegd kijk ook naar de Mach-E, heeft goede specs en ziet er ook erg goed uit.

[removed]

• daemonix
  • Niet online
Ik vermoed dat specs een ondergeschikte rol spelen, en dat het gaat om uitstraling. We weten nog niet hoe de Ford er in het echt uit ziet, alleen op plaatjes en in een video. Ik vermoed ook dat de Jaguar in een andere klasse dan de Ford zit, net als de Hyundai''s en de Kia.

Als je de Jaguar mooi vindt en je hebt er het geld voor (over), waarom zou je dan iets anders kiezen?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

daemonix schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:40:
[...]

Je kunt prima bij abetterrouteplanner.com kijken
Is dat echt zo'n goede site? Ik zit te kijken voor een 1e generatie Leaf voor mijn moeder. Voor de gein even gekeken hoe je thuis komt als je er eentje 250 km verder weg zou kopen.
1e poging: 1e laadpunt niet bereikbaar. Vanuit Drachten naar Harderwijk. Terwijl via de A32 toch genoeg laadpunten te vinden zijn? Met een tweede poging kwam er wel een route via de A32 (wat ook de normale route naar Limburg is).
Dan eens kijken hoe lang een weekendje Harz zou duren. 1e poging: 1e laadpunt niet bereikbaar, laden ergens achter Wattenscheid.
Ehm nee? Er zijn toch genoeg laadpunten in het Ruhrgebied? Waarom doet hij dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHEjmcDLr93XudB82odqVjWJL_A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dXZKRpJiESb7VT0IqfoMo34o.png?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
Maasluip schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:26:
[...]

Is dat echt zo'n goede site? Ik zit te kijken voor een 1e generatie Leaf voor mijn moeder. Voor de gein even gekeken hoe je thuis komt als je er eentje 250 km verder weg zou kopen.
1e poging: 1e laadpunt niet bereikbaar. Vanuit Drachten naar Harderwijk. Terwijl via de A32 toch genoeg laadpunten te vinden zijn? Met een tweede poging kwam er wel een route via de A32 (wat ook de normale route naar Limburg is).
Dan eens kijken hoe lang een weekendje Harz zou duren. 1e poging: 1e laadpunt niet bereikbaar, laden ergens achter Wattenscheid.
Ehm nee? Er zijn toch genoeg laadpunten in het Ruhrgebied? Waarom doet hij dit?
[Afbeelding]
Heb je de juiste beschikbare laders wel aangevinkt? :)
Maasluip schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:26:
Als ik een willekeurige route er in zet voor een Leaf werkt dit wel gewoon goed. Ook Drachten-Harderwijk werkt prima, met twee mogelijke routes met allebei 1 laadstop.

Heb je niet in de settings per ongeluk rare instellingen staan die zijn blijven hangen van een eerdere sessie? Misschien een keertje Ctrl-F5 of een verse browser?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

-Splash- schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:32:
[...]

Heb je de juiste beschikbare laders wel aangevinkt? :)
Niets uitgevinkt, niets aangevinkt, alleen de auto ingesteld. Dan moet het toch gewoon werken?

@Maasluip Leaf met CHAdeMO toevallig? AC pakt ABRP sowieso niet dacht ik.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inspired schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:39:
@Maasluip Leaf met CHAdeMO toevallig? AC pakt ABRP sowieso niet dacht ik.
1e generatie Leaf 24 kWh. Ik ben niet zo bekend wat die voor aansluiting heeft.

@Maasluip @Inspired Voor zover ik weet hebben alle modellen van de Leaf ChaDeMo, zelfs als je er nu 1 nieuw koopt.
Maasluip schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:40:
[...]

1e generatie Leaf 24 kWh. Ik ben niet zo bekend wat die voor aansluiting heeft.
CHAdeMO ja. Niet alle snelladers ondersteunen dat. Ionity (veel in Duitsland) vallen al af bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 11-05-2020 08:49 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inspired schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:43:
[...]

CHAdeMO ja. Niet alle snelladers ondersteunen dat.
Op 3/4, Konrad-Adenauer-Allee 59, Oberhausen, dicht bij de afrit van de autosnelweg, Chademo. Gebruikt hij niet zonder melding dat die niet gebruikt wordt (er zijn ook laders waar een melding staat dat die niet gebruikt wordt terwijl niet duidelijk is waarom, bijvoorbeeld Beecker Strasse.
Rechtstreekse route via A40, Weidenweg 28, Chademo, wordt niet gebruikt.

Schiet mij maar lek hoor, waarom is dit zo'n goede site?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:48
@Maasluip
Dit is de enige site die goed de laadstops inplant.
En onderweg feedback geeft over je soc gepland vs actual, ook voor auto's die geen "app" hebben (in mijn ioniq gebruik ik evnotify voor uitlezen SoC en uploaden waardoor ik live-data in abetterrouteplanner heb).

Ik heb het net geprobeerd en er kwam een route (door de polder) met een alternatief over de A28.
Dat soms snelladers op "niet automatisch inplannen" staan komt omdat ze uit b.v. goingelectric storingsmeldingen ophalen en daarmee proberen buiten gebruik zijnde laders niet in te plannen

Er is wel 1 nadeel aan abetterrouteplanner: dat is dat er heel snel ontwikkeld wordt en wijzigingen snel live worden gezet. Soms hebben gebruikers daardoor een rare error. Dat wordt dan wel snel recht gezet (<1 dag), maar is tijdelijk wel vervelend

Er is ook een alternatief: goingelectric.de, maar die plant de laadstops veel minder efficient.

[ Voor 71% gewijzigd door BarryH op 11-05-2020 09:41 . Reden: aangevuld ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25
Maasluip schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:48:
[...]
Omdat je alle parameters kan instellen, waaronder temperatuur, windrichting, SoC, netwerkvoorkeuren, etc. Als je die dus juist invult krijg je een betere indicatie dan de andere routeplanners.
De route zelf is dan wel altijd op korste duur, dacht ik. En dat is niet altijd de meest logische route, omdat die af en toe een nog wat onrealistisch korte laadsessie inplant.
(+ bij tesla kan je em koppelen aan live SoC van de auto)

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 11-05-2020 08:57 ]

Maasluip schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:48:
Omdat het normaal gesproken goed werkt. Bij mij werkt het nu ook prima, dus het moet iets zijn met jouw sessie.

Heb je al eens met een andere browser geprobeerd? Heb je al gekeken of er (ook al heb je het nu niet zelf gedaan) bij de instellingen geen vreemde dingen staan? Wellicht staat dat je alleen van een bepaald laadnetwerk gebruik wil maken wat 3 laders ergens in Oostenrijk heeft of zoiets.

• mister_S
daemonix schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:06:
Ik vermoed dat specs een ondergeschikte rol spelen, en dat het gaat om uitstraling. We weten nog niet hoe de Ford er in het echt uit ziet, alleen op plaatjes en in een video. Ik vermoed ook dat de Jaguar in een andere klasse dan de Ford zit, net als de Hyundai''s en de Kia.

Als je de Jaguar mooi vindt en je hebt er het geld voor (over), waarom zou je dan iets anders kiezen?
Specs staan inderdaad niet hoog op mijn eisenlijst als ik een auto koop, het gaat vooral om comfort en afwerking van het interieur. En dat vind ik nou net in een Tesla belabberd, helaas lijkt de Mach E ook die kant op te gaan. Ik zou zelf de I-Pace niet mooi noemen, maar als auto voelde het voor mij perfect aan. Verder zijn bijna alle EV's natuurlijk retesnel en technisch superieur.
Verder goede punten. Moet je je keus laten afhangen van de extreme situaties? Maar het blijft wel moeilijk om te denken in 300km i.p.v. 700km bijvoorbeeld :)

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:15:
[...]
Omdat het normaal gesproken goed werkt. Bij mij werkt het nu ook prima, dus het moet iets zijn met jouw sessie.

Heb je al eens met een andere browser geprobeerd? Heb je al gekeken of er (ook al heb je het nu niet zelf gedaan) bij de instellingen geen vreemde dingen staan? Wellicht staat dat je alleen van een bepaald laadnetwerk gebruik wil maken wat 3 laders ergens in Oostenrijk heeft of zoiets.
Beschikbaarheid oplaadpunt is niet te selekteren als je geen premium account hebt, dus daar wordt geen rekening mee gehouden. Snelladers staat op Chademo. Netwerk voorkeur: u hebt geen netwerk voorkeuren.SoC bij aankomst 10%, Soc bij laadpunt 10%, Oplaadpunt max SoC 100%.
Eerste keer dat ik de site gebruik.
Als ik nu hercalculeer komt hij wel met een werkbare route.

Maar dat geeft geen vertrouwen.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
mister_S schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:26:
[...]

Specs staan inderdaad niet hoog op mijn eisenlijst als ik een auto koop, het gaat vooral om comfort en afwerking van het interieur. En dat vind ik nou net in een Tesla belabberd, helaas lijkt de Mach E ook die kant op te gaan. Ik zou zelf de I-Pace niet mooi noemen, maar als auto voelde het voor mij perfect aan. Verder zijn bijna alle EV's natuurlijk retesnel en technisch superieur.
Verder goede punten. Moet je je keus laten afhangen van de extreme situaties? Maar het blijft wel moeilijk om te denken in 300km i.p.v. 700km bijvoorbeeld :)
Is het Tesla standpunt ook gebaseerd op een proefrit?

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• mister_S
wouter1971 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:55:
[...]

Is het Tesla standpunt ook gebaseerd op een proefrit?
Het is gebaseerd op meerdere ritten in Model S van vrienden (slechte afwerking) en een proefrit met een Model 3 (nog slechtere afwerking en die minimalistische design is niet mijn ding). Model X kan ik niets over zeggen. Dit is mijn mening uiteraard.

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 16:15

uFx

Ik rij nu een jaar of 4 een Ioniq Premium en volgend jaar wil ik gaan kijken naar een opvolger. Ik had eigenlijk gehoopt dat na 5 jaar ontwikkelingen in de EV-markt de keuze wat groter en qua range beter zou zijn.

Maar eigenlijk kom ik tot de conclusie dat er maar bar weinig alternatieven zijn rond de 35k als je kijkt naar het complete pakket van de Ioniq. Hoe komt dat?

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Omdat de 1st gen Ioniq gewoon een fantastische auto is natuurlijk 8)

Maar, waarom zou je dan overwegen hem te vervangen? De upgrade die ik over een paar jaar zou overwegen zou een Kia Niro zijn als occasion.

Maar inderdaad, in het lage segment is een grote verandering (Citigo/Up/Mii), in het hogere segment gebeurt ook van alles maar in het midden segment valt het tegen en is het nog wachten op ID3/Corsa etc.

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 11-05-2020 10:50 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mister_S schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Het is gebaseerd op meerdere ritten in Model S van vrienden (slechte afwerking) en een proefrit met een Model 3 (nog slechtere afwerking en die minimalistische design is niet mijn ding). Model X kan ik niets over zeggen. Dit is mijn mening uiteraard.
Bij de eerste generatie Model S is afwerking van wat lager niveau, maar als dat bij de 3 ook nog een ding is zal ik een nieuwe S of X ook afraden. Uitgaande dat je met slechte afwerking tenminste bedoelt wat niet achteraf door Tesla te corrigeren is.

Voor een hogere niveau zou je echt bij Mercedes, Audi of misschien Volvo/Polestar moeten kijken. De Jaguar is niet mijn favoriet, maar dan zou ik zelf eerder naar een voorraad model E-tron kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 11-05-2020 10:53 ]

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 16:15

uFx

assje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:46:
[...]

Omdat de 1st gen Ioniq gewoon een fantastische auto is natuurlijk 8)
Ja dat is denk ik het probleem :D
assje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:46:
Maar, waarom zou je dan overwegen hem te vervangen? De upgrade die ik over een paar jaar zou overwegen zou een Kia Niro zijn als occasion.

Maar inderdaad, in het lage segment is een grote verandering (Citigo/Up/Mii), in het hogere segment gebeurt ook van alles maar in het midden segment valt het tegen en is het nog wachten op ID3/Corsa etc.
Enige reden voor vervangen is dat ik graag naar een iets grotere range wil. Bij voorkeur het dubbele. Nu heb ik deze range niet vaak nodig maar ik kom toch regelmatig in de knoei tijdens vakanties of dagtripjes.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:48
uFx schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:59:
[...]

Ja dat is denk ik het probleem :D

[...]

Enige reden voor vervangen is dat ik graag naar een iets grotere range wil. Bij voorkeur het dubbele. Nu heb ik deze range niet vaak nodig maar ik kom toch regelmatig in de knoei tijdens vakanties of dagtripjes.
Ik herken dit wel. Je moet flink meer uitgeven voor beperkt voordeel en vaak ook nadelen, b.v. hoger verbruik.
1 voordeel voor doorrijden in de huidige: er komen steeds meer 100kW+ DC laadpunten, dus het beperkte bereik wordt een steeds kleiner nadeel.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:24
[...]

Heb je in de Mach E gezeten? Het is echt eenzelfde afwerking als er nu in de luxere Ford modellen is, niet vergelijkbaar met een Model 3.

• mister_S
MarcelGo schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:33:
[...]

Heb je in de Mach E gezeten? Het is echt eenzelfde afwerking als er nu in de luxere Ford modellen is, niet vergelijkbaar met een Model 3.
De Mach E en de Model Y heb ik niet gezien. Kun je de Mach E ergens al zien dan?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-01 00:11
mister_S schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:00:
[...]

De Mach E en de Model Y heb ik niet gezien. Kun je de Mach E ergens al zien dan?
Nee. Enkel op een beperkt aantal filmpjes ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 11-05-2020 12:29 ]

• daemonix
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 11 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Nee. Enkel op een beperkt aantal filmpjes ;)
En daar kun je dus helemaal niets op baseren. Pas als je zelf in een auto stapt kun je er een goede indruk van krijgen. Voorlopig is dit vapourware tot de eerste echte levering.

• Road-runner83
  • Nu online
[...]

Heb je de Mach E al in het echt gezien? Ik namelijk wel in Amerongen in jan. :). Voor een pre-productie model vond ik (en een vriend) hem er zeer goed uit zien en ook lekker zitten (alle zit plekken getest). Het grote scherm aan de binnenkant had van mij ook niet gehoeven maar wat ik belangrijk vind is nog een scherm achter je stuur...dit zou ik echt missen bij een Tesla (model 3). En ook nog op alle 'standaard' plekken de 'normale' knoppen zoals op het stuur :).

Helaas kun je er nu geen bezichtigen maar mocht je nog willen/kunnen wachten dan zou ik dat zeker doen want ik denk dat je je mening zal bijstellen ;).

• wouter1971
Road-runner83 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:17:
[...]

Heb je de Mach E al in het echt gezien? Ik namelijk wel in Amerongen in jan. :). Voor een pre-productie model vond ik (en een vriend) hem er zeer goed uit zien en ook lekker zitten (alle zit plekken getest). Het grote scherm aan de binnenkant had van mij ook niet gehoeven maar wat ik belangrijk vind is nog een scherm achter je stuur...dit zou ik echt missen bij een Tesla (model 3). En ook nog op alle 'standaard' plekken de 'normale' knoppen zoals op het stuur :).

Helaas kun je er nu geen bezichtigen maar mocht je nog willen/kunnen wachten dan zou ik dat zeker doen want ik denk dat je je mening zal bijstellen ;).
Ik mis helemaal niks achter mijn stuur en heb genoeg auto's gereden. In een ooghoek zie ik prima de snelheid. Ik waardeer het dat een autobouwer zegt ik doe alles compleet anders en ga vanaf de grond af aan iets nieuws neer zetten ipv een soort bestaand model/onderstel pakken en er dan een EV van maken.
Maar smaken verschillen.
Mijn tip, als je in de markt bent voor een EV. Let vooral op gebruikers gemak. Laadcapaciteit/laad mogelijkheiden etc. Een stoel die alleen lekker zit heb je niks aan.
Al die modellen die nog moeten komen worden uiteindelijk continu uitgesteld.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• GeeMoney
  • Laatst online: 09:51
wouter1971 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Ik mis helemaal niks achter mijn stuur en heb genoeg auto's gereden. In een ooghoek zie ik prima de snelheid. Ik waardeer het dat een autobouwer zegt ik doe alles compleet anders en ga vanaf de grond af aan iets nieuws neer zetten ipv een soort bestaand model/onderstel pakken en er dan een EV van maken.
Maar smaken verschillen.
Mijn tip, als je in de markt bent voor een EV. Let vooral op gebruikers gemak. Laadcapaciteit/laad mogelijkheiden etc. Een stoel die alleen lekker zit heb je niks aan.
Zo is er dus voor ieder wat wils. Ik heb een 3 gereden en een X en ik miste de fysieke knoppen en logische zaken juist. Al dat gehannes op een scherm en 3 menu's door om iets simpels voor elkaar te krijgen nee dank je.
En zitplekken zijn minstens zo belangrijk, zeker omdat je er mogelijk minimaal 1 a 2 uur per dag op moet zitten.

Zo zie je maar, er is dus niet 1 optie "that rules them all" .

• Road-runner83
  • Nu online
wouter1971 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Maar smaken verschillen.
Je zegt het zelf al...smaken verschillen. En dat is maar goed ook want anders zou iedereen in een Model 3 rijden (uhhh :+ ).

Ik heb weer hele andere redenen om voor de Mustang te kiezen. Ik heb de Model 3 eind vorig jaar ook overwogen maar en ik was te laat voor de 4% en met 3 jonge kids ging ik liever voor een wat ruimere + zou ik een scherm achter m'n stuur missen (ook al is het een kwestie van wennen).

Daarnaast vind ik de looks ook belangrijk (tsja is persoonlijk) en de enige Tesla die ik er echt mooi uit vind zien is de S. De Model 3 vind ik niet lelijk maar ook niet bijzonder zeg maar.

De Mustang is dit jaar ongeveer vergelijkbaar met de Model 3. In de lease zelfs iets voordeliger bij onze LM :).
GeeMoney schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:04:
[...]

Zo is er dus voor ieder wat wils. Ik heb een 3 gereden en een X en ik miste de fysieke knoppen en logische zaken juist. Al dat gehannes op een scherm en 3 menu's door om iets simpels voor elkaar te krijgen nee dank je.
En zitplekken zijn minstens zo belangrijk, zeker omdat je er mogelijk minimaal 1 a 2 uur per dag op moet zitten.

Zo zie je maar, er is dus niet 1 optie "that rules them all" .
Voor welke opties moet je diverse menu's door dan waar je in een andere auto een knop voor hebt? Menu's hoef je eigenlijk maar 1 keer door en dat is bij het instellen van je profiel. Ik zit onder het rijden nooit in menu's en zou ook niet weten waarom ik dat zou willen. Ik moet zeggen dat ik de knoppen niet mis. Na een tijdje is het gewoon hetzelfde rijden als in een andere auto met 25+ knoppen. Zou ik het perse weer willen? Nee, dat niet. Maar het is ook niet iets wat me stoort. Vind beide prima.

• GeeMoney
Inspired schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:34:
[...]

Voor welke opties moet je diverse menu's door dan waar je in een andere auto een knop voor hebt? Menu's hoef je eigenlijk maar 1 keer door en dat is bij het instellen van je profiel. Ik zit onder het rijden nooit in menu's en zou ook niet weten waarom ik dat zou willen. Ik moet zeggen dat ik de knoppen niet mis. Na een tijdje is het gewoon hetzelfde rijden als in een andere auto met 25+ knoppen. Zou ik het perse weer willen? Nee, dat niet. Maar het is ook niet iets wat me stoort. Vind beide prima.
Ik had minimaal 10 minuten nodig om het menu te vinden in de X om mijn mobiel te koppelen met Bluetooth en überhaupt te gaan bellen. Er bleek een klein pijltje onderin het scherm te zitten die ik omhoog moest trekken om vervolgens het bluetooth icon aan te tikken, mijn mobiel te selecteren en vervolgens de bellijst te openen.
Audi knop op het stuur met Bel icon en ik krijg gelijk mijn recente laatst gebelde nummers in beeld. Of op het stuur 2 keer naar links tikken om op het scherm achter mijn stuur het telefoon menu op te roepen.

Radio zenders zoeken idem, het was mij niet gelukt om een andere radio zender op te zetten dan die in de favorieten ingesteld stonden op de X. Ik wil gewoon een pull-down lijstje met de DAB zenders.
In de Audi druk ik op de vaste toets Radio en als ik op de zender zelf klik of het pijltje ernaast krijg ik de gehele lijst favorieten te zien als die laatste gekozen zijn of ik krijg de lijst met alle zenders op frequentie volgorde te zien.

Navigeren was een tweede dingetje. Ik druk op de vaste Navi toets op de Audi en zie een zoekveld, daar tik ik op en vervolgens kan ik met een qwerty toetsenbord het adres intikken (in welke volgorde dan ook en ook al loopt er al een route) of ik kan echt schrijven op het tweede scherm en het adres komt naar voren, ik tik hem aan en druk op Start. (Of gebruik met 1 druk op de knop de spraakbediening op het stuur of ik roep Siri aan).
Het zoekveld op de X kon ik aantikken wat ik wilde maar kon geen adres invoeren. Ik moest een ander scherm oproepen (wederom beneden onder een pijl verborgen), route annuleren, terug naar het hoofdscherm, zoekbalk tikken en vervolgens adres intikken en op start rammen. Een tussenstop is mij niet gelukt.

Ook heeft de E-tron een tweede scherm die zelf te customizen is met sneltoetsen uit welk menu dan ook van de hoofd unit. (Sneltoets radio zender maken, batterij status sneltoets, adressen van de navi als sneltoets etc.)
Dat tweede scherm is er altijd en staat dus met 1 druk op de knop mij te bedienen.
Daarnaast Apple CarPlay ondersteuning dus ook Siri ondersteuning om whatever te doen.

Een vaste losse bediening voor de ruitenwissers en sproeien ervan (naar achter duwen is de achter ruitenwisser etc).
Idem voor bediening van je cruise/snelheid: pook van je afduwen betekent adaptive cruise uit, naar je toe halen resume, naar boven + kilometers, naar beneden - kilometers etc.

Ook ging ik op zoek naar de instellingen van Lane-assist en bijvoorbeeld het corrigeren van je baan. Dit bleek niet in het menu te zitten wat ik verwachtte, ook de eigenaar moest daar naar op zoek.

Ook het gebruiken van die schuifjes en het trekken van die vensters moest allemaal erg precies (en was traag) want anders tikte ik de grote navigatie kaart dus aan en ging de focus weer van de auto af. Ik kan mij niet herinneren of de 3 haptische feedback heeft? De X in kwestie had het niet (of het stond niet aan?) wat er eigenlijk voor zorgde dat ik continu moest kijken of ik dus wel juist klikte.

Nu moet ik bekennen dat ik geen uren heb lopen rommelen omdat het iemand anders zijn X was dus ik wilde ook niet zijn instellingen overhoop halen maar ik vond het verre van intuïtief.

Misschien zijn een hoop dingen gewenning maar na 3 dagen was ik blij om weer in mijn E-tron te stappen.
Qua rij-eigenschappen, ruimte en techniek hoor je mij niet hoor maar het kon mij gewoon niet overtuigen.
Gelukkig maar dat smaken ook verschillen :)

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 11-05-2020 15:33 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:22
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• -Splash-
Dat is het ook, verschillen en smaak. Ik vind de e-tron erg gaaf, maar niet mega onderscheidend. In het begin vond ik de Model 3 echt ruk eruit zien, no way dat ik die zou nemen.
Maar na een weekje eentje geleend te hebben van een collega was ik best wel snel om. Ik miste persoonlijk de tellers ook niet echt. En op dit moment gebruik ik stuur knoppen alleen echt voor cruise controle bediening en volume en nummers skippen. Dat zit toevallig ook op de tesla op het stuur. Dus mwoh.... mis niets.

Op dit moment vind ik de volgende auto's het meest interessant:

- Polestar 2
- Mach-E
- Model 3

Kan niet wachten om eens in de polestar 2 te zitten bijvoorbeeld.

• wouter1971
Road-runner83 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:30:
[...]

Je zegt het zelf al...smaken verschillen. En dat is maar goed ook want anders zou iedereen in een Model 3 rijden (uhhh :+ ).

Ik heb weer hele andere redenen om voor de Mustang te kiezen. Ik heb de Model 3 eind vorig jaar ook overwogen maar en ik was te laat voor de 4% en met 3 jonge kids ging ik liever voor een wat ruimere + zou ik een scherm achter m'n stuur missen (ook al is het een kwestie van wennen).

Daarnaast vind ik de looks ook belangrijk (tsja is persoonlijk) en de enige Tesla die ik er echt mooi uit vind zien is de S. De Model 3 vind ik niet lelijk maar ook niet bijzonder zeg maar.

De Mustang is dit jaar ongeveer vergelijkbaar met de Model 3. In de lease zelfs iets voordeliger bij onze LM :).
Die mustang ziet er compleet uit maar staat voor November in ev-database? Die zal vast niet meer geleverd worden dan in 2020.

• Road-runner83
  • Nu online
wouter1971 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:42:
[...]

Die mustang ziet er compleet uit maar staat voor November in ev-database? Die zal vast niet meer geleverd worden dan in 2020.
Volgens degene die ik donderdag aan de telefoon had (Ford dealer) word hij dit jaar gegarandeerd nog geleverd...kan uiteraard ook een verkooppraatje zijn maar dat weten we over een half jaar pas ;).

Ik heb sowieso een clausule opgenomen dat ik er vanaf kan zien als hij volgend jaar geleverd word. Ik hoop van niet want lijkt me een zeer leuke auto om in te rijden :).

• wouter1971
Road-runner83 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Volgens degene die ik donderdag aan de telefoon had (Ford dealer) word hij dit jaar gegarandeerd nog geleverd...kan uiteraard ook een verkooppraatje zijn maar dat weten we over een half jaar pas ;).

Ik heb sowieso een clausule opgenomen dat ik er vanaf kan zien als hij volgend jaar geleverd word. Ik hoop van niet want lijkt me een zeer leuke auto om in te rijden :).
Het kan zijn dat je einde jaar weer een stormloop krijgt door de aanpassing in Januari, dus wellicht eind September polsen bij Ford/LM. Dan kun je nog op tijd een alternatief bestellen eventueel.

• GeeMoney
@Mar.tin hoe kom je aan slechts €133,- stroomkosten ?
Als je 7056kWh afneemt van je leverancier thuis dan ben je minimaal €0,18ct/kWh kwijt = minimaal €1270,-?
Dan is 18cent nog spot goedkoop.

En op welke manier bespaart tov je Aygo ?
In benzine zou je Aygo ongeveer €3200,- nodig hebben met 1 op 20. Dus die besparing is 3200-1270= €1930,-
Verzekering, variabele kosten en banden zou je ook met de Aygo hebben.
(ik gok zelfs dat de verzekering op een Aygo goedkoper is)
€46,- verzekering per maand voor een Leaf all-risk ?

En je kilometers gedeeld door je aantal kWh geladen geeft aan dat je 0,16kWh per kilometer verbruikt. Inclusief winter verbruik is dat erg netjes, wederom bijzonder zuinig denk ik.

[ Voor 83% gewijzigd door GeeMoney op 11-05-2020 17:43 ]

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-01 15:59
Hallo,

Ik heb deze vraag ook gesteld in het Renault-topic. Maar misschien is hij hier beter op zijn plaats.

Ik wil graag elektrisch gaan rijden. Ik heb geen groot budget, daarom overweeg ik een tweedehands Renault Zoe. In de prijsrange waarin ik zoek, kom je voornamelijk de Q90 en R90 tegen, met de 41 kWh accu.

Mijn vraag gaat nu over de Q90 en R90. Als ik het goed begrepen heb, is de Q90 hetzelfde als de R90, maar heeft de Q een oudere motor, die minder zuinig is. Maar die heeft dan als voordeel dat hij snelladen met gelijkstroom (DC) ondersteund, wat je voornamelijk bij snellaadpunten langs de snelweg tegenkomt. En de R90 kan dat niet, maar kan dus verder op een volle accu, omdat die nieuwere motor zuiniger is.

Mijn vragen:
  1. Klopt het wat ik hierboven schrijf? Heb ik dat goed begrepen?
  2. Heeft iemand ervaringscijfers over hoe lang het laden duurt met beide versies? Is dat DC snelladen echt sneller? Ik krijg de indruk dat het verschil bij de Zoe niet zo heel groot is, omdat hij 22 kWh kan laden op wisselstroom (AC). Klopt dat?
  3. Kan je langs de snelweg alleen maar DC laden? M.a.w.: kan je met de R90 niet laden langs de snelweg?
  4. Heeft iemand ervaringscijfers van de range van beide varianten? Hoe groot is het verschil in range tussen de oudere motor van de Q en de nieuwere motor van de R?
  5. Zijn er nog andere verschillen tussen de Q90 en de R90 om rekening mee te houden?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• wouter1971
trab_78 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:06:

Mijn vragen:
• Klopt het wat ik hierboven schrijf? Heb ik dat goed begrepen?

Ja dat klopt :)

• Heeft iemand ervaringscijfers over hoe lang het laden duurt met beide versies? Is dat DC snelladen echt sneller? Ik krijg de indruk dat het verschil bij de Zoe niet zo heel groot is, omdat hij 22 kWh kan laden op wisselstroom (AC). Klopt dat?

Snelladen (AC) is dubbel zo snel. 43kWh. DC laden kan de Zoe niet.

• Kan je langs de snelweg alleen maar DC laden? M.a.w.: kan je met de R90 niet laden langs de snelweg?

Bij fastned o.a. pak de newmotion app en selecteer even 43kWh > Type 2. Dat zie je ze (bijna) allemaal.

• Heeft iemand ervaringscijfers van de range van beide varianten? Hoe groot is het verschil in range tussen de oudere motor van de Q en de nieuwere motor van de R?

Gen ervaring met de R/Q90, wel met de Q210. Maar de Renault Zoe is sowieso behoorlijk zuinig, ook zeer weinig sluipverbruik bij stilstand. Warmtepomp is ook top. Zoe is sowieso een zeer fijne auto. Hoge zit en laag zwaartepunt zoals alle EV's.

• Zijn er nog andere verschillen tussen de Q90 en de R90 om rekening mee te houden?

Kan ik je niet vertellen.

[ Voor 10% gewijzigd door wouter1971 op 11-05-2020 17:30 ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 149% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• horrik000
  • Laatst online: 24-12-2025
JeroenE schreef op zondag 10 mei 2020 @ 20:23:
[...]
Is het niet een verschil in uitrustingsniveau of grootte van de accu?...

...Maar als je dat min of meer op hetzelfde zet is de prijs dus ook min of meer gelijk. Dat ene tientje dat de e-Soul goedkoper is dan de Kona zou ik geen groot verschil noemen.
Ik vergelijk zoveel mogelijk een vergelijkbaar uitrustingsniveau. En voor mij gaat het om private lease en geen zakelijke lease variant.

Alles op basis van 60 maanden en 25k km/j

De kona komt dan op € 643

De Soul komt dan op € 554

De e-Niro kan ik momenteel zelfs niet als private lease vinden.

Dat is een verschil van € 89 per maand. Dat vind ik behoorlijk fors

• daemonix
  • Niet online
horrik000 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Ik vergelijk zoveel mogelijk een vergelijkbaar uitrustingsniveau. En voor mij gaat het om private lease en geen zakelijke lease variant.

Zo te zien vergelijk je appels met peren. De Kona is zo te zien de 39 kWh versie (want 136 pk), de Soul de 64 kWh versie (die is er niet kleiner ;))

De Kona is in die versie trouwens niet leverbaar, dus waarom die bij de ANWB wordt aangeboden is mij niet duidelijk.

Ik zou dan op basis van de prijs altijd de Soul kiezen, hoe die er ook uit ziet. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 11-05-2020 19:45 ]

• horrik000
daemonix schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:41:
[...]

Zo te zien vergelijk je appels met peren. De Kona is zo te zien de 39 kWh versie (want 136 pk), de Soul de 64 kWh versie (die is er niet kleiner ;))

De Kona is in die versie trouwens niet leverbaar, dus waarom die bij de ANWB wordt aangeboden is mij niet duidelijk.

Ik zou dan op basis van de prijs altijd de Soul kiezen, hoe die er ook uit ziet. ;)
In de opties had ik voor de premium 64 kWh gekozen (blijkbaar niet meegekomen in de link). En daar is de prijs ook op gebaseerd, anders is het verschil nog groter.

Maar ik ben het met je eens, de Soul lijkt in mijn geval de beste keus. Enig puntje voor mij, wachten om een proefrit met de ID3 te kunnen maken om die nog in de vergelijking mee te kunnen nemen.

Wachten doe ik sowieso nog, i.v.m. de beschikbaarheid van de EV subsidie.

In elk geval erg prettig en leerzaam dat er meegedacht wordt, waarvoor dank!

• daemonix
  • Niet online
De Soul zit net boven de prijs waar we nu een Hyundai Ioniq voor (private) leasen (15.000 km/jaar), die prijs is echt heel scherp. Tel daarbij de range, die vermoedelijk aanmerkelijk meer is dan dan die van een Id.3 (Hyundai/Kia maken hun beloftes waar, bij VW moet je dat nog maar zien!) en je hebt een winnaar.

Vergis je niet, bij een Volkswagen moet je (waarschijnlijk) alle opties er nog bij nemen, bij de Soul zit zo te zien alles er op en er aan. Het is dan alleen nog voorwiel (Kia) tegen achterwiel (VW) aandrijving.

De type 2 laadkabel zou ik gewoon los kopen, daar zou ik geen 6 euro per maand (=6*12*5=360 euro) voor neertellen.

• horrik000
daemonix schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:04:
De Soul zit net boven de prijs waar we nu een Hyundai Ioniq voor (private) leasen (15.000 km/jaar), die prijs is echt heel scherp. Tel daarbij de range, die vermoedelijk aanmerkelijk meer is dan dan die van een Id.3 (Hyundai/Kia maken hun beloftes waar, bij VW moet je dat nog maar zien!) en je hebt een winnaar.

Vergis je niet, bij een Volkswagen moet je (waarschijnlijk) alle opties er nog bij nemen, bij de Soul zit zo te zien alles er op en er aan. Het is dan alleen nog voorwiel (Kia) tegen achterwiel (VW) aandrijving.

De type 2 laadkabel zou ik gewoon los kopen, daar zou ik geen 6 euro per maand (=6*12*5=360 euro) voor neertellen.
Standaard wordt een type 2 bijgeleverd (Laadkabel type 2 voor publiek laden (5 meter) De optie betreft de 7,5 meter versie, voor mij overbodig.

• daemonix
  • Niet online
horrik000 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:17:
[...]

Standaard wordt een type 2 bijgeleverd (Laadkabel type 2 voor publiek laden (5 meter) De optie betreft de 7,5 meter versie, voor mij overbodig.
Nog simpeler dus. :)

• trab_78
wouter1971 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:23:
Maar de Renault Zoe is sowieso behoorlijk zuinig, ook zeer weinig sluipverbruik bij stilstand. Warmtepomp is ook top. Zoe is sowieso een zeer fijne auto. Hoge zit en laag zwaartepunt zoals alle EV's.
Dat is fijn om te horen.
Mar.tin schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:54:
[...]
Er zijn hier en daar wat sites waar verbruiksinfo wel beschikbaar is.
https://www.spritmonitor....1302-ZOE.html?powerunit=2 Hier bijvoorbeeld met wat creatief filteren vast wel te vinden.
Aha, dat is handig. Bedankt voor het linkje, deze site kende ik nog neit.
Mar.tin schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:54:
[...]
De vraag is: Ga je er vaak gebruik van maken? Hoeveel km's maak je nu, hoe goed kun je thuis laden, en hoe vaak maak je een trip die langer is dan je range?
Ik lees veel dingen over het oude model Zoë dat er wel eens problemen zijn met laden omdat die wat kieskeuriger is in zijn laadstroom. Of dat nog steeds speelt.. volgens mij niet of nauwelijks, maar het uitzoeken waard.

De volgende vraag is: Weegt wellicht de iets mindere theoretische range op tegen de mogelijkheid om 43kW te snelladen? En wat is het verschil in aanschafprijs, en hoe weegt dat op tegen je besparing in stroomkosten?
Ik snap dat ik die overwegingen zelf moet maken. Ik vraag hier dus om ervaringen van mensen. Ik wil het liefst mijn keuze niet alleen op basis van specs maken, maar ook op basis van ervaringen. Worden de genoemde laadvermogens bijvoorbeeld gehaald? En is 43 kW laden daarmee dan ook daadwerkelijk twee keer zo snel als 22 kW? En aan wat voor laadtijd moet ik dan denken? Ik weet dat ik dat kan uitrekenen o.b.v. de specs, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen. Zijn er mensen die een Q90 hebben? Hoe vaak gebruiken die de snellaadoptie in de praktijk?

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
-Splash- schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:30:
Dat is het ook, verschillen en smaak. Ik vind de e-tron erg gaaf, maar niet mega onderscheidend. In het begin vond ik de Model 3 echt ruk eruit zien, no way dat ik die zou nemen.
Maar na een weekje eentje geleend te hebben van een collega was ik best wel snel om. Ik miste persoonlijk de tellers ook niet echt. En op dit moment gebruik ik stuur knoppen alleen echt voor cruise controle bediening en volume en nummers skippen. Dat zit toevallig ook op de tesla op het stuur. Dus mwoh.... mis niets.

Op dit moment vind ik de volgende auto's het meest interessant:

- Polestar 2
- Mach-E
- Model 3

Kan niet wachten om eens in de polestar 2 te zitten bijvoorbeeld.
Exact dit.

Bij mij in de straat staan 4 Model 3's.. alle collega leasers rijden ook al in hun Model 3. (en 2 vrienden ook al). Ik zit hier met lichte spijt tot minstens week 51 (volgens de LM) te wachten op de Mach E. :)
IMHO echt veeel meer auto dan de Model 3.

Lange tijd gekeken naar de polestar 2.. prachtige wagen!!
Maar wel gewoon een Volvo-model en van binnen best krap.

Al met al was de Mach E voor mij het meest aantrekkelijk.
Prachtige auto, ruim, veel tech, uniek uiterlijk.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
trab_78 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:30:
[...]
Zijn er mensen die een Q90 hebben? Hoe vaak gebruiken die de snellaadoptie in de praktijk?
[...]
Volgens mij begint de definitie van "snelladen" bij 50 kW. De Zoe kan met 43 kW AC vrij vlot langzaam laden. Maar snelladen kan hij IMHO niet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

[...]

Dat is fijn om te horen.

[...]

[...]

Ik snap dat ik die overwegingen zelf moet maken. Ik vraag hier dus om ervaringen van mensen. Ik wil het liefst mijn keuze niet alleen op basis van specs maken, maar ook op basis van ervaringen. Worden de genoemde laadvermogens bijvoorbeeld gehaald? En is 43 kW laden daarmee dan ook daadwerkelijk twee keer zo snel als 22 kW? En aan wat voor laadtijd moet ik dan denken? Ik weet dat ik dat kan uitrekenen o.b.v. de specs, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen. Zijn er mensen die een Q90 hebben? Hoe vaak gebruiken die de snellaadoptie in de praktijk?
@Hachy gaat meerdere malen per jaar op (lange) reis met de Q90. Zie zijn blogs op https://goedkoperrijden.blogspot.com/

Ik gebruik de Q90 en R90 ook (als zakelijke deelauto), maar dan voor binnenlandse reizen; vaak gekoppeld aan een vergadering bij een gemeente of werk op locatie bij een opdrachtgever. Met enige regelmaat meerdere afspraken op een dag met meerdere reisbewegingen, maar mocht ik 'stroom'/kilometers range te kort komen, dan is via een gemeentelijk paaltje de batterij als ik terugkom vol genoeg. Mocht ik vanuit Utrecht verder dan de lijn Weert/Zwolle/Alkmaar gaan, dan heb ik wel echt een bestemmingslader nodig om weer terug te komen. Eenmaal heb ik aan de snellader gestaan (in Apeldoorn Zuid), met -5, tegenwind en een extra afspraak. Laden ging toen vlotjes, maar batterij was verre van leeg, waardoor de snelheid ruim lager was dan 43 kW.

Edit: verbruik/range: De R90 die ik meehad met het goede weer van vorige week zat GoM (Guess-o-Meter/range op dashboard) op 320 km bij vertrek. Met flink doorplanken 's avonds en de afgekoelde temperatuur stond die op 198 km na 91 km. Ik reken met zomerweer en netjes 100 km/u rond de 280 km range. In de winter met tegenwind en haast, en dus worst case: 190 km range.

[ Voor 16% gewijzigd door nannoe op 12-05-2020 10:29 . Reden: Aanvullingen ervaring ]

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:26

tijmeng

Panasonic 7J

[...]

Dat is fijn om te horen.

[...]

[...]

Wij zijn uiteindelijk voor de R110 gegaan ipv de Q90. Nog nooit te weinig batterij gehad, 1 maal bij Laplace voor de zekerheid aan de 22KW gehangen en na half uurtje doorgereden. Q90 heeft tov R90 en R110 oudere minder efficiente motor. Daarnaast heeft die oude motor (en dus lader) naar het schijnt ook iets meer issues en problemen met laadpalen. Stukken van 200km snelweg hebben we altijd normaal kunnen rijden (ook swinters en normaal met verkeer mee). Eerste rit was in November van dealer in Groningen naar Den Haag. Geen probleem.

Als je op locatie 11KW kan laden kom je overal in NL.

• bottom line
Predje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Exact dit.

Bij mij in de straat staan 4 Model 3's.. alle collega leasers rijden ook al in hun Model 3. (en 2 vrienden ook al). Ik zit hier met lichte spijt tot minstens week 51 (volgens de LM) te wachten op de Mach E. :)

Dan heb je toch de First edition besteld voor 70k denk ik?

• Predje
bottom line schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:32:
[...]

Dan heb je toch de First edition besteld voor 70k denk ik?
Waarom denk je dat?

Ik heb gewoon een RWD met kleine accu gekozen.

• bottom line
Predje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Waarom denk je dat?

Ik heb gewoon een RWD met kleine accu gekozen.
First edition lijkt mij de versie die eerst geleverd gaat worden (eind 2020).
Wist niet dat die andere versies ook nog dit jaar gaan geleverd worden. Dan snap ik niet waarom ze die dan first edition noemen :P
Hoeveel kost de RWD?

• Predje
bottom line schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:39:
[...]

First edition lijkt mij de versie die eerst geleverd gaat worden (eind 2020).
Wist niet dat die andere versies ook nog dit jaar gaan geleverd worden. Dan snap ik niet waarom ze die dan first edition noemen :P
Hoeveel kost de RWD?
Als je op ford.nl bij samenstellen kijkt, staat er inmiddels levering begin 2021.
Echter al lange tijd wordt gecommuniceerd dat er 1500+ dit jaar naar NL zouden komen.
Ik heb bevestiging voor week 51, maar ik verwacht gewoon het haasje te zijn en dik meer bijtelling te gaan betalen. Geloof echt niet dat hij dit jaar op de oprit staat.

De standaardrange RWD met alle opties en carbonized grey kwam bij mij op 53K.
Dat is imho echt een scherpe prijs voor de grote/ruimte, opties, 450km range en fordkwaliteit.

• wouter1971
Predje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:01:
[...]

Als je op ford.nl bij samenstellen kijkt, staat er inmiddels levering begin 2021.
Echter al lange tijd wordt gecommuniceerd dat er 1500+ dit jaar naar NL zouden komen.
Ik heb bevestiging voor week 51, maar ik verwacht gewoon het haasje te zijn en dik meer bijtelling te gaan betalen. Geloof echt niet dat hij dit jaar op de oprit staat.

Dat is imho echt een scherpe prijs voor de grote/ruimte, opties, 450km range en fordkwaliteit.
Zeker een scherpe prijs als hij niet leverbaar is en naar 2021 gaat. Dan ligt er een 12% grens op 40000 en alles erboven 22%. |:(
De top 3 heeft een enorme voorsprong en kan wel leveren.

• Predje
wouter1971 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:35:
[...]

Zeker een scherpe prijs als hij niet leverbaar is en naar 2021 gaat. Dan ligt er een 12% grens op 40000 en alles erboven 22%. |:(
De top 3 heeft een enorme voorsprong en kan wel leveren.
De top 3 past niet in mijn budget.

En tevens heb ik niet bewust gekozen voor levering in 2021.
Tijdens mijn bestelling was Q4 het doel. Natuurlijk heb ik wel bewust voor het risico gekozen.
Daarom zal ik ook niet annuleren.

Ook met 12% is het simpelweg het meeste EV wat ik kan* krijgen en nog altijd goedkoper dan een 50K Tiguan.

*ook nog in WIL rijden.. een leaf trekt mij bijv. niet.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:16
horrik000 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:30:
[...]

Dan is de Soul toch de veel betere keuze? Ziet er veel netter uit dan de Kona (persoonlijk een erg goedkope binnenafwerking)

• daemonix
  • Niet online
AMARONE schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:54:
[...]

Dan is de Soul toch de veel betere keuze? Ziet er veel netter uit dan de Kona (persoonlijk een erg goedkope binnenafwerking)
Smaken verschillen gelukkig. ;) Het interieur van de Kona vind ik 100% meevallen. Het uiterlijk van de Soul daarentegen...

Zou ik de Soul nu kiezen? Jazeker, vanwege de veel lagere prijs.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 16:57
daemonix schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:59:
[...]

Smaken verschillen gelukkig. ;) Het interieur van de Kona vind ik 100% meevallen. Het uiterlijk van de Soul daarentegen...

Zou ik de Soul nu kiezen? Jazeker, vanwege de veel lagere prijs.
Gelukkig is er ook een e-Niro 8)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• daemonix
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Gelukkig is er ook een e-Niro 8)
:)

In de huidige markt is de Soul dermate veel goedkoper dat dat de enige overgebleven kandidaat zou zijn. Ik ben niet in de markt voor een andere auto btw. :+ Prima tevreden met het huidige duo.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:24
[...]

Ik verwacht dat de eerste auto’s naar Nederland komen, mijn auto staat op 23 november, de planning was productie draaien vanaf eind juni/ begin juli, en wat ons betreft hoeven ze er dus maar 1500 (of 2000) te maken.
Hier ook een standaard rwd met tp. :P

• trab_78
Mar.tin schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Het lijkt van helemaal leeg naar bijna vol een half uur te schelen op een uur en een beetje. (Zie onderstaand grafiekje).

[Afbeelding]

Hoe vaak je onderweg moet laden is 100% afhankelijk van je (verwachtte) gebruik. En als je daar nou iets over deelt, dan kunnen we je wel helpen schatten natuurlijk :).
Dat grafiekje is heel verhelderend. Dat bevestigt inderdaad wat ik al elders eens gelezen had: dat je die Q90 dus met 43 kW niet twee keer zo snel laad als met 22 kW. Het is wel sneller, maar het scheelt "maar" iets van een half uur bij 80%. Bedankt voor deze info!

Wat betreft mijn geplande gebruik: we rijden rond de 10.000 km per jaar. Ik denk dat we alle bestemmingen waar we vaak komen (familie, vrienden) kunnen bereiken zonder onderweg te laden, mits we op die locatie een laadpunt kunnen vinden om op te laden voor de terugweg. Dus dan zou de R90 (of R110) een prima keuze zijn.

Maar het is de enige auto in ons gezin. En de vraag die ik dus moet beantwoorden is of we er ook mee op vakantie willen naar het buitenland. Want dan wil je natuurlijk wel onderweg laden en maakt dat half uurtje toch wel uit. (Want misschien heb je dan opgeteld wel 2 of 3 halve uurtjes winst op een dag.)

• Predje
MarcelGo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:44:
[...]

Ik verwacht dat de eerste auto’s naar Nederland komen, mijn auto staat op 23 november, de planning was productie draaien vanaf eind juni/ begin juli, en wat ons betreft hoeven ze er dus maar 1500 (of 2000) te maken.
Hier ook een standaard rwd met tp. :P
Het is simpelweg afwachten..

Al meerdere keren gelezen dat NL als eerst zou zijn (van maar 5 landen voor 2020) i.v.m. bijtelling.
Met alle annuleringen (lees ik toch ook wel veel) zou ik goed zitten als ze de 1500 halen.
Maar je hebt echt 0 garantie.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:28
trab_78 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:17:
[...]
Maar het is de enige auto in ons gezin. En de vraag die ik dus moet beantwoorden is of we er ook mee op vakantie willen naar het buitenland. Want dan wil je natuurlijk wel onderweg laden en maakt dat half uurtje toch wel uit. (Want misschien heb je dan opgeteld wel 2 of 3 halve uurtjes winst op een dag.)
Wij hebben ook alleen nog maar een elektrische nu en wel een vouwwagen. We kunnen zowel van mijn ouders als van mijn schoonouders de auto lenen voor vakantie, dan ruilen we die gewoon om. Ik begrijp dat niet iedereen dit zo kan afspreken, maar voor ons is dit een fijne oplossing.

Import van EVs

• trab_78
RichieB schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Volgens mij begint de definitie van "snelladen" bij 50 kW. De Zoe kan met 43 kW AC vrij vlot langzaam laden. Maar snelladen kan hij IMHO niet.
Tja, definitiekwestie. Het is wel DC, maar vergeleken met andere merken is het inderdaad niet erg snel. Dat is natuurlijk ook de reden van mijn twijfel...

• trab_78
Luiaard schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:35:
[...]

Wij hebben ook alleen nog maar een elektrische nu en wel een vouwwagen. We kunnen zowel van mijn ouders als van mijn schoonouders de auto lenen voor vakantie, dan ruilen we die gewoon om. Ik begrijp dat niet iedereen dit zo kan afspreken, maar voor ons is dit een fijne oplossing.
Dat is inderdaad een heel fijne oplossing. Wij hebben nu een auto die echt te klein is om mee op vakantie te gaan en hebben daarom ook wel eens een auto gehuurd. Kost natuurlijk wel wat, maar is op zich prima te doen.

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-01 20:13

NoUser

For Real ?

[...]

T M3 LR AWD is in Duitsland te bestellen voor net geen €55k
Met korte levertijd, heb je ‘m dit jaar nog.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

NoUser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Hoezo zou het in Duitsland korter zijn dan in NL? Op beide komen ze met augustus als verwachting. In Duitsland staan er verder ook niet veel op snel beschikbaar.

• Predje
NoUser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:57:
[...]

Ik heb letterlijk liever volgend jaar zelfs een Mach E, dan vandaag nog een Model 3...

• NoUser

NoUser

For Real ?

Inspired schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Hoezo zou het in Duitsland korter zijn dan in NL? Op beide komen ze met augustus als verwachting. In Duitsland staan er verder ook niet veel op snel beschikbaar.
Niet korter, paar dagen langer zelfs. Auto’s gaan via München. Vergeleken met NL is het ongeveer 5,5k goedkoper.

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

• wouter1971
Predje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb letterlijk liever volgend jaar zelfs een Mach E, dan vandaag nog een Model 3...
Ik heb liever 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht ;)

NoUser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:13:
[...]

Niet korter, paar dagen langer zelfs. Auto’s gaan via München. Vergeleken met NL is het ongeveer 5,5k goedkoper.
EUR 55,- bedoel je? Zonder umweltbonus is hij in Duitsland 57.770. Daar komt nog 2% extra BTW op (21 vs 19) en je zit op 58925,-.
Predje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:05:
[...]

d:)b dan heb je geluk als ik het zo lees. Aangezien je verwacht dat hij pas in 2021 komt.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 12-05-2020 15:41 ]

• NoUser

NoUser

For Real ?

Inspired schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:30:
[...]

EUR 55,- bedoel je? Zonder umweltbonus is hij in Duitsland 57.770. Daar komt nog 2% extra BTW op (21 vs 19) en je zit op 58925,-.
Ik ben zeker niet de k vergeten. 5k5
De kaalste LR AWD is momenteel 54.770 via Tesla DE
Als je de auto privé koopt komt er geen 2% BTW boven op
Als je de auto zakelijk in DE aanschaft houdt het autobedrijf de BTW als borg achter, tot dat de auto in NL op kenteken staat, waarna deze terug wordt teruggestort.

Wat er wel nog bovenop komt bij invoer, is de BPM maar die is momenteel nul voor EV

[ Voor 7% gewijzigd door NoUser op 12-05-2020 15:57 ]

NoUser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:54:
[...]

Ik ben zeker niet de k vergeten. 5k5
De kaalste LR AWD is momenteel 54.770 via Tesla DE
Als je de auto privé koopt komt er geen 2% BTW boven op
Als je de auto zakelijk in DE aanschaft houdt het autobedrijf de BTW als borg achter, tot dat de auto in NL op kenteken staat, waarna deze terug wordt teruggestort.
En hoe wil je de 3k bonus van de Duitse overheid krijgen?

• NoUser

NoUser

For Real ?

Inspired schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:57:
[...]

En hoe wil je de 3k bonus van de Duitse overheid krijgen?
Die krijg je niet.
LR AWD in NL momenteel 59.995

NoUser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:01:
[...]

Die krijg je niet.
LR AWD in NL momenteel 59.995
De prijs op de Tesla.de site is MET 3k umweltbonus in mindering. Die krijg je niet, dus is de prijs al 3k hoger.

Ook moet je volgens mij als pariculier altijd in Nederland BTW voldoen. (Omdat het een nieuwe auto is.) Dus +2%.

Bij een nieuwe auto;
U betaalt alleen btw in het land waar u de auto inschrijft. U moet btw betalen over de totaalprijs van de auto, inclusief eventuele accessoires of afleveringskosten.

Wanneer u de auto in het ene EU-land koopt en hem in een ander EU-land wilt inschrijven, moet u de verkoper daarvan op de hoogte brengen, zodat u in het land van de verkoper geen btw betaalt.

[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 12-05-2020 16:07 ]

• NoUser

NoUser

For Real ?

Inspired schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:05:
[...]

De prijs op de Tesla.de site is MET 3k umweltbonus in mindering. Die krijg je niet, dus is de prijs al 3k hoger.

Ook moet je volgens mij als pariculier altijd in Nederland BTW voldoen. (Omdat het een nieuwe auto is.) Dus +2%.

Bij een nieuwe auto;

[...]
Privé was een aanname van mij.
Zakelijk weet ik het zeker. Heb zelf meegeholpen diversen nieuwe EV naar NL te halen eind vorig jaar. Er werd op dat moment nog niet gerekend met de Umweltbonus.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
Die 5.500 euro zie ik ook niet.

DE: 57.700 inc 19% btw, 48.546 exc btw

NL: 59.995 inc btw, 49.583 exc btw.

Dat is exc btw 1.036 euro voordeel.

Hoogste tarief is 49,5% en je bent IB-ondernemer: levert je 49,5% * 86% * 1.036 euro = 441 euro voordeel privé op. Dus uiteindelijk is het kopen van de auto in NL 595 euro duurder privé. Niet echt spectaculair en zeker niet 5.500 euro.

• daemonix
  • Niet online
Harvest2002 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:54:
Die 5.500 euro zie ik ook niet.

DE: 57.700 inc 19% btw, 48.546 exc btw

NL: 59.995 inc btw, 49.583 exc btw.

Dat is exc btw 1.036 euro voordeel.

Hoogste tarief is 49,5% en je bent IB-ondernemer: levert je 49,5% * 86% * 1.036 euro = 441 euro voordeel privé op. Dus uiteindelijk is het kopen van de auto in NL 595 euro duurder privé. Niet echt spectaculair en zeker niet 5.500 euro.
Tijd en transport is ook niet gratis, dus uiteindelijk is het nog veel minder.

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:28
Voor een Tesla valt er ook niks te halen wegens de vaste prijzen, op andere merken kun je in het buitenland wel flinke kortingen krijgen (soms tot tientallen procenten).

Import van EVs

• horrik000
AMARONE schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:54:
[...]

De keus is dan ook op de Soul gevallen. Vanwege het tarief, het innerlijk (altijd a; heel belangrijk gevonden..:-))
Daarnaast vind ik het uiterlijk apart, valt op, geen 13 in een dozijn. En op advies van dochter is het Gravity Grey geworden.

[ Voor 26% gewijzigd door horrik000 op 12-05-2020 19:21 ]

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:25
Hierbij de beloofde korte review van mijn proefrit in de Renault Zoe Intens. Na het inleveren van de auto overheerst bij mij een positief gevoel. Goede zit achter het stuur, nu ben ik met 1.81 niet lang. De stoel is niet in hoogte verstelbaar maar stuurwiel voldoende in hoogte en diepte aan te passen. De auto kwam bij mij solide over, erg stil t.o.v. het oude model. Vooral het dashboard ziet er mooi uit, alleen niet alle knoppen op een logisch plek naar mijn mening. Er zijn mooie materialen gebruikt. Uitstekend navigatie scherm en functioneerde snel. De auto rijdt comfortabel, zowel op klinker- als snelwegen. Het regeneren in de B-stand zou nog wat sterker mogen zijn. Helaas geen adaptive cruise control aanwezig maar een gewone standaard versie. De versie die ik gereden heb was voorzien van verwarming van stuur en stoelen. Dat is natuurlijk heerlijk in koude perioden en hoef je minder de airco te gebruiken die meer energie gebruikt. En de Zoe is voorzien van een warmtepomp hetgeen bij temperaturen beneden de 10 gr. ideaal is. Met de achterbank neergeklapt heb je voldoende ruimte voor vakantie etc. Een trekhaak levert Renault niet maar is wel te leveren voor bijvoorbeeld een fietsdrager door Brink.
Wat range betreft, volgens WLTP heeft de Zoe een bereik van 395 km. De verkoper gaf aan dat een bereik van 275(winter) - 350 km meer realistisch is. Voornamelijk alleen rijden op de snelweg zal dit 220-250 km zijn.
Al met een tevreden gevoel overgehouden aan de Zoe. Ik heb een optie op de ID.3 lopen en beslissing zal lastig zijn. Vooral om de ID geen warmtepomp heeft.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:47

CyBeRSPiN

sinds 2001

horrik000 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:15:
[...]

De keus is dan ook op de Soul gevallen. Vanwege het tarief, het innerlijk (altijd a; heel belangrijk gevonden..:-))
Daarnaast vind ik het uiterlijk apart, valt op, geen 13 in een dozijn. En op advies van dochter is het Gravity Grey geworden.
Het is echt wel een leuke wagen, snap niet dat ie in NL niet zo goed loopt. In Noorwegen ben ik er velen tegengekomen afgelopen zomer. Allerlei mooie kleurcombinaties ook (dak en gril in een felle kleur).
Wat is de levertijd?

• -Splash-
Predje schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:59:
[...]

Exact dit.

Lange tijd gekeken naar de polestar 2.. prachtige wagen!!
Maar wel gewoon een Volvo-model en van binnen best krap.

Gefeliciteerd met je bestelling, half jaloers. Ik vind het een erg mooie auto inderdaad. Ik denk dat je qua polestar gelijk hebt, ik heb ooit in de V40 en V60 gezeten en kreeg het nog net niet claustrofobisch (gechargeerd). Ik denk, als je Tesla niet wilt vanwege sedan of teveel ziet rijden, dat de mach-e wellicht de beste auto is. Ik ben hier best voorzichtig in omdat ik de auto's eerst een half jaar wil zien rijden voor dat we hier echt dingen over kunnen zeggen.

Voordelen Mach-E zijn denk ik:

- Voor nu een nieuwe speler, dus leuk.
- Past iets meer in het auto rijden gevoel wat mensen kennen.
- Hatchback, makkelijker laden (heeft volgens mij niet meer ruimte dan de Model 3, maar voor een vakantie echt wel meer geschikt als gezinsauto waar je zeker meer en beter spullen kwijt kan)
- Maakt onderdeel uit van Ionity, dus gereduceerd laadtarief sowieso eerste jaar voor de snelladers in het buitenland. (laat ik heel bewust het SuperCharger netwerk van Tesla achterwege, maar mustang vs polestar is dit wel een dingetje)

450 km ga je alleen niet redden met de mustang. Dat is een WLTP rating die je nooit gaat halen, EV-DB geeft 360 km geschatte real range (gemiddelde over winter/zomer waarschijnlijk) voor het 70kwh model. Nog steeds een erg mooi getal overigens, maar ik wacht de cijfers nog even af tot mensen er echt in gaan rijden, kan soms nog mee of tegen vallen.

[ Voor 5% gewijzigd door -Splash- op 12-05-2020 19:58 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:40
mcmiles schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:26:
Vooral om de ID geen warmtepomp heeft.
Is wel een optie.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 97 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic