• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Mar.tin schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:35:

De ene dag rijd ik zuiniger dan de schatting de andere dag onzuiniger.
En daarvan kan men dan een gemiddelde bijhouden en als waarde gebruiken voor het berekenen van het resterende bereik, bij mijn weten doet elk merk dat, het zou veel accurater zijn en vooral realistisch, maar tja ... hoeveel claims zouden ze dan aan hun broek hebben ... ja toch!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:34
[verwijderd]

[ Voor 117% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• PhilipCl
Mar.tin schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:46:
[...]

Een Tesla is zéker niet voor iedereen. Het is naar mijn mening momenteel onder de kap wel de "mooiste" auto die er is, zuinig, functioneel compleet (dingen als een 11kW lader, goede app), goede snellaadinfra.

Ik heb al éérder gezegd en zal het opnieuw zeggen dat ik me goed kan voorstellen dat er mensen erg ongelukkig worden van het gebrek aan knopjes, het minimalistische interieur, de service van een rap-groeiend bedrijf (bij vlagen matig).
Dat kan je over elk merk kunnen zeggen, ik ken mensen die zweren bij Audi, ik zal dat nooit kopen, maar ik zei hetzelfde over Mercedes en toch heb ik er eentje besteld. Elke 5 jaar koop ik een nieuwe auto en elke keer kijk ik wat er op dat moment beschikbaar is en wat best beantwoord aan mijn eisen van dat moment.

Mijn doelstelling was eenvoudig, het kiezen van een wagen met een zo fiscaal vriendelijk als mogelijk plaatje. Maar eveneens waren de rij-eigenschappen eveneens belangrijk. En dan heb ik niet over hoe snel trekt dat ding op, of hoe snel gaat ie ... ik ben al wat ouder en die tijd is voorbij. Nu hecht ik belang aan comfort en heerlijk cruisen.

Het exterieur vind ik ondergeschikt aan het interieur. Het interieur moet wel gezellig zijn. Nochtans, ik hou van een strak design ... maar het moet eveneens functioneel zijn en de auto moet zo natuurlijk als mogelijk communiceren met de bestuurder. En die communicatie kan maar op één plaats geprojecteerd worden... namelijk daar waar je kijkt als je aan het rijden bent!

Voldoet Tesla aan deze voorwaarden, vul het maar zelf in! Ik melde het al, ik heb vermoedelijk niet het juiste profiel!

En gelukkig maar, of we reden allemaal met dezelfde wagen!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
@PhilipCl
@Mar.tin geeft juist aan dat het complete plaatje bij Tesla een goed kloppend geheel is. Goede laad infrastructuur (superchargers) geïntegreerd in de auto display, waarbij je zelfs kunt zien of er laadplekken vrij zijn. Die de accu 10min voor het laden automatisch op temperatuur brengt voor optimaal snelladen. Update mechanisme, bijna elke maand. 3-fasen lader 11kW aan boord. 71km/uur bijladen op reguliere straatpalen. Prima standaard Autopilot. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat de algehele ervaring met elektrisch rijden goed is. Youtube, Netflix, Google maps, spotify (gratis) aan boord.
Zijn verbeteringen mogelijk, tuurlijk! Hier op tweakers als verzamelplaats kun je vast klagers tegenkomen, maar in het echte leven ben ik nog geen Tesla eigenaar tegengekomen die niet graag over de heerlijke rijervaring vertelt en niet met een big smile in de auto stapt.

[ Voor 9% gewijzigd door wouter1971 op 21-04-2020 20:36 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26
wouter1971 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:35:
Youtube, Netflix, Google maps, spotify (gratis) aan boord.
Alleen het eerste jaar, daarna €10 p/mnd voor premium connectivity.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

@PhilipCl moet je nou echt zo’n beetje in elke post aangeven dat je geen Tesla wil? Geen Tesla rijder bent etc. Denk dat het nu wel duidelijk is. Prima verder maar het is niet echt nodig het elke keer te vermelden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• PhilipCl
wouter1971 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:35:
@PhilipCl
@Mar.tin geeft juist aan dat het complete plaatje bij Tesla een goed kloppend geheel is. Goede laad infrastructuur (superchargers) geïntegreerd in de auto display, waarbij je zelfs kunt zien of er laadplekken vrij zijn. Die de accu 10min voor het laden automatisch op temperatuur brengt voor optimaal snelladen. Update mechanisme, bijna elke maand. 3-fasen lader 11kW aan boord. 71km/uur bijladen op reguliere straatpalen. Prima standaard Autopilot. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat de algehele ervaring met elektrisch rijden goed is. Youtube, Netflix, Google maps, spotify (gratis) aan boord.
Zijn verbeteringen mogelijk, tuurlijk! Hier op tweakers als verzamelplaats kun je vast klagers tegenkomen, maar in het echte leven ben ik nog geen Tesla eigenaar tegengekomen die niet graag over de heerlijke rijervaring vertelt en niet met een big smile in de auto stapt.

In zover ik weet kan Google, en dergelijke ook via Android Auto eveneens zonder er een extra connectivity abonnement te moeten voor betalen, ik heb dit reeds op mijn (zakelijke) telefoon.
Op het AC laden na doet EQC dat ook allemaal, het enige dat ik nog moet ondervinden hoe het online update proces precies biedt. Maar voor de rest, laad infrastructuur is eveneens aanwezig met real time status, wordt de batterij op temperatuur gebracht om optimaal te kunnen snel laden, heeft een prima rij-assistentie met herkenning van snelheidslimieten (signalisatie) en aanpassinv van de snelheid in functie daarvan. Ja ik weet het, ik val in herhaling, maar op technisch vlak zijn de verschillen echt wel klein, weinig sprake van een enige voorsprong.

@Inspired ik zal mij proberen in te tomen volgende keer ... ik denk dat ik een allergie heb opgelopen. Ben ik nog te redden ?

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipCl op 21-04-2020 21:21 ]

@PhilipCl vast wel. :) Elke BEV is mooi meegenomen. Zelfs een Tesla. Zo moet je maar denken.

• PhilipCl
Inspired schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:19:
@PhilipCl vast wel. :) Elke BEV is mooi meegenomen. Zelfs een Tesla. Zo moet je maar denken.
Dat schrijf ik toch ook! Elke extra BEV op straat is weer wat minder uitstoot!
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:23:
[...]

Wat ik met name wat raar vind bij de EQC is dat snelladen relatief traag gaat. Met name ook nog met zo’n grootte accu. Enig idee wat de reden is? Vanuit veiligheid en behoud van accu? Of is die techniek toch wat lastiger/duurder? Qua AC zou je bij zo’n accu eigenlijk ook een 22kW lader verwachten. Al is doorgaans hier 7.2kW ook afdoende.

PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:23:
[...]

Wat ik met name wat raar vind bij de EQC is dat snelladen relatief traag minder snel gaat. Met name ook nog met zo’n grootte accu. Enig idee wat de reden is? Vanuit veiligheid en behoud van accu? Of is die techniek toch wat lastiger/duurder? Qua AC zou je bij zo’n accu eigenlijk ook een 22kW lader verwachten. Al is doorgaans hier 7.2kW ook afdoende.

• PhilipCl
Inspired schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:27:
[...]

Wat ik met name wat raar vind bij de EQC is dat snelladen relatief traag gaat. Met name ook nog met zo’n grootte accu. Enig idee wat de reden is? Vanuit veiligheid en behoud van accu? Of is die techniek toch wat lastiger/duurder? Qua AC zou je bij zo’n accu eigenlijk ook een 22kW lader verwachten. Al is doorgaans hier 7.2kW ook afdoende.
Dat is een heel goede vraag en het grootste minpunt!

• wouter1971
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:50:
[...]

Dat is een heel goede vraag en het grootste minpunt!
Net even naar een review gekeken want kende de EQC onvoldoende. Ziet er wel compleet en netjes uitgerust uit. Maar wat ik wel zie aan de grootte van de auto is dat hij sowieso zeer onzuinig moet zijn. 300Wu/km?!?! 7,2kW / 28km/u laden op straatpalen. Doet mij ook wat denken aan een Outlander PHEV.
De routeplanner en het opnemen van laadstops in route, bezetting van laadstops kan ik niet beoordelen.
Updates komen die regelmatig al?
Verkoopgetallen?

YouTube: Mercedes EQC 2020 review - see if it's a Tesla Model X beater!

[ Voor 8% gewijzigd door wouter1971 op 21-04-2020 22:47 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• PhilipCl
wouter1971 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:36:
[...]

Net even naar een review gekeken want kende de EQC onvoldoende. Ziet er wel compleet en netjes uitgerust uit. Maar wat ik wel zie aan de grootte van de auto is dat hij sowieso zeer onzuinig moet zijn. 300Wu/km?!?! 7,2kW / 28km/u laden op straatpalen. Doet mij ook wat denken aan een Outlander PHEV.
De routeplanner en het opnemen van laadstops in route, bezetting van laadstops kan ik niet beoordelen.
Updates komen die regelmatig al?
Verkoopgetallen?
Ik heb de mijne nog niet, ben vol ongeduld aan het wachten. In Nederland zijn de verkoopscijfers beter dan Model S en X. Uiteraard gaat die niet beter verkopen dan een Kia Niro (voorlopig is dat de best verkopende EV in Nederland in 2020) ... ik verwacht wel dat de EQA wel eens een groot succes kan worden. Wat updates betreft, laat ik je later weten.

Welke review was dat, ik heb er zelf uitgebreide testrit mee gedaan en had iets minder dan 210 Wu/km, je kan ook naar Bjorn Nyland zijn kanaal kijken en die had zelfs nog minder. Diene Bjorn heeft ook een vergelijking gemaakt met Model X en het verschil is klein.

En er is ook nog een test die ik gevonden heb tussen model X, EQC en E-Tron bij het trekken van een caravan.

Models Wh per km/mi with trailer Wh per km/mi without trailer
Tesla Model X Long Range (100D) 279 Wh/449 Wh 153 Wh/246 Wh
Mercedes-Benz EQC 400 306 Wh/492 Wh 163 Wh/262 Wh
Audi e-tron 55 353 Wh/568 Wh 185 Wh/298 Wh

Bron: https://electrek.co/2019/...mper-trailer-towing-test/

• wouter1971
Mx. Alba schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:21:
Nou, de Model 3 LR is afgeschoten. Paste in mijn budget met bijleggen van €50 eigen bijdrage, maar het inzetten van eigen bijdrage moet door de directie worden goedgekeurd... En die goedkeuring is er dus niet gekomen. Lang leve willekeur.

Dus dan zou het de SR+ worden... Of toch een Polestar of een XC40 P8? Voor die beide Chinees-Zweedse beauties dan maar offertes aangevraagd om te zien of die in mijn budget passen zonder eigen bijdrage. En het risico op levering in 2021 met bijbehorende nadelen voor de bijtelling neem ik dan als onvervalste Volvo-liefhebber maar voor lief.
Als ik mensen spreek over de SR+ zijn ze er ook zeer over te spreken. Geen geklaag over range. Snel en compleet. Niet te lang over nadenken ;)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:44
@wouter1971 een Model X, EQC of E-tron koop je niet omdat je de meest zuinige op een verjaardag wilt uithangen. Natuurlijk is het belangrijk maar een dergelijk formaat auto gaat het natuurlijk altijd ruim afleggen tegen een veel kleinere Model 3 of Kona.
Overigens is 21,7kWh/100km wel goed zuinig hoor. Dan moet je al op je rijstijl gaan letten en zaken als airco. (Tenzij 20+ graden)
Met dit weer (zeg 10 graden plus) rijd ik met mijn E-tron 55 ongeveer tussen de 23 en 27 kWh/100km. En ik let nergens op en rijd altijd minimaal de toegestane snelheid en plak niet achter andere wagens.

De afgelopen 5 dagen had ik een Model X en die is ruwweg tussen de 6 en 8% zuiniger dan de E-tron geweest.
Die caravan test verbaasd mij ook een beetje want de regen op de E-tron is het beste van alle EV’s en dat is juist voordelig volgens de reviewers.

Anyway, ik kijk naar kilometers op een lading en niet het verbruik en daarmee redde ik mijn usercase prima :).

• wouter1971
@PhilipCl
Ik heb het linkje er even bij gezet.
Verbruik met caravan is ook wel oke. Hoog maar normaal voor EV’s.

Quote “Kia Niro: voorlopig is dat de best verkopende EV in Nederland in 2020”

Ik kan dat nergens terugvinden.

Wel deze:
https://www.bovag.nl/Bova...toverkopen-maart-2020.pdf

Maar die is onduidelijk want zowel de Kia Niro als de Hyundai Kona worden qua EV/Hybrid/Benzine model op één hoop gegooid.

• PhilipCl
GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:07:
@wouter1971 een Model X, EQC of E-tron koop je niet omdat je de meest zuinige op een verjaardag wilt uithangen. Natuurlijk is het belangrijk maar een dergelijk formaat auto gaat het natuurlijk altijd ruim afleggen tegen een veel kleinere Model 3 of Kona.
Overigens is 21,7kWh/100km wel goed zuinig hoor. Dan moet je al op je rijstijl gaan letten en zaken als airco. (Tenzij 20+ graden)
Met dit weer (zeg 10 graden plus) rijd ik met mijn E-tron 55 ongeveer tussen de 23 en 27 kWh/100km. En ik let nergens op en rijd altijd minimaal de toegestane snelheid en plak niet achter andere wagens.

De afgelopen 5 dagen had ik een Model X en die is ruwweg tussen de 6 en 8% zuiniger dan de E-tron geweest.
Die caravan test verbaasd mij ook een beetje want de regen op de E-tron is het beste van alle EV’s en dat is juist voordelig volgens de reviewers.

Anyway, ik kijk naar kilometers op een lading en niet het verbruik en daarmee redde ik mijn usercase prima :).
Uiteraard, die modellen zijn niet te vergelijken met een sedan, dat weet ik ook wel, maar helaas wordt de vergelijking wel vaak gemaakt. Dus als Tesla ter sprake komt neem ik de cijfers van Model X.

De testrit waar ik naar verwijs was in December, ik denk een graadje of 7 en temperatuur in de auto op 21 graden en ik heb gereden zoals ik altijd rij, was een mix autosnelweg tussen 110 en 120 en kleinere wegen, 50 of 70 (Vlaanderen). De regen op EQC is anders ook best wel ok hoor, one pedal rijden is mogelijk. De regen kan middels flippers aan het stuur aangepast worden wanneer nodig of op auto gezet worden, de max (stand D - - is 75%) rempedaal gebruiken is zelden nodig. Als men dan defensief rijdt, wat ik doe, kan men behoorlijk zuinig rijden.

• wouter1971

Eens hoor. Voor 95% van de ritten voldoet het prima. Dat gevoel van range tekort komt vaak alleen van niet EV rijders. Paniekverhalen etc.

De vergelijking tussen EQC en M3 begrijp ik niet. Kona is echt klein, zelf bekeken ook, maar M3 is tov EQC 7cm korter, minder hoog maar wel meer bergruimte dan EQC 540L tov 500L. Kona 361L.

• GeeMoney
@wouter1971 is de EQC zoveel kleiner dan een X/E-tron dan?
Inderdaad, hij is een maatje kleiner.

Redenen waarom ik niet voor een Model 3 ben gegaan is omdat ik een hogere zit zocht, meer been en hoofdruimte achterin en ook een handigere/grotere kofferbak.
Daarnaast zocht ik dus ook naar een 3-fasen, en goed kunnen snelladen mocht dat nodig zijn.
De X viel af omdat ik die kwalitatief minder vond dan de E-tron en die Falcon deuren zijn niet praktisch, wel cool.

En zo maakt gelukkig iedereen zijn eigen overwegingen.
Dat we beter zijn dan knallende cilinders is al een mooie stap in ieder geval :).

[ Voor 78% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2020 23:35 ]

• PhilipCl
wouter1971 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:10:
@PhilipCl

Wel deze:

Maar die is onduidelijk want zowel de Kia Niro als de Hyundai Kona worden qua EV/Hybrid/Benzine model op één hoop gegooid.
Ik kijk naar kentekenradar, en daar staan electrische auto's gescheiden van hybride, hopelijk is dat een betrouwbare bron. En die website geeft aan dat er rond 3.300 Kia Niro op kenteken zijn gezet.

Bron: https://www.kentekenradar.nl/auto/kia/niro/

• PhilipCl
GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:30:
En EQC is zwaarder en toch zuiniger!

[ Voor 50% gewijzigd door PhilipCl op 21-04-2020 23:37 ]

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:31:
[...]

Ik kijk naar kentekenradar, en daar staan electrische auto's gescheiden van hybride, hopelijk is dat een betrouwbare bron. En die website geeft aan dat er rond 3.300 Kia Niro op kenteken zijn gezet.

Bron: https://www.kentekenradar.nl/auto/kia/niro/
Ik tel maar 1375 EV versies geleverd in 2020, zie de tabel halverwege.

• GeeMoney
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:36:
[...]

En EQC is zwaarder en toch zuiniger!
Gewicht is minder van invloed dan formaat :). Als het rolt, dan rolt het.
Het scheelt echter wel behoorlijk, zeker met een X. (28cm lengte, 20cm breedte en 5cm hoogte.)

Ook de EQC blijft een forse auto hoor :).

@wouter1971 kofferbak Model 3 is 425L en geen 540.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 21-04-2020 23:50 ]

• PhilipCl
wouter1971 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:25:
[...]

Eens hoor. Voor 95% van de ritten voldoet het prima. Dat gevoel van range tekort komt vaak alleen van niet EV rijders. Paniekverhalen etc.

De vergelijking tussen EQC en M3 begrijp ik niet. Kona is echt klein, zelf bekeken ook, maar M3 is tov EQC 7cm korter, minder hoog maar wel meer bergruimte dan EQC 540L tov 500L. Kona 361L.
Meer bergruimte dan een EQC ... écht? Een sedan heeft meer bergruimte dan een SUV, gaan we samen naar Ikea ... ik daag je bij deze uit!

• PhilipCl
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:45:
[...]

Ik tel maar 1375 EV versies geleverd in 2020, zie de tabel halverwege.
Tegen mijn goesting moet ik je gelijk geven, dedoemme toch!

• wouter1971
PhilipCl schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:46:
[...]

Meer bergruimte dan een EQC ... écht? Een sedan heeft meer bergruimte dan een SUV, gaan we samen naar Ikea ... ik daag je bij deze uit!
Ik keek in EV database. :)

• wouter1971
GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:46:
[...]

Gewicht is minder van invloed dan formaat :). Als het rolt, dan rolt het.
Het scheelt echter wel behoorlijk, zeker met een X. (28cm lengte, 20cm breedte en 5cm hoogte.)

Ook de EQC blijft een forse auto hoor :).

@wouter1971 kofferbak Model 3 is 425L en geen 540.
425L standaard. Maar onder luik in achterbak nog extra ruimte en onder de voorklep ook een opbergruimte.
542 totaal om precies te zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door wouter1971 op 22-04-2020 00:02 ]

• PhilipCl
GeeMoney schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:30:

Redenen waarom ik niet voor een Model 3 ben gegaan is omdat ik een hogere zit zocht, meer been en hoofdruimte achterin en ook een handigere/grotere kofferbak.
Daarnaast zocht ik dus ook naar een 3-fasen, en goed kunnen snelladen mocht dat nodig zijn.
De X viel af omdat ik die kwalitatief minder vond dan de E-tron en die Falcon deuren zijn niet praktisch, wel cool.

En zo maakt gelukkig iedereen zijn eigen overwegingen.
Dat we beter zijn dan knallende cilinders is al een mooie stap in ieder geval :).
Ik heb eerst een offerte voor een X gevraagd (zonder testrit), helaas spijtig ... maar paste niet in budget. E-Tron vind ik mooi, vooral de sportback versie ... echter het rijden lag mij niet. Maar zeker een puike wagen.

• PhilipCl
wouter1971 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:00:
[...]

425L standaard. Maar onder luik in achterbak nog extra ruimte en onder de voorklep ook een opbergruimte.
542 totaal om precies te zijn.
En hoeveel kg mag erop dat luik in de achterbak liggen, kan 10 zakken pellets van 15 kg?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
PhilipCl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:07:
[...]

En hoeveel kg mag erop dat luik in de achterbak liggen, kan 10 zakken pellets van 15 kg?
Waarschijnlijk zijn er wel meer zaken die makkelijker in de EQC gaan ondanks dat de kofferbak kleiner is. 150 kg erop trouwens zeker niet, maar volgens mij red je dat in de hoogte niet eens. Haal je de plank eruit en stapel je vanaf de vloer dan geen probleem.

Zo had ik in de Model 3 ruimte zat voor een weekendje Parijs met drie kinderen, maar een iets hogere plant meenemen van de het tuincentrum is een uitdaging. De eettafel van 2m ging er dan wel weer in.

[ Voor 12% gewijzigd door Deveon op 22-04-2020 07:41 ]

• PhilipCl
Deveon schreef op woensdag 22 april 2020 @ 07:40:
[...]

Waarschijnlijk zijn er wel meer zaken die makkelijker in de EQC gaan ondanks dat de kofferbak kleiner is. 150 kg erop trouwens zeker niet, maar volgens mij red je dat in de hoogte niet eens. Haal je de plank eruit en stapel je vanaf de vloer dan geen probleem.

Zo had ik in de Model 3 ruimte zat voor een weekendje Parijs met drie kinderen, maar een iets hogere plant meenemen van de het tuincentrum is een uitdaging. De eettafel van 2m ging er dan wel weer in.
Inderdaad, het zijn gewoon andere type auto's en op geen enkel vlak met elkaar te vergelijken. Neem nu de trekhaak, kan op M3 maar moet handmatig verwijderd worden als de trekhaak niet nodig is. Het zijn zo van die kleine verschillen die ik toch belangrijk vind. Er is een reden waarom ik een SUV wil en geen sedan. En zo als het met alles is, zijn er voor- en nadelen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
een Model X, EQC of E-tron koop je niet omdat je de meest zuinige op een verjaardag wilt uithangen.
Uiteraard niet. De meest zuinige auto koop je uiteraard om er zelf al rijdend van te genieten (en het aantal laadstops zo veel mogelijk te beperken).
Dat je een onzuinige wagen van enig formaat koopt om naar verjaardagen te rijden, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. :+
Dat een auto zuinig is kan je er van buiten ook niet aan zien. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 22-04-2020 09:52 ]

• wouter1971
PhilipCl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 08:29:
[...]

Inderdaad, het zijn gewoon andere type auto's en op geen enkel vlak met elkaar te vergelijken. Neem nu de trekhaak, kan op M3 maar moet handmatig verwijderd worden als de trekhaak niet nodig is. Het zijn zo van die kleine verschillen die ik toch belangrijk vind. Er is een reden waarom ik een SUV wil en geen sedan. En zo als het met alles is, zijn er voor- en nadelen.
Fijn dat je me even herinnerd, moet ik eens even testen, ligt in de schuur standaard. Je schijnt hem ook gewoon te kunnen laten zitten al is het niet ideaal omdat er een luikje voor opengemaakt is. Maar voor die paar keer. Heb nog nooit met aanhanger gereden. Is alleen voor het fietsenrek bij mij.

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-01 15:29
wouter1971 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:56:
[...]

Fijn dat je me even herinnerd, moet ik eens even testen, ligt in de schuur standaard. Je schijnt hem ook gewoon te kunnen laten zitten al is het niet ideaal omdat er een luikje voor opengemaakt is. Maar voor die paar keer. Heb nog nooit met aanhanger gereden. Is alleen voor het fietsenrek bij mij.
En toch vind ik het echt een onhandig design bij Tesla. Zeker hoe de stekker gemonteerd zit. Ben benieuwd hoe dat met kabel lengte en drempels gaat etc...

• wouter1971
-Splash- schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:59:
[...]

En toch vind ik het echt een onhandig design bij Tesla. Zeker hoe de stekker gemonteerd zit. Ben benieuwd hoe dat met kabel lengte en drempels gaat etc...
Dat is vast niet meegenomen in het algehele design en pas op termijn heeft men daar een oplossing voor bedacht. En ja, iets eleganter qua montage had gekund.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

wouter1971 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 23:10:
@PhilipCl

Wel deze:

Deze stelling is ... niet waar.

http://iserv.nl/files/elektrisch/#ditjaar

• PhilipCl
Ik heb mijn vergissing ondertussen ook al toegegeven.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PhilipCl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:31:
[...]

Ik heb mijn vergissing ondertussen ook al toegegeven.
Maar, maar, plaatjes :D
Excuses, ik had een stuk discussie gemist, ik kom hier niet meer zo vaak.

Overigens denk ik wel dat met een maandje of 2 dit best wel waar kan zijn. De Model 3 piekt alleen in de einde kwartaal maanden, en de Hyundai/Kia combi loopt redelijk contstant door. Voor het einde van het jaar verwacht ik wel een een Model 3 spurt (net als vorig jaar). Dus wat dat aan gaat is het even koffie dik kijken.

De meeste releases zijn nu uitgesteld, dus moeten we echt naar de zomer kijken voor noemenswaardige markt introductie nummers. In dat opzicht was ik wel positief verrast door de Mini-E nummers.

Als je dan ziet dat de Opel Corsa 1 registratie heeft van 38k euro, er een 32 DS3 Crossback op kenteken staan maar nog geen 208 of 2008, wel wat Berlingo's.

• PhilipCl
databeestje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:51:
[...]

Maar, maar, plaatjes :D
Excuses, ik had een stuk discussie gemist, ik kom hier niet meer zo vaak.

Overigens denk ik wel dat met een maandje of 2 dit best wel waar kan zijn. De Model 3 piekt alleen in de einde kwartaal maanden, en de Hyundai/Kia combi loopt redelijk contstant door. Voor het einde van het jaar verwacht ik wel een een Model 3 spurt (net als vorig jaar). Dus wat dat aan gaat is het even koffie dik kijken.

De meeste releases zijn nu uitgesteld, dus moeten we echt naar de zomer kijken voor noemenswaardige markt introductie nummers. In dat opzicht was ik wel positief verrast door de Mini-E nummers.

Als je dan ziet dat de Opel Corsa 1 registratie heeft van 38k euro, er een 32 DS3 Crossback op kenteken staan maar nog geen 208 of 2008, wel wat Berlingo's.
Ik vraag mij af wat de invloed van die steeds stijgende bijtelling zal hebben, volgend jaar naar 12% dacht ik ... begrijp de Nederlandse overheid niet zo goed, maar gaat dit niet nadelig worden voor de Tesla ...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-01 14:26

Crazy D

I think we should take a look.

PhilipCl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:00:
Ik vraag mij af wat de invloed van die steeds stijgende bijtelling zal hebben, volgend jaar naar 12% dacht ik ... begrijp de Nederlandse overheid niet zo goed, maar gaat dit niet nadelig worden voor de Tesla ...
Met 12% zit je op een Tesla van 60K op een bijtelling van een 22% auto van rond de 40-45K ? Dan zit Tesla denk ik nog net aan de goede kant, want voor 40-45K cataloguswaarde (en leasebedrag van een Tesla) rijdt je denk ik niet zo makkelijk een auto met vergelijkbare performance, maar het gaat er wel om hangen. Als je puur naar financiën kijkt zijn er voor niet-EV's meer dan genoeg interessante alternatieven voor dat geld. Denk dat Tesla dat gaat voelen ja. Aangezien veel leaserijders toch alleen maar kijken naar bijtelling, als je over 8 jaar alleen nog maar EV kunt kopen zie je dat tegen die tijd wel weer.

Exact expert nodig?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vergeet niet dat naast de bijtelling er nog een stukje levering aan vast hangt. Tot nog toe is Tesla de enige producent die daadwerkelijk grote nummers geschreven heeft (met 1 model). Dus als je er een wil, en met een deadline, dan is het 1 van de weinige opties.

Dat andere fabrikanten bewust verkoop uitstelden naar 2020, want super credits, is natuurlijk stom en is de klant niet mee geholpen.

Dat in het achterhoofd houdend, de Model 3 is niet de goedkoopste, ook niet met 8% bijtelling, maar verkoopt relatief gezien wel erg goed, want spreekt meer tot de verbeelding dan een Golf. Je kan bijna zeggen, het is de (spreekwoordelijke) nieuwe Golf. Dus mensen kunnen een Kona bestellen voor 45k, of wat leukers voor ~53k. Keuzes, smaak, etc.

Komend jaar komt er een Model Y, en dat is toch wel een ander segment waarvan ik denk dat deze heftige concurrentie gaat vormen voor auto's als een I-Pace of E-Tron sportback. In combinatie met een gezonde dosis multi-functie zullen mensen er toch voor gaan, meerprijs of niet.
Denk dat de afbouw van de voordelen te snel gaat inderdaad. BPM blijft in 2021 dacht ik nog gelijk voor ICE. Vanaf 2021 zal voor veel leaserijders een ICE weer voordeliger zijn. Met name ook omdat een EV niet veel goedkoper is geworden en men bij een EV vaak aan een hogere eigen bijdrage vast zit. Jammer. Ga nu eens ècht goed testen en belast nog meer op uitstoot. Menig PHEV auto staat voor 50 op papier maar doet in de praktijk minimaal het drievoudige. Terwijl die ook nog eens met een lagere BPM de weg op mag.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lagere onderhoudskosten, "brandstof"kosten en afschrijving zou toch ook nog wel helpen om een EV beter uit de bus te laten komen. Maar vrees idd dat de afbouw te snel gaat. In elk geval voor het hogere segment van 50k+

• PhilipCl
databeestje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:03:

Komend jaar komt er een Model Y, en dat is toch wel een ander segment waarvan ik denk dat deze heftige concurrentie gaat vormen voor auto's als een I-Pace of E-Tron sportback. In combinatie met een gezonde dosis multi-functie zullen mensen er toch voor gaan, meerprijs of niet.
In Belgie zou die Model Y LR met wat opties bijna 70.000 euro moeten kosten ... lijkt mij erg veel!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Niet zeker of dit in dit topic hoort/mag.

Vanmorgen op NOS een artikel over het Equigy-platform van Tennet (land-netbeheerder).
Via een app bepaalt de automobilist hoeveel accucapaciteit er gebruikt mag worden voor de stabilisatie van het elektriciteitsnet. De accu hoeft dus niet helemaal leeg te gaan; je kunt er gewoon mee rijden als je dat wilt.
Mooi ook dat ze dit via blockchain laten lopen, wat perfect oogt voor 'energie-transacties' van en naar je auto. En er wordt samengewerkt met niet de minste auto-fabrikanten, wat toch wel van vertrouwen spreekt.

Zouden de EV rijders hier zo'n systeem willen gaan gebruiken?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik niet, ik wil zelf bepalen wat er met mijn accu gebeurt en heb de lading nodig. En de auto laat het niet toe.

[ Voor 15% gewijzigd door daemonix op 23-04-2020 08:10 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• PeterZ(on)
dicespark schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:03:
Niet zeker of dit in dit topic hoort/mag.

Vanmorgen op NOS een artikel over het Equigy-platform van Tennet (land-netbeheerder).

[...]

Mooi ook dat ze dit via blockchain laten lopen, wat perfect oogt voor 'energie-transacties' van en naar je auto. En er wordt samengewerkt met niet de minste auto-fabrikanten, wat toch wel van vertrouwen spreekt.

Zouden de EV rijders hier zo'n systeem willen gaan gebruiken?
Als dat honderden euro's kan opleveren, hoeveel kWh moet ik daarvoor leveren. Uitgaande van 5ct per kWh heb je het 2000kWh per 100 euro dus al gauw een 4000kWh per jaar. Ik vrees dat dat een behoorlijke aanslag doet op de levensduur van mijn 28kWh accu van mijn Ioniq. Ik begin er niet aan.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Inspired schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:09:
Menig PHEV auto staat voor 50 op papier maar doet in de praktijk minimaal het drievoudige. Terwijl die ook nog eens met een lagere BPM de weg op mag.
Juist met een PHEV is je gebruik erg sterk van invloed op de uitstoot en milieuimpact. 4,5 jaar Outlander gereden, 96% EV. Denk dat ik die 50 gram CO2 met gemak heb gehaald. Moet je wel overal opladen (soms best stressen of wat verder lopen) en een beetje zuinig rijden.

Als je een PHEV als een veredelde hybride gebruikt ga je die 50 gram CO2 natuurlijk nooit halen. Als je een PHEV prive rijd is er natuurlijk een flinke stimulans om te laden omdat dit per kilometer goedkoper is, voor de leaserijder met tankpas :O .

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Crazy D

Crazy D

databeestje schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:03:
Dat in het achterhoofd houdend, de Model 3 is niet de goedkoopste, ook niet met 8% bijtelling, maar verkoopt relatief gezien wel erg goed, want spreekt meer tot de verbeelding dan een Golf. Je kan bijna zeggen, het is de (spreekwoordelijke) nieuwe Golf. Dus mensen kunnen een Kona bestellen voor 45k, of wat leukers voor ~53k. Keuzes, smaak, etc.
Een deel zal zeker Tesla blijven kiezen, maar vergeet niet dat een heel groot deel vooral EV is gaan rijden omdat het gewoon goedkoop in de bijtelling is. 22% over 45K of 4 of 8% over 60K... financieel simpel. Dat is waar velen naar kijken. Door de hogere bijtelling wordt Tesla daardoor simpelweg minder interessant. Het verschil tussen een Kona van 45k of een Tesla voor 53k (wil niet per se zeggen, leukers, maar is een ander soort auto) is inderdaad redelijk verwaarloosbaar. Maar als door de hogere bijtelling een BMW 3 net zo duur wordt als een Tesla, weet ik niet of Tesla nog steeds in het voordeel is. De tijd zal het leren. Voor EV-rijdend NL zou het mooi zijn als er nog steeds meer EV's worden verkocht/geleast.

Exact expert nodig?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

dicespark schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:03:

Weet niet wat blockchain hier precies toevoegt? Zou je dan als koper van een tweedehands EV exact kunnen zien wat de vorige eigenaar heeft uitgespookt met zn accu?
Bijvoorbeeld maar 30k op de teller, maar wel 10.000kWh aan extra laadtransacties door de accu laten stromen met extra degradatie tort gevolg?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:19

PeaceNlove

Deugleuter

CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:45:
[...]

Weet niet wat blockchain hier precies toevoegt? Zou je dan als koper van een tweedehands EV exact kunnen zien wat de vorige eigenaar heeft uitgespookt met zn accu?
Bijvoorbeeld maar 30k op de teller, maar wel 10.000kWh aan extra laadtransacties door de accu laten stromen met extra degradatie tort gevolg?
Moet je alleen wel de blockchain transacties aan de auto weten te koppelen, dat lijkt me minder makkelijk, want transacties in de blockchain kan je zien, maar niet direct wie er aan die transactie gekoppeld is, (en laat staan welke auto dan).

Overigens kan je nu ook al geld verdienen, 2e paasdag mijn auto overdag geladen en ik kreeg op de piek bijna 10 cent per afgenomen kWh. Geen blockchain voor nodig, alleen een slimme meter en een leverancier met uurtarieven.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:45:
[...]

Niet standaard. Bij een Tesla kun je het via Scan my Tesla wel zien. Kun je AC/DC charge kWhs zien. Zou ik idd wel checken bij de aankoop van een EV. Kun je dus ook checken of de accu niet veel opdonders van SuC heeft gehad.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 19:19

Shapeshifter

Get it over with

PeterZ(on) schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:14:
[...]

Als dat honderden euro's kan opleveren, hoeveel kWh moet ik daarvoor leveren. Uitgaande van 5ct per kWh heb je het 2000kWh per 100 euro dus al gauw een 4000kWh per jaar. Ik vrees dat dat een behoorlijke aanslag doet op de levensduur van mijn 28kWh accu van mijn Ioniq. Ik begin er niet aan.
Yup, hetzelfde hier, mij niet gezien...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• wouter1971
Tassadar32 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:15:
[...]

Juist met een PHEV is je gebruik erg sterk van invloed op de uitstoot en milieuimpact. 4,5 jaar Outlander gereden, 96% EV. Denk dat ik die 50 gram CO2 met gemak heb gehaald. Moet je wel overal opladen (soms best stressen of wat verder lopen) en een beetje zuinig rijden.

Als je een PHEV als een veredelde hybride gebruikt ga je die 50 gram CO2 natuurlijk nooit halen. Als je een PHEV prive rijd is er natuurlijk een flinke stimulans om te laden omdat dit per kilometer goedkoper is, voor de leaserijder met tankpas :O .
96% EV van een Outlander PHEV? Dat kan ik eigenlijk niet geloven, tenzij je hem als boodschappenauto gebruikt hebt en hij de rest van de dag aan de oplader hing.

Laad jij je Tesla met een Lolo? Dat zou bovenstaand ook verklaren ;)

• wouter1971
Crazy D schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:32:
[...]

Een deel zal zeker Tesla blijven kiezen, maar vergeet niet dat een heel groot deel vooral EV is gaan rijden omdat het gewoon goedkoop in de bijtelling is. 22% over 45K of 4 of 8% over 60K... financieel simpel. Dat is waar velen naar kijken. Door de hogere bijtelling wordt Tesla daardoor simpelweg minder interessant. Het verschil tussen een Kona van 45k of een Tesla voor 53k (wil niet per se zeggen, leukers, maar is een ander soort auto) is inderdaad redelijk verwaarloosbaar. Maar als door de hogere bijtelling een BMW 3 net zo duur wordt als een Tesla, weet ik niet of Tesla nog steeds in het voordeel is. De tijd zal het leren. Voor EV-rijdend NL zou het mooi zijn als er nog steeds meer EV's worden verkocht/geleast.
Het produceren van ICE auto's zal steeds duurder worden omdat men een verhouding ICE / EV heeft in verkoopaantallen waar men zich aan moet houden. Dit zal druk geven om meer betaalbare EV's te produceren en te verkopen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
PeaceNlove schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:59:
Geen blockchain voor nodig, alleen een slimme meter en een leverancier met uurtarieven.
En waar vind je die dan?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tassadar32
wouter1971 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:57:
[...]

96% EV van een Outlander PHEV? Dat kan ik eigenlijk niet geloven, tenzij je hem als boodschappenauto gebruikt hebt en hij de rest van de dag aan de oplader hing.

Laad jij je Tesla met een Lolo? Dat zou bovenstaand ook verklaren ;)
Met de Outlander haalde ik enkele reis woon-werk volledig elektrisch. Op het werk aan de lader en weer elektrisch naar huis. Schoonfamilie zit makkelijk binnen range (heen en terug). Mijn familie vaak net buiten de EV range maar wel altijd een laadpaal in de buurt en dus ook op de terugweg weer ruim meer dan de helft elektrisch. Meeste kilometers zijn toch woon-werk.

Ja, ik laad thuis met de Lolo. Wat heeft dat ermee te maken? :?

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

assje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:06:
[...]

En waar vind je die dan?
Die slimme meter in mijn meterkast en de uurtarieven bij easyenery.com of energyzero.nl, de laatste is wat minder duurzaam volgens de vergelijking
Ga vooral niet op gaslicht.com of andere energievergelijkingsites kijken. Daar betaal je nog steeds 21c per kWh

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

wouter1971 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:00:
[...]

Het produceren van ICE auto's zal steeds duurder worden omdat men een verhouding ICE / EV heeft in verkoopaantallen waar men zich aan moet houden. Dit zal druk geven om meer betaalbare EV's te produceren en te verkopen.
Of het geeft andersom druk omhoog op de ICE prijzen, dus auto's met een brandstofmotor worden duurder omdat ze boetes krijgen voor iedere gram CO2 te veel op deze auto's.

• wouter1971
Tassadar32 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:53:
[...]

Met de Outlander haalde ik enkele reis woon-werk volledig elektrisch. Op het werk aan de lader en weer elektrisch naar huis. Schoonfamilie zit makkelijk binnen range (heen en terug). Mijn familie vaak net buiten de EV range maar wel altijd een laadpaal in de buurt en dus ook op de terugweg weer ruim meer dan de helft elektrisch. Meeste kilometers zijn toch woon-werk.

Ja, ik laad thuis met de Lolo. Wat heeft dat ermee te maken? :?
Dat je veelal korte afstanden rijdt :)
Laadtijd op 3,7kW is natuurlijk niet zo snel.

• PeterZ(on)
PeaceNlove schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:19:
[...]

Of het geeft andersom druk omhoog op de ICE prijzen, dus auto's met een brandstofmotor worden duurder omdat ze boetes krijgen voor iedere gram CO2 te veel op deze auto's.
Dat denk ik ook. ICE's moeten aan steeds strengere emissienormen voldoen en hebben meer techniek nodig om die normen te halen en ze zullen dus ook duurder worden. Daarom stoppen sommige merken ook met kleine stadsauto's.

• Tassadar32
wouter1971 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:43:
[...]

Dat je veelal korte afstanden rijdt :)
Laadtijd op 3,7kW is natuurlijk niet zo snel.
Ik rij incidenteel wel langere afstanden. Heb vorig jaar ook nog een opdracht in Hilversum gehad en toen had ik 2x per week 170km reisafstand. Met normaal gebruik en gewoon altijd thuis aan de lader heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad. Ik was van plan de Lolo te vervangen door een 11kW lader maar het is redelijk nutteloos dat geld uit te geven als ik er geen voordeel van heb.

• GeeMoney
Tassadar32 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:48:
[...]

Ik rij incidenteel wel langere afstanden. Heb vorig jaar ook nog een opdracht in Hilversum gehad en toen had ik 2x per week 170km reisafstand. Met normaal gebruik en gewoon altijd thuis aan de lader heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad. Ik was van plan de Lolo te vervangen door een 11kW lader maar het is redelijk nutteloos dat geld uit te geven als ik er geen voordeel van heb.
Wacht maar totdat je een grotere accu krijgt :P .
Met een PHEV is er natuurlijk geen "noodzaak" aangezien je altijd op benzine verder kunt.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• GeeMoney
Mar.tin schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:40:
[...]

Valt zijn Model 3 LR met 75kWh nog niet onder een grotere accu dan? :+
Ik dacht dat hij een PHEV had, excuus :+ .
Dan maakt hij weinig kilometers inderdaad op een 1 dag. Keurig met de 3,7kW dan.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nou, zoals eigenlijk al verwacht blijkt de Polestar 2 ook een paar tientjes te duur...

Dus dan gaat het maar de Model 3 SR+ worden. Soms wat meer behelpen qua range maar toch in die gevallen ook een betere optie dan de eNiro.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:04
Blijft opvallend dat je 2 kampen hebt...de accu van de auto is groot genoeg en 3,7kW is snel genoeg...en de accu is nooit groot genoeg en het laden moet met minimaal 11kW maar liefst 22kW...

Je zou verwachten dat de kleine accu en een snelle lader voor de meesten voldoet en een grote accu en langzame lader ook.

Volgens mij zijn de meeste reacties teveel gebaseerd op het extrapoleren van de eigen situatie.

Zo heb ik bijna 3 jaar met een 1e generatie Zoe dagelijks 140 km gereden en misschien 2 keer (echt) gewild dat de accu groter was of dat het thuis laden wat sneller ging.

Omdat het voor de inruilwaarde van belang is snap ik de hang naar een grotere accu/ snelle lader wel, maar 1 van de 2 voldoet in veel gevallen prima.

• Tassadar32
MarcelGo schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:56:
Blijft opvallend dat je 2 kampen hebt...de accu van de auto is groot genoeg en 3,7kW is snel genoeg...en de accu is nooit groot genoeg en het laden moet met minimaal 11kW maar liefst 22kW...
Grote accu en langzame lader werkt hier prima. Heb de LR AWD besteld omdat deze als eerst te bestellen was, er was simpelweg geen keuze voor de SR+. Had ik wel de SR+ dan was een snellere lader misschien handig geweest maar nog steeds niet noodzakelijk. Met de trip naar Disney was de LR met een volle auto toch wel erg handig.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
GeeMoney schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:57:
Wacht maar totdat je een grotere accu krijgt :P .
Met een PHEV is er natuurlijk geen "noodzaak" aangezien je altijd op benzine verder kunt.
Laadsnelheid (in km) wordt ook nogal bepaald door type auto(verbruik), op dezelfde aansluiting laadt mijn Ioniq al bijna 2x sneller dan jouw e-tron.

Dat scheelt ook nogal in de noodzaak voor een snellere lader.

Ik rijd met mijn Ioniq 30kkm/jaar puur op granny charger (3kW) Mijn schoonvader doet 60kkm/jaar in een Niro op 1 fase (3,7kW).

En zoals hieronder terecht opgemerkt, dit hangt volledig af van thuis (en op werk) kunnen laden.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 23-04-2020 13:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:47

Je zou verwachten dat de kleine accu en een snelle lader voor de meesten voldoet en een grote accu en langzame lader ook.

Volgens mij zijn de meeste reacties teveel gebaseerd op het extrapoleren van de eigen situatie.[..]
Totdat je thuis geen lader kunt neerzetten en dus aangewezen bent op (eventueel niet beschikbare) openbare laadpalen en de laadpalen op bestemming. Dan is een grotere accu en sneller opladen gewoon een must wil je niet telkens aan de snellader willen hangen onderweg.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:04
Waarom heb je dan beide nodig? Tenzij je 400 km per dag rijdt en als je dat doet, respect _/-\o_ dat je dat elektrisch doet zonder laadpaal thuis of op je werk!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 12:34
PeaceNlove schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:59:
[...]

Moet je alleen wel de blockchain transacties aan de auto weten te koppelen, dat lijkt me minder makkelijk, want transacties in de blockchain kan je zien, maar niet direct wie er aan die transactie gekoppeld is, (en laat staan welke auto dan).

Overigens kan je nu ook al geld verdienen, 2e paasdag mijn auto overdag geladen en ik kreeg op de piek bijna 10 cent per afgenomen kWh. Geen blockchain voor nodig, alleen een slimme meter en een leverancier met uurtarieven.
Neem je wel de energiebelasting mee in de -10cent per kWh? Met die kosten erbij kost het alsnog wel iets om de auto op te laden.

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

t0mmiiiii schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:29:
[...]

Neem je wel de energiebelasting mee in de -10cent per kWh? Met die kosten erbij kost het alsnog wel iets om de auto op te laden.
Nee, dat is de kale stroomprijs, dus per saldo betaal je natuurlijk wel. Maar als ik de geladen kWh's vervolgens doorbelast a 20ct heb ik alsnog het voordeel goed te pakken :*)
Waarom hebben we het liefst een groot huis met 95% lucht waar we in 95% van de tijd niks mee doen? Waarom willen mensen een grote tuin? Waarom wil men een 88 inch OLED? Waarom een Intel i9 die 99% van de tijd idle staat? Daarom dus ook een BEV met 200kWh, met thuis het liefst een 350kWh charger. Logisch toch?

• Deveon
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:42:
Waarom hebben we het liefst een groot huis met 95% lucht waar we in 95% van de tijd niks mee doen? Waarom willen mensen een grote tuin? Waarom wil men een 88 inch OLED? Waarom een Intel i9 die 99% van de tijd idle staat? Daarom dus ook een BEV met 200kWh, met thuis het liefst een 350kWh charger. Logisch toch?
Dat betwijfel ik, doe mij liever maar een miljoen op de bank en een simpele huurwoning als je toch het feit dat ervoor betaald moet worden uit de overweging haalt ;)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
Inspired schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:42:
Daarom dus ook een BEV met 200kWh, met thuis het liefst een 350kWh charger. Logisch toch?
Nee, da's onhandig. Dan kun je je auto niet eens twee keer volledig opladen en dan is je oplader al op. :)

offtopic:
Ik weet het, de tweede keer bedoel je kW en niet kWh. En dan doe je dat ook nog eens met correct hoofdlettergebruik, dus eigenlijk moet ik niet zeiken...

Punctuality is the politeness of kings

• Gotham
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07-2025
Hallo allemaal,

Ik heb op 1 april mijn Peugeot e208 Allure ontvangen en wil graag mijn bevindingen tot nu toe delen.

Het is een zakelijke leaseauto en de verwachting is dat ik 20.000 km per jaar rijd, al zal dat met de huidige omstandigheden minder zijn. De auto heeft tot nu toe 1300 km gereden, waarvan een groot deel snelweg kilometers.

Helaas heb ik slechts een 1 fase lader, aangezien de beschikbaarheid van de e208 beperkt was en ik graag z.s.m. wilde rijden.

Opladen
Door de 1 fase lader kan ik max met 7,2 kW laden. Dit betekent bij een vrijwel lege accu de hele avond en nacht laden totdat de auto weer vol is.

Bij snelladers heb ik wisselende ervaringen, bij Fastned lijkt het alsof ik nog niet op de beloofde 100 kW kan laden, terwijl dit bij Ionity wel lijkt te werken.

Verbruik
Bij veel binnendoor rijden met optrekken, afremmen en relatieve lage snelheden tot max 80 km/u is de auto in staat om tot 250 km bereik te halen tot nu toe.

Rijd ik echter op de snelweg met +/- 110 tot 120 km/u dan wordt het bereik al snel slechts 200 km.

Ik snap dat de WLTP range van 340 km nooit gehaald gaat worden, maar persoonlijk vind ik 200km wel erg weinig voor een 50 kWh accu.

Rijden
Persoonlijk vind ik de Peugeot e208 fijn rijden, de auto is stevig afgeveerd en ligt goed in de bochten. Op de snelweg, ook bij hogere snelheden is de auto heerlijk stil. Door de huidige regels en maximum snelheid van 100 km/u merk ik dat ik op de snelweg vrijwel altijd op de cruisecontrol rijdt. Hierdoor heb ik soms het idee dat ik aan het wachten ben totdat ik op plaats van bestemming ben i.p.v. actief aan het rijden.

Ik maak veel gebruik van de B stand, hierdoor kun je met een beetje oefenen vrijwel 1 pedal drive realiseren. De weerstand van de B stand kan variëren, hierdoor is het lastiger om 1 pedal drive toe te passen.

Als de accu vol is kun je de auto wel in de B stand zetten, maar gebeurt er niets, je krijgt ook geen waarschuwing, dat kan gevaarlijk zijn als je niet op let.

Ergonomie
Over het algemeen vind ik het kleine stuur en de cockpit in de Peugeot 208 erg fijn. Een nadeel vind ik wel dat alles via het touchscreen moet inclusief de airco. Als dit touchscreen snel en soepel zou werken zou dit misschien niet zo erg zijn, maar ondanks dat de auto nieuw is, werkt het touchscreen lang niet altijd even soepel en snel.

Terugroepactie
In de week van 13 april 2020 werd ik gebeld dat de auto terug moest naar de garage i.v.m. een terugroepactie. Op 17 april 2020 is de auto hiervoor bij de garage geweest.

Peugeot App
Zoals bij de meeste elektrische auto's heeft ook Peugeot een app, helaas werkt deze nog niet zoals verwacht. Het is op dit moment bijvoorbeeld alleen mogelijk om op afstand de huidige laadstatus van de auto te zien als ik dichtbij de auto ben. Zodra ik verder weg ben werkt dit niet meer.

De auto stuurt alleen een update al de auto weer vol is, maar dit is niet handmatig te checken in de tussentijd.

Voorlopige conclusie
Het lijkt vrij duidelijk dat dit een eerste generatie elektrische auto is voor Peugeot, de app mist nog wat zaken t.o.v. de apps bij andere elektrische auto's.

Ook het hoge verbruik heeft misschien te maken met het feit dat Peugeot nog relatief weinig ervaring heeft met het maken van elektrische auto's. Hopelijk kan een deel van de zaken door middel van software worden opgelost.

Naast de kinderziektes vind ik de auto fijn rijden en hoop ik op veel fijne kilometers.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
@Gotham Volgens mij was Peugeot er snel bij en is dit inmiddels de derde generatie.

1e: Wikipedia: Peugeot 106
2e: Peugeot iOn - Wikipedia: Mitsubishi i-MiEV

Verder gefeliciteerd met de auto, ziet er fraai uit. Jammer dat er wat min puntjes zijn, maar zijn looks maken een boel goed.

Zag het somber in voor Opel en Peugeot door het breken met GM, maar ze hebben sneller dan verwacht een prima auto neergezet.

[ Voor 89% gewijzigd door kdeboois op 23-04-2020 15:14 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Eens. Ik vind het heerlijk dat ik gedurende dag 150 km naar meerdere afspraken kan rijden en dat de auto na een vergadering van anderhalf uur weer genoeg heb voor de weg terug via een 11 of 22 kW paaltje; meer heb ik niet nodig.

Ook al enkele malen bij bedrijven in de buurt van mijn afspraak op een locatie gevraagd of ik hun faciliteiten 'even' kon gebruiken, waarbij ik gezichten en uitspraken kreeg van: "huh, maar in een uur pak je toch maar 20 km mee ofzo?".

Maar dat is mijn usecase, de elektrische (deel)auto wordt voor 99% voor zakelijke afspraken gebruikt, van Meppel tot Helmond, van Nijmegen tot Enkhuizen, van Zwijndrecht tot Lelystad.

@Gotham volgens mij moet @databeestje zijn script nog even aanpassen zodat we de e-208 kunnen terugvinden, want er zijn er inmiddels 3 op kenteken gezet volgens kentekenradar!

[ Voor 7% gewijzigd door nannoe op 23-04-2020 15:59 ]

• wouter1971

Volgens mij zijn de meeste reacties teveel gebaseerd op het extrapoleren van de eigen situatie.

Zo heb ik bijna 3 jaar met een 1e generatie Zoe dagelijks 140 km gereden en misschien 2 keer (echt) gewild dat de accu groter was of dat het thuis laden wat sneller ging.

Omdat het voor de inruilwaarde van belang is snap ik de hang naar een grotere accu/ snelle lader wel, maar 1 van de 2 voldoet in veel gevallen prima.
De 1e generatie Renault Zoe heeft een 22kW lader aan boord. Top ding.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

nannoe schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:53:
[...]

@Gotham volgens mij moet @databeestje zijn script nog even aanpassen zodat we de e-208 kunnen terugvinden, want er zijn er inmiddels 3 op kenteken gezet volgens kentekenradar!
Nou, de RDW had per ongeluk zijn Opendata Kenteken dataset afgeschermd, dus het is even wachten tot ie weer publiek is.

Overigens zie ik er geen dit jaar, en ik match deze met de brandstof tabel. Wellicht is er iets mis gegaan. Eerdere DS3 Crossback met elektrische "brandstof" waren met een ledig massa van 1080kg geclassificeerd, even afwachten dus.

Ik zie hem dus wel in de Json voor 2020 01. "208": 38057,
Maar niet in het overzicht voor 2020.. hmm.. das vaag.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:14
Ik heb naar jullie geluisterd en een mooie BMW i3 94Ah gevonden bij een Nederlandse dealer. Nu nog even wachten tot de subsidieregeling gepubliceerd wordt voordat ik het koopcontract teken...

In afwachting daarvan ben ik alvast aan het nadenken over een lader om hem op de oprit op te laden. Voordat ik los ga op het "zelfbouw laadpaal" forum vraag ik me af hoe het zit met de laadefficiency van een i3 versus de laadstroom en het aantal fasen. Ik heb al een tijdje zitten googlen maar kan niets vinden. Iemand enig idee?

De auto kan 1 en 3 fasen (wellich ook 2 fasen?) laden maar wat ik me afvraag is of bijv 3x6A (~4.1kW) al dan niet efficiënter is dan 1x16A (~3.7kW). Qua load op de huisinstallatie is 3x6 natuurlijk beter... Op internet lees je dat AC/DC omzetters meestal het efficiëntst zijn op "full load". Maar betekend dat dan dat per fase op de maximale stroom moet gaan zitten voor maximale efficiëntie?

Ben benieuwd naar jullie ideeën...

• daemonix
  • Niet online
Nee, 1x16 A zal een hoger rendement hebben dan 3x6 A. Check ook goed wat de minimale laadstroom kan, mag en zal zijn. 6 A is normaal gesproken het minimum bij veel BEV's.

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 23-04-2020 23:07 ]

• daemonix
  • Niet online
Verrassend nieuws: MG heeft de primeur van een BEV stationcar: https://www.autovisie.nl/...n-elektrische-stationcar/

En dan nog niet eens heel duur ook... Daar gaan de Duitsers... Te laat.

Verwijderd

Ik ben in het kamp:
Accu kan niet groot genoeg, waardoor laden heel traag mag thuis.
Op het moment dat de accu's kleiner worden, heb ik meer behoefte aan snelladen thuis.

Ik, en met mij half Nederland, heb geen eigen oprit. Gewoon publieke laadgelegenheid voor de deur, met een laadpaal in de voortuin.

De druk op de publieke laadvoorzieningen neemt toe, voor de crisis telde ik in 2 weken 14 verschillende autos bij de publieke laadpaal in de straat. Daarom heb ik besloten een 1 fase laadpaal in de tuin te zetten.
Extra kans om op te laden, maar wederom niet gegarandeerd. Ik denk dat ik in normale tijden zeker 60-70% van de tijd voor de prive laadpaal kan parkeren. De publieke laadpaal was afgelopentijd met geluk 1 keer per week beschikbaar op momenten dat ik thuis kwam.

Ik zou zeker 200kWh aan accu capaciteit willen, voor vakantes ideaal en ook door de weeks, als je niet gegarandeed kan laden.

Daarnaast merk ik regelmatig dat ik 250-260km uit een 75kWh accu van Tesla haal.
Als je die 200kWh op Tesla manier aanspreekt (niet boven de 90% en niet onder de 10%, houd je nog 160kWh netto over.

Gelukkig zijn er doorbraken:
https://www.autoweek.nl/a...oor-2-000-km-actieradius/

Ook direct een signaal dat de leasemaatschappijen nog niet eens zo gek zijn om restwaarde voorzichtig in te schatten. Leaseprijse van de Model 3 is inmiddels gigantisch gestegen, mede door grote afzet (veel aanbod straks bij verkoop), maar ook dit soort zaken kunnen een gigantische kanteling teweeg brengen.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
daemonix schreef op donderdag 23 april 2020 @ 23:24:
Verrassend nieuws: MG heeft de primeur van een BEV stationcar: https://www.autovisie.nl/...n-elektrische-stationcar/

En dan nog niet eens heel duur ook... Daar gaan de Duitsers... Te laat.
Blijft enigszins bizar dat het zo lang geduurd heeft eer er een stationcar beschikbaar is gekomen in het elektrische segment :|

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10-01 07:18
Denk vooral omdat SUV tegenwoordig veel populairder zijn. Denk dat weinig mensen een station nemen omdat ze dat zo mooi vinden maar puur voor de ruimte en dan is een SUV populairder en makkelijker om accu's in de stoppen.

• GeeMoney
Ik denk vooral dat laatste inderdaad. Het is handiger om in een SUV accu's in de bodem te verwerken doordat SUV's wat hoger staan.
Dit komt gelijk ten goede aan de rij eigenschappen dus een win-win.
Die station zal vermoedelijk dus niet heel veel kofferbak ruimte hebben (en dat is waarom je een station zou willen) vanwege de plaatsing van de accu's.

• Deveon
  • Niet online
Een crossover heeft vaak dezelfde kofferbak inhoud, maar dankzij de hoger beter zicht, prettige instap, prettige laadhoogte en doordat ze korter zijn ook nog makkelijker parkeren.

Het extra verbruik was voor een brandstofmotor verwaarloosbaar (en niet belangrijk voor de koper) en bij een EV lijkt het niet op te wegen tegen de accu in de vloer. Al is het wel opvallend dat Tesla eerst met de S kwam en toen de X en ook eerste de 3 voor de Y.

Verwijderd

GeeMoney schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:37:
Ik denk vooral dat laatste inderdaad. Het is handiger om in een SUV accu's in de bodem te verwerken doordat SUV's wat hoger staan.
Dit komt gelijk ten goede aan de rij eigenschappen dus een win-win.
Die station zal vermoedelijk dus niet heel veel kofferbak ruimte hebben (en dat is waarom je een station zou willen) vanwege de plaatsing van de accu's.
Waarom? De Model 3 laat toch zien dat dit prima kan?
Ik had liever een station van de Model 3 dan de Model Y.

Ik zie niet in hoe dat voor minder ruimte zou zorgen in de kofferbak.
Die accu's zitten toch gewoon in de bodem?

• GeeMoney
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:06:
[...]

Daar heb je me :+ .
Ik weet niet of de 3 wellicht toch iets hoger staat dan een ICE ?

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Napo schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:15:
[...]

Blijft enigszins bizar dat het zo lang geduurd heeft eer er een stationcar beschikbaar is gekomen in het elektrische segment :|
Verkopen ze nog stationcars dan? Ik zie tegenwoordig alleen maar SUV helaas

• Deveon
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:06:
[...]

De aërodynamica van een 3 station is mogelijk slechter dan een Y. Tenslotte lijkt een station totaal niet op een druppel. Het verbruik van mijn Passat GTE komt eerder in de buurt van de X dan de 3. Overigens gister nog ruim 35 km uit de accu geperst, niet slecht voor 185.000 km ervaring.

Wat betreft de accu in de vloer van de Model 3 (en S) vermoed ik zelf dat dit een van de voordelen is van geen ICE historie en er geen “shortcuts” genomen zijn om die onderdelen of kennis te hergebruiken. Bij de video’s van Sandy Munro werd mij snel duidelijk dat Tesla met hun eigen onderdelen niet bang is om het anders te doen. Als je als fabrikant al een goede oplossing op de plank hebt dan is dat veel interessanter dan op zoek te gaan naar de perfecte oplossing.

Verwijderd

Deveon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:41:
[...]

De aërodynamica van een 3 station is mogelijk slechter dan een Y. Tenslotte lijkt een station totaal niet op een druppel. Het verbruik van mijn Passat GTE komt eerder in de buurt van de X dan de 3. Overigens gister nog ruim 35 km uit de accu geperst, niet slecht voor 185.000 km ervaring.

Wat betreft de accu in de vloer van de Model 3 (en S) vermoed ik zelf dat dit een van de voordelen is van geen ICE historie en er geen “shortcuts” genomen zijn om die onderdelen of kennis te hergebruiken. Bij de video’s van Sandy Munro werd mij snel duidelijk dat Tesla met hun eigen onderdelen niet bang is om het anders te doen. Als je als fabrikant al een goede oplossing op de plank hebt dan is dat veel interessanter dan op zoek te gaan naar de perfecte oplossing.
Je kunt het verbruik van een PHEV onmogelijk extrapoleren naar het verbruik van een EV station.
Een PHEV is onnodig zwaar voor het vermogen wat hij kan leveren, daarnaast heb ik het idee dat er aardig verlies optreedt in de andrijflijnen van PHEV's.

Hoeveel impact heeft een grill op het rijbereik?

Misschien sta ik er alleen in, maar ik vind de Model Y nog lelijker dan ik mijn 3 vind.
SUV's vind ik zeker niet per definitie mooier dan een station.

Met vorm heeft de voorkant meer impact dan de achterkant.
Ik geloof er niets van dat je met een station niet hetzelfde verbuikt kunt bereiken als een SUV...

We kunnen straks de MG SUV met deze MG station vergelijken.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
Deveon schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:41:
[...]

Daarnaast maken andere fabrikanten nu nog veel auto's die zowel in ICE/hybrid en EV te verkrijgen zijn. Aan de ene kant leuk, maar het betekent ook dat het altijd een compromis is. Terwijl een Tesla alleen maar als EV wordt gemaakt.

[removed]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:11:
[...]

Je kunt het verbruik van een PHEV onmogelijk extrapoleren naar het verbruik van een EV station.
Een PHEV is onnodig zwaar voor het vermogen wat hij kan leveren, daarnaast heb ik het idee dat er aardig verlies optreedt in de andrijflijnen van PHEV's.

Hoeveel impact heeft een grill op het rijbereik?

Misschien sta ik er alleen in, maar ik vind de Model Y nog lelijker dan ik mijn 3 vind.
SUV's vind ik zeker niet per definitie mooier dan een station.

Met vorm heeft de voorkant meer impact dan de achterkant.
Ik geloof er niets van dat je met een station niet hetzelfde verbuikt kunt bereiken als een SUV...

We kunnen straks de MG SUV met deze MG station vergelijken.
@Deveon

Volgens de NEDC gegevens haalt de MG SUV: 7,5km per kWh
De nieuwe station: 8km per kWh

Dus een EV station kan prima zuiniger zijn dan een EV SUV...

• Crazy D

Crazy D

Een station kan heus wel zuiniger zijn dan een SUV. Flatgebouw vs. baksteen. Een ruimte station in EV zou wel nice zijn. Maar dan wel echt een station die ook wel een beetje ruimte achterin heeft.

Exact expert nodig?

Verwijderd

Crazy D schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:35:
Een station kan heus wel zuiniger zijn dan een SUV. Flatgebouw vs. baksteen. Een ruimte station in EV zou wel nice zijn. Maar dan wel echt een station die ook wel een beetje ruimte achterin heeft.
Dan ga je al snel naar een D segment station.
Pagina: 1 ... 92 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic