Inspired schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:34:
[...]
Voor welke opties moet je diverse menu's door dan waar je in een andere auto een knop voor hebt? Menu's hoef je eigenlijk maar 1 keer door en dat is bij het instellen van je profiel. Ik zit onder het rijden nooit in menu's en zou ook niet weten waarom ik dat zou willen. Ik moet zeggen dat ik de knoppen niet mis. Na een tijdje is het gewoon hetzelfde rijden als in een andere auto met 25+ knoppen. Zou ik het perse weer willen? Nee, dat niet. Maar het is ook niet iets wat me stoort. Vind beide prima.
Ik had minimaal 10 minuten nodig om het menu te vinden in de X om mijn mobiel te koppelen met Bluetooth en überhaupt te gaan bellen. Er bleek een klein pijltje onderin het scherm te zitten die ik omhoog moest trekken om vervolgens het bluetooth icon aan te tikken, mijn mobiel te selecteren en vervolgens de bellijst te openen.
Audi knop op het stuur met Bel icon en ik krijg gelijk mijn recente laatst gebelde nummers in beeld. Of op het stuur 2 keer naar links tikken om op het scherm achter mijn stuur het telefoon menu op te roepen.
Radio zenders zoeken idem, het was mij niet gelukt om een andere radio zender op te zetten dan die in de favorieten ingesteld stonden op de X. Ik wil gewoon een pull-down lijstje met de DAB zenders.
In de Audi druk ik op de vaste toets Radio en als ik op de zender zelf klik of het pijltje ernaast krijg ik de gehele lijst favorieten te zien als die laatste gekozen zijn of ik krijg de lijst met alle zenders op frequentie volgorde te zien.
Navigeren was een tweede dingetje. Ik druk op de vaste Navi toets op de Audi en zie een zoekveld, daar tik ik op en vervolgens kan ik met een qwerty toetsenbord het adres intikken (in welke volgorde dan ook en ook al loopt er al een route) of ik kan echt schrijven op het tweede scherm en het adres komt naar voren, ik tik hem aan en druk op Start. (Of gebruik met 1 druk op de knop de spraakbediening op het stuur of ik roep Siri aan).
Het zoekveld op de X kon ik aantikken wat ik wilde maar kon geen adres invoeren. Ik moest een ander scherm oproepen (wederom beneden onder een pijl verborgen), route annuleren, terug naar het hoofdscherm, zoekbalk tikken en vervolgens adres intikken en op start rammen. Een tussenstop is mij niet gelukt.
Ook heeft de E-tron een tweede scherm die zelf te customizen is met sneltoetsen uit welk menu dan ook van de hoofd unit. (Sneltoets radio zender maken, batterij status sneltoets, adressen van de navi als sneltoets etc.)
Dat tweede scherm is er altijd en staat dus met 1 druk op de knop mij te bedienen.
Daarnaast Apple CarPlay ondersteuning dus ook Siri ondersteuning om whatever te doen.
Een vaste losse bediening voor de ruitenwissers en sproeien ervan (naar achter duwen is de achter ruitenwisser etc).
Idem voor bediening van je cruise/snelheid: pook van je afduwen betekent adaptive cruise uit, naar je toe halen resume, naar boven + kilometers, naar beneden - kilometers etc.
Ook ging ik op zoek naar de instellingen van Lane-assist en bijvoorbeeld het corrigeren van je baan. Dit bleek niet in het menu te zitten wat ik verwachtte, ook de eigenaar moest daar naar op zoek.
Ook het gebruiken van die schuifjes en het trekken van die vensters moest allemaal erg precies (en was traag) want anders tikte ik de grote navigatie kaart dus aan en ging de focus weer van de auto af. Ik kan mij niet herinneren of de 3 haptische feedback heeft? De X in kwestie had het niet (of het stond niet aan?) wat er eigenlijk voor zorgde dat ik continu moest kijken of ik dus wel juist klikte.
Nu moet ik bekennen dat ik geen uren heb lopen rommelen omdat het iemand anders zijn X was dus ik wilde ook niet zijn instellingen overhoop halen maar ik vond het verre van intuïtief.
Misschien zijn een hoop dingen gewenning maar na 3 dagen was ik blij om weer in mijn E-tron te stappen.
Qua rij-eigenschappen, ruimte en techniek hoor je mij niet hoor maar het kon mij gewoon niet overtuigen.
Gelukkig maar dat smaken ook verschillen
[
Voor 20% gewijzigd door
GeeMoney op 11-05-2020 15:33
]