• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:56:
[...]

Dat is toch precies wat ik ook zeg, gaat dus niet werken in de praktijk.
Meteen die houding van “gaat niet werken”? Waarom? Dit is een beta die je apart moet activeren. Ik ben blij dat ze telkens wat uitbreiden qua functionaliteit. Is toch mooi nieuwe technologie. Net als Autopilot in het begin eng is om de controle over te geven aan de auto. Maar het werkt over het algemeen prima!

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:15:
[...]

Ik vind het eigenlijk wel nuttig dat je hiernaar verwijst (een melding maakt) waarvoor dank! Want, de laadsnelheid moet men in het juiste perspectief plaatsen, 7,4 kW is idd een probleem, geef ik ook toe; maar het DC laden aan 110 kW is geen probleem! Zie maar toegevoegde video, de laadcurve is ook van belang en dat zal de uiteindelijke laadtijd bepalen.

YouTube: Model X, e-tron, I-Pace and EQC charging comparison

Op kenteken geplaatst in Nederland jaar 2020 (tot nu toe):
  • EQC = 177 stuks
  • Model S = 51
  • Model X = 52
Lijkt mij dat de EQC beter doet dan de Tesla versies in dezelfde prijscategorie.

Mochten de cijfers niet juist zijn hoor ik het graag.
Zou dan ook even de laaste maanden van 2019 meenemen. Iedereen die een S/X wilde hebben gaat dit natuurlijk niet in de eerste maanden van 2020 kopen. 8)7

Maar goed, begint hier een piswedstrijd te worden tussen Tesla en je EQC steeds. Suc6 verder, ik geloof het hier wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 30-04-2020 17:31 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:15
wouter1971 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:24:
[...]

Meteen die houding van “gaat niet werken”? Waarom? Dit is een beta die je apart moet activeren. Ik ben blij dat ze telkens wat uitbreiden qua functionaliteit. Is toch mooi nieuwe technologie. Net als Autopilot in het begin eng is om de controle over te geven aan de auto. Maar het werkt over het algemeen prima!
Nou meteen! Ik had veertig jaar geleden al het idee bedacht om een auto zonder mijn inbreng te kunnen laten rijden en dat mbv de belijning en iets wat dat in de gaten houd. En dat kan nu, maar nog niet heel veel meer. Via kaarten gaat het niet lukken zoals sommigen fabrikanten willen want die lopen altijd achter de feiten aan. Ga je het visueel doen of met radar dan heb je rekenkracht nodig en mis je de ervaring van een echte chauffeur. En wat te denken bij sneeuw, modder en ijs op de weg en/of op auto. Ik zie het nog niet gebeuren, anders dan bekende trajecten maar dat noem ik geen FSD.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• wouter1971
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:34:
[...]

Nou meteen! Ik had veertig jaar geleden al het idee bedacht om een auto zonder mijn inbreng te kunnen laten rijden en dat mbv de belijning en iets wat dat in de gaten houd. En dat kan nu, maar nog niet heel veel meer. Via kaarten gaat het niet lukken zoals sommigen fabrikanten willen want die lopen altijd achter de feiten aan. Ga je het visueel doen of met radar dan heb je rekenkracht nodig en mis je de ervaring van een echte chauffeur. En wat te denken bij sneeuw, modder en ijs op de weg en/of op auto. Ik zie het nog niet gebeuren, anders dan bekende trajecten maar dat noem ik geen FSD.
Ik moet meteen denken aan die Ziggo reclame als ik jouw teksten lees.
YouTube: Ziggo Commercial | GigaNet, Heb je dat wel nodig?

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Inspired schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:29:
[...]

Zou dan ook even de laaste maanden van 2019 meenemen. Iedereen die een S/X wilde hebben gaat dit natuurlijk niet in de eerste maanden van 2020 kopen. 8)7

Maar goed, begint hier een piswedstrijd te worden tussen Tesla en je EQC steeds. Suc6 verder, ik geloof het hier wel.
Piswedstrijd, nee hoor, gewoon wat meer tegenwind, er bestaat wat meer buiten de grote Tesla bubbel, waar heel wat verrassend goede technologie te ontdekken valt! EQC komt aan bod, e-Tron komt aan bod, over i-Pace heb ik nog niet veel gelezen. Andere EV's komen aan bod, kan je daar niet tegen dan?

• PhilipCl
[...]

Die periode is een introductie periode voor Mercedes. Maar van Tesla kan je nu toch niet beweren dat ze het goed deden in het segment Model S en X, slechts 900 wagens op kenteken in de tweede jaarhelft van 2019, tegenover e-tron, waarvan bijna 4.000 op kenteken gingen. Het succes van EQC moeten we nog afwachten.

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-01 12:46
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:14:
[...]

Die periode is een introductie periode voor Mercedes. Maar van Tesla kan je nu toch niet beweren dat ze het goed deden in het segment Model S en X, slechts 900 wagens op kenteken in de tweede jaarhelft van 2019, tegenover e-tron, waarvan bijna 4.000 op kenteken gingen. Het succes van EQC moeten we nog afwachten.
heeft gewoon simpelweg te maken met de bijtelling en niets anders.

kijk maar hoeveel S, X en iPaces er werden verkocht eind 2018 en daarvoor. Vanaf 2019 was de S en X gewoon minder aantrekkelijk en vooral met de komst van de model 3 die de volledige vraag naar model S en X kannibaliseerde. Verder passen de S en X totaal niet in het Nederlandse straatbeeld sinds het in feite containerschepen op wielen zijn - veel te groot.

leuk dat de e-tron 50 4000x op kenteken staat, maar op de stickerprijs gaat er altijd wel een paar % eraf, wat niet gebeurd met tesla.

mercedes loopt duidelijk vertraging op met de eqc als je kijkt naar hoeveel ze daadwerkelijk leveren tegenover de rest

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:03:
[...]

Daar heeft de EQC het is minder goed gedaan, 11 uur tov 10:20 voor de e-Tron ... groot is het verschil nu ook weer niet, 7% trager, over zo een afstand ... verwaarloosbaar!
Ben benieuwd of jou werkgever/opdrachtgever zo een verschil in werktijd ook verwaarloosbaar vindt. Acceptabel zeker, maar het is ook geen paar minuten. Verder wel leuk om je enthousiasme over de EQC te lezen, maar door alles met Tesla te vergelijken is komt haast over of jezelf probeert te overtuigen. Uiteindelijk zit de EQC qua afmetingen dichterbij de Y dan de X ligt. Hoewel de Y hier nog wel een jaar op zich laat wachten is de vergelijking met de X schreef, alsof je een Audi Q5 met de BMW X5 vergelijkt.

Niet bedoelt om je auto af te kraken hoor, iedereen die voor elektrisch rijden kiest maakt de juiste keuze! Zelf ben ik al blij als ik de helft elektrisch af leg.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 30-04-2020 18:37 ]

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48

doc

Coasterfreak schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:20:
[...]

heeft gewoon simpelweg te maken met de bijtelling en niets anders.

kijk maar hoeveel S, X en iPaces er werden verkocht eind 2018 en daarvoor. Vanaf 2019 was de S en X gewoon minder aantrekkelijk en vooral met de komst van de model 3 die de volledige vraag naar model S en X kannibaliseerde. Verder passen de S en X totaal niet in het Nederlandse straatbeeld sinds het in feite containerschepen op wielen zijn - veel te groot.

leuk dat de e-tron 50 4000x op kenteken staat, maar op de stickerprijs gaat er altijd wel een paar % eraf, wat niet gebeurd met tesla.

mercedes loopt duidelijk vertraging op met de eqc als je kijkt naar hoeveel ze daadwerkelijk leveren tegenover de rest
Vergeet ook niet meer te rekenen dat een hoop e-trons door dealers alvast zijn gekocht en op naam gezet, kijk eens op:

https://www.gaspedaal.nl/audi/e-tron?srt=df-a

Er staan 445 Audi's te koop en 2 Tesla's (Model S+X) van bouwjaar 2019 (met minder dan 5000km) (en nog eens 106 Audi's met meer dan 5000, waarbij dat bij Tesla er slechts 7 zijn). Overigens ben ik wel benieuwd naar de e-tron qua rijden, heb er al wel een paar gezien, maar nog niet ter vergelijk in kunnen rijden.

Me Tarzan, U nix!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:05
Volgens mij gaat het er vooral om dat Tesla echt niet meer de enige is die goede modellen beschikbaar heeft. Er komen in rap tempo steeds meer andere opties bij. En zeker de Tesla voorstanders vergeten dat nog wel eens.
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:30:
[...]
Ben benieuwd of jou werkgever/opdrachtgever zo een verschil in werktijd ook verwaarloosbaar vindt.
Over 1000km een half uur langer doen? Daar ligt geen werkgever wakker van. Als het nu dagelijks een half uur zou zijn is het een ander verhaal, maar normaal gesproken is de range van de genoemde opties voldoende.
Acceptabel zeker, maar het is ook geen paar minuten. Verder wel leuk om je enthousiasme over de EQC te lezen, maar door alles met Tesla te vergelijken is komt haast over of jezelf probeert te overtuigen. Uiteindelijk zit de EQC qua afmetingen dichterbij de Y dan de X ligt. Hoewel de Y hier nog wel een jaar op zich laat wachten is de vergelijking met de X schreef, alsof je een Audi Q5 met de BMW X5 vergelijkt.
Voor nu is de X het beste om mee te vergelijken omdat de Y er inderdaad nog niet is. Maar een echt goede vergelijking is het inderdaad niet. Aan de andere kant is de Model S ook met de meest vreemde auto's vergeleken in ditzelfde topic ;)
Niet bedoelt om je auto af te kraken hoor, iedereen die voor elektrisch rijden kiest maakt de juiste keuze! Zelf ben ik al blij als ik de helft elektrisch af leg.
Ik rijd standaard de helft elektrisch (hybrid ;) ) Zeker met de huidige benzineprijzen kan ik daar geen EV voor kopen.

[removed]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:17
doc schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:03:
[...]

Vergeet ook niet meer te rekenen dat een hoop e-trons door dealers alvast zijn gekocht en op naam gezet, kijk eens op:

https://www.gaspedaal.nl/audi/e-tron?srt=df-a

Er staan 445 Audi's te koop en 2 Tesla's (Model S+X) van bouwjaar 2019 (met minder dan 5000km) (en nog eens 106 Audi's met meer dan 5000, waarbij dat bij Tesla er slechts 7 zijn). Overigens ben ik wel benieuwd naar de e-tron qua rijden, heb er al wel een paar gezien, maar nog niet ter vergelijk in kunnen rijden.
Ik kan je melden dat hij prima rijdt!
Net als veel EV’s overigens. Zwaartepunt is laag, koppel is er altijd en stuur en weggedrag is goed. Van zeer comfortabel tot sportief in te stellen door adaptieve vering en gas respons.
Iets kleiner dan de X maar alsnog een zeer ruime 5-zitter en op elke plek kan dus prima een volwassene zitten en een berg bagage kan mee.
Qua bediening en logica is het een echte Audi.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2020 19:33 ]

• PhilipCl
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 18:30:
[...]

Ben benieuwd of jou werkgever/opdrachtgever zo een verschil in werktijd ook verwaarloosbaar vindt. Acceptabel zeker, maar het is ook geen paar minuten. Verder wel leuk om je enthousiasme over de EQC te lezen, maar door alles met Tesla te vergelijken is komt haast over of jezelf probeert te overtuigen. Uiteindelijk zit de EQC qua afmetingen dichterbij de Y dan de X ligt. Hoewel de Y hier nog wel een jaar op zich laat wachten is de vergelijking met de X schreef, alsof je een Audi Q5 met de BMW X5 vergelijkt.

Als ik 1000 km op één dag ga rijden gaat mijn werkgever idd niet blij zijn, die gaat mij zeker vragen of ik ze alle 5 nog op één rij heb! Mocht ik het alsnog toch doen dan wordt dat een werkdag van 20 uur! Mocht ik Tesla rijden dan zouden de werkomstandigheden al heel wat beter zijn, dan is het slechts 19:20 ... je hebt gelijk, had ik dit allemaal geweten ... ik voor een Tesla gekozen! Voorlopig is het alleen Model X beschikbaar als SUV!

Ik hoef mijzelf echt niet te overtuigen, mijn keuze is wel overwogen gemaakt, met alle pro's en contra's en reële feiten. Nogmaals, Tesla is goed, maar niet zo goed als sommige beweren. Vandaar, wat tegenwind kan geen kwaad.

In het algemeen antwoord ik op reacties vanuit Tesla liefhebbers, deze keer is het begonnen met de eenvoudige vraag over iets wat ik gelezen had ivm de visie van Tesla over het FDS systeem.

Nog een fijne avond ;w

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-01 08:04
GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:31:
[...]

Ik kan je melden dat hij prima rijdt!
Net als veel EV’s overigens. Zwaartepunt is laag, koppel is er altijd en stuur en weggedrag is goed. Van zeer comfortabel tot sportief in te stellen door adaptieve vering en gas respons.
Iets kleiner dan de X maar alsnog een zeer ruime 5-zitter en op elke plek kan dus prima een volwassene zitten en een berg bagage kan mee.
Qua bediening en logica is het een echte Audi.
Mee eens! Erg mooie en fijne auto.
Wel vond ik (en dan bedoel ik niet de oliepeil meldingen) dat je wel merkt dat het een bestaand ICE platform is wat ze gebruikt hebben voor EV.

De ruimte is echt meer dan top trouwens.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-Splash- schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Mee eens! Erg mooie en fijne auto.
Wel vond ik (en dan bedoel ik niet de oliepeil meldingen) dat je wel merkt dat het een bestaand ICE platform is wat ze gebruikt hebben voor EV.

De ruimte is echt meer dan top trouwens.
Dat merk je ook in de Kona, 'schakel de motor in, anders loopt de accu leeg' meldingen. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
daemonix schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:59:
[...]
Dat merk je ook in de Kona, 'schakel de motor in, anders loopt de accu leeg' meldingen. ;)
Klopt dat niet gewoon dan? De 12V wordt niet continue/standaard gevoed vanuit de tractieaccu, ik vermoed dus dat als het contact uitstaat dit niet gebeurt en dan gaat de relatief kleine accu van een EV snel leeg.

Ik weet het niet zeker maar ik ga er vanuit dat dit gewoon een bewuste en kloppende melding is. Het is niet zo dat omdat er een gigantische accu in je auto zit je vanzelfsprekend probleemloos lichten/radio aan kan laten.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 01-05-2020 11:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11-2025
Volgens mij gebruikt iedere auto die gebouwd wordt door een klassieke ICE fabrikant delen van ICE auto's. Zelf vind dat geen na- of voordeel, het is gewoon een feit dat de kennis op die gebieden er ligt en prima bruikbaar is. Door dat te gebruiken wordt R&D geld uitgespaard en kunnen de uiteindelijke kosten van de auto gedrukt worden.

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Klopt dat niet gewoon dan? De 12V wordt niet continue/standaard gevoed vanuit de tractieaccu, ik vermoed dus dat als het contact uitstaat dit niet gebeurt en dan gaat de relatief kleine accu van een EV snel leeg.

Ik weet het niet zeker maar ik ga er vanuit dat dit gewoon een bewuste en kloppende melding is. Het is niet zo dat omdat er een gigantische accu in je auto zit je vanzelfsprekend probleemloos lichten/radio aan kan laten.
Nee, het komt met contact 'aan'. Niet echt op een verwacht moment.

• assje
daemonix schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:23:
[...]

Nee, het komt met contact 'aan'. Niet echt op een verwacht moment.
Ik heb hem met mijn Ioniq alleen gezien met het contact aan op "multimedia-modus" (dus zonder "ready"). Weet je wel zeker dat dat bij jou anders was?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-01 14:06
[...]

Te worden? Dit is al 2 weken bezig volgens mij. Ik kom later wel weer eens kijken als naald niet meer steeds terugspringt in dezelfde groef.

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:54:
[...]

Ik heb hem met mijn Ioniq alleen gezien met het contact aan op "multimedia-modus" (dus zonder "ready"). Weet je wel zeker dat dat bij jou anders was?
Zal eens bijhouden wanneer hij weer klaagt. :)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

De Peugeot 208 staat nu ook in de lijst als E208, omdat het enkel een nummer is werd deze overgeslagen ofzo in mijn spaghetti code. Anyhoo, het zijn er 101 tot nog toe, mag wel een tandje harder wat mij betreft.

Er begint zich wel een duidelijke top 5 voor dit jaar in beeld te komen.
Model - Aantal
Model 3 - 1706
Niro - 1540
E-golf - 1350
Ampera-e - 1282
Kona - 728

Noemenswaardig? Meer Cooper SE dit jaar dan I3.
Dertien stuks C-Zero, wth people, stop daar mee.
Nissan Leaf zakt door het ijs, zowel de 40 als de 62kWh.

Ik gok dat de meeste releases dit jaar in het water gaan vallen om wat voor reden dan ook. De rest van de nummers staan helemaal onderaan de pagina op http://iserv.nl/files/elektrisch/

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-01 17:01
Wat een S_U_P_E_R mooi overzicht , goed gedaan man!!

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Ja inderdaad supermooi overzicht. Die paar nummertjes hier doen het echt geen recht.

Wat ik me dan wel afvraag: waarom is de model3 verkoop deze afgelopen maand opeens zoveel lager?
Ik zou eigenlijk verwachten dat het redelijk stabiel zou blijven gezien er weinig veranderd momenteel.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:17
qadn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:24:
Ja inderdaad supermooi overzicht. Die paar nummertjes hier doen het echt geen recht.

Wat ik me dan wel afvraag: waarom is de model3 verkoop deze afgelopen maand opeens zoveel lager?
Ik zou eigenlijk verwachten dat het redelijk stabiel zou blijven gezien er weinig veranderd momenteel.
Iets met Corona, voorraad en uitlevering gok ik ;).

• Deveon
  • Niet online
qadn schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:24:
Waarschijnlijk omdat Fremont sinds vorige maand stil ligt en er aan het eind van het kwartaal vaak voor de US geproduceerd wordt omdat ze die hetzelfde kwartaal nog kunnen uitleveren.

De verkopen zullen nu ook wel teruglopen. Ik zie op Leasetrader opeens ook heel meer Tesla’s voorbij komen dan twee maanden terug.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 04-05-2020 09:36 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Denk ook dat menigeen die de centen of werkgever heeft om een Model 3 te kunnen leasen dat vorig jaar heeft geregeld ivm de veranderende bijtelling. Velen hebben er op gewacht tot ie eindelijk leverbaar was (stuwmeer) en toen werd het chaos rond einde jaar ivm bijtelling.
Vraag me af of de aantallen dit jaar in de buurt gaan komen van vorig jaar, ook gelet op de omstandigheden.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:49:
Denk ook dat menigeen die de centen of werkgever heeft om een Model 3 te kunnen leasen dat vorig jaar heeft geregeld ivm de veranderende bijtelling. Velen hebben er op gewacht tot ie eindelijk leverbaar was (stuwmeer) en toen werd het chaos rond einde jaar ivm bijtelling.
Vraag me af of de aantallen dit jaar in de buurt gaan komen van vorig jaar, ook gelet op de omstandigheden.
Ik weet ook niet of ik een Long Range tegen 8% en 45k zou willen rijden.
Tegen 4% en 50k was het en prima deal.

Door de veel hogere leaseprijs zou mijn huidige auto, die mij nu iets van 263 euro netto per maand kost, nu in 2020 ongeveer 436 euro netto per maand kosten...

[ Voor 11% gewijzigd door BlakHawk op 04-05-2020 10:58 ]

Youtube: DashcamNL

• daemonix
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:49:
Dat, en er zullen geen boten aangekomen zijn. Dat laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien bij het onderzoek naar de getallen.

• Deveon
  • Niet online
Helaas is er voor de Zoe geen apart topic te vinden, maar is er ergens een fatsoenlijk aankoopadvies te vinden? Van wat ik begrepen heb zijn de problemen minimaal (laadklep) en lijkt een huuraccu toch de voordeligste keus te zijn.

Mijn enige zorg is echter de batterij degradatie. Het huurcontract geeft een minimum van 75% binnen 10 jaar. Echter lijkt Renault niet happig te zijn op vervangen van batterijen en worstcase moet de auto in staat zijn om 100-110 km op een volle accu te reden (max 100 km/u). Is dat reëel met een Q210 of is een R240 verstandiger? Het ontbreken van snelladen is geen probleem aangezien het de tweede auto betreft.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:28
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:40:
Helaas is er voor de Zoe geen apart topic te vinden, maar is er ergens een fatsoenlijk aankoopadvies te vinden? Van wat ik begrepen heb zijn de problemen minimaal (laadklep) en lijkt een huuraccu toch de voordeligste keus te zijn.

Mijn enige zorg is echter de batterij degradatie. Het huurcontract geeft een minimum van 75% binnen 10 jaar. Echter lijkt Renault niet happig te zijn op vervangen van batterijen en worstcase moet de auto in staat zijn om 100-110 km op een volle accu te reden (max 100 km/u). Is dat reëel met een Q210 of is een R240 verstandiger? Het ontbreken van snelladen is geen probleem aangezien het de tweede auto betreft.
Worst case in de winter met snelweg en wind tegen haal je de 100km net...(2,5 jaar praktijkervaring met de 1e generatie)

• Deveon
  • Niet online
MarcelGo schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Worst case in de winter met snelweg en wind tegen haal je de 100km net...(2,5 jaar praktijkervaring met de 1e generatie)
Bedoel je met snelweg 130 km/u? Want als die 110 worst case niet haalbaar is dan ga ik kijken naar een eGolf of Zoe Q90.

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-01 22:53
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Bedoel je met snelweg 130 km/u? Want als die 110 worst case niet haalbaar is dan ga ik kijken naar een eGolf of Zoe Q90.
met de e-golf in de winter 130 rijden gaat ook hard...

ik denk dat ik dan net zn 140km haal.

met 100 rijden in de winter haal je al niet de 200km. ik reken zelf in de winter met 180km max met 100km/u

• -Splash-
BlakHawk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Ik weet ook niet of ik een Long Range tegen 8% en 45k zou willen rijden.
Tegen 4% en 50k was het en prima deal.

Door de veel hogere leaseprijs zou mijn huidige auto, die mij nu iets van 263 euro netto per maand kost, nu in 2020 ongeveer 436 euro netto per maand kosten...
Veel eigen bijdrage?
Vorig jaar had ik een LR genomen, 100 procent. Maar de LM stond dat niet toe. Dus dit jaar pas mijn auto inleveren. Voor hetzelfde bedrag als de LR vorig jaar rij ik hopelijk dit jaar een SR+.

De LR zou mij overigens 350 ish kosten.

• assje
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:40:
en lijkt een huuraccu toch de voordeligste keus te zijn.
Dat is een mening, voor een occasion ben ik het er in ieder geval niet mee eens.
Want als die 110 worst case niet haalbaar is dan ga ik kijken naar een eGolf of Zoe Q90.
Welke eGolf bedoel je dan, niet de 24kWh neem ik aan dan?

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 04-05-2020 13:54 ]

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
[...]

Vergeet ook niet de Kia Soul! Misschien minder bekend maar heeft wel een grotere accu

• Deveon
  • Niet online
assje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Dat is een mening, voor een occasion ben ik het er in ieder geval niet mee eens.
[...]
Uiteraard is het persoonlijk, maar er scheelt al snel 3 tot 5 duizend euro op de aanschaf. Uitgaande van €70 p/m en 3 jaar kom ik uit op €2500 aan accuhuur. Het is maar de vraag of je dat verschil in restwaarde dat achteraf goed maakt. Wat hierin ook mee speelt is dat de koopaccu komt met 8 jaar 66% garantie vs 10 jaar 75% voor de huuraccu. Kijkend naar een model van 5-7 jaar oud maakt dat wel een verschil in restwaarde en voor ons zeker aangezien die onder de 75% ook onder de 100 km in de winter komt. Tot slot is pechhulp en is de sleepdienst bij lege accu bij zulk klein bereik ook geen overbodige luxe.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:24
[...]

Ik heb ook een Zoë en rij (normaal gesproken) elke dag 90km heen en weer naar werk. Op goede dagen in de zomer hou ik 40-50km over, op de slechte dag hou ik 20-30 km over. Nu heb ik zeker terug vaak last van file/vertraging, dus gemiddelde snelheid zat op iets van 65km/u.

110km zou haalbaar moeten zijn als het nodig is en je kan vrachtwagen plakken. Als je dit bijna dagelijks moet doen dan zou ik een auto met meer range kiezen. Dat rijdt toch een stuk relaxter!
Ik heb iig voor 90km nooit moeite hoeven doen en haalde ik altijd makkelijk.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:28
[...]

Dit is snelweg 100km/h, dan is worst case 100km....met de Golf haal ik in de winter ongeveer 180km maar alleen als ik hem tot 100% laad en dat doe ik niet.

• BlakHawk
-Splash- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Veel eigen bijdrage?
Vorig jaar had ik een LR genomen, 100 procent. Maar de LM stond dat niet toe. Dus dit jaar pas mijn auto inleveren. Voor hetzelfde bedrag als de LR vorig jaar rij ik hopelijk dit jaar een SR+.

De LR zou mij overigens 350 ish kosten.
Ja als je ziet dat de leaseprijs van de LR gigantisch gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar...

• PhilipCl
BlakHawk schreef op maandag 4 mei 2020 @ 16:53:
[...]

Ja als je ziet dat de leaseprijs van de LR gigantisch gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar...
Dan is de verkoopprijs van de LR toch ook gestegen, anders zou dat maar raar zijn ... of is er een andere reden?

• Deveon
  • Niet online
PhilipCl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Dan is de verkoopprijs van de LR toch ook gestegen, anders zou dat maar raar zijn ... of is er een andere reden?
Restwaarde, verzekeringskosten of (langdurig) inzet van vervangend vervoer.

• daemonix
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Restwaarde, verzekeringskosten of (langdurig) inzet van vervangend vervoer.
Je vergeet de dure reparaties nog. Dan is het lijstje compleet. :)

• Deveon
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:19:
[...]

Je vergeet de dure reparaties nog. Dan is het lijstje compleet. :)
Dat komt terug in de verzekeringskosten ;)

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-01 20:36
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:25:
[...]

Ik denk dat daemonix refereert naar technische mankementen.

• JeroenK
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:25:
[...]

Veel lease maatschappijen verzekeringen alleen W.A. en dragen het Alk-risk risico zelf. Waarschijnlijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat er een verhoogde schadelast is bij M3. Technische defecten zouden nu nog door de garantie moeten worden gedekt.

Een Tesla mag alleen gerepareerd worden door door Tesla erkende en gecertificeerde bedrijven. Daardoor kan je met je schades lang niet altijd bij je eigen schadebedrijven of netwerk schadebedrijven terecht.

• -Splash-
PhilipCl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Ik vermoed dat ze te goedkoop in de lease gezet waren. Evs zijn een onbekend terrein voor lm's. Ze weten niet wat de restwaarde is, hoe het onderhoud verloopt en wat de verzekering wordt. Dus dat hebben ze nu verhoogd.

Nu denk ik dat ze de restwaarde van een Tesla nog steeds moeilijk kunnen inschatten...

• Deveon
  • Niet online
-Splash- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:46:
[...]

Ik vermoed dat ze te goedkoop in de lease gezet waren. Evs zijn een onbekend terrein voor lm's. Ze weten niet wat de restwaarde is, hoe het onderhoud verloopt en wat de verzekering wordt. Dus dat hebben ze nu verhoogd.

Nu denk ik dat ze de restwaarde van een Tesla nog steeds moeilijk kunnen inschatten...
Erm, de Model S, Renault Zoe en Nissan Leaf zijn van 2013.. Inmiddels zouden ze wel moeten weten hoe dat werkt bij een EV.

• daemonix
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:48:
[...]

Erm, de Model S, Renault Zoe en Nissan Leaf zijn van 2013.. Inmiddels zouden ze wel moeten weten hoe dat werkt bij een EV.
De markt en de batterijen veranderen razendsnel, dat compliceert de zaak aanmerkelijk.

• PhilipCl
-Splash- schreef op maandag 4 mei 2020 @ 18:46:
[...]

Dan was er omgekeerde beweging in België, vooral voor de niet-Tesla EV's, begin 2019 was ik mij al aan het orienteren en heb ik paar offertes opgevraagd en toen lag een EV in leasing ver buiten mijn budget, ook een Tesla. Eigenlijk had ik toen al besloten geen EV aan te schaffen, echter ... eind 2019 zag ik reclame voorbij komen met heel wat interessantere prijzen, waar plots een EV wel binnen mijn budget viel, een hybride werd opeens duurder dan een EV, behalve tov de Tesla, die zijn er niet goedkoper op geworden.

Wel raar wat Tesla betreft, iedereen beweert dat Tesla de beste restwaarde heeft ... zijn de leasemaatschappijen dan zo verkeerd met hun inschatting?

Even voor alle duidelijkheid: dit laatste is een vraag, geen kritiek of enige vorm van piswedstrijd! (Wordt mij al wel eens verweten).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01 09:41
Ik denk dat jullie 1 ding over het hoofd zien met de hogere model 3 prijzen.
Als ik bijvoorbeeld bij Athon kijk dan hebben ze een model 3 LR voor 1237 en een SR+ voor 647.
Hoe komt deze verdubbeling in leaseprijs, terwijl het verschil in aanschafprijs maar 20% is? Die LR is in 2019 op kenteken gezet en valt dus onder 4% bijtelling. De leasemaatschappij weet dat dit een enorm voordeel is. En daar moet je dus voor betalen.

TheS4ndm4n#1919

• Deveon
  • Niet online
PhilipCl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:54:
[...]
Wel raar wat Tesla betreft, iedereen beweert dat Tesla de beste restwaarde heeft ... zijn de leasemaatschappijen dan zo verkeerd met hun inschatting?

Even voor alle duidelijkheid: dit laatste is een vraag, geen kritiek of enige vorm van piswedstrijd! (Wordt mij al wel eens verweten).
Leasemaatschappijen lopen de dealers af op zoek naar de hoogste korting, soms wel zelfs tot 12,5%. Dat in tegenstelling bij Tesla waar de cataloguswaarde ook de prijs is die je betaald en dat merk je in de afschrijving en in de restwaarde.

Zo wordt er vaak gezegd dat een nieuwe auto 20% minder waard wordt als je het terrein afrijdt, maar feitelijk is dat die korting (plus een nieuwe marge omdat ze hem wéér moeten verkopen).

Edit:
daemonix schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:54:
[...]

De markt en de batterijen veranderen razendsnel, dat compliceert de zaak aanmerkelijk.
Dat zou betekenen dat ze de Model 3 te rooskleurig ingeschat hebben, want bij de S, Zoe en Leaf speelde veel grotere problemen. En vergeet de X niet! Oh en zelfs de 3 was in 2016 ook een ramp in de VS.

Ps: voor goedkope Tesla’s staan er genoeg op Leasetrader. Niet nieuw, maar wel lage bijtelling.

[ Voor 23% gewijzigd door Deveon op 04-05-2020 20:21 ]

• daemonix
  • Niet online
Dat weet je pas over een jaar of 4 als de grote massa leaseauto's vrij komt op de markt.

• JeroenK
[...]

Het ging specifiek over M3. Maar de grote toename van Tesla's in de afgelopen tijd kan tot andere inzichten leiden in schadelast

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Dat zou betekenen dat ze de Model 3 te rooskleurig ingeschat hebben, want bij de S, Zoe en Leaf speelde veel grotere problemen. En vergeet de X niet! Oh en zelfs de 3 was in 2016 ook een ramp in de VS.

Ps: voor goedkope Tesla’s staan er genoeg op Leasetrader. Niet nieuw, maar wel lage bijtelling.
Een leasemaatschappij wilt ook gewoon veel winst maken.
Als de vraag nog steeds hoog blijft bij een hoge prijs, en je er zeker van bent dat eind 2020 er nog erg veel vraag gaat komen (want enkel Tesla gaat nog een mooi aantal extra kunnen leveren), waarom zouden ze dan een lagere prijs aanbieden? ;)

• PhilipCl
Deveon schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Leasemaatschappijen lopen de dealers af op zoek naar de hoogste korting
Kan je dan zelf niet beslissen bij welke dealer je auto besteld wordt?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:16
[...]

Dan was er omgekeerde beweging in België, vooral voor de niet-Tesla EV's, begin 2019 was ik mij al aan het orienteren en heb ik paar offertes opgevraagd en toen lag een EV in leasing ver buiten mijn budget, ook een Tesla. Eigenlijk had ik toen al besloten geen EV aan te schaffen, echter ... eind 2019 zag ik reclame voorbij komen met heel wat interessantere prijzen, waar plots een EV wel binnen mijn budget viel, een hybride werd opeens duurder dan een EV, behalve tov de Tesla, die zijn er niet goedkoper op geworden.

Eind 2019 hebben een aantal merken hun EV prijzen verlaagd zodat ze begin2020 al een flink EV volume zouden verkopen en daarmee de boete eind 2020 op te hoge gemiddelde uitstoot verlagen
uitzondering is opel ampera-e.
Die is inmiddels onverkoopbaar, dus moest hard omlaag met de prijs

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Het kon wel eens over een tijdje het einde zijn van Nissan Leaf in Europa.
Nissan wil zich gaan richten op de Verenigde Staten, China en Japan. De activiteiten elders in de wereld, waaronder in Europa, worden teruggeschroefd.
In Europa zal Nissan zich vooral gaan richten op SUV's, waaronder de Qashqai en de Juke.
Mogelijk laat Nissan het elektrische deel van de Europese markt over aan partner Renault
EDIT:
Nu komt er tegengeluid van Nissan:
Het Japanse merk zegt dat het zijn Europese aanbod zal "versterken", om zo concurrerender te worden.
...
"Tevens streven we ernaar om onze line-up verder te elektrificeren en kunnen we in dit licht melden dat er nieuwe producten onderweg zijn", aldus Nissan.
...
Later deze maand volgt naar verluidt een uitgebreide toelichting op de nieuwe strategische koers van Nissan wereldwijd.

[ Voor 31% gewijzigd door ZuinigeRijder op 05-05-2020 15:40 ]

• daemonix
  • Niet online
PhilipCl schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:49:
[...]

Kan je dan zelf niet beslissen bij welke dealer je auto besteld wordt?
Meestal kan dat tegen een meerprijs bij de leasemaatschappij in Nederland.

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 04:11

_V_

ZuinigeRijder schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:07:
Het kon wel eens over een tijdje het einde zijn van Nissan Leaf in Europa.
Nissan wil zich gaan richten op de Verenigde Staten, China en Japan. De activiteiten elders in de wereld, waaronder in Europa, worden teruggeschroefd.
In Europa zal Nissan zich vooral gaan richten op SUV's, waaronder de Qashqai en de Juke.
Mogelijk laat Nissan het elektrische deel van de Europese markt over aan partner Renault
Dat lijkt me extra spanning op de alliance tussen Renault en Nissan zetten; Als ik me niet vergis zitten ze in dezelfde pool qua EU CO2 targets. Dus als Nissan fossiele brandstof SUVs verkoopt, is het ineens aan Renault om die te compenseren of aan de alliance om de boetes te betalen.

• BlakHawk
[...]

Er zijn er zo veel op hetzelfde moment verkocht.
Die komen straks allemaal rond dezelfde tijd op de tweedehands markt.

Wat doe een gigantisch aanbod met de prijs?
[...]

Daar zijn er nooit 30.000 van in een paar maanden besteld.
Die straks allemaal rond hetzelfde moment op de markt kwamen.

Daar komt nog eens bij dat de overheid in 2024 mogelijk iets wil doen met wegenbelasting.

En dat hebben ze eerder meegemaakt met ecodiesels. De Fabia 14% diesel eerst gratis in de wegenbelasting en op het moment dat ze verkocht moesten worden. Veel aanbod en wegenbelasting... Resulteerde in lage verkoopprijzen, dus hoge afschrijvingen.

Daar komt bij de ev nog bij dat er misschien wel een grote sprong met batterijen aan zit te komen.

Zodra dat gebeurt, zijn alle huidige EV’s opeens de I-Paces van de EV wereld (no offense). Al is het alleen het imago: dure auto, weinig actieradius.
bottom line schreef op maandag 4 mei 2020 @ 21:04:
[...]

Een leasemaatschappij wilt ook gewoon veel winst maken.
Als de vraag nog steeds hoog blijft bij een hoge prijs, en je er zeker van bent dat eind 2020 er nog erg veel vraag gaat komen (want enkel Tesla gaat nog een mooi aantal extra kunnen leveren), waarom zouden ze dan een lagere prijs aanbieden? ;)
Mwa dat valt wel mee, mijn ervaring is dat ze echt proberen te concurreren met elkaar.

Ook gewoon auto’s gereden waar uiteindelijk dik op werd ingeleverd door de leasemij.

Hoe meer je er wegzet, hoe groter je risico.

• daemonix
  • Niet online
_V_ schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:14:

Dat lijkt me extra spanning op de alliance tussen Renault en Nissan zetten; Als ik me niet vergis zitten ze in dezelfde pool qua EU CO2 targets. Dus als Nissan fossiele brandstof SUVs verkoopt, is het ineens aan Renault om die te compenseren of aan de alliance om de boetes te betalen.
Nee hoor, dat is en was zo afgesproken. https://automotive-online...i-wij-blijven-samenwerken

Nissan trekt zich vrijwel helemaal terug uit Europa (behalve de Qashqai en de Juke die nog wat schijnen te brengen, de rest is verlieslatend). Vergeet niet dat de Europese productie van Nissan op een vervelende plek zit, jawel, dat eiland dat ineens niet meer bij de EU wil horen. Daarmee krijgt Nissan ook nog eens extra kosten om de oren als er een harde brexit komt.

Renault is groot-aandeelhouder van Nissan, en Renault bepaalt de wereldwijde strategie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Renault-Nissan-Mitsubishi:
Aandelen
De alliantie is verbonden door een aandelenruil. De resulterende groep "is gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect". Renault heeft de grotere aandelen in de alliantie.

Renault: 15 % Nissan (via Nissan Finance Co. Ltd.), 15,01 % Franse staat, 3,09 % werknemers, 0,98 % treasury stock, 3,10 % Daimler AG, 62,82 % verschillende eigenaren
Dacia: 99,4 % Renault, 0,6 % verschillende eigenaren
Renault Samsung: 80,1 % Renault; 19,9 % Samsung
Nissan Motors: 44,3 % Renault
Mitsubishi Motors: 34 % Nissan
Infiniti en Datsun zijn slechts merken van Nissan, geen zelfstandige bedrijven

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 12:51

Flappiewappie

Hier nog meer

In juli komt de subsidie regeling er voor 2e hands elektrische auto's:
https://www.internetconsu...egeling_elektrisch_rijden

Dit betekend op hoofdlijnen;
Voor de subsidieverstrekking moet zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
a. de aanschaf van een nieuwe elektrische personenauto door de aanvrager vindt plaats op basis
van een koopovereenkomst, gesloten met een autobedrijf;
b. de koopovereenkomst is niet eerder gesloten dan op de datum van publicatie van deze
regeling;
c. de cataloguswaarde van de elektrische personenauto is op de datum van ondertekening van de
koopovereenkomst niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000;
d. de elektrische personenauto heeft een actieradius van minimaal 120 km

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Nissen eNV-200, dit is geen personen auto maar je kunt een auto wel laten registreren als personen auto (in theorie betaal je dan meer wegenbelastig, maar elektrisch dus tijdelijk is dat niet het geval).

Zou je een bestelbus als personen auto kunnen registreren en deze subsidie dan kunnen opstrijken? Nissans heb je al vanaf 10k, voor 8000 euro is dat echt een koopje. Ik zie alleen maar informatie over het tegenovergestelde:

https://www.belastingdien..._aan_ombouw_en_inrichting

Graag jullie mening hierover.

Hier staat wat

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-01 22:24
Mooie vraag. Ik ben geen fiscaal expert maar mij lijkt dat de status van de auto op het moment van koop beslissend is. Dus als je de auto als bestelwagen koopt en hem dan als personenauto ombouwt of registreert werkt het waarschijnlijk niet. Als hij op het moment van koop al omgebouwd is naar personenauto zou het kunnen werken.

• Deveon
  • Niet online
Flappiewappie schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:20:
b. de koopovereenkomst is niet eerder gesloten dan op de datum van publicatie van deze
regeling;
Betekent dit als ik nu een auto koop dat ik straks de subsidie kan aanvragen? Dit was mij namelijk nog niet helemaal duidelijk.

• horrik000
  • Laatst online: 24-12-2025
Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:54:
[...]

Betekent dit als ik nu een auto koop dat ik straks de subsidie kan aanvragen? Dit was mij namelijk nog niet helemaal duidelijk.
Bij mijn weten kan je de subsidie aanvragen vanaf het moment dat deze regeling gepubliceerd is in de Staatscourant. Eerder wordt de subsidie niet geaccepteerd. De ingangsdatum van het contract is hierbij leidend.

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-01 07:18
[...]

De subsidie gaat in per 1 juli en is dan met terugwerkende kracht geldig vanaf het moment dat het is gepubliceerd in de staatscourant, Dat is naar verwachting ergens in mei/juni.

Op dit moment is dat nog niet het geval dus als je nu een auto koopt heb je geen recht op de subsidie

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-01 22:30
BlakHawk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 00:17:
[...]
Er zijn er zo veel op hetzelfde moment verkocht.
Die komen straks allemaal rond dezelfde tijd op de tweedehands markt.

Wat doe een gigantisch aanbod met de prijs?

[...]

En dat hebben ze eerder meegemaakt met ecodiesels. De Fabia 14% diesel eerst gratis in de wegenbelasting en op het moment dat ze verkocht moesten worden. Veel aanbod en wegenbelasting... Resulteerde in lage verkoopprijzen, dus hoge afschrijvingen.

Daar komt bij de ev nog bij dat er misschien wel een grote sprong met batterijen aan zit te komen.

Zodra dat gebeurt, zijn alle huidige EV’s opeens de I-Paces van de EV wereld (no offense). Al is het alleen het imago: dure auto, weinig actieradius.
Ik ben van plan om de 2019 e-Niro na afloop van de 4% bijtellingstermijn privé over te nemen. Dat moet tegen reële verkoopwaarde. Ik hoop dus eigenlijk een beetje dat al die 2019 Model 3's de marktprijs inderdaad gaan drukken. Als het een beetje meevalt met de degradatie van de batterij dan kan ik daar prima mee leven. Wellicht dat de kosten voor gelijkwaardige vervanging tegen die tijd dan ook meevallen.

Wegenbelasting is inderdaad onzeker, maar die kan voor ICE net zo goed nadelig(er) worden.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 12:51

Flappiewappie

Hier nog meer

[...]

Het is een concept regeling, datum zal vanaf 1 juli zijn (zowel prive koop als lease).

Hier staat wat

• assje
joepie de p schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:12:
Wegenbelasting is inderdaad onzeker, maar die kan voor ICE net zo goed nadelig(er) worden.
Dat lijkt me bijna een vanzelfsprekendheid, ongetwijfeld gaan sommige voordelen voor EV's minder worden of verdwijnen maar het idee zal altijd blijven dat een EV voordeliger blijft dan een ICE.

• BlakHawk
Maar vooral voor de LR versie die ik heb, zal dat dan veel nadeliger worden.
Het ging om leaseprijzen van LR vs SR+, dat die steeds verderuit elkaar lopen.

De leasemij verwacht klaarblijkelijk de SR+ veer beter te kunnen verkopen in de tweedehands markt en op een LR veel meer af te schrijven...

Ik vind dat geen gekke gedachte.
Als ik een leasemij zou hebben zou ik dezelfde inschatting maken.

• Deveon
  • Niet online
Motorrijtuigenbelasting op basis van gewicht per maand zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren. In de kabinetsplannen wordt al gesproken over kilometerheffing voor EVs en een gewichtsklasse is dan toch wel een ouderwetse manier van denken. Zelfs de Zoe gaat ruim over de 1400 kg heen. Uiteindelijk moet de onderkant van de markt die sterk afhankelijk is van gebruikte modellen ook elektrificeren.

Wat betreft de afschrijving van de LR versus de SR zou ik niet eens z’n groot verschil verwachten. Een groot deel van Nederland parkeert openbaar en dan is die extra capaciteit én sneller DC laden toch mooi meegenomen. Ik ken oud collega’s met een SR zonder eigen parkeerplaats en zeker in de winter tikt dat behoorlijk aan, zeker omdat het sluip verbruik van Tesla vrij hoog ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 06-05-2020 15:42 ]

• assje
Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:39:
Motorrijtuigenbelasting op basis van gewicht per maand zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.
Ik zie het probleem niet, hoger gewicht kan toch gewoon gecompenseerd worden met een lager tarief? Genoeg knoppen om aan te draaien.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja maar dan is de mrb dus niet op basis van het gewicht.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 10:58

Metro2002

Memento mori

[...]

Wegenbelasting is inderdaad onzeker
https://www.skoda.nl/nieu...lektrische-autos-tm-2024/
In 2025 ga je met een EV een kwart van het tarief betalen en vanaf 2026 het volledige bedrag.
Als dat net als bij ICE auto's op basis van gewicht gaat dan wordt je niet vrolijk bij een EV.

Ik zit met mijn hybride auto ook 2 tredes hoger sinds de compensatieregeling voor de MRB is afgeschaft op reguliere hybrides. En dan zit je toch ineens met een auto die 100 tot 200kg meer weegt dan het equivalent op benzine :/
Aangezien ik niet zoveel auto rij (toch ook wel omwille van het milieu) tikt de MRB echt behoorlijk hard aan (ben per maand 2x zoveel aan MRB kwijt dan aan brandstof)

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 06-05-2020 16:47 ]

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:02
Dat is toch helemaal niet gezegd? Er wordt in MRB ook gedifferentieerd tussen Diesel, LPG (G3) en benzine. Daar zou je prima een categorie aan kunnen toevoegen met elektrisch.

Nu is een benzine auto van circa 1400kg net zo duur per kwartaal als een diesel van het zelfde gewicht per maand.

Zo zou je er ook voor kunnen zorgen dat een elektrische auto van 1600kg goedkoper wordt dan een benzine auto van 1400kg? maar dat elektrische auto's onderling wel per gewichtsklasse ingedeeld zijn.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 10:58

Metro2002

Memento mori

trippelb schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:52:
Dat is toch helemaal niet gezegd? Er wordt in MRB ook gedifferentieerd tussen Diesel, LPG (G3) en benzine. Daar zou je prima een categorie aan kunnen toevoegen met elektrisch.
Aangezien ze dat met hybrides en plugin hybrides ook niet doen vraag ik me serieus af of ze dat met EV's wel van plan zijn maar daar kan ik verder niets over vinden.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:02
Dat wordt met hybrides ook wel degelijk gedaan. Ik rijd zelf een diesel plug in hybride, en deze wordt zwaarder belast dan een benzine hybride van hetzelfde gewicht.

Even aangevuld:
Utrecht 1551 t/m 1650 per kwartaal
Diesel: €448
LPG G3: €354
Benzine: €233
Diesel Hybride: €224
Benzine Hybride: €116

Ik kan me indenken dat daar de categorie wordt toegevoegd:

Elektrisch €100

Dan differntier je op gewicht en brandstof en is een zware elektrische auto nog steeds goedkoper dan een lichte brandstofauto voor de MRB.

[ Voor 57% gewijzigd door trippelb op 06-05-2020 17:09 . Reden: Toevoeging bedragen MRB ]

• Deveon
  • Niet online
De staatskas loopt veel te veel inkomsten mis op EVs die achter een zakelijke aansluiting geladen worden (geen energiebelasting). Kilometerheffing is onvermijdelijk om inkomsten uit transport op peil te houden (graag hiermee direct openbare palen subsidiëren svp). Los daarvan is betalen naar gebruik ook veel eerlijker dan naar bezit én effectiever tegen het fileleed. Ze kunnen zelfs nog steeds onderscheid maken in brandstof, gewicht of misschien cataloguswaarde.

Door kilometerheffing te beperken tot EVs geeft de overheid ook mogelijkheden om te experimenten op iets kleinere schaal, want alles levert meer op dan vrijstelling van MRB.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

PeaceNlove

Deugleuter

Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:40:
De staatskas loopt veel te veel inkomsten mis op EVs die achter een zakelijke aansluiting geladen worden (geen energiebelasting). Kilometerheffing is onvermijdelijk om inkomsten uit transport op peil te houden (graag hiermee direct openbare palen subsidiëren svp). Los daarvan is betalen naar gebruik ook veel eerlijker dan naar bezit én effectiever tegen het fileleed. Ze kunnen zelfs nog steeds onderscheid maken in brandstof, gewicht of misschien cataloguswaarde.

Door kilometerheffing te beperken tot EVs geeft de overheid ook mogelijkheden om te experimenten op iets kleinere schaal, want alles levert meer op dan vrijstelling van MRB.
Dan kunnen ze beter gewoon eens energiebelasting gaan berekenen voor die zakelijke aansluitingen, want als ik thuis laad betaal ik wel die energiebelasting.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik betaal m’n verbruik en elektrische auto als particulier en doe niet mee aan files dus wordt dan graag uitgesloten van een evt Km heffing. Wat staat er tegenover als ik de privacy opgeef aan de overheid als het gaat om hoeveel en waar ik rijd? En was het niet zo dat huidige auto gerelateerde belastingen hoger zijn dan kosten van wegen etc?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 10:11
Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:40:
De staatskas loopt veel te veel inkomsten mis op EVs die achter een zakelijke aansluiting geladen worden (geen energiebelasting).
Dat ligt niet echt aan de EV, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 06-05-2020 18:18 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Deveon
  • Niet online
PeaceNlove schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:58:
[...]

Dan kunnen ze beter gewoon eens energiebelasting gaan berekenen voor die zakelijke aansluitingen, want als ik thuis laad betaal ik wel die energiebelasting.
Hoeveel bedrijven wil jij precies failliet zien gaan vanwege een oneerlijke internationale concurrentie positie? De opbouw van de energiebelasting is er voor een reden.

Als je thuis laad of benzine tankt maakt volgens mij niet zoveel uit voor de staatskas. Procentueel zit er meer belasting op stroom, maar brandstof is minder efficiënt.
dreamscape schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:18:
[...]

Dat ligt niet echt aan de EV, toch?
Daar gaat de goedkope stroom heen, toch? Overigens met een warmtepomp en twee woonwerkverkeers EVs kom je ook makkelijk boven de 10.000 kWh per jaar en dus een lagere energiebelasting, maar dat is al redelijk specifiek.
bite schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:00:
Ik betaal m’n verbruik en elektrische auto als particulier en doe niet mee aan files dus wordt dan graag uitgesloten van een evt Km heffing. Wat staat er tegenover als ik de privacy opgeef aan de overheid als het gaat om hoeveel en waar ik rijd? En was het niet zo dat huidige auto gerelateerde belastingen hoger zijn dan kosten van wegen etc?
Er is nog geen invulling hé, ik leg enkel verbanden tussen het huidige regeerakkoord, de MRB vrijstelling tot 2025(?) en een acuut probleem voor de overheid.

De simpelste variant is trouwens op basis van de kilometerstand. Die gegevens zijn al bekend en niet privacy gevoelig, maar misschien té simpel (fraude, buitenland, geen tijdstip afhankelijkheid, te offtopic voor hier ;)).

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 06-05-2020 18:43 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:40:
[...]

Hoeveel bedrijven wil jij precies failliet zien gaan vanwege een oneerlijke internationale concurrentie positie? De opbouw van de energiebelasting is er voor een reden.
Geen, maar er zal ongetwijfeld wel een redelijk midden te vinden zijn. Bijvoorbeeld dat auto’s bij bedrijven geladen worden via een aparte aansluiting, met een meter. Waarbij de kosten en energiebelasting betaald worden door de eigenaar van de auto.

• Deveon
  • Niet online
PeaceNlove schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Geen, maar er zal ongetwijfeld wel een redelijk midden te vinden zijn. Bijvoorbeeld dat auto’s bij bedrijven geladen worden via een aparte aansluiting, met een meter. Waarbij de kosten en energiebelasting betaald worden door de eigenaar van de auto.
Één van de voordelen van een EV is juist dat je hem overal kan laden. Dat de nek omdraaien met bureaucratie zou toch zonde zijn.

Het vrijstellingen van particulieren voor kilometerheffing zou dan makkelijker en beter zijn. Bedrijven ontvangen al genoeg andere stimulans (en drang) om te vergroenen.

Maar alsnog, mijn glazenbol is niet altijd accuraat.. meestal niet zelfs.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 06-05-2020 19:07 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:02:
[...]

Één van de voordelen van een EV is juist dat je hem overal kan laden. Dat de nek omdraaien met bureaucratie zou toch zonde zijn.

Het vrijstellingen van particulieren voor kilometerheffing zou dan makkelijker en beter zijn. Bedrijven ontvangen al genoeg andere stimulans (en drang) om te vergroenen.

Maar alsnog, mijn glazenbol is niet altijd accuraat.. meestal niet zelfs.. ;)
Even een laadpasje voor een paal houden, laden en na afloop weer de pas aanbieden om te stoppen met laden en aan het einde van de maand een factuur van de laadpaalaanbieder noem ik geen bureaucratie.

• Deveon
  • Niet online
PeaceNlove schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:50:
[...]

Even een laadpasje voor een paal houden, laden en na afloop weer de pas aanbieden om te stoppen met laden en aan het einde van de maand een factuur van de laadpaalaanbieder noem ik geen bureaucratie.
Niet? Ik ben blij dat ik thuis gewoon de stekker erin prik en hij gaat laden. Het zou toch te gek voor woorden zijn als er verplicht een laadpaalaanbieder tussen moet zitten om mijn auto te laden via mijn aansluiting?

Ik heb het niet over het laden van auto’s van het personeel hé. Gewoon een auto, stopcontact/laadpaal en energiecontract van dezelfde (zakelijke) eigenaar. Denk ook aan pool auto’s en busjes van de zaak die elke nacht op het bedrijfsterrein staan en vol kunnen laden.

• assje
Uiteindelijk moet dit wel te handhaven zijn, wij hebben op het werk ook een dieseltank en daar wordt ook geen misbruik van gemaakt.

Achter grootzakelijke aansluitingen dan gewoon verplicht een laadpaal met aansluiting waar hogere energiebelasting gerekend wordt, laden op een stopcontact op zo'n aansluiting verboden.

Ik ben wel het meest voorstander van gewoon dure energie, daarmee belast je verbruik en gebruik evenredig. Met rekeningrijden is er weer geen incentive voor een zuinige auto en gedrag.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:58:
[...]

Niet? Ik ben blij dat ik thuis gewoon de stekker erin prik en hij gaat laden. Het zou toch te gek voor woorden zijn als er verplicht een laadpaalaanbieder tussen moet zitten om mijn auto te laden via mijn aansluiting?

Ik heb het niet over het laden van auto’s van het personeel hé. Gewoon een auto, stopcontact/laadpaal en energiecontract van dezelfde (zakelijke) eigenaar. Denk ook aan pool auto’s en busjes van de zaak die elke nacht op het bedrijfsterrein staan en vol kunnen laden.
Maar als jij dat thuis doet betaal je gewoon weer energiebelasting. Ik zat meer te denken aan bedrijven die meerdere laadpunten hebben en de stroom daarop gratis weggeven. Tot 1 februari was er zelfs een club die meer dan 100 punten had en de stroom daarop gratis weggaf. Dat soort bedrijven kunnen prima via een backend de stroom en belastingen verrekenen.

• wouter1971
Serieus. Zitten jullie nou te brainstormen hoe jullie kaalgeplukt kunnen worden. Beetje gek is het wel. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken. Er komt niemand aan mijn aansluiting thuis op eigen terrein.

• Deveon
  • Niet online
PeaceNlove schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:46:
[...]

Maar als jij dat thuis doet betaal je gewoon weer energiebelasting. Ik zat meer te denken aan bedrijven die meerdere laadpunten hebben en de stroom daarop gratis weggeven. Tot 1 februari was er zelfs een club die meer dan 100 punten had en de stroom daarop gratis weggaf. Dat soort bedrijven kunnen prima via een backend de stroom en belastingen verrekenen.
De Lidl doet dat ook en ik denk dat alleen maar goed is om klanten tot lokken, want zeg nou eerlijk die stroom kost thuis ook minder dan een appel en een ei. Plus het versnelt de adoptie, want met afhankelijkheid van openbaar laden is het echt wel meer pionieren dan wat de gemiddelde bestuurder acceptabel vind. Voor personeel is het een ander kwestie in de vorm van verkapt loon.

Plus vanwege zonnepanelen betaal ik niet overal energiebelasting over, al duurt het dan feitelijk ook langer voordat de panelen terug verdiend zijn ;)

@wouter1971 Duurder wordt het toch wel, want het is nu gesubsidieerd tov brandstof. We snappen allemaal dat een tijdelijke situatie is toch? Ik vind het alleen onacceptabel dat zakelijke auto’s voor amper een derde van de prijs kunnen laden op de zaak en er geen cent naar de overheid stroomt. Als het dan toch duurder wordt dan zou ik het graag ook eerlijker zien en ik zie de ruimte en tijd in de huidige plannen om dat te realiseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 06-05-2020 22:20 ]

• assje
Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:18:
Ik vind het alleen onacceptabel dat zakelijke auto’s voor amper een derde van de prijs kunnen laden op de zaak en er geen cent naar de overheid stroomt.
Ik laad nu mijn auto ook uitsluitend gratis (<€0,07/kWh voor werkgever) op het werk.

Maar, ondanks mijn persoonlijk balang zie ik dat ook niet als houdbaar/wenselijk.

• wouter1971
Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:18:
[...]

@wouter1971 Duurder wordt het toch wel, want het is nu gesubsidieerd tov brandstof. We snappen allemaal dat een tijdelijke situatie is toch? Ik vind het alleen onacceptabel dat zakelijke auto’s voor amper een derde van de prijs kunnen laden op de zaak en er geen cent naar de overheid stroomt. Als het dan toch duurder wordt dan zou ik het graag ook eerlijker zien en ik zie de ruimte en tijd in de huidige plannen om dat te realiseren.
Ik denk liever out of the box.
Naar mijn mening moet de staat de afhankelijkheid van dit soort belastingen verminderen. Al dat rondpompen van geld. Hier krijg je wat, daar betaal je. Liever een soort flat tax en daarna alles voor jezelf. Accijnzen afhankelijkheid afbouwen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
assje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:34:
[...]

Ik laad nu mijn auto ook uitsluitend gratis (<€0,07/kWh voor werkgever) op het werk.

Maar, ondanks mijn persoonlijk balang zie ik dat ook niet als houdbaar/wenselijk.
Kwam laatst een collega zeuren dat hij ook wel gratis wou tanken op kosten van de baas... kijkend naar mijn Leaf die gratis aan het laden was in de parkeergarage.. Die altijd vol is, behalve de laadplekken ;).

Het is gewoon jaloezie. Er is ook niemand die klaagt over elektrische fietsen die laden of mensen die hun Telefoon opladen op de werkplek. Misschien moeten we die KWhuurtjes naar de WKR verschuiven, samen met het kraanwater, de koffie automaat, het telefoon en fiets laden, de privé printjes/nietjes/showmapjes..

Ik zou mijn baas bijna smeken om de kostprijs te rekenen bij het laden, gewoon om van het gezeik af te zijn :+

• Deveon
  • Niet online
BasvanS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:01:
[...]
Ik zou mijn baas bijna smeken om de kostprijs te rekenen bij het laden, gewoon om van het gezeik af te zijn :+
Bij ons is het in de parkeergarage 25ct/kWh zonder starttarief en de organisatie kennende is dat het minimum wat ze moeten vragen, maar ik ken niet de details.

Overigens is het bij mij geen afgunst hoor, dat soort voordelen horen bij het pionieren! Maar in 2025 is een EV geen pionieren meer en mogen winstgevende bedrijven best hun deel aan auto belastingen meebetalen. Aangezien een EV vooral besparing per gereden kilometer oplevert lijkt mij dat de mooiste oplossing om de belasting te heffen. Net als dat energiebelasting thuis voorkomt dat het verbruik de spuigaten uit loopt. Als we enkel de kale stroomprijs hoefde te betalen scheelde dat zeker 75% van de zonnepanelen.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

wouter1971 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:29:
Serieus. Zitten jullie nou te brainstormen hoe jullie kaalgeplukt kunnen worden. Beetje gek is het wel. Laat ze dat lekker zelf uitzoeken. Er komt niemand aan mijn aansluiting thuis op eigen terrein.
Helaas maak je wel gebruik van een hoop publieke infrastructuur en ben je onderdeel van de maatschappij, dus je zult je steentje moeten bijdragen. De meeste mensen willen inspraak in dat soort zaken, dus daarom hebben we het over besluitvorming.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:02

Crazy D

I think we should take a look.

BasvanS schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:01:

Het is gewoon jaloezie. Er is ook niemand die klaagt over elektrische fietsen die laden of mensen die hun Telefoon opladen op de werkplek. Misschien moeten we die KWhuurtjes naar de WKR verschuiven, samen met het kraanwater, de koffie automaat, het telefoon en fiets laden, de privé printjes/nietjes/showmapjes..
Met dat verschil dat 200km range bij een EV te vergelijken is met zo'n 15 euro aan benzine. Ik snap de jaloezie wel als medewerker X zelf zijn benzine moet betalen, terwijl medewerker Y dat krijgt van de baas (zonder dat het een lease auto is). Vind dat ook een beetje dom trouwens. Alsof je een deel van je personeel luxe broodjes geeft bij de lunch en een ander deel moet maar zelf brood meenemen. En natuurlijk kun je dat prima verdedigen. Vergroening van bedrijf en zo blah blah. Maar dat boeit de meesten niet.

Als ik er niet te lang over nadenk zou ik denk ik voor km heffing gaan. Je kenteken wordt toch al overal en nergens gescand, met al die trajectcontroles. Laat ze dan maar meteen even turven als jij daar gereden heb... Het is iig eerlijker dan MRB

Energiebelasting is nogal krom: ik heb zonnepanelen, nu nog leuk met de saldering maar dat gaat omlaag. Straks is het gewoon vooral stroom gebruiken als de zon schijnt, dus lekker overdag laden bij een dagje thuiswerken, om direct je eigen stroom te gebruiken. Hoe ga je daar dan nog belasting over heffen? En daarbij: waarom? Als ik mijn hometrainer aan een accu zet, die oplaad terwijl ik indoor fiets en daarmee een paar km range aan mijn auto kan geven moet ik daar dan ook belasting over betalen?

Het enige argument voor belasting op de stroom is dat je daarmee niet alleen gebruik betaald (rij je niet, laad je niet, geen belasting) en ook onzuinig verbruik 'bestraft'. Maar dan bestraf je dus feitelijk ook mensen die hun stroom zelf opwekken.

Exact expert nodig?

• assje
Crazy D schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:28:
Vind dat ook een beetje dom trouwens. Alsof je een deel van je personeel luxe broodjes geeft bij de lunch en een ander deel moet maar zelf brood meenemen. En natuurlijk kun je dat prima verdedigen. Vergroening van bedrijf en zo blah blah. Maar dat boeit de meesten niet.
Mijn werkgever heeft gewoon nog nooit zin gehad een paar duizend euro uit te geven om een laadpaal te regelen, een stopcontactje tegen de muur schroeven door de TD is zo gedaan.

Heel eerlijk ben ik ook degene die dit waarschijnlijk op zou moeten pakken maar dit is nou niet een capex die prioriteit heeft.
Deveon schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 23:45:
Bij ons is het in de parkeergarage 25ct/kWh zonder starttarief en de organisatie kennende is dat het minimum wat ze moeten vragen, maar ik ken niet de details.
Met dat tarief zou ik dus nooit meer op het werk laden, dan doe ik de stekker er thuis wel in. Nu is het precies andersom.

In een toekomst met veel zonnenergie is er wel iets voor te zeggen overdag (Op het werk) laden te stimuleren ipv snachts (thuis). Ik vermoed dat dat qua netwerkcapaciteit ook makkelijker is.

Daarnaast, de opslag die jij nu betaalt komt bij de werkgever terecht, niet bij de overheid. Leuk om de investering op de laadpaal terug te verdienen maar verder helpt het niet.

[ Voor 40% gewijzigd door assje op 07-05-2020 07:46 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

assje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:32:
[...]

Heel eerlijk ben ik ook degene die dit waarschijnlijk op zou moeten pakken maar dit is nou niet een capex die prioriteit heeft.
Tot de belastingdienst moeilijk komt doen, je mag in dit land tenslotte niks aan de werknemer geven zonder dat daar belasting over betaald wordt, muv koffie, thee en een kerstpakket. Dat was ook de reden dat de 100 laadpunten die eerst gratis waren het opeens niet meer waren. Nu zullen ze niet direct achter bedrijven aangaan met een paar stopcontacten aan de muur, maar dat het niet mag kan wel een driver zijn om dat gratis laden te gaan afschaffen bij bedrijven.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Maar de volgende stap is kostprijs die wordt doorberekend, de 6 of 7 ct de kWh, wat dan legaal is maar geen energiebelasting van 14 ct de kWh in zit. Dus nog steeds misgelopen inkomsten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• wouter1971
mux schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 06:51:
[...]

Helaas maak je wel gebruik van een hoop publieke infrastructuur en ben je onderdeel van de maatschappij, dus je zult je steentje moeten bijdragen. De meeste mensen willen inspraak in dat soort zaken, dus daarom hebben we het over besluitvorming.
Als men liever als makke schaapjes overal belasting over betaalt tja. Ik ga daar in ieder geval niet over meedenken.
Daarom hebben we hier ook zo laag besteedbaar inkomen vergeleken met andere landen om ons heen. Maar dat is off topic.

Pagina: 1 ... 95 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic