• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:11:
[...]

Je kunt het verbruik van een PHEV onmogelijk extrapoleren naar het verbruik van een EV station.
Een PHEV is onnodig zwaar voor het vermogen wat hij kan leveren, daarnaast heb ik het idee dat er aardig verlies optreedt in de andrijflijnen van PHEV's.
Uiteraard kan je dat niet zo vergelijken, maar op lage snelheid lijkt het verbruik toch aardig in de buurt te komen van een zwaardere Model 3 LR. Het is vooral op de snelweg waar het verbruik enorm toe neemt
Hoeveel impact heeft een grill op het rijbereik?
Bijna elke moderne auto heeft een actieve grill zodat ze sneller opwarmen. Het grootste deel is trouwens dicht.
Misschien sta ik er alleen in, maar ik vind de Model Y nog lelijker dan ik mijn 3 vind.
SUV's vind ik zeker niet per definitie mooier dan een station.

Met vorm heeft de voorkant meer impact dan de achterkant.
Ik geloof er niets van dat je met een station niet hetzelfde verbuikt kunt bereiken als een SUV...

We kunnen straks de MG SUV met deze MG station vergelijken.
Geen idee wat mooi met de natuurwetten van luchtweerstand te maken hebben, maar zoals aan een druppel te zien is maakt de voorkant niet zoveel uit, het gaat met name om de achterkant.
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:24:
[...]

@Deveon

Volgens de NEDC gegevens haalt de MG SUV: 7,5km per kWh
De nieuwe station: 8km per kWh

Dus een EV station kan prima zuiniger zijn dan een EV SUV...
NEDC 7% winst zegt niets over de realiteit daarom gebruiken we nu de WLTP. Overigens zeg ik niet dat het niet kan, maar het verschil wordt wel erg klein en aangezien de gemiddelde consument zich niet druk maakt over verbruik zal een crossover beter verkopen dan een station.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 17:42

Crazy D

I think we should take a look.

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:37:
Dan ga je al snel naar een D segment station.
Heb ik ook geen principiële bezwaren tegen :+ Maar bedoel meer, een Clio Station, als ik dat zie rijden denk ik ok, why... zal vast wel echt veel ruimer zijn dan een gewone Clio maar het blijft gewoon klein. Maar goed dat is dan mijn persoonlijke wensenlijstje geprojecteerd op een auto. Maar NL is wel een station land (ik heb zelf ook liever station dan sedan) dus voor de NL markt zou dat heel mooi zijn (alleen wereldwijd zijn wij dacht ik 1 van de weinigen?).

Exact expert nodig?

Verwijderd

Crazy D schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:40:
[...]

Heb ik ook geen principiële bezwaren tegen :+ Maar bedoel meer, een Clio Station, als ik dat zie rijden denk ik ok, why... zal vast wel echt veel ruimer zijn dan een gewone Clio maar het blijft gewoon klein. Maar goed dat is dan mijn persoonlijke wensenlijstje geprojecteerd op een auto. Maar NL is wel een station land (ik heb zelf ook liever station dan sedan) dus voor de NL markt zou dat heel mooi zijn (alleen wereldwijd zijn wij dacht ik 1 van de weinigen?).
Ik kan je prima uitleggen why, ooit op een blauwe maandag heb ik een shortlease contract gekozen, 14% bijtelling en een Fabia station.

Waarom?
Zoon net geboren, kofferbak ruimer dan die van een A4 avant en bijtelling van 90 euro netto per maand.
Was opeens een loonsverhoging van 160 euro netto per maand ten opzichte van de Volvo die ik daarvoor reed.

Iedereen verklaarde mij voor gek, maar eigenlijk merkte je er als bestuurder weinig van, een baby op de achterbank zit in een maxi cosi, dus die merkt het verschil ook echt niet. Maar op vakantie kon ik alles in de kofferbak meenemen wat ik daarvoor ook deed.

Ruimte is fijn om te hebben.
Ik snap de keuze voor SUV niet zo erg.

Mijn vrouw had veel liever een CX5 gekozen dan onze huidige Model 3. Die ziet het heel anders dan ik.

Ik vind persoonlijk een station mooier dan een hatchback.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-01 16:35
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:05:
[...]

Ik zou zeker 200kWh aan accu capaciteit willen, voor vakantes ideaal en ook door de weeks, als je niet gegarandeed kan laden.

Daarnaast merk ik regelmatig dat ik 250-260km uit een 75kWh accu van Tesla haal.
Als je die 200kWh op Tesla manier aanspreekt (niet boven de 90% en niet onder de 10%, houd je nog 160kWh netto over.

Gelukkig zijn er doorbraken:
https://www.autoweek.nl/a...oor-2-000-km-actieradius/

Ook direct een signaal dat de leasemaatschappijen nog niet eens zo gek zijn om restwaarde voorzichtig in te schatten. Leaseprijse van de Model 3 is inmiddels gigantisch gestegen, mede door grote afzet (veel aanbod straks bij verkoop), maar ook dit soort zaken kunnen een gigantische kanteling teweeg brengen.
Dat is zeker interessant op meerdere fronten:
- Ik lees dat productie niet duur is, omdat grondstoffen *ruim* voorradig zijn.
- Ik lees dat de capaciteit per kilo erg hoog is
- Ik lees dat ze verder op eenzelfde formaat als een Li-ION accu ong. 8 keer zoveel capaciteit hebben
- Ik lees dat ze een oplossing hebben gevonden voor het kwaliteitsverlies wat normaal gesproken het issue is bij dergelijke accu-techniek

Als dit echt waar is, hebben we binnen een paar jaar telefoons die weer een (ruime) week mee kunnen op 1 acculading, laptops waar je ondanks hoge rekenkracht wel langdurig mobiel op kan werken en auto's waar je een hele week mee kan rijden voor deze opgeladen moet worden (net als een auto met brandstof, afhankelijk van tankgrootte en verbruik natuurlijk), maar die je ook prima tussentijds wat kan bijladen (bijv. tijdens een vergadering e.d.) zodat je eigenlijk altijd voldoende 'prik' hebt om een stuk te rijden.

En wat te denken van een kampeermiddel achter de EV, dat zou dan ook dichterbij komen, kan je naar (Zuid) Frankrijk toe met je caravan en EV, als je netjes af en toe je pauzes neemt een bijlaadt, alleen moet je bij de eindbestemming wel langdurig kunnen laden :+ .

(al bij al hoop ik dat e.e.a. waargemaakt kan worden, maar klinkt mij het allemaal nog veel te mooi)

[ Voor 9% gewijzigd door jbdeiman op 24-04-2020 12:04 ]

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:40:
[...]

De Clio Estate is een bijzonder prettige auto hoor. Zeker met kleine kinderen en een kofferbak van 440 liter heb je geen voordeligere keus.

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-01 07:18
Volgens Volkswagen gaat de ID.3 gewoon deze zomer geleverd worden.

https://www.autovisie.nl/...an-geruchten-rondom-id-3/

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:09
Reiger072 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:06:
Volgens Volkswagen gaat de ID.3 gewoon deze zomer geleverd worden.

https://www.autovisie.nl/...an-geruchten-rondom-id-3/
Ja, de voorraden die ze aan het opbouwen zijn was altijd al het plan omdat ze de 1st editie in 1x aan de klant willen leveren rond hetzelfde moment.

Ik ga momenteel er vanuit dat ik nu in het ergste geval nog maximaal 3 maanden moet wachten tot ik mijn 1st Plus krijg. Kan echt niet wachten :D

Wat anders, die nieuwe mini vind ik echt een gedrocht. Fiat lijkt het veel beter te doen met de nieuwe 500e, nieuw platform, fris design erbij en goede WLTP.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-01 16:23
daemonix schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:06:
Nee, 1x16 A zal een hoger rendement hebben dan 3x6 A. Check ook goed wat de minimale laadstroom kan, mag en zal zijn. 6 A is normaal gesproken het minimum bij veel BEV's.
Hoezo? Voor de tweede geisoleerde trap is 3x6A efficienter dan 1x16a want meer vermogen. Voor je front end lijkt mij het mij niet veel uit te maken.

Verwijderd

jbdeiman schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:02:
[...]

Dat is zeker interessant op meerdere fronten:
- Ik lees dat productie niet duur is, omdat grondstoffen *ruim* voorradig zijn.
- Ik lees dat de capaciteit per kilo erg hoog is
- Ik lees dat ze verder op eenzelfde formaat als een Li-ION accu ong. 8 keer zoveel capaciteit hebben
- Ik lees dat ze een oplossing hebben gevonden voor het kwaliteitsverlies wat normaal gesproken het issue is bij dergelijke accu-techniek

Als dit echt waar is, hebben we binnen een paar jaar telefoons die weer een (ruime) week mee kunnen op 1 acculading, laptops waar je ondanks hoge rekenkracht wel langdurig mobiel op kan werken en auto's waar je een hele week mee kan rijden voor deze opgeladen moet worden (net als een auto met brandstof, afhankelijk van tankgrootte en verbruik natuurlijk), maar die je ook prima tussentijds wat kan bijladen (bijv. tijdens een vergadering e.d.) zodat je eigenlijk altijd voldoende 'prik' hebt om een stuk te rijden.

En wat te denken van een kampeermiddel achter de EV, dat zou dan ook dichterbij komen, kan je naar (Zuid) Frankrijk toe met je caravan en EV, als je netjes af en toe je pauzes neemt een bijlaadt, alleen moet je bij de eindbestemming wel langdurig kunnen laden :+ .

(al bij al hoop ik dat e.e.a. waargemaakt kan worden, maar klinkt mij het allemaal nog veel te mooi)
Helemaal mee eens, dit zou echt een game changer kunnen zijn en de transitie naar EV kunnen versnellen.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:42
AndRo555 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:13:
[...]

Hoezo? Voor de tweede geisoleerde trap is 3x6A efficienter dan 1x16a want meer vermogen. Voor je front end lijkt mij het mij niet veel uit te maken.
Lastig te zeggen zonder de daadwerkelijke specificaties te kennen, maar hier een curve gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0esfj6RS9DDJI1YpaLNCUWd_68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UX8ZQgtyOyWJpeTr4NEOAatd.png?f=fotoalbum_large

Bij het hogere vermogen zakt de efficiency van dit design iets. Maar verschillen zijn te verwaarlozen zeker als je de SoC aan het begin en het aan einde van het laden niet meeneemt. Dat is van grotere invloed mijn inziens.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:25:
[...]

Helemaal mee eens, dit zou echt een game changer kunnen zijn en de transitie naar EV kunnen versnellen.
Afgelopen jaren zijn er al heel veel "doorbraken/game changers" geweest die niet tot wasdom komen. Zulke berichten zijn vaak voorzien van enorm grote veranderingen en verwachtingen dat ze binnen 3 tot 5 jaar in productie genomen kunnen worden. In de praktijk is het een klein laboratorium opstellinkje en zoekt men geld om verder te gaan. Dus puur voor investeerders geschreven. Er is nog niets bekend over massa productie en echte duurtesten.

Het zou mooi zijn al zouden ze maar de helf van de belofte waarmaken.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
AndRo555 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:13:
[...]

Je vergeet dat het per fase gaat, en dan is 1 fase 230*16= 3680 W toch heul veul meer dan 230*6= 1380 W, nog los van de andere opmerkingen die ik maakte waar je vrolijk aan voorbij gaat.

3 fase aansluiting betekent dan ook 3 losse, niet gekoppelde AC/DC converters.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Amdwarrior schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:20:
[...]

Verkopen ze nog stationcars dan? Ik zie tegenwoordig alleen maar SUV helaas
Het is maar de vraag wat je een SUV noemt hé, is een i-Pace een SUV? Is een Model Y een SUV?

• kdeboois
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 12:44:
[...]

Je vergeet dat het per fase gaat, en dan is 1 fase 230*16= 3680 W toch heul veul meer dan 230*6= 1380 W, nog los van de andere opmerkingen die ik maakte waar je vrolijk aan voorbij gaat.

Die verliezen zijn verwaarloosbaar klein. 3 phase DC-DC is efficiënter en dat geeft meer rendement verbetering dan iets meer verlies door het hogere AC-DC stroom.

Ik stem op 3x6A als efficiënter.

[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 24-04-2020 13:23 ]

• daemonix
  • Niet online
10% is verwaarloosbaar klein? Als je had geschreven dat de onderlinge verschillen verwaarloosbaar klein zouden zijn dan had ik je niet geloofd, maar dit is onzin. ;)

• AndRo555
[...]

AC/DC front end gaat per fase, de geïsoleerde DC/DC trap er achter niet,daarvan zit er maar 1 in. En die laatste is verantwoordelijk voor de grootste verliezen.

Daarnaast heeft het AC-DC minder last van no load verliezen en zijn de verliezen dus redelijk proportioneel met belasting. Bij de DC-DC trap heb je hier wel meer last van met disproportionele verliezen bij lage lasten wat effectief je efficiëntie onderuit haalt bij lage belasting.

[ Voor 22% gewijzigd door AndRo555 op 24-04-2020 14:21 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
[...]

3*230*6 = 18*230> 16*230

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

MarcelGo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:56:
Blijft opvallend dat je 2 kampen hebt...de accu van de auto is groot genoeg en 3,7kW is snel genoeg...en de accu is nooit groot genoeg en het laden moet met minimaal 11kW maar liefst 22kW...

Je zou verwachten dat de kleine accu en een snelle lader voor de meesten voldoet en een grote accu en langzame lader ook.
De gemiddelde auto in Nederland rijd 13.000km, zeg dat dit op 200 of zelfs maar 150 dagen wordt gedaan. Dan heb je een bereik van zo'n 87km nodig. Dus ja met een relatief kleine accu zou de gemiddelde auto gewoon prima toe moeten kunnen.

Snel laden is voor onderweg dan erg fijn, maar voor thuisgebruik waarschijnlijk niet noodzakelijk.
Volgens mij zijn de meeste reacties teveel gebaseerd op het extrapoleren van de eigen situatie.
In mijn geval wel hoor. Ik rijd alleen zakelijk al 50.000/jr namelijk. Daarbij heb ik nog niet eens rekening gehouden met de uitschieters, die dagen waarop ik ineens 400, 500 of meer kilometers moet maken.
Zo heb ik bijna 3 jaar met een 1e generatie Zoe dagelijks 140 km gereden en misschien 2 keer (echt) gewild dat de accu groter was of dat het thuis laden wat sneller ging.

Omdat het voor de inruilwaarde van belang is snap ik de hang naar een grotere accu/ snelle lader wel, maar 1 van de 2 voldoet in veel gevallen prima.
Ik heb pas sinds kort m'n eerste EV en merk dat ik vooral 'met volle accu' thuis wil vertrekken. Kan dit niet 100% verklaren, maar denk dat het is omdat onderweg laden gewoonweg best veel tijd kost. Destination-charging is niet altijd mogelijk, dus daar moet je ook rekening mee houden.
Hiervoor reed ik een diesel, ook zo'n 55k/jr. Sjah even een minuut of 5-6 bij een tankstation en je kunt weer 800km, dat is wat ik gewend was.

Bericht hierboven

• PhilipCl
Floor-is schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:18:
[...]

De gemiddelde auto in Nederland rijd 13.000km, zeg dat dit op 200 of zelfs maar 150 dagen wordt gedaan. Dan heb je een bereik van zo'n 87km nodig. Dus ja met een relatief kleine accu zou de gemiddelde auto gewoon prima toe moeten kunnen.

Snel laden is voor onderweg dan erg fijn, maar voor thuisgebruik waarschijnlijk niet noodzakelijk.
Gemiddelden kunnen gevaarlijk zijn, ik rij pakweg 25.000 km per jaar, dus 68 km gemiddeld per dag; in sommige weken doe ik misschien 300 km per week, dat is 42 km per dag, maar in zo een week heb ik geen afspraken en doe ik die km voornamelijk in het weekend, er zijn andere weken met veel afspraken en dan doe ik misschien 2.000 km op een week, dat is dan 285 km per dag, echter komt het regelmatig voor dat ik tijdens zo een week minstens 500 km op één dag doe.

Op basis van het gemiddelde zou ik het met een kleine accu kunnen doen, want maar 68 km per dag.

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:06
PhilipCl schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:13:
[...]

Het is maar de vraag wat je een SUV noemt hé, is een i-Pace een SUV? Is een Model Y een SUV?
Cross over met 4wd :+

• kdeboois
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 13:44:
10% is verwaarloosbaar klein? Als je had geschreven dat de onderlinge verschillen verwaarloosbaar klein zouden zijn dan had ik je niet geloofd, maar dit is onzin. ;)
Ik heb het puur over de AC naar DC omzetting. Minimaal verschil tussen 1 of 3 fase waarbij de DC naar DC omzetting een groot verschil geeft tussen 1 of 3 fase.

10% is het totale verlies van AC laden naar DC ontladen in mijn laatste test. Dat is pas onzin omdat op AC 1 fase vs AC 3 fase te noemen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:01
PhilipCl schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:36:
[...]

Gemiddelden kunnen gevaarlijk zijn, ik rij pakweg 25.000 km per jaar, dus 68 km gemiddeld per dag; in sommige weken doe ik misschien 300 km per week, dat is 42 km per dag, maar in zo een week heb ik geen afspraken en doe ik die km voornamelijk in het weekend, er zijn andere weken met veel afspraken en dan doe ik misschien 2.000 km op een week, dat is dan 285 km per dag, echter komt het regelmatig voor dat ik tijdens zo een week minstens 500 km op één dag doe.

Op basis van het gemiddelde zou ik het met een kleine accu kunnen doen, want maar 68 km per dag.
Jouw gebruik wijkt dus sterk af van het gemiddelde. Prima dat jij daar rekening mee houdt.

Maar het gros van de auto's maakt een paar keer per week hetzelfde ritje naar het werk, nog een bezoekje aan de supermarkt en een keer de kinderen ophalen van sporttraining. En in het weekend even langs bij oma of een jarige in de familie, naar de sportwedstrijd en de bouwmarkt of het tuincentrum. Veel spannender ziet het er voor meer dan 60-70% van de auto's in Nederland echt niet uit tijdens de normale (werk)weken.
Afwijkend gebruik op bovenstaande komt voor in de lange weekenden, schoolvakanties en uiteraard met de zomervakantie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• daemonix
  • Niet online
BarryH schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:13:
[...]

3*230*6 = 18*230> 16*230
Dat is volledig naast het punt. 16 A is bijna 3x zo veel als 6 A. 6 A heeft op een omzetter die 16 A aankan een lager rendement.

• kdeboois
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:54:
[...]

Dat is volledig naast het punt. 16 A is bijna 3x zo veel als 6 A. 6 A heeft op een omzetter die 16 A aankan een lager rendement.
Je snapt niet hoe het werkt ben ik bang. Een diodebrug heeft 2x1V verlies en dat is bij 16A en 6A diezelfde 1 Volt. Je praat dus over 3 x 2 x 6 (36) Watt of 1 x 2 x 16 (32) Watt verlies door AC -> DC omzetting. 36 Watt vs 32 Watt verlies op 4 of 6 kW totaal vermogen wat niets is in verhouding. 4 Watt verschil dus op 4000 Watt.

De verliezen om de PFC en de DC/DC omzetting te doen zijn vele malen groter en bij 3-fase is dat duurder maar efficiënter.

[ Voor 5% gewijzigd door kdeboois op 24-04-2020 16:19 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

PhilipCl schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:36:
[...]

Ding is eigenlijk: er is geen gemiddelde.

Vrienden van me hebben een kleine ICE. Die staat door de week bijna altijd stil, maar in het weekend rijden ze er zomaar 400km mee. Gemiddeld over de week rijden ze dan niet veel, maar in het weekend is het dan ineens anders.
Mijn schoonouders hebben vorig jaar hun Citroën C5 weggedaan, want die tikte de 100.000 aan. Hadden ze gekocht met 30k op de klok, 5 jaar eerder. Die rijden bijna alleen maar in de stad, maar de auto werd ook uitgeleend aan familie om ermee op vakantie te gaan: want lekker groot! Gemiddeld rijd die auto niet, behalve in bepaalde vakanties en dan ineens rustig 2000+ km in twee weken.

Bericht hierboven

Verwijderd

Floor-is schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:14:
[...]

Ding is eigenlijk: er is geen gemiddelde.

Vrienden van me hebben een kleine ICE. Die staat door de week bijna altijd stil, maar in het weekend rijden ze er zomaar 400km mee. Gemiddeld over de week rijden ze dan niet veel, maar in het weekend is het dan ineens anders.
Mijn schoonouders hebben vorig jaar hun Citroën C5 weggedaan, want die tikte de 100.000 aan. Hadden ze gekocht met 30k op de klok, 5 jaar eerder. Die rijden bijna alleen maar in de stad, maar de auto werd ook uitgeleend aan familie om ermee op vakantie te gaan: want lekker groot! Gemiddeld rijd die auto niet, behalve in bepaalde vakanties en dan ineens rustig 2000+ km in twee weken.
Dat hebben wij ook.
Woon werk verkeer is maar 20km, dus 40km per dag.

Maar in het weekend kan dat zomaar 300km op een dag zijn. Voor Corona tijden gingen we heel vaak naar de hoge veluwe, stukje fietsen. Dat is even 115km heen en 115km terug. Vooraf even langs de supermarkt en terug nog even een restaurantje opzoeken.

Tikt aardig aan. Dan wil ik echt niet met een lege accu thuiskomen in de avond als dan opeens blijkt dat de laadgelegenheden allemaal bezet zijn. Om deze reden is de Long Rang al diverse malen "tekort" gebleken. Vaak kon ik hem de volgende ochtend als om 7:00 uur de eersten naar werk gingen de auto snel aan de lader en dan 1,5 uur later naar werk.

Uiteindelijk is er wel een mouw aan te passen, maar ideaal is anders.

Daarom ben ik zeker voorstander van grotere accu's. Puur gemak... Het kan ook niet anders als je de EV echt alemeen geacepteerd wil krijgen.

• PhilipCl
Ivow85 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:52:
[...]

Jouw gebruik wijkt dus sterk af van het gemiddelde. Prima dat jij daar rekening mee houdt.

Maar het gros van de auto's maakt een paar keer per week hetzelfde ritje naar het werk, nog een bezoekje aan de supermarkt en een keer de kinderen ophalen van sporttraining. En in het weekend even langs bij oma of een jarige in de familie, naar de sportwedstrijd en de bouwmarkt of het tuincentrum. Veel spannender ziet het er voor meer dan 60-70% van de auto's in Nederland echt niet uit tijdens de normale (werk)weken.
Afwijkend gebruik op bovenstaande komt voor in de lange weekenden, schoolvakanties en uiteraard met de zomervakantie.
Ik wijk wel om meer af tov het gebruikelijke 🤣 maar, als het van huis uit werken meer ingeburgerd geraakt dan zou wat ik schrijf wel eens het nieuwe normaal kunnen worden ... ik werk namelijk van huis uit.

• PhilipCl
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:45:
[...]

Dat hebben wij ook.
Woon werk verkeer is maar 20km, dus 40km per dag.

Maar in het weekend kan dat zomaar 300km op een dag zijn. Voor Corona tijden gingen we heel vaak naar de hoge veluwe, stukje fietsen. Dat is even 115km heen en 115km terug. Vooraf even langs de supermarkt en terug nog even een restaurantje opzoeken.

Tikt aardig aan. Dan wil ik echt niet met een lege accu thuiskomen in de avond als dan opeens blijkt dat de laadgelegenheden allemaal bezet zijn. Om deze reden is de Long Rang al diverse malen "tekort" gebleken. Vaak kon ik hem de volgende ochtend als om 7:00 uur de eersten naar werk gingen de auto snel aan de lader en dan 1,5 uur later naar werk.

Uiteindelijk is er wel een mouw aan te passen, maar ideaal is anders.

Daarom ben ik zeker voorstander van grotere accu's. Puur gemak... Het kan ook niet anders als je de EV echt alemeen geacepteerd wil krijgen.
Oei, 230 km en toch tekort met een Long Range ... raar!

• AndRo555
daemonix schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:54:
[...]

AndRo555 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 14:11:
[...]

AC/DC front end gaat per fase, de geïsoleerde DC/DC trap er achter niet,daarvan zit er maar 1 in. En die laatste is verantwoordelijk voor de grootste verliezen.

Daarnaast heeft het AC-DC minder last van no load verliezen en zijn de verliezen dus redelijk proportioneel met belasting. Bij de DC-DC trap heb je hier wel meer last van met disproportionele verliezen bij lage lasten als gevolg wat effectief je efficiëntie onderuit haalt bij lage belasting.

• Floor-is

Floor-is

5.2

PhilipCl schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:06:
[...]

Oei, 230 km en toch tekort met een Long Range ... raar!
Ja, de algemene conclusie is dat er iets mis is met z’n auto.. Want hij rijd niet als een zot zegtie :?

Mijn verbruik is 164Wh gemiddeld, maar ik rijd erg rustig. Wel M3 LR, AWD met de 19” wielen.

[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 24-04-2020 21:31 ]

Bericht hierboven

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

daemonix schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:24:
Verrassend nieuws: MG heeft de primeur van een BEV stationcar
Ziet er niet slecht uit. Of ze die datum van begin 2021 halen, het zal me benieuwen. Maar ik vind het veelbelovend. Sporters, grote gezinnen, vertegenwoordigers, hondenliefhebbers, voor die groepen is het een ideale auto,

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 21:48
Weet iemand wanneer de koelvloeistof van een EV ververst moet worden en hoeveel dat ongeveer kost?

In het onderhoudsschema van de KIA e-Niro staat sinds 1-1-2020: om de 3 jaar of 60.000 km. Kosten 173 euro.

Het schema van 1-7-2019 zegt: Koelvloeistof verversen bij 10 jaar / 150.000 km, daarna 2 jaar / 30.000 km.
Kosten 104 euro.

Nogal een verschil.

Zie overigens hetzelfde in het onderhoudsschema van de e-Niro in de VS, maar daar leek het te gaan om een verschil tussen het 2019 en 2020 model.

De 2019 e-Niro laadt op 1 fase, de 2020 e-Niro op 3 fasen. Kan het zijn dat een 3-fasen auto vaker verversing van de koelvloeistof nodig heeft dan een 1-fase? Tenslotte gaat het vooral om de koeling van de batterij?

PS: heb dezelfde vraag gesteld op het KIA e-Niro forum misschien herkennen bezitters van andere EV's dit ook?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:57
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• BarryH
  • Nu online
TucanoItaly schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:19:
[...]

Ziet er niet slecht uit. Of ze die datum van begin 2021 halen, het zal me benieuwen. Maar ik vind het veelbelovend. Sporters, grote gezinnen, vertegenwoordigers, hondenliefhebbers, voor die groepen is het een ideale auto,
Alleen dan zie je de bagageruimte: 479 - 1367 liter (http://www.chinamobil.ru/eng/roewe/ei5/?view=props)
Dat is met achterbank plat minder dan mijn (kleine) Ioniq.
En dan vraag ik me af hoe ruim deze station eigenlijk is..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:40
Mar.tin schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:44:
[...]

Ik zou niet perse weten waarom het elke 3 jaar zou moeten. Zeker niet in een EV waar het minder te lijden heeft.

De kwaliteit degradeert iets door de tijd heen.

Wat ik vooral niet snap is waarom dat €178 moet kosten B)
Koelvloeistof kost een paar euro per liter.. en echt werk kan het niet zijn.
Om de garagehouders te plezieren. Een andere reden is er niet.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:33
Ik had niet verwacht dat mijn vraag tot zoveel discussie zou leiden. Is de consensus dat vooral het totale laadvermogen van belang is voor de efficiëntie en niet zozeer of dat 1 of 3 fase wordt aangeleverd? Dus in mijn geval altijd op 11kW laden tenzij er een andere reden is om dat niet te doen (bijvoorbeeld omdat je in de toekomst geen zonnestroom wilt terugleveren maar in je auto wilt stoppen...)

• AndRo555
mog__wai schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:48:
[...]

Ik had niet verwacht dat mijn vraag tot zoveel discussie zou leiden. Is de consensus dat vooral het totale laadvermogen van belang is voor de efficiëntie en niet zozeer of dat 1 of 3 fase wordt aangeleverd? Dus in mijn geval altijd op 11kW laden tenzij er een andere reden is om dat niet te doen (bijvoorbeeld omdat je in de toekomst geen zonnestroom wilt terugleveren maar in je auto wilt stoppen...)
Inderdaad, ruwweg gezien is hoger vermogen efficiënter voor de lader. Ik zou altijd wel >30% van het maximum nemen. Daaronder zakt het vaak snel in elkaar, daarboven scheelt het niet heel veel meer.
Bv.: https://www.brusa.biz/fil...er/BRUSA_DB_EN_NLG664.pdf

• kdeboois
mog__wai schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 23:48:
[...]

Volgens de informatie online heeft de i3 een 7,2 kW onboard lader. Hoe wil je dan op 11 kW laden ?

• mog__wai
kdeboois schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:45:
[...]

Volgens de informatie online heeft de i3 een 7,2 kW onboard lader. Hoe wil je dan op 11 kW laden ?
De i3 heeft sinds 2017 optioneel een 11kW 3 fase lader (Op het 120Ah model standaard). De auto die ik op het oog heb heeft dat :)

Zie:
https://ev-database.nl/auto/1104/BMW-i3

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mog__wai schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:10:
[...]

De i3 heeft sinds 2017 optioneel een 11kW 3 fase lader (Op het 120Ah model standaard). De auto die ik op het oog heb heeft dat :)

Zie:
Leesvoer:
https://avt.inl.gov/sites...acterization2014BMWi3.pdf
Is een fase, maar geeft wel wat duidelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 25-04-2020 12:04 ]

Wise enough to play the fool

• kdeboois
Je link werkt niet, maar neem aan dat je deze bedoeld ? https://avt.inl.gov/repor...hicle-charging-fact-sheet

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

yes! Ik zal hem even aanpassen in mijn post :)

Wise enough to play the fool

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11-2025
De i3 vind ik zelf vrij prijzig voor wat je krijgt, voor een paar duizend meer krijg je 200km meer bereik en 5 zits. Vooral dat laatste, max 4 personen, was voor mij echt een no-go. Maar dat is natuurlijk heel afhankelijk van je persoonlijke situatie

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
mog__wai schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:10:
[...]

Zie:
De Renault Zoe Q210 heeft ook 3 fasen 22kW aan boord. Wellicht niet jouw model maar ook 5 zits en 150km range.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• mog__wai
wouter1971 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 17:47:
[...]

De Renault Zoe Q210 heeft ook 3 fasen 22kW aan boord. Wellicht niet jouw model maar ook 5 zits en 150km range.
Mijn keuze staat al vast, het wordt een i3. Mooie techniek, mooi strak uiterlijk :). Ik was me alleen nog aan het afvragen wat de beste laadstrategie is. Dat lijkt dus "full power" op 11kW te zijn. Nu dus nadenken hoe ik een "smart" 3 fase laadpunt ga bouwen.

• horrik000
  • Laatst online: 24-12-2025
mog__wai schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:32:
[...]

Mijn keuze staat al vast, het wordt een i3. Mooie techniek, mooi strak uiterlijk :). Ik was me alleen nog aan het afvragen wat de beste laadstrategie is. Dat lijkt dus "full power" op 11kW te zijn. Nu dus nadenken hoe ik een "smart" 3 fase laadpunt ga bouwen.
Ik wil de ID3 afwachten, een proefrit maken en daarop mijn keuze baseren. De e-Soul is een goede kanshebber en wellicht de ID3. We gaan het zien.

• Gotham
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07-2025
kdeboois schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:08:
@Gotham Volgens mij was Peugeot er snel bij en is dit inmiddels de derde generatie.

1e: Wikipedia: Peugeot 106
2e: Peugeot iOn - Wikipedia: Mitsubishi i-MiEV

Verder gefeliciteerd met de auto, ziet er fraai uit. Jammer dat er wat min puntjes zijn, maar zijn looks maken een boel goed.

Zag het somber in voor Opel en Peugeot door het breken met GM, maar ze hebben sneller dan verwacht een prima auto neergezet.
In dat opzicht is het dan geen eerste generatie, maar wel de eerste elektrische auto van PSA waarmee je meer kunt dan vooral in de stad rondrijden.

Het uiterlijk is voor mij ook een belangrijk punt geweest om voor deze auto te kiezen, in combinatie met de 50kWh accu. Voor mij vielen auto's zoals een Kona Electric en een e-Niro helaas buiten budget omdat op die auto's door hun populariteit een premium zit.

De e-Golf vond ik ook een mooie auto en praktische auto qua ruimte, maar daarvan vond ik de accu te klein.

Ik heb de e2008 nog overwogen, maar bij navraag bleek die levertijd nog onbekend te zijn, daarbij dacht ik ook dat het grotere formaat van de auto ten koste zou gaan van de range.

Overall ben ik tevreden met de e208, al had ik graag een 3 fase lader gehad, adaptieve cruise control en de digitale tellers hadden van mij iets minder "computer game-achtig" mogen zijn. Er is geen enkele optie om op een digitaal en vorm van traditionele tellers te tonen.

Er is ook een modus waarbij je ziet of de auto energie gebruikt of regenereert, maar verder zonder enige context of getallen over het verbruik/terugwinnen. Het nut hiervan ontgaat mij een beetje.

Op zich is de +/- 200 km bereik genoeg voor mij, maar ik heb familie die 165 km verderop wonen, waar weinig tot geen laadfaciliteiten zijn. Daarom had ik gehoopt dat de e208 toch iets dichterbij de 300 km zou kunnen komen, zodat ik zonder zorgen op de weg terug een snel lader zou kunnen zoeken, vooral omdat mijn ervaring met Fastned tot op heden nog niet geweldig is. Zodra ik daar ook de 100 kW kan halen zou dat minder een probleem moeten zijn.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
Gotham schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 23:58:
[...]

In dat opzicht is het dan geen eerste generatie, maar wel de eerste elektrische auto van PSA waarmee je meer kunt dan vooral in de stad rondrijden.

Het uiterlijk is voor mij ook een belangrijk punt geweest om voor deze auto te kiezen, in combinatie met de 50kWh accu. Voor mij vielen auto's zoals een Kona Electric en een e-Niro helaas buiten budget omdat op die auto's door hun populariteit een premium zit.

De e-Golf vond ik ook een mooie auto en praktische auto qua ruimte, maar daarvan vond ik de accu te klein.

Ik heb de e2008 nog overwogen, maar bij navraag bleek die levertijd nog onbekend te zijn, daarbij dacht ik ook dat het grotere formaat van de auto ten koste zou gaan van de range.

Overall ben ik tevreden met de e208, al had ik graag een 3 fase lader gehad, adaptieve cruise control en de digitale tellers hadden van mij iets minder "computer game-achtig" mogen zijn. Er is geen enkele optie om op een digitaal en vorm van traditionele tellers te tonen.

Er is ook een modus waarbij je ziet of de auto energie gebruikt of regenereert, maar verder zonder enige context of getallen over het verbruik/terugwinnen. Het nut hiervan ontgaat mij een beetje.

Op zich is de +/- 200 km bereik genoeg voor mij, maar ik heb familie die 165 km verderop wonen, waar weinig tot geen laadfaciliteiten zijn. Daarom had ik gehoopt dat de e208 toch iets dichterbij de 300 km zou kunnen komen, zodat ik zonder zorgen op de weg terug een snel lader zou kunnen zoeken, vooral omdat mijn ervaring met Fastned tot op heden nog niet geweldig is. Zodra ik daar ook de 100 kW kan halen zou dat minder een probleem moeten zijn.
Er is meer dan alleen fastned toch? Overigens denk ik dat als je de newmotion app pakt je altijd wel een straatlader in de buurt kunt vinden.

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-01 21:29
niki_lauda schreef op maandag 20 april 2020 @ 07:38:
Een nieuw onderzoek van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment over de CO2 uitstoot van Ev's
https://www.volkskrant.nl...dieselvarianten~b22c0eed/
Hier de versie van nu.nl op basis van hetzelfde onderzoek.
https://www.nu.nl/auto/60...r-dan-brandstofautos.html

• BarryH
  • Nu online
Als je het document leest zie je in de bronnen onderzoek uit 2012, 2016, etc

Ook valt op dat voor de aanname 0,5 accu extra voor 200k km, het bron onderzoek uit 2012 het heeft over 180k mijl, dus 1,5 x zo veel

Onderzoek gaat trouwens uit van een 30kWh accu

• Deveon
  • Niet online
De conclusie uit het onderzoek dat elektrische auto’s meer kilometers maken tijdens hun levensduur in dezelfde periode is natuurlijk wel een vertekend beeld. Dat is nu puur een financiële insteek omdat het voor de dagelijks veelrijder nou eenmaal eerder loont om elektrisch te rijden. De operationele kosten liggen nou eenmaal veel lager en de initiële aanschaf kan je over meer kilometers verspreiden waardoor de kosten per kilometer steeds verder daalt.

Voor ons primaire auto met 25-30.000 km per jaar is zowel financieel als ecologisch de stap naar een EV makkelijk te verantwoorden, maar voor onze tweede auto met die hooguit 3000 km/j rijdt is elektrisch helaas geen betaalbaar alternatief, hoe graag ik ook zou willen.

PS: Met drie kinderstoeltjes is een deelauto ook geen optie. Eerst 3 kilometers op de fiets met drie kinderen, een kinderwagen en de kinderstoeltjes kost zo een half uur extra per rit terwijl het financieel waarschijnlijk niet eens een besparing is. Een gebruikte auto met 2 ton op de teller is dan opeens ook heel duurzaam aangezien die zowel de financiële en milieu afschrijving al gehad heeft.

• jbdeiman
Deveon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:34:
PS: Met drie kinderstoeltjes is een deelauto ook geen optie. Eerst 3 kilometers op de fiets met drie kinderen, een kinderwagen en de kinderstoeltjes kost zo een half uur extra per rit terwijl het financieel waarschijnlijk niet eens een besparing is. Een gebruikte auto met 2 ton op de teller is dan opeens ook heel duurzaam aangezien die zowel de financiële en milieu afschrijving al gehad heeft.
Precies dit is het grootste nadeel van de Elektrische auto's, legio's aan gezinnen die bijna geen auto rijden en 1 keer per jaar (of 2 keer) een weekje in een vakantiepark hier of net over de grens gaan zitten. Economisch gezien is een elektrische auto voor die doelgroep totaal niet interessant, net als voor de doelgroep die dichtbij het werk woont en met de fiets gaat, en de auto voor (met name) de boodschappen gebruikt, of de bedrijfsbus bij huis parkeert en de hele week daarmee van/ naar het werk rijdt.

Vooral zakelijk (met veel kilometers) gezien is een elektrische auto echt een heel interessante optie, ook die doelgroep is natuurlijk erg groot, maar het grootste probleem zal m zitten in de eerder benoemde doelgroepen die maar weinig kilometers maken. Het zal nog (erg) lange tijd duren voordat ook daar de elektrische auto wordt ingeburgerd.
En dan is er nog een hele groep mensen die geen eigen parkeerplek hebben (vlak)bij huis, waar ze een eventuele EV kunnen opladen, of met eigen opgewekte (zonne)energie hun auto kunnen opladen. Voor die groep is de grens voor het aantrekkelijk krijgen van een EV ook nog enorm ver weg. Ik ben heel benieuwd hoe het de komende jaren allemaal gaat lopen. Zelf moet ik in Oktober mijn leaseauto (diesel nog 14%) inleveren en een andere auto uitzoeken, maar mijn portemonee is daarin toch wat meer leidend dan een zogenaamd 'groene' elektrische auto.
Ik val zelf in de laatste categorie die ik benoem, moet de auto aan de andere kant van de straat parkeren, geen eigen parkeergelegenheid, en het dichtstbijzijnde openbare laadpaal is bijna 5 minuten lopen. (letterlijk in de hele buurt geen openbare laadpaal te vinden. Buurt is daarbij een 'rondweg' met zijstraten) Een eigen laadpaal is (nu) geen optie, en de gemeente wil daar ook niet aan, dus moet het een gedeelde paal worden, maar dan kan ik niet met zelf opgewekte stroom opladen.

• Deveon
  • Niet online
jbdeiman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:56:
[...]
Ik val zelf in de laatste categorie die ik benoem, moet de auto aan de andere kant van de straat parkeren, geen eigen parkeergelegenheid, en het dichtstbijzijnde openbare laadpaal is bijna 5 minuten lopen. (letterlijk in de hele buurt geen openbare laadpaal te vinden. Buurt is daarbij een 'rondweg' met zijstraten) Een eigen laadpaal is (nu) geen optie, en de gemeente wil daar ook niet aan, dus moet het een gedeelde paal worden, maar dan kan ik niet met zelf opgewekte stroom opladen.
In principe is er landelijk beleid dat wanneer je afhankelijk bent van openbaar parkeren dat je een publieke laadpaal kan aanvragen. De aanvraag wordt in principe vrijwel altijd gehonoreerd indien er binnen 250-300 meter geen paal te vinden is. Natuurlijk is dit een gedeelde paal, maar als er geen paal is zullen het aantal (PH)EVs in de wijk die daar gebruik van zouden maken ook wel meevallen. Nadeel is wel dat het 6 tot 9 maanden kan duren voordat er iets gerealiseerd wordt. Zelf heb ik dit traject ook doorlopen, sterker nog probeerde het nog te annuleren, maar heb ook een eigen laadpaal waarmee ik vrijwel altijd vanaf de openbare parkeerplaats kan laden.

Overigens zie ik het niet zo zeer als een probleem van elektrische auto's, maar van de transitie naar elektrisch rijden. Onder aan de streep is iedereen erbij juist gebaad (luchtkwaliteit) dat juist de kilometervreters over gaan. Het is voor de samenleving een stuk voordeliger om één huishouden wat 50.000 km/j rijdt te overtuigen te elektrificeren dan 10 huishoudens die 5.000 km/j rijden.

• jbdeiman
Deveon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:19:
[...]

In principe is er landelijk beleid dat wanneer je afhankelijk bent van openbaar parkeren dat je een publieke laadpaal kan aanvragen. De aanvraag wordt in principe vrijwel altijd gehonoreerd indien er binnen 250-300 meter geen paal te vinden is. Natuurlijk is dit een gedeelde paal, maar als er geen paal is zullen het aantal (PH)EVs in de wijk die daar gebruik van zouden maken ook wel meevallen. Nadeel is wel dat het 6 tot 9 maanden kan duren voordat er iets gerealiseerd wordt. Zelf heb ik dit traject ook doorlopen, sterker nog probeerde het nog te annuleren, maar heb ook een eigen laadpaal waarmee ik vrijwel altijd vanaf de openbare parkeerplaats kan laden.

Overigens zie ik het niet zo zeer als een probleem van elektrische auto's, maar van de transitie naar elektrisch rijden. Onder aan de streep is iedereen erbij juist gebaad (luchtkwaliteit) dat juist de kilometervreters over gaan. Het is voor de samenleving een stuk voordeliger om één huishouden wat 50.000 km/j rijdt te overtuigen te elektrificeren dan 10 huishoudens die 5.000 km/j rijden.
Dank voor deze aanvullende informatie, ik weet dat die aanvraageigenlijk altijd gehonoreerd wordt, maar het gaat mij ook in de hele post hiervoor erom dat met name de transitie een issue is, maar ook eentje waarbij je niet (altijd) gebruik kan maken van eigen middelen. Bijvoorbeeld wat ik aangeef dat ik graag met eigen opgewekte stroom op wil laden, maar dan een kabel over de weg heen moet leggen naar de parkeerplaats, dat vind ik een onwenselijke situatie voor het 'zelf opladen' , maar ik kan (en mag) de auto niet bij huis zetten om deze op te laden, omdat die dan op de weg staat. Dus zou ik gebonden zijn aan een openbare laadpaal, waar ik dan voor moet betalen, terwijl ik zelf de energie ook opwek. Ook als overal openbare laadpalen staan, blijft dit het geval, en dat vind ik zonde, zeker omdat als ik thuiskom (normaal gesproken) van werk we nog wel even zon op de panelen hebben staan, wanneer het lang genoeg licht is. Daarnaast werk ik 1 a 2 dagen thuis, waarbij de auto stil staat en ook opgeladen kan worden, dus alle gelegenheid om thuis op te laden.

Heel veel is nog niet gereed om het daadwerkelijk voor de gemiddelde consument (zie de doelgroepen in mijn vorige post.) interessant te maken elektrisch te gaan rijden. Met de huidige ontwikkelingen ga je hele grote groepen 'uitsluiten' in de hele transitie, of geef je ze op zijn minst het gevoel. Ik ken (veel) voorbeelden van mensen met zonnepanelen op het dak, die overcapaciteit hebben, maar geen eigen laadpaal kunnen omdat de auto niet bij huis geparkeerd kan en mag worden.
Bij ons is het zo dat we nog ong. 2,5 meter tussen schutting en straat hebben (met struiken), waar in theorie wel een auto kan staan, maar daar wil de gemeente niet aan (parkeerplek maken), omdat daar ook allerlei leidingen onderdoor lopen waar ze te allen tijde bij moeten kunnen. Dat zou voor mij het grootste bezwaar/ probleem tegen elektrisch rijden nu al wegnemen, omdat ik dan wél bij mijn huis kan parkeren en een laadpaal aan de schutting kan (laten) maken, en daarmee mijn eigen opgewekte stroom kan gebruiken voor opladen, maar ook mijn eigen plekje heb en dus zekerheid van de gelegenheid voor laden.

• kdeboois
@jbdeiman Je wil wel heel veel tegelijkertijd. De meeste mensen willen gewoon goedkoop en duurzaam van A-B en niet en goedkoop en uit eigen zonnepanelen en voor eigen deur en exclusief en en en...

Je 14% auto kan dat nu ook allemaal niet. Appels en appels en dan wint de EV mijn inziens.

• jbdeiman
kdeboois schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:55:
@jbdeiman Je wil wel heel veel tegelijkertijd. De meeste mensen willen gewoon goedkoop en duurzaam van A-B en niet en goedkoop en uit eigen zonnepanelen en voor eigen deur en exclusief en en en...

Je 14% auto kan dat nu ook allemaal niet. Appels en appels en dan wint de EV mijn inziens.
Daar heb je op zich wel gelijk in, maar ik probeer alleen maar duidelijk te maken welke 'beren' er zijn en waar de overheid wel echt mee aan de gang moet willen ze de transitie echt doorzetten, daarbij willen ze wel dat je zoveel mogelijk energie zelf gaat opwekken, en dat je geen gas meer gaat gebruiken en dat je elektrisch gaat rijden, maar dan moeten daar wel zaken voor geregeld zijn en worden. En juist daar merk ik heel sterk dat er geen duidelijke lijn is, dat er eerder gekeken wordt waarom iets 'niet zou kunnen' (steen ipv de struiken, kan men nog gemakkelijker bij de leidingen ook) en ook vanuit overheidswege het liefst de hand op de knip wordt gehouden, of er juist bepaalde inkomsten zekergesteld moeten worden ipv dat het echt om het milieu gaat.

Overigens ben ik wat dat aan gaat misschien ook wel een zwartkijker of liever gezegd erg voorzichtig, maar ik ga er ook vanuit dat het (net als met alles) nu als aantrekkelijk wordt weggezet voor de portemonnee, maar uiteindelijk er toch wel weer enorme belastingen e.d. geheven gaan worden waardoor er eigenlijk niets veranderd, of je wellicht duurder uit bent. Ik kijk om eerlijk te zijn ook liever de kat wat (langer) uit de boom, zodat ik er zeker van ben dat dit is waar we heen gaan en dat we niet nu als een idioot op 1 paard aan het wedden zijn en dat toch een andere (bijv. waterstof, waarbij die ook zeker (grote) nadelen heeft) energiebron gebruikt moet worden die zowel economisch (in grote getale aanwezig) als qua milieu (herbruikbaar/ regenereerbaar, bijv. waterstof wordt weer water waaruit waterstof gehaald kan worden) grote voordelen biedt t.a.v. elektrisch.
Daarbij is het voor mij (Leaseauto en bijtelling meegerekend) economisch goedkoper om een goedkope benzine auto te rijden (we hebben een tankpas) dan een elektrische, omdat de echt goedkope elektrische auto's weer qua bereik niet ver genoeg komen en anders voor mijn formaat (ong. 2 meter) al te klein/ oncomfortabel zijn om 2,5 (3 uur nu met max 100 denk ik) in de auto te zitten naar een klant.

Overigens betaalt de baas dus de stroom ook als ik elektrisch rijd en aan een openbare paal oplaadt, het gaat mij niet per se om de kosten voor het opladen, maar wel om het principe dat als k overcapaciteit heb, dat ik die prima kan gebruiken om mijn auto op te laden, een ander doel is er niet voor, anders dan mijn meter terug te laten lopen, maar dat is geen doel op zich.

• Deveon
  • Niet online
jbdeiman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:46:
[...]
Bij ons is het zo dat we nog ong. 2,5 meter tussen schutting en straat hebben (met struiken), waar in theorie wel een auto kan staan, maar daar wil de gemeente niet aan (parkeerplek maken), omdat daar ook allerlei leidingen onderdoor lopen waar ze te allen tijde bij moeten kunnen. Dat zou voor mij het grootste bezwaar/ probleem tegen elektrisch rijden nu al wegnemen, omdat ik dan wél bij mijn huis kan parkeren en een laadpaal aan de schutting kan (laten) maken, en daarmee mijn eigen opgewekte stroom kan gebruiken voor opladen, maar ook mijn eigen plekje heb en dus zekerheid van de gelegenheid voor laden.
Nu weet ik niet hoe de parkeerdruk bij jou in de wijk is, maar bij ons is die redelijk laag en verder beschrijf je exact hoe ik mijn auto laad met de overproductie van mijn zonnepanelen. De aanvraag voor de publieke paal heb ik gedaan voor als iemand anders op die plek daar geparkeerd staan, want dat is hun goed recht, maar de buurtbewoners lijkt zich vooralsnog het respect op te kunnen brengen om daar niet te parkeren als er nog andere plekken vrij zijn. Vorig jaar met mijn BEV had ik de laadpaal maar 2x per week nodig, maar nu met een PHEV sta ik er dagelijks aan om van mijn overschot af te komen.
jbdeiman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:13:
[...]
Overigens betaalt de baas dus de stroom ook als ik elektrisch rijd en aan een openbare paal oplaadt, het gaat mij niet per se om de kosten voor het opladen, maar wel om het principe dat als k overcapaciteit heb, dat ik die prima kan gebruiken om mijn auto op te laden, een ander doel is er niet voor, anders dan mijn meter terug te laten lopen, maar dat is geen doel op zich.
Dan maakt het toch ook niet uit of de stroom voor of achter de meter naar de auto loopt? De openbare paal in de wijk kan niet alleen jou PV stroom gebruiken, maar ook van de rest van de buurt. Het is alleen financieel wel aantrekkelijk om de stroom voor ~21 cent aan je werkgever te verkopen dan voor ~7 cent aan de energiemaatschappij.

• jbdeiman
Deveon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:21:
[...]

Nu weet ik niet hoe de parkeerdruk bij jou in de wijk is, maar bij ons is die redelijk laag en verder beschrijf je exact hoe ik mijn auto laad met de overproductie van mijn zonnepanelen. De aanvraag voor de publieke paal heb ik gedaan voor als iemand anders op die plek daar geparkeerd staan, want dat is hun goed recht, maar de buurtbewoners lijkt zich vooralsnog het respect op te kunnen brengen om daar niet te parkeren als er nog andere plekken vrij zijn. Vorig jaar met mijn BEV had ik de laadpaal maar 2x per week nodig, maar nu met een PHEV sta ik er dagelijks aan om van mijn overschot af te komen.

[...]

Dan maakt het toch ook niet uit of de stroom voor of achter de meter naar de auto loopt? De openbare paal in de wijk kan niet alleen jou PV stroom gebruiken, maar ook van de rest van de buurt. Het is alleen financieel wel aantrekkelijk om de stroom voor ~21 cent aan je werkgever te verkopen dan voor ~7 cent aan de energiemaatschappij.
Bij ons in de wijk is de parkeerdruk erg hoog, heel veel gezinnen met kinderen, met 2 auto's of, met een gewone auto en een bedrijfsbus, op de rondweg (daar staat ons huis niet aan) staan daarom ook al regelmatig auto's geparkeerd, en dat wordt gedoogd.

Je stelt me wel de goede vragen, waarvoor dank _/-\o_ , want ik krijg voor mezelf ook (opnieuw) meer helder waarom ik de keuze heb gemaakt. (kon afgelopen oktober al overstappen, of nog een jaar met 14% bijtelling doorrijden). Toen ook al veel over gesproken en nagedacht en de afweging gemaakt dat er op dat moment geen handige oplossing voor was om over te stappen en die is er momenteel ook nog niet.

Dat de stroom door werkgever vergoed zou (kunnen) worden als ik thuis oplaad daar had ik nog niet eens over nagedacht en was niet meegenomen in de afweging.

• AMARONE
Bij mijn kantoor krijg je een laadpaal mits je een eigen parkeerplek hebt, als je geen parkeerplek hebt dan blijven de kosten van de laadpaal omdat ze dan meenemen dat je meer op openbare dure plekken laadt.

Prima imo, ik kan op kantoor laden en op straat bij ons in de buurt plek zat. Het enige wat nog ontbreekt is de auto zelf :')

Verder geen eigen bijdrage op de auto bij elektrisch rijden (NL+Europa betalen ze het opladen) dus voor mij blijft ondanks de bijtelling van 8% dit jaar, maar ook de verhogingen de komende jaren elektrisch rijden interessanter.

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 10:50

matthewk

Ubernoob

Leuk feitje:

Ik heb 50% van mijn stroom deze maand van de zonnepanelen kunnen halen, de werkgever vergoedt echter nog steeds 100%. Heerlijk! Als ik de laadstroom nog lager zou kunnen zetten, of kunnen linken aan mijn PV panelen, dan zou ik 100% gratis stroom hebben :+

Ik vind elektrisch rijden nog steeds een stuk minder fun dan ICE, en ik zal altijd mijn ICE speeltjes behouden... maar de voordelen op het vlak van comfort op lange stukken alsook de "gratis" brandstof zorgen ervoor dat ik hierna minstens naar een hybrid ga kijken.

Wie had dat ooit gedacht, als autogek :p

Consultant - Autogek

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 17:42

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:19:
Maar de kans dat mensen die vooral korte stukjes rijden, ook veelal in dorpen en steden rijden terwijl km-vreters vooral snelwegen en industriegebieden zien, is redelijk groot. Dus voor de directe leefomgeving is het zeker net zo interessant om mensen die weinig rijden ook naar EV over te krijgen. Aan de stank in de stad kun je nl niet ruiken of iemand veel of weinig rijdt :P

Exact expert nodig?

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Mar.tin schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:53:
[...]
De eerste keer in een Model 3 bij @Tassadar32 was helemaal billenknijpen hoe hard en lang dat apparaat door blijft trekken. Genieten.
Ik moet dan wel eerlijk zeggen dat je ook zat leuks in een AMG black of ander soortgelijk tuig kan doen (en dat heb ik ook gedaan >:) ) maar de directe launch van een electromotor vind je verder nergens. Overigens heeft Porsche bijvoorbeeld ook prima door dat de meeste mensen een enorme link tussen snel en geluid hebben, vandaar dat de Taycan ook geluid maakt tijdens een fanatiek sprintje. Voor wat de Model 3 kost is het echter een erg leuk apparaat met uitstekende wegligging dat nog steed een grote grijns veroorzaakt iedere keer als het pedaal plat gaat. Ik heb geen anderhalf tot twee ton over voor een subliem getuned racemobiel naast een praktische auto, de Model 3 doet beiden prima.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:32
Tassadar32 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:12:
[...]

Overigens heeft Porsche bijvoorbeeld ook prima door dat de meeste mensen een enorme link tussen snel en geluid hebben, vandaar dat de Taycan ook geluid maakt tijdens een fanatiek sprintje.
Opmerkelijk is dan wel weer dat je nu nooit iemand hoort zeggen dat ze het gehinnik en geklepper van paarden missen nadat we overgestapt van paard en wagen naar de auto met verbrandingsmotor. Is allemaal een kwestie van tijd en gewenning.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 91% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Verwijderd

jbdeiman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 09:46:
[...]

Dank voor deze aanvullende informatie, ik weet dat die aanvraageigenlijk altijd gehonoreerd wordt, maar het gaat mij ook in de hele post hiervoor erom dat met name de transitie een issue is, maar ook eentje waarbij je niet (altijd) gebruik kan maken van eigen middelen. Bijvoorbeeld wat ik aangeef dat ik graag met eigen opgewekte stroom op wil laden, maar dan een kabel over de weg heen moet leggen naar de parkeerplaats, dat vind ik een onwenselijke situatie voor het 'zelf opladen' , maar ik kan (en mag) de auto niet bij huis zetten om deze op te laden, omdat die dan op de weg staat. Dus zou ik gebonden zijn aan een openbare laadpaal, waar ik dan voor moet betalen, terwijl ik zelf de energie ook opwek. Ook als overal openbare laadpalen staan, blijft dit het geval, en dat vind ik zonde, zeker omdat als ik thuiskom (normaal gesproken) van werk we nog wel even zon op de panelen hebben staan, wanneer het lang genoeg licht is. Daarnaast werk ik 1 a 2 dagen thuis, waarbij de auto stil staat en ook opgeladen kan worden, dus alle gelegenheid om thuis op te laden.

Heel veel is nog niet gereed om het daadwerkelijk voor de gemiddelde consument (zie de doelgroepen in mijn vorige post.) interessant te maken elektrisch te gaan rijden. Met de huidige ontwikkelingen ga je hele grote groepen 'uitsluiten' in de hele transitie, of geef je ze op zijn minst het gevoel. Ik ken (veel) voorbeelden van mensen met zonnepanelen op het dak, die overcapaciteit hebben, maar geen eigen laadpaal kunnen omdat de auto niet bij huis geparkeerd kan en mag worden.
Ideaal is anders, maar ik zie het probleem niet:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49828937918_5008f4186b_c.jpg

Kwestie van tijd, voordat dergelijke oplossingen komen:

Afbeeldingslocatie: https://images3.persgroep.net/rcs/1aUb478vXXQE1RN6TwnyKY9jwpo/diocontent/166661992/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8

Als we even helemaal naar de toekomst kijken, dan heeft iedereen een EV en maakt het mij niet uit of ik gebruik maak van mijn laadpaal, of de buurman.

• Deveon
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:23:
[...]

Opmerkelijk is dan wel weer dat je nu nooit iemand hoort zeggen dat ze het gehinnik en geklepper van paarden missen nadat we overgestapt van paard en wagen naar de auto met verbrandingsmotor. Is allemaal een kwestie van tijd en gewenning.
Ook bij moderne brandstofmotoren is het geluid kunstmatig. Een gedownsized blok klinkt nou eenmaal ook niet zo lekker. Nu kunnen ze met een uitlaat het geluid wel veranderen, maar af fabriek zie je bijna elk merk het via de speakers "versterken" vanwege de isolatie.

Zelf in 2018 overtuigt tijdens een proefrit in een Ioniq en na 2,5 maand een BMW 330e als vervangend vervoer te hebben gereden was het voor mij duidelijk dat ik nooit meer terug wilde naar een brandstofmotor of eigenlijk een versnellingsbak. Momenteel rijd ik dan weer een jaartje wel in een PHEV, maar een BEV zat er financieel even niet in.

En om hierboven aan te sluiten, al is de kabelbrug slecht te zien achter het onkruid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoEFapDzmZVpbbAygCtkT2dFv8U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEOT9QXsGJKZVUHoY5alw78E.jpg?f=fotoalbum_medium

• jbdeiman
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als we even helemaal naar de toekomst kijken, dan heeft iedereen een EV en maakt het mij niet uit of ik gebruik maak van mijn laadpaal, of de buurman.
Een verschil in jouw en mijn situatie: Ik moet over een straat heen, niet over een stoep. Betekent dus dat auto's, (bestel)-busjes met aanhanger, zeer zwaar beladen en alles er overheen gaat. Een kinderwagen eensporadische fiets, of een voetafdruk op die bescherming is wel wat anders dan auto's. Dan neem ik het verschil in breedte/ afstand nog niet eens in afweging, omdat je de kabel natuurlijk niet laat liggen waar je auto stond, je moet het ook weer steeds weghalen. Een klein stukje: Prima, maar over een hele straat heen, is niet prima naar mijn idee.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-01 13:31

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Deveon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:38:
[...]

Ook bij moderne brandstofmotoren is het geluid kunstmatig. Een gedownsized blok klinkt nou eenmaal ook niet zo lekker. Nu kunnen ze met een uitlaat het geluid wel veranderen, maar af fabriek zie je bijna elk merk het via de speakers "versterken" vanwege de isolatie.
Toevallig pas een acceleratie video van een Lexus IS300 gezien. Ik heb zelf een Prius dus ik weet dat de motor geleidelijk op toeren komt en niet schakelt.
Hier zie je de toerenteller ook gewoon oplopen, maar op gegeven moment gaat de indicatie S3 in het dashboard naar S4 en hoor je de motor in toeren teruggaan. Maar de toerenteller doet dat niet. En nog een keer van S4 naar S5 terwijl de toerenteller strak op 6000 blijft staan hoor je de motor in toeren terug gaan.
Eh ja. Motorgeluid uit de luidsprekers.
IS 300's hebben ook een fake schakelmodus. Dat is dus alleen geluid door de luidsprekers lijkt me.
[edit]
YouTube: Lexus IS300H F-Sport 0-210 km/h NICE! Acceleration Beschleunigung Te...

Ik geloof best dat dit komt voor EV's hoor. Dat er straks een "sportieve" EV komt met een fake versnellingspook en fake motorgeluid uit de luidsprekers. Je kunt de ervaring helemaal compleet maken als autofabrikant door de auto ook niet harder dan 50 te laten gaan in de 1. :D

[ Voor 8% gewijzigd door Maasluip op 28-04-2020 15:06 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:43

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik vind het geluid van een elektromotor ook geweldig. Ik ben daar al in 2008 verliefd op geworden toen ik Prius ging rijden. :D

Ik heb ook proefgereden met de nieuwe 2.0 hybride van Toyota... Die heeft ook "fake versnellingen". Dat vind ik juist verschrikkelijk irritant. Laat dat hybride-geluid maar lekker zelf tot z'n recht komen!

[ Voor 45% gewijzigd door Mx. Alba op 28-04-2020 15:02 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-01 22:25
Mar.tin schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:21:
Ik had vanmorgen grote lol aan het begin van een 2 baans 80 km/u weg wegrijdend bij een verkeerslicht naast een Aygo (mijn vorige auto). Die vol zijn best deed, en bij zijn 1 in de toerenbegrenzer ging. En ik deed nog niet eens half gas stroom O+ . Het was geinig, en genieten.

Nog steeds zóveel meer lol van mijn wagen met de MUXSAN extender achterin. O+.
Gister even naar werk geweest, niet geladen, en vanmorgen na 320 km niet allemaal even zuinig rijden nog gewoon een 25% over.

Echt genieten. En nu op werk voldruppelend aan de 6,6kW.. dat wordt de volgende upgrade O+
Heerlijk, ik geniet ook nog steeds van mijn Muxsan extender. Maar ik heb de 16 kWh leaf uit 2011 (die verkocht werd als 24 kWh), en met mijn extender heb ik nu zo'n 32 kWh in totaal. Goed voor 160 km. Toch echt een fantastische range voor zo'n oude e-auto. En als ik wil kan ik altijd nog een 32/40/62 kWh accu erin laten zetten i.p.v. de 16 kWh hoofdaccu. Geeft ook gemoedsrust.

• JeroenK
haaibaa2 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:35:
[...]

Heerlijk, ik geniet ook nog steeds van mijn Muxsan extender. Maar ik heb de 16 kWh leaf uit 2011 (die verkocht werd als 24 kWh), en met mijn extender heb ik nu zo'n 32 kWh in totaal. Goed voor 160 km. Toch echt een fantastische range voor zo'n oude e-auto. En als ik wil kan ik altijd nog een 32/40/62 kWh accu erin laten zetten i.p.v. de 16 kWh hoofdaccu. Geeft ook gemoedsrust.
Is dat vanuit Nissan dat ze er dan een 32/40/62 in zetten of vanuit een derde partij?

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 92% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• haaibaa2
Ja inderdaad, Muxsan doet dat graag voor je.

• AMARONE
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik hoop wel dat die mensen die parkeerplek niet gaan opeisen. Ik vraag mij trouwens af waarom er van die gigantische laadpalen moeten komen overal, kan er niet iets in het straat werk komen waardoor je veel mooier die plekken kan creëren?

Ik ga trouwens straks bij mijn EV standaard zo'n rubberen stoepmat in de achterbak leggen voor noodsituaties.

• JeroenK
Best interessant. Ook de 3 fase lader. Ik ben benieuwd welke lader het is. Ik zoek voor een van mijn EV's ook nog een 3 fase lader. Ik ben inmiddels aan mijn laatste lader bezig en de fabriek in Italië is voorlopig nog dicht. De andere opsturen voor diagnose lukt nog niet echt.

• PeterZ(on)
haaibaa2 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:47:
[...]

Ja inderdaad, Muxsan doet dat graag voor je.
Ik hoorde Robbert Llewellyn pas in FullyCharged zeggen dat zijn Leaf 2011 een nieuwe/grotere accu gaat krijgen bij een bedrijf in Amsterdam. Verder geen naam gehoord.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• haaibaa2
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:58:
[...]

Ik hoorde Robbert Llewellyn pas in FullyCharged zeggen dat zijn Leaf 2011 een nieuwe/grotere accu gaat krijgen bij een bedrijf in Amsterdam. Verder geen naam gehoord.
Van wat ik begreep op Twitter gaat hij naar NewElectric.nl.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 133% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• PeterZ(on)
haaibaa2 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:02:
[...]

Van wat ik begreep op Twitter gaat hij naar NewElectric.nl.
Had al zo'n idee, en dan zijn er dus meer bedrijven die zich met de Leaf bezig houden.

• AMARONE
Mar.tin schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:02:
[...]

Wat een gezeul voor "niks". Als je niet structureel op een plek staat waar dat nodig is kun je ook wel een keer stekkeren zonder toch? :).

Ik voel me al extreem bepakt met mijn 25m Schuko, 15m, 4m en 2m type 2 kabel B) EN een EVSE :>
Misschien wel, maar als het enigszins compact te vervoeren is heb ik geen probleem. Ik gebruik de achterbak toch zelden en bij de ID. 3 zit er een mooi vak onder de laadvloer voor de minst gebruikte kabels, misschien krijg ik dei mat er ook nog in.

• haaibaa2
PeterZ(on) schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:05:
[...]

Had al zo'n idee, en dan zijn er dus meer bedrijven die zich met de Leaf bezig houden.
Ja dat klopt, maar voor zover ik weet is Mux wel de enige in Nederland die een range extender in de kofferbak kan inbouwen.

• PeterZ(on)
haaibaa2 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:18:
[...]

Ja dat klopt, maar voor zover ik weet is Mux wel de enige in Nederland die een range extender in de kofferbak kan inbouwen.
Het is natuurlijk de vraag of je dat wil, persoonlijk zou ik dan liever een nieuwe accu op de originele plek willen hebben. De wegligging vond ik al niet geweldig en dan met zoveel extra gewicht achterin zal dat er niet beter op worden. De kosten zullen natuurlijk ook meespelen waar je voor kiest, maar wel mooi dat er keus is.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:04
Mar.tin schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:02:
[...]

Wat een gezeul voor "niks". Als je niet structureel op een plek staat waar dat nodig is kun je ook wel een keer stekkeren zonder toch? :).

Ik voel me al extreem bepakt met mijn 25m Schuko, 15m, 4m en 2m type 2 kabel B) EN een EVSE :>

In realiteit:

De 25m schuko komt elke centerparcs trip naar buiten om de avond voor vertrek vol te stekkeren. Echter inmiddels niet meer nodig omdat ik écht heel NL nu door kan zonder te laden.

De 15m Type 2 heb ik 1x gebruikt bij mijn ouders om te testen / omdat de Model3 in de weg stond.
De 4m gebruik ik alleen als ik mijn 2m op werk heb laten hangen of de juiste publieke plek bezet is, echter momenteel gebruik ik enkel de 2m kabel omdat ik 100% op werk kan laden.
Gezeul voor “niets” en zelf 3x dezelfde kabel meenemen in verschillende lengtes :+ .
Ik heb 1x 7m type 2 en een verlengsnoer oprolbaar met een Granny lader. Als ik het daar niet mee red in NL dan neem ik wel een taxi :P.

Zo’n matje kan je ook nog eens gebruiken als je iets scherps of smerigs gaat vervoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2020 16:36 ]

Verwijderd

jbdeiman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:44:
[...]

Een verschil in jouw en mijn situatie: Ik moet over een straat heen, niet over een stoep. Betekent dus dat auto's, (bestel)-busjes met aanhanger, zeer zwaar beladen en alles er overheen gaat. Een kinderwagen eensporadische fiets, of een voetafdruk op die bescherming is wel wat anders dan auto's. Dan neem ik het verschil in breedte/ afstand nog niet eens in afweging, omdat je de kabel natuurlijk niet laat liggen waar je auto stond, je moet het ook weer steeds weghalen. Een klein stukje: Prima, maar over een hele straat heen, is niet prima naar mijn idee.
Duidelijk, dat ligt iets anders idd.

Verwijderd

AMARONE schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:52:
[...]

Ik hoop wel dat die mensen die parkeerplek niet gaan opeisen. Ik vraag mij trouwens af waarom er van die gigantische laadpalen moeten komen overal, kan er niet iets in het straat werk komen waardoor je veel mooier die plekken kan creëren?

Ik ga trouwens straks bij mijn EV standaard zo'n rubberen stoepmat in de achterbak leggen voor noodsituaties.
Ik heb nergens recht op bij mijn parkeerplek, dus heb ook niets op te eisen.
Gelukkig heeft mij vrouw ook een auto voor de deur staan, mocht het echt nodig zijn, wisselen we die om.

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
matthewk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:29:
Leuk feitje:

Ik heb 50% van mijn stroom deze maand van de zonnepanelen kunnen halen, de werkgever vergoedt echter nog steeds 100%. Heerlijk! Als ik de laadstroom nog lager zou kunnen zetten, of kunnen linken aan mijn PV panelen, dan zou ik 100% gratis stroom hebben :+
Voorlopig kun je nog gewoon salderen. Dan maakt het toch niet uit of je auto direct van je zonnepanelen wordt geladen of dat je dat op een ander moment doet? Met de eindafrekening van het energiebedrijf wordt dat wel weer recht getrokken.

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 10:50

matthewk

Ubernoob

lampie1969 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:22:
[...]

Voorlopig kun je nog gewoon salderen. Dan maakt het toch niet uit of je auto direct van je zonnepanelen wordt geladen of dat je dat op een ander moment doet? Met de eindafrekening van het energiebedrijf wordt dat wel weer recht getrokken.
Ik woon in België, hier wordt niet gesaldeerd. Alles wat ik opwek wil ik dus ook zoveel mogelijk gebruiken.

Laad 50
betaal 50
krijg 100% terug via werkgever
50% winst

Consultant - Autogek

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

jbdeiman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 08:56:
[...]

Precies dit is het grootste nadeel van de Elektrische auto's, legio's aan gezinnen die bijna geen auto rijden en 1 keer per jaar (of 2 keer) een weekje in een vakantiepark hier of net over de grens gaan zitten. Economisch gezien is een elektrische auto voor die doelgroep totaal niet interessant, net als voor de doelgroep die dichtbij het werk woont en met de fiets gaat, en de auto voor (met name) de boodschappen gebruikt, of de bedrijfsbus bij huis parkeert en de hele week daarmee van/ naar het werk rijdt.
Economisch gezien is zelfs iedere auto, behalve een huurauto, niet interessant voor die gezinnen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:52
niki_lauda schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:50:
[...]

Economisch gezien is zelfs iedere auto, behalve een huurauto, niet interessant voor die gezinnen.
Zo lang je een auto >1x/week gebruikt blijft huren toch snel duurder dan eigendom (even los van het gemak).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-01 17:11
Tjonge, als je dat MUXSAN verhaal bekijkt en de prijzen erbij ziet dan zinkt je de moed ook in de schoenen als je voor een tweedehands EV gaat kijken die niet zo'n goed batterij beheer als de Tesla's heeft... Wat een geld zeg!

Heb nu nog een tussen-auto en de verwachting dat het over zo'n 4 tot 5 jaar interessant gaat worden voor tweedehands, maar dit maakt het lastig.

Wel goed te zien dat het vervangen / upgraden van accu packs zonder tussenkomst van fabrikant / dealer uitgevoerd kan worden, want de vraag is natuurlijk ook hoe lang een auto bedrijven support (onderdelen/software) blijven leveren en/of zelf in leven blijven.

• BarryH
  • Nu online
@rookie no. 1

Dit degradatieprobleem speelt vooral bij Nissan, die in 2011 een middenklasser heeft neergezet voor een redelijk betaalbare prijs. Bij de meeste andere merken speelt degradatie minder, zeker in het nederlandse klimaat.

• lampie1969
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
matthewk schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 18:00:
[...]

Ik woon in België, hier wordt niet gesaldeerd. Alles wat ik opwek wil ik dus ook zoveel mogelijk gebruiken.
Ah, vandaar. Tja, dan is het een ander verhaal.

• Deveon
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:52:
Tjonge, als je dat MUXSAN verhaal bekijkt en de prijzen erbij ziet dan zinkt je de moed ook in de schoenen als je voor een tweedehands EV gaat kijken die niet zo'n goed batterij beheer als de Tesla's heeft... Wat een geld zeg!
Bij Tesla zie je de degradatie niet omdat ze bij de S, maar ook 85 pack van de X, regelmatig de volledige pack vervangen hebben in het gebruikte aanbod. Wel kosteloos, maar het toont geen kwaliteit. De accu van de Model 3 ken ik geen enge verhalen van, zelfs niet de eerste productie exemplaren.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Deveon schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:23:
[...]

Bij Tesla zie je de degradatie niet omdat ze bij de S, maar ook 85 pack van de X, regelmatig de volledige pack vervangen hebben in het gebruikte aanbod.
Welk deel van de Tesla-vloot noem jij "regelmatig"?
Wel kosteloos, maar het toont geen kwaliteit.
Wat ik er van weet is dat als er in een Tesla accupack een enkele cell problemen geeft deze verwisseld wordt voor een gereviseerd accupack van vergelijkbare capaciteit en leeftijd. Als deze niet voor handen is kan je geluk hebben en een compleet nieuw accupack ontvangen. Het toont dat Tesla de 8 jaar garantie serieus neemt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:38

databeestje

Von PrutsHausen

Statistisch gezien is een accu pack waarbij er meerdere cellen parallel geschakeld zijn, en dan in serie betrouwbaarder. Bij de Model S packs met 18650 cellen heb je het dan over iets van 70+ parallel per serie module. Ik meen dat de configuratie 74p96s is. Bij de Model 3 met de 21700 is dit terug gebracht tot een stuk of 40, maar nog steeds gigantisch veel. Relatief gezien dan. Dit betekent dat de uitval van een enkele cel circa 1/40e capaciteits verlies betekent (over de gehele accu, je kan deze composiet cel immers minder energie laden of ontladen).

De meeste fabrikanten gebruiken pouch of prismatische cellen met een aantal aanzienlijk lager. Dan hebben we Nissan met 3 parallel, of Mitsubishi met 1. Het falen van een enkele cel betekent dat 1/3 capaciteit of volledig falen. Het meeste is geloof ik 5, maar dat is nog steeds 20% bij het uitvallen van een enkele cel.

Mijn Mitsu accu was na 5 jaar 1 cel stuk, maar betekent het praktisch dat je het ding niet meer kan gebruiken. Als je 99% tot de 88e macht doet kom je uit op 41% :o
Zie de volgende link https://www.mpoweruk.com/reliability.htm en zoek dan op "
Reliability Improvement Through Redundancy"

Ik gok dat een 20p composiet model een mooie middenweg is, relatief weinig componenten en verlies van een enkele cel is 5%.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Dit is een veelgehoord argument maar.... het is niet waar! Je systeembetrouwbaarheid wordt helemaal niet beter van meer cellen parallel, want dat is niet hoe batterijen werken. Tesla's aanpak is juist één van de minst betrouwbare in de industrie, en de enige reden dat ze het zo doen, is zodat ze hun 18650 commodity-strategie kunnen leveragen. Maar het is zondermeer beter om één seriestring te gebruiken. Je introduceert namelijk véél minder points of failure, en een failure van één cel in een Tesla zorgt voor bovenmatige degradatie van de rest van het pack, in plaats van failure detection. Li-ion cellen falen namelijk niet open - een falende cel wordt niet weggenomen, maar blaast zichzelf op en neemt de rest van de parallelle cellen mee.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
@mux Er is wel 1 voordeeltje te noemen aan Tesla's strategie, namelijk hoe de cellen met een kort "zekeringsdraadje" vast zitten, waardoor een slechte cel het draadje zal opbranden (meer ampere dan voorzien) en zich afsluit van het pack. Dus het is niet dat 1 slechte cel, de andere cellen allemaal mee kan nemen in zijn graf (zoals vaak wel het geval is). Dat zie ik niet terug bij anderen. Nou is dat ook niet bruikbaar in een setup waar je geen parallele cellen hebt.

Aan de ene kant meer points of failure, aan de andere kant, 1 cel kapot in een Tesla en je rijdt vrolijk verder met iniminie beetje minder capaciteit, 1 cel kapot in een Nissan/Mitsubishi/BMW en je staat stil.

Daarnaast is er ook nog de praktijk, afhankelijk van veel meer factoren utieraard (BMS, koeling etc) waardoor de Tesla accu's het volgens mij hartstikke goed doen. Alleen in het begin hadden ze problemen en is er veel vervangen (2012-2014)

Dus zo onbetrouwbaar is het helemaal niet, en daarbij komt dat ze ook nog eens de hoogste Wh per kg haalden. Nu kan deze voorsprong in komende jaren makkelijk verminderen of zelfs weggaan.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 29-04-2020 09:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Maar ook daar zitten een hoop misverstanden in over hoe batterijen werken. Die fuse wires zijn min of meer nutteloos - een cel die faalt op een manier dat de rest van je pack gered kan worden zal de fuse wire niet opbranden, en een cel die daadwerkelijk in thermal runaway gaat zal weliswaar de fuse wire triggeren, maar de rest van je pack niet redden. Hoe dan ook zit je met een cel minder in je parallelschakeling, waardoor de balansstromen gigantisch worden en je hele pack gigantisch scheef trekt, wat de health van je gehele pack niet beter maakt. Dit is geen redundantie, dit is hoe je je pack voortijdig kapot maakt!

Dit alles zie je ook zijn weerslag hebben op de duurzaamheid van Tesla's packs. Ik zit hier naast een bedrijf dat Tesla-packs gebruikt voor ICE-naar-EV conversies. In een unmanaged situatie zijn dit zo'n beetje de slechtste accupakketten in de markt - ze hebben een hogere onbalans en snellere degradatie dan zo'n beetje alles behalve ancient chemieën zoals in de eerste Leafs. Dit is een direct gevolg van hun strategie om veel cellen parallel te schakelen. Zolang je niet alle cellen op EXACT dezelfde temperatuur houdt en EXACT even snel laadt/ontlaadt, zullen de cellen in een parallelschakeling ongelijk verouderen, en dit is geen zelfreparerend proces. Cellen van bijna 12 jaar oud inmiddels, bijvoorbeeld (luchtgekoelde!) A123's en Kokam's eerstegeneratie NCM cellen, hebben veel minder degradatie dan zelfs een bijna ongebruikte Tesla uit 2012.

De reden dat Tesla's pakketten zo 'goed' zijn (waarbij goed betekent: middle of the road), is hun management en grootte. Zolang je je cellen netjes exact op dezelfde temperatuur houdt en langzaam laadt/ontlaadt, blijft hij wel goed. Maar een Tesla zou een veel betere kwaliteit en levensduur van hun batterijen kunnen hebben als ze hadden gestandaardiseerd op prismatische cellen.

Daarnaast weet ik niet waarom ook maar iemand kan denken dat Tesla betrouwbare batterijen heeft, want het is het merk met *met afstand* de meeste vervangen batterijen per 1000 auto's in de EV-wereld. Niet omdat ze degraderen, maar omdat ze kapot gaan met hoge SOH, en dit is grootendeels vanwege hun hoge aantal points of failure in elk pakket. Ja, dit geldt ook voor Model 3s, hoewel de failure rate onvergelijkbaar is met de generatie 2012-15.

Dit alles is niet om Tesla aan te vallen, maar om de notie tegen te spreken dat hun batterijstrategie op een of andere manier speciale voordelen heeft. Dat is gewoon niet waar, het is een economische en strategische beslissing omdat ze gebruik willen maken van de massaproductie van 18650s en daarmee enigszins betaalbaar grotere accupakketten inbouwen. De fundamentele nadelen van een pakket samenstellen uit vele duizenden cellen proberen ze juist tegen te gaan door uitmuntend batterijmanagement, en daarin slagen ze steeds beter. Maar op termijn zullen ook zij overstappen naar grotere prismatische cellen, want dat is gewoon de betere technologie vanuit een system engineering-perspectief.
Pagina: 1 ... 93 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic