Wel, ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België bestaat de elektriciteitsfactuur uit 2/3 taksen en bijdragen en 1/3de electriciteit. Als ik 25.000 km rij en uitsluitend thuis zou laden, en ik reken gemiddeld 20 kWu/100 km dan betaal ik 1.300 euro per jaar; doe ik hetzelfde met een ICE, en ik neem een heel zuinige (5 l/100 km) en reken 1,2 euro de liter, dan is het totaal 1.500 euro. Zoveel zal de overheid dus niet mislopen.Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:40:
De staatskas loopt veel te veel inkomsten mis op EVs die achter een zakelijke aansluiting geladen worden (geen energiebelasting).
Dat is hier niet anders. 2/3 tax.PhilipCl schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Wel, ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België bestaat de elektriciteitsfactuur uit 2/3 taksen en bijdragen en 1/3de electriciteit. Als ik 25.000 km rij en uitsluitend thuis zou laden, en ik reken gemiddeld 20 kWu/100 km dan betaal ik 1.300 euro per jaar; doe ik hetzelfde met een ICE, en ik neem een heel zuinige (5 l/100 km) en reken 1,2 euro de liter, dan is het totaal 1.500 euro. Zoveel zal de overheid dus niet mislopen.
Op een liter benzine zit een euro tax.
Volgens mij zou het hier over elektrisch rijden moeten gaan en is dit geen belasting topic van jaloerse non-EV rijders.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Waarom denk jij dat ik een jaloerse non-EV Rijder zou zijn?wouter1971 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:04:
[...]
Dat is hier niet anders. 2/3 tax.
Op een liter benzine zit een euro tax.
Volgens mij zou het hier over elektrisch rijden moeten gaan en is dit geen belasting topic van jaloerse non-EV rijders.
Skoda Enyaq aangekondigd, SUV. Lengte van 4,64m, tikje kleiner dan de Skoda Kodiaq (4.7m), kleiner dan Audi e-tron (4.95 m), alsnog fors: https://www.autoblog.nl/n...-eerste-rij-indruk-151301
Skoda Enyaq 50: 55 kWh (netto 52 kWh) batterij, met WLTP range van 340 km (daarmee rekenen ze op 153 Wh/km, oftewel, reken maar rustig maximaal 200 km uit je batterij in winter met snelweg). 109 kW-motor, erg klein voor een auto met SUV-formaat.
Er is ook een Enyaq 60: 62 kWh (netto 58 kWh) batterij, 390 km WLTP range (met een nog lagere 149 Wh/km).
Volgende is de Enyaq 80: 82 kWh (netto 77 kWh) batterij, 500 km WLTP range (154 Wh/km). Van die variant zijn er versies met sterkere motoren en voor- of achteraandrijving
VAG doet weer haar trucje met de optielijst: lage vanafprijs, maar als je iets meer wilt, tik maar rustig even 10k+ af - standaard met 50 kW snelladen. De snellader van de Enyaq kan worden geüpgrade't naar 125 kW. Ook optioneel is de warmtepomp.
Skoda Enyaq 50: 55 kWh (netto 52 kWh) batterij, met WLTP range van 340 km (daarmee rekenen ze op 153 Wh/km, oftewel, reken maar rustig maximaal 200 km uit je batterij in winter met snelweg). 109 kW-motor, erg klein voor een auto met SUV-formaat.
Er is ook een Enyaq 60: 62 kWh (netto 58 kWh) batterij, 390 km WLTP range (met een nog lagere 149 Wh/km).
Volgende is de Enyaq 80: 82 kWh (netto 77 kWh) batterij, 500 km WLTP range (154 Wh/km). Van die variant zijn er versies met sterkere motoren en voor- of achteraandrijving
VAG doet weer haar trucje met de optielijst: lage vanafprijs, maar als je iets meer wilt, tik maar rustig even 10k+ af - standaard met 50 kW snelladen. De snellader van de Enyaq kan worden geüpgrade't naar 125 kW. Ook optioneel is de warmtepomp.
[ Voor 9% gewijzigd door nannoe op 07-05-2020 10:35 . Reden: link en afmetingen bijgevoegd ]
109 kW uit een elektromotor is heel wat anders dan 109 kW uit een brandstofmotor. Dat vermogen haal je alleen bij maximaal toerental (4000 voor een diesel 5500-6000 bij een benzine) en er is bijna niemand die dat stelselmatig doet want lawaai.nannoe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:32:
109 kW-motor, erg klein voor een auto met SUV-formaat.
Terwijl je bij een elektromotor heel makkelijk het maximale vermogen eruit haalt.
[edit]
Entrylevel motor van de Kodiaq is ook maar 92 kW, en de 110 kW variant doet 0-100 in minder dan 10 seconden. Lijkt me dus echt geen probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 07-05-2020 13:58 ]
Signatures zijn voor boomers.
De E-tron is toch echt een maatje groter. Hij deelt veel met de VW ID.3, waaronder dus onderstel en hoop elektronica. Leverbaar vanaf 40k is geschat. Dat lijkt mij op zich niet heel gek en mij bevalt juist het model van VAG wel. Niet persé voor zaken betalen die je wellicht helemaal niet wilt.nannoe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:32:
Skoda Enyaq aangekondigd, SUV. Lengte van 4,64m, tikje kleiner dan de Skoda Kodiaq (4.7m), kleiner dan Audi e-tron (4.95 m), alsnog fors: https://www.autoblog.nl/n...-eerste-rij-indruk-151301
Niet iedereen hoeft te snelladen of een warmtepomp.
Pff lijkt de comments sectie op Facebook of de Telegraaf welwouter1971 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:46:
Als men liever als makke schaapjes overal belasting over betaalt tja. Ik ga daar in ieder geval niet over meedenken.
Daarom hebben we hier ook zo laag besteedbaar inkomen vergeleken met andere landen om ons heen. Maar dat is off topic.
Uiteindelijk moet het doel zijn een eerlijk beleid wat de juiste stimulansen geeft. De stimulans is dus elektrische rijden te promoten zonder dat daar mensen buitenproportioneel voordeel van hebben. Als mensen buiten proportioneel voordeel hebben is dat niet goed, dan kunnen we beter 2 mensen 40% voordeel geven ipv 1 iemand 80% (en is er een extra EV op de weg).
Maar dit gaat inderdaad snel offtopic. Desondanks vind ik persoonlijk de toekomstige belasting van EV's en energie wel een interessant onderwerp.
Het effect hiervan wordt inderdaad nogal onderschat, niemand rijd met een ICE continu op >80% vermogen weg, met een EV is dat geen enkel probleem. Met een Tesla is continu >80% dan nog belachelijk maar in het A segment zoals bijvoorbeeld de Citigo is dit een wereld van verschil. In een ICE A-segmenter schakel je jezelf helemaal suf om nog een beetje vermogen te hebben met een hoop lawaai. Dezelfde auto als EV en je rijdt gevoelsmatig plotseling 3 segmenten hoger, de beperkte isolatie is een veel kleiner probleem (zeker bij lage snelheid) en zelfs de audio klinkt beter.Maasluip schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:37:
109 kW uit een elektromotor is heel wat anders dan 109 kW uit een brandstofmotor. Dat vermogen haal je alleen bij maximaal toerental (4000 voor een diesel 5500-6000 bij een benzine) en er is bijna niemand die dat stelselmatig doet want lawaai.
Terwijl je bij een elektromotor heel makkelijk het maximale vermogen eruit haalt.
[ Voor 32% gewijzigd door assje op 07-05-2020 11:55 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Zou het niet eerder te vergelijken zijn met de ID.4, de ID.3 is maar 4.261 mm lang, de ID.4 is 4.625 mm.GeeMoney schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:37:
[...]
De E-tron is toch echt een maatje groter. Hij deelt veel met de VW ID.3, waaronder dus onderstel en hoop elektronica. Leverbaar vanaf 40k is geschat. Dat lijkt mij op zich niet heel gek en mij bevalt juist het model van VAG wel. Niet persé voor zaken betalen die je wellicht helemaal niet wilt.
Niet iedereen hoeft te snelladen of een warmtepomp.
Het ziet er in elk geval best wel een interessante EV uit en valt in het segment van de Model Y, dus zal dit een waardig alternatief worden denk ik. En naar alle waarschijnlijkheid behoorlijk goedkoper.
Dat geld voor Nederland ook, echter bij een verbruik boven de 10.000 kWh per aansluiting halveert de energiebelasting en boven de 50.000 kWh nog maar 10%. Een veel verbruiker (meestal zakelijke) betaald dus minder energiebelasting. Op korte termijn is dat een prima accelerator van adoptie naar EVs aangezien bedrijven liever een wat korte terugverdientijd zien dan particulieren, maar op de lange termijn gaat daar een gat ontstaan.PhilipCl schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:58:
[...]
Wel, ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar in België bestaat de elektriciteitsfactuur uit 2/3 taksen en bijdragen en 1/3de electriciteit. Als ik 25.000 km rij en uitsluitend thuis zou laden, en ik reken gemiddeld 20 kWu/100 km dan betaal ik 1.300 euro per jaar; doe ik hetzelfde met een ICE, en ik neem een heel zuinige (5 l/100 km) en reken 1,2 euro de liter, dan is het totaal 1.500 euro. Zoveel zal de overheid dus niet mislopen.
Wat betreft het vermogen van de Enyaq zal ik mij geen zorgen maken over het vermogen. Mijn Passat van 1600kg komt met 115 pk elektromotor een stuk prettiger van zijn plek dan met de 156 pk benzine motor. Het is alleen jammer dat die elektromotor nog achter de versnellingsbak zit en daar heeft BEV natuurlijk geen last van omdat het singlespeed is (muv Taycan). In de BMW 330e (PHEV) merkte ik ook dat het allemaal maar traag aanvoelde wanneer de accu leeg was, al maakte ik toen vooral de vergelijking met mijn Model 3 LR.
Wat heb ik de laatste tijd veel wisselingen van daily auto's gehad
Ging niet om jou. Overigens je rijdt zelf toch nog niet?PhilipCl schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:24:
[...]
Waarom denk jij dat ik een jaloerse non-EV Rijder zou zijn?
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Een elektromotor kan ook voordelen van een versnellingsbak hebben. Je ziet dat bij bepaalde typen elektromotoren het vermogen afneemt naarmate het toerental stijgt. Iets met tegen EMK. Een ander voordeel is dat je kleinere elektromotoren kan gebruiken. Een nadeel is dan wel weer de versnellingsbak.Deveon schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:05:
[...]
Wat betreft het vermogen van de Enyaq zal ik mij geen zorgen maken over het vermogen. Mijn Passat van 1600kg komt met 115 pk elektromotor een stuk prettiger van zijn plek dan met de 156 pk benzine motor. Het is alleen jammer dat die elektromotor nog achter de versnellingsbak zit en daar heeft BEV natuurlijk geen last van omdat het singlespeed is (muv Taycan). In de BMW 330e (PHEV) merkte ik ook dat het allemaal maar traag aanvoelde wanneer de accu leeg was, al maakte ik toen vooral de vergelijking met mijn Model 3 LR.
Wat heb ik de laatste tijd veel wisselingen van daily auto's gehad
Die Skoda Enyaq lijkt me in de basis echt een mooie auto, maar de prijs is voor mij hoger dan verwacht...
Het middelste accupakket (Enyaq 60) is enigszins vergelijkbaar met de range van een Tesla Model 3 SR+.
Die Tesla is er voor net geen 50k, met snelladen tot 170kW en standaard 3-fase laden.
Het lijkt er nu op dat de Skoda gaat beginnen bij ongeveer 40k voor het kleinste accupakket. Als je dan een upgrade naar het middelste accupakket, snelladen op 125 ipv standaard 50 en 3-fase laden als opties aanklikt vrees ik dat hij al over de model 3 SR+ gaat
.
Het lijkt dus wel de station/SUV te zijn waar veel mensen op wachten, maar die prijs kan nog wel echt een struikelblok vormen. Sowieso is het voor de leaserijders eigenlijk net een paar jaar te laat. Dat geldt tzt voor alle EV's, dus dan wordt het waarschijnlijk wel geaccepteerd.
Het middelste accupakket (Enyaq 60) is enigszins vergelijkbaar met de range van een Tesla Model 3 SR+.
Die Tesla is er voor net geen 50k, met snelladen tot 170kW en standaard 3-fase laden.
Het lijkt er nu op dat de Skoda gaat beginnen bij ongeveer 40k voor het kleinste accupakket. Als je dan een upgrade naar het middelste accupakket, snelladen op 125 ipv standaard 50 en 3-fase laden als opties aanklikt vrees ik dat hij al over de model 3 SR+ gaat
Het lijkt dus wel de station/SUV te zijn waar veel mensen op wachten, maar die prijs kan nog wel echt een struikelblok vormen. Sowieso is het voor de leaserijders eigenlijk net een paar jaar te laat. Dat geldt tzt voor alle EV's, dus dan wordt het waarschijnlijk wel geaccepteerd.
Als je al een vergelijking wil maken met de Enyaq dan moet je dat natuurlijk doen met de Model Y en niet de Model 3.Smobbo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:24:
Die Skoda Enyaq lijkt me in de basis echt een mooie auto, maar de prijs is voor mij hoger dan verwacht...
Het lijkt er nu op dat de Skoda gaat beginnen bij ongeveer 40k voor het kleinste accupakket. Als je dan een upgrade naar het middelste accupakket, snelladen op 125 ipv standaard 50 en 3-fase laden als opties aanklikt vrees ik dat hij al over de model 3 SR+ gaat.
Daar heb je gelijk in. Ik keek meer vanuit mijn perspectief naar een mogelijke opvolger (nu model 3, nog ongeveer 2-2,5 jaar op de lease).Reiger072 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:39:
[...]
Als je al een vergelijking wil maken met de Enyaq dan moet je dat natuurlijk doen met de Model Y en niet de Model 3.
Het is sowieso goed om te zien dat er meer station/suv/cross-over EV's komen. Ik denk dat de Enyaq een soort hoog op de poten Scala is. Kleiner dan een Kodiaq of Octavia, maar toch wel ruim. Interessante auto
Ah op die fiets oké! Inderdaad goed dat er meer keuzes/smaken komen.
Echt mooi is hij ook niet.
De Vision IV is uiteindelijk de Enyaq geworden? Lijkt er nou niet bepaald op.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Helaas, nog niet, ik ben nog steeds wachtende op enig teken van leven! Het zijn rare tijden.wouter1971 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:10:
[...]
Ging niet om jou. Overigens je rijdt zelf toch nog niet?
Gister gekeken, en 2x gewoon alles aan. Dus het is gewoon een foutje in de logica. Na een minuutje of wat stil staan komt de melding.assje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:03:
[...]
Klopt dat niet gewoon dan? De 12V wordt niet continue/standaard gevoed vanuit de tractieaccu, ik vermoed dus dat als het contact uitstaat dit niet gebeurt en dan gaat de relatief kleine accu van een EV snel leeg.
Ik weet het niet zeker maar ik ga er vanuit dat dit gewoon een bewuste en kloppende melding is. Het is niet zo dat omdat er een gigantische accu in je auto zit je vanzelfsprekend probleemloos lichten/radio aan kan laten.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Yep, deze staat ook nog op mijn shortlist, samen met de:nannoe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 10:32:
BYD Tang 600D
Fisker Ocean
Volvo XC40 Recharge
Polestar
Nissan Ariya (maar vertrouw Nissans nieuws niet..)
ik zal m'n kruit nog even droog moeten houden...
[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 07-05-2020 13:38 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Toevallig is phev mrb volledig gebaseerd op benzine en diesels. Alleen gewoon 50% korting.trippelb schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:00:
Dat wordt met hybrides ook wel degelijk gedaan. Ik rijd zelf een diesel plug in hybride, en deze wordt zwaarder belast dan een benzine hybride van hetzelfde gewicht.
Even aangevuld:
Utrecht 1551 t/m 1650 per kwartaal
Diesel: €448
LPG G3: €354
Benzine: €233
Diesel Hybride: €224
Benzine Hybride: €116
Ik kan me indenken dat daar de categorie wordt toegevoegd:
Elektrisch €100
Dan differntier je op gewicht en brandstof en is een zware elektrische auto nog steeds goedkoper dan een lichte brandstofauto voor de MRB.
Het is echt kortzichtig te denken dat de overheid hier vanaf 2025 hier extra op gaat toeleggen.
Vooral niet omdat de kanteling richting EV dan toch wel veel verder moet zijn dan nu.
Fabrikanten leveren straks niet eens meer ICE modellen.
De overheid heeft het met 14% auto’s nooit gedaan, met PHEV’s gaan ze naar 100% op
basis van gewicht en ik verwacht bij EV’s hetzelfde.
Corona crisis erbij die heeeeeeel veeeeeel geld kost, moet toch terug gaan vloeien, hoe dan ook.
Dat klopt helemaal en de (ph)ev korting gaat er natuurlijk van af in 2025 (en dat is in mijn ogen terecht)
Het gaat me er meer om dat er wordt gesteld dat het niet mogelijk is te differentiëren in gewicht EN brandstof. De huidige regeling laat zien dat die differentiatie wel degelijk mogelijk is.
Het gaat me er meer om dat er wordt gesteld dat het niet mogelijk is te differentiëren in gewicht EN brandstof. De huidige regeling laat zien dat die differentiatie wel degelijk mogelijk is.
Van de week een paar dagen niet kunnen laden, eigen laadpaal is nog in aanvraag. Die bij mij om de hoek was steeds bezet en op een ander stonden 2 ice auto's geparkeerd en toen gebeurde dit:
:strip_exif()/f/image/F6UHVfauRERI2uB3ac9UxbBN.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeps, op het einde kon ik nog maar 18 km rijden en toen kwam die melding in beeld
. Merkte er weinig van overigens.
Nu gelukkig an de lader
:strip_exif()/f/image/F6UHVfauRERI2uB3ac9UxbBN.jpg?f=fotoalbum_large)
Oeps, op het einde kon ik nog maar 18 km rijden en toen kwam die melding in beeld
Nu gelukkig an de lader
Propulsion power! Dat klinkt heerlijk Star Trek.
Iemand de nieuwe Lexus EV al bekeken?
https://www.lexus.nl/car-models/ux-300e/
YouTube: Lexus UX 300e - AutoWeek Review
Kleine accu, geen 3 fasen laden en stevige prijs.
En niet te vergeten een ChaDeMo aansluiting, is toch ook wel een minpuntje.wouter1971 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:33:
Iemand de nieuwe Lexus EV al bekeken?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Onbegrijpelijk dat men inderdaad nog met Chademo aankomt.
De grote markt voor Lexus is Japan, en raadt eens wat ze daar voor snelladers gebruiken?
Kunnen ze hier ook wel de RHD uitvoering leveren., scheelt ook weer.daemonix schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:29:
De grote markt voor Lexus is Japan, en raadt eens wat ze daar voor snelladers gebruiken?
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Deze heeft een Belgisch kenteken. Neem aan dat ze hem ook in Europa willen uitbrengen.daemonix schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:29:
Uiteraard brengen ze hem wereldwijd uit, ook in de USA is CHAdeMO redelijk standaard, alleen Europa gaat echt naar CCS over.Harvest2002 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:40:
[...]
Deze heeft een Belgisch kenteken. Neem aan dat ze hem ook in Europa willen uitbrengen.
Alleen Nissan en de Outlander gebruiken de stekker in de US. De Tesla plug is zeer weid verspreid en de andere fabrikanten in de US zoals GM, Ford en VW gebruiken daar CCS. Ook de Honda Clarity electric in de US gebruikt de CCS combo.daemonix schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:55:
[...]
Uiteraard brengen ze hem wereldwijd uit, ook in de USA is CHAdeMO redelijk standaard, alleen Europa gaat echt naar CCS over.
Visie ietsje bijstellen
Je hebt wel gelijk in die zin dat er niet in de regelgeving een keuze is gemaakt, zoals in de EU. Maar Electrify America wordt door VW, Ford en GM gedaan met CCS laders (net als Ionity in de EU).
Mijn visie is gebaseerd op https://www.chademo.com/a...-maps/north-american-map/, niet op wat autofabrikanten zullen gaan doen. VW, Ford, cs moeten eerst nog iets op de markt brengen voordat ze meetellen, toch? 
Die kaart spreekt voor zich volgens mij.
[ Voor 33% gewijzigd door daemonix op 08-05-2020 07:38 ]
Zou jij in NL nog een auto met Chademo stekker kopen? Ik iig niet.
CHAdeMo.... ik dénk dat het voor mij een pluspunt is.PeterZ(on) schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:11:
[...]
En niet te vergeten een ChaDeMo aansluiting, is toch ook wel een minpuntje.
Ik zou DOLGRAAG mijn panelen optimaal willen benutten (na saldering galgje) en dan is de Wallbox-Quasar ideaal.
Of er moet nu toch wel snel vaart gezet worden met V2H op de CCS...
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Tegen de tijd dat salderen helemaal eraf is kan je beter richting thuis accu's kijken.Hansieo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:32:
[...]
CHAdeMo.... ik dénk dat het voor mij een pluspunt is.
Ik zou DOLGRAAG mijn panelen optimaal willen benutten (na saldering galgje) en dan is de Wallbox-Quasar ideaal.
Met je CHAdeMo kan je dan alleen overdag laden thuis terwijl je dat waarschijnlijk in de avond/nacht wilt gaan doen en je panelen dan toch niets opleveren.
Ook zakken de prijzen van accu's met een paar jaar nog wel meer nu de EV langzaamaan gemeengoed gaat worden.
Ga dan naar de bron (plugshare) en zet CCS aan en je ziet exact hetzelfde beeld. Alleen dan met de kanttekening dat CCS dus wel op wordt ingezet en Chademo niet meer zoveel.daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 07:35:
Mijn visie is gebaseerd op https://www.chademo.com/a...-maps/north-american-map/, niet op wat autofabrikanten zullen gaan doen. VW, Ford, cs moeten eerst nog iets op de markt brengen voordat ze meetellen, toch?
Is dat nuttig dan? Ik bedoel, die Wallbox is 5k. De Lexus is relatief duur. Zit je zo op 10-15k extra tov een normale laadpaal en een auto die financieel aantrekkelijker is. Voor duizend EUR moet je al 8000kWh gaan opslaan in je auto en terug leveren aan jezelf. Komt nog eens bij dat de accu sneller slijt. Leuk concept. Aantrekkelijk nog niet echt.Hansieo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:32:
[...]
CHAdeMo.... ik dénk dat het voor mij een pluspunt is.
Nee, ik peins er niet over. CCS is de dominante laadaansluiting. Je ziet zelfs de nieuwe Fastned stations niet meer met CHAdeMO uitgerust worden, en uiteraard Ionity helemaal niet.Harvest2002 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:30:
Zou jij in NL nog een auto met Chademo stekker kopen? Ik iig niet.
@GeeMoney
Een thuisaccu zal naar mijn idee ALTIJD duurder zijn dan een "verbinding" naar je eigen auto.
En ook de accu-omvang van je auto auto zal al snel FORS groter zijn.
vb: het kleinste wat ik denk zal 64KWh zijn, maar kan ook zomaar 82 of zelf 100 zijn.
Probeer dat maar een rendabel te krijgen als aparte investering.
Het avond & nachtgebruik moet naar mijn idee makkelijk uit de auto te trekken zijn.
vb: ik kom op ca 4~5 KWh per 14 donkere winteruren. (10 uren gebruik rechtstreeks uit panelen?? )
Als de auto tussen de 40~80SoC moet blijven kan ik ik dat dus meerdere dagen uitzingen totdat ik weer wat binnenhaal.
@Inspired
Klopt dat de Wallbox-Quasar nu nog als vrij prijzig in de markt gewet is. Maar zoals met al dat soort producten, zal dat snel gaan dalen.
Bovendien kost een "gewone-luxe" lader ook niet niks, trek dat er vanaf en je (extra) investering valt reuze mee (je bespaart ook SUPER veel op een aparte grote-thuisaccu).
Beide bedankt voor jullie input,
het kan mensen tóch triggeren met betrekken tot "outside the box" denken.
Een thuisaccu zal naar mijn idee ALTIJD duurder zijn dan een "verbinding" naar je eigen auto.
vb: het kleinste wat ik denk zal 64KWh zijn, maar kan ook zomaar 82 of zelf 100 zijn.
Het avond & nachtgebruik moet naar mijn idee makkelijk uit de auto te trekken zijn.
vb: ik kom op ca 4~5 KWh per 14 donkere winteruren. (10 uren gebruik rechtstreeks uit panelen?? )
Als de auto tussen de 40~80SoC moet blijven kan ik ik dat dus meerdere dagen uitzingen totdat ik weer wat binnenhaal.
@Inspired
Klopt dat de Wallbox-Quasar nu nog als vrij prijzig in de markt gewet is. Maar zoals met al dat soort producten, zal dat snel gaan dalen.
Bovendien kost een "gewone-luxe" lader ook niet niks, trek dat er vanaf en je (extra) investering valt reuze mee (je bespaart ook SUPER veel op een aparte grote-thuisaccu).
Wij overwegen om toch een thuisaccu te monteren in ons nieuw te bouwen huis om onafhankelijk van het net te kunnen zijn bij stroomuitval .V2H is daarbij niet al te reëel. Heb je een grote accu nodig? Niet echt, tenzij je meerdere dagen moet gaan overbruggen, en dan volstaat je auto ook niet want die moet tenslotte ook kunnen rijden, en geladen worden.
Het is meer om 's nachts meer dan 25 A laadstroom beschikbaar te hebben zodat de Kona in 1 nacht weer voldoende vol geladen kan worden. Daarnaast zijn we grootverbruiker met ons servernetwerk, en toekomstige warmtepomp voor verwarming, airco voor het hele huis en de belangrijkste: de warmtepomp voor het buitenzwembadje.
Het is meer om 's nachts meer dan 25 A laadstroom beschikbaar te hebben zodat de Kona in 1 nacht weer voldoende vol geladen kan worden. Daarnaast zijn we grootverbruiker met ons servernetwerk, en toekomstige warmtepomp voor verwarming, airco voor het hele huis en de belangrijkste: de warmtepomp voor het buitenzwembadje.
IK kan u volledig volgen in uw redenering en deze van anderen.Hansieo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:31:
@GeeMoney
@Inspired
Een kleine thuis accu die kleinverbruik maar voornamelijk pieken opvangt is ideaal. Is altijd thuis.
Grootverbruikers gebruiken tijdens de eigen productie of anders uit een grote accu en net daar hebben de EV's met grote accu een voordeel.
Of en wanneer V2H er aan komt is nog een vraag en tegen welk een prijs. Aan de andere kant heeft elke BEV een + en -. Grote thuisaccu's gebruiken nu al HS omvormers (+/- 900€/2,5kW).
Waar vroeger een bouwvakker wel eens een grotere dynamo installeerde in het voertuig zou je nu zo'n omvormer kunnen installeren.
En dan rest de vraag, is dit een off-grid of een on-grid die het tijdelijke grote verbruik opvangt (geen V2G functionaliteit)
Hersenspinsels op basis van techniek
Misschien hiervoor een afzonderlijk draadje opstarten
Zo'n zwembad is altijd handig mocht de Kona vlam vatten, kan de brandweer de auto onderdompelen
Ziet er interessant uit die nieuwe Skoda, hoewel voor mij een maatje te groot. De VAG groep blijft op de oude toer met motorvermogens en opties. Zouden er veelal dezelfde elektro motoren worden gebruikt, kunnen straks die chiptuners weer aan het werk.
Ziet er interessant uit die nieuwe Skoda, hoewel voor mij een maatje te groot. De VAG groep blijft op de oude toer met motorvermogens en opties. Zouden er veelal dezelfde elektro motoren worden gebruikt, kunnen straks die chiptuners weer aan het werk.
Over V2G/V2H is al een draadje.bruneelm schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:49:
[...]
IK kan u volledig volgen in uw redenering en deze van anderen.
Een kleine thuis accu die kleinverbruik maar voornamelijk pieken opvangt is ideaal. Is altijd thuis.
Grootverbruikers gebruiken tijdens de eigen productie of anders uit een grote accu en net daar hebben de EV's met grote accu een voordeel.
Of en wanneer V2H er aan komt is nog een vraag en tegen welk een prijs. Aan de andere kant heeft elke BEV een + en -. Grote thuisaccu's gebruiken nu al HS omvormers (+/- 900€/2,5kW).
Waar vroeger een bouwvakker wel eens een grotere dynamo installeerde in het voertuig zou je nu zo'n omvormer kunnen installeren.
En dan rest de vraag, is dit een off-grid of een on-grid die het tijdelijke grote verbruik opvangt (geen V2G functionaliteit)
Hersenspinsels op basis van techniek
Misschien hiervoor een afzonderlijk draadje opstarten
Fazer013 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:54:
Zo'n zwembad is altijd handig mocht de Kona vlam vatten, kan de brandweer de auto onderdompelen![]()
Ik snap dat niet: het eindeloze doorploeteren van lijstjes. Je weet dan dat er nog vele procenten bij de prijs moeten worden opgeteld. Biedt gewoon een stuk of 5 (of 3, dat is marketing technisch weer slimmer, iedereen kiest dan model 2 of 3, nooit model 1) modellen waarbij de laatste full options is. Weet je meteen hoeveel je kwijt bent aan een fatsoenlijk uitgeruste auto.
Ik vond dat bij Hyundai wel ideaal, je kon weinig extra's verzinnen bij de Kona Premium.
Vaak hebben ze dat in de vorm van 3 modellen met wat pakketten.daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:00:
[...]
Ik snap dat niet: het eindeloze doorploeteren van lijstjes. Je weet dan dat er nog vele procenten bij de prijs moeten worden opgeteld. Biedt gewoon een stuk of 5 (of 3, dat is marketing technisch weer slimmer, iedereen kiest dan model 2 of 3, nooit model 1) modellen waarbij de laatste full options is. Weet je meteen hoeveel je kwijt bent aan een fatsoenlijk uitgeruste auto.
Ik vond dat bij Hyundai wel ideaal, je kon weinig extra's verzinnen bij de Kona Premium.Geeft meteen een premium gevoel.
Bijvoorbeeld een Comfortline / Business en een Highline en daarnaast dus allemaal losse opties nog die wel beschikbaar zijn op een Highline maar niet gekozen kunnen worden op de Comfortline.
Dat zorgt voor erg veel variaties en het echt samenstellen van je eigen auto. Mij bevalt dat model uitstekend, heerlijk die boekjes doorbladeren met tientallen opties en puzzelen om tot je ideale config te komen
Kijk dat is nuttige info in het EV topic ! Iedereen daar lekker verder over zijn thuisbatterij of zijn voorliefde voor een bepaalde stekker.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
En heb je dat dan al ooit een stroomuitval meegemaakt en hoe gaat die thuisaccu dan opgeladen worden; ik vind een thuisbatterij eerder een zotte kost dan dat het nuttig zou kunnen zijn. Maar misschien heb ik wel helemaal ongelijk.daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:41:
Wij overwegen om toch een thuisaccu te monteren in ons nieuw te bouwen huis om onafhankelijk van het net te kunnen zijn bij stroomuitval .
Ja, stroomuitval was hier vaker dan in de rest van Nederland ten tijde van de aanleg van het glasvezel netwerk. Wat dacht je van zonnepanelen die de accu opladen?PhilipCl schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:42:
[...]
En heb je dat dan al ooit een stroomuitval meegemaakt en hoe gaat die thuisaccu dan opgeladen worden; ik vind een thuisbatterij eerder een zotte kost dan dat het nuttig zou kunnen zijn. Maar misschien heb ik wel helemaal ongelijk.
En zoals ik al schreef: meer dan de standaard 25 A laden 's nachts is wenselijk. Onze tarieven zijn tot 25 A beschaafd. Wil je 3x 35A aansluiting dan kost dat rond de 1000 euro per jaar meer. Nederland is anders dan België.
Use cases gaan verder dan jij denkt blijkbaar.
Wel, ik heb een thuisaccu eens bekeken, dit om het Belgische prosumententarief te kunnen vermijden, stroom van panelen opslaan ipv op het net te zetten.daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:55:
[...]
Ja, stroomuitval was hier vaker dan in de rest van Nederland ten tijde van de aanleg van het glasvezel netwerk. Wat dacht je van zonnepanelen die de accu opladen?
En zoals ik al schreef: meer dan de standaard 25 A laden 's nachts is wenselijk. Onze tarieven zijn tot 25 A beschaafd. Wil je 3x 35A aansluiting dan kost dat rond de 1000 euro per jaar meer. Nederland is anders dan België.
Use cases gaan verder dan jij denkt blijkbaar.
Ik kwam tot de conclusie dat dit helemaal niet interessant is, wel in de zonnige maanden maar die zijn er nu ook niet overdreven veel. Voorbeeld: tijdens een typische zonnige maand, juni/juli/august dan heb ik een productie van +/- 1.000 kWh op een maand echter in de wintermaanden, waar jij net zoals ik het grootste verbruik hebt (warmtepomp enzo) dan is de productie slechts +/- 150 kWh op één maand.
Een thuisaccu, neem nu een Tesla, die heeft maar 13.5 kWh aan capaciteit, dus die geraakt niet eens opgeladen op winterdag, en uwe Kona heeft een veelvoud aan batterij als zo één thuisbatterij, dus ga je al meerdere thuisaccu's moeten installeren om én het huishouden van elektriciteit te voorzien én uwe auto. Ik weet niet welk merk je in gedachten hebt, maar zo één Powerwall kost al snel 8.000 euro. Als ik je situatie goed inschat heb je er 4 à 5 nodig. (De bovenstaande cijfers zijn op basis van het aantal zonnepanelen dat ik liggen heb, 5.760 W in totaal. Ik heb in elk geval besloten het thuisaccu plan op te bergen!
Maar ik kan mij in dit alles vergissen! En dan hoor ik het graag.
Mensen, ik snap dat ik voor het koor sta te preken. Maar jongens, jongens wat is dat elektrisch rijden toch heerlijk. We rijden nu terug uit Drenthe met de Renault Zoe (ZE40) en die 100 km/u snelheidslimiet geeft gewoon een flink bereik. Plus het rijdt rustiger qua bandengeruis en motorgeluid is er sowieso niet. Dus Heerlijk ontspannen, zeker op de cruise control en zodra we zin hebben in een bakkie koffie, pakken we een snellader. En dan even dat rust moment met koffie en een wandelingetje in dit prachtige weer.
Ik heb m'n klachten over deze auto gehad, maar op zulke momenten is het toch een enorme rijkdom.
Ik heb m'n klachten over deze auto gehad, maar op zulke momenten is het toch een enorme rijkdom.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
@PhilipCl Ik hoop het dubbele aan zonnepanelen te installeren. Bij jouw opbrengst in de winter is keurig het verbruik van de servers afgedekt.
Zoals ik al schreef: het is een voorziening onder andere om warm te blijven in de winter als de stroom uitvalt. Ja, ik heb dat een keer meegemaakt met stadsverwarming bij -15. Niet prettig, vooral niet omdat het 24 uur duurde voordat het was opgelost en het huis niet goed geïsoleerd was. Er was wel duidelijk te zien waar het lek zat, het had gesneeuwd (maar bij het lek was het weg
). Tevens wil ik een UPS mogelijkheid hebben voor mijn servers, en dat is zo prima opgelost. Omdat de glasvezel het ook wel zal blijven doen blijft alles gewoon doorwerken. Prima toch?
V2G en V2H is niet mogelijk met een Hyundai, dus daar is geen discussie over. Beide auto''s laden enkelfase.
Zoals ik al schreef: het is een voorziening onder andere om warm te blijven in de winter als de stroom uitvalt. Ja, ik heb dat een keer meegemaakt met stadsverwarming bij -15. Niet prettig, vooral niet omdat het 24 uur duurde voordat het was opgelost en het huis niet goed geïsoleerd was. Er was wel duidelijk te zien waar het lek zat, het had gesneeuwd (maar bij het lek was het weg
V2G en V2H is niet mogelijk met een Hyundai, dus daar is geen discussie over. Beide auto''s laden enkelfase.
Dan is het allemaal ok, jij moet uiteindelijk het geld uitgeven.daemonix schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:07:
@PhilipCl Ik hoop het dubbele aan zonnepanelen te installeren. Bij jouw opbrengst in de winter is keurig het verbruik van de servers afgedekt.![]()
Zoals ik al schreef: het is een voorziening onder andere om warm te blijven in de winter als de stroom uitvalt. Ja, ik heb dat een keer meegemaakt met stadsverwarming bij -15. Niet prettig, vooral niet omdat het 24 uur duurde voordat het was opgelost en het huis niet goed geïsoleerd was. Er was wel duidelijk te zien waar het lek zat, het had gesneeuwd (maar bij het lek was het weg). Tevens wil ik een UPS mogelijkheid hebben voor mijn servers, en dat is zo prima opgelost. Omdat de glasvezel het ook wel zal blijven doen blijft alles gewoon doorwerken. Prima toch?
@PhilipCl en @daemonix
In België ligt nu het volgende voor om de piekbelasting te verlagen:
-) geen kost op basis van de aansluiting (25A, 35A 1f of 3f)
-) vaste kost per jaar op basis van het kwartuur afgenomen vermogen (hoogste piek per maand en het gemiddelde van 12 maand)
-) afschaffing saldering
-) injectie tarief
Dan heeft een huis accu zin om de piek (kwartuur) te doen dalen.
Een grotere huis accu kan ervoor zorgen dat je ook 's avonds aan een sneller tempo je BEV kan laden in de zomer (met deels PV stroom)
Die grote huis accu zal, bij flex Eli kosten, winter/zomer de dure periodes kunnen overbruggen
In België ligt nu het volgende voor om de piekbelasting te verlagen:
-) geen kost op basis van de aansluiting (25A, 35A 1f of 3f)
-) vaste kost per jaar op basis van het kwartuur afgenomen vermogen (hoogste piek per maand en het gemiddelde van 12 maand)
-) afschaffing saldering
-) injectie tarief
Dan heeft een huis accu zin om de piek (kwartuur) te doen dalen.
Een grotere huis accu kan ervoor zorgen dat je ook 's avonds aan een sneller tempo je BEV kan laden in de zomer (met deels PV stroom)
Die grote huis accu zal, bij flex Eli kosten, winter/zomer de dure periodes kunnen overbruggen
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Zie hierboven. We zijn klaar met de thuisaccu's.
[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 08-05-2020 13:31 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ben vandaag naar 2 EV's gaan kijken omdat ik toch niet wil wachten op de Sono (of om deze over 2 jaar door te schuiven naar m'n vriendin).
Een Hyundai Ioniq en een Renault Zoe. Emotionele conclusie; de Ioniq is veel meer auto, maar de rationeel is de Zoe in aanschaf goedkoper. Er is natuurlijk een addertje; accu huur.
Dus heb ik even zitten vergelijken;
Zoe en Ioniq
Dit is merkwaardig; zelfs bij een looptijd van 2 jaar; 'mag' de Ioniq 2x zo duur zijn
, volgens mij doe ik iets fout. Ik heb een aantal zaken 'gelijk' gezet (onderhoud, percentage afschrijving, verzekering) en dat is wellicht niet realistisch. Onderhoud bij Renault zijn vaste (lage) prijzen, bij Hyundai werd ik hier niet wijzer over. Volgens mij is de Ioniq zelfs wat zuiniger, en moeten we MBR betalen, ook wat lichter. Klopt mijn stelling of maak ik een denkfout?
Een Hyundai Ioniq en een Renault Zoe. Emotionele conclusie; de Ioniq is veel meer auto, maar de rationeel is de Zoe in aanschaf goedkoper. Er is natuurlijk een addertje; accu huur.
Zoe en Ioniq
Dit is merkwaardig; zelfs bij een looptijd van 2 jaar; 'mag' de Ioniq 2x zo duur zijn
Nee, dat is niet zo merkwaardig. Accuhuur hakt er in.
Maar, hoezo MRB betalen? Beide zijn momenteel vrijgesteld van MRB, of heb je de hybrid versie van de Ioniq gekozen?
Ik kan je overigens de Ioniq van harte aanbevelen, dat is inderdaad veel meer auto dan de Zoe. De Ioniq is zo ongeveer de zuinigste EV op de markt, zuiniger dan een Tesla Model 3 zelfs volgens wat tests.
Maar, hoezo MRB betalen? Beide zijn momenteel vrijgesteld van MRB, of heb je de hybrid versie van de Ioniq gekozen?
Ik kan je overigens de Ioniq van harte aanbevelen, dat is inderdaad veel meer auto dan de Zoe. De Ioniq is zo ongeveer de zuinigste EV op de markt, zuiniger dan een Tesla Model 3 zelfs volgens wat tests.
[ Voor 16% gewijzigd door daemonix op 09-05-2020 19:54 ]
De denkfout die je maakt is dat je bij het gebruik van een EV ook naar laadcapaciteit en laadvermogen moet kijken. De Renault Zoe heeft een 22kW 3-fasen lader aan boord. De Ioniq 7,2kW 1-fase. Dit is naast het verschil in accu capaciteit wat ook 20kWh meer is bij de Zoe.houthakker schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:49:
Ben vandaag naar 2 EV's gaan kijken omdat ik toch niet wil wachten op de Sono (of om deze over 2 jaar door te schuiven naar m'n vriendin).
Dit is merkwaardig; zelfs bij een looptijd van 2 jaar; 'mag' de Ioniq 2x zo duur zijn, volgens mij doe ik iets fout. Ik heb een aantal zaken 'gelijk' gezet (onderhoud, percentage afschrijving, verzekering) en dat is wellicht niet realistisch. Onderhoud bij Renault zijn vaste (lage) prijzen, bij Hyundai werd ik hier niet wijzer over. Volgens mij is de Ioniq zelfs wat zuiniger, en moeten we MBR betalen, ook wat lichter. Klopt mijn stelling of maak ik een denkfout?
Kijk dus niet alleen naar looks maar vooral naar gebruiksgemak bij een EV.
Accuhuur is ook een garantie op accucapaciteit en heeft pechhulp incl. die je in nood zelfs naar een laadpaal brengt als je toch zonder stroom komt te staan (komt niet voor, maar toch).
[ Voor 6% gewijzigd door wouter1971 op 10-05-2020 00:31 ]
Laadvermogen van de 1e generatie Ioniq maakt dit weer goed bij het DC laden. Zou zelf altijd voor de Hyundai gaan, maar kan ook met mijn eigen maat te maken hebben. Bij Zoe zit ik tegen de deur bij de Ioniq gewoon goed.wouter1971 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:28:
[...]
De denkfout die je maakt is dat je bij het gebruik van een EV ook naar laadcapaciteit en laadvermogen moet kijken. De Renault Zoe heeft een 22kW 3-fasen lader aan boord. De Ioniq 7,2kW 1-fase. Dit is naast het verschil in accu capaciteit wat ook 20kWh meer is bij de Zoe.
Kijk dus niet alleen naar looks maar vooral naar gebruiksgemak bij een EV.
Accuhuur is ook een garantie op accucapaciteit en heeft pechhulp incl. die je in nood zelfs naar een laadpaal brengt als je toch zonder stroom komt te staan (komt niet voor, maar toch).
Bij zowel de Zoe als de Ioniq zul je amper onderhoudskosten hebben, dat is een van de voordelen van een elektrische auto, amper bewegende onderdelen.
Persoonlijk zou ik voor de Ioniq gaan, die is een generatie nieuwer en ook al is het pakket wat kleiner in de praktijk blijkt het door de stroomlijn een zeer zuinige auto.
Maar is een Leaf niet wat?
Persoonlijk zou ik voor de Ioniq gaan, die is een generatie nieuwer en ook al is het pakket wat kleiner in de praktijk blijkt het door de stroomlijn een zeer zuinige auto.
Maar is een Leaf niet wat?
Let op, De accuhuur voor de Zoë is bij maximale kilometers 128,35 per maand. Komt nog een accu verzekering bij, kwam ik later achter en staat in de kleine lettertjes...
Ter info
En mijn eerste beurt (auto uit 2015, 60k op de teller) kostte mij 210 euro. Dat is standaard check, schoonmaak filter en vervangen koelvloeistof.Bij een batterijhuurcontract, dient de batterij apart verzekerd te worden. Hiervoor sluit de klant een aparte batterijverzekering af. De klant kan dit desgewenst bij Renault Financial Services afsluiten. Voor de Renault ZOE bedraagt dit €9,35 per maand. De afrekening van extra gereden kilometers vindt plaats bij einde contract.
Ter info
[ Voor 13% gewijzigd door kepler op 10-05-2020 07:38 ]
Eigenlijk te bizar voor woorden dat Renault naast huur ook een verplichte verzekering vereist, waarom zit dit niet gewoon in de huur? Ik dacht dat dit soort gedwongen bijverkoop verboden was in Nederland. Overigens vind ik de tarieven ook erg onduidelijk tijdens het oriënteren. Is de huur hetzelfde ongeacht de accu?
Afgezien daarvan, een Ioniq is altijd vol na een nacht laden, daar is geen probleem. 3 fase laden is gewoon niet nodig. De kleinere accu wordt ruimschoots gecompenseerd door het lagere verbruik. Bereik van een Ioniq (op all weather banden) ligt bij ons rond de 205 km, net zoveel als een Leaf met 12 kWh grotere accu (!). Hele knappe prestatie van Hyundai.kdeboois schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:38:
[...]
Laadvermogen van de 1e generatie Ioniq maakt dit weer goed bij het DC laden. Zou zelf altijd voor de Hyundai gaan, maar kan ook met mijn eigen maat te maken hebben. Bij Zoe zit ik tegen de deur bij de Ioniq gewoon goed.
3-fasen lader is in een moderne EV wel nodig. Een normale tussenstop levert je namelijk meteen een volle accu op. Ik begrijp dat jij alles ingericht hebt op 1-fase omdat je geen keuze hebt maar zeker een nieuwe EV wil je gewoon met 3-fasen lader hebben. Of is de mobiel ook nog 3G gewoon omdat je het niet nodig hebt?daemonix schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:51:
[...]
Afgezien daarvan, een Ioniq is altijd vol na een nacht laden, daar is geen probleem. 3 fase laden is gewoon niet nodig. De kleinere accu wordt ruimschoots gecompenseerd door het lagere verbruik. Bereik van een Ioniq (op all weather banden) ligt bij ons rond de 205 km, net zoveel als een Leaf met 12 kWh grotere accu (!). Hele knappe prestatie van Hyundai.
Dit zou eigenlijk inclusief moeten zijn. En nee de goedkopere Q210 heeft ook een iets goedkopere huur.Deveon schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:46:
Eigenlijk te bizar voor woorden dat Renault naast huur ook een verplichte verzekering vereist, waarom zit dit niet gewoon in de huur? Ik dacht dat dit soort gedwongen bijverkoop verboden was in Nederland. Overigens vind ik de tarieven ook erg onduidelijk tijdens het oriënteren. Is de huur hetzelfde ongeacht de accu?
@wouter1971 onzin dat 3-fase laden een must is. Als je accu groot genoeg is voor de ritten die je 99% van de dagen maakt dan boeit het niet of ie om 3u ‘s ochtends of pas om 8u ‘s ochtends vol is. Zeker niet voor diegenen die op eigen oprit kunnen laden. Dan speelt zo’n openbare paal gewoon heel weinig mee.
Het is zeker nice-to-have, zeker voor vakanties. Wel goede vergelijking met 3G, de internetsnelheid voldoet prima voor bellen en appen. Niet iedereen heeft het allerbeste nodig en kijkt youtube op zn mobiel.
Het is zeker nice-to-have, zeker voor vakanties. Wel goede vergelijking met 3G, de internetsnelheid voldoet prima voor bellen en appen. Niet iedereen heeft het allerbeste nodig en kijkt youtube op zn mobiel.
Alleen de ZE50 is een 'moderne EV' te noemen. De rest valt af want AC laden naast de snelweg gaat snel zeldzaam worden.wouter1971 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:36:
[...]
Dit zou eigenlijk inclusief moeten zijn. En nee de goedkopere Q210 heeft ook een iets goedkopere huur.
Je zou anno 2020 wel gewoon 3 fase laders verwachten bij auto’s met ~ 50kWh+. Of het een must is moet iedereen zelf beslissen. Maar veel publieke palen zijn 3x16. Ik rij in de normale tijd 1x per week 250km enkele rit en kan dan laden met 3x16. Ik kan na een bezoek van 6/7 uur dan weer met genoeg capaciteit terug. Met 1x16 zou dat niet lukken in de herfst/winter. Ik vind dit wel een stuk prettiger dan een SuC te moeten pakken. Voor mij zou het wel een must zijn. Maar als je max 50km per dag doet is het een ander vehaal. Op vakanties is AC laden minder een issue zou ik zeggen. Dan doe je juist DC.
Het was een antwoord op de gestelde vraag.kdeboois schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:59:
[...]
Alleen de ZE50 is een 'moderne EV' te noemen. De rest valt af want AC laden naast de snelweg gaat snel zeldzaam worden.
Model S en X zijn ook AC laders dus dat blijft nog wel even.
Overigens zijn er zat plekken waar 22kW geladen kan worden (ook bij mc Donalds bijv). Zelfs de Q210 (3-fasen lader) ondersteund dat, voor zijn doel, max 155km, voldoet hij prima.
Ook heel weinig sluipverbruik bij stilstand.
[ Voor 9% gewijzigd door wouter1971 op 10-05-2020 11:47 ]
Morgen een proefrit maken met de Zoe R135, ik zal kort mijn ervaring delen.houthakker schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:49:
Zoe en Ioniq
Dit is merkwaardig; zelfs bij een looptijd van 2 jaar; 'mag' de Ioniq 2x zo duur zijn, volgens mij doe ik iets fout. Ik heb een aantal zaken 'gelijk' gezet (onderhoud, percentage afschrijving, verzekering) en dat is wellicht niet realistisch. Onderhoud bij Renault zijn vaste (lage) prijzen, bij Hyundai werd ik hier niet wijzer over. Volgens mij is de Ioniq zelfs wat zuiniger, en moeten we MBR betalen, ook wat lichter. Klopt mijn stelling of maak ik een denkfout?
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
Stel de vraag aan alle EV bezitters en je hoort bijna altijd toch dat men de 3-fasen lader mist.CyBeRSPiN schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:43:
@wouter1971 onzin dat 3-fase laden een must is. Als je accu groot genoeg is voor de ritten die je 99% van de dagen maakt dan boeit het niet of ie om 3u ‘s ochtends of pas om 8u ‘s ochtends vol is. Zeker niet voor diegenen die op eigen oprit kunnen laden. Dan speelt zo’n openbare paal gewoon heel weinig mee.
Je komt altijd wel een keer onvoorzien met onvoldoende capaciteit te staan waarbij je aan een normale straatpaal even snel wat bij kan laden. Niet alles is gepland.
Anno 2020 hoort die er gewoon in.
Er worden niet voor niets zo weinig I-pace auto’s geleased nu.
Ik ben een bezitter en ken velen die ook 1 fase EV hebben. Je mist het alleen met een kleine accu of als je veel km’s/dag maakt.wouter1971 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:55:
[...]
Stel de vraag aan alle EV bezitters en je hoort bijna altijd toch dat men de 3-fasen lader mist.
Je komt altijd wel een keer onvoorzien met onvoldoende capaciteit te staan waarbij je aan een normale straatpaal even snel wat bij kan laden. Niet alles is gepland.
Anno 2020 hoort die er gewoon in.
Er worden niet voor niets zo weinig I-pace auto’s geleased nu.
De ipace is gewoon een misser, te onzuinig waardoor je veel kWh erin moet pompen voor relatief weinig actieradius. En als je dan geen eigen oprit hebt met een 25A / 32A laadpunt dan kom je inderdaad van een koude kermis thuis.
Dat de lease/verkoop ingestort is is dezelfde reden als de Model S en X ingestort zijn: door de hogere bijtelling zijn ze niet interessant meer.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-05-2020 11:59 ]
Doe dat, interessant! De hoge zit is ook wel fijn trouwens.mcmiles schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:49:
[...]
Morgen een proefrit maken met de Zoe R135, ik zal kort mijn ervaring delen.
[verwijderd]
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]
Genoeg landen waar een enkele fase de norm is. Ik heb persoonlijk niets aan een 3 fase lader gezien de 1x63A aansluiting.Inspired schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:18:
Je zou anno 2020 wel gewoon 3 fase laders verwachten bij auto’s met ~ 50kWh+. Of het een must is moet iedereen zelf beslissen. Maar veel publieke palen zijn 3x16. Ik rij in de normale tijd 1x per week 250km enkele rit en kan dan laden met 3x16. Ik kan na een bezoek van 6/7 uur dan weer met genoeg capaciteit terug. Met 1x16 zou dat niet lukken in de herfst/winter. Ik vind dit wel een stuk prettiger dan een SuC te moeten pakken. Voor mij zou het wel een must zijn. Maar als je max 50km per dag doet is het een ander vehaal. Op vakanties is AC laden minder een issue zou ik zeggen. Dan doe je juist DC.
1 fase 32A/7.4kW is op zich niets mis mee, mits load balancing vlot genoeg op een 25A 1/3fase aansluiting.
Model S en X kunnen via CHAdeMO en een adapter DC laden, dus die zijn niet afhankelijk van AC laden.wouter1971 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 11:42:
[...]
Het was een antwoord op de gestelde vraag.
Model S en X zijn ook AC laders dus dat blijft nog wel even.
Overigens zijn er zat plekken waar 22kW geladen kan worden (ook bij mc Donalds bijv). Zelfs de Q210 (3-fasen lader) ondersteund dat, voor zijn doel, max 155km, voldoet hij prima.
Ook heel weinig sluipverbruik bij stilstand.
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe Kia e-Soul?
Ik ben zelf gecharmeerd van de I-Pace en zie het in de nabije toekomst als een vervanger van mijn hybride, ik maak me alleen wel zorgen over het 1-fase laden. Ik maak niet erg lange ritten en ik heb straks een eigen oprit, dus zo'n groot probleem zal het niet zijn denk ik. Ik ga nu echter misschien een behoorlijk domme vraag stellen, ik ben een leek op EV gebied. Kan Jaguar later met behulp van een kleine HW matige upgrade, tegen een relatief kleine bijbetaling, een oude I-pace upgraden naar 3-fase laden? Waarom rusten ze een luxe EV eigenlijk niet gelijk uit met 3-fase laden? Is dit een groot verschil in kosten voor de bouwer?
Daar is niks mis mee. Dat zeg ik ook niet. Ware het niet dat ik de snelheid met name buiten het huis “nodig” heb. Ik kom toch veel 3x16 aansluitingen tegen. Ook bij kantoren. Maar misschien kom ik net op de verkeerde plekken, dat kan ook. Thuis zou ik met 1x16 wel uit de voeten kunnen doorgaans. De oplossing van de Model 3 vind ik perfect. 1x32 en 3x16 als max. Kun je met beide aansluitingen goed uit de voeten.AndRo555 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:02:
[...]
Genoeg landen waar een enkele fase de norm is. Ik heb persoonlijk niets aan een 3 fase lader gezien de 1x63A aansluiting.
1 fase 32A/7.4kW is op zich niets mis mee, mits load balancing vlot genoeg op een 25A 1/3fase aansluiting.
@mister_S als gebruikte auto? Of nieuw? In het laatste geval is een Audi of MB toch interessanter?
[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 10-05-2020 12:32 ]
Ik denk onervarenheid met EV's. Dit is Jaguars eerste EV. Die upgrade is er niet volgens mij, maar je kunt met een Ratio transformer prima met hoog vermogen laden op een 3x25 A aansluiting. Als je geen lange ritten maakt is het een prima oplossing, maak je daar geen zorgen over, en anders is er altijd nog Fastned en Ionity.mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:28:
Ik ben zelf gecharmeerd van de I-Pace en zie het in de nabije toekomst als een vervanger van mijn hybride, ik maak me alleen wel zorgen over het 1-fase laden. Ik maak niet erg lange ritten en ik heb straks een eigen oprit, dus zo'n groot probleem zal het niet zijn denk ik. Ik ga nu echter misschien een behoorlijk domme vraag stellen, ik ben een leek op EV gebied. Kan Jaguar later met behulp van een kleine HW matige upgrade, tegen een relatief kleine bijbetaling, een oude I-pace upgraden naar 3-fase laden? Waarom rusten ze een luxe EV eigenlijk niet gelijk uit met 3-fase laden? Is dit een groot verschil in kosten voor de bouwer?
@Inspired Bedoel je de MB EQC en de Audi E-tron? Deze twee vind ik helaas te veel omgebouwde ICE wagens, terwijl de Jaguar toch echt duidelijk een EV is. Ik heb zelf de E-tron en de I-pace gezien en erin gezeten, beide erg mooie auto's maar de Jaguar trok me meer. Dit is persoonlijk natuurlijk. Wat betreft model Y, ik ben niet te spreken over de bouwkwaliteit van Tesla en het minimalistische design met een joekel van een scherm is niet mijn ding. Wel prachtige techniek natuurlijk.
Koop zal hopelijk pas na 2 jaar zijn trouwens, ik ben in de verkennende fase
Het wordt een gebuikte auto trouwens.
@daemonix dank, ik ga even uitzoeken wat een Ratio transformer is in dit geval.
Koop zal hopelijk pas na 2 jaar zijn trouwens, ik ben in de verkennende fase
@daemonix dank, ik ga even uitzoeken wat een Ratio transformer is in dit geval.
[ Voor 8% gewijzigd door mister_S op 10-05-2020 12:42 ]
Wat voor ervaring zoek je specifiek? Volgens mij zijn er nog niet zoveel van in Nederland. Veel zaken als aandrijving etc zijn min of meer identiek aan de zusjes/boertjes van Kia en Hyundai (e-Niro, Kona) maar er zijn natuurlijk wel verschillen, zeker als juist iets wil weten over uiterlijk of uitrusting.horrik000 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:24:
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe Kia e-Soul?
Ok, maar de tijd die je aan een DC snellader hangen om her verschil tussen 1f32A en 3f16A (op bestemming) te compenseren is vrij minimaal.Inspired schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:31:
[...]
Daar is niks mis mee. Dat zeg ik ook niet. Ware het niet dat ik de snelheid met name buiten het huis “nodig” heb. Ik kom toch veel 3x16 aansluitingen tegen. Ook bij kantoren. Maar misschien kom ik net op de verkeerde plekken, dat kan ook. Thuis zou ik met 1x16 wel uit de voeten kunnen doorgaans. De oplossing van de Model 3 vind ik perfect. 1x32 en 3x16 als max. Kun je met beide aansluitingen goed uit de voeten.
@mister_S als gebruikte auto? Of nieuw? In het laatste geval is een Audi of MB toch interessanter?
3f16A en 1f32A is natuurlijk ideaal, maar het nadeel van enkel 1f32A lijkt mij minimaal.
Ja. Maar waar ik kom zijn het doorgaans 3x16 laders. Verschil is er dan wel. En is bij mij bij langere ritten verschil tussen wel moeten stoppen en niet. Maar goed. Meeste merken stappen ook over op 3f.AndRo555 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:44:
[...]
Ok, maar de tijd die je aan een DC snellader hangen om her verschil tussen 1f32A en 3f16A (op bestemming) te compenseren is vrij minimaal.
3f16A en 1f32A is natuurlijk ideaal, maar het nadeel van enkel 1f32A lijkt mij minimaal.
@mister_S die bedoel ik ja. Looks zijn ook belangrijk maar bij een EV toch ook wel de techniek. Snelladen tot max 100kW is toch bijvoorbeeld wel erg jammer bij zo’n auto.
[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 10-05-2020 12:50 ]
Het is enkel verplicht de accu te verzekeren, dat mag ook elders maar of dat lukt is een tweede.Deveon schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:46:
Eigenlijk te bizar voor woorden dat Renault naast huur ook een verplichte verzekering vereist, waarom zit dit niet gewoon in de huur?
Ik dacht dat dit soort gedwongen bijverkoop verboden was in Nederland.
Van de 22 en 40 wel toen ik een huurcontract voor de 22 kreeg. Het zou gewoon eenvoudig op de site te vinden moeten zijn.. Met de rci afdeling zelf wel goede ervaring en met de verkoop was het opzeggen van die huur in een werkdag geregeld middels een e-mail met de documenten.Overigens vind ik de tarieven ook erg onduidelijk tijdens het oriënteren. Is de huur hetzelfde ongeacht de accu?
De reden dat ik twee jaar geleden een Zoe had gekocht was eigenlijk wel dat die betaalbaarder was met de huur en nog 1,5 jaar garantie had op de aandrijving. Op zich had ik liever de accu gekocht en huur betaald voor de auto want de accu gaat praktisch niet stuk maar een defect onderdeel aan het elektrische systeem loopt hard in de papieren. Ik weet niet of dat met andere EV’s beter is (originele ptc verwarming van een leaf is meen ik ook een dure tenzij je dat anders oplost?)
Voorlopig huur ik een Citigo e in z’n geheel ipv enkel de accu
Ga er maar niet van uit dat er een eenvoudige upgrade zal zijn. Als het al mogelijk is, gaat het zo in de papieren lopen dat je tegen die tijd beter af bent met een nieuwere auto die wel drie fasen kan laden.mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:28:
Wise enough to play the fool
Het is toch te belachelijk voor woorden dat ik iets moet verzekeren waar ik zelf het risico van kan dragen? Ik vind die hele huur constructie maar niets, maar doordat vele dat vinden drukt dat wel lekker op de aanschaf.bite schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:07:
[...]
Het is enkel verplicht de accu te verzekeren, dat mag ook elders maar of dat lukt is een tweede.
[...]
Reacties had ik verwacht, toch wel jammer om te horen. Ongelooflijk dat Jaguar zo'n prachtige auto ietwat verpest door niet aan de toekomst te denken. Ik zie dat de model 3 al met 200kW gaat laden terwijl de I-pace dus zijn best moet doen voor 100kW. Helaas zal het wel een tijdje duren eer er een andere luxe crossover EV op de markt komt die tweedehands betaalbaar wordt.
Ach ik ken ook iemand die zijn Model S met een regulier stopcontact laad. Elke dag verbruikt hij meer dan hij kan laden, maar de accu is groot genoeg om dat tot het weekend uit te houden en dan heeft die weer te tijd om vol te laden. Dit kwam vooral door gebrek aan de elektrische installatie.
Het is maar net hoe wat je gebruik is. Mijn Model 3 hoefde ik maar 2-3x per week te laden, maar de PHEV soms zelfs meerdere keren per dag.
Het is maar net hoe wat je gebruik is. Mijn Model 3 hoefde ik maar 2-3x per week te laden, maar de PHEV soms zelfs meerdere keren per dag.
Lees net een tweet van iemand die slechts 43 kW krijgt bij een 350 kW lader. Die 200 kW is een piekwaarde met een setje voorwaarden.mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:18:
Reacties had ik verwacht, toch wel jammer om te horen. Ongelooflijk dat Jaguar zo'n prachtige auto ietwat verpest door niet aan de toekomst te denken. Ik zie dat de model 3 al met 200kW gaat laden terwijl de I-pace dus zijn best moet doen voor 100kW. Helaas zal het wel een tijdje duren eer er een andere luxe crossover EV op de markt komt die tweedehands betaalbaar wordt.
Als je het snelle laden thuis nodig heb kan je met iedere EV een dure 3-fase DC lader neer hangen, maar zoals zovelen hier aangeven is 7,2 kW op 1 fase voor veel gebruik prima.
Snel laden als je onderweg bent is veel belangrijker mijn inziens en alles boven de 50 kW is prima dan. (plasje, broodje, koffie en gaan weer.)
Snelladen onderweg is alleen relevant als je boven het bereik van de auto komt, en hoe vaak is dat? Het hangt helemaal af van het aantal kilometers per dag. Zelfs met een 2019 Ioniq kun je ver rijden (want maar 20 minuten snelladen zorgt dat je thuis komt).kdeboois schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:36:
[...]
Lees net een tweet van iemand die slechts 43 kW krijgt bij een 350 kW lader. Die 200 kW is een piekwaarde met een setje voorwaarden.
Als je het snelle laden thuis nodig heb kan je met iedere EV een dure 3-fase DC lader neer hangen, maar zoals zovelen hier aangeven is 7,2 kW op 1 fase voor veel gebruik prima.
Snel laden als je onderweg bent is veel belangrijker mijn inziens en alles boven de 50 kW is prima dan. (plasje, broodje, koffie en gaan weer.)
Ik blijf er bij dat snelladen vaak overrated is voor Nederland.
We doen ongeveer twee keer per jaar een rit naar een Europese stad, daarnaast heeft snelladen inderdaad geen hoge prioriteit. Ik denk dat mijn probleem vooral het denken in km/L is, dus laadsnelheid per uur etc. is even een omschakeling.
Even een voorbeeld schetsen van een roadtrip scenario om te kijken of ik het goed begrijp. Laten we actieradius houden op 300km en een snelle google actie zegt dat de I-Pace in 45 minuten die 300km kan volladen (100km in 15 minuten volgens Google). Laten we Wenen nemen, ongeveer 1100km. Dit had ik in twee stappen gedaan met een half uur pauze tussenin. Met de Jaguar moet ik dit dus in vier stappen doen met in totaal 2,25 uur pauze (3x45 minuten laden). Is dit correct?
@kdeboois dus als koper moet je ook nog eens opletten dat fabrikanten niet over piek momenten spreken? Ik snap best dat 200kW door een accu pompen niet fijn is, maar als een fabrikant zegt dat je met X kW kan laden verwacht ik dat dit wel stabiel gebeurt tot 80%.
Even een voorbeeld schetsen van een roadtrip scenario om te kijken of ik het goed begrijp. Laten we actieradius houden op 300km en een snelle google actie zegt dat de I-Pace in 45 minuten die 300km kan volladen (100km in 15 minuten volgens Google). Laten we Wenen nemen, ongeveer 1100km. Dit had ik in twee stappen gedaan met een half uur pauze tussenin. Met de Jaguar moet ik dit dus in vier stappen doen met in totaal 2,25 uur pauze (3x45 minuten laden). Is dit correct?
@kdeboois dus als koper moet je ook nog eens opletten dat fabrikanten niet over piek momenten spreken? Ik snap best dat 200kW door een accu pompen niet fijn is, maar als een fabrikant zegt dat je met X kW kan laden verwacht ik dat dit wel stabiel gebeurt tot 80%.
Uiterlijk spreekt de Soul me best wel aan, ik houd wel van een beetje anders dan anders. Het is een 1-fase auto, maar met een eigen oprit en woon/werk van 43km enkele reis per dag moet dat geen probleem zijn.JeroenE schreef op zondag 10 mei 2020 @ 12:40:
[...]
Wat voor ervaring zoek je specifiek? Volgens mij zijn er nog niet zoveel van in Nederland. Veel zaken als aandrijving etc zijn min of meer identiek aan de zusjes/boertjes van Kia en Hyundai (e-Niro, Kona) maar er zijn natuurlijk wel verschillen, zeker als juist iets wil weten over uiterlijk of uitrusting.
Ik geloof dat er momenteel zo'n kleine 216 in Nederland rondrijden, maar in het wild nog niet eerder gezien.
Ondanks dat de Soul en de e-Niro en Kona Electric eenzelfde aandrijflijn hebben en ook qua uitrustingsniveau en prijs niet al teveel van elkaar verschillen is het verschil in lease prijs aanzienlijk.
Ik vraag me af waarom? Wat is dan het grote verschil in lease prijs tussen de Soul/e-Niro en Kona Electric?
Daarnaast lijkt de qua uiterlijk veel conventionelere ID3 me ook een goede optie. (vind het zelf wel grappig dat het wat mij betreft een keus tussen 2 uiterlijk heel verschillende modellen gaat)
[ Voor 8% gewijzigd door horrik000 op 10-05-2020 13:54 ]
Ik stel toch ook 'als je onderweg bent' en ik probeer heus niet onnodig snelladen te promoten of zo.... beetje oneens zijn om het oneens zijn in mijn optiek.daemonix schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:39:
[...]
Snelladen onderweg is alleen relevant als je boven het bereik van de auto komt, en hoe vaak is dat? Het hangt helemaal af van het aantal kilometers per dag. Zelfs met een 2019 Ioniq kun je ver rijden (want maar 20 minuten snelladen zorgt dat je thuis komt).
Ik blijf er bij dat snelladen vaak overrated is voor Nederland.
Ik werk in het veld en moet regelmatig ritjes van 400 km+ in Nederland doen. Heel af en toe naar Duitsland en dan is er helemaal niets overrated aan snelladen.
Prima als jij het niet nodig hebt, maar ik dat zonder nog ICE gereden.
Bij bijvoorbeeld Fastned kan je per auto zien wat je kan verwachten. Hier de I-Pace curve. Je ziet dat hij tot 80% netjes boven de 50 kW blijft. Dat is prima met een normale multi-functie laadstop.mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:49:
[ Voor 28% gewijzigd door kdeboois op 10-05-2020 14:05 ]
@mister_S en dan ben je nog optimistisch denk ik met de I-pace. Het laden is beroerd volgens een goede vriend van mij met een I-pace.
Zelfs op Ionity in NL waar mijn E-tron met gemak lange tijd 152kW aantikt heeft hij een minuut of 10 maar de 92kW aangetikt en vaker zakt hij al terug naar de 70-80kW range.
En dat is dus als de accu’s warm zijn en er lange ritten gemaakt zijn etc.
Daarnaast is hij helemaal niet te spreken over de multimedia/navigatie qua up-to-date zijn en snelheid.
Qua vorm/uiterlijk en snelheid prima, verder blinkt hij niet echt ergens in uit..
Zelfs op Ionity in NL waar mijn E-tron met gemak lange tijd 152kW aantikt heeft hij een minuut of 10 maar de 92kW aangetikt en vaker zakt hij al terug naar de 70-80kW range.
Daarnaast is hij helemaal niet te spreken over de multimedia/navigatie qua up-to-date zijn en snelheid.
Qua vorm/uiterlijk en snelheid prima, verder blinkt hij niet echt ergens in uit..
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 10-05-2020 14:07 ]
Als je het met de e-tron vergelijkt is natuurlijk iedere EV maar beroerd, kom op zeg.GeeMoney schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:05:
@mister_S en dan ben je nog optimistisch denk ik met de I-pace. Het laden is beroerd volgens een goede vriend van mij met een I-pace.
Probeer eens een neutraal advies te geven zonder je eigen keuze als de norm te stellen. 70-80 kW is prima zolang je er maar niet op gaat zitten wachten en dat doet niemand met een normale blaas.
Lange stukken haal je geen 300. Je zult van 5/10% weer naar 70/80% laden. Volgens ABRP doe je er met de iPace 14:40 over. (Utrecht-Wenen) de e-Tron doet het in drie uur sneller. Flink verschil over “maar” 1125km.mister_S schreef op zondag 10 mei 2020 @ 13:49:
We doen ongeveer twee keer per jaar een rit naar een Europese stad, daarnaast heeft snelladen inderdaad geen hoge prioriteit. Ik denk dat mijn probleem vooral het denken in km/L is, dus laadsnelheid per uur etc. is even een omschakeling.
Ik zeg toch niet dat ik dat vind? Die mening komt van een goede vriend en die bezit er nota bene eentje. (Koop, geen lease).kdeboois schreef op zondag 10 mei 2020 @ 14:17:
[...]
Als je het met de e-tron vergelijkt is natuurlijk iedere EV maar beroerd, kom op zeg.
Probeer eens een neutraal advies te geven zonder je eigen keuze als de norm te stellen. 70-80 kW is prima zolang je er maar niet op gaat zitten wachten en dat doet niemand met een normale blaas.
Die vriend van mij heeft er 1 en is er niet tevreden over en dat heeft onder andere te maken met het gebrek aan snelladen, performance op de multimedia en de actualiteit van de kaarten.
Allemaal nou niet echt zaken die je niet belangrijk kan vinden op een EV.
Mister_s geeft aan af en toe lange reizen te maken en dan heb je het dus nu wel over een 2 a 2,5 uur langer reizen dan met een Model Y, E-tron of andere elektrische SUV.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 10-05-2020 15:05 ]
Geef jij het even door aan je goede vriend ! Dank jeGeeMoney schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:03:
[...]
Ik zeg toch niet dat ik dat vind? Die mening komt van een goede vriend en die bezit er nota bene eentje. (Koop, geen lease).
Die vriend van mij heeft er 1 en is er niet tevreden over en dat heeft onder andere te maken met het gebrek aan snelladen, performance op de multimedia en de actualiteit van de kaarten.
Allemaal nou niet echt zaken die je niet belangrijk kan vinden op een EV.
Mister_s geeft aan af en toe lange reizen te maken en dan heb je het dus nu wel over een 2 a 2,5 uur langer reizen dan met een Model Y, E-tron of andere elektrische SUV.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic