Ja dat ben ik wel met je eens. Want als een li-ion cel achteruit gaat in SOH, dan geloof ik dat de interne weerstand juist verhoogt. Dus, zal er alleen maar minder ampere over het dunne draadje lopen ipv minder.mux schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:49:
Maar ook daar zitten een hoop misverstanden in over hoe batterijen werken. Die fuse wires zijn min of meer nutteloos - een cel die faalt op een manier dat de rest van je pack gered kan worden zal de fuse wire niet opbranden, en een cel die daadwerkelijk in thermal runaway gaat zal weliswaar de fuse wire triggeren, maar de rest van je pack niet redden. Hoe dan ook zit je met een cel minder in je parallelschakeling, waardoor de balansstromen gigantisch worden en je hele pack gigantisch scheef trekt, wat de health van je gehele pack niet beter maakt. Dit is geen redundantie, dit is hoe je je pack voortijdig kapot maakt!
Wellicht redeneer ik dan te simpel, en hebben ze andere scenarios voorzien die ik nu niet kan bedenken.
En thermal runaway, ja dan is het sowieso te laat.
Ik lees dit als: kortste tijd tot onbalans, de rest is een gevolg daarvan. En ik geloof je direct.Dit alles zie je ook zijn weerslag hebben op de duurzaamheid van Tesla's packs. Ik zit hier naast een bedrijf dat Tesla-packs gebruikt voor ICE-naar-EV conversies. In een unmanaged situatie zijn dit zo'n beetje de slechtste accupakketten in de markt - ze hebben een hogere onbalans en snellere degradatie dan zo'n beetje alles behalve ancient chemieën zoals in de eerste Leafs.
Maar in de praktijk hebben ze volgens mij juist een van de laagste degradaties. Al functioneert de BMW i3 mogelijk nog beter.
Ja, alleen hebben Tesla (en later BMW) als enigen vanaf het begin de accu koeling goed op orde. Ik ga niet zeggen dat de methode perfect is, maar het zorgt voor de betere levensduur. Hele pack zelfde temperatuur krijgen inderdaad.....Zolang je je cellen netjes exact op dezelfde temperatuur houdt en langzaam laadt/ontlaadt, blijft hij wel goed. Maar een Tesla zou een veel betere kwaliteit en levensduur van hun batterijen kunnen hebben als ze hadden gestandaardiseerd op prismatische cellen.
En hoe groter, hoe minder te lijden (al trekken ze er wel gigantische vermogens uit en ook nog het superchargen)
Ze gaan in ieder geval voor de Chinese markt overstappen naar een andere chemie voor de Model 3. Ik denk dat dit ook zal resulteren in alleen maar cellen in serie.Dit alles is niet om Tesla aan te vallen, maar om de notie tegen te spreken dat hun batterijstrategie op een of andere manier speciale voordelen heeft. Dat is gewoon niet waar, het is een economische en strategische beslissing omdat ze gebruik willen maken van de massaproductie van 18650s en daarmee enigszins betaalbaar grotere accupakketten inbouwen. De fundamentele nadelen van een pakket samenstellen uit vele duizenden cellen proberen ze juist tegen te gaan door uitmuntend batterijmanagement, en daarin slagen ze steeds beter. Maar op termijn zullen ook zij overstappen naar grotere prismatische cellen, want dat is gewoon de betere technologie vanuit een system engineering-perspectief.
Volgens mij is het vrij simpel. We gaan terug naar 2011-2012 en Tesla wilde de Model S bouwen. De enige manier om de beoogde auto te bouwen in die tijd, was met deze strategie. Dat zou je als speciaal voordeel kunnen noemen, het was gewoon noodzaak denk ik, voor hun beoogde doel, en met alle nadelen en gevolgen van dien. Dan bedoel ik puur technisch, hoewel het economisch natuurlijk ook meespeelde.
Zou je hem nu vanaf scratch opnieuw ontwerpen, praktisch 10 jaar later, zou je zeker andere keuzes kunnen maken.
En ze hebben vooral toen ook een hoop moeten vervangen in de eerste jaren. Dat was zeker niet goed.
Maar, er was wel een Model S, die een hoop te weeg heeft gebracht, of hij nu deugde of niet.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)