• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
mux schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:49:
Maar ook daar zitten een hoop misverstanden in over hoe batterijen werken. Die fuse wires zijn min of meer nutteloos - een cel die faalt op een manier dat de rest van je pack gered kan worden zal de fuse wire niet opbranden, en een cel die daadwerkelijk in thermal runaway gaat zal weliswaar de fuse wire triggeren, maar de rest van je pack niet redden. Hoe dan ook zit je met een cel minder in je parallelschakeling, waardoor de balansstromen gigantisch worden en je hele pack gigantisch scheef trekt, wat de health van je gehele pack niet beter maakt. Dit is geen redundantie, dit is hoe je je pack voortijdig kapot maakt!
Ja dat ben ik wel met je eens. Want als een li-ion cel achteruit gaat in SOH, dan geloof ik dat de interne weerstand juist verhoogt. Dus, zal er alleen maar minder ampere over het dunne draadje lopen ipv minder.
Wellicht redeneer ik dan te simpel, en hebben ze andere scenarios voorzien die ik nu niet kan bedenken.
En thermal runaway, ja dan is het sowieso te laat.
Dit alles zie je ook zijn weerslag hebben op de duurzaamheid van Tesla's packs. Ik zit hier naast een bedrijf dat Tesla-packs gebruikt voor ICE-naar-EV conversies. In een unmanaged situatie zijn dit zo'n beetje de slechtste accupakketten in de markt - ze hebben een hogere onbalans en snellere degradatie dan zo'n beetje alles behalve ancient chemieën zoals in de eerste Leafs.
Ik lees dit als: kortste tijd tot onbalans, de rest is een gevolg daarvan. En ik geloof je direct.
Maar in de praktijk hebben ze volgens mij juist een van de laagste degradaties. Al functioneert de BMW i3 mogelijk nog beter.
....Zolang je je cellen netjes exact op dezelfde temperatuur houdt en langzaam laadt/ontlaadt, blijft hij wel goed. Maar een Tesla zou een veel betere kwaliteit en levensduur van hun batterijen kunnen hebben als ze hadden gestandaardiseerd op prismatische cellen.
Ja, alleen hebben Tesla (en later BMW) als enigen vanaf het begin de accu koeling goed op orde. Ik ga niet zeggen dat de methode perfect is, maar het zorgt voor de betere levensduur. Hele pack zelfde temperatuur krijgen inderdaad.
En hoe groter, hoe minder te lijden (al trekken ze er wel gigantische vermogens uit en ook nog het superchargen)
Dit alles is niet om Tesla aan te vallen, maar om de notie tegen te spreken dat hun batterijstrategie op een of andere manier speciale voordelen heeft. Dat is gewoon niet waar, het is een economische en strategische beslissing omdat ze gebruik willen maken van de massaproductie van 18650s en daarmee enigszins betaalbaar grotere accupakketten inbouwen. De fundamentele nadelen van een pakket samenstellen uit vele duizenden cellen proberen ze juist tegen te gaan door uitmuntend batterijmanagement, en daarin slagen ze steeds beter. Maar op termijn zullen ook zij overstappen naar grotere prismatische cellen, want dat is gewoon de betere technologie vanuit een system engineering-perspectief.
Ze gaan in ieder geval voor de Chinese markt overstappen naar een andere chemie voor de Model 3. Ik denk dat dit ook zal resulteren in alleen maar cellen in serie.

Volgens mij is het vrij simpel. We gaan terug naar 2011-2012 en Tesla wilde de Model S bouwen. De enige manier om de beoogde auto te bouwen in die tijd, was met deze strategie. Dat zou je als speciaal voordeel kunnen noemen, het was gewoon noodzaak denk ik, voor hun beoogde doel, en met alle nadelen en gevolgen van dien. Dan bedoel ik puur technisch, hoewel het economisch natuurlijk ook meespeelde.
Zou je hem nu vanaf scratch opnieuw ontwerpen, praktisch 10 jaar later, zou je zeker andere keuzes kunnen maken.
En ze hebben vooral toen ook een hoop moeten vervangen in de eerste jaren. Dat was zeker niet goed.

Maar, er was wel een Model S, die een hoop te weeg heeft gebracht, of hij nu deugde of niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:42
!null schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:43:
[...]

Ja, alleen hebben Tesla (en later BMW) als enigen vanaf het begin de accu koeling goed op orde.
Je vergeet General Motors met de Volt/Ampera en Bolt/Ampera-e.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:46:
[...]

Volgens mij doet Hyundai/Kia het ook niet slecht. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• kdeboois
daemonix schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:48:
[...]

Volgens mij doet Hyundai/Kia het ook niet slecht. ;)
Niet vanaf het begin. De eerste waren lucht gekoeld.

• !null
@mux Overigens sta ik nu voor de beslissing wat ik nu ga doen voor de oplossing die ik zoek om een stationaire off-grid opslag te maken op 48V. Welke cellen/modules ik ga gebruiken.
Nu neigt ook hier mijn voorkeur naar Model S modules. De voordelen zijn toch niet te ontkennen. Ze zijn veruit het compactst (voor mij belangrijk) en ze zitten al met de juiste hoeveelheid in serie per module (2x voor 48V systeem). Waar Nissan of Mitsubishi slechter uit komt (Imiev: 8 of 16s). BMW modules lenen zich hier ook heel goed voor (12s) en zou ik nog liever gebruiken, maar is zowaar nog duurder. Vooral de 120Ah interessant. Op 60Ah niet erg economisch.

Dit is dan vooral met eisen dat het compact moet zijn, en snel op te tuigen door hergebruik BMS boards in de modules.

Zou ik gewoon cellen aan elkaar gaan plakken en daar een ander BMS op toepassen, kom ik juist heel snel bij het probleem dat ik cellen parallel moet gaan draaien. Of dus allemaal serie strings van 13/14s1p maken met ieder hun eigen BMS erop om de genoemde nadelen te voorkomen.
En in het geval van Mitsubishi of Nissan cellen, eindig ik ook nog met een veel groter geheel.
Puur economisch is een oud Leaf pack het goedkoopst per kWh, maar zal niet het langst mee gaan (verdere degradatie)

Dus ik ben het met je eens dat Tesla misschien niet het beste is, maar ik kan er toch niet helemaal omheen voor dit project. Al kijk ik dus ook naar alternatieven zoals de i3 modules.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:43:
[...]

Ja dat ben ik wel met je eens. Want als een li-ion cel achteruit gaat in SOH, dan geloof ik dat de interne weerstand juist verhoogt. Dus, zal er alleen maar minder ampere over het dunne draadje lopen ipv minder.
Wellicht redeneer ik dan te simpel, en hebben ze andere scenarios voorzien die ik nu niet kan bedenken.
Het is voor het geval de cel kortsluit en teveel stroom gaat trekken. Dat zou de cel kapot kunnen maken en mogelijk de naburige cellen ook.

Signatures zijn voor boomers.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Je bedoelt LG Chem? Ik herinner mij ergens vaag dat GM rond de 60% van de omzet (of het was marge) van de Bolt afstaat aan LG Chem. De rest is een doorontwikkeling van de Chevrolet (Daihatsu) Spark.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:58
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

!null schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:16:
@mux Overigens sta ik nu voor de beslissing wat ik nu ga doen voor de oplossing die ik zoek om een stationaire off-grid opslag te maken op 48V. Welke cellen/modules ik ga gebruiken.
Nu neigt ook hier mijn voorkeur naar Model S modules. De voordelen zijn toch niet te ontkennen. Ze zijn veruit het compactst (voor mij belangrijk) en ze zitten al met de juiste hoeveelheid in serie per module (2x voor 48V systeem). Waar Nissan of Mitsubishi slechter uit komt (Imiev: 8 of 16s). BMW modules lenen zich hier ook heel goed voor (12s) en zou ik nog liever gebruiken, maar is zowaar nog duurder. Vooral de 120Ah interessant. Op 60Ah niet erg economisch.

Dit is dan vooral met eisen dat het compact moet zijn, en snel op te tuigen door hergebruik BMS boards in de modules.

Zou ik gewoon cellen aan elkaar gaan plakken en daar een ander BMS op toepassen, kom ik juist heel snel bij het probleem dat ik cellen parallel moet gaan draaien. Of dus allemaal serie strings van 13/14s1p maken met ieder hun eigen BMS erop om de genoemde nadelen te voorkomen.
En in het geval van Mitsubishi of Nissan cellen, eindig ik ook nog met een veel groter geheel.
Puur economisch is een oud Leaf pack het goedkoopst per kWh, maar zal niet het langst mee gaan (verdere degradatie)

Dus ik ben het met je eens dat Tesla misschien niet het beste is, maar ik kan er toch niet helemaal omheen voor dit project. Al kijk ik dus ook naar alternatieven zoals de i3 modules.
The right tool for the job is iets waar ik het helemaal mee eens ben.

Is een Tesla-pakket echt compacter - ben je capaciteitsgelimiteerd? Meestal worden Leaf-packs gebruikt om de simpele reden dat de individuele cellen kleiner zijn en makkelijker aan elkaar te koppelen zijn, zodat je het pack in vreemde vormen kunt bouwen zodat het in je meterkast/schuur/etc. past. Doordat de DoD en C-rate in de toepassing van thuisopslag toch heel laag zijn heb je lang niet zoveel last van degradatie als in een auto.

• TweakyTwat
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
Wat vinden we hier van de nieuwe Peugeot e-208 qua specs?

Specs

[ Voor 29% gewijzigd door TweakyTwat op 29-04-2020 11:39 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

TweakyTwat schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:39:
Wat vinden we hier van de nieuwe Peugeot e-208 qua specs?

Specs
Ziet er uit als een leuk instapmodel met een redelijke actieradius. Een stadsauto'tje waarmee je toch ook lekker de snelweg op kan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:52
mux schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:49:
Maar ook daar zitten een hoop misverstanden in over hoe batterijen werken. Die fuse wires zijn min of meer nutteloos - een cel die faalt op een manier dat de rest van je pack gered kan worden zal de fuse wire niet opbranden, en een cel die daadwerkelijk in thermal runaway gaat zal weliswaar de fuse wire triggeren, maar de rest van je pack niet redden. Hoe dan ook zit je met een cel minder in je parallelschakeling, waardoor de balansstromen gigantisch worden en je hele pack gigantisch scheef trekt, wat de health van je gehele pack niet beter maakt. Dit is geen redundantie, dit is hoe je je pack voortijdig kapot maakt!

Dit alles zie je ook zijn weerslag hebben op de duurzaamheid van Tesla's packs. Ik zit hier naast een bedrijf dat Tesla-packs gebruikt voor ICE-naar-EV conversies. In een unmanaged situatie zijn dit zo'n beetje de slechtste accupakketten in de markt - ze hebben een hogere onbalans en snellere degradatie dan zo'n beetje alles behalve ancient chemieën zoals in de eerste Leafs. Dit is een direct gevolg van hun strategie om veel cellen parallel te schakelen. Zolang je niet alle cellen op EXACT dezelfde temperatuur houdt en EXACT even snel laadt/ontlaadt, zullen de cellen in een parallelschakeling ongelijk verouderen, en dit is geen zelfreparerend proces. Cellen van bijna 12 jaar oud inmiddels, bijvoorbeeld (luchtgekoelde!) A123's en Kokam's eerstegeneratie NCM cellen, hebben veel minder degradatie dan zelfs een bijna ongebruikte Tesla uit 2012.

De reden dat Tesla's pakketten zo 'goed' zijn (waarbij goed betekent: middle of the road), is hun management en grootte. Zolang je je cellen netjes exact op dezelfde temperatuur houdt en langzaam laadt/ontlaadt, blijft hij wel goed. Maar een Tesla zou een veel betere kwaliteit en levensduur van hun batterijen kunnen hebben als ze hadden gestandaardiseerd op prismatische cellen.

Daarnaast weet ik niet waarom ook maar iemand kan denken dat Tesla betrouwbare batterijen heeft, want het is het merk met *met afstand* de meeste vervangen batterijen per 1000 auto's in de EV-wereld. Niet omdat ze degraderen, maar omdat ze kapot gaan met hoge SOH, en dit is grootendeels vanwege hun hoge aantal points of failure in elk pakket. Ja, dit geldt ook voor Model 3s, hoewel de failure rate onvergelijkbaar is met de generatie 2012-15.

Dit alles is niet om Tesla aan te vallen, maar om de notie tegen te spreken dat hun batterijstrategie op een of andere manier speciale voordelen heeft. Dat is gewoon niet waar, het is een economische en strategische beslissing omdat ze gebruik willen maken van de massaproductie van 18650s en daarmee enigszins betaalbaar grotere accupakketten inbouwen. De fundamentele nadelen van een pakket samenstellen uit vele duizenden cellen proberen ze juist tegen te gaan door uitmuntend batterijmanagement, en daarin slagen ze steeds beter. Maar op termijn zullen ook zij overstappen naar grotere prismatische cellen, want dat is gewoon de betere technologie vanuit een system engineering-perspectief.
_/-\o_ Leuk dat je zo nu en dan de tijd neemt om zeer uitgebreid te reageren!
Ik vind het reuze interessant om te lezen :Y

• kdeboois
Deveon schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:29:
[...]

Je bedoelt LG Chem? Ik herinner mij ergens vaag dat GM rond de 60% van de omzet (of het was marge) van de Bolt afstaat aan LG Chem. De rest is een doorontwikkeling van de Chevrolet (Daihatsu) Spark.
Nee ik bedoelde echt General Motors.

De cel mag dan gemaakt worden door LG Chem, maar de vorm, koeling, management en de rest is toch echt in handen van GM.

De Spark en EV1 tel ik voor het gemak even niet mee. Hebben we hier niet op de markt gehad :) Spark EV had overigens wel een ingekochte batterypack van A123 Systems.

• TweakyTwat
Mx. Alba schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:50:
[...]

Ziet er uit als een leuk instapmodel met een redelijke actieradius. Een stadsauto'tje waarmee je toch ook lekker de snelweg op kan.
Ik vind het een erg gaaf model en wij overwegen hem vanwege de aanschaf van zonnepanelen (met overcapaciteit). Vind deze nog behoorlijk rap accelereren, maar wel met een niet bijster hoge topsnelheid (maar dat lijkt me ook niet zo belangrijk). We rijden nu ook een B-segmenter en zijn daar naar volle tevredenheid mee naar Italië gereden. Al zal dat in de praktijk met deze Peugeot wat meer planning vergen. Ik ben nog een newbie op dit gebied.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

TweakyTwat schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:54:
[...]

Ik vind het een erg gaaf model en wij overwegen hem vanwege de aanschaf van zonnepanelen (met overcapaciteit). Vind deze nog behoorlijk rap accelereren, maar wel met een niet bijster hoge topsnelheid (maar dat lijkt me ook niet zo belangrijk). We rijden nu ook een B-segmenter en zijn daar naar volle tevredenheid mee naar Italië gereden. Al zal dat in de praktijk met deze Peugeot wat meer planning vergen. Ik ben nog een newbie op dit gebied.
Binnen z'n klasse (qua prijs en formaat) zien de specs er inderdaad zeer interessant uit! Ik denk dat je er geen flater mee gaat slaan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• !null
mux schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:33:
[...]

The right tool for the job is iets waar ik het helemaal mee eens ben.

Is een Tesla-pakket echt compacter - ben je capaciteitsgelimiteerd? Meestal worden Leaf-packs gebruikt om de simpele reden dat de individuele cellen kleiner zijn en makkelijker aan elkaar te koppelen zijn, zodat je het pack in vreemde vormen kunt bouwen zodat het in je meterkast/schuur/etc. past. Doordat de DoD en C-rate in de toepassing van thuisopslag toch heel laag zijn heb je lang niet zoveel last van degradatie als in een auto.
Mee eens, de Leaf cellen zijn best flexibel met de mounting gaten en hoe plat ze zijn.
Maar de Tesla modules zijn ook al plat, en dan zet je in een keer 5kWh weg.
Voor mij zou het een voordeel zijn wat ik vrij plat in een 60cm vak kan plaatsen, maar helemaal leidend is dat ook weer niet.

Ik keek eerst naar een oud Leaf pack zoals je weet, maar dat zou nog aardig wat ruimte in nemen voor een bruikbare capaciteit van 16 kwh ? Dan heb ik het over een gedegradeerd pack. Staat ongeveer gelijk aan 3 Tesla modules, die dan behoorlijk compacter zijn.
En zoals gezegd, moet ik veel meer doen voor een goeie BMS oplossing vanwege het parallel schakelen van cellen. En dan begin ik eigenlijk al met pre-lizard cellen waarvan ik al weet dat het niet de beste kwaliteit is.

Verder heeft het niet zoveel te lijden inderdaad, tenzij ik het pack echt heel klein hou. Zou ik het bij 5kWh houden bijvoorbeeld, dan krijgt het nog aardig op zijn donder (zonnepanelen misschien wel richting 4,5KW en piekvermogen omvormer 10KW, zeer tijdelijk want omvormer trekt dat niet lang)

Maar je hebt me geinspireerd om toch nog even beter kijken naar BMW packs. Misschien best economisch bij de 60Ah versie. 120Ah zit vergelijkbaar met Model S modules of zelfs duurder.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• TweakyTwat
Mx. Alba schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:55:
[...]

Binnen z'n klasse (qua prijs en formaat) zien de specs er inderdaad zeer interessant uit! Ik denk dat je er geen flater mee gaat slaan.
Binnenkort een testritje maken. Ik zal mijn ervaring nog wel even delen hier.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
!null schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:16:

Leuk, hier heb ik ook wel belangstelling voor. Welke inverters ga jij gebruiken om van de 48V naar 230V om te vormen?

Of ga je naar 3 fase?

• mux

mux

99% efficient!

Mar.tin schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:05:
[...]

Ik weet niet zo goed wat de Tesla units doen, ik zie prijzen van €1000 per unit, terwijl ik vermoed dat je een 16kWh Leaf accu voor een €1500-2000 kan scoren denk ik?

Dat is bijna 3x het vermogen voor grofweg hetzelfde geld?

Of zie ik iets enorm over het hoofd? 8)
Tesla modules zijn in de groothandel (bij Gronvold bijvoorbeeld) €1000 voor 5.3kWh, maar je betaalt voor een getest ding met een SimpBMS erop al gauw het dubbele inclusief BTW.

Leaf-accu's zijn eveneens in de groothandel ~1200 euro, maar zodra je er wat mee kunt gaat het richting de 3000.

Voor beide geldt: als je weet wat je doet, kun je het risico nemen, maar als je het geld hebt (en !null hier kan het blijkbaar betalen) moet je lekker voor iets gaan dat gewoon werkt en iemand anders de risico's laten nemen. Een zelfbouw thuisaccu is al genoeg werk zonder de stress van het wiel opnieuw moeten uitvinden en fouten maken die de accu's uiteindeiljk veel sneller doen degraderen dan noodzakelijk.

(zegt de persoon die alles zelf doet en alles wat andere mensen doen niet goed genoeg vindt, ondanks overweldigend bewijs dat hij het zelf ook niet zo best kan :P)

• JeroenK
mux schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:32:
[...]

(zegt de persoon die alles zelf doet en alles wat andere mensen doen niet goed genoeg vindt, ondanks overweldigend bewijs dat hij het zelf ook niet zo best kan :P)
Dat valt wel mee Mux, je bouwt wel even de Muxsan en andere dingen. Wisselt even accu's van Nissan Leaves.

Ik begrijp je gevoel wel en herken me er in. Wat ik wil is lang niet altijd zo te koop, veel te duur, of van bedroevende kwaliteit dus dan maar zelf doen.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• GeeMoney
  • Laatst online: 12:25
Voor iedereen die woonachtig is in NL is een eigen thuis accu toch helemaal niet rendadel te krijgen met het huidige salderen?
Ik heb rekening gehouden qua plek en leidingen dat ik wat accupacks aan een muur in mijn garage zou kunnen hangen maar met het huidige salderen ga ik die never nooit terug verdienen.

• JeroenK
GeeMoney schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:57:
Voor iedereen die woonachtig is in NL is een eigen thuis accu toch helemaal niet rendadel te krijgen met het huidige salderen?
Ik heb rekening gehouden qua plek en leidingen dat ik wat accupacks aan een muur in mijn garage zou kunnen hangen maar met het huidige salderen ga ik die never nooit terug verdienen.
Met alleen de kWh prijs wordt het echt lastig, stroom kost in piek tarief rond de 6 a 7 ct. Excl belastingen. In het meest gunstige geval krijg je de stroom tegen Bull maar je moet nogsteeds de belastingen betalen. Als je 10 kWh effectieve opslag hebt dan praat je over 60 ct per dag maximaal

Echter zou je daardoor je aansluiting kunnen verlagen van 3x 50 A base 3x 25 A en nogsteeds de auto's kunnen laden en WP draaien dan wordt het interessanter. Dat scheelt bij s €1000,00 per jaar.

Ik ben er naar aan het kijken (wel zijdelings, ik heb veel meer dingen die ik wil doen dan tijd in de dag). Heb wat EV accu's gescoord en laders en een BMS ik loop alleen nog tegen de omvorming aan van DC naar 3 fase AC zodat ik de auto's en WP er deels op kan laden.

• mux

mux

99% efficient!

JeroenK schreef op woensdag 29 april 2020 @ 12:54:
[...]

Dat valt wel mee Mux, je bouwt wel even de Muxsan en andere dingen. Wisselt even accu's van Nissan Leaves.

Ik begrijp je gevoel wel en herken me er in. Wat ik wil is lang niet altijd zo te koop, veel te duur, of van bedroevende kwaliteit dus dan maar zelf doen.
Het is aardig dat je dat zegt, maar da's spul waar ik en collega's duizenden uren in steken - en dan nog zit je er zo diep in dat je nog genoeg problemen kunt opnoemen :)

Als ik voor mezelf iets klus is het lang niet altijd van een kwaliteit die kan tippen aan het commerciële alternatief, en dat is denk ik hetzelfde voor de meeste klussers hier. Maar het is hobby, het is leuk, je leert er wat van, dat maakt het in mijn ogen prima.

@GeeMoney: klopt, in Nederland heeft het geen zin. Het heeft vooral voordelen die je niet in je portemonnee voelt, zoals 'werkelijk' alleen groene energie gebruiken (in plaats van 's nachts per definitie kolenstroom trekken en dat overdag compenseren met je zonnepanelen). Als je de CO2-impact daarvan alleen al doorrekent, is dat echt niet verkeerd. 1kWh = 1kg CO2, een ton CO2 doet een paarhonderd euro schade, dus een batterijsysteem van een paarduizend euro kun je milieukundig in een jaar of 10 terugverdienen. Meer als je grootverbruiker bent met 1 of meer EVs. Maar voor je portemonnee is de kolenstroom natuurlijk beter.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik ben geen mod meer... Maar het gaat wel flink off topic over die stationaire accu. In de topicwaarschuwing staat duidelijk "Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders"... Zo'n accupakket in de garage of op zolder heeft geen wieltjes volgens mij. Dus tenzij je in een elektrisch aangedreven woonwagen woont is het off topic. :D

• Deveon
  • Niet online
kdeboois schreef op woensdag 29 april 2020 @ 11:51:
[...]

Nee ik bedoelde echt General Motors.

De cel mag dan gemaakt worden door LG Chem, maar de vorm, koeling, management en de rest is toch echt in handen van GM.

De Spark en EV1 tel ik voor het gemak even niet mee. Hebben we hier niet op de markt gehad :) Spark EV had overigens wel een ingekochte batterypack van A123 Systems.
Nee hoor, dat komt allemaal bij LG vandaan. Het enige wat GM heeft gedaan is het ontwerp van de Spark Aveo doorontwikkelen zodat het eruit ziet als een nieuwe auto.

http://m.koreatimes.co.kr...iew.jsp?req_newsidx=21212
Nu lees ik de Korea Times zelf niet, maar dit is de bron van Wikipedia (#25).

• !null
Ja de stationaire opslag is off-topic. Toch ging/gaat het heel erg over de accu techniek en kwaliteit in de elektrische auto's, en het leven van accu's na het afdanken van een elektrische auto.
Zo zou ik (ook vanuit milieu oogpunt) nooit nieuwe accu's willen kopen voor mijn doel.

@Mar.tin Zoals @mux het weergeeft heb je dus nogal wat overhead op 1 module met SimpBMS. Maar daarna kun je ze er aan blijven hangen, zonder meer kosten. Dus het schaalt anders op.

@JeroenK Ik zal dit dan elders delen, en hier een linkje plaatsen.
Voorkeur voor Victron.

Voor ons is dit project een proef, een exercitie, die misschien wel niet gaat werken. Economisch is het meestal niet zinvol in Nederland. Vooral omdat je je energie behoefte dusdanig moet verlagen om offgrid te kunnen dat het juist nog minder uit kan :+

Anyway, genoeg off-topic. Laten we weer on topic gaan.
De kwaliteit van Tesla accu's zijn misschien niet het beste, ik heb BMW ook hoger staan eigenlijk, maar is het nou wel een slecht idee om een Tesla van, laten we zeggen 2015 of 2016 te kopen?
De eerdere hadden genoeg problemen zoals we weten, al is er ook veel onder garantie vervangen. En sowieso zit er 8 jaar garantie op de Teslas, dus hoe erg is het dan?
Ondanks dat we zoveel jaren verder zijn, is een Model S nog steeds uitzonderlijk wat het biedt (rijbereik, ruime auto, laadnetwerk). Alleen de laatste EVs komen er bij in de buurt, maar dan doen de nieuwprijzen wel pijn net als bij Tesla, dat wil zeggen, als je niet nieuw wil kopen

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• !null
Ja, er zit genoeg risico aan een Model S. Bekende problemen zoals handgrepen, en de multimedia unit waarvan een Linux log file volloopt :X
Om nog maar niet te beginnen over de aluminium body. BMW i3 is dan niets beter qua body reparatie, de rest van de auto wel.
Maarja, autovakanties door heel Europa in een EV met wat ruimte voor bagage, wordt het toch lastig om een concurrent te vinden. Daarbovenop komt het verschil van duur Ionity netwerk versus soms gratis superchargen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
!null schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:38:
[...]
De kwaliteit van Tesla accu's zijn misschien niet het beste, ik heb BMW ook hoger staan eigenlijk, maar is het nou wel een slecht idee om een Tesla van, laten we zeggen 2015 of 2016 te kopen?
De eerdere hadden genoeg problemen zoals we weten, al is er ook veel onder garantie vervangen. En sowieso zit er 8 jaar garantie op de Teslas, dus hoe erg is het dan?
[...]
Ik heb in 2018 een Model S uit 2016 gekocht en gereden van 57k tot 125k op de teller. Geen centje pijn. Een van de redenen om hem in 2019 te upgraden naar een 2018 model was de DC laadsnelheid. Waar ik in het begin gemiddeld 80 kW per laadbeurt haalde was dat de laatste vakantie met die auto nog maar 50 kW gemiddeld. Dan zit je dus echt te wachten tot je verder mag. De speculatie is dat dit ook met de kwaliteit/levensduur van de accu te maken heeft.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 112% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Mar.tin schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:55:
Ik ben er ook oprecht van overtuigd dat het een heerlijke auto is, en een klasse boven mijn huidige. Ik durf zelf gewoon het risico niet aan. :) Ondanks dus dat het me echt heel top lijkt om een S te rijden. Zeker de grote accu van een 100kWh model samen met mijn rijstijl maakt vermoedelijk dat ik nog maar 1x in de week ergens hoef te stekkeren :>.
Als zakelijke leasewagen is het ding inderdaad top. Als auto in privé-bezit zijn er net even wat te veel haken en ogen mbt kwaliteit en service.

• !null
RichieB schreef op woensdag 29 april 2020 @ 13:51:
[...]

Ik heb in 2018 een Model S uit 2016 gekocht en gereden van 57k tot 125k op de teller. Geen centje pijn. Een van de redenen om hem in 2019 te upgraden naar een 2018 model was de DC laadsnelheid. Waar ik in het begin gemiddeld 80 kW per laadbeurt haalde was dat de laatste vakantie met die auto nog maar 50 kW gemiddeld. Dan zit je dus echt te wachten tot je verder mag. De speculatie is dat dit ook met de kwaliteit/levensduur van de accu te maken heeft.
Goed punt. Ik denk niet dat het wat direct zegt over kwaliteit, meer over of dat ding veel aan de supercharger heeft gehangen. Al is er natuurlijk wel een verband.

Wat dat betreft handig om tijdens een proefrit hem aan de supercharger te hangen om te kijken wat hij doet. (is ook weer afhankelijk van accu temp)
Ik weet eigenlijk niet of je dit soort historie kan opvragen in de auto schermen. Historische gegevens, om te kijken hoeveel er gesupercharged is.

• RichieB
  • Nu online
Je kan via een OBD-II poort achter het beeldscherm opvragen hoeveel kWh er via DC is geladen. Je hebt wel een verloopkabel en OBD-II dongel nodig. Die had ik in 2018 nog niet. Nu wel en ik zit op 1800 kWh ofzo. Dus hopelijk kan ik nog jaren echt snel laden tijdens de vakanties.

RichieB schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:42:
Je kan via een OBD-II poort achter het beeldscherm opvragen hoeveel kWh er via DC is geladen. Je hebt wel een verloopkabel en OBD-II dongel nodig. Die had ik in 2018 nog niet. Nu wel en ik zit op 1800 kWh ofzo. Dus hopelijk kan ik nog jaren echt snel laden tijdens de vakanties.
Sowieso een goede investering als je een gebruikte Tesla wilt kopen. Er zijn veel indicatoren in bijvoorbeeld Scan my Tesla die je kunt raadplegen om te zien wat de staat van de accu is.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:43
Zijn er andere reserverings houders van een MachE al gebeld door de dealer om deze voor 8 mei om te zetten in een order?

Ik ben een beetje overdonderd, productie begint pas in juli!

• RichieB
  • Nu online
@MarcelGo Hadden ze gezegd dat dit eerder zou zijn dan? Volgens mij was het vanaf het begin bekend dat Ford in 2020 beperkte aantallen MachE kan produceren.

• MarcelGo
Het gaat mij er meer om dat ik voor 8 mei moet bestellen en dat ze ruim 2 maanden later pas beginnen met de 1e en voor mij zijn er nog 19000 te maken. En er zijn geen voorbehoud afspraken te maken.

• GeeMoney
MarcelGo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:57:
Het gaat mij er meer om dat ik voor 8 mei moet bestellen en dat ze ruim 2 maanden later pas beginnen met de 1e en voor mij zijn er nog 19000 te maken. En er zijn geen voorbehoud afspraken te maken.
Zit je met bijtelling? Dan levering 2020 als voorbehoud stellen of je verlies nemen of die extra euro's voor lief nemen als hij na 2020 komt.

• MarcelGo
Zelfs daar wilde ze niet aan beginnen :(

Voor lease is het anders, want die auto slijten ze binnen de leasemaatschappij wel aan een ander...

[ Voor 56% gewijzigd door MarcelGo op 29-04-2020 20:06 ]

• GeeMoney
MarcelGo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 20:05:
Zelfs daar wilde ze niet aan beginnen :(

Voor lease is het anders, want die auto slijten ze binnen de leasemaatschappij wel aan een ander...
Stel je ziet er vanaf, en in december zie je er iemand in rond rijden, heb je dan spijt?
Zo ja, bestellen dat ding. Zo niet, in 2021 leveren ze zeker en kan je altijd nog opnieuw bestellen maar ben je niet de eerste en mogelijk iets duurder.
Als je het kan doen en je wil het, moet je het doen is mijn motto. :P

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 29-04-2020 20:09 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:34
MarcelGo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 19:57:
Lijkt mij riskant als je dit jaar wil rijden, zie https://www.elektrischeau...n-de-ford-mustang-mach-e/

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-01 22:25

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

assje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:32:
[...]

Zo lang je een auto >1x/week gebruikt blijft huren toch snel duurder dan eigendom (even los van het gemak).
Deelauto voor die gevallen.

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
[...]

En Mercedes hoort ook in het rijtje thuis!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
MarcelGo schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:57:
Zijn er andere reserverings houders van een MachE al gebeld door de dealer om deze voor 8 mei om te zetten in een order?

Ik ben een beetje overdonderd, productie begint pas in juli!
Ik heb gisteravond een mail gestuurd naar mijn contact bij Ford en een mail terug gehad van de vestigingsdirecteur dat ik binnenkort een mail kan verwachten van Ford Europa voor het omzetten van de reservering in een bestelling.

Dat de productie in juli start had ik nog niet vernomen (ik dacht in juni). In de Ford Mustang Mach E FB groep zit iemand die in de fabriek in Mexico werkt (waar de Mach E dus geproduceerd word) en geeft aan dat ze maandag weer open gaan (nog steeds bezig met de PP modellen). Volgens hem lopen ze wel wat achter maar niet mega erg....dus heb er opzich nog wel vertrouwen in dat die van mij dit jaar geleverd gaat worden. Hij stond op oktober qua levering maar als het 31dec word is voor mij ook prima :).

Maargoed ik heb wel makkelijk praten want kan er vanaf zien als hij dit jaar niet geleverd word. Zal er wel van balen want kijk er naar uit om hem te rijden O+

• PhilipCl
Ik zag dit bericht de revue passeren en dacht, dit gooi ik in de groep 😏
FSD, of Full Self Driving, is een functie die beschikbaar is op alle nieuwe Teslas voor 6.400 € - indien vooraf gekocht. Het kost meer als het later wordt toegevoegd. Elon Musk zegt dat de prijs in de toekomst aanzienlijk zal stijgen. Dat komt omdat elke nieuwe mogelijkheid die wordt toegevoegd, Tesla-auto's waardevoller worden in vergelijking met het auto-industriepakket, en wanneer het systeem volledig is geactiveerd, kunnen eigenaren hun auto's als chauffeurloze taxi's opsturen als onderdeel van het Tesla-netwerk en daar inkomsten uit genereren.
https://cleantechnica.com...ded-in-tesla-source-code/

Wat is Tesla hiermee van plan, wat met de FDS optie, is dit gelinked aan de auto of is het gebruiksrecht tot zolang de koper eigenaar van de wagen blijft en wat gebeurd er bij verkoop, heeft de nieuwe eigenaar hier geen recht meer op? Verdwijnt die optie dan? Dan heeft dit een enorme waardevermindering tot gevolg ...

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 23:35
Zou je die vraag niet gewoon stellen in het Tesla topic?

Gelukkig is FSD compleet nieuw, en vind je daar amper informatie over.

• PhilipCl
bottom line schreef op donderdag 30 april 2020 @ 00:35:
Zou je die vraag niet gewoon stellen in het Tesla topic?

Gelukkig is FSD compleet nieuw, en vind je daar amper informatie over.
Ha bestaat er een Tesla topic ... niet aan gedacht. Doe ik meteen. Bedankt! FSD bij Tesla is toch niets nieuw, kan je gewoon aanklikken bij de bestelling. De standaard auto pilot doet niet meer dan "Hiermee kan uw auto automatisch sturen en accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook" voor al het ander moet men eerst 6.400 euro op de digitale toonbank leggen!

[ Voor 33% gewijzigd door PhilipCl op 30-04-2020 07:16 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XfKCiJ_gmNWmwvdnRNbYCN77AQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yck3quTbhTuAxZqX2FopRTB0.jpg?f=user_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

assje schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:32:
Zo lang je een auto >1x/week gebruikt blijft huren toch snel duurder dan eigendom (even los van het gemak).
Dan moet je niet te veel kilometers maken, want als je een deelauto 2 of meer keer per week gebruikt en enigszins kilometers maakt, dan kun je kostentechnisch net zo goed leasen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 07:10:
[...]

Ha bestaat er een Tesla topic ... niet aan gedacht. Doe ik meteen. Bedankt! FSD bij Tesla is toch niets nieuw, kan je gewoon aanklikken bij de bestelling. De standaard auto pilot doet niet meer dan "Hiermee kan uw auto automatisch sturen en accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook" voor al het ander moet men eerst 6.400 euro op de digitale toonbank leggen!
Toch aan het twijfelen? ;)
Als je iets digitaal toevoegt aan de auto blijft dat natuurlijk gewoon actief als je de auto verkoopt etc. Overigens wordt de standaard autopilot ook steeds uitgebreider.

Ik vind zelf dit kanaal altijd wel interessant.
YouTube: Traffic Light & Stop Sign Control:Tesla Software 2020.12.6

[ Voor 14% gewijzigd door wouter1971 op 30-04-2020 09:57 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Zo, de eerste reparatie van de Leaf is ook een feit. Na krap een jaar rijden ben ik de auto in totaal 8 weken kwijt geweest. Een defecte cel in het Accu pakket die helaas niet sneller geleverd kon worden.

Wel de schuld van Corona natuurlijk ;)!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• PeterZ(on)
wouter1971 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:55:
[...]

Als je iets digitaal toevoegt aan de auto blijft dat natuurlijk gewoon actief als je de auto verkoopt etc. Overigens wordt de standaard autopilot ook steeds uitgebreider.

Lijkt mij bijzonder irritant als je iemand voor je hebt die niet op zit te letten en de Tesla telkens inhoud terwijl jij er achter zit en moet afremmen. :( Hetzelfde als iemand die bij een stoplicht gaten laat vallen bij groen. Mijn conclusie, werkt voor geen meter.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PhilipCl
wouter1971 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 09:55:
[...]

Deze functie hoort toch bij de FDS Optie, althans toch volgens de Belgische Tesla website, volgens diezelfde website is de Autopilot zeer beperkt! De website zegt: Autopilot: "Hiermee kan uw auto automatisch sturen en accelereren en remmen voor andere voertuigen en voetgangers in dezelfde rijstrook." wil je al de rest, hoest dan maar 6.400 euro op!

• PhilipCl
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:44:
[...]

Lijkt mij bijzonder irritant als je iemand voor je hebt die niet op zit te letten en de Tesla telkens inhoud terwijl jij er achter zit en moet afremmen. :( Hetzelfde als iemand die bij een stoplicht gaten laat vallen bij groen. Mijn conclusie, werkt voor geen meter.
Het herkennen van verkeerslichten vereist een interactie van de bestuurder, men moet bevestigen of het licht echt op groen staat, vergeet je dat dan stopt de auto aan het groene licht. Dit is om problemen vragen als je het mij vraagt.

• PeterZ(on)
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:54:
[...]

Het herkennen van verkeerslichten vereist een interactie van de bestuurder, men moet bevestigen of het licht echt op groen staat, vergeet je dat dan stopt de auto aan het groene licht. Dit is om problemen vragen als je het mij vraagt.
Dat is toch precies wat ik ook zeg, gaat dus niet werken in de praktijk.

• BasvanS
  • Nu online
Mar.tin schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:19:
[...]

Hebben ze 1 cel vervangen of het hele pakket? :)
1 cel!

Er was even spraken van het opentrekken van een nieuw pakket omdat er een 3 tal auto's op Cellen zat te wachten.. Maar dat was economisch gezien niet verantwoord. Had in de tussentijd een Leen auto --> Leaf tekna uit 2020. Dus vond het allemaal prima..

[ Voor 41% gewijzigd door BasvanS op 30-04-2020 12:10 ]

• mux

mux

99% efficient!

Hah, dan weet ik waar die cel vandaan komt... Nissan levert geen individuele cellen, alleen hele modules.

• PhilipCl
Nee nee, ik kan mijn fout niet meer herstellen ... ik zal mijn straf helaas moeten ondergaan en 5 jaar lang in een Mercedes moeten doorbrengen ... niets meer aan te doen!

Mijn buur was mij vragen aan het stellen want heeft interesse in een EV, en Tesla kwam uiteraard ter sprake. Hij is wel alleen geïnteresseerd in een SUV, dus Model Y (Model X valt buiten budget) en zo ook de zelfrijdende mogelijkheden ... hij dacht dat de Autopilot heel wat meer mogelijkheden had dan wat het eigenlijk maar biedt. Waaronder herkenning van verkeerslichten enzo ... hij had daar iets over gelezen. Ik vroeg of hij daar echt 6.400 euro aan wilde geven en het nog niet eens zeker is of dit wel als een optie tot de wagen behoort of niet. Vandaar mijn vraag dus.

Uiteraard vroeg ik of hij echt 77.000 euro wil uitgeven aan een Tesla, als hij beetje bijlegt heeft hij een Europese premium EV. Maar dat is dan een ander topic. Is de Model Y eigenlijk niet een beetje prijzig?

• daemonix
  • Niet online
Nee. Een EQC is toch ook niet een beetje prijzig, en een e-tron toch ook niet?

Als je van het design houdt dan heb je een premium auto aan een Tesla Model (S, 3, X, Y).

Zou ik er 1 kopen? Nee. Zou ik er 1 leasen? Ja. Maar dat geldt voor al die auto's, maar dan gaat mijn voorkeur toch echt naar Tesla uit.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:24:
[...]

Nee nee, ik kan mijn fout niet meer herstellen ... ik zal mijn straf helaas moeten ondergaan en 5 jaar lang in een Mercedes moeten doorbrengen ... niets meer aan te doen!

Mijn buur was mij vragen aan het stellen want heeft interesse in een EV, en Tesla kwam uiteraard ter sprake. Hij is wel alleen geïnteresseerd in een SUV, dus Model Y (Model X valt buiten budget) en zo ook de zelfrijdende mogelijkheden ... hij dacht dat de Autopilot heel wat meer mogelijkheden had dan wat het eigenlijk maar biedt. Waaronder herkenning van verkeerslichten enzo ... hij had daar iets over gelezen. Ik vroeg of hij daar echt 6.400 euro aan wilde geven en het nog niet eens zeker is of dit wel als een optie tot de wagen behoort of niet. Vandaar mijn vraag dus.

Uiteraard vroeg ik of hij echt 77.000 euro wil uitgeven aan een Tesla, als hij beetje bijlegt heeft hij een Europese premium EV. Maar dat is dan een ander topic. Is de Model Y eigenlijk niet een beetje prijzig?
De Mustang Mach-E komt het dichtst bij het concept van de Model Y. Die is er al vanaf 50k, dus als de Y echt 77k gaat kosten, lijkt me dat redelijk kansloos.

• GeeMoney
Z___Z schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:29:
[...]

De Mustang Mach-E komt het dichtst bij het concept van de Model Y. Die is er al vanaf 50k, dus als de Y echt 77k gaat kosten, lijkt me dat redelijk kansloos.
Ik denk qua ruimte dat die Mach-E het toch moet afleggen.
De E-tron komt eerder in de buurt en die zit toch echt in dezelfde prijsklasse.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 12:57
De model Y gaat volgens mij iets van 65k de tesla site zegt 64k kosten, dus dat ligt iets onder de e-tron, maar boven de Mach E.

[ Voor 12% gewijzigd door Smobbo op 30-04-2020 12:32 ]

• BasvanS
  • Nu online
mux schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:21:
Hah, dan weet ik waar die cel vandaan komt... Nissan levert geen individuele cellen, alleen hele modules.
Vertel? Volgens mij was er sprake van drie 'eenheden' die ze konden vervangen. het volledige pakket, een soort 'deelpakket' of een cel. Welke van de laatste 2 het nu geworden is weet ik niet.

Kon alleen gedaan worden bij een werkplaats van Nissan NL in Amsterdam?

[ Voor 8% gewijzigd door BasvanS op 30-04-2020 12:33 ]

• PhilipCl
daemonix schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:29:
Nee. Een EQC is toch ook niet een beetje prijzig, en een e-tron toch ook niet?

Als je van het design houdt dan heb je een premium auto aan een Tesla Model (S, 3, X, Y).

Zou ik er 1 kopen? Nee. Zou ik er 1 leasen? Ja. Maar dat geldt voor al die auto's, maar dan gaat mijn voorkeur toch echt naar Tesla uit.
Dat is toch goed dat jouw voorkeur naar een Tesla uitgaat, zo is er wat meer diversiteit in het straatbeeld.

• PhilipCl
Smobbo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:32:
De model Y gaat volgens mij iets van 65k de tesla site zegt 64k kosten, dus dat ligt iets onder de e-tron, maar boven de Mach E.
Ook als je de FSD toevoegt? Want die voeg ik toe, FDS is uiteindelijk dé differentiator bij Tesla!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-01 20:59
Smobbo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:32:
Maar geen kortingen op de Model Y, terwijl 6+% op een etron geen probleem is.

• mux

mux

99% efficient!

BasvanS schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:33:
[...]

Vertel? Volgens mij was er sprake van drie 'eenheden' die ze konden vervangen. het volledige pakket, een soort 'deelpakket' of een cel. Welke van de laatste 2 het nu geworden is weet ik niet.

Kon alleen gedaan worden bij een werkplaats van Nissan NL in Amsterdam?
Oh, je bent daadwerkelijk bij Nissan's centrale EV-werkplaats geweest. Da's een ander verhaal, die kunnen wel cellen wisselen.

We hebben ongeveer 2 weken geleden een aanvraag gekregen van een garage voor individuele cellen. Die konden wij niet leveren, maar een van onze leveranciers wel, dus ergens in Nederland rijdt een Leaf40 rond met clandestien gewisselde cel. Ik had de hoop dat jij het was :P

• Smobbo
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:45:
[...]

Ook als je de FSD toevoegt? Want die voeg ik toe, FDS is uiteindelijk dé differentiator bij Tesla!
FSD is nu 6400 euro, die komt er dan dus bij op (is 70k).
Overigens is FSD wat mij betreft niet dé differentiator voor Tesla. Het is (zeker nu) een leuke gimmick, maar meer nog niet.
Over 5 jaar misschien wel, maarja wie weet waar we dan staan.

De redenen om Tesla nu boven andere merken voor gelijke prijzen te kiezen zijn voor mij het interieur, het hele infotainment systeem, de app-ondersteuning, de OTA-updates die blijven komen.
Uiteraard zijn ook de snelheid en rust in de auto een dikke plus, maar dat geldt voor elke EV :) !

@AndRo555, ik geloof je gelijk. Ik wou geen discussie over beter/slechter beginnen. Enkel gaf ik aan wat de prijs was. Die werd eerder op 77k geschat, dat blijkt dus iets minder.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 11:44:
[...]

Dit word momenteel gedaan om het neurale net meer trainingsdata te geven. Het bevestigen van groen kan nu gecorreleerd worden met de data die de auto op dat moment verzamelt heeft en dus gebruikt worden om het neurale net verder te trainen. Als na verloop van tijd blijkt dat de AP goed genoeg is kan de bevestiging eraf. Dit is met lane changes in de US ook zo gedaan (wij moeten nog bevestigen vanwege regelgeving).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• PhilipCl
Smobbo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 12:54:
[...]

FSD is nu 6400 euro, die komt er dan dus bij op (is 70k).
Overigens is FSD wat mij betreft niet dé differentiator voor Tesla. Het is (zeker nu) een leuke gimmick, maar meer nog niet.
Over 5 jaar misschien wel, maarja wie weet waar we dan staan.

De redenen om Tesla nu boven andere merken voor gelijke prijzen te kiezen zijn voor mij het interieur, het hele infotainment systeem, de app-ondersteuning, de OTA-updates die blijven komen.
Uiteraard zijn ook de snelheid en rust in de auto een dikke plus, maar dat geldt voor elke EV :) !

@AndRo555, ik geloof je gelijk. Ik wou geen discussie over beter/slechter beginnen. Enkel gaf ik aan wat de prijs was. Die werd eerder op 77k geschat, dat blijkt dus iets minder.
Voeg er een ander kleur dan wit aan toe, een trekhaak en wit interieur en je komt aan net geen 77k.

• PeterZ(on)
Tassadar32 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:02:
[...]

Dit word momenteel gedaan om het neurale net meer trainingsdata te geven. Het bevestigen van groen kan nu gecorreleerd worden met de data die de auto op dat moment verzamelt heeft en dus gebruikt worden om het neurale net verder te trainen. Als na verloop van tijd blijkt dat de AP goed genoeg is kan de bevestiging eraf. Dit is met lane changes in de US ook zo gedaan (wij moeten nog bevestigen vanwege regelgeving).
Ja zoiets had ik ook begrepen maar dat lijkt mij meer een bepaalde route uit je hoofd leren dan echt echt leren autorijden zoals iemand van vlees en bloed dat ook zou doen. Eigenlijk is het dan een beginnende bestuurder en zou net als bijvoorbeeld in Frankrijk een rode hoofdletter A op zijn ruit moeten hebben als waarschuwing naar andere automobilisten zodat die daar rekening mee kunnen houden.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:12:
[...]

Ja zoiets had ik ook begrepen maar dat lijkt mij meer een bepaalde route uit je hoofd leren dan echt echt leren autorijden zoals iemand van vlees en bloed dat ook zou doen. Eigenlijk is het dan een beginnende bestuurder en zou net als bijvoorbeeld in Frankrijk een rode hoofdletter A op zijn ruit moeten hebben als waarschuwing naar andere automobilisten zodat die daar rekening mee kunnen houden.
Maar die Franse bestuurder met een A op zijn auto mag zonder toezicht rijden. Zo ver is AP nog niet. Ik zou het handig vinden als auto's aan de buitenkant een visuele indicator krijgen zodat je kan zien dat ze op Autopilot of iets dergelijks rijden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Smobbo
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:08:
[...]

Voeg er een ander kleur dan wit aan toe, een trekhaak en wit interieur en je komt aan net geen 77k.
Euh, ja dat klopt (nouja, 68k of met FSD 74k dus nog steeds geen 77k), met opties wordt een auto duurder dan zonder opties.
Wat is je punt? :?

• PeterZ(on)
Tassadar32 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:16:
[...]

Maar die Franse bestuurder met een A op zijn auto mag zonder toezicht rijden. Zo ver is AP nog niet. Ik zou het handig vinden als auto's aan de buitenkant een visuele indicator krijgen zodat je kan zien dat ze op Autopilot of iets dergelijks rijden.
Dat AP komt er in mijn beleving ook niet. Maar al dat getest door Tesla e.a. brengen wel de verkeersveiligheid in gevaar, dus auto's die die AP mogelijkheid al dan niet gedeeltelijk hebben zouden voor het overige verkeer duidelijk herkenbaar moeten zijn. Normaal rijden auto's bij groen verder en stoppen niet maar een auto met zo'n AP gebruiker kan dat wel doen, is dus levensgevaarlijk.

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:26
PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:25:
[...]

Dat AP komt er in mijn beleving ook niet. Maar al dat getest door Tesla e.a. brengen wel de verkeersveiligheid in gevaar, dus auto's die die AP mogelijkheid al dan niet gedeeltelijk hebben zouden voor het overige verkeer duidelijk herkenbaar moeten zijn. Normaal rijden auto's bij groen verder en stoppen niet maar een auto met zo'n AP gebruiker kan dat wel doen, is dus levensgevaarlijk.
Ja, onvoorspelbaar gedrag komt gelukkig verder nooit voor op de weg. Gelukkig kunnen we bij elke andere auto/bestuurder er blind op vertrouwen dat die alles ten alle tijden netjes conform de regels doet op de weg zoals je tijdens je rijexamen leert en ten alle tijden in de toekomst blijft doen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:16

Crazy D

I think we should take a look.

Strykeforce schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:42:
[...]

Ja, onvoorspelbaar gedrag komt gelukkig verder nooit voor op de weg. Gelukkig kunnen we bij elke andere auto/bestuurder er blind op vertrouwen dat die alles ten alle tijden netjes conform de regels doet op de weg zoals je tijdens je rijexamen leert en ten alle tijden in de toekomst blijft doen.
Maar die bestuurder kan wel een boete krijgen als ie domme dingen doet. Wie bekeur je als de auto zelf iets stoms doet?

Exact expert nodig?

PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:25:
[...]

Het is nog niet in Europe, en het komt ook nog niet. Tegen de tijd dat het er wel is heeft Tesla misschien de werking alweer aangepast. Iemand met simpele cruise aan moet ook opletten dat hij niet iemand ramt. Waarom is dit nou bij Tesla meteen weer stof om te bashen. Als het hier op Tesla's zit en je hebt er veel last dan heb je reden tot klagen. Nu is het allemaal wat nutteloos en weer een reden om Tesla te bashen.

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:26
Crazy D schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:54:
[...]

Maar die bestuurder kan wel een boete krijgen als ie domme dingen doet. Wie bekeur je als de auto zelf iets stoms doet?
De bestuurder, zoals dat nu ook gedaan wordt. Je moet je handen aan het stuur houden, je mag ook niet je telefoon bedienen met AP aan, daar zijn al (helaas) genoeg praktijk zaken uit gekomen en is men er voor beboet.

Jij bent verantwoordelijk, jij blijft de bestuurder. Het is een hulpmiddel, geen vervanging. Zover zijn we nog lang niet qua techniek, wetgeving, etisch...

• PeterZ(on)
Inspired schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:55:
[...]

Het is nog niet in Europe, en het komt ook nog niet. Tegen de tijd dat het er wel is heeft Tesla misschien de werking alweer aangepast. Iemand met simpele cruise aan moet ook opletten dat hij niet iemand ramt. Waarom is dit nou bij Tesla meteen weer stof om te bashen. Als het hier op Tesla's zit en je hebt er veel last dan heb je reden tot klagen. Nu is het allemaal wat nutteloos en weer een reden om Tesla te bashen.
Wie heeft het over Tesla bashen, ik schreef daarom ook "e.a." want ook andere merken werken eraan alleen Tesla het meest prominent.

PeterZ(on) schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:58:
[...]

Wie heeft het over Tesla bashen, ik schreef daarom ook "e.a." want ook andere merken werken eraan alleen Tesla het meest prominent.
Je gaat er volgens mij zelf al meteen vanuit dat het niet werkt en waardeloos is. @PhilipCl laat zich meteen weer negatief uit. Mercedes vraagt voor elke stukje extra plastic de hoofdprijs en als Tesla een extra prijs voor iets vraagt is het meteen een schande. Maar goed, misschien lees ik niet goed en zijn jullie heel positief. Dat kan ook.

• PhilipCl
Smobbo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:22:
[...]

Euh, ja dat klopt (nouja, 68k of met FSD 74k dus nog steeds geen 77k), met opties wordt een auto duurder dan zonder opties.
Wat is je punt? :?
Dat een Tesla gewoon (té) duur is!
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:06:
[...]

Vind jij. Zou de verkoopcijfers even bekijken. Ik vind een EQC die maar met 7.2kW en 110kW kan laden en een max van 180 te duur. Is dat nuttig te melden? Nee.

• Smobbo
[...]

Ah oke, je bedoelt dat je hem te duur vindt? Prima, kan ik in komen, het zijn inderdaad dure auto's.
Zoals ik al zei, iets duurder dan een Mach E en iets goedkoper dan een E-tron.

Of iets té duur is, tja als hij goed gaat verkopen blijkbaar niet. Als hij aan de straatstenen niet kwijt te raken is wel :+ .

• PeterZ(on)
Inspired schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:05:
[...]

Je gaat er volgens mij zelf al meteen vanuit dat het niet werkt en waardeloos is. @PhilipCl laat zich meteen weer negatief uit. Mercedes vraagt voor elke stukje extra plastic de hoofdprijs en als Tesla een extra prijs voor iets vraagt is het meteen een schande. Maar goed, misschien lees ik niet goed en zijn jullie heel positief. Dat kan ook.
Uit die gelinkte video waar het mee begon blijkt toch duidelijk dat het niet lekker werkt, o.a. stoppen bij groen als je even niet oplet. Ik vind dat toch echt gevaarlijk als er veel auto's komen met zo'n systeem. Heeft verder niets met Tesla te maken en van mij mogen ze er ook aan verdienen, geen enkel probleem hoor.

Alleen ik geloof er niet in dat het in de nabije toekomst gaat werken, en wil ook niet dat men mensen als testobject op de openbare weg gaat gebruiken zonder dat het overige verkeer dat kan herkennen.

• PhilipCl
Inspired schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:05:
[...]

Ik ben niet negatief ik ben gewoon kritisch! En ook beweer ik niet dat het een schande is!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Nee ze kosten gewoon veel geld. Vergeleken met de concurrentie krijg je een zeer complete auto (en ervaring) voor terug. De belofte van FSD is bij de concurrentie helemaal niet te koop en mag je dus niet meer vergelijken.

• daemonix
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:53:
[...]

Nee ze kosten gewoon veel geld. Vergeleken met de concurrentie krijg je een zeer complete auto (en ervaring) voor terug. De belofte van FSD is bij de concurrentie helemaal niet te koop en mag je dus niet meer vergelijken.
En dat is precies wat FSD is, een belofte. Niet iets dat hier en nu werkt. Je steunt daarmee de ontwikkeling, en het is aan jou om dat te willen. Dat is al zo sinds de introductie van de belofte van FSD, waarbij opgemerkt moet worden dat die belofte al jaren niet wordt waargemaakt, en waar Tesla er achter is dat andere hardware nodig blijkt te zijn dan initieel gedacht, en waarbij je ook nu nog moet afvragen of de huidige hardware dat wel zal kunnen.

Ik zou het niet kiezen, maar ik heb dan ook geen Tesla gekozen (in die tijd kon je alleen voor de S en de X kiezen, iets boven wat ik aan budget in gedachten had ;)).

• PhilipCl
Inspired schreef op donderdag 30 april 2020 @ 14:08:
[...]

Vind jij. Zou de verkoopcijfers even bekijken. Ik vind een EQC die maar met 7.2kW en 110kW kan laden en een max van 180 te duur. Is dat nuttig te melden? Nee.
Ik vind het eigenlijk wel nuttig dat je hiernaar verwijst (een melding maakt) waarvoor dank! Want, de laadsnelheid moet men in het juiste perspectief plaatsen, 7,4 kW is idd een probleem, geef ik ook toe; maar het DC laden aan 110 kW is geen probleem! Zie maar toegevoegde video, de laadcurve is ook van belang en dat zal de uiteindelijke laadtijd bepalen.

YouTube: Model X, e-tron, I-Pace and EQC charging comparison

Op kenteken geplaatst in Nederland jaar 2020 (tot nu toe):
  • EQC = 177 stuks
  • Model S = 51
  • Model X = 52
Lijkt mij dat de EQC beter doet dan de Tesla versies in dezelfde prijscategorie.

Mochten de cijfers niet juist zijn hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipCl op 30-04-2020 15:16 ]

• daemonix
  • Niet online
En hoeveel S'en en X'en zijn er in totaal geleverd de afgelopen jaren ten opzichte van de EQC? Hoeveel van de markt is van S en X naar de Model 3 gestroomd? Hoeveel van de markt is naar de Model 3P gestroomd? Een veelvoud van de aantallen die jij noemt....

Bij thuisladers is de laadcurve van een snellader volstrekt irrelevant, maar de AC laadtijd wel. Ik mag toch aannemen dat de meerderheid van de bevolking die zo'n dure auto aanschaft een eigen oprit heeft... En dan is het enkelfase laden wel degelijk een probleem. Ik ben bijvoorbeeld niet van plan om 1000 euro per jaar extra aan een 3x35 A aansluiting te betalen.

[ Voor 41% gewijzigd door daemonix op 30-04-2020 15:24 ]

• PhilipCl
daemonix schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:22:
En hoeveel S'en en X'en zijn er in totaal geleverd de afgelopen jaren ten opzichte van de EQC? Hoeveel van de markt is van S en X naar de Model 3 gestroomd? Hoeveel van de markt is naar de Model 3P gestroomd? Een veelvoud van de aantallen die jij noemt....

Bij thuisladers is de laadcurve van een snellader volstrekt irrelevant, maar de AC laadtijd wel. Ik mag toch aannemen dat de meerderheid van de bevolking die zo'n dure auto aanschaft een eigen oprit heeft... En dan is het enkelfase laden wel degelijk een probleem. Ik ben bijvoorbeeld niet van plan om 1000 euro per jaar extra aan een 3x35 A aansluiting te betalen.
Hoeveel er geleverd werden tov EQC in de vorige jaren, écht? Is dit een ernstige vraag?

Thuis laden neemt 11 uur in beslag om een volledige batterij van 0% tot 100% op te laden, wat uiteraard nooit het geval zal zijn, eerder van 20% tot 80% en 8 uur tijd nemen; ik zie het probleem niet echt!

En ja thuis laden, en de tijd dat het nodig heeft, is inderdaad niet relevant, dan lig ik te :z ... maar wat betreft DC laden is het wel degelijk relevant en dan moet EQC haast niet onderdoen voor een Tesla en dat was je initiële punt!

En ik woon in België en heb een 3-fase aansluiting thuis (3x40A).

• Deveon
  • Niet online
PhilipCl schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:51:
[...]
En ja thuis laden, en de tijd dat het nodig heeft, is inderdaad niet relevant, dan lig ik te :z ... maar wat betreft DC laden is het wel degelijk relevant en dan moet EQC haast niet onderdoen voor een Tesla en dat was je initiële punt!
Voor het DC laden gaat het alleen niet om hoeveel stroom je in dat pakket kan jagen, maar ook hoeveel kilometers daarmee kan afleggen. Hoe verhoud de efficiency van de EQC zich toch Tesla? Als je thuis ook krap zit qua laadtijd kan dit ook helpen. Zo ken ik ook iemand die zijn Model S laad met 13A en hoewel de range doordeweeks elke dag meer afneemt dan hij kan bijladen corrigeert dat weer over het weekend.

• GeeMoney
@Deveon belofte inderdaad want het enige wat een Tesla nu meer "FSD" doet dan mijn huidige E-tron is van baan wisselen met het knipperlicht (wat traag is en zeker niet altijd werkt) en dan nu het mogelijk stoppen of doorrijden bij een verkeerslicht die bevestigd moet worden. (geen handeling minder dus aangezien ik nu bij groen cruise control niet afschakel en bij stoppen op de rem druk als dat nodig is, vaak remt hij adaptief op de voorganger)

En met DC laden hangt alles op je eigen situatie eigenlijk. Op zich snap ik al die testjes wel maar als je zelf niet meer dan 200km op een dag maakt binnen 8 uur voldoen ze natuurlijk allebei net zo goed.
TeslaBjorn doet de 1000km test, geen idee hoe de EQC daaruit gekomen is maar de E-tron 55 is in dezelfde tijd op de eindbestemming als de Model X ondanks 1x vaker laden dacht ik. (maar hij laad dus langer sneller en constanter). Hoe vaak rijdt je natuurlijk die 1000km en is 10min. wachten dan echt een probleem?

Een van de redenen waarom ik voor de E-tron 55 ben gegaan is gewoon puur kilometers. Het komt regelmatig voor dat ik in de winter ruim 220km moet kunnen maken en als het tegenzit tussentijds niet bij kan laden. Dit werd met de 50 gewoon te krap en omdat het wekelijks is (afgezien van corona :+ ) wilde ik dat "gezeur" niet.
Als ik die ritten niet had gehad, was ik mogelijk voor de 50 gegaan.

Wat betreft Efficiency kan ik je melden dat de Model X (90D) 6 tot 8% "zuiniger" was dan mijn E-tron 55.
Een week of drie geleden had ik 3 dagen een Model X te leen en op 2 van de dagen een exact gelijke rit gemaakt. Daar moet ik wel bij zeggen dat de temp met de X beide keren iets gunstiger was (+2-4 graden hoger) en de wind richting ook maar dat zijn moeilijk variabelen die op te vangen zijn :p .

[ Voor 65% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2020 16:26 ]

• PhilipCl
Deveon schreef op donderdag 30 april 2020 @ 15:59:
[...]

Voor het DC laden gaat het alleen niet om hoeveel stroom je in dat pakket kan jagen, maar ook hoeveel kilometers daarmee kan afleggen. Hoe verhoud de efficiency van de EQC zich toch Tesla? Als je thuis ook krap zit qua laadtijd kan dit ook helpen. Zo ken ik ook iemand die zijn Model S laad met 13A en hoewel de range doordeweeks elke dag meer afneemt dan hij kan bijladen corrigeert dat weer over het weekend.
Alles hangt er een beetje vanaf hoe je rijstijl is:

Bij 90km/u (bij 15 graden):
  • Model X (LR Raven) = 177 Wh/km
  • EQC = 192 Wh/km
Bij 120 km/u (bij 15 graden):
  • Model X (LR Raven) = 229 Wh/km
  • EQC = 270 Wh/km
Uiteraard zijn bovenstaande cijfers uitsluitend op snelwegen, tijdens de uitgebreide testrit die ik met de EQC gedaan heb, op een gehele dag een 400 km afgelegd (mix van snelweg en gewone wegen) en was het verbruik 208 Wh/km, het was op dat moment 7 graden buiten.

• PhilipCl
GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:08:
@Deveon belofte inderdaad want het enige wat een Tesla nu meer "FSD" doet dan mijn huidige E-tron is van baan wisselen met het knipperlicht (wat traag is en zeker niet altijd werkt) en dan nu het mogelijk stoppen of doorrijden bij een verkeerslicht die bevestigd moet worden. (geen handeling minder dus aangezien ik nu bij groen cruise control niet afschakel en bij stoppen op de rem druk als dat nodig is, vaak remt hij adaptief op de voorganger)
Zelfs het automatisch baan wisselen met het knipperlicht voert de EQC heel netjes uit. En met de cruise control actief houdt de EQC de snelheidsborden in het oog en past de snelheid aan; dat kan zelfs Tesla niet oOo

Wat EQC ook doet is wanneer staart van file bereikt wordt dat de wagen uiterst links of rechts in de rijstrook geplaatst wordt om hulpdiensten een betere doorgang te bieden, doet dit geheel automatisch oOo

• PhilipCl
GeeMoney schreef op donderdag 30 april 2020 @ 16:08:

TeslaBjorn doet de 1000km test, geen idee hoe de EQC daaruit gekomen is maar de E-tron 55 is in dezelfde tijd op de eindbestemming als de Model X ondanks 1x vaker laden dacht ik. (maar hij laad dus langer sneller en constanter). Hoe vaak rijdt je natuurlijk die 1000km en is 10min. wachten dan echt een probleem?
Daar heeft de EQC het is minder goed gedaan, 11 uur tov 10:20 voor de e-Tron ... groot is het verschil nu ook weer niet, 7% trager, over zo een afstand ... verwaarloosbaar!

• kdeboois
@PhilipCl Please ! Wh/km

Mercedes kan natuurlijk geen robottaxi worden.
Erg nuttige feature van Tesla, zeker voor al die leaserijders die er hun hele 5 jarige contract op mogen wachten en dan de auto zonder deze feature in gaan leveren 😂

• PhilipCl
kdeboois schreef op donderdag 30 april 2020 @ 17:04:
@PhilipCl Please ! Wh/km

Mercedes kan natuurlijk geen robottaxi worden.
Erg nuttige feature van Tesla, zeker voor al die leaserijders die er hun hele 5 jarige contract op mogen wachten en dan de auto zonder deze feature in gaan leveren 😂
Mijn excuses, ik zal het nooit meer doen _/-\o_ en ja inderdaad, mijn gedacht ook! Ook een manier om geld te verdienen natuurlijk.
Pagina: 1 ... 94 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic